ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/07/2016

חוק-יסוד: תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה) , חוק תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 431

מישיבת ועדת הכספים

יום חמישי, כ"ב בתמוז התשע"ו (28 ביולי 2016), שעה 10:10
סדר היום
1. הצעת חוק-יסוד: תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה)

2. הצעת חוק תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

דוד ביטן

מיכל בירן

מכלוף מיקי זוהר

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

אראל מרגלית

בצלאל סמוטריץ

רחל עזריה

רועי פולקמן

עודד פורר

יואב קיש
חברי הכנסת
חנין זועבי

יוסי יונה

סתיו שפיר
מוזמנים
איתי טמקין - ראש ענף תקציב, אגף התקציבים, משרד האוצר

אסתר פלדמן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

אורנה שלום - ראש צוות בדיקות תוכנה, יחידת המחשב

הודיה נעמן - בודקת תכנה, חברת נס, יחידת המחשב

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
איל ינון, היועץ המשפטי לכנסת

שלומית ארליך

אייל לב ארי

שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים
הצעת חוק-יסוד
תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה)

הצעת חוק תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה), התשע"ו-2016
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. זאת בעצם ישיבת המשך על חוק יסוד: תקציב המדינה לשנת 2017 ו-2018 וחוק תקציב המדינה לאותן שנים.

אני מבקש מעצמי ואני מבקש מחברי הוועדה לנהוג בישיבה הזאת בסבלנות ובסובלנות. אנחנו מצטיירים לא יפה כשיש ויכוחים כאלה שעולים לטונים גבוהים. אני מבקש, אני לא יכול להגיד מה לעשות, שזה יתנהל באופן תרבותי ובאופן מסודר כך שלא נוציא את דיבתה של הכנסת רעה.

אני רוצה לומר עוד משהו. אני לא ביקשתי להחשיך את המסך. לא מפריע לי מה שמשדרים ומה שלא משדרים. אצלי בפריימריס זה לא כל כך משנה אבל יש תקלה והטכנאי מנסה לתקן אותה. כך אמרו לי עכשיו. אני לא ביקשתי להפסיק, מה גם שאני רואה שיש שם שידורים ישירים כך שממילא יוכלו לצפות.

אני מבקש לומר לגבי סדרי הדיון. קודם כל, אמרתי בישיבה הקודמת שדיברתי עם האופוזיציה לגבי הנושא של אחוז אחד. אנחנו נגיע לזה ואני אבקש לתקן את זה. דיברתי גם אולי לגבי 2019 אבל אין לי עדיין תשובה אבל נראה במהלך הדיון.

הוגשו הסתייגויות בסדרי גודל מאוד גדולים ואני מבקש לומר את החלטתי על סדרי ההצבעה. יש הסתייגויות שהן הסתייגויות מהותיות. הסתייגות לחוק באופן מדויק. ההסתייגויות נרשמו והן נמצאות כאן. אני אאפשר לנמק את ההסתייגות במשך דקה אחת ומיד נצביע עליה. לא נחכה לסוף הדיון כמו שחשבתי לעשות בהתחלה. זה לגבי ההסתייגויות המהותיות.

יש הסתייגויות שהן הסתייגויות שחוזרות על עצמן באופן, אני לא יודע אם להגדיר את זה בדיוק כהסתייגות אבל על פי התקנות זאת הסתייגות. זאת חבילה גדולה של הסתייגויות. באותן הסתייגויות עוברים על כל המדינות בעולם, עוברים על תאריכים של כל לוח השנים באותן הסתייגויות או סתם מדברים על דברים שהם לא מעניינו של החוק לפי ראות עיני למרות שיכול להיות שמישהו אחר יכול לחשוב אחרת. אז ההסתייגויות הכלליות האלה, אני אאפשר עשר דקות לנמק אותן לגבי הסעיף ואנחנו נצביע על ההסתייגויות הכוללות בהצבעה אחת. והיה אם ההסתייגות הזאת מתקבלת, או שמגישים רביזיה, ואם לא מגישים רביזיה, נכנסים לתוך מהות המערכת ואז יצטרכו לדון האם אנחנו מדברים על א' בשבט או על ב' בשבט ולהחליט מה הוועדה קיבלה. אם היא לא קיבלה, כמובן ממשיכים בדיון לגבי ההסתייגויות הכוללות ונצביע בכל סעיף על כל המכלול של ההסתייגויות בהצבעה אחת, לאחר שנאפשר במשך עשר דקות לנמק אותן. כך תתנהל ההצבעה.

במידה ותוגש רביזיה, כמובן על פי מה שקבוע בכנסת בוועדות וכמובן גם כאן, תהיה הצבעה על הרביזיה לאחר חצי שעה לפחות, או שנרכז אחרי כן את הרביזיות בשעה אחת מדויקת או שנקיים בכל חצי שעה הצבעה על הרביזיה. אנחנו נראה כמה רביזיות תוגשנה. לאחר מכן נצביע על החוק.

ביקש היועץ המשפטי של הכנסת לדבר בעניין הזה ואני מודה לו על כך שהוא כאן. אדוני היועץ המשפטי, בבקשה.
היועץ המשפטי לכנסת איל ינון
אדוני היושב ראש, רבותיי חברי הכנסת. קודם כל, אני מתנצל על הקול שלי, אני קצת חולה. ביקשתי לבוא ולדבר בפניכם היום כתוצאה ממספר אירועים שקרו בשבועות האחרונים סביב המוסד שנקרא מוסד ההסתייגויות. תראו, הסתייגויות הן כלי פרלמנטרי חשוב שנועד לאפשר לחברי הכנסת להציע לוועדה, לשכנע את חברי הוועדה ואחר כך גם את המליאה בהצעות לתיקון נוסח החוק כפי שהוא עומד להתקבל. באופן טבעי הכלי הזה משמש יותר את האופוזיציה מאשר את הממשלה והקואליציה, אם כי הוא גם משמש אותם למקצה שיפורים ותיקונים שלפעמים הם חושבים שצריך לעשות אותם.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
ראינו בתקציב הביטחון.
היועץ המשפטי לכנסת איל ינון
נכון. לכן זה לא כלי בלעדי של האופוזיציה אבל באופן טבעי הוא משמש בעיקר את האופוזיציה. יש גם להודות שלאורך השנים נעשה בכלי הזה שימוש לצורכי הארכת הדיון באופן מלאכותי, מה שקרוי פיליבסטר, וגם זה לגיטימי, ולעתים גם היה ממד סטירי לחלק קטן מההסתייגויות וגם זה היה חלק מההווי של הבית הזה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו זוכרים את הרב גפני והרב ליצמן שנתנו לנו שיעורי גמרא.
היועץ המשפטי לכנסת איל ינון
נכון. כל אחד בתורו. ההסתייגויות - וכאן צריך להדגיש בהדגשה חזקה, מה שכנראה הלך לנו לאיבוד – בשום אופן לא נועדו כדי לסכל לחלוטין את רצונו של הרוב להעביר חקיקה בכנסת. הן נועדו לכל היותר להקשות, וגם זה במידה, על אופן קבלת החקיקה. בעבר הגישו הסתייגויות רבות בעיקר בחוקי התקציב וההסדרים וגם שם בשלב מסוים היה כשל שוק שבעקבותיו ניתנה סמכות לוועדת הכנסת לקבוע סדרי דיון ובפועל מה שקרה כתוצאה מאותו כשל שוק שקרה כבר לפני הרבה שנים, כל אלפי ההסתייגויות שהוגשו לחוקי התקציב וההסדרים לא נומקו ולא הוצבעו.

סדרי הדיון המיוחדים עד היום בוועדת הכנסת יוחדו לחוקים האלה בלבד, או כמעט בלבד, שכן בעניינים אחרים גם שנויים במחלוקת – וזה חלק מיופיו של הבית הזה – הקואליציה והאופוזיציה הצליחו להגיע להבנות והסכמות. גם אם הוגשו הרבה מאוד הסתייגויות, לא היינו במצב שבו היה איום ממשי על סיכול ומניעת חקיקה שיש לה רוב בכנסת. באותם מקרים, וחברי כנסת הביאו בפני דוגמאות ומקרים כמו למשל חוק מע"מ אפס והיו גם מקרים נוספים, בהם הדיון בהסתייגויות נמשך ונמשך, זה היה בין היתר בגלל שלא היה רצון פוליטי אמיתי, לא היה רוב פוליטי אמיתי בבית הזה כדי להעביר את החקיקה ולכן לפעמים הקואליציה עשתה שימוש באופוזיציה כמכשיר שנועד לעכב חקיקה שאין לו רוב בתוך הקואליציה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
תאר לעצמך שלא היינו מגישים מספיק הסתייגויות והיה עובר חוק מע"מ אפס.
היועץ המשפטי לכנסת איל ינון
נכון. זה לגבי מע"מ אפס ויש גם דוגמאות נוספות כאלה. אבל בסופו של יום צריך להבין שההסתייגויות לא יכולות להתמודד התמודדות שווה ואמיתית עם הרוב בכנסת שרוצה לאשר חקיקה.

לאחרונה לצערי הרב, גם מצד הקואליציה וגם מצד האופוזיציה, יש סוג של שבירת כלים. הקואליציה מצד אחד מבקשת לקבוע סדרי דיון מיוחדים גם על חוקים רגילים ואני נאלץ להדוף לא כל שני וחמישי - אבל עוד מעט אנחנו מתקרבים לכל שני וחמישי - בקשות והצעות של הקואליציה לקבוע סדרי דיון מיוחדים גם על חוקים שאנחנו קוראים להם חוקים רגילים. עד עתה בגיבויו של יושב ראש הכנסת אנחנו מצליחים להדוף את העניין הזה. בנוסף לכך, כפי ששמענו השבוע, הקואליציה גם משמיעה איומים כלפי האופוזיציה שפורמים את הרקמה העדינה של החיים הפרלמנטריים.

האופוזיציה מצדה הופכת את הליך החקיקה לבלתי אפשרי על ידי שימוש לא מבוקר ולא אחראי במכשיר ההסתייגויות עד כדי פגיעה בתקינותו של הליך החקיקה.

בשבועיים האחרונים נתקלנו במצב שבו חברי האופוזיציה הגישו אלפים רבים של הסתייגויות, סדרות של תאריכים, רשימות שרים, רשימות מדינות, רשימה של חברות מרשם החברות ועוד רעיונות יצירתיים שבינם לבין הסתייגויות כמובנן בתקנון, אין דבר וחצי דבר. במצב הזה אנחנו נאלצים להתערב ולמצוא דרכים לאפשר לכנסת למלא את תפקידה.

לכן אני מגבה לחלוטין את סדרי הדיון וההצבעה עליהם החליט יושב ראש הוועדה. במהלך הפגרה אנחנו נבדוק כיצד אפשר ליצור כללים חדשים בנושא ההסתייגויות שיענו גם על הצרכים של האופוזיציה ויאפשרו לאופוזיציה להציע תיקונים, למחות, לדבר, לנצל עד תום את זכותה כאופוזיציה אבל לא לסכל את רצונו של הרוב בכנסת להעביר חקיקה. מה שנעשה כאן בתקופה האחרונה, ואני אומר מצד שני הצדדים, כי גם הקואליציה חסרת סבלנות לזכויות המקובלות של האופוזיציה.

אני רוצה להגיד לכם גם דבר נוסף שהוא ממש עצוב. יושב ראש יושב ראש ועדה שלדעתי הוא ותיק חברי הכנסת הפעילים בבניין. לדעתי סדר גודל של מעל 25 שנים, רק בכנסת. כמעט לא ברשות המבצעת. יושב ראש ועדה הוותיק ביותר. אני נמצא כאן תשע שנים, לא אחת נאלץ להתערב, לא אחת נאלץ לסייע ליושבי ראש ועדות. גפני מעולם לא היה זקוק לעזרתנו, בטח לא בניהול הדיונים. הוא אחד מיושבי הראש המיומנים ביותר שהיו בכנסת. בנוסף לכך אני חייב לציין, למרות היותו מהקואליציה, הוא אחד מיושבי הראש שהכי פתוחים דווקא בהיותו אחד שזכה להיות גם פה וגם שם, והוא מבין את המשמעות, הוא מבין את הצורך להיות יושב ראש מאוזן וממלכתי עם כל זה שבסוף הוא מחויב לקואליציה. אם בסופו של יום הוא בא אלי ואומר לי, תשמע, אני אובד עצות, אני לא יודע איך להמשיך מכאן והלאה, איך אנחנו מובילים את החקיקה הזאת - אז אנחנו נמצאים במצוקה אמיתית ואת המצוקה האת אנחנו נפתור במהלך הפגרה בהידברות בין הקואליציה לאופוזיציה.

אנחנו נציע הצעה שיש בה שינוי של כללי המשחק הקיימים כי אין ברירה, כי אם הצדדים לא מסוגלים בעצמם – מה שהיה כאן במשך הרבה מאוד שנים והייתי עד לעשרות אירועים כאלה של הבנות והסכמות מאחורי הקלעים, שמצד אחד אפשרו לאופוזיציה את יומה ואפשרו לה לטעון במשך שעות, אבל מצד שני היה ברור לכל השחקנים בזירה מקומם, הגבולות שלהם, העובדה שבסוף היום החקיקה תעבור, אם יש לה רוב פוליטי בכנסת. כי בסוף האופוזיציה היא לא בשלטון. אין לה רוב בכנסת והיא לא יכולה על ידי מכשיר שהוא מכשיר של הסתייגויות למנוע העברת חוקים בכנסת בכל מיני השהיות וניצול של התקנון שמי שקבע את התקנון לא התכוון שלכך נגיע.

לכן אני מגבה לחלוטין את סדרי הדיון וההצבעות שקבע יושב ראש הוועדה. כפי שאמרתי, לקראת כנס החורף של הכנסת, לקראת פתיחת מושב החורף, אנחנו, אני מקווה יחד עם יושב ראש הכנסת ועם קברניטי האופוזיציה וראשי הקואליציה, נגיע או להבנות והסכמות או לשינויי תקנון שיקבעו כללי משחק סבירים וישמרו גם על מעמד האופוזיציה אבל גם על האפשרות של הקואליציה למשול.

תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה. אנחנו באמצע דיון. אני מודה לך אדוני היועץ המשפטי של הכנסת. אני אאפשר שלוש דקות לנציג האופוזיציה ולנציג הקואליציה. נציג האופוזיציה יהיה אראל מרגלית ונציג הקואליציה יהיה מיקי זוהר. אחרי כן אני אומר משפט ונעבור להצבעות.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
תודה רבה. קודם כל, תודה לך ותודה ליועץ המשפטי איל ינון. אני חושב שלגבי יושב ראש הוועדה הנוכחי גפני, יש שינוי מאוד דרמטי לעומת מה שקרה כאן בכנסת הקודמת. כלומר, אנחנו הצלחנו במשך הרבה מאוד זמן גם במחלוקות כאלה ואחרות להגיע להסכמות ולהגיע להישגים מאוד מאוד משמעותיים לגבי דברים שהיו חשובים בהסכמה של הקואליציה והאופוזיציה. בניגוד למושב הקודם של הכנסת, שם הרגשנו שהרבה מאוד פעמים כאשר הדברים הם חשובים ולא נשמעים ואין חזרה לממשלה כדי להתדיין אתה, אנחנו מרגישים שמעמד ועדת הכספים בכנסת נשמר בצורה הרבה יותר טובה מכפי שנשמר קודם לכן והיא לא הפכה לחותמת גומי.
רחל עזריה (כולנו)
לא למושב הקודם. לקדנציה הקודמת.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
לקדנציה הקודמת. סליחה. יחד עם זאת, אנחנו נמצאים ערב – וכאן התכנסנו לדיון – החלטות שהן מאוד דרמטיות ברמה התקדימית מבחינת מדינת ישראל. לא רק שיש כאן איזושהי הצעה לתקציב דו-שנתי אלא יש כאן בעצם הצעה לתקציב דו-שנתי לפני שנת בחירות של 2019 ולמעשה התחושה של רבים מאתנו היא שזה תקציב דו-שנתי שאנחנו התנגדנו לו ואנחנו משמיעים את התנגדותנו, שיהפוך לתקציב תלת-שנתי. לכן אנחנו מאוד מאוד חרדים לדבר הזה.

היושב ראש וחברי הקואליציה יודעים שאנחנו מתנגדים לתקציב דו-שנתי. אתם בעדו. אנחנו חושבים שזה משהו פוליטי פסול, אתם חושבים שזאת דרך יותר נכונה מבחינתכם לנהל את המדינה, וכאן יש לנו מחלוקת מאוד גדולה.

בתוך כל הדבר הזה אנחנו מנסים להגיע להסכמה יחד עם הקואליציה לגבי דרכי בקרה שהם דרכי בקרה שנותנים לוועדת הכספים את הכוח ולא מדירים אותה מתוך השיח, עם כל אי ההסכמה שלנו שהיא אי הסכמה ברורה. לכן אנחנו ביקשנו כמה דברים כאשר דבר אחד היה הדבר הזה של האחוז של הקיצוץ הרוחבי. ראינו בשנים הקודמות שבקיצוצים רוחביים מעבירים המון כספים מתקציבי רווחה – במקרה ההוא זה היה תקציבי ביטחון בגלל המלחמה שהייתה או בגלל דברים אחרים וראינו את היכולת לעשות זאת. רצינו התייחסות מאוד מאוד רצינית לכל הנושא של 2019 שלא תגיע שנה שהיא תעבוד על אוטומט כי אז בעצם אנחנו נכנסים לתקציב תלת-שנתי ורצינו איזשהו סוג של התחייבות שיועבר תקציב לגבי 2019 וזה לא יהיה על טייס אוטומטי, גם אם זה תקציב לחצי שנה או משהו כזה. רצינו לראות מכם מה ההצעה שלכם בנושא הזה. הדבר הנוסף הוא דברים כאלה ואחרים לגבי הבקרה.

לגבי הנהלים של ההסתייגויות. קודם כל, אני מזכיר לעצמנו, גם באופוזיציה, שהקרב הנוכחי על התקציב הדו שנתי הוא קרב אחד. יש לנו אחר כך קרב שני גדול - - -
היו"ר משה גפני
לא שני. הקרב האמיתי.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אבל הוא מחולק לשניים, שאנחנו צריכים להיות מסוגלים לעבוד עליו ביחד. בשנה שעברה עשינו כמה דברים ביחד, כולל שיתוף פעולה עם שר האוצר. ראשית, זה העניין הה של חוק ההסדרים ואנחנו רוצים להגיע לדיון על חוק ההסדרים בלי שפצענו אחד לשני את כל הכבוד ואת כל היכולת לשיתוף פעולה. שנית, הדיונים עצמם לגבי התקציב. כלומר, גם לגבי הדיון על התקציב הגדול, אנחנו נצטרך להגיע, אנחנו מקווים להגיע לא למלחמת עולם אלא להסכמה כולל חוסר ההסכמות אבל ההסכמה על הדברים עליהם אנחנו יכולים להסכים או לא להסכים בדרכים תרבותיות. אלה כרגע הדברים.

כרגע אנחנו מרגישים שהתקדים של התקציב הדו-שנתי לפני שנת בחירות מכניס אותנו למצב שמדינת ישראל לא הייתה בו. אני רק מזכיר לעצמנו שגם קודם היינו בתקציב דו-שנתי שנכנס לתוך שנת בחירות כך שמדינת ישראל התנהלה כמה שנים בלי שיש תקציב אופרטיבי אלא עם תקציב של אחד חלקי 12 ואתם יודעים מה קורה לארגונים החברתיים בעיקר בתקציב של אחד חלקי 12.

ברמה המשפטית. אנחנו היינו מאוד שמחים לקבל את חוות הדעת הזאת בכתב. אני ראיתי שהכנת אותה בכתב והיינו מאוד רוצים לשמוע כי זה הכלי שלנו. הכלי שלנו לקבל את השקיפות הוא לנסות לעשות הסתייגויות וזאת כדי לקבל מהקואליציה קצת יותר שיתוף פעולה. אנשים התנהגו כאן בדרך כלל באחריות בשנה האחרונה.

היינו מבקשים גם מהיועצת המשפטית של הוועדה, משלומית ארליך, כי היא הייתה אתנו בכל הדיון הזה, לקבל את חוות דעתה והיינו רוצים איזושהי התייעצות אחרי שנשמע את חוות הדעת כדי לראות איך אנחנו נוהגים בצורה כזאת שהיא מכובדת אבל גם נותנת לנו את האפשרות להתנגד בצורה לגיטימית.
היו"ר משה גפני
בסדר. תכף נראה מה אנחנו עושים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש, למרות שלא נתת לי אישור, למחות. הנה דוגמה דורסנית. קמו כאן חברי כנסת מוקדם בבוקר והגיעו ואתה אומר שאתה נותן לשני אנשים לדבר, במקום לבוא ולומר שתיתן לכל חבר כנסת לדבר שתי דקות לפחות. הנה רק דוגמה של דורסנות וזה לא בסדר.
יואב קיש (הליכוד)
זאת לא דורסנות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אל תפריע לי, יואב. אני מבקש ממך לאפשר לכל חבר כנסת שרוצה, אופוזיציה וקואליציה, לדבר שתי דקות.
היו"ר משה גפני
מיקי זוהר, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ראשית, אני רוצה להבהיר למען הסר ספק שהייתה כוונה לשתף פעולה עם האופוזיציה. יושב ראש הוועדה הביא הסכמות מהאגף שכן היו מאוד מאוד מקובלות על כל חברי האופוזיציה. היו חברי כנסת מסוימים או מסוימות שהתנגדו לשיתוף הפעולה והחליטו להגיש את אותן הסתייגויות שהם הגישו בעת ההיא.

אני רוצה לברך את אדוני היועץ המשפטי לכנסת על אמירתך. זו אמירה דמוקרטית, אמירה נכונה ששומרת על זכויות העם שבחר את נציגיו לכנסת. זאת המהות האמיתית של הדמוקרטיה. העם בוחר את נציגיו, הם הולכים לבצע את מדיניותו בכנסת וגם אם מישהו מעוניין להפריע לה, זה בסדר, זה לגיטימי אבל באופן פרופורציונלי ובלבד שגם לא חוצים את הגבולות.

שמעתי היטב את הביקורת מהיועץ המשפטי וגם אין לי שום רצון לחמוק ממנה שכן כולם יודעים דבר גורר דבר. הדיון ששלשום הידרדר ממקום שהוא לא מכבד את עצמו – אני לא יכול לחמוק מכך – הוא גם עקב התנהלות לא רק של הקואליציה אלא גם של האופוזיציה שבעצם גררה אותנו לשם.

לסיכום, אני רוצה לומר שאנחנו הגענו לכנסת באמת כדי לעבוד, הגענו לממש את הרצון של הבוחרים שלנו. אני באמת מודה ליועץ המשפטי שמבין את זה ומנגד אני גם מבקש להודות ליושב ראש שעם כל הקושי בניהול הדיון שמר על כבוד הדיון. אני מאוד מאוד מקווה שבעתיד הפעולות שייעשו כאן בכנסת באמת יכבדו את הכנסת. אנחנו רוצים ליישם את ההחלטות של בוחרינו. אנחנו לא מנסים חלילה לכפות דברים בניגוד לרצון הטוב. יש רוב במדינת ישראל שהציבור נתן בו אמון. הגענו לכנסת כדי לבצע את אותו אמון שקיבלנו. כל דרך פוליטית פרלמנטרית היא מקובלת ובלבד שהיא נעשית בפרופורציות הנכונות, בקונסטלציה הנכונה ואני מקווה - נקרא לזה כך – שהביזיון שהיה כאן לפני יומיים, לא יחזור שוב.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מיקי לוי, שתי דקות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני ער למה שקרה כאן ואני גם ער למה שאמר היועץ המשפטי לכנסת. המכשיר הזה, איך אמרת? הליכוד גם הוא היה עם 12 מנדטים וחלק מחברי הליכוד מתנהגים שלא כשורה. אני לא מדבר על כבוד הדדי לחברי כנסת ברמה האישית. אני מדבר אפילו לידידי שאתמול התחבקתי אתו בחתונה, דוד ביטן, שבא ואמר במחי יד שהם לא מעבירים לנו חוקים. זה נהדר ואני שמח שיושב ראש הכנסת הוריד אותך מהעץ.
דוד ביטן (הליכוד)
זה היה משא ומתן בינינו.
מיקי לוי (יש עתיד)
חבל שלא המשכת עם זה. אנחנו יכולים להישאר ידידים ואני אגיד לך מה אני חושב, וגם אמרתי לך את זה.

אם זה לא ימשיך להתקיים כמו שזה התקיים, יש ויכוחים קשים, בסוף הולכים לפרסה מאחור ושותים קפה ביחד. בעניין הזה גם אלה שישבו מסביב לשולחן, דעתם, בלשון המעטה, אינה נוחה מתקציב דו-שנתי אבל בסדר, נבחר ראש ממשלה והוא רוצה בכך. לשר האוצר הוא עושה מארב בטן, זה עניינו האישי ואני לא מתערב בעניין הזה.

אבל יש בעיות מהותיות כלכליות. אני עוזב את הוויכוחים הפוליטיים. גם אתה אמרת שתקציב דו-שנתי הוא תקציב רע אבל אני אתמוך בו ואני גם מבין אותך. אני הייתי בצד השני.
היו"ר משה גפני
נכון.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבין אותך. אני לא חולק על דעתך ולא מבקר אותך על העניין הזה. מחובתה של האופוזיציה להראות לכל עם ישראל או לפחות למי שאנחנו יכולים, כמה המהלך הזה הוא רע והמהלך הזה הוא רע. תקציב דו שנתי, אני לא אעבור על הכול, לא מאפשר לא תמונה מקרו כלכלית, תמורות גיאו-פוליטיות - - -
היו"ר משה גפני
על זה כבר דיברנו.
מיקי לוי (יש עתיד)
ואין נביא בעירו מלבד ראש הממשלה כנראה. בוועדה הזאת לפחות אני מבקש ממך לתת לנו את האפשרויות. הבנתי מה שאמר היועץ המשפטי לכנסת, הבנתי את מגבלות המכשיר, אבל אתה תיתן לנו להגיד את מה שאנחנו רוצים להגיד כשאנחנו מתייחסים לסעיפים התקציביים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. דוד ביטן.
דוד ביטן (הליכוד)
קודם כל, אנחנו לא נגד שתשתמשו שבכלים הפרלמנטריים שיש לכם. הטענה שלנו הייתה שיש גם כלים פרלמנטריים ליושב ראש. הוא הרי יכול להגביל את אורך ההסתייגויות, את זכות הדיבור בהסתייגויות, הוא יכול להחליט שההסתייגויות יוגשו בכתב, והוא יכול להחליט שקודם כל ההצבעה תהיה לאחר שההסתייגויות יוגשו. את כל הדברים האלה הוא יכול לעשות. הוא לא עשה כן בגלל ההבנות שהיו לו עם האופוזיציה שהדברים לא יהיו כפי שהיו וניצלתם טעות בתום לב כשהוא הבין את זה אחרת. על זה הייתה הטרוניה שלנו. אמרנו שאם לא נוהגים אתנו בהגינות, גם אנחנו לא ננהג בהגינות. כמו שזכותכם לעשות פיליבסטר, זכותנו ללכת נגד הצעות חוק של האופוזיציה ואנחנו הוכחנו בקדנציה הזאת שאנחנו רואים את ההצעות כפי שהן ואם הן טובות – אנחנו תומכים בהן, ועד היום תמכנו בקרוב למאה הצעות שעברו בקריאה טרומית, דבר שאין לו תקדים בכנסות הקודמות.

דבר שני. הבנתי מיושב ראש הוועדה שנעשו המון תיקונים שקשורים לחוק הזה, במיוחד בכל מה שקשור לפיקוח שקשור לוועדת הכספים. הדברים נעשו עם מיקי לוי ולכן הוא חשב בטעות שהדברים מסוכמים.

עדיין אני אומר שאנחנו יכולים – מבחינתי, אם היושב ראש יסכים – לעצור את הישיבה לעשר דקות, לשוחח אתכם על העניין הזה כי הפיקוח של ועדת הכספים קיים, ולראות איך אנחנו יכולים לסדר את העניין על מנת שלא נבזה את הכנסת בכל מיני דברים וגם יצא שבסופו של דבר אנחנו מזלזלים בעצמנו, אנחנו בכם ואתם בנו.

אין לי בעיה אם היושב ראש יסכים שנשב בחדר של האופוזיציה או הקואליציה במשך עשר דקות על מנת לסיים את העניין, אבל אם אנחנו כן נגיע לסיכום, אני כן אבקש להוריד את כל ההסתייגויות הלא ענייניות שאין להן שום מטרה, חוץ מאשר לבלבל לנו את המוח, וגם לכם כי גם יש הרבה חברי כנסת אצלכם שלא נחה דעתם בעניין הזה, ולהשאיר רק הסתייגויות שהן באמת אמיתיות ועליהן נצביע בסופו של דבר.
היו"ר משה גפני
מיכל בירן.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כיוון שכל הדברים הכלליים כבר נאמרו, אני רוצה להתייחס לנקודה עניינית אחת שעוד לא הוזכרה ולדעתי היא כן קריטית והיא הרגע הזה שבו אומרים שיש פער בין התחזיות למה שקרה וחלק מהמנגנונים האוטומטיים נכנסים לפעולה ואנחנו מתווכחים כמה זה אוטומטי וכמה זה לא אוטומטי. אבל יש משמעות לרגע הזה, שזה בכלל הגיע לוועדת כספים, שבכלל יוכיחו את הטענה שיש הפרש בתחזיות. זאת אומרת, זה שזה לא קורה כאן, שמישהו יושב באיזה משרד, מחליט שכן יש גירעון או אין גירעון – וכבר היינו בסיפור הזה, הרבה פעמים כן לפני בחירות אין גירעון ואחר כך יש. אני מבקשת להוסיף את הדבר הזה שברגע הזה שבו תקציב דו-שנתי, אנחנו לא מעבירים תקציב שלם לשנה, כאשר טוענים שיש פערים בין התחזיות לבין המציאות, שיבואו לוועדת הכספים, שיציגו את זה ונראה שבכלל – לפני שהעניינים האוטומטיים נכנסים לפעולה – אכן יש מצב שדורש זאת.
דוד ביטן (הליכוד)
הוא חייב לבוא ולומר שיש גירעון.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כרגע זה לא קיים שם.
דוד ביטן (הליכוד)
נשב על זה. אין בעיה.
היו"ר משה גפני
יואב, בבקשה.
יואב קיש (הליכוד)
בוקר טוב. אני לא נוהג להגיע הרבה לוועדה הזאת. אני התבקשתי להגיע והיה לי חשוב לומר את מה שאני רוצה לומר. אני יודע, גפני, שאתה עושה באמת הרבה דיאלוגים עם האופוזיציה ומנסה לחסוך זמן, ואני חושב שכך הוועדה צריכה לעבוד כל עוד מצליחים לעבוד לטובתו של העניין ושהעניין הוא זה שעומד לבחינה.

למה אני חושב שהדברים קצת התפוצצו כאן. גם אצלי זה קרה. בנושא ערוץ הכנסת אני עשיתי עבודה והגעתי להבנות עם מיקי רוזנטל שלא נמצא כאן.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הוא בוועדת הכלכלה.
יואב קיש (הליכוד)
אני לקחתי הנחה שאמרה שאני לא יכול לשבת עם כל חברי האופוזיציה ולכן אשב עם מישהו שאני חושב שהוא בעניין הזה לפחות מוכר ומוערך באופוזיציה כבר סמכא, נקרא לזה כך, ונגיע להבנות. אבל נוצר מצב שחברים אחרים באופוזיציה או חברות אחרות באופוזיציה, לא כל כך אהבו את התהליך הזה. אני לא יודע, יכול להיות שהדבר הזה קרה גם כאן ויכול להיות שצריך לחשוב על מנגנון אחר אולי שבא לתאם הסכמות בחקיקה שאולי מתוחה בין קואליציה לאופוזיציה ויכול להיות שדווקא המהלך שבו אני טעיתי במידה מסוימת ובחרתי רק אחד מחברי האופוזיציה, יצר מתחים שאולי גם גרמו לדבר הזה. אני רק מעלה את זה לתשומת לב הנוכחים כי אני חושב שזה משהו שאולי יצר קצת את המתחים בעניין.

בכל מקרה, אני בהחלט מחזק את ידיך בשני הדברים, גם בניסיון להגיע להסכמות עם האופוזיציה וגם כשזה לא מצליח, לפעול עניינית ולדאוג שהחקיקה תעבור.
היו"ר משה גפני
תודה. חבר הכנסת טרכטנברג.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני כרגע משמש קול לסתיו שפיר כי אין לה קול.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יהיה לך קשה היום.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
"שלום. הגעתי לכאן חולה ובלי קול אבל היה לי חשוב להיות כאן וביקשתי ממנואל שיקרא את דבריי. תודה למנו".
היו"ר משה גפני
רפואה שלמה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
"סעיף 19 לחוק יסוד: הכנסת . במידה וסדרי העבודה של הכנסת לא נקבעו בחוק, תקבע אותם הכנסת בתקנון. כל עוד לא נקבעו סדרי העבודה כאמור, תנהג הכנסת לפי הנוהל המקובל בה. עד היום היה נהוג שאפשר לחברי הכנסת להגיש הסתייגויות, אופן לגיטימי של ההתנגדות לחקיקה רעה. לא יתכן שאפילו הכלי הזה יילקח מהאופוזיציה. הפיליבסטר במליאה כבר נדרס עם סעיף 98 ועכשיו רוצים לקחת מהאופוזיציה גם את האפשרות להתנגד בוועדה.

אמר איל ינון הסתייגויות לא הגיוניות. הנה כמה מההסתייגויות שהגשתי. דבר ראשון, הממשלה תחשוף כמה מכספי התקציב יושקעו בפריפריה. דבר שני, שהממשלה תחשוף כמה כסף יושקע ברכישת דירות לדיור הציבורי לעומת כמה זכאים לדיור ציבורי מסתובבים ברחובות ללא קורת גג. דבר שלישי, כל אחד ממשרדי הממשלה הרלוונטיים יראה את החלקים בתקציב שיוקדשו למלחמה בעוני ויסביר מה תכנית העבודה שלו בנושא. לגיטימי והגיוני ואם הממשלה לא מתביישת בתקציב שהיא הולכת להגיש, אין שום סיבה שתסרב.

אמרת שהכנסת נראית מביכה, אך מי שמביכים את הכנסת אלה מי שישבו כאן במשך לילה שלם וסיפרו בדיחות, שלגלגו וצחקו והציגו הערות סקסיסטיות והכפשות אישיות במקום להגיב לעניין. עוד יותר מביך שניסו להציע לנו פיתויים כספיים ואחר כך איומים כדי לעצור אותנו. אנחנו כאן כדי לשרת את הציבור".
רחל עזריה (כולנו)
לא היה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שקר. פופוליזם.
דוד ביטן (הליכוד)
שקר וכזב.
רחל עזריה (כולנו)
זה לא היה. זה לא לעניין.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תתביישי לך.
דוד ביטן (הליכוד)
שקר וכזב.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה צולם. זה היה גם היה. זה צולם ותועד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תתביישי לך. חשבנו שאת לא יכולה לדבר. תתביישי לך.
דוד ביטן (הליכוד)
ההפך.
רחל עזריה (כולנו)
הגזמת לגמרי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הכול צולם ותועד.
רחל עזריה (כולנו)
של מה? הצעות כספיות?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תתביישי.
רחל עזריה (כולנו)
כאן תמיד הכול מצולם, כי יש כאן מצלמות תמיד לכל הדיונים שלנו. השקיפות קבועה בכנסת. כך הכנסת עובדת.
דוד ביטן (הליכוד)
אמרנו לה שהאופוזיציה בתקציב קיבלו כספים ייחודיים גם כן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היא מנסה לדרדר את הדיון גם עכשיו. בואו לא נרד לרמה הזאת.
דוד ביטן (הליכוד)
אני אומר משהו לא נכון?
היו"ר משה גפני
זה לא קשור לזה בכלל.
דוד ביטן (הליכוד)
היא אומרת שרק אנחנו.
היו"ר משה גפני
דוד, כל הדבר הזה לא קשור.
רחל עזריה (כולנו)
אף אחד לא הציע לאף אחד שום דבר.
דוד ביטן (הליכוד)
על זה דיברנו ואת זה אמרנו.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לוויכוח הזה.
דוד ביטן (הליכוד)
תראה מה היה.
היו"ר משה גפני
לא היה ולא נברא.
רחל עזריה (כולנו)
לא היה ולא נברא.
היו"ר משה גפני
את רוצה לעזור לי? תעזרי לי, תעזרו לי כולם.
דוד ביטן (הליכוד)
גם אלוהים מתנגד להסתייגויות כי תוך יומיים נגמר לה הקול.
היו"ר משה גפני
די. אני לא מסכים. אתה לא יודע מה שאלוקים מתכוון. תעשה לי טובה. אף אחד מאתנו לא יודע. אני רק רוצה שלא תהיה טעות. לא היה, לא נברא, לא משל ולא נמשל. לא הייתה כאן שום הצעה משום כיוון על כסף. היו הצעות והן קיימות גם היום. למשל דוד ביטן אמר ומה שאראל מרגלית וגם מיכל אמרו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כן היו.
רחל עזריה (כולנו)
זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
זה לא בסדר הדבר הזה. היושב ראש מדבר, עם כל הכבוד. דוד, אני לא מסכים לזה.
דוד ביטן (הליכוד)
מה אתה רוצה ממני? אני לא אמרתי כלום.
רחל עזריה (כולנו)
פשוט לא נעים לו לצעוק עלי שוב.
היו"ר משה גפני
לא רציתי לצעוק שוב על רחל ולכן אמרתי דוד.

ההצעות האלה בעינן עומדות ואני שמח שעל חלק גם הגענו להסכמות. יש סעיפים בחוק שהחברים גם מהאופוזיציה וגם מהקואליציה העלו אותם. יש תיקונים שנעשים עם האוצר ביחד. זה מה שהיה. לצערי זה התנהל בלילה שביזה מאוד את הכנסת ואני לא מאשים אף אחד. אני רק אומר שזאת תמונת המצב. לכן עצרתי את הדיון והחלטתי לקבוע סדרי דיון. אי אפשר להפוך את זה לכך שהממשלה תציג והממשלה תגיש. לא מדברים על זה אלא מדברים על חוק תקציב דו-שנתי ולא על תקציב דו-שנתי. מדברים על חוק, איך הוא יתבצע והדבר הזה אני רוצה להגיד לכם שכל הזמן מטיחים בי את העניין הזה שבקדנציה הקודמת אני עשיתי את אותו פיליבסטר. הריני מודיע כאן שאם היו רוצים מהקואליציה לעצור אותי, בלי בעיה היו יכולים לעצור. בתוך הקואליציה לא רצו לעצור את הפיליבסטר הזה ומי שראה את התוצאה, שהממשלה נפלה, מבין איך זה התנהל כל כך הרבה חודשים.
מיקי לוי (יש עתיד)
היא לא נפלה בגלל זה.
היו"ר משה גפני
אתה יודע מה? כשאני אכתוב ספר, אני אספר בדיוק למה היא נפלה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אי אפשר לדעת. הייתה יד אלוקים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מדבר על ישראל היום.
היו"ר משה גפני
הפיליבסטר על המע"מ אפס גרם לכך. אני לא רוצה לדבר יותר מדי. הוא נתן כלי כדי להפיל את הממשלה. גם אנחנו לא היינו מנהלים אותו כל כך הרבה זמן אם לא היה לנו יעד וידענו שהיעד הזה מתקרב והוא קרה. מה נעשה עכשיו? נתחיל לדון איזה מדינה, חמישים מדינות, תאריכים וכפי שאמר היועץ המשפטי של הכנסת? אז יהיה עוד לילה אבל בסוף זה יעבור. הקואליציה לא תאפשר את זה. אז לשם מה צריך את הביזוי הזה? זה לא היה בקדנציה הקודמת. היה דומה, רק חז"ל אומרים שההבדל בין הטוב לרע הוא כחוט השערה וחוט השערה הזה בסוף הפיל את הממשלה.

מנו, בבקשה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
סתיו ביקשה ממני לקרוא את המשפט האחרון. "לא יתכן שיגזלו מאתנו את היכולת להתנגד לחוק רע. מדובר באחד הכלים האחרונים שנותרו לאופוזיציה. אנחנו מצפים שהיועץ המשפטי של הכנסת יסייע לנו לשמור עליהם".
היו"ר משה גפני
עכשיו דבריך.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
עכשיו אני. אני חושב שמה שקורה זה שהולך ומתרחש לנגד עינינו שינוי קונסטיטוציוני עמוק ביותר באחד מאושיות המשטר שזה ניהול תקציב שלא קרה מאז 1985. ביולי 1985 בפעם הראשונה הוכנס הכלי שנקרא חוק ההסדרים. זאת דרמה. זה שינה פני מציאות. עכשיו העניין של חוק כמו שציינת, תקציב דו-שנתי, משנה מציאות. אלא מה, מדובר בכלי ש-197 מדינות בעולם לא דוגלות בו אלא רק מדינה אחת, בחריין. מדובר בכלי שכל הפרופסיה הכלכלית בעולם מאוחדת נגדו. מדובר בכלי שכל משרד האוצר כאיש אחד, כולל השר, נגדו.

אנחנו רואים לנגד עינינו שמתרחש שינוי, שזה לא שזה ימין ושמאל, זה לא שטחים, זה לא שבת אלא זה שינוי שהוא לא הגיוני, שבשום מקום בעולם לא אימצו אותו, שאולי יש איזשהו הגיון פוליטי נסתר שכיום ההיגיון הזה נעלם ואנחנו יושבים כאן וכמו תוכים מתבקשים לאשר דבר שהוא לא הגיוני.
דוד ביטן (הליכוד)
יש ויכוח. זה ויכוח ענייני.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא. הלוואי שהיה ויכוח. אין ויכוח. הדבר הזה לא הגיוני. לכן אנחנו חסרי אונים מול שינוי עמוק קונסטיטוציוני שכאילו עובר מתחת לרדאר.
דוד ביטן (הליכוד)
הוראת שעה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גם מי שבא להסביר, לא יכול להסביר כי הוא לא מסכים עם זה.
דוד ביטן (הליכוד)
בשנה השנייה יש כל מיני דברים - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
דוד, עזוב. אתה רואה לנגד העיניים שמתרחש שינוי דרמטי. אין הבנה שזאת דרמה כזאת גדולה מכיוון שנראה שזה עוד שינוי ואתה עומד חסר אונים. פשוט חסר אונים. אני אומר לך שאני כאיש כלכלה נדהם ממה שקורה כאן.
דוד ביטן (הליכוד)
אתה יכול לכתוב על זה ספר.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
יפה מאוד. מדינת ישראל, הספר שייכתב עליה, יהיה גרוע מאוד.

המינימום הוא שבכל מקום שכתוב בהתייעצות ועדת הכספים יהיה באישור ועדת כספים. יש שלושה-ארבעה מקומות כאלה. זה המינימום שבמינימום כדי שאפשר יהיה קצת להניח את הדעת.
דוד ביטן (הליכוד)
ואז מה, תבטלו את כל ההסתייגויות?
היו"ר משה גפני
תודה. עודד פורר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה אדוני. אני חייב לומר שאני הכי צעיר כאן בכנסת אבל אני היחידי מבין חברי הוועדה שישב בקדנציה הזאת גם באופוזיציה וגם בקואליציה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לתת כבוד לעודד פורר. הוא באמת היחיד כאן שהיה גם בקואליציה וגם באופוזיציה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בקדנציה הזו.
היו"ר משה גפני
בקדנציה הזו ויש הסתייגויות שלו עת היה באופוזיציה שהתקבלו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חייב לומר בהקשר הזה שגם ברמת העבודה וגם עת היינו באופוזיציה, בוודאי בוועדה הזו – אני אומר את זה לזכותו של היושב ראש בהקשר הזה – הצלחנו, ואתה יודע שכך היה גם במושב הקודם, להעביר כאן בוועדת הכספים הרבה מאוד שינויים והרבה מאוד הסתייגויות שהתקבלו אבל זה מסיבה אחת והיא שהן התמקדו בעיקר. בהקשר הזה אתה תיתן לי עוד דקה כי אני חושב שזה מופיע גם בפרשת השבוע הזו.
היו"ר משה גפני
כן, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בפרשת מטות. אני לא אתחיל עם החלק הראשון עת באים בני גד וראובן למשה ואומרים לו שהם לא רוצים להיכנס להילחם בארץ, והוא אומר לכם: אחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה? אבל בהמשך, כאשר הם אומרים לו שהם ייכנסו, הם מבקשים לבנות גדרות צאן למקנינו וערים לטפינו. על זה אומר להם משה לא. בסוף הם מקבלים גם את דעתו של משה ואומרים, נבנה ערים לטפינו וגדרות צאן למקנינו. למה אומר להם משה שיהפכו את הסדר? זאת אומרת, הם לא יכולים לשים את הצאן ואת הבקר לפני הילדים שלהם.

אני אומר לחברים באופוזיציה. תתייחסו לעיקר בוודאי בחוק הזה שהוא חוק יסוד והוא לא חוק התקציב. גם לי יש הצעה לגבי חוק היסוד הזה. אני חושב שהוא היה צריך להיות שונה והצעתי את ההצעה הזאת ואני חושב שהקואליציה טעתה שלא קיבלה את ההצעה. אבל בסופו של דבר נסו לעשות את השינוי המהותי כדי שיהיה דיון מהותי בהקשר הזה של התקציב ולא באמת איזה שהן רשימות שאנחנו יושבים וממציאים לעצמנו הסתייגויות כדי שננהל כאן לילה ארוך. תודה.
היו"ר משה גפני
רחל עזריה.
רחל עזריה (כולנו)
קודם כל, דעתנו אינה נוחה מהתקציב הדו שנתי. אגב, גם כבוד היושב ראש, אתה זוכר מהרגע הראשון שאני גם אמרתי את זה וגם אמרתי שאני בעד להכניס את השינויים בחוק ולעבוד ביחד, קואליציה ואופוזיציה, כדי להפוך את החוק הזה לחוק הכי טוב שאנחנו יכולים בתוך ההקשר של ההסכמים הקואליציוניים שאנחנו חתומים עליהם, של הסיטואציה הפוליטית. זאת הייתה המטרה בעבודת הוועדה. שלושה ימים עבדנו כדי להפוך את החוק הזה לחוק הכי טוב שאנחנו יכולים, ויושבים כאן חברי אופוזיציה שעבדנו ביחד כדי להכניס את תחנות היציאה, מה כן מביאים לוועדת הכספים ומה לא מביאים, והיה כאן משא ומתן מאוד מאוד צפוף כדי לטייב את החוק למקסימום שאפשר.

הציבור שלח אותנו כדי לעבוד. הציבור שלח אותנו כדי לחוקק וכדי לפקח וכדי לבקר. הציבור שלח אותנו כדי לעבוד. הציבור לא שלח אותנו כדי לעשות הצגות. הציבור לא שלח אותנו כדי לשבת ולשאול שאלות עד אמצע הלילה כאשר כל שאלה נשלחת בפייסבוק שאין עיקרון, אין כאן קו מנחה, אין כאן שום דבר שאליו אנחנו מנסים להגיע אלא רק לשאול שאלות כדי לשאול שאלות, בעצם לעשות בדיחה מהכנסת. עם כל הכבוד, אנחנו עובדים כאן יום ולילה ואנחנו בסוף מושב, וכל מי שיושב כאן בחדר יודע כמה קשה אנחנו עובדים ולא כדי שאחר כך יעשו מאתנו בדיחות וקציצות, ובטח לא אחרי שלושה ימים של עבודה עניינית ואמיתית. כולנו יודעים את זה. גם חברי המחנה הציוני אומרים את זה. הם אולי לא יאמרו את זה בקול אבל כולנו יודעים שלעשות הצגה ולעשות בדיחה ולדבר על חוסר שקיפות כאשר כולנו מצולמים כל היום וכל הלילה, הכול נמצא באתר הכנסת שעברה מהפכה בקיץ האחרון - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גם בפייסבוק. חשוב שזה יהיה בפייסבוק.
רחל עזריה (כולנו)
הכול מופיע בכל מקום וכולם יכולים לראות את העבודה שלנו. אם זה בעניין של שאלות ספציפיות על כמה כסף ניתן לכאן או מה נעשה כאן או מה תפיסת העולם לגבי שירות לאומי, כל זה אפשר לעשות בשעת שאלות לשר הביטחון.
דוד ביטן (הליכוד)
זה חוק מסגרת. זה לא קשור לשקיפות.
רחל עזריה (כולנו)
אני שאלתי שאלה וקיבלתי תשובה מאוד טובה. אפשר ליזום דיונים מהירים בהרבה מאוד ועדות ולהביא את משרדי הממשלה ואת אגף התקציבים לענות על השאלות. אם רוצים תשובות, כך שואלים את השאלות. אם רוצים לעשות הצגה, שואלים את השאלות כאן אחת אחרי השנייה כאשר לאף אחד אין שום כוונה ואף אחד גם לא יודע לתת תשובות לשאלות כאלה, לא על מזרחים ואשכנזים בטבריה מול צפת ומול גדרה. רוצים לקבל תשובה לזה, ואני מאמינה שרוצים לקבל תשובה, אז שואלים את זה במקומות המתאימים ולנו כחברי הכנסת יש המון הזדמנויות לקבל את התשובות. זה חלק מהעבודה שלנו וגם אם לפעמים צריך להאיץ במשרדי הממשלה, אנחנו מקבלים את התשובות עת אנחנו מגיעים לדיונים.

אנחנו לא באנו לכאן כדי לעשות הצגות ולא באנו לכאן כדי להיות סטטיסטים בהצגה של מישהו אחר. אנחנו באנו כדי לעבוד. אני לא מוכנה שאנחנו נהיה בדיונים כאלה, כבוד היושב ראש, ואני בטח לא מוכנה שבדיוני התקציב אנחנו נהיה בדיונים כאלה. יש לאופוזיציה כלי לגיטימי ומכובד ומכבד של פיליבסטר והוא עובד והוא נותן יתרון לאזרחי מדינת ישראל רק כשהוא לטובת משהו שהם יודעים להגדיר מראש מהו. הדיון לפני יומיים אל תוך הלילה, לא היה ברור לאף אחד בשביל מה הוא חוץ מאשר לעשות הצגה אחת גדולה. אני מצטערת כבוד היושב ראש, אני מבקשת ממך לשמור על כבוד הוועדה הזאת ולוודא שאנחנו לא נהיה סטטיסטים בהצגה של מישהו אחר.
היו"ר משה גפני
אני אשתדל בעזרת ה'. אני לא מבטיח.
רחל עזריה (כולנו)
גם השתדלות זה לא רע.
היו"ר משה גפני
בצלאל, הדובר האחרון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני בבעיה קשה מאוד כי אני מסכים עם רחל עזריה וזה מפחיד אותי. לגופם של דברים, יש לי תחושה שאני חבר הכנסת היחידי כאן ואולי בכנסת בכלל שתומך עניינית בתקציב דו שנתי.
דוד ביטן (הליכוד)
למה? גם אנחנו תומכים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני לא יודע. אני מקבל מאוד את ההערות גם של מנו וגם של מיכל. אני חושב שאצביע בעדן כשהן יעלו כאן להצבעה ואני מעריך שאני לא היחידי בקואליציה שיעשה את זה, בין אם האוצר ירצה ובין אם הוא לא ירצה, כי זה האיזון הנכון והבריא אותו צריך לעשות.

אבל, וכאן אני אומר בשפתי את מה שרחל אמרה, ואני אומר לכם, אראל, אל תגנו על מה שהיה כאן לפני יומיים. זה מזיק לכם כאופוזיציה אחראית ועניינית ואתם כאלה בשנה וחצי האחרונות. צריך לשים את הפיל הלבן הזה על השולחן. אני אומר לך, מיקי, אתה לדוגמה לקחת לך חצי שעה ונתת הסתייגויות ענייניות ואף אחד לא צעק עליך. זה לקח זמן, זה הרגיז, אבל נתת הסתייגויות ענייניות. קראת מתוך הדף, הכנת אותן.
היו"ר משה גפני
חלק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני חושב שרובן.
דוד ביטן (הליכוד)
חלק. אתה לא היית בכל הישיבות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל המידה הייתה כזו שרוב ההסתייגויות היו ענייניות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גם סתיו התחילה את הדיון בהסתייגויות שקשורות לעניין. אף אחד לא חשב שיש להן סיכוי לעבור, אבל הגיוני, מותר לאופוזיציה להשמיע קול. כשזה הגיע באמת לשטויות, הממשלה תגיד קוקוריקו, הממשלה תציג אשכנזים וספרדים, אמרה נכון רחל, יש גבול. אני אומר לך איל, צריך לחשוב על המנגנונים האלה. לאופוזיציה יש כלים, היא צריכה לבקר, מנו, ולצעוק, לכו לתקשורת, לכל במה, תחשפו את ערוותה של הממשלה ואת הכישלונות שלה. זה מצוין. אבל אל תעשו מאתנו צחוק. אנחנו באמת אנשים רציניים שבאים לעבוד קשה, רוצים לעבוד קשה כדי לעשות טוב לעם ישראל, כל אחד כפי הבנתו, וכשאנחנו לא יושבים כאן בוועדה ומבזבזים את הזמן, רובנו בפגישות ובסיורים ובדיונים וכותבים חוקים וכל אחד מנסה לעשות טוב כפי הבנתו הכי רציני שאפשר. לשבת כאן שעות על גבי שעות ולבזבז את הזמן בשטויות. לבזבז כאן את הזמן ימים על גבי ימים בדיונים ענייניים, בוויכוחים, בצעקות עם אמביציות ועם אמוציות ועם כעסים, זה בסדר גמור. אבל לשבת כאן כמו מפגרים אל תוך הלילה כשאתה יודע שזה דופק לך את היום למחרת כי מישהו עכשיו עושה כאן קרקס תקשורתי, ואני אומר לכם אראל - - -
דוד ביטן (הליכוד)
בפייסבוק שהוא חלק מהעבודה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מי שעושה קרקס תקשורתי של בן אדם אחד והוא גורר את כולנו לתוכו, זאת לא אופוזיציה אחראית. אל תגנו על זה. אין לזה שום הצדקה בעולם. אתם באמת פוגעים בעצמכם ובעניין.
היו"ר משה גפני
תודה. רבותיי, יש שלוש נקודות עליהן אפשר להתמקד. אי אפשר לקבל החלטה שהכול יהיה באישור ועדת הכספים ואני גם לא מבקש את זה. לא כל הדברים צריכים להיות באישור ועדת הכספים. יש דברים טכניים שההתייעצות מספקת. יש שלוש נקודות שהן נקודות שראויות לדיון ואני תכף אבקש לשאול.

הנקודה האחת היא הנושא של הקיצוץ הרוחבי שלפחות בתוך מה שיש במשרדים, זה יובא לאישור ועדת הכספים.

הנקודה השנייה היא מה שהעלה אראל מרגלית לגבי הנושא של 2019. אנחנו עכשיו הולכים לאשר חוק תקציב דו-שנתי של הוראת שעה ל-2017 ו-2018 כאשר אנחנו יודעים שב-2019, באמצע השנה, תהיינה בחירות, אם הכול מתנהל למישרין. אז אנחנו מגיעים למה שהיה ב-2015 ונצטרך לעבוד על אחד חלקי 12. האם אפשר להגיע לחקיקה בעניין הזה, אף על פי שהממשלה הבאה יכולה לשנות את זה. אנחנו חיים במשטר דמוקרטי וממשלות יכולות לשנות. יש להן רוב והן יכולות לשנות אבל לפחות כאשר אנחנו מסיימים את החוק הזה אנחנו יודעים שלא נכנסנו לכאוס ב-2019.

זאת תמונת המצב עליה צריך לפי דעתי לקבל החלטה, אם תהיה הסכמה. אני לא אעשה דברים בלי הסכמה עם משרד האוצר כך שאתה יכול להיות רגוע ולא להיות במתח.

הנקודה השלישית. ברגע שמתקבלת החלטה שיש גירעון, זה לא מגיע לכאן. את זה אמרה מיכל בירן ולפי דעתי זאת אמירה נכונה. אם אתם תתעקשו על זה, אנחנו, הקואליציה, נצביע אבל אני אצביע על זה לא בלב שלם. זה נכון שזה טכני.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא כולנו נצביע. אני אומר לך שלא כולנו נצביע.
היו"ר משה גפני
יש שני סעיפים. יש סעיף אחד שהם הסכימו שאחרי שמחליטים שיש גירעון, צריך לעשות תכנית ההתכנסות ואז באים לכאן. אנחנו התווכחנו על המועד והקדמנו את זה ל-1 בנובמבר כמו שמגישים תקציב. מה שאני אומר להם, מה שאמרה מיכל ואנחנו גם התווכחנו על העניין הזה במהלך הדיונים, הדבר הזה, ברגע שמחליטים שאכן יש גירעון, צריך להביא את זה לכאן. לזה האוצר לא הסכים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה הוא לא הסכים?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני באמת תוהה איזו לוגיקה יכולה להיות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הם רוצים להחליט בעצמם.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לשאול את האופוזיציה. אם אכן אני אעשה הפסקה, כפי שביקש דוד ביטן, נשב שניים מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה, נדון על שלושת הסעיפים האלה, נגיע להסכמה על כולם או על חלקם - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אני שואל שאלה אחרת. אם אנחנו מגיעים להסכם, האם ההסתייגויות נופלות?
היו"ר משה גפני
טוב ששאלת.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אבל יש שני דברים.
דוד ביטן (הליכוד)
יהיו הסתייגויות, אני לא אומר שלא.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
יש דבר אחד על המהות ודבר שני על סדרי הדיון.
רחל עזריה (כולנו)
נכון. הסתייגויות אמיתיות.
היו"ר משה גפני
טוב שהזכרת לי, כי זה בדיוק מה שרציתי לשאול. אם אנחנו מגיעים להסכמה כזאת או אחרת, הרי יש גם צד שלישי לעניין. אם אנחנו מגיעים להסכמה ובסופו של דבר כולנו יודעים שיש מחלוקת קשה, כמו שמנו אמר, על הנושא והרבה אמרו את זה כאן, על התקציב הדו-שנתי וזאת עובדה.
דוד ביטן (הליכוד)
זה לא ממש תקציב דו שנתי.
היו"ר משה גפני
לא חשוב, אבל על זה יש ויכוח.
רחל עזריה (כולנו)
זה לא נכון. זה תקציב דו שנתי.
דוד ביטן (הליכוד)
זה נכון ועוד איך. זה לא ממש תקציב דו שנתי.
רחל עזריה (כולנו)
זה דו שנתי. עבדנו מאוד קשה על כך.
דוד ביטן (הליכוד)
אם לא מסדרים את הגירעון, יש בחירות ואז אין תקציב דו שנתי. זה כמו תקציב רגיל. זה מעין תקציב דו שנתי. תסתכלי על החוק. החוק אומר דברים ברורים.
היו"ר משה גפני
דוד, למה הוויכוח הזה? אני רוצה להתקדם. התקציב הוא תקציב דו שנתי שנעשו בו בניגוד לעבר בלמים של התכנסות וכל מה שנלווה לעניין הזה.
רחל עזריה (כולנו)
נכון.
היו"ר משה גפני
זה טוב או לא טוב, לא משנה. זה לא הוויכוח.
רחל עזריה (כולנו)
זה לא משנה. זה עניין טרמינולוגי.
דוד ביטן (הליכוד)
על זה צריך להגיע להסכמה. על זה יהיה הוויכוח.
רחל עזריה (כולנו)
זה לא מהותי.
היו"ר משה גפני
אני שואל את אנשי האופוזיציה האם ההפסקה הזאת שנעשה לעשר דקות ונגיע להסכמות כאלה או אחרות, ואתם יודעים שתוך כדי הדיון אנחנו מעלים דברים, האוצר יגיד את דברו, האם זה נותן אפשרות לקיים את הדיון מיד בתום הדיון הענייני על סדרי הדיון. אם לא, אני לא עושה הפסקה ואני אנסה להביא הצעות משלי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גפני, תן לנו לפתור את הבעיות של האופוזיציה בעצמנו. בוא נראה האם בעניינים העקרוניים אנחנו מגיעים להסכמות.
דוד ביטן (הליכוד)
גפני, בוא נשב ונראה. זה התנאי שלנו להסכמה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
לגיטימי.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ציינת שלוש סוגיות. אני רוצה לוודא כי זה קריטי. האם אתה מתכוון לסעיף 3(ג)? כי בסעיף 3(ג) כתוב שצפוי בשנת 2018 הפרש.
היו"ר משה גפני
כן. לזה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אז הם מכינים תכנית.
היו"ר משה גפני
כן. לזה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
על זה אנחנו מדברים.
היו"ר משה גפני
לזה האוצר מתנגד. זאת הנקודה השלישית שאמרתי.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
בסדר גמור.
מיקי לוי (יש עתיד)
גפני, תקבע שלושה חברים כי הם הרוב ואני רוצה להצטרף.
היו"ר משה גפני
בסדר. שלושה מהקואליציה ושלושה מהאופוזיציה. אנשי האוצר והיועצים המשפטיים, אני מבקש לשבת אצלי בחדר. אני מחדש את הדיון בשעה 11:15.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:00 ונתחדשה בשעה 11:15.)
היו"ר משה גפני
אני מחדש את ישיבת ועדת הכספים. אני מבקש להודיע שישבנו אופוזיציה וקואליציה. כפי שהיה נהוג כאן בוועדה במהלך השנה האחרונה, אנחנו רצינו, גם הקואליציה וגם האופוזיציה, לעשות כמה שינויים על מנת שהחוק שלפי דעת חלק מהחברים, גם בקואליציה וגם באופוזיציה, הוא חוק קשה, חוק בעייתי, לנסות ולעשות בפעם הראשונה שהממשלה מביאה את זה, שבסוף שנת 2017 מתחילים לדון ולראות האם נוצרו בעיות, גירעונות וכדומה. אנחנו רצינו לעשות בזה שינויים כך שוועדת הכספים תהיה חלק מהעניין הזה. חלק מהדברים יצטרכו להביא לוועדת הכספים ולהניח על שולחנה כך שיתקיים כאן דיון ויהיו דברים שיהיו צריכים לאשר, מעבר לדברים הרגילים שברגע שנכנסים לתכנית התכנסות, יש חקיקה שצריך אישור של הוועדה דבר שהוא ברור או צווים או תקנות או דברים כאלה. אבל אנחנו גם נראה את התכנית הכוללת.

אני משבח את חברי הקואליציה ואת חברי האופוזיציה ואני משבח את אנשי משרד האוצר.
דוד ביטן (הליכוד)
תחזור על זה שוב.
היו"ר משה גפני
אפילו ראש המטה של שר האוצר נתן את ברכתו לעניין. אנחנו עשינו כמה שינויים שעלו במהלך הדיונים כאן ובסופו של דבר הם התקבלו. כתוצאה מכך אנחנו עשינו שירות טוב גם למדינת ישראל וגם לאזרחיה במצב הנוכחי שיהיה תקציב דו שנתי אבל תהיה תחנה בסוף 2017, ב-1 בנובמבר 2017, בה יבואו לכאן ויניחו את הדיווח אם אכן יש גירעון ונוכל לראות אותו. אנחנו גם נקיים עליו דיון ולאחר מכן תהיה גם את תכנית ההתכנסות עצמה שכמובן תבוא לכאן וזה ברור לחלוטין ואנחנו נראה מה אנחנו עושים עם העניין הזה.

מה שיש בתכנית ההתכנסות, אם אכן מגיעים לגירעונות גדולים, יש שלושה וחצי מיליארד שקלים שזה תקציב ההתאמות. אם תקציב ההתאמות מכסה רק את הגירעון, זה תקציב שנמצא ב-2018 ולא נוגעים בו והוא מכסה את הגירעון.
מיקי לוי (יש עתיד)
תקציב ההתאמות הוא תקציב הרזרבה.
היו"ר משה גפני
כן. הוא תקציב רזרבה ב-2018 והוא איננו יורד מאיזשהו משרד ממשלתי או מאיזושהי תכנית במשרד כלשהו. אם עושים בו שינויים, הוא צריך לבוא לאישור ועדת הכספים. אם השלושה וחצי מיליארד שקלים האלה, יהיו בהם שינויים ויאמרו שלא צריך כל כך הרבה או דברים מהסוג הזה, כמובן זה יובא לאישור. לא יובא לאישור אם השלושה וחצי מיליארד שקלים שמכונים תקציב התאמות רק מכסה את הגירעון. חוץ מזה, הוא יובא לאישור.

יש עוד ארבעה או 3.9 מיליארד שקלים שנמצאים בתכנית ההתכנסות שזה הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה. הסיכום הוא שברמת הסעיף הממשלה תצטרך לקבל החלטה. ברמת התכנית, אם באים לכאן ומביאים את הקיצוץ הרוחבי ומתברר שבמשרד מסוים מישהו החליט שם, או השר או המנכ"ל או לא חשוב מי, או הוראה של משרד האוצר, שפוגעים באיזה סעיף מסוים ללא סיבה - ראינו את זה פעמים מספר בקיצוצים רוחביים – הוועדה תצטרך לאשר את זה ואם היא לא תאשר, יצטרכו לעשות שינוי אתם במשרד האוצר ותצטרכו לבוא ולהסביר למה, וזה לא משנה הקיצוץ הרוחבי הזה ברמת התכנית.
דוד ביטן (הליכוד)
רוב הדברים היו בחוק אבל עשינו חידודים.
היו"ר משה גפני
כן. ברמת התכנית זה צריך אישור של ועדת הכספים ואני אומר לפרוטוקול שאנחנו נבקש מאנשי משרד האוצר, עת הם מביאים את זה לכאן לאישור, לבוא ולהסביר לנו כי הועלו שאלות בין היתר גם על ידי יושב ראש הקואליציה וגם על ידי חברים נוספים להסביר למה יש סעיפים שם הקיצוץ הוא גבוה יותר וסעיפים בהם הקיצוץ הוא נמוך יותר.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
ולעשות הדגשה של החריגים.
היו"ר משה גפני
נכון. את זה אמרתי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כל הנתונים יהיו פרוסים לפנינו.
היו"ר משה גפני
כן. יש הדגשה על החריגים. אז או שנאשר את זה אחרי שיסבירו לנו ואם לא נאשר, זה צריך לחזור בחזרה ולעשות שינויים.

אני רוצה לומר לגבי 2019. אנחנו עושים תקציב דו שנתי. לא יכול להיות שהכנסת יושבת עכשיו, אחרי שהיא עברה עם ניסיון של תקציב 2015 שהיה בשנת בחירות, ואנחנו לא נותנים את דעתנו על העניין הזה. לא שיש לנו פתרון אבל אנחנו אומרים שאנחנו רוצים על פי חוק יסוד: משק המדינה, אנחנו דורשים היום, אנחנו לא כותבים את זה בחוק מכיוון שזה ממילא בחוק אבל אנחנו מדגישים את זה לפרוטוקול על דעת הקואליציה והאופוזיציה. האופוזיציה מקווה שהממשלה תיפול קודם וזה בסדר. אם היא נופלת קודם, זה לא רלוונטי. אבל אם כמו שהקואליציה רוצה או לפחות חלקים ממנה שרוצים שהיא לא תיפול קודם, אז בעצם הולך להיות חוק שלשנת 2017 ו-2018 יש תקציב דו שנתי ובשנת 2019, נובמבר 2019, הולכים לבחירות. 5 בנובמבר 2019. לכן אנחנו קובעים עכשיו, לא בחוק, אנחנו לא יכולים לקבוע את זה בחוק, גם היועצים המשפטיים כאן אמרו לי שאין מציאות כזאת.
שלומית ארליך
זה קיים.
היו"ר משה גפני
זה קיים בחוק ואנחנו לא יכולים לכתוב. אני דווקא רציתי כן לכתוב אבל הם אומרים שאי אפשר לעשות חוק על גבי חוק. אני רק מודיע לפרוטוקול שתקציב 2019 על פי החוק הקיים יהיה תקציב חד שנתי והממשלה הנוכחית תהיה חייבת להניח אותו בסוף שנת 2018 על תקציב 2019. המצב שהיה בשנת 2015 הוא בלתי נסבל. שנה תקציבית שלמה עם אחד חלקי 12 עם כל מה שנלווה לעניין.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
זה היה אחרי תקציב דו שנתי.
היו"ר משה גפני
כן. בגלל הבחירות.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
רוצים להימנע בפועל מתקציב תלת שנתי ולכן ברמת ההצהרה אנחנו אומרים ש-2019 צריכה להיות שנה מתוקצבת.
היו"ר משה גפני
על דעת הקואליציה ועל דעת האופוזיציה, בעזרת ה', אם המשיח לא יבוא עד אז, כי אם הוא יבוא, הוא יניח תקציב, אבל אם חס וחלילה המשיח לא יבוא עד אז - - -
דוד ביטן (הליכוד)
לא צריך תקציב. אם המשיח יבוא, הכול יהיה בחינם.
היו"ר משה גפני
מי אמר לך? אין אגרות?
רחל עזריה (כולנו)
ותחיית המתים.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, אנחנו מודיעים כאן שאם הכול מתנהל על פי החוק הקיים והבחירות הן ב-5 בנובמבר 2019, אנחנו על פי חוק יסוד: משק המדינה מבקשים שיוגש תקציב בסוף 2018 והוא יהיה תקציב חד שנתי ולאחר מכן תהיה ממשלה חדשה והיא תניח תקציבים נוספים.

אנחנו סיכמנו שאנחנו נגיע להסכמה לגבי המליאה, לגבי הזמן בו יוגשו ההסתייגויות אבל מה שמעניין אותנו עכשיו זה כאן בוועדה. אנחנו נצביע על הסתייגויות מהותיות.
דוד ביטן (הליכוד)
שמונים.
היו"ר משה גפני
שמונים הסתייגויות. אנחנו נצביע עליהן עכשיו ואלה הן הסתייגויות מהותיות.
דוד ביטן (הליכוד)
בלי הגבלה בזמן הדיבור בהתאם לסיכום שלי עם יושב ראש האופוזיציה.
היו"ר משה גפני
בסדר. אתם תגיעו לסיכום. אתם תאמרו את ההסתייגויות המהותיות אבל לפני שאנחנו מצביעים, אני מבקש מיושב ראש הקואליציה לומר משפט.
דוד ביטן (הליכוד)
אני אומר שהסיכום גם מתייחס למליאה, שם תהיה הגבלה של זכות הדיבור למספר שעות. עוד לא סיכמתי את זה אבל אני אסכם את זה עם רכזת האופוזיציה.
היו"ר משה גפני
מיקי לוי, משפט.
מיקי לוי (יש עתיד)
למרות ההסכמים אליהם הגענו, שלא יובן כאן לא נכון. אנחנו, חבריי ואני, נגד תקציב דו שנתי כולל חלק מהיושבים מסביב לשולחן. תקציב דו שנתי הוא תקציב רע מאוד לכלכלת מדינת ישראל, אין לו אופק כלכלי, לא הצלחנו להוריד את התקציב הדו שנתי בגלל שלקואליציה יש רוב וזה בסדר, זאת הדמוקרטיה במדינת ישראל. שלא יובן. אנחנו נגד תקציב דו שנתי עבור כלכלת מדינת ישראל שהוא תקציב רע.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני מברך על ההסכמות אבל שלא יובן שזה הכשר לשינוי קונסטיטוציוני קשה שהוא בתקציב הדו שנתי. אנחנו הולכים בעיניים עצומות למהלך כלכלי רע בשנתיים הקרובות ואין לנו פתרון ל-2019 וזה עלול להיות עוד יותר גרוע. מזערנו את הנזקים ואני מברך על כך.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אני מסכים עם שני חבריי. קודם כל, אני מברך את יושב ראש הוועדה ואת חברי הקואליציה על כך שהיה דיון. יחד עם זאת, אני חייב לומר שאנחנו נכנסים כאן לתהליך שערורייתי של תקציב תלת שנתי בפועל. הסנקציה היחידה שלנו, גם על 2019, היא בחירות. גם אם הולכים לבחירות, בעצם המשק ייכנס לטייס אוטומטי. גם ב-2020. תחשבו על כך שגם אם בסוף 2019 תהיינה בחירות, בעצם הממשלה החדשה לא תצליח לקבוע גם את התקציב שלה ל-2020. יש כאן מצב אבסורדי. אנחנו חושבים שתקציב דו שנתי או תלת שנתי כפי שהוא הולך להיות בפועל זאת שערורייה.

יחד עם זאת, בתוך המסגרת הזאת אנחנו מברכים על כך שוועדת הכספים קיבלה בחזרה לידיה את הדיון על השינויים שהולכים להיות לקראת סוף 2017 בתחזית של 2018. אנחנו מבינים שזה לא פוליטי ושהאוצר צריך להראות לנו את התחזיות ובעניין הזה אין התערבות. יחד עם זאת, אנחנו דורשים שבמועד הגשת התחזיות תהיינה האינסטנציות הכלכליות שמקבלות את כל הדבר הזה, כולל אנשים שאנחנו יכולים להביא כאופוזיציה וכולל האנשים שאמונים על כך בתוך מדינת ישראל, כולל בנק ישראל עצמו. על הדבר הזה אנחנו כן מברכים, כולל העניין של הגירעון וכולל העניין שדברים חריגים יצטרכו לעלות באופן יזום על ידי האוצר עצמו.
היו"ר משה גפני
יוסי יונה, בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני מצטרף לדברים שאמרו כאן חבריי. גם אני רואה את התקציב הדו שנתי כרעה חולה, כנעדר הגיון כלכלי צרוף. אבל אני רוצה ברשותך אדוני היושב ראש לומר גם משהו.
היו"ר משה גפני
אבל ממש בקצרה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן. ממש בקצרה. איזושהי הערה היסטורית. זכרו את המשפט הזה של המושבות האמריקאיות נגד האימפריה הבריטית. משפט נצחי שאומר את הדבר הבא. הנה, מנו איש הכלכלה מכיר את המשפט הזה. המשפט הנצחי אמר: אין המדינה יכולה לגבות מסים מבלי שיהיה ייצוג נאות לנציגי הציבור. זה היבט אחר שבעצם משקף את הבעיה החמורה של התקציב הדו שנתי משום שבעיקרון בעצם הוא פוגע ביכולת של הציבור לפקח על הכסף שגובים ממנו ועל האופן שבו המדינה מוציאה את הכסף הזה. לכן הוא מנוגד במהותו לאושיות הדמוקרטיות של חברה שמתיימרת להיות דמוקרטית.

משפט אחרון. כפי שנאמר כאן, אני מתנגד בכל תוקף לתקציב דו שנתי. הגענו להסכמים שלמעשה ממתנים.
היו"ר משה גפני
זה סיכום בחוק.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן. לסיכומים שממתנים את הנזקים שבתקציב הדו שנתי אבל בוודאי לא מונעים באופן מוחלט את נזקיו. תודה אדוני היושב ראש.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מיכל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני מודה שאני גם דואגת ואני מצד אחד חשוב לי שלא יהיו טונים צורמים. אני שמחה על זה שהצלחנו למזער נזקים בהחלטה שלפני שהכול נכנס לטייס אוטומטי, שם קורים באמת הדברים, אנחנו יודעים שאפשר לנפח גירעונות בדרכים מלאכותיות, אפשר לעשות את זה וראינו את זה קורה בעבר. אני שמחה על זה ועל ההתעקשות גם שלך גפני וההסכמה ועל כך שהלכת עם ההצעה שלי שברגע הזה, לפני שהכול נכנס לטייס אוטומטי, הדברים יוצגו כאן ויאפשרו לנו לאתגר את ההנחות של האוצר לגבי הגירעון. תודה.
היו"ר משה גפני
אני אקריא את הדברים של סתיו, אבל אני אגיב עליהם.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אולי מיקי זוהר יקרא את הדברים?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא. אני תמיד אמרתי שגפני מדבר מגרונה של סתיו. זה דווקא לא רע.
רחל עזריה (כולנו)
כן. יש הסכמות כאלה. סתיו צועקת ובסוף גפני הולך ומקבל מהאוצר את מה שהוא רוצה. זאת השיטה.
היו"ר משה גפני
מה שנכון נכון.
רחל עזריה (כולנו)
סתיו צועקת, חושבת שהיא צועקת בשביל שקיפות וגפני דואג לכל הדברים.
היו"ר משה גפני
"עד לרגע זה לא הוכחה יעילותו ויש בו פגיעה כלכלית גדולה במדינת ישראל מאחר וגם בתקציב השנתי לאוצר יש בעיה גדולה בתכנון תקציבי אפקטיבי ושיטת התקצוב צריכה לעבור שינוי משמעותי כדי למנוע זאת". זאת אומרת, צריך תקציב כל חודש? לא. בסדר.

"יחד עם זאת אנו מאוד שמחים וגאים על שהצלחנו לגרום לכך שכל שקל מכספם של אזרחי ישראל יפוקח על ידי ועדת הכספים".
דוד ביטן (הליכוד)
היה גם לפני כן.
היו"ר משה גפני
"כפי שראוי במדינה דמוקרטית. אני יודעת כבוד יושב ראש הוועדה שגם אתה רואה בכך חשיבות גדולה ויודע שהעמדה שלקחנו כאן, גם היא דרשה הרבה מאמץ ולילה ארוך וקשה הייתה נכונה וראויה". את לא מדברת בשמי. את זה את אומרת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בלי הלילה הזה, זה פשוט לא היה קורה.
רחל עזריה (כולנו)
תפקידה הסטטוטורי של ועדת כספים מעולם לא היה לפקח על הכספים של מדינת ישראל. מה זה הדבר הזה?
מיקי לוי (יש עתיד)
רחל, אם את לא יודעת, ביקשו שהאחוז לא יובא לכאן.
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו דיברנו על זה ביום הראשון וסיכמנו שזה לא יקרה. בבוקר הראשון כבר דיברנו על זה.
היו"ר משה גפני
"היכולת שלנו לשמור על כספי ציבור, גם ניסיון למנוע מאתנו להגיש התנגדויות וכפי השיח המבורך שנוצר כאן מוכיח וראוי שתישאר לנו הזכות לעשות זאת. זה התפקיד שלנו כאן ואנחנו נמשיך לשמור עליו".

רפואה שלמה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני לא מסכים למה שאומרת סתיו בעניין הזה. את רוב הדברים של הפיקוח של הוועדה כבר הכנסנו בתיקונים.
רחל עזריה (כולנו)
בהתחלה.
דוד ביטן (הליכוד)
זה נעשה לפני הפיליבסטר.
רחל עזריה (כולנו)
נכון.
דוד ביטן (הליכוד)
לכן, אם לא הייתה מבקשת מאתנו האופוזיציה לשבת ולעשות עוד תיקונים כמו שעשיתם היום, שוב פעם היינו יושבים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אבל דוד, אתה זוכר שהצעתי לך באותו לילה לעשות זאת?
רחל עזריה (כולנו)
זה פשוט פעל לרעת העניין.
היו"ר משה גפני
מיקי זוהר ואחריו רחל עזריה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין בכלל ספק שהפיליבסטר הזה לא הצליח.
היו"ר משה גפני
יש עכשיו אווירת פיוס.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין ספק שהפיליבסטר הזה לא השפיע על התוצאה שהושגה היום. התוצאה שהושגה היום הייתה יכולה להיות מושגת גם קודם.
היו"ר משה גפני
היא גם נדונה קודם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היא גם נדונה קודם. מה שקרה, הדבר היחידי שקרה, זה שציבור אזרחי מדינת ישראל שילם לא מעט כסף לכל המאבטחים שבילו כאן לילה שלם ולכל היועצים הפרלמנטריים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מיקי, טיול אחד של ביבי לאפריקה יכול לממן כאן 500 ישיבות, אולי אלף ישיבות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני חושב שהוועדה צריכה אולי הרבה יותר כסף מאשר המדינה, גם לסנדביצ'ים שהביאו לנו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אומר שכל מה שקרה כאן זה שהרבה אנשים הרוויחו שעות נוספות.
היו"ר משה גפני
תנו למיקי זוהר לסיים את דבריו.
דוד ביטן (הליכוד)
קודם כל, מרכז צריך לתת לכולם והוא מדבר בסוף.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
דוד, עם כל הכבוד, אתה יודע שאני גם ממלא מקומך. אני מבקש שתיתן כבוד לממלא המקום.
דוד ביטן (הליכוד)
הסברתי לך שברגע שצחי עזב, גם ממלא המקום בוטל.
היו"ר משה גפני
לכן קיבלת יושב ראש ועדה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה הדחת אותי בשידור חי עכשיו?
דוד ביטן (הליכוד)
לא הדחתי.
היו"ר משה גפני
לא מעניין אותי אם הוא ממלא מקום או לא. מבחינתי הוא ממלא מקום. אני מבקש לא להפריע לו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תודה. אני גם יושב ראש ועדה. אני רק רוצה לומר בקצרה שמה שקרה כאן לפני יומיים בדיוק, זה היה בזבוז של כספי ציבור וזה בזבוז זמן של הציבור. לכן אני חושב שההישגים שהושגו היום היו יכולים להיות מושגים קודם. אני מאוד מקווה שבעתיד המסקנות יוסקו ולא נצטרך לחזור על אותה סיטואציה.
היו"ר משה גפני
בעבר גם היה כך. תודה.
רחל עזריה (כולנו)
אני מברכת על כך שהגענו להסכמות. אני חושבת שאלה הסכמות טובות. אני חושבת שההסכמות הן טובות גם לתקציב עצמו וגם לוועדת הכספים. אני חושבת שכך צריך להיות. ההצעה הזאת הייתה על השולחן לפני יומיים.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא נכון.
רחל עזריה (כולנו)
זה כן נכון.
מיקי לוי (יש עתיד)
את פשוט לא יודעת, עם כל הכבוד.
רחל עזריה (כולנו)
אני יודעת.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא נכון. זה פשוט לא להבין את החומר, רחל.
רחל עזריה (כולנו)
זה כן נכון. זה כן נכון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
היא משקרת.
רחל עזריה (כולנו)
לא היה אצלכם עם מי לדבר וחבל מאוד.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יש לך מסמכים המלמדים על כך?
רחל עזריה (כולנו)
בוודאי שכן.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
את יכולה להראות לנו אותם?
מיקי לוי (יש עתיד)
את יודעת מה ההבדל בין תובא לבין פיקוח? בין תונח לבין פיקוח?
רחל עזריה (כולנו)
אתה רוצה תת לי לסיים לדבר?
מיקי לוי (יש עתיד)
תסיימי אבל הנתונים אינם נכונים.
רחל עזריה (כולנו)
לצערי באירוע לפני יומיים, כל ניסיון לשאול מה אתם רוצים, לא צלח. אני שמחה שהגיעו חברים אחראים מהאופוזיציה שמעוניינים להגיע להסכמות ומעוניינים לקדם את האופן שבו נדון התקציב ולכן אני חושבת שהצלחנו להגיע להסכמות שהן חשובות וטובות, ואני מברכת את היושב ראש על המהלך הזה.
היו"ר משה גפני
תודה. אני מבקש להגיד לסיכום. גבירותיי ורבותיי, שנהיה כנים ונהיה צמודים לעובדות. לא קיימנו דיון בחדרי ולא הועלו כאן הצעות שלא היו בדיון קודם. העמדה לגבי התקציב הדו שנתי, כל אחד ועמדתו, יש כאלה שמביעים אותה ויש כאלה שלא מביעים אותה, יש כאלה שתומכים ויש כאלה שלא תומכים. על זה אין ויכוח. זה לא עומד לדיון. זה נושא שהקואליציה תחליט להצביע בעד, יהיה לזה רוב. כל הדיונים שהיו כאן לפני הפיליבסטר ואחרי הפיליבסטר, הדיונים היו כאן ואפשר לראות אותם, גם לגבי זה שצריך לבוא לוועדת הכספים כדי להניח את ההחלטה או את התחזית שיש גירעון. אותו דבר לגבי הנושא של הקיצוץ הרוחבי שבעצם כבר היה מנוסח כבר לפני יומיים.

אני רוצה לומר לחברים, כפי שנהגנו פעמים רבות בשנה האחרונה, היו לי ויכוחים גם עם האוצר. יש דברים שאני רציתי. את כל הדברים האלה אני רציתי כמוכם. היו לי ויכוחים עם האוצר. זה שבאנו יחד, גם האופוזיציה וגם הקואליציה, יחד עם אנשי משרד האוצר, זה אפשר לנו להגיע להחלטות האלה. אם לא היינו באים יחד, היינו מגיעים רק לחלק.
רחל עזריה (כולנו)
בדיוק.
היו"ר משה גפני
לא היינו מגיעים לכל. זה היה בתקציב המדינה, זה היה בחוק ההסדרים, ואני משבח את האופוזיציה בעניין הזה שהיא גילתה אחריות. זה בכלל לא קשור לשום דבר אחר אלא להסכמה שלא מסכימים על התקציב הדו שנתי אבל מסכימים שצריך לעשות בסעיפי החוק השונים שיפורים שגם מביאים את הדברים לידי שקיפות יותר רבה, גם גורמים לכך שבמעבר בין 2017 ל-2018 יהיו תהליכים יותר בריאים ויותר חזקים שלא היו בעבר.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
לא יותר בריאים אלא פחות חולים.
היו"ר משה גפני
בסדר. מה שגרם להישגים הללו ולחוק שהוא יותר טוב מכפי שהיה קודם, זה שכולנו היינו יחד, גם הקואליציה, גם האופוזיציה וגם משרד האוצר.

אני מודה לכם על כך. תודה רבה.

אני מבקש עכשיו לעבור להסתייגויות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גפני, אפשר רבע שעה הפסקה?
היו"ר משה גפני
בסדר.

(הישיבה נפסקה בשעה ... ונתחדשה בשעה ....)
היו"ר משה גפני
אני מחדש את ישיבת ועדת הכספים.

הסתייגויות. תקריאי בבקשה את ההסתייגויות. אנחנו עכשיו בחוק היסוד.
שלומית ארליך
אתמול עצרנו בהסתייגויות בסעיף 3 לחוק היסוד, בעמוד 2. אנחנו רק נגיד שבעצם בסעיף קטן (ב) הכנסנו תיקון בהתאם להסכמות שהממשלה לפי הצעת שר האוצר תגיש לכנסת עד יום 1 בנובמבר 2017 את הדוח לעניין קיום הפרש ההוצאות או הפרש הגירעון.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
איפה את קוראת?
שלומית ארליך
אני בסעיף 3 לחוק היסוד, שם עצרנו אתמול.
היו"ר משה גפני
היא קוראת את ההסכמות בחוק היסוד.
שלומית ארליך
בהתאם להסכמות הכנסנו תיקון בנוסח בסעיף קטן (ב). הסעיף יאמר עכשיו:

הממשלה, לפי הצעת שר האוצר, תגיש לכנסת עד יום י"ב בחשוון התשע"ח (1 בנובמבר 2017) דוח לעניין קיום או אי קיום הפרש הוצאות או הפרש גירעון (בסעיף זה – דוח לעניין קיום הפרשים).

