ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/07/2016

העברת שידור המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל מהערוץ הראשון לערוץ הספורט

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 6

מישיבת ועדת המשנה של ועדת החינוך, התרבות והספורטלספורט

יום שני, כ"ח בסיון התשע"ו (04 ביולי 2016), שעה 14:00
סדר היום
העברת שידור המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל מהערוץ הראשון לערוץ הספורט
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר
חברי הכנסת
דב חנין

עסאווי פריג'

איציק שמולי
מוזמנים
ראובן חביב - מנהל אגף בכיר למו"פ, משרד התרבות והספורט

עו"ד הדס פרבר - יועצת משפטית, משרד התרבות והספורט

יונתן בייסקי - עוזר ליו"ר, המועצה לשידורי כבלים ולשדורי לווין

צחי הלוי - מרכז אגף פיקוח, המועצה לשידורי כבלים ולשדורי לווין

אלעד רונן - יועץ רגולציה, חברת ייס

לירן אלרם - עוזר מנכ"ל, המועצה להסדר ההימורים בספורט

ד״ר שלי אלקיים - נציגות אגודת היועצ׳ ונציבות הדורות הבאים, אגודת היועצים החינוכיים בישראל

בני ביטון - ראש עיריית דימונה

נילי אהרון - עיריית דימונה

אלי כהן - מחלקת חינוך, עיריית ירושלים

מאיר איפרגן - דימונה

מיכל ריכלין - HOT

נועה גונן - גורן עמיר יועצים - הוט

שמעון חיון - עוזר ראש עיריית דימונה

תום שקד - עוזר ראש עיריית דימונה

גל לבנון לוי - דוברת קבוצת פרטנר

גיל זוהר - דוברת קבוצת פרטנר

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
י.ר., חבר המתרגמים

העברת שידור המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל מהערוץ הראשון לערוץ הספורט
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, אני שמח לכנס את ועדת המשנה לספורט בכנסת. הדיון היום כמובן הוא על כל מה שקשור לשידורי המשחקים המרכזיים בענפי הספורט. נקלענו למצב בו אנחנו רואים שהמשחקים המרכזיים אט אט זולגים מהערוצים החינמיים הציבוריים לערוצים בתשלום. אני רוצה להזכיר לכל מי ששכח שבמדינת ישראל יש הרבה מאוד אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם לרכוש שידורי ספורט, אין להם את היכולת הכלכלית לכך אבל עדיין הם היו רוצים לצרוך את שידורי הספורט האלו והיו רוצים לפחות לקחת חלק באירועי הספורט המיוחדים שישנם. הרי אנחנו יודעים שישנם אירועי ספורט שחוזרים, לא הרבה מדי, למשל אירועי גמר כאלו ואחרים, גמר וחצאי גמר, אירועים כמו אולימפיאדה, כמו מונדיאל, כמו אליפות אירופה, אם זה בכדורגל או אם זה בכדורסל, משחקי יורוליג ומשחק מרכזי מדי שבוע, המשחק המרכזי של המחזור, אם זה בכדורגל או אם זה בכדורסל, ואני חושב שתפקידנו ככנסת, כמחוקקים, לוודא שכל אזרח במדינת ישראל יכול לקחת חלק באירוע הזה, אם זה מביתו כשהוא יושב בסלון או אם זה מתוך הרצון שלו גם להגיע למשחק ולראות אותו. אם אנחנו לא נאפשר את זה, אז אנחנו באמת גורמים נזק אדיר באופן כללי לספורט בכללותו. כי הספורט חי ונושם מחשיפה ואנחנו צריכים לאפשר אותה.

ברור לי שיש כאן שיקולים כלכליים ומרכיבים כלכליים, ברור לי שקבוצות הספורט, שאני בעברי גם ניהלתי אחת מקבוצות הספורט שמובילות היום במדינת ישראל, קבוצת מכבי קרית גת, הייתי היושב ראש שלה, שמשחקת היום בליגת העל, הן כולן חיות בסופו של דבר מתקציבי השידור. השידור הזה בעצם משלם הרבה מאוד כסף למינהלות הליגה. בסופו של דבר, מי שנהנה מזה זה קבוצות הספורט והן רוצות לייצר ספורט תחרותי כמה שניתן וברמה גבוהה יותר והכסף אכן משמש אותן בעניין הזה ולכן אני חושב שחבילות הספורט הקיימות היום, כשישנן, כשרוצים למכור אותן למי שרוצה לרכוש אותן כשהן במחיר סביר, טוב שהן קיימות, זה גם עוזר לקבוצות הספורט לעשות פעילות ספורטיבית ענפה.

אבל המשחקים המרכזיים, המשחקים המעניינים ביותר, חייבים להיות נגישים לכלל הציבור בצורה חינמית ויש לנו ערוצים ממלכתיים, יש לנו תאגידי שידור ציבורי, אם זה שמוקמים, יש לנו את הרשות השנייה ויש גופים ציבוריים כאלו ואחרים, שצריכים לוודא שהתכנים האלה נמצאים אצלם וצריך גם לאגם לזה משאבים. זה לא עולה חינם, צריכים לאגם לזה משאבים ואת המשאבים האלה צריך להפנות בצורה סבירה והוגנת לטובת שידורי הספורט, לפחות המרכזיים שבהם.

כינסנו היום את הדיון הזה כדי לעסוק בזה בהרחבה. דיברתי באופן כללי מה עמדתי כיושב ראש הוועדה להיום, אני כמובן רוצה לשמוע את חבריי, חברי הכנסת וכמובן את חברי ורעי ראש עיריית דימונה, בני ביטון. אז בואו נתחיל עם חבר הכנסת איציק שמולי, או עיסאווי פריג', ומשם נמשיך לשאר הדוברים. בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה, אדוני היושב ראש וברכות לך גם על הכינוס של הישיבה בנושא החשוב הזה. צריך לזכור שהמטרה של ספורט זה גם לקרב בין אנשים וגם ספורט לא אמור להיות תלוי ביכולת הכלכלית של אנשים ואכן התופעה הזאת של זליגה, כפי שאתה הגדרת, אדוני היושב-ראש, מהערוצים הממלכתיים, הציבוריים, לערוצים שהם בתשלום, היא מגמה מדאיגה ואנחנו צריכים באיזה שהוא מקום לשים גבול לעניין הזה, בפרט אם מדברים על הסיפור של המשחק המרכזי. גם בכדורגל וגם בכדורסל. יש דוגמאות חיות בימים האלו, היו כמובן, ואני חושב שהדגש שלנו, אדוני היושב ראש, צריך להיות על המשחק המרכזי.

אמרת גם ביושר ובהגינות, כדי שהאמירה הזו לא תהיה פופוליסטית ובאוויר, אם אנחנו רוצים שהדבר הזה אכן יתקיים בערוצים הממלכתיים אז אנחנו צריכים לוודא שיש גם כסף, כפי שהיה בשנים עברו, שהולך לטובת שידור של משחק כדורגל או כדורסל מרכזי, שהפרקטיקה הזאת תישמר. ולכן אני חושב שכאשר אנחנו מסתכלים קדימה, ציינת את ההקמה של תאגיד השידור הציבורי, התקציב של המדינה עומד על הפרק. אנחנו צריכים לוודא שאכן יש סעיף תקציבי ברור שהולך לכיוון השידור של המשחק המרכזי, כך שילדים בכל מקום בארץ, לא רק ילדים, גם משפחות, בלי קשר למצבן הסוציו אקונומי, יוכלו ליהנות מהספורט.

שוב, מברך אותך על הדיון, אדוני היושב ראש ואם נוכל להביא ליישום של הדבר הזה במשחק המרכזי, אני חושב שלהתפשט עכשיו לכל ענפי הספורט ולכל השידורים זה חלומות רחוקים, אבל הלוואי ונצא מכאן, אדוני היושב ראש, עם איזו שהיא בשורה, לפחות לגבי השידור של המשחק המרכזי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה, חבר הכנסת איציק שמולי. בבקשה, חבר הכנסת עיסאווי פריג'.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אל"ף, אני מצטרף לידידי, חבר הכנסת שמולי, ברכות על הדיון, זה מתבקש ומתחייב. ספורט זה ענף המוני, זה מה שנשאר לנו, חברים. הספורט היום, במדינה המשוסעת שיש לנו, הפך להיות הענף הראשון והחזק שמסוגל לחבר בין אנשים – ערבים, יהודים, חילוניים, דתיים, זה מקצוע שמחבר וחייבים לשמר אותו. אבל צר לי מאוד, הכתובת היתה על הקיר. אני השתתפתי בדיון של הקמת התאגיד החדש, תאגיד השידור הציבורי, שם זה התחיל ואני התרעתי. לאחרונה גם שלחתי מכתב לשר האוצר כחלון בעניין הזה, שעומד להתקיים מכרז וכי צריך להכין את זה, על-מנת שלא תיפול תקלה.

רשות שידור ציבורי לא יכולה להתקיים בתקציב של 15 מיליון שקל לספורט. עד כמה וכמה שהיום הרשות הראשונה, רשות התאגיד, קנתה את משחקי המונדיאל ב- 30 מיליון, קרוב ל- 30 מיליון, דהיינו ניצל את תקציבו גם קדימה. אז הדברים ברורים. מה שקרה, התהליך שקרה והמכרז שזכו בו צ'רלטון בסכומים המדוברים – 45 מיליון שקל, אין לי טענות, זה פעילות כלכלית. אבל חברים, יש מחויבות של המדינה לאזרחיה. לא הכל הוא שורה של רווח והפסק. היום במדינת ישראל ישנם 2.2 בתי אב, על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2.2 מיליון. מתוכם, על-פי הבנתי, 1.6 מיליון מחוברים ליס, הוט וסלקום. נשאר 600,000 בתי אב שאין להם לא הוט, לא יס, לא סלקום. דהיינו לא יכולים לראות את זה. מתוכם חרדים, ערבים ופריפריה, המוחלשים, מה לעשות ידידי, אנחנו נמצאים באותה הצלחת.

בואו, ראשית כל, לשם גילוי נאות – כל ספורט שקיבל נמצא עכשיו בחבילת הבסיס שקיימת אצל הוט וסלקום. לא צריך לשלם כסף נוסף, זה לשם הגינות, בואו נציין את זה. מי שיש לו חיבור הוט וסלקום – הוא רואה את זה, הוא לא צריך להוסיף סכום נוסף, זה חלק מחבילת הבסיס.

ידידי היושב ראש, אנחנו כמחוקקים, כנציגי ציבור, נוכל לשנות את הגזרה הזו ובואו נסתכל לעצמנו ישר בעיניים וזה תלוי בנו והפתרון נמצא בידי משרד האוצר ועכשיו אני חזק את מה שחבר הכנסת שמולי אמר, שיש לנו תקציב בפתח ואתה מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, יש לך תפקיד מפתח בעניין הזה. פשוט מאוד – שר האוצר צריך לאשר את הסכומים הדרושים לשם קניית המכרז מערוץ הספורט או מצ'רלטון או איפה שצריך. זה עניין של כסף. השאלה היא מה מידת המחויבות, אם נותרה מחויבות כלשהי למדינה כלפי האזרח הפשוט. זה תלוי בנו, זה תלוי בנו. אין דרך אחרת. המכרז יצא לדרך, היתה בו תקלה, זכה בו גוף כלכלי, רואים את מה שרואים. אבל בכדי לצ'פר ולשנות את סדר היום הזה, ולאפשר לכל אזרחי מדינת ישראל לצפות בו בעידן פלוס, כמובן עידן פלוס שזה ערוצים פתוחים, זה מחייב תוספת תקציב מהאוצר, זה מחייב שבתקציב הקרוב יעמוד כבודו על המשמר ויכול לעשות את זה, זה בידיים שלנו. תודה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה, אדוני. בעצם, מה שעשית, כיוונת למסקנות הוועדה שסופו של דבר יהיו ברורות, תיכף גם נדבר עליהן. חבר הכנסת חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב ראש, אני מצטרף לברכות על כינוס הישיבה הזו. אני אהיה קצר, כי אני באמת מסכים עם חבריי שפתחו את הדיון. בתחום הספורט אנחנו צריכים להבחין, כמו בכל תחום אחר, בין דברים שהם סוג של ליבה, שיש בה אינטרס ציבורי, יש בה עניין ציבורי גדול, לבין דברים אחרים ואנחנו חייבים להבטיח, כמו שאנחנו עושים בתחומים אחרים, שדברים שהם הגרעין המרכזי שסביבו באמת כל הציבור מתעניין ויש צורך לראות ולחזות וליהנות, הדברים האלה יהיו בשידור ציבורי שהוא פתוח. זה חל למשל לגבי משחקי היורו שמתנהלים עכשיו, זה חל לגבי שידורי האולימפיאדה, אני לא בטוח שכל שידורי האולימפיאדה אבל שידורים מרכזיים מהאולימפיאדה וזה בוודאי צריך לחול על המשחקים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו כמובן מדברים על משחקים מרכזיים ולא משנה באיזה אירוע ספורט שלא יהיה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בדיוק, בדיוק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו מדברים על המשחקים המרכזיים שבאירוע הספורט הספציפי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
נכון, נכון מאוד. זו צריכה להיות הגישה שלנו. אנחנו צריכים להבטיח שהדבר הזה נשאר ציבורי, פתוח, ואפשרי לכל אזרחי המדינה. צריך להבין שכל החלטה אחרת, משמעותה היא שאנשים עניים לא יוכלו לראות את זה, או אם הם ייראו את זה, הם ייראו את זה במקום לקנות אוכל לילדים. זו תוצאה חברתית שאנחנו לא יכולים להשלים אתה. תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מסכים עם כל מילה. ידידי ורעי, ראש העיר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לפני שראש העיר ידבר, ידוע לך שהמכרז שהיה צ'רלטון זכה בכל שידורי הכדורגל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
להזכירך, ניהלתי פה דיון אז בזמנו כשחברת אורנג' גם ניגשה למכרז ודיברנו על הנושא הזה, שלא ייתכן שייווצר פה מונופול ובסוף אני חושב שהתוצאה היתה תוצאה סבירה, עם כל זה שיש היום סוג של קושי לאתר את השידורים במחיר סביר, כי גם המחיר ששולם בעבור השידורים היה מחיר מאוד מאוד גבוה. זה היטיב מאוד עם קבוצות הספורט, זה עוזר להן לייצר ספורט ברמה גבוהה יותר.

אם אנחנו נמצא כאן פתרון ונקבע שכל השידורים המרכזיים יהיו בערוצים ממלכתיים חינמיים, תיפתר הבעיה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש ערוץ ממלכתי אחד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ערוץ אחד.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זהו. אין יותר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אין בעיה, שזה יהיה בערוץ 1, זו המטרה המרכזית. בסוף כולם מרוויחים מזה. כי גם בערוץ 1 לא מפסידים כסף. הרי יש פרסומות, במשחקים מרכזיים יש צפי גבוה לשידורים, הם יכולים גם לייצר הכנסה, גם באמצעות פרסומות. לא בהיקפים שעושים בערוץ 2 אבל הם עושים בהתחלה כל מיני פרומואים כאלה, איך זה נקרא, הכתוביות האלה שהם עושים בהתחלה? חסויות, שגם מכניסות להם הרבה מאוד כסף והכסף הזה עדיין יכול לעזור להם לשדר את השידור. עדיין, המטרה שלנו צריכה להיות ברורה – משחקים מרכזיים ישודרו בערוץ חינמי. בבקשה, ראש העיר.
בני ביטון
תודה רבה, אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, קודם כל להגיד לך תודה רבה שהעלית את הדיון. אני כיושב ראש פורום ערי הפיתוח כתבתי מכתב אליך, ליושב ראש וגם לשרת הספורט. שרת הספורט פשוט לא נמצאת היום, היא נמצאת עם ראש הממשלה באוגנדה, אז קודם כל, אני חושב שפה לא צריך להיות לא ימין ולא שמאל, אני חושב שבאמת הספורט מאחד את כולנו ואני מדבר לא רק כראש עיר ולא יושב ראש פורום ערי הפיתוח, אני גם הייתי שחקן כדוריד בנבחרת ישראל ואני כדוגמה, כראש עיריית דימונה מזה שנתיים וחצי, מקציב כמעט חמישה מיליון שקל מדי שנה בשנה לספורט בדימונה. אתה היית אצלי וביקרת ונוכחת. כך גם לספורט העממי וגם לספורט הייצוגי. יש הבדל בין הספורט העממי לספורט הייצוגי. מה לעשות, גם בדימונה וגם בקריית שמונה וגם בערוער וגם במקומות אחרים, רוצים לראות כדורגל. ואני אומר את זה באמת, אדוני, זה לראשונה מאז קום המדינה, רבותיי, שרוצים להאדיר את המשחקים המרכזיים. כאחד שנמצא בפריפריה ומכיר את הדברים האלה, אני אומר לך אדוני היושב ראש, ספורט היום, רבותיי, זה לא מותרות. רבותיי, ספורט היום זה משהו בסיסי, ואמרו את זה פה עמיתיי חברי הכנסת. לא ייתכן שילד בקריית שמונה או ילד בדימונה לא יראו את משחקי ליגת העל.

אדוני היושב ראש, כמרכז ועדת הכספים שלנו ואנחנו מאותה סיעה, אני ואתה ביחד, באותה מפלגה, אני פונה אליך ולא מעניין אותי לא ליכוד ולא מערך, כשאני צריך עזרה, אני מרים טלפון לשמולי והוא עוזר לי וכולם עוזרים לי. בקטע הזה אני חושב שצריכה להיות החלטה משותפת, תרים את זה. כיושב ראש מכבי קרית גת לשעבר, ראית שכשרצית הרמת אותם מליגה א' עד לליגת העל. אז אני לא חושב, אני לא מאמין שזה יקרה. אני אומר לך, אני לא מאמין שזה יקרה. השכל והתבונה יבואו לחברי הכנסת, זה נמצא אצלכם, הנה אני אומר, זה נמצא בשולחן הזה. זו ועדת משנה, הרמת את הכפפה, כל אלה מחברי הכנסת שבאו לפה, לדיון החשוב הזה, אוהבי ספורט.

רבותיי, יש לנו פרויקט של ערבים, של בדואים, של יהודים, שנקרא שער שוויון. אני יודע שאתה מכיר, אני יודע שאתה מוביל גם בדרך הזו. אתה רואה את החבר'ה מערוער, מכסייפה, מרהט מכל המקומות, מגיעים אלינו לדימונה, הולכים לאופקים, הולכים לכל הפעילויות האלה. אנחנו יודעים שהספורט מחבר. הספורט מחבר את כולנו, הספורט יכול גם להביא שלום, הנה אני אומר לך, יכול להביא שלום.

אני רוצה לסיים ולהגיד לך, לפני שמונה חודשים ביקרתי בברצלונה והתארחתי אצל נשיא ברצלונה ואצל ראש עיריית ברצלונה לשעבר וראשת העיר הנוכחית ואנחנו הולכים להביא את ברצלונה לשלטון המקומי ושתעבור קודם כל ביישובים, כמו הפרויקט של ריאל מדריד, אנחנו נביא אותם לפריפריה ונעביר אותם יישוב יישוב ושייראו את הכדורגל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רק מבקש שתשדרו את זה בערוץ 1, בסדר? שלא יהיה בערוץ בתשלום.
בני ביטון
אני מבקש לסיים ולהגיד לך, אדוני, מי שמכיר אותך, אדוני חבר הכנסת מיקי זוהר, אתה גם איש הדרום, אתה גם איש הפריפריה וחשוב מאוד שתצא פה החלטה ובשורה שוועדת המשנה של הספורט של הכנסת, קיבלה החלטה שלא מורידים את זה מסדר היום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בהחלט, אדוני ואני מצטרף לכל מילה שאמרת ובאמת עקב אותו מכתב שאתה שלחת לי התעורר הנושא אז באמת שאפו על זה שהערת לתשומת ליבנו את הנושא החשוב הזה. כמו שאמרת, אתה מייצג נאמנה את הרשויות המקומיות מערי הפיתוח ואנחנו גם שותפים לדרום ואנחנו נמשיך גם לעשות למענו.

יש פה נציגים ממשרדי ממשלה שהואילו בטובם לכבד אותנו ולהגיע? בבקשה, אדוני, מה שמו?
יונתן בייסקי
אני יונתן בייסקי מהמועצה לשידורי כבלים, שידורי לוויין. נמצא אתי צחי הלוי מהמועצה המרכזת את שידורי הספורט. אני חושב שתיארת, חבר הכנסת פריג', את המציאות בצורה מאוד מדויקת, מה שקרה אכן קרה, גם עלייה של פי שלושה במחיר זכויות השידור, גם החלוקה בין הוט ויס ועידן פלוס. אין לנו מה להוסיף על כך, זה בדיוק המצב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אתם מצטרפים לקריאתנו?
יונתן בייסקי
אני עובד מדינה, אני לא יכול להצטרף לקריאתך. אני רק רציתי להוסיף שהמועצה עושה את ההבחנה שחבר הכנסת חנין דיבר עליה קודם, בין אירועים חשובים ואירועים שוליים יותר, באמצעות רשימת האירועים המוכרזים, שזה רשימה של אירועים שהמועצה זיהתה כאירועים בעלי עניין ציבורי רב ולכן מחייבת את השידור שלהם בערוצים ללא תשלום נוסף. לצורך העניין ערוץ ללא תשלום נוסף יכול להיות גם ערוץ broadcast, כלומר 1, 2 ו- 10, או ערוץ בכבלים ובלוויין בחבילת הבסיס, שהוא ללא תשלום נוסף. אתם קוראים להעביר את זה לערוצים פתוחים, כלומר ערוצים מסחריים מול רשות השידור, זה לצערנו לא בתחום סמכותה של המועצה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תאר לעצמך שעכשיו הנבחרת משחקת משחק גורלי, עלייה למונדיאל או לא, כולם באטרף רוצים לראות את המשחק, מה קורה?
יונתן בייסקי
בדרך-כלל כוחות השוק עושים את שלהם וכשיש משחק שיש לו באמת ביקוש ציבורי גדול, אז הוא נקנה באופן טבעי על-ידי אחד מגופי השידור הגדולים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
משחק אליפות של באר-שבע, יש לו ביקוש ציבורי?
יונתן בייסקי
שודר, כמדומני, בערוץ broadcast.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, אני מדבר על העתיד, לא על העבר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
עם האוכל בא התיאבון?
יונתן בייסקי
בדרך כלל משחקים עם חשיבות ציבורית גדולה משודרים מעצם הביקוש שלהם, בדרך כלל בערוץ 2 או בערוץ 10 או בערוץ 1, מאחר והם מביאים הרבה רייטינג והרבה צופים. משחקים שיש להם קצת פחות חשיבות, והם אירועים מוכרזים, משודרים באחד הערוצים האחרים, בערוצי הבסיס.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. כן, אתה רוצה לומר משהו?
ראובן חביב
אני ראובן חביב ממשרד הספורט. אני יכול להגיד שגם השרה באמת שותפה לעמדה שיש משחקים מאוד - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו לא חשבנו אחרת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איפה היתה השרה עד עכשיו? למה נתנה למכרז לעבור?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איזה מכרז?
עיסאווי פריג' (מרצ)
המכרז שהיה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
המכרז שהיה, אין איתו בעיה, עיסאווי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, למה אז השרה לא התערבה בדאגה שרשות השידור - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
המכרז היה מכרז תקין לחלוטין. השקיעו הרבה מאוד כסף לרכישת זכויות השידור. הקבוצות הרוויחו מזה הרבה מאוד כסף. הסיבה שאנחנו נמצאים פה, זה לדאוג שהמשחק המרכזי יהיה בערוץ פתוח. אנחנו לא מדברים על מחזור 8 בליגת העל, הפועל כפר-סבא מכבי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מיקי, חזינו את זה מראש. התקלה היא שהמכרז עצמו היה תקלה. חזינו את זה מראש, חזינו את זה מראש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ביקש ממני אלי כהן בקצרה, כן, אם אפשר, כי אני רוצה לסכם את הדיון.
אלי כהן
אני מדבר כאזרח מודאג ממה שבאמת קורה בעניין הערוצים של הספורט. העניין הוא, המצרך הזה הוא מצרך תרבותי וחוברתי, מי שלא שם לב. כולם צועקים – אנחנו חברתיים. אז זה מצרך חברתי ותרבותי שמאחד בין כל רובדי האוכלוסייה במדינת ישראל. זה דבר אחד.

דבר שני, מהפן החינוכי אני רוצה להגיד לך, לימדתי הרבה שנים דווקא באוכלוסיות מוחלשות ועבורם הספורט הוא דבר שהוא מארג שנותן להם איזה שהוא סיפוק אישי, שמביא אותם לידי ביטוי בצפייה במכשירי הכדורגל האלה. לא רק משחקי כדורגל, גם שאר ענפי הספורט, לא רק כדורגל. יש משחקים שהם אולימפיים, יש אתלטיקה, זה לא חייב להיות תמיד רק כדורגל.

דבר נוסף שלפי דעתי הוא מאוד חשוב, שאנחנו נשים לב שכאשר יוצאים מכרזים צריך פשוט במכרז לחייב שכל מי שזוכה במכרז, אחוז מסוים לא מבוטל, יהיה פתוח לכל הציבור, בכל הערוצים לא רק בערוץ המרכזי שנקרא ערוץ 1. על-ידי כך אני מאמין שזה ייתן איזה שהוא גיוון של כל האוכלוסייה גם לראות משחקים שהם בעלי ערך מבחינה חברתית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסדר גמור. אני רוצה לסכם את הדיון, ברשותכם. ועדת המשנה לספורט בכנסת קוראת לראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, לשר האוצר משה כחלון, לשרת התרבות והספורט מירי רגב ולשר החינוך נפתלי בנט, לפעול ללא לאות על-מנת להבטיח תקציב ראוי לשידורי הספורט בערוצים הפתוחים ואני מדגיש – שידורי הספורט המרכזיים ואין זה משנה באיזה ענף ספורט מדובר. אנחנו בהזדמנות זו, ואני כמרכז הקואליציה בוועדת הכספים, אעביר את הפנייה הזאת גם ליושב ראש ועדת הכספים, נכתב גם אותו, על-מנת שבתקציב המדינה הקרוב יובטח תקציב ראוי לשידורי ספורט מרכזיים בערוצים פתוחים.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:32.

קוד המקור של הנתונים