ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 17/07/2016

חוק שירות אזרחי, התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 301

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום ראשון, י"א בתמוז התשע"ו (17 ביולי 2016), שעה 10:57
סדר היום
הצעת חוק שירות אזרחי, התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מירב בן ארי - מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
מיקי לוי

בצלאל סמוטריץ'
מוזמנים
דוד פלבר - מנהל אגף שירות לאומי, משרד החינוך

מיכל חורין - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד החינוך

דרור גרנית - עו"ד, משרד המשפטים

אסנת חיטרון - עו"ד, משרד המשפטים

עליזה מונטיליו - מתמחה, משרד המשפטים

ישראל הבר - עו"ד, הלשכה המשפטית, נציבות שיוויון לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים

ענת לייטר - אחראית תחום מתנדבים, משרד הבריאות

כלאי בן ציון - רת"ח חקיקה, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

משה באלאס - ק' גיוס חרדים, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

אסף לאופר - ראש חוליית שילוב חרדים, המשרד לביטחון פנים

יהושע באואר - סגן ראש אגף חברה ומניעת פשיעה, המשרד לביטחון פנים

פקד משה אלפנדרי - עו"ד, המשרד לביטחון פנים

רס"ן אמיר וקנין - רמ"ד שחר, משרד הביטחון וצה"ל

בישארה עלי פראן
נטלי מופסיק


-

עו"ד, הלשכה המשפטית, נציבות שירות המדינה
עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אברהם מאיר - עוזר שר החקלאות ופיתוח הכפר

שירה אוחיון - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

יעקב עמר - סמנכ''ל הרשות לשירות לאומי אזרחי

יואב ארבל - עו"ד, היועץ המשפטי, הרשות לשירות לאומי אזרחי

נועם עמרן - עו"ד, ייעוץ משפטי, הרשות לשירות לאומי אזרחי

מלכיאל דהן - מנהל תחום פיקוח ובקרה, הרשות לשירות לאומי אזרחי

מוטי אלמליח - מנהל אגף תקצוב ופיקוח, הרשות לשירות לאומי אזרחי

אוריאנה אלמסי - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

עדי שטיין - יזמות קרן אברהם

עמי ברגמן - יו"ר עמותת שלומית

ארנה קוטלר - מנכ"לית עמותת שלומית

אפרת שפרוט - מנכ"לית קרן הזדמנות

ד"ר אליעזר יפה - ד"ר סמנכ"ל קהילה, מגן דוד אדום

יוסי מלכה - מנכ"ל מרכז מעשה, הפורום לקידום השירות האזרחי לאומי

ידעיה לוין - מנכ"ל, בת עמי

ישעיהו אברהם - עו"ד, היועץ המשפטי, בת עמי

צבי במברגר - עמינדב

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק שירות אזרחי, התשע"ה-2015
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב לכולם. קצת חיוך, הצלחנו למנוע את הפיטורים של העובדים בירוחם. שותפים למהלך חברי הכנסת מיקי לוי, מנו טרכטנברג ונחמן שי, ובמיוחד יושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן ונציג שר האוצר אביגדור יצחקי והוועדה שלנו.

היום ה-17 ביולי 2016, י"א בתמוז התשע"ו, השעה 10:57. אני מתנצל על האיחור אבל ניחשתם את הסיבה. אנחנו ממשיכים בהצעת החוק של השירות האזרחי התשע"ה-2015. קבענו שהדיון יתקיים עד השעה 14:00 כאשר באמצע נעשה הפסקה.

ברוך הבא, פעם ראשונה אתנו בוועדה, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שולי מחתנת היום בת ואני ממלא את מקומה.
היו"ר אלי אלאלוף
מזל טוב.
נטלי מופסיק
אדוני, משהו קטן, אם יותר לי. הייעוץ המשפטי של משרד הרווחה. יש איזושהי מחלוקת בתוך הממשלה לעניין סמכויות הפיקוח בחוק כאשר משרד הרווחה חושב שבכל מה שקשור לאוכלוסיות שלנו צריכה להיות לנו סמכות פיקוח והרשות כרגע חולקת על עמדתנו. אנחנו רוצים לאפשר איזושהי שהות כדי שהמנכ"לים של הרשות ושל משרד הרווחה יוכלו להיפגש ולקבל החלטה בעניין זה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, תעשו את זה.
נעה בן שבת
זה סעיף שדנו בו. יש די הרבה סעיפים שנשארו פתוחים במהלך הדרך וצריך יהיה לחזור גם עליהם. זה סעיף שלפי מה שהקראנו, דיברנו על הסמכויות והסמכויות האלה באות בנוסף לסמכויות פיקוח אחרות. אתם בעצם אומרים שזה יכול לפגוע בסמכויות פיקוח נוספות שלכם.
נטלי מופסיק
אנחנו רוצים להוסיף סמכות פיקוח.
יואב ארבל
הנוסח הנוכחי מדבר על כך שהשר רשאי להסמיך מפקחים רק מעובדי הרשות. כאן השאלה האם זה יישאר כך או לא.
היו"ר אלי אלאלוף
לא ניכנס לפרטים. תשבו ביניכם. בכל מקרה, יש לנו הרגשה שלא נסיים את החוק היום. תדונו מוקדם ככל האפשר כדי שלא נעכב את המשך החוק.
נעה בן שבת
הכיוון שלכם הוא שתוכלו להסמיך גם עובדים של גופים אחרים כמפקחים.
דרור גרנית
יש כל מיני מחשבות.
יואב ארבל
ישבו המנכ"לים ונחזור אליכם.
היו"ר אלי אלאלוף
זה אומר שכבר הזמנתם את משרד המשפטים לפגישה הזאת. אני רואה הוא כבר מתערב.

ברשותכם, נמשיך בקריאת החוק.
נעה בן שבת
בדיון הקודם עלו שאלות. היינו בסעיף של המטרה של מבקש ההכרה בעמוד 51. קראנו את סעיף קטן (ג) והכיוון שהוועדה הורתה הוא לדבר על כך שהעיסוק העיקרי של מבקש ההכרה יהיה בהפניית מתנדבים לשירות הלאומי או השירות הקהילתי. כאן עלו כל מיני שאלות. במסגרת העיצום של ההוראה, של הכיוון עליו הורתה הוועדה.

הסעיף קובע גם שמטרתו העיקרית של התאגיד, כך הוא קבע במקור, היא לעסוק בהפניית מתנדבים וגם עיקר עיסוקו הוא בהפניית מתנדבים. השאלה היא אם אנחנו מדברים גם על המטרה וגם על העיסוק. קיבלנו הערות שבעצם זה מחייב את כל הגופים המוכרים כנראה לערוך שינוי במערכות שלהם.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני חושב, מההיכרות שלי לפחות עם העמותות שאני מכיר, יש לא מעט תחומי עיסוק והם כולם בסוף סובבים סביב סוגיית השירות הלאומי, אבל לדוגמה הכנה לשירות לאומי, הפניית בוגרי שירות לאומי לתעסוקה או לדברים כאלה. צריך אולי לייצר איזשהו ניסוח. אנחנו בפירוש לא רוצים שהגופים האלה יתעסקו עכשיו עם חבילת נופש בקפריסין. לא על זה מדובר. שיהיה ברור שאין הכוונה רק ההפעלה הפיזית של אותו מתנדב בתקופת השירות הלאומי אלא גם דברים שהם סובבים סביב העיסוק של השירות הלאומי, כמו קורסים של הכנה לשירות לאומי, טיפול בבוגרי שירות לאומי ודברים כאלה.

אני חושב שגם בנוסח הנוכחי זאת הפרשנות שאני הייתי נותן, אבל אני לא רוצה להשאיר את זה אחר כך לפקיד כזה או אחר בתוך המערכת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו בסעיף הזה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
על זה דיברה היועצת המשפטית.
נעה בן שבת
אנחנו קראנו עד סוף סעיף 46 והיו תיקונים בנושא הזה. אני חושבת שכאן כן כדאי לקבל את עמדת הוועדה ולקבל החלטות בנושא הזה כי זה כיוון שגם אם עיבוד הפרטים שלו ייעשה אחר כך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני חוזר על מה שסיכמנו בדיון הקודם. אנחנו אמרנו שעמותות מסוג זה, לאור ההיקף ולאור הרגישות הגדולה, ואני לא רוצה להרחיב את הדיבור על חקירה, על העמותות האלה לטפל בנושא ולא שום דבר אחר. יש כאן אפשרות משפטית לבנות את זה בצורה כזאת שהגוף הזה יהיה עצמאי וכל שאר הפעולות שהיום קיימות בעמותות האלה ייעשו בלי לפגוע בהן. צריך לכך למצוא את הנוסחה המשפטית, ונמצא כאן נציג משרד המשפטים שיכול לתת עצות בעניין הזה. להביא נושאים נוספים שהם קשורים ישירות לזה ומתוקצבים באמצעות תהליך התקצוב של השירות הלאומי, אין בעיה אבל רק במסגרתו ורק הדברים הבלעדיים לשירות הלאומי. זה מה שגרם לדעתי לבלבול וזה מה שמאפשר גם פיקוח אמיתי על זה. לא לשכוח, זה שירות לאומי, זאת מערכת ממלכתית ולא של גוף זה או אחר למרות שהגופים האלה היו ממקימי השירות האזרחי.

נתתי את הדוגמה המאוד פשוטה, כאיש לשעבר של עמותה, שברגע שלקחנו על עצמנו נושא שהתחיל בקרן רש"י, מפעל הזנה, ברגע שהוא הפך למפעל לאומי, היה לו חשבון עצמאי, ניהול עצמאי, מערכת עצמאית ועובדה שאחרי שנה או שנתיים המדינה החליטה שהיא יודעת להעביר את זה לגוף אחר. אז לא לשכוח. זאת לא עמותה פשוטה. זה לא תחום פשוט. זה תחום שכולנו – ואני חושב שגם כולם – רוצים לראות אותו כגוף ממלכתי.

יש עוד בעיה קשה. אני חושב ששירות ממלכתי לא יכול לזוז יחד עם השרים. לא יכול להיות. תאר לך שמחר בבוקר יתחילו להגיד שבעיני זה כמו שירות משטרה או צבא. לא, מפני שזה מתאים לנו, בוא נעביר את זה למשרד אחר, את השירותים האלה. בזה כבר יש פגם מהותי. השירות הזה עובר כל קדנציה, ובדרך כלל לצערנו במדינה שלנו הקדנציות קצרות, אתה מעביר את זה ממשרד למשרד. איזו אחריות יכולה להיות? איזו המשכיות ניהולית יכולה להיות? איזו אחריות? כל הזמן יגידו זה לא אני אלא זה השר ההוא.

אני חושב שכדאי שתחשבו על זה. אני מקבל את הלחצים. בזמן האחרון יש הרגשה שבואו נשמור אותו שיישאר בצבע מסוים. אני אומר לכם שאם זה צבע מסוים, הוא לא ממלכתי, הוא לא לאומי. בבקשה, תעשו כמו כל עמותה ואז זה לא זה. זה לא צריך להיות מתוקצב עם רשות ממלכתית. זאת לא רשות פרטית אלא זאת רשות מבוססת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
דווקא העובדה שיש רשות כן מאפשרת אחריות ואחריות ניהולית. גם אם הם יישארו באותה משרד, הרי השר מתחלף כשהקדנציה מתחלפת, ואז מה זה משנה?
היו"ר אלי אלאלוף
תבחר משרד.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מעבירים עכשיו את משרד העבודה ומפרידים אותו מהכלכלה ומהתמ"ת. כל זה פוליטיקה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא זה. זה כמו משטרה, כמו מכבי אש, כמו צבא. לא מעבירים כל פעם את התחום הזה מכיסא לכיסא. זה נראה לי לא ממלכתי. אני חושב שמשרד המשפטים צריך למצוא את הנוסחה הנכונה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ההערה שלי התקבלה שהנוסח צריך לכלול שהעיסוק הוא בזה אבל גם סוגיות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
עוד לא הצבענו על שום דבר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני שואל האם אתה מקבל את התפיסה?
היו"ר אלי אלאלוף
לא. לא מקבל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
את ההכנה לשירות לאומי, את הטיפול בבוגרי שירות לאומי. זה הכול דברים שקשורים בשירות.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו צריכים לחשוב על זה. למרות שנתנו איזה ניואנס אבל לא יותר מזה.
נעה בן שבת
אני הבנתי שהוצע כאן ש"מטרתו של התאגיד מבקש ההכרה – אנחנו בעמוד 51 – לעסוק בהפניית מתנדבים לשירות הלאומי או לשירות הקהילתי ולהתחייב כי עיסוקו של מבקש ההכרה היא בהפניית מתנדבים לשירות הלאומי או לשירות הקהילתי ובנושאים הקשורים לשירות הלאומי כפי שתאשר הרשות בלבד".
היו"ר אלי אלאלוף
התייעצות שהייתה לי עם החברים שלך, שהם גם חברים שלי, זה בדיוק מה שאמרתי. אם הרשות תאשר שזה קשור לפעילות ההתנדבות וכולי, זה יהיה. זה כתוב. משרד המשפטים אמור להיות מאוד ממלכתי. אתה מסכים אתי שמשרד המשפטים צריך להיות מאוד ממלכתי.
דרור גרנית
בוקר טוב. משרד המשפטים וכמוהו כל יתר משרדי הממשלה. זה תפקידם וזה כובעם. השאלה לגבי הנושאים הקשורים לשירות הלאומי כפי שתאשר הרשות, כפי שהוצע כאן, אנחנו נחשוב איך לגדור את זה בצורה יותר מדויקת כי ההגדרה הזאת היא אמנם נכונה, אני מסכים עם הקונספט שאומר שלרשות תהיה את היד על השלטר במובן הזה שהיא תגיד מה כן ומה לא קשור. הסיפור הזה של כל עיסוקו ולא עיקר עיסוקו, הוא שינוי שיש לו כל מיני השלכות וצריך יהיה לחשוב עליהן, על המשמעויות בכל הרבדים של החוק. למשל, סתם לדוגמה, לאחר ליווי מתנדבים לאחר השירות. השאלה היא באיזה פרקי זמן, כמה רחוק, באיזה נושאים וכדומה.
נעה בן שבת
לכן כתוב כפי שתאשר הרשות. יש תנאי שהם צריכים להיות קשורים לשירות הלאומי. לא יכול להיות משהו שהוא לא קשור והרשות תאשר. יש את התנאי של אישור הרשות שהיא תוכל לקבוע.
דרור גרנית
אני כמובן מסכים את התנאים האלה אבל נדמה לי שיכול להיות שיהיה נכון להקדיש לזה קצת יותר מחשבה ועוד חידודים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם נוכל לגדור את זה, זה יהיה יותר מדויק. אני בעד.
דרור גרנית
נדמה לי שזה מצריך עוד טיפה מחשבה בדבר הזה.

דבר נוסף שצריך לומר, וזה כבר עלה בדיון הקודם. עלתה כאן השאלה שבעצם ההפרדה התאגידית, כלומר, שהגופים המוכרים הקיימים יצטרכו לעשות את ההפרדה של הפעילויות של השירות הלאומי מהפעילויות האחריות שמתקיימות ולייצר הפרדה תאגידית במבנים.
מיקי לוי (יש עתיד)
חד משמעית.
דרור גרנית
הנושא הזה כבר עלה כאן לרבות כל מיני רעיונות שהועלו והוצעו על ידי נציגי הגופים עצמם. אני רוצה לומר שהדבר הזה, יש לו כל מיני משמעויות. זה מעורר הרבה שאלות והרבה נקודות למחשבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תבואו עם תשובות. לא חייבים לחכות לישיבה כדי שתבואו עם תשובות.
דרור גרנית
אנחנו נשתדל לעשות זאת. אני כן רוצה לומר מה נדמה לי הכיוון הנכון אבל אני אומר את זה ברמה מאוד ראשונית ולפני שניתנה הדעת לעומק. אני חושב שבגדול הכיוון הנכון הוא לייצר הסדרי מעבר קצת יותר ארוכים, שנתיים, שלוש, אולי אפילו ארבע, ולא לנסות לייצר פתרונות מהותיים בכל מטריה ומטריה, וזאת מתוך מחשבה שהסדרי מעבר ארוכים יותר יאפשרו מעבר אורגני.
מיקי לוי (יש עתיד)
לאחר השירות?
דרור גרנית
לא. המעבר של המבנה התאגידי.
היו"ר אלי אלאלוף
עובדה שנתנו שבע שנים כדי לקבל הכרה ולא חמש שנים.
דרור גרנית
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
אם כן, אנחנו בעד. זה יבסס את המערכות ולא כל הזמן יבזבזו זמן על להעביר. אנחנו בעד. אני מציע שתשב עם הייעוץ המשפטי הנהדר שלנו ותמצאו את הנוסחה המתאימה.
דרור גרנית
אני מסכים גם להצעה וגם לאמירה שהייעוץ המשפטי נהדר.
נעה בן שבת
אנחנו הצענו בעמוד 81 הוראה בהמשך למה שהוצע כאן בדיון הקודם שהשתנה מבנה ההתאגדות, אז אפשר יהיה להמשיך ולהכיר באותו גוף, תהיה איזו רציפות בין הפעילויות, ואתה אומר בעצם שאולי לא צריך את כל ההכרות האלה, את כל הרציפות, אלא צריך ללכת להמשך פעילות יותר ארוכה ואז הגופים צריכים להגיד האם הם יוכלו גם לפעול במקביל. להמשיך לפעול כגוף מוכר וגם להקים את אותו מבנה.
דרור גרנית
לעשות העברה.
היו"ר אלי אלאלוף
תעשו את זה בהתייעצות בין הישיבות.
דרור גרנית
אני רק אומר מה ההצעה שלי ומה קו המחשבה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני יכול לתת לך הצעה חברית?
דרור גרנית
כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
תתייעץ עם החשבת הכללית באוצר.
דרור גרנית
אני אקבל גם את ההצעה של אדוני. אני רק אומר שהרעיון מבחינתי הוא שתהיה איזושהי הבראה אורגנית של הפעילויות במובן זה שאם למשל ניתן תקופת ארוכה יותר, אז הגופים יוכלו כבר למחרת החקיקה להקים את הגוף החדש ולהתחיל להפעיל אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
אם זה עניין טכני של שנים, אין לי בעיה.
נעה בן שבת
אם כן, אנחנו נחזור עם הצעות לשני הדברים.
היו"ר אלי אלאלוף
כן. תדונו ביניכם ותבואו עם הצעה. אם אתם יכולים לגבש אותה, נשמח מאוד.
דוד פלבר
בהמשך למה שהיושב ראש אמר על פעילויות שמשיקות לשירות. יש לי שתי דוגמאות שאני חושב שחשוב שייאמרו כאן כי הן באמת חלק מהפעילות האורגנית של השירות הלאומי. הן לא קשורות לגופים אחרים. זאת ההכשרה של הבנות שזה חלק מהעבודה של הגוף וזה מתקיים בימים אלה, בחודש יולי לקראת שנת השירות הבאה. הבנות האלה הן שמיניסטיות בחופשה ומקיימים הכשרות. יש קמפוסים של שבעה-שמונה ימים, זה תלוי, כל עמותה לפי ההתארגנות שלה, לוקחים מקום, נמצאים בו שבוע ומקבלים הכשרה לקראת שירות. זאת לדעתי פעילות שהיא לגמרי קשורה לשירות הלאומי למרות שזה לא עצם ההתנדבות.

הדבר השני שאנחנו עושים בשיתוף עם הרשות לשירות לאומי, עוד דוגמה שאני חושב שהיושב ראש ברוח הדברים הסכים לכך, זאת הכנה לקראת שירות במהלך י"ב. העמותות באות ומציגות את תחומי השירות, עושים את זה בשיתוף פעולה עם משרד החינוך ועם הרשות לשירות לאומי. לפעמים עושים את זה בבתי הספר.
היו"ר אלי אלאלוף
זה נכנס תחת הגדרה מאוד פשוטה. אמרנו שכל מה שתאשר הרשות, אנחנו רואים את זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
ההכנות האלה הן בתשלום? במימון מדינה?
דוד פלבר
ההכנות האלה הן בבתי הספר, הן במימון משרד החינוך, הן במימון הרשות לשירות לאומי ובהשתתפות של העמותות.
מיקי לוי (יש עתיד)
לפני הגיעם לגיל 18.
דוד פלבר
בוודאי לפני.
מיקי לוי (יש עתיד)
כולל ביטוח לאומי?
דוד פלבר
זה בתוך בית הספר. באים לבית הספר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני שואל האם התשלום הוא על כל מתנדבת ומתנדב.
דוד פלבר
לא. התשלום הוא גלובלי על הכנה לקראת שירות, על כיתה או על בית ספר או על כמה בתי ספר.
מיקי לוי (יש עתיד)
חלק מהדיווחים שהיו על בנות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל זה לא קשור לזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
עזוב. בצלאל, אני ילד גדול.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל אתה בא בתפיסה כאילו מדובר עכשיו בעבריינים.
מיקי לוי (יש עתיד)
בצלאל, תקשיב לי טוב, אני לא רוצה לפתוח את זה כאן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מכיר את דעתך בעניין הזה מצוין.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה בכלל לא מכיר את דעתי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מכיר את דעתך מצוין. תאמין לי. שמעתי אותה לא פעם ולא פעמיים. אני חושב 180 מעלות ממך. אני חושב שזה חמור ההתייחסות שלך לגופים האלה, גופים שעושים מלאכת קודש במשך שנים, שנים, שנים, שנים, שנים. אל תתייחס אליהם כאל עבריינים.
מיקי לוי (יש עתיד)
מפאת כבודך, אני אשתוק.
היו"ר אלי אלאלוף
בצלאל, אני חייב להגיד לך. לא היה כאן דיון שהטיל ספק בחשיבות של השירות הלאומי. לא היה משפט כזה. אפילו מי שרצה לעשות שינויים, לא נמצא כאן, במקרה או לא במקרה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גם ההתייחסות לגופים המוכרים, לא כאל עבריינים.
היו"ר אלי אלאלוף
החוק הזה שלא הוכן על ידי ושבע שנים לא טופל, זה על מנת לחזק את הגוף הזה ואת המהלך הזה שהוא חשוב מאוד למדינה. חד משמעית. בבקשה, אל תטילו ספק אבל במקביל יש דברים שמתרחשים והם בחקירה וכולי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ראינו כמה חקירות שנגמרו בלי כלום. אתה לא יכול לחוקק את כל החוק תחת עננה כאילו יש משהו, איזה פיל מתוך השולחן. בא משרד החינוך ואומר שהעמותות האלה עושות פעולות של הכנה לשירות בבית הספר, במקום שנחבק אותם ונודה להם על הדבר הזה, עכשיו נחפש איזה קומבינה הן מחביאות מתחת לפעילות הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. זאת לא רוח הדיונים עד עכשיו.
יואב ארבל
ראיתי שהוועדה חוזרת לדבר על נושא ההכרה. אנחנו רוצים להתייחס לעוד נושא בתוך סוגיית ההכרה. ראינו את התוספת שהוסיפה היועצת המשפטית בתוך סעיף 36(ג) לגבי סוגיית ההכרה בעמוד 51 "ובלבד שהכרה כאמור לא עשויה להכביד על מימוש מטרת החוק ועל הפיקוח על השירות הלאומי או הקהילתי.

הסוגיה הזאת של ההכרה בגופים המוכרים נמצאת היום על השולחן שלנו. היא התעוררה גם בין היתר בעקבות העתירה לבג"ץ כאשר בעצם הגענו למסקנה שהנוסח הנוכחי של התקנות, וגם הנוסח הנוכחי של הצעת החוק, בעצם לא מאפשרים לנו כאשר בא גוף לקבל הכרה להגיד לו לא. זאת אומרת, כל גוף שעומד בתנאים, אנחנו בעצם צריכים להכניס. זה הנוסח שקיים כיום.

גם בעקבות הערות של בית המשפט וגם בכלל באופן כללי, משעלתה הסוגיה, אנחנו דנו בנושא הזה אצלנו ואנחנו חושבים מקום לייצר כאן איזה מנגנון שפעם בכמה זמן השר יעשה דיון אמיתי, דיון מקצועי, לחשוב על מספר הגופים שנכון שיהיו במערכת ומזה ייגזר המספר לשנים הקרובות. ישבנו בתוך הממשלה, ישבנו עם משרד המשפטים על הצעה ראשונית בעניין הזה ואנחנו נשמח לפרט לגביה. אני לא יודע אם עכשיו או שתרצו בדיון אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
נגיע לסעיף ונראה.
יואב ארבל
זה סעיף שכבר עברנו.
היו"ר אלי אלאלוף
מה ההצעה הקונקרטית שלך?
יואב ארבל
ההצעה היא שאחת לכמה שנים, ואנחנו חשבנו לפחות פעם בשבע שנים, השר, אחרי שקיבל חוות דעת מהרשות והתייעץ עם המועצה, יבדוק מה קורה בשוק, מספר המתנדבים ומספר הגופים, ויקבל החלטה לשנים הקרובות על מה מספר הגופים המוכרים הנכון לשנים הקרובות.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה רוצה לכבול אותו במספר?
יואב ארבל
היום כאשר מגיעות אלינו בקשות להכרה בגופים מוכרים, יש לנו בעיה מאוד קשה בדיעבד לבוא ולומר לגוף, סליחה, יש לנו יותר מדי.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אתם יודעים מה מספר המתנדבים הרצוי בגוף כזה או אחר.
מיקי לוי (יש עתיד)
זאת השאלה המרכזית.
היו"ר אלי אלאלוף
זה נשאר בידיכם. אתם באים לשר, אתם הממליצים לשר. לא השר קובע אלא אתם באים ואומרים לו שאתם השנה חושבים בסיבוב הזה של הכרת הגופים, ממליצים שגוף שהיה לו לא פחות מאיקס מתנדבים, לא כדאי כי שיהיה כי הוא לא יכול לעמוד בכל המשימות.
יואב ארבל
אדוני, אולי גם לא יותר מאיקס.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם תחליטו. השאירו לכם את האפשרות.
יואב ארבל
היום זה רנדומלי, אקראי. כשמישהו מבקש הכרה, היום לפי הנוסח של הצעת החוק, לא יכולים לומר לו לא. אם הוא עומד בתנאי הסף, אנחנו לא יכולים להגיד לו לא. אנחנו חושבים שנכון יהיה פעם בכמה שנים לייצר איזה מספר של גופים שהשר אומר אחרי כל ההתייעצויות הנדרשות שזה הדבר הנכון לשנים הקרובות. אז יש איזו ודאות בשוק. זו העמדה שלנו. לכן גיבשנו את ההצעה הזאת שהשר פעם בכמה שנים יקבל החלטה כזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
ובין התקופות האלה אין שום הכרה.
יואב ארבל
אנחנו לא רוצים לקבע.
מוטי אלמליח
אלא אם כן קורה משהו חריג. ייכנסו למשל כל ערביי מזרח ירושלים לשירות ומדובר במספרים גדולים, אז כמובן שנצטרך לעשות את ההתאמות.
יואב ארבל
תמיד יש אפשרות להפסיק פעילות של גוף. זאת אומרת, אם יש בעיה עם גוף, בלי קשר לדבר הזה, תמיד יש אפשרות להפסיק פעילות. הדבר הזה לא בא לפגוע בו. הדבר הזה גם לא בא לכבול. אם השר קבע ואחרי שנתיים השתנתה המציאות, הוא יכול לקבל עוד החלטה. אנחנו רוצים לאפשר כאן את המנגנון שיאפשר לשר לקבל החלטה, דבר שלא נמצא כרגע בהצעת החוק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רוצה להעיר הערה. אני חושב שבדברים שהוא מציע יש דבר מאוד נכון. יש בעיה בזה שהבדיקה העקרונית, האם צריך עוד גוף או לא, נעשית במקביל לבקשה ספציפית של גוף מסוים. צריך לייצר הפרדה. חוקתית זה הרבה יותר נכון. צריך לבדוק אובייקטיבית האם השוק עכשיו עובד נכון או שצריך עוד גוף. אם מחליטים שצריך עוד גוף, כשיבוא גוף, זה לא טוב שנחליט האם אנחנו צריכים עוד גוף או לא כי אז המשמעות היא שאם הגוף הזה, אני רוצה ביקרו ואני אחליט שעכשיו נכון שיהיה עוד גוף, ואם הגוף הזה אני לא רוצה ביקרו, אני אחליט עכשיו שלא צריך שיהיה עוד גוף. נייצר הפרדה. קודם כל, בדיקה אובייקטיבית של מצב השוק, האם צריך עכשיו עוד גוף או לא צריך עוד גוף. בלי קשר, בא גוף מסוים ואם אני חושב שצריך עוד גוף, אני אבחן את הבקשה שלו ואבדוק אם הוא עומד בתנאים ואתן לו. אם לא, אני אגיד לו שהיום לא צריך. אתה יכול להיות בחור טוב, אבל היום לא צריך.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה בתנאי שתבוא ותגיד מה המקסימום שגוף יכול לקבל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא. זאת בדיקה מקצועית. זה ממש לא. זאת שאלה מקצועית של האם צריך או האם לא צריך, האם השוק מתפקד או לא מתפקד.
מיקי לוי (יש עתיד)
האם גוף כזה יכול לטפל ב-8,000 או רצוי גוף נוסף כמו קרן רש"י שלקח לה הרבה מאוד זמן כדי להגיש את הבקשה ולהיכנס לטפל ב-3,500.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
צה"ל מטפל ב-300 אלף חיילים או קצת יותר.
מיקי לוי (יש עתיד)
הלוואי שהשירות הלאומי היה צה"ל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני אומר להפריד בין הבדיקה האובייקטיבית של השוק לבין הבקשה הספציפית ולא לייצר את הדיון העקרוני סביב בקשה ספציפית.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להזכיר עוד תהליך שקבענו. על הרשות לתת דוח אחת לחמש שנים.
נעה בן שבת
הרשות צריכה לדווח.
היו"ר אלי אלאלוף
על תכנית העבודה, אחת לחמש שנים.
יואב ארבל
ארבע שנים.
היו"ר אלי אלאלוף
באה התחזית הזאת של העבודה לארבע שנים והיא תציין את זה. דבר שני, אם יש אירוע חד פעמי בלתי צפוי שעמותה אחת נסגרת מסיבות כאלה ואחרות, אז מה הבעיה לעשות על זה מכרז ולאפשר לכמה עמותות לגשת למכרז?
יואב ארבל
אם יש קביעה מראש שצריך מספר איקס של עמותות ויש את המספר הזה ועמותה אחת עדיין בעינה עומדת, אפשר להכיר בה. לא צריך שום דבר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שיש עוד אופציה. אם יצא שמשרד האוצר ישמח להגדיל את התכנית הזאת, לדעתי זאת גם סיבה טובה לאפשר לגוף חדש להיכנס.
מיקי לוי (יש עתיד)
למה צריך להגביל מספר עמותות בחוק?
היו"ר אלי אלאלוף
בדיוק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אי אפשר לפקח על מיליון. כשכל אחד מטפל במאה בנות, אין לו יכולת והוא לא מתמקצע ולא נו תן שירות.
קריאה
יש יתרון לגודל, ומצד שני יש אלמנטים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו לא הגבלנו את מספר העמותות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הנוסח שכתוב כאן עכשיו, הוא באמת קצת בעייתי. ובלבד שהכרה בגוף לא עשויה להכביד. צריך לכתוב וזאת בשים לב לצורכי השוק, למרות שזאת לא מילה מקצועית.
יואב ארבל
אבל זה עדיין פרטני. כמו שאמרת, מה שכתוב כאן זה נוסח פרטני. כאשר עומדת בפניך בקשה, אתה מתחשב בזה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם אני כותב וזאת בשים לב לצרכי השוק – תנסחו את זה משפטית בצורה נכונה – אני בודק האם בכלל צריך עוד גוף או לא צריך עוד גוף בלי קשר לגוף הספציפי שעומד בפני.
נעה בן שבת
אני מבינה שזה דורש החלטה אחרת. זה דורש החלטה שעכשיו אנחנו הולכים להזמין הגשת הצעות תחת איזושהי החלטה של מגבלת מספר הגופים או מגבלת מספר המתנדבים. אז יתקבלו הרבה בקשות ויכול להיות שהבקשות האלה יתחרו ביניהן. אז יוכלו להיכנס יותר גופים אבל במגבלה שתקבע הממשלה. נראה לי שזה בעצם הכיוון. זה שונה ממה שמוצע כאן.
יוסי מלכה
אני חושב שמה שמציע חבר הכנסת סמוטריץ', זה נכון. זאת אומרת, צריך להיות מנגנון נפרד שקובע כמה עמותות צריך על פי שיקולים כאלה ואחרים ואני מניח שיש שיקולים כאלה. אבל חד משמעית, מהרגע שיש החלטה, לא רלוונטי אם הייתה פנייה של גוף או לא. זה צריך להיות הליך פומבי שפונה לכל העמותות שמעוניינות וזה לא משנה אם עמותה הקדימה ופנתה. צריך להיות משהו שוויוני שכל עמותה שרואה את עצמה מתאימה להפעיל שירות לאומי, בבקשה שתיגש בהתאם לקול קורא מסודר שהרשות תוציא וצריך לאפשר לה לעמוד בקריטריונים, כן או לא. זה צריך להיות נקי מפניות, לא מי הקדים אלא עד תאריך מסוים יש לפנות, תבחן הרשות אם הם עומדים בקריטריונים. אם הם עומדים בקריטריונים – יקבלו, ואם לא עומדים – לא יקבלו.
היו"ר אלי אלאלוף
זה גם עניין של היערכות העמותה שמקבלת את האישור הרצוי הזה. עד שהיא תקבל, היא צריכה גם זמן היערכות. אני הייתי קושר את זה לתכנית הרב שנתית של ארבע שנים. אני חושב שכל שנה לפני התכנית הזאת, צריך להיות איזה קול קורא כדי לאשר או לא לאשר את הגופים האלה שידעו שהם מסודרים, או שייכנסו ואז יש להם שנה להיערך כדי להיכנס, לחדשים. אני חושב שכדאי שתקשרו את זה עם המועדים.
דרור גרנית
אדוני היושב ראש, כמו שאמר יואב, ההצעה שאנחנו גיבשנו היא הצעה שבאמת יש בה מחשבה לאיזושהי הסתכלות רחבה עתית מדי תקופה על השוק ועל מה המגמות בו ולאן רוצים לקחת אותו. מהמחשבה הזאת על כמה שחקנים כאשר הגופים המוכרים הם אחד השחקנים הכי מרכזיים בשוק הזה, השחקן הראשי מלבד הרשות, וכמה שחקנים צריכים להיות בשוק. זאת הלוגיקה מאחורי המחשבה כאשר בעצם המצב היום, כפי שאמר יואב, הוא שבתפיסתנו במצב משפטי הקיים באמת אין אפשרות מטעמים של חופש עיסוק, אין סמכות כשיש מצב דברים בו אין לי סעיף מסמיך שמסמיך אותי לתחום כמה שחקנים יהיו בשוק, אין סמכות ולכן צריך את יצירת הסמכות הזאת וזה בעצם מה שאנחנו מבקשים לעשות כאן תוך שאנחנו עושים שני דברים. האחד, מסדירים את הפרוצדורה במובן הזה שזה לא בשליפה של נראה לי שצריכים להיות שבעה אלא זאת צריכה להיות איזושהי מחשבה סדורה עובר דרך הרשות, דרך התייעצות במועצה ואז מתקבלת ההחלטה. שנית, מבחינת השיקולים, איזושהי התוויה של השיקולים. כפי שציין יואב, אנחנו הצענו הסתכלות על שני הקריטריונים הראשיים שהם רלוונטיים אבל יכולים להיות קריטריונים נוספים, האחד הוא מספר הגופים המפעילים, כלומר, כמה גופים מפעילים יש, והשני הוא כמה מתנדבים יש ומה הצפי לשינויים, לגידול, לקיטון במספר המתנדבים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כדאי גם לשקול שיקולים ספציפיים. נניח ערביי מזרח ירושלים, אנחנו נרצה עכשיו עמותה שמדברת אתם בשפתם וכולי וניתן להם מענה פרטני. אל תנעל את עצמך.
דרור גרנית
נכון. ההצעה שלנו בהחלט מתיישבת.
היו"ר אלי אלאלוף
תוסיפו להתייעצות שתעשו על הסעיף הראשון שדיברנו גם את ההתייעצות ותסגרו.
דרור גרנית
ברשות אדוני, אני אשלים. כאמור, ההצעה שלנו מאוד מתיישבת והולכת בכיוונים שחבר הכנסת סמוטריץ' ציין. אנחנו גם חושבים שהנוסח שאנחנו נציע לנעה הוא יותר טוב מהנוסח שהוצע כאן בסעיף 49(ג) כי באמת הנוסח הזה הוא קצת יותר מדי פרטני ונותן מקום לשיקול דעת פרטני ואנחנו רוצים איזושהי הסתכלות כללית כדי למנוע טענות.
מיקי לוי (יש עתיד)
מי יקבע? השר הממונה והרשות?
דרור גרנית
השר הממונה לאחר הליך של התייעצות של הרשות.
היו"ר אלי אלאלוף
הרשות בהסכמת המועצה הציבורית שלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם יש עניין של כסף, אני מבקש להכניס גם את שר האוצר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה פתאום? יש לכם כוונות לחזור לשם?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
בינתיים זה תפוס לזמן רב.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו מאחלים לו הצלחה. העיקר שיביא הצלחות.
דרור גרנית
אני רק רוצה לומר שאנחנו בהחלט נשקול לאור הערתו של אדוני היושב ראש לסנכרן את זה מול לוחות הזמנים בתכנית הרב שנתית. אנחנו ננסה לחשוב איך לעשות את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
תעשו את זה.

מגן דוד אדום.
אליעזר יפה
עוד דבר אחד הוא גם הטיימינג. צריך לזכור שב-1 לספטמבר השירות הלאומי מתחיל. אם עוד כל מיני גורמים כאלה ואחרים ב-1 לאוגוסט יגידו לנו שאתם אנחנו לא עובדים ועם אלה כן יכולים לעבוד, כל הדבר הזה יתפרק. צריך לקחת בכל הדיונים האלה פרקטית חצי שנה לפחות.
היו"ר אלי אלאלוף
שאלה תמימה. למה מגן דוד אדום לא יהיה גוף של עצמו?
נעה בן שבת
גוף מוכר הוא לא גוף מפעיל.
מיקי לוי (יש עתיד)
כל עיסוקו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כל מה שהוא עושה, זה שירות לאומי. הוא לא יודע לדאוג לדירות של הבנות שלו. יש לו התמחות ספציפית.
היו"ר אלי אלאלוף
הצורך בתזמון מדויק מאפשר להיכנס.
ישעיהו אברהם
היועץ המשפטי של בת עמי. אני רוצה להעיר שיש בעיה חוקית בניסוח של סעיף 49(ג) כפי שהוא מנוסח עכשיו. הוועדה מודעת לבעיה והיא הגדירה באופן מאוד מצומצם מה יהיו המטרות. המטרה היא רק לעסוק בהפניה לשירות לאומי. היא כותבת אחר כך שהעיסוק יהיה גם כל מיני דברים אחרים שהרשות תאשר. אבל לפי חוק העמותות גוף יכול לפעול רק לפי המטרות שלו ואם יש דרישת סף בחוק שהמטרה היחידה שאני יכול לעסוק היא בהפניית שירות לאומי, המשמעות היא שכל פעם שהרשות תחליט שהיא רוצה להוסיף עוד מטרה, יהיה מנגנון ארוך של חצי שנה, אם זה הרשם מאשר, וזה יכול להיות הרבה יותר זמן אם צריך אישור בית משפט. לתקן את המטרות כך שנוסף להפניה אפשר יהיה לעשות עוד מטרה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה המטרות חשובות?
ישעיהו אברהם
התיאור של המטרה כהפניה היא מעליבה במובן מסוים כי זה סוג של הגדרה כמו חברת כוח אדם. אתם, מה שאתם צריכים לעשות, זה הפניית שירות לאומי והיא כאילו לא נותנת שום ממד. נגיד שיום אחד הגוף ירצה להפסיק שירות של מתנדבת שלדעתו לא פעלה כראוי, העליבה אנשים וכולי, לפי כל המנגנונים שהחוק מציע היא תגיד שאתם הפניית שירות לאומי, לא קיבלתם שום סמכות אחרת וזאת חריגה מסמכות מה שעשיתם כי כל התפקיד שלכם מתמצה בהפניה לשירות לאומי.
נעה בן שבת
אתה אומר שההפניה לשירות לאומי, צריך לדבר על הטיפול בנושא השירות הלאומי.
ישעיהו אברהם
אני אומר הפניה וטיפול.
נעה בן שבת
יש הגדרה של הגוף המוכר וההגדרה שלו יותר רחבה. הוא אומר איתור, הפניה וליווי של מתנדבים.
דרור גרנית
בהתאם להוראות חוק זה. אני מציע שזה יהיה מותאם בהתאם להוראות חוק זה ואז יהיה ברור.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה כל כך חשובה המטרה?
דרור גרנית
הסיבה שזה חשוב כי בדיני העמותות העמותה צריכה לפעול למטרותיה ולמטרותיה בלבד. אומר נציג בת עמי שאם המטרות יוגדרו בצמצום מדי - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני שואל למה אכפת עכשיו בחוק, הדרישה צריכה להיות שהעיסוק שלו הוא בשירות לאומי. מה אכפת לי מה כתוב אצל רשם העמותות?
דרור גרנית
צריכה להיות תקינות בין הדברים, בין הנורמה המשפטית שמכוננת את העמותה, וזה התקנון שלה ברשם העמותות או התקנון שלה ברשם החברות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל שאלה שהוא שאל היא שאלה טובה.
דרור גרנית
נכון. אנחנו אומרים שההגדרה, בתקנון שמכוננת העמותה, חברה לתועלת הציבור, יימנו המטרות לחוק שהן איתור, הפניה וליווי לביצוע מטרות חוק זה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, אני עושה הפסקה כי אני שמח לראות כאן את חברת הכנסת שהיא חברת הוועדה מירב בן ארי. אני משאיר לך את ניהול הישיבה לכמה דקות.

(היו"ר מירב בן ארי)
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גם אנחנו שמחים שהיא כאן. לא רק אתה.
היו"ר מירב בן ארי
סיימת?
ישעיהו אברהם
ההערה השנייה. דובר בישיבה הקודמת על כך שהמטרה של כל עיסוקו לא נועדה לפגוע בנו ואני מבקש שבד בבד, אם מקבלים את זה כחלק מהחוק, הוועדה תזכור שהיא צריכה גם למצוא פתרון של האפשרות שלנו להעביר את הפעילות שלנו לתאגיד בת כדי שנוכל לפעול.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה מה שרצית. לתת ארבע שנים.
ישעיהו אברהם
הוראת מעבר לא פוטרת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה אתה רוצה פרקטית?
נעה בן שבת
משרד המשפטים הציע במקום לקבוע את כל הסדרי המעבר, פשוט להאריך את התקופה בה יתאפשר ביצוע המעבר. זאת הצעה שהצעתם ועדיין לא נמצאת בנוסח כאן, אבל העברה ללא מיסוי, כל מיני דברים כאלה שהם יותר מורכבים. אני הבנתי שאתה מציע שתצברו את הוותק בלי לעשות את כל הסדרי המעבר.
דרור גרנית
נכון. בעצם הרעיון שאני מציע בהארכה של תקופת המעבר, במקום להתחיל ולייצר נורמה מהותית ספציפית לסיפור הזה שתתחיל לעשות חריגות מדיני העמותות, חריגות מדיני המס, הרי אין סוף לדבר, ולכן אני חושב שיותר נכון לעשות תקופת מעבר ארוכה יותר במהלכה תהיה העברה הדרגתית ואורגנית מתאגידי האם.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוא משלם את המס על פני ארבע שנים.
דרור גרנית
אני אתן דוגמה מה זה כן יפתור. למשל זה יפתור את הבעיה של התקשרויות. התקשרויות במכרזים שהיו לתקופה מסוימת, אני מניח – כמובן יכול להיות שזה לא יפתור הכול – שרוב ההתקשרויות הן יפוגו בתוך ארבע השנים ויצאו למכרזים חדשים. במכרזים החדשים יבואו תאגידים חדשים.\
ישעיהו אברהם
במכרז החדש אני בטוח מפסיד.
דרור גרנית
זאת העברה שאני קורא לה אורגנית מאשר איזושהי קטיעה והבניה מחדש באופן יזום בקביעה של הוראות אופרטיביות בחקיקה, באיזושהי הוראת מעבר. זה נשמע לי גם מורכב יותר וגם הרבה יותר בעייתי. יש דברים מסוימים שאני חושב שיכול להיות שגם הוראת מעבר ארוכה לא תיתן להם פתרון כמו למשל שאלות מיסויות. על השאלות האלה נצטרך לתת את הדעת. אמרתי הבוקר שאני חושב שיש כל מיני דרכים מבחינת קונסטרוקציה לעשות הסדרים. למשל, העברה של הבעלות בדירות השירות לאו דווקא חייבת להיות העברה של הקניין. יכול להיות שאפשר לייצר כל מיני חוזים והתקשרויות בסכום אפס כזה או אחר בין תאגיד האב לתאגיד האם.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז אתה פותח פתח לשחיתויות. אני מכיר מה זה. עכשיו יהיו לנו חמש עמותות ואתה לא תוכל לעקוב לא אחרי הכסף ולא אחרי הרישומים.
דרור גרנית
אני אומר שיש שאלות שאנחנו עוד לא הגענו לגבש על כל אחד מהדברים את ההתייעצות הדרושה ולגבש איזשהו נוסח ספציפי. יש דברים שיכול להיות שכן יהיה צורך לייצר הסדר פרטני ואני חושב שכמגמה – ולכן אמרתי את זה, זה עוד קצת מוקדם – המגמה צריכה להיות תקופת מעבר שהיא קצת יותר ארוכה, לא שנה ולא שנתיים אלה נגיד שלוש ואולי אפילו ארבע, ושכמה שאפשר דברים ייעשו בהעברה אורגנית ולא בקביעה של נורמה מהותית. עדיין נשארים דברים שיכול להיות שאנחנו כן צריכים להסדיר אותם.
יוסי מלכה
הבעיה המרכזית בסעיף הזה בתקופת המעבר היא לא מה שאתה אומר. גם אם אלה יהיו שנתיים, תאמין לי שהן יכולות לעמוד בשנתיים. חלק מהעמותות לשירות לאומי מקבלות כסף מתקנות שונות ומגוונות במשרדי הממשלה. היה והוצאת את הפעילות לתוך עמותה חדשה, העמותה החדשה לא תוכל לקבל כסף במהלך שנתיים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
היא צריכה שנתיים פעילות.
יוסי מלכה
צריך להיות הוגן כלפי העמותות האלה. אם זה כבר היה אצלן בתוך הבית והן כבר עשו את הפעילות, אז בפרק שנוגע למעבר של הפעילות הזאת לעמותה חדשה, צריך לפטור אותן מפרק הזמן של שנתיים. זה הוגן וצריך להגיד את זה. זה נכון לעשות את זה אלא שהניסיון הזה, הן כבר צברו והן לא צריכות לעשות אותו מחדש כי אחרת אתה באמת פוגע בהן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש כאן שלושה דברים. האחד, כל שאלות המיסוי וכולי, לוודא שכאשר מעבירים פעילות מעמותה לעמותה ברור לכולם שזאת העברה טכנית ולא מהותית על כל הנגזרות שלה. שנית, כאשר עמותות חדשות מתחילות לפעול, שלא תהיה להן את הדרישה של שנתיים פעילות, זה נוהל שר אוצר. שלישית, בהנחה שעמותה תרצה כרגע להיות הגוף המוכר, תהיה העמותה החדשה, בגלל שזה יהיה הרבה יותר פשוט, להשאיר את הפעילות בעמותה הקיימת והפעילות של השירות הלאומי תיעשה בעמותה החדשה, שכל הניסיון שנצבר בעמותה הקודמת לעניין החוק הזה יעבור לעמותה החדשה כי אחרת אין לה סיכוי לזכות במכרז אם היא גוף חדש לחלוטין.
מיקי לוי (יש עתיד)
מדובר בכולם. אני לא רואה בזה בעיה.
יואב ארבל
אני מאוד מציע, הנושא מורכב והוא כנראה לא מבושל עדיין ואין לנו עדיין נוסח שאנחנו יכולים להביא אותו לכאן. אמר היושב ראש שהוא רוצה לקבל את העמדה של כל עיסוקו, אבל במקביל הוא לא רוצה שהעמותות ייפגעו. אני מאוד מציע שנשב עם היועצת המשפטית וגם עם הגופים המוכרים ונגיע למשהו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רוצה לבקש שכאשר אתם מגיעים לסיכום, נקבל אותו מראש.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור. שולי מועלם היא חברת הוועדה והיא בדעתך. הובטח לנו שהנושא הזה יובא לפתחנו. אני רוצה להמשיך בהקראה. אני רק רוצה שתי התייחסויות מהישיבה הקודמת. האחת, נציג משרד החינוך, אמרת שיש הרבה דירות של נוער בסיכון, תקני דיור. נכון? אמרת שתדווח לוועדה כמה דירות יש. אתה זוכר את ה?
דוד פלבר
אני זוכר שאמרתי. עדיין אין לי את המספר כרגע ואני מתנצל על שלא הכנתי שיעורי בית כראוי, אבל זה לא הרבה. אמרתי שככל שיש דירות לנוער בסיכון, רובן במסגרת החינוך. חלק מהמוסדות ענו לו. אלה דירות בודדות בכל עמותה. יש כמה עשרות מתנדבים שמוגדרים כנוער בסיכון והם כן בדיור.
היו"ר מירב בן ארי
בבקשה בפעם הבאה תגיד לנו את מספר הדירות.

עוד משהו אחד משבוע שעבר, כדי שנוודא. התייחסנו לתקנים של צרכים מיוחדים ונוער בסיכון בשירות בתי הסוהר והמשרד לביטחון פנים. יש לכם את המספרים?
משה באלאס
שירות בתי הסוהר. שירות בתי הסוהר הציג את הנתונים. אלה עשרה אחוזים מסך השירות הלאומי כיום.
קריאה
במשטרה אותו הדבר. עשרה אחוזים.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור. נמשיך.
נעה בן שבת
עוד כמה תיקונים קטנים באותו סעיף.
היו"ר מירב בן ארי
בחינוך ראינו את המספרים הגבוהים. ייאמר לזכות משרד החינוך לגבי צרכים מיוחדים. משרד הביטחון בטיפול אישי שלי.
ידעיה לוין
דיברנו עם משרד הביטחון על הנושא והם יכניסו.
היו"ר מירב בן ארי
זה לא מספיק לי. אני רוצה התחייבות בכתב.\
ידעיה לוין
אני יודע.
היו"ר מירב בן ארי
גם לנוער בסיכון וגם לצרכים מיוחדים. אני לא אנוח עד שהמשרד הזה העשיר ביותר מבין כל המשרדים ידאג לאוכלוסיות האלה קיבלו פטור משירות צבאי וזאת הזדמנות אחרונה אולי בחייהם לחזור לחברה הישראלית ולהיות חלק ממנה. אני לא מדברת על החבר'ה בסיכון שקיבלו פטור מהצבא. הם רצו להתגייס אבל הצבא פטר אותם. לכן זה לא מספיק לנו.

אדוני נכנס וינהל את הישיבה.
אלי אלאלוף (כולנו)
אמרו לי כולם שנהנים ממך. תמשיכי.
היו"ר מירב בן ארי
תודה.
נעה בן שבת
כמה תיקונים עדיין באותו סעיף למרות שעוד נחזור אליו. בסעיף קטן (ד) אנחנו אומרים שהשר בהתייעצות עם המועצה, דובר בדיון הקודם על כך שהקביעות שנוגעות לגוף המוכר יהיו בהתייעצות עם המועצה וזה התניית ההכרה במספר מתנדבים מזערי. גם הנושא של ביטול הכרה, ייעשה בהתייעצות עם המועצה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גם זה לכאורה קצת ישתנה על רקע מה שדיברנו כאן עכשיו. בהנחה שהשר יקבע קריטריונים קבועים, עקרונות קבועים לכמה גופים צריך ואיך צריך להיראות כל גוף וכולי, אני לא בטוח שזה צריך להופיע ספציפית בבקשה. אנחנו לא רוצים שזה יהיה בבקשה הפרטנית של גוף מסוים. הקביעות צריכות להיות קביעות נורמטיביות כלליות והיישום קביעה קונקרטית.
נעה בן שבת
בסעיף קטן (ו) דובר על כך שיהיו שתי רמות של קבועה – כוללים ותנאים נוספים להכרה בגוף מוכר, שכאן הצענו להשאיר את אישור הוועדה. לעומת זאת אמות מידה, בסיפא של הסעיף, למילוי תפקידי הגוף המוכר. אנחנו בעמוד 53 סעיף קטן (ז). מוצע לפרק את זה לשני סעיפים קטנים, האחד נוגע לכללים ותנאים נוספים להכרה בגוף מוכר, והשני מתייחס לאמות מידה, למילוי תפקידיו של הגוף המוכר אחרי שקיבל הכרה שאלה אולי דברים יותר טכניים ואולי לא צריך להטריח את הוועדה או לחייב את אישור הוועדה לגביהם. למעט הנושא של הערבויות שעל מבקש ההכרה להמציא לשם הבטחת מילוי תנאי ההכרה. כיוון שאנחנו מדברים כאן בכסף, בסכומי כסף שצריך להפקיד, מוצע שנושא הערבויות כן יהיה באישור הוועדה.
היו"ר מירב בן ארי
והתיאום עם רמו"ת?
נעה בן שבת
התיאום עם רמו"ת הוא עניין פנימי שרציתי לוודא.
דרור גרנית
בכל הכבוד, נדמה לי – תגידי את, נעה, מה את חושבת – השאלה של ערבויות היא דומה למנגנונים אחרים.
נעה בן שבת
אני חושבת שעדיין כאשר מדובר בכסף, זה מהווה תנאי להכרה, עדיין ראוי שיהיה אישור ועדה.
היו"ר מירב בן ארי
כן.

בס
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מוסכם.
נעה בן שבת
זה לא נושא טכני בלבד. אני חושבת שבערבויות יש עניין טכני אבל יש עניין של הפקדת כספים.
יואב ארבל
הנושא של מבקש ההכרה שהוא בעל יכולת כלכלית, כבר מופיע.
נעה בן שבת
נכון.
יואב ארבל
זה רק פירוט שלו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה לא פירוט שלו. צריך אישור הוועדה.
נעה בן שבת
אנחנו בסעיף 47.

47. תנאים נוספים לפעילות גוף מוכר

מצא השר, בכל עת, לאחר קבלת חוות דעתה של הרשות, לאחר שנתן לגוף המוכר הזדמנות לטעון את טענותיו, כי יש צורך להורות על תנאים נוספים לפעילותו של גוף מוכר, רשאי הוא להתנות תנאים כאמור, ולהורות על קיומם בתקופת תוקפה של ההכרה, כולה או חלקה, וכן רשאי הוא, אם מצא כי הדבר דרוש בשל שינוי נסיבות, לגרוע מאותם תנאים או לשנותם.

כאן אנחנו מדברים לא על הוראות כלליות לגבי כל הגופים המוכרים אלא על תנאים ספציפיים לגוף מוכר מסוים במהלך תקופת ההכרה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
דוגמה.
נעה בן שבת
אם יש למשל גוף שעכשיו מתברר שיש קשיים כלכליים מסוימים שהוא נקלע אליהם, אולי יהיו תנאים לגבי הגבלת מספר המתנדבים או הוראות להגדיל את הערבויות שהוא צריך להמציא.
יואב ארבל
סוגי אוכלוסיות. לדוגמה, אם אנחנו רוצים שגוף מסוים יטפל באוכלוסייה מסוימת והוא צריך יותר ניסיון או מקצועיות לדבר הזה. דברים מעין אלו. דברים טכניים.
היו"ר מירב בן ארי
זה נראה לי יותר עניינים טכניים ופחות במהות.
נעה בן שבת
זה עניין ספציפי של גוף ספציפי במהלך תקופת פעילותו, אז גם לא נדרשת התייעצות עם המועצה אלא זה יותר משהו התנהלותי ודרושה רק חוות דעת של הרשות וכמובן שימוע של הגוף המוכר.

48. הודעה על שינוי פרטים

גוף מוכר יודיע לשר, בכתב, על כל שינוי שחל בפרט מהפרטים שמסר לו לפי סעיף 46 בתוך שלושים ימים מיום שנודע לו על השינוי, ויצרף את המסמכים הנוגעים לעניין.

חובת יידוע. קיבלת הכרה על סמך מצג מסוים, חל שינוי – תודיע על כך וכמובן נשמרת לשר, לפי חוות דעת הרשות, לשנות, לבטל, להתנות.
היו"ר מירב בן ארי
זה הסעיף הבא.
נעה בן שבת
כן. זה הסעיף הבא.

49. ביטול הכרה בגוף מוכר או התלייתה

השר רשאי לבטל הכרה בגוף מוכר או להתלותה, לאחר קבלת חוות דעתה של הרשות, בהתייעצות עם המועצה ולאחר שנתן לגוף המוכר הזדמנות לטעון את טענותיו, אם מצא שהתקיים אחד מאלה:

הגוף המוכר הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה.

חדל להתקיים בגוף המוכר תנאי מן התנאים למתן ההכרה לפי סעיף 46.

הגוף המוכר הפר תנאי מן התנאים הנוספים שהשר הורה עליהם לפי סעיף 47.

ההכרה ניתנה על בסיס מידע כוזב או שגוי.

השר לא יבטל הכרה ולא יתלה אותה לפי הוראות סעיף קטן (א)(1) עד (3), אלא לאחר שדרש מהגוף המוכר לקיים את התנאי או ההוראה שהופרו או שחדלו להתקיים כאמור באותו סעיף קטן, באופן ובתוך התקופה שהורה עליהם, והגוף המוכר לא עשה כן. הוראות סעיף קטן זה לא יחולו במקרה שבו לא ניתן לקיים את התנאי או ההוראה שהופרו או שחדלו להתקיים.

זאת אומרת, בעיקרון צריך גם להתריע בפני הגוף המוכר, לתת לו הזדמנות לתקן את המצב. התיקון יכול להיעשות על ידי התליה ואפילו בעצם לפני התליה אתם רוצים שהוא יוכל לתקן. קודם יתרו בו ויאפשרו לו לתקן אלא אם כן זאת הפרה שלא ניתן לתקן או שזאת כמובן הכרה שניתנה על בסיס מידע כוזב או שגוי.

50. הפסקת פעילות

החליט גוף מוכר להפסיק את פעילותו כגוף מוכר –

ימסור על כך הודעה בכתב לרשות, שישה חודשים לפחות לפני המועד המתוכנן לסיום פעילותו.

יודיע לרשות על ההסדרים שגובשו לביצוע חובותיו לפי חוק זה לאחר סיום פעילותו, שלושה חודשים לפחות לני המועד המתוכנן לסיום פעילותו.

השאלה אם אתם רוצים בכל זאת לקשור את זה לשנת שירות באיזושהי צורה. אתם אומרים שמתי שהוא מחליט לסיים את פעילותו, הוא חייב למסור הודעה.
היו"ר מירב בן ארי
גם אם זה באמצע שנה.
דרור גרנית
זה נכון שזה יהיה קשור לשנת הפעילות. אני גם שואל את עצמי אם אנחנו צריכים שיהיה כאן איזשהו, בפרט עכשיו כאשר אנחנו מדברים בסיטואציה בה אחת לזמן מה תהיה בחינה עתית, בפרט כאשר אנחנו מדברים כאן על איזשהו תהליך של מעבר. זאת אומרת, הסעיף הזה בעצם משאיר בידי הגוף המוכר את היוזמה וגם את הקביעה של מה המשמעויות. הוא אומר לו שאתה יכול להחליט שאתה פורש, אנחנו אומרים לך שאתה תחליט מה אתה עושה וכמה זמן. אני שואל את עצמי אם יש סעיף הסמכה לרשות לבוא ולומר לגוף מוכר שמודיע לה שהוא רוצה לפרוש מהתחום, האם היא יכולה לתת לו הוראות והנחיות ולהכתיב לו סדרי פעולה כדי לוודא שתחום הפעילות של השירות לא נפגע. זאת אומרת, שהמתנדבים לא נפגעים, שהמפעילים לא נפגעים ובעצם לא נוצר ואקום אלא יש איזשהו מישהו שאחראי לתת הנחיות והוראות כדי להשלים את החסר.
יעקב עמר
אני חושב שבתהליך הזה צריכים את ההסדרה הזאת כדי שמצד אחד הבנות לא ייפגעו או המתנדבים. מצד שני, גם הגוף יוכל להתנהל בצורה כזאת שאנחנו באמת לא נפגע בתהליך הזה של הבנות, בזכויות שלהן ובשירות שלהן.
היו"ר מירב בן ארי
נכון. גם אי אפשר לחכות עד סוף השנה אם הגוף באמצע השנה כבר לא מתפקד. עדיף שהוא יודיע לרשות, הרשות תקבל שישה חודשים, זה מספיק זמן, ואז הם יוכלו למצוא שיבוצים חדשים.
יעקב עמר
גם שיבוצים וגם הנחיות.
יואב ארבל
בשום מקום בהצעת החוק לא מוגדרת שנת שירות. זה נכון שבפועל רוב המתנדבים מתחילים ב-1 לספטמבר אבל בעצם מבחינה חוקית בכל יום מתנדב יכול להתחיל.
היו"ר מירב בן ארי
עדיף שנשאיר את זה כך.
דרור גרנית
השאלה אם לא צריך כאן סעיף הסמכה.
נעה בן שבת
למעשה יש לנו את הבסיס לקביעת הסמכה. אם תראה בהוראות, לבצע כל פעולה, בפסקה (16) בסעיף 52.
דרור גרנית
נכון, אבל השאלה אם לא צריך קונקרטית לסיטואציה.
היו"ר מירב בן ארי
הוא אומר שהכול על אותו גוף שהחליט לצורך העניין לפשוט רגל.
דרור גרנית
היוזמה והכוח בידיו ואני חושב שבסיטואציה בה בעצם גוף בה ואומר, תשמעו, אני החלטתי לצאת מהשוק הזה.
היו"ר מירב בן ארי
רגע. נציגי הרשות, תגידו אתם אם מה שדרור אומר שהכול אתה שם על הגוף ובסופו של דבר אתם אלה שמקבלים את הבשורה הזאת ולכן למה אתם לא מגיבים על העניין של לתת לכם סמכויות? תגידו אתם. הנחיות לגוף כזה, דרור אומר שזה צריך לבוא מכם.
אלי אלאלוף (כולנו)
היו לכם מצבים כאלה?
מוטי אלמליח
קרה שאנחנו סגרנו.
אלי אלאלוף (כולנו)
מה עשיתם עם המתנדבים?
מוטי אלמליח
החל משנת השירות הבאה. יכול להיות מצב שאנחנו נסגור מהיום להיום או שהוא יודיע לנו מהיום להיום ואז אנחנו נצטרך להעביר את אותם משרתים לאחריות של גוף מוכר אחר בשלב ההתארגנות.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה עילת הסגירה שלכם מהיום להיום?
מוטי אלמליח
יותר מצב שגוף יודיע שמהיום להיום הוא נסגר.
מיקי לוי (יש עתיד)
הכול בצד של הגופים.
מוטי אלמליח
אלא אם יקרה משהו מאוד מאוד מאוד חמור, אבל אני לא רואה סיטואציה כזאת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה לא רואה סיטואציה כזאת? מה אתה אומר?
יואב ארבל
מה שהיה עד היום, בשתי הפעמים שסגרנו - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
לאיזו מדרגה אנחנו מגיעים כשאומרים שהרשות תסגור את העמותה?
נעה בן שבת
למעשה אחד מהתנאים של פעילות הגוף המוכר גם נוגע להגשת כתב אישום, אם נרד לעמוד 52 לפסקה (3): מבקש ההכרה, זה הגוף, ונושא המשרה בו לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה ונסיבותיה לא ראויים לשמש בתפקידים האלה, ולא תלוי ועומד נגדם כתב אישום בעבירה כאמור. זאת אומרת, כרגע מדובר על השלבים של הרשעה וגם השלב של כתב אישום. השלב של חקירה הוא לא נמצא כאן. אפשר להכניס אתו כשלב של שיקול דעת.
היו"ר מירב בן ארי
הכנסנו בחוק מה קורה אם נפתחת חקירה?
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אומר לך שצריך להיזהר בזה בשלבים מוקדמים. אני לא חי עם זה בשלום. ברגע שמוגש כתב אישום, זה משהו אחר לחלוטין.
היו"ר מירב בן ארי
כן, כתב אישום, נכון.
מוטי אלמליח
עד לסגירת גוף יש אלמנטים אחרים שאנחנו יכולים לעשות. לדוגמה, אם יש איזשהו מכרז או משהו, צריך לחשוב ולשקול אם אנחנו ממשיכים.
יואב ארבל
זה במסגרת התנאים הנוספים. יש לנו סעיף שמאפשר לנו לקבוע תנאים לפעילות שלו.
היו"ר מירב בן ארי
אחרי שהתייעצתי עם נעה, דרור, אנחנו משאירים את זה כי יש סמכות של הרשות להתערב במקרים כאלה.
דרור גרנית
אבל איפה תשימי את זה? לא בסעיף הזה?
נעה בן שבת
סמכות של שיקול דעת לגבי תנאים נוספים לפעולתה. נפתחה חקירה, אתה יכול להתנות תנאים מסוימים. זה בסעיף שקראנו אותו לגבי התנאים הנוספים, בסעיף 47.
דרור גרנית
סעיף 47 מדבר באופן כללי.
נעה בן שבת
לא. הוא מדבר על גוף ספציפי במהלך תקופת ההכרה.
יואב ארבל
אני רוצה להניח את דעתו של דרור. בסעיף 50, במקום יודיע לרשות על ההסדרים שגובשו לביצוע וכולי, נאמר שיודיע לרשות ויקבל אישורה על ההסדרים.
דרור גרנית
יקבל הנחיותיה.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר. מקובל עליכם?
מיקי לוי (יש עתיד)
אני נזהר מזה.
נעה בן שבת
51. פרסום הודעות בדבר הכרה וביטול הכרה בגוף מוכר

השר יפרסם ברשומות ובאתר האינטרנט של הרשות, הודעה על הכרה בגוף מוכר ועל ביטול הכרה כאמור.

על התליה אתם לא מפרסמים?
דרור גרנית
אפשר. אין בעיה.
נעה בן שבת
זאת לא רק התליה אלא אתה כאילו עוצר.
דרור גרנית
אין בעיה.
נעה בן שבת
אפשר לשאול גם האם ההתליה לא מוגבלת בזמן.
היו"ר מירב בן ארי
כל סטודנט למשפטים אף פעם לא מבין את המושג הזה.
נעה בן שבת
אבל התליה מאוד מאוד קרובה לביטול רישיון. היא כאילו ביטול זמני של רישיון.

לכן השאלה אם לא צריך להגביל את ההתליה של גוף.
דרור גרנית
זאת בעיה כי הרי יצא שנניח לצורך הדיון הייתה עילה להתלות את פעילותו של הגוף וכמו שחבר הכנסת לוי מעלה מדובר בגוף שיש חשד שביצע א', ב' ו-ג' או שלא ביצע א', ג' ו-ד'.
היו"ר אלי אלאלוף
בחוק העמותות אין התייחסות? נתנתק לרגע מהגוף בו אנחנו דנים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לגבי חוק העמותות אתה צריך בית משפט. רשם העמותות לא מוסמך.
קריאה
ניהול תקין.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל הוא לא מוסמך לפרק עמותה.
היו"ר מירב בן ארי
בכל מקרה הסמכות שלו היא לשלול ניהול תקין.
דרור גרנית
זה לא רלוונטי לסיטואציה שלנו בה הגוף המוכר הוא שחקן ביצוע. זאת אומרת, הוא שחקן שיש לו המון תפקידים שהוא צריך לבצע ולעשות - להפעיל את הבנות, ללוות אותן, לספק להן הכשרה וכל הנושאים עליהם דיברנו. אלה תפקידים ביצועיים פרופר ולכן הסיטואציה של התליה, אם היא תיתחם בזמן, ואנחנו יודעים שההתליה יכולה בדוגמה שנתן חבר הכנסת לוי מאחר ומתנהלת חקירה, לפעמים חקירה יכולה להתמשך ולהתארך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
התחילה חקירה. מישהו הגיש תלונה. עכשיו אתה מתלה את הגוף כי התחילה חקירה?
דרור גרנית
לא.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תן למשטרה לסיים, בינתיים הגוף הזה עובד, קבל מסקנות, יוגשו כתבי אישום, תראה שיש משהו רציני, אז תפעל. אין שום תקדים בעולם.
דרור גרנית
בוא נבחין מתי קמה עילה לביצוע ההתליה לבין שאלת משך ההתליה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה קצת תלוי אחד בשני כי ככל שאתה תתחיל מוקדם יותר את העילה, תצטרך יותר זמן להתליה. בעיני אין דבר כזה.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו מוסיפים את המילה התליה.
דרור גרנית
לעניין הפרסום.
היו"ר מירב בן ארי
לעניין הפרסום ברשומות.
נעה בן שבת
שוקלים את העניין של ההתליה בזמן?
דרור גרנית
עדיף שלא.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
איפה כתובות לנו העילות של ההתליה?
נעה בן שבת
הן באותו סעיף 49, ביטול והתליה.
היו"ר מירב בן ארי
עברנו על זה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הבנתי, בסדר. הכול אחרי שימוע. אז אני רץ לסוף, יש כאן מן הסתם תוספת לחוק בתי משפט לעניינים מינהליים.
נעה בן שבת
כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
שימוע יכול להפסיק את עבודתה של אותה עמותה?
היו"ר מירב בן ארי
לא.
דרור גרנית
שימוע הוא שימוע. שימוע מינהלי הוא הליך שמציינים בפני הגורם שעתיד להיפגע מהחלטה ואומרים לו ששוקלים לפגוע בו באופן הבא מהטעמים האלה והאלה על סמך מידע כזה וכזה ולכן בוא תציג את טענותיך. הרשות צריכה לשמוע אותו בנפש חפצה ויכול להיות שהיא תשתכנע לאחר שהוא התייחס באופן קונקרטי לטענות שהועלו כנגדו שבעצם בשלב זה אין עילה להתלות או אין עילה לשלול.
קריאה
או הפוך.
דרור גרנית
יכול להיות שכן ויכול להיות שלא. זאת המשמעות של השימוע. מופעל שיקול דעת פרטני.
נעה בן שבת
ההליך לגבי חוק בית משפט לעניינים מינהליים הוא בסעיף 83.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תוך כדי הדיון אני באמת חושב שיכול להיות שצריך להוסיף בסעיף של ביטול ההכרה משהו שאומר וזאת בהתבסס על משהו. לא יודע, צריכה להיות כאן איזושהי תשתית עובדתית.
נעה בן שבת
על החלטה מינהלית צריכים ראיות מינהליות.

הרשות תפרסם באתר האינטרנט שלה הודעה על הפסקת פעילותו של גוף מוכר כאמור בסעיף 50.

גם כאן צריך לשקול אולי להודיע מראש. הרי המטרה של ההודעה היא לגבי גופים מפעילים שלא יתקשרו עם הרשות ולגבי המתנדבים.
דרור גרנית
סעיף 50 מתייחס לסיטואציה שבא גוף מיוזמתו ואומר לה שהוא רוצה לצאת מהשוק.
נעה בן שבת
סימן ב': גוף מוכר – תפקידים, סמכויות וחובות

52. תפקידי גוף מוכר

גופף מוכר יבצע את התפקידים המוטלים עליו לפי חוק זה, כמפורט להלן, כדי לאפשר למי שמתקיים בו האמור בסעיף 3(א), לשרת בשירות לאומי או בשירות קהילתי:

לאתר מועמדים לשירות בשירות הלאומי או בשירות הקהילתי.

דיברנו קודם על כך שהמטרה של אותו תאגיד תהיה קשורה לביצוע תפקידים שמוגדרים.
דרור גרנית
בהקשר הזה אני רוצה להעיר ביחס להערה של דוד פלבר נציג משרד החינוך. הסיפור של ביקור בבתי הספר, אני לא בטוח שירדתי לסוף דעתו של חבר הכנסת לוי ולהערה שלו אבל אני מוטרד מדבר אחר והוא שאני לא בטוח – ויגידו לי כאן נציגי הצבא אם אני טועה – ונראה לי קצת מוזר שאתם רצים לבתי הספר ועמותות השירות הלאומי הולכות לבתי הספר כדי לנסות לשכנע תיכוניסטים לעשות שירות לאומי לפני שהם קיבלו את הפטור הצבאי שלהם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני באמת תהיתי האם אנחנו פותחים פתח לזה שאנחנו לוקחים בנות ובנים שיכולים לשרת שירות מלא בצבא ולשם כך נמצא הצבא ככור היתוך ובאים ועושים הכנה לפני כן ומסיטים אותם בצורה כזו או אחרת לשירות הלאומי. צריך לחשוב מחוץ לקופסה מתי, באיזה תהליך, האם אחרי זה שהצבא מגיע או לפני, האם בכלל להרשות את זה, האם לחכות שקודם כל יקבלו צו ראשון וצו שני.
דרור גרנית
או פטור.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מעדיף בתפיסת העולם שלי שכולנו נלך לצבא.
היו"ר מירב בן ארי
כולנו מעדיפים זאת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מדברים על שירות נשים בצבא שאני מתנגד לו. שיהיה ברור בפרוטוקול.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו בעדו. בינתיים אתם מיעוט בעניין הזה.
היו"ר מירב בן ארי
יש לי חדשות בשבילך, אפילו בבית היהודי יש כאלה שחושבים שבנות צריכות להתגייס, בתוך המפלגה שלך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
במפלגת כולנו.
מיקי לוי (יש עתיד)
כולנו וכולנו חושבים שהבנות צריכות להתגייס לצבא.
מירב בן ארי (כולנו)
גם בבית היהודי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני חושב שבנות, בוודאי בנות דתיות, יכולות, והחוק מאפשר להן, להצהיר על אמונתן ואורח החיים הדתי שלהן ולהשתחרר משירות צבאי.
היו"ר מירב בן ארי
ואם יש בחורה שרוצה להתגייס לצבא?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לצערי מאחר ויש הרבה מאוד בנות של הולכות לא לשירות צבאי ולא לשירות לאומי, עושות עבודות קודש אותן עמותות שהולכות לבתי הספר ומייצרות מוטיבציה לבנות ואף אחת לא משתמטת מחובת השירות של מדינת ישראל. מי שלא הולכת לשירות צבאי מסיבות דתיות, חייבת ללכת לשירות לאומי.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה יודע איזה נאום הם נותנים כשהם מופיעים לפני הבנות?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ההבדל בינך לבינו הוא שאני יודע.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה לא יודע.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מכיר את הנושא.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רוצה לשמוע את משרד החינוך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
במקום שנעריך את המודל הזה ונחזק את המגמה הזאת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו בעד אבל שקודם ילכו לשירות צבאי.
היו"ר מירב בן ארי
שמעתי אתכם. דוד, בבקשה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עובדתית, צו ראשון הוא שנתיים קודם, התהליך הזה מתחיל בכיתה י"ב.
דוד פלבר
ראשית, גם לנו יש מלוא הכבוד וההערכה לצה"ל ואנחנו רואים בו את המגן של כולנו ולא מחפשים להסיט אף אחד מהשירות בצבא. למשרד החינוך יש תכנית שנקראת הכנה לקראת שירות משמעותי והיא בכלל לא מבחינה לצורך העניין – היא מתחילה בכיתה י' או י"א – בין שירות צבאי לשירות לאומי. היא אומרת לאנשים 18 שנים הייתם בצד המקבל של החברה והגיע התור שלכם להעניק לחברה והם עושים את זה בין בשירות צבאי ובין בשירות לאומי. עיקר הדבר הוא שמי שקיבלה פטור לא תלך לאוניברסיטה, לא לים ולא תיסע לחוץ לארץ אלא תבוא לשירות לאומי. הדבר הזה קורה ומתרחש בדרך כלל אחרי, לכל היותר במקביל למה שקורה עם צו ראשון וצו שני. אם אנחנו צריכים ב-1 לספטמבר להעמיד 4,500 בנות בבתי הספר, אנחנו לא יכולים להתחיל את זה ב-1 באוגוסט וגם לא ב-30 ביוני. התהליך הזה נמשך פחות או יותר חצי שנה כאשר מתחילים אותו סביב ינואר עד סוף שנת הלימודים כאשר באמצע יש בגרויות ויש עוד דברים. לכן התהליך מתחיל בינואר של שנת י"ב, אז מתחיל התהליך היותר אינטנסיבי של הכוונה לשירות לאומי במקביל לזה שיש יום המאה ויום הצגת החילות הצבאיים למי שהולכת לצבא. אלה שמעוניינות בשירות לאומי, נחשפות לאפשרויות בשירות הלאומי, לבריאות, לרווחה, לחינוך למרות שזה לאו דווקא לחינוך.
היו"ר מירב בן ארי
מי קהל היעד שנחשף?
דוד פלבר
קהל היעד הוא בנות י"ב בעיקר בחינוך הדתי שקרוי חמד. שם חלק גדול מהבנות מקבלות פטור. זה נכון שבבתי ספר ממלכתיים יש כאלה שמגיעים עם פטורים מסיבות רפואיות.\
היו"ר מירב בן ארי
אבל לא נראה לי שיש שם הרצאה לכל התלמידים.
דוד פלבר
אצלם לא מתקיים תהליך מסודר דווקא לקראת שירות לאומי. שם זה באמת נסמך על ההכנה לקראת שירות שעושים לכלל השמיניסטים ולא רק לשמיניסטים אלא לכלל התיכוניסטים כבר בכיתה י"א. ברור לכולנו שמדובר באלה שנקראות לשירות לאומי שהן רק בנות שקיבלו פטור ורק אליהן מתייחס כל הקמפיין הזה. חשוב לנו לחשוף אותן לאפשרויות ואני אומר שאין לנו הרבה זמן לעשות את זה. זה מתבצע פחות או יותר בין חנוכה לפסח כי אחרי פסח כברר הבנות לא בבתי הספר.
אלי אלאלוף (כולנו)
מישהו עשה משוב מה מביא את הבנות לשירות לאומי? האם המפגשים האלה הם המשכנעים או בכלל המסורת המשפחתית?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
באותה מידה אתה יכול להגיד שגם צה"ל לא צריך להגיע לתיכונים ולנסות לייצר מוטיבציה.
אלי אלאלוף (כולנו)
בצה"ל יש הרבה אפשרויות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גם בשירות לאומי. צה"ל נכנס לתיכונים על עצם המוטיבציה לשרת. המוטיבציה נבנית במשפחה, בחברה ובמוסד.
אלי אלאלוף (כולנו)
אני בטוח שההשפעה של ההרצאות האלה היא פחותה מאשר ההשפעה המשפחתית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה מזיק?
אלי אלאלוף (כולנו)
לא, חס ושלום.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז מה?
אלי אלאלוף (כולנו)
זה לא האקט האפקטיבי ביותר להביא לשירות הלאומי.
דוד פלבר
לא מדובר כאן בקמפיין שאומר להן שלא ילכו לצבא או משהו כזה. מדובר בחשיפה על מקומות השירות האפשריים.
היו"ר מירב בן ארי
בגלגל"צ כל היום יש את הפרסומת של השירות הלאומי האזרחי. אני לא חושבת שמי ששומע את הפרסומת על החשיבות של התרומה, אומר בסדר, אני אולי לא אלך לצבא. אבל וכאן יש נקודה מאוד חשובה שבאמת מה שחבר כנסת אלאלוף אומר זה שפונים לאוכלוסייה, וגם חבר הכנסת סמוטריץ' אמר, שכנראה אחוז גבוה ממנה לא ילך לצבא.
דוד פלבר
נכון, וחושפים בפניהם את האפשרויות בין בריאות, חינוך ורווחה, מד"א ושירות בתי הסוהר. יש מגוון עצום.
היו"ר המירב בן ארי
קודה ברורה.
יוסי מלכה
הדברים שאמר דוד פלבר הם רק חצי מהאמת. מה האמת השלמה? היא קצת יותר מורכבת. קודם כל, צריך לומר בהגינות שאני לא מדבר עכשיו על ישיבות אלא על אולפנות. מנהלי אולפנות לא ייתנו לעולם לעמותות שמייצגות את חובת השירות הצבאי להיכנס בשערי האולפנה. נקודה. חד משמעית. גם העמותות שמפעילות את התכניות לשירות, מה שנקרא שירות משמעותי כדוגמת מעגלים – אגב, זאת עמותה מצוינת – היא תפעל אך ורק בהכוונה לשירות הלאומי ולא לשירות הצבאי ואגב, היא העמותה היחידה שרשאית מטעם מינהל החינוך הדתי לפעול בתוך האולפנות בבתי הספר.

אני מסכים עם דבריו של דוד פלבר. באמת יש עשייה חינוכית במהלך כיתות י', י"א ו-י"ב אבל הבעיה היא שמי שפועל אלה בעיקר עמותות שמזוהות בעיקר עם השירות הלאומי והחשיפה לשירות צבאי היא הרבה יותר נמוכה. לצד זאת אני צריך גם לומר בהגינות שלא מדובר על בנות שלא שומעות מה קורה מסביב אלא מדובר על בנות דעתניות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אפשר להביא גם את חוק ה-חמד ושם אפשר יהיה לדון בזה.
יוסי מלכה
אני רק אומר שחשוב שמבחינה ציבורית לא לסמן עמותות מסוימות שמזוהות עם מגזר מסוים להיכנס לאולפנות אלא לאפשר הכול.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זאת החלטה של מינהל החינוך.
מיקי לוי (יש עתיד)
האם נותנים אישור לכל העמותות באופן שווה להיכנס לאותם מקומות?
יוסי מלכה
לא.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם אתה אומר לא, אז תפרט בבקשה. אם זה לא כך, אז משהו כאן לקוי גברתי.
יוסי מלכה
מה שאני אומר זה ציבורית, מאחר והציבור הדתי הוא ציבור שרואה את עצמו כחלק אינטגרלי מהחברה ורואה בשירות צבאי משמעותי דבר מאוד חשוב – ואנחנו רואים את זה בכל המכינות הקדם צבאיות ובהתגייסות נפלאה של הציבור הזה לתפקידים משמעותיים קרביים בצבא – חשוב שגם מול ציבור הבנות לא יהיה מחסום.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה זה קשור לחוק הזה? אני לא מבין מה אתה אומר, סלח לי. בסוף ראש אולפנה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
שייכתב עכשיו בסעיף קטן (ג) שאתה מחויב לתת לו להיכנס.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אתה לא מחייב בחוק הזה.
היו"ר מירב בן ארי
לצערי הרב גם במכינות, גם בשנת שירות, גם בשירות לאומי, לא כל בתי הספר נחשפים במידה שווה. זה לא משהו חדש וזאת לא פעם ראשונה שהעניין הזה מוצג. הנקודה המשמעותית כאן, השאלה היא אם אותן בנות שאמורות ללכת לשירות הלאומי, האם הן נחשפות במידה שווה לעמותות הרלוונטיות אליהן. זה מה שאנחנו רוצים לדעת. ראש אולפנה מזוהה עם עמותה מסוימת, אז הוא נותן לה להיכנס.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא מזוהה עם עמותה. מזוהה עם החלטה חינוכית.
היו"ר מירב בן ארי
אבל לא שאלתי אותך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אל תעשו מזה פוליטיקה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רוצה שהן ישמעו את כולם.
היו"ר מירב בן ארי
חבר הכנסת סמוטריץ', בניגוד אליך שאתה מגיע לכאן רק ממניעים פוליטיים, מי שיושב כאן זה אני ובטח יושב ראש הוועדה בפועל, אל תיתמם. לנו אין שום מניעים פוליטיים. אל תיתמם.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה את מאשימה אותי? אני לא יורד לרמה.
היו"ר מירב בן ארי
אתה יודע מה? אם השירות הלאומי האזרחי לא היה הולך לכל משרד כמו הגמלאים, כמו כלכלה, בכל מקום שהבית היהודי נמצא, הייתי אומרת שאולי אין מניעים פוליטיים. אבל אל תיכנס לזה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עכשיו דיברנו על האולפנה.
היו"ר מירב בן ארי
אני אמרתי לטובתך האם כל אולפנה במדינת ישראל, האם הבנות חשופות במידה שווה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תני לי את האפשרות להסביר. אני רוצה להסביר את התפיסה הנורמטיבית. אני כמנהל אולפנה, כאיש חינוך, יש לי השקפת עולם חינוכית ואני אחשוף את הבנות שלי - - -
היו"ר מירב בן ארי
אתה ניהלת אולפנה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא אבל אני כן בא עם סדר יום. אני בא מעולם חינוך ובהשקפת העולם החינוכית שלי אני בהחלט אכוון את הבנות, בהנחה נניח שיש עמותה מסוימת שתלווה אותן גם רוחנית, תורנית, ותיתן להן את המדרשה וכולי. אני אכוון את הבנות למקום הזה.
היו"ר מירב בן ארי
אבל אני שואלת אותך כמנהל אולפנה, תיאורטית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
נניח שיש עמותה שלא תיתן להן משהו והיא מתנהלת בעולם ערכים חילוני שזה סבבה לחילונים, אני לא אכוון את הבנות לשם.
היו"ר מירב בן ארי
אני שואלת אותך כמנהל אולפנה תיאורטי. האם אתה לא מוכן שאותה אולפנה שלך תיחשף לצורך העניין לשלוש עמותות שנותנות את אותו מענה לבנות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם הן נותנות את אותו מענה, כן, אבל זה לא כך. עובדתית יש נניח עמותה אחת שנותנת מעטפת ללימודי מדרשה וליווי רוחני לבת.
מוטי אלמליח
היום לכל העמותות יש יחידה דתית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל אתה לא יכול לכפות.
היו"ר מירב בן ארי
חבר הכנסת סמוטריץ', הנקודה שלך ברורה. אני מבקשת מהרשות שתתייחס למה שהוא אומר. זה נכון?
יעקב עמר
אנחנו במסגרת הפעילות וההחלה שאנחנו עושים יחד עם משרד החינוך, אנחנו מנגישים את כל מה שאנחנו עושים לכל הגופים המוכרים שלנו את כל מה שקשור לנושא החמד בנושא של ירידים כשאנחנו מגישים להם את המידע מה זה השירות הלאומי ולאיזה מקומות אפשר לגשת ומה אפשר לעשות. בתוך התהליך הזה כל בת שנמצאת באותם מוסדות - - -
היו"ר מירב בן ארי
היא בוחרת לעצמה.
יעקב עמר
היא בוחרת לעצמה לאיזה מקום ללכת.
היו"ר מירב בן ארי
אבל אומר חבר הכנסת סמוטריץ' בנקודה חשובה, וגם יוסי התייחס אליה מזווית אחרת, ובסוף הם מסכימים על אותו הדבר. שניכם אומרים שאין חשיפה לכל הארגונים.
יעקב עמר
גם האולפנות נמצאות בירידים האלה. אנחנו עושים את זה כל שנה.
ידעיה לוין
בת עמי. אני ניהלתי תיכון לבנים. גם אצל הבנים יש סיטואציה מאוד דומה בהקשר נגיד למכינות קדם צבאיות, ישיבות, צבא וכל הדברים האלה. בהחלט המידע מאוד מבלבל את התלמידים. אם חשופים לאין סוף מידע ומאוד קשה להם לקבל החלטה. אני מצפה ממנהל אולפנה או ממנהל תיכון שיעשה סינון לא פוליטי אלא סינון חינוכי כדי להחליט איך הוא לא מבלבל את התלמידים שלו. אותו הדבר גם לגבי מנהל אולפנה. בעיניים שלי הוא צריך לעשות סדר לתלמידות ואפילו למחנכות. החשיפה האין סופית הזאת, לא בהכרח היא תמיד טובה. לא יכול להיות שיש עמותה אחת שרק לה חושפים וברור שזה לא נכון.
היו"ר מירב בן ארי
איך אתה נותן מקום?
מיקי לוי (יש עתיד)
איך מתקיימים האיזונים?
ידעיה לוין
היום כל האולפנות נותנות רשות כניסה. ראשית, אנחנו יוצרים הרבה פיילוטים וחשוב לי להגיד זאת, בשיתוף עם משרד החינוך, גם החמד וגם אגף שירות לאומי. יצאנו במהלך השנה האחרונה סיטואציות בהן אף אחד לא נכנס לאולפנות מסוימות והאולפנה לקחה אחריות על ההכנה. זאת אומרת, אנחנו יוצרים המון פיילוטים. בסופו של דבר, האולפנות חשופות כמעט לכל העמותות, הדתיות לכולן ואת זה חשוב לי להגיד. זאת אומרת, כל מי שמפעיל אגף דתי משמעותי, התלמידות באולפנות חשופות לכולם. אני לא בטוח שזה טוב אבל זה קיים. יצרנו תהליכים בהם לא ניתן לאף אחד להיכנס לאולפנות והאולפנה לקחה אחריות על ההכנה ואנחנו בשיווק חיצוני.

אני חושב שהנושא לא יכול להיכנס לחוק.
היו"ר מירב בן ארי
יש כאן רק כללי. הסעיף הזה, מסעיף כללי הגענו לנקודות פרטניות אבל הסעיף עצמו מדבר על כך שגוף מוכר יבצע את התפקידים ולאתר מועמדים לשירות לאומי. איתור. אין יותר קל מזה.
ארנה קוטלר
עמותת שלומית. קודם כל, אני רוצה להזכיר שמתוך 17 אלף משרתי שירות לאומי, יש עוד הרבה מאוד אלפים שלא שייכים לסקטור של החינוך הממלכתי דתי וצריך לתת להם את הכבוד.

שנית, לשאלתך חבר הכנסת מיקי לוי. אנחנו מתחילים את הדיאלוג עם המועמדים רק אחרי שהם מקבלים פטור מצה"ל. זה משהו שהוא מאוד מאוד חשוב.
היו"ר מירב בן ארי
אני חושבת שאמרתי את זה כאן כבר כמה פעמים וזאת נקודה מאוד חשובה.
ארנה קוטלר
אנחנו לא מתחרים בצבא, אנחנו לא אלטרנטיבה לצבא, אנחנו כן נותנים הזדמנות שנייה לאלו שהצבא או פטר אותם או לא גייס אותם.

היכן אני חושבת שכן אפשר לעשות עבודה ממלכתית ראויה, זה שלאותם צעירות וצעירים שקיבלו פטור שלא על רקע דתי – אני בכוונה מבקשת לשים את הבנות הדתיות בצד, ברשותכם – אלא בגלל אי התאמה, בגלל בעיות נפשיות כאלה ואחרות, בגלל שהם התחילו את השירות ואחרי שלושה חודשים צה"ל החליט שהם לא ראויים להמשיך בו, אני כן מצפה שלצה"ל תהיה ראייה ממלכתית והוא כן יפנה אותם בצורה כזו או אחרת להזדמנות השנייה שנקראת שירות לאומי כי היום זה לא קורה. ואז, מה קורה? אנחנו נאלצים לכתת את רגלינו, ואין לי בעיה לעשות זאת, אבל לעתים אנחנו גם נתקלים בבעיות שאם ההסתכלות הייתה ממלכתית ובאמת הייתה רואה את הצעיר במרכז, אפשר היה לעשות את זה הרבה יותר טוב, ושוב, לא כתחרות לצבא, לא כאלטרנטיבה לצבא אלא בראייה של איך משפרים את מעמדם של הצעירים האלה שהם אזרחים של כולנו.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור. אנחנו ממשיכים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מודה שאני לא יודע איך לעשות את זה מול הצבא.
ארנה קוטלר
אני חושבת שיש כמה פתרונות ובראש ובראשונה - אני אומרת את זה בהרבה כאב ולשם הגילוי הנאות, אני בוגרת צה"ל ואני עדיין עושה מילואים - אם היה דיבור קצת יותר ישיר בין הרשויות, רשות השירות הלאומי האזרחי והצבא, אפשר היה למצות את התהליכים האלה הרבה יותר טוב לטובת הצעירים. ממש לא קשור אלינו. אני אומרת את זה שוב ושוב.
מוטי אלמליח
אנחנו נפגשים עם ראש אכ"א לפחות שלוש פעמים.
היו"ר מירב בן ארי
נתקלנו בזה גם בוועדות אחרות גם עם המכ"ם וגם עם משרד הרווחה.
מיקי לוי (יש עתיד)
הצעה לטובת העניין של השירות הלאומי האזרחי. אני ממליץ בפניכם להיפגש עם חבר הכנסת אלעזר שטרן שהיה גם ראש אכ"א והוא גם מכיר את כל הנושא הזה מקרוב. יכול להיות שהוא יכול לעזור ולהועיל. אם אנחנו מפספסים צעירים, זה חבל.
אלי אלאלוף (כולנו)
בכל מקרה, לצערי אין לך מספיק מקום בשירות הלאומי.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה גם נכון, אבל לה יש מקומות.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו ממשיכים.
נעה בן שבת
לוודא כי מתקיימים התנאים הקבועים בסעיף 3(א) לגבי מתנדבים המתקבלים לשירות לאומי או לשירות קהילתי.

אנחנו מדברים למשל על תנאי שהוא פטור משירות, הוא לא נקרא לשירות והוא לא צפוי להיקרא לשירות. הגיל, התושבות, כל ההוראות האלה.

למיין את בקשות המועמדים להתנדבות ולהפנותם לשירות בגופים מפעילים מתאימים.

לאתר גופים מפעילים, לוודא שברשותם אישור גוף מפעיל לפי סעיף 58 או לפי סעיף 17(ב), לפי העניין, ולהתקשר עמם בהסכם להפעלת מתנדבים כאמור בסעיף 53(א).

להתקשר בהסכם עם מתנדבים שהפנה לגופים מפעילים, כאמור בסעיף 53(ב).

להכשיר מתנדבים בהתאם להוראות סעיף 13.

לספק ליווי מקצועי למתנדבים בתקופת השירות.

לשלם למתנדבים דמי כיס לפי התעריף והוצאות נסיעה בהתאם להוראות סעיף 10(א).

הבקשה כאן היא לפי התעריף, שלא יהיה מצב שאנחנו משלמים מעבר לתעריף. התעריף אמור להיות הסכום שהוא זה שמשולם. יכול להיות שיהיו תעריפים שונים בתוך התעריף הזה אבל אי אפשר לשלם מעבר לו.
היו"ר מירב בן ארי
איפה כתוב התעריף הזה?
נעה בן שבת
אנחנו מזכירים אותו כאן אבל הוא היה כתוב גם בסעיף 10.

לשלם בעד המתנדבים דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בהתאם להוראות סעיף 10(ב).

יש תיקון מקביל שמבקשים לעשות גם לגבי חוק של"ה.

לערוך בדיקות שוטפות כדי להבטיח שלמתנדבים ניתנים כל הזכויות ותנאי השירות שהם זכאים להם, וכן לבחון את תפקודם של הגופים המפעילים בכל הנוגע להפעלה תקינה של השירות הלאומי והשירות הקהילתי, ובכלל זה לערוך בדיקות כדי לוודא את קיומן של הוראות סעיפים 7(ב), 9, 14, 8(ג), 16(ה)(1) ו-65(ב).

כאן אנחנו מדברים על הליווי והפיקוח השוטפים.
דרור גרנית
לעניין סעיף 7(ב). קיבלתי כאן הערה מחברותיי במטריה הפלילית. סעיף 7(ב) אומר: גוף מפעיל לא יציב מתנדב בתפקיד של עובד או כממלא מקום של עובדיו. הציעו חברותיי שבאותו סעיף 7(ב) ייכתב: גוף מוכר לא יפנה וגוף מפעיל לא יציב, וזאת משום שבהמשך הדרך, עת נגיע לפרק העיצומים הכספיים, ביקשנו שתהיה סמכות להטיל עיצום כספי על הגוף המוכר אם הוא הפנה לתפקיד שהוא בעצם מחליף עובד.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מציע שתשמור את ההערה הזאת לפרק של העיצומים הכספיים כי לנו יש כמובן מה לומר בעניין הזה.
דרור גרנית
כבר עברנו על זה. אני פשוט חוזר אחורה לסעיף 7(ב).
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוא רוצה לתקן עכשיו את סעיף 7(ב) בגלל הפרק של העיצומים הכספיים. בעיצומים הכספיים אנחנו נתווכח על העיצומים הכספיים בכלל ואז נחליט.
נעה בן שבת
גם ללא עיצומים כספיים למעשה ההוראה כפולה. היא אומרת שהגוף המפעיל, אסור לו להעסיק את העובד בתפקידים כאלה בהם היה עובד, וגם הגוף המוכר, אסור לו להפנות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רק אמרתי את הדברים לפרוטוקול. אני לא מתנגד לתיקון.
היו"ר מירב בן ארי
אתה אומר באופן כללי. בלי קשר להערות שיהיו לך לגבי העיצומים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כשנגיע לעיצומים, נצטרך לבודד איפה באמת יש אחריות של הגוף המוכר ואיפה אנחנו רוצים לגלגל עליו עכשיו דברים.
היו"ר מירב בן ארי
אבל זה לא קשור להערה הזאת.
דרור גרנית
בסעיף 7(ב) לעגן את האמירה שזאת לא רק חובה של הגוף המפעיל.
היו"ר מירב בן ארי
הגיוני. תודה על ההערה.
נעה בן שבת
לערוך בדיקות שוטפות כדי להבטיח שלמתנדבים בשירות בחו"ל לפי סעיף 17 ניתנים כל הזכויות ותנאי השירות שהם זכאים להם.

לערוך רישומים על ביצוע השירות הלאומי או השירות הקהילתי ועל ניצול הזכויות לימי היעדרות בתקופת השירות, ולמסור את הרישומים לרשות במקרה של סיום השירות או מעבר בין גופים מוכרים.

נושא התיעוד הזה הוא מאוד חשוב במעבר שעוברים בין גופים מוכרים או בין גופים מפעילים, מה הנתונים שנרשמים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שאלה כללית. כל מה שנמחק, פשוט ניסחתם אחרת. זה לא שהוצאתם דברים שהיו.
נעה בן שבת
הנושא של הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות העובר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אין משהו שהוצאתם ולא נמצא בכלל.
נעה בן שבת
לא.
דרור גרנית
לגבי הרישומים. זה היה במקור?
נעה בן שבת
זה לא היה במקור. זאת תוספת. דיברנו על כך שיכול להיות שהגוף המוכר מפסיק את הפעילות שלו ולמעשה הוא צריך להעביר איזשהו דיווח. המתנדב צריך לעבור לגוף מוכר אחר ויש כאן ניצול של ימי מחלה, ניצול של ימי חופשה, בכלל מספר ימי השירות שהוא שירת. הנתונים האלה נמצאים בגוף המוכר, לא ידועים לרשות, לא ידועים באופן ישיר לרשות ולכן צריך להעביר את הדיווחים האלה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה לא הגוף המפעיל רשום את ימי החופשה וכולי?
נעה בן שבת
הגוף המוכר אמור לעקוב ולראות את כלל הזכויות שמקבל התנדב.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני לא יודע. אני שואל. אתם מנהלים היום את כל ניצול הזכויות של כל בת? אתה יודע להגיד על כל בת ?
ידעיה לוין
גם היום אנחנו מעבירים.
מיקי לוי (יש עתיד)
גוף ביקורת.
דרור גרנית
אני מציע שהסיפא תהיה, במקום למסור את הרישומים לרשות, לא במקרה של סיום השירות או מעבר בין גופים, אלא "על פי דרישות הרשות", כך שהרשות תוכל לקבל את הדיווחים האלה מתי שהיא תרצה, בין שזה יהיה מקרה פרטני של בת.
נעה בן שבת
אולי נזכיר את המקרים האלה. אפשר להגיד על פי דרישתה ונזכיר את המקרים כי שם זה הכי קריטי.
דרור גרנית
אני מסכים ששם זה יכול להיות.
נעה בן שבת
לרבות במקרים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גברתי היושבת ראש, אני חושב שבמקרים כאלה החוק חייב לכלול הוראה שקשורה לאופן שמירת המידע בהקשר להגנת הפרטיות.
היו"ר מירב בן ארי
כבר עשינו את זה.
נעה בן שבת
יש סעיף שאומר שהשר יכול לקבוע הוראות בנושא הזה, פסקה (4) בעמוד 54, סעיף 46. השר יקבע תנאים והוראות לעניין מסירת מידע לרשות ולעניין הפיכת המידע שבידי הגוף המוכר ושמירה על סודיותו.
מיקי לוי (יש עתיד)
הרשות פחות תשמור על המידע מאשר העמותה עצמה? אתה עושה צחוק?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא. אני דיברתי על העמותה. אמרתי שהעמותה חייבת לייצר אבטחת מידע. בדרך כלל עושים גם הוראות פליליות למי שמוסר מידע.
דרור גרנית
הסעיף הזה ספציפית מתייחס להעברת המידע בין הגוף המוכר לרשות, לרגולטור.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, למה? כתוב כאן שתפקידו של הגוף המוכר הוא לערוך רישומים על ביצוע השירות הלאומי והשירות הקהילתי. מי שעורך רישומים ומחזיק רשומות כאלה חייב להחזיק.
דרור גרנית
חוק הגנת הפרטיות חל ויש בחוק הגנת הפרטיות הסדרה של מאגרי מידע. הוא חל באופן כללי ולא צריך לומר שהוא חל. הוא חל.
מיקי לוי (יש עתיד)
מאגרי מידע, הוראות משרד המשפטים שאפילו חלות על חברות.
דרור גרנית
נכון.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו יוצאים להפסקה. חבר הכנסת אלאלוף, מתי אתה חוזר לנהל את הישיבה? חברה שלי מקבלת סגן-אלוף ברגע זה ולכן תסלחו לי כי אני רצה לשם.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:30 ונתחדשה בשעה 13:00.)

(היו"ר אלי אלאלוף)
היו"ר אלי אלאלוף
צהרים טובים. אנחנו מחדשים את הישיבה.

מגיעות מחמאות למירב על ניהול הישיבה עד עתה.
נעה בן שבת
הגענו לפסקה (12). הנושא הזה של מאגר המידע, אם הוא לא ברור, אנחנו נבהיר אותו. אני חושבת שהוא כן עולה מתוך הדרישות שהשר יכול להעלות, אבל נבדוק את הנקודה הזאת.

לוודא קבלת הצהרה מכל גוף מפעיל ומכל מתנדב שהוא מפנה לגוף מפעיל, בעניין קרבה משפחתית לעובד מעובדי הגוף המפעיל, כאמור בסעיף 54(א)(7) ו-(ב)(8).

אני מניחה שנגיע לסעיפים האלה, עת נגיע אליהם, לנושא של הקרבה המשפחתית כי זאת אחת הדרישות שחוזרות על עצמן בהצעות החוק. היעדר קרבה משפחתית בין התנדב לבין הגוף המפעיל בו הוא מתנדב.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה זה צריך להופיע כאן כסעיף? למה לא כסעיף סל?
נעה בן שבת
אפשר היה לעשות סעיף של קרבה משפחתית ולהגיד על כל עניין שהגוף המפעיל אסור, הגוף המפעיל יבדוק, הגוף המוכר יוודא, אבל כאן אנחנו מגדירים את כל תפקידי הגוף המוכר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה לא לכתוב לוודא את עמידת המתנדב בכל הוראות חוק זה? אסור להיות בן משפחה או שיש תנאים לבן משפחה, זאת הוראה אחת אבל יכול להיות שיש עוד דברים שמותר או אסור.
נעה בן שבת
אני חושבת שרוכזו כאן כל ההוראות.
יואב ארבל
בין היתר זה נוגע לפרק בו דיברנו על העיצומים הכספיים. כשיש פרק כזה, צריך שיהיו סעיפים אליהם אפשר לחזור, אם עוברים על משהו שצריכים לעשות. לכן נדרש לפרט כאן.
נעה בן שבת
האם יש דברים שאתה רואה שלא נכתבו כאן?
יואב ארבל
לא.
נעה בן שבת
לדווח לרשות על כל קרבה משפחתית כאמור בסעיף 65(א) בתוך שבועיים מיום שנודע לו על דבר קיומה.

לדווח לרשות על פי הוראות סעיף 57 על המתנדב.

אנחנו מדברים על התנהלויות חריגות שידועות בקשר למתנדב, מעין הוראה כללית.

לבצע כל פעולה אחרת שהטיל עליו המנהל בקשר למילוי תפקידיו לפי חוק זה, לרבות לעניין בדיקת מתן זכויות למתנדבים ובדיקת מילוי הוראה מהוראות חוק זה על ידי גופים מפעילים.

זה ממש סעיף סל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שבעצם מייתר את כל הסעיפים האחרים.
דרור גרנית
יש מחשבה שאומרת שבעצם צריך להתקשר אחרי כן כאמור לסעיף העיצומים הכספיים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
נתווכח עליו שם. בסדר.
נעה בן שבת
סעיף 53 עוסק בהסכמי ההתקשרות. יש שני סוגי התקשרות בהם מדובר עם הגוף המפעיל ועם המתנדבים.
ישעיהו אברהם
הערה לסעיף 52. ברשימת התפקידים להערכתי יש איזשהו עניין לעשות התאמה אחרי שהוכנס לחוק העניין שכל עיסוקו הוא שירות לאומי. צריך להיות או בסעיף הזה או במקום אחר איזשהו סעיף סל שמאפשר לגופים המוכרים לבצע פעילויות שנראות להם גם כן רלוונטיות לצורך השירות הלאומי. אחרת, אם אתה מזהה וכותב במטרות רק שהם צריכים לעשות מה שמוטל עליהם על פי חוק, בעצם יוצא שיש רק סמכויות חובה ואין סמכויות רשות. אם למשל רוצים לבצע השתלמויות שהרשות לא חושבת שהם חייבים לעשות אותן, היא לא דורשת אותן, אבל הגופים חושבים שראוי לעשות אותן כי זה טוב לעיסוק המקצועי או לעניין הרוחני או החברתי שלהם, צריך להיות משהו בחוק שיאפשר להם לעשות את זה. כרגע, אם אני משלב את העובדה שיש סעיף מטרות שאומר עיסוקו רק הפניה ומדובר על כך שמקסימום ייתנו לנו את האפשרות לפעול לפי החוק, אין לנו סמכויות רשות.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא רוצה לברוח מהאישור של הרשות. זה לא יכול לגרוע.
היו"ר אלי אלאלוף
מה הכוונה שלך קונקרטית?
ישעיהו אברהם
אני אתן דוגמה. נניח שאתה רוצה לבצע השתלמות שאתה חושב שחובה לעשות אותה או יום לגיבוש חברתי וחלק מהתנדבות אומרות שזה לא מעניין אותן והן לא רוצות לבוא. אתה קיבלת זכות להפעיל את השירות הלאומי והשאלה אם אתה יכול לדרוש מהן את זה כי אתה חושב שזה חשוב, או שאומרים לך, לא, אלה לא סמכויות חובה, אתה רק גוף של הפניה, אתה לא יכול לדרוש מהן לעשות זאת.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה עושה את זה בגיבוי של הרשות?
ישעיהו אברהם
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
אם יש גיבוי של הרשות, מה הבעיה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זאת שאלה משפטית. הרשות מסכימה אבל בחוק הוא לא מוסמך לעשות את זה. תבוא הבת ותגיד מה אכפת לה אם הרשות מסכימה, אתה לא מוסמך לעשות את זה בחוק ואתה לא יכול לחייב אותי.
נעה בן שבת
אתה אומר פעולה שאישר לו המנהל. לא רק הטלת חובה אלא שאישר לו המנהל.
דרור גרנית
סליחה, אני אחדד את מה שקצת מוזר לי. הנחת העבודה היא שבת השירות כאן מרצונה. כל עולם התוכן שלנו וכל החוק הזה נשען על התקשרות וולנטרית. בת השירות כשהיא נכנסת לתוך המסגרת הזאת, ראשית, יש לה בחירה בין הגופים המוכרים עצמם. זאת אומרת, בעולם שבו יש יותר מגוף מוכר אחד, היא יכולה לבחור ללכת לעמותה א' או לעמותה ב'. יש לה בחירה. שנית, היא שם מבחירה. זאת אומרת, אם היא לא רוצה להיות בפעילות כזאת או אחרת, היא לא חייבת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אתה מערבב בין שני דברים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא בהתאם להנחיה?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא בתוך השירות הלאומי אלא דברים נלווים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם הרשות מאשרת לו את זה וזה חלק מההגדרות שלו. תראה, יש הבדל גדול בין להגיד שאדם נכנס, חוצה את הסף וולנטרית. אני יכול להתנדב לשירות צבאי, אני פטור ואני מתנדב. מהרגע שאותו אדם נכנס לתוך הצבא, הוא לא יכול להגיד למפקד שלא בא לו, שהוא מתנדב ועושה מה שבא לו. אין דבר כזה. עצם הכניסה שלך לשירות הלאומי, נכון, היא בהתנדבות, אבל מרגע שנכנסת, אתה מקבל על עצמך כללים מסוימים שאם אותו גוף מוכר כרגע חושב שכך צריך להפעיל שירות לאומי – שוב, הוא צריך אישור שלהם וזה מוסכם, הוא לא יכול לעשות מה שהוא רוצה, אבל ברגע שהוא קיבל את האישור שלהם לאותה פעילות, מותר לו גם לחייב. יש מסגרת בתוך השירות הלאומי.
דוד פלבר
יש לנו דוגמה קונקרטית. אנחנו דורשים מהעמותות לעשות השתלמות לקליטת עלייה לבנות שמלמדות עולים חדשים שפה זרה שנייה. השתלמות שאנחנו דורשים. העמותות מפעילות את זה עבורנו על פי סילבוס שאנחנו קובעים. חלק מהבנות, במלים פשוטות, לא מתחשק להן והן לא מגיעות להשתלמות. ראשית, זה חסר להן בעבודה, ושנית, לנו זה עולה. אנחנו משקיעים במרצים, משקיעים בלוגיסטיקה של היום הזה, עושים השתלמות כזאת בבר אילן.
היו"ר אלי אלאלוף
הן לא עושות את זה היום כי זה לפי הגדרת החוק?
דוד פלבר
אם הבנתי טוב מה שמעלים נציגי בת עמי, הם אומרים שלמרות שהיא מתנדבת, היא מרשה לעצמה לפעמים דברים, נקרא להם, משמעתיים. אתה רוצה להכשיר אותה ספציפית לתפקיד שלה, היא מוגדרת כבת של קליטת עלייה והיא החליטה לא לבוא.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ברור. חבל שנעשה דיונים חוזרים. כל קורס או כל פעילות שמאושרת על ידי הרשות, זה מחייב כל מתנדבת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
צריך לוודא שזה נמצא בנוסח. היועצת המשפטית תטמיע את זה בנוסח.
נעה בן שבת
השאלה אם זה כל תפקיד. אם רוצים לעשות הכנה לימים נוראים ולחייב את הבת להגיע להכנה, האלה אם אפשר לחייב אותה. אתה לא מדבר על הכשרה מקצועית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה שהרשות תאשר.
היו"ר אלי אלאלוף
אם הרשות לא תאשר, לא.
יואב ארבל
אולי אפשר להפנות כאן לתוספת בסעיף 46(ג)(1), נושאים הקשורים לשירות הלאומי כפי שתאשר הרשות. זה יפתור את הבעיה שמעלה עורך דין אברהם. זאת אומרת, תהיה סמכות שהם יכולים לעשות את זה מכוח זה. גם דברים שהטילו עליהם וגם דברים שהם קיבלו עליהם אישור.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. חוץ מזה, לא מזיק לאף אחד שידע מה זה ימים נוראים.
נעה בן שבת
זה רק היה ברמת הדוגמה.
היו"ר אלי אלאלוף
למרות שלכל אורך השנה יש לנו ימים נוראים.
יואב ארבל
לעניין מה שאמר דוד פלבר, הכשרה שנכנסת בסעיף של הכשרה מקצועית, המתנדב מחויב אליה מכוח הסעיף של הכשרה מקצועית ולא משנה מי עושה אותה.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה לא יכול לשלוח מישהו שלא יודע מה זאת עלייה ללמד.
יוסי מלכה
זה גם מפורט בסעיף סמכויות וחובות בסעיף 7.
היו"ר אלי אלאלוף
נראה לי שזה נמצא בחוק במקומות שונים. אם אתה מוצא לנכון שזה יהיה במקום מסוים, דבר עם היועצת המשפטית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מוסכם על העיקרון. פרטים יסוכמו.
נעה בן שבת
53. הסכמי התקשרות

גוף מוכר יערוך הסכם התקשרות בכתב עם כל גוף מפעיל שאליו הוא מפנה מתנדבים, אשר יסדיר את היחסים ביניהם, לאחר שווידא שיש ברשות הגוף אישור גוף מפעיל לפי סעיף 58 או לפי סעיף 17(ב)(1), לפי העניין. בהסכם כאמור ייכללו, בין השאר, כל אלה:

הכתובת ומספר הטלפון של הגוף המפעיל ושל המקומות שבהם ישרתו המתנדבים בפועל.

תיאור התפקידים שבהם ישרתו המתנדבים.

תחום השירות שבו יבוצע השירות הלאומי או השירות הקהילתי, כמשמעותו בסעיף 4.

(3א) ימי השבוע והשעות שבהם תתבצע הפעילות בידי המתנדבים.

התחייבות של הגוף המפעיל לשלם לגוף המוכר בעד הפעלת המתנדבים, לפי התעריף.

התחייבות של הגוף המפעיל למילוי חובותיו כלפי המתנדבים לפי כל דין.

התחייבות של הגוף המפעיל כי המתנדבים יופעלו על ידו, ולא יופעלו אצל אחר. לעניין זה הפעלה בקרב מקבלי שירות מהגוף המפעיל תיחשב כהפעלה אצלו.

אם הגוף המפעיל מפנה אדם כזה או אחר לשירות אצלו, זה נחשב כהפעלה אצלו.
דרור גרנית
אולי נרשום בקרב פרטים מקבלי שירות.
נעה בן שבת
לגבי הניסוח המדויק, נדבר עליו אחר כך. אלה מקבלי השירות. זה יכול להיות פרט, יכולה להיות משפחה, יכולה להיות קבוצת ילדים. אנשים שמקבלים את השירות. נראה אחר כך לגבי הניסוח.

התחייבות של הגוף המפעיל למסור לגוף המוכר ולרשות הצהרה בדבר קיומה או העדרה של קרבה משפחתית בין עובד הגוף המפעיל ובין מתנדב או מועמד לשירות בגוף המפעיל, לפי העניין.

אנחנו מדברים רק על קרבה של עובדים של הגוף המפעיל. זה יכול להיות גם נושא משרה בגוף המפעיל או אדם אחר בגוף המפעיל. זה יכול להיות מנהל, מנכ"ל, בעלים.
יוסי מלכה
גם מנהל הוא עובד.
נעה בן שבת
הבעלים למשל.
דרור גרנית
את רוצה להרחיב את זה?
נעה בן שבת
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
חוץ מהמנהל, לשאר אין קשר. זה הופך לרדיפת קרובי משפחה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
רק המנהל. יש לך גוף שלש מאה עובדים ואז כל קרוב משפחה של אחד העובדים לא יכול לעשות שירות לאומי.
דרור גרנית
ראשית, הגדרנו מהי קרבת משפחה ובאיזה סוג של קרובי משפחה מדובר. שנית, זה נראה לא הגיוני בעינינו שנער או נערה בוחרים להתנדב ומתוך כ-5,000 גופים שהם היום גופים מפעילים, הם רוצים להתנדב דווקא בגוף שבו עובד אביו או אמו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה? למה זה לא הגיוני? הוא מזדהה עם מה שאבא שלו עושה והגוף משמעותי. אבא שלו מנהל את מד"א והוא רוצה להתנדב שם.
יואב ארבל
כמו שאמר דרור, זה פתח לקושי מאוד גדול בפיקוח. יש אלפי גופים מפעילים ואנחנו באמת חושבים שמתנדב כזה יכול למצוא את מקומו בגוף מפעיל אחר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה לא? אתה חושב שזה רע? אני חושב שזה מצוין.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני חושב שזה יהיה טוב אם הוא יהיה במקום אחר ולא במקום שהוא בטח ביקר שם בימי ילדותו ומכיר את האנשים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אתה לא מאמין באנשים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מאמין באנשים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כפי שכתוב, טוב שכן קרוב מאח רחוק.
ארנה קוטלר
אני רוצה לומר שהחוק הזה בחברה הערבית והדרוזית, זאת כמעט גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה בטח לכאלה שמשרתים בתוך הישובים שלהם ולכן צריך לשקול את זה פעם נוספת.
היו"ר אלי אלאלוף
תגידי את זה עוד פעם. בצלאל לא הבין.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני הבנתי מצוין ואני לא חוזר בי. להפך, אני נותן אמון באנשים, גם בהורה וגם בילדים.
היו"ר אלי אלאלוף
במקרה אני מסכים אתך.
יואב ארבל
אני רוצה להסב את תשומת לב הוועדה לסעיף 65 שמסדיר את הנורמה. סעיף 65 מסדיר את הנורמה של ניגוד עניינים. הוא קובע את האיסור אבל קובע בהחלט גם חריגים. "ואולם מנהל רשאי לתת היתר להפעלת מתנדב כאמור אם שוכנע כי ניתן למנוע את ניגוד העניינים העלול להיווצר בנסיבות העניין וכי הפעלת המתנדב כאמור לא תפגע בטוהר המידות וכולי".
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ואז במקרה אם הוא לא השתכנע מספיק טוב, הוא יקבל עיצום כספי.
ענת לייטר
משרד הבריאות. אני רוצה לערער על זה. אנחנו מדברים על מערכת של בית חולים עם אלפי עובדים וגם אם הילד גדל בפעוטון באותו בית חולים, אני לא רואה איך זה.
דרור גרנית
זאת לא השאלה אם הוא גדל בפעוטון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לגבי המנהל לא התווכחנו. השאלה שלו אם אימא שלו היא אחות.
יואב ארבל
אימא שלו אחות במחלקת יולדות, אז מה הבעיה? או בעירייה גדולה. מד"א הוא גוף ענק שיש לו המון סניפים. המחשבה הייתה שכאשר בן אדם עובד בסניף אחר או במקום אחר, מן הסתם יינתן ההיתר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זאת בירוקרטיה. לבקש את ההיתר ולהוכיח. אני אומר שלנו יש אמון באנשים וזה אולי ההבדל הגדול. אנשים ןלא באים לרמות.
נעה בן שבת
אבל אין שום מגבלה אם זה גוף קטן? אתה מציג גוף גדול כמו מד"א אבל אם מדובר במפעיל מאוד קטן, בעמותה ועובד בעמותה הוא הורה של אותו מתנדב.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
להפך. זה הרבה יותר טוב.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לנסות להתקדם. אני חושב שרק כפיפות ישירה של קרוב למתנדב.
מיקי לוי (יש עתיד)
מקובל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שנינו מסכימים עם היושב ראש.
יואב ארבל
כפיפות ישירה ומנהל בנוסף? לא מנהל.
היו"ר אלי אלאלוף
לא.
נעה בן שבת
יכולה להיות כפיפות עקיפה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שוב, הבת שלו לא יכולה להתנדב במד"א?
אליעזר יפה
הבנים שלי מתנדבים במד"א.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
חמור מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
תראה את האבסורד.
נעה בן שבת
השאלה מהי הכפיפות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם יש מורה בכיתה, הבת לא תהיה בת שירות באותה כיתה.
היו"ר אלי אלאלוף
כפיפות ישירה וכפיפות מינהלית. אפשר להוסיף שהאבא לא יחתום על נוכחות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אפשר להחליט שבמצב כזה, מישהו אחר יחתום.
נעה בן שבת
השאלה אם אנחנו לא מפספסים. אומרים כפיפות מינהלית וכפיפות ישירה, זאת אומרת, המנהל הראשי של הגוף.
היו"ר אלי אלאלוף
מנהל בית החולים שהבת שלו מתנדבת במחלקה זו או אחרת, זאת כפיפות? זאת לא כפיפות. כפיפות ישירה זה כאשר אחות ממונה עליה וצריכה לחתום.
דרור גרנית
אדוני היושב ראש, אני בכל זאת רוצה לנסות להגן על העמדה שהוצגה כאן בנוסח הסעיף. כפי שאדוני אומר פעם אחר פעם בישיבות האלה, מדובר בעצם בכספי ציבור, במשאבי ציבור, כי את רוב התקנים מממנת המדינה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי כאן דוח לפיו שישה מיליון שקלים באים מגופים פרטיים.
דרור גרנית
זה נכון. אמרתי הרוב.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ולכן מה? לא הבנתי. כיוון שאלה כספי ציבור, כולם בחזקת גנבים? ממש לא.
דרור גרנית
חס וחלילה.
מיקי לוי (יש עתיד)
ניזהר בכספי ציבור.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
המדינה היום מפריטה את כל השירותים שלה ואז היא עושה את המוות לאותן עמותות אליהן היא הפריטה את השירותים ומחפשת אותן כאילו הם גנבים שבאים לשדוד את הקופה הציבורית.
נעה בן שבת
קרבת המשפחה כשלעצמה, האם היא ניגוד עניינים? האם היא יוצרת איזה חשש שלא באמת מבצעים את השירות הלאומי?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
רק בניהול ישיר. נקודת המוצא שלי היא שאנשים הם ישרים והגונים. מי שבא לשירות לאומי, רוצה לעשות שירות לאומי. מי שעובד בכזה מקום, שירות לאומי הרי לא עושים בחנות מכולת אלא עושים במקומות ציבוריים עם אינטרס ציבורי. מי שמנהלת בית ספר, עמותה, בית חולים, היא פועלת לטובת העניין ולא מחפשת לא לתחמן ולא לגנוב מהקופה הציבורית.
דרור גרנית
אני רוצה לומר שני דברים.
היו"ר אלי אלאלוף
כספי ציבור, זה עניין יקר לכולם.
דרור גרנית
ראשית, מדובר בכספי ציבור. אדוני צודק שזה הרוב, אני לא אומר שזה הכול.
היו"ר אלי אלאלוף
למה זה חשוב?
דרור גרנית
לעניין ניגוד עניינים אני אומר שהתפיסה המשפטית המאוד רווחת בכל ההקשרים היא שביגוד עניינים אתה חייב למנוע גם את מראית העין של ניגוד העניינים ולא רק את הניגוד בפועל. זאת אומרת, גם אם שני הצדדים שלכאורה יש בהם ניגוד עניינים ביניהם או אותה קרבה משפחתית, הם שניהם זכים, טהורים וצדיקים ואין חולק על כך, עדיין מראית העין נוגסת בלגיטימציה הציבורית.
היו"ר אלי אלאלוף
בבית המשפט העליון היו שופטים עם קרבה משפחתית.
דרור גרנית
הדבר הזה אכן עורר ביקורת ציבורית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לכן אני אומר איפה הגבול.
דרור גרנית
עוד משפט אחד ואני מסיים. הנקודה הנוספת שאני רוצה לומר היא בעצם המשפט הראשון שאמרתי. יש כ-5,000 גופים מפעילים ועתידים להיות כנראה עוד לאורך הזמן. כלומר, בתפיסה של הרשות כמי שמבקשת להרחיב את אפשרויות השירות הלאומי, התפיסה היא שיהיה מגוון מאוד רחב של גופים מפעילים ובהינתן הדבר הזה, בעצם צריכה להישאל שאלה, אם אדם שיש לו מגוון כל כך רחב של אפשרויות שירות חייב לשרת דווקא באותו גוף אחד יחיד שבו אבא שלו מנהל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה חייב? אני רוצה. זה הכי טוב לו והוא יעשה שם עבודה הכי טובה ויתפתח הכי הרבה. הבן של מח"ט גבעתי לא יכול להיות בחטיבת גבעתי? כמה אפשרויות יש לך בצבא? אני לא מכיר שום כלל שאוסר על חייל לשרת בחטיבת גולני כי אבא שלו מח"ט גולני. אתה יכול להגיד שלא תשים אותו תחת ה-מ"מ או ה-מ"פ הזה. אח שלך מ"מ ו אני לא אשים אותך במחלקה שלו אבל אם אבא שלך מח"ט יש לך בעיה להיות חייל בחטיבה?
אוריאנה אלמסי
אולי אפשר לסייג את זה ולומר גופים מפעילים קטנים. יש נקודה עליה צריך לתת את הדעת והיא שיש בעיה בתקני חוץ. אם ילדה מבאר שבע רוצה לשרת בסורוקה ואבא שלה עובד שם והיא לא יכולה, היא לא תוכל לשרת כי אין תקן חוץ.
קריאה
יש הרבה גופים אחרים בבאר שבע.
יואב ארבל
בחוק שירות לאומי אזרחי שמטפל במסלול של החרדים, הסעיף הזה נמצא.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תיזהרו משאלות קיטבק כי נעשה תיקון עקיף.
היו"ר אלי אלאלוף
לא יכולים כי זאת ועדה משותפת עם חוץ וביטחון.
נעה בן שבת
אנחנו נרצה לעשות כאן תיקונים לחוק שירות לאומי אזרחי. אני מבינה שאתה אומר שגם שם נדון הנושא הזה.
יואב ארבל
הנושא נדון באריכות.
נעה בן שבת
קרבת המשפחה כן מעוררת חשש.
היו"ר אלי אלאלוף
בוא נגיד שבתנאי שזה לא יוצא ניגוד עניינים ואין כפיפות ישירה ואין כפיפות מינהלית.
נעה בן שבת
איך הם ידעו על הדבר הזה? האיסור על ניגוד העניינים אומר שאם יש ניגוד עניינם, תודיע ואז נוכל לבחון האם זה מותר או לא. הצד ההפוך שיוצר חשש לניגוד עניינים, הוא לא ניתן לפיקוח כי אתה לא יודע מראש האם יש ניגוד עניינים או לא. אתה לא יודע על מה להצביע ומה החשש עליו אתה מצביע. למעט במקרים האלה של כפיפות ישירה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אומר כפיפות ישירה ומינהלית. מספיק. לא צריך לסבך. אני אומר לכם, ובוודאי תפסלו את זה, שמבחינה פדגוגית חינוכית, יש בנות וגם בנים שיגיעו למקום מפני שיש השגחה משפחתית. מה רע בזה? זה נותן את הביטחון לילד או לילדה לבוא ולשרת במקום כזה.
יואב ארבל
אמר דרור ואני חוזר על זה שיש את העניין של הנראות. אנחנו רוצים שהשירות הלאומי ייראה מכל הכיוונים גם כשירות ממלכתי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוא ייראה כמו צה"ל.
נעה בן שבת
התחייבות של הגוף המפעיל כלפי הגוף המוכר, לאפשר לגוף המוכר לבקר ולבדוק שהגוף המפעיל מקיים את ההוראות לפי חוק זה.

אנחנו מדברים כאן על אותה בקרה שעושה הגוף המוכר אצל הגוף המפעיל והיא צריכה להיות מוסכמת. דורשת הסכמה.

התחייבות של הגוף המפעיל לנהל רישום התייצבות יומי של המתנדבים.

הוראות לעניין הפסקת ההתקשרות אם הגוף המפעיל יחדל לעמוד בתנאי האישור או שהאישור שניתן לו יפקע מכל סיבה אחרת.

יש כאן התקשרות וגם ההתקשרות הזאת, צריך להפקיע אותה במקרה של אי עמידה בדרישות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שאלה כללית. אני רואה שזאת דרכו של כל החוק הזה, מי שניסח אותו ניסוח אותו כך שהכול מאוד מפורט ואין שום סעיפים כלליים. תכניסו הסכם בתוספת לחוק. או שמוסיפים איזשהו שיקול דעת שהגוף המוכר יכול לדרוש דרישות נוספות.
יואב ארבל
יכול. זה בין היתר. אלה רשימה של דברים שבין היתר יהיו בהסכם. מעבר לזה, הוא יכול להוסיף עוד הרבה דברים. אין בעיה. אלה רק הדברים שחשוב לנו שיהיו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מוכן שיהיה כמו בצבא. בחור ישיבה, עושים לו בדיקות. בצבא עושים לו בדיקות וגם בשירות לאומי.
ידעיה לוין
גם היום יש רישום. אנחנו מנהלים גם היום את הרישום. גם היום יש רישום יומי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מניח שיש מקום שלגוף המפעיל יש שיקול דעת, אם למשל יש בת שיש לה בעיות. דיברנו על אוכלוסיות מצוקה לדוגמה.
נעה בן שבת
מדובר על שעות בממוצע ויש אפשרות לאנשים עם מוגבלות להפחית את השעות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מניח שיש שיקול דעת.
נעה בן שבת
הכול באישור הרשות.

גוף מוכר יערוך הסכם התקשרות בכתב עם כל מתנדב שהוא מפנה לשירות, אשר יסדיר את היחסים ביניהם. בהסכם זה ייכללו, בין השאר, כל אלה:

הכתובת ומספר הטלפון של הגוף המפעיל ושל המקום שבו ישרת המתנדב בפועל.

תיאור התפקיד בו ישרת המתנדב.

מועד תחילת השירות של המתנדב ומשך השירות.

זכויות המתנדב לפי סעיף 10.

תנאי השירות של המתנדב לפי ההוראות סעיפים 8 ו-9 לרבות ימי השבוע והשעות שבהן תתבצע הפעילות.

פרטי חשבון הבנק של המתנדב, שאליו יועברו התשלומים שהמתנדב זכאי להם.

שמו של עובד הגוף המוכר האחראי על ליווי המתנדב ודרכי ההתקשרות עמו.

הצהרה של המתנדב בדבר קיומה או העדר קיומה של קרבה משפחתית שלו לעובד מעובדי הגוף המפעיל.

כמו שאמרתם, אנחנו פשוט מצמצמים את הקרבה המשפחתית לקרבה משפחתית בכפיפות ישירה או מינהלית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רוצה להעיר הערה הפוכה להערתי קודם. אני חושב שבמערכת היחסים שבין הגוף המוכר לבין המתנדב או המתנדבת כן היה ראוי לייצר חוזה אחיד. נקודת המוצא שלי היא שהגוף המפעיל לא יכול לעשות משא ומתן, להתמקח ולהתווכח. שני שחקנים גדולים, זה קצת כמו חוק חוזה מפלה. בא המתנדב הקטן ואתה מתחיל לנהל משא ומתן על החוזה? הרי אין לו עורך דין והוא לא מבין בזה. נניח שמחר יחתימו אותו הגופים שאם בגללו הם יקבלו עיצום כספי, הוא צריך לשלם את העיצום הכספי הזה עם ריבית והצמדה?
נעה בן שבת
ברור שאת זה צריך לאסור.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ההסכם בין הגוף המוכר לגוף המפעיל, כתבנו מה צריך להיות ושיסדירו ביניהם עוד דברים. בין הגוף המוכר לבין האיש הקטן, המתנדב והמתנדבת, אנחנו צריכים להגדיר בדיוק מה יהיה החוזה ולוודא שלא מכניסים עוד כל מיני דברים שהאיש הקטן, בחור בן 18-19, לא יודע לקרוא חוזה.
צבי במברגר
יש חוזה שמאושר על ידי הרשות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לפחות להכניס תנאי כזה גם בחוק. שיהיה סעיף שאומר שהחוזה בין הגוף המוכר לבין המתנדב יאושר. אדוני היושב ראש, זה מקובל שאת ההסכם הזה הרשות תצטרך לאשר?
היו"ר אלי אלאלוף
שיהיה הסכם אחד. כן, ודאי.
דרור גרנית
אם כך, אני אציע שהשר יוסמך או מנהל הרשות יוסמך לייצר. שוב, נכון להיום אין חוזה אחיד.
קריאה
לא.
דרור גרנית
לא. לכל הגופים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מאוד חשוב שהוא יהיה אחיד.
דרור גרנית
אני מציע שאם יש דוגמה שהרשות מייצרת, אולי נחשוב להסמיך את השר או את המנהל לקבוע זאת.
קריאה
חוזה אחיד.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
פחות חשוב האחיד אלא חשוב שמאושר על ידי הרשות.
היו"ר אלי אלאלוף
תביאו חוזה שאושר.
נעה בן שבת
זאת הצעה אחרת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני אמרתי שפשוט חשוב לי שהחוזה יהיה אחיד כי יכול להיות שיש ניואנסים, כמה רחוק הוא נוסע וכולי ולא תמיד חוזה אחד יכול להיות אחיד. בסוף החוזה צריך להיות מאושר על ידי הרשות. אותו גוף מוכר לא יכול לעשות מה שהוא רוצה.
היו"ר אלי אלאלוף
גם חוזה שיש בו סעיפים פתוחים, נקרא חוזה אחיד. אם אתה מאשר תאריכים, שעות פעילות וכולי, אתה יכול להשאיר את זה פתוח אבל שהחוזה יהיה חוזה אחיד לכולם ולא כל גוף מפעיל יחתים על חוזה אחר.
נעה בן שבת
אותן הוראות שנוגעות לפעילות המיוחדת של הגוף המוכר, כמו שהם אמרו השתלמות כזאת או השתלמות אחרת שעורך הגוף המוכר, היא צריכה להיות בתוך אותו הסכם מראש?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא. יהיה כתוב לכאורה שהמתנדב מחויב לציית לכל ההוראות, ההשתלמות וכולי שנותן לו הגוף. אני מניח שאתם תייצרו את החוזה הזה יחד עם הגופים.
ארנה קוטלר
את שם הרכזת ואת דרכי ההתקשרות אתה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הצעתי שאדוני ינחה את הרשות לגבש את ההסכם הזה יחד עם הגופים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה יהיה כנספח לחוק שלנו.
נעה בן שבת
כנספח או כתקנות או כחוזה לאישור?
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא יודע להבדיל מה יותר חשוב ממה. את תחליטי. אני סומך עליך.
נעה בן שבת
אנחנו נתייעץ לגבי הנושא הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל שזה יבוא לאישור בצורה זו או אחרת בחוק.
ידעיה לוין
יש כאן הגדרה של ייערך הסכם התקשרות בכתב. היום הוא במחשב וגם החתימה היא במחשב ועותק נשמר במחשב. לא ברור לו האם זה סותר את זה, האם צריך משהו שנקרא?
היו"ר אלי אלאלוף
אתה מתכוון למכשיר הזה שכותבים שום דבר ובסוף יש את השם שלך? זה דורש מכשיר מיוחד.
ידעיה לוין
לא. זה לא דורש מכשיר מיוחד. אני מציע שיהיה גוף מוכר, הסכם התקשרות עם כל מתנדב ולא בכתב אלא אם כן ההגדרה של מחשב זה נקרא בכתב.
נעה בן שבת
אני חושבת שזה כולל גם את המחשב. כל דרך שנכתב הדבר. זה בדרישה.
היו"ר אלי אלאלוף
שאפשר יהיה למצוא את המסמך.
ידעיה לוין
הוא מתויק גם בתיקייה.
נעה בן שבת
גוף מוכר ימסור עותק מהסכם שנחתם לפי סעיף קטן (א) או (ב), בתכוף לאחר חתימתו, לגוף המפעיל או למתנדב, לפי העניין.

האם את העותק הזה אתה אומר שאפשר לעשות ממוחשב?
ידעיה לוין
ממוחשב בתיקייה אצלה. יש לה תיקייה שלה וזה נמצא בתיקייה שלה.
נעה בן שבת
אבל יש לה גישה לתיקייה הזאת?
ידעיה לוין
בוודאי. לכל מתנדב בשירות יש אפשרות להיכנס עם שם וסיסמה למקום שלו ושם זה מתויק ויש את ההסכם.
דרור גרנית
על השאלה הזאת אני לא אענה.
נעה בן שבת
השאלה אם לכל המתנדבים יש גישה למחשב.
דרור גרנית
ולמדפסת בבוא היום.
צבי במברגר
כמעט כל השיח שלנו אתם הוא באמצעות המחשב.
נעה בן שבת
כל המתנדבים, בכל מקום?
צבי במברגר
כן. המידע לגבי תשלומים והכול.
ידעיה לוין
הכול. זה כבר עובר לסמרטפון.
דרור גרנית
אם אנחנו נעשה איזשהו סעיף של חוזה אחיד, כל הפירוט שבסעיף קטן (ב) צריך לרדת. נחשוב על זה.
ידעיה לוין
עוד הערה, אם אפשר. לכאורה למי שאין חשבון בנק, לא יכול להתנדב. למתנדבים מהקיבוצים, מתנדבי הקיבוצים, אין להם חשבון בנק. בחלק מהקיבוצים, בקיבוצים שלא עברו הפרטה ויש כאלה עדיין, הם מתנגדים באופן עקרוני שיהיה חשבון בנק. גם לחיילים שם אין חשבון בנק. השאלה אם יש דרך לפתור את זה.
נעה בן שבת
אתה אומר של המתנדב, כמו משכורת.
יואב ארבל
אנחנו רוצים שהכסף יגיע למתנדב ולא לחשבון של ההורים או של האחים כי זה פתח לדברים לא טובים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
במגזר הערבי לכולם יש חשבונות בנק?
קריאה
כן.
ידעיה לוין
השאלה אם יש דרך להחריג את הקיבוצים. צה"ל מעביר לקיבוץ. בדקתי את זה. בקיבוץ כפר עציון, צה"ל מעביר לקיבוץ. כך גם בקיבוץ לביא. יש קיבוצים שהם חריגים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני לא חושב שצריכים להיות שונים מצה"ל בעניין הזה. תבדקו את זה.
יואב ארבל
נבדוק את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שנאמץ את מה שקורה בצה"ל.
יואב ארבל
אנחנו נבדוק בדיוק מה קורה שם.
ידעיה לוין
יש קיבוצים שהם מופרטים ואין שום בעיה או שהם ברמות של הפרטה, אבל יש קיבוצים מסוימים שהם לא מופרטים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש מי שיבוא ויאמר שהקיבוץ שלו לא מאשר לו.
קריאה
הוא חבר קיבוץ ומה מונע ממנו ביום א' בשבוע להתייצב בסניף בנק בעיר הקרובה.
ידעיה לוין
אין לו רכוש פרטי בקיבוץ.
קריאה
רק את הדירה של הסבתא.
נעה בן שבת
אני חוזרת להסכם. אנחנו לא משאירים סעיף של התחייבות לפעול לפי הוראות או להשתתף בפעילויות של הגוף המוכר. אנחנו מאפשרים דבר כזה בהסכם או מונעים לחייב את המתנדב להשתתף בפעולות של הגוף המוכר? מה המדיניות שלכם? כרגע אנחנו מאפשרים סעיף כזה אבל אנחנו לא מחייבים סעיף כזה.
יואב ארבל
הוא צריך לעמוד בכללים. נראה לי שהגיוני מאוד להכניס את זה.
דרור גרנית
אם אנחנו עושים חוזה אחיד.
יואב ארבל
אם נעשה, נעשה.
היו"ר אלי אלאלוף
תכניסו את זה בחוזה אחיד.
ישעיהו אברהם
לעניין חוזה אחיד, צריך לתת את הדעת על כך שכיום יש דיפרנציאציה בין חוזים שונים. זאת אומרת, בת בחוץ לארץ, יש לה חוזה אחר כי הסיטואציה היא אחרת. בנות שיש להן דירת שירות, יש סעיפים לגבי דירות שירות שצריך להסדיר את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תתפסו את המלים בצורה פסקנית מדי. לאנשי חוץ לארץ תוסיפו את הניואנסים הנדרשים ולמי שנכנס לנושא דירה, תכניסו את הניואנסים המיוחדים. אני אומר שזה רק דף אחד בצורה אחת. שמה שיש בבת עמי, יהיה במקומות אחרים.
נעה בן שבת
זה מעלה את השאלה אם אנחנו יכולים לקבוע את הכול מראש בתוספת לחוק או בתקנות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לדרוש אישור של הרשות.
היו"ר אלי אלאלוף
בדיוק. אם לא, חוזרים לרשות. לכן היא קמה, כדי ללוות התפתחויות. זאת לא הקפאה מוחלטת.
נעה בן שבת
54. סמכות גוף מוכר לעניין מתנדבים

גוף מוכר רשאי לסרב לקבל מועמד לשירות או להפסיק את שירותו של מתנדב, לאחר ששקל, בין השאר, את האפשרויות הקיימות להפעלת המתנדב, את התנהגות המתנדב, את מצבו הרפואי, את התאמתו לשירות ואולם לא יפסיק גוף מוכר את שירותו של מתנדב אלא לאחר שנתן למתנדב הזדמנות לטעון את טענותיו ושקל את האפשרות להעבירו לשירות בגף מפעיל או במקום אחר.

זה סעיף מאוד מרכזי. אני אקרא את הסעיפים הקטנים הנוספים.

גוף מוכר לא יפנה מתנדב לשירות במסגרת גוף שלא אושר כגוף מפעיל לפי סעיף 58 או לפי סעיף 17(ב)(1) לפי העניין.

מתנדב או מועמד לשירות הרואה את עצמו נפגע מהחלטתו של גוף מוכר כאמור בסעיף קטן (א), רשאי לבקש מוועדת ההשגה להפעיל את סמכותה לפי סעיף 25.
היו"ר אלי אלאלוף
מה הבעיה? אני חושב שזה ברור. כל מה שכתוב, מובן.
נעה בן שבת
אנחנו אולי צריכים להדגיש שהסיבות לסירוב, דבר ראשון כן צריך לנסות לשבץ את המתנדב וכן להמשיך את שירותו ולנסות לאפשר ככל הניתן להמשיך את שירותו במסגרת גוף מפעיל אחר או מקום שירות אחר, גם לשמוע אותו במקרה של הפסקת שירות וכמובן הוא צריך לשקול. יש כאן את הקריטריונים שאפשר לשקול לצורך העניין. אלה האפשרויות שקיימות להפעיל אותו וגם התנהגות שלו ומצבו הרפואי והתאמתו לשירות ולא כמובן שיקולים אחרים מכל סוג.
היו"ר אלי אלאלוף
ברגע שבחור או בחורה לא מקבלים את המבוקש, הרשות צריכה לפרט את הסיבה. זה פשוט מאוד.
נעה בן שבת
יש לה אפשרות לדון בהשגה.
קריאה
הגוף המוכר.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון. אתה צודק. הגוף המוכר יכול לנמק את הסיבה למה הוא לא אישר את הבקשה. הוא יסביר את זה לא במילה אחת אלא ינמק את זה באופן רציני
ישראל הבר
נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. יש כאן אפשרות לשקול מצב רפואי. אנחנו מתנגדים ומבקשים למחוק את שתי המלים האלה. כל התייחסות למצב רפואי צריכה להיות במסגרת כוללת של מניעת אפליה נגד אנשים עם מוגבלות כי כל הקו בין הרפואי לבין מוגבלות, הוא קו מאוד דק. אי אפשר להגיד מתי מתחיל רפואי, מתי נגמר הרפואי ומתחילה המוגבלות.
נעה בן שבת
השאלה אם אתה לא חושב שיכול להיות שהמצב הרפואי של אותו מתנדב לא מאפשר לו להתנדב עם ילדים בקייטנה ולרוץ אחריהם אבל כן יאפשר לו לעשות פעילות בגוף אחר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה שהוא לא יכול לעשות, הוא לא יכול לעשות.
נעה בן שבת
המצב הרפואי רלוונטי ונוגע לעניין. זאת לא אפליה אלא דבר שנדרש ממהותו ואופיו של התפקיד.
היו"ר אלי אלאלוף
אם אני מבין אותך, ישראל, צריך לשמור על החלק הדיסקרטי של המחלה של המתנדב.
ישראל הבר
לא. לשמור על האיזונים. זה בדיוק מתחבר לבקשה שאני עומד להעלות בקשר לסעיף 55. כשבאים לשקול מוגבלות, יש דרך לעשות את זה והסעיף הזה לא מכניס את האיזונים. לדוגמה, כשאתה בא לשקול מוגבלות, אתה אומר שבגלל מצבו הוא לא יכול לשרת, אתה אומר שקודם כל אתה צריך לשקול אם יש התאמות שאפשר לתת לו. כשיש התאמות, צריך לשקול אם ההתאמות האלה מהוות נטל כבד מדי או לא מהוות נטל כבד מדי בהתחשב במימון שניתן או שלא ניתן. יש כאן סדרה שלמה של שיקולים. אי אפשר להכניס את זה בלי לשקול את כל השיקולים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אפשר לכתוב בשים לב להוראות החוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שלשירות יהיה שירות רפואי או רופא שהוא יגיד שמסיבות שידועות לו הבחור או הבחורה האלה לא יכולים לעשות את השירות.
נעה בן שבת
למרות שזה התנדבותי? למרות שמדובר בשירות התנדבותי?
היו"ר אלי אלאלוף
אם מישהו אמור להתנדב במקום שיש בו חומרים מסוכנים וכל חומר יכול לסכן אותו, אסור לו ללכת למקום כזה. למשל, אסור לו להיכנס למעבדה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוא התכוון להגיד שהיום החוק מטיל עלינו חובה. החוק הקיים. לא החוק הזה. כשאנחנו רוצים לפסול עובד מסוים ולא לקבל אותו לעבודה בשל חוסר התאמה שמבוסס על מצבו הבריאותי, אנחנו צריכים לשקול מערכת שלמה של שיקולים. זאת אומרת, הכי קל לי להגיד שהוא לא מתאים, אבל רגע, בוא תבדוק האם יש אפשרות שהוא כן יתאים.
היו"ר אלי אלאלוף
תתמקד בחלק הרפואי. מי יכול להגיד מבחינה רפואית שהבחור הזה לא יכול להתנדב במקום כלשהו?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני אתן דוגמה. הבחור לצורך העניין בלי רגל. איבד רגל. זאת אומרת, יש לו רגל תותבת וקביים. זה לא אופטימלי. נניח שהתפקיד הוא לעזור בבית ספר. ודאי שיותר נוח למנהל בית הספר לקבל מתנדבים עם שתי רגליים. מצד שני, אני לא רוצה לפסול אותו בגלל זה. כאן יש חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות שממילא היום דורש מאתנו לשקול את השיקולים. לגיטימי שבסוף המנהל יגיד שהוא לא מתאים. יכול להיות שהוא יגיד שהוא קצת יתאמץ וקצת ישתדל כי צריך לבנות לו כיסא מיוחד וכולי. אם אנחנו נכניס שהגוף המוכר ישקול את מצבו הרפואי וכולי וכולי וזאת בשים לב להוראות חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות.
היו"ר אלי אלאלוף
לזה אני מסכים אבל זה לא רק אלה שיש להם מוגבלויות. יש כאלה שאסור להם לנשום חומרים מסוימים, אסור להם להיות ביער עם סוג של עצים, כל מיני דברים כאלה. לדעתי מספיקה חוות דעת של רופא.
ישראל הבר
אדוני, יש לי הצעה לנוסח שאני רוצה להציע בסעיף.
נעה בן שבת
ההתאמה יכולה להיות למשל במקרה של נוער בסיכון כאשר אתה צריך התאמתו לשירות, התנהגותו, ואתה יכול לתת התאמה ותיתן לו הדרכה וליווי ועם ההתאמה הזאת הוא כבר יוכל לשרת. אולי צריך להגיד ההתאמה הנדרשת, שקל את האפשרות להעבירו לשירות בגוף מפעיל או בגוף אחר, זאת אומרת, לא רק צריך לשקול את השיקולים האלה אלא גם צריך לשקול האם אפשר בהתאמות מתאימות לשלב אותו בכל זאת בשירות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
צריך גם להיזהר מאוד מלהטיל חובות מוגזמות כאשר המדינה לא משפה את הגופים, לא את הגופים המוכרים ולא את הגופים המפעילים בגינן. יש לנו ברוך כזה בתקנות ההנגשה שאנחנו דוחים כבר שנים כי אין מי שמשלם את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא נדחה. זה יהיה בעוד כמה שבועות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מקווה שיושב ראש המפלגה שלך ימצא לזה פתרון תקציבי. אתה לא יכול לבוא לעמותה שגם כך היא מל"כרית והיא מתנדבת ולהפיל עליה עוד הוצאות. יש עכשיו עמותה שכל כולה חסד ואתה עכשיו אומר לה שאתה סוגר אותה אם היא לא משקיעה חצי מיליון שקלים בהנגשה אבל אין לה.
ישראל הבר
אני רוצה להציע נוסח. "לעניין אנשים עם מוגבלות, לעניין שקילת מצב רפואי ואיסור אפליה, יחול סעיף 8 לחוק שוויון זכויות בשינויים המחויבים. איסור אפליה כלפי אנשים עם מוגבלות יחול גם על גופים מפעילים".
נעה בן שבת
אתה בעצם אומר לנו סעיף 8 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות צריך להתייחס גם לנושא של שירות לאומי.
ישראל הבר
נכון.
נעה בן שבת
התיקון צריך להיות בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שם בפרק התעסוקה. אתה אומר שאותן הוראות של פרק התעסוקה צריכות לחול.
דרור גרנית
לא. זה לא אותו הדבר. יש כמה הבדלים. ראשית, אני מרשה לעצמי לומר שישראל ואני שוחחנו גם בסוף שבוע שעבר על השאלה הזאת. סעיף 8 לא מותאם למטריה שלנו, לפחות לא בנוסחו הנוכחי כפי שהוא בנוי היום. סעיף 8 מדבר על עולם תוכן של יחסי עבודה. יש כאן כל מיני סעיפים קטנים, חלק מהם מתייחסים ממש לדברים שהם פרטניים לעולם התוכן של העבודה. למשל קידום בעבודה, דבר שהוא לא כל כך רלוונטי למטריה שלנו כי במטריה שלנו זאת תקופת התנדבות בת שנה. למשל הטבות בשכר, דבר שהוא לא רלוונטי.
נעה בן שבת
אם יש משהו שהוא לא רלוונטי, הוא לא רלוונטי.
דרור גרנית
לכן אני חושב שאי אפשר להסתפק בהפניה לסעיף 8 בשינויים המחויבים אלא עדיף, אם כבר, לומר מה בדיוק השינויים. מעבר לזה, הנקודה השנייה שהועלתה - - -
נעה בן שבת
כאן מציעים לעשות את התיקון בחוק הזה והשאלה אם לא נכון יותר לעשות את התיקונים בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כי הרי החוק הזה הוא מיוחד לאנשים עם מוגבלות ושם הוא קובע את כל ההסדרים בנפרד מכל הוראות הייצוג ההולם ואיסור אפליה ושוויון הזדמנויות בעבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
טכנית זה יהיה אורך יותר והחוק הזה יצא בלי התיקון.
נעה בן שבת
החשש שלי הוא הפוך. החשש שלי הוא שאם נכתוב את כל הדברים, נכתוב כאן מחדש את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בתוך החוק שלנו, אנחנו נצטרך לעשות את אותו הדבר גם לאוכלוסיות שחוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה שלהן, כמו למשל מטעמי מוצא או גזע או דת או מין ו כל ההוראות של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רואה שזה מתחיל להסתבך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רוצה לשאול שאלה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך, אם אני לא אתן תשובה, תשאל את השאלה. אני מציע שתדונו ביניכם שלושת היועצים המשפטיים ותנסו להביא הצעה מגובשת כי במצב הנוכחי לדעתי לא נהיה עם הצעה קונקרטית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רוצה לתת איזשהו דגש בניין. במסגרת האיזונים הנדרשים, מה קורה עכשיו אם בת שירות לאומי או מתנדב שירות לאומי צריך הנגשה ועכשיו הוא בא לגוף המוכר ומבקש להנגיש את דירת השירות בה הוא ישן. זה בסדר גמור, זה עולה ארבעים אלף שקלים שהמדינה לא משפה את הגוף המוכר אלא אם כן אנשי הרשות יתקנו אותי, אם אני טועה.
יואב ארבל
נכון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז אפשר עכשיו להכריח? הרי הדירה הזאת קיימת עשרים שנים ועכשיו בשביל בת אחת נשפה ונדרוש מהגוף המוכר להתאים את הדירה ואחרי שנה הבת הזאת כבר לא נמצאת שם. אי אפשר להפיל את זה על הגופים המוכרים.
יואב ארבל
יש התייחסות לזה בסעיף (16) עליו עברנו לפני כן. הסעיף שמדבר על ייצוג הולם של בעלי מוגבלויות ומפנה לסעיף 8(ה) בחוק השוויון שמדבר על התאמות כאשר ההגדרה להתאמה שם מסתיימת ב"הכול מבלי שהדבר יטיל על המעסיק נטל כבד מדי". יש כאן עניין של סבירות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אמרתי.
נעה בן שבת
להגיד שכל נטל הוא כבד מדי, זה - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, לא אמרתי כל נטל.
צבי במברגר
אנחנו מנגישים כל שנה דירות למתנדבים בעלי מוגבלויות. להנגיש דירה, הדירה קיימת ממילא, כל אחד מבין את המשמעות, אם זאת פתיחת דלתות, אם זה בניית שירותים, אם אלה מעליות וכל שאר הדברים. מראש הסכום ההתחלתי הוא כבד. דרך אגב, אנחנו עושים את זה ולפעמים אם אפשר נעזרים בעמותות שמסייעות לזה, ואם לא, לוקחים את זה על עצמנו. אף פעם לא אמרנו בגלל זה למתנדב לא. אבל הנטל מראש, נקודת המוצא היא יחס לעלות התקן שלו שהיא כשלושים אלף שקלים בשנה בדיור וזה יותר מעלות התקן לשנה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה הצ'ופצ'יק של הקומקום.
ישראל הבר
אני רוצה לציין שבסעיף 16 יש חובה על השר להתקין תקנות גם לעניין התאמות ולעניין מימון התאמה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם זה קיים בסעיף 16, למה אתה צריך את זה כאן?
נעה בן שבת
בסעיף 16 לא העירו את ההערה הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
ישראל ונעה, בבקשה תשבו על זה, תסגרו את הנושא ותביאו הצעה מגובשת.
דוד פלבר
הערה. אני רואה שהישיבה מסתיימת והבטחנו לתת נתונים עוד בישיבה הקודמת לגביהם שאלה יושבת הראש הזמנית של הוועדה. לגבי נוער בסיכון, כמה דירות וכמה מתנדבים בתקני חינוך יש לנו. מתוך כ-120 תקנים שאנחנו מפעילים בשנה בנוער בסיכון, 71 מהם הם בדירות והם מפוזרים בעשר דירות. הנתונים יכולים להשתנות מחודש לחודש. בת יכולה לעזוב או להתווסף אבל כסדר גדול, זה מה שהיה לנו לאורך השנה הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. תרשו לי לסיים. אני בתפקידי הנוסף יושב ראש קבוצת הידידות הפרלמנטרית צרפת-ישראל. תרשו לי לשלוח תנחומי לממשלת צרפת על האסון שקרה ביום חמישי האחרון. התבקשתי על ידי הקהילה היהודית בניס להתפלל לרפואה שלמה לשישה מבני הקהילה שלהם. תרשו לי לומר את השמות. אקסל בן יעל, משה בן יעקב, קלרה בת לונה, יונתן בן זוזי, ג'ונדרה ודומיניקסה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
רפואה שלמה.
היו"ר אלי אלאלוף
רפואה שלמה. תודה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים