ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/07/2016

דיווח שר המדע והטכנולוגיה, ח"כ אופיר אקוניס, על פעילות משרדו

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 67

מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה

יום שני, כ"ח בסיון התשע"ו (04 ביולי 2016), שעה 12:30
סדר היום
דיווח שר המדע והטכנולוגיה, ח"כ אופיר אקוניס, על פעילות משרדו
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר

חיים ילין

יעל כהן-פארן
חברי הכנסת
מנואל טרכטנברג
מוזמנים
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס

פרץ וזאן - מנכ"ל, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

רונן לוי - חשב המשרד, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

אילנה לוי - מנהלת האגף לקשרי חוץ, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

חגית שוימר - סגנית מדען ראשי, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

רוני גולדברג - סגן מנהלת האגף לקשרי חוץ, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

ישראל חשין - יועץ לענייני המגזר החרדי והתורני, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

ג'ולי יפה - דוברת, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

שלמה פשקוס - רכז תחום מו"פ והשכלה גבוהה, משרד האוצר

עמי בן יהודה - מנהל מחלקה למחקר רפואי, משרד הבריאות

יוסף אהרונוב - מנהל תחום מחקר, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

עינת מגל - מו"פ אדמה וים, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

שי סופר - המדען הראשי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

פנינה אל-על - מנהלת המחלקה לש"פ תרבותי ומדעי, משרד החוץ

ניר סתיו - מנהל השרות המטאורולוגי, השירות המטאורולוגי

פרידה סופר - מזכ"לית המולמו"פ, המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח אזרחי

מני קירמה - רכז מדעי הטבע, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

אריאל כהן - יו"ר סניף ירושלים, נציג הלשכה בועדה, לשכת המהנדסים והאדריכלים

מוניקה לב כהן - מנכ"לית, BioAbroad ארגון המדענים הישראלים השוהים בחו"ל

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
ענת לוי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

דיווח שר המדע והטכנולוגיה, ח"כ אופיר אקוניס, על פעילות משרדו
היו"ר אורי מקלב
מכובדי השר. אני מתכבד לפתוח ישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה, היום יום שני כ"ח בסיוון תשע"ו, 7.4.2016. על סדר יומנו דיווח של שר המדע והטכנולוגיה, חבר הכנסת אופיר אקוניס, על פעילות משרדו.

קודם כל אני שמח לארח אותך, אדוני השר, שמחים כרגיל, בעוד, אני גם יודע שלא היינו צריכים הרבה לחזר אחריך. יותר מאשר העגל רוצה לינוק הפרה רוצה להניק. כשיש עשייה אתה בהחלט בכבוד בא לכאן לוועדה כדי להציג את הפעילות, את מה שהיה ומה שיהיה, ואנחנו נשמח לשמוע סקירה על 2015 ותכניות עבודה ופעילות ל-2016.

זה לא רק השם, ועדת המדע והטכנולוגיה ומשרד המדע והטכנולוגיה והחלל, יש לנו הרבה ממשקים. ועדת המדע והטכנולוגיה דנה בהרבה דברים, נחשפת להרבה פעילות של משרד המדע והטכנולוגיה, אנחנו גם יודעים וגם מעריכים את העבודה הזאת. אנחנו יודעים שמוטל לפניך ועליך להיות פורץ דרך, להמשיך להיות פורצי דרך במחקר ולעודד חדשנות, שזה חלק מהמשימות המרכזיות של המשרד, המינוף לצמיחה כלכלית שיש במשרד שלך.

מאז שאני עומד בראשות הוועדה נחשפתי, אולי יש קצת, נקרא לזה, חוסר מודעות לעבודת המשרד. אני מביא תמיד דוגמה, כשאומרים חלל חושבים שזה משהו מאוד למעלה ולא מבינים שחלל מכניס בתוכו את כל נושא הלוויינות, הלוויין, שאנחנו מתקדמים בזה, שזה חלק מרכזי מאוד בטכנולוגיה המתקדמת של מדינת ישראל, לא רק במערכת הביטחונית, אלא גם במערכת האזרחית, שהיום זה עוגן לתחום הרפואה ותחום החקלאות. כך שלפעמים יש איזה דימוי שלא מראה את התוכן של הפעילות של המשרד שלך ולכן זו גם ההזדמנות עכשיו להרחיב בפעילות.

אני רוצה לציין את הנושא של הפעילות החינוכית, החברתית, הקהילתית, החשיפה והעידוד שאתם עושים, פועלים מאוד מאוד יפה. אני הוזמנתי הבוקר לאיזה אירוע שלא יכולתי להשתתף, אבל אני מלווה אתכם בכמה וכמה אירועים, כולל האירוע האחרון והמרשים ביותר בבנייני האומה, של מדע וקהילה, שאתם - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
השקת סל מדע.
היו"ר אורי מקלב
ראינו את השילוב, ראינו את ראשי הערים וראשי המועצות שהגיעו מכל הארץ, מהצפון והדרום, הם הגיעו בגלל שאתה נותן להם תוכן לכלל הציבור והדרישה היא גדולה מאוד והתועלת היא באמת חשובה. זה נותן המון חשיפה לדברים רבים בתחום הקהילה, כולל בתחום של צמצום פערים דיגיטליים, שאנחנו רואים בזה דגש ששמת מיד עם כהונתך ואתה ממשיך בצמצום הפערים הדיגיטליים בכל מיני פעולות.

עוד נושא, ברשותך. בישיבה האחרונה, שלא השתתפת בה ברגע האחרון, זה הנושא של מעמדם של המדענים במשרדים ממשלתיים. אנחנו רואים בזה חשיבות ואתה מוליך את זה. עבודת המדענים במשרדים הממשלתיים היא עבודה שהיא שזורה בכל עבודת המשרד, לכן יש חשיבות מאוד גדולה לפעילות שם ולמעמדם והסדרת הגדרת הפעילות, עם כל ההשלכות של כך.

אנחנו גם יודעים שבשנה האחרונה, ודאי תרחיב על כנס החלל העולמי שהיה בישראל, שאתה השתתפת. אתה הולך להגיד על זה מילה?
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
נדמה לי שכבר בישיבה הקודמת - - -
היו"ר אורי מקלב
כן, יכול להיות, למה זה מזכיר לי? אנחנו קיבלנו עכשיו, חברי הוועדה, ואני רואה את פרופ' טרכטנברג, הזמנה למקסיקו לכינוס. מרוב ההתרשמות הם הידקו את הקשרים.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
בוודאי. משלחת של חברי כנסת?
היו"ר אורי מקלב
כן. אנחנו רואים את זה, הם מעוניינים, אנחנו רואים שזה לא היה רק ביקור חד פעמי, אלא זה הידק והרחיב את השיתוף.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
טוב מאוד, מצוין.
היו"ר אורי מקלב
גם מילה אחת, ברשותך, בתחילת הדברים, אני לא יכול להתאפק ולא להגיד על המעורבות ועל המוטיבציה ועל ההנהגה שלך של המשרד, היא בצורה מכובדת מאוד, מעוררת התפעלות. אתה סוחף את הפעילות יחד איתך, אתה שדרגת את המשרד. בפעם הבאה, בממשלה הבאה, כבר יהיו על זה מאבקים, אני כבר אומר לך שיהיו על זה מאבקים, ראו מה אפשר לעשות גם במשרד המדע והטכנולוגיה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
זה נכון, מסכים.
היו"ר אורי מקלב
והפעילות שלך רבה במישור הבינלאומי. באמת הקשרים שיש, הקשרים המסחריים, הקשרים המדעיים, במדינות שזה לא דבר מובן מאליו ושאמנם יכול להיות שהיו עם הערצה למדינת ישראל, אבל לא היה מישהו שיקשור ויעביר את זה לשלב המעשי כדי להגיע להסכמים אפקטיביים ויישומיים. במשמרת שלך ובפעילות שלך ובהכוונה שלך אתה עושה את זה.

אז אחרי דברי ההקדמה הקצת ארוכים, אבל שבאמת משקפים את הפעילות, אני אבקש ממך, ברשותך, אדוני השר, להציג בפנינו ולסקור בפנינו את פעילות המשרד.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
תודה, אדוני היושב ראש. אני שמח מאוד להיות כאן, אני הבטחתי לכם, כאשר הייתי בישיבה הראשונה שלי כשר מדע בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, לחזור לכאן ולתת בתוך זמן סביר סקירה על פעילויות שייעשו, נעשו חלקן ב-2015, אבל רובן הגדול במחצית הראשונה של 2016, ואתה תראה, כפי שיראו חברי הוועדה והאורחים, שרבים מן הדברים שדובר בהם כדברים תיאורטיים בסקירה הקודמת, נדמה לי, גברתי המנהלת, שזה היה בחודש אוקטובר 2015, בתחילת מושב החורף של הכנסת או בתחילת נובמבר, רוב הדברים ייעשו. אני מתכבד להביא את הדיווח הזה בפני ועדת המדע ובעצם להביא אותו בפני הכנסת כגוף המפקח עלינו באופן כללי, וגם באופן ספציפי כוועדה המפקחת על פעילות המשרד הזה.

אני הגדרתי, אדוני היושב ראש, את החזון של המשרד, החזון של המשרד, בעצם הפעילות העיקרית שלו זה להמשיך ולהוביל את ישראל כגורם ה-high tech nation, האומה הזאת שהיא אומת ההיי טק. הדבר הזה לא רק יימשך, אלא הוא יעמיק ויתעצם. אנחנו עושים את זה על ידי השקעה של מיליוני שקלים בדור הבא של אנשי תעשיות ההיי טק. אני נדרשתי לנושא של יבוא מהנדסים מחו"ל, אני מתנגד לדבר הזה תכלית ההתנגדות. אני חושב שהרעיון הזה, שנתמך על ידי אחרים במערכת הפוליטית, כולל בממשלה, הוא רעיון מופרך. אין לרעיון הזה שום אחיזה במציאות. אני מתנגד לו.

גם בניגוד לתחזיות אחרות שקראתי פה ושם, שבהם שוק ההיי טק הישראלי מאט או שהוא נמצא בתחרות קשה מול גורמים אחרים בעולם, בעיקר במזרח הרחוק, אבל לא רק, גם באירופה, ננקבו שמותיהן של שתי מדינות, אני אומר לכם שבניגוד לתחזיות הקודרות שוק ההיי טק הישראלי הוא חזק, הוא יציב, הוא בריא. נכון, יש תחרות ממדינות נוספות בעולם, זו תחרות בריאה, ההשקעות שלנו היום, אדוני היושב ראש, ותיכף אני אפרט אותן, בונות את המחר של מדינת ישראל, הן הבסיס לתעשייה, הן הבסיס להמשך ההצלחה והמובילות הישראלית שבאה לידי ביטוי בהשקעות אדירות. עובדה שישראל היא מדינה שמובילה את החדשנות הישראלית ובכל העולם, למעט מדינה אחת, למעט ישראל, בכל העולם מסתכלים בנו בתדהמה, בהערכה, בהערצה. כמובן במדינת ישראל תמיד יהיו דברים להגיד, תמיד אפשר לכתוב דוחות שמציירים אותנו בציורים קודרים יותר. לא שאין מה לעשות, יש מה לעשות ואנחנו עושים, ומיד אני מתחיל בפירוט, אבל המצב הוא הרבה יותר טוב מאשר תואר בזמן האחרון. לכן כל הרעיון של יבוא מהנדסים בעיניי הוא רעיון מופרך שאני אתנגד לו תכלית ההתנגדות. אולי אני אצליח, אולי לא, אבל אני אומר קודם כל את עמדתי כשר מדע וטכנולוגיה.

מה הם הדגשים ששמנו לפנינו לשנת 2016. עידוד המצוינות והגדלת הנגישות למדע וטכנולוגיה. בעיקר דיברתי על הדור הבא. זה משרד שבונה את העתיד של ישראל. יכול להיות, אנחנו עוסקים כמובן הרבה מאוד בהווה, אבל יכול להיות שבגלל שאנחנו בונים את העתיד והעתיד יותר קשה להיראות, אז כפי שאתה אמרת, הדימוי של המשרד היה אולי בעבר אחר, אולי הוא מתחיל להשתנות, אבל אנחנו עושים את זה ושמים דגש, חברי הכנסת טרכטנברג וילין, על בני נוער, על תלמידים בתיכון ועל סטודנטים, בעיקר בפריפריה, אבל לא רק.

התחומים העיקריים שבהם אנחנו נותנים תמיכה מסיבית, גם כמובן זה בא לידי ביטוי בתקציבים, הם מדע, טכנולוגיה, רובוטיקה וסייבר, כאשר אנחנו מדברים על קידום אוכלוסיות מועדפות במדע וטכנולוגיה ומדגישים את הפריפריה. אני רוצה להגיד לכם שיש שינוי אדיר בציבור החרדי, שלדעתי יעשה שינוי הרבה יותר גדול, אפילו שינוי חברתי. כאשר אתה מחבר היום צעירים חרדים למדע וטכנולוגיה, כולל מכללות טכנולוגיות, שתלמידים רבים, גם חרדיות וגם חרדים, מתחברים, הדבר הזה יעשה שינוי גם בשוק העבודה. כאשר מדברים על חרדים בשוק העבודה, לא מכריחים אף אחד. זה יבוא מרצונם החופשי, הם ירצו להשתלב בשוק הזה וכבר היום אני יודע שרבים מהם משתלבים בכל רחבי הארץ. זה דבר טוב. וכמובן אנחנו מחזקים, גם את האוכלוסייה הערבית וגם אוכלוסיות רבות אחרות, בפריפריה בעיקר. תיכף נגיע גם לפריפריה כדי שיובן מה נעשה שם בחודשים האחרונים.

אני ממשיך, חיזוק מרכזי המחקר והפיתוח האזוריים. יש מרכז מגה מו"פ, המוכר לכם, בקרית שמונה. זה יבוא לידי ביטוי גם בדיוני התקציב, זה כבר בא לידי ביטוי בדיוני התקציב של המשרד. אתמול היה האחרון שבהם, אבל באמת אנחנו כמעט פעם בשבוע במפגש, עם מנכ"ל המשרד, עם ראשי האגפים, שרבים מהם נמצאים כאן, לקראת הדיון שלנו מול משרד האוצר ולקראת הדיון בממשלה. אנחנו רוצים לבוא מוכנים לדבר הזה. מרכזי המחקר והפיתוח האזוריים, המו"פים, חבר הכנסת ילין, מו"פ שדות נגב למשל כדוגמה, מו"פ הערבה, מו"פים במגזר הערבי, מו"פ השומרון ויהודה. אף אחד לא יופלה, אנחנו לא נעצרים בקו זה או בקו אחר, אנחנו נעלה את התקציבים של כולם בהתאמה. אנחנו חושבים שמרכזי המחקר והפיתוח מהווים את הבסיס לתעשיית ההיי טק הישראלית, והחדשנות כמובן.

העמקת והרחבת הקשרים הבינלאומיים. אני אכנס מיד לפירוט. אנחנו מדברים כמובן על קידום מחקר יישומי באמצעות מענקי מחקר ומלגות, שגם עליהם יפרט אולי המנכ"ל עוד מעט. בעניין החלל, אתה דיברת, אדוני היושב ראש, בעזרת ה', בעזרתו ובעזרת גורמים נוספים, אנחנו נשגר ונביא לידי סיום את פרויקט ונוס, שהוא פרויקט ישראלי צרפתי. אני מקווה שבמאי, או ביוני לכל המאוחר, של שנת 2017, הלוויין הזה ישוגר. אנחנו כבר מתחילים עכשיו, חבר הכנסת טרכטנברג, להתניע את הפרויקט הגדול הבא, זה אני כבר אומר פה, כיוון שאנחנו בדיון גם משודר וגם שקוף וגם אחר כך לפרוטוקול, הפרויקט של שלום, שהוא פרויקט ישראלי-איטלקי. משרדי ממשלה נוספים, רבים, יצטרכו לשים פה כסף, אנחנו נצטרך פה איגום משאבים גדול משום שנדרש פה תקציב עתק. זה הפרויקט הבא הגדול. ונוס הוא ישראל-צרפת, שלום הוא ישראל-איטליה.
היו"ר אורי מקלב
זאת בשורה, מה שאתה אומר, בגלל שבדיונים שהיו פה בפעם האחרונה - - -
חיים ילין (יש עתיד)
ממש. אפשר לקרוא לזה לפחות הפסקת אש לפני זה, לא צריך שלום. קודם כל שתהיה הפסקת אש, צעד צעד.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
מבחינתנו יהיה גם שלום מחר. אין לי בעיה.
היו"ר אורי מקלב
אבל לנו הציגו שפרויקט ונוס הוא הפרויקט האחרון שידוע, עכשיו אתה מחדש לנו את הפרויקט הזה ש - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אבל מה הוא הפרויקט?
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
תיכף, אני מיד אתן אחר כך - - -
היו"ר אורי מקלב
זה לוויין.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
מי פה מסוכנות החלל? אנחנו ניתן גם לצוותים המקצועיים. אני רוצה לפרט את הפעילויות המרכזיות ואת עיקרי המדיניות ואז אנחנו ניכנס לפירוט.

פעילויות מרכזיות שבוצעו בחציון, גולת הכותרת של פעילות משרד המדע בשנת 2016 היא בעצם מעבר לפעולה שמכונה, אתה היית בה, פרויקט של סל מדע. בפרויקט הזה ובמיזם הזה של סל המדע שהוא מקבילה של סל הספורט המוכר כבר לרשויות המקומיות. אנחנו מעבירים מקבל לרשויות המקומיות ונותנים להם את האפשרות לבחור את הפעילויות שהן עצמן יעשו בכל מקום ומקום. תרצה רשות מקומית מסוימת, גם כמובן באותה הזדמנות היא ממתגת את עצמה כרשות מקומית, עיר או עירייה, שהיא בירת סייבר, היא תעסוק בעיקר בפעילויות סייבר. אחרות יכולות לעשות רובוטיקה, כמובן מדעים מדויקים אחרים וכדומה וכדומה.

אנחנו בסל מדע מעבירים להם מהתקציב, כיוון שאנחנו בשנה ראשונה של סל מדע, לראשונה בתולדות המדינה, התקציב הראשוני הוא 15 מיליון שקל. עד סוף השבוע הזה הקולות הקוראים לסל מדע יתפרסמו בעיתונים, אנחנו כמובן נסב את תשומת לבם של הרשויות המקומיות ותחילת התקציב היא כבר ב-1 בספטמבר 2016, כלומר הפעילות תחל במקביל לתחילת שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה.
חיים ילין (יש עתיד)
תקציב שנתי?
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
15 מיליון שקל.
חיים ילין (יש עתיד)
לא לפרויקט.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
לא, לסל מדע.
חיים ילין (יש עתיד)
ב-1 בינואר אתה עכשיו שם 30 או 40 מיליון?
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
לא, אנחנו זוכים לתקציב דו שנתי, תיכף המנכ"ל יפרט.
חיים ילין (יש עתיד)
אז תשים 100 מיליון על השנתיים.
היו"ר אורי מקלב
בוא נראה.
חיים ילין (יש עתיד)
תקשיב, אני מתמטיקה, לא חלל.
היו"ר אורי מקלב
15 כפול רבעון אז זה פי ארבעה.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו יודעים לעשות חשבון מהר, יותר מאשר ועדת כספים.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
יפה. אז לפני שנכנסת אמרתי שאנחנו בדיוק בונים את התקציב הדו שנתי, כפי שהתבקשנו, ל-2017-2018 ושם בוודאי תהיה - - - אני לא רוצה כרגע להיכנס לסכומים, משום שהדיון עם האוצר עוד לא החל. כרגע אנחנו בדיונים פנימיים, אבל ברור כשמש שתקציב סל המדע, שכפי שאמרתי הוא גולת הכותרת של הפעילות, אולי בגרף הבא אפשר יהיה לראות מה הם נושאי התמיכה ומה הם תחומי הפעילויות. אני לא בטוח שצריך להקריא את הכול, אבל אתם רואים, החוגים, הקייטנות, ימי השיא, תחרויות, יוזמות, רכישת ציוד, דבר שלא היה קיים, עד 30% תקצוב לרכישת ציוד ואלה הם התחומים שבהם הרשויות המקומיות, אדוני היושב ראש, חברות וחברי הכנסת, הרשויות המקומיות תוכלנה בעצמן להחליט מה הן רוצות.

אז הזכרתי קודם סייבר ורובוטיקה וכמובן מדעים מדויקים. יש לכם בוטניקה ויש לכם מדעי סביבה וארכיאולוגיה ולימודי כדור הארץ, כמובן חלל, ביולוגיה וגם לחרדים ולערבים אנחנו חושבים שהאנגלית היא חשובה ביותר, וגם זה חלק מן הפרויקט הזה שנקרא סל מדע.
חיים ילין (יש עתיד)
מה שחשוב זה הרציפות, במיוחד כשאתה מדבר מול נוער וחינוך. לא יכול להיות שאתה שר, אתה מגיע ואחרי זה יבוא שר. בבסיס, כשאתה מדבר על חינוך ולחנך, זה לא שנתיים והולכים הביתה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
ברור, מה זה?
חיים ילין (יש עתיד)
אפשר לקבל חתימה ולהביא את זה ל - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל אלה פרויקטים חד שנתיים או רב שנתיים?
היו"ר אורי מקלב
יש לו טראומה מטיפולי שיניים. שר אחד התחיל בטיפולי שיניים ובאה השרה השנייה והפסיקה את זה ועכשיו עוד פעם מחדשים.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, יש לנו טראומה מהגז.
פרץ וזאן
ברשותכם, לגבי סל מדע, קודם כל אנחנו מדברים על שינוי מהותי בתפיסה של המשרד. ממצב שבו המשרד נותן חוגים או קייטנות למכרזים כאלה ואחרים, אנחנו מעבירים את הכדור לרשויות המקומיות. הרשויות האלה, שיתכננו, הם יתכללו, הם יגישו תכניות, אנחנו נאשר והם יבצעו ואנחנו נפקח על רמת ואיכות הביצוע. זה הרעיון. אנחנו מדברים כעת על 15 מיליון שקלים, זה תקציב שהמשרד מסמן אותו מתקציבו ושם אותו השנה. אבל אני רוצה לומר שהרעיון הוא לרב שנתיים ואנחנו כבר מתכננים ל-2017 ו-2018, כפי שנאמר פה על ידי השר, תגבור משמעותי בסל המדע הזה, מכיוון שאנחנו רואים אותו כמכשיר מרכזי להגביר את החינוך המדעי בקרב האזרחים, בקרב הרשויות המקומיות, דרך הרשויות המקומיות. זה מכשיר מרכזי ואנחנו הולכים וחותרים לכך שהתקציב הזה יוכפל ואפילו יותר מזה בשנים הקרובות.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אני רוצה להגיד לחבר הכנסת ילין, שאני חושב שלא יהיה שר שלא ירצה להמשיך ולהעמיק, תמיד זה עוד ועוד תקציבים, את הפעילות של סל מדע, משום שזה נדבך מרכזי בפעילות של משרד המדע מ-2016 והלאה.
חיים ילין (יש עתיד)
תנו אפשרות שיהיה מצ'ינג על זה. תפתחו את זה, שאם יש כספים ממקומות אחרים אפשר להגדיל את הפעילות על בסיס מצ'ינג ולא רק על בסיס זה שרק איתכם עושים את זה.
פרץ וזאן
אנחנו מדברים על תקצוב של 90% מהפעילות, 10% על ידי הרשות. הרשות יכולה להתקשר לגופים אחרים ולבצע. הרשות יכולה להתקשר.
חיים ילין (יש עתיד)
כן, זאת הכוונה.
פרץ וזאן
היא יכולה כמובן להגדיל את המצ'ינג.
חיים ילין (יש עתיד)
זאת הכוונה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אנחנו בעצם מעבירים כדור לרשויות המקומיות ואני בטוח שרבות מהן - - -
חיים ילין (יש עתיד)
הם מאוד ישמחו.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
נכון מאוד, אכן כך. הפעילות של סל מדע מצטרפת לפעילויות של מדעניות העתיד. לפני כמה חודשים השתתפתי איתך, אדוני היושב ראש, בטקס סיום, גם מנו היה בטקס הסיום של מדעניות העתיד, כאן באודיטוריום. אנחנו מן הבמה ראינו את ההשתקפות של החברה הישראלית. מי שעלה לבמה יכול היה לראות בקהל את כל החברה הישראלית, ערבים וערביות, חרדים וחרדיות, ציונות דתית, חילוניים לגמרי, מכפרים, קיבוצים, ערים גדולות, פריפריה. זה היה ממש לבוא ולראות את ישראל, ואגב, הפרויקט הזה הוא אחד המוצלחים ביותר של משרד המדע. הוא כמובן נמשך ללא כל קשר, אנחנו גם מגדילים את התקציב, כפי שאתם רואים, וגם באופן טבעי גדלות מספר המשתתפות.

פעילויות קיץ. אנחנו מתחילים עכשיו. זה דבר שלא דובר פה, אבל היה ויכוח ציבורי, שגם אתם ודאי השתתפתם בו, לנושא קייטנות הקיץ, המחירים הגבוהים וכדומה. ובכן, בעלות של בין 80 ל-90 שקלים לחמישה ימים, זאת פעילות שמשלימה עוד חמישה ימים לפעילויות לקייטנות בכל רחבי הארץ, הפעילויות הללו הן בביקוש אדיר. זוהר, כמה היה הביקוש? 108 רשויות מקומיות ולכן הוצאנו שני קולות קוראים. הקול הקורא השני השלים לרשויות מקומיות ש - - - בקיצור, היה ביקוש גדול. שני קולות קוראים. הקייטנות הללו יחלו, אני מזמין אתכם, חברי הוועדה, לאחת מהן או לשתיים שאני אבקר לקראת סוף יולי, אם תרצו בכך. זה יהיה איפה שהוא ברחבי הארץ.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
צריך לדאוג שקייטנות מדע יהיו גם לבנות וגם לבנים. הרבה פעמים, לצערנו, רואים בקייטנות הפרדה מגדרית מוכוונת, קצת שיווקית. כמובן שזה לא רצוי ולא ראוי, אבל אני מצביעה על זה שזה קורה הרבה פעמים.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
כל עוד זה תלוי בי אין דבר כזה. יכול להיות שאת אומרת שהביקוש הוא יותר, בדרך כלל, כמו במקצועות המדויקים, שאנחנו גם ערים לזה בבתי הספר, יותר של בנים מאשר של בנות. אגב, גם זה כבר משתנה, גם זה כבר מתחיל להשתנות, אנחנו בחיים חדשים. עדיין יש רוב לבנים, אבל זה לא דבר שהוא - - - אגב, לכן מדעניות העתיד הוא פרויקט שאנחנו מוסיפים לו כל הזמן כסף והוא עונה וזה מאזן במידה כזאת או אחרת.

מימון משלחות זו החלטת ממשלה שאני הבאתי. כפי שאתם רואים, 1258, החלטה תקדימית. אנחנו מתחילים במיליון שקלים. הממשלה אישרה את הצעתי לפני שלושה חודשים, מה קרה, מה היא בעצם ההחלטה הזאת. אני פגשתי במהלך השנה, פחות משנה, עשרה חודשים שאני מכהן כשר מדע, משלחות של נוער ישראלי שיוצא לייצג אותנו בחו"ל, מכל שכבות האוכלוסייה. אמרו לי שקשה גם מימון הטיסה, גם מימון השהייה, לכן גם כאן יש קול קורא, ניגשו כמה וכמה, גם רשויות מקומיות וגם ארגונים שאנחנו נשלם להם, גם הממשלה תתקצב את עלות הטיסה וגם את השהות למשלחות הללו. הן מייצגות את ישראל. תמיד, אני לא זוכר משלחות שחזרו בלי אחת משלוש המדליות, זהב, כסף או ארד. זה בא בעיקר בתחום הרובוטיקה, אבל לא רק.

פעילויות בקהילה. יש לכם כאן פירוט של הפעילויות בקהילה, גם פעילויות הקיץ, להב"ה, חוגים, כל הדברים שדיברנו עליהם קודם. כמובן ההתנסויות במוזיאונים. בדרך כלל משרד החינוך לוקח קרדיט על הדבר הזה משום שהתקנה התקציבית זה דבר שאנחנו ננסה לשכנע אותו שלא יעבור דרך משרד החינוך, אלא יעבור דרכנו ישירות. היסטורית זה עובר דרך משרד החינוך.
חיים ילין (יש עתיד)
להב"ה עובר דרך משרד החינוך.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
לא, אני מדבר על התנסויות במוזיאונים. להב"ה זה לגמרי שלנו, על פי החלטת הממשלה הקודמת, השר לפיד והשר פרי, הוא עבר ממשרד האוצר למשרד המדע, ותיכף ידבר גם המנכ"ל וירחיב על הרפורמה שאנחנו מתכוונים להכניס בלהב"ה.

תמיכה במרכזי מחקר ופיתוח, כפי שאמרתי קודם. התמונה הזאת היא תמונה מלפני שבועיים, את מו"פ גולן הסבנו על שמו של ראש הממשלה יצחק שמיר ולכן מעתה אמרו מכון שמיר למחקר. הוא בקצרין, הוא על שמו, הוא מצטרף כמובן לקרוב אליו ביותר, בקרית שמונה, שני מרכזים המיועדים לאוכלוסייה הערבית בישראל, בשפרעם ובכפר קרע וכמובן השומרון, בקעת הירדן ויהודה, עד ממש כמעט אילת, כולל השלוחות של ים המלח והערבה, שהן בעין גדי, ברמון והדרומית ביותר בקטורה. השכנים שלך, ילין, הם שדות נגב ומו"פ קטיף.

אני עובר עכשיו ללהב"ה, שבה דיברנו. אולי תרחיב קצת, המנכ"ל, לגבי הרפורמה שמתוכננת בלהב"ה.
פרץ וזאן
להב"ה זה פרויקט לצמצום הפער הדיגיטלי, זה פרויקט שהגיע למשרד לפני כשנה וחצי מהאוצר. נכון להיום ישנם 30 סניפים ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריה, בני ברק במרכז הארץ, אבל היתר בעיקר בפריפריה, בפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

המכרז אמור להסתיים ביוני שנה הבאה, אנחנו נערכים להוצאת מכרז חדש, כשהמהות של המכרז החדש למעשה זה שני שינויים מרכזיים. דבר אחד כמובן זה הגדלת כמות הסניפים והפריסה ברחבי הארץ. זה עניין אחד. הדבר השני, אנחנו רוצים לעשות שירות נייד, בעיקר הדבר הזה נכון לגבי מועצות אזוריות, לגבי יישובים קטנים בפריסה רחבה, שלא ניתן לפתוח שם סניפי להב"ה עקב בעיות של תקציב כאלה ואחרות ולכן יותר נכון, מבחינתנו, לאפשר שירות כזה נייד שאפשר יהיה לפתוח כיתה לשבוע, למספר ימים, ביישובים על פי דרישה במגזרים כאלה ואחרים, במועצות כאלה ואחרות ולמעשה זה הרעיון.

אנחנו הולכים לצאת למכרז הזה במהלך 2017. עובדים עליו כבר עכשיו, זה לא משהו בתיאוריה, אלא ב-2017 זה כבר אמור לצאת לפועל.
היו"ר אורי מקלב
התקציב של להב"ה השתנה?
פרץ וזאן
התקציב של להב"ה, נכון להיום הוא 30 מיליון שקל. אנחנו כמובן מתכוונים, באמצעות המכרז החדש, להגדיל תקציב על מנת לאפשר את מה שאמרתי קודם.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
במהלך החודשים האחרונים הוחלפו למעלה מ-1,000 מחשבים במרכזי להב"ה עצמם, תוגברו ההדרכות. הכול זה בא מהשטח, כל הדרישות הללו, תחרות תוכנה חופשית לילדים בתכנית, קבוצה מנתיבות זכתה בתחרות. מרכזי להב"ה הם מרכזים שוקקים, לצערי אני נאלצתי למסור את מחשב לכל ילד שנשאר במשרד ראש הממשלה, אבל רבות מן ההדרכות של מחשב לכל ילד, אגב, בזמן שאני כיהנתי כסגן שר במשרד ראש הממשלה חולקו 17,000 מחשבים אישיים לבתים, או מחשבי לוח, אני פחות יודע לפרט על זה עכשיו, זה גם לא קשור למשרד המדע, למרות שרבים מן הקורסים של מחשב לכל ילד מתקיימים במרכזי להב"ה.

השקנו בחודש פברואר את התערוכה הזאת, שהיא באמת פשוט מביאה את ישראל היפה גם לישראלים היוצאים לחו"ל, אתם מכירים את המסדרון הזה שיורד מביקורת הדרכונים ועד הדיוטי פרי, יש שם 56 תמונות שמייצגות את התגליות והפיתוחים הישראליים העיקריים. הם בעצם ממצבים את ישראל כמדינה מובילה בתחומי המדע והטכנולוגיה. אמורות היו להגיע לכאן חוברות כדי להגביר את החשיפה, הוצאנו חוברות באנגלית ובעברית שהן תקציר של התערוכה הזאת. אולי הן יגיעו בדקות הקרובות ואתם תוכלו פה לראות אותן לראשונה. אלה דוגמאות מאישים היסטוריים, חקלאות וסביבה, מדעי טבע, טכנולוגיה והנדסה. וזאת באמת תערוכה מאוד מוצלחת.
היו"ר אורי מקלב
זה צריך להיות כשחוזרים לארץ.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
לא, זה כשיוצאים. לא, סליחה, כיוון שהמסדרון הזה הוא מסדרון מקביל ובו אתה כאשר אתה נכנס - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא, אולי יתחרטו, אתה יודע, אופס.
היו"ר אורי מקלב
מיד שיתגעגעו לבוא.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
הם בהחלט יכולים ליהנות, בעיקר היוצאים, אבל גם הנכנסים. אני אמור לראות את יושב ראש הכנסת, ראיתי שיש כאן תערוכה של ארץ ישראל יפה, התערוכה הזו היא תערוכה מתחלפת וכאשר היא תסתיים בחודש פברואר או מרץ 17' להציג בנתב"ג אני ארצה להביא אותה גם לכאן. לפחות לכמה חודשים.

אנחנו ברגל השנייה והעיקרית של המשרד. דיברנו על פריפריה, דיברנו על השקעות בישראל עצמה ואנחנו - - -
ענת לוי
2017 יש את יום המדע אז אולי - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
נכון מאוד. יכול להיות, זה רעיון טוב. חיזוק מעמדה הבינלאומי של ישראל במדע ובטכנולוגיה. יש כאן שורה של פעילויות שאפשר כבר להציג אותן. ההסכמים הבינלאומיים עם קוויבק, בשבוע שעבר היה כאן סגן ראש ממשלת אתיופיה, עם שר המדע ושר החינוך שלהם, ראש הממשלה יחתום שם על הסכם. אני הייתי אמור לחתום עליו בארץ, אבל המארחים של ראש הממשלה התעקשו שהוא יחתום עליו בביקורו באתיופיה במהלך השבוע וההסכם הזה, שגם יקים ג'וינט קומיטי וגם MOU, ייחתם השבוע על ידי ראש הממשלה באתיופיה. אנחנו חתמנו על הסכם עם קליפורניה לפני כמה חודשים, כמובן התכנית GIF עם הגרמנים ממשיכה במלוא עוצמתה. הם היו פה, אירחנו אותם לפני כשבועיים. אנחנו ממשיכים ליישם את ההסכם עם משרד המדע הסיני שנחתם על ידי בבייג'ין בחודש דצמבר.
היו"ר אורי מקלב
מילה גם על החרם לחוקרים.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
מיד, בהחלט. המשלחות ממשיכות לצאת, אירוע מוצלח של ה-falling walls בברלין. הקשרים וההסכמים, כפי שהגדרנו אותם כיעדים, עם אוסטריה, אוסטרליה, אמריקה הלטינית והולנד, והמסקנה היא זאת, זאת היא המסקנה.

אני גם הייתי בביקור בארצות הברית. אני אומר לכם וגם אמרתי את זה בישיבה הקודמת, היוזמות האומללות האנטישמיות, המכוערות, שמזכירות, אם למישהו יש זיכרון, אם למישהו יש זיכרון משנות ה-30 של המאה הקודמת, אני אזכיר לו מה היה בשנות ה-30 של המאה הקודמת. זה לא פה הבעיה, שום דבר שישראל עושה לא מזכיר את שנות ה-30 של המאה הקודמת. יש כמה ארגונים, ניאו פשיסטיים, המכנים את עצמם בשם המצקצק ליברלים והם יוזמים חרמות על ישראל. אני אומר לכם, הם בשוליים. התופעה הזאת, בניגוד למה שחשבנו בתחילתה, איננה מתרחבת, ההיפך הוא נכון, וכל יחסינו הבילטראליים עם המדינות, אני לא רוצה כרגע לדבר על פורומים בינלאומיים, כאשר מדינה מגיעה לפורום בינלאומי אז בפורום בינלאומי יש כל מיני אמירות אחרות. ביחסים בילטראליים היחסים שלנו גדלים, הם מתרחבים, הם מעמיקים, המדינות הללו רוצות את היחסים עם ישראל, רוצות את הג'וינט קומיטיז, רוצות את ה-MOU's, הן רוצות את הדברים האלה, למה? הם יודעים ששיתוף הפעולה עם מדינת ישראל, גם במחקרים משותפים ובחשיפה הדדית, משתלמות להן, בדיוק כפי, אני מוכרח להודות, שהן משתלמות גם לנו.

אני רוצה להגיד לכם שאין כמעט שבוע, שבוע אחד, בלוח הזמנים שלי, שלפחות, אני לא יודע אם זה קורה בסוף, כי זה קשה לעתים, אבל משלחות רבות מסין עושות את דרכן לישראל כל הזמן. יש תרומה אדירה כמובן גם לאחוזים של לינת תיירים כתוצאה מכך משום שהם מגיעים לכאן באלפים רבים. הדבר הזה הולך ומתחזק. אני מבקש למסור לוועדה, כפי שמסרתי לך, אדוני היושב ראש, שעל פי הזמנתו של שר המדע ההודי אני אצא לשם. זה היה אמור להיות בנובמבר, זה כנראה יידחה לתחילת דצמבר, בראשות משלחת של אנשי עסקים וכמובן מקבילים מהמשרד לביקור רשמי בהזמנה חמה, כפי שהוא כתב בהזמנתו, הזמנה חמה לביקור בהודו. זה אומר משהו.

יש מדינות נוספות שמזמינות, פשוט קשה להתגבר על כל ההזמנות הללו ולכן את חלקם של הביקורים האלה נדחה לשנת העבודה 2017. אני מדבר איתכם על מדינות מזרח אירופה לשעבר, על מדינות אירופה, צפון אמריקה, הרצון האדיר של אמריקה הלטינית להעמיק את הקשרים. כמובן מה שקורה במזרח הרחוק זה פלא גדול, בכל העולם, וייטנאם, דרום קוריאה, סין, יפאן, וכפי שאמרתי, הביקור בהודו.

כל עמותה או תת עמותה אנתרופולוגית, אפילו הם בסוף החליטו שהם לא מחרימים. אחרי שעשו יחסי ציבור למסע החרם שלהם גם הם בסופו של דבר החליטו לא להחרים והם יודעים מדוע. ההנהלה, החליטו בהצבעה שם, בפורום - - -
היו"ר אורי מקלב
הייתה יוזמה ולא צלח?
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
יכולים ליזום מה שרוצים. כל מי שמחליט ליזום את היוזמות המכוערות והאנטישמיות האלה באמת, זה פשוט, זה אפילו מביך לדבר על זה. אם לגוף מסוים יש ויכוח פוליטי, וגם כן, לאיזה צורך יש להם בוויכוח הפוליטי? אז יהיה ויכוח פוליטי, אבל להחרים זה באמת - - - זה גם לא קורה, לשמחתי, בוודאי לא בהיקפים שחשבנו עליהם בתחילת היוזמות המכוערות הללו, הנתמכות בעיקר על ידי התנועה המכוערת והניאו פשיסטית של ה-BDS. בזה סיימנו, הגענו למסקנה שאין חרם. הפוך בדיוק קורה, בדיוק הפוך, אבל בדיוק, הבידוד הנוראי שאנחנו נמצאים בו.

אנחנו סיימנו את החלק הבינלאומי ואנחנו מתקרבים לסיום חיזוק המחקר ועידוד החדשנות, כפי שאמרתי קודם, פרסום קולות קוראים למחקר. אני לא יודע אם שמתם לב לפני חודשים, נדמה לי, בכל העיתונים על עמוד שלם, 71 מענקי מחקר בתקציב של 71 מיליון שקל. יש לנו מלגות לתארים מתקדמים בתקציב של 20 מיליון שקל, מענקים למחקרים דו לאומיים בתקציב של 26 מיליון שקל. הקול הקורא הבא שייצא הוא להחזרת המוחות. זה יהיה לראשונה, אני החלטתי שיהיה קול קורא להחזרת מוחות ארצה, אנחנו אמורים לפרסם את הקול הקורא הזה, אני מקווה שבחודשיים הקרובים, עד תחילת ספטמבר נפרסם אותו, ואם לא אז במהלך ספטמבר. זה בעקבות פגישה שלי בשגרירות בוושינגטון, שקיימתי עם מוחות מבריקים שלרגע זה העדפתם היא לעבוד, לצערי, או במרילנד או בניו יורק או בסן פרנסיסקו, או במקומות אחרים. אנחנו רוצים אותם פה, פה אנחנו רוצים אותם. אנחנו נדאג למלגה הזאת, המיוחדת, לראשונה בתולדות המשרד, למוחות חוזרים.

אני חושב שהפגישה שם, כיוון שלא דיווחתי עליה, בוודאי תרצה להתייחס, הייתה פגישה מרתקת, העשירה אותי בידע עצום, גם עמדה על הבעיות והתוצאה העיקרית שלה זה הקול הקורא שנשיק ממש בהקדם האפשרי.
היו"ר אורי מקלב
אם היינו מקדמים נספחים מדעיים בשגרירויות, חוץ מתפקיד אחר שיש להם, הם יכלו גם את זה לעשות.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אני דיברתי על כך, כזכור לך. אדוני היושב ראש, אני מבקש להודיע לך שלצערי בעניין זה לא חלה התקדמות. הודעתי על הדבר הזה בישיבה הקודמת של ועדת המדע, גם כאחד היעדים של 2016, לצערי, כפי שאתם יודעים נסגרות נציגויות. אני לא בטוח כמה זה נבון לסגור נציגויות ישראליות בחו"ל, אני מתנגד נחרצות לסגירת הנציגות בפילדלפיה, אבל אני לא שר האוצר וגם לא שר החוץ. אולי בעתיד אני אדאג שהיא תיפתח מחדש. כרגע, במעמדי הנוכחי, אין לי אפשרות להשפיע על הדבר הזה. אני חושב שזו שגיאה, זו שגיאה לסגור את הנציגות שם ונציגויות אחרות, אנחנו צריכים לפתוח גם נציגויות אחרות וכמובן להכניס לתוכם, כפי שאתה אמרת, כפי שאני הצגתי, חבר הכנסת טרכטנברג, ממש נספחים מדעיים. אגב יש כאלה בהודו וגם בסין, נדמה לי, אילנה, זה לא שלנו, הם לא נציגים שלנו, הרעיון - - -
היו"ר אורי מקלב
ואתה רואה שיש פעילות?
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
בוודאי שיש פעילות, ברור. הם לא נציגים של המשרד. הרעיון היה שהנציגים הללו יהיו נספחים מדעיים שהם אנשי משרד המדע, כפי שיש אנשי משרד הכלכלה שעובדים, או משלחת רכש של משרד הביטחון. טוב, יש הרבה משימות, חלקן הגדול הצלחנו, והנה אמרתי לכם כאן, בעניין זה לא חלה התקדמות. אני מקווה שבדיווח הבא כן תחול התקדמות.

אנחנו מתכנסים לסיכום. סוכנות החלל הישראלית. כידוע לכם אנחנו בתשע המדינות החברות במועדון החלל היוקרתי. היה כאן לפני חודש ביקור סופר מוצלח, כמובן לא תקראו על זה בשום מקום, לא ידווח בשום מקום, למה לדווח על דברים חיוביים? למה לשמח את אזרחי ישראל ולספר להם שראש נאס"א היה פה בביקור מאוד מוצלח. אני הצעתי לארח אותו, במקום באיזה חדרון משעמם באחד המלונות, במצפה הכוכבים בגבעתיים. עד היום גבעתיים בשוק מהביקור המוצלח הזה. עיר ככה, אתם יודעים, חביבה אך מנומנמת, אבל אירחה למופת, אני מוכרח להגיד לכם, את ראש נאס"א. אנחנו משתפים פעולה בצורה הדוקה מאוד. אני ביקרתי בנאס"א בחודש פברואר, ב-DC, וכמובן הדבר העיקרי הוא שתהיה לנו נציגות במסע המאויש הבא של נאס"א. אני מקווה מאוד שזה יקרה. אין החלטה כרגע, גם לא שלהם וגם לא שלנו. יש פה מישהו מסוכנות החלל, המנכ"ל? הוא בחו"ל, כדאי להיות בארץ מדי פעם.
היו"ר אורי מקלב
הוא בחלל.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
בסדר, הוא יחזור. בדיווח הבא נדאג שהוא גם יהיה פה משום שהוא מינוי חדש, אבי בלסברגר, הוא מנהל חדש, החליף את מנחם קידרון.
פרץ וזאן
הוא כבר היה פה, הוא הציג פה בוועדה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
מצוין, אז זה טוב מאוד.
ענת לוי
יש לנו ועדת משנה חדשה, בראשות חבר הכנסת קיש.
היו"ר אורי מקלב
שהיא תדון ותזמין ויהיו לנו לא מעט דיונים בעניין הזה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אוקיי, מעולה. הפעילויות המרכזיות שבוצעו. כמובן המינוי של מנכ"ל חדש לסוכנות החלל אחרי פרישתו של מר קידרון, פרסום קול קורא לעידוד המחקר והאקדמיה בתחום החלל. שישה מחקרים כאלה בתקציב של כ-5 מיליון שקל. שבוע החלל הישראלי היה בתחילת 2016, אנחנו כבר מתחילים להתכונן ל-2017, בהצלחה גדולה מאוד.

כאן אנחנו קיבלנו מנאס"א את חלקי הניסוי שעשה אילן רמון. לדאבון הלב אף אחד מהם לא חזר כתוצאה מהטרגדיה של הקולומביה. אחרי שנים ארוכות שהמיידקס נשמר בנאס"א אפשר לראות אותו במשרד המדע בתל אביב, את החלקים שלו, זו מזכרת מטרגדיה גדולה, באדיבותה של נאס"א היא נמצאת בידינו. אנחנו כמובן ממשיכים את הפרויקטים של מחקר ומו"פ בתחומי החלל.

אוה, הנה הגיע. לא יאומן, מן המכבש היא הגיעה. החוברת הזאת תחולק החל מהשבוע הזה לכל היוצאים והיוצאות בנתב"ג. זו היא התערוכה, פה מקובצים כל הצילומים של התערוכה. מה שאני הוריתי לעשות, חוץ מלעשות את החוברת הזאת, זה להוציא לכבוד שנת ה-70 המתקרבת, לא יאומן, אבל אנחנו מתקרבים בצעדי ענק ליום העצמאות ה-70, שני דברים, ובזה אני אסיים, אני מבין שהחברים רוצים לדבר, אז החוברת הזאת מהשבוע תהיה בנמל התעופה בן גוריון וכל היוצאים יוכלו לעיין בה, תוך כדי אפילו ההליכה שלהם אל הדיוטי פרי ואחר כך אל המטוסים, בעברית ובאנגלית. הדבר הזה הוא בסיס לספר. במקום לתת כל פעם מתנות כאלה ואחרות שנרכשות כפי שנרכשות על ידי כל משרדי הממשלה, זה יהיה ספר ממש, שיהיה וייצא. הנה, האנגלית גם הגיע. שתי החוברות הללו תחולקנה לכל מי שירצה בכך. אני רואה בזה הצלחה גדולה והן בסיס לספר.
היו"ר אורי מקלב
זה עושה על פניו רושם באמת מרשים מאוד, מרתק מאוד.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אנחנו נערכים, כפי שאמרתי, חבר הכנסת טרכטנברג, לא יודע מי יהיה שר המדע ביום העצמאות 2018, אגב, לפי יציבותה של הממשלה זה נראה די טוב, אבל בהנחה שאולי אפילו אתה תהיה, אתה תדע לך שאני הוריתי להנהלת משרד המדע, ואנחנו כנראה נעשה את זה בשיתוף ה-OECD, כנס שרי מדע מכל העולם לכבוד שנת ה-70 לישראל בירושלים. אני חושב שזה יהיה אחד מהאירועים היותר מרשימים, יותר מוצלחים שיתקיימו. אני לא יודע מה עוד התכנית לחגיגות ה-70. לדעתי אפילו הממשלה עוד לא קיבלה החלטה בעניין זה. אני קיבלתי החלטה בכל מה שקשור למשרד המדע, ויש שיתוף מלא של נציגינו עכשיו ב-OECD. אגב, אני חייב להגיד לכם, הייתי שם בסוף מאי, התקבלנו שם באמת בשמחה רבה מאוד, כתמיד, ושמחתי לראות שההערכה לישראל גדלה בכל מקום, כל הזמן, גם ב-OECD. ובכן, יהיה כנס של שרי מדע, התערוכה הזאת, אני מקווה, תגיע לכנסת.

אני מבקש לסכם. ישראל שומרת על מקומה כמובילת חדשנות לעומת היי טק, אני לא שותף לתחזיות שהן מערערות על מעדה של ישראל בעניין זה וכל הפעילויות שלנו, בעצם ההתמקדות עכשיו בבני הנוער, בבתי הספר התיכוניים, בכל האוכלוסיות, בכל המדינה, הן לבצר את העתיד של ישראל כמובילת חדשנות וכאומת היי טק. אני רוצה להודות לכם על ההאזנה, ראיתי שהקשבתם קשב רב וזה לא דבר שכיח בכנסת.
היו"ר אורי מקלב
קודם כל היה מרתק מאוד ומעניין מאוד, ואני אפילו פזלתי לצד שמאל שלי כשראיתי שאתה מדלג על דברים כדי לעמוד בלוח הזמנים, ובאמת לא שעמם רגע. אנחנו רואים את מגוון הפעילות והחשיבות, את ההרחבה של הדברים, התוספת של הדברים, החדשנות שבדברים. באמת פעילות מרשימה.

אני אמרתי את זה פעם, אני חוזר ואומר את זה, זה מחזק וזה גם מרשים מאוד לראות שר שחי, אוהב את העבודה שלו, דבק במשרד הזה, לא נמצא במשרד כמקפצה או מדרגה למשרד אחר, הוא רואה בעבודה הזאת חשיבות גדולה, שליחות גדולה מאוד וגם קוטף הצלחות לא מעטות עם הישגים מרשימים מאוד.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
מה שנקרא תדהמה במערכת הפוליטית, שר בא לעבוד במשרדו. וואו, מדהים.
היו"ר אורי מקלב
אז אנחנו בהזדמנות הזו, מנהלת הוועדה ככה דוחפת לי לפני שאני אתן - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אגב זה לא שאני לא עוסק בדברים אחרים, כידוע לך. אני מדי פעם מתבטא בעניינים מדיניים, ביטחוניים.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו תמיד ערים ומצטטים אותך בתשובות שאתה עונה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
רציתי לספר לך משהו, אפרופו הדברים שאתה אמרת, על ההתלהבות שבה אני הצגתי. אני קודם כל באמת מכל לב, אני רואה את הילדים בבית הספר, תשאלו את הצוות שלי, את המנכ"ל, אני פשוט נפעם מהדברים שהם מציגים לי ומהאור בעיניים שלהם, זה משמח אותי. בפגישתי האחרונה בפריז עם שרת המדע והמחקר של צרפת, שהיא מהגרת ממרוקו והיגרה לליון ממרוקו בגיל ארבע והיום היא שרת המדע והמחקר, אני הצגתי לה את פעילויות משרד המדע בישראל ואז היא עצרה אותי ואמרה 'אני חייבת להגיד לך שההתלהבות שבה אתה מציג את הדברים מדביקה, אני מבקשת לבוא לישראל'. אני מקווה מאוד שביקורה יתקיים. היא מוסלמית, בת 37 או 38, שרת המדע והמחקר של צרפת ביקשה ואנחנו כמובן, אני מקווה, נערכים לביקורה במהלך ספטמבר בישראל.
היו"ר אורי מקלב
לא יהיה לך משעמם. אני רק מבקש בתוך כל הפעילות, בקשה שלנו, של ועדת המדע, אם אפשר לקדם את החוק של היום הלאומי למדע. אין לנו היום חוק לדבר הזה.
ענת לוי
זו רק הייתה החלטת ממשלה ועל פי זה רק אנחנו מזכירים שיש היום הלאומי למדע. אם יהיה חוק אז - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
ממתי ההחלטה?
ענת לוי
מ-2000.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
משנת 2000 היא לא קודמה?
היו"ר אורי מקלב
היא לא קודמה ואין לנו יום מדע לאומי ואני חושב שזה - - -
ענת לוי
כלומר אנחנו מקיימים את האירועים במסגרת היום הלאומי למדע, אבל אין חוק שצריך להיות יום מדע.
היו"ר אורי מקלב
יש חוק שיש יום העלייה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
יום המדע הוא ביום הולדתו של אלברט איינשטיין.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הולדתו, 14 במרץ. אסור לי לשכוח, כי זה גם יום ההולדת של אשתי.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
חשוב מאוד.
ענת לוי
ברגע שזה יהיה חוק אז זה יחייב, יהיו לזה תקציבים.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו היום עושים את זה באופן וולונטרי, אנחנו מאלתרים דברים.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
טוב, זוהר, זו משימה. אני חושב שגם לחבר הכנסת טרכטנברג יש איזה רעיון חקיקתי מסוים, אולי כדאי שהוא יציג אותו לוועדה גם. הוא הציג לי אותו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
נכון, תיכף אני אדבר על זה.
היו"ר אורי מקלב
אני מיד אתן, אני רק רוצה להגיד לך, אדוני השר, שאנחנו בעוד שבועיים ניפגש גם פה בוועדה משותפת שלנו, של ועדת המדע והוועדה למעמד האישה ולשוויון מגדרי. אנחנו עושים ועדה משותפת על קידום וייצוג נשים במוסדות להשכלה גבוהה. פרופ' טרכטנברג, יש לך אמירה בטח בעניין הזה, קידום וייצוג נשים במוסדות להשכלה גבוהה. אתה עומד בראש - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אוקיי, בוועדה משותפת.
היו"ר אורי מקלב
כן, אתה משתתף, בעוד שבועיים אנחנו כבר נפגשים.

פרופ' טרכטנברג, בבקשה, אדוני.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כן, תודה, אדוני היושב ראש, שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, תודה רבה על הסקירה הממצה. אני מתנצל מראש, מחכים לי בוועדת הכספים, אני צריך להצביע שם על העברות כספיות, אז אני אהיה מאוד קצר.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אם זה למשרד המדע אתה יכול לצאת עכשיו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לדאבוני אני אקצר.
היו"ר אורי מקלב
תצא ותחזור עם בשורות.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
לא, אני יודע שיש לנו - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כן, ראיתי. אני רוצה להגיד כך. משרד המדע התקדם מאוד בשנים האחרונות, בפרט בשנה וחצי האחרונה ואני יכול להעיד מכיוון שאני בקשר הדוק עם המשרד עשר שנים, אבל בפרט בחמש השנים וחצי שהייתי יו"ר ות"ת שהיה שיתוף פעולה מסוים עם משרד המדע, אז אני רואה את ההתפתחות. אני רוצה להגיד, זה לא קל מכיוון שזה משרד שהגודל של התקציב הוא קטן יחסית ואז בקלות רבה הוא נדחק הצידה והגדולים תופסים את כל הבמה. זה לא קל, ובכל זאת היו פה מהלכים נבונים של למצוא את הנישות, את אותם אפיקי פעילות שבהם אפשר לעשות הבדל גם אם התקציבים הם לא כל כך גדולים.

זו החוכמה של המשרד. הרי זה לא שהמשרד פתאום יקבל 2 מיליארד שקל, זה לא יהיה, אבל אפשר בצורה הדרגתית ונבונה למנף את התקציבים התוספתיים למטרות ראויות וזה אתם עושים ושאפו על כך ותבורכו.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אל"ף, תודה, אבל אם יש לך הערות, אני אשמח לשמוע. אני אומר גם בתוך הדברים שהצגנו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
יש לי, אני אומר, זו אמירה כללית. מה הסוגיה המרכזית שמתמודד איתה משרד המדע מבחינת המיצוב שלו במפה השלטונית? שיש שני ענקים לצד זה ולצד זה. יש את ות"ת עם תקציב עתק למחקר והוראה, ויש את המדען הראשי, של התמ"ת, לא עם תקציב כזה גדול, אבל גם מיליארד וחצי, תלוי איך אתה סופר, אבל מה קורה? זה משקף איזה שהוא חלל ריק שנוצר במדינת ישראל והמשרד, בתבונה, מנסה למלא אותו, בין המחקר המדעי הטהור, שזה ות"ת, לבין המו"פ המסחרי, ובאמצע יש מרחב רב, שזה המחקר היישומי שבמדינת ישראל נופל בין הכיסאות הרבה מאוד.

זה איפה שהמשרד יכול לעשות את ההבדל ובאמת התחלתם בכך ואני מברך על כך. הרי זה משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, הטכנולוגיה, בכל מה שקשור לטכנולוגיה, מבחינה מחקרית, מחקר יישומי וכו', זה תחום שכמה שאנחנו מדינת היי טק, הוא לא נתמך בתווך, בין המחקר היישומי, כפי שאמרתי, לבין המחקר המדעי הטהור. אז אני רוצה לחזק את ידיכם בעניין הזה, כי יש צורך אקוטי במדינת ישראל לחזק את המחקר היישומי.

יש כמה דרכים לכך ואתם עובדים על הכיוונים האלה. הזכרת את העניין של מרכזי המו"פ האזוריים. אני רוצה להגיד לכם שכנגד כל הסיכויים, הם היו בתת תקצוב הרבה מאוד שנים ולא היה ברור מי מה עושה מה וכו', כמה מהמרכזים האלה, לא כולם, הצליחו באמת להתבסס במפה המחקרית של מדינת ישראל, ובפרט אני רוצה לציין את מיגל ואת המרכז בגולן. במיגל יש פוטנציאל עצום. אני קורא לך, ידידי שר המדע, באמת לעשות כל מאמץ לחזק עוד את מיגל ולקשור קשרים עם מוסדות אחרים, גם אקדמיים ומחקריים באזור, בין אם זה בית הספר לרפואה בצפת, בין אם המחקר בגולן עצמו, מכללת תל חי, מכללת כנרת. אלה הם השחקנים, אפשר למנף שם פוטנציאל גדול שטמון. יש שם מדענים צעירים שבאו למכון מיגל, זה דבר יוצא דופן, שהצטרפו אליו. אני אומר לכם, כל פעם שאני מבקר שם אני נרגש. אני אומר שהתשובה הטובה ביותר שלנו לחיזבאללה זה זה. במרחק יריקה מחיזבאללה מה אנחנו עושים? מדע יישומי ממדרגה ראשונה. יש גם סימבוליקה שהיא מאוד חשובה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
נכון.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זו אמירה אחת. אמירה שנייה, זה לא סוד, אני ארחיב טיפה על זה. אני סבור שכל הנושא של המכללות הטכנולוגיות, שהוא כיום נושא בעייתי מאוד במדינת ישראל, שנמצא תחת חסותו של משרד הכלכלה, מסיבות היסטוריות, כל שנה ושנה המכללות האלה מגיעות למצב כמעט בלתי אפשרי ואז נותנים להם אינפוזיה מסוימת, אבל העסק הזה לא מתרומם. מדינת ישראל משוועת להנדסאים וקשת רחבה של מקצועות שהיו יכולים להילמד במכללות האלה וזה לא קורה, לא קורה בהיקף הנכון. אין לזה אבא ואמא ראויים.

אני עומד להגיש הצעת חוק להקמת המל"ט, המועצה להשכלה טכנולוגית, שמעמדה של אותה מועצה יהיה מקביל למל"ג, המועצה להשכלה גבוהה, לא מתחת ולא בצד ולא שמה וכו', אלא מעמד רציני, ואני סבור שמקומה של אותה מועצה במשרד המדע. יש הרבה סיבות לכך, אבל בראש ובראשונה, מכיוון שאם זה יהיה שם תשומת הלב של השר, של כל המשרד, תהיה שם. זה לא יהיה בן חורג לכל האגפים האחרים, שהם עיקר הפעילות של משרד הכלכלה, זה לא יהיה הבן הקטנצ'יק, שלא רואים אותו במשרד החינוך, כי מה לעשות, ביחס למשרד החינוך הוא - - - אני קורא לך, אדוני השר, באמת לעשות כל מאמץ כדי שזה יקרה, זו תהיה בשורה גדולה למדינת ישראל. מחצית מתוך כל מחזור שמסיים תיכון, שלא מגיע להשכלה גבוהה, אנחנו כמדינה צריכים לקחת אחריות מדינתית על אותם צעירים ואתם פה יכולים להרים מעשה מדהים. אני חושב שזה אחד הכיוונים העיקריים.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אתה הצגת לי ואני חושב שזו הצעה טובה מאוד.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
עוד שתי מילים, ברשותך, ממש בקצרה. העניין של הנספחים. איך זה יכול להיות שמדינת היי טק, אנחנו מעצמת על בתחום המדעי, פרסי נובל וכו', ואין לנו נציגות קבועה בחוץ לארץ, באותם מקומות? אני הייתי בסין - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
מקבל, מאה אחוז. אני רציתי שתבוא איתי.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אבל הייתי שם לפני מספר שנים, כשפתחנו את היחסים המדעיים עם סין, והיה ברור שאם לא יהיה מישהו בשטח שם, אני לא אתאר כאן את כל מה שצריך לעשות במהלך השנה, באופן שוטף. לא יכול להיות דבר כזה. איפה אנחנו חיים? מה, אנחנו חוסכים על כמה כסף עולה - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
נכון. אילנה, יש בסין - - -
אילנה לוי
בסין יש נספח משה"ב שעובד גם איתנו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
גם, אבל הוא לא מיועד לזה. אני מכיר את הסיפור. מדובר בהשכלה גבוהה והחלפת סטודנטים, יש כל כך הרבה נושאים. הדברים מתפתחים ואנחנו חסרי אונים כי אין לנו אחד. לא יכול להיות דבר כזה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אני מקבל את מה שאתה אומר. אני מציב את זה כיעד מרכזי ל-2017.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כן.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
זה מופיע כבר, אגב, בהצעת התקציב.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
מאה אחוז, אבל עכשיו זו הזדמנות. אתה בתקציב דו שנתי, זו הזדמנות לעשות את הצעד הזה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אתה צודק.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא צריך עשרה. אתה יודע מה? שיהיו שלושה בהתחלה, חמישה, לשים רגל שם. זה כל כך חשוב, העניין הזה.

ומילה אחרונה, מה שאתם עושים בבתי הספר, זה כל כך חשוב. זה באמת, אתה יודע, מה שקרה, אם מותר לי להגיד, יש לי ברוך ה' שלוש בנות, הן עברו את כל התהליך בבתי הספר. לא היה. מה שלא רכשו בבית, אני אומר לכם ברצינות, בתחום הזה, לא היה בבית הספר. ממה יכלו, על מה יכלו להתרגש בתחום המדעי? ממה לשאוב השראה? לא היה שם. אז חייבים את זה, חייבים את ההבזקים האלה של מצוינות מדעית שמשאירים חותם בראש הצעיר של התלמידים שלנו והמוטיבציה גדלה כתוצאה מזה. אז אני מאוד רוצה לעודד אתכם ללכת לכיוון הזה ואני מתנצל שאני צריך ללכת לוועדת הכספים.
היו"ר אורי מקלב
תודה. רק תשמע, אדוני, חבר הכנסת טרכטנברג. קודם כל אני רוצה להודות לך על הדברים המרשימים.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
תודה רבה, מנואל.
היו"ר אורי מקלב
אתה מעשיר אותנו בידע שלך ובניסיון שלך ובאמת אמרת דברים חשובים מאוד. אני אומר לוועדה ואני אומר לך, אדוני השר, אנחנו דיברנו וסיכמנו אפילו עם פרופ' טרכטנברג, שנשב על סדר יום של נושאים שחשובים לקידום נושאים של מדע, השכלה גבוהה, מחקר, דברים כמו שאמרת, בתי ספר לחינוך טכנולוגי. אלה דברים - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
הרעיון הזה הוא מצוין.
היו"ר אורי מקלב
אני ביקשתי ממנו שנעשה סדר יום עם מנהלת הוועדה, עם לוח זמנים שאנחנו נדון בדברים האלה והוא יעמוד בראש הדיון כדי להעשיר ולקדם ולהשפיע בנושאים האלה, כמעט כתפקיד של יושב ראש הוועדה, עם הידע שלך ועם הדברים שאמרת עכשיו, דברים שאנחנו נצליח לקדם. יש לנו מה לעשות, אני אומר את זה עכשיו בקול - - -
ענת לוי
יש לנו פגישה מחר.
היו"ר אורי מקלב
מחר כבר הפגישה? מחר הפגישה, אז הנה, זה הלכה למעשה. אז זה לא רק יהיה נאה דורש אלא גם נאה מקיים.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
תודה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
מעולה. תודה רבה.
היו"ר אורי מקלב
לא חשבתי שאנחנו נגיע לאחר שעה מתחילת הישיבה ועוד לפני שדיבר המנכ"ל. המנכ"ל, זה חשוב לנו מאוד, אבל אם אפשר לתמצת.
ענת לוי
נציג האוצר רוצה לצאת.
היו"ר אורי מקלב
נציג האוצר, פשקוס, עוד יכול להיות פה, יש לך עוד כמה דקות, נכון? מיד אחרי.
פרץ וזאן
רק ברשותך, אני רוצה לשים פה את מספר האתגרים שאנחנו רואים לקראת השנה הבאה, ודיבר על חלקם גם פרופ' טרכטנברג, חלקם כבר בתכניות, כמו למשל הנספחים המדעיים. דרך אגב, הוא פגע בול, אנחנו בדיוק דורשים לפחות להתחיל עם שלושה. זו לפחות ההתחלה.

סל מדע, מבחינתנו חייב לקבל תוספת תקציבית משמעותית. כל נושא המחקרים, זה גם אתגר שאנחנו צריכים לעמוד בו. דובר פה על המו"פים, שהם בפערים תקציביים לטובת הפעילות השוטפת שלהם, במיוחד דובר פה גם על מיגל וקרית שמונה, שהוא מגה מו"פ. אנחנו ישבנו כבר, גם עם קרית שמונה וגם עם מועצה אזורית רמת הגולן על מנת לראות כיצד אנחנו מתגברים את הפעילות במו"פים האלה.
היו"ר אורי מקלב
יש גם בדרום?
פרץ וזאן
יש לנו גם בדרום, כמו שהוא ציין, יש לנו בערבה, יש לנו במצפה רמון, יש לנו בעוטף עזה, בשדות נגב, יש לנו גם שם מרכזי מחקר ופיתוח. אנחנו הולכים לתגבר אותם, ביחד עם המלגות בדגש על נשים.

אני לא רוצה להרחיב. אלה הם הדגשים שאנחנו נביא אותם לידי ביטוי בתקציב של שנת העבודה הבאה, אלה הדברים שאנחנו רוצים להתרחב בהם.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד. באמת משתלב עם הדברים שאמר השר. מר פשקוס, הרפרנט באוצר לענייני ועדת המדע, איזה בשורה יש בפיך?
שלמה פשקוס
אני אגיד כמה דברים, אני מקווה שזה יתרום. שלמה פשקוס, רכז תחום השכלה גבוהה ומחקר ופיתוח ובין היתר גם מלווה את משרד המדע כחלק מהעניין. אז קודם כל אני מצטרף לברכות, באמת השר החדש הביא איתו תנופת עשייה וגם חילופי גברי בפקידות, שגם הביאו איתם תנופת עשייה ואני מברך על כך לגמרי.

ציין קצת פרופ' טרכטנברג שמשרד המדע חי קצת ככה באיזה תווך בין שני שחקנים גדולים, גם המדען הראשי במשרד הכלכלה, שאחראי על כל עולם המחקר היישומי התעשייתי וההשכלה הגבוהה, על הגודל שלה, שאחראית על הוראה של השכלה גבוהה ומחקר בסיסי ובמשך הרבה מאוד שנים היה קשה למצוא במדויק את המקום של המשרד בתווך הזה. אני חושב שבשנים האחרונות, עוד מהממשלה הקודמת והשר פרי, משרד המדע עשה חידוד משימה בצורה מאוד מאוד מאוד מדויקת וזה ניכר ממש גם - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
כמה הוספת לנו? הכפלת את תקציב המשרד?
היו"ר אורי מקלב
עכשיו הוא אוחז במה שאין לו.
שלמה פשקוס
עוד שנייה אני אגיע לכסף.
היו"ר אורי מקלב
הוא חיכה עד שתיכנס.
שלמה פשקוס
אני יודע שמה שרוצים לשמוע אותי זה על כסף, אבל עוד שנייה ככה תפיסה ואז הכסף. אז כמו שאמרתי, כבוד השר, אמרתי שאני מברך באמת על הרוח המאוד פעלתנית שהבאת איתה למשרד וגם הפקידים החדשים שגם העבודה איתם היא נהדרת. אמרתי שהחידודים שחידדו בשנים האחרונות את תפקיד המשרד למקומות שבהם באמת היו מוזנחים ולא טופלו על ידי שתי הסוכנויות האחרות בתחום המדע, מאוד מאוד חשובים, הן תחום החלל, תחום החינוך והקהילה, תחום המדע, מה שקצת פרופ' טרכטנברג דיבר עליו, התווך בין האקדמיה, קרן מיה שהוקמה וכדומה ושיתופי הפעולה הבינלאומיים, שזה נכס גם אסטרטגי במדינת ישראל בכל מה שקשור ליחסי החוץ.

עכשיו אני אדבר שנייה על מספרים. התוצאות של זה, אני חושב, שניכרו בשנים האחרונות. אמנם תקציב המשרד לכשעצמו הוא לא מאוד גדול כי, שוב, אמרנו, הוא חי באיזה שהוא תווך בין שחקנים אחרים, אבל אנחנו מדברים בשלוש-ארבע השנים האחרונות על הכפלה של תקציב המשרד, מאזור ה-200 ומשהו מיליון שקלים למעל 400 מיליון שקלים, כך שבהחלט הפעלתנות והכיוונים הנכונים שהמשרד הולך אליהם מתבטאים גם במשאבים.

לגבי השנים הבאות. כולנו יודעים שדיוני התקציב לשנת 2017 ו-2018 נמצאים בתהליכים כאלה ואחרים, עם כבוד המנכ"ל כבר ישבנו פעם אחת על נושא ספציפי של סוכנות החלל ואנחנו נשב בקרוב גם על יתר הנושאים, כמובן שאני לא יכול כרגע לנקוב במספרים, אבל אנחנו נדון על כך בנפש חפצה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אנחנו כן נקבנו בדיון הפנימי ברעיונות שאיתם אנחנו נבוא אליכם. אנחנו מעריכים שב-99% אתם גם תקבלו וזה בסדר. אז תודה לכם למפרע. תודה למפרע מה שנקרא.
היו"ר אורי מקלב
קודם כל מאוד חשוב שיתוף הפעולה שיש - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אבל יש, המנכ"ל מדווח לי על הפגישות הטובות שישנן. זה טוב, אגב, זה אינטרס כלכלי מובהק של מדינת ישראל, אנחנו אוהבים את הדברים הללו, אנחנו לא - - -
היו"ר אורי מקלב
אני אומר לא רק על תחום הפיתוח שזה באמת אינטרס כלכלי, לפעמים אנחנו לא מביאים לשם את ההון האנושי הכי טוב, אנחנו לא מספיק מיישמים. בחלק היישומי אנחנו קצת חלשים, בוודאי מול מדינות אחרות, אבל אני רוצה להגיד לך על חלק אחר, המוטיב הקהילתי. זה לא רק פעילות חברתית, זה משהו שממנף באופן בלתי רגיל. מי שנחשף לפעילות הזאת יודע שאמנם לא רואים את זה, כשאתה משקיע בילד, בנוער, במדעניות צעירות, או לא משנה, בכל תחום שמפתחים בדברים האלה, אפילו בתחום להב"ה, זה שינוי של כל המערכת, קשה להטמיע חדשנות ופיתוח טכנולוגי במשרדים ממשלתיים כמו שאתם רוצים כשיש לנו עוד אחוז מהאוכלוסייה, אני אביא דוגמה, שהוא נמצא רחוק. והוא לא רק נמצא רחוק, אם אתה לא מקדם אותו זה מגדיל את הפערים, זה יוצר פערים נוראיים שמפריעים לכל התהליך. לכן בדברים האלה צריך ראש, ואתה מרשים אותנו בעניין הזה, ללכת להיות הסנגור או זה שמביא את הדברים האלה בפני מקבלי ההחלטות בהקצאת המשאבים, בגלל שיש בזה דבר חשוב מאוד.

לא נשאר לנו הרבה זמן, המדען שי סופר, המדען של משרד התחבורה. דרך אגב, אם היה כאן המדען של משרד המדע הייתי נותן לו ראשון לדבר.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אני אעדכן, לעניין זה. אמרתי שזו פגישת עדכון וכדומה, בדקות אלה, או בשעות אלה או בימים אלה הנציבות מסיימת לאשר את הצעתי, בהסכמתה הנדיבה של הגב' נילי כהן, למינויו של אלכס בליי לתפקיד המדען הראשי, אלכס בליי מאוניברסיטת אריאל.
היו"ר אורי מקלב
דוקטור?
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
בוודאי, הוא פרופסור כבר, הוא היה בשירות הממשלתי כיועצו של יצחק שמיר בעבר, הוא כתב הרבה מאוד, עשרות, מאמרים בעיתונות הבינלאומית ולא רק בעיתונות הבינלאומית כמובן. הוא איש משכמו ומעלה. הוא גם נחמד מאוד מבחינה אישית והסגנים והמדענים הראשיים והמדעניות במשרדי מאוד ייהנו לעבוד איתו. אני מקווה שהאישור הסופי יגיע בהקדם האפשרי.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד.
פרץ וזאן
ויושבת פה סגנית המדען הראשי, חגית.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
כרגע הסגנית, חגית, היא ממש סגנית מדען ראשי טרייה, אנחנו מאחלים לה הצלחה.
היו"ר אורי מקלב
אתם מתגברים את הצוות של המדענים. יפה, זה מקבל חיזוק רציני מאוד. אנחנו דנו בזה כשלא היה מדען ראשי במשרד המדע. המנהלת כותבת לי ככה 'תזכיר להם שחשוב במהרה למנות מדען ראשי במשרד המדע על מנת להיות מודל לשאר המשרדים שעדיין לא מינו'.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
נכון.
היו"ר אורי מקלב
אתם צריכים גם בזה להיות דוגמה.
שי סופר
אדוני היושב ראש, מספר מילים קצרות. אני חושב שהתנופה האדירה של משרד המדע הגיעה אפילו עד משרד התחבורה. בחודשים האחרונים המשרד ממצב את עצמו כגוף, כמשרד ממשלתי שמתכלל את כלל פעילויות המדע וברשותך אני רוצה לתת שתי דוגמאות שלדעתי הן דוגמאות מצוינות.

אני מספר שנים משמש כמדען ראשי ולא היו פעילויות כאלה וזאת באמת הפעם הראשונה, הפעילות הראשונה היא ביקור שלנו, של המדענים הראשיים, במעבדות ה-JRC של האיחוד האירופי. השר דיבר על היחס אלינו באירופה, אני מקבל לגמרי את מה שהשר אמר. היחס של האירופאים הוא נהדר, מדינת ישראל היא לא חברה באיחוד, אך עם זאת היא שותפה למו"פ, לכל נושא המחקר והפיתוח. אני כמדען ראשי של משרד התחבורה נחשפתי למגוון של פעילויות בתחום התחבורה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
עשו מחקר על המכונית האוטומטית, ראיתי שהיא קצת בעייתית.
שי סופר
האוטונומית.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
האוטונומית. אני לא סומך על זה, מראש אמרתי. אני אמרתי לשר התחבורה, 'תן לי, אני אנהג'.
היו"ר אורי מקלב
זה אופי של מנהיג. אתה לא רק נהג, אתה מנהיג, לא רוצה לתת למישהו אחר שינהיג אותו. אבל אני כן יכול לבשר לך ששי מקיים שולחן עגול בנושא שכיחת ילדים ברכב, זה הפך למכת מדינה, דברים נוראיים שוועדת המדע כאן נחשפה אליהם. הוא היום מפתח פיתוח יחד עם המדענים האחרים, שאנחנו נצא בקרוב בבשורה בתקינה - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
בקלי קלות עושים אפליקציה של איזה סיב אופטי או קרן לייזר. היום יש לך את מגן רקיע. מגן רקיע זה גאונות כמעט, ההמצאה הזאת. אתם מכירים, אני לא צריך לפרט, הרוב פה מכירים את מגן רקיע, הגנה מפני טילים נגד מטוסים. אז אתה לא יכול לעשות את הדבר הקטן, הפעוט הזה?
היו"ר אורי מקלב
השכחה היא כנראה מעל כל - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
נכון, לכן נדרשת אפליקציה. אף אחד לא שוכח את הנייד, נכון? ואת הילד שוכחים. את הנייד לא שוכחים, זה הכי חשוב. אני אומר את זה בכאב.
היו"ר אורי מקלב
נכון. כמה פעמים חזרתי הביתה רק בגלל הפלאפון, מיד הרגשתי שאין לי אותו.
שי סופר
הביקור במעבדות היה דוגמה אחת. הדוגמה השנייה היא כנס שיקיים המשרד בעוד יומיים, שנקרא מדע, ידע וממשל. למעשה הוא יקיים מספר מושבים, פרופ' טרכטנברג דיבר על המדע השימושי, למעשה איך אנחנו תורמים את המדע לטובת כל הנושא של ממשל. בעיניי זה סופר חשוב ואני מברך את השר ואת המשרד כולו על הפעילויות המצוינות האלה.
היו"ר אורי מקלב
תודה, שי. פרידה, את רוצה להגיד מילה?
פרידה סופר
מוותיקי הדור. הקמתי את המועצה הנוכחית ב-2002.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
נכון, עוזרת לנו מאוד בעצות.
פרידה סופר
התחלתי לעבוד במועצה הלאומית למחקר ולפיתוח שהקים דוד בן גוריון, ב-1972, יש לי הרבה מה לומר - - -
היו"ר אורי מקלב
היסטוריה ונוסטלגיה. אנחנו רוצים לזכות, פרידה, שבשנת ה-70, כפי שאמר השר, באירועים, אנחנו נביא אותך כדוגמה לאחת שמחברת - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
איזה שאלה, גם בשנת ה-80.
היו"ר אורי מקלב
בוודאי, אבל האירוע הראשון זה שנת ה-70, אחר כך נגיע לשנת ה-80.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
בעזרת ה' נגיע.
היו"ר אורי מקלב
פרופ' אריאל כהן, אתה רוצה להוסיף מילה. רק תציג את עצמך. אני אומר פרופ' אריאל כהן, אבל לא כולם יודעים שאתה נציג הלשכה בוועדה.
אריאל כהן
אני כאן משמש כנציג של כל המהנדסים בארץ ועל זה אני רוצה לדבר. כאשר מדברים על זה שמשרד המדע נופל בין שני גופים גדולים, מתקבל הרושם שהמהנדסים נופלים גם כן. כי משרד המדע נתפס כמייצג את המדענים ולכן מדברים על יום המדע הבינלאומי, מדברים על יבוא מוחות, החזרת מוחות והשאלה שאני שואל את עצמי, האם לא כדאי לערב קצת יותר בכותרת של העיסוק של משרד המדע דווקא את השם מהנדסים.

למשל יום המדע הבינלאומי, שיהיה יום המדען והמהנדס של מדינת ישראל. זה מאוד חשוב. מספר המהנדסים בארץ הוא לאין שיעור יותר גדול מאשר מספר המדענים והאם משרד המדע רואה את עצמו כמשרד שמייצג, שהוא הבית של כל המהנדסים, שהוא מספר הרבה יותר גדול.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אני יכול להגיד לך משהו בעניין הזה?
אריאל כהן
כן.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אני אהיה מאוד פתוח איתך בעניין הזה, ובזה, אדוני היושב, אם נוכל לסיים. משרדי הממשלה, למשל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אחראי על הרבה מאוד דברים, על הרכבות ועל תמרור וכדומה, אבל בכותרתו הוא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים רשמית וכמעט תמיד אומרים משרד התחבורה. למשרד הפנים יש הרבה דברים, הוא אחראי על רשות ההגירה ועל הנפקת דרכונים ותעודות זהות ועדיין משרדו הוא משרד הפנים. אני מאוד חולק על ההחלטה לקרוא למשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, אני חושב שזה ארוך מדי, מסורבל מדי ולא היה בזה צורך. אני כמובן מקבל את ה - - - אני אפילו כסגן השר המקשר הודעתי על כך במליאת הכנסת ואפילו באתי לקודמי, שיש לי הערכה אדירה אליו, לחבר הכנסת פרי, ואמרתי לו למה הוא צריך את זה. טוב, לא חשוב. ברור שהמהנדסים הם חלק מזה והדאגה שלנו לכך שיהיו מהנדסים ובכמות נדרשת כזאת שיהיו רק ישראלים - - -
היו"ר אורי מקלב
שהמשרד יחשוב גם איך לשלב את זה בתוך הדברים, שיידעו גם.
אריאל כהן
למשל החזרת מוחות, האם אתה מתכוון, האם בפגישה הזו היו אנשי היי טק, בסן פרנסיסקו, כשאתה אומר שזה מוסדות מחקר, או זה - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אנחנו מגבשים עכשיו את הקול הקורא עם - - - הנציגה שלהם הלכה? היא יצאה. אני אשמח לשמוע מכם רעיונות בעניין זה, זה מרוכז אצל המנכ"ל ואצל היועצים המקצועיים, ואם תוכלו בעניין זה, כל הרעיונות שיש לכם לשלוח אלינו ולפיהם אנחנו גם ננסח את הקולה קורא הזה. כפי שאמרתי, בעיניי הוא בעדיפות מאוד גבוהה.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה בעוד שלוש דקות לסיים, אם יש מישהו מהמשרד שלך, אילנה, רוצה להוסיף? או חגית?
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
נדמה לי שהשר ייצג טוב את ה - - -
היו"ר אורי מקלב
כן, בסדר? יש מישהו מהמשרד שרוצה להוסיף? ישראל, אולי אתה רוצה להגיד משהו על סל המדע?
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
ישראל, אני חושב שכן כדאי שתגיד משפט אחד על העוצמה הגדולה. אני דיברתי לפני שנכנסת על המגזר החרדי שהולך ומשתלב בתחום.
ישראל חשין
אני שמעתי אותך. אני אצטרף לדברים של השר, שהוא אמר 'המסקנה: אין חרם', אז גם בארץ הוא מיישם את זה. אין חרם, כל האוכלוסיות אותו דבר, שוויון מלא, הוא לא הולך לקראת, אלא זה ברור מאליו.
היו"ר אורי מקלב
יש שיתוף פעולה של הרשויות המקומיות עם כל ה - - -
ישראל חשין
חד משמעית. ביום חמישי יש לנו כנס של הרשויות החרדיות.
היו"ר אורי מקלב
באיזה טקס הייתם עכשיו שחזרתם?
ישראל חשין
טקסים של הכשרות טכנולוגיות במגזר החרדי בירושלים, במימון המשרד, זו כבר שנה שנייה.
היו"ר אורי מקלב
על מה זה? למה?
ישראל חשין
הכשרות טכנולוגיות, פיתוח אתרים ועד - - -
היו"ר אורי מקלב
פרופ' אריאל כהן, זה לא נקרא מהנדסים? כל מה שהם עושים זה לא נקרא מהנדסים? זה מהנדסים, הנדסת מחשב זה לא נקרא הנדסה?
ישראל חשין
פיתוח, אבטחת מידע וסייבר. סל מדע, אני חושב שהוא הסל הכי שוויוני במדינת ישראל.
היו"ר אורי מקלב
יפה, אנחנו גם מעריכים את הפעילות, אני יודע שאתה משקיע בזה. כדי לשלב צריך עבודת הכנה, יש לך תפקיד מאוד חשוב ומרכזי בעניין הזה, אנחנו מודים לך.
חגית שוימר
ני רק רוצה לחדד, השר הזכיר את זה ואני רוצה רק לחדד ולהדגיש, שהמשרד רואה חשיבות רבה בתמיכה בהנדסה ויש את קרן מיה ופועל להגדלת התקציב למחקרים ולמלגות וכל מה שקשור למהנדסים. גם אם זה לא מוזכר בכותרת של המשרד יש מודעות גדולה.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אבל אני מסכים שצריך להדגיש את זה יותר, אני מסכים.
היו"ר אורי מקלב
יפה. אנחנו מודים לכל המשתתפים, אני רק רוצה להגיד במשפט הסיכום שאנחנו מאוד מעריכים את הפעילות שנעשית, מוקירים את הפעילות שנעשית, היא מרשימה מאוד, היא גם בולטת החוצה, זה כבר משפיע. הדוברים, גם חבר הכנסת טרכטנברג, רואים שדרוג ומינוף מאוד חזק של הפעילות. אנחנו יודעים שאתה תיארת הכול בקצרה ממש, בכל נושא שאמרת יש הרבה להרחיב.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
אני שמח לשמוע. היה שווה לבוא, אולי נבוא יותר.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מחזקים את ידך. בסיכום, חוץ מזה שנסכם את הכול, אני באמת רוצה בנושא של החקיקה של היום הלאומי, אני רוצה שתיקח את זה - - -
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
כן, כבר אנחנו מתחילים ל - - - היועצת המשפטית, כדאי לקדם את זה. הצעת חוק ממשלתית, זה נהדר. סליחה על הבורות, לא ידעתי שהממשלה בשנת 2000 כבר החליטה על דבר כזה. 16 שנה, אתה עוקף את הדלקנים האוטומטיים.
ענת לוי
בדיוק, אז כשהקימו את הוועדה, זו הייתה הוועדה המיוחדת לענייני מדע וטכנולוגיה, חבר הכנסת פרופ' נודלמן יזם את החלטת הממשלה, אבל זה נשאר בתור איזה שהיא החלטה הצהרתית.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס
בסדר, רעיון טוב, רעיון יפה.
היו"ר אורי מקלב
נודלמן זה מחט. זה נשאר כי זה מחט קטנה בתוך הדבר הזה ו - - -
ענת לוי
אנחנו הקפדנו את היום הלאומי למדע, אבל אין לזה שום בסיס חוקי.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה לכולם, יום טוב.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים