ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/06/2016

אישור לפי סעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 לדרך הפרטת חברת מזח תיירות אילת בע"מ

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 385

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י"ד בסיון התשע"ו (20 ביוני 2016), שעה 12:25
סדר היום
אישור לפי סעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 לדרך הפרטת חברת "מזח תיירות אילת בע"מ"
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי

מיקי רוזנטל
מוזמנים
מאיר שמרה - משנה למנהל הרשות, רשות החברות הממשלתיות

דן קמינצקי - רפרנט, רשות החברות הממשלתיות

אלי לנקרי - סגן ומ"מ ראש העירייה, עיריית אילת

אסף (אסי) בן חמו - גזבר, עיריית אילת

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך

עדי עמיתי (מתמחה)
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת

אישור לפי סעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 לדרך הפרטת חברת "מזח תיירות אילת בע"מ"
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לנושא אישור לפי סעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 לדרך הפרטת חברת "מזח תיירות אילת בע"מ".

בבקשה, מאיר שמרה, אתה מציג את זה?
מאיר שמרה
כן. שוב אני רוצה להודות ליושב-ראש על פועלו בעניין "תדמור". אני אומר את זה בשיא הרצינות וללא ציניות. אמרתי בישיבה הקודמת שהיה נעים לראות מישהו שעושה פעילות לצורך מצווה ואני רוצה להודות לך על זה. אני מאמין בכל לבי שהפעילות של "תדמור", שהיא פעילות ברוכה וענפה, ואני מוקיר אותה ומכיר אותה, תתבצע בעתיד בצורה הרבה יותר טובה. יועסקו שם הרבה יותר עובדים והפעילות תהיה כזו שאפשר יהיה רק להתגאות בה. בית-הספר והמלון – היית שם וראית כמה הוא רעוע, יושקעו בו לפחות 13 מיליון שקל כמחיר מינימום, זה חלק מן התהליך, על-ידי הזכיין. אני מקווה מאוד שזה יהפוך למשהו שכולנו נוכל להתגאות בו. זה לא המצב עכשיו, אני אומר את זה בלשון המעטה. אמרנו רק את שבחם אבל היו הרבה תהליכים מאוד לא בריאים בחברה הזאת.

לענייננו, חברת "מזח תיירות אילת" מוחזקת שליש על-ידי עיריית אילת, שליש על-ידי המדינה ושליש על-ידי חפח"א (החברה לפיתוח חוף אילת).
היו"ר משה גפני
מה התקציב שלה?
מאיר שמרה
בגדול, אין תקציב. מדובר בחברה שהיא נטולת עובדים. מדובר למעשה במעגנה עם חוף ים של 60 מטרים. יש שם חוף לתועלת הציבור.

ניהלנו משא ומתן עם עיריית אילת. צריך להגיד שבייסוד החברה התקבלה החלטה שחפח"א תנהל אותה 10 שנים ואחר-כך היא תעבור לבעלות עיריית אילת. הדבר הזה לא קרה. אנחנו נכנסנו לפני כמה שנים עם עיריית אילת למשא ומתן על כל נושא רצועת החוף, איך משביחים אותה לתועלת הציבור. עיריית אילת התחייבה להשקיע עשרות מיליוני שקלים בפיתוח האזור. נחתם הסכם ניהול עם עיריית אילת, שיש בו כמה עוגנים מרכזיים. אחד מהם הוא שעיריית אילת תנהל את חברת "המזח" במשך 4 שנים וב-4 השנים האלה תשביח את רצועת החוף. למיטב ידיעתי עיריית אילת השקיעה שם עשרות מיליוני שקלים.
היו"ר משה גפני
איך קורה דבר כזה? יש רצועת חוף. מקימים חברה ממשלתית שתנהל את זה?
מאיר שמרה
כן.
היו"ר משה גפני
למה?
מאיר שמרה
קודם כול, זה מעגנה. זה כמו מיני נמל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יכול לספר לך מה קרה שם, פשוט הייתי שם לפני זמן מה. החוף הדרומי מחולק באילת לטובת חיל הים, נמל אילת וקצא"א. החוף הזה היה פעם חלק מנמל, החתיכה הזאת, היה שם מעגן של ספינות זכוכית שאנשים היו שטים בהן. המעגן הזה כבר לא פעיל ולכן כל מה שהוא חוף במדינת ישראל- - -
היו"ר משה גפני
אבל למה זה חברה ממשלתית?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כל פעילות ימית הוסדרה בעבר כך. אגב, זה מייצר בעיה לאילת כי לעיר אין לאן להתפתח, החופים שלה חסומים. בסך הכול זה תהליך מבורך. צריך לפנות משם עוד כמה קליינטים, גם את קצא"א שלא עושה שם הרבה פעילות עכשיו והיא מחזיקה חלק חוף ניכר, ואחרים. זה נקבע היסטורית.
אלי לנקרי
זה ישן מאוד. אני ממלא מקום ראש עיריית אילת. החברה הזאת הוקמה בשנת 1966. ההיסטוריה של החברה, כפי שחבר הכנסת רוזנטל אמר, אנחנו לא יודעים בדיוק להגיד את מטרת הקמת החברה אבל היא הוקמה כדי לנהל.
היו"ר משה גפני
מה עושים שם היום?
אלי לנקרי
היום יש שם רצועת חוף קטנה, יש שם מעגנה קטנה לכ-50 סירות ויש שם מבנה, שנבנה בתחילת שנות השישים, שלא שווה הרבה כסף. בסך הכול זאת חברה שמנהלת תקציב.
היו"ר משה גפני
החוף לא פעיל?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
החוף פעיל. הדבר הכי חשוב בעניין הזה, וביררתי את זה גם עם מר שמרה וגם עם עיריית אילת, שהדבר הזה יישאר לטובת הציבור, פתוח לציבור, ללא תשלום גם בעתיד. זה הובטח בחוזה. זה הדבר שהטריד אותי.
מאיר שמרה
זה חלק מן ההסכם.
היו"ר משה גפני
והמעגנה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שלא ימכרו את זה, שלא יספסרו בזה, שלא יעשו בזה "מייסעס", שזה יישאר חוף פתוח לציבור, ובייעוד הזה, שלא ישנו גם את הייעוד.
אלי לנקרי
אדוני היושב-ראש, כדי להבטיח שהחוף יישאר כמובן לטובת הציבור, זה אינטרס מובהק שלנו. אנחנו רוצים יותר ויותר רצועות חוף. צדק חבר הכנסת רוזנטל שעיקר רצועת החוף של אילת תפוסה על-ידי פעילות.
היו"ר משה גפני
אתם מעבירים את זה לעיריית אילת?
מאיר שמרה
העברנו את זה כבר לפני 4 שנים לעיריית אילת לניהול. אמרנו שיש לנו 4 שנים לבחון את עיריית אילת. במהות אנחנו לא מעבירים לה את זה כדי שזה יישאר אותו דבר. קיבלנו מהם פרוגרמה, הם לקחו חברה, אותה חברה שפיתחה את נמל אילת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם כבר השקיעו שם לא מעט כסף.
אלי לנקרי
אני יכול להגיד שעמדנו בכל ההסכמים.
מאיר שמרה
אמרנו שבסיום הפרוגרמה, כאשר אתם מבצעים את ההשקעות הנדרשות, תראו לנו, תביאו אישור ממשרד התיירות שאכן הדברים האלה בוצעו. פנינו למשרד התיירות וקיבלנו את האישור שהדברים האלה בוצעו הלכה למעשה, שחוף הים שודרג. לכן אנחנו אומרים: עשיתם את מה שלקחתם על עצמכם, עמדתם באבני הדרך. לפני 4 שנים עשינו הערכות שווי לחברה על-ידי שני מעריכי שווי, הם נתנו תג מחיר מסוים.
היו"ר משה גפני
איפה ההתחייבות שלכם, מה שחבר הכנסת רוזנטל אומר?
מאיר שמרה
זה בהסכם עצמו.
אלי לנקרי
יש בהסכם סעיף מפורש לעניין הזה, שמחייב להשאיר את החופים פתוחים לציבור. אבל זה גם אינטרס מובהק שלנו.
היו"ר משה גפני
אינטרס משתנה מפעם לפעם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו לא חושדים בכם, אמרתי לך את זה, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד.
מאיר שמרה
זה מופיע גם בהסכם עצמו, ודרך אגב זה כתוב גם בהחלטת הממשלה, וגם באישור ועדת הכספים אנחנו פירטנו את זה.
היו"ר משה גפני
המעגנה לא נמצאת שם?
אלי לנקרי
המעגנה נמצאת. יש שם מעגנה קטנה מאוד ל-50 סירות, אפילו פחות.
היו"ר משה גפני
יש את המעגנה ויש את החוף.
אלי לנקרי
ויש שם מבנה שבו נמצאים מסעדה ומועדון צלילה. אנחנו כבר בנינו שם בשנים האחרונות טיילת בהשקעה של 18 מיליון שקל, על הרצועה הזאת בנינו טיילת. כלומר, אין היגיון לעשות משהו אחר מעבר לטיילת. זה חוף פתוח לציבור. אנחנו רוצים לפתוח עוד יותר חופים לטובת הציבור ולפנות עוד רצועות חוף לטובת הציבור. זאת הייתה המטרה כאשר פנינו לרשות החברות ואמרנו: תקיימו את ההסכם שנקבע עוד בשנות השישים.
היו"ר משה גפני
מה עם הנושאים האחרים שקיימים שם, קצא"א וכל האחרים?
אלי לנקרי
זה שאלה מצוינת. אנחנו במשאים ובמתנים ובניסיון להביא לכך- - -
היו"ר משה גפני
יש שם חוף ענק סגור לגמרי. זה לא ייאמן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בקצא"א עוברת אנייה – אסור לדבר על זה יותר מדי – פעם בכמה חדשים. זה לא פעיל, זה לא מספק עבודה לתושבי אילת. יש שם אמנם כמה עשרות עובדים, אבל זה תופס שטח של כ-2 קילומטרים.
אלי לנקרי
1.7 קילומטרים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
2 קילומטרים חוף באילת – כל החוף של אילת הוא 10-11 קילומטרים.
אלי לנקרי
13 קילומטרים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מתוך זה קילומטר וחצי סתם עומד ריק. זה פשוט מקומם ולא ראוי. אפשר היה לצמצם את זה. אומרים: ואם בעתיד אולי תהיה פעילות? בסדר, אז בואו נצמצם את זה קודם כול בחצי, בואו ניתן חצי עכשיו לטובת הציבור.
היו"ר משה גפני
מה אומרים לכם? אתם מדברים עם מישהו?
אלי לנקרי
כן, אנחנו מנהלים משא ומתן גם עם חברת קצא"א וגם עם חברת "נמלי ישראל" באמצעות רשות מקרקעי ישראל. יש הסכמות ראשוניות עקרוניות. הם לא רוצים- - -
מאיר שמרה
זה קשור אלינו בעקיפין. אנחנו מעורבים בשנתיים האחרונות יותר אבל הדברים לא קשורים אלינו ברמה של חברה ממשלתית עם סמכויות וכולי. אנחנו מעורבים דרך הליך מסוים, אתה מכיר את נושא המפקח. אנחנו מעורבים בדלת האחורית. אבל אני יודע מידיעה אישית שהדברים האלה מתקדמים.
היו"ר משה גפני
גם עם קצא"א וגם עם "נמלי ישראל"?
אלי לנקרי
גם עם קצא"א וגם עם חברת "נמלי ישראל". אבל עדיין יש פער גדול מאוד בין מה שהם מוכנים לְפנות לבין מה שאנחנו חושבים שהם צריכים לְפנות. גם מבחינה תפעולית, אין שום הצדקה לקצא"א להחזיק.
מאיר שמרה
הזיכיון של קצא"א מסתיים באפריל 2017.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה הזדמנות. לכן, אדוני, אם אתה רוצה להתערב בזה, ואני חושב שראוי שהוועדה תתערב בזה, צריך לעשות את זה עכשיו, כי אם זה לא יקרה עכשיו אז נגמר, אם יאריכו להם את הזיכיון – זהו, הם יגידו אחר-כך "חפשו אותנו". עכשיו אפשר עוד לדבר איתם על זה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לקיים דיון על הנושא של עיריית אילת עם קצא"א ועם "נמלי ישראל" בעוד חצי שנה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
על החופים בכלל.
אלי לנקרי
אני שמח מאוד. אפילו קודם לכן, אם אפשר.
היו"ר משה גפני
לפני סוף 2016.
אלי לנקרי
אם אפשר מוקדם יותר, אדוני, כי אנחנו בתוך המשאים ומתנים. אני חושב שזה נכון.
היו"ר משה גפני
אם נקדים לא תהיה בזה תועלת. אני מדבר על נובמבר-דצמבר. אז יהיה גם תקציב אבל אנחנו נכניס את הדיון הזה באמצע.

אבקש שלדיון הזה יוזמנו הנהלת קצא"א, רשות החברות הממשלתיות, חברת "נמלי ישראל" ומשרד הביטחון, וכמובן עיריית אילת. אבקש שידווחו לנו מה נעשה בעניין הזה. מה שחבר הכנסת רוזנטל העלה, וגם מסתבר כך, יש שם תהליך שחלקו בפירוש יכול לעבור לתועלת הציבור ושהעירייה תְפתח אותו.
אלי לנקרי
לחלוטין, אדוני. אני שמח שאתה מחליט להביא את זה לדיון. אני רוצה לבקש להזמין גם את המשרד להגנת הסביבה. בנושא של קצא"א הם הקימו ועדה, אחרי המקרה של פיצוץ הצינור שם, שדנה בפינוי רצועת החוף וגם קיבלה החלטות ברורות בנושא הזה. כדאי להזמין גם את המשרד להגנת הסביבה. יש להם מה לומר בעניין הזה.
מאיר שמרה
את האיראנים אנחנו לא מזמינים...
אלי לנקרי
אני מניח שלא...

אני רוצה להגיד עוד משהו באשר להפרטה. קודם כול אני רוצה להודות לרשות החברות, שאחרי תקופה של שנים ארוכות שביקשנו שהדבר הזה, שהוא בסך הכול טריוויאלי והגיוני ונכון שהוא יהיה ברשות העירייה כמו כל יתר חופי הים שהעירייה מחזיקה, ומחזיקה יפה מאוד, בסופו של דבר זה קרה. אגב, אנחנו חשבנו, ואני אומר את זה כאן, שזה היה צריך לעבור ללא תמורה לעירייה. אף אחד לא אנס אותנו להסכים כאן שזה יהיה, הסכמנו ואנחנו גם לא חוזרים בנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חתמתם על הסכם, עכשיו זה חלב שנשפך.
אלי לנקרי
זה חלב שנשפך. יש לנו בקשה, אני מקווה מאוד שרשות החברות תאפשר לנו לפרוש את התשלומים על פני כמה שנים על מנת שנוכל לעמוד בזה. אנחנו לא חוזרים בנו מכלום, למרות שעל-פי ההסכם ההיסטורי זה לא היה צריך לעבור בתמורה למשהו, אבל אנחנו לא חוזרים בנו.
היו"ר משה גפני
יש בעיה עם האישור?
שלומית ארליך
לא, אין בעיה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שייצא מכתב לכל הגורמים הללו, לעיריית אילת, רשות החברות הממשלתיות, "נמלי ישראל", קצא"א, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הביטחון, שאנחנו מבקשים בנובמבר-דצמבר לקיים דיון על הנושא הזה, של פינוי מקומות לטובת הציבור דרך עיריית אילת. נבקש לקבל דיווח בסביבות דצמבר. יהיה אז תקציב.

מתי חידוש הזיכיון של קצא"א?
אלי לנקרי
באפריל 2017 מסתיים הזיכיון של קצא"א.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה עלול להיות יותר מדי מאוחר. המגעים לחידוש המשך הפעילות של קצא"א מתקיימים ממש בימים אלה. עכשיו יותר אפשר לדבר איתם. אם כבר ייכרת הסכם או זיכרון דברים אז נרוץ אחרי עגלה שכבר נסעה. לכן אם אדוני רוצה להתערב, וראוי מאוד שנתערב- - -
היו"ר משה גפני
בסדר, בנובמבר. אני לא קובע תאריך. כללית נבקש דיווח על מה שקורה בדיונים הללו. אולי נוכל להגיע לכדי כך שחלק לפחות מן המקומות התפוסים שם, שבעצם נלקחו מתושבי אילת ומתיירים, יתפנו.

סיימנו את זה. תיכף נגיע להצבעה.

שני דברים נעשה. ראשית, אבקש מכם, אם נפנה לכם שטחים, שיהיה גם חוף נפרד.
אלי לנקרי
יש באילת חוף נפרד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איך ידעתי שהוא יגיד את זה. רציתי לבקש כבר חוף לחילונים...
היו"ר משה גפני
דבר שני, תגיד למאיר הלוי שלא יעשה קזינו. אנחנו הולכים להביא לו עוד שטחים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא יהיה קזינו. אל תעשו את זה.
היו"ר משה גפני
דיברתי ברצינות על הישיבה שתיערך בסביבות נובמבר. אנחנו נודיע עכשיו לכל הגורמים – אני אומר לכם, אני אומר לכם, נגיד למשרד הביטחון, נגיד למשרד להגנת הסביבה, נגיד לכולם שאנחנו נבקש לשמוע דיווח. אני עוד לא יודע מה נעשה עם זה אבל קודם כול שיידעו שהכנסת הולכת לפקח על מה שקורה בעניין הזה. אלה לא יהיו הסכמים מובנים מאליהם מכיוון שיש לזה השלכה ציבורית על תושבי אילת ועל אלה שבאים לאילת ולכן כן ניכנס לעניין.

במקביל נבקש שהוועדה תאשר עכשיו את הפנייה שלכם בעניין. נושא חברת "מזח תיירות אילת בע"מ", אישור לפי סעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, מי בעד האישור? ירים את ידו. מי נגד?

הצבעה

בעד – 3

נגד – אין

נמנעים – אין

הבקשה לאישור לפי סעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 לדרך הפרטת חברת "מזח תיירות אילת בע"מ", נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הוועדה אישרה את זה פה אחד.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:42.

קוד המקור של הנתונים