ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/06/2016

ביקור במעון ויצו לילדים, "בית פורג'", תל אביב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 81

מישיבת הוועדה לזכויות הילד

יום ראשון, כ' בסיון התשע"ו (26 ביוני 2016), שעה 10:30
סדר היום
ביקור במעון ויצו לילדים, "בית פורג'", תל אביב
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
מוזמנים
אלעד סלע - מנהלת חינוך וקהילה, שכונת התקווה, עיריית תל אביב-יפו

שלמה מסלאווי - יו"ר ועד שכונת התקווה, חבר מועצת העיר, עיריית תל אביב-יפו

טלי אזולאי - מנהלת רובע דרום מזרח, עיריית תל אביב-יפו

שרה שמואלי - מנהלת מרכז הורות ומשפחה לגיל הרך, תל אביב-יפו

עדנה רופא - מנהלת המעון, ויצו

נעמי מורנו - מנהלת האגף לגיל הרך, ויצו

ליסה אובליגנהרט - מפקחת של המעון, ויצו

עידית חסון - ממונה מנהלית מחוזית, ויצו

אביטל בלומנטל - יושבת ראש האגף לגיל הרך, ויצו

מגי מור - נציגת ההורים במעון

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

ביקור במעון ויצו לילדים, "בית פורג'", תל אביב
עדנה רופא
בוקר טוב לכולם וברוכים הבאים לכל מוזמנים, אני יותר משמחה ונרגשת ביותר, והתחלתי ואמרתי לפני שכולם היו פה, למען הסדר הטוב, יפעת ואני מאותו הכפר, שתינו נולדנו בקרית שמונה ומכאן ההיכרות ומכאן גאוותי הגדולה על המקום שהיא הגיעה אליו, לשמחתי הרבה יש לי גם את האפשרות לארח אותה במוסד חינוכי ראשון של הילד. זה המוסד החינוכי הראשון של הילדים, זה מעון, לא בית ספר. מפה מתחיל הכול. חשוב מאוד שכולנו נבין את זה, כי ההורים כבר מבינים.

אני באופן אישי עוקבת אחרי יפעת כי יש לי אינטרס באמת לראות את ההצלחות שלה ואני גאה בה וכשראיתי במה היא מתעסקת אמרתי 'יו, הנה, אני יכולה לחבר אותה לעולם שלי, ואני אפנה ואני אציע'. כי שאלו איך הגיע הביקור הזה, ואני אפנה ואני אציע ואם היא תרים את הכפפה מה טוב, ואם לא, ניפגש בקרית שמונה'. שמחתי כל כך שמיד, לא היה אפילו רגע של מחשבה, מיד הייתה הסכמה ונקבעה תאריך ואז המחשבה השנייה הייתה, זה לא אני ואת, אנחנו יכולות להיפגש עכשיו אחת לאחת, מה חשוב לי שיהיה במפגש הזה, מה אני רוצה שיקרה, לא רק שהיא תבוא ותראה את עדנה בעבודה שלה, אני רוצה שהיא תכיר את המערכת של מעונות יום, במקרה הזה זו מערכת של ויצו, אבל יש עוד ארגונים, לנו האינטרס כרגע זה ויצו, שהיא תכיר את המערכת. אבל לא רק את המערכת, אלא איך מתקיים מעון בשכונה שחלק גדול מהאוכלוסייה שלה זו אוכלוסייה שבאה ממשפחות מצוקה רב בעייתיות. אמנם יש אינטגרציה מאוד יפה עם השנים, יושבת פה מגי, שהיא חלק מההורים החדשים שהתווספו למעון, ויש פה משהו שמרים את ההורים למעלה, ותיכף נדבר גם על זה, אבל זו משימה לא פשוטה לנהל את המעון באזור הזה. משימה אפילו בלתי אפשרית לפעמים.

אנחנו מתמודדים כבר שלוש שנים, אולי ארבע שנים עם הגירה מהשכונה, בגלל האריתריאים שנכנסו לשכונה. אני מבקשת לא להישמע, לא גזענית ולא צד בעניין - - -
תמי ברנע
יש פרוטוקול, מקליטים כל מילה. יהיה פרוטוקול, לכן גם שכולם יציגו את שמותיהם.
עדנה רופא
אני לא אומרת את זה כי יש לי צד בעניין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דברים שאתם לא רוצים אפשר להגיד שאנחנו מבקשים לא לפרוטוקול, אם יש משהו מסוים.
עדנה רופא
אני אומרת שאני לא מציינת את הדבר הזה כי יש לי איזה שהוא צד בעניין, אני רק אומרת כעובדה, שמרגע שנכנסו לפה אריתריאים משפחות צעירות עזבו את השכונה. בשנה שעברה אנחנו עמדנו בפני מחשבה שאו סגירה של המעון, כי לא היו לי ילדים, או חשיבה, שתהיה גם כלכלית, שכדאי יהיה להחזיק את המעון הזה, אז איך עושים את זה? אז התחלנו את השנה עם שתי כיתות, כשהמגמה הייתה שאנחנו נביא מכאן ומשם ילדים. אני לא רוצה לספר לכם איך אני עושה את זה, זה כמו לקבץ נדבות, אבל עשיתי את זה והשתמשתי בהורים וההורים היו פה חלק נכבד מאוד בתרומה של גיוס הילדים, ואחר כך נדבר על מה זה עבודה עם הורים, איך זה בא לידי ביטוי ואיך זה נותן את פירותיו.

וזה הפרי, הם הצליחו למלא לי כיתה. פתחנו את הכיתה השלישית. ולא רק זה, אנחנו פותחים את השנה הזו כבר עם שלוש כיתות. זאת אומרת שהצלחנו להתגבר על המשבר הזה במידה מסוימת, לעשות שיווק מעבר לשכונה. יש לי משפחה שמגיעה מרמת גן כל בוקר לכאן, זאת אומרת שלא הייתה לי ברירה, פתחתי כבר את זה לאזור. זה מעון שרוב האוכלוסייה שמקבלת את השירות היא האוכלוסייה של השכונה, אבל זה נפתח גם לקהל הרחב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה היחס? כמה הם מהאזור כאן וכמה - - -
עדנה רופא
לא, בוא נאמר 85% זה ילדי השכונה, ואם זה לא מהשכונה זה מהאזור, זה מכפר שלם ומיד אליהו ומבחינתי זו שכונה אחת גדולה.
קריאה
התקווה והסביבה.
עדנה רופא
כן, כשאנחנו מעון רגיל שעובד כמו מעון רב תכליתי, שכמעט 50% מהאוכלוסייה היא ילדי רווחה. שזה אומר שאנחנו עובדים עם ילדים על צו בית משפט חלקם, ילדים שאחד מההורים לא נמצא, לא קיים. יש פה הרבה עבודה טיפולית בלי צוות טיפולי. פה נכנסת לתמונה העבודה עם הקהילה, שזה שרה, שהיא מנהלת מרכז הורות ומשפחה ואלעד, שהוא המנהל שלה, טלי, שהיא מנהלת הרובע פה בשכונת התקווה ושלמה מסלאווי, שהוא יושב ראש ועד השכונה וגם מתעסק עם גמלאים. הוא חבר ותיק של המעון, עוד לפני שאני הגעתי לנהל אותו. אני מנהלת המעון 13 שנה, הוא מכיר את המעון הרבה לפניי.
ליסה אובליגנהרט
יש את ורדה, שחלק משמעותי של הסיפור הזה של הרווחה לא נמצאים.
עדנה רופא
יש לנו את ורדה חורש, שהיא מנהלת האחווה של הרווחה, שעוד לא הגיעה, ומנהלת האגף שלנו, שעוד לא הגיעה.

אני רק אעשה סבב פה, נציג את האנשים, נעשה סיור במעון. לפני כן אני אגיד, אני חושבת שהגדרתי את המטרה, המטרה היא שיתופי פעולה ולהפוך אותך לשגרירה שלנו. אני מאמינה שתעשי את העבודה טוב ביותר. נתחיל איתך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אציג את עצמי בקצרה ואני כן ארצה קודם כל לשמוע עם מי אנחנו יושבים כאן ולשמוע מכם, כל אחד מכם, איך אתם מגדירים את עצמכם ומה הזיקה שלכם למעון, מעבר לתפקיד הפורמלי. יש לנו פה גם כמה חברים שהם פחות פורמליים ואני אשמח לדעת יותר ממה שהוצג מה באמת התפקיד והמקום שלכם.

רק בשביל הפתיחה, לי קוראים יפעת, כמו שאתם יודעים אני מגיעה מקרית שמונה. אמרה עדנה, מאותו הכפר, היא לא סיפרה לכם שגם מאותו הבלוק, היינו דלת מול דלת. 'היי, את', כשהייתי מאוד מאוד קטנה, היא מכירה אותי פחות או יותר מהגיל של הילדים כאן במעון.

ממש בתחילת הדרך שלי כחברת כנסת, כשהתחלתי לעסוק בכל הנושא של זכויות הילדים באמצעות הוועדה, וגם ההתעניינות האישית שלי, אני אשת חינוך, אז מאוד קל לי להתחבר למקומות האלה, יצרה איתי עדנה קשר ואמרה 'יש לי מעון מיוחד'. עכשיו אני יודעת שכל אחד, המעון שלו הוא מיוחד, ומבחינתי כל מסגרת חינוכית היא מסגרת מיוחדת, תמיד אפשר לראות את הניואנסים - - -
עדנה רופא
נעצור רגע, נעמי, מנהלת האגף לגיל הרך בוויצו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
וכל אחד נותן איזה שהוא משהו שהוא מביא איתו, ובכל זאת התעניינתי, שאלתי מה באמת מיוחד במעון של עדנה. ראשית המיקום שלו והאתגרים וכל ההתמודדויות, ואמרתי, נכון, בתוך כל מה שאני מסיירת ורואה שווה לי להגיע לשכונה כזו ולראות בעיניים איך מתקיים מעון, עם איזה אתגרים מתמודדים, מי הנפשות הפועלות.

אני מוכרחה לומר לכם שבכניסה שלי למעון, זו אנטיתזה מוחלטת למה שמצפים כשמגיעים לשכונת התקווה וזה כיף לראות, דווקא כמי שמגיעה מפריפריה ולצורך העניין אנחנו נמצאים בפריפריה חברתית, יש איזה שהיא תחושה, בפרוטוקול סגנן את זה יפה, אבל כאילו של להיכנס ולראות איזה שהם רגשי נחיתות, איזה שהוא משהו ש'אנחנו לא מרגישים מספיק שווים ומספיק טובים', ואני רוצה להגיד לכם שהתחושה הזאת נעלמת מכאן, נכנסים ורואים השקעה ורואים חיוך ורואים צבעים ורואים נקי והמקום מאוד מאוד מואר וזה כיף. זה כיף, במיוחד כשאנחנו יודעים שאנחנו יושבים בתוך שכונה שדורשת הרבה מאוד משאבים, גם מבחינת חשיבה, גם מבחינת תשומות כלכליות ובכלל, רווחה שמעורבת וכל האחרים, אז גם לי זה היה אתגר והמון סקרנות להגיע למקום כזה ולראות מה עושים בו.

וזו הסיבה שאני כאן. לקח לנו קצת זמן עד שמימשנו את זה, אבל מהרגע הראשון אמרנו 'יקרה, עכשיו בואו נראה מתי'. אני שמחה שאנחנו כאן. אני באמת רוצה לשמוע מכל אחד מכם מה המקום שלו, כפי שהוא תופס אותו בתוך המעון הזה ונפתח את זה לדיון.
שלמה מסלאווי
אני שלמה מסלאווי, אני חבר מועצת עיריית תל אביב והיו לנו הרבה חיבורים עם הבוס שלכם, השר כחלון. אני חושב, קודם כל, שזה לא מובן מאליו שאת מצאת זמן והגעת לפה, אז כל הכבוד, ועדנה מוכשרת בלהביא את האנשים הכי חשובים לטובת הילדים וההורים כאן. לא מזמן אפילו עדנה והמעון זכו לאות החינוך מטעמנו, כאן בשכונת התקווה, כהוקרה לפועלה ובכלל כל הצוות. אני זוכר, כמו שאמרה עדנה, אני המון שנים מכיר את המעון הזה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתוקף התפקיד שלך אתה מכיר אותו?
שלמה מסלאווי
הייתי יושב ראש ועד שכונת התקווה, הייתי אפילו בוועדה, הייתה אז ועדה לקבל ילדים ואיזה ילדים. היום כמובן כל ילד שירצה ייכנס. הזכירה גם עדנה את הנושא של העובדים הזרים והמסתננים ששינו את פני השכונה. כשמדברים על השכונה אי אפשר שלא לנגוע בעניין הזה, אבל אני לא רוצה להרחיב בשביל לא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה חלק מהמרקם, זה ברור.
שלמה מסלאווי
זו בעיה, אבל לא נדון על זה היום כי בטח לא נפתור את זה. אבל סך הכול אני חושב שיש כאן צוות מצוין. יש שיתוף פעולה עם ההורים, עדנה עושה את זה בצורה טובה מאוד, וכמו שאמרתי קודם, היא ידעה להביא את כל הצוות כמעט הכי בכיר כאן בשכונה לטובת המפגש הזה וכמובן איפה שתרצו אותנו אנחנו נמצאים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתוקף התפקיד שלך כחבר המועצה יש לך זיקה לנושא של החינוך, או פשוט כי אתה מגיע מכאן, מהשכונה?
שלמה מסלאווי
אני מגיע מהשכונה. אני יותר מתעסק בנושא הגמלאים ואני יושב ראש ועדת עלייה וקליטה.
עדנה רופא
אבל מכיוון שהילדים האלה יהיו פעם זקנים אז אני חשבתי שיכיר אותם כבר עכשיו, שיהיה כבר קשר טוב מעכשיו.
טלי אזולאי
שמי טלי אזולאי, אני מנהלת את רובע דרום מזרח, 17 שנה מנהלת את דרום העיר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במסגרת הרשות המקומית?
טלי אזולאי
כן, עיריית תל אביב. בעצם שכונת התקווה היא מתוך 13 שכונות שאני מנהלת אותן ועדנה קראה לי לדגל, היא אמרה לי 'את חייבת להציל אותנו'. שוב פעם, שזה לא יישמע גזעני, פשוט השכונה מאבדת את הצביון שלה. כשאנחנו אומרים שהשכונה מאבדת את הצביון שלה, אם היה כאן את בית ספר 'ירדן' היום כבר אין בית ספר 'ירדן', זה בית ספר שמשרת את כל העובדים הזרים וכל הילדים שגרים פה בשכונת התקווה יוצאים מהשכונה, או האלטרנטיבה היחידה שקיימת להם זה בית ספר דתי ממלכתי בשכונת עזרא, שזה גם לא בשכונה.
אלעד סלע
או בית ספר 'הגליל'.
טלי אזולאי
בית ספר 'הגליל' זה גם לא שכונת התקווה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בקיצור הם מוצאים את עצמם בפריפריה של השכונה, במסביב.
טלי אזולאי
ולא בסביבה הטבעית שלהם. מה שקרה, שבעצם אנחנו שונים מכולם, שהנתינים הזרים נמצאים בסביבה הטבעית שלהם ושכחו את תושבי השכונה. תושבי השכונה הפכו להיות שקופים וזה מתחיל מהילדים. זוגות צעירים אומרים 'רגע, אנחנו לא רוצים להיות כאן' והם בורחים והמעון הזה לאט לאט נשאר בלי ילדים ונמצא בסכנת סגירה. אם אנחנו לא נתחיל לטפל כבר מהמעון, שהוא נותן שירות לזוגות הצעירים, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בזמן הקרוב מאבדים את שכונת התקווה לחלוטין. אז אפילו כל דבר קטן שאת יכולה לסייע.
ליסה אובליגנהרט
שמי ליסה, אני מפקחת של המעון, אז גם עדנה מכירה אותי. אני מפקחת אזורית, אני מפקחת על 14 מעונות ומה שחשוב לנו, שכאשר תכנית חינוכית, פיילוט, משהו אזורי ארצי, נכנסת לוויצו, עדנה רוכשת את התכניות והיא דואגת שהתכניות ייכנסו לפה. אז בסיור, אני מקווה, תשמעי קצת על הפרויקטים החינוכיים שהילדים וההורים והצוות זוכים לקבל פה במעון, שזה לא מובן מאליו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשמחה.
אלעד סלע
שלום, אני אלעד סלע, מנהל את מנהלת חינוך וקהילה, שכונת התקווה, חלק מעיריית תל אביב-יפו, מחלקה לשיקום ורווחה בחינוך.

מה שאנחנו עושים זה לייצר שיתופי פעולה בין כל הגורמים שפועלים בשטח בנושא של ילדים, נוער וצעירים, מלידה ועד קריירה. מתעסקים באמת מהשלב שילדים בני חודש פחות או יותר ועד צעירים והשתלבות בהשכלה גבוהה ותעסוקה. יש לנו משאבים שאנחנו מנהלים אותם בשיתוף פעולה, בניסיון מקסימלי לייצר חיבורים בין כל הגורמים שפועלים וגם יש לנו פורום לגיל הרך, שיושבים בו גם גני ילדים ומעונות יום וכל הגורמים שעוסקים בנושא.

ואנחנו גם מנסים להכניס משאבים לכל המסגרות. גם פה במעון הזה יש השנה משאב של מרפאה בעיסוק שמגיעה לפה לכמה שעות בשבוע. אנחנו מנסים להסתכל על התמונה הרחבה של הגיל הרך בשכונה ולנסות לתת כמה שיותר כדי לאפשר לילדים למקסם את הפוטנציאל האישי שלהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה חלק מהוועדה של הגיל הרך?
אלעד סלע
כן, אני מוביל את הוועדה יחד עם שרה ויחד עם הרווחה, שלא נמצאים פה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והזיקה שלך עם המעון היא על בסיס?
אלעד סלע
היא על בסיס שאנחנו גם מתקצבים משאבים מסוימים וגם יושבים באותו פורום, שעדנה היא חלק ממנו וגם המעון השני של ויצו בשכונת עזרא.
עדנה רופא
אני חושבת שזה מהמעונות הבודדים ששותפים וחברים גם בפורום של - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי על פניו זה מעון של ויצו.
עדנה רופא
כן, אבל אנחנו חברים בפורום ואנחנו מביעים דעה ואנחנו לא שותקים ואנחנו דורשים, כל הזמן דורשים, והם נותנים. אנחנו כל שנה דורשים יותר - - -
קריאה
והם נותנים.
עדנה רופא
לא, הם מבטיחים ואחר כך אנחנו לא מרפים והם נותנים.
טלי אזולאי
תגידי שהם נותנים אבל זה לא מספיק.
עדנה רופא
הוא יודע מה אני חושבת.
אלעד סלע
העוגה בערך באותו גודל ויש כל הזמן עוד אנשים שרוצים לקחת ביס.
עדנה רופא
הבעתי את דעתי בוועדה ואני חושבת שזה לאוזניים קשובות.
אלעד סלע
אבל הרעיון המרכזי הוא לייצר שיתוף פעולה בין הגורמים שפועלים בשטח, לדעת להעביר מקל בין מעון לגן ילדים, בין גן ילדים לבית ספר. זה לא רק משאבים, זה גם הסיפור של לתקשר ול - - -
עדנה רופא
לעשות שיתופי פעולה בין כל הגורמים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יפה, זה לא מובן מאליו, לא רואים את זה בכל מקום.
שרה שמואלי
אני מנהלת של המרכז הורות ומשפחה לגיל הרך, בשלוש השכונות, התקווה, עזרא וארגזים. עקרונות העבודה שלנו זה לראות את הילדים החל מגיל מאוד צעיר, אצלנו זה חודש, עד גיל 6, ברצפים של כל החינוך, המסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות, והדגש הוא באמת על שיתופי פעולה כשאנחנו כל הזמן לומדים תוך כדי תנועה. אנחנו מחלקים את המשאבים שלנו, חלק למסגרות הפורמליות וחלק למסגרות הבלתי פורמליות וזה על רצף של תכניות מניעה עד טיפול. יש לנו גם מרכז טיפולי שכשילדים עם בעיות התפתחות הם מגיעים לשם.

אני רוצה לציין דבר אחד מרכזי, יש לנו אחוז מאוד גבוה של ילדים בסיכון. כשאנחנו מדברים על ילדים בסיכון אני מדברת על פערים של שנתיים בהתפתחות של הילד. ככל שאנחנו נקדים לטפל בהם, פה אני רואה את המעון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם מאתרים כאן בתוך המעון את האוכלוסייה?
שרה שמואלי
בשנים קודמות אנחנו איתרנו פה ילדים, יש לנו עוד מסננת אחת, של מנהלת המעון בעצמה מאתרת את הילדים, ממלאה טפסים ומעבירה למרכז ואנחנו מטפלים בילדים. יש אחוז מאוד גבוה של הורים שהם לא משתפים פעולה כי בגיל הצעיר הם לא מבינים עדיין את החשיבות של המשאבים שצריך לתת לילד בגילאים האלה, אז אנחנו נכנסים למעונות ועושים שם גם עבודה.

אני מוכרחה לציין שבשנים האחרונות, בגלל משאבים מאוד מאוד מצומצמים, אנחנו עושים פחות ופחות, בשנים קודמות עשינו הרבה יותר בתוך המעונות. אני מאוד מקווה שאנחנו נצליח כן להשיג משאבים. אלעד ציין דבר מאוד חשוב, זה לא רק משאבים כספיים, זה משאבים של כל אחד ואחד מאיתנו בתוך הוועדות ובשטח. אחת המטרות של הפורום לגיל הרך שאנחנו הצבנו לעצמנו זה איך כל אחד מתוך האנשים שאחראים, גם הגורמים המקצועיים וגם ההורים, איך אנחנו ביחד משלבים ידיים ומגיעים לתוצאות טובות יותר.
אביטל בלומנטל
אני יושבת ראש האגף לגיל הרך בוויצו. יושבת פה ד"ר נעמי מורנו, מנהלת האגף, היא איש המקצוע, אני חברת ועד מנהל בוויצו. יש בינינו חלוקה, אני בתור יושבת ראש האגף מביאה את דבר האגף להנהלה ודבר ההנהלה לאגף. יש לנו 184 מעונות יום מפוזרים בכל הארץ ומסגרות חוץ ביתיות, נעמי בטח תרחיב על כל הצד הזה.
עידית חסון
אני עידית חסון, אני ממונה מנהלית מחוזית, 70 מעונות של ויצו, ממעלה אדומים עד כפר סבא, המעון הזה הוא חלק מהאזור שלי.
נעמי מורנו
החלוקה הגיאוגרפית בוויצו מיוחדת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אני רואה שיש אשכולות ובכל אשכול יש עוד חלוקות פנימיות.
עידית חסון
אני אחראית בעיקר על הצד הלוגיסטי יותר של המעונות. במעון הזה עיקר שיתוף הפעולה שלי מול עדנה זה לממש את החלומות שלה מבחינת בינוי. זאת אומרת היא באה עם איזה רעיון, היא רוצה לעשות כאן דשא, מקבלת תרומות וכו', אז באמת איך לעשות את זה שזה יתאים לפרוגרמה ולדרישות ושזה ייעשה נכון כדי שזה יישאר לאורך זמן. אז אני מתעסקת בעיקר מולה בתחומים האלה. יש עוד הרבה תחומים, אבל התחום הזה.

אחד הדברים שאני רוצה לנצל את ההזדמנות כאן לדבר זה הנושא שלמעון הזה אין מקלט ואנחנו היינו בקושי רב בתקופה האחרונה כי אנחנו מפנים כאן ילדים או מונעים מילדים שזקוקים למסגרת הזו להגיע הנה והם נשארים עם ההורים בבית ולא תמיד יש מי - - - גם לאותן משפחות אין מקלט ואנחנו מצאנו לקראת סוף המלחמה איזה פתרון, לפנות חלק מהילדים למבנה אחר של ויצו, למעון אחר, זה היה של ויצו?
עדנה רופא
לא, בסוף זה היה גן על עיריית תל אביב.
עידית חסון
כן, נכון, זה כל הלוגיסטיקה של האוכל, של המטבח, שאנחנו אמורים לעמוד בסטנדרטים מסוימים של פינוי והובלת אוכל ובישול וכו'. לדבר הזה צריכה איזה תרומה, להעמיד כאן איזה שהוא ממ"ד שגם עומד בפרוגרמה מחייבת, של 50 מטר מינימום.
טלי אזולאי
סליחה, אני חייבת להגיד משהו. במקום הזה יש מקלט - - -
עידית חסון
אני יודעת, אני אגיד.
טלי אזולאי
- - - אחרת זה לא תקין ל - - -
עידית חסון
אני אמשיך ואגיד.
טלי אזולאי
ועוד דבר נוסף, גם פיקוד העורף אומר, והייתי איתם בקשר גם ב'צוק איתן', לא חייבים מקלט, חייבים למצוא את המקום המוגן ביותר, מרחב מוגן.
עידית חסון
אני ארחיב על זה.
עדנה רופא
אני לא רוצה להתעכב על זה.
עידית חסון
אני גם לא רוצה, אני רוצה בארבעה משפטים לומר, אל"ף, יש מקלט של עיריית תל אביב כאן למטה, שחלקו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה למטה? מתחת לבניין?
עידית חסון
פה, מתחת לבניין, שצריך להוריד ילדים קטנטנים במעט דקות למטה דרך מדרגות תלולות, לא סימפטיות, אני ירדתי לשם וראיתי, כשהמקום הזה לא מטופל בשוטף. וזה בסדר, כי אנשים מבוגרים שיורדים - - - לנו עם ילדים קשה. אנחנו הבאנו הנה מומחה מפיקוד העורף והוא דיבר בדיוק על מה שאת אומרת, אממה? הכיתות מרושתות כאן בחלונות, אין כאן איזה שהוא קיר פנימי נורמלי שאתה יכול להושיב את כל הילדים. הוא בעצמו, להמלצתו, אמר שאפשר להשאיר במרחב המוגן הזה חצי ממספר הילדים, זאת אומרת אין אפשרות להשאיר כאן את כולם. לירידה לאותו מקלט, זו פרוצדורה, בשתי דקות אתה צריך להגיע - - -
נעמי מורנו
במצב חירום אנחנו נדרשים על ידי משרד הכלכלה לנהל שגרה, בחלק גדול מהמקרים יש מעונות ספציפיים שלא ואנחנו צריכים למצוא פתרונות. גם עידית הזכירה את העניין של תרומות, אם תהיה תרומה או לא. זו נקודה שאולי צריך לזכור אותה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה חלק מהאחריות של מי שמנהל את המעונות, בחוק הפיקוח זה - - -
שלמה מסלאווי
יש בתקווה אולי 15,000 תושבים, נראה לכם שלכולם יש מקלטים?
טלי אזולאי
ממש לא. אני יכולה להגיד לכם שבכל הרובע עצמו, כמעט 100,000 תושבים, יש אולי 20 מקלטים.
עדנה רופא
אנחנו מדברים על שעות היום שהילדים נמצאים וקורה משהו והאחריות פה היא על צוות לא גדול, שזה לא אחד על אחד, זה לאסוף קבוצות של ילדים ולהתחיל להעביר אותם ואלה ילדים שצריך להרים אותם, אלה גם לא ילדים שהולכים, זה תינוקות.
טלי אזולאי
אבל במצב כזה לא מנהלים שגרה, במצב כזה - - -
עדנה רופא
אנחנו ניהלנו שגרה. חויבנו - - -
עידית חסון
משרד הכלכלה מחייב אותנו לנהל שגרה.
טלי אזולאי
אם אין סכנה באמת אז אפשר לנהל שגרה, לשמור על שגרה זה חשוב, אבל אם וכאשר יש חשש כלשהו לא שולחים, לא תלמידים, לא גני ילדים ולא מעונות.
נעמי מורנו
לדעתי אנחנו נכנסים יותר מדי לעומק הסוגיה הזאת, אבל חשוב להבין שמשרד הכלכלה, המדיניות של מדינת ישראל היא לשמור על שגרת חירום כל הזמן, שגרת חירום זה אומר להפעיל את המעונות, אז כל המשק נכנס לאיזה שהיא סחרחורת. במקומות שבהם אנחנו, לפי שיקול דעתנו, למרות שאומרים חשבנו שאי אפשר, אנחנו קיבלנו הנחיות חד משמעיות לפתוח ואנחנו העברנו בחלק מהמקומות ממקום למקום, חיפשנו כל מיני מבנים חלופיים שלנו, מבנים של הרשויות המקומיות. 'צוק איתן' היה בתקופת חופשת הקיץ אז יכולנו לקבל מבנים חלופיים של הרשות, אבל זו סוגיה שדורשת חשיבה, זה לא טריוויאלי הסיפור הזה. צריך להבין שזה ילדים מאוד מאוד קטנים, צריך להרים אותם, זה לא כל כך פשוט.
עידית חסון
אני רוצה לסכם במשפט שבעצם המעון הזה באמת נראה מאוד יפה ובאמת מאוד מטופח, זה ייאמר לזכותה של עדנה שהיא יצרה מין בית כזה שמשלב גם את היופי של המבנה וגם את כל הפן החינוכי והתכנים והחוגים והפרויקטים שנעשים שם וזה מדבר בעד עצמו, כמו שהיא אומרת, לגבי הרישום לשנה הבאה.

(המשך סבב נוכחות).
מגי מור
אני מגי ואני אמא לתאומים שי ונועם, שנמצאים בכיתת התינוקייה. אני ובת הזוג שלי הגענו לפה לפני חמש שנים לשכונת התקווה מהצפון הישן של תל אביב. כולם הסתכלו עלינו כאילו 'מה?' ואנחנו מאוד מאוד מאוד שמחות על המעבר הזה. דיברו על זה שהרבה משפחות עוזבות את שכונת התקווה, אני חושבת שיש גם תנועה שמתחילה, דווקא של משפחות שמגיעות מהמרכז, מהצפון, דווקא לשכונת התקווה, בגלל האילוצים הכלכליים ואנחנו מוצאים פה המון אנשים. אנחנו מוצאות פה המון משפחות חזקות כלכלית שבוחרות במודע להגיע לאזור הזה ולחיות פה. יש המון יתרונות לאזור הזה, הוא אזור שלדעתי קצת מתפספס, המון נקודות חוזקה, המון אנשים טובים, אנשים חמים, שכנים נהדרים, שמאוד מחזקים את התחושה שלנו שעשינו החלטה טובה לבוא לפה.

כשהבאנו את הילדים לכאן חיפשנו להם מסגרת התלבטנו, מה, שכונת התקווה, ולגמרי במקרה, ממש במקרה מצאנו פלייר בתוך תיבת הדואר של המעון. אני אחות במקצועי ועשיתי באחת ממשרות הלילה שיחה עם אחת האחיות שעובדת איתי והיא אמרה לי 'תרשמי את הילדים למעון, די, הגיע הזמן לשלוח אותם למעון, שתשני אחרי משמרות' ובאמת יום למחרת מצאתי את הפלייר הזה בתוך תיבת הדואר, הרמתי טלפון לעדנה והיא אמרה לי 'אני לא מדברת איתך, פשוט תבואי'. והיא ככה, כמו במטה קסם הפעילה את הקסמים שלה עלינו ונרשמנו באותו היום. אנחנו כל פעם נדהמות ומופתעות ונרגשות לראות מה הולך פה.

יש פה המון סוגים של אנשים, יש פה משפחות גאות. אנחנו אמרנו שבשנה הבאה אנחנו מוציאים פה משאית - - -
עדנה רופא
כיתה בפני עצמה אני פותחת. עם מצעד הגאווה אנחנו יוצאים.
מגי מור
המון סוגים של משפחות. יש פה פלסטינים ישראלים, יש פה משפחות חד הוריות, משפחות רווחה. זה כיף לראות את זה. אני אישית מאוד שמחה שהילדים שלי רואים רב תרבותיות ורב גוניות ולא רק אנשים מאוד מסוימים. זה מאוד משמח אותי. אנחנו עובדים מאוד בשיתוף עם המנהלת, עם המטפלות המקסימות. לא פעם ולא פעמיים אני מגיעה למעון לקחת את הקטנים, מציצה מהחלון ופשוט מתרגשת עד דמעות לראות אותם. אז באמת כל הכבוד לעדנה ולצוות היוצא מן הכלל שיש לה.
עדנה רופא
כל הכבוד להורים, שמביעים אמון.
מגי מור
אנחנו אמרנו בתחילת השנה לעדנה שאנחנו נתגייס והמעון יישאר פתוח.
עדנה רופא
היא אחת הסיבות לכך שהכיתה השלישית נפתחה, זו אחת האימהות. אמרתי להם 'אתם רוצים מעון? צאו לשטח, תביאו הורים'.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה ילדים יש כאן?
עדנה רופא
כרגע אנחנו 63, התחלנו עם 47. 63 זה נחשב וואו. בשנה החדשה, אנחנו עכשיו נמצאים במצב של 63 ואני אמרתי לוויצו, יהיו לי 75 ילדים ויהיו לי 75 ילדים, אני אביא אותם גם מקרית שמונה. אני יודעת שהם יהיו.
מגי מור
אני רוצה לומר, זה לא שיש מחסור במשפחות או בילדים שזקוקים למעונות יום, הרי האלטרנטיבה היא פעוטונים פרטיים וסופר יקרים. רוב המשפחות לא עומדות בזה, הן פשוט נאלצות לעשות את זה. אז זה לא שיש עודף מקומות במעונות היום, פשוט לאנשים אין אפשרות, אין מספיק מקומות.

אז אנחנו החלטנו להביא אנשים מחוץ לשכונה. יש כאן תאומים שבאים מרמת גן. אחרי שחצי שנה הם היו בפעוטון פרטי הם ברחו משם. הם שילמו מעל 6,000 שקל בחודש לפעוטון הפרטי, המשפחתון הפרטי, והן ממש מברכות אותנו.
עדנה רופא
היא תמיד מפתה אותם, היא אומרת 'תתחילו, אני אעביר אתכם אחרי חצי שנה', היא יודעת שהם לא יעברו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
האמת שזה נכון, צריך לבוא ולראות - - -
עידית חסון
גם אם הם משלמים מלא הם חסכו 2,000.
מגי מור
אז זה לא שיש פה עודף של מקומות, יש פה מצוקה עצומה וגם אני חושבת שוויצו וגם ההורים שהתגייסו, ויצו ונעמת וכל הארגונים שיצאו לקרב ואנחנו ההורים התגייסנו איתכם בנושא, יש כאן מצוקה עצומה של מקומות במעונות יום מסובסדים על ידי המדינה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מוכרת הנקודה הזו.
מגי מור
אנחנו פשוט מוציאים את הבשורה מכאן, שיש כאן משהו מיוחד ואנשים מגיעים מבחוץ. אולי היה מקום לחזק את המקומות האלה, להעצים אותם, להעצים את המשפחות, לחזק את המשפחות, שלא ייבהלו. המשפחות פה, פשוט מחוסר ידע, בורחות מכאן.

אנחנו גרנו כמעט עשור ברחוב בזל היוקרתי. את השכנים שלי אני לא הכרתי, כי כל פעם החליפו, אף אחד לא אמר שלום לאף אחד, וכשחשבנו לעבור לשכונת התקווה אני לא ישנתי בלילות. וכשהגענו לכאן אז השכנה הנחמדה, שגם הנכדים שלה היו פה במעון, קידמה את פנינו עם עוגה ותה, עוד לפני שעברנו לבית, רק באנו לנקות אותו. ובאמת יש פה יחסי שכנות מיוחדים ואני חושבת שזה העוול שנעשה פה לשכונה, כמו הרבה מקומות פריפריים, יש פה הון אנושי מיוחד ואדיר שחבל שהוא מתפספס. כן חשוב להעצים את המקום הזה, להעצים את השכונה ולחזק אותה.
טלי אזולאי
באיזה רחוב את גרה?
מגי מור
ברחוב קהילת מקסיקו.
אלעד סלע
כמה זמן?
מגי מור
חמש שנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אגיד משפט שאמרתי לליאור בדרך, יש פה משהו באותנטיות שגורם להתרפק על מה שהיה פעם, אצלנו, היום אנחנו כולנו רודפים אחרי משהו לא ברור כזה. אני שמחה בשבילך, שמחה בשביל המעון.
מגי מור
תודה.
שלמה מסלאווי
יש עוד חברי כנסת בוועדה הזו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש עוד חברי כנסת, כן. הם לא תמיד מגיעים לסיורים והאמת שאנחנו ועדה שיורדת המון לשטח.
תמי ברנע
מסיירת הרבה, מעייפת אותנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני חושבת שזה קצת לא לעניין שרק מדברים על הדברים ולא יורדים ורואים ומרגישים אותם. יש גם שותפות מדהימה, מצד הצוות של הוועדה והמנהלת, אז למה לא בעצם?
נעמי מורנו
אני רוצה באמת לספר שוויצו, האגף לגיל הרך בוויצו, מפעילים, כמו שטל אמרה, 184 מעונות ברחבי הארץ, 15,000 ילדים כל שנה. אנחנו פועלים בכל מיני מקומות בארץ, מאילת ועד קרית שמונה. רק בתל אביב יש לנו 22 מעונות, זאת אומרת יש באמת בכל מיני שכונות.

עלתה פה באמת הנקודה, יש לנו מעונות בחלקים של העיר שיש רשימות המתנה של 400 ילדים ויש מעונות בטווח נסיעה של רבע שעה, אני מדברת גם ממקום העבודה של הורים, ובאמת יש פה סוג של מה שאת מתארת פה, אנחנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אנחנו פועלים בתבניות, חברים.
נעמי מורנו
נכון, אנחנו מכירים. אני חושבת שמאוד מאוד חשוב שכשמדברים על המחסור, המחסור הגדול במעונות, גם אם יש עוד כל מיני תהליכים שנכנסים לתוך הסיפור הזה, אז מוצאים במקום מסוים, גם אם צריך לנסוע אליו אגב, לא במקומות אחרים. לא יודעים באמת מה יש ומה ניתן ואיזה רמה של שירות ניתנת דווקא במקומות כאלה ובוודאי לא פחות מאשר במקומות אחרים.

אנחנו מפעילים מרכזים לגיל הרך, עם יחידות התפתחותיות, תכניות הורים-ילדים, יש לנו קו ייעוץ להורים לילדים בגיל הרך, תכניות הדרכה להורים ומסגרות חוץ ביתיות, לילדים שמוצאים מהבית. זאת אומרת יש לנו רצף של שירותים להרבה מאוד לקוחות כל שנה. ויצו פועלת שנים, באנגליה במהלך השנים היא הלכה והתפתחה והתמקדה, מעונות היום והגיל הרך הוא באמת מחצית מהיקף הפעילות של ויצו, מחזור מאוד גדול של כוח אדם ואנחנו באמת פועלים בכל מקום.

צריך לציין שיש לנו 20 מעונות רב תכליתיים שפועלים משבע עד שבע, ילדים בסיכון ובסכנה ולמשפחות, תכניות בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במעונות. מגוון מאוד רחב של תכניות לכלל האוכלוסייה. אנחנו לא גוף סקטוריאלי כזה או אחר, יש לנו אוכלוסייה בכל מיני שכונות, בכל מיני ערים בארץ, דתיים, חילוניים, יהודים, ערבים, באמת כל מיני משפחות, כל מי שגר ליד מעון או מוכן לנסוע טיפה, או שמקום העבודה שלו ליד מעון מוזמן.

אנחנו פתחנו לאחרונה בירושלים מעונות לאוכלוסייה החרדית, כי זה הקהל שלנו. אז התאמנו כשרות וכל מה שצריך, כי זה הקהל ואנחנו נלך איתו.

אז באמת אנחנו שם. אנחנו ארגון חברתי. בשנים האחרונות ביחד עם ארגונים אחרים אנחנו מתמודדים עם מחסור במקומות מסוימים במעונות בצורה מטורפת, זה לפעמים 1 על 4.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל רק 23% מסך כל הפעוטות שנמצאים במסגרת הם במעונות שמוכרים על ידי המדינה. מ-75%, היה 75%, שנמצאים במסגרות פרטיות.
נעמי מורנו
או שהם לא נמצאים במסגרות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, ה-75% נמצאים במסגרות פרטיות. כל האחרים, שאנחנו לצורך העניין לא אמדנו אותם במספר, נמצאים עם ההורים. אבל מי שכבר נמצא בתוך מסגרת החלוקה היא 23%-77%, שתבינו.
נעמי מורנו
אז תמיד כשמדברים על הגיל הרך לא מדברים רק על הפתרונות הקיימים אלא על המחסור הגדול שיש במסגרות בכלל, על המחסור בכוח אדם. אני לא יודעת אם דיברנו על זה כבר, אבל יש מחסור מאוד מאוד חמור בכוח אדם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קיימנו על זה דיון בוועדה, מאוד קשה - - -
נעמי מורנו
מאוד קשה לגייס, זה לכל המסגרות בגיל הרך. יש משהו שקשור לתכנון, לאורך זמן, לתהליך הלמידה בתחום של כוח אדם בגיל הרך. יש מחסור שכולם חווים אותו, אז אני לא יכולה להגיד שזה קורה פה או קורה שם, כולם חווים אותו. נכון שזה שכיח יותר במקומות שבהם המטפלות לא מתגוררות ליד המעון, במיוחד במקומות, לצערי אני אומרת את זה בצורה הכי ישירה, שעלות המחיה שם מאוד מאוד גבוהה, אבל זה קיים בכל המקומות. אנחנו יודעים שבסופו של דבר אנחנו גם מסייעים מהמטה והאגף, גם המנהלת, יכולה יותר או פחות, זה גם תלוי באישיות שלה, אנחנו רואים כמה זה משמעותי, אבל זו בעיה מאוד חמורה, בעיה ארוכת טווח. יש פה משהו שלא פיצחנו אותו, לא אנחנו, ודאי לא משרד הכלכלה. אני רואה את זה, לא כל כך מבינים את מהות הבעיה. זה על השולחן. אם רוצים לתכנן ענף לטווח הרחוק צריך לחשוב על כוח האדם, על ההשכלה שלו, על ההתמחות שלו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צריך לשנות את התפיסה.
נעמי מורנו
לשנות את התפיסה מקצה לקצה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התפיסה היום, וכל עוד שזה נמצא במשרד הכלכלה, עדיין, זה השיח שמתקיים היום, השיח הוא שיח של תעסוקת נשים, הוא שיח תעסוקתי, הוא לא שיח חינוכי. השיח חייב להשתנות כדי שאפשר יהיה לבנות איזה שהיא עתודה לטווח הארוך. יש מקומות שבהם התחילו, היום אנחנו יודעים שיש כבר קורסים מתקדמים למטפלות סוג 1 וסוג 2 והם הכניסו כל מיני ייחודיות בחלק מהקורסים כדי שזה יהיה גם למעונות וגם יתאים לסייעות שעובדות במסגרת 3 עד 6. בשיח שהיה בוועדה אצלנו דיברנו שגם המעונות צריכים להיות בתהליך, אפילו שהוא עדיין לא בחקיקה לצורך העניין, אבל כבר מקבלים מישהי אז להשתדל שהיא תהיה עם ההכשרה המתאימה וכך לבנות את הסגל החדש.

אני חושבת שזה מערך שבו כולם צריכים לשלב כוחות ולראות איך אנחנו בונים פה משהו, בדיוק כמו שאת אומרת, עם ראייה ארוכת טווח כדי שיהיה פה מנגנון שהוא אחר ממה שיש היום.
מגי מור
אני אומרת שזה גם בריא יותר לילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, ברור.
נעמי מורנו
הדבר שהכי משפיע על איכות הטיפול במעון זה האינטראקציה עם המטפלת ואיכות הצוות המקצועי. יש לנו צוותים מקצועיים מצוינים, אבל עדיין אנחנו מסתכלים על התהליך לאורך שנים ויש כבר במה להשקיע. אנחנו פיתחנו לאחרונה ביחד עם הג'וינט מודל שנקרא מסלול לקריירה למטפלות למעונות, עם תכניות רוחב ותכניות אורך, אבל את יודעת, כל אחד עושה כמה שהוא יכול בגזרה שלו ואנחנו באמת חושבים שאם יש מקום לחשוב להרחיב תהליכים כאלה ולהטמיע אותם ולקדם את הענף כענף, כי הענף הוא באיזה שהוא משבר מאוד גדול.

אז בתקופה האחרונה זה יותר עלה לכותרות, מדברים על זה, אנחנו כבר חווים את זה, לקח לנו זמן להגדיר לעצמנו את זה בצורה כזאת שזה ענף שנמצא במשבר, לקח לנו זמן להגדיר את זה כי קשה ככה לראות את עצמך, כי בסוף מסתדרים. עושים את זה, עושים את זה, בסוף מסתדרים, אבל אי אפשר ככה לאורך זמן לקדם את התהליך במיוחד, כמו שאת אומרת, ש-75% בכלל לא נמצאים במסגרות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הם נמצאים במסגרות, במסגרות פרטיות.
נעמי מורנו
במסגרות לא מפוקחות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חוק הפיקוח שאני מקדמת מתייחס לכלל המסגרות והוא דורש גם סטנדרטים של בטיחות וסטנדרטים של כוח אדם שהם אחרים ממה שיש היום כחלק מהרצון בעצם ליצור איזה שהיא הסדרה של הענף הזה. מספיק לי לעבור את המשוכה הראשונה כדי שאנשים יתחילו לחשוב אחרת, גם אם לא נצליח להשלים את כל התהליך, אבל זה מתבקש.
נעמי מורנו
אני רוצה להעיר לגבי החוק. אני פחות מכירה את ההיסטוריה של החקיקה, מן הסתם את מכירה הרבה יותר טוב ממני, אחד הדברים הכי חשובים זה באמת העניין של המשאבים שמבקשים ליישום החוק. בלי משאבים זה לא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
החוק הוא דרקוני מבחינת התקציב שנדרש, ברור לי שנצטרך לעשות אותו בשלבים, אבל כן, אנחנו בהחלט מודעים לזה.
עדנה רופא
בשלב הזה של הביקור אנחנו נעשה סיור במעון, נראה פעילות של הילדים, אבל נחזור לסכם את זה.
ליסה אובליגנהרט
אולי להגיד מילה על צילומים בכיתות.
עדנה רופא
לצלם, רק אני מצלמת, בבקשה, כי יש לי אישור מההורים לילדים מסוימים. אחר כך אני אוציא מה שאפשר יהיה.

אנחנו נבקר לפי הסדר פה. הכיתה שאנחנו נמצאים בה זו כיתת הפעוטות. לכל כיתה יש חצר נפרדת משלה ובהתאם המתקנים לגיל הילדים.

(ישיבת סיכום)
תמי ברנע
כשהייתה לנו ישיבה על המעונות בכלל, לא רק על ויצו, אמרו שהולכים לסגור שמונה מעונות של ויצו, זה גם הופיע בתקשורת, ואז איזה אבא צעק, 'שיספרו איזה מעונות סוגרים. לא סוגרים סתם, במקומות אחרים פותחים, הם סוגרים בלא רווחיים'. מה?
נעמי מורנו
כן, זה לא משהו שאני שמחה לדבר עליו אבל זה בהחלט חלק מהמציאות שלנו.
תמי ברנע
אמרתי שאני מתנצלת, אבל הייתי שמחה להבין מה עומד מאחורי האמירה הזו.
נעמי מורנו
בפירוש, מכיוון שיש לנו בעיה גדולה בכל מה שקשור לענף, גם בארגונים אחרים, הייתה החלטה של הנהלת ויצו לסגור תשעה מעונות במקומות שונים בארץ, בנחלת יצחק בתל אביב, במעלות, בנתיבות. אני מסכימה שזה לא משהו שאני גאה בו במיוחד, אני יכולה לומר שזו הייתה החלטת הנהלה. תסתכלו על המעונות, יש לנו קושי גדול לתפעל אותם. במעלות זה מעון שלא מתמלא כבר הרבה זמן, זאת אומרת יש פה גם עניין מספרי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא לא מתמלא כי יש בעיה במעון הספציפי? זאת אומרת הילדים מוצאים את עצמם במעונות אחרים ולא רוצים להגיע לוויצו?
נעמי מורנו
במעון הספציפי הזה הייתה בעיה של תפוסה כבר כמה שנים, יש לנו מעון נוסף במעלות עם רשימות המתנה, כך שהיה משהו ספציפי בניהול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז למה לא עושים איזונים, בודקים בעצם מה הבעיה? אם זה במעלות, מעלות זה אותה שכונה, זה כמו להגיד שיהיו פה שני מעונות באותה שכונה. לא עושים שיקום של המעון?
נעמי מורנו
אז בתהליך העבודה של העירייה, נעשתה ישיבה משותפת, תהליך של עבודה, לנסות למצוא פתרונות, המיקום של המעון בשכונה ותיקה, ההורים, מבחינתם, זה כאילו לנסוע מחוץ לעיר למרחקים, הם רגילים מתחת לבית, ופתחו משפחתונים קטנים שזה גם יותר זול להם. צריך לעשות חשבון שהמעונות המפוקחים, גם אלה שמקבלים, לפעמים במקומות מסוימים יקרים יותר מהמסגרות הפרטיות. כנראה שברמה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל את אומרת 'יש לי מעון אחד של ויצו עם רשימת המתנה ויש לי מעון אחר שלא מגיעים אליו'. אפשר לווסת.
נעמי מורנו
בוא ניקח את העניין של הוויסות, כמו בעיר תל אביב. יש לנו 22 מעונות בתל אביב, מעבר לפינה פה מבחינתנו, מעבר לפינה פה, יש רשימת המתנה של פי ארבעה ממספר הילדים ומקומות אחרים נאבקים על כל ילד כדי לשרוד את המעון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל מעלות זה מעלות. לא משנה באיזה שכונה במעלות זה מעלות.
נעמי מורנו
אז ההורים, חלקם, לא בטוח שיש להם רכב לכל בני המשפחה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
או שמשהו לא בסדר במעון.
נעמי מורנו
הכול יכול להיות. נעשתה בדיקה ביחד עם העירייה תקופה ארוכה, העירייה רצתה שנמלא, אמרנו שאי אפשר למלא כרגע, לא חשוב כרגע מה הסיבה, התוצאה הייתה שהמעון לא היה מלא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סגרו אותו?
נעמי מורנו
סגרו. מה זאת אומרת סגרו? ויצו מחזירה את המבנה לעירייה ואומרת 'אנחנו בקונסטלציה הזו לא יכולים להמשיך לנהל את המעון'. העירייה מעבירה את זה למפעיל אחר. העניין הוא שמבחינתנו, זה לא עניין שסוגרים את המעון, בכל מקום, אם יש ביקוש ויש מבנה והמבנה מיועד להיות מעון אז המבנה הזה עובר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עוד מעט יש לכם גם מתחרים שהם לא פחות טובים, שנכנסים לשוק, לצפון וכאלה, במיוחד בפריפריה מתלבשים על מעונות כאלה.
נעמי מורנו
אני יודעת. אני אומרת שוב, אני לא שמחה עם ההחלטה הזאת, אני לא גאה בהחלטה הזו, אבל בנסיבות שנוצרו - - - מעונות שמחליטים לסגור אותם אלה מעונות שחסר - - -
טלי אזולאי
לאו דווקא. פה נגיד הייתה סכנה, בגלל שהשכונה שינתה את האופי.
נעמי מורנו
היה לי הרבה יותר נוח לדבר על מקרה כמו מעלות, שיש שם סיבה אובייקטיבית של אי תפוסה סבירה כדי להחזיק מעון והעירייה לא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא אובייקטיבי מבחינתי, אני אגיד לך למה, כי אם יש במעון השני של ויצו, ואני יודעת, זה לא אישי, אני יודעת שלא את מטפלת בזה וזו החלטת הנהלה, אבל את יודעת, את יכולה להעביר רשמים למעלה, אני לא ידעתי על המקרה של מעלות, אולי אחרת הייתי מתערבת, אבל אם יש למעון של ויצו באותו יישוב, ואנחנו יודעים מה זה מעלות, הכול זה באותה שכונה, שיש בו רשימת המתנה ולידו יש מעון של ויצו שאין בו ילדים סימן שמשהו במעון של ויצו הזה לא מתקתק כמו שצריך. זאת אומרת הייתי עושה איזה שהוא, כשאני אמרתי ויסות, זה בדיקה מה קורה שם, אולי צריך לעשות איזה שהוא חידוש, או תהליך של התאמה ואז את גם יכולה להרוויח את הילדים שמחכים כבר.
נעמי מורנו
אני מסכימה. בשלב הזה כבר היינו, בדקנו, אנחנו כבר שנתיים-שלוש באותו מקום, עם העירייה. עד לפני ההחלטה הסופית עוד היינו במאמצים אחרונים מול הרשות המקומית, כדי להגיע לאיזה שהוא פתרון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את צריכה שהמעון יהיה טוב כדי שירצו להגיע אליו.
נעמי מורנו
אני צריכה שהמעון יהיה טוב כדי שירצו להגיע ואני צריכה באיזה שהוא מקום שיהיה גם קהל נגיש וזמין. אני צריכה שהחלופות האחרות תהיינה פחות רלוונטיות, כי מבחינת ההורה בשורה התחתונה מה שהוא מסתכל זה הזמינות שלו. לפעמים הורה עובד חצי יום והוא לא רוצה יום מלא ולשלם על יום מלא. אם יש לו בבית משפחתון, חלופה שהיא הרבה יותר זול מבחינתו, ופה משלמים פחות, אבל עדיין משלמים, אז יכול להיות שהוא יבחר במשהו אחר. כאשר יש אזורי מגורים שיש שם הרבה בתים, הרבה קומות, עם משפחות צעירות, באופן טבעי יש ביקוש הרבה יותר גבוה. כאשר מדובר על שכונה שהיא יותר ותיקה, שהאוכלוסייה הצעירה יושבת במקום אחר, או אוכלוסייה שיכולה לקנות את השירות בכסף, שזה יותר מפוקח, קטנה יותר, אז הבעיה גדולה יותר.

אנחנו נותנים בשני המעונות את אותו שירות, עם אותה הדרכה, עם אותם משאבים, העירייה משקיעה משאבים מבחינתה בתכניות באותה צורה ולא העירייה ולא אנחנו הצלחנו לעבור את המשוכה. אז באנו לעירייה אחרי איזה שהוא פרק, אחרי שהייתה החלטת הנהלה, ואמרנו בואו נראה איך אפשר להגיע. העירייה הביאה את המנהלת אליי למשרד, ניסינו לדבר בצורה משולשת על מה ואיך והיא עזבה את הרעיון, כי זה כנראה לא היה מספיק ברור מבחינתה מה ואיך וזה המצב. אז אנחנו העברנו לעירייה את המבנה בחזרה והעירייה אמרה בדיוק מה שאת אומרת 'זו בעיה שלכם, אתם המפעיל'. לא הצלחנו להתמודד עם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני לא אומרת שזו הבעיה שלכם, אני אומרת שזה משהו שצריך לעשות שם בדק בית. אם יש לי שני מעונות שלי שלאחד יש ביקוש שיא והאחר לא, ואגב הייתי בפוזיציה כזו, הייתי במינהל החינוך במשך כמה שנים בקרית שמונה, היו כמה גנים מיוחדים, אחד מהם היה להיט, לא משנה אם בצדק או לא בצדק, בשני אף אחד לא רצה לדרוך בו.
תמי ברנע
מוציאים שם למקום ו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לפעמים בצדק ולפעמים לא ואת צריכה להתמודד עם זה. אז אנחנו פשוט הפכנו את הגן מחדש, פיזרנו את הצוות שהיה שם, בנינו צוות חדש כדי שההורים יבינו, שיפצנו קצת כדי שגם ויזואלית יבינו שיש שם משהו חדש ואני גם עשיתי ורשמתי את הבת שלי לאותו גן. היום זה הגן, תשאלי על גן נרקיס בקרית שמונה, שפעם זה היה גן גולן, כולם נלחמים עליו שם. אנשים לא הסכימו לדרוך שם, הוציאו את הילדים. לפעמים צריך פשוט לראות איך אנחנו ממציאים את זה מחדש כדי - - -
נעמי מורנו
אני מסכימה לחלוטין שאין מעון שבאיזה שהוא סוג של מלחמה עליו, על המשך הקיום שלו, אי אפשר למצוא לו פתרון. גם אם לא מאה אחוז, אפשר לקדם אותו מהמקום שבו הוא נמצא, אנחנו רק באיזה שהיא מגבלה של זמן, אנחנו נדרשים במסגרת תכנית התייעלות כזו או אחרת לתת תוצאה בלוח זמנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הייתם בתוך תהליך של התייעלות? זה סיפור אחר.
קריאה
גם בנחלת יצחק, והתוצאה אותו דבר. תשעת המעונות האלה - - -
תמי ברנע
פחות אנשים, פחות נרשמים? אז על מה דיבר האבא הזה?
נעמי מורנו
אני אגיד. קודם כל האבא הזה דיבר על תופעה כואבת, זאת אומרת המעון נסגר מהסיבה הפשוטה, כל המעונות שנסגרו זו לא הסיבה היחידה, השורה התחתונה היא שהמעון לא מצליח להחזיק את עצמו ובמשך שנים - - -
תמי ברנע
כלכלית.
נעמי מורנו
כן, כלכלית. במשך שנים הנהלת ויצו משקיעה מאות אלפי שקלים כדי לאפשר לו לשרוד, מזרימה לו חמצן כלכלי, כשאין לה את המקורות האלה. אומרת ההנהלה, תסתכלי, יש לך מעונות כאלה, מעונות כאלה, זה נכון, זה בתוך העיר, בין ערים, המעונות האלה לא מחזיקים את עצמם, מסיבות כאלה ואחרות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשביל זה יש מערך של מעונות ואז עושים סבסוד צולב בדרך כלל, כשמדובר על רשת.
תמי ברנע
במה זה תלוי? אם יש במעון אחד, נגיד, הרבה חד הוריות שמשלמות פחות וזה מעון - - -
עידית חסון
לא, לא, לא.
תמי ברנע
עלות ההשכרה של המבנה? התקן על ילדים הוא הרי אותו תקן.
נעמי מורנו
אני אסביר מה משפיע על היכולת של מעון. קודם כל צריך להסתכל ברמה הכללית, הייתה בשנה האחרונה הרבה מאוד עליות במשק, מבורכות, של שכר מינימום, שלא באה לידי ביטוי בתעריף של המעונות, ואז אומרים שאי אפשר להעלות את התעריף, כי מה? הורים ישלמו יותר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבינה מה תמי אומרת, היא אומרת שנוצר מצב, מבחינת מה שאתם אומרים, שיש מעון אחד שכן מסוגל להחזיק את עצמו ומעון אחר שלא מסוגל להחזיק את עצמו, מה הסיבה שמעון מסוים לא יכול להחזיק את עצמו?
עידית חסון
אני אנסה להסביר לך. בגדול, התעריף שההורים משלמים מול תקינת כוח האדם של משרד הכלכלה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה נכון לגבי כל מעון.
עידית חסון
אני כבר עונה לך. שניהם בעצם יוצרים מצב שכל מעון, שהוותק הממוצע של הצוות הוא מעל תשע שנים וחצי, הוא הופך להיות מעון גירעוני.
תמי ברנע
דיברו על זה, על המשכורות של המטפלות הוותיקות.
עידית חסון
עכשיו מה קורה? המדינה בעצם, אם היא תעלה את שכר הלימוד, נניח שהיא תחליט שהוא ישלם 4,000 שקל, אבל הורה שאמור לשלם רק 1,000 ימשיך לשלם 1,000, המדינה תיתן את ההפרש הזה לארגונים, בעצם הכול יהיה בסדר. רק מה קורה? אזור כמו מעלות, אני לא מכירה, זה לא אזור שלי, אבל אני יכולה להבין, אם הצוות שם הוא מאוד מאוד ותיק והניוד שלו, זה לא ירושלים שאני יכולה בירושלים לנייד מטפלת ל-30 מעונות סביב, מטפלת ותיקה ולהביא חדשה כדי להוריד את ממוצע הוותק, במעלות לצורך העניין - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא משנה, לא צריך לעשות את זה, כי יש מה שנקרא סבסוד צולב, אז בירושלים את מרוויחה, במעלות את מפסידה וזה - - -
עידית חסון
לא, זה לא הולך ככה. כל מעון היום - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ככה זה ברשתות.
עידית חסון
יכול להיות, אבל בוויצו - - -
אביטל בלומנטל
בשנים עברו זה מה שהיה, היום המצב השתנה. יש לנו פחות תרומות מהפדרציות, יש לנו פחות שיפוי ממשרד הכלכלה, יש רגולציות הרבה יותר מחמירות, אז כשיש לך מצב כלכלי שאת צריכה להצטמצם בו אז מצטמצמים בכל הפרמטרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל עובדה שחלק מהמעונות נסגרים וחלק לא. חלק מחזיקים את עצמם וחלק לא ואז נוצר איזה שהוא - - -
נעמי מורנו
אני רוצה לחדד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לי יש עניין עם הארגונים, שאולי הוא לא רלוונטי למעון הספציפי הזה אלא בכלל, שאני אומרת בתפיסה שלי, אם שקיפות אז עד הסוף, אני אמרתי את זה גם בדיון שהיה בוועדת העבודה והרווחה והוא דיון שלא היה פשוט, אמרתי 'אתם רוצים שקיפות? בואו תפתחו את הכול, אני רוצה לראות את החשבונות שלכם, את המחזורים שלכם, אני רוצה לראות מה אתם מסבסדים מתוך הפעילות של המעונות', ואני יודעת מארגונים אחרים שזה קורה, אני יודעת להצביע באצבע איזה פעילויות נוספות, ואז כשבאים 'אנחנו סוגרים מעון כי הוא לא היה רווחי', אני אומרת להם 'סליחה, אתם מממנים פה פעילויות של נשים כאן, של נשים שם, ועושים כל מיני' ואז אני - - -
נעמי מורנו
אני רוצה להגיד דבר אחד. זה נכון שיש הבדל בין יכולת התמרון של ארגון שמפעיל רק מעונות ויכול לייצר מצב של סבסוד צולב, כמו שאת מתארת, כי מערך המעונות וניהול מושכל יכול לייצר גם בתקופות קשות יותר איזה שהוא מערך של סבסוד צולב פנימי, וזה דבר שהוא נכון לעשות, אני מסכימה לחלוטין. כשנותנים שירותים נוספים לאוכלוסיות ברווחה, שאין להן מקורות מימון והתרומות יורדות, אז במערכת הכללית אכן ה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל המדינה משלמת את ההפרש. ברגע שמשפחת רווחה, לצורך העניין - - -
נעמי מורנו
אבל אני מדברת לא במעונות, אני אומרת שיש תכניות נוספות שהמנגנון הוא כזה שמראש זה נבנה על תרומות ואלה תכניות לא פחות חשובות, אז העמותה כעמותה מתמודדת עם אתגרים נוספים. והראיה, כשמסתכלים על חשבונות, ובמשרד האוצר עכשיו הם מבקשים את הנתונים, אנחנו ניתן להם את כל הנתונים הנדרשים וצריך להבין מה קרה בשנה האחרונה. בשנה האחרונה היה את שכר המינימום והפעימות שלו, כשהעדכון של התעריף הוא לפי השכר הממוצע במשק, זה לא עובד ביחד, זה לא עובד, אנחנו ענף אחר שעובד על בסיס שכר מינימום בעיקרו ולכן צריך להצמיד אותו למשהו אחר ולא לשכר הממוצע במשק.

יש דברים נוספים שבמהלך השנים ירדו. בסוף 2012 היה עדכון של סל התשומות בשיטה מסוימת, ואנחנו באמת התנגדנו, כל הארגונים, בצורה מאוד ברורה לעדכון, העדכון הזה לא היה ריאלי מבחינת ההוצאות שיש בפועל ורואים ירידה מ-2013 ביכולת ההתמודדות של ארגונים, הן הקטנים והן הגדולים, יכולת התמרון שלך כגוף קטן היא קטנה יותר מאשר כשאתה גוף גדול ונושא על גבך עוד תכניות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, כי יש שם תכניות נוספות שממומנות על ידי ה - - - אגב, אני מברכת על הצעד הזה. לי היה שיח באוצר ואני אמרתי, הארגונים רוצים לבוא, פעם אחת צריך לפתוח את הכול, לשים את זה על השולחן, תפתחו, אם מגיע להם יותר, אנחנו לפחות יודעים שמגיע להם באמת ואנחנו יודעים כמה מגיע להם ואנחנו יודעים איך אנחנו רוצים להתנהל לעתיד לבוא, בהנחה שאנחנו בונים תכנית שהיא ארוכת טווח. אבל אנחנו נמצאים כל הזמן באיזה שהוא ערפל, שכולם מרגישים שהם - - -

(הישיבה נפסקה בשעה 11:30 ונתחדשה בשעה 11:45.)
נעמי מורנו
אני מסכימה שיש פה איזה שהיא חוויה של חוסר אמון מתמשך. יש רגולציה שחלקה היא רגולציה בלתי סבירה מבחינתנו, מהרגע להרגע, התחלנו לעשות דבר אחד ומיד מתחיל דבר אחר. היכולת שלנו להתמודד עם רגולציה, שאנחנו לא רואים את ההיגיון שבה ולדעתי גם מי שלפעמים מעביר לנו את ההנחיות לא עד הסוף בירר את הדברים, גם היא בעיה, ולכן אנחנו עובדים היום בשלוש קבוצות עבודה מול משרד האוצר והכלכלה. אחת זה הנושא של סל התשומות, לפתוח בדיוק ולראות מה ומו. אני אומרת את זה גם לצורך הידיעה. אחת זה הנושא של תקצוב של הרבה מאוד דברים שחסרים בכלל והנושא השלישי זה כל מה שקשור לנושא של רגולציה, שהיא בעיה חמורה במיוחד מכיוון שרגולציה זה כסף, אם היום מבקשים מאיתנו דבר ולמחרת דבר אחר, ברמה של רשת זה עשרות מיליונים כל הזמן, ואם רוצים שהעסק הזה יעמוד על הרגליים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צריך גם לזכור שמלכתחילה, לפחות בהקמה החדשה של מוסדות לילדים, חייבים לקחת בחשבון 100% בטיחות ילדים. אלה מקומות שקשה לי להתפשר עליהם, כי זה לא משנה, כי בסוף החיים של הילדים שלנו יקרים יותר מכל דבר אחר.
נעמי מורנו
בטיחות זה דבר ראשון לכולם. זה ברור. אם אנחנו כרגע בונים מעון חדש, על פי סטנדרט של המדינה וזה הסטנדרט שהמדינה קבעה אנחנו לא יכולים אחרי חצי שנה להיות משהו אחר ואחרי עוד עשדרה חודשים עם משהו שלישי, וזה בדיוק הקושי הגדול - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אין ספק שצריך להיות שכל בדברים האלה, אני מסכימה איתך לגמרי.
נעמי מורנו
צריך להיות שכל, אנחנו כולנו מדברים על אותו דבר ובסופו של דבר אנחנו לכודים באיזה שהוא סוג של משהו שהחריף מאוד בשנים האחרונות, אגב. זו לא הייתה ההתנהלות לפני כמה שנים. משהו קרה במשרד הכלכלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא רק משרד הכלכלה - - -
ליסה אובליגנהרט
יפעת, אנחנו כולנו מסכימים שילדים צריכים להיות במקום מפוקח, מסודר ומסובסד וצריך לשמור על המקומות האלה. אנחנו נלחמים על זה בוויצו. גם על מה שקורה, שמאוד כואב, הסגירה של המעונות, אני ממש מעריכה את העבודה של נעמי עם עוד ראשי הארגונים, להגיע למשרד הכלכלה ולבקש ולדרוש עוד דברים, אני מקווה מאוד שאנחנו נצליח כי צריך ממש לשמור על קיום הארגונים, ויצו, נעמת, אמונה, מקומות מפוקחים, אבל זה צריך להיות עם שכל, מה שמבקשים מאיתנו, שנוכל לקיים את זה לטובת הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עם שכל ועם שקיפות והוגנות מכל הצדדים. אני ממש מתעקשת על זה, כי לא תמיד אנחנו שם. בגלל זה אני אומרת, אני מאוד מעריכה את השיח המאוד כן הזה שהתקיים כאן עכשיו.
עידית חסון
אני רוצה לחדד משפט שדיברה עליו נעמי, מכורח תפקידי כממונה מנהלית, על הרגולטורים ועל כל הדרישות. אני יכולה לומר לך שאני כל היום מתעסקת בדרישות של משרד הכלכלה ומשרד הבריאות על דברים הזויים, שכל יום שני וחמישי הם משנים את דעתם, את החלטתם, דוח מנובמבר לא דומה לדוח דצמבר. הם נכנסים לנישות שאני לא יודעת מאיפה הם הביאו את כל זה, אין לנו תקציבים לדברים האלה, אנחנו מוציאים את זה, אני שומעת כל הזמן, דרך אגב, אני אומרת את זה ליד נעמי, גם מהמנהלות, שהמפקחות במשרד הכלכלה והבריאות אומרות, וגם לי לפעמים ברמה האישית, שוויצו הוא הארגון היחיד שעושה הכול, כי אנחנו באמת לא לוקחים אחריות. יש לזה מחיר כספי. אני לא לוקחת אחריות, אני מניחה שגם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל כמה זמן יוצא חוזר חדש? כל חודש אתם מקבלים הנחתות חדשות?
עידית חסון
לא.
נעמי מורנו
אם היינו מקבלים כל חודש היינו במצב טוב, אנחנו לא יודעים מתי זה - - -
עידית חסון
הם באים פתאום ומחליטים לקבע טייפים.
נעמי מורנו
הם נותנים הנחיות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברור, הטייפים היו צריכים להיות מקובעים מלפני כן, אנחנו הולכים להיכנס לבתים של האנשים, שיבינו שאם הם לא מקבעים את - - -
עידית חסון
אין לי בעיה, את לא הבנת אותי. הם הגיעו בתאריך מסוים, לא רשמו כלום. אתה מביא איש אחזקה, אתה משלם לו על יום עבודה והאנשים פרילנסרים, אני לא צריכה להגיד לך כמה הם מרוויחים, עושים כל מה שהם ביקשו והלכו. חוזרים לביקורת, לראות שביצענו, ואז היא מתחילה, 'אה, עכשיו הטייפים, עכשיו החוט, אה, עכשיו זה', מתחילה להוציא עוד רשימת מכולת חדשה. אוקיי, את מביאה עוד פעם את איש האחזקה הזה, מתקנת כל מה שהם ביקשו, היא חוזרת לביקורת, ואז היא מתחילה, 'אה, את זה שכחתי, את זה לא ראיתי', וזו אותה אחת.

כל הזמן אנחנו רק מתעסקים עם דוחות, ערימות ערימות של דברים ש - - - צריכים גם להבין, אל"ף, יש עלות כספית, ובי"ת, אנחנו חיים, עם כל הכבוד, גם לי יש נכדים ואני גם דואגת להם, וכמו שאת אמרת, את רוצה שגם בבתים, כי מן הסתם ראינו שיש המון תאונות בית היום - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ילדה מתה מטלוויזיה שנפלה עליה. באמת, זה מוות כל כך מיותר וברור לי שההורים שלה לא רצו שזה יקרה.
עידית חסון
ברור שאין דבר כזה, אבל אי אפשר לרפד כל שפיץ וכל דבר, אנחנו נמצאים במסגרת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה לרפד? אבל דברים שאנחנו יכולים לנהוג בבטיחות וזה אחד הנושאים שאני מאוד רגישה לגביהם, ואגב, בתהליך החקיקה, בחוק הפיקוח של המעונות הכנסנו את הנושא של סטנדרטים של בטיחות, אז מלכתחילה תדעו בכל גן מה צריך שיהיה שם.
עידית חסון
אנחנו יודעים, אבל זה לא עוזר, העניין שזה עלות כספית, עלות מאוד מאוד כבדה, והם נכנסים, אני אומרת לך שוב פעם, גם לנישות שהם לא אמורים. זאת אומרת אם אנחנו מדברים על בטיחות אז בטיחות, אבל היא לא יכולה, לטעמי, לבוא ולהגיד לי 'את הקיר הזה צבעת כאן בירוק, זה לא תואם חינוך'. כי אני צריכה אחרי זה לתרץ לה איזה תשובה, בעדינות, שזה לא עניינה, אבל תביני שהעלויות הן פשוט - - - ויתרה מזאת, שאם אנחנו, וכולנו חיים באותה מדינה, וגם המדינה בונה תקציב, גם אני יושבת מול איש בינוי שלי ובונה תקציב לשנה ומבקשת מההנהלה את הכסף, ואם אני מבקשת סכום מסוים אני מוצאת את עצמי חורגת בעשרות אלפים כל שנה בגלל שהם באים עם כל מיני דברים שהם מחוץ לדברים שאנחנו יודעים. יש לנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
על דברים הזויים אפשר להתווכח איתם, כמו צבע וקשקושים - - -
עידית חסון
אבל אי אפשר, הם לא עונים. זה לא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל דברים שהם בטיחות, וזה גם בשבילכם, אחר כך זה יכול להיות - - -
נעמי מורנו
אנחנו לא רוצים להיות במקום שאנחנו עושים דבר לא נכון, בוודאי אנחנו רוצים שכל המסגרות שאנחנו מנהלים אותן, יש לנו גם אחריות, אחריות שילוחית, אם נרצה או לא, אין ברירה, זה לגמרי באחריותנו, אבל מה שעידית מתארת זה חוסר שיטתיות בהעברת ההנחיות ואז את לא יכולה לתכנן את עצמך. זה לא משהו שהוא מספיק ברור, יש גם דברים ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש שינוי באזורים. באזור הצפון, על דברים שבדרום מבקשים בכלל הם לא מדברים.
נעמי מורנו
יש דברים של הניהול הפנימי שלהם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מסכימה איתך שהדברים צריכים להיות מאורגנים מראש ועניינים של בטיחות, אנחנו יודעים אותם מהיום, הם לא נולדים לנו כל יום והדברים צריכים להיות קצת יותר - - -
נעמי מורנו
וצריך להביא עוד דבר בחשבון, שיש מבנים ישנים יותר וותיקים יותר, שנקודת הפתיחה שלהם היא אחרת. גם אם זה נראה מצוין, פתאום את מסתכלת ואת רואה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל האוצר תקצב עכשיו, בסל הזה של השינויים ותיקונים, 100 או 130 מיליון.
נעמי מורנו
האוצר תקצב עכשיו 110 מיליון שקל בשתי פעימות, 60 אמור להגיע עכשיו לכל הארגונים, על פי מספר הילדים. לצורך ההחזר מביאים התאמות שעשינו על דברים - - - נכון, עוד לא קיבלנו את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם תקבלו, אל תדאגו, כי אני כל הזמן על - - -
נעמי מורנו
בסדר גמור.
עדנה רופא
את מפה, את שגרירה שלנו. אין ספק, את שגרירה של הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תמיד.
תמי ברנע
יש גם מעון שפותחים או רק - - -
נעמי מורנו
אנחנו גם פותחים. אנחנו עכשיו בונים מעון בפלורנטין. תביאו בחשבון שכשבונים מעון חדש המדינה מתקצבת, מתקצבת בחסר, את מכירה את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, יש מצ'ינג.
נעמי מורנו
יש מצ'ינג והארגונים צריכים לגייס תרומות, גם זה מאוד מוגבל. עכשיו הרבה יותר קשה כשהסיטואציה היא כזאת שכל הזמן יש - - - אז זה גם הרבה יותר מוגבל וכשבונים על מצ'ינג אז איפה יש מצ'ינג? כשיש עיריות חזקות, כשיש אולי פוטנציאל גדול יותר. זה לא מייצר פריסה נכונה וראייה ממלכתית של איפה צריך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, המצ'ינג, דווקא במקרה הזה המצ'ינג שונה ממקום למקום.
נעמי מורנו
ההשתתפות של המדינה כביכול שונה אז המצ'ינג כביכול שונה, אבל בפרקטיקה ההשתתפות של המדינה, היא לא נותנת 95%, זה 60% מכיוון שעלות הבנייה - - - הרבה יותר גבוהה, והם יודעים את זה. וגם המרכז לשלטון מקומי, שהיה מעורב בתכנית יודע שלמשל האומדנים שלהם לא כוללים פיתוח ועוד מרכיבים. הם יודעים שזה אומדני חסר. זה משהו שהוא בנוי בצורה כזאת. לעומת מערכת של חינוך חובה, של גני עירייה, שבונים, מתכננים ובונים. צריך, בונים.

אני לא מכירה את מאחורי הקלעים שלהם, זה נכון, אבל זה הרבה יותר ברור שכשהמדינה מתקצבת את זה מול מקום ש - - - פה זה תלוי בתרומות, יהיה, טוב, לא יהיה לא יהיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש גוף מפעיל שמוכן או לא מוכן לקחת על עצמו.
נעמי מורנו
נכון, אבל יש פחות ופחות גופים שמוכנים. יכולים, לא מוכנים. הם רוצים. זו שיטה שתלויה מה שנקרא על חסדי תרומות לאורך שנים. מזמן לא קמה המדינה שלנו ו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, אני כן רוצה לסיים בנימה חיובית, למרות שאני חושבת שכל השיחה הייתה חיובית, גם השיח על האתגרים והקשיים, הוא לא היה מתגונן ומתחבא, מסוג השיח שאני מכירה - - - אלא מאוד פתוח ומאוד עוזר להבין את הדברים בצורה קצת יותר מעמיקה.

אני מוכרחה לומר, שוב, אנחנו יושבים פה כאילו באיזה שהוא אי של שפיות, בתוך איזה שהיא בועה, כשאנחנו יודעים עם איזה אתגרים אנחנו מתמודדים בחוץ, גם אתם כמעון, גם עיריית תל אביב כעירייה וגם בכלל אנחנו כחברה, איזה שהוא מיקרוקוסמוס של הכול ואתם עושים את זה באמת בצורה יוצאת מן הכלל.

זה מעון בסוף, עם תפיסה של משרד הכלכלה ואנחנו רואים פה חינוך, רואים חינוך על הקירות, רואים חינוך בשיח עם הילדים. הניקיון פה הוא בעיניי לא יסולא בפז. נכנסתי למטבח, בחטטנות, אמרתי, היא כבר מכירה אותי, אז לא נורא אם אני אציץ למטבח.
עדנה רופא
ואני אומרת לה, היום אין לי טבחית ואין לי עוזרת טבחית ואני לא רוצה שייכנסו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המטבח מצוחצח וזה מראה בעצם באיזה נשמה ענקית מטפלים פה בילדים, לא מזלזלים ולא מזניחים פה שום פרט וזה מחמם את הלב. אני הסתובבתי בהרבה מאוד מקומות, מוצלחים וטובים, אפילו שזה מובן מאליו שזה יהיה ככה זה הולך ו - - -
עדנה רופא
כי פה זה חשוב יותר מכל מקום אחר שזה יקרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רואים את הנשמה בכל - - -
עדנה רופא
אני אגיד לך למה. בוויצו מכירים את האני מאמין שלי. אני במקצועי מורה לחינוך מיוחד, אני באה מהתפיסה הזו שאני נמצאת איפה שצריכים אותי, לא איפה שיכולים להיות בלעדיי. אני חושבת שהמקום הזה, שחלק גדול מהילדים, כשהתחלתי לפחות רוב המשפחות היו רווחה, אין להם מודל בבית, לא של הורות, לא של חדר, לא של מטבח, לא של אוכל. אני קיבלתי ילדים עם הפיג'מה בבוקר, אני שלחתי ילדים עם אוכל הביתה מפה.
ליסה אובליגנהרט
הורים עם פיג'מה, לא רק ילדים.
עדנה רופא
גם הורים עם פיג'מה. זאת אומרת עשיתי איזה שהוא מהפך ב-13 השנים שאני פה, גם אצל ההורים, הם יודעים בדיוק - - - הם קראו לי שוטר בהתחלה, הקפדתי בימים הראשונים שלי להגיד שאני עבדתי בכלא שאטה, שיידעו שעבדתי עם אסירים, כי אמרתי, אני אתחיל לדבר בשפה קודם כל שהם מבינים ואחר כך אני אדבר בשפה שלי והם באמת הבינו את זה מהר מאוד. הם יודעים שלא נכנסים עם עגלות למעון ולא נכנסים עם בעלי חיים ולא נכנסים עם אוכל מהבית למעון ולא יוצאים עם אוכל של המעון לבית, כי יושבים סביב שולחן. כל ההרגלים האלה, של מאיפה זה מתחיל, לפעמים אני אומרת שהמוסד החינוכי הראשון של הילד זה פה ואם פה אנחנו לא מתחילים עם זה - - -

כשילד פה, ואלעד ושרה, בדיוק ישבנו בישיבה לפני שבועיים ודיברנו על זה, אתם זוכרים? שאמרתי להם שצריכים את המשאבים של אבחונים, צריך להתחיל, לא בגן, צריך להתחיל את זה פה, כי פה אני רואה כבר איפה הבעיה של הילד. אם נטפל פה הוא יגיע כבר לגן מוכן יותר, עם פחות בעיות. לכן הילדים שפה צריכים לראות מודלינג של בית, בגלל זה המעון נראה כמו בית, בגלל זה אני תופסת את זה כמשפחה אחת גדולה, בגלל זה אני מרגישה כמו אמא ולא כמו מנהלת וזו האחריות שלי, האחריות של אמא, איך אני מוציאה את הילדים שלי כל יום מהמעון.

אני תמיד אומרת שפה, לא יודעת מה מקומות אחרים, אבל פה זה יהיה יותר טוב מכל מקום אחר, כי מגיע להם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ילד שנכנס לשירותים ורואה שירותים כאלה - - -
עדנה רופא
הוא לא מפספס. אין, לא מחזירים תחתונים רטובים, הוא לא מפספס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, יש בזה משהו, לא יעזור.
עדנה רופא
יש אמירה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל הכבוד, באמת. יישר כוח לכולם. וגם מדהים לראות את השותפות שיש, אם זה הרשות ואם זה הקהילה כאן, באמת יישר כוח.
עדנה רופא
יש שותפות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רואה כבר את אורך הדף שיישלח.
עדנה רופא
אני קרצייה לא קטנה, כן, ושום חומר עוד לא נמצא כדי להוריד אותי מעל אף אחד. נעמי יודעת, חצי שנה אני מחזרת אחריה.
נעמי מורנו
אנחנו מחפשים את החומר שאת משתמשת בו.
עדנה רופא
אני חושבת שזה חשוב, כן. אם אתה רוצה שהמקום שאתה מנהל אותו ישמש דוגמה, לא לאחרים, לילדים שגדלים פה. השנה את כל המשכורת שלי אני מבזבזת על בר מצוות ובני מצוות של ילדים שהתחלתי איתם את המעון, הם כבר בני מצווה. בשבילי זה תענוג גדול. ואני לא באתי מהחינוך של הגיל הרך, בכלל לא באתי מהכיוון של הגיל הרך, התחלתי עם מבוגרים והתחלתי עם בני נוער ועשיתי איזה שהוא תהליך כזה, שאמרתי לעצמי, שאני מתעסקת בטיפול ואני רוצה להתעסק במניעה. זאת אומרת אני מתחילה פה משהו ואני יכולה למנוע אחר כך את הטיפול. זה המקום האמיתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, זו החשיבה שלדעתי כולם צריכים לעבור אליה.
עדנה רופא
תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לכולכם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים