ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/07/2016

מערכת החינוך במגזר הדרוזי - ביוזמת ח"כ בן ארי

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 229

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, כ"ט בסיון התשע"ו (05 ביולי 2016), שעה 11:00
סדר היום
מערכת החינוך במגזר הדרוזי - ביוזמת ח"כ מירב בן ארי
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי

איתן ברושי

יוסף ג'בארין

איציק שמולי
חברי הכנסת
אכרם חסון

חמד עמאר

רויטל סויד
מוזמנים
תמי וייצמן - מנהלת תחום תקציב חינוך לא פורמאלי, משרד החינוך

איה חיראדין - מנהלת אגף חינוך דרוזי וצ'רקסי, משרד החינוך

כאמל עטילה - דובר, משרד החינוך

יצחק זיו - חבר כנסת לשעבר

נסרין שאמי - מנהלת תחום מיעוטים, המשרד לשיתוף פעולה אזורי

נביה נאסר אלדין - יועץ לענייני דרוזים, מרכז המגזר הדרוזי, מרכז השלטון המקומי

נביה אסעד - ראש מועצת כסרע סמיע

ג'בר חמוד - ראש מועצת סאג'ור

זיאד דג'ש - ראש מועצת מר'ר

נאדיה חמדאן - יו"ר נעמ"ת מרחב הגליל ויו"ר ועד הורי תיכון

זאב גולדבלבט - יו"ר פורום וועדי ההורים היישוביים

סמדר סגל - יו"ר ועד הורים עירוני נתניה, חברה בפורום הורים ארצי

ג'ואד חרבאוי - יו"ר ועד הורים ירכא

אמל חרב - יו"ר ישובי בית ג'אן

עסאף בדר - יו"ר ישובי חורפיש, יו"ר פורום ועד דרוזי

גאנדי פלאח - יו"ר ועד הורים כפר סמיע

רביע חלבי - יו"ר ועד ההורים, דלית אל כרמל

אנס מנסור - חבר ועד הורים עוספיה

זיאד ברקאת - חבר בפורום ועדי הורים דרוזי

יאיר ויטמן - לשכת רכז התנועה, הנוער העובד והלומד

יסמין קרא - דוברת הקנים הדרוזיים, הנוער העובד והלומד

עלי אמיר - תנועת הנוער הדרוזי

לילי הלפרין - מרצה, מרכז אמ"ת

לבבית מער גלזר - ממונה על מיזמים חינוכיים, רשת עתיד

דינה רווה - המשמר החברתי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

מערכת החינוך במגזר הדרוזי - ביוזמת ח"כ מירב בן ארי
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. 5 ביולי 2016, כ"ט בסיוון תשע"ו. הנושא: מערכת החינוך במגזר הדרוזי, ביוזמתה של חברת הכנסת מירב בן ארי.

נמצאים איתנו חברי הכנסת חמד עמאר, שיזם בשבוע שעבר גם דיון בנושא הקייטנות של המגזר הדרוזי. יושב איתנו חבר הכנסת אכרם חסון, שגם מתעניין וכל הזמן שואל שאלות בסוגיות במגזר הדרוזי. חבר הכנסת איציק שמולי וחבר הכנסת יוסף ג'אברין. נמצאים איתנו אורחים, ראשי רשויות, משרד החינוך. יש עוד משרדי ממשלה איתנו?
נסרין שאמי
המשרד לשיתוף פעולה איורי.
היו"ר יעקב מרגי
משרד האוצר נמצא איתנו? לא. משרד ראש הממשלה נמצא איתנו? לא. חסר מן הספר.

לפני שנפתח את הדיון - - -
זאב גולדבלבט
וקבוצה ענקית של הפורום.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר.
זאב גולדבלבט
כולם נציגים ויושבי ראש מהיישובים הדרוזיים.
היו"ר יעקב מרגי
כולם אהובים ומי שירצה לדבר שיירשם וניתן לו גם לדבר ולהתבטא. כפי שנהוג לתת לחבר הכנסת המציע, במקרה שלנו חברת הכנסת המציעה, להציג את הנושא, אני רוצה לומר בצורה חד משמעית. אנחנו כבר קיימנו מספר דיונים בסוגיות של המגזר הדרוזי, על ערכה של תעודת הבגרות ביישובים מסוימים, על כרטיס הכניסה לאקדמיה. השולחן הזה רגיש לסוגיית ההזדמנות השווה לכל ילד ולכל תלמיד במדינת ישראל. לצערנו הרב אנחנו עדיין רחוקים להגיע לשאיפה הזו והדיון הזה הוא חלק, אחד מהצעדים להתקדם ולהגיע לשאיפה הזו של לתת הזדמנות שווה ושוויון לכל ילד.

חברת הכנסת מירב בן ארי, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה, אדוני יושב הראש. ראשית אני מודה לך כמובן על קיום הדיון הזה. אני ביקשתי לקיים את הדיון לאחר שעשיתי סיור מאד מעניין בעין אל אסד. פגשתי שם במגרש הכדורסל, שאני לא יודעת אם אפשר לקרוא לו מגרש כדורסל, סוג של - - -
היו"ר יעקב מרגי
גיאוגרפיה – איפה זה עין אל אסד?
מירב בן ארי (כולנו)
עין אל אסד זה בצפון, בגליל העליון, אחרי כרמיאל, כמה דקות ממש.
קריאה
ליד שפר ואמירים.
מירב בן ארי (כולנו)
אוקיי. מאיפה אתם?
יאיר ויטמן
הנוער העובד והלומד.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, כן.
היו"ר יעקב מרגי
השרוך האדום מוכר והחולצה הכחולה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן. אני עשיתי שם סיור, אני וכל יושבי ראש ועד ההורים של כל היישובים הדרוזיים. היה ביקור מרתק והבטחתי להם אישית שהם יבואו לכאן לוועדה. לכן, אדוני יושב הראש, מאד חשוב לשמוע אותם, את ועדי ההורים, כי קודם כל זו התארגנות שהם יספרו עליה, אחרי הרבה שנים שהם התארגנו ביחד. אני בטוחה שגם החברה מוועד ההורים שלנו עזרו. גם אתמול שמענו על הליווי שאתם נתתם, זאב, בדיון של אתמול, וגם עכשיו אני בטוחה שמלווים אותם ובצדק.

אמרתי לך אדוני יושב הראש, הרבה פעמים אנחנו מקבלים את המגזר הדרוזי כמובן מאליו ומשום מה חושבים שאפשר להמשיך להזניח ולהזניח ושלא יהיו לזה תוצאות. ומדי פעם אנחנו רואים, באמת ראינו את בית ג'אן מקום ראשון, שזה מצוין, אבל זו בית ג'אן, שזו דוגמא ומאלפת, מאלפת בעיני, עדיין אסור לשכוח שיש עוד הרבה כפרים ועוד הרבה יישובים שאין שם מספיק תמיכה ומעורבות של מדינת ישראל ולכן ביקשתי את הדיו.

אני רוצה להגיד לך עוד משהו. עשיתי שם סיור. בית ספר מקסים. ילדים מתוקים, באמת. אתה יודע, אנחנו מסיירים הרבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
טוב, ילדים מתוקים יש בכל מקום.
מירב בן ארי (כולנו)
זהו, באתי להגיד לך, אנחנו מסיירים הרבה בבתי הספר, בטח אני ואתה שאנחנו מטיילים הרבה במסגרת הוועדה, אבל באמת ראיתי שם משהו מאד מאד מיוחד.

אני אספר לך על אירוע אחד קטן, כשנכנסתי לחדר המחשבים, כשחדר המחשבים הוא גם ספרייה, גם ממ"ד, מה שנקרא "הכל כלול", בחדר הקטן הזה – שהם יושבים הילדים גב אל גב, צילמתי את הכל, עם מחשבים עם מסך שמן, אתה יודע, שלא נעים לי במרכז שלי, של הנערים שלי לנוער בסיכון, שהוא פילנתרופי. העפתי את המחשבים האלה. זה כבר לפני 5-6 שנים. אתה יודע, המסך השמן הזה, עם Windows 4. ואתה שומע פה לפעמים תלמידים בבית הספר מתלוננים על ה-Wi-Fi ואני יושבת שם, מסתכלת על החדר הזה ואני אומרת לעצמי – זו מדינת ישראל של 2016? זו תעודת העניות.

אז קודם כל אני רוצה להגיד שבאופן אישי לקחתי את חדר המחשבים הזה, בלי קשר, זה טיפול אישי שלי, הבטחתי להם. הבטחתי לסגנית המנהל המקסימה שם, שזה בלי קשר. אני הבטחתי לטפל בזה באופן אישי. אבל מה שמטריד זה שזה בית ספר אחד. לא ראיתי את כל בתי הספר, אבל מצד שני, לפי מה ששמעתי בתוך החדר - - -
היו"ר יעקב מרגי
כנראה שזה מעיד על הכלל.
מירב בן ארי (כולנו)
בדיוק. ויש לי עוד משהו מאד חשוב לומר. למרות שיש לנו פה שני חברים מהעדה, לא צריך שכל פעם שמדברים על המגזר הדרוזי, שיהיו רק חברי כנסת דרוזים. אבוי לנו. כשיש נושא שקשור, לא צריך דרוזי בשביל להיאבק על - - -
היו"ר יעקב מרגי
את רוצה תעודת זהות שלי?
מירב בן ארי (כולנו)
לא, חלילה. בגלל זה אני כל כך מעריכה את הדיון הזה ובגלל זה היה לי חשוב להיות שם, ואמרתי להם גם בדיון שהייתי, דווקא בנושא הזה – שגם איציק שמולי פה וגם ג'בארין, שלפי דעתי תעודת הזהות שלו לא מעידה על זה שהוא דרוזי – יש כאן התגייסות וצריכה להיות התגייסות של כל חברי הקשר, בלי קשר לדתם, עדתם וכאלה.

כן, באופן אישי, אני מודה שכאחת ששירתה בחטיבה 300 יחד עם 299 ו-244, גם יש לי באופן אישי אינטרס אישי וכמובן חוויה מהצבא של הכרה עם המגזר הדרוזי ותרומתו העצומה. אני לא צריכה לקרוא על זה בספרים, הכרתי את האנשים, הכרתי את המקומות.

ודבר אחרון באמת, לסיכום. אני חושבת שהוועדה צריכה לצאת לסיור – אתה יודע שאנחנו אוהבים סיורים – היה לנו סיור מקסים שבוע שעבר, ייאמר לזכות יושב הראש.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו אוהבים גם זמן.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון, נמצא זמן ונראה את בתי הספר. דווקא עכשיו, לפני שמתחילה שנת הלימודים.

וזהו, ואני מאד מאד מודה לכל וועד ההורים הדרוזיים שאירח אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
פורום.
מירב בן ארי (כולנו)
פורום, ועד, בסדר, הם מכירים.
היו"ר יעקב מרגי
פורום וועדי היישובי.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא מכיר אותי. אני ובאדר בקשר שוטף.
היו"ר יעקב מרגי
חיים קשים, ועד ההורים, יאללה, תפסיקו כבר.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה על האירוח. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. חבר הכנסת חמד עמאר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בוקר טוב לכולם. אני רוצה להודות לכל אלה שהגיעו לכאן ואני אתחיל להודות ליושב ראש הוועדה. בשבוע שעבר קיימנו דיון בנושא הקייטנות לכיתות ג', ובאמירה של יושב ראש הוועדה בסוף הישיבה למשרד החינוך להכניס את כיתות ג' למגזר הדרוזי. משרד החינוך הודיע לי כבר ביום רביעי שעבר, יום אחרי הוועדה, שכיתות ג' של המגזר הדרוזי יכנסו. אני באמת רוצה להודות לך, להודות למנכ"לית- - -
היו"ר יעקב מרגי
כל הכבוד למשרד החינוך.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
להודות למנכ"לית, שקיימתי איתה גם ישיבה במשרד החינוך בנושא ובסופו של דבר יש תוצאה. כיתות ג' של המגזר הדרוזי לא פחות טובים מכיתות ג' של שאר מגזר המיעוטים והם יכנסו ויקבלו את הקייטנות. אני מקווה שהם יהנו בקייטנות, שיתנו להם הרבה תכנים ושיהיה להם הרבה כייף באותן קייטנות.

אני רוצה להתחיל בחלק המקצועי של הנושא. תקציב שנת 2015 – אנחנו דנו בזה וקיימתי בוועדת הכספים בשנה שעברה, בסוף שנת 2015, דיון על כל נושא התקציב, כל התכנית של שנת 2015, שהממשלה אישרה, 187 מיליון שקלים. התברר באותה ועדה שרוב המשרדים לא העבירו את הכסף, אבל אני מתמקד במשרד החינוך.

במשרד החינוך נאמר אז שהיו מלגות והתברר בסופו של דבר שגם לא היו מלגות. נאמר שיצא קול קורא להרבה דברים, אבל בסופו של דבר לא יצא שום דבר ממה שנאמר. בנוסף לזה יש 13 מיליון שקלים ששייכים למגזר הדרוזי, שאושרו על ידי הממשלה, שאני לא יודע לאיפה הם נעלמו. מכל אחד אני שומע משהו אחר. אני שומע מהמנכ"לית משהו אחר, אני שומע מראשי הרשויות משהו אחר ואני שומע מכמה אנשים שמעורים בדבר, דברים אחרים.

אני לא יודע איפה ה-13 מיליון שקלים. אני מקווה היום שנקיים דיון מקצועי ונבין בדיוק לאיפה אנחנו הולכים עם החינוך במגזר הדרוזי.

תקציב 2016, אדוני יושב הראש. חבל שהאוצר לא נמצא כאן. האוצר צריך לתת תשובות עכשיו. חבל מאד שהאוצר לא נמצא, כי הוא אמור לתת את התשובות.
היו"ר יעקב מרגי
כותרת הדיון - - -
מירב בן ארי (כולנו)
כן, כותרת הדיון היא לא על הכסף של האוצר. אנחנו - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כותרת הדיון זה תקציב ובלי תקציב אתה לא יכול לעשות חינוך. חינוך זה תקציב.
מירב בן ארי (כולנו)
חמד, אתה יודע מה? יש 60 מיליארד שקלים בתקציב החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
מירב, תני לו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שנייה, אני לא הפרעתי לך. תודה.
מירב בן ארי (כולנו)
השאלה לאן מפנים את הכסף. זה כל העניין.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
תודה, תודה. תקציב שנת 2016 - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לעשות סדר, רגע, רגע. מירב, תני לי לעשות סדר. רבותי, לא לעזור לי לנהל את הישיבה. רבותי, אנחנו מקיימים עכשיו דיון על מערכת החינוך במגזר הדרוזי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מקצועי. בדיוק.
היו"ר יעקב מרגי
על הדרך עולות הסוגיות האלה, התקציביות. לכן, מטבע הדברים, אם היה דיון סביב תקצוב החלטות הממשלה האמורות, חזקה עלי ועליך שלא היינו מקיימים את הדיון פה עם כל נציגי האוצר וכל הנוגעים בדבר. אבל כרגע מותר לך וזה טוב, תעלה את זה. בבקשה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
תקציב 2016, אדוני יושב הראש. משיחות שלי עם ראשי רשויות, עדיין לא הועבר שום דבר. הכל הבטחות סרק. לא הועבר תקציב. לא קידמו שום דבר. אנחנו נשמע את יושב ראש הפורום לשעבר, ראש המועצה המקומית סאג'ור, ג'בר חמוד, והוא יבהיר את הנקודה.

הנקודה השלישית שאני רוצה לדבר עליה: מנגנוני ההקצאה. מי שלא מבין מה זה מנגנוני הקצאה מקצועיים, יש החלטה 922 של ממשלת ישראל, להעצמת מגזר המיעוטים. לקחו את החלטה 922 והוציאו את המגזר הדרוזי מתוך מנגנוני ההקצאה. קיימתי ישיבה עם היועץ המשפטי, קיימתי ישיבות עם משרד החינוך, עם המנכ"לית, אמרו שיש לדרוזים תכנית חלופית. בדקתי את התכנית החלופית, היא לא נותנת את המענה הדרוש לאותם מנגנוני הקצאה מקצועיים.

אני מקווה שראשי הרשויות גם יבהירו את הנקודה מה זה מנגנוני הקצאה עם ראשי הרשויות. מי שלא יודע, לכל תקציב מקצועי מוסיפים עליו עוד 20%, שיחולקו למגזר המיעוטים. במגזר המיעוטים מוציאים את הדרוזים משם. הדרוזים לא יכללו במנגנוני ההקצאה. לכן גם בנושא הזה אני מקווה שנקיים דיון, כי כל החינוך הבלתי פורמאלי של המגזר הדרוזי לא נכלל. אפילו תנועות נוער. אם יש לו בתנועת הנוער שלו ערבים, מוסלמים, נוצרים – יקבלו במנגנוני ההקצאה. הדרוזים – יורידו אותם מהרשימה כי לא מגיע להם. זה מנגנוני ההקצאה. לא יקבלו את התקציב התוספתי ועל זה אני לא אעבור בשקט.

אני אמרתי את זה ואמרתי את זה בכל מקום. אני אמשיך להילחם, עד שאני אכניס את הדרוזים למנגנוני ההקצאה.

אני לא רוצה להאריך בדברי. אני אקצר בדברים שלי. אני מקווה שנצא מהדיון הזה עם תוצאות. אני מקווה שבדיון הזה נדון בדברים המקצועיים של המגזר הדרוזי. אני רוצה שנוביל את המגזר הדרוזי למקום הנכון. אני רוצה שבמגזר הדרוזי יהיו לי הרבה הרבה סטודנטים באוניברסיטאות. אני רוצה שבמגזר הדרוזי ייצאו כמו בבית ג'אן – עם תוצאות של בגרות שאנחנו יכולים להתגאות בהם. אני לא רוצה שזה יהיה רק ביישוב אחד. אני רוצה בכל היישובים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני רוצה לומר, אני לא רוצה שנחטיא את המטרה ועל זה יהיה רוב הדיון. אפשר להזכיר את סוגיות התקצוב, אבל שזה לא יהיה מהות הדיון. אני מתחייב, אם אקבל מכם נייר מפורט עם כל הפרטים של הסוגיה של התקצוב ושל החלטות הממשלה – מה הוצע, מה הוכנס, מה תוקצב ומה לא תוקצב – ואני אבחן את הצורך בקיום דיון מיוחד. נקיים דיון מיוחד.

בבקשה, חבר הכנסת אכרם חסון.
אכרם חסון (כולנו)
בוקר טוב, אדוני יושב הראש. קודם כל תרשה לי לברך את ראשי המועצות שהגיעו – ראש מועצת סאג'ור, ראש מועצת מר'ר, ראש מועצת כסרע. נציג המועצות המקומיות במרכז השלטון המקומי, הממונה על החינוך הדרוזי – איה, וגם נסרין, שהיא מייצגת משרד ממשלתי חשוב. וועדי ההורים, כל המכובדים שהגיעו וגם חברי, חברי הכנסת.

אני קודם כל מודה לך על האוזן הקשבת ועל האכפתיות ואני יודע כמה שאתה מנסה לקדם, אבל אני בנושא הזה גם רוצה להודות לחברתי לסיעה – מירב בן ארי, שהיא יזמה וביקרה בכפרים הדרוזים והיא גם עושה עבודת קודש למען העדה.

אדוני יושב הראש, קודם כל אני חייב להבהיר כמה נקודות. אנחנו מאסנו בסיסמאות ובשקרים. שנים אנחנו שומעים דברים והבטחות והכל נשאר על הנייר. אנחנו נמצאים כאן כדי לשנות את המצב. אני דווקא רוצה להגיד לך, מבדיקה שעשיתי עם מנהלת הוועדה אצלך כאן, מצאתי שהאוצר לא הוזמן. צריך להגיד את האמת תמיד, אני ראיתי כאן בישיבה שהוא לא הוזמן.
היו"ר יעקב מרגי
לא, הוא לא רשום.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא הוזמן, הוא לא אישר הגעה.
אכרם חסון (כולנו)
אוקיי. וגם שאלתי אם נציגי המועצה להשכלה גבוהה הוזמנו ושאלתי אם מנהלת המחוז של חיפה והצפון הגיעה, כי אני מצפה מכבודך, פעם אחת אני רוצה להיות כאן בדיון מעמיק של שעתיים עם כל האחראים על נושא החינוך הדרוזי. זה הדבר הכי חשוב בחיי החברה הדרוזית. אנחנו אזרחים סוג ב'. אנחנו לא מתקדמים בגלל שרמת החינוך וההשכלה אצלנו היא מהנמוכות והיא בתחתית הסולם, ולכן אנחנו לא משקיעים מספיק.

אז אני אדרוש ממך ואני אבקש מכבודך, שפעם אחת יהיה דיון מעמיק, רציני, עם כל הנציגים, ראשי הרשויות, עם כל הממונים, כדי שנדע את האמת. עכשיו, אני רוצה להפתיע אתכם. האוצר הבטיח לראשי הרשויות להעביר בשנת 2015 כ-30 מיליון שקלים. 27.5 מיליון שקלים. הכסף הועבר למשרד החינוך. אני אפתיע את כל מי שיושב כאן – הכסף הועבר. ביחד משרד החינוך היה אמור לתת עוד 15 מיליון שקלים, 45 מיליון שקלים. לצערי הרב הכסף לא חולק לראשי הרשויות. יתרה מזה, אפילו תוקצב חלק מהם לחינוך הבלתי פורמאלי – 16 מיליון שקלים. 6 מיליון שקלים הועברו למחוז בצפון ועד עצם היום הזה ראשי הרשויות לא ראו שקל.

כך שהפעם האוצר העביר את כל הכסף ואחרים מאשימים את האוצר בלי לבדוק, סיסמאות פוליטיות. אנחנו לא צריכים פוליטיקה. אנחנו רוצים להיות מעשיים ולתרום את חלקנו ולשרת את האוכלוסייה נאמנה ולהקריב למען האוכלוסייה.

מצד שני, בשנת 2016, כמובן שהתקציבים עוד לא עברו. אני ישבתי עם ראשי הרשויות, אני בדקתי את הדברים, אבל חשוב לי לציין דבר אחד בפני כבודך. למה ביקשתי את המועצה להשכלה גבוהה? אני גאה בבית ג'אן שקיבלו מקום ראשון בבגרות, אבל הנתונים שקיבלתי מהמועצה להשכלה גבוהה – ואני רוצה שכל החברה' ישמעו את זה טוב – במיוחד ועדי ההורים: 48% מאלה שסיימו בגרות במגזר היהודי, הם מסיימים תואר ראשון BA. מהדרוזים, שבחלק אנחנו מתגאים והם הגאווה שלנו, שקיבלו בגרות 100% - רק 15% סיימו תואר BA, מהם 10% בנות ו-5% בנים. אין אח ורע לתוצאות האלה. זה הדבר הקשה ביותר. בחיים שלי לא שמעתי תוצאות מביישות כאלה.

אני לא המצאתי את זה. אני איש פוליטי, אבל מי שמכיר אותי, אני איש שבאתי להקריב ורוצה לקדם את המגזר הדרוזי. אני שמעתי את הנתונים האלה מהמועצה להשכלה גבוהה ואולי חברי, ראשי הרשויות ששמעו את הדברים יעידו על כך גם.

לכן, על מה אנחנו מדברים? אנחנו באים לכאן לטחון מים לפעמים. לזכותך ייאמר שאתה אדם אכפתי, אבל אני אומר לך, אחרי כל דיון מורחים את הדברים, אין מעקב על הדברים, אין ביצוע. הפעם אנחנו רוצים לשנות. מי שטעה – צריך להעמיד אותו במקום וצריך לקרוא לילד בשמו ויפה שעה אחת קודם. אדוני יושב הראש, אני אומר לך מניסיוני כראש עיר לשעבר וכחבר כנסת לשעבר, הרבה דיונים היו בכנסת, הכל נשאר על הנייר. קאלם פאדי, מה שנקרא.

אז לכן אני מבקש מכבודך, כאדם מאמין ורציני, ואני רוצה גם להשיב לידידי, שדיבר על המלגות. אני באתי לוועדת הכספים. היה דיון, האוצר הקציב 220 מיליון שקלים – 100 מיליון שקלים למלגות לחרדים, כדי לעזור לתלמידים וזה בזכות; ו-120 מיליון שקלים לאזרחים כמונו. כששאלתי את נציג המועצה להשכלה גבוהה מה הקריטריונים לקבל את ה-120 מיליון שקלים, הוא אמר – מצב סוציו אקונומי נמוך. אז כל הדרוזים 3 מ-10, אנחנו הכי נחשלים, ושירות צבאי או שירות לאומי – ואנחנו 100%.

אז ה-120 מיליון שקלים שייכים לנו. לא ראיתי אף חבר כנסת דרוזי בוועדה חוץ ממני שם. לא ראיתי אף אחד שעקב, ואני ביקשתי מגפני שיעצור את הכל ולא יאשר עד שהמועצה להשכלה גבוהה תביא לנו את הקריטריונים כדי שנראה כמה הדרוזים קיבלו. אני אומר לך, עד עצם היום הזה לא קיבלנו את הדברים.

לכן הגיע הזמן שנבוא, נשים את הדברים על השולחן, נדבר בגובה העיניים, נגיד את האמת לאזרחים כדי שנוכל לתקן את המצב.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רק בהתייחסות לחלק מהדברים שלך, בדיון הקודם שהיה צפה הסוגיה הזו של האחוז – כמה שווה התעודה. היה דיון על ערכה של תעודת הבגרות ביישוב מסוים. נוכחנו לדעת שזה לא בהכרח כרטיס כניסה לאקדמיה, ובעקבות האחוזים הנמוכים, בעקבות הדיון שהיה לא הפרנו, יצא סיכום וגם פניתי בפנייה ישירה לשר החינוך. אנחנו ממתינים לתשובה שלו, מה הוא מתכונן לעשות כדי להביא את זה לרמות הנדרשות. ההערכה שלנו היא שהרגולציה שם קצת חלשה. אם באים מנהיגי היישובים ואומרים עם כל הכבוד, יש לנו אחוז גבוה בבגרות, אבל גם אותו אני לא מצליח לתרגם, זה אומר דרשני.
אכרם חסון (כולנו)
נכון מאד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. חבר הכנסת שמולי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה, אדוני יושב הראש. אני גם כן רוצה לברך אותך, את חברי הכנסת היוזמים – את מירב, שאנחנו חייבים לה את הדיון הזה וכמובן את ראשי המועצות וכל הקהל היקר.

תראו, אני מאד מתחבר למה שאמרה מירב. המאבק על הזכות לשוויון ועל זה שכל ילד במדינת ישראל יקבל הזדמנות שווה, זה בכלל לא עניין של דרוזים, מוסלמים, יהודים או נוצרים. זה מאבק לכל ישראלי באשר הוא. כי אם פעם אחת אתה מופלה במערכת אחת, לא יעבור הרבה זמן ואתה תהיה מופלה במערכת אחרת. ואני חושב שכאשר אתם מסתכלים על מה שקורה במגזר הדרוזי, בכל תחומי החיים – גם בתשתיות, גם במערכת החינוך, גם בבעיות התכנון והבנייה, נורא נורא קל למדינה לזרוק את כל האחריות על הרשויות ועל התושבים.

אני אגיד לכם משהו, אני מסייר הרבה במגזר הדרוזי. אני גם מהכנסת הקודמת אחד מראשי השדולה למען האוכלוסייה הדרוזית בכנסת. אחד הדברים שהכי מרגיזים אותי כשאני מסתובב, זו התופעה הזאת של הנמכת הציפיות. כאילו מרוב שיש אפליה וקיפוח, אז אנשים בחלק מהמקומות כבר מקבלים את זה כמצב טבעי. כאילו זה דבר מובן מאליו, שכאשר אתה נכנס לחדר מחשבים – איפה זה היה, בבית ג'אן אמרת?
מירב בן ארי (כולנו)
בעין אל אסד.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בעין אל אסד. אתה צריך לראות בשנת 2016 מחשבים עם מסך רחב, עם מסך שמן.
מירב בן ארי (כולנו)
שמן אני קוראת לזה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה דבר הזוי. ו-Windows 4.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא יודע איך זה עוד עולה.
מירב בן ארי (כולנו)
ואחד יושב עם הגב לשני. אפילו המורה לא מסוגל לראות את כל התלמידים, כי הם יושבים בגבם אחד לשני.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני אומר לכם, האתגרים הם מאד-מאד-מאד ברורים והם באים לידי ביטוי גם בצמצום הפערים בתשתיות, גם של טכנולוגיה וגם בתשתיות פיזיות. בחיזוק משמעותי של תנועות הנוער והחינוך הבלתי פורמאלי. אני מברך אתכם שהגעתם לדיון. וכמובן, לעשות את הכל כדי שתכניות הלימוד הנוספות ושירותי ההעשרה בתוך מערכת החינוך, ילכו קודם כל למקומות האלה ולא יחזקו קודם כל את המקומות החזקים.

במערכת החינוך שלנו, שאני אומר את זה כאן כמעט בכל דיון, יש דברים נפלאים, אבל היא כל פעם נופלת לפח, לבור הזה, שהיא שוכחת מה תפקידה העיקרי. התפקיד העיקרי של מערכת החינוך זה לתת לכל ילד במדינת ישראל הזדמנות שווה. במערכת החינוך היום, אי אפשר לומר בפה מלא, עם יד הלב, שהיא עומדת במשימה הזאת.

הצעתי הפרקטית, גם לחברי כאן וגם אני אומר את זה לוועדה – הדיון היום הזה, כפי שאמר יושב הראש, הוא לא דיון על התקציב, למרות שכל מה שנעשה פה בסוף יש לזה היבט תקציבי. אני מציע – גם חמד וגם אכרם – לכנס את השדולה לפני הגשת התקציב לכנסת ולעשות מוניטורינג על התקציב. בואו, אנחנו יכולים לעשות את זה. עשינו את זה לפני שנתיים עם התקציב המגדרי. היום מגישים לכנסת, יחד עם תקציב המדינה, תקציב מגדרי שמראה כמה התקצוב לנשים עלה או ירד במשרדי הממשלה, לשימושים וצרכים שמקדמים היבט מגדרי. למה לא לעשות את אותו הדבר בעניין של מיעוטים בכלל ודרוזים בפרט. בואו נעשה את זה. בואו נעשה מוניטורינג על התקציב, אחת ולתמיד.

ואני אומר לכם - - -
היו"ר יעקב מרגי
מי יושב ראש השדולה? יאללה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לצורך העניין כל היושבים פה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נהיה מגויסים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יש לי אמנם לאחרונה לא מעט "קלאשים" עם שר האוצר, אבל אני אומר לכם, בעניין הזה אני חושב שהלב שלו במקום הנכון. הוא נכנס לתפקיד שלו - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אנחנו צריכים את הכיס שלו, לא את הלב.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בסדר, בסדר.
מירב בן ארי (כולנו)
אל תדאג. זה לא הבעיה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תאמין לי, להיות ציני באופוזיציה, אתה יודע, זה הכי קל בעולם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה לא ציניות. הרי בשביל מה מקיימים את הדיון הזה?
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, בסדר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני לא צריך לענות.
היו"ר יעקב מרגי
אתה הולך לדבר, ג'בארין.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אם לא הייתה בעיה כזו, אז לא היינו-. לא, אז למה הוא אומר ציניות?
היו"ר יעקב מרגי
הוא אומר, בסדר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לא אמרתי ש - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה לא ציניות, זאת המציאות.
היו"ר יעקב מרגי
הפרעת לו. הוא ענה לך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אם לא היה צורך, לא היינו מקיימים את הדיון הזה.
היו"ר יעקב מרגי
הרי מה החטא? הפרעת לו, הוא ענה לך. אבל אתה הולך לדבר אחרי זה. בבקשה, שמולי.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל אדוני יושב הראש, באמת צריך למקד. הרי כשיבואו ועד ההורים מתישהו, יתחילו לדבר, הם יגידו שיש כסף. פשוט הבעיה זה מה שאמרתם לי, עם הניהול העצמי אל מול הניהול של הרשות. למה בתיכונים של נתניה יש ניהול עצמי ביישוב?
היו"ר יעקב מרגי
נדבר. אבל מירב, אני רוצה שהם יאמרו את זה, לא את.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל הדיון פה הולך למקום לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אבל מותר לו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
תאמיני לי, מירב, יש לנו ראשי רשויות מעולים. תאמיני לי. ראשי הרשויות הכי טובים שיש.
מירב בן ארי (כולנו)
תאמין לי שאני יודעת שאתה חושב שיש לך - - -
היו"ר יעקב מרגי
מירב, זה מה שרצית עכשיו?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש לנו ראשי רשויות הכי טובים. מנהלי בתי ספר הכי טובים.
מירב בן ארי (כולנו)
אני הייתי שם.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני לא מזלזל בהם. הם הכי טובים שיש.
היו"ר יעקב מרגי
מירב, את מפריעה לדיון שלך.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל למה אתה מזלזל בי?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לא, אני לא מזלזל בך.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, סליחה, חמד, מירב, סליחה. איציק שמולי, תסיים את דבריך בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
לא אמרתי שהם לא טובים. - - - מצוינים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני חושב שבסופו של דבר, אדוני, במשפט סיכום, האמת עוברת איפה שהוא באמצע. יש בעיה חמורה, מתמשכת, לא רק מהממשלה הזאת, של אפליה וקיפוח בתקציבים ובכל דבר אפשרי, ומצד שני, כן, יש גם בעיות נוספות, שמירב ואחרים דיברו עליהן כאן. יש אנשים נפלאים בתוך המגזר הדרוזי. זה בא לידי ביטוי גם בתוך מערכת החינוך וצריך לתת להם את הכלים ולראשי הרשויות, להוביל את המגזר הזה להצלחה ולפריחה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת ג'בארין. חברי הכנסת, אחרי שנשמע עוד נציג אחד או שניים, נעשה לסירוגין.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תודה לכבוד יושב הראש ואני בהחלט מברך את ראשי הרשויות, את הפעילים, נציגי ועד ההורים, שכן ההסתייגות שלכם באמת אומרת שיש כאן קושי שצריך להתמודד איתו.

אני רוצה להגיד לכם שאתמול היה לנו דיון בוועדה על מערכת החינוך בגיסר אזרקה ועל הבעיות שהמערכת מתמודדת איתן שם וכדומה, כאשר כולנו הסכמנו שקידום מערכת החינוך הוא הערובה לקידום החברתי והכלכלי וההשכלתי של כל יישוב ויישוב. ולכן אני חושב שכולנו מסכימים ולא משנה אם אנחנו יהודים, ערבים, לא משנה מה העדה שלנו, כולנו יוצאים מנקודת הנחה שכל התלמידים בישראל צריכים לקבל יחס שווה. ואם אנחנו נעלה את השאלה האם היישובים שאנחנו מדברים עליהם כיום זוכים לחינוך שווה, אני חושב שכולם יסכימו שהתשובה היא שלילית.

אני רוצה להגיד לכם שדווקא היישובים הללו פשוט מודרים פעמיים. פעם ראשונה כחלק בלתי נפרד מהפריפריה ובאמת גיאוגרפית נמצאים בפריפריה, ולכן כל השיח הזה של השנים האחרונות על הפריפריה, פריפריה, פריפריה, כנראה שבמבחן המציאות זה שיח שנכשל, אבל הם מופלים גם כחלק – בלשון משרד החינוך או בלשון אחרת – המגזר הלא יהודי, לעניינו המגזר הערבי והערבי הדרוזי.

וכאן אני חייב לומר שעם כל הכוונות הטובות שאני שומע לאורך השנים האחרונות, במיוחד כשזה מגיע ליישובים שנקראים לצורך העניין הזה היישובים הדרוזים, אני תמיד מתפלא למה דווקא שם המערכת נחשלת, למרות כל התמיכה שקיימת במישור הפוליטי ושני חברי כנסת מתוך העדה הערבית הדרוזית בתוך הקואליציה אפילו.
אכרם חסון (כולנו)
שלושה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שלושה?
אכרם חסון (כולנו)
כן.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל כשזה בא למבחן, זה בעצם לא מתקיים. אנחנו מכירים בשנים האחרונות אפילו החרפה במעמדה של החברה הערבית. החרפה גם במישור הסוציו-אקונומי, גם במישור הקרקע. הפקעות של אדמות, תכנון ובנייה. וסליחה שאני אומר את המשפט הזה, אבל חשוב לי להגיד את זה כדי להיות גם שלם עם עצמי.
היו"ר יעקב מרגי
מותר לך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הרבה פעמים מדברים על כך שחלק מהמצב של האוכלוסייה הערבית בישראל בכלל, זה בגלל שהיא לא משרתת בצבא ובגלל שהיא לא עושה שירות לאומי ובהרבה דיונים אומרים לי תעשו שירות לאומי, תראו איך העולם ישתנה. והנה, יש דוגמא מובהקת עד כמה שהטיעון הזה, ברמה העובדתית - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא עובד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הוא טיעון לא עובד והוא לא תופס.
היו"ר יעקב מרגי
אמרת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ולכן כנראה שיש סיבות יותר עמוקות מכך, שהוועדה הזו צריכה לתת עליהן את הדעת, ואני חושב שבשני המישורים הללו, גם במישור של להתמודד עם הקיפוח וההדרה של הפריפריה וגם במישור של הקיפוח וההדרה של קבוצות אוכלוסייה שלא נמנות עם קבוצת הרוב הדומיננטית ושלא במרכז, צריך באמת פעם אחת לתת לזה תשובה.

כבוד יושב הראש, אנחנו יזמנו בתיאום איתך את המחקר הזה שיבוא וימפה ואני מקווה שחברי בוועדה הזו גם יתמכו בזה, לרבות גם אלה שבקואליציה, שימפה את חלוקת התקציב בתוך משרד החינוך, לפי כלל המגזרים ולפי תת מגזרים. השקיפות הזו עדיין נעדרת בתוך משרד החינוך והגיע הזמן לתת עליה את התשובה, במיוחד כשאנחנו דנים בקבוצות מוחלשות כמו בדיון. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ג'בר חמוד, אתה לא חבר כנסת. אני מאחל לך שתהיה - - -
ג'בר חמוד
לא, אני לא אהיה. אין סיכוי. אין סיכוי.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תן לי רגע. אתה מוגבל לשלוש דקות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אחרת הוא לא היה מאחל לך בפורום הזה.
ג'בר חמוד
אני מוקלט: אין סיכוי.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מוגבל לשלוש דקות. קדימה.
ג'בר חמוד
אדוני, לגבי הדיון של היום, אז א' כל תודה לכולם. אז אני לא אתחיל להזכיר כדי, כדי לחסוך זמן.
היו"ר יעקב מרגי
אל תזכיר.
ג'בר חמוד
אדוני יושב הראש, חברים כולם, כיושב ראש פורום הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות במשך כשנתיים עבדתי ביחד עם חברי על הכנת תכנית ממשלתית – 2332 ו-959. הדיון של היום היה אמור להיות אתמול, ביחד עם כפר גיסר אזרקה. אני חושב שלא צריך לפצל ולהבא אני חושב שבתחום החינוך צריך לעשות את הדיון על הדרוזים ביחד עם גיסר אזרקה.

אני רוצה להציג את העובדות ואת הנתונים שקיימים, שידועים לי, וכפי שמר אכרם חסון הציג אותם, הממוצע במדינת ישראל – 48.5 באחוז בוגרי תואר ראשון, בעדה הדרוזית 15% - 10% בנים, 5% בנות. כשהצגנו את הנתונים האלה לשר - - -
אכרם חסון (כולנו)
הפוך, 10% בנות, 5% בנים.
ג'בר חמוד
10% בנות, 5% בנים, כן.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
רק מה הנתון של זכאות - - -
ג'בר חמוד
שלוש דקות אמרו לי.
היו"ר יעקב מרגי
לא להפריע לו.
ג'בר חמוד
כשהצגנו את הנתונים האלה לשר החינוך ב-10 באפריל, הוא אמר באלה המילים ואני מצטט: נתונים קשים. אני עניתי לו – הנתונים האלה לא אמורים להיות קשים, אדוני שר החינוך, כי אתה יושב ראש המל"ג. אתה אמור לדעת את הנתונים.

יושבת פה גברת איה, אנחנו מאחלים לה בהצלחה, נציגת משרד החינוך, והצגנו לה את הנתונים ואת הצרכים שלנו, על מנת להרים ולגבש תכנית אסטרטגית ביחד. מה-10 באפריל אפילו פרוטוקול הישיבה לא יצא, אדוני. וכל התחנונים למנכ"לית ולמשרד החינוך להיפגע, לא הועילו. לאחרונה התקיימה ישיבה בכפר מר'ר והתקבלה החלטה על ידי פורום הרשויות הדרוזיות, שאני היום לא יושב הראש, התקבלה החלטה והיא יצאה גם בכרזה למשרד החינוך ולכולם - ב-1 בספטמבר 2016 הגיעו מים עד נפש. אנחנו משביתים שביתה פתוחה את מערך החינוך.

על המצב של החינוך אפשר לדבר הרבה. דיברתם פה על עין אל אסד, וגברתי, שלא מקשיבה לי - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אני מקשיבה לך.
ג'בר חמוד
תודה אדוני שזימנת את הדיון. עין אל אסד נמצאת שני מטרים, ואני הייתי מצפה לפני שמזמנים ועדי הורים, לשמוע גם קצת, לא הרבה, את ראשי המועצות והאם יש כסף או אין כסף ולא לצאת בסיסמאות - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. מירב, את לא עונה. את לא עונה.
מירב בן ארי (כולנו)
למה?
היו"ר יעקב מרגי
תני לו.
ג'בר חמוד
סליחה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
הוא יחליט לי איזה ועדות אני אנהל או לא? אני חברת כנסת ואם אני רואה מצוקה ובמקרה יש לי רגישות, אתה לא תגיד לי אם לנהל ועדה או לא.
ג'בר חמוד
אוקיי, בסדר, אני לא אגיד לך. את גם לא תגידי לי. לפחות לא להציג נתונים לא נכונים.
היו"ר יעקב מרגי
אדוני, אדוני - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אדוני - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדוני, רגע, אולי התבלבלת.
ג'בר חמוד
הייתי מצפה ש - - -
מירב בן ארי (כולנו)
לא, אם לא הייתי פיזית לא הייתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
מירב, תני לי.
ג'בר חמוד
עין אל אסד - - -
מירב בן ארי (כולנו)
לא, הוא לא יגיד לי - - -
ג'בר חמוד
לא, אני ממשיך.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. עכשיו אתה מקשיב לי, אתה לא ממשיך. תקשיב, אם אתה פונה לחברי הכנסת אתה תקבל תגובה.
ג'בר חמוד
אני חוזר בי.
מירב בן ארי (כולנו)
אל תחזור בך.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. עם כל הכבוד, זה לא עניין של לחזור בך. אתה עוד לא מבין על מה אתה צריך לחזור בך, בוא תקשיב. חבר כנסת פועל וקשוב וצריך לברך על כך שהוא קשוב - - -
ג'בר חמוד
אני מברך.
היו"ר יעקב מרגי
רגע. פה הכשל הוא לא שאלה שהיא שמעה את ההורים. ההורים פנו אליה. אם אתה היית פונה אליה והיא לא הייתה עונה לך, הייתה לך טענה. אז הכשל הוא שלכם שלא פניתם.
ג'בר חמוד
אותו בית ספר בעין אל אסד לא מחובר לתשתיות הביוב. כל הכפר עין אל אסד, למי שלא יודע, בורות ספיגה בבתים. אנחנו נוותר על מחשבים. שיחברו אותנו קודם כל לתשתיות הביוב, אדוני.

אני אמשיך. החלטת ממשלה 2332 - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אתה יכול לקבל גם מחשבים וגם להתחבר לתשתית הביוב, זה לא פוסל, אדוני.
ג'בר חמוד
הנמכנו את הציפיות. החלטה 2332, תקציב 2015 נכון להיום, אדוני, שקל אחד לא עבר למועצות, אבל שקל אחד. מדברים על אחוז בגרות. בית ג'אן, 100% ואמרנו, על זה נאמר אדוני – הניתוח הצליח והחולה מת.
היו"ר יעקב מרגי
תמי וייצמן נמצאת איתנו?
תמי וייצמן
אני נמצאת.
היו"ר יעקב מרגי
תתייחסי לכל הטענות אחר כך.
ג'בר חמוד
סליחה, אחוז בגרות הוא לא איכותי, הוא לא מקנה את האפשרות להיכנס לאקדמיה. יש הרבה מאד סיבות - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, מכובדי חבר הכנסת לשעבר - - -
ג'בר חמוד
משרד הביטחון והרבה מאד דברים אחרים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש מהסדרנים לסדר לו מקום סביב השולחן.
ג'בר חמוד
אדוני, שר החינוך - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל כמה הזכאות לבגרות?
ג'בר חמוד
נתנו לי שלוש דקות, אני רוצה לגעת בדיוק במסרים שלי.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. לא להפריע לו.
ג'בר חמוד
שר החינוך נתן הנחיה למנכ"לית משרד החינוך ולגברת איה. הוא נתן את ההנחיה ב-10 באפריל. עד היום מההנחיה הזאת לא יצא כלום. משתי ההחלטות – אמרתי – תקציב שנת 2015 – גם דברים שביצענו בפועל, וזאת אומרת היום כל הרשויות שלנו בגירעון בגלל שלא קיבלנו את התקציב. משרד החינוך מעביר את זה למחוז, המחוז עוד מעט יבקשו גם את מספר הנעליים של התלמידים, אותה חשבת במחוז.

אדוני, תקציב שנת 2016 - - -
היו"ר יעקב מרגי
גמרת 5 דקות, יש לך עוד דקה.
ג'בר חמוד
אוקיי. תקציב 2016 – שקל אחד לא עבר. אנחנו עובדים עם כל משרדי הממשלה. לצערי אני אומר, דווקא עם המשרד הכי חשוב לנו, יש אי שיתוף פעולה בכל הרמות. הבעיה היא תקציבית, תכנונית ולשר החינוך יש כוונות, יש לו רצון, נתן הנחיות – אבל לצערנו.

ומה שאנחנו מבקשים, אדוני ואני פה בשם ראשי רשויות, וגברתי, אני באמת מברך על הדיון, אבל באמת גם לשמוע אותנו ולקבל נתונים עובדתיים ברמה התקציבית.
היו"ר יעקב מרגי
הנה, אז שומעים פה. מה עושים עכשיו? שומעים אותך.
ג'בר חמוד
אני רק מבקש דבר אחד.
אכרם חסון (כולנו)
חברה, הכסף לשנת 2015 עבר?
היו"ר יעקב מרגי
אכרם, אכרם.
אכרם חסון (כולנו)
לא, אני שואל אם הכסף עבר.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה יקרה?
ג'בר חמוד
כל תקציב - - -
היו"ר יעקב מרגי
כשאני מדבר אתה שותק. זה כלל. תקשיבו מה שיקרה, יש פה נוכחים מכובדים ורבים. אני רוצה לתת להם אפשרות להתבטא. אם אנחנו נשחק פינג פונג, אנחנו רוצים לשים את הדברים - - -
אכרם חסון (כולנו)
לא פינג פונג, רק שאתה תדע האם הכסף לשנת 2015 עבר מהאוצר. זו השאלה.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, רגע. אתה חושב שזה יעבור בלי התייחסות? בוא תן לו להציג. יש פה 8 חברי כנסת בדיון וחבר כנסת לשעבר גם כן. זה לא מובן מאליו. זה מראה כמה חשוב - - -
ג'בר חמוד
כל תקציב 2015 - - -
היו"ר יעקב מרגי
ותסיים בבקשה, אדוני.
ג'בר חמוד
אני מסיים. כל תקציב 2015 עבר. יותר מזה, חלק מהתקציב נמצא בכלל במחוזות והמחוזות עוד לא העבירו את הכסף. בירוקרטיה ונהלים וכל יום עושים נוהל.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נברר זאת.
ג'בר חמוד
הצעתי היא באמת, לכל אלה שמעניינת אותם העדה הדרוזית ובאמת רוצים לטפל בעדה הדרוזית, לעשות דיון יותר מעמיק, לזמן את כל בעלי-. אגב, בהחלטת הממשלה וזה רשום פה, גברתי, שמשרד החינוך היה אמור עד תאריך מסוים לעשות ועדת היגוי – החלטה שהשר בנט הצביע עליה – ולקבוע איך ומה עושים על מנת להרים את הרמה. עד היום הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
היא לא הוקמה.
ג'בר חמוד
אפילו לענות לטלפון הם לא עונים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. תסיים בשיא. רביע חלבי, בבקשה. תציג את עצמך. שלוש דקות ובלי תודות.
רביע חלבי
אני לא אגיד תודה. אני רביע חלבי, יושב ראש ועד ההורים היישובי בדלית אל כרמל וגם דובר הפורום הדרוזי שנבחר.
מירב בן ארי (כולנו)
תתקרב קצת למיקרופון. לא שומעים.
היו"ר יעקב מרגי
תצעק עלינו, תצעק עלינו.
רביע חלבי
לא, אני לא אצעק, אני אדבר.
היו"ר יעקב מרגי
אז תרים את הקול שלך.
רביע חלבי
אני ארים את הקול. אני יושב ראש פורום ההורים הדרוזי, אני הדובר שלהם. אני רוצה לדבר על משהו שדיבר עליו מר אכרם חסון. הדיון שלנו שמתקיים הוא לא נכון. אני חושב שאנחנו במגזר הדרוזי, ואני לא אדבר רק על המגזר הדרוזי - - -
היו"ר יעקב מרגי
מערכת החינוך. תקשיב, מרגע זה אנחנו מדברים רק על מערכת החינוך במגזר הדרוזי.
רביע חלבי
אני לא אדבר כדרוזי. אני אגיד לך משהו שמפריע לי כרביע במדינה הזאת, שמנהלי המחוזות באזורים שלנו רחוקים מרחק ענק מהיישובים הדרוזים. הם לא מבקרים ביישובים הדרוזים והם לא מקיימים שום דיון – מערכתי או רב מערכתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
לאיזה מחוז אתם שייכים?
רביע חלבי
מחוז חיפה.
היו"ר יעקב מרגי
מי מנהלת המחוז?
רביע חלבי
רחל מתוקי. אבל אני אגיד לך משהו, זה לא - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שגם אתמול לא הגיעה. אתמול לא הגיעה והיום לא הגיעה.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, סליחה. היא לא הוזמנה. לא באנו להתלונן עליה שהיא לא הגיעה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
היא לא הוזמנה להיום?
היו"ר יעקב מרגי
לא. יש נציג שלה. לא להפריע לו. בבקשה.
רביע חלבי
אני חושב שהמרחק הוא ענק. הדיון לא מתקיים. אנחנו לא מוצאים את הפתרונות הרגילים של הבעיות.
היו"ר יעקב מרגי
יש פה מנהלי בתי ספר מהמגזר הדרוזי?
רביע חלבי
אני חושב לגבי הדיון, שגם ועדת החינוך של הכנסת צריכה להגיע ליישובים הדרוזים, להכיר את הבעיות האמיתיות, אבל הבעיה האמיתית היא באי קיום דיון נכון ועם כל הכבוד לכל הנתונים והתקציבים, הבעיה שלנו היא לא התקציבים. יש לנו ממשק עבודה עם ראשי המועצות. אני חושב שהבעיה שלנו היא בעצם העניין שמנהלי המחוזות והפיקוח שלא אפקטיבי ביישובים הדרוזים, משפיע על כל מערכת החינוך שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
כשאתה אומר פיקוח לא אפקטיבי, למה אתה מתכוון? תפרט.
רביע חלבי
אני אגיד לך דוגמא אחת בדלית אל כרמל. מפקח אחד לא קיים שום דיון במהלך כל שנת הלימודים עם מערכת החינוך בדליה, או עם ה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר את זה באחריות מלאה?
רביע חלבי
באחריות מלאה, כשהשותף, הצלע השלישית בחוזר מנכ"ל, היא ועדי ההורים. ועד ההורים היישובי הוא צלע מרכזי, הוא לא איזה מישהו שעובר דרך. הוא צלע מרכזי ואף אחד לא מזמין את הגורם הזה באף יישוב דרוזי. לצערי גם ראשי המועצות - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מעניין אם ביישוב יהודי היו עושים משהו בלי המעורבות של ההורים.
רביע חלבי
וגם ראשי המועצות הגיע הזמן שיבינו שאנחנו כפורום שנבנה מחדש לכפרים הדרוזים, אנחנו נגיע עם הדברים שלנו בצורה הכי ברורה לכל מקום. החינוך של הילדים שלנו הוא לא עסק פרטי של אף אחד, הוא עסק של כולנו ביחד.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברת הכנסת רויטל סויד את רוצה עכשיו או אחרי שידבר עוד הורה?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני רוצה לדבר. בוא נאמר ככה, אני קודם כל מברכת על הדיון החשוב הזה. כל כך מצער שכששר החינוך שלנו מוביל 5 יחידות במתמטיקה, הוא לא חושב לשנייה לשים את ה-5 יחידות מתמטיקה, שזה חשוב שככל שיהיה, בצד, ולראות מה קורה עם חשבון בכיתות א'-ב' לילדים, שאם היה להם שוויון, אולי הם היו מגיעים ל-5 יחידות במתמטיקה בלי שהיו צריכים לעשות כל כך הרבה מאמצים.

זה נכון ככלל למערכת החינוך ובטח ובטח במגזר הדרוזי, וחבל. כמה שזה חבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
רויטל, הפרוטוקול אמר לי כרגע שהוא לא שומע אותך. תסובבי את המיקרופון אליך.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ולכן מה שאני אומרת עכשיו, הדיון הזה הוא חשוב וחשוב גם לשמוע את הדברים. אני לא רוצה לדבר עכשיו. אני רוצה לשמוע אתכם. כי לבוא ולשמוע דברים כמו שאתם ציינתם פה עכשיו, גם הנתונים שאתה מסרת, גם לגבי הפיקוח, כמו שאתה אמרת – אלה הדברים שאנחנו צריכים לעשות.

ואני חושבת, אדוני יושב הראש, לא אנחנו חברי הכנסת צריכים להשמיע, כי אנחנו יודעים, זה ברור. יש חוסר שוויון, יש בעיה בתקצוב ובמערכת החינוך. מה שכן חשוב לדעת, וזה מה שאני אומרת לך, חברת הכנסת מרגי, מעבר לדרישה לשוויון, בוא ניקח את הנתונים שעולים פה עכשיו, איתם נפנה ובהם נטפל.

ולכן אני רוצה לשמוע - - -
היו"ר יעקב מרגי
שום פרט לא ייעלם. משרד החינוך לקראת הסוף, כדי שיהיה לך למה להתייחס. הטענות פה הן קשות.

עסאף בדר.
עסאף בדר
בוקר טוב לכולם. ועדת החינוך של הכנסת, שהחליטה לקיים את הדיון, שהוא חשוב לכולנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. תציג את עצמך, מאיפה אתה.
עסאף בדר
לי קוראים בדר עסאף, אני יושב ראש ועד הורים מהיישוב חורפיש, יושב ראש ועד הורים במגזר הדרוזי ואני חבר בפורום הוועד הארצי. אני רוצה לפתוח ולברך על קיום הדיון בנושא מצב החינוך במגזר הדרוזי נכון לעכשיו, נכון להיום, והדיון הזה מתקיים בדיוק בזמן הנכון, לקראת פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר 2016. ולכן אני גם רוצה לברך את כלל חברי הכנסת שהתייצבו כאן, ראשי רשויות, משרדי ממשלה, תנועות נוער, אורחים יקרים, חברים בוועד הפורום הארצי ואחרונים חביבים כל האורחים היקרים וחברי הוועד של פורום המגזר הדרוזי. יש לנו פה נציגים מכלל היישובים.

אדוני יושב הראש, אנחנו, כשהקמנו את הפורום, בנינו לעצמנו חזון משותף לכולם והתאמנו אותו לחזון של משרד החינוך, שאומר להתאים את מערכת החינוך לעידן המאה ה-21, שעוסק בתקשוב ובמדעי טכנולוגיה, ולהתאים את כל מה שצריך – גם תשתיות, גם הכשרת מורים, גם הכל.

עוד נקודה חשובה, שאנחנו בגישת העבודה שלנו מאמינים בשיתופי פעולה עם כלל הגורמים, שזה רשויות, שזה מנהלי בית ספר, שזה חברי כנסת, ועדת החינוך של הכנסת – כל מי שיש לו יד ורגל, אנחנו מאמינים שיש לעבוד בשיתוף פעולה בשביל להשיג את המטרות, כי כל דבר אחר יכול לעכב ולפגוע.

עד שהגענו לכאן אנחנו הספקנו בכל הזמן הקצר לנהל מספר מפגשים, גם עם בעלי תפקידים במשרד החינוך ואנחנו נפגשנו עם מנהלת המחוז, עם גברת איה, שהיא הממונה על החינוך במגזר הדרוזי. מתוכננים לנו עוד מפגשים בהמשך, שאני לא אכנס ואפרט. הכוונה פה היא ליצור בסיס משותף.

ועוד נושא אחד חשוב. אנחנו כבר הספקנו לשבת עם כל ראשי הרשויות, כמעט בכלל הכפרים הדרוזים למעט אחד או שניים, בתקווה, יש תכנית שגם נפגוש אותם ואנחנו רק בשיתוף פעולה נוכל להשיג את המטרה. אז זה לגבי שיתופי פעולה ולגבי החזון.

אני רוצה להמשיך. מבחינת כלל היישובים הדרוזים, כולנו נחשבים ליישובי קצה. יישובי קצה זה פריפריה. חלק גדול מהם קו עימות שבכל הסוגיות של הלימודים בשעת חירום, שאנחנו חווינו את זה בעבר, שזה גם כן מאד חשוב – לימוד מרחוק, וכולם במצב סוציו אקונומי שכולם יודעים שהוא נמוך, לא חזק, רשויות חלשות.

לכן אני רוצה דווקא להיכנס ולגעת במצב של תשתיות החינוך העכשווי, שאנחנו נמצאים בו כרגע, אחרי בדיקה שעשינו בכל בית ספר ובית ספר כשהגענו לכלל היישובים. בסך הכל יש לנו במגזר הדרוזי 68 בתי ספר. יש לנו 27,317 תלמידים. כשהתחלנו לבדוק את התשתיות, אנחנו בדקנו בהמשך למה שפתחה חברת הכנסת מירב בן ארי, סוגיית המעבדות – סך הכל יש לנו 33 מעבדות כימיה מתוך 68. מעבדות מכטרוניקה - מגזר שלם עם כל כך הרבה כפרים - בסך הכל יש לנו ארבע מעבדות בכלל בתי הספר, שאם אנחנו נשים לב, זה רחוק כבר מלהתאים את מערכת החינוך לעידן המאה ה-21.

לגבי מעבדות תקשורת, סך הכל יש לנו שתיים בכלל בתי הספר, בכלל היישובים.
אכרם חסון (כולנו)
מתוך 17, אדוני, 17 יישובים.
עסאף בדר
סוגיית הלוחות החכמים, בסך הכל יש לנו 158 מתוך ה-1,101 כיתות בכלל המגזר. בסך הכל יש לנו 158 לוחות חכמים שמרוכזים בעיקר בשני יישובים – זה חורפיש ואבו סנאן. כל השאר זה אחד ברמה של פיילוט, שבכלל לא עובד. גם בדקנו את סוגית ערכות המקרן. הרי אתה מלמד וכל כיתה צריכה אמצעים כלשהם.
היו"ר יעקב מרגי
איך עשית את הסקר הזה, בעצמך?
עסאף בדר
אנחנו ועדי הורים.
מירב בן ארי (כולנו)
וועדי הורים, הם עובדים - - -
היו"ר יעקב מרגי
בכוונה אני שואל.
עסאף בדר
לוועדי ההורים יש ועדות בתוך הפורום. יש לנו ועדת תשתיות - - -
ג'בר חמוד
אנחנו לא מכירים את הנתונים האלה, אדוני.
עסאף בדר
אוקיי, אז זה נתון עובדתי. אני מדבר על כל המגזר.
ג'בר חמוד
לא, תראה לי את סאג'ור.
היו"ר יעקב מרגי
הוא דיבר בתחילה על שיתוף פעולה. אני אדאג ששיתוף הפעולה - - -
ג'בר חמוד
אני לא ראיתי את מה שהוא מציג.
היו"ר יעקב מרגי
אני אפגיש ביניכם בסוף הדיון.
עסאף בדר
כשאני אומר מעבדת תקשורת, זה כולל חדרי עריכה והכל. בכל המגזר סך הכל יש לנו שתי מעבדות כאלה. התחלתי לדבר על הסוגיה של המקרנים. יש לנו 1,101 כיתות, יש לנו סך הכל 593 ערכות מקרן, עם כל מה שמשתמע מכך. אם אני עושה חישוב פשוט, יש לי יותר מ-500 כיתות שעדיין לומדות, כשהאמצעי היחידי זה לוח מחיק וטוש.
היו"ר יעקב מרגי
הגיר ירד כבר?
עסאף בדר
הגיר ירד, ירד. סוגית אולמות ספורט – יש לנו בעיה מאד חמורה בסוגית אולמות הספורט. אתם יודעים שהיום בכל בית ספר החינוך הגופני הוא חלק מתכנית הלימוד הפורמאלית. יש לנו קיץ ויש לנו חורף, יש לנו שמש ויש לנו שלג וגשם. אז יש לנו בעיה מאד קשה בסוגית אולמות ספורט. בסך הכל יש לנו כמעט אחד בכל יישוב או מקסימום שניים. אני יכול להביא דוגמא אחת: בכסרע סמיע יש שמונה בתי ספר, יש אולם ספורט אחד. יש פה פער מאד רציני שמחייב מתן דגש. אני עשיתי בדיקה. לפחות 15 אולמות ספורט חסרים לכלל המגזר, כשזה מאד חיוני וחשוב.

מכאן אני מגיע לממוצע מדד טיפוח של כלל המגזר שזה 7.2. אם אני בודק אותו, מפרט אותו – יש לנו חלש, בינוני וחזק – אנחנו כולנו תחת כותרת חלש. יכול להיות שאם אני חוזר לפרטים, יכול להיות שאחד בינינו-חלש, אבל כולנו תחת כותרת חלש, וכאן יש משמעות לסוגיה התקציבית. אתה מקבל את הכסף לפי הדירוג שלך, מדד הטיפוח. אז בנושא הזה, במידה ואנחנו ממוקמים בדירוג בינוני, יכולנו להגיע עד 48% יותר תקציבים ואנחנו לא שם. ואם אנחנו בדירוג חזק – יכולנו להגיע עד 68% יותר.

יש לי כאן חוברת שכתבה אותה חולית הביקורת של הכנסת ב-17 בדצמבר 2015. אני יכול להביא לך אותה ואתה יכול לעיין. כל מי שירצה, יש לי פה מספיק חוברות. הנתון הזה מדויק ואמיתי, חוברת של הכנסת מוועדת הבקרה של הכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
עסאף בדר
אני רק רוצה לסכם וזה רק על בעיה אחת של התשתיות. אם אנחנו רוצים לשפר או לעשות שינוי בחינוך במגזר הדרוזי, אנחנו צריכים לטפל בשלוש נקודות חשובות: אחת, ליישר קו בסוגית התשתיות, בכל מה שמשתמע מכך. תקציב חד פעמי, לא מחפשים אשמים, לא מחפשים איפה הכסף. אנחנו רוצים ליישר קו עם כלל בתי הספר במדינה והתחיל דף חדש כמו כולם, כי אנחנו רוצים להתאים את עצמנו לחזון של משרד החינוך. להתאים את מערכת החינוך לעידן המאה ה-21, לתקשוב מדעים טכנולוגי. בלי זה אי אפשר ללמוד ואי אפשר לשנות.

הסוגיה השנייה שאנחנו העלינו אותה מול מנהלת המחוז, סוגיית איכות כוח האדם של המורים בבתי הספר. יש כמה סוגיות שחייבים לתת את הדעת עליהם. יש ועדת שיבוצים במגזר הדרוזי ויש ועדת מכרזים. בפקודת המכרזים של הכנסת מופיע נציג ציבור. נציג ציבור, אנחנו נציגי הילדים, אנחנו כאילו במקום הילדים. נציג הציבור הזה צריך להיות מוועדי ההורים. מה שקורה בפועל הוא, שנציג הציבור הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
שנייה אחת, כדי שאני אבין. צורת איוש כוח ההוראה במגזר הדרוזי היא כמו במגזר הערבי בכלל?
עסאף בדר
לא.
היו"ר יעקב מרגי
הוא שונה?
עסאף בדר
אני משווה את עצמי ליהודי. אנחנו הלא יהודי.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע. אותו דבר? שיטת הניקוד?
עסאף בדר
שיטת הניקוד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. הלאה.
ג'בר חמוד
לא, מתי התחילה שיטת הניקוד? אתם מטעים פה.
היו"ר יעקב מרגי
למה אתה מפריע לי? שאלתי אותו. תאמין לי, קיבלתי תשובה מה שרציתי.
ג'בר חמוד
מתי התחילה שיטת הניקוד?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, סליחה, הוא הבין את השאלה שלי. ענה לי. נקודה. אני ממשיך.
ג'בר חמוד
השאלה איך הוא ענה לך.
היו"ר יעקב מרגי
הוא ענה לי.
עסאף בדר
סוגית כוח האדם: יש אצלנו במגזר דבר שלא קיים במגזר היהודי: ועדת שיבוצים. מנהל בית הספר מקבל את האחריות ואין לו את הסמכות. הוא בא ואומרים לו המורה הזה אצלך. אם אני נותן לו אחריות ואני רוצה שהוא יגיע להישגים וליעדים שאני מצפה כהורה, אז מלבישים לו מורים שהוא לא רוצה, הוא לא מעוניין. חייב להיות כמו במגזר היהודי – מורה מראיין מורה, מנהל מראיין מורה ואחר כך יש רגולציה שמשרד החינוך יכול להטיל וטו, כן או לא, אבל משהו מקצועי ופתוח גם לקלוט מורים שהם בעדיפות בוגרי אקדמיה ומחקר, במיוחד בנושאים הקשים, שזה פיזיקה, אנגלית ומתמטיקה. זה בסוגית כוח האדם.

הסוגיה האחרונה זו הסוגיה התקציבית. אני אומר לך, אנחנו במגזר הדרוזי, ואני מהיכרות שלי עם כלל החברים שלנו כאן ובבתי הספר – בתי ספר עם ניהול עצמי פורחים, יכולים להעצים את הפדגוגיה, לעשות תכניות אחרות. יש להם כסף להשקיע במורים, להכשיר אותם, להתאים את מערכת החינוך לתלמיד, לרצון של התלמיד, שהתלמיד יאהב את מה שהוא רוצה ללמוד.
היו"ר יעקב מרגי
חביבי, עסאף - - -
עסאף בדר
אני חייב לסיים עם עוד משפט אחד.
היו"ר יעקב מרגי
משפט אחרון.
עסאף בדר
כן. הכוונה שלי כאן בסוגיה הזאת, שאם נוכל להרחיב את הניהול העצמי לחטיבת הביניים והתיכון, אנחנו נוכל לפתור המון מהבעיות. אני לא רוצה לחפש דברים אחרים.

ודבר אחרון - - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרת ארבע פעמים דבר אחרון.
מירב בן ארי (כולנו)
צריך לבחון את הניהול העצמי שלהם.
עסאף בדר
ודבר אחרון שאני רוצה להגיד, אם אנחנו כולנו ביחד, שיש לנו מטרה מסוימת, נבנה תלמיד טוב, נוכל לבנות אזרח טוב ובסוף נוכל לבנות גם חברה תקינה וטובה ובעל משפחה מצוין. אז אנחנו אוהבים שיתוף פעולה, רוצים שיתוף פעולה ורוצים גם שינוי במערכת החינוך. תודה רבה לכולם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. על חשבון הזמן שלי: מה אתה עושה בחיים הפרטיים, אם מותר לשאול?
עסאף בדר
אני מתנדב גם בארגון לנכי צה"ל, הרבה פעילות חברתית. אני פנסיונר של מערכת הביטחון ואני בעל עסקים פרטיים.
זאב גולדבלבט
הוא רב פקד.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי, תודה. חבר הכנסת איתן ברושי ולאחר מכן ניתן ליסמין קרא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני יושב הראש, חברי הכנסת, חברי הדרוזים והאחרים, ועד ההורים הארצי. אתמול אני יזמתי דיון על גיסר אזרקה, וכולם פה עסקו בגיסר אזרקה. ביקרתי שם. הייתי חבר הכנסת הראשון שביקר שם אחרי הבחירות ויצאתי מאד מודאג מעצם יכולת של מקום כזה להיות במאה ה-21 בכביש החוף.

לפני הדיון על גיסר אזרקה היה פה דיון עם ראשי הערים שלא הגיעו, שהודיעו שלא יפתחו את שנת הלימודים. מה שאני אומר לך אדוני, חברי הכנסת, תראו, זה הרבה יותר מורכב ממה שתואר פה. זאת אומרת ישראל, אחרי 68 שנים ואחרי מגילת העצמאות ואחרי חוק חינוך חובה, בעצם נמצאת במציאות שאין כמעט מקום שלא חושב שהוא מקופח. ויש טענות מהרבה מאד כיוונים והמסקנה היא שנדרש פה דבר יותר גדול ממה שמוצג פה, מהדקות שהייתי ואני הולך לעוד דיון.

אני אומר ליושב הראש, לחברי, יש פה שתי שאלות: מה הוא סדר העדיפות של המדינה ומה היא חלוקת המשאבים של משרד החינוך. בעוד חודש בערך, הממשלה תיקבע את הגגות של התקציב. הגגות זה אומר איך מחלקים את העוגה בגדול בין התחומים והמשרדים. ולאחר מכן, כל משרד קובע את החלוקה הפנימית שלו. ופה מונחות שתי בעיות. אחת, האם סדר העדיפות של המדינה הוא נכון. מאחר שזה לא דיון פוליטי ואני אופוזיציה, אני אומר לכם מראש שהוא לא נכון; והשאלה השנייה – האם סדר העדיפות של משרד החינוך הוא נכון, וכנראה שגם הוא לא נכון.

אנחנו צריכים להתמודד בשני מעגלים, משום שההבדל בגימטרייה – גימטרייה, אתם יודעים – בין רצוי למצוי זה כסף. תבדקו, מה שאמרתי זה נכון. תעשו את החשבון בצד. בעברית התכוונתי.

מה שאומר כרגע שמה שאנחנו ראינו, ולמשל, אתמול אמרתי בישיבה – טיפול נקודתי, אבל טיפול נקודתי הוא לא טיפול בהכל. אם יש בכולם טיפול נקודתי, אין טיפול נקודתי. דבר שני, איך קובעים שלמישהו חסר או יש לו עודף? זה מחייב סל-. סליחה, אחר כך תעשי את החשבון ותגידי לכולם שאני צודק.
יהודית גידלי
אני עושה עכשיו.
היו"ר יעקב מרגי
היא תעשה בשקט.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני צודק. סל שירותים – איך קובעים שלמישהו יש יותר או פחות? מה הוא סל השירותים? שהמדינה אומרת שמי שאין לו, הוא צריך לקבל אותו, לא חשוב מאיפה. וברור שיש פה יחסי שלטון מקומי – שלטון מרכזי, משום שמערכת החינוך מושפעת והייתי ראש רשות, לא דרוזית, אבל עמק יזרעאל, גם עם כפרים ערבים. יש משקל גדול לרשות ולסדר העדיפות שלה. כמובן גם גורמים אחרים.

לכן, נראה לי אדוני יושב הראש וחברי, מירב שפעילה פה וחברי הכנסת האחרים, אני חושב שהוועדה – מה שיקרה – כל שבוע היא תדון בעוד מגזר הוא בעוד תחום, אבל זה לא ייתן את הפתרון. והפתרון צריך להיות שינוי בסיסי בסדר העדיפות של המדינה ובחינה מדוקדקת של ה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עוד משפט אחד. אני חושב שהעניין של ועדי הורים הוא מאד חשוב ואני הייתי בנושאים האלה. ויחד עם זה, חוק חינוך חובה מטיל את האחריות קודם כל על המדינה ועל השלטון המקומי - - -
היו"ר יעקב מרגי
טוב, רק שתדעו, שבדקנו את הגימטרייה, הוא צודק. בשבילי זה היה חידוש. ההבדל בגימטרייה בין רצוי למצוי זה כסף בגימטרייה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כסף. עכשיו, אם זה נכון, אז אני אומר וזה נכון, אני כבר בדקתי את זה כמה פעמים. מה שאני חושב שהתוצאה צריכה להיות, מעבר לדיון שנעשה פה והוא חשוב, ופה יושב הראש, שהוא גם, כידוע לכם, בא מהממשלה ועוד לא היה משבר קואליציוני על החינוך. בנט עושה משברים על הבנייה ביהודה ושומרון. הוא לא עושה משברים על החינוך.

צריך ליצור שינוי שייתן למשרד החינוך יכולת יותר גדולה לפתור את הבעיות. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רבותי, לפני שאני נותן ליסמין, שתבינו. עסאף, אין ספק שאני מתחבר לדברים שלך. חינוך חייב להתקיים עם שלוש הצלעות בשיתוף פעולה. המדינה כמדינה חייבת לשאת באחריות, אבל זה לא מנקה ולא מחליש מהרצון ומהאחריות המשותפת של הרשות המקומית ושל ההורים, כפקטור חשוב במערכת.

אני אומר לך, זאב, אל תיפגע, רק היום הוכחת את הקיום שלך בנוכחות. לא שלא עשית דברים טובים כל השנה וחצי האחרונות, אבל זה שאתה בדיון כזה, נוכחות כזו ומעורבות כזו– בגלל זה שאלתי. מעורבות כזו, לרדת לפרטים, לעשות סקר ולבדוק. יכול להיות שאפשר לחלוק על הנתונים, שלא תבינו אותי. יכול להיות, אבל מעורבות כזו היא מחויבת המציאות.

ופה ראשי הרשויות, זה לא ביקורת כלפיכם. ידידי, זה לא ביקורת. יש פה יד מושטת. תנצלו את הפקטור הזה. תשתמשו בו. אני קורא לכם. הוא פנוי לזה, הוא נתן את הכתף שלו לזה, הם מושכים בעול ויש להם הישגים בתחומים רבים.

בבקשה, יסמין.
יסמין קרא
אוקיי, אז קודם כל אני אציג את עצמי. אני יסמין קרא, דוברת מעגל הקנים הדרוזי בהתנדבות מזה כמה חודשים ואני מחדדת – בהתנדבות. אני ריכזתי את קן דלית אל כרמל לפני זה והיה לי שיתוף פעולה גם עם רביע, יושב ראש ועד ההורים בדליה.

לפני שאני אתחיל בנתונים, אני רוצה לחדד שמה שאמר רביע על הפיקוח, זה דבר שהוא חורה לי גם בתור מישהי שגדלה בתנועה ומתנדבת ותורמת.
היו"ר יעקב מרגי
את מתחברת לזה? באמת הם לא מרגישים את הפיקוח?
יסמין קרא
אנחנו לא מרגישים את הפיקוח. לא הייתה שום ועדה, רביע?
עסאף בדר
אני לא יודע אם הם מכירים את הכביש לכיוון הכפר בכלל.
יסמין קרא
ולצערי הרב, זה נובע מכמה סיבות שאנחנו אולי נדון בהן אחרי זה, אבל הרבה אנשים שיכולים להשפיע, אנשים שיושבים על כיסא ויכולים לעזור לעדה והם מהעדה והם לא עושים את זה, וזה לצערי הרב.

אני רוצה להציג פה את הנתונים של תנועת הנוער העובד והלומד, כי היו פה אנשים שדיברו עם ידידי יאיר ואני אמרתי להם כן, גם אני דרוזית, אני מהעדה ואנחנו פועלים ב-16 כפרים דרוזיים, גם ברמת הגולן, בגליל ובכרמל.
ג'בר חמוד
אתם אמורים להיות בחורשת טל עכשיו, מה אתם עושים פה?
יסמין קרא
אנחנו נמצאים בפארק הירדן. בחורשת טל זה החברים שלנו מהנוער העובד. יש לנו מעל ל-550 חניכים כרגע, שנמצאים בפארק הירדן. יש לנו 4,000 חניכים, 350 מד"צים. יש לנו עשרות מתנדבות שירות לאומי, שהן עובדות בקרב בתי הספר, כמובן שאיפה שמנהל בית הספר הוא לא דתי ואומר לנו אוקיי, כנסו, תנו יד ותעזרו.

הנושא של החינוך במגזר זה דבר שהוא בראש מעייננו. אני מסתכלת על איה וקודם כל אני מברכת אותה על התפקיד בתור אישה וחוץ מזה, אני רוצה ושואפת שיהיה הרבה שיתוף פעולה בין כל האנשים וכל הגורמים שנמצאים כאן. כי עד עכשיו בתור צעירה שהגיעה גם ללימודים אקדמאיים, אני מסתכלת גם באוניברסיטאות וגם ביישוב שלי וגם במגזר, והמצב לא איך שמציירים אותו ולצערי הרב, כבני מיעוטים אנחנו צריכים לתקן הרבה דברים בעדה הדרוזית ולתת ולתמוך. וזה מתבטא ברצוי של התקציבים ובחלוקה שלהם ובפיקוח.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לברר משהו. אמרת לתקן בעדה הדרוזית. בתוך העדה, או כלפי העדה?
יסמין קרא
כלפי העדה. וגם אם זה בתוך העדה, אז זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז זה תשאירי לי, בסדר. אני בכוונה שאלתי. רבותי, א' אני מודה לחברת הכנסת מירב בן ארי.
מירב בן ארי (כולנו)
מה, זהו?
היו"ר יעקב מרגי
לא, יש לנו עוד 25 דקות לדיון. עד עכשיו רק הצפנו את הדברים.
ג'בר חמוד
אפשר להשלים דברים?
היו"ר יעקב מרגי
לא. אני אתן לך להשלים, אבל לא עכשיו. קודם כל הייתי באמצע הדברים שלי ואני לא כל כך מוכשר כמו הרבה. כשמנתקים לי את חוט המחשבה באמצע זה לא הכי בריא וזה גם מקפיץ לי דברים אחרים וחבל. אז בואו תקשיבו. כמו שאני ידעתי להקשיב לכם, תקשיבו אחד לשני.

אני חושב שהצפנו את הדברים. פחות או יותר אנחנו רואים ושומעים את הקולות ואיך אפשר לזהות את הבעיה פחות או יותר. אני רוצה ואני יודע שיש לנו גם את יושב ראש ועד הורי עוספיה.
אנס מנסור
כן, אנס מנסור.
היו"ר יעקב מרגי
אני רציתי לעבור כבר לשלב של לשמוע את משרד החינוך, אבל אם אתה לא הולך לחזור על דברים שנאמרו כבר, קדימה.
אנס מנסור
קודם כל שלום לכולם. עצם הדיון הזה שאנחנו מדברים על החינוך הדרוזי, זה קצת חורה לי וקצת מפריע לי, הסיפור הזה, שאנחנו מדברים על מגזר. אני לא מבין למה אנחנו צריכים להיות במגזר. למה העדה הדרוזית, אחרי 68 שנים לקיום מדינת ישראל, אני צריך להיות במגזר?
היו"ר יעקב מרגי
גם אני במגזר, אל תדאג. וגם הוא במגזר - - -
אנס מנסור
לא משנה. אני מדבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
זו החברה הרב תרבותית.
אנס מנסור
אני מדבר במערכת החינוך, אני לא מדברים על דברים אחרים. אם זה היה טוב לצבא ההגנה לישראל, לקום אחרי 68 שנים ולפרק את היחידה הדרוזית ולשלב את בנינו בתוך היחידות בכל צבא ההגנה לישראל, למה אנחנו צריכים לבוא עכשיו ולהתחנן? מה שטוב לבחורים בנשר, לתלמידים בנשר טוב לעוספייה, גם מה שטוב בכרמיאל ואני חושב שהגיע הזמן למחשבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
שאלה במקום.
מירב בן ארי (כולנו)
ולמה לנשר יש ביוב ולעין אל אסד אין?
אנס מנסור
אני בינתיים מתעסק בחינוך, אני לא רוצה להתעסק בדברים אחרים.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו חינוך.
מירב בן ארי (כולנו)
קודם כל נטפל בכל הבעיות ואחרי זה נוציא מהמגזר.
אנס מנסור
אני חושב שהגיע הזמן, אחרי 68 שנים, לבוא ולפרק - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה מעוספיה, נכון?
אנס מנסור
אני מעוספיה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מכיר את זידאן עטשי?
אנס מנסור
מכיר אותו טוב מאד. אני יודע גם מה הוא עשה אצלך פה.
מירב בן ארי (כולנו)
מה הוא עשה?
אנס מנסור
אז אני חושב שהגיע הזמן - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה מסכים עם ההבחנה שלו?
אנס מנסור
לא, לא.
היו"ר יעקב מרגי
חשוב.
מירב בן ארי (כולנו)
מה הוא עשה?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. היה פה דיון.
אנס מנסור
אני חושב שאחרי 68 שנה הגיע הזמן שאנחנו נפרק את הדבר הזה שנקרא חינוך דרוזי ונשתלב כולנו כאחד בחינוך אחד במדינת ישראל במשותף.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, שאני אבין, אמרת משהו. החינוך הדרוזי הוא בחינוך הממלכתי, איה?
איה חיראדין
כן, ברור.
היו"ר יעקב מרגי
הוא מפורק. בוא תקשיב, ההסתכלות היא מערכת חינוך ממלכתית אחת.
אנס מנסור
אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. תן לי לעזור לך.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, ולמגזר החרדי אין? חסר מגזרים. לערבים אין? ליוצאי אתיופיה ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. מדינת ישראל אפשרה זרמים בחינוך בגלל הרב תרבותיות.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
וטוב שכך.
איה חיראדין
משנת 76'.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תנו לי. וטוב שכך, בדרכים שונות, בצורות שונות ומשונות. אבל החינוך הדרוזי יושב על הפלטפורמה של החינוך הממלכתי. אני מסכים איתך שלכאורה לא היה צריך להיות דיון ממוקד על המגזר הדרוזי.
אנס מנסור
אני רק רוצה עוד הערה קטנה.
היו"ר יעקב מרגי
תן לי רגע. אבל זה על חשבוני, למה אתה - - -
זאב גולדבלבט
הוא יתן לך בכל מקרה, אנס.
היו"ר יעקב מרגי
תן לי לדבר.
מירב בן ארי (כולנו)
כבר פתרנו את כל הבעיות של המגזר הדרוזי, שאנחנו משאירים אותם בנפרד? אחרי שנטפל בבעיות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל אני אומר לך, שלא תתרגש, אנחנו יודעים לעשות גם ניתוחים ולפלח אזורים ולרדת לקורדינטות אפילו של שכונות ויישובים ובתי ספר, לסמן אותם. אם יש כשלים אנחנו יודעים לרדת גם ברמה של בית ספר מסוים. אז אל תתרגש. כרגע זועק המצב של מערכת החינוך במגזר הדרוזי. לקחנו אותה, מי שלקח אותה כימת אותה למספרים, עשה ניתוח של זכאות ואני חושב שזה רק מבורך. אל תיקח את זה למקומות אחרים.

תסיים בבקשה, אדוני. תסכם.
אנס מנסור
אני לא נגד הפיקוח הדרוזי או נגד מי שעומד - - -
היו"ר יעקב מרגי
הרציונל היה צריך להיות.
אנס מנסור
הרציונל שאנחנו רוצים שזה יתנהל אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי אותך.
אנס מנסור
אני מתחבר למה שאמר ידידי רביע, שהמפקחים והפיקוח - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מירב בן ארי (כולנו)
נראה לך שבמגזר היהודי יהיה מפקח שלא יכיר את הכביש לבית הספר? אם היינו פותרים את כל הבעיות, אז אחלה.
היו"ר יעקב מרגי
שאלה במקום ונתייחס אליה בסוף, בסיכום. איה, אני מציע שגברת תמי וייצמן תתייחס קודם כל. זה לא עיקר הדיון, אבל אני לא יכול לעבור על זה, כי הרבה חברי כנסת דיברו על זה. שנת 2015, שנת 2016 – תני לי תשובות על השנים 2015-2016. אני מבקש לא להפריע וקצת שקט באולם.
תמי וייצמן
שנת 2015 – התקציב עבר. איפלו בזמן התקציב ההמשכי העברנו חלק מהכסף.
היו"ר יעקב מרגי
מה הסכום?
תמי וייצמן
17 מיליון שקלים עברו ממשרד האוצר. על 13 מיליון שקלים – יש לנו מחלוקת איתם, מפני שהם טוענים שאת ה-13 מיליון שקלים אנחנו צריכים לכלול בבסיס של התקציב, שהם העבירו, עברו תקצוב דיפרנציאלי. אבל הסכום 17 מיליון שקלים הוא גמיש.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני אסביר, מאחר שהיה פה דיון על הקייטנות וצף הנושא. יש מחלוקת. ראשי היישובים טוענים שה-13 מיליון שקלים האלה היו צריכים לבוא בתוספת לסעיפים שקיימים במשרד החינוך. בא משרד החינוך – ותקני אם לא – היה פה דודי מזרחי ואמר – 13 מיליון השקלים האלה נמצאים בסעיפים מסוימים - --
תמי וייצמן
צבועים.
היו"ר יעקב מרגי
מתוגברים צבועים. בבקשה, תמשיכי.
תמי וייצמן
יפה. עכשיו, אני שמעתי את הטענות שהתקציב לא הגיע לרשויות.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אם דיברנו על 17 מיליון בשנת 2015 – ה-13 מיליון זה לא מתוכם, זה בנוסף.
תמי וייצמן
ה-13 הם בנוסף, זה התקצוב הדיפרנציאלי.
היו"ר יעקב מרגי
אז מה עם ה-17 מיליון?
תמי וייצמן
אז על ה-17 מיליון שקלים, אני יודע שהסכום הזה הועבר. מה שקורה, למה הוא לא מגיע לרשויות? יש עניין של דו"חות ביצוע. כדי לשלם, אנחנו צריכים לקבל דו"חות ביצוע. יכול להיות שכאן תקוע הכסף, ואתם גם אמרתם שזה במחוזות, נכון? זאת אומרת - - -
ג'בר חמוד
לא, לא, אמרנו שישה מיליון ב - - -
היו"ר יעקב מרגי
את רוצה לנהל איתו דו שיח?
תמי וייצמן
לא.
היו"ר יעקב מרגי
אז דברי אלי בבקשה.
ג'בר חמוד
לא, לא, אדוני, היא מציגה פה נתונים לא נכונים.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני אתן לך להתייחס. תרשום.
ג'בר חמוד
את חשבת - - - החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אתה רוצה שאני אקרא אותך לסדר?
תמי וייצמן
אני מתקצבת.
היו"ר יעקב מרגי
את לא עונה לו. אתה רוצה שאני אקרא אותך לסדר? תהיה איתי, תרשום לך.
ג'בר חמוד
אתה רוצה שנשמע פה דברים לא נכונים?
היו"ר יעקב מרגי
תרשום לך. אני אתן לך להתייחס. מה זה, שוק?
ג'בר חמוד
אוקיי.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
תמי וייצמן
אז הוא שאל אם אני חשבת, אני לא חשבת.
היו"ר יעקב מרגי
את לא חייבת לענות. תני לי את ה-17 בבקשה.
תמי וייצמן
אוקיי, ה-17 מיליון שקלים עברו והם תוקצבו. זה מה שאני יכולה להגיד.
היו"ר יעקב מרגי
עברו למי?
תמי וייצמן
עברו ממשרד האוצר למשרד החינוך ותוקצבו.
היו"ר יעקב מרגי
איך תוקצבו?
תמי וייצמן
כל מנהל אצלנו, אגף, קיבל את התקציב לפי התכנית שלו והעביר אותה הלאה. איפה זה תקוע? אני מניחה, אני לא יכולה להגיד לך, זה דורש בדיקה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם את לא יודעת איפה, אל תגידי.
תמי וייצמן
בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. שנת 2016.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, אבל רגע, היא יכולה לברר - - -
היו"ר יעקב מרגי
איה פה, חכי. לא סיכמתי את זה, מירב. אנחנו רוצים להבין. אני רוצה לפרק את זה לגורמים.
תמי וייצמן
אני רוצה להוסיף עוד משהו, כבוד יושב הראש. אתה יודע יפה מאד שהעודפים של משרד החינוך משנת 2015 לא חזרו למשרד.
היו"ר יעקב מרגי
עדיין.
תמי וייצמן
יכול להיות שיש חלק גדול מהתקציב הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוגשו לוועדת הכספים לפני שלושה חודשים.
תמי וייצמן
נכון.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, כן.
היו"ר יעקב מרגי
זה תהליך. תקציב 2016 קשור לכל המשבר בין ועדת הכספים למשרד האוצר, בכל הסוגיות האלה של השקיפות ולכן הוא מעכב את זה. יש משרדים – וסתם כאזרחים אני מספר לכם – יש משרדי ממשלה שלא יכלו לעמוד במשבר הזה. מה עשו? נתנו הסברים ישירות לוועדת הכספים ושיחררו להם את העודפים. כרגע אני מקווה שהמשבר נגמר ואני מאמין שבזמן הקרוב תקציב 2016 גם יחולק, לצערי הרב באיחור רב. להבא, לקחים של משרדי ממשלה, גם אם זה הועבר לוועדת כספים במרץ, זה גם מאוחר. מינואר עד מרס זה גם מאוחר.

בבקשה.
תמי וייצמן
חשוב לי לציין שיכול להיות שחלק מהתקציבים נמצא שם בעודפים. יש להניח. עכשיו לגבי 2016.
היו"ר יעקב מרגי
2016 אני מדבר. דיברנו על העודפים.
תמי וייצמן
דיברנו על העודפים. העודפים של שנת 2015. כשאני מדברת על העודפים, זה תקצוב של שנת 2015. עכשיו אנחנו עוברים על התקציב של שנת 2016. הגשנו תכנית, היא נמצאת בפנייה הראשונה. כמו שכבוד יושב הראש אמר, אין העברות תקציביות ולכן תקציב 2016 גם תקוע.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, תודה. איה, תתייחסי גם לקטע התקציבי כרגע. אחר כך ניכנס למה שאמרה לנו תמי לגבי מה שעבר ותוקצב.
איה חיראדין
האמת שרציתי קודם להתייחס לפן הפדגוגי.
היו"ר יעקב מרגי
נגיע לפדגוגי. אני רוצה לסיים עם הקטע התקציבי.
איה חיראדין
כל מה שאמרה תמי זה מה ש- - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה מיושם. אוקיי. תודה. מה ההסתייגות שלך, אדוני מסאג'ור?
קריאה
הוא מדבר בשם כולם, זה לא רק סאג'ור.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר.
ג'בר חמוד
סליחה, זו סוגיה. אני מדבר פה בשם רוב ראשי הרשויות הדרוזיות.
היו"ר יעקב מרגי
ברור לי. אין לי זמן להבהרות.
ג'בר חמוד
לא באתי לפה כראש מועצת סאג'ור.
היו"ר יעקב מרגי
אני יודע.
ג'בר חמוד
אוקיי, סליחה אדוני. את הגברת פעם ראשונה שאני רואה. אני בקש עם משה שגיא ועם דודי ועם כולם - - -
תמי וייצמן
אני עובדת - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תמי וייצמן - - -
ג'בר חמוד
שנייה.
היו"ר יעקב מרגי
אדוני, תלמד להקשיב לי. תמי וייצמן היא מנהלת תחום תקציב חינוך לא פורמאלי במשרד החינוך. נקודה.
ג'בר חמוד
אוקיי. נראה לי שהגברת לא קראה את החלטת הממשלה בכלל, גם לא את 2016. החלטת הממשלה אומרת כך, ואני מדברת על 2016 שאומרת שהייתה צריכה לקום ועדה ולא לשלוף, אלא לקום ועדה בשיתוף ראשי מועצות, בשיתוף משרד ראש הממשלה, בשיתוף משרד החינוך, לקבוע תכנים - - -
היו"ר יעקב מרגי
העלית את זה ואני אתייחס לזה בסיכום.
ג'בר חמוד
לא, לא, כי היא אמרה עכשיו פה משפט - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא. אתה תתייחס לנתונים.
ג'בר חמוד
היא אמרה שכבר הכינו תכנית של 2016. אני רוצה לשאול על סמך מה הכנתם תכנית. אז אם אתם הכנתם תכנית, אתם ורק אתם תהיו אחראים עליה.
היו"ר יעקב מרגי
איה תתייחס לזה. תודה.
ג'בר חמוד
אנחנו לא אחראים על הביצוע. זה דבר אחד. כל מה שנאמר פה לגבי שנת 2015, כל התקציבים עברו מהאוצר למשרד החינוך, אדוני. שקל אחד עוד לא קיבלנו. 17 מיליון שקלים לחינוך הבלתי פורמאלי עוד לא קיבלנו. למה? אולי תדברי עם מנהלת המחוז. אולי תדברי עם החברה במשרד החינוך. אנחנו לא אחראים על זה, ובוודאי לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
תמי, ג'בר צודק. אני מבקש לבדוק לגבי התקציב, קודם כל את הביצוע ואם זה אכן תקוע בגלל העודפים או תקוע בגלל סיבות אחרות. זאת תשובה שאני מבקש לוועדה.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, אבל היא אמרה ש-13 מיליון עברו ו-14 מיליון בעודפים. צריך להבדיל, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
את ה-13 מיליון אין לה. מבחינתה יש לה עמדה ברורה לגבי ה-13 מיליון.
מירב בן ארי (כולנו)
עבר, אבל איפה הוא?
היו"ר יעקב מרגי
עבר. עבר בסעיפי - - -
ג'בר חמוד
למי עבר?
מירב בן ארי (כולנו)
איפה? לאן?
היו"ר יעקב מרגי
לא הקשבתם. בואו תקשיבו.
מירב בן ארי (כולנו)
אני הקשבתי להכל.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אז אני אסביר אם עצמי ואם יצטרך להשלים, תשלימי אותי. אני לוקח את זה מהדיון הקודם שהיה פה. היה פה דיון קודם בשבוע שעבר. יש מחלוקת על ה-13 מיליון שקלים האלה. משרד החינוך סובר שבהחלטת הממשלה, אותם 13 מיליון שקלים היו צריכים לבוא כתוספות לסעיפים מסוימים, לא בתקצוב ישיר.
מירב בן ארי (כולנו)
בבסיס התקציב.
היו"ר יעקב מרגי
כן, בבסיס התקציב. משרד החינוך יכול לומר לך צבוע, הנה, זה מרכיבים מה-13 מיליון. ראשי הרשויות מצפים שזה יהיה בתקציב תוספתי לחינוך, שיועבר - - -
ג'בר חמוד
אדוני, חוץ ממה שאתה אומר, האוצר העביר למשרד החינוך 27.5 מיליון שקלים עבור שנת 2015, שרק אלוהים יודע מה עשו עם הכסף.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה ה-27.5, תמי?
תמי וייצמן
27.5 מיליון זה תקציב 2016.
היו"ר יעקב מרגי
2016. תודה.
ג'בר חמוד
ו-2015?
תמי וייצמן
15, 17 ו-13 כמו שהסברתי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. ג'בר, תודה. אנחנו נתייחס בסוף, ג'בר. איה, תקשיבי, עלו פה הרבה דברים. תני לי לעשות לך סדר, שלא נלך לאיבוד ביערות. לא ביערות הכרמל, ביער של העובדות שנאמרו פה.

תקשיבי, יש פה מצב נתון, משברי, במערכת החינוך במגזר הדרוזי. הנתונים מדברים בעד עצמם. יש יישוב טוב, לצערי הרב אם יש מודל מצליח, למה לא מאמצים אותו? צריך לבדוק. אם אני הייתי אחראי עכשיו בתפקיד הזה, אם יש לי את בית ג'אן וישבנו איתו גם מירב, גם אני בפאנל בבין תחומי והוא מתפאר ומספר לאותו מנהל בית ספר מה הוא עשה, מה הכלים שהיו לו. אני מתחבר לקטע הזה של ניהול עצמי של בתי הספר.

אם יש מודל מצליח - ואני קורא לך ואומר לך - אם יש מודל מצליח שנקרא בית ג'אן, למה אני לא אלמד, אחקור מה קרה שם? למה אני לא אשכפל את זה לכל המגזר? יש מושג שנקרא לא תמנע טוב מבעליו. אם יש דבר טוב – שכפל אותו. ואני קורא לך לעשות את זה ולקבל תשובות.

יש פה מצב משברי במערכת החינוך. אומרים לך – רביע אומר – אני לא חש את המחוזות. אני אגיד לך, גם אני לא מכיר את מתוקי. שמעתי את השם הזה 80 פעם. לא מכיר, לא ראיתי בשנה וחצי אף פעם מי זאת מתוקי. כמה שנים היא מנהלת מחוז?
מירב בן ארי (כולנו)
מי זאת מתוקי?
אנס מנסור
שלוש שנים.
היו"ר יעקב מרגי
אה, שלוש שנים, בגלל זה אני לא מכיר אותה.
מירב בן ארי (כולנו)
במחוז צפון?
היו"ר יעקב מרגי
במחוז חיפה.
קריאה
לפחות ארבע שנים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתה שואל שאלה, כולם עונים.
היו"ר יעקב מרגי
שאלה רטורית. תאמינו לי שאני יודע מה אני שואל. לא צריך תשובות. אומר לך רביע, ואני מאמין שאין לו שום דבר אישי נגדה, הוא פשוט לא מכיר אותה. והתחושה כהורים היא שהפיקוח שם לא עוד. משהו שם לא עובד. ואת יודעת מה? אני אומר את זה גם בכל המגזרים.
קריאה
אני יכולה להגיד משהו?
היו"ר יעקב מרגי
לא. את לא יכולה לומר כלום שאני מדבר. אני אומר, צריך לעשות רביזיה בכלל במשרד החינוך בסוגית הפיקוח. למקד את המפקחים הפדגוגיים ולעשות להם תקינה. לקבוע להם כמה פעמים ביקור פיזי, כמה פעמים ישיבות עבודה, ישיבות צוות. תחושה כזו היא לא בריאה והלוואי ואפשר לסתור אותה. סוגית הפיקוח.

אני רוצה לדעת גם על סוגית התשתיות ושיתופי הפעולה של ראשי הרשויות. אני לא מוותר על זה. הכל. ועל המעורבות של ההורים – מהיום והלאה אני רוצה לדעת. אז נתתי לך אתגר לא קטן. מספר נקודות, תתייחסי אליהן בבקשה.
איה חיראדין
אני רוצה להתייחס, בבקשה. אני רוצה להתייחס לכל הנקודות שעלו, וברשותכם, לגבי התקציב של 2016 – 27.5 מיליון שקלים, התקציב הגמיש מה שנקרא – אני הכנתי תכנית. התכנית הוצגה בפני ראשי הרשויות במשרד ראש הממשלה, ביחד עם נציגת המשרד - - -
היו"ר יעקב מרגי
מתי זה היה?
איה חיראדין
ב-30 במאי. היה דיון והיא אושרה גם על ידי משרד ראש הממשלה וגם מכל - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואת יודעת לומר לי בוודאות שהיו ראשי רשויות בתיאום איתה?
איה חיראדין
בהחלט. זו הייתה הצגה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ג'בר אומר שבהחלטת הממשלה, והוא מקריא לך, היה צריך להקים ועדת היגוי. זה אותו פורום שישבתם איתו?
איה חיראדין
בהתחלה הייתה ועדה שג'בר, נציג ראש הממשלה ואני ישבנו, דנו על טיוטא ראשונה וזה מה שנקרא ועדה. דנו על הסעיפים, הוא נתן את ההערות. משרד ראש הממשלה נתן הערות. היה דיון, היו תיקונים. הבאתי את כל התכנית לאחר התיקונים לכל ראשי הרשויות ב-30 במאי והתכנית אושרה על ידי כל ראשי הרשויות והועברה לתמי.
ג'בר חמוד
אפשר לדעת לגבי שנת 2016 כמה החינוך הבלתי פורמאלי?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, לא. תן לה לדבר.
איה חיראדין
הדבר השני שאני רוצה להתייחס אליו - - -
ג'בר חמוד
אגב, זה היה משרד ראש הממשלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ג'בר, אתה מפריע לי לדיון. אתה תקבל תשובות אם רק תהיה מסודר. בבקשה איה. היא ישבה בסבלנות שעה ומשהו לשמוע אתכם. בבקשה.
איה חיראדין
דבר שני שאני רוצה להתייחס, זה הנושא של הפיקוח ושל המחוזות. מערכת החינוך במגזר הדרוזי בשנים האחרונות, וזה שחור על גבי לבן, גם בזכאויות לבגרויות וגם במיצבים של מדע וטכנולוגיה, מתמטיקה, ערבית - - -
היו"ר יעקב מרגי
בעלייה, אבל עדיין לא מדביק את הקצב.
איה חיראדין
בעלייה מאד יפה. גם ביחס למגזר הלא יהודי בסקר ראמ"ה שנעשה השנה לשפה העברית כשפה שנייה, הרבה מעל הממוצע מכל המגזרים.
היו"ר יעקב מרגי
מול המגזר היהודי?
איה חיראדין
אנחנו כמעט נושקים למגזר היהודי בהרבה תחומים.
היו"ר יעקב מרגי
אבל לא בכל התחומים.
איה חיראדין
ובמיוחד בעוספיה. היה לי ביקור, סיור בתחילת חודש מאי במערך החינוך בעוספיה ספציפית, וקורים שם תהליכים כל כך יפים ויש עלייה גם במיצבים, גם בתכניות החינוכיות שנמצאות שם, בזכאויות לבגרויות.
היו"ר יעקב מרגי
אז הוא לא צודק.
איה חיראדין
סליחה, אני שמעתי את כולם באמת בסבלנות. זה לא יכול להיות שזה בא בוואקום, בגלל העבודה המשותפת של המחוזות. לגברת רחל מתוקי מאד איכפת ממערכת החינוך, במיוחד בעוספיה ודליה. היא משקיעה שם המון משאבים.
היו"ר יעקב מרגי
המפקחות שלה יורדות לשטח?
איה חיראדין
המפקחים נמצאים בשטח. הם היו איתי בסיור.
היו"ר יעקב מרגי
הם מכירים את הכבישים?
איה חיראדין
הם מכירים את הכבישים.
היו"ר יעקב מרגי
נבדוק את זה.
איה חיראדין
יש הרבה הישגים שלא באו מוואקום, הם באו מתוך שיתוף פעולה של כל השותפים ביחד.
היו"ר יעקב מרגי
איה, שאלה תוך כדי שאת מדברת. תוכלי גם לקחת אוויר.
ג'בר חמוד
אבל היא לא ענתה על השאלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, חכה. היא סיימה?
איה חיראדין
אני עוד לא סיימתי.
היו"ר יעקב מרגי
איה, אני פה. אני שמח על המגמות. הלוואי וכולנו פה, כולל ההורים, אחרי הסקירה שלך יאמרו סליחה, לא ידענו, תודה רבה. גם אני. אני אהיה הגאה הראשון לעשות זאת.
ג'בר חמוד
תהליך.
היו"ר יעקב מרגי
זה בתהליך ואני שמח.
ג'בר חמוד
תהליך 60 שנה, כן.
היו"ר יעקב מרגי
רגע. וואלה, אתה. אני לא יודע, אולי אתה מצוין בתור ראש מועצה. בתור תלמיד נראה לי שהיית מופרע. אל תענה. אל תענה.
ג'בר חמוד
אמרתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תענה לי. אמרתי, קבעתי. זהו. אל תענה לי.
איה חיראדין
הוא כמעט היה מורה.
היו"ר יעקב מרגי
תני לי לדבר. אל תתני לי לדבר, למה תלמידים שלו היו מתנקמים בו. תקשיבי, אני בא ורוצה לומר, בכל זאת הציף את זה חבר הכנסת אכרם חסון. אני רוצה – תתמודדי עם הנתון – אם במגזר היהודי שיעור הזכאות לתעודת בגרות הוא 40 ומשהו אחוז, נושק ל-50%. לא. כשמגיעים לאקדמיה, מתוך זכאי תעודות הבגרות 40 ו משהו אחוז, נושק ל-50%. אני רוצה לדעת למה במגזר הדרוזי – את יכולה להגיד לי לא למדנו, הולכים ללמוד. אבל אני רוצה לדעת שזה לא נעלם, שהנתון הזה לא שקוף. למה במגזר הדרוזי אנחנו מזהים שכ-15% מצליחים להיכנס בשערי האקדמיה.
איה חיראדין
עוד פעם.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אדוני יושב הראש, אני אחדד את ואני רוצה לעזור לאיה בנושא. האם בשלוש השנים האחרונות, או בחמש השנים האחרונות, הייתה איזו עליה? אני לא יכול לקפוץ מאפס ל-100. אני רוצה לראות אם אנחנו במגמת עלייה ובאיזה אחוזים מגמת העלייה וזה העיקר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
דבר שני, אדוני יושב הראש – האם ועד ההורים יזם פגישה עם איה חיראדין ולא קיבל פגישה, או לא יזם בכלל. כי אתם העליתם טענת מאד קשות.
היו"ר יעקב מרגי
שאלת שתי שאלות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני רוצה גם לקבל תשובות.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, נציג משרד החינוך, אתה רוצה לדבר?
כאמל עטילה
לחדד.
היו"ר יעקב מרגי
אחרי איה אני אתן לך לחדד.
איה חיראדין
מה שאני רוצה להגיד שהעניין הוא בעלייה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תני לי למקד. אמרת בעלייה?
איה חיראדין
כן.
היו"ר יעקב מרגי
כשאת אומרת בצדק עלייה, מה המגמות בשלוש השנים האחרונות?
איה חיראדין
מ-8% ל-15% נראה לי שזה עלייה מאד יפה.
היו"ר יעקב מרגי
בשלוש השנים האחרונות.
איה חיראדין
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
מה השאיפות? יעדים? קבעתם?
איה חיראדין
גם השר נתן הנחיה לשתף כחלק מוועדה במל"ג וליצור תת ועדה במל"ג כדי לדון בנושא הזה וכדי לשים תכנית להעלאת אחוז המשכילים במגזר הדרוזי.

מה שאני רוצה להגיד, שכל החינוך הוא תהליך ואנחנו במגמת עלייה בכל הפרמטרים. אני רוצה להתייחס במיוחד גם לעין אל אסד, שחברת הכנסת דיברה עליו. בשנתיים האחרונות משרד החינוך פרסם שני קולות קוראים – אחד תקשוב ואחד מדעים. מועצת מרום גליל, שעין אל אסד שייך אליהם, לא הגישו בכלל לקול הקורא.

בשנה הבאה יהיה קול קורא ואני מקווה מאד שהם יגישו והם יקבלו - - -
היו"ר יעקב מרגי
הקול הקורא תלוי במצ'ינג?
איה חיראדין
גם, אבל מעט מאד.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, רגע.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, על מה הקול הקורא, על חדר המחשבים? על מה זה?
איה חיראדין
ביקשו מעבדות תקשוב במדעים. משרד החינוך באופן כללי מתקצב אותם בקול קורא.
היו"ר יעקב מרגי
תעצרי פה רגע, איה. איה, את לידי, אני מדי פעם אפסיק אותך. פורום ועד ההורים היישובי - - -
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, שנייה.
היו"ר יעקב מרגי
תני לי. אני אתן לך.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, אבל אני רוצה לשאול אותך.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אני מדבר. אני אתן לך.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל אני רוצה לשאול אותה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך. אני לא שם. אני אתן לך, שנייה.
מירב בן ארי (כולנו)
אני לא מבינה את זה.
היו"ר יעקב מרגי
הפורום, תקשיבו. יש קול קורא. אתם באתם ואמרתם ובצדק- תקשוב, מחשוב, כל מה שצריך. תעקבו אחרי זה ואני אומר לכך - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אז אני רוצה להגיד לך שאני לא מחכה לקול הקורא שלהם, עם המצ'ינג שלהם. תגיד לי, אתה רציני?
היו"ר יעקב מרגי
תני לי. רגע. אני לא סיימתי.
מירב בן ארי (כולנו)
כבר פניתי לחברת תקשורת, תגיד לי - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, מירב, אני לא סיימתי.
מירב בן ארי (כולנו)
תגיד לי, אנחנו נחכה עכשיו שנה בשביל מחשבים?
היו"ר יעקב מרגי
מירב, אני לא סיימתי, רגע.
מירב בן ארי (כולנו)
ואחרי זה תעשו להם מצ'ינג? ואז הם לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
מירב, אני עוד לא סיימתי.
מירב בן ארי (כולנו)
מזל שיש פילנתרופיה במדינת ישראל, אחרת היינו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא סיימתי. אני קורא לכם לעקוב אחרי הסוגיות האלה. אתר משרד החינוך פתוח לעיני כל. לראשי הרשויות יש סדרי עדיפויות משלהם. אני מקווה שבסדר העדיפויות שלהם חינוך זה ראשון.

תקשיבי, איה. רשויות מקומיות שנמצאות בחתך סוציו אקונומי נמוך, את מבינה שהמצ'ינג הוא אבן נגף לכך שהם לא יגישו? אם אין לו את ה-100,000 האלה, כי הוא צריך לעשות עוד 20,000 דברים ויש לו חשב מלווה והוא בתכנית הבראה - - -
איה חיראדין
אבל זה דיפרנציאלי.
היו"ר יעקב מרגי
תני לי רגע. אפילו דיפרנציאלי. תחשבו על כך, אני אומר לכם, זה לא לוקסוס. מתי עושים מצ'ינג? כשאני בא לתת עכשיו איזה משהו. עכשיו החלום של בנט להוציא את כולם ל-5 יחידות מתמטיקה והוא רוצה לתקצב – שייתן שם מצ'ינג, אין לי בעיה. אני לא שם. אני פה בבסיס, בחובה. בחובה הבסיסית לתת תשתיות בחינוך, אני לא קיים. אני אומר לך, אני אקרא לך בסיכום לבקש ממשרד החינוך ואני אבקש משר החינוך, בסוגיות האלה של תשתיות, תקשוב וכל מה שקשור לתשתיות חינוך – לבטל את המצ'ינג.

מה דיפרנציאלי? כולם חלשים. לבטל את התקצוב. זה לא מכפיל כוח. הפוך הוא. אנחנו מעצימים את אי השוויון, כי הרשויות שיש להן ייקחו ואלה שאין להן לא ייקחו. ואני לא מתפלא שלא הגישו וגם שנה הבאה לא יגישו כולם.

מירב, את מבינה למה לא רציתי שתפריעי באמצע?
מירב בן ארי (כולנו)
כן, אבל אני רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואת יכולה בפילנתרופיה לעזור לעין אל אסד. אני רוצה לפתור את כל הבעיה של כל המגזר הדרוזי.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, רגע. אני רוצה להבין משהו. שאלה עם סימן שאלה בסוף, לא נאום. כדי לעשות כיתת מחשב בבית ספר, במקרה עין אל אסד, לא משנה. זה יכול להיות בעוד עשרות כפרים, זה לא משנה. יישובים. האם תמיד צריך קול קורא ואז המועצות ניגשות? תסבירי לי את זה. היה פה סימן שאלה.
איה חיראדין
לא. הייתה תכנית לאומית של התקשוב, שגם המגזר הדרוזי שותף בה. אני יכולה לתת לך כמה בדיוק נתונים. למשל כמה חדי קרן יש לנו, כמה בתי ספר מחוברים לאינטרנט. כל הנתונים קיימים.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, רבותי.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, רגע, רק שהיא תענה לי לשאלה.
היו"ר יעקב מרגי
היא ענתה לך.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, היא לא ענתה לי.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה שתרחיבי, כי אין לי זמן. אנחנו צריכים לסיים.
איה חיראדין
התקצוב בקול הקורא זה התוספות לבתי הספר כדי לשדר את המעבדות הקיימות. יש מעבדת תקשוב בעין אל אסד, שהיא לא ראויה. במועצה האזורית מרום גליל זה מדד טיפוח 7. הם יכולים לגשת לקול קורא ו - - -
מירב בן ארי (כולנו)
והמועצה לא ניגשה?
היו"ר יעקב מרגי
עין אל אסד שייכת למרום גליל.
מירב בן ארי (כולנו)
עין אל אסד מרום גליל.
איה חיראדין
הם לא הגישו.
היו"ר יעקב מרגי
את פונה אליהם.
מירב בן ארי (כולנו)
הם לא הגישו?
איה חיראדין
כבר שנתיים לא.
היו"ר יעקב מרגי
טוב, תודה.
קריאה
אין להם חדר.
מירב בן ארי (כולנו)
יש חדר, פשוט החדר על הפנים.
היו"ר יעקב מרגי
איה, עוד נושא אחד או שניים, אני מבקש שתתני לי תשובות.
איה חיראדין
מה שאני רוצה להגיד, שאני מאד מאמינה בשיתופי פעולה בין כל השותפים – גם חברי כנסת, גם ראשי רשויות, גם הורים, גם משרד החינוך. אנחנו באותה מטרה ובאותה סירה כדי לקדם את הילדים שלנו.

כולנו יכולים להיות גאים בהשיגים של מערכת החינוך במגזר הדרוזי - - -
היו"ר יעקב מרגי
איה, אני מוכן להיות גאה, בואי תקשיבי.
איה חיראדין
בשיתופי הפעולה - - -
ג'בר חמוד
אני לא מאמין ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
ג'בר, אתה לא מפריע לי. אתה לא מאמין? לך תצא. איך אומרים, מי שלא מאמין יוצא מהמסגד.
ג'בר חמוד
יצאתי משניהם.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי אלי. אני בא ואומר לך – המדינה יודעת לספק מגמות בעלייה יותר גבוהה ממה שהצגת לגבי העלייה – מ-8% ל-15%. כשהמדינה רצתה לקחת את המגזר הבדואי לסוגית האקדמיה, היא לקחה אותו בצורה יותר מאסיבית. הם עשו קריטריון אחד, ומה היה הקריטריון?
אכרם חסון (כולנו)
אפליה מתקנת?
היו"ר יעקב מרגי
לא. אתה דרוזי – אתה זכאי.
מירב בן ארי (כולנו)
בדואי.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אתה בדואי – אתה זכאי. וראינו תוצאות בחומש האחרון, תוצאות טובות. לא מספקות, אבל טובות וגדולות יותר בסטייה. אני שמח שאת אופטימית עם העשייה, אבל היא איטית. אין סבלנות. איך אמרת, 68? אני כמעט בן 70 שנה, לכן אני אומר לכם, זה חד משמעי.

את לוקחת את זה על הכתפיים שלך. את מרכזת את זה. את חייבת להכין תכנית יחד עם המל"ג. אל תסמכי על המל"ג. הנה, אני אומר לכם כשהם לא פה – אל תסמכי עליהם. אם את לא תדפקי להם בדלת ועל הראש גם כן, כי הם קולטים לאט והם עקשנים. אני מנסה שנה וחצי לשנות להם את הראש וזה מופיע בפרוטוקול. אני שמח שהפרוטוקול גם מקליט. הם עקשנים והם לא מבינים מהר. לכן את צריכה לקחת את זה כפרויקט שלך. להבין, זה שאת תעשי חינוך, תעשי חינוך. בסוף לא נוכל לפרוט את זה במכולת וזו הזעקה של העדה הדרוזית כבר כמעט כל השנה האחרונה אצלי.

הם לא מצליחים לעבור את השער של האקדמיה, גם אלא שזכאים לתעודת בגרות. ואת צריכה לקחת את זה. הסטייה הזאת היא מגמה, היא מבורכת, היא לא מספקת. כי אם אני עכשיו מספק לך גרף בקצב הזה ל-15% כדי להגיע לשיעור באוכלוסייה, את מבינה – תכפילי כמה אני צריך להגיע. אני בשנת 2040 לא רוצה לדבר על המגזר הדרוזי. לא רוצה לדבר על המגזר הדרוזי. זה יהיה אות קלון.

לכן הקצב לא מספק ואת צריכה לקחת את זה וכמשרד החינוך לשבת על המל"ג. את מרכזת את זה. את צריכה להבין גם למה, את צריכה לחקור גם למה בעל תעודת זכאות לבגרות בקרב העדה, לא מצליח להגיע. יכול להיות שיש לזה מאפיינים נוספים. אני לא מאמין שיש דברים שקשורים לעדה, כי הפוך, השילוב של העדה גם בשפה העברית, גם בצבא, גם בחברה הישראלית הוא יותר. אנחנו מטפלים במגזרים אחרים שגם צריך לטפל בהם, אבל אין מחסומים, כמעט ואין מחסומים. יש את הבעיות, אבל זה לא מה שיביא את הפערים הגדולים האלה. זה נשגב מבינתי. אני באמת לא מבין איך הגענו לנתון הזה.

תקשיבו רבותי, אני רוצה לסכם.
איה חיראדין
אני מסכימה אותך. קודם כל אני מאד מעריכה את מה שאתה אומר ומאד מכבדת ואני מאד שמחה על כך. זה בתכנית שלי ואני אעשה את זה בשיתוף פעולה עם כולם.
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, אני רוצה לסכם.
כאמל עטילה
אפשר רק משפט אחד?
היו"ר יעקב מרגי
הבטחתי לך, נכון. אתה לא מרבה לדבר. מרבה להופיע בוועדות, לא מרבה לדבר, אז יש לך הזדמנות עכשיו לדבר.
כאמל עטילה
כאמל, דובר המשרד למגזר. אחד, בקשר לעין אל אסד. היישוב שייך למועצה האזורית מרום הגליל. שנתיים הם לא ניגשים לקול קורא. הטענה שלהם שאין להם מקום בבית הספר.
דבר שני, בקשר לפיקוח
גם רחל מתוקי, גם המפקחים, הם בקשר ישיר עם ראש הרשות, עם הצוות, נמצאים יום יום בדלית אל כרמל ובעוספיה. בשלושה החודשים האחרונים היה משבר עם אחד המנהלים בעוספיה ומשבר גם עם אחת המנהלות בדליה. הפיקוח ניהל את שני בתי הספר ולכן הטענה שהם לא משתפים פעולה עם ועדי ההורים לא נכונה. תפקיד המנהל הוא להזמין את ועד ההורים וזה לא תפקיד המשרד ולא תפקיד המפקח.
היו"ר יעקב מרגי
אני מודה לך. אני מסכים איתך בקטע הזה, זה קשר של המנהלים. יש לכם תפקיד חשוב. התחלתם – אני אומר לכם – פורום הוועדים – אל תסמכו עלי – שלא יפגעו ראשי הרשויות – אל תסמכו לא עלי, לא על משרד החינוך ולא על ראשי הרשויות. קחו את זה בידיים שלכם, לראשי הרשויות יש צרות גדולות בנוסף לזה. חשוב להם החינוך, הם משקיעים בחינוך, אבל האינטרס. אתם ממוקדים מטרה אחת. לראשי הרשויות יש מטריה שלמה של מטלות ומטרות ולכן אני אומר לכם, איך אומרים – אל תפגעו – אין קשר – תיצרו את הקשר. לא נוצר קשר בגלל סיבות לא אובייקטיביות – אנחנו כאן – תחזרו אלינו. אני חושב שזה זה. אני אקרא גם לגבי הניהול העצמי.

אני רוצה לסכם את הדיון, אני כבר באיחור.
ג'בר חמוד
ממש משפט. מה שהציגה פה איה לגבי משרד ראש הממשלה, כרגע שלחו לי את מה שהצגת. זה לא מקובל עלינו. 27.5 מיליון שקלים לשנת 2016 – אופן החלוקה – מה שמשרד החינוך עשה, אדוני וזו האמת: הם היו אמורים לשים מהכיס שלהם, חוץ ממה שהאוצר העביר – 17.5 מיליון שקלים. הם לקחו את מה שהאוצר העביר והתחילו לסמן V ועם ה-17.5 מיליון שקלים סגרו גירעון בפינה אחרת, וזו האמת.
היו"ר יעקב מרגי
תגיד לי, ראשי הרשויות שהיו בישיבה היו אילמים?
זיאד דג'ש
אני הייתי, אם אפשר להתייחס.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, תציג את עצמך.
זיאד דג'ש
זיאד, ראש מועצת מר'ר. אני הייתי עם איה ואנחנו התווכחנו על המספרים ועל הטבלה שהכנתם. היו שם טעויות ואמרו – תכינו טבלה אחרת, תתקנו ואחר כך נהיה בדיון חוזר. זה מה שהיה.
איה חיראדין
התיקון - - -
היו"ר יעקב מרגי
טוב, תודה רבה.
ג'בר חמוד
שום דבר לא אושר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה רבותי.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, אני חייבת משפט אחד, אוקיי?
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
כי יזמתי את הדיון הזה. קודם כל לראש מועצת סאג'ור. כל הזמן אני ואכרם מדברים. אני רוצה להגיד לך משהו, אני יודעת, רואים בטונציה שלך שאתה מאד מאד מתוסכל וזה ברור לי גם למה. זה ברור לי ובגלל זה אני לא מסכימה עם מה שאמר ראש מועצת עוספיה, שהקשבתי לדברים שלך. כי אם הכל היה טוב ואם הכל היה מצוין ואם הכסף היה עובר ואם המפקח היה יודע את הכביש ואם בחדר מחשבים לא היו יושבים עם Windows4, אז היינו אומרים אחלה, לא צריך מגזר.

אבל כל עוד יש בעיות רק בגלל שהם דרוזים, אז כן צריך מגזר וכן צריך לטפח וכן צריך תקציבים ייעודיים וכן צריך שחברי כנסת, לפחות ישבו כאן בהתחלה, אבל לפחות באים וכן רוצים לעזור.
קריאה
ונישאר באפליה.
מירב בן ארי (כולנו)
אני הקשבתי לכל הדברים שאמרתם ואני רוצה להגיד משהו אחד. הוועדה הזאת בשנה שעברה לקחה ועסקה רבות במגזר הבדואי. נכון, אדוני יושב הראש? יצאנו לסיורים, היו כאן פגישות כמעט כל חודשיים ואני אומר לך וגם יושב הראש יגיד את זה בטח בסיכום שלו. אנחנו לקחנו את הנושא של המגזר הדרוזי, החינוך במגזר הדרוזי, לאחת המטרות של ועדת החינוך פה של הכנסת. אני יודעת שאתה מתוסכל ואני מבינה אותך, ומצד שני תראה גם את החלק הטוב שבאנו, אם זה בשיחות עם שר החינוך ואם זה בשיחות אתכם, ואם זה לבוא לשטח ולראות – באנו כן לשים את החינוך הדרוזי כן בסדר העדיפויות של מדינת ישראל.

אז אני יודעת מה זה בשבילך ואני גם מבינה את התסכול. אני מאד מבינה, אבל אתה חייב להבין שיש כאן כוונה מאד מאד טובה לבוא ולטפל, אם זה נקודתית מול בתי ספר שמקופחים ואם זה ברמה הערכית, של החינוך הדרוזי. תודה.
ג'בר חמוד
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, אני קודם כל מודה לכל מי שהשתתף בדיון. בוקר טוב אליהו, מה, אנחנו כבר אחרי הזמן, אחרי הדקה ה-90 עם ההארכה ועם זמן פציעות גם כן. מתנצל. אני לא אוהב לסרב לבן אדם, אני מתנצל.

אני מודה לכל חברי הכנסת שהשתתפו בדיון, לחברת הכנסת מירב בן ארי שיזמה את הדיון, לראשי הרשויות, לוועדי ההורים, לפורום, למשרד החינוך, לתנועות הנוער ולכל מי שהשתתף בדיון.

הוועדה עמדה מקרוב על מצבה של מערכת החינוך במגזר הדרוזי. הוועדה קוראת לראשי הרשויות המקומיות הדרוזים להסיר את האיום על השבתת הלימודים ב-1 בספטמבר 2016 - המצוקה ידועה – ולהיכנס להידברות עם פורום וועדי היישובים ועם משרד החינוך – להיכנס למסלול כדי לפחות לחוש שהמצוקות והסוגיות במחלקות נמצאות על השולחן והמצוקות ידועות ולקראת פתרון.

הוועדה דורשת שהמגזר הדרוזי יהיה חלק מהמגזר. אני מבקש שראשי הרשויות במגזר וההורים יהיו חלק מהחלטת הממשלה להקצאה ולהעצמה של בני המיעוטים והמגזר הדרוזי בפרט, או לחלופין שיהיה לדרוזים מנגנון הקצאה חליפי. לכן אבקש ללבן איתם את סוגית המחלוקות בתקציב. לשבת איתם, להגיע להכרעה בסוגיה הזאת.

הוועדה דורשת ממשרד החינוך פירוט על כל החלוקה של החלטות הממשלה, פירוט לסעיפים שאכן שובצו. את כל החלטות הממשלה של מה שהיה בשנת 2015 ומה שהולך להיות בשנת 2016 – הוועדה מבקשת פירוט של כל הסעיפים האלה.

ועדת ההיגוי – אמרת לי, אני חושב שמיצינו את זה.

הוועדה מבקשת ממשרד החינוך לעקוב אחר תפקוד המחוזות מול המגזר הדרוזי וכן עבודת המפקחים. לטפל בתחושה של ההורים, כי אם יש תחושה, סימן שמשהו לא עובד פה.

הוועדה קוראת ממשרד החינוך לעשות סקר צרכים של תשתיות וחינוך של כל המגזר ולהגיש אלינו.

הוועדה מבקשת ממשרד החינוך להכין מסמך, תכנית עבודה שתביא התאמה של מערך החינוך במגזר הדרוזי לחזון של משרד החינוך. זה אותו חזון. לעשות חזון אחד.

סוגית כוח האדם האיכותי למגזר – יש לבחון את הסוגיה הזו. אני לא קורא לך ספציפית, כי אני לא יודע מה. זו טענה שעולה בכל המגזר, גם במגזר הערבי בכלל ובמגזר הדרוזי עכשיו אני גם שומע את זה.

אני חושב, לדעתי, מהדיונים שהתקיימו עד כאן, ששיטת הניקוד באה לעקוף את אותן מחלות – סליחה שאני קורא לזה מחלות – שהיו אופייניות למגזר בני המיעוטים בשיבוץ כוח ההוראה. לכן אני לא יודע, אם יש שיטה יותר טובה – תבחנו, אבל כשבאה קריאה מהשטח לחזק את כוח ההוראה במגזר, אני לא יכול להתעלם ממנה.

הוועדה קוראת ללמוד את סיפור ההצלחה בבית ג'אן, להעצים אותו ולהעתיק אותו לשאר היישובים, אם זה בצורה של ניהול עצמי. אני לא יודע אם כולם יכולים להיכנס לניהול עצמי, אבל להעצים את הסוגיה הזו של ניהול עצמי של בתי הספר. זה הוכיח את עצמו בחלק מהמקומות במגזר היהודי, הוכיח במגזרים אחרי. אבקש להיענות, לפחות אם מנהל רוצה וחפץ בכך, יכול ויש לו את המסוגלות – לאפשר לו את זה.

הוועדה קוראת למשרד החינוך לבטל את המצ'ינג בתקציבי התמיכות, בקול הקורא שמציגים ליישובים הדרוזים בסוגית תשתיות חינוך ותקשוב. המצ'ינג הוכח ככלי מעצים פערים.

הוועדה תפנה לראש המועצה מרום הגליל בסוגיה הזו של להיענות לקול הקורא בסוגית חדרי התקשוב.

תודה רבה. הישיבה נעולה.
זאב גולדבלבט
אני רוצה להודות גם לחברת הכנסת מירב בן ארי וגם ליושב ראש הוועדה על הדיון המדהים הזה. תודה רבה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:45.

קוד המקור של הנתונים