ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/07/2016

חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 22), התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 329

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, כ"א בתמוז התשע"ו (27 ביולי 2016), שעה 9:42
סדר היום
הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון - שירותי הובלת נפטרים), התשע"ה-2015, של חה"כ מרב מיכאלי, אלי אלאלוף, אילן גילאון, דב חנין
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

נורית קורן
חברי הכנסת
מרב מיכאלי
מוזמנים
עמיחי פישמן - אגף התקציבים, משרד האוצר

שמעון נבון - מנהל תחום דמי קבורה, המוסד לביטוח לאומי

קובי רחמים - מרכז בכיר, אגף זקנה ושאירים, המוסד לביטוח לאומי

שלומי מור - עו"ד, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי

חנן פוטרמן - עו"ד, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי

זאב רוזנברג - מנכ"ל פורום חברה קדישא

אלעד קפלן - עו"ד, מנהל המחלקה המשפטית, עמותת עתים

אסתר ביסוור - עו"ד, יועצת משפטית, עמותת עתים

אריאל מואב - רכז תחום מחקר, עמותת עתים

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
ורד קירו זילברמן
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון - שירותי הובלת נפטרים), התשע"ה-2015, של חה"כ מרב מיכאלי, אלי אלאלוף, אילן גילאון, דב חנין
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. היום ה-27 ביולי 2016, כ"א בתמוז התשע"ו, השעה 9:42 ואני פותח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. אני מבטיח לשחרר אתכם עד השעה 10:00 היות וכאן נעשתה עבודה מרשימה על ידי חברת הכנסת מרב מיכאלי שהגישה את הצעת החוק הזאת על שירותי הדת היהודיים (תיקון – שירותי הובלת נפטרים), התשע"ה-2015. להצעה שותפים חבר הכנסת אילן גילאון, דב חנין ואלי אלאלוף.

מרב, את רוצה לפתוח בכמה מלים?

אני מציין את נוכחותה המאוד רצויה של נורית קורן.
נורית קורן (הליכוד)
אני כאן אבל קוראים לי לוועדה אחרת.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בוקר טוב אדוני ותודה רבה שהצלחת להכניס את הישיבה הזאת כדי שנצליח להעביר בקריאה ראשונה בשבוע כמעט אחרון של המושב הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אין לי ניגוד אינטרסים למרות שאני חתום על החוק.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן. אתה חתום על החוק.

אכן עבודה רבה נעשתה. אני רוצה להודות מקרב לב כי לעבודה הרבה מאוד היו שותפים גם ביטוח לאומי, גם המשרד לשירותי דת, גם פורום חברה קדישא וגם המשרדים האחרים. באמת עבודת נמלים ממש, לפתור דבר שכשאני באתי להחתים אותך על החוק חשבתי שאני עושה תיקון קטן ומתבקש שאין בעיה להעביר אותו כדי לפתור את הבעיה הפשוטה הזאת שאם חלילה נפטרת לא בבית חולים אלא בבית או אולי בבית אבות קטן או משהו מסוג זה, אז אין מי שיפנה את הגופה, ואם יש, זה לוקח המון זמן ועולה המון המון כסף. אמרנו שרק ניישר את החובה של המדינה שכתובה בחוק לממן את כל עלויות הקבורה. מסתבר שלא פשוט אבל לא נורא, הצלחנו למצוא פתרונות.

בקיצור, אני שמחה שהצלחנו למצוא פתרון שאני חושבת שהוא באמת באמת טוב. זאת אומרת, תהיה באמת התקדמות מאוד גדולה וגם לקראת קריאה שנייה ושלישית נדבר על המבנה של המנגנון ונוכל לצאת לדרך עם הזכויות הבסיסיות לכל אזרח ואזרחית לקבל ברגע הנורא הזה שנפטר מישהו בבית, לקבל טיפול ראוי מהמדינה. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. מישהו רוצה להתייחס?
נורית קורן (הליכוד)
תרשה לי כי אני צריכה אחר כך ללכת. אני רוצה לדעת אם הצעת החוק, אני לא מבינה ממנה, האם כאשר נפטר מישהו בבית חולים שלא נמצא באזור מגוריו, משלמים על זה. אתה זוכר שהיה לנו דיון בנושא הזה? האם זה כולל שלא משנה היכן הוא נפטר וביטוח לאומי משלם את ההובלה? חבל שנתקן את החוק וזה לא יופיע בתוכו כי זה מאוד חשוב. זה לא כולל. נכון? אם כן, רק רגע.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
עדיף שביטוח לאומי יתייחס לזה.
נורית קורן (הליכוד)
לכן אני מעלה את זה. אני רוצה לומר מה המקרה. אדם תושב הרצליה שמעבירים אותו לבלינסון. אם הוא נפטר בבית חולים מאיר, אין בעיה, האמבולנס לוקח אותו ואין שום בעיה, אבל אם הוא נפטר בבלינסון שהוא לא רחוק, לא משלמים. אני חושבת שזה לא משנה היכן הוא נפטר והמדינה צריכה לשלם. העלויות לא מעניינות אותי, זה כבוד המת. גם המשפחה, למה המשפחה צריכה להשתגע? לי היה מקרה אישי כזה, לצערי הרב לא מזמן, אבל תעודת הזהות הייתה בהרצליה, המשפחה ביקשה – כי זה היה כל כך טרגי, בחור מאוד צעיר בן 45-50 שנפטר בשנתו, אירוע טראומתי לכל הדעות – והיא הייתה צריכה לשלם. היא עמדה בחוץ והיא לא ידעה אם היא כן משלמת או לא משלמת. לא היה לה את הכסף באותו רגע. מצב בלתי אפשרי שאני חושבת שבשעת צרה כזאת אסור שתקרה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נקבל הסבר מהביטוח הלאומי.
נורית קורן (הליכוד)
אני מבקשת שזה ייכנס להצעת החוק.
שלומי מור
המוסד לביטוח לאומי. נמצאים כאן אנשי המקצוע שעוד מעט יסבירו בדיוק את ההיקף. הבעיה שאת מתארת מוכרת לנו אבל אני צריך לומר שהתיקון שמדובר בו כאן, הוא לא לחוק הביטוח הלאומי ואפילו לא לתקנות הקבורה אלא הוא בחוק שירותי הדת והוא עוסק באיזושהי בעיה אחרת ובסוגיה אחרת חשובה לא פחות אבל זאת לא בדיוק הסוגיה בה את עוסקת. אני כן הייתי רוצה שהאגף יתאר את הבעיה כי היא מוכרת לנו.
נורית קורן (הליכוד)
אם כן, זה לא בחוק הזה אלא צריך לעשות חוק אחר.

אני מתנצלת. אני חייבת לצאת להצביע ואני חוזרת.
שמעון נבון
המוסד לביטוח לאומי. אכן באמת יש בעיה כאשר אדם נפטר בבית חולים. בדרך כלל אלה בתי חולים שמרוחקים מיישובי המגורים. במקרים האלה המשפחה נאלצת לשלם ולממן את ההובלה על חשבונה וכך נבנו כל מערכות דמי הקבורה. יש אפשרות במקרים מסוימים שאפשר להביא אותו לקבורה במקום הפטירה שלו וכך לא צריך לממן את ההובלה שלו או כאשר המשפחה רוצה להביא למקום המגורים.

הנושא הזה של ההובלה, הרבה פעמים ניסינו לתקן אותו אבל היו ההתנגדויות של האוצר לממן את ההובלה ממרחקים ממקום הפטירה וזה לאו דווקא בבתי החולים אלא גם אדם שנפטר בבית אבות מרוחק ממקום מגוריו כאשר גם אותו צריך לממן או אדם שבא לטייל באילת ונפטר שם ורוצים לקבור אותו במקום קבורה אחר. גם במקרה כזה צריך לממן את ההובלה שלו. מדובר בהובלות בהיקפים מאוד גדולים ומדובר בהרבה מאוד כסף. כרגע אנחנו מנסים דרך האוצר לממן כל מיני העברות ופינויים שאולי שמעתם עליהם וזה עולה כסף רב.

לכן, אם האוצר ירצה לממן את כל ההובלות מכל מדינת ישראל לכל מקום, מבחינת הביטוח הלאומי אין בעיה לעשות את זה אבל צריך לממן את זה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני, ברשותך, כמו שאמרתי קודם, ההצעה שאנחנו הנחנו פותרת את ההובלה מהבית לאן שצריך באותו זמן שזה בדרך כלל יהיה באמת לחדר קירור ואחר כך, אם אין נסיעה ארוכה למקום אחר, לא אמורה להיות בעיה, אבל הסיפור הזה הוא באמת סיפור נפרד.

אני רוצה לומר שבכל מקרה לא בזה אנחנו דנות ודנים היום כי זה ייפתר בתקנות הביטוח הלאומי, העניין של תשלום ההעברה מהבית. מה שאנחנו מתקנות עכשיו בחוק, זאת ההשלמה לזה שלגבי אמבולנסים פרטיים בכל מקרה, גם אם יגיעו למקום כזה, יחול עליהם איסור לנצל את שעת המשבר הזאת כדי למכור שירותים אחרים ולגבות כספים אסטרונומיים מהמשפחה, שזה דבר שאי אפשר לעשות בתקנות הביטוח הלאומי אלא באמת צריך לתקן אותו בחוק.

לכן אני חושבת שנדבר עם חברת הכנסת נורית קורן ונעבוד במקביל על ההשלמות ונראה מה אפשר לעשות אתן.
היו"ר אלי אלאלוף
אני הייתי שמח לקבל את ההצעה האחרונה של הביטוח הלאומי לאוצר בנושא הזה כדי שלא נעשה עבודה כפולה. תעבירו לנו את החומר כדי שנעבד אותו להצעה מתקנת.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מצוין.
היו"ר אלי אלאלוף
תעבירו את זה לוועדה והוועדה תדאג לשתף את חברי הכנסת הרלוונטיים.

עוד הערות?
זאב רוזנברג
אני מנכ"ל פורום חברות הקדישא בישראל. אני רוצה לומר שאנחנו מברכים ושמחים על התיקון הזה. חיכינו לו הרבה שנים. תודה לחברת הכנסת מרב מיכאלי שלקחה את היוזמה והובילה דבר שהיה צריך לעשות מזמן. יישר כוח.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תודה רבה. מאוד משמח.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר לעבור לקריאת החוק.
ורד קירו זילברמן
הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס') (שירותי הובלת נפטרים), התשע"ו-2016

הוספת סעיף 14א10

בחוק שירותי הדת היהודיים (נוסח משולב), התשל"א-1971, אחרי סעיף 14א9 יבוא:

"14א10 שירותי הובלת נפטרים

מי שהוביל נפטר, לרבות בעל רישיון קבורה, לא ימכור ולא יציע למכירה או ישווק בדרך אחרת מוצר שירות או מלאכה הקשורים בפטירה, בלוויה או סידוריה, בקבורה ובהקמת המצבה.

הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על מכירה או מתן שירות על ידי חברה לענייני קבורה המחזיקה ברישיון, המותרת על פי תנאי הרישיון או על פי דין אחר.

העובר על הוראות סעיף 14א10(א) – דינו קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

התקבלו מהביטוח הלאומי אתמול שתי הערות שעלי הן מקובלות. תכף נבקש מעורך דין מור להציג אותן. אני רוצה רק לומר שהנוסח הזה הוא נוסח שמקובל על משרדי הממשלה. הוצע סעיף של פיצויים ללא הוכחת נזק ובשלב הזה אנחנו השמטנו אותו לאור שאלות שעלו מכיוון משרד המשפטים אבל בהחלט הנושא הזה יחזור ויידון בשלבים המתקדמים של הצעת החוק.

עלתה גם הצעה מצד משרד המשפטים לשקול הוספת איסור שידול וחובת גילוי על אותם נותני שירותים שבאים על מנת שלא ינצלו את המשפחה ואנחנו נדון בזה בהמשך הליכי החקיקה.
שלומי מור
היו לנו שתי הערות סמנטיות קלות שהצענו. במקום בעל רישיון קבורה, יבוא בעל רישיון לעסוק בקבורה. כך זה מופיע גם בחוק הביטוח הלאומי ובחוקים אחרים. בעל רישיון לעסוק בקבורה. במקום הובלת נפטרים, הצענו העברת נפטרים. נשמע לנו קצת יותר נקי.
נורית קורן (הליכוד)
נכון.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אין מקום אחר בחוק שכתוב בו הובלה? בחוק הראשי לא כתוב הובלה?
ורד קירו זילברמן
נבדוק את זה בנוסח החוק.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אם לא כתוב ואפשר, זה נראה לי יפה לומר העברה במקום הובלה.
נורית קורן (הליכוד)
יותר מתאים. נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
החלטנו לקבל את החומר של הביטוח הלאומי עת נעשה בעבר ניסו לטפל.
נורית קורן (הליכוד)
צריך לעשות הצעת חוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נקבל את החומר, נלמד אותו ונעביר לכם לעיון.

אפשר לעבור להצבעה.

מי בעד הצעת החוק? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון - שירותי הובלת נפטרים), התשע"ה-2015, אושרה.
היו"ר אלי אלאלוף
הצעת החוק התקבלה פה אחד.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
סימן טוב ומזל טוב. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה לכם. תודה ליועצת המשפטית, להנהלת הוועדה ולך.
נורית קורן (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אם אתה תרשה לי, אני רוצה להכין הצעת חוק.
היו"ר אלי אלאלוף
נקבל את החומר.

הישיבה ננעלה בשעה 09:56.

קוד המקור של הנתונים