ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/07/2016

פניות ציבור בנוגע לאופן גביית התשלום על ידי הרשות הארצית לכבאות והצלה- ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב--10.2.2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 65

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, כ"ט בסיון התשע"ו (05 ביולי 2016), שעה 12:00
סדר היום
פניות ציבור בנוגע לאופן גביית התשלום על ידי הרשות הארצית לכבאות והצלה- ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-10.2.2016
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
אבינועם בירן - מבקר הרשות הארצית לכבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

מרק טובלם - רע"ן תקציבי הכנסות, הרשות הארצית לכבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

ילנה טוכסר - ממונה הכנסות, חשבות, המשרד לביטחון פנים

בר לוי - עורך דין, עוזר יועץ משפטי, הלשכה המשפטית, המשרד לביטחון הפנים

ליאור נוריאל - ראש תחום תכנון כללי, המשרד לביטחון פנים

רועי טייאר - אגף התקציבים, משרד האוצר

יוחאי וג'ימה - ראש מינהל ביטחון, מרכז השלטון המקומי

הרב שמואל שפריצר


פונה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

פניות ציבור בנוגע לאופן גביית התשלום על ידי הרשות הארצית לכבאות והצלה- ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-10.2.2016
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את הדיון בוועדה לפניות הציבור. היום אנחנו עוסקים בנוגע לאופן גביית התשלום על ידי הרשות הארצית לכבאות והצלה. קודם כל אני שמח שאתם יכולים היום להגיע, כי יש ימים שכל הארץ בוערת והיום ברוך השם שקט, אז נקווה שזה יימשך ושתוכלו לשבת פה בשקט.

אנחנו עושים בעצם ישיבת מעקב. הדיון הראשון שלנו בעניין היה כבר בא' באדר א' תשע"ו, ב-10 בפברואר 2016. היו לנו הרבה פניות של אזרחים שטענו שהם נמנעים מלהתקשר למוקדי החירום מחשש שתושת עליהם חובת התשלום. אנחנו תיכף נדבר על זה, יש לנו מקרה מאד מעניין של מושב קוממיות, שבמכבי אש בדקו ומצאו שבכלל לא היו צריכים לחייב אותם, אלא בגלל שמישהו משם פנה, אז הם קיבלו את החשבון, למרות שזה היה רחוק מהם.

בעקבות העלאת הנושא על סדר היום הציבורי, השר ארדן הודיע יום לפני הדיון הקודם, שבכוונתו לבטל את חיובי האזרחים עבור הזמנת כבאות והצלה בכפוף לאישור האוצר. אגב, מי שיודע את הנוסח הממשלתי, ברגע שאומרים בכפוף לאישור האוצר, בעברית זה תרגום של כלאם פאדי. כי האוצר אף פעם לא יאשר שום דבר שיסיר במעט את העול הכספי על הציבור.
קריאה
מונע הכנסות.
היו"ר ישראל אייכלר
מונע הכנסות, כן.
רועי טייאר
זה לא נכון תמיד אבל, אני רק חייב להגיד, בתור נציג האוצר.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אתה היית לפני כחלון כבר שם, לא?
רועי טייאר
קצת לפני, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל אני חייב לציין שאצל השר כחלון אנחנו רואים גישה קצת שונה, אבל עדיין, האוצר נשאר אוצר. בכלל, יש פה משהו מאד פילוסופי וערכי שהשתנה במדינת ישראל. בימים שאני זוכר, אמרו שזאת המדינה הכי ענייה שאזרחיה הכי עשירים. זאת אומרת היה פער עצום בין הרווחה שהיו לאזרחים, לבין העוני שהיה למדינה. היא הייתה מלאה חובות חוץ וחובות פנים, היה נורא ואיום מבחינת האוצר של המדינה. אבל האזרחים, לכל אחד הייתה דירה כמעט וגם עולים חדשים מהמעברות, שהגיעו בהמוניהם במשך הזמן קיבלו שיכונים. המדינה אמרה אני אחראית שיהיה להם קורת גג. היא דאגה שלכל אחד יהיה תעסוקה, אפילו היו עבודות יזומות. המדינה אז הייתה ענייה ואזרחיה היו "עשירים".

היום, זה לא היום, זה כבר 20 שנה כמעט או 15 שנה, אני יכול לסמן גם את התקופה, המדינה התעשרה. מבוססת. הבנקים שלה יציבים בכל המבחנים הבינלאומיים של היציבות הבנקאית וההון, הכל בסדר. אנחנו עברנו משבר עולמי של שנת 2008 בדרגה הכי גבוהה, אבל האזרחים הולכים ועול המיסים והבירוקרטיה מכבידים עליהם יותר ויותר, ויותר ויותר אנשים אין להם מה לאכול. יש פער אדיר בין קבוצה מסוימת שעדיין חיה ברווחה, לבין האנשים שאין להם מה לאכול.

וכשהיה מובראק בסוף שלטונו, וסליחה שאני נכנס לנושא אחר, אבל אני חייב להשלים את הרעיון, אמרו מצרים יש לה צמיחה גדולה מאד. בכל המבחנים הבינלאומיים מצרים הייתה בצמיחה כלכלית, בימי מובארק האחרונים. אבל האנשים, 80 מיליון מצרים, אכלו פיתה ומים ולנו בבתי קברות, כי אין להם דירות. ומה שמתברר, שהצמיחה זרמה על גדות הנילוס ושם היו וילות גדולות ואנשים, אנשי שלטון, מוחבארת ואחרים, שהיה להם רווחה גדולה מאד, אבל ההמון נשאר המון.

אני מזהה במדינת ישראל, בכל היציבות הכלכלית והפריחה הגדולה, כאשר מלמטה בציבור הולך הכיס ומתרושש ואנשים נהיים יותר - אני לא אומר עניים חס וחלילה שאין להם מה לאכול - אבל ממש ככל שהמצב הכלכלי של שכבות מסוימות עולה, כי מצב רוב העם יורד. ולכן כשהאוצר אומר שהוא לא יכול לוותר על הכנסות למען המדינה, אז פעם המדינה הייתה אזרחיה, היום המדינה זה היציבות הכלכלית, הממסדית, השלטונית. זה דבר שביום מן הימים – זה כבר מתחיל לצוץ. רואים גם במשק ואולי גם איש האוצר יאשר לי, שרואים כבר איזה שהוא מיתון קטן במשק בשנה האחרונה. בוא נאמר ירידה בצמיחה, אבל אני לא שמח עם זה.

אני הייתי רוצה שנחזור לימים שבהם המדינה הייתה צריכה להתמודד עם הרבה חובות והאזרחים יכלו לחיות פה.

עכשיו אנחנו חוזרים לנושא הספציפי למענו התכנסנו. שירותי כיבוי והצלה הם שירות חיוני שהמדינה צריכה לספק לאזרחיה, שירות מציל חיים. כפי שלא משלמים עבור שירותי משטרת ישראל, אז בעיקרון לא היו צריכים לשלם לשירותי ההצלה של מכבי האש.

עלות התשלום שנשלחת לאזרח, כוללת את כמות המים שהשתמשו, הפעלת המנוף ומשאית הכיבוי, מספר הכבאים שמשתתפים בפעולת הכיבוי, וכן מרחק הנסיעה מתחנת הכיבוי עד למקום השריפה. ככל שהמרחק גדול יותר מתחנת הכיבוי, עלות האגרה גבוהה יותר.

בדיון היום יהיה לנו פונה. נמצא פה פונה שביתו נשרף ונדרש לשלם 3,000 שקלים ואחרי ועדת הנחות הורידו לו את זה בשליש – 933 שקלים.

בדיון שהתקיים בוועדת הפנים בראשות חבר הכנסת דודו אמסלם ב-22 ביוני, שזה ממש לפני כחודש, פחות, אישרה הוועדה תקנות לפיהן תוארך בחצי שנה הוראת שעה המאפשרת מתן הנחה או פטור למעוטי יכולת, מהאגרה הנגבית ממקבלי שירותי כבאות מבצעית כגון שריפה או חילוץ. נציבות הכבאות ביקשו להאריך תקנה זו בשנתיים, אך הוועדה סירבה בשל הסחבת בביטול האגרה המבצעית, כפי שהבטיח השר לביטחון פנים. מצד אחד זה טוב מאד, מצד שני ההנחות לא יכולות להתקבל. נדון על זה.

בדיון בוועדה בפברואר צוין כי מדובר בהפסד צפוי של 20 מיליון שקלים בשנה הכנסות, כתוצאה מהביטול של האגרה המבצעית. הדרך שכנראה מסתמנת היא לחלק את החיובים בין כבאות והצלה, משרד האוצר והעלאת אגרות בטיחות האש על מפעלים. זאת אומרת אם יש מפעל שיש לו הרבה כסף - - -
קריאה
מפעלים ורשויות מקומיות.
היו"ר ישראל אייכלר
רשויות מקומיות? גם לרשויות המקומיות יש כסף?
קריאה
זה לא הרשויות המקומיות. זה כל מי שנדרש ל - - -
קריאה
אוקיי, כל מי שנדרש. אם הבנתי מהרשויות המקומיות, אז זה הרשויות המקומיות.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. הדיון הנוכחי מתקיים בשל פניות נוספות שהתקבלו מאזרחים בוועדה, שקיבלו דרישות תשלום גבוהות. לפי הפניות מתברר ששירותי הכבאות לא ביררו של מי השטח ולא לקחו מספיק פרטים, ופשוט שלחו הודעת חיוב לרשות מקומית ואני מתמקד כבר בסיפור שדווקא הסתיים בחיוב, אבל זו דוגמא.

