ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/07/2016

מועצות התלמידים שותפים להנהגה או ועדת קישוט

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 255

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, כ"א בתמוז התשע"ו (27 ביולי 2016), שעה 9:30
סדר היום
מועצות התלמידים והנוער הארצית, שותפות להנהגה או ועדת קישוט
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי
חברי הכנסת
מסעוד גנאים

חנין זועבי

מאיר כהן
מוזמנים
הדרה רוזנבלום - ממונה חברתית קהילתית, תלמידים ונוער, משרד החינוך

ד"ר חאג' מחאג'
עיסא ג'אבר




מפקח מתמטיקה במגזר הערבי, משרד החינוך
ראש המועצה המקומית אבו גוש

שלומי ליברמן - חבר מועצת כוכב יאיר, צור יגאל, מחזיק תיק החינוך

אסנת עוזרד - מנהלת בית ספר, חטיבת ביניים, מודיעין

שמואל בואניש - מורה ורכז חברה בבית ספר אורט, לוד

רונית גרינברג - מורה

ענבל הדס
מיכל אברהם




מורה, בית הספר מועצה אזורית גזר
מורה

פז כהן - ארגון הורים

זאב גולדבלט - יו"ר הפורום ויו"ר ועד הורי גבעתיים

איריס הרינג
הגר




יו"ר ועד הורים, כפר תבור
פורום הורים

פאדיה ח'רנאבה - סמנכ"ל אופקים - אפאק לשלום ודו קיום

פנחס מיכאלי - עו"ד, ממונה חקיקה, לשכת עורכי הדין

ארז אהרוני - תכנית העצמה לילדים בבתי הספר

פטריק ביתן - עמית מחקר

דורון אבידר - הורה

ענת דהן - מפקחת לשעבר

חנן יזדי - יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית

אורן סגל - יו"ר מועצת תלמידים בחינוך המיוחד

יובל פלג - מועצת תלמידים ונוער ארצית

נועה מאיר - מועצת תלמידים ונוער ארצית

דניאל זליקוביץ - מועצת תלמידים ונוער ארצית

הודיה טלקר - מועצת תלמידים ונוער ארצית

אופיר יקיר - מועצת תלמידים ונוער ארצית

ראשד פתחי - מועצת תלמידים ונוער ארצית

נוי קריאף - מועצת תלמידים ונוער ארצית

יעל קרישנר - מועצת תלמידים ונוער ארצית

איתי שובל - מועצת תלמידים ונוער ארצית

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

מועצות המועצת התלמידים והנוער הארציתים שותפים להנהגה או ועדת קישוט
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט. זו הישיבה השנייה היום. היום ה-27 ביולי 2016, כ"א בתמוז התשע"ו, השעה 09:30. על סדר היום מועצות התלמידים והנוער הארצית, שותפים להנהגה או ועדת קישוט.

מי שבחר את הכותרת הזאת, חבל על הזמן. קודם כל, הם לא ועדת קישוט. אני אומר מה שאמרתי 37 פעמים מאז התחלתי לכהן כיושב ראש הוועדה. ספרתי את המקרים ואמרתי 37 פעמים שהלוואי ונציגי הסתדרות המורים וארגון המורים היו שותפים לעיצוב דמותה של מערכת החינוך בדיונים שהיו לי כאן - אנחנו עכשיו בדיון מספר 255 בקדנציה הזו - וכי לא נפקד מושבם ומקומם של נציגי מועצת התלמידים והנוער הארצית. יש להם מה לומר ואני בכל אופן מייחס חשיבות רבה לנוכחות, לדברים, לעצות, לאמירות שלהם. קודם כל, זאת לא ועדת קישוט. אם מישהו חושב לשים אתכם כוועדת קישוט, אנחנו כאן בשבילכם. כל מהותה של ועדת החינוך היא לפקח על עבודת המשרד, על עבודת הממשלה סוגיית חינוך ילדי ישראל. לכן ועדת קישוט, בטח שלא.

אנחנו נשמע כאן את כל האורחים שלנו ואת חברי הכנסת שבאו לכבד וזה לא מובן מאליו כי היום יום רביעי שהוא יום דחוס.

הפעם לא אומר דברי פתיחה מעבר למה שאמרתי אלא אתן את רשות הדיבור לנציגי מועצת התלמידים והנוער הארצית.
חנן יזדי
אני יושב ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית הארצית הנכנס.
היו"ר יעקב מרגי
בשעה טובה. ברכות. היה בטיטו שהלך לשנת שירות.
חנן יזדי
הלך לשנת שירות בסוכנות היהודית, בקונטיקט.

דבר ראשון, אני רוצה להודות על כל העזרה ועל כל התמיכה לאורך כל הדרך. זה גם המקום להודות לחבר הכנסת מאיר כהן על המקום שניתן לנו לבטא את הדברים.

נושא הוועדה הוא מועצות התלמידים והנוער הארצית והנוער, האם הם שותפות להנהגה או ועדת קישוט.
היו"ר יעקב מרגי
מאיפה אתה בארץ?
חנן יזדי
מחיפה. אני חושב שהתשובה בעצם טמונה באופי המעשים של כל אחד מהמעורבים במערכת הזאת, במערכת הבית ספרית. ברגע שההנהלה בבית הספר תופסת את המועצה כגוף משמעותי, כגוף שמייצג את הנוער, כגוף שיש לו חלק בקבלת ההחלטות הפדגוגיות במועצה, אנחנו כבר מתחילים את נקודת הפתיחה שלנו בנקודה הרבה יותר טובה, הרבה יותר מתקדמת ואני חושב שזה מתחיל בתפיסה של ההנהלה וממשיך לתפיסה של ההורים ושל המורים. כך אנחנו בעצם יוצרים מערכת חינוכית ואקלים בית ספרי שהוא מיטבי יותר.

אני רוצה דווקא פחות לדבר ביום הזה כי לצדי יושבים עוד 15 חברי מועצת התלמידים והנוער הארצית והנוער הארצית מכל הארץ.
היו"ר יעקב מרגי
ניתן את רשות הדיבור לאחד מכל חמישה.
חנן יזדי
מצוין. חשוב לי שביום שיא שכזה, יום חגיגי, מבחינתנו זה יום חגיגי ביותר, חברי המועצה ישתפו, ידברו ויגידו. הם מגיעים מהשטח מכל הארץ.

תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
יש לכם איזה כיוון לתכנית עבודה?
חנן יזדי
אנחנו עכשיו בונים אותה.
היו"ר יעקב מרגי
מי יהיה ראשון הדוברים?
חנן יזדי
יובל פלג.
היו"ר יעקב מרגי
אתמול לא נתנו לך לדבר.
יובל פלג
אחרי כן הייתה ועדה אחרת והכול הסתדר. סיימנו ביחסים ממש טובים.

שלום. אני תלמיד מהמועצה האזורית גזר, נציג המחוז ההתיישבותי במועצת התלמידים והנוער הארצית ופעיל מטעמה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לכם משהו. מדברים על ידיעת הארץ, פסיכומטרי וכולי, אני מוכן לבחון חלק מהיושבים סביב השולחן הזה ונראה שהם לא יודעים איפה זה מועצה אזורית גזר.
יובל פלג
בין רחובות לראשון לציון.
היו"ר יעקב מרגי
הם מארחים את אחת היחידות המובחרות של המשטרה.
יובל פלג
נתחיל ונאמר מהי מועצה בית ספרית, מועצת התלמידים הבית ספרית שמרכיבות כלל את המועצה שלנו. מועצת התלמידים הבית ספרית היא הגוף הרשמי הנבחר והמייצג של תלמידי בית הספר. כל פנייה שצריך לייצג מול ההנהלה כשיצטרכו נציגי נוער, אי אפשר לשמוע את כל 300 התלמידים שבאותה שכבה או אפילו את שבעים התלמידים שבאותה שכבה אלא יש גוף מייצג ורשמי שנקרא לפגישות הנהלה, אם צריכים לייצג אל מול המוסדות שפועלים בבית הספר וגופי הנוער באזור.

מועצת התלמידים הבית ספרית אחראית על ייצוג התלמידים בפני ההנהלה, איתור וטיפול בצורכי התלמידים בבית הספר, וזה עיקרון שנדבר עליו מאוחר יותר שהוא הייצוגיות. אנחנו צריכים לדעת מה התלמידים רוצים בשטח. למרות שאנחנו נבחרים כדי לדבר על מה שבוער לנו, אנחנו גם חייבים לזכור שהמועצה הבית ספרית מדברת על מה שחשוב לכל תלמיד ותלמיד אותו אנחנו מייצגים.