נוסיף כאן ונאמר שוועדת הכספים תקיים דיון בדוח האמור לא יאוחר מהמועד האמור. כלומר, מ-1 בנובמבר 2017.

הוראות לעניין הגשת הדוח ייקבעו בחוק.

זה בעצם התיקון שהכנסנו כאן.
היו"ר משה גפני
זה רק בחוק היסוד.
שלומית ארליך
עכשיו אנחנו בחוק היסוד.

לגבי ההסתייגויות. אנחנו מתחילים להקריא את ההסתייגויות כמו שאתם הגשתם. אנחנו נקריא רק את המהותיות.
היו"ר משה גפני
שמונים הסתייגויות.
שלומית ארליך
כן.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אבל מה עם זה שהסכמנו עליו?
שלומית ארליך
זה בחוק.
היו"ר משה גפני
זה בחוק. עכשיו אנחנו בחוק היסוד.
מיקי לוי (יש עתיד)
את מקריאה ב-063.
שלומית ארליך
כן.
היו"ר משה גפני
מה זה 063?
שלומית ארליך
זה חוק היסוד. זה המספר של חוק היסוד.

אנחנו מקריאים רק את ההסתייגויות המהותיות שלכם. הסתייגויות שהן סדרות, נקרא אותן רק פעם אחת, זאת אומרת, רק את ההסתייגות הראשונה.

ההסתייגות הראשונה היא לסעיף 3(ב) של חבר הכנסת טרכטנברג. לאחר ההתייעצות עם ועדת הכספים של הכנסת יבוא "ולאחר אישור ועדת הכספים של הכנסת".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כל ההסתייגויות האלה, הן הסתייגויות של המחנה הציוני.
שלומית ארליך
אני מגישה את כולן בשם כל האופוזיציה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו הצטרפנו כמו שאתם הצטרפתם לשלנו.
שלומית ארליך
זאת כל האופוזיציה.
שלומית ארליך
ההסתייגות השנייה, עדיין בסעיף 3(ב) של חבר הכנסת אראל מרגלית.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
מי שמצביע מבחינתנו זאת מיכל, טרכטנברג ואני.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זה כולל את האופוזיציה חוץ מ-מרצ שביקשו לא להיות.
שלומית ארליך
אבל בסוף הם שינו את דעתם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתם שלושה, עם מיקי לוי אתם ארבעה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים להסתייגות של חברת הכנסת יעל כהן פארן.
היו"ר משה גפני
אמרת של אראל מרגלית.
שלומית ארליך
כן, אבל זאת הסתייגות שנפלה. לאחר המילה "הממשלה" יתווסף "בהתייעצות עם נשיא המדינה".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות נוספת של חברת הכנסת יעל כהן פארן בשם כל האופוזיציה. לאחר "לפי הצעת שר האוצר" יבוא "ובהתייעצות עם השר להגנת הסביבה".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות נוספת. בנוסף לדוח הפרש הוצאות גירעון, תציג הממשלה דוח תקצוב מול ביצוע כלף סעיפי התקציב על פי חודשים 2017.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים לסעיף 3(ג). סעיף 3(ג), הצעה של חבר הכנסת טרכטנברג, במקום המלים "ולאחר התייעצות עם ועדת הכספים" יבוא "ולאחר אישור ועדת הכספים של הכנסת".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מביא לתשומת לבך שהפסדתם ואתה צריך לעשות רביזיה בשם של החוק עצמו.
שלומית ארליך
לא צריך כי ממילא מצביעים על שם החוק ואז יצביעו עליו כפי שהוא.

בסעיף 3(ג). הסתייגות של חבר הכנסת אראל מרגלית. בתום הסעיף לאחר המלים "ייקבע בחוק שיעבור בכנסת בשלוש קריאות".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות נוספת. במקום בשנת 2018, יבוא בשנת 2017.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות נוספת. במקום מאזנת, יופיע להוצאה מאיזון.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות נוספת של חבר הכנסת אראל מרגלית. בסעיף 3(ד), במקום 29 בדצמבר 2017 יבוא 29 בנובמבר 2017.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
לאחר המלים "אישורה של הכנסת" יתווסף "ובאישור ועדת הכספים".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה נגד ועדת הכספים?
היו"ר משה גפני
לא התקבלה.
שלומית ארליך
עוברים לסעיף 3(ה)(1). לאחר המלים "אישורה של הכנסת" יתווסף "באישור ועדת הכספים?
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
חברי הקואליציה מצביעים נגד ועדת הכספים. איזה הגיון זה.
שלומית ארליך
סעיף 3(ה)(3). לאחר המלים "שחל על הכנסת" יתווסף "באישור ועדת הכספים".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 3(ו). במקום 31 בדצמבר, יבוא 29 בנובמבר.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף לאחר הסעיף כי על ממשלת ישראל לפרסם מאה אחוזים מההתקשרויות אותן היא מבצעת וזאת על מנת לשפר את מצבה שכן לפי דוח ה-OECD ישראל נמצאת במקום רביעי מהסוף בכל הקשור לפרסום עסקאות רכש בין המדינה למגזר הפרטי. למרות החובה לפרסם התקשרויות של משרדי הממשלה עם גופים פרטיים, פורסמו 42 אחוזים מתוך אלפים רבים.
היו"ר משה גפני
הסתייגות של סתיו שפיר.
שלומית ארליך
כן.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רגע. אני רוצה לחזור על ההצבעה. הצבעתם ארבעה מהמחנה הציוני.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
לא. אנחנו שלושה מצביעים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
של מי ההצבעה?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אראל, מנו ואני.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גם סתיו הצביעה. תבטלו את ההצבעה של סתיו.
שלומית ארליך
לסעיף 3(ו)(2ׂ). לאחר המלים "תניח על שולחן הכנסת" יבוא "על שולחן ועדת הכספים?
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום 31 בינואר 2018 יבוא 31 בדצמבר 2017.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי הסעיף יבוא: על ממשלת ישראל לפרסם מאה אחוזים מההתקשרויות אותן היא מבצעת, זאת על מנת לשפר את מצבה לפי ה-OECD בו היא נמצאת במקום הרביעי מהסוף בכל הקשור לפרסום עסקאות. תהיה חובה לפרסם התקשרויות של משרדי הממשלה עם גופים פרטיים. פורסמו 42 אחוזים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
לסעיף 3(ו)(3). הסעיף יימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בשל כך שבמשרדי החינוך והבריאות מתבצעות... של אזרחים לידיים פרטיות, הממשלה תגיש לכנסת בכל חודש את ההתקשרויות של המשרדים האלה מול הספקים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים לסעיף 3(ו)(4). בשל עלייה של שמונים אחוזים בארבע השנים האחרונות בהעברת שירותים לגורמים חיצוניים ובהיעדר אחריות ברורה של פיקוח ושקיפות, על הממשלה להורות על תכנית בת חמש שנים אשר בסופה יצמצמו התקשרויות הללו כדי שיעור של 25 אחוזים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
לסעיף 3(ו)(5).
היו"ר משה גפני
זאת ההסתייגות האחרונה בחוק היסוד.
שלומית ארליך
כן. במקום היום הקובע לגבי חוק התקציב לשנת 2018, יבוא היום הקובע לגבי חוק התקציב אשר מגדיל את פערי השכר בין עשירים לעניים בשנת 2019.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.

עכשיו אני רוצה לדעת מכם חברי האופוזיציה האם אתם עומדים על הרביזיות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כן.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
בשלב זה כן.
דוד ביטן (הליכוד)
תעשו רביזיות רק על אלה שסוכם. לא על הכול.
היו"ר משה גפני
בסדר. בשעה 14:00 יהיו רביזיות.
מיקי לוי (יש עתיד)
לגבי השמונים האלה, על הכול רביזיה.
היו"ר משה גפני
יותר נוח לנו להצביע על הרביזיות של הלילה כי זה כבר מסודר. רביזיות חדשות, הם יצטרכו להכין.
מיקי לוי (יש עתיד)
זאת אומרת שאם אני לא מסכים, אני מקשה על שלומית?
היו"ר משה גפני
כן. זה להקשות עליה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מוותר, בגלל שלומית.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אתה מוותר למען שלומית.
היו"ר משה גפני
יהיו רביזיות על חוק היסוד. אם כן, אין רביזיות על זה. אנחנו נעשה רביזיות רק אחרי כן. אנחנו מצביעים על החוק עצמו - חוק יסוד: תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה).
קריאה
לא, אתה לא יכול.
היו"ר משה גפני
אתה משאיר את של הלילה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה ביקשת.
היו"ר משה גפני
בשעה 14:00 יהיו הצבעות.
מיקי לוי (יש עתיד)
שלומית ואייל עבדו על זה קשה.
היו"ר משה גפני
אין בעיה. אני מודה לך על ההסכמה הזאת. ההצבעות על הרביזיות האלה בחוק יסוד: תקציב המדינה יהיו בשעה 14:00.

אנחנו עוברים להסתייגות על חוק התקציב.
שלומית ארליך
ההסתייגויות הראשונות הן לשם החוק. הסתייגות ראשונה של מיכל בירן. במקום שם החוק יבוא הצעת חוק תקציב המדינה, הישרדות פוליטית, הוראות מיוחדות, הוראת שעה.
היו"ר משה גפני
זה מאוד ענייני דרך אגב, לגבי הישרדות פוליטית.
מיקי לוי (יש עתיד)
תצביע אתנו.
היו"ר משה גפני
בגלל הסכם קואליציוני, אני לא כול. מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות נוספת. במקום שם החוק יבוא הצעת חוק תקציב המדינה לשנת 2017 בלבד.
היו"ר משה גפני
זה ענייני. מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי. שם הצעת החוק - יימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים לסעיף 1. הסתייגות של חבר הכנסת מיקי לוי. הסעיף יימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
ההגדרה חוק היסוד – תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה באמת אמיתי, כי זה לא חוק יסוד.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
גם 2017 היה אמיתי.
שלומית ארליך
הסתייגות של חבר הכנסת אראל מרגלית. במקום חוק היסוד יבוא חוק יסוד תקציב המדינה לשנת 2017 בלבד.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
ההגדרה חוק הפחתת הגירעון – תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום חוק הפחתת הגירעון יבוא חוק הגדלת הגירעון.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום חוק התקציב הדו שנתי, יבוא חוק תקציב חד שנתי.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
ההגדרה חוק התקציב הדו שנתי - תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
ההגדרה חוק יסודות התקציב – תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום חוק יסודות התקציב יבוא חוק עוקף חוק יסוד.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום תקציב התאמות יבוא תקציב שמתאים לנתניהו בלבד.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
ההגדרה תקציב ההתאמות – תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
סיימנו את סעיף 1.
היו"ר משה גפני
אנחנו מצביעים על שם החוק ועל סעיף 1 לפי נוסח הוועדה. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד שם החוק – רוב

נגד – מיעוט

סעיף 1 נתקבל.
היו"ר משה גפני
הסעיף התקבל.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים לסעיף 2. הסתייגויות. הסתייגות ראשונה של חבר הכנסת מיקי לוי. השנה 2018 – תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסעיף כולו יימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות של חבר הכנסת אראל מרגלית. בסוף הסעיף יתווסף "ובלבד שקיום מלוא התחייבויות הממשלה בתכנית תיעשה עד תום שנת הכספים בלבד".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום לכל אחת מהשנים 2017 ו-2018 יבוא לשנת 2017 בלבד.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגויות שלן חבר הכנסת מיקי לוי. במקום לכל אחת מהשנים 2017 ו-2018 יבוא רק לשנת הכספים 2017.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום בחוק התקציב הדו שנתי, יבוא חוק התקציב החד שנתי.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסוף הסעיף יתווסף: יהיה נקוב סכום לתכניות. התכנית תכלול סעיפי משנה מתקצובים מפורטים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילה "ו-2018" – תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום בתקציב הדו שנתי לכל אחת מהשנים 2017 ו-2018, יבוא בתקציב החד השנתי לשנת הכספים 2017 בלבד.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום בתקציב הדו שנתי, יבוא תקציב חד שנתי.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים לסעיף 2 פסקה (4). הסעיף יימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחר המלים "או סעיף אחר" יבוא "באותו משרד בלבד".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום המלים "כמה משרות" יבוא "אף לא משרה אחת".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
סעיף 2(5). הסעיף יימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום המלים "נותר סכום עודף" יבוא "נותר סכום עודף באחד מסעיפי התקציב שבחוק התקציב החד שנתי".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי חוק יסודות התקציב, יבוא הסכום העודף ישמש אך ורק לכספי חינוך, רווחה ובריאות.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף הסעיף באישור ועדת כספים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בפסקה (6) יתווסף אישור ועדת כספים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
סעיף 2(7)(א). לפני המילה "יראו" תבוא המילה "לא".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יראו כל אחת מהשנים כשנת תקציב נפרדת.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
לאחר המלים יונח על שולחן הכנסת, יתווסף "לאחר אישור ועדת הכספים".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים לפסקה (8). במקום לכל אחת מהשנים 2017 ו-2018 יבוא לשנת 2017 בלבד.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסוף הסעיף יבוא "ובאישור ועדת הכספים".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסעיף יבוטל.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום 2017 ו-2018 יבוא לשנת 2017 בלבד.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
עוברים לסעיף 3.
היו"ר משה גפני
צריך להצביע על סעיף 2. מי בעד אישור 2 כנוסח הוועדה? מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 4

סעיף 2 נתקבל.
היו"ר משה גפני
סעיף 2 התקבל.
שלומית ארליך
עוברים לסעיף 3. הסתייגויות. הסעיף יימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף לסעיף קטן (ב) "ובאישור ועדת הכספים".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום תוך 21 ימים לפני תחילת השנה יבוא בתוך שישים ימים לפני תחילת השנה.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסוף הסעיף יתווסף: הסכומים לא יוכלו לעבור לתקציבים שהם פועל יוצא של הסכמים קואליציוניים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסוף הסעיף יתווסף: לאחר אישור ועדת הכספים של הכנסת.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
סיימנו את סעיף 3.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 3 כנוסח הוועדה?
שלומית ארליך
כאן זה עם תיקונים שקיבלנו בוועדה שבעצם בסעיף קטן (ג) השמטנו את פסקה (ג)(2) ונשארנו רק עם פסקה (1), כך שזה ינוסח שהממשלה תביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת לא יאוחר מיום 10 בדצמבר 2017 את הצעת הממשלה לשימוש בתקציב ההתאמות ולהקצאתו לשנת 2018. ניתן אישור כאמור, יראו את הסכום שאושר כסכום שהתווסף לתקציב המתייחס לשנת הכספים.
היו"ר משה גפני
צריך אישור של הוועדה.

מי בעד אישור סעיף 3 כנוסח הוועדה עם התיקון שקראה היועצת המשפטית? מי נגד?

הצבעה

בעד אישור סעיף 3– פה אחד

נגד – אין

נמנעים - אין

סעיף 3 נתקבל.
היו"ר משה גפני
הסעיף אושר פה אחד.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים לסעיף 4. בסעיף 4 הכנסנו עוד תיקון. הדוח לעניין קיום הפרשים שתגיש הממשלה לכנסת לא יהיה לאחר התייעצות כמו שסוכם אבל בפסקה (1) סכום ההוצאה הממשלתית הצפויה לשנת 2018 נטו לרבות מתן אשראי ולמעט החזר חובות קרן בלבד שאינו החזר חובות כאמור למוסד לביטוח לאומי יתווסף, ובלבד שהסכום האמור לא יביא בחשבון סכומים שנקבעו בחקיקה שטרם הושלמה או בהחלטות ממשלה שטרם אושרו. בסעיף זה, תחזית ההוצאות הממשלתיות לשנת 2018.

זה נוסח הוועדה. הקראתי עכשיו את סעיף 4(א)(1) בו הכנסנו תיקון.

חוץ מזה, בסעיף 4(ה), אמרנו שבמסגרת פעולות האיזון שבתכנית המאזנת רשאית הממשלה להפחית את סכומי ההוצאה בסעיפי התקציב הקבועים בתקציב הדו שנתי בחלק המתייחס לשנת 2018 בשיעורים שתחליט באישור ועדת הכספים.

בסעיף קטן (ו), הממשלה תגיש לכנסת לאחר התייעצות עם ועדת הכספים של הכנסת את התכנית המאזנת וכל שינוי בה. התכנית המאזנת תוגש לכנסת לא יאוחר מיום 1 בנובמבר 2017.
היו"ר משה גפני
י"ב בחשוון התשע"ח.
שלומית ארליך
נכון.

בסעיף קטן (ז), נוכחה הממשלה כי בוצעו כל פעולות האיזון שבתכנית האיזון עד יום 15 בדצמבר 2017, כ"ז בכסלו התשע"ח, תאשר זאת בהחלטתה ותניח את אישורה על שולחן הכנסת בהתאם להוראות סעיף 3(ד) לחוק היסוד.

בסעיף קטן (ח), תיקנו כך שבוצעו עד יום, במקום ה-29 בדצמבר, גם כאן 15 בדצמבר 2017, כ"ז בכסלו התשע"ח.

כאן אנחנו מכניסים עכשיו בסעיף (ט) – אנחנו בסעיף 4(ט)(1) בעמוד 6 – תיקון לפיו פסקה (1) תהיה פסקה (1) שתתחיל מ-(א), מה שכתוב בה יהיה (א) ובעצם יקראו את זה כך שיראו את סכומי ההוצאה בסעיפי התקציב הקבועים בתקציב הדו שנתי בחלק המתייחס לשנת 2018 כאילו הופחתו בסכומים שעליהם החליטה הממשלה לפי הצעת שר האוצר כך שסכום ההוצאה הממשלתית המאושרת לשנת 2018 יפחת בסכום הנדרש לשם כיסוי ההפרש שנותר אך לא יותר מאחוז אחד מסכום ההוצאה הממשלתית המאושרת לשנת 2018.

זה הסעיף שמתייחס להפחתה של ארבעה מיליארד שקלים. אנחנו מוסיפים:

ואולם חלוקת ההפחתה של הסכומים בין התכניות בסעיפי התקציב שבהם החליטה הממשלה להפחית כאמור תובא לאישורה המוקדם של ועדת הכספים של הכנסת. לא אישרה ועדת הכספים של הכנסת את החלוקה כאמור בסעיף מסוים, יופחתו הסכומים בכלל התכניות שבאותו סעיף ביחס שווה.

הצעת שר האוצר לפי פסקת משנה (א) תונח על שולחן ועדת הכספים של הכנסת בטרם ההפחתה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
נדמה לי שבסעיף 4(א) שהקראת קודם אין את העניין של הדיון.
קריאה
זה בחוק הקודם.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אבל זה חוזר על כך כאן. לא צריך לציין את זה גם כאן? את העניין של הדיון.
שלומית ארליך
לא. כתבנו את זה בחוק היסוד. ההתייחסות נמצאת בחוק היסוד.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אז לא צריך לחזור על זה כאן?
שלומית ארליך
לא. זה בסדר. זה מופיע בחוק היסוד.

בפסקה (2), כמו שסוכם, הפסקה תשתנה כך: ככל שנותר הפרש לאחר ההפחתה לפי פסקה (1) יבצע שר האוצר פעולות בתחום סמכותו לפי דין לשם כיסוי ההפרש שנותר.

כל החלק שמתייחס לזה שבמסגרת הפעולות רשאי שר האוצר להחליט שלא להפעיל את סמכותו להתיר שימוש בעודפים יורד מהנוסח. גם אם החליט כאמור לעשות, לא ניתן יהיה עוד לעשות שימוש בסכומים האלה. את זה אנחנו מוחקים מהנוסח. בעצם יתרת הסעיף תישאר כך שביצע שר האוצר את הפעולות האמורות, תאשר זאת הממשלה ותניח את אישורה על שולחן הכנסת בהתאם להוראות סעיף 3(ה)(3) לחוק היסוד.

כל היתר הן הוראות ניסוחיות.
היו"ר משה גפני
יש הסתייגויות?
שלומית ארליך
אנחנו מתחילים הסתייגויות.

הסתייגות ראשונה לסעיף 4(א). לאחר המילה תגיש הממשלה לכנסת, יתווסף באישור ועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסעיף כולו יימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 4(א). אחרי שתגיש למליאת הכנסת יבוא "ולוועדת הכספים של הכנסת שתתכנס בתוך שבעה ימים מיום ההחלטה לדיון עם החשבת הכללית במשרד האוצר".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילה "הפרשים" תוחלף במילה "חריגות".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 4(ג), בסוף הסעיף ייווסף באישור ועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 4(ד), בסופו יבוא באישור ועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המלים רשאית הממשלה, יבוא באישור הכנסת.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
לאחר המלים הממשלה תגיש לכנסת יתווסף ולוועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 4(ו), בסוף הסעיף יתווסף: התכנית תדרוש את אישור מליאת הכנסת בשלוש קריאות.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום עד יום 29 בדצמבר, יהיה 29 בנובמבר.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 4(ח), במקום עד ה-29 בדצמבר יבוא 30 בנובמבר.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום תניח את אישורה על שולחן הכנסת יבוא התכנית תידרש את אישור מליאת הכנסת בשלוש קריאות.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
לאחר המלים הניחה הממשלה על שולחן הכנסת, יתווסף לאחר אישור ועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
פסקה (4)(ט)(1) - תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
פסקה 4(טׂ)(2) – תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום ותניח את אישורה על שולחן הכנסת, יבוא הפעולות שאושרו בממשלה ידרשו את אישור ועדת הכספים של הכנסת.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אפשר להצביע על סעיף 4.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 4 כנוסח הוועדה עם השינויים והתיקונים עליהם הגענו להסכמות? מי נגד?

הצבעה

בעד אישור סעיף 4 – רוב

נגד – מיעוט

סעיף 4 נתקבל.
היו"ר משה גפני
סעיף 4 אושר עם השינויים שאמרה היועצת המשפטית.
שלומית ארליך
לגבי ההערה של חבר הכנסת טרכטנברג, אנחנו נבדוק את זה מבחינת הניסוח אבל זסה מופיע בחוק היסוד ואם צריך, נעתיק את זה גם לחוק הזה.

הסתייגויות לסעיף 5. הסעיף יימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום חוק להפחתת גירעון יבוא חוק להגדלת גירעון.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
פסקה (2) תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אתה יכול להצביע על סעי, 5.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 5 כנוסח הוועדה? מי נגד?

הצבעה

בעד אישור סעיף 5 – רוב

נגד – מיעוט

סעיף 5 נתקבל.
היו"ר משה גפני
הסעיף אושר.
שלומית ארליך
לסעיף 6 ו-7 אין לנו הסתייגויות.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 6 ו-7 כנוסח הוועדה? מי נגד?

הצבעה

בעד אישור סעיף 6 ו-7 – רוב

נגד – מיעוט

סעיף 6 וסעיף 7 נתקבלו.
היו"ר משה גפני
הסעיפים אושרו.
שלומית ארליך
יש לנו הסתייגות אחרי סעיף 8. אחרי סעיף 8 יתווסף סעיף 9: דיווח לוועדת הכספים של הכנסת.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אתה יכול להצביע על סעיף 8.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 8 כנוסח הוועדה? מי נגד?

הצבעה

בעד אישור סעיף 8 – רוב

נגד – מיעוט

סעיף 8 נתקבל.
היו"ר משה גפני
סעיף 8 בחוק תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 התקבל.

חוק תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה), התשע"ו-2016 עם השינויים וההסכמות והנוסח כפי שהקריאה אותו היועצת המשפטית של הוועדה התקבל.

אנחנו מצביעים על שמונים רביזיות.

עכשיו אני עושה הפסקה עד שעה 14:05. בשעה 14:05 יש הצבעה על הרביזיות.

(הישיבה נפסקה ונתחדשה בשעה 14:05.)
היו"ר משה גפני
הסכמתם לצמצם את מספר הרביזיות? מה המצב של האופוזיציה?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר משה גפני
במקום שמונים אפשר עשרים?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כן. זה המספר שהתכוונתי לומר.
שלומית ארליך
חזרנו לחוק היסוד, לסעיפי ההסתייגויות שהוקראו אתמול. עכשיו אנחנו מדברים ברביזיה.

רביזיה ראשונה, במקום הפרש הוצאות.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תעביר דוח של הוצאות מתוקנות, הוצאות בתקציב על שינוייו ואופן הביצוע לתקנה בשנת 2017.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
בכל הפרש הוצאות, הממשלה תעביר לכל חבר כנסת קובץ אקסל מסודר.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תעביר לכנסת דוח מרוכז על כל ההתקשרויות שעשו משרדי הממשלה.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, תגיש הממשלה פירוט לגבי כל משרד לגבי העסקה של עובדי קבלן.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תעביר דוח לגבי כל משרד ומה ההפרש בין היעדים שהוצבו למאבק בעוני.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, תגיש הממשלה דוח מסודר לגבי כל משרד ואופן עמידתו ביעדים.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, תציג הממשלה את ההפרש בין הצהרות ראש הממשלה על מצוקת הדיור לבין התוצאות.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תציג לחברי הכנסת דוח על התקדמות כל ההסכמים הקואליציוניים.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תגיש דוח מסודר על הפערים במערכת החינוך.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, תבהיר הממשלה עם הגשת התקציב לכנסת בדיוק את אופני הביצוע בכל תקנה.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תציג נתונים מפורטים על השקל בכל הוצאה חברתית.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, תציג הממשלה את הפער בין ההבטחות בתקציבים שהיו אמורים.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תציג באופן מפורט תקציב מינהלת סלע ומינהלת תנופה.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תציג את הפירוט המלא של תקציב מינהלת תנופה שנסגרה השנה.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תעביר לחברי הכנסת את הפער בין כמות העולים לשנת 2012, 2103, 2014 ו-2015.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תעביר לכנסת כל גישה למערכת מידע ממשלתית שמשתמשים בה השרים.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, הממשלה תציג לגבי כל תקנה תקציבית או תקנה תקציבית קודמת ששונה השם שלה במהלך השנתיים האחרונות.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, תציג הממשלה, נוסף על ההפרש בין התחזית שנקבעה ב-2016 למה שקורה בסוף 2017.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
במקום הפרש הוצאות, תציג לחברי הכנסת דיווח על הנעשה בתקציבים של משרדים שפוצלו.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
בהגדרת הפרש גירעון תציג הממשלה את גובה הגירעונות בתקציבים דו שנתיים קודמים ואיך הגיעו לגירעונות.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שיר שפר
בהגדרה הפרש גירעון, תסביר הממשלה כמה כסף היה נדרש אילו הייתה באמת מתכוונת לעמוד בהבטחותיה.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
היו"ר משה גפני
הייתה רביזיה על שם החוק.
שלומית ארליך
על שם החוק עצמו. כאשר הצבענו על שם החוק, הגישו רביזיה על שם החוק.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה על שם החוק? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה ולכן שם החוק התקבל.

אני מצביע על כל החוק עכשיו.
שלומית ארליך
לא. אתה לא יכול כי יש לך רביזיה על הסעיף עצמו.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה על סעיף 1? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה על סעיף 1 לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.

מי בעד הרביזיה על סעיף 2? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – מיעוט

נגד – רוב

הרביזיה על סעיף 2 לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
אפשר להצביע על כל החוק.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להצביע על חוק-יסוד: תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה). מי בעד חוק היסוד הזה? מי נגד?
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הצעת החוק – 5

נגד – 3
חוק-יסוד
תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה), אושר.
היו"ר משה גפני
חמישה בעד ושלושה נגד. חוק היסוד: תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 (הוראות מיוחדות) התקבל.

אני מבקש להודות לחברי הוועדה, אני מבקש להודות לחברי הוועדה מהאופוזיציה ומהקואליציה. אני מבקש להודות ללשכה המשפטית, גם לשגית שהייתה מרחוק, לשלומית, לאייל, לשיר. אני רוצה להודות לטמיר מנהל הוועדה, לעובדי המזכירות שעשו מלאכה נאמנה. אני שמח בתוצאה, אני שמח שהתוצאה הייתה באופן מכובד ואני לא מדבר על החוק עצמו ואני לא מדבר על הסעיפים אלא אני אומר שבסופו של דבר ועדת הכספים של הכנסת הוכיחה בגרות עם ויכוח תרבותי מסודר, עם ויכוח פוליטי כפי שראוי שיהיה ועם ויכוח כלכלי ומקצועי לגבי החוק עצמו. הכול נעשה באופן מכובד ומסודר.

אני מודה לכולם. תודה רבה. הישיבה נעולה. ביום ראשון הישיבה מתבטלת ויצא סדר יום לשבוע הבא. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:10.

קוד המקור של הנתונים