ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/06/2016

הוזלת מחירי הקייטנות שמפעילות הרשויות המקומיות והמתנ"סים - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 209

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, י"ד בסיון התשע"ו (20 ביוני 2016), שעה 9:00
סדר היום
הוזלת מחירי הקייטנות שמפעילות הרשויות המקומיות והמתנ"סים - ישיבת מעקב
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

עבדאללה אבו מערוף

זוהיר בהלול

יעל גרמן

רויטל סויד
חברי הכנסת
קארין אלהרר

דב חנין

מנואל טרכטנברג

מאיר כהן
מוזמנים
נעמי אבוטבול - מפקחת ארצית שרות ילד ונוער, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מירי דבוש - מפקחת קייטנות ארצית, משרד החינוך

שושנה אהרונוב - ממונה על תוכניות תוספתיות, משרד החינוך

אתי סאסי - מנהלת אגף חינוך יסודי, משרד החינוך

שאול קירשנבום - רפרנט חינוך באגף תקציבים, משרד האוצר

חיים ביבס - יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

מיכל מנקס - סמנכ"ל חינוך וחברה, מרכז השלטון המקומי

נועה צפליצקי - חברת מועצה, עיריית חולון

מרב יפה מכלוף - מנהלת מטה הקייטנות העירוני, עיריית ירושלים

גבריאל גאון - חבר מועצת מזכרת בתיה

עינת גבריאל - מרכזת גני ילדים גבעתיים, ועד הורים ארצי

זאב גולדבלט - יו"ר פורום וועדי ההורים היישוביים בישראל

יעקב שטיינברג - פורום גנים ארצי, פורום ועדי ההורים היישוביים בישראל

שגיא קורן - יו"ר ועד הורי הגנים פתח תקווה, פורום ועדי הגנים הישוביים

ישראל אליסף - חבר הנהלה, ארגון ההורים הירושלמי

ליאל אבן-זהר - עורכת דין, מנכ"לית כ"ן - כח נשי לישראל - עמודה לקידום נשים בישראל

בני פרץ - פעיל חברתי, הפנתרים השחורים, ירושלים

יפת צדקה - מייצג את הקהילה השומרונית

עמר פנדי - מוזמן

נמרוד אלירן סבח - יועץ התקשורת של ח"כ דודי אמסלם, יו"ר הוועדה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

הוזלת מחירי הקייטנות שמפעילות הרשויות המקומיות והמתנ"סים - ישיבת מעקב
היו"ר דוד אמסלם
רבותי בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא הוזלת מחירי הקייטנות שמפעילות הרשויות המקומיות והמתנ"סים – ישיבת מעקב מבחינתי האחרונה.

נלך קצת אחורה, אנחנו בעצם התחלנו את הדיונים בשנת 2015, לדעתי בדיוק פחות או יותר בתקופה הזו. כפי שציינתי, אני הייתי משוכנע לחלוטין שבשנת 2016 פחות או יותר הדברים יסתדרו. כנראה שבמדינת ישראל זה לא עובד ככה ולכן בדיון האחרון אני בעצם ביקשתי ממשרד הפנים, שאני רואה אותו כרגולטור של העניין, זה לא אומר שהוא צריך להביא את המקורות ממנו, אלא המקורות כנראה חונים במקומות אחרים, אבל הוא הרגולטור מול הרשויות. חשבתי שהוא בעצם צריך לבוא ולהנחות את הרשויות, לתת להם את המחירים המקסימאליים, לאחר שהוא קבע בעצם סל קייטנה שעל בסיסו הוא מתמחר את המחיר.

אני סברתי שהסל צריך להיות בין 700 ל-800 שקלים, משהו בסדר הגודל הזה, עוד 10% לכאן או לכאן, שזה פחות חשוב, לקייטנה של 21 יום ברוטו, קרי 15 יום דמי עבודה מה שנקרא נטו, כשמדובר מהשעה 08:00 עד 13:00 ואם זה עד השעה 16:00 זה צריך להיות סביב ה-1,000 – 1,100 שקלים. אלה בעצם העלויות שאני חשבתי שצריך להתכנס סביבן.

אני מחלק את הנושא לשני חלקים מבחינתי. יש את הנושא של הסבסוד של הקייטנות, שאני שם אותו שנייה בצד. המחירים שאני דיברתי עליהם זה בהנחת עבודה שאין סבסוד. זאת העלות. אני חושב שבערים וראשי הערים והמקומות הציבוריים – ואנחנו מדברים כרגע רק על קייטנות ציבוריות. מי שרוצה לעשות לעצמו קייטנה פרטית – אהלן וסהלן, שייגבה כמה שהוא רוצה, זה לא מענייננו. אנחנו מדברים על קייטנות שמתבצעות בבתי ספר, במתנ"סים, במתקנים עירוניים וציבוריים, שהציבור שילם עליהם, על אותם מתקנים. ועל הקייטנות האלה – אלה המחירים שאנחנו מדברים, בלי סבסוד כרגע.

למדינה יש תפקיד אחר, שעוד מעט אני אדבר עליו, שבסופו של דבר גם היא לא מהאו"ם וגם היא צריכה לבוא ולסבסד את העלויות שאנחנו דיברנו עליהן.

מבחינתי רשויות לא אמורות להרוויח על הקייטנות. זה לא מקור רווח. זה לא הסיפור. שיקימו חברות עירוניות ויעשו להן רווחים במקומות אחרים, לא בקייטנות. ההורים זה קהל שבוי, אין לו ברירה, הוא חייב להשתמש בשירות הזה. איך אמרתי? הורה עם שלושה-ארבעה ילדים, לא משנה כמה, אבל קם בבוקר, צריך ללכת לעבוד והוא לא יכול להשאיר את הילדים בבית. ילד בגיל 5, הוא לא יגיד לו תשמע, בוא תשמור על עצמך. הוא לקוח שבוי. הוא חייב לשים אותו בקייטנה, לא משנה כרגע מה זה עולה וכמה.

ולכן אני חושב שהסיפור הזה חייב להיות תחת פיקוח. זה לא עוד מוצר. זה לא חוג במתנ"ס. לכן מה שאני ביקשתי ולכן בעצם אני נכנסתי לנושא הזה, בגלל שראיתי את זה כנושא שהוא לא הוגן. זוג הורים, כמו שאמרתי קודם, זה אני, אני לוקח את סיפור חיי לכנסת. אף אחד לא סיפר לי על הקייטנות. אני חיכיתי שהגעתי לכנסת לטפל בקייטנות, בגלל שאני זוכר מה קרה לי. זוג הורים עם שלושה ילדים, יולי אוגוסט – סיוט. לפחות 20,000 שקלים. אחרי הקייטנות בא איזה נופש קטן לילדים, מה לעשות? כל הכיתה הולכים, אז מה? נשאיר אותו בבית?

אחרי זה אנחנו מתחילים עם הילקוטים, עם הספרים, עם התלבושת האחידה, ואני מספר לכם, במינימום אנחנו מגיעים לסביבות ה-20,000 שקלים. כמובן שאין לנו את הכסף הזה. אני מדבר על זוג הורים שעובדים. הולכים לבנק יהב, אם הם עובדי מדינה, לוקחים את ההלוואה, 10 תשלומים וכן הלאה. ככה עד שנה הבאה ועוד הפעם. כל שנה. אנחנו מתפללים שהילדים יגדלו כדי שנצא מהסיפור הזה של הקייטנות.

כפי שסיפרתי, אני כשהייתי ילד, אני גדלתי במשפחה של שבעה ילדים. אמא שלי הייתה אישה, באמת, שעבדה בעמל כפייה, פרנסה אותנו באמת בעבודה קשה. היא הייתה מנקה בתי ספר, היא הגיעה בלילה היא באמת הייתה עייפה, לא ידעה, כמעט בקושי ראתה בעיניים. אני הייתי קם בבוקר, הולך לקייטנה, משחק פעם בשבוע כדורגל, פעם בריכה, פעם קצת סרט, סיפור בסוף היום, שוקו ולחמנייה. אף אחד לא ביקש ממני שקל. לא שילמתי לאף אחד שקל. אמא שלי בכלל לא ידעה לאן אני הולך.

ככה בעצם חיי כולנו באותן שנות ה-70 עברו. כל מי שבחתך הגיל שלי, זה מה שקרה. וזה לא הגיוני בשנות ה-70, שמדינת ישראל הייתה מדינה יחסית ענייה, נלחמה על קיומה הפיזי באמת, הכל היה בסדר. אף אחד לא ביקש מאיתנו שקל. היום, כשיש הרים של כסף, ההורים מוצאים את עצמם משלמים עד כמעט 2,500 שקלים. בין 1,500 ל-2,500 שקלים לילד, לקייטנה לשלושה שבועות. משהו הזוי. שאלתי פעם מה מצפים מהורה? שיקום בבוקר עם ארבעה ילדים ומה? ישאיר אותם בבית? ייקח אותם לעבודה? מה יעשה איתם?

הרי בסופו של עניין מי שלא מכיר את האירוע ולא חושב קצת, יש לנו הרי חודשיים. הקייטנה זה שלושה שבועות. אז הם לא מבינים שההורה גם ככה לוקח כבר שבוע וחצי חופש שוב ונשאר עם הילדים, ואחרי זה שבוע וחצי אשתו נשארת עם הילדים, וביתרה זה הקייטנה. אז מה מצפים שיקרה פה?

לכן אני מתחילת הדרך, באמת, מהשנה שעברה, מהרגע שנכנסתי לכנסת, אני חשבתי שהנושא הזה הוא דרמטי. דרך אגב, זה דבר שמשפיע כמעט על כל אחד. אני אסביר גם מדוע על כל אחד כמעט. בגלל שזה משפיע עליך אם אתה סבא וסבתא זה משפיע עליך בגלל שלילדים שלך אין כסף לשלם. אז בסוף מה שקרה לי, הייתי הולך להורים שלי ומבקש עזרה. אני לא יכול לשלם את הקייטנות. בסוף כל המשק נמצא בסיפור הזה.

אז לכן זה מוצר, כמו שאמרתי, שהוא מוצר שהוא הכרחי. אתה בעצם קונה אותו, זה שירות שאתה חייב לקבל אותו, זה שירות שאתה בעצם לקוח שבוי בו. לכן אני בעצם חשבתי שמדינת ישראל צריכה להיכנס פנימה גם ברמה של הגדרת המחיר. זה לא הגיוני שכל אחד עושה מה שהוא רוצה; וגם בנושא של קביעת סל השירותים.

לכן אני רוצה לקדם עכשיו את הדיון. אני ביקשתי, מנמרוד, יועץ התקשורת שלי, הוא הכין ובאמת עבד על זה כמעט שבוע. אני רציתי בעצם להראות כאן כמה עולה קייטנה באמת. באמת, בואו נבין כמה עולה. בהנחת עבודה שאמרתי, שהרשויות לא רוצות להרוויח ולא רוצות להפסיד. לא רוצה להפסיד וגם לא להרוויח. בואו נראה באמת כמה עולה קייטנה בסיסית שאני מדבר עליה.

אז הייתי מבקש להעביר לנמרוד קודם כל את רשות הדיבור, שיציג את המצגת ואחרי זה נפתח את זה לדיון. בבקשה, נמרוד.
נמרוד אלירן סבח
תודה דודי. בוקר טוב לכולם. השאלה כמה היא באמת שאלה מאד מורכבת מבחינת הרשויות המקומיות, כי כמי שנוגע בנושא הזה במשך שנה שלמה, אחד הדברים שקשה לדעת זה כמה זה עולה בעצם, כמה מכניסים. הרשויות המקומיות די סוגרות את התקציבים האלה, לא מראות אותם לאף אחד. לדעתי זה כמו סוד הגרעין. מי שרוצה לדעת כמה עולה קייטנה וכמה מכניסים מקייטנה, צריך להזמין איזה בלש פרטי כדי לדעת מה קורה.

אבל יש כמה רשויות מקומיות שכן הסכימו, אני חייב לציין את זה, שפתחו את זה בפנינו וכשבדקנו את הנתונים, ראינו שבמרבית הקייטנות במדינת ישראל, הרשויות מרוויחות כפול שתיים ממה שהקייטנה עולה בעצם.

לכן אנחנו עכשיו נתחיל במצגת ואני אספר לכם בדיוק אחד לאחד איך זה עובד. בבקשה.

אז ככה, קייטנה בגני ילדים – גילאי 4 עד 5 – לתקופה של שלושה שבועות, מהשעה 08:00 עד 13:00, עם אפשרות כמובן לצהרון עד השעה 16:00, קייטנה כזו בעצם מבחינת גני הילדים היא הקייטנה הזולה ביותר. למה? כי הילדים לא יוצאים החוצה, הם נשארים בתוך המבנה ובעצם כל הפעילויות מתבצעות שם.

משרד החינוך מתקצב, חשוב לציין, חברה, שהרבה אנשים לא זוכרים, אבל משרד החינוך מתקצב החל מהשנה סייעת שנייה בגנים. זאת אומרת שברגע שמתקצבים את זה, בפועל לכל רשות יש עודפים מהתקציב ל-12 חודשים. זאת אומרת הסייעת הזאת עולה לרשות 7,000 שקלים בחודש. אם מחלקים את זה ל-35 ילדים בגן, זאת אומרת זה מינוס 200 שקלים לכל ילד בקייטנה. זאת אומרת אם אנחנו גובים היום בקייטנה 1,100 שקלים, אז תדעו שצריך לגבות כבר 900 שקלים, בלי ההוזלה. כי בסך הכל המדינה מתקצבת סייעת שלישית ולכן זה חשוב מאד שיבינו שהסייעת הזאת, סייעת שנייה, מקבלים עליה את הכסף ולכן המשמעות שבחודשי החופשה יש לנו עודף שאפשר להשתמש בו או בסייעת או בכסף. שווה כסף לקייטנה.
קריאה
70% מעלות שכרה.
נמרוד אלירן סבח
כן. נמשיך. הקייטנה שאנחנו בדקנו ואנחנו חושבים שהיא קייטנה גם ריאלית מבחינת גני הילדים, היא קייטנה שכוללת פעילויות מותאמות לתכנית הפדגוגית שמשרד החינוך מציג. שלושה חוגים בכל שבוע. אנחנו נכנסים כאן לרזולוציה כדי שתבינו מה אפשר לעשות בקייטנה במחירים שאנחנו תיכף ננקוב בהם. שלושה חוגים בכל שבוע בתחומי מוסיקה, תיאטרון, ספורט, אנגלית ועוד. כמובן שארוחות מזינות באישור משרד הבריאות וכוח אדם מפוקח ומאושר על ידי משרד החינוך. לצורך העניין, מדובר כאן בגננת ובסייעת שלה, אז זה עומד בקריטריונים.

המפתח לחישוב הוא בעצם, תשימו לב, זה משהו שהרבה אנשים לא עלו עליו, אבל אנחנו בבדיקה שלנו מצאנו שהמפתח לחישוב עלות קייטנה הוא 9 שקלים לילד לשעה, שזה בעצם כולל, כמו שאמרתי – גננת, סייעת, ארוחת בוקר, צהריים, כמובן לאלה שנשארים לצהרון וכמובן את ההפעלות שמגיעות לגן ללא יציאה החוצה. זאת אומרת שאם אנחנו עושים תשעה שקלים לשעה כפול 5 שעות כפול 15 ימים, שזה שלושה שבועות, זה יוצא 675 שקלים.

עכשיו, תורידו, כמו שאמרתי, את ה-200 שקלים שאמרתי, אז תעשו את החשבון ותבינו כבר כמה זה יכול לעלות. כמובן מי שנשאר עד השעה 16:00, זה יוצא 9 שקלים לשעה, כפול 8 שעות, זה יוצא 1,080 שקלים בלבד.

