ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/07/2016

הילולת הרשב"י במירון 2016- הפקת לקחים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 68

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, כ' בתמוז התשע"ו (26 ביולי 2016), שעה 14:00
סדר היום
הילולת הרשב"י במירון 2016- הפקת לקחים
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
עודד פלוס - מנכ"ל המשרד לשירותי דת

הרב יוסף שוינגר - מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, המשרד לשירותי דת

הרב ישראל דרעי - מנהל מחוז צפון, מקומות קדושים, המשרד לשירותי דת

מיכאל ג'ובאני - מנהל אגף הסדרה, פיקוח ובקרה, המשרד לשירותי דת

עמית קצין - יועץ המנכ"ל לשירותי דת

נצ"מ שלום אביטן - קצין אג"מ, מחוז צפון, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ זאב גוטמן - קין אג"מ, אגף התנועה, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק מיכה טובול - ראש ענף רישוי ואבטחה, המשרד לביטחון פנים

שבתאי גרברציק - דובר למגזר דתי חרדי, המשרד לביטחון פנים

דרור גנון - מנהל אגף בכיר תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

הרב מאיר רובינשטיין - ראש עיריית ביתר עילית

יהודה דייטש - עוזר בכיר לראש העיר, עיריית ביתר עילית

יצחק עייש - מ"מ מנהל אגף בטיחות, נתיבי ישראל

אלי אשר - ממונה בטיחות, נתיבי ישראל

תמ"ג רונן בשארי - סגן ראש אג"מ, מגן דוד אדום

חיים פרוינד - מנכ"ל עזר מציון

שרגא יעקובסון - סמנכ"ל עזר מציון

זאב פרוינד - מנהל מבצע מירון- עזר מציון, ארגון עזר מציון

חיים וינגרטן - ראש אגף המבצעים, ארגון זק"א - איתור חילוץ והצלה

זאב קשש - יו"ר ארגון איחוד הצלה

יצחק רודיך - יועץ תנועה למגזר החרדי, חברת אגד

נאיף דעקה - סמנכ"ל חברת נתיב אקספרס

האני דעקה - מנהל תפעול, חברת נתיב אקספרס

שמעון איידליס - יועץ מגזר חרדי, חבר נתיב אקספרס

מאיר רוזנברג - מנכ"ל חברת האוטובוסים פסגות

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

הילולת הרשב"י במירון 2016- הפקת לקחים
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נפתח את הדיון של הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בעניין הפקת לקחים מהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון – תשע"ו.

במיוחד רציתי דיון שהוא לא לפני ולא מיד אחרי ולא עוד פעם לפני השנה הבאה, כדי שנוכל להיות מאד ענייניים ולהגיע למסקנות מעשיות על הדברים שנעשו כהוגן, על דברים שצריך להעתיק אותם ועל דברים שצריך לתקן אותם.

אני כבר אומר ואני מתנצל בפני כל הגורמים שעשו מלאכה קשה מאד ומוצלחת מאד בל"ג בעומר, שהוועדה הזאת, באופן טבעי, לא עוסקת בדברים שהיו בסדר. מותר וצריך לדבר עליהם בקצרה. הכל היה בסדר, ברוך השם, השמש זרחה והנוסעים נסעו וברוך השם, כמה שידוע לי לא היו תאונות דרכים נוראיות כפי שראינו בשנים קודמות. ויחסית זה עבר בהצלחה גדולה, אבל הוועדה באופן טבעי, במבנה שלה, היא עוסקת בפניות הציבור על הבעיות שהיו כדי לתקן דברים שלא בסדר.

ואם נתחיל במה שלא בסדר, אני רוצה להיות מאד אקטואלי וזה בעיקר מכוון לאנשי המשטרה. קיבלתי אתמול מכתב מזעזע, שזה לא פעם ראשונה, על קבוצה שהייתה בשבת האחרונה במירון, אצל רבי שמעון בר יוחאי, קבוצת אברכים מקריית צאנז בנתניה, עם הרב שלהם ועם הדיין שלהם והיה שם גם אדמו"ר חשוב וגדול, אני לא רוצה להגיד לפרוטוקול, מירושלים.

בתחילת שחרית, כשהיו באמצע קריית התורה, נכנסו כמה עבריינים ואמרו להם לצאת כי הם הולכים לישון פה כעת. במרפסת הכוהנים יש שם את חדר השינה שלהם. הם אמרו רגע, חכו, נגמור את קריאת התורה. הם התחילו לגדף את התורה ואת היהדות ואת לומדי התורה והתחילו להרביץ מכות עד זוב דם. והם איימו אפילו שידקרו בסכין ואפילו אמרו שירצחו. הם עברו מספר התורה להיכל אחר ודחפו את הספר, דחפו את האדמו"ר, ואיימו עליהם והם נאלצו להפסיק באמצע קריאת התורה. ואחר הצהריים הפריעו לתפילות ולאמירת תהילים גם בתוך הציון.

"בשבת, בעת שהעבריינים נתנו לנו מכות, הלכנו לקרוא לשומרים והם אמרו שהם מפחדים מהם, בגלל שהעבריינים מכירים את השומרים". אגב, כל מה שאני מקריא לכם זה מכתב שקיבלתי אתמול ואני מכיר את זה לפחות 20 שנה. זאת אומרת לא משהו קרה שזה משהו לא אמיתי. השומרים מפחדים מהם. כל עבריין יודע מי השומר. אגב, אני יודע על מקרים שעבריינים מגישים תלונות נגד השומרים.

הם קראו למשטרה והמשטרה בוששה להגיע ורק במוצאי שבת שוב התגוששו עבריינים עם השומרים עצמם ואיימו גם על השומרים ברצח. אנו מבקשים מכם נציגי הציבור, אנא אל תעמדו מנגד בשוויון נפש בכל מה שנוגע לטפל בדחיפות, כי שמענו שבכל שבת זה חוזר על עצמו ובסוף זה ייגמר רע. והם שואלים את הנציגים שלהם, זאת אומרת אותנו – איך אתם כבר יודעים שיש מצב כזה, שמאות אנשים מכל העדות והגוונים נמצאים במירון ותמיד יש בעיות. פה הם מספרים על איזו בעיה של מישהו שאני לא מקריא פה, כי זה לא נוגע לנושא הדיון.

רבותי, לפני כ-10 שנים מדינת ישראל הקציבה כסף לתחנת משטרה למירון - אני כבר אומר את כל התשובות שאנשים יגידו פה. כבר אותר מקום להקמת תחנה משטרה. תארו לעצמכם בכותל המערבי, שיבואו עבריינים ויגידו אנחנו ישנים פה וידחפו אנשים ויבזו ספר תורה ויקללו. מיד, תוך שתי שניות יבואו אנשים משטרה ויפנו אותם. ובמירון זה הפך לרעה חולה. זה מסמל עדיין את המחדלים שאנחנו צריכים לתקן אותם עוד לפני שמדברים על ל"ג בעומר.

אני אבקש בהמשך הדיון, אם אפשר לקבל תשובה מהמשטרה – מה הם מתכוונים לעשות כדי שמהיום והלאה תהיה שם משטרה, נוכחות משטרתית, לפחות כמו בכותל המערבי. זו פתיחה אחת.

תיכף יהיה איתנו הרב שהוא הסבא של מירון. אני ביקשתי ממנו שיבוא, הוא גם חבר הוועדה שיין לנו עוד צדדים.

עוד נקודה אחת שאני רוצה לדבר עליה, עניין שהיה השבוע ומלמד אותנו גם, שאולי לא יהיה נעים לאנשי נתיב אקספרס. השבוע, ביום חמישי, זאת אומרת שבוע שעבר, אנשים חיכו שעה וחצי לאוטובוס מירושלים למירון ולא הגיע ואחר כך אמרו אין תגבור. זאת אומרת הגיע אוטובוס שהיה מלא ועבר ולא הגיע תגבור ואמרו אין תגבור עד השעה חמש. זאת אומרת שעתיים וחצי מאז שאדם הגיע לתחנה עד שיכול היה לנסוע למירון. זה גם דברים שנוגעים למירון. זה קורה במקרים אחרים גם ואנחנו נלחמים נגד זה.

לא יתכן שירושלים ומירון – ויושב פה אינו ראש עירית בית"ר, שזה יותר ירושלים ממירון, או יותר מירון מירושלים. לא יעלה על הדעת שאנשים יחכו בתחנה, בזמן, ויגיע אוטובוס מלא ויתנו לו לחכות לאוטובוס הבא, שזה בחמש. וגם זה יהיה מהלקחים שאנחנו נרצה להפיק.

ועכשיו אני רוצה לתת את רשות הדיבור לגורמים שעסקו בזה. ראשונים ידברו האנשים שעשו את זה מטעם המשרד לשירותי דת ומיד אחריהם המשטרה ואחרי זה חברות התחבורה, ולא לאחרונה גם ראש עיריית בית"ר עילית, שכיבד אותנו בנוכחותו, הרב מאיר רובינשטיין.

ראשון הדוברים אני אתן למנכ"ל, עודד פלוס שהוא עולה חדש בנושא של מירון, אבל הוא הוכיח את עצמו יחד עם החברה הוותיקים שלו ועשה מבצע לתפארת, אבל בזה אנחנו מדברים רק על הצהרות.

בבקשה, עודד.
עודד פלוס
טוב, כמו שאמר יושב הראש, בשבילי זו הייתה טבילת אש ראשונה. אני חייב לומר שאני מאד מאד חששתי. זה הגיע למצב שקיבלתי על עצמי כל מיני החלטות באיזה קצב אני מגיע והגעתי לשם כל שבוע, כי היה לי איזה שהוא חשש שדברים יצאו משליטה. בגדול, אני הייתי שותף למעשה לכל המהלך. השתתפתי כמעט בכל החפ"קים, גם של משרד התחבורה, גם של המשטרה, גם כדי להראות נוכחות וגם כדי לשמוע וגם כדי להתרשם אם יש איזה שהן סוגיות שצריכות מענה.

אני חייב לומר שזו ההתרשמות שלי ואנחנו נשמע בעיות ואני יודע על בעיות שהיו במעגל הרחב יותר של יציאת אוטובוסים מירושלים – אנחנו שמענו – או מבית"ר או ממקומות אחרים, אבל כמי שנכח באירוע, אני הייתי באירוע הזה מיום שלישי עד יום שישי. אני עזבתי את האתר ביום שישי, בערב שבת, באזור אחת, שתיים בצהריים, כדי לראות שהעבודות שלנו, כל עבודות הפינוי מבוצעות בשטח.

אני חייב לומר שאני מאד מאד התרשמתי גם מעבודת המשטרה, גם מעבודת משרד התחבורה – ההיערכות המוקדמת, ועל התקלות תיכף נדבר. העבודה שנתיבי ישראל עשו, ואני גם רוצה לגעת בזה תיכף, אני חייב לומר מהתרשמות ראשונה שאני חושב שזה היה בסדר. הייתה את התקלה של הלילה. אני חייב לומר, אני עזבתי את המקום בשעה שלוש וחצי ונסעתי לצפת. בבוקר, בשבע, אני מקבל SMS מהעוזר שלי שאמר הייתה בעיה לפנות בוקר. אני הייתי בטוח שהשעות האלה זה שעות רגועות, שאפשר ללכת לישון בשטח, אבל מתברר שהייתה איזו שהיא בעיה במעגל בין ארבע לשש בבוקר. אני מניח שאנחנו נשמע דברים לגבי הנושא הזה. הופקו לקחים.

אני מניח שתיתן רשות דיבור בסיום, אבל אני הייתי רוצה ברשותכם, מעבר ללקחים של מה שהיה בשנה האחרונה ולקראת השנה הבאה, שהיא שנה קצת מורכבת. אני מבין שיש לנו שנתיים שההדלקה בל"ג בעומר היא במוצאי שבת, אז זה יוצר מורכבות. מה שחשוב לי בתור אחד שכבר בימים האלה מקיים דיוני תקציב, שיבטיחו לנו את התקציבים לקראת ההילולה של השנה הבאה, אם ירצה השם, לדעת שכל הדברים שהבטיחו, ואני מדבר בעיקר על העבודות של העניין של משרד התחבורה.

אותן הבטחות שניתנו לראשי הערים של כרמיאל וחצור, אותה ירידה למתחם של צבעון שעשינו, שאנחנו מאד מאד היינו רוצים שלא יפרקו לנו אותה. והתאורה בכביש 899, שהבטיחו לנו שהשנה היא הייתה זמנית, אבל בשנה הבאה, לקראת ההילולה הבאה היא תבוצע והיא תהיה תאורת קבע, שיהיה לנו את הדבר הזה, שזה יחסוך לנו עליות ויחסוך את אותה שאלה שכל הזמן שואלים אותי. הבעיה המרכזית שאני צריך להסביר מול אנשי האוצר, זה למה אנחנו מרכיבים ומפרקים של שנה. וכל הזמן אני אומר להם, רבותי, זה נכון שזה קורה, אבל כל שנה אנחנו מקטינים את הפירוק ואת ההרכבה, כדי להגיע למצב שיש לנו משהו קבוע.

בדברי הסיום שלי אני אגע גם בשמות של אנשים שבאמת ראיתי אותם לאורך כל הדרך ואת העזרה שלהם, בלעדיהם אי אפשר היה. זה חלק מהלקחים, אגב.

אני אגע בנקודה קטנה, זה שלכל אדם שהיה עם תעודת כניסה היינו צריכים לקרוא למיכה טובול שייתן את האישור לשוטר בנקודה להכניס אותו, זה טרטר אותו, טרטר אותנו. זה אולי אחד הלקחים שברגע שנגיע, אחרי שנשמע את כולם ויהיו לי עוד דברים להוסיף, אז ברשותך אני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אגב היו שוטרים שלא רצו להטריד אותו ולא שאלו אותו כלום והשאירו את האנשים למטה.
יוסף שוינגר
אני הייתי רוצה לשמוע אותך, אבל פשוט כבוד ראש העיר.
היו"ר ישראל אייכלר
היית ראש עיר במודיעין עילית.
יוסף שוינגר
נכון. אבל בבקשה, בבקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
מאיר? לא. מאיר מוותר. אתה יודע, ברסלב תמיד מוותרים.
יוסף שוינגר
בימים האלה אין להם ברירה כל כך.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, בבקשה.
מאיר רובינשטיין
זו התשובה אחרי שוויתרתי?
היו"ר ישראל אייכלר
זה מה שמגיע - - - .
יוסף שוינגר
בהמשך לדבריו של המנכ"ל, עורך הדין פלוס, אני רוצה להתחיל מהסוף. כשאנחנו מסתכלים על סיום האירוע, אנחנו עושים V. אני לא רוצה להגיד אפילו Vגדול, ולמה? כשאתה מסתכל מול התרחישים ומול הסכנה לפגיעות בחיי אדם ואתה עובר את האירוע הזה, ברוך השם בלי נפגעים וכולם פחות או יותר, לא שלא היו נפגעים, פצועים קל וכדומה, אבל אני אומר שאירוע הכי מורכב במדינת ישראל ואנחנו נדהמנו. לפני שבועיים כמעט הייתה הפקת לקחים במחוז הצפון עם כל המשטרה ועברנו פרטני, ושם נדהמנו לשמוע, ואני אומר את זה פעם ראשונה – שלפי חשבון של המשטרה ומשרד התחבורה, הגיעו קרוב ל-600,000 משתתפים בהילולה. הדבר נספר עם אוטובוסים ונסיעות ונסיעות של מכוניות פרטיות, שזה באמת מספר שצריך להיערך אליו בהתאם.

רבותי, אנחנו כל היום נעים סביב ה-300,000 - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, דרור מאשר את זה?
דרור גנון
אני לא מכיר 600.
יוסף שוינגר
היה מפקד מתנ"ע, ניצב משנה אילן מור, היה שלמה רוזנשטיין, הם הביאו לשם טבלאות וזה מה שהוצג. אני לא דובר משרד - - -
שלום אביטן
לא, מדברים על תנועות. תנועות. תחלק את זה ב-2 זו כמות האנשים שהייתה.
יוסף שוינגר
הם טענו שהיה קרוב ל-600,000 לפי החישובים שלהם.
שלום אביטן
תנועות, תנועות. נסיעות הלוך ושוב.
דרור גנון
אם הוא עלה בשטאל, ירד, חזר, ירד, עלה, זה ארבע נסיעות.
יוסף שוינגר
זה לא הנושא. אני אומר לך מה שנמסר בדיון. זה מה שמסרו, אבל זה לא העיקר.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, המספר הוא מאד סמלי, כיוצאי מצרים.
יוסף שוינגר
מה שאני רוצה להוסיף, אני קיבלתי מראש את הסדר יום של הוועדה. חלק מהדברים מתייחסים לתחבורה, שזה לא קשור למקומות הקדושים, למרות שבסופו של דבר זה שמגיע בנסיעה או שחיכה בכיכר בעלז שעתיים, כמובן שהרים לי טלפון ואני כל שנה לומד קללות חדשות. אז גם השנה אני החכמתי. ואם הוא מחכה שלוש שעות ולא הגיע איזה אוטובוס בגלל איזה קבלן פרטי שפספס או זלזל, לא משנה כרגע, אנחנו כמובן קיבלנו את הטלפונים.

אבל בסך הכל נסתכל במבחן התוצאה. אין אירוע יותר מורכב וקשה מזה להנגשה, להעביר אותו ובאמת שכולם יחזרו בשלום. אני חושב שבסך הכל, חוץ אם אני מנטרל את נושא התחבורה, הייתה בעיה אחת שאתם העליתם, שביקשתם את התייחסותנו, זה לעזרת הנשים בתוך הקבר. הנושא הזה עלה ביזמתנו כבר בהפקת הלקחים עם המשטרה. אנחנו הערנו את ההערות שלנו בעניין. אני חושב שהייתה טעות בשיקול דעת של הקצין בשטח, אני מדבר בתוך המערה פנימה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן, סגרו, חסמו אותה. תגיד על מה מדובר.
יוסף שוינגר
זו הייתה טעות, זה לא יחזור, אני מקווה ואני מאמין בשנה הבאה. הדברים נרשמו ואני מאמין שהלקחים גם יופקו. אנחנו העלינו שורה של דברים. אני אומר בסך הכל גם כל המעברים של האדמ"ורים והאנשים שהיו להם אישורים גם עברו. אני לא יודע על יהודי אחד שנשאר למטה. אני שומע את זה פעם ראשונה. אני לא יודע. אני אומר את האמת.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה?
יוסף שוינגר
יהודי שהיה לו אישור לעלות ולא עלה, אני לא יודע על כזה דבר. אני יודע רק שלא נתנו לו לישון אפילו דקה אחת כמעט במשך יומיים בנושא הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אעביר לך דוגמאות. לא משנה.
יוסף שוינגר
לא יכול להיות. אני אומר את זה, ומי שלא עלה, זאת אומרת שהוא לא טיפל באישור או הגיע ברגע האחרון. אני חושב שמיכה, שנמצא פה בדיון, גילה לב פתוח - זה לא הוא, זה המשטרה – ונפש חפצה, ופתרנו בעיות באון ליין. לכן מבחינתי תמוה הדבר הזה.

אני רק מזכיר את האור החיים, כל שנה, כדאי שנזכור, שהגיע לרשב"י והוא הגיע לתחתית ההר והוא התחיל לזחול על ארבע. ממש כתוב, איך אני מגיע למקום של שלהבת י-ה והיום יש אנשים שלא יכולים להגיע בלי ארבע על ארבע, אז בואו לא נאבד את הפרופורציות קצת. בסך הכל צריך להגיד תודה להרבה גורמים, בראש ובראשונה למשרד הדתות שנתן לנו גיבוי באמת באון ליין, תוך פתירת בעיות.
קריאה
השר והמנכ"ל.
יוסף שוינגר
המשרד זה שר ומנכ"ל, אהבתי את ההערה.
היו"ר ישראל אייכלר
השר דוד אזולאי, כבר עוד לפני שהיה שר, שנים היה עושה דיונים קשים מאד בוועדת הפנים והיא עוקב. הוא מלווה את מירון במסירות כל השנים ועודד פלוס, כבודו במקומו מונח, השנה הוא פעם ראשונה והוא הוכיח את עצמו במאה אחוז.
יוסף שוינגר
אנשי מע"צ, אנשי המשטרה, משרד התחבורה, כל גורמי ההצלה, איחוד הצלה ומד"א ובאמת אני אומר באירוע של רשב"י, אני תמיד חוזר ונזכר בדבריו של שרגא נצר שהיה פעם, הוא היה מזכיר מיתולוגי של מפא"י.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא קבע מי יהיה חבר כנסת במשך עשרות שנים מטעם מפלגת העבודה.
יוסף שוינגר
כן, אז הוא אמר – אני חושב שאם המוטו שאנחנו לא נהיה תלויים זה בזה, אנחנו נהיה תלויים זה ליד זה, ואני חושב שזה המוטו גם של הרשב"י. אם אחד לא יהיה תלוי בשני ממש על הקשקש והעסק לא יעבוד כמכונה משומנת, זה כפסע בין להיות תלויים זה בזה, להיות תלויים זה על יד זה.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב שוינגר, אני רוצה להקשות עליך.
יוסף שוינגר
בבקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה שמעת בפתיח דברים מזעזעים שקורים במירון ואתה יודע אותם, איך אתה אומר שיר שבח ולא אומר חצי מילה על הבעיות?
יוסף שוינגר
רגע, רגע, אנחנו מדברים עכשיו על הפקת לקחים של ל"ג בעומר. זה לא מדובר על ל"ג בעומר, הרב אייכלר. אתה קיבלת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה שריפת ל"ג בעומר.
יוסף שוינגר
אתה מדבר על שבת האחרונה?
היו"ר ישראל אייכלר
גם. זה קורה כל שבת, אתה יודע את זה.
יוסף שוינגר
לא, לא, זה לא קורה. הרב אייכלר, במקרה אני בדקתי את העניין.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, בדקת את העניין הספציפי הזה?
יוסף שוינגר
כן, אני אענה. אני רק אקדים ואומר ולא שאני מתחמק, עד היום בשנת 2016 אני לא אחראי על המבנה עצמו. אני לא רוצה להיכנס למבנה של הבעלות, ועדת החמישה וההקדשות ומי באמת אחראי על האתר. המכתב הגיע לידי, העברנו את זה לתגובת המשטרה ועד שלא תהיה תחנת משטרה במקום אני מאמין שהבעיות האלה יישנו. משום מה זכה הרשב"י, או שלא זכה, שכל היצורים בעולם, חלקם היותר טובים, חלקם הפחות טובים מגיעים למקום. זה תופעה של קיימת אני חושב בשום אתר קדוש ואני אומר, עד כמה שאנחנו יכולים לעשות אנחנו עושים, אבל אני לא נותן שם הוראות לשומרים. יש מנכ"ל האתר בשם שלמה שלוש, יש ועדת חמישה משפקחת על - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יוסי, אתה יודע שאני מכבד אותך הרבה שנים, אבל אתה אומר ככה: תחבורה זה לא אני, משטרה זה לא אני, זה לא אני, אז אני שומע.
יוסף שוינגר
עדיף לא להגיד את האמת? אז אתה יודע מה, אני לוקח על עצמי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, תגיד את האמת שיש בעיה שמשטרת ישראל במשך שנים רבות, אהרונוביץ כבר בכה על זה, אהרונביץ כבר הבטיח. אני הייתי דורש ממך שתתמוך בדרישתנו, שממחר בבוקר תהיה שם תחנת משטרה.
יוסף שוינגר
יש פה את דובר המשטרה ל-. אז אני חולק עליך ואני מבקש שיהיה כבר משלשום.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב. אז בבקשה. באמת יש לנו הרבה דברים טובים להגיד על המשטרה בעניין ל"ג בעומר ואנחנו נגיד אותם תיכף, אבל בעניין הזה תיקחו בחשבון שאנחנו כנציגי ציבור פשוט לא יכולים להרשות לעצמנו שמקום כזה יהיה כל כך הפקר. אומר הרב שוינגר שנמצאים שם כל מיני אנשים.
יוסף שוינגר
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אגיד לך מה ששמעתי במו אוזני, אחד אומר לשני אחי, מתי השתחררת, הוא אומר אני חוזר מחר. זאת אומרת מי שבבית הסוהר יש לו חופשה ואין לו בית לצאת אליו, הולך למירון, יש שם אוכל, יש שם שתייה, יש שם הכל. אז זה דבר חמור מאד. זה לא צריך לקרות. כמובן, מי שרוצה לבוא להתפלל המקום פתוח, אבל מי שרוצה לעשות שם מעשים פליליים, על המקום צריכה להיות משטרה. אין עוד מקום, חוץ מהכותל המערבי, שהוא כל כך דחוף שתהיה שם משטרה.

אבל אני לא רוצה לחרוג מהנושא. אני אלך לפי הסדר. אני כבר אתן למשטרה לדבר, אבל קודם כבוד ראש העיר, הרב מאיר רובינשטיין, בבקשה.
מאיר רובינשטיין
ברשותך, אדוני יושב הראש, זה לא סוד שאני מחובר למירון באופן רגשי. אני כבר מעל 40 שנה חוגג את החגים – הימים הנוראים, כמובן ל"ג בעומר – במירון. עוד סבא שלי ואבא שלי. אני כמובן אין לי מנדט לדבר על הדברים הכלליים, כפי שיש ליושב ראש או כפי שיש פה, אני מדבר מנקודת מבט של העיר בית"ר עילית, ששם יש לי מנדט לדבר בשם ה-50,000 תושבים. וזה גם חשוב מאד לדעת שברגע שיש חתונה של זוג, ואם האוטובוס של בני המשפחה או אוטובוס של החברים של החתן או החברות של הכלה לא מגיעים, זו פשלה ענקית בחתונה. זה לא יעזור שהאולם יהיה ערוך והתזמורת תחגוג והקייטרינג יעבוד. אם אוטובוס של בני המשפחה לא מגיע – זו פשלה.

ואם בבית"ר עילית נשארו 1,000 איש ללא כרטיסים לקנות בכסף כמה ימים לפני ל"ג בעומר, זו פשלה. זה דבר שלא היה צריך לקרות, אין שום סיבה בעולם שזה יקרה, ואסור היה לדבר כזה לקרות, ששבוע לפני ל"ג בעומר לא יוכלו לקנות כרטיסים 1,000 איש מתושבי בית"ר. זו פשלה. פשלה גדולה ועצומה. חברים של החתן לא יכלו להגיע.

זה לצד שאלה שכבר כן רכשו כרטיסים, עמדו 4 שעות, ואני גם אומר, אור החיים הקדוש עלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש מקרה שאדם קנה כרטיס ו - - -
מאיר רובינשטיין
רגע, רגע, אני כבר אגיד. אור החיים הקדוש עלה בזחילה, אני בטח ובטח לא אדבר על המיקרו, אני מדבר אך ורק על המקרו, על כלל ישראל. לא על רב ישראל כזה או אחר. אבל אם יש מאות אנשים שחיכו שלוש או ארבע שעות – נשים וילדים, ואם יש ילדה חלקה שההורים חיכו שנה שלמה עד שייוולד, עשו לו ברית, חיכו שלוש שנים נוספות לעשות לו פאות אצל הרשב"י והם הגיעו. אני אישית ירדתי מהציון של הרשב"י אחרי תפילת ערבית, דרך המהדרין, אני רואה אנשים עולים ודמעות בעיניהם – אבא ואמא, לא אחד ולא שניים. אוטובוס שלם מבית"ר, בכו לי ואמרו לי אנחנו לא יכולים לחתוך לו פאות. אמרתי להם מה קרה? אמרו היה כבר היה הלילה, ובספירת העומר רק בל"ג בעומר מותר לספר. עד שבועות הם לא יכולים לספר. למה מגיע להם העונש הזה?

אנחנו במדינת ישראל, שנת 2016 ואם יש מצב כזה שכולם יודעים, כל השנה ל"ג בעומר לא זז, ל"ג בעומר אף פעם לא יוצא בשבת, דרך אגב. מוצאי שבת, ערב שבת, לא יוצא אף פעם שבת. תמיד יודעים מתי זה ל"ג בעומר, שנה מראש. ואם אי אפשר להתכונן ולהשאיר ככה 1,000 אנשים זו פשלה איומה.

עכשיו אני רוצה לומר משהו גם בקשר להפקעה. אני מאד מאד בעד ההפקעה, אבל לא הפקעת החדרים מעל הציון. הפקעת מגרשים בשביל חניונים של אוטובוסים מסביב למירון, שם צריך לעשות הפקעה. אחר כך נדבר על ההפקעה של החדרים. ואם דיברת על משטרה, רבי שמעון בר יוחאי הוא רופא גדול וכל רופא גדול מזמין חולים גדולים, והחולים האלה מסתובבים. אני מכיר אותם כבר מעל 40 שנה במקום. מי כמוך יודע שעוד אביך, שיאריך ימים, אני זוכר אותך לפני 40 שנה עם אביך גם כן.

ואני לא מבין עד היום. אני לא נכנס, אני מכיר את כל הסיפור אבל לא נכנס לזה – הקדשות לפה והקדשות לשם. אבל המשטרה, כמו בל"ג בעומר, יש להם בוטקה עם מזגן במעלה ההר, בין בני עקיבא לציון והם יושבים שם. הרי כל השנה הקרוואן מוכן. אני חושב שבאמצע השנה רואים שם שוטרים. למה שלא יישב שם שוטר? איזה הקדשות מפריעים שם שהם צריכים בתוך הציון? אצל שלוש במשרד, אצל בן שמעון במשרד?

שיישבו שם בקרוואן, המשטרה, וברגע שיש איזה מישהו שברח לו השסק או ברח לו משהו אחר, או הולך לברוח לו סכין, אז מזמינים את השוטר והשוטר מעמיד אותו במקומו. זה המקום הכי מתויר בארץ אחרי הכותל המערבי. ואני נמצא שם הרבה שבתות בשנה. הרבה מאד. ואני יודע שכל שנה יש שם בלגן, כל שבת יש כמעט רציחות ושפיכות דמים. כל שבת. זה סיפור של המשטרה – מדוע הם לא שם.

אני רוצה לסיים ולומר פה את המסקנה שלי. שנה שעברה איימו על הציבור שיהיה קשה להגיע, הרבה מאד מהציבור החליט שהוא לא מגיע. זה פגיעה בנו. אנחנו רואים בהילולה של ל"ג בעומר במירון דבר שהוא מיסודי החסידות בארץ ישראל. עוד לפני מאות שנים גדולי ישראל, גדולי החסידות טיפלו בהדלקה במירון מערבות אוקראינה. זה שאיימו עליהם שלא יבואו, וזה היה שנה שעברה, הגיעו פחות אנשים. זו לא השנה האחרונה.
היו"ר ישראל אייכלר
שנה שעברה היה.
קריאה
זה לא נכון.
מאיר רובינשטיין
אני אומר את דעתי, כל אחד יאמר את דעתו. אני אומר את דעתי כאחד שחי את מירון, נושם אותו 24 שעות ביממה, בטח בשבתות ובחגים, כי באמצע שבוע אני עסוק בעבודתי בבית"ר.
היו"ר ישראל אייכלר
והשנה?
מאיר רובינשטיין
השנה אנשים רצו להגיע ולא היה להם כרטיסים. אני מדבר על בית"ר עילית – 1,000 איש. 1,000 איש. שנה הבאה אני חושב שנצא עם קמפיין, היות ואין מענה לתחבורה הציבורית, שייצאו עם רכבים פרטיים, יחנו כמה שיותר קרוב, כמו שחונים ליד מגרש כדורגל, במלחה. אני מגיע לפעמים, אז יש משחק, יש פקקים. הווייז מראה לנסוע דרך כיוון אחר. להחנות את כל הרכבים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה?
מאיר רובינשטיין
בכל הכביש שמוביל, אם לא יכינו חניונים. אין דבר כזה שלא מגיעים. אין חיה כזו שלא מגיעים. זו אופציה שאינה קיימת. ואם לא מעדיפים את התחבורה הציבורית ואם לא משקיעים את הכוחות שצריכים להשקיע בזה, אני אצא עם קמפיין לבוא עם רכבים פרטיים ואז יעלו להר או כמו אור החיים הקדוש ברגל, או שיהיו שאטלים.
היו"ר ישראל אייכלר
או שיפקיעו שטחי חנייה, כמו שאמרת.
מאיר רובינשטיין
נכון. אבל האופציה הזו לא להגיע לא קיימת. עכשיו אני רוצה לומר פה גם כן לחברת נתיב אקספרס. יש לנו טענות לגבי התפעול שלכם. הם פה? אני לא יודע אם הם פה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, הם פה. הם פה.
מאיר רובינשטיין
יש לנו טענות על התפקוד שלכם במשך כל השנה. צריך הרבה שיפור בקו של מירון וצפת. יש הרבה תלונות. בל"ג בעומר – זה היה מתחת לכל ביקורת.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מלכתחילה לא חשבו שהם יכולים להביא את כל הקהל, נתיב אקספרס. הם לקחו חברות אחרות.
מאיר רובינשטיין
הם וכל החברות בת שהם הביאו, היו מתחת לכל ביקורת. אני לא יודע למה הביאו אותם, לא יודע איך הביאו אותם.
יוסף שוינגר
כי לא היו מספיק אוטובוסים. שוכרים מקבלנים.
מאיר רובינשטיין
אבל משום מה, שנים עברו שלא היה הסבסוד המבורך ומשרד התחבורה עושה דברים מבורכים ומנסה להשקיע. הבעיה שהחברות וכל אלה עובדים גם על משרד התחבורה, לצערי הרב. ומשרד התחבורה באמת משקיע והם השקיעו כל כך הרבה כוחות שם במעלה ההר, ועם הפיקוח ועם כל הדברים האלה, אבל בתכלס החברות האלה פישלו בגדול. וחברות תחבורה אם מביאים עם ניסיון וחברות שיש להן ניסיון עם הציבור החרדי.

גם בביתר עילית אמרו לפני שנים שאין מצב לתת תחבורה לציבור החרדי. 10 שנים אמרו שאי אפשר ובשמונה שנים יש תחבורה לעיר חרדית, עם 62% ילדים ועם חתונות ועוד מעט חתונות, ועוד מעט ספירה ועוד מעט זה ויש תחבורה ציבורית הכי טובה בעולם. מדוע? בגלל שכשמתכוננים כראוי ולוקחים את זה רציני ולא כשהעסק דופק במירון ואם העסק לא דופק בביתר או בעיר אחרת, אז זה נקרא שהעסק דפק. העסק לא דפק. תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.
קריאה
פתחת קמפיין יפה נגד המכרז בביתר עילית. קיבלת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה אדוני, זה לא מקובל אפילו בשום ועדה שמישהו מהקהל יתקוף פה חברי כנסת או ראשי ערים. מה שאמר הרב רובינשטיין על ביתר, אם רוצים לאזן, אני רוצה להגיד שלאגד בירושלים היו את אותם כשלים. אותן שעות שאנשים חיכו, גם חברות שברחו או לא הגיעו. אנחנו תיכף נרצה לשמוע את התשובות למה זה היה. גם פה חיכו אנשים. ובית"ר היא דוגמא טובה מאד למה שאנחנו אומרים, איך אמר את זה הרב רובינשטיין ואמר יפה? אם הקהל לא יכול לבוא לחתונה – אז החתונה נכשלה. זה שבהר עצמו ברוך השם אנחנו ראינו התארגנות יפה מאד ומוצלחת מאד, אם התחבורה לא בסדר, מירון בלי תחבורה זה כמו חתונה בלי קהל.

עכשיו אנחנו נעבור למשטרה, שבעצם כל התודות מגיעות לה, כי הם לקחו אחריות שם במקום ולא אמרו זה לא שייך אלי וזה ההקדש וזה זה וזה זה, הם לקחו אחריות על כל העניין של ל"ג בעומר. כל ההצלחות וכל יישר הכוח מגיעים אליהם וגם כל הכישלונות, גם של התחבורה וגם זה, אנחנו נרצה את התייחסותם.

אני רוצה לכבד את רב פקד מיכה טובול, שנדמה לי שגם אצלך זה פעם ראשונה.
מיכה טובול
יש פה את המפקד שלי.
היו"ר ישראל אייכלר
המפקד של טובול נמצא פה? ניצב משנה שלום אביטן.
מיכה טובול
הוא החליף את יוסי בן חמו.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, מי מחליף את יוסי בן חמו?
שלום אביטן
אני, שלום אביטן.
היו"ר ישראל אייכלר
שלום אביטן, אז איך הגעתי לטובול? טוב, אני אתן לשלושתכם לדבר, כי לשלושתכם מגיע יישר כוח. הראשון יהיה ניצב משנה שלום אביטן, קצין אג"מ מחוז צפון החדש. ובאמת, פעם ראשונה כזאת הצלחה, אני רוצה להודות לך על זה.

אני רוצה לשמוע על הבעיות. דבר ראשון נתחיל מעכשיו. מתי תהיה תחנה קבועה במירון?
שלום אביטן
טוב, קודם כל צהרים טובים לכולם. אני במירון האחרון הייתי מפקד גזרת הקבר ובתהליך של חפיפה לתפקיד של קצין אג"מ מחוז צפון. היום בפועל אני קצין אג"ם ובעזרת השם אני אוביל את ההילולה בשנת 2017.

לענייננו. אנחנו כמשטרת ישראל בוודאי נשמח בכל מקום שבו תוקם תחנת משטרה. תחנת משטרה במירון אין, יש תחנת משטרה בצפת, אבל גם פה עשינו איזו שהיא כברת דרך. בחצי השנה האחרונה יש כבר נקודה במירון. הנקודה הזאת מאוישת למעשה בשתי משמרות במהלך ימות השבוע וגם בסופי שבוע. בכל משמרת יש שם שני שוטרים שאמורים לטפל בכל אירוע בגזרת הקבר ואין להם הרבה דברים, חוץ מלטפל באירועים בגזרת הקבר.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי, כל השנה?
שלום אביטן
בוודאי.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת בשבת הזאת גם היו?
שלום אביטן
היו, כן. עכשיו, לגבי האירוע שאדוני מדבר עליו, אני לא מכיר את האירוע הזה. אנחנו באנו ערוכים לדבר על הילולת הרב.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן, אנחנו נעביר לכם את זה.
שלום אביטן
מן הסתם גם את האירוע הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני שומע ממך חידוש. יש תחנת משטרה שהיא מאוישת?
שלום אביטן
נקודת משטרה.
היו"ר ישראל אייכלר
נקודת משטרה שמאוישת על ידי שני שוטרים?
שלום אביטן
שני שוטרים, שתי משמרות, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה שתי משמרות? כולל שבתות, אמרת?
שלום אביטן
עד אחת בלילה, כולל סופי שבוע. זה לא כל היממה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה שתי משמרות?
שלום אביטן
שתי משמרות זה עד אחת בלילה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל עבריינים עובדים בלילה גם.
שלום אביטן
עובדים בלילה, יש ניידות מתחנת צפת שאמורות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
צפת הייתה רחוקה ממירון כבר 60 שנה.
שלום אביטן
בסדר, אז אני אומר, כברת דרך נעשתה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו נוסיף עוד משמרת ובעיקר בשבתות ובחגים.
שלום אביטן
אנחנו נבדוק את העניין.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, זה מאד חשוב. זה ממש פיקוח נפש. אני לא רוצה להזכיר, לפני הרבה שנים כבר מישהו שחט בן אדם שם במקום. איך קראו לו? הפרסי. אשר הפרסי נרצח שם. זה גם היה בשבת, נדמה לי. פשוט מטורף עלה והקריב אותו קורבן.
שלום אביטן
בסדר, גם את המכתב הזה בוודאי. לפי מה שאני שומע פה אנחנו נדרשנו להגיב. אני לא מכיר את זה. אנחנו נבדוק.
היו"ר ישראל אייכלר
תבדקו את זה.
שלום אביטן
בסדר גמור.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו לגבי מירון, מה אתה מספר?
שלום אביטן
לגבי מירון, קודם כל מבחינת משטרת ישראל, זה אחד מהאירועים המורכבים ביותר שאנחנו מטפלים בו, בוודאי במחוז הצפוני, וכך גם היחס שלנו לאירוע הזה. האירוע הזה הוא מורכב מאד. החל מהעובדה שהקיבולת על ההר, וזה לא סוד, כולם יודעים את זה, הקיבולת על ההר היא מוגבלת וכל שנה אנחנו נלחמים. וכמו שאמרת, משטרת ישראל לוקחת אחריות והשנה אנחנו התחלנו לדבר איך אנחנו רותמים את כל הגורמים.

כל פעם אנחנו נערכים במשך שנה שלמה לאירוע הזה. מיכה טובול, הבחור פה, שהוא ראש ענף רישוי ואבטחה נמצא שם במהלך שלושה חודשים לפני ומתחיל את העבודה כבר עכשיו על מירון הבא. אנחנו גם כן, אחרי כל מירון - ואנחנו ריכזנו את זה השנה – מבצעים. כל גזרה מבצעת הפקת לקחים שלה בפני עצמה ובסוף, מה שעשינו בשבוע שעבר, אנחנו מביאים את כל הגורמים החברים, את כולם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה המסקנות שהיו לכם בשבוע שעבר. תתמצת לנו את זה.
שלום אביטן
בתמצית, יש הרבה מאד לקחים לשימור וגם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למשל?
שלום אביטן
לשימור?
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
שלום אביטן
כל הנושא של הגזרות, של מה שעשינו מבחינת רישוי, של אמצעי הצפייה שהוספנו, כל ההיערכויות. אני לא רוצה להיכנס.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל ממש בכללי. למשל יש שם אירוע גדול במוצאי ל"ג בעומר, של התולדותים ויש שם עשרות אלפי אנשים. האם אתה לא צריכים לבוא לאיזה ציר הצלה, אם קורה משהו? יש כבר?
שלום אביטן
בוודאי, יש. הציר הזה נפתח ומוכשר וכל שנה משפרים אותו, כולל גם הדרכים שמובילות, דרכי החילוץ. עשינו עבודה במהלך השנה.
היו"ר ישראל אייכלר
ולגבי הפקעת אדמות? זה לא הפקעה, זה אדמות מדינה, כי להוסיף עוד. השר אהרונוביץ היה בוכה על זה כל שנה, להוסיף עוד לפחות 50 דונם ממש במקום לחניונים ולאוטובוסים.
שלום אביטן
אני לא חושב. יענו פה הגורמים המקצועיים שאחראים על החניונים, אבל אני לא חושב שהייתה בעיה בתפוסת החניון.
היו"ר ישראל אייכלר
למשל את האנשים עם המכוניות הפרטיות מגרשים אותם לרחוק, כי אין מספיק חניונים. האזור שם שומם, אין שם מגורים. אפשר לעשות שם חניונים גם לרכבים פרטיים וגם לאוטובוסים. הרבה אוטובוסים לא יכולים להיכנס למעגל.

רגע, אני כבר אתן לך. הערת ביניים לדרור גנון. את התחבורה הציבורית אתם גם הרחקתם, נכון? זאת אומרת אם היו לך עוד 50 דונם של - - -
דרור גנון
לא הרחקנו. אני אתייחס לזה אחר כך. אבל הרב אייכלר, לא גירשו רכבים פרטיים. כל הרכבים הפרטים הגיעו לחניוני הרכב הפרטי ולא הייתה בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה היה רחוק.
דרור גנון
יש שם שאטלים שנכנסו. המשטרה דווקא נתנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
השאטלים עבדו, כן?
שלום אביטן
חלק מהדברים במערך - - -
דרור גנון
לא גירשו. לא הייתה בעיה.
שלום אביטן
שיושמו במהלך השנתיים האחרונות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק שנייה, תן למשטרה לדבר.
שלום אביטן
שיושמו במהלך השנתיים האחרונות, הוכיחו את עצמם. ודרך אגב, אנחנו כמשטרה חושבים שמבחינת המערך התנועתי, בסך הכל הוא נותן מענה. אבל יש פה את הגורם המקצועי.
היו"ר ישראל אייכלר
ביניכם לבין הגורם הזה אני נמצא. יש הרבה אנשים שיש להם רכבים. הם היו באים עם הרכב שלהם, אבל בגלל המצב הזה הם באים ברכב ציבורי ואין מספיק אוטובוסים לכל האנשים שנוסעים ברכבים הפרטיים ולכן נוצרו כל הכשלים בשעות מסוימת גם בבית"ר, גם בירושלים וגם בעוד מקומות. אם הייתם מאפשרים גם חניונים יותר סמוכים לבעלי רכב פרטי, הם לא היו צריכים את התחבורה הציבורית, ואז התחבורה הציבורית הייתה יכולה לספק את הצרכים של אלה שאין להם רכב.
קריאה
אין מה לקשר בין אחד לשני.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אז אני רוצה את תשובת המשטרה ואחר כך אתם תתייחסו.
קריאה
זה עבד כל כך יפה, מעל המצופה זה עבד.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, מה השם?
זאב גוטמן
זאב גוטמן, אגף התנועה. אנחנו צריכים להבין, קודם כל בהמשך למה שקצין אג"מ צפון אמר, כל עבודת ההכנה שלנו הייתה משולבת איתם ועם משרד התחבורה, עם דרור גנון ואנשיו, לאורך כל הדרך, זה היה שזור בצורה מצוינת.

אנחנו צריכים להבין שאנחנו עובדים בשטח נתון. יש לו קיבולת מסוימת. גם לכביש יש קיבולת. אתה לא יכול לדחוס על כביש כמות כלי רכב, מעבר ליכולת שלו לספוג אותה. זה תלוי ברוחב הכביש, זה תלוי באורך הכביש, זה תלוי בחניונים, זה תלוי במפרצים, זה תלוי בשוליים, זה תלוי באלף ואחד דברים. כי אם אתה תתחיל לדחוס כמות גדולה של כלי רכב, אתה פשוט תתקע והכל יעמוד.

ולכן התפיסה העקרונית של מירון, הייתה לראות שמה שייכנס יוכל לנוע ולזרום לאורך כל הזמן ולא להיתקע. וברגע שאתה מכניס כמות גדולה של כלי רכב ואתה מתחיל להכניס את כלי הרכב הפרטיים ובסך הכל אנחנו מדברים על שלושה צירים שמגיעים לך לצומת מירון, לאזור הזה – כביש 89 וכביש 899. זהו. לא קיימים יותר צירים ואנחנו צריכים לזכור שאנחנו מחויבים להשאיר את הצירים פתוחים לרכבי חירום, להצלה. אנחנו בונים על עצמנו בתכנית המרכזית מה יקרה באירוע חריג וצריך לעשות את התיעדופים לדברים האלה.

לכן כל תהליך הדילול וההעלאה המדורגת בשאטלים בצורה מבוקרת, בצורה טובה, זה היה התכנון. זה עבד שנה שעברה וזה עבד גם השנה.

אני יכול לומר לך שאנחנו הפקנו את הלקחים משנה שעברה ויישמנו אותם בשנה הזאת, ואפילו מעבר לזה הועלו עוד לא מעט אוטובוסים, העלו הרבה אוטובוסים לשם. ובאיזה שהוא שלב, גם אנחנו הבנו שלמעגל, שזה הציר המרכזי, יש קיבלות, וברגע שאתה דוחס לשם יותר מדי אוטובוסים, גם המעגל נתקע וכל המשברים שהיו באמצע היו על מנת לחלץ את המעגל, שהמעגל ימשיך לזרום. וכל השאלות וכל הדברים שלא עצרו להם, או כן עצרו להם, או רכבים לא הגיעו – כי המעגל היה תקוע בגלל ריבוי אוטובוסים. וברגע שהמעגל תקוע לא יכולים לצאת מחניונים ולא יכולים להיכנס לחניונים ולא יכולים להזרים, ואז הקהל מתחיל כבר להילחץ, כי הוא רוצה בלילה לנסוע הביתה, לעלות על האוטובוס ואנחנו צריכים לדלל את הדברים האלה.

אז זו קודם כל הייתה אחת הסיבות לרגעי המשבר שהיו שם. אנחנו בוחנים את זה, איך לראות את נושא כמות האוטובוסים, ואני מצטרף למה שאמר ידידי – יש קיבולת למקום הזה. אי אפשר לדחוס יותר מדי אנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם אומרים כל הזמן את העניין של קיבולת. תנו לי לתת משל מביולוגיה. בגוף האדם מוזרמים במשך היום אלפי ליטרים של דם. הסתימה הכי קלה גורמת להתקף לב, לאירוע מוחי, אבל במשך 80 שנה בן אדם, בגלל שהקיבולת שלו מאד מאד קלה, אבל כל זמן שיש סירקולציה של מערכת הדם והמטבוליזם עובד טוב, הוא חי ונושם ופועל. גם מקום קטן, אם תהיה סירקולציה ותהיה זרימה שוטפת, כמו שאמרת, של התחבורה, אין גבול ליכולת הקיבולת של המקום.
זאב גוטמן
אני מצטער - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הזרימה צריכה להיות טובה, לחץ הדם צריך להיות רגיל, אבל כמו גוף האדם שמזרים אלפי ליטרים, המקום – הם יתנו חניונים וירחיבו כבישים – שר התחבורה בישר לי השבוע שהוא הולך לעשות רכבת למירון. מה מתברר לי? שהרכבת תגיע לצומת חנניה. מה תעשה מצומת חנניה עד מירון? זה 12 קילומטרים. תצטרך להוסיף עוד, תאר לעצמך שישראל כץ יביא לך את כל ירושלים ואת בני ברק ואת כל הערים ברכבת, איך תזרים אותם ב-12 הקילומטרים האחרונים?
קריאה
שאטלים.
זאב גוטמן
אני אמשיך מהקו שלך. אתה צודק, סירקולציה, יזרמו אלפי ליטרים, אבל כשאתה דוחף עוד כמה מנות דם, אז כנראה שזה גם יתפוצץ. - - - נכנס פה עוד אוטובוסים, לחץ הדם גדל והייתה פה התפוצצות וזה נתקע. וזה בדיוק מה שקרה.

אנחנו העלינו בישיבות שלנו וגם מול משרד התחבורה, כל מיני רעיונות להפוך את חניון פרוד לעוד חניון של תחבורה ציבורית. זאת אומרת להזרים ממנו שאטלים. אנחנו נבחן את הדברים האלה כדי לשפר, אבל בראש ובראשונה, שוב, הקיבולת מוגבלת, גם של המעגל. אנחנו חושבים עכשיו איך אנחנו משחררים לחץ מהמעגל. זה יהיה התכנון שלנו לקראת השנה הבאה, כדי לנסות למנוע את המשברים האלה ולאפשר לעוד אדם להיכנס למעגל.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. דיבר מר אביטל, דיבר גוטמן, עכשיו ידבר רב פקד מיכה טובול, ראש ענף רישוי ואבטחה. כמה משפטים על העניין של רישוי ואבטחה.
מיכה טובול
צהריים טובים לכולם.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה ישבת שם כמה חודשים במקום.
מיכה טובול
כן. עדיין.
היו"ר ישראל אייכלר
עדיין. עכשיו אתה גם רוצה?
מיכה טובול
מישהו עוד רוצה?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני אתן גם לשבתאי, אבל שבתאי יצטרך לענות על כל הדברים.
מיכה טובול
טוב, צהריים טובים לכולם. אז כמו שהצגת אותי, ראש ענף רישוי ואבטחה של המחוז הצפוני, בהילולה האחרונה אני בעצם תכללתי עם מנהלת מהמחוז, את כל עבודת המטה, מה שנקרא להכין את האתר להילולה. אני פחות התעסקתי בהיבטים המבצעיים – שלום הציג את זה. בהיבטים המבצעים התעסק קצין המבצעים ואנשיו. אני פחות או יותר בתכלול של כל האירוע, עם כל גורמי העזר והשת"פ, בעצם להביא את האירוע עצמו ליום העין מה שנקרא.

אני רוצה להגיד שמבחינתנו נקודת הפתיחה הייתה לפני שנתיים ובעצם נקודת הפתיחה של כל מירון היא מירון שחלף. אנחנו, כמו שהציג קצין האג"מ, מתחקרים את עצמנו ולומדים ומפיקים לקחים, ובסיס הלקחים הזה הם לקחים שאנחנו צוברים עם כל מיני ארגונים שיושבים איתנו. זו נקודת הפתיחה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש איזה לקח לשנה הבאה שאתה יכול לבשר לנו? כי זה מוצאי שבת.
מיכה טובול
יש לקח טוב שאני יכול לבשר לשנה הבאה, זה כל הנושא של אישורי המעבר והאפליקציה של השנה. אפשר להגיד שזה היה הצלחה כבירה. אם לפני שנתיים התעסקנו רוב הזמן באת מי להכניס, איך להכניס, לאיפה להכניס, היום פתחנו אפליקציה מסודרת, שכל מי שקבענו שייכנס נכנס בצורה מסודרת על ידי הגעה עם מספר רכב שלו, עם תקתוק הפרטים שלו במחשב. ידע בדיוק לאיפה להגיע ולאן להגיע. זה לקח שאנחנו נשמר אותו לשנה הבאה. הוא עשה את שלו, כי אנחנו יודעים שלפני שנתיים היה לנו שם עומס רב של כל בעלי האישורים האלה.

דיבר לפני זאב ואמר שציר או חניון לא יכול לפעמים להכיל כמות גדולה של כלי רכב, למרות הרצון שלנו להכניס את כולם, לא תמיד יש לנו יכולת להכניס את כולם, ובגלל זה אנחנו נמצאים בנקודה הזאת ואנחנו אלה שאמורים לווסת בעצם מי יכנס ומי לא יכנס ומתי.

אני רוצה להגיד, כמו שאמר קצין האג"מ, שהתחלנו כבר לעבוד כבר על ההילולה. אנחנו יודעים שבשנה הבאה היא תהיה קצת אחרת. אנחנו מדברים על מוצאי שבת. אנחנו נשלוף מהמגרות את הלקחים שלנו מההילולה במירון לפני שלוש שנים, שהייתה במוצאי שבת. נלמד אותם וביחד עם הלקחים שהפקנו השנה נצא לדרך.

חשוב לי להגיד באמת כמה תודות למספר אנשים וגופים שבלעדיהם, ובלעדי שיתוף הפעולה, שלטעמי זה מקור ההצלחה של ההילולה השנה, בעצם ההבנה העיוורת שלנו בראש ובראשונה של המשרד לשירותי דת, מהמנכ"ל, שוינגר והרב דרעי, שבעצם כל צעד ושעל עשינו ביחד בצורה יסודית עם כל אחד, כדי שנוכל לרצות ולהבין עד כמה שניתן אחד את השני. וכמובן כל גופי העזר – ומדובר בעשרות, עשרות רבות של גופים, שהיינו צריכים לשמוע ולתכלל, להדריך, להנחות, לתת תנאי רישוי, וזה כדי מה שנקרא להביא את כל הדבר הזה ליום העין, שעת ה-ש', לנקודת ההתחלה של ההילולה, וזה בעצם מצריך המון המון אנרגיה, המון הבנה, המון רצון טוב וזה מה שהיה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אחד הלקחים שתצטרכו לשנה הבאה, קיבלנו תלונות שנכים וחולים היו צריכים להציג תעודות רפואיות והיו שינויים בדרכי ההגעה ובנתיבי ההגעה של אמבולנסים של עזר מציון בלי להודיע קודם. היו הרבה בעיות בעניין הזה, אז אנחנו נעביר לכם בכתב את הנקודות, כדי שתוכלו ליישם את זה בשנה הבאה.

אני רוצה להודות לכם, למיכה טובול, לזאב גוטמן ולשלום אביטן. תיכף שבתאי גרברציק ידבר, אבל לפני שעוברים לחלק הקשה של הדיון, שזה התחבורה, לתת לרב ישראל דרעי, שכל ימות השנה נמצא שם. ממש כמה משפטים, ואם אפשר על הלקחים על מה שלא היה בסדר. אמרתי בהתחלה שמה שהיה בסדר אנחנו יודעים.
ישראל דרעי
מה היה בסדר?
היו"ר ישראל אייכלר
את זה אנחנו יודעים.
ישראל דרעי
אנחנו יודעים. גם מה שלא היה בסדר אנחנו יודעים.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא תגיד את זה.
ישראל דרעי
זה מתועד אצלנו. האמת היא שזה כל כך מתגמד לעומת גודל ההצלחה, תודה לאל, אלף אלפי תודות לבורא עולם שהאירוע הזה עבר בהצלחה. אז כל הלקחים הקטנים, נקרא לזה הערות או תקלות קטנות, זה ממש מגומד. זה רשום אצלנו, עיבדנו אותם בראש גם בינינו וגם מול המשטרה ובתוך המשרד, ואנחנו ניישם אותם.

אני רוצה להצטרף לקריאה או לאמרה של ראש עיריית בית"ר, בנושא ההפקעה של שטחים אחרים. נכון, כולנו תמימי דעים שהקיבולת ושטחי החנייה בפריפריה של מירון, זה כבר לא מספיק, על אף שאותרו שטחים בשנתיים האחרונות, צבעון, כרמיאל וחצור, אנחנו עוד מעט נגיע לפי הקצב הזה לצומת מגידו, לחניונים נוספים. אני חושב שפה צריכים להתאגד כל מי שנוגע בעניין – משרד התחבורה, מינהל מקרקעי ישראל – להקצות שטחים, וקיימים המון שטחים. הרב אייכלר, קיימים המון שטחים.

אני אמנם התחלתי איזה קשר עם המינהל לאיתור שטחים בעיקר מכיוון כרמיאל, ואנחנו כבר לקחנו ברצינות את ההבטחה של שר התחבורה על הרכבת. אנחנו נמצאים בקשר עם המינהל לאיתור שטחים נוספים, אבל זה לא מספיק וזה לא יספיק לשנה הבאה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה בעיקר צריך שטחים סביב מירון.
ישראל דרעי
סביב מירון.
היו"ר ישראל אייכלר
כי ב-12 קילומטרים שצומת חנניה עד מירון וב-9-10 קילומטרים ממירון עד צפת. זה האזור שחייבים לפתח בכבישים.
ישראל דרעי
הסובב. חייבים לאתר עוד שטחים וצריכים כל משרדי הממשלה שנוגעים בדבר באמת להתאגד לטובת העניין הזה. להכניס רכבים פרטיים, הרב אייכלר, לדעתי, אנחנו גם התנגדנו לפני כמה שנים לתזה המשטרתית, אבל בסופו של דבר התברר למפרע שזה היה מהלך נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה נכון? שאלפי אנשים נשארו בביתם ובירושלים בבית, זה נכון? באמת.
ישראל דרעי
לא, לא, זה לא קשור אחד לשני, הרב אייכלר. זה לא קשור אחד לשני. הרכבים הפרטיים – כל מי שהגיע עם רכב פרטי חנה, קיבל שירת VIP מאותו מקום שחנה. אני מדבר על הדרישה להכניס רכבים פרטיים למתחם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא אמרתי למתחם. לא.
ישראל דרעי
אנחנו נדאג לזה ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני דיברתי על כך שהיה איזה קמפיין של המשטרה לפני שנתיים, מה שהזכיר הרב רובינשטיין. לא לבוא ברכבים פרטיים, רק בתחבורה הציבורית. עם כל הכבוד לתחבורה הציבורית - ויש להם המון רצון טוב - הם כשלו במשימה להביא את כל הקהל שרצה. אין מה לעשות. אני לא מאשים אותם אפילו.

בכל אופן, הרב דרעי, אני רוצה להודות לך. אני שאלתי עכשיו את המנהלת עוד פעם אם היו תלונות מיוחדות לגבי המקום עצמו בל"ג בעומר. על הבניין, על מה ששייך יותר אליכם. אני מצטער להגיד, לא היו תלונות.
ישראל דרעי
למה מצטער?
קריאה
אנחנו חיסלנו בדרך.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי גרמתם, כן. הפחדתם מישהו. האמת היא שרוב התלונות זה על הדרך להגיע לשם ומשם, לא על המקום עצמו, וזה לשבחכם יאמר. אני אמרתי את זה לשבחכם.
ישראל דרעי
לשבחם של כולם.
היו"ר ישראל אייכלר
ובעניין המשטרה ועניין תחנת המשטרה שמענו בשורה. אתה עוד צריך לאשר לי את זה, הרב דרעי. יש שוטרים?
ישראל דרעי
א', אני תמה לשמוע שאין משטרה. יש משטרה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש משטרה?
ישראל דרעי
יש נקודת משטרה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז איך בשבת לא הייתה משטרה?
ישראל דרעי
קודם כל השבת כן היה, שהיו מכות והשבת האחרונה היה מכות והיה מקרה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
היה בשבת?
ישראל דרעי
הייתה משטרה.
היו"ר ישראל אייכלר
מאיפה, מהנקודה שם?
ישראל דרעי
כן, כן. יכול להיות שהם היו בסביבה למטה במושב. הם לא יושבים בשבת בנקודה למעלה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה?
ישראל דרעי
זה החלטה משטרתית, זה לא החלטה שלנו. את זה צריך לבדוק מול מפקד המחוז, מול השר לביטחון הפנים מי נתן את ההנחיה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תיקחו את זה בחשבון שצריך גם בשבת להיות שם.
ישראל דרעי
אבל בימות השבוע יש משטרה. אנחנו נמצאים שם, אתה רואה שוטרים, זה נותן את האפקט שלו. יש כל מיני אנשים שלפני שיברח להם הפיוז, הם כבר יודעים – אם יש את המשטרה פה, אז לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מודה לך, הרב דרעי.
מאיר רובינשטיין
אני רוצה לחדד פה חצי נקודה. בשבתות הציבור החרדי לא מתקשר למשטרה ולכן כשקורה משהו, רק בפיקוח נפש ממש. אז אם אין נקודה במקום ואין נקודת משטרה פעילה בשבת במירון. אין.
היו"ר ישראל אייכלר
דיברנו על זה.
ישראל דרעי
צריך להפנות בקשה לשר לביטחון פנים. זה לא אנחנו.
מאיר רובינשטיין
נכון, ברור.
היו"ר ישראל אייכלר
אני יודע. עכשיו אנחנו נעבור לבעיות הקשות, העניין של התחבורה. ניתן את זכות הדיבור לדרור גנון, שהקדיש ימים ולילות, שבועות וחודשים לעניין הזה של התחבורה במירון. הוא מקדיש כל השנה ובכל הארץ, אבל במירון הוא היה ממוקד מטרה וב-90% זה הצליח מאד. דרור יודע שאני לא מחניף, אני מאד קשה, אבל ב-10% שזה לא הצליח, אני רוצה שתיתן לנו תשובות, דרור: ירושלים, בית"ר והחברות שהבריזו, מה שנקרא.
דרור גנון
קודם כל כמה נתונים קטנים, בכל זאת. השנה היה גידולן של 25% בהיקף של הנסיעות בתחבורה הציבורית ובהפעלה, שזה מספרים אסטרונומיים בכל קנה מידה. היה גידול של כמעט 80% מכמות השאטלים שביצענו מאותם חניונים של אותם רכבים הפרטיים, שלא הייתה איתם בעיה. לפי דעתי זה עבד בצורה מסודרת. הייתה גם תחלופה, לא הרגשנו שיש שם בעיה, גם לא מבחינת ההגעה וגם לא מבחינת הנסיעה, זה עבד יפה מאד. סך הכל אנחנו מדברים על קרוב ל-500,000 לא משתתפים, אלא נסיעות אנשים בתוך המערכת. זאת אומרת בשאטלים, במעבר מתחבורה פרטית לתחבורת שאטל להר, תחבורה ציבורית וכן הלאה.

זה גם כן מספרים שהם מספרים מאד גדולים. אנחנו לא מכירים את המספרים האלה. סתם לסבר את האוזן, מה שנסע ביומיים האלה במירון, זה מה שנוסע בכל גוש דן ביום אחד. כל גוש דן, מחדרה עד אשדוד. שתבינו את ההיקפים של הפעילות שהייתה מבחינת תחבורה ציבורית בהר.

האירוע הזה, בפעם הראשונה, לא היו בו שעות שפל. כל השעות, לאורך כל האירוע היו ביקושים גדולים. זאת אומרת לא הרגשנו איזו ירידה ועלייה כמו שהיה לנו בשנים האחרונות. מה כן הרגשנו, מעבר לפעילות המואצת שהייתה והענפה, היו גם שעות יותר קשות שהובילו ליותר ביקושים, שזה היה בערך משתים עשרה עד חמש בלילה הראשון, ששם הייתה לנו התקלה הזאת עם המעגל ושייאמר לזכות המשטרה ובכלל. נתקע שם גם אוטובוס למטה, שיצר איזו חסימה והצלחנו להביא לשם את הגרר ולחלץ.

חברים, לקח ראשון, שאני תוך כדי ההצגה גם אגיד אותו, אנחנו, משרד התחבורה, בשנה הבאה, אם לא יהיו – זה לא יפעלו, לא יפעלו – אם לא יהיו שטחי התארגנות, ובוא נתחיל בהר עצמו – שיוכלו להכיל את ההגעה של האוטובוסים, וזה אני חושב שגם משרד הדתות, אם הוא מתעסק עם זה אז הוא יצטרך לדאוג לזה - אנחנו לא נביא עוד תחבורה ציבורית, נקודה. כי השנה הגענו למצב שמתחנו את החוט במקסימום שאפשר.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר על חניונים שם למעלה?
דרור גנון
חניונים. יש שם שטחים שנמצאים ליד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אחת השערוריות שהיו אנשים שנטעו שם כרמים, שעם ישראל לא צריך אותם, רק כדי שיוכלו לסחוט כספים, להגיד למשרד התחבורה – אתה רוצה את השטח? יש לי פה כרם, אתה רוצה שאני אעקור אותו, תשלם. פשוט סחיטת כספים.
ישראל דרעי
לזה התכוונתי.
היו"ר ישראל אייכלר
ואני אומר את זה מפורשות. אני יודע את זה כבר שנים. עכשיו כחבר כנסת אני חייב לומר את זה. חייבים – איך אתה קורא לזה – הפקעה? אני קורא לזה עקירה. יתנו להם עוד 10 דונם יותר לטעת כרמים במקומות רחוקים, ככה כל הגליל בנוי, כל המושבים יש להם כרמים רחוקים, ולא לאפשר בשטח הזה כרמים.
דרור גנון
יש שטחים, הרי מה כל הבעיה במעגל? המשטרה צודקת. כל מה שהוצג פה על ידי חברי הוא נכון. בסוף יש קיבולת מקסימאלית של כמות אוטובוסים ומהירות נסיעה וזמן. זה כמו הבעיות שהיינו בכיתה ג', לפחות אני, כשהיו נותנים לך בעיה של זמן, מרחק ושני אוטובוסים שנוסעים מכל כיוון, מי יגיע מתי. זה אותו דבר. זה מתמטיקה פשוטה, מאד ברורה. אם נוכל להשתמש באותם שטחים נטועים, זה יהיה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם סמכות כמשרד התחבורה לבצע את זה?
דרור גנון
לא, אין לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
שום דבר?
דרור גנון
ממש לא.
היו"ר ישראל אייכלר
משרד התחבורה לא יכול לבוא למשרד לביטחון פנים להגיד להם אני צריך פה כך וכך חניונים?
דרור גנון
לא. זה לא קשור אלינו, זה ועדות מחוזיות/מינהל. הכנסת יכולה לעשות את זה. אם היא תחליט ותרכז ועדה שתבחן את כל הנושא של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זו תהיה אחת ההחלטות, חד משמעית.
דרור גנון
השטחים והפקעת השטחים לטובת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כל מה שהוא לא תחבורה, שלא יהיה שם בשטח.
דרור גנון
אזור שיוגדר כפארק לאומי או אחרת, היא יכולה להפקיע את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה האוצר, מינהל מקרקעי ישראל והתכנון, כולם אצל כחלון. מה נשאר למישהו אחר? אה, תחבורה זה כץ ומשטרה זה ארדן. אלה צריכים לאחד כוחות לסגור את העניין הזה. זה בלתי אפשרי. מדובר פה בפגיעה בחצי מיליון אנשים, פחות או יותר. הלאה.
דרור גנון
אז אם היו את השטחים האלה, וזה הלקח המרכזי, אז יכולנו להוציא את האוטובוסים יש החוצה ולא להסתובב בתוך המעגל. הרי מה קורה היום? חניון אחד, חניון שלוש, חניון שתיים, צריכים לעשות סיבובים. הוא יוצא מאחד, הוא חייב להסתובב בשביל לצאת מהיציאה הצפונית או מהיציאה הדרומית וכן הלאה וכן הלאה. השאטלים נכנסים פנימה ויוצאים החוצה. ברגע שאתה נותן את נקודת הקצה בשטחים, אתה פשוט יוצא החוצה, נכנס פנימה, בלי לעשות את כל הבלגן הזה בתוך המעגל. ואז המעגל מתפנה לדברים אחרים, לפעילות של השטאלים עצמם.
היו"ר ישראל אייכלר
העניין הזה ברור. בוא נעבור למשהו אחר. אני אתן לך איזה שהוא נתון שאתם נתתם – נתיב אקספרס נתן לנו. מבית"ר עילית היו צריכים לצאת 410 נסיעות. זה אוטובוסים, לא? יצאו 380. הווה אומר 30 אוטובוסים עם אנשים - - -
דרור גנון
זה לא מדויק מה שאתה מקריא לי.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מקריא מהטבלה.
דרור גנון
אני אגיד לך את המספרים.
היו"ר ישראל אייכלר
בירושלים 60 אוטובוסים.
דרור גנון
זה בתכנון הוא מדבר. יצאו הרבה יותר. תיכף אני - - -
מאיר רובינשטיין
יצאו הרבה פחות.
דרור גנון
יצאו הרבה יותר.
היו"ר ישראל אייכלר
כתוב פה – מספר נסיעות ביצוע: 380.
דרור גנון
הרב אייכלר, שאלת אותי?
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
דרור גנון
אני אענה. אני יכול לענות לך מה אני מכיר.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתה לא שמעת את כל השאלה. מבני ברק היו צריכים לצאת 800 אוטובוסים, יצאו 600. מאשדוד היו אמורים לצאת 400 - - -
דרור גנון
מאיפה המספרים האלה? אני לא יודע מאיפה המספרים האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, אני לא המצאתי אותם. אני לא כתבתי את זה. זה דו"ח שאני קיבלתי מנתיב אקספרס, לא מאיזה גורם עוין.
דרור גנון
טוב, אני לא יודע מה קיבלת מנתיב אקספרס. אני תיכף אגיד לך בדיוק מה יצא מאיפה. אבל בואו נמשיך עם ההצגה הקצרה של הבעיות והפקות הלקחים למיניהם. הבעיה הראשונה זה התשתית ודיברנו עליה. גם תשתית תפעולית בתוך אותם מוקדי יציאה צריכה להיות יותר מוסדרת. בירושלים אנחנו הסדרנו את זה במקסימום שיכולנו. יכול להיות שצריך גם שם לשפר גם את הנושא של הסדר הציבורי שם וכן הלאה. אנחנו לקחנו את זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתה יודע שחיכו מאחת עשרה עד אחת בירושלים ולא היו אוטובוסים בבוקר.
דרור גנון
אני יודע שהייתה בעיה ותיכף אני אגע בבעיה המרכזית שאני רוצה לדבר עליה, של קבלנים, באמת נכון, שנלקחו לטובת האירוע. הרי מפעיל תחבורה ציבורית אין לו איזה האנגרים שהוא שורק והאוטובוסים מגיעים, או איזה מדף שכולם מסודרים. אנחנו משתמשים בכל אוטובוס שנמצא בשוק, שהוא פרטי בכלל, שבשביל לעמוד באותה כמות של 200,000-250,000 מגיעים. בסוף אנחנו צריכים לשמור על מרקם החיים במדינת ישראל. לתת שירות לאנשים רגילים שהולכים לעבודה באותו יום. לאנשים אחרים שמשתמשים בשירותי התחבורה ולכל מי שמתנייד במערכת.

בנוסף לזה אנחנו צריכים לפנות תשומות לטובת ל"ג בעומר. אנחנו צריכים לקחת את כל הרכבים הפרטיים שיש עליהם ספסרות, לצערי הרב. בגלל הביקוש העודף, אז כל אחד מנסה להשיג מחיר יותר גבוה, ואם נגיד חברת תחבורה ציבורית נתנה מחיר ואיזה מפעיל פרטי החליט שהוא נותן עוד 100 שקלים, הוא פשוט לא מגיע. אותו קבלן לא מגיע, כי הוא מעדיף לקחת את ה-100 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה כמשרד התחבורה אין לך משהו להגיד למישהו שחתם איתך חוזה ולא מגיע?
דרור גנון
אני לא יכול, זה גוף פרטי. הוא לא חותם איתי, הוא חותם עם המפעילים, אחד. שניים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא משנה, אבל - - -
דרור גנון
אבל זה בדיעבד. תקשיב, נכון, הם עכשיו מטפלים בזה, הם ילכו נגד אותם ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איך בשנה הבאה אתה מונע את זה? זה מה שמעניין אותי.
דרור גנון
שנה הבאה אנחנו נגדיר מראש את הכמות המקסימאלית שאנחנו יכולים להסיע והאנשים האחרים יצטרכו להגיע או בנסיעות פרטיות או בדרכים חלופיות. אנחנו נחשוב עליהן ביחד, אבל אנחנו יכולים להסיע את מה שיש לנו ביכולת. אנחנו לא נדע להסיע יותר מזה. זו בעיה. אין. אנחנו גייסנו קרוב ל-2,000 רכבים מהשוק הפרטי. כמעט כל מה שיש.

כל גלגל שהיה קיים מבחינת חברות פרטיות הגיע, ושלא לדבר על זה שאני גם ברגעים מסוימים הורדתי מהתחבורה הציבורית בלילות, לטובת מירון שחלק מזה גם קשור לבית"ר - תיכף אני אדבר על בית"ר - בשביל לעמוד בכל מיני ביקושים והחזרות גם. זה שאנשים רצו לצאת והייתה תקלה, אנחנו יודעים ואנחנו מכירים ונכון, הייתה בעיה עם הקבלנים. נפיק לקחים. אנחנו נעשה שינויים גם בהיערכות של המפעיל מבחינת שעות היציאה הראשונות לעומת שעות היציאה האחרונות.

שנה הבאה ושנה אחריה בכלל יש פעילות אחרת במירון. מדובר על מוצאי שבת. זאת אומרת הפעילות שם צריכה להתבצע בצורה אחרת. האנשים יתחילו לנסוע רק בעשר וחצי בלילה, וזו גם היערכות שונה. אולי צריך ויש עוד בעיה שקשורה גם לאזור האירוע. עד היום אף אחד לא הגדיר כמה מקסימום אנשים יכולים להיות בקבר הזה בזמן נתון. הוא דיבר על חתונה, כבוד ראש העיר. חתונה, כתוב 400 איש. באולם הזה יכולים להיכנס 400. במגרש כדורגל יכולים להיכנס 20,000. באירוע של מופע ג'אז יכולים להיכנס 30,000. מי קבע כמה יכולים להגיע למירון?

איך יכול להיות שבאירוע כזה, עם בטיחות, בעיות כאלה ואחרות, אף אחד לא מגדיר מה כמות האנשים המקסימאלית שיכולים להיות בהר באותו רגע נתון? אם זה ייקבע - - -
מאיר רובינשטיין
בעיה - - - מאשר לחתונה. את זה אי אפשר להגדיר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, בכותל המערבי יש איזו הגדרה גם אנשים?
דרור גנון
בכותל המערבי יש מגבלה אחרת.
היו"ר ישראל אייכלר
ושם הרבה יותר צפוף בכבישים ובכניסות.
דרור גנון
בכותל המערבי יש מגבלה פיזית של כמה אנשים יכולים להיות ברגע נתון ברחבה. נקודה. זה משהו נתון. זה מוקף מכל הצדדים בחומות - - - יש מגבלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
להבדיל אלפי הבדלות, בהר הבית המוסלמים מגיעים מאות אלפים וזה גם הר קטן ואף אחד לא אומר שיש להגביל את העלייה.
דרור גנון
אני לא-. אני מציין את הבעיה, כי אם תהיה מגבלה של מספר אנשים, נוכל לסדר את זה בצורה כזאת שגם אנשים יגיעו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אי אפשר להגביל אנשים.
דרור גנון
אי אפשר. נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
בעיקרון אי אפשר.
דרור גנון
אני לא אומר, אני רק אומר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה הר גדול. אגב, זה לא רק הבניין של הקבר, זה הר גדול. אני למשל לא נכנסתי לבניין הקבר בל"ג בעומר כבר כמה וכמה שנים ואני מאמין שתפילותיי התקבלו גם - - -
ישראל דרעי
הכותל שווה לרב שמעון בר יוחאי מבחינת הקיבולת, אפילו יותר טוב. אין פה מה להגביל. מה?
היו"ר ישראל אייכלר
זה הר שלם.
דרור גנון
חברים, אני רק מציע הצעה, אני לא קובע.
היו"ר ישראל אייכלר
יכולים להיות מלא, עד למטה, כמו בהר סיני.
דרור גנון
חברים, אני לא קובע. אני מציע הצעה. אני מסביר מה הבעיה.
מאיר רובינשטיין
הכפר במירון בל"ג בעומר ריק. דרך המהדרין מלא, הכפר במירון ריק.
דרור גנון
אני לא אחראי על הכפר.
מאיר רובינשטיין
אפשר להביא עוד מאות אלפי אנשים. בהר אין בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אל תיגע בכפר, כי זה סיבות אחרות.
דרור גנון
אני לא מתעסק עם הכפר.
מאיר רובינשטיין
לא, הכבישים, לא הבתים.
דרור גנון
אני לא נכנס לזה. אני רק בא ואומר דבר פשוט. אני מסתכל על זה מנקודת מבט שאתה ציינת, הרב אייכלר, שבוע לפני שעשינו ישיבת הכנה כזאת, אתה אמרת שכל האירוע הזה לא יהיה שווה אם חלילה תהיה בעיה בטיחותית אחת ואם מישהו יפגע.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, ברוך השם.
דרור גנון
עם כמויות כאלה, עם כמות אוטובוסים כזאת, עם תנועה כזאת של אוטובוסים, זה יהיה קשה מאד לשמור על זה. קשה מאד יהיה לשמור על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, ברוך השם השנה הצלחתם.
דרור גנון
הצלחנו, התאמצנו, הפעלנו את כל המנגנונים שיכולנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה עונה על בית"ר? אמרת שתדבר קצת על בית"ר.
דרור גנון
וזאת הייתה הבעיה. זה חלק מהעניין.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה אומר על בית"ר? אמרת שתענה על בית"ר.
דרור גנון
בואו נדבר קצת על בית"ר עילית. קודם כל בבית"ר עילית השנה אנחנו הרחבנו את הפעילות באופן משמעותי, אנחנו הגדלנו אותה, קרוב ל-300% ממה שתכננו במקור. גם לפני וגם במהלך האירוע הוצאנו המון נסיעות. אני אישית דאגתי להביא אוטובוסים מחברת דן דרום, שיגיעו מכיוון דן דרום, מכיוון הנגב. הגיעו קרוב ל-28 אוטובוסים רק בשביל לתת מענה לכל אלה שקנו כרטיסים באותו רגע. שלא הזמינו מראש. הרי הייתה פה בעיה שהרבה אנשים גם באו בלי קשר.
היו"ר ישראל אייכלר
יש אנשים שכן קנו ולא יכלו לעלות, נכון, המנהלת? יש איזה סיפור כזה.
דרור גנון
ביום חמישי בצהריים הייתה תקלה. הייתה בעיה של חזרה של אוטובוסים בגלל התקיעה של הלילה. הרי בסוף גם המנגנון הזה בנוי על נסיעה הלוך, חזור, הלוך, חזור. אין לנו איזה שתי אוגדות של אוטובוסים שכל אחד יוצא ואין משמעות. בסוף זה סירקולציה. זה כמו גוף האדם, עם הדם. הדם זורם. אם הוא ייעצר בנקודה אחת, הוא לא יגיע לנקודה השנייה. והייתה בעיה שלצערי הרב קרתה.

תבינו איזו מורכבות זו. תבינו שהיה שם יותר מ-6,000 אוטובוסים, שכל האוטובוסים האלה, לפי תקנה 168 היו צריכים להחליף נהגים שלוש פעמים במהלך האירוע, עם טרנזיטים שבאו עם נהגים, עם כל מיני אוטובוסים שהמפעילים הפעילו. אתם לא מבינים איזה אופרציה זאת ברמת המורכבות שלה, של לנהל אותה, לגרום לזה שהאוטובוסים יגיעו ויחזרו.

דבר נוסף שהוא הפקת לקחים שקרה בשתי ערים, אחת מהן זה בית"ר, ונודע לנו – ואני עוד מסתייג כי אני עוד לא בדקתי את זה עד הסוף – אבל שגורמים כאלה או אחרים, או ארגונים ואחרים, הובילו את כל הנושא של רכישת הכרטיסים באופן מרוכז. אלה ארגונים ואלה מוסדות, ומה שקרה זה שחלק מהארגונים האלה נשאר להם המון כרטיסים, הציבור לא יכול היה לקנות, כי הכרטיסים נקנו מראש, שזה גם תקלה. ונוצר מצב לא הגיוני כזה, של אנשים שהיה להם עודף לעומת אחרים ונוצרה ספספרות. נוצרה ספסרות בכרטיסים שנקנו מראש, במקום שהציבור יקנה אותם. אז זה לא יהיה יותר.

לא יהיה מכירת כרטיסים בצורה המונית. לא יכול להיות שגורם כזה או אחר, אפילו לא עיר ולא עירייה ולא גורם אחר, יחליט שהוא קונה 3,000 כרטיסים וכל הציבור האחר שרוצה באותו רגע לא יכול לקנות. ויחלקו את זה למי שמתאים ומי שלא, או משהו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת הסיבה שהסתיימה המכירה המוקדמת.
דרור גנון
כן, זאת אחת הסיבות, כי כל הכרטיסים נקנו במכה אחת. נמצא פה המפעיל, הוא יספר לך על זה. רוב הכרטיסים נקנו מכה אחת. ואז מה קרה? הציבור הגיע ולא ידע לקנות אז היינו צריכים לייצר עוד.

פה אני יכול להגיד לך באופן אישי, לבקשת ראש העיר, הוא דיבר איתי, אני הוספתי 4 אוטובוסים, גם פתחתי עוד וניסיתי עוד והייתי כל הזמן בכוונה רק לנסות ולעזור.
היו"ר ישראל אייכלר
יש עוד עיר שהזכרת. מה העיר השנייה שאמרת?
דרור גנון
אלעד.
היו"ר ישראל אייכלר
גם באלעד היה אותו סיפור?
דרור גנון
גם היה את אותו סיפור.
היו"ר ישראל אייכלר
שאנשים קנו כרטיסים במרוכז?
דרור גנון
לא. העירייה קנתה כרטיסים במרוכז וחילקה למי שהיא רוצה. חילקה פשוט למי שהיא רוצה. אז מה קרה? קודם כל זה שמחלקים למי שרוצה, זה בעיה ראשונה, אבל זה לא ענייני. אני לא מתעסק עם זה. בעיה שנייה שמי שרצה לקנות לא יכל, למה? כי בא מישהו, גורם כזה או אחר, קנה 3,000 כרטיסים. זה בעייתי.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב.
דרור גנון
הכרטיסים צריכים להימכר במכירה מוקדמת לכל הציבור ובשנה הבאה אנחנו לא נאפשר את זה ולא נאשר את זה. כל אחד יבוא ויקנה ולא יהיה עניין למכירה של יותר ממספר כרטיסים שאנחנו נקבע, שפחות או יותר יהיה משפחה. יותר מגודל של משפחה לא יימכר. לא יימכר. יבוא הנציג ויקנה כרטיסים בעצמו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שאתה צודק שיותר מ-10 כרטיסים זה לא. 10 זה משפחה. אצלנו לפעמים 20, אבל בסדר.
דרור גנון
נכון. גם 20 זה בסדר. אתה יודע, זה לא 20, כי הילדים נוסעים ללא תשלום וזה בסדר, והשנה גם דאגנו שהם יישבו על כסא. הרב אייכלר, זה לקח מהשנה שעברה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אתה יודע למה זה 20? כי לכל משפחה עם 10 ילדים – הנשים, כלות והחתנים זה 20.
דרור גנון
זה גם המשפחה אבל.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אני רוצה לאפשר עכשיו לנתיב אקספרס, למר עפיפי ואתה, תזכיר לי את שמך.
האני דעקה
האני, אבל נאיף ידבר.
שלומית אבינח
הם אבא ובן.
היו"ר ישראל אייכלר
האני זה אתה, אבל אנחנו מכירים את נאיף, שעומד לרשות הציבור 24 שעות ביממה, בכל הקווים, אני חייב לומר. יעידו העוזרים שלנו והמנהלת. חברת נתיב אקספרס היא חברה טובה ביותר. אני אומר את זה בגלל כל הביקורות שיש ואני רוצה שתתייחס לביקורות.
נאיף דעקה
תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
שלומית אבינח
אל תשכח את שבתאי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא אשכח את שבתאי. את שבתאי אי אפשר לשכוח.
נאיף דעקה
אוקיי, אין לי הרבה מה להוסיף למה שדרור דיבר, כי דרור נגע כמעט בהכל, אבל אני אתייחס להיקפים, היקפי הפעילות של חברת נתיב אקספרס ועל כל הקווים שהיא אחראית לתפעל אותם.

אנחנו מדברים על היקף אוטובוסים שפועלים במרחב - - - של נתיב אקספרס, כל קווי ה-900, כהערכה 1,450 אוטובוסים. אגד, הקווים של ירושלים, בני ברק, אשדוד – אנחנו סיפקנו כ-2,400 נסיעות, 960 אוטובוסים. חברת פסגות היא חברה שפעלה יחד איתנו, היא קבלן משנה של חברת נתיב אקספרס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה פסגות? כמה אוטובוסים יש להם?
נאיף דעקה
מחברת פסגות יש גם נציג פה, מאיר רוזנברג, הוא המנכ"ל של החברה.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה אוטובוסים יש להם?
נאיף דעקה
תיכף. הוא היה אחראי על בית"ר עילית, בית שמש ונתניה – 3 יעדים – 860 נסיעות, כ-340 אוטובוסים ויש לנו גם קבלן משנה בירושלים, שתכננו את קריית גת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי עשה לכם את הפשלה שברחו הנהגים במקום לקחת אנשים באחת עשרה בבוקר בירושלים?
נאיף דעקה
אני לא מכיר את הסיפור הזה. מי שאחראי על זה זה אגד.
יצחק רודיך
11 בבוקר זה כתוצאה מהתקיעה שדיברנו עליה לפנות בוקר, שאוטובוסים לא יכלו לצאת ממירון, אז הם לא הגיעו.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני רוצה לדעת מי זאת הייתה החברה שברחה עם הנסיעות?
יצחק רודיך
בבוקר יום חמישי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה היה?
יצחק רודיך
מדובר על אוטובוסים שבעצם בגלל אוטובוס שנתקע שם ועד שחילצו אותו, אותו מעגל שדיבר עליו קצין אגף התנועה, שהוא צודק בכל מילה שהוא אמר, וזה המקום להחמיא להם על העבודה, אבל זה שנתקע אוטובוס ויצאו לחלץ אותו וזה תקע את כל המעגל למשך שעתיים לפנות בוקר, זה בעצם לא נתן לאוטובוסים להגיע, להמשיך את הסבב הזה. ולכן- - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה היה ביום חמישי בבוקר.
יצחק רודיך
ביום חמישי בבוקר.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי הייתה הבריחה ביום רביעי אחר הצהריים.
יצחק רודיך
בין שתיים לארבע.
היו"ר ישראל אייכלר
מה היה אז? מי הייתה החברה הזאת?
יצחק רודיך
דיבר על זה דרור. כמה חברות שסגרו איתן ושוב צריך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי סגר איתן, אגד?
יצחק רודיך
אגד היא קבלן משנה של נתיב אקספרס.
היו"ר ישראל אייכלר
נתיב אקספרס, עם מי שסגרת?
יצחק רודיך
אבל מי שסגר זה אגד היסעים, שבעצם הוא הקבלן שמבצע עבור אגד את כל המערך הזה, חלק גדול מהמערך של התחבורה הציבורית, ששוכרים אותם מחברות פרטיות, וכמו שאמר דרור, אגד ביצע מירושלים, בני ברק ואשדוד למעלה מ-2,000 נסיעות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני שאלתי אותך על ה-2,000 האלה? באמת, שאלתי אותך על אלה שברחו. מי החברה שברחה והשאירה אנשים בתחנה.
יצחק רודיך
אני לא הייתי נכנס פה לשם של חברה. אני רק אומר שיש שתי חברות פרטיות שעשו את זה, קיבלו עוד 100 שקלים על נסיעה ונשארו בסוף בירושלים גם, אבל ברחו, לא הגיעו ולכן אנשים נשארו. והאנשים האלה אגב הגיעו למירון, אף אחד לא נשאר בירושלים. לקח עוד שעה וחצי-שעתיים, וכולם עלו לירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
מי אחראי על המחדל הזה?
יצחק רודיך
החברות הפרטיות שלא הגיעו הן אחריות והן תיתנה על זה את הדין. אנחנו כהפקת לקחים כבר התחלנו להתכונן למבצע ל"ג בעומר 2017. יש מחר ישיבה ראשונה על זה כבר אצלנו באגף התנועה. זה אגב יוצא מאד מאד מורכב, מוצאי השבת הזה, שמדברים על זה, מאד מורכב, אבל לקחת ברגע האחרון שאנשים קונים כרטיסים ואנשים שלא מגיעים בהזמנה מראש, אלא אנשים שמגיעים און ליין ורוצים לעלות לאוטובוס ואנחנו צריכים לקחת גם את האוטובוסים שאנחנו מכינים לספיירים, אם לא תגיע חברה ואנחנו צריכים גם להשתמש באוטובוס הזה, זה בעצם יוצר איזה שהוא מצב שאנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה עם אלה שלא יכלו לממש את הכרטיס שלהם ונשארו או נאלצו לקחת תחבורה אחרת? יש לנו סיפורים כאלה.
יצחק רודיך
אצלנו, בבני ברק, ירושלים ואשדוד, כולם מימשו וחזרו בשלום.
דרור גנון
כולם נסעו. כולם מימשו. כל מי שקנה נסע חזרה.
יצחק רודיך
אני לא מכיר מישהו שלא יכול היה להגיע למירון.
דרור גנון
יותר מזה, הרב אייכלר, יש כאלה גם במודע, שלנו, שלא שילמו, כי אנחנו בשביל לשחרר את המעגל לא גבינו כסף על ההר, אלא ניסינו לגבות אותו למטה וחלק מהאוטובוסים לא יכלו לעצור, כי רצינו גם אותם להזרים שיוכלו לקחת חזרה, אז פשוט היו גם אנשים שלא שילמו.
יצחק רודיך
נכון.
דרור גנון
אז זה גם חלק מהעניין. אז לפעמים בשביל להזרים את המערכת ולגרום לזה שיעבוד, גם לא גבינו חלק מהכסף, בשביל לתת לזה לעבוד.
יצחק רודיך
אנשים קונים, צריך לדייק, אנשים קונים כרטיס הלוך חזור. בעצם הם שילמו על הנסיעה, רק הבקרה על הנסיעת חזור לא מתבצעת בשטח, כי אנחנו רוצים ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה נשמע לי יותר סביר, כי ללכת לרבי שמעון בר יוחאי ולבקש כל כך הרבה דברים גדולים ולא לשלם על הכרטיס, פספסו את כל התפילה.
יצחק רודיך
לא, אני לא אומר שלא שילמו. זה לא קשור, אני מדבר באופן כללי.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להמשיך לתת את רשות הדיבור לנאיף, בבקשה.
נאיף דעקה
אז אני אמרתי, יש לנו גם קבלן משנה שסיפק לנו את השירות מקריית גת באוטובוסים וגם חברת נתיב אקספרס הפעילה גם את הקווים של חיפה, רכסים, עפולה וחצור, שזה באחריותה, כ-426 נסיעות, 92 אוטובוסים. זה גם בנוסף לשירות הסדיר שמשרד התחבורה הורה לנו להמשיך עם הקווים הסדירים של 982, ו-980 של בני ברק – פעילות סדירה. זה עוד תוספת של 393 נסיעות.

זה היקף הפעילות בקווים הבין עירוניים. אמרתי, כ-1,450 אוטובוסים. על היקף האוטובוסים במערך השאטל, אנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר כולל אגד?
נאיף דעקה
כולל אגד. היקף האוטובוסים שפעל במערך השאטל – 295 אוטובוסים. זה לא כלל את ה-22 אוטובוסים שדרור גנון גייס אותם מחברת דן, שהוא הביא אותם במיוחד למבצע ביום רביעי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא מאמין שדן דרום הבריזו.
נאיף דעקה
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה שאתם לא אומרים את השם - - -
נאיף דעקה
לא, לא - - -
קריאה
דן דרום היה בבית"ר, הוא מדבר על ירושלים.
דרור גנון
אנחנו גייסנו הרבה אוטובוסים משותפים.
היו"ר ישראל אייכלר
לבית"ר?
דרור גנון
בוודאי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני רק מעיר שברגע שאתה לא אומר שם של אנשים שהבריזו, אתה גורם לכך שכל החברות האחרות נחשדות.
נאיף דעקה
לא, יש הרבה קבלני משנה שפעלו ואפילו חברת פסגות גייסה חברות פרטיות.
שלומית אבינח
נאיף, סליחה שאני מתערבת, אבל הפרוטוקול פומבי וגם השידור פומבי. עכשיו, אני אומרת לשיקולכם, יש חברות וקבלנים שלא הגיעו, אנשים שקוראים ושומעים, אז תחליטו אתם. השמות שלא מופיעים, אם אתם רוצים ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע מה, אני אסתפק במשהו – אלה שהבריזו שבשנה הבאה לא יהיו בשום חוזה. זה משהו שאפשר לבקש? בלי שמות.
נאיף דעקה
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
זהו, זה מה שנבקש. הלאה.
נאיף דעקה
אז שוב אני אומר - - -
האני דעקה
רק ברשותך, אני רוצה להתייחס לנקודה הזאת. אנחנו לפני מבצע מתחילים בצורה מסוימת, 10 ימים לפני האירוע. אבל מתי אנשים מגיעים? מגיעים ביומיים האחרונים. ממש בשלושת הימים האחרונים. אז אני לא יודע אם היום לסגור עם קבלן משנה, כשכבר קבלן המשנה לך תראה איפה הוא הלך בכלל. זה גם מקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
יכולתם לסגור עם חברות תחבורה ציבורית שהוכיחו את עצמן.
האני דעקה
חברות תחבורה ציבורית מפעילות תחבורה ציבורית רגיל, וקשה מאד ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא רצו?
נאיף דעקה
זה לא שלא רצו, הם גם מוגבלים בנסיעות. מי שמנחה אותם זה משרד התחבורה ומי שגם בכל הלופ הזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, כי אם החאפרים מבריזים, אז צריך לקחת חברות מסודרות יותר.
האני דעקה
נכון, אנחנו נסנן את החאפרים האלה.
נאיף דעקה
והם בודדים ואפשר לסנן אותם בשנה הבאה. אז אני שוב חוזר להיקף האוטובוסים שפעל במהלך השטאלים – 295 אוטובוסים, בנוסף לעוד תוספת של 22 אוטובוסים שדרור גנון גייס אותם מחברת דן, שהביאו אותם במיוחד מתל אביב ונחתו ביום רביעי.

מספר הנסיעות שביצענו בהשוואה לשנה הקודמת, הייתה לנו עלייה של 21% בירושלים. אנחנו הגענו ל-1,540 נסיעות. בבני ברק עלייה של 18% - - -
היו"ר ישראל אייכלר
נאיף, תסביר לי למה 1,540 ומה הפער בן זה לבין ה-1,600 שהיה מתוכנן. זאת אומרת מכרתם כרטיסים ל-1,600?
נאיף דעקה
לא. אנחנו תכננו כ-2,800 נסיעות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מדבר על ירושלים. אתכם מכרתם כרטיסים ל-1,600 אוטובוסים או רק תכננתם בתכנון הרגיל?
נאיף דעקה
אני לא יכול לענות לך על זה, זה אגד. אגד ניהל את כל המערך עבורנו על הקו של ירושלים, אבל יש תמיד הפרש בין מה שאתה מתכנן ומזין למערך הרישוי לבין מה שאתה כביכול מוציא לפועל.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה לא שמכרת כרטיסים - - -
נאיף דעקה
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת מי שמכרת לו כרטיס הגיע?
נאיף דעקה
הגיע. חד וחלק.
יצחק רודיך
עלו גם כאלה שלא קנו כרטיסים מראש, וגם כשהיה לנו מקום נתנו להם לעבור.
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי.
נאיף דעקה
וזה היה גם בקטע השני, ממירון בכיוון השני.
היו"ר ישראל אייכלר
נאיף, אז בסך הכל אתם הובלתם 3,726 אוטובוסים. כך כתוב בדו"ח שלכם.
נאיף דעקה
לא, נסיעות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה אומרת? שהאוטובוס נוסע פעמיים?
נאיף דעקה
כן. יכול להיות שפעמיים, יכול להיות שפעם, יכול להיות ששלוש פעמים. זה תלוי בתכנון של אותה חברה שפעלה. אז אני אומר, ירושלים עלייה ב-21%, בני ברק עלייה של 18%, באשדוד הייתה ירידה במספר הנסיעות - אני לא אכנס לזה בפירוט – אבל מספר הנסיעות היה יותר, מספר האוטובוסים פחות.

אני אתייחס גם לבית"ר עילית. בשנה שעברה משרד התחבורה עירב אותנו בדקה ה-90 לתת שירות לבית"ר, לקחת את הקו הזה. אנחנו לקחנו אותו עם 80 נסיעות. גם חברת פסגות, היא סיפקה לנו את השירות הזה. השנה אנחנו עלינו ל-380 נסיעות, עלייה של 78%. בית שמש – עלייה של 56%. נתניה – עלייה של 21%. קריית גת – עלייה של 8%.
היו"ר ישראל אייכלר
איך אתה מסביר שאשדוד ירדה מ-400 ל-254?
נאיף דעקה
כי זיהינו שמספר הנוסעים פר אוטובוס היה פחות. אפשר כביכול למכור יותר.
האני דעקה
הכנסנו יותר נוסעים לאוטובוסים. האוטובוס יצא מלא.
נאיף דעקה
בדיוק.
היו"ר ישראל אייכלר
אה. חשבתי שלאנשי אשדוד יש פתאום רכבים פרטיים, כי אשדוד זו עיר גדולה מאד. איך יכול להיות רק 254 אוטובוסים?
נאיף דעקה
254 נסיעות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שבאשדוד יש הרבה הרבה יותר אנשים. חסר לי.
נאיף דעקה
בשנה שעברנו אנחנו נתנו 296 ולא היה צורך.
קריאה
היו גם נסיעות פרטיות.
נאיף דעקה
בחיפה הייתה לנו על 55%. רכסים – עלייה של 44%. עפולה כבר הפחתנו, היה לנו שירות סדיר שהפעלנו אותו על הלו"ז הסדיר. חצור – קיבלה גם שירות של מערך השטאל, שגם נתן מענה לקהילה החרדית למעלה, בגלל זה הפחתנו מהשנה הקודמת.
היו"ר ישראל אייכלר
חיפה? אותו דבר.
נאיף דעקה
חיפה זה קו 361. זה קו סדיר.
היו"ר ישראל אייכלר
בצפת היו לכם 50 אוטובוסים שזה שאטלים בטח.
נאיף דעקה
כן, כן. זה ההסדר שהיה עם משרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה לך נאיף. מה עם הדבר הזה שאתם לא עושים תגבור בירושלים למירון בימים רגילים? אתה יודע, בקיץ אנשים נוסעים.
נאיף דעקה
אני לא מכיר את זה. אנחנו בדיון גם עם משרד התחבורה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סיפרתי לך. ביום חמישי שעבר היה סיפור כזה. קיבלתי תלונה כזאת.
נאיף דעקה
אני אישית לא קיבלתי את התלונה הזאת. אני לא יודע להתייחס אליה.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעביר לך את זה.
נאיף דעקה
אין בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל קח בחשבון שבקיץ הרבה אנשים נוסעים למירון מירושלים.
נאיף דעקה
בוודאי. יש לנו גם עכשיו, בתקופת בין הזמנים, יש לנו דיון עם משרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. אז אתה צריך לתגבר, כי דרור אומר תמיד שתגבורים זה חלק מהמדיניות של משרד התחבורה.
נאיף דעקה
ברור, ברור לנו. זה בהסכם. אני רוצה להתייחס גם להערה של ראש העיר ואני רוצה להגיד שאנחנו לא קיבלנו שום הצעת שיפור מעיריית בית"ר בנושא של קו בית"ר מירון בסופי שבוע. אם יש באמת הערות לשיפור לקו הספציפי הזה, אז אנחנו נשמח לקבל. אבל אני יכול להגיד פה על השולחן הזה, שאנחנו לא קיבלנו שום פנייה, לא מטעם העירייה ולא מטעם הציבור, על איזו בעיה ספציפית של קו בית"ר-מירון.
היו"ר ישראל אייכלר
בימים רגילים.
נאיף דעקה
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לכם נאיף והאני. עכשיו נעבור - - -
שלומית אבינח
ארגוני ההצלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אגד נמצאת פה?
קריאה
רודיך.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, רודיך דיבר. אני רוצה לתת לארגוני ההצלה, אף אחד עוד לא דיבר, אבל נתיבי ישראל, אני חייב משפט אחד לתת. מי נמצא פה? רסקין?
אלי אשר
לא, רסקין לא נמצא פה. אלי אשר.
היו"ר ישראל אייכלר
אלי אשר, ממונה הבטיחות. תודה רבה.
אלי אשר
קודם כל צהריים טובים לכולם. אני שמשתי כנציג נתיבי ישראל באתר לאורך כל ההילולה ולפניה. אני חייב לומר ולהתחיל מבראשית ולומר שכל מה שתוכנן, בוצע. זאת אומרת לא היו פערים כאלה ואחרים בשום תהליך כזה או אחר לאורך ההיערכות ובזמן הביצוע.

כבוד הרב דיבר על מה הדברים שאנחנו צריכים לשפר ויש פה איזה שלושה דברים שהייתי רוצה לדבר עליהם.
היו"ר ישראל אייכלר
לפני השיפור, אני רוצה לתת לכם קומפלימנט. אתה מוכן לקבל?
אלי אשר
אני אשמח מאד.
היו"ר ישראל אייכלר
אני צלצלתי, אני לא יודע אם אליך או אל מישהו אחר. יש בצומת גולני כל השנים איזה שלט של נר נשמה – רבי שמעון בר יוחאי, והרבה הרבה נהגים, כולל אלה כמוני, שנוסעים שם 60 וכמה שנים, אנחנו תמיד מפספסים את הכניסה הזאת, וצלצלתי למישהו שגר בספסופה, הוא אמר לי - - -
אלי אשר
המנכ"ל?
היו"ר ישראל אייכלר
המנכ"ל, והוא אמר לי שהוא יראה, כי זה לא בתכנית, ופתאום בל"ג בעומר יש שלט ענק – שמעון בר יוחאי, ואני מקווה שזה עדיין כאן. הורידו את זה?
אלי אשר
זה היה שלט זמני שהיה מיועד לאירוע.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תעשו לי טובה, תשאירו את זה, כי תמיד מפספסים את הפנייה.
ישראל דרעי
אין בעיה, הרב אייכלר, אם אתה מפספס את הפנייה, יש לך שמאלה אחר כך ברמזור בכביש - - -
קריאה
יש שלט בירידה מגולני כשבאים מכיוון המוביל, שמצביע על הירידה לכיוון קדרים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, קודם הפספוס ישר לטבריה. כשכבר יורדים כאילו לעפולה, יורדים לעפולה במקום לקריית שמונה. לכן צריך להיות שם שלט גדול מאד. מירון זה אתר תיירות גדול מאד, שצריך לעשות שלט. עכשיו לגבי הדברים שרצית.
אלי אשר
אני אתחיל ואתייחס לדברים שהעלה כבוד הרב בתחילת דבריו, וזה בנושא הצבה של תשתיות קבועות באתר. אז כן, אנחנו חותרים לזה. יש כוונה השנה לבצע את כל התאורה ב-899 – זה מאזור צומת מירון ועד לצבעון. אנחנו נראה, תלוי תקציבית, זה בתכנון כרגע וסביר להניח שזה יקרה. המטרה היא ליצור לאורך השנים תשתיות קבועות ולא לטפל בשום דבר זמני ולא לפרק, כפי שציין כבוד הרב.

יש שלושה דברים, ארבעה דברים, שאני חושב שחשוב לציין במסגרת הפקת הלקחים, והראשון הוא חלוקת גזרות או חלוקת עבודה. יש שני מין מפעילים באתר – קבלן מקומות קדושים ונתיבי ישראל ומדי פעם, תוך כדי עבודה, זה לא באחריות של זה וזה לא באחריות של האחר וחשוב שתהיה תכנית עבודה מוסדרת, ברורה. יש מספיק זמן להיערך כדי לעשות את הדברים, כדי שזה לא יפול בין הכיסאות.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, הרב שוינגר, הרב דרעי, אתם מקשיבים? הקשבתם?
ישראל דרעי
כולנו קשב.
יוסף שוינגר
אני שומע את זה פעם ראשונה, כי הייתי צמוד אליו כל הזמן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אגיד לך למה, כי אבא שלי תמיד היה מספר בערגה שפעם, מה שהוא היה צריך הוא היה פונה למע"צ והם היו עושים את כל העבודות, כך שיש לכם זכות ראשונים שם באזור. אז שיהיה לכם בהצלחה. תודה רבה.

עכשיו אני רוצה לעבור לארגוני ההצלה, ולפני זה לשבתאי גרברציק, שיתכלל את כל המערך לגבי המשטרה, התחבורה הציבורית וארגוני ההצלה והשילוב שביניהם. ואם יש לך ביקורת על המשטרה אתה יכול להגיד את זה פה.
שבתאי גרברציק
קודם כל ראש העיר, הרב רובינשטיין, אני מתפלא שהקלישאה הזו, שמשטרת ישראל ניסתה למנוע הגעה למירון, עדיין מקננת בליבך. זה דבר שכבר מזמן הלך לעולמו, לפני שנה ואני חוזר ואומר את זה כל הזמן – לא היה ולא נברא.

אני, כדובר המשטרה למגזר הדתי והחרדי, עליתי לשידור 40 פעם במשך שבוע וחצי לפני שנה, בכל הרשתות החרדיות, כולל תכניות אירוח, כולל עיתונות כתובה וכל מה שקשור, כדי להסביר את הרציונל של ההגעה עם תחבורה ציבורית למירון וזה היה בעקבות מה שאירע שנה קודם לכן – הפקק הידוע ש-8 שעות אנשים עמדו או הלכו ברגל, כמו בימי אור החיים, שעלו למירון נשים וטף ואת הכאוס הגדול אנחנו מכירים.

אז הדבר הזה נגמר וגם תוך כדי האירוע אני קראתי לאנשים להגיע למירון ואנשים באו למירון. אז לא היה ולא נברא. לא הפחדנו. להיפך אנחנו מנתבים וכך עשינו גם השנה ובעזרת השם גם בשנה הבאה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא שהפחדתם, יכול להיות, אבל זה היה ונברא. הציבור פחד לנסוע והרב רובינשטיין צודק, שנה שעברה היה, בעצם העובדה שאמרו – לא נרשה מכוניות פרטיות, כולם עם תחבורה ציבורית – זה הפחיד הרבה אנשים שנה שעברה.
שבתאי גרברציק
אני כדובר, כאשר אני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אולי לא אתם הפחדתם. אולי איזה רוחות רפאים.
שבתאי גרברציק
לא, אני אומר כדובר אני צריך להעביר מסרים פשוטים וקליטים. אני לא יכול להעביר מסרים מורכבים והמסר היה מאד ברור – ההגעה למירון תעשה אך ורק בתחבורה ציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה. זה מה שהפחיד את הציבור.
שבתאי גרברציק
זה הכל. תחבורה ציבורית זה לא דבר מפחיד.
היו"ר ישראל אייכלר
זה כן מפחיד. הנה, אתה רואה מה שקורה.
שבתאי גרברציק
החברה החרדית משתמשת בחברה הציבורית - תיאר פה נציג משרד התחבורה - הכי הרבה מכל הציבורים האחרים. זה בכלל לא מפחיד. למרות כל מוצאי שבת שיש קטסטרופה בבני ברק, אז בוא נאמר, אין קטסטרופות גדולות, אבל זה לא מפחיד. מפחיד זה כשאתה צריך להיפתר מהרכב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
חייבים לדווח לשבתאי מהוועדה שלנו כל יום, כולל השבוע באשדוד, כל אלה שבאים לים, באים לפארקים, כל לילה נשארים אנשים בתחנות ואגד לא מתגבר לירושלים.
שבתאי גרברציק
זה לא אני, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז אל תגיד שהתחבורה הציבורית זה פתרון. התחבורה הציבורית זה לא פתרון לכל הציבור. לא.
שבתאי גרברציק
התחבורה הציבורית היא הפתרון הנכון ביותר שהורחב בשנתיים האחרונות בכל הנושא ל"ג בעומר במירון.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי מירון, בסדר. אין בעיה.
יצחק רודיך
גם לגבי אשדוד זה פתרון.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מספר לך מה שקורה בשבוע שעבר - - -
יצחק רודיך
אני לא יודע מה הסיפורים שאני שומע. נכון להיום אני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סיפורים, זה עדויות.
יצחק רודיך
נכון להיום לא קיבלתי תלונה אחת על מי שמגיע לפארקים ומי שמגיע לים. אנחנו מפעילים גם בימי בין הזמנים אוטובוסים בצורה מסודרת, בהזמנה מראש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו זה לא בין הזמנים. אני מספר לך ששבוע שעבר מאות אנשים בשתים עשרה בלילה מצלצלים אלי. אני הסוכן של אגד, אתה יודע.
יצחק רודיך
בסדר, אז אתה מקבל טלפונים, אבל עדיין לא קיבלתי בשתים עשרה בלילה טלפון על אנשים שנשארו וגם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני כן קיבלתי.
יצחק רודיך
וגם אם זה קורה זה עדיין לא אומר שהתחבורה לא פועלת כסדרה וכמו שצריך. זה הכל. קורה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני ממש מצטער. אתה יודע מה, אני מצדיק אותך. אתה מייצג את אגד. אני מייצג את הציבור שנשאר בתחנה, לא את אלה שנוסעים.
יצחק רודיך
אני מייצג את הציבור החרדי באגד ואני אומר שוב, אני מקבל את כל התלונות האלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מקבל את דבריך.
יצחק רודיך
ואני זה שאמור לתת את הפתרונות האלה. ואם בן אדם אחד לא רוצה לעלות לאוטובוס כי זה פשוט מאד בעמידה, זה עדיין לא אומר שלא היה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי מדבר איתך על זה? אני מדבר על אנשים, נשים וטף ברובע ז' באשדוד, שבוע שעבר, לילה-לילה לא שולחים תגבורים. עוברים אוטובוסים מלאים ולא נותנים תגבורים.
יצחק רודיך
אנחנו דיברנו על פארקים או על רובע ז'?
היו"ר ישראל אייכלר
אני אמרתי שהם באים מהפארק, מהים, לרובע ז'.
יצחק רודיך
בסדר, אז - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הם רוצים להגיע לירושלים ושם התחנות לירושלים ועוברים אוטובוסים ולא מעלים אותם, כי הם מלאים. לא אמרתי שאחד לא נוסע, אמרתי שהתחבורה הציבורית זה לא הפתרון.
יצחק רודיך
אני אומר שוב, יכול להיות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא באתי להתווכח איתך פה.
יצחק רודיך
זה לא עניין של מתווכח.
היו"ר ישראל אייכלר
ישב אצלי יושב ראש מזכירות אגד שבוע שעבר, לפני ששמעי את הסיפורים האלה והוא אמר אם יש משהו, תודיע לי. אני צלצלתי לכל האנשים שהיה לי את הטלפונים שלהם, ואני לא מאשים אותם, זה היה מאוחר, כולם ישנו, אף אחד לא ענה. שבוע שעבר.
שבתאי גרברציק
טוב, תסלח לי, אם אפשר, כבוד הרב, זה נושא אחד רק, אם אפשר להוסיף.
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
שבתאי גרברציק
יש משהו שהוא אקוטי מבחינתנו ומבחינתי הוא להפקת הלקחים של השנה הבאה. אנחנו מכירים את תכניות העבודה והסדרי התנועה מספיק זמן מראש. אנחנו קיבלנו תקציבים, כשבוע לפני תחילת אירוע, ורק אז מבחינתנו אנחנו יכולים להתחיל לעבוד. גם המפקח על התחבורה וגם נתיבי ישראל התעסקו בנושא עד הרגע האחרון. נכון, דרור?
היו"ר ישראל אייכלר
מה, התקציב של משרד התחבורה עבר רק בסוף? זה כבר היה מאוחר?
דרור גנון
לא קשור - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כי אני יודע שדרור - - -
דרור גנון
אמר את זה מנכ"ל משרד הדתות שהנושא התקציבי וגם הפקת הלקחים של השנה, שנה הבאה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אל תתארגנו, כי דווקא השנה, להבדיל משנים קודמות, שהרב ישראל דרעי ושוינגר היו זועקים עד השמיים ואף אחד לא שמע, דווקא השנה אני יודע שהייתה הזרמה גדולה של כסף, לכן זה חידוש בשבילי - - -
עודד פלוס
מה שאומר נציג נתיבי ישראל, שבאמת לגבי 899, ממש בשבוע-שבועיים-שלושה לפני, דובר על זה שיעשו תאורה לאורך הציר ואז הכסף הזה הגיע מאוחר.
אלי אשר
לא, ממש לא.
עודד פלוס
אוקיי, אני לא יודע על בעיה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רוב התאורה הייתה.
דרור גנון
לא, אבל לא חשוב. הבעיה היא טכנית.
שבתאי גרברציק
עוד לא סיימתי.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד לא סיימת?
שבתאי גרברציק
עוד לא אמרתי כלום.
ישראל דרעי
הרב אייכלר, התקצוב של נתיבי ישראל לא היה אמור להגיע מהמשרד לשירותי דת, הוא היה אמור להגיע מהאוצר וממשרד התחבורה, הם היו צריכים לתקצב אותם. זו התנהלות פנימית שלהם. זה שזה התעכב, זה לא קשור אלינו. היו להם משימות שהם היו צריכים ליישם.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, הוא לא אמר שזה קשור אליכם. אני סתם ציינתי את זה, שפעם היה - - -
ישראל דרעי
זה לקח פנימי.
היו"ר ישראל אייכלר
שבתאי, לא גמרת?
שבתאי גרברציק
לא אמרתי שום דבר שהוא נוגע למשטרה. מה שאמרתי עכשיו נוגע לדברים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אה, על הלא היה ולא נברא.
שבתאי גרברציק
כן, על הלא היה ולא נברא. עכשיו בוא נדבר על מה היה ומה נברא.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מהר, כי אנשים הגיעו לפה מהצפון הרחוק.
שבתאי גרברציק
כן. מעל ל-5,000 שוטרים שהגיעו למקום טיפלו בנושא הזה, אבל אנחנו גם הבחנו בנושא התקשורתי. בעוד שבשנה שעברה היו כ-30 אנשי תקשורת, רובם חרדים כמובן, השנה אני טיפלתי ב-110 אנשי תקשורת, שזה מעל פי שלושה ממה שהיה במשך כל השנים. זאת אומרת שהאירוע עצמו, בל"ג בעומר, צובר תאוצה גם בכלי התקשורת החרדיים. 4 תחנות רדיו חרדיות חלקן, כולל רדיו כל חי וקול ברומה וכמובן תחנות אחרות – מורשת ורשת ב' עצמה, שידרו 24 שעות ביממה משם. חלקן בפרישות, חלקן לא. שידורי וידיאו הועברו שם 24 שעות ביממה.

השידורים הללו וגם הדיווחים השוטפים של האנשים האלה הביאו עוד אנשים. לא פחדו והביאו הרבה יותר אנשים ממה שהיה. אגב, השנה אנחנו הנהגנו לראשונה תגי מעבר לאנשי התקשורת, מה שחסך הרבה מאד ביקורות, גם מהצד שלנו, של שוטרים שלא הכירו, וגם מצד העסקנים שידעו שאיש תקשורת יכול להיכנס כמעט לכל מקום ולתת את התהודה הנכונה.
היו"ר ישראל אייכלר
חבל שהפסקתי לעסוק בתקשורת. הלאה.
שבתאי גרברציק
א', אני לא בטוח שהפסקת, אבל - - - בדברים טובים. דבר נוסף, גם ברמה הדוברותית אנחנו בנינו תיק שלם של מסרים, שהמסרים מבחינתנו הם לא רק מסרים מקדימים של איך להגיע אל מירון עצמה, אלא גם מסרים התנהגותיים, שאני עליתי לשידור אין ספור פעמים, אני חושב שהגעתי כמעט ל-30 פעם ביממה וחצי הזו, בכלי התקשורת השונים בכל הארץ ובעולם, כשהמסרים הם מסרי הכוונה איך להגיע למירון, בראש ובראשונה.

אבל אנחנו צריכים לקחת בחשבון את זה שאנחנו מתכוננים גם למתארים שהם יכולים להיות מתארי קיצון של אירועי קיצון שיכולים חלילה להתרחש במקום, וגם לזה אנחנו צריכים לתת את התשובות, ותשובות מיידיות. בין השאר, דבר שנעשה בשנה שעברה והיה גם השנה, זה איזה שהוא פורום דוברים בווטסאפ, של כל דוברי הארגונים - - - משטרה, מד"א, איחוד, זק"א, משרד התחבורה, פיקוד העורף, כדי לתאם הודעות במקרה של אירוע קיצון, שאנחנו באותו רגע נצטרך לנהל 70,000 איש שנמצאים על ההר בנקודת פיק. איך אנחנו מנהלים אותם כשקורה משהו.

הכל מתחיל ונגמר בסדר ובתקשורת במסרים פשוטים וברורים שצריך להגיד וגם לכך התכוננו, וברוך השם לא נזקקנו לדברים האלה. כך אני מאמין שזה יהיה בשנה הבאה ולמרות האתגר הגדול של מוצאי שבת, נדמה לי שדווקא בגלל שזה מוצאי שבת זה יהיה יותר פשוט. זה הפוך על הפוך. נראה לי שזה יהיה יותר פשוט.
היו"ר ישראל אייכלר
באידיש אומרים אינשאללה.
שבתאי גרברציק
היינו כבר לפני שנה-שנתיים במוצאי שבת.
קריאה
אבל אתה רואה את הגידול של השנה.
שבתאי גרברציק
אני רואה את הגידול, אבל אל תשכח שפה אתה בנית משהו במשך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, שבתאי, אנחנו נדבר, באמת שבת זה אתגר, כי זה מוצאי שבת, אז גם בשבת יהיו הרבה אנשים. אני מודה לך שבתאי ולכל אנשי המשטרה בעניין הזה.

עכשיו לארגוני ההצלה. אנחנו נתחיל עם זאב קשש, יו"ר ארגון איחוד הצלה, בבקשה.
זאב קשש
שלום לכולם, אדוני יושב הראש. בגדול אני חושב שאפשר לסכם באמת את האירוע מבחינתנו בהצלחה גדולה. זאת אומר ההיערכות המוקדמת, שיתוף הפעולה עם כל הגופים - - -
קריאה
האוטובוסים התעכבו, אבל נו.
זאב קשש
כל הדיונים שנערכו מראש, אני חושב שבאמת הכל הוכיח את עצמו ועבר בשלום. סך הכל לא היו אירועים חריגים, אבל טופלו כ-850 איש במירון, שחלקם גם פונו על ידי אמבולנסים של מד"א בתי החולים, אבל הרוב הגדול טופל בשטח. חלקם גם במרפאות שהקמנו במירון, עם צוות של רופאים ופרמדיקים שנתנו את הטיפול בשטח.

אני רוצה לציין לשבח לגבי המקומות הקדושים את הרב שוינגר והרב ישראל דרעי. השדרוג של מיקום האוהלים של איחוד הצלה השנה באמת שדרג את הפעילות שלנו שם.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב שוינגר, אומרים עליך מילה טובה ואתה בורח.
יוסף שוינגר
אני בורח מהכבוד. תחזור עוד פעם.
זאב קשש
אני אחזור, הרב שוינגר, לכבודך.
היו"ר ישראל אייכלר
מהר, מהר, זה מאוחר.
זאב קשש
השדרוג של המקום, כמובן באישורו של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעביר לו את דבריך. תן לנו את הנתונים שיש לך.
זאב קשש
טוב, אני אמרתי כ-850 איש בסך הכל טופלו, רובם טופלו בשטח ולא הזדקקו לפינוי לבתי חולים. מי שכן, כמובן הועבר לאמבולנסים של מד"א ופונה לבית החולים. אני חושב שאם אפשר רק להעלות מה ששמעתי פה, שהייתה ישיבת סיכום בשבוע שעבר במשטרה, שנציג שלנו לא השתתף שם. אני חושב שזה חבל, כי באמת כדאי שנהיה שותפים גם בסיכומים ובהפקת הלקחים.

מעבר לזה אני רק רוצה להודות לכולם.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה ואנחנו כולנו מודים לכם. מגן דוד אדום, רונן בשארי, סגן ראש אג"מ. מה זה תמ"ג?
רונן בשארי
תת מגן.
היו"ר ישראל אייכלר
זה דרגה?
רונן בשארי
דרגה במגן דוד אדום.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בבקשה, אולי תספר לנו.
רונן בשארי
א' אני מצטרף לכל אלה שאמרו שהאירוע השנה היה מוצלח. א' לפי כמות הטיפולים אפשר לדעת פעם אחת שהקהל היה יותר עצום, אז כמות הטיפולים הייתה שווה לשנה שעברה, שהקהל היה פחות. זה אומר בעצם שרמת הבטיחות בהר היא גבוהה. ולמה אני אומר? אני לא אחלוק על הנתונים של איחוד הצלה, אבל אני אגיד מה אנחנו כן יודעים.
היו"ר ישראל אייכלר
איך היה שיתוף הפעולה ביניכם?
רונן בשארי
מצוין. אני גם לזה אתייחס. סך הכל טופלו בהר 392 מקרים. פונו 32 חולים ונפגעים לבית החולים זיו. לא היה אירוע חריג ומה שחשוב, שהרוב היה על כאבי ראש, בטן, התייבשויות. זאת אומרת לא משהו של נפילה, שבירה, הם היו מקרים ממש בודדים, ולכן ציינתי את נושא רמת הבטיחות בהר. אם המים שהיו פעם והביוב שהיה זורם ואנשים וילדים היו מחליקים. זה לא קיים ורואים את זה גם ברמת הטיפולים כמו שציינתי.
מבחינתנו הנקודות לשימור
א', שיתוף פעולה מצוין עם משטרת מחוז צפון, עם התנועה, וכמובן בראש כל המערך הזה זה ממ"ז צפון. המקומות הקדושים, ישראל שוינגר, זה לא משהו חדש, זה משהו שהוא לאורך שנים. באמת, כל ליקוי בטיחות שהעלינו נפתר במיידי. באמת, אין לי מילים להודות על שיתוף הפעולה הזה.

אני חייב לציין גם את צה"ל וגם את פיקוד העורף, שמקצים כוחות הן בכוננות בבסיסים והן בהר לטובת משימת הרפואה. אמרת איחוד הצלה, אז אני אומר איחוד הצלחה וכלל ארגוני ההצלה, כולל עזר מציון.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מדבר על שיתוף הפעולה.
רונן בשארי
שיתוף הפעולה, אני אומר, יש שיתוף פעולה עם כלל ארגוני ההצלה, כולל איחוד הצלה. מילה טוב על עזר מציון, שהשיתוף עם האמבולנסים שלהם ראוי לציון. אני חייב לציין שהצירים הפעם הורחבו. הייתה תאורה כמו בשנה שעברה, דבר שמקל עלינו בפינוי של נפגעים, בעלייה של האמבולנסים והירידה מההר.
שלומית אבינח
היה שווה לבוא.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, היה לך כדאי לבוא.
רונן בשארי
אני לא אציין את הירידה של תולדות אהרון בציר כמו שנה שעברה. אני יכול להגיד שבוצעה השנה, כפי שהיה בשנה שעברה, עבודה מקצועית בנושא התנועה. צירי ההגעה והפינוי לבתי החולים, בדגש על בית חולים זיו, היה פנוי, ללא תקלות. בורמה א', בורמה ב', הצירים היו פנויים. כבר ציינו פה את האפליקציה ואני חייב לציין – האפליקציה למורשי המעבר – הצלחה. אני מבין שהיא תישמר. זה באמת ראוי לציון.

סך הכל הנקודות לשיפור הן ממש מינוריות, אני לא אתעכב עליהן.
היו"ר ישראל אייכלר
אז באמת שתהיה לכם הצלחה גדולה, בפרט של מוצאי שבת בשנה הבאה. תיקחו את זה בחשבון ותודה רבה.

עכשיו אנחנו נמשיך עם ארגון עזר מציון. נדמה לי שהוא העלה את הנכים, נכון?
זאב פרוינד
לא רק. נשים בהיריון, כל מי שהתקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
את כל מי שהיה זקוק לעלות ארגון עזר מציון לקח על עצמו. נמצאים פה מר חיים פרוינד, המנכ"ל, שרגא יעקובסון הסמנכ"ל, וזאב פרוינד, מנהל מבצע מירון, עזר מציון. אז ידבר זאב פרוינד?
זאב פרוינד
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
זאב פרוינד
שלום לכולם. אני אתחיל באמת מההצלחה, כמו שהאחרונים ציינו. לגבי היערכות נכונה, משותפת עם המשטרה, שזה אומר משטרת התנועה ומשטרת פיקוד צפון, בעיקר עם מיכה ברמה האישית לפני ואחרי ובמהלך האירוע בעצם, ועם היערכות הדוקה של המרכז למקומות הקדושים.

קודם כל אני רוצה לציין שני דברים ששודרגו השנה, אחד מבחינתנו ואחד מבחינת המקום, שאמנם זה לא דבר שלילי, אבל זה דבר חיובי שאנחנו מעוניינים לשמר אותו. נתחיל עם הדבר הראשון, שזה הרישום שאנחנו עורכים. תגברנו את המוקדנים לאורך כל היום וכל נסיעה שבוצעה, רשומה אצלנו ומתועדת. אנחנו עושים מעקב לראות עומסים ובאיזה שעות נכים מגיעים. רובם מגיעים עם רכבים, רכבי נכים וכאלה. זו נקודה מבחינתנו לשימור.

נקודה מבחינת המקומות הקדושים והמשטרה, דבר ששודרג השנה – זה אוהל ההורדה לנכים שהיה במעלה ההר, שהנכים התרכזו שם בתוך האוהל והיה להם מקום מוסדר ולא מסוכן, מקום מוסדר להוריד אותם וזה הוכיח את עצמו. זה דבר שחשוב לשמר אותו.

על ההיערכות הזאת בעצם הובילה לכך שאנחנו העלינו השנה הרבה מעבר לשנים קודמות.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה אנשים העליתים?
זאב פרוינד
אנחנו ביצענו בסביבות כ-1,200 נסיעות של אנשים. זאת אומרת לא 1,200 נסיעות, אני אדייק יותר נכון – 1,200 אנשים שונעו, כשאני מדבר פה עכשיו על נכים, חולים, קשישים, אנשים שמתקשים בהליכה, כשלכל אחד הורשה מלווה אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן בערך לקח לאדם כזה להגיע דרך האוטו שלכם, מהרכב שלו עד לציון?
זאב פרוינד
המעקב שלנו הוא מתמקד יותר מהרגע שבו הזמינו את הנסיעה עד לרגע שהאמבולנס הגיע אליו. הזמן הזה עומד על ממוצע של 16 דקות וזה לא משנה מאיזה חניון, כי האמבולנסים שלנו היו פרושים ונעו לאורך כל הצירים. תגברנו את מערך האמבולנסים והמכוניות שיש להם יכולת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל נתנו לכם צירים פתוחים או שנתקעתם?
זאב פרוינד
אז בעיקרון, במהלך ההילולה באמת היו לנו צירים פתוחים והטאבלטים, כמו שציין קודמי, הוכיחו את עצמם. למעט, היו איזה מספר תקלות שאני ציינתי אותן קודם ואני העלה אותן שוב, משעות הצהריים, שלא ברור באיזו הוראה, עלו שוטרים מסוימים – אני בכוונה מדגיש – שוטרים מסוימים – עצרו אמבולנסים וביקשו מחולים ונכים להזדהות ולהסביר מה החולי שלהם, להסביר בפני כולם. זה דבר שאינו מקובל.
היו"ר ישראל אייכלר
הם היו רופאים מטעם המשטרה, או סתם שוטרים?
זאב פרוינד
לא, זה דבר שוודאי שלא הגיע מ-. אני מתאר לעצמי, אני מניח, גם דיברנו עם - - - באותם זמנים, דבר שלא הגיע כנראה מהוראה מגבוה, אבל זה דבר שהתמשך לאורך מספר שעות, דבר שגרם גם לאי נעימות מול הנהגים, שכאילו הם הואשמו שהם מעלים אנשים כאלה ואחרים. אנחנו מבצעים בקרה על כל הדבר הזה, אז נהגים לא יכולים לעשות את הדברים שדוברו. אז זה דבר שאנחנו כן נתעקש שלא ישנה, שלא הגיוני שיקרה.

דבר נוסף זה בעצם שינויים שקורים במהלך ההילולה. יש מספר שינויים שבעקבות העלאת אישי ציבור כאלה ואחרים, דברים מובנים, כמו המפכ"ל וכאלה, אז נחסמים הצירים האלה לזמן מסוים. אנחנו מבינים את זה, אנחנו רק מבקשים לדעת את זה מראש, על מנת שאנחנו באמת לא נקבל את הביקורת של הנכים – למה אנחנו מתעכבים.
שלומית אבינח
עזר מציון לא שותף במערך הזה, שרונן דיבר עליו? בעדכונים השוטפים?
זאב פרוינד
אנחנו לא קיבלנו הודעות על חסימות.
רונן בשארי
לא, לא, זו אפליקציה לאישורי מעבר להר.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא דיבר על אישורי מעבר. הוא מדבר שחסמו את הצירים האלה לפעמים ולא הודיעו להם.
רונן בשארי
אבל תמיד, זה ציר חד סטרי. תמיד עוצרים אותו כדי לאפשר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
היום יש לכם גם את בורמה ב'.
זאב פרוינד
אוקיי, אני לא מדבר על חסימה חד סטרית, אני מדבר על חסימה בעקבות העלאה של אישים. זו חסימה לאורך זמן ממושך יותר, וזה בעצם מעקב לנו את כל ההעלאה.
היו"ר ישראל אייכלר
אומר לי פה הרב שוינגר, מותר לי לצטט אותך?
יוסף שוינגר
תגיד גורמים בכירים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני אגיד גורמים בכירים אמרו לי שכשהגיע המפכ"ל ושר המשטרה, חסמו במשך כמה שעות את הציר - - -
קריאה
שעה-שעתיים.
קריאה
ממש לא.
שבתאי גרברציק
אז תגיד לגורמים הבכירים האלה, שדבריו של הגורם הבכיר לא קשורים למציאות.
קריאה
ממש לא קשורים למציאות, בכלל. אני הייתי שם.
זאב פרוינד
הייתה חסימה ממושכת.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, לא התכוונו לדבר על זה, אבל עצם העובדה שסוגרים ציר, אז צריך-. קודם כל יש אנשים שכבר לא מזמינים את ראש הממשלה בגלל זה, תדעו לכם. לא בחתונות ולא בשמחות. אבל למה הם לא יכלו לעלות דרך בורמה, כבוד השר לביטחון הפנים?
מיכה טובול
עולים.
היו"ר ישראל אייכלר
בורמה ב'. למה היו צריכים לסגור את צירי החירום?
מיכה טובול
כי אי אפשר להביא אותו נגד הכיוון מבית העלמין. מעדיפים שלו. מעדיפים בבורמה א', שהיא יותר נגישה.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אני אודיע לחברי הכנסת שיש אפשרות כזאת.
מיכה טובול
בורמה ב' מבחינתנו, חד משמעית, זה חד סטרי ואין אפשרות.
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי. טוב, בכל אופן תודה רבה לעזר מציון. אני רוצה לציין על עזר מציון משהו. הם עובדים בהתנדבות בלי שום תקצוב ממשלתי במשך כל ימות השנה ועד היום אני לא מבין כמה חולים ונכים שיש להם אפילו אירוע של שמחה או אירוע אחר – חולים סיעודיים – הם תמיד מתייצבים בהתנדבות גדולה ואני רוצה להודות לכם על הדבר הזה, וגם במירון כמובן. אני מקווה שבשנים הבאות, לפחות לגבי מירון, תקבלו תקצוב, כי אתם מובילים נכים ואנשים אחרים.

מי עוד לא דיבר? ארגון זק"א נמצא פה?
שלומית אבינח
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
ברוך השם שהוא לא פה. אני חושב שהיו צריכים אותם רק במקרה ש-.
קריאה
הם - - - לילדים.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, הם עסקו? אז אני מצטער שהם לא נמצאים. יש עוד חברות תחבורה? יש חברת תחבורה שלא דיברה? לא.

אז אני רוצה לסכם את האירוע. קודם כל התחלתי בתודות ואני רוצה לסיים בתודות לכל האנשים שעשו במלאכה, בימים, בלילות, בשמש ובגשם וצריך להגיע להם תודה.

חיים מבקש לציין במיוחד את הקצין טובול, שהוא היה איתו כל כך הרבה חודשים ושבועות שם במירון, אבל אני מניח שכל שאר האנשים יקבלו את זה בברכה.

אני רוצה לסכם את הדיון.

הוועדה דנה בפעילות ודורשת ומבקשת שתהיה נוכחות משטרתית בנקודת המשטרה במירון, גם בסופי שבוע וגם בכל ימות השנה – שלוש משמרות, כי זה סכנת נפשות ומגיעים לשם אלפי אנשים.

אנחנו מבקשים להפקיע שטחים. זו מילה קשה מאד, אבל אין ברירה. להפקיע שטחים - - -
קריאה
ליישם את ההפקעה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, אני לא מדבר על להפקיע במירון. במירון אני לא נוגע בכלל. אני ושוינגר לא מתערבים במירון.

1. הפקעת שטחים לצורכי חנייה, חנייה ותפעול – שטחים ששייכים למדינת ישראל, לא שטחים פרטיים. אני לא מבקש שום שטח פרטי. אגב, רוב הכפר זה שטח ציבורי של המדינה וסוגרים אותו, אבל אני לא מדבר על זה. אני מדבר על מחוץ לכפר. צריך להוציא, ואם יש צורך להעביר כרמים - שאני לא יודע מה הם מניבים - למקומות אחרים, חייבים לעשות את זה למען הציבור, כדי שרשות תכנון מקרקעי ישראל יוכלו לטפל במיידי, לישר חניונים גדולים לתחבורה הציבורית כדי לאפשר זרימה שוטפת, כדי שההר יוכל להכיל את כל הבאים.

2. אנחנו נפנה גם למשרד האוצר, כי הוא ממונה היום על מינהל מקרקעי ישראל. אני לא בטוח שעד שנה הבאה זה עוד יהיה, כי מינהל מקרקעי ישראל לא נוהג לעבור כל 10 חודשים למשרד אחר. אנחנו נכתוב לכולם. זה לא בסיכום, זו סתם הערת ביניים.

3. אנחנו רוצים שיהיו תשתיות קבועות באתר, על מנת שלא יצטרכו לפרק ולהרכיב לפני ההילולה ואחריה. אחד הבזבוזים הגדולים – שכל שנה מדברים על זה – שעושים תשתיות - דיבר על זה הרבה עודד – ובסוף זה לא נשאר ושנה הבאה עוד פעם. ולכן צריך לעשות תשתיות קבועות עכשיו, לא בערב ל"ג בעומר, כדי שהם יישארו. גם ביובים וגם כל הדברים שצריך.

4. לגבי קבלני המשנה של חברות התחבורה – אנחנו מבקשים שחברות התחבורה יספקו שירות. את הנוסע לא מעניין מי מבצע את זה. קבלני משנה שלא עשו את עבודתם – יש לקנוס אותם ואנחנו מבקשים את מעורבות משרד התחבורה לבירור העניין ומה שהכי חשוב, ששנה הבאה אף חברה שהבריזה לא תהיה במערך התחבורה הציבורית שמובילה את הציבור. לא יכול להיות שיהיה חוטא נשכר. מי שהשאיר אנשים בשטח וברח בשביל 100 שקלים, אסור לו להרוויח בשנה הבאה.

5. אנחנו מבקשים מהמשטרה ומכל הגורמים להיערך למוצאי שבת בשנה הבאה, שחסר לנו ממש יום עבודה, אבל אפשר להיערך באופן שביום שישי כבר יהיו ערוכים לקראת השבת. אגב, לחברת נתיב אקספרס יש איזה פור בעניין הזה, אתם יכולים גם להכין בשבת את ההסעות.

6. לגבי המעבר החופשי לשירותי החירום – אני מבקש שלא יחסמו ויאפשרו את המעבר החופשי לארגון עזר מציון ולאיחוד הצלחה ולמד"א ולכל ארגוני ההצלה, בלי הגבלה.

7. הדבר הכי חשוב שלא דיברנו על זה הרבה, לא יתכן לסגור את הקבר על פי החלטה של איזה קצין במקום לכמה שעות. אם יש בעיה ויש צפיפות, אז צריך להיערך לזה, צריך להיות דרגים גבוהים שיהיו בשטח ויחליטו על זרימת הציבור את תוך הציון.

אנחנו עוד נקיים בעזרת השם לפני ל"ג בעומר הבא עוד דיונים, ובעזרת השם, אני מברך את כולם שתהיה הצלחה גדולה, והלוואי בשנה הבאה שלא יהיה יותר גרוע מאשר השנה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:55.

קוד המקור של הנתונים