ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/07/2016

ספורט הנשים בישראל: תמונת מצב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 7

מישיבת ועדת המשנה של ועדת החינוך, התרבות והספורט לספורט

יום שלישי, י"ג בתמוז התשע"ו (19 ביולי 2016), שעה 14:00
סדר היום
ספורט הנשים בישראל: תמונת מצב
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר

מירב בן ארי
חברי הכנסת
עאידה תומא סלימאן
מוזמנים
דודו מלכא - סגן ראש מנהל הספורט, משרד התרבות והספורט

אברהם זוכמן - מפמ"ר חינוך גופני, משרד החינוך

רות דיין מדר - מנהלת מחלקת חברה וספורט, מרכז השלטון המקומי

עמרית ינילוב עדן - מנהלת פרוייקט, אתנה

עפרה אברמוביץ' - מייסדת ויו"ר "מאמאנט"

ד"ר שלי אלקיים - הנציגות בוועדת החינוך בכנסת, אגודת היועצים החינוכיים בישראל

הילה ישעיהו - מנהלת שיווק ופיתוח עסקי, איגוד ה כָּדוּרֶשֶת הישראלי

איריס שטרק - רו"ח, יושבת ראש מינהלת ליגת הכדורסל

יצחק שלום צ'יניאו - מינהל ליגת על כדורסל נשים, איגוד הכדורסל

טל נתן - מנהל האגף המקצועי נשים, איגוד הכדורסל

בת שבע אפרים - אם לכדורגלנית, קפטנית מועדון ספורט קריית גת

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים
ספורט הנשים בישראל
תמונת מצב
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלום לכל הנוכחים, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת המשנה לספורט של הכנסת. נושא הדיון שרצינו לעשות היום הוא ספורט הנשים במדינת ישראל – תמונת המצב. כפי שאתם יודעים, נושא הספורט הוא נושא שקרוב מאד ללבי, גם עסקתי בכך בהתנדבות כיושב ראש קבוצת כדורסל, כחבר הנהלת איגוד הכדורסל וכממונה על הספורט בעיריית קריית גת כסגן ראש העיר שלה והכרתי מקרוב מהו ספורט נשים.

בעוונותיי הרבים, גם אני ניסיתי להקים קבוצות נשים בעיר בה הייתי מנהל קבוצה ויושב הראש שלה. רצינו להקים ספורט נשי בתחום הכדורסל בפרט וראיתי את הקשיים ואת הבעיות, גם בפן התקציבי, גם מבחינת ביכולת שלי כיושב ראש לאתר שחקניות כאלו ואחרות ולהביא אותן בכלל לרצות לעסוק בתחום הספורטיבי. הרי בקטע המגדרי שלנו, כישות, כמדינה, כעם, התחלנו עם איזשהו פור מסוים עם כל מה שקשור לשוביניזם, או לאובר שוביניזם, אין ספק שזה לא תמיד הראה את הדרך לנשים לפעול בתחומי ספורט שגברים כל הזמן עוסקים בהם, כי חלק מהקיטלוגים שיש לנו בחברה הישראלית זה שהספורטאים בדרך כלל הם הגברים ולצערי הרב, הנשים זה "נחמד שהן עוסקות בכך".

אין בכלל ספק שהיו גם שנים טובות לנשים בספורט הישראלי, גם בתחום הכדורסל ועכשיו גם מתחיל קצת בתחום הכדורגל ובענפים אחרים.

מהות הדיון הוא, קודם כל היא להבין מה המצב היום בספורט הנשים, לעורר את האנשים שצריכים לעסוק בכך ולהביא בסופו של דיון מסקנות שאיתן נוכל לקדם את ספורט הנשים במדינת ישראל. את אותן המסקנות אנחנו נצטרך להעביר לגורמים הרלבנטיים. הראשונה שבהם זו חברתי היקרה, שרת התרבות והספורט מירי רגב, שאין חולק שבכל מה שקשור לעידוד ספורט נשים במדינת ישראל היא תעמוד לעניין הזה בכל כוחה, כי היא בעצמה רוצה לקדם את הנושא הזה. השני הוא חבר סיעתה של חברתי היקרה, חברת הכנסת מירב בן ארי, זה שר האוצר משה כחלון, שהוא גם יצטרך להיכנס לעובי הקורה. בתחילת דבריי ובסיום דבריי אני רק רוצה לומר שאנחנו בשעת שי"ן, מה שנקרא עת רצון, כי תקציב המדינה הדו שנתי הולך לעבור ואז יפַּתח איזשהו חלון הזדמנויות שנצטרך לנסות להיכנס אליו, כי זו הזדמנות להשיג תקציבים לספורט הנשי וטוב שזה ייעשה.

ראשונת הדוברים היא כמובן חברתי, חברת הכנסת מירב בן ארי, הבמה לרשותך.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני כמובן הגעתי לכאן כדי לתמוך בוועדה החשובה הזאת. ציינת את הכדורסל ואני רוצה לציין שהשרה ואני היינו במשחק של נבחרת הנשים בכדורגל, היה אירוע מקסים בלוד, הייתי איתה וכמובן שגם שם זו הייתה פעם ראשונה. חשוב לציין שיש עוד ענפים, מניחה שאתן תציגו אבל אני כן רוצה לציין את ה כָּדוּרֶשֶת, שזה ענף שנחשפתי אליו בשנה האחרונה, ענף משמעותי.

יש כמובן את מאמאנט אבל יש גם את ה כָּדוּרֶשֶת ואלפי נשים. הייתי גם בטורניר שלהן באילת, הוזמנתי לשם גם עכשיו בסוף השנה, זה אירוע מדהים ואני מציעה לך גם ללכת לראות אותן בתור יושב ראש הוועדה. מדהים. האירוע מכנס נשים מכל הארץ והכול עליהן. זאת אומרת, אפילו על האולמות בתוך הרשויות הן משלמות כסף. בכל רשות יש את הנשים מהעיר וגם הן צריכות לשלם, לפעמים אפילו כפול וזה מאד מטריד. גם כל הנושא הזה, גם של מאמאנט, גם של ה כָּדוּרֶשֶת, לדעתי קצת פספסנו פה, ככנסת וגם כממשלה, את הספורט הנשי החשוב הזה והמשמעותי הזה, שנותן פעילות לנשים.

אומר לך היכן הבעייה. ישבנו פה בוועדה, גם הכָּדוּרֶשֶת וגם מאמאנט, הבעיה הייתה בתפיסה שהיא תפיסה גברית שוביניסטית שאומרת: "אה, זה משהו נחמד שהן עושות, תן להן כדור ושהן ישחקו". אין התייחסות רצינית ואין התייחסות מקיפה. אין התייחסות של המדינה באמת. אנחנו יודעים שזה משהו שמעביר את הזמן לאימהות, או לא לאימהות, לא משנה, נשים באופן כללי. ולכן, לדעתי, אנחנו עשינו כאן טעות בכל ההתייחסות שלנו לענף הזה. ואני באתי לפה כדי לתמוך, גם כדי לתמוך בספורט הנשי אבל בעיקר כדי לשים את הדגש הזה. אני חושבת שקצת פספסנו את הענף הזה. שלחנו אותן להסתדר לבד, סמכנו על היכולות הנשיות המעולות שלהן ושכחנו אותן בדרך. לדעתי, כאן חייבת להיות התערבות. אני כבר הפגשתי את השרה עם נשות הכָּדוּרֶשֶת, מאמאנט כבר פגשתן אותן בעבר. אני חושבת שאם היא טרחה לציין את זה בביקור שלה באפריקה אז נראה לי שגם חשוב לציין את זה בכסף. נכון שיש שר אוצר ושר האוצר יתערב, אבל בסוף זה התקציב של המשרד שלה, כמה היא מחלקת ולמי. זה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, יש - - -
מירב בן ארי (כולנו)
לא, אין בעיה, תשמע, אתה יודע שאני פה מגויסת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברור. רק חשוב להסביר - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אתה יכול לתת את הכסף ואז הוא מנֻווט למשהו אחר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני אגיד לך, יש נתון - - -
מירב בן ארי (כולנו)
צריך לוודא שהוא מנווט לספורט הנשי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רוצה, מניסיוני. יש מושג כזה שנקרא ועדת לובצקי, שעכשיו היא נקראת הנדלר, שזו ועדה שמחלקת את הכסף בספורט הישראלי ומי שיושב שם זה - - -.

