ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/06/2016

חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' 10), התשע"ו-2016, היפגעות פועלים בענף הבניה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 270

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ט"ו בסיון התשע"ו (21 ביוני 2016), שעה 10:30
סדר היום
היפגעות פועלים בענף הבניה

הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון - צווים לסגירת אתר בנייה), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

אילן גילאון

ג'מאל זחאלקה

יוליה מלינובסקי
חברי הכנסת
אייל בן ראובן

דב חנין

אחמד טיבי

עאידה תומא סלימאן

אוסאמה סעדי

טלב אבו עראר
מוזמנים
אורי שיינין - רפרנט תחום תעסוקה, משרד האוצר

הדיל יונס - עורכת דין, משרד המשפטים

איילת לוי - ע' יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון פנים

שבתאי גרברציק - דובר למגזר דתי חרדי, המשרד לביטחון פנים

טובי בן שלום - קמ"ד חקירות, המשרד לביטחון פנים

ורדה אדוארדס - ראש המינהל ומפקחת עבודה ראשית, משרד הכלכלה והתעשייה

טליה לוי - עוזרת ראשית לשכה משפטית, משרד הכלכלה והתעשייה

אמנון כהן - רשם הקבלנים, משרד השיכון

גדעון זעירא - מרכז המידע והמחקר, כנסת

אלון פל - ראש מינהל מקצועות, המוסד לבטיחות ולגיהות

חיים פייגלין - סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובניה, התאחדות בוני הארץ

יעקב פלקסר - יועץ משפטי התאחדות בוני הארץ, התאחדות בוני הארץ

נתן חילו - מנהל האגף הטכני, התאחדות בוני הארץ

שלמה חייט - יו"ר ועדה, התאחדות בוני הארץ

שי פאוזנר - סמנכ"ל התאחדות בוני הארץ, התאחדות בוני הארץ

קרן מיכלין - דוברת התאחדות בוני הארץ, התאחדות בוני הארץ

דוד גבריאלוב - יו"ר חטיבת הבטיחות והבריאות התעסוקתית, איגוד לשכות המסחר

גדיר ניקולא - עורכת-דין, קו לעובד

אלי כהן - מנהל הפורום למניעת תאונות עבודה, הפורום למניעת תאונות עבודה

רועי וינשטיין - מנופאי, ההסתדרות הכללית

נטע ויג מלכא - יעצת משפטית לאיגוד בניין ועץ בהסתדרות הכ, ההסתדרות הכללית

הדס תגרי - מנהלת הקואליציה, הקואליציה למאבק בתאונות בניין

שבתאי ונטורה - חבר הנהלה, התאחדות קבלני השיפוצים בישראל

עידן שדה - מחזיק תיק הספורט בהסתדרות עובדי הבניין ו, ההסתדרות החדשה

איציק מויאל - יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ בהסתדרות, ההסתדרות החדשה

סלאח סונדוס - עמותת מוג'תמענא

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
ענת מימון

ענבר הרשקוביץ
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן-שמואל
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

היפגעות פועלים בענף הבניה, של ח"כ אחמד טיבי (מס' 3553).
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב, חברים, אנחנו היום ב-21.6.2016, ט"ו בסיון התשע"ו, השעה 10:35. היום יש לנו שני נושאים לדיון. הראשון, הצעה לדיון מהיר של חבר הכנסת אחמד טיבי, והשני, הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון – צווים לסגירת אתר בנייה), התשע"ו-2016 - הצעה שהוגשה על ידי חברי הכנסת חאג' יחיא, אייל בן ראובן ואנוכי. אנחנו נפתח בהצעה לדיון מהיר של חבר הכנסת אחמד טיבי שאושרה בנשיאות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, בוקר טוב לכולם. אין ספק שאנחנו מדברים על נושא כואב. הפעם יזמתי את הדיון במקביל להצעת החוק של עמיתיי, כי יש עלייה במספר ההרוגים בתאונות עבודה, לרבות בקרב פועלי בניין. בזמנו, אדוני, ביקשתי מהמ.מ.מ חומר בנושא הזה. אין ספק שמספר הפצועים וההרוגים גדל ומחמיר מידי שנה. אין מדיניות של אכיפה ומניעה אפקטיבית שמנסה לשים קץ למחדל הזה. יש רושם שחייהם של העובדים, של פועלי הבניין הם הפקר. הרוב המכריע של ההרוגים הם אזרחים ערבים של מדינת ישראל, פועלים הבאים מהגדה המערבית, ועובדים זרים. יש נתונים ויש פילוח בעבודת המ.מ.מ לגבי מספר ההרוגים שהם תושבי ישראל בתאונות עבודה בענף הבניין, ומספר ההרוגים שאינם תושבי ישראל. בשנת 2010 מספר ההרוגים תושבי ישראל הוא 14, מספר ההרוגים שאינם תושבי ישראל הוא 12, סך הכל 26. ב-2015, אדוני היושב-ראש, מספר ההרוגים תושבי ישראל הוא 18, מספר ההרוגים שאינם תושבי ישראל הוא 17, יחד 35. מ-2010 עד 2015 היו 193 הרוגים. מספר ההרוגים בתאונות עבודה בכלל המשק היה ב-2010 52, ב-2015 - 55 בכלל המשק. עד ינואר 2016 היו 5 הרוגים בתאונות עבודה בבניין, 8 הרוגים בכלל המשק. מתחילת שנת 2010, אדוני היושב-ראש, ועד סוף ינואר 2016 נהרגו 198 עובדים בענף הבניין שמהווים 54.5% מההרוגים בתאונות העבודה בכלל המשק. גורם הפגיעה השכיח ביותר בענף הבניין בין 2010 ל-2015 הוא ללא ספק נפילה מגובה. הוא גורם למותם של 55% מההרוגים. 106 מתוך 193 הרוגים בשנים האלו הם בענף הבניין.
היו"ר אלי אלאלוף
מתי נעשה המחקר?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
14 לדצמבר 2015.
גדעון זעירא
הנתונים שהקראת מעודכנים לפברואר 2016. קיבלנו נתונים בפברואר 2016, לכן הם כוללים את ינואר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תקציבי הפיתוח הזעומים, אדוני, לא הוגדלו כנדרש. אף מפקח לא נוסף לצוות המדולל האמון על המלאכה במשרד הכלכלה. מספר המפקחים כיום הינו 17 מפקחים שמפקחים על יותר מ-13 אלף אתרי בנייה. מדובר על מפקח אחד ל-750 אתרי בנייה. לא הוגשו כתבי אישום, חקירות כמעט ואינן מתקיימות. באופן עקבי הדרג הפוליטי ממשיך להתעלם מהזעקה הציבורית שקיימת ויכולה להיות יותר. רק לפני 10 ימים הפגנו עם צעירי תע"ל נגד התופעה הזאת. אין ספק, ואני חוזר על הנתון, שהרוב המכריע של ההרוגים הם אזרחים פלסטיניים משני עברי הקו הירוק ועובדים זרים. מתעוררת תחושה קשה מאוד כי עובדה זו תורמת לאדישות המחפירה כלפי ביטחונם של העובדים.

אדוני היושב-ראש, יש רושם שהנושא הזה לא מקבל מספיק תשומת לב, מספיק תקציבים, מפקחים, אכיפה, שמירה על חיי אדם. יש הפקרות באתרי עבודה. קיבלתי הבוקר סרטון של רועי צ'יקי ערד. סרטון ממצה, מצוין, שהציגה גל גבאי בדיוק על הסיפורים האלה של ההרוגים בתאונות עבודה. הם הלכו לישובים, לכפרים, שמעו את הסיפור מאחורי המוות הנורא הזה. זה דבר שלא תמיד עושים. מצטיירת תמונה של רשלנות. הגיע הזמן, יחד עם ההכנה של הצעת החוק, להראות לפחות שמשתדלים לשמור על חיי אדם. עושה רושם מהסיפורים של התאונות האלו שזה מוות שהיה אפשר למנוע. אין דבר נורא יותר ממוות מיותר שאפשר היה למנוע. אני מבקש שגם הוועדה וגם משרד הכלכלה יעשו הכל כדי שנחסוך בחיי אדם. תודה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לציין את זכותך, חבר הכנסת טיבי, כפרלמנטר עם ניסיון אדיר להעלות נושא ולשים דגש על נושא שמטופל. האם מטופל טוב או לא טוב, נשאיר את זה לאחרים פה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בוא נספר את זה להורי המשפחות שהבנים שלהן נהרגו.
היו"ר אלי אלאלוף
קבוצה של חברי כנסת, ביניהם אני, לקחנו את הנושא. גם אתה וגם חברים נוספים הייתם בפגישות הקודמות. הנושא הזה, כפי שציינת, הוא נושא כאוב. הוא נושא כאוב שאפשר היה למנוע אותו. כל המקרים הם קשים, אבל המקרה של מדיר חנא, ילד שלמד רפואה וגמר 8 שנות לימוד בפנימייה כדי להתכונן לזה, היה מקרה קשה מאוד. מכיוון שהוא עבד באתר שהוא לא אתר מקרי, הוא אתר של גוף רסמי - בכל זאת מדובר במועצה אזורית ובמפעל הפיס - זה עוד יותר כואב. אנחנו נעשה הכל כדי להמשיך לטפל בנושא הזה. הנושא הזה מטופל. אני אשמח שכל דכפין יבוא ויחזק אותנו. אני ממליץ שנעבור ישר לחוק, כדי שנוכל לקדם אותו. זה החוק הראשון בעקבות הדיון שאתה מעלה והבאנו בישיבות הקודמות. אנחנו מצטערים על הנתונים.
אייל בן ראובן
חבר הכנסת אחמד טיבי, כל מילה שאמרת נכונה עובדתית. אני, אגב, התוודעתי לנושא הזה בדיון בוועדה הזאת לפני מספר חודשים. הנתונים הם נתונים איומים ונוראיים. כשאני מסתכל על זה לאורך זמן, אז ב-5 השנים האחרונות יש למעלה מ-200 הרוגים ועשרות אלפי פצועים. אני מסכים לחלוטין שחלק מההתעלמות מהנושא, מכל אותה כמות נפגעים זה כיוון שאין ביניהם כמעט דוברי עברית. החוק שאנחנו הולכים לעבוד עליו עכשיו הוא מאוד חשוב, אבל הוא צעד ראשון. החוק לכשעצמו לא יפתור את הבעיה לבד. אנחנו צריכים לעשות פה המשך עבודה בנושא הזה. אני חייב להגיד שיש פה ארגונים, שיש אנשים שעובדים בנושא הזה יום יום. הם דוחפים מכל הכיוונים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הם ראויים להערכה.
אייל בן ראובן
הם ראויים להערכה עצומה על העבודה שהם עושים. אני חושב שטוב שזה הגיע לרמה הזאת שמתחילים להוציא הנחיות. אני מוכרח להגיד פה מילה לגבי משרד הכלכלה. האנשים שנמצאים במשרד הכלכלה עובדים בשטח, הם ישנם, הם קיימים, הם עושים עבודה, אבל המשרד כמשרד לא נותן את האמצעים הבסיסיים שיאפשרו לחוקים שאנחנו נעשה להתממש. כדי שהחוק שאנחנו הולכים לעבוד עליו עכשיו יעבוד, צריך מישהו שידאג שהוא יעבוד, שיראה שזה קורה. עם 17 פקחים, כמו שהוצג פה, זה מגוחך. אני פוגש את הפקחים בשטח. הם בלי רכב . זה פשוט לא יאומן איך זה עובד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
פקח אחד על 750 אתרים.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
הם נוסעים באוטובוסים. אי אפשר לעבור ממקום למקום.
אייל בן ראובן
נצטרך, כבוד היושב-ראש, לעלות יותר גבוה, אין מה לעשות. אנחנו יודעים מי שר הכלכלה. צריך להיות מאמץ משולב של חוקים ואמצעים למימוש הדבר. כל יום שישי אני מפרסם את טבלת הנפגעים השבועית. בשבוע שעבר, נדמה לי שאני מדייק, לא היו נפגעים. זה שבוע ראשון שלא היו נפגעים.
קריאה
לא דווחו על ידי מד"א פציעות קשות מאז תחילת הרמדאן.
אייל בן ראובן
אני חושב שחשוב שיהיו כמה שיותר חברי כנסת שיצטרפו למאמץ.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו העזנו לשים שני נושאים. אני מזכיר שהנושא הכללי נידון. אנחנו עושים מעקב שיטתי. שלא תחשוב, יש פה מעקב שיטתי של חאג' יחיא, בן ראובן ושלי בעניין הזה. אנחנו מקבלים לפעמים גם תגבור. יש לנו גם מו"מ מתמיד, למרות הביקורת הקשה על כל המערכות שקשורות לנושא הזה. אני מברך שרשם הקבלנים ומשרד הכלכלה באים. יש לנו ב"ליין" - אם תרצו, ניתן דיווח בעוד כמה חודשים - כמה הצעות, כולל הרצון להקים רשות למלחמה בתאונות העבודה בענף הבניין בלבד - לא שאחרים לא חשובים לי. אנחנו הבאנו גם את הנתונים שסופקו לנו על ידי המ.מ.מ על כך שהנזק למשק הוא אדיר, למרות שכל אדם הוא יותר חשוב מכל דולר או מיליארד שקלים. כל הדברים האלה הם בטיפול. אולי יום אחד נעשה דיון כללי בנושא הזה, אבל כרגע זאת הזדמנות בלתי רגילה. יש לנו הצעת חוק שאושרה על ידי כל הגורמים. כדאי שנגלגל אותה, כי זה הביטוי שלנו כחברי כנסת לעומת המראה. אנחנו רוצים היום לקדם את המהלך הזה, להפסיק את "ההזנחה", כפי שאמרנו. אנחנו רוצים לתקן דברים. אני מרגיש כמה החוק הזה חשוב. יש לחצים מזה כמה ימים בסגנון של "תעשה טובה, תוריד את השם הזה, תוריד את המילה הזאת, תשים אחרת". המהלך הזה הוא מאוד משמעותי, רק שתבינו. בואו ננסה לקדם אותו.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני מאוד מודה לכבוד היושב-ראש. בגלל חשיבות הנושא, בגלל המחויבות לכל המשפחות שלצערי הרב שכלו את יקיריהם, ובגלל כל אלה שיוצאים כל יום בבוקר לעבודה בתקווה לחזור הביתה בשלום, ראיתי לנכון להגיע. אני רק רוצה להוסיף לנושא הכללי. היום פורסם בבוקר שמשרד השיכון מקדם הקלות בהוראות וברגולציה בנושא של פיקוח, במיוחד לקבלנים זעירים, לחברות קטנות. מקלים בניהול הפרויקטים וברגולציה שקשורה לבטיחות ולחוקי הבטיחות. אני חושבת שזאת שערורייה שבאמצע דיונים מאוד אינטנסיביים ומאוד מעמיקים על-מנת לשמור ולפתח את נושא הבטיחות, יש ניסיון של משרד השיכון, של בוני הארץ – זה ממה שהבנתי מהכתבה, אני מאוד מקווה שנשמע משהו אחר - להקל. אני חושבת שהוועדה חייבת להגיד משהו בנושא הזה, היא חייבת לעקוב ולעצור את התהליך הזה. לא יכול להיות שקידום וזירוז בנייה בגלל מצוקת דיור יביאו למצב שיש אנשים שמקבלים דירות, יש אנשים אחרים שמקבלים קברים במקום. הגיע הזמן להפסיק ולהגיב מיד בנושא.

בעניין החוק אני יודעת שחלו שינויים. אני מודה ליוזמי החוק שקשובים להערות שניתנות. המשטרה זה הגוף המוסדי הראשון שמגיע בדרך כלל למקום התאונה. הם מגיעים לפני המפקחים. צריך שתהיה להם הסמכות להכריז על סגירת מקום התאונה, כי אם נחכה עד שהמפקחים, שכולכם הסברתם כמה הם עמוסים וכמה הם לא יכולים להגיע למקום, יגיעו, כל הראיות ייעלמו והמקום ימשיך להתנהל באותה תת בטיחות שקיימת. אני מציעה להשאיר את הסמכות להכריז בידי המשטרה. ממילא המפקחים יכולים לבטל את זה אם הם בודקים ומוצאים אחרי שעה שזאת לא תאונת עבודה. אולי זה יגרום להם להגיע יותר מהר למקומות העבודה. אני מציעה להתעקש על מתן הסמכות למשטרה.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אני בכנסת הרבה שנים. זה אחד הנושאים שנעשתה בו עבודה רצינית מאוד, כמעט חסרת תקדים. הרבה נושאים שאנחנו מעלים הם נושאים אפורים שאין להם סקס אפיל, אין להם התעניינות תקשורתית, אנחנו עושים בהם דיון והולכים הביתה. אני זוכר שבישיבה הראשונה היושב-ראש הבטיח שנעשה ישיבת מעקב כל 3 חודשים. הוא לא עמד באמרתו, הוא עשה דיון כל חודש.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו אמורים לקבל בעוד כמה ימים מהמ.מ.מ מסמך לגבי זה.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
כל הקרדיט בכל הנושא, עם כל הכבוד, הוא לפעילים, לקואליציה שקמה, לאנשים שפעלו ודחפו. אני זוכר שכשיזמתי את הדיון הראשון אנשים אמרו: "וואלה, זה עוד דיון והולכים הביתה". אנחנו צריכים להמשיך ללחוץ. צריך שיהיו עוד דיונים ועוד דיונים, כדי שמשרד הכלכלה ישמע, כדי שהמשטרה תשמע ואנחנו נראה שינוי אמיתי מבחינת הפיקוח, מבחינת מניעת התאונות ומבחינת התוצאות. אנחנו רוצים שינוי בסטטיסטיקה. שנת 2016 צריכה להיות השנה שבה יחול השינוי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני בטוח שלא צריכים להיות ניגודים בין העמידה בלוחות הזמנים והרווח של היזמים, לבין הבטיחות בעבודה ושמירת החיים של העובדים. לא צריכים להיות ניגודים.
היו"ר אלי אלאלוף
בסיור שעשינו עם התאחדות הקבלנים ובוני הארץ ראינו כמה - -
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
דווקא צריך להחמיר את הפיקוח כאשר ממהרים. צריך להקפיד יותר בזמנים האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
ראינו באתר, שיש בו היערכות נכונה, כמה הקבלן מרוויח וכמה קבלני המשנה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כולם מרוויחים מזה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש בחוק סנקציה שהיא לא עונש לקבלנים. אני מעדיף להזהיר מראש. אנחנו אומרים שהסגירה של האתר ליומיים או ליותר זה רק על מנת לאפשר לקבלן להיערך לתיקון העיוותים שגרמו לפגיעה בחיים של עובד זה או אחר. אנחנו לא מחפשים להעניש אף אחד, אלא לעזור לייעל את המערכת, לשפר אותה, להיכנס בצורה נכונה לכל אתר ואתר. ראינו את זה. לא היינו באתר של אלף מטר מרובע, היינו באתר של עשרות אלפי מטרים. ראינו שזה אפשרי. כפי שנאמר, זה לטובת כולם. גם העובד עובד טוב יותר, עושה טוב יותר את עבודתו, בתנאים נוחים לו, בוודאי בבטיחות הנדרשת. פה אין פגיעה. אני אשחק עם הסטטיסטיקה הנוראית שאני הולך לבטא על-מנת שנבין. אם מתוך 13 אלף אתרים יש כמה עשרות שחייבים לסגור בגלל הנסיבות שנאמרו, זו לא פגיעה בענף הבנייה, שיהיה ברור. כל מי שמאיים עלינו: אתה הולך למוטט את התכנית של הבוס הפוליטי, את תכנית הבנייה הנדרשת - כל זה איומי סרק, שלא ישחקו איתי. את הסטטיסטיקה אני יודע לקרוא, אני יודע להבין אותה. אם אנחנו נאלצים בשנה לסגור כמה עשרות אתרים, זו לא פגיעה אנושה בענף הבנייה, שיהיה ברור. כל מי שרוצה להעלות את הנימוקים האלה, שימחק אותם. אנחנו לא מבקשים להעניש אף קבלן. אני חושב שיש פה קונסטלציה כלכלית מדהימה לקבלנים. אנחנו רוצים לחזק אותם, לחזק את מערכת הפיקוח על נושא הבנייה.

בדקתי בשירות המדינה את נושא הפקחים. הרשלנות נמצאת שם. כל הזמן אנחנו מאשימים את משרד הכלכלה. אני יודע כמה עושים. עשינו את זה יחד עם השר ועם רשם הקבלנים. כל אחד מהתחום שלו, מתחום האחריות שלו חייב להשתפר כדי להציל כל אחד מהעובדים שבאים למקום. מול הבית שלי בונים. לא נעים לי להגיד את זה, אבל אני לא רואה שום אחריות על הפיקוח הנדרש. כל בוקר אני רואה את העובדים שמגיעים מרחוק, את תנאי העבודה שלהם. תאמינו לי שהקבלן הזה יודע להרוויח הרבה כסף. לא נעים לי להיות ה"שטינקר" של המערכת. אני תושב באר שבע, הכתובת שלי בפייסבוק, אם אתם רוצים. אני לא נבהל. תלכו ותבקרו במקום. ביקור אחד יכול להציל חיים שלמים.

נעבור לקריאת החוק. קיבלנו הרבה הערות מהקואליציה למניעת תאונות. אני מאוד מעריך את העבודה שלכם, גם אם חלק מההערות אנחנו לא מקבלים.
ענת מימון
אני רוצה להעיר שאנחנו לפני קריאה ראשונה, יהיה עוד דיון.

הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון – צווים להפסקת עבודה), התשע"ו-2016

הוספת סעיף 6א 1. בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד – 1954 ( להלן – החוק העיקרי),

אחרי סעיף 6 יבוא:

"צווים להפסקת 6א. (א) בלי לגרוע מסמכויות לפי סעיפים 6 ו-8א,

עבודה באתר בנייה נודע למפקח עבודה על אירוע שגרם למות אדם

או לפציעתו בדרגה קשה באתר בנייה, יורה בצו

על סגירת אתר הבנייה ויאסור על המשך

הפעילות באתר למשך שני ימי עבודה ממועד

התאונה, אלא אם הוכיח המחזיק במקום

העבודה כי עמד בכל הוראות הבטיחות

המחייבות; ואולם מפקח עבודה רשאי לתת

היתר לבצע עבודות לתיקון ליקויי בטיחות

באתר במהלך התקופה האמורה, בתנאים

שיורה.

אנחנו מוסיפים פה שלאחר הוצאת הצו תינתן למחזיק במקום העבודה הזדמנות לטעון את טענותיו ולהוכיח שננקטו כל פעולות הבטיחות. ככל שאכן הוא יעמוד בנטל ויוכיח שהוא עמד בכל הוראות הבטיחות והאירוע לא נגרם בשל ליקויי בטיחות, הצו הזה יבוטל.

(ב) עובד באתר בנייה שנסגר בצו כאמור

בסעיף קטן (א), שנעדר מהעבודה בשל

סגירת האתר, ישלם לו מעסיקו שכר בעד

התקופה האמורה .

פה אנחנו קובעים שהעובדים ימשיכו לקבל שכר גם בשני ימי העבודה שהאתר יהיה סגור. כמובן שאין כוונה שעובד יקבל כפל שכר. אם אותו עובד הועבר לאתר אחר ויקבל שכר באתר אחר שהוא עובד באותו מועד, הוא לא יקבל שכר גם וגם.

(ג) הוראות סעיפים 6(ג) ו-(ד) ו-7(א) יחולו

על צו לפי סעיף זה, בשינויים המחויבים.

(ד) (1) על צו לפי סעיף קטן (א)(2) יחולו

הוראות סעיף 6(ב), בשינויים המחויבים.

(2) צו לפי סעיף קטן (א)(1) יכול שיינתן באופן מיידי,

ובלבד שניתנה למחזיק במקום העבודה הזדמנות

לטעון את טענותיו בתוך זמן סביר לאחר מועד מתן

הצו;

הצו ייחתם על ידי מפקח אזורי, יישלח בדואר רשום או בהדבקה. יש לנו גם הוראה לגבי זה בהמשך. יש פה אפשרות של הסמכה של מפקח עבודה ראשי לתת את הסמכות הזאת למפקח עבודה פלוני. 7(א) מאפשר אפשרות לפנות לבית הדין האזורי לבטל את הצו הזה. אנחנו מחילים את ההוראות האלו גם לגבי הצו שאנחנו עכשיו מוסיפים. סעיף (ד) מתייתר, כי אמרנו שאנחנו מוסיפים את סמכות השימוע בסעיף קטן (א). אותו דבר לגבי פסקה (2) שנמצאת בהמשך. הכוונה היא שמיד עם הוצאת הצו, בהזדמנות הראשונה, תהיה לבעל המקום אפשרות להשמיע את טענותיו.

(ה) הודעה על מתן צו לפי סעיף זה תפורסם

במקום בולט במקום העבודה וכן באתר

האינטרנט של משרד הכלכלה והתעשייה,

ואולם אין באי פרסום הודעה כאמור כדי

לפגוע בתוקפו של הצו מעת נתינתו.

(ו) ניתן צו לפי סעיף קטן (א), יבדוק מפקח

עבודה בתום המועד האמור בסעיף קטן (א)

את מצב הבטיחות במקום העבודה, ורשאי

הוא להאריך את התקופה לסגירת האתר

בשלושה ימים נוספים וכן לתת צו לפי סעיפים

6 ו-8א לשם הבטחת מצב הבטיחות, בלי

לגרוע מכל סמכות אחרת הנתונה לו על פי דין."

פה אנחנו מאפשרים להוסיף 3 ימים נוספים מעבר ליומיים, אם בתום היומיים מגיעים למסקנה שמצב הבטיחות באתר לא מאפשר את הפתיחה שלו.
אילן גילאון (מרצ)
דווקא לאור מה שחבר הכנסת אייל ראובן דיבר כאן, מדוע שלא יהיה כתוב בחוק שבכל מקרה שיש בו מצב של מוות ייסגר אתר הבנייה עד לתיקון הליקויים וגמר חקירת המשטרה?
ענת מימון
ללא הגבלת זמן?
אילן גילאון (מרצ)
ללא הגבלת זמן.
היו"ר אלי אלאלוף
יש גבול. זה כבר עובר לעונש, זה כבר עובר לדבר בלתי סביר. אמרתי מהתחלה שאנחנו לא באים להעניש, בשביל זה יש את מערכות המשפט.
אילן גילאון (מרצ)
אין לך את האמצעים לאכוף את זה. יש לך 14 סך הכל. אפילו אופניים עם בטרייה חשמלית אין להם. אני לא בטוח אם אפשר יהיה לאכוף את העניין הזה. כדאי לקבוע איזה שהוא סדר עדיפויות. אני לא מרחיק לכת כמו חברת הכנסת שלי יחימוביץ שרוצה לסמן כל אתר, כי אז כל המדינה תהיה בית קברות אחד גדול. זה לא ענייני. מיותר להרחיב את הדיבור על החשיבות של החוק שלכם, אבל כדאי לציין את הדבר הזה. אני לא רואה למה החקירה הזאת צריכה להימשך יותר - -
ענת מימון
כבר היום יש בחוק אפשרות, לפי סעיף 6 ולפי סעיף 8, לתת צווים במצבים של ליקויי בטיחות.
אילן גילאון (מרצ)
אין אפשרות. במקרה של מוות יש סגירה.
טליה לוי
התחבטנו אתמול בין שתי חלופות. אנחנו מרגישים שגם בתוך הבית פנימה עוד לא מיצינו את הדיון. אנחנו שומעים כאן את ההערה. אנחנו רוצים לדבר עם השותפים שלנו בממשלה.
אייל בן ראובן
נכון שיש על כל אזור מעט מאוד מפקחים, זה ברור. אני מקווה שלתאונה אפשר לשלוח מפקח. האם אתם מסוגלים להתחייב או להגיד שכאשר יש תאונה עם פצוע קשה והרוג, תוך שעות ספורות יגיע מפקח? כי אם לא, אנחנו בהחלט צריכים לשאול את השאלה: האם אנחנו לא מייצרים משהו אוטומט שסוגר. אנחנו צריכים גם לחיות עם המציאות באיזו שהיא צורה.
ורדה אדוארדס
הרעיון, כפי שאני הבנתי בהצעת החוק הזאת, זה שתהיה איזו שהיא פעולה ללא שיקול דעת. המפקח יכול להוציא צו מהסוג הזה מהמשרד. מהרגע שהוא ישתכנע שאכן אירע אירוע כזה, הוא יוכל להוציא צו מבלי לבדוק את המצב בשטח. הוא רק צריך להשתכנע.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אני חושב שתקופת הסגירה צריכה להיות עניינית, לא במדד של זמן. כדי שהאתר ייפתח, המשטרה צריכה להגיד שמבחינתה האתר יכול להיפתח, שפקח מטעם המשרד יגיד שליקויי הבטיחות תוקנו. אסור לפתוח בלי שיתוקנו. אם יתקנו תוך יומיים, יתקנו. אני חושב שבלי תיקון הליקויים זה פשע לפתוח עוד פעם.
הדס תגרי
הנקודה הקריטית היא פחות העניין של כמה זמן ואם תהיה חובה כל הזמן הזה. הנקודה הקריטית היא מה ברירת המחדל בתום פרק זמן כלשהו. ברירת המחדל בהצעת החוק היום היא שאחרי 48 שעות תוקף הצו פג. אומרת הצעת החוק שבתום התקופה המפקח יבדוק. מה קורה אם מפקח לא בודק? מה שקורה זה שהצו יפוג, הם לא יכולים להתחייב.
היו"ר אלי אלאלוף
אם אתם חושבים שהחוק הזה לא מחייב היערכות אחרת של משרד הכלכלה - אתם טועים. זה לא נקודתי, זה מערכתי. אנחנו מחייבים את משרד הכלכלה, יהיה מה שיהיה, שזה יופיע באתר ויטופל בעדיפות נכונה. הוא ילך ויתארגן בהתאם. אנחנו לא נוכל להיכנס עכשיו לעבודה היום יומית של המשרד, זה לא מעניין אותנו.
הדס תגרי
ממה נפשך? ירשה לי אדוני להמחיש מה קורה היום.
היו"ר אלי אלאלוף
מה שיש היום לא מעניין אותנו, הוא לא טוב. אנחנו חייבים היערכות אחרת.
הדס תגרי
כתוב בחוק שהמפקח יבדוק. גם היום כתוב בחוק שאסור להסיר צו שמוצא בלי שמפקח בדק שהאתר בטוח. חבר הכנסת אייל בן ראובן הגיע לאתר ברמת גן אחרי תאונה קשה שהתרחשה באתר. המפקח הוציא צו בטיחות. הם הגיעו 10 ימים אחרי. יומיים אחרי שהוצא הצו נשלח פקס ובו אישור מהמפקח לפתוח את האתר. זה אסור על פי החוק. אסור לאשר לפתוח אתר שהוצא לגביו צו בטיחות בלי שהיה מפקח במקום, אבל זה מה שקרה. הם הגיעו אחרי 10 ימים. הם הזדעזעו ממראה עיניהם. המפקחים הוציאו מיד צו הפסקת עבודות באתר. אין לי מילה לומר נגד העבודה של המפקחים. אין מה לעשות, הם בני אדם, הם 17 על 13 אלף אתרים ועשרות תאונות. הם לא יכולים להגיע לאתרים. חברי הכנסת, אתם לפני חצי שנה פניתם בתחינות למשרד הכלכלה על מנת שיקצה עוד מפקחים. מפקח אחד לא הוקצה בחצי השנה הזאת. באתם בתחינה להקצות עוד רכבים. היו 5 רכבים ל-17 מפקחים. הקצו עוד שניים. הכוח שלכם, חברי הכנסת, הוא לדבר בחוקים. אני לא אומרת שהצו הזה חייב להיות ל-7 ימים, ל-10 ימים או שיומיים אפשר לקצר, אבל שאחרי יומיים תוקף הצו לא יפוג עד שיגיע מפקח לאתר, יבדוק ויאשר שהאתר בטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
יש גבול כמה אפשר להתעלל באתר.
הדס תגרי
זה לא יקרה. לא יהיה לנו מה לעשות. גם היום אין לנו מה לעשות.
היו"ר אלי אלאלוף
כאשר אנחנו אומרים שעל המפקח להגיע מיד לאתר, אין ברירה אלא להיערך, גם אם יזניחו תחומים אחרים. בואו לא נגזים, בואו לא נעשה פאניקה מיותרת. יש בממוצע תאונה פעם בשבוע. אין מתוך 17 פקחים מישהו שיכול להגיע מיידית?
הדס תגרי
זה לא נכון שיש תאונה פעם בשבוע.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו לא נחוקק רק עבור העבר.
הדס תגרי
אני מנטרת את התאונות האלו. יש 20 תאונות בדרגה בינונית עד קשה. זה אומר שאנשים מאושפזים במשך חודש. מדיווחי מד"א, לא בחודש הרמדאן, יש כ- 20 תאונות בחודש. אני מנטרת את זה כבר חצי שנה.
הדיל יונס
כשקיבלנו את הניסוח הראשוני להצעת החוק, חוות הדעת שלנו לוועדת שרים הייתה להתנגד להצעת החוק, כי היא נראתה לנו גורפת ובלתי מידתית. תמכנו בסופו של דבר בהצעת החוק, כי סוכם שזה יהיה בכפוף להסכמות בינינו לבין חבר הכנסת המציע. צריך להגיד שהוראה לסגירה של מעל יומיים, שהסכמנו לה, היא הוראה גורפת, קשה ויש בה פגיעה לא מידתית. היא לא תעמוד במבחן המידתיות המשפטית לגבי הפגיעה הקשה בקניינו של מעסיק. יש לה השלכות על מחירי הדיור. זה יגרום לתביעות נזיקיות של מעסיקים שעמדו בכללי בטיחות ונסגר להם האתר.
אילן גילאון (מרצ)
לא יותר קל לתקן את הליקויים תוך יומיים?
הדיל יונס
על בסיס מידע שיש לנו ממינהל הבטיחות, אי אפשר לעמוד על כל הליקויים, לבחון אותם ולתקן אותם בתוך יומיים. כשהתחלנו לדבר על ההצעה, המטרה הייתה פיקוח, המטרה הייתה לתת בידי משרד הכלכלה כלי מיידי לאכיפה, לא לענישה. מדובר עכשיו על תקופות שהן יותר ענישתיות והפגיעה שלהן מאוד קשה.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
מטרת המחוקק היא להבטיח שבמקרה שאירעה תאונה קשה שיש בה הרוגים או פצועים קשה, יתוקנו ליקויי הבטיחות. איך נבטיח זאת? זו מטרת החוק. בבקשה, תנו לנו כלי, אם זה יום יומיים, חצי יום, הגעת מפקח, מצנח. זה העניין. אני מתפלא על משרד המשפטים. אתם מציעים לפתוח אתר גם אם הוא לא עומד בכללי הבטיחות?
הדיל יונס
אנחנו אפילו לא בטוחים שזה הכלי הכי טוב. דנים ספציפית בנוסח שמונח לפנינו.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
תציעו לנו הצעה לגופו של עניין.
הדיל יונס
צריך לקיים דיון בהמלצות ועדת אדם. אנחנו בכלל לא בטוחים שזה הכלי הכי נכון.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
איך אני אבטיח שיקוים החוק בעניין הבטיחות? זה העניין. זאת דרישת החוק. לא חוקי לפתוח את האתר בצורה כזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
החוק הזה לא מבטל את החוקים הקיימים. יש אפשרות להפעיל צו בטיחות במקביל. החוק הזה הוא תוספת למערכת. מצאנו שאין למפקחים כלי מידי לפעול. מי שעבד בעניין הזה ראה כמה מסורבל לקבל היום החלטה בעניין, לכן באנו עם חוק משלים בנושא הזה. זה לא בא להחליף את כל החוקים.
ורדה אדוארדס
התיקון הזה מצטרף לכלים שכבר קיימים ואנחנו משתמשים בהם. הוא ייצור אפקט נוסף. ברגע שיש ידיעה ומודעות לכך שתאונה קשה ותאונת מוות גורמות לעצירה מיידית של האתר ליומיים, אז גם בלי לחכות למפקח ולהמתין לכך שהוא יבדוק או לא יבדוק יש לזה השפעה, יש לזה אלמנט של ניהול סיכונים של הקבלן. הקבלן ידע שכאשר הוא מנהל את סיכוני הפרויקט, הוא יצטרך לקחת בחשבון גם את האירוע שיש לו משמעות כלכלית. מהבחינה הזאת אני חושבת שזה נכון. תוך יומיים מרגע שהאתר נעצר יגיע מפקח, יבדוק מה שקורה, ישתמש בכל הכלים האחרים. גם היום המפקח מוציא צווים שמשמעותם עצירת עבודה באתר. בדרך כלל הוא עושה את זה לאחר שהוא הגיע, בדק מה קורה, ראה את הליקויים ודרש את תיקונם. אותם צווים, דרך אגב, הם צווים שקיימים כל עוד לא תוקנו הליקויים. זה בעצם עונה על השאלה שלכם והבקשה שלכם. נראה לי שהחיבור של התיקון הזה עם הכלים שנמצאים כבר כיום נותן איזה שהוא שילוב נכון.
איציק מויאל
מדברים עכשיו על הצעת החוק. אני חושב שזה מהלך מאוד מאוד חשוב. אני חושב שהיומיים פלוס השלושה זה דבר מבורך, אבל זו לא הבעיה האמיתית. יש בעיות קשות אחרות. שלחתי מכתב לוועדה שעושה עבודת קודש. היות וקיבלתם את העמדה שסוגרים לתקופה ארוכה, צריך לתת ביטוי גם לשכר של עובדים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה כתוב.
איציק מויאל
אני שמח שקיבלתם את זה. אני חושב שהצעת החוק היא דבר מאוד מבורך, והתייחסו לזה גם חברי הכנסת ואחרים, רק אם פותרים את הבעיה בתקופת הסגירה, אחרת לא עושים שום דבר. הבעיה הייתה ונשארה האכיפה. לא יכולים להמשיך 17 מפקחים על 13 אלף אתרים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה נאמר. אנחנו לא ביקשנו לפתוח שום אתר בלי אחריות בטיחותית נדרשת.
חיים פייגלין
התאחדות בוני הארץ תומכת בשיפור הבטיחות באתרים, היא גם תומכת ביוזמה של החוק הזה. אנחנו חושבים שאין להביא את החוק הזה כצעד של ענישה או נקמה בעוסקים בענף הבנייה. עצירה של יומיים של אתר בנייה היא צעד ענישתי על גבול הנקמנות, היא לא צעד יעיל.
היו"ר אלי אלאלוף
אני דוחה על הסף את הדברים.
חיים פייגלין
אני רוצה להביא איזו שהיא דוגמה של תאונה שהתרחשה לא כל כך ממזמן בתל אביב. מדובר בפועל שנפל מגובה. חקירה קצרה של מפקח שהגיע למקום ביררה את העובדות ומצאה שהעובד קיבל הדרכה. הוא גם חתם על זה שהוא קיבל הדרכה. הוא קיבל רתמת בטיחות כדי להיקשר למעקה ייעודי שנבנה במקום והושקע בו הרבה כסף. הוא פשוט לא קשר את עצמו. הוא נהרג כתוצאה מזה שהוא לא מילא אחר ההוראות.
היו"ר אלי אלאלוף
בשביל זה מגיע המפקח ובודק.
חיים פייגלין
270 אלף איש עובדים באתרי הבנייה. צריך להבין שב-13 אלף אתרים עובדים 270 אלף איש. אי אפשר להחזיק על כל איש מפקח. אי אפשר לוודא שנהג על הכביש קושר את עצמו או לא קושר את עצמו. אני מציע לא לעשות את זה אוטומטי.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם תראו שזה לא אוטומטי.
אלי כהן
אני חושב שקצת מיתממים. המשרד המפקח על העבודה לא יודע בהרבה פעמים על תאונות שקרו. הרבה פעמים הם מקבלים את הדיווח מאיתנו, כולל הצילום. התאונות הן ברמות שונות. יש פה בעיה בסיסית. מאוד חורה לי שמשרד השיכון נותן הקלות לקבלנים על חשבון הבטיחות. זה כתוב בריש גלי.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נבדוק את זה.
אלי כהן
חסר לי בהצעת החוק הזאת מדרג. מה קורה עם רמה בינונית? בהצעת החוק מופיע שרק במקרה קשה ובמקרה מוות יסגרו אתרים. חסר לי המדרג של רמת הפציעות.
היו"ר אלי אלאלוף
בחוק הבטיחות אין תשובה?
אלי כהן
אין.
היו"ר אלי אלאלוף
כרגע החלטנו להתמודד עם המקרים הקשים ביותר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ניתן לבדוק לקראת הקריאה השנייה.
אייל בן ראובן
בסוף העניין הוא משפחות שכולות, הרוגים, אתם יודעים את זה. זה לא עניין של ענישה. תזכרו מה עובר על המשפחות. יש לנו מטרה אחת בחוק ובכל הפעילות - להוריד בצורה דרמטית את כמות הנפגעים בתאונות האלו. אתם צריכים לעזור לנו בעניין הזה. אני חושב שאתם צריכים לכבד ולהצטרף לזה, כי אחרת זה לא יעבוד. אתה אירחת אותנו. ראינו מקום שזה עובד. אני הלכתי לחריש. בונים שם מאות יחידות דיור. אתה מדבר פה על רצועות ועל כל מיני דברים כאלה. מי מממש את זה? אף אחד. לא מממשים את זה. אנחנו צריכים ליצור פה איזה שהוא תהליך בסיסי שהקבלן יודע שכאשר הוא ניגש לעבודה כדאי לו, הוא צריך מיוזמתו לעשות הכל כדי שלא ירבו התאונות. הבעיה היא לא הפועלים. זה נכון בכל דבר שעוסקים בו. בשביל זה יש ממונה, בשביל זה יש מנהל עבודה, בשביל זה יש אנשים שצריכים לדאוג. במקום שמטופל כמו שצריך לא יהיה פועל שלא יהיה עם רתמה כאשר הוא נמצא למעלה, כי הוא ידע שאם הוא לא יהיה עם רתמה, הוא פשוט לא יעבוד שם, או יקרה משהו. מוכרחים למצוא פה איזו שהיא מערכת מאזנת על הדברים האלה.
יוליה מרינובסקי
זה חוק מאוד חשוב, אני מברכת את היוזמים. אני מכירה באופן אישי משפחה שאיבדה את אב המשפחה שנפל מגובה. חרב עולמם. ראיתי במו עיני מה קרה שם. אני מאוד מברכת ותומכת בחוק הזה, אבל אני רוצה להעלות עוד משהו. לבעל אתר, לקבלן, ליזם יש אחריות. צריכה להיות לו אחריות שהאתר יעבוד על פי כללים בטיחותיים. לא צריך אפילו לחשוב על זה, כל כך ברור שזאת האחריות שלו. יש עכשיו חוק שמחייב רשות מקומית שעובדת עם ספקים חיצוניים לדאוג להם לתנאי שכר הולמים. לראש רשות יש אחריות פלילית.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא קשור.
יוליה מרינובסקי
אני רוצה לעשות הקשר. כמו שיש אחריות פלילית על זה שיהיו תנאי שכר הולמים, כך צריך שתהיה אחריות פלילית כדי שיהיו תנאי בטיחות מתאימים באתר. זה אחריות שלכם, לא של מישהו אחר. זה כל כך ברור. מוזר בכלל שאתם מתווכחים על זה.
חיים פייגלין
מי כופר בזה? אף אחד לא כופר בזה.
יוליה מרינובסקי
ברור שאם קרה מקרה מוות, אז האתר צריך להיסגר על-מנת לבדוק מה קרה שם. לא יכול להיות מצב שאדם הלך לעולמו והכל ממשיך כרגיל, הכל בסדר.
הדס תגרי
להגיד שאם העובד לא נרתם האחריות היא של העובד ולא של מנהל האתר, זה להתנער מאחריות.
חיים פייגלין
אם את נוהגת על הכביש ואת לא קושרת, מי יכול - - ?
הדס תגרי
זה לא מקום עבודה שיש מפקח, יזם וקבלן שעושים רווחים.
יוליה מרינובסקי
אני מברכת, אני תומכה, אפילו הייתי הולכת על אחריות פלילית על הקבלנים. זו לא רק אחריות של העובד שלא נרתם, כי פה היה יזם שהיה אמור לבדוק שהוא עושה את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה כולל אחריות פלילית.
אמנון כהן
לפני כ-3 שנים, עם צירוף ישראל למדינות ה-OECD, פרויקט RIA הלך להתקנת רגולציה במשרדי ממשלה. רשם הקבלנים במשרד השיכון נבחר כפיילוט לעניין. ישבנו בצוות שכלל את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, נציגי האוצר ומשרדים נוספים. גיבשנו רשימת נושאים שחשבנו שיש בהם הקטנת נטל רגולציה. אין בהם דבר וחצי דבר במה שקשור בתקנים של בטיחות. הרשימה הזאת הוגדרה. בחודש אוקטובר האחרון עברה החלטת ממשלה שאושרה כמתווה.
אלי כהן
זה חד משמעית לא נכון.
אמנון כהן
אין בתוך ההצעה הזאת שום דבר שיש בו כדי לפגוע בבטיחות. שאלו ספציפית לגבי מהנדס או הנדסאי. בתקנה המקורית כיום נדרש הנדסאי שיהיה באתר כנותן שירותים. ההחלטה שהתקבלה כתוצאה מלימוד הנושא וההבנה שנותן שירותים לסיווג לא נמצא באתר באופן קבוע היא שהנטל הזה יהיה מסוג 3 ואילך, לא מסוג 2, כי ההיקפים הכספיים הם הרבה יותר גדולים, גם הצורך להגדיל סיווג קטן מ-80 ל-70. זה לא קשור לבטיחות. זו ההבנה שאומרת שהקבלנים הקטנים יוכלו לגדול כדי שהתחרות תגדל, המחיר ירד וכל המשתנים שמדברים עליהם יקרו פה.

מילה אחת לגבי העניין של החוק הזה. אנחנו העברנו את תגובתנו בכך שאנחנו מצטרפים ונשמח להיות שותפים. אני מעמיד את עצמי בכל מה שאפשר, אני רק לא רואה אותנו בתוך העניין הזה. זה בהמשך למכתב הקודם שכתבתי לאדוני ולחברים ששותפים בצוות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש שתבדקו את המכתב, אם יש מקום לצרף הערות לנושא הזה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מה שאמר היושב-ראש בהתחלה זה שאין כוונה להעניש. בוני הארץ, כנראה שלא קראתם את החוק. אם אחרי שעה או שעתיים מרגע שהאתר נסגר הוכחת לפקח שהמצב הבטיחותי בסדר, הוא ישחרר את הצו, יבטל אותו. האפשרות בחוק קיימת. היה מקרה בחיפה שמישהו התאבד. לא יסגרו אתר כי מישהו עלה לגובה והתאבד, זה ברור, לא לזה כוונת החוק. חשוב הקשר הישיר בין הפקחים למשטרה, כי המשטרה מגיעה לפני הפקחים. היא זו שצריכה לאכוף אם נתנו צו סגירה. צריך להדגיש את הקשר הישיר, כדי שיהיה שיתוף פעולה מלא.
איילת לוי
המשטרה סוגרת רק אם יש משהו פלילי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מי שמוציא צו סגירה זה משרד הכלכלה, לא אתם, אבל אתם מגיעים ראשונים.
ורדה אדוארדס
אנחנו חושבים שהחיוב של המשטרה צריך להיות בפקודת המשטרה, לא בפקודה שלנו. אנחנו מצטרפים לכך שצריך לחדד את הדרישות מהמשטרה לגבי סגירת אתר לצורך חקירה וכדומה.
איילת לוי
זה לא על דעתנו, זה לא סוכם.
אלון פל
אנחנו ממליצים שיופיע בחוק שהמפקח יעיר את תשומת ליבו של האחראי על אתר בנייה שבו יש נפגע קשה או הרוג להזמין את שירותי המוסד לבטיחות. אנחנו נותנים מגוון שירותים ללא עלות. אנחנו מתחייבים לנורמות שירות של שעות ופעולות איכותיות. אנחנו מדריכים במגוון שפות - ערבית, עברית, רוסית. אם יזמינו אותנו, אנחנו נלווה את פעילות המניעה באותו אתר בנייה.
ענת מימון
במהלך ישיבות התיאום שנערכו, עלה הנושא של לחייב לבצע הדרכות באתר שבו אירע אירוע כמו שדובר. נאמר על ידי משרד הכלכלה שכבר היום יש להם את הסמכות לפי סעיפים 6 ו-8א להורות לבעלי האתר לקיים הדרכות בטיחות. זה משהו שרצינו לכלול. הוא קיים ממילא, לכן לא הכנסנו אותו.
אלון פל
אין גוף שמסוגל לתת ב-6 שפות.
ענת מימון
לגבי השכר של העובדים, לקראת הקריאה השנייה והשלישית נגדיר, אם יש צורך, איזה רכיבי שכר ישולמו ואיזה רכיבי שכר לא צריכים להיות כלולים בשכר. יש היבט ביטוחי, שזה גם משהו שנבדוק לקראת הקריאה השנייה והשלישית.

תיקון סעיף 8 2. בסעיף 8 לחוק העיקרי –

בסעיף קטן (א), אחרי "לפי סעיף 6" יבוא "או 6א";

אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

"(ב1) (1) לא קוים צו שניתן לפי סעיף 6א, דין המחזיק במקום העבודה

שניתן עליו הצו – מאסר שנתיים או הקנס הקבוע בסעיף 61א(4) לחוק

העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – חוק העונשין) או שני העונשים כאחד,

וכן הקנס הקבוע בסעיף 61(ג) לחוק העונשין לכל יום שבו נמשכת

העבירה."

משרד המשפטים, האם זה 4 או 3, כי לפי מאסר שנתיים זה צריך להיות 3?
הדיל יונס
נכון.
ענת מימון
זה קנס של 75 אלף.
הדיל יונס
צריכה להיות הצדקה למה בעצם הקנס יותר גבוה, לא המקביל לשנתיים לפי החוק.
ענת מימון
אנחנו אומרים שזה לפי פסקה (3), שזה 75 אלף שקלים קנס.

2) בוצעה עבודה במקום עבודה במועדים שבהם חל לגביו צו

כאמור בסעיף 6א(א), חזקה היא כי הצו הופר, אלא אם כן

המחזיק במקום העבודה הוכיח כי העבודה נדרשה לתיקון

ליקויי בטיחות.

בסעיף קטן (ג), אחרי "סעיף 6" יבוא "או 6א".

תיקון פקודת 3. בפקודת תאונות ומחלות משלח יד (הודעה), 1945, אחרי סעיף 5 יבוא:

תאונות ומחלות

משלח יד (הודעה)

"מסירת הודעה 5א. נודע למשטרת ישראל על תאונת עבודה שגרמה

ממשטרת ישראל למותו של אדם או לפציעתו בדרגה קשה, תודיע

על כך למפקח למפקח עבודה ראשי."

מהמשרד לביטחון פנים העירו שלא תמיד ברור אם פציעה היא בדרגה קשה או לא, ולכן ננסה לבחון אם להגדיר את זה לצורך החוק שתיקנו עכשיו ולצורך הפקודה הזאת. יש הגדרות שקיימות היום, נבדוק אם צריך לאמץ אותן. כרגע אנחנו משאירים את זה כך.
גדיר ניקולא
ההערות שלי מתייחסות למסירת הודעה ממשטרת ישראל. אנחנו מציעים להוסיף את המילה "מיידית", כי גורם הזמן משחק כאן תפקיד. אם אתם לא מקבלים את ההצעה שלנו שהמשטרה היא זו שתכריז על סגירת האתר, לפחות תוסיפו את המילה "מיידית".
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא בא בחשבון. אני לא מסכים שהאחריות תהיה של המשטרה לסגור אתר. אין להם את האנשים, אין להם את האחריות. האם המשרד לביטחון פנים יכול להתייחס לעניין המיידיות?
איילת לוי
אנחנו לא מבינים מה הצורך. אם נודע לנו, אנחנו נודיע.
היו"ר אלי אלאלוף
המשטרה אומרת שאין שום צורך לעשות את זה.
אלי כהן
אני מציע שגם בפציעה ברמה בינונית המשטרה תודיע למשרד הכלכלה. זה ייתן כלי נוסף לטיפול בתאונות, לא רק במוות.
איילת לוי
מכיוון שאנחנו לא מומחים להגדרות של פציעות, הנוסח של רמת הפציעה יתואם.
טובי בן שלום
אנחנו לא יכולים להחליף גורמים אחרים. אנחנו אוכפים עבירות פליליות של גרימת מוות ברשלנות וחבלה חמורה ברשלנות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מתחייב שהיועצת המשפטית תעשה את הבדיקות לקראת קריאה שנייה ושלישית.
דוד גבריאלוב
הייתי מבקש להעיר משהו סמנטי. אדוני היושב ראש אומר כל הזמן שהמטרה היא חינוכית.
היו"ר אלי אלאלוף
לא השתמשתי במילה הזאת.
דוד גבריאלוב
אי הענשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הכוונה היא לא הענשה, הכוונה היא בטיחות.
דוד גבריאלוב
אני בעד. אני חושב שהיה כדאי לשנות את השם של החוק, להצמיד אותו יותר לכיוון של מה שאדוני היושב-ראש העלה, שזה באמת אי ענישה, כי הנוסח הזה כופה ענישה. אתה אומר שהחוק הזה הוא בעצם צווים להפסקת עבודה. על פניו זה נשמע ענישה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שתבדקו את זה לקראת קריאה שנייה ושלישית. ברור שיש בזה חינוך, אבל במערכות האלו אני לא מעז להיות עד כדי כך פטרנליסט.
אילן גילאון (מרצ)
אני חושב שהבעיה המרכזית היא סדר העדיפויות בתוך החברה שלנו, מה קודם למה. נדמה לי שהנציג של ארגון בוני הארץ לא מבין את רמת המגיפה שיש בדבר הזה. זה מתאפיין ב-3 דברים: איך אנחנו לעומת מקומות אחרים בעולם שאנחנו רוצים להיות דומים להם, מה היא שרשרת המזון אצלנו, ולמה אנחנו מקדישים את העניין. אין פה עניין של ענישה. חוק הוא גם שפה. בזמנים מסוימים החוק צריך לבטא את חומרת השפה שבה אנחנו מדברים. פה נאמר על זכות הקניין. בתור אדם שתומך בדמוקרטיה, זכות הקניין ברוכה, אבל היא איננה קדושה יותר מזכות האדם לחיות. אני רוצה להגיד לך, אדוני, שכאשר רואים כל דבר באספקלריה של צמצום ההוצאות והגדלת הרווחים, זה נגמר בחיים של אנשים. אני אתמוך בחוק הזה בכל מצב, משום שהוא בהחלט מטיב, למרות הערותיי, מבחינת הדחיפות וההרחבה של העניין. אני אתמוך בחוק הזה, אבל לפי דעתי החומרה היא חומרה רבה מאוד מבחינת הביטוי שלנו כחברה למה קודם למה, למה האנשים האלה הם בסוף שרשרת המזון, מי הם האנשים שנפגעים במקום הזה. אדוני לקח אותנו לסיור. אנחנו מידי פעם נקראים למקומות ולאתרי בנייה. אדוני לקח אותנו לסיור באופן משותף. אדוני זוכר שחיפשנו את הרכז של האתר. הוא גם ריכז אתר אחר. המקום הזה היה מגדל בבל. אנחנו מדברים על רצועה, על מעקה בטיחות? כולם מדברים כמו במגדל בבל בשפות שונות. האדם שריכז את האתר איננו יודע מה האנשים בקומה השלישית ליד מעקה הבטיחות עושים או אינם עושים. זה מגדל בבל וסדום ועמורה.
היו"ר אלי אלאלוף
הצעת החוק הזאת לא באה לפגוע מבחינה כלכלית באתרי הבנייה ובפרויקטים שהמדינה וכל אזרח ואזרח זקוקים להם. לקבלנים יש אחריות לא פחות אידיאולוגית מאשר לנו כחברי כנסת ולכל אזרח ואזרח שזקוק לדיור. יש לנו פער אדיר, ולמרות זאת אנחנו מקדמים הצעת חוק שתאפשר בטיחות טובה יותר, לא אופטימאלית. אני מסכים עם אילן שאפשר עוד לשפר. לא תהיה שום פגיעה. אין בזה פגיעה כלכלית בקבלנים. ההיפך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אין כוונה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו חושבים ש- 13 אלף אתרי בנייה יכולים להיות עם אחריות בנושא של הבטיחות. חברים, אנחנו לא ממוטטים שום מערכת. כל אחד מאיתנו יעשה את המיטב. כל המערכות רוצות לשפר את תפקודן בנושא הבטיחות. אני מודה לגופים, תמשיכו לעשות את העבודה הזאת. אנחנו יכולים להציל את החיים של הרבה מאוד אנשים שמגיעים להתפרנס מזה על ידי זה שהם יעשו את זה בכבוד ובבטיחות הטובה ביותר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לברך אותך, אדוני היושב-ראש, ואת חבריי המציעים. החוק הזה הוא חוק חשוב. הוא באמת התחלה של התמודדות עם מצוקה שאנחנו צריכים להתמודד איתה. אני לא הייתי בדיון, לכן אני מניח שהדברים עלו כאן. אני מצטרף להצעות שהסגירה תיעשה על ידי המשטרה. אני חושב שזה נכון יותר, יעיל יותר, אפקטיבי יותר.
היו"ר אלי אלאלוף
לא על ידי המשטרה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זאת דעתי. זה שונה מהצעת החוק. אני מצטרף לדברים במידה והם נאמרו, ואם הם לא נאמרו, אז הנה אני אומר אותם עכשיו. אני חושב שהסגירה על ידי המשטרה היא יותר אפקטיבית נוכח העומס הבלתי אפשרי שיש על הפקחים. אנחנו לא יכולים להטיל עליהם את האחריות הזאת, אנחנו צריכים פעולה מיידית. כשאנחנו מדברים על מוות או על פציעה בדרגה קשה זה חשש מהותי לעבירה פלילית, לכן סמכותה של המשטרה וכניסתה של המשטרה היא רק טבעית. אני מציע שהסגירה תיעשה על ידי המשטרה.

אני מציע, אדוני היושב-ראש, שהפתיחה תיעשה לאחר אישור המפקח. אני חושב שהפתיחה לא יכולה להיות אוטומטית, צריך להגיע מישהו לראות מה קרה שם, לראות למה התרחשה התאונה, במיוחד לראות שהדבר הזה שגרם לתאונה או אולי יש חשש שגרם לתאונה יתוקן לפני שהאתר הזה יופעל מחדש.

אדוני היושב-ראש, אני ער לזה שפתיחה על ידי המפקח במצב עומס העבודה של המפקחים היא פתיחה איטית יותר מאשר 48 שעות, אבל זה אולי סוף סוף ייאלץ את משרד הכלכלה להגביר את מספר המפקחים. אולי כתוצאה מהדבר הזה יהיו יותר מפקחים.
היו"ר אלי אלאלוף
מפאת כבודכם אני לא רוצה להראות לכם את המכתב של נציבות שירות המדינה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
שהוא מביש. אני מאוד מעריך את יכולת האיפוק של חברי חבר הכנסת בן ראובן. אני לא מעלה על דעתי שבאיזה שהוא תחום אחר של החיים שלנו היה מצב שבו אנשים נהרגים ואין שר שנותן דין וחשבון. שר הכלכלה מפקיר חיי אדם, אחראי למותם של חיי אדם, לכן עוד היום הוא צריך להתפטר מתפקידו, לפני שהוא ייצר פה עוד נזקים. זה המינימום שצריך להיאמר על שר הכלכלה. אני לא רוצה לחלק אחריות על כל מיני רשויות מדינה אחרות, בשביל זה יש שרים. אני לא רב עם פקידים ולא עם נציגים. יש שרים במדינת ישראל, יש להם אחריות פרלמנטרית שהם צריכים לשאת בה. השר הכושל הזה חייב ללכת עוד היום, לא מחר. אני אומר את הדברים רק למען הפרוטוקול. אני בעד קידום הצעת החוק, אני בעד התיקונים שהצעתי.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לנו כמה שבועות לעשות השלמות לחוק לקראת שנייה ושלישית.
אילן גילאון (מרצ)
אני מכיר עוד כמה שרים שלא נותנים דין וחשבון על מותם של אנשים.
היו"ר אלי אלאלוף
מי בעד הצעת החוק, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון – צווים להספקת עבודה), התשע"ו-2016 אושרה
היו"ר אלי אלאלוף
אני מודה לחברי הכנסת על האמון המלא. חברים, תודה לכם, אנחנו נמשיך לשתף פעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:55.

קוד המקור של הנתונים