ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/07/2016

חוק עסקאות גופים ציבוריים (תיקון מס' 11), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 250

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, כ' בתמוז התשע"ו (26 ביולי 2016), שעה 13:00
סדר היום
הצעת חוק חובת המכרזים (תיקון – חובת ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות), התשע"ה-2015 (פ/1381/20)(כ/628) - הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

אורי מקלב

נורית קורן

מיכל רוזין
חברי הכנסת
אכרם חסון

איציק שמולי
מוזמנים
עו"ד ערן טמיר - נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים

עו"ד דן (עמוס) אורן - ראש אשכול (חקיקה), משרד המשפטים

עו"ד ירון גולן - הלשכה המשפטית, משרד האוצר

מירב קדם - מנהלת מינהל הרכש הממשלתי, משרד האוצר

עו"ד הילה רענן - תחום עבודה ועיסוקים, משרד הכלכלה

דפנה מאור - מנהל תחום בכיר פיתוח אנשים עם מוגבלות, משרד הכלכלה

רונית דודאי - ממונת שיקום ארצית, משרד הבריאות

גיא שמחי - הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות, הסתדרות העובדים הכללית החדשה

רונן יצחק גיל - פעיל, אס"י – הקהילה האוטיסטית

עו"ד איתן עמרם - יו"ר ועדת נגישות לאנשים עם מוגבלות

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעמה מנחמי
סגנית מנהל/ת הוועדה
נטלי שלף
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

הצעת חוק חובת המכרזים (תיקון – חובת ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות), התשע"ה-2015 (פ/1381/20)(כ/628)
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלום, אני פותח את הישיבה בנושא: הצעת חוק חובת המכרזים (תיקון – חובת ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלויות), התשע"ה-2015.

בישיבה הקודמת התעוררו המון נושאים ודילמות, ואיציק שמולי, בחוכמתו כי רבה, אמר, בוא נרד מהכול כי אם נלך על זה, גם בעוד שנה-שנתיים לא יהיה כלום, בואו נחזור למקורות. הבנתי שבינתיים התעוררו מחלוקות בין משרדי הממשלה השונים?
נעמה מנחמי
לא. היה נוסח מוסכם.
ירון גולן
אני ירון גולן מהלשכה המשפטית במשרד האוצר. אנחנו ישבנו בישיבה שזימנה נעמה מהלשכה המשפטית - - -
נעמה מנחמי
לבקשת היושב-ראש.
ירון גולן
כן, בניסיון להגיע לאיזשהו נוסח מוסכם.
נעמה מנחמי
הגענו לנוסח.
ירון גולן
עלו כמה דילמות, הוצעו כמה פתרונות, חלקם על-ידינו, לא כל הנציגים מטעם משרד האוצר ומטעם משרד הכלכלה היו בדיון, חזרנו הביתה והתברר שהנוסח שהועלה והוצע בדיון הפנימי בלשכה המשפטית, לא כולו מקובל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לי שתי הערות: בניגוד להצעות חוק ממשלתיות, שבהן אתם יושבים בחדר ועושים את הדיונים וסוגרים, ומביאים לי בסוף הצעה, כי הממשלה צריכה לדבר בקול אחד, כפי שידוע, אז פה זאת הצעת חוק פרטית ואני מניח שהעיקר חסר מן הספר ובטח לא דיברתם עם מגישי ההצעה. אז יכול להיות שהדיבור שלכם יהיה פה - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בפעם השנייה, אבל אנחנו מוחלים על כבודנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מדבר על כבוד. העניין שלי הוא לא רק שאני צריך לשמור על כבודם של חברי הכנסת ולכן אני אומר שלפעמים צריך לדעת שיש הבדל בין חוק ממשלתי לחוק פרטי. דבר שני, יכול להיות שאם הייתם מדברים זה היה חוסך לנו היום הרבה זמן, ויכול להיות שהיינו מצליחים לגמור היום ויכול להיות שהחוק הזה היה יכול לעבור - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
שלא לדבר על המבוכה שאני עלול למצוא את עצמי מגיש הסתייגות על החוק שלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, זה יכול להיות. ולא רק זה. יכול להיות שבגלל זה לא נצליח – אנחנו תכננו שעה, הייתי בטוח שהכול יסוכם ונבוא כבר לדברים מסוכמים, אחרי שהיה דיון לעומק עם כל המצבים. יש לי תחושה שכנראה גם המחלוקות בתוך הממשלה וגם בין משרדים - - -
ירון גולן
אין מחלוקות בתוך הממשלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תיכף נשמע. אולי כן ואולי לא, ויכול להיות שעם מגישי החוק ואולי גם איתי. אז אני מתפלל שנצליח לגמור את זה עד 14:00, כי אם לא, אני כבר לא יודע אם יהיה לנו זמן במושב הזה וזה יהיה חבל.
נורית קורן (הליכוד)
לא, אנחנו עושים הכול כדי להעביר את זה היום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כולנו רוצים לעשות הכול.
נורית קורן (הליכוד)
אז אנחנו לא מאפשרים פה יותר מדי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
במיוחד עשיתי הפסקה בנושא הנציבות והם יחזרו ב-14:00 לפה. עשיתי הפסקה רק כדי לנסות לדחוף את זה, אז בואו נתקדם. מי מסכם את הסיטואציה של עכשיו?
נעמה מנחמי
אם אפשר, אני אשמח לסכם את הנוסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את תסכמי, ואחר-כך אתה תגיד אם זה הסיכום הנכון. אתה ממשרד המשפטים?
ירון גולן
אני ממשרד האוצר.
דן (עמוס) אורן
אני ממשרד המשפטים ואני אבקש לדבר אחרי חברי.
הילה רענן
וגם אני, ממשרד הכלכלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני, עם האוזן הרגישה שלי, אני מבין שזה לא יהיה בדיוק אותו דבר.
נעמה מנחמי
אנחנו נמצאים כרגע בהצעת חוק עסקאות גופים ציבוריים, ולא בחוק חובת המכרזים. בעצם, סעיף החוק שאנחנו מציעים לא משנה את הדין, הוא לא קובע חובות חדשות, הוא לא מעניק זכויות נוספות לאנשים עם מוגבלות. כל מה שהוא אומר, בסך-הכול, זה שכשספק מתמודד במכרז ממשלתי, הוא לא יוכל לעשות את זה אם הוא לא - - -
קריאה
לאו דווקא מכרז.
נעמה מנחמי
בהתקשרות, אתה צודק. כשספק נמצא בהתקשרות עם הממשלה, רשות מקומית וכולי, הוא צריך לקיים את הדין. זה מה שאומר התיקון הזה, בסופו של דבר. הדרך שבה הוצע, ואגב הוצע על-ידי משרד האוצר כפשרה בישיבה המקדימה שנערכה לקראת הדיון הזה, היתה אכיפה מאוד-מאוד קלה, עדינה, ואפשר אפילו לומר פסיבית, במובן זה שהאוצר לא נדרש, ולא הגוף הממשלתי ולא הרשות המקומית, לא נדרשים לבדוק את נכונות התצהיר שאותו אדם מגיש במסגרת המכרז. הוא אפילו לא נדרש להביא איזשהו אישור ממשרד הכלכלה שהוא אכן עומד בתנאים כפי שהיה בדיון הקודם. גם על זה ויתרנו.

הגענו למצב שכל מה שביקשו חברי הכנסת, או כל מה שהוצע במסגרת הפשרה, זה כבשת רש של רשימה שיפרסם משרד הכלכלה של מי שעומד בתנאים כפי שהם כתובים בסעיף. כלומר, אחרי זכייתו בהתקשרות פנה למשרד הכלכלה – וזה בהנחה שהוא גוף שיש לו למעלה ממאה עובדים – וביקש הנחיות, ואם קיבל הנחיות אז פעל ליישם אותן. בסך-הכול, כל מה שהתבקש, כבשת רש של פרסום רשימה כדי שאם המציע האחר שלא זכה במכרז יראה שהמציע שזכה בעצם לא מקיים את הוראות ה חוק, הוא יוכל לפנות לבית-המשפט בעתירה מנהלית ולבקש לבטל איתו את ההתקשרות מאחר שהוא לא מקיים את החוק. זה כל מה שנדרש בסך-הכול. היום בבוקר אני קיבלתי הודעה שמשרד האוצר גם את זה לא מוכן.

אינני יודעת מה תועלת בחוק אם אפילו כבשת הרש הזו לא תהיה. אינני יודעת. אני לא יודעת מה חברי הכנסת רוצים לעשות, אבל זה המצב כרגע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ירון, בבקשה.
ירון גולן
אחרי שישבנו יחד עם נעמה והוצעו הצעות, והוצעו הצעות גם על-ידי, חזרנו הביתה ואני לא מחליט לבד. יש מנהלת מינהל הרכש, יש חשבת כללית ויש משרד הכלכלה שבסוף החובות מוטלות עליו, ורצינו להבין אם הדבר הזה, בהביט של הרכש מצד החשב הכללי ובהיבט הישימות של זה מצד משרד הכלכלה אפשרי. התייעצנו והתברר שזה יפגע מהצד שלנו פגיעה רצינית מדי ברכש. משרד הכלכלה מצדו אומר – תיכף אני אתן לדפנה לדבר – שהוא לא יודע לבצע את מה שמוטל עליו. לאור זאת, אנחנו מבקשים שסעיף 2ג(ב1) יימחק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואז מה כן יישאר? תסביר מה כן יהיה בחוק.
ירון גולן
מה שיהיה בחוק זה מה שקיים היום בחוק עסקאות גופים ציבוריים, שזה הצהרות של מציע על כל מיני דברים שהוא צריך לעשות. לדוגמה, הוא צריך להצהיר על תשלום לעובדים בצוקה חוקית. הוא מצהיר כל מיני הצהרות על-פי חוק עסקאות גופים ציבוריים, וגם פה הוא יצהיר שהוא ממלא את חובותיו לפי סעיף 9, וככל שהוא יזכה הוא יפנה למשרד הכלכלה, וככל שהוא זכה בעבר הוא מצהיר על זה שהוא פנה בעבר למשרד הכלכלה ופעל לפי ההנחיות שהוא נתן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רק זוכר שבישיבה הקודמת דפנה הסבירה לנו שיש הרבה מאוד דברים שהיא לא יכולה לברר. אין לה שום יכולת, גם טכנית, אולי אם ייתנו לה - - - של 500 איש, אני סתם אומר, היא לא יכולה לברר אם האיש אכן מבצע את מה שהנחו אותו, אם הוא באמת קיבל אנשים עם מוגבלויות או לא קיבל. וחוץ מזה, מבחינתה, אם אני זוכר נכון, הרי לכל מפעל יש את האופי שלו ולא כל אדם עם מוגבלויות יכול להיכנס לכל מפעל ומפעל, כמו שגם כל אדם רגיל לא יכול להיכנס לכל מפעל, וכיום יש לה יותר הצעות למקומות עבודה מאשר אנשים עם מוגבלויות שיכולים להיכנס – אם אני זוכר טוב את מה שהיה בפעם הקודמת. זאת אומרת, יש לנו כאן הליך שאנחנו יכולים להחליט, אבל בסוף לא יהיה מי שיממש אותו.

אז אתה אומר שבגלל זה הורדתם את הסעיפים שכאן כתובים, שהיא תיתן אישורים ומי שלא יהיה לו אישור, לא יוכל להיכנס.
דן (עמוס) אורן
לא מדובר באישורים. מדובר ברשימה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר, שזה דבר שהוא קשה, שדפנה תהיה עכשיו מנכ"לית-העל של - - -
קריאה
מכרזי הממשלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי שנותן לה אישור, יכול לגשת לכל המכרזים. כי כאן הרחבנו. אם הולכים תחת הכותרת שלכם, אז זה לא רק זה, זה גם כל הרשויות המקומיות שזו תוספת אדירה. אז אני מבין שזו הסיבה שלכם.

דן, בבקשה.
דן (עמוס) אורן
שמי דן אורן, ראש אשכול חברתי, ייעוץ וחקיקה.

רציתי להבהיר מה שאמרתי במילה אחת קודם לגבי עמדת הממשלה, על-פי הנחיות היועץ, ואנחנו חוזרים ואומרים את זה – הממשלה מדברת בקול אחד. העמדה העקבית שלנו עלתה בתחילת הדיונים, על-פי הנחיות היועץ שלממשלה יש עמדה אחת, היא מדברת בקול אחד בוועדות של הכנסת. ולכן, למרות שנודע לי רק לפני כמה דקות שחבריי במשרדיה ממשלה האחרים מסתייגים מההוראה הזאת, אני לא בא לכאן וחולק כי אני מיישר קו ומצטרף לעמדה שלהם על נימוקיה. דפנה תעשה את זה יותר טוב ממני – זה נכון שכדי לתת הנחיות למעסיקים, וגם אם עושים את זה בצורה סלקטיבית וגם - - - אותם כדי לגרור אותם מהרשימה, זה לא דבר שדפנה במצבה הנוכחי יכולה לעשות בלי כוח אדם, בלי תקנים. ולכן אני מבין את ההתנגדות לסעיף הזה, וממילא עמדת הממשלה היא אחת.

אני רק מבהיר שעל-פי ההנחיות שלנו, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, וזה נכון גם לגבי נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, אלה שני גופים ייעודיים לזכויות של קבוצות מופלות. הם אומנם יושבים במשרדי הממשלה ולכן אין להם עמדה עצמאית בערכאות, אבל בכנסת אנחנו קבענו שכן יש להם עמדה עצמאית. אני מבהיר את זה כי אני לא יודע מהי עמדתו של חברי, ערן טמיר. יכול להיות שהוא גם יישר קו אתנו, אבל לטעמנו הוא לא חייב.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אפשר ליישר קו גם למעלה, לא רק למטה.
דן (עמוס) אורן
הוא לא חייב. אני כן חייב.

פרט לסעיף הזה, כל מה שמופיע פה גובש בין משרדי הממשלה והייתי חלק מהגיבוש הזה, עם היועצת המשפטית של הוועדה, כפי שחברתי היועצת המשפטית לוועדה הציגה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דפנה, בבקשה.
דפנה מאור
צהריים טובים, תודה. שמי דפנה מאור, מנהלת המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות במשרד הכלכלה.

אנחנו קודם כל בעד כל דבר שיקדם תעסוקה של אנשים עם מוגבלות, כי זה התפקיד שלנו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה משותף לכולנו.
דפנה מאור
בסדר, אבל חשוב לי לשים את זה כמטרה, זאת מטרת-על.

בישיבה שהיתה עם היועצת המשפטית, הגענו והסכמנו, למרות כל המצוקות הקיימות שכבר תוארו על-ידי כולם קודם, כן לפרסם רשימה כזו, כן לייצר מצב שאנחנו נדווח על הגופים שפנו אלינו. עם כל זה, יש לנו הסתייגות לשלוש מילים שהן מאוד-מאוד מהותיות בעניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
באיזה סעיף?
דפנה מאור
אני בסעיף 2ג(ב1), הסיפא של הסעיף, אחרי התיקון: "והוא מוסמך לגרוע מהרשימה ספק שנכלל בה ואינו ממלא עוד את חובותיו."

אין לנו את הדרך – בעצם מדובר פה בתהליך של אכיפה ובדיקה ובחינה. דובר פה על כוח-אדם, אבל אני רוצה לומר לכם דבר נוסף: מי שהיום נותן את השירות עבור המשרד לליווי של מעסיקים הם זכיינים פרטיים. מרכזי התמיכה למעסיקים שלנו מופעלים על-ידי זכיינים פרטיים. נראה לי, כעובדת ממשלה, שזה אל הגיוני שגוף פרטי אחד יאשר גוף פרטי אחר. יש פה בעיה מהותית - - -
נעמה מנחמי
נכון, ולכן זה הובא בפנייך. יש לזה פתרון.
קריאה
אתם הצעתם את זה.
דפנה מאור
לא, אנחנו לא הצענו את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, רגע. לאט-לאט. סיימתם?

איציק, בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני רוצה להגיד ממש משפט קצר: השבוע, בסיוע של הרבה-הרבה מהיושבים כאן, שמגיעה להם מילה טובה, העברנו בוועדת העבודה והרווחה חוק היסטורי של ייצוג הולם של 5% בגופים ציבוריים. ואני רוצה לומר שלכם שהפרופורציות בין החוק הזה לבין החוק ההוא הן לא שמיים וארץ, זה ארץ וחלל.

אמרתי את זה גם בדיון לפני יומיים לפרוטוקול: אני התפעלתי והורדתי את הכובע על עצם זה שנכנסו גופי הממשלה, הביטוח הלאומי והנציבות, וכל אותם גופים שכולם תמיד אוהבים להשמיץ, ורק ביקשו לקחת על עצמם עוד ועוד משימות. וזה לא שלא היו מכשולים בדרך. תאמינו לי, כאב הראש שביטוח לאומי הולך להתמודד איתו הוא לא פשוט, אבל הוא הבין את גודל השעה. ועל מה אנחנו פקקטה מדברים פה?! על רשימה?! אז אתם לא רוצים רשימה, אז תגידו מה כן.

משרד הכלכלה אומר שלא ביכולותיו, אולי הנציבות יכולה לעשות עם זה. אבל התשובה לא יכולה להיות אחרי שבדיון הקודם אמרנו שאנחנו מאוד-מאוד חוששים מזה שבסוף יהיה פה ביזוי של החוק, שאנשים ימלאו טופס, ישלחו את זה למשרד הכלכלה או למי שזה לא יהיה, ובא לציון גואל. לא. ומצד שני, אנחנו גם מבינים שאנחנו עכשיו לא יכולים ליצור פה מנגנון אכיפה מושלם, אבל בואו נלך למשהו באמצע. אתם אומרים: הרעיון הזה לא, אז בואו נדבר על מה כן.

דפנה לא יכולה לעשות את זה? משרד הכלכלה לא יכול לעשות את זה? אתם לא רוצים בדרך הזאת? בואו נדבר באיזו דרך כן אפשר. אבל אני אומר לכם, אם לא היה את הדיון לפני יומיים, לא הייתי אומר את הדברים האלה כאן. לפני יומיים, גם ביטוח לאומי, גם הנציבות, גם גופי הממשלה, משרד המשפטים, כולם, נכנסו לדיון, כל אחד הגדיל ראש בקילומטר יותר ממה שהתפקיד המסורתי שלו. ובסוף יש חוק היסטורי. אז בוא נחשוב איך אנחנו מגיעים למקום הזה, ואנחנו לא בדרך לשם, אנחנו בדרך ההפוכה. אני יושב פה ואני שואל את עצמי: אז מה בעצם אומר החוק? למה צריך חוק?
רונית דודאי
שמי רונית דודאי, ממשרד הבריאות.

אני קודם כל מאוד תומכת – דן אורן אמר קודם שעמדת הממשלה היא שווה. אני מייצגת כאן אוכלוסיית נכים מאוד גדולה במדינת ישראל. אני חושבת שבהחלט ניתן לבנות מנגנונים. קודם כל, צריך להחליט שרוצים את החוק הזה, וצריך לומר שקודם כל הוא מתקיים בשם עצמו. ואחר-כך, המנגנון הוא הדבר השולי. אנחנו בנינו בתוך משרד הבריאות, ואנחנו העברנו את זה למינהל הרכש, שוועדת המכרזים הפנימית שלנו היא זו שסוברנית לקחת את המושכות לידיה, שיזם לא פועל לפי ההנחיות שלנו. ואם ההנחיות שלנו אומרות, 10% – עכשיו אנחנו מדברים על אנשים בעלי מגבלה – והיזם אינו עומד בזה, ועדת המכרזים שלנו, הפנימית, אנחנו רשאים להוציא אותו מהרשימה. זה מנגנון שאפשר לבנות אותו גם כהליך לחוק הזה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
את אומרת שהוא עובד כבר במשרד הבריאות?
רונית דודאי
בוודאי, הוא עובד. ואפשר לאמץ אותו ואפשר להחיל אותו, ואנחנו בהחלט בעד לעשות את זה כי אי אפשר לדרוש – נאה דורש, נאה מקיים. משרדי הממשלה גם צריכים להתנהג באותו אופן שהם דורשים מהציבור הרחב. אם אנחנו דורשים שבכל התקשרות אתנו 10% מהעובדים יהיו אנשים בעלי מגבלה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש, שכבר קיים?
רונית דודאי
קיים חמש שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אני מתכוון: מי שרוצה להתקשר, אתם שואלים אותו: כבר יש לך בעסק 10%?
רונית דודאי
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ומי שאין לו 10%, נפסל?
רונית דודאי
לא. מי שאין לו, מחויב כלפינו להעסיק 10%.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה נקרא: מחויב? תסבירי את הנקודה, כי כאן הנקודה.
רונית דודאי
הוא מחויב להעסיק. נאמר, עכשיו פתחתי מכרז דיור בשווי של חצי מיליארד שקל, שזו התקשרות מאוד גדולה של - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסבירי, מה זה מחויב.
רונית דודאי
מחויב זה אומר, אתה חייב להעסיק 10% מעובדיך כאנשים בעלי מגבלה - - -
קריאה
אנשים עם מוגבלות, בבקשה.
רונית דודאי
סליחה?
קריאה
אנשים עם מוגבלות. אנחנו לא בעלי מגבלה.
רונית דודאי
עם מוגבלות. אתה צודק במיליון אחוז. אני ממש מתנצלת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשאמרתם לו: תהיה חייב לעתיד, מה הכוונה? תסבירי את זה, כי פה קבור הכלב.
רונית דודאי
יש שני מנגנונים שאפשר לשים בתוך המכרז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, מה אצלכם קיים? תסבירי.
רונית דודאי
אצלנו קיימת חובת העסקה שאנחנו כמשרד עוקבים אחריה. אם יש הפרה של ההסכם אתנו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, כל מי שחתם איתו חוזה, אתם מסוגלים לעקוב ולראות שהוא באמת מעסיק 10%?
רונית דודאי
אנחנו רוצים לפקח על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא "רוצים". את אומרת שזה כבר קיים חמש שנים. אתם מפקחים על זה? קשה לי לדמיים, אבל בואי נשמע את זה.
רונית דודאי
בנושא של תנאי הסף קיים חמש שנים ניקוד עודף או ניקוד חיובי על העסקת אנשים בעלי מגבלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ניקוד עודף זה סיפור אחר לגמרי.
רונית דודאי
אבל אנחנו מתקדמים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
במינוי דיינים יש ניקוד עודף למי שהיה בצה"ל, ואתה רואה שממנים כאלה שלא היו בצה"ל.
רונית דודאי
במהלך השנים האחרונות גם פיתחנו את המנגנונים האלה. בהתחלה נתנו עדיפות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רונית, כמה חוזים חתמתם במשך חמש השנים האחרונות?
רונית דודאי
מכרזים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, מכרזים ואחר-כך חוזים. כמה?
רונית דודאי
הרבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה זה הרבה?
רונית דודאי
עשרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עשרות או אלפים?
רונית דודאי
עשרות. לא אלפים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עשרות בחמש שנים?
רונית דודאי
כן, כי המערכת שלנו היא מערכת מתפתחת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא יכול להיות.
רונית דודאי
כן, כן. המערכת שלנו היא מערכת מתפתחת, ויש לנו הרבה מאוד חוזים והסכמים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה, עשרות? בחמש שנים? והמערכת שלהם עושה אלפי מכרזים או עסקאות, לא?
רונית דודאי
אני יכולה לתת לוועדה את כל ההתקשרויות שלנו במהלך חמש הנים האחרונות. אבל ההתקשרויות החוזיות שלנו הן רבות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבות?
רונית דודאי
הן רבות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח, מאה? ואת יודעת להגיד לי על כל המאה מה מצבן מבחינת אנשים עם מוגבלויות?
רונית דודאי
אני יכולה להגיד לך מה אנחנו השגנו עד כה בנושא של העדפה שנתנו, ואני אוכל להגיד לך מה אנחנו מתכוונים לעשות מהיום ואילך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, אני שואל כרגע על העבר כי אנחנו רוצים ללמוד על המערכת. את אומרת לנו שיש מערכת שעובדת, שממנה אפשר ללמוד.
רונית דודאי
אני יכולה לומר לך, במערכת המכרזים שלנו, על גופים שנפסלו, שהוכח שבעצם הם אינם מעסיקים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל את אומרת שהוא לא צריך. הוא צריך רק להתחייב. זה מה שאמרת.
רונית דודאי
במכרז הזה, הנוכחי, אנחנו מבקשים התחייבות. בעבר נתנו רק נקודות זכות. היום אנחנו כבר מבקשים התחייבות. זאת אומרת, אנחנו עלינו למדרגה של ההתחייבות, שזה המקום שבו אנחנו דנים בו היום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מכוח מה עשיתם את זה?
רונית דודאי
מכוח ההתקשרות שלנו כמשרד הבריאות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, אתם יכולים להחליט שאתם רוצים מחר לתת חסם X או חסם Y או חסם Z בחובת מכרזים?
רונית דודאי
בוודאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני קצת נדהם מדבר כזה. הלוואי, אבל אני - - -
רונית דודאי
אתה לא צריך להיות נדהם. זה הדבר שצריך לעשות אותו בכל המדינה. אם אני רוכשת רכש של שירותי שיקום - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עזבי שיקום. לא שיקום. את רוכשת תרופות - - -
רונית דודאי
אבל אני דיברתי על רכש של שירותי שיקום כרגע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מדברים כאן במשרדי הממשלה על כל המכרזים האחרים.
רונית דודאי
סליחה, אני רוצה לומר לכם שמשרדי ממשלה בעולם לא מהססים, גם ברכש של כיסאות לדרוש את זה. זה שאנחנו - - - חושבים שזה לא ניתן, זה לא אומר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רונית, להערכתי, למשרד הבריאות יש הרבה יותר מעשרות מכרזים, ואת יכולה להגיד לי על כל משרד הבריאות - - -
רונית דודאי
לא, אני מדברת כרגע על רכש שירותי שיקום - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
וגם קשה לי להאמין שאת יכולה לשים בלי חוק ובלי כלום חסם במכרז, ולפסול מישהו על דבר ש - - -
רונית דודאי
יש לנו ייעוץ משפטי טוב ככל ייעוץ משפטי שיש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נראה לי, החבר'ה לא צריכים את החוק. תשימו כולכם ונגמר. משום קשה זה נראה לי - - -
רונית דודאי
הם לא חייבים לעשות את זה. הם ע ושים את זה מרצונם הטוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה יכול לפסול מישהו על משהו למרות שזה לא בהתאם לחוק? לפסול אותו ממכרז למרות שזה לא על-פי החוק? אתה יכול לקבוע איזה קריטריונים שאתה רוצה?
דן (עמוס) אורן
זה כדי לקדם את עיקרון השוויון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו רוצים, אבל אני שואל אם זה אפשרי.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני שואל אם אתה יכול לפסול מישהו ממכרז על סמך – שאתה החלטת שאתה רוצה נתון מסוים, שיהיה הכי מבורך שבעולם, אתה יכול בלי? - - -
קריאה
בוודאי.
קריאה
לא, לא נכון. זה לא נכון משפטית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
להערכתי, זה נשמע לי - - -
קריאה
לא, אי אפשר, אדוני. זה לא נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע שאי אפשר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
חבר'ה, זה לא הדיון. באמת.
נעמה מנחמי
זה ממש לא הדיון - - -
דן (עמוס) אורן
אדוני היושב-ראש, משפט אחד: הדיון הזה נקלע לפינה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נכון, ואני רוצה להוציא אותו מהפינה.
נעמה מנחמי
השאלה היא אם אפשר או לא - - -
ערן טמיר
אני עורך-דין ערן טמיר מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים.

הייתי בדיון הכנה אצל היועצת המשפטית של הוועדה. היה דיון די טוב, אני חושב, וגם הגיעו לסיכומים. היה נראה כאילו יש הסכמה על הדברים, ורק לפני משהו כמו חצי שעה גילינו שאין הסכמה. אני רוצה לעשות שני צעדים אחורה כדי להזכיר – חבל שההתנגדות הזאת לא עלתה קודם ואפשר היה לדון גם בתוך מסגרת הממשלה ויחד היינו מנסים למצוא פתרון. אני רוצה לנסות להציע איזשהו פתרון, אבל לפני כן לתת כמה מילות רקע.

דבר ראשון, הרעיון היה אחרי הרבה מאוד התפשרויות וויתורים, ללכת על מהלך מאוד רך. החובה של אותם ספקים מעל מאה עובדים היא לא לעמוד במספר. זו לא חובה של go/no go עמידה במספר. אם הם עומדים ביעד שייקבע, נניח 3%, מצוין. בהנחה שהם לא עומדים ביעד הזה, וכנראה שחלק גדול מהספקים לא עומדים ביעד, זה עדיין לא אומר שהם לא בסדר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסעיף 9 כתוב שאם עושים מאמצים וכולי, כן.
ערן טמיר
נכון, לעשות מאמצים.

כל החלק שאני אומר עכשיו, עד הנקודה שאני אגיע אליה הוא בהסכמה, אם הבנתי נכון, גם בהסכמה של משרד הכלכלה. הרעיון הוא שגוף שניגש למכרז, זכה במכרז ולא עומד ביעד, כמו שאמרנו, יפנה למכרזי תמיכה שדפנה מפעילה, והם יעשו את הליווי הרך ויעשו יחד עם הגוף - - -
דן (עמוס) אורן
- - - מאה עובדים.
ערן טמיר
מעל מאה עובדים, אמרתי את זה כבר. יעשו איתו איזשהו תהליך. זה משהו מאוד-מאוד רך. ואז מה קורה? אם נניח הגוף עשה את העבודה, מצוין, יופי. גם אם הוא לא עמד ביעד אבל הוא עשה את התהליך, זה בסדר, הולכים פה באופן מאוד קל כי זה גופים פרטיים. אבל אם הוא לא עשה אפילו את המאמץ, ונניח שהוא שלח מייל לדפנה ומרכז התמיכה של דפנה פנה אליו, אבל מאז הוא לא משתף פעולה, אז השאלה היא מה קורה אז.

הרעיון שהיה מאחורי ההצעה הזאת, והוא רעיון מחוכם – דרך אגב, רעיון למיטב זכרוני של משרד האוצר, זה רעיון שיש בו הרבה היגיון – הוא אומר שאם הוא לא עשה את הדברים, אז אפשר למחוק אותו מהרשימה כי הוא לא שיתף פעולה לא כי הוא לא עמד במחויבות לפי חוק, אלא פשוט כי הוא לא שיתף פעולה עם אותו מרכז תמיכה. ואז המתחרים שלו ישימו לב שהוא לא ברשימה ויגידו לוועדת המכרזים: תפסלו אותו. זה מנגנון מאוד רך, אבל האמתה יא שהוא מאוד יעיל, בעיניי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
וזה גם אותו עיקרון שעשינו בהצעת החוק הגדולה, שהסנקציה לא היתה כנגד אי עמידה ביעד, אלא כנגד זה שלא שיתפו פעולה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מדבר לעניין, וזה טוב - - -
ערן טמיר
חבל שלא ניהלנו את הדיון הזה קודם, אבל יכול להיות שבמקום להגיד: לא עמד בחובותיו, נניח, לא שיתף פעולה עם משרד הכלכלה או משהו כזה - - -
קריאות
- - -
גיא שמחי
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
גיא, אני מבקש, כאן נהוג שרק כשמקבלים אישור, אז תן לי רק שנייה - - -
ערן טמיר
רק להשלים את ההצעה – אנחנו בסך-הכול קולגות ובדרך-כלל משתפים פעולה, ולכן לא נעים לי לעשות את הדיון הזה כאן ככה, אבל היות וזה המצב וזה השולחן וכבר הגיעו סיכומים, אין מה להעלות עכשיו הצעות חדשות. למשל, ההצעה של רונית שכבר עלתה, שוועדות המכרזים יעשו את הפיקוח. משרד האוצר דחה את זה כבר מזמן.
ההצעה היא כזאת
היות ומשרד הכלכלה יודע לעשות פיקוח על הגופים, הוא מפריט אומנם חלק מהשירות שלו, אבל הוא עושה את זה לא רק בתחום הזה, הוא עושה את זה בתקנות שכר מינימום מותאם, הוא עושה את זה כשהוא מסייע במימון התאמות, אז הוא יודע לעבוד עם גופים כאלה ולבחון אחר-כך, המטה או משרד הכלכלה עצמו יכול לבחון אם הגוף פעל כמו שצריך או לא פעל כמו שצריך.
דפנה מאור
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא. דפנה, עכשיו ערן מדבר.
ערן טמיר
אני מציע, במקום: "שמילאו את חובותיהם" – כי אולי לא צריך שהם ימלאו את חובותיהם – "שיתפו פעולה עם ההנחיות של" - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנייה, ערן. חברי חברי הכנסת, אתם מסכימים למה שהוא אומר?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני מסכים.
נורית קורן (הליכוד)
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
משרדי הממשלה, אתם מסכימים? כי זה למעשה היה הסיכום בפעם הקודמת. אתם מסכימים לדברים כפי שערן הציג אותם?
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה משהו אחר. אני אומר שוב, זו לא ההצעה האידאלית שהיינו רוצים, כי היא הרבה יותר רכה, כמו שהוא אומר. אבל כרגע, אני שואל אם אתם כן יכולים להסכים להצעה הזאת.
הילה רענן
אני עורכת-דין הילה רענן ממשרד הכלכלה. זה מצריך אכיפה ופעולות הרבה יותר - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה לא מצריך אכיפה. זה מצריך את זה שאת תתני פידבק אם הוא עומד בזה או לא עומד בזה. זה הכול.
הילה רענן
- - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה התפקיד שלכם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, - - -
נורית קורן (הליכוד)
- - - ממשרד הכלכלה, אתם הרגולטור. אני ממש לא מבינה את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נורית, שנייה. תנו לי.
הילה רענן
אנחנו לא הרגולטור. אנחנו מי שאמור להנחות את המעסיקים.
נורית קורן (הליכוד)
אז זה סוג של רגולטור.
הילה רענן
אנחנו לא הרגולטור.
קריאה
אני רוצה להבהיר משהו מבחינה משפטית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, אני מבקש מכולם, מי שלא קיבל אישור, לא לדבר.
דפנה מאור
אדוני, אני רוצה לחדד כדי שתהיה פה הבנה. כשאנחנו אומרים שיתף פעולה או לא שיתף פעולה – בוא נתחיל להבין מה זה אומר. אם הוא ענה לי ל טלפון, אבל הוא דחה את הפגישה שלוש פעמים, הוא שיתף פעולה או לא שיתף פעולה? אם הוא דחה את הפגישה רק פעם אחת, או אם הוא לא ענה לי או ענתה לי רק המזכירה? אתם צריכים להבין – להגיד: שיתף פעולה, זה דבר נורא-נורא רחב.

ערן הציג תמונה שאנחנו רגולטור. אנחנו לא רגולטור. כשאני נותנת התאמות במקומות עבודה, הבדיקה שלי היא אם הבן-אדם עבד שליש משרה או לא עבד שליש משרה. אלה כללים של שחור ולבן. ככל שיש לוועדה או בכלל למישהו יכולת לתת כללים של שחור ולבן, כשאני צריכה להנחות גוף עסקי שעושה את העבודה הזו, אני מצטערת, עם כל הרצון הטוב ויש הרבה רצון טוב, ואני חושבת שחבר הכנסת שמולי יודע כמה רצון טוב יש במקום הזה - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לא נכון.
דפנה מאור
מה זה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לא.
דפנה מאור
אתה לא יודע? אוקיי, תודה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אם אי אפשר לקחת את המשימה המינימלית הזאת, לתת פידבק - - -
דפנה מאור
מה זה משימה מינימלית? אני בעצם מונעת מספק להשתתף - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, רבותי. שמולי, לא נתקדם ככה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
משימה מינימלית זה להגיד: נמצא באותו מקום כמו בשנה שעברה. זו משימה מינימלית.
דפנה מאור
אני חושבת שלא ראוי, הצעקות האלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמולי, לא נתקדם ככה. דן, בבקשה.
דן (עמוס) אורן
אני רוצה לחזק את חברתי בייעוץ המשפטי של משרד הכלכלה, ובמידה מסוימת גם את מה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אני רוצה להגיע לפתרון, לא להסביר למה לא. למה לא, זה הכי קל.
דן (עמוס) אורן
אבל אתה שואל למה יש התנגדות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יכול להסביר 30 סיבות - - -
נורית קורן (הליכוד)
אנחנו לא רוצים לדעת למה יש התנגדות. אנחנו רוצים פתרון עכשיו.
דן (עמוס) אורן
אני רוצה להגיע ללב העניין, מבלי לנקוט עמדה אחרת מחבריי כי אני לא רשאי לעשות את זה.
נורית קורן (הליכוד)
- - - פתרון שהוא ישים - - -
דן (עמוס) אורן
שנייה, שנייה, שנייה. תנו לי שניים שלושה משפטים. זה לא כל-כך מסובך. אבל לא שמים את האצבע על נקודה שהיא גם נקודה משפטית. משרד הכלכלה צודק שכדי שהם יקיימו את מה שרוצים עכשיו למחוק, הוא צריך כוח אדם בתקן.
קריאה
זה לא - - -
דן (עמוס) אורן
שנייה, שנייה. עכשיו אני מדבר, וזה קביעה משפטית ישנה של בית-המשפט העליון. הרי כדי לתת הנחיות, זה סמכויות שלטוניות. זה לא יכול להיות גופים פרטיים שנותנים את ההנחיות האלה. הגופים הפרטיים יכולים להכין את התשתית. זה מצריך קבוצה מסוימת של עובדי מדינה שרק הם, שכפופים לדין משמעתי, יכולים לתת הוראות לאנשים. וזה משהו שאין במשרד הכלכלה כעת, אצל דפנה. ו"שיתוף פעולה" זה לא כל-כך מילה לחוק, בכל הכבוד.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
למה? הסתדרנו עם זה יופי בחוק השני. יופי הסתדרנו עם זה.
דן (עמוס) אורן
אם רוצים להגיד – "לקיים את ההנחיות" - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יופי הסתדרנו עם זה, והיה גם את האישור שלכם.
דן (עמוס) אורן
בסדר, זה לא העיקר. העיקר הוא שכדי לתת הוראות, הם צריכים כוח-אדם ותקן.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אז דן, תגיד שהעניין זה כוח אדם ולא משפטי. זה לא קשור למשפטית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
במילים פשוטות, אתם, אנשי משרד הכלכלה, אומרים - - -
הילה רענן
אנחנו אומרים שהמילה "שיתוף פעולה" היא מילה רחבה מדי שצריך לצקת לה תוכן. עם כל הכבוד לרצון ליישם את הוראות החוק, לא יכול להיות שייתנו כזאת הגדרה רחבה ויגידו: תבדקו אם משתפים פעולה או לא, וזהו, נזרוק את זה על משרד הכלכלה.
דן (עמוס) אורן
המילה היא לקיים את ההנחיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את עושה דבר שלא ייעשה. אני התחלתי לדבר ואת נכנסת באמצע בלי לקבל אישור וגם באמצע הדברים, שזה דבר לא מקובל כאן בוועדה.
דן (עמוס) אורן
סליחה, אבל זה הוראות שמבהירות מתוך הניסיון העשיר שלי, ולא כדי לא לקדם את החקיקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דן, סיימת את דבריך. בסדר, אני הבנתי.

אני רק מסכם. משרד הכלכלה, למעשה, אתם אומרים שכרגע, נכון לרגע זה, אין לנו שום יכולת לקדם את הדבר הזה. מיליון סיבות יכולות להיות, אבל כרגע, נכון לעכשיו, אין לנו שום יכולת לקדם את זה. נכון? זה מה שאתם אומרים במילים פשוטות?
הילה רענן
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, רק רציתי לדעת. גיא, בבקשה בקצרה.
גיא שמחי
שמי גיא שמחי, הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בהסתדרות.

קודם כל, שימו לב מה קורה כאן. זה פשוט מצחיק. משרד הכלכלה, מלכתחילה תפקידו לעזור לארגונים ולגופים העסקיים לבצע את הנושא הזה ולהגיע לייצוג - - - לתת להם את ההדרכה, את הכלים. זאת העבודה שלכם.
דפנה מאור
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אני מבקש לא לענות לו.
גיא שמחי
עכשיו, מה אתם אומרים? אנחנו לא מסוגלים לבצע - - -
דפנה מאור
זה לא מה שאמרנו, גיא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דפנה, אני מבקש, עכשיו זכות הדיבור שלו. נקודה.
גיא שמחי
מה החוק הזה יעשה? החוק הזה יעזור לכם. למה? אתם לא תרדפו אחרי המעסיקים. הם יבואו אליכם. מה שהחוק הזה עכשיו יעשה – לא רק שהוא לא יפריע לכם, הוא יעזור לכם. המעסיק יבוא, את לא תרדפי אחריו ותגידי לו: אתה כן או לא. הוא יבוא לפתחך. זה יעזור לך. את תצטרכי פחות כוח אדם להתעסק.

תבינו, אם אתם אומרים, אנחנו לא מסוגלים לבצע את העבודה הזאת, שימו את המפתחות.
דפנה מאור
גיא, זה לא מה שאמרנו. אתה מסלף את זה לגמרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דפנה, אני מבקש, את דיברת פעמיים. אני לא מבין למה את מפריעה למישהו שמדבר.
גיא שמחי
אל"ף, הגופי העסקיים יבואו לפתחכם. זה הרבה פחות מ-3,284 גופים, כי זה גם בציבורי וגם בפרטי. זה בין 2,000 לקצת יותר מזה.

דבר שני, הגופים העסקיים יבואו מתוקף החוק הזה. דבר שלישי, להגדיר מה זה אומר שיתוף פעולה זה הדבר הפשוט ביותר. אם על זה ייפול הדבר, אז מה אנחנו עושים כאן. לך יש אינטרס, דפנה, שהחוק הזה יעבור, כי את עשית את העבודה שלך הרבה-הרבה יותר טוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איתן, בבקשה.
דן (עמוס) אורן
אני רוצה להגיד הערה - - -
נורית קורן (הליכוד)
תן לאנשים אחרים לדבר.
קריאות
- - -
דן (עמוס) אורן
- - -
נורית קורן (הליכוד)
תן גם לאנשים אחרים לדבר. אתה לא נותן לאף אחד לפתוח את הפה. לא ייאמן.
דן (עמוס) אורן
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דן, דן, אני לא מצליח להבין אותך. אתה מדבר בלי רשות כבר פעם שלישית או רביעית - - -
דן (עמוס) אורן
אבל אני מדבר על רשות הדיבור שלהם. אנשים עם מוגבלות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דן, אתה רוצה שאני אוציא אותך?
דן (עמוס) אורן
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דן, אתה רוצה שאני אוציא אותך?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תגיד, אתה עושה צחוק?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מבין, מה קורה איתך? מה זה? לא היה כזה דבר אף פעם.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה קורה, דן?
דן (עמוס) אורן
לא נותנים לדבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דן, מה זה? ממש לא מצליח להבין.
דן (עמוס) אורן
אני מתנצל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איתן עמרם, בבקשה.
איתן עמרם
צהריים טובים. אני איתן עמרם, יושב-ראש הוועדה לקידום זכויות אנשים עם מוגבלויות בלשכת עורכי-הדין.

אני משתתף בוועדה הזאת, עוקב אחריה מדי פעם. אני רוצה לומר שהעמדה שלנו היא הרבה יותר מיליטנטית מאשר מה שנאמר כאן. כל ישיבה פשוט יש רגרסיה והולכים אחורה ואחורה. אני מופתע שמשרדי הממשלה האמונים לדאוג לקידום זכויות אנשים עם מוגבלויות, דווקא הם אלה שמתנגדים. אני חושב שמה שהוצע כאן זה אפילו רך מדי. כמו שאמר כאן חברי, באמת, מי שיעשה את העבודה זה מי שירצה לזכות במכרז.

דבר שני, אני הייתי מציעה לחברי הכנסת, תקשרו את זה להצעה שעברה בתחילת השבוע, שאפשר יהיה לדעת אם הוא מעסיק או לא באמצעות הדיווח מביטוח לאומי. הרי בכל מקרה ביטוח לאומי כבר מחזיק את כל הנתונים מההצעה הקודמת, אז מה הבעיה? שיביא אישור מביטוח לאומי, ושלא יתאמץ. ומה זה, לשתף פעולה? תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רונן, בבקשה.
רונן יצחק גיל
שמי רונן גיל, אס"י, פעילי הקהילה האוטיסטית בישראל.

אני רוצה לחזק את שני קודמיי ולהגיד שמאז הדיון הקודם, שבו אנחנו נכללנו לפחות, היתה כאן רגרסיה איומה, ואולי הגיעו לאיזה שהן הסכמות שעכשיו מסתבר שלא קיימות, אבל אני רוצה לשאול שאלה אחת. אם כל משרדי הממשלה תומכים בהצעת החוק הזאת, ותומכים בהצעה של חבר הכנסת איציק שמולי שעושה לילות כימים כדי לשפר את המצב הזה, אז איפה מתבטאת התמיכה הזאת? אם את הדבר הכי מינימלי אתם לא מסוגלים לעשות, אז איפה מתבטאת התמיכה הזאת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, זו השאלה המרכזית שלנו ואין לי תשובה לנושא הזה.
גיא שמחי
אבל זה עוד יותר מזה, אדוני. זו חובתם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
משרדי הממשלה, איך א נחנו יוצאים מזה? אני לא מבין. נכנסנו כאן לפינה - - -
קריאה
והם הסכימו לה בפגישות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש מישהו ממשרדי הממשלה שמסוגל לצאת מהסבך הזה? להציע הצעת חוק שאנחנו יכולים להעביר אותה ושאפשר יהיה לממש אותה גם ברמה של מה שאמר ערן?
מירב קדם
אני רוצה להתייחס לזה, בבקשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הייתי בטוח שאת זה בישיבה הקודמת כבר כמעט סיכמנו.
קריאה
היא נמוכה מדי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא רכה מדי. אז לפחות את זה.
מירב קדם
כולנו פה באותה מטרה - - -
איתן עמרם
לא נראה.
מירב קדם
אנחנו מאמצים את אותה הצעת חוק של חבר הכנסת שמולי - - -
נורית קורן (הליכוד)
ונורית קורן.
מירב קדם
סליחה, גם של גברתי.

באנו אנחנו מיוזמתנו והרחבנו את זה לחוק עסקאות גופים ציבוריים, מתוך ראייה לקדם את זה לכלל הגופים הציבוריים. באנו בידיים נקיות כי אנחנו חושבים שזה משהו ראוי וחובה עלינו לעשות את זה.

אבל גם אמרתם באחריות כוועדה בפעם הקודמת שאנחנו מסתכלים על זה ביחד עם עולם הרכש, וכשאנחנו משלבים את הכול ביחד אנחנו אומרים איך אפשר לעשות את זה הכי טוב, הכי נכון, ולקדם פה את מה שאנחנו חושבים ככנסת, כממשלה. וכשאנחנו הסתכלנו על הצעת החוק כפי שהיא עכשיו, אנחנו צריכים להבין שני דברים בעניין הרשימה.

רשימה, כפי שהיא רשומה כאן היום, אומרת מי יכול להיות ספק של הממשלה ומי לא יכול להיות ספק של הממשלה. זאת אומרת, בעצם משרד הכלכלה שאומר בהגינותו, אני בכלל לא יכול לעמוד בזה, יחליט מי ניגש למכרז ומי לא ניגש למכרז. והיכולת שלו, אחרי שישבנו והבנו את המורכבות של לבנות תוכנית של שילוב, מהי המשמעות אם עכשיו מרדדים אותה או מעבים אותה, ומהי המשמעות מבחינתו להגיד אם עכשיו הוא פוסל ואומר למישהו: אתה לא יכול יותר להיות ספק של הממשלה – הבנו את כובד האחריות שאנחנו מטילים עליו.

זו הישיבה שאנחנו עשינו בינינו כשעשינו את כל העבודה - - -
קריאה
מתי?
מירב קדם
ובסוף אמרנו, איך ביד אחת אנחנו מקדמים נושא חשוב לחשבת הכללית ולשר האוצר ואנחנו מאמצים את זה, לבין העולם שאנחנו צריכים להבין שיש פה רכש ויש ספקים שרוצים לגשת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מהי ההצעה שלכם?
מירב קדם
ולכן אמרנו שני דברים: דבר ראשון, מהתיקון מפעם קודמת וזה חשוב – כי אמר חבר הכנסת שמולי: ומה יקרה אם בפעם הבאה הוא מצהיר ולא עשה שום דבר? אז הוכנס הסיפור הזה שאם הוא כבר בעבר פנה – ודרך אגב, זה יכול להיות שהוא ניגש לחברת החשמל וזו פעם ראשונה שהוא ספק שלנו, של משרד האוצר. אבל אמרנו, אם בעבר פנית, אתה נדרש להגיד - - - יישמת אותן. הוספנו גם את זה וזה שינוי מפעם קודמת. אמרנו, אתה גם חייב שאם ייתנו לך הוראות, תעבוד לפי ההוראות. ובעצם נשארה פה השאלה של הפומביות.

אני רוצה להגיד במילה אחת מה זה מכרזים. במכרזים יש המון הצהרות, המון, ואני לא מדברת רק על תנאי סף. אני רוצה לדעת אם יש לו ניסיון של פרויקטים שהוא עשה – הוא נותן לי הצהרה. אני רוצה לדעת אם יש לו ניסיון בהקמה של הדברים האלה – הוא נותן לי הצהרה. איך בעצם תוקפים אותו?

היום אני נמצאת בבית-משפט בדיון על מכרז ענק על נושא שהוא הצהיר, ובית-המשפט אמר: אני לא מטיל על ועדת המכרזים לחוק, היא לא מסוגלת. אבל ברגע שאנחנו יודעים – אני תמיד אומרת, הנשרים חגים מעל, ספקים אחרים בודקים ואומרים, תראי, התצהיר הזה לא נכון, אני יודע שאין לו, והתצהיר הזה לא נכון. אני - - - את זה בכל הגזרות ובכל התחומים, גם המקצועיים וגם בנושא הפרה של זכויות. כך אנחנו עובדים. זו עבודת ועדת המכרזים. עכשיו אנחנו אומרים לו: אתה לא יכול להיות ספק שלנו אם אתה לא מתחייב שפעלת, יתלוננו ספקים, ירצו לראות, אנחנו נהיה מחויבים לבדוק את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך נדע? איך תבדקו? נניח שהוא התחייב לפעול לפי סעיף 9 של דפנה, הוא התחייב, זכה במכרז, עכשיו הוא מגיע למכרז אחר. איך בודקים את זה?
מירב קדם
דבר אחד, כמו שאני עושה עד היום: הוא מצהיר לי, הוא אומר לי, הוא מעיד על עצמו והוא יודע הכי טוב אם הוא עמד או לא עמד. אם יבוא אליי ספק אחר ויגיד: סליחה, הוא לא עמד, זה לא נכון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאיפה הספק יודע אם לא? נניח שהוא הצליח להכניס שלושה או חמישה אנשים עם מוגבלות במשך חצי שנה שעברה מאז המכרז ההוא, לא על זה מדובר, אלא מדובר על זה שהוא קיבל את ההנחיות והוא מתחיל לעבוד לפיהן, מתואם איתם, נניח, ולוקח זמן עד שמוצאים. איך יריב שלו יודע בכלל שהוא מדבר עם דפנה ואיך הוא עושה את זה? הוא יכול להגיד רק שאין אצלו בעסק, אבל הוא יודע ל הגיד אם הוא עומד בקשר איתה או לא?
מירב קדם
אני אסביר איך זה עובד. היום זה עובד בכל התחומים, ואני נמצאת כל היום בבתי-משפט סביב הנושאים האלה של הצהרות, אבל כך אנחנו מתנהלים.

כאשר יש לי ספק זוכה, יש לספק שלא זכה זכות עיון. הוא אומר: אני רוצה לראות את ההצעה הזוכה, ועכשיו הוא תוקף אותה. הוא תוקף אותה על ההצהרות האלה, והוא תוקף אותה על הפרויקטים, ועל הניסיון, והוא תוקף אותה שהוא טעה ולא הגבתם, והוא תוקף את החלטות ועדת המכרזים, אם היא הכשירה פגם כזה או אחר - - - הוא תוקף אותנו. אלה התהליכים היום בוועדת המכרזים.

ועדת המכרזים דנה בנושאים האלה ועכשיו היא אומרת: יש פה מישהו שאומר שזה לא נכון, שההצהרה שלו, הוא בכלל לא מכיר אותה – אז מה אנחנו עושים היום? אני אומרת לך בפועל, ועדות המכרזים מתכנסות ובודקות: דפנה, במקרה הזה תגידי לנו אם זה נכון או לא נכון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודפנה יודעת לתת לך תשובה?
מירב קדם
דפנה, מטה יהיה מחויב לתת תשובה. אם אני כוועדת מכרזים פונה אליו לבירור, אז הוא יהיה חייב לתת תשובה.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, אני מבקש - - -
קריאות
- - -
מירב קדם
אבל בסוף, את ההחלטה, במקרה הזה אני שומרת לוועדת המכרזים. זאת אומרת, גם היום, כשוועדת המכרזים דנה ומישהו אומר לי: שיקרו לך, ההחלטה נשארת אצלי. אני מבררת מול הגופים המקצועיים, וההחלטה נשארת אצלי. כאן ההחלטה, כפי שהיא רשומה היא בעצם ההחלטה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מירב, תגידי לנו הצעה של חוק.
מירב קדם
לי חשוב שיעבור החוק הזה, ואנחנו כן רוצים, אנחנו לא רוצים שהוא יידחה. אנחנו רושמים את הכול, הוא התחייב, להשאיר את זה ברמת ההצהרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא התחייב ללכת למשרד הכלכלה, סעיף 9, ולממש את זה?
מירב קדם
נכון, ובעבר הוא אומר פעלתי והוא מתחייב לזה. משרד הכלכלה הרי מקבל את הפניות, משרד הכלכלה הרי יקבל את כל הפניות שיש אליו, המנהל הכלכלי של משרד הכלכלה יפרסם את רשימת הספקים שפנו. בואו לא נדבר על אם הוא עכשיו עמד בהוראות או לא עמד בהוראות, מורכב או לא מורכב - - -
קריאות
- - -
דן (עמוס) אורן
ועדת מכרזים יכולה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק רגע, דן, בבקשה.
דן (עמוס) אורן
אני רק שואל שאלה רלוונטית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דן, אתה לא שואל שאלה. עוד פעם אחת ואני מוציא אותך. אתה לא יכול לשאול באמצע שמישהו מדבר. דיברת יותר מכולם, לא יודע מה אמרת ומה לא אמרת, אבל אתה לא יכול להפריע לאנשים כל הזמן.
דן (עמוס) אורן
זה כדי לקדם את העניין. אני שואל שאלה רלוונטית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אתה לא שואל. אבל אין לך זכות לשאול. אין לך זכות כרגע לשאול.
דן (עמוס) אורן
אוקיי, בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה פעמים צריך להגיד לך את זה? באמת?
דן (עמוס) אורן
אוקיי, בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא מכובד, לא מתאים לך. אני מכיר אותך כבר הרבה זמן, לא מתאים לך.
דן (עמוס) אורן
אני שואל שאלה רלוונטית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל לא קיבלת אישור. אתה לא יכול לשאול אם לא קיבלת אישור. נקודה. לא ברור?
דן (עמוס) אורן
ברור ביותר. אדוני היושב-ראש, ברור ביותר.
מירב קדם
אם אנחנו נרשום שמשרד הכלכלה קיבל את הפנייה, זה משהו שהוא קל לו, הוא אפס או אחד, קיבלתי פנייה או לא קיבלתי פנייה. הוא יפרסם את כל מי שפנה אליו. זה משהו שאני מניחה שמשרד הכלכלה – את סעיף 2 הוא מוכן הרי להודיע את הכול, הוא יפרסם את כל מי שפנה. חזקה על מי שעכשיו ניגש למכרזים שלנו, הוא ייתן לנו את התצהירים והכול, ויהיה לו איזה שהוא benchmark.

מה שלא יהיה שם, שזה המורכב היום, כפי שאנחנו מבינים ממשרד הכלכלה כי העבודה היא עבודה לא דיכוטומית – מורכב הוא להגיד אם הוא פוסל אותו עכשיו מלגשת ושימועים. אנחנו נמצאים בתהליכים כאלה בעולם, של זכויות עובדים, אנחנו מבינים כמה זה מורכב. ולכן, בעולם הזה אנחנו אומרים, ניתן יהיה להעביר מבחינתנו את החוק, ואנחנו רוצים להעביר את החוק, ברמה הזאת שמשרד הכלכלה יפרסם את אותם אלה שפנו אליו. זה בדיוק כמו סעיף 2 שאנחנו אומרים ששר הכלכלה יעביר החל ב-1 במרץ 2016 ובמשך חמש שנים לוועדת החוקה דיווח על מספר הפניות, פשוט שייתן לזה פומביות. את הפניות, מי שפנה, שיהיה מפורסם באתר שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברי חברי הכנסת, מה שהיא אומרת, בגדול, נראה לכם?
נורית קורן (הליכוד)
אם זה נשאר בוועדת מכרזים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אני שואל אם נראה לכם או לא, כי אני עכשיו צריך לסגור את הישיבה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה שהיא אומרת, בסופו של דבר, זה שיהיה פרסום של מי שפנה, שרוצה להביע עניין להתמודד, ואנחנו בונים על זה שבגלל שיש תחרות על אותו מכרז, אנשים ינסו לעשות בדיקה אחד על השני. אני חושב שזה לא מספיק.
נורית קורן (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אולי היינו נותנים בהתחלה תקופת זמן שהיא רק תפרסם את מי שניגש, ולאט-לאט יהיו להם גם כן עובדות, שמי שלא עומד בתקנים, יפורסם.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתם מוכנים? - - -
קריאות
לא. אין תקנים. לא, לא מוכנים.
נורית קורן (הליכוד)
אבל אתם לא מבינים שזה מה שיאכוף את החוק הזה וזה לא יהיה אות מתה?
קריאה
- - -
נורית קורן (הליכוד)
אבל זו לא בעיה לעשות את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דן, משפט אחד.
דן (עמוס) אורן
אני שואל אם ועדת מכרזים או המתחרה יכולים לקבל את המידע ממשרד הכלכלה אם הוא קיים או לא קיים את ההנחיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אתם אומרים?
קריאות
- - -
דן (עמוס) אורן
אז צריך לכתוב את זה. נכתוב את זה.
קריאה
גם היום זה ככה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר'ה, עניתם כן. אם זה קיים, זה טוב לכם או לא?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה לא בשל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, אז אין לי ברירה כרגע. אני צריך לעצור עכשיו.

רבותי חברי הכנסת, אני מציע שעכשיו תלכו להתיישב איתם, ואם תגיעו לסיכום בין משרדי הממשלה וביניכם, יהיה נוסח מוסכם, שלא חשוב לי מהו. אז תביאו לי ואני אאשר את זה בדקה, או היום או ביום ראשון, יש לי ישיבה כל יום. כלומר, לא יהיה דיון. אם תגיעו להסכמה, נעשה את זה. אם לא, אז אני לא יכול להעביר משהו שהוא בניגוד למשרדי הממשלה, שהוא לא התממש - - -
נורית קורן (הליכוד)
כן, אבל הם לא יכולים לשגע אותנו ולא נוכל לאשר את החוק, עם כל הכבוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יושב פה גם היום, גם מחר, גם ביום ראשון, ביום שני, אני יושב כל היום מהבוקר עד לא יודע מתי – תנסו להגיע להסכמה. אם יהיה לכם נוסח מוסכם, בדקה אחת – אני מניח שחברי חברי הכנסת, אתם גם כן יכולים להצביע. נעשה ישיבה של חצי דקה, נאשר את זה בלי דיון נוסף כי כבר קיימנו את הדיון. אם לא יהיה הסדר, צריך לשבת לחשוב מה עושים.

רבותי, אני נועל את הישיבה הזו ושוב מתנצל בפני אלה שלא יכלו לדבר או שלא דיברו או שרצו לדבר.

הישיבה ננעלה בשעה 14:05.

קוד המקור של הנתונים