אם כן, השמעת הקול והדעה וטיפוח תרבות דמוקרטית ופיתוח ערך האחריות בין כל באי בית הספר. אין דרך יותר טובה לחנך לדמוקרטיה מאשר לתת לתלמידים להתנסות בדמוקרטיה. כאשר מנהלים הליך בחירות וכאשר מלמדים על ערכי מנהיגות וייצוגיות וטיפוח אחריות והובלה בתוך הכיתות עצמן – אז אפשר לראות תוצאות של דור שבאמת יגדל לאהוב ולהאמין בערכים דמוקרטיים.
היו"ר יעקב מרגי
יש לי שאלה. אני מכריע בתשובה שלי אבל אני חייב לשאול את השאלה. איך מסתדרת התחושה של הגאווה, של הסיפוק ממה שאנחנו כאן רואים בוועדות את החבר'ה הטובים שגם תורמים מזמנם היקר למועצת התלמידים הארצית וגם נותנים שנת שירות ומכינה ושירות צבאי וכל מה שקשור בכך, והשבוע ראינו את התמונות האלה מקפריסין. הוונדליזם שם. זה פרויקט שאתם חייבים לקחת אותו ואני לא יודע איך. שלא תבין, אני מאלה שאומרים שזה קומץ לא מחייב.
יובל פלג
אנחנו חמישים אנשים במועצה הארצית אבל יש כ-34 אלף בני נוער בכיתות ז' עד י"ב שפועלים סביב השעון במועצות התלמידים הבית ספריות, העירוניות והאזוריות, המחוזיות והמועצה הארצית, כדי לשרת את בני הנוער בסביבה שלהם. את מועצת התלמידים והנוער הרבה פעמים לוקחים אותם כדוגמה לנוער הייצוגי, המוביל והמנהיג, אבל יש כל כך הרבה מסגרות של בני נוער שמשפיעים ותורמים, אם זה בהתנדבויות ובתנועות הנוער, וסתם הנוער שבאמת עושה מעשים טובים - אותו הרבה פחות רואים לא כי הוא לא קיים.
היו"ר יעקב מרגי
תאמין לי שהרבה מהיושבים סביב השולחן לא יודעים לדלג על המשוכה שהצבתי להם.

הדוברת השלישית, בבקשה.
נועה מאיר
אני בת 16, גרה באורנית ואני יושבת ראש המועצה במחוז מרכז. יובל הסביר מהי המועצה. בואו נשאל את השאלה מה אלה המטרות ולמה זה קיים. זאת שאלה שבאה מלמעלה, מהמבוגרים, מבית הספר, מהמנהל שלא כל כך מבין למה הוא צריך את הילדים האלה בחדר, וגם לפעמים מלמטה, מהשטח, מהילדים עצמם שלא ממש מבינים למה בכלל יש לנו מועצת תלמידים, שיעשו איזשהו שלט, שיבואו ויגידו כל הכבוד למנהל, יחלקו תעודה.

אם כן, לא. באידיאל – כמובן לא בכל מועצה זה באמת קורה והשאיפה היא באמת להביא את כולם לסיטואציה הזאת – למועצה יש כמה מטרות מרכזיות. המטרה הראשונה – ואני חושבת שהזכרת אותה קודם - היא טיפה להכיר לנוער מהי התנהלות דמוקרטית, מה זה לייצג, מה זה להעביר מסרים, מה זה להשמיע את הקול שלנו בפורומים הגדולים. אם לא יהיה לנו גוף שייצג אותנו, איך נוכל לקדם את המטרות שלנו. זה הדבר הראשון. לתת לנוער אפשרות להתנסות בהנהגה. כמו שכאשר הולכים לקורסים ולתנועות נוער, פתאום הילד חווה התנסות לעמוד מול קהל, חווה כל מיני כלים, מבין איך מרימים פרויקט – אותו הדבר. מועצות התלמידים, אפילו ברמה הנמוכה ביותר בבית הספר – לא נדבר כאן על הארצית – זאת התנסות לכל ילד וילד מכיתה ז' עד כיתה י "ב ולפעמים גם ביסודי, אם עושים את זה כמו שצריך, לבוא ולהרים דברים ברמה שהוא אחר כך יסתכל על האירוע שהוא הרים, על מופע הכישרונות, על יום אצל המנהלת, והוא ירגיש שהוא עשה משהו מאוד מאוד גדול והסיפוק הזה ילך אתו אחר כך ויגרום לו לרצות להרים דברים יותר משמעותיים ויותר גדולים אחרי זה בחיים הבוגרים שלו.

חוץ מזה, באמת נותן איזשהו מסגרת שהנוער יודע שאם לי יש בעיה, אני הרי לא יכולה עכשיו שכל אחד מהתלמידים בשכבה ידפוק בדלת המנהלת וישגע אותה על כל דבר קטן. צריך לעבור סינון, צריך לעבור דרך גוף, צריך לעבור בצורה שהיא מכובדת, שזה יעבור כמו כאן עם דפי עמדה עת אנחנו מגיעים מוכנים ויודעים מה אנחנו רוצים. לשם כך יש את הגוף של מועצת התלמידים הבית ספרית שהוא מרכז את כל התלונות, את כל הפניות ואת כל השאלות ומביא אותן בצורה מכובדת ובצורה נכונה כדי להשיג את מה אנחנו רוצים ולקדם את המטרות שלנו.

עוד נקודה משמעותית אחרונה. יש הרבה פעמים שנוצר מצב שבין ההנהלה של בית הספר, בין המורים, יש איזושהי אי הסכמה עם התלמידים כי הם חושבים אחרת, כי הם רוצים דברים אחרים, כי יש כאן אינטרסים, כי יש כאן בקשות, כי יש אילוצים אבל ברגע שיש גוף שהוא בעצם צריך לראות לנגד עיניו גם את האינטרס של התלמידים שהוא מייצג אותם וגם להבין את הקשיים של ההנהלה או את הצרכים של ההנהלה וליצור את שביל הזהב בין לבין, התוצאה לרוב מספקת. זאת אומרת, אם עושים את הדיון הזה כמו שצריך, אפשר לצאת יד ביד לכל מיני הצלחות ולכל מיני תהליכים שמקדמים את שני הצדדים ויוצרים, כמו שחנן אמר בהתחלה, אקלים מוצלח יותר בבית הספר ותחושה של התלמידים שמקשיבים להם.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כל הכבוד. ממש חברת כנסת.
היו"ר יעקב מרגי
מה אני אגיד לך, לא רציתי להפסיק אותך. מכל זה אהבתי שאמרת שנותנים לילד. נועה בת 16 אומרת שנותנים לילד.

נמצא אתנו הנציג מטובא זנגריה.
קריאה
הוא יצא ב-4:00 בבוקר כדי להגיע לכאן בזמן.
ראשד פתחי
שלום לכם. טובא זנגריה היא ליד קריית שמונה, ליד ראש פינה. היא השכנה של ראש פינה. אני חושב שטובא זנגריה היא האחות השנייה של ראש פינה. אנחנו שכנים. אני חושב שעוד עשר שנים זה יהיה ישוב אחד.

בהתחלה אני הייתי היושב ראש הבדואי במחוז צפון, של המגזר הבדואי של מחוז הצפון, וחשבתי שחשוב מאוד שהקבוצה הבדואית תיכנס למחוז הצפון בכלל ולא יהיה מצב כאילו יש להם את הפינה שלהם בלבד. יודעים שיש בדואים במחוז צפון, ואז מה יש לכם? יש לנו סמינר בדואי. יופי. מה יש לכם? ועדה בדואית. למה אין שילוב? בהתחלה אני עבדתי כשלושה חודשים על כך שכדאי לשלב את הבדואים במחוז צפון ובסופו של דבר הצלחתי להביא עשרים נציגים למחוז הצפון מ-12 ישובים בדואים. הייתה הצלחה מאוד מאוד גדולה כי בהתחלה הבדואים חשבו שאם אנחנו נלך לשם, לא יכבדו אותנו. הם סתם חשבו כך ולכן לא הלכו לשם. אני אמרתי להם שאני הראשון שרוצה להיכנס למחוז צפון. אתם לא רוצים להיכנס, בסדר, אל תיכנסו, אני אכנס, אני והסגן שלו מטובא, ששמו ינאל. אחר כך התחלתי להביא את הבדואים כי אני מאמין שמחוז צפון בנוי על שלושה מגזרים וכולנו ביחד נצליח במחוז. אחר כך נכנסתי כנציג ארצי חדש למועצת התלמידים והנוער הארצית ולא בגלל שאני בדואי אלא משום שאני נוער ואני מייצג את כל הנוער במחוז הצפון ולא רק את הבדואים. זה משהו חשוב מאוד לי כי אני לא אוהב את ההבדל שעושים בין נוער לנוער, של אתה בדואי, אתה יהודי, אתה דרוזי, אתה אשכנזי וכולי. אני ממש שונא את זה. אני רוצה לעתיד שהנוער יהיה נוער. וזה לא נוער בדואי או נוער יהודי אלא נוער.
היו"ר יעקב מרגי
אתמול צפית בדיון של הוועדה? זה בדיוק מה שאמרנו אתמול. אני כיוונתי לדעת גדולים. אנחנו בחברה שיפוטיים. מסתכלים בעיניים, למצלמה, נותנים פקודה למוח, מדפיסים מדבקה ותווית ומדביקים לבן אדם שראינו. עושים זאת אוטומטית בלי לבחון, בלי לשמוע, בלי כלום. רואים את הבן אדם, קובעים עמדה וזהו. אתה צודק. החברה הישראלית עם הרבה מאוד תוויות ותגיות. אנחנו חברה רב תרבותית אבל באמת לא צריך אוטומטית לטייב או לתייג. אני שמח ואני גאה שעשית את המהלך הזה, זה מהלך שיש בו הרבה אמון והוא לא מובן מאליו. תביא את החברים שלך. בכל זאת עשית והצטרפו.

אני יכול לומר לך, אני יכול להעיד למרות שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אבל אני יכול להעיד שאם אמרו את זה מועצת התלמידים, לכאורה אפשר לקבל את הדברים כי הם נוגעים בדבר. אני עקבתי בשנה האחרונה אחרי העבודה של מועצת התלמידים וראיתי את השילוב ואת החיבור של דתיים, חילוניים, ערבים, יהודים מכל מערכת החינוך כולה. כולם משתפים פעולה כאן בגאווה, בפרגון הדדי ואין לי ספק שהקדנציה הזאת תתבטא כך. תודה רבה לך שביטאת את הדברים.

חבר הכנסת מאיר כהן, השר לשעבר.
מאיר כהן (יש עתיד)
שלום ובוקר טוב לכולם. אדוני היושב ראש, יושב ראש מועצת התלמידים, יושבי ראש הנהגת ההורים, זאב, כל האנשים החשובים שכאן.

הופעתי בהרבה מאוד ועדות חינוך תחת הרבה מאוד יושבי ראש בכובעי הקודם כמנהל בית ספר וכראש עיר. צריך משהו מאוד מאוד מרענן ומאוד חשוב - אני אומר את זה לך אדוני היושב ראש - בוועדת החינוך שאתה עומד בראשה כי באמת ובתמים היא נותנת אפשרות ופלטפורמה לביטוי לכלל המרכיבים של החינוך ועל זה תבורך. זה לא ברור מאליו שמגיעים לכאן כמעט כל יום נציגי מועצת התלמידים ומעורים בחיי הוועדה הזאת, וכמובן הנהגות ההורים.

ניהלתי בית ספר במשך הרבה מאוד שנים ועשיתי איזה משהו אקלקטי כזה. לקחתי את מועצות תלמידים בבית ספר שאמורות להיות שותפות במערך הבחינות, בחירת קוד הלבוש, תכניות העשרה לתלמידים, ועדות פדגוגיות, זכויות תלמידים, שיעורי מחנך, העלאת נושאים שעל סדר היום, מיפוי צרכים מעמיק בקרב באי בית הספר ולי יש איזו תחושה שאולי באמת נוכל להיות פורצי דרך. כמנהל בית ספר בשנים הראשונות הבנתי שמערכת החינוך מקדשת את תהליך הבחירה. אגב, הוא תהליך מצוין. יש בערך שלושה חודשים או חודשיים בהם אנחנו בוחרים את מועצת התלמידים ואז אנחנו מעתיקים את ההתנהגות של המבוגרים, אנחנו נוהגים בדיוק כמוהם, שלטים בכל מיני צבעים, קואליציות, י"א תתמכו ב-י"ב וכולי, ויום השיא הוא היום של בחירה והכרזה על יושב ראש מועצת התלמידים.
היו"ר יעקב מרגי
מאיר, בכנות, שאף אחד לא שומע, מנהלי בתי הספר והמחנכים לא מנסים להשפיע?
מאיר כהן (יש עתיד)
אמרתי, כמו המבוגרים. מנהלי בתי הספר אומרים שזה יהיה נוח להם.

אני פונה אליכם התלמידים, למנהלי בתי ספר אם נמצאים כאן ולהנהגות הורים שבוודאי נמצאות כאן. מהרגע הזה מתחיל התהליך הזה. כלומר, מהרגע שנבחרה מועצת תלמידים יש ירידה עד לסוף השנה. כמעט ולא מרגישים את מועצות התלמידים בחיי בית הספר, לפחות על פי המנדט שמשרד החינוך נותן לכם. זאת אומרת, אם עושים הליך דמוקרטי, יש הבדל גדול מאוד בין הליך דמוקרטי לבין חיים דמוקרטיים ולא צריך להביא דוגמאות מסביבנו. יש לפעמים הליך דמוקרטי שהוא מצוין. יכול להיות שמישהו, גם מהמבוגרים, יקום ויאמר - אני מכיר הרבה מאוד אנשי חינוך שאמרו – שבין דמוקרטיה לחינוך אין ולא כלום. אמרו שבית הספר לא אמור להיות דמוקרטי במובנים שלנו אבל אם אני מסתכל על מה שמשרד החינוך מאפשר לכם, האם אתם ממצים את מה שהמשרד מאפשר? האם אתם באמת שותפים בוועדות פדגוגיות? התשובה היא לא. האם אתם באמת שותפים בשיעורי מחנך? התשובה היא לא. זה הדיון שלהערכתי אנחנו צריכים לכוון אליו אבל אתם תחליטו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. אני חושב שהצבת נקודות שנתייחס אליהן בהמשך. לפני שאני אתן את רשות הדיבור, חברת הכנסת מירב בן ארי צריכה לצאת לנהל דיון ולכן אתן לה את רשות הדיבור עכשיו.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה אדוני היושב ראש. אני ממש מתנצלת. אתם יודעים שאני מחויבת אליכם תמיד אבל אני חייבת להחליף את אלי אלאלוף כיושב ראש הוועדה.

אני רוצה לומר משהו, גם בהמשך למה שהיה כאן אתמול. אני חושבת שדווקא אתמול היה מצוין. אתמול היה כאן דיון בנושא גזענות של מנהלת בית ספר ובצהריים אני ניהלתי דיון – אני יושבת ראש ועדת משנה לחינוך בלתי פורמלי של ועדת החינוך, פעם ראשונה שיש ועדת משנה – ועסקנו בנושא השין-שינים.

אני רוצה לומר שהיו כאן דיונים מאוד חשובים ובסופם, וגם במהלכם, באתי לחברי מועצת התלמידים ואמרתי להם שיפסיקו רק לדבר, שיפסיקו לגנות אלא תעשו פעולות אקטיביות. הסיבה שאנחנו מחייכים כאן היא כי בוועדה אחת דיברו ובוועדה שנייה באו נציגי מועצת התלמידים ואמרו שהם מתכוונים לקחת על עצמם כך וכך. זה היה כל כך משמעותי בעיני. גם אני הייתי במועצת התלמידים והייתי גם יושבת ראש אגודת סטודנטים.

מנהיגות זה לא דבר שמקבלים אלא מנהיגות לוקחים. תראו את זה אצל חברי הכנסת כאן מכל הסיעות ותראו את זה גם בחיים שלכם. אם אתם לא תעמדו על שלכם ולא תציבו את עמדותיכם, ימשיכו להתייחס אליכם כאל ועדת קישוט. אני אומרת לכם את זה כי הייתי שם. אני זוכרת את הימים שלי במועצת התלמידים, אני זוכרת גם את הימים שלי באגודת הסטודנטים ואני אומרת לכם שלפעמים יגידו לכם שאתם לא בסדר ולפעמים יכול להיות שיתייחסו אליכם ואולי תסתכסכו עם המנהל, אבל לא נורא, זה בסדר. אתם לא עלה תאנה של בית הספר. כמו שהיה כאן אתמול בדיון לגבי המנהלת גזענית, לא מספיק לגנות, לנזוף בה ולהגיד לה שכך לא עושים ולא ממדרים אוכלוסייה מבית הספר אלא צריך לבוא ולהגיד לה, גברת, או שאת יוצאת בהודעה בעמוד הפייסבוק שלך או בתקשורת ואומרת שאת מתנצלת וכי הבנות יבואו לבית הספר, או שאנחנו לא באים יום שלם לבית הספר.

אני לא לוחמת אבל כשיש דברים חשובים, תעמדו על שלכם. אני מסתכלת עליכם כדי שלא תפספסו.

אני רוצה לומר עוד משהו אחד אחרון. תעשו את זה גם כאן בוועדות. אתמול ראינו דוגמה מצוינת עת עסקנו בשין-שינים. ראינו איזה בעיות – ושתדע גם אתה חבר הכנסת כהן שהפריפריה בנפשך – יש בפריפריה. למה שנת השירות היא רק בעשירון שבע-שמונה בדירוג של הלמ"ס? למה? הרי מטרת שנת השירות היא לקחת חבר'ה ולתת להם שירות משמעותי יותר. הרי אם תבדקו את שנת השירות, ואני לא אכנס לזה – זה היה דיון מרתק – רוב מי שמגיע לשנת השירות מגיע מישובים מבוססים שאנחנו הופכים את הטובים להיות טובים יותר. באו החבר'ה ואמרו שאנחנו הולכים לבדוק מה קורה בבתי הספר המוחלשים יותר וזה בדיוק התפקיד כי אתה נחשף לשנת שירות בכיתה י"א ו-י"ב. בואו ותבדקו. בגלל זה היה כל כך מרתק אתמול כי אתמול ראיתי את מועצת התלמידים באמת משנה פאזה.

אני אומרת לכם שתעשו את זה גם בוועדות כי יש לכם כאן גיבוי מדהים. אין כאן ישיבה שלא נמצא בה ועד הורים ונציג מועצת התלמידים ובעיני זה מדהים וזה לא ברור מאליו.
היו"ר יעקב מרגי
אני אגיד לך מי לא נמצא.
מירב בן ארי (כולנו)
אנחנו ממדרים מישהו?
היו"ר יעקב מרגי
לא. ארגוני המורים לא נמצאים.
מירב בן ארי (כולנו)
הם מוזמנים אבל לא באים. זה עניין אחר. היום אתם המרכז, אתם המוקד, אתמול ראינו דוגמה מצוינת לזה. תמשיכו. תמשיכו, תבואו, תהיו פרגמטיים ופרקטיים כי זה הכי חשוב. זאת עצה שקיבלתם ממני.
היו"ר יעקב מרגי
הדרה, שמעת את האתגרים, את הרצונות ואת השאיפות. האמנם? לזה את מובילה אותם? תציגי את עצמך. בהגדרה הלא פורמלית, את האימא של מועצת התלמידים.
הדרה רוזנבלום
הייתה לי הזכות להקים את כל הסיפור הזה של מועצות התלמידים. אני עוד זוכרת עת אני הייתי, אבל אז לא נבחרנו אלא אז התנדבנו. לי היו הרבה מלחמות בבית הספר והמנהל אמר לי שאני לא מייצגת כי התנדבתי ולכן הוא לא יכול לשמוע מה אני אומרת.

משרד החינוך מאוד מאוד תומך בעניין של מועצות. השנה יצא חוזר מנכ"ל בעיני מעולה שמאגם את כל הסיפור וממש אומר שמנהל בית הספר חייב להקים מועצה. הוא גם חייב לדאוג שיהיה מנחה למועצה שיעבור קורס והשתלמות ואפילו יקבל תגמול. פעם זה היה, הופסק ועכשיו זה חוזר.

אני מזכירה את הסיפור של המנחה מפני שמאוד קל להתעלם מהמועצות. מאוד קל לעשות חגיגה וכאשר מגיע אורח לבית הספר, להביא אותן ולהראות אותן ומי כמוך חבר הכנסת כהן יודע את הדברים האלה עת היית מנהל בית ספר. אבל כשיש מועצה פעילה ויש מנחה שלא מפחד – למרות שהוא כמשרתם של שני אדונים, מצד אחד של הילדים ומצד אחד של ההנהלה - והוא מעודד אותם להביע את הדברים שלהם ולעשות את זה בצורה של דיאלוג וזה מצב שבסופו של דבר כולם מרוויחים כי גם המנהל מבין שדרכם הוא יכול להעביר מסרים וגם התלמידים מבינים זאת. אנחנו הרי אומרים מהי הצלחה של מועצה? לפי מספר התלונות והטענות כי מרגישים שזה באמת גוף שיכולים לפנות אליו. ההצלחה הכי גדולה היא גם אם הורים פונים אליהם ואומרים שהם רוצים שנחשוב ביחד איך אנחנו מקיימים נושא כזה או אחר.

הנושא של ועדות קישוט וכולי, זה גם מאוד תלוי באופי של מנהל. יש מנהלים שפשוט אומרים שהגולם קם על יוצרו והם באים אלינו בטענות ושואלים מה פתאום הם באים ומבקשים כך ומבקשים אחרת. אנחנו מלמדים אותם בתחילת השנה, המועצות לא יוצאות לפגרה, עושים סיקור של מה שהיה בשנה שעברה ומתכננים ביחד.
מאיר כהן (יש עתיד)
תישארי כאן. כשבא מנהל כזה, מלמדים את הילדים להתיישר אתו או שמסבירים למנהל בדיוק את מה שחוזר המנכ"ל אומר?
הדרה רוזנבלום
אנחנו בהחלט מעודדים את המנהל להבין ולקרוא את חוזר המנכ"ל ואני באופן אישי, יש לי במשך השנה שיחות עם לפחות שלושים מנהלים ואני אומרת להם שזה לטובתם, זה יביא רוח אחרת בבית הספר, הם יוצאים חזקים. להדוף כל הזמן, הם עושים אנטי ולכן בוא ניקח את הרעיון בכלל בחיים. אבל אנחנו כן מלמדים את התלמידים לבוא מתוך דיאלוג. אני עברתי כבר הרבה שימועים במשרד והרבה דברים. אמנם מצד אחד השאתי משואה, אבל מצד שני הרבה מאוד דלתות נעצרו בפניי כי אני אמרתי, לא, תנו להם לדבר, תשמיעו, תזמינו, הם חלק, הם קהל היעד שלנו. אבל מצד שני אתה חייב בהחלט לתת גם פתרונות איך מגיעים לעמק השלום. לא באופן אוטומטי כל מה שהם אומרים, קדימה, אנחנו ממשיכים אלא בוא נסביר, בוא נראה את הקשיים ועל זה אנחנו עומדים.

לכן כל כך חשוב לנו ואנחנו מלווים את המנחים ואנחנו מלווים את האנשים שעושים את העבודה, את הרכזים החברתיים, כדי לקדם את הנושא הזה. אני בפירוש רואה בזה ממש פרופסיה. אנחנו ממש מכינים כאן עתודה. מסתובבים כאן בוגרים שלנו כעוזרים ויועצים כי הם חוו את הסיפור הזה של איך להציג נושא, איך לדבר, איך להעביר מסרים. אני לא אומרת שבאופן אוטומטי כל מה שהם אומרים, אבל כן לעשות דיאלוג, כן לשמוע, כן לפתוח את הדלת והמשרד לגמרי בעד זה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אפרופו דיאלוג, הבטחתי לכם שאני אומר לכם מה היה בדיון הקודם. בזכות אותו דיאלוג ושיתופי הפעולה של פורום הנהגת ההורים, משרד החינוך, רשויות מקומיות והוועדה, חוקקנו את חוק ביטוח תאונות אישיות והיום אישרנו בוועדה את הסכום המרבי שהוא בחמישים אחוזים פחות מהסכום ששולם בשנה שעברה. זה יצא למכרז ואין ספק שזה תחילתו של תהליך לביטול כליל של תשלומי הורים והסדרה של מנגנון גבייה. אשרי המאמין. אנחנו נחושים בדעתנו להתקדם במסלול הזה.

חברת הכנסת חנין זועבי, בבקשה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. אני מאלה שמסתכלת על הנוער לא כעל עניין של גיל אלא אולי כך אני רוצה לראות. אולי המציאות היא לא כזאת אבל אנחנו צריכים לפעול בכיוון הזה שכאשר מדברים על נוער, מדברים על תפיסה חדשה, על ראייה חדשה של המציאות, על ראייה ביקורתית של המציאות. מועצות התלמידים, זה לא רק עניין של אוטונומיה ארגונית. כלומר, זה מאוד חשוב, זה ממד מאוד חשוב, אוטונומיה ארגונית שאתם צריכים להיות מעורבים בכל הרמות, גם הפדגוגיות, גם הרמות של חיי בית הספר, של האקלים החינוכי.

אבל אני רוצה לראות בדור החדש דור שחותר למציאות אחרת. הדור לא דור צייתני כל כך. נועה, אל תתחילי מעכשיו לחפש נקודות איזון בין הגיל שלך לבין המבוגרים. תניחי למבוגרים כי הם יכולים להילחם על האינטרסים שלהם ועל התפיסה שלהם. את תציגי את עצמך.

אני חושבת שהאויב המאוד מרכזי לדמוקרטיה זאת צייתנות וזאת חברה של עדר. אני חושבת שדמוקרטיה היא לא רק דמוקרטיה של תהליכים ובחירות, תהליך של בחירות וחופש ביטוי, אלא דמוקרטיה היא כבוד האדם. דמוקרטיה היא צדק, דמוקרטיה היא שוויון, דמוקרטיה היא זהות וזהותו של האחר לא צריכה לאיים על אף אחד. זהותו של הערבי בארץ הזאת, במולדת שלו, לא צריכה לאיים על אף אחד וזאת ההכרה של האחר. זה גם לא לחלק את הזהויות של האחר לבדואי, לצ'רקסי, למוסלמי, לדרוזי. האחר הוא הערבי במקרה שלנו. זה חלק מהדמוקרטיה, זה חלק מחזון של שוויון ביחד.

אני יודעת שיש אתגר מאוד גדול בפניכם. הסקרים של ממדי הדמוקרטיה אצל הנוער הם מאוד מסוכנים והם מאוד מדאיגים. יותר מ-55 אחוזים לא מאמינים בערכים של דמוקרטיה וכאן ההתחלה. אתם צריכים לא לקבל את המציאות הזאת. אל תקבלו את המציאות הזאת ואל תהיו צייתנים אלא תחשבו בביקורתיות. נוער לא ביקורתי, הוא משעתק את עולם המבוגרים, משעתק את המציאות אבל המציאות לא צריכה לספק אף אחד מאתנו, לא את זה שסובל מאי צדק ולא את זה שנהנה מפריבילגיות. שניהם לא צריכים להיות מסופקים מהמציאות. אתם צריכים לשנות. אני לא מטיפה. אני לא רוצה להטיף.
היו"ר יעקב מרגי
את מציעה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן. זאת התפיסה שלי. אני חושבת שזאת האחריות שלכם, זה הערך המוסף שלכם מעולם המבוגרים שהוא גם מתוסכל וגם מטפח תרבות של עדר. תהיו ביקורתיים, מאוד ביקורתיים, אל תשעתקו נורמות חברתיות, קונצנזוס הוא לא דבר מקודש. חשיבה ביקורתית, ערך האדם – זה דבר מקודש.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רבותיי, בשעה 10:30 יש לנו עוד דיון בהצעת חוק ולכן אני מודיע שנגלוש לזמן המליאה למרות שיושב ראש הכנסת אוסר עלינו לעשות זאת.

יש לנו כאן מורים ומנהלים?
אסנת עוזרד
כן. אני מנהלת חטיבת ביניים כבר די הרבה שנים במודיעין. אני יכולה להעיד ספציפית על העיר הספציפית שלנו שהנושא של מועצות התלמידים והנוער הוא גוף די חזק שיש בו הרבה מאוד כוח והרבה מאוד שיתופי פעולה.
היו"ר יעקב מרגי
למרות שראש העיר הוא חיים ביבס, הם מצליחים?
אסנת עוזרד
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מכירים אותו לטוב ולרע.
אסנת עוזרד
הוא מצוין.
היו"ר יעקב מרגי
הוא מצוין והוא דעתן.
אסנת עוזרד
הוא דעתן. בהיבט הזה הוא עושה עבודה מעולה.

אני רוצה להגיד משהו לגבי מנהלי בתי הספר. מנהלי בתי הספר בגדול הם לא מקשה אחת. יש מגוון רחב ואגב, הם גם מייצגים מגזרים שונים. אנחנו יודעים שבחלק מהמגזרים הנושא של מועצות התלמידים והנוער, זה לא הדבר החשוב ביותר.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מדברים על המקומות אליהם חלחלה הדמוקרטיה.
אסנת עוזרד
הדמוקרטיה צריכה לכלול את כולנו ללא יוצא מן הכלל וכאן התפקיד של מועצת הנוער הארצית. גם אנחנו צריכים כל הזמן להגדיל את השורות שלנו בקרב החברה הישראלית ואני מקווה ואני מאמינה שאנחנו הולכים לדרך נכונה. ג'לאל ספאדי שהוא מהמגזר הערבי עושה עבודה מאוד מאוד טובה בשנים האחרונות בעניין הזה.
היו"ר יעקב מרגי
מי זה?
אסנת עוזרד
הוא האחראי על המחוז הערבי במינהל חברה ונוער.
חאג' מחאג'
אפשר להגדיל את התפקיד שלו בצורה יותר מדויקת.
היו"ר יעקב מרגי
מי אדוני?
חאג' מחאג'
מפקח מתמטיקה במגזר הערבי.
היו"ר יעקב מרגי
היא לא הגדירה את התפקיד שלו נכון?
חאג' מחאג'
בוא נגיד שהוא מרכז.
אסנת עוזרד
המחוז הערבי במינהל חברה ונוער.
הדרה רוזנבלום
הבעיה שלנו שאין לנו בכלל חרדים. חרדים לא מתקרבים אלינו.
היו"ר יעקב מרגי
לכן אמרתי היכן שהדמוקרטיה חלחלה אבל היא לא הבינה אותי.
אסנת עוזרד
אני הבנתי אותך מצוין ואני חושבת שהייתי מאוד שמחה להכיר וללמוד את המגזר החרדי שגם הוא יודע לנצל את הדמוקרטיה, וזה מצוין וכך גם צריך להיות.
היו"ר יעקב מרגי
אבל בתלמידים עסקינן. התלמידים של המגזר החרדי לא מנצלים את הדמוקרטיה.
אסנת עוזרד
זה עניין לשיח עמוק. מכיוון שאינני נמנית על המגזר החרדי אבל יש לי אליו הוקרה והערכה כאזרחית במדינה, אני חושבת שנכון גם להציף את הנושא כאן.
היו"ר יעקב מרגי
נכון.
פז כהן
המילה לנצל היא לא נכונה. לא מנצלים את הדמוקרטיה.
היו"ר יעקב מרגי
משתמשים בה. צודק.
אסנת עוזרד
אני מקבלת אבל הבנת את מה שאני מתכוונת לומר.

אני חושבת שחובה על מנהלי בתי הספר לחנך לדמוקרטיה במדינת ישראל. חובה על המנהלים שיהיה בקרבם גוף כזה. אגב, זאת גם חובה בחוק במשרד החינוך אבל אני חושבת שהוא חייב להיות בליבה של כל מנהל בית ספר שנבחר. זאת אומרת, צריך לשאול אותו לגבי תפיסותיו הדמוקרטיות מכיוון שמדינת ישראל מחויבת בראש ובראשונה לדמוקרטיה חזקה ויציבה. בני הנוער הם האזרחים הבאים של מדינת ישראל וחובה עליהם להרגיש זאת.
היו"ר יעקב מרגי
הם הדור הבא של המנהיגים.
פז כהן
האמת היא שהם אזרחים כבר היום אבל בלי זכויות.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יכול להגיד לי באחוזים כמה מורים יש מתוך כלל המורות?
שמואל בואניש
לדעתי שלושים אחוזים גברים ושבעים אחוזים נשים. במערכת יש יותר נשים וזה ברור.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתה אופטימי.
היו"ר יעקב מרגי
במקרה הזה הוא לוקח גם את המורים החרדים.
שמואל בואניש
אני גר בלוד. אני מלמד בבית ספר תיכון אורט. אני רכז חברתי של בית הספר ואני מלווה מועצה בחמש השנים האחרונות. אני באמת מדבר מהשטח ומהבעיות שעולות בשטח או האתגרים שעולים בשטח. חבר הכנסת מאיר כהן דיבר על העובדה שבאמת בסופו של דבר כשאתה מגיע לתכל'ס, לשטח, מועצות התלמידים הן לא מתפקדות כמו שהיינו רוצים שהן יתפקדו. הן לא מקיימות את הדמוקרטיה. אני חושב שהבעיות שעולות וצפות, יש כמה בעיות ואני אתאר אותן פרקטית.

קודם כל, בית ספר תיכון, יש לו מערכת שעות. כיום במערכת השעות אין שעות שמיועדות לדבר הזה של ליווי מועצה. מועצות, כדי להצליח לקיים את הדמוקרטיה - - -
הדרה רוזנבלום
זה בחוזר האחרון של המנכ"לית.
שמואל בואניש
אולי זה רק אצלי. בבית הספר, בתקן, במערכת השעות, אין דבר כזה ולדעתי זה דבר שיוצר בעיה כי אתה לא יכול לקיים פגישות שבועיות כשאין לך את זה בתקן.

באופן כללי. אפילו אם אתה רוצה לעשות שעה בתקן ונגיד שהוא קיים, מאוד קשה לכנס את התלמידים או את כל המועצה בבת אחת כי יש להם שיעור מתמטיקה חשוב או שיעור אנגלית חשוב וזה יוצר בעיה. חשוב מאוד לכנס את כולם כדי להצליח לקיים משהו.

מועצות תלמידים הן לא גוף שהוא חלק מההנהלה כיום. לא סופרים אותן.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מורה מלווה של מועצת התלמידים, נכון?
שמואל בואניש
כן.
היו"ר יעקב מרגי
זה מיד הקפיץ אותי, ולמה? בדרך כלל לוועדה מגיעים נציגי ממשלה או נציגי ההסתדרות ואומרים לי שצריך לעשות. אני אומר, רגע, מה צריך לעשות? אתם צריכים לעשות. זה מה שאני אומר לך. אתה מורה מלווה. אתה אומר מה לא קורה.
שמואל בואניש
זה הולך לקרות.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מורה מלווה. אם אתה פועל על סמך הקווים שמשרד החינוך מתווה לתפקוד ולמערכת היחסים - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
משרד החינוך לא התווה את הקווים.
היו"ר יעקב מרגי
לא, הוא קבע כללים במערכת היחסים בין מועצות התלמידים להנהלה ואתה הגורם לבצע את זה.
שמואל בואניש
אני עושה את זה, אבל אני טוען שזה לא קורה במערכת. אנחנו מדברים כאן גבוהה גבוהה על מועצות התלמידים אבל בפועל הדברים לא קורים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מקפיד לעשות את זה אצלך? אתה מקבל רוח גבית?
שמואל בואניש
אני מקבל רוח גבית לעשות את הדברים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
מהמנהלת.
שמואל בואניש
כן. ממה שאני יודע ממועצות תלמידים, ואני מקושר להרבה מורים בארץ כי אני חלק מפרויקט שנקרא חותם, אין את הדברים האלה, אין את הרוח הזאת וזה לא משהו שהוא חובה.
היו"ר יעקב מרגי
קריאתך נשמעה. תודה.
רונית גרינברג
אני מורה במודיעין. אני אמנם מחנכת בבית ספר יסודי אבל אני רואה אתכם ואני מאוד מתרגשת.
היו"ר יעקב מרגי
גם הם היו פעם ביסודי.
רונית גרינברג
נכון. אני מתרגשת כי כיף לי לראות אתכם ולשמוע אתכם ולדעת שיש לנו חבר'ה באמת רציניים שלוקחים את הדברים ברצינות. אני חושבת שכל הדברים האלה לא צריכים להיות רק בחטיבת הביניים ובתיכון אלא צריכים להתחיל מכיתה א' ואפילו מגן הילדים. חינוך למנהיגות, חינוך לשיתופיות בכל הנושא של לקחת דברים ולהנהיג אותם, זה מתחיל מהיסודי. אני חושבת שצריך להטמיע את זה בתכניות וכאן כן צריכה לבוא הוראה מלמעלה. בבית הספר שלי הפרטי, זה נעשה וזה נעשה בגאווה ושיתוף הפעולה הוא מושלם ומדהים אבל לצערי הרב זה לא קונצנזוס. אני חושבת שכן צריכה להיות, אני לא יודעת אם לקרוא לזה הנחיה, התחלה של תהליך כמו שהדרה עשתה שזה באמת כל הנושא של מועצת תלמידים, להרים אותו ולהצמיח אותו. אני חושבת שזה באמת צריך להיות משהו שהוא חוצה מגזרים, חוצה גילאים ואולי מכאן תבוא הבשורה.
היו"ר יעקב מרגי
קריאתך נשמעה. יש לנו סביב השולחן ראשי מועצות מקומיות וראשי ערים?
עיסא ג'אבר
ראש המועצה המקומית אבו גוש.
היו"ר יעקב מרגי
למי שלא יודע, אבו גוש היא במעלה הדרך לירושלים. אבו גוש, זה לא רק חומוס.
עיסא ג'אבר
הרקע שלי, כמו של חבר הכנסת כהן, שלושים שנים במערכת החינוך בתפקידי מפתח – מחנך, מנהל בית ספר תיכון ובשנים האחרונות מנהל אגף החינוך של הרשות המקומית. גם בבית הזה שימשתי כמנחה בכיר ביחידה לדמוקרטיה לפני הרבה שנים.

לדעתי כאן יש מה להציג כראש רשות שעל כתפיו יש התחייבות כלפי מועצת התלמידים. לדעתי מדי פעם מגיעות לפתח לשכתו של ראש רשות דרישות רבות, בקשות וקונפליקטים שמתנהלים בישוב באמצעות מועצת התלמידים.

כמי שמאמין בהליך הדמוקרטי בכל המערך של הקמת מועצות תלמידים בכל בית ספר בכל ישוב, אני גם מאמין במה שנקרא האחריות המשותפת או השותפות בכלל בין כל הגורמים כאשר מועצת התלמידים היא צלע חשוב בעשייה עצמה כי הם נמצאים במרכז. כל מה שנעשה במערכת החינוך, זה בוודאי לטובת הילדים שלנו שהם הילדים ובני הנוער של הישוב.

כאן לדעתי צריכים להדגיש את הנושא לא רק של התהליך הדמוקרטי שהוא הדבר האידיאלי אלא גם את מה שנקרא האחריות, מה שנקרא בלועזית אקאונטביליטי, שזה דבר מובן מאליו שכל הגורמים צריכים ליטול חלק בתהליך הזה. על מועצת תלמידים מוטלת הרבה אחריות. זה לא רק הנהגה בית ספרית שתהיה משהו לקישוט בית הספר אלא אחריות מלאה לא פחות מאשר של כל גורם פורמלי אחר. כאשר הנושאים מגיעים לראש הרשות, לדעתי אנחנו דנים ומסתכלים על הדרישות ועל הבקשות של מועצת התלמידים כבקשות רציניות, שוקלים את הדברים בכובד ראש ולדעתי זה דבר שרק מצמיח את הרשות ומחזק את מערכת החינוך היישובית ואני מאוד שמח שאני פוגש כאן בני נוער שאכפת להם, שיש להם כושר התבטאות והם יודעים מה הם רוצים.

אני רוצה לאחל לכל ישוב שתהיה לו מועצת תלמידים אבל בתנאי שגם יהיה מנחה למועצת התלמידים ולא רק תהווה קישוט אלא הנחיה ועשייה. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני רוצה לאתגר אתכם בדקה. כשאתם שומעים שיש בעיה של סמים בבית הספר, מה מועצת התלמידי עושה?
יובל פלג
למועצה יש שיתוף פעולה עם הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול. השנה הוקם צוות.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא. אל תדבר אתי בכותרות. סליחה, אני אוהב אותך, אבל תגיד לי מה קורה בבית הספר מסוים.
היו"ר יעקב מרגי
שאלת שאלה חשובה. יובל, זה מה שציפיתי שיקפוץ לך אתמול בדיון. אני אומר לכם איך מערכות צריכות לעבוד. אני אומר לכם מה הציפייה שלי ותקנו אותי אם זה לא תואם מציאות, או אפשרי או בלתי אפשרי.

אני אומר שמועצת התלמידים צריכה להתנהל בדיוק כמו גוף גדול ממשלתי למרות שלכאורה זאת מעין התנדבות כי אין כאן שכר. כאשר מועצת התלמידים הארצית שומעת שבבית ספר מסוים במקום מסוים – ניקח את המקרה של הגזענות בחולון, בבית הספר יבנה – אוטומטית צריכים לפעול החיישנים של מועצת התלמידים הארצית, מבררים מי הנציג בחולון בבית ספר יבנה וצריך להפעיל אותו ולראות מה הוא עשה ומה הייתה ההתערבות והפעולות שננקטו. האם כיוונתי לדעתך? מדבר חבר הכנסת מאיר כהן על אסטרטגית להצהיר.
יובל פלג
לא. אנחנו לא מדברים אסטרטגית.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה אם יש לכם חיישנים כאלה של התערבות מידית.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה קשור לשאלה שלך בה פתחת את הדיון והיא החשובה ביותר, מה האינטראקציה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך מה הציפיות שלנו מכם. להרבה גופים אין את העוצמות שיש לכם בקטע הזה של הפריסה הארצית. יש לכם פריסה ארצית שחודרת כמעט לכל בתי ספר. אתם ארגון רב זרועות. מה שאתה יכול לעשות, הנה, אני אומר לכם, זה לא פחות ואתה יודע מה? הם לא שומעים אותי, לא מפקחות, לא מנהלות, לא משרד החינוך והפרוטוקול לא מקליט את הדברים, ואני אומר לך שעד שהמנכ"לית תקרא עיתון, תדבר עם המפקחת הארצית שתדבר עם המפקחת המחוזית שאולי היא חברה של אותה מנהלת בבית הספר – לא יקרה כלום. לעומת זאת, אתה יכול בשנייה, בלחיצת כפתור, מהארצי לעירוני, העירוני תוך בית ספרי, אתה יכול להביא תוצאה אפקטיבית יותר טובה מאשר צעד שתעשה הנהלת משרד החינוך. לזה חותר חבר הכנסת מאיר כהן.
חנן יזדי
אני מבקש לתת את רשות הדיבור לנוי.
היו"ר יעקב מרגי
מקריית שמונה?
חנן יזדי
לא. מנשר.
היו"ר יעקב מרגי
מי מקריית שמונה?
חנן יזדי
הודיה.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לאפשר להודיה לשבת ליד השולחן.
חנן יזדי
אני כן אשמח להתייחס לשאלה. המועצות פרוסות ברמה הארצית במחוזות, ברשויות ובבתי הספר. אני מאמין שכאשר אנחנו כמועצה ארצית נותנים איזושהי מדיניות, איזשהו חזון וגם כשיש לנו את שיתוף הפעולה הזה, הם מחלחלים לתוך בתי הספר ואני חושב שהפריסות הבית ספריות שלנו - כמה וכמה פעמים בשביתות שעשינו ובמחאות ובהפגנות ובכל המהלכים הארציים שעשינו - אני מאמין שכן אנחנו מנצלים את הכוח גם בקידום נושאים כאלה, כמו סמים ואלכוהול, מיניות ומגדר, חינוך. אנחנו עכשיו גם מתעסקים יותר לעומק בחינוך.

אני אשמח אם תיתן את רשות הדיבור לנוי.
היו"ר יעקב מרגי
נוי, בקצרה. את מביאה לי דוגמה להתערבות?
נוי קריאף
כן, ממש דוגמה. אני מבית ספר תיכון בנשר.
היו"ר יעקב מרגי
נוי כבר הופיעה בוועדה.
נוי קריאף
כן. אני רוצה להביא דוגמה פרקטית.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני חייב לציין שיש חברי מועצת תלמידים שנמצאים כבר הרבה זמן ויותר חברי כנסת מתחלפים מאשר הם.
מירב בן ארי (כולנו)
באיזה כיתה את?
נוי קריאף
אני עולה לכיתה י"ב. אני אתן דוגמה פרקטית. ערב השנה החדשה, סילבסטר, מועצות התלמידים יודעות שעומד לקרות הרבה באותו לילה. אוטומטית כינסנו את כל מועצת התלמידים של בית הספר יחד עם היועצות ותכננו פעילות שעומדים להעביר כבר באותו בוקר. מחלקים סוכריות לתלמידים בלי לדעת מה זה, איפה, איך ובאיזו צורה ואוטומטית ילדים לוקחים בלי לשאול מה זה ועל זה בעצם אחר כך העברנו שיעורים בכיתות. במקביל יצרנו קשר עם ההורים והייתה סדנה של ההורים איך מתמודדים עם אלכוהול וסמים וכך נגענו בתופעה הזאת. אני חושבת שזאת הצלחה של המועצה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. נציגות הורים.
הגר
נציגת פורום הורים מנתניה. אני רוצה להגיד לכם שאנחנו מאוהבים בכם. אתם דור מדהים, דור חכם, דור יצירתי, יש לכם חלומות. אני מצפה מכולם לעזור לכם ואתם תחלמו ולכו עם החלומות שלכם. תעשו כל מה שאתם מרגישים וחושבים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
פז כהן
כל הכבוד, רק קחו בחשבון שתמיד באים בתלונות לאלה שעושים ותהיו רגילים לכך. יאמרו לכם שאתם ועדת קישוט אבל כל מי שנמצא כאן בחדר, ברגע שאתם באים לעשות, אתם מקבלים תמיכה.
היו"ר יעקב מרגי
פז רוצה לומר לכם שככל שתהיו אקטיביים, תהיו פחות אהודים כמו שקורה לו בירושלים.
מירב בן ארי (כולנו)
כן. גם אני אמרתי את זה.
פז כהן
עוד שתי הערות קצרות. צריך לראות מי משחק את המשחק הדמוקרטי, מי נמצא בתוך המשחק הדמוקרטי של מועצות התלמידים. אני חושב שאנחנו נעדרים לחלוטין באוכלוסייה החרדית וזה מאוד כואב לי. קשה לי לראות שאין כאן גם את החברה האתיופית ואחרות.

כל הכבוד שאתם עושים. אי אפשר לשנות את הכול בבת אחת אבל תילחמו על זה, לכו לשכונות הפיתוח, לכו לישובים המוחלשים, לכו למקומות האלה ותעזרו להם להקים מועצות תלמידים כמוכם כי בסוף לבית הזה מגיעים כולם מכל המקומות וצריך לבנות את ההנהגה הזאת מלמטה. תישארו ערכיים ותמשיכו להאמין במה שאתם עושים, גם כשאומרים לכם דברים מסביב. תישארו נאמנים לאמת שלכם, לדברים שלכם ואנחנו ההורים תמיד נהיה אתכם, גם בבית וגם כאן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. נמצאת אתנו שכנה שלי. אם אנחנו מקפלים את המפה של ארץ ישראל, אני נופל ליד קריית שמונה.
הודיה טלקר
שלום. אני מקריית שמונה, עולה לכיתה י"ב, נציגה במועצת התלמידים והנוער הארצית.
היו"ר יעקב מרגי
באיזה שעה יצאת מהבית כדי להגיע לכאן?
הודיה טלקר
יצאתי אתמול.
היו"ר יעקב מרגי
מי מנהלת בית הספר שלך?
הודיה טלקר
היא פרשה עכשיו. יפעת עמית.

אני יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער במחוז צפון. חשוב לי להתייחס קודם כל לנקודה שראשיד העלה. יש כאן היום מהמועצה המחוזית של צפון כמה נציגים, אני והדר מהמגזר היהודי, את ואליד שהגיע עכשיו מפקיעין מהמגזר הדרוזי וראשיד מהמגזר הבדואי. שלושת המגזרים עובדים ביחד בצורה מדהימה. אתם מוזמנים לבוא ולראות. כל העולם הזה של השיח של בידול בין מגזרים, נעלם וזה מדהים.

מישהו אמר כאן משפט כמו אתם לומדים מאתנו, אז אני מצטערת להיות קצת חצופה אבל לנו יש אמנה שעל פיה אנחנו נוהגים. היו בה ארבעה ערכים והשנה הוספנו עוד ערך אחד – מעורבות, ייצוגיות, כבוד הדדי, אחריות ואמינות. אלה חמישה ערכים שמנחים אותנו ומתווים את הדרך שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
אני מזמין אותך לשאול אותנו המבוגרים האם אנחנו לומדים מכם.
הדרה רוזנבלום
דרך אגב, כשהם עשו את האמנה, אני שלחתי לכל חברי הכנסת שיענו אם הם מקבלים את זה ורק שניים ענו לי ואמרו שעוד לא הגיע הזמן.
קריאה
צריך לשאול אם אנחנו מיישמים את זה.
הודיה טלקר
אני לפחות הולכים למקום הטוב, למקום האנושי. חשוב לי להעלות כאן עוד נקודה וזה הסיפוק והעצמה אישית שמקבל כל תלמיד שנכנס למועצת התלמידים, בין אם בית ספרית, בין אם ארגונית או רשותית או מחוזית או פורום או אזורית או ארצית. יש כאן העצמה מדהימה. אתה קודם כל מציע את עצמך וצריך להיות מוכן לתת מעצמך במאה אחוזים לאיזושהי מסגרת שמאוד מעצימה. אנחנו מקבלים הרבה בחזרה, גם אם זה הקשר החברי וגם אם זאת העצמה אישית והיכולות שאנחנו מפתחים כאן. אגב, חבר הכנסת מאיר כהן אמר שחברי הכנסת מתחלפים, ואני אאלץ לצאת עוד כמה דקות כדי להספיק להגיע לקריית שמונה בשעה 5:00 אבל חשוב לי להבהיר שהמסגרת הזאת היא מסגרת חשובה שנותנת לנו מקום לשים את עצמנו על המפה.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. תודה. מיכל, תציגי את עצמך.
מיכל אברהם
עד לאחרונה חברת מועצת העיר ויושבת ראש הוועדה לקידום מעמד הילד ברעננה וגם מורה ואימא לשלושה ילדים. אני רוצה להתייחס לשלוש נקודות.

דווקא מהמקום של משרד החינוך. היות והתהליך מתחיל בגיל הצעיר ביותר ובעצם אנחנו יוצקים את היסודות לקבל אחר כך תלמידים שיהפכו להיות אזרחים שמובילים שינוי כמו שצריך, לצערי הרבה פעמים תהליך הבחירה עליו דיברת בהתחלה נעשה כמבחן סוציומטרי אצל הילדים ואז אנחנו רואים הרבה פעמים בגילים הגדולים יותר הימנעות מלהצטרף ולהשתתף. הייתי שמחה אם יצאו הנחיות יותר ברורות איך להוביל את התהליך.
הדרה רוזנבלום
הם לא צריכים לעשות סוציומטרי.
מיכל אברהם
אני רק מעלה נקודה שלצערי אנחנו פוגשים אותה לא פעם.

נקודה שנייה. היות והתהליכים האלה מאוד חשובים, האם יש מדד הערכה לבתי ספר ותגמול של בתי ספר על בסיס הפעילות של מועצת התלמידים.

נקודה שלישית ואחרונה לגבי הרשות המקומית. דיברתם על ניהול קונפליקטים אחר כך. הרעיון והמטרה היא להיכנס בתהליך קבלת ההחלטות ולא לאחר מכן. גם ברשויות המקומיות יש ועדות בנושאים שונים ומרובים ויש לכם מקום בוועדות המקומיות ושם מתקבלות ההחלטות ברמה העירונית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. זה לא מובן מאליו, את צודקת. עולה גם סוגיית ועדת חינוך מוניציפאלית. עולה השאלה אם אין מקום לנציגות של הורים.
קריאה
יש להם נציגות.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו בעידן דמוקרטי וחשובה לנו הדמוקרטיה והשקיפות, השאלה אם אין מקום לתלמידים.
קריאה
גם להם יש.
היו"ר יעקב מרגי
אני רק שואל עכשיו. אין מקום לקבל החלטות.

חבר הכנסת מסעוד גנאים, רצית לומר משהו?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר יעקב מרגי
דקה. זה שכרו של מי שמגיע מאוחר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הגעתי לכאן לפניך אבל עזבתי.
היו"ר יעקב מרגי
כשעוזבים, מתחילים מחדש. בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב ראש. אני חושב ולפי דעתי הישיבה הזאת היא מהחשובות ביותר משום שהמטרה של מערכת החינוך בסוף, מהי? בסוף היא לבנות את האדם שעכשיו הוא תלמיד אבל בעתיד הוא אמור להיות מאלה הבונים את החברה, מנהיגיה ובוניה. לכן דמות האדם, היא בסוף המטרה של מערכת החינוך. לכן מועצת התלמידים, התפקיד שלה לתת לתלמידים את התפקיד החשוב שלהם, לתת לתלמידים להשתתף בחיי בית הספר כך שדרכו יתאמנו איך להשתתף בחיים הפוליטיים, החברתיים. בית הספר אינו בועה סגורה אלא הוא חלק מהסביבה, הוא חלק מהקהילה, ולכן התלמיד צריך להיות חשוף למה שיש בחברה כולה.

הכתובת של הדיון היא קישוט או מה, וזה משום שיש מנהלי בתי ספר, לצערי הרב, שרוצים שמועצת התלמידים רק תהיה קישוט והיא לא שותפה אמיתית אם זה בבניית החוקה, אם זה בחיי היום יום של בית הספר. אנחנו צריכים לתת תמיכה ועידוד לתלמידים להשפיע גם על חיי בית הספר ושלא רק יהיו קישוט או חותמת גומי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רבותיי, תאמינו לי שהייתי רוצה לתת לכל אחד ואחת את זכות הדיבור, אבל אנחנו צריכים לסיים את הדיון.

אני רוצה הפעם לחרוג ממנהגי. לא כתבתי סיכום. אחרי שמאיר כהן יאמר משפט אחרון, אני אתן ליושב ראש מועצת התלמידים הארצית לומר את סיכום הדיון. אני מסמיך אותו לעשות כן. זאת הסמכה של הוועדה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, אני שמח שיזמנו והפגישה הזאת יצאה לפועל. אני רק מאוד מקווה בהמשך הדברים שלך, חבר הכנסת גנאים, וראש עיריית אבו גוש ומהניסיון שלנו, זה יכול להיות פורום כאן אצלך אדוני היושב ראש בוועדה שיתכנס מדי פעם, ידון ויקבל החלטות לגבי אירועים קשים מאוד שמתרחשים היום. כמנהל בית ספר אנחנו יודעים מה רמת האלימות היום בתוך מערכות החינוך שלנו. אני חושב שזה המקום, זה הפורום, ואני מעריך מאוד כשבאים לכאן תלמידים. אני מסכים אתך חבר הכנסת גנאים. זה יוצר דופן שיושבים תלמידים בכנסת ישראל ביחד עם יושב ראש הוועדה ודנים ומקבלים החלטות. לעתים החכמה לא נמצאת אצלנו הנבחרים או המבוגרים אלא לעתים הפתרונות נמצאים בידיהם של הילדים וחשוב שהם יבואו לכאן עם פתרונות. זה יהפוך אותם למערכות הרבה יותר יעילות וזה יסתור את מה שאני אמרתי, את המציאות שאני תיארתי, שלא רק התהליך הדמוקרטי הוא החשוב אלא גם חיים כחיים דמוקרטיים בתוך בית הספר.

אני מודה לך על מה שאתה עושה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אין ספק שתרומתך רבה והניסיון שלך מטביע חותם בדיונים.

חנן לא תיאם אתי. אני לוקח הימור כי אני לא יודע מה ההחלטה שהוא הולך לקבל. אנחנו סומכים עליו.
חנן יזדי
אני רוצה לקשר למה שנוי אמרה. נוי נתנה כאן דוגמה לשיתוף פעולה, לאיגום משאבים, גם של המורים, גם של התלמידים, גם של ההורים, גם של בית הספר בכלל כמקום שאמור להיות הבית של הקהילה, הבית של הקהילה הקרובה, הבית של התלמידים והמורים. אני רוצה דווקא לצאת מכאן בקריאה להמשיך לקיים את הפורומים האלה בבתי הספר, גם מבחינת שיתוף הפעולה בין המנהלים לתלמידים, להורים, וגם לערב את מחלקות החינוך ואת מחלקות הנוער. אני חושב שכאשר אנחנו ניצור כאן את השיח הזה ואת הישיבה הזאת סביב שולחן אחד בבתי הספר, לאו דווקא כאן בכנסת, אנחנו נגיע לתוצאות להן אנחנו מצפים ונגיע בעצם לשותפות אמיתית בהנהגה.

נכון להיום באמת מועצות התלמידים והנוער נמצאות במקום טוב ולא בושה להגיד את זה. יש לנו לאן לשאוף, יש לנו עוד לאן להגיע, אנחנו תמיד מתפתחים. הנוער הוא נוער דינאמי והתלמידים הם תלמידים שרוצים להתקדם והתפקיד שלנו כמועצות תלמידים הוא להמשיך ולשאוף גבוה ולהגיע למטרות האלה.

יש לנו כאן את הפורומים השונים, את הארגונים השונים ואני רוצה לקרוא להם להיכנס לבתי הספר, תערבו את מועצות התלמידים, תדרשו את זה כך שהדרישה תבוא גם מכם, מוועדי ההורים, מהפורומים השונים, מארגוני המורים שאמרת שלצערי הם לא כאן.
היו"ר יעקב מרגי
אבל המורים באו.
חנן יזדי
כן חשוב שגם הקריאה תבוא מכם.
היו"ר יעקב מרגי
המורים מגיעים לדיון. הארגונים לא הגיעו וזאת הייתה המחאה שלי.
חנן יזדי
אני רוצה להודות. תודה על ההזדמנות. אני רוצה להודות לך יושב ראש הוועדה חבר הכנסת מרגי, אני רוצה להודות לך חבר הכנסת מאיר כהן, אני רוצה להודות גם להדרה, האימא שלנו, על כל התמיכה ועל כל העזרה.
מאיר כהן (יש עתיד)
ולענת כנפו ולאפרת מוזס.
חנן יזדי
הייתי עובר כאן על כולם אבל לצערי אין לי זמן לעשות זאת. תודה לוועדה. אני גם שמח לראות שכל כך הרבה אנשים הגיעו ונרתמו להגיע ביום הזה. תודה רבה ואני מקווה שזה יקרה יותר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לכם.
ענבל הדס
אם אפשר לישיבה הבאה להביא נציגים מהיסודי, אני אשמח. יש לי ילדים שיודעים איך להתבטא יפה מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
את זוכרת מה אמרתי למלווה מלוד? אצלי ברוך אומר ועושה. כמו שנתתי לו לסכם, אני מבקש ממך ליזום, לפנות אלינו לוועדה וזאת תהיה יוזמה שלך. תפרטי את הדברים כמו שעשה חבר הכנסת מאיר כהן שיזם ותראו אינטראקציה חיובית. כנ"ל גם כאן. אין בעיה לקיים את זה.
קריאה
יש גם את השדולה שחבר הכנסת מאיר כהן מקים היום שהיא נועדה כדי להמשיך את הדיונים האלה ולהמשיך את השיח.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. אני שמח. אין לי ספק שאם חבר הכנסת מאיר כהן מלווה את זה, זה יביא תוצאות ופירות.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים