פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 213

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, ט"ו בסיון התשע"ו (21 ביוני 2016), שעה 10:00
סדר היום
1. הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 45) (השעיית חבר הכנסת שהתקיים בו האמור בסעיף 7א) (כ/626)

2. הצעת חוק הכנסת (תיקון מס' 44) (השעיית חבר הכנסת שהתקיים בו האמור בסעיף 7א לחוק-יסוד: הכנסת), התשע"ו-2016 (כ/626) - הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

זאב בנימין בגין

יעל גרמן

אורי מקלב

רויטל סויד

אוסאמה סעדי

רחל עזריה

אלעזר שטרן
חברי הכנסת
יוסף ג'בארין

חיים ילין

נאוה בוקר

זהבה גלאון

ג'מאל זחאלקה

טלב אבו עראר

עודד פורר
מוזמנים
עמי ברקוביץ - ממונה (חקיקה), משרד המשפטים

אהוד לנדאו - מתמחה, משרד המשפטים

פרופ' ברק מדינה - חבר סגל, האוניברסיטה העברית בירושלים

ד"ר עמיר פוקס - חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

עו"ד דבי גילד-חיו - מקדמת מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח בישראל

עו"ד שמחה רוטמן - התנועה למשילות ודמוקרטיה

עו"ד קרן אבירם - חוקרת, המכון למחקרי ביטחון לאומי

עדי שטיין - מקדמת מדיניות, קרן אברהם

חובב ינאי - פעיל, המשמר החברתי

סעדה יקותיאלי - פעילה, המשמר החברתי

שרה קרמר - פעילה, המשמר החברתי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט

אפרת חקאק
רכזת בכירה בוועדה
חופית כהן
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

1. הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 45) (השעיית חבר הכנסת שהתקיים בו האמור בסעיף 7א), כ/626

2. הצעת חוק הכנסת (תיקון מס' 44) (השעיית חבר הכנסת שהתקיים בו האמור בסעיף 7א לחוק-יסוד: הכנסת), התשע"ו-2016, כ/626
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב לחברי חברי הכנסת, בוקר טוב לאנשי הממלכה, בוקר טוב לעמותות הקבועות.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
תזדהו, בבקשה. תפרטו, בבקשה, מי תורם לכם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אני לא יודע אם יש מישהו מהם שמקבל את עיקר תרומתו - - -
חיים ילין (יש עתיד)
עשו ספין ממשהו שלא היה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא בטוח שיש.
חיים ילין (יש עתיד)
מהתחלה אמרו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פתאום? זה הצעה של בצלאל.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ועדת השרים אימצה את זה. מה לעשות?

נמצא אתנו גם אורח, פרופסור ברק מדינה, שבזמנו רצינו שיבוא לפעם הראשונה כדי לשמוע את עמדתו מהצד האחד, רצינו גם מישהו מהצד השני, ושניהם לא יכלו לבוא, כל אחד מפאת לוח הזמנים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מי הצד השני?
חיים ילין (יש עתיד)
אפשר לדעת מי זה כל צד?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא הבנתי מאיזה צד הוא ומאיזה צד הצד השני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה תשמע מהר מאוד את הצד האחד. אני יכול להגיד – אז הזמנו את פרופסור ספיר, ביקשנו ממנו שיבוא גם, אבל שניהם לא יכלו. והנה, ברק הגיע. ברוך הבא, קודם כל.
ברק מדינה
תודה על ההזמנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה על כל הדברים וכולי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איזה דברים? שיגיד? אתה כבר תיאמת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ביני לבינו, מה אתה יודע? העולם לא מצטמצם לחדר הזה, רק שתדע.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה מה שרציתי לדעת. חשבתי שהכול סביב השולחן הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אני מודיע לך באחריות שזה לא ממש סביב השולחן הזה. יש עוד עולמות. אז נפתח דווקא בך, ברק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אולי נאחד גם את החוק ההדחה עם חוק העמותות, ונעשה דיון - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא, לא. בחוק ההדחה צריך לעשות עוד ישיבה ועוד ישיבה בשביל בג"ץ. פה אפשר לגמור מהר, להדיח מהר. פה לא צריך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בחוק העמותות, את מתכוונת?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כן, בחוק העמותות צריך לעשות שוב ושוב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
האמת היא שאפשר להשים הכול ולהלביש אותו על חוק הטרור באיזשהו שלב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה לא יודע שזה נמצא כבר בחוק הטרור. זה למעשה מיותר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אם נמצא, אז למה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי, זה למעשה מיותר. אבל בכל אופן, שלא תגידו שלא שמתם לב, אז אנחנו חושפים את הפרוטוקולים.
חיים ילין (יש עתיד)
ניסן, אני יכול לשים את זה בתקשורת, את מה שאמרת עכשיו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכול בתקשורת פה. פרופסור מדינה, בבקשה.
ברק מדינה
תודה רבה על ההזמנה. אז כן, גם אני לא בטוח באיזה צד אני, אבל אני רוצה להתייחס להצעה לגופה. אני רוצה לומר שלושה דברים, אני אשתדל להיות תמציתי, ואני אלך מן הקל אל הכבד.

תחילה, אני רוצה לדון באפשרות שהסעיף הזה הוא בסך-הכול הרחבה של 7א, כלומר, כבר קבענו לפני 30 שנה שיש נסיבות שבהן מוצדק למנוע מאדם להיות מועמד לבחירות לכנסת, אז עכשיו אנחנו בסך-הכול משלימים את ההסדר הזה גם לתקופת הכהונה של הכנסת, ולהתייחס לאפשרות הזו בקצרה. אני חושב שהיא איננה נכונה, אבל אם היא נכונה, מה נובע ממנה. לאחר מכן, אני אומר בקצרה את העמדה שלי, מדוע אני חושב שזאת אפשרות לא נכונה, וההרחבה הזו של 7א גם לגבי אנשים שכבר נבחרו לכנסת היא שגויה, ואנסה לנמק את זה גם בהתייחס למשפט משווה וגם לשיקולים מהותיים.

ולבסוף, אני אנסה להציע, כמובן מבלי להתיימר להכתיב שום דבר, איזשהו הסדר חלופי שאולי בכל זאת אפשר לחיו איתו ולהשיג תוצאה מסוימת, חלק ממה שרוצים השיג בהסדר הזה.

אז אני אתחיל כאמור מהעניין הבסיסי. בואו נניח לרגע , לצורך הדיון, שהסעיף הזה הוא בסך הכול הרחבה של 7א. אם כבר אמרנו שאנשים שאומרים דברים מסוימים, אפשר למנוע מהם להיבחר, אז בוא נחיל את זה גם לגבי מי שכבר נבחר. אני אומר בהקשר הזה רק עניין טכני וראיתי שחלק מחברי הכנסת התייחסו לכך – קשה לי לראות מהי ההצדקה לקבוע הסדר שונה בהקשר הזה, לעומת זה שנקבע ב-7א בעניין של מעורבות בית-המשפט.

כלומר, ב-7א נקבע במפורש, בחוק היסוד, לא בחוק הרגיל, העניין הזה של הצורך במעורבות של בית-המשפט, והדרישה היא לאישור של בית-המשפט ולא לערעור, ולא רק אפשרות לערער לבית-המשפט, ולהבחנה הזאת יכולה להיות משמעות. אז שוב, אפילו לשיטתם של אנשים שחושבים שזה בסך-הכול המשכו של 7א, קשה לי לראות מהי ההצדקה המהותית לקבוע הבדל בעניין הבסיסי הזה.

ועוד אומר, שאם זאת התפיסה שמבקשים לקדם, אז יש מקום להבהיר בצורה חדה יותר שההסדר הזה נועד לעסוק במעשים או התבטאויות של חבר הכנסת שנעשו לאחר שנבחר מחדש, כלומר, לאחר שכבר העניין נדון במסגרת 7א - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כתוב.
ברק מדינה
זה לא נאמר בצורה מפורשת. כתוב: להפסיק את חברותו אם קבע שהתקיים בו לאחר היבחרה של אותה הכנסת, יש מקום להבהיר שבגין מעשים שנעשו או בגין התבטאויות שנעשו לאחר היבחרה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, אתה רואה, אז יש דבר משותף. אנחנו מסכימים להערה, אתה רואה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני טעיתי בזיהוי. אני מתנצל.
ברק מדינה
אבל כאמור, זה רק עניין טכני במהותו.

עכשיו לגופו של עניין, וזה העניין השני - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל לפני העניין השני – האם אין פה מקום להבחנה, ובאמת יש הבחנה, בין מועמד לפני הבחירות לבין מי שהוא חבר הכנסת?
ברק מדינה
כן, לזה אני מגיע עכשיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, בוא נחזור למסגרת שלנו, שהדובר יאמר את דברו, הוא עלול להביע את כל רעיונותיו - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עד שיש לנו פה פרופסור - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ורק לאחר מכן, אבל לא תוך כדי זה, כי הנה אתה רואה, הוא כבר עמד להגיד את זה, וזה רק מוציא לפעמים את האיש מהריכוז שלו. לכן אני מבקש, דברי חכמים בנחת נשמעים. הוא יסיים את דברו ואחר-כך תוכלו לשאול.
ברק מדינה
כאמור, העניין העיקרי הוא אם זה רק הרחבה של 7א. כלומר, ההנחה שלנו ש-7א כשלעצמו הוא מוצדק – כמובן אפשר להתווכח על זה – אבל זו נקודת המוצא שלנו, והשאלה היא האם ההרחבה הזו היא מוצדקת בהינתן שיש לנו את 7א. וכאמור, אני חושב שהתשובה לכך היא לא.

אם אנחנו חושבים על דמוקרטיה מתגוננת, התפיסה היא תפיסה שאומרת, אכם הרוב קובע, הציבור יכול לבחור את נציגיו, וצריך שיבחר את נציגיו, אבל אנחנו חושבים שיש הצדקה לקבוע לכך סייגים, כאשר יש שתי הצדקות אפשריות לשאלה למה "להגן", במרכאות, על הדמוקרטיה באמצעות הגבלה על הכוח של הציבור לבחור במועמדים.

הצדקה מסוג אחד היא למנוע חקיקה אנטי-דמוקרטית או למנוע הפיכה חוקתית שהרוב, במרכאות, "ישתגע", וזה פחות רלוונטי לנו בהקשר הנוכחי. וההצדקה האחרת היא הצדקה שעניינה מניעת הכשר של דעות קיצוניות. כלומר, החשש שלנו הוא לא שהעמדות הללו יזכו לרוב בציבור או בכנסת, אלא החשש העיקרי הוא אם הנסיבות שבהן נאמרות העמדות הללו הן כאלה שעלולות להתפרש כהכשר או כלגיטימציה להבעת דעות כאלה, אז זוהי סכנה שמוצדק שדמוקרטיה תתמודד איתה לפעמים באמצעי הקיצוני הזה. ולכן השאלה העיקרית היא אם אנחנו חושבים שיש מקום להרחיב את העיקרון של דמוקרטיה מתגוננת גם על חברי כנסת שכבר מכהנים.

אני כבר אומַר שאני חושב שהתכלית של ההסדר הנדון הזה היא בהחלט תכלית ראויה. אני חושב שאפשר להסכים, בוודאי מסביב לשולחן הזה, שהבעת עמדות שיש בהן משום הסתה לגזענות, שיש בהן משום תמיכה בטרור, היא דבר שהוא פוגעני מאוד. הוא גם פוגע בכבודם של האנשים שנגדם הביטויים האלה מכוונים, וזה גם עלול להוביל לתוצאות שאנשים ישמעו חלילה וינהגו לפי ההצעות הללו.

אז במובנים הללו, אני חושב שאפשר להסכים שיש כאן טעם רב במאבק בהסתה בגזענות ומאבק במעשי טרור ובתמיכה במעשי טרור. השאלה הקשה היא אם הדרך הזאת היא הדרך המתאימה לכך, ובהקשר הזה אני רוצה להתייחס לשלושה היבטים עיקריים. האחד, האם זה הסדר שצפוי להועיל למנוע את הדברים הרעים האלה שאנחנו דיברנו עליהם, אם זה הכרחי, אם זה נחוץ בכלל הסדר כזה, ומה היחס בין התועלת לבין העלות שנובעות מהסדר כזה.

אז קודם כל לגבי התועלת – האם הסדר כזה יועיל? אז כמובן שאי אפשר לדעת בצורה חד-משמעית אם זה ירתיע חברי כנסת מלבטא עמדות מסוכנות ורעות, במרכאות או בלי מרכאות, מהסוג הזה, אבל אני חושב שהבעיה הבסיסית עם ההסדר הזה היא שהוא חלקי מדי. כלומר, אם אנחנו ח ושבים שעמדות מסוימות הן רעות ואנחנו לא רוצים לתת להן לגיטימציה בכך שנאפשר לחברי כנסת לבטא אותן, קשה להצדיק את הניסוח הצר והמצומצם הזה.

אפשר לחשוב על קריאה לאפליה – למשל, אני קורא לאנשים לא לרכוש מוצרים או שירותים מיהודים, או לא לרכוש מוצרים או שירותים מערבים, או אני חושב שאנשים עם נטייה מינית כזאת או אחרת הם נחותים מבחינה מוסרית לעומת אחרים, או אני חושב שנשים אינן מתאימות לכהן בתפקידים ציבוריים. כל העמדות הללו הן רעות באותה מידה, ולא ברור שמוצדק לאפשר לחברי כנסת או שאין מקום לחשוש מכך שחברי כנסת יאמרו אותן. ובמובנים האלה אני חושב שהבעיה בהסדר הזה היא שהוא חלקי מדי שהוא הסדר חסר.

כמובן, זה לא מקרי שזה הסדר חסר וזה נובע מכך שההסדרים האלה לא נועדו לכוון התנהגות. בשביל זה יש חנו משפט פלילי וזה מה שמוביל אותי לעניין של נחיצות. אז אמרתי, יכול להיות שזה יועיל למנוע דעות מסוימות, אבל זה לא יועיל למנוע את מכלול הדעות המסוכנות שאנחנו חושבים שמוצדק למנוע אותן, והעניין העיקרי הוא האם זה הסדר שהוא נחוץ. אני מניח שאני לא מחדש כאן, ואתם דיברתם על זה אל מעט – דרך המלך היא ההסדר של ההליכים הפליליים. אם רוצים אפשר גם להשתמש – לא שזה אופטימלי, אבל במקרים המתאימים אפשר להשתמש בהליכים של כללי האתיקה של חברי הכנסת.

אבל ההליך הפלילי הוא דרך המלך, ובהקשר הזה הכנסת כבר נדרשה לעניין, היא קבעה סייג לחוק חסינות חברי הכנסת שאומר שהחסינות לא תחול במקרים של הסתה לגזענות, במקרים של מאבק מזוין, ודובר על זה קצת לפני הישיבה כאן, העניין הזה של הסייג שקבוע בחוק החסינות קובע שהחסינות לא תחול על תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או במעשי טרור נגד מדינת ישראל או נגד יהודים או ערבים בשל היותם יהודים או ערבים בארץ או בחוץ-לארץ. כלומר, זה לא ההגדרה הצרה שיש ב-7א, בחוק יסוד: הכנסת, שאומר רק תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור או של מדינת אויב.

אם אדם תומך בטרור הסכינים, הוא איננו נכנס לתוך הסעיף הזה. אם אדם חושב שמוצדק להרוג אדם שאיננו מסכן יותר את אזרחי ישראל, גם הוא לא נכנס יותר לסעיף הזה. כלומר, ההוראה שיש כבר בחוק הפלילי, שאסורה הסתה לגזענות, אסורה תמיכה במעשי טרור, כמו שנובע מהחוק שאישרתם רק לפני שבוע, הן הוראות רחבות שמספקות כבר את כל מה שנחוץ, וכאמור חסינות חברי הכנסת ממילא לא חלה בהקשרים הללו, כך שקשה לי לראות למה החוק הזה נחוץ. שלא לדבר על ההסדרים של האתיקה.

ולבסוף, העניין של התועלת לעומת העלות – אז כאמור, התועלת כאן היא מועטה יחסית משום שההסדר הזה לא יכסה מרבית מההתבטאויות הפוגעניות שמכוסות על-ידי המשפט הפלילי, והעלות היא גבוהה במיוחד. כלומר, אני חושב שקשה לחלוק על כך שהעלות של להפעיל סמכות מהסוג הזה זאת פגיעה ישירה - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה לא בשביל להפליל אותם בכלל. פקששת את הנקודה.
ברק מדינה
רק עוד משפט אחד: התפיסה היא שברגע - - -
חיים ילין (יש עתיד)
הוא מהאקדמיה. הוא לא בא מהכנסת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אלעזר, בדרך-כלל הפרופסור נותן את הציונים. לא אנחנו מחלקים את הציונים.
ברק מדינה
אני חושב שהפעלת סמכויות כזאת על-ידי הכנסת מסוכנת משום שהיא עלולה להיות מוטה, עלולה לא להיות שוויונית. ההבדל כאן מ-7א הוא הבדל יסודי במובן זה שב-7א יש לנו זמן מסוים שבו אנחנו בודקים לפחות באופן עקרוני את כולם, בוא נבדוק מה כולם עשו בתקופה שחלפה. יש לנו איזושהי דרך עניינית לברר את זה, גם אם היא לא שוויונית והיא עלולה להיות מוטה, לכל הפחות מבחינה פרוצדורלית, יש לנו איזשהו הסדר קבוע.

כאן הבחינה היא אקראית. אנחנו צריכים איזשהו רוב מסוים של חברי כנסת שבכלל יסכים שנבחן את ההתבטאויות של חבר הכנסת וכדומה. והחשש מהטיות הוא חשש מובנה ולא טריוויאלי.

כפי שאמרתי, בהקשר הזה, המשפט המשווה – ואנחנו יכולים ללמוד מדמוקרטיות אחרות – לא מאמץ הסדרים מהסוג הזה. ברוב רובן של הדמוקרטיות הפרלמנטריות, אין הסדרים מהסוג הזה. ההסדרים המקובלים הם הרחקה של אדם מהפרלמנט לאחר שהורשע בהליך פלילי, כמו שיש אצלנו. הדמוקרטיות הבודדות שבהן יש הסדרים מהסוג הזה, שמאפשרים להרחיק אדם מהפרלמנט גם בלי שהוא הורשע בהליך ]לילי, הם הסדרים רחבים יותר, הם מדברים על misconduct, על איזה שהם מעשים לא ראויים באופן כללי, הם לא תחומים דווקא להיבטים של הסתה לגזענות עם כל החומרה שלה, או לתמיכה במאבק מזוין. הם מתייחסים להיבטים של שחיתות או של דברים רחבים מהסוג הזה. לא עניינים של אידאולוגיה, לא עניינים שיכולים להיות שנויים במחלוקת מבחינת התפיסה האידאולוגית. ולכן אני חושב שההסדרים הללו אינם רצויים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה המצב בשיטת המשפט האמריקאית? כל הזמן אומרים לנו: יש שם, ישם.
ברק מדינה
יש שם הסדר שמאפשר בנסיבות מיוחדות להרחיק אדם מבית המחוקקים כאשר הוא ביצע מעשים שמוגדרים כ-misconduct, כמעשים לא ראויים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שנקראים גם: misbehavior.
ברק מדינה
כן, misbehavior - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
להדיח ממש?
ברק מדינה
כן, רק ששם הבחירות הן אישיות, והמשמעות היא שזה חוזר למחוז או לאיזור החבירה שבו אדם נבחר, והציבור אמור לבחור מחליף לאדם הזה. במובנים מסוימים אולי זה אפילו חמור יותר מאשר אצלנו, משום שאצלנו ההסדר הוא שיבוא במקומו האחר ברשימה, ושם זה עלול להיות מישהו מהמפלגה היריבה שייבחר - - -
רחל עזריה (כולנו)
למה? למה מהמפלגה היריבה?
ברק מדינה
זה תלוי בהקשר. לפעמים הבחירות הן חדשות רק באותה מפלגה. כלומר, יש פריימריז לאותה מפלגה שממנה הוא הודח - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא אצלנו, בארצות הברית.
ברק מדינה
אצלנו המחליף יבוא מאותה רשימה שממנה בא חבר הכנסת. במובן הזה אין שינוי במערך הפוליטי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל גם שם שמענו שבפעם אחרונה עשו את זה לפני שנה.
רחל עזריה (כולנו)
כן, זה כמעט לא קורה.
ברק מדינה
כן, זה נדיר מאוד. לא משתמשים בסמכויות האלה. זה נתפס כדבר לא ראוי. יש מקום לחכות להליך הפלילי - - - המקרים היחידים שמפעילים את זה, כאשר כבר יש הליך פלילי תלוי ועומד, או שיש פרוצדורה מסוימת, זה לא נעשה כעניין שבשגרה. זה מאוד נדיר? וכאמור, גם המקרים האלה הם נדירים. זה לא הסטנדרט בעולם הדמוקרטי. ברוב רובן של הדמוקרטיות הפרלמנטריות שאליהן אנחנו שייכים, זה לחלוטין לא מקובל. מחכים להרשעה בהליך פלילי. התפיסה היא שזה לא נחוץ.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
בחוקה הסודנית יש סעיף כזה. 69 חברי פרלמנט של המפלגה - - -
ברק מדינה
הדבר האחרון הוא מהכיוון הקונסטרוקטיבי – מה בכל זאת אפשר וכדאי לעשות. אני חושב שיש מקום לשקול – שוב, אני לא מתיימר להכתיב דברים – להרחיב את העיקרון של הצהרה שנכללת כרגע.

הרי היום, ודאי חברי הכנסת מודעים לכך, כאשר מגישים רשימת מועמדים בבחירות לכנסת, המועמדים נדרשים להצהיר לפי חוק הבחירות לכנסת: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולהימנע מלפעול בניגוד לעקרונות של סעיף 7א לחוק-יסוד: הכנסת". כלומר, יש איזושהי תפיסה שחבר הכנסת, לא רק שבודקים אותו בכניסה אם הוא באמת נמנע ממעשים מהסוג הזה, אלא אני גם מצהיר שאני אעשה זאת. אני חושב שיש מקום לא להסתפק בהצהרה כזאת.

למשל, אפשר לומר שבהצהרת האמונים של חבר הכנסת שייכלל משהו כזה. היום הצהרת האמונים אומרת שהיא כלולה בחוק היסוד: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל, ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת". אפשר להוסיף שם את התוספת הזאת: "ולא לפעול בניגוד לעקרונות של סעיף 7א", או משהו מהסוג הזה.
רחל עזריה (כולנו)
באמת? בהצהרת אמונים?
ברק מדינה
אם אנחנו רואים בזה כעניין בסיסי, שחבר כנסת לא אמור להסית לגזענות, וחבר כנסת לא אמור לתמוך בטרור, יש מקום לכלול את זה בהצהרת אמונים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואז מה יקרה? אם יכלילו את זה בהצהרת האמונים, מה השלב הבא שיהיה?
ברק מדינה
אני חושב שצריך להבחין בין ההצהרה לבין הטלת הסנקציה. אני חושב שאין מקום לכך שהכנסת תהיה הגוף שיאכוף את הציות לנורמות מהסוג הזה. יש ערך לא מבוטל להצהרה של אדם: אני רואה עצמי מחויב לעקרונות של 7א. וכשזה נעשה רק באיזושהי חתימה ובטופס שאף אחד לא רואה אותו, זה דבר אחר מאשר אם זה נעשה בהצהרה. יש ערך לזה שזה אפילו יהיה בחוק-יסוד: הכנסת, שיאמר מה כולל תפקיד חבר כנסת, והוא כולל פעולה בהתאם לעקרונות הללו. יש לזה ערך סמלי, יש לזה ערך הצהרתי לא מבוטל. אבל יש פער בין זה לבין הענקת כוח לכנסת לאכוף את זה, משום שהכנסת היא גוף פוליטי - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
פרופסור מדינה, לאור העובדה, שאנחנו דרך אגב לא מצדדים בה, אבל לאור העובדה שוועדת החוקה או יושב-ראש הוועדה או הקואליציה כן רוצים לקדם סוג של חוק כזה, השעיה או הדחה – אני כבר אומרת לך שאנחנו נגד, אבל בהנחה שכך הם רוצים לקדם – מהי עמדתך לגבי העובדה שבמקום שבית-המשפט הוא זה שיקבע אם יש מקום להשעות או להדיח – בעיני, זו הדחה, זו לא השעיה – אם יש מקום או אין מקום כבר בשלב הזה, ולא רק בתקופות שבין בחירות. כי אנחנו נגד החוק, אבל אנחנו גם רוצים למזער נזקים באיזשהו אופן.
זהבה גלאון (מרצ)
למה את? - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זאת שאלה שאני שואלת, זהבה. אוקיי?
זהבה גלאון (מרצ)
אני מבינה, אני יודעת שאת נגד החוק. אבל למה את מייצרת דיון כרגע כשאת שואלת שאלה כזאת – כשאומר פרופסור מדינה, אם הקשבתי לו היטב, שזה לא תפקידה של הכנסת, ועושה הבחנה בין הצהרה - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לכן שאלתי מה הוא אומר על בית-המשפט. לא על הכנסת.
זהבה גלאון (מרצ)
אבל למה אנחנו צריכים להוסיף את המהלך הזה?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זה לא להוסיף מהלך. זה לשנות לחלוטין, זהבה. אני שואלת מהי עמדתו של פרופסור מדינה לגבי האפשרות שבית-המשפט יתערב גם תוך כדי תקופת כהונה.
זהבה גלאון (מרצ)
אבל אני שמעתי עמדה נחרצת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רויטל וזהבה, מאחר שהחי נמצא בפנינו, והוא פתח את דבריו בדיוק בנושא הזה ואמר: אם כבר, אז תעשו גם פה מה שקיים בכניסה. הכוונה, כמו שבכניסה, ההחלטה של ועדת הבחירות המרכזית טעונה אישור של בית-המשפט העליון, לא ערעור אלא אישור, תעשו את זה גם פה. כך הוא פתח אפילו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עוד שאלה אחת לסדר: מאז שהתחלנו את הדיונים, התקבל חוק הטרור - - -
חיים ילין (יש עתיד)
כל אחד מפרש את מה שהוא אמר בצורה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא פירשתי. ברק, אני אתן לך לסיים, ואז אני אתן לחבר'ה לשאול.
ברק מדינה
אני אתייחס בקצרה לשאלה של חברתה כנסת סויד. אני חושב שבוודאי מבחינת הרע במיעוטו, מוטב שבית-המשפט יהיה זה שיחליט ולא הכנסת, אבל אני חושב שאין מקום להליך כזה, משום שהבעיה שלנו נובעת מכך שמישהו צריך להביא את העניין לפני בית-המשפט.

העניין בסעיף 7א הוא שכולנו נמצאים על אותו בסיס. את כולנו בודקים כאשר אנחנו רוצים להיבחר. יש עכשיו מערכת בחירות ובודקים אותנו. החשש כאן הוא שפתאום יחליטו באופן אקראי כלפי מי בית-המשפט יברר את זה. אז יכול להיות שאם זה מובא על-ידי היועץ המשפטי לממשלה או על-ידי איזשהו גוף ניטרלי, אז אפשר אולי עוד איכשהו להצדיק את זה. אבל שוב, אם אנחנו הולכים לשם, אז יש לנו את דרך המלך שהיא ההליך הפלילי. יתכבד היועץ המשפטי לממשלה ויחליט שצריך להעמיד לדין פלילי חבר כנסת ומשם נמשיך. אין צורך להקדים את ההליך הפלילי באמצעות הליך שיפוטי כזה של בג"ץ. זה נראה לי תהליך בעייתי.

אני רק אומר מילה אחת לגבי המחלוקת שלפי מה שקראתי קיימת לגבי השעיה או הדחה. אני חושבת שמבחינת הגיונו של העניין הזה, מעבר לשיקולים טקטיים, מה יהיה יותר קשה להשיג, או מה יקרה לעתים יותר נדירות – מבחינת הגיונו של העניין, אני חושב שהשעיה לא מתאימה כאן. כלומר, מדובר פה על מצב שבו מישהו מתנהג בדרך שאיננה מתאימה למי שאמור להיות בכנסת. ובדיוק כמו שב-7א אנחנו לא משעים מישהו, אנחנו לא אומרים לו אתה עכשיו מוקפא לשנה או משהו מהסוג הזה, אני חושב שההסדר הרלוונטי פה הוא הסדר של הדחה. כלומר, אם היינו את מה שאנחנו יודעים עליך היום, לא היית מאושר להיבחר לפי סעיף 7א - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא, המעשה צריך להיות אחרי שנבחר.
ברק מדינה
כן, אבל מבחינת ההיגיון שבו מדובר על הדחה.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ברק, סיימת? תודה רבה. עכשיו כמה דקות ניתן לחברים שרוצים לשאול, ואחר-כך נוכל להמשיך. אלעזר הצביע ראשון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
רציתי לשאול, גם אחרי ששמענו את פרופסור מדינה, וגם אחרי שמגיעות לך מחמאות, את היודע את זה, על העברת חוק הטרור שלקח הרבה זמן עד שהעבירו אותו, ואני מצטער שמישהו אחר רצה לקחת קרדיט – אני אומר, באמת מכל הלב, ישבתי כאן בכמה ועדות כנסת, ואני יודע שבלי החריצות שלך והדבקות שלך זה לא היה עובר, ואני מברך על זה - - -
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
חבל שהוא חרוץ.
קריאה
אל תסכסך בתוך המפלגה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני חושב שמגיע לך על זה קרדיט באמת. אתה יודע שכשלא מגיע אני לא נותן בקלות. אבל יחד עם זאת, אני אומר, עבר חוק הטרור, זהו, יש חוק טרור. דווקא נישא על כנפי ההערכה שצברת, אמרתי לך, בצדק, תחליט להחזיר את החוק הזה לממשלה ולהגיד: תגידו, עבר כבר חוק הטרור. איפה יש את הנפקא מינה - - - שאתה רואה כשצריך בכלל את החוק הזה חוץ מההסתה, ובאמת, אנחנו צריכים להרגיע קצת. אנחנו לא יכולים רק לדבר על זה שאנחנו רוצים לקרב, ולהביא כל שני וחמישי חוקים כאלה.

גם בחוק הטרור היו מחלוקות לא פשוטות בהקשרים של מה זה מעשה טרור, של ההסתה לטרור. אומרים לך פה, כל מי שבא לוועדה, אם אתה יכול להסביר לנו כיושב-ראש באמת למה אתה משחית את זמננו בהקשרים האלה? תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שאלה ל פרופסור מדינה: אחת מהקושיות שאני העליתי כנגד הצעת החוק הזאת, היא שאם בית-המשפט שבכנסת החליט להדיח או ל השעות חבר כנסת מסוים בגין התבטאות או בגין אחת החלופות שבסעיף 7א, והרוב העצום קבע את מה שקבע, והדיחו חבר כנסת ונכנס מישהו במקומו. במקביל היתה גם תלונה ליועץ המשפטי למשטרה, והיועץ המשפטי, כמו במקרים שעברו והיו לנו ניסיונות בעבר, היועץ המשפטי קבע שאין עבירה וסגר את התיק. מה גורלו של אותו חבר כנסת שהדיחו אותו והוא כבר מחוץ לרשימה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו לא השאלה לברק, זו השאלה אלי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, לא אליך. מבחינה משפטית - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, אני אתן לך תשובה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל קודם נשמע גם משפטית - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו התשובה גם לאחד הטיעונים שברק אמר, למה לקרוא לזה: השעיה, ולא: הדחה. וגם דנו על זה כאן בוועדה. אני אמרתי גם את עמדתי, שזו דוגמה למה צריכים השעיה ולא הדחה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל הוא כבר מחוץ לכנסת. נכנס במקומו מישהו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם השעו אותו – אני הצעתי את ההצעה, אני רק לא יודע אם חברי היו מסכימים ללכת איתי על זה, אז יכול להיות שהייתי עושה את זה. נניח השעו, הכנסת השעתה ונפתחה חקירה נגד האיש, והיועץ המשפטי החליט לסגור את התיק מחוסר אשמה, או התקיים דיון בבית-המשפט, זיכה את אותו אחד. אני הייתי מוכן להכניס שבאותו רגע, מי שהושעה חוזר חזרה לכנסת, כמו שקורה דרך אגב - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל חבר הכנסת החדש - - - להתפטר. נגיד שהוא לא מתפטר, הוא לא מתפטר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אין כזה דבר. החוק יאמר את זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה קורה היום כשנפתחת חקירה פלילית נגד מישהו? הוא מושעה – נכון? הוא מושעה היום?
סיגל קוגוט
בכנסת, רק אחרי הרשעה בערכאה ראשונה הוא מושעה. יש לו חזקת חפות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא משנה. אבל אז הוא מושעה?
סיגל קוגוט
אחרי ערכאה ראשונה, כן. קלון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
חוק ההשעיה מעניש קודם.
סיגל קוגוט
רגע, אבל אם היועץ המשפטי יחליט שבכלל לא ראוי לפתוח בחקירה אפילו. מה יקרה אז לשיטתך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי שאז הוא חוזר. אני הצעתי את זה.
קריאות
- - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז למה להעניש אותו קודם?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי אני הצעתי את הדבר הזה, ואני הייתי מוכן ללכת על זה אם כולם היו מתלכדים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
על מה?
סיגל קוגוט
מה, שהיועץ המשפטי לממשלה יגיד אם ראוי לפתוח בחקירה או לא? ואם לא, אז מתי ישתמשו בהליך הזה?
קריאה
אז הוא צריך לאשר את ההליך. זו המשמעות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא. הכנסת יכולה, היא ריבון, והיא תחליט לפי החוק הזה, נניח, עם 90 ח"כים באופן תיאורטי היא מחליטה להשעות מישהו. לכן זה השעיה ולא הדחה, כי מבחינתי יש גם את האופציה לחזור וגם יש את האופציה לקצוב זמן. אני נתתי דוגמה איך יכול להיות שהוא יחזור – זה אם נניח, אחרי שהושעה מהכנסת, גם נפתח הליך פלילי, והיועץ המשפטי החליט שאין סיבה, נניח מחוסר אשמה, לדידי הייתי מוכן להגיד: אם ככה, יכול לחזור לכנסת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתה עושה את זה הפוך.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אבל מה בינתיים?
קריאות
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
החוק הישראלי - - - החוק הנורבגי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל זה קיים, זה קיים בכנסת.
סיגל קוגוט
זה לא קיים. יש חזקת חפות. זה קיים רק אחרי הרשעה. אבל הרשעה זה שונה - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אבל עד שאתה מגיע להרשעה והיא של בית-משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי ההליך שהוא יוצא, והוא יכול לחזור. אם הוא זכה בערעור, הוא חוזר, נכון?
סיגל קוגוט
בסדר, אבל זה אחרי הרשעה בפלילים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אבל ניסן, מה הפכת את הכנסת להיות? - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ברק תומך בי ואומר שזה נכון. ההליך הזה קיים, שאם יתברר, נניח בערעור, אז הוא חוזר. זאת אומרת, התופעה הזאת יכולה להיות - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
איך אתה יכול להשוות פרקליטות שיושבת ומחליטה לגבי כתב אישום, ואחר-כך ערכאה שיפוטית – איך אתה יכול להשוות את זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי שזה לא החוק. אמרתי כבר בדיונים פה, שאם חברי היו מוכנים ללכת על האופציה הזאת ונהיה תמימי דעים, אפשר היה ללכת על זה. אבל אם לא, אז זה לא קיים פה, אבל עדיין זה לא הדחה, עדיין זה השעיה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ואם זה לכל הקדנציה, זאת הדחה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם נניח רק לשנה או שנתיים - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל החוק מאפשר את הכול, אז לכן זאת הדחה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאפשר, לכן זו השעיה ולא הדחה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה חוק ההשעיה וההדחה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זהבה, בבקשה.
זהבה גלאון (מרצ)
אני חייבת להודות שאחרי חילופי הדברים כאן, אני מודה שאני לא מאמינה שאני בדיון העקום הזה. הדיון העקום אם זה הדחה, אם זה השעיה, ואתה רוצה בכלל להפוך את היוצרות - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
סיכמנו שזה גם וגם.
זהבה גלאון (מרצ)
זה גם וגם.

אני בהלם מהדיון, בחיי. לא שזה פעם ראשונה. אני רוצה לשאול למה לא יכולה להיות סיטואציה שממשיכה את הדברים של חברי, חבר הכנסת שטרן, שאתה אומר: דנו, שמענו את כל המומחים, ברור לנו שהכנסת לא יכולה להיות טריבונל שיפוטי. זו לא דרך המלך. דרך המלך זה ההליך הפלילי כמו שציין פרופסור ברק מדינה. אני רוצה לשאול למה אי אפשר לעשות את המהלך הבא, שזה אולי לא נותן מענה לתחושת הנקם שרוצה להתנקם באותם חברי כנסת ערבים – בואו נקרא לילד בשמו, שנשבר לנו מהם, לשיטת מציעי החוק, נשבר לנו כבר מההסתה שלהם, ונעיף אותם ונדיח אותם. ומה זה משנה רצון הבוחר? ומה זה משנה שאין לזה אח ורע בדמוקרטיות פרלמנטריות מתוקנות?

אני רוצה לשאול למה אי אפשר לעשות מהלך שמצד אחד נותן מענה לתחושות האלה שלכם, של המציעים. אני גונבת חלק מהדברים שאמר פרופסור מדינה. גם לנו יש הרבה פעמים תחושה של חוסר נוחות עם אמירות שהן אמירות קשות ביותר. ואתה יודע מה, האוזן לא סובלת הכול.

האם העובדה שהאוזן לא סובלת הכול, המענה שלה הוא בדמות החוק הזה? שזה חוק שאין לו כמעט תקדים, ושגם לא נותן בסוף מענה. ההתפלפלות הזאת שהיתה כאן – נעשה ככה ונהפוך את זה על הראש. למה לא להגיד: נעשה משהו במישור ההצהרתי? נרחיב את אותה הצהרת האמונים, אני לא מנסחת איך, אבל נניח נרחיב את אותה הצהרת אמונים, שיש לה גם ערך דקלרטיבי. זה לא אומר בהכרח שמחר לא יקפוץ למישהו הפיוז, והוא לא יגיד דברים איומים. נתמודד עם זה בדרך המלך.

אנחנו עכשיו לא הולכים להדיח ולא להולכים להשעות. זה לא תפקידה של הכנסת להשעות חברי כנסת או להדיח חברי כנסת שהציבור בחר בהם, גם אם אנחנו לא מרוצים מהם. גם אני לא תמיד מרוצה מכולם, ודרך אגב, אני בטוחה שלא כולם מרוצים ממני, למרות שקשה לי להאמין שיש כאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה קשה להאמין.
זהבה גלאון (מרצ)
אבל נניח. באמת, אני אומרת את זה בכל הרצינות. למה שלא נעשה את המהלך הזה – תקן אותי אם אני לא מתרגמת אותך נכון, אבל ברשותך – למה שלא נעשה את המהלך שהוא הבחנה בין ההצהרה להטלת הסנקציה, כמו שאמרת? בואו נרחיב את ההצהרה. זה לא דבר מופרך. כבר עשו שינויים במהלך השנים. בואו נרחיב את ההצהרה, בואו נלך למהלך שאומר בכל זאת, אנחנו לא משנים עכשיו סדרי עולם, ולא הופכים את כל החוקים שנחקקו כאן, ולא עושים מהלך שפוגע בשוויון ובזכות של הציבור לבחור ובזכות של האנשים להיבחר. ומצד שני, זה גם נותן מענה לאותה תחושת אי נוחות ולעובדה שאנשים מרשים לעצמם להגיד דברים שאנחנו לא עומדים בהם. אבל אנחנו לא ניקח על עצמנו את התפקיד של בית-המשפט.

ובגלל זה גם ההצעה של חברת הכנסת סויד, בעיני, לא היתה במקום. זאת אומרת, אני מבינה למה היא באה. היא ניסתה למזער נזקים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הרגע במיעוטו, כן.
זהבה גלאון (מרצ)
אבל אני לא חושבת שהכנסת יכולה לקחת על עצמה את התפקיד הזה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ההיפך, זה מוציא מהכנסת לחלוטין. אין לך נגיעה לזה. זה רק - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא, לא, לא. זה יתחיל מהכנסת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא יתחיל מהכנסת. לא מתחיל מהכנסת.
זהבה גלאון (מרצ)
זה מתחיל הכנסת. - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
- - - אני רק אומרת שזה עדיף מאשר מה שיש עכשיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, קצת התבלבלנו. הזמנו את ברק והוא אומר את עמדתו, וזהו.
זהבה גלאון (מרצ)
אני הבנתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא הצעת החוק, שאנחנו מתפלפלים בדבריו.
זהבה גלאון (מרצ)
אני הבנתי, אבל עכשיו אני חוזרת להצעת החוק.

אני פונה אליך אדוני, אני חותרת לסיום, משפט אחרון. אני משתפת את חלק מחברי הוועדה, רויטל, מי שלא היה בדיון הקודם – לפני שבאנו לכאן לדיון הזה, לדיון על חוק ההדחה, היינו בדיון קודם, להבדיל אלף אלפי הבדלות, דיון חשוב, שישב בראשו יושב-ראש ועדת החוקה, חבר הכנסת סלומינסקי, חלק מחברי שיושבים כאן היו בדיון. זה בנוגע לפתיחת גנזך המדינה, פרסום הפרוטוקולים של חטופי תימן – אני אומרת את זה במשפט וחצי.

אני חייבת להודות, אני אומרת את זה בהרבה הערכה וכבוד, שהבעת שם עמדות שלא תמיד עולות בקנה אחד עם העמדות של הממשלה. ואתה אמרת אפילו שאם יהיה צורך, אז אתה תחוקק חוק או תגייס אותנו, את חברי הכנסת, לחקיקת חוק שיחייב את המדינה – באמת, אלף אלפי הבדלות, אני רק אומרת את זה, שאם רוצים לשנות, אפשר.

זה לא דברי אלוהים חיים, ההצעה הזו שהגיעה לכאן. ההצעה הזו נוצרה בזמנו כתוצאה מצורך פוליטי של הממשלה לתת מענה להלך רוח מסוים שהיה כאן. זה לא תורה שירדה למשה מסיני. אתה יכול לעשות, כמו שעשית בדיון הקודם, מהלך שהוא מהלך יצירתי, שאמרת: נחוקק. אני באמת פונה אליך, כי כל אחד מחברי הוועדה שיושבים כאן, יש לו את הדעה שלו, שמע מומחים כאלה ואחרים, שמע את נציגי הממשלה. עכשיו זה כבר תלוי בך. אחרי שהבנו, יש כאן אבסורד שהכנסת לוקחת על עצמה תפקיד שאין לו מקום, אין לו אח ורע, אין לו תקדים בדמוקרטיות מתוקנות, נקרא לזה ככה.

וגם כשמדברים על ארצות-הברית, אדוני, או משווים לאופציות כאלה שקיימות – אנחנו תמיד שוכחים, בכל זאת, בארצות-הברית יש שיטת משטר שונה, שיטת הבחירה היא שונה, יש בארצות-הברית מגילת זכויות אדם שמראש מגינה על זכויות האדם ושל מיעוטים בעיקר, שאנחנו דנים בהם במקרה הזה.

אני חושבת שאתה יכול לעשות מהלך שאומר, רגע, בואו נעשה הפוגה. אז נכון, הבאת את פרופסור מדינה כמומחה, אבל נאמרו כאן כמה דברים, גם על-ידי גורמים אחרים שהופיעו ברבות הדיונים שהיו בוועדה. בואו נעשה חשיבה מחודשת, לאן החוק הזה רוצה ללכת, ואיך הוא מתמודד עם המטרה – אני יכולה להבין את הצורך שלשמו הוא נוצר, אני יכולה לא להסכים עם דרכי הפעולה, ואני יכולה להבין את הצורך, את הנסיבות שהיו. ואני חושבת שיש לך במקרה הזה פה תפקיד לחזור לממשלה – אתה יושב-ראש ועדה, חבר כנסת בכיר ביותר, ולהגיד: תשמעו, הובעה כאן חוסר נחת, חוסר נוחות, בואו נשקול, אולי נרחיב את ההצהרה, נלך למהלך שהוא מהלך מודולרי. לא ביום אחד, ישר אנחנו מעיפים את מי שלא נראה לנו. זאת המשמעות של החוק הזה. זה לא יכול להיות שהכנסת נותנת יד להעיף אנשים שלא נראים לה. תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. חיים, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב-ראש, אני אמרתי עכשיו לאלעזר שאני מצטער שלא היו אמריקאים פה, שהיינו צריכים להתמודד עם הטורקים ועם האנגלים, כי לפעמים יש לי תחושה שאם החקיקה האמריקאית היתה פה, הכול היה נראה אחרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תהיה בטוח.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש מספיק פגמים בדמוקרטיה האמריקאית - - -
חיים ילין (יש עתיד)
ברור.
רחל עזריה (כולנו)
בכל דמוקרטיה יש את הפגמים שלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חיים, אחרי ה-11 בספטמבר, אל תהיה בטוח.
חיים ילין (יש עתיד)
ברור. זה ברור. כל הזמן מביאים את הדוגמאות משם.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
ציבור שבוחר את התובע המחוזי, ומבטיח ניקוי של הרחובות, אני לא ממליץ. וכן הלאה וכן הלאה.
חיים ילין (יש עתיד)
עזוב, הוא התכוון למכונה עם המטאטא שמסתובב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מועמד לנשיא שמדבר ככה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
עם כל הכבוד, דמוקרטיה גדולה, הצהרת עצמאות בניסוח נפלא, - - - דברים נהדרים. אבל אלא כל דבר נאמץ.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מאוד שמח. אז עכשיו אנחנו נתמודד עם החוקים שקיימים במדינת ישראל. אני שמעתי ואני רוצה לקחת מההרצאה המאלפת של כמה דקות וגם הדעה האישית של פרופסור ברק מדינה שתי סוגיות: האחת, המשפט הפלילי, דבר שני, ועדת האתיקה. כולם מנסים לדלג על – אבל אני רואה אותם כמקשה אחת. אני מדבר בהיבט ניהולי, לא משפטי: אחד חייב לסגור את השני.

ועדת האתיקה, מתוך זה שהם חלק מאותם חברי כנסת שעובדים יחד אתנו, זה בדיוק אותו ועד עובדים שאומרים: חבר'ה, עברתם את הגבול הערכי והאידאולוגי של הכנסת בצורה זו או אחרת, ואנחנו מענישים בכל הכלים שיש. מעבר לזה יש את החוק הפלילי.

למה אני שהחוק הזה מיותר? עכשיו אני פותח סוגריים: מצד אחד, אני יכול להגיד, אני מסכים ל חקו בתנאי שבמקום 90 חברי כנסת יהיו 120 חברי כנסת שיצביעו בהדחה. ברור שלא יהיו 120, כי מי שצריך להצביע לא ידיח את עצמו. לכן יהיה חוק אבל לעולם לא ניתן ליישם אותו.

זאת אומרת, מצד אחד, בלתי אפשרי ליישם אותו, אבל תהיה חקיקה. ראש הממשלה וכל מי שרוצה יקבל אתה כותרת באופן תקשורתי, ועזבו אותנו בשקט.

ועכשיו, חוקקנו את חוק הטרור. בחוק הטרור, במפורש, יש היבטים שלא היו קיימים בחקיקה, ואתה יודע את זה יפה מאוד. שם לדעתי, ופרופסור ברק לא התייחס אליו, אני לא שמעתי את המעגל הרביעי, את המעגל החמישי, את המעגל השישי, הרבה מאוד מעגלים שעד היום לא יכולת לשפוט אותם. ככה אני רואה את זה. ולכן, במקום להתמודד עם מה שקיים, עם השיפורים שעשינו – צר לי, אני הייתי מעדיף שלא יהיה טרור ושלא נחוקק את חוק הטרור. אבל אם כבר זה קיים, הוא מביא עוד משהו, עוד כלים שאנחנו יכולים. הבעיה שכשיש פוליטיקה, אף אחד לא רוצה לנהל את האירוע. רוצים רק את הפוליטיקה.

אני חושב שכוועדה – אני לא חבר בוועדה, אבל אני נשאבתי אליה - - -

רוסו
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אה, לא? אנחנו מרגישים שאתה כל הזמן פה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אני נשאבתי אליה מתוך חשיבה שזו אחת הוועדות, לא רק הכי מעניינות, אלא שהיא באמת קובעת את ההתנהגות ואת הערכים של מה שאנחנו רוצים בתוך המדינה שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו אימצנו אותך בשמחה, רק שתדע.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא הרגשנו שאתה לא חלק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ניתן לו גם זכות הצבעה.
חיים ילין (יש עתיד)
חבר'ה, אני לא תימני, אז אני מבקש - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא חטפנו אותך.
חיים ילין (יש עתיד)
בסופו של דבר, מה שאני מבקש זה להתמודד. אני חושב שאמירה שהחוק הזה הוא מבחינתנו לא קביל, אופוזיציה וקואליציה, הוא גם יעלה את קרנה של הדמוקרטיה בכנסת, והחקיקה הפופוליסטית הזאת שמנסים להעביר, אבל ייתן לנו עוד משהו – את ההתמודדות עם הקיים. שימו לב שבחוק הטרור – כמה חוקים אנחנו ביטלנו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כ-60.
חיים ילין (יש עתיד)
מבחינה ניהולית זה אחד ההישגים הכי גדולים. היום בחוק אחד אתה בעצם מנקז הרבה מאוד דברים. אני חושב שזה בדיוק מה שאנחנו צריכים לעשות עם החוק הזה.
זהבה גלאון (מרצ)
זה לא עושה את זה פחות תועבה, החוק ה זה.
חיים ילין (יש עתיד)
זהבה, אני מסכים איתך, אבל אני גם לא יכול לחיות עם הטרור. עליי יורים 16 שנים טילים, מבריחים סחורה בכרם שלום, אני יודע מה קורה שם, אני חי במציאות כנראה שונה ממה שבמרכז הארץ, ולכן אני מאוד-מאוד - - -
זהבה גלאון (מרצ)
החוק הזה לא נותן מענה לטרור שאתה נמצא בו.
חיים ילין (יש עתיד)
ועוד איך. תאמיני לי, שני סעיפים מרכזיים שאני נלחמתי עליהם נמצאים שם. לא אמרתי שאפשר לישון בשקט, אבל לפחות מי שיעשה את המעשה – ייענש.

יש לי המון שאלות אתיות – מה, עכשיו להכניס כל מיני הסתייגויות כאלה? כאילו מה? איפה נמצא הגבול שאנחנו נעשה מעצמנו צחוק. לא רוצה לשים פה הסתייגות על 120 חברי כנסת. לא רוצה. אבל בואו נהיה מספיק הגיוניים, מספיק אנושיים, ולהגיד: החוק הזה הוא פוליטי לחלוטין, הוא לא יעשה את מה שאנחנו רוצים, ונוריד אותו.

אם אתה תסכים לזה, אני איתך. למה אתה צוחק?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה שאתה איתי, זה בסדר, אני שמח.
חיים ילין (יש עתיד)
אז בוא תתגייס יחד אתנו. אף אחד לא למד את הנושא הזה כמו שלמדנו אותו פה. באמת.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בוא נעשה דיון על עצם הצורך בחוק. באמת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עשינו כמה דיונים. הישיבות הראשונות היו לא על החוק. עד היום אנחנו בקושי הגענו לחוק. אנחנו באמצע. הדיונים היו דיונים כללים על למה צריך. כל הדיונים היו קודם כל עקרוניים.
חיים ילין (יש עתיד)
תגיד לנו, קודם כל, את מי צריך לטלטל. יש נציג שב"כ פה? או אין פה? את מי צריך לטלטל בשביל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
השאלה היא אם באישור של הכנסת לטלטול או אישור של בית-המשפט לטלטול.
חיים ילין (יש עתיד)
עזוב, בוא תגיד עכשיו.
זהבה גלאון (מרצ)
החוק הזה הוא מטולטל.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר לך, זה חוק הדחה לחלוטין. זה לא השעיה. כל מי שמנסה לצבוע את זה - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
האמת היא שגם ההערות של חברת הכנסת גלאון וגם ההערות של חבר הכנסת חיים ילין, פשוט חושפות את הדילמה התמידית שלנו בחקיקות. גם בחוק העמותות, גם עכשיו בחוק הטרור, האם להופיע ולדון בנושאי ו לעשות שינויים קוסמטיים במשהו שאנחנו ברמה העקרונית מתנגדים לו? או פשוט להגיד שאנחנו לא נופיע ושיתקבל מה שיתקבל. זו דילמה שכנראה תלווה אותנו כל הזמן, והיא דילמה קשה.

למשל, בחוק הטרור אני החלטתי לא להופיע ולא לדון בנושא, כי חשבתי שזה מעשה כל-כך דרקוני שאני לא רוצה להיות שותף לו. אבל אני יכול גם להבין עמדות אחרות.

לגבי חוק ההשעיה, וכאן אני גם מקבל את דבריו של פרופסור ברק – הרי כל חקיקה צריך גם לשקול אותה אל מול המציאות הפוליטית של אותה מדינה. ולכן צריך לשים לב, למשל, כשאנחנו חושבים על להשוות את זה לארצות-הברית – הרי כולם יודעים שהפוליטיקה שבארצות-הברית זה פוליטיקה בעיקר של שני גושים. ולכן זה כמעט בלתי אפשרי להגיע למצב כזה שיש לך שלושת-רבעי חברי בית מחוקקים שילכו בכיוון של להדיח חברי כנסת, אלא אם יש שיקולים ענייניים. ההדדיות הזו שמתקיימת שם פשוט בולמת כל אפשרות של שימוש ברעה או שימוש זדוני בחוק הזה גם אם הוא יכול להיות ענייני.

אני מנסה לומר בהופעות שלי בפני הוועדה בחוק הזה, שהחוק לא נותן תשובה לבעיה המרכזית שהוא מעורר. הבעיה המרכזית שהחוק מעורר, הוא מאפשר רדיפה פוליטית של חברי כנסת, ואמרה חברתי זהבה גלאון, בעיקר חברי כנסת ערבים.

הרשימה המשותפת היום, בשיא הכוח שלה, זה 13 חברי כנסת. לפי הסקרים האופטימיים גם כיום, נגיע ל-15, 16 חברי כנסת. אף פעם לא נגיע ל-30 חברי כנסת.
זהבה גלאון (מרצ)
טוב, בסדר. תרגיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זהבה אומרת, שהיא ודאי מתכוונת להגיע ל-25 חברי כנסת, והיא מבטיחה לך שהיא תלך איתכם.
זהבה גלאון (מרצ)
לא, אל לדבר בשמי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ולכן אני הזהרתי משני מצבים: האחד, ש-90 חברי כנסת אפשר למצוא בנסיבות מסוימות בחברה הישראלית, עם נסיבות של מתלהמות, של איזשהו אירוע ביטחוני וכדומה, אתה יכול למצוא 90 חברי כנסת כנגד חבר כנסת ערבי. איך אמר לי חבר הכנסת ילין? במיוחד אלה שלא הוזמנו לחתונה של אדלשטיין. זה דבר אחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמעתי שגם מהליכוד לא כולם הגיעו.
סיגל קוגוט
גם אותו, אפשר למצוא 90 שידיחו אותו.
חיים ילין (יש עתיד)
זה האיזון החדש, דרך אגב.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
החוק מכסה אותו? אולי נעשה חוק, את מי יושב-ראש הכנסת לא יזמין לחתונה שלו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל אני הזהרתי גם את חברי הכנסת, ידידי, מהקואליציה, ואמרתי לכם: גם אם אתם חושבים בכנות שאי אפשר להפעיל את החוק הזה ולכן זה בסדר להעביר אותו – ואני מתייחס בעיקר לחברי הכנסת מכולנו ומהמפלגות החרדיות – אני הזהרתי מפני האווירה המתלהמת ואווירות ה"עליהום" שהחוק הזה יוצר כל הזמן. כל חבר כנסת עכשיו שרוצה לקבל כותרת בעוד חודש, אחרי שהחוק הזה יאושר, הוא רק צריך להתחיל במסע זה של החתמת חברי כנסת כדי להדיח חבר כנסת פלוני.
זהבה גלאון (מרצ)
נכון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ולכן החוק הזה הוא פשוט מקור ליצירת אווירה רעה בתוך הכנסת. הוא מקור של הסתה כלפי חברי כנסת, גם אם אין 90 חברי כנסת, זה לא משנה. זה לא משנה. זה פשוט כל הזמן יעסיק אותנו באותם חברי כנסת, בעיקר מהימין והימין הקיצוני, שבשבילם זה הטרמפ, הטרמפ לכותרות, הטרמפ להסתה, הטרמפ לשלילת לגיטימציה של השיח, של חברי הכנסת הערבים, בעיקר אותו שיח נגד הכיבוש ואולי נגד יהדות המדינה שצריך להיות שיח לגיטימי. החוק הזה פשוט לוקח שיח שאמור להיות לגיטימי, ושולח אותו לאפיקים לא לגיטימיים של הדחה והשעיה.

ולכן, פרופסור מדינה, אולי היה חסר לי בהרצאה את ההתאמה למציאותה פוליטית שלנו שהיא מאוד ייחודית בעניין הזה, שיש בה קבוצת מיעוט קולנית מאוד בסוגיות שהן לא בקונצנזוס היהודי, ולכן היא זו שבסיכון שיופעל החוק הזה נגדה, או לפחות שיהיה כל הזמן איום בהפעלת החוק הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. ג'בארין, אני רוצה רק לומר שברוב המקרים - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אני איתך, אני איתך. לדעתי בכלל לא צריך לשים הסתייגויות ולא צריך לשים כלום, פשוט צריך להילחם על זה שהחוק לא יהיה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כן, אבל אז ניסן מרים את הטלפון, מיד מגיעים לפה להצבעות, בעד כל הקואליציה, לא היה דיון אחד, מצביעים ועובר חוק גרוע.
חיים ילין (יש עתיד)
אם זה המשחק וזאת השפה הדמוקרטית של כנסת ישראל, אני מתבייש בה.
זהבה גלאון (מרצ)
ניסן, אתה יכול להתייחס לבקשות של בחר הכנסת ילין, שטרן, ג'בארין וגלאון?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק רציתי להזכיר לך שהדיון של החוק לא מתחיל, כמו שאתה אומר, שיושבים חברי כנסת ומחפשים את הדרך איך לפגוע בך או במישהו אחר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
למה? זה ככה מתחיל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מתחיל במעשה שאחד מחברי הכנסת, לא יודע מאיזו סיעה, עושה לדעת חלק גדול מחברי הכנסת דבר שלא ייעשה. ורק כתוצאה מזה מתחיל הדיון.
זהבה גלאון (מרצ)
אם זה דבר שלא ייעשה, אז מעיפים אותו מהכנסת? תעמיד אותו לדין פלילי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
חבר הכנסת סמוטריץ יחשוב שנעשה מעשה לא ראוי, אז הוא יכריז, עכשיו אני פותח בהחתמה להדיח את חבר כנסת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז הוא לא יצליח להחתים אפילו אדם אחד. מדובר כאן כשאדם עושה, ואת זה כאילו אנחנו שוכחים.
חיים ילין (יש עתיד)
ניסן, מה לא ראוי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ויש לנו דוגמאות והיו דוגמאות כבר. אני אומר שזה מתחיל קודם כל מזה, ואת זה אל תשכח.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
ניסן, תן דוגמה אחת שחוק הטרור לא מכסה.
חיים ילין (יש עתיד)
הסתה, התארגנות, אידאולוגיה, הכול קיים בחוק הטרור.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לגבי המפגש של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת עם המשפחות הפלסטיניות – הרי עכשיו אף אחד לא מדבר על זה כעניין פלילי, נכון? אני לא שמעתי מישהו שמדבר על זה כעניין פלילי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה? דווקא אלעזר הכניס את זה בחוק הטרור.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, זה ירד. זה ירד, דקת הדומייה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
רגע, אבל בוא ננתח את זה עכשיו בהתאם לחוק הקיים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ניסן, קח דוגמה יותר חמורה, של חנין זועבי על ה"מרמרה". הייתם מעיפים אותה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
עד שחקירה מתגלגלת, ועד שהכול, בינתיים יושב פה מישהו בכנסת, נניח יכול לשבת שנתיים בכנסת מישהו שיש עליו אולי חקירה על ריגול ועל גרימת הרג של יהודים בזה שהוא נתן נקודות ציון, ואתה לא יכול לעשות כלום.
זהבה גלאון (מרצ)
נו, מה זה על ריגול? - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אז מה אתה רוצה לעשות? אתה רוצה לעקוף? - - -
זהבה גלאון (מרצ)
- - - שאני יכולה להרשות לעצמי לקבל החלטה להדיח? מה זה השטויות האלה?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אתה אמרת, אני רוצה לעקוף חקירות משטרה, אני רוצה לעקוף את - - - אני לא מאמינה למה שאמרת - - -
זהבה גלאון (מרצ)
יש חקירה פלילית, וחקירה פלילית תעלה אם היה כאן מהלך של ריגול. אתה רוצה שאנחנו נחליט אם מישהו הוא מרגל?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
במרמרה היועץ המשפטי סגר את התיק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בינתיים ייקח שנתיים-שלוש, והוא יברח לחוץ-לארץ. בסדר גמור. אבל יכול להיות שיישב אתנו בחדר הזה מישהו ששנתיים - -
זהבה גלאון (מרצ)
מרגל. וואו, מרגל - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - ואנחנו לא יכולים לעשות כלום.
רחל עזריה (כולנו)
למה לא יכולים?
קריאות
- - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש ועדת אתיקה.
זהבה גלאון (מרצ)
יש יועץ משפטי לממשלה ויש משטרה, והם - - -
קריאות
- - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
מה אתה אומר כאן, ניסן? אז יצא המרצע מהשק - - -
קריאות
- - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
יכול להיות שחשבת את זה כל הזמן בשקט, ואנחנו לא הבנו. אתה רוצה לעשות חוק שיעקוף חקירה פלילית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אמרתי את זה כבר 20 פעם פה בוועדה. כמו שבצבא, כמו שבמשטרה, רק כשיש תלונה, עוד לא כלום, כבר משעים את האיש. הוא יושב כך שנה שלמה. משעים אותו.
סיגל קוגוט
זה לא הזכות לבחור ולהיבחר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז יש לך ועדת אתיקה - - -
זהבה גלאון (מרצ)
מה זה רלוונטי לחבר כנסת? - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
- - - כנראה שצריך לשמוע תשתית ראייתית. עם איזה תשתית ראייתית אתה יכול להביא לפה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - מה קרה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב-ראש, אתה משווה משטרה וצבא? - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - שעוד לא נפתח אפילו - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אבל מה זה קשור לזכות לבחור ולהיבחר? מה זה רלוונטי?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל הם לא נבחרי ציבור.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אז אתה רוצה שחבר כנסת יקבל החלטה בלי שיש לך תשתית ראייתית? - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה רוצה דוגמה על תת-אלוף בבית? בוא נעשה הטרדה מינית, יאללה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - שאני אמרתי את זה כאן בוועדה בנושא הזה 20 פעם. גם מה שאמרתי עכשיו, זה לא חדש.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא, לנו זה חדש לחלוטין. כי מה שאתה אומר עכשיו – חקירה פלילית לוקחת זמן, אני רוצה לעקוף את החקירה הפלילית. אני עושה חוק עוקף חקירה פלילית, חוק עוקף את הרשויות, את גורמי האכיפה, את בית-המשפט. אתה רוצה בעצם לעשות משפטי שדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
- - - משפטי שדה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה נגרר לדוגמאות הרעות האלה בגלל שאתה יודע שאין הצדקה לחוק הזה.
זהבה גלאון (מרצ)
יש מרגלים, דרך אגב? אתה יודע על מרגלים? הבאת לנו מרגלים? מה אנחנו, ב"ג'ון לה קארה"? מאיפה הגעת למרגלים? אני רוצה להבין את הראש שלך, ברצינות. אני רואה פה כמה מרגלים, דרך אגב, לנגד עיני. אבל החוק הזה הוא חוק המרגלים? וואו, זה עוד לא האמנתי.
קריאות
- - -
זהבה גלאון (מרצ)
פה בוועדה מרגלים – אני לא מאמינה למשמע אוזני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא עכשיו. נתתי דוגמה - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני, אפשר רגע רשות דיבור? אתה אמרת דברים נורא-נורא חמורים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, רויטל.
זהבה גלאון (מרצ)
לא, אל תגיד לי לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רויטל עכשיו בזכות דיבור. זהבה, זהבה - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אמרת דברים חמורים ביותר, שאתה לא יכול פה לנהל ועדה ואנחנו נעבור על זה לסדר היום, ואתה פתאום הוצאת את כל המשנה שלך, יצא לך הניסן, ושמענו כאן דברים חמורים ביותר שאנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום. דברים חמורים ביותר. אתה מייחס מעשי ריגול לחברי כנסת בפוטנציה, שאנחנו נדיח אותם עכשיו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, לא. בסדר, טוב, נו.
זהבה גלאון (מרצ)
מה זה, טוב? אתה אמרת את זה. אני אמרתי את זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא אמרתי את זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אמרת את זה ולא אמרת בלשון עבר.
זהבה גלאון (מרצ)
אתה אמרת את זה ואי אפשר לעבור על זה לסדר היום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה מאוד חמור. תחזור בך מהדברים האלה. תחזור בך מההערה הזאת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מציע שתחזור בך. כבוד היושב-ראש, זה לא לכבוד לך - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אתה תחזור בך בעניין המרגלים. מרגלים זה לא פה.
קריאות
- - -
זהבה גלאון (מרצ)
הישיבה לא תוכל להימשך אם לא תחזור בך מעניין המרגלים.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו רוצים לדעת מי המרגל שרוצה להפיל את החוק.
זהבה גלאון (מרצ)
מי המרגל? בדיוק. יפה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חיפשתי, ראיתי פתאום את התקשורת - - - אה, הוא היה פה כל הזמן? אולי הוא נכנס עכשיו, פתאום התחילה ההתלהבות, מה שנקרא.
זהבה גלאון (מרצ)
לא, זה - - - אי אפשר לעבור על זה לסדר היום.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל ניסן, אתה מבריק פה אמירות שהן - - -
זהבה גלאון (מרצ)
הפרוטוקול לא סובל הכול, אדוני, האוזן לא סובלת הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, רויטל - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר לחזור לפרוטוקול?
זהבה גלאון (מרצ)
אתה תחזור לפרוטוקול - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר לחזור לפרוטוקול?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אנחנו באמת מבקשים - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אנחנו מבקשים ממך הבהרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רויטל, בבקשה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני לא יכולה - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אנחנו מבקשים הבהרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זהבה.
זהבה גלאון (מרצ)
אני מבקשת הבהרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אני הסברתי.
זהבה גלאון (מרצ)
תסביר מחדש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נתתי דוגמה שהיה מישהו שנאשם בריגול - - -
זהבה גלאון (מרצ)
מי? מי? מה זה קשור לזכות לבחור ולהיבחר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא יכול לשבת כאן אתנו שנתיים, שהוא נאשם - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל החוק הזה לא יעזור לך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואם הוא היה נשאר, לא בורח - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
מי שנאשם בריגול, הוא נעצר, הוא נעצר. על מה אתה מדבר? נו, בחייך, ניסן.
זהבה גלאון (מרצ)
מה זה קשור לזכות לבחור ולהיבחר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל עוד לא היו מאשימים אותו פורמלית, הוא יכול היה לשבת אתנו כאן בחדר - - -
זהבה גלאון (מרצ)
ואתה תדיח אותו על ריגול? לך יש את הסמכות להדיח אותו על ריגול, ולא לתת לו לשבת שנתיים בחדר? - - -
קריאות
- - -
חיים ילין (יש עתיד)
ניסן, אני איתך. למה אתה לא שם את זה בחוק הטרור? למה לא שמת את זה בחוק הטרור?
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מה?
חיים ילין (יש עתיד)
ריגול. כבר קרה לך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש ריגול.
חיים ילין (יש עתיד)
נו, אז מה אתה רוצה עכשיו? מה אתה רוצה עכשיו מאתנו?
זהבה גלאון (מרצ)
חשבתי שיש - - - במדינת ישראל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר שאתה לא יכול לדמיין כל דבר. נניח היה מקרה שנסעו להזדהות, אז אלעזר ביקש להכניס את זה. אם לא היה קורה, הוא לא היה מעלה על דעתו לבקש להכניס. אני יכול לדמיין לעצמי עשרות מקרים שיכולים לקרות שבעינינו זה ייראה דבר כזה. אתה לא יכול להכניס - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
חיים, תדמיין מקרה שפתאום - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
יש לי בקשה - - - תלחץ על הכפתור, יבואו כל הרובוטים של ההצבעה של הקואליציה, שבכלל לא שותפים לדיון הזה, אחד במקרה נפל פה עכשיו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אלעזר, אני לא אצביע כי אני לא חבר ועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין לו זכות להצביע.
זהבה גלאון (מרצ)
אני מבקשת מחברי את זכות הדיבור - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תדמיין מקרה - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אני אגיד לך מה – חוק העמותות מממן את המרגלים של חוק ההדחה שניסן מנסה להעביר.
קריאות
- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני לא אענה לך כי זה רשות דיבור של רויטל, ואני לא אקח לה את זכות הדיבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רויטל, זכות הדיבור שלך, אבל תעשי את זה קצר כי אנחנו צריכים להתקדם.
זהבה גלאון (מרצ)
לא קצר, רויטל. כנסי בו על הריגול.
חיים ילין (יש עתיד)
אני חייב להגיד לכל חברי שכתובי פה, להוריד את ההסתייגויות האלה. חד משמעית, אני אומר לכם. תורידו אותן. תורידו אותן וללכת הלאה נגד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רויטל קיבלה זכות דיבור - - -
זהבה גלאון (מרצ)
רויטל תייצג אותנו במחאה שלנו על הריגול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז.
זהבה גלאון (מרצ)
כנסי בו.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זו הוראה, זהבה? רגע, זאת הוראה?
זהבה גלאון (מרצ)
לא התכוונתי שזה יישמע ככה.
חיים ילין (יש עתיד)
היא רגילה במרצ כל הזמן לתת הוראות כנראה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זהבה, אנחנו רגילים אחרת, כמוח שאת יודעת.
זהבה גלאון (מרצ)
ככה זה נראה.
חיים ילין (יש עתיד)
שם הורגים אחד את השני.
זהבה גלאון (מרצ)
לא, אני לא יכולה לעבור לסדר היום. ברצינות, זה לא מתקבל על הדעת מה ששמענו כאן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רויטל, בבקשה. אבל נעשה את זה קצר כי אנחנו עדיין דנים בדבריו של פרופסור ברק מדינה, אבל אנחנו צריכים לחזור גם לחוק. אז בבקשה, בואו נתקדם.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לפני שאני אתייחס לדברים של פרופסור מדינה, אני רוצה לדבר על מ שהו שאתה זרקת פה, כנראה לא שמת לב. אתה פשוט שיקפת לנו את מה שאתה חושב, וזה דבר שלא אמרת עד היום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תאמיני לי, את המשפטים האלה אמרתי בוועדה הזאת כמעט בכל ישיבה. כמעט בכל ישיבה, כולל הדוגמה הזאת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ממש לא, ואני פה בכל דיון.

מה שאתה אמרת, ניסן, זה ככה, אני רוצה לתרגם לך את מה שאמרת
היו"ר ניסן סלומינסקי
עכשיו את תתרגמי - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים חוק עוקף, לא בג"ץ, חוק עוקף משטרה, חוק עוקף חקירה פלילית. איך אמרת? עד שתהיה חקירה פלילית, עד שהיא תסתיים, עד שיאספו את הראיות, אני רוצה להדיח עכשיו. מה שאתה אמרת שהחוק הזה הוא לא חוק הדחה, הוא לא חוק השעיה, הוא חוק משפט שדה, חוק משפטי שדה. אני רוצה לקחת חברי כנסת, אני רוצה שגם כשיש להם חשדות בפלילים, אנחנו לא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - תת אלוף - - -
זהבה גלאון (מרצ)
היא מדברת עכשיו. אל תפריע לה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הו, תודה.
זהבה גלאון (מרצ)
היא מדברת בשם כולנו, היא מביעה מחאה, אז בוא נשמע אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא חושב - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל התת-אלוף הזה זה חקירת מצ"ח. אתה טועה. התת-אלוף, היתה חקירת מצ"ח ולכן השעו אותו. זה ההבדל העיקרי. איזה דוגמאות אתה נותן?
זהבה גלאון (מרצ)
- - - ראש ממשלה מושחת, ואתה מדיח מרגלים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
מה שאתה אמרת פה עכשיו, ניסן – ואני מודה לך – ברוב הגינותך שיתפת אותנו בהגיגיך, במה שעומד ביסודו של החוק הזה. ביסודו של החוק הזה עומד דבר אחד: אני לא סומך על המשטרה, אני לא סומך על פרק הזמן שהיא חוקרת. איך אמרת? הם חוקרים שנתיים, בינתיים ישב פה מישהו ולא נוכל לעשות פה כלום, אז מה שאני רוצה לעשות עכשיו זה משפט שדה, אני רוצה שאנחנו חברי הכנסת נוכל לקחת את חברי הכנסת שאנחנו לא חפצים ביקרם, להדיח אותם מהכנסת, ולעשות להם פשוט משפט שדה וחוק עוקף חקירות פליליות. אנחנו כבר לא עוקפים רק את בג"ץ, אנחנו כבר לא עוקפים רק את שלטון החוק, את בית-המשפט העליון, אנחנו עוקפים גם את המשטרה, אנחנו גם לא רוצים לאפשר להם ניהול חקירה. ועם כל הכבוד, הדבר הזה הוא בלתי אפשרי.

מה שאתה אמרת פה זה דבר חמור מאוד. עד עכשיו חשבתי שאתה נותן לחברי הכנסת כוח של שופטים. עכשיו אני מבינה שאתה נותן לחברי הכנסת לא רק כוח שיפוטי, אתה נותן לנו גם כוח של חוקרים משטרתיים, כי כל מי שאתה חושד בו בהסתה, בריגול, אינני יודעת במה, ופשוט נדיח אותו. אחר-כך שייבחן במשטרה, כשיש כלים למשטרה.

אם היית אומר, תשמעו, יש מקרים שנופלים בין הכיסאות, שהם לא מתאימים לחקירת משטרה, שלא נכנסים לחוקים קיימים, עליהם אני מדבר, ניחא. אבל אתה לוקח את הדוגמאות המובהקות שבהן לרשויות האכיפה צריכה להיות אמירה בהן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - הן בדרך-כלל יותר קלות.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אז תלך תגיש תלונה במשטרה ושיבדקו את חברי הכנסת האלה, שאתה חושב שהם מרגלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את רוצה שישעו מישהו על דבר יותר קל?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ואני רוצה לומר לך שבמקום שאני מגיעה ממנו, מי שהוא מואשם או חשוד בריגול, הוא נעצר, הוא נעצר מיד. ולא שחברי הכנסת פה יחליטו אם הם מעיפים אותו או לא. זה דבר אחד.

ועכשיו לגופו של עניין. כל החוק הזה נולד מכיוון שבעצם לכאורה היתה לקונה בחוק. מה לכאורה היתה הלקונה בחוק? הלקונה בחוק היתה אומרת, אנשים שנכנסים לגדר סעיף 7א, שמסיתים לטרור, שעושים הסתה לגזענות, שהם תומכים בטרור, לאותם אנשים אפשר לא לאפשר להם להיבחר רק בשלב שבין בחירות. זאת אומרת, לבית-המשפט יש את הסמכות לבחון רשימה או את מיעוטם של חברי הכנסת העתידיים רק בשלב שבין בחירות.

ואז באת ואמרת, תראו חבר'ה, יכול להיות – אני מתרגמת אותך – שבמהלך קדנציה, במהלך מושב של כנסת, יכול להיות שבתקופה הזו יסתבר לנו שהאנשים האלה נכנסים לגדר סעיף 7א, מסיתים לגזענות וטרור. אז איך מכאן עשית את קפיצת הדרך ולא אמרת, רגע, אני רוצה שהדבר הזה יוכל להיבחן גם במהלך - - - ואז בוא ניתן לבית-המשפט את הכוח להיכנס גם במהלך מושב, לא כי חברי הכנסת רוצים, לא כי חברי הכנסת פונים. איך מכאן העברת את הכוח במאה אחוז לחברי הכנסת? איך עשית את זה? שהם יקבלו את ההחלטה מי, שהם יקבלו את ההחלטה בכלל אם באיזשהו אופן יש תשתית ראייתית לזה, בלי תשתית ראייתית. מספיק שיש לנו מספר חברי כנסת בכמות שאתה חושב שהיא הראויה, שיבואו ויפתחו בהליך שהוא הדחה, היום אנחנו יודעים במפורש שזו הדחה, וזו לא השעיה, וגמרנו.

המענה שאתה רצית לאפשר אותו, זה לבחון התנהגות של חברי כנסת גם תוך כדי כהונתם, ואת זה תעביר לבית-המשפט. זה תיקון מאוד פשוט לסעיף 7א, ולהוסיף גם את האפשרות שהיועץ המשפטי יוכל לפנות לבית-המשפט אם הוא חושב שצריך לבחון את ההתקיימות של הדברים האלה. אתה העברת את זה לחברי הכנסת. אם אתה רוצה למצוא מענה, למה אתה עושה את זה? למה אתה מעביר את הכוח השיפוטי הזה לחברי כנסת כשאתה לא יכול? ואז עכשיו, באמת, יצא המרצע מן השק. פתאום הבנתי מה אתה אומר. אתה לא באמת רוצה שבית-המשפט, אתה לא באמת רוצה שזה ייבחן בכלים של שופט עם תשתית ראייתית באמת בדוקה, אתה לא באמת רוצה את זה. חס וחלילה. עוד עלולים לחשוב שחברי הכנסת האלה יכולים להישאר. אתה פשוט רוצה שחבורה פה של רוב חברי כנסת יוכלו לקחת את החוק לידיים, את הכוח לידיים, - -
זהבה גלאון (מרצ)
יזהו מרגלים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
- - את המשפטי-שדה לידיים. זה מה שאתה רוצה?

ועכשיו שאנחנו מבינים את זה, אז אנחנו אומרים לך, יש לך את האפשרות עכשיו ניסן, באמת, להגיד: יש לי תכלית, התכלית היא לא לאפשר לחברי כנסת שהם עומדים במסגרת של סעיף 7א, עוברים על העילות שנקובות בסעיף 7א, אז אני עושה ככה. כדי שבאמת צדק ייראה וגם ייעשה, ושלא חס וחלילה ייתנו לנבחרי ציבור שכל מה שמבדיל אותנו מהציבור זה שבחרו אותנו. אין לנו כישורים יורת מיוחדים, אין לנו יכולת לדעת יותר טוב לבחון בין טוב לרע, אין לנו יכולת להבין מה נכון, כל אחד מגיע עם תפיסת העולם שלו. אנחנו לא יכולים להחליט במו ידינו את מי אנחנו מוציאים מפה ואת מי לא, ברגע שהם נבחרו. אנחנו לא יכולים. וזה מה שאתה עושה.

עלתה פה דילמה מהותית לגבי איך אנחנו צריכים להתנהל. דרך אגב, זה נכון לגבי כל החוקים. ואני רוצה לקחת לדוגמה דווקא את חוק המישוש, שבו אנחנו ישבנו פה והזדעזענו מהפרופיילינג שיצא תחת ידינו, אבל עידנּו את זה באיזשהו אופן. וזו באמת דילמה מה אנחנו צריכים לעשות.

אבל אני רוצה לשאול אותך, פרופסור מדינה, ככה לפני סיום – האם החוק הזה, כפיש הוא עכשיו, האם הוא בעיניך חוק שהוא דמוקרטי? האם הוא לא חוק שהוא אנטי דמוקרטי? האם אתה חושב שחוק כזה יעמוד במבחן בג"ץ? האם לא יוצאת תחת ידינו פה עוולה מאוד גדולה שאנחנו בכנסת, בוועדת החוקה, חוק ומשפט, מוציאים תחת ידינו על אף שזה תחת מחאה גדולה מאוד ובהתנגדות גדולה מאוד, חקיקה אנטי דמוקרטית? זה מה שאתה רוצה, ניסן?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם שאלו אותך, ברק - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
רגע, שאלו את פרופסור מדינה. בוא נשמע אותו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ברק, מאחר ששאלו אותך, אז אתה מבין שזה דבר מאוד מעניין. הרי שאלו את היועץ המשפטי של הכנסת, והיועץ המשפטי של הכנסת אמר שזה חוקתי. שאלו את היועץ המשפטי לממשלה, והוא הודיע שזה חוקתי. אז עכשיו, מאחר שהמוסמכים אמרו שזה חוקתי - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא, יש הבדל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - אז עכשיו פונים אליך – לא, רק שתדע את מעמדך עכשיו. הדרגה מעל שניהם, יכול להיות אולי רק נשיא בית-המשפט העליון, אז תדע שכנראה שמו אותך עכשיו כנשיא בית-המשפט העליון לומר את הדברים.
יעל גרמן (יש עתיד)
היו מקרים שבית-המשפט העליון ביטל החלטה של יועץ משפטי, ולא מקרה אחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מבין, איך אנחנו כאן מתגלגלים.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, לא, ניסן. אנחנו מתגלגלים כי אנחנו מידרדרים. זה הכול. אתה צריך לדייק.
יעל גרמן (יש עתיד)
בעניין הכשרות בית-המשפט - - - של יועץ משפטי. זה היה רק לפני שבועיים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה מוזר לי שאנחנו מדברים כל-כך, והממלכה שותקת.
יעל גרמן (יש עתיד)
אה, רגע, אז מדינה יענה לנו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא ירצה – יענה. אם לא ירצה – לא יענה. אבל מה זה קשור? נניח שהוא יחשוב כך, הוא הביע את עמדתו. זה בסדר.
יעל גרמן (יש עתיד)
עוד שעה, נשמע עוד שעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד דעה, בסדר. אמרתי שהבאנו אותו, אנחנו צריכים רק לחזור לחוק, בסופו של דבר. אז אם הוא ירצה, יענה, ואחר-כך נחזור לחוק.
ברק מדינה
תודה. אני לא מתיימר להיות מעל אף אחד, אני רק אומר שאני חושב שהחוק הזה הוא חוק בעייתי. הוא סותר עקרונות יסוד של השיטה הדמוקרטית שלנו. השאלה לנבא מה בית-המשפט יפסוק, היא שאלה שאני שותף - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא, ברגע שאתה אומר שהוא סותר את העקרונות של דמוקרטיה, אז זה אומר הכול.
ברק מדינה
אני חושב שהוא סותר את עקרונות היסוד הדמוקרטיים, בוודאי, באופן חד-משמעי. אני חושב שהסיכוי שבית-משפט יכריז על בטלותו הוא קטן משום שזה כלול בחוק יסוד וזה ישמיט את כל הבסיס העקרוני של מפעל חוקי היסוד. אבל זה מסוג החוקים שאם יש סיכוי שחוק מסוים שנכלל בהוראה בחוק יסוד תיפסל, זה מסוג המקרים הללו. אני מניח שבית-המשפט יסתמך על כך שממילא יש לו סמכות אחר-כך להחליט אם לאשר או לפסול החלטה להדיח חבר כנסת, אז הוא יסתמך על העניין הזה ולא יכריז על בטלותו של סעיף כזה, אבל זו כשלעצמה לא צריכה להיות סיבה להתנחם ולהגיד: טוב, לא יפסלו אותנו, אז אנחנו יכולים ל עשות מה שאנחנו רוצים.

בית-המשפט פה הוא לא המתיר והאוסר לנו. אתם צריכים להחליט אם זה עולה בקנה אחד עם עקרונות היסוד של הדמוקרטיה כפי שאתם מבינים אותה. ואם זה לא עולה עם עקרונות היסוד, אז זה לא בסדר, גם אם בית-המשפט לא יאסור עליכם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם מישהו חושב שזה כן עולה, אז זה בסדר, נכון?
ברק מדינה
כמובן.
זהבה גלאון (מרצ)
מי חושב שזה כן עולה?
קריאה
שתי הערות קצרות.
רחל עזריה (כולנו)
אבל עכשיו תורי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אה, סליחה. רחל ואחר-כך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חשבתי שיצאת - - -
זהבה גלאון (מרצ)
הוא הלך לחפש את המרגלים. לא התאוששתי. אני מודה שלא התאוששתי. זה מסוג הדברים שייכנסו לפנתיאון. אנחנו מחפשים מרגלים. אתה הפסדת, בני. סליחה, רחל, ברשותך. בני, זה דרמטי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
חיים יסביר לי.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא בטוח שזה אותם מרגלים שלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה לא מה שהיא תסביר לך. היא תסביר לך אחרת ממה שאמרתי.
זהבה גלאון (מרצ)
אה, לא הבנתי מה אמרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנת מה שאמרתי. אבל זה לא מה שאת אומרת עכשיו. זה שני דברים נפרדים.
רחל עזריה (כולנו)
אני רואה את החוק הזה אחרת, במובן שאני חושבת שזה חוק שאם נחוקק אותו נכון, אז זה חוק שיוכל לסייע להתמודד עם תהליכי הקצנה בחברה שלנו. אני חושבת שהיכולת לייצר סולידריות בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית, זה אחד האתגרים הכי גדולים שעומדים לפתחנו, ואנחנו רואים שסדר היום הציבורי בישראל רוב הזמן מנוהל על-ידי קבוצות קיצוניות שהרוב במדינה לא מבין בכלל מה הם מדברים אחד עם השני. זה יוצר הרבה מאוד יתרון פוליטי לאותן קבוצות להתנגח אחת בשנייה מעל הראש של כולם, אבל זה לא טוב לחברה שלנו. ולכן, אני חושבת שאנחנו צריכים לנתב את החוק הזה למקום שבו לרוב משני הצדדים, בעצם לייצר איזשהו רוב גדול שיכול להתמודד עם אותן דמויות שבעצם מציתות אש - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה זה, מצית אש? רחל, מה זה, מצית אש?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, אוסאמה - - -
רחל עזריה (כולנו)
אוסאמה, אני מבקשת שתכבד אותי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, לא יכול להיות שאם כבר מגיע חבר כנסת מהקואליציה, אז אתה לא נותן לו לדבר. זה לא יכול להיות. לא יכול להיות. ואחר-כך אתה מתפלא למה הם לא באים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני באמת שואל את חברתי רחל, שאני מכבד אותה ומכיר אותה, מה זה, מצית אש?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, אבל אתה לא יכול באמצע.
רחל עזריה (כולנו)
אז אני אתייחס, אבל - - -
חיים ילין (יש עתיד)
- - - לא שייך לקואליציה. הוא שייך לאופוזיציה. לפי האמירות שלך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא התכוונתי. הוא יודע למה התכוונתי.
חיים ילין (יש עתיד)
- - - ההידרדרות המוסרית, שכל מי שקצת דמוקרטי, קצת ליברל, הפך להיות מוקצה. בגלל זה בני בגין - - -
רחל עזריה (כולנו)
לא נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני חושב שזה בדיוק הפוך. אמרתי לך כבר פעם, הדמוקרטיה לא נמצאת רק בצד אחד.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל אומרים לך פה כולם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אף אחד לא אמר.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל אמרו לי - - -
רחל עזריה (כולנו)
רגע, זה הזמן דיבור שלי. חיים, זה לא הוגן. לא, זה לא הוגן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל מי שמוסמך, אמר אחרת.
רחל עזריה (כולנו)
חיים, אני גם אשמח להתייחס. אבל אני מבקשת, חיים.
זהבה גלאון (מרצ)
איך אפשר לקחת חוק לא נכון, ולחוקק אותו נכון, רחל?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איך דמוקרטיה, כשאתם לא נותנים לחברת כנסת לדבר כבר חמש דקות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, אני אתחיל להוציא. לא, לא ילך. לא, אני אתחיל להוציא עכשיו.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מתנצל.
זהבה גלאון (מרצ)
באמת, חיים הוא גורם מתסיס פה.
חיים ילין (יש עתיד)
המרגלים נוהרים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
והוא גם לא חבר ועדה. צריך להוציא אותו.
רחל עזריה (כולנו)
לשאלת ההצתה – אנחנו רואים את זה כבר תקופה ארוכה בחברה שלנו. ה חברה שלנו היא חברה מאוד מפולגת. אני מאמינה, וזה דבר שאני מאמינה בו הרבה שנים, ואגב, בירושלים ככה עבדנו כל הזמן מתוך הבנה שבכל אחת מהקבוצות, הרוב מעניין בסולידריות, גם בפשרה, גבם ביכולת לחיים משותפים, במגוון קבוצות, וירושלים היא עיר מאוד-מאוד מאתגרת, ועמדנו בזה רוב הזמן. אגב, גם בשיתוף פעולה עם מנהלי בתי-ספר גם במזרח העיר וגם במערב העיר, והבנו שבכל קבוצה יש קבוצה קטנה של מסיתים ומתסיסים, שיש להם הרבה מאוד מה להרוויח מההסתה וההתססה הזאת, אבל כלל החברה משלמת מחירים מאוד כבדים על אותה התססה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל מי יטפל בקבוצה? - - -
רחל עזריה (כולנו)
אבל רגע, שנייה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, פעם ראשונה. אל תשאל אותה. פעם ראשונה.
רחל עזריה (כולנו)
אני חושבת שאם אנחנו הופכים את החוק הזה – ואני כל הזמן מתלבטת בראש שלי, אם זה חוק שבעצם נועד לתת למרכז המתון בישראל את הכוח להתמודד עם הקיצוניים שיש לנו במגוון קבוצות בחברה הישראלית, או שזה חוק שבא לתת לצד אחד כוח לכסח את הצד השני.
זהבה גלאון (מרצ)
ומה התשובה?
רחל עזריה (כולנו)
אז אני עכשיו מתייחסת. אני חושבת שבחקיקה נכונה של החוק הזה, אנחנו יכולים לתת למרכז הישראלי את הכוח להתמודד עם הקיצוניים, ואני רוצה להציע שתי הצעות לחוק הזה.
זהבה גלאון (מרצ)
אולי חקיקה היא לצורכי מחנה פוליטי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זהבה - - -
זהבה גלאון (מרצ)
לא, אבל ממתי חקיקה היא לצורכי מחנה פוליטי? עוד לא שמעתי דבר כזה. נו, באמת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זהבה, פעם ראשונה. באמת, אל תאלצו אותי לעשות את זה. אבל זה לא יכול להיות. רחל, בבקשה, תמשיכי.
רחל עזריה (כולנו)
יש שתי נקודות מאוד חשובות, כדי שהחוק הזה יהיה חוק שאני חושבת שהוא הכרחי להתמודדות עם הקיצוניים שיש להם אינטרסים אחרים, ולא בהכרח לאפשר חיים טובים בחברה שלנו.

האחד, אני חושבת שהתהליך של פתיחת המהלך לא יכול להיות ב-61 חברי כנסת. אני חושבת שהוא צריך להיות יותר. לא רק ה-90 בסוף, אלא גם מהרגע הראשון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דיברנו, להגדיל את זה ל-70.
רחל עזריה (כולנו)
גם 70 הייתי מגדילה. אני אומרת, בעניין הזה, כמה שיותר להגדיל, יותר טוב. אני באמת חושבת שאם אנחנו מדברים על איזשהו חבר כנסת שמתנהג בצורה בלתי אפשרית, ואני רוצה לומר גם שהרבה מהדברים מבוססים על הישיבה שלי בשנה האחרונה בוועדת האתיקה והתמודדות לא פשוטה עם מקרים שברור לנו שבעצם כל חברי הכנסת לא היו רוצים לראות מראות כאלה, וזה מרחב מאוד מורכב. אז אני חושבת שלהגדיל מעל ל-70. אני הייתי מציעה 90. זו ההצעה שלי.

הדבר השני שאני חושבת שהוא קריטי בסיפור הזה, זה איפה מתקיימים הדיונים. הדיונים, אם הם מתקיימים בוועדת הכנסת, בוודאי אם ועדת הכנסת פתוחה לציבור, אי אפשר לנהל דיונים כמו שצריך. ואני שוב חוזרת לוועדת האתיקה – בוועדת האתיקה, ויוסף ג'בארין שישב פה קודם גם חבר בוועדת האתיקה, אנחנו מתייחסים ממש בחרדת קודש, קודם כל, לעניין הזה ששום דבר לא יוצא מהוועדה. ודבר שני, להבנה שהרבה מאוד דברים צריכים להתקבל לא רק בעמדת רוב, אלא ממש פה אחד. ודבר נוסף, בוועדת האתיקה יש 50% קואליציה, 50% אופוזיציה.

אני מציעה שתי הצעות: או להעביר את זה לוועדת האתיקה, שם בסופו של דבר, יסתיים המהלך. ואני חושבת שזו בדיוק ההוכחה והאמירה שאנחנו לא מדברים על קבוצה אחת שרוצה לחסל קבוצה יריבה פוליטית, אלא באמת התמודדות של הכנסת עם תופעות קיצוניות שצריכות התמודדות. ובכל מקרה, גם אם ההצעה שלי שזה ילך לוועדת האתיקה לא תתקבל, אני מציעה שגם אם הדיון מתרחש בוועדת הכנסת, זה צריך להיות דיון סגור.
זהבה גלאון (מרצ)
חסוי באופן חסוי, את מתכוונת. חיסוי חסוי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שיהיה מרתף.
רחל עזריה (כולנו)
לא, למה? את רואה את זה אחרת, הבנתי. אני לא רואה את זה אחרת.

אני חושבת שכשהדיון הוא פתוח לציבור, אז כל חבר כנסת חושב על המצביעים שלו וחושב על המתפּקדים שלו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר'ה, זה לא ויכוח. זו דעתה.
רחל עזריה (כולנו)
בסדר, זה לא ויכוח. אז אני אתייחס – והוא חושב שצריך להוציא כותרת, והכותרות האלה, בסופו של דבר, מאוד-מאוד מקשות על הדיון, לזקק מהי הבעיה ומה צריך להיות הפתרון.
דבי גילד-חיו
ואת חושבת - - -
רחל עזריה (כולנו)
את לא צריכה להסכים איתי. זו זכותך. עכשיו זכות הדיבור אצלי.

ולכן אני מציעה שזו תהיה ההתנהלות. אני גם רוצה להעלות את העניין הזה, של חוסר היכולת שלנו להיות חוקרים. גם זה משהו שאנחנו רואים, כל פעם בוועדת האתיקה. זה מאוד קשה לרדת לחקר האמת במקרה ספציפי של אדם ספציפי שעשה מעשה - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז איך אפשר להדיח על סמך כך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, אני מבקש - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל היא צודקת, היא צודקת. אז אני אומר: איך אפשר? - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אתה כבר בפעם שנייה. אין לך זכות דיבור. היא מדברת. זו דעתה. מה הבעיה?
רחל עזריה (כולנו)
אוסאמה, אני לא הגעתי לפה עם עמדה חד-משמעית נגד הממשלה כי אני חברה בקואליציה הזאת. ולכן אני מבינה שמי שמגיע עם עמדה חד-משמעית, קל לו. הכול לא טוב, הכול גרוע, ושלום על ישראל.

אני לא רוצה להיות בדיון הזה, אני רוצה להיות בדיון ענייני. אז אתה שואל שאלה מה הפתרון, אז אני עונה לך. לא, זה לא הוגן. זה לא בסדר.
זהבה גלאון (מרצ)
לא אל תחלקי אותנו לפשטנים ואותך לעניינית ומעניינת. אנחנו פשטנים עם עמדה אחידה - - -
רחל עזריה (כולנו)
אתם לא נותנים לי אפילו להביע את העמדה המורכבת, זהבה.
זהבה גלאון (מרצ)
היא מורכבת, שמענו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זהבה, פעם שנייה.
רחל עזריה (כולנו)
את לא נותנת לי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זהבה, פעם שנייה.
זהבה גלאון (מרצ)
- - - למרכז הפוליטי. זה עוד לא ראיתי, שמחוקקים חוק למרכז המתון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זהבה, פעם שנייה. זהבה, פעם שנייה.
רחל עזריה (כולנו)
אני לא יודעת מה הפתרון לעניין הזה של חקר האמת. אני מעלה את זה כנקודה שצריך להתמודד איתה. יש בבית-המשפט תיאוריות שלמות על איך מגיעים לחקר האמת, של ראיות, ואני לא יודעת איך אנחנו יכולים לפתור את זה פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, נניח שבאופן תיאורטי חבר כנסת עשה מעשה שנחשב בעיני הרבה מאתנו, או הסתה או תמיכה בטרור, לא משנה, והאיש מגיע והוא לא מכחיש. הוא אומר: נכון, עשיתי, נקודה. אין בעיה של הוכחה. עשיתי.

אז גמרנו, כל הדברים שאתה שואל, ואיך הוכחה ומשטרה, ורויטל לא שומעת אותי, ואחר-כך תשאלי עוד פעם. רויטל, נכון? אחר כך תשאלי עוד פעם. אין כאן בעיה של אמת או לא. הוא אומר: רבותי, אני עשיתי את הדבר הזה, - -
זהבה גלאון (מרצ)
יש חוקים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - אני מתגאה בו. ואז צריכים להחליט. לא, אין כאן בעיה של חקירה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שאלת אותי, אני עונה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל עזוב - - -
קריאה
אתה פונה אליו, הוא לא עוזב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שאלת אותי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא שאלתי אותך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אוסאמה לא מבין - - - לא התכוונת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שתשמע, לא לדבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
- - - אותו חבר כנסת בא ומודה ומתוודה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא מתוודה. עשה מעשה והוא מתגאה בזה.
זהבה גלאון (מרצ)
אז יש חוק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז יש חוק. יש בחוק טרור סעיף 34, יש שם הרחבה כללית.
זהבה גלאון (מרצ)
תעמיד אותו לדין.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - - שאם הוא מודה ומתוודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, נתתי לו רק דוגמה - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז מה השאלה הזאת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, נתתי לו רק דוגמה שלא תמיד צריכים לחקור.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה זה, פלפול תלמודי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא תמיד צריכים לחקור. הם לא אמונים על חקירה ולא שום דבר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני צריך להגיד - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא, לא, פרשת שבוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, יעל.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, תדבר על המרגלים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
רגע, אני צריך להרגיע את זהבה. פרשת השבוע היא פרשת המרגלים. אני יודע שבגלל זה אתה התכוונת, ולא חס וחלילה, כמו שניסו להדביק לך פה משהו על ריגול.
זהבה גלאון (מרצ)
אתה איש נהדר, אלעזר. אתה לצדנו או לצרנו?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בפרשת המרגלים כתוב: "ונהיה בעינינו כחגבים, וכןם היינו בעיניהם". מה החשש שלנו באמת? שאתה הופך את עצמנו לחגבים. ממה הפחד הזה? ממה החשש הזה? עכשיו יש פה בכלל פגיעה בביטחון המדינה בגלל שאם בעינינו נהיה כחגבים, מרוב פחד, שמא מישהו יגיד: איך ניראה בעיניהם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל"ף, דרך אגב, זה נכון בחלקו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני יודע, נו, אז זה מה שאתה עושה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל זה לא קשור לחוק הזה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הוא חוק של חגבים. הוא חוק של חגבים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה קשור לכל הנושא של יכולת ההרתעה של מדינת ישראל.
זהבה גלאון (מרצ)
ההרתעה של מדינת ישראל נגד חבר כנסת מרגל. נו, באמת. ישב כאן נשיא אנס, ישב כאן בכנסת, ראש ממשלה שנכנס ל כלא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זהבה, פעם שנייה.
זהבה גלאון (מרצ)
בהם לא טיפלת. במרגלים אתה מטפל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זהבה, פעם שנייה כבר.
זהבה גלאון (מרצ)
לא, אני לא יכולה. ממש קשה לי עם זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע שקשה לך. אז פעם שנייה. יכול להיות שתצאי להירגע ואחר-כך תחזרי רגועה.
רחל עזריה (כולנו)
נדמה לי שהדיון הזה קשה לכולם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חושבת שכולנו איבדנו פה את הפרופורציות, וגם שכחנו שאנחנו אומנם חברי כנסת, אבל אנחנו לא מעל החוק. אני רוצה להודיע לכם שכשאני חונה באדום-לבן, וכן, לפעמים אני חונה באדום-לבן, אני מקבלת דוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמחקי מהפרוטוקול.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, זה קורה לפעמים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אין בעיה של דוח. אסור לך לחנות שם בלי קשר לדוח. - - - אסור לעבור עבירה.
יעל גרמן (יש עתיד)
בסדר. אז אם אני לא שמה לב ואני עוברת את המהירות, ובמקום 50 קילומטר לשעה, לא שמתי לב ותפסו אותי ב-60, מעמידים אותי לדין. ואם חס וחלילה מישהו ירצח, יאנוס, יפעל באלימות, או רחמנא לצלן, ירגל, יעמידו אותו לדין. חברים יקרים, אנחנו לא מעל החוק.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני רוצה להגיד לך שגם יצערו אותו.
יעל גרמן (יש עתיד)
וקודם כל, יעצרו אותו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי שאני רואה את הכנסת, אני לא יודע מה ההגדרה של אלימות, איפה האלימות. טוב, לא משנה.
זהבה גלאון (מרצ)
החוק הזה הוא אלימות.
יעל גרמן (יש עתיד)
החוק הזה לא מכסה את זה, דך אגב.

יש לנו חוקים במדינת ישראל, ולפני שבוע העברנו את חוק הטרור. וכשדיברתי על חוק הטרור, אמרתי בדיוק את הדברים שאמר אוסאמה, שבחוק הטרור יש פסקאות מפורשות שמדברות נגד הסתה לטרור, הזדהות עם טרור וכמובן השתתפות בטרור. כל חבר כנסת שעובר עבירה, יועמד לדין.

מה אנחנו פה רוצים? אנחנו רוצים לעשות מה שאנחנו אוסרים כמחוקקים על כל עם ישראל. אנחנו רוצים לקחת את החוק לידינו. האם אתה היית רוצה שמישהו ברחוב שמתעצבן על זה שמישהו חנה לו לפני שהוא חנה, ייגש וייתן לו בוקס, או אולי גם ידקור אותו בסכין, מפני שזה מקצר לו את התהליכים? כי עד שהמשטרה תבוא ותשיג, אז אני לא יודעת מה יהיה. האם אתה רוצה לתת לגיטימציה?

אנחנו פה מדברים על כך שאסור לאדם לקחת את החוק לידיים. ואנחנו פה, בחוק הזה, לוקחים את החוק לידיים. באים ואומרים, יש אומנם חוק והחוק אוסר על זה, ואם באמת מישהו יעבור, אז אפשר להעמיד אותו לדין ואפשר לעשות את כל ההליכים. אנחנו לא רוצים לחכות. אנחנו רוצים, יאללה, אנחנו רוצים לעשות לינץ' שאולי הוא בכלל לא יהיה צודק. וזו אחת הסיבות שלחוק הזה אין בסיס, לא מוסרי ולא ציבורי, ולדעתי גם לא חוקתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. אלעזר, בבקשה.
זהבה גלאון (מרצ)
אנחנו עוד לא דיברנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי לא דיבר?
זהבה גלאון (מרצ)
אני קודם עשיתי אליך פנייה נרגשת. זה לא נקרא שדיברתי.
רחל עזריה (כולנו)
זהבה לא דיברה בדיון?! אני מבקשת שזה יעלה לפרוטוקול.
זהבה גלאון (מרצ)
זו היתה קריאה נרגשת למשוך את החוק. זה לא היה לגופו של עניין.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
הבעת עמדה, הבעת עמדה.
זהבה גלאון (מרצ)
הבעת עמדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלעזר, בקצרה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נוכח הסערה הזאת, אני מבין את הסכנה, ואתה יודע שדעתי לא נוחה מחברי כנסת מהספסלים האחוריים בכנסת, מהאופוזיציה באופן קבוע, שאומרים אמירות שיש בהם משום תרומה לפילוג, תרומה לסכנה.

אני שואל אותך כיושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט, האם שר בכיר או ראש ממשלה שנאשם בעבירות – נתת דוגמה הטרדה מינית, אני אגיד לך שחיתות בתוך התפקיד - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא אמרתי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא, הטרדה מינית, הבאת דוגמה מהצבא. כשיש חשד, האם אנחנו יכולים לאסוף חתימות ולהגיד שחבר כנסת ערבי, לא משנה מה, בסדר, נכון, זה סכנה אם הוא חס וחלילה יגיד משהו בגלל שאנחנו מפוחדים וחגבים בעינינו. אבל שער בנפשך איזה נזק יכול לעשות ראש ממשלה או שר שיש לו יכולת ביצוע כל יום, לא יכולת הצהרות, יכולת ביצוע כל יום – האם לא כדאי גם עליו להתחיל בתהליך איסוף חתימות? מה זה משנה, המשטרה? מה זה משנה, בית-המשפט?

אני עוד לא דיברתי על ח"כים שמסיתים בנאומים שלהם לדברים אחרים, ותאמין לי, יש פה ח"כים מסיתים בהקשרים האלה, שתורמים לפירוד. עד אנה אנחנו נגיע בסוף? בשיטה הזאת שנותנת לעצמנו כוחות כאלה, שאתה רוצה לתת לנו, איך אתה יודע כשאתה פותח את יכולת השיפוט של ח"כים לסכנה אסטרטגית-לאומית, לאן אנשים ייקחו את זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אתן לך רק תשובה פשוטה, כי השאלה שלך היא באמת שאלה טובה. אני התלבטתי בה בהתחלה. התשובה היא פשוטה: כבר קבעה מדינת ישראל בחוק יסוד מהו כרטיס הכניסה, ואנחנו מדברים רק עליו. אם נניח מדינת ישראל היתה כותבת בכרטיס הכניסה, נניח, הטרדה מינית, אז יכול להיות שזה גם היה נכנס.

מדינת ישראל קבעה שני דברים, על הדבר השלישי אני לא מדבר – נניח קבעה הסתה לגזענות וקבעה נושא של תמיכה בטרור, שזה כרטיס הכניסה, וחבר כנסת מסוים עבר אותו, לא משנה את זה או את זה, ונניח אחרי חודש התברר שאכן, כן מסית או כן תומך בטרור, זאת אומרת, שמלכתחילה זה מקח טעות שהוא נמצא שם.
זהבה גלאון (מרצ)
מי שם אותך לקבוע שזה מקח טעות? ברצינות.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, שנייה, אני עונה רק לאלעזר.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, אנחנו הרי מדברים על זה כל-כך הרבה פה, והשאלות עולות. לכן אני אומר שרק אותם שני דברים שהכנסת וחוק יסוד קבעו שהם כרטיס הכניסה, רק לגביהם אנחנו מדברים בחוק הזה, שהנה מתברר שהאיש - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, החוק קבע גם מי שחשוד בעבירות פליליות עם קלון, גם לו אסור. אבל זה היה - - - אפריורי שלא שמו את זה ב-7א כי 7א הוא רק פוליטי. זה לא נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלעזר, לכן אנחנו מדברים רק על מה שחוק יסוד של הכנסת קבע ככרטיס כניסה, והנה עכשיו מתברר שהאיש רימה כנראה, ונכנס או זייף כרטיס, או לא יודע מה - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
או שינה את דעתו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם אם שינה את דעתו, בסדר.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני, מי יברר? אדוני, מי יברר? לא, אני שואלת, אני מגיבה למה שהוא אומר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אי אפשר, אני עונה לאלעזר על שאלה אחת - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אבל אתה פותח דיון. מי יברר ואיך יתברר?
רחל עזריה (כולנו)
אני רוצה לומר משהו על העניין הזה שחברי כנסת מודים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני גם רוצה להוציא מלבם של צדוקים, שכל הזמן מסיתים את זה - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אנחנו צדוקים או פרושים? מה אנחנו?
רחל עזריה (כולנו)
את רבן יוחנן בן-זכאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אמרתי את הביטוי, כמו שפעם מישהו אמר בכנסת שהוא חמור נושא ספרים, והוא צעק עליו: מה אתה קורא לי חמור וכולי. בסדר, אז אני אמרתי את זה כביטוי.
זהבה גלאון (מרצ)
אבל אתה יודע שרק חמור לא משנה את דעתו. אם אנחנו בענייני חמורים, אז בוא נקפיא את ההצעה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זהבה, היינו מרגלים, יצאתי, הפכנו לחמורים?
זהבה גלאון (מרצ)
אני לא העליתי את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר, היחידים שעד היום סעיף 7א פעל מולם, זה דווקא היו יהודים. דווקא הם היחידים שהודחו מהיכולת להתמודד לכנסת, כך ששוב, לא כל הזמן רק נגד ערבים, נגד ערבים, נגד ערבים, כשבפועל, המקום היחיד שזה כן מאומץ דווקא היה על יהודים.
יעל גרמן (יש עתיד)
בסדר, אבל לא בחוק הזה. בחוק אחר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, 7א, אותו 7א - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
- - - זה היה בכניסה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר רק שזה יכול להיות מול חבר כנסת זה או מול חבר כנסת זה, ואני לא שולל, רק כשכל הזמן אומרים: אתם אנטי ערבים והחוק הזה נגד ערבים, ולהזכיר לכם, שהחוק הזה במימושו היחיד שהיה, היה דווקא נגד יהודים.
רחל עזריה (כולנו)
אני רק רוצה לומר משהו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
7א שנחקק זה לא רק נגד זה, זה יכול להיות נגד זה, ואתה רואה שזה מומש.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
החוק הזה הוא לא 7א. הוא לא 7א.
רחל עזריה (כולנו)
ניסן, על העניין הזה של ההודאה, שאנשים באים ומודים ואומרים, הייתי שם, עשיתי ככה, אני רק אגיד לך: ברגע שאנחנו מאיימים בסנקציה, בוועדת האתיקה, כולם אומרים: לא, הובנתי לא נכון, לא אמרתי ככה. זאת אומרת, אני לא מאמינה שיהיה מצב שאנשים יודו שבאמת ככה היה. לכן העניין זה של חקירת האמת, כן קריטי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רחל, אל"ף, יכול להיות שאת צודקת, אבל יש מקרים - - -
רחל עזריה (כולנו)
אבל זה רק ההוא ככה, וזה לא מישהו אחר אומר את זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל יש מקרים שהאיש עושה את זה אידאולוגית, והוא ממשיך - - -
רחל עזריה (כולנו)
גם כשהוא מגיע לרגע האמת, הוא יגיד - - -
רחל עזריה (כולנו)
אז אני אומרת לך, גם אידאולוגית, ברגע האמת אומרים שהם הובנו לא נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא שמנה, אני אומר שהוא לא מתבייש בזה. אני רק אמרתי, שוב, לא תמיד אתה צריך שהדיון יהיה הוכחות או דברים כאלה – עודד, סליחה.
יעל גרמן (יש עתיד)
רגע, ניסן, 7א - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר'ה, עודד לא דיבר. אתם דיברתם כמה פעמים.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - - אתה טעית בדבר יסודי. ב-7א בסופו יש בית-משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, כולם יודעים ודיברו על זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
הכנסת לא יכולה לקבל החלטה, אלא אם כן בית-המשפט מאשר את זה. פה אתה אפילו את זה לא עושה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא אמרנו את זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אתה אמרת 7א.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל אמרתי ש-7א, מנסים כל הזמן להגיד שזה רק נגד ערבים. ואני אומר, לא, זה יכול להיות נגד כל אחד מהח"כים, ונתתי דוגמה שכשזה מומש פעם, זה מומש דווקא נגד יהודי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ראש הממשלה שיזם את החוק הזה חשב על מישהו אחר.
זהבה גלאון (מרצ)
ראש הממשלה חשב על מרצ? הוא חשב על כולנו? הוא חשב על הרשימה המשותפת.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני, אדוני, אני צריך לצעוק פה בשביל לקבל רשות דיבור?
קריאה
צעקת יפה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, אם אתה אומר מה ראש הממשלה חושב, אני לא יודע מי מפחיד אותו יותר, אתה או אפילו מישהו מהליכוד. מה אתה יודע?
זהבה גלאון (מרצ)
בוא נפתח את הנקודה הזאת, אדוני. זאת נקודה מעניינת: ממי מפחד ראש הממשלה. שווה דיון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני, אני מבקש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חייב לומר בהקשר הזה, לגבי החוק הזה, שמעולם לא ראיתי חוק שהמשמעויות הסופיות שלו, הפרקטיוּת שבו הוא יופעל, כל-כך שוליות, שהרי הוא לא יופעל כמעט אף פעם – אני לא רואה סיטואציה שבה 90 חברי כנסת – לעומת הרעש שהוא מחולל. אבל בואו נראה - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, אתה בפעם שנייה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה עוד לא שמעת מה אני אומר, ואתה כבר מגיב למה שאני אומר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עודד, תן לי, אני אשתיק אותו. כבר אמרתי לך קודם, כשאתה רואה חבר קואליציה, אתה מאבד את הצפון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הוא חבר קואליציה? - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, הוא חבר קואליציה, ואתה בפעם שנייה. אתה בפעם שנייה כבר, תזכור.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
- - - התבלבלתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תזכור, אתה בפעם שנייה. עודד, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בקיצור, חוק שהסיכוי שבאמת הוא יטפל בתופעה שבה הוא רצה לטפל, כל-כך רחוק, שאנחנו נגיע למצב שבאמת זה יכריע – לא יודע, אולי באמת פתאום אנשים יתחילו לחשוב קצת לפני שהם מבצעים כל מיני צעדים, אבל החוק הזה הרי לא יופעל. הרי לא יגיעו למצב של 90 חברי כנסת. אני לא רואה את זה קורה בכנסת הזו, ואני לא רואה את זה קורה בכנסת אחרת. לצערי, זה הנתיב שבו בחרו ללכת.

אני חושב, ואמרתי לך את זה כבר, יש הצעת חוק שעברה בקריאה טרומית שצריכה לבוא לדיון פה – כרטיס הכניסה שבו צריך לטפל, שיש אנשים שנכנסים לתוך הכנסת הזו כשברור לחלוטין שהם שוללים את זכותה של מדינת ישראל לחיות כמדינה יהודית ודמוקרטית, ופה צריך לראות איך אנחנו עוצרים את זה בכרטיס הכניסה.

התהליך שבו אנחנו מאפשרים כל פעם עוד קצת ועוד קצת – אז זה בהתחלה חבר כנסת שבורח מהארץ בגלל שהוא נחשד בריגול. היה דבר כזה, לא קשור לפרשת המרגלים הזו. אלא באמת חבר כנסת בכהונתו שברח מהארץ בגלל שהוא נחשד בריגול. ואחר-כך חברי כנסת מכהנים שקוראים לטרוריסטים ולמחבלים "שהידים" ו"קדושים" ומהללים אותם. ואחר-כך סיעות שמגנות מדינה שקראה לחזבאללה ארגון טרור ונלחמות במדינה הזו. דברים שאתה אומר, הרי לא יכול להיות, אנחנו כנראה מדמיינים. ואז אתה רואה סיעה שמפרסמת מודעת אבל לזכרו של מחבל. ובסוף, לאחרונה, אתה שומע על חבר כנסת שמרשה לעצמו לפנות דרך משלחת עוינת באומות המאוחדות, למזכ"ל האומות המאוחדות, כדי שיגנה את מדינת ישראל, ואנחנו יושבים ומסתכלים לשמיים ואומרים: משהו פה - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ואתה עוד אומר שזה לא חוק נגד ערבים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, אוסאמה - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה מה שהוא אומר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, אני מבקש - - -
זהבה גלאון (מרצ)
ואנחנו - - - שליברמן שר הביטחון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם תצעק יותר חזק, זה לא ילבין את המעשים החמורים שחבריך לסיעה עשו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, אתה ממש על הגבול. אני מבקש. לא נעים לי, ואני לא רוצה להוציא, לא אותך ולא את זהבה.
זהבה גלאון (מרצ)
בסוף ליברמן שר הביטחון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני באמת מרגיש יותר טוב.

בשורה התחתונה, אני מבין באיזו תופעה החוק הזה רוצה לטפל. יכול להיות, ואני מקבל מה שאמרתי פה קודמתי, חברת הכנסת רחל עזריה, אולי אנשים באמת יחשבו פעמיים לפני שהם עושים את כל השטויות האלה שתיארתי קודם, שבאמת קרו, למרות שאנשים לא מאמינים שאני מספר שזה באמת קרה פה.

בשורה התחתונה, אני חושב שיש מקום לטפל בכרטיס הכניסה לכנסת ולמנוע מאנשים שברור לחלוטין עם איזו אג'נדה הם נכנסים לתוך הבניין הזה. אתה לא יכול להכניס לבניין הזה מישהו שרוצה לפוצץ אותו מבפנים, ואם מישהו רוצה לפוצץ את הבניין הזה מבפנים, שיישאר בחוץ. וצריך למצוא את הדרכים להוציא את מי שמפוצץ - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
- - - 7א - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני אומר, יש תיקון ל-7א, העברנו אותו בקריאה טרומית. זה לא בא לדיון פה בוועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא צריכה לתקן שלא רק: ארגון טרור, אלא גם: מעשה טרור.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היום לפי 7א אתה צריך לעשות מעשה אקטיבי, פיזי, ולא מספיק בדיבור - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
ואז החוק הזה יתייתר בעיניך?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חושב שהחוק הזה מעולם לא יופעל. זה חוק פרווה. הוא לא חלב ולא בשר.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אנחנו מדברים על החוק הזה שוב ושוב. אתה מוכן להגיד מה - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אתה רוצה להקפיא את הדיון בחקיקה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני לא חושב שארצות-הברית - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אתה רוצה להקפיא את הדיון בחקיקה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז בוא נקפיא את הדיון עד שנדון בהצעה של עודד. למה לא?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא. אני רוצה שיזרז את הדיון, שיסיים כבר את הדיון בחוק הזה, שיוכל להביא את החוק שלי לדיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סיגל, בואי נמשיך, בבקשה.
זהבה גלאון (מרצ)
אופוזיציה – אני חושבת שאנחנו לא צריכים להגיש הסתייגויות לחוק הזה, ולא צריך למזער אותו. זה חוק שאסור לשתף איתו פעולה. אנחנו לא יכולים לשנות את כללי המשחק תוך כדי המשחק. אני ממש רוצה להציע לכם את זה. אני אומנם מחליפה פה של מיכל, אבל אני ממש חושבת שזה לא - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
ואז לא נוכל אפילו לדבר ולהביע את עמדתנו במליאה.
זהבה גלאון (מרצ)
לא, אז נגיש הסתייגויות דיבור. את יכולה להגיש הסתייגויות דיבור של 17 שעות, אבל אני לא חושבת שזה מהחוקים שאנחנו צריכים לתת להם לגיטימציה – כמו שאמרה רויטל – בעצם זה שאנחנו מנסים בהרבה חוקים למזער נזקים. אני מציעה לכם לשקול את זה, אוסאמה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
נעשה ישיבה של האופוזיציה. אם לא ידיחו אותנו עד אז.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אם אפשר שיירשם במזכירות לזכותי שלא דיברתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
רק שלא ילך לאיבוד ה-כן. ששתיקתי לא תלך לאיבוד.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אבל זו שתיקה כי אתה מתחבר למה שאנחנו אומרים, לא? שתיקה כהודאה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, יש שתי אפשרויות: החכם בעת ההיא יידום, או השתיקה הרועמת.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
המשכיל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
המשכיל, נכון. אתה צודק. סיגל, בבקשה.
סיגל קוגוט
לפני שנמשיך, יש לי שתי הערות. הערה אחת היא לסדר הגרסאות שאני כותבת. ההצעה הזאת היא לא הצעה ממשלתית, היא הצעה מטעם ועדת החוקה, ולכן כל הצעה שמציע פה חבר כנסת בדיון, בלי קשר לשאלה אם בסוף הוא יצביע נגד החוק כולו, וכשמעצבים את החוק הזה, מה בכלל מגיע להצבעה, אני כותבת את זה כגרסה מטעם אותו חבר כנסת, כדי שאחר-כך בהצבעות חברי הכנסת יוכלו לעצב את זה, בגלל שזו הצעה מטעם הוועדה, ואחר-כך הם יכולים להצביע גם נגד כל החוק. אבל אני עדיין ממשיכה וכותבת את הגרסאות, אלא אם כן מישהו יגיד לי שהוא לא רוצה שאני אכתוב בשמו. כרגע לא שמעתי מחבר כנסת שהוא לא מעוניין שאני אכתוב, ואני כותבת את זה. אלא אם כן אני אשמע משהו אחר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה לא במסגרת ההסתייגויות שאנחנו? - - -
סיגל קוגוט
זה עדיין לא הסתייגויות, לא. ההצעה הזאת זה גרסאות כדי שיהיה קודם נוסח שהוא מטעם הוועדה, אחר-כך יהיה אפשר להגיש עליו הסתייגויות כמה שרוצים ואפשר גם להצביע נגד החוק. אבל בשביל לדעת מה הטקסט שבכלל מתייחסים אליו – זה עכשיו מעוצב פה, הצעת חוק מטעם ועדה.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - - אני לפני שלושה שבועות הגשתי מספר הצעות.
סיגל קוגוט
אני כתבתי פה כמה מההצעות שלך. יש לך כאן את הטקסט? תראי אם חסר משהו ותגידי.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, אין לי כאן. אני ביקשתי שיביאו לי את הטקסט.
סיגל קוגוט
זה טקסט מקוצר. זה אל כולל את המסמכים שלי עם כל ההערות שלי העקרוניות, על הזכות לבחור ולהיבחר, וכל זה. זה פשוט טקסט עבודה. ופה אני מכניסה את כל הדברים שאני יכולה לתמצת אותם לגדר של הצעה. זה לא אומר שחבר הכנסת שמציע את זה, תומך בחוק הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני לא רואה - - -
סיגל קוגוט
את הגרסאות שלך? אני תיכף אציין, טוב?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זה לא הסתייגויות שלנו. זה גרסאות - - -
סיגל קוגוט
יש, יש, את תראי, זה כתוב עם השם של חברי הכנסת ויש שם גם את שלך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, היא תראה לך את זה אחר-כך.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני אוציא את הטקסט ואני אראה לך, כי זה לא נמצא כאן.
סיגל קוגוט
אוקיי. אם יש משהו שחסר, תאמרי לי.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה שלוש הצעות שאז כשאמרתי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, מאה אחוז. אז תעבירי לה את זה, נו.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - אי אפשר יהיה ליישם אותו, ושמנו מספר שלבים.
סיגל קוגוט
אני הכנסתי בינתיים רק את הגרסאות שהן רלוונטיות לפסקה הראשונה, כי רק בה הוועדה ליבנה.

יש שני דברים שכן רציתי לומר ליושב-ראש: האחד, הנושא של הריגול – רציתי שיהיה ברור פה, ריגול זה בכלל לא קשור ל-7א, וגם אם החוק הזה יעבור, זה לא יעזור. החוק הזה לא אומר שכל עבירה פלילית חמורה שחבר כנסת נחשד בה, אפשר יהיה לעשות דברים כשחזקת החפות עוד עומדת לו. החוק הזה מדבר אך ורק על הסיטואציות של 7א.

ולכן ממילא, בתוך המארג החוקתי, מתי מ ישהו לא יכול לגשת לבחירות כי הוא הורשע בעבירה פלילית? יש לי את סעיף 6 ו-7. מתי מישהו לא יכול לגשת לבחירות כי הוא מכהן בתפקיד? - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי את זה אמרתי לאלעזר.
סיגל קוגוט
לא, אתה אמרת, איך אנחנו יכולים לשאת את זה שבן-אדם חשוד בריגול? - - - שמי שחשוד בריגול 7א לא חל עליו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נתתי דוגמה שאם חל על אדם משהו, והוא יושב אתנו כאן בחדר - - -
סיגל קוגוט
אבל גם אם הוא אנס, הוא יושב איתך בחדר עד שהחקירה מתמצית. וגם אם הוא חשוד בחבלה בכוונה מחמירה הוא יושב איתך בחדר עד שהמשטרה - - -
קריאה
גם אם הוא גנב מיליארדים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן הסברתי לאלעזר שכשאנחנו מגיעים לפה, אנחנו מדברים רק על מה שנמצא בכרטיס הכניסה, שזה 7א. נקודה. אז מה שלא שייך, לא שייך.
סיגל קוגוט
הדבר השני, הדוגמאות שאתה כל הזמן נותן, איך קציני צבא בכירים שעומדת להם חזקת חפות ומשעים אותם למשך – זה לא אומר שאין זכויות, לא לעובד מדינה עם חופש העיסוק וגם לא לקציני צבא.

אבל אנחנו מדברים פה, אל"ף, על הזכות לבחור ולהיבחר. ובי"ת, ההבדל בהליך הוא עצום, בגלל שכל עובד מדינה או קצין צבא שמשעים אותו, זה אחרי חקירה ואחרי שהגורמים שבודקים אם המעשה שלו שעדיין לא נחקר עד תומו, מצדיק השעיה, הם גורמים מקצועיים ועושים את זה בהתייעצות עם גורמים משפטיים. הם לא פוליטיקאים ששופטים את חבריהם. ולכן עצם זה שהשופט כאן הוא שופט פוליטי, זה הבדל עצום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הם גם לא חברים לעבודה, סיגל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא זוכר כל-כך שזה מה שקרה, לדוגמה, עם המפכ"ל ועם ראש חקירות יאח"ה. זה לא קרה. אלה רצו להשעות והוא אמר: בשום פנים, והחזירו אותו.
סיגל קוגוט
נו, בסדר, אבל הוא גורם מקצועי. הוא לא גורם פוליטי שדן את יריביו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה גורם מקצועי, בין אם זה מצ"ח, בין אם זה בית-דין משמעתי לעובדי מדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אה, ושם? - - -
סיגל קוגוט
מה לעשות? בני-אדם הם תמיד בני-אדם, אבל עדיין פוליטיקאי כשופט זה תרתי דסתרי, ואת זה צריכים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני נתתי דוגמה שיש מצב במשק - - -
סיגל קוגוט
שעומדת חזקת חפות, ומשעים אדם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, זהו. זה מה שרציתי לתת דוגמה, והיא דוגמה נכונה וטובה ואתם מסכימים איתה. בסדר, לא באתי להגיד שזה דומה באלף אחוז. אבל יש מצבים כאלו.
סיגל קוגוט
לסדר הדיון: בפסקה הראשונה הוועדה בינתיים התחילה ללבן, ואני הכנסתי כאן כל מיני גרסאות. כאן מדובר על הסעיף עצמו. שוב, יש פה גרסה של חברי כנסת – רוב חברי הכנסת חשבו שצריך לייחד את זה רק לעילה השנייה והשלישית של חוק יסוד: הכנסת, ולא לעילה העמומה של שלילת מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. היו חברי כנסת שחשבו לקרוא לילד בשמו ולומר שזה הדחה. אני גם חשבתי שזה הדבר הנכון, גם כדי לומר שאם מישהו באמת פוגע בעיקרי המדינה, אני לא מבינה מה ההשעיה פה, זאת אומרת, אם הוא באמת פוגע בעיקרי המדינה, גם כדי לשמר את המבחנים של בית-המשפט.

היו חברי כנסת שחשבו ההיפך. שמתי גם את הגרסה שלהם, אתם תראו אותה פה כגרסה ג'. זאת אחת הגרסאות של חברת הכנסת גרמן, יחד עם חברת הכנסת רוזין, שדווקא צריך לומר שזה יהיה רק השעיה, אבל לטווח קצר שייקבע בחוק, שלא תעלה על ולא עד סוף הקדנציה, כדי להבטיח שזה יהיה עונש שהתוצאה שלו היא מינורית, שהפגיעה שלו בזכות לבחור ולהיבחר היא מינורית.

אחר-כך היתה גרסה של חברת הכנסת רוזין, שבתקופת בחירות בכלל לא השתמשו בסעיף הזה, גם בגלל שאז המניעים הפוליטיים מתגברים, וגם בגלל שאז יש את הפתרון של 7א, אז לא צריך שהכנסת תדיח אנשים לקראת סיום כהונתה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אז זו לא הצעה שסותרת את הקודמות?
סיגל קוגוט
נכון. לא כל ההצעות סותרות, רובם משלימות.

אחר-כך יש כאן את הגרסה של חברתה כנסת סויד, שגם אם אנחנו הולכים על 90 ח"כים להדחה, עדיין צריכים לקבוע גם בזה מספר של חברי אופוזיציה על-מנת להבטיח – תיכף נגיע לסעיף שהיום אנחנו נדון בשאלה איך פותחים את ההליך הזה. אבל בין איך פותחים אותו ואיך מסיימים אותו, זה צריך להיות משהו מאוד-מאוד חוצה מפלגות ומאוד רחוק מרוב קואליציוני, אלא משהו עם הסכמה מאוד רחבה של הבית. והוספתי את הגרסה.

ואז גרסה שבעקבות ההערה של חבר הכנסת ג'בארין, להשוות את זה לסעיף 7א, כך שיידרש אישור של בית-המשפט. כל הגרסאות, אתם תראו, הן מסומנות בקווים כדי שתוכלו לראות אותן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל החוק עצמו נמצא כגרסה.
סיגל קוגוט
לא, חוק נמצא. לחוק יש גרסאות. אחר-כך חברי הכנסת מחליטים מה הגרסאות שמתקבלות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה גם כולל את השלב הראשון או רק את השלב השני?
סיגל קוגוט
לא, עכשיו הגענו לשלב הראשון. עוד לא דנו בשלב הראשון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה רק על השלב השני.
סיגל קוגוט
השני.

עכשיו הגענו לפסקה שמדברת על איך מתחילים את ההליך הזה, שכאן זה פסקה מאוד-מאוד חשוב, בגלל הערות שנשמעו כאן, שדווקא השלב הסופי הוא לא פשוט להגיע אליו, למרות שהוא אפשרי. אני חושבת שיש חברי כנסת שכן אפשר למצוא 90 חברי כנסת שירצו להיפטר מהם. 90 זה באחוז חסימה שלפעמים יש מפלגות מאוד-מאוד לא מקובלות, עם מעט מאוד חברי כנסת. אפשר לפעמים למצוא גם את הרוב הזה. זה ברור שזה הרבה יותר קשה. עדיין אנחנו חושבים איך פותחים את ההליך, וכאן צריך לחשוב על כמה דברים.

דווקא בגלל האופי של חברי הכנסת שיש להם מחויבויות קואליציוניות, יש להם מחויבויות למרכזי המפלגה שבוחרים בהם, הסיכוי שמישהו ישנה את דעתו, ש-30 חברי כנסת ישנו את דעתם מהשלב הראשון לשלב האחרון הוא מאוד קטן. ואם לא יהיה כאן רוב מסיבי מאוד, דומה קצת למה שאמרה חברתה כנסת עזריה, לפתיחת ההליך, שגם הוא כולל חברי אופוזיציה, הכנסת יכולה למצוא את עצמה כל הזמן בהליכים כאלה, גם אם הם לא יבשילו בסוף לכלום, אבל כל הזמן תהיה פה תסיסה והליכים, ואיך קראו לזה פה: רוח רעה.

ולכן, אם באמת המטרה היא שאנשים שפרצו כל גדר, אפשר יהיה לפעול נגדם, זה צריך לבוא לידי ביטוי גם בהתחלה. וזה הדבר הראשון שאתם צריכים עכשיו לתת את הדעת, איך אתם חושבים שצריך להתחיל את ההליך הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
באיזה נייר את עובדת?
סיגל קוגוט
אני בעמוד 2. מה שעבר בקריאה ראשונה זה החלטה כאמור בפסקה (1), סוף עמוד 2: תתקבל לפי הצעת ועדת הכנסת שהתקבלה ברוב של שלושה רבעים מחבריה על בסיס של 61 חברי הכנסת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא הנייר הזה.
סיגל קוגוט
זה מה שעבר קריאה ראשונה, ואני שמתי פה גרסה לדיון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני ביקשתי לשנות את זה ל-70.
סיגל קוגוט
אז אני כותבת בשם יושב-ראש הוועדה – האם בהצעה שלך כלולים גם חברי אופוזיציה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כרגע לא. כרגע לא בהכרח. נניח לדוגמה, בקואליציה הזו יהיו. אמרתי, לא בהכרח.
סיגל קוגוט
האם אין לך עיקרון חוקתי שתמיד חייבים להיות גם חברי אופוזיציה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אמרתי, לא בהכרח.
סיגל קוגוט
למה? למה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כרגע, לשלב הזה, לא בהכרח.
חיים ילין (יש עתיד)
אני הרי אמרתי את זה. אני ממש מתלבט, באמת מתלבט. אני אומר, אם לא, להביא רק הסתייגויות דיבור או להתחיל להפציץ, כמו שתמיד עושים את החוקים. אבל זה חוק, ניסן, ובאמת אני אומר לך את זה: בוא נתמודד עם מה שיש, לא עם מה שעכשיו אתה מביא. אתה רוצה - - - שאני אעביר את החוק שלי? יש חוק שאני מתמיד אותו לפה, אומר שכל חוק שיעבור, ואתה רוצה רוב מיוחס בתוך החקיקה עצמה, באותו רוב החוק צריך לעבור. איך זה נשמע?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הבנתי.
חיים ילין (יש עתיד)
אם אתה רוצה להדיח עם 90 חברי כנסת או עם 80 חברי כנסת, החוק צריך לעבור ב-90 או ב-80, באותו רוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז לא הבנתי מה אתה רוצה שאני אעשה.
חיים ילין (יש עתיד)
תעיף את החוק הזה. תעיף אותו. תעיף אותו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
חיים רוצה לקצר. זה הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ניסן, אני פשוט חייבת ללכת. אני משתתפת בפאנל של שורת הדין עכשיו על הטרור. אנחנו צריכים לקבל את ההחלטה מה אנחנו עושים. אבל בינתיים, עד שנקבל את ההחלטה אם אנחנו משתפים פעולה או לא, ונקבל את ההחלטה בינינו, לפחות תעשה שיהיה רף מינימלי של 90 חברי כנסת, 85 חברי כנסת, שמתוכם יש לפחות עשרה חברי אופוזיציה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל מאחר שאנחנו לא מדברים על ההחלטה – בהחלטה יש 90, וב-90 ודאי שיש חברי אופוזיציה, עוד לא ראיתי קואליציה, אז יכול להיות ששם נצטרך לדון.

אבל כאן מדובר על הפתיחה – לא היה דבר כזה בחיים, שכדי לפתוח, אבל בגלל שהדבר הוא חריג, אז אני אומר, לפתוח דיון רק אתה צריך - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ניסן, אבל זה כלי להתעללות, זה כלי להתעמרות. אפשר ברוב מאוד קטן, רק לפתוח את ההליך זה התעמרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
70 חברי כנסת?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כן, כן. נעביר אותו בוועדת הכנסת, ונעביר אותו פה ונעביר אותו שם. לא נדיח אותו בסוף, אבל נתעמר בו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם את לא תצטרפי ל-70, אז לא יהיה לנו 70.
יעל גרמן (יש עתיד)
היינו 72 חברי כנסת בקואליציה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נכון. ואת היית תומכת בזה? את לא היית תומכת בחוק הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני לא הייתי נותנת לו להגיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נו, בסדר גמור. זה לא אומר שקואליציה הם כולם כמו עדר.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל אי אפשר להצביע בניגוד לקואליציה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, נו. מה הוויכוח?
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל תבין ש-70 זה לא הגיוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
במקום 60 הצעתי 70.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא הגיוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, הרי בעינייך כל החוק הוא לא הגיוני. אז לכן אני אומר, זה בסדר, נו. אין לי טענות. אמרתי 70.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני הצעתי, 70 הכוללים עשרה חברי אופוזיציה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז בוא נעלה את זה להצבעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד לא. בינתיים מציעים, בסוף יהיה על הכול הצבעות.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא הבנתי, מה אמר עכשיו בני בגין?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
70 הכוללים עשרה חברי אופוזיציה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ואני מדברת על 90 וחברי אופוזיציה.
יעל גרמן (יש עתיד)
צריך יהיה להצביע על זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כמספר הרשימה המשותפת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
וערבי אחד.
עמי ברקוביץ
אני רק רוצה לומר, בהמשך למה שאמרתי גם בדיון הקודם, שמכוח אותה זהירות רבה שנדרשת לדעתנו, בהקשר של חוק כזה, גם אם, כפי שאמרנו, הוא לא בלתי חוקתי, נדרש מספר מקסימלי של חברי כנסת לצורך פתיחה בהליך, ובכלל זאת גם חברי אופוזיציה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מהי המלצתכם? כמה?
עמי ברקוביץ
כמה שיותר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
120?
יעל גרמן (יש עתיד)
כמה שיותר, ולהכיל חברי אופוזיציה.
עמי ברקוביץ
נכון, נכון.
חיים ילין (יש עתיד)
אמרתי ש-120 יפיל את החוק. זאת אומרת, החוק יעבור, אבל אין סיכוי שהוא יוסר.
יעל גרמן (יש עתיד)
ניסן, אתה בעד הממלכה. הנה, הממלכה אומרת לך, שאם לא די, זה בוודאי שצריך להיות.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
מה הממלכה אמרה?
עמי ברקוביץ
מספר מקסימלי של חברי כנסת לפתיחה בהליך, ובכלל זאת גם חברי אופוזיציה.
חיים ילין (יש עתיד)
החקיקה שלי שאומרת שאי אפשר לשחק עם כמות חברי הכנסת – אמר לי היועץ המשפטי לכנסת, זה בבסיס חוק יסוד. בהתחלה הלכתי לדבר איתו כי אמרתי, לא יכול להיות. אני בא מתוך השלטון המקומי ואגודות שיתופיות. באגודות השיתופיות, כשאתה רוצה לעשות שינוי מהותי, אתה חייב לפחות 75% מסך החברים בתוך האגודה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא הבנתי מהו מהותי. אם אתה אומר, הם דורשים 75% כדי לקבל את החוק הזה – זו המגבלה למה שאתה אומר.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, לא. אני מנסה להגיד שהיועץ המשפטי אנמר שכשאתה רוצה רוב מיוחס בחקיקה בזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז פה יש רוב מיוחס.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
פה ודאי, לפי ההצעה. גם לפי ההצעה - - - יש רוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודאי.
חיים ילין (יש עתיד)
חבר'ה, הטענה שלו שקודם כל הדיון הזה צריך להתקיים בשינוי חוק יסוד – זה לא חוק יסוד, סליחה.
סיגל קוגוט
זה חוק יסוד.
חיים ילין (יש עתיד)
אז לא אמרתי כלום. סליחה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תיקון לחוק יסוד: הכנסת.
סיגל קוגוט
היו פה כמה חברי כנסת שהתחילו להעלות רעיונות, אם זה צריך להיות בוועדת הכנסת, אם זה צריך להיות בוועדת האתיקה. כרגע, הנוסח שעבר קריאה ראשונה, זה שההליך הוא בוועדת הכנסת ושצריכה לקבל את ההחלטה בשלושה-רבעים מחבריה. אם רוצים להעלות כאן גרסאות אחרות, אז זה המקום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני חושב שקודם כל, וכפי שאמרה חברתנו, רחל עזריה, שהיא חברה בוועדת האתיקה – קודם כל, וכתנאי לכל התנעת תהליך שאנחנו מתנגדים לו והוא לא חוקתי, אבל קודם כל, שיגיש אותו חבר כנסת - - -
סיגל קוגוט
שה-70 יפנו לוועדת האתיקה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לפני ה-70 אפילו. אם חבר כנסת חושב שיש משהו, לפני שהוא יתחיל להכתים את ה-70, שיפנה לוועדת האתיקה ויגיש תלונה. אולי ועדת האתיקה תגיד, לא דובים ולא יער, אפילו עבירה משמעתית אין. אם ועדת האתיקה תסבור שיש משהו – יכול להיות שאותו חבר כנסת יסתפק בעונש שתטיל ועדת האתיקה. למה צריך להתניע גם בוועדת הכנסת, גם במליאה, וגם מדברים על זה?
סיגל קוגוט
כי עוד לא הגענו לסעיף.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לכן אני אומר – קודם כל, שייגשו לוועדת האתיקה, וועדת האתיקה תחליט. אם ועדת האתיקה תחשוב שיש אפשרות להתחיל בתהליך הזה, אז היא תיתן את האישור. אם ועדת האתיקה תסבור שלא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אתה סומך על ארבעה חברים, ואתה לא סומך על 60 או 90 חברי כנסת?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה מצטבר.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק, זה במצטבר. זה גם וגם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ניסן, אני יודע שלפני שרחל עזריה דיברה על הצתת אש ועל משהו, אז יכול להיות שבאותו יום אני אתחיל לעבור ואני אחתים 70, או אפילו 80. אבל יכול להיות שאם יתקרר העניין, וועדת האתיקה תבדוק את הדברים, אז יכול להיות שחברי כנסת - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
סיגל, הרעיון של אוסאמה, ואנחנו העלינו, לתת עוד וזה במצטבר כמו שהעיר כאן משרד הביטחון.
סיגל קוגוט
אני אעשה גרסה כזאת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מאחר שמדובר בצעד כזה חמור, שאולי יש כאלה שסוברים שלעולם לא יימצאו 90, אז אני אומר, לא צריך לחכות שהאש בוערת בלבבותיהם של – וראינו מקרים כאלה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, אני אשמח. אני רק קצת תמה שאתה כל הזמן בדעה שאי אפשר לסמוך על חברי כנסת, אבל אתה רוצה לסמוך פה על ארבעה, ולא על ה-60 או ה-70 שצריכים להתניע את המהלך. אתה הרי אומר שארבעה יתחילו להתניע את המהלך.
סיגל קוגוט
לא. שרק אם הם ימליצו, 70 יוכלו לחתום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נו, זו הכוונה שארבעה מתניעים מהלך מסוים.
סיגל קוגוט
אבל הם יכולים גם לא להתניע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז. גם ה-70 יכולים לא להתניע - - -
סיגל קוגוט
לא, אבל הארבעה יכולים לתת עונש אחר ולהגיד - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא משנה, אבל זה משהו אחר. אז תגידי שהם יקבעו ללכת לוועדת האתיקה. נקודה. זה משהו אחר. זה לא החוק שאנחנו מדברים עליו. אבל אין לי בעיה, אפשר לכתוב את זה. רק אני אומר, זה לא החוק. אם כמו שאת אומרת, הולכים לוועדת האתיקה, ועדת האתיקה תחליט מה שהיא תרצה להחליט. היא יכולה לתת לו השעיה של חמישה חודשים, אבל ימשיך להיות בה הצבעות ונגמר הסיפור. אולי. אבל זה לא החוק שאנחנו מדברים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שזו ההצעה הראשונית שלי. לחלופין, אותם 60 או 70, אי אפשר שיתניעו תהליך, אלא שייפנו קודם לוועדת האתיקה. זה לחלופין שלי. אמרת 60, אז בסדר, אז שייפנו קודם כל לוועדת האתיקה שהיא תברר את התלונה, עד כמה שאפשר לברר את זה, ושתגיד אם יש פה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
במקום ועדת הכנסת?
סיגל קוגוט
לא, זה הכול תהליכים מצטברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, כי ועדת הכנסת הרי יכולה - - -
סיגל קוגוט
לחלופין כן, אבל בהצעה הראשונה שלו זה לא. ההצעה הראשונה שלו זה קודם אתיקה, אז 70, ואז ועדת הכנסת, ואז מליאה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל ההצעה הראשונה שלו מנטרלת את החוק עצמו.
סיגל קוגוט
היא לא מנטרלת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז את הולכת לוועדת האתיקה.
סיגל קוגוט
לא, היא לא מנטרלת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא יכולה להחליט מה שהיא רוצה.
סיגל קוגוט
ועדת האתיקה, המלצה שלה היא תנאי לזה שההליך הזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, היא יכולה להחליט מה שהיא רוצה, כמו דיון רגיל בוועדת האתיקה.
סיגל קוגוט
לא, אבל עדיין יצטרכו את ה-70, ויצטרכו את הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אבל היא יכולה להחליט שהיא רוצה להשעות אותו לחמישה חודשים, ונגמר. נגמר הסיפור.
סיגל קוגוט
במקום, ואז היא חוסמת את ה-70. נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה מה שאני אומר. אז זה למעשה עוקר את החוק.
סיגל קוגוט
זה לא עוקר את החוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני למעשה חוזרת על דברים שאמרתי, ושכאמור לא היו פה. אנחנו אומרים את האמת, אני אומרת את זה בגלוי – אנחנו לא רוצים את החוק, אבל אם זה יעבור בגלל העריצות הקואליציונית, אז אנחנו לפחות רוצים לגרום לכך שכמעט ולא ישתמשו בו. מה שאמר עודד פורר. זאת המטרה שלנו, לגרום לכך שכמה שפחות ישתמשו.

אמרה כאן גם היועצת המשפטית ואמרו כאן עוד – אם אנחנו באמת נקבל את ההצעה שלך ש-70 חברי כנסת, אפילו בלי האופוזיציה, יוכלו להתחיל תהליך, אנחנו נגרום עוול להרבה מאוד אנשים שלא ירצו שיהיו פה, ויש הרבה מאוד סיבות, אולי אפילו מוצדקות. גם אני לא רוצה הרבה מאוד חברי כנסת שיהיו כאן. אז מה, יש לי רשות להחליט? ואנחנו נגרום לטרטור של חברי כנסת לשווא, וגם להפעלת החוק הזה פעמים רבות, ואני חושבת שזה דבר גרוע.

ולכן ההצעה של אוסאמה שעלתה לפני שלושה שבועות, שאנחנו אומרים, בואו נשים מספר שערים שצריך לעבור דרכם עד שהחוק ייושם. ומה שאוסאמה כרגע אמר זה שער ראשון. השער הראשון זה ועדת האתיקה שבכלל תבחן אם יש מן הראוי בכלל להפעיל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא תצטרך לקבל החלטות פה אחד כמובן.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני לא יודעת. לא ירדתי לרזולוציה - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש גם את היושב-ראש, שיש לו - -
יעל גרמן (יש עתיד)
כמו ועדת האתיקה, היא מקבלת בקונצנזוס. לא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, רק שתביני - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו מדברים על שער ראשון. עברו את השער הזה, אז צריך להערכתנו 90, לרבות חברי האופוזיציה. ואני הוספתי עוד שתי הסתייגויות שאני רוצה שייכנסו. זהו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיכי, בבקשה.
סיגל קוגוט
אם יש למישהו עוד הערות לגבי ההליך בוועדת הכנסת או הליך אחר, אז זה הזמן.
עמיר פוקס
אני מציע לחברי הכנסת ככל שהם היו רוצים, להכניס משהו שהיה הופך את זה להליך קצת יותר דומה להליך שאתה מדבר עליו. אני עמיר פוקס, מהמכון לדמוקרטיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
המכון לדמוקרטיה – עדיין לא צריכים להמשיך את ההמשך. אני לא יודע אם אתם שייכים. אני סתם צוחק.
עמיר פוקס
מה?
סיגל קוגוט
הוא צוחק על חוק העמותות.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - - הם ממומנים על-ידי גורם פרטי, דרך אגב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אמרתי, צחקתי ואמרתי, אנחנו בין כה וכה, בלי קשר ועם קשר, אנחנו מבקשים מכל אחד שיגיד את שמו ואת מי הוא מייצג. בסדר, לא קרה כלום.
עמיר פוקס
ככל שהצידוק פה הוא כמו שאמרת, שמישהו שבזמן שיש חשד וכולי, אז אפשר היה להגיד שהשער הראשון זה לאו דווקא ועדת האתיקה, אלא היועץ המשפטי של הכנסת, שהוא בוחן אם יש איזשהו ממש בסיפור הזה, והוא גורם מקצועי ולא פוליטי, ורק אחרי זה מתחילים בהליך.
יעל גרמן (יש עתיד)
האם בוועדת האתיקה היועץ המשפטי לא יושב ולא מחווה את דעתו?
סיגל קוגוט
הוא יושב ומחווה את דעתו. בניגוד ליועץ המשפטי לממשלה, כלי החקירה של היועץ המשפטי לכנסת הם פחותים בהרבה. לכן כשער, זה נראה לי בעייתי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עמיר, אם הוא יושב שם ומחווה את דעתו, אז עדיף להשאיר את זה בוועדה - - -
קריאה
או היועץ המשפטי לממשלה - - -
סיגל קוגוט
היועץ המשפטי לממשלה, יש לו משטרה שחוקרת. לכנסת אין. אנחנו כתבנו כאן שבכל מקרה הוא מתייצב ומביע את עמדתו, גם הוא וגם היועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמחה, בבקשה.
שמחה רוטמן
שמי שמחה רוטמן, מהתנועה למשילות ודמוקרטיה.

אני חושב שיש פה קפיצה כל הזמן – מה שאמרה סיגל קודם – סליחה שאני חולק, אבל יש כל הזמן איזושהי קפיצה בין סיטואציה של פלילי, שאז צריך חקירה ודברים כאלו, לבין סיטואציה של אמירות, התבטאויות, התנהלות, שאיננה עולה בקנה אחד עם סעיף 7א, שעליה לכאורה המושג של חקירות, משטרה וכולי, פחות רלוונטי.

אני רוצה להזכיר שבחוק יסוד, במצב שנמצא כיום, הגוף שמכריע בשאלות האלו בשלב הראשוני, לפני בית-המשפט, היא ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, שהיא אמנם גוף שיושב בו שופט, היא לא מורכבת רק ממשפטנים, היא לא מחזיקה בסמכויות חקירה של היועץ המשפטי לממשלה. ואנחנו – למרות שהבעתי כבר בעבר את אי-שביעות רצוני מהפתרון הזה, גם בבחירות וגם אחר-כך, אבל זו מציאות שגם אנחנו כמדינה בחרנו לעצמנו.
ולכן, כל הזמן, להגיד
כלי חקירה – לא מתאים. את אותם כלי חקירה שיש לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת, כך הגיוני וצריך. ככל שזה הגיוני שם, זה צריך להיות הגיוני גם כאן.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
ככה זה נראה גם.
שמחה רוטמן
יכול להיות. יכול להיות שההסדר של 7א איננו טוב. אני מסכים שההסדר של 7א לא טוב. אני לא אתווכח - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
עוד לא - - -
שמחה רוטמן
אני לא אתווכח על זה, אני רק אומר שיש עניין – דיבר על זה גם קודם פרופסור ברק מדינה, שהעבודה שהכנסת פה צריכה לבצע היא לבדוק אם יש פה איזושהי הרמוניה של ערכי היסוד וחוקי היסוד הקיימים. זה מה שיש כרגע בחוקי היסוד הקיימים, צריך לשים את זה בראש. יכול להיות שצריך לשנות אותם, ואני בעד אגב.

לגבי ההערה הקודמת, לגבי חברי כנסת כשופטים, או פוליטיקאים כשופטים – אני חושב, שוב, אם המקבילה שלנו היא ועדת הבחירות לכנסת, שם זה אפילו הפוליטיקאים של הפוליטיקאים, כמו שמישהו כבר כתב על זה בעבר, אבל אני חושב שהאמירה הבסיסית לפיה בשפיטה יש איזשהו ידע מקצועי, פרופסיה, היא אמירה לא הכרחית - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
יש אובייקטיביות.
סיגל קוגוט
יש אובייקטיביות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אין אינטרסים.
שמחה רוטמן
כאשר אנחנו מדברים - - -
קריאה
אין דבר כזה. בדיוק כמו פוליטיקאים.
יעל גרמן (יש עתיד)
באמת? - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה משילות ודמוקרטיה?
שמחה רוטמן
כאשר אנחנו מדברים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תן לו להשלים משפט.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כאשר אנחנו מדברים על שיפוט משמעתי, כמו שהבאתם את הדוגמה של ועדת האתיקה – יושבים חברי ועדת האתיקה, הם חברי כנסת, הם אינם שופטים מקצועיים, והם מטילים סנקציות. זאת אומרת, האמירה של פוליטיקאים כשופטים זה דבר שהוא לא נשמע, לא קיים, היא אמירה לא נכונה לא בשיטתנו ולא בשיטות אחרות. יש פה שיפוט משמעתי. ובשיפוט משמעתי תמיד האנשים שופטים את השווים להם, קבוצת השווים. רופאים שופטים רופאים, עורכי-דין שופטים עורכי-דין, רואי חשבון שופטים רואי חשבון, וכן, גם חברי כנסת שופטים חברי כנסת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לשכת עורכי-הדין, יש לה ועדת האתיקה שיכולה לפסול אפילו אנשים מלשמש - - -
קריאה
לא מאשימים על תמיכה בטרור - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל אחד בתחום שלו - - -
סיגל קוגוט
אבל אתה עדיין צריך לשים על השולחן את העילות, שהן אידאולוגיות, ואת הטיב של האנשים שהם פוליטיקאים, והמחויבויות הקואליציוניות ואת הזכות לבחור ולהיבחר. ולכן האיזון שהמחוקק מצא עד עכשיו זה לא שלא יהיה שיפוט משפט - - - בכנסת. כלל וכלל לא, ולא אמרנו את זה. אלא שהסנקציות שאפשר להטיל וטיב הבירור שעושים, הוא צריך להיות מותאם לטיב השופט, לטיב הזכות הנפגעת, ולאופי של המקום הזה. זה הכול.
שמחה רוטמן
אני מסכים לחלוטין, אני רק אומר שנכון להיום, את אותה מטריה משפטית של 7א, מחליטה בהם, כערכאה ראשונה, ועדת הבחירות המרכזית לכנסת. אפשר להגיד שזה לא טוב, אבל אי אפשר להגיד שזה חדשנות של החוק הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עד לפני כמה שנים - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל יש ביקורת קשה של בית-המשפט העליון על העניין הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת ערכאה ראשונה - -
שמחה רוטמן
נו, גם פה זה ערכאה ראשונה.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - ובלי בית-המשפט העליון דינו כלום.
שמחה רוטמן
גם פה יש בית-משפט עליון. בכל מצב.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, פה אין בית-משפט.
שמחה רוטמן
יש ערעור לבית-משפט.
יעל גרמן (יש עתיד)
אין.
שמחה רוטמן
יש, יש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ערעור יש, יש. יעל, יש.
יעל גרמן (יש עתיד)
בחוק ההשבה אין בית-משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש, יעל. יש ערעור.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
רשאי לערער. צריך אישור - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול לערער, ואז הכול נעצר עד שבית-המשפט יפסוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל ב-7א זה לא ערעור. ב-7א זה תהליך שהוא לא מושלם עד שבית-המשפט לא שם עליו את הגושפנקה שלו. זה הבדל מהותי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, הרבה שנים זה לא היה ככה. זה רק - - -
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בית-המשפט נכנס רק בשלב מסוים.
סיגל קוגוט
בגלל שהוסיפו את פסילת מועמד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל מפלגה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מפלגה צריכה לערער.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מפלגה זה רכב של חמישה פרטיים.
יעל גרמן (יש עתיד)
אוי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, ואת רואה שאפשר.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - - שבפרטי התהליך של חבר כנסת הוא לא מושלם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה נכון וזה נכון. יש דוגמאות לפה ויש דוגמאות פה. אין צד אחד שזה מאה אחוז, כי יש מספיק דוגמאות לכאן ולכאן.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, יש סיבה לכל דבר. יש סיבה, והסיבה היא בדיוק המידתיות והסבירות. כמה באמת אנחנו יכולים לקחת על עצמנו את הזכות שלנו לשפוט את חברינו שדעותיהם שונות פוליטית אפריורית. זו הסיבה. יש פה רציו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לעניין הדיון בוועדת הכנסת, אם זה יגיע לוועדת הכנסת – יש סדרי דין איך זה, מי מגיש עם תצהירים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מפורט שם, כן, איפה להופיע - - -
סיגל קוגוט
כן, זה תיכף מגיע בהשלמה בחוק הרגיל. כאן אנחנו בחוק יסוד. אחר-כך יש לנו גם חוק רגיל, שאת כל סדרי הדין שם ובתקנון הכנסת.

עכשיו הגענו לסוגיה אם אתם מעוניינים בהליכים חשאיים או גלויים. זו סוגיה עם דילמה רצינית, בגלל שמצד אחד כל חבר כנסת, מה שהוא עושה, נשפט על-ידי הציבור - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - בוועדת הכנסת.
סיגל קוגוט
בשניהם, במליאה וגם בוועדה.

זה דבר נדיר. חבר כנסת בדרך-כלל נותן דין וחשבון על מעשיו, מנמק אותם, עומד מאחוריהם, השקיפות היא נר לרגלי הכנסת, חוץ מהליכים מסוימים שהם באמת אישיים, כמו בחירות. מצד שני, יכול להיות שהנטרול של הפוליטיות החזקה מאוד שיכולה להיות בהליך הזה, אלא אם כן באמת תחליטו על רוב עצום לפתיחת ההליך – יש קשר בין הרוב לבין – כי הבעיה היא לנסות לנטרל את האופי הפוליטי מאוד שיכול להיות להחלטות האלה. הנטרול הזה יכול להיות בכמה צורות. או לדרוש רוב מאוד-מאוד חוצה מפלגות, בשביך להתחיל את ההליך הזה בכלל. או להגיד שההליך – אולי לא הדיונים, הדיונים עצמם ופרוטוקולים יהיו, אבל ההצבעה בסוף, חבר הכנסת עומד עם עצמו ועם מצפונו, רק ההצבעה תהיה חשאית. זה דרך אחרת לנטרל על אף שבאמת זה דילמה גדולה בגלל אופי הפעילות של הכנסת.

אז פה אתם צריכים עכשיו להחליט אם אתם מציעים משהו כזה או לא.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני הצעתי הצבעה חשאית בשלב הסופי במליאה. לא חשבתי שבוועדת הכנסת, אין אולי משמעות רבה לכך, מספר המשתתפים המצומצם, ואנשים, ישאלו אותם, אז הם בדרך-כלל יאמרו. מה זה שלושה רבעים? זה 12 חברי הכנסת - - -
סיגל קוגוט
משנים את זה כל הזמן, אז אנחנו עוד לא יודעים כמה זה יהיה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל המספר יהיה מצומצם.

לגבי המליאה – כשאנחנו מדמיינים מצב כזה, אנחנו רואים לנגד עינינו אירוע חריג שגורם להתרגשות רבה בקרב חברי הכנסת, וקודם כל, בקרב הרוב בכנסת, הרוב הקואליציוני, כי בלי הרוב הקואליציוני אי אפשר יהיה להשיג את 90 חברי הכנסת הדרושים לקביעה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם לא את הפתיחה, גם לא תשיג את ה-70 כדי לפתוח את ההליך בלי הקואליציה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כן, ודאי.

לכן, במצב הזה של ההתרגשות, צריך לצפות שתהיה נטייה לחברי כנסת אחדים, קודם כל, לקבל את דין המשמעת הקואליציונית, ואחר-כך גם לקבל על עצמם את העול הנובע מן האווירה הנוצרת. יכול להיות שהיא תיווצר בצדק, אבל צריך לקחת את זה בחשבון. זה איננו מצב רגיל. במצב הזה אני חושב שצריך לאפשר לחבר הכנסת שרוצה כך, שהרהר בכך במשך 20 או 30 יום, להשתחרר מן המסגרת שלמעשה נכפית עליו גם על-ידי המצב היסודי שנגרם מאותה עילה וגם מהאווירה הנוצרת. זה לא יהיה בלתי כרוך באווירה ציבורית, בתקשורת, בטוקבקים, במסרים, ברשתות החברתיות שמאכלסות פסיכופטים לא מעטים, שהשיח הפסיכופטי שלהם משתלט – אני אומר את זה באופן קליני – משתלט אחר-כך ומקבל תהודה בתקשורת הרגילה. אני קורא אותם לעתים, ופעם הם עוד היו מסתתרים תחת הכותרת: "האביר השחור" או "הכוס הלבנה". עכשיו כבר הכול פרוץ, אין סנקציה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא ידעתי על כזאת בקיאות שיש לך.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
- - שמועות והשמצות, ככל אשר יעלה המזלג בפרור.

לכן, כשאני רואה את המצב הזה, אני חושב שבין האיזונים שסיגל מדברת עליהם, אצלי מוכרע הצורך לאפשר אפילו לאחד להצביע – אני לא רוצה להגיד "מצפונו". יש לא מעט אנשים שגם בגיל מבוגר מצפונם נקי פשוט מפני שהם לא השתמשו בו. לכן אני לא אומר. אני מדבר על אדם שעל-פי דעתו החופשית יוכל, ובין 90 חברי הכנסת אולי יהיה קשה להתחקות על השם המדויק.

יכול להיות שכל הצעתי, בסופו של דבר, מתי שהוא תיגע לחבר כנסת אחד, או לשלושה. אני חושב גם שכדי לתת את התחושה שהליך שהוא בלאו הכי פוליטי, כמו שאנחנו אומרים וזה מובן מאליו, תחושה שיש מוצא גם לאנשים אחרים לא להיות כבולים באותה מסגרת קשה.
עמי ברקוביץ
אמרת שזה יהיה ביחס למליאה, ולא בוועדה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא, יכול להיות גם. אבל אני שואל אם יש בזה טעם, בין 15 חברי כנסת – הרי מספי שהמתנגדים יזדהו, אז באותו רגע זיהית, או יכול להיות שיהיה נמנע אחד ולא תדע מי הוא. הטעם האמיתי מצטמצם, כך נראה לי. אפשר גם את זה לשקול, אבל אני לא רואה בזה טעם רב, אלא מסיבה מעשית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש הלכה ברמב"ם שבית-דין, סנהדרין, שכולה החליטה על מישהו שהוא אשם, אז הוא יוצא זכאי. ולמה? אם כולם החליטו ולא היה אף אחד שלימד זכות, זאת אומרת שהיה כאן מהלך פסיכולוגי, עממי, משהו ששכנע את כולם.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כן, סטיכיה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מפרץ החזירים, זה נקרא.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא, זה לא מזימה. לא, לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אלא שנוצרת אווירה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אווירות ה"עליהום".
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות מקרה רצח שכולם חושבים שזה חייב, אז אתה לא יכול להגיד. אלא הדיון שם בסוף, כך מסבירים את הרמב"ם, שאם לא היה אף אחד שניסה לפתוח בזכות – בהתחלה התחילו לנסות לדבר בזכות האיש. יכול להיות שבסוף השתכנעו לחובה, אבל אם לא היה, זאת אומרת שיש כאן אווירה אחרת, אז האיש יוצא זכאי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני חושב שזו דוגמה מאוד-מאוד יפה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני חושב שהדילמה היא דילמה רצינית. הנטייה הראשונית שלי היא שהחלטה כזאת צריכה להתקבל ללא כל לחצים ותוך שהמצפון יהיה חופשי ומאחורי הפרגוד, כל חבר כנסת יצביע. אבל מצד שני, אני חושב שכל חבר כנסת צריך להיות לו האומץ, וגם הסיעות, להגיד: אני תומך או לא תומך ולנמק - - - החלטה כזאת חשובה.

לכן אני הייתי מציע שנשאיר את שתי הגרסאות. אני צריך להתייעץ גם עם הסיעה, הרשימה המשותפת.
סיגל קוגוט
אגב, הפרוטוקול יהיה גלוי. הכוונה רק להצבעה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, כן.
סיגל קוגוט
אוקיי, נעשה שתי גרסאות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בוועדת הכנסת, בוודאי שכל חבר כנסת מתבטא, וכל אחד מאתנו כבר יודע מה הוא יצביע, כך שבוועדת הכנסת פחות – אבל במליאה הנטייה היא כן ללכת להצעה של חברי בני בגין, ללכת לכיוון של הצבעה חשאית, במיוחד כשעומדים להדיח חבר כנסת, אז צריך לתת חופשיות גמורה בעניין הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם אני מאוד מתלבטת, אבל דווקא אני הולכת יותר מ-50%, למרות שאני גם לא בטוחה בדעתי, אבל אני הולכת דווקא להצבעה גלויה. אנחנו מדברים המון על שקיפות ועל כך שאיש ציבור צריך לדעת לשלם על החלטתו ומעשיו. ואני דווקא רוצה שאנשי ציבור – ואנחנו כולנו אנשי ציבור, נבחרי ציבור – שחבר כנסת יֵדע את המשמעות של ההצבעה שלו, ושגם הציבור יֵדע את המשמעות של ההצבעה שלו.

בצורה צינית אולי, אני גם חושבת שבסופו של דבר, במקרה כזה יֵדעו מה כל אחד הצביע גם בחשאי, או פחות או יותר יֵדעו. זאת אומרת, אף אחד לא יוכל להסתתר מפני מצפונו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא בטוח. יש הרבה הפתעות. נשיא נבחר – היו הרבה הפתעות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הרבה הבטחות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אחר-כך ידעו מי הצביע נגד, עם פרס.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גם לא בטוח.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא יודע.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא משנה. בוא נשים רגע את הנימוק הציני בצד. אני מדברת על הנימוק העקרוני. אנחנו נבחרי ציבור, אנחנו צריכים להיות גלויים כלפי הציבור, ושהציבור ישפוט אותנו בהתאם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני אוסיף להערה: הכול הוא בספק. גם אני לא שלם עם הצעתי. רק שיש לנו דוגמאות – הדוגמה של הנשיא, הדוגמה של מבקר המדינה. אז התשובה היא: אבל זו הצבעה אישית. אני חושב שניתן לטעון שגם במקרה שלפנינו, מדובר בהצבעה על פלוני, על גורלו של פלוני. עמיר לא מסכים.
עמיר פוקס
נכון שזה גורלו של פלוני. אבל השאלה היא שאלה משפטית: האם הוא אכן עונה ל-7א? וזו לא שאלה של מי אתה בוחר. אופי ההצבעות שאין עליהן שקיפות מאוד ברור – זה מינוי של אדם, וזה דומה לזה שפרוטוקולים של ועדות למינוי הן חסויות, כי זה הגיוני שאתה לא תצטרך אחרי זה לשבת ליד חבר שלך שלא הצבעת בעדו. מאוד-מאוד ספציפי המקרה הזה, שהצבעה בכנסת היא לא שקופה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, עמדתך היא שזה יהיה שקוף?
עמיר פוקס
כן, ואני רוצה להגיד עוד כמה דברים.

כפי שאמרתי, אין פה את האופי המיוחד של בחירות של אדם, שאתה ממנה אותו כאדם, לא אם הוא עשה או לא עשה מעשה. זה אל"ף.

שנית, הרי ההחלטה הזו היא החלטה פוליטית, כפי שכולנו יודעים, ולכן אין לה הנמקה. לא יהיה פה פסק-דין עם הנמקה. יש פשוט הצבעה. אז מעבר לזה שלא תהיה הנמקה, אפילו אדם לא יידע מי הצביע בעד או נגד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הבנתי, עמיר. למה לא תהיה הנמקה?
סיגל קוגוט
יש הנמקה בפרוטוקול. אנשים מדברים בהליך כזה.
עמיר פוקס
אבל אנשים יצביעו לא בהכרח - - -
סיגל קוגוט
אבל הנאומים ישקפו את הנימוקים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה לא יודע? אדם יכול לדבר גבוהה-גבוהה, ולהצביע אחר-כך הפוך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, ניסן, עמיר צודק. לפעמים בוועדת הכנסת לא כל החברים באים, ואז באים בשעת ההצבעה - - -
עמיר פוקס
בסוף יבואו ויצביעו - - -
סיגל קוגוט
לא, לא, לא. לא נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דיברת על ועדת הכנסת או על המליאה?
עמיר פוקס
לא משנה. גם במליאה. ההחלטה הסופית פה היא לא מנומקת. זו החלטה שהיא ברוב, וזהו. ואני חושב מינימום הגינות כלפי אותו אדם שמודח, זה לדעת מי הצביע בעד ונגד. זה המינימום שהוא יכול לדרוש – מי הצביע. זה כמו שאני אקבל החלטה של בית-משפט, ואפילו לא אדע מי השופט - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, יכול להיות.
סיגל קוגוט
אגב, עמיר, ההליכים בוועדת האתיקה הם חסויים מהטעם שחבר הכנסת בגין העלה.
עמיר פוקס
אני מסכים. אבל שם יש סוג של פסק דין.
סיגל קוגוט
בסדר, אבל הדבר הזה, לבודד את התקשורת, לבודד את הלחצים ואת התדמית וכל מיני דברים כאלה, זה קיים כשיקול בחיסוי של דברים.
עמיר פוקס
זה שאנחנו רוצים לברוח מהטוקבקים וכולי, אני לחלוטין יכול להזדהות וכולי. אבל זה יכול להיות על כל הצבעה, על כל דבר. הרי היום מי שיצביע נגד החוק הזה, גם בו יכולים עכשיו להיכנס.
סיגל קוגוט
בשביל זה אתה עושה איזון.
עמיר פוקס
נכון. ועוד מילה – אפשר אולי להכניס לחוק הערה שהקואליציה לא תוכל להפעיל סנקציות על מי שהצביע הצבעה כזאת בחוק הזה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא, עמיר, זה לא במציאות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חשבתי שאתה אומר שנכניס הערה שהקואליציה לא יכולה להצביע בכלל בחוק הזה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
עמיר, היות שלדידי הווה עבדא - - - ואני אסביר לך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נתקדם. דבי, בבקשה.
דבי גילד-חיו
מצד אחד, אני מאוד מזדהה עם הדברים של חבר הכנסת אוסאמה סעדי, והרצון להנמיך את האש לפני שמדיחים את כל הערבים מהכנסת. אני יכולה להבין את זה, וראינו שהיועץ המשפטי לממשלה במקרים דומים, שהיה סיכוי שח"כים יעיפו ח"כים ערבים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
או יהודים. יש גם גזענים.
דבי גילד-חיו
או יהודים, תיאורטית – שהיועץ המשפטי לממשלה שדן בזה בכלים ובשיקול דעת החליט לא לפתוח בכלל בהליכים וכולי, וכמובן שגם זה לא הביא להשעיה ולהדחה וכולי. להשעיה דווקא כן, על-ידי ועדת האתיקה, שזה דווקא מוכיח בדיוק שהמנגנון הקיים עובד כמו שאתם רוצים, שיש כלים.

מאחר שמדובר פה בהליך שבמובהק – הנטייה שלי, אני לא יודעת עכשיו להישבע במאה אחוז מה ההליך הראוי. אבל תחושת הבטן שלי, הנטייה שלי להגיד שזה חייב להיות הליך גלוי ושקוף.

מדובר פה בחקיקה שאנחנו מתנגדים לה בגדול ומהיסוד, בגלל שמדובר בחקיקה שהיא במידה רבה פוליטית. היא חלק מאיך שאנחנו רואים את הדברים כחלק מרדיפה פוליטית של קבוצות מאוד מסוימות באוכלוסיה. אנחנו לא רואים את זה בפרטי-פרטים האלה, של כאילו דיון ענייני בסעיפים של 7א כן חל עכשיו או לא חל אחר-כך, אלא משהו שהוא הרבה מעבר. הנסיבות שבהן הוא צמח, אם נסתכל באותו יום שחברי הכנסת הערבים הלכו למשפחות האלה, ראש הממשלה כבר הצהיר, אנחנו נעשה חקיקה שתעיף את הח"כים האלה מהכנסת, הם לא יהיו פה. זאת אומרת, הקונטקסט הזה הוא חשוב.

ולכן, כשעושים הליך מהסוג הזה, שהפואנטה שלו היא פואנטה פוליטית, ומדובר פה ברדיפה פוליטית, אי אפשר לטאטא את זה לוועדת אתיקה, שם הבן-אדם יבוא עם העורך-דין שלו וינסה, ואז פתאום בדואר רשום ישלחו לו: ועדת האתיקה החליטה להדיח אותך מהכנסת. זה לא עובד ככה. זה הליך עם משמעויות פוליטיות, וראוי שכל המדינה וכל העולם, וכולם, יראו את הדברים הפוליטיים האלה שקורים פה.
עמי ברקוביץ
את מדברת גם על העתירה או רק – כולל ההצבעה? - - -
דבי גילד-חיו
כל ההליכים צריכים להיות בדרך המלך. הכול-הכול. הדיון צריך להיות גלוי, ההצבעה צריכה להיות גלויה.
שמחה רוטמן
אני חושב שמה שעלה פה הוא מדויק. מצד אחד, אמר עמיר והתחיל בזה שזה הליך משפטי, אחר-כך אמר הליך פוליטי, אמרה דבי: הליך פוליטי. הדבר שאנחנו עוסקים בו הוא באמת לא הליך משפטי, ולכן כל הניסיון ל"משפט" אותו הוא ניסיון משונה קצת. הוא הליך פוליטי, כי קביעת גבולות השיח הלגיטימי במדינה היא אמירה פוליטית. וזו אמירה שטוב שתישאר פוליטית, לכן גם אמרתי שהעמדה שלי שאם מישהו צריך להיות בסיפור הזה, בית-משפט לא צריך להיות שם. אני חושב שצריך למעט בעשייה של זה, אבל זו לא שאלה משפטית. בית-משפט לא צריך להיות זה שקובע לנו את גבולות השיח הפוליטי, מי שצריך לעשות את זה הוא העם. אין מה לעשות, זה הדבר הכי פחות גרוע מכל ההגבלות שקיימות.

ולכן השיח פה הוא פוליטי. ולכן, האמירה של בוא נעשה על זה ערעור כאשר ההצבעה היא חשאית, זה שעטנז שאין כדוגמתו. כלומר, אם האמירה פה היא אמירה פוליטית, ומשום מה החלטנו שבית-המשפט העליון יֵשב בערעור על החלטה פוליטית בטעות, אז שיתמודד - - -
קריאה
אתה מציע שלא יהיה ערעור?
דבי גילד-חיו
אתה מערבב פה בין - - -
שמחה רוטמן
אני לא מערבב. הערבוב קיים פה בחקיקה.
סיגל קוגוט
רגע, אז אתה מציע שבכלל בית-המשפט לא יהיה חלק מההליך הזה?
דבי גילד-חיו
אתה מערבב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דבי, דבי. תתמקד בזה – זכות הערעור לבית-המשפט כרגע.
שמחה רוטמן
זכות הערעור לבית-המשפט העליון היא לא הנושא. אבל כאשר אתה מקבל החלטה באופן חשאי, אין לבית-המשפט העליון – המקום היחיד של בית-המשפט העליון כשהוא יושב על זה בערעור, הוא לדון בהליך. עשיתם את זה מטיעונים לא ענייניים לחלוטין. נתנו לכם מנדט לקבוע גבולות גזרה פוליטיים, והדחתם אדם בגלל שהוא ג'ינג'י. זו אמירה שבית-המשפט העליון, יש לה מקום לשבת ולדון בפרוצדורה.

אבל כאשר אתה עושה תהליך חשאי בלי נימוקים – כי זה המשמעות של הצבעה חשאית - - -
עמי ברקוביץ
אבל יש המלצה של - - -
שמחה רוטמן
אז שישב על זה לערעור. כל מה שאני אומר זה שאם הערעור הוא בסופו של דבר על החלטה של הכנסת, אז אני הייתי אומר שהצבעה חייבת להיות מנומקת ושמית כדי שבית-המשפט יגיד: חרגתם מגבולות הגזרה בטיעונים שלכם. אבל כאשר זה אנונימי, אין מקום להכניס את הערעור, עד כמה שזה לא הגיוני.
סיגל קוגוט
בית-המשפט ממילא יעשה את זה לפי ההנמקות שיישמעו בפרוטוקול, ולא השמות של האנשים שמצביעים כך או אחרת. טוב, לא משנה. זו באמת דילמה. אז אני אכתוב את הגרסאות ותחליטו.
קריאה
אין לנו עמדה חד-משמעית בנושא הזה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
קשיא, קשיא.
סיגל קוגוט
כן, זה קשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תיק"ו – תשבי יתרץ קושיות ובעיות.
סיגל קוגוט
עכשיו אני אקרא סעיף שעד היום לא שמעתי לגביו הערות: "מי שחברותו בכנסת הושעתה לפי פסקה (1), – או: הודחה, תלוי מה יתקבל – משרתו תתפנה כעבור עשרה ימים מיום החלטת הכנסת, ואולם בתקופה שמהחלטת הכנסת ועד ההשעיה הוא לא יהיה רשאי להשתתף בישיבות הכנסת או בישיבות ועדה של הכנסת אלא לשם הצבעה בלבד."

זה נותן לאיש את הזמן לפנות לערכאות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אם זה, כפי שהצענו, שכל החלטה תהיה כפופה לאישור בית-המשפט העליון?
סיגל קוגוט
אז זה ישתנה. זה נכון. כי אז זה לא ייכנס לתוקף, לא יצטרכו את זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בכל זאת, בהצעה הראשונית שלך, אם לא יתקבל, אלא יישאר רשאי לערער, אז אני חושב שלתת 10 ימים לתקופה שהוא צריך לפנות לבג"ץ, ולעורך-דין, ולערער - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה קצת מצומצם.
סיגל קוגוט
מה חשבת, 30 יום?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לפחות. ואז כאילו משעים אותו, חוץ מהצבעות - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
עשרה ימים זה שמונה ימי עבודה. יש עורכי-דין - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אחרי שכבר היתה החלטת מליאה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל"ף, בסדר, שיהיה עוד שבוע. אם כי צריכים לדעת – הוא היה צריך להופיע עם עורכי-דין, היה צריך להופיע בוועדת הכנסת, ואחר-כך בוועדת - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שהוא ירוץ תוך שבוע, אבל אני אומר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אני אומר, זה לא שפתאום נפל עליו מהשמיים, אבל אין לי שום בעיה שיהיו שבועיים נניח.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אתה כבר כאילו שללת ממנו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין בעיה. זה לא משנה.
סיגל קוגוט
"פרטים לעניין הבקשה, הדיון בה וההשגה על ההחלטה ייקבעו בחוק או בתקנון הכנסת."

כאן העיר לי שמחה רוטמן, ואני חושבת שהוא צודק, שהנושא של הערעור לבית-המשפט העליון צריך להיות בחוק היסוד ולא בחוק הרגיל. כלומר, חלק מההליך זה גם הדרך להשיג, בין אם זה יהיה אישור של בית-המשפט ובין אם זה יהיה – אז אני אעלה את הסעיף לחוק היסוד.
עמי ברקוביץ
למרות שב-7א זה - - -
סיגל קוגוט
אני יודעת. אבל זה חוק עתיק למדי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, לא. זה בחוק היסוד.
סיגל קוגוט
לא, לא. בחוק היסוד יש את האישור, ויש את הערעור בחוק הבחירות. אני חושבת שזה טעות, ושזה נובע מזה שהחוקים ישנים מאוד.
עמי ברקוביץ
7א זה לא כל-כך ישן.
סיגל קוגוט
שנות ה-80, זה קצת ישן, לפני 30 שנה.

עכשיו הגענו לחוק הרגיל. אנחנו לא נספיק לגמור את החוק הרגיל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואי נתחיל.
סיגל קוגוט
השעיה – זה פרק בחוק הכנסת על ההליך בוועדת הכנסת: "פרק ד'1: השעיה של חבר הכנסת שהתקיים בו האמור בסעיף 7א לחוק-יסוד: הכנסת

השעיה של חבר הכנסת שהתקיים בו האמור בסעיף 7א לחוק-יסוד: הכנסת

8א.

"בקשה לפי סעיף 42ב(ד) לחוק-יסוד: הכנסת, תוגש ליושב-ראש הכנסת בכתב, בצירוף נימוקים והחומר שעליו היא מתבססת , והוא יעבירנה לוועדת הכנסת לדיון."
כאן אני שמתי השלמה לגרסה של חברת הכנסת - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל לפני זה, מה זה "תחולה", סעיף 2?
סיגל קוגוט
אה, סליחה, שכחתי לקרוא את זה, נכון. זה אומר שזה רק עתידי.

"תחולה

2.

בקשה כאמור בסעיף 42ב(ד)(2) לחוק-יסוד: הכנסת, כנוסחו בחוק יסוד זה, לא תוגש אלא בעקבות מעשה שנעשה לאחר תחילתו של חוק יסוד זה."
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז זה מה שאמר פרופסור ברק מדינה, להבהיר את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה היה ברור.
סיגל קוגוט
לא חשוב, לא חלקו על זה, אבל עדיין אני אכתוב את זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש לי הצעה: שכל החוק הזה יחול רק מהכנסת הבאה.
סיגל קוגוט
אוקיי, עושים את זה הרבה בתיקונים חוקתיים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
על-מנת שלא יחשבו שאנחנו עושים רק לחבר כנסת פלוני או לחברת כנסת אלמונית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם כי פה זה לא רלוונטי כי אם אתה מדבר – אם בעוד חודש החוק הזה יחוקק, זהו, מעכשיו כל חבר כנסת יודע בדיוק את המגבלות ואת הכול. זה לא רלוונטי בזכויות מסוימות - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, לא. אבל יכול להיות שאם אני הייתי יודע שחוק כזה קיים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא היית מתמודד לכנסת?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז נכון, אז יש לך את היכולת עכשיו לבקש להתפטר, ואז הכול יבוא על מקומו בשלום.
סיגל קוגוט
לא, אנחנו לא אמרנו שזה רטרואקטיבי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא רטרואקטיבי. אבל אמרתי, לא מהכנסת הבאה, מהיום שהכנסת תחול על הדברים שייעשו מכאן ולהבא, כמובן.
סיגל קוגוט
אף אחד לא טוען שזה רטרואקטיבי אם זה יהיה כך. הטענה היא, ויש מדינות כאלה, שתיקונים חוקתיים בדרך-כלל, לשם הנקיוּת, נכנסים אחרי הבחירות שלאחר מכן. זה קורה בהרבה תיקונים חוקתיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל פה אני אומר שהנושא של הנקיוּת – יש חוקים באמת, כמו שאנחנו יודעים, החוק של פיזור הכנסת, שבסדר, אבל זה לא רלוונטי. אוקיי, אני משאיר את זה מהיום - - -
עמיר פוקס
זה לא חשש רטרואקטיביות, זה חשש פרסונליות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עבר החוק. עכשיו כל אחד מחברי הכנסת יודע, ועכשיו הוא צריך להחליט. הרי לא מדובר על מה שהוא עשה קודם, וכבר אבוד. מדובר מכאן ולהבא, הוא יכול להחליט.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל חוק הגבלת שרים, כבר עשינו את זה בכנסת הקודמת, ואז אמרו: זה יחול מהכנסת הבאה. כל פעם דוחים את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה סיפור נפרד, אדוני.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הכול סיפור נפרד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, שם הגבלת מספר השרים זה עניין שבנפשו של ראש ממשלה וקואליציה וכולי. נמשיך הלאה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
היה 19, שהיה צריך מהכנסת הזאת. אז דחו את זה לכנסת ה-20.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
היה כבר 18.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם הגיעו ל-30, נדמה לי.
סיגל קוגוט
כמובן שאנחנו נתקן את זה גם בכנסת הבאה, אבל לא משנה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
היא היתה רחבה, אבל הרבה יותר יציבה משתי הממשלות שבאו אחריה. ראש הממשלה מתגעגע לאותם ימים. כך זה פוליטיקה. זה מאוד מסובך. אפילו אני יכול לומר שהייתי כלול ביניהם, היה עודף לא רצוי של שרים ללא תיק. אבל איכשהו זה הגיע להרמוניה וליציבות של הממשלה. יש לזה חשיבות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היותך שם נתן פירוש אחר לגמרי למשמעות של שר בלי תיק.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
טוב, תודה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בעניין ההצבעה במליאה והרוב הדרוש – אמרנו שזה 90, נכון?
סיגל קוגוט
90, כרגע לא כתוב אם זה כולל חברי אופוזיציה. רויטל סויד הציעה שכן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה קשור להצבעה החשאית, כי אם זה הצבעה חשאית אז אנחנו לא יודעים מי מהאופוזיציה ומי מהקואליציה.
סיגל קוגוט
נכון. לא, ברור שאם ההצבעה חשאית, אז זה לא רלוונטי להגיד את זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אני אומר שאם תהיה הצבעה גלויה, אז צריך להכניס את העניין הזה – 90 שמתוכם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רויטל הכניסה, שלא יעלה על הדעת שתהיה קואליציה של יותר מ-90 חברי כנסת, שאסור שיקרה כזה דבר.
סיגל קוגוט
אחר-כך יש פה גרסה ב'. אני עשיתי השלמה לגרסה של מיכל רוזין, שחשבה שבתקופת בחירות לא צריך להשתמש בסעיף הזה, אז הגדרתי מה זה תקופת בחירות. הגדרתי את זה: או לפני בחירות רגילות, או כשהתקבל חוק לפיזור הכנסת, או אם יש צו פיזור, או שלא הצליחו להפיל ממשלה, אחרי היווצרות העילה – שיידעו מה זה תקופת בחירות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בין סעיף קטן (1) ל-(2) זה גם כן 120 ימים? אני זוכר שזה 90.
סיגל קוגוט
תלוי לאיזה עניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ה-120 זה לא חברי כנסת, זה הימים.
סיגל קוגוט
זה תלוי לאיזה עניין.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אז צריכה להיות איזו הרמוניה, שנדע.
סיגל קוגוט
לעניין מימון מפלגות זה דבר אחד. תגידו אתם, אם נניח אין חוק פיזור, מה הזמן שבו מתחילים להתכונן כבר לבחירות, לעשות פריימריז? מה הזמן? זה החל מחמישה חודשים לפני עד שלושה חודשים לפני? תלוי בחוק.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
גברתי היועצת, פריימריז מתחילים למטרות הבחירות הקודמות. לפעמים זה יוצא שנתיים, לפעמים יוצא ארבע.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
חצי שנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא. לא חצי שנה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו מציעים חצי שנה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה פחות או יותר, מהרגע שמפזרים כנסת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה ודאי.
סיגל קוגוט
לא, זה ברור. אבל אם לא מפזרים – כמה זמן לפני?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל חצי שנה לפני בחירות רגילות לא יתחילו - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
חצי שנה.
סיגל קוגוט
נכתוב, חצי שנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדרך-כלל זה שלושה חודשים, לא?
סיגל קוגוט
תלוי, למימון מפלגות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
120 יום. אז אני אומר חצי שנה.
סיגל קוגוט
תלוי לאיזה עניין - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
סיגל, הביאו לי את הפרוטוקול, אז יש לי עוד שתי הערות.

הערה ראשונה היתה זו, שצריך להקדים תהליך של ועדת האתיקה להליך הפורמלי - - - יש איזשהו מנגנון בלימה, כבר אמרנו. אבל לאחר מכן, ביקשתי שאם פונים לשתי העילות האחרות, שזה גזענות וטרור, שנוכל לדון בהן אך ורק אם הן אינן נכללות בחוק כלשהו, בין אם בחוק הטרור ובין אם בחוק הגזענות, ואם לא ניתן באמת להגיש תביעה על חבר כנסת במסגרת החוק הקיים. ורק אם אומרים, אי אפשר להגיש תביעה, אז להיכנס.
סיגל קוגוט
לא, אבל אם היועץ המשפטי לממשלה אומר: לא ראוי להגיש תביעה, אז את לא היית רוצה לעשות את זה. נניח שהוא חקר בעניין ואמר שהוא חושב שצריך לסגור את התיק, אז שהכנסת תלך ותדיח את הבן-אדם? זאת אומרת, מה זה, רק אם אי אפשר?
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק להיפך - - -
סיגל קוגוט
לא, אם את אומרת שברגע שהדבר נחקר, כבר הכנסת לא יכולה להשתמש בסמכות הזאת ויהיו מה שיהיו תוצאות החקירה, זה דבר אחד. אבל אם את אומרת שברגע שלא עושים את זה פלילי אז אפשר לעשות את זה - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כמו שאמרנו בהנחיות היועץ המשפטי לחוק המאבק בטרור: אלא אם כן יש לקונה.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, הכוונה שלי היא מאוד ברורה. יש חשד שחבר כנסת נקט בגזענות או בהסתה לטרור וכולי, לפי סעיפים 7א(2) ו-7א(3), אז בוא נראה קודם אם ניתן להגיש נגדו תביעה כדת וכדין, ולהגיש נגדו כתב אישום. אם יגידו שאפשר להגיש נגדו כתב אישום, אז נגיש נגדו כתב אישום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואם לא, אז נשעה אותו?
יעל גרמן (יש עתיד)
ואם אי אפשר להגיש נגדו, אז בכלל אין טעם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז ממה נפשך? את אומרת שלא צריכים את החוק. נו, זה בסדר. את זה אמרת כל הזמן.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה מה שאני אומרת.
סיגל קוגוט
אוקיי, אבל זה לא גרסה לתוך החוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, אבל אני כן רוצה את זה כגרסה.
עמי ברקוביץ
היא אומרת שרק דברים שאינם מהווים עבירה פלילית - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק. אני מעבירה לך פה את זה, ואני כן רוצה שזה יהיה גרסה. אבל אני אומרת בגלוי: אני לא רוצה את החוק ואני רוצה למנוע אותו ככל האפשר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
גם זו דרך.
יעל גרמן (יש עתיד)
יש לי פה עוד שתי גרסאות.
סיגל קוגוט
בסדר גמור.

"(ב) החליטה ועדת הכנסת שלא להציע להשעות את חבר הכנסת, תהא החלטתה סופית."
כאן זה האפשרות להישמע
"(ג) ועדת הכנסת לא תציע והכנסת לא תחליט להשעות חבר כנסת מכהונתו, אלא לאחר שניתנה לאותו חבר הכנסת, ליועץ המשפטי לכנסת וליועץ המשפטי לממשלה הזדמנות להשמיע את דברם; חבר הכנסת רשאי להיות מיוצג בוועדה על-ידי עורך-דין."

(ד) ועדת הכנסת לא תדון בהשעיית חבר הכנסת מכהונתו ולא תחליט להציע להשעותו, אלא אם כן הודיעו לחבר הכנסת ולחברי הוועדה על קיום הדיון וההצבעה" – זה דומה לחסינות – "לפחות עשרה ימים מראש; הכנסת לא תדון כאמור אלא אם כן הודיע יושב-ראש הכנסת לחברי הכנסת על קיום הדיון וההצבעה לפחות עשרה ימים מראש.

(ה) הדיון בוועדת הכנסת יתקיים בתוך שלושה שבועות מהיום שהבקשה הגיעה לידיה, במועד שיקבע יושב-ראש הוועדה; הדיון בכנסת יתקיים בתוך שלושה שבועות מיום החלטת ועדת הכנסת, במועד שיקבע יושב-ראש הכנסת.

(ו) על החלטת הכנסת להשעות את חבר הכנסת" – את זה אני מעלה לחוק-היסוד, הערעור לבית-המשפט.

"(ז) על סדרי הדיון בוועדת הכנסת יחולו הוראות תקנון הכנסת בעניין קביעת חסינות או נטילת זכות מחבר הכנסת."

בעצם עברנו עכשיו על הדברים, ומבחינת סדרי הדיון אני חושבת שצריך לקבוע קודם ישיבה שיחליטו בין הגרסאות, כדי שיידעו מה הנוסח שוועדת החוקה ממליצה עליו. וגם אתה צריך לתת לאנשים להסתייג, אחרי שיבינו מה הנוסח. הנוסח שעבר בקריאה ראשונה הוא לא הנוסח שוועדת החוקה בהכרח מגישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אני מציע, כדי לחסוך אולי, אפשר לפרסם את הנוסח הזה עם הדברים, וכבר אנשים יוכלו להסתייג גם.
עמי ברקוביץ
לא, אבל לא יודעים ממה להסתייג, כי עוד אין נוסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
על אחד יסתייג ממה שהוא רוצה.
עמי ברקוביץ
אבל אתה צריך הצעה של הוועדה כדי להסתייג, לא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההסתייגות והנוסח שהוא מציע, למעשה זה היינו הך. הרי כאן קוראים לזה עכשיו: נוסח אחר, ואחר-כך זה יהיה הסתייגות. זה הרי אותו דבר. זה רק שם אחר. אז בין כה וכה זה כפילות.
עמי ברקוביץ
כן, אבל צריך לדעת מה הטקסט העיקרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, אז יש את הטקסט. נניח אדם מציע נוסח אחר, בסדר, הרי זה למעשה ההסתייגות שלו גם. אז אני מניח שזה אותו דבר. חבל סתם לעשות כפילות.

טוב, רבותי, אנחנו נסגור את הישיבה. אנחנו נתחיל בעוד שלוש דקות את הישיבה הבאה, ובינתיים נעשה הפסקה. תודה רבה לחברי הכנסת שנשארו עד תום, תודה רבה לאנשי הממלכה שנשארו, לאנשי העמותות.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים