ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/07/2016

חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון מס' 18), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 305

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י"ב בתמוז התשע"ו (18 ביולי 2016), שעה 11:30
סדר היום
הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון - סירוב לעבוד ביום המנוחה השבועי), התשע"ו-2015
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מירב בן ארי

טלי פלוסקוב
חברי הכנסת
תמר זנדברג

עליזה לביא

מכלוף מיקי זוהר
מוזמנים
יועץ משפטי, משרד התמ"ת - אור רוזנמן

מנהל אגף אכיפת חוקי עבודה, משרד התמ"ת - יחזקאל אופיר

מנהלת תחום רגולציה וחקיקה, משרד התמ"ת - נעמי רייש

רפרנטית מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - איילת הוכמן

מנהלת השירות הארצי לעבודה סוציאלית, משרד הבריאות - מלכה פרגר

מנהלת תחום צמצום פערים, משרד הבריאות - שלומית אבני וקנין

עו"ד, הסתדרות החדשה - ורד ויץ

עו"ד מדיניות ציבורית בהסתדרות הרפואית בישראל - חן שמילו

ראש תחום חקיקת עבודה, התאחדות התעשיינים - מיכל וקסמן חילי

מנהל השירות הסוציאלי, בי"ח רמב"ם, איגוד העובדים הסוציאליים - רוני גאגין

יועצת לענייני חקיקה, הסתדרות התעשיינים - רעות קינן

מנהלת המחלקה המשפטית לדיני עבודה, אגוד לשכות המסחר - סיגל סודאי

מכון מעקב לענייני דת ומדינה "על משמר הכנסת" - שירה גושפנץ

מייצג את הקואליציה "שבת שוויון" - אור פז

מכון "ידיד" - רן מלמד

"קואליציית הבריאות" - מידד גיסין

מנהל מרכז "מוסאוא" לזכויות האזרחים הערבים - ג'עפר פרח

מתמחה, מרכז "מוסאוא" לזכויות האזרחים הערבים - אמיר טועמה

מתמחה, מרכז "מוסאוא" לזכויות האזרחים הערבים - נעים מוסא

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון

הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון - סירוב לעבוד ביום המנוחה השבועי), התשע"ו-2015, פ/2372/20, הצעת ח"כ עליזה לביא
היו"ר אלי אלאלוף
השעה 11:38. הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון - סירוב לעבוד ביום המנוחה השבועי), התשע"ו-2015. הצעת חוק של עליזה לביא, מכלוף מיקי זוהר, מיכל בירן, יעל גרמן, מיקי לוי – כל האופוזיציה – אורן אסף חזן, רוברט אילטוב, בצלאל סמוטריץ, חבר הכנסת מאיר כהן, חבר הכנסת אלעזר שטרן ואיל בן ראובן. האחרון, יוסי יונה, ברח לי.

אנחנו עושים פה תקדים מיוחד, הצעת החוק לא עברה את ועדת השרים לחקיקה וזה אושר במליאה ולכן אנחנו מקבלים את הסמכות לדון בזה בזכות ההחלטה במליאה.

בבקשה, מי רוצה להציג את החוק. הראשונה שברשימה.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה, אדוני על הדיון. הצעת חוק מאוד חשובה שבאה לעשות צדק, לתקן אפליה בין אנשים דתיים לבין אנשים שאינם דתיים. היום במדינת ישראל רק לאנשים דתיים מותר שלא לעבוד בשבת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
או ביום המנוחה שלו. זה לא חייב להיות שבת.
עליזה לביא (יש עתיד)
נכון. יום המנוחה שלו. אני מדברת כרגע על פניות שקיבלנו. אנשים שעבדו בשבת וביקשו שלא לעבוד בשבת, המעסיק יכול לפטר אותם, כך על פי חוק מדינת ישראל, אלא האם הם עושים שני דברים: או משקרים או נאלצים לעזוב את מקום עבודתם.

ברור שמדובר על יום עבודה, אבל במגזר היהודי כל אחד יכול יהיה לומר: אני יהודי, אני חילוני, אני רוצה לנוח בשבת. אדוני יודע היום שיש שינויים תרבותיים. אנשים שעבדו בעבר, אם הקימו משפחה, אם נולדו ילדים, אם זה ברמה הערכית רוצים לתכנן את יום השבת שלהם. השבת היא לא נחלה רק של אנשים דתיים אלא של כל היהודים באשר הם.

זה יום שמשקף תפיסה סוציאלית שוויונית ולכל אחת מהדתות, כמו שאדוני אמר, יש יום מנוחה. אין סיבה שביום המנוחה של היהודים לא נדע להעניק את האפשרות לכל יהודי ולכל יהודייה באשר הם לנוח ללא קשר על ההצהרות על האמונה שלהם ובאמת משקף את המקום הזה של אולי לעצור רגע ולהפסיק את מרוץ החיים אחר ההישגים.

מה שאנחנו אדוני מבקשים הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון - סירוב לעבוד ביום המנוחה השבועי), אנחנו מבקשים תיקון סעיף 9ג בחוק שעות עבודה ומנוחה, 1951. אדוני רואה גם באיזו שנה חוקק החוק הזה, מה הייתה התפיסה התרבותית, הנורמות ששררו.

בסעיף 9ג אנחנו מבקשים בסעיף קטן (א) שהמילים "על פי איסור שבמצוות דתו שאותן הוא מקיים" יימחקו. "2. סעיף קטן (ב) בטל". ובסעיף 9ד לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א), המילים "על פי איסור שבמצוות דתו שאותן הוא מקיים" יימחקו.

אנחנו חושבים שבכך אנחנו נביא באמת לצדק בין אנשים שמבקשים, לאחר שהם התקבלו למקום עבודתם, שלא לעבוד בשבת. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש עוד חברי כנסת שרוצים להביע עמדה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בקצרה, עליזה אמרה את רוב הדברים. יזמתי יחד עם עליזה את החוק ונראה לי שזו הפעם היחידה מאז היבחרי לכנסת שהצבעתי נגד הקואליציה. זו הצעה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
לא. הייתה הצבעה חופשית.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא הייתה הצבעה חופשית. ועדת שרים לא אישרה את החוק. היא לא רצתה להצביע, היא דחתה את החוק. רצתה לעשות בו שינויים שאני לא כל-כך הסכמתי להם וגם עליזה כמובן. אז זה הגיע לכנסת ללא אישור ועדת שרים. הקואליציה, בעיקרון, הייתה אמורה להצביע נגד. אני שכנעתי מספר חברים שלא להצביע - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אני גם הצבעתי בעד.
עליזה לביא (יש עתיד)
היה חופש הצבעה.
מירב בן ארי (כולנו)
הם אמרו לנו מאחורה: תעשו מה שאתם רוצים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן. אחרי הרבה מאמצים. עמדת הקואליציה הייתה בתחילת הדיון להצביע נגד ההחלטה. אתם זוכרים שהייתה הצבעה נגד? שכנענו אותם לא לעשות את זה. הסברנו להם שהחוק הזה הוא לא כל-כך נורא כמו שבאמת דימו אותו.

אני רוצה, ברשותכם, לפרט אילו בעיות היו לוועדת השרים בחוק כדי שנראה איך אנחנו יכולים גם לתת להם פתרון. אחת הבעיות שעלו שם זה שיש ענפים מסוימים במדינת ישראל שמותר להם לעבוד בשבת לפי ההיתר של משרד הכלכלה והעבודה שלהם לא יכולה להתקיים, העסק שלהם לא יכול להתקיים, ללא עבודה בשבת.

למשל, ענף המלונאות שהשבת היא חלק אינטגרלי מהעבודה שלו ושם מחייבים את העובדים לבוא לעבודה בשבת. גם אם הם שומרי מצוות או לא שומרי מצוות, מבחינתם הם יכולים לחייב אותם. טען שר התיירות יריב לוין, חברי לסיעת הליכוד, שזה יכול עשות נזק לענף התיירות. מרגע שאתה תחייב את המעסיק לומר לא לעובדים שלו, הוא לא יוכל לומר לעובדים שלו: תבואו לעבודה. יכולים לבוא יהודים ולומר לו: אנחנו לא באים לעבודה ביום שבת. אז, באופן אוטומטי תהיה לו בעיה של העסקת עובדים.

אני טענתי בפני השר ואני עדיין עומד על עמדתי שרוב העובדים היום בענף התיירות הם לא מסרבים לעבוד בשבת למעט אולי אחוז שולי ביותר. יכול להיות שיהודי יאמר: אני לא רוצה לעבוד בשבת בענף התיירות. אגב, רוב העובדים, מסתבר, הם לא בדיוק יהודים. מביאים אותם מכל מיני מקומות מרחבי העולם.

גם מי שכן עובד בשבת בענף התיירות, הוא מגיע לענף התיירת מתוך ידיעה שההכנסה שלו תהיה ביום שבת. חשוב לציין שמעסיקים מנצלים את העובדה שהם יכולים לעבוד בשבת על פי ההיתר והם משלמים לעובדים שלהם שכר גלובלי ואין זה משנה אם הוא בא לעבוד בשבת או לא בא לעבוד בשבת. אז אותה זוכת של יהודי או כל מי שמגיע לעבוד ביום המנוחה שלו לקבל 150% בגין ההגעה שלו ביום המנוחה שלו נשללת.

למה? כי הם עושים תרגיל. הם אומרים: אנחנו משלמים שכר גלובלי, ואתם תבואו לעבוד שני שבתות בחודש. אתם צריכים לתת לנו שתי שבתות בחודש במסגרת העבודה הגלובלית שלכם. אז הם בעצם מעלימים את הרעיון של לשלם 150% למישהו שבא לעבוד בשבת בניגוד לרצון שלו, לפעמים, או בניגוד לחוק.
עליזה לביא (יש עתיד)
את זה גילינו תוך כדי - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לכן אני אומר שהחוק הזה בסופו של דבר בעיקר מגן על זכויות העובדים באופן מלא, שאם יהודי הגיע לעבודה ביום שבת, בניגוד לרצונו, אז הוא גם יקבל את השכר שלו כפי שמגיע לו, אבל תהיה לו גם את זכות הסירוב. תהיה לו את הזכות לומר: אני לא רוצה לעבוד ביום המנוחה שלי.

החוק הזה רלוונטי גם למוסלמים, כמובן, וגם לנוצרים. לנוצרי, יום המנוחה שלו ביום ראשון ולמוסלמי יום המנוחה ביום שישי.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל הם לא נדרשים לשקר. מה ששונה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ביהודים, על אחת כמה וכמה שהיום החוק אומר: תכריז על עצמך כשומר מצוות ואז נחשב. כשאתה צריך להכריז על עצמך כשומר מצוות, מה קורה? מראש בכלל הערך שלך בפני המעסיק יכול רדת. אם אתה רוצה להתקבל למקום עבודה ואתה לא שומר מצוות, אבל אתה ביום שבת רוצה ללכת עם משפחתך לים, רחמנא ליצלן, ולהשתזף ולשתות בירה, אז אתה לא יכול לעשות את זה היום כי אתה חייב לעבוד גם ביום שבת.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה אתה חייב", אני לא מצליחה להבין. אני כמובן בעד החוק. אני הייתי מלצרית בשבת, החלטתי אם אני רוצה לעבוד או לא רוצה לעבוד.
עליזה לביא (יש עתיד)
יש היתר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היה לך מעסיק נחמד.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה מעסיק נחמד - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הוא יכול היה לפטר אותך.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, בוא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
הוא לא היה נחמד, הוא פחד ממנה.
מירב בן ארי (כולנו)
שלטון האימה שלי - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גם אני הייתי חושב.
מירב בן ארי (כולנו)
- - הוא מתפשט אבל לא משנה. אני יודעת שאנחנו צריכים לדאוג אבל אי אפשר להגיד שכל המעסיקים במדינת ישראל מחייבים עובדים לעבוד בשבת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ברור, לא כולם.
מירב בן ארי (כולנו)
יש מעסיקים ויש מעסיקים.
עליזה לביא (יש עתיד)
- - - החוק לצדם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו נגד המעסיקים הפחות טובים. מירב, החוק שלך הוא לא נגד המעסיק שהעסיק אותך בזמנו אלא נגד מעסיקים שלא מכבדים את הרעיון הזה.
מירב בן ארי (כולנו)
אל תדאג, אני אצביע בעד. הצבעתי גם בעד במליאה.
ענת מימון
רציתי להעיר שכבר היום יש סעיף שמחריג ענפים מסוימים ואומר שלגביהם עובד לא יוכל לסרב לעבוד ביום המנוחה, ואחד מהם זה עבודה הקשורה באירוח בביתי מלון. כלומר, כבר היום הסירוב לא חל לגבי בתי מלון ולכן בתחום הזה זה לא ישנה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
לכן כל ההתנגדות של משרד התיירות הייתה מיותרת לגמרי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לכן גם ביקשתי להעביר בכל הכוח את ההחלטה למרות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חברת הכנסת זנדברג, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה. תודה רבה, אדוני היושב-ראש, באתי לכאן כתומכת תחבורה ציבורית בשבת וכמי שהתנגדה לחלק מהסגירה של חלק מהמרכולים וכולי בשבת ובאתי כדי לתמוך בחוק הזה ולהצטרף לחברתי עליזה. אני גם בזמנו עבדתי עם חלק מהתנועות על מידע ותיקונים דומים לגבי התרי העסקה בשבת שמוציא היום משרד הכלכלה וזו גם התשובה לשאלה שלך, מירב, מעבר למסעדות ולבתי בילוי ועינוגים, שר הכלכלה מוציא מספר מסוים של התרי העסקה בשבת לעסקים ומפעלים שעבודתם חיונית.

הנושא הזה של העסקה בשבת כזכות סוציאלית בנוסף לביטוי של חופש דת וחופש מצפון, כמו שקיים היום בחוק, עולה כל הזמן בשאלת השבת באופן כללי.

אנחנו, יחד עם התנועה הרפורמית ו"ישראל חופשית" ותנועות נוספות עתרנו לבג"ץ לפני שבועיים בדרישה לנמק או להפעיל את התחבורה הציבורית בשבת. והשאלה הזו של זכויות הנהגים ובעצם מי יעבוד אם זה יקרה, כל הזמן חוזרת ועולה.

אני רוצה לומר בצורה ברורה שבצד השירותים וההזדמנויות שחייבות לתפיסתנו להיות פתוחות בשבת, הסוגיה של הקפדה על זכויות עובדים כערך עליון, גם על חופש הדת שלהם, אבל גם על החשיבות הסוציאלית של יום המנוחה שלהם. הוא חשוב וחשוב להקפיד עליו ואפילו להדק אותו בחוק ב=כמו שנעשה בהצעת החוק הזו. וגם להגן עליו מפני דברים שהם לא חוקיים גם היום, בבתי המשפט, מול משרד הכלכלה, מול המפקחים ובמקומות אחרים.

לכן אני רוצה, גם לפרוטוקול, ממש להצטרף להצעת החוק, להודות ליוזמים ולהגיד שאנחנו מחויבים לכל, גם על הדיון – כבר לא ויכוח: גם חבר הכנסת מיקי זוהר הצטרף לא רק לתחבורה ציבורית בשבת אלא גם להרחבת המסחר בשבת, שמעתי, אבל - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מסחר לא.
תמר זנדברג (מרצ)
כן, זה הכול יחסי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
צמצום המסחר - - -
מירב בן ארי (כולנו)
הוא בדיוק הפוך ממה שאמרת עכשיו. אני לא יודעת איך הגעת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
עד שיש חוק אחד שרוב הסיעות מצביעות בעד, בואו לא נקלקל.
עליזה לביא (יש עתיד)
בואו נתכנס, אדוני - - -
מירב בן ארי (כולנו)
כן, חייבים להספיק.
תמר זנדברג (מרצ)
הנקודה של הגנה על זכויות העובדים בד בבד ושבכל התהליך הזה לא ייפגעו העובדים, אני חושבת שזו מחויבות של כולנו ולכן למרות שאני לא חתומה על החוק, במיוחד באתי כדי לתמוך בו ולהעביר את הדברים. תודה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יפה. יפה.
היו"ר אלי אלאלוף
את רואה איזה יופי? אני גם לא חתום ואני גם מצביע בעד.

עוד מישהו רוצה לדבר? בבקשה.
סיגל סודאי
אני אפתיע: אנחנו גם בעד השוואה בין עובדים חילוניים לדתיים בעניין שבת. אנחנו רק חושבים שצריך לסייג את זה למקומות עבודה שקיבלו היתר העסקה בשבת. מעסיק שמבקש היתר העסקה בשבת עובר משוכות ומכשולים עד שהוא מקבל את ההיתר הזה. ההיתר נבחן במשורה. נותנים אותו רק לאחר בדיקה מאוד-מאוד קפדנית, אם זה מדובר בצרכים חיוניים למפעל, למשק, לביטחון המדינה.

זאת אומרת, הוא לא ניתן בנקל, הוא לא ניתן בסיטונאות. הוא ניתן באמת-באמת בצורה מאוד מצומצמת וקפדנית.

מקום עבודה שקיבל את ההיתר הזה כי הוא צריך, כי זה הכרחי, כי זה חלק אינטגרלי מהעסקה, מההעסקה, ממהות העבודה. לכן, כשעובד בא לעבוד במקום עבודה כזה, הוא יודע שיום עבודה כולל את יום השבת. כמו שעובדים שעות נוספות בעסק, יום השבת, לצורך העניין, הוא יום עבודה, עוד יום עבודה רגיל, כי אי אפשר להעסיק את עבודת יום שבת.
היו"ר אלי אלאלוף
למה זה צריך להמשיך? למה השיטה צריכה להמשיך?
סיגל סודאי
זה מקום עבודה שלא יכול לא לעבוד בשבת. הוא חייב.
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה הבעיה?
סיגל סודאי
אם העובד יגיד: אני בא למקום עבודה אבל התנאי שלי הוא שאני לא עובד בשבת. אם הוא דתי – מכובד לגמרי.
היו"ר אלי אלאלוף
יכבדו אותו.
סיגל סודאי
אין לנו בעיה בכלל עם שומרי מצוות.
עליזה לביא (יש עתיד)
גם היום אין בעיה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל גם אם הוא לא שומר מצוות.
סיגל סודאי
מבחינת שומר המצוות - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא שומר מצוות. אנחנו לא מדברים על שומרי המצוות. אנחנו מדברים על לא שומר מצוות.
עליזה לביא (יש עתיד)
היום ההגדרה של שומר מצוות מאוד השתנתה.
סיגל סודאי
אני לא יודעת - - - אני לא רוצה לתפוס אותו מלכתחילה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - -
עליזה לביא (יש עתיד)
לא. אנחנו לא רוצים לשקר - - -
סיגל סודאי
כי חיוני, כי הוא צריך, כי הוא חייב - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אז חלק מהעובדים שכן רוצים לעבוד יעבדו ואלה שלא רוצים - - -
סיגל סודאי
דרך אגב, גם ההיתרים לא - - - זה היתר שנותן לשניים-שלושה עובדים, גג ארבעה עובדים. זה לא היתרים לעשרות עובדים אלא לבודדים בעסק.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה, הבנו. בבקשה.
מיכל וקסמן חילי
ערך המנוחה השבועית הוא ערך חשוב מאוד וראוי והוא בא לידי ביטוי כאן בהצעת החוק ולכך כמובן אנחנו לא מתנגדים. הבעיה שצריך לזכור, וזה מה שאמרה חברתי עורכת הדין סיגל סודאי מלשכת המסחר, צריך לזכור שהאפשרות הקיימת לעבוד בשבת נתנה במשורה והיא ניתנת על בסיס צרכים אמתיים, על בסיס צרכים שמצאו המעסיקים ומקומות העבודה שבאמת צריכים לעבוד בשבת. אין אפשרות אחרת.

זאת אומרת, ההיתרים שניתנים היום, ניתנים במסגרת איזשהו איזון בין הצורך במנוחה השבועית והזכות החשובה הזאת כבאה לידי ביטוי כאן לבין הצורך האמתי של המשק, של מקומות העבודה, לעבוד בשבת.

ברגע שאנחנו אומרים שכל אחד יכול לסרב, בעצם את כל האיזונים האלה שעשינו במשך השנים, על פני היתרים מיוחדים והיתרים ענפיים וגם יש תקנות שמאפשרות מנוחה שבועית למשך 25 שעות ולא 36 שעות בחלק ממקומות העבודה – היום הרי המנוחה השבועית היא 36 שעות, אבל יש מרים מסוימים שאורכה של המנוחה השבועית הוא 25 שעות.

כל ההסדרים החוקיים האלה, אנחנו באים ואומרים שאין להם מקום יותר בזמן שהמשק צריך אותם. השאלה היא איזה פתרון אנחנו נותנים פה מתוך ההבנה האמתית שלנו שהחוק הזה הוא באמת חוק ראוי אבל איך אנחנו ממסדים את זה.

עוד משפט אחד לעניין ה-150%. מעסיק שלא משלם לעובד שלו 150% הוא מעסיק שמפר את החוק. הוא מפר אותו בצורה גסה. זה מנוגד לחוק שעות עבודה ומנוחה. את זה בדיוק אוכפים במשרד הכלכלה, מערך האכיפה שלהם, מערך האכיפה המאוד גדול שלהם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מאוד גדול.
עליזה לביא (יש עתיד)
את רוצה שנדבר על מערך האכיפה של משרד הכלכלה?
מיכל וקסמן חילי
- - - והתוצאה ללכת בגלל שלא משלמים 150% זה בפירוש לא הפתרון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הם יביעו את עמדתם. זו מהותה של דמוקרטיה. הם יביעו את עמדתם ואנחנו נצביע ונעביר את החוק.
מיכל וקסמן-חילי
הפתרון הוא לאכוף את זה, להטיל עיצומים איפה שצריך להטיל. דווקא השבת נאכפת הרבה יותר מזכויות אחרות.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
אור רוזנמן
ראשית, כפי שכבר צוין, ועדת שרים לחקיקה לא אישרה את הצעת החוק. היא הצביעה על דחיית העניין.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רק מזכיר שוועדת השרים זה לא חובה.
אור רוזנמן
לפי תקנון הממשלה, משמעות העובדה שוועדת שרים לא תומכת ולא אישרה את הצעת החוק היא שהממשלה מתנגדת. כך קבוע בתקנון הממשלה ועל כן באופן פורמלי זו עמדת הממשלה.

כפי שכבר נאמר, נקודת המוצא של החוק היא שהעסקה בשבת היא אסורה. אנחנו לא ניתן להעסיק עובדים - - -איזשהו סוג של איזון על-ידי נתינת היתרים - - - אישר היתרים מסוימים שבהם ניתן להעסיק עובדים בשבת ולכן האיזון הזה, כפי שכבר נאמר, הושג במשך עבודה - - - עם הרבה מאוד משתתפים.

פה יש איזשהו סוג של שינוי של האיזון הזה. החשש שהמעסיקים מעלים, אני רק אחדד אותו, הוא גם לגבי קושי של מקום ההעסקה שקיבל היתר להעסקה בשבת ועכשיו יתקשה למצוא עובדים שיכולו להפעיל את העסק בשבת.

חשש נוסף שעלה הוא חשש שעובדים יבואו ויגידו שהם יהיו מוכנים להמשיך ולעבוד בשבת רק בתנאי שיקבלו תגמול נוסף.
עליזה לביא (יש עתיד)
כמי שיש מישהו שלא ירצה, יהיה מישהו שירצה לעבוד. צריך לשלם לו את ה-150%.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה יקרה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
תאמין לי שגילינו עכשיו בדיונים פה על החוק - - -
תמר זנדברג (מרצ)
משרד הכלכלה, על מי אתם מגנים בדיוק?
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי בקשה: לאפשר לסיים כי אנחנו חייבים גם לסיים את הישיבה.
אור רוזנמן
נתבקשתי הבוקר על-ידי משרד האוצר להעלות – נציגם לא יכול היה להגיע ולכן אני אומר את דעת משרד האוצר. כפי שכבר צוין, בסעיף 9ו יש מקומות העסקה מוחרגים, מקומות העסקה שהם חיוניים ולכן לעובד לא תהיה זכות סירוב לעבוד שם בשבת.

משרד האוצר מציע איזשהו סוג של איזון דרך הרחבת סעיף 9ו ואומר להגדיל את מקומות העבודה שבהם עדיין תהיה למעסיק את הזכות לדרוש מהעובד לעבוד בשבת. המקומות שהם ביקשו, אני אקריא בקצרה את מה שהם ביקשו – ההגדרה שהם מבקשים להכניס ל-9ו היא:

"מפעל, מוסד ומקום עבודה אחר הפועל באחד התחומים הבאים: בריאות, לרבות מוסדות טיפול בחוסים; התחבורה האווירית; התובלה האווירית, הימית, לרבות תפעולי נמלי אוויר וים; קווים סדירים של תחבורה ציבורית והרכבת; הפקה והולכה של מים - - -; ייצור דלק או גז, זיקוקם, אספקתם, הובלתם; הוועדה לאנרגיה אטומית או ייצור חשמל או אספקתו."
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש עוד איזה עסק ששכחת? גם פיצוציות.
אור רוזנמן
- - - משרד האוצר ביקשו שאני - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי הצעה, חברים. תודה על האזהרה שאתה מזהיר אותנו, חברי הכנסת, אבל סוף-סוף אנחנו יכולים להביע עמדה שהכנסת היא גוף מעל הממשלה. אז אני שמח לעשות את זה היום דווקא.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יפה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אומר לכם שאני בעד להצביע, אם תסכימו אתי, לאשר - - -
אורי פז
אפשר משפט אחד על מה שנאמר פה?
היו"ר אלי אלאלוף
מי אדוני?
אורי פז
אני מ"שבת שוויון". בתוך משרד הכלכלה יש שני אגפים. האגף של נציבות שוויון הזדמנויות במשרד הכלכלה, ואפשר לראות את זה בפרוטוקולים שנערכו בוועדה הזאת - - -
תמר זנדברג (מרצ)
מה זה "שבת שוויון"? מי המדבר? ארגון אזרחי? אתה יכול בבקשה להציג את עצמך? אנחנו רוצים לדעת מי הדובר. מה זה "שבת שוויון"?
אורי פז
"שבת שוויון" זה ארגון שפועל להסדרת המסחר ותרבות הפנאי בשבת, בהפרדה בין פנאי, תרבות למסחר.
היו"ר אלי אלאלוף
מי שרוצה שיעור פרטי - - -
תמר זנדברג (מרצ)
לדעת את מי הוא מייצג - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי דיון לא פחות חשוב עוד דקה.
אורי פז
נציבות שוויון הזדמנויות במשרד הכלכלה הביעה מספר פעמים את העמדה שלה בוועדה הזאת, שכל ההיתרים שניתנים לפי החוק אין בהם כדי להזיק אפליה של עובד על רקע סירובו לעסוק בשבת. את זה חשוב לדעת. יש גם עמדה אחרת בתוך משרד הכלכלה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מעלה להצבעה את החוק הזה. זו קריאה ראשונה ולכן יש מקום בין קריאה ראשונה ושנייה ושלישית לעשות כמה תיקונים שיבואו בצורה מסודרת על-ידי המשרדים, בלי להתנות את זה שזה לא היה בוועדת שרים. תפסיקו עם זה, זה נגמר. מעכשיו תתחילו להתייחס למציאות החדשה.
ענת מימון
"הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון – סירוב לעבוד ביום המנוחה השבועי), התשע"ו–2016

תיקון סעיף 9ג

1. בחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 9ג –

(1) בסעיף קטן (א), המילים "על פי איסור שבמצוות דתו שאותן הוא מקיים" – יימחקו;

(2) סעיף קטן (ב) – בטל.

תיקון סעיף 9ד

2. בסעיף 9ד לחוק העיקרי –

(1) בסעיף קטן (א), המילים "על פי איסור שבמצוות דתו שאותן הוא מקיים" – יימחקו;

(2) סעיף קטן (ב) – בטל.

תיקון סעיף 9ו

3. בסעיף 9ו לחוק העיקרי, סעיף קטן (א) – בטל.".
היו"ר אלי אלאלוף
זהו? אפשר להצביע?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אפשר בשתי ידיים להצביע?
היו"ר אלי אלאלוף
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד החוק – פה אחד

הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון - סירוב לעבוד ביום המנוחה השבועי), התשע"ו-2015 התקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
עבר פה אחד. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:02.

קוד המקור של הנתונים