ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/08/2016

הצעת חוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל, התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 251

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, כ"ו בתמוז התשע"ו (01 באוגוסט 2016), שעה 08:30
סדר היום
הצעת חוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל, התשע"ו-2016 (פ/2573/20), של חה"כ שולי מועלם-רפאלי, דב חנין, אורלי לוי אבקסיס, מכלוף מיקי זוהר, יוסי יונה, אלי כהן, איציק שמולי, סתיו שפיר, אורי מקלב, יעקב מרגי, אילן גילאון, איימן עודה, עבדאללה אבו מערוף – הכנה לקריאה ראשונה.
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר
חברי הכנסת
יגאל גואטה

דב חנין

שולי מועלם-רפאלי
מוזמנים
ממונה תקציבים, מחוז תל-אביב, משרד הפנים - שאדי רבי

אגף התקציבים, משרד האוצר - רבקה לויפר

רפרנט רשות מקרקעי ישראל, אגף התקציבים, משרד האוצר - דניאל דוד מלצר

עו"ד, מחלקת חקיקה, משרד המשפטים - כרמית יוליס

מפקחת, משרד החינוך - רויטל ברוך

עו"ד, חטיבת שמירה על הקרקע, רשות מקרקעי ישראל - שירה תם

פקח נכסים, עיריית תל אביב-יפו - דוד טלמור

מנהלת מחלקת פיקוח ורישום, עיריית תל אביב-יפו - חנה רומנו

רכזת המטה למאבק בגזענות, פעילה, גבעת עמל - עידן פינק-אבידני

תושבי שכונת גבעת עמל - רונית אלדובי כהן

תושבי שכונת גבעת עמל - מלכה אלפסי

תושבי שכונת גבעת עמל - יוסי כהן

תושבי שכונת גבעת עמל - רפאל כהן

תושבי שכונת גבעת עמל - רותי אלפסי קאופמן

תושבי שכונת גבעת עמל - רחל לוי

תושבי שכונת גבעת עמל - דינה קאופמן

תושבי שכונת גבעת עמל - חנה שמוחה

תושבי שכונת גבעת עמל

לבנה רצאבי

תושבי שכונת גבעת עמל - רות רצאבי

תושבי שכונת גבעת עמל - רחמים חסון

תושבי שכונת גבעת עמל - רחל בטאט

תושבי שכונת גבעת עמל - אהרון בן נון

תושבי שכונת גבעת עמל - ישעיהו בן נון

תושבי שכונת גבעת עמל - עזרא ברוך

תושבי שכונת גבעת עמל - רויטל שומוביץ

תושבי שכונת גבעת עמל - תמר שומוביץ

תושבי שכונת גבעת עמל - שי שמואל דורני

תושבי שכונת גבעת עמל - הוד שרפי

תושבי שכונת גבעת עמל - גלעד שרפי

תושבי שכונת גבעת עמל - שלמה שפשק

תושבי שכונת גבעת עמל - הראל רפאלי

תושבי שכונת גבעת עמל - רחל צמח

תושבי שכונת גבעת עמל - מרדכי צמח

תושבי שכונת גבעת עמל - שרון פרץ

תושבי שכונת גבעת עמל - ראובן לוי

תושבי שכונת גבעת עמל - דליה לוי

תושבי שכונת גבעת עמל - ראובן יחזקאל

תושבי שכונת גבעת עמל - ציונה יהוד

תושבי שכונת גבעת עמל - נועם חליף

תושבי שכונת גבעת עמל - אדלה בטאט

תושבי שכונת גבעת עמל - תמר לוי

תושב שכונת ליפתא - יוני יוחנן

ייעוץ ותכלול פרויקטים של התחדשות עירונית, נדל"ן ומלואו - אסתר ירדן

מת"ל - נסים עוג'ר

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

רוני טיסר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
טלי רם

הצעת חוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל, התשע"ו-2016 (פ/2573/20), של חה"כ שולי מועלם-רפאלי, דב חנין, אורלי לוי אבקסיס, מכלוף מיקי זוהר, יוסי יונה, אלי כהן, איציק שמולי, סתיו שפיר, אורי מקלב, יעקב מרגי, אילן גילאון, איימן עודה, עבדאללה אבו מערוף – הכנה לקריאה ראשונה
היו"ר דוד אמסלם
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא הצעת חוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל, התשע"ו-2016, (פ/2573/20), של חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, חבר הכנסת דב חנין, חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, חבר הכנסת מכלוף מיקי זוהר, חבר הכנסת יוסי יונה, חבר הכנסת אלי כהן, חבר הכנסת איציק שמולי, חברת הכנסת סתיו שפיר, חבר הכנסת אורי מקלב, חבר הכנסת יעקב מרגי, חבר הכנסת אילן גילאון, חבר הכנסת איימן עודה, חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף. כל אלה חתמו, דרך אגב.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
פשוט תקרא מי לא חתם אולי.
היו"ר דוד אמסלם
וזו הכנה לקריאה ראשונה.
תומר רוזנר
יש שתי הצעות נוספות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יש עוד שתי הצעות בנושא.
תומר רוזנר
צריך לקרוא את השמות שלהן.
היו"ר דוד אמסלם
(פ/4/40) ו-(פ/166/20), של חברי הכנסת: דב חנין, איימן עודה ועבדאללה אבו מערוף. הראשונה היא של חבר הכנסת אילן גילאון וכל השאר כמו שהקראתי. זו הפרוצדורה פה.

אנחנו ניכנס לדיון. בדיון הקודם ביקשתי מחברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי שתשב עם נציג הדיירים ועם נציגות הממשלה, שינסו להגיע לאיזושהי הבנה. שולי, תגידי לנו לאן הגעתם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תודה, אדוני. בוקר טוב לכולם. אכן ישבנו ביום רביעי האחרון, חבר הכנסת דב חנין ואני, ביחד עם נציגי משרד המשפטים, משרד האוצר ורמ"י. אני חייבת להגיד שלא התקדמנו. לא התקדמנו כי רמ"י טוענים שזה בכלל לא חונה אצלם, משרד המשפטים באו עם הצעה שאנחנו לא יכולים להסכים לה.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה. ברוכים הבאים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שני אנשים ממשרד האוצר. לא אחד.
היו"ר דוד אמסלם
רבקה, כל הכבוד. אני מבין שבאתם מרחוק, בגלל זה איחרתם. בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
משרד המשפטים בא עם הצעה שלא יכולנו להסכים לה, של הקפאת מצב על 1961, אבל חד-צדדית. אני רק אזכיר. ב-1961, כשהקרקע נמכרה ליזמים, הם קיבלו אישור לבנות 400 יחידות דיור, כש-120 מתוכן היו אמורות להינתן לתושבים. המציאות היום היא שיש להם אישור לבניית 1,200 דירות ו-15,000 מ"ר למסחר, 166 דירות לעיריית תל-אביב ואפס דירות לתושבים. כמובן שהצעת החוק, זו לא המטרה שלה, המטרה שלה היא לדאוג לתושבים.

אנחנו הצענו שנעשה כמעשה גבעת עמל א' ונצלם מצב קיים. היום בגבעת עמל ישנן 80 משפחות. כשעשו את הפתרון בגבעת עמל א' צילמו מצב ונתנו דיור לכל המשפחות שהיו באותה נקודה, ב-1992.

חשוב להגיד שבמקביל לדיונים בבית הזה מתנהלת תובענה ייצוגית בבית-המשפט. השופטת גם באחת מההצעות שלה אמרה: אוקיי, בואו נחזור להצעה המקורית שדיברה על 120 דירות לתושבים. היא הביאה עוד מספר אפשרויות.

מבחינתנו, מה שברור זה שהמטרה – ואמרתי את זה גם לאנשי המשרדים, לפקידים הבכירים שמתנהלים מולנו – אני חושבת שהכי טוב למדינה אם השלכות הרוחב על כל מקום שהוא, יהיו בזכות גבעת עמל ב'. גבעת עמל ב' היא משהו מוגדר וסגור, ברור לכולם מי בפנים, מי לא בפנים, או מי בפנים ומי בחוץ.

מבחינתנו, מטרת הצעת החוק היא לתת דיור חלופי למי שגר בגבעת עמל. אנחנו מדברים על 80 משפחות. אנחנו לא מנסים להכניס לתוך החוק הזה אנשים שלא שייכים. אנחנו לא מנסים לבוא פה בדרישות. אנחנו, זה אומר התושבים – אני לא מייצגת פה את עצמי, הורי לא הגיעו לארץ ב-1949, לא נשלחו לגור בגבעת עמל ולא באף שכונה אחרת שמוגדרים בה היום התושבים שבעצם באו בשליחות המדינה כפולשים. המטרה היא בעצם לאפשר לאנשים שגרים מ-1947, 1949 ועד היום בשליחות של מדינת ישראל, לקבל את מה שמגיע להם, ומה שמגיע להם לא מתיישב לצערי עם ההצעה שעלתה ממשרד המשפטים.

אני אגיד עוד שני דברים. משרד האוצר הציע שאנחנו נבדוק עם התושבים – וההצעה הזאת התקבלה גם על-ידי הבכירים במשרד המשפטים – נקודת ציון אחרת בזמן, שבה נוכל להקפיא מצב ולאנשים האלה לתת את הזכויות שמגיעות להם.

התושבים – ואני תכף אבקש מחברי דב להציע את זה – התושבים הציעו הצעה אחרת. בסוף – וזה אולי המשפט הכי חשוב מבחינתי – בסוף, כל מי שיושב מסביב לשולחן הזה הוא אזרח מדינת ישראל שיש לו זכויות והוא אכפתי ביחס לכספי מדינת ישראל. אין פה איזה רצון שמפה יהיו – אני שומעת את זה בשלוש וחצי שנים שאני חברת כנסת, אדוני. יש איזו חרדה גדולה מהשלכות רוחב, רק מהדיון בשבוע שעבר בוועדת חוץ וביטחון וממה שהביא אותי ברמה האישית לכנסת, מההישג באמת האדיר ביחס לאלמנות צה"ל ואלמנות הטרור. בואו, תרגיעו מהשלכות הרוחב. יש פה מציאות של אנשים בשכונה, שמעבר לכביש שלהם עצמם הדברים סודרו לשביעות רצון כולם, יזמים ותושבים כאחד, או אם נלך על הסדר הנכון, תושבים ויזמים כאחד.
קריאה
ורמ"י.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ורמ"י, זה ברור. וזה הדבר האחרון שרציתי להגיד. אני חושבת שהמדינה – וזה כבר אמרנו בדיונים רבים קודמים – לא יכולה לרחוץ בניקיון כפיה. להגיד לי היום ולהגיד לתושבים היום שאנחנו מכרנו את הזכויות בקרקע ב-1961, ואחרינו המבול, המדינה כבר לא שם. המשרדים לא שם, לא משרד האוצר ולא משרד המשפטים. אני מציעה לרמ"י גם לא להיות שם. אני שמחה ששירה, נציגת רמ"י, יושבת פה, דווקא מתוך ההבנה שזה גם חונה אצלם.

מבחינתנו, המטרה היום – וגם אמרתי את זה לאנשי המשרדים – המטרה היא להעביר את הצעת החוק בקריאה ראשונה מתוך ההבנה שיש עוד דרך לעשות לקראת קריאה שנייה ושלישית שבה אנחנו נעשה את ה-Fine Tuning על מי הזכאים, למה זכאים. אין לנו פה איזה רצון לתת לכל אחד עכשיו מיליוני שקלים אם הוא איננו זכאי, ומצד שני, אנחנו לא רוצים לפגוע בזכויות של מי שזכאי לקבל את מה שהוא זכאי לו כמו שהגדירה השופטת, דירה בשווי דירות שנמכרות באזור שבו נמצאת גבעת עמל ב'. ברוך השם שזה אחד האזורים היקרים במדינת ישראל, ואנחנו שמחים על בנייה ושמחים על יישוב הארץ בכל האזורים, כולל בגבעת עמל ב' ואזור צפון תל-אביב.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני אשמח אם אדוני ייתן לדב להציג את ההצעה האחרונה שהגיעה מהתושבים, ובעיני היא הצעה שיכולה להוריד את המתח מאותן השלכות רוחב.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך, אדוני היושב-ראש. אני מצטרף לכל דבריה של חברתי, חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, ולפני שאני אציג את ההצעה אני רוצה להגיד משהו על השלכות הרוחב.

בפגישה שהייתה לנו עם נציגי המדינה, באמת השאלה שהכי הטרידה אותם היא שאלת השלכות הרוחב על שכונות אחרות שגם בהן נמצאים אנשים שהמדינה שלחה לכל מיני מקומות. אנחנו מדברים בעיקר על פרברים או שכונות בתוך הערים הגדולות, תל-אביב, גם ירושלים, שכונות שהמדינה שלחה אנשים אליהן בראשית ימיה, ועם השנים הסירה מעליה כל אחריות להמשך גורלם. חלק מהמקומות הופרטו, הקרקעות הועברו ליזמים פרטיים. חלק מהמקומות, האדמות עדיין נמצאות בידי המדינה. ונמצא על השולחן, על שולחנה של הכנסת, אדוני היושב-ראש הציג את הדברים בצורה מאוד בהירה בישיבה האחרונה של הוועדה, יש ויכוח עקרוני מה מידת אחריותה של המדינה לאותם אזרחים שהיא שלחה לאותם מקומות.

אבל, אני רוצה לומר שהסוגיה הזו כמו שמוצגת בפנינו, אדוני היושב-ראש, מציגה גישה מאוד-מאוד צרה של המציאות. הגישה המאוד צרה של המציאות, לא רק שהיא מתעלמת ממצוקה של אנשים שלמדינה יש אחריות עליהם, אלא היא גם מתעלמת בעצם מאינטרסים וממטרות שהמדינה עצמה מציבה בפניה.

אנחנו מדברים על קרקעות באזורי הביקוש הכי משמעותיים. למשל בתל-אביב - גבעת עמל, שכונת הארגזים, כפר שלם – אזורים שבהם המדינה, יש לה אינטרס ממדרגה ראשונה לייצר שם, להקים שם מגדלים למגורים בהיקף מאוד-מאוד גדול, באזורים האלה אפשר להקים מגורים בהיקפים הרבה הרבה הרבה יותר גדולים ממה שכרגע קיים שם. המדינה מעוניינת בזה. אני שומע שמבחינתה של הממשלה זו מטרה ראשונה במעלה לקדם תוכניות בינוי בהיקף גדול באזורי הביקוש.

המציאות הקיימת של הוויכוח שקיים עם התושבים, אפשר להמשיך אותה עוד שנים. אם לא יינתן פתרון, אם לא תהיה גישה חדשה בעניין הזה, הוויכוח בגבעת עמל, הוויכוח בכפר שלם, הוויכוח בשכונת הארגזים, עוד יימשך שנים רבות, ולא תהיה שם בנייה. התושבים לא מתכוונים לוותר, הם לא יוותרו, ויש ציבור יותר ויותר גדול שמבין שהתושבים צודקים, ועומד מאחוריהם.

אז המדינה צריכה להחליט. היא יכולה להגיד – אנחנו מוותרים, לא יבנו שם בשנים הקרובות, לא יבנו שם הרבה שנים. והיא יכולה גם להחליט – אנחנו רוצים את הקשר הגורדי הזה לחתוך, ולחתוך אותו באופן שיפצה את התושבים ויאפשר גם את הבנייה שהמדינה כל כך מעוניינת בה, באזורי הביקוש האלה במרכז הארץ.

כאשר זה האינטרס של המדינה וכאשר זו הראייה של המדינה, הבעיה שאנחנו מתמודדים איתה נראית בעיה מאוד-מאוד קטנה, מאוד קטנה. הרי כל הפיצויים של התושבים, בכל פרשנות שאנחנו נלך ובכל מקום שאנחנו נלך, הם רק חלק קטן מאוד מההכנסות שצפויות מהמתחמים האלה אם תיבנה בהם באמת אותה בנייה רוויה שהיא מתוכננת והיא קיימת. זאת אומרת, אנחנו מתעסקים בוויכוח על הכסף הקטן, ושמים בצד את הכסף הגדול. את הכסף הגדול שיכול להגיע אגב גם למדינה וגם ליזמים כתוצאה מהמשך הקידום של התוכניות הקיימות.

אז אני אומר את זה, אדוני היושב-ראש, לפני שאני נכנס להצעה של התושבים כי אני חושב שבעיית הרוחב לא באמת קיימת. לא באמת קיימת בעיית רוחב, אין בעיית רוחב, תבינו את זה. תפתרו פתרון רוחב וכולנו נרוויח.

לצערי, אני אומר לך אדוני היושב-ראש, אני מבין שהמדינה עדיין לא הגיעה לתובנה הזאת, שעדיף לא לפתור את כל הבעיות, לחתוך את כל הקשר הגורדי, לאפשר בכל המקומות בנייה, לפצות את כל התושבים פיצוי הוגן ולהתחיל להתקדם. אז אני מבין שהמדינה כן מעוניינת משאלת הרוחב ומשאלת השלכות רוחב של הפתרון בגבעת עמל.

ולכן, אנחנו חשבנו והתושבים חשבו, בעקבות הדיון הקודם, על פתרון שיכול להפיג את החששות של המדינה מהשלכות הרוחב, שאני כאמור טוען שהן לא קיימות, אבל נניח שהמדינה עדיין לא השתכנעה בזה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל באמת כל הסחבת הזאת של המדינה, זה לא בגלל השלכות הרוחב. זה בשביל להתיש את האנשים האלה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ברור. ברור.
יגאל גואטה (ש"ס)
זאת האמת ואת זה צריך להגיד על השולחן. המדינה רוצה להתיש אותם ולהתיש אותם ולהתיש אותם, ואנחנו פשוט נעמוד מנגד.
היו"ר דוד אמסלם
גואטה, קיבלת את רשות הדיבור?
יגאל גואטה (ש"ס)
לא. תודה, אדוני.
היו"ר דוד אמסלם
אז בבקשה לא להתפרץ.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל יש דברים כואבים, אז גם - - -
היו"ר דוד אמסלם
תשתה מים.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה לא עוזר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ייתכן בהחלט שאתה צודק, אבל המדינה בחרה - - -
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה. אנחנו פה לא בדיאלוג.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא בעניין, בסדר. בכל מקרה, מה שהמדינה מציבה בפנינו זה את החשש מהשלכות רוחב, ולזה אנחנו מנסים לתת תשובה.

ואני, בהמשך לדבריה של חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, רוצה לומר שגבעת עמל זה המקרה הכי קל לפתרון. למה? מכיוון שקבוצת האנשים שנמצאת בגבעת עמל היא קבוצה מאוד מוגדרת ומתוחמת. גבעת עמל, להבדיל ממקומות אחרים שהתווספו אליהם במהלך השנים אנשים אחרים שבאו מבחוץ ולא היו במקור בשטח, צריך להגיד לזכות הקבוצה הזו הנפלאה של התושבים בגבעת עמל ושל משפחותיהם, שהם באמת שמרו על הקרקע. הם באמת שמרו על הקרקע, כל המתחם הזה של גבעת עמל הוא מתחם שבו נמצאים האנשים המקוריים - -
קריאה
אמיתי לגמרי מה שאתה אומר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
- - או הצאצאים שלהם, המשפחות המקוריות. אין בגבעת עמל – ואני אומר את זה כמי שמכיר את השכונה ומסתובב שם – אין שם איזשהן משפחות חדשות לגמרי שלא היו בכלל ופתאום מצטרפות לנו בשנות השמונים, נניח, שזה ויכוח, אני גם לא אומר איך לפתור אותו אבל המקרה של גבעת עמל מבחינה זו הוא מאוד מאוד פשוט, ולכן זה המקרה שנכון להתחיל בו. נכון להתחיל בו ואפשר להתקדם בו מאוד-מאוד מהר.

אדוני היושב-ראש, בדיון עלה קונספט שהוא נראה לי מאוד נכון למחשבה על גבעת עמל, ואולי גם לגבי השכונות האחרות הוא נכון, וזה הקונספט של נחלה. יש לנו 22 משפחות בגדול, בתי-אב, בגבעת עמל.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
25.
תומר רוזנר
אמרתם 80, לא?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא. 80 משפחות - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
80 משפחות, אבל בתי-אב זה 25. זה המספר המקסימלי שספרנו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
- - אבל בתי-האב המקוריים הם סדר גודל של עשרים וכמה. אז בואו נתייחס לכל אחד מהם כאילו שהוא חי במושב, והמדינה בעצם נתנה לו להתיישב בנחלה.
היו"ר דוד אמסלם
יש לך הצעה איזה מושב?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מושב גבעת עמל.
קריאה
מושב עובדים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אומנם, אני רק צריך להגיד, אדוני, שהם היו מאוד-מאוד רוצים לחיות בתנאים שנתנו למושבים, כי לא נתנו להם את התנאים של מושבים, ועיריית תל-אביב לא התייחסה אליהם כמושב אמיתי - -
קריאה
כפולשים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
- - אבל נניח, בואו נגיד, היום לפחות, בדיעבד אנחנו אומרים, אנחנו נתייחס אליהם כמו מושב, נחלה.

יש לנו את המשפחות האלה. בואו נצא מתוך הנחה שאנחנו לכל בית-אב מקורי נותנים את מה שמגיע לו. לא מרחיבים מעבר לבתי-האב המקוריים.

מה מגיע לאותו בית-אב מקורי? מגיע לו מה שהיה לו ב-1961, שזו נקודת ההתחלה. אבל את זה צריך לשערך. איך משערכים את זה? יש לנו פתרון נורא פשוט. משערכים את זה לפי העלייה של אחוזי הבנייה במתחם. אתם בהתחלה, כשעשיתם את התחשיב של 1961, דיברתם על פתרון למשפחות לפי 400 יחידות דיור. היום מדברים על X יחידות דיור – אני אפילו בעצמי כבר לא יודע עד הסוף – בואו נשערך. אם ה-X הוא פי שלושה, אז נשערך את הזכויות של 1961 פי שלושה. כי הרי צריך לזכור שכל העלייה ביחידות הדיור שהוספה לגבעת עמל, הוספה בשבילם, היא הוספה בשביל לפצות אותם, היא הוספה בשביל לתת להם פתרון.

ברור לי לגמרי שמה שאנחנו מציעים והתושבים מציעים זה לא באמת הוגן, זה הרבה פחות מההוגן, כי הערך של העלייה הכלכלית במספר יחידות הדיור שהוסיפו זה הרבה יותר ממה שייתנו להם. אבל אני אומר – בואו, אלה אנשים שהם באמת אנשים מאוד ריאליסטים, אין להם עיניים גדולות ואין להם ציפיות בשמים, אבל הם רוצים הסדר הוגן, לא פחות מאשר הסדר הוגן.

משפט אחרון, אדוני היושב-ראש, לגבי התהליך שבו אנחנו נמצאים. כמו שאמרה חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, הדבר הזה נמצא גם בבית-המשפט, אבל אני אומר כגישה שלי כחבר כנסת. אני חושב שהגיע הזמן שאנחנו נייצר את הפתרונות בכנסת. זה שכל פעם כשיש בעיה קשה אנחנו אומרים – טוב, יש בית-משפט, אולי בית-משפט יפתור לנו את הבעיה – זה מאוד מאוד נוח אבל זה לא גישה שאנחנו צריכים לאמץ אותה כחברי כנסת.

הפתרון בסופו של דבר צריך לצאת מהכנסת. והפתרון צריך לצאת מהכנסת, במקרה הזה אני חושב שהוא פתרון קל, הוא פתרון פשוט והוא פתרון אפשרי. הפנייה שלנו, אדוני היושב-ראש, היא שאנחנו היום נאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה. אני יודע שעוד יהיו ויכוחים, אבל בשביל זה יש לנו את ההכנה לקריאה שנייה ושלישית. אנחנו יכולים את כל הוויכוחים הקיימים להמשיך ולנהל בהמשך הדרך.

העברת החוק בקריאה ראשונה כרגע, יהיה בה מסר מאוד-מאוד חשוב לכל הצדדים המעורבים שהכנסת רצינית בעניין הזה, שאנחנו מתכוונים לפתור את העניין.

הלוואי. אם יגיעו להסדר בלעדינו וימצאו פתרון טוב בלעדינו, אנחנו לא מחפשים עבודה, אבל זה שאנחנו מעבירים את המסר הברור הזה, זה מאוד-מאוד חשוב כי במקביל הזמן לא עוצר מלכת.

התהליכים המשפטיים נגד התושבים מתקדמים. היו שם פינויים לפני חודשים, ואולי לא יהיו בחודש הקרוב אבל אם אנחנו לא נתערב ונפעל, יהיו שם עוד פינויים. יהיו שם עוד פינויים, זה הולך לשם.
מלכה אלפסי
אני רוצה לתת דוגמה אחת קטנה. קטנה-קטנה.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, לא.
מלכה אלפסי
קטנה, רק - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, לא. מלכה, עוד מעט אני אתן לך את זכות הדיבור.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ולכן, אדוני היושב-ראש, הבקשה שלי שאנחנו נפעל באותו קצב שבו המציאות - - -
היו"ר דוד אמסלם
בוא תתחיל להתכנס.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. קודם כול אני רוצה לענות לך רק במשפט אחד. אני רוצה להבהיר בכלל את הקונטקסט של הדיון.

החוק עבר קריאה טרומית, בתנאי אחד, שהוא אמור להתקדם אחרי תיאום עם משרד המשפטים ומשרד האוצר. זו עמדת הממשלה. האופוזיציה, אין להם בעיה – תעבירו הכול, זה בסדר. אני רק מספר לכם את הפרוצדורה מה קורה.

לכן, אנחנו לא מקדמים את זה כרגע בלי התיאום הזה, אחרת הייתי מעביר את זה כבר בישיבה הקודמת. ואנחנו חותרים כל הזמן עכשיו לעשות את התיאום איתם ולגבש איזשהו קונספט. כרגע אין קונספט אז אין לאן ללכת. אני עונה לו לגבי הנושא האם להתקדם כרגע, כן או לא.

בבקשה, חבר הכנסת גואטה.
יגאל גואטה (ש"ס)
לא. אני דווקא רוצה לשמוע את התושבים.
היו"ר דוד אמסלם
מלכה, בדיוק עכשיו הגיע תורך לפי הרשימה.
מלכה אלפסי
אין לי מה להוסיף יותר מדי כי תיארו כאן מצב מאוד רגיש, מאוד כואב. רק רציתי להגיד ממש בקצרה, דוגמה. אישה בת 82, בת למשפחת אלפסי, מאלה שפונו למעלה, נזרקה מביתה ללא אגורה. בסוף סגרו איזה קומבינה עם האח שלה, שקיבל 1.3 מיליון – היא בכלל לא קיבלה – וממנו הפרישו לה 200,000. אנחנו לא רוצים להגיע לשם.
היו"ר דוד אמסלם
מי זאת?
מלכה אלפסי
הגברת הזאת.
רותי אלפסי קאופמן
לא 200. זה 400,000.
היו"ר דוד אמסלם
מלכה, אני אחזור אלייך, אבל מעניין אותי לשמוע. תספרי לנו את הסיפור שלך.
מלכה אלפסי
אני לא צריכה לדבר. בבקשה.
רותי אלפסי קאופמן
קוראים לי קאופמן אלפסי. אני אלפסי מהבית כמובן, הבת הבכורה של משפחת אלפסי.
היו"ר דוד אמסלם
התחתנת עם אשכנזי.
רותי אלפסי קאופמן
התחתנתי עם אשכנזי, נכון.
היו"ר דוד אמסלם
עכשיו ספרי לנו את סיפור חייך.
רותי אלפסי קאופמן
אני אספר לך. קודם כול, יש לי פה, אני חושבת שאני היחידה שיש לי מסמך, אין לי אומנם מ-48' אבל יש לי מ-55' ומ-58', ששירתי בצבא ונישאתי, יש כאן גם כתובת וגם תאריך.
קריאה
של השכונה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בגבעת עמל.
היו"ר דוד אמסלם
גברת קאופמן, רותי, עזבי את המסמכים. תספרי לנו את סיפור החיים שלך. באמת, מעניין אותי.
רותי אלפסי קאופמן
הביאו אותנו לשם כשהייתי בת 11.
היו"ר דוד אמסלם
מאיפה עליתם? ממרוקו?
רותי אלפסי קאופמן
אנחנו דור שביעי בארץ מצד אבא. מצד אימא שלי אנחנו דור רביעי. אימא שלי ילידת חברון, ויש לנו לצערי הרב מסורת של עקירות. את אימא שלי ומשפחתה עקרו בשנת תרפ"ט, וזה היה מכוח הנסיבות. את אבא שלי מיפו, שהוא עבר לתל-אביב, לנווה צדק. כולנו נולדנו בנווה צדק. משם עקרו אותנו כשפרצה המלחמה. הפכנו לפליטים, והביאו אותנו לגבעת עמל.
היו"ר דוד אמסלם
באיזה שנה?
רותי אלפסי קאופמן
48'.
היו"ר דוד אמסלם
את זוכרת את האירוע?
רותי אלפסי קאופמן
אני זוכרת את האירוע, הייתי ילדה בת 11. אני זוכרת.
היו"ר דוד אמסלם
אתם הגעתם ב-48' לגבעת עמל וחייתם שם.
רותי אלפסי קאופמן
חיינו שם, חיינו ללא תנאים, עם עכברושים ונדלים ועקרבים ונחשים.
היו"ר דוד אמסלם
כל מרעין בשין.
רותי אלפסי קאופמן
כביש חיפה היה רק בתוכנית, אפילו אולי לא. לעבור את גשר הירקון היינו צריכים פס. זו הייתה השכונה שהגענו אליה. בבלי כמובן לא הייתה, היו שדות.
היו"ר דוד אמסלם
ומה קרה? עד איזה שנה חיית שם?
רותי אלפסי קאופמן
אני חייתי שם, נישאתי בגיל 22 אחרי צבא, ב-58'.
היו"ר דוד אמסלם
וגרת שם בשכונה?
רותי אלפסי קאופמן
לא. בעלי לא רצה לגור שם, ועברנו לגור עם הוריו. ואז, החיים משכו אותנו לכל מיני כיוונים. כל פעם הייתי צריכה לעבור למקום אחר, אם זה היה מכורח הנסיבות שנישאתי, אחר כך חליתי וטיפלו בי בבילינסון, אחר כך בבית-חולים השרון, והכתובת לא שונתה כי הייתי צריכה את בתי-החולים האלה.

עברתי לשכונה אחרי תקופה של 20 שנה, חזרתי חזרה.
היו"ר דוד אמסלם
באיזה שנה בערך זה היה?
רותי אלפסי קאופמן
חזרתי לפני 25 שנה, אני בשכונה בזמן האחרון הזה.
היו"ר דוד אמסלם
ולאן חזרת?
רותי אלפסי קאופמן
לבית שלי. היה לי בית שם, הבית של הורי.
היו"ר דוד אמסלם
לבית של ההורים שלך.
רותי אלפסי קאופמן
היה לי בית שם. היה לי חדר שם. לכולם היו חדרים כי באנו לבית שהיו שם אורוות, רפתות, ומזה הפכו להיות חדרים.

חזרתי חזרה לבית הזה, מכורח המציאות כמובן, כי לא היה לי בית אחר, וזה היה ביתי. זה היה ביתי. הביאו אותנו לשם, זה היה הבית שלנו. אדם שיש לו בית יכול לנסוע, יכול לעזוב, יכול לא יודעת מה, וחוזר הביתה. הוא חוזר לבית שלו. אף אחד לא אומר לו.
היו"ר דוד אמסלם
את חזרת לבית של ההורים שלך?
רותי אלפסי קאופמן
לא. זה בית שלי. בבית של ההורים שלי גר אחי, שם הוא נפטר גם. ועכשיו, כשמשפחת כוזהינוף קנתה את המגרש הזה - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה לשאול עוד שאלה קטנה, ברשותך. המבנה שאת חזרת אליו זה מבנה שהיה היסטורית או שמישהו בנה אותו?
רותי אלפסי קאופמן
היה מבנה, הייתה סוכה ושיפצנו, כמו כולם.
היו"ר דוד אמסלם
הייתה סוכה.
רותי אלפסי קאופמן
כמו כולם, כן. כשהרסו לנו את הבתים, החלקה שלנו בכלל לא הייתה במשפטים. אף אחד לא לחץ עלינו לעזוב. צירפו אותנו, ולא בתום-לב, לחלקה של משפחת אלפסי, של המשפחה שלנו, והרסו לנו את הבתים, ארבע משפחות.
קריאה
ללא צו.
רותי אלפסי קאופמן
בלי פיצוי, בלי כלום. אני היחידה שקיבלתי 400,000, מתוכם קיבלתי 300,000 עד היום, גם לא את כל הסכום, ואני גרה בשכירות היום.
היו"ר דוד אמסלם
מתי הרסו לך את הבית?
מלכה אלפסי
בדצמבר 2014. זה המתחם של כוזהינוף, שהמדינה הושיבה, מכרה ליזמים פרטיים, העירייה עשתה איחוד וחלוקה, החליטה שהשטח הזה של המדינה, שרוב האחוזים שם של עיריית תל-אביב, 63% מהשטח עצמו שייך לעיריית תל-אביב. עיריית תל-אביב הפקירה את התושבים ובחרה את היזמים ונתנה להם את החלק הזה כשטח פרטי. ובית-המשפט קבע בנובמבר 2013 שהיזמים הם הזרוע המבצעת של עיריית תל-אביב. זו החלטה של בית-המשפט.

ואותם אנשים – לא רק היא, יש שם את כל האחים וכולם – בעצם שמו שלושה אחים. למשל חיקה לוי, רחל לוי, היא עדיין גרה בשכונה אבל האחים שלה, 50 מטר ממנה, נזרקו מהשכונה ללא תשלום, ללא פיצוי. אין היגיון.

יש לי כאן עוד משפחה אחת, מאוד חשוב לי, מאוד, שהיא בולטת בשכונה, משפחת שומוביץ. אני חושבת שהוא האיש הכי מבוגר בשכונה. הם זוג מבוגרים, שיהיו בריאים עד 120, קרוב לגיל 90, זוג מדהים, צלולים, חבל שהם לא פה היום, אבל הילדה תספר איזה עינויים הם עוברים עם הכוזהינוף הזה.
רויטל שומוביץ
שומוביץ רויטל. דב חנין היה אצלנו בבית – אתה זוכר את משפחת שומוביץ, את הורי?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר דוד אמסלם
תושבת השכונה.
רויטל שומוביץ
אני פשוט נמצאת פה בשם הורי, שבגלל גילם המופלג לא יכלו להגיע הנה. הורי גרים בשכונת גבעת עמל משנת 48'. אמי הובאה לשם על-ידי מוסדות המדינה. הם מעולם לא עזבו את השכונה, הם גרים שם ברצף מ-48' עד עצם היום הזה.

לפני שנתיים הם קיבלו תביעת פינוי ממשפחת כוזהינוף. במקום לקבל הסכם פיצוי – הרי לגביהם אין ויכוח, הם הוותיקים, הם הראשונים, נכון? – הם קיבלו תביעת פינוי. מאז מתעללים בהם, גם מתישים אותנו בבית-משפט כלכלית, גם מתעללים בהם נפשית, וגם עיריית תל-אביב נתנה היתר לבנות משרד מכירות מאוד מאוד סמוך לביתם, אני מדברת על מטר וחצי מהגדר שלהם, כאשר כל משאיות הבטון נוסעות שם במהירות, כמעט דרסו את אבא שלי בשבוע שעבר בתוך המתחם. וזה דור ראשון, שאין ויכוח שהוא זכאי.

למה אנחנו פה? אנחנו מבקשים מהמדינה, שהפקירה אותם 70 שנה להתעללות בלתי פוסקת של היזמים, לבוא ולעמוד מאחוריהם ולדאוג להם. עכשיו זה התפקיד שלכם לדאוג להורינו המבוגרים. היזמים מחכים שהם ילכו לעולמם, ואז הם יפתרו את העניין ולא ישלמו את הפיצוי שמגיע להם, פיצוי שמגיע להם בזכות ולא בחסד.

ואנחנו פונים אליכם לקדם את ההגנה הזאת לאנשי גבעת עמל.
קריאה
ולהעביר את החוק בקריאה ראשונה.
תמר שומוביץ
והיום הם נמצאים באתר בנייה, מצד ימין של תשובה ומצד שמאל - - -
היו"ר דוד אמסלם
מי מדברת?
תמר שומוביץ
תמר שומוביץ, אני אחותה, בת לאותם הורים. והיום ההורים שלי גרים בעצם במתחם בנייה, כשמצד ימין תשובה בונה ומצד שמאל כוזהינוף בונה.
רויטל שומוביץ
והם מ-48', וזכאים.
תמר שומוביץ
גם העירייה נתנה להם - - -
היו"ר דוד אמסלם
יש לי שאלה לגבי ההורים שלכן. מישהו הציע להם איזושהי הצעה?
תמר שומוביץ
לא. למרות שמפרסמים שכן.
היו"ר דוד אמסלם
אז מה, אמרו להם לקום וללכת?
רויטל שומוביץ
לא. נתנו להם תביעת פינוי לבית-משפט. תביעה לסילוק יד.
קריאה
צריך להבין, ממש מתעללים בהם.
היו"ר דוד אמסלם
אני שואל עכשיו שאלת הבהרה, לא צריך להכניס אותי לקונטקסט, אני כבר מכיר אותו. מה קורה במקרה דנן, אני רוצה להבין. ההורים בעצם קיבלו הודעה לפנות את הבית שלהם?
רויטל שומוביץ
הם קיבלו תביעה לסילוק יד לפני שנתיים, כאשר כוזהינוף רכש את הקרקע מאברמוביץ, כאשר אנחנו בכלל יושבים על חלקה שהיא של תשובה.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. רק תעני לי. ואז אמרו להם, אני מבין - - -
רויטל שומוביץ
יש דיון בבית-משפט.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, אם אתם רוצים תתבעו בבית-משפט.
תומר רוזנר
לא. הם צריכים להתגונן.
רויטל שומוביץ
תבעו אותם לפינוי. אנחנו עכשיו נמצאים בהליך - - -
היו"ר דוד אמסלם
הם צריכים להתגונן. הבנתי.
רויטל שומוביץ
בדיוק.
קריאה
להוציא מאות אלפי שקלים כדי להתגונן.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, הבנתי הכול.
קריאה
זוג זקנים, תבין.
רויטל שומוביץ
יש פה התעללות וניסיון להתחמק מהחובה לפצות אותם.
היו"ר דוד אמסלם
אתם מכירים את המקרה?
קריאות
- - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שנייה, חברים, תנו לנו רגע לשמוע.
שירה תם
לא מכירים. אמרנו גם את עמדתנו שאנחנו חושבים – אני לא יודעת את הנסיבות אבל - - -
היו"ר דוד אמסלם
בסדר, הבנתי. מאה אחוז.
תמר שומוביץ
אני רק רוצה לציין שההורים שלי יושבים, כשרוב השטח הוא של תשובה, ועיריית תל-אביב – מה שמלי הזכירה – היא עשתה הסכם של שינוי אחריות הפינוי. הם העבירו את הורי לאחריות הפינוי של כוזהינוף, למרות שהם יושבים על מירב השטח של תשובה, והם עשו את זה כדי לנשל את ההורים שלי, כי עכשיו ההורים שלי פינג-פונג.
קריאה
להתחמק מאחריות.
תמר שומוביץ
תשובה אומר, זה לא שייך לי, זה לא אחריות פינוי שלי, וכוזהינוף אומר, אני קניתי שטח פרטי, זה לא מעניין אותי, אני רוצה שהתושבים האלה יעופו. וזה רק כדי לחכות – אני נורא מצטערת להגיד את זה - -
היו"ר דוד אמסלם
את לא צריכה להגיד. הבנתי. הבנתי.
תמר שומוביץ
זה רק כדי שההורים שלי ימותו.
היו"ר דוד אמסלם
את לא צריכה להגיד. אמרתי, אני הבנתי.
ציונה יהוד
כמעט כל הדור הראשון מת, אין דור ראשון כמעט.
תמר שומוביץ
ואני מציעה לכל הנוכחים פה לבוא להורים שלי, לפגוש אותם ולשמוע את הסיפור האמיתי, שאימא שלי הביאו אותה בנובמבר 47', והיא נכנסה לחושות שהערבים השאירו.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. מאה אחוז. אני חוזר אלייך.
מלכה אלפסי
אני הייתי רוצה לסכם. אני פונה לכל משרדי הממשלה להעביר את החוק לקריאה ראשונה. אנחנו לא רוצים שהעוול הזה ימשיך. באמת, לי אישית, בתור מישהי שגרה בשכונה ויש לי אימא שגרה לידי והיא בת 77, אני מתה מפחד שחס וחלילה היא לא תמות, חס וחלילה, כי אני מאבדת את הזכויות שלי.
היו"ר דוד אמסלם
לא, את מתכוונת שהיא תהיה בריאה עד 120, בלי קשר לזכויות שלך.
מלכה אלפסי
לא, אני נותנת את זה כדוגמה. אני רואה מה עושים לזוג מבוגרים בשכונה, ההתעללות הזאת, תרתי משמע. ולי הייתה שיחה יום אחד עם כוזהינוף בשטח. הוא אומר, כמה נשאר להם לחיות? זה השיקול. זה שיקול קשה, זה שיקול כואב, זה ההורים שלנו. אנחנו גרים שם.

העוול היחידי – אני רוצה להגיד פה למשרדי הממשלה – העוול היחידי זה שנולדנו בשכונה. זה הפשע היחידי של התושבים, כל מי שיושב שם, זה הפשע שפשענו. ואנחנו מבקשים מכם לתקן ולעזור לנו, ואנחנו לא – סליחה, אני לא בונה על בית-המשפט, אני לא רוצה להיות בבית-המשפט, אני בבית-המשפט מחוסר ברירה. אני לא רוצה להילחם במינהל, אני רוצה שהמינהל יבוא ויעזור לי. אין לי מטרה, אתם לא אויב שלנו. אתם הושבתם את ההורים שלנו ואנחנו היום מבקשים, תבואו, תתקנו את העוול הזה, את כל העוול של ה-67 שנים, שלהורים שלי ולהורים שלה ולאנשים המבוגרים יהיה את הכמה שנים שנשאר להם לחיות, שיחיו אותן בכבוד.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
מלכה אלפסי
כי המצב הוא באמת כואב. ושכל אחד כאן מחברי הממשלה יחשוב שזה האני שלו, זה שלו, זה האבא וזה האימא שלו. באמת קשה, אנחנו ממש מבקשים, תעבירו את זה במצב הנוכחי.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
קריאה
אדוני, עוד מילה אחת.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא. אני אעשה סבב קצר. אני מכיר את הנושא, אבל היות ונסעתם מתל-אביב, אני אעשה סבב קצר של שתי דקות לכל דובר - אתם יכולים לחזור גם אחד על דברי השני, זה בסדר - שייתן את התחושה שלו, מה שהוא חושב. בבקשה.
אהרון בן נון
שמי אהרון בן נון. אני צאצא למתיישבי הסוכנות היהודית. קודם כול, אני רוצה להאיר פה – להאיר, לא להעיר – מינהל מקרקעי ישראל לא שיכן אותנו שם. מינהל מקרקעי ישראל רק ב-1960 - - -
מלכה אלפסי
אכן, נכון.
אהרון בן נון
בגדול, מה שאני אומר, הצעת החוק הזאת – אני מאמין שחלק מהחברים פה לא יסכימו איתי – היא הצעת חוק בכלל לא טובה מכיוון שהיא מוסיפה עוולה על עוולה, גזל על גזל. זה אבסורד, זה כמו שאני אפנה עכשיו את מושב שדה ורבורג או את מושב כסלון או את - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא חשוב. נתת דוגמה אחת, זה מספיק.
אהרון בן נון
כל המושבים. כפר שמריהו. תוציא אותם מכפר שמריהו מהבית, תן להם דירה תמורת דירה, את המחיר של הדירה, ותוציא אותם, קח להם את הקרקע, תבנה מגדלים. זה פה זלזול כפול במתיישבים ששוכנו על-ידי כל המוסדות המוכרים, כל שכן על-ידי הסוכנות היהודית.

אני קראתי את הפרוטוקול - אני חייב לומר את זה – של הוועדה שהתכנסה פה ב-20 ביוני. חרה לי לשמוע את נציגת המינהל, הגברת תם, אני לא יודע מי זאת אפילו.
שירה תם
- - -
אהרון בן נון
שלום לך.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שירה.
אהרון בן נון
היא אמרה שבשנת 1960 לא הייתה חובת המכרזים. נכון?
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא חושב. לא, לא. יש לך עוד 30 שניות לסיים.
אהרון בן נון
רק שנייה.
היו"ר דוד אמסלם
תשמע, אנחנו פה לא מתנצחים וזה לא נאומים לאומה. תגיד בשני משפטים את הנושא הכללי שלך.
אהרון בן נון
החוק הזה הוא חוק לא טוב. הוא בא וסוגר את התושבים בתוך מסגרת של ברזל, שהם לא יכולים לצאת ממנה. דירה תמורת דירה זה לא מחיר. אנשים השתכנו בקרקע, יש פה נחלות לאנשים. אנשים, היו להם רפתות כמו שרותי אמרה, היו להם לולים, הם גידלו יבולים, אנשים קיבלו משקי עזר. בשכונת ידידיה, שהיא שכונת החבאנים של התימנים שנמצאת בתל-אביב, שם קיבלו משקי עזר. שם קיבלו, עכשיו בשנת 2000, 180 מטר כפול שתיים זה 360 מטר לכל משק עזר.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
אהרון בן נון
רוצים את זכויותינו המלאות ברישום בקרקע ו/או שווה-ערך בטאבו.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. בבקשה.
שי שמואל דורני
שלום, שמי שי דורני, אני מדבר בשם מי שכבר לא יכול לדבר. אני הבן של עזרא דורני זיכרונו לברכה, שנפטר לפני שבע שנים, תושב שהגיע ב-1950 לשכונת גבעת עמל.
קריאה
אתה עם זכות מלאה.
שי שמואל דורני
עם זכות מלאה. אני אגיד לך, העוול של גבעת עמל לא נגרם רק לנו. אני יכול לספר לך שבשבעה של אבא שלי אני קיבלתי צו פינוי. איך אומרים, הגופה לא התקררה וה"כרישים" כבר הריחו את הדם והגיעו. אבא שלי כשנפטר, קיבלנו צו פינוי.

במשך שבע שנים קיבלנו הוצאות לפועל. 180,000 שקלים הלכו לי על בתי-משפט. הפסדנו בשלום, הפסדנו במחוזי. אנחנו לא ביקשנו מיליונים, לא ביקשנו לגור באורח חיים מתירני כמו אליטיסטים ב-YOO. ביקשנו בית, קורת גג.

אימא שלי היום בת 55, פוטרה מעבודה. למה? כי היא הייתה צריכה לדאוג לבית ולי כשאני בזמן הצבא, בזמן "צוק איתן", משפחת כוזהינוף באה והגיעה עם טופס פינוי ואמרה, יש לכם 24 שעות לעזוב את הבית. 24 שעות לעזוב את הבית. הוציאו את אימא שלי עם ציפורניים על הקיר.

אני, באמצע "צוק איתן" בלוויה צבאית – היום זה שנתיים לשני חברים שנהרגו – באמצע לוויה צבאית אני יצאתי בשביל ללכת למגדל אביב משה לכוזהינוף שיישב לי מולי ויסדר יהלומים וירצד את היהלומים, ולבוא להגיד לי, 24 שעות יש לך, אם לא אני מעיף אותך קיבינימט מהבית. 24 שעות.

אני לא עשיתי כלום, אני לא רוצה כלום. אל תביאו לי שום דבר, לא צריך, אני לא רוצה עזרה מכוזהינוף, שאני לא אתסכל לו בחיים ושהוא לא יסתכל ויגיד לי: שמע, עזרתי לך. לא רוצה כלום. אבל אימא שלי בגיל 55 צריכה ללכת לעמידר? אני עומד במשרדים של עמידר, אני שמ-2005 בסיירת גבעתי נלחמתי, נפצעתי, יש לי רסיסים בכל הרגליים. אני בן יחיד, חתמתי בשביל להיות בצבא, בשביל שאימא שלי תבקש עזרה מעמידר? אני עוד שלושה חודשים מתחתן, אני ואימא שלי גרים בדירה שניים וחצי חדרים. אני ישן עם אשתי לעתיד בחצי חדר ברמת עמידר. לא שאני משהו, אני גם אגור בשכונת התקווה ואני גם אגור בנגב, בתל שבע עם הבדואים.

אבל תדאגו לנו, לא עשינו כלום. אבא שלי זיכרונו לברכה הגיע לשם, סיפר לי את הסיפורים איך הוא העביר לבריטים את הנאד מתחת לחולצה. הוא הגיע לשם בחור צעיר עם המשפחה שלו, ואף אחד לא מקשיב לנו.

אני אגיד משהו אחרון. מר אברמוביץ - בזמן שאבא שלי היה על כיסא גלגלים, על כיסא גלגלים, אחרי שני אירועים מוחיים – ישבנו אצל מגשר. הוא בא למגשר והעביר לו פתק מתחת לשולחן, אפילו לא דיבר איתי מילה, אמר, זה מה שאני מוכן להביא לבן-אדם הזה. הוא הביא פתק עם 100,000 שקל.

אני יכול להגיד לך שקיבלנו 100 יותר, כש-180,000 שקל מזה אני בחובות היום, ו-54,000 שקל הוצאה לפועל, ועוד 120,000 שקל שנאלצנו לשלם.

אין לנו. בעוד חודש וחצי, כששנתיים עברנו ארבע דירות כי לא עמדנו בתשלומים; אני יכול להגיד לך שאני לא מרוויח את המשכורות שאנשים חושבים, ואימא שלי כרגע לא עובדת, היא עובדת משק בית, מנקה מדרגות, למה? כי בגיל 55 אף אחד לא רוצה לקחת עובדת, לא משנה מה היא עשתה, ויש לה תואר ויש לה הכול, אבל אנחנו היום נמצאים במצב שאין לנו מה לעשות.

אנחנו לא מבקשים מיליונים, אנחנו לא רוצים מיליונים. אני לא רוצה מיליונים. אני מוכן שתביאו את המיליונים, תפזרו אותם בין הוועדה. תדאגו לאימא שלי לבית.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. מאה אחוז. תודה רבה. בבקשה, אני ממשיך בסדר.
רותי אלפסי קאופמן
אני רק רוצה להגיד דבר אחד.
היו"ר דוד אמסלם
גברת אלפסי, את דיברת. מפאת כבודך, בסדר, משפט אחד.
רותי אלפסי קאופמן
רק משפט אחד. מה שאני מבקשת, שלא תעקרו נטוע. ואני לא מדברת על עצים, אני מדברת על אנשים, על משפחות, על ילדים. על זה אני מדברת.
היו"ר דוד אמסלם
מאה אחוז. תודה רבה. בבקשה.
לבנה רצאבי
לבנה רצאבי מנובלה. המשפחה הראשונה שהגיעה זה מנובלה, ואני רצאבי היום. ואימא שלי הגיעה לא בפלישה ולא נפלה מהאווירון למטה. עיריית תל-אביב באה, אימא שלי לא ידעה לקרוא ולכתוב, ואבא שלי נהרג ביפו, הוא הלך להרוס את הבתים שירו על נווה צדק. הוא הרס להם את הבתים ונהרג שם למטה. נפל עליו קיר ושם הוא נשאר.

באו לאימא שלי עם חמישה ילדים, אלמנה, שלא יודעת לקרוא ולכתוב. הוא השאיר לה בית בדמי מפתח, שישה חדרים עם חצר ענקית. ועיריית תל-אביב באה עם איזה פתק קטן ואמרה: בואי גברת, פה זה חזית, בואי ניקח אותך לעורף. את עם חמישה ילדים, יירו עליכם, אחד מהילדים ייפגע, בואי אנחנו ניקח אותך למקום יותר טוב.

המקום היותר טוב זה גבעת עמל, חדר גמלים, עם צריפים לכל האורך, וככה הם הושיבו אישה אלמנה עם חמישה ילדים, שאבא שלי דאג שלא יירו על היהודים, ונהרג שם. וככה זרקו אותנו. והיום אני נקראת פולשת.
קריאה
בושה.
לבנה רצאבי
איך אני נקראת פולשת? איך?
היו"ר דוד אמסלם
כמה שנים את גרה שם?
לבנה רצאבי
אני 68 שנה.
היו"ר דוד אמסלם
במקום.
לבנה רצאבי
במקום. ואני פולשת.
היו"ר דוד אמסלם
מה הציעו לך?
קריאה
איזה הציעו?
לבנה רצאבי
קודם כול, הוא לא מציע כלום.
היו"ר דוד אמסלם
מישהו דיבר אתך?
לבנה רצאבי
הוא בכלל לא בא לדבר. וכשהוא יום אחד רצה לצחוק עלי, אז הוא בא אלי הביתה וישב על כיסא, אמר לי, מה את רוצה? אמרתי לו, כמה אתה נותן? יש לי 300 מ"ר, הכול בנוי, כמה אתה נותן? שני מיליון, תיקחי ותלכי.

אני והבן שלי, ואימא שלי הייתה גרה שם, והבית עוד קיים, אומר – למתים אין ירושה, לא עובר בירושה. מי קבע? מי אתה? מי אתה שאתה תקבע שאימא שלי, שכל החיים שלה שמה בגבעת עמל, היא לא צריכה לקבל ירושה? הילדים שלה לא צריכים לקבל כלום, הנכדים שלה?
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, מאה אחוז.
לבנה רצאבי
איפה נשמע דבר כזה? איפה?
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
לבנה רצאבי
לקחו לה בית, בית ענק בנווה צדק, הביאו אותה לחדר גמלים, ועוד היום הם באים להוציא אותי גם מהחדר גמלים. ולאן הוא נותן לי? שני מיליון. מה אני יכולה לקנות בשני מיליון? איפה אני אזרוק את הבן שלי? איפה אני אלך?
היו"ר דוד אמסלם
תודה. הבנתי.
לבנה רצאבי
בבקשה.
עזרא ברוך
שמי עזרא ברוך, אני נשוי לרויטל שומוביץ.
רויטל שומוביץ
ממשפחת שומוביץ.
עזרא ברוך
חמי וחמותי הם אסתר ועובדיה שומוביץ.
היו"ר דוד אמסלם
אותו סיפור או שאתה רוצה לחזק את אותו סיפור?
עזרא ברוך
אני רוצה לדבר על נושא נוסף והוא העובדה שאין שום הגנה לתושבים שם מצד העירייה או מצד התב"ע, כפי שאתם יודעים. המצב הוא כזה שאין הכרח לפנות את התושבים כדי לתת ליזמים אישורי בנייה, ומשתמשים בזה כדי לגרום לתושבים מפח נפש, כדי ללחוץ עליהם בכל הצורות.
היו"ר דוד אמסלם
זה הבנו, הבנו.
עזרא ברוך
למעשה העירייה פה משתתפת, עושה יד אחת עם כל היזמים, היא למעשה חלק מהבעלים. ואין למי לפנות. ניסינו מספר פעמים ללכת לשוחח בעירייה בנושא הזה, אין עם מי לדבר.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, עזרא.
רויטל שומוביץ
העירייה עם היזמים ביחד.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא חוזר אחורה. רבותי, אני מתקדם. שאלתי מי רוצה לדבר, התחלתי לעבור.
קריאה
היא ישבה בצד.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, זה לא גננת פה. אני הבנתי, דרך אגב אני מבין את הכול גם בלי שאתם מדברים.
קריאה
אבל היא - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא לעזור לי.
קריאה
תקשיב. היא זרוקה עם ארבעה ילדים ברחוב.
היו"ר דוד אמסלם
לא, גברת. לא. עזרא, יש לך מה להוסיף לנו?
עזרא ברוך
לא. אני חושב שסיימתי.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. שני משפטים, אני אלך אחורה, ואני מתקדם. אני רוצה לסכם את הדיון.
שרון פרץ
אני שרון פרץ, הבת של דוד אלפסי. אבא שלי גם הגיע לשם מקום המדינה, משנת 47'. נזרקנו בדצמבר האחרון על-ידי משפחת כוזהינוף בפינוי אלים ואכזרי.
מלכה אלפסי
הכי קשה שהיה.
שרון פרץ
אני נולדתי וגרתי בשכונה עד היום, עד דצמבר. יש לי ארבעה ילדים, הייתי בהיריון עם הילד הרביעי - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בת כמה את?
שרון פרץ
אני בת 33. עברתי, עד היום אני בטראומה, הילדים שלי עד היום בטיפולים פסיכולוגיים. נזרקנו לרחוב, אף אחד לא מסתכל עלינו מהרשויות.
מלכה אלפסי
והרווחה רצתה לקחת לך את הילדים.
שרון פרץ
הרווחה איימו עלי שאם אני אשב באוהל ייקחו לי את הילדים. גרנו אצל המשפחות, עד היום אנחנו עוברים סיוט, אנחנו לא מצליחים להשתקם. בעלי כבר רצה כמעט לעשות משהו לכוזהינוף כי הוא כבר אומר: די, עד לאן. הוא לא מוכן להסתכל עלינו, לא מוכן לתת לנו שקל. אמרנו לו: אני צריכה לאיים? למה אני צריכה להגיע למצב הזה? למה אני צריכה להיות פושעת? למה אני צריכה להיות עבריינית?

אנחנו עובדים, אנחנו מרוויחים, אנחנו עובדים במינימום. השכירות שוחקת אותנו, פה ושם המשפחה עוזרת לי, אם לא אני גרה ברחוב עם ארבעה ילדים.

רון חולדאי, כשהרסו לי את הבית, אמר: אני אעזור לך, יהיה בסדר. הגעתי כמה ימים אחרי, אף אחד לא מסתכל, לא רון חולדאי ולא אף אחד, וכנ"ל לא הרווחה, אין לנו אמצעים לעזור. פשוט ככה. אני זרוקה עם ארבעה ילדים ברחוב.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
שרון פרץ
תודה.
היו"ר דוד אמסלם
ממשיכים. בבקשה.
יוסי כהן
יוסי כהן, גבעת עמל. גבעת עמל א', אדמת מינהל, עשתה הסכם – הדיירים, העירייה, אקירוב, והמינהל שותף גם כן – דירה תמורת דירה לפי הסכם שאנחנו העלינו ואנחנו נלחמים על זה. יש לי את זה פה, וחשוב מאוד, חשוב מאוד שזה מה שיהיה. רוב השכונה, כמעט כולה, מוכנים לדבר הזה. זה צדק, ואני מבקש שיעבירו את החוק היום. היום.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. בבקשה.
הראל רפאלי
הראל רפאלי. אני רוצה לחזק את מה שאמר עכשיו יוסי. בן-דרור ימיני, עיתונאי, הוא היה גר בשכונת גבעת עמל א', ואני רוצה להבהיר – גבעת עמל א' וגבעת עמל ב', זו הייתה שכונה אחת, סך הכול דרך חיפה חצתה אותה. חלק מכרו, שזה גבעת עמל ב', וגבעת עמל א' הייתה אדמת מינהל.

בן-דרור ימיני יזם את הדבר הזה, ובסופו של דבר מינהל מקרקעי ישראל אישר, עיריית תל-אביב אישרה, היזמים והתושבים. אני חושב שזה חייב לעבור לפי גבעת עמל א'. יתרה מזאת, אני חושב שלא תהיה בעיה של דור ראשון, דור שני, דור שלישי. בגבעת עמל א' הקריטריונים דיברו על כך שזה לפי מחיר למטר, היה מחיר למחסן והיה מחיר לקרקע. זה הקריטריון, ואז גם אין את הנושא הזה של דור ראשון, דור שני וכו'.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
של דורות. נכון.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
הראל רפאלי
זה מה שצריך לעבור.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה, יוני. אני רוצה לסכם.
קריאה
יוני הוא לא מהשכונה שלנו.
היו"ר דוד אמסלם
הוא ביקש את זכות הדיבור.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה בסדר גמור. חברים, יש פה ניהול הוועדה. בואו.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנתי. אתם רוצים להחליף אותי, בבקשה. יש לי מה לעשות.
יוני יוחנן
אני יוני יוחנן, תושב ליפתא ומלווה את השכונות בצורה כזאת או אחרת ועם עזרה בידע שלי. כל חברי הכנסת וגם אתה דודי, אני חושב שהנושא של חוקים ועוד חוקים הוא חשוב מאוד, אבל אני חושב שעד שלא תהיה הכרה של מדינת ישראל, שלכם, של הכנסת, בתושבים שיושבו בשנות החמישים – וזה לא משנה כרגע באיזה שכונה – תושבים שיושבו על-ידי המדינה בשנות החמישים, שבאו על-ידי הסוכנות היהודית או קרן קיימת לאותה תקופה, צריכים לקבל הכרה ממסדית לנושא הזה, ואז חלק מהבעיות והפתרונות יהיו הרבה יותר קלים ברגע שיש הכרה בנושא של התושבים שיושבו בשנות החמישים.

אני יכול להגיד לכם דבר פשוט. עשיתי כתבה לפני שבועיים, וזה היה קצת הזוי – יושבת פה גם נציגת המינהל – התגובות של המינהל, יש להם תגובות לקוניות או דברים יתבררו בבית-המשפט, אבל הם רשמו שם סעיף שאני פשוט נפלתי מהכיסא. הם אמרו, סליחה, אם יש לכם טענות כלפינו, עד 1960 אתם יכולים לטעון כלפינו. מה שהיה לפני 1960 תפנו לאחרים שיישבו אתכם. זו תגובה של המינהל, דודי, אני יכול להציג לך אותה. זאת אומרת, זה לא אנחנו, זה הסוכנות היהודית, זה קרן קיימת, אולי הם אשמים, לא אנחנו. אתם מחזיקים היום בזכויות ואל תטילו רפש לאחור.

אז אני אומר, בגדול, אני מאחל הצלחה לכולם פה ואני גם כן בעד להעביר את החוק. ואני אומר, דודי, הדבר החשוב ביותר שכולכם – אני אומר עוד פעם, חברי הכנסת, שולי – הדבר החשוב ביותר - בסופו של יום, הסיפור הוא לא גבעת עמל, יש הרבה תושבים שיושבו בשנות החמישים - לעשות הכרה של תושבים שיושבו על-ידי מדינת ישראל בנכסי נפקדים, לקבל הכרה כוללת, הכרה של הזכויות. תודה רבה לכולם ובהצלחה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. מישהו עוד מרגיש בבטן שהוא חייב להגיד משפט? מי שדיבר, לא.
אהרון בן נון
עשר שניות.
היו"ר דוד אמסלם
אבל אתה דיברת.
אהרון בן נון
אני רוצה להציג אלטרנטיבה.
היו"ר דוד אמסלם
עשר שניות. זה לא הוגן, אבל לא חשוב.
אהרון בן נון
ישנם 30 דונם פנויים במתחם של גבעת עמל. הווי אומר, יצאה החלטה עכשיו של מינהל מקרקעי ישראל, האחרונה, אושרה, שכל הערים הגדולות – תל-אביב, חיפה, ירושלים ונתניה – כל שטחי הציבור יהפכו למגורים. הווי אומר, בשכונת גבעת עמל, בתוך הקו הכחול של 1770א יש 24 דונם מוצהרים, עוד 16 דונם - - -
היו"ר דוד אמסלם
אבל אתה כבר עברת את העשר שניות, ואתה נכנס עכשיו לאיזה מספרי קרקעות כבר.
אהרון בן נון
אפשר לתת לתושבים - - -
היו"ר דוד אמסלם
עזוב, אני לא שם. אתה עכשיו נכנס לרזולוציה, עוד מעט איזה שטח ומי יקבל מה וכמה. אנחנו לא שם עוד. בבקשה.
רונית אלדובי כהן
רונית אלדובי כהן, נשואה לבן השכונה. אנחנו היום כולנו לקחנו ימי חופש מהעבודה, תושבים רבים מהשכונה, כי אנחנו נושאים אליכם את העיניים ואנחנו מצפים שאתם תעבירו היום את החוק שלנו בקריאה ראשונה, שבוע לפני שנגמר מושב הקיץ של הכנסת כי אנחנו נתבעים, כל בית-אב נתבע פה בשניים וחצי מיליון שקלים, והגלגלים מתגלגלים. ואנחנו כולנו פה מתחננים, מעבר לסיפורים האישיים אנחנו נשמח לארח אתכם בשכונה שלנו. אנחנו חייבים שתצילו אותנו, שתצילו אותנו בעזרת החוק. אנחנו חייבים שתצילו אותנו.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, רונית.
קריאה
זה מלווה יום-יום באיומים - -
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.
קריאה
- - שתמצאו את עצמכם בחוץ.
היו"ר דוד אמסלם
לא להפריע לי. דרך אגב, במעגל החיצון לא מדברים בכלל.
קריאה
אבל אין מקום שם.
היו"ר דוד אמסלם
אם את מתעקשת לדבר ויש לך מה, אז בבקשה. חבר הכנסת גואטה, בבקשה.
יגאל גואטה (ש"ס)
תודה, אדוני היושב-ראש. בכוונה ביקשתי לשמוע את התושבים ורק לאחר מכן לדבר. אני חייב לומר שאני בתור ילד גדלתי על הסרט קזבלן, אחרי זה עשו מזה הצגה, והיום עושים שוב פעם הצגה עם עמוס תמם, ונראה כאילו אולי - - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה בקי יותר ממני.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בשביל אחד שלא למד לימודי ליבה.
היו"ר דוד אמסלם
היה לו זמן לראות את זה אז.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני גם מזמין אותך להופעה של להקת תמוז בראשון-לציון בספטמבר. בתור ילד לא היה לי כסף להיכנס להופעות שלהם.
קריאה
הוא מתכוון שאנחנו בסרט.
יגאל גואטה (ש"ס)
לא. אני מתכוון שזה כאילו נראה שזה סרט, ונראה שזה סרט שהיה שייך לשנות השישים והחמישים, ואנחנו רואים שבשנת 2015, וצריך להגיד את הדברים על השולחן, ברור – אני גם חלק מזה – אבל מדינת ישראל מדכאת את האנשים האלה באופן שיטתי, לוקחת אותם לסיבובים ארוכים ארוכים ארוכים, לראות בדרך מי ימות ומי יחיה ומי יתייאש ומי לא יהיה לו כסף ללכת לבית-משפט, וצריך להגיד את הדברים על השולחן.

ומה לעשות, הצד השווה שבהם של כל גבעת עמל וכפר שלם ושכונת הארגזים, שזה ציבור מזרחי, שאנחנו חושבים שהגזענות נפסקה, אבל אף אחד לא יעז היום ללכת לפנות את קיבוץ געש או קיבוצים אחרים.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, יש שם גם אשכנזים.
קריאה
כל הכבוד.
קריאות
- - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חברים, אל תלכו למקום הזה.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, זה לא אצטדיון טדי, פה לא מוחאים כפיים. אני לא רוצה להוציא אתכם. לא אותך, ובוודאי לא אותך, מלי. אז אני מבקש, לא מדברים בלי זכות דיבור, ולשמור גם קצת על כבוד הכנסת.
מלכה אלפסי
אתם מספר ראשון.
היו"ר דוד אמסלם
לא אותי. כבוד הכנסת.
מלכה אלפסי
אתם ראשונים.
יגאל גואטה (ש"ס)
שמעתי את חברתי חברת הכנסת שולי מועלם, שיש לי הרבה כבוד והערכה אליה, שאמרה למה ללכת לשם. מה לעשות שאנחנו שם. נכון שאנחנו מנסים כל הזמן לרמות את עצמנו ולהגיד לא קיים ואין גזענות. יש, היא חיה, נושמת ובועטת. אף אחד לא היה מעז שום קיבוץ לפנות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בזה אני מסכימה אתך.
יגאל גואטה (ש"ס)
לא רק שלא מפנים אותם, הם בונים צימרים והם בונים עסקים, ואף אחד לא מזיז אותם.
היו"ר דוד אמסלם
מה אתה מציע?
יגאל גואטה (ש"ס)
והצד השווה שבהם, עובדה - גבעת עמל, כפר שלם, שכונת הארגזים.
קריאה
ליפתא.
קריאה
כולם מזרחים.
יגאל גואטה (ש"ס)
לכולם ברור מה הצד השווה שבהם. אני מבקש בכל לשון של בקשה. אין ספק שצריך להעביר את החוק הזה מהר מאוד, ואני מבין אותך שאתה אומר שהחוק הזה גרוע, אבל לפעמים תפסת מרובה לא תפסת.

לכן, צריך להודות לחברי הכנסת שהעלו את החוק הזה אבל בד בבד, אדוני היושב-ראש, אני חושב שמה שצריך בעיקר לעשות כרגע זה לעצור את הכול ושלא יפנו אף אחד עד שהחוק הזה יוסדר. תודה רבה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. רבותי, ברשותכם אני מבקש לסכם את הדיון. כפי שאמרתי בפתיח של הדברים שלי, ישנה פרוצדורה בכנסת מה קורה בהצעות חוק. אני אספר לכם סיפור קטן כדי שתבינו גם אתם. זה מתחבר למה שקרה גם עם שכונת הארגזים.

בכנסת לא עוברים חוקים שהממשלה מתנגדת להם. לכן, אין טעם להעלות חוק כדי להפיל אותו. אנחנו יותר רוצים להביא תוצאה מאשר להעלות סתם חוקים, סתם תהליכים.

כרגע המצב של החוק, שהוא עבר קריאה טרומית. זה החוק שהגישה שולי מועלם ועוד חברי כנסת שהקראתי את שמם, אבל היא הובילה את זה, וזה עבר בתנאי שזה מתואם עם האוצר ומשרד המשפטים.

לכן, מה שקורה מהדיון האחרון ועד היום, מנסים כל הזמן להגיע לאיזושהי הבנה איתם משום שבלי הבנה יהיה קשה מאוד לקדם את זה. תבינו את הקונטקסט שאנחנו חיים בו.
יגאל גואטה (ש"ס)
אולי צריך לעשות - - -
היו"ר דוד אמסלם
יגאל, לא להפריע לי. אנחנו מתקדמים. אנחנו בסיכום. בסיכום לא מדברים.

אני מקבל את מה שאתם אומרים ואני מניח שאתם גם מבינים לבד, אני מניח שגם המדינה אמורה להבין את זה. הכרה בתושבים בוודאי, אין על מה לדבר, אחרת אין דיון ואין כלום. לגבי נושא הפיצוי, יש שתי שיטות פיצוי, אני לא נכנס אליהן אבל אני לא קובע אותן. יש פיצוי לפי שטח ויש פיצוי לפי משפחה. שתיהן נכונות, אני לא נכנס לזה כי זה לא התפקיד שלי. גם גובה הפיצוי, אני לא נכנס לזה כי אני כרגע לא בפוזיציה. חבר כנסת לא בפוזיציה של משא ומתן על כסף.

ויש גם השלכות רוחב, רבותי. הן לא דומות, לא כל שכונה דומה לחברתה, אבל יש איזשהו מכנה משותף בין השכונות.

אני כבר מנסה, מאחורי הקלעים גם אני יושב עם האוצר כדי לקדם את העניינים האלה. ישבנו אתמול גם עם חבר'ה מהאוצר ואני סיכמתי איתם את הנושא הבא. אנחנו נקים צוות. הם גם מבינים את הסיפור. תראו, בסופו של דבר בחיים פשרה, כל צד מתחיל פה ובסוף מתכנסים לאיזשהו מקום שבואו נגיד שכולם לא מרוצים. ברגע שכולם לא מרוצים זאת הפשרה הכי טובה.

אני בעצם סיכמתי עם האוצר שיקום צוות של משא ומתן איתם, של חבר'ה מגבעת עמל. אתם תבחרו נציג תושבים, שני נציגים, תרצו שלושה – שלושה, אבל הם יהיו חייבים להיות החבר'ה שמייצגים את השכונה, על כל מרכיבי הבעיות שלה ועל כל מרכיבי הגילאים שלה. מי שירכז מבחינתי באוצר את הנושא זה ערן ניצן, גם רבקה פה – היא הייתה בדיון איתי – וגם דניאל. הם יחברו כמובן גם את הנושא של המינהל וגם את משרד המשפטים. בסופו של דבר הפלטפורמה צריכה להיות פלטפורמה משפטית חוקית, שצריך להסדיר אותה, וכמובן אני גם מבקש מחברת הכנסת מועלם, שהיא הגישה את הצעת החוק – היא הגישה וגם דב חנין – אבל שיהיו שותפים, אני אשמח מאוד אם תהיו בעסק הזה.

במהלך הפגרה יש מספיק זמן כדי לדון ולהגיע להבנות או אי-הבנות.
רפאל כהן
לתושבים אין את הזמן הזה.
היו"ר דוד אמסלם
שנייה.
רפאל כהן
אין את הזמן הזה. היינו בסרט הזה בקדנציה הקודמת. היינו באותו סרט.
היו"ר דוד אמסלם
מה השם שלך?
רפאל כהן
רפי.
היו"ר דוד אמסלם
רפי, אם אתה רוצה להפריע לי אני אוציא אותך החוצה, ואם יש לך רעיון יותר טוב אז תעשה אותו עם עצמך. אני מציע, אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה. אני כרגע עושה הרבה עבודות מאחורי הקלעים שאתה לא מכיר כדי לעזור. אם אתה יודע לעשות את זה יותר טוב, אהלן וסהלן, אתה משוחרר, אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, אני לא אפריע לך. זה בסדר.
ציונה יהוד
מה עם - - -
היו"ר דוד אמסלם
כנ"ל את. אני כאן מקדיש יותר מדי שעות לנושא בלי שאתם יודעים, כדי להתחיל להתכנס לאיזשהו מקום. ולכן אני מבקש במהלך הפגרה, בשלושה חודשים הקרובים – דרך אגב, אתם המתנתם עם זה שנים על גבי שנים.
רונית אלדובי כהן
לא נרדמנו. השופטת - - -
רפאל כהן
לא, היה מאבק כל השנים. כל השנים היה מאבק.
קריאות
- - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חברים, רגע, רגע.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אני לא צריך עזרה.
רונית אלדובי כהן
לא, זה מעליב אותנו. זה מעליב אותנו.
קריאות
- - -
רונית אלדובי כהן
השופטת - - - - בשנות השישים והשבעים - - -
היו"ר דוד אמסלם
רונית, רונית.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
את צודקת, אבל יושב-ראש הוועדה אתך.
היו"ר דוד אמסלם
שולי, אל תעזרי לי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
סליחה.
היו"ר דוד אמסלם
רונית, עוד מילה, את לא נכנסת לדיונים שלי בכלל. גם הבאים. וגם אתה. אני אמרתי לכם, אחרי הדיון הזה, שאני סוגר אותו בעוד שלוש דקות, תעשו איזה מאבק שאתם רוצים, זה בסדר. תשבתו רעב בחוץ, זה בסדר, אף אחד לא עוצר אתכם. תמשיכו. אני בא לעזור לכם לפי מה שאני מבין.
קריאה
סליחה. סליחה.
מלכה אלפסי
אנחנו לא נגדך. אנחנו אתך.
היו"ר דוד אמסלם
הסברתי. לי אל תטיפו מוסר. אתם תמשיכו לעשות מה שאתם מבינים.

לכן אני אומר כזה דבר. בשבוע הקרוב תעבירו ללאה מנהלת הוועדה – אחרי שתעשו בחירות ביניכם לבין עצמכם – מי אלה שלושת הנציגים שלכם. תעבירו את זה למנהלת הוועדה, אנחנו נדאג להעביר את זה למשרד האוצר, לערן ניצן. ערן יהיה מבחינתי יושב-ראש הוועדה, הוא ירכז. יהיה נציג מינהל כמו שאמרתי, נציג משרד המשפטים וחברת הכנסת שולי מועלם. ואני מבקש, אחרי שניתן לכם את השמות תתחילו לכנס דיונים, לשבת איתם ולראות איך אתם מתכנסים ומתחילים להביא את הפתרון.

מבחינתי, אני אשמח מאוד אם אתם תגיעו לאיזושהי הבנה או שתפתרו את רוב המחלוקות ואז אנחנו פחות או יותר נשים את הפרק הזה מאחורינו.

אני מבין שאתם גם מבינים לבד, סך הכול זכויות התושבים ברורות לנו, שמעתם את הסיפורים, אין טעם לחזור עליהם, הם גזור-הדבק כמעט לכל השכונות שאנחנו מדברים עליהן, רק חלקם זה יותר חמור, חלקם פחות חמור. אני לא רוצה להיכנס לשם כי באמת אני נמצא אתכם, כמעט בכל שכונה אתם כבר מכירים מה אני חושב.

אני מאוד אשמח אם תבואו באמת עם לב חפץ ורחב ונפש חפצה לפתור את הנושאים האלה כי בסך הכול באמת בשורה התחתונה, בכל מקרה, לא משנה איך אתה מסתכל על זה, מדובר באנשים קשי-יום. זה לא טייקונים שאנחנו באים ואומרים, למה שניתן להם עוד 5%. במקרה דנן אני לא חושב שייקוב הדין את ההר, זה הסיפור, כי בסך הכול מדובר באוכלוסייה חלשה, גם ככה קשה לה בחיים. וגם אם נהיה קצת, מה שנקרא, לפנים משורת הדין וגם אם נהיה רחבי-לב איתם, זה בסדר, עשינו רק צדקה, לא עשינו בזה שום דבר חמור.
רחל לוי
אבל מגיע לנו.
קריאה
זה לא צדקה. זה מגיע להם בדין. סליחה על התיקון.
היו"ר דוד אמסלם
לא להפריע לי.
רחל לוי
לא, אבל - - -
היו"ר דוד אמסלם
גברת, מה השם שלך?
רחל לוי
לוי רחל.
היו"ר דוד אמסלם
לוי, את מפריעה לי כבר פעם רביעית מתחילת הדיון.
רחל לוי
בכיף.
היו"ר דוד אמסלם
אני אומר, גם אם יתנו לך מעבר למה שמגיע לך. את צודקת - - -
רחל לוי
תנו לי דירה תמורת דירה.
היו"ר דוד אמסלם
לוי רחל.
רחל לוי
אני משנת - - -
היו"ר דוד אמסלם
לוי רחל, את מפריעה לי. אני התכוונתי מעבר לכל מה שמגיע.
קריאה
הוא אתך. הוא אתך.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אני לא צריך להיות אתך או נגדך.
רחל לוי
אני יודעת. אני מודה ומוקירה.
היו"ר דוד אמסלם
לכן, אני מבקש במהלך הפגרה לשבת כמה דיונים שצריך, להקדיש. אני יודע שאתם יושבים באמצע דיוני התקציב, תקדישו לזה את הזמן.

בכל מקרה, מייד עם כינוס המושב אני אקבע דיון, ושם אם אנחנו לא נתכנס אז נצטרך לקדם את החקיקה ולא חשוב מה יקרה איתה. אני מודה לכולם.
רותי אלפסי קאופמן
אני רוצה רק משפט.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, נגמר.
רותי אלפסי קאופמן
לא. להודות, להודות.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא צריך. אני רק אומר, מבחינתי, מלי, את הכתובת שמעבירה ללאה את השמות. אני מבקש שלושה נציגים מגבעת עמל.
אהרון בן נון
אנחנו מעמידים את עצמנו בסטטוס שונה. אנחנו הגשנו התנגדויות, הם לא הגישו התנגדויות.
היו"ר דוד אמסלם
אני כרגע לא שם. אני לא שם.
קריאות
- - -
היו"ר דוד אמסלם
אני לא עושה פה תתי-דיונים. אתם תשבו ביניכם לבין עצמכם, כל החבר'ה – אם יש שם גבעת עמל א' ו-ב', בגלל זה אמרתי שלושה נציגים – ותקבעו מי שלושת הנציגים. יכול להיות שזאת הבעיה שלכם בחיים. יכול להיות. יכול להיות שהגענו לאן שהגענו בגלל זה. אבל תקבעו את שלושת הנציגים, תעבירו את זה ללאה ואנחנו נעביר את זה לאוצר.
רותי אלפסי קאופמן
אני רק רוצה להודות.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא צריך.
רותי אלפסי קאופמן
לדב חנין.
היו"ר דוד אמסלם
מלי, משפט אחד. אני רוצה לתת לשולי.
מלכה אלפסי
רק שאלה קטנה. אני בעצם מבינה שאתם לא מעבירים היום בקריאה ראשונה.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא.
מלכה אלפסי
אני רק שואלת. אי-אפשר להעביר כרגע את החוק בכללותו בלי לפתוח אותו?
היו"ר דוד אמסלם
לא. אני מסביר.
מלכה אלפסי
אמרנו שנעשה את הכול להעביר אותו כרגע ככה, ואני מסכימה עם מה שהצעת, אבל לפחות - - -
היו"ר דוד אמסלם
אבל הסברתי. כרגע זה לא משנה, אין לזה שום משמעות, צריך להבין. גם זה לא יעבור. לכן אין לזה משמעות כרגע. אני כרגע מנסה, תסמכי עלי שאני יודע מה אני עושה.
מלכה אלפסי
אני סומכת עליך, ודאי.
היו"ר דוד אמסלם
לכן, אני אומר, תבחרו את הנציגים, תשבו. נתחיל להתניע מהלך של דיון. אני רוצה להתחיל להתניע מהלך של הידברות אמיתית, כמו שאמרתי. תאמינו לי, אנחנו עברנו בשנה האחרונה כל מיני דברים, גם הפקידןת עברה. היא מבינה שאנחנו לא נרפה והם שומעים את הסיפורים, הם גם בני-אדם, לא?
רונית אלדובי כהן
לא.
היו"ר דוד אמסלם
אני מבקש לצאת החוצה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, לא, לא. חברים.

(רונית אלדובי כהן יוצאת מאולם הוועדה.)
היו"ר דוד אמסלם
הם אנשים טובים. שלא תתבלבלו, הפקידים הם לא אנשים שיש להם בעיה אתכם, זה לא הרעיון שלהם. זה לא הסיפור שהם נגדכם בגלל שהם רעים. זה בגלל שהם, יש להם את הקונספט שלהם, יש להם את תפיסות העולם שלהם, אבל זה בסדר, אין לי מחלוקת איתם כרגע על הנושא הזה.

תוך כדי דיבור אני מקווה שנגיע לאיזושהי הבנה שכולם לא יהיו מרוצים, אז אני אדע שבסופו של דבר הפשרה היא נכונה. בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני רוצה להיות מאוד בצד שמצטער על זה שהמשרדים לא היו מסוגלים לבוא היום ולהגיד אמירה, שבואו נעביר את זה בקריאה ראשונה. אני הסכמתי בוועדת שרים, אני לא מתווכחת פה על הפרוצדורה. אני חושבת שנכון היה שתגביהו עוף ושתאפשרו להעביר את זה בקריאה ראשונה, מתוך ידיעה שלנקודה שבה אנחנו נמצאים עכשיו כבר הגיעו גם בכנסות קודמות.
היו"ר דוד אמסלם
לא בשביל זה קיבלת את רשות הדיבור.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
רגע. משפט סיכום.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יחד עם זאת, אני כן רואה את השינוי במשרדים. לצערי, לא ברמ"י. אני מאוד מקווה שתידבקו בשינוי. לצערי, גם לא במשרד המשפטים. המקום היחיד שבינתיים אני רואה שינוי זה במשרד האוצר. המקום היחיד שכאילו היה אמור להערים קשיים, מבין שהרכבת הזאת של התיקון פה יצאה מהתחנה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
משפט אחרון, אדוני. אני מאוד מאוד מקווה שבשלושה חודשים שיש לנו – שהם ארוכים ארוכים ארוכים – נמצא את הפתרון, בדיוק מה שיושב-ראש הוועדה אמר. תבואו בנפש חפצה. יש פה אנשים שיש להם זכויות ועל הזכויות האלה כולנו נלחמים, אתם ואנחנו.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. לפני שאני מסכם. אני לא מחלק ציונים לפקידים כאלה ואחרים, זה בסדר. זה סיכום שלי עם משרד האוצר, בגלל זה אני לא מקדם כרגע את ההצבעה, וזה בסדר.
מלכה אלפסי
אני סומכת עליך.
היו"ר דוד אמסלם
לכן, במתווה שאני סיכמתי אותו. מלי, קחי את הטלפון מלאה, תעבירו את השמות.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל צריך גם להיזהר לא לעשות עוול לפקידים האלה, כי הם גם מקבלים מדיניות מלמעלה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אף אחד לא עושה עוול לפקידים.
היו"ר דוד אמסלם
גואטה, גואטה.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה ברור שהפקיד שיושב שם, הוא מקבל מדיניות.
היו"ר דוד אמסלם
אני מודה לכם, מאחל לכם חופשה נעימה וקיץ בריא.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים