ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/07/2016

חוק הבנקאות (רישוי) (תיקון מס' 22), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 300

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, כ' בתמוז התשע"ו (26 ביולי 2016), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק הבנקאות (רישוי) (תיקון מס' 22) (סגירת סניפים), התשע"ו-2016 (פ/1829/20)(כ/643), של חה"כ איתן כבל, אורי מקלב, דוד ביטן, יצחק וקנין, עבד אל חכים חאג' יחיא, דב חנין, יוסי יונה, איילת נחמיאס ורבין, טלי פלוסקוב, יעקב פרי, עיסאווי פריג', נורית קורן, נאוה בוקר, נחמן שי, ענת ברקו, אחמד טיבי, מיכל רוזין, תמר זנדברג, זהבה גלאון, יואל חסון, משה גפני, מיקי רוזנטל - לציון יום האזרחים והאזרחיות הותיקים
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

עבד אל חכים חאג' יחיא

איילת נחמיאס ורבין
חברי הכנסת
זוהיר בהלול

מסעוד גנאים

נחמן שי

איציק שמולי
מוזמנים
המפקחת על הבנקים, בנק ישראל - חדוה בר

דוברות, בנק ישראל - אורי ברזני

היחידה לפניות הציבור, הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל - דורית מרקוביץ

יחידת האסדרה (בנק-לקוח), הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל - עידית אלון

מנהלת יחידת האסדרה (בנק-לקוח), הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל - גרניט אופק

עוזרת ליועמ"ש, בנק ישראל - חן פליישר

הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל - חני פרץ

עו"ד, משרד המשפטים - מרב זוהרי

רפרנט מאקרו באג"ת, משרד האוצר - כפיר יהודה בטט

מרכז בכיר-מח' ביטוח שוק ההון, משרד האוצר - אוהד מעודי

מרכזת בכירה פניות ציבור, המשרד לשוויון חברתי - עירית גוטמן

מנכ"ל איגוד הבנקים - משה פרל

עורכת דין, איגוד הבנקים - לבנת קופרשטיין דאש

מנהל קשרי חוץ, איגוד הבנקים - טיבי רבינוביץ

מנהלת תחום סניפים, איגוד הבנקים - בטי פאר

ראש ענף רגולציה, בנק לאומי, איגוד הבנקים - ברי רוזנברג

סגנית ראש אגף החטיבה הבנקאית, בנק הבינלאומי - מרית גילת

סגנית מנהלת מחלקת תפעול, בנק הפועלים - דפנה לוי

כלכלן, המועצה לצרכנות - גיל ברגפרוינד

יו"ר מרחב ירושלים, הסתדרות הגמלאים בישראל - רוני אהרון כהן

נציג הפורום המשפטי למען ישראל - נחום גוטנטג

מנכ"ל בבנק דיסקונט לשעבר - מרק היבנר

סגן בכיר למנהל אגף, בנק יהב - מיכאל אלה

מנכ"ל MyFees - ליאור תבורי

נציג הפורום המשפטי למען ישראל - נחום גוטנטג

עורכת דין, לשכת המסחר - שרון כץ

עו"ד, המועצה לצרכנות - יעל כהן שאואט

יועץ משפטי לרשות ההסתדרות לצרכנות - וגיף אליאב

יו"ר מכון התקנים הישראלי - רן כהן

מנכ"ל הסתדרות הגמלאים - אפרים קורן

יו"ר חטיבת הגמלאים האקדמאים, הסתדרות הגמלאים - רזיאל צוונג

הסתדרות הגמלאים - איציק שחף

הסתדרות הגמלאים - יחזקאל אנגלר

עיתונאית - ענת סרגוסטי

הטלוויזיה הקהילתית, נווה מונוסון-יהוד - אסתר ספקטור

רכז המשמר החברתי - חובב ינאי

יורם גרושקביץ

אלקנה ארם

יוסף וינגרטן

אשר אלבז

ציפורה רם פינק

ציפורה ארגוב

חנה פרץ

ניר יששכר

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר

אביטל סומפולינסקי
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון

הצעת חוק הבנקאות (רישוי) (תיקון מס' 22) (סגירת סניפים), התשע"ו-2016 (פ/1829/20)(כ/643), של חה"כ איתן כבל, אורי מקלב, דוד ביטן, יצחק וקנין, עבד אל חכים חאג' יחיא, דב חנין, יוסי יונה, איילת נחמיאס ורבין, טלי פלוסקוב, יעקב פרי, עיסאווי פריג', נורית קורן, נאוה בוקר, נחמן שי, ענת ברקו, אחמד טיבי, מיכל רוזין, תמר זנדברג, זהבה גלאון, יואל חסון, משה גפני, מיקי רוזנטל - לציון יום האזרחים והאזרחיות הותיקים
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכם. היום יום שלישי, פעמיים כי טוב, ואנחנו נבחן את זה במהלך היום אם אכן זה כך. אני שמח לקבל אותך בברכה, גברתי המפקחת על הבנקים. אני גם אתייחס בהמשך, כשנגיע לחלק שלך ונתמקד. גברתי מנהלת הוועדה – אחלה הופעה.
לאה ורון
התאמצתי. השקעתי.
היו"ר איתן כבל
גברתי היועצת המשפטית.
אתי בנדלר
אני מבקשת לא לקפח אותי.
היו"ר איתן כבל
סליחה. לא קופחת כשהייתה הזדמנות, את יודעת את זה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה נראה כמו המטבח המשפחתי עכשיו.
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכם, רשם, דובר, חברותי וחברי חברי הכנסת. אין חברותי, אבל חברי חברי הכנסת, אורחים נכבדים. אני רוצה להזכיר שהיום זה ציון יום האזרחים והאזרחיות הוותיקים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
מה שמרכז המחקר של הכנסת קורא קשישים. כל אדם בגיל 62 או 65 הוא קשיש?
היו"ר איתן כבל
את זוכרת את הדיון שהיה לנו בעניין של חוק אחר.
אתי בנדלר
עוד לא יצאתי מהטראומה. כן.
היו"ר איתן כבל
עוד היא לא יצאה מהטראומה שהיא לא יודעת לענות לטלפון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש הצעת חוק היום.
היו"ר איתן כבל
כן. זה בהקשר.

ברשותכם, לפני שאני פותח את הדיון שהוא בעצם הצעת חוק הבנקאות (רישוי) (תיקון מס' 22) (סגירת סניפים), התשע"ו-2016. זאת הצעת חוק שאני מוביל אותה יחד עם סדרה ארוכה של חברי כנסת. כמובן, תודה גדולה לסמנכ"ל עמותת "ידיד", רן מלמד, שסייע לנו, לי, להוביל את החוק הזה כמו עוד חוקים רבים וטובים.

ברשותכם אני רוצה לפתוח בעניין אחר לגמרי, בעניין הרכבה. אני אומר את זה כיוון שהרכת נמצאת תחת תחום הפיקוח של ועדת הכלכלה. העניין הזה שכמעט ולא חולף לו שבוע וקופץ הפושאפ הזה שאומר שיש שוב תקלה, שוב בעיות, בכל הנוגע לתנועת הרכבות.

זה דבר שצריך לבחון אותו ואי אפשר יותר להתעלם ממנו. רק בחודשים האחרונים הפושאפ הזה של Ynet לא מפסיק לעלות לפחות פעם בשבוע. זה עניין שמצריך, גברתי לאה, להוציא פנייה מסודרת אליהם ונבקש לקבל הבהרות לכל העניינים האלה.

בכלל, אני חושב שצריך לקבוע נוהל שאם יותר מפעם אחת בחודש יש סוג כזה של תקלות, הם צריכים גם להעביר לנו איזה מייל שנותן הסברים על העניינים הלאה כי בסופו של עניין זה גם בתחום האחריות של הוועדה.
לאה ורון
פיקוח.
היו"ר איתן כבל
פיקוח של הוועדה. אינני רוצה להרחיב יותר מכך כי אינני יודע בדיוק מה הסיבות שגורמות לכך אבל בפירוש אי אפשר לעבור על זה לסדר-היום.

אנחנו עוברים במעבר לא חד אל תוך הדיון של היום. אני רוצה להבהיר שוב את סדר-היום כפי שגם מנהלת הוועדה התייחסה אליו: אנחנו נתחיל בהצעת החוק הפרטית. אני אאפשר כמובן לנגידה – אולי, מי יודע? – למפקחת לומר כמה מילים אבל זה כמובן לא בא על חשבון הדיווח שיינתן בסיום הישיבה, ושם כמובן נשתדל להעמיק בתהליך. אבל, גברתי, רק כמה משפטים כדי להכניס אותנו לתוך החוק. גם שוחחנו בעניין.

ברשותך אני רוצה לומר לך את מה שאמרתי לך גם בארבע עיניים: בסך הכול, אם אני בודק בתקופה הקצרה שאת נמצאת בתפקידך ומול שני המפקחים הקודמים שהייתי עם חלקם בידידות, אני מרוצה. כמובן, עדיין יש לך עוד הרבה: לענות לנו, להחזיר מכתבים בזמן - -
לאה ורון
מפברואר.
היו"ר איתן כבל
- - ולהחזיר לנו טלפונים בזמן. על זה עוד נדבר. אבל זה לא העניין. בסך הכול, את נראית נחושה לעשות את הדברים בצורה אחרת. את לא חוששת להעמיד את התפקיד שלשמו נבחרת אל מול הבנקים. אני מרגיש את זה. אני רואה את זה. אנחנו רואים את זה גם בהתנהלות ותבורכי על כך. אם זה יהיה עקבי, הרי זה בדיוק העניין של הפיקוח.

אני חושב שצריך שיהיה קצת יותר מאיזון כי האזרח במערכת היחסים בין עולם הבנקאות לבין עולם הצרכנות והיחסים שבין האזרח לבין עולם הבנקאות, עדיין רב המרחק בכוח שמחזיק הבנק אל מול כוחו של האזרח. לכן אני מודה לך על כך, אבל עדיין העבודה שלך מראה עד כמה עוד ארוכה הדרך להגיע למיצוי הדברים.

אומר לך עוד שתי נקודות. היום יום הגמלאי, הגמלאים והגמלאיות, ורצה הגורל שגם כיוונו את הצעת החוק שתכף נדון בה, ליום הזה. אבל זו רק נקודה אחת. אני חוזר ואומר את אשר אמרתי ותשמעי כאן גם מהנציגים השונים, גם מחברי הכנסת - - -
לאה ורון
אין פה שום גורל. זו החלטה של - - - על פי בקשתו של חבר הכנסת.
היו"ר איתן כבל
אני אומר שהיה לנו חוק שגם היה צריך להביא אותו היום.

כוונתי היא שאף אחד לא מנסה להרהר או להתווכח אל מול ההתפתחויות הטכנולוגיות הכול כך מדהימות שמתקיימות לעיתים יום ביום. אין ויכוח. אף אחד לא מבקש לעצור את זה, אף אחד לא מבקש למנוע את זה. אבל מנגד, בית לא בונים מהגג. אזרחי ישראל או אזרחים בעולם לא התחילו ונולדו כולם עם המכשירים ועם האלקטרוניקה החדשה.

על זה דיברנו את ואני כבר לא מעט ולכן אני כבר אומר לך מראש להימנע מלהגיד: זה העולם, קדמה, זה יחסוך. הכול בסדר. תמיד אני אומר למקבלי ההחלטות, כולל אותי, כולל אותנו, שבבואנו לקבל החלטות תמיד לחשוב איך זה היה משפיע על ההורים שלנו. איך אבא שלי היה מקבל את זה, שיהיה בריא. איך אימא שלי, שתהיה בריאה, איך ההורים, המעגלים הקרובים?

כשאתה מסתכל על החיים בצורה פתוחה, זה ללא מגע. זה כמעט כמו לעמוד מול קיר ולא מול הטלר. פתאום זה לא רק סגירת בנקים. אני אומר לך שאני כבר לא בטוח מה יותר גרוע ממה: סגירת הסניף או הורדת הטלרים. פתאום אנשים שחלקם פה והם מייצגי ציבור, באים לסניף – הוא הרבה שנים בבנק כי הוא היה רגיל בבוקר, פעם בשבוע או פעם בחודש, להגיע למן דהיא או מן דהוא שהוא סומך עליו, שהוא יודע מה להגיד. עכשיו הוא עומד מול הקיר ואומר: מה עושים?

אלה אנשים מבוגרים, אלה ההורים שלנו, האחים של ההורים שלנו, החברים שלהם. זו קבוצה נכבדה. והתחושה שלי, יותר מתחושה, זה נעשה באבחה. זה נעשה באבחה. אין לי ספק שבקרב – וזה תפקידך יותר מכל, אנחנו לא צריכים חוקים בשביל זה. במקום הזה שצריך שיימצא האיזון, האיזון הנכון. תמיד אני אומר לעצמנו: בואו ניכנס לנעליים שלהם. אנחנו נעמיק בזה בחלק שלך כי יש בזה גם ענייני עמלות, עולם שלם. אנחנו נעסוק בו, כמעט כולו, מזווית שנוגעת לעולם של הגמלאיות והגמלאים. זה עולם שלם שרק הולך וגדל, ברוך השם, בגלל העובדה שתוחל החיים נמצאת, ברוך השם, רק בעלייה, ותמיד הנשים גם מנתחות אותנו, אבל זה כבר דיון אחר.

בבקשה, גברתי, ממש בקצרה ניכנס לחוק. כמובן יתאפשר לך להציג אחר כך את הדוח. חברי הכנסת שנמצאים פה, נחמן שהוא יו"ר משותף של השדולה ואחרים. בבקשה.
חדוה בר
תודה רבה, חבר הכנסת כבל, תודה רבה לכולכם. זו פעם ראשונה שאני בוועדת הכלכלה ולכן ביקשתי מהיושב-ראש להגיד כמה מילים על מה בכלל אנחנו עושים בפיקוח על הבנקים ומה עשינו בשנה האחרונה, כי היום נדבר רק על שתי סוגיות ואנחנו בעצם עובדים פה בשביל האזרחים בהרבה נושאים נוספים ורציתי לתת לכם איזושהי טעימה של הדברים.

חילקתי, למי שרוצה ומי שלא תקשיבו, מה המדיניות שלנו היום בפיקוח על הבנקים, מה הדגשים שלנו וכמה מילים על מה שעשינו בשנה האחרונה, ועשינו הרבה.

כשנכנסתי לתפקיד – אני עדיין לא שנה בתפקיד – באופן רשמי, חידדנו שוב מה החזון של הפיקוח על הבנקים והגדרנו, וזה מה שאנחנו עושים כל היום, שנהיה פיקוח מקצועי ויוזם על הבנקים לטובת הציבור והמשק. כל נושא שעולה אצלי על השולחן, בין אם על-ידי אנשי המקצוע שבפיקוח על הבנקים ובין אם על-ידי חברי הכנסת או הציבור הרחב, אנחנו חושבים על טובת הציבור והמשק.
כשאנחנו שואלים מה המטרות שלנו
יש לנו כמה מטרות על וכמה מטרות תומכות. מטרות העל הן, קודם כל, לשמור על היציבות של המערכת הבנקאית והגנה על הציבור, כספי הציבור. זה מאוד חשוב. בישראל, לשמחתנו, לא היו אירועים אבל בעולם, לצערנו, ראינו הרבה בנקים פושטים את הרגל, בנקים גדולים וידועים, אבל את זה אתם יודעים ומכירים ואני יודעת שגם מוקירים.

אנחנו גם הדגשנו שנפעל להגברת התחרות באופן אקטיבי. אנחנו עושים הרבה מאוד צעדים. אני אראה לכם במהירות כמה מהדברים הגדולים שעשינו בחודשים האחרונים. בהמשך למה שאתה אומר, חבר הכנסת, כבל, אנחנו רואים את התפקיד שלנו לשמור על ההוגנות במערכת הבנקאית ולהגביר את האמון של הציבור בבנקים. זה נושא שאנחנו פועלים בו בצורה יומיומית.

מעבר לזה, וזה גם קשור לדיון שנעשה היום על הסניפים, אנחנו רואים כמה יעדי משנה יסייעו במטרות-העל האלה: אחד, אנחנו נתמוך ונקדם את כל הנושא של שינויים טכנולוגיים וחדשנות בבנקאות. תכף נדבר איך מנהלים את האתגרים שזה מביא אתו.

אנחנו פועלים לשיפור היעילות של הבנקים כי בסופו של דבר, בנקים שהם לא יעילים, המחיר מגולגל על הצרכנים ולכן זה אינטרס של כל הציבור שהבנקים בישראל יהיו יעילים לפחות כמו מה שמקובל בעולם, שזה לא המצב היום בישראל ככלל. אנחנו גם פועלים לאזן קצת את הרגולציה כי עודף רגולציה יש בה גם עלות ואנחנו מסתכלים גם על הגופים המפוקחים ועל הצרכנים.

אני לא אעבור אתכם על הכול, אבל מי שמחזיק את המצגת יכול לראות ששמתי פה כמה דוגמאות של יוזמות שקידמנו בשנה האחרונה. אני אגיד רק בראשי פרקים: בנושא התחרות, אנחנו בבנק ישראל, בונים מאגר נתוני אשראי שיסייע לשחקנים חדשים להיכנס ולתת אשראי. אנחנו תומכים במכירת שתי חברות כרטיסי אשראי של הבנקים הגדולים כי אנחנו מאמינים שהן יכולות להיות שחקנים משמעותיים שיגבירו את התחרות לטובת הצרכנים במשק, לא רק בתחום כרטיסי אשראי אלא בפעילות הבנקאית בכלל.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אלה המלצות של ועדת שטורם?
חדוה בר
זה במסגרת המלצות ועדת שטורם. אנחנו תומכים בזה ומסייעים מקצועית בכל השינוי הזה. אנחנו הגדרנו מתווה שמקל כניסה של בנקים חדשים ואני מקווה שבשנים הקרובות נראה בנק חדש נולד פה. אני מניחה שהוא יהיה בנק אינטרנטי, דיגיטלי, שמשתמש בטכנולוגיות החדשות שיש בעולם.

אנחנו פועלים לקידום הטכנולוגיה והחדשנות שהיא תוביל לתחרות, היא תוביל לשקיפות, הצרכנים יוכלו לראות בכל רגע כמה הם משלמים, לעבור יותר בקלות בין בנקים, לקבל הצעות מותאמות להם. אני מאמינה שהטכנולוגיה תקדם את התחרות.

אנחנו גם מקדמים את הנושא של תחרות בתחום הסליקה שבעצם משפיעה על העסקים הקטנים ואנחנו הגדרנו הקלות בתחום הזה לסולקים חדשים ואני מקווה שגם נאשר ויהיה לנו סולק חדש במהרה בימינו.

את כל הדברים האלה עשינו בחודשים האחרונים וזה כמובן בתהליך ואת התוצאות נראה ככל שהם יוטמעו בשוק. אנחנו מקדמים את הנושאים הטכנולוגיים, בין היתר, הוצאנו מדיניות חדשה, אתמול היא יצאה באופן סופי, בנושא של בנקאות בתקשורת.

היום יושבים פה הרבה גמלאים אבל יש נטייה של הלקוחות בישראל לא להגיע לסניף. הם רוצים לעשות את זה בנוחות, מרחוק, מהבית, מהטלפון הנייד. אנחנו אפשרנו במדיניות הזאת לעשות את כל פעילויות הבנקאות מאל"ף ועד תי"ו מרחוק. זה לא אומר שלא יהיו סניפים, זה לא אומר שאי אפשר יהיה לראות את הפקיד, אבל זה אומר שמי שנוח לו ובוודאי בפעילויות הבסיסיות ביותר, יוכל לעשות את זה באמצעים הדיגיטליים. זה שינוי מאוד משמעותי שהכנסנו ואני מאמינה שהוא ישנה את הבנקאות בשנים הקרובות.

איש פה רשימה של דברים שאנחנו עושים לקידום הטכנולוגיה והחדשנות, אבל אני רוצה להגיד מילה על הדברים שקידמנו בחודשים האחרונים דווקא בנושאים של הצרכנות, כי כמו שאמרתי, ההוגנות והצרכנות - - -
היו"ר איתן כבל
גברתי, חשוב לי, הדיון הוא תחת הכותרת של יום הגמלאית והגמלאי.
חדוה בר
בסדר גמור. אני אנסה לתת דגש על - - -
היו"ר איתן כבל
אני מבקש שבפתיח הזה, לפחות, זה גם מה שכיוונתי בעצם, כי את שאר הדברים נשמח לשמוע אותם בחלק השני.
לאה ורון
של הדיווח.
היו"ר איתן כבל
כן, בדיוק, בסקירה. יושבים כאן אנשים נציגי גמלאים מכל הארץ. ננצל את הבמה הזו שהם נמצאים כאן כדי שתנסי לתת להם איזה סוג של בשורה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
מצלמות הטלוויזיה שלוקחות את הדברים הלאה לטלוויזיה הקהילתית שאנחנו מקיימים בכל הארץ וזה מאוד חשוב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
על העמלות, על הנטל הכבד שעל האזרחים, גם הוותיקים וגם הצעירים.
היו"ר איתן כבל
יש כאן הזדמנות.
חדוה בר
אני מקבלת את זה. דברים שעשינו בחודשים האחרונים לטובת האזרחים הוותיקים: קודם כל בנושא עמלות, אנחנו נקל על אזרחים ותיקים בנושא עמלות. החלטנו וזה ייכנס לתוקף ב-1 בספטמבר. שינינו את כללי העמלות כך שאזרח ותיק וגם נכים יועברו באופן אוטומטי למסלול עמלות בסיסי שהפיקוח על הבנקים מפקח על המחיר שלו והוא 10 שקלים והוא כולל סל של פעולות שיינתנו במחיר הזה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
איך נקרא המסלול?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
10 שקלים לחודש?
חדוה בר
10 שקלים לחודש. המסלול הבסיסי. מסלול העמלות העלות הבסיסי - - -
רן מלמד
זה כולל גם הורדת עלמות הסליקה של חברות האשראי לאזרחים ותיקים?
חדוה בר
סליחה. עמלות הסליחה נוגעות לחברות - - -
רן מלמד
נוגעות למה שאנשים משלמים.
חדוה בר
אנחנו בהחלט מטפלים גם בעמלות הסליקה. הן ירדו בשנים האחרונות בצורה דרמטית ואמרתי שהמענה שלנו בתחום הסליקה הוא הגברת התחרות והסרת - - -
היו"ר איתן כבל
סליחה, חדווה. שתי נקודות: א', התפרצת שלא במקום.
רן מלמד
צודק. סליחה.
היו"ר איתן כבל
דבר שני, הנושא הזה של הסליקה הוא חשוב, אנחנו גם נעסוק בו. עולם הבנקאות הוא עולם ומלואו ואני רוצה לגעת בנקודה שיצאו מכאן החברות והחברים הנכבדים ויגידו: ואללה, היה שווה. לא כל יום ניתנת להם ההזדמנות להיפגש עם המפקחת על הבנקים.
חדוה בר
גם ההורים שלי בני 80 ו-82, אבי, ואני משוחחת אתם על הנושאים האלה ואני חושבת עליהם כשאנחנו עושים את השינויים בדיוק כמו שאתה תיארת. באמת אני חושבת שהצעד שעשינו עכשיו שהוא סל עמלות בסיסי במחיר מפוקח של 10 שקלים שכל אזרח ותיק הבנק נדרש לפי החלטה שלנו, לפי הוראה של הפיקוח על הבנקים, לבדוק אם המעבר לסל הבסיסי הזה מוזיל לו את העמלות – אגב, יש בנקים או יש הסדרים מסוימים שיש פטור מלא מעמלות, כמובן להם זה לא יסייע, אבל יש הרבה אזרחים ותיקים ואזרחים בכלל שמשלמים את העמלות על הפעילות השוטפת בבנק.

הם, האזרחים הוותיקים והנכים, יועברו על-ידי הבנקים באופן אוטומטי לסל העמלות הבסיסי. זה צעד ראשון גדול שלשמחתי הוא נכנס ב-1 בספטמבר. אני חושבת שזו בשורה מאוד גדולה.
רן כהן
מה הסנקציה אם לא עומדים בזה?
חדוה בר
יש לנו המון כלים כפיקוח על הבנק - - -
רן כהן
סליחה שאני מרגיש בבית, אבל זו הייתה הוועדה שלי.
חדוה בר
יש לנו אוסף של כלים כפיקוח על הבנקים. אני יכולה להטיל עיצומים כספיים, אנחנו יכולים לעשות דוחות ביקורת. אני לא חוששת שלא יהיה ציות. אחד, כי יש לנו הרבה כלים, ושתיים, כי הבנקים כלל מצייתים לרגולציה של הפיקוח על הבנקים. אני מבטיחה לכם שאנחנו גם נוודא שזה קורה בשטח עם הכלים שיש לנו.

דבר נוסף שעשינו לטובת הקהל היותר ותיק ואני מקווה שזה יקרום עור וגידים, נוגע לנושא של סינוף. תכף ניכנס לנושא, אני לא אגע בו עכשיו, אבל יש שינוי במערך הסניפים בישראל. יש גם אזורים שבהם יש פחות סניפים מלכתחילה.

אישרנו שבנק יוכל לפתוח סניף במתכונת חלקית או ניידת. לדוגמה: נניח שבקיבוץ מסוים או באזור מסוים שיש בו מעט אזרחים ולא היה שם סניף או לא כדאי כלכלית שיהיה שם סניף כי אין שם הרבה אזרחים, בעצם הבנק יוכל או לבוא עם סניף נייד - - -
היו"ר איתן כבל
גם אם אין הרבה כסף שם.
חדוה בר
נכון. ולתת שירות לאותם לקוחות. הוא יכול להודיע שהוא בימי שני נמצא בקיבוץ גבת.
נחמן שי (המחנה הציוני)
שמעתי על הרעיון, אבל השאלה אם אותו סניף נייד, כמו דואר נייד, יוכל לתת שירותים לכל הבנקים או רק לבנק אחד כי הלוא יש מקומות שיש בהם ריכוז גדול של אזרחים ותיקים, דיור מוגן וכן הלאה, כמה מאות אנשים, אם כל בנק יצטרך לבוא אליהם עם ניידת זה סיפור. אבל אם אותה ניידת תוכל לשרת את כל הבנקים – אני לא יודע אם זה אפשרי בכללי הפיקוח שלכם - - -
היו"ר איתן כבל
לא עם עמלות שמשרתות את כל הנקים בטלרים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני מדבר על עצם הרעיון שאותה ניידת שתגיע למקום מסוים שיש בו כמה מאות אנשים שרוצים להשתמש בשירותים שלה, יכולה לתת את העזרה לכל הבנקים.
חדוה בר
לא. זה לא אפשרי בגלל שאנחנו רוצים שתהיה תחרות בין הבנקים. אי אפשר לעשות להם עכשיו פעילות משותפת וזה לא אפשרי.
היו"ר איתן כבל
צודקת המפקחת. הרצון פה הוא לייצר פה שכלול של התחרות.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני רוצה רק דבר אחד: שהאנשים שנמצאים במרומות הלאה שיהיה להם טוב. תכף נדבר על תחרות, אבל פה אני רוצה שיהיה להם מישהו שיבוא אליהם ב-10:00 בבוקר, יהיה כתוב שעות בנק למטה בלובי, הם ירדו ויידעו בין 12:00-10:00 או בין 16:00-10:00 יש מישהו שנותן להם את כל השירותים הבנקאיים.
היו"ר איתן כבל
נחמן, אתה הראשון שפותח את הדיון.
חדוה בר
אני רוצה לומר שעשינו עוד המון פעילויות צרכניות שלאו דווקא נוגעות באזרחים ותיקים כמו ביחד עם איגוד הבנקים והבנקים סיוע לנשים מוכות במקלטים, סיוע לצעירים שרוכשים דירה במחיר למשתכן בפרויקטים שמוביל שר האוצר.

הנושא של הצרכנות והסתכלות על האזרח הוא בלב העשייה שלנו ובלב הדרך שבה אני רואה את התפקיד שלנו בפיקוח על הבנקים.

אני רוצה עוד לדבר על הנושא של הסניפים לפני שאתה פותח. כמו שציינת, חבר הכנסת כבל, יש מהפכה טכנולוגית שמלווה את כל תחומי החיים שלנו והיא גם מגיעה לבנקאות. חשוב לי להדגיש, למרות שהדיון אחר כך יהיה על הקשיים והאתגרים שזה מביא, שיש בזה המון יתרונות.

היתרון הראשון הגדול הוא שזה מוריד את המחירים של השירותים הבנקאיים לצרכנים. היום כל אחד שעושה פעולה באמצעים הישירים, באינטרנט, בדיגיטל, במכשירים האוטומטיים שהם לא מסובכים לשימוש, משלם הרבה-הרבה פחות. חשוב שמשקי הבית יידעו, חשוב שכולכם תדעו שזה הרבה יותר זול.

מעבר לזה, שמי שמתגבר על הקושי לעבור לטכנולוגיה, בעצם מקבל שירותים הרבה יותר נוחים, בשעות 24/7 בעצם. אני יושבת בערב, ב-22:00, מעבירה כסף לבת שלי לחשבון בלי ללכת לסניף, בלי תורים. זה הרבה יותר נוח.

יחד עם זאת, אנחנו מבינים ויודעים ושומעים את הציבור שזה לא קל. שינוי הוא לא קל ויש אזרחים, חלקם אזרחים ותיקים, שהשינוי הזה יותר קשה להם. אנחנו ערים ועושים פעולות כדי לוודא שכל האזרחים יקבלו מענה, לא רק הצעירים והטכנולוגיים.

מה עשינו לדוגמה? אחד, שינינו את המדיניות שלנו בנושא של סניפים ניידים כדי לאפר יותר נגישות. אנחנו דורשים מהבנקים דרישות שונות כדי להנגיש את השירותים הבנקאיים לכולם. לדוגמה: בבנקים שנסגר הטלר אנחנו דורשים שיהיו דיילות שמסתובבות ומסייעות ללקוח מול מכשיר ה-ATM למשוך מזומן, להפקיד מזומן, ללמד אותו. הן עושות את זה והן נמצאות שם.

אנחנו עכשיו בתהליך של כתיבת הוראת ניהול בנקאי תקין שתיקח בחשבון את החקיקה שאתה מקדם ואנחנו נדרוש את זה כדרישה רוחבית. אבל אני כבר יכולה לספר לכם כי אני מסתובבת בסניפים – אחת לחודש אני עושה סיורי סניפים כדי לראות את הקהל, לראות את התורים, לראות את הבנקאים שמשרתים בנאמנות את הקהל – אני רואה את הדיילים הלאה, דיילות, שמסייעים.

אנחנו רואים שהבנקים מציבים יותר מכשירים אוטומטיים. הם קנו הרבה מאוד מכשירים שיוצבו ברחבי הארץ. המכשירים הולכים ונהיים יותר משוכללים: אפשר לעשות יותר פעילויות בהם.

אנחנו פועלים בעצמנו בפיקוח על הבנקים וגם בשיתוף פעולה עם הבנקים לחינוך פיננסי דיגיטלי כדי לסייע למשקי הבית ללמוד. אנחנו גם עונים על פניות ציבור ספציפיות. יש לנו יחידת פניות ציבור, אנחנו מקבלים פניות. כשקיבלנו פניות ציבור, ולמרות שלא הייתה לי את הסמכות שתהיה לפי החוק שלכם, לדוגמה: ביישובים מרוחקים שעומדים לסגור טלר, בקצרין, הביאו לידיעתי שאחד הבנקים עומד לסגור את הטלר. הסתכלנו על פריסת הסניפים וראינו שהסניף הקרוב ביותר הוא 20 קילומטר משם. צילצלנו לבנק, למרות שאין לנו סמכות, ואמרנו: אנחנו מבקשים שתעצרו את הסגירה. הם עצרו את זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לפי החוק הזה יש לכם סמכות.
חדוה בר
עכשיו גם נתתם לנו סמכות ואני מטיחה לכם, ובזה אני אסיים, שאנחנו נסתכל ונראה את טובת הצרכנים. מצד שני אני רוצה להיות הוגנת ולהגיד לכם שיש פה מהפכה: סניפים נסגרים והם גם ימשיכו להיסגר. חשוב לי שתדעו שרוב הסגירות הן במרכזי ערים, במרחק של קילומטר וחצי, לא יותר, משני סניפים של אותו בנק. כלומר זה לא שלגמרי אין סניפים. פשוט יש מיזוגים.
היו"ר איתן כבל
תודה, גברתי.
רן מלמד
אפשר שאלות הבהרה? הן נוגעות למה שהיא אמרה.
היו"ר איתן כבל
רן, מנקודת המבט שלי, הדבר הכי חשוב עכשיו זה להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית.
רן מלמד
היא אמרה בנושא של הגמלאים שני דברים שהם בעייתיים.
היו"ר איתן כבל
אחרי זה. אחרי זה אני אאפשר. אני מאפשר בחלק הזה לנחמן. יש את הדיון עם המפקחת על הבנקים. אנחנו נקיים את הדיון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני פשוט חייב ללכת.
היו"ר איתן כבל
אני צריך את החוק. אתה יודע, בסוף, הדבר הכי חשוב שלשמו התכנסנו כאן, החוק, בסוף נדחה אותו לעוד שלושה-ארבעה חודשים. זה לא יהיה כדאי.

נחמן, בבקשה. נחמן הוא יושב-ראש השדולה המשותפת, יחד עם חברי איציק שמולי. בבקשה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
המכונה "הנשכן".

בוקר טוב ושלום לכולם. תודה רבה לך, איתן, שכינסת את המפגש הזה. יש לנו בהמשך היום ועדות אחרות שעוסקות גם כן בנושא האזרחים הוותיקים ואני שמח לפגוש אותך בוועדה. בנק הוא חלק בלתי נפרד מחיי כל אחד מאתנו ופרק הזה של החיים, הייתי אומר פרק הפרישה, הוא אולי אפילו יותר חשוב. קודם כל, כי נושאים כספיים מתחילים למלא תפקיד מרכזי אצל הציבור הזה. הכסף הוא דבר מאוד חשוב, הוא לא מתחדש כל הזמן, ההכנסות קטנות, ההוצאות גדלות. ולכן הבנק הוא מקום שמסתכלים עליו בהרבה חשיבות.

יכול היות שגם השימוש בשירותי הבנק גדל כתוצאה מכך, גם כי לאנשים יש יותר זמן וגם כי הם מנסים לחשוב איך הם יתמרנו ומה הם יעשו עם הכספים. זה שווה מחקר בפני עצמו. לכן הנוכחות שלך כאן היא מאוד חשובה ולכן הנושא של סגירת סניפי בנקים, כמו, אגב, סגירה של שירותים של משרדים אחרים ושל רשויות אחרות - - -
היו"ר איתן כבל
דואר.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אנחנו מתעסקים עם הדואר בדיוק באותו אופן. גם שם יש אתה רצון להתייעל וכן הלאה שאנחנו כולנו בעד, אבל כשזה בא על חשבון הצרכים של אוכלוסייה, אנחנו גם חושבים עליהם. אני חושב שצריך לראות את החדשנות כאוהב ולא כאיוב. חדשנות, לא רק שהיא קיימת פה בלאו הכי, אלא היא יכולה גם לסייע.

אזרחים ותיקים יודעים שחדשנות יכולה גם להאריך חיים, לסייע במחלות ובכלל בחיי היומיום, לכן היא חשובה. השאלה היא איך מתרגמים את החדשנות הבנקאית שאת רוצה בה ומסייעת לה לצרכים של האוכלוסייה הזאת. זו השאלה.

באים לסניף – אנחנו מכירים את זה, זה די מפחיד המכשירים האלה: לאן תוקעים את הכרטיס, מאיפה זה יבוא, איך לוחצים, מה עושים. אז אנשים מסתכלים ימינה ושמאלה חסרי אונים. אמרת דיילות, אבל דיילות לא יודעות לעמוד בחוץ בשעה שש בערב כשאדם רוצה פתאום למשוך כסף והוא לא יודע איך עושים את זה. את נכנסת לסניף כדי לקבל 500 שקל, לפעמים את צריכה לעמוד חצי שעה. את רוצה שזה יהיה מהיר.

השאלה היא איך מנגישים לאזרחים ותיקים, חלקם גם מתקשים לראות ולשמוע, זו גם בעיה בפני עצמה, את נושא - - -
היו"ר איתן כבל
חלק מהם סתם באים לדבר עם הטלר או הטלרית.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה גם נכון. יש חברות. אני מכיר את זה. לאבא שלי היו הרבה חברות בבנק, אימא שלי דאגה מהקשרים שהתהוו ביניהם אבל זה עבר. זה עבר, שניהם כבר מסתכלים עלינו מלמעלה, לצערי.

השאלה איך לוקחים את החדשנות שאת דוחפת אותה והופכת אותה לכלי כדי לעזור להם. זה האתגר, לדעתי, שאת צריכה לשים בפני הבנקים ולדרוש את זה מהם.
היו"ר איתן כבל
משפט אחרון כי יש לנו עוד - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
המשפט הבא הוא שאני אשמח מאוד אם בעוד כמה חודשים תבואי אלינו - -
היו"ר איתן כבל
יהיה מעקב.
נחמן שי (המחנה הציוני)
- - תעדכני אותנו, ואם לא, אז אנחנו נזמין אותך, איציק ואני, לשדולה. תוכלי לעדכן ישירות את נציגי הציבור הזה, אפילו לא דרך הוועדה, איך הבנקים בהשראתך, באים לעזרת הציבור הזה והופכים להיות למנוף כדי להקל על החיים שלהם.
היו"ר איתן כבל
תודה, נחמן.

איציק, משותף. אז מה אני אעשה? ממש קצר ברשותך.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, באמת זה יום חג בכנסת. אני רוצה לברך אותך גם על העיסוק הגובר בנושא צרכנות בכלל וצרכנות של אזרחים ותיקים בפרט. גם אותך, המפקחת על הבנקים, על הצעדים שמנית כאן, שהם לא דבר טריוויאלי. את צריכה לתמרן בין הנטייה הטבעית של העולם לרוץ קדימה לבין החובה המוסרית שלנו לא להשאיר את אלה שעלולים להיתקע מאחור, כמו שנחמן אמר, חסרי אונים מול מכשיר ה-ATM - - -
היו"ר איתן כבל
אל תשליכני.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה לעשות. אנחנו כמובן מברכים מאוד על המהלך שאת מובילה עם החיתוך בעמלות שייכנס לתוקפו בספטמבר, ואנחנו בהחלט נשמח להקדיש איזושהי ישיבה מיוחדת יחד אתכם כדי לראות מה עוד ניתן לעשות, כמובן ביחד עם ארגוני הגמלאים שנמצאים כאן, כדי להנגיש יותר ויותר את השירותים בבנקים לציבור הזה.

אני אומר לך שאנחנו דווקא משום מה בימים האחרונים קבלנו יותר ויותר פניות – אני לא אגיד את שם הבנק כדי לא להלבין את פניו של אף אחד כאן – אבל על שירותים ייחודיים של בנקים שעברו לא רק ל- ATMבסניפים אלא לסלולר. כלומר, כדי להפעיל ולקבל שירות מסוים, אתה חייב לעשות את זה דרך הסמרטפון, לקבל קוד דרך הסמרטפון. זה כמובן מכשול שהרבה לא יכולים לצלוח אותו.

הדבר האחרון, בכנסת הקודמת קידמתי מהלך יחד עם בנק ישראל ועם הפיקוח על הבנקים – יושב פה גם איגוד הבנקים וגם הוא היה בשיח – ואני נמצא בקשר קונסטרוקטיבי מאוד עם אנשייך. הנושא הוא בעצם 1,400-1,300 אזרחים ותיקים שחשופים לניצול כלכלי כל שנה ומי שיכול לנסות ולעזור לנו לצמצם את התופעה הזאת זה כמובן הפקידים בבנקים.

היה והם מגלים או שיש איזשהו חשש להתעללות כלכלית בקשיש, אז תהיה להם האפשרות, לא החובה, לדווח על זה. היום אין את האפשרות הזו מטעמים של הגנה על הפרטיות. זה משהו שבהחלט יכול לעזור לנו למגר את התופעה מבלי לשים את כל המשקולת של האחריות על פקידי הבנק.

אני מאוד-מאוד מבקש אותך ואת אנשייך לבוא אתנו בנוסח מוסכם כמו שהיה בכנסת הקודמת. אין שום כוונה להפוך את פקידי הבנקים לעובדים סוציאליים אבל אתם בהחלט יכולים לעזור לנו להיות שותפים במאמץ ובאמת תבורכו על כל הפעולות שאתם עושים למען האזרחים הוותיקים.
חדוה בר
תודה רבה.
היו"ר איתן כבל
תודה, תבורך. הסיומת שלך נגעה וחידדה בדיוק את העניין הזה. 1,300 זה מעט. כשאתה מוצא את עצמך מול טלר, אתה פשוט לא יכול לדעת - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כמו שאמרת אתה, זה לפעמים האדם שמכיר את הקשיש הכי טוב כי הוא מגיע לדבר אתו פעם בשבועיים.
היו"ר איתן כבל
נכון.

אוסמה, אנחנו נפתח את הדיון ואני אאפשר לכולם אבל אני חייב - -
לאה ורון
לקם את הצעת החוק.
היו"ר איתן כבל
- - לקדם את הצעת החוק. חברים, בשביל זה התכנסנו. אגוד הבנקים, קטונתי מלמנוע מכם להגיד את עמדתכם, בעיקר כשמישהו נתן לכם מחמאה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, חברי חברי הכנסת, כבוד המפקחת, ד"ר חדוה בר, אורחים נכבדים. באמת זהו יום חשוב בכנסת ולא במקרה אנחנו קוראים לגיל הזה "גיל הזהב". לכולנו יש אבות ואימהות ואנחנו חייבים לכבד אותם, חלקם כבר לא אתנו כמו ההורים של נחמן. גם אני אבדתי את אבא שלי בשנה הזאת שאני בכנסת. אנחנו חייבים באמת לתת את הכול בשביל לעזור להם ומה שאתם עושים בעניין העמלות וחיתוך העמלות הוא חשוב מאוד לשכבת הגיל הזאת, לאזרחים הוותיקים.

אני חייב לצאת, אדוני היושב-ראש, כי יש לנו היום משהו חשוב מאוד, אני חושב שזהו יום היסטורי: שרת המשפטים, ב-12:00, עומדת להכריז על פתיחת בית משפט שלום ראשון במגזר הערבי, בעיר טייבה, ואני חייב להיות שם.
נחמן שי (המחנה הציוני)
שופטים יהודים?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כמובן. איזו שאלה?

אני חייב לנצל את ההזדמנות הזאת שהמפקחת נמצאת כאן, אנחנו בקשר אתה בעניין קידום עולם הבנקאות והשירותים הבנקאיים - - -
היו"ר איתן כבל
כל מה שאמרנו בקליפת אגוז, במגזר הערבי מקבל משנה תוקף.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק. א-פרופו המגזר הערבי, אדוני, הזמנת אותי להשתתף בפאנל בוועדת הכלכלה. פאנל בעלי עסקים מובילים בחברה הבדואית. אני קורא לזה בחברה הערבית בדרום. אני הייתי בסיור לפני כחודש ב-6 יישובים מוכרים, אני לא מדבר על 35 יישובים לא מוכרים. אני מדבר על 6 יישובים: חורא, לקיה, תל שבע, ערערא-נגב, תל אל-סבע.

כל יישוב כזה, אדוני היושב-ראש, מונה בערך 20 אלף, 30 אלף תושבים, אין אפילו סניף בנק אחד. את יודעת על הבעיות שהיו בעבר בסניף אחד שאולי שרפו אותו או לא שרפו אותו, שדדו אותו או לא שדדו אותו. גם במגזר בצפון, גם במרכז יש דברים כאלה.
היו"ר איתן כבל
רואים במרכז הארץ.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק, במרכז הארץ. אם אנחנו מדברים על מהפכה טכנולוגית, אז אפילו, אדוני היושב-ראש, ATM, מכשיר כספומט אחד, אין. אם מישהו רוצה למשוך כסף, אזרח ותיק, צעיר, אישה, היא צריכה ללכת לבאר שבע? לערד? לנתיבות?
נחמן שי (המחנה הציוני)
איפה אין כספומט?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בכל היישובים: חורא, לקיה, ערערא-נגב, תל אל-סבע, כייספא.
נחמן שי (המחנה הציוני)
כמה אנשים חיים בכל המקום?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
100 אלף. בשגב שלום. אני אומר לך, 6 יישובים - - -
היו"ר איתן כבל
הוא עוד לא נגע במעטפת של היישובים הלא מוכרים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש עוד 150 אלף. חוץ מרהט שהיא העיר הערבית השנייה בגודלה שיש בה שני סניפים, בכל היישובים האלה לא יכול להיות, אין מצב כזה. אפילו מכשירים אוטומטיים, סניף דיגיטלי, דברים כאלה. פניתי אליך ואני פונה אליך ומפציר בך, גברתי המפקחת, שבאמת תיקחי את העניין הזה לידיים.

חייבים לפתור את זה במיוחד שאמרת, איתן, שהיום יש בעלי עסקים והם באים מחר לכנסת לוועדת הכלכלה, יש בעלי עסקים אמיצים, רציניים, חזקים, שרוצים לקדם את החברה. אני לא מדבר על סגירת סניפים בצפון ובמרכז, גם בלוד, חברי שמולי, סגרו סניף בעיר העתיקה בלוד, ברחוב הרצל, בעכו. דיברנו גם על סגירת סניף של בנק בעכו העתיקה.

לכן, אדוני היושב-ראש, אנחנו מקדמים ומסכימים להצעת החוק שיזמת ואנחנו עמלנו על זה בקריאה הראשונה. אנחנו מסכימים ותומכים בהצעת החוק. אנחנו מבקשים רשות דיבור כי אני חייב לצאת. יש לנו רק הצעה שגם עלתה בקריאה הראשונה, שלא רק סגירת סניף אלא גם מחלקה.

היום, גברתי המפקחת, סוגרים מחלקות. מחלקת עסקים? תלכו לנתניה, תלכו לחדרה. אז גם מחלקה ראשית חייבת להיכנס למחוק הזה ושגם היא תחייב את ההסכמה שלכם. זה מה שאנחנו מבקשים.
היו"ר איתן כבל
תודה, תודה. אנחנו כבר ממתינים בכיליון עיניים לרגע ההיסטורי הבא שגם יישב בטייבה, בבית המשפט, שופט ערבי.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לפחות שהאסירים יהיו יהודים. בוא נגוון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שם, אדוני היושב-ראש, יהיו גם שופטים ערבים וגם שופטים יהודים. זה בית משפט שלום לכל דבר.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זו פריצת דרך.
היו"ר איתן כבל
חברים, ברשותכם. תודה לכם, תודה לדברים בפתיח. אנחנו נעבור להקראה של החוק לקריאה שנייה ושלישית, ברשותכם. אני מקווה שנעשה את כמה שיותר מהר בהסכמה שכבר הצלחנו לגבש סביב הנושאים האלה ואז נעבור לנושא הבא: הדיווח של המפקחת. כמובן אז נוכל לאפשר לכל החברים או למי שירצה להתייחס, לומר את הדברים שלו.

בבקשה, גברתי היועצת המשפטית.
אתי בנדלר
קודם כל, אני מתנצלת כי רק הבוקר הצלחנו לקיים פגישה עם נציגות בנק ישראל, גברת פרץ, מנהלת יחידת הרישוי והפיקוח על הבנקים, וגברת חן פליישר מהלשכה המשפטית בבנק ישראל, וגברת מרב זוהר ממשרד המשפטים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
רק נשים? הבנק, אני רואה, נכבש.
אתי בנדלר
רק נשים. לכן רק עכשיו יכולנו להניח נוסח שעדיין הניסוח שלו לא מהוקצע, כמובן. זה נוסח שחולק ממש עכשיו בבוקר שיש בו מספר תיקונים לא גדול לעומת הנוסח שהיה בקריאה הראשונה ולכן, ברשותכם, אני אקרא את הנוסח המתוקן.

הוספת סעיף 28א

1. בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981‏ (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 28 יבוא:

"סגירת סניפים 28א. (א) תאגיד בנקאי המבקש לסגור סניף קבוע יגיש למפקח בקשה מנומקת בכתב; המפקח רשאי לדרוש פרטים נוספים הנראים לו לבדיקת הבקשה.".

כבר עכשיו ייאמר שבהתאם לבקשת בנק ישראל ההוראה הזאת תחול רק לגבי סניפים קבועים ולא לגבי סניפים עראיים. בסוף הצעת החוק אנחנו הוספנו גם סעיף הגדרות ואני מפנה אתכם כבר לסעיף קטן (ה) המוצע שבו נאמר:

(ה) בסעיף זה –

"סניף קבוע" – סניף שהיתר לפתיחתו ניתן לתקופה בלתי מוגבלת והוא נותן שירותיו במקום קבוע.".

אני חוזרת לסעיף קטן (א). אני מבינה שלמפקחת יש כבר הערה לגבי ההגדרה "סניף קבוע". מיד נחזור לזה. על כל פנים, הצעת החוק הזאת תתייחס רק לסניפים קבועים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר שאנחנו נכניס פה את ההסתייגות שלנו: לא רק סניף קבוע אלא מחלקה?
היו"ר איתן כבל
אני אגיד לך איפה הבעיה. הייתי שמח, אני חושב, שאדוני צודק, אבל זה לא החוק – אם תרצי תתייחסי – אני אשמח להגיש תוספת בהמשך, אבל אני לא ארצה - - -
חדוה בר
אני פשוט חושבת שלא ניתן - - -
היו"ר איתן כבל
אני מבין את כללי המשחק, אני יודע איפה אני חי ואין לי עניין עכשיו לעצור החוק הזה שיגידו שזה בהסכמות, לא בהסכמות. אני קודם כל רוצה להיות בקו שקבענו לעצמנו, לדהור בו, להעביר אותו ואחר כך אם יהיו מחשבות נוספות, אז זה כבר עניין אחר.

בבקשה, גברתי.
אתי בנדלר
"(ב) המפקח ייתן את החלטתו בכתב בתוך 45 ימים מיום קבלת הבקשה לסגירת סניף קבוע, ואם ביקש פרטים נוספים – בתוך 45 ימים מיום קבלתם; בהחלטתו המנומקת יפרט המפקח, אם הוא מסכים או מתנגד לסגירת הסניף, ורשאי הוא להתנות את סגירת הסניף בתנאים, לרבות דחיית מועד הסגירה; המפקח רשאי להאריך את התקופה האמורה, ובלבד שהודיע על כך לתאגיד הבנקאי בהודעה מנומקת בכתב.".

אני חושבת שהדברים כאן מאוד ברורים. אני חוזרת ואומרת שהכול כפוף לניסוח סופי. הניסוח הזה עדיין לא ניסוח מהוקצע. על כל פנים, החלטת המפקח ככלל אמורה להתקבל בתוך 45 ימים מיום שיש בידיו את כל הפרטים הדרושים לו לצורך קבלת ההחלטה, ובכל זאת, אם הוא סבור שלמרות שיש בידיו את כל הפרטים הוא זקוק לאורכה, למשל בשל העובדה שהוא צריך להיוועץ בוועדת הרישיונות לצורך סגירת סניף, אז הוא יהיה רשאי, הוא יודיע על כך כמובן לתאגיד הבנקאי בהודעה מנומקת בכתב.
חדוה בר
אנחנו בהקשר הזה מוכנים להוריד את זה ל-30 ימים כדי לא ליצור סרבול עסקי.
היו"ר איתן כבל
בשני המקרים.
חדוה בר
בשני המקרים, כן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
במקום 45?
אתי בנדלר
מעולה. כן. אבל את רוצה בכל זאת להשאיר לעצמך את האפשרות - - -
חדוה בר
כן. כי זה באמת במקרים מיוחדים שאני אדרש לכך.
אתי בנדלר
סעיף קטן (ג) שהזכרתי חלק ממנו הרגע:

"(ג) החלטה בדבר התנגדות לסגירת סניף קבוע תתקבל לאחר שניתנה לתאגיד הבנקאי הזדמנות להשמיע את טענותיו ולאחר התייעצות עם ועדת הרישיונות.

(ד) ניתנה החלטה בדבר הסכמה לסגירת הסניף הקבוע, יודיע התאגיד ללקוחותיו בהודעה בכתב על סגירת הסניף, ויהיה רשאי לסגור אותו לאחר שחלפו 60 ימים מיום מסירת ההודעה.".
כאן הוספנו סעיף הגדרות, כפי שאמרתי
"(ה) בסעיף זה –

"סניף קבוע" – סניף שהיתר לפתיחתו ניתן לתקופה בלתי מוגבלת והוא נותן שירותיו במקום קבוע.

"המפקח" – לרבות עובד בנק ישראל שהוא הסמיכו לכך.".

בעניין ההגדרה "סניף קבוע", אני מבינה שיש השגות למפקחת על הבנקים. אני מציעה לעצור כאן אם יש הערות.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, גברתי.
חדוה בר
אנחנו רוצים היום לאפשר שיהיו סניפים ניידים שלא מגיעים שבוע שלם. אני חושבת שזה דווקא יקל על האוכלוסייה. זה משהו שהוא ממש בחיתולים, אישרתי את זה לפני שלושה חודשים. יש בנק אחד קטן שהתחיל להפעיל כזה דבר.

אני לא רוצה לעצור את זה ולכן אם אפשר היה שההגדרה בכל החוק הזה לא תכלול את אותם סניפים ניידים.
היו"ר איתן כבל
זה בא לידי ביטוי, אני חושב.
חדוה בר
כנראה שלא, אני מבינה.
אתי בנדלר
הגדרה של סניף קבוע, כפי שהבנו - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
במקום קבוע. כתוב בהגדרה במקום קבוע - - -
אתי בנדלר
- - - זה כולל גם סניפים ניידים.
חדוה בר
אני רוצה שזה לא יכלול את הסניפים הניידים. אחרת מלכתחילה זה לא יקרום עור וגידים. אין את זה היום. אנחנו מנסים דווקא לקדם את זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
סליחה, חדוה. ההגדרה של סניף קבוע: "סניף שהיתר לפתיחתו ניתן לתקופה בלתי מוגבלת והוא נותן שירותיו במקום קבוע.".
חדוה בר
הנייד יכול להיות נייד או חלקי.
היו"ר איתן כבל
מקום קבוע, יכול להיות שהוא מגיע למקום קבוע.
חדוה בר
הוא תמיד יהיה במתנ"ס - - -
אתי בנדלר
אז הוא במקום קבוע.
חדוה בר
אז בדיוק מה שאנחנו מבקשים: תמצאי את הדרך לסייע להחריג את אותם סניפים ניידים כי כל הכוונה שלהם היא לסייע במקרים האלה ולהגמיש - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למעט סניפים ניידים?
אתי בנדלר
השאלה אם זה נכון.

נניח שגברתי מסכימה לסגירת סניף ומתנה את זה – בסמכותך להתנות את זה כמובן – בכך שיגיע למקום אחת לשבוע או אחת לשבועיים, סניף נייד. האם הם יהיו רשאים לסגור את הסניף הנייד בלי היתר ממך? מדוע לא להכליל את הסניף הנייד במקרה כזה?
חדוה בר
במקרה כזה זה כן סביר אבל יש גם מקרים של יישובים שהיום אין בהם. לדוגמה, יכול להיות שביישובים הבדואים שחבר הכנסת הציג, אין כדאיות לפתוח סניף 7 ימים בשבוע, אבל עם הפתרון שעכשיו הצענו שסניף נייד – אגב, הסניף הוא נייד או חלקי. כחומר הוא יכול להיות במקום קבוע, במתנ"ס של היישוב, נניח, אבל רק בימי שני וחמישי – זה דווקא ייצור את הגמישות. אנחנו עלולים לירות לעצמנו ברגל בהחלטה - - -
אתי בנדלר
נניח שבאותו יישוב נתת היתר לפתיחת סניף נייד שיגיע לקום קבוע בכפר הזה בימים שני וחמישי, ועכשיו אמרת לחסל את הסניף הנייד הזה שהוא לא יגיע בכלל. הוא לא יגיע יותר.
חדוה בר
חשוב להבין מאיזו נקודת מוצא אנחנו יוצאים. אין היום, חוץ מבנק אחד קטן, סניפים ניידים. הרצון וההחלטה שלנו להרחיב את המסגרת של סניף – יושבת פה חני פרץ שהיא אחראית על הסינוף שנים – הסניף הנייד הותר בבנק ישראל עד היום רק למקרי חירום, למלחמה. בסמכותי הרחבתי. אני רוצה שזה יהיה כלי יאפשר. אני חוששת שזה דווקא - - -
אתי בנדלר
אבל פתיחת סניף נייד כזה מחייבת היתר ממך? זאת השאלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז את יכולה לתת אישור לסגור את זה גם.
היו"ר איתן כבל
התוספת להכנסה לא גורעת מסמכותך או פוגעת בזכותך לקבל החלטה. הנקודה היא שיום אחד, ברוך השם זה כבר עובד יפה, ואז נמצא את עצמנו כלפי הסניפים הניידים שהם כבר פועלים ובעזרת השם זה גם יהיה אירוע מוצלח.
כשאת תרצי להגיד
אני רוצה למנוע. את לא תגידי לנו בדיווח או מי שיבוא אחרייך יגיד: הרמתי טלפון למרות שאין לי סמכות. הסמכות היא בידיים שלך. אין כאן התערבות של מישהו, זה שלך לגמרי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה שיקול שלך. אם זה סניף נייד, את יכולה להגיד בגלל - - -
היו"ר איתן כבל
זאת הכוונה. מרחיבים את סמכותך. לא גורעים מסמכותך.
חדוה בר
אני מקבלת.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לסניף נייד גם צריך אישור לסגירה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, בטח.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אומרים לי מאחור שסגרו סניף בנווה מונוסון. אשמר אם תבדקי את זה.
חדוה בר
עוד לא היו לנו סניפים ניידים חוץ מבנק אחד. זה בוודאי לא נוגע - - -
היו"ר איתן כבל
רן מלמד, ואחריו – חבר הכנסת זוהיר.
רן מלמד
יש לי 3-2 הערות, שאלות, בקשות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש שיירשם שאני בעד ויש לנו רשות דיבור.
אתי בנדלר
אתה מבקש רשות דיבור, אדוני?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן.
אתי בנדלר
אני מבקשת - - -
לאה ורון
הוא מקש לרשום שהוא תומך בהצעת החוק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן. וגם רשות דיבור. אני אשלח לך - - -
אתי בנדלר
הוא אמר שהוא מבקש גם רשות דיבור.
היו"ר איתן כבל
הוא רוצה רשות דיבור.
אתי בנדלר
בשמך בלבד?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, לא. הרשימה.
אתי בנדלר
אז אני מבקשת לקבל בכתב ובחתימת כל חברי - - -
רן מלמד
יש לי 3-2 הערות, שאלות, בקשות. הראשונה נוגעת לסעיף קטן (ד) לגבי מסירת ההודעה ללקוח בדבר סגירת הסניף. ההגדרה של מסירת ההודעה, איך ההודעה ניתנת? האם מדובר על מסירה בהגדרה המשפטית שלה או במשלוח דואר לביתו של הנמען?
היו"ר איתן כבל
אני אגיד לך את דעתי. במערכת היחסים המתקיימת בין הלקוח לבין הבנק.
רן מלמד
יש כאלה שעובדים רק דרך האינטרנט, לכן אני שואל. התוספת שהייתי מבקש להוסיף, מכיוון שלא בוגרים הרבה סניפי בנק כל יום ומכיוון שהסניפים הנסגרים הם לא של עשרות אלפי לקוחות - - -
היו"ר איתן כבל
רן, העניין ברור.
רן מלמד
הייתי מבקש להוסיף גם שיחת טלפון. הייתי מבקש, אדוני. היום פקידי הבנק, כשהם צריכים לדבר עם לקוח, אין להם שום בעיה להרים טלפון ללקוח. למה לא לצלצל ללקוח ולהסביר לו?
היו"ר איתן כבל
אתה אומר שהוא יגיד לו: הולכים לסגור את הבנק ובהזדמנות הזאת אני רוצה להציע לך הלוואה.
רן מלמד
לא. אבל בעיקר שאתה מדבר על אזרחים ותיקים היום, למה לא להרים להם טלפון ולהגיד להם: אדוני, עשינו שנויים, אם אתה צריך עזרה אלה המקומות הבאים שאתה יכול - - -
היו"ר איתן כבל
אני מבין את המה שאתה אומר. אני מאלה שמאמינים "תפסת מרובה, לא תפסת". אחר כך נבקש ביקורי בית מהבנק.
רן מלמד
זה השלב הבא שלי. תכף אני אגיע לזה.
הערה השלישית והאחרונה שלי
הייתי מבקש להוסיף פה שהחלטות הבנק לגבי סגירת הסניפים תופענה באתר הבנק בפרק הזמן המהיר כדי שהציבור כולו יוכל לקרוא מהן החלטות, מהם הנימוקים. לא רק החלטנו או לא החלטנו, אלא מה הנימוקים שהביאו את בנק ישראל לאשר או לא לאשר סגירת סניף.
היו"ר איתן כבל
אנחנו נוסיף את העניין הזה שההודעה תימסר באותה מתכונת שהבנק מנהל מול הלקוח את ענייניו עם הבנק, אם זה דואר, אם זה SMS.
חדוה בר
בנקאות בתקשורת. יש לנו הוראה חדשה שמדברת על זה. אני חושבת שזה מיותר. זה ברור.
רן מלמד
זה לא מיותר - - -
אתי בנדלר
אותו דבר לגבי כל הסעיף הזה. אני מניחה שמפקחת על הבנקים תוציא הוראות נוהל. השאלה אם כדאי להתייחס דווקא לנושא הזה.
חדוה בר
התחלנו כבר לעבוד על נוהל בהתאם לחוק. בשבוע הבא נשב על טיוטה. אנחנו ניתן ביטוי גם לדברים - - -
רן מלמד
אדוני, עוד מעט נראה את נוהל בנקאות בתקשורת שעליו דיברה המפקחת ואני אוכל להראות לך כמה הוא לקוי בהנחיות שלו לבנקים. לכן אני חושב שהנושא הזה של מסירת ההודעה הוא קריטי וצריך לעגן אותו בצורה מסודרת בהצעת החוק הזאת.
היו"ר איתן כבל
אני לא רואה מניעה שהמשפט הזה ייכנס. הוא לא מחליש או מחזק או מייצר איזושהי בעיה אם הוא אומר שההודעה תימסר באותם כלים - - -
לאה ורון
- - -
היו"ר איתן כבל
בסדר. העניין הוא שזה צריך - - -
אתי בנדלר
בדרך שבה נוהג הבנק לנהל את - - -
היו"ר איתן כבל
אני חושב שלא לסגור לבנק את האופציות.
רן מלמד
להיפך. זה מרחיב את האופציות.
היו"ר איתן כבל
כן, יחזקאל אנגלר, חברי.
רן מלמד
רגע. מה לגבי הפרסום באתר?
היו"ר איתן כבל
בבקשה, יחזקאל.
יחזקאל אנגלר
כבוד היושב-ראש, אורחים ואורחות ובעיקר חברי הוועדה, אני רוצה להביא כמה עובדות על העיר הכי ותיקה, תל אביב: אוכלוסייה מעל 80,000 ואני לא מדבר רק על סגירת בנקים, גברתי, לא יתכן במרכז העיר כמו בארלוזורוב, בבנק גדול שבאה אליו אוכלוסייה מבוגרת, סגרו רק את הקופה. לא ייתכן דברכזה. בשביל זה אני דווקא רציתי לפני שאתם מסכמים - - -
היו"ר איתן כבל
עוד לא סיכמנו.
יחזקאל אנגלר
אוכלוסייה מבוגרת לא רק בתל אביב, אבל נתתי דוגמה. סגרו בנקים ושלחו את האנשים ליפו, עם כל הכבוד, עם דיילות. אני לא מזלזל בשום דבר. אנשים מבוגרים מעל 80 רגישים. תמיד יכלו פעם בחודש לבוא לקופה. בצורה כזאת, מה שעשיתם עד עכשיו, פגעו קשות באוכלוסייה מבוגרת בכל הארץ. במקרה כאן נתתי את הדוגמה של הבנקים היות וזה על סדר-היום אבל זה בכל התחומים מה שקורה בזמן האחרון.

אנחנו כאן חברים מייצגים את הסתדרות הגמלאים שחותמים חוזה מוכר, אך ורק הסתדרות הגמלאים והיושב ראש של הוועדה יודע שהייתה פנייה של יושב-ראש הסתדרות הגמלאים שהוא גם תושב תל אביב באיזו צורה יום-יום באים אלינו אנשים מבוגרים ואין לנו מה לענות.
היו"ר איתן כבל
תודה, יחזקאל. תודה.

הגברת מנווה מונוסון, תתקרבי בבקשה.
לאה ורון
את יכולה לשבת פה ליד חבר הכנסת זהיר בהלול.
אסתר ספקטור
שני מקומות אתם מפנים לי?
היו"ר איתן כבל
קודם כל, כדי שתכנסי לדברי ימי הכנסת תגידי שם ומאיפה את.
אסתר ספקטור
אני גמלאית, אני כמעט בת 80.
היו"ר איתן כבל
נראית נהדר.
אסתר ספקטור
הקשבתי לדבריך. דיברת מכל הלב. אני גם נציגה של הטלוויזיה הקהילתית של נווה מונוסון-יהוד. בנוו מונוסון, יום אחד, סגרו לנו את הבנק. איך אמרת? באבחת חרב. אני וחברותי ניידות, אבל שכבת המייסדים הם על עגלות, עם פיליפינים – איך בדיוק מנווה מונוסון יגיעו ליהוד?

לקחו את יהוד ואמרו מספיק סניף אחד ביהוד. אבל מונוסון זה מקום אחר, צריך לעבור כביש ראשי, כביש בין עירוני. נלחמנו והטלוויזיה הקהילתית עשתה הפגנות וכך הלאה. לא עזר לנו. אמרו שנקבל סניף נייד, גברתי. מדברים על סניפים ניידים. הגיע כל יום חמישי בשעה 14:00 עד 15:00.
היו"ר איתן כבל
שלא יפריעו לכם לישון.
אסתר ספקטור
פתחו אוטו עם סככה בדיוק כמו שהיה במושב שאני גדלתי בו כשהייתה באה ספריה ניידת. חרפה, ממש חרפה. טוב שלא שמו כמה ערימות חציר. אחרי חודשיים בנק הפועלים התייאש מאתנו, כי מי בא? נחים בשעות האלה. סגרו. בלי לומר, יום אחד סגרו גם את הנייד. זה דבר אחד שרציתי לומר. הסניפים נסגרו כבר לפני שנה. היום אתם ב- post factoעושים את הדיון אחרי. אני מקווה שזה יעזור לסניפים אחרים.

כשאת דיברת על סל יותר ברור לנכים. מדברים שם רק על נכים פיזיים ולא כתוב על נכי נפש. אנשים שסובלים מנכות נפשית גם להם מגיעה הנחה או את הסל הבסיסי. גם נכי נפש וגם דמנטים, משפחות של דמנטים. אני גם יושבת בוועד המנהל של עמותת "עמדה" ואנחנו נתקלים יום-יום בעוולות מטעם הבנק במשפחות חולי הנפש.
היו"ר איתן כבל
תודה לך.

זוהיר, בבקשה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול שאלת תם.
היו"ר איתן כבל
מאדם תם.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כאילו שאלת תם. האם הדיון הזה הוא לא בבחינת - -
היו"ר איתן כבל
ממש לא. אל תגיד את זה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
- - עבר זמנו בטל קורבנו?
היו"ר איתן כבל
לא. ממש לא.
חדוה בר
לא, לא.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אנחנו מכירים את התהליכים האלה. בנקים ייסגרו ויצומצם כוח האדם. בסופו של דבר, גם הנוסחה המאגית הזו של סניפים ניידים לא תשרוד הרבה זמן. אני זוכר את הדואר הנע של דואר ישראל והיום זה תיבות ואנשים מגיעים לסניף. בסופו של דבר זה תהליך שבסופו של דבר יבוא על חשבון הלקוחות והצרכנים.

אולי הדיון הזה – אני מכיר ומוקיר את מה שאתה עושה ואני מאוד מוקיר את השתתפותה הכנה מאוד של המפקחת על הבנקים, אבל נדמה לי שאנחנו מדברים על שירת הברבור ובסופו של דבר הציבור ייפגע. הבנקים יעשו כאוות נפשם.

אני אגיד לך למה. לשל, בעכו העתיקה היה איזשהו סניף רומנטי בעיר העתיקה. בשיניים שלנו החזקנו אותו וניסינו להחזיק אותו. בסוף, התהליך הגרזני הזה בלע את הסניף הזה, פוגג אותו מהעולם, התאייד לו מהעולם והבנק כבר עבר למקום יפיפה, מצועצע, גורד שחקים. אלה התהליכים שאנחנו עוברים.

לבי לבי לאנשים שמשתתפים בדיון הזה שנאחזים בכל תקווה, קלושה אפילו, לקבל את השירותים האמתיים של הבנקים. אני מאוד מוקיר את ההחלטה שלכם לפתוח את עולם הבנקאות בישראל. נדמה לי שעשרות שנים לא נפתח בנק. נדמה לי שהבנק האחרון שנפתח היה לפני קום המדינה, אם אני לא טועה.
חדוה בר
לא - - -
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מתי זה היה?
היו"ר איתן כבל
זה עניין של הסתכלות מתי קמה המדינה.
חדוה בר
כמה עשרות שנים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
היום תקבלו בנק חברתי, תקבלו בנקים נוספים. אבל בסופו של דבר הבנקים האלה יהיו מקוונים ונדמה לי שהפתרון היחידי זה שינגישו לכם יותר את הטכנולוגיה כי זה סוף פסוק. באיזשהו שלב זה יהיה סוף פסוק של הבנקאות הקלסית. כל הקלסיקה הרומנטית תתאייד מעולמנו ותצטרכו, בני 80, 90, 100, כדי שתשרדו עד 150, להתרגל חיים אחרים.
היו"ר איתן כבל
תודה, זוהיר. זה יפה, זה נשמע רומנטי. פספסת את הפתיחה. הפתיחה הייתה כזו שאף אחד מאתנו לא מבקש שהילדים שלנו – הילדה שלי שכעכשיו הגיעה לגיל 18, ראתה טלר פעם אחת והיא כבר לא תראה כי הטלר שהיא הגיעה אליו כבר נסגר. היא חיה בעולם אחר. זה כבר לא יעניין אותה. אנחנו לא מבקשים למנוע את ההתפתחות.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אתה דוחה את הקץ.
היו"ר איתן כבל
לא. גם לא זה. אני גם לא יודע לעשות החייאה או לתת מכות חשמל. זה לא תפקידי. כל השיח פה הוא שיח שי יצירת איזון. יש שכבה גדולה של ההורים שלנו בכל מקום ובכל אתר, שחלקם, דרך אגב, תופתע, הם כבר טכנולוגיים לא פחות מהילדים שלנו. זה קטע מדהים, אני רואה את זה בהתכתבויות. יש פה אנשים סביב השולחן הזה שמנהלים אתי ואתנו שיח טכנולוגי שאפשר רק להתקנא בו.
קריאה
זה היוצא מן הכלל.
היו"ר איתן כבל
אנחנו כאן, חברים, לאור העובדה שהרוב לא. לכן, אנחנו צריכים לסדר את תקופת המעבר. אם אני אשים את הדברים רק לפתחם של הבנקים יקרה מה שנקרא שבלשון העם שלנו "דרדלה". אתה יודע, ברוב המקרים שורת הרווח היא הקובעת.

מה זו חקיקה? מה זו הרגולציה שלעיתים היא כבר הופכת להיות יותר גדולה – זה לא הדיון עכשיו. הנקודה היא שבסוף נמצא את נקודות האיזון. הרגולטור אומר: אני יודע לעלות למעלה, להביט על כל הרצונות ולנסות לסדר איזה איזון. נכון לרגע זה השוק הזה לא משוכלל. לצערי, הפיקוח על הבנקים עד היום הזה, עד כניסתה של חדוה, לא ראה את העניין הזה בסדר העדיפות המרכזי שלו ואנחנו באים להסדיר.

אני גם מודיע לך שעדיין העבודה קיימת ועוד איך. התופעה הזו היא תופעה שהתחילה לבוא ידי ביטוי בשנה האחרונה, בשנה וחצי האחרונות. מה לעשות, לרוב הדברים אתה נחשף אחרי שהם נעשו. אנחנו לא יושבים בבורדים שאנחנו יכולים לדעת ולקבל את ההודעות: יש לנו תכנית סגירה או לביצוע פעולות כאלה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
רק לידיעתך, לבנק החברתי שקורם עור וגידים לא יהיו סניפים. זה בנק וירטואלי.
היו"ר איתן כבל
נכון. הוא כבר נכנס לעולם החדש. אני לא פותח פה את עולם הבנקאות. כולה-כולה, זוהיר, רציתי דבר אחד: יש תופעה שקוראים לה סגירת סניפים באופן – אני לא רוצה להגיד לא מבוקר – אבל באינטרסים של הבנק. יש אוכלוסייה גדולה, משמעותית בחברה הישראלית על כל גווניה ובחברה הערבית זה בא לידי ביטוי כפול ומכופל מאלף ואחת סיבות שאוסמה סעדי חבר הכנסת תיאר קודם ונגע רק בנקודות מאוד-מאוד קטנות בעניין הזה.

כל אשר אני מבקש בהצעת החוק הזאת ואני רוצה להתכנס חזרה לתוך החוק כי אני רוצה ממש תוך 10 דקות לסיים אותו, אלא אם יש לך הערה לחוק.
גיל ברגפרוינד
קודם כל, הנושא של "המפקח רשאי", אני מבקש שיהיה רשום "המפקח חייב לעשות בדיקה מסודרת". קיים חשש שהבנקים ינסו להטות את הכף וכדאי שהמפקח יהיה מחויב להוציא תסקיר על הדבר הזה.

הערה נוספת. המפקחת הציעה 30 יום. אני מציע בכל זאת שהמפקחת תסכים ל-45 יום כי יכול להיות שהמפקחת עצמה מסוגלת לעשות את זה וייתכן שהמפקח הבא לא, והחקיקה היא ארוכה. דבר נוסף, גם אם המפקחת או המפקח יסכימו לסגירת סניף, חייב שיהיה רשום בחוק שזה בתנאי שיהיה סניף פעיל אחר, בין אם הוא נייד, בין אם הוא סניף קטן - - -
היו"ר איתן כבל
תודה, יקירי. קיבלתי את מה שכתבתם.
גיל ברגפרוינד
לכן אני אסיים רק במשפט אחרון. חבר הכנסת אוסמה אמר את זה וגם אנחנו כתבנו את זה בחוות הדעת שלנו. אנחנו חושבים שגם נושא של סגירת סיף וגם סגירת שירות או מחלקה צריכים להיות אותו דבר. ההגדרה צריכה להיות סגירת סניף זה אותו דבר כמו סגירת שירות או מחלקה.
היו"ר איתן כבל
אני אומר לכם בכל הכבוד ואני מעריך ומוקיר, כל הדברים האלה כבר עסקנו בהם בדיון הקודם. אנחנו באנו לכאן עכשיו כדי להתכנס ולא כדי לפתוח את הדיון. לכן הדברים שהציגה כאן היועצת המשפטית, אתי בנדלר, אל מול כל השיח שהיא ניהלה מול כל המערכות האחרות, מקובלים עלי. אני רוצה רק שיתווסף גם כן - - -
אתי בנדלר
אני מבקשת לדעת לגבי ההצעה להוסיף "בדרך שבה נוהג הבנק למסור לאותו לקוח הודעות" שאני מבינה שזו ההצעה. האם זה בא במקום "בהודעה בכתב"? אני מזכירה: כרגע, בסעיף קטן (ד) כתוב: "נתנה החלטה בדבר - - -
היו"ר איתן כבל
הבנתי את השאלה. יותר חשוב לי מאשר בכתב, שהנוהל הרגיל שבו נוהג כלפי כל אחד ואחד. זה לא לקוח שהגיע ואמרו לו: מצטערים, סגרנו עכשיו. כל אחד מאתנו יש לו את נוהל ההתקשרות שלו אל מול הבנק במשך השנים.
לאה ורון
- - - למה לא גם בנוסף להודעה בכתב?
אתי בנדלר
אני אומר לאדוני מדוע. כי אם יש התנהלות טלפונית, למשל, בין הצדדים ויתקשרו ללקוח והשאירו לו הודעה במשיבון והוא כן שמע או לא שמע או שהוא לא הבין את ההודעה או שיש מחלוקת מה הוא אמר לו. האם הוא אמר לו בעוד 20 ימים או בעוד - - -
היו"ר איתן כבל
בסדר, הבנתי.
חדוה בר
בכתב, כולל גם אינטרנט - - -
רן מלמד
לגבי הפרסום באתר?
יחזקאל אנגלר
אני רק רציתי לבקש עוד פעם: איפה שלא סגרו בנק, להחזיר חזרה את הקופה - - -
היו"ר איתן כבל
יחזקאל, בסיכום שלי אני אתייחס לדברים האלה.
רן מלמד
אדוני, לגבי בקשתי - - -
היו"ר איתן כבל
בסיום התהליך אני מבקש שההחלטה שלך, בנוהל שלכם, שתתפרסם באתר של הבנק.
חדוה בר
של הבנק. בסדר.
רן מלמד
שלכם. של בנק ישראל.
היו"ר איתן כבל
ברמת נוהל. אני לא מכניס את זה לחוק.
אתי בנדלר
אם כך, אדוני, בסעיף 28א המוצע שני שינויים: אחד, בסעיף קטן (ב) בשני המקומות במקום "45 ימים" יבוא "30 ימים". ובסעיף קטן (ד), "הבנק יוגיע ללקוחותיו בהודעה בכתב וכן בדרך שבה הוא נוהג למסור הודעות לאותו לקוח.". בכפוף לכך, נדמה לי שאין שינויים נוספים. אפשר להצביע.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להעלות להצבעה. מי בעד אישור החוק עם התוספות, התיקונים והשינויים, ירים את ידו.

הצבעה

בעד סעיף 1 – פה אחד

סעיף 1 נתקבל.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. הצעת החוק אושרה - - -
אתי בנדלר
לא, לא. רק סעיף 1.
היו"ר איתן כבל
היה נדמה לי שהקראת את זה. סעיף 1 אושר. סליחה, אני מתנצל. הלאה.
אתי בנדלר
"תיקון סעיף 29

2. בסעיף 29 לחוק העיקרי –

(1) בכותרת השוליים, בסופה יבוא "ובהחלטה בדבר סגירת סניף";

(2) ברישה, אחרי "במתן היתר סניף" יבוא "ובהחלטה בדבר סגירת סניף לפי סעיף 28א".".

סעיף 29 לחוק העיקרי עניינו שיקולים במתן היתר סניף. עכשיו אנחנו מרחיבים את התחולה שלו כך שהשיקולים המנויים באותו סעיף יובאו בחשבון גם לשם התנגדות או הסכמה לסגירת סניף. זו המשמעות של הסעיף הזה.
היו"ר איתן כבל
הערות? סיימנו את ההקראה?
אתי בנדלר
לא. סיימנו את סעיף 2 ואפשר להצביע עליו, אדוני.
היו"ר איתן כבל
תיקון סעיף 29 – סעיף 2. מי בעד, ירים את ידו.

הצבעה

בעד סעיף 2 – פה אחד

סעיף 2 נתקבל.
היו"ר איתן כבל
אושר.

תיקון סעיף 50.
אתי בנדלר
"תיקון סעיף 50ב

3. בסעיף 50ב לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א), אחרי "28(א) או (ב)" יבוא "28א".".

סעיף 50ב, אדוני, עניינו קנס אזרחי. זה אומר בסעיף קטן (א): היה למפקח יסוד סביר להניח כי נעשה מעשה או מחדל המהווה הפרה של הוראות מהוראות סעיפים שונים שמנויים באותו סעיף, רשאי הוא להטיל על עושה המעשה או המחדל קנס אזרחי בשיעור מחצית הקנס הקבוע בסעיף 49(ב). מוצע כמובן להוסיף את הסעיף הזה לרשימת הסעיפים שעם הפרתם תהיה למפקח סמכות להטיל קנס אזרחי.
היו"ר איתן כבל
הערות? תודה רבה. מי בעד הסעיף?

הצבעה

בעד סעיף 3 – פה אחד

סעיף 3 נתקבל.
היו"ר איתן כבל
אושר.

עשינו כברת דרך. הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית במליאה. היא תובא למליאה. יבורכו כל העושים במלאכה.

אני רוצה, גברתי, לסבר לך את האוזן. אנשים צופים בנו – מסתבר שיש גם אנשים שצופים בנו – התופעה הזו של סגירת סניפים היא באמת כאש בשדה קוצים. הנה, עכשיו מישהו כותב לי פה: סניף בנק לאומי בבאר יעקב עומד להיסגר. הבנק היחיד שהיה שם היה בנק הפועלים ואז נכנס לאומי. אנשים עברו אליו ועכשיו הוא נסגר. משאיר אותם רק עם בנק הפועלים. שולחים אותם לסניף של לאומי בנס ציונה.

זה כל הזמן מתקיים. אני רוצה להניח כאן את העוגנים המרכזיים. אני לא רוצה שמישהו יבוא וידבר אתי על זה, טכנולוגיה ואי אפשר לעצור את הקדמה. אף אחד לא רוצה לעצור את הקדמה, גם לא יכול לעצור את הקדמה. יש לזה גם השלכות כלכליות ואלף ואחד עניינים אחרים.

אבל אנחנו לא נוותר, גברתי, אני רוצה שתדעי שאנחנו גם בהמשך לשיחה שהייתה פה בבין שני ראשי השדולה, החברים שלי נחמן ושמולי, אנחנו גם נעשה בעוד חצי שנה דיון מעקב לראות באמת איפה הדברים עומדים.
רזיאל צוונג
יותר מדי זמן. זה יותר מדי זמן, חצי שנה.
היו"ר איתן כבל
יכול להיות.
רזיאל צוונג
המעקב חייב להיות יותר צמוד.
היו"ר איתן כבל
יכול להיות. יכול להיות שאתה צודק.
רזיאל צוונג
אני שוב אומר שהבקרה צריכה להיות יותר צמודה - - - הייתה דרך להוסיף נציג של הגמלאים לוועדה שמטפלת בנושא הזה.
היו"ר איתן כבל
תודה, רזיאל.

אני מודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 10:50.

קוד המקור של הנתונים