ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/07/2016

חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 108 - הוראת שעה), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 66

מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הצ"ח התכנון והבניה (הוראת שעה) ובהצ"ח שירותים פיננסיים חוץ מוסדיים

יום רביעי, י"ד בתמוז התשע"ו (20 ביולי 2016), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 108 - הוראת שעה) (חובת מתן הקלה לתוספת דירות למגורים), התשע"ו-2016, הצעתם של חברי הכנסת אלי כהן ודוד ביטן
נכחו
חברי הוועדה: אלי כהן – היו"ר

דוד ביטן

חיים ילין
חברי הכנסת
אמיר אוחנה

עבדאללה אבו מערוף

יגאל גואטה

תמר זנדברג

דב חנין

יוסי יונה

עודד פורר
מוזמנים
שולמית גרטל - משרד הבינוי והשיכון

דניאל דוד מלצר - רפרנט מקרקעי ישראל, אגף התקציבים, משרד האוצר

ענבר וייס - עוזרת למנהלת מנהל התכנון, משרד האוצר

אפרת ברנד - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

כרמית יוליס - עו"ד, משרד המשפטים

טל רותם - עו"ד, הלשכה המשפטית, המשרד להגנת הסביבה

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

מירה סלומון - עו"ד, מנהלת המחלקה המשפטית, מרכז השלטון המקומי

ערן פייטלסון - יועץ לתכנון ובנייה, פורום ה-15

אמיר הלר - משנה למנכ"ל ומנהל אגף יזמות ובניה, התאחדות בוני הארץ

יצחק שפריר - חבר ועד

עדינה עבאדי - האגודה לזכויות האזרח

יצחק נטוביץ - עו"ד, יו"ר ועדת מקרקעין, לשכת עורכי הדין

ד"ר יעל פדן - ראש תחום עירוניות וצדק חברתי, עמותת במקום

אורי זרובבל - אדריכל, יו"ר ועדת החקיקה, עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל

פרידה קאופמן - התחדשות אורבנית בע"מ

רם חלפון - פעיל חברתי

חובב ינאי - המשמר החברתי

יעקב מואב - המשמר החברתי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

גלעד קרן
מנהלת הוועדה
אריאלה מלכה
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 108 - הוראת שעה) (חובת מתן הקלה לתוספת דירות למגורים), התשע"ו-2016

הצעתם של חברי הכנסת אלי כהן ודוד ביטן
היו"ר אלי כהן
בוקר טוב, אנחנו פותחים את הישיבה. ברשותכם, נעבור לייעוץ המשפטי שייתן לנו סקירה.
תומר רוזנר
בוקר טוב אדוני היושב ראש. בעקבות הדיונים שהיו בהצעת החוק לקראת הקריאה הראשונה ובעקבות שאלות שעלו במהלך הכנת הצעת החוק לקראת הדיון היום בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, ביצענו מספר שינויים שהם יותר הבהרות בנוסח שמונח בפניכם, בנוסח שאושר לקריאה ראשונה.

השינוי האחד, הוחלף סעיף קטן (ט) המוצע, כך שיובהר באופן ברור שהחובה שמוטלת בחוק הזה לתת הקלה של עשרה אחוזים במספר יחידות הבנייה אינה גורעת מהסמכות של הוועדה המקומית לפי שיקול דעתה לתת את ההקלות שמותר לה לתת לפי שיקול דעת, כלומר, בין אפס לשלושים אחוזים. כלומר, גם אם מוגשת בקשה להקלה של למשל עשרה אחוזים ולא מתקיימים התנאים שמופיעים כאן ומפורטים כאן, עדיין לוועדה המקומית יש שיקול דעת לתת או לא לתת אם היא רוצה וגם בין עשרים לשלושים אחוזים.

עוד דבר שהובהר הוא שהבקשה להקלה חייבת להיות מוגשת כך שתתבקש בה לפחות עשרה אחוזים תוספת יחידות דיור. אם מתבקש פחות, לא חלה החובה לתת את ההקלה. כלומר, החובה נוצרת אם מתבקשים עשרה אחוזים ואז הוועדה חייבת לתת את עשרת האחוזים במסגרת ההקלה.
קריאה
מעל עשרה אחוזים?
תומר רוזנר
זה לפי שיקול דעתה. עשרה אחוזים – חובה, מעל זה – זה לפי שיקול דעתה של הוועדה.

נקודה נוספת שעלתה ואני מבקש להבהיר. נשאלה השאלה למה בעצם אנחנו הולכים במנגנון של הקלה בהקשר הזה כי לכאורה זאת חובה ולמה יש צורך לפרסם וכולי. עדיין אנחנו סבורים שכדי להפעיל את הסמכות הזאת, נדרש, ראשית, להביא את הדבר לידיעת התושבים שגרים מסביב, ושנית, עדיין צריכה להיות ביקורת ציבורית ואחרת על הפעלת ההוראה הזאת.

לפיכך אני מציע שגלעד יקריא את הצעת החוק ונשמע את ההערות.
גלעד קרן
הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' - הוראת שעה) (חובת מתן הקלה לתוספת דירות למגורים), התשע"ו-2016

תיקון סעיף 147

החל ביום פרסומו של חוק זה ועד יום כ"א באב תשפ"א (1 באוגוסט 2021) יקראו את סעיף 147 לחוק התכנון והבנייה התשכ"ה-1965, כך שאחרי סעיף קטן (ז) יבוא:

"(ח) (1) ועדה מקומית תיתן הקלה לתוספת דירות למגורים בתחום רשות עירונית בשיעור של עשרה אחוזים מהמספר המרבי של דירות המגורים המותר לבנייה על מגרש או על מספר מגרשים גובלים לפי העניין, על פי הוראות התכנית החלה על המגרש, אף אם נקבע בתכנית כי סטייה מהוראות התכנית כאמור לעניין זה תהיה סטייה ניכרת בהתקיים כל אלה:

שטחן הממוצע של דירות המגורים במגרש או במגרשים לפי העניין לאחר מתן ההקלה יעלה על שמונים מטרים רבועים.

שטחה של כל דירת מגורים שתיווסף לבניין מעבר למוצע לפי התכנית לא יעלה על שמונים מטרים רבועים. בסעיף קטן זה – דירה קטנה.

הבקשה להקלה חתומה בידי כל בעלי הזכויות במגרש או במגרשים לפי העניין ומבוקשת בה הקלה בשיעור של עשרה אחוזים לפחות מהמספר המרבי של דירות המגורים המותר לבנייה על המגרש או המגרשים כאמור.

המגרש מיועד למגורים בבנייה רוויה.

בעת הגשת הבקשה להקלה טרם התחילה הקמת הבניין שלגביו מתבקשת התוספת. לעניין זה לא יראו את תחילת הקמתו של הבניין בהריסתו של בניין קיים, בעבודות חפירה או בעבודות פיתוח או בעבודות כיוצא באלה הנעשות כהכנה להקמת הבניין.

התכנית כאמור נכנסה לתוקף לפני יום כ"ה בטבת התשע"ה (1 בינואר 2011) ואינה תכנית לפינוי ובינוי.

בבקשה להקלת סיוע מספר דירות המגורים המותרות לבנייה במגרש או במגרשים לפי התכנית וההקלות שאושרו לגבי מספר דירות המגורים במגרש או במגרשים קודם להגשתה.

(2) חובת מתן ההקלה כאמור בפסקה (1) לא תחול על ועדה מקומית במחוז הצפון או הדרום או בתחום רשות עירונית ששר האוצר קבע לגביה בצו כי נוכח קיומו של מלאי מספיק של דירות קטנות בתחומה או נוכח מספר הדירות הקטנות שבנייתן הותרה בתחומה בשנה קדמה למועד מתן הצו, אין צורך או הצדקה לחייב מתן הקלה כאמור.

(3) בסעיף קטן זה –

"בנייה רוויה" – בנייה בצפיפות של שש דירות מגורים לדונם לפחות.

"דירת מגורים" – מערכת חדרים או תאים שנועדה לשמש יחידה שלמה או נפרדת למגורים בלבד.

"שטח דירת מגורים" – השטח הכולל המותר לבנייה של דירת מגורים לרבות שטחו של מרחב מוגן.

אין בהוראות סעיף קטן (ח) כדי לגרוע מסמכותה של ועדה מקומית ליתן הקלה מהמספר המרבי של דירות המגורים המותר לבנייה על מגרש לפי שיקול דעתה אף אם לא נתמלאו בבקשה להקלה התנאים האמורים באותו סעיף קטן ובכפוף להוראות שנקבעו לפי סעיף 151(ב).
היו"ר אלי כהן
תודה רבה. אנחנו נפתח את הדיון להתייחסויות ככל שיש. נתחיל בלשכת עורכי הדין. יצחק נטוביץ'. אחריו אורי זרובבל וערן פיטלסון.
יצחק נטוביץ
בוקר טוב. קודם כל, תודה רבה לחבר הכנסת אלי כהן על היוזמה, יוזמה ברוכה. אני אעבור על כמה הערות שיש לי להצעת החוק. אגב, ההערה החשובה ביותר שהייתה לי, אני רואה שמחקו אותה בנושא של בני מקום וטוב שכך כי זה היה מאפשר לעשות חסם ולעצור את עשרת האחוזים חובה.

לגבי סעיף (ח)(1), אמר תומר שלמעשה צריך פרסום. שאלה שלי היא, ראשית, למה צריך פרסום? אם אנחנו מדברים כאן על חוק, כמו שאנחנו יודעים חוק גובר על תכנית. במספר הדירות לפי התכנית לא צריך פרסום, אבל כאשר החוק, כאשר יש חוק של תוספת עשרה אחוזים, לשם מה הפרסום? הרי פרסום נועד כדי שיגישו התנגדויות. אנחנו יודעים שהתנגדויות לא יהיו כאן אלא אם כן יגידו שכיוון שיש פרסום, מן הסתם יש התנגדויות של דיירים. זה יכול להביא לפרשנויות, לוועדות ערר ולבתי משפט.

אני חושב שצריך לכתוב הקלה. בסדר, כי זאת אולי הקלה אבל ללא פרסום כי אחרת אין טעם בכל ההקלה. אין טעם בכל החובה, כי לשם מה לפרסם? כדי שהשכנים יריבו? כמו שיש בתכנית מספר דירות, היום יש חוק ובמקום עשרים זה 22 שאפשר לעשות. לדעתי לא צריך את הפרסום כי זה רק יכול לגרום לתקלות.

בסעיף (ב) מדובר על שמונים מטרים. בדירות החדשות, באותם עשרה אחוזים דירות, שמונים מטרים כולל ממ"ד. לפעמים אדוני היושב ראש יש מקרים תכנוניים, בגלל בעיות תכנון, שאי אפשר לייצר את הדירה הזאת של השמונים מטרים. אני הייתי מציע שאם מבחינה תכנונית יהיה קשה, לתת עוד עשרה מטרים, עוד 15 מטרים, כדי שלא יהיה משהו קטיגורי ובגלל זה נפסיד דירות שיכולים לבנות אותן. יש כאן הגבלה על שמונים מטרים. אני אומר שהמטרה היא נכונה אבל שייכתב שכאשר מבחינה תכנונית לא ניתן לעשות את זה – תנאי השטח, יש מגרשים לא מודולריים – יהיה אפשר לעשות אולי עד מאה מטרים, עד תשעים מטרים, עד 95 מטרים. אני משאיר את זה לשיקול היושב ראש.

בסעיף (ג) כתוב שהקלה לפחות עשרה אחוזים. מאותה סיבה, אם אני יכול רק חמישה אחוזים, אז אני אתן את הרשות? אני יכול עוד דירה או עוד שתי דירות במקום ארבע דירות לייצר באותו מגרש. אני חושב שאפשר לכתוב שאפשר גם פחות מעשרה אחוזים. הכוונה הייתה שאתה יכול להגיש את הבקשה מעשרה אחוזים עד שלושים, כאשר עשרה אחוזים הם חובה. כך אני מבין את סעיף קטן (ג). באותה בקשה אתה יכול להגיש גם עשרה אחוזים חובה וגם עוד עשרה או עשרים אחוזים שהם ברשות ולא חובה.

אגב, לא הייתי כותב את המילה שיקול דעתה בסעיף (ט), שם נאמר לשיקול דעתה. בחוק עד היום, לא בחוק ולא בתקנות, לא כתוב שיקול דעתה של הוועדה. אין את המלים האלה. אני הייתי כותב בהתאם לתקנות סטייה ניכרת. אין שיקול דעתה היום למרות שיש פרשנויות כאלה ואחרות. אל תרחיבו בחוק את הסמכויות של ועדות התכנון כי זה לא שיקול דעתה. אפשר לערער על שיקול דעתה בפני ועדת ערר. לדעתי המינוח שיקול דעתה לא קיים בחוק, ולכן אל תכתבו את זה שיש לה שיקול דעת בשלושים אחוזים, מה שיש לה, יש לה, זה בתקנות סטייה ניכרת, שם כתוב במפורש ואפשר לערער על זה, יש מידתיות ויש ועדות ערר.

נחזור לסדר הסעיפים. קודם כל, בסעיף (ח)(1)(ג) שיהיה אפשר להגיש גם פחות מעשרה אחוזים בחובה, בהקלת חובה.
קריאה
כתוב עד עשרה אחוזים.
יצחק נטוביץ
לא כתוב עד עשרה אחוזים. כתוב מעשרה אחוזים.
קריאה
כתוב בשיעור של עשרה אחוזים.
יצחק נטוביץ
אנחנו עורכי הדין קצת מבינים.

לגבי סעיף (ו). אם אפשר את ה-1 בינואר 2011, שלמרות שאני מבין את התכניות שהוגשו באותו מועד, אני לא יודע למה אנחנו מגבילים את עצמנו בתכניות שנכנסו לתוקף לפני ה-1 בינואר 2011. למה לא תכניות שנכנסו לתוקף? זאת הרי הוראת שעה והכוונה שלנו שיבנו כמה שיותר דירות. זה סתם חסם שאנחנו מייצגים לעצמנו. בהוראה כמותית, אני מבין, אומרים שב-2012, ב-2013, כבר יש מצוקת דיור וכנראה נתנו את מרב השטחים אבל כאן אנחנו מדברים על דירות בלי להגדיל את השטחים ולכן לא בטוח שצריך את המגבלה הזאת.

בסעיף (ז) כתוב שבבקשה להקלה צוין מספר דירות המגורים המותרות לבנייה במגרש ובמגרשים לפי התכנית, הקלות שאושרו. אני מבין שאם אני כבר בא בתכנית בנייה, כבר יש לי היתר בנייה או הגשתי בקשה, ההקלות לא מצטברות. בשטח אין דבר כזה. אנחנו חוששים שיהיו דברים לא ברורים בחוק וינצלו זאת כדי לתקוע דברים. ב-(ז) זה ברור שההקלות שכבר ניתנו בעבר נחשבות כהקלות, כי אחרת אני לא מצליח להבין את הסעיף.

בסעיף קטן (2) נאמר שחובת מתן ההקלה לא תחול על ועדה מקומית במחוז צפון ולא דרום. זה בסדר. אבל באזור המרכז נתתם סמכות לשר האוצר לקבוע בתקנות באיזה מקומות לא תחול החובה לתת את ההקלה. אני אומר, בסדר, היום יש לנו שר אוצר כזה, מחר שר אוצר אחר, כך שלפחות זה יהיה באישור הוועדה המיוחדת. שר אוצר וראשי ערים, יש להם אינטרסים – הפעם יש לנו שר אוצר - - -
היו"ר אלי כהן
אני אומר לך למה אנחנו מתכוונים. לדוגמה עיריית לוד שנמצאת במרכז הארץ במקום גיאוגרפי מאוד מרכזי. כאן לצורך העניין אנחנו דווקא רוצים לאפשר לה כן למשוך אוכלוסייה מבוססת. זה השיקול שהיה כאן. גם בתוך המרכז יש ערים שהן לא ערים חזקות.
יצחק נטוביץ
אני מבין מההוראה הזאת שיש ערים במרכז שלא תהיה חובה של עשרה אחוזים.
היו"ר אלי כהן
השר הוא נבחר. הוא לא יעשה החלטות טובות – יחליפו אותו בקדנציה הבאה.
יצחק נטוביץ
בהרבה תקנות, בהרבה מקרים כאלה, זה באישור הוועדה. תקנה של שר באישור הוועדה. חבל לפספס את הסמכות כי הוא יכול לעשות את זה גם ברמת גן.
קריאה
אבל זאת מדיניות ממשלתית.
היו"ר אלי כהן
ההערה ברורה.
יצחק נטוביץ
אני חוזר לסעיף ט. אני חושב שכדאי למחוק את המלים לפי שיקול דעתה. אין היום שיקול דעת. זה לא שיקול דעת בלעדי. תודה רבה. ההצעה מבורכת, מצוינת ואני מקווה שהיא תעבור.
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף ולאחר מכן אורי זרובבל.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. בוקר טוב לכבוד היושב ראש. אכן הצעה מבורכת וטובה מאוד. בתחום רשות עירונית, בתחם רשות כפרית שתושביה מעל 10,000 תושבים. לא רק רשות עירונית. אם רוצים לעשות חוק, אז למה רק לערים? אם זה כפר עם 15 אלף תושבים, אין לו זכות?
תומר רוזנר
מדובר רק על בנייה רוויה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא חשוב. אולי יש בנייה רוויה באיזשהו מקום?
קריאה
בנייה כפרית רוויה?
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת צודק. אין לנו בעיה. אם יש שש יחידות דיור ומעלה, אין הבחנה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
רשות מקומית או אני מוכן להסכים שלא כל כפר שיש לו מאתיים או 300 או 3,000 תושבים אבל כפר מעל 10,000 תושבים.
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת עבדאללה מערוף, התיקון התקבל.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. התיקון השני. אני מבין שהעניין הוא בכל זאת הצפון והדרום. אני לא אוותר על מחוז הצפון.
היו"ר אלי כהן
לא הבנתי. תסביר לי.
תומר רוזנר
שמחוז הצפון יהיה.
היו"ר אלי כהן
אני רוצה להסביר לך. זה נועד לתת יותר כלים לצפון ולדרום. הצעת החוק הזאת אומרת חובה לעשות. בצפון ובדרום על פניו יש לנו רשויות יותר לשות ואנחנו רוצים לחזק את הישובים האלה. לכן הם ישובים יותר חלשים. כלומר, אם ראש העיר רוצה לתת שם חמישה אחוזים, עשרה אחוזים, 15 אחוזים, שלושים אחוזים, הוא יכול לתת. אנחנו אומרים לראש עיריית חולון שהוא חייב לתת. כלומר, אנחנו לוקחים לו סמכות. לצפון ולדרום, הם יותר רחוקים, יש להם פחות אזורי תעסוקה ושם אחוז התשלום לארנונה הוא נמוך יותר, שיעור המשפחות שנשענות על רווחה הוא גבוה יותר. לכן אנחנו לא רוצים לכפות עליהם.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
הכול אני מבין אבל זה חוק. מי שרוצה, בבקשה, יש לו זכות. אתה לא כופה.
היו"ר אלי כהן
על אחרים אנחנו כופים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני מסתייג. אני רוצה שמחוז הצפון יישאר.
היו"ר אלי כהן
בסדר. תרשום הסתייגות.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה באמת חוק טוב ומבורך ואני מברך אותך.
היו"ר אלי כהן
תודה. מר אורי זרובבל. אחריו עמותת במקום ואחריה בוני הארץ. כל דובר עד שלוש דקות. יש לנו עוד שישה דוברים.
אורי זרובבל
בוקר טוב. עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל. אני יושב ראש ועדת החקיקה של העמותה.

שתי הערות. ראשית, לעורך דין נטוביץ'. השמונים מטרים, מדובר בממוצע של כלל הדירות בבניין. זאת אומרת, כל הכוונה שלא לייצר בניין - - -
היו"ר אלי כהן
אף אחד לא העיר להערותיך. אתה פשוט מעיר הערות לוועדה. יכול להיות שהן יתקבלו ויכול להיות שלא.
אורי זרובבל
בסדר. ההצעה מבורכת על ידינו. אני חושב שצריך להוסיף בה סעיף שקיים גם בהוראות השעה של העשרים-שלושים אחוזים, אלה שנקראות שבס-כחלון. כאשר יש בניין עתיר דירות, לדוגמה מאה דירות, ואני הולך להוסיף רק עשר דירות, זה אומר שתיים וחצי קומות, שתי קומות. יש הרבה מאוד תב"עות, תכניות בניין עיר, בהן יש משפט כמו מגבלת מספר – הבאתי לכאן דוגמה – הקומות וקווי בניין תיחשב סטייה ניכרת. בהוראות השעה יש אמירה גם לבטל את האמירה הזאת אלא אם כן זה כתוצאה מתעופה אזרחית, מחסימה של קרן רדיו בסביבות נתב"ג ודברים כאלה. כאן כתוב שיאפשרו עשרה אחוזים, אף אם נקבע בתכנית כי סטייה מהוראות התכנית תיחשב סטייה ניכרת. מדובר על כמות הדירות וצריך להוסיף גם לגבי גובה הבניין.

דבר נוסף. כאשר מוסיפים דירות, השטח העיקרי לדירות האלה נגזר מהשטח העיקרי של הבית בתכנית המקורית, אבל כאשר בעקבות זה מוסיפים מספר קומות, נוספות לנו כמה מבואות של מדרגות, נוספים ממ"דים לדירות הנוספות ולפעמים יש כסף לסטייקים, שזה השטח העיקרי אבל אין מספיק מטרים לפלפל ולתבלינים. לכן אני חושב שאפשר לאפשר העלאת שטחי השירות גם עבור חניות תת קרקעיות וגם עבור שטחי שירות מעל פני הקרקע לתוספת הזאת, ברגע שזאת כפייה, כי הרבה פעמים קרה שבשטח העיקרי נתנו מספיק אבל אין מספיק שטח שירות.
חיים ילין (יש עתיד)
מה שהוא אומר, זה יעשה את הפרויקט לפעמים יותר אטרקטיבי. זה נכון מבחינה כלכלית.
אורי זרובבל
יש לי פרויקט באשדוד בו אני לוקח שטח עיקרי ו-150 ומשהו דירות, 350 מטרים מהשטח העיקרי המרתי לשטח שירות כי לא היה מספיק.
היו"ר אלי כהן
תודה. יש עוד התייחסויות? תודה. התאחדות בוני הארץ.
אמיר הלר
תודה אדוני היושב ראש. אני חושב שבהחלט ראוי לציין שההצעה הזאת היא תקדימית בכך שהכנסת מחליטה להתערב באופן כזה, ראוי ונכון לאור המצוקה ולאור הצרכים, ולאור זה שהרשויות המקומיות לא משתמשות בסמכות שניתנה להן על פי החוק. על כך כל הכבוד.

שלוש הערות קצרות. בסעיף (ה), המועד שניתן להגיש את הבקשה להקלה, אני יודע שלקחתם את זה מסעיפים אחרים שבחוקים אחרים אבל יכול להיות ששווה להקל כאן. אני מציע ניסוח של "טרם הסתיימה בניית שלד הבניין". גם זה נמצא במקומות אחרים בחוקים אחרים. יכול להיות שקבלן יתחיל, יזם יתחיל לבנות, והוא נמצא עדיין בשלד ויכול לבקש הקלה ולקבל תוספת יחידות דיור וזה לא פוגע בבניין ולא פוגע בחניות ובאפשרות לעשות תכנון מחדש. אגב, זה קורה היום בכל מיני בקשות להקלות שיזמים מתחילים ובמקביל פונים לוועדה המקומית ומבקשים הקלה ומקבלים אותה תוך כדי.

הערה שנייה. בדיון הקודם דובר על התאריך ה-1 בינואר 2011 שלאחר מכן היה כבר תכנון של דירות קטנות וכולי. אני חושב שהנימוק הזה הוא נכון לגבי 2014. תיקן 101 נכנס ב-2014 וחייב עשרים אחוזים דירות קטנות בל תב"ע מעל גודל מסוים. הוא לא תופס לגבי 2011. זה שהשתמשתם בשנת 2011 בחקיקה קודמת שקשורה לשבס-כחלון כפי שנאמר, זה לא רלוונטי לחקיקה הזאת לעניין ההקלה הזאת של תוספת יחידות דיור.
חיים ילין (יש עתיד)
אתה מתייחס ל-2011-2014, רק לשלוש שנים האלה.
אמיר הלר
אני מתכוון לכך שאם נכון להחיל מגבלה כלשהי על תב"עות, שההקלה הספציפית הזאת לא תחול עליהן, זה מ-2014 ואילך. תכניות שאושרו משנת 2014 ואילך מאחר שב-2014 היה תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה.
חיים ילין (יש עתיד)
מ-2011 עד 2014.
אמיר הלר
נכון להפעיל את זה. אין הבדל בין תב"ע שאושרה ב-2012 לבין תב"ע שאושרה ב-2010.
חיים ילין (יש עתיד)
משנת 2014 תיקון 101 כבר פותר את הבעיה.
אמיר הלר
כן. לכן אין הבדל בין תב"ע של 2012 ל-2010. בשתיהן, אם יש דירות שמתוכננות כגדולות, אין סיבה לא להגדיל את כמות יחידות הדיור על חשבון השטח של הדירות האלה.

הערה אחרונה לעניין החרגת מחוז צפון ודרום. אני חושב שפשוט לא נכון לא להחיל את החוק הזה על ערים כמו נהריה, כרמיאל, עפולה או אשקלון או באר שבע. גם שם יש מחסור עצום ביחידות דיור ונכון להחיל את ההקלה הזאת גם שם. אני יודע שזה בשיקול דעת.
היו"ר אלי כהן
תודה. נשמע עכשיו את מינהל התכנון.
חיים ילין (יש עתיד)
הערה קצרה. דיברנו בפעם הקודמת על כך שבעצם זה וולנטרי בדרום ובצפון. אני מודיע לכם שבצפון זה מתחיל להיות כמו במרכז.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה לא מתחיל. זה כבר קיים.
חיים ילין (יש עתיד)
הצפון בלבד.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן. הצפון.
חיים ילין (יש עתיד)
לא סתם ציינו את הערים האלה.
היו"ר אלי כהן
לפני חודש אני הייתי בסיור בתיבות.
חיים ילין (יש עתיד)
לא בדרום. אני מדבר על הצפון.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני אמרתי שאני מוותר על הדרום.
חיים ילין (יש עתיד)
הצפון מתחיל להיות בדיוק כמו המרכז, במיוחד הערים שצוינו כאן.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
ולא נחכה עד עוד שנה. לכן אמרתי שאני מוותר על הדרום אבל שלפחות בצפון זה יהיה.
היו"ר אלי כהן
אנחנו נשמע את אפרת ממשרד האוצר ואחריה את עמותת במקום. אפרת, אני ארצה שתתייחסי לסוגיה של 2011 או 2014.
אפרת ברנד
אם אפשר שענבר וייס ממינהל התכנון תוכל להתייחס ואני אתייחס להערות המשפטיות.
ענבר וייס
בהתייחס למה שנאמר כאן לגבי מחוז צפון ודרום. אני עוזרת מקצועית של בינת שוורץ במינהל התכנון.
היו"ר אלי כהן
תתייחסי למה שאת מוצאת לנכון, אבל כן תכללי בהתייחסות שלך לפחות התייחסות לשתי הסוגיות 2011-2014 וצפון ודרום.
ענבר וייס
לעניין הצפון והדרום. החקיקה הזאת היא איזשהו עיקרון חריג שבו אנחנו מתערבים בשיקול הדעת של הרשות המקומית שיודעת בדרך כלל מה נכון, מה טוב, כמה דירות וכולי. זה הליך חריג. לכן על פניו אנחנו לא צריכים להחיל אותו היכן שאין הצדקה. בנתונים שאנחנו בדקנו – בדקנו ארנונות לגבי יחידות דיור, גם בצפון וגם בדרום, ביקנעם, באופקים, בדימונה, בקריית שמונה – אנחנו מדברים על בין 25 עד ארבעים וחמישים אחוזים יחידות דיור עד שמונים מטרים רבועים באזורים האלה. אלה אזורים שאנחנו יודעים שהם היו רוויים ביחידות דיור קטנות ובנייה לעולים.
תמר זנדברג (מרצ)
סליחה, אדוני, אני מתנצלת, יש לי חוק בוועדה אחרת. יש לי הסתייגויות כתובת בשם סיעת מרצ. אם אני לא אספיק לחזור, אני מבקשת לרשום אותן או לרשום לי הסתייגויות דיבור.
היו"ר אלי כהן
את רוצה שנצביע עליהן?
תמר זנדברג (מרצ)
היום?
היו"ר אלי כהן
כן.
תמר זנדברג (מרצ)
אני אשתדל לחזור לקראת סיום הישיבה. אם אני לא אספיק ולא תצביעו, פשוט תרשמו הסתייגויות דיבור.
היו"ר אלי כהן
בסדר.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה וסליחה.
ענבר וייס
זה ביחס לצפון ודרום. אנחנו חושבים שלא נכון להחיל את החוק הזה על המחוזות האלה, לאור הנתונים שעלו, נתוני ארנונה, מבדיקה שערכנו וגם כי באמת זה עיקרון חריג. יש כאן מעשה שהוא חריג ולא נכון להחיל אותו במקום כזה.
היו"ר אלי כהן
חברי הכנסת ילין ומערוף, כיוון שדיברתם על הסוגיה הזאת, אני חושב שהערת מינהל התכנון ברמה המקצועית חוזרת שוב שהמחוזות האלה הם מחוזות חלשים יותר סוציו אקונומית.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מצטרף לדעה הזאת.
היו"ר אלי כהן
גם אני מצטרף. אנחנו רוצים מה שנקרא לכפות על החזקים ולהיות גמישים עם החלשים.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב ראש, אני הבנתי את זה ולכן אני רק הערתי. לא ביקשתי הסתייגות.
היו"ר אלי כהן
חשוב לי גם חבר הכנסת מערוף.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו יודעים שגם בצפון מתחיל להיות כך. לא מנצלים. בחלק מהערים צריך להכריח אבל אנחנו לא יכולים להחריג עיר מסוימת מכל מה שקורה אלא לפי מחוזות.
קריאה
זה לא שזה לא יקרה.
היו"ר אלי כהן
אנחנו נותנים להם את הגמישות. אם ראש העיר רוצה, הוא ייתן.
חיים ילין (יש עתיד)
אצלנו זה שונה כי אצלנו כל ההסדרה הייתה על פני הקרקע ולא לגובה כי אצלנו אין בנייה לגובה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הבעיה שאצלכם יש כאלה שבונים לעומק.
חיים ילין (יש עתיד)
הכי מעצבן שלא משלמים היטל חפירה.
אפרת ברנד
לגבי השאלה השנייה, לגבי המועד של 2011-2014. בהמשך למה שענבר ציינה שבאמת מדובר כאן בשינוי תפיסה ובסמכות של חובה, ההנחה שלנו היא שהחל מ-2011 תכניות נתנו דעתם לסוגיית הדירות הקטנות, מה גם שחשוב לציין שהחוק מאפשר לגבור אפילו על הוראה של סטייה ניכרת. זאת אומרת, אפילו אם תכנית ספציפית בדקה בהקשר מסוים ואמרה שתוספת יחידות דיור תהיה סטייה ניכרת, החוק מאפשר לגבור על ההוראה הזאת. לכן אנחנו סבורים שקביעה של קו פרשת המים בשנת 2011 לתכניות ישנות יותר, היא סבירה. הצעת החוק מאפשרת לגבור גם על הוראה של סטייה ניכרת בתכנית.

אנחנו סבורים שקביעת קו פרשת המים כפי שהציעה הוועדה וכפי שסוכם, זאת הצעה סבירה, מאוזנת, שבאמת מחילה את הצעת החוק על תכניות שהן ישנות יותר ושההנחה היא שהם לא נתנו את דעתם אולי למצוקת הדיור שהייתה אז. לכן אנחנו מבקשים באמת ליצור את החריג. אנחנו לא חושבים שיש מקום ליצור את החריג על תכניות חדשות יותר. לכן אנחנו סבורים שהקביעה כאן היא קביעה נכונה.

אם אפשר עוד כמה הערות קטנות בהמשך למה שנאמר כאן. גם אנחנו סבורים שאין מקום לחייב דווקא בעשרה אחוזים ואנחנו היינו מוסיפים בסעיף 1 שזה בשיעור של עשרה אחוזים או בהתאם למה שביקש מגיש הבקשה לפי הנמוך. זאת אומרת, אנחנו חושבים שאם מגיש הבקשה סבור שבנסיבות קונקרטיות לא נכון לעשות עשרה אחוזים, לא צריך לחייב אותו. כלומר, ההסבר שניתן כאן היה שהוועדות המקומיות לא עושות שימוש בסמכות שניתנה להן ולכן מבקשים לחייב אותן. אני לא חושבת שאנחנו מבקשים לחייב את מגיש הבקשה, את היזמים, לחייב אותו לבקש הקלה במקום שהוא לא חושב שזה נכון.
חיים ילין (יש עתיד)
אז מה עשינו?
אפרת ברנד
מה שהוסבר כאן זה שהוועדות המקומיות לא עושות שימוש בסמכות שניתנה להן. אנחנו אומרים, אתן חייבות לעשות שימוש בסמכות. כלומר, אם יתבקשו מכן עשרה אחוזים, אין לכן ברירה, אתן חייבות לתת עשרה אחוזים. אבל אם בא יזם ואומר שיש לו בניין והוא חושב שצריך רק שמונה אחוזים, שצריך רק שבעה אחוזים, מה הרציונל לחייב את הוועדה המקומית לתת עשרה אחוזים אם היזם אומר שהוא לא סבור שיש מקום לתת עשרה אחוזים?
היו"ר אלי כהן
כי אז יש שיקול דעת.
חיים ילין (יש עתיד)
בשביל שניים-שלושה אחוזים, לשם מה אנחנו עושים את החקיקה?
אפרת ברנד
אם יתבקשו עשרה אחוזים, היא חייבת לתת עשרה אחוזים. כלומר, אנחנו רוצים לומר עשרה אחוזים או לפי מה שביקש מגיש הבקשה, זאת אומרת היזם, לפי הנמוך. אם ביקש עשרה אחוזים, היא תהיה חייבת לתת.
קריאה
אין אפשרות לעשרה אחוזים. יש אפשרות לשישה אחוזים.
חיים ילין (יש עתיד)
זה בדיוק החוק.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הוא לא יכול לעשות שישה אחוזים?
חיים ילין (יש עתיד)
לא. אין לזה גבול. מישהו יבוא ויגיד חצי אחוז.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם היזם לא רוצה לבנות, הוא לא יבנה.
חיים ילין (יש עתיד)
אם כן, למה אתה עושה את החוק?
היו"ר אלי כהן
הסוגיה ברורה. יש לך עוד הערות?
אפרת ברנד
כן. בסעיף קטן (ג), מבקש הקלה בשיעור של עשרה אחוזים, גם כאן, בהמשך למה שאמר עורך דין נטוביץ', גם כאן עשרה אחוזים הם בחובה אבל שלא ישתמע שאי אפשר לבקש יותר כאשר הדלתא היא סמכות של שיקול דעת. מבקשת בה הקלה של עשרה אחוזים לפחות. לטעמנו זה לא מספיק ברור.

בסעיף קטן (ו), אנחנו סבורים שבהמשך לרציונל של החרגת תכנית פינוי בינוי, נכון גם להחריג תכנית מפורטת שהוכנה על פי הוראות תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים. כלומר, הרציונל של החרגת תכנית פינוי בינוי הייתה שבעצם ההנחה היא שמוקסמו הזכויות, אותה הנחה קיימת גם לגבי תכנית לפי סעיף 23 לתמ"א 38.

הערה אחרונה היא לגבי סעיף קטן (ז). אנחנו חושבים שבאמת צריך לציין את ההקלות אבל צריך גם להסביר את הנפקות של ציון ההקלות. כלומר, צריך לציין שמשיעור תוספת יחידות הדיור לפי סעיף קטן זה צריך להפחית את שיעור תוספת יחידות הדיור שאושרה לפי סעיף 147 וגם מהכיוון ההפוך לומר שאין בהוראת פסקה זו – זה כמו שכתוב בסעיף קטן (ט) – לומר שהוועדה המקומית לא תאשר הקלה לפי סעיף 147 אלא בכפוף להפחתה של הזכויות שניתנו לפי סעיף זה. כלומר, שיהיה ברור שההקלות הן לא הקלות מצטברות.

אלה ההערות שלנו.
היו"ר אלי כהן
תודה רבה. עמותת במקום. אחריה ערן פייטלסון מהשלטון המקומי.
יעל פדן
שתי הערות. אנחנו חושבים שיש בעייתיות רבה בקביעה של חובה בחוק של אישור תוספת דירות. הוועדה המקומית פועלת כאמור, כמו שנאמר על ידי מינהל התכנון, לפי שיקולי תכנון מקומיים, לפי הצרכים של מקום, לפי המגבלות של הטופוגרפיה וכל שאר השיקולים. בחוק לבוא ולקבוע חובה של אישור, מתעלם מכל שיקול מקומי ומבטל את התהליך הנכון והרצוי של תכנון שמתייחס למקום ושמאושר על ידי הוועדה המקומית. זאת גם טעות בעינינו לגבור על ההוראה של סטייה ניכרת שמשיקולים תכנוניים מגבילה את נפח בנייה וכמות הדירות שהן ספציפיות למקום, לבוא מלמעלה בחוק ולכפות שינויים כאלה.

נקודה שנייה. זה נראה מעט להגדיל בעשרה אחוזים. עשרה אחוזים נשמע מספר קטן. אנחנו רוצים להפנות את תשומת הלב לכך שהמספר הזה מצטבר. במקביל לא מפורט כאן איך יטופל הצורך הגדל בשירותי ציבור וההגדלה של מספר יחידות הדיור בלבד תביא בסופו של דבר לפגיעה בתושבים הקיימים וגם בתושבים הנוספים.
היו"ר אלי כהן
אדוני היועץ המשפטי, לאחר שיחה עם חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף, התיקון שלו לעניין הרשות המקומית, שזה יחול גם על כל רשות, התיקון הזה ייכנס לתיקון. הנושא של הצפון, לאחר שיחה שלי עם חבר הכנסת, שוב, בצפון ובדרום, בגלל שיקולים סוציו אקונומיים, אנחנו לא נכפה עליהם. עדיין יש להם את האפשרות להוסיף.
תומר רוזנר
ודאי.
היו"ר אלי כהן
אם כן, התיקון הראשון כמובן נכנס.
תומר רוזנר
הוא מוותר על ההסתייגות.
היו"ר אלי כהן
כן. הוא מוותר על ההסתייגות. סליחה גברתי.
יעל פדן
אנחנו חושבים שזאת טעות לכפות בחוק תוספת דירות על רשות מקומית שרואה לנגד עיניה את הנתונים המקומיים ואת המצב הספציפי בשטח.
קריאה
את בעצם מתנגדת לחוק.
יעל פדן
כן. אנחנו חושבים שגם במצטבר עשרה אחוזים יכול להגיע לתוספת ניכרת של יחידות דיור תוך שאין תמיד אפשרות לדאוג לתוספת שירותי ציבור הנדרשים וייפגעו הדיירים הנוכחיים וגם העתידיים.
היו"ר אלי כהן
תודה רבה. גלעד, ביקש חבר הכנסת ילין שבמליאה תהיה לו הסתייגות דיבור. למען הסר ספק, על אף שהוא לא ביקש, אני אבקש עבור חבר הכנסת ביטן שגם הוא יוכל לעלות ולדבר במליאה, אם הוא ירצה.
חיים ילין (יש עתיד)
גם כך הוא לא צריך רשות לדבר.
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת עבדאללה אבו מעריף, גם אתה תרצה לדבר במליאה? אתה רוצה שנרשום אותך?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תרשום. בסדר.
היו"ר אלי כהן
ניתן גם לחבר הכנסת גואטה ולחבר הכנסת יונה.
אורי זרובבל
הערה קטנה. האם ברור לנו שהממ"ד, אם יש תוספת עשרה אחוזים של דירות מגורים, גם שטח הממ"ד – כיוון שכאן אנחנו עושים את זה בדרך של חוק – יוסף לדירות החדשות.
חיים ילין (יש עתיד)
ברור. לא צריך לכתוב את זה.
אורי זרובבל
אני לא בטוח.
היו"ר אלי כהן
אומר לי כאן היועץ המשפטי שזה כתוב בחוק ולכן אנחנו לא נוסיף את זה.

אחרון הדוברים מנציגי הציבור, אלא אם כן מישהו לא נרשם, המרכז לשלטון מקומי.
חיים ילין (יש עתיד)
מ-1992 זה לפי חוק. לא בחוק הזה אלא בחוק אחר.
אורי זרובבל
אני ציינתי שהתכנית מגדילה שטח שירות. הממ"ד הוא שטח שירות.
היו"ר אלי כהן
תודה. יש לנו כאן ייעוץ משפטי. אני ממשיכים.
ערן פייטלסון
תודה רבה לכבוד היושב ראש. הערות שנשמעו כאן נובעות מסוגיה אחת והסוגיה האחת היא שיש כאן, כמו שנאמר כבר קודם תקדים, תקדים שבו מתערבים באמצעות חקיקה ראשית בתכנון ברמה מאוד מפורטת. כאן יש תמיד בעיה מאחר שחקיקה במהותה היא לא מרחבית. החקיקה חלה על כל המרחב וחקיקה לא יכולה להיכנס לרזולוציה מקומית.
חיים ילין (יש עתיד)
אתה אומר שצריך לציין קווי רוחב?
ערן פייטלסון
לא. אני תכף אציע הצעה. הבעיה כאן היא שהחקיקה במהותה לא יכולה להיות מקומית ואנחנו כאן מדברים על דברים שהם מאוד מקומיים, כלומר, ברמת הרחוב, ברמת הבית, ברמת השכונה. חקיקה ראשית לא יכולה להיכנס לרזולוציה כזאת.

לכן אנחנו הצענו להוסיף כאן סעיף שמאפשר שיקול דעת בכל המקרים אבל גם בשיקול הדעת החקיקה תהיה מאוד מהותית, כי מה היא עושה? היא משנה את ברירת המחדל. ברירת המחדל היום היא שהרשות המקומית לא רשאית לתת ואם היא לא רוצה, לא תיתן. עכשיו אומרים שהיא תיתן אבל יש מצבים בהם צריכה להיות אפשרות להגמיש את זה על ידי זה שהיא תהיה רשאית לא לתת אבל אחרי שהיא מביאה חוות דעת של מהנדס עיר שזה דבר שגם אפשר לעמוד מולו. כלומר, אם מהנדס עיר למשל אומר שאין מספיק כיתות לימוד אבל היזם מציע דירות סטודיו, זה לא יעמוד, אבל זאת רזולוציה שצריכים להשאיר אותה פתוחה לדיון. לכן אי אפשר בחקיקה ראשית לבוא ולשלול את כל שיקול הדעת המקומי על דבר שהוא כל כך מקומי וכל כך פרטני. לכן אנחנו מציעים את אותו סעיף שאומר שהמהות של החקיקה נשארת, ברירת המחדל משתנה, אבל במידה שיש תנאים מקומיים בגיבוי של חוות דעת מקצועית של מהנדס העיר שעומד מאחוריה, במקרים האלה אפשר לא להפעיל את זה.
היו"ר אלי כהן
לא הייתם בדאגתכם לציבור שבמדינת ישראל נבנו ב-2015, 3,000 דירות בלבד. סליחה, אני חייב להגיד את זה. אתם כל הזמן מגיעים לכאן בדיונים לוועדות ואומרים איך לא להגדיל את ההיצע, איך לבנות דירות אך ורק לאוכלוסייה המבוססת בצורה עקבית. יש ראשי רשויות שלא נותנים את זה כי הם לא רוצים אצלם קשישים, כי הם לא רוצים אצלם זוגות צעירים והם אומרים, זה יהיה אצל השכן שלי ושלא יבואו ויהיו אצלי. יש ירידה. אני אומר לך שוב וחשוב שכולם ידעו על מה הצעת החוק הזאת באה. בשנת 1997 נבנו במדינת ישראל 13 אלף דירות בנות שלושה חדרים. בשנת 2015 נבנו 3,000 דירות בלבד כאשר בזמן הזה כמות הזוגות הצעירים שמתחתנים ואוכלוסיית האנשים מעל גיל 65 כמעט והוכפלה. צר לי, ואני אומר שצר לי, שאתם רואים שיקולים צרים, לא שיקולים לאומיים. אתם אומרים שהבעיה תהיה אצל השכן שלי, שהבעיה לא תהיה אצלי. אתה שמייצג בדרך כלל את פורום השלטון המקומי ובעיקר את פורום ה-15 לצורך העניין, אתם רואים לצורך העניין אצלכם אך ורק את הנושא הכלכלי. קחו על עצמכם גם את האינטרסים של המדינה.
ערן פייטלסון
אני חושב שהשלטון המקומי לוקח על עצמו את האינטרסים של המדינה.
היו"ר אלי כהן
אז למה נבנו רק 3,000 דירות? למה ירד המספר בשמונים חוזים?
ערן פייטלסון
השלטון המקומי חידש מלאי יחידות דיור קיים. אתה צריך להסתכל על הכלל.
היו"ר אלי כהן
גם לתמ"א אתם מתנגדים. גם להתחדשות אתם מתנגדים.
ערן פייטלסון
חס וחלילה. אנחנו בעד.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
ההערה הזאת שאתה מציע, היא לא רק לסנדל את החוק.
ערן פייטלסון
להפך.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא. זה לא להפך, עם כל הכבוד. תמיד אפשר למצוא ברשות המקומית משהו שמעכב בכל מיני תירוצים. זה הזוי, סליחה על הביטוי.
ערן פייטלסון
הנקודה היא שחקיקה גורפת צריך להתאים למרחב. המרחב הוא דיפרנציאלי. יש לך דבר שמתאים לשונה אחת ולא מתאים לשכונה אחרת.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זאת כבר פילוסופיה, עם כל הכבוד.
ערן פייטלסון
זאת לא פילוסופיה. זאת המציאות. זאת המציאות של תכנון ובנייה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אין כאן משהו מהפכני מאוד, לשפר ולעשות טוב ולתת לזוגות הצעירים דיור.
ערן פייטלסון
אנחנו בעד זה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אז למה לסנדל?
ערן פייטלסון
לא לסנדל אבל יש גם תושבים שאתה צריך לתת להם מענה. השלטון המקומי, ייאמר לזכותו, הוא היחידי שרואה את הלבן בעיניים של התושבים כי הם באים אליו. הם לא באים לכאן אלא הם באים אליו.
היו"ר אלי כהן
של התושבים המבוססים.
ערן פייטלסון
לא. של כל התושבים. רואים את כולם. הבוחרים הם כולם וראשי הרשויות המקומיות רואים את כולם. יושב כאן גם מי שהיה ראש רשות בעבר ואני לא חושב שראשי רשויות לא רואים את כל התושבים שלהם.
היו"ר אלי כהן
אני מדבר על עובדות ועל נתונים. מ-13 אלף ירדנו ל-3,000.
ערן פייטלסון
הם רואים את התושבים הקיימים וגם אליהם צריך להתייחס. אני מדבר מטעם מרכז השלטון המקומי שכולל את כל הרשויות המקומיות ממטולה ועד אילת ולא רק בשם פורום ה-15.
מירה סלומון
אפשר לקבוע רשימה של נימוקים בגינם באמת אפשר יהיה לתת שיקול דעת לרשות המקומית בבקשה כזו חריגה. למשל, מלאי דירות בתחום אותה רשות מקומית.
היו"ר אלי כהן
תפנו לשר, הוא יאשר לכם.
מירה סלומון
רשום בחוק. יש אפשרות. אמרנו שיכולים להיות מקרים חריגים שצריך לתת פטור ולכן השארנו אפשרות לשיקול דעת אבל שיקול הדעת יהיה בראייה לאומית.
ערן פייטלסון
שיקול דעת בכל מקרה יהיה.
מירה סלומון
דווקא מלאי של דירות, זאת ראייה מקומית.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נניח מרכז שלטון מקומי ופורום ה-15, הרשויות החזקות והגדולות, אלי, האם לך ידוע על חילוקי דעות בקרב ראשי הרשויות שאינן נמנות על הפורום הזה ורוצות את העניין הז?
היו"ר אלי כהן
ברור. אני יכול להגיד לך.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
האלה אם זה אינטרס שהוא סקטוריאלי.
היו"ר אלי כהן
לא. אני רוצה להבהיר, חבר הכנסת יונה. החוק הזה הוא לא אינטרס של ראשי הרשויות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני יודע.
היו"ר אלי כהן
החוק הזה למעשה לוקח מהן חלק משיקול הדעת. לכן כל ראש רשות אומר, לא, אני בממלכה שלי, אל תתערבו לי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זאת אומרת שהעמדה שמוצגת כאן היא מקובלת על כל ראשי הרשויות? אני תוהה.
היו"ר אלי כהן
מבחינה לוגית, מכיוון שאתה פילוסוף, כל ראשי הערים צריכים להתנגד כי ברגע שלוקחים לך שיקול דעת, אף אחד לא אוהב שלוקחים לו שיקול דעת אלא אתה אומר שאתה תחליט לבד ולמה שיתערבו לו בממשלה ובכנסת ובשיקולים.
מירה סלומון
אם אפשר בכל זאת אדוני, לעניין הרשימה של הנימוקים. דווקא הנימוקים שאני מדברת עליהם שהם יכולים להיות עילות למתן שיקול דעת ולא לחובת הקלה, הם נימוקים מאוד מקומיים, כמו למשל מלאי מסוים של דירות של שמונים מטרים רבועים שקיימות דווקא בתחום אותה רשות מקומית. היא את שלה כבר עשתה, הקפסטי שאצלה בראייה המקומית מלא, אז אפשר כרגע לתת לה שיקול דעת אם להוסיף עוד או לא. ההוספה שהוספה עכשיו לעניין המרחב הכפרי, אמנם ברוב הישובים של המרחב הכפרי אין בנייה רוויה, אבל יש ישובים במרחב הכפרי שיש בהם בנייה רוויה. הקלה באופן מידי חד משמעי יכולה לשנות את מרקם החיים. למשל בתל מונד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עשר דירות יהפכו ל-11, וזה שינוי המרחב העירוני בצורה דרסטית?
קריאה
עשרים דירות, 11 דירות, מה זה יעשה?
מירה סלומון
לא. אני אומרת שזאת עילה שיכולה לאפשר שיקול דעת לרשות המקומית כי זה בראייה מקומית.
ערן פייטלסון
נקודה נוספת. ההסתייגויות שהועלו על ידי מינהל התכנון, אנחנו מצטרפים לאותן הסתייגויות של מינהל התכנון, בעיקר הנושא של הצטברות הקלות, כלומר, צריך שיהיה ברור שההקלות שכבר ניתנו, זאת לא הקלה על הקלה על הקלה. ברור שזה צריך להיות חלופי ואם כבר ניתנו הקלות, כי אחרת צדיק ורע לו.
קריאה
זה כתוב.
ערן פייטלסון
לא. זה לא כל כך ברור. גם מינהל התכנון מצא שזה לא ברור וכנראה שיש כאן עוד מישהו שחושב כך. לכן זה צריך להיות חלופי.
היו"ר אלי כהן
ההערה הזאת תתקבל.
ערן פייטלסון
אלה הנקודות העיקריות שיש לנו.
היו"ר אלי כהן
תודה. שני הדוברים האחרונים יהיו חברי הכנסת גואטה וילין, אלא אם כן חבר הכנסת יונה רוצה גם הוא להתייחס. אם כן, שלושת חברי הכנסת יהיו הדוברים האחרונים.
יגאל גואטה (ש"ס)
שתי הערות קצרות. האחת בנושא זה ששטחן של הדירות לא יעלה על שמונים מטרים רבועים. דיברנו על כך שהוא לא יקטן מ-65 מטרים רבועים אבל זה לא מופיע כאן.
תומר רוזנר
כן, אבל אז באמת תהיה בעיה.
יגאל גואטה (ש"ס)
שלא יתחילו לעשות להם דירות של ארבעים מטרים.
תומר רוזנר
אז זאת באמת תהיה בעיה. זה יכול להחטיא את המטרה כי במקומות מסוימים זה יביא לכך שאי אפשר יהיה לתת את ההקלה.
יגאל גואטה (ש"ס)
למה?
תומר רוזנר
מבחינת התכנית שחלה במקום.
יגאל גואטה (ש"ס)
זאת אומרת, יש מציאות שיהיו דירות עם פחות מ-65 מטרים? את זה אנחנו לא רוצים.
היו"ר אלי כהן
אגב, חבר הכנסת גואטה, אני גרתי עם שני ילדים בדירת 54 מטרים בתחילת חיי ותאמין לי שהכול היה בסדר.
יגאל גואטה (ש"ס)
אתה ידוע כבן אדם סגפן.
היו"ר אלי כהן
תאמין לי שלא קרה לי כלום.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני אומר לך שאנחנו רוצים איזשהו מינימום, שלא יתחילו לעשות דירות של שלושים מטרים ויכניסו אליהן את האנשים.
קריאה
יש משקי בית עם בן אדם אחד.
תומר רוזנר
תשובה יותר מהותית לעניין הזה היא שכתוב כאן שהממוצע של כל הדירות בבניין צריך להיות יותר משמונים מטרים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ממוצע זה לא טוב.
תומר רוזנר
זה מה שנותן את התשובה.
חיים ילין (יש עתיד)
דיברנו על זה אחרת.
יגאל גואטה (ש"ס)
ואם הוא יעשה פנטהאוס של 140 מטרים ודירה של שלושים מטרים?
חיים ילין (יש עתיד)
זה מה שיקרה.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה מה שהוא יעשה.
קריאה
אבל יש לך משקי בית עם בן אדם בודד.
יגאל גואטה (ש"ס)
שאלה שנייה אדוני היושב ראש. אני לא רואה כאן התייחסות לנושא של מס שבח. יש? אין?
תומר רוזנר
לא דיברנו על זה.
היו"ר אלי כהן
אנחנו לא מכירים את הסוגיה.
יגאל גואטה (ש"ס)
סליחה, היטל השבחה.
קריאה
משלמים כאן היטל השבחה. בהקלה יש היטל השבחה.
יגאל גואטה (ש"ס)
רגיל?
קריאה
כן.
היו"ר אלי כהן
לא נתנו פטור.
תומר רוזנר
או שמשלמים או שלא משלמים. לפי הדין החל.
יגאל גואטה (ש"ס)
אם כן, נשאר רק הנושא של הדירה הקטנה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בעקבות הדיון הזה, אם אנחנו יכולים להכניס סעיף לחוק כדי שלא יהיה מצב שבו באמת תהיינה דירות קטנטנות. יש כאן הגבלה מסוימת ולכן בוא נעשה גם הגבלה כלפי מטה.
אורי זרובבל
כתוב כאן. לא יעלה על שמונים.
היו"ר אלי כהן
סליחה, זרובבל, בפעם הבאה אתה עוזב את האולם.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני רוצה לוודא שאתה עדיין לא גר באותה דירת ארבעים מטרים.
היו"ר אלי כהן
לא. ברוך השם עבדתי קשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אתה אומר שמאז השתפרו התנאים.
היו"ר אלי כהן
השתפרו משמעותית ולא מהכנסת. בכנסת רק מפסידים כסף.
חיים ילין (יש עתיד)
פעם גרנו באוהלים וזה היה הרבה יותר חם ונעים.

