ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/07/2016

בחינת הקבלה לתוכנית ה-4 שנתית ברפואה - GRE - הודלפה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 231

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, ל' בסיון התשע"ו (06 ביולי 2016), שעה 9:30
סדר היום
בחינת הקבלה לתוכנית ה-4 שנתית ברפואה - GRE - הודלפה
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
חברי הכנסת
תמר זנדברג
מוזמנים
מיכל נוימן - מזכיר מל"ג, סמנכ"ל לעניינים אקדמיים, המועצה להשכלה גבוהה

מרב אברהמי - ממונה תחום מדעי הטבע והנדסה, המועצה להשכלה גבוהה

אריאל מני - ראש תכנית ה-4 שנתית, בית הספר לרפואה, אוניברסיטת תל אביב

יעל קיילין - משנה מנהלי לדיקן הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב

משה בן עמי - משנה לדיקן הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת בר אילן

נופר סלמן - נציגת התאחדות הסטודנטים בכנסת

עינת טקו - סטודנטית, אוניברסיטת תל אביב

תום שפי - סטודנט

שמרית בנבו - סטודנטית

מטיאס וידרה - סטודנט

רז שפירא - סטודנט

אפי רינות - סטודנט

הילה בר דוד - סטודנטית

עמית הרוש - סטודנטית

איליה רודיצקי - סטודנט

סיון דרורי - סטודנטית

שירלי אוחיון - סטודנטית

לירון ג'רבי - סטודנטית

גילי גואטה - סטודנטית

אילן שמיר - סטודנט

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

בחינת הקבלה לתכנית ה-4 שנתית ברפואה - GRE – הודלפה
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, בנושא בחינת קבלה לתכנית 4 שנתית לרפואה GRE שהודלפה ובוטלה ונקבע לה מועד שני.

כרגיל, קצת רקע. פנו אלי סטודנטים. הועדה הזו קיימה דיון על תנאי קבלה לרפואה בכלל, שלא בעטיו של המשבר הנוכחי, שלעצמו זה משהו שצריך לטפל בו שורשית לעומק. סטודנטים שמעוניינים ללמוד רפואה הם מספר רב של מועמדים לעומת מספר מצומצם מאד של תקנים. אם לא די בכך, במדינת ישראל יש אפילו ועדה מיוחדת בכנסת, שקיפות, נכון חברת הכנסת תמר? אנחנו הולכים ומשתפרים בשקיפות ורוצים לתת הזדמנות שווה ותחרות שווה לכל אחד.

לא יודע אם זה בכל האוניברסיטאות אבל באוניברסיטת בן גוריון זה אחר כך ראיון אישי, עם שלושה אנשים, שכל המהות שלו הוא אם אתה בא להם טוב בעיניים. זה כאילו בחינת אישיות. אם באת להם טוב בעיניים אתה תלמד, אם לא באת להם טוב בעיניים אז יש להם סדרי עדיפויות ואתה אפילו לא תוכל לדעת את הסיבות. יש מקצועות מובחרים, כמו שיש למשל יחידות מובחרות בצה"ל. בזמנו, עשיתי מבדקי טיס. עשיתי שלושה מבחנים פסיכוטכניים אחד אחרי השני, עברתי משלב לשלב ועשינו ראיון אצל הפסיכולוג וגם עוד מבחן. צריך לבחון גם אישיות, כדי לבדוק באם הבן אדם מתאים למקצוע, אבל צריך לעשות את זה באופן שיניח את דעתי, שאם נפסלתי אני אכן לא מתאים לתפקיד, אבל אם לא נפסלתי אני כן מתאים.

עם כל המצוקות האלו, המספר המצומצם של התקנים, של הכיתות, אני אקרא לזה כיסא הלימודים או כיתות התמחות, כל אחד איך שירצה, לעומת מספר המבקשים והרוצים, יש לנו רכבת אווירית של לומדי רפואה בחו"ל. כל פעם שאנחנו יוצאים למשלחות, אם זה של הממשלה או כחבר כנסת, אני נפגש אתם, עם הבחורים הטובים שלנו, שנאלצים לגלות לניכר ולהשקיע המון כספים, אחר כך מגיעים לכאן. עכשיו אני מעלה את כל רעשי הרקע, את כל הקשיים, את כל המצוקות.

לאחר כל זאת, סטודנטים נבחנים פעם ראשונה, לאחר שהודלפה, לא הודלפה, דיבר מי שדיבר, המליץ תשובות כאלו ואחרות, בוטלה פעם ראשונה בהתראה קצרה, עוד פעם מועד. אלו לא מכונות, אנשים צריכים להתכונן, אלה מתחים, אלה אנשים עם שאיפות חיים, יש בני אדם מאחורי הסיפור הזה. זה לא מסמך שכותבים תאריך בחינה וזהו. חברת הכנסת תמר, רוצה להוסיף?
תמר זנדברג (מרצ)
הנושא הכללי שהעלית הוא בהחלט ראוי למחשבה, אני מצטרפת לכל מילה. מצד אחד, ידוע שרפואה זה אחד המקצועות היוקרתיים והקשים ביותר להתקבל ומצד שני, אנחנו כל הזמן שומעים על מחסור ברופאים ועל מתמחים שעושים שעות ארוכות. איפה שהוא בפער הזה, כדאי שאנחנו ככנסת עם הוועדה שלך אדוני היושב ראש, ניתן לזה מחשבה. אבל הנושא שלפנינו הוא באמת, כמו שציינת, יש לנו כאן ויושבים כאן סטודנטים רבים מאד, שכולם מועמדים לאחת התכניות היוקרתיות, המצוינות והחשובות שבמדינת ישראל. קודם כל, בסופו של תהליך, בידי הסטודנטים כאן יהיו נתונים חיי אדם. לא פחות מזה. אתם תצילו חיים, אלה מכם שיתקבלו, אתם תשמרו על הבריאות של אזרחי ואזרחיות ישראל וזה אחד הדברים החשובים. בהתאמה, הקבלה היא תהליך ארוך, מפרך, מותח, מותח נפשית, מותח פיזית. יושבים כאן סטודנטים שאת חלקם אני מכירה אישית, חלקם פנו אליי, שהקדישו לזה, אם אנחנו עכשיו יולי 2016, עד עכשיו שנה מהחיים שלהם רק בתהליך קבלה, כשבסופו של דבר יתקבלו לתכנית הזאת ויתקנו אותי נציגי האוניברסיטה, כמאה וקצת מתוך למעלה משש מאות מועמדים. הם לומדים ואין להם יום ואין להם לילה והם לוקחים ימי חופש והם משקיעים כספים בהכנה, שלא לדבר על המתח הנפשי שהוא מטבע הדברים בדבר הזה. ואז, מתוקף נסיבות שהן לא בשליטתם, הם מוצאים את עצמם מול שוקת שבורה. הבחינה מתבטלת פעם אחת עם הודעה, פעם אחת בהליך שהוא כשלעצמו בעייתי ואני חייבת להגיד, אני חייבת לציין, יושבים כאן נציגי אוניברסיטת תל אביב, אני חייבת לציין - - -
קריאה
ובר אילן.
תמר זנדברג (מרצ)
בר אילן זו השלוחה של צפת?
קריאה
כן.
תמר זנדברג (מרצ)
טוב. אני חייבת לומר שקודם הישיבה הזו שוחחתי עם הדיקן שלכם והיו לנו לפחות שתיים שלש שיחות שאני חייבת לומר ולעדכן אותך אדוני היושב ראש, שאני התרשמתי שהדיקן לפחות וההנהלה שהוא עומד בראשה, השקיעו וירדו לשורש העניין, השקיעו מאמץ רציני ביותר, תוך שהם לקחו בחשבון את כל המשמעויות ואת המשמעויות כבדות המשקל ובסופו של דבר, מה שעמד לנגד עיניהם זה להציע פתרון שתופס את המקל משני קצותיו. כמה שזה בלתי אפשרי, אבל עושה את זה.

הציעו פתרון שהוא בטוח לא מושלם, כשמצד אחד הוא מכניס לחוסר וודאות סטודנטים שכבר היו בוודאות, מצד שני הוא גורם לסטודנטים שנבחנו כבר פעמיים ושתי הבחינות שלהם בוטלו שלא באשמתם ושלא בטובתם, לגשת לבחינה שלישית, שזה גם לא דבר של מה בכך. עם זאת, מבחינת הוודאות של הסטודנט והסטודנטית, שיודעים שהם ייבחנו ויימדדו על פי כישוריהם בלבד ולא על פי הטיה סטטיסטית שאינה בשליטתם, או שלא תלויה בהם כזו או אחרת, הם ייבחנו וייתנו את המקסימום שלהם בבחינה. הם ישקיעו עוד חודש בלימודים ויעמדו בפני מערכת סינון ומיון, בדיוק כמו שאמרת, שבה לא יהיה דבר כזה שמישהו לא בא למישהו טוב בעין, אלא הם יהיו שקופים מאחורי מסך הבערות. אני ממדעי החברה, תסלחו לי כל מדעי הטבע כאן, הם ימדדו מאחורי מסך הבערות, לפי תוצאות המבחנים שלהם ותו לא.

אמנם נשמע את הסטודנטים ואת מה שעבר עליהם, אבל אני חושבת שנכון לעכשיו אנחנו נקרא לסופו של המשבר הנוכחי. מה שנשאר לנו זה, לאמץ את מה שאתם תציגו בפנינו ולחשוב כוועדה איך אנחנו מתכוננים להבא בנושא הרחב יותר. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
מטיאס וידרה.
מטיאס וידרה
שלום, קוראים לי מטיאס, אני מועמד לרפואה. אני רוצה לפתוח ולהגיד תודה ליושב ראש הוועדה ולחברת הכנסת זנדברג שנרתמו לעזרתנו מעל ומעבר. זה נתן לי תחושת אמון בזכות האזרחית שלנו וגם במדינה אז דבר ראשון תודה.

כמו שחברת הכנסת אמרה, כבר שנה שאנחנו נמצאים בתהליך מתיש, חלקנו בעלי משפחות עם ילדים וחלקנו עובד בעבודות סדירות, חלקנו סטודנטים, חלקנו התפטר מעבודות, כי נדרשנו לבצע בחינה אחת ועוד פעם לעשות בחינה נוספת ועכשיו אנחנו עומדים בפני בחינה שלישית. ברור לנו לגמרי שהמצב הזה הוא מצב לא מיטבי, שלא אנחנו וכמובן גם לא האוניברסיטאות תכננו אותו. אני מניח שאף אחד לא ציפה להיות במצב הזה ואת זה אנחנו מבינים. מה שאנחנו כן אומרים, זה כמו שאמרה חברת הכנסת זנדברג, שאנחנו מאד מעוניינים להתחיל את שנת הלימודים הנוכחית ולנסות להתקבל לתכנית הלימודים ה-4 שנתית, כי זה מה שאנחנו רוצים לעשות עם עתידנו, רוצים להיות הרופאים הבאים של מדינת ישראל.

אני אישית רב סרן בצבא ואני רוצה לעזוב את הכול בשביל ללכת להיות רופא. מה שאני אומר זה שאנחנו באמת מאמינים בעקרון השוויון ועקרון המצוינות, שהמועמדים הטובים ביותר הם אלה שיתקבלו לתכנית. נכון, זה ספורטיבי ואנחנו גם מאמינים שההזדמנות צריכה להיות שווה עד כמה שניתן. בגלל זה ההצעה שלנו, להבנתנו, היא הצעה ריאלית. אמנם היא מאד קשה, היא מעמידה אותנו בבעיות קשות של איך אנחנו מתכוננים עכשיו במשך חודש לבחינה הקרובה אבל בהינתן וזה המצב ושנת הלימודים תתחיל באוקטובר הקרוב, אז אין מה לעשות. כמו שאמרה חברת הכנסת אנחנו צריכים להתגייס, לשנס מותניים וללמוד כמו שצריך לבחינה ובאמת, אם אנחנו ניתן את מיטב הידע שלנו אז מי שמועמד הכי טוב הוא זה שיתקבל. זה נראה לנו לגיטימי ופייר.

חשוב לציין ואמרה את זה חברת הכנסת, צריך להסתכל על יום המחר. מתחילים בחינות GRE בספטמבר. מועמדים צריכים לדעת מה קורה אתם ואם יש את אחד הלקחים שצריך ללמוד מהסיטואציה האחרונה שנקלענו אליה, זה שחוסר יידוע כשהאוניברסיטאות הן אלו שלוקחות את היוזמה ומעבירות לנו את המידע, זה משמיט את הקרקע. יש מועמדים שצריכים לדעת מה הולך לקרות עם הבחינה הקרובה. הם צריכים לדעת את זה כי הרישומים ל- GRE הקרוב נפתחו לפני שבעה ימים. זה משהו שהוא באמת דחוף. אני לא בטוח אם הוא עלה לסדר היום אבל צריך לציין את זה.

אני לא מצפה מהאוניברסיטאות להחזיר לי את ימי החופש שפספסתי בימים האחרונים בלימודים, זו נראית לי בקשה מוגזמת וזה בסדר, זה העולם שבו אנחנו חיים. מה שכן, יש סטודנטים שנמצאים עכשיו בשנה ג', אשר עתידים להיבחן בבחינה החוזרת. לדעתי, האוניברסיטאות צריכות לגלות גמישות מול התלמידים האלה. אני לא יודע איך ובאיזה אופן, אבל אני חושב שזה פייר אל מול המועמדים.

הדבר הנוסף, אם אנחנו עתידים להיבחן בחינה נוספת, אני הייתי שמח לראות איך אפשר להביא בפנינו את הדברים, על מנת שמה שכבר חווינו פעמיים לא יחזור על עצמו. אני באמת אעשה כל מה שניתן בשביל להיות רופא אבל כמו שאמרה חברת הכנסת, יש פה אפקט של קצה מטוטלת על כל החלטה. אמר את זה גם יושב ראש הוועדה, שאנשים פה, התהפוכות הנפשיות שאנשים עוברים הן ממש מסע ייסורים, ויה דולורוזה אם אנחנו כבר פה בירושלים.

הדבר השני זה שאם כבר עושים מבחן ייעודי אז ברור שהוא לא זהה ל-GRE. צריכים לוודא שהוא באותו היקף ואותה רמת חומר. זה גם משהו שאנחנו צריכים לדעת מה קורה אתו כי אנחנו צריכים להתכונן למבחן.

אנחנו מאד מצרים על המצב שנקלענו אליו. כמו שפתחתי את דבריי, לא אנחנו תכננו להיות בו ואני בטוח שגם האוניברסיטאות לא תכננו להיות בו. אנחנו צריכים להבין את המצב, להסתכל הלאה, להסתכל על יום המחר ולעשות את מיטב יכולותינו, כדי להיות הכי טובים שאנחנו יכולים ואני אומר אנחנו, בתור המועמדים, בשביל להצליח להתקבל ללימודים בצורה הכי נקיה שאפשר, בלי הטיות ובלי משחקים.
היו"ר יעקב מרגי
נופר.
נופר סלמן
שלום, אני נופר, נציגת התאחדות הסטודנטים בכנסת, מה שבעצם אומר שאני בעצם האדם היחיד שיושב פה לשולחן ואין לו שום זיקה, לא לצד הזה ולא לצד של המועמדים פה, אלא אני ניטראלית לחלוטין. אני אגיד את מה שהמועמדים אולי לא יכולים להגיד מתוך חשש לפגיעה בהם וזה שלא ייתכן שדיקני האוניברסיטאות יושפעו מלחצים ושיובלו על ידי שיחות עם חברי כנסת, פניות לעורכי דין וכו' ואני חושבת שהפתרון שהאוניברסיטאות הציעו היום הוא פתרון שבהכרח, לא אולי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נשמע אותו בהמשך.
נופר סלמן
הוא בהכרח פוגע בקבוצה נכבדה ומאד גדולה של מועמדים לרפואה. אני חושבת שכשהם יציעו את הפתרון אנחנו גם נוכל להציג למה. אני חושבת שהדיון הזה צריך להתמקד בשאלה למה הפתרון הזה לא מיטיב עם כלל המועמדים לרפואה והוא כן מושפע בהחלט ממסכת לחצים מאד גדולה של מועמדים ספציפיים עם יכולות ומשפחות, שיכלו להרשות לעצמם לפנות לחברי כנסת, לפנות לעורכי דין, השפיעו - - -
תמר זנדברג (מרצ)
בואי - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא - - -
תמר זנדברג (מרצ)
תעצרי בבקשה, לא, לא - - -
נופר סלמן
אני - - -
תמר זנדברג (מרצ)
סליחה, עם כל הכבוד, לא, לא, לא, הבנו - - -
נופר סלמן
מוציאים את - - -
תמר זנדברג (מרצ)
חייבת לעצור אותך בנקודה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
לא, תמר.
נופר סלמן
אני אקח - - -
תמר זנדברג (מרצ)
זו פעם שניה שאת אומרת את זה.
היו"ר יעקב מרגי
נופר, גבירתי, תמר, שניה, את חושבת שאני לא יכול - - -
נופר סלמן
כי הפתרון הגיע ישר אחרי שזה קרה - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אני מדבר אתך. סליחה, אני מנהל כאן את הדיון ואין התפרצויות. תקשיבי, אני ניגש לסוגיה הזו בידיים נקיות, אין פה שום לחץ.
נופר סלמן
זה בטוח.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, לא, את מטיחה דברים - - -
נופר סלמן
חלילה, אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, זה ככה נשמע, בכל אופן - - -
נופר סלמן
אז אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע. "לֵית מָאן דְּפָלֵיג", שיש כאן בעיה כלפי אותה קבוצה. זו בעיה כואבת וצריך גם לקדם את פני העתיד שלא יקרו דברים כאלה. זה קרה היום, זה יכול לקרות מחר ורבותי, מרווח הזמנים שאני קראתי, אנחנו נציג, אין פה מסע לחצים. האוניברסיטאות, אני לא מאמין שיש מישהו שיעז לבנות בשביל מאן דהוא. הדיון פה הוא כללי לגבי אותה בעיה ואנחנו לא מבקשים לתקן עוולה בעוולה. אף אחד לא רוצה.

רציתי לתת לך לסיים ואת הטחת דברים, הצגת את זה כנציגת התאחדות הסטודנטים בכנסת ואת אומרת שאת יכולה להיות ניטראלית, אבל אם את נציגת התאחדות הסטודנטים את לא ניטראלית כי את באה לטובת הסטודנטים אז יכולתי להפסיק אותך גם בהתחלה. כשאומרים דברים במקום מכובד כזה, קחו אחריות על הדברים שאתם אומרים. יש פה בעיה שצריך לטפל בה, אנחנו לא באנו לתקן עוולה בעוולה. תמר, את רוצה להוסיף משהו בעניין הזה?
תמר זנדברג (מרצ)
לא, אני מקבלת ההבהרה שלך. בפעם הראשונה הבלגנו, אבל בפעם השנייה עם כל הכבוד, את מדברת בכנסת, בוועדה של הכנסת ואת לא יכולה לטעון לחברי כנסת שמייצגים את הצבור שבחר בהם ופונים אלינו מכל הגוונים ומכל הסוגים, להטיח בחברי כנסת שהפעילו לחצים לטובת - - -
נופר סלמן
לא, זה לא לטובת - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, לא.
תמר זנדברג (מרצ)
כולנו שמענו אותך ויש גם פרוטוקול. עדיף בשבילך שתחזרי בך מהדברים ותתחילי מהתחלה בצורה שבאמת תייצג את כלל הסטודנטים שאותם את מייצגת.
נופר סלמן
אני אשמח להבהיר את דבריי, שלא אמרתי אותם כראוי. שוב, אני בטוחה שהאינטרסים של כולם פה הם אינטרסים מוצדקים. אין לי ספק שהמועמדים לכאן או לכאן, אלה שנבחנו בבחינות GRE במועד השני ואלה שנבחנים היום, הם כולם נכנסו לסיטואציה שהם לא רצו להיכנס אליה. אני לא אגיד את זה כי זה כל כך ברור. אני כן חושבת שלדבר על הפתרון כפתרון שהיה הולם את כולם, עם כל הקושי למצוא פתרונות, זה פשוט משהו שהוא לא נכון עובדתית ויש סכמות שאפשר להראות אותן ויציגו אותן בהמשך. לכן אמרתי את מה - - -
היו"ר יעקב מרגי
או.קיי, תודה.
תמר זנדברג (מרצ)
יש פתרון חלופי?
נופר סלמן
כן.
תמר זנדברג (מרצ)
או.קיי.
היו"ר יעקב מרגי
נשמע אותו בהמשך, לא עכשיו. קודם כל היה ראוי שתאמרי הכול בהסתייגות, קודם תשמעי את הפתרון שיוצג. אני לא יכול לקבוע עד שלא שמעתי את זה. ראוי שבדיונים יסתייגו הדברים.
נופר סלמן
בהחלט.
היו"ר יעקב מרגי
תום שפי.
תום שפי
שלום. שמי תום שפי, אני סטודנט בטכניון לתואר מתקדם ואני גם מועמד לתכנית. הפתרון הוצג כבר בפני המועמדים על ידי האוניברסיטאות. ניתן להם אחר כך להגיד אותו במלואו. חשוב להגיד שקודם כל, יש פה בעיה, יש מספר מועמדים שלהם אין ציון. בבעיה הזו צריך לטפל, אנחנו לא מזלזלים. עם זאת, אין סיבה נראית לעין לגרור את כלל המועמדים שלהם יש ציונים תקינים בבחינות GRE תקינות ובעלות תוקף, לגרור אותם מחדש אל הקלחת הזו. יש פה ניסיון לתקן חוסר צדק עם חוסר צדק נוסף. כלל המועמדים שלהם יש ציונים תקפים, גם הם כלכלו את צעדיהם. הם ראו שיש בחינה מסוימת במועד מסוים, הם הלכו על פי כל התקנונים של האוניברסיטאות, גילו שהם עומדים בתנאים והמשיכו. אנחנו לא צריכים להיות פה משיקולים כאלה ואחרים. פתאום מנסים לגרור אותם לבחינה נוספת שהם לא היו צריכים לקחת אותה בחשבון.
היו"ר יעקב מרגי
כולנו נשמע ואנחנו נשמע גם את ראשי האוניברסיטאות. האם יש עוד סטודנטים שרוצים להתבטא? בבקשה, הציגי את עצמך.
שמרית בנבו
אני שמרית, נעים מאד. בהמשך למה שתום אמר, הפתרון שהוצג, אנחנו לא באים נגד קבוצה מסוימת, אנחנו באים לייצג את כלל המועמדים והמטרה בסופו של דבר שכמה שפחות ייפגעו ושאף אחד לא ייפגע אבל, בפתרון שהוצג על ידי ראשי האוניברסיטאות הם בעצם פוגעים באנשים וחברת הכנסת תמר, הזכרת ואמרת שאנשים נותנים שנה, אז אנשים פה נותנים שלש שנים, שלש שנים מהחיים שלהם הם ישבו והסתמכו על בחינת ה GRE שלנו. היא לא סתם בוטלה, ראוי לומר גם שהיא בוטלה בגלל פגיעה בטוהר הבחינות ולא בוטלה כי רצו לבטל. ארגון ה ETS החליט שהוא מבטל, כי יש בעיה בבחינה. הבחינה שלנו מאוקטובר, ספטמבר וגם משנים קודמות לא בוטלה.

לא הוגן שבגלל הפתרון שהאוניברסיטאות הוציאו, הם בעצם גוררים אותנו, כשאנחנו המשכנו בחיינו, קיבלנו ציון GRE, כמו שתום אמר, כלכלנו את צעדינו ועכשיו, בהתראה של חודש אומרים לנו: או.קיי, אנחנו הולכים עכשיו לפתרון ואני קיבלתי תשובה שזה הרע במיעוטו, בואו תעשו מבחן, כשאנחנו לא בשגרת למידה כמו שהחברים שלי כאן לומדים מינואר ואני לרגע לא מזלזלת במאמצים שלכם, אנחנו עברנו את זה, גם אנחנו באותה סירה, אנחנו לא ברצף למידתי, אנחנו לא למדנו, אני לא נגעתי בחומר הזה שמונה חודשים והמבחן שלי תקין, אז אנחנו בסך הכול רוצים שיתייחסו לתוקף הבחינה שלנו, כי עד היום זה מה שקיבלו, זה מה שהרכיב את בתי הספר לרפואה, התכנית ה-4 שנתית מבחינת ה GRE ושלא יכריחו אותנו לעשות בחינה אחרת, כשאנחנו - - -
תמר זנדברג (מרצ)
רגע, אבל הציון שלך תקין וקיים, לא?
שמרית בנבו
נכון אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
בואו נשמע את הפתרון. אנחנו הקדמנו את הסטודנטים כי רצינו לשמוע את הבעיה, בואו נשמע את האוניברסיטה. אוניברסיטת תל אביב נמצאת אתנו? בבקשה.
משה בן עמי
אני מאוניברסיטת בר אילן - - -
היו"ר יעקב מרגי
בר אילן, אתם רוצים בר אילן קודם?
משה בן עמי
פרופ' משה בן עמי, אני משנה דיקן בפקולטה לרפואה בבר אילן. קודם כל המצב הוא באמת קשה. אנחנו מבינים אתכם ולבנו אתכם. הפתרון שיכול להיטיב עם כולם הוא לקבל שש מאות סטודנטים, ברור שזה לא ניתן - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש שתתייחס גם לנקודת המשבר בעקבות ההדלפה של הבחינה והטענה שנטענה גם על ידי סטודנטים שכבר יש להם ציון.
משה בן עמי
אני אתייחס לכל מה שנאמר, אני רשמתי בזמן הדיבור. לגבי מה שאתה התחלת, בוודאי שאנחנו עומדים לדעת מה שיקרה בספטמבר. כבר מתחילים הדיונים ואנחנו בקלחת העניין מכינים את הבחינה הקרובה וכמובן שעל הפרק עומדות הסוגיות: מה יהיה בספטמבר, מה אנחנו אומרים לאלה שמתכוונים או שנרשמו לספטמבר. מבחינת גמישות שהצעת לגבי אלה שלומדים, אין זמן לגמישות. אנחנו היום ביולי והבחינה נקבעה ל-8 לאוגוסט, אוקטובר זה חגים והלימודים מתחילים מיד אחרי. יש לנו באמצע את המבחן של מסר, מבחני מור, כך שנגמרה הגמישות ואין לנו כבר שום מקום לגמישות. אנחנו בלחץ זמנים גדול ואתם יכולים להבין את זה. לגבי הלחצים, אני אומר חד משמעית שכל ההחלטות שנלקחו באוניברסיטה לא הושפעו משום לחץ. זו השמצה גסה להגיד שאנחנו תחת לחצים.
היו"ר יעקב מרגי
חזרה בה.
משה בן עמי
לא היה פה שום לחץ. היו פה הרבה קבוצות, יש פה כמה קבוצות של סטודנטים שכל פתרון שנעשה הוא לא טוב לאחת מהקבוצות האלו. אין פתרון שייטיב עם כולם - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה?
משה בן עמי
לקחנו פתרון - - -
היו"ר יעקב מרגי
תסביר לנו בדיוק, למה?
משה בן עמי
אני אסביר את הפתרון. לקחנו את הפתרון שייתן את המענה הכי טוב לרוב הסטודנטים. ברור, בכל פתרון שתציעו פה ולכל קבוצה פה יש לה את הפתרון שלה שייטיב עמה אבל ירע עם שתי הקבוצות האחרות. כל פתרון כזה לא יהיה טוב לכולם. אנחנו נתנו פה פתרון שהוא מיטיב עם רובם.

אנחנו הצענו, בעצם לא הצענו אלא הוא הוחלט ואין לנו זמן לשנות החלטות מיום ליום. עכשיו אנחנו כבר בשלב ההכנה של הפתרון הזה, שבו קבענו שתהיה בחינה אשר תחובר על ידי חוקרים ישראלים, אנשי הפקולטות לרפואה בישראל. היא תיכתב באנגלית, היא תכלול את אותם תכנים של ה- GRE והיא תתבצע ב-8.8. היא חובה לכל אלה שאין להם ציון GRE תקף - - -
היו"ר יעקב מרגי
רק לאלה שאין להם.
משה בן עמי
היא חובה לאלה שאין להם, היא זכות למי שיש להם. מי שיש לו ציון GRE תקף יכול לגשת.
היו"ר יעקב מרגי
תסביר לי את הסוגיה הזאת.
משה בן עמי
אני אסביר. מי שיש לו ציון GRE תקף, יכול לגשת ויכול לא לגשת. בסוף נקבל שתי טבלאות של מועמדים, אחת עם אלה שניגשו לבחינה וטבלה אחת עם אלה שיש להם ציון תקף ולא ניגשו לבחינה. אנחנו נקבל את המועמדים, אם יש 150 מקומות, אז 150 כפול האחוז של אלה שניגשו לבחינה מכלל המועמדים, זה יהיה המספר שנקבל מהקבוצה הזו. מאלה שלא ניגשו לבחינה ויש להם ציון GRE תקף, נניח שיש 30% כאלה מסך המועמדים שלא ניגשו לבחינה כי יש להם ציון GRE תקף, אנחנו נקבל 30% מה-150.
היו"ר יעקב מרגי
למה זה צריך להיעשות - - -
קריאה
כי הם התחרו - - -
משה בן עמי
כי אני לא רוצה ובצדק אומרים פה חבר'ה - - -
היו"ר יעקב מרגי
שניה, לא הבנת את השאלה שלי. אני עכשיו רוצה להיות הסניגור של הקבוצה שיש לה ציון, יש מכלול של מועמדים, אלא אם כן תבוא ותאמר: מאחר ואלו שתי בחינות שונות ואין לי כלי למדוד במידה שווה את כולם אני חייב לעשות את זה. יש פה עוולה מובנית.
משה בן עמי
אני אגיד לך, ניסינו - - -
קריאה
אבל זה נכון.
משה בן עמי
ניסינו, אנשי הפקולטות לרפואה דיברו עם טובי הסטטיסטיקאים ואנשי המקצוע בנושא: איך לנרמל את הציונים של הבחינה הזאת עם הציונים של בחינות GRE התקפות של שנים קודמות. לא מצאו פתרון שיוכל לתת מענה טוב לזה. זו התוצאה וזו בדיוק הסיבה שאתה ציינת, שאין לנו מענה לנרמל בין שתי הבחינות ולהגיד: עכשיו יש לנו ציון - - -
היו"ר יעקב מרגי
החוקרים הישראלים שיערכו את הבחינה הזו, לא יכולים להגיע פחות או יותר לאותה רמת - - -
משה בן עמי
אי אפשר לנרמל את התוצאות. אני גם לא סטטיסטיקאי. אי אפשר לנרמל את התוצאות. זה דובר עם אנשי מקצוע ולכן הוחלט על שתי טבלאות, טבלה של אלה שיש להם ציון GRE תקף ואגב, אני בזה מונע מהם את הצורך לגשת לבחינה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
למה מיועדת הרשות שלהם להיבחן שוב?
היו"ר יעקב מרגי
כדי להיכנס לסטטיסטיקה - - -
משה בן עמי
אני אתן לך דוגמה, למי שיש ציון GRE נמוך והוא עדיין רוצה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
לאלה שיש להם - - -
משה בן עמי
מי מאלה שיש להם ציון תקף ורוצה להגדיל את הסיכוי שלו, שייגש לבחינה. זה נותן לו עוד הזדמנות.
קריאה
אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לכם, תנו לו לסיים. רגע, תציגו את המודל. אני חייב לקבל הבהרה, בבקשה.
משה בן עמי
זו ההצעה. זה מה שהולך לקרות. תהיה בחינה ב-8.8, ייגשו אליה כל אלה שאין להם ציון GRE תקף וכל מי שרוצה, שיש לו ציון GRE תקף יוכל לגשת ויהיו שתי טבלאות אקסל. וכל זאת - - -
היו"ר יעקב מרגי
ברור.
משה בן עמי
זהו. אני אין לי מה להוסיף בעניין.
היו"ר יעקב מרגי
אוניברסיטת תל אביב.
יעל קיילין
אני רק רוצה להוסיף כמה מלים.
היו"ר יעקב מרגי
מי זו שרוצה להוסיף?
יעל קיילין
יעל קיילין, אני משנה מנהלי לדיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. לגבי השאלה שלך למה נתנו לאנשים בעלי ציון GRE תקף להיבחן בבחינת הידע, זה בין היתר בשל העובדה שבבחינות אפריל ויוני שבוטלו היו שתי אוכלוסיות, כאלה שניגשו פעם ראשונה לבחינה ואנשים שהיה להם ציון - - -
היו"ר יעקב מרגי
יכלו לשפר.
יעל קיילין
לשפר אותו.
היו"ר יעקב מרגי
עומדת להם הזכות, עדיין.
יעל קיילין
וגם לאחרים.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא מועמד לרפואה, יש לי בעיות הסחה עם הידיים.
תמר זנדברג (מרצ)
מישהו מכם נבחן גם באפריל?
קריאה
לא.
תמר זנדברג (מרצ)
אתה?
יעל קיילין
אני רוצה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
זאת אומרת, יש לך ציון תקף מאוקטובר ונבחנת גם באפריל?
קריאה
כן.
לירון ג'רבי
הבעיה היא, סליחה, כבודו, אם אמרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
הציגי את עצמך.
לירון ג'רבי
שמי לירון ג'רבי, אני כבר שנתיים מנסה להתקבל לרפואה. אחת הבעיות שלא הוסדרה פו, היא שברגע שאנחנו ניגשים למבחן הפנימי, אומרים לנו שהמבחן שלנו, של ה GRE לא תקף. אני הקזתי דם יזע ודמעות בשביל להשיג את הציון שלי עכשיו וגם אם הוא ציון בינוני, הציון הזה היה אמור להכניס אותי השנה ללימודי הרפואה. ברגע שאני לא ניגשתי, עשרה חודשים לא נגעתי בחומר הזה והם בקיאים בחומר כבר שבעה חודשים ושמים אותי במצב שאני צריכה לגשת לחומר וללמוד - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה את צריכה לגשת לחומר?
תמר זנדברג (מרצ)
רגע, את ניגשת באפריל?
לירון ג'רבי
אני לא ניגשתי באפריל - - -
תמר זנדברג (מרצ)
למה?
היו"ר יעקב מרגי
יש לה ציון.
לירון ג'רבי
יש לי ציון.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל הציון שלך תקף, את לא חייבת לגשת גם לזה.
לירון ג'רבי
אבל עכשיו הבעייתיות, אני אנסה להסביר את הבעיה.
היו"ר יעקב מרגי
תנו לה, תנו לה.
לירון ג'רבי
ברגע שמחלקים אותנו לשתי קבוצות, אומרים לנו שבמקום, נגיד, מאה שלושים מקומות שהייתי אמורה להתמודד אתם, עכשיו מחלקים אותנו לשתי קבוצות, יש ששים מקומות וכל השאר, ביחד - - -
תמר זנדברג (מרצ)
נכון.
לירון ג'רבי
זאת אומרת שהציון שלי, אני אחשוף אותו לפניכם, 640, שהיה ציון בינוני ויפה הוא פתאום נהיה ציון קצה מהקצה השלילי ואם אני אשאר - - -
תמר זנדברג (מרצ)
למה, אבל הוא ביחס - - -
היו"ר יעקב מרגי
תמר, בסטטיסטיקה היא צודקת.
לירון ג'רבי
תמר, שניה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
אם היא מתמודדת - - -
לירון ג'רבי
תני לי שניה.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל בהתאם.
היו"ר יעקב מרגי
תני לה לסיים.
לירון ג'רבי
תמר, תני לי לסיים.
תמר זנדברג (מרצ)
בבקשה, אני מקשיבה.
לירון ג'רבי
אני במצב שאם אני נשארת בקבוצה של ה-GRE אני בקצה, מתחת, בתחתון, אני לא יכולה להתחרות מול אלה שיש להם 700 ו-690, אם אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
כי המספר - - -
תמר זנדברג (מרצ)
אבל גם קודם - - -
היו"ר יעקב מרגי
העוגה חולקה לשניים. היא התמודדה מתוך 130. קודם - - -
לירון ג'רבי
כשאני מדברת - - -
תמר זנדברג (מרצ)
לא, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
לפי מה שהסביר לי הפרופסור, היא לא תתמודד מתוך המאה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
אבל היא מתמודדת - - -
לירון ג'רבי
שניה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
שניה אחת - - -
לירון ג'רבי
אני רוצה לסיים את דבריי, בבקשה. תמר, תני.
תמר זנדברג (מרצ)
אתן לך. חבר'ה, באתם לכנסת. בכנסת יש חברי כנסת שהם חברי הוועדה - - -
לירון ג'רבי
אבל לא שמעת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל היושב ראש שאל שאלת הבהרה, הוא יקבל תשובה ואז את תמשיכי.
היו"ר יעקב מרגי
בואי תסבירי את הקטע הזה.
תמר זנדברג (מרצ)
אין בעיה, תסיימי.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, מרגע זה אני מנהל את הדיון, תמר, תקשיבי.
תמר זנדברג (מרצ)
זה חצי מקומות אבל גם חצי מהמועמדים.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, סליחה, שאלת.
תמר זנדברג (מרצ)
זה מה שהם הציגו - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רבותי, אני מבין, אין לכם סבלנות.
משה בן עמי
ודאי שמספר מועמדים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, בוא, בוא. רבותי, בואו, יש סדרי דיון. יש פה אדם שמקבל תוספת אלף שקל במשכורת לנהל את הדיונים של הוועדה אז תנו לי להשיג את האלף שקל האלה. בואו תקשיבו. ברוטו. תקשיבו, אז בואו תקשיבו. אם אני מצליח לעזור לסטודנט אחד פה זה שווה גם בלי האלף, אז בוא, הבנתָ את הטענה של לירון? רגע, תנו לי רגע, אל תפריעו לי.
משה בן עמי
אתה שואל אותי?
היו"ר יעקב מרגי
כן.
משה בן עמי
ברור שהבנתי אבל הטענה היא לא נכונה.
היו"ר יעקב מרגי
תסביר לנו.
משה בן עמי
מספר המועמדים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לָך להשלים.
משה בן עמי
מספר המועמדים שיתמודד עם כולם בקבוצה שלה הוא הרבה יותר קטן מאשר הייתה מתמודדת בפול הגדול. אל תשכחו שכל אלה שניגשו לשני המועדים עכשיו, היו מתמודדים - - -
היו"ר יעקב מרגי
גבירתי, את רוצה שאני אוציא אותך? אני מרגע זה לא הולך להיות סבלני להפרעות. את רוצה לדבר, תיגשי לשולחן, תבקשי זכות דיבור. הבן אדם מדבר את מפריעה לו באמצע והוא לא שומע אותך. בבקשה.
משה בן עמי
כל אלה שייגשו עכשיו למבחן הזה הם בעצם כל אלה שאין להם ציון תקף. הם לא מתמודדים אתה. זאת אומרת, ההתמודדות הכללי שהיה לפני כן. נניח שלא היה הסיפור הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר, מצד אחד היא מתמודדת על מספר מקומות קטן יותר אבל במקביל, יש מספר מתמודדים קטן.
משה בן עמי
ברור.
היו"ר יעקב מרגי
יש לך להוסיף, לירון, אחרי - - -
אריאל מני
הציון יפה.
היו"ר יעקב מרגי
בואו, אני רגיש לדמעות, אתחיל לבכות גם אני.
לירון ג'רבי
אני ממש לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז תשתי - - -
לירון ג'רבי
שניה, אני ממש לא מכירה את הנהלים פה בכנסת וזה פוגע בי שקוטעים אותי בדבריי, באמצע משפט.
היו"ר יעקב מרגי
אז בואי, לירון, אני אגיד לך איפה טעית.
לירון ג'רבי
סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
בוועדה הנוהל הוא שאת מדברת אלי ולא מוסחת מאף אחד. אם אני אומר לך לעצור את עוצרת, אם אני נותן לך רשות דיבור, ממשיכה. חברי כנסת יש להם אפשרות לקרוא קריאת ביניים ולשאול אותך שאלה באמצע. אם אני רואה שזה מוגזם אני עוצר אותם ואל תתרגשי יותר מדי, יש לך עוד הרבה בחיים ממה להתרגש, אז יללה, בבקשה.
לירון ג'רבי
אז מה שאני רוצה רק לסיים - - - שמרית, שעכשיו אני נופלת בין הכיסאות.
היו"ר יעקב מרגי
תסבירי לנו למה.
לירון ג'רבי
או.קיי, אני אסביר. הציון שלי עד כה היה ציון בינוני ויכולתי השנה להתקבל לפקולטה בצפת - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה את חושבת שיכולת?
לירון ג'רבי
כי מכלול הציונים שלי בסכם היה גורם לי לפי אפיונים של השנה שעברה ואפילו עוד שלש נקודות למעלה, לפי מה שקורה, כל שנה יש קפיצה של שלש נקודות, הסכם שלי אמור לקבל אותי השנה לצפת לפחות.
היו"ר יעקב מרגי
את לא מסבירה לי למה. מבחינה מספרית. תקשיבי, פה אני - - -
תמר זנדברג (מרצ)
יחסית לאחרון שהתקבל בשנה שעברה.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי.
לירון ג'רבי
עכשיו שניה, אני רק - - -
תמר זנדברג (מרצ)
בסדר.
לירון ג'רבי
מה שאני רוצה להגיד רק, שאני אישית ועוד הרבה כמוני נמצאים במצב לא טוב כי מצד אחד מקטינים לנו את מספר המקומות של GRE ועכשיו אני בציון תחתון ומצד שני, אם אני אלך לעשות את המבחן אז אני מאבדת את ציון GRE שלי ואני הולכת לערפל, כי אין לי סיכוי מול אנשים שלמדו עשרה חודשים ולי יש רק חודש ללמוד.
היו"ר יעקב מרגי
שמעתי, או.קיי, שמענו.
תמר זנדברג (מרצ)
מי שניגש לבחינה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, תמר, תני לה. שמענו, תודה. בבקשה.
שמרית בנבו
אני רוצה רק, אני אפנה ליושב ראש ואני אספר לך את הסיפור. אני רוצה לפנות אליכם ותגידו לנו איך - - -
היו"ר יעקב מרגי
תספרי לי את הסיפור, הוא שומע. הוא יודע להקשיב - - -
שמרית בנבו
יש שתי קבוצות. קבוצה א' וקבוצה ב', לפי מה שאמרו.
היו"ר יעקב מרגי
פרופ' בן עמי קוראים לו.
שמרית בנבו
פרופ' בן עמי. ברגע שאנשים בעלי GRE תקין לכאורה ומועמדים שלא נפסלו עוברים למבחן הפנימי, הם אמורים לוותר על הציון של ה GRE - - -
היו"ר יעקב מרגי
עומדת להם הזכות, הם לא חייבים.
שמרית בנבו
רגע, שניה, תן לי לסיים את זה ואז אתם תוכלו להבין. ויכול להיות שאנחנו טועים בדעה שלנו אבל אני אשמח לדעת שאני טועה. מה שיקרה, הם לוקחים הקצאות. בוא ניקח דוגמה. יש שתי קבוצות. שתיהן הטרוגניות כהתחלה, כנקודת מוצא, אתם מסכימים אתי. שתי קבוצות הטרוגניות. יש שם חלשים, חזקים ובינוניים. בקבוצה השנייה אותו הדבר, גם אלה שלא ניגשו ל GRE, חלשים, בינוניים וחזקים. על המועמדים החלשים, כפי שפרופ' בן עמי אמר, אומרים: אנחנו ניתן להם עוד הזדמנות. המועמדים החלשים לוקחים מכסות כשהם עוברים לקבוצה ב' ומה שקורה הוא שהם מחזקים את קבוצה א' ומחלישים את קבוצה ב'. כבר הנתונים לא שווים.
היו"ר יעקב מרגי
פרופ' אומן חשב על זה וקיבל פרס נובל בתורת המשחקים.
שמרית בנבו
או.קיי, אני כנראה לא אקבל פרס נובל - - -
היו"ר יעקב מרגי
הבנו את החשש. קיבלתי.
שמרית בנבו
שניה, מה שקורה הוא שאנחנו נשארים חזקים בקבוצת ה-GRE מול קבוצה שיש לה גם יותר מכסות ולנו גם פחות מכסות אז מה שקורה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל אצלם יש יותר מתמודדים.
שמרית בנבו
אבל הקבוצות כבר לא הומוגניות. הבנת?
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי. גם שמעו. יש עוד מישהו שרוצה להציג פן נוסף?
אילן שמיר
אני רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, פרופ' בן עמי. כן, בבקשה, הצג את עצמך.
אילן שמיר
אני רוצה לחזק את דבריה. אני אילן, אני גם מועמד. לדעתי לא הסבירו את זה מספיק ברור.
היו"ר יעקב מרגי
מה מועמד? אתה נראה בן שבע עשרה.
אילן שמיר
לא, אני בן עשרים ושמונה.
היו"ר יעקב מרגי
הייתי צריך לסחוט ממך את המחמאה הזאת.
אילן שמיר
תראה, דיברת על תורת המשחקים, יש לי תואר בכלכלה. על מה שקרה פה, בכלכלה היו אומרים שהוא כשל שוק. יש פה קבוצה אחת שיש לה אפשרות לעבור לקבוצה השנייה, והקבוצה השנייה לא יכולה לעבור. זאת אומרת, מי שיש לו ציון GRE נמוך, בהכרח יעבור לקבוצה השנייה, כדי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבקש להתייחס לזה.
אילן שמיר
דבר אחרון - - -
תמר זנדברג (מרצ)
סליחה.
אילן שמיר
מילה אחרונה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
אתם מעדיפים שלא תינתן לכם אפשרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
תראו - - -
שמרית בנבו
רק לנבחני אפריל יוני - - -
אילן שמיר
בבקשה, רק, שניה, אני רק רוצה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
העוגה תחולק בהתאם למועמדים.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא יכול עליה, אתה רוצה להצליח עליה? חכה.
אילן שמיר
בבקשה, רק מילה אחת. ברגע שקורה המצב הזה שיש קבוצה אחת שממנה אפשר לעבור, בהכרח יהיו שתי קבוצות שהן לא, דקה, חזקה אבל בפתרון - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה בא ואומר, סליחה - - -
אילן שמיר
הפתרון - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה בא ואומר: לו יצוין, קרתה פה תקלה. יש קבוצה שהקצנו לה, רוצים לחזור, בסדר, מבינים את הקטע הזה שעכשיו הולכים לחלק לשתי קבוצות כדי לא ליצור עיוות ולא לאפשר את המעבר מקבוצה לקבוצה.
אילן שמיר
כרגע יש שתי קבוצות שהן לא באותו חוזק. לי יש ציון מאד גבוה שהייתי אמור להתקבל אתו שנה שעברה והשנה עכשיו אין לי סיכוי, אני מתחרה עם המון מתמודדים שכולם חזקים ובעצם הציון החזק שיש לי הוא כבר לא רלבנטי, כי כולנו חזקים, כי כל החלשים יעברו לקבוצה השנייה ומספר ההקצאות הוא פרופורציוני לגודל הקבוצה. זאת אומרת שאם בקבוצה השנייה יש מאה אנשים ואצלנו מאה אנשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, ברור. כשמבינים לא צריך. בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
רק החלשים - - -
שמרית בנבו
כל מי שאין לו ציון GRE שהוא לא יכול להתקבל אתו אז מן הסתם החלשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
בנות, סליחה שאני - - -
תמר זנדברג (מרצ)
כן, כן, הבנתי אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מרגיש כמו מורה בכיתה.
תמר זנדברג (מרצ)
שאלת הבהרה?
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
אילן, אתה אמרת שנבחנת באפריל, נכון?
אילן שמיר
אני נבחנתי באפריל, היה לי ציון שניסיתי לשפר אותו.
תמר זנדברג (מרצ)
היה לך ציון טוב מאוקטובר, נכון? ניסית לשפר באפריל והציון שלך בוטל.
אילן שמיר
נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
אם הוא לא היה מבוטל, היית יכול לבחור בין אפריל לבין אוקטובר את הציון?
אילן שמיר
הציון הכי חזק.
תמר זנדברג (מרצ)
הציון הכי חזק שלך היה מתקבל?
אילן שמיר
כרגע, אם אני מוותר על הציון GRE שלי, שהרווחתי אותו. הם דיברו שהם לומדים שנה, אז אנשים פה שלש שנים לומדים. יש לנו GRE, עשינו שלש - - -
תמר זנדברג (מרצ)
אגב, גם הם יכולים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, בואי, עזבי.
שמרית בנבו
אין להם ציון, הם לא יכולים. אין להם ציון.
היו"ר יעקב מרגי
הוא עוד לא נתן לך תשובה, כבר שאלת אותו שאלה אחרת.
שמרית בנבו
אין להם ציון. אני מתייחסת למה שאת אומרת. אין להם ציון GRE תקף, זה אומר שהם לא נבחנו אי פעם.
תמר זנדברג (מרצ)
יכול להיות שהם בעתיד, עוד שנתיים - - -
קריאה
אבל עוד שנתיים אנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה.
תמר זנדברג (מרצ)
רגע, כמה ציוני GRE יש לך?
היו"ר יעקב מרגי
תמר, את רוצה להחליף אותי?
תמר זנדברג (מרצ)
לא, לא.
אילן שמיר
לא כולל מבחן שבוטל, כמובן. שניים תקפים.
תמר זנדברג (מרצ)
כן.
אילן שמיר
עכשיו אומרים לי שאני צריך לוותר על הציון הטוב שלי כדי להתחרות בקבוצה השנייה. אני לא מבין למה אני צריך לעשות את זה, הרווחתי את הציון הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני שואל אותך שאלה. במצב הנתון הזה, לו יצוין שאתה לא רוצה לנצל את זכותך להיבחן, איזה ציון יש לך, ציון של ה- GRE הקודם?
אילן שמיר
כן, יש לי.
היו"ר יעקב מרגי
יש לך. לא בוטל.
אילן שמיר
יש לי ציון GRE אבל אם אני נשאר בקבוצה של ה-GRE אז - - -
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי אותך, הבנתי אותך.
שמרית בנבו
הדבר, הדבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, אין הדבר.
שמרית בנבו
אפשר להגיד משהו קטן, בבקשה? אני לא בכנסת כל הזמן. אני באה לפה פעם - - -
היו"ר יעקב מרגי
את באה והולכת ואני נשאר פה תקוע עם אותן תופעות.
שמרית בנבו
דבר קטן אחד. הפתרון שאנחנו מציעים הוא הרע במיעוטו. בלי לאפשר לאותם אלה שאין להם ציון GRE תקף או לחלופין נבחנו בבחינה שבוטלה, שהם ייגשו ואנחנו לא ניאלץ - - -
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי. את אומרת, הזכות הזו שניתנת לכם בעצם פוגעות בכם. תודה. הבנו, את רואה שאני הבנתי לא במונחים אקדמיים? אל תבקשו עוד פעם להבהיר, אני הבנתי.
אילן שמיר
אפשר עוד מילה? למה נותנים בעצם את הזכות לאנשים שלא ניגשו למבחן, למה?
היו"ר יעקב מרגי
אני אשאל את השאלה הזו, אני שאלתי. אני אשאל את השאלה הזאת. רצית להוסיף משהו?
רז שפירא
קוראים לי רז, אני רק רציתי להגיד שכמו שכולם פה רואים, זה דיון שמעורר המון אמוציות בגלל שאנשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מציע להעביר את תנאי הקבלה האלה למשפטים, לשחרר - - -
רז שפירא
אין ספק שיש פה מצב בעייתי ומיוצגות פה שתי קבוצות. בפועל האוניברסיטאות מודעות לזה שיש פה הרבה יותר קבוצות, גם אנחנו וגם האנשים שפה דיברו מייצגים תכל'ס רק את עצמם או את האנשים שנמצאים במצב דומה לזה שלהם. בסופו של דבר, ברגע שזה קרה, אין פתרון. מישהו בהכרח ייפגע. אגב, בכל שנה יש אנשים שנפגעים כי הם לא מתקבלים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, לא. גבירתי.
שמרית בנבו
הבעיה שמי שיפגעו הם אלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, לא, גבירתי.
רז שפירא
זה המצב, זה המצב.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו נציגי האוניברסיטאות והפקולטות לרפואה.
אריאל מני
אני פרופ' אריאל מני, אני ראש התכנית ה-4 שנתית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. קודם כל, האמת היא שאנחנו יושבים משני צדי המתרס אבל בעצם כולנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
השולחן הוא עגול.
אריאל מני
כולנו באותו מתרס, כי אף אחד מאתנו לא היה רוצה להגיע לסיטואציה שאנחנו נמצאים בה. לאף אחד זה לא נוח. זה ברור ואנחנו עובדים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אבקש שבדבריך גם תתייחס לסוגיה הזו, למה לתת את הזכות הזו, אם היא פוגענית למה לתת אותה?
אריאל מני
כן, אנחנו משקיעים ימים ולילות בחודשים האחרונים, כמו הסטודנטים אני מניח. אני לא רוצה לדבר על העתיד כי ברור שאנחנו צריכים לקבל החלטות וההחלטות האלו צריכות להתקבל יחסית מהר, כי כבר בספטמבר יש מועד נוסף של GRE. באשר לאופציות השונות, יש מספר אופציות שחלקן הועלה כאן. ברור מאליו שכל טענה שנטענת כאן היא בהתאם לציון ה GRE של הבן אדם. אם ה GRE שלו מאד נמוך יש לו אינטרס לנסות לשפר את זה. אם ה GRE הוא מאד מאוד גבוה אז יכול להיות שהאינטרס שלו הוא אחר. מישהו כאן דיבר על תורת המשחקים ואני לא נכנס לזה בדיוק לפרטים של העניין, אני חושב שהפתרון ההולם ביותר, אני לא יודע אם אפשר להגיד הרע במיעוטו אבל הפתרון ההולם ביותר לתת את האופציה ההוגנת ביותר לכמה שיותר אנשים, כדי להראות את היכולות שלהם. זו האופציה שהצענו. אני מבין שלא בעיני כולם זה מוצא חן ויכול להיות שיש כאלה מעטים, לא רבים, שירגישו נפגעים מזה. אני מבין אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
השאלה היא למה, מאחר ויש תקלה ואני בכוונה עוצר את הדיון כדי שלא יהיה כמן הצעה. אני אומר לך, נוצרה תקלה. אני מבין את הטענה של לירון, אין מה לעשות, אי אפשר להתמודד אתה, כי יש לה איזונים מצד אחד אבל הטענה גם של שמרית ואילן, יש בה צידוק לשקול אותה מחדש. זה שאנחנו כמדינה וכפקולטות לרפואה אומרים "בואו נעשה את זה הזדמנות למי שרוצה לשפר ואז ניקח את הטובים ביותר", זו טענה לגיטימית אם לא הייתה תקלה. אבל כשנוצרה תקלה, עם כל הכבוד, אומרות שמרית והילה שהן לא צריכות לשלם מחיר. אני, יש לי ציון במצב נתון סטטיסטי כזה שצריך להתמודד עם תנאים כאלה, אל תרע לי אותו. אני לא מבקש ממך שתשפר לי את הציון אלא תן לי להתמודד. במצב שנוצר זו לא זכות, זו הייתה זכות במועד ב' ללא התקלה וכולם במיקס אחד. פה, אתה הולך לחלק לשתי קבוצות. אלה שיש להם ציון GRE ואלה שאין להם ציון GRE ואתה אומר שגם תנאי הקבלה הם לפי אותו יחס, יחס קבוצה לפי גודלה. אם אתה נותן לי אפשרות לחזק את הציון שלי ואתה מעביר קבוצה מסוימת לקבוצה הזו, אתה מגדיל - - -
תמר זנדברג (מרצ)
גם ניתנה להם אפשרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
תאמיני לי, כשקשה לי, את רואה, שאני חושב - - -
תמר זנדברג (מרצ)
אתה צודק. עד עכשיו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל פירקת לי. אין לי יכולות כמו שלך, מה לעשות. אני מבקש להיות קשובים לטענה הזו, היא טענה מתבקשת.
קריאה
אפשר?
היו"ר יעקב מרגי
לא, הפסקתי אותו.
אריאל מני
אני אענה לטענה הזו. תראה, נניח שעכשיו אנחנו נחליט שאנחנו חוסמים את האפשרות לגשת לבחינה הישראלית.
היו"ר יעקב מרגי
למי שאין ציון.
קריאה
אלה שיש להם ציון GRE - - -
היו"ר יעקב מרגי
סלח לי, לא מקבלים שום החלטות פה, אנחנו רק שואלים שאלות, אל תקפוץ.
אריאל מני
אלה שהציגו עכשיו את העניין, טוענים שאנחנו צריכים לחסום את האפשרות משיקולים שהם בהחלט מובנים, לחסום את האפשרות לגשת למבחן הישראלי שאנחנו עושים עכשיו. אם נעשה את זה בשבוע הבא תזמין אותנו לישיבה נוספת, כי תבוא קבוצה של מועמדים שהציון של ה GRE שלהם נמוך ויגידו: רגע, אתם עושים בחינה חדשה ישראלית עכשיו ואתם לא נותנים לי הזדמנות לגשת אליה? באיזו זכות? והם צודקים במאה אחוז ויותר צודקים מהקבוצה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
למה?
אריאל מני
בגלל זה אנחנו לא יכולים - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה הם יותר צודקים?
אריאל מני
כי הם צודקים, אני לא יכול לעשות - - -
קריאה
ניתנה להם אפשרות לגשת למועד - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, הוא יסביר לי.
אריאל מני
אני לא יכול לעשות בחינה בשם הפקולטות לרפואה ולהגיד: רק אלה יכולים לגשת לבחינה הזו. אתם ניגשתם, גמרנו.
היו"ר יעקב מרגי
סלח לי, סליחה, בוא, בוא.
אריאל מני
אבוד לכם. אבוד לכם.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אני שואל שאלה עכשיו.
אריאל מני
זה לא, זה אפילו לא יהיה בגי"ץ דבר כזה.
היו"ר יעקב מרגי
אני הבנתי. למה ייצרת את הבחינה הישראלית?
אריאל מני
למה הצענו את הבחינה הישראלית?
היו"ר יעקב מרגי
למה ייצרת, לא הצעת, למה ייצרנו עכשיו בחינה חדשה של חוקרים ישראלים, למה?
אריאל מני
למה אנחנו עושים את הבחינה?
היו"ר יעקב מרגי
למה היא נולדה? כן.
אריאל מני
היא נולדה בגלל כשל של שתי בחינות - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.
אריאל מני
שלא שלנו, של חברה אמריקאית שעושה את זה בשם ETS. היא נכשלה פעמיים בחיבור של הבחינה.
היו"ר יעקב מרגי
יש תשובה לטענה, לשאלה שתישאל אם לא תיתן.
אריאל מני
כן, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
כי אם, אני שואל אותך שאלה, אם לא היה הכשל הזה אז לא היית מייצר - - -
אריאל מני
אני לא יכול למנוע מקבוצה של מועמדים לגשת למבחן שונה מה GRE.
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, זה דיני נפשות.
אריאל מני
אני מסכים אתך במאה אחוז. זו בעיה באמת ששום פתרון, אני התחלתי את הדיבור שלי בהתחלה עם זה ששום פתרון לא ירצה את כולם. אני חושב שמצאנו פתרון שמרצה את הרוב אבל לא את כולם. אני רוצה עוד משהו להגיד.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אריאל מני
ה GRE הזה הוא בסך הכול 50% מציון הקבלה. הקבלה מובנית מעוד 50% מרכיבים אחרים לגמרי שאין להם שום קשר ל GRE - - -
קריאה
זה הרבה.
אריאל מני
זה הרבה, אני לא אומר שזה לא הרבה אבל עדיין, זה 50%. ה-50% לכל אחד איך שהוא מסתכל - - -
היו"ר יעקב מרגי
המועצה להשכלה גבוהה, אתם מכירים את הסיפור הזה?
מיכל נוימן
מהפניות ומהמכתבים שאנחנו קיבלנו גם מסטודנטים - - -
היו"ר יעקב מרגי
מי הדוברת?
מיכל נוימן
שמי מיכל נוימן, מזכיר מל"ג, סמנכ"לית לעניינים אקדמיים. כמו שכולם יודעים, יש לנו חמש פקולטות לרפואה בארץ, מצוינות. אחת מהן צעירה. בשתיים מהן יש תכנית ארבע שנתית, באחת מהן רק תכנית ארבע שנתית.
היו"ר יעקב מרגי
ב-4 שנתית, כולם רק בוגרים? רגע, אני שואל אותך, לבוגרי ביולוגיה, נכון?
יעל קיילין
לא, תואר ראשון.
היו"ר יעקב מרגי
כל תואר ראשון?
קריאה
כל תואר ראשון.
היו"ר יעקב מרגי
אני זוכר כשהייתי בממשלה נתקבלה ההחלטה על הפקולטה, זה היה לתואר ראשון בביולוגיה.
קריאה
אתה צריך קורסים מסוימים, אם יש לך אותם.
היו"ר יעקב מרגי
קורסים. תודה. בבקשה.
מיכל נוימן
בחינת ה GRE בעצם היא בחינה, אם לסמוך על חבריי, היא בחינה לסטודנטים שבאים לתכניות ה-4 שנתיות, שבאים עם רקע שונה וזה נותן, אם אני לא טועה זה ביוכימיה או משהו כזה. הנושא של תנאי קבלה ואיך בדיוק נכנסים לפקולטות המל"ג לא מתערבת בזה. זו החלטה של הפקולטה. הדבר היחיד שהמל"ג התערבה בו היה לפני הרבה מאד שנים, בסוף שנות התשעים, כשהגיעה ועדה בינלאומית ועשתה הערכת תפקוד של הפקולטות לרפואה. היא אמרה: לא יכול להיות שהפקולטות לרפואה מקבלות ללימודים סטודנטים רק על סמך ציוני פסיכומטרי או בגרויות. חייבת להיות איזושהי בחינה אישיותית ואני לא מדברת על הריאיון האישי, שבחלק מהפקולטות יש אותו ובחלק מהפקולטות אין אותו. ואז פיתחו את הבחינה הזאת, בחינה אישיותית שנקראת, בתל אביב קוראים לה מסר, בירושלים קוראים לה משהו אחר אבל זה דומה לעניין ואלו הבחינות. אנחנו נתקלנו בסיפור הזה של ה-GRE פעם ראשונה באמצעות המכתבים שהגיעו אלינו. אני דיברתי עם פרופ' רן טור-כספא, דיקן הפקולטה לרפואה בצפת ונדמה לי שהוא יושב ראש פורום דיקני רפואה. הוא סיפר לי על הפתרון שהם מצאו. אני חשבתי שהפתרון הוא פתרון ראוי. עם זאת, אני אומרת כאן לחברים היקרים, הטענה שמועלית כאן, קחו את זה, תחשבו. אני כן חושבת שנכון שתחשבו. אני לא יודעת מה היו השיקולים שלו לאפשר את הבחינה ב-8.8 למי שאין להם ציון - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתם מבינים למה אני התעקשתי שמשרד הבריאות יהיה כאן?
מיכל נוימן
אנחנו לא משרד הבריאות.
היו"ר יעקב מרגי
את חושבת שלא ידעתי שאת מהמל"ג? אתם מבינים למה התעקשתי שמשרד הבריאות יהיה כאן? הייתי יכול להפיס את דעת כולם עם משרד הבריאות פה. הייתי יושב פה, אומר לו: תשמע, יש שנת שבר פה, שש מאות הוא לא מספר מקודש, תוסיף עוד חמישים מיטות והיינו, תראה איזה חיוך הייתי מוציא פה. זו תורת המשחקים, אין מה לעשות. כשאין לך פתרון אתה חייב לייצר אותו.
יעל קיילין
אני יכולה להגיד על זה משהו? אתם משתמשים במינוח לא נכון - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני אתן לך. המועצה להשכלה גבוהה, כנראה אני יש לי בעיה אתם. אני מייעד להם תפקידים יותר חשובים ממה שהם חושבים על עצמם. אני חושב שיש לכם כאן נקודה בהליך שקרה שאתם חייבים להיכנס אליו. חייבים להיכנס אליו. את יודעת מה, אם אני עכשיו, אחרי ששמעתי את זה, הרי יש קבוצת סטודנטים שיכולה לייצר מצב דומה כל שנה. כל שנה. אם אני מאכער טוב, כל שנה אני יכול לייצר לכם פה בלגאן דומה. זה שזה קרה רק השנה זה קרה כי מישהו לא שם לב. לכן אתם צריכים להיכנס. לעשות עבודת מטה ולראות איך. רבותי, המועצה להשכלה גבוהה, אתם המעצבים, לא יעזור כלום, אני אמשיך להתווכח אתכם עד מחר. אני טוען שאתם עם הידיים מאחורי הגב וצריכים לעבור להגה. אני טוען שצריך להעביר את הידיים להגה. אמנם צריך לתת עצמאות לאוניברסיטאות, לפקולטות אבל אתם, יש לכם חובה. אנחנו חסידי קודש הקודשים הזה של החופש האקדמי אבל אתם, ניתנה לכם עוצמה ויש פה נקודת שבר שאתם צריכים לבחון אותה. להיכנס אליה, להגיש ולהפיס את דעתנו ואת רוחנו אחרי הדיון הזה, במסמך, שאכן הדברים נעשים, שנעשתה עבודה ומה אתם הולכים לעשות כדי שזה לא יקרה שוב. תודה. רצית להוסיף.
יעל קיילין
רק הבהרה. המנוחים שמדברים עליהם הם לא מדויקים. יש לנו שתי קבוצות. יש את הקבוצה שנבחנה באפריל וביוני. בתוך הקבוצה הזו יש אנשים שאין להם בכלל GRE, שזו פעם ראשונה שהם נבחנו, חוזרת על מה שאמרתי קודם ויש אנשים שיש להם GRE קודם שהוא תקף. כשבאים ואומרים לא לאפשר למי שיש לו ציון GRE תקף - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע.
שמרית בנבו
זה לא מה שאמרנו.
יעל קיילין
רגע.
שמרית בנבו
רק לנבחנים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, שמרית. אם אני זוכר את השם שלך סימן שאת בבעיה.
יעל קיילין
שהבקשה שלהם היא - - -
היו"ר יעקב מרגי
את מדברת אלי לפרוטוקול או אליו?
יעל קיילין
הבקשה שלהם, רק בשביל שנבין מה הם מבקשים היא שהנבחנים שלא נבחנו באפריל וביוני - - -
היו"ר יעקב מרגי
בהגדרה אחרת, אלה שיש להם כבר ציון GRE.
יעל קיילין
אבל מה - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, מה אכפת איזה חודשים, תודה. הבנו. לא היה ספק כלשהו. בבקשה, אדוני. אנחנו רוצים לסכם את הדיון.
איליה רודיצקי
שתי נקודות קצרות. קוראים לי איליה רודיצקי ואני מועמד. לגבי מה - - -
היו"ר יעקב מרגי
איזה מועמד, מאלה שיש להם ציון - - -
איליה רודיצקי
יש לי ציון ממועד ספטמבר, כן. לגבי מה שהפרופסור אמר מקודם, אני חושב שזה נכון מאד - - -
היו"ר יעקב מרגי
פרופ' בן עמי?
איליה רודיצקי
כן, פרופ' בן עמי, סליחה. האוניברסיטאות צריכות לתת את ההזדמנות לכולם להתמיין בצורה הכי טובה, בשביל שהמועמדים הכי טובים יתקבלו. זה ברור לכולם. חשוב להבין פה שזו נקודה אחת. המבחן הישראלי שאתם בונים הוא ניתן לתחליף לבחינת GRE באפריל וביוני, שה ETS כשל בה. האנשים שניגשו למועד יוני לא הייתה להם אפשרות להירשם למועד קודם לבחינה הזאת. הבחינה שאתם מחברים נועדה להוות תחליף. כלומר, רק האנשים שהיו במועד יוני ואפריל רשאים להיבחן בה. זו נקודה אחת.

נקודה שניה, לגבי ענין הסטטיסטיקות וענין המקומות שיש בשתי הקבוצות, ייווצר מצב בסופו של דבר, עקב מעבר של אנשים עם GRE מקבוצה א' לקבוצה ב', שאנשים עם ציונים גבוהים מאד, עם ציונים כמעט מושלמים משנים קודמות, שהתקבלו אצלכם לאוניברסיטאות, השנה לא יתקבלו יותר, עקב זה שכמות המכסות יורדת ועוברת לקבוצה א'. לנקודות האלו אני אשמח שתתייחסו - - -
תמר זנדברג (מרצ)
גם קבוצת המועמדים משתנה בהתאם. גודל המכסה הוא פרופורציונאלי לגודל הקבוצה המועמדת.
איליה רודיצקי
נכון מאד.
תמר זנדברג (מרצ)
אז למה שמי שהיה לו ציון מצוין משנה קודמת - - -
איליה רודיצקי
אם אפשר שניה להדגים לך?
תמר זנדברג (מרצ)
כן.
איליה רודיצקי
בקבוצה א' למשל, אם יהיו 200 סטודנטים ובקבוצה ב' יהיו 200 סטודנטים, מאחר וזו התפלגות נורמאלית זה אומר שרוב הציונים נמצאים באמצע. כלומר, ציונים בינוניים. אנשים כאלה יכולים לבוא ולהגיד לעצמם, עקב האפשרות שהם הציעו: אני רוצה לנסות את מזלי ולשפר את הציון במבחן, דהיינו, כמות המכסות בקבוצה א' יורדת והאנשים שנותרים בקבוצה א' הם עם ציונים גבוהים בהכרח. אני עם ציון נורא גבוה למשל, אני לא אגיד לעצמי: אני אנסה להיבחן שוב, אני אשאר בקבוצה הזאת. לכן, אנשים עם ציונים כאלה, עם ציונים כמעט מושלמים, משנים קודמות, שכבר התקבלו, השנה ימצאו את עצמם בחוץ בגלל שהמכסות יורדות.
תמר זנדברג (מרצ)
עדיין לא הבנתי למה. אתה מתעלם מהעובדה שבמבחן החדש גם יהיו ציונים בהתפלגות מסוימת, לא כולם ישפרו ציון.
תמר זנדברג (מרצ)
אני מציע שהפרופסורים יענו לה, לא אנחנו.
אריאל מני
אני חושב שענינו על זה.
היו"ר יעקב מרגי
אותה טענה.
אריאל מני
אותה טענה ואותה התשובה.
היו"ר יעקב מרגי
או.קיי, תודה. רגע.
תמר זנדברג (מרצ)
לא הבנתי למה.
היו"ר יעקב מרגי
שמרית, אין לך מה להוסיף.
שמרית בנבו
אני רק רוצה להגיד משהו קטן לגבי מה שהם אמרו, לגבי שוויון הזדמנויות לכולם. יש שלושה מועדי GRE בשנה, מי שלא ניגש לאפריל לא רצה לשפר. אין שום סיבה כרגע לאפשר את המעבר הזה. מי שלא ניגש באפריל לא רצה לשפר. זה אומר שגם אם אנחנו מחליטים - - -
היו"ר יעקב מרגי
היא צודקת, אז למה שתקתְ עד עכשיו?
שמרית בנבו
כי אתה כל הזמן - - -
היו"ר יעקב מרגי
את כל הזמן דיברת על מה שלא צריך לדבר עליו. בואי תקשיבי. שמרית, רגע. אל תגידי. הבנתי. אני שואל שאלה עכשיו את הפרופסורים. עד עכשיו ניצחתם אותי בטענות כי אין לי כלים לבדוק אתכם, לגבי הטענה הזו של להוציא את המרב. באה וטוענת שמרית ובצדק, הרי הבחינה שהודלפה ובוטלה איזה מועד היא הייתה?
קריאה
אפריל-יוני.
היו"ר יעקב מרגי
אפריל יוני. היום אתה נותן אפשרות, אני שואל, לא קובע, האם יש כאלה שאין להם ציון GRE או שיש להם ציון GRE, שלא נבחנו במועד אפריל יוני ואתה מאפשר להם להיבחן בבחינה הישראלית?
שמרית בנבו
כן.
אריאל מני
כן.
היו"ר יעקב מרגי
למה?
אריאל מני
אנחנו מאפשרים לכולם כי אני לא יכול לחסום כשאני עושה בחינה ישראלית שהיא בחינה שונה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל הבחינה הזו - - -
אריאל מני
היא לא תהיה בחינה זהה לבחינת GRE, היא לא תהיה זהה.
היו"ר יעקב מרגי
תתמודד עם הטענה, פרופ' בן עמי, תתמודד עם הטענה הקודמת שלי ועם הנוכחית.
משה בן עמי
איזו טענה?
היו"ר יעקב מרגי
שהבחינה הישראלית נולדה, הרי לא קבעתם עכשיו שאין GRE, אין כלום, יש בחינה ישראלית וזהו. נולדה בחטא, בעקבות, באנו לטפל בבעיה. מה עכשיו אתה הולך לתקן עולם מלכות שדי? אתה בא כרגע לתת מענה למועדי אפריל יוני.
משה בן עמי
ממועדי אפריל יהיו גם כאלה שאני אומר, אלה שיש להם ציון GRE תקף, יהיו כאלה שיש להם ציון GRE תקף וניגשו למועד אפריל - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא ניגשו, אני מדבר על אלה שלא ניגשו.
משה בן עמי
ואלה שניגשו, מה אתה אומר להם?
היו"ר יעקב מרגי
אלה שניגשו חכה, ניצחת אותי בטענה הקודמת, בוא, סליחה, בוא, בואו.
שמרית בנבו
אל תשכחו גם את התהליך הלמידתי, אמרת שאתה לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
את מפריעה לי כרגע.
שמרית בנבו
סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר, הבחינה הישראלית נולדה לטפל במצב מצב משברי מסוים. באה ואומרת שמרית עם חבריה ובצדק, אתה יודע מה, אתה מאפשר שיפור ציון אבל אלה שלא ניגשו באפריל ויוני, לא הייתה להם שאיפה, לא ניסו, הם לא התמודדו בבחינה של אפריל יוני, למה אתה עכשיו מאפשר להם? זה פוגע מבחינתם בסיכויים ואתה מרחיב את האפשרויות, מצמצם את הקבוצה שלהם, למה אתה מאפשר?
משה בן עמי
דעתי היא ואני מניח שזו הייתה דעת הדיקנים בהחלטה, שאי אפשר לעשות בחינה חדשה ולהגיד: אתם לא יכולים לגשת לבחינה - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה? אם הבחינה הזו נולדה בשביל לתקן עוולה מסוימת, למה צריך ליצור עוולות אחרות?
משה בן עמי
זה לא ליצור עוולה, זה לא ליצור עוולה.
קריאה
זה כן, זה ליצור עוולה.
משה בן עמי
זה לא ליצור עוולה. שוב אני אומר. אם אנחנו נחסום את זה, יבואו אלה שיש להם ציון GRE נמוך וניסו לגשת באפריל ולא הצליחו. גם אלה שלא ניסו לגשת באפריל ורוצים לקחת את ההזדמנות הזו, אני יכול לאפשר להם. עכשיו אני אגיד לך יותר מזה. מבחינת הפקולטות לרפואה, בסופו של דבר צריכים להתקבל הטובים ביותר.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה - - -
קריאה
זה לא יקרה פה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה, גם מבחינתי, כרגולטור - - -
משה בן עמי
אתה רוצה שיתקבלו הטובים ביותר.
היו"ר יעקב מרגי
הייתם צריכים לעשות הכול שהתקלה הזו לא תקרה. רבותי - - -
משה בן עמי
זו תקלה שלא בידינו.
היו"ר יעקב מרגי
זה הכי קל לומר, זה נשמע גם הכי טוב "צריך לקבל את הטובים ביותר". נוצר מצב שאם לא היה הכשל הזה, לא הייתה לך פריבילגיה להגיד את זה. לא היית מייצר עוד מועדים.
משה בן עמי
לא, אני גם לא רוצה אותה. אני לא רואה בזה פריבילגיה, בשבילנו זו מטלה מאד קשה, זו לא פריבילגיה.
אריאל מני
האם אני יכול לתת עוד דוגמה אחת רק?
היו"ר יעקב מרגי
כן.
אריאל מני
בסופו של דבר, מה שיקרה, בהנחה שנניח 50% מהאנשים ניגשו עכשיו למועד האחרון של ה GRE, מאחר ואנשים ניגשים הרבה יותר מאשר פעם אחת ל GRE, עד שש פעמים, דווקא אותם 50% שניגשו דווקא הפעם ל-GRE, הם לא בהכרח הטובים ביותר שמהם אנחנו רוצים ולכן, דווקא תהיה הטיה, אתה יכול להבטיח, עם הטיה הרבה יותר גדולה - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה?
אריאל מני
כי דווקא עכשיו, זה בבסיס העניין. אני מבין שתמיד תהיה קבוצה, תת-קבוצה, בכל קבוצה יש תת קבוצות שלא יהיו מרוצות עד הסוף, זה ברור לי מאליו. לצערי הרב, כולנו הגענו לסיטואציה שלא רצינו להגיע אליה. אני חושב שכמו שנאמר, זה הרע במיעוטו - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה? עכשיו לא קשור לתקלה. תקשיב, דיברתי בהתחלה על השבר הזה של ה-GRE עם כל התסכול שלי מתנאי הקבלה והטיפול במדינה. תקשיב, אני אומר לך, אני מכיר רופאים שהשתלבו במערכת ולא למדו בארץ ולא עברו, סליחה, אני בירושלים ולא אומר ויה דולורוזה, את כל מסלול החתחתים שלנו, ההתעללות העצמית שלנו. הם לא עברו את זה והם למדו בחו"ל ובאו, נכנסו והם עובדים ופתאום פתאום המיטה נמצאה והתקן נמצא והכל. אנחנו מדברים על מתן הזדמנות שווה, אנחנו מתעללים במי שבוחר ללמוד כאן. עכשיו לבוא ולהגיד לי טענה לגיטימית שהיא לבחור את הטוב ביותר, הרי עשיתם זאת בתחילת הדרך. פה נוצרה נקודת שבר. אני חושב שצריך להיות קשובים לעיוות לא שעלול להיווצר אלא שמוכרח להיווצר.
אריאל מני
אני מבין, באנו מראש ואמרנו, כן, זאת הסיטואציה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה אדוני, סכם לפני שאני מעביר הלאה. רצית להוסיף.
מטיאס וידרה
כן, אני חושב שזה לא משהו שאפשר ללבן אותו בשעה של דיון.
היו"ר יעקב מרגי
ודאי שלא.
מטיאס וידרה
יש פה דברים סטטיסטיים חשובים הרבה יותר. למשל, הנרמול של ציוני ה- GREמבוצע על סמך חמש שנים אחורה, אל מול נרמול כלל עולמי. זאת אומרת, אם אני הולך להיבחן ב- GRE וכל קבוצת האנשים פה תלך להיבחן וכולנו נקבל ציון גבוה, הציון הגבוה שלנו יהיה ביחס לכל העולם. זאת אומרת, יכול להיות שלכולם פה יהיה ציון גבוה ונתקבל. מה יכול להיות במבחן הייעודי שהולכים לבנות? בגלל שאני נבחן נגד החברים שלי ואנחנו קבוצה קטנה, אז יכול להיות שאני ב- GREאקבל ציון מצוין אבל עכשיו, במבחן הזה, אני אקבל ציון נמוך כי אני מנורמל ביחס לחברים שלי וזה ישאיר אותי בחוץ. אותו הדבר קורה מצד שני. מה שחשוב להבין - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר שיש איזונים.
מטיאס וידרה
נכון. מה שחשוב להבין זה שמי שבחר לא לגשת לאפריל לקח את הסיכון בהנחה שהוא ידע שכולנו, כל מי שנבחן באפריל יכול לקבל ציון גבוה ממנו וזה ישאיר אותו בחוץ. מאחר ואנחנו לא יודעים, חברים, סליחה, אני לא יכול.
קריאה
זה ממש לא נכון.
מטיאס וידרה
רגע, בסדר - - -
יעל קיילין
אמרתְ את הדברים שיש לך, בואו תהיו מתורבתים.
היו"ר יעקב מרגי
בואו תקשיבו. אתם ראיתם במסך איך מוציאים חבר כנסת? שם קוראים שלש קריאות. פה אני יכול לומר לסדרנית החוצה וזה החוצה. אני לא צוחק. אתם לא מאפשרים לבן אדם לדבר. תכבדו אותו.
מטיאס וידרה
מה שקורה זה שמי שבחר לא לגשת למבחן באפריל הוא לקח סיכון מודע. הוא אמר: או שאני מאד טוב ואני מניח ששאר המועמדים שייבחנו באפריל לא יעקפו אותי, או שלא משנה מה יקרה אבל לא יכולים לגעת בי. עכשיו, כשהגענו לסיטואציה שיש מבחן חוזר והוא מטה את הכף אז הקרקע נשמטה מתחת לרגליו על הסיכון שהוא לקח. אנחנו לא יודעים בתור מועמדים מי נכנס לאוניברסיטה ללימודים, זה באחריות האוניברסיטאות. אנחנו משערים השערות על סמך ציוני העבר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הבנתי, תודה. מישהו יכול לומר לי כמה עולה למדינה תקן אחד של סטודנט?
קריאה
שנת לימוד?
היו"ר יעקב מרגי
כמה עולה - - -
אריאל מני
סטודנט לשנה עולה 35,000 שקל.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא הבנת אותי.
מיכל נוימן
הרבה יותר.
היו"ר יעקב מרגי
היום מתקבלים בסך הכול לפקולטות כשש מאות אלף סטודנטים, נכון?
מיכל נוימן
לא, יותר.
היו"ר יעקב מרגי
כמה?
קריאה
שמונה מאות.
היו"ר יעקב מרגי
כבר שמונה מאות הגענו? יפה. הרי זה פועל יוצא של תקציב.
קריאה
דבר עם משרד הבריאות.
היו"ר יעקב מרגי
את מבינה מהר.
מיכל נוימן
זה לא רק.
אריאל מני
לא רק, לא רק.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, גם מיטה לעבוד עליה, בסדר.
אריאל מני
גם אם אתה נותן לי היום תקציב, סליחה, גם אם אתה נותן לנו היום תקציב, לצפת, לקלוט עוד 20-30 סטודנטים אנחנו לא יכולים לקלוט. יש גבול למספר הסטודנטים שבתי חולים יכולים לקלוט. אם תוסיף לנו בית חולים בצפון - - -
היו"ר יעקב מרגי
פרופ' בן עמי - - -
אריאל מני
אם תוסיף בית חולים בצפון אז נקלוט עוד חמישים סטודנטים.
היו"ר יעקב מרגי
יש סיכוי שנקים את המדינה מחדש עוד פעם ולא יבנו פה בית חולים. בוא, עזוב אותך.
אריאל מני
באשדוד בונים.
היו"ר יעקב מרגי
עזוב, זה יזם, אני בדיוק הולך לשם. זה פועל יוצא גם של מיטה להתמחות עליה. אנחנו נמצא את הדרך עם משרד הבריאות. במכלול כל זה, יכול להיות שאתם לא יודעים, לי אין ספק ביחס של השמונה מאות מול מספר המועמדים כדי להרגיע את כל הסובבים, את כל הקבוצות ותתי הקבוצות. להערכתי, המוח שלי עובד מהר, עוד שלושים, ארבעים, זה יכול לתת מענה ואנחנו נוכל לתת דלתא כזו שכל הסטטיסטיקות שנגענו בהן עכשיו זה יוכל להרגיע את זה.

אני אומר לכם, אומר את זה בצער, אני אקרא לכם בסיכום לבחון את הסוגיה הזו, את הטענות שעלו כאן ואת הטענות שנטענו כאן. אין לנו כלים ואנחנו לא יכולים להכניס את זה למעבד, יכול להיות שבטענה פה שנשמעה יש איזונים לכאן ולכאן, יכול להיות שזה עונה, יכול להיות שיש איזונים לכאן ולכאן. אבל על פניו, החשש של החברים פה, שאומרים שאתה מאפשר, נותן את הזכות הזו, שלפחות תיתן אותה רק לאלה שניסו לשפר באפריל יוני.

אני לא אומר לכם, אלא שתשקלו את זה. יש לכם יועצים משפטיים שיכולים לבחון גם אם זה, איך אומרים, אם זה לא מייצר עוולה כלפי מי שרוצה לשפר את הציון שלו בכלל. תבדקו את זה, אני אקרא לכם לבדוק את זה בסיכום. זו אחת הנקודות. אני אומר לכם שאני הולך לפנות למשרד הבריאות, עם שר הבריאות ועם שר האוצר, להגדיל, לתת מענים, כולל בבתי החולים, כדי לאפשר להגדיל את זה בעוד איזה שלושים ארבעים מיטות, כדי לייצר בסיס יותר רחב לסיכויים ואת רצית להוסיף מילה לפני שאני נועל.
סיון דרורי
כן, סליחה, שלום, שמי סיוון, אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, את לא חוזרת על דברים שנאמרו. רק חדש.
סיון דרורי
חדש לחלוטין.
היו"ר יעקב מרגי
לא מאמין שתעמדי בזה.
סיון דרורי
אני אעמוד בזה. אני רק רוצה להגיד משהו לפרופ' בן עמי. אני חושבת שצריך לתת את הדעת, אני כן מסכימה אתך שאם כבר יצרתם משחק חדש אני מצטערת אבל אף אחד לא צריך להיפגע מזה, לא האנשים של יולי ואפריל ולא האנשים של ספטמבר אוקטובר. אני חושבת שכן צריך מתן הזדמנות שווה לכל הסטודנטים - - -
היו"ר יעקב מרגי
כולל אלה שלא ניסו באפריל יוני?
סיון דרורי
כן. אני חושבת שאסור לפגוע באלה שיש להם ציון גבוה מספטמבר אוקטובר כי הם השיגו את זה בדם, יזע ודמעות. כן צריך לתת את הדעת ולדאוג להגן להם, אולי להגדיל את המכסות, לדאוג להם, כדי לשמור את הציונים שלהם, כי זה לא פייר מבחינתם.

דבר נוסף, אני חייבת לשאול, לגבי ה-GRE בעתיד. מהו פחת הקבלה בעתיד? אולי אתם יודעים את זה? אנשים הולכים להירשם ל-GRE.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יש לך תשובה לזה?
אריאל מני
עניתי על זה. אנחנו עושים כרגע בימים אלה דיונים מה אנחנו עושים עם מועד ספטמבר, מה אנחנו אומרים למועמדים, אמרתי את זה קודם, אין החלטה עדיין.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משפט אחרון.
הילה בר דוד
הילה, אני גם מועמדת. אני רוצה רק להוסיף נתון קטן שיכול להיות שייצור פה התרעמות אבל הסיבה שהבחינה שלנו של יוני בוטלה, היא בגלל חוסר אמינות ובגלל שיחזור שהיה ברשת. עכשיו כולנו יודעים שיש שחזורים, יש כבר מכמה שנים אחורה, אז למה שאני אבחן? אני לומדת מנובמבר, אני הוצאתי ציון גבוה מאד ביוני, בלי לראות אף שחזור. גבוה מאד, שהיה מאפשר לי קבלה בלי להתאמץ בשאר המבחנים שלי, אז למה שאני אתמודד מול אנשים שנבחנו בספטמבר אוקטובר כשהמבחן שלהם גם היה משוחזר - - -
אריאל מני
יש לזה תשובה מאוד מאוד פשוטה, התשובה היא - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, אתה יודע, בתלמוד לא על כל שאלה יש תשובה. מקושיה גם לא מתים.
אריאל מני
יש והיא משנה גם את כל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אגיד לך למה לא אתן לך. לא בגלל שאני עקשן. אני אתן לך ואז תצוף על זה עוד סתירה ופילוחה, עזוב אותי, תן לי להתקדם לסיכום. רבותי, הועדה קודם כל מודה לכל מי שהציף את הסוגיה הזו.

הוועדה שמעה בדאגה על האפשרות שסטודנטים מועמדים ללימודים עלולים להיפגע מהפתרון שהוצע. לכן אני קורא לראשי האוניברסיטאות וראשי הפקולטות לעשות הכול כדי לצמצם את הפגיעה בסטודנטים שיש להם כבר ציון.

הועדה קוראת למל"ג לבדוק את הסוגיה הזו, על מה שקרה ומה שיכול לקרות גם בעתיד ולהגיש לנו מסמך ממצה איך עושים הכול כדי שתקלות כאלו לא יחזרו ואם חוזרות, איך מטפלים בהן בצורה מיטבית כדי למנוע פגיעה בסטודנטים המועמדים.

הועדה קוראת לראשי האוניברסיטאות, לאור לוח הזמנים המצומצם שיש לנו, לגבי אותם סטודנטים שנפסלה הבחינה שלהם, להיות גמישים אתם. אמנם אמרתם שתעשו הכול אבל, להיות גמישים אתם ולאפשר להם להגיע.

הועדה גם תפנה לשר הבריאות, להגדיל את התקנים, לפחות בשנה הזו בנקודת - - - כזו כדי שלא יפגעו אלה שהיה להם סיכוי להתקבל ובעקבות התקלה הזו יכולים למצוא את עצמם בחוץ. ננסה. אני לא אופטימי אבל ניסיון אני אעשה בצורה מאד עקבית ואם צריך אז גם אגרסיבית מולם, מול האוצר ומול שר הבריאות.

תודה רבה לכולם, מאחל לכם הצלחה והלוואי שיתגשמו משאלות לבכם לטובה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:44.

קוד המקור של הנתונים