עכשיו תראו, אפשר להשאיר את זה ככה, הקייטנה מקבלת פה את המקסימום שהילדים רוצים וצריכים לקבל בחודשי הקיץ בקייטנה הזאת, אבל אם העירייה באמת רוצה לסייע מבחינת מחיר המינימום, כמו שאמרתי – מורידים את ה-200 שקלים, זאת אומרת שקייטנה של 8 שעות עולה 880 שקלים.

נמשיך. תראו, אנחנו בבדיקה שעשינו, אני חייב לציין שאנחנו עשינו בדיקה ביחד עם מנהלי מתנ"סים, היו גם כמה ראשי רשויות שהצטרפו לבדיקה הזאת, מנהלי מחלקות, אנשים שחיים את זה ביום יום. אנחנו בדקנו שבפועל נתוני הרישום לקייטנות בישראל, מה עוד שתלמידי כיתה ה' ו-ו', כמות הנרשמים היא פחותה ב-50 אחוז מהשנתונים הנמוכים. זאת אומרת שבגילאים האלה זה כבר לא כל כך ריאלי, הקייטנה. אז כדי ל - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
מאיפה קיבלת את הנתונים האלה?
נמרוד אלירן סבח
מרשויות מקומיות, ממנהלי מתנ"סים.
מאיר כהן (יש עתיד)
בגלל שזה עלה כסף.
נמרוד אלירן סבח
בגלל שזה עלה כסף, גם.
מאיר כהן (יש עתיד)
אבל כשלא עלה כסף באו.
נמרוד אלירן סבח
לא, אבל אני אומר, בכללי, בסך הכל, בזה שזה עולה כסף או לא עולה כסף, מה שקורה זה שהאחוזים היו פחותים יותר בגילאים. האלה. גם אני כאבא לילד בגילאים האלה, הילד שלי בכיתה ה' ו-ו' לא כל כך הסכים ללכת לקייטנה. אמר קייטנה בעבורי - - -
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי, בוודאי. ברור, ברור.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני יושב הראש, זה לא ברור. לי, כשהייתי יושב ראש רשות, זה לא ברור.
היו"ר דוד אמסלם
לי זה ברור שהילדים - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
ביום שלקחנו 200 שקלים, הגיעו 80 אחוז. ברגע שלקחנו 600 שקלים, הגיעו - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, מאיר, מאיר, אני אסביר, שנייה. בלי קשר לכמות של הכסף, בלי קשר, גם בחינם, ככל שהילדים יותר גדולים הם פחות רוצים לבוא לקייטנה.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא בכיתות ד'-ה'.
היו"ר דוד אמסלם
כנראה לא בדימונה, אבל בסדר.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא בכיתות ד' – ה'.
היו"ר דוד אמסלם
יכול להיות. אני מדבר בכיתה ד', ה', ו', ז', ח', ט' גם, זה בסדר. בואו נתקדם.
נמרוד אלירן סבח
בואו נתקדם. לכן אני אומר שאנחנו לקחנו את ההצעה להתייחס לכיתות א'-ד'. אפשר גם למשוך את זה לכיתה ו'. אנחנו לא פוסלים את זה חד משמעית, אבל אני אומר, אפשר. הקייטנה מתייחסת לתקופה של שלושה שבועות מהשעה 08:00 עד 13:00, עם אפשרות לצהרון עד השעה 16:00.

נמשיך. הקייטנה שאנחנו כאן מציגים בפניכם זו קייטנה של - - - , זאת אומרת שהיא באה מכמה רשויות, מכמה קייטנות שהצליחו ועבדו. לקחנו את הדברים הטובים ביותר ושמנו את זה כאן, כאילו בהצעה אחת. לכן חשוב לציין שהקייטנה הזאת היא באמת עשירה בתכנים. היא לא בית ספר של קיץ, ממש לא. ואם אתם תראו את הטבלה של בית ספר של קיץ – אנחנו נעביר את זה – שאנחנו לא מזלזלים, שהיא באמת עזרה וסייעה. אבל אתם תראו שזה הפירוט שמשרד החינוך נתן באתר שלו, עם התכנים שיש. יש שם הכל בתוך בית הספר, פעילויות של מוסיקה, של דרמה, תכנים פדגוגיים, שזה בסדר גמור.

ביום חמישי למשל, אם אתם תראו שם, זה רשום בקטן, אבל זה תלוי ברשות המקומית, אם היא מסכימה להוציא אותם או לא להוציא אותם. זה כבר לשיקול דעתם. וזה מה שבעצם קייטנות הקיץ של בית ספר של קיץ, שזה בעצם הקייטנה כמכלול, מה שהיא מציעה לתלמידים, להורים.

בואו נמשיך. אנחנו באנו והצענו, רבותי, חשוב לי להדגיש שזה לא הצענו. אנחנו כאילו מציגים משהו שהוא ריאלי, במחיר ריאלי. יש פה שתי יציאות לאתרי פעילות, לונה פארק, סינמה סיטי, כל המקומות האטרקטיביים האלה שילדים אוהבים. מופע ילדים אחד גדול. שתי יציאות לבריכה. שני ימי שיא בתחומי מוסיקה, ספורט ועוד. הפעלת תכנים פדגוגיים וחוגים במגוון נושאים. כמובן אנגלית, כל הדברים האחרים. ארוחות מזינות באישור משרד הבריאות. כוח אדם מפוקח ומאושר על ידי משרד החינוך.

זאת אומרת כל הדברים האלה באים לתוך קייטנה אחת, והמפתח לקייטנה, על פי כל העלויות והתחשיבים יוצא 11 שקלים לילד לשעה. כל הנתונים בעצם מגובים אצלנו כאן בקובץ אקסל מסודר, עם פירוט אחד לאחד. מי שירצה לקבל אותו – אנחנו נשמח לשלוח לו את זה במייל כדי לראות איך בונים קייטנה. ההוצאה כוללת בתוכה את כל מרכיבי הפעולות שהוצגו בדף הקודם. וככה זה עובד: 11 שקלים כפול 5 שעות, כפול 15 ימים נטו זה 825 שקלים לקייטנה, עם כל התוספות וכל האטרקציות שילד צריך לקבל בקיץ. 11 שקלים כפול 8 שעות כפול 15 ימים – זה יוצא, פה הגזמנו בכוונה, כדי לתת לילדים ממש קייטנה כמו שהם רוצים – 1,320 שקלים. אפשר לקחת את זה למחיר של 1,100 שקלים, להוריד עוד כמה דברים, אבל הם יקבלו קייטנה כמו שצריך.
שגיא קורן
מה השכר לצוות?
נמרוד אלירן סבח
שנייה רגע, תיכף אנחנו ניגע גם בשכר לצוות. עכשיו תראו, זה מספר נתונים בהמשך לשאלתך. שכר שעה של גננת היום עומד על 32 שקלים.
קריאה
לא, מה פתאום?
נמרוד אלירן סבח
סליחה.
קריאה
אתה בלה לה לנד.
נמרוד אלירן סבח
סליחה, סליחה.
היו"ר דוד אמסלם
חברה, חברה, לא להפריע.
נמרוד אלירן סבח
בואו נתקדם, אחר כך תבואו ותציגו את ה - - -
היו"ר דוד אמסלם
גם אם יש הערה כזאת או אחרת, זו העבודה שאנחנו עשינו. גם אם אנחנו - - -
נמרוד אלירן סבח
אנחנו נלקחנו את הממוצע ואנחנו בדקנו.
היו"ר דוד אמסלם
תתקדם. לא משנה.
נמרוד אלירן סבח
תראו, שכר של סייעת זה 30 שקלים, שכר של רכז זה 45 שקלים לשעה - - -
היו"ר דוד אמסלם
זה תואם גננת, גם אם זה לא גננת.
נמרוד אלירן סבח
אוקיי. שכר שעה של מדריך זה 25 שקלים. דרך אגב, בהתחלה אנחנו קיבלנו כל מיני פלטים של כל מיני תכניות וכל מיני קייטנות. אוטובוס בעיריות מתמחרים ב-3,000 שקלים. אנחנו מצאנו הרבה חברות ולא אחת, שהאוטובוס עולה 1,300 שקלים דו כיווני, 70 קילומטרים מהיעד. זאת אומרת שכאילו אם רוצים, אפשר גם לחסוך בהוצאות האלה. כניסה לסינימה סיטי למשל, אם באופן פרטני זה עולה למישהו 70 ו-80 שקלים, בקבוצות זה עולה 30 שקלים.

ביגוד, כל ילד רוצה בקייטנה להרגיש שהוא בקייטנה והוא לא בבית ספר. כובע וחולצה – 22 שקלים. זאת אומרת אנחנו לקחנו את הקייטנה, פישטנו אותה ואמרנו – בואו נעשה מהקייטנות האלה משהו שאפשר יהיה להנות בו, ולכן הרף שלנו מבחינתנו זה הרף שאנחנו חושבים שאפשר לשרוד אותו בשלום, כמו שכתוב כאן בשקף האחרון ולדעתנו זה גם ההצעה הרלבנטית וזו ההמלצה שלנו, כבוד יושב הראש.
היו"ר דוד אמסלם
קודם כל אני רוצה באמת להודות לנמרוד על העבודה המאומצת שהוא עשה. הוא באמת עשה פה עבודת תחקיר לא פשוטה. אני אומר לכם, הוא עבד על זה כמעט שבוע, אבל גם אם יש נתון כזה או אחר שמישהו חושב שהוא גולש לפה ולשם, עוד 10%, 20%, זה לא משנה את התמונה הכללית.

בסופו של עניין מחירי הקייטנות במדינת ישראל, בעלויות כמו שאמרתי ל-15 יום, וטוב שהוא פירק את זה לפי שעה, בגדול זה בסביבות ה-800 שקלים לקייטנה מצוינת עד השעה 13:00, ו-1,100, 1,200, 1,300 שקלים, תלוי גם במבנה של הסל עצמו, לקייטנה עד השעה 16:00, 15 יום.

כל מי שגובה יותר מזה, לדעתי עושה סיבוב על התושבים שלו, בז'רגון שלי גונב אותם. פשוט. זה כדי שנדע. הרי בסופו של דבר אנשים זורקים פה נתונים, הורים לא עושים את הדבר הזה. הם לא עושים את הפירוק הזה. הוא יושב בבית, אמרתי, הורה רגיל בבטן מרגיש שמרמים אותו. הוא לא טיפש. הוא מגיע הביתה. כשהוא הולך לגן, לבית הספר ומביאים לו את התעריפים, הוא בא הביתה עצבני, מספר לאשתו, הוא יודע שמשהו לא בסדר, אבל אין לו כל כך מה לעשות. אני אומר, הוא עבד בתחושה.

כאן אנחנו, נמרוד עשה פה איזו שהיא עבודה, נכנס לרזולוציה באמת יותר גבוהה כדי באמת לראות אחת ולתמיד כמה עולה קייטנה אמיתית. כזו. עזבו, אז תיקחו עוד 50 שקלים לפה, תיקחו עוד 25 שקלים לשם, אבל אלה הכיוונים. אז לכן לא יכול להיות שמישהו גובה 2,500 שקלים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
דודי, אני מתקן אותך, זה לא עבודה, זה מסמך, מסמך חשוב מאד שצריך להפיץ אותו, לחייב את הרשויות במחירי מקסימום ומינימום.
היו"ר דוד אמסלם
נכון. תודה רבה. אני רוצה רק להתקדם בדיון. דרך אגב, היום בבוקר קיבלתי טלפון מאלי אסקוזידו, ראש מועצת נחל שורק. הוא אמר לי שהוא עושה קייטנה חודש עד השעה 13:00, הוא גובה 700 שקלים לחודש ימים ועד השעה 16:00 – 1,050 שקלים לחודש.
קריאה
הוא לא מסבסד?
היו"ר דוד אמסלם
לא מסבסד כלום. והוא מעסיק את כל בני הנוער אצלו בכסף, בקייטנות. היום הוא התקשר אלי מהמילואים.

עכשיו אני רוצה להעביר ברשותכם את זכות הדיבור לליאל אבן-זהר, מנכ"לית כ"ן – כוח נשי לישראל. בבקשה.
ליאל אבן-זהר
וחברת מועצה בראשון לציון.
היו"ר דוד אמסלם
וחברת מועצה בראשון לציון. כן.
ליאל אבן-זהר
תודה ליושב ראש הוועדה. אני רוצה רגע להציג את הנתונים החסויים, שבאמת אמר נמרוד בצדק שלהשיג אותם זה סוד גרעיני. אז אני רגע אדבר על הנתונים של ראשון לציון, לפי הדין וחשבון הכספי שהציגה לנו החברה העירונית שלנו, נכון ל-31 בדצמבר 2015. הראיתי לך את זה, כבוד יושב הראש, קודם. רק על הצהרונים והמעונות, עיריית ראשון לציון מרוויחה כ-6 מיליון שקלים, לפני הנתונים שמופיעים בחשבון הכספי.
היו"ר דוד אמסלם
עירייה ענייה מאד.
ליאל אבן-זהר
לפי הנתונים של הקייטנות, עיריית ראשון לציון - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
צריך להחזיר ארנונה.
ליאל אבן-זהר
אנחנו נדבר עוד על ארנונה בנפרד. לפי הנתונים של הקייטנות, בשנת 2015 עיריית ראשון לציון בביצוע הרוויחה כ-1.7 מיליון שקלים. הצפי לשנת 2016 עוד גבוה יותר. אלה נתונים שרק מהם, בלי לכמת בפנים את העלות העודפת של סייעות וכו' וכו', אפשר היה להחזיר לכל ילד כ-500 שקלים ללא קושי, כאשר מחיר הקייטנה בראשון עומד היום לילדי הגן על 1,840 שקלים עד 16:00, ועל 1,907 שקלים עד השעה 17:00.

רק כדי לסבר את האוזן, אני יכולה לומר לך, יושב ראש הוועדה הנכבד, שאנחנו מקבלים פניות גם כחברי מועצה וגם כמנכ"לית כ"ן, לצערי, מנשים ומגברים כאחד, שמתלוננים על כך שהם צריכים לדחות משכנתאות כדי לעמוד בתשלומי הקייטנות של הקיץ. אז זה משהו שאני חושבת שכנסת ישראל, בוודאי מועצות ההרים, אבל מי אנחנו, בוודאי כנסת ישראל, לא צריכה להסכים לו במצב הנוכחי, ואני חושבת שזה אולי שורש העניין.

לכן מה שאנחנו נבקש, מה שאני מבקשת מכם, משום שניסיונות השכנוע כלפי הערים לא תמיד מצליחים ברמת המועצות המקומיות, אין לנו מנוס אלא לבקש מכם, ויושבים פה מספר נציגים, גם של ארגוני הורים, גם של חברי מועצה וגם אני מדברת בכובעי כמנכ"לית, בשם המשפחות השוויוניות שצריכות את זה, כי אנחנו כולנו יוצאים לעבודה ואין לנו ברירה, לפחות בנושא של קייטנות הגן. אין להורים ברירה. זה לא לוקסוס. כבוד יושב הראש אמר את זה, אין להורים ברירה. אם לא נוזיל את העלויות, הנטל, בעיקר על המשפחות הצעירות, הולך ועולה.

כולנו זוכרים איך זה היה כשאנחנו היינו צעירים. לי יש ארבעה ילדים משלי בבית, אני לא שכחתי את זה ואני חושבת שזה הרגע להתערב, כבוד יושב הראש, כבר השנה. יש עוד 10 ימים ואפשר לעשות את השינוי ולהורות לרשויות המקומיות להוזיל את המחיר. תודה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. זאב גולדבלט, בבקשה.
זאב גולדבלט
התרועה לכבודי, כדי שיהיה ברור שעכשיו דברי טעם הולכים להישמע. כפורום ועדי ההורים היישוביים, שגם יזם ומוביל את המאבק בנושא הזה, קודם כל אני רוצה להתחיל בברכה. מברך את מרכז השלטון המקומי ואת המשרד לפיתוח הנגב והגליל והשר דרעי, על הצעד הקטן שעשו ביממה האחרונה.
נמרוד אלירן סבח
וגם את יושב הראש.
זאב גולדבלט
חכה, חכה. אני עוד מעט אדבר על יושב הראש. לצערי, למרות ההנחיות של הוועדה ויושב הראש, משרדי הפנים, החינוך, וגם מרכז השלטון המקומי לצערי, לא יצרו קשר עם נציגי ההורים ונתת על זה הנחיה מפורשת בסיכום של הישיבה הקודמת. והתכנית שעליה התבשרנו אמש, לא נותנת למעשה מענה ליותר מ-95% מהורי ישראל. גם הסבסוד האזורי, גם עצם העובדה שהסבסוד הוא אזורי ולא אישי, לא מהווה מענה אמיתי. כי בסבסוד אזורי יוצא שגם אנשים שלא זקוקים לסבסוד, מקבלים אותו. כי מה לעשות, גם בירוחם יש אנשים שמה שנקרא ידם משגת. לעומת זה, בדרום תל אביב יש אנשים שידם אינה משגת.

אנחנו בפורום וועדי הערים היישוביים רואים במדינה כגוף שחובתו לתת מענה להורי ישראל שנאנקים תחת העול הבלתי אפשרי של יוקר המחייה, ואני מדבר מגני הטט"ח – הטרום טרום חובה ועד כיתה ה'. כשאנחנו מבקשים שהמענה שיינתן על ידי המדינה יהיה באמת מענה איכותי עם תכנית העשרה לימודית, ולא קייטנת בייבי סיטר.

אנחנו כחברי הפורום יזמנו והובלנו את המאבק ואנחנו גם לא נרפה ממנו, עד להצגת תכנית או התחייבות ממשלתית שתיתן מענה מלא, ולא רק צעד ראשון מוגבל כמו שניתן אתמול ויינתן אולי היום.

אני שב על קריאתי לראש ממשלת ישראל ולשרי החינוך, האוצר והפנים, לתת לאלתר, לממש לאלתר את התכנית של בית ספר של החופש הגדול, או כל שם אחר שיינתן לזה, אם הבעיה היא בעיה של קרדיטציה מפלגתית. השם פחות חשוב. מה שחושב זה המהות. הגם שאנחנו מברכים על הצעד, אנחנו חושבים שמה שנעשה אתמול זה בעצם אקמול.

אנחנו שבים ומבקשים את מה שביקשנו גם במפגש הקודם, שהרשויות המקומיות כולן, תאמצנה את הדוגמה האישית שנתנו יושב ראש המש"מ, ביבס ממודיעין וסגנו ביטון מדימונה, אבל גם ראש עיריית מגדל העמק. שוב, אני מדבר על הנתונים שהוצגו כאן בישיבה האחרונה.
קריאה
ומעלה אדומים.
זאב גולדבלט
ומעלה אדומים. ויוזילו בצורה משמעותית את עלות הקייטנות כמענה ביניים, עד שהממשלה תריץ כמענה שלם.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
מאיר כהן (יש עתיד)
זאת אומרת שיש סיכוי שאני אקבל כסף על הנכדה ששילמתי – 2,400 שקלים, באחת מהערים שאתה הזכרת, לשלושה שבועות.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
זאב גולדבלט
אם אתה מדבר על הנכדים כולם, אז - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
לא, על נכדה אחת.
זאב גולדבלט
נכדה אחת.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
זאב גולדבלט
תודה רבה. ותודה רבה ליושב ראש הוועדה שהרים את הכפפה והוא מוביל את זה באומץ.
היו"ר דוד אמסלם
טוב, תודה. ישראל, אבל בקצרה, אני רוצה גם לעבור לחברי הכנסת ולסכם. דרך אגב, הדיון היום הוא עד השעה 10:00.
ישראל אליסף
אני אנסה לקצר. קודם כל תודה לכבוד יושב הראש שמוביל את זה כבר שנה. דיון התקיים בדיוק לפני שנה בחודש יוני והיה דיון שהיה אמור להתקיים בנובמבר, דיון מעקב שנדחה בגלל שנכנס שר פנים חדש. משהו אחד שחורה לי ואמרתי את זה לעוזרים שלך ואני רוצה להגיד את זה פה.

ההורים הם לא ועדת קישוט של ועדת הפנים. אנחנו לא ועדת קישוט ולא מוכנים שיתייחסו אלינו ככה, ומה שקורה פה זה זלזול מתמשך של הדרג הפקידותי בנציגי ההורים. אנחנו באים לפה על חשבון יום עבודה. כולכם עובדים, כולכם מקבלים שכר. כולנו באים בהתנדבות. אף אחד מכל העובדים, גם עובדי הכנסת, גם חברי הכנסת, גם עובדי הממשלה – מקבלים שכר על הזמן שלהם. אז אם אתם מתייחסים אלינו כוועדת קישוט, אנחנו לא נבוא. אין טעם לבוא.

אם יושב ראש הוועדה גם לפני שנה אומר למשרד הפנים שהוא זה שיוביל את זה ושהוא צריך לעשות שולחנות עגולים ביחד עם משרד החינוך, האוצר, המש"מ וההורים, זה חייב לקרות. ואם זה לא קורה, זה זלזול. ואם במרס, בגלל שנתנו לשר עוד אורכה, הוא גומר את זה שוב פעם ושוב פעם זה לא קורה, ואני מתקשר אליו בשביל להגיד לו תשמע, חבל לעשות דיון מעקב בתחילת אפריל, כי לא עשו שום דבר, לא דנו ולא נפגשו, אז זו בושה וחרפה. פשוט מצפצפים על הכנסת. הדרג הפקידותי גם מצפצף על הכנסת.

ואם בסוף הוא עושה דיון לפני שבועיים ואומר להם חברים, אתם תוך שבועיים תבואו עם הצעה מסודרת ואתם תשבו עם כל הגורמים ואני לפני שבוע כבר מתקשר ל- - - ואומר להם תקשיבו, אף אחד לא פונה אלינו, אף אחד לא מדבר איתנו, לא עושים שום דבר. אז עוד פעם מצלצלים. ואם בסוף אנחנו מקבלים את הכל כמוצר מוגמר, אז בשביל מה אנחנו באים לפה? אני לא מבין, בשביל מה אנחנו באים לפה?

עכשיו אני אומר לכם עוד משהו. לדרג הפקידותי יש פה הרבה ידע, אבל לא כל התורה נמצאת במקום אחד. אנחנו מחוברים לשטח יותר מהדרג הפקידותי, יכולים להביא דוגמאות יותר מהדרג הפקידותי. ויש מספיק רפורמות שיש בהן ניסיון שכבר רואים שכשעושים דברים ביחד עם נציגות ההורים, הדברים קורים יותר טוב. אני יכול לתת את זה מהדוגמא של רפורמת הסייעת השנייה, שהיא מבורכת, אבל יש בה הרבה באגים. אין סייעת שנייה בימי שישי, הסייעת השנייה הולכת להיות מחליפת מקום. הרבה באגים שיש בדבר הזה.

אז גם בקייטנות אותו דבר. איפה הקייטנות לחינוך המיוחד? ילדי החינוך המיוחד חודש שלם בבית, ההורים מטפסים על הקירות, תולשים את השערות. לא חושבים על הכל. לא חושבים על הכל. למה? יש לכם צוות מנצח שמוכן לבוא ולתרום את הזמן ונותן מעצמו המון ואתם לא מרימים את הכפפה. וכשאני מתקשר לפקידים אחד זורק אותי לשני ובסוף אני מגיע, לא זוכר, מישהו ממשרד הנגב והגליל, שאם אני עכשיו מבין נכון, נציגי משרד הפנים היו פה לפני שבועיים ואמרו – אנחנו החלטנו בדרג המקצועי שזה לא בידינו. אז השר היה לו נוח, לא טוב לו במשרד הפנים, העביר את זה לנגב ולגליל, שם כנראה יותר נוח לו.

מתקשר אלי בחור ממשרד הנגב והגליל ואומר לי תשמע, לא נתנו לי בכלל הוראה לשבת אתכם, נתנו לי הוראה לעשות תכנית, אז עשיתי תכנית. חברים, זה לא עובד. חבל שזה ככה. יש הרבה דברים שצריך לחשוב עליהם בהיבט הכולל.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל מעבר לחינוך המיוחד, מה ההערות שלך כרגע?
ישראל אליסף
שלא נותנים שום פתרון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רגע, רגע, שנייה. לא, תראה, לא נותנים שום פתרון זה לא אמירה. כי בעצם ישבו וחשבו על משהו שכן נותן סוג של פתרון. עכשיו יש הערות נקודתיות לפתרון המוצע. תגיד מה. תהיה פרודוקטיבי.
ישראל אליסף
אני אענה לך. קודם כל צריך לקחת את החינוך המיוחד ולהחריג אותו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בזה אתה צודק לגמרי.
ישראל אליסף
החינוך המיוחד - צריך להסתכל עליו, אני אגיד לכם את האמת. אמנם אני מייצג את ה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מה הדרישות הספציפיות שלכם בנושא החינוך המיוחד, שאתם חושבים שעכשיו אנחנו צריכים להתמקד בהן?
ישראל אליסף
אז אני אענה גם על החינוך המיוחד ואני תיכף אחזור גם לדברים הכלליים. קודם כל אני, כמי שמייצג את הגנים, אני כאן נציג של הגנים בפורום וועדי ההורים היישובים, אומר לכם את האמת, בענווה, אני לא מקצוען בתחום החינוך המיוחד, אבל כל הזמן - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה צודק.
ישראל אליסף
אני אענה, אבל אני עונה, שנייה אחת.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני אוסיף לך נתון שיעזור. מתוך 100,000 ילדים של החינוך המיוחד, אדוני יושב הראש, יש פתרון ל-110,000. ל-60,000 ילדים בחודש אוגוסט אין פתרון. זה בכדי למקד את הבעיה. ל-60,000 ילדים, אדוני, אין פתרון.
היו"ר דוד אמסלם
בסדר. ישראל, בוא תיקח לך עוד 20 שניות ותסיים. אני רוצה להתקדם.
ישראל אליסף
אני אומר לכם אמיתי, אני פה כי נציג החינוך המיוחד לצורך העניין לא הגיע לפה, אבל אני אומר לכם את האמת, אני לא מקצוען בתחום החינוך המיוחד, לא יכול להגיד לכם המלצות לחינוך המיוחד. יש לנו נציג שיכול לתת המלצות. אני יודע שהבעיה היא באוגוסט, אני לא יודע כמה ילדים. יש לנו נציגים שיכולים להסביר על החינוך המיוחד.

אבל אני אומר שני דברים. דבר ראשון, במענה למצגת הזאת, לא נתנו מענה לגני הילדים. כבוד יושב הראש, לגני הילדים אין מענה. זה דבר ראשון. דבר שני, זה רק לשבועיים וזה לא רלבנטי ולפני שפותרים בעיות של כיתות ג' עד ה', צריך לזכור, ב-ג' עד ה' להורה יש תמיד יכולת, איך שהוא למצוא פתרון. בגני ילדים זה הרבה יותר מסובך.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
ישראל אליסף
אבל רק עוד מילה אחת.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, לא, תודה.
ישראל אליסף
מילה אחת.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
ישראל אליסף
מילה אחת, אדוני יושב הראש. שכר גננות, יש לכם פה טעות גדולה וזה המרכיב העיקרי בקייטנות. בבית הספר של הקיץ של החופש הגדול של משרד החינוך, השכר שמשולם למורים הוא 75 שקלים. אין דבר כזה למצוא גננת או איש חינוך מוסמך ב-30 שקלים לשעה. זה הזיה. זה לא יקרה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. גבי, בבקשה. בקצרה, אני רוצה לעבור לחברי הכנסת ולסכם.
גבריאל גאון
שני דברים קצרים. אלף אני מצטרף לסקירה של נמרוד בעניין חוסר השקיפות. אין ספק שמדובר בדו"חות שהוועדה לאנרגיה אטומית כנראה צריכה לעסוק בהם ובעניין הזה אין לי אלא רק להצטער.

הדבר השני, במזכרת בתיה קרה דבר שנקרא לו בשפה עדינה פסול. לקחו את סייעות גני המועצה וקראו להן ואמרו להן לפני מספר ימים שאתן הולכות לעבוד עבור המתנ"ס. לקחו עובדי מועצה, או עובדות מועצה, בעיקר סייעות – אני לא יודע אם הדבר הזה בכלל כשר מבחינה הסתדרותית, בכל מה שקשור לחוקת העבודה. אנחנו בודקים את זה כרגע, למרות שעשינו כבר שיחות ואין אישור על פניו, אבל אנחנו בודקים את העניין הזה.

גם אם החוזה מאפשר לראש העיר להעסיק, או לראש המועצה להעסיק סייעות, שימו לב מה קרה. מעבירים עובדות מועצה שבוע לפני שהן יוצאות לחופשה שנתית, אחרי שהן תכננו תכניות עם הנכדים, עם הילדים, מעבירים אותן לגוף פרטי, למתנ"ס - - -
מיכל מנקס
אבל הן לא יכולות לשבת בבית ולקבל משכורת.
היו"ר דוד אמסלם
חברה, לא להפריע. שנייה.
גבריאל גאון
רגע. את זה אתה צריך להכיר, כבוד יושב ראש הוועדה, וחוסכים 150 שקלים. זה המחיר. במקום 1,400 שקלים, 1,450 שקלים עד השעה 13:00, לא כמו שהוא הציג 680 שקלים לגני הילדים. מורידים 150 שקלים מ-1,290 שקלים. 1,290 שקלים. פי שניים מהמחיר שהציג פה נמרוד עד 13:30 בצהריים.

ולא רק שלא מורידים, לא רק שעושים קופה, פוגעים בחוליה הכי חלשה בשרשרת במועצה, שזה עובדות המתנ"ס. איפה כל הנשים? איפה כל אנשי ההסתדרות, אנשי הדאגה לעובדים ולעובדות במדינת ישראל. אני רוצה לראות פה אחד שהיו מודיעים לו שבוע לפני שהוא יוצא לחופשה, אחרי שהוא תכנן אותה מראש עם הנכדים והילדים, אומרים לו אתה הולך לעבוד ביולי, גם כשהוא מקבל משכורת. זה דבר שלא יעלה על הדעת.

אני אומר עוד פעם, צריך לקבוע. אני פה לא רוצה לדחוף אף אחד. המדינה צריכה לקחת אחריות, מגיל 3 ועד גיל 10 מלא.
היו"ר דוד אמסלם
תודה גבי.
גבריאל גאון
ו - - - אני אומר את זה, הסיוט שההורים עוברים, זה מה שצריך לעשות.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
חיים ביבס
זה לא סיוט. בואו, בסוף זה הילדים שלכם. זה לא סיוט.
היו"ר דוד אמסלם
חיים, שנייה.
חיים ביבס
לא, קצת התבלבלתם.
גבריאל גאון
חיים, אני מברך אותך, זה לא התקפה אישית. אני אומר, אין פה פוליטיקה.
חיים ביבס
לא, אני אומר סליחה, קצת התבלבלנו. בסוף אתה יודע, יש איזה שהוא רצון שהילדים יהיו רק של - - -
גבריאל גאון
לא, אבל אין לי ויכוח איתך.
חיים ביבס
מהרגע שהילדים יוצאים מבית החולים הילדים הם רק של העירייה. בואו נחזור לפרופורציה.
גבריאל גאון
חיים, הוויכוח הוא לא איתך.
חיים ביבס
בכל מדינה נורמאלית - - -
גבריאל גאון
אבל מה הפרופורציה? 1,290 שקלים זה פרופורציה, חיים?
היו"ר דוד אמסלם
חברה, חיים, מספיק.
גבריאל גאון
אנחנו בעניין הזה ביחד.
היו"ר דוד אמסלם
גבי, תודה רבה. חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף, בבקשה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב כבוד יושב הראש. בהתחלה כשהעלינו את הנושא ביחד והתחלנו בקיץ שעבר, אנחנו לא היינו כל כך אופטימיים שנגיע לקיץ הזה ואכן נתחיל בקייטנות שיהיו בהישג ידם של כל האזרחים, במחירים סבירים, אפילו בחינם. אני הייתי מאד אופטימי - - -, שאכן המדינה חייבת לתת אותן חינם. יש אפשרות כזאת. יש אפשרות כזאת ולא נדבר עכשיו על כסף, וזה גרושים. זה גרושים.

הנה, אתמול 73 מיליון שקלים, ככה סתם. באוויר. ולכן יש כסף. לצערי הרב הממשלה עדיין לא מעזה ל - - -
קריאה
על מה 73 מיליון שקלים, תזכיר לנו?
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, לא צריך. לא צריך.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא צריך, נכון. לכן כסף יש והרבה כסף. הייתי מאד רוצה להגיע ליום הזה שזה יהיה חינם. המתווה שיושב הראש ונמרוד הביאו, אני חושב שזה הדבר הקמפרמיס, הפשרה המדהימה ביותר. נתחיל בעניין הזה ונמשיך עם ההורים, עם המתנ"סים ועם הרשויות, עם משרד החינוך, עם משרד הפנים, אכן לקדם את הנושא יותר.

טוב שהגענו עד עכשיו, השנה, אחרי הרבה הרבה דיונים ואני חושב שההחלטה צריכה להתקבל היום, שהשנה אכן הילדים יהיו בקייטנות במחירים הסבירים, המאפשרים להורים שהילדים ילכו לקייטנות ולא לאבד ימי עבודה ולא לקחת חופשת מחלה ולא להטיל עומס על הכלכלה, על המשק, בזה שההורים יישבו בבית.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה, חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף. חברת הכנסת קארין אלהרר, בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה אדוני יושב הראש. קודם כל אני באמת רוצה לברך על העיסוק המתמשך בנושא הזה. כאמא צעירה אני יודעת לומר שבאמת זה עניין. וידידי חיים, זה לא שההורים מעבירים את האחריות לעיריות או למישהו אחר. יש פשוט אילוצים של עבודה. הסיוט הוא מזה שצריך להגיד לבוס, לא לכולנו יש בוס על הראש, אבל למי שיש, צריך להגיד לו תשמע, הילד בחופש, מה אני עושה, מה הסידור, מה אני עושה איתו.

ולכן אני באמת חושבת שיש פה אפשרות לעשות משהו אחר. הנתונים שהוצגו, שאני מבינה שנעשתה עליהם עבודה מאד משמעותית, אני לא יודעת איך הם מסתדרים מבחינת היכולת להעסיק אנשי צוות ראויים לעניין הזה. צריך לתת לזה עוד מחשבה. אני מבינה שמנסים עם מה שיש, אבל לא בטוח שהמה שיש הזה, הוא מספיק טוב. בסוף זה הילדים שלנו, זה הדבר הכי יקר לנו וצריך באמת לתת על זה את הדעת.

גם העניין של האוטובוסים הזולים יותר, אני מבינה שרשויות צריכות להתקשר במכרז ולכן יש תהליכים שצריכים להתקיים, נכון? אז זה דברים שצריך לקחת בחשבון.
קריאה
הכל צריך להיות במכרזים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא, אז אני אומרת, בסוף הכל מכרזי, ואם אנחנו צריכים לפי התהליכים הסדורים, לא בטוח שזה ייצא באמת במחיר הכי זול שמצאנו בשוק. אז זו גם נקודה - - -
היו"ר דוד אמסלם
זה יצא יותר נמוך, אבל לא משנה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יותר נמוך? הלוואי, הלוואי, אמן ואמן.
היו"ר דוד אמסלם
יש להם את היתרונות לגודל, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אוקיי.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
דרך אגב, אצלנו בכפרים, המחירים עוד יותר זולים. אפשר להגיע עד לחצי בסכום הזה.
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז זה בעניין הזה. לעניין החינוך המיוחד. תראו, גם החינוך המיוחד פראקסלאנס וגם השילוב, הם גם אוכלוסיות שצריך לתת עליהן את הדעת ואני חושבת שהשילוב הוא חשוב במיוחד, כי הם בעצם לומדים ביום יום במסגרות חינוך רגילות, וכשהם יוצאים, קייטנות רגילות לא מוכנות לקבל את הילדים והם לא בחינוך המיוחד, אז בעצם האין מסגרת הופכת להיות אין גדול יותר. אז זו הנקודה שצריך לתת עליה את הדעת.

ואני באמת מברכת ואני בטוחה שלא תעזוב את הנושא עד שיימצא הפתרון ההרמטי ביותר, וכולנו כאן כדי לסייע בידיך.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, קארין. חבר הכנסת זוהיר בהלול, בבקשה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אינני יודע אם זו ברכה או קללה, אבל הרבה יותר גרוע מבדואים, מכיוון שאתה רודף אחרי העניינים האלה כבר כמה זמן, מר אמסלם? שנה שלמה?
היו"ר דוד אמסלם
האמת, אני רודף אחרי זה כבר 15 שנה, מאז שהילדים שלי היו בקייטנות, אבל עכשיו הגענו. שנה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כן.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הוא רודף 15 שנה, עכשיו יש לו הזדמנות להשיג. לנסות להשיג.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אז באמת גם תבורך, אבל גם לנמרוד מילה אחת. באמת זה מסמך מרתק, מכיוון שלנושא הזה יש שלוש צלעות. אני ממש ממהר, אז בקיצור. הצלע הראשונה זה הצרכנות, העניין הצרכני – ואתה חושף פה, אתה משיל את מעטה החשאיות והבדיה שהייתה מנת חלקנו. חשבנו ומצאת באופן פשטני ביותר את האפשרות להביא בפנינו את הנתונים האמיתיים.

הצלע השנייה זה הרגולציה, ופה התפקיד שלנו באמת והמרדף שאנחנו עושים אחרי הרשויות כדי לאפשר קייטנה בת קיימא. והדבר השלישי הוא דבר ערכי – מה הוא תפקידה של המדינה כלפי הילדים. כי לא יכול להיות שאנחנו נשאיר את ההורים פעורי פה בנושא החשוב הזה, ולכן אני חושב שמדובר-. אגב, אנחנו מדברים, כל הסיפור הזה שאתה רודף אחריו במשך שנה שלמה, אנחנו מדברים על קייטנה של 15 ימים בלבד. תאר לעצמך, דמה בעיני רוחך שהיינו מדברים על חודש וחצי. המדינה הייתה מזעזעת. הקבינט היה מתכנס אחת ליום.

ואז גם הסיפור הזה של ה-73 מיליון שקלים לא היה עולה, כמה, מיליון או מיליארד? מיליון שקלים. תודה רבה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. חבר הכנסת מאיר כהן, בבקשה. שמעתי אותו גם היום ברדיו. הערה. אהבתי.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני יושב הראש, אני רוצה לפתוח באמת במחמאה. אני לא מרבה להחמיא, אבל לך כן. דודי - - -
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אל תקרא שאני מדבר.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, נשמה.
מאיר כהן (יש עתיד)
שנינו מרוקאים. אני אומר - - -
זאב גולדבלט
למה ישר לשלוף נגדנו את זה שאתם הרוב?
קריאה
איזה רוב, תגיד לי? אנחנו מזמן כבר לא רוב.
מאיר כהן (יש עתיד)
זאב, זאב.
זאב גולדבלט
אנחנו מיעוט מדוכא אנחנו.
מאיר כהן (יש עתיד)
מספיק יש לי את הבעיות שלי בבית. אל תזכיר לי.
היו"ר דוד אמסלם
זה דיון אחר.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה לא ברור מאליו שוועדה ויושב ראש ועדה נדרשים לנושא שהוא בנפשנו ועושה את זה באומץ גדול מאד. הוא חבר קואליציה, הוא יצא כנגד כל המוסכמות ומגיעות לו על זה הרבה ברכות. אתה אמיץ בהרבה דברים ובאמת הגעת ל - - -
היו"ר דוד אמסלם
בואו נתקדם. אני לא הנושא.
מאיר כהן (יש עתיד)
זהו נגמר, אני לא אומר עוד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא אדום כבר, די.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני פונה אליכם ההורים. אנחנו קצת שכחנו שאם הכל היה תקין, בשנה הזו כיתת הגן וילדים עד כיתה ה', בסוציו אקונומי אפס עד ארבע לא היו משלמים שקל אחד. ובכל היישובים, עד לסוציו אקונומי 8, היו אמורים לשלם בין 400 ל-600 שקלים ולקבל שלושה וחצי שבועות או שלושה שבועות.
זאב גולדבלט
325 עד 450 שקלים.
מאיר כהן (יש עתיד)
וזה היה הסכם שחיים היה ושי פירון היה ויאיר שר האוצר. וראו מה קרה לנו. אף אחד לא היה מוכן לדבר על זה. לא היה שום מאבק בשטח שהיה מאד משמעותי. אני ציפיתי מכם, לא שאני בא בטענות, אני מברך את מה שעשיתם. כי מה שאתם הפסדתם במאבק הזה, הרווחתם יושב ראש שעושה הכל בכדי לתת מחירים סבירים.

אגב, נמרוד, המחירים האלה הם סבירים מאד ותעזוב את כל מה שאומרים לך. הייתי ראש עיר, 20 שנה עשיתי קייטנות. זה מחיר שכל רשות יכולה לעשות קייטנה עם המחיר שאתה הצעת ולתת להם תכנים מצוינים. אבל זכרו, זכרו, שבסופו של יום יכולנו לשבת כאן ועם מעט כסף שהעבירו לפני שבועיים בכספים קואליציוניים, היו פותרים את כל הבעיה של הקייטנות.
ישראל אליסף
המאבק לא נגמר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני מקווה שהמאבק לא נגמר.
היו"ר דוד אמסלם
ישראל.
מאיר כהן (יש עתיד)
בזה אני מסיים.
היו"ר דוד אמסלם
לא, ישראל.
מאיר כהן (יש עתיד)
תזכרו שאם אתם לא תמשיכו ותדרשו ותתנו גיבוי לדודי ותדרשו להתחיל ותדרשו לחזור לקייטנות של חופשת הקיץ, כמו שמפלגת יש עתיד טוותה אותם, אתם תשלמו על חמש יחידות מתמטיקה ואתם תשלמו על חמש יחידות אנגלית ואתם תמשיכו לשלם, כי ברגע שהסדק ייפתח והוא כבר פתוח, אתם תשלמו עוד.

ובכל מקרה, אני מלא ברכות לדודי ולוועדה. תודה רבה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה מאיר. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני יושב הראש. אני רוצה להצטרף בקצרה להערכה לך, אדוני יושב הראש, על המעורבות והליווי שלך בעניין, וההתגייסות כדי להביא שינוי בנושא הזה.

אבל אני חייב לומר לכם, עמיתי חברי הכנסת, אני מרגיש תסכול מאד עמוק מכל צורת ההתנהלות של הפרשה הזאת. ואם לתת לדבר הזה כותרת, אני חושב שמה שאנחנו רואים זה את מהלך ההתנתקות, ההתנתקות האמיתית של מדינת ישראל מהאחריות שלה לילדים. לילדים שנמצאים בחופשות מאד מאד ארוכות. ההורים לא יכולים לתת מענה, השלטון המקומי בהרבה מאד מקומות לא יכול לתת מענה. המדינה מתנתקת.

אני אומר את זה בהרבה כעס כי אני הייתי בזמן שר החינוך הקודם, שלא אני לא שייך, חבר הכנסת כהן למפלגה שלו, לא חייב לו שום דבר, אבל אני ראיתי מהלך שהתחיל לתקן את המצב הזה. אמר אוקיי, המדינה לוקחת אחריות, אנחנו נכנסים מחדש לתמונה, אנחנו מבינים שאי אפשר להטיל את זה רק על ההורים, אנחנו מתחילים לשנות. עכשיו בלי הסברים, בלי הנמקות, בלי דיון ציבורי, עשו U-Turn קיצוני והחזירו אותנו למצב הבעייתי הקודם, אפילו בלי להביא את זה לכנסת ולנהל כאן דיון, אולי לשמוע, להשתכנע, להסביר, לא יודע מה. פשוט מהלך ממש מופקר וחסר אחריות.

והתוצאה - - -
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מסיים, אדוני. התוצאה היא באמת מצב של הפקרות. מה שאמרה עורכת הדין ליאל אבן-זהר אלה דברים מאד חשובים. אני חושב שזה לא רק המצב בראשון, גברתי. אני חושב שזה המצב בהרבה עיריות שמשתמשות בקייטנות כמקור הכנסה וזה קטסטרופה. זה באמת קטסטרופה. במקום להבין שזה שירות הכרחי, עוד מקור הכנסה, פשוט לא יאומן. כל ההתנהלות פה היא לא תאומן.

ולכן אדוני יושב הראש, אני פונה אליך. אנחנו חייבים להוביל בכנסת מהלך של שינוי אסטרטגי בתחום הזה. מעבר לתכנית עכשיו של השנה, תכנית ה-SOS, ההצלה של הרגע האחרון, חייבים לייצר שינוי אסטרטגי ואנחנו חייבים לעשות זה מהכנסת.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. חבר הכנסת טרכטנברג, בבקשה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כן, אדוני יושב הראש, שוב ברכות על המהלך הזה. תראה, אני עוסק בנושא של הגיל הרך איזה חמש שנים כבר והדרך רצופה בתסכול אכן כך בכל צעד ושעל. בעניין של המעונות, לא מזמן מאבק, כמעט נסגרו מעונות והקמת ועדה וכדומה. צהרונים, לא הזכרנו, הרבה לא קרה בתחום הזה. עכשיו קייטנות, לא להזכיר את הסייעת השנייה לפני זמן מה.

מה השורה התחתונה? השורה התחתונה היא שעדיין, חמש שנים אחרי המחאה, הנושא הזה של העלויות שמופלות על ההורים, כאשר לכאורה זו מערכת של חינוך חובה חינם, העלויות הן מרכיב מרכזי בנטל שרובץ על כולנו ושלא מאפשר להורים, לצעירים שלנו להרים ראש מבחינה כלכלית.

מה צריך? שינוי בסדרי העדיפויות של המדינה. ועכשיו כשאנחנו נמצאים ערב התקציב הדו שנתי, אני קורא לך, שאתה מגויס לעניין הזה, באמת כל הכבוד לך, אני קורא לך להרים את הדגל הזה. לא יתכן. אני עשיתי חשבון שמה שהורים מוציאים על שלושה ילדים, עודף, מעבר לזה שהיה צריך, בגלל שהמדינה מתנערת מאחריות, זה בערך מה שצריך לשים תשלום על דירה חדשה. ממש ככה, ואני מוכן להראות את החישוב.

אז זה לא יכול להיות – גם מפה וגם משם. תראה, גם דיור, גם אותן עלויות על חינוך ילדים, אז מה אנחנו רוצים, שלא יהיו ילדים במדינה הזאת? ברחנו מזה, אבל צריך לתת את הדעת לשינוי סדרי העדיפויות. תודה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה לחבר הכנסת טרכטנברג. חברת הכנסת רויטל סויד, בבקשה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
קודם כל ברכות לך, חברי היקר, יושב ראש הוועדה. שים לב שעכשיו כשאתה נותן אולטימאטום של שבועיים כבר יום מראש יש פתרון. אז אנחנו בהחלט יכולים לברך על זה.

אין ספק שצריך לזקוף לזכותך את המודעות להעלאת המתווה בכלל לסדר היום הציבורי ואני שמחה מאד. נמצא פה גם יושב ראש השלטון המקומי, חיים ביבס ואין ספק שצריך להודות על הגעה להבנות לגבי קייטנות הקיץ לילדים.

יחד עם זאת, מן הראוי שהוועדה לא תרפה את ