ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/08/2016

פניות ציבור בנושא ילדים שאין להם אישור קבלה ממעון או ממשפחתון

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 72

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום ראשון, ג' באב התשע"ו (07 באוגוסט 2016), שעה 14:00
סדר היום
פניות ציבור בנושא ילדים שאין להם אישור קבלה ממעון או ממשפחתון
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
חברי הכנסת
יעקב אשר
מוזמנים
מיכל צוק - משנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה, משרד הכלכלה

גלית יעקובוב - מנהלת האגף למעונות יום ומשפחתונים, משרד הכלכלה

חגי פורגס - עוזר למשנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה, משרד הכלכלה

ורד כרמון - מפקחת ארצית ילדים בסיכון בגיל הרך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אילנה דניאל - מנהלת רשת הגיל הרך, ארגון נעמ"ת

שרה סטרקובסקי שילון - יו"ר אגף מנהל ופניות הציבור, ארגון נעמ"ת

אורית בן טוב ודגרוב - מפקחת, מעונות ויצו, ארגון ויצ"ו

אורלי ברוך - מנהלת מעון ויצמן תל אביב, ארגון ויצ"ו

משה סוויסה - מנכ"ל, רשת מעונות יובלים

אהרון אוחנה - מנהל, רשת מעונות יובלים

ציפורת שימל - יועצת משפטית, תנועת אמונה

שרה וייסמן - הורה

אורטל זרגרי - הורה

חיה גנט - הורה

עדי יזהר - הורה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

פניות ציבור בנושא ילדים שאין להם אישור קבלה ממעון או ממשפחתון
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מבקשים להתחיל את הדיון בפניות הציבור בנושא ילדים שאין להם אישור קבלה ממעון או ממשפחתון. אנחנו מתכנסים ביום מאוד מיוחד משתי סיבות: אל"ף, אני לא זוכר בפגרת הכנסת שביום הראשון של הפגרה כבר תתכנס ועדה. בדרך-כלל אנחנו רוצים קצת – איך זה נקרא, להתפגר, לא? אנחנו אוהבים לנוח שבוע-שבועיים - - -
קריאה
יש גם פגרה במעונות ב-9 באוגוסט.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אז בדרך-כלל אנחנו מנסים לנוח שבוע-שבועיים, ואחרי זה מתחילים. אבל פה יש לנו מצב שגם לבקשת הגורמים העוסקים בזה, לדחות את הדיון שהיה צריך להיות בשבוע שעבר וגם בגלל הצפיפות, שעוד מעט גם המעונות יוצאים לפגרה - - -
קריאה
ביום רביעי הם יוצאים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, לא ידעתי שאתם מגדלים כבר חברי כנסת. כי בדרך-כלל עובדים לא יוצאים לפגרה.

ולכן זה מאוד דחוף, אנחנו לא צוחקים, יש פה מצב של עשרות אלפי ילדים שקיבלו מעון ומשפחתון ומאוד מאושרים, וזה מאוד חשוב, וגם את זה צריך לומר. אבל יש 8,000 ילדים שאינם יודעים עדיין איפה הם יהיו בשנה הבאה.

והסיבה השנייה שזה יום מיוחד היא כי הנהלת המעונות באים עכשיו מהבית החדש, ממשרד הרווחה, משר הרווחה. אני מאוד שמח בשבילכם ובשביל הילדים שיש כבר אבא לנושא. חיים כץ הוא שר מאוד-מאוד חשוב. חשוב, אני לא מתכוון מבחינת כמה תקציבים יש תחת ידו, אלא אדם קשוב. ואני רוצה לספר גם למנהלת, שהיה לנו נושא בקשר לעניין רווחה שנסחב הרבה זמן, ופגשתי אותו, ואז הוא אמר לי, אם היית כותב לי אישית מכתב זה מזמן היה מסודר. זאת אומרת, הוא נכנס לעניין באופן אישי ומסדר את העניין.

אני מקווה שגם בעניין המעונות הוא ייקח לידיים את כל הבעיות שהיו לכם בגלל שלא היה לכם, אני לא יודע אם לקרוא לזה שר – נקרא לזה: שר. בדרך-כלל כשיש למישהו ראש ממשלה, הוא צריך להיות יותר חזק ממישהו שיש לו שר. אבל למעשה, כשיש ראש ממשלה אז היה קשה מאוד כי קשה לצפות מראש ממשלה שיתעסק גם בבעיות הקטנות.

אבל יש לנו פה את המנכ"לית מיכל צוק שעוסקת - - -
מיכל צוק
משנה למנכ"ל.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל בנושא הזה את מנהלת, לא?
מיכל צוק
זה בתחום האחריות שלי.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בתחום האחריות שלך, ואני יודע כמה את קשובה וכבר היו לנו דיונים וכבר הישגים גדולים, ואני מקווה שגם היום יהיו לך בשורות, גם לילדים שהוריהם נמצאים כאן וגם לבעיות שדיברנו עליהן.

יש לנו עוד אורח חשוב מאוד, הרב יעקב אשר, חבר הכנסת, שהגיע ביום פגרה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אורח? זה מקום העבודה שלנו פה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה לשמוע משהו יפה? משהו אישי? ניגשתי היום לקופאית, קניתי במזנון, והיא שואלת אותי: אורח או עובד? אמרתי לה, אני רוצה לעבוד, והיא לא זיהתה. אז מאוד שמחתי. יש לנו עוד פרטיות, הרב יעקב.

לאור הבעיות הקשות שיש לנו, בדרך-כלל אנחנו מתחילים הפונים. היות וקראנו וטיפלנו בפניות שלכם, וכל השמות שלכם נמצאים פה, ושאלתי היום את המנהלת ממתי אנחנו שולחים למשרדים ישירות אישית-פרטנית את השאלות, אז היא אמרה, בגלל הדחיפות של הדבר, אני הפניתי מיד למשרדים עם השמות. לכן הסיפור שלכם ידוע, אז אם אתם יכולים להגיד בתכל'ס, בתמצית, ואנחנו נלך לפי הסדר שכתבה המנהלת.

שרה וייסמן, תושבת ירושלים, תינוק בן שבעה חודשים, ילד תשיעי, נמצאת ברשימת המתנה למשפחתון של משרד הכלכלה, בבקשה.
שרה וייסמן
נעים מאוד. הרב אמר את רוב הדברים שצריך להגיד. אני רשמתי את הילד שלי למעון "אמונה" בלבד, כיוון שלא העליתי על דעתי שהוא לא יתקבל, היות והוא ילד תשיעי וכל השנים הייתי בדרגה מקסימלית של הנחה לפי ההכנסה שלי. הוא לא התקבל בגלל שאני עובדת במשרה חלקית ולא במשרה מלאה, ובמשפחתונים אמרו לי שהוא לא יכול להיכנס כיוון שיש מגבלה של שני ילדים מתחת לגיל שנה במשפחתון. ואני יודעת שיש מטפלות אצלנו בשכונה שהן בתפוסה חלקית בגלל שרשומים אצלם שני תינוקות ויש מקומות, ויש עשרות תינוקות בהמתנה להיכנס – כך מפה לאוזן עובר – והם מקבלים רק ילדים מעל גיל שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול – הם כותבים פה שאת נרשמת רק לפני שבועיים. מה ההסבר?
שרה וייסמן
לא, אני נרשמתי למעון "אמונה", כי לא העליתי על דעתי שאני לא אתקבל למעון "אמונה".
היו"ר ישראל אייכלר
מתי נרשמת למעון "אמונה"?
שרה וייסמן
כשנפתחה ההרשמה, ב-1 ביוני.
היו"ר ישראל אייכלר
בהתחלה, כבר מזמן?
שרה וייסמן
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
ואת לא יכולת לדעת אם הוא מתקבל עד לפני שבועיים?
שרה וייסמן
באותו שבוע שקיבלתי את התשובה השלילית פניתי למשפחתונים.
היו"ר ישראל אייכלר
הסיבה שלא נרשמת, אלא רק לפני שבועיים, זה בגלל שלא ידעת אם התקבלת ל"אמונה".
שרה וייסמן
נכון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זאת בדיוק המטרה של משפחתון. המטרה של משפחתון היא לסגור את הפער.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת הדוגמה של אלפי ילדים שלא יודעים אם הם התקבלו או לא התקבלו. תודה רבה לך.

הגברת גנט חיה, תושבת ירושלים, בבקשה.
חיה גנט
יש לי ילד במעון "אמונה" בנווה יעקב. נולד לי ילד נוסף, רשמנו אותו למעון. מה שקרה זה שהילד שהיה במעון והוא בן ממשיך, נפלט החוצה. רשום עליו שהוא לא התקבל, ועל החדש רשום שהוא אח ממשיך, והוא התקבל.
קריאה
זו טעות ברשימה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה דבר שאפשר לתקן?
קריאות
זו טעות. נפלה טעות. זו טעות בטוח.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. הגברת זרגרי אורטל, גם תושבת ירושלים, בבקשה.
אורטל זרגרי
אני אורטל זרגרי, יש לי שלושה ילדים. הילדים הגדולים שלי היו בעבר במעונות "אמונה", גרנו פה בקרית-משה. את התינוק, בן תשעה חודשים, רשמתי שוב עכשיו למעון "אמונה" בקרית-משה ולא התקבלנו, נרשמתי גם למעון "אמונה" בהר-נוף, ובשניהם לא התקבלנו. ויש לי ילדים שבעבר למדו בשני המעונות ולא קיבלנו תשובה.
היו"ר ישראל אייכלר
בעוד שזה ממשיכים?
אורטל זרגרי
לא, אבל הבן הקודם שלי סיים בשנה שעברה ועכשיו הוא בגן עירייה. אבל עדיין אנחנו מכירים את המעון והמעון מכיר אותנו, ואנחנו שנים שם ואני תושבת השכונה ואני יודעת בוודאות שיש שם הורים שלא מהשכונה והתקבלו. אני עובדת במשרה מלאה, בעלי עובד במשרה מלאה, המדינה מעודדת אימהות לצאת לעבוד ולא מוצאים לנו פתרון.

אני חושבת שצריכים לקבל אותנו כי אנחנו תושבי השכונה ולדאוג לנו לפתרון. ב-1 בספטמבר אין לי מקום לילד.
היו"ר ישראל אייכלר
אין לך איפה להכניס אותו?
אורטל זרגרי
אין לי איפה לשים את התינוק, בן תשעה חודשים, שגם כשילדתי אמרו לי שאולי יהיה לי מקום ובסוף לא היה.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, יש לך פה את הצוות הבכיר של משרד העבודה.
אורטל זרגרי
כן, הם כבר מכירים אותי, אני חושבת. שלחתי פה מיילים לכמה.
היו"ר ישראל אייכלר
אין בעיה, זה בסדר גמור.
אורטל זרגרי
כרגע הוא במעון פרטי בלית ברירה, כי הייתי חייבת לחזור מחופשת לידה, אבל אני לא הולכת להמשיך להיות שם כי אני לא מרוצה, גם מבחינתה מחיר וגם מבחינת הטיפול.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. עדי יזהר, תושבת רמלה. שלא יגידו שלתושבי ירושלים יש פרוטקציה אצלנו.
עדי יזהר
כן, אנחנו נפגעים גם במחוז המרכז.

הטענות שלי הן שתיים. ראשית, אני אם יחידנית שנדחתה ממעון "נעמ"ת" בשכונה שלי. אני רוצה לומר שהמעון הזה, לפי תשובה שקיבלתי אך לפני שבוע במייל, ולקח שלושה שבועות. אני חשבתי שזו תשובה על הערעור, הסתבר שזו תשובה רשמית לגבי טלפון שקיבלתי מהמעון. נדחיתי, כאשר במעון הזה יש 18 ילדים, 18 תקנים. אני מקום 32 מתוך 50 ממתינים. ואני מלינה, קודם כל, על הגאוגרפיה של מעון דוגמת זה.

אני מניחה שבעיר שלנו השכונה שלי היא שכונה אולי במצב סוציו-אקונומי טיפה יותר גבוה. אני ממש לא מאמינה שהילדים שמאכלסים את המעון הם ילדים מהשכונה. זו שכונה חדשה שכמות הילדים בה היא עצומה. אני מלאה, קודם כל, בנושא הזה, בתור אם יחידנית. אני נדחיתי על הכנסה גבוהה לנפש באופן פרופורציונלי אולי לאחרים. אני חושבת שהקבלה למעון של משרד התמ"ת צריכה להיות – או כך הבנתי, לפחות – נסובה על המצב הסוציולוגי. המצב האקונומי נידון בוועדות שדנות בכל מה שנוגע לנקודות זכאות. משקיבלתי את בשורת האיוב, וכך הרגשתי, אני חייבת לומר, אני לא יודעת אם נמצאת כאן גברתי גלית יעקובוב?
גלית יעקובוב
אני נמצאת.
עדי יזהר
שלום לך. אני חייבת לומר שניסיתי בכל דרך ובכל צורה למצוא מי שיענה לי במשרד הכלכלה. לא נעניתי בשום מצב חוץ מאשר מצד לבנה ממחוז ירושלים שנתנה לי רשימה של טלפונים מפה עד הודעה חדשה, שלא הצלחתי שלושה שבועות וחצי ליצור קשר עם אף אחד. או שהקו היה תפוס או שהוא היה פנוי ולא ענו. אני ניסיתי להשיג אותך. באתר אין שום טלפון ולא שום דבר, פרט לפניות ציבור. פנתה אליי בסוף סיגלית מפניות ציבור, מחוז מרכז, ואני יודעת שהדברים נעשו בגלל שפניתי למר אייכלר במייל וז'אנה פנתה, ואמרו לי שחזרו אליי אך ורק בגלל שהדברים נעשו ככה.

לא יתכן שבעת מצוקה כזאת – אני היום - - - עם ילדה בת שלושה חודשים ושבוע, שאני אמורה להכניס ב-1.9 למסגרת, וכזו אין. למותר לציין שגם אין לי מקום במעונות פרטיים. אני גם לא "אזרוק" את הילדה בכל מעון כי יש בו מקום פנוי. לא יתכן ולא מתקבל על הדעת שהורה כדוגמתי, שגם אם ההכנסה גבוהה או לא גבוהה, אין לי פרטנר, אין מי שיוציא אותה מהמעון, אין לי קונטרה של מזונות, אני צריכה את כל מה שאני עושה לעשות מכספי שלי. זה מה שיש לי לומר. והנגישות של המשרד הזה זה פשוט עוולה אחת גדולה. כל העידוד הזה להגיע לכאן נעשה מהדוברות של "נעמ"ת", שפנו אליי אחרי שאני הוצאתי פוסט בפייסבוק אליהם, ואחר-כך כבר גלגלתי את זה הלאה.
היו"ר ישראל אייכלר
במייל גם לא קיבלת תשובות?
עדי יזהר
לא קיבלתי מאף אחד שום דבר. יש לי תשובה מלפני שבוע שאני מסורבת. אחר-כך התברר לי שסיגלית ניסתה להשיג אותי שוב והיא אמרה לי, עדי, את בכלל לא נדחית מהערעור, הפנייה שקיבלת במייל היתה בעצם זו הפנייה הראשונה שלך. ואני רק אמרתי, אשריי וטוב לי, אולי עוד אני אמצא נחמה באיזה קן. ואז אני הייתי בקשר מאוד רציף עם הרכזת אצלנו ברמלה, עם מירי, ולפנים משורת הדין ובאופן לא פורמלי היא הודיעה לי ביום חמישי שכל הערעורים אצלנו ממעון "נעמ"ת" נדחו, כאשר אני בתוכם.

היום יום ראשון, בעוד יומיים אין עם מי לדבר, אין עם מי לדבר, לא במעונות, לא בגנים פרטיים, אנשים יוצאים לחופשה ואין לי מזור ואין לי שום רפואה לבת שלי ב-1 בספטמבר.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו עכשיו מהסמנכ"לית מיכל צוק – אולי נתחיל מהסוף?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אוי אפשר לפני, ואז תהיה תשובה.
היו"ר ישראל אייכלר
היא חייבת לצאת בשתיים וחצי. אם אתה תסכים, אז קודם נשמע מה שהיא אומרת, ואולי יהיה לך על מה להגיב.
מיכל צוק
אני רוצה לתת סקירה, אני מסתכלת עלייך כי אני שומעת את המצוקה, ויכול להיות שאנחנו לא נדע לתת סיוע בגלל שגם במערכת יש קשיים מאוד-מאוד גדולים. אבל לפחות כל מי שפנה כאן, תבואו אלינו בסוף הדיון, נמצא כאן חגי ונמצאת כאן גלית - - -
שלומית אבינח
יש את כל הפרטים לפני, מיכל - - -
מיכל צוק
אני יודעת. יש לנו כי אני רואה כאן את הרשימה והתכתבויות במייל איתכם. אבל עדיין אני אומרת שאנחנו לפחות נעשה מאמץ מצדנו לראות אם באיזור שלך, במה שנראה לך רלוונטי, יש עוד מקומות פנויים שאנחנו נוכל להפנות אותך אליהם.
שלומית אבינח
עשו את זה כבר.
מיכל צוק
אז יכול להיות שכבר עשו, אבל לפחות את המינימום הזה – ותיכף נחזור גם אחורה ונתייחס לכל שאר הדברים – אנחנו ננסה לעשות. זה כאן בוועדה, אבל כל פנייה שמגיעה אלינו, זה מה שאנחנו מנסים לעשות. וגם היה איזשהו רעיון שלך שיכול להיות שנוכל לעשות משהו מערכתי יותר נכון ונבדוק אותו בצורה חיובית. בגלל הסטטוס של הדברים, אני לא מעריכה שמערכתית זה יהיה השנה כי אנחנו בעצם נמצאים במצב שבו אנחנו ממש-ממש בישורת האחרונה של תהליך ועדות קבלה.

אני אלך טיפה-איפה אחורה. אני חושבת שהמצוקה הגדולה מאוד ששומעים כאן, היא קודם כל ובראש ובראשונה מראה שיש לנו צורך במעונות היום שהוא הרבה יותר גדול מההיצע של מעונות היום המפוקחים שיש כאן. זו העובדה והיא נתונה. אתה הזכרת את כניסת השר חיים כץ לתחום. אנחנו רק בהליכי עבודה ראשונים והיכרות ראשונית, אבל אין לי ספק שהנושא של מעונות היום הוא אחד מהדברים החשובים והמרכזיים שהוא עוסק בהם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אנא תכניסו טרמינולוגיה: מעונות יום ומשפחתונים, כי זאת ההשלמה - - -
מיכל צוק
הטיפול בגיל הרך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק. כי זאת ההשלמה של המעונות.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, התקבלה בקשתך: הגיל הרך, כי יש הרבה פתרונות - - -
מיכל צוק
אני לא רוצה להגיד בדיוק מה התוכנית, זה ייקח עוד מעט זמן לגבש אותה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מותר לך להגיד לפרוטוקול שנפגשתם היום עם השר.
מיכל צוק
כן, ישבנו היום עם השר. ישבנו איתו גם בשבוע שעבר. דיברנו על דיוני תקציב, עוד לא עשינו היכרות מעמיקה עם הנושא, אבל הוא כבר ראה, ישב, וגם מאתנו הוא קיבל מידע, וגם אוסף את המידע כמובן ובצדק ממקורות נוספים, ואין לי שום ספק שנושא הגיל הרך בכלל, ובפרט של הרחבת ההיצע, הוא אחד הנושאים המרכזיים שנעסוק בהם בתקופה הקרוב. אז אני מקווה שזה, בכל מקרה בהבשלה כמה שיותר מהירה, ייתן את המענה כי זה המענה האמיתי. בסוף, ככל שיהיו יותר מסגרות, אנחנו נצמצם את המצוקה של ועדות הקבלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני ממש מתנצל, האנשים שיושבים פה, זה לא מעניין אותם כל-כך. לי זה מעניין לשנה הבאה.
מיכל צוק
נכון.
קריאה
אנחנו צריכים פתרון עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אולי אפשר למצוא – אם יש 8,000 ילדים שאין להם, אולי יכול להיות שכמה אלפים מהם רשומים בשני מקומות ואתם עדיין לא מעודכנים.
מיכל צוק
אז בדקנו, וגלית תיכף תיתן את הנתונים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כי אם כן, זה יכול להיות ב שורה גדולה. לא?
מיכל צוק
מדובר בכמה מאות.
גלית יעקובוב
זה יפנה לנו 600 מקומות.
היו"ר ישראל אייכלר
600 מקומות זה בשבילי בשורה טובה.
מיכל צוק
אנחנו נתייחס לזה באופן מסודר.

יש כמובן גם רישומים כפולים, כי יש הורי שנרשמים למספר מעונות או כי הם רוצים אחד או כי הם לא רוצים לעמוד מול שוקת שבורה. כאן ההורים צריכים להודיע או שאנחנו מבטלים בצורה? - - -
גלית יעקובוב
גם וגם. על-פי הנוהל ההורים צריכים להודיע לנו על הביטול - - - שאנחנו פונים גם להורים וגם למנהלות מעון ומודיעים לה שהילדים רשומים בכמה מקומות ושהם צריכים עד פרק זמן מסוים לבחור. אם לא, אז אנחנו אמורים לבחור במקומם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שאתם תבחרו עכשיו. זאת אומרת, אל תחכו להורים כי אני מכיר את ההורים, אם יש לילד שלהם מעון, לא אכפת להם מאחרים.
גלית יעקובוב
בכל זאת, שבוע ניתן להם כי גם אנחנו צריכים לסגור עם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתם סוגרים בעוד שבוע, לא?
גלית יעקובוב
אנחנו לא סוגרים בעוד שבוע. אנחנו פתוחים ברצף.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, מי שיתפנה לו מקום, יהיה לו מקום גם אם המעון נסגר.
גלית יעקובוב
נכון, והסדר הוא סדר קבוע מראש כי הסדר נקבע מהראשון עד האחרון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז טוב לשמוע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם הם יבחרו לבד יותר מדי מוקדם, אז יתחיל לך בלגן, למה לא אמרתם לכאן, אני רציתי לפה - --
גלית יעקובוב
בדיוק, אז אני מעדיפה לחכות עוד שבוע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם זה רק שבוע, אז - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה בסדר. אם ראש העיר אומר שזה בסדר, אז זה בסדר.
עדי יזהר
הבעיה הקשה עם זה היא שאין מענה ממקומות אחרים כי אנשים יוצאים לחופש בשלישי הקרוב, וכל המשפחתונים הפרטיים או החלופות האחרות – אני נידונה מול "נעמ"ת", אבל אמרו לי, אנחנו עד ה-9 או ה-10 בחודש נמצאים בגן, ואחר-כך "דברי ללמפה".
היו"ר ישראל אייכלר
אני הייתי מצפה שזה כן ייעשה השבוע. יש לכם מחשבים, אתן יכולים לדעת בדיוק מי נרשם פה והתקבל, מיד להוציא אותו ולפנות את המקום לאחרים. כמו במטוס שיש סטנד-ביי.
קריאה
אבל עדיין לא סגרו את ועדות הקבלה.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד לא סיימו את ועדות הקבלה?
קריאות
לא. לא. זאת בדיוק הבעיה. זה הקושי העיקרי.
קריאה
בירושלים לא סיימו את ועדות הקבלה.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, אנחנו מתפזרים. תיכף נברר אם נסתיימו, ואם לא, הם צריכים לסיים היום כי יש עוד אנשים שמחכים.
מיכל צוק
אנחנו כאן – אם יש משהו שאתם רואים אחרת בשטח ואנחנו נותנים תשובות, אז אנחנו נעשה את השאלות-תשובות בצורה מסודרת.

סדרי גודל – וגלית תיתן ממש מדויק – היו השנה כ-300 מעונות ואלה היו ועדות קבלה. במעון יכול להיות שיש ועדת קבלה למספר גילאים, יכול להיות שיש יותר כיתות, אבל זה מאוד משתנה בין המעונות. סדר גודל של כ-10,000 או טיפה יותר ילדים שנדחו, שלא התקבלו בגלל היעדר - - -
גלית יעקובוב
9,500.
היו"ר ישראל אייכלר
אצלנו רשום 8,000.
מיכל צוק
אז מאז התשובה כנראה שיש עוד נתונים.
גלית יעקובוב
9,500 שלא התקבלו.
קריאה
רק ב"נעמ"ת" 2,000 נדחו.
מיכל צוק
יכול להיות, בהחלט יכול להיות.

בפרספקטיבה, לפחות בשנה האחרונה ומול שנה שעברה זה סדרי גודל דומים, כלומר לא חל כאן שינוי לא לחיוב ולא לשלילה. התהליך עכשיו נמצא בזה שכל ועדות הקבלה הסתיימו. מה שלא הסתיים עדיין ואמור להסתיים בימים הקרובים זה הטיפול בהשגות ההורים.
קריאה
לא, לא, לא.
מיכל צוק
זה מה שאני יודעת. כל ועדות הקבלה הסתיימו ואנחנו נמצאים עכשיו, בימים הקרובים בשלב הטיפול בהשגות, בעררים. ברגע שזה ייסגר, וזה אמור להיסגר בימים הקרובים, אנחנו נדע שכל המערכת סגורה וכל אחד יודע איפה הוא משובץ, או לחלופין, לצערי, לא משובץ בהיעדר מקום וקדימות של אחרים לפניו. זה המקום שבו אנחנו נמצאים מבחינת סדרי הגודל של הטיפול.

השנה רצינו להתחיל את התהליך הרבה קודם, אבל בגלל מה שכולם מכירים, שהיה את המשבר הגדול מאוד, ועד היום אנחנו יושבים בצורה מאוד אינטנסיבית עם הארגונים ומנסים לראות, חל עיכוב גם בהיבט הזה. מצד שני, זה לא יותר - - -
קריאות
זו לא הסיבה. זה לא מדויק.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם תדברו כולכם. אנחנו פה. אין היום מליאה, אני יכול לשבת עד מתי שאתם רוצים.
מיכל צוק
אני לא מאשימה, אנחנו מנסים לתאר מצב, כי לפחות בשיח שלנו עם הארגונים בחודשים האחרונים אנחנו עובדים בצורה מאוד מתואמת וביחד, מתוך מטרה אחת לנסות להביא לכל התחום הזה של הטיפול בגיל הרך במעונות אופק הרבה-הרבה יותר חיובי. אני לא רואה שיש כאן: אנחנו מול הארגונים או שני עברי מתרס. אנחנו ממש עושים כאן תהליך משותף ביחד.

כן אגיד שגם עכשיו, והיו לנו המון-המון שיחות במהלך התקופה האחרונה לראות כל יום איפה אנחנו עומדים ומה החיתוך – וזה לא דבר שאני שמחה עליו, שאנחנו נמצאים עכשיו בתחילת אוגוסט ועוד אין תשובות לכל ההורים, אפילו לפני שבועיים, אם לא קודם, אבל לפחות בהיכרות שלי את שנה שעברה, את נוהל ועדות הקבלה ואת היישום שלו, המצב היה יותר גרוע.
קריאות
נכון. לגמרי.
מיכל צוק
תמיד יש לנו התלבטות, בלי קשר לאירוע או משבר כזה או אחר, כמה מוקדם לפתוח, כי משרד החינוך כפי שכולנו יודעים פותח בינואר-פברואר. מצד שני, ככל שאנחנו נקדים לפתוח אנחנו נוכל לתת פחות מענים טובים לכיתה של התינוקות, כי ילדים עוד נולדים וזו בעיה – או לא בעיה, אלא שמחה גדולה – שאנחנו מתמודדים איתה בגילאים הרכים ולא מתמודדים איתה בגילאים היותר-בוגרים, וכאן תמיד מנסים ליצור את האיזון, ואין ספק שזה יוצר גם אתגרים של להגיע יחסית מאוחר לפתיחת שנה. מצד שני, ככל שנקדים לפתוח בצורה משמעותית יותר, יהיו הורים שהילדים שלהם עוד לא יוכלו בכלל להירשם. אז צריך לזכור את האיזון הזה. ועדיין אני מאוד מקווה שבשנה הבאה נוכל לפתוח עם כל האתגר הזה קודם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אתן לכם עצה טכנית איך בשנה הבאה לפתוח, ואתם תדעו בדיוק מי הולך בעוד תשעה חודשים להיות בגן. זה עניין של מחשב.
מיכל צוק
עוד פעם, יודעים אולי מי נמצא לפני אבל לא יודעים אם היא כן או לא חוזרת לעבוד, ולא יודעים אם היא כן או לא מאריכה את חופשת הלידה, ולא יודעים המון-המון משתנים שבמצוקה הגדולה מאוד - - -
קריאה
אם תינוק נולד פג ולא יכול לחזור - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
בוא נדבר על שנה הבאה אחרי תחילת השנה.
מיכל צוק
אני מסכימה. נעשה דיון נפרד לזה. ואני אומרת ביושר ואתם גם מכירים את העשייה שלנו, אנחנו מנסים לעשות את - - - והמצוקות כאן הן ברורות, ובטוח שיש קשב גם מצדנו וזה נושא שהוא מאוד חשוב לשר העבודה והרווחה, אנחנו נוכל לקדם את הנושא הזה עוד יותר. זה באופן כללי.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה להגיד באופן כללי, ואחר-כך אני אשאר גם לדיון הפרטני יותר.

קודם כל, תודה לך שאתה מקיים את הישיבות האלה כי זה נותן ביטוי להמון אנשים שנמצאים במצב שהם לא יודעים מה לעשות ואיך להמשיך לעבוד ואיך לצאת לעבודה, במיוחד שהמדינה רוצה לעודד שאנשים ייצאו לעבודה, היא צריכה לתת גם את הפתרונות. אני חושב שכניסתו של חיים כץ תהיה חשובה לעניין הזה.

אני רוצה להתחיל עם תודה. ההחלטה שהתקבלה במשרד בחודשים האחרונים, שבה הגדילו בחזרה אתה תפוסה בכיתות – אם ההחלטה הזאת לא היתה קורית, לדעתי, היינו נמצאים היום עם עוד כמה אלפים בחוץ. ואני קודם כל, משבח על זה – אתה יודע, משרד ממשלתי, להוציא אותו מקיבעון זה קצת קשה. לקחו פה החלטה וישבו על הדברים ובאמת התקדמו עם העניין הזה.

אני חושב, אני לא יודע בוודאות, אבל יכול להיות שעם קצת הקלות נוספות, יכול להיות שאפשר, כי כל הקלה כזאת נותנת 200 פה 200 שם, 100 שם ו-300 שם, והנה עוד 2,000–3,000 יסתובבו עם פתיחת השנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להבין מה שאת האומר. אם למשל, תהיה קצת הקלה עם המשפחתונים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
יהיה קצת יותר צפוף. אתה יודע, האויב של הטוב הוא הטוב ביותר.
קריאה
לא לספור בלטות.
קריאה
מכסה גדולה יותר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עדיף שילד יהיה במעון טיפה יותר צפוף, טיפה, עד גבול שזה סכנה לחייו או משהו כזה, מאשר שהוא יהיה סתם במקום לא מוסדר, בלי שום פיקוח ובלי שום דבר.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, לשנה אחת, הוראת שעה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא יודע. על הרעיון הזה דיברתי בכלל כהוראת שעה במיוחד במקומות צפופים יותר, אולי לעשות את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, אפשר עוד לעשות את זה השנה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
קודם כל , תודה על מה שנעשה.

דבר שני שאני מפנה כהארה, עם אל"ף, אני יודע שיש הרבה מקומות שבהם חלק מהסנקציה, ואני בעד סנקציות לכאלה שעושים בעיות בהפעלה או משהו כזה, סנקציות קטנות, אתה יודע, 'פטש' ביד, קוראים לזה אצלנו, מכה קטנה כדי שלא יעשו עוד פעם, שהסנקציה לא תהיה במספר התלמידים כי אנחנו מענישים את עצמנו בסופו של דבר.

הייתי לוקח סנקציה מסוג אחר ולא אומר לאותו מעון שאם הוא טעה ולא עשה משהו בדיוק כמו שצריך, ולא מילא את ההוראות כמו שצריך, אז הוא נענש בזה ששמים לו פחות ילדים. נכון שהוא מפסיד מזה, אבל גם הציבור הכללי מפסיד מזה. תמצאו סנקציה אחרת.

דבר שלישי, יש בקשות לשינויים. אני יודע על בקשה בשני מעונות בקום מסוים – אני אתן אחר-כך את הפרטים לגלית – שבו הם רוצים להעביר, יש להם פחות ביקוש עכשיו לתינוקות, יש להם פחות בקשה לתינוקות והם רוצים יותר פעוטות. כדי לעשות את זה, אתה צריך לעשות הסבה ולקבל את האישור. אמרו להם מהמשרד, אין לנו זמן או היה חופש או היה משהו, לא באים עכשיו לעשות אישורים בשטח, כנראה באמת יש לחץ גדול עליהם, אני לא בא בטענות. אבל לדעתי, חברים, עם קצת מאמץ, כמה כאלה הסבות, אתם פותרים עוד מאות ילדים.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה מקומות? מאות?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מכיר מקום אחד, בכפר חב"ד, שתי כיתות שביקשו להסב את זה מתינוקות לפעוטות. כי מה לעשות? לא יצא בדיוק אותו דבר. יש יותר פעוטות. אתם יודעים שבשעת חירום עושים כל מיני דברים, עד הקו האדום כמובן, לא על חשבון שום דבר אחר, אבל לעשות את המאמץ גם בעניין הזה.

עוד מילה אחת, אדוני היושב-ראש, לחד-הורים אין עדיפות? צריכה להיות עדיפות, עד כמה שאני יודע.
קריאה
עד הגבלה של הכנסה לנפש.
יעקב אשר (יהדות התורה)
צריכה להיות עדיפות, עד כמה שאני יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נדבר גם על זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא נכנס לזה, אני מסיים, אדוני.

משפחתונים – זאת ההשלמה, אולי יש פה חלק מהאנשים שלא יעניין אותם משפחתונים כל-כך כי הם לא בעלי משפחתונים. משפחתון הוא כולו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כל בעל משפחה רוצה משפחתון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל אני לא בא מצד בעל המשפחה שרוצה משפחתון כי הם לא עושים שם מי יודע מה פרנסה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מדבר על בעל משפחה שרוצה לשים את הילד שלו במשפחתון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אומר שזאת ההשלמה, חייבת להיות. וכאן, אדוני היושב-ראש, אני רוצה שתצטרף גם אתה לקריאה הזאת לשר הרווחה. היה תקציב של 30–40 מיליון שקל, והם יודעים את זה, שזה היה בשביל לתת את הגידול הטבעי, כי ארבע שנים לא טופל הגידול הטבעי במשפחתונים. ארבע שנים כאילו לא נולדו ילדים יותר, נלקח התקציב הזה. הודיע בוועדה פקיד משרד האוצר שלקחו את זה לפריפריה, וזה לא היה נכון, התברר כלא-נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
מה קורה עכשיו?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אין כסף. צריך את 30–40 מיליון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז בוא נשמע את התשובה של הגברת צוק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הלוואי שיש לה את התשובה. אני רק מבקש דבר אחד – לפחות תעלו את זה בפני חיים כץ, אמורה להיות ישיבה בהמשך להצעה דחופה לסדר היום בוועדת הכספים.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נבקש את זה עכשיו, בסיכום הדיון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
היתה הצעה דחופה לסדר-היום שלי, ואמורה להיקבע בוועדת הכספים ישיבה שנייה בנושא הזה, בפעם בהשתתפות השר. אני מקווה שעם הלחץ שלך והלחץ של כולנו – וזה לא יכול לחכות לדיוני התקציב כי דיוני התקציב זה רק בינואר. 30–40 מיליון נותן בערך 500 משפחתונים, קרי: 3,000 ילדים.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעשה את זה. תודה רבה.

עוד נקודה אחת, גברת מיכל, לפני שאת עונה. דיברנו בדיון הקודם שדורשים 800 שעות לימוד בשביל שאישה תוכל לנהל משפחתון או להיות עובדת. אני בטוח שאם אתם תקלו גם בעניין הזה, יהיו לנו עוד המון-המון משפחתונים והמון-המון מסייעות במשפחתונים שיוכלו לקלוט את הילדים. אז אולי גם בזה תהיה לך בשורה לפני שאתם הולכים.
מיכל צוק
מאחר שאני צריכה לצאת, אני אנסה להגיד עוד כמה דברים, ואחר-כך הבמה כאן של גלית. וכל דבר נוסף שנדרש מאתנו, אתם יודעים שאנחנו תמיד זמינים ואני אשמח להשלים את מה שנדרש.

קודם כל, הנושא התקציבי של המשפחתונים – כמשרד הכלכלה, לפני ההעברה למשרד העבודה, היה לנו בסיכום התקציבי כסך שהיה אמור להיות מיועד להרחבה של המשפחתונים. לפי מה שאני יודעת, כן נדרשנו לתת הפחתה וקיצוץ, והכסף הזה ירד בין היתר בגלל הסיפור הזה, הוא היה חלק מקיצוץ שאנחנו כמשרד הכלכלה נדרשנו לתת.
היו"ר ישראל אייכלר
קיצוץ עבור מה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כאילו בשביל הפריפריה.
מיכל צוק
אני אומרת את מה שאני יודעת. אני לא יודעת מעבר לזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל את לא יודעת לאן זה הלך.
מיכל צוק
אני לא יודעת לאן זה הלך. אני יודעת מה אנחנו נדרשנו לתת.

אני יודעת שאנחנו נדרשנו לתת, כמשרד הכלכלה, 300 מילון שקל, מתוכם 100 מיליון שקל שהיו בתחום של התעסוקה, שהורידו גם את הרחבת ההיצע של הבינוי וגם את הרחבת ההיצע של המשפחתונים. אגב, המהלך הזה של נגב-גליל, אני לא יודעת מה הם קיבלו. אני יודעת מה אנחנו נדרשנו לתת, וזה אני יודעת, וזה גם יש לנו בכתובים. זה כן צריך להיאמר.
היו"ר ישראל אייכלר
ויש סיכוי שהשר יחזיר את זה?
מיכל צוק
אנחנו נמצאים עכשיו בדיונים תקציביים. הממשלה אמורה לשבת ביום חמישי כדי לגבש את הצעת התקציב הממשלתי. אין ספק שכל הנושא של הרחבת ההיצע, גם של בינוי וגם של משפחתונים עולה. אני עוד לא יודעת להגיד לאן זה הולך כי עוד אין לנו הסכמה חתומה עם משרד האוצר, אז אין לי בשורה חוץ מלהגיד שאנחנו מודעים לזה ואנחנו מעלים את הצורך בהרחבת ההיצע בכל המישורים.

בנושא ה-800 שעות, תענה גלית. אני אגיד שבמסגרת הדיונים שלנו - - - הארגוניים ומערכת מעונות היום עולים המון-המון נושאים שקשורים לאופי ההכשרה ואיך אפשר לעשות הכשרה וכמה היא יכולה להיות מודולרית. לחלק מהדברים כבר נתנּו הקלות. יש עוד דברים שמנסים לתת ושיהיו. אני יודעת ששאלת לעניין גננות – גלית, תנסי להתייחס בפירוט ברגע שרשות הדיבור תהיה אצלך.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה תשובה למשפחות.
מיכל צוק
אני אומרת לכל אחד מהאנשים – תשובות פרטניות ממש, כל אחד מה שצריך תתנו אתם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא רוצה תשובות, אני רוצה פתרונות, כי תשובות ראיתי.
מיכל צוק
ברמת פתרונות – מי שדיברה על האחים, אני חושבת שהיה לכם איזשהו בלבול, אז תיכף תגידו אתם. עוד לא יצאה תשובה פורמלית?
קריאה
לא, עוד לא יצאה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא משנה. העיקר, אני רוצה שיהיה להם פתרון, היום או מחר.
מיכל צוק
ולגבי האחרים, אני אומרת עוד פעם, יש לנו את השמות, אבל תבואו אלינו, וגם אם יש עוד פניות כאלה, את מה שאנחנו נדע לעשות אנחנו נעשה. כלומר, גם לעזור בקשר גם כשהארגונים בחופש, ואם אנחנו נמצא עוד מקום בקרבת מקום או באיזור או איפה שיהיה נוח, אז אנחנו נוכל לעזור בהפניה של אותם הורים - - -
קריאה
מיכל, אבל אין מענה. מיכל, אין מענה. אנשים מתקשרים ואין מענה.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לדרוש מהמעונות לשים תורן? - - -
מיכל צוק
רק רגע. אני אומרת ביושר, אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו בהקשר הזה. יכול להיות שבסוף יש אימא עם ילדה - - -
שלומית אבינח
סליחה שאני מתפרצת לדברייך – הרשימות של המקומות הפנויים, עכשיו בסד הזמנים של הלחץ, לפחות בשכונה או באיזור, אני הצעתי למיכל במסגרת ההתכתבות שלנו, שמשפחה שנדחית, עכשיו בסד הזמנים – הרשת שהם נרשמו לה או רשתות נוספות שהן מעונות מסובסדים, שמשרד הכלכלה ידווח להורים, כמו ששלחו אותך לרשימה של 30–40 מקומות ותחפשי לבד, שזה יהיה מעודכן און-ליין, נכון ל-8 באוגוסט, אלה המקומות הפנויים. אני חושבת שזה יקל מאוד.
מיכל צוק
אני גם אמרתי, זה רעיון מצוין. אני אגיד איפה הקושי שלנו כרגע וצריך לחשוב איך עושים את זה מערכתית כי זה הרי ממש משבוע שעבר..

הרשימות שלנו יש כרגע, ויש לנו את רשימת כל המעונות ויש לנו רשימה של המעונות שבהם יש ועדות קבלה. מה שאין לנו זה מי יש לו מעון שהוא מלא, כי יכול להיות שיש מעון שהוא קיים והוא נמצא אצלנו ברשימות, אבל הוא מלא. אנחנו לא יודעים להגיד מי פנוי, אין לי רשימה כזאת, אנחנו לא מנהלים אותה. לכן אמרתי, יכול להיות שאנחנו נוכל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אמרתם שבשבוע הבא אולי תהיה לכם רשימה?
מיכל צוק
איך התהליך עובד? התהליך עובד בכך שכל מעון שבו הוא רואה שיש לו בקשה לרישום שהיא מעבר לתפוסה שמאושרת לו, מעבר למספר הילדים שהוא יכול להכניס, הוא מודיע לנו ואז מתחיל תהליך ועדות הקבלה. אם אני מעון ויש לי 30 ילדים ונרשמו אליי 30 אנשים, אני לא צריכה לעשות שום דבר עם משרד הכלכלה - - -
שלומית אבינח
אז אתם יודעים שאין שם מקומות, הוא לא מופיע ברשימה שלכם.
מיכל צוק
לא. או שיש מעון שיש בו 30 ילדים ויש בו 25 מקומות. את שני אלה אני לא מכירה.
שלומית אבינח
אבל לפחות נדע בסד זמנים, זה יכול לעזור.
משה סוויסה
אולי מעונות שיש בהם 100 מקומות, ונרשמו רק 70, אז בגמר הרישום הם יודיעו למשרד הכלכלה.
מיכל צוק
לכן אמרתי, יכול להיות שאנחנו נבקש בשנה הבאה מהמעונות להגיד לנו את זה ממילא ואז נוכל לפרסם את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
היום אתם לא יכולים?
מיכל צוק
לא, היום אין לי את זה.
עדי יזהר
מצד שני, יכול להיות מעון עם תפוסה מלאה ממש, נניח 22 לעומת 22 ילדים, כמו במעון "בית פרידה", שהוא לא מעון - - - ומספיק שמישהו – אני היום רשומה כי הרכזת דאגה להיות, והיום דיברתי עם שלומית מנהלת המעון, והיא אמרה, את רשומה, שמך מצוי כסטנד-ביי. עזבי את זה שהמעון הוא עד ארבע, ואצלי זה לא אופציה. אם היה מעון גם עד שבע, כדי שאני אצא לעבודה – עד ארבע זה בעיה, אם הוא היה עד לחמש, עכשיו הייתי - - -
קריאה
אין שעת הארכה אצלכם?
עדי יזהר
אין שם שעת הארכה, ב"בית פרידה". אבל מה שיקרה זה, גם אם יתבטל מקום שם – כיום זה 22 ילד לעומת ה-22, הטענה היא המטראז'. לא מוכנים אפילו לצרף עוד ילד ל-23 בגלל המטראז'. הכיתה רחבה ומטופלת יפה. אבל גם עם עכשיו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם זו בעיה כזאת, אז תשבי איתם - - -
עדי יזהר
גם אם חמישה ילדים יבטלו את הרישום למעון הזה, וניוותר עם חמישה מקומות פנויים, אתם לא תדעו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואי נשמע את התשובה, מה הדרך כדי לדעת את זה.
מיכל צוק
לכן אמרתי, הרעיון שהעלתה שלומית ומה שעולה פה בדיון, אמרנו, זה בהחלט רעיון יפה. יכול להיות שמבחינת תשתית נוכל לעשות אותו רק לשנה הבאה. כרגע, בנקודת הזמן הזאת כל פנייה שמגיעה אלינו, אנחנו נעשה את מירב המאמצים. זה גם הפניות האלה וגם מגיעות אלינו המון פניות. ננסה לעשות את מירב המאמצים בכוחות שלנו, ניצור קשר עם כל המעונות ברדיוס ולנסות לראות מי פנוי. כרגע זה פרטני. זה לא שיש לנו בלחיצת כפתור או שיש בסיס מידע מסודר. את זה צריך יהיה ליצור תשתיתית לעתיד לבוא.

כרגע, בצדק אתם אומרים, העתיד לבוא הוא חשוב אבל הוא לא דחוף. דחוף כרגע זה לסייע לכל הורה שיש לו בעיה נקודתית, ואנחנו נעשה את זה הכי-הכי פרטני שאפשר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להבין, במערכת אין רישום - - -
מיכל צוק
אחר-כך יהיה. כשההורים יירשמו וזה יתעדכן בעוד מספר שבועות או חודשים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בעוד שבועות או חודשים?
מיכל צוק
תלוי, תלוי בהורים. את זה אתם יודעים כי בצורה משותפת אנחנו עובדים עם ההורים, יש דווקא רישום, מגיעות בקשות לרישום בקצב יפה.
שלומית אבינח
אנחנו כתבנו מכתב בעקבות הדיון הקודם.
מיכל צוק
נכון, וגם אנחנו עובדים עם הארגונים, והארגונים מריצים את זה להורים ואנחנו מאוד-מאוד הקלנו השנה, גם ביכולת של הארגונים לעמוד בהוראות שלנו מבחינת ההסכם. כי למשל בשנה שעברה היה הסכם מאוד ארוך ומאוד מסורבל, והרבה פעמים הורים שכבר נרשמו וכבר ידענו להגיד להם מה הדרגה שלהם, לא יכלו להיות רשומים ולקבל דרגה כי עוד לא נחתם ההסכם עם הארגונים.

מאוד-מאוד הקלנו את זה השנה. היום ההסכם לכל מי – וזה רוב המערכת – שהיה לו הסכם אתנו בשנה שעברה זה רק הסכם הארכה. אז אנחנו צופים ומקווים שהתהליך הזה יהיה יותר מהר. כלומר, בכל מה שתלוי בנו.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד שאלה אחת מאוד חשובה: אלה שיתקבלו באיחור, הם יוכלו להגיש בקשה לדרגות גם באיחור, או שיגידו להם: כבר איחרתם - - -
גלית יעקובוב
מה זה, יתקבלו באיחור? הרי מי שהתקבל עכשיו, גם אם הוא מגיש בספטמבר או באוקטובר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל עד שתדעו, אני מבין שזה שבועות. עד שתדעו על המקומות הריקים ותמלאו אותם, זה שבועות או ימים?
גלית יעקובוב
מי שמגיש בספטמבר או באוקטובר, מקבל מספטמבר. ואני מזכירה לכם משהו שהוא מאוד חשוב, ואנחנו גם מפרסמים אותו ונדאג לפרסם אותו שוב, שמספיק רק מסמכי היסוד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, דיברנו על זה בדיון הקודם.
גלית יעקובוב
ולא מציג את כל התלושים. הוא מציג רק את אישור הקבלה ותעודת הזהות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק אישור קבלה ותעודת זהות ועוד מסמך אחד - - -
קריאה
- - - שנכנס בינואר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הוא לא מקבל מהתחלה.
מיכל צוק
זו הקלה מאוד גדולה ואנחנו נעביר אותה עוד פעם גם לארגונים. כל הורה, רק אחרי שהוא התקבל, מגיש את שלושת המסמכים הפשוטים. הרי בדרך-כלל הקושי הוא באישורי שעות עבודה ובתלושי שכר. זה לאחר-כך. כרגע כל הורה שיגיש את מינימום המסמכים, בעצם הוא יכול לקבל מספטמבר אם הוא הגיש את זה בספטמבר או באוקטובר. כלומר, זה לחודש הגשת הבקשה ואחורה. ולכן ככל שאנחנו עכשיו, בשבוע-שבועיים האחרונים נסגור את הסיפור של ועדות הקבלה, נוכל, וזה כבר קורה יחד עם המוקד, לעבוד עם הארגונים כדי שכמה שיותר הורים יגישו כגמה שיותר מהר את מסמכי היסוד. ואחר-כך אני חושבת שזה ייתן מענה להמון-המון מהבקשות של הבעיות שלא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי שאלה טכנית – אם תיפתח שנת הלימודים, ואדם פותח משפחתון לפי הקריטריונים המקלים שלכם או מפנה עוד מקומות לעוד ילדים, יוכלו בהמשך השנה באוקטובר, בנובמבר, גם להכניס אותו?
מיכל צוק
כן, המערכת היא חיה.
היו"ר ישראל אייכלר
זהו, זה לא סגור לכל השנה.
מיכל צוק
המערכת היא דינמית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
השאלה היא אחת: האם כרגע אפשר לזרז את הטיפול בבקשות כאלה? שזה רק פיקוח - - -
שלומית אבינח
הם העבירו את הבקשה להרחבה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, כן.
קריאות
- - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא דואג כרגע דווקא למשהו מסוים. אני מביא את זה כדוגמה. לכאורה יש עוד 20 כאלה.
מיכל צוק
אז כן, כי אנחנו רואים את ההיגיון המקצועי.
היו"ר ישראל אייכלר
אם זה דבר שניתן לתיקון, אז אני כבר רגוע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רק כמה שיהיה יותר מוקדם, זה יותר טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לך, מיכל צוק, המשנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה, וברכות – אני לא יודע כמה את שמחה. אנחנו מאוד שמחים שיש לכם כבר שר.
מיכל צוק
אני שמחה. אני חושבת שעם הגיבוי ועם הרוח הגבית ועם ההובלה שלו נוכל לעשות כאן הרבה דברים יפים.
היו"ר ישראל אייכלר
יהיה לכם גיבוי וחיים כץ הוא אדם בעל ניסיון. נדמה לי שהוא העביר פה 160 חוקים כשהוא היה יושב-ראש ועדת העבודה והרווחה, דבר שאף אחד לא יכול לעשות. וכשיש גב חזק, אז גם אתם תוכלו יותר לדחוף דברים - - -
מיכל צוק
אין ספק, ואמרתי לכם ופתחתי שאני חושבת שהנושא הזה ועוד נושאים אחרים חשוב, אבל גם הנושא הזה יוכל לעשות הרבה ואני יודעת שהוא מאוד-מאוד חשוב לו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז שיהיה לכם בהצלחה ולכולנו, השינוי המבורך הזה.
מיכל צוק
תודה רבה לכם. אז גלית כאן וחגי כאן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
את תתני תשובות פרטניות?
גלית יעקובוב
אני אתן תשובות גם פרטניות וגם רחבות יותר.
היו"ר ישראל אייכלר
את רוצה לענות עכשיו או אחרי הארגונים?
גלית יעקובוב
מה שתגידו, אני פה.
היו"ר ישראל אייכלר
ברשותך, אנחנו ניתן לארגונים כדי שתוכלי להשיב לכולם. את הרי רושמת.

ארגון "נעמ"ת", נורית טננבאום, בבקשה.
שרה סטרקובסקי שילון
רציתי להגיד על המצב הנתון. המצב הנתון עכשיו, שיש לנו עדיין מעונות, בעיקר באיזורים המבוקשים שההורים לא קיבלו עדיין תשובות. אחד הדברים שמאוד מציקים, בנושא הזה של ערעורים וקבלה למעונות – 2,000 ילדים נדחו, דרך אגב, רק ב"נעמ"ת" – זה שאין תשובה. כמו שאמרו כאן, הם מצלצלים, הם גם לא מקבלים אישור על קבלת הפקס במקום שאליו הם נדרשים לשלוח את הפקס על ערעור. לפעמים הם אפילו לא יודעים על מה הם מערערים ומדוע הם לא התקבלו. זו לקונה שצריך לפתור אותה כי זה מעורר המון תחושות לא נעימות בציבור - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שאני אבין את השאלה – אתם מעבירים למשרד הכלכלה את כל הנתונים?
שרה סטרקובסקי שילון
כל הנתונים, כל הדברים, יושבים עם ועדת קבלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם אתם כבר יודעים, אז למה ההורה לא שומע מכם - - -
שרה סטרקובסקי שילון
כל הקטע של קבלה ודחייה זה בסמכות משרד הכלכלה. אנחנו לא יכולים להגיד אפילו לאנשים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם את מי שכן קיבלתם, משרד הכלכלה לא יכול להגיד?
שרה סטרקובסקי שילון
מי שקיבלנו – אנחנו מדברים על ועדות קבלה – זה אחרי ערעור. ועד שלא הגיע הערעור אנחנו לא יכולים להגיד למי שהתקבל עדיין שהוא התקבל.
היו"ר ישראל אייכלר
והערעור זה במשרד הקבלה? לא אצלכם?
שרה סטרקובסקי שילון
הערעור זה במשרד הכלכלה, הם יקבלו טופס, יש טופס מיוחד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, אם יש לכם 100 מקומות, אז ה-100 הראשונים שקיבלתם לא צריכים את משרד הכלכלה, נכון?
שרה סטרקובסקי שילון
אם יש מאה מקומות במעון, כמו שנאמר, ויש רק מאה נרשמים, אין ועדת קבלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מאה ההורים האלה יודעים שהם רשומים?
שרה סטרקובסקי שילון
כן, כי חובה על המנהלת להגיד להורה שנרשם – דרך אגב, זו עוד בעיה קטנה, כל מנהלת חייבת לרשום כל אדם שנכנס ומבקש להירשם. היא לא יכולה לשאול אותו. היא תשאל אותו: נרשמת ב"ויצ"ו"? נרשמת בעוד מעון? אף אחד גם לא יענה על זה כי כולם מנסים למצוא מקום. היא חייבת לרשום כל מי שנכנס.
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, זה דבר שאפשר לתקן בתקנה. לא שלא יירשמו, אלא שאתם און-ליין תראו במחשב – מי שיש לו כבר מקום ב"ויצ"ו", שלא יתפוס לי מקום ב"נעמ"ת", ומי שיש לו מקום ב"נעמ"ת", שלא יתפוס ב"אמונה". זו פעולה מחשבית אצלכם במשרד.
שרה סטרקובסקי שילון
זה דבר אחד. המנהלת רואה את מספר הנרשמים. היא חייבת להגיד להם, תשמעו, במעון שלי תהיה ועדת קבלה. חובה עליה, מטעם המשרד, נכון? המשרד מחייב מנהלת להודיע שתהיה ועדת קבלה. יש ועדת קבלה, יושבת המנהלת עם הרכזת, עם נציג משרד הכלכלה ונציג חברת רואי החשבון שדנים בטפסים שההורה הגיש, ושם מחליטים. מחליטים לא רק על מי שהתקבל, אלא גם כל רשימת הממתינים. היום אנחנו מקבלים את כל שאר הנרשמים בדירוג של ממתינים.

את ה-לא היא מעבירה מיד. היא חייבת להעביר מיד את התשובות השליליות, כי תוך חמישה ימים ההורה חייב לערער. ההורה המערער שולח פקס, ולא מקבל תשובה כי הוא לא מקבל אפילו מסמך - - -
קריאה
לא ידעתי שזה תוך חמישה ימים. אני הגשתי את זה רק אחרי עשרה ימים.
שרה סטרקובסקי שילון
אצלנו ב"נעמ"ת" אומרים את זה במפורש.
עדי יזהר
אני רוצה לציין שכן קיבלתי תשובה מהמשרד, וגם מנהלת המעון עצמה - - -
קריאה
לא, זה קיבלת מהארגון. היא מדברת על משרד הכלכלה.
שרה סטרקובסקי שילון
אני מדברת כששולחים את הטופס בפקס עם הערעור, אתה לא מקבל חזרה אישור שהתקבל, ואז מתחילים טלפונים, כמו שאומרים שלבנה נותנת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
באינטרנט כן מקבלים תשובה, אם התקבל או לא?
שרה סטרקובסקי שילון
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
למה הם לא יכולים?
קריאה
יש מייל.
היו"ר ישראל אייכלר
במייל, אני מדבר. במייל לא מקבלים תשובות?
גלית יעקובוב
מי שמגיש דרך המייל מקבל תשובה אוטומטית - - -
אילנה דניאל
הבעיה היותר-קשה זה שאלה התקבלו, אסור להודיע להם.
היו"ר ישראל אייכלר
כדי לא ליצור סכסוכים בין אנשים?
אילנה דניאל
לא, אם יהיה ערעור והוא יתקבל, אז אחד שכבר - - - לא יכול להיות, אז הוא נופל.
שרה סטרקובסקי שילון
זו הבעיה שלהם במעון כאן, כי יש ילדים, אתה צריך להגיד למישהו: טעינו, אופס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זאת אומרת? יכול להיות שמישהו התקבל, ובגלל הערעור הוא נופל החוצה?
קריאות
כן. נכון. זאת הבעיה.
אורית בן טוב ודגרוב
לא, לא, לא.
קריאה
אל תגידי לא. אנחנו לא מודיעים, אבל לא מודיעים לאף אחד.
אורית בן טוב ודגרוב
סליחה, אתם טועים. שמי אורית בן טוב מ"ויצ"ו", אני מפקחת על המעונות ואני נוכחת בוועדת קבלה. מתוך כיתה של 18 ילדים, בכיתה שבה מתקיימת ועדת קבלה, אנחנו מקבלים אוקיי לקבל, עדיין לא להודיע כפי שאמרתי קודם, נכון ל-16 ילדים - - -
קריאה
לא, לא ל-16. לכל ה-18 לא מודיעים.
אורית בן טוב ודגרוב
רגע, סליחה. בטבלאות של ועדות הקבלה גם בשניים האחרונים, הילד ה-17 וה-18 רשומים כ"לא התקבלו". זאת אומרת שאם יגישו ערעור וערעור אחד יתקבל, לא נצטרך לבטל ילד שהתקבל קודם לכן כי הוא מלכתחילה עדיין לא התקבל.
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
במקום שתתווכחו ביניכם, נשאל את גלית עצמה. מה את אומרת בעניין?
שרה סטרקובסקי שילון
אנחנו ב"נעמ"ת" לא מודיעים לאף הורה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, כבר יותר קל לעשות פריימריז בליכוד ולדעת איפה אני עומד.
אילנה דניאל
היום אנחנו ב-7 באוגוסט, ויש הורים שלא יודעים שהם התקבלו למעונות.
היו"ר ישראל אייכלר
גלית, בבקשה.
גלית יעקובוב
אני רק אתחיל בזה ששתיכן צודקות. אנחנו עושים ועדות קבלה, יש את הדירוג מ-1 עד אחרון הילדים, כולם מדורגים ולכולם יש איזשהו תור. מי שנכנס לתוך המכסה, מינוס שתיים, מנהלת המעון מקבלת עליו אישור שהוא לכאורה התקבל, אבל הוא עוד לא קיבל את האישור שלו. כל אלה שלא התקבלו מקבלים הודעות שהם לא התקבלו, כולל השניים האחרונים כדי לאפשר להם להגיש את העררים. העררים נבדקים וניתנת תשובה.

היום עשינו הערכת מצב, אחרי שעשינו אותה גם בשבוע שעבר, ולכן היום בבוקר הוצאנו אישור – אתם עוד לא ראיתם את זה, לדעתי, כי הייתם בדרככם לכאן – הוצאנו אישור לכל מנהלות המעון כן להוציא את ההודעות להורים, ולהגיד להם, תודיעו להורים טלפונית, בגלל שבעוד יומיים נגמרת שנת הלימודים – תודיעו להורים שהתקבלו, תקשיבו, התקבלתם, אתה מקום 1, אתה מקום 3, אתה 5, אתה 17, אבל עם הערה קטנה שאומרת, שימו לב, עוד לא סיימנו את העררים, יכול מאוד להיות שאיזשהו ערר יבוא ונצטרך לשנות בשבילו את התמונה. כמובן שמקום 1, 2 ו-3 יהיו יותר רגועים, אבל מקום - - -
קריאה
גלית, זה עוד יותר היסטרי.
גלית יעקובוב
אין לנו ברירה. מנהלת המעון עושה את זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מסתכל על מה שיש כבר, כי מה שאין אנחנו שמענו פה. אני מסתכל על 9,000 ילדים שלא יעזרו להם, לא ה-17 ולא ה-18, הם בכלל מחוץ לרשימה.
גלית יעקובוב
אני חייבת להגיד שכל ההחלטות שאנחנו מקבלים בזמן האחרון הן החלטות קשות, זה לא החלטות שאף אחד מאתנו שמח בקבלה שלהן, כלומר, זאת החלטה מושלמת. גם ההחלטה הזו התקבלה לא בלב קל, ואין לנו ברירה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין ברירה, כי מאוחר כבר. את מחזיקה 17,000 ילדים שכן התקבלו, העצבים של ההורים - - -
קריאה
הם כבר אומרים, ובצדק, מאוחר, כבר מצאנו פתרון אחר ואז אין לך ילדים בסוף.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, רגע, זה מצוין. יש עוד ילדים - - -
קריאות
- - -
אורית בן טוב ודגרוב
מצאנו את עצמנו בשנה שעברה בספטמבר במעון מאוד מבוקש במרכז תלמידים, עם מעל 360 נרשמים במצב של חוסר ילדים בכיתת תינוקות, לא יכול להיות דבר כזה, מכיוון שכולם מצאו להם סידור אחר - - -
אילנה דניאל
בדיוק. לקחו מטפלות - - - והם נשארים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שימו לב לאבסורד, זה מזכיר לי את תקופת הצנע שאני לא זוכר אותה, כשהיינו ילדים קטנים. אבל מה שעכשיו אמרת להם, שהם כן יכולים להודיע, זה כבר פותר קצת בעיה, שהם יידעו איפה הם עומדים, כדי שההוא יודיע כבר הסתדרתי, אז עכשיו עוד אפשר להוסיף.
קריאה
אבל מודיעים רק לשלילי.
גלית יעקובוב
לא, שלילי כבר כולם קיבלו את ההודעות. איך שהסתיימו הוועדות – לא את העררים, את ההודעות השליליות לפני העררים. את העררים אנחנו נסיים, אני מקווה, עד אמצע השבוע הבא עם ניסיון שלנו לגייס עוד פעם אנשים כדי לגמור את זה יותר מוקדם.
עדי יזהר
אבל את מבינה שברגע שיש ערר, כל הרלוונטיות של הודעה ראשונה בטלה? אני ישבתי וחיכיתי לערר. אני היום, אור לשעה שלוש, שלוש וחצי, לא רשמתי אפילו למעונות פרטיים כי כל דמי רישום הם בין 400 ל-600 שקלים, ואני לא יכולה להרשות לעצמי ללכת ולפזר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, אני רוצה לשמוע – את משלמת בין 400 ל-600 שקל, ואם את לא - - -
עדי יזהר
שלא מחזירים.
קריאות
שלא מחזירים אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
לא מחזירים את הכסף?
קריאה
זה במסגרות פרטיות, לא בתמ"ת.
קריאה
זה במעון פרטי.
היו"ר ישראל אייכלר
פרטי, פרטי, זה נשמע לי שוד. אנחנו לא ידענו מזה בכלל. אפילו כשאני קונה מוצר, יש היום חוקים שאני יכול לחזור בי עד כמה ימים. משעה שהיא נרשמה ואחר-כך היא קיבלה מקום, במעונות 400 שקל על - - -
קריאה
במעונות המפוקחים - - -
קריאות
זה דבר שצריך לתקן בחקיקה, מה זאת אומרת? כמו שאני יכול לקנות מוצר בחנות פרטית, ואחרי שבועיים התחרטתי, שבועיים, אז גם פה, עד שלא נסתיים – נניח, אני מבין, 100 שקל דמי רישום שלא תבלבלו את המוח, אבל 400 שקל? 600 שקל?
קריאה
400 עד 600, הרב, בוא נדייק.
קריאות
- - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל יש לי הצעה לסדר. אץ זה צריך לעשות אחרי שנדע שיש מקומות קונקרטיים.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אבל תזכור שצריך לזכור את זה. צריך לטפל בזה.

דמי רישום של 100 שקלים, אני מבין. אבל יותר מזה?
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
ניתן עכשיו לגברת גלית יעקובוב להשיב על כל הנושאים, כי אני רוצה להגיע לפתרונות.
קריאה
אפשר כמה מילים לפני?
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו כבר שמענו. השעה שלוש.
שרה סטרקובסקי שילון
רק בקשר לשנה, בנושא שאני רוצה לחזק אותו. מה שקרה השנה זה בחודש מרץ קיבלנו הודעה על שינוי תפוסה, על חריגת תפוסה. וזה עוד דבר שעוצר אותך מלקיים ועדות קבלה, כי אם אתה לא יודע מה מספר הילדים בכיתה, וכל הארגונים, אנחנו התמרמרנו, ונכון, ב-14 ביולי שונתה התפוסה והועלתה התפוסה, ואז אפשר היה לפתוח את ועדות הקבלה. כי אחרת, אם אתה לא יודע כמה ילדים יש לך בכיתה, אתה לא יכול לפתוח ועדת קבלה. זו אחת הסיבות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לפני שגברת גלית תתחיל לתת לנו פתרונות, את עונה?
יערה שילה
אני יערה שילה מהקואליציה לחינוך מלידה. יש אצלי הרבה פניות, אסור לי להגיד שמות מטעמי צנעת הפרט. מה שקורה זה תופעה קשה, אני מקבלת המון טלפונים. אני חייבת, קודם כל, לשבח את משרד הכלכלה - - - משרד הרווחה, שבאמת, במענה אני לפעמים כותבת לגלית באס.אם.אס. והיא פותרת באס.אם.אס, אבל קודם כל, אמרתי לה, קשה לקבל את המשרד, אין מענים, צריך לאייש יותר את הטלפונים. זה דבר אחד.

דבר שני, 77% מהילדים אין להם מסגרת. אין.
היו"ר ישראל אייכלר
77%? איך הגעת?
יערה שילה
ל-77% מהילדים אין מסגרת מפוקחת ומוסדרת. זה המספר היום.
קריאה
- - - מסך הילדים בגילאי לידה עד שלוש.
יערה שילה
כן, בגילאי לידה עד שלוש.

במגזר החרדי מתקבלים 10%, במגזר הערבי 2%. זהו. הקטע הקשה ביותר, ואני מזמינה את הרב לבוא לסייר איתי, שמי שיש לו כסף יש לו מסגרות פרטיות טובות, ומי שלא – פיראטיות מזעזעות. אני מזמינה את הרב לבוא איתי. אין לי ילדים בגיל הרך, אני עושה את כול בהתנדבות ומדם לבי. אני מזמינה את הרב לבוא איתי פעם לראות איזה מקומות, שומו שמיים ותגל הארץ, מרתפים, חניות סגורות, דברים פשוט מזעזעים. צריכים לקחת את כל הקונסטלציה הזאת של לידה עד שלוש, ולקחת עליה אחריות. חיים כץ יודע, אני כבר מדברת עם חיים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, נשים פרטיות שעושות את זה לצורך הפרנסה כנראה.
יערה שילה
אבל הרב, זה מחדל על גבול הפלילי, באמת.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אנחנו נדבר על זה. את פנית אלינו בכתב בעניין הזה.
יערה שילה
כן, אני אפנה עוד פעם.
היו"ר ישראל אייכלר
תשלחי לנו פנייה, אנחנו נראה. אני רוצה להגיע לפתרונות.
קריאות
- - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אחדד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני לא יכול, יעקב, השעה שלוש.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה לחדד לך בנקודה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה, אבל בקצרה, במשפט.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כשאומרים, קשה לנו להרחיב את המעונות כדי שזה לא יהיה יותר מדי צפוף כי זה לא מספיק נקי ולא מספיק זה, אז מה קורה? מה החלופה? החלופה היא שהולכים למקומות כאלה.
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
משפט אחד ל"אמונה".
ציפורת שימל
ממש בכמה מילים. אנחנו אלה שמקבלים את ההורים, המצב הוא כל-כך קשה ולבנו הוא עם העניין הזה. אני חייבת להגיד שיש מנהלות אצלנו שעדיים לא יודעות כמה ילדים יהיו במעון, ותשימו לב טוב למה אני אומרת את זה, כי המודדים עדיין לא החזירו תשובה ביחס לגודל המעונות. הדבר הזה הוא דבר לא פשוט. הרי הסיפור הוא גם סיפור של גודל הכיתות וברגע שמודדים עדיין לא החזירו תשובה, אין אפשרות לדעת מהו הגודל.
היו"ר ישראל אייכלר
את יודעת כמה זה מרגיז לשמוע דבר כזה, כי יש בעיות אובייקטיביות, יש מחסור במקום, למשל. מודד שעוד לא הגיע זה משהו מרושע. שילך עכשיו, שילך מחר בבוקר, שילך בלילה. מה זה? מה מדובר, שמודד לא הגיע? תסבירי.
ציפורת שימל
אני חייבת להגיד שעצם הדיון שלנו כאן, ובאופן כללי על נושא ועדות הקבלה כעיקרון, הוא דבר שאנחנו כבר מאוד רגילים אליו, אבל אנחנו לא מכירים בית-ספר שבו ילד מגיע לכיתה א', ואומרים לו, סליחה, ילד חמוד, עכשיו נעשה ועדת קבלה ונראה, אם אתה מתקבל, אם אתה לא, באיזה בית-ספר מתקיימת בכלל סיטואציה כזאת?

רק שיהיה ברור, בוועדות הקבלה - - -
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
על זה בוכים ההורים - - -
ציפורת שימל
פשוט חייבים להגיד משהו על הנושא הזה כי הכסף צבוע לצורך העניין - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
סליחה, רגע. סליחה, סליחה, סליחה. לחבר כנסת מותר להפריע. אבל זה לא הוגן להגיד את זה בעניין הזה, אני אגיד לך גם למה, כי ועדות הקבלה לא נעשות בכל החלטה. רק במקומות שיש 200 מבקשים ו-150 מקומות. איך את רוצה שיחליטו את זה?
ציפורת שימל
והמצב הזה הוא מצב לא סביר כיוון שהיה כסף צבוע לצורך העניין הזה. אנחנו ישבנו בכל-כך הרבה ישיבות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל את לא חושבת שעכשיו חבל לי על הזמן שתסבירי לי משהו שכל אחד יודע בשעה שיש לי פה הורים שאני רוצה בשבילם פתרונות מפי גברת גלית יעקובוב?
ציפורת שימל
אבל הנושא של בניית מעונות הוא לב העניין. אני יודעת שזה נשמע רחוק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, זה נשמע מאוד מובן מאליו.
ציפורת שימל
אבל בניית המעונות הוא באמת-באמת לב-לבו של העניין, הוא באמת בסופו של דבר יביא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
את צודקת בכל מילה. עכשיו אני רוצה תשובות, אחת-אחת, אם אפשר לפתור, אם את רוצה בנוכחות כולם או שאת רוצה אחר-כך.
קריאה
אני רוצה אם אפשר, להעלות את הנושא העקרוני של המגבלה על מקומות של תינוקות ומשפחתונים, שבשביל זה באתי.
גלית יעקובוב
אני רוצה להתייחס, קודם כל, לטענה שהיא טענה שאנחנו יודעים שהיא נכונה, הטענה של הקושי בלקבל מאתנו תשובות בזמן האחרון, שזה קושי שרק הלך והחמיר. חבר הכנסת הגדיר את זה קודם כשעת חירום. אנחנו הגדרנו את זה כשעת חירום פנימית אצלנו. אנחנו נמצאים במצב שבו אנחנו צריכים לתת בתקופת זמן מאוד-מאוד קצרה בזמן – היינו צריכים לתת בתקופה הזאת, גם את אישורי התפוסה, עד שפתרנו את הנושא הזה של הוראת השעה, ואז הנושא הזה נרגע.

גם את הנושא של ועדות הקבלה, אני לא יודעת עד כמה אתן יודעות, אבל ועדות הקבלה זה משהו שהתקיים במשך תקופה מאוד ממושכת, היתה שם עבודה מסיבית מאוד שהיה צריך לבצע אותה, חוץ מהעבודה המשרדית הנלווית שהיינו צריכים לעשות עם כל מיני התקשרויות ושליחה, וכולי, המפקחות שלנו וכל כוח האדם של האגף ישב משהו כמו שלושה שבועות ברצף, כמעט יום-יום, ועשה ועדות קבלה מהבוקר עד הערב. ולכן בשעות האלה אני אישית נתתי אישור לא לענות לטלפונים, לא לענות לפקסים, לא לענות לשום בקשה, מהסיבה הפשוטה שאמרנו, ילדים והורים צריכים לקבל תשובות, זה קודם לכול, כי אף הורה לא יכול לחכות לי אחרי ה-1 בספטמבר. יש הרבה דברים שיכולים לחכות אחרי ה-1 בספטמבר, ועדות קבלה לא.

ולכן נכנסנו למערך חירום. מערך חירום מקביל שעשינו באותה תקופה, כי זה מה שנקרא - - - עם מעט מאוד אנשים. זה מערך הסמלים. מערך הסמלים זה אומר לכמה מעונות אני יכולה לתת סמל בשנת הלימודים הבאה, כי כל סמל שאני נותנת זה עוד ילדים שיכולים להיכנס למערכת, וככל שאני נותנת את זה יותר מוקדם לפני ספטמבר, אני מצליחה לתת לעוד הורים שיהיו להם פתרונות בשנה הבאה. ולכן גם בנושא הזה - - - הלחץ.

אני חייבת להגיד לכם שעשינו מערך, אני מזמינה אתכם לראות את המטריצה, איך המפקחות שלי, שזה בסופו של דבר, אותן מפקחות. יש לנו בסך-הכול באגף 16 מפקחות, כל האגף זה 50 איש בכל הארץ. אז איך המפקחות שסיימו ועדות קבלה הולכות ועושות באופן מידי בדיוק את מה שאתה דיברת עליו, את המעונות שרוצים שינוי ייעוד, הרחבת תפוסה, סמלים חדשים. היום התחלתי את הבוקר בביקור פיקוח באיזשהו מעון עם איזושהי מחלוקת לגבי תפוסה, ללכת לראות איך אפשר לאשר שם או לא לאשר שם. המפקחת שהיתה איתי המשיכה מירושלים לקרית-גת, ללכת לבדוק את אותם עניינים בדיוק.

זאת אומרת, המערך של היכולת ללכת ולהביא כמה שיותר תפוסה וכמה שיותר אישורי קבלה לשנת הלימודים הקרובה הוא מערך מאוד-מאוד-מאוד לחוץ בזמן, הוא מערך מאוד קשה. התקופה הזאת של העררים זה גם כן תקופה שבה מבחינת ועדות הקבלה הם כאילו הסתיימו, ועדות הקבלה הסתיימו. אבל מי יושב על העררים? זה אותם אנשים בדיוק. זה אותם אנשים שיושבים על עררים והם צריכים לבדוק את הערר כמו שצריך, ולא סתם לעשות כאילו V וסיימנו. אנחנו עכשיו ברמה של גיוס מפקחים ומפקחות מצפון ודרום למרכז בירושלים, שם הבעיה היא הכי חמורה, שבאים האנשים במשך כמה שבועות, מגיעים לפחות יום-יומיים לירושלים ולתל-אביב כדי לנסות את כל התשובות.

להגיד לכם שזה אמור לעניין מישהו – באמת, זה לא אמור לעניין כי אזרח צריך לקבל שירות. אנחנו מאוד מאמינים בזה. אבל בתקופה הזאת קיבלנו החלטה שכן, אין מה לעשות, השירות ירד טיפה, התשובות ירדו טיפה, אבל בסוף אנחנו נצליח בספטמבר להגיע עם יותר תשובות חיוביות, יותר סמלים, יותר פתרונות, ואז בספטמבר נתחיל לשקם את כל המערך של המענה הטלפוני שלנו - - -
חיה גנט
אני יכולה להגיד משהו על זה? הבאתם אותי למצב שאפילו לא ידעתי על מי מבין שני הילדים להגיש ערעור.
גלית יעקובוב
אצלך היתה טעות שהיא כל-כך טכנית, אבל אני יכולה להבין - - -
חיה גנט
התקשרתי, שאלתי, אף אחד לא נתן לנו תשובה.
גלית יעקובוב
אני יודעת, אני יודעת. אבל גם כדי לבדוק את זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו מה עושים איתה?
גלית יעקובוב
אצלה אין למעשה בעיה. התשובה שלה היא תשובה שבעזרת ה' - - -
היו"ר ישראל אייכלר
היא יכולה ללכת הביתה עכשיו והילדים רשומים?
גלית יעקובוב
כן, כי מה שהיה אצלה זה טעות בשם אל מול תעודת זהות. תעודת הזהות היתה תקינה, השם היה טעות, וזה שהתקבל זה הילד הממשיך, ובעזרת ה', לדעתי, גם הילד החדש גם כן מתקבל בתור אח ממשיך. אבל הטעות שפנית בשמה היא טעות שאמרת, הילד הממשיך לא התקבל והאח שלו כן התקבל.
חיה גנט
נכון.
גלית יעקובוב
היתה טעות בשם של הילד, תעודת הזהות היתה נכונה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, זה קורה.
קריאה
גלית, קרו לכם הרבה טעויות - - -
גלית יעקובוב
בוודאי שיהיו הרבה טעויות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא משנה, בשנה הבאה אתם צריכים 32 מפקחות ולא 16.
גלית יעקובוב
אני מבקשת מאה. אני לא צוחקת. אם רוצים שאני אעשה את העבודה שלי כמו שצריך, עם פיקוח באמת, צריך כוח אדם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ודאי. כל מה שסיפרת פה זה בלתי אפשרי - - -
קריאה
יש לה 16 מפקחות על 2,000 ומשהו מעונות, הרב אייכלר.
חיה גנט
היה רשום מספר זהות ואת השם של הגדול, אצל הגדול רשום שהוא לא התקבל.
שלומית אבינח
טוב, עזבי, חיה, התקבלתם.
גלית יעקובוב
הגדול שלך התקבל. ב-99.9% אומרת לך שגם השני התקבל. אתם תקבלו את התשובות באופן מסודר החל - - -

אבל רציתי להגיד שאפילו טעות כזאת, שעכשיו אחרי שביררנו אותה אני יודעת להגיד, זו טעות טכנית, זה לוקח זמן לבדוק אותה. צריך ללכת להוציא את הפרוטוקול של הוועדה, לראות מה עשינו שם. זה שתי ועדות שונות - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אייכלר, בקיצור, אתה עוזר להם קצת במצוקת כוח-האדם שלהם.
עדי יזהר
גלית, אם אפשר להגיד מה סדרי העדיפויות – נניח בתור אח ממשיך, אם אני באה חדשה למעון עם תינוקת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
את רוצה תשובה, נכון? אני הולך אחד ארי השני ואני אגיע אלייך. לא שכחנו אותך. אף אחד לא יכול לשכוח את הדברים שלך פה.

הגברת וייסמן, מה קורה איתה?
גלית יעקובוב
דבר ראשון, לגבי ערר למעון, לפי מה שרשום לנו - - -
שרה וייסמן
לא אמרו לי שאפשר להגיש ערר, אז לא הגשתי. אבל אני רוצה לדעת למה יש - - -
גלית יעקובוב
אם את רוצה להגיש את הערר עכשיו ואת אומרת לא ידעתי, בואי תביאי לי את הערר, נדון בזה כערר ונבדוק את זה.
שרה וייסמן
לא מספיק שאני משתתפת בישיבה?
גלית יעקובוב
אין לי בעיה, אני מוכנה להתייחס לזה כערר.
שלומית אבינח
אז בבקשה, הנה, את מערערת עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
תגישי את זה בכתב אחרי הדיון.
שרה וייסמן
לא, אני מעדיפה לשלוח ילד למשפחתון כי לא ידעתי שיש פער של 300 שקל בשכר לימוד בין מעון למשפחתון.
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו ועדה לפניות הציבור, זו המעלה שלנו. אנחנו לא ועדת הכלכלה שעוסקת במקרו. אנחנו עוסקים במיקרו.
גלית יעקובוב
אני חייבת שתדעו שהשנה, אחרי שעשינו על זה תהליך למידה משנה שעברה, ניסינו לעשות הכול כדי שההורה ידע בדיוק את השלבים שהוא צריך לדעת ולעשות. בנוהל כתוב בצורה מפורשת מהם השלבים של הנוהל, בנוהל כתוב בצורה מאוד ברורה איך מגישים את הערר. אנחנו שלחנו הודעות במיילים ובאס.אם.אסים להורים כדי שהם ידעו, ניסינו בכל דרך אפשרית להביא לידיעת ההורים את היכולת שלהם לערער, גם דרך מנהלת המעון אבל גם בעצמנו. שלחנו הודעות אס.אם.אסים ומיילים. הושבנו אנשים כדי לשלוח - - -
עדי יזהר
אבל מתי, גלית? לפני שבוע? שלושה שבועות אחרי שמנהלת המעון פנתה אלינו ואמרה, תוך חמישה ימים צריך להמציא ערעור? אני רוצה לומר לך שאלמלא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, אני באמצע העבודה. אני מבקש לחכות.
שלומית אבינח
הוא יגיע אלייך.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לדבר על אורטל זרגרי. תאמיני לי שיש לה גם ילדה והיא גם באותה בעיה כמוך. בואו נשמע.
שרה וייסמן
סליחה, רגע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
את, יש לך תשובה. תגישי ערר.
שרה וייסמן
אני לא מבינה איך זה שיש שני תינוקות מתוך חמישה שמשובצים ולא משבצים עוד תינוקות.
גלית יעקובוב
תראי, על זה כבר ישבנו גם בוועדה פה וגם בוועדות - - - מבחינה פדגוגית ובטיחותית של תינוקות, אחרי שבדקנו את זה בדיקה מעמיקה, למרות שאמרנו שאנחנו מוכנים לבדוק את זה עוד פעם במהלך השנה, אנחנו לא יכולים לקחת את הסיכון שמטפלת אחת שנמצאת בביתה לבד עם יותר מאשר שני תינוקות. גם שני תינוקות זה סיכון מאוד-מאוד גדול. היא נמצאת שם לבד עם ח מישה ילדים, מתוכם שני תינוקות שצריכים האכלה, החתלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה תאומים?
גלית יעקובוב
לא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא. מתוך חמישה מותר שניים תינוקות, והשאר פעוטות.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, זה היה בעיה כללית, לא בעיה שלה.
קריאה
כן, זו בעיה כללית.
היו"ר ישראל אייכלר
על בעיות כלליות נדבר בדיון הבא. את תגישי את הערעור לגבי העניין שלך.

מה לגבי הגברת אורטל זרגרי?
גלית יעקובוב
לגבי גברת זרגרי – מה שאנחנו בדקנו, מי שהתקבלו היו בקדימות לפניי. זאת אומרת, יש שם אנשים שיכול להיות שאם בודקים את ההכנסה לנפש שלהם, הם יותר ממך, אבל הם לפנייך מבחינת ילדים ממשיכים, לדוגמה.
אורטל זרגרי
אוקיי, אז מה אני אמורה לעשות ב-1 בספטמבר כשאין לי מעון?
גלית יעקובוב
כמו שהיא אמרה פה, זה לא יתכן שאנחנו ניתן תשובה רק למי שפנה. אנחנו ניתן גם למי שפונה. אבל גם למי שלא פונה, יש לנו במערכת - - -
שלומית אבינח
גלית, הם הגיעו, וסליחה שאני מתערבת. אני גם סיכמתי את זה עם חגי.
גלית יעקובוב
לה אני עונה. אבל לי חשוב שגם כל היתר ידעו וגם שכל מי שישוב פה ידע להגיד את זה להורים, שיש לנו במערכת מה שנקרא: איתור מעון. ואז אם אתה, למשל, קיבלת תשובה שלילית באיזור שבו אתה גר, אתה יכול לנסות לאתר את המעון לפי איזור, לפי כתובת - - -
אורטל זרגרי
אבל נרשמתי לשניים.
גלית יעקובוב
אני יודעת. אני רק אומרת, נגיד שלא התקבלת בשניים ואת רוצה לדעת בתור הורה שלא פנה אליי, עכשיו את פנית, ננסה לאתר לך וניתן לך תשובה. אבל מי שלא פנה, יכול להיכנס לאתר שלנו ולנסות לאתר מעון באיזור המגורים שלו כדי לדעת לפנות אליהם - - -
קריאה
אבל לא כבר מאוחר להירשם?
קריאה
זה מעודכן נכון ל - - -
גלית יעקובוב
זו המערכת הכי מעודכנת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
איך אפשר לדעת שאין תפוסה מלאה באותו מעון?
גלית יעקובוב
להתקשר, להתקשר.
קריאות
מתקשרים ולא עונים. אין מענה, זו הבעיה.
גלית יעקובוב
חבר'ה, זה לא אליי, זה לא אליי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אה, למעון.
היו"ר ישראל אייכלר
להתקשר למעון.
אורטל זרגרי
אבל נרשמתי לשני מעונות ולא התקבלתי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תתקשרי לעוד אחד, כך אני מבין. לא?
גלית יעקובוב
זה מה שאני אומרת, זה מה שיש לנו להציע - - -
אורטל זרגרי
יש שישה מעונות בשכונה והכול מלא, קרית משה, גבעת שאול, הכול מלא.
גלית יעקובוב
קרית משה, גבעת שאול – אלה המקומות שאני יכולה בוודאות להגיד לך - - -
אורטל זרגרי
אז מה אני אמורה לעשות? לנסוע לצד השני של העיר עם תינוק בן תשעה חודשים?
גלית יעקובוב
לך אני עונה את התשובה שאני הכי שונאת לענות בתקופה האחרונה – אין לי פתרון, אין לי יכולת כרגע לבנות עוד מעונות בתוך קרית משה או גבעת שאול - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם רכב?
אורטל זרגרי
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
ובשכונה הסמוכה יש? - - -
אורטל זרגרי
מה עם הר נוף?
גלית יעקובוב
שוב, צריך ללכת לבדוק אחד-אחד.
אורטל זרגרי
לא, אני יודעת שבהר נוף מלא.
שלומית אבינח
אורטל, אחרי הישיבה אני אלווה אותך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. התשובה שלה – היא תאתר לך מקום איפה שיש כן מקום, ואז נראה.
גלית יעקובוב
עד כמה שאפשר. צריך להבין שיש מקומות שבהם ברוך ה' - - -
קריאה
מניסיון, כל המעונות מלאים.
גלית יעקובוב
לא, לא כל המעונות. אנחנו כבר בדקנו, כבר ביצענו. אני כן אומרת לכם שבמקומות כמו ירושלים - - -
קריאה
עכשיו אין למי לפנות, אין כלום - - -
שלומית אבינח
בסדר, אנחנו פה, אחרי הישיבה, לא עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
היא פשוט תאתר לך מקומות ותגיד לך. אם תראי שזה מדי רחוק, אז תנסי יותר קרוב. אבל אם למשל פה מלא ובשכונה הסמוכה - - -
אורטל זרגרי
אני עשיתי את זה כבר לבד - - -
גלית יעקובוב
יש לי מעונות עם יותר מ-200 ילדים שנדחים - - -
אורטל זרגרי
אז אני אומרת לך, בקרית משה 100 תינוקות נרשמו על 18 מקומות, מתוכם חמישה רווחה, שמונה אחים, נשאר לקבל חמישה ילדים. מה נשאר? שכונה כזו גדולה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה התשובה שכתבתם פה עליה, אח לילד ממשיך וילדים לפי צורכי הארגון? זה עוזר לגברת הזו?
גלית יעקובוב
לא, הם אלה שהתקבלו לפניה.
אורטל זרגרי
יש לי שני ילדים גדולים שהיו.
גלית יעקובוב
אלה הילדים שהתקבלו לפניה. הרעיון הפדגוגי של אח ממשיך, זה לא שהיה לי פעם מישהו במעון והוא יצא, אלא בגלל שאח ממשיך מקבל קדימות והוא מגיע למקום, אז מן הראוי שאימא שנוסעת לעבודה וצריכה לפזר ילדים, תפזר אותם באותו מקום. זה הרעיון בקדימות של אח ממשיך. אם הילד כבר המשיך לגן עירייה, הקדימות הזאת כבר לא קיימת.
היו"ר ישראל אייכלר
את ניסית לבד לאתר ואין בכל האיזור?
אורטל זרגרי
ניסיתי, כן. ניסיתי בסנהדריה. הקואליציה לחינוך מלידה גם ניסו לעזור לי.
קריאה
אני גם ניסיתי ל עזור לה. אין. אין באיזור.
אורטל זרגרי
ניסיתי בסנהדריה, ניסיתי במעון "בית יעקב", למעונות שאפילו לא מתאימים לי, אבל ניסיתי, אמרתי, אני אסע רחוק, אבל אין.
גלית יעקובוב
יש מקומות שבהם, בוודאות אני אומרת לך, שכל המקומות באיזור שלך זה עם ועדות קבלה, וצריך ללכת למקומות קצת יותר רחוקים - - -
אורטל זרגרי
נו, אז הנה, סנהדריה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, תיכף תשבו, תיקחו את מפת ירושלים, יש לכם ווייז, אם לא, אני אתן לכם ווייז, ונראה איפה אפשר להגיע. הגברת עדי יזהר, נראה לי שזו הבעיה הכי קשה כי זה רמלה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
- - - להוסיף עוד ילד לכל כיתה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הגברת גלית, עדי יזהר, מה עושים?
גלית יעקובוב
עדי יזהר – גם אותה בדקנו, ומי שהתקבל לפניה זה אנשים שנמצאים בהכנסה לנפש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מה היא עושה?
גלית יעקובוב
היא עושה בדיוק את אותו דבר כמו שעושה גברת זרגרי. מנסים לאתר לה מעון אחר.
היו"ר ישראל אייכלר
יש ברמלה מקומות?
גלית יעקובוב
דווקא ברמלה יש יותר סיכוי למצוא.
עדי יזהר
המעון שמצאתי שגם אין מקום פ נוי, שאני הראשונה בתור, שוב, עד השעה ארבע מבחינתי זה כאילו אין מקום. ואני רוצה לומר לך גם, שכל התלאות האלה, בתור יחידנית, רוצי לעורך-דין, לשלם, לחתום, עניינים, בסופו של דבר, קחי את תלוש המשכורת שלי ותאמרי לי בו במקום: את לא מתקבלת.
גלית יעקובוב
אני לא יכולה, כי זה ועדות שמתקיימות באופן יחסי. בשנה שעברה כשעשינו ועדות קבלה, היה מעון אחד שנדחה הורה עם 1,300 שקל הכנסה לנפש, ובמעון אחר התקבל עם 10,000 שקל הכנסה לנפש.
היו"ר ישראל אייכלר
כי היה שם מקום?
גלית יעקובוב
כי היה שם מקום.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל יש ברמלה מקומות?
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם תשבו איתה ותאתרו לה מקום?
גלית יעקובוב
ננסה.
שלומית אבינח
גלית, מתי אתם תודיעו לאנשים את התשובות שלכם? אני מבקשת שתגידי לפרוטוקול.
גלית יעקובוב
אמרתי שהיום הוצאנו הודעה למנהלות ארגונים שהן יכולות להודיע לאנשים על מי שהתקבל, תחת ההערה שאומרת, תקשיבו, יש לנו עדיין עררים. העררים, אנחנו עושים כל מאמץ לסיים אותם, אני מקווה, עד אמצע שבוע הבא עם כל הניסיון להקדים את זה קדימה, כי היו מאות עררים. כמעט כל מי שלא התקבל מגיש ערר. שיהיה ברור, זה לא ברמה של 10% עררים או 20% עררים. זה בדרך-כלל 90% עררים ומעלה בכל ועדת קבלה. כל מי שלא מתקבל מגיש ערר.
קריאה
עררים כבר סיימתם.
גלית יעקובוב
לא, עררים לא סיימנו. עררים אנחנו מסיימים בעזרת ה' עד אמצע השבוע הבא.
קריאה
אבל אנשים יכולים עוד להגיש ערר?
גלית יעקובוב
עקרונית, מגישים עוד עררים כי הוועדות שהסתיימו בשבוע שעבר, עוד מגישים את העררים שלהן ויש גם עררים שעוד לא הספקנו לענות להם למרות - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
מתי אפשר לקבל את התשובות הכלליות לגבי דברים? - - -
גלית יעקובוב
לגבי הנושא של הרחבות - - - אישורי שינוי ייעוד וכולי, בשלושת השבועות שהיו בהם ועדות קבלה, כל ביקורי הפיקוח הופקעו למעט מקרים מסכני-חיים. זאת אומרת, היו לנו מקרים של מנופים שנפלו לנו על מעונות, וכל מיני כאלה, אז עצרנו הכול ושלחנו ביקורי פיקוח. אבל כל ביקורי הפיקוח - - -, והחל מהיום ביקורי הפיקוח רצים בכל השטח כדי לעשות את מה שצריך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זאת אומרת, יכול להיות שכמה מאות מקומות יאושרו בימים אלה.
גלית יעקובוב
זה מה שאני אומרת, כרגע המאמץ הוא לאשר כמה שיותר אישורי שינוי ייעוד, אישורי הרחבות כיתות, אישורי סמלים חדשים וכולי. היום אני חתמתי על כמה סמלים חדשים שאמורים להיכנס כבר ב-1 בספטמבר. זאת אומרת, המאמץ מתנקז כרגע לשם.
קריאה
מה זה, המודדים?
גלית יעקובוב
אני לא יודעת. ניסיתי להבין על מה מדובר כי אנחנו לא שולחים מודדים.
אילנה דניאל
אני יכולה להגיד משהו. אצלי יש מעון בירושלים, שילדים ממשיכים – למשל, הכיתה הזאת זה 22 ויש לי 25 ילדים ממשיכים. אמרו, לא, את לא יכולה יותר מ-22. שלושה שהם ממשיכים ילכו הביתה. מצאתי פתרון להרחבת הכיתה, אמרתי, אני אשבור את המחסן, אני אשבור קיר, בכדי לא לשלוח. אמרו, לא תקבלי אישור עד שאת לא מביאה לנו אישור ממודד שאחרי ביצוע העבודה, רק אז הילדים האלה ייכנסו. נראה הגיוני?
גלית יעקובוב
איזה מעון זה?
אילנה דניאל
בית אלישבע. נראה הגיוני?
גלית יעקובוב
לא, את קיבלת אישור..
אילנה דניאל
לא קיבלתי אישור עד הסוף.
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, את מקבלת תשובה.
גלית יעקובוב
נורית טננבוים, היא קיבלה אישור מותנה בזה - - -
אילנה דניאל
זה מותנה.
גלית יעקובוב
אישור מותנה זה אומר שקיבלת אישור - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
- - - זה מאות - - -
גלית יעקובוב
לא, אבל מה שקרה שם, זה בדיוק מה שהתחייבנו גם לעשות. מה שביקש הארגון שלך לעשות זה לשבור קירות. לשבור קירות, אמרנו, אני לא צריכה אדריכל, אני לא צריכה כלום, אבל כששוברים קירות צריך להביא לאישור מהנדס שהמבנה נשאר יציב אחרי שבירת קירות כי זה לא קירות גבס.
אילנה דניאל
הכול בסדר, אבל אני לא יכולה להודיע להורים האלה שהם התקבלו עד ה-1 בספטמבר.
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה היא מה עם המודד שאני מחפש?
גלית יעקובוב
לא, זה לא מודד.
ציפורת שימל
אני דיברתי על המודדים, אנחנו נעביר לך את - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל מודד את לוקחת, לא הם לוקחים. את מעבירה דוח של מודד.
ציפורת שימל
אני אומרת שהאישורים בסופו של דבר אצלם מבחינת הגודל של הכיתה ביחס למה שהמודד אומר.
גלית יעקובוב
אבל יאושר לכם. אני לא מבינה, הרי אושר לכם לקלוט את תוספת הילדים לתחילת שנה בכפוף להתחייבות שלכם שתעמוד בכול.
יעקב אשר (יהדות התורה)
התחלתם היום, נכון? יש הגבלה של זמן, כל עוד שהם בחופשה? אם הם בחופשה, יש בעיה עם זה?
גלית יעקובוב
מבחינתנו, כל ביקורי הפיקוח - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
יכולים להיות שבועיים-שלושה גם כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הם ישימו תורן.
גלית יעקובוב
אם המעון שם תורן כי לנו יש את התורנים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אנחנו נבקש את זה.
גלית יעקובוב
יש, יש. גם לביקורי פיקוח לפני מתן סמל, לא צריך שיהיו שם ילדים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא ילדים, שיהיה תורן מטעם - - -
גלית יעקובוב
הארגון דואג לתורן תמיד.
שרה סטרקובסקי שילון
לבד מזאת, אנחנו פותחים את כל הרשת שבוע לפני תום - - -
קריאות
- - -
גלית יעקובוב
לדעתי, נשאר לי על הקורסים למטפלות, וגם על - - -
שלומית אבינח
גלית, אבל מה שחשוב עכשיו, בגלל שלא הייתם, חשוב להודיע לארגונים שאתם מגיעים בכך וכך.
גלית יעקובוב
הם יודעים. כל הארגונים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסיכום אני אבקש שכל ארגון - - -
קריאה
אנחנו מחכים לביקור הזה.
שלומית אבינח
אתם מחכים, אבל אתה לא יודע מתי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא רק - - - גם להורים שיהיה תורן שיענה - - - אי אפשר לסגור מעונות לחודשיים ולהגיד להורים, לא תישנו בלילות עד - - -
גלית יעקובוב
אנחנו סוגרים רק לשבועיים.
היו"ר ישראל אייכלר
שבועיים.
גלית יעקובוב
את המעונות שלנו סוגרים לשבועיים, מקסימום שלושה.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי המשפחתונים?
גלית יעקובוב
הקורסים למטפלות, כמו שהתחייבנו עשינו ישיבות בנושא של - - - השונות לגבי קורסים למטפלות. היתה ישיבה גדולה עם אגף להכשרה מקצועית. זה נושא שנמצא בדיון גם מול ראשי ארגונים וגם מולם. לגבי מטפלות משפחתונים – כרגע לא נראה פתרון אחר חוץ מאשר לבעלות ותק, זאת אומרת, מי שהיתה במעון והיה לה ניסיון למרות שהיא לא היתה בהכשרה, היא תעשה קורס יותר קצר מאשר מישהי שלא.
היו"ר ישראל אייכלר
ומי שהיתה מורה?
גלית יעקובוב
נתנו את האפשרות לגננות. עוד לא הגענו לדון במורות. לגננות יש קורסים קצרים.
היו"ר ישראל אייכלר
אחיות בבתי-חולים?
גלית יעקובוב
עוד לא הגענו לדון באחיות. זה יהיה חלק מהדיון.
היו"ר ישראל אייכלר
זה יכול לפתור לכם המון בעיות של כוח אדם.
גלית יעקובוב
לא, כרגע במשפחתונים הבעיה זה לא כוח אדם. במשפחתונים כרגע הבעיה שלי זה כסף לפתוח משפחתונים.

ורק עוד השלמה אחת לגבי נוהל תקצוב הבינוי, שאנחנו מתחילים סוף-סוף לראות את הפירות בעמל של נוהל התקצוב הזה, כי אנחנו מתחילים לחתום על סמלים שהמקור שלהם בנוהל התקצוב וזה הולך ועולה. כבר יש לנו 20 מעונות שנבנו מנוהל התקצוב, ואנחנו רואים עוד 14 ממש בשלבי סיום.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זאת אומרת? לבנות מעונות?
גלית יעקובוב
20 כבר בנויים, ויש להם כבר סמלים לשנה הבאה, ועוד 14 אנחנו מקווים שנצליח לסיים איתם את כל הדברים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
והם עדיין לא שופצו, הם עדיין לא בליסט, נכון?
גלית יעקובוב
הם לא בליסט, אבל לא בטוח שבמקומות של ועדות קבלה הם במקומות, בכל רחבי הארץ - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא משנה, אבל יש עוד מקומות?
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה אומר שבפוטנציאל יש לך עוד כמה מאות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ל-9,000 ילדים זה יעזור?
משה סוויסה
- - - שכבר שיבצנו אותו במחיר מלא מההורים ואנחנו מחכים לסמל בשביל לתקצב אותם. ההורים מוכנים לשלם כל מחיר.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, עכשיו אתה בזכות דיבור. רק תגיד את השם שלך.
משה סוויסה
סוויסה משה, "יובלים" רשת חינוך. אני מעוניין להוסיף עוד משפט אחד על נושא ועדת קבלה.

אנחנו מתמודדים עם הורים שבאוגוסט אומרים להם, היה רישום, אתם נרשמתם, אבל אין לנו מקום. וזה הורים שקשה לנו לעמוד מולם. אני חושב שבנושא של ועדת קבלה יש מה לתקן, לשפר, לשנה הבאה.
גלית יעקובוב
גם אנחנו חושבים - - -
משה סוויסה
אני חושב שהנושא של רישום פנימי – לפני שאנחנו יוצאים עם רישום חיצוני להורים – רישום פנימי במעון, שאין אותו. אנחנו לא יכולים לרשום רישום פנימי אלא רישום כולל. אם יש למנהלת רישום פנימי שהיא בודקת מי האחים שנמצאים פה, וכשהיא מתחילה רישום היא יודעת שהיא כבר מילאה 30%, אז היא ערוכה את מי לקבל. אין מצב שאנחנו מתחילים רישום, אנחנו צריכים לאסוף את כל השמות ולשלוח מסמכים לוועדת קבלה, לניירת, לתלושים, לרואה חשבון שעובד, ובאוגוסט לומר להורים, אין ל נו מקום. אנחנו צריכים לפשט את הרגולציה הזאת, שיהיה לנו כבר במאי-יוני תשובות להורים, שלא נצטרך לחכות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה חייב להיות, זה חייב להיות בשנה הבאה בעזרת ה'.
שרה סטרקובסקי שילון
את המשפט הזה כנראה צריך לשנות: לידיעתכם, על מנהל או מנהלת מרכז משפחתונים – אסור לו לסרב לבצע הרשמה. אז מה זה משנה בדיוק? אתה חייב לקבל את כולם.
גלית יעקובוב
ברמה המוסרית, מדינת ישראל שנותנת, מה שנקרא, שירות מפוקח, שהוא בצמצום, צריכה לאפשר את הגישה אליו - - -
משה סוויסה
למה אי אפשר לעשות רישום פנימי?
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אתה קיבלת תשובה ברורה. "ויצ"ו", בבקשה, משפט אחד אחרון כי אני מסכם.
אורית בן טוב ודגרוב
שני משפטים קצרים. אחד, כדי לייעל את ועדות הקבלה, קודם כל, משרד הכלכלה, כדאי שתיקחו בחשבון שגם אחרי העבודה שלכם, אחרי הוועדות עצמן, יש עבודה ארוכה מאוד למנהלות, הלוך-חזור, הלוך-חזור, מול הורים, צריך לקחת את פרק הזמן הזה בחשבון, אחרת אנחנו מגיעים לספטמבר.
גלית יעקובוב
ניסינו לקחת אותו בחשבון.
אורית בן טוב ודגרוב
אני חושבת שהיתה כאן הצעת ייעול.
גלית יעקובוב
לא, לא, תקשיבו, השנה הרישום היה אמור להיפתח הרבה יותר מוקדם. היינו אמורים לסיים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
חבל על הזמן מה שהיה, בואו נמשיך הלאה. מה הדבר השני?
קריאה
ועדיין אלה שלא - - - גם אין להם תשובות.
גלית יעקובוב
מהסיבה הפשוטה, שאנחנו מערכת אחת.
אורית בן טוב ודגרוב
נקודה נוספת, אנחנו דיברנו כאן על רישום כפול. אני בוודאות מצביעה כאן על רישום מ שולש, מרובע ואפילו מחומש. אם אפשר לצמצם את זה, גם זה יעזור בזמן קריטי.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לעזור עוד לשנה זו?
אורית בן טוב ודגרוב
לא, היום אנחנו כבר אחרי ועדות.
היו"ר ישראל אייכלר
ואנחנו לא יכולים לדעת מי נרשם איפה.
גלית יעקובוב
לא, לא. עוד פעם, אמרתי, לגבי כל מי שנרשם כפול, משולש, מרובע ומחומש – היה לנו אפילו אחד שנרשם לשבע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מתי תדעו על כולם?
גלית יעקובוב
אנחנו כבר יודעים את זה על כולם, זה משהו כמו 500 אנשים שנרשמו בסך-הכול ב-600 מקומות.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי תודיעו את זה?
גלית יעקובוב
מחר יוצאת הודעה גם למנהלות מעון - - -
אורטל זרגרי
אז יכול להיות שיש כאלה שרשומים לשני מעונות כרגע?
היו"ר ישראל אייכלר
בטח.
אורטל זרגרי
אבל שקיבלו תשובה חיובית?
קריאה
שקיבלו תשובה חיובית לחמישה מעונות - - -
אורטל זרגרי
זה אל נורמלי, ואז כל השאר - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה מה שהיא אמרה בתחילת הישיבה, אמורים להתפנות כמה מאות. תתפללי שזה ייפול - - -
גלית יעקובוב
לא, לא חשבתי שהם כבר קיבלו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, אז מחר אנחנו נדע על 500 מקומות? - - -
גלית יעקובוב
600 מקומות שמתפנים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
600 מקומות שאת יודעת? - - -
גלית יעקובוב
שאנחנו יודעים שהם ברישום כפול - - -
היו"ר ישראל אייכלר
נו, את רואה, אסור להתייאש. זה לא צחוק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תראה, רק כינסת את הישיבה – 600 מקומות.
גלית יעקובוב
אני רוצה להתייחס להצעה שהועלתה פה. חשבנו לרשום, כמו שרושמים בגני הילדים, עדיפות ראשונה, עדיפות שנייה, עדיפות שלישית וכולי. הבעיה היא שבניגוד לבתי-הספר והגנים, שזה הכול תחת רשות אחת, אנחנו מדברים על מאות ארגונים. יש לנו במערכת יותר מ-350 ארגונים. זה גם ארגון של נעמ"ת, שיש בתוכו מאות מעונות, אבל גם ארגון של מעון אחד. ואז צריך לנסות איך שהוא להכניס את כולם למערכת אחת, ולהכניס תעדוף 1, תעדוף 2, תעדוף 3 - - -
קריאה
גם לא לפי איזורים.
קריאה
למה אי אפשר לעשות את זה ממוחשב?
גלית יעקובוב
אני מדברת על ממוחשב. ברגע שזה לא כמו במשרד החינוך, שהכול תחת משרד אחד, רשות אחת, זה מאוד מסובך לעשות. זה מערכת סופר-מתוחכמת. זה לא שזה בלתי אפשרי, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם זה היה מס הכנסה, הם היו מסתדרים, תאמיני לי. הם היו יודעים בדיוק באיזה מקום עבודה הוא עוד עובד ועוד עובד ועוד עובד.
אורטל זרגרי
אפשר להגיד משהו?
היו"ר ישראל אייכלר
אני חייב לסכם.
אורטל זרגרי
שנייה. בקרית משה, שמעתי שיש אנשים מבית-זית, ממוצא, מבית הכרם, למה הם לא הולכים לאיזורים שלהם? אני תושבת השכונה, למה אין לי זכות קדימה לפני? - - -
קריאה
זה לא הולך ככה.
קריאה
זה לא מעונות שכונתיים.
אורטל זרגרי
אז אני אקח את הילד שלי להר חוצבים? עדיין זה לפי איזורים. זו הבעיה.
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
רבותי, תרשו לי לסכם את הישיבה. מאיזה ארגון את?
אורלי ברוך
אני מ"ויצ"ו", מנהלת מעון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז משפט אחד, כי נציגת "ויצ"ו" כבר דיברה ואמרה דברים חשובים מאוד.
אורלי ברוך
אני אומרת כמנהלת מעון, בגדול, אנחנו המנהלות עומדות מול ההורים הבוכים, הכועסים, הצועקים, המיואשים והכול.
היו"ר ישראל אייכלר
קולטי ברקים.
אורלי ברוך
קולטי ברקים. אף אחד לא מכמת את העומס הנפשי והרגשי שיש לנו מול כל ההורים שלא התקבלו. ועכשיו אני יושבת ושומעת, גלית, שאני כן יכולה להודיע להורים שכן, אבל, ואחר-כך אני עוד פעם אצטרך להודיע להם מי לא? אתם אפילו לא מנסים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה עדיף מאשר את לא אומרת לאף אחד, ואנשים לא ישנים - - -
אורלי ברוך
אז בסדר, אז הם יחכו עוד יומיים, מה אני אעשה?
גלית יעקובוב
זה לא עוד יומיים. זה עוד שבוע וחצי.
אורלי ברוך
מה אני אעשה?
היו"ר ישראל אייכלר
את יודעת מה, עדיף כך. כדי להוריד מכם את העומס, עדיף שרוב ההורים כבר ידעו שהם מסודרים, ותהיה לך בעיה - - -
אורלי ברוך
הרעיון שאתה הצעת, אנחנו מציעים אותו כבר כמה שנים. אנחנו באיזור שלושה מעונות סמוכים, ומוישל'ה נרשם לשלושת המעונות, אבל הוא התקבל במעון X, תורידו אותו מהרשימה שליד.
היו"ר ישראל אייכלר
מיד, מיד. זה דבר ממוחשב שצריך לעשות את זה.
אורלי ברוך
למה צריך לדון בו שלוש פעמים?
היו"ר ישראל אייכלר
את רצית להוסיף חצי משפט? כי ישבת פה כל הזמן - - -
ורד כרמון
ישבתי בשקט, אנחנו - - - באותו משרד.
קריאה
אנחנו הולכות לשבת כנראה באותו משרד.
ורד כרמון
אני יושבת כאן בשקט, אבל בעצם יש לי קול לכ-18,000 פעוטות בסיכון במדינת ישראל על-פי חוק, שבהסכמות בין המשרדים זה חשוב לי לפרוטוקול לומר שהם בקדימות. אבל אל נשכח שגם תינוקות נולדים במהלך השנה. והסיטואציה הנוכחית, שבעצם המעונות מלאים כבר עכשיו, ויש רק 24% או 25% שמתקבלים, משאירה את המצב של פעוטות בסיכון על-פי חוק במדינת ישראל – כל מי שנולד אחרי ועדות הקבלה, בעצם ברוב המקומות בארץ אין לו מקום להתקבל או - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נוסיף את זה למכתב לשר שלכם.

אני רוצה לסכם את הדיון, ברשותכם. קודם כל, תודה רבה לכולכם שבאתם. כולכם באתם לפה מאוד ערוכים ומאוד מוכנים, אבל במצב בלתי אפשרי. הזכרתי קודם את תקופת הצנע. אני הייתי תינוק, וסיפרו לי מה היו צריכים לעבור כדי להשיג ביצה או תרנגולת לילד, כך זה מוזכר לי היום ב-2016, שמדינת ישראל, אחרי המחאה החברתית ואחרי הרצון לאפשר לאנשים לצאת לעבודה, עומדים מול 9,000 ילדים שיהיו בחוץ, צריך להחזיר את דב יוסף שיעשה משרד אספקה עם הקיצוב. זה בלתי אפשרי. חייבים לשנות את זה ואפשר לשנות את זה. יש מספיק כסף לעשות כל מיני דברים. כל אחד יודע על מישהו אחר שמקבל.

אנחנו נפנה, וזאת החלטת הוועדה, על דעת יעקב אשר, נפנה לשר הרווחה חיים כץ, שמיד יתחילו ויחזירו את כל הדברים שהיו צריכים לעשות, תוספות בינוי למעונות ולמשפחתונים. אני לא יודע כמה זה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
תעשה את המשפחתונים לבד כקריאה, כי זה 40 מיליון שקל בשביל הפתיחה. זה לא בינוי ולא שום דבר. זה רק פתיחה, לתת רישיונות.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, גם משפחתונים, וגם נוסיף למעונות, כי חסר מעונות, אנחנו צריכים מעונות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה ודאי, אבל זה לא ייפתר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ואני לא יודע למה צריך לבנות מעונות, אפשר גם לשכור מעונות.
גלית יעקובוב
זה אותו דבר. נוהל תקצוב מאפשר בינוי, הסבה או הרחבה. אפשר גם הסבה.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. כי אומרים לי שצריך לבנות - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
הבעיה היא שהמשרד לא תומך בשכירותצ.
היו"ר ישראל אייכלר
זה הפתרון המעשי שאני רואה, שמיד יאשרו את המשפחתונים ואת המעונות.

סעיף 2 – לתת רשימה להורים שנדחו על מקומות פנויים, כפי שדיברנו בהרחבה פה. אתם עוד השבוע בעזרת ה', ממחר כבר תדעו, תוכלו להודיע על מקומות פנויים.

בעניין המודדים או בעניין קביעת מכסות הכיתות, אנחנו מבקשים לסיים את זה מיד. רשמנו את הודעת המנהלת, שכבר השבוע - - - לאשר הרחבת מקומות למעונות. במקביל, אנחנו מבקשים מהארגונים שיציבו תורנים, לא רק לקבל את אנשי משרד הרווחה ומשרד הכלכלה בשביל להרחיב את המעונות, אלא גם בשביל שיהיו תשובות להורים במעונות. אי אפשר לסגור את העסק לגמרי, לפחות שיהיה תורן אחד שיהיה קולט ברקים אחד לפחות.
שרה סטרקובסקי שילון
אף מנהלת לא תיטוש את עבודתה, לפני שהיא תודיע לכל ההורים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יופי, מצוין. טוב שזה נרשם.

אנחנו רוצים מענה לכל ההורים עד סוף השבוע, והמנהלת כתבה, ב-10.8.2016?
שלומית אבינח
כן, לא ב-15. תשתדלו - - -
גלית יעקובוב
אני לא מתחייבת. אנחנו עושים המון מאמצים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז נכתוב, עד ה-15.
שלומית אבינח
הם אמרו, עד ה-15. בוא נעשה שעד ה-15.8 כל הורה יידע איפה הילד שלו יהיה. ולגבי מקומות פנויים במסגרות, כבר אמרנו, להודיע להורים שבהמתנה, שיש כאן וכאן מקומות לילדים ולאתר אותם. זאת אומרת, לא רק אלו שהיו פה, אלא גם אלו שייפנו אליכם.

לגבי המענה – אולי עכשיו המענה שלכם כבר יהיה יותר פנוי וזמין, וגם מענה טלפוני. אני רוצה להודות לכולכם ושיהיה בהצלחה, ואלה שצריכים לשבת איתם, תשבו איתם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
צריך גם להודות לגברת יעקובוב שעושה באמת מאמצים גדולים, היא בסך-הכול שנה בתפקיד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
האמת היא שזו עבודה בלתי אפשרית.
קריאה
למי?
יעקב אשר (יהדות התורה)
לגברת יעקובוב.
היו"ר ישראל אייכלר
הגברת גלית יעקובוב עושה עבודת קודש בלתי אפשרית. ממש לחלק לחם אחד ל-10,000 אנשים, זה בלתי אפשרי.

הישיבה ננעלה בשעה 15:32.

קוד המקור של הנתונים