ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 12/07/2016

תכנון ובניה בעיר עוספיא

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 2

מישיבת ועדת המשנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה

ועדת משנה לענייני תכנון ובנייה ברשויות הדרוזיות

יום שלישי, ו' בתמוז התשע"ו (12 ביולי 2016), שעה 12:30
סדר היום
תכנון ובנייה בעיר עוספיה
נכחו
חברי הוועדה: חמד עמאר – היו"ר
חברי הכנסת
אכרם חסון
מוזמנים
אריאל חלפן - ס.ראש צוות לשכת התכנון מחוז חיפה, מינהל התכנון

נביה נאסר אל דין - יועץ לענייני דרוזים, מרכז השלטון המקומי

בשארה מארון - מהנדס המועצה, מועצה מקומית עוספיה

פריד עלו - עוזר ראש מועצת עוספיה

יובל פלד - מנהל חטיבת תו"פ, רשות הטבע והגנים

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
ליאת סעדון
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

תכנון ובנייה בעיר עוספיה
היו"ר חמד עמאר
אנחנו פותחים את ישיבת ועדת המשנה לתכנון ובנייה בוועדת הפנים בנושא היישוב עוספיה. היישוב עוספיה, כמו שאר היישובים הדרוזים בנושא תכנון ובנייה, שנים רבות לא התקדמה שום תכנית בנייה ביישובים האלה. ביישוב עוספיה במיוחד, לפני כמה שנים, בגלל חיבורי חשמל וחוסר חיבור חשמל לבתים משפחה שלמה נהרגה, אבא, אמא, ילדה, בעצם נגמרו החיים שלהם בגלל חוסר בטופס 4 לחיבור לחשמל. במקום זה היה להם את הגנרטור בבית ובסוף הגנרטור שהיה צריך לתת להם את האור הרג אותם, אותה משפחה.

אנחנו מקבלים הרבה תלונות מתושבים ואני החלטתי להתחיל בעוספיה כי אני יודע את הבעיות שיש בעוספיה, גם עם הפארק של שמורת הטבע, שנמצאים איתנו כאן, נשמע גם אותם, גם כל הנושא של חיבורי חשמל, ששם הבעיה היא מאוד מאוד קשה, הרבה בתים שלא מחוברים לרשת החשמל, גם בעיה של קנסות, מאות אלפי שקלים, מיליוני שקלים בעצם של קנסות ואנחנו לא רואים את זה מתקדם ביישוב עוספיה. לכן אני זימנתי את הדיון הזה, אני אעקוב אחרי הדיון הזה, אני אקדם את כל הנושא של תכנון ובנייה בעוספיה. הישיבה הזו תהיה ישיבה ראשונה בנושא הזה ואנחנו גם נגיע לעוספיה ונבדוק את החסמים שיש לנו בעוספיה.

אני הזמנתי בעצמי את ראש המועצה, קיוויתי לראות אותו כאן איתנו, שייתן את ההסברים לנושא ולתת לנו את העמדה של המועצה המקומית עוספיה, חשוב לי לשמוע נציג של המועצה המקומית עוספיה קודם כל ואחר כך אני אתן לחברי הכנסת גם לדבר. אני רוצה לראות איפה אנחנו עומדים, איך אנחנו מתקדמים בתכנון בעוספיה ומה החסמים העיקריים שיש לנו בעוספיה. בבקשה, שם ותפקיד לפרוטוקול.
בשארה מארון
השם שלי בשארה מארון, אני מהנדס המועצה בעוספיה. נתחיל מבחינת תכנון שלד, תכניות שלד ותכניות מתאר. תכנית המתאר אושרה בוועדה המקומית, עברה לוועדה המחוזית - - -
היו"ר חמד עמאר
מתי היא אושרה בוועדה המקומית?
בשארה מארון
ב-2014 ועברה לוועדה המחוזית. היו חסמים מבחינת תחום השיפוט והפארק וכל הנושאים האלה ועכשיו יש רעיון להרחיב את תחום השיפוט ולהרחיב את גבול תכנית המתאר. היא נמצאת בשלבי בדיקת תנאי סף להפקדה, אבל יש את העניין של הרחבת תחום השיפוט, היו כמה ישיבות, גם בעניין הכביש העוקף, המאושר כבר 30-35 שנים. כדי לפתור את הבעיה של הכביש העוקף שהוא באמת חסם עיקרי בתכנית מתאר היו כמה ישיבות למציאת חלופות ואנחנו עובדים על כמה חלופות בינתיים.
היו"ר חמד עמאר
מתי בפעם האחרונה אושרה תכנית מתאר ליישוב עוספיה?
בשארה מארון
ב-78'.
היו"ר חמד עמאר
מ-78' עד היום רק אושרה בוועדה המקומית, שהועברה - - -
בשארה מארון
לא, התכנית האחרונה של היישוב עוספיה היא ב-1978, זו התכנית האחרונה. הוגשה תכנית מתאר חדשה, עד/300 ואחר כך השם שלה השתנה ל-356 כי הנוסח השתנה, אבל התכנון הוחל גם בזמנו של הד"ר אכרם חסון ואז היא נעצרה וחודש הטיפול בה ב-2012, נדמה לי. היא עברה את כל ההליכים בוועדה המקומית ועכשיו היא נמצאת בוועדה המחוזית לאישור תנאי סף.
היו"ר חמד עמאר
כמה בתים נמצאים מחוץ לתכנית המתאר עכשיו?
בשארה מארון
כמה בתים? אני חושב שהבעיה בעוספיה ובכרמל בכלל, שאתה לא יכול לספור את זה. זו המחשבה האישית שלי, אנשים מזדרזים, רוצים להתחתן ולבנות בתים, אז הם קונים אדמה ובונים. זאת אומרת הבנייה הולכת לפני התכנון ואז באה תכנית המתאר - - -
היו"ר חמד עמאר
כי אין תכנון. אתה אומר בעצמך, בשנת 78' אושרה תכנית מתאר אחרונה, אז איך אתה רוצה שהוא יחכה עד התכנון? אנחנו מדברים על יותר מ-30 שנה, 40 שנה כמעט.
בשארה מארון
זה מה שאני אומר. אנשים רוצים להתחתן, צעירים רוצים להתחתן ואז מתחתנים, בונים בית, אין להם איפה לגור ואז בתכנית המתאר עושים צילום אוויר, עוד שנה עושים עוד צילום אוויר ומתברר שיש עוד בתים חדשים, אז אין - - -
היו"ר חמד עמאר
תכנית המתאר שעבדתם עליה מכלילה את כל הבתים שנמצאים עכשיו?
בשארה מארון
לא, כי חייב להיות צילום אוויר חדש, יש בתים חדשים שנבנו.
היו"ר חמד עמאר
אז אפילו אם תכנית המתאר הזאת תאושר בוועדה מחוזית, מה שהגשתם, היא לא תפתור את הבעיה של כל תושבי עוספיה.
בשארה מארון
לא תפתור את הכול, כי יש בתים מחוץ לתחום השיפוט.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו מדברים על שכונה מחוץ לתחום השיפוט, או בתים?
בשארה מארון
בתים ושכונות. יש שכונות שלמות שהן מחוץ לתחום השיפוט, אנשים בנו שם. הרי תכנית המתאר לא יכולה לתת לגליזציה למשהו מחוץ לתחום השיפוט, זו החלטה ממשלתית לא לאשר תכניות מפורטות עד להסדרת תחום השיפוט ביישוב.
היו"ר חמד עמאר
ואיפה אנחנו עומדים בתחום השיפוט?
בשארה מארון
יש הצעות להרחבת תחום השיפוט ועובדים על זה. היו כמה ישיבות, זה מתקדם לאט, אבל זה מתקדם.
היו"ר חמד עמאר
אבל תחום השיפוט ייתן פתרון לכל המשפחות?
בשארה מארון
חייב לתת פתרון לכל המשפחות. זו הדעה שלנו.
היו"ר חמד עמאר
חייב, אבל אתם, מה שהגשתם עכשיו - - -
בשארה מארון
זה יכלול את כל ה - - - המחשבה במועצה היא לתת מענה לכל הבתים מחוץ לתחום השיפוט. מחוץ לתחום השיפוט ובפנים, הרי יש גם הרבה בתים בפנים שהם לא מאושרים, לא נכללים בתכניות מאושרות. אבל הבעיה העיקרית זה הבתים שנמצאים מחוץ לתחום השיפוט.
היו"ר חמד עמאר
ויש הרבה ושכונות, אתה אומר.
בשארה מארון
כן, יש הרבה והפתרון הוא הרחבת תחום השיפוט.
היו"ר חמד עמאר
ידוע לך, כמהנדס העירייה, כמה קנסות משלמים התושבים?
בשארה מארון
ידוע לי שאנשים שילמו - - -
היו"ר חמד עמאר
המועצה המקומית לא לקחה על עצמה לבדוק כמה התושבים כבר שילמו על קנסות? במיליונים, לא במאות אלפי.
בשארה מארון
לא, האמת היא שאין לי את המידע הכספי על כמה קנסות. אני יודע מניסיון של אנשים שאני מכיר שיש אנשים ששילמו 10,000, יש אנשים ששילמו 100,000, תלוי באיזה אזור בנו ובגודל הבניין שבנו. אבל תבין שאני בתפקיד שנה וחצי, היום אני רואה שיש פחות קנסות, יש פחות לפי מה שאני רואה, אבל היו הרבה קנסות בסכומים - - -
היו"ר חמד עמאר
בית המשפט התחיל עם יד קלה יותר מבחינת הקנסות?
בשארה מארון
לא, אני אומר שזה משתנה בין גודל הדירה, בין גודל העבירה או בין גודל המקום, או המקום שבו בנו, פארק, לא פארק, בתחום השיפוט או מחוץ לתחום השיפוט. זה תלוי, גם בגודל הבניין. כמו בכל היישובים.
היו"ר חמד עמאר
מתי, לפי דעתך, נראה תכנית מאושרת בעוספיה?
בשארה מארון
תכנית מתאר?
היו"ר חמד עמאר
כן, שתכלול את כל השכונות, כל הבתים.
בשארה מארון
אני מקווה שעל ידי הרחבת תחום השיפוט, שיכלול את כל הבתים בבעלויות של אנשים פרטיים מעוספיה, זה ייתן מענה לקידום תכנית המתאר. ופתרון חלופי לכביש העוקף, זה שתי - - -
היו"ר חמד עמאר
מתי אתה חושב שזה ייגמר? שאנשים יפסיקו להגיע לבתי משפט ויתחילו להוציא רישיונות בנייה?
בשארה מארון
אני מקווה תוך שלוש-ארבע שנים.
היו"ר חמד עמאר
שלוש-ארבע שנים?
בשארה מארון
אני מקווה.
קריאה
זה במקרה הטוב.
היו"ר חמד עמאר
יפה, נשמע מאוד מעודד. אני אגיד לך את האמת, הגעתי - - -
בשארה מארון
יש אנשים פה שיודעים את ההיסטוריה יותר טוב ממני ומכירים את הבעיה. עד שלא - - -
היו"ר חמד עמאר
אנחנו כולנו מכירים את הבעיה, לא צריך לדעת היסטוריה בשביל להכיר את הבעיה. אני רוצה את הפתרונות לבעיה. אני שואל אותך כמהנדס של העירייה, שאמור לתת את השירות לאותם אזרחים שגרים באותו יישוב. אתה אומר לי, שלוש-ארבע שנים אולי תהיה תכנית מתאר, ועד שתהיה לי תכנית מפורטת ועד שאותם בתים יקבלו את הרישיונות, אתה מדבר איתי על עשר שנים לפחות.
בשארה מארון
אני אומר שאנחנו כולנו מכירים את הפרוצדורה של אישור הרחבת תחום שיפוט, כולנו מכירים את זה, זה לא עניין של חצי שנה או - - -
היו"ר חמד עמאר
אתה מדבר איתי על שנים רבות, אתה לא מדבר על בעיה שנולדה אתמול, הבעיה שלכם נולדה לא אתמול, כי אתה אומר לי שיש כבר שכונות, אז תחומי שיפוט, ידועה הבעיה כבר שנים. זה לא שנתיים ולא שלוש ולא ארבע, הרבה שנים. אז איך התקדמנו? תחומי שיפוט אנחנו תקועים - - -
בשארה מארון
אני גם אציג בפניך כמה שכונות, למשל מתחם 43 ליד - - - מתחם 43, לחיילים משוחררים, זה בשלבי הפקדה סופיים, זאת אומרת התכנית מתקדמת טוב מאוד. יש לנו דרומית לרונסון עוד מתחם אחד ל-70 יחידות - - -
היו"ר חמד עמאר
כמה מתחמים יש היום בעוספיה שמתקדמים?
בשארה מארון
14 מתחמים. אני מדבר על מתחם 43, זה של 300 יחידות דיור, אני מדבר על מתחם דרומית לרונסון, 70 יחידות דיור, זה הסדרת מגרשי מינהל.
היו"ר חמד עמאר
מי שמקדם את זה הוא משרד השיכון, לא אתם.
בשארה מארון
נכון, אבל זה בתיאום איתנו.
היו"ר חמד עמאר
אני מדבר עליכם, אתם כמועצה מקומית עוספיה, איפה אנחנו עומדים, איפה אנחנו מתקדמים. אנחנו תיכף נשאל את מינהל התכנון, הוועדה המחוזית, איפה אנחנו עומדים.
בשארה מארון
דיברנו על תכנית המתאר, אני אומר שהחסם העיקרי זה הרחבת תחום השיפוט. בהרחבת תחום השיפוט אתה תפתור את בעיית הלגליזציה של הבתים מחוץ לתחום השיפוט. עוד דבר אחד, עמק הזיתים, הייתה תכנית של עמק הזיתים א', שאושרה, ובשנה האחרונה התקבלו 350 היתרי בנייה. עכשיו אנחנו בשלב של תכנון ראשוני של עמק הזיתים ב', המשכיות של כ-2,000 יחידות דיור, של עמק הזיתים א'. זה מבחינת תכניות מפורטות.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. חבר הכנסת אכרם חסון, בבקשה.
אכרם חסון (כולנו)
אני שוב מברך על קיום דיון מאוד חשוב בחיי האוכלוסייה שלנו, במיוחד בכפר עוספיה. אני רוצה לברך את ידידי מהנדס המועצה, בשארה מארון, וגם מנהל המחלקה שהגיע במיוחד וגם נציג הוועדה המחוזית ונציג השלטון המקומי וגם נציג הירוקים. צר לי שהרבה נציגים חשובים גם, כמו החשובים שנמצאים כאן, לא הגיעו, למרות שאנחנו מדברים על עתיד בנינו ועתיד תושבינו וזה דבר שכל הזמן אנחנו מדברים עליו, כל הזמן אנחנו אומרים שהתכנון לא מתקדם.

אני גם רוצה לחזור קצת איתך לדיון הקודם. אנחנו רואים גם כאן שהמצב הוא לא בתכנון המקומי, ואני אתן לך קצת מידע מה קרה. יש בעוספיה תכנית מתאר עד/301. כמובן שהמספרים שונו, אבל זה לא משנה, זה אותה תכנית מתאר שהופקדה. בשנה שעברה היא הופקדה והמועצה המקומית באה ומשכה אותה, בעצמה משכה אותה, למה? היו התנגדויות מטעם חברי המועצה, מטעם חלק מהתושבים שראו את עצמם נפגעים קשות, כנראה לא היה שם מה שנקרא חלוקה שווה בשטחי הציבור, במעברים, בשצ"פים שאנחנו כל הזמן מדברים עליהם ולכן הבעיה היום נמצאת במועצת עוספיה. מועצת עוספיה צריכה לתקן את התכנית ולהפקיד אותה בחזרה. לא אנחנו, לא הוועדה המכובדת הזאת, ולא מינהל התכנון יכול לעשות הפקדה אם המועצה לא תתקן ותכניס את זאת.

אבל יש גם דברים טובים. נכון, כל מה שאמר בשארה זה נכון, יש מתחמים וחלק מהבתים הם מחוץ לתכנית כי אנשים כל הזמן בונים, בצדק, כי אין מה שנקרא תכנית מתאר מאושרת מלפני 30 שנה עם חזון קדימה איך אפשר לראות את עוספיה ושאר הכפרים, ולכן האנשים עבריינים בעל כורחם, כי אין להם בררה אחרת. אבל שני דברים חשוב לי להגיד לכם כאן. בעמק הזיתים, בזמנו שאני הגשתי, קיבלתי עכשיו מידע ממשלב שנתן לשר, כבר 84 איש קיבלו היתרי בנייה וקיבלו חשמל חוקי ועוד 300 איש עד סוף השנה יקבלו בעוספיה, רק בשכונה אחת, עמק הזיתים, והמהנדס יכול לאשר. אותו דבר בדלית אל כרמל, עד סוף השנה בדלית ובעוספיה 670 בתים יחוברו לחשמל ויקבלו היתרים כחוק, בגלל שהוגשו תכניות והכול בסדר ומתנהל כפי שצריך לעשות.

בשאר המקומות, המגמה היא אותה מגמה, שהמינהל אמר והשר כחלון אמר, תגישו תכניות, תקבלו קודם כל חשמל ואחר כך נתחיל לפתור את הבעיות. גם הרשויות קיבלו כסף כדי לתכנן. אני הייתי אצל בינת שוורץ בישיבת עבודה מיוחדת לכל הכפרים הדרוזים ואני ראיתי שחלק גדול מהיישובים קיבלו כסף כדי להתקדם וכדי להתפתח וחבל שאנחנו כל הזמן נתקעים בגלל בירוקרטיה, בגלל התנגדויות ובגלל כל מיני דברים. לכן צריך לשלב ידיים, לעזוב את הפוליטיקה בצד, צריך לבוא ולייצג את כל האזרחים בצורה שווה, לקחת מכל אחד את החלק השווה, כמו כל אחד אחר, כדי שבאמת השכונות יתפתחו ויתקדמו ונתפתח כמו כל יישוב נכון.

מצד שני, אדוני היושב ראש, השר גלנט לא מזמן היה שם ואישר 500 יחידות דיור מטעם משרד השיכון, כפי שאתה אמרת. זה מטעם משרד השיכון, זה גם דחיפה לעוספיה, אבל אי אפשר לתכנן במקום התושבים ובמקום המנהיגים שם, הם צריכים לעשות את העבודה, אנחנו נשרת אותם נאמנה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. נציג השלטון המקומי.
נביה נאסר אל דין
אין לי מה להוסיף. אני שמעתי את המהנדס, שמעתי את ד"ר אכרם, זה אותן בעיות, אבל המטבע של שני הצדדים, זה לא צד אחד, אנחנו צריכים להסתכל על הצד שלנו.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. רשות הטבע והגנים.
יובל פלד
כן, אנחנו מלווים את התכניות האלה של עוספיה כבר הרבה שנים, הבעיות האלה ידועות, כמו שנאמר פה על ידי חבר הכנסת אכרם חסון, כבר מזה זמן רב. לפני למעלה מעשור הגענו להבנות שנחתמו ב-2007, נדמה לי, עם העירייה ועם הממונה על המחוז ועברו גם מועצת גנים אצלנו, את ההנהלה שלנו ואת מועצת גנים, שנתנו אישור אוקיי בעצם לגריעה מהגן הלאומי שסובב גם את דליה וגם את עוספיה על הכרמל בהיקף של 2,400 דונם, הכול כדי לאפשר את הפיתוח ולתת פתרונות - - -
היו"ר חמד עמאר
זה נותן פתרון לתחום השיפוט וההרחבה?
יובל פלד
זה נתן פתרון בזמנו לכל הבעיות שהיו אז, גם עם צפי להרבה שנים קדימה. אמרנו 'אוקיי, בסדר, השטח הזה יהפוך מגן לאומי לשטח לבינוי, אבל תעשו תכנון'. בסדר, אוקיי, משחררים אותו, עקרונית ישוחרר, מועצת גנים נתנה את האוקיי העקרוני שלה, ישוחרר, אבל צריך להביא לתכנון. בעצם מאז לא נעשה בפועל שום תכנון שאפשר לפיו להיכנס לתכניות מפורטות ולתת היתרים ולפתור את הבעיות. מכל מיני סיבות, מסיבות פנימיות של היישוב, לגיטימיות פחות, לגיטימיות יותר, אבל בפועל השטר, בעיניים שלנו, לא נפרע בהיבט של הרשות המקומית. הדברים האלה בעצם תקועים ולא מאפשרים את הקידום של ה - - -
היו"ר חמד עמאר
המועצה המקומית לא מתכננת? המהנדס נמצא איתנו כאן.
יובל פלד
בסדר, אני אומר שתכנית המתאר, שיושבת ואושרה, כמו שהוא אמר, ב-2014, בעצם היא לא אושרה כי היא לא אושרה בוועדה המחוזית בגלל שמשכו את התכנית הזו מהוועדה המחוזית. התכנית הזו לא מאושרת, לצערנו, היא - - -
היו"ר חמד עמאר
התכנית שמשכתם, הפקדתם אותה בחזרה או עדיין לא?
בשארה מארון
התכנית לא נמשכה, התכנית נעצרה. גם אריאל יכול - - - היא נעצרה בגלל חסמים אחרים, אני אומר לך, בגלל העוקף, בגלל הרחבת תחום השיפוט. הרי גם האנשים אצלנו, יש להם הרבה דרישות. מה זאת אומרת דרישות? מישהו שבא ורואה שהבית שלו לא נכלל בתכנית המתאר, הוא רוצה את התכנית שלו בתוך תכנית המתאר, מחוץ לתחום השיפוט.

אתה, אדוני, מנהל רט"ג, או נציג רט"ג, אתה יודע שאם אתה רוצה - - - נכון שהיו הסכמות בין רט"ג לרשות המקומית, גם בזמנו של ד"ר אכרם חסון, אבל זה הליך יותר מסובך ממה שאתה חושב, זה הליך של תכנית מתאר, אתה מאשר תכנית מתאר, אתה מעביר את זה קודם לשטח, אתה לא יכול לעשות תכנית מפורטת נקודתית לשטח שהוא - - - אתה צריך לעשות תכנית מתאר כללית, כוללנית, ואחר כך אתה תטפל בכל ה - - -
היו"ר חמד עמאר
זה אנחנו יודעים, אנחנו עושים תכנית מתאר קודם כל ואחרי זה תכנית מפורטת. אבל גם יש אפשרות לעשות תכנית מפורטת בלי תכנית מתאר.
בשארה מארון
זה נכון, אני אישית מסכים איתך.
אכרם חסון (כולנו)
אפשר גם לעשות לגליזציה.
בשארה מארון
זה נכון.
היו"ר חמד עמאר
אז נציג הרשות אומר שיש לכם אפשרות של הרחבה של 2,400 שיחתכו אותם מגן לאומי לאפשרות לבנייה.
בשארה מארון
כן, אני רוצה לשמוע את הוועדה המחוזית, שגם יש חסם מצד הוועדה המחוזית לגבי ה - - -
אריאל חלפן
אין חסם. אפשר לדבר?
היו"ר חמד עמאר
בבקשה. שם ותפקיד לפרוטוקול.
אריאל חלפן
שמי אריאל חלפן, אני סגן ראש צוות בלשכת התכנון בוועדה המחוזית חיפה. יש תכנית מתאר שהונחה על שולחן הוועדה המחוזית והוועדה המחוזית החליטה להפקיד אותה בחודש יוני 2014. מאז בעצם הבנייה הבלתי חוקית - - -
היו"ר חמד עמאר
הבלתי מורשית.
אריאל חלפן
הבלתי מורשית בעצם רצה והתכנון רץ אחרי הבנייה. זאת אומרת בנייה ותכנון ולא תכנון ובנייה, כמו שצריך להיות. זה המצב האמיתי. הסוגיה שבאמת - - -
היו"ר חמד עמאר
אבל התכנית שהוגשה ב-2014 אושרה או נמשכה?
אריאל חלפן
הוחלט להפקיד אותה בשנת 2014 בגרסה, אני יכול להגיד לכם כמה נתונים, המצב כפי שהוחלט להפקיד אותו - - - בוא נתחיל מזה שתחום הפיתוח המאושר הוא לא משנת 78', כמו שנאמר פה, התכנית המאושר כולל עשרות תכניות, מצרף, קומפילציה של עשרות תכניות מפורטות מאושרות שמכוחן מקבלים היום היתרי בנייה, ביישוב עוספיה, ביישוב דליה. זה לא מדויק ששנת 78' היא השנה שבה נעצר התכנון.

ברגע שהוגשה תכנית מתאר, תכנית מתאר היא תכנית כוללנית שמכוחה לא ניתן לגזור היתרי בנייה - - -
היו"ר חמד עמאר
אתה רוצה להגיד לי שיש תכניות מפורטות מחוץ לתכנית המתאר, שאישרתן אותן בוועדה והתחברו לחשמל והכול?
אריאל חלפן
במסגרת הכנת תכנית המתאר החדשה נעשה סקר מצב קיים. תחום הפיתוח המאושר הוא בשטח 2,905 דונם ומבחינת הנתונים של התכנית, התכנית כוללת בתוכה 7,181 דונם ותחום הפיתוח שמוצע הוא 4,848 דונם, תוספת של 1,943 דונם למצב המאושר, בכלל זה תוספת של 4,140 יחידות דיור למאושר. כלומר תכנית שכוללת במסגרתה כ-8,100 יחידות דיור.

הרשות המקומית החליטה, אחרי החלטה על הפקדת תכנית, לערוך שינויים בתכנית כדי להוסיף שטח לפיתוח, לכן תכנית המתאר נעצרה, כמו שאמר המהנדס. מ-2014 ועד היום הרשות המקומית לא העבירה תכנית שהיא מגובשת וערוכה לפי רצונה ולכן לא התקיים דיון נוסף בשטחים שביקש ראש הרשות להוסיף.
היו"ר חמד עמאר
למה אתם - - -
בשארה מארון
לחדד. מר חמד עמאר שאל אותי מתי הייתה תכנית המתאר האחרונה המאושרת בעוספיה, אני השבתי לו ב-1978 וזה בדוק.
אריאל חלפן
תכנית המתאר - - -
היו"ר חמד עמאר
שאושרה ב-78'. כל הנתונים האלה יש - - -
אריאל חלפן
מאז אושרו תכניות מפורטות.
בשארה מארון
תכניות מפורטות בגבול תכנית המתאר, לא מחוץ לשיפוט. אף תכנית מפורטת לא אושרה מחוץ לתחום השיפוט.
היו"ר חמד עמאר
לא, מחוץ לתכנית המתאר.
בשארה מארון
בתכנית המתאר גם לא.
היו"ר חמד עמאר
לא אושר.
אריאל חלפן
תכנית המתאר כללה שטח מסוים ותכניות מפורטות השלימו היכן שנדרש.
היו"ר חמד עמאר
בתוך תכנית המתאר, לא מחוץ לתכנית המתאר?
בשארה מארון
נכון.
היו"ר חמד עמאר
יש הרבה יישובים שאין להם בכלל תכנית מתאר, אבל המון תכניות מפורטות מאושרות ומחברות לחשמל ומקבלים היתר ומקבלים את כל השירותים מהעירייה ומהמועצה.
אריאל חלפן
יתרה מזאת, היום אנחנו מקדמים תכנית להגדלת זכויות בנייה בכל תחום הפיתוח המאושר של היישוב, זה נקרא תכנית as is, תכנית שמטרתה להגדיל את זכויות הבנייה כדי לאפשר גם בתוך המרקם המבונה תוספת של אלפי יחידות דיור, זאת אומרת גם ציפוף של הבנייה, גם אפשרות להסדיר את הבנייה הקיימת במידה שהיא חורגת מזכויות הבנייה ובעצם התכנית תאפשר בתוך שטח הפיתוח המאושר לתת היתרי בנייה - - -
היו"ר חמד עמאר
בתכנית הקיימת.
אריאל חלפן
בתכנית הקיימת. מעבר לזה, כמו שנאמר כאן, תכנית המתאר, לא יכולים לגזור מכוחה ולקבל היתרי בנייה, לכן גם כשתכנית המתאר תופקד יצטרכו תכניות מפורטות שהרשות - - -
היו"ר חמד עמאר
זה כולנו יודעים, שאנחנו צריכים תכניות מפורטות אחרי זה בשביל להוציא את כל ההיתרים.
אריאל חלפן
עם זה הרשות - - -
היו"ר חמד עמאר
אבל אם אתה לא מאשר לי תכנית מתאר, אם אין היום תכנית מתאר מאושרת אנחנו עדיין תקועים אחורה, כמו שקרה לנו בדיון הקודם.
אריאל חלפן
לכן אני אומר, תכנית המתאר שהוחלט להפקיד אותה כללה תחום מסוים של כ-7,100 דונם, למה לא להפקיד אותה ולאשר אותה? אחר כך אפשר - - -
קריאה
לחכות עוד 30 שנה.
אכרם חסון (כולנו)
זה בגלל ההתנגדויות, בשארה מכיר את החומר. השאלה שלי אחרת - - -
היו"ר חמד עמאר
אבל תכנית המתאר, כל ההתנגדויות, הוועדה המחוזית יכולה לשים אותן בצד לשלב הבא של ההיתרים, אבל אני רוצה תכנית שתוגש ותאושר. זה החסם.
אכרם חסון (כולנו)
אבל המועצה משכה אותה, לא התושבים.
היו"ר חמד עמאר
המהנדס אומר שהם לא משכו את זה.
אכרם חסון (כולנו)
לא, עצרו אותה, זה משך אותה. ברגע שאתה עוצר את התכנית כאילו משכת אותה, היא לא מופקדת יותר.
בשארה מארון
היא לא הופקדה כי רצו לעשות שינויים, שינוי ב - - -
היו"ר חמד עמאר
בסדר, אנחנו מדברים ב-2014 שינויים, זה שנתיים עברו, וקצת משנתיים. אתה כמהנדס המועצה, איך אתה מקדם את הנושא?
בשארה מארון
אנחנו מקדמים את הנושא על ידי, אמרתי לך שיש שני חסמים פה, זה עניין תחום השיפוט ועניין הכביש העוקף.
היו"ר חמד עמאר
תחום השיפוט, מתי התחלתם לטפל בתחום השיפוט?
בשארה מארון
ישבנו בישיבה האחרונה עם מר יוסף משלב לפני שבועיים, אפילו לפני שבוע - - -
היו"ר חמד עמאר
אתה, כמהנדס, אתה מקיים ישיבות, מתי אתה רואה שתחום השיפוט יורחב ויביאו את זה לוועדת הפנים לאשר את זה?
בשארה מארון
אני מקווה שתוך שנה, שנה וחצי.
אכרם חסון (כולנו)
אבל צריך לבקש ממשרד הפנים, מהשר, להקים ועדת גבולות.
אריאל חלפן
אבל למה לחכות עם - - -
אכרם חסון (כולנו)
בשארה, שר הפנים המוסמך - - -
היו"ר חמד עמאר
מה שאני לא מבין זה דבר אחד, מה שאני לא מבין כאן, אתה אומר לי שהחסם הראשי שלי עכשיו זה תחום שיפוט ויש לי תכנית מוכנה עכשיו, שהיא לא קשורה בתחום השיפוט, למה אני לא מקדם את זה במקום לחכות עוד שנה וחצי ולהתחיל הכול מחדש?
אכרם חסון (כולנו)
יש התנגדויות, מאות.
היו"ר חמד עמאר
ההתנגדויות לא קשורות באישור - - -
אכרם חסון (כולנו)
לא, בתכנית המתאר, אנחנו מדברים על תכנית 301, יש מאות התנגדויות.
בשארה מארון
יש הרבה בתים מחוץ לתחום השיפוט, הרבה בתים לא חוקיים - - -
היו"ר חמד עמאר
בכל מקום יש המון התנגדויות, אבל אתה אומר לי בעצמך, אולי תחום השיפוט יורחב בעוד שנה וחצי, למה שנה וחצי אני אשב בצד ואחכה עד שאני ארחיב את תחום השיפוט? למה אני לא אקדם מה שנמצא אצלי היום ביד? הנה נציג הוועדה המחוזית מוכן ללכת איתך צעד אחד קדימה בנושא הזה ובינתיים אנחנו נעבוד על הנושא של הרחבת תחום השיפוט. נלך במקביל, למה להיתקע באחד ולהגיד שעד שאני לא מסיים - - - כמו שהיה לי בדיון הקודם, אני חוזר עוד פעם לדיון הקודם, אמרו איחוד וחלוקה, והוועדה המחוזית אומרת להם 'אני לא קשורה לאיחוד וחלוקה, תעשו את זה אצלכם אחרי שאני מאשרת לכם את התכנית'. וכאן אתה בא ואומר לי 'תשמע, אני מחכה שתחום השיפוט שלי יורחב ואז אני אגיש תכנית חדשה ואז אני אתחיל לעבוד ואז אני אחכה עשר שנים', שאותו בית ימשיך לקבל את אותם הקנסות.
בשארה מארון
בסדר, אני מבין אותך, אבל מניסיון בכל רחבי הארץ תכניות מתאר לא לוקחות שנה ושנתיים, גם לא חמש ושש, תכניות מתאר לוקחות הרבה שנים. למשל תכנית מתאר של חיפה עדיין לא אושרה.
היו"ר חמד עמאר
והיא לא תאושר, אבל יש הרבה מתחמים שם שאושרו כמפורטות. אל תיקח את חיפה כדוגמה. אני אגיד לך, בעוד 20 שנה לא תאושר תכנית מתאר בחיפה, כי זה לא מעניין, כי שם כל הזמן, כל מתחם ומתחם, מביאים אותו למפורטת, מאשרים אותו ומקבלים את כל השירותים. אצלנו זה לא קיים בעוספיה.
בשארה מארון
נכון, אני גם בעד קידום תכניות במקביל, תכניות של מתחמים, זה מה שקורה.
היו"ר חמד עמאר
יש עוד מישהו שרוצה להוסיף? בבקשה, אתה יכול לעבור לשבת כאן ליד השולחן.
פריד עלו
אני פריד עלו, מנהל מחלקת תברואה. הנושא של התכניות המפורטות, התייחסת אליהן עם ידע וראש העיר לשעבר יודע. הרי אתה בא, עושה תכנית מפורטת על בתים קיימים וכבישים קיימים, בגלל זה, כמו שהוא אמר, יש הרבה התנגדויות, בגלל זה נעצרה התכנית ב-2014. יש התנגדויות ואפילו המועצה כבר הולכת לפירוק עקב התכנון בעוספיה, התכניות המפורטות. זו הבעיה פה.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו לא מדברים על תכניות מפורטות. ב-2014 לא הוגשה תכנית מפורטת.
פריד עלו
לא, אתה אמרת שצריך ל - - -
היו"ר חמד עמאר
לא הוגשה תכנית מפורטת, הוגשה תכנית מתאר. אנחנו מדברים על תכנית מתאר. בוא נבדיל, אני מציע לכם להבדיל בין תכנית מתאר לתכנית מפורטת. תכנית מתאר שבאה ונותנת לי את התחום שאני יכול לתכנן בו תכניות מפורטות. אני רוצה את האישור הזה קודם כל מהוועדה המחוזית ואז אני אתקדם לצעד הבא ויכול ללכת במקביל, גם מפורטת, גם מתאר. אנחנו כאן מפספסים, אתם באים כמועצה, הוא אמר 'אני מחכה, בעוד שנה וחצי אולי ירחיבו לי את תחום השיפוט ואז אני אגיש תכנית חדשה' ואז אולי בשנה וחצי ייבנו לי עוד בתים מחוץ לתחום השיפוט שיאושר לי בעוד שנה וחצי ואז אולי אני אצטרך לחכות עוד שנה וחצי עד שאני אכניס את הבתים. אני זורק כדור ואני רץ אחריו ואני לא מצליח להגיע אליו. למה לא לעצור את הכדור אצלי ולהתחיל להתקדם שלב שלב עם מה שיש לי?
פריד עלו
זה מה שעשו. הרי עשו תכנית מפורטת, אבל יש התנגדויות לזה וזה מפריע להמשיך את התכנון להרחבת תחום השיפוט. אתם, בתור ועדת משנה, שקמתם לא מזמן, אני מבין, צריך גם לדאוג לזה, להסביר את הנושא. יש תושבים, זה חוסר מודעות לתכנון, אתה לא יכול לבוא לבן אדם היום, באדמה שלו, ולהרוס לו חצי בית או חצי מטבח או חצי קיר, או לא יודע מה. צריך להתייחס למצב הקיים בשטח וזה המועצה עשתה בגדול, הזמינו את כל האנשים, בעלי האדמות, ואחר כך, כתוצאה משיקולים פוליטיים, התעורר כל הנושא של התכנון המפורט וזה מפריע גם להמשך התכנון המורחב בתחום השיפוט. יש פה גם תושב המקום - - -
היו"ר חמד עמאר
יש קשר בין המפורט לתחום השיפוט? איזה קשר יש ביניהם?
פריד עלו
הרי אתה, אם היו מושכים לך את המפורט, אתה לא יכול כבר להרחיב. יש הסכמה מרשות הגנים, אבל אתה לא יכול לתכנן על ההסכמה, זה הסכמות, זה לא משהו שהם מעבירים לך את האדמה, 'בוא תתכנן'. אתה לא יכול לתכנן ככה. הם אמרו שהם מסכימים, אבל בפועל שום דבר, אתה לא יכול לתכנן.
יובל פלד
בטח שאתה יכול לתכנן. הם נועדו כדי לתכנן.
פריד עלו
נכון, אבל זה עולה כסף - - -
יובל פלד
אתם עוצרים את התכנון סתם, אתם נפגעים מזה.
פריד עלו
הם קיבלו כסף לתכנון, אבל לא ברשות הגנים, הם קיבלו למפורטות.
בשארה מארון
אני רוצה לחדד משהו פה. הרי תכנית המתאר קבעה 14 מתחמים, לקדם תכנון של 14 המתחמים, אף אחד לא יעצור את זה, אפילו הרחבת תחום השיפוט, אפילו עצירת תכנית המתאר, או תקיעת תכנית המתאר, אנחנו יכולים לתכנן את 14 המתחמים האלה. יש לנו תכנון של מספר מתחמים שציינתי ואפשר לעבוד על 14 המתחמים, אין שום קשר לתכנית המתאר.
היו"ר חמד עמאר
זה מה שאמרתי, ועד היום אין תכנית מתאר, אז למה זה תקוע, המתחמים?
בשארה מארון
ני ציינתי מספר מתחמים ש - - -
היו"ר חמד עמאר
ציינת לי שני מתחמים ששייכים למשרד השיכון של חיילים משוחררים בעמק הזיתים - - -
בשארה מארון
אבל הם בעוספיה. אנחנו מקדמים את זה.
אריאל חלפן
אני יכול להראות לכם את התשריט. זה העותק של תכנית המתאר של עוספיה שנדון להפקדה. אתם יכולים להתרשם שיש כאן הרחבה גדולה מאוד, כפי שאמרתי, של כ-2,000 דונם. הרחבה גדולה מאוד בחלק הדרום מזרחי, הרחבה גדולה מאוד, כל השטחים המערביים, השלוחות האלה זה קרקעות מדינה שמקודמות על ידי משרד השיכון, מתחם 43, שנאמר קודם, זה - - -
היו"ר חמד עמאר
ואלה כולם בתחום השיפוט של המועצה המקומית?
אריאל חלפן
כולם בתחום השיפוט. הקו הכחול זה הקו של גבול השיפוט.
היו"ר חמד עמאר
איפה החריגה שלי?
אריאל חלפן
כרגע לא רואים את זה כאן, אבל יש כנראה, כנראה, בתים שהם מעבר לתחום השיפוט.
בשארה מארון
לא, החריגה היא פה. זה בית הספר החדש, החריגה היא פה, החריגה היא פה, חריגה גם פה. יש חריגות גם פה.
אריאל חלפן
שימו לב להיקף הפיתוח שתכנית המתאר מאפשרת ובעצם מספר בתים מעכבים את הקידום של 2,000 דונם לפיתוח.
היו"ר חמד עמאר
אם הם יפקידו את זה, תוך כמה זמן אמורים לאשר את תכנית המתאר הזאת?
אריאל חלפן
עכשיו מתקבל תקציב להמשך ה - - - הבעיה היא שראש הרשות רוצה לקדם תכנית מתאר בשטח הרבה יותר גדול מהשטח שאתם רואים כאן.
היו"ר חמד עמאר
אבל זה לא בתחום שיפוטו אז זה תקוע עד שיקבל את תחום השיפוט.
אריאל חלפן
השאלה היא האם אנחנו חוזרים לגרסה כפי שהופקדה, האם אנחנו מרחיבים עוד בהתאם לסיכומים שראש המועצה השיג. השאלה איך מתקדמים, איפה הקו הכחול - - -
היו"ר חמד עמאר
התחלתם להכין תכנית לפי מה שראש המועצה שוקל?
בשארה מארון
כן, אני אומר לך עוד הפעם, שני החסמים זה היה הכביש העוקף המאושר הזה, יש חלופה שעולה מיליונים של כסף ועכשיו אנחנו עובדים על חלופה חדשה, שהיא בהרבה פחות כסף מזה. זאת אומרת תכנית המתאר תשונה, זה לא רק עניין תחום השיפוט, גם בעיות בתכנון בכביש העוקף, שלא יכול להישאר עד אין סוף בתכנית המתאר.
אריאל חלפן
כמו שאתם רואים, הכביש העוקף החדש, שהוא בעצם לא כביש עוקף, לא קוראים לו עוקף, אלא כביש מחבר שכונות, מכיוון שהוא נמצא ממש בתוך - - -
היו"ר חמד עמאר
זה לא עוקף, מחבר שכונות.
אריאל חלפן
הכביש העוקף הוא כביש שלא ישים, הוא כביש שנמצא - - -
היו"ר חמד עמאר
הוא כביש טבעת בעצם.
אריאל חלפן
בדיוק.
בשארה מארון
עם ארבעה-חמישה גשרים - - -
היו"ר חמד עמאר
זה נראה לי כביש טבעת יותר מכביש עוקף.
בשארה מארון
נכון, זה לא כביש מעשי. בגלל זה יש לנו חלופה, ישבנו על זה כבר פעמיים-שלוש עם משלב ועם המתכננים, ישבנו על חלופה חדשה שתבטל גם את זה, שתציע חלופה במקום זה. הרי זה גם החסם הראשי.
אכרם חסון (כולנו)
והוא משחרר הרבה אדמות שם.
בשארה מארון
זה משחרר הרבה אדמות.
אריאל חלפן
המועצה המקומית מקדמת היום תכנית למתחם 43 והיא מסתמכת על החיבור הזה שיהיה, הוא מסתמך על החיבור כפי שהוא היום, כפי שהוא היה מתוכנן במסגרת - - -
בשארה מארון
לא, אבל יש תיאום בין 43 - - -
אריאל חלפן
יתרה מזאת, הממונה על המחוז בכובע שלו כיושב ראש רכס הכרמל, מקדם היום את התכנון לכביש הזה.
בשארה מארון
נכון, זה מה שאני אומר.
היו"ר חמד עמאר
אז מה? אתה אומר שני דברים באותו זמן, אתה אומר 'אנחנו מחפשים חלופה לזה' ואתה אומר שמנהל המחוז - - -
בשארה מארון
זה בדיוק מה שהוא אומר. אם מנהל המחוז - - -
היו"ר חמד עמאר
חלופה או לקדם את התכנית של זה?
בשארה מארון
לא, חלופה לזה. זה לא מעשי, זה הרבה - - -
היו"ר חמד עמאר
אבל מה שהוא אומר זה שמקדמים את ה - - -
אריאל חלפן
יש כבר מתכנן, נבחר מתכנן לקדם את ה - - -
אכרם חסון (כולנו)
אבל זה שני דברים שונים, הכביש הזה מחבר שכונות, אבל הוועדה המחוזית, כדי לאשר את התכנית, היא צריכה עוקף כפרים. הכוונה של בשארה לכביש שם, שהוא לא ישים, לעשות עוד כביש אחר, חדש.
אריאל חלפן
המונח עוקף כפרים כבר לא קיים, מכיוון שקיים תכנון - - -
היו"ר חמד עמאר
עוקף כפרים זה לא חסם.
אכרם חסון (כולנו)
אבל אי אפשר לעקוף כפרים, כי זה נבנה על בתים. תסתכל, יש בתים בתוך התוואי של הכביש. זה לא ישים.
היו"ר חמד עמאר
איך מקדמים אותו בוועדה אם יש בתים במתחם?
אכרם חסון (כולנו)
צריך להזיז אותו. צריך לשנות, להזיז.
אריאל חלפן
אני לא בטוח שיש בתים, ואם נבנה בית אחד, אז מה? אז אי אפשר ליישם? כל כביש לא ניתן יהיה ליישם.
אכרם חסון (כולנו)
נכון, אבל יש לך יותר מ-20 בתים על הכביש הזה.
אריאל חלפן
התוואי הזה חייב להיות משוחרר לבנייה.
קריאה
אתה בוועדה מחוזית לא יודע אם נבנה בכביש או לא?
קריאה
בטח שבנו, בנו בתים על הכביש.
אריאל חלפן
חייב להיות כביש טבעתי - - -
היו"ר חמד עמאר
אני איתך, צריך להיות כביש, אבל שהוא יהיה ישים.
אריאל חלפן
הוא ישים, הוא רק עכשיו הוצע.
בשארה מארון
מדברים על שינוי תוואי, הכביש הזה הוא לא ישים, זה עולה הרבה כסף, שלושה-ארבעה גשרים - - -
אריאל חלפן
זה לא זה.
בשארה מארון
עובדים על חלופה לזה אפילו.
אריאל חלפן
אתה מדבר על הכביש הזה.
אכרם חסון (כולנו)
לא, על האדום, תסתכל. יש לך שישה-שבעה בתים בתוך העסק.
אריאל חלפן
באדום, לפי מה שאני בדקתי לפני שנה, יחסית לתצ"א של שנת 2014, יש יישור שטח. אם יש לוועדה המקומית נתונים אחרים, אין לי מידע על זה. אבל הכביש הזה הוא כביש מחבר שכונות, בעצם הוא אמור לספק לכל ה-1,000 יחידות דיור שאמורות להיות פה, קרקעות מדינה, לזוגות צעירים, יש כאן 2,000 דונם שמיועדים לפיתוח, חבל לזרוק את התכנית הזאת - - -
אכרם חסון (כולנו)
לא לזרוק, צריך להסיט אותו רק בכמה מטרים בכמה מקומות וזה הכול.
אריאל חלפן
חבל היום לשנות את - - -
אכרם חסון (כולנו)
אסור לשנות, אבל אני אומר לך, צריך להסיט אותו מכמה מקומות, שלא יפריע לבתים, ובזה נגמר העסק. תיקונים קטנים.
אריאל חלפן
מה שצריך זה לקדם במקביל את המתאר ותכניות מפורטות, כדי שאפשר יהיה לקדם את ה-2,000 דונם הרחבה.
בשארה מארון
אני בטוח בעניין - - - האדום, שציין אותו ד"ר אכרם חסון, זה הכביש המחבר שכונות כאשר למעשה צריך לבטל את הכביש העוקף ההיסטורי. אבל גם הכביש הזה - - -
היו"ר חמד עמאר
כבר נבנו בתים ב - - -
בשארה מארון
לא רק זה, זה לא ישים, זה עולה הרבה כסף, זה ארבעה-חמישה גשרים. אז באנו וישבנו עם מר יוסף משלב, עם אזדהר, מתכננת הוועדה המקומית, והמתכנן ומר זוכמן, שהיה יועץ במשרד התחבורה, עשינו כמה ישיבות ויש חלופות. אריאל, זה לא מדויק מה שאתה ציינת, מה שמדויק זה מה שתראה עכשיו בוועדה המחוזית, שיוצג לך בעוד חודש, כביש חלופי לאדום הזה.
אריאל חלפן
בסדר, אבל תכנית המתאר, אם אנחנו מדברים על תכנית המתאר, תכנית המתאר שהיא בעצם מציעה הרחבה של אלפי דונמים, אלפי יחידות דיור - - -
יובל פלד
עשרות רבות של שנים קדימה.
אריאל חלפן
צריכים היום לקדם אותה. כי אם יחכו איתה, כמו שאמרתם, עד ש - - -
היו"ר חמד עמאר
מה שצריך ללכת זה ללכת במקביל, אחת, להגדיל את תחום השיפוט של היישוב, שמאפשר לי הרחבה של תכנית מתאר ולקדם את תכנית המתאר הקיימת על מנת לתת את הפתרונות לתושבים שרוצים לקדם את התכנון שלהם ולקבל את רישיונות הבנייה, ובמקביל לקדם את התכניות המפורטות. צריך ללכת הכול במקביל וזה מה שאני מציע למועצה המקומית עוספיה.

אני מסכם את דבריי. אם מישהו לא רוצה להוסיף משהו אז אני מסכם את הדיון הזה. בדיון הזה אנחנו מגלים שהייתה תכנית מתאר ליישוב עוספיה שהוגשה ב-2014, היא הוקפאה מאז 2014, אנחנו מחכים להרחבה של תחום השיפוט של היישוב עוספיה ובינתיים אנחנו לא מתקדמים, לא בתכנית המתאר ולא בתכניות המפורטות. לכן מה שאני מציע, ללכת במקביל, לא לקשור אחד בשני. מנציג המועצה, שהוא גם מהנדס המועצה, נאמר שאולי בעוד שנה וחצי נקבל את האישור של ההרחבה ובשנה וחצי האלה אני רוצה לשבת ולא לעשות כלום? בשנה וחצי אני רוצה להתקדם. לכן אם הכביש המוצע נכנס בתוך בתים, ניתן להזיז גם את הכביש הקיים, אבל צריך לעבוד במקביל.

הנושא של תכנון ובנייה היום ביישוב עוספיה חייב ללכת קדימה, אנחנו לא יכולים להישאר במקום שאנחנו נמצאים בו, חייבים להתקדם קדימה. התושב, האזרח הפשוט רוצה את הפתרון, האזרח הפשוט לא רוצה להגיע לבתי משפט, האזרח הפשוט רוצה להיות מחובר לחשמל באופן חוקי, האזרח הפשוט רוצה שכביש יגיע ליד הבית שלו וגם שיהיה מחובר למערכת הביוב. האזרח הפשוט לא רוצה לחכות עד שתכנית ההרחבה של המדינה תאושר.

יושבים כאן נציג הרשות, שאומר שאין לו התנגדות והוא הגיע להסכמים איתכם במתחם הקיים. אז בואו נקדם את המתחם. לכן אני פונה גם למהנדס המועצה, לקדם את כל הנושא של תכנית המתאר המוצעת, עם התיקונים הדרושים של הכביש שעובר בתוואי בתים, ולעבוד במקביל על קידום המתחמים במפורטת וגם לקדם את הנושא של הרחבת תחום השיפוט של היישוב.
אריאל חלפן
בהתאם לעותק שהוחלט - - - בעצם הוועדה המחוזית החליטה להפקיד ב-2014 את הגבול שאתם ראיתם כרגע.
היו"ר חמד עמאר
אבל הוועדה המחוזית יכולה עם תיקונים קטנים של הכביש, שיכולים לעשות את זה, זה לא יהווה חסם לקידום התכנית.
אריאל חלפן
אני לא מדבר על הכביש, אני מדבר על תחום הפיתוח. תחום הפיתוח, כפי שכאן הוצג כאן, כפי שהוועדה המחוזית החליטה להפקיד אותו, זה תחום הפיתוח שמקובל על כל מוסדות התכנון.
היו"ר חמד עמאר
אני אומר ללכת במקביל על הכול. אני לא יכול לחכות. אתה אומר רק על זה, והמועצה אומרת 'אם אני לא מרחיב את הכול אני לא מתקדם' ומחכה להרחבת תחום שיפוט. אני לא רוצה לקשור אחד בשני, אני רוצה להתקדם במקביל. בשביל שתהיה לי תוצאה בסופו של דבר אני צריך לעבוד בכל המישורים, גם במפורטת, גם בהרחבת תכנית מתאר, גם בהרחבת תחום שיפוט, הכול צריך ללכת ביחד. אנחנו רואים ואתם רואים את זה, אנשים בונים את הבית שלהם, כי הם רוצים לגור, הם רוצים קורת גג, הם רוצים להתחתן, הם רוצים לבנות משפחה, הם לא עבריינים, הם רוצים לגור וזכותו של אזרח במדינת ישראל לקבל את המעון. זה אחד הדברים הבסיסיים שדיברנו עליהם, מעון זה דבר בסיסי. אני חושב, כוועדה מחוזית, היא צריכה ללכת צעד אחד קדימה עם המועצה המקומית ולקדם את העניין.

תודה רבה לכולם, אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הנושא של קידום תכנית המתאר בעוספיה. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:20.

קוד המקור של הנתונים