ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/06/2016

הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים. , הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 389

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ט"ו בסיון התשע"ו (21 ביוני 2016), שעה 12:52
סדר היום
הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ אלי כהן

הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ מיקי לוי

הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ איתן כבל

הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ דוד ביטן

הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ אחמד טיבי

6. הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ חמד עמאר
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

דוד ביטן

איתן ברושי

אחמד טיבי

אלי כהן

חמד עמאר
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף

עבד אל חכים חאג' יחיא

דב חנין

אוסאמה סעדי

איציק שמולי
מוזמנים
רעיה עדני - רפרנטית מים, אגף התקציבים, משרד האוצר

יוסי אל-עזרה - מנהל אגף ייעוץ משק המים, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

גלעד פרננדס - סמנכ"ל בכיר, רשות המים

רזיאל אחרק - יו"ר איגוד יושבי ראש תאגידי המים והביוב בישראל

ליליאנה סירקיס - מנהלת היחידה לסיוע חומרי ודיור, עיריית ירושלים

נתנאל היימן - מנהל תחום אנרגיה ותשתיות, התאחדות התעשיינים בישראל

אלעד נצר - כלכלן, תחום אנרגיה ותשתיות, התאחדות התעשיינים בישראל

ציון נאקש - כלכלן, מרכז השלטון המקומי

אסתר צדוק - פורום המים

אליהו יצחק - פורום המים, ירושלים

דוד דהאן
ישראל


-

יו"ר ודובר הארגונים החברתיים בכנסת
ערוץ 10, תכנית הכול כלול

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ אלי כהן

הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ מיקי לוי

הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ איתן כבל

הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ דוד ביטן

הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ אחמד טיבי

6. הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים, של חה"כ חמד עמאר
היו"ר משה גפני
על סדר היום דיון מהיר בנושא הפחתת שיעור הריבית על תשלומי חובה לתאגידי המים של חברי הכנסת אלי כהן, מיקי לוי, איתן כבל, דוד ביטן, אחמד טיבי וחמד עמאר.

חבר הכנסת אלי כהן, בבקשה, ואחריו חבר הכנסת מיקי לוי.
אלי כהן (כולנו)
תודה רבה אדוני היושב ראש. קודם כל, אני רוצה להודות לך על שפעלת לקיים את הדיון במסגרת זמנים קצרה. הנושא הזה בהחלט מחייב תיקון. האפשרות שעמדה בפנינו היא לבוא ולהגיש הצעת חוק או לחלופין לפעול דרך דיון מהיר לשינוי המצב.

כיום, כולנו יודעים, הריבית במשק היא אפסית. ככלל, יש תרעומת גדולה על נושא של תאגידי המים, על כך שמחירי המים עלו בשנים האחרונות וללא ספק גם אותם תאגידים תרמו בין היתר לעליית המחירים. לאחרונה הייתה החלטה במסגרת הרשויות המקומיות להפחית את הנושא של ריבית הפיגורים בגין הארנונה וזאת הייתה החלטה נכונה וחשובה. אותו דבר צריך לפעול בנושא של תאגידי המים, להוריד את הריבית שמגיעה בין שמונה לעשרה אחוזים מדי שנה, כאשר כל חודש אתה משלם תשלומי ריבית גבוהים ואת אותה החלטה שנתקבלה בנושא של הארנונה, להחיל אותה באופן מידי גם על תאגידי המים, לפחות באותו שיעור שירד ואם לא יותר מכך. הצעד הזה הוא צעד מתבקש.

יש אפשרות, ואין לי ספק שאין כאן עניין של קואליציה ואופוזיציה אלא תהיה תמיכה של כל הבית במהלך הזה. אני אומר שוב שאפשר בתהליך חקיקה שייקח מספר שבועות או חודשים ואפשר לקבל היום החלטה מידית לחתוך את הריבית. החלטה פשוטה וברורה, אדוני.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת מיקי לוי ואחריו חבר הכנסת איתן כבל ואם הוא לא יהיה, חבר הכנסת דוד ביטן.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה רבה אדוני. הריבית הזו של שמונה עד עשרה אחוזים היא ריבית נשך לכל דבר ועניין. כל יושבי השולחן הזה יודעים מה הריביות הנהוגות היום במשק והן שואפות כמעט לאפס. לקחת בין שמונה לעשרה אחוזים ריבית פיגורים על מים, הרי מי בסוף לא משלם מים? אלה שאין להם, שזקוקים למים, שחבר כנסת איציק שמולי העביר את החוק שלו בנושא הזה שאי אפשר לנתק אותו ויבורך על העניין הזה.

עכשיו, מה עושים? כדי להתחכם באים ואומרים בין שמונה לעשרה אחוזים. מישהו יכול לסדר לי את ההשקעות שלי שיהיו בהן בין שמונה לעשרה אחוזים? אני מאוד מאוד אודה לו. במצב כלכלי כפי שנהוג היום, הריבית הזו היא ריבית נשך אדוני. אני מבקש לא לגרור את חברי הכנסת שנמצאים כאן ליד השולחן, ללא הבדל קואליציה ואופוזיציה, אלא כהולכים על נושא צודק ולגמור את הנושא הזה עוד היום. שלא יכריחו אותנו ללכת לחקיקה פרטית.

יתרה מכך אני מבקש. לכמה מורידים את הריבית - אני בדעתו של חבר הכנסת כהן, להוריד את הריבית ל-0.5 אחוז בדיוק כפי שהיא נהוגה בריבית פיגורים כשלא משלמים את הארנונה בזמן. אין סיבה לשלם יותר מכך.
דוד ביטן (הליכוד)
בארנונה זה חצי אחוז לחודש.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא. שנתי.
דוד ביטן (הליכוד)
לחודש.
מיקי לוי (יש עתיד)
אז אנחנו מתווכחים גם על העניין הזה. לא נסכים לחצי אחוז. זה מצרך חיוני ואנחנו לא נסכים לחצי אחוז אלא לאחוז הרבה יותר מופחת כי מדובר במשפחות קשות יום ואנחנו נצטרך כאן לבוא ולייצג אותן.

הדבר השני. אני מבקש מועד לביצוע.
אלי כהן (כולנו)
מידי.
מיקי לוי (יש עתיד)
שלא ימכרו לי איזשהו מועד ארוך טווח אלא במיידית. כשאנחנו רוצים, אנחנו יודעים לעשות את זה מחר בבוקר.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת דוד ביטן ואחריו חבר הכנסת אחמד טיבי.
דוד ביטן (הליכוד)
אין לי הרבה מה להוסיף על דברי החברים. אם הפחיתו את הארנונה, ודאי שהיו צריכים להפחית באותו מועד גם את המים. מצד שני צריך להבין שהריבית לא יכולה להיות ריבית של משק רגילה מכיוון שיש רצון ליצור מצב שהמשתמשים גם בארנונה וגם במים ישלמו ולא יהיה להם אינטרס לא לשלם או לשלם אחרי כמה שנים כי התקציבים של התאגידים ושל העיריות נבנים על התשלום החודשי. צריך שהריבית תהיה ריבית סבירה ולא כפי שהייתה בזמנו, תשעה אחוזים ריבית דריבית ברשויות. זה הוקטן על ידי שר האוצר הקודם לשישה אחוזים. ודאי שזה צריך להיות מוקטן באותה צורה. אם רוצים יותר, צריך לדבר על זה. יכול להיות שצריך גם יותר אבל כרגע שלפחות ישוו את זה לריבית שנקבעה לגבי הארנונה.
היו"ר משה גפני
תודה. אחמד טיבי ואחריו חבר הכנסת חמד עמאר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה. אדוני היושב ראש, שיעור ריבית פיגורים של 8.1 אחוזים הוא דרקוני והוא מופרז כאשר הריבית במשק היא כמעט אפסית. הורידו את ריבית פיגורים בארנונה, כמו שחבריי אמרו, ואין שום סיבה שדווקא תשלומי מים וביוב, ריבית פיגורים תהיה כל כך גבוהה ופוגעת ברבדים רחבים של האוכלוסייה ושל הציבור.

הריבית הגבוהה הזאת מזכירה לי את ריבית הפיגורים בכביש חוצה ישראל.
דוד ביטן (הליכוד)
שם זה יותר. שם יש הכפלות. אל תשווה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
רבותיי, אין לאף אחד מכם ניסיון כמו שיש לי בנושא הזה. כנראה לא שילמתי פעם או פעמיים וקיבלתי סכום שאני לא רוצה לנקוב בו.
דוד ביטן (הליכוד)
איך לא שילמת? זה הכול על חשבון הכנסת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, אני מברך את כל חבריי אליהם הצטרפתי להעלאת הנושא הזה בוועדה והדיון המהיר שאתה מקיים. יש להוריד את ריבית הפיגורים בנושא המים.
היו"ר משה גפני
תודה. חבר הכנסת חמד עמאר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, גם אני הצטרפתי לנושא הזה כי הנושא הזה מאוד כואב. כל נושא תאגידי המים, אני העליתי אותו יותר מפעם. בתאגידי מים יש מס הרים ומס בנייה של בתים פרטיים.
דוד ביטן (הליכוד)
וצפיפות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בנייה לא רוויה. יוצא שבנושא היטלי מים וביוב של המגזר הלא יהודי והמגזר הלא עתיר, משלם כמעט 170 שקלים למטר לעומת 45 שקלים שמשלמים ברעננה ובהרצליה.
דוד ביטן (הליכוד)
של ההיטלים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
של ההיטלים.
דוד ביטן (הליכוד)
זה לא שייך לזה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
של ההיטלים. אתה מתחיל לבדוק את נושא תאגידי המים ואומר ששם אנחנו צריכים לעשותץ.
דוד ביטן (הליכוד)
אבל הם לא משלמים בכלל. מה זה משנה כמה כתוב?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הם משלמים. תאמין לי, אלה הכול סיפורי סבתא. אני קיבלתי עכשיו פנייה של אישה זקנה בת 83 שלא שילמה 320 שקלים, עשו לה עיקול על הקצבה, הגיעו אליה הביתה, לקחו ממנה 600 שקלים בגלל שהגיעה לשם הוצאה לפועל. עשו לה את המוות בשביל 320 שקלים עד שאני התערבתי בנושא. לקחת ריבית של 8,1 אחוזים מהאנשים הכי חלשים, בעצם מי שלא משלם את המים, אלה האנשים החלשים ולא האנשים החזקים ושם לבוא ולהטיל את הריבית הגבוהה הזאת כאשר לקחו בחשבון את הנושא של הארנונה והורידו את זה לחצי אחוז וזה יוצא שישה אחוזים בשנה וכאן השאירו את ה-8,1 אחוזים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בריבית דריבית זה שמונה אחוזים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני חושב שאנחנו כאן צריכים להחליט שאנחנו כוועדת הכספים ללכת לקראת אותם אנשים חלשים. הריבית במשק היום היא כמעט אפס אחוזים וגם כאן צריך להתחשב בכך.
היו"ר משה גפני
תודה. בדיון המהיר רוצים להשתתף חבר הכנסת חאג' יחיא, חבר הכנסת שמולי וחבר הכנסת סעדי. אני מבקש מהחברים, האויב של הטוב הוא הטוב מאוד. אני מבקש לא להתייחס לדברים אחרים. יש כל כך הרבה בעיות ובואו נתמקד בנושא שהעליתם כדי להגיע למצב בו נצליח להוריד את זה. אם נדבר על הכול, לא נתקדם. אפשר לקיים דיון על הכול כי גם דעתי בנושא של תאגידי המים ידועה, אבל בואו נדבר על הריבית, על הנושא אותו העליתם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני רואה שכולם קשרו בין ארנונה למים אבל בואו נסתכל על המים, מה הם המים ומה עלות המים לתאגידים. העלות היא עלות ההפקה והעברה לאזרח. אם מס הכנסה מקבל ארבעה אחוזים שנתיים, למה המים צריכים להיות יותר? האם יש להם עלויות, אם לא מקבלים את התשלום בזמן? העלויות הן לפי העלויות במשק וזה מה שהם צריכים לקבל פחות או יותר ולא להכניס בתוכו גם קנס. יש הבדל בין הריבית שמבקשים לקבל בתאגידי המים עבור נזקים שנגרמים להם בכך שהם לא מקבלים את התשלומים בזמן לבין עוד קנסות.
היו"ר משה גפני
אתה מציג להצמיד את זה למס הכנסה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
למס הכנסה. אפילו במס הכנסה מבקשים והבנתי שכמה שנים כבר ביקשו להוריד לשלושה אחוזים מארבעה אחוזים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אדוני יושב ראש הוועדה, ההשקעה הכי טובה במשק היא אמנם בהוצאה לפועל, שם תשעים אחוזים מהחוב הוא ריבית ועשרה אחוזים הם הקרן.
היו"ר משה גפני
תחזור.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני אומר שההשקעה הכי טובה במשק, בלי קשר לגובה הריבית, היא בהוצאה לפועל. שם כל גובה החוב, מתוך כל החוב, תשעים אחוזים הם ריבית על ריבית על ריבית ועשרה אחוזים הקרן.

החוב של הצרכנים לתאגידי המים הוא לא כזה רחוב מזה. אני אומר לך שהנתון האחרון שפורסם, זה משהו באזור ה-400 מיליון שקלים והחלק הארי של החוב הזה הוא ריבית על ריבית על ריבית. לכן אני חושב שההצעה הזאת שמביאים לכאן חברי הכנסת אלי כהן, מיקי לוי, דוד ביטן, אחמד טיבי וחמד עמאר, זאת החלטה שהיא חשובה מאין כמותה. אמנם צריך להגיד ביושר שאנחנו כבר שנתיים רודפים כאן אחרי הזנב של עצמנו כי החטא הקדמון הוא התאגידים. הקימו מפלצת וצריך להאכיל אותה. אך מאכילים אותה? על ידי ריבית וריבית וריבית. איזו סיבה יש שבכל שנה מושכים שמונים עד מאה מיליון שקלים דיבידנדים ומצד שני כזאת מדיניות של ריבית?

לכן אני כמובן תומך בהצעה שלכם. זאת הצעה מעולה שאני חושב שצריך להחליט עליה היום ולא להתעכב עם חקיקה. באמת תבורכו. זה הישג אחד נוסף חשוב במאבק אבל המטרה הגדולה עדיין עומדת לנגד עינינו והיא צמצום מספר התאגידים.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת אבו מערוף ואחריו חבר הכנסת סעדי.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש, הדיון חשוב ומבורך מאוד. זה חלק קטן ומזערי מהעסק אחריו אנחנו עוקבים ומטפלים בו באופן יסודי מתחילת הקדנציה. אכן צריך לטפל בו באופן יסודי. זה נושא גדול וחשוב מאוד ואני חושב שלוועדת הכספים יש את החלק הגדול ביותר והחשוב לטפל בנושא הזה.

נתרכז בעניין של שמונה אחוזים ומה שאמרת, אכן הוא נכון. זאת הצעה מבורכת ואכן ההחלטה צריכה להתקבל היום. אני מצטרף לדברי החברים. ההצעה היא ארבעה אחוזים. כך זה מקובל וכך זה צריך להיות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, זה נושא חשוב מאוד ובאמת צריך לברך את חברי הכנסת שיזמו את הדיון הזה. דיברתי עם חברי אלי כהן שאולי נגיש הצעת חוק, אבל הוא אמר לי שנעשה את זה בוועדת הכספים כי זה יותר מהיר מהצעת חוק. כמובן שצריך לפעול בנושא.

לא צריך להשחית מלים על תעריפי המים, ההיטלים וכל התאגידים. בואו נתרכז, כפי שאמר היושב ראש, בעניין הספציפי הזה של הורדת הריבית. יש היום חוק במדינת ישראל, חוק פסיקת ריבית והצמדה. יש חוק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בארנונה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה חוק כללי שחל על כולם. אפילו בהוצאה לפועל. יש חוק פסיקת ריבית והצמדה. מדברים על הצמדה למדד וריבית היא ארבעה אחוזים לשנה לא צמודה.
היו"ר משה גפני
אז איך גובים 8.1 אחוזים?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כי אלה תעריפים מיוחדים שהם קבעו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בניגוד לרוח החוק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
או שהולכים בעניין הזה לפי החוק הכללי, אבל אני הייתי אומר שכיוון שמדובר במים ובמוצר בסיסי, ללכת רק להצמדה, לא למס הכנסה ולא לארנונה.

הדבר השני. ממתי החיוב? מועד החיוב על ריבית פיגורים. לא יכול להיות שמהיום שמוציאים את החשבונית. הם מחילים את זה מהיום הראשון וגם זה לא בסדר.
ישראל
אני מערוץ 10, מהתכנית "הכול כלול". זימנו אותנו לכאן כיוון שאנחנו יזמנו יחד עם חברי הכנסת צעדים.
היו"ר משה גפני
זה לא מקובל, אבל אני מאפשר לך.
ישראל
תודה.
היו"ר משה גפני
יש הבדל בין התקשורת לבין הכנסת. אנחנו מדווחים עליכם ואתם מקבלים החלטות.
ישראל
אנחנו מנסים להשפיע, בטח בנושא הזה.
היו"ר משה גפני
משפט. הנושא ברור.
ישראל
אצלנו בתכנית התכנסו המון תלונות וממש פתחנו בקמפיין. כל יום יש תלונה על ריביות באחוזים לא סבירים. היה פיצוץ בצינור, חוב המים של אותו אדם מגיע לשישים-שבעים אלף שקלים ואפשר לעשות את החישוב המתמטי כמה הם שמונה אחוזים על הסכום הזה. כל יום אנחנו מנסים לטפל בעוד אנשים.
היו"ר משה גפני
ולכן, מה אתה מציע?
ישראל
לכן אנחנו באים. כדי לסקר. בטח שריבית של 8.1 אחוזים לא יכולה להמשיך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
רזיאל אחרק
שלום לכולם. אני יושב ראש דירקטוריון של התאגיד בראש העין ואני יושב ראש כל האיגודים.
היו"ר משה גפני
אתה אורח קבוע כאן ואנחנו מתכבדים בך.
רזיאל אחרק
אני בכובע שמייצג את הציבור בדירקטוריון.
היו"ר משה גפני
לא חשוב איזה כובע. העיקר שיש כובע.
רזיאל אחרק
חשוב. יש את הדרג המקצועי בתאגידי המים ויש את נבחרי הציבור שנמצאים בתאגידי המים ואנחנו יותר רגישים לציבור. אני גם חבר מועצה.

זה נכון. הריבית היא רצחנית. לשלם תשעה אחוזים ריבית על חריגות. התאגיד לא משלם אם הוא חורג מהתשלום למקורות והוא לא משלם סכומים כאלה. לדעתי בתוך זה מגלמים קנס, כמו שאמר חבר הכנסת אלי כהן ואני אכן מברך על היוזמה.

בהזדמנות הזו אני אומר שאם תהיה ועדת הנחות בתאגידי המים כמו שיש בעיריות, הבעיה תיפתר. אתם צריכים ליזום הקמת ועדת הנחות.
היו"ר משה גפני
אמרת את זה בעבר. זה לא נושא הדיון. תודה רבה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה בכל זאת לומר כאן משפט. הבעיה היא לא הריביות אלא הבעיה היא מחיר המים. אלי כהן, כנציג הממשלה - - -
היו"ר משה גפני
הוא לא נציג הממשלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בשבילי הוא נציג הממשלה. זה תואר של כבוד.
היו"ר משה גפני
אם היו אומרים עלי שאני נציג הממשלה, הייתי נעלב. אני מאחל לו שיהיה בממשלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תבין מה קורה כאן. מביאים לך את הדיון בשוליים של הבעיה. הבעיה היא מחיר המים. לגבי מחיר המים לא שואלים אותך, כמו שלא שואלים אותך על המע"מ, כמו שלא שואלים אותנו על מכסים לתוצרת ומביאים תוצרת מחוץ לארץ שלא לצורך. יש כאן דבר לא מובן בסמכות של הכנסת. לכן אני מציע לפרק את רשות המים, לפני שמחליפים את אלכס קושניר, בלי קשר לאיש אתו אני בקשר, לפרק אתה רשות ולהחזיר את הסמכויות של מחיר המים לוועדת הכספים. לא יכול להיות שמוצר ציבורי כזה נקבע על ידי קבוצת אנשים שלא מחוברת לשום דבר. אני מציע לכם חברי הכנסת להחזיר את הסמכויות לוועדת הכספים. זה מוצר ציבורי. לא יכול להיות שהוא ייקבע על ידי קבוצת אנשים שאין לה שום מושג במה היא עוסקת.
היו"ר משה גפני
הוא חורג מכל הנושא של הדיון המהיר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לכן הבעיה היא לא הריביות אלא מחיר המים.
ליליאנה סירקיס
אני מאגף הרווחה בעיריית ירושלים. בביטוח לאומי למקרים סוציאליים מוחקים ריבית הצמדה וקנסות כאשר מגיעים להסדר החוב. אני מבקשת שאותו הדבר יחול גם בתאגידי המים.
היו"ר משה גפני
מה עושים?
ליליאנה סירקיס
בביטוח לאומי, במקרים של נזקקים, מגיעים להסדרים של חובות, מוחקים להם את הריבית, את ההצמדה ואת הקנסות עד לסיום החוב וכמובן ברגע שהסתיים החוב, הכול נגמר. אותו דבר אני מבקשת שיהיה גם לגבי חובות המים. מים הם מצרך קיומי וכאשר בן אדם נזקק, מקרה סוציאלי, מגיע להסדר על החובות, חייבים להקפיא ולבדוק.
היו"ר משה גפני
נבחן את העניין הזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש מישהו מרשות המים?
מיקי לוי (יש עתיד)
כן. לידך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל איפה היושב ראש?
מיקי לוי (יש עתיד)
ניתן להם את הכבוד המגיע להם.
קריאה
היום למיקי לוי יש יום הולדת.
היו"ר משה גפני
מיקי, מזל טוב.
מיקי לוי (יש עתיד)
ריגשת אותי. מכל העולם, את. אוהב אותך.
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני מאחל מזל טוב לחבר הכנסת מיקי לוי שיזכה לאריכות ימים, לבריאות טובה, הוא וכל המשפחה. תודה רבה על היוזמה היפה הזאת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
קצת התחשבות בצמים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מתנצל.
היו"ר משה גפני
רבותיי, הסיפור הוא בעייתי וכבד. בבקשה.
גלעד פרננדס
רשות המים. קודם כל, אני רוצה להגיד שהנושא הזה – ואני מדבר על הריבית למי שלא משלם את חיובי המים – נמצא על השולחן שלנו כבר כמה חודשים. אנחנו עובדים במשותף גם עם האוצר וגם עם משרד המשפטים כי יש לזה גם היבטים משפטיים כמובן. דרך אגב, אני מתנצל בשמו של נציג משרד המשפטים שגם היה אמור להיות כאן, זמר בלונדהיים. הוא היה כאן והזעיקו אותו לגן של הבן שלו כמקרה חירום. הוא היה כאן ונאלץ לצאת.

אנחנו חושבים שבחודשים הקרובים נביא את זה למועצת רשות המים שהיא הגוף שאמור להחליט בזה. ההיסטוריה היא שה-8.1 אחוזים - - -
אלי כהן (כולנו)
סליחה, מה תפקידך?
גלעד פרננדס
סמנכ"ל כלכלה ברשות המים. בהיסטוריה את המים חילקו הרשויות המקומיות וריבית הפיגורים הייתה צמודה למה שהרשויות המקומיות גבו, 8.1 אחוזים. גם היום, החצי אחוז הזה שאני לא חושב שהוא כזה בשורה, אבל כל אחד והדעה שלו, כי זה חצי אחוז לחודש וזה כמעט 6.2 אחוזים בשנה עם עוד הצמדה.
אלי כהן (כולנו)
אם זה לא הרבה השישה אחוזים, תקבע ארבעה אחוזים. עדיין אתם לוקחים יותר.
גלעד פרננדס
זאת הכוונה שלנו. הכוונה שלנו היא להסדיר את זה. מצד אחד יהיה איזשהו אלמנט של קנס אבל לא משהו דרקוני כמו שנאמר כאן. אני חושב שרשות המים בחודשים הקרובים תביא למועצה את הנושא.
קריאה
הוא מורח אותנו.
גלעד פרננדס
אנחנו אף פעם לא מורחים את חברי הכנסת, בטח לא אני.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה ההמלצה שלכם?
גלעד פרננדס
קודם כל, ההמלצה שלנו צריכה להיות במשרד המשפטים אתו עוד לא סיימנו את הדיון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כמה זמן זה לוקח?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני אפשר לך. בעוד כמה חודשים הוא רק ידע להגיד לך באיזה שיעור הוא מוכן ללכת.
היו"ר משה גפני
אני מסכם את הדברים שלך. בחודשים הקרובים אתם הולכים לכיוון של הפחתת הריבית לארבעה אחוזים?
גלעד פרננדס
לא יודע את האחוז, אבל הפחתת ריבית משמעותית.
היו"ר משה גפני
זה יכול להיות 7.9 אחוזים במקום 8.1 אחוזים.
גלעד פרננדס
אנחנו מדברים על הפחתת ריבית משמעותית.
היו"ר משה גפני
בחודשים הקרובים.
גלעד פרננדס
נכון.
היו"ר משה גפני
אין תאריך לחודשים הקרובים ואלה יכולים להיות חודשיים ויכולים להיות 68 חודשים.
גלעד פרננדס
לא. לא 68 חודשים.
היו"ר משה גפני
67 חודשים.
גלעד פרננדס
אפשר להגיד חצי שנה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ממתי הם מחייבים?
היו"ר משה גפני
נכון, ממתי אתם מחייבים?
גלעד פרננדס
החיוב נעשה לפי אמות המידה. מרגע שנשלח החשבון, יש 14 ימים לתשלום ורק אחרי שלא משלמים במשך 14 הימים, אז זה מתחיל.
היו"ר משה גפני
לא מתאריך המשלוח אלא מתאריך הפיגור.
גלעד פרננדס
יותר מזה. גם אם בן אדם מגיע לתאגיד ואומר שהוא רוצה להגיע לאיזשהו הסדר, ברגע שהוא מגיע להסדר, כל הריבית שנפרסת לו בהסדר היא ריבית אחרת לגמרי והיא הרבה יותר נמוכה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רעיה עדני.
רעיה עדני
אני מצטרפת לדברים. הסמכות היא של רשות המים ולכן הדברים של גלעד די סיכמו את הנושא. אני רק אומר שכיום הריבית היא ריבית הפיגורים של החשב הכללי והיא משותפת לא רק למים אלא לעוד כמה דברים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למי כפופה רשות המים? אין לה בעל בית.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה ריבית הפיגורים?
רעיה עדני
ריבית הפיגורים של החשב הכללי היא פריים פלוס ששה וחצי. זה לא רשות המים אלא זה באופן גורף.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אין בעיה. אפשר לתקן עוולות גם במקומות אחרים. גם בהוצאה לפועל.
אלי כהן (כולנו)
את אומרת שהסמכות להוריד את הריבית היא סמכות של רשות המים אבל לא צריך להתייעץ. אפשר לקיים היום ישיבה, היום להחליט ומחר להוציא לפועל. אני שאלתי רק ברמה העובדתית והחוקית של החוק.
רעיה עדני
רשות המים כפופה לחוק.
אלי כהן (כולנו)
לא צריך את משרד המשפטים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
וגם לא צריך את האוצר.
אלי כהן (כולנו)
לא צריך אף אחד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין להם בעל בית.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת אלי כהן מקבל ככתבם וכלשונם את מה שאת אומרת כי את אומרת דברים נכונים. אני רק רוצה להגיד לחבר הכנסת אלי כהן ולהסביר לו את השפה של משרד האוצר. העברית של משרד האוצר היא קצת שונה. משרד האוצר אומר שהסמכות היא בידי רשות המים אבל חסר לרשות המים לקבל איזושהי החלטה בלעדינו. זאת השפה.
רעיה עדני
זה לא מה שאמרתי.
היו"ר משה גפני
אמרתי שאת אמרת? זאת השפה. אתם באים להגיד לי? הרי דנתי אתכם על הנושא של מחירי המים ועל הכול וכל הזמן אמרתם רשות המים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה אתה לא מציע לפרק אותם?
היו"ר משה גפני
דיברתי עם רשות המים, כמעט בכו לי בטלפון.
אלי כהן (כולנו)
אני רואה שזה מאוד הצחיק את גלעד. אותי זה לא היה מצחיק. אם אני הייתי במקומך, ואני הייתי בתפקידים כלכליים, יום אחרי שהפחיתו בארנונה, לא הייתי מגיע לדיון כאן.
היו"ר משה גפני
ההחלטה היא לא שלו. זאת החלטה שהיא משולבת עם משרד האוצר ועם משרד המשפטים.
אלי כהן (כולנו)
צריך לקבל החלטה מידית.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע למה משרד המשפטים כל כך בניין.

רבותיי, אני רוצה לסכם את הדיון המהיר.
ליליאנה סירקיס
יש אפשרות לבקש התייחסות?
היו"ר משה גפני
אפשר לבקש אבל זה לא הדיון של עכשיו. גלעד, שמעת את מה שאמרה הגברת. תבדוק את הדבר הזה ותחזור אלינו עם תשובה.
אליהו יצוחק
אני מפורום המים. כל הכבוד על הדיון הזה. אני רוצה להגיד דבר אחד. הזכירו כאן אתה אישה עם חוב של 300 שקלים והיום הוצאה לפועל הולכים להוציא את האנשים מהבית כדי למכור את הדירה.
היו"ר משה גפני
אמרת את זה בישיבה הקודמת. תודה. זה לא נושא הדיון.
נתנאל היימן
לא הבנתי מה הסוגיה המשפטית. זאת החלטה של רשות המים.
היו"ר משה גפני
אתה לא צריך להבין. תהיה חבר כנסת, חבר בוועדת הכספים, תבין מה הסוגיה המשפטית. זה כמו שלמשרד האוצר אין סמכות בכלל. זה הכול בידי רשות המים. אני אסביר לך תכף מה הנושא המשפטי כאן.
ציון נאקש
מרכז השלטון המקומי. הדיון כמובן חשוב ומרכזי. ההצעה היא לתקן ריבית חשב כללי. כיוון שגם חוב פיגורים במים, גם בחשמל ובאופן כללי, כל חוב שחייב למדינה - - -
אלי כהן (כולנו)
למה לא אמרת את זה בארנונה?
ציון נאקש
הארנונה הופחתה לשישה אחוזים. לכן אני אומר לנציגת האוצר, נאה דורש נאה מקיים. אנא הפחיתו את ריבית הפיגורים.
היו"ר משה גפני
לשלטון המקומי יש עמדה בעניין הנושא שעלה כאן בדיון המהיר לגבי תאגידי המים?
ציון נאקש
אנחנו נהיה חלק מהצוות שידון בשיעור ההפחתה. כמובן שיש לנו עמדה.
היו"ר משה גפני
מה העמדה?
ציון נאקש
בארנונה היו הפחתות ואני מניח שגם כאן יתקיים דיון אבל אני לא יודע לומר בשלב הזה מה שיעור ההפחתה.
היו"ר משה גפני
הבנתי.
ציון נאקש
תרשה לי להשלים את המשפט. כיוון שגם חובות החשמל וגם כל חוב שיש לתושב מדינת ישראל כלפי גוף ממשלתי נגזר - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה להכשיל את העניין. מה אתה אומר לנו? עד שלא תטפלו - - -
ציון נאקש
למדינה הכי קל ללכת לרשויות המקומיות.
היו"ר משה גפני
הוויכוח הוא לא אתם.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מה קשורות הרשויות המקומיות לתאגידי מים?
היו"ר משה גפני
ולכן מה אתה מציע?
ציון נאקש
הדיון חייב להתקיים על ריבית חשב כללי והתיקון צריך להיעשות שם.
היו"ר משה גפני
על מה חייב להתקיים כאן, אני אחליט. אני רק שאלתי מה עמדת השלטון המקומי לגבי הנושא של הדיון המהיר שהעלו חברי הכנסת. אתה אומר שאין לכם עמדה. אתם תשבו ליד השולחן. בסדר.
ציון נאקש
כמובן.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לסכם את הדיון. העלו חברי הכנסת את הנושא הזה של ריבית פיגורים שנעשית על תשלום חוב בתשלום המים, על ריבית של 8.1 אחוזים כאשר הריבית במשק היא אפסית היום. היא פשוט לא קיימת. ההשקעה הכי טובה זה לומר לאנשים שלא שילמו. המצב הזה לא יכול להיות יותר.

אנחנו שמחים על כך שאתם הולכים לדון בעניין של הפחתת הריבית. זה מאוד נחמד. אם בתוך שבועיים לא מופחתת – תשמעו מה שאני אומר לכם - הריבית ומגיעה כמו במס הכנסה – אנחנו הולכים גם לטפל בארנונה, אבל זה לא הנושא היום – אנחנו מניחים הצעת חוק שתשנה גם את הריבית של החשב הכללי, קואליציה ואופוזיציה. גם חבר הכנסת שהוא חבר כנסת מסיעתו של שר האוצר, גם חבר כנסת מסיעתו של שר הבריאות, גם חבר כנסת מהאופוזיציה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
גם חבר כנסת מסיעתו של שר הביטחון.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, אם בתוך שבועיים אין הפחתה של הריבית, אנחנו מתחילים לטפל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בכמה?
היו"ר משה גפני
ארבעה אחוזים. אמרתי, כמו במס הכנסה. הפחתה בתוך שבועיים של הריבית. לא חודשים ולא סיפורי מעשיות. אני מכיר את החודשים האלה. אני הייתי שם כבר כמה פעמים. תוך שבועיים מהיום. אנחנו היום ביום שלישי, תוך שבועיים מהיום. אם עד יום שלישי בעוד שבועיים אני לא מקבל הודעה על ההפחתה, אני אבקש מהלשכה המשפטית שתכין הצעת חוק להפחית את הריבית של החשב הכללי כי אנחנו נמצאים במשק שהריבית היא כל כך אפסית. לעשות את הדברים האלה, זה מראה על ניתוק מוחלט ממה שקורה כי מי שמשלם את הריבית הזאת, בסוף, כמו שאמרו חברי הכנסת, השכבות החלשות בחברה. העשירים משלמים, הם לא מגיעים לנושא הזה של הריבית. שבועיים מהיום.

תודה רבה. הישיבה נעולה. אנחנו נניח את סיכום הדיון על שולחן הכנסת.

הישיבה ננעלה בשעה 13:27.

קוד המקור של הנתונים