שלום גבירתי, חברת הכנסת סלימאן.
מירב בן ארי (כולנו)
יושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה שגם אצלה, דרך אגב עשינו דיון בספורט הנשי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברוכה הבאה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תודה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
באחריות על החלוקה, יש מעורבות גם של משרד התרבות והספורט וגם של משרד האוצר.
מירב בן ארי (כולנו)
בסדר גמור, אני אשמח - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ולכן אנחנו נצטרך לשתף פעולה עם כולם. אגב, בהמשך למה שאת אמרת, כָּדוּרֶשֶת זה חשוב ומאמאנט זה חשוב. אני רוצה נשים, גם בספורט שמאופיין כביכול כספורט של גברים. אני רוצה אותן בכדורגל, אני רוצה אותן בכדורסל - - -
בת שבע אפרים
יש, קריית גת זכתה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קריית גת זכתה בגביע המדינה בכדורגל.
בת שבע אפרים
הבת שלי היא הקפטנית.
מירב בן ארי (כולנו)
אני אמרתי שהיינו במשחק של הכדורגל של הנשים, הלכתי עם השרה, היה אירוע מקסים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש גם כדורסל, כדורעף וכדוריד. כל ספורט שגברים היום עוסקים בו בצורה אינטנסיבית עם תקציבים גדולים ומשחקים בליגות גם באירופה, אין ספק שגם נשים צריכות לקחת חלק בזה. אגב, שוב מניסיוני, איך אתה עושה את זה, מירב, אתה מתחיל מלמטה. אתה מגיע לבתי הספר, לכיתה א', לכיתה ב', זה מצליח, מנסה לפחות, לשכנע בנות לקחת חלק בספורט הספציפי הזה. כדי לשכנע אותן אתה צריך לפעמים לשכנע אותן לבוא בלי כסף, או עם משהו מסובסד מאד, שההורים יסכימו לשלוח אותן, כי אם אתה תצליח לשכנע את אותן בנות מכיתה א', מכיתה ב', לשחק כדורגל, לשחק כדורסל או ספורט כזה ואחר, אתה תייצר בסופו של דבר הרבה מאד נשים בספורט ואתה גם תגלה את כל הגילויים, אלו שהן יותר טובות מכולן ויכולות גם להתבלט אחר כך, גם בנבחרות ישראל ולייצג את הקבוצות שלנו ברחבי אירופה ןגם לפרוץ ל WNBA של הנשים או לליגת הכדורגל של הנשים. יש היום ליגות כדורגל מאד מעניינות ברחבי העולם, באירופה. גבירתי, חברת הכנסת תומא סלימאן, אני אשמח שתתייחסי לסוגיה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
קודם כל אני שמחה שמתקיימים עוד דיונים שקשורים לנשים מחוץ לוועדה שלי. אני חושבת שזה תורם בסופו של דבר לקידום נשים בהרבה תחומים. הדיון שהיה בוועדה התמקד, שני דיונים שהתמקדו בתקצוב של ליגת העל בכדורסל נשים ונכון, אנחנו צריכים וצריכות לדאוג לזה שנשים יהיו מעורבות בכל ענפי הספורט וזה תחום שעדיין צריך לעשות בו שינוי מהותי שיאפשר לנשים, לצעירות, לבנות, להיכנס ולא להרגיש שיש ענפים של גברים וענפים של נשים וכל חדירה כזו תהיה בעייתית. לפני יומיים הייתה בטלוויזיה סדרה דוקומנטרית בערוץ 10, קראו לה "נשות ברזל" והפרק הראשון היה בנושא של שינוי התפקידים וצורת החינוך המגדרית בגני ילדים ולצערי הרב, הצטרכתי לשמוע על בחורה מאד מוכשרת בכדורגל, שעכשיו היא צריכה לנסוע לחו"ל, היא והמשפחה שלה, לארצות הברית, כי הגיעה לגיל כזה שלא מאפשרים לה לשחק בקבוצה. בגיל 12 אולי, לא מאפשרים לבנות לשחק בקבוצות של בנים והיא ידעה שהקריירה שלה תיקטע והיא לא תוכל להמשיך. היא ומשפחתה נוסעים לארצות הברית כדי שהיא תוכל להמשיך ולשחק ככדורגלנית.
מירב בן ארי (כולנו)
הבנות שראינו בסיור.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הן משחקות בכדורגל נשים והיא רוצה לשחק כמקצוענית ואין בארץ.
מירב בן ארי (כולנו)
הבנתי.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
יש הפרדה אחרי גיל מסוים ואני חושבת שזה אחד הנושאים שיהיה מאד מעניין לבדוק אותם ולראות מה קורה אתם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רוצה להמשיך את דברייך. אני מקווה שנמצא לזה תימוכין היום במסגרת הדיון היום, שבסוף ישנם שני פרמטרים מאד קריטיים כדי לעודד ספורט נשים. הראשון להתחיל מלמטה, לאתר בנות צעירות שייכנסו לתחומי הספורט השונים, גם אם זה מצריך מאתנו, כמדינה, לממן את אותו רעיון. סוג כזה של העדפה מתקנת. פעם שניה, לעזור לספורטאיות שהצליחו אחרי מספר שנים בתחום הספורט והוכיחו שהן טובות יותר מאחרות ויש להן יכולות גבוהות יותר משל אחרות, מה שנקרא כמו שיש לנו בספורט הישראלי גברים שנקראים ספורטאי גילוי או ספורטאים מצטיינים, כוכבי על, למצוא ספורטאיות על ולהשקיע בהן משאבים כמדינה, כדי להמשיך ולפתח את היכולות ואת הכישרון שלהן מתוך המדינה, משם כמובן הן ירצו להתקדם הלאה לאירופה ולדברים כאלה, אז כמובן לא נבקש מהן החזר. העניין הוא, שיכול להיות שאלה שני פרמטרים קריטיים כדי לפתח את הספורט הנשי במדינת ישראל.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
נכון. אני הייתי מוסיפה עוד משהו שהוא מאד חשוב בדרך כלל וזה לפתח, כמו שאמרת, להשקיע בספורטאיות אבל גם לחשוף role models. כלומר, אם נשים ובנות לא רואות בטלוויזיה משחקים של קבוצות נשים הן אף פעם לא יקבלו את הדעה הזו, את המחשבה הזו ש"גם אני יכולה", ש"גם אני מותר לי לחלום להיות שם". אין שידורים שמכסים קבוצות נשים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון, זה הפרמטר השלישי.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
זה עוד פרמטר - - -
מירב בן ארי (כולנו)
דמויות חיקוי.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אם הבנות לא רואות את זה על אמת, אם הן לא רואות את זה גם בטלוויזיה ואם החברה לא מתרגלת לכך שנשים כן יודעות לשחק ואפשר לצפות בזה. יגידו לך: זה לא מסחרי מספיק, זה לא מכניס מספיק - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אפשר לממן את זה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני חושבת שכל עוד לא משדרים, אף פעם לא יידעו אם זה רווחי או לא רווחי. כל עוד שלא משדרים ימשיכו להגיד: זה לא רווחי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה שילוב מעניין, שתי חברות כנסת וחבר כנסת אחד, כבר בכמה דקות יכולים ליצור שלושה פרמטרים שאפשר אולי אתם לקדם את הספורט הנשי. בסוף זה שתי נשים ורק חבר כנסת אחד.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אולי זה הסוד. שתי נשים ורק חבר כנסת אחד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסוף זה אומר שיש לכן יתרון.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הנושא האחרון שהייתי רוצה רק להגיד אותו, שאני מביאה אותו מהדיון הקודם שקיימתי בוועדה אצלי וזה מימון של קבוצות נשים. יש לנו משהו, יש לנו ליגת על לכדורסל נשים. האם הועברו התקציבים לליגה? אני רואה שלא, כך אני מבינה. הדיון אצלי התקיים ב-28 ליוני. לצערי, עד עכשיו לא קיבלתי שום תשובה מהמשרד בעניין המימון ולא מאף גורם אחר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קודם כל אני הייתי מעורב בנושא הזה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מצוין. אני מעורבת גם מלפני השביתה. אני מפחדת שהן יקרסו לנו לפני שאנחנו נשיג משהו בעניין הזה. חייבים לעשות אותו. כדאי מאד שנשמע מה קורה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לגבי כדורסל ליגת על נשים תיכף תדבר יושבת ראש מינהלת הליגה איריס שטרק. ברשותכן, לפני שאני מנסה להתקדם בדיון אני רוצה רק לומר שהרציונל של הוועדה בסופו של דבר הוא גם להגיע עם מסקנות ואנחנו נצטרך לעקוב שהמסקנות האלו מיושמות הלכה למעשה. לכן, אני רוצה לשמוע אנשי מקצוע. אנשים שמגיעים מהתחום. שהם משתייכים. יש לנו פה את דודו מלכא ממשרד הספורט, תיכף יאמר כמה דברים, יש לנו את גל נתן מאיגוד הכדורסל, יש פה עוד מישהו מגוף מקצועי?
עמרית ינילוב עדן
"אתנה". עמרית ינילוב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מי עוד?
יצחק שלום צ'יניאו
יצחק שלום צ'יניאו, מן הדירקטוריון של ליגת על נשים, יושב ראש "בנות הרצליה".
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איריס תצטרך לייצג אותך.
יצחק שלום צ'יניאו
רק שהיא צריכה לרוץ לפגישה שלה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז היא תדבר ראשונה. מי עוד?
אברהם זוכמן
אברהם זוכמן, משרד החינוך. תמונת מצב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אברהם זוכמן, אתה תתחיל ראשון ואחר כך איריס שטרק.
איריס שטרק
אני לא אוכל, בארבע ורבע צריכה להיות בתל אביב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז איריס שטרק תתחיל ואחר כך אברהם זוכמן.
מירב בן ארי (כולנו)
גם אנחנו רוצים שאשה תתחיל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איריס שטרק ואחר כך אברהם זוכמן. איגוד הכָּדוּרֶשֶת, מה השם?
הילה ישעיהו
הילה ישעיהו, איגוד הכָּדוּרֶשֶת.
מירב בן ארי (כולנו)
מאמאנט גם.
עפרה אברמוביץ'
אני גם "מאמאנט" וגם יושבת ראש מועדון נשים של הפועל כפר סבא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ושמך?
עפרה אברמוביץ'
עפרה אברמוביץ'.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאה אחוז בבקשה, גבירתי, איריס שטרק.
איריס שטרק
שמי איריס שטרק, אני רואת חשבון בעיסוקי ומתנדבת בארבע העונות האחרונות להוביל את ליגת על נשים בכדורסל. אני מודה לכם, לכולכם, לכל המגדרים שאתם מעלים את השאלה ואדוני, אתה הזכרת שעידוד ספורט נשי, שיש עידוד במשרד הספורט ועידוד בעיניי, מהעולם שאני באה נמדד רק בתוצאות. ותוצאות הן תקציבים ולא יעזור שום דבר. כל המלים היפות שייאמרו בכל דרך שהיא, אם אין תקציבים, אין יכולת לקיים ליגות, אין יכולת לקדם את הנשים.

לגבי הליגה המקצוענית, אתה דיברת קודם על זה שצריך להתחיל מלמטה. לא פחות מאשר צריך להתחיל מלמטה צריך להתחיל מלמעלה. הליגות המקצועניות הן המודל, על זה מסתכלים. זה אמור להיות בשידורים, על זה אמורים לכתוב. הספורטאיות אמורות לראות ולשאוף לאותן role models שיושבת ראש הוועדה דיברה עליהן.

אני רוצה לומר שיש כאן שלטון של תפיסה של עולם גברי, למען הגברים. סדר ישן שקיים, כשאין שום הליכה בצעדים מוחשיים, לא תיאורטיים, שנראו כדי לדאוג לספורט הנשים. הזכרת את הנושא של ועדת לובצקי שהיום היא ועדת הנדלר. זה הכסף הקטן. זה הכסף של התקציבים שהוא 150,000 במקרה הטוב, 158,000 שקל לקבוצה, כשאנחנו מדברים על שנה. זה לא הכסף הגדול. הכסף הגדול זה מה ששמעתם עכשיו למשל על הכדורגל. פתאום, עכשיו, זה כספי השיווק שהטוטו מחלק. מה זה הטוטו? זה שלנו הטוטו. בואו נזכור.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה הוא חילק?
עפרה אברמוביץ'
הטוטו הוא אותה זכות. כל התקציב של הטוטו, כולו ניזון מוועדת כספים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, שניה, איריס, עם הנטו הוא חילק 80 מיליון שקל?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אתמול שמענו על - - -
איריס שטרק
הם הרבה יותר כספי השיווק אבל רק עכשיו באורח פלא, התבשרנו בעיתונים, דקה, אני אסביר את זה, תאמין לי שאני שולטת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, לא, שניה, אני רק רוצה לעזור לך כי גם אני קצת שולט. כספי שיווק אינם רלבנטיים לספורט הנשים. הנה, אני אומר לך. מה שרלבנטי הוא תקצוב ישיר. אני אגיד לך גם למה. כי לכספי שיווק יש מילה שמתחברת לכספים האלה שנקראת שווק. שווק מסתכל באמת על כדאיות ועל כלכליות. אני אומר, למה אנחנו צריכים לדבר על כספי שווק. אנחנו ספורט נשים, כמו שאמרה מירב מיכאלי, רוצות להתקדם, בוא ניתן לזה כסף.
איריס שטרק
תן לי רק - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא קשור לשווק, לא קשור לשום דבר אחר.
איריס שטרק
אני אסביר, הטוטו, אני רוצה רגע להסביר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה? יש בעיה לבקש לספורט נשי כסף? למה? זה לא לגיטימי שנתקצב ספורט נשים יותר - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא, להיפך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה הבעיה?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
היא אומרת, אל תוציא את השיווק, מה שנקרא כספי שווק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר לך גם שכספי השיווק יש להם קריטריונים שמייצרים בעיות אתם תמשיכו לחכות לכספי השיווק וספורט הנשים ימשיך לדשדש.
איריס שטרק
תן לי להסביר לך. בסוף החודש הזה הגשנו בג"ץ שידון בסוף החודש הזה והבג"ץ הזה אולי פעם אחת ולתמיד יסדיר. אני רוצה להגיד שיש סל אחד ואת הסל הזה מחלקים וקובעים וזה אתם קובעים, משרדי הממשלה, כמה מתוך הסל הזה ילך לחלוקת הקצבות וכמה יישאר לשיווק. זה צעד אחד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
או.קיי, זה לגיטימי.
איריס שטרק
כלומר, ככל שתחליטו שבבסיס התמיכות ילכו 50% או 60% יישאר פחות לשיווק, זה אחד. שתיים, אדוני - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון, החלוקה צריכה להשתנות.
איריס שטרק
שתיים, אין עוד קריטריונים אמתיים, ראויים ונכונים ואני אומרת את זה בהאי לישנא, שמחלקים את כספי השיווק. האם תגיד לי שכדורסל גברים שווה פי 48 מנשים? איפה? מי מדד את זה? אתה יודע שהתחילו את המשא ומתן - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הרייטינג - - -
איריס שטרק
מדברים עכשיו, המשא ומתן, רגע, זה לא נכון - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אבל איך תכניס אותן?
עפרה אברמוביץ'
85% מכלל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש לזה שיטות מדידה. אני מכיר את זה בעל פה. אני אגיד לך משהו, הפתרון הוא מה שאת אמרת בתחילת דברייך. הפתרון הוא לשנות את אופן החלוקה. לבוא ולומר שמתוך איקס הכסף שיש היום לחלק לספורט במדינת ישראל, חלק צבוע יהיה רק לספורט הנשי וכל השאר יחולק בהתאם לאיזשהם קריטריונים. בתוך הספורט הנשי, כאשר יהיה כסף צבוע לספורט הנשי ייווצרו קריטריונים מסוימים. סתם דוגמה, כדורסל וכדורגל הם הספורט המועדף והבכיר ולכן יתנו קצת יותר כסף שם, אחרי זה נגיד הכדורעף, הכדוריד וכו' וכו'. אבל לבוא ולומר ולהסתמך ולטעון כלפי כספי השיווק ואני לא בא כאן להגן על אף אחד - - -
עפרה אברמוביץ'
תן לי לתקן אותך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה משהו שקשה - - -
איריס שטרק
תן לי לתקן אותך. אנחנו עשינו דוקטורט על הנושא הזה כי זה הקיום שלנו, כי אין לנו היום קיום בכלל. לכן עשינו דוקטורט. מתוך פרוטוקולי הטוטו, 85% מההימורים נעשים בכלל על חו"ל ולא על הספורט הישראלי כך שלבוא ולהגיד שכספי השיווק נחלקים לפי קריטריונים, שאתה יכול להראות איזשהו מודל, זה פשוט הטעייה של הצבור. זה לקחת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, צר לי - - -
איריס שטרק
אז תצטרך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מתנצל.
יצחק שלום צ'יניאו
סוף החודש דיון בבג"ץ.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חושב שבג"ץ, לצערי הרב, הוא פשוט ידחה אתכן ואני אגיד לכן למה.
עפרה אברמוביץ'
רגע, אני רוצה - - -
קריאה
כולם לא יודעים מה הבג"ץ - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא ,לא.
קריאה
ולמה שמתם את הכול - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, לא, עם כל הכבוד, עם כל הכבוד - - -
קריאה
אתה כבר החלטת שבג"ץ יגיע - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כי הטענות לא נכונות, מה לעשות?
מירב בן ארי (כולנו)
אבל מה, אנחנו הסמכות המחוקקת ויש הפרדה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, אני מתנצל, אני רוצה להסביר לכם משהו.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה אל תשפוט.
קריאה
זה התפקיד שלנו - - -
קריאה
אתה יודע - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברת איריס שטרק יושבת ראש מינהלת ליגת העל, רוצה ועושה את המקסימום למען כדורסל הנשים במדינת ישראל. היא עושה את המקסימום ונלחמת, באמת, עד טיפת הדם האחרונה על העניין הזה. העניין הוא, שלדעתי יש כאן מצב שבו אנחנו טוחנים מים. הטוטו מגדיר מהם כספי שיווק, לא קשור לכמה מהמרים או כמה לא מהמרים על הקבוצה, קשור לכמה רייטינג יש לאותו גוף. למה? כי כשהטוטו כביכול שם את שמו על שם של ליגה הוא רוצה לקבל חשיפה מעצם זה שהוא שם את השם שלו על שם של ליגה. ברגע שהוא שם את זה על קבוצות כדורגל גברים, הוא טוען, כנראה בצדק, שהחשיפה התקשורתית הרבה יותר גדולה כשאתה שם את השם על כדורגל גברים מאשר על כדורגל נשים. לכן, כספי השיווק לא פרופורציונאליים ביחס באופן הכי הגון שיש אבל, החלוקה הראשונית והמרכזית, של כמה כסף הולך לשיווק וכמה כסף הולך לספורט בכלל ולספורט הנשים בפרט, שם ישנה חוסר הגינות.

לכן אני בא ואומר, אין בעיה, הטענות שלך שספורט הנשים וכדורסל נשים בפרט לא מקבל כסף כראוי היא נכונה, היא צודקת אבל, הדרך שאת תוקפת את הטענה היא דרך מוטעית, זה מה שאני אומר. ולמה? אני אומר, בואי נתקוף את אופן חלוקת הכסף. בואו לא נתקוף דברים שהם עובדות, שבסוף אי אפשר לשנות אותם. היום רואים יותר כדורגל גברים מאשר כדורגל נשים, כך גם כדורסל וזה מה שהטוטו יענה בבית משפט.
איריס שטרק
חצי מיליון לנשים בכדורסל, ספורט של 4,000 נשים, הליגה המקצוענית מקבלת חצי מיליון. 14 מיליון מקבלים הגברים בכדורסל ו-80 מיליון מקבלים בכדורגל, ככל שמשקיעים אדוני, כך מקבלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מסכים.
איריס שטרק
בכל אופן - - -
עמרית ינילוב עדן
אבל הממוצע, איריס - - -
איריס שטרק
יש לי עוד שני משפטים לסיים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל בלי לדבר על נושא השיווק.
עמרית ינילוב עדן
רגע, רגע.
עפרה אברמוביץ'
שני משפטים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חייבת.
איריס שטרק
מאד קצר כי אני חייבת לצאת, אני צריכה גם להתפרנס, מה לעשות. אני רוצה לומר. רק עכשיו וזה אולי יהדהד ויתקן את הטעות בגישה, רק עכשיו התחילו לדבר על 25 מיליון לכדורגל גברים. המשא ומתן שאגב התנהל בליווי השרה לפי העיתונים, הגיע לשמונים ומשהו מיליון ואפילו ויתרו לגברים על השם בכדורגל, כבר לא יקראו להם טוטו ווינר. אנחנו, בשביל לקבל חצי מיליון כספי שיווק צריכות גם לתת את השם, צריכות מחויבויות שעלות לנו הון תועפות ותסתכלו מה קורה, אדוני. כדאי ואני אשמח להציג בפניך ותיווכח שהתיאוריה הזאת של כספי השיווק היא תאוריה שלא יכולה להחזיק את הנייר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
צריך לבטל אותם.
איריס שטרק
שני הדברים צריכים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בואי נשנה אותם. בואי ניתן יותר כסף לכדורסל ולספורט הנשי וניתן פחות לשיווק, זה הפתרון.
איריס שטרק
אנחנו חמישים ואחד אחוז מהאוכלוסייה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל זה הפתרון.
איריס שטרק
נכון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הפתרון הוא לתת יותר כסף על חשבון השיווק, לספורט הנשי.
איריס שטרק
עשו את זה בארצות הברית וכתוצאה מזה חילקו את הכספים בצורה שווה. כתוצאה מזה כדורגל נשים הצליח והביא את האליפות. ואני לא מדברת על אירופה ולא מדברת על כל הנספחים. יש כאן עיוות בלתי רגיל ואני לא אדבר על הבעיה הספציפית שלנו שלא קיבלנו כספים ואין לנו שום דבר. אנחנו עכשיו לא יכולים לפתוח את העונה כי אין לנו שום הבטחה. יש לנו הרבה מלים, הרבה כתיבה ולא שום דבר מעבר. אני חושבת שיש לכם הזדמנות פז. זה רגע היסטורי. לעשות באמת שינוי אמתי שיאפשר ספורט נשים במדינת ישראל, מלמעלה עד למטה ואני מייחלת לזה בתור אזרחית ובתור אישה ובתור אימא לבנות גם. אני מייחלת לזה שתעשו את זה לא רק בכותרות וברצון הטוב אלא פעם אחת ולתמיד למעשה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בהחלט.
עפרה אברמוביץ'
תסלחו לי שאני לא יכולה לשמוע את כל האחרים.
עמרית ינילוב עדן
אני הייתי רוצה להוסיף משהו לדבריה של איריס, אני ניסיתי להעלות פה איזשהו שקף מהמצגת כי חשוב לראות את זה מול העיניים. ליגת העל בכדורסל, קבוצות גברים מול קבוצות נשים. חבל שאי אפשר לראות - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה האדום בקיצור?
עמרית ינילוב עדן
תקציב ממוצע לקבוצת גברים וקבוצת נשים. יש פה את ההבדל בין 15,646,000 לגברים לבין 1,994,000 לנשים. שכר ממוצע למאמן, אני בכוונה, אמרת שאתה רוצה לשמוע אנשי מקצוע. שכר ממוצע למאמן או מאמנת לנשים הוא 86,000 לגברים 343,000. שכר ממוצע לשחקנית ישראלית 49, שכר ממוצע לשחקן גבר 299. שכר ממוצע לשחקנית זרה 85, זה ממוצע, אנחנו מדברים על ממוצע. כשרואים את הסקאלה הזאת אז מבינים שאם לא יועברו תקציבים משמעותיים לליגת העל בכדורסל, לחילופין לליגות העל האחרות אם רוצים לקדם עוד ענפים כמו כדורגל, כדורעף, אי אפשר לעשות את זה ללא תקציבים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חד משמעית אני לא חולק על כך.
עמרית ינילוב עדן
אני חושבת שחשוב לראות בעיניים על מה מדובר פה ואיך הליגה אמורה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסדר, את רוצה שאני אגיד לך כמה שחקנית בליגה לאומית נשים מרוויחה בחודש? אני יודע גם את זה לומר לך, אני גם בזה עסקתי. ניסיתי להקים קבוצה בליגה הלאומית. לא הצלחתי.
עמרית ינילוב עדן
אבל בסופו של דבר, אם רוצים לגדל role models כמו שנאמר פה קודם, אם רוצים שחקניות שתשחקנה ויהיה להן איזשהו אופק, גם אופק תעסוקתי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הדברים שאת אומרת הם ברורים והם ידועים ורק דבר אחד שאני חוזר ואומר. בסוף, כמו שאמרה איריס, עם כל זה שאני חושב שהיא פשוט במלחמה שלה נלחמת על הדבר הלא נכון, גם מה שאת אומרת מוביל אותי לאותם שלושה פרמטרים שדיברנו עליהם: להתחיל לעודד אותן מלמטה, דבר שני, לעודד שידורים וכמה שיותר צפייה בספורט נשי ולהשקיע בספורטאיות עילוי. יחד עם זה, כמובן, ברגע שאתה מעודד ומטפח את שידורי הספורט אז בהזדמנות הזו אתה גם יכול לתת תקציבים יותר גדולים לקבוצות הספורט הנשי. בסופו של דבר, אותם שידורי ספורט, שהם כרגע לא כל כך קורים, הם משהו שאתה יכול לגרום לו לקרות אם תביא לשם משאבים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אלה פרמטרים טובים לטווח הארוך, השאלה איך נציל את המצב הקיים עכשיו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
המצב הקיים עכשיו הוא משהו שלדעתי אי אפשר לעשות בו הוקוס פוקוס, כי גם אם תביאי הרבה מאד כסף לספורט הנשי, את יודעת מה יקרה? יהיו פה הרבה זרות טובות.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא, לא, לא, אני מדברת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יהיו שחקניות זרות בכל הארץ מכל העולם.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני מודאגת - - -
עמרית ינילוב עדן
יש עוד סוגיה בנושא של תקצוב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לי חשוב לפתח את הישראליות.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
ברור אבל יש לך בעיה עם ליגת העל שעלולה לקרוס.
עמרית ינילוב עדן
יש עוד סוגיה שהיא קשורה לרשויות המקומיות אם אפשר לציין.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בבקשה.
עמרית ינילוב עדן
הרשויות המקומיות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
דרך אגב, תדעי לך שהשתמשת בזכות הדיבור שלך, ניתן לך עוד דקה ואז אנחנו עוברים לדוברים הבאים, כן.
עמרית ינילוב עדן
הנושא של רשויות מקומיות. מבדיקה שאנחנו עשינו, מסקירה שאנחנו עשינו, שהתייחסה לליגת על של נשים בכדורסל אבל זה תופס גם לענפים אחרים, יש בעיה שהרשויות המקומיות, אלו שכבר מחליטות להשקיע בספורט תחרותי בכלל, כי לא כולן משקיעות בספורט תחרותי מבחינת האג'נדה של הרשות, הן משקיעות באופן משמעותי סכומים נמוכים יותר בנשים מאשר בגברים וזה דבר שאפשר לבדוק אותו. זאת אומרת, בתוך הרשויות המקומיות לא נעשית העדפה אלא סוג של אפליה מבחינת ספורט הנשים, אני אומרת שיש אפליה - - -
רות דיין מדר
את רואה איך המדינה פועלת, איך את מצפה שהרשות המקומית תפעל? המדינה קובעת את סדר העדיפות שלה והרשות כנראה מתאימה לאותו סדר עדיפות.
מירב בן ארי (כולנו)
את יודעת מה? לא, גבירתי, אני אגיד לך משהו על השלטון המקומי, או.קיי? נכון, המדינה, לא, לא, קודם כל, אני צריכה ללכת, אל תפריעי לי, אני רוצה להגיד לך משהו, המדינה, אין ספק שיש כאן אפליה נגד ספורט נשי, רגע, אני לא צריכה את זה, אני אגיד לך, את יודעת מה מפריע לי? שראש עיר שפוגש את אותן נשים שבסך הכול רוצות להתאמן בערב עם נשים שגרות בעיר שלו, מוכר להן את אולם הספורט שלו במחיר מופקע.
רות דיין מדר
אבל זה גם לגברים - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה קשור? זה לא עוזר לי.
קריאה
זה גם לילדים.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה קשור לילדים עכשיו? אני דיברתי על ילדים? אני מדברת על נשים. כשהולכת - - -
עמרית ינילוב עדן
היכל הספורט במלחה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
גברת, אני לא מצליחה להבין. את מבינה שיש כאן בעיה קשה של השלטון המקומי, אם היו - - -
עמרית ינילוב עדן
לא רק - - -
מירב בן ארי (כולנו)
עזבי את ה כָּדוּרֶשֶת, אני - - -
רות דיין מדר
מאמאנט קיימת בזכות השלטון המקומי.
מירב בן ארי (כולנו)
אז למה כדורגל לא?
רות דיין מדר
אין לי מושג, אבל - - -
מירב בן ארי (כולנו)
למה? הן פחות טובות ופחות מוצלחות? הן פחות נשים?
עמרית ינילוב עדן
התייחסתי לספורט התחרותי.
מירב בן ארי (כולנו)
למה, מה הסיבה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, חברים.
מירב בן ארי (כולנו)
שהיא תשלם כפול למגרש? למה, מאיפה הנשים האלה, האם הן לא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תראי, בסוף - - -
עמרית ינילוב עדן
לי לא ידוע על רשות מקומית - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אז לי ידוע ואני - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש, רגע, את משאירה אותי לבד?
רות דיין מדר
סתם מחפשת את מי להתקיף כשמדינת ישראל - - -
עמרית ינילוב עדן
אני לא עסקתי בהתקפות אבל הן - - -
רות דיין מדר
כשראש מועצה, סליחה - - -
עמרית ינילוב עדן
מדינת ישראל עושה גם תיעדוף.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שמך לפרוטוקול.
רות דיין מדר
עורכת הדין רות דיין מדר, מהמרכז לשלטון מקומי, ממונה על ספורט. אנחנו דרשנו מהמועצה הלאומית וממשרד הספורט שיתחיל לתקצב את הספורט ברשויות המקומיות ולהתחיל בילדות הצעירות, כי אנחנו כבר לקחנו אחריות על הילדות הצעירות ואנחנו מממנים אותן בכל הפעילות של התעמלות קרקע וג'ודו וכל החוגים שמתקיימים, באמצעות "פרחי ספורט" שאנחנו חברים שם ודאגנו ביחד עם משרד הספורט שיתקצבו את הילדות. היו מספר דיונים שהתקיימו עם המועצה וביקשנו - - -
עמרית ינילוב עדן
אני בפירוש הדגשתי שמדובר בספורט התחרותי.
רות דיין מדר
אז מכל הדיון פה לחפש את הרשויות המקומיות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, אני רוצה להתקדם, ברשותכם, תודה. המסר ברור. אגב, אני גם כסגן ראש עיר לשעבר יכול לומר שאין ספק שרשויות מקומיות לא יכולות לתת את המגרשים בחינם, זה לא משהו שהוא אפשרי, גם לא מבחינה חוקית ואם רוצים לתת שימוש במגרש אפשר לתת אותו במחיר מסובסד מאד ולעזור כמה שניתן. בסופו של דבר הכי טוב שנביא את הכסף לקבוצות מאשר שישלמו שכירות על מגרשים ומאשר שנגיד לרשויות המקומיות: תסבסדו. אגב, סתם, ככה, שתדעו, הסכום הזה הוא מאוד מאוד שולי ביחס - - -
עמרית ינילוב עדן
אני התייחסתי לספורט התחרותי וזה הבדל מאד משמעותי - - -
רות דיין מדר
זה לא התחיל - - -
עמרית ינילוב עדן
כשצריכים להחזיק קבוצה בליגת על - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
זה לא רק עניין של המגרשים, זו גם חלוקת התקציבים ותמיכה. הם תומכים בדיוק כמו שהמדינה תומכת. זה משקף את המצב הכללי. 85% בשנה לגברים יותר מאשר לנשים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חלוקת התמיכות לספורט נשים צריכה להיות גבוהה יותר ואגב, אין מה לעשות, קבוצות ספורט מקצועניות בספורט נשי לא בונות תקציבים כמו שבונים היום בכדורגל ובספורט גברי.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מה זאת אומרת?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם את בונה קבוצת כדורסל בליגת העל נשים, את עושה קבוצה במיליון שקל ואם אתה בכדורסל, צדקתי, טל?
טל נתן
יש ויש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש מיליון, מיליון מאתיים, אם זה שני מיליון וחמש מאות או אם זה שני מיליון - - -
טל נתן
יש גם אשדוד בשלושה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בשלושה אתה כבר הולך לאירופה לנסות לקחת את הגביע אבל בארץ קבוצת כדורסל גברים בליגת העל, לא מדברת אתך על פחות מ 5.5-6 מיליון שקל, לכן - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תאמין לי שהיינו רוצות שיהיה לנו את הכסף הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני גם רוצה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
ונבנה באותה צורה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אין לך מה, אין לך מה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
"אין לך מה" בגלל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נשלם לישראלים - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תשמע, אנחנו מקיימים דיונים כדי לשפר את המצב, סליחה, סליחה, אני רק רוצה להגיד - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אני רוצה לשמוע - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אנחנו מקיימים דיונים כדי לשפר מצב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שניה, שניה. יש פה ראש קבוצה, שתיכף אני אראה לו שאני מבין קצת גם בניהול קבוצות. בוא, תסביר לי.
יצחק שלום צ'יניאו
אני אשמח לראות אז רק כדי שלא תיכשל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה התקציב שלך בשנה?
יצחק שלום צ'יניאו
כדי שלא תיכשל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה התקציב שלך בשנה?
יצחק שלום צ'יניאו
אפשר רגע?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תענה לי, כמה התקציב שלך בשנה?
יצחק שלום צ'יניאו
אני יכול להגיד את הדברים שלי?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה התקציב שלך בשנה?
יצחק שלום צ'יניאו
אתה תשמע את הכול.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני שואל שאלה, תענה לי. כמה התקציב?
יצחק שלום צ'יניאו
2 מיליון שקל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
2 מיליון שקלים?
יצחק שלום צ'יניאו
כן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם אני אתן לך 4 מיליון שקלים, אתה עושה קבוצה הרבה יותר טובה?
יצחק שלום צ'יניאו
אם מכבי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש לך ישראליות להביא ב-4 מיליון שקל.
יצחק שלום צ'יניאו
אני לא יכול, אתה כל הזמן שואל, אתה לא רוצה להקשיב.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תן לו לענות.
יצחק שלום צ'יניאו
אתה לא רוצה להקשיב וזה בסדר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רוצה להקשיב.
יצחק שלום צ'יניאו
אתה רוצה להקשיב, אז תן לי בבקשה להגיד את הדברים ואל תשאל אותי שאלות מנחות, תאמין לי, אתה תבין הכול. בעוונותיי, אני גם מנכ"ל קבוצת הגברים, לכן יש לי אפשרות להשוות ואני בעניין - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה יכול להיות מנכ"ל של .... זה עוון גדול, תעבוד עם אלדד - - -
טל נתן
אני בעניין הזה פחות או יותר בקבוצות הגברים מ-99' ובמחלקות הנוער משנות ה-90, אז אני חושב שאני יודע מה אני רוצה להגיד. אנחנו חיים באילוצים שאתה בכלל לא מבין אותם כי אתה חיית רק בקבוצות גברים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה אתה אומר?
טל נתן
אתה חיית רק בקבוצות גברים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איך אתה יודע?
טל נתן
כי אם אני לא יכול לקחת מאמנים, כשמהתשתית של המאמנים הם אותם מאמנים, אם אני לא יכול לקחת מאמנים ראויים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה תשלם - - -
יצחק שלום צ'יניאו
אני אשלם פחות ואני אקבל מאמנים פחות טובים. אם אני לא יכול להעסיק מאמן כושר שאני יכול להעסיק בגברים, אז הקבוצה שלי תהיה פחות מקצוענית. אם אני לא יכול להעסיק פסיכולוגית ספורט כי אין לי את הכסף ואני יכול להמשיך ולמנות לך מכאן ועד להודעה חדשה עוד תפקידים. אני לא יכול להביא יותר משלש זרות, כשבגברים נראה לך סביר שאין בעיה שיהיו חמישה ששה ושבעה זרים בקבוצה. אני לא יכול כי התקנון לא מאפשר לי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ואם יהיו זרות בליגת כדורגל?
יצחק שלום צ'יניאו
אני לא רוצה, אני רוצה את שלש הזרות האלו אבל יש הבדל כמו שאתה יודע, יש הבדל אם אתה מביא זר ב 2,000 דולר, ב- 20,000 דולר או ב-50,000 דולר ואז השאלה עם מי השחקן שלך, עם מי מאיר טפירו, כשעוד שיחק, ישחק, האם ישחק עם זר של 20,000 דולר ואז קריית גת יהיה לה יותר קשה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש בכדורסל נשים בעולם כולו זרות שבאות להרוויח יותר ממאה אלף דולר?
יצחק שלום צ'יניאו
יש זרות שקיבלו ברוסיה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, לא, לא - - -
טל נתן
אני - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זרות שמגיעות לארץ, כן.
יצחק שלום צ'יניאו
בוודאי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא באשדוד - - -
יצחק שלום צ'יניאו
הרצליה מאד רצתה ללכת השנה לאירופה, הרצליה מאד רצתה ללכת השנה לאירופה. הגברים קיבלו מענק, אתה מכיר את זה מצוין, כדי ללכת לאירופה. הנשים לא יכלו, לא יכלו. יש לנו קבוצה ראויה להתמודד באירופה בנשים, אין לנו יכולת כלכלית ללכת להתמודד באירופה. ראש עיר אשדוד נותן את הכסף - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה הוא נותן?
יצחק שלום צ'יניאו
אתה מכיר יותר טוב ממני אז תגיד אתה. הם יכולים להתמודד. הרצליה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
2.5 מיליון שקל.
יצחק שלום צ'יניאו
יפה. וכמה נותנים לקבוצת ליגת על גברים שרצה לאירופה, היום?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מי, כדורסל גברים?
יצחק שלום צ'יניאו
המדינה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כדורסל גברים?
יצחק שלום צ'יניאו
כן, כמה היא מקבלת?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם אני לא טועה בערך 3.5 מיליון שקל.
יצחק שלום צ'יניאו
קבוצת גברים שרוצה ללכת לאירופה, כמה היא מקבלת?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
באשדוד אתה מדבר.
יצחק שלום צ'יניאו
קבוצת גברים שרוצה ללכת לאירופה, כמה היא מקבלת?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מדבר על אשדוד?
יצחק שלום צ'יניאו
קבוצת גברים שרוצה ללכת לאירופה, כמה היא מקבלת?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קבוצת גברים - - -
יצחק שלום צ'יניאו
שרוצה ללכת ולהתמודד באירופה.
עמרית ינילוב עדן
מהטוטו 650 אלף שקל.
יצחק שלום צ'יניאו
יפה. כמה קבוצת נשים מקבלת כדי להתמודד באירופה? אפס.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
למה? תשאל כמה כל הליגה מקבלת. אתה יודע כמה?
קריאה
אתם רוצים לתת נתונים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עכשיו השלב - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אדוני, אתה יודע כמה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עכשיו הוא זרק אינפורמציה, עכשיו אני אסדר אותה, בסדר.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אתה נראה לי בקי בכל - - -
יצחק שלום צ'יניאו
בקי, בקי.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כמה ליגת על מקבלת?
קריאה
הם לא יודעים כמה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מיקי, תגיד לי, כמה ליגת על מקבלת?
יצחק שלום צ'יניאו
עוד משפט אחד אחרון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה אתה מרוויח, איזי?
יצחק שלום צ'יניאו
נכון, אני לא מתבייש ואני רוצה להגיד לך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זו הייתה בדיחה.
יצחק שלום צ'יניאו
לא, זה בסדר, אני מתפרנס מאינטרנט, לא מתחום הכדורסל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני צוחק.
יצחק שלום צ'יניאו
משפט אחרון, אם שחקנית כדורסל שלי, כמו ליאת סואץ קרני צריכה לעשות השלמה והיא שחקנית ששיחקה באירופה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מסכים אתך.
יצחק שלום צ'יניאו
היא צריכה לעשות השלמת הכנסה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זו החלטה - - -
יצחק שלום צ'יניאו
היא צריכה כי יש לי בסוף את ה-2 מיליון שקלים - - - גברים, חמישה זה כישלון ואם יש לי אופיר, שהיא שחקנית נבחרת חמישייה, הנה, פה, שאנחנו מגדלים אותה במועדון מגיל 15, אני מתבייש להגיד את הסכום ויש לי חוזה אתה לעוד שלש שנים, אני מתבייש להגיד מה הסכומים והיא תצטרך לעשות עוד שנה, או שנתיים בקבוצה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מסכים אתך - - -
יצחק שלום צ'יניאו
אז זה כישלון של המערכת.
עמרית ינילוב עדן
זה כשל מערכתי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני אומר כך, ברשותכם - - -
יצחק שלום צ'יניאו
זה לא שהיא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הדברים ברורים.
יצחק שלום צ'יניאו
תודה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר כך, תראה, הישראלית היקרה ביותר היום במדינת ישראל ואין הרבה, זאת אומרת, אנחנו יודעים כמה ישראליות בכירות יש בליגת העל, למשל בכדורסל.
טל נתן
יש מעט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לצערי. בגלל זה אני רוצה להצמיח אותן מלמטה. אני רוצה שבכל קבוצה יהיו שתי ישראליות בכירות. זו המטרה שלי אבל כרגע אין אפילו לא ישראלית אחת, חוץ מאשדוד, אפילו לא ישראלית אחת, אף אחת לא מרוויחה יותר מ-200,000 שקל בשנה. לא מכיר ישראלית שמרוויחה יותר מ-200,00 שקל בשנה ואני זרקתי פה סכום אפילו מופרז. 200,000 שקל בשנה, לא חושב שיש אפילו אחת כזו ואם אני רוצה לקחת סתם, דוגמה, קבוצת כדורסל כמו שלך ואני רוצה לשים בה שתי שחקניות ישראליות בכירות ועוד שלש שחקניות טובות, עם השכר של הישראליות לא עברתי בשום קונסטלציה את המיליון שקל, אפילו פחות, אפילו ב-800 אני עושה אחלה ישראליות לליגת על, גם רצות לאליפות. אחר כך אני רוצה להביא זרות טובות ואני שם על שלש זרות 100,000 דולר, אני רוצה להשתגע, אז זה עוד 1.2 מיליון שקל וגם אם אני מכניס את עלויות המעסיק אני מגיע ל-2.5 מיליון שקל. אתה אומר שיש לך 2 מיליון שקל? לא סתם רצת כמעט לאליפות.

אבל אני אומר דבר אחר. אם אתה רוצה לפתח את הספורט הנשי, אין ספק שאתה צריך לתת קצת יותר כסף לספורט הנשי בליגת העל, גם בכדורגל, גם בכדורסל, אני כן רוצה להגדיל את התקציבים בצורה משמעותית, בוא נגיד ב-20%, 30%, בטח לא להכפיל אותם פעמיים ושלש כי הכסף הזה בסוף לא ילך לקבוצות ולשחקניות, הכסף הזה ילך לקבוצת בוגרים השנייה שאתם צריכים לנהל או למישהו אחר, למה? כי תמיד לוקחים מהנשים וזה מניסיוני, כדי להעביר - - -
יצחק שלום צ'יניאו
לא, לא, לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה ככה עובד בהנהלת קבוצות.
קריאה
ממש לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אני רוצה לעשות דבר אחר. אני רוצה לפתח את כדורסל הנשים מלמטה. אני רוצה להגדיל את התקציבים לספורט הנשי בכל ענפי הספורט ולכל הקבוצות. אני רוצה לעודד שידורי ספורט שייראו כמה שיותר ספורט נשי בטלוויזיה, כדי שאותן בנות ירצו לחקות את אותן נשים. וכן, אני גם רוצה להגדיל לקבוצות הבוגרות את התקציבים, לא בסכומים שכנראה מדמיינים פה, בהכפלות של ארבע ושלש, אבל כן ב-20%-30% כדי שיהיו זרות קצת יותר טובות, כי הזרות הטובות מושכות אחריהן גם את הישראליות, אין בכלל שאלה שיש לזה משמעות, זה ה vision שלי - - -
יצחק שלום צ'יניאו
זה vision לא נכון, כי היום - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תסתכל על האינטרסים של הרצליה - - -
יצחק שלום צ'יניאו
לא, סליחה, חמש או שש שחקניות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא על האינטרסים של הספורט הנשי במדינת ישראל.
יצחק שלום צ'יניאו
אני חושב שאתה לא צודק ואני חושב שאתה שם את הדברים בצורה לא נכונה. חמש שש שחקניות בכל קבוצה בליגת העל הישראלית מרוויחות שכר שפחות או יותר נסיעות, אולי קצת יותר. ראית את השקפים, ראית את הממצאים ואם אתה חושב ששחקנית נבחרת ישראל צריכה לעבוד כבייביסיטר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא.
יצחק שלום צ'יניאו
אבל זה המצב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תגיד לי, מי שמרוויחה 200,000 שקל צריכה לעבוד כבייביסיטר?
יצחק שלום צ'יניאו
סליחה, יש גם שחקנית 789 בנבחרת ישראל, לא כולן שי דורון ולא כולן - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני אומר, בוא נפתח שחקניות שלא יצטרכו לעשות גם בייביסיטר.
יצחק שלום צ'יניאו
היום יש שחקניות נבחרת ישראל שניצחו את טורקיה ומקבלות שכר שבושה להגיד.
טל נתן
תן לי רגע.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם משלמים את השכר הזה כי זה המצב שלכם כרגע ונוח לכם.
טל נתן
רגע, שניה.
יצחק שלום צ'יניאו
אז לא 20% 30% - - -
טל נתן
רגע, אדוני היושב ראש, בבקשה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם היו יותר קבוצות ליגת על נשים והיה ביקוש לקבוצות האלו, הייתם נועלים את הכסף. אתם בסופו של דבר הולכים על האינטרס שלכם, כמה שפחות לתת לשחקנית. אתה דואג לשחקנית? אתה דואג לקופת הרצליה.
יצחק שלום צ'יניאו
אם היה תקציב ראוי לכדורסל הנשים, היינו היום באירופה.
קריאה
עזוב, זו דמגוגיה.
יצחק שלום צ'יניאו
אם היה תקציב ראוי לספורט הנשים, זו לא דמגוגיה זו המציאות, אז השחקניות היו מקבלות את השכר הראוי כשחקנית מקצוענית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טל נתן, בבקשה.
טל נתן
תודה רבה. אני אציג את עצמי קודם כל. אני מאמן שקשר את חייו עם נוער וכדורסל נשים. אני כבר מאמן קרוב לשלושים שנה את הקבוצות הכי חזקות במדינת ישראל, את הנבחרות, את כל נבחרות ישראל ועכשיו אני מנהל האגף המקצועי לנשים. אפילו אימנתי באירופה שנה אחת ואני אסיים את הקריירה שלי כמאמן כדורסל נשים מוביל, לא כמו שמסיים מאמן כדורסל גברים. פה הבעיה, זה חוסר השוויון שיש ולא יכול להיות מצב כזה.

יש עוד דבר שכבוד היושב ראש התייחס אליו בתחילת הדברים. כשהמורה שמה שלט שיש אימון כדורסל לבנות, מגיעה אולי ילדה אחת לאימון. אם מגיעות שתיים, זו בכלל משימה חגיגית. אנחנו הצלחנו בכדורסל בנות להביא 4,200 בנות לשחק כדורסל, שזה כמו כל ענפי הספורט ביחד במדינת ישראל, כי באמת עובדים ומשקיעים, בשיתוף מנהל הספורט ואתנה וכולם. כולם עוזרים לנו, אני אומר את האמת, יש עבודה והמדינה עוזרת בדברים האלה, לכדורסל נשים. לא צריך להיות צבועים ולהגיד רק את הדברים הרעים. פה הסיפור. החינוך לספורט. המסורת של ספורט נשים. התקשורת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון.
טל נתן
כל הדברים האלה. על מה אתם מדברים? זו משימה כמעט בלתי אפשרית לאמן קבוצת בנות כשזה היחס מסביב. של כולם. כל הזמן משווים אותי באגף נשים לכדורסל גברים. אותי צריכים בכלל להשוות לכדוריד, לכדורעף, לכדורגל, לא לבנים. ספורט נשים זה משהו אחר לגמרי. צריכים להיות מומחים בספורט נשים בשביל להצליח בספורט נשים. זו מדיניות אחרת, זה דבר אחר, זה סגנון אחר.

כמה משפטים בשביל שתבינו כמה קשה לאמן. אני בצד המקצועי. הוא דיבר בצד של המנהל, זה משהו אחר ואיריס, כיושבת ראש המינהלת. כל אחד מאתנו מסתכל על זה בצורה שונה. אלה הדברים הקצרים שהיו לי להגיד, זה הכול.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ראשית, אני חייב לומר שאני יודע את עבודתך הטובה גם באיגוד הכדורסל ו'ישר כח' על כך. אני חוזר ואומר, לבוא ולתת עכשיו פתרון קסם לספורט הנשים זה פשוט לא נכון. זה גם לא אפשרי. אם לא נצמיח ספורטאיות צעירות, ניתן להן מודל ראוי לחיקוי ראוי ומודל לחיקוי ראוי זה גם שידורי ספורט וגם תקציבים קצת יותר גדולים לקבוצות המקצועניות ואם לא נשקיע בספורטאיות שבאמת יותר טובות מכולן, ספורט הנשים לא יתרומם. כדי לרומם אותו צריך שחקניות טובות. אין מה לעשות. צריך שחקניות טובות, שיהיה כייף לצפות בהן. ולעשות שחקניות טובות זה דבר מאד אפשרי ולא כזה מסובך. זה פשוט לעבוד אתן מגיל צעיר, לטפח אותן, אם זה באימונים אישיים, אם זה בהשקעה כספית יותר גבוהה, אם זה בטיפוח ועידוד של כל מיני בחורות מרחבי הארץ להיכנס לענף הזה, לנסות אותו, לראות אותו, גם בגיל אפילו יותר מבוגר, לאו דווקא בגיל א' וב', גם אם הן בנות 12,13, אפשר לנסות לשכנע אותן לבוא ולהיכנס למערכת הזאת. יש המון שחקנים - - -
טל נתן
צריך פרויקט איתור ארצי גדול ולהשקיע בזה את הכסף.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בהחלט.
טל נתן
פרויקט איתור ארצי לספורט נשים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ואז מה יקרה, אותן בנות שיתפתחו להיות שחקניות טובות ולא משנה כרגע באיזה ענף ספורט, יהיו שוות הרבה יותר כסף, כי בסוף, בספורט, זה היצע וביקוש. אם את מספיק טובה, יהיו יותר קבוצות שירצו אותך ואז יקומו עוד קבוצות ספורט ואז הביקוש והתחרות יהיו גבוהים יותר ואז השחקניות ירוויחו הרבה יותר. מי שמכיר את ליגת העל בכדורסל גברים, אני מכיר אותה קצת, קשה להביא ישראלים. למה? כי יש הרבה קבוצות, יש מעט מאד ישראלים שהם בכירים וכל אחד מקבל יותר מהזרים. ישראלים בכירים היום בכדורסל גברים מרוויחים יותר מהשחקנים הזרים. למה? כי בסופו של דבר יש איכות. את האיכות הזאת אנחנו חייבים לייצר בספורט הנשי. לייצר את האיכות, את החומר האנושי. לפתח את הספורט הנשי זה מתחיל קודם כל מאיכות. ואיך אתה עושה את זה? באמצעות תקציבים. אתה מושך את הבנות להתאמן אתך, אתה מושך את הבנות להיכנס לענפים המקצועיים ולא לתת להן להישאר בבית ולחפש דווקא ענפים שהם יותר מתאימים לנשים כביכול, מדומים כנשיים. נניח, בנות רוצות ללכת לבלט, למה? שבנות ילכו גם לכדורגל, גם לכדורסל, למשוך אותן לשם, זה עולה כסף. אברהם זוכמן, בבקשה.
אברהם זוכמן
תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אחריו דודו מלכה ואחר כך כנראה שאנחנו נסיים את הישיבה.
אברהם זוכמן
אני נתבקשתי לבוא ולהציג תמונת מצב, מה קורה במערכת החינוך. משתתפים בתחרויות ספורט של בתי ספר בין 250-300,000 תלמידים ותלמידות מדי שנה, בשבעה עשר ענפי ספורט. לאו דווקא ענפי ספורט שאנחנו מכירים, יש גם פעילויות ספורט כמו כושר גופני וכמו משחקים של פעם. חושפים את הנערים ואת הנערות, את הילדים ואת הילדות, למגוון עצום של פעילויות ומצפים שיבואו כל המומחים לדלות את הילדים שמתאימים, כל אחד לענף הספורט שלו.

בתחרויות הספורט של בתי ספר, כמו שאמרתי יש לנו למעלה מ-10,000 קבוצות, 45% מהן הם לבנות ו-55% לבנים. יש לנו שידורי טלוויזיה של כל משחקי הגמר, כל משחקי הגמר. שידור לבנים, שידור לבנות, אין שום אפליות. פרחי ספורט, בשיתוף משרד התרבות והספורט לשמחתי, יחד עם הרשויות המקומיות, אנחנו מקיימים בכיתות ג', ד', ששם גם כן ניתן לאתר את הילדים.

ישנן הפסקות פעילות מטעם אתנה, שנכנסות לבתי הספר כדי לאתר תלמידות בעיקר, ואני שמח לומר שרבות הבנות שהצטרפו לקבוצות מתוך ההפסקות הפעילות האלו, שמתקיימות בבתי הספר.

כל המשלחות שאנחנו מוציאים לחו"ל מדי שנה, עשרה בתי ספר, חצי מהם זה בנים, חצי בנות. לא יוצאת משלחת בלי קבוצת בנות. תצא משלחת של בנות אם אין בנים אבל לא להיפך. יש 150 כיתות ספורט בחטיבות הביניים. חובה של קבוצת בנות תחרותית. אין קבוצת בנות – אין כיתת ספורט. זאת אומרת, מבחינת מערכת החינוך אנחנו עושים שוויון מלא עם כמובן תיעדוף לבנות, על מנת להבטיח שתהיינה קבוצות בנות כי אחרת בתי הספר גם עלולים חס וחלילה לוותר על הדברים האלה. ישב אצלי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם תוכל לסכם כי הזמן - - -
אברהם זוכמן
כן. ישב אצלי אריק שיבק, מי שהיה מאמן נבחרת הכדורסל. תזכרו שאני בא - - -
קריאה
הוא מורה להתעמלות במקצועו.
אברהם זוכמן
כן. אני שיחקתי בליגת העל בכדורסל, בליגת העל בכדורעף, שיחקתי בנבחרות ישראל בכדורסל ובכדורעף, אימנתי בליגת העל וגידלתי בנות. אנה דרייגור, אורית ליטני, שמות מהמפורסמים ביותר בישראל אצלי התחילו בכיתה ה', אני כבר אומר לך, גידלתי את כל החבר'ה האלה. אם לא יבואו מאמנים בכירים לדלות את הילדים מבתי הספר, מתחרויות אתלטיקה, מתחרויות של כושר, מתחרויות של משחקים של פעם, לא רק מהכדורסל לקחת כדורסל, אלו אותן ילדות ואותם ילדים. לבוא לתחרויות שהן לא עֲנָפִיות ולדלות משם את הילדים, אף אחד לא יביא להם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון.
קריאה
אז מה משרד הספורט עושה?
אברהם זוכמן
אני לא דיברתי על משרד הספורט - - -
קריאה
אם משרד הספורט כל כך עושה כל מה שאתה אומר.
קריאה
אפשר לחשוב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בלי הערות ביניים.
אברהם זוכמן
אני מציג תמונת מצב. התפקיד שלנו הוא לאפשר לכל מי שרוצה, להשתתף ולחשוף את כולם, גם תלמידים וגם תלמידות. אני לא מבקר. אף אחד לא רוצה לבקר, זה לא מתפקידי לבקר היום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הדברים שאמרת הם מאד נכונים. חלק מהעניין הוא ליצור מצב שיש כמות טובה וגדולה של מאמנים איכותיים שמבינים את התחום, שגם הולכים ומאתרים את הבנות הללו בכל מיני מוקדים מסוימים שאפשר בהם לאתר אותן. זה גם חלק מהמשימות. כן, דודו מלכא, בבקשה.
דודו מלכא
קודם כל, תודה רבה. אני אגיד שלושה דברים אבל אני רוצה רק להגיד הערה למה שאברהם מתאר כאן. התמונה הוורודה שהוא מתאר אין לה שום קשר לספורט אלא אולי עוזרת בעקיפין - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה? מה? מה? רק תחזור.
דודו מלכא
אין לה קשר לספורט. התמונה הוורודה שתיאר אברהם היא תמונה ורודה שאני מכיר אותה וכל מה שהוא אמר אכן נכון, יש המון פעילות אבל בכדי לסנכרן את זה עם הספורט צריכה להיות קצת יותר עבודת תיאום בין משרד הספורט למשרד החינוך. מה שיש היום זה על קצה המזלג. אני לא רוצה כאן לפתור את הבעיה, רק רציתי להגיד משהו בהמשך לאברהם.

אני רוצה לחלק את זה לשלושה: מה אנחנו עושים בתשתיות, מה אנחנו עושים במצוינות ומה עתיד לבוא. בתשתיות, עובדתית, יושבת כאן עמרית, מנכ"לית אתנה, שהוקמה כגוף לפני כעשר שנים, שסיים את התקציב שקיבל מהטוטו, שמונים שנה בשמונה שנים - - -
עמרית ינילוב עדן
שמונים מיליון.
דודו מלכא
80 מיליון. מה אמרתי?
עמרית ינילוב עדן
שמונים שנה.
דודו מלכא
80 מיליון לשמונה שנים ואנחנו מתכוונים, יחד עם עמרית ואתנה והמועצה לספורט נשים, להכין תכנית שהיא אמורה להיות לחמש שנים, 20 מיליון כל שנה. בתכנית הזאת גם שינוי עמדות וגם עוד פרויקטים להגדלת התשתיות, במיוחד להגדלת התשתיות של ספורטאיות, בכדי שיהיו יותר ספורטאיות. עובדתית היום, מספר הספורטאיות ביחס לבנים-בנות או גברים-נשים הוא 20%-80% זאת אומרת שעובדתית יש לנו יותר גברים ואנחנו מתקדמים לאט עם הנשים. ממש קשה, כפי שטל אמר, מאד קשה. אז זה בתחום של התשתיות.

בתחום של המצוינות אני רוצה להעיר שני דברים. אחד, במשלחת האולימפית, לראשונה מספר הנשים הוא 25 נשים לעומת 22 גברים. זה לראשונה שהנשים יותר מן הגברים. אם אנחנו רוצים לראות יש לנו זרקור וכפי שאמרתם, מודלים לחיקוי, אז קודם כל מספר הנשים במשלחת האולימפית הוא גדול. יש לנו פרויקט שנקרא "חמישה ענפי כדור" שאנחנו רוצים שהם יגיעו למשחקים האולימפיים. כפי שידוע לכם, הפעם האחרונה שהיו משחקי כדור זה היה ב-1968 ולפני כן ב-52', פעמיים, זה הכול ומאז אין לנו ייצוג של ענפי כדור. מה עשינו? לקחנו חמישה ענפים. מתוך החמישה ענפים שאנחנו משקיעים בהם בשנה מיקוד מאמץ, 9 מיליון שקל בשנה, שלושה ענפים הם ענפים של נשים. כדורסל נשים, כדורעף נשים וכדור מים נשים. אנחנו עושים את זה כיון שאנחנו יודעים שסיכויי ההצלחה יותר גדולים לנשים. זאת אומרת, שהספורטאיות האלו מקבלות.

הדבר השלישי שאני רוצה לומר. התכניות, לאור הדיונים שהיו כאן בכנסת ולאור הדיונים שהיו על מאמאנט ו כָּדוּרֶשֶת, בכלל, זה עלה על סדר היום, מיקי, זה עלה על סדר היום ואנחנו בחודשים האחרונים מקיימים המון דיונים והתכניות נכתבות ממש בימים האלה. אנחנו מתכוונים קודם כל לחזק את הליגות הבכירות. ליגת על כדורסל נשים תקבל בצורה מאד משמעותית. זו הצהרה גם של המועצה הלאומית לספורט, תקבל העלאה משמעותית. לא 20%-30% אלא הרבה יותר, בכדי שזה יהיה הפיצוי המסוים שמה לעשות, שהשיווק במירכאות אני אומר, מפטם מאד את קבוצות הגברים, אם זה כדורגל או כדורסל ולכן, אנחנו מתכוונים לעשות לפחות אפליה מתקנת לקבוצות ליגת העל בכל הענפים, כדורגל, כדורסל, כדורעף וכדוריד.

הדבר הנוסף זה שאנחנו מנסים לתת פתרון גם להשתתפות בגביע אירופה כדי שקבוצה שנוסעת לגביע אירופה, אם זו אשדוד שרוצה עכשיו להשתתף, תקבל מספיק כסף שהיא תוכל לעמוד על הרגלים ולא תצטרך להיכנס לגירעונות. אמנם לא נמצאת כאן איריס שטרק אבל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הצלצול הזה הוא כיוון שהמליאה מתחילה, לכן אני חייב לסיים.
דודו מלכא
משפט אחרון. אני רק רוצה לומר שהתהליכים האלה לא נעשים ביום אחד, זה לוקח זמן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, ניתן משפט אחד להילה ואחר כך בת שבע ואחר כך לך. מישהו עוד רוצה? אבל באמת משפט כי אני צריך לסיים את הדיון כי אחרת כבר יעשו לנו בלגאן. כן.
הילה ישעיהו
קודם כל לנו הכי קל כי אנחנו לראשונה קיבלנו השנה תקציב, 30 שקל לשחקנית אז זה ממש קל. אנחנו בעצם עושות את כל ההצלחה שלנו בעצמנו והמספרים יעידו. דיברתם על 4,000, אנחנו יש לנו 10,000 ביחד עם הקולגות שלנו, מלמטה למעלה, כמו שתיארת, עבודה עצמית - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
'ישר כח'.
הילה ישעיהו
אדירה בכל הארץ ואנחנו, כמו שאמרת, אתם מחפשים את ה role models, אנחנו role models לילדות שלנו, הן באות לספורט אחרינו. אני גרה בקיבוץ עינת, יש לי היום שלש קבוצות של ילדות, זאת אומרת, 40% מהבנות בבית הספר האזורי משחקות כָּדוּרֶשֶת בחוג קבוע, משלמות עליו. בסוף השבוע הזה יש להן מחנה אימונים, הזמנו את הכדור מים שיבואו לעשות להן פעילות בריכה כדי לחשוף אותן. תבואו, תנו לנו לְרָשֶת את כל הארץ ב כָּדוּרֶשֶת, תהיה לכם פלטפורמה אדירה של ילדות ואנחנו נותנות ומנגישות את הכדור לילדות מגיל קטן. להחליף להן את הכדור זו עבודה שלכם אבל הפחד של המדינה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שיגעו בכדורסל - - -
הילה ישעיהו
אנחנו נותנות להן את הכדור ביד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יפה מאד.
הילה ישעיהו
אבל להחליף את הכדור זו עבודה של כל השאר. הם לא באים, לא למשחקים שעושה מינהל הספורט, אף אחד מהכדורעף לא בא לדלות את הילדות, לא לאולימפיאדת הילדים, הם לא מגיעים לקלוט אותם, הם לא באים. יש לנו כל כך הרבה. יש לי בנות שהידיים שלהן יותר חזקות משל הנשים. אנחנו כנשים לא עושות כלום אבל אנחנו מנגישות לחֵרשות שיש לנו, לטורניר אילת הצלחנו להביא פלסטינאיות, אנחנו מביאות את כל הנשים מהספה לספורט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יפה מאד. תודה, תודה הילה. משפט.
הילה ישעיהו
גם לנו מגיע יותר מ-30 שקלים לשחקנית לשנה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משפט.
שלי אלקיים
יש ניתוק בין השטח לבין משרד הספורט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בבקשה, לא להפריע, אנחנו באיחור מטורף.
שלי אלקיים
זו לא הפרעה, צריך לשמוע את זה. יש ניתוק בין השטח לבין משרד הספורט. זה מה שהיא מדווחת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם הגעת לכאן כדי לתקוף את משרד הספורט אז זה לא המקום.
שלי אלקיים
אני לא תוקפת את משרד הספורט, הוא תוקף את עצמו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, אנחנו יודעים גם את הנסיבות, לא נפרט אותן עכשיו.
שלי אלקיים
הנסיבות ידועות ומאד ברורות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש גם ענין של גילוי נאות. כן.
שלי אלקיים
דר' שלי אלקיים, אמא שלי אלקי שנדור מהפועל ירושלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלא אושר על ידי משרד - - -
שלי אלקיים
שלא אושר על ידי דודו מלכא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שהוא פה יושב.
שלי אלקיים
למרות שהוא ספורטאי מצטיין.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עכשיו זה נקרא גילוי נאות.
שלי אלקיים
נכון. בוגר האקדמיה למצוינות בספורט כדורסל, אלוף ישראל בכדורסל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עכשיו את מפריעה לדיון.
שלי אלקיים
בדיוק.
קריאה
בגרמניה, בדרך כלל, מורים לחינוך גופני שרואים מוכשרים בכל התחומים, יש להם בית ספר מיוחד לכל נושא ונושא והם לוקחים ושמים אותם שם כבר מגיל קטן ואז - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה מה שאמרנו.
קריאה
דבר כזה, אם אפשר לחשוב על הכיוון הזה פה, אפשר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מסכים.
טל נתן
מורים לחינוך גופני בארץ אסור להם לאמן, זה אבסורד.
הילה ישעיהו
שייעשו קורסים, צריך להסביר את זה.
בת שבע אפרים
מכיוון שלא דיברו על כדורגל נשים, כאימא, אני רוצה לתת עדות במקום שחקן או מישהו שיהיה פה. אני גרה במושב נבטים ולגדל ילדה שרוצה כדורגל מינקות ושמשחקת במגרש של המושב, כאשר מקימים כדורגל נשים בבאר שבע היא הראשונה. אנחנו כהורים, מסיעים שלש פעמים בשבוע וממתינים עד שייגמר הכול. אחר כך היא מגיעה לנבחרת ישראל ובצבא היא עוסקת בזה. נסעה ללימודים בקולג' בארצות הברית, קיבלה תמיכה ואתם יודעים שללמוד זה נכון אבל יש עוד הוצאות נוספות. חוזרת חזרה לנבחרת ישראל, זוכה שם כשחקנית פעמיים, כשחקנית השנה שם בקולג', פה בישראל זוכה בנעל הזהב שנה שעברה, השנה בגביע המדינה בקריית גת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כל הכבוד. ד"ש למשה סבג.
בת שבע אפרים
נמסור.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שישדרג לה - - -
בת שבע אפרים
הוא ביקש ממני להביא אותה חזרה אליו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שישדרג לה את החוזה בשנה הבאה. תודה רבה גבירתי.
בת שבע אפרים
אבל אני רוצה לומר לך שהקושי, כאשר יש משחק כזה ודיברו פה על הדברים האלה, על החשיפה, על התמורה הכספית או על החשיפה בתקשורת, אותו יום בגביע המדינה רק אז שודר המשחק הזה, יחיד, יחיד, רגע, וכאשר אני מבקשת מהשָׂרות לבוא ולהעניק, שתיהן לא באו אבל כאשר היה את המשחק בטדי של הגברים, הבת שלי הלכה לחתום אמנה עם שני הקפטנים האחרים ועם נשיא המדינה הן היו. למה כאשר נשים משחקות, למה הן לא מגיעות? השַׂרות, הנשים שלנו, אתה מבין?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מסכים.
קריאה
מה שאנחנו שומעים פה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, שניה, שניה, סליחה, רגע אחד - - -
בת שבע אפרים
לעתיד, לדור הבא והיא החליטה להיות שגרירת אתנה והיא מרצה בבתי ספר בזמנה החופשי כי היא עובדת גם בשכר כרכזת ספורט וחוגים במועדון, אתה מבין? את - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברת אלקיים, משפט אחד.
שלי אלקיים
אדוני יושב הראש הנכבד, אתה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, לא נכבד, יושב ראש.
שלי אלקיים
אתה יושב ראש ועדת משנה לספורט ואתה מדבר על הצורך לחבר, לעשות פעולה מערכתית בשטח על מנת לאתר את הספורטאיות ואנחנו פה שומעים שיש נתק. זאת אומרת, אין דיווח, אין רישום של המצטיינות, אין רישום של הניצחונות, אין דלייה ואיתור של הקיים. זאת אומרת שהתכנית שלך, שהיא טובה, תיאורטית, לאתר בשטח, חייבת לקחת בחשבון את העובדה שיש נתק, שאין רישום מסודר במשרד הספורט, אלה דברים שאכן באופן אישי נחשפתי אליהם. מחיקה של רישום, משחקים לא רשומים במשרד הספורט - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. משפט רצית לומר? משפט אחד. אנחנו חייבים לסיים את הישיבה.
רות דיין מדר
משפט אחד. משרד החינוך לא יושב במועצה הלאומית לספורט, הוא לא נמצא בחוק כמי שצריך להיות שם. לא ניתן לבנות את הספורט במדינת ישראל ולא להשתמש בשחקן הראשי המרכזי ששם הילדים נמצאים רוב הזמן שלהם ולא להשתמש בו ובתקציבים שלו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משרד החינוך. את אומרת, שיתוף של משרד החינוך בנושא.

משפט אחרון ואני אסכם.
עפרה אברמוביץ'
שמי עפרה, יושבת ראש מאמאנט ישראל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסוף הספקתי לתת לכולם, גם גברים - - -
עפרה אברמוביץ'
מייסדת וגם במועדון כדורעף - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את דיברת ראשונה.
עפרה אברמוביץ'
את המקום שלי כיושבת ראש מועדון הכדורעף קיבלתי בזכות זה שאני במאמאנט, שהקמתי את מאמאנט. זה הפוך, מהחובבני למקצועי אבל מה שאני חושבת על כל הסיפור הזה הוא שברגע שיהיו יותר מנהלות ספורט, יותר יושבות ראש אגודות ויותר כאלו בעמדות מפתח בספורט הישראלי אז זה ישתנה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון.
קריאה
אבל בזה צריך להשקיע.
עפרה אברמוביץ'
בזה צריך להשקיע.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אין חולק, נשים הוכיחו את עצמן בניהול לא פחות מגברים.
עפרה אברמוביץ'
נכון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אפילו יותר טוב. ראה ערך השרה מירי רגב ואני לא אובייקטיבי כי אני מאד אוהב אותה. תראו, אני רוצה לסכם את הדיון כך. ועדת משנה לספורט בכנסת פונה לשר האוצר ולשרת התרבות והספורט, לקראת התקציב הקרוב הדו שנתי, לאגם משאבים רלבנטיים ומשמעותיים לעידוד בנות לעיסוק בספורט מקצועני, החל מגילאי בית הספר היסודי. כשאני מדבר על כך אני מדבר על הקצאת משאבים צבועה לנושא הזה בלבד, לנשים בלבד. רק לנשים.
קריאה
ילדות או נשים?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, לא, אני מדבר קודם כל על הגילאים הצעירים. תיכף אעבור גם לנשים. יש ארבע מסקנות. המסקנה השנייה, הקצאת תקציבים רלבנטיים ומשמעותיים לשמירה על שידורי ספורט רציפים לקבוצות ספורט בליגות הראשונות, שזו ליגת העל, לא משנה באיזה מקצוע. זאת אומרת שאם אנחנו כמדינה נצטרך לממן שידור ספורט נשי אנחנו נעשה את זה ובלבד שהוא ישודר בטלוויזיה.

דבר שלישי, השקעה כספית בספורטאיות עילוי, שיהיה ניתן להגדיר אותן באמצעות גורמים מקצועיים כאלה ואחרים.

הדבר הרביעי שכבר מיושם הלכה למעשה אבל עוד צריך לממש אותו, הגדלת התקציבים לקבוצות נשים מקצועניות המשחקות בליגות הראשונות והשניות בכדורסל ובתחומי הספורט השונים המקצועיים. כמובן שאני מדבר על ליגת העל ועל הליגה הלאומית, לא משנה באיזה ספורט מדובר.

אנחנו ממליצים על זה ומקווים שההמלצות שלנו יפלו על אוזניים קשובות. אנחנו גם נעקוב.
קריאה
איפה הספורט העממי?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אגיד לך משהו, הדיון הזה עצמו שרציתי לעורר היום הוא לאו דווקא על הספורט העממי אלא דווקא על הספורט המקצועני. הספורט העממי הוא חשוב מאד, אין בכלל שאלה, אבל ההבדל בין הספורט העממי לספורט המקצועני הוא, שעלויות ההוצאה בספורט העממי הן הרבה יותר נמוכות מספורט מקצועני. לכן, העידוד של הספורט העממי לא מתבטא בעיקר בהבאת תקציבים. יש תקציב שצריך לתת לספורט העממי, שאגב מי שנותן אותו בדרך כלל הוא הרשויות המקומיות. זה גרוע, אבל רשויות מקומיות אמורות לטפל בספורט עממי. ספורט מקצועני זה קצת שונה, לכן חשוב לעשות את ההבדל בין ספורט עממי לספורט מקצועני אבל הספורט העממי הוא כמובן נדבך חשוב וכמובן שאין שאלה שהוא חשוב.

אני מאד מודה לכם, אני נועל את הישיבה ושיהיה בהצלחה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 15:56.

קוד המקור של הנתונים