הייתה שריפה בצומת קוממיות, שמרוחקת 4 קילומטרים מהיישוב קוממיות ויש שם עוד ארבעה יישובים סמוכים קרובים יותר. אבל יש לו שם - צומת קוממיות. אגב, שם יפה. אבל הודעת התשלום נשלחה אוטומטית למושב קוממיות. פשוט טעות טכנית שאף אחד, אולי המחשב בעצמו החליט. לרשות הכבאות אין תיעוד לגבי פרטי מזמיני השירות ולא קיימת הוכחה לכיבוי השריפה באזור המועצה. נטען שהחשבון נשלח לאחר 3.5 שנים ממועד האירוע. אני לא מבין איך זה קרה. עד שמגיעים לקוממיות אולי ברגל, זה באמת לוקח.

עוד נטען כי הוראות התשלום - - -
קריאה
עד שהדואר הגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
הדואר נע. היום הדואר בעיר הולך לאט יותר מהדואר נע של הימים ההם. עוד נטען כי הוראות התשלום בדואר רגיל מגיעות לפעמים כשמועד התשלום המקורי עבר. טוב, בעקבות פניית הוועדה במקרה של היישוב קוממיות, אכן לאחר בדיקה גילו ששטח השריפה אינו שייך למושב קוממיות אלא לגורם אחר, לפיכך דרישת התשלום תוסב על שם גורם אחר. אני מקווה שהיישוב האחר לא יצטרך לשלם את ההצמדה והריבית של כל התקופה עד שיתברר שהוא באזור.

לגבי השריפה בשנת 2012, מדובר באירוע שלא נסגר במערכת הממוחשבת וכו'. אני לא רוצה להיכנס לזה יותר פה בפתיחה. יש לנו מקרה נוסף שהגיע לוועדה, דרישת תשלום שנשלחה ארבע שנים ממועד כיבוי השריפה ואנחנו נמשיך ונשמע אתכם כבר יותר, כי יש פה עוד כל מיני נושאים ואני לא רוצה לקחת מזמנכם.

המנהג אצלנו בוועדה שקודם כל אנחנו נותנים את זכות הדיבור לפונים. יש לנו פה פונה אחד עכשיו, מר שמואל שפריצר. הרב שמואל שפריצר, בבקשה, ספר לנו את הסיפור שלך.
שמואל שפריצר
הלכתי להתפלל מנחה וערבית, פתאום צלצלו לי – יש שריפה בבית שלך. הייתי בהלם, מה קרה?
היו"ר ישראל אייכלר
איפה אתה גר?
שמואל שפריצר
ברחוב מהרש"ל 21 בבני ברק.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה היה?
שמואל שפריצר
בערך שנתיים וחצי. אני אומר בערך, לא זוכר.
אבינועם בירן
יולי 2013.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה כבר שלוש שנים.
שמואל שפריצר
כבר לא נתנו לי לעלות הביתה. כבר היו שם מכבי אש וסולם והכל. התברר שזה כתוצאה מקצר במקפיא וכתוצאה מזה הלכו הרבה דברים. מכבי האש לא כל כך אשם בזה שהלכו הארונות, כמעט בערך כ-60,000 שקלים עלה לי שיפוץ הדירה.
היו"ר ישראל אייכלר
ולא היה לך ביטוח?
שמואל שפריצר
לא היה לי ביטוח, שום דבר. מתברר שהביטוח של המשכנתא שיש לי כן על הדירה, זה היה על סכום יותר קטן. בקיצור, בנק ירושלים הודיע אחרי שלקחתי עורך דין, שאין שום ביטוח.
היו"ר ישראל אייכלר
זה ברור. ביטוחי המשכנתא זה על הקירות והמבנה, כדי שהם יוכלו למכור - - -
שמואל שפריצר
זה לא על תכולה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, לא על תכולה.
שמואל שפריצר
לקחתי עורך דין גדול מתל אביב, הוא אמר שבררתי בררתי, אין שום סכום שאני יכול לקבל. ואחרי תקופה קצרה קיבלתי את התשלום. הייתי בהלם, לא על עצם התשלום, אני מבין שעולה מים והכל, אבל עצם התשלום אחרי ששילמתי 60,000 שקלים, הייתי פשוט בהלם על הסכום הגדול.
היו"ר ישראל אייכלר
אני משאיר את השאלה לתשובותיכם, כשתשיבו, מתי התחיל הדבר הזה שמשלמים עבור שירות הצלה וכיבוי של מכבי אש.
אבינועם בירן
תמיד זה היה. לפני 40 שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
40 שנה?
אבינועם בירן
גם כשזה היה איגודים היו אגרות.
היו"ר ישראל אייכלר
כי אני לא זוכר.
אבינועם בירן
יש תקנות אגרות מלפני 41 שנה.
קריאה
זה לא היה ממשלתי. כאילו, זה לא היה כמו משטרה.
אבינועם בירן
משנת 1975.
יוחאי וג'ימה
זה היה שירות שהיה ניתן על ידי איגודי ערים ברשויות המקומיות.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל לא ידעתי שגובים על זה תשלום.
יוחאי וג'ימה
כן. עכשיו כשזה עבר להיות רשות ארצית, אז התחילו התלונות של האנשים, כי זה כמו משטרה.
היו"ר ישראל אייכלר
ובאיזה רמה של תשלום זה היה אז?
אבינועם בירן
אותו דבר. זו אותה תקנה, אותן אגרות, אותו דבר. שום דבר לא השתנה.
היו"ר ישראל אייכלר
איך הורדת את התשלום מ-3,000 ל-900?
שמואל שפריצר
פניתי למכבי אש בבני ברק. אמרו לי לפנות שם לאחראי וכתבתי לו מכתב. אז הוא אמר תשאיר את זה פה ואחרי תקופה מסוימת קיבלתי הודעה שזה הסכום שאני צריך לשלם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין מבחינה משפטית שכרגע אתם לא יכולים לתת הנחות בגלל שזה לא אושר?
בר לוי
לא, זה אושר ב-22 ביוני. ועדת הפנים והגנת הסביבה נתנה אישור להאריך את זה בחצי שנה ותחולה רטרואקטיבית של חודשיים, כי הוראת השעה פקעה ב-21 באפריל 2016. זה נחתם על ידי השר אתמול ונשלח לפרסום ברשומות היום.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתם יכולים להמשיך לתת הנחות?
בר לוי
כן.
אבינועם בירן
אני רק רוצה אם אפשר.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בבקשה, רק תגיד את השם ואת התפקיד.
אבינועם בירן
אבינועם. אני מבקר הרשות ומטפל בתלונות ציבור והייתי גם בדיון הקודם. מה שאני רוצה להציע לפונה, להגיש בקשה נוספת לתחנת בני ברק. ועדת הנחות תדון בבקשה הנוספת. רק הבקשה היא לצרף איזה שהם מסמכים שיעזרו להם לקבל החלטה לגבי מצב כלכלי, לגבי הנזק שנגרם. ככל שתביא יותר מסמכים, יהיה להם יותר קל לקבל החלטה. אני אומר את זה על סמך תשובה שקיבלנו לאור בדיקה מתחנת בני ברק ממחוז תל אביב, ממחוז דן. במידה ותוגש בקשה נוספת להנחה, גם על הדבר השני, על היתרה, הם ידונו בזה. הם רק מבקשים לצרף מסמכים נוספים על מצב כלכלי, על הנזק שנגרם וכל מה שצריך, שיהיה להם אסמכתא.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת יש לכם סמכות לעשות את זה.
אבינועם בירן
ניתן, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו בואו נדבר על האגרה הכללית שהייתה אמורה להתבטל, עבור הזמנת כבאות והצלחה.
אבינועם בירן
קודם כל לצורך הדיון באמת קיבלנו רשימת שאלות מהוועדה והכנו תשובות.
היו"ר ישראל אייכלר
קראתי אותן, כן.
אבינועם בירן
לגבי הנושא של ביטול אגרה. מבחינתנו, כשהיינו בדיון הקודם סיפרנו שהנושא בעבודה ומכינים את התקנות. המצב הנכון להיום הוא שמבחינת רשות הכבאות והמשרד לביטחון פנים, הוכן ונרשם מתווה לביטול האגרה. המתווה טרם אושר על ידי משרד האוצר והוא מצוי בדיון בין משרד האוצר למשרד לביטחון פנים. כך שמבחינתנו ככבאות, אין לנו כרגע מה לעשות. צריך שהדיונים יסתיימו בין המשרדים וזה ייכנס לתוקף.
בר לוי
אני אשמח לחדד.
היו"ר ישראל אייכלר
מה התפקיד שלך?
בר לוי
אני עורכת דין בלשכה המשפטית בביטחון פנים. אני רק אשמח לחדד שבדיון שהיה בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, יושב ראש הוועדה הודיע שבמתווה שאנחנו העברנו בזמנו לאוצר, שזה ייקור אל אגרות המניעה ב-10%, המתווה כפי שהוא לא יאושר, ולכן צריכה להיעשות עוד עבודה במשרד לביטחון הפנים מול משרד האוצר, להציע מתווה חדש.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת רצו לייקר את זה עוד?
בר לוי
לייקר את אגרות המניעה - - -
קריאה
רצו לייצר לכל השאר.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, כדי לכסות את הבור הזה. אבל כתוב אין הבור מתמלא מחולייתו. אי אפשר. אתה לוקח בור ואחר כך מנסה - - -
קריאה
צריך לבטל את זה.
אבינועם בירן
האגרות היקרות בעקבות ביקורות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הפתרון שאתם רוצים להציע?
בר לוי
אז זה כאמור עכשיו היה ממש לאחרונה והדיון הוא במשרד מול משרד האוצר, כדי לראות מאיפה ממלאים את החוסר התקציבי. אבל זה כמובן גם תלוי אוצר. אני מצטערת שאני חוזרת על מה שנאמר.
מרק טובלם
אבל מה שהוחלט, שמי מר טובלם מירושלים, אגף תקציבי הכנסות ברשות הכבאות. אני גם השתתפתי בדיון הקודם.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אני זוכר.
מרק טובלם
בהמשך לדיון הזה שהיועצת המשפטית הזכירה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שנשמע אותו.
מרק טובלם
יושב ראש הוועדה סיכם או ביקש חוות דעת של האוצר לגבי המתווה שהוא הציע. והמתווה אומר שיש חלוקה – שליש בין המשרד לביטחון פנים/כבאות, השליש השני על חשבון האוצר, השליש השלישי יועמס על תעריפי אגרות המניעה הקיימות. במתווה הזה כעבור שבועיים קיבלנו תשובה שהאוצר מתנגד להצעה הזאת.
אבינועם בירן
כרגע זה לא במגרש שלנו.
מרק טובלם
זה לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני רוצה לפנות לאוצר. רועי.
רועי טייאר
כן. קודם כל אני רק חייב להתייחס לעניין הראשון לגבי ההצעה הראשונה של המשרד לביטחון פנים, של הכבאות, לגבי ההפחתה של האגרות המבצעיות. אנחנו כן מבינים את העניין שבאמת ההטלה של האגרות המצילות על האזרחים היא באמת לפעמים לא מדתית ולפעמים היא באמת קצת מכבידה מאד על היכולות הכספיות של האזרחים שקורים להם אירועים מזוויעים ואנחנו כן פתוחים לקבל הצעות מהמשרד לביטחון הפנים לגבי איזה שהוא שינוי בתמהיל של האגרות באיזו שהיא צורה.

אנחנו כרגע קיבלנו בעצם הצעה מהמשרד לביטחון הפנים ומהכבאות לגבי עניין של הפחתת האגרות המבצעיות שעומדות כרגע על כ-20 מיליון שקלים בשנה, אבל מנגד לזה, הם ביקשו להעלות את האגרות של עסקים. בגלל שאנחנו רואים במהלך הזה כסוג של מהלך שבעצם ייקר את העלויות של העסקים במדינה, אנחנו מעדיפים לא לעשות את המהלך הזה של לייקר - - -
קריאה
תלוי איזה עסקים.
היו"ר ישראל אייכלר
יש עסק שהוא בעל חנות או בעל מפעל קטן שזה באמת להכביד עליו, או קבלן, ואני מבין שזה גם קבלנים שצריכים לעבור בדיקות. או שמדובר בחברות ענק, שבשבילם זה פינטס, כל ה - - -
רועי טייאר
תראה, בסוף כל ההעלאה של האגרות שעומדת בערך על 14 מיליון שקלים, הן בעצם תקפות ומתפרשות בצורה יחסית אני מניח, על כל העסקים. אבל לנו מדובר פה באיזו שהיא העלאה של עלויות עבור העסקים, שאנחנו מעדיפים להימנע מהן. ולכן אנחנו כרגע לא אישרנו את המהלך הזה.
יוחאי וג'ימה
זה האגרות הבסיסיות או האגרות המבצעיות?
רועי טייאר
הבסיסיות.
קריאה
רישוי עסקים מדברים רק על אגרות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מניעתיות.
יוחאי וג'ימה
לא מבצעיות. מבצעיות מתבטלות. רוצים לבטל.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. צריך לבטל את המבצעיות ולהטיל על המניעתיות.
יוחאי וג'ימה
פעם שעברה מה שנאמר, שאת האגרות המבצעיות רוצים לבטל לאזרחים ולהמשיך לחייב את כל השאר באגרות המבצעיות.
אבינועם בירן
לא, לא.
יוחאי וג'ימה
זה מה שנאמר פעם שעברה.
מרק טובלם
לא, זה לא עמד על הפרק. זה מעולם לא דובר. יש הנחיה של השר שהכיוון הוא לבטל את האגרות, עכשיו אנחנו צריכים למצוא נתונים איך עושים את זה ומי יממן את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, רגע, אז יש לי כבר שתי הצעות פתרון. אחת לגבי העסקים הגדולים, שהם כן יכולים להשתתף גם בכיבוי רגיל, גם בהצלתיות מה שנקרא, שכן יישאר משהו, נניח סכום X. והסכום השני במניעתיות, להקל על החנויות הקטנות ועל העסקים הקטנים ועל הקבלן הבודד של בניין אחד ו/או איזה מוסד אחד, ולהטיל את זה על חברות בנייה גדולות, שהן לא ירגישו את זה בכלל.
רועי טייאר
אני אומר, בגלל זה כמו שאמרתי, אנחנו כרגע ממש לקראת דיונים על התקציב של השנים 2017-2018. אנחנו נשמח לקבל הצעות מהמשרד לביטחון פנים. אנחנו גם עושים עבודות לגבי בחינה של איך אפשר בעצם לתקן את המצב הזה. אנחנו כרגע עובדים על זה בשיתוף פעולה מול המשרד לביטחון פנים ומול הכבאות.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל תראה, כבר בפברואר הכריז השר על הביטול. עכשיו, השר מייצג את כולנו, לא את המפלגה, את הציבור כולו וזה עושה חוכא ואיטלולא מהשר ומבוחריו, כאשר מפברואר עד יולי עדיין לא הגעתם לאיזה שהוא סיכום.
רועי טייאר
כרגע שוב, ההצעה שהוצעה על ידי השר היא מדברת שוב על לקחת בעצם את האגרות המבצעיות שחלות על האזרחים ולייקר אגרות לעסקים. אנחנו מעדיפים לא לקבל את ההצעה הזאת, כי אנחנו חושבים שיש פה מהלך של ייקור רגולציה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי, ולכן אני אמרתי שזה צריך להיות הכל מדורג.
רועי טייאר
אז בגלל זה אנחנו עושים וכרגע עובדים על איזה שהוא פתרון אחר מול הכבאות ומול המשרד לביטחון פנים ואני מקווה שאנחנו נגיע לפתרון בחודשים הקרובים.
שלומית אבינח
זה נציג האוצר אומר.
היו"ר ישראל אייכלר
נציג האוצר היה אמיר אדרי? הוא אמר פה, מראה לי המנהלת, שהוא אמר ככה – שיש היגיון. אני מתכוון לכל מיני סוגיות אבל אני אגיד שאם מישהו ננעל ויכול להזמין כיבוי אש או להזמין מנעולן, כל מיני סוגיות שהן לא באמת סוגיות של חירום של הצלת חיים. אבל בכל מקרה הגישה היא גישה נכונה. מנגד הכיוון הוא לייקר את האגרות למניעה.

זאת אומרת הייתה הסכמה של האוצר לעניין הזה. ומעניין שאז אמרתי, אני לא זכרתי שאמרתי את זה. אני רואה פה עכשיו את הפרוטוקול – אנחנו רוצים שתעשו תעריפים שונים. קבלן שבונה בניין בשבילו 300 או 1,000 שקלים זה לא הסיפור. בשביל אזרח פרטי שצריך לאשר גן ילדים או מעון, זה המון כסף. זאת אומרת אותו עיקרון. אפשר לעשות הדרגה. הכל צריך להיות בהדרגות. אי אפשר לעשות משהו או או. ואני חושב שמפברואר עד יולי זה כבר לא פרופורציונאלי, זה כבר לא מדובר.

אז אני רוצה מכם, אם אתם יכולים לתת לנו איזה תאריך.
רועי טייאר
קודם כל אנחנו נשמח לקבל איזו שהיא הצעה יותר קונקרטית מהמשרד לביטחון פנים ואנחנו נדון על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
מי ממשרד הבט"פ?
רועי טייאר
או מהכבאות גם.
היו"ר ישראל אייכלר
מהכבאות, אתם. מי ממשרד הבט"פ? את?
בר לוי
אני מהייעוץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים.
ליאור נוריאל
היא מהייעוץ המשפטי, אני מתחום התכנון הכלכלי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אולי אתה תיתן לנו תאריך מתי אתם מגישים הצעה ומתי אתם יושבים וסוגרים על הנחיה.
ליאור נוריאל
אנחנו, בהתאם להנחיית ועדת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כי אם תשלחו את זה בדואר זה יגיע בעוד חודשיים.
ליאור נוריאל
כנראה. בהתאם להנחיה על ועדת הפנים, אנחנו מתחילים באמת בשבועות הקרובים עבודת מטה לעצב תקנות חדשות שיתאמו את רצונה של הוועדה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תרשום את ההצעה של הוועדה שלנו להתחיל לעשות מדרגים. כי אתם צריכים לכסות את הבור, אז תחלקו את זה. זה ההיגיון גם בהטלת כספי צדקה וגם בהטלת מיסים. מי שיש לו יותר והוא מרגיש את זה פחות, יכול לתת יותר. מי שמרגיש את זה יותר, יכול לתת פחות.

כן, בבקשה. אתה סיימת?
מרק טובלם
לא, לא. עוד לא התחלתי.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, בבקשה.
מרק טובלם
אני רוצה להתייחס לסוגיה שאתה אומר לעשות דיפרנציאציה בין חייב לחייב אחר, אם הוא אזרח קטן או אם הוא גוף גדול. הסכומים, גם היום, בלי לעשות תעריפים שונים שאנחנו לא מעוניינים לעשות תעריף שונה בין אזרח לאזרח, אנחנו לא יכולים כי אנחנו יוצרים פערים. גם היום בתחשיב של האגרות האלה, אזרח קטן ישלם משמעותית מאד יותר זול מאשר גוף גדול. למה? כל התחשיב נעשה, התעריף למטר או למאה מטרים ראשונים הוא קבוע, זה דבר ראשון. זה הולך בקבוצה הדרגתית ומה שמשתנה זה המכפלה בשטח.

אם עכשיו אתה מדבר על בעל חנות, על קיוסק, הוא ישלם רק על השטח של הקיוסק או על המדרגה הראשונה, שזה ה-100 מטרים הראשונים. ואם אתה מדבר על מפעל ענק על שטח של כמה דונמים, אז זה ברור לך שהמכפלה בכמה דונמים תיתן לך מחיר הרבה יותר גבוה. זה בעצם השוני בתעריפים. זה תעריף זהה לכולם, כשבסופו של דבר המטלה על כל אזרח או גוף גדול משתנה בהתאם לשטח של העסק. וזה הפתרון הכי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו דיברנו על זה שהשטח הוא לא תמיד מבחן שוויוני, כי למשל אדם שיש לו שדה, אני אומר סתם, שדה בור שלא מצמיח כלום וזה שטח גדול, לעומת מי שיש לו גינה פורחת. וזה אותו דבר לגבי מוסד למשל, שיש לו המון שטח, אבל אין לו כסף, ולעומת מפעל בנקאי שיש לו הרבה כסף. זאת אומרת גם העניין של השטח הוא לא יכול להיות המודד היחיד. אני מבין שזה כמובן גם מודד, המכפלה של השטח. כי אם אתה בא לקיוסק קטן, זה לא דומה שאתה בא לאיקאה. אבל לא זה יכול להיות המודד היחיד. אתה מודה בזה.

זאת אומרת כדי לעשות שוויון בין האזרחים, צריך לעשות שוויון בין מצבים, לא רק בין - - -
מרק טובלם
אנחנו פועלים ונפעל בהתאם למה שהוגדר בתקנות.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אנחנו מדברים עכשיו על יצירת התקנות.
מרק טובלם
אוקיי, אז אני אומר, מה שיוחלט זה מה שיהיה ומה שמשרד האוצר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני אתן את רשות הדיבור. אתה יודע מה, לפני - - - למי השאלה מופנית? למבקר. אתה המבקר של מכבי האש?
אבינועם בירן
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
המנהלת כותבת לי כל הזמן – איך קורה ששולחים דרישת תשלום למי שלא צריך לשלם. שאלה אחת. שאלה שנייה, למה שולחים אחרי תקופות כל כך ארוכות?
אבינועם בירן
יש לי תשובות על הכל, אם אפשר אני מוכן לענות על כל השאלות בהתאם למסמך ששלחתם, זה מכסה את הכל.
היו"ר ישראל אייכלר
אז פשוט שאני אקריא את זה? אני יכול?
אבינועם בירן
הנה, בוא נגיד הנושא הראשון היה ביטול אגרות, דיברנו עליו. הנושא השני זה בירוקרטיה בקבלת אישורים ומשך הזמן לקבלת היתרים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה אחד הדברים שדיברנו על זה שאנשים סובלים.
אבינועם בירן
כן, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
מה התשובה שלכם?
אבינועם בירן
אתה נתת לנו דוגמאות של מקרים שפנו אליך על בירוקרטיה ומשך זמן ארוך. אז תראו, המצב הוא כזה, כאשר אדם מגיש בקשה להיתר, אם זה לעסק או לבניין, הוא צריך להגיש רשימה מסוימת של מסמכים כדי שהם ייבדקו. במידה והכל מוגש והכל בסדר ואין צורך בהשלמות או בתיקונים, תוך מספר ימים הוא מקבל היתר מהכבאות. יש הוראה פנימית שלנו, שאם במקרה תוך 30 יום הוא לא מקבל היתר מסיבות שתלויות בנו, ההיתר אוטומטית נכנס לתוקף.
שלומית אבינח
ממתי זה?
יוחאי וג'ימה
לדעתי זה מופיע בחוק הכבאות. זאת לא הוראה פנימית.
אבינועם בירן
בסדר, בסדר. אנחנו ככה פועלים, שנייה.
יוחאי וג'ימה
אבל זה בחוק.
היו"ר ישראל אייכלר
אז צריך שהציבור יידע את זה. אני לא ידעתי את זה.
אבינועם בירן
הציבור יודע. תוך 30 יום, במידה ולא מתקבל אישור מסיבות שתלויות בנו, האישור נכנס לתוקף. העיכובים הם במקרים בהם הוא נדרש להשלמות ולתיקונים. אז זאת התשובה לעניין הזה.

השאלה הבאה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין שרוב הבעיות זה באמת אחרי שהם עושים את כל התיקונים שדרשתם, עד שבאים לבדוק ועד שבאים לאשר.
אבינועם בירן
כן. דבר נוסף, יש פה עוד איזו שהיא הערה. אם אנחנו מדברים על בניין לקראת אכלוס, אז יש את השלב הראשון של טופס 4 ויש אחר כך את ההיתר לאכלוס. בשלב שהוא מקבל את האישור לטופס 4, כבר אז מסבירים לו מה הוא צריך להביא לצורך קבלת היתר לאכלוס, כדי למנוע סחבת נוספת.
היו"ר ישראל אייכלר
את הסחבת הכפולה, כן.
אבינועם בירן
אז את זה עושים כחלק מההסברה לאנשים. לגבי גיוס עובדים, השאלה שנשאלה באמת כמה אנשים עוסקים בתחום הזה, אז - - -
היו"ר ישראל אייכלר
50 עובדים גייסתם?
אבינועם בירן
לא. גויסו 50 עובדים משנת 2014, עובדים חדשים שנקלטו לתוך המערכת.
היו"ר ישראל אייכלר
על הבטיחות, לא על - - -
אבינועם בירן
כן, כן, רק לבטיחות. רק לבטיחות נקלטו 50 עובדים והיו עוד מקרים של העברות בתוך הארגון, ממגזר למגזר ויש פעילות רבה בנושא הזה של העצמת האגף הזה של בטיחות אש ומניעה, בגלל היקפי העבודה והרצון לשפר את השירות לאזרח. בין היתר רק לאחרונה קיבל ממלא מקום הנציב, כידוע הנציב סיים את תפקידו ועוד לא מונה אחר, והיו מספר דיונים בעניין והוא קיבל החלטה לעשות איזה שהוא חקר ביצועים לגבי הפעילות של המניעה בתחנות, לבדוק מה הם היקפי העבודה שיש, כמה אנשים צריכים באמת להיות יחידה אל מול המשימות, ואז גם התקנים יותאמו בהתאם. אבל במקביל לזה כל הזמן יש פעילות להוספת כוח אדם בתחום הזה.

והנה, עכשיו אנחנו מגיעים לשאלה של שטחים ציבוריים פתוחים. וזה גם רלבנטי לשתי התלונות שקיבלנו לגבי קוממיות. אז ככה. ברמה העקרונית האגרה הולכת או למחזיק השטח או למקבל השירות או לבעל הרכוש – אחד משלושת האנשים האלה הם הגורמים שאמורים לקבל את האגרה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא זה שמצלצל.
אבינועם בירן
לא, לא, ממש לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו רוצים שזה יהיה ברור.
אבינועם בירן
לא, לא.
קריאה
זה לא כמו מד"א.
אבינועם בירן
אנחנו מדברים על בעל הנכס, המחזיק בו או מקבל השירות. אחד משלושת אלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לפתוח סוגריים ברשותך?
אבינועם בירן
כן, בבקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
קיבלתי השבוע פנייה שאדם שמת לפני כך וכך שנים, המשפחה קיבלה פעם ראשונה דרישה לפעם אחת שהוא לא אושפז. הוא היה מאושפז כל הזמן, אדם חולה, זקן. אז זה איזה שהוא תשלום פלוס הצמדה וריבית והוצאות עורך דין.
שלומית אבינח
ממשרד עורכי דין.
היו"ר ישראל אייכלר
אז הם אומרים סליחה, זה פעם ראשונה שאנחנו מקבלים. תשמעו תשובה, בחיים שלי עוד לא שמעתי תשובה כזאת: עד שלא היה לכם צו ירושה לא היה לנו ממי לגבות. עכשיו כשקיבלתם צו ירושה, אז אנחנו רוצים לגבות מהירושה הזאת. הייתם מאמינים? זאת אומרת הרי הבנים - - -
יוחאי וג'ימה
מזל שהם לא רצו גם חלק מהירושה והיו פונים לבית משפט.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, הם רוצים מהירושה. אבל זה ההסבר למה הם לא שלחו ארבע שנים חשבון, בגלל שלא היה - - -
קריאה
לא, הם שלחו לכתובת שהוא כבר לא היה גר שם.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא לא היה גר שם ולא היו ילדים. עכשיו יש צו ירושה, הם זיהו את היורשים והם רוצים את הכסף. טוב. תמשיך. סגור סוגריים.
אבינועם בירן
בואו נדמיין לרגע צוות של כבאים שיוצא לשטח ומטפל בשריפת קוצים או כל דבר אחר בשטח פתוח. איזה שהוא כביש פנימי שמוביל למושבים, קוממיות או כאלה. הוא חוזר, הוא רושם דו"ח אירוע. הוא מתאר את המקום כפי שהוא ראה אותו בשטח. אז הוא יכול להגיד כביש מספר 32, קילומטר 20, בכניסה למושב. זה מה שהוא כותב. וזה לא בסדר, אני כבר אומר. בטעות יוצאת אגרה למושב קוממיות.

מאז אנחנו בשיפור משמעותי. המערכת הטכנולוגית שלנו היום, שנקראת שלהבת, יודעת לסמן נ"צ מדויק יותר ודרכו להגיע או לבעל הנזק או למחזיק בו, כדי להימנע מטעויות מהסוג הזה. כאשר היום אנחנו שמנו לעצמנו כיעד, כמטרה בכל מקרה מהסוג הזה, למצוא גוש, חלקה ובעלים כדי למסור להם את האגרה. ועדיין פה ושם יש מקרים כאלה.

בכל מקרה שאנחנו מקבלים ערעור או תלונה על העניין הזה, מקבלים את זה, בודקים את זה, הרבה יותר יסודי, הרבה יותר מעמיק. ואם יסתבר שהאגרה נשלחה לא לאדם הנכון, לגביו היא תבוטל ועד שימצאו את מישהו האחר. וזה נכון לגבי המקרים שתוארו.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן ייקח התהליך הזה?
אבינועם בירן
הוא קיים. זאת אומרת היום אנחנו עובדים ככה. דרך אגב, המקרים של קוממיות הם די ישנים.
היו"ר ישראל אייכלר
לכן אני שואל.
אבינועם בירן
היום הסבירות שזה יקרה היא נמוכה יותר. כשאני מתאר את המצב הזה זה לא מצב עתידי, זה היום המצב. זאת אומרת המערכת קיימת, המערכת הטכנולוגית הזאת קיימת, היא כבר יצרה את השיפור הזה ולכן אני לא אומר שאין טעויות מהסוג הזה, אבל ברמה ובכמויות הרבה יותר נמוכות.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כי הסיפור של קוממיות של ארבע שנים, נכון?
אבינועם בירן
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עוד היה? מדוע מגיעים החיובים כעבור שנתיים.
אבינועם בירן
השאלה הבאה היא מדוע מגיעים החיובים כעבור שנתיים. אז ככה, מרגע שהכבאי חור מהשטח הוא רושם דו"ח אירוע ואז יש כמה שלבים שהדו"ח הזה עובר. יש מספר מפקדים שאמורים לבדוק, לחתום, סוג של בקרה והחותם האחרון זה מפקד התחנה. בעקבות חתימה שלו מופקת אגרה. יש מדי פעם עיכובים בגלל שמבקשים השלמות, מבקשים תיקונים וגם בגלל עומסים בעבודה. מדי פעם יש עיכובים ובאמת האגרה לא נחתמת בזמן שהיינו רוצים שהיא תחתם. זה לוקח קצת יותר זמן.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל שנתיים? אם היית אומר לי שזה לוקח יותר משבועיים, אני מבין. חודש, אני מבין.
אבינועם בירן
לא סביר. חד משמעית לא סביר. יחד עם זאת, מבחינת האזרח שמקבל את החשבון, כמובן שאין לזה משמעות בהיבט שזה לא עולה לו לא בריבית כמובן ולא בשום דבר.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא?
אבינועם בירן
לא, לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם לא מחייבים?
אבינועם בירן
לא, לא.
מרק טובלם
על פי חוק אנחנו לא גובים ריבית.
אבינועם בירן
לא גובים ריבית. זאת אומרת זה לא נעים לקבל אגרה אחרי שנתיים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בכלל לא נעים לקבל אגרה, וודאי לא משריפה.
אבינועם בירן
אני, כמי שמטפל בתלונות ציבור, אגיד לך שבאמת אנשים לפעמים אומרים – אני אפילו לא זוכר על מה האגרה הזאת. עבר כל כך הרבה זמן שאני כבר לא זוכר. אז באמת גם בעניין הזה אנחנו מנסים איך שהוא לצמצם - - -
שלומית אבינח
כמה ביטלתם? יש לך נתונים כמה ביטלתם? כלומר כמה תלונות מוצדקות, כלומר אתם ככבאות - - -
אבינועם בירן
מעט. אני כבר יכול להגיד לך שמעט. כמות התלונות שאנחנו מקבלים לגבי האגרה, עצם הפקת האגרה ברובה אין טעות. להיפך. אנחנו מעודדים אנשים ומפנים אותם לוועדת הנחות. זאת אומרת אם אנשים מבקשים הנחות וזה לגיטימי ויש את האופציה הזאת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה זה חייב לעבור דרך מפקד התחנה ולא בפניות הציבור שלך ישירות? הבקשה להנחה.
אבינועם בירן
כי יש ועדת הנחות.
שלומית אבינח
הוא פנה לבני ברק והוא צריך לפנות עוד פעם לבני ברק.
מרק טובלם
הוקמה ועדת הנחות בכל אחד מהמחוזות.
אבינועם בירן
כי זאת התחנה שבה היה האירוע. ועדת הנחות, אני לא יודעת מי החליט, הכנסת, או לא יודע מי, יש הגדרות.
בר לוי
זה בהתאם לחוק, ועדת ההנחות.
היו"ר ישראל אייכלר
מי יושב בוועדת ההנחות?
בר לוי
אני לא זוכרת בדיוק, זה יועץ משפטי של המחוז - - -
שלומית אבינח
אבל סליחה, אם בן אדם כבר היה פעם אחת בוועדת הנחות - - -
אבינועם בירן
זו אותה ועדה בכל מחוז. מה שאני יכול להגיד זה ככה. יש לנו שבעה מחוזות, בכל מחוז יש ועדה, בראשה יושב סגן מפקד המחוז עם היועץ המשפטי, עם אישה המניעה או עם איש המבצעים ודנים בכל מקרה. עכשיו, אנחנו מפנים את האדון הזה לאותה ועדה שדנה ואכן נתנה לו הנחה של שני שלישים. עכשיו אנחנו אומרים, אתה רוצה הנחה גם על השליש האחרון? אתה יכול להגיש.
היו"ר ישראל אייכלר
להגיש עוד פעם, אבל באותה אינסטנציה. בסדר. אז את העניין של קוממיות כבר מיצינו. השאלה הייתה פה איך נשלחות אגרות החיוב, רק בדואר?
אבינועם בירן
בדואר. אז התשובה היא באמת רק בדואר, וגם בעניין הזה אין לזה השלכות. זאת אומרת אם אני היום שולח אגרה לאזרח ומסיבות של הדואר זה יגיע אליו רק בעוד שנה, אין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול משהו. אתם מעבירים גם לחברות עורכי דין פרטיים גבייה?
אבינועם בירן
כבר לא. הפסקנו עם זה. דיברנו על זה בדיון הקודם. השאיפה לפחות להפסיק עם זה באופן מוחלט ושהכל ייעשה דרכנו.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, צריך להפסיק עם זה. אנחנו מעודדים את זה בכל לשכות המסחר, כל מיני דברים כאלה. גם העיריות עוד צריכות לתקן בעניין, כי זה שוד וגזל ועושק שאנשים מתפרנסים. פשוט מאפייה, כמו שפעם היו חברות גבייה בשוק האפור והיום זה עורכי דין - - -
אבינועם בירן
אז בתקופת האיגודים, סליחה שאני קוטע, בתקופת האיגודים זה היה מקובל שמשרדי עורכי הדין עשו את הגבייה הזאת. היום לדעתי זה כבר לא קיים ואם קיים זה רק הזנבות ככה האחרונים שנשארו.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. היום היה דיון בוועדת הרווחה על הצעת החוק ששלושה ימים לפני החגים – פסח וסוכות או עיד אל פיטר - - -
יוחאי וג'ימה
לא יהיו ניתוקי מים?
היו"ר ישראל אייכלר
לא על ניתוקי מים. היום היה לנו על הצעה לפועל ולבוא לבית ולקחת את הרכב או שלושה ימים. אז הרשויות אמרו שממילא יש להם נוח. היה לנו ויכוח אם שלושה ימים או איך, או לגבי עיקולים בבית, אם זה ממוחשב. בא נציג לשכת עורכי הדין והתחיל לדבר על הדבר הזה – מה יהיה אם העיקול ייצא ביום הרביעי, ארבעה ימים וזה. בקיצור זה משבש.

לא אמרתי לו כלום, כי עוד היה לנו ויכוח עם הרשויות, אבל כאן אני אומר את זה, אנשים שמתפרנסים, ולא מדובר בפקידי שלטון שזה תפקידם לגבות כסף, אנשים שמתפרנסים מאותם אנשים שאין להם לשלם ועליהם הם עושים הצמדה וריבית והוצאות עורכי דין, אני לא מצפה מהם בכלל שיתחשבו שזה ערב חג ושאדם צריך ללכת לקנות. נוצר פה דבר שלדעתי לפחות רשויות השלטון אסור להם להשתמש בזה. אתם צריכים עוד עובדים? קחו עוד עובדים, אבל לא מישהו שיהנה מזה שהוא משלם יותר ויותר יקר ממה שהוא צריך.

אז זהו. אני רוצה לשמוע את ה - - -
אבינועם בירן
לאור השאלה שלך אני רוצה להציע עוד משהו לאדון הזה, שיגיש את הבקשה דרכי.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שזו הדרך.
אבינועם בירן
אני אדאג לזה. אני אתן לך את כתובת המייל שלי כשנסיים את הדיון, תשלח את הבקשה שלך אלי, אני אטפל בה ואני גם אשיב לך, בסדר?
היו"ר ישראל אייכלר
יש פה שאלה נוספת, סליחה. אני לא יודע אם זה קשור. כשמגיעה ניידת ולא הייתה צריכה לעשות כלום, הכל בסדר, האש כובתה או אני לא יודע בדיוק מה - מחייבים לפי קילומטר נסיעה. במד"א למשל אם אין טיפול, אין תשלום. מה אתם אומרים על זה?
אבינועם בירן
כאשר אנחנו מקבלים תביעה לאירוע ותוך כדי תנועה של הכבאיות לאירוע מתקבל ביטול, ניתן לא להפיק אגרה ויש פה שיקול דעת למפקד התחנה. וגם פה אנחנו צריכים להיות זהירים, כי אנחנו יכולים להיות פה מאד נחמדים ולהגיד אפשר לבטל, אפשר הכל. מצד שני, כשמבקרים את מפקד התחנה, מעירים לו למה לא הפקת אגרה. אז במסגרת שיקול הדעת שיש, במקום שניתן לא לעשות את זה, אז לא עושים את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת במקרה שלא היה צריך, אז-. מה אתם עושים באמת עם קריאות השווא האלה?
אבינועם בירן
אין לנו יותר מדי כמו במשטרה. גם על זה דיברנו פעם קודמת. כל נושא המטרידים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן, מה אתם עושים?
אבינועם בירן
אנחנו לא כמו במשטרה. אני הייתי במשטרה ואני מכיר את זה. במשטרה זו תופעה קשה ביותר ויש מערכות שלמות שעוסקות היום בהפרדה ובניסיון לאתר אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
בגלל המצב הביטחוני גם המשטרה לא יכולה הרבה לשחק.
אבינועם בירן
אני יכול להגיד שאצלנו בכבאות התופעה הזאת היא שולית, כמעט ואין לנו מטרידים, ולכן גם ה-102 שלנו מגיב מאד מהר. באחריות אני אומר את זה. כשמתקשרים ל-102, הטלפון המהיר ביותר שיש לנו בכל הכבאות זה 102 וכך צריך להיות גם. כך שבתחום הזה, בינתיים אין לנו בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, תודה רבה.
אבינועם בירן
יש עוד תשובות.
היו"ר ישראל אייכלר
תדבר, תדבר, הזמן הוא שלך.
אבינועם בירן
לגבי קוממיות היו שני מקרים, אז לצורך הדיון אני רוצה להגיד אחד באמת הולך לביטול, זה הסיפור של איתור המקום. הייתה עוד תלונה לגבי קוממיות, שהיא בעצם עוסקת בתחום אחר של אגרה שנשלחה באיחור רב. וגם אני יכול פה להגיד שגם הנושא הזה בטיפול והוא נבדק.

פה אנחנו מדברים על כמות די גדולה, ודרך אגב, זה גם אמור לגבי התלונה הרביעית שקיבלנו רק אתמול בקריית גת. היה מקרה של שריפה בדירה בקריית גת וגם שם יש לי את הנתונים על האירוע. אכן הייתה שריפה ונגרם נזק והיו כבאיות והצילו חיים גם, אבל כנראה תקלה שהאגרה נשלחה באיחור רב. אז גם האגרה הזאת וגם האגרה השנייה של קוממיות, שהתקלה שם זה משך הזמן הארוך, זה נמצא כרגע בבדיקה עם עוד הרבה מאד אירועים שלנו מול האוצר, מול החשב הכללי, על אפשרות אולי, אני לא יודעת, לבטל אותם או למצוא איזו שהיא דרך אחרת כדי שהאזרחים לא ייפגעו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מודה לך. בואו נדבר עם נציג העירייה. תגיד את השם ואת התפקיד שלך.
יוחאי וג'ימה
יוחאי וג'ימה, אני ראש מינהל ביטחון וחירום במרכז השלטון המקומית.
היו"ר ישראל אייכלר
יוחאי זה תימני. וג'ימה מה זה?
יוחאי וג'ימה
גם תימני. בשבת שמעתי סיפור של בחור מהונגריה, שאומר שליהודים לא היה פעם שמות משפחה. היה משה בן אליעזר ואז הגויים חייבו אותם שיהיו שמות משפחה. נתנו את שמות המשפחה לפי ככה – מי שלא היה לו, אז נתנו לו שמות משפחה לפי מקצוע. מי שהיה לו כסף, אז נתנו לו שמות משפחה גולד, כל מיני דברים כאלה יפים. ומי שהיה לו ולא רצה לשלם את הכסף, אז נתנו לו כל מיני שמות משפחה שאללה יסתור, מי שמבין אותם היום, נדמה לי בגרמנית או באוסטרלית, היה מקלל. אני לא יודע את המקור של השם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מכיר משפחה חשובה מאד, משפחת שמוץ. שמוץ בתרגום לעברית זה זבל או - - -
יוחאי וג'ימה
בדיוק.
היו"ר ישראל אייכלר
לכלוך. ואני שאלתי איך? פשוט אותו שם הוא לא מצא חן בעיניו והוא כתב לו וכך חייבו אותם.
יוחאי וג'ימה
כן, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל עד היום הם נושאים את השם ואת זה אני לא מבין למה הם עושים. מה זה וג'ימה בתרגום?
יוחאי וג'ימה
אף אחד לא יודע להגיד.
היו"ר ישראל אייכלר
למדתי מאבשלום קור דבר מעניין שהשם הכי אשכנזי הפרטי שיש, זה לא נפוץ הרבה, זה שפרינצה וחשבתי שאין שם יותר אשכנזי מזה. מתברר שזה שם ספרדי מספרד, מראשי ספרד. אספרנטו, משהו אספרנטו, איזה שם מאד מאד ספרדי מכובד שהם מגיעים מאותה עיר עם אותו הדבר. אז הוא אומר זה השם הכי ספרדי עם הניב הכי אשכנזי.

כן, בבקשה, בוא נחזור לעניין הזה.
יוחאי וג'ימה
אז אני ראש מינהל ביטחון וחירום. אני מלווה את הכבאות משנת 2011, שזה המעבר של החוק מהתאגידים והאיגודים ברשויות המקומיות, עד לזה. אני קודם יכול להגיד שיש שיפור מדהים בשירות שנותנת רשות הכבאות והכל, גם במבנה שלהם, גם בכלל בשירות שהם נותנים לרשויות. זה דבר אחד.

לגבי התופעה של חיובים שנשלחים בלי קשר לכתובת או משהו כזה, היא קיימת ברשויות המקומיות ומי שפונה אלי ואומר לי תשמע, אני בכלל לא יודע על זה, אני אומר להם תשלח להם את זה חזרה, אל תשלם. ויש פה סתם דוגמא מקרני שומרון, פה כתוב סיור ביעור חמץ. זה משנת 2014, משהו כזה. חייבו ב-2,500 ומשהו שקלים.

אני אומר ככה, קרני שומרון זה לא יישוב גדול, קב"ט בדרך כלל יודע אם יש איזו שהיא שריפה או משהו ביישוב. אני אומר לו אתה מכיר, אתה יודע, יש לך במוקד איזו קריאה?
אבינועם בירן
את מי חייבו?
יוחאי וג'ימה
את הרשות המקומית.
אבינועם בירן
את מי אתה רוצה שיחייבו?
יוחאי וג'ימה
לא יודע. זה סיור ביעור חמץ. הרשות המקומית קרני שומרון - - -
אבינועם בירן
בתחנה - - -
יוחאי וג'ימה
שנייה, שנייה, תן לי. אני לא חקרתי אותך, אל תחקור אותי.
אבינועם בירן
אני לא חוקר, אני שואל.
יוחאי וג'ימה
לא, אתה שואל.
אבינועם בירן
אני שואל. הפנו אלי בכנסת עם בעיה. אני שואל האם פניתם לתחנת - - -
יוחאי וג'ימה
אני לא צריך לפנות, אני באתי לרשות. זה נשלח לרשות המקומית. אמרתי לרשות המקומית אל תשלמו, תשלחו את זה חזרה ותגידו להם שיגידו לכם על מה החיוב.
אבינועם בירן
אני לא חושב שזה נכון לטפל ככה. כי אם קיבלת חשבון שהוא לא מקובל עליך - - -
יוחאי וג'ימה
אני לא מרשות מקומית, אני ממרכז השלטון המקומי.
אבינועם בירן
אז העצה שנתת היא עצה לא טובה ו - - -
יוחאי וג'ימה
היא עצה מעולה, למה?
אבינועם בירן
למה? כי הדבר הנכון הוא, קיבלת חשבון, לא מקובל עליך, אם אתה כבר מייעץ למישהו, תגיד להם תפנו לכבאות, תערערו על זה.
יוחאי וג'ימה
זה בדיוק המקום. תפנו לתחנה - - -
אבינועם בירן
לא, אמרת להם אל תשלמו.
יוחאי וג'ימה
קודם כל לא לשלם את זה, זה דבר ראשון.
אבינועם בירן
זו לא הצעה טובה.
יוחאי וג'ימה
אם שולחים לי איזה משהו הביתה ואני לא יודע על מה זה, אז אני אברר ולא משלם קודם כל.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע, רק רשות מקומית יכולה לעשות את זה, כי אם אני אזרוק לזבל משהו, יגיע - - -
יוחאי וג'ימה
לא, אז אני אגיד לך משהו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תראה, הגמרא אומרת שחלום שלא פותרים אותו הוא כמו איגרת שלא פתחת אותה. זאת אומרת מגיע אלי דואר והוא לא מוצא חן בעיני, אני זורק את זה, הם יגיעו אלי. עירייה אולי יכולה לעשות את זה, כך שאני חושב שהוא צודק, מה השם?
אבינועם בירן
אבינועם.
היו"ר ישראל אייכלר
אבינועם צודק שהטיפול הוא להגיד להם לצלצל אליהם – מה פתאום אתם מחייבים.
יוחאי וג'ימה
זה בדיוק מה שאני מייעץ להם.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה סיור ביעור חמץ? אני פעם ראשונה שומע את זה. הייתי בארצות הברית בשנה שעברה בפסח וראיתי בכל מקום שיש ביעור חמץ עומדת כבאית והם מרכזים במקומות והם היסטריים, בגלל ששם הבתים הם מעצים. פה לא ראיתי שיש איזה חיוב על סיור ביעור חמץ. זו פעם ראשונה שאני שומע. מה זה החיוב הזה?
קריאה
כנראה פרצה שריפה - - -
יוחאי וג'ימה
לא יודע. גם הם לא ידעו להגיד לי.
היו"ר ישראל אייכלר
פרצה שריפה או לא פרצה שריפה?
יוחאי וג'ימה
לא הייתה שריפה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז הם צריכים לצלצל - - -
יוחאי וג'ימה
אז זה מה שאני אמרתי להם. חברה, קודם כל לא לשלם את זה, תפנו, כי יכול מישהו לבוא ולשלם את זה קודם כל ואחר כך להתחיל לערער. קודם כל תפנה למי ששלח את זה ותשאל אותו על מה החיוב, אם זה חויב על משהו.

עכשיו, קרני שומרון זה לא יישוב ענק שיכול להיות שהייתה שריפה ואף אחד לא יודע. זה יישוב בשטחים, שהקב"ט כל שריפה יודע, כל דבר יודע. הוא אומר לי אני לא מכיר, לא יודע, לא שמעתי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה אתה רוצה להגיד בזה?
יוחאי וג'ימה
אני אומר שנשלחים גם דברים ככה, שהם בדיוק כמו שאתם אמרתם, בלי כתובות או בלי שום דבר, אז שולחים את זה למי שהכי קל לגבות. זה דבר ראשון.
אבינועם בירן
אני לא מקבל את ההערה הזאת.
יוחאי וג'ימה
אני אומר לך.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הוא מביע את דעתו.
יוחאי וג'ימה
אני אומר את דעתי.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, אתה רוצה להגיד שמכבי אש שולחים בשיטת מצליח?
יוחאי וג'ימה
לפעמים כן. לפעמים זה קורה, ברמה של המקומות זה נשלח לפי שיטת מצליח. והיינו בישיבה במשרד לביטחון פנים והיה שם נציג של עיריית אשדוד והוא הראה שם כל מיני דו"חות שהם קיבלו על כתובות שהם כיבו שריפות שם והעירייה לא יודעת בכלל. זה לא שייך לה בכלל. והיא הראתה את זה ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה לא שייך? תיקח את עיריית אשדוד, למי שייך השטח הפתוח?
יוחאי וג'ימה
יכול היות שטח פתוח ששייך לאיזה מישהו שהוא פרטי. שטח פרטי ששייך למישהו שהייתה אצלו שריפה וכיבו אותה. עכשיו מאחר שכיבוי האש לא ידע למי זה שייך, אז הוא שלח את החיוב לעירייה והעירייה שלחה את זה חזרה ואמרה תשמעו, זה לא שייך לנו. אבל זה קיים, זה קיים אני אומר.
אבינועם בירן
אם תביא לי את הדוגמא הזאת, אני מוכן לבדוק אותה ולתת לך תשובה אחר כך. זו של אשדוד.
יוחאי וג'ימה
אני אדבר עם אשדוד, אין בעיה.
אבינועם בירן
תביא לי את זה, אני אטפל בזה.
יוחאי וג'ימה
אוקיי. זה דבר אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם מערכת ממוחשבת שאתם יודעים מה שייך לעיריית אשדוד ומה שייך לאדם פרטי?
אבינועם בירן
בוודאי. שייתן לי אירוע, אני אמצא את האירוע. הסיפור לא נראה סביר.
יוחאי וג'ימה
זה קיים. קודם כל זה קיים. אני גם דיברתי עם הבחור שמקביל אלי במועצות האזוריות. קוממיות זה המועצות האזוריות, זה לא מרכז השלטון המקומי והוא אמר לי שגם אצלם זה קיים והוא קב"ט של מועצה. הוא אמר גם אצלנו זה קורה שנשלחים לנו חיובים על דברים ומקומות שאנחנו לא יודעים ואנחנו שולחים את זה חזרה לכבאות.
היו"ר ישראל אייכלר
מעניין למה העיריות האלה לא פנו לאבינועם? אני רואה שהוא מופתע מזה.
יוחאי וג'ימה
הם עובדים מול התחנה. יש להם קשר עם התחנה. כלומר התחנה שמחייבת אותם והם שולחים להם את זה בחזרה.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, ומה התחנה עושה?
יוחאי וג'ימה
אני לא שאלתי אותם, דיברתי איתם בטלפון.
אבינועם בירן
אז אתה מביא - - -
יוחאי וג'ימה
לא, אני לא יכול. אני מביא פה מקרים - - -
אבינועם בירן
אז אתה מביא חצאי דברים. יכול להיות שבעקבות הפנייה לתחנה ביטלו את החיוב?
יוחאי וג'ימה
אני אומר לך - --
אבינועם בירן
אז אל תביא חצאי דברים.
יוחאי וג'ימה
יכול להיות, אבל זה לא קשור לעניין.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא אני אשלים את הסיפור.
יוחאי וג'ימה
שנייה, לא, לא.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שאומר יוחאי, שהעירייה מקבלת והעירייה פונה למפקד התחנה ומפקד התחנה אומר צדקתם, סליחה. יכול להיות שאז זה לא מגיע אליך בכלל.
יוחאי וג'ימה
אבל זה עדיין לא בסדר. כי יכול להיות שמישהו ישלם את זה בתמימות.
אבינועם בירן
אני לא אמרתי שאנחנו - - -
יוחאי וג'ימה
אז אני אומר, אני לא אמרתי שמישהו בא וחייב על דברים שלא. אמרתי שנשלחים לפעמים דברים, אני לא אמרתי שזה כל הזמן. לפעמים בגלל שאין כתובת נשלחים - - -
אבינועם בירן
אבל את זה גם אני אמרתי.
יוחאי וג'ימה
בסדר, אז אני אומר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין ויכוח, אז כנראה שזה נסגר - - -
יוחאי וג'ימה
אין ויכוח ואני לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ברמת מפקד התחנה.
יוחאי וג'ימה
תאמין לי שאני לא נגד.
אבינועם בירן
טוב, בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
הלאה.
יוחאי וג'ימה
לגבי האגרות המבצעיות, אנחנו העלינו את זה פעם שעברה ואמרנו שגם האגרות המבצעיות וגם לגבי האגרות המניעה, שצריך לעשות רפורמה במניעה. אגרות מבצעיות קובע מסמך האם יבטלו אותן, אבל גם לגבי המניעה עצמה צריך לבטל אותם. לא יכול להיות שיבואו לבית ספר, יעשו איזו שהיא בדיקה, מה גם שהשטח של בית הספר הוא ענק ויש שם חצרות והכל. חייבו אותם ב-6,000 שקלים על בדיקה.

יש לי פה סתם דוגמא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה אתה מציע כן לעשות?
יוחאי וג'ימה
לעשות רפורמה ולבדוק.
היו"ר ישראל אייכלר
איך למשל?
יוחאי וג'ימה
לסכם, אזורים מסכמים. אם עכשיו יש מפעל שיש לו שטח והוא מסכן ויש בו דלקים וכו', אז לחייב אותו בהתאם. ואם יש בית ספר שהוא פחות מסכן ויש בו דברים אחרים, אז התשובה היא תמיד אנחנו עושים את הביקורות לא פעם בשנה, עושים אותן פעם בשלוש שנים. אבל בבסיס זה צריך להיות רפורמה בכל הנושאים האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
גם רמת הסיכון?
יוחאי וג'ימה
בדיוק, גם רמת הסיכון. אני לא אומר שרק שטח, כי לפעמים שטח יש לו איזו שהיא משמעות. אז גם שטח, אבל גם עניין של רמת סיכון.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם איזו ועדה שיושבת על זה?
אבינועם בירן
כן. על השאלה הזאת השבנו בדיון הקודם ואני אחזור על התשובה. בית ספר לדוגמא וגם בדיון הקודם עלתה דוגמת בית ספר, ואנחנו אומרים ככה, אנחנו בבית ספר, כשעושים ביקורת, בודקים לפי השטח הבנוי ולפי החצר, האזור שבו יש אמצעים למניעת דליקות. ושם השטחים האלה נחשבים לצורך אגרת המניעה.

עכשיו, בית ספר שיש בו מאות תלמידים, זה מקום שחשוב מאד מאד מאד שיהיה בטוח.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל לא לפי זה צריך לשלם.
יוחאי וג'ימה
כן, אבל זה לא הויכוח.
אבינועם בירן
זה הילדים שלנו. אוקיי, שמישהו יפטור אותנו מהאגרה הזאת.
יוחאי וג'ימה
זה מה שאני אומר.
היו"ר ישראל אייכלר
אם יש מפעל שמרוויח ומסכן - - -
אבינועם בירן
אין בעיה. אם משרד האוצר יאשר לנו לא לגבות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בבית ספר אתה חייב לעשות - - -
אבינועם בירן
אם משרד האוצר יאשר לנו לא לגבות אגרה על הביקורת, לא נגבה.
היו"ר ישראל אייכלר
בית ספר זה החלק של משרד האוצר. זה החלק של המשרד לביטחון הפנים. אז אני רוצה לדעת, יש איזו ועדה שתשב עכשיו, אפילו של שני אנשים, ביניכם ובין האוצר לסגור את זה תוך חודש, את התעריפים החדשים?
רועי טייאר
דיברנו על זה שכרגע אנחנו עושים איזו שהיא עבודה עם המשרד לביטחון הפנים. ברגע שתגיע הבקרה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה המשרד לביטחון פנים? הוא לא ממש אמורפי. מי ממונה על זה שם? זה אתה, או שזה היועץ המשפטי?
בר לוי
לא, זה לא הייעוץ המשפטי ממונה על זה. זה כרגע נמצא במגרש התקציבי.
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה, זה אתם?
ליאור נוריאל
אני נציגם.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מוכן לשבת עם נציג האוצר?
ליאור נוריאל
אנחנו יושבים, בהחלט. אנחנו נגבש הצעה חדשה של מבנה אגרות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יכול לתת לנו תאריך של חודש או חודשיים מספיק? הרי ממני אתם לא חוששים, אבל דודו אמסלם יודע לעבוד. הוא לא ייתן לכם הרבה זמן. תסגרו את זה.

טוב, אני רק רוצה לסכם.
יוחאי וג'ימה
יש לי עוד.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו כבר הגענו - - -
יוחאי וג'ימה
אבל אני חיכיתי בסבלנות.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, שעה שלמה.
יוחאי וג'ימה
חיכיתי בסבלנות ובאתי מתל אביב בהתראה קצרה, מאתמול.
היו"ר ישראל אייכלר
כל הכבוד.
יוחאי וג'ימה
יש פה עוד מקרה למשל של חגיגות המימונה בקריית ביאליק. הדבר הזה נשלח לכבאות, לחיים תמם לבדיקה. קביעת סדרי בטיחות לחגיגות מימונה, חיוב בסך 2,100 שקלים. זה לא על האירוע עצמו. כלומר, זה לא על הכבאית שמגיעה לאירוע, זה מעבר לזה.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה לקחו על הכבאית של האירוע?
יוחאי וג'ימה
את זה אני לא יודע, כי את זה חייבו, אבל זה בסדר. אבל זה שכבאית מגיעה ומשלמים וזה, הם משלמים את זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לכל העיר קריית מוצקין 2,000 שקלים?
יוחאי וג'ימה
רק על האירוע עצמו של המימונה, שבאו לקבוע להם מה צריך להיות בסוף. זה הכל.
אבינועם בירן
סליחה, זה עוד פעם עיוות של המציאות. יש דבר שנקרא אירוע תחת כיפת השמיים. כאשר מבצעים אירוע תחת כיפת השמיים יש דרישות למשטרת ישראל, יש דרישות לכבאות. כאשר באים, עושים סקר סיכונים, רואים כמה אנשים יהיו, מה המתחם, איזה אמצעים צריכים להיות שם ובהתאם לזה גובים את התשלום. אין שום בעיה עם זה.
יוחאי וג'ימה
על מה?
אבינועם בירן
על כבאית, על הביקורת שעושים, על כל הפעילות שעושים.
יוחאי וג'ימה
למה? למה צריך לגבות על זה?
אבינועם בירן
כי זה מה שהחליט משרד האוצר. אף אחד לא נתן לנו יותר מזה.
יוחאי וג'ימה
בסדר, הטענה היא לא אליך. אתה כל הזמן מתגונן, אני מקשיב.
היו"ר ישראל אייכלר
יוחאי - - -
יוחאי וג'ימה
לדעתי לא צריך לגבות על זה כסף.
אבינועם בירן
לא, כי זה נשמע כאילו הכבאית לקחו - - -
יוחאי וג'ימה
לא, אני לא אמרתי שעל הכבאית. אתה לא הקשבת לי.
אבינועם בירן
אז קודם כל תדייק. זה אירוע תחת כיפת השמיים.
יוחאי וג'ימה
לא, לא, אני אמרתי שזה חוץ מהכבאית.
אבינועם בירן
יש לאירוע כזה כללים אחרים לגמרי. אירוע תחת כיפת השמיים זה קריטריונים אחרים. דרך אגב, זה גם לא ייכלל בשינוי בחוק.
יוחאי וג'ימה
למה לא?
אבינועם בירן
ככה, כי זה לא קשור. אירוע תחת כיפת השמיים - - -
יוחאי וג'ימה
גם בזה צריך לעשות שינוי.
אבינועם בירן
אז תעשו שינוי. אבל כאשר אדם פרטי - - -
יוחאי וג'ימה
זה לא אצלך אבל.
אבינועם בירן
אבל אתה מעלה דברים - - -
יוחאי וג'ימה
כן, אני מעלה דברים שכואבים לנו.
אבינועם בירן
אם אני מפיק אירוע כאדם פרטי - - -
יוחאי וג'ימה
לא, כאדם פרטי זה שונה.
אבינועם בירן
גם כרשות מקומית - - -
יוחאי וג'ימה
לא, כרשות מקומית זה שונה. לא גובים על זה כסף.
אבינועם בירן
אדוני, הייתי מפקד תחנה יותר מ-10 שנים - - -
יוחאי וג'ימה
לא גובים על זה כסף.
אבינועם בירן
טוב, אני לא רוצה להתווכח.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא רוצה להיכנס לוויכוח כי נוצר פה שיח ביני לבין המנהלת. אני אמרתי שעירייה שצריכה לשלם 2,000 שקלים על אירוע, זה לא נשמע לי נורא. אבל המנהלת אומרת שלא, כי אם זה רק ההיערכות - - -
שלומית אבינח
זה ייעוץ לאירוע.
היו"ר ישראל אייכלר
זה ייעוץ לאירוע, אז זה העבודה שלכם, לא צריך לקחת על זה כסף.
אבינועם בירן
אבל זה לא מדויק מה שהוא אומר, כי היה פה, עוד פעם, כאשר יש תהליך עבודת מטה לקראת אירוע תחת כיפת השמיים, יש משטרת ישראל ויש כבאות - - -
יוחאי וג'ימה
נו, אז מה?
היו"ר ישראל אייכלר
המשטרה גם לוקחת כסף?
יוחאי וג'ימה
אבל משטרת ישראל לא גובה.
אבינועם בירן
קודם כל היא כן גובה.
יוחאי וג'ימה
היא לא גובה.
אבינועם בירן
כשמדובר באירוע פרטי היא גובה.
יוחאי וג'ימה
זה לא אירוע פרטי, אתה עוד פעם מטעה אותם.
אבינועם בירן
אוקיי, משטרת ישראל לא גובה.
יוחאי וג'ימה
היא לא גובה.
אבינועם בירן
לא חל חוק כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה אתם כן גובים?
אבינועם בירן
כי החוק עדיין מחייב אותנו. עכשיו רגע, מה שעושה הכבאות, היא הולכת למקום, היא עושה את הסקר, היא מחליטה מה צריך והיא בסוף גם מקצה כבאית, נכון?
יוחאי וג'ימה
היא גם מקצה כבאית ו - - -
אבינועם בירן
אז צריך לשלם כסף על זה. על מה החשבון?
יוחאי וג'ימה
החשבון הוא רק על הבדיקה עצמה.
היו"ר ישראל אייכלר
והכבאית זה חינם?
יוחאי וג'ימה
לא, מה פתאום. הכבאית זה בתשלום.
אבינועם בירן
לא, זה בתשלום.
היו"ר ישראל אייכלר
יש על זה אגרה בחוק?
אבינועם בירן
כן. וזה לא קשור בכלל לאגרות המבצעיות.
יוחאי וג'ימה
אבל בהיערכות, אני מדבר על הקטע של ההיערכות.
היו"ר ישראל אייכלר
יוחאי, אני לא יודע למה אני לא מרחם על העיריות, למרות שהן במצב קצת - - -
יוחאי וג'ימה
בסדר, אתה יכול לא לרחם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מרחם על האזרחים שמשלמים להן ארנונה כל כך גבוהה - - -
יוחאי וג'ימה
אז זה בדיוק. אם זה היה אירוע שהוא אירוע פרטי לצורך העניין, אבל זה אירוע שבאים אליו כולם. כל התושבים מגיעים ללא תשלום. אין סיבה שישלמו עליו כסף, העירייה תשלם עליו כסף, ואני לא מדבר על האמצעים שהם מחויבים אחר כך. כבאים וכבאים בשכר ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתה אומר שזה לא חלק מהדברים שצריך לשלם והם אומרים שלפי התקנות כן צריך לשלם עליהם.
יוחאי וג'ימה
אני חושב שלא צריך לשלם את זה.
אבינועם בירן
אז גם את זה צריך להפנות למשרד האוצר.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אז בין המרכז לשלטון מקומי לבין האוצר אני מניח שתסתדרו. אגב, יכול להיות שאני נוטה, יש לי בעיה עם מרכז השלטון המקומי.
יוחאי וג'ימה
אני יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
איך אתה יודע?
יוחאי וג'ימה
סתם אני אומר, בצחוק.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני אספר לך מה יש לי בעיה. אני הגשתי הצעת חוק שלא קשורה לנושא הזה, לעזור לאנשים לגבי שכירות, להוריד את מחירי השכירות בכל הארץ. וכחלון היה נלהב והוא אמר לי אני בעד ואני אעשה את זה כהצעת חוק ממשלתית. אני רציתי שמי שיש לו דירה – 100-200 מטר, אנשים מבוגרים, הם רוצים להשכיר לזוגות צעירים, לסטודנטים. זה יהיה טוב להם, זה יהיה טוב לאחרים וזה מוריד. אם אתה מוציא לשוק עשרות אלפי דירות, אז אתה מוריד את כל השכירות בכל הארץ וזה עוזר המון לבעיית הדיור, ואצל כחלון זה היה.

הוא חזר אלי, אומר לי תשמע ישראל, וגם דוד ביטן רצה להצטרף אלי – מרכז השלטון המקומי רוצה להרוג אותי. עוד פינוי אשפה, עוד חניות, עוד גני ילדים, עוד זה, הוא אומר בשום פנים ואופן. הלכתי לכמה ראשי הערים הגדולות, אלה המתנגדות שאין להן בעיה, ודווקא אני אציין שראש עיריית אשדוד אמר לי אני בעד לעזור לאנשים, למה לא? עוד אחד ועוד אחד. עד שגיליתי שיש מישהו ממרכז השלטון המקומי שמחזיק את כחלון ככה, והוא מונע את כל הדבר הזה. אז אני כבר לא אובייקטיבי בעניין. אתה בטח יודע למי אני מתכוון.

אני רוצה לסכם את הדיון.

הוועדה פונה לשר לביטחון הפנים ולשר האוצר לגבי שמיעת מתווה שהעלאת המחירים לגבי הפעולות המניעתיות תתבצענה באופן מדורג לפי הכנסות העסקים והמפעלים.

אנחנו מבקשים לבצע מיד את הוראת השר לבטל את האגרות על הדברים המבצעיים והצלת נפשות.

דרישות תשלום שנשלחות לאחר תקופה מאד ארוכה מהאירוע, יש לבטלן או לדון במצבו של הפונה.

חשוב לוודא שהכתובות למשלוח אכן יהיו כתובת נכונה ולא לשלוח למישהו שאולי איננו בעל השטח או בעל המבנה.

חשוב לציין בדרישות התשלום שנשלחות לאזרחים את האפשרות לפנות לוועדת ההנחות של הכבאות. אני אומר לך את זה אבינועם, הציבור לא יודע ממך, גם אני לא ידעתי.
שלומית אבינח
התשובה של האתר לא מקובלת. סליחה שאני מתפרצת. כך לא עושים מאגר. כך לא עושים את זה. זו התקדמות של הוועדה שאתם חייבים על כל דרישת תשלום לא באתר, שיש אפשרות לפנות למי שזכאי לכך.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, דווקא העיריות כבר עושות את זה. רשמנו את הודעתו של מר אבינועם בירן שיטפל במקרה שהגיע לוועדה. אני לא רוצה לתת פרטים בסיכום.

אנחנו מודים לכם שהייתם איתנו ובעזרת השם שניפגש עם אנשי כב"ה רק בדיונים טכניים כאלה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים