ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/06/2016

מימון התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 213

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, י"ד בסיון התשע"ו (20 ביוני 2016), שעה 11:10
סדר היום
מימון התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי

יוסף ג'בארין

מסעוד גנאים

איציק שמולי
מוזמנים
עירית בירן - סגנית מנהל המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

עופרה ליברמן - סגנית חשב משרד החינוך

תמר פתחיה - מנהלת המחלקה לרווחה וקהילה, משרד החינוך

מיכל גלסר - מפקחת מחוזית על צוותים טיפוליים, משרד הכלכלה והתעשייה

רותם פאר - רפרנט רווחה, אגף התקציבים, משרד האוצר

יהושע באוור - סגן ראש אגף חברה ומניעת פשיעה, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק סמדר בן יאיר - קצינת מניעה והסברה, מרכז, המשרד לביטחון פנים

נטלי דגה - התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מלדה ברהן - מרכז הטיפול הפסיכו-סוציאלי בעולי אתיופיה, משרד העלייה והקליטה

שלמה בוחבוט - ראש העיר מעלות תרשיחא

נעה צ'פליצקי - יו"ר הוועדה לקידום הילד, חברת מועצת העיר חולון

מיכל מנקס - סמנכ"ל חינוך וחברה, מרכז השלטון המקומי

מרב שטרנברג פיטון - רכזת קשרי חוץ, עמותת אל הלב

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
מנהלת הוועדה: יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

מימון התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. היום ה-20 ביוני 2016, יום שתלמידי התיכון מסיימים את הלימודים, י"ד בסיוון התשע"ו. על סדר היום מימון התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון.

נמצא אתנו חבר הכנסת לשעבר ויושב ראש מרכז השלטון המקומי לשעבר, בהווה ובעתיד, ראש עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט. שפנה אלי בסוגיה הזו. אתם יודעים, נושא של נוער בסיכון אצלי הוא על סדר היום של הוועדה, חינוך מיוחד, נוער בסיכון, זורם בנשמתי. זו הישיבה ה-213 בכנסת הזו של ועדת החינוך ואני יכול לומר שאחוז ניכר מהישיבות היה בסוגיית החינוך המיוחד, נוער בסיכון וכל מה שנלווה לכך.

ידידי מר שלמה בוחבוט, תן לנו סקירה על מה נרעשת.
שלמה בוחבוט
קודם כל, כשהייתי בכנסת ועליתי לדוכן למדתי שכאשר דיברנו על נושא חינוך, דיברנו על נושא מדיני. אתה יכולת לדבר על מה שאתה רוצה. נכון? אם כן, קודם כל, תרשה לי להתחיל בצעדת ראשי הערים שהתחילה בדימונה ויש לה חלוקה. אנשים לא מבינים למה הצפון עוד לא התחיל. אנחנו בצפון מתכנסים ב-6 לחודש ואחד הדברים החמורים שקורים במדינת ישראל הוא שאין חלוקה צודקת. אין חלוקה צודקת. כשאני מגיע לתל אביב, היו צריכים לבקש ממני דרכון אבל ההרגשה שאני לא במדינה אלא אני במדינה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
במיוחד בבית המילניום.
שלמה בוחבוט
נכון. למה אני אומר את הדברים האלה? אין לי שום טענות חס וחלילה נגד חבריי ראשי הערים הגדולות אבל ראשי הערים הגדולות לא הפנימו שצריכה להיות חלוקה צודקת. העושר נמצא במרכז וכמה שאתה הולך יותר לפריפריה, המצב והמצוקות הרבה יותר קשות.

היום התחילה הצעדה הזאת לחלוקה צודקת ודיפרנציאליות בחינוך וברווחה. אני חושב שגם הוועדה צריכה לקיים דיון מאוד משמעותי ורציני. אין סיבה בעולם שמעלות תרשיחא וישובים אחרים בצפון ובדרום יקבלו בדיוק כמו תל אביב. המדינה מסייעת ב-75 אחוזים והרשות ב-25 אחוזים והגדולות יכלו לוותר על כמה אחוזים.
היו"ר יעקב מרגי
יושב מולך השר הראשון שיישם בפועל את התקצוב הדיפרנציאלי בשירותי הדת.
שלמה בוחבוט
אתה.
היו"ר יעקב מרגי
נכון. בשירותי הדת. מאז אנחנו לא שומעים על מועצות שמלינות שכר ולא על גירעונות והשמים לא נפלו על אף אחד. אתמול הייתי בפאנל בבינתחומי בהרצליה ודיברנו על כך כאשר אחת השאלות שהופנתה אלי הייתה בנושא הזה של התקצוב הדיפרנציאלי. התפיסה היא שראשי הרשויות הגדולות והחזקות צריכים להבין שלא כל השגשוג והעושר שלהם בא מהיכולות האישיות שלהם או מצבע העיניים או מהגובה שלהם, ויודעים אנשים לאן אני מכוון. חלק גדול בא בגלל שמשרדי הממשלה שוכנים שם, חלקן עתירי בסיסים צבאיים, חלקן קיבלו בחלוקה הלא צודקת אזורי תעשייה שנעשתה בחלוקה לא שוויונית והעושר הזה חייב להתחלק בצורה צודקת יותר. למדינה מותר, אם היא חילקה את אזורי השליטה, את האזורים המוניציפאליים לפי הצרכים ובגלל הצרכים בצורה מסוימת, הגיע הזמן שגם אחרי כשבעים שנים ידעו שלחברה יש צרכים אחרים והחלוקה הגיאוגרפית האורבנית היא שונה. אני מסכים אתך שבעקבות כך נכון וצודק לשקול שיקולים של תקצוב דיפרנציאלי.
שלמה בוחבוט
נכון. אגב, עת הייתי בשלטון המקומי והתחילו לדבר על רשות לכיבוי, גם שם עשינו דיפרנציאליות כאשר כמה שאתה יותר בסוציו אקונומי – שילמת פחות, וכמה שאתה בסוציו אקונומי יותר גבוה – שילמת יותר. שוב, כפי שאמרת, השמים לא יפלו.

לעצם העניין. כשרצו לקיים דיון, אני לא יודע אם קיימו דיון בכנסת בנושא תשלום שלושים ימים. רצו לחוקק חוק שמשרדי ממשלה ורשויות מקומיות יצטרכו לשלם לספק שלושים ימים.
היו"ר יעקב מרגי
בסוף הסדיר את זה שר הכלכלה.
שלמה בוחבוט
כן. אני הייתי מאושר. אני רוצה לשלם לספק שלושים ימים. לא יכול להיות שבן אדם עובד כל כך קשה, מספק לך סחורה, נותן לך עבודה בקבלנות או בהסעות לאוטובוסים ואתה צריך לשלם לו שלושים ימים. זה המון זמן. אבל המדינה כלפינו, כלפי השלטון המקומי, עושה עוול.

לנושא לדיון היום. הממשלה בתקופתו של אולמרט החליטה החלטות מאוד חשובות לגבי נערים מנותקים, לגבי החברה, לגבי הנערים החלשים וכולי והוכנה תכנית מקיפה מאוד טובה שכל רשות מקומית קיבלה סכום די מכובד, מעל ל-700-800 אלף שקלים והגיעה גם למיליון שקלים. אבל הבעיה היא שאני צריך להוציא את הכסף ואז לחכות שישה, שבעה, שמונה חודשים עד שאני מקבל אותו. למה? למדינת ישראל אין יכולת לשלם בזמן?

לכן אני חושב שוועדת החינוך צריכה לדרוש מכל הגורמים הנוגעים בדבר, בעיקר בנושא חינוך, לקבל אחד חלקי 12. אם מאשרים לי תקציב של 700-800 אלף שקלים, חלק לי אחד חלקי 12 ואני יודע מה אני מקבל בינואר, בפברואר ובמרץ, אבל שלא יהיה כמו היום. אני צריך לשלם משכורות למורים ולמדריכים.
היו"ר יעקב מרגי
זאת תמיכה או תקציב?
שלמה בוחבוט
זה תקציב.
היו"ר יעקב מרגי
לא תמיכה.
שלמה בוחבוט
בעצם זאת תמיכה.
עופרה ליברמן
אלה הקצבות.
שלמה בוחבוט
זאת הקצבה. זאת לא תמיכה או תקציב שנתי.
היו"ר יעקב מרגי
אגף התקציבים אתנו בדיון?
עופרה ליברמן
אני. סגנית חשב משרד החינוך.
יהודית גידלי
רותם פאר כאן? היא נרשמה לדיון.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לבדוק מה קורה.
שלמה בוחבוט
הנושא מאוד מציק. לא קל לנו ואנחנו לא רשויות עשירות. חלק מאתנו גם רשויות די גרעוניות בגלל הסיבות האלה שהמדינה מבקשת שקודם כל אנחנו נוציא את הכסף. אגב, זאת הופעת להיות תופעה לא בתקציב השוטף שמשרד החינוך מאשר לך שנתי, למשל לבתי הספר וכולי, אבל כל נושא נוסף – אתה אוכל אותה בגדול.

אני כראש עיר לא יכול להגיד שאני מוותר כי אתם לא משלמים בזמן כי הציבור יתקוף אותי. מצד אחד אני רוצה להיות טוב עם הציבור אבל מצד שני אני גרוע עם התקציב של הרשות המקומית.
היו"ר יעקב מרגי
יש גם אי ודאות. אין ספק.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הנושא הוא רק מתי משלמים?
שלמה בוחבוט
מה שביקשתי. נמצאים כאן אנשי משרד החינוך ואני רוצה לומר שזה אחד המשרדים הטובים אתו אנחנו עובדים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לא לקלקל לי.
שלמה בוחבוט
למשל המחוז הצפוני, יש לנו מנהלת מחוז מצוינת ואנחנו עובדים אתה. כל הדברים הנוספים האלה מאוד מאוד מעיקים עלינו וגורמים לנו לגירעונות ברשויות המקומיות. אני בטוח שכך גם במגזר הלא יהודי.
היו"ר יעקב מרגי
הקושי במימון ביניים של הפעילות של התכנית. הוא דיבר על יולי-אוגוסט, בשנים בהן היה לנו עיכוב בתקציבים. לפעמים זה נובמבר-דצמבר. התכנית הזו של נוער בסיכון, אתה לא יכול להגיד שתפעיל אותה אם תקבל תקציב. אני מקווה שתוך כדי דיון יגיע אגף התקציבים.

משרד החינוך, מי נמצא כאן אתנו? מי יכול לתת לנו רקע על התכנית?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שיאמרו גם מה קיים עכשיו.
עירית בירן
בוקר טוב. אני סגנית מנהל המיניהל הפדגוגי במשרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
מהי התכנית הזאת?
עירית בירן
התכנית ילדים ונוער בסיכון 360, היא תכנית לאומית בין-משרדית שחברים בה גם משרד הרווחה, גם משרד החינוך, גם משרד הקליטה, גם משרד הבריאות וגם המשרד לביטחון פנים. כל ישוב מתוקצב במסגרת תקציבית שהוא צריך סביב תכניות, צרכים ונתונים על תלמידים בסיכון ומשפחותיהם לקבוע מה התכנית היישובית. יש צוות היגוי יישובי שקובע מהי התכנית המתבקשת. הנגזרת של הבקשה הזאת מגיעה למחוז, מקבלת את האישור המקצועי של המחוז והחלוקה התקציבית אחר כך מתפצלת בין משרדי הממשלה לפי התכניות שנבחנו ונבחרו.

במשרד החינוך יש מספר אגפים שמפעילים תכניות בתכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון, זה אגף שח"ר שמטפל בילדים ונוער בסיכון, שפ"י שמטפל בשירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך ועוד מספר יחידות קטנות נוספות.

אני לא אדבר על הצד הכספי אלא אני אתייחס לכך שהמערכת היא מערכת שבעצם גם עושה מיפוי ותיעוד של הטיפול שכל ילד וילד מקבל, גם עושה ליווי וקשר עם מוסד החינוך בו הוא לומד. אנחנו באמת רואים את המעטפת, מה קורה עם המשפחה וכן הלאה. אנחנו גם יכולים לציין באותם ישובים כמו מעלות תרשיחא שהוא ישוב ותיק שיש התקדמות מאוד יפה, גם התפתחות והתקדמות ושיפור במצבם של הילדים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בכמה ילדים התכנית נוגעת?
עירית בירן
כמה ילדים בכל הארץ מטופלים היום? בסביבות שישים אלף ילדים.
שלמה בוחבוט
בתכנית או בכלל?
היו"ר יעקב מרגי
והם בהגדרה של נוער בסיכון?
עירית בירן
הם ילדים ונוער. זה מגיל לידה ועד גיל 18.
היו"ר יעקב מרגי
אבל בסיכון.
עירית בירן
בסיכון. נקבעו קריטריונים לסיכון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מה המספר הזה, 360?
עירית בירן
זה השם. זה חלק מהשם. הרעיון הוא שמסתכלים על הילד מכל הכיוונים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
את יכולה לתת לנו איזושהי תמונה לגבי ההתפלגות? כלומר, התפלגות הגיל לפי מקום גיאוגרפי ולפי מחוז חינוכי?
עירית בירן
שני שלישים מיישובי מדינת ישראל מכוסים הים על ידי התכנית, נבחרו לפי האשכולות הסוציו אקונומיים של הישובים אחד עד חמש, לפי גודל הישובים וכן הלאה.
היו"ר יעקב מרגי
תוך כדי הדיון על קשיי הלימוד אנחנו גם לומדים על הפרויקט. אם אני מבין, אם זה לפי ישובים, חתך סוציו אקונומי, פריפריה חברתית לא נתפסת שם. זאת אומרת, אם עיר חזקה ויש לנו שכונות שלמות בהן יש חתך סוציו אקונומי מסוים?
עירית בירן
השכונות מקבלות. למשל, עיר כמו חיפה, יש לה שכונות שקיבלו טיפול אינטנסיבי כשכונה.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. זה מה שרציתי לדעת. דרום תל אביב לדוגמה.
עירית בירן
כן. גם תל אביב.
היו"ר יעקב מרגי
למרות שחולדאי עשיר.
עופרה ליברמן
זה לא לפי ישוב אלא לפי שכונות.
עירית בירן
בערים הגדולות הסתכלו גם על ההתפלגות השכונתית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש מצ'ינג של העיריות?
עופרה ליברמן
בחלק מהתקציבים יש מצ'ינג. ברשויות יש מצ'ינג.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה שבעצם יוצר כאן את העיוות זה המצ'ינג של העירייה. הוא דיפרנציאלי המצ'ינג הזה?
היו"ר יעקב מרגי
רגע. אנחנו בדיוק בשלב ההצגה. אנחנו דיברנו על מה שהתכנית עושה. אני בקטע התקציבי, מאחר והדיון הוא על קשיי המימון. ממתי התכנית הזו מתוקצבת?
עופרה ליברמן
לפני חמש שנים התחלנו בקבלת תקציבים ממשרד הרווחה. התקציבים הם לא תקציבים של משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
מאה אחוזים רווחה?
עופרה ליברמן
מאה אחוזים רווחה שמועברים למשרדי הממשלה, לחמשת משרדי הממשלה. אנחנו תלויים בתקציבים האלה. אנחנו לא יכולים להפעיל את התכנית ללא התקציבים האלה. בשנה שעברה למשל לא היה תקציב מדינה, קיבלנו את התקציב באיחור רב ולכן הייתה בעיה בתקציב הרשויות.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לשאול כמה שאלות ולאחר מכן תתני לי סקירה. התכנית קיימת חמש שנים. התקצוב הוא מאה אחוזים רווחה. נכון?
עופרה ליברמן
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
יש עוד משרדי ממשלה ששותפים לזה?
עופרה ליברמן
שמתקצבים?
היו"ר יעקב מרגי
לא. מפעילים.
עופרה ליברמן
אמרנו, חמישה משרדים - משרד הרווחה, משרד הקליטה, המשרד לביטחון פנים, משרד החינוך ומשרד הבריאות.
היו"ר יעקב מרגי
תקציב נטו, מאה אחוזים, מהרווחה.
עופרה ליברמן
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
חמש שנים הפרויקט הזה מתקיים ולהערתכם הוא גם ימשיך להתקיים, אם לא יהיו גזרות תקציביות. אני לא מבין למה זה לא נכנס לבסיס התקציב. אנחנו מכירים את המכניזם, למה לא נעשה פעם אחת ונסדיר את זה? אני מכיר דינמיקה של עבודת ממשלה. בא רעיון טוב, מתקבלות החלטות ממשלה לגבי התקציב. זה נושא רווחה לכאורה אבל הביצוע במשרד החינוך. בשנה הראשונה, בשנה השנייה, בשנה השלישית והרביעית והחמישית – גמרנו, אנחנו כבר יודעים, תהליך ההטמעה היה צריך כבר לקרות. בגלל שלא מטמיעים את זה אנחנו עכשיו נידרש לאגף התקציבים.
נטלי דגה
אני התקציבנית של התכנית הלאומית. אמנם אני עובדת משרד הרווחה אבל אני עובדת עבור התכנית הלאומית. התכנית הלאומית נוצרה ב-2008 בעקבות ועדת שמידט. הוחלט על תקציב בין-משרדי. זה משהו מאוד ייחודי. זה לא תקציב של משרד הרווחה אלא זה תקציב שמוחלט עליו בוועדה בין-משרדית.
היו"ר יעקב מרגי
איגום משאבים של כמה משרדי ממשלה.
נטלי דגה
איגום משאבים של כל המשרדים.
היו"ר יעקב מרגי
יש אחריות בלי סמכות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כמה הוא התקציב?
נטלי דגה
התקציב התחיל ב-155 מיליון שקלים ואחרי הרחבה אנחנו נגיע בשנה הבאה ל-220 מיליון שקלים. התקציב מחולק לרשויות המקומיות החלשות, עד דירוג סוציו אקונומי חמש.

לגבי המצ'ינג, זה התחיל שלוש שנים בהסכם עם האוצר בלי השתתפות הרשויות ועם הרחבת התכנית הלאומית קבענו מצ'ינג מדורג. כלומר, רשויות מאפס עד חמש מחויבות בעשרה אחוזים בלבד והרשויות החזקות יותר ב-25 אחוזים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אמרת עד חמש?
נטלי דגה
עד חמש. יש לנו גם את תל אביב, יש את ראשון לציון, יש את פתח תקווה, יש שכונות בתוך ערים.
היו"ר יעקב מרגי
זה חכם וזה נכון. אתם מכירים רשויות עם דירוג נמוך שהן זכאיות ובגלל המצ'ינג לא מיישמות ולא מנצלות את התקציב?
נטלי דגה
כל רשות מתוקצבת, כל רשות בונה לעצמה תכנית יישובית. כלומר, הבחירה של התקציב היא מאוד שונה מכל מה שבדרך כלל במשרדי ממשלה. זה בא מבחירה של הרשות המקומית.
היו"ר יעקב מרגי
זה מותנה מצ'ינג?
נטלי דגה
זה מותנה מצ'ינג של עשרה אחוזים. כן. היום כן.
היו"ר יעקב מרגי
את מכירה רשות שזכאית וצריכה ליישם את התכנית ולא מצליחה לעמוד ביעד הזה של המצ'ינג?
נטלי דגה
לא. כל 183 הרשויות היום, כולן מתוקצבות וכולן מפעילות. יש 1,500 מענים.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח על כך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מהי העלות לישוב?
נטלי דגה
יש נוסחה שנקבעה בהחלטת ממשלה ב-2007. זה בסדר גודל של מיליון שקלים לישוב של עשרים אלף תושבים.
היו"ר יעקב מרגי
את אומרת שהתקציב יגדל ל-220 מיליון שקלים. זה ללא המצ'ינג?
נטלי דגה
לא. כולל.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אם כן, התוספת ברובה באה מהכיס של התושבים.
היו"ר יעקב מרגי
זה גדל בגלל המצ'ינג. לקח לנו זמן להבין את זה. זה לא היה מובן.
נטלי דגה
זה התחיל שלוש שנים בלי השתתפות בכלל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. אני רוצה לפנות אליך ולעופרה. אני רוצה להבין.
נטלי דגה
אם אפשר, אני רוצה לדבר על התקציב.
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך. אני אשאל מה שאני רוצה לשאול כי אני רוצה להגיע ליעד הדיון. הדיון הזה בסוף הוא על קשיי המימון. ראשי הרשויות צריכים להמתין לאוגוסט או ליולי. אני הייתי שר בממשלה והיו שנים שרק בדצמבר הצלחתי ליישם את תקציב התמיכות והייתי צריך להיות לוליין. אני אומר לכם בצורה הכי ברורה שאני רוצה לקבל הבהרות ולדעת מה אתם הולכים לעשות, מה ניתן לעשות. זה פרויקט חשוב. הלוואי והיינו מציגים דוחות לפיהם צמצמנו את התופעה ואין לנו הרבה נוער בסיכון, והייתי אומר לשלמה בוחבוט שיעשה לי טובה כי יש לי אתגרים אחרים כמו האיום האיראני וכולי. אבל אנחנו לא שם.

אני אומר שהפרויקט חשוב. הוחלט עליו ב-2008 והוא מיושם כבר חמש שנים בהצלחה. בכוונה שאלתי אם כולם מיישמים או יש כאלה שלא עושים זאת.
קריאה
כולם מיישמים.
היו"ר יעקב מרגי
זה אומר שזה נדרש. זה אפקטיבי, זה יעיל וראשי הרשויות רוצים בכך. למה אנחנו לא מכניסים את זה לבסיס התקציב כדי שכל שנה זה ייכנס לאחד חלקי 12 ולא בנוהל של בקשה ותמיכה?
נטלי דגה
זה נמצא בבסיס התקציב.
עופרה ליברמן
זה לא תקצוב על פי חוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש לי שאלה ויכול להיות שיש כאן הקשר ויכול להיות שלא. בשבוע שעבר היינו בוועדת הכספים ועשינו העברות מסעיף של סידור חוץ ביתי לילדים בסיכון. נלקחו משם עשרות מיליוני שקלים. השאלה שלי היא האם זה מקור תקציב שעבר בעצם לקהילה, לאותו טיפול בילדים בקהילה.
נטלי דגה
לא. ועדת שמידט הייתה תוספת. זה לא על חשבון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
השאלה שלי היא אם את יודעת מה קורה עכשיו בתקציב. אם בסופו של דבר אנחנו מורידים מהסידור החוץ ביתי, אדוני היושב רש - - -
נטלי דגה
לא. זה לא קשור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עובדתית משרד הרווחה קיצץ בעשרות מיליונים בסידור החוץ ביתי.
נטלי דגה
נכון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עובדתית. נקודה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל זה לא מזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש כאן השלכות ואני אומר לך למה. כאשר מגלים שילד נמצא בסכנה בסביבה הטבעית המשפחתית שלו, בחלק מהמקרים ממליצים להוציא אותו החוצה לסידור חוץ ביתי ושם ההוצאות הן הרבה יותר גדולות מאשר טיפול בקהילה. אז ראש הרשות שם גם צריך לשלם 25 אחוזים מצ'ינג ואז הוא בא ואומר שעדיף לו – ודרך אגב, בואו נזכור שהפקידים של הרווחה המקומיים מתחשבים גם בתקציב של הרשות המקומית ולכן יכול להיות מצב שילד שמתאים לו סידור חוץ ביתי, לא ימצא את עצמו בסידור חוץ ביתי בגלל חיסכון בכסף והוא יועמס על הקהילה.
היו"ר יעקב מרגי
על התכנית הזאת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כאשר לקהילה אין מספיק כלים וכנראה גם לא מספיק תקציבים כדי לתת לו את מה שהוא זקוק לו.
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת לענות על כך?
נטלי דגה
אני יכולה לומר שבמקרה של התכנית הלאומית, הרשות יכולה לבחור תכנית במאגר מתוך חמשת המשרדים. זאת יכולה להיות תכנית של חינוך ולאו דווקא רווחה וזאת הייחודיות. זה באמת תקציב בין-משרדי שיכולים לבחור תכנית מתאימה לילד.
היו"ר יעקב מרגי
לאו דווקא דרך חינוך.
נטלי דגה
יכול להיות דרך חינוך.
מירב בן ארי (כולנו)
זאת יכולה להיות גם תכנית מיל"ר שזאת תכנית של המשרד לביטחון פנים. זה יכול להיות רווחה, זה יכול להיות חינוך.
נטלי דגה
זה תקציב מאוד גמיש וזאת הייחודיות של התכנית הזאת.
עופרה ליברמן
אני רוצה להתייחס לחלוקה התקציבית עליה דיברנו, על האחד חלקי 12.
היו"ר יעקב מרגי
לא. אגף התקציבים הגיע ואני רוצה התייחסות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אם התכנית היא בת חמש שנים והייתה שנה בלי תקציב, היו צריכים לקבל אחד חלקי 12.
עופרה ליברמן
אני אענה על מה שנשאלתי כדי לעשות את זה בצורה מסודרת. התקציבים מגיעים למשרד החינוך בשלב מאוחר יותר, כך שבתקנה התקציבית - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
משרד הבריאות לא בתכנית?
עופרה ליברמן
הוא בתכנית. התקציבים מגיעים למשרד החינוך בשלב מאוחר יותר כאשר התקנה היא ללא תקציב. על פי חוק יסודות התקציב אני לא יכולה ואסור לי להקצות לרשויות כשאין לי תקציב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הייתה אצלנו מיכל עבאדי והיא אמרה שהיא הקימה גוף שבעצם יהווה מעין ועדת חריגים לאורך כל השנה הזו. לכן השאלה אם העליתם אליה בכלל את הדרישה. היא הייתה מאשרת באופן אוטומטי והשאלה אם עשיתם את תפקידכם וביקשתם ממנה לתקצב.
עופרה ליברמן
התקציבים של משרד הרווחה והעודפים הם שלהם. כלומר, הם היו צריכים לפנות לוועדת החריגים. אם כן, קודם כל, כשאין תקציב, אני לא יכולה לעבוד ללא תקציב. הסיפור של ועדת החריגים, אם וכאשר, הוא דבר מלפני חודש עם החשבת הכללית במקרים קיצוניים.

אני חייבת לומר שאנחנו כן מעבירים לרשויות והיכן שמגיע תקציב, אני מקצה אותו ישירות לרשויות והרשויות כן ראו תקציבים. אני חושבת שגם מעלות קיבלה תקציב. הרשויות מבצעות את התכנית, מגישות את החשבוניות. אני לא מבקשת לראות אם יש פירעון של החשבוניות ואם הן ביצעו בפועל. על פי חשבוניות אנחנו מעבירים את התשלום לרשויות. זאת אומרת, אני כן עושה מימון ביניים בצורה עקיפה ולא בצורה ישירה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אין לך. את אומרת שהתקנה התקציבית חסרה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היא אמרה שזה בגלל שלא היה תקציב.
עופרה ליברמן
כרגע חלק מהתקציבים כן קיבלנו ממשרד הרווחה. מה שקיבלנו, באותו יום אני מקצה כי אני מכירה בצורך ואני יודעת כמה זה נחוץ לרשויות. הרשויות מגישות כבר דוחות, יש להן לוחות זמנים להגיש דוחות. הגישו את הדוחות - אנחנו לא בודקים. אני במשרד החינוך נתתי הנחיה לא לבדוק אם הכסף נפרע. כלומר, הן יכולות להגיש חשבונית ולא פרעו את זה לספקים והן מקבלות את הכסף. זאת אומרת, אני כן עושה מימון ביניים לא במוצהר אלא בצורה עקיפה כדי באמת להקל על אותן רשויות.
היו"ר יעקב מרגי
את בסדר. אין לנו בעיה. אני הולך למציאות בה אין תקציב והיו מצבים שאישרנו תקציב אחרי יולי-אוגוסט והתקנה ריקה.
נטלי דגה
התקנה לא ריקה. התקציב נמצא בבסיס התקציב. כל שנה יש בסעיפים השונים בכל משרד ממשלתי את הסכום של התקציב. הבעיה של תזרים המזומנים נובעת מכל העניין שלא משלמים בזמן ונצברים עודפים. לא מקבלים עודפים בזמן. אנחנו היום ב-20 ליוני ועדיין לא קיבלנו עודפים במשרדי הממשלה ואז הסעיפים בחריגה ואז זה לא מאפשר להתחיל ולפתוח שנת תקציב ב-1 בינואר כמו שצריך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הגשתם לוועדת החריגים של מיכל עבאדי?
עופרה ליברמן
לפני כן יש ועדת כספים שצריכה לאשר את העודפים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. בגלל שזה היה בתוך שנת בחירות, שנה בלי תקציב, היא התנהלה כמו שר אוצר.
היו"ר יעקב מרגי
אומרת לך כאן הפקידות הבכירה ואני יכול לומר לך בפרקטיקה כמי שניהל משרד ונתקל בזה. יש לך את הכסף.
נטלי דגה
כן. הכסף נמצא. התקנות הן חריגות.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא נזיל. אין כסף. היא צריכה לשחרר עודפים. התהליך הזה של שחרור עודפים עם אגף התקציבים, זה מסע מפרך.
קריאה
משרד החינוך עם עודפים שעדיין לא התקבלו בהיקפים מטורפים.
היו"ר יעקב מרגי
אתם לא מבינים, זה הכסף הגדול, זאת רצועת הביטחון של אגף התקציבים אבל לא ניכנס לפרקטיקה הזאת.

אני רוצה לפנות לאגף התקציבים. אני רוצה לומר לך מה שאמרתי לחברות ממשרד הרווחה. הפרויקט אושר כבר ב-2008 והוא מתקיים כבר חמש שנים ברציפות. יש הצהרת כוונות לגביו לאורך זמן וזה חשוב. הוא מנוצל ומיושם. אני חושב שאחרי שנה-שנתיים צריכה להיות הפרקטיקה שלמרות שאין עודפים, למרות שלעמים גם תקציב לא מאושר, הסוגיה הזו של אחד חלקי 12 לפרויקט הזה חייבת להיות מיושמת. בשנה שעברה, בתקציב הקודם, עת הייתה מצוקה והיה עיכוב רב, החשבת הכללית ידעה להתגבר על המשוכה הזו שכל הזמן חשבנו – אני כשר בקדנציה שלי – שזו גזרה משמיים והרמנו ידיים. חיכינו כולנו בחוסר מעש. כל מי שפנה אלינו, רשויות שפנו אלינו, אמרנו שאין עדיין תקציב, זה תקציב תמיכות, זה לא אחד חלקי 12, לא נוכל לתת. החשבת הכללית התגברה על הפרקטיקה הזאת. מסתבר שאפשר להתגבר על בירוקרטיה.

לא שמעת את דבריו של יושב ראש מרכז השלטון המקומי לשעבר, חבר כנסת לשעבר והיום – בעבר, בהווה ובעתיד בעזרת ה' – ראש עיריית מעלות תרשיחא. בפרקטיקה יש לו קשיים ליישם את הפרויקט. הוא רוצה את הפרויקט, הוא מיישם אותו, אבל הוא לא צריך לממן את המדינה עד אוגוסט. מה עושים כדי לפתור את הבעיה הזה אחת ולתמיד?
רותם פאר
השנה יש בעיה עם העודפים וזו בעיה שחוצה משרדים. אני מאמין שמקסימום בשבועות הקרובים העודפים יעברו. שוב, זו בעיה שהיא לא רק באחריות אגף התקציבים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר לי לא רק באחריות אגף התקציבים, באחריות משרד האוצר, חוץ ממשרד האוצר יש מישהו אחר ששותף לדבר הזה?
רותם פאר
ועדת כספים צריכה לאשר את זה.
היו"ר יעקב מרגי
זה חלק מהעיכובים האחרונים שהיו בוועדת כספים?
רותם פאר
כן.
היו"ר יעקב מרגי
מתי העברתם אליהם את העברת העודפים?
רותם פאר
העודפים היו אמורים לעבור לפני כמה חודשים.
היו"ר יעקב מרגי
כמה חודשים זה מעוכב בוועדת הכספים?
קריאה
כן. נכון מאוד.
רותם פאר
כן.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל הוועדה לא עיכבה את זה כמה חודשים. לדעתי הבעיה היא רק מהחודש האחרון או מהחודשיים האחרונים.
קריאה
ממש לא.
רותם פאר
העודפים הוגשו לפני כמה חודשים.
היו"ר יעקב מרגי
כמה חודשים? שלושה? חודשיים?
רותם פאר
יותר מחודשיים. אני לא זוכר את התאריך המדויק, אבל יותר מחודשיים.
היו"ר יעקב מרגי
זאת אומרת שאתם מבחינתכם, אם העודפים היו עוברים, זה היה אמור להיות במרץ וזה היה סביר.
רותם פאר
כן. במרץ.
היו"ר יעקב מרגי
כדי לקדם את פני הרעה לשנים הבאות, למה לא ניתן לייצר מנגנון עוקף בירוקרטיה כמו שידעה לעשות החשבת הכללית בתקציב התמיכות לסוגיה הזו של הנזילות? אתה מסכים אתי שהספקים שלו והנוער בסיכון לא מבינים. אנחנו בקושי מבינים מה זה עודפים מחויבים, בסיס תקציב, תמיכות.
רותם פאר
התשלום בפועל הוא באחריות החשבות. זאת אומרת, אם לחשבת הכללית יש מנגנון כזה, זה באחריותה.
היו"ר יעקב מרגי
נזילות, זה אגף החשבת הכללית.
רותם פאר
כן. אגף תקציבים אחראי על התקצוב. התשלום בפועל הוא באחריות החשבת הכללית.
היו"ר יעקב מרגי
אתה צודק. אנחנו פנינו לאגף התקציבים ולא לאגף החשב הכללי ואין לנו כאן נציגות של החשב הכללי. הוועדה תפנה לחשבת הכללית בסוגיה הזאת. אנחנו נאמר את זה בסיכום הדיון.

חברי הכנסת, בבקשה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
האמת היא שכל פעם שאני שומע על תכנית שנסמכת על בקשות שמוגשות מהרשויות עצמן וגם על המצ'ינג, אני חרד לגבי הרשויות החלשות. אני יודע שברשויות החלשות יש בעיה בדיוק בשני ההיבטים הללו, גם בהגשת הבקשות וגם בכל מה שקשור למצ'ינג.
היו"ר יעקב מרגי
לכן שאלתי על המצ'ינג והם אומרים שאין להם בעיה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נכון, אבל אצלם זה קרה הפוך. בהתחלה לא היה מצ'ינג ואחר כך הוסיפו מצ'ינג. המגמה הפוכה למה שצריך להיות.
היו"ר יעקב מרגי
המצ'ינג הוא לא לחלשות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לכולן.
היו"ר יעקב מרגי
עשרה אחוזים לחלשות ולחזקות, כמה?
קריאה
25 אחוזים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בסדר, אבל לא היו עשרה אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בכל מקרה זה כסף שהרשות צריכה לגייס.
היו"ר יעקב מרגי
אני שאלתי אם יש רשויות שבגלל המצ'ינג לא מיישמות את התכנית ואמרתם לא.
עירית בירן
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
כמה שנים המצ'ינג נכנס?
עופרה ליברמן
שלוש שנים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני מקווה שאתן יכולות להרגיע אותי.
היו"ר יעקב מרגי
בפרקטיקה זה לא מהווה בעיה. עשרה אחוזים לא מהווים בעיה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני מקווה שלא. אנחנו לא יודעים. לפי הנתונים. למשל לעניין האוכלוסייה הערבית. אתם יכולים להרגיע אותי עם נתונים? כמה צעירים וילדים בסך הכול והתקציבים לכך?
היו"ר יעקב מרגי
הם לא באו עם נתונים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אולי יש להם. אני לא יודע.
היו"ר יעקב מרגי
הוועדה תבקש לקבל את הנתונים. היא אמרה שאין לה את הנתונים. בסיכום הוועדה תוציא בקשה לספק לה נתונים מפולחים ברמת חתך סוציו אקונומי, אזורים, פריפריאליים, לא פריפריאליים, גם שכונות פריפריאליות בתוך הערים החזקות. אנחנו נבקש לקבל את הנתונים האלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שנדע כמה ילדים בכל רשות לוקחים חלק בתכנית.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן. גם הילדים וגם התקציבים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שאלה אחרונה. מאחר ואלה בעצם תכניות מדף שכל אחד בוחר לו מה מתאים לו, השאלה אם יש ביקורת מה עובד ומה לא עובד.
היו"ר יעקב מרגי
לכן אנחנו רוצים לראות את זה. אנחנו סביב השולחן הזה נוכחנו לדעת שחלק לא גדול, חלק מראשי הרשויות, לא קופצים למיזמים החשובים האלה בגלל שיקולים כאלה ואחרים ולאו דווקא כלכליים. אנחנו רוצים לעקוב אחר הנתונים האלה. הנוער בסיכון הוא הנוער שלנו.
עירית בירן
כולל זה שיש נתונים שמראים לאורך השנים התקדמות של ילדים בתכניות מסוימות, שיפור במצב המשפחה. המערכת היא מערכת ממוחשבת, מוצפנת, שאפשר ממש להסתכל ישוב-ישוב, תכנית-תכנית.
היו"ר יעקב מרגי
אגב, אלה הפרויקטים האלה שמדריכים משחקים אתם אחר הצהרים במגרשים ומלווים אותם?
קריאה
הכול יש שם. יש מרכזי נוער.
עירית בירן
יש מרכזי נוער בשכונות. יש טיפול פרטני. יש הגיל הרך.
מירב בן ארי (כולנו)
זאת לא תכנית שקיימת בחלל ריק. כל מי שהשתמש בתכנית – אני קוראת לעצמי משתמשת לשעבר – אין דבר כזה, אתה לא לוקח תכנית כמו נגיד נירים בשכונות שזאת תכנית של 360 ומביא אותה לחבר'ה שלך בשכונה ואז להגיד להם תודה, התכנית עובדת. זה לא עובד כך. יש מנגנון מפוקח ואם התכנית שנבחרה על ידיהם לא עובדת, היא לא נמצאת אחרי כן. לא רק שצריך להרחיב את התכנית אלא שצריך גם להגדיל אותה גם בגיל.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני מבין, ותקנו אותי אם אני טועה, שלמשרד הרווחה יש את הנתונים על כל הילדים ובני הנוער בסיכון.
מירב בן ארי (כולנו)
תכנית 360 היא במשרד החינוך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה גם וגם.
היו"ר יעקב מרגי
זאת תכנית בין-משרדית.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כדי לקבל תמונה מלאה של הנתונים של התכנית, אנחנו צריכים לראות את כל הנתונים. זאת אומרת, יכול להיות מצב שיש ישוב מסוים שיש לו באמת תופעה מאוד משמעותית של ילדים ובני נוער בסיכון אבל הוא לא כל כך נהנה מהתכנית. יכול להיות שהוא לא הגיש. צריך פשוט להשלים את התמונה ונקבל גם את המספרים בכלל ולא רק בתכנית.
היו"ר יעקב מרגי
ברור. מסעוד גנאים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני לא אוסיף לשאלות של חברי יוסף בקשר למספר הרשויות הערביות למשל שכלולות בתכנית.
עירית בירן
כל הרשויות הערביות כלולות.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני חושב שכולן כי הן לא מגיעות עד למצב סוציו אקונומי חמש אלא הן אחת או שתיים. אני מכיר את התכנית מקרוב מהעיר שלי, סחנין, אבל מה הקשר של הג'וינט שם?
מירב בן ארי (כולנו)
הם גם מממנים. ג'וינט אשלים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אבל הם לא שותפים בתכנית?
שלמה בוחבוט
זה היה. זה כבר לא קיים.
נטלי דגה
זה לא שייך. הג'וינט היו שותפים בתחילת התכנית.
מירב בן ארי (כולנו)
בתחילת התכנית הם היו שותפים. למה אתם אומרים לי לא? היום לא, אבל התחלתם את זה אתם.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
ראשית כל, אני רוצה לברך על התכנית. לדעתי זאת תכנית מצוינת שפותרת בעיות רבות במקומות החלשים ובקרב השכבות החלשות בישובים הערביים בקרב בני הנוער שהם בסיכון בגלל מניעים חברתיים, כלכליים וכל הדברים האלה.

רציתי להעיר בקשר למצ'ינג. בהתחלה, נכון, זה היה ללא מצ'ינג ועכשיו אני חושב שזה מתחיל בעשרה אחוזים ואחר כך עולה ועולה והמשרדים רואים שלרשויות יש תלות בתכנית הזאת ולכן אולי הן מוכנות גם לעוד חמישה אחוזים ולעוד עשרה אחוזים. כוונתי היא שלא יתפתו המשרדים שהמצ'ינג הוא עשרה אחוזים ואפשר להוסיף עוד עשרה אחוזים וכולי.
היו"ר יעקב מרגי
צריך לעקוב אחרי זה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מקווה שהעניין יישאר על כנו.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לכם בכנות. אם אני הייתי שומע שהמצ'ינג הוא 20-25 אחוזים, הייתי קורא לכם היום לבטל את המצ'ינג כי המצ'ינג הוכיח את עצמו ככלי שמעצים פערים וההפך הוא הנכון, גם מחטיא את המטרה שלו כי יש רשויות מקומיות שלא יכולות לעמוד בו בגלל הקשיים שלהן ואז הן לא נהנות מהתכנית ויוצא שדווקא מי שנהנה מזה, אלה הרשויות החזקות.
שלמה בוחבוט
אני חייב להוסיף. קודם כל, התכנית היא מצוינת. עיקר הבעיה היא המימון. לוקח בין ארבעה לשישה חודשים עד שהרשות המקומית מקבלת את ההחזר של הכסף. זה עיקר הבעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נפנה לחשבת הכללית בקטע הזה. אגף התקציבים אמר את זה במפורש. אתה אומר שכבר לפני חודשיים פלוס הייתה פנייה של האוצר לגבי העברת העודפים.
רותם פאר
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
זה הסיפור של ועדת הכספים.

מירב, בבקשה. למירב יש ניסיון בנושא. היא לא הייתה נערה בסיכון אלא היא טיפלה בנוער בסיכון. אני חייב להבהיר את זה אחרי שאמרת כמי שהשתמשה בתכנית.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה. השתמשתי לטובת הנוער. התכנית היא תכנית מעולה. היא עדיין מתוקצבת ב-250 מיליון שקלים?
היו"ר יעקב מרגי
ב-220 מיליון שקלים.
מירב בן ארי (כולנו)
חשבתי שמדובר ב-250 מיליון שקלים. אני ניהלתי מרכזים לנוער בסיכון במשך עשר שנים בנתניה ובהרצליה. אני ניהלתי אותם בפריפריה החברתית של מדינת ישראל שמשום מה נשכחת הרבה פעמים, בטח בכל המגזרים של הפילנתרופיה ולשמחתי מה שמציל את הפריפריה החברתית של מדינת ישראל, זאת לא פילנתרופיה כי כשאתה בא לקרנות, הם אומרים לך שאם זאת לא דימונה או קריית שמונה, הם בכלל לא נכנסים להרצליה או לדורה בנתניה, ומי שכן נכנס – זאת התכנית הלאומית שרואה פריפריה בכל הארץ.
קריאה
גם חברתית.
מירב בן ארי (כולנו)
כן.
היו"ר יעקב מרגי
התכנית הזו נותנת מענה גם לשכונות.
מירב בן ארי (כולנו)
תכנית מעולה. אני באתי לדבר בשבחה. פריפריה חברתית וגיאוגרפית של מדינת ישראל זקוקה לסיוע שלה אבל הבעיה שלי היא שבשיח עם גורמים פילנתרופיים, שוכחים את ג'סי כהן בחולון, את אור יהודה ואת אור עקיבא.
שלמה בוחבוט
הרשויות העשירות צריכות לממן.
מירב בן ארי (כולנו)
נתניה היא חמש, להזכיר לך.
שלמה בוחבוט
חולון לא ענייה.
מירב בן ארי (כולנו)
אל תיכנס אתי לעניין הזה. עזוב.
שלמה בוחבוט
אנחנו כאן מדברים על התושבים.
מירב בן ארי (כולנו)
אין לי ויכוח אתך. אמרתי גם לפני דקה פריפריה גיאוגרפית וחברתית. אני בכלל לא נכנסת לעניין ובטח לא לתקצוב שאתה צודק במאה אחוזים. כל מה שאמרתי זה שהיתרון של התכנית הזו הוא שהיא נוגעת היכן שפילנתרופיה לא נכנסת.

מה שצריך לעשות עם התכנית הזאת, וזה גם טוב עבורך, זה להרחיב אותה ועכשיו אנחנו נמצאים בשיחות גם עם טלאל וגם עם ציפי נחשון גליק להרחיב את התכנית לגיל 18 ומעלה כי היום במדינת ישראל כבר לא מתחתנים בגיל 18 ואותם צעירים שנתת להם, החזקת אותם והבאת אותם או לשירות לאומי או לצבא, הם מסיימים את זה ואז אנחנו מחזירים אותם לרשויות ושוב אנחנו צריכים להתמודד אתם. זה כל מה שבאתי להגיד. באתי להגיד שאני משבחת את התכנית.
היו"ר יעקב מרגי
זה מתחבר למגמה של הרקע המשפחתי אחרי גיל 18.
מירב בן ארי (כולנו)
בדיוק. נכון. צריך להמשיך את התכנית הזאת עד גיל 26-27 כי היום זה לא מה שהיה פעם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משטרת ישראל. תכנית 360 מוכרת לכם?
סמדר בן יאיר
בוודאי שמוכרת לנו.
היו"ר יעקב מרגי
מה היא עושה לכם?
סמדר בן יאיר
אני משתתפת באופן קבוע בוועדות, זאת חובה סטוטורית שלי, ואני משתתפת בוועדה של מחוז מרכז ושותפה באישור התכניות על בסיס קבוע. כאן מהות הדיון היא כספית. מאחר והנושא כאן הוא כספי במהותו, לי כמשטרה אין מה לומר כיוון שאנחנו לא מקבלים תקציבים.
היו"ר יעקב מרגי
לכן לא שאלתי אותך למה את לא מעבירה אלא שאלתי אותך מה עושה לכם התכנית.
מירב בן ארי (כולנו)
ספרי לו על תכנית מיל"ר.
היו"ר יעקב מרגי
לא. תכנית 360. מה התרומה?
סמדר בן יאיר
אני לא רוצה לומר דברים בשליפה מהשרוול. כמו שאני רואה את התכנית, זאת תכנית טובה, זאת תכנית שתורמת ומטפלת בנוער בסיכון. אני יושבת בוועדות. מגיעים הנציגים מהערים ואנחנו רואים את הדברים. העשייה יפה. פרט לכך, אין לי עוד משהו להוסיף.
היו"ר יעקב מרגי
משרד הקליטה.
מלדה ברהן
אנחנו ממומנים בשניים וחצי מיליון שקלים ומפעילים מרכזים הוליסטים בשעות אחר הצהרים ומועדוני נוער למיניהם. מי שמכיר את הנוער, אני חושב שזה פותר לנו הרבה בעיות של שוטטות בשעות אחר הצהרים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יש עוד מישהו שרוצה להוסיף?
עופרה ליברמן
גם במשרד אצלנו דיברנו בנוגע למנגנוני התשלום בעקבות הפנייה הזאת ואנחנו רוצים לעשות חשיבה מחודשת במשרד החינוך - אני מאמינה שזה יהיה יחד ובשיתוף משרד הרווחה - לגבי כל נושא מנגנוני התשלום כדי להקל על הרשויות המקומיות בהיעדר תקציב.
מיכל מנקס
אני לא רוצה לחזור על דברים, אבל זאת הזדמנות לבקש ולחדד את הבקשה להרחיב את התכנית המצוינת הזו לכל הפריפריה החברתית ולא חשוב באיזה אשכול, גם במחיר מצ'ינג גבוה יותר. זאת אומרת, זה לא מבהיל אותי אבל לפחות שאני אדע, ובואו אנחנו נדע, שיש רשויות שאין בהן את התכנית ואני לא רק מדברת על הכסף. היופי שבתכנית הוא התכלול החכם שבין המשרדים ועל האוטונומיה של הרשות לתפור חליפות מותאמות לקהילה שלה.

הדבר הנוסף, מילה טובה למשרד החינוך ולצוות שיושב כאן כי באמת כאשר פנה מר בוחבוט למספר אנשים, ובכללם למרכז השלטון המקומי באופן טבעי, דיברתי אישית עם עירית בירן, שהיא סמנכ"לית במשרד, והיא לקחה אישית את הטיפול ועשתה את זה. אני חושבת שבאמת הצוות כולו קשוב, הוא אתנו ומטפל ככל שהוא יכול. גם זה צריך לדעת לומר. תודה.
מלדה ברהן
אם אפשר להוסיף מילה. אני חושב שהרשויות באשכול חמש נכנסו בעיקר בעקבות העולים שנמצאים בהן. מספר העולים ברשויות האלה קבע את הכניסה של התכנית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. הוועדה מודה לחבר הכנסת לשעבר מר שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא, על העלאת הנושא החשוב ועל הצפת נושא הקשיים במימון של התכנית.

הוועדה קוראת לחשבת הכללית להכין נוהל עבודה לסוג כזה של פעילות מול משרדי הממשלה והרשויות המקומיות על מנת שיאפשר הסדר של מימון ביניים או תשלום של אחד חלקי 12 במקרים כאלה.

הוועדה חוששת, לאור הנטייה של משרד הרווחה להסיט יותר תקציבים לטיפול בקהילה, שיועמסו על התכנית הזו חניכים או נערים או ילדים שהיו במסגרת של טיפול פנימייתי ועברו לטיפול בקהילה ואז יוצא שכביכול יש כאן זליגה של תקציב. אנחנו לא מגדילים את התקציב אלא אנחנו משתמשים באותו תקציב לשתי מטרות.

הוועדה מבקשת ממשרד החינוך לקבל פירוט מלא של כל הרשויות המקומיות המשתתפות בתכנית ומספרים - אני לא צריך שמות – של המשתתפים, דירוג של הרשות וגודל התקציב.
מירב בן ארי (כולנו)
אדוני היושב ראש, הערת ייעול. אנחנו ועדה. בוא נזמין מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מחקר מקיף על התכנית.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא סותר את מה שאני אומר. אני מקבל את הערתך.
מירב בן ארי (כולנו)
אנחנו רוצים להכיר את התכנית.
היו"ר יעקב מרגי
אני מקבל.
נטלי דגה
אפשר להעביר דוח מחקר.
עירית בירן
יש נתונים.
מירב בן ארי (כולנו)
אז תעבירו לנו אותם.
היו"ר יעקב מרגי
אני באמצע הסיכום.

הוועדה מבקשת, לאור חשיבות הפרויקט והצורך בו, להרחיב אותו אל מעבר לגיל 18, לפחות שנה אחת לאחר השחרור מהצבא, כדי לראות איך האדם מתאקלם בחיים הפרטיים שלו. זה תואם גם את המגמות ואת היוזמות שלנו עם כפרי הנוער והיוזמות האחרות אותן אתם מכירים לגבי אותם נערים שהם חסרי עורף משפחתי שמשתחררים מהצבא.

הוועדה מברכת על כך שהתכנית פועלת גם מעבר לרשויות המקומיות שהן במצב סוציו אקונומי אחד עד חמש ופועלת גם ברשויות המקומיות שהן אמנם חזקות אבל יש בהן שכונות או אזורים בהם יש נוער בסיכון, שכונות שסובלות מהתופעה הזאת, ומבקשת להמשיך לתמוך בהן. אין לנו בעיה עם הקטע הזה של מצ'ינג בהתאם.

אני מבקש מאגף התקציבים, כמו שביקשתי מהחשבת הכללית, מאחר וזו סוגיה שקשורה אליכם. זה לא תקציב שמופיע כאחד חלקי 12 אלא כל שנה צריכה להיות העברה לתוך התקציב. בלי שום קשר לקשיי נזילות, אני מבקש שיתאפשר למשרדי הממשלה למצוא את הדרך ויוכלו לשחרר את הפרויקט הזה באחד חלקי 12. אני מבקש גם מכם, גם מאגף התקציבים וגם מאגף החשבת הכללית לתת לי תשובות בסוגיה הזאת.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים