ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/08/2016

היערכות לפתיחת שנה"ל תשע"ז

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 269

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י"ט באב התשע"ו (23 באוגוסט 2016), שעה 10:30
סדר היום
היערכות לפתיחת שנה"ל תשע"ז
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

אמיר אוחנה

מירב בן ארי

מרדכי יוגב

עודד פורר
חברי הכנסת
עליזה לביא

מנחם אליעזר מוזס
מוזמנים
שר החינוך נפתלי בנט

מיכל כהן - מנכ"לית משרד החינוך

דני רוזנר - מנהל מינהל חברה ונוער, משרד החינוך

סער הראל - מנהל אגף ילדים ונוער בסיכון

יוסי וסרמן - מזכ"ל הסתדרות המורים

מיכל מנקס - סמנכ"לית חינוך, המרכז לשלטון מקומי

זאב גולדבלט - יו"ר פורום ארגוני הורים ויו"ר ועד הורי גבעתיים

רויטל לן-כהן - קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

ענת כנפו - ועדת חינוך, מועצה מקומית הר אדר

עו"ד אביבית ברקאי- אהרונוף - אחראית תחום חינוך, ארגון "בזכות" – מרכז לזכויות אנשים עם מוגבלויות

ד"ר תמר ארז - פסיכולוגית עצמאית, האגודה הישראלית למען הילד בגיל הרך בישראל

חנן יזדי - יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית

רשאד מדחי - יו"ר מועצת התלמידים והנוער הבדואי בצפון

מוחמד יונס - מנכ"ל ויו"ר עמותת אופקים-אפאק לשלום ודו קיום

עו"ד יניב יעקב - עמותת "אור ירוק" עמותה למאבק בתאונות הדרכים בישראל

עו"ד עמי רוטמן - יועץ משפטי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

היערכות לפתיחת שנה"ל תשע"ז
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב, שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. 23 באוגוסט 2016, י"ט באב תשע"ו. הנושא, כמו בכל שנה, היערכות לפתיחת שנת הלימודים. מכובדי, כבוד השר, מר נפתלי בנט, חבר הכנסת נפתלי בנט, מנכ"לית משרד החינוך, הגב' מיכל כהן, חברי כנסת, מנהלת הוועדה. אני אומַר מספר מילות פתיחה לפני שנעביר את רשות הדיבור לכבוד השר. איך אומרים, נראה מה טומנת בחובה שנת הלימודים תשע"ז.

חינוך זה הכול וזה הבסיס. לא לחינם המשרד הכי גדול מבחינה תקציבית אחרי משרד הביטחון הוא משרד החינוך. ר' שמשון הירש אמר וציטטו אותו רבים "הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים והדואג לדורות מחנך אנשים". הוא גם אמר וקבע יסוד חשוב בתפיסת החינוך שלאחרונה מגיעים אליה אחרי מחקרים ואחרי ניסיון רב בחינוך. הוא אמר כך "יש לכוון את החניך בהתאם לדרכו המיוחדת לו בעתיד, ההולמת את תכונותיו והנטיות הרדומות בעמקי נפשו וכך לחנך אותו".

מכובדי השר, בשבוע הבא יחזרו לספסל הלימודים כ-2,185,000 תלמידים ואותם ילוו ויחנכו וילמדו כ-188,000 אנשי צוות וכוחות הוראה בכ-4,700 מוסדות חינוך. החברה בישראל מתפתחת כאחת המדינות המפותחות ויחד עם זה אנחנו מזוהים בנתונים כאחת המדינות עם הפערים הגדולים בכלל וגם בחינוך. האתגר של מערכת החינוך הוא לצמצם פערים אלה ולתת הזדמנות שווה לכל ילד ולכל תלמיד. מדינה מפותחת ומתמודדת עם נתון של כ-30,000 נושרים מדי שנה ממערכת החינוך, המזוהים והלא מזוהים, הרשומים במערכת והלא רשומים במערכת, כגון אותם 5,000 ילדים בגיל הרך מהמגזר הבדואי בדרום שלא נמצאים במערכת החינוך כלל. המדינה חייבת לעשות הכול כדי לצמצם תופעה זו ככל שניתן.

ועדת החינוך קיימה בשנה זו כ-270 דיונים בשלל נושאים שבתחום אחריותה. מספר הדיונים שהוועדה קיימה לפי הנושאים מבטא את ההדגשים של חברי הכנסת ושל יו"ר הוועדה. בנושא האקדמיה הוועדה קיימה 36 דיונים. בנושא החינוך המיוחד וילדים חולים קיימה הוועדה 22 דיונים, בנושא תשלומי הורים – 11 דיונים, בנושא החינוך המוכשר – 10 דיונים, בנושא אלימות במערכת החינוך – 12 דיונים, בנושא החינוך הערבי – 12 דיונים. הורים וצוותי הוראה ותנאי העסקתם – 16 דיונים ובמקצועות ההיסטוריה, ספרות, אזרחות, מורשות ושואה – 10 דיונים.

מכובדי השר, לסיכום. אני חושב שיש להתאים את מערכת החינוך לאתגרי המחר ויחד עם זאת אסור לנו לדהור לעברו של היעד הזה מבלי להביט אחורה לעבר אלה, שהמהירות והיכולות של המערכת החינוך אינן בקצב שלהם. יש לייצר אלטרנטיבות מותאמות ומתאימות ליכולתו האובייקטיבית של כל תלמיד ותלמיד. מכובדי השר, עולה מהדיונים בוועדה שהנושאים האלה חייבים התייחסות באקדמיה. יש להיכנס לעומק ולתכנן באמת את הצרכים של המדע הישראלי יחד עם צרכי החברה הישראלית. התחושה היא שהמועצה להשכלה גבוהה יושבת כמשקיפה מן הצד ולא תמיד שמה את הידיים על ההגה. בנושא תשלומי הורים נדרש קידום חקיקה למנגנוני תשלום חלופיים לשימוש פיקוח ובקרה על מוסדות חורגים. סוגיית תשלומי ההורים הפכה להיות איזה סטארט-אפ בחלק ממוסדות החינוך. צריך לטפל בצורה הזו וכפי שהבנו גם המשרד יתמוך בהצעת חוק שתביא תוספת תקציב חלופי, תוספתי או מנגנוני גבייה אחרים.

בחינוך המיוחד אדוני השר, אני רוצה לומר, דווקא מושקעים משאבים רבים. אני לא יודע אם יש מדינות רבות כמונו שמשקיעות המון בחינוך המיוחד אבל לצערי הרב, התחושה היא לעתים שלא תמיד החליפה מותאמת לתלמיד וגם אם נתפרה חליפה, אין מי שיפקח שאכן מתקיימת, אם בכלל נתפרה.

סוגיית הנשירה הגלויה והסמויה והתלמידים השקופים במערכת. סגל ההוראה ושיטת ההוראה מחייבים חשיבה. היה מי שאמר ואומר שהמקצוע היחיד שבו, אם יביאו את בעל המקצוע מלפני מאות שנים, יכניסו אותו לאותה מסגרת עבודה והוא יסתדר – זה המורה. מורה מלפני מאות שנים תביא אותו היום, תכניס אותו לכתה – הוא יודע מה לעשות. השיטה כמעט לא השתנתה. אני לא אומר שצריך לשנות אבל צריך לחשוב, לעשות חשיבה.

תקצוב דיפרנציאלי, אני יודע שאתה חסיד של השיטה ואנחנו ביחד אתך ננסה לעשות כמה שיותר כדי להעצים את המגמה החיובית שהתחלת אתה.

סוגיית אורך החופשות, כולם פוחדים לדבר עליה. מספר ימי החופשה במדינת ישראל הוא מספר גבוה. יש מי שבא ואומר: אנחנו לא שונים מכלל מדינות העולם או מדינות אירופה. מה לעשות, המציאות שלנו היא שונה כאן ואני חושב שלטעמי ולטעמם של רבים, מספר ימי החופשות במדינת ישראל הוא מספר גדול.

החינוך החרדי והחינוך הערבי נמצאים אחורה בפרמטרים רבים ויש לעשות הכול להביא אותם לקדמת הבמה ברמת התשתיות, איכויות ההוראה והישגים.

אדוני השר, זו הזדמנות גם להודות לך על ההישג הגדול בגיבוש תוספת תקציב משמעותית לחינוך לקראת תשע"ז. אדוני השר, אמר מי שאמר: לאחר הלחם החינוך הוא צורך האומה וזה מופקד בידיך. בבקשה אדוני.
שר החינוך נפתלי בנט
בוקר טוב לכולם. ידידי, יושב ראש הוועדה, יעקב מרגי, שאני באמת רואה בך שותף גדול לעשייה החינוכית, יש איזו אוירה מאד בריאה בוועדה שלך וגם רואים את הח"כים כאן בוועדה, את אמיר אוחנה, את מירב בן ארי, את חברת הכנסת עליזה לביא, את מוטי יוגב, את עודד פורר ויש הרגשה שכולנו פה ביחד עובדים כדי שיהיה חינוך מצוין לילדי ישראל. יש פה קבוצה גדולה.

מזכ"ל הסתדרות המורים, ידידי יוסי וסרמן, פורום ההורים – זאב, יושב ראש מועצת התלמידים – חנן, השלטון המקומי, מיכל וכמובן המשרד, אנשי המשרד שהיום אחרי שנה וחצי בתפקידי אני אומר לכם: מדובר באנשים מסורים, מקצוענים, אכפתיים, בהובלת מיכל כהן ואני גאה לעבוד יחד אתם על חינוך ילדי ישראל. אני מרגיש, עם כל הדברים שעוד רגע נדבר עליהם, אני מרגיש שאנחנו ביום חג לקראת פתיחת שנת הלימודים. ממש אוירה חגיגית. בימים אלה אני עובר ופוגש עם כל מנהלי ישראל, כבר פגשתי את המנהלים בירושלים, בתל אביב, במחוז מרכז, היום אני בדרך למחוז חיפה, אחר כך מחוז צפון, המחוז ההתיישבותי ואסיים בפגישה עם מנהלי מחוז דרום. אני רואה את המנהלים, הם אבן הראשה במערכת החינוך. מנהל טוב, מנהל בית ספר טוב, עם כל האילוצים הקשים שהוא נמצא בהם ובאמת, האילוצים הם אדירים, מרים בית ספר לגבהים בלתי נתפסים. בסוף, כל המערכת, המשמעות היחידה שלה היא מה קורה אחרי שהמורה נכנס לכיתה, סוגר את הדלת. בכל שנה יש אלף שעות, מורה מלמד אלף שעות, מה שקורה באלף השעות האלו זה מה שקובע. יכולה להיות מערכת נפלאה אבל אם בקצה, באלף השעות האלו, האיכות לא מספיק גבוהה אז האיכות לא תהיה טובה ולכן, זו באמת הנקודה שאנחנו שמים עליה את הדגש.

בשנה שחלפה הוכחנו יכולת לקחת יעד לאומי משמעותי, זה היה מתימטיקה ולשנות לגמרי את כיוון הספינה. השנה אנחנו מרחיבים ואנחנו הולכים להדגיש את השפה האנגלית, כי היום השפה האנגלית היא ממש מפתח בסיסי לכל ילד, במאה השנים הקרובות. צריך שהשפה האנגלית הדבורה תהיה נגישה לכלל תלמידי ישראל בלי קשר להשתייכות המגזרית ולמקום מגוריהם. אנחנו רוצים שהם יגיעו להישגים טובים ובעיקר בצד של הדיבור. אין היום עתיד לילד אם אין לו את הבסיס הזה של השפה האנגלית. הוכחנו ואנחנו נמשיך להתמיד ביעד שלנו במתימטיקה אבל אנחנו גם ניכנס לשפה האנגלית כיעד מרכזי של משרד החינוך.

אני גם מאד שמח על התוצאות של התקציב. הייתה תכנית שדובר שיורידו שעה בכל מערכת החינוך מא'-י"ב ואנחנו מנענו את זה והבאנו תוספת של 4.7 מיליארד שקלים למערכת החינוך. זאת אמירה ופה אני רוצה לברך את שר האוצר ואת ראש הממשלה שהשכילו להבין גם במעשים, שהחינוך הוא הדבר הכי חשוב שקיים במדינת ישראל. זה העתיד שלנו. אתם יודעים, ילד שנולד היום, תוחלת החיים שלו מתחילה לשאוף לכיוון המאה. אנחנו צריכים להבין, העולם השתנה ומה שאנחנו משקיעים בשנות החינוך שלו ישפיע על כל מהלך חייו. אני מתכוון עכשיו להביא בפניכם את הדין וחשבון של היעדים שהצבנו. במה עמדנו, במה לא עמדנו, לא עמדנו בכל הדברים שרציתי, בסדר, יש עוד הרבה עבודה ואיך אנחנו מתקדמים הלאה. בבקשה.

היעד הראשון שהגדרנו לעצמנו הוא היפוך הפירמידה, קרי, השקעה בגיל הרך. ככל שהילד בגיל קטן יותר, ככל שהילד צעיר יותר, כך נשקיע בו יותר. כל השנים אמרו את זה, תמיד דיברו על זה אבל בסוף הפוקוס היה על בגרויות, בגרויות, בגרויות ואנחנו אמרנו: לא. ילד שהוא בן שלש אלו השנים שאנחנו צריכים להשקיע בו. למען האמת השנים שבאמת צריך להשקיע בו הן אפס עד שלש וזו מטרה שאנחנו - - -
קריאה
מלידה.
שר החינוך נפתלי בנט
כן, מלידה ועד שלש. אני פה אומר עוד פעם בצורה הכי ברורה. המקום שצריך לחנך את ילדי ישראל הוא מערכת החינוך. לא במערכת התעשייה והמסחר ובוודאי ובוודאי לא במערכת הרווחה. צריך לחנך את ילדי ישראל על ידי אנשים עם ראייה פדגוגית, ראייה חינוכית, ראייה אנושית. אנחנו מחנכים את הנשמות של ילדי ישראל. אין דבר יותר חשוב מזה. זה לא יכול להיות באיזו מערכת שעובדת ומכֻווננת לדבר אחר. אני מכאן פונה לראש הממשלה ולשר הרווחה ואומר עוד פעם: זה צריך להיות במערכת החינוך אבל זה עוד לא קרה. במה שמצוי אצלנו, עשינו לא פחות ממהפכה.

אנחנו הגדרנו שילד בן שלש וארבע יקבל את המגע האנושי והגדרנו יעד שבכל גן ילדים מעל 29 ילדים תהיה סייעת שנייה. עמדנו ביעד הזה במלואו. גייסנו 4,600 סייעות. במהלך השנה הכשרנו אותן. אני מודה, לא הספקנו להכשיר אותן בקיץ שעבר כי הכול היה מאד מהיר, התעקשתי לעשות את זה כבר לפני שנה. כולם אמרו: תדחה את זה בשנה – לא. עמדנו ביעד הזה במלואו. יותר מזה וזה משהו שפחות מוכר לאנשים, כל חמישה עשר גנים, כל חמש עשרה גננות קיבלו גננת מובילה לאשכול שלהם. זה בעצם מעין חדר מורים, אם תרצו, שאותה גננת שהיא גננת מנוסה יותר, היא עוברת בין הגנים, היא חונכת אתה גננות, היא שומעת את הבעיות שלהן, משהו שלא היה קיים עד השנה. למה? כי גננת תמיד הייתה לבד בצריח, היא הייתה לבד, אין לה חדר מורים, היא לבד ופתאום יש לה עם מי לחלוק אתגרים ולשתף. אנחנו נמשיך להשקיע בגיל הרך כמו שאמרנו עד היום.

נקודה שניה היא צמצום הפערים. תראו, פה אני מסמן את זה כיעד עם התקדמות חלקית ואני כבר אומר לכם שגם בעשור הקרוב כל הזמן אפשר יהיה לסמן רק התקדמות חלקית, כי המצב במדינת ישראל הוא כזה. היום, ילד שנולד להורים עשירים בגיל שמונה עשרה יוצא לחיים עם סיכויי הצלחה הרבה יותר גדולים מילד שנולד להורים עניים. זה סדום ועמורה מבחינתי. אני לא מקבל את הדבר הזה אבל זה המצב. ומה אנחנו עושים בעניין? המהלך הראשון והמרכזי הוא ההשקעה הדיפרנציאלית. לקחנו את סלי הכסף שבדרך כלל המנהלים מאזורים יותר עמידים הצליחו למשוך משם כסף. אנחנו איגמנו הכול, אם תרצו, לחבית וחילקנו מחדש בצורה דיפרנציאלית, על פני שלש שנים. אנחנו השנה נכנסים לשנה השנייה של איזון ובסוף השנה הבאה נעמוד כבר בשלושה שלישים, כי כשאתה גומר מישהו מכסף ואני מדבר על העשירים, אתה חייב לעשות את הדרגתי אבל אני נחוש והרבה לא אוהבים את זה. זה נכון, יש רשויות חזקות שלא מתות על זה. אני לא ממצמץ.

אנחנו ממשיכים בדבר הזה, עד למצב שילד יקבל פי ששה ברשות חלשה או בבית ספר חלש מאשר בבית ספר חזק. אבל זה לא מספיק, כסף זה לא מספיק כי אנחנו ראינו, לצערנו, שבמקומות שהם לא מתפקדים כמו שצריך גם כשאתה שופך כסף כלום לא קורה, אז אנחנו כן נכנסים גם לניהול הרבה יותר צמוד של בתי ספר שהם מתקשים. כלומר, אנחנו פועלים בצורה דיפרנציאלית. אנחנו אומרים: בית ספר חזק אנחנו נותנים לו המון המון אוטונומיה, בית ספר חלש יותר מקבל המון ליווי. ואנחנו נעמיק גם פה את הדיפרנציאליות כי אני מאד מאמין באוטונומיה למי שיודע מה לעשות עם האוטונומיה, אבל זו שגיאה מאד גדולה לתת אוטונומיה גדולה לגוף שהוא לא מתפקד טוב. הוא צריך ליווי, לא אוטונומיה. הוא עצור. כשהוא יתחיל ללכת אז אפשר לדבר על לרוץ.

הדבר הנוסף הוא חינוך מיוחד. חברים, הבשורה של התקציב החדש היא סדר גודל של 400 מיליון שקלים תוספת לחינוך המיוחד. זו דרמה. בתחום הסעות, בתחום לקויות, פיגור קל, עיוורים וחרשים יש פה משהו שאנחנו לא פרסמנו והנה הבשורה, אם תרצו, לכל האנשים. ילדי החינוך המיוחד בשלש לקויות נוספות שהן פיגור קל, עיוורים וחרשים יקבלו הארכת שנת הלימודים בחופשות החגים ועד ה-15.8 בחופשת הקיץ. זה משהו שלא היה עד היום.
קריאה
זה - - - את כל הנקודה.
קריאה
את הלקויות האלו. לא את כל הלקויות, את הלקויות האלו.
מיכל כהן
שלש נוספות שלא היו.
עליזה לביא (יש עתיד)
כן.
שר החינוך נפתלי בנט
תיקָנו פה עוול גדול מאד. אולי זה עובר ליד האוזן אבל צריך להבין שלאותן משפחות זה אויר לנשימה, זה חמצן. זה אומר שבמהלך החופש הגדול הן יכולות לשרוד ולא חיות תחת הנטל הבלתי אפשרי גם בחופשת החגים.

הדבר הנוסף. הייתה בעיה מאד קשה שהגידול הטבעי, שלום לחבר הכנסת מוזס, נוסחת הגידול הטבעי הייתה לקויה וקצב הגידול הטבעי של ילדי החינוך המיוחד היה גדול יותר מקצב הקצאת הכסף לעניין הזה ותיקַנו את זה. השורה התחתונה אולי היא לא הנושא אבל מדינת ישראל יכולה להסתכל בעיניים של משפחות לילדי חינוך מיוחד ולומר: אנחנו אתכן, אנחנו לא מפקירים אתכן ואני גאה לעמוד בראש משרד מערכת החינוך שדואגת, לא רק לזרם המרכזי ולמצוינות ולחינוך מתימטיקה ועכשיו גם לאנגלית, אלא גם לאלה שלא שפר גורלם.

הדבר הנוסף הוא הגדלה מאד משמעותית של המאבק במניעת נשירה. יושב פה סער הראל, תרים יד לרגע, סער, מי שלא מכיר אותו, מדובר פה באדם נפלא, באמת נפלא ואנחנו נותנים לו היום את המשאבים, לא רק לטפל באלה שנפלו מהעגלה אלא יותר מזה – למנוע. וזו הפילוסופיה שלנו, זו הפילוסופיה שגם סער פועל לפיה בהחלטות מאד קשות של משאבים, להעדיף מניעה, צריך גם וגם, אנחנו עושים גם וגם אבל, ילד שכבר נפל, העלות להחזיר אותו לעגלה היא הרבה יותר גדולה. עשינו סיור לילי בירושלים, הגענו ל'זולות', דברים מאד מאוד קשים וסמים וילדים שהתהליך להחזיר אותם לנורמה הוא תהליך קשה מאד. אנחנו ממוקדים קודם כל במניעה, אנחנו נדגיש את הדבר הזה ונמשיך.

עוד בנושא צמצום פערים הוא סוגיית המגזר הערבי. פה אני רוצה לומר שאני אופטימי. אני מאד אופטימי. הם הרבה מאחור. אי אפשר לתאר את זה כאילו המצב הוא טוב אבל המגמה היא טובה. יש היום מנהיגות מקומית ערבית איכותית בדרך כלל והבנה שהמפתח הוא בחינוך. בחירת מנהלים יותר טובה, אני עושה המון המון ביקורי פתע ואגב, השיטה שלי היא רק ביקורי פתע, אחרת אתה מקבל כזה סיור עם דגלים ושירים, לא רוצה את זה, אני רוצה לדעת את האמת וכשאני יורד לשטח אני רואה תמונה טובה. הפעולות העיקריות שעשינו בשנה החולפת, לראשונה מקום המדינה, הכנסנו לימודי עברית כבר מגן הילדים במגזר הערבי, במקום מכיתה ג', מה שהיה עד היום והבדיקה הראשונית היא שהאיכות היא לא רעה. עכשיו אנחנו נשקיע בהגברת האיכות אבל בסך הכול זה נקלט בצורה טובה. אני מגיע ורואה לא מעט נערים בכיתה י"א, י"ב והם לא מדברים עברית. איך הם יקבלו עבודה בלי עברית? זה תנאי בסיסי.

דבר נוסף, אנחנו משקיעים המון בחינוך הבלתי פורמלי במגזר הערבי וגם פה רואים תוצאות. מתימטיקה הייתה יעד מאד מרכזי וראינו קפיצה ושינוי מגמה משמעותי.

ציבור נוסף הוא הציבור החרדי. פה הסיפור הוא מורכב יותר. חשוב לי לומר פה פעם אחת ולפוגג את הסיפור שרץ במהלך החודשים האחרונים, הסיפור הזה שכאילו למדו לימודי ליבה, ביטלנו את חוק לימודי ליבה ועכשיו יצרנו איזה אסון. תרשו לי לומר כמה נתונים בעניין הזה. מתוך בערך 440,000 התלמידים החרדים יש 40,000 במוסדות הפטור. הם אלה שעליהם דובר בפוטנציאל החוק הזה. החוק מעולם לא נכנס לתוקף. הוא אמור להיכנס לתוקף רק ב-2018 כך שלא היה שום אפקט בשטח ובוודאי שלביטול החוק הזה לא היה שום אפקט. להגיד לכם אם הייתי מבטל או לא הייתי מבטל את החוק – לא יודע, זה משהו שנתניהו חתם עם החרדים, אני מחויב, עשיתי, רק אני לא שותף ליללות האבל על חוק שמעולם לא נכנס לתוקף ואלה שחוקקו אותו מראש דחפו אותו ארבע שנים הלאה, אז יש פה הרבה ספין. מה בפועל קורה וזה יותר חשוב מהספינים. בפועל אנחנו בעבודה פרטנית עם הרשתות החרדיות עם הצלחה.

אני גיליתי ברשת "מעין החינוך התורני", למשל, שהם מוכנים ורוצים. לא מוכנים, מוכנים נשמע כאילו הם עושים לנו טובה, הם רוצים להכניס חמש יחידות מתימטיקה ואנגלית. הם אומרים: בואו תנו לנו כלים. הבעיה היא לא במוטיבציה, הבעיה היא ביכולות כרגע. אין לנו את המורים ואין לנו את התשתיות. אנחנו עובדים מאד מאוד חזק אתם. אני לא רוצה להגיד לכם בעוד אילו רשתות זה קורה אבל זה קורה, כי המפתח להצלחה במגזר החרדי הוא לא לדבר על זה אלא פשוט לעשות את זה. ספציפית, דרעי אמר לי: אין בעיה לדבר על רשת "מעין החינוך התורני" אז אני מוכן להזכיר את זה אבל, אני אומר לכם, מקום אחר מקום, סמינר אחרי סמינר, אנחנו תופרים ברמה פרטנית, יושב פה איציק זהבי, הרם יד רגע, מנהל המחוז החרדי - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תרים את היד שלך, לא רואים אותך.
שר החינוך נפתלי בנט
תעמוד, תעמוד שיכירו. יהודי יקר שעובד באמת. מה שעשינו השנה בגלל החשיבות, עד עכשיו המחוז החרדי נוהל על ידי מנהל מחוז שהיה גם מנהל מחוז ירושלים ועשה עבודה מצוינת, מאיר שמעוני אבל אמרנו: לא, זה חשוב לנו מדי, אנחנו צריכים לייחד בן אדם ב full time רק לזה ואיציק נכנס בצורה יוצאת מן הכלל עם דיאלוג והקשבה, גם בתקיפות, הוא לא פראייר אבל העבודה היא נכונה. אנחנו מתקדמים. זה ייקח זמן, זה ייקח הרבה זמן אבל המגמה היא טובה.

יש לנו גם תכנית לאומית בנושא הצבור האתיופי אבל אני רוצה להתקדם קדימה. בצמצום פערים אנחנו מתקדמים אבל רחוקים, רחוקים מהיעד, רחוקים מאד מהיעד, זה ייקח שנים לא מועטות.

מהפיכה בתחום מתימטיקה ומדעים. פה תמונת המצב שנגלתה לעינינו לפני שנה היא קריסה, לא פחות מקריסה לאומית בתחום המתימטיקה. חברות הייטק כבר העבירו את האופרציות שלהן להודו, לסין, למקומות אחרים. ראינו צניחה של כמעט 35% במספר מסיימי חמש יחידות מתימטיקה על פני עשור. מדינת ישראל צנחה, זו פשוט שערורייה שיכול להיות דבר כזה ולכן, מי שהכי נפגע היה הפריפריה. איתרע מזלך ואתה נולדת בשדרות או באופקים – לא יכולת ללמוד חמש יחידות מתימטיקה. אף אחד לא יוכל להסביר לי למה זה בסדר, אף אחד לא יוכל להסביר לי. תוקפים אותי על האובססיה שלי, כן, אני אובססיבי על מתימטיקה כי לא מקובל עלי שילד שהוא חרדי או גר ברהט או באופקים או בקרית שמונה, לא יקבל הזדמנות כמו הילד שלי ברעננה. לא מקובל עלי. ולכן אנחנו הגדרנו יעד. אנחנו נכפיל את מספר מסיימי חמש יחידות מתימטיקה מ-9,000 ל-18,000 תוך ארבע שנים, מבלי לשנות את רף המבחן. זה הדבר היחיד שלא נגענו בו.

פעלנו בשתי מגמות. המוטיבציה, זו הייתה הבעיה העיקרית. ילדים לא רצו. אמרו: עזוב, לְמה אני צריך ולכן, מהיום אנחנו מודדים בתי ספר גם לפי איכות התעודה, לא רק לפי זכאות. שמנו רשת בטחון שאם לא הצלחת בחמש אתה תקבל ארבע יחידות. כיתתתי רגלים בין כל האוניברסיטאות ושכנעתי את הסנאטים שלהם להעלות את הבונוס ל-35 נקודות. עשינו גם את הקמפיין. אמרתי, אני מקבל שהקמפיין התקשורתי היו בו שגיאות ותיקנו. הוא יצר איזושהי תחושה כאילו ילד שלא עושה חמש יחידות הוא לא מספיק טוב. כמובן שזה לא נכון אז אנחנו יודעים לתקן, אנחנו לא נטולי שגיאות אבל הקו הוא נכון. ובעיקר בעיקר מנהלים נלחמו על כל ילד במעבר בין י' לי"א ולכן ראינו זינוק כבר בי"א של השנה, זינוק של 35%. פעלנו גם בהנגשה. פתחנו, לא מאה אלא השנה, יחד עם השנה, 140 מגמות חדשות בפריפריה של חמש יחידות מתימטיקה.

איפשרנו למידה מרחוק ואכן עמדנו ביעדים לשנה. זינוק של 30% אצל תלמידי י"א, איפה שיכולנו להשפיע. י"ב פחות יכולנו להשפיע. הקפיצות הגדולות ביותר הן בפריפריה: באשקלון, בירוחם, בשפרעם, בבית שאן. חבר'ה, מדברים על צמצום פערים במדינת ישראל, זה צמצום פערים במדינת ישראל. זה לתת את החכה. זה לא לזרוק כסף, זה לתת את החכה. פתאום יש ילד מצטיין בחמש יחידות, זה מקרין על המשפחה שלו, זה מקרין על הסביבה, מקרין על הילדים היותר צעירים שמסתכלים ואומרים: רגע, הוא יכול אז גם אני יכול. זה יוצר מעגל קסמים חיובי. זה צמצום פערים במדינת ישראל ואני גאה בזה. לא מתנצל על הדבר הזה, אנחנו נמשיך בכל הכוח אבל השנה אנחנו נוסיף למתימטיקה גם את האנגלית והאנגלית, היא כבר לא ענין, כל ילד במדינת ישראל צריך להיות מסוגל לנהל שיחה איכותית באנגלית. פה אין את העניין הזה של 15% או 20%, אני רוצה ש-100% מילדי ישראל יידעו לדבר אנגלית, ידעו לכתוב אימייל באנגלית, יוכלו להתקבל לכל עבודה. בלי אנגלית במאה השנים הקרובות אין לך סיכוי, אין לך סיכוי.
עליזה לביא (יש עתיד)
כמה שעות בשבוע?
מיכל כהן
ארבע שעות בשבוע.
שר החינוך נפתלי בנט
ארבע ועכשיו נקצה את אחת מארבע השעות האלו לשפה דבורה. פחות שייקספיר, פחות ספרותי, יותר מעשי.
עליזה לביא (יש עתיד)
היה ארבע ונשאר ארבע, רק שעה אחת - - -
שר החינוך נפתלי בנט
אנחנו נתגבר. תראו, כיוון שהתקציב נסגר רק לפני שבוע לא יכולנו להתחייב. אני סגרתי בתקציב וגם פה אני רוצה להודיע, 50 מיליון שקלים תוספת לבסיס התקציב - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
לאנגלית?
שר החינוך נפתלי בנט
לאנגלית, ייעודי לאנגלית. עכשיו אנחנו יושבים ואני חייב לומר, העסק ייעשה בצורה מאד דיפרנציאלית כי אנחנו רואים פערים עצומים בין המגזרים. בגדול המטרה היא שילדים שעד עכשיו לא עשו בכלל יעלו לעשות שלש יחידות. אנחנו כן רוצים לפעול ולרוקן את השלש יחידות לגמרי, כי ארבע וחמש הן המינימום להתקבל לאוניברסיטה אז היעד בסוף הוא ארבע וחמש אבל השאלה היא גם מה עושים בארבע וחמש. אנחנו הולכים לשנות פה, זה שונה, אגב, ממתימטיקה כי במתימטיקה לא התעסקנו בתכנים, פה אנחנו הולכים להתעסק בתכנים.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה דיפרנציאלי? לא הבנתי, אדוני.
שר החינוך נפתלי בנט
הדיפרנציאלי הוא שיהיה יותר בפריפריה, יותר במגזרים ויותר בשכבות החלשות כי שם הייתה בעיה יותר גדולה. בסך הכול בשכבות החזקות התמונה היא לא כזו קשה, התמונה היא בסדר. הבעיה היא בשכבות החלשות ובמובן הזה אנחנו נראה מרכיב דיפרנציאלי.

היעד הרביעי והאחרון ואתם רואים, אני ממוקד, יש לנו ארבעה יעדים. זו סוגיית הערכים. פה בעצם הערכים שאנחנו מקדמים הם גם ערכים של אהבת הארץ, אהבת העם והכרת המורשת שלנו; הכנסנו תכנית יהדות ישראלית מכיתה ג' ועד ט' וכך הרחבנו את הדבר הזה. הכפלנו את תקציב מסע ישראלי, זה מסע מאד משמעותי. המטרה היא להמיר טיולים במסעות משמעותיים. לא סתם ללכת לאיזה קניון אלא באמת להרוויח משמעות. הגדלנו את תקציב תנועות הנוער בערך ב-30%, תוך דרישה שהם יקבלו ילדי חינוך מיוחד ויגדילו את המספרים שלהם.
קריאה
נשארו - - -
שר החינוך נפתלי בנט
לא, זה ארגון נוער.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא אפתח את הדיון הזה עכשיו.
שר החינוך נפתלי בנט
אנחנו גם למעשה את תקציב ארגוני הנוער הגדלנו יותר מתקציב תנועות הנוער, אם כבר שואלים את "אחרי", את "כנפים" וכו'.
מירב בן ארי (כולנו)
בכמה כסף זה גדל, התקציב של ארגוני הנוער, אתם זוכרים?
מיכל כהן
דני? 15 מיליון.
עליזה לביא (יש עתיד)
לפי איזו חלוקה? לפי החלוקה של הסקר האחרון שהיה, על גודל - - -
דני רוזנר
בוודאי - - -
שר החינוך נפתלי בנט
החלוקה היא לפי האומד האחרון, כן.
קריאה
לפי הסקר האחרון איך החלוקה בוצעה?
היו"ר יעקב מרגי
תנו לו, תני לו.
דני רוזנר
עד היום - - - האומדן האחרון הראה - - - הגיעו ל-100,000 חניכים, תקציב תנועות הנוער גדל ב-13 מיליון שקלים, מתוכם 5 מיליון שקלים נועדו - - - החינוך המיוחד, כמעט 4,000 חניכים בכלל תנועות הנוער - - - המטרה היא - - - אותו הדבר בקרב יוצאי אתיופיה, לשלב ישראלים יוצאי אתיופיה בתנועות הנוער ובארגוני הנוער ועכשיו - - - לטיולים. בארגוני הנוער הוספו 15 מיליון שקלים - - -
מירב בן ארי (כולנו)
תוספת - - -
דני רוזנר
לא - - - תמיכה כל שנה - - - הרבה מאד חניכים ולא מעט - - - כניסה של שלושה או ארבעה - - - חדשים בשנה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
יפה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
שר החינוך נפתלי בנט
רק לענות, מ-19 מיליון שקלים בבסיס התקציב ל-35 מיליון בבסיס התקציב לארגוני הנוער, לשאלתך, שזו תוספת מאד משמעותית. אני מאד מאוד מאמין בארגוני הנוער ומעבר לתנועות הנוער, אני רואה שההחזר על השקל הנוסף הוא מאד מאוד גבוה בארגוני הנוער, הם מאד רזים, מאד דינמיים ומאד מרשימים, אני חייב לומר.

אנחנו הכרזנו על שנת אחדות ירושלים, אנחנו גאים בזה. אנחנו גאים, אוהבים את הבירה שלנו, אוהבים את הבירה מאוחדת, לא מתביישים בזה ובמהלך השנה אנחנו נעלה כמה שיותר ילדים לירושלים. אני רוצה להתקדם כדי לעבור הלאה.

רפורמת הכיתה הקטנה. הבטחנו – קיימנו. אנחנו הבטחנו שהשנה בכל כיתות א' יהיו כיתות קטנות ואכן עמדנו במשימה. גם גייסנו את כיתות הספח ולא היה אפשר לעשות פינוי בלוח זמנים כזה אבל לא היה צריך, כי ניצלנו את השטחים הפנויים ואכן, פתחנו. השנה עולים כבר לכיתה ב', זאת אומרת, זה א' וב'. עוד מעט יהיה לנו את המספר הסופי אבל זה מספר מאד גדול. אנחנו נעמוד בצורה מלאה. יצאנו במקביל, תמיר ומשה יצאו למהלך של בינוי כי תזכרו, הכסף שהבאתי לעניין הזה הוא כבר לכל שש השנים. זה חסר תקדים. מאז קום המדינה לא היה דבר כזה. ממוצע ילדים בכיתות א' השנה עמד על 28 ילדים בכיתה. יצא כך גם לבתי אביגיל, היא עלתה לכיתה א' בשנה שעברה, היא הייתה בכיתה של 27 במקום 38 אבל לא בגלל זה עשיתי, אולי גם. מדובר על היקף עצום. אנחנו נעמוד ביעד שתוך ארבע שנים מהיום, כל בתי הספר היסודיים יעמדו על ממוצע של בערך 28 ילדים מא'-ו'. זה כבר מתחיל לִתְאום את המדינות המתקדמות בעולם. זו בשורה היסטורית שלא הייתה מקום המדינה.

ועדת ביטון. תראו, זה משהו שלא תכננתי במקור. אחרי שהסתובבתי בשטח כמה וכמה פעמים שמעתי מורים ומנהלים אומרים לי: אתם מספרים רק חצי סיפור אז מיניתי את המשורר ארז ביטון לעמוד בראש ועדה שתבחן האם באמת יש בעיה ואם יש בעיה אז שתציג תכנית לפתרון. אתם כבר יודעים שהדוח הוצג. הוא כבר עבר ליישום וכבר בשנת הלימודים הקרובה אנחנו נראה יישום בעיקר בשלושה מישורים. מישור אחד הוא החומר, תכנית הלימודים, בעיקר בהיסטוריה ובספרות. יש עדכונים בתכנית הלימודים ואני רוצה את הכול לעשות הדרגתי. אתם פחות מכירים אבל המסר שלי למנהלי ישראל הוא יציבות. לא רוצה לשגע אותם. שיגעו אותם בעשרים שנים האחרונות עם רפורמות ורפורמות. פגשתי את המנהלים, הם אמרו לי: לא הייתה שנה רגועה יותר מבחינת המכות שאנחנו חוטפים מלמעלה, מהשנה שחלפה, כבר המון המון שנים. למידה משמעותית ופה ושם. העסק רגוע. שינויים עושים אבל במתינות ובהדרגה.

התחום השני, מעבר לתכנית הלימודים, הוא תכניות העשרה. מי שלא יודע, את סל התרבות פתחתי לבחירת המנהלים. זאת אומרת, עד השנה היו ועדות הסל וועדות הרפרטואר שהן קבעו: אלו ההצגות אליהן אתם יכולים ללכת, אם זה לא בפנים אתם לא יכולים ללכת. הן ממשיכות לפעול, צריך שיהיו ועדות, זה טוב, נותנות סטאמפה של איכות אבל רק חצי מההצגות אתה חייב לבחור מבפנים ואילו החצי השני הוא המלצה. אתה לא חייב. ואם יש הצגה מקומית דווקא בעיר שלך שהיא לא נכנסה לוועדת הרפרטואר אתה בכל זאת תוכל לנצל את הכסף לזה. אני קורא מכאן למנהלי ישראל לנצל את סל התרבות ולהביא לידי ביטוי הצגות על יהדות ספרד, צפון אפריקה ובכלל, על המורשת שלנו. הרבה יותר על המורשת שלנו ולא רק על נושאים אוניברסליים, כפי שהיה. זו לא בושה שנכיר כל אחד את המורשת שלו, שהמגזר הערבי יכיר את המורשת שלו, המגזר הדרוזי יכיר את המורשת של הדרוזים והיהודים יכירו את המורשת היהודית. אנחנו מדינת היהודים ואנחנו גאים בזה.

הנושא הבא הוא הנגשת מוסדות החינוך. הבאנו מיליארד שקלים להנגשה. אני קורא למנהלי ישראל לפנות אלינו כשצריך תקרה אקוסטית בשביל ילד כבד שמיעה וכשצריך מעלון כדי להגיע לקומה השנייה, למעבדה, עם כיסא גלגלים. הדרך עוד ארוכה אבל הכסף נמצא ועכשיו צריך לעבור ליישום. אנחנו בשבועות אחרונים יצאנו לדרך בהנגשת מסלולי טיולים לילדים עם מוגבלויות וזה מהלך מאד מאוד חשוב. אני מאד שמח על הדבר הזה.

הנושא האחרון הוא אוטונומיה למנהלים, פה אני מסמן הצלחה חלקית כי אני חושב שאנחנו לא נותנים מספיק אוטונומיה למנהלים. הגדרתי את העיקרון שאנחנו בשנה הקרובה נתמקד בו אבל פה אני רוצה להתעכב על הדבר האחרון ובזה אני אסיים.

מדידה. תראו. אני אגיד לכם את התפיסה שלי ואת מה שאנחנו מנחילים פה במערכת החינוך. באתי מההייטק ואני מאמין שתורת הניהול היא דבר מאד פשוט; לבחור בן אדם מצוין, שיהיה מנהל מצוין, להגדיר לו בצורה מאד חדה את היעדים, לעזור לו כשהוא מבקש ממך עזרה ו-to move away, למשוך אחורנית ולתת לו להצליח. לעשות בקרה כל שלושה חודשים, כל חצי שנה, משוב, איפה זה עומד, לעזור כשצריך ובמקרה כזה של חוסר הצלחה מובנה – להחליף אותו. זו תפיסתי. כך אני חושב שצריך לנהל כל ארגון, בצבא, בהייטק וגם במערכת החינוך.

הייתה לנו בעיה, כי עד היום ואני בעיקר מדבר על העל יסודי, מה הייתה המדידה? מה כל אחד שנכנס לתיכון שאל את המנהל? רק שאלה אחת: מהי הזכאות, מהם אחוזי הזכאות. זו הייתה הסגידה לזכאות. אולם מלאכת החינוך היא הרבה יותר עמוקה והרבה יותר משמעותית מאשר רק זכאות. אתן לכם שתי דוגמאות, עד כמה הזכאות גורמת נזק. אם אני רק בודק זכאות, מה אני אעשה עם תלמיד מאד מאוד חלש? אני אנשיר אותו ואז הזכאות שלי תעלה, כי הוא הורס לי את הזכאות. הרי הוא לא יעשה תעודת בגרות אבל מה אני רוצה? מה כולם רוצים? נניח ילד שלא יכול לקבל תעודת בגרות, האם אנחנו רוצים להשאיר אותו או רוצים להנשיר אותו? שיסיים שתי עשרה שנות לימוד? אמנם רוצים שהמנהל יילחם עליו אבל אנחנו מדדנו לא נכון. כשאתה שם מדד לא נכון זה מעוות את המוטיבציה ואת הפעולות. אתן לכם עוד דוגמה. ערכים חשובים לנו? חשובים לנו אחוזי גיוס לצה"ל? איפה זה בא לידי ביטוי בזכאות? אתן לכם עוד דוגמה. אני רוצה חמש יחידות מתימטיקה? אתם יודעים שאחת הסיבות המרכזיות שהלכו לשלש ולארבע היא הזכאות, כי אם רק הזכאות חשובה אז אני לא אקח צ'אנס, אני אוריד את הילד מחמש לארבע מארבע לשלש, כדי לקבל זכאות. לכן, אם לתת משל אז זה כאילו שעד היום מדדו את בריאות האדם רק לפי דופק. אתה לא יכול למדוד את בריאות האדם רק לפי דופק, כי מה עם ראיה? שמיעה? יש אלף ואחד דברים. היום אנחנו יצאנו לדרך עם תבונה חינוכית שמודדת שבעה עשר מדדים שונים בתחום הערכי. כמה תורמים לקהילה, למשל, הכול מדיד, הכול אובייקטיבי, לא סובייקטיבי, מהם אחוזי הגיוס לצה"ל איפה שזה רלבנטי, בתחום איכות התעודה, בתחום פיתוח הצוות הניהולי ובתחום מניעת נשירה.

עם זה אני מסיים עכשיו. אנחנו יצאנו לדרך עם הדבר הזה, השבוע כל הרשויות במדינת ישראל קיבלו את התעודה הראשונה שלהן והן מדווחות על פידבקים נהדרים. הם אומרים לי: הנה, עכשיו אני יודע איך לעבוד, אני רואה, אני ממש טוב בזכאות אבל יש לי בעיה קשה בפיתוח מקצועי, לא משקיעים במורים שלי, אז סוף סוף אפשר לעבוד. זה לא נועד ליצור תחרות, זה לא נועד לתת בראש אלא נועד להיות כלי אבחוני אמתי. תדעו שזו דרמה שתשפיע לדעתי למשך עשורים רבים על מערכת החינוך. זה נשמע מאד טכני – 'סופר' חשוב. אנחנו גם נעדכן את הדברים.

לסיכום, אני רוצה להגיד לכם. גיליתי מערכת מופלאה, לא נטולת בעיות אבל מופלאה. מנוהלת על ידי אנשים מצוינים, על ידי שדרת ניהול מעולה. אני גאה להיות שותף במלאכה הזאת של לבנות מערכת חינוך שתאתגר את הילדים שלנו, שיהיה להם מעניין, שהם ישמחו ללכת לבית הספר. זה עוד קשה, אני רואה על הילדים שלי, אבל שיהיה מסקרן, שלא יהיה רק מורים שדוחסים חומר לתלמיד, ובזה אני מסיים.

אתם יודעים שהיום ילד שנולד הוא יעבוד במקצועות שעוד לא נולדו. הם עוד לא קיימים והוא יעבור שתיים שלש או ארבע או חמש קריירות. ברגע שחיים עד גיל 90 כל העולם הולך להשתנות. מערכת החינוך צריכה לתת לילדים שלנו לא רק את ידע אלא גם לפתח יכולת בינאישית, יצירתיות, פעילות, אקטיביות, תרומה, אמפטיות, קשר בינאישי – אלו הסגולות שהאדם במאה ה-21 יצטרך אותן עם ציונות ואהבת הארץ שלנו, כדי שנהיה פה לנצח. ואני אומר לכם היום ברמה גבוהה מאד של בטחון, שעם כל הבעיות שלנו, מערכת החינוך עומדת ביעדים האלה והולכת לכיוון טוב. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה מכובדי כבוד השר, אין ספק שהסקירה והשאיפות מפיחות תקווה. אנחנו כאן בכנסת בשולחן הזה, בשולחן הוועדה, נמשיך לעקוב ולבדוק שהתכניות שלך מתיישמות. כמובן שאני שמח עם הדגשים של הצמצום הפערים, כי בדרך כלל אני יודע שכשאתה לוקח נושא ושם אותו במפת ההדגשים שלך זה מקבל ביטוי כפי שראינו עם המתמטיקה ועכשיו באנגלית, רק אני אומר לך ממה שעולה מהשטח, שוחחתי הרבה עם תלמידים שבי"א נכנסו למסלול של חמש יחידות – זו מטלה, זו מעמסה. ולכן צריך לשקול שוב אם לא להחזיר ולהתחיל חלק מבחינות הבגרות כבר מכיתה י' כדי לשחרר להם לחץ, הרי אנחנו רוצים להגיע להישגים גם במתימטיקה וגם בדברים אחרים אבל בדרך כלל אלה שהולכים למתימטיקה ילכו גם לאנגלית בחלק גדול מהמקרים. העומס הוא רב. אני לא פותח את זה לדיון, זו נקודה שצריך לבחון אותה שוב מחדש. גבירתי המנכ"לית, בבקשה.
מיכל כהן
טוב, אני אעבור במהרה. יש פה מצגת מאד גדולה וברגע שנרגיש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שיש לנו עוד הרבה דוברים.
מיכל כהן
אז אני אעבור מהר. תגידו איפה אתם רוצים שנעצור.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
מיכל כהן
טוב, ברשותכם, מספרים. אנחנו פותחים שנת למודים והנתונים הם נתונים של תשע"ו, כשאנחנו בעצם כרגע מדברים על כ-2,185,000 תלמידים ואנחנו מדברים על עובדי הוראה, כ-177,945. זו המערכת הגדולה במדינה, שמעסיקה עובדים. מתוך ה-177,000 כ-120,000 הם עובדי מדינה והשאר בבעלויות.

כך נראית החלוקה לפי שלבי הגיל. חטיבה עליונה, חטיבת ביניים, יסודי וגני הילדים. החלוקה לפי הגילאים. גם פה בחינוך העברי, אלה הנתונים לפי צבעים. הסגול הוא גני ילדים, האפור יסודי, חטיבת הביניים היא באמצע מטבע הדברים והחטיבה העליונה במספרים. חינוך ערבי, כנ"ל, לפי השנים ולפי שלבי הגיל. נראה את זה בגרף הבא. סך הכול החלוקה לעברי וערבי לפי שלבי גיל, תראו איך זה נראה ברמה של הגידול, בנתונים על גני הילדים, מוסדות החינוך ועובדי ההוראה. זה בעצם מה שראינו. 2 מיליון תלמידים, 177 אלף מורים ועובדי הוראה בכלל בתי הספר בחינוך הראשוני.

נתוני חינוך מיוחד. אנחנו רואים את החלוקה בעוגה של החינוך המיוחד, כ-214 אלף תלמידים שמקבלים תקציב מהחינוך המיוחד, מחולק תקציב סטטיסטי, זה התקציב שבעצם מקבל מנהל בית הספר עבור הילדים עם הלקויות. תלמידי חינוך מיוחד במוסדות חינוך מיוחד, מה שנקרא על טהרת החינוך המיוחד. תלמידי חינוך מיוחד במוסדות רגילים כמו כיתות מקדמות. חינוך מיוחד בחטיבה העליונה, חינוך מיוחד בכיתה רגילה בחטיבה העליונה ותלמידים בתקצוב אישי. כך נראה הגידול בחינוך המיוחד. מה שהתייחס אליו שר החינוך הוא שאנחנו קיבלנו לאורך שנים תקציב שלא דמה בכלל לקצב הגידול בחינוך המיוחד והיינו צריכים לגייס כספים מן היקב ומן הגורן. בפעם הראשונה צריך לומר, אני לפחות עשר שנים כאן, זו פעם ראשונה שהצלחנו במאבק. אני חושבת ששר החינוך שם את זה כיעד הראשון בתקציב, להסדיר את הנושא של תקצוב שיהיה בהלימה פחות או יותר לקצב הגידול וכדי שנוכל לפתוח כיתות, לתת שעות ולתת סייעות או כל טיפול אחר.
היו"ר יעקב מרגי
ולפקח שזה מתבצע.
מיכל כהן
ולפקח שזה מתבצע. אנחנו רואים את העלייה הדרמטית במספר התלמידים עם התפקודים המורכבים. אנחנו לא שונים ממדינות העולם. מה שקורה פה קורה במקביל למדינות העולם אבל אנחנו רואים שהמורכבות עולה וגדלה בקצב אדיר. תקציב משרד החינוך הוא התקציב המעודכן ל-2016 בלי המיליארדים ש'חונים' בנושא הבינוי. כפי שאמר השר, בטייס האוטומטי ובקצב הגידול אנחנו מגיעים למעלה מ-56 מיליארד.

התקציב שמחולק רובו תקציב קשיח. יש כל מיני מיתוסים ואגדות סביב התקציב של משרד החינוך, אני יכולה להזכיר ולומר שבשנת התקציב האחרונה, משרד החינוך, מבין כל משרדי הממשלה, מיצה את תקציבו ב-99.6%. 99.6% מיצינו את התקציב. יישמנו את התקציב. יש כל מיני - - -
היו"ר יעקב מרגי
נושא לדיון: מה עשיתם, למה לא ניצלתם את ה-0.4%?
מיכל כהן
זאת אומרת, ביצוע בפועל. אנחנו בהחלט גאים בזה ואנחנו כן צריכים להראות שעיקר התקציב כמו שאמרתי הוא בשעות הוראה, בשכר עובדי הוראה. השכר במערכת החינוך מתורגם לשעות, לשעות עובדי הוראה וכל שאר הדברים הם הוצאות שכר אחרות של עובדי משרד, הוצאות של תאגידים ושירותים, הוצאות שלטון מקומי – שכר. הוצאות שאינן שכר, מה שנקרא פעולות ודברים נלווים, הן מתוך כל התקציב כ-10% שהם 5 מיליארד.

התמונה החינוכית היא בעצם מה שאמר שר החינוך, הבשורה שלנו לאיך תתנהל מערכת החינוך במדידה שלה בשנים הבאות. בעיניי, כאשת חינוך, אני חושבת שזו אחת הבשורות היותר גדולות שלנו, שהפסקנו לראות את המערכת - - -
היו"ר יעקב מרגי
שנים לָקַח.
מיכל כהן
באמת שנים ושר החינוך, סוג של נכנס, אמר: על זה תתלבשו. אי אפשר לדבר במונחים של למידה משמעותית, של הרחבה ושל מיצוי פוטנציאל ולמדוד במדד אחד. אנחנו מאד גאים בתמונה החינוכית כי אנחנו חושבים שיש פה תיקון היסטורי ואנחנו יודעים, במערכות גדולות וגם במערכות קטנות, שמה שאתה מודד אתה מקבל. זאת אומרת, אם מדדת זכאות והזכאות עלתה מעל הכול אז בהרבה דברים מתחת קיבלנו פחות והיום, המושג הזה של ערכים ואקלים חינוכי - - - נשירה וצוות חינוכי, כחלק מהפרמטרים שישקפו את העשייה המערכתית, יעשו צדק עם העשייה החינוכית, יעשו צדק עם מערכת החינוך ואנחנו נגלה שמוסדות החינוך מתאמצים יותר ויותר להשיג, גם ברמת הערכים, גם ברמת ההתמדה במוסדות החינוך וגם ברמת פיתוח הצוות המקצועי.

הלמידה וההישגים. גם פה צריך לראות שאנחנו כמובן מכניסים גם את הזכאות. כך, בלי משים עבר בשקט. מערכת החינוך הראתה ביצוע של זכאות לבגרות, בעלייה של 3.3% בזכאות לבגרות. בדרך כלל כשאנחנו יורדים כולם קופצים עלינו. כשאנחנו עולים אף אחד לא שם לב אבל אנחנו ממשיכים ועולים גם בזכאות לבגרות וגם בזכאים, גם בחברה הערבית וגם בכלל החברה. הנתון הדרמטי הוא שהעלייה בזכאות הייתה בקבוצת הגיל, זאת אומרת, שיותר ילדים השיגו הישגים.

נתוני המיצ"ב. אנחנו רואים שהמיצ"ב לאורך שמונה השנים האחרונות מראה עליות קלות וגדולות. חלק קלות, חלק גדולות אבל, תמיד אני אומרת בישיבות ההנהלה שמה שחשוב הוא לא רק האחוז שעלית אלא לראות את המגמה. לראות האם זו מערכת שמראה שיפורים לאורך זמן ולא 'פיקים' של עשייה ממוקדת ואחר כך נרדמים. כך נראים נתוני המיצ"ב בכיתות ה' ובכיתות ח'. שימו לב שזה לפי המקצועות. יש עברית, ערבית, מתימטיקה ואנגלית. תראו שהעלייה בהתחלה הייתה הרבה יותר דרמטית כי לפני כן לא הייתה מדידה בהיקף כזה. ברגע שהתחלנו למדוד, שזה לפני שמונה שנים, הייתה עליה גדולה ויש עכשיו איזשהו תהליך של התייצבות. אנחנו רוצים לראות עוד עליות אבל בגדול, זה משהו שמשקף את הלמידה בתוך המערכת.

מערכת החינוך, יש פה טעות, התכנית האסטרטגית היא מ-2016 ועד 2020, אנחנו לא עושים תכנית אסטרטגית לשנה. שר החינוך נכנס בשנה הקודמת ואנחנו מאחלים לו להמשיך, שהקדנציה תהיה במלואה ארבע שנים.
שר החינוך נפתלי בנט
עושה ארבע שנים.
מיכל כהן
לפחות הקדנציה הזו שתהיה ארבע שנים.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני גם מסכים.
מיכל כהן
שבענו מכל שנתיים חילופים ולכן זו טעות. אולי בגלל זה הייתה פה טעות פרוידיאנית של כל שנתיים אבל לא, זה לארבע שנים.
שר החינוך נפתלי בנט
בעזרת השם הממשלה הזאת תשלים את ימיה ואנחנו נוכל ליישם בצורה מלאה את מטרותינו.
מיכל כהן
אז התכנית האסטרטגית מחולקת לארבע מטרות. המטרה הראשונה קידום למידה משמעותית ואיכותית שתוביל להישגים לימודיים. אנחנו מדברים על מימוש עצמי, אנחנו מדברים על מצוינות, לא רק בפרמטר של למידה אלא גם בערכים, בספורט, במוסיקה, באמנות. חיזוק החינוך לערכים יהודים ציוניים ודמוקרטים – ערכי מורשת. קידום שוויון ההזדמנויות וקידום תרבות ניהולית ארגונית ואפקטיבית של מערכת החינוך. מה זה אומר, אנחנו מדברים בלמידה המשמעותית על מצוינות במדעים ומתימטיקה. אני לא אכנס לזה, השר דיבר על כך ואנחנו מוסיפים את המצוינות באנגלית.

החינוך הטכנולוגי. פה אני רוצה רק לומר שתשימו לב, אנחנו עסוקים מאד בגיוון דרכי ההוראה והעמקה של הערכה מסוג אחר. הכנסנו לשנת הלימודים הבאה שאלות של ערכים שהן יהיו משולבות בבחינות הבגרות ואנחנו מעודדים את בתי הספר, במקום מבחן לעשות חלופות על כלל המקצועות.

אנחנו רואים שמצוינות במתימטיקה – אני לא אכנס. מצוינות באנגלית, כפי שהשר אמר, יש פה תוספת שעות לבתי הספר התיכוניים, בדיוק כפי שנאמר, כדי לחזק, לחזק. זה לשאלה אם הוספנו שעות – כן, 2,000 שעות שהתווספו למערכת לטובת חיזוק הקבוצות. תהיה הרחבת הסמכה של מורים. קהילות מורים. תכנון של תוכן טכנולוגי שיהיה בתוך - - -
שר החינוך נפתלי בנט
עליזה, שאלת על זה.
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, אני קוראת כאן.
שר החינוך נפתלי בנט
2,000 שעות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני בדיוק מסתכלת כאן. מהן קהילות מורים?
מיכל כהן
קהילות מורים. בעצם אנחנו מייצרים עכשיו, כמו שעשינו במתימטיקה, קהילות שילמדו ביחד וישדרגו את האיכות - - -
שר החינוך נפתלי בנט
הלימוד הכי אפקטיבי זה לימוד עמיתים.
עליזה לביא (יש עתיד)
כי את מדברת על 2,000 שעות.
מיכל כהן
2,000 שעות הן למוסדות החינוך. קהילות מורים זה איך אנחנו נמקצע או נשביח את ההתמקצעות של המורים. לגבי החינוך – אני עוברת מהר, עושים לי סימנים – גם החינוך הטכנולוגי נמצא במרכז הבמה. אנחנו נמצאים היום עם קרוב ל-150,000 ילדים שעושים מגמות טכנולוגיות, שפועלים במגמות שהן יותר מהצד העיוני ואני כן רוצה שהשר יתייחס, תראי את השקף הבא - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
לא, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, רגע.
שר החינוך נפתלי בנט
הם בלחץ.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל כאן אל תמהרי בחינוך הטכנולוגי במיוחד לנוכח הסקר של ה-OECD האחרון שמלמד על מצבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין לי בעיה שהיא לא תמהר, זה על חשבון - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל אדוני, החינוך הטכנולוגי הוא - - -
מיכל כהן
אז רגע, אני אגמור ואז תשאלו, בסדר?
היו"ר יעקב מרגי
תכניסי את זה בדברייך.
מיכל כהן
קדימה.
היו"ר יעקב מרגי
תאמיני לי, על כל סעיף וסעיף שהיא אמרה יש לי התייחסויות ואני - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אני בטוחה שאתה תעשה ועדות - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואני מחלק - - -
מיכל כהן
כפי שאמר השר, אני לא ארחיב פה, חיזוק לימודי המורשת. אנחנו בנינו תכנית ייעודית ישראלית עבור מערכת החינוך היהודית. זה לא מייתר את חיזוק המורשת בשאר המגזרים. בתכנית הזאת תלמידים ילמדו סביב המורשת שלהם ונחזיר קצת עטרה ליושנה.

תכנית שנת הלימודים הבאה מתאפיינת, כפי שאמר השר, בתכנית ירושלים. הלאה. הסיפור השלם, כפי שאמר השר, לשלב בתוך תכניות הלימודים. מניעת אלימות ואקלים מיטבי עובדים באותו צד שבו עובדים כל כך חזק להשיג הישגים אבל לא מייתרים את התהליך של העבודה על צמצום התופעות של אלימות. כל בתי הספר עוברים הדרכה וליווי. חוזר מנכ"ל שמפורסם כל פעם מעודכן בהתאם לאירועים שקורים. הנושא של גלישה בטוחה הוא אחד הדברים שאנחנו עושים אתם עבודת עומק. אנחנו יודעים שזה מציב אתגר לכולנו, איך ילדים לא יהיו אלימים, גם ברשת, במרחב הלא מוגן הזה.

כל הנושאים האחרים סביב השיח הרגשי, מיניות ופגיעה מינית. מניעת השימוש לרעה באלכוהול. ארבע דקות אני מסיימת, שלש. פנייה לעזרה והגברת החוסן של הילדים. מערכת החינוך מהווה איזשהו עוגן של מוגנות בימי משבר – מלחמה, פיגועים. אנחנו רואים הרבה עיניים מופנות למערכת החינוך ואנחנו משקיעים שם בתכניות החוסן.

צמצום פערים ושוויון הזדמנויות. כפי שאמר השר, היפוך הפירמידה, כלומר, השקעה בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים. תקצוב, תשאירי את זה כך, אל תיכנסי לזה כי אני עכשיו כבר בלחץ. תקצוב דיפרנציאלי ותכנית "מרום", ממשיכים זו השנה השלישית. אנחנו נמצאים במיצוי של 55% מן התקצוב הדיפרנציאלי העתידי. לצד התקצוב הזה בנינו תכנית שנקראת תכנית "מרום" שהיא מעטפת פדגוגית שתסייע למוסדות החינוך לנצל היטב ולהביא הישגים טובים יותר, גם ערכים וגם לימודיים בתקצוב הזה.

הקטנות כיתות דיברנו על זה. חינוך מיוחד ושילוב. אנחנו ממשיכים ביישום דוח דורנר, אנחנו כן בודקים את המודל החדש. ראינו שהמודל הישן הביא מצב שהרבה מאד נכנסים לתוך המשפך הגדול הזה, כאלה שאולי ניצלו את המשפך הרחב ואנחנו עכשיו מתאימים את המודל התקציבי. אנחנו כן עושים פיתוח חדש של הקמת מגמות טכנולוגיות גם לחינוך המיוחד וכפי שאמר השר, ההנגשה בביצוע תקציבי והארכת שנת לימודים. צריך לומר שהפיגור הקל באופן לא ברור - - -
קריאה
מוגבלות - - -
היו"ר יעקב מרגי
לקויות קלות, או.קיי, בסדר.
מיכל כהן
לאורך השנים לא קיבל את הארכת שנת הלימודים גם בחופשות החגים וגם עד ה-15.8. הלק"שים וליקויי הראייה קיבלו חגים אבל לא קיבלו את הארכת שנת הלימודים עד ה- 15.8 ועשינו פה בתקציב, כפי שאמר השר, הארכה.

הדרך החדשה שנעשתה בעבודה של שנה שלמה עם בני העדה יוצאי אתיופיה ונבנתה תכנית. שר החינוך אמר שאחד הדברים שהוא רוצה לראות זה גם במכינות יותר ילדים ממוצא אתיופי וגם יותר ילדים שמשיגים לימודים לבגרות. עשינו פה עבודה מאד עמוקה בשיתוף משרד הקליטה, בשיתוף ההורים ואנחנו נמצאים שם. יש לנו תכנית לקליטת עולים חדשים, גם מצרפת, בלגיה ואוקראינה. למרות שהממשלה עוד לא האריכה את כל התכניות שלה אנחנו ממשיכים כי אנחנו יודעים שילד לא גמר להיות תוך כמה חודשים עולה חדש.

התכנית למגזר הערבי, ה-188 מיליון שהוקצו למגזר הערבי לטובת תכנית אתגרים, 135 מיליון מתוכם לחינוך הבלתי פורמלי. המטרה האחרונה היא הנושא של ניהול וארגון אפקטיבי. זאת אומרת, איך המערכת תשפר את עצמה גם בניהול שלה. נושא המורים, כפי שהשר אמר, הוא אחד הדגלים. אנחנו כולנו יודעים שהמערכת נמדדת על איכות מוריה ולכן יש לנו מורים מובילים שהמטרה של זה היא לבנות את היכולת ההדרכתית בתוך בתי הספר. אקדמיה-כיתה, מורים בהכשרתם נמצאים עם מורים ותיקים. הקמת מרכזי סימולציה לטובת למידה פרקטית יותר. מיון ורישוי למורים חדשים כפי שהשר אמר ותכנית חומש להכשרת המורים.
קריאה
אחד - - - הנילווים
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא.
מיכל כהן
אתם רוצים - - - תחליט אתה אם אתם רוצים בינוי, תיקשוב, ילדים, שירותי בריאות ובטיחות.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. אל"ף תודה רבה על הסקירה המקיפה ואין ספק ממה שעולה, מכובדי כבוד השר, ידוע, שאתם לא כאותם שרודפים אחרי הקרדיטים אבל אין ספק, מהסקירה עולה שבאמת הייתם קשובים לנושאים שחברי הכנסת מעלים ואני רוצה לומר, זה כאן בשידור וגם לנוכחים כאן, אנחנו מקבלים באופן סדיר תגובה לכל סיכום של ישיבה כאן, יש התייחסות מלאה של השר, של הצוות המקצועי ואנחנו מקבלים. ועולה, עולה מהסקירה הזאת שחלק גדול מהנושאים, אם זה הארכת החופשה ועוד הרבה נושאים, שהם - - - .

יש סוגיה אחת שאני לא יכול לדלג עליה ואני רוצה שתתייחס אליה, זה לא היה עובר לנו בחברה הכללית ואין סיבה שזה ימשיך לעבור לנו בשקט. יש את הבעיה האקוטית של אותם חמשת אלפים ילדים בגיל הרך במגזר הבדואי שלא מופיעים במערכת. לא מופיעים במערכת. הם לא מגיעים, לא לגנים, לא לבתי הספר וצריך לפתור. אני יודע שזה קשור לסוגיה של מערך ההיסעים, המרחקים מאותם כפרים בלתי מוכרים, אני מבקש באמת להיכנס לעובי הקורה ולראות איך פותרים את זה. אנחנו יודעים לייצר פתרונות מעבר לכל מגבלה פרוצדורלית או בירוקרטית. אסור שזה ימשך גם השנה. שנה שעברה, לא יודע איך המערכת התקיימה, החברה הישראלית הרשתה לעצמה, השנה צריך לעצור את זה וצריך למצוא פתרונות בהתאם. שלושה שותפים באדם, אומרים על האדם: אביו ואמו והקב"ה אבל במערכת החינוך ישנם שותפים.

לפני שאתן את רשות הדיבור לחברי הכנסת אני רוצה לתת לשותפים של אותה מערכת ונתחיל עם כוחות ההוראה, וסרמן, בבקשה. ממש בקצרה. לא כמו השר והמנכ"לית. יש לך שתי דקות, מן הניסיון שלך והכישורים שלך והיכולות שלך. בשתי דקות.
יוסי וסרמן
תודה רבה אדוני יושב ראש הוועדה. מכובדי השר, המנכ"לית ויושב ראש הוועדה, שלושת המנהלים שמובילים את מערכת החינוך בצורה יוצאת מן הכלל. אני התרשמתי מאד מהסקירה של השר והתוספות של המנכ"לית. אני רוצה לומר שהחינוך הוא תשתית לאומית קיומית בכל מדינה, לא כל שכן במדינה כמו שלנו עם המאפיינים שלנו. אנחנו הלכנו לרפורמת "אופק חדש" בשיתוף מלא עם משרד חינוך על מנת שמערכת החינוך תשודרג ואנחנו רואים היום שר שמוביל מערכת חינוך לכיוון השדרוג הזה. אנחנו רוצים שטובי האנשים הצעירים של מדינת ישראל ירצו, ישאפו וייאבקו על מנת להיות מחנכי הילדים והנכדים שלנו. על מנת להגיע לכך חייבים לשדרג את תנאי העבודה של המורים במדינת ישראל, בהתאמה למורים ולמחנכים במדינות ה-OECD המפותחות. אין שום סיבה שבפינלנד ובמדינות כמו סקנדינביה ואחרות המורים יהיו בראש סולם השכר וגם בראש ההיררכיה החברתית של אותן מדינות ואצלנו לא. אנחנו חייבים לשאוף לכך כי זהו סוד קיומנו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
יוסי וסרמן
אנחנו פותחים את שנת הלימודים בחדווה, בשמחה ובשמחתם של מחנכי ישראל, ילדי ישראל וכלל ציבור ההורים של מדינת ישראל. תודה רבה לכם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הדובר הבא הוא מהקליינטים שלנו במערכת החינוך. התלמידים. יושב ראש מועצת התלמידים שכבר הייתה לו הופעת בכורה אתכם. בבקשה.
חנן יזדי
מכובדיי כולם. אני קודם כל מברך על פתיחת שנת הלימודים.
היו"ר יעקב מרגי
הצג את עצמך.
חנן יזדי
קוראים לי חנן יזדי, יושב ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית.
היו"ר יעקב מרגי
תושב?
חנן יזדי
תושב חיפה. אני מברך על פתיחת שנת הלימודים אבל היום אני מרשה לעצמי לקרוא לה שנת החינוך תשע"ז ואני אסביר את התיקון. היום, כמו שנאמר, מערכת החינוך עוד צריכה להתקדם ויש לה עוד לאן להתקדם וזה לא סוד. התלמידים מתקדמים קדימה והולכים קדימה וצועדים עם הסמארטפונים ועם הטאבלטים ועם הלאפ טופים והמערכת עוד צריכה לעמוד בקצב הזה אבל נכון להיום, המערכת במקום טוב. בחודש האחרון שלי בתפקיד שהוא גם החודש הראשון שלי בתפקיד, אני נפגש עם הנהלת משרד החינוך, נפגשתי גם עם המנכ"לית ואני נוכח לדעת שיש היענות לכיוון המקום הטוב הזה שאנחנו רוצים להגיע אליו, יש היענות לכיוון אותה אוטופיה שאנחנו רוצים להגיע אליה. מבחינתנו, התלמידים ובני הנוער, זו התחלה של תהליך.

התמונה החינוכית שהושקה לפני כשבועיים מראה גם את הגמישות של המערכת לכיוון אותם מקומות, את הפתיחות, את המקום שלנו ללכת קדימה, את המקום שלנו לבחון בתי ספר לא רק על בסיס מדד אחוז הזכאות לבגרות, אלא על בסיסים שונים ואנחנו מברכים כמובן על בסיס המעורבות החברתית והערכים, שמבחינתנו אנחנו מעלים אותם על נס.

כן, יש לנו לאן להתקדם ואנחנו, מועצת התלמידים ונוער הארצית, נוכחנו לראות שגם ועדת החינוך מסכימה אתנו כשאנחנו רואים חשיבות מכרעת להנהגה בית ספרית מיטבית. ומה זה אומר מבחינתנו הנהגה בית ספרית מיטבית, זה אומר הנהגה שמסובבת סביב שולחן אחד גם את המורים, גם את ההנהלה, גם את התלמידים וגם את ההורים, וביחד מנהלים מערכת חינוכית ומוסד חינוכי טובים יותר.

אני מרשה לעצמי לסיים את דבריי בנימה קצת אופטימית. השנה, בעקבות ההידברות שלנו עם מנכ"לית משרד החינוך, השנה הקרובה תיפתח בסימן אהבת חינם. בימים האלה המועצה השיקה קמפיין שנקרא שבוע אהבת חינם בפעם השנייה. בעקבות כל תופעת השיימינג שאנחנו רואים ברשתות החברתיות. אלימות ברשת, בריונות, שיח אלים ומסית, אנחנו יצאנו בקמפיין של אהבת חינם בפעם השנייה והקמפיין עובד בשיטת "תעביר את זה הלאה". כל אזרח ואזרחית, אדם, כל מי שרוצה, כל מי שחפץ בזה יכול לרשום פוסט אוהב על שלושה אנשים קרובים אליו או לא קרובים אליו, זה גם בסדר, שבו הוא פשוט מפרגן להם, רק אומר להם דברים טובים והם צריכים תוך 24 שעות לענות לאתגר ולהפיץ את זה הלאה.

בנוסף לזה דיברו היום - - -
היו"ר יעקב מרגי
ולסיכום.
חנן יזדי
סליחה, אני אסכם.
קריאה
תאתגר את השר.
חנן יזדי
אני אתגרתי את השר ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת חברת הכנסת ציפי לבני, את אימא שלי ואת יושבי ראש מועצות התלמידים והנוער הרשותיות, אז אנחנו נשמח שגם השר יענה לאתגר. בנוסף, היום, בערים תוכלו לראות דוכני אהבת חינם, בני נוער אכפתיים שיוצאים לרחובות ופשוט מפיצים אהבת חינם, מראה שמחמם את הלב.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לראות - - - ללא תקציב.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
חנן יזדי
שוב אני רוצה להודות. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לשותפים. ואני רוצה לומר לכם, כבר מחאתם כפים, בכנסת לא מוחאים כפים אבל אלה באמת מגיע להם. מלווים אותנו. מועצת התלמידים מלווה אותנו כאן בדיונים, תרומתם היא בולטת ומורגשת ואנחנו מברכים על כך. זו גאווה, גאווה לאומית היא הנוער שלנו. ההורים, השותף הבא, בבקשה.
זאב גולדבלט
ראשית אני רוצה לברך את משרד החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
ראשית, תציג את עצמך.
מירב בן ארי (כולנו)
ראשית - - -
זאב גולדבלט
זאב גולדבלט, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים, תושב גבעתיים והכי חשוב הוא הפורום. ראשית, אני רוצה לברך את משרד החינוך ומנהיגיו, על ההיערכות המרשימה לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה, כמו גם על ההישגים בשנה החולפת. נוכחת אתי כאן קבוצה מכובדת של הורים שאכפת להם, הורים מתנדבים כולם, שכולם מנהיגים ועדי הורים יישוביים, כשמטרתם של ההורים משותפת לחלוטין למטרות של משרד החינוך עצמו וזה חינוך טוב יותר לילדינו ובשום מקרה לא להוות גוף 'לעומתי' כתפיסת עולם.

עם כל השיפורים עדין יש בפנינו אתגרים רבים ומגוונים בתחומים שונים כמו למשל, המשך שיפור השיח המשתף עם ההורים ומצוקותיהם. בתחומים מסוימים יש לנו פריצות דרך מרשימות ממהלך השנה האחרונה, דוגמה בולטת היא דווקא נושא בטוח תאונות אישיות, שעשינו בו לדעתי מהלך מאד מרשים ואני מאד מאוד מקווה שאנחנו גם בראשיתו של מהלך שישנה סדרי עולם בנושא של תשלומי ההורים. אולי בשנה הקרובה נצליח להסיר יחד את החטוטרת הזאת שאני קורא לה מס גולגולת אבל זה פשוט תחת השם היפה והמעוצב יותר שהוא "תשלומים עבור שירותי רשות". אני מקווה שבאמת ביחד נצליח לעשות כאן פעולה שבאמת נקדם כאן את השוויון ואת שוויון הזדמנויות בין התלמידים בישראל.

אנחנו גם כהורים נתמוך בכל מה ששייך לצמצום פערים, שהשר דיבר עליו, למשל, בחינוך המגזרי, הערבי והדרוזי, הבדואי, כמו גם צמצום הפערים בתחום המרכז והפריפריה ולשפר את המצב של החינוך המיוחד. אני חושב שהחינוך המיוחד נפגע לא מעט וצריכים כאן פשוט לשים עליו איזשהו פוקוס ולקדם את הנושא הזה.

אנחנו, כהורים, מאחלים לכל הילדים, הילדים שלנו, התלמידים וילדי הגנים, שנת לימודים איכותית ופורה ולמשרד החינוך עמידה ביעדים ושיח פורה אתנו, ההורים. כמובן גם לנציגי ההורים. אני מקווה באמת ששיתוף הפעולה הזה יפרח בשנה הקרובה.
היו"ר יעקב מרגי
והשותף העיקרי. לא יודע אם הוא שותף, הוא מואצל סמכות על ידך, רשות חינוך מקומית, המרכז לשלטון מקומי, בבקשה.
מיכל מנקס
מיכל מנקס, סמנכ"ל חינוך, מרכז השלטון המקומי. אני חושבת שרבות ייאמר עוד היום על ידי כל הדוברים אבל, כמו שאמרת אדוני השר, היום הוא יום חג. אני כאשת חינוך מרגישה בהחלט בהתרוננות הזו ורוצה לברך. יושבים כאן כל השותפים. אני רוצה לברך בשמי, בשם המרכז השלטון מקומי והעומד בראשו, חיים ביבס, שהוא שותף אמת, לך, אדוני ולך מיכל המנכ"לית, תענוג לעבוד אתכם. אני אומרת שגם בשביל לריב צריך לדעת עם מי וטוב שכך נבחר ה"עִם". אנחנו בהחלט מתקדמים יד ביד להצעיד את מערכת החינוך קדימה.

אני רוצה להודות לך, אדוני היושב ראש, על מהלך משותף גדול יותר שהצלחנו לפתוח את שנת הלימודים עם ביטוח תאונות אישיות במחירים חברתיים, ניתן לומר, העבודה בַּמלאכה רבה. אנחנו הוכחנו שיש לנו מטרה משותפת בהחלט, קיום מערכות החינוך במשותף לפי החוק וגם לפי החיים עצמם. הצלחנו לשרוד את הקיצוץ ואת איום הקיצוץ ועל כך תודתנו. תהיה לנו שנה מופלאה והמשך שיתופי פעולה טובים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, מכובדי כבוד השר, בטרם אעביר את רשות הדיבור לחברי הכנסת, אומר שהציעו לי את ועדת החינוך ואמרו לי: שמע, אתה, הטמפרמנט שלך לוועדת החינוך לא כל כך מתאים. אתה תשב לבד בדיונים. אני רוצה לומר לך שיש לי חבורה נכבדה, איכותית, של חברי כנסת, מתמידה בוועדה ורוב רובם של הנושאים זה בשותפות שלהם ובהעלאת הנושאים על ידם וכייף לבוא ליום עבודה כזה בוועדת החינוך. בבקשה. מוטי יוגב.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אדוני היושב ראש, כייף לנו להיות בוועדה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
ממש כך, בית ספר פה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ואני אומר לכבוד השר, שר החינוך ולמנכ"לית, באמת מברך את כל העוסקים במלאכת הקודש הזאת, מהנהלת המשרד ובסוף זה המורים והמורות, הם אלה שמתמודדים על הפדגוגיה ואורך הרוח ולמנהלים. חנוך לנוער על פי דרכו, אמרת, השר - - -
קריאה
גם גננות.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
והגננות, כמובן, כל כוחות החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
כל צוותי ההוראה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני רוצה להוסיף כפי שאמר השר, גם את מנהלות המעונות לגיל הרך וגם את החינוך המקצועי. אני חושב שכולו צריך, בהבנה נכונה ובמאמץ נכון להיות של משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
מוטי, תיזהר, כי ימנו אותך שר הרווחה, אתה לא תרצה לוותר על סמכויות שלך. זה קרה להרבה שרים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני לא ארצה לוותר על סמכויות אבל אין השקעה חשובה מזו. אני אגע ממש בכותרות. מה שאני אומר הוא לא כביקורת אלא כדברים שמשוּט בארץ אני חש אותם. הדבר הראשון, אמר פה ידידנו וסרמן, זה כן לשים יד ולהתעמק אולי, אם לא עכשיו אז בהמשך, זה נושא מעמד המורים והמורות ואיך אומרים, פעם היו אומרים: הטובים לטיס, אין ספק שהטובים להוראה.

הדבר השני זה הנושא של אולי לתת, מעבר לליבת השעות ודיברתם על זה, גם שעות נוספות, נקרא להן גם מגזריות, מוזיקה ובגרות, טכנולוגיה ובגרות, קיים בחלק מהמקומות, אני מדבר גם על אפשרות של יותר מסורת ישראל ותורה לבגרות, כדי לאפשר את הדברים הללו.

הדבר השלישי. אמרה לי המנכ"לית וראיתי את זה, אני חושב, ב"הארץ", תקציב הבינוי של יבילים, כיתות זמניות, משולב היום כנראה – אני לא בטוח במה שאני אומר – עם תקציב השיפוץ. אני יודע מניסיוני שלי, בניתי המון יבילים, כסגן ראש מועצה חמש שנים בבנימין, מאות, אבל כשאני היום מסתובב בארץ, בבתי הספר בעיקר הוותיקים, בעיירות כמו דימונה או ירוחם, בבית שאן או בקרית שמונה ובתל אביב גם, היבילים זקוקים לשיפוץ. צריך שם לחפש את הפתרון. יש ממש כאלה שאם השירותים אינם ראויים, סליחה שאני יורד למקום ההוא, כי זה מקום שתבדוק אותו בסיוריך, בסיורי הפתע - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה חלק מהעבודה הבית ספרית, צריך לדבר גם על זה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מעבדה שנראית כמו בית חולים בשכם שהכרתי. הדבר הנוסף, אני מבקש תיעדוף בשלושה דברים. אחד הזכרתי ומאד - - -
היו"ר יעקב מרגי
לסיכום.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה תיעדוף לצד הלא פורמלי כי אנחנו כולנו יודעים שהילד בחינוך הפורמלי נמצא משמונה עד שתיים ואחר כך משתיים, ואני יודע מהלילה להעיד, משתיים עד ארבע בבוקר, אז בתכנית הלאומית 360 מתחברים לנוער בחופים ואמרו לי שם אנשים: תן לנו גם את יולי, תן לנו גם את סוכות ופסח, תן לנו גם את הימים המיוחדים, יום העצמאות ל"ג בעומר ואת פורים הם הזכירו, כי הם אומרים: אנחנו מצליחים ממש להציל חיים ולהציל נפשות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
עוד שתי נקודות ואני אסיים. כותרות. להערכתי הצפון יזדקק לאותה הצעת מחליטים שגם החינוך אולי יזדקק לתרום לתוכה, זו קליטת העלייה שהזכרתם. אני חושב שאנחנו בשנים מבורכות עלייה, אני חושב שדווקא משרד החינוך הוא האתגר כי שם נכנסים כולם ולא רק מצרפת, אוקראינה ומה שהזכרתם, אלא כל ילד עולה, איך נותנים לו עוד וואצ'ר ועוד אולפן ואולי עוד ליווי, אולי לא בהכרח בכסף, אולי חבר מלווה או איש בית ספרי, שיודע שהוא עולה, כמו שבצבא עשו לאתיופים. חלק זה כסף, חלק זה לא בהכרח כסף.

עוד חשיבה על העולים, כי אני חש שאחוז גבוה מהם עובר לילדים בסיכון, אם אלה העולים האתיופים לשעבר, ברוך השם נתנו, וכך צרפת וכך אוקראינה וכך מכל העולם, דרום אמריקה, דיברנו על זה משתי זוויות, גם בוועדת חוץ ובטחון – כוח אדם וגם בוועדת עלייה וקליטה. זהו, מסיים בברכה לכל העוסקים במלאכת החינוך, למורים, למורות, המנהלים ולכם, הנהלת המשרד והעיקר, לתלמידי ישראל, שתהיה שנת חינוך טובה ומבורכת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברת הכנסת מירב בן ארי, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה אדוני היושב ראש. ראשית, אני רוצה לברך אותך, את השר ואת המנכ"לית מיכל, גם על סקירה מרתקת. היינו גם בשנה שעברה במשרד החינוך שם ואמרת דברים שבסופו של דבר, תכל'ס, יישמת אותם בשנה הזו. אחד המשפטים החשובים שנאמרו שם זה שאמרת שאתה לא מקבל את התפיסה של "האחר הוא אני". אמרת "האחר הוא אחר, אני זה אני, אתה לא - - - ויוצר בן אדם אחד". שמתי לב שלאורך השנה אנחנו מאד מתעסקים בקבלה של שונה, קבלה של אחר ולא להפוך אותו לאיזה משהו שאנחנו רוצים ליצור כאן, אז אני מעריכה את העבודה שלך ואת זה שבסוף אתה הופך אותה למציאות. אני רוצה גם לפרגן לצוות של משרד החינוך. אני חברה קבועה בוועדה הזו, גם ברמה של להיות בכל דיון, להכיר את האנשים ואני רוצה לפרגן לצוות של משרד החינוך. גם דני רוזנר, שהוא שותף שלי לחינוך הבלתי פורמאלי וסער הראל, שבאמת אתה גם דיברת עליו ובאמת, כל הצוות של משרד החינוך שאני מכירה ואני עובדת אתם קבוע ובאמת מצליחים להוביל תהליכים משמעותיים, אז זו מילה אחת טובה.

אני כן רוצה להתייחס לשני דברים שראינו במהלך השנה. הרבה נושאים שמיכל, את דיברת עליהם בסוף, הנושא של השיימינג והרשתות החברתיות וה'בולינג' באינטרנט שזו תופעה שאנחנו נחשפים אליה ובאמת, גם נוער של הלהט"ב - - - שגם אוחנה יתייחס לזה וגם לגזענות. הרגשתי בשנה האחרונה שכל פעם שמתעסקים בנושא שהוא לא זה, אז זה הכול נכנס בכישורי חיים ושעה שהמחנכת דוחפת ואם אני רוצה גם את ההסתה להכניס, גם את הרשתות, גם את הנוער, את אותו צעיר מהקהילה אז הרגשתי שאני לחוצה בשם המורה כי אני אומרת לעצמי: איך המחנכת מצליחה להכניס את הכול? אז אני מאד מקווה שהנושא הזה של הדברים שהם יוצאים רגע מהשגרה, ואני יודעת כמה חשובים לך הנושאים הערכיים, שהם יקבלו מעבר לשעה הזאת של כישורי חיים, שיקבלו התייחסות חשובה.

אני רוצה להעלות עוד נקודה שהיא המגזר הדרוזי. אני סיירתי שם, גם חבר הכנסת מרגי והתחייבנו ללוות אותם בשנה הזאת. אני הגעתי לכפר מדהים, מקסים, שאני ראיתי שם ילדים עם מחשבים - - -
היו"ר יעקב מרגי
בעין אל אסד.
מירב בן ארי (כולנו)
עין אל אסד.
היו"ר יעקב מרגי
מי שלא יודע איפה זה, זה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מקום מקסים, באמת.
היו"ר יעקב מרגי
ליד צומת חנניה, ליד כרמיאל שם.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה רואה שם ילדים עם המסכים הגדולים האלה, עובדים על ווינדווס 4 ותשמע, אני באופן אישי גם לקחתי על עצמי את בית הספר הזה לטפל בו אבל, אני חושבת שהמגזר הדרוזי צריך לעלות כאן על סדר היום שלנו כי יש איזושהי אפליה. אתה יודע, יש כסף, יש כסף, פשוט צריך לנתב אותו לבתי הספר. אני באמת חושבת שיש כסף, חושבת רק שהוא לא מנותב נכון. אני רוצה להגיד עוד משהו.
היו"ר יעקב מרגי
לסיכום.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, אני בדיוק בשתי הדקות שלי. שני דברים, אחד למועצת התלמידים ואמרתי את זה לך, חנן, גם, אני ליוויתי את אליאב בניטו בשביתה שהוא עשה המוצדקת וגם מיכל הייתה אתנו וכמובן השר. אל תפחד, אתה חדש, תיקח מנהיגות, אתה לא תקבל אותה. ואמרתי לכם את זה גם עם המורה הגזענית, כשהיה לנו את הסיפור בחולון. אל תתבלבלו. אם אתם לא תיקחו את המקום שלכם בבתי הספר, כי מה לעשות, המורות עסוקות והמנהלים עסוקים אז זה משהו לכם. אני אומרת את זה תמיד, אתם יודעים שהוועדה מלווה אתכם. משהו שהתחלתי לומר ומרגי, לא התייחסת לזה, הקמנו ועדת משנה לחינוך הבלתי פורמאלי - - -
היו"ר יעקב מרגי
ידעתי שאת - - -
מירב בן ארי (כולנו)
זה - - - ברשימה שלך, כי הקשבתי לכול. ואני באמת, זה בנפשי החינוך הבלתי פורמלי, יש לי שותפים נהדרים במשרד, יש כאן את קסטרו מארגוני הנוער שאני מלווה אותו ובאמת, נפתלי מתנועות הנוער. הנושא של החינוך הבלתי פורמלי ואגב, בתמיכה של שניכם, ששניכם הייתם בכינוס הראשון והגב העצום שאנחנו מקבלים, חשוב להכניס את החינוך הבלתי פורמלי ולהאמין ולהבין שהוא השותף המרכזי של החינוך הפורמלי במדינת ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, חבר הכנסת אמיר אוחנה, בבקשה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
תודה אדוני היושב ראש. אני התקבלתי כחבר בוועדה רק לאחרונה וזה דיון שני שלי בסך הכול אז חבריי כאן שבקיאים ממני ומכירים את החומר בהחלט אמרו דברים שאני לא ארצה לחזור עליהם אבל אני מצטרף אליהם. אני גם שמח על אווירת סוף קורס, כך שאנחנו שוברים דיסטנס עם היושב ראש, אני אוהב את זה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
תחילת שנה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
בסדר גמור. תפקיד שר החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה חגיגי, היות שהפטיש מושבת.
אמיר אוחנה (הליכוד)
תפקיד שר החינוך הוא מהתפקידים לא רק המאתגרים והקשים אלא גם כפויי הטובה שקיימים, מכיוון שגם אם תעשה את כל הפעולות הנכונות והטובות, ייקח שנים רבות אחרי שתסיים את כהונתך וגם אני מצטרף לתקווה שהיא תהיה בעוד שנים לא מעטות, אני גם חושב שזה יקרה, אם לשפוט לפי ההערכות הפוליטיות, עד שתקצור את הפירות. ומי שיקצור את הפירות זה בעצם כולנו, זה החברה הישראלית.

מההתרשמות שלי מהמצגת כאן ובכלל, מהתפקוד שלך בשנה וחצי האחרונות אני חושב שאנחנו בכיוון הנכון. אני חושב שאתה עושה את הדברים הנכונים. גם אם את התוצאות אנחנו נראה הרבה זמן אחרי, חשוב להגיד כאן את המלה תודה ובאווירה הזו של חברינו כאן ממועצת התלמידים, אני רוצה לציין את חנן, את דביר, את דניאל ואת גל, ואם שכחתי מישהו אני מתנצל, זה פשוט פה ברשימה, על היוזמה הזאת של שבוע אהבת חינם. יוזמה יפה. אני גם אותגרתי וגם אתגרתי אני שמח לראות שהצטרפתי לרשימה מכובדת כולל ראש ממשלת ישראל - - -
מירב בן ארי (כולנו)
זה לא כולל דלי עם קרח, אין לנו - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
אז כל הכבוד לכם חברים. עבודה יפה ושנת לימודים מוצלחת.
קריאה
קטן עלייך, עלייך קטן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברת הכנסת עליזה לביא.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה רבה אדוני. אמנם אני היחידה מהאופוזיציה אבל אני רוצה לברך גם אותך אדוני השר וגבירתי המנכ"לית, שותפים. החינוך הוא של כולם. מזמן היה צריך שמקצוע החינוך במדינת ישראל יהיה 'זהב'. לא נתון לגחמה כזו או אחרת אלא שיהיה רצף. חלק גדול מהלקויות והנושאים שכולנו רוצים לתקן אתם, היו באמת מתוקנים.

ברשותך, אדוני היושב ראש ואדוני השר, לפני שאני אתן את ההערות שלי, אני רוצה להעביר לך, אדוני השר, מכתב שקיבלתי ב'שבעה', כשביקרתי חבר של רבים פה בחדר, אבי בלשניקוב, על מות אשתו. והסבתא, אימא שלו ניגשה אלי וביקשה ממני לתת לך מכתב. אני רוצה כאן להזכיר. דיברו רבים על מורים ומורות, המורה ניבה אברהמי, מבית הספר תל"י בית חינוך ירושלים והסבתא מספרת לך אדוני על הפטירה של האימא, אימא של ערן והיא מספרת על המורה. על הליווי שלה תוך כדי התהליך, גם בשבעה, המורה התקשרה לכל תלמידי ותלמידות הכיתה, דאגה שכולם יגיעו, יהיו עם ערן במשך כל ימי האבלות שהיו בחופש הגדול, "התפעלתי מאד מהיחס החם, האישי, הדאגה, האהבה שהרעיפה המחנכת ניבה לערן נכדי" והיא מרחיבה פה על הייחודיות של המורה הזאת, שאני בטוחה שהיא משקפת מורים ומורות במדינת ישראל. ואני רוצה למסור לך את המכתב הזה כי אני חושבת שראוי להגיד תודה רבה למי שצריך להגיד תודה רבה.
שר החינוך נפתלי בנט
תודה. תודה, עליזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
ועכשיו להערות. אני בטוחה שאתה תדע גם להמשיך ולהוקיר את המורה. אדוני השר, אתה סיימת את דבריך בכך שתלמידים שלנו, שיסיימו את מערכת החינוך, עולם העבודה שיחכה להם יהיה שונה ואכן, חברתי, מירב, ואני, יושבות ראש השדולה לסטודנטים פה בכנסת, גם עולם האקדמיה וגם עולם העבודה יהיו אחרים לגמרי. אנחנו יודעים שקרוב ל-45% מהמקצועות נעלמים בחמשת השנים הקרובות לפי הסקר האחרון של ה-OECD ולכן ביקשתי הרחֲבַתךְ בעניין של הטכנולוגיה, מה מערכת החינוך באמת עושה ותעשה? צריך לעשות את זה אתמול, לא מחר, בנושא של ההתאמה לסביבה טכנולוגית אחרת לגמרי - - - שאנחנו הורגלנו. בגדול, הרבה מהסקירה שניתנה דומה למערכת החינוך שאנחנו למדנו בה. בתי הקטנה תסיים את המערכת עוד שנה, נכנסה לשמינית, הנכדה שלי מצטרפת למערכת החינוך, אני לא רואה הבדל גדול בין מה שהיה לנו, בשונה מכך שהעולם שהם יפגשו יהיה אחר לגמרי. מהי מערכת ההקניה של הנתונים? אדוני, ה-OECD בסקר האחרון שלו, ממקם את מדינת ישראל במקום גרוע, גם בהקניית למידה, הוראה, אתה מכיר את זה הרבה יותר טוב בטח מרבים פה בחדר, הסקר לא אתנו, אז גם איך אנחנו עושים את זה לגבי סביבה טכנולוגית בתוך מערכת הלימוד ואדוני, הרעיון הזה של להקנות את הידע ולהקנות את הדעת, שזה הנושא שעומד לפתחנו, מי כמובך, שבא מעולם ההייטק מכיר ויודע.

לגבי תלמידות ספרדיות, כל שנה הסאגה הזאת חוזרת ועולה, של תלמידות, שהן והוריהן מבוישים - - - ומתביישים אולי במוצאם ולא מתקבלות למערכת החינוך. איך אדוני חושב להתמודד? אנחנו רואים שבעקבות דיונים בתקשורת בכמה וכמה מבתי הספר והסמינרים חלק נקודתי נפתר אבל הבושה שעוטפת את המשפחות ואת התלמידות הללו, צריך לשים לזה סוף ואני מקווה מאד שזה יקרה בתקופה הזאת.

לגבי תשלומי הורים, אין לכך בכלל, דיברת פה על דיפרנציאציה בתוך המערכת אבל אנחנו יודעים שבבתי ספר עם הורים שידם משגת יש וכשהורים שידם אינה משגת אין. מעבר לכל הדברים שאתה אדוני דיברת עליהם, בעקבות הוועדה שהייתה כאן שרבים מחבריי דיברו בה אבל בסופו של דבר הצביעו בעד ויש פה איזושהי התחלה של הבנה אבל יושבות ויושבים אנשים שמעורים בתוך העניין הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
עליזה, תיזהרי אם את רוצה שהשר יענה לך, כי הוא בעשרים עוזב.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני רק כמובן מזכירה את זה, כי אני אשמח - - -
היו"ר יעקב מרגי
לסכם.
עליזה לביא (יש עתיד)
לכל הנושא הזה של תשלומי ההורים. נקודה אחת שאני לא יכולה, דיברת על האנשים שרצו לעבוד שלא בשיתוף פעולה אז אנחנו כן רוצים לעבוד בשיתוף פעולה. אתה הזכרת את מערכת החינוך התורני ואמרת "אין לנו מורים" אז אדוני, הסיבה לדחייה ל-2018 הייתה כי הרצון היה למצוא מורים מתוך המגזר החרדי ולהכשיר אותם אז שוב, אמרנו, מקצוע חינוך מקצוע זהב, בואו נעבוד כולנו יחד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עודד פורר, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה אדוני. ראשית אני רוצה לברך את השר ואת המנכ"לית, זו אחת התקופות שאתה יודע, כולם יוצאים לחופשת הקיץ ואצלכם זו אולי אחת התקופות הכי עמוסות. לפתוח את השנת הלימודים בלי תקלות זה מבחן מאד חשוב ואני רוצה לברך אתכם על ההסכמות שהגיעו בסופו של דבר עם מרכז השלטון המקומי, כדי ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ולא יהיו בעיות.

אני רוצה כמובן לברך על התקציב ומניעת הקיצוץ והסייעת השנייה אבל, אני חושב שהתכנית שאתה מוביל למצוינות במתימטיקה ובמדעים, היא אמנם קריטית, היא חשובה, היא נכונה והיא מצביעה על איזשהו תיקון חשוב שנעשה אבל היא גם מעמתת אותך עם הבעיות שיגיעו לפתחך. חלקן כבר נמצאות שם וזה המחסור במורים למתימטיקה והמחסור במורים לאנגלית. אני חושב שמה שחסר, אולי זה משהו שכדאי לקחת אותו גם בוועדה וגם לך, כשר, איזשהו חזון למערכת החינוך שהוא מעבר לתכנית אסטרטגית של ארבע שנים והוא איזה בוגר אנחנו רוצים לראות? נכדתְךְ, שנכנסת עכשיו לכיתה א', מה אני רוצֶה לראות כשהיא תצא בעוד שתים עשרה שנה? זה קצת חסר לי במערכת באופן כללי, כי צריך לזכור, המערכת הזו מבוססת על המהפכה התעשייתית מבחינת דפוסי החשיבה והשינוי צריך להיות אחר לגמרי מבחינת השאלה איך אנחנו מכינים את הילדים שלנו. וזה מצריך באמת חשיבה שהיא מעבר למיקרו, שאנחנו מתעסקים בו לא מעט והוא חשוב אבל צריך לעבור גם לאיזשהו עיסוק במאקרו.

בהקשר הזה כן הערה אחת לגבי המיקרו וציין את זה גם חבר הכנסת מוטי יוגב, גם בכובע הקודם שלי וזה לגבי אותם תלמידים עולים. אני חושב שצריך להכניס פה את הראש קצת יותר לתוך העניין הזה. ניתנו שעות נוספות לגבי תלמידים עולים, השעות האלו הרבה פעמים נלקחות על ידי המנהלים ומפוזרות איכשהו בתוך בית הספר. זה לא מגיע בשורה התחתונה לתלמידים והפערים האלה נוצרים ומתפתחים. לשמחתי, יש בעיה טובה שמספר העולים בשנים אחרונות כמעט הכפיל את עצמו ואתה תראה את זה במערכת החינוך בשנים הקרובות, כי זה משהו שלוקח לו זמן עד שאתה רואה אותו בתוך המערכת ואני חושב שזה נושא מיקרו שמצריך התייחסות ספציפית חשובה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת מוזס, אחרון חברי הכנסת ולאחר מכן מי שנרשם לרשות דיבור. בבקשה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תודה רבה אדוני היושב ראש, תודה אדוני השר על דבריך. אני רואה שהשתלבת בצורה הכי מיטבית במערכת החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
נותן לך את הציון הזה סגן שר לשעבר בחינוך.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הוא יודע למה ואני לא אצטרך - - - בערב יום הכיפורים ב"אנחנו בגדנו" או "יעצנו רעה", לא יעצתי לך רעה, מי שלא יודע הייתי אחד מן הדוחפים את השר שילך לתפקיד הזה ומתוך ניסיון גם כסגן שר, גם כמשנה למנכ"ל, גם כיועץ כבר ארבעים שנה, על הכול תבורך. אני זוכר, כל השנים לפני פתיחת שנת הלימודים – איום בשביתה. זה בא לנו, כבר גמרו עם זה, הגיעה השביתה מכיוון אחר, כל פעם היה - - - ברו השם יוצאים לדרך - - -
שר החינוך נפתלי בנט
גם פה אני רוצה לומר מילה טובה ליוסי וסרמן. הוא עומד בנחישות על האינטרסים של המורים ואסור להתבלבל פה אבל, יש פה אדם שאנחנו יכולים לעבוד אתו, הוא קשוב, הוא פתוח - - - התקדמנו. גם השנה התקדמנו, הביא תוצאות למורים אבל באיזושהי ראייה ממלכתית ובאמת מגיעה מילה טובה פה ליוסי.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
והוא נותן מלה טובה גם לך שהצליח את - - - בין היתר. והמנכ"לית גם כן, תבוא על הברכה. אני רציתי דווקא לברך אותך על ההישג הגדול ביותר – 17,000 כיתות בחומש הבא, שזה דבר שלא היה עדיין. 17,000 כיתות, יש לך בחור טוב, תמיר בן משה, שמהנהן בראשו, אני מקווה שתדע לנצל כל כיתה וכיתה - - -
שר החינוך נפתלי בנט
אני מבטיח לך שהוא יידע.
היו"ר יעקב מרגי
אל תדאג, אנחנו פה, הצמדנו לו ג'י פי אס, הוועדה תשב לו על הזנב ונבדוק. לא יישאר שקל שלא ינוצל.
שר החינוך נפתלי בנט
רק שתראו, אם נצמדתם לג'י פי אס, תראו את כל מפת המדינה מלאה במקומות שהוא היה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני מבקש, כבוד השר - - -
מוחמד יונס
פערים - - - המגזר הערבי.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני מבקש, כבוד השר, רגע, אדוני כבוד השר, אני מבקש בראש ובראשונה, לחסל את חרפת הקרוואנים. לחסל את זה. זו ממש חרפה ובושה. הייתי אתמול באשדוד, הייתי שלשום בקרית גת, הייתי בשבוע שעבר בטבריה, בכל המקומות קרוואנים, קרוואנים יבילים, צריכים את זה פעם ולתמיד לחסל.
היו"ר יעקב מרגי
מנ"דים.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מנ"דים, יבילים, כל מיני שמות יתנו לך. אבל זה קרוונים ואז זה עולה כפול כי השיפוץ של זה עולה פי כמה. אנחנו מכירים את זה, זה תופס מגרש - -
היו"ר יעקב מרגי
משלמים פעמיים.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כן ושלש פעמים. במערכת שאני מייצג יש מחסור של למעלה מ-8,000 כיתות. זה סיפור שני שהשר מודע לו והיושב ראש מודע לו ואתה יודע אדוני היושב ראש, הייתי בטבריה, ראיתי באותו רחוב בית ספר ממלכתי ובית ספר של "המעיין", אני מזמין אותך שתבוא לראות אם צריכים באמת לחסל את הקרוואנים או לא. חייבים. הדבר הזה חייב להיגמר. עוד נקודה אחת - - -
היו"ר יעקב מרגי
לכן תמיד אני מודאג - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בחוברת כאן, יש לגבי אלימות של תלמידים. הייתי כאן בדיון קודם אצלך בוועדה - - - המנכ"לית הייתה ודיברנו על האלימות שירדה באיזה %½, %¾ אבל מה לעשות, לפי משרד הבריאות, הגיעו כפול תלמידים למיון בעקבות השתכרות וסם ואלכוהול וכל מיני מרעין בישין. המשטרה מביאה לי נתון של למעלה מ-6,000 תיקי בני נוער. הנושא הזה צריך לבוא על מקומו הראוי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אדוני השר, מכיוון שלא מצאתי - - - שני הנושאים האלה, אנא, קחו את זה לידיים. כבר אמר אבי האומה הישראלית "אכן יראת אלוקים במקום הזה" אתם לא צריכים וכו'. אני מברך אתך על הערכים.
היו"ר יעקב מרגי
השר אמור לעזוב אותנו למשימה נוספת אז אנחנו נעשה אתנחתא עם הדוברים. הוא יגיב למה שנאמר כאן ולאחר מכן המנכ"לית נשארת אתנו, את תעקפי אותו.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני אסביר. אנחנו פשוט הולכים לפגוש את מנהלי מחוז חיפה.
היו"ר יעקב מרגי
בשתים עשרה וחצי אנחנו מסיימים.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הם מאיימים חלילה בשביתה?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, אין זמן עכשיו לקריאות ביניים.
שר החינוך נפתלי בנט
קודם כל אני חייב לומר, האווירה פה, וזה לך קרדיט ולחברי הכנסת, זה לא איזה מקום שבאים לעשות בו הצגות פוליטיות אלא שכולם מדברים על מהות, ישר כוח. יש פה אוירה של כולנו ביחד במשימה הקדושה ביותר שיש למדינת ישראל וזה חינוך ילדינו. אני אעבור בתמצית על הדברים.

נושא האפליה, תהיה לי אפס סבלנות לאפליה של תלמידות. כל מקרה מטופל על ידי המנכ"לית באופן מדוקדק ומגיע גם אלי לדיווח, עד כדי נקיטת אמצעי משמעת ותקציב.
קריאה
על המוסדות?
שר החינוך נפתלי בנט
על המוסדות, כן, אני אומר את זה - - -
קריאה
זו לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, סליחה, סליחה, סליחה, סליחה, בואי. על סוגיית האפליה אני רוצה לומר שיש לי גיבוי מלא. אני מלווה את מנהל המחוז החרדי, יש לנו גיבוי מלא מהנהלת המשרד, מהשר ומהנהלת המשרד, בכל התקיפות ובכל תוקף.
שר החינוך נפתלי בנט
חד משמעית אני אומר פה, המדיניות שלי היא אפס סובלנות למקרי אפליה ואנחנו ננקוט ביד קשה בכל מקרה כזה שיקרה וזה יגיע עד לשולחני.

דבר נוסף, נושא הבדואים שעלה פה ואתה העלית. יש לי פה בשורה. אנחנו מביאים תקציב של 50 מיליון שקלים להסעות של ילדים שלא מצליחים להגיע. הכסף נמצא, אנחנו צריכים לראות שזה מיושם בשטח.

אתה דיברת מאד נכון, אני גם חייב פה לומר, לא קל להיות הדרג המבצע שעומד בפני ביקורת ואני אומר לכם שהצורה שהוועדה הזאת פועלת היא מצוינת. אני מזמין את הביקורת ואני מזמין את הבקרה. אנחנו המערכת למעשה הכי גדולה במדינת ישראל, הכי גדולה בכל ההיקפים; מספר התלמידים שהם במירכאות הלקוחות והעובדים והכול, תמיד יש לנו פגמים ואתם מבחינתי, זכוכית מגדלת בדיוק לא על איפה שהכול טוב אלא על איפה שצריך לשפר.

האחרונה שחברת הכנסת עליזה לביא העלתה, נושא ההתאמה הטכנולוגית. אני דווקא כמנכ"ל הייטק רוצה לומר מהי התפיסה שלי בעניין. הסיפור אינו ללמד להשתמש בווינדווס. זה לא הסיפור.
קריאה
כבר לא שם.
שר החינוך נפתלי בנט
זה לא משנה, ללמד בטאבלט זה טכני, זה קל. אני כמנכ"ל חברת הייטק לא הייתי בודק את הבן אדם על הידע שלו. מה עניין אותי? עניינה אותי יצירתיות, עניינה אותי הגדלת הראש, ההתמדה, יכולת עבודה בצוות, אלו התכונות שאבסולוטית צריך אותן, בלי קשר לשאלה מה המקצוע יהיה כי כמו שאמרנו, עוד עשרים שנה יהיו מקצועות אחרים. האם מישהו ידע שיהיה מעצב U.I. לפני עשרות שנים? לא ידעו אז - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
צריכים ללמוד - - -
שר החינוך נפתלי בנט
לפני ליבה צריך לב. צריך גם את הליבה אבל גם את הלב - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
גם את - - -
שר החינוך נפתלי בנט
בוודאי, בוודאי. חד משמעית. ולכן המהלך שדווקא החל קודמי, השר שי פירון, אני הולך אתו בכל הכוח, ממשיך בכל הכוח במה שנקרא למידה משמעותית. אנחנו סופגים הרבה ביקורת, אני מאמין גדול בזה ואני חייב להודות, אני הייתי ציניקן ביחס לעניין הזה לפני שנכנסתי ואז נכנסתי ואני מאמין גדול שהיום אנחנו צריכים לצייד בצורה שונה מימי המהפכה התעשייתית. אנחנו מודדים את המורים בעניין הזה ומכשירים אותם, את המנהלים, זה חלק ניכר מהכנס שאני הולך אליו עכשיו, זה בדיוק איך להתאים את מערכת החינוך אז אנחנו על זה עם כל העוצמה.

אני רוצה לומר תודה ליושב ראש הוועדה ולכל השותפים. תודה רבה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ענין הקרוואנים - - -
שר החינוך נפתלי בנט
על היבילים, כן, תראו, האחריות הבסיסית שלי כשר חינוך היא שב-1 לספטמבר כל ילד יש לו כיסא, שולחן ומורה איכותי. הלוואי שהייתי יכול להבטיח שלא יהיו יבילים. תמיד מבחינתנו זה פתרון ביניים, זה פתרון זמני, הגיע הכסף עכשיו ל-17,000 כיתות, זה היסטורי - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
היסטורי ממש, לא היה דבר כזה.
שר החינוך נפתלי בנט
אני אומר לכם שהרבה פעמים, בואו נדבר רגע על פוליטיקה, אני, כל הכוח הפוליטי שלי הולך על משרד החינוך. לסיעת השנייה, להקטנת כיתות, עשיתי משבר קואליציוני, כמעט הממשלה לא קמה בגלל סייעת שניה והקטנת כיתות. את כל הכוח הזה אני שם עכשיו בחינוך מיוחד ובעניין הזה אני לא יודע לעמוד פה ולהגיד לא יהיו יבילים לא יודע להגיד כזה דבר - - -
ענת כנפו
כבוד השר, למה גילאי 0-3 אינם במשרד החינוך?
היו"ר יעקב מרגי
כנפו, את רוצה - - -
שר החינוך נפתלי בנט
אבל אנחנו הולכים ומצמצמים את היקף היבילים לטובת מבנים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
שר החינוך נפתלי בנט
תודה רבה לכולם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני ממשיך, רגע, הדיון לא הסתיים ומי שיפריע לי אני אוציא אותו. אתה רשום?
מוחמד יונס
השר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה, אתה קודם כל תשב, קודם כל תשב.
מוחמד יונס
כל המגזר הערבי, אף אחד לא מדבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
סדרן, אתה יכול להוציא אותו, אתה יכול להוציא אותו, מי שלא מקשיב לי אתה יכול להוציא אותו.
קריאה
באמת, למה הם לא באו?
מוחמד יונס
השר לא מקשיב - - -
היו"ר יעקב מרגי
חצי מהדיון דיברו על המגזר הערבי, עכשיו אף אחד - - -
מוחמד יונס
אבל אין נציג של המגזר הערבי פה.
היו"ר יעקב מרגי
תשאל אותם למה הם לא באו.
מוחמד יונס
חברי הכנסת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תפריע לי. טוב, רבותי. עורך הדין יניב יעקב מעמותת "אור ירוק". שב ליד השולחן. מי שנרשם לדיבור שישב סביב השולחן. בבקשה, אין לנו זמן לפחתים האלו. בדקה, כך, תנסה.
יניב יעקב
קצר מאד אדוני, תודה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
קריאה
תציג את עצמך בבקשה.
יניב יעקב
עורך דין יניב יעקב, עמותת "אור ירוק". אכן יום חג למערכת החינוך, קצת פחות מבחינת הקטל בדרכים, שמאד רלבנטי לנושא הזה. מתחילת השנה נהרגו 236 בני אדם בתאונות דרכים. 38 מהם ילדים ובני נוער ואנחנו ב"אור ירוק" עורכים מדי שנה לפני פתיחת השנה סקר במוסדות החינוך והממצאים חמורים ומדאיגים. אני ארצה להציג אותם בקצרה. למעלה מ-50% מבתי הספר שנבדקו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין לי ענין, אני אומר לך, אני נענה לאתגר, תכין מסמך עבודה והועדה תקיים דיון בנושא הזה. תודה רבה.
קריאה
אגב, בהקשר הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא להפריע לי.
יניב יעקב
אדוני, עוד משפט אחד.
קריאה
הנושא של החינוך התעבורתי - - -
יניב יעקב
משפט אחד ברשותך. הממצאים החמורים הועברו גם לוועדה ולחברי הכנסת ואני מקווה שראשי הרשויות ביחד עם - - -
היו"ר יעקב מרגי
יתקיים דיון בנושא.
יניב יעקב
ולא - - - לפני הפתיחה.
היו"ר יעקב מרגי
או.קיי., תודה.
יניב יעקב
תודה אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
עורך הדין אביבית ברקאי, בבקשה.
אביבית ברקאי אהרונוף
תודה רבה אדוני. שאלות שאשמח לקבל עליהן תשובה. לגבי - - - ההנגשה הפרטנית, בשנה שעברה יצאה בשורה שהוקצו עוד - - - שקלים לשנת הלימודים שעברה ובעצם 135 מיליון שקלים עתידים להיות בשנה הקרובה. ממה שהוצג כאן, ככל הנראה אם הבנתי נכון 107 מיליון שקלים בלבד הוקצו, זה נאמר לי גם על ידי משרד האוצר, שלא כל התקציב נוצל במלואו. מה קורה עם עזרה? האם היא עוברת לשנה הזו? האם יצא כבר קול קורא? כיצד בכוונת המשרד לפקח שתהיה הנגשה פרטנית, כי יש לי הרבה מקרים שמונחים על שולחני - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אביבית ברקאי אהרונוף
שניה, ברשותך עוד כמה שאלות קצרות.
היו"ר יעקב מרגי
לא ,לא, אין לך.
אביבית ברקאי אהרונוף
לגבי הצעת חוק - - -
היו"ר יעקב מרגי
כי בסוף לא תקבלי תשובה לכלום. את רוצה לקבל תשובה לפחות על אחת?
אביבית ברקאי אהרונוף
עוד שאלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו לא הולכים הביתה.
אביבית ברקאי אהרונוף
שאלה אחת.
היו"ר יעקב מרגי
זו רק פתיחת שנת הלימודים, אני הולך לעבוד קשה יותר מאשר השנה הבאה.
אביבית ברקאי אהרונוף
עוד נקודה אחת אחרונה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אביבית ברקאי אהרונוף
לגבי יישום - - - רשויות מקומיות, האם אלו 12 רשויות מקומיות נוספות על אלו שכבר קיימות וועדת דורנר - - -?

גם לגבי הצעת חוק לגבי תיקון חוק החינוך המיוחד, מונחת על שלחן הכנסת הצעת חוק זכויות שירותים והתאמות בחינוך לילדים עם צרכים מיוחדים, שיושב ראש הוועדה הניח אותה, האם משרד החינוך מתכוון לקבל את ההצעה הזו, לתמוך בה בוועדת שרים ולקדם אותה להצעה?
היו"ר יעקב מרגי
אז אני יכול לומר לך, לא יודע מה היא תענה לך, אני יכול לומר לך, סוגיית מנגנון גבייה חלופית לתשלומי הורים וסוגיית חוק החינוך המיוחד, אלו הסוגיות שאני הולך לשים עליהן את כל כובד משקלי בחקיקה, אני מקווה שנמצא פרטנר. אני מבין מה ההשלכות אבל חייבים להביא את זה לחקיקה. תודה. גברת ענת כנפו, בקצרה ממש.
ענת כנפו
אני חברת מועצה בהר אדר, רציתי רק שתי נקודות מאד מאוד קצרות בנושא של הורים ובנושא של תקציבים לשלטון מקומי. הבקשה שלי מכבוד יושב ראש הוועדה, הנושא של תקציבים ממשרד החינוך מגיע לשלטון המקומי וטובע בתוך התקציב הגדול. הוא לא צבוע מספיק ואין על זה פיקוח - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, את שואלת או קובעת?
ענת כנפו
אני אומרת שיש תקציבים צבועים ואני אומרת שמשתמשים בהם ראשי רשויות - - -
היו"ר יעקב מרגי
פיקוח, או.קיי.
ענת כנפו
צריך פיקוח על הכספים, הם לא מגיע לתלמידים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ענת כנפו
דבר שני שרציתי לבקש הוא הנושא של הקייטנות שהתחילו - - - היה צריך להגיע השנה לכיתות ו', אני מכירה אימא שילמה 18,000 שקל לחופש הגדול הזה, בשביל הזכות להמשיך לעבוד. הנושא של הקייטנות מאד כבד עלינו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ענת כנפו
רק דבר אחד אחרון, לגבי פורום ההורים. שנים הייתי בפורום הורים וליוויתי אותם. הקבוצה הזאת שהיום מלווה את הנושא של ההורים, אני מבקשת להסתכל עליה כקבוצה שיכולה להיות פרטנרית טובה מאד להביא את המצוקות - - -
היו"ר יעקב מרגי
ראינו - - - חלק מהתוצאות כבר.
ענת כנפו
ובתוך משרד החינוך פעם היה אגף שלם להורים, הדרכות להורים, קשה לנו עם הסמים, קשה לנו עם התאונות, קשה לנו עם הרבה דברים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ענת כנפו
לחנך את הילדים, היה אבל לא מרגישים - - -
היו"ר יעקב מרגי
ענת, תודה.
ענת כנפו
הדרכות - - -
היו"ר יעקב מרגי
ענת, תודה. רויטל, בבקשה.
רויטל כהן
רויטל כהן, קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. אני אגיד את מה שאני אומרת בעשור האחרון בכל אחת מהישיבות האלו שנה אחרי שנה. לכם זה יום חג ולנו זה לא יום חג. הילד הפרטי שלי, כשאני התחלתי את הפעילות היה בן שלש והוא עולה לכיתה ח'. עוד שבוע וימיים הוא לא יכול להתחיל את שנת הלימודים כי אין לו משלב. אין לו משלב כי אתם ממשיכים להתייחס לזה כמו אל משהו זניח שלא שווה את ההתייחסות אליו. אתם לא נותנים לזה תקציב מתאים, אתם לא מתייחסים לזה כאל פרופסיה וזאת הסיבה שלא מגיעים אנשים איכותיים לעניין הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
רויטל כהן
לא, אדוני - - -
היו"ר יעקב מרגי
תתמקדי בנקודה.
רויטל כהן
לכם זה יום חג אבל לילדים עם המוגבלות ולהורים שלהם זה יום מאד קשה, כי לא השכלתם להבין עד היום שצריך פתרון מערכתי לבעיות, למלווים בהסעות, למשלבים ולמשלבות, לסייעות בחינוך המיוחד, לשעות הסיוע, להנגשות בתוך בתי הספר ולהנגשות הפרטניות, להנגשה של חומר למידה, של דרכי הוראה ושל דרכי היבחנות, לנושא של השיבוצים, שיש עשרות ילדים שאין להם ב-1.9 לאן ללכת - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה רויטל.
רויטל כהן
סליחה, אדוני, התוספת של החופשות שקראתם לה המוגבלות השכלית הקלה, העיוורים והחרשים, שהם הקבוצה הקטנה מבין הקבוצה שדיברנו עליה, עם כל הנושא שאתם מדברים על ערכים, בשום שלב, אף פעם, לא התייחסתם לכך שהנגשה, זה לא רק מבנים, זה לא רק שינוי גישה, זה שינוי גישה של אנשי צוות ושינוי הגישה של ההורים לילדים במערכת החינוך, זה גם הסיוע האישי של המשלבים. זו - - - מבתי הספר, כי אתם לא מאשרים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רויטל, את רוצה עכשיו, בשיחה אחת, בנאום אחד שלך את רוצה את כל - - -
רויטל כהן
משפט אחרון לגבי ישיבות תיכוניות שלא מוכנות לקבל ילדים משולבים. מונחים על שולחנך ועל שולחן השר, שמות של ילדים שאין להם לאן ללכת כי יש ישיבות תיכוניות שלא מקבלות אותם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני מבין את זעקתך אבל צריך להיות - - -
רויטל כהן
כל שנה אותה צעקה, אולי פעם אחת יפתרו את זה?
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו משתפרים לאט לאט ואנחנו נדאג שישתפרו עוד יותר. עורך הדין עמי רוטמן, הרשות לבטיחות בדרכים, ממש, בקצרה, משפט.
עמי רוטמן
שתי נקודות. מדי שנה פנינו לכל ראשי הרשויות המקומיות לקראת שנת הלימודים עם הנחיות מדויקות מה לעשות והמלצות. גם צירפנו לכל רשות מקומית סקר שערכנו בכ-85% ממוסדות החינוך בארץ. הגיע גם למנכ"לית משרד החינוך, גם כל ראש מועצה, קיבל את כל הליקויים, חמורים, קלים. יש מוסדות תקינים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה ואחרונת הדוברים ד"ר תמר ארז. בבקשה.
תמר ארז
אני מדברת כאן כיושבת ראש - - -
קריאה
אולי אפשר לפנות לה מקום ליד השולחן בבקשה? אנחנו רוצים לשמוע אותך. תודה.
תמר ארז
אני חושבת שחלק מהשקט והרוח הטובה כאן הוא באמת היענות לפעילות המאוד מאוד אינטנסיבית של ארגוני הורים מגוונים ביחד, בנושא הגנים לגיל הרך בשנה שעברה, ואני מאד מאוד מרגישה את הרגיעה שהגיעה עם מתן מענה משופר השנה אודות הסייעת השנייה - - - והגננות המובילות. הייתי אני מבקשת להשלים את המהלך הזה כדי שהתועלת באמת תהיה גדולה ככל האפשר, על ידי הוספת מערך מסייע כמו שקיים בכיתות החובה, לשנתונים המוקדמים יותר, על מנת להפיק את המקסימום ולתת לילדים עם צרכים מיוחדים את השירותים שמגיל 3 הם זכאים להם על פי חוק, אבל אם לא נאתר אותם טרם כניסתם למערכת הם מפסידים.
היו"ר יעקב מרגי
זה קשור לכל הסוגיה מהי האכסניה של הגיל הרך ועדיין מתווכחים ועדיין נאבקים על כך ואני נותן, קודם כל, אני לא אתן לך לדבר בגלל ההתפרצות שלך אבל אני חייב לומר, זו עזות מצח לבוא ולומר שלא דיברו, אם נציגת - - - אתה מלין עלינו על נציגי הצבור הערבי שלא הגיעו לכאן? אנחנו הצגנו את האינטרס של הצבור הערבי בזה שדרשתי פעם אחר פעם, פעם אחר פעם והשר נענה לאתגר והגיע תקצוב כדי לטפל בילדים הבדואים. תודה. אני נותן לנציג מועצת התלמידים, בבקשה.
רשאד מדחי
שלום לכולם - - -
היו"ר יעקב מרגי
משפט, בקצרה.
רשאד מדחי
אני רשאד מדחי, יושב ראש מועצת התלמידים והנוער הבדואי בצפון. אני מדבר כי אנחנו - - - בשם כל הילדים בצפון. אנחנו פריפריה אז ההצלחה שלי ומה אני רוצה, כי אני רוצה למשל חמש יחידות מתימטיקה, אז זה קשור לילדים בכיתה שלי, אם אין ילדים לחמש יחידות אני לא יכול אז אני מבקש לקדם את הנושא של הטכנולוגיה, אני למשל לומד חמש יחידות באמצעות המחשב בתיכון וירטואלי וזה בזכות של השר, בזכות של מט"ח, אני גם - - - און ליין ולומד פיזיקה גם אז שניתֵן לפתוח כמה שיותר כיתות. בצפון יש הרבה הרבה ילדים שהם סובלים מזה. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך. עכשיו מנכ"לית ונאמר סיכום.
מיכל כהן
אני אגיד בנושא של החינוך התעבורתי "אור ירוק", שזו שנה ראשונה שהסדרנו את זה עם הרשות לבטיחות בדרכים. פעם ראשונה שהצלחנו להסדיר עם יו"ר - - - את הנושא של התקצוב לחינוך התעבורתי.

לגבי הנגשה פרטנית, הכסף עובר משנה לשנה ובוודאי שאנחנו לא מגדילים יותר מ-12 רשויות שלפי דוח דורנר, כי ראינו שיש שם איזו לקונה בסיפור של התקציב ולכן אנחנו עושים התאמה ולקראת שנה הבאה נרחיב.

לגבי החוק, זה חדש, אני עוד לא יודעת בדיוק מה יושב שם אבל אנחנו באופן כללי משתפי פעולה אז - - -
אביבית ברקאי אהרונוף
בפגישה אתך נתנו אותו ביד - - - אתך ועם השר.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, תודה.
מיכל כהן
לגבי הנושא של טכנולוגיה כפי שאמרתי, יש לנו כ-150,000 תלמידים בנושא הטכנולוגי. אנחנו שמים הרבה מאד כסף בהרחבה, גם של בתי הספר הטכנולוגיים, גם מגמות, גם י"ג, י"ד, גם בהייטק ובלאוטק, זאת אומרת זה אחד היעדים המרכזיים. השאיפה שלנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
ובלבד שיזהרו בקטע של ההסללה.
מיכל כהן
נכון ולכן אנחנו פותחים בתי ספר שיש בהם את כל ה'מובּילים' מהתחלה ועד הסוף. זה דבר נוסף. לגבי תקציבים צבועים, ענת כנפו, אני לא מבינה על מה את מדברת אבל יש תקציבים צבועים בחינוך.
ענת כנפו
הפיקוח עליהם. ראשי המועצות עושים אתם דברים אחרים.
קריאה
את מכפישה פה צבור גדול - - -
מיכל כהן
אנחנו בשיתוף פעולה - - -
היו"ר יעקב מרגי
פיקוח ובקרה.
מיכל כהן
פיקוח ובקרה בנושא תקציבי רשויות – את צודקת. שם אנחנו נכנסים. הקמנו מינהל בקרה, אחת המשימות של השנה הזו תהיה בקרה על תקציבי החינוך ברשויות - - -
היו"ר יעקב מרגי
תאמרי לו, לראש האגף, שיתייחס למכתבים שלנו מדי פעם.
מיכל כהן
בסדר. לגבי הורים, יש לנו יחידת הורים, המנהלת שלה היא בטי ריטבו במינהל הפדגוגי, שעושה עבודה גם עם הורים. יש צוות קבוע עם פורום ועדי ההורים אצל הסמנכ"ל הבכיר, אריאל לוי, שנפגש תדיר על דברים שהוצגו וגם דברים שעוד יוצגו, זאת אומרת שהנושא הזה מטופל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. הוועדה מודה לשר ולמנכ"לית המשרד ולצוות המשרד על סקירה מכובדת ועל אוזן קשבת. הוועדה מודה לכל העוסקים במלאכה על פתיחת עוד שנת לימודים ללא תקלות וללא מצוקות שהיו מנת חלקנו בשנים עברו.

הוועדה רשמה לפניה את מפת ההדגשים של השר ומשרד החינוך על הגיל הרך, צמצום פערים בחינוך, ערכים ומדעים, אנגלית ומתימטיקה.

הוועדה תמשיך לשתף פעולה עם שר החינוך, צוות משרדו, להוביל ולעודד תכנים חשובים במערכת החינוך יחד עם מועצת התלמידים ופורום ההורים.

הוועדה מודה לשר ולכל העוסקים במלאכה על הירתמותם למלחמה באפליית התלמידות והתלמידים במערכת החינוך. הוועדה תלווה זאת באופן אישי ותמשיך לקבל גיבוי מלא מהשר ומצוותו.

הוועדה קוראת לשר החינוך להוביל את מערכת החינוך לאתגרי המחר. הוועדה קוראת לשר החינוך להוביל כך שכבר בשנים הקרובות יוכרו הצעדים לצמצום הפערים בחינוך ולמתן הזדמנות שווה לכל תלמיד.

הוועדה מודה לכל המשתתפים בדיון. איך אומרים, תם ולא נשלם. יש לנו שנה לפנינו, שנה ארוכה לעבודה מאומצת ותמיר, אתה על הכוונת. הישיבה נעולה, תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:45.

קוד המקור של הנתונים