יש לי בעיה ואני אנסה לנמק אותה. אם סטייה מקווי בניין הולכת לגובה, החשש שלי, למרות שאתה צודק, ואני מצדיק, אני גם דיברתי כל הזמן על הגובה - - -
היו"ר אלי כהן
מעיר לי היועץ המשפטי – אם זה מעיר או מאיר, תחליט אתה – וגם אני יודע זאת שבשבס אין תוספת של סטייה.
תומר רוזנר
אין שטח. אין תוספת שטח.
היו"ר אלי כהן
לא לגובה ולא לצד.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו דיברנו על זה שבשטח האפשרויות הקיימות הן לבנות לגובה. זאת אומרת, אמרנו שאם יש עשרה אחוזים, אנחנו נוסיף עוד קומה או עוד שתיים.
תומר רוזנר
לא.
קריאה
הם לא אמרו את זה, אבל זאת באמת הבעיה. זאת הקלה ואם העירייה לא תרצה, היא לא תתן את ההקלה ואז הלך החוק.
היו"ר אלי כהן
אנחנו רוצים ליצור דירות יותר קטנות כדי להגדיל את ההיצע.
חיים ילין (יש עתיד)
גם אני.
היו"ר אלי כהן
יש חוק אחר בו אישרנו תוספת שטחים.
אורי זרובבל
אבל זה בתוך אותה מעטפת וזה לא ברור כאן שזה בתוך אותה מעטפת.
חיים ילין (יש עתיד)
אי אפשר להבין את זה מהחוק. תסלחו לי.
היו"ר אלי כהן
אלה תקנות שבס. לא נגענו בהן.
קריאה
זה שבס רגיל. מה ההבדל בין שבס רגיל לבין זה?
היו"ר אלי כהן
זה שבס רגיל.
חיים ילין (יש עתיד)
אם זה שבס רגיל, גמרנו, עזוב, אז לא אמרתי כלום. אתה מחליט על אזור מסוים, לצורך העניין מחוז מרכז, ודרך אגב, יש עוד מחוזות ולא רק צפון, דרום ומרכז. יש עוד מחוזות ואני אומר, תבדקו את זה.

הסוגיה עליה דיברתי לגבי הגובה היא רק בדבר אחד. בגלל הערעורים, זה יכול לפעמים לטרפד את זה. אני קניתי דירה בקומה 15 וכשקניתי את הדירה בקומה 15 ואני רואה את הים, אמרו לי שלא בונים לידי שום דבר. אני הסתכלתי ועכשיו בעצם מחריגים ופתאום אני לא רואה את הים. יש סעיף, אני לא זוכר את מספרו אבל אני זוכר שהיינו חייבים מהיטל השבחה לקחת אחוז מסוים שהיינו מקבלים, שמים אותו בקרן.
קריאה
סעיף 197.
חיים ילין (יש עתיד)
הפחד שלי הוא שדרך הסעיף הזה יתחילו לתבוע ויתקעו את כל הבנייה. לכן, אני אתך, אני חשבתי על זה אבל אמרתי שבסופו של דבר יכולים להיות מקומות שבסופו של דבר לא יצליחו ליישם את זה בכלל לגבי הגובה.
קריאה
אם יכתבו את זה כאן, לא יהיה את סעיף 197.
חיים ילין (יש עתיד)
לדעתי משפטית אתה לא יכול את הזכות הזאת שיש לכל אזרח במדינת ישראל, להוריד אותה בחוק. זה קניבליזם ואני נגד זה.

כבוד היושב ראש, אף אחד לא שמע, אבל זה בסדר, יש כאן דיון מרתק.
היו"ר אלי כהן
עוד סוגיות?
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא יודע אם הבנת את מה שנאמר כאן.
היו"ר אלי כהן
חברת הכנסת זנדברג. את רוצה את דף ההסתייגויות שלך?
תמר זנדברג (מרצ)
כן. אני רוצה להעלות שני נושאים. האחד, הנושא של כל צורכי הציבור, נקרא לזה כך. אלה יכולות להיות תשתיות, יכולים להיות מוסדות ציבור וכולי. לצרף לבקשה בזמן אישור חוות הדעת של מהנדס הוועדה שמתייחסת לנושאים האלה. אני רוצה להדגיש במיוחד את הצורך שהעלינו אותו גם בחוק הרשות להתחדשות עירונית ובחוקים אחרים, את הצורך להתייחס לפתרונות תחבורה ציבורית. אחד האתגרים העיקריים שאנחנו רואים בתוספות בנייה בכלל, גם בפינוי בינוי, בפרויקטים של התחדשות עירונית, בפרויקטים חדשים וגם בפרויקט כזה שבעצם בסופו של דבר מוסיף יחידות דיור, זה מה שנקרא את אותו עומס על התשתיות.

שמענו כאן מהרבה ראשי ערים שלפעמים העומס על התשתיות הוא הסיבה מדוע בכלל לא לעשות את זה. שמענו מנציגי השלטון המקומי, כמובן במיוחד מראשי ערים שלא מעוניינים להחיל את התוספת הזאת בשטחם, שבעצם אותו עומס על התשתיות מהווה את הגורם למה הם לא מעוניינים או מעוניינים להתנות או לעכב ואולי שבכלל שזה לא יקרה.

אני רוצה לומר שאני לא מקבלת את הדרישה הזאת. אני חושבת שיש בהחלט דרך וכדאי שמדינת ישראל תתקדם אליה לתכנן תכנון שהוא רווי, שהוא בצפיפות גבוהה, עירונית, צפיפות טובה, חכמה, מקיימת שהיא לא רק עומס וצפיפות בלתי נסבלת כמו שהרבה ראשי ערים טוענים. אחד המפתחות המרכזיים לדבר הזה, זה נושא התנועה והתחבורה כי אחד מצווארי הבקבוק הרציניים ביותר, גם לאותו תכנון נכון אבל גם לעוד דברים, גם לעיר שתהיה עיר נגישה, נוחה, נעימה, שלא מבוססת רק על רכב פרטי, חניות, מחלפים וחניונים, זה נושא התחבורה הציבורית. אני חושבת שיש כאן הזדמנות פז, אולי מתוך שלא לשמה יבוא לשמה, בגלל הצורך והחשיבות שאנחנו רואים בתוספת יחידות דיור קטנות ובעירוב של התמהיל לתת בהזדמנות הזאת דגש מיוחד על פיתוח פתרונות תחבורה ציבורית ועל זה שתוספת יחידות הדיור הזה לא תתבטא באופן חד חד-ערכי בתוספת חניות, דבר שהוא גם ייצור את אותו עומס שמדברים עליו אבל הוא גם פוגעני לעיר עצמה. אני חושבת שיש כאן הזדמנות להנחיל את החשיבה הזאת בצורה אינהרנטית ולכן אני מבקשת שזה יתווסף כהסתייגות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להמשיך את דבריה של חברת הכנסת זנדברג.
היו"ר אלי כהן
כמובן תקבל את זכות הדיבור אחריה. יש לך הסתייגות שאת רוצה שנרשום ונחליט לגביה?
תמר זנדברג (מרצ)
ההסתייגות היא לאשר את הבקשה לאחר חוות דעת שתוצג בפני הוועדה.
דוד ביטן (הליכוד)
אם זה המצב המשפטי, לא תהיה תוספת דירות. רק כאשר העירייה תרצה.
היו"ר אלי כהן
ברור. המהנדס יגיד שלא נותנים.
דוד ביטן (הליכוד)
אם את מכניסה את זה, אני אומר לך. אני ישבתי בוועדות.
תמר זנדברג (מרצ)
אני בעד התיקון הזה.
היו"ר אלי כהן
את הורגת אותו.
דוד ביטן (הליכוד)
אני אומר לך שזה לא ייושם. רק כשראש העיר ירצה, זה ייושם. לא תהיה יותר חובה. תחשבי טוב.
תמר זנדברג (מרצ)
ידידי חבר הכנסת ביטן וידידי חבר הכנסת כהן, אני בעד התיקון הזה. אני בעד לחייב את ראשי הערים. אני חושבת שיש כאן הזדמנות.
דוד ביטן (הליכוד)
אבל אין חיוב. את לא קולטת? הוועדה תשלוט ומתי שהם ירצו, הם יביאו חוות דעת כזאת ומתי שהם ירצו, יביאו חוות דעת אחרת. בנושא של תוספת דירות, תמיד יוכלו להגיד שיש עומס ואכן תמיד יש עומס תחבורתי.
קריאה
המשרדים היו מסכימים שיהיו תוספות, כמה שאתה רוצה. לא היית רואה כאן התנגדות לרגע אחד מהעיריות.
תמר זנדברג (מרצ)
אנחנו יודעים. אנחנו מכירים את המצב.
דוד ביטן (הליכוד)
זאת טעות. אני אתך לגבי התחבורה אבל זאת טעות אמיתית.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יש לי פתרון.
תמר זנדברג (מרצ)
בוא נשמע. אולי נגיע לפשרה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, אני מצטרף ברמה המהותית במאה אחוזים להצעתה של חברת הכנסת תמר זנדברג. אני חושב שהתביעה הזאת היא תביעה חשובה אבל אני גם מצטרף לחשש שמעלה חבר הכנסת ביטן. אנחנו לא יכולים להשאיר את הכדור הזה במגרשם של הרשויות המקומיות. אני מציע שאנחנו נקבע שתנאי לביצוע המערכת הזאת, זאת קבלת חוות דעת ממשרד התחבורה.
דוד ביטן (הליכוד)
זה לא ילך. דב, אתה לא ישבת בוועדות האלה. תאמין לי, אני יודע מה אני אומר.
יגאל גואטה (ש"ס)
בכל ועדה מקומית לתכנון ובנייה יש יועץ תחבורה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
פתרונות של תחבורה ציבורית.
דוד ביטן (הליכוד)
בשביל דירה אחת שאדם מבקש, אתה תביא לו עכשיו אישור משרד התחבורה? אתה קיבלת פעם חוות דעת ממשרד התחבורה? זה לוקח שנתיים.
יגאל גואטה (ש"ס)
בכל ועדה מקומית לתכנון ובנייה יושב יועץ תחבורה.
דוד ביטן (הליכוד)
הוא מדבר על משרד התחבורה. לוקח שנתיים. תמיד יש בעיה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מי יכול להוציא חוות דעת בענייני תחבורה?
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת חנין, יש לך עוד דברים?
תמר זנדברג (מרצ)
לי יש עוד דברים.
היו"ר אלי כהן
אני חייב להצביע. חבר הכנסת חנין, יש לך עוד משהו?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מדבר על רמת העיקרון.
דוד ביטן (הליכוד)
זה לא החוק.
תמר זנדברג (מרצ)
יש לי הצעה אחרת.
היו"ר אלי כהן
אני לא רוצה דו שיח.
תמר זנדברג (מרצ)
אנחנו באים בהידברות עם המציעים ואנחנו באים ברצון טוב. אנחנו רוצים את הדבר הזה. השאלה שלי היא האם אתה מוכן להציע למשל שביחידות הדיור הנוספות, יוחל עליהן תקן חניה מופחת? אנחנו רוצים לבוא לכאן עם פתרונות לדיור ציבורי.
דוד ביטן (הליכוד)
כן. לזה אני מוכן. מצוין. מקובל עלי.
תמר זנדברג (מרצ)
יחידות דיור נוספות, יהיה תקן חניה.
דוד ביטן (הליכוד)
מקובל. זה רעיון מצוין. זה בסדר. מקובל. אז יצטרכו תחבורה ציבורית.
תמר זנדברג (מרצ)
כן.
דוד ביטן (הליכוד)
בסדר.
היו"ר אלי כהן
מקובל.
דוד ביטן (הליכוד)
העיריות ימותו מזה, אבל בסדר.
היו"ר אלי כהן
תומר, תגיד את הנוסח.
תומר רוזנר
בסוף אני אומר הכול.
היו"ר אלי כהן
בסדר. בסוף תגיד את הכול. תומר, תן לנו פתרון לדירות הקטנות.
יגאל גואטה (ש"ס)
שאלה אחרונה אדוני היושב ראש. איך יכול להיות שאני הגשתי הצעת חוק חודשיים לפני דוד ביטן והיא אפילו עוד לא בקריאה ראשונה והוא בקריאה שנייה ושלישית. זה פלא שאני לא מבין.
היו"ר אלי כהן
חברים, אני רוצה לומר את סדר הדיון. אנחנו עכשיו עושים שתי דקות הפסקה כדי לדון ולהתייעץ בנושא של הדירות הקטנות. השעה עכשיו היא 10:11 ובשעה 10:14 אנחנו מתכנסים שוב כדי להגיע להחלטה לעניין הדירות הקטנות ותומר יתייחס לסוגיות. לאחר מכן נעבור להצבעה.

הפסקה בת שלוש דקות. חבר הכנסת גואטה, ההפסקה היא לבקשתך.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:11 ונתחדשה בשעה 10:14.)
היו"ר אלי כהן
אנחנו מחדשים את הדיון. בעקבות הערתו של חבר הכנסת גואטה, ייכנס תיקון נוסף. תומר, תגיד בבקשה את התיקון לבקשתו של חבר הכנסת גואטה. תתייחס לכל הסוגיות המשפטיות. למיטב ידיעתי, אין הסתייגויות.
תומר רוזנר
אני אסכם את הדברים שהתקבלו בוועדה. אנחנו נשמיט את המלים רשות עירונית ברישא, כך שזה יחול על כל ועדה מקומית שיש בה בנייה רוויה כמובן. כאשר בתכנית הספציפית יש בה בנייה רוויה, הסעיף הזה יחול ללא קשר לסוג הרשות.

הערה שנייה מתייחסת לגודל הדירות. לבקשת חבר הכנסת גואטה יתווסף שהדירות החדשות יהיו בגודל מקסימלי של שמונים מטרים כולל ממ"ד ובגודל מינימלי של שישים מטרים כולל ממ"ד.
היו"ר אלי כהן
חמישים מטרים.
יגאל גואטה (ש"ס)
סיכמנו על שישים מטרים כולל ממ"ד.
דוד ביטן (הליכוד)
היועץ המשפטי שאנחנו מכבדים אותו מבקש שזה יהיה 55 מטרים.
תומר רוזנר
55 מטרים כולל ממ"ד.
אפרת ברנד
מה שצוין כאן זה שהגידול המינימלי יהיה חמישים והמקסימלי שמונים?
תומר רוזנר
55 מטרים.
אפרת ברנד
בדירות המתווספות?
דוד ביטן (הליכוד)
כן.
אפרת ברנד
אבל אז לאור הממוצע הכללי של שמונים, זה לא יאפשר סימון לגבי דירות גדולות. כלומר, זה יאפשר דירה לכל היותר של 110 מטרים בדירות הגדולות.
היו"ר אלי כהן
למה?
אפרת ברנד
יש ממוצע של שמונים. אם אתה עושה 55.
קריאה
לא חייבת להיות 55.
דוד ביטן (הליכוד)
לא פחות משמונים בכולל.
אפרת ברנד
אתה חייב מינימום 55 ומקסימום 80. אתה חייב שהממוצע יעלה על שמונים.
דוד ביטן (הליכוד)
מינימום שמונים בממוצע.
יגאל גואטה (ש"ס)
לא. לא יעלה על שמונים בכלל.
אפרת ברנד
הממוצע הכללי צריך להיות שמונים.
תומר רוזנר
לפחות שמונים. יכול להיות פחות משמונים.
היו"ר אלי כהן
לא צריכה להיות בעיה.
דוד ביטן (הליכוד)
אנחנו מומחים למתמטיקה. מי שלומד משפטים בדרך כלל הוא לא מומחה למתמטיקה.
תומר רוזנר
הערה שלישית שהתקבלה במהלך הדיון היא שהדירות החדשות שיתווספו, אפשר יהיה להוסיף אותן על אף האמור בתקן החניה.

בפסקת משנה (ז) תתווסף ההערה כפי שנאמרה על ידי נציגת מינהל התכנון ובסעיף קטן (ט) זה יתווסף, שההקלה הזאת איננה מצטברת. זאת אומרת, אם ניתנה הקלה אחרת, היא תקוזז, ואם לא ניתנה, אי אפשר יהיה לתת בהמשך אחר כך הקלות מצטברות נוספות. זאת ההערה שנשמעה על ידי נציגת מינהל התכנון.
ענבר וייס
לעניין תקן החניה. תקנות החניה החדשות הטריות ממש מהנילונים עכשיו מדבררות על תקן מופחת, גם כך ליחידות דיור קטנות, לפי הקרבה התחבורה הציבורית והיא מדברת על אפס עד אחד. דירות של שלושים עד שמונים מטרים - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אנחנו מדברים על אחד.
ענבר וייס
אחד עד אחד וחצי.
דוד ביטן (הליכוד)
אם זה עומד בתקן, אין בעיה.
היו"ר אלי כהן
בסדר גמור.
אפרת ברנד
האם אנחנו מבקשים לחייב בעשרה אחוזים גם אם מבקש הבקשה מבקש פחות.
היו"ר אלי כהן
כן.
דוד ביטן (הליכוד)
אם הוא מבקש פחות, אין חובה לתת לו.
אפרת ברנד
זה לא כתוב כך.
דוד ביטן (הליכוד)
דיברנו על זה. תומר אומר שכן.
קריאה
לפעמים אי אפשר לתת את עשרת האחוזים.
דוד ביטן (הליכוד)
אז יש שיקול דעת רגיל. אם הוא לא מבקש עשרה אחוזים, לא חובה לתת לו. יש מישהו שלא יבקש עשרה אחוזים אם הוא יכול?
היו"ר אלי כהן
חברים, הדיון הסתיים. מכיוון שאין הסתייגויות דיבור ואין הסתייגויות - - -
תומר רוזנר
הסתייגות דיבור יש. אין הסתייגויות מהותיות.
היו"ר אלי כהן
אנחנו נעבור להצבעה על החוק על כל סעיפיו.
דוד ביטן (הליכוד)
תרשום לי הסתייגות דיבור כדי שגם אני אוכל לדבר.
היו"ר אלי כהן
כבר רשמתי אותך.
יגאל גואטה (ש"ס)
כשלא היית כאן, רשמו אותך.
היו"ר אלי כהן
מי בעד אישור הצעת החוק? מי נגד?

הצבעה

בעד הצעת החוק – פה אחד

הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 108 - הוראת שעה) (חובת מתן הקלה לתוספת דירות למגורים), התשע"ו-2016, אושרה.
היו"ר אלי כהן
הצעת החוק התקבלה. תודה רבה ובהצלחה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:22.

קוד המקור של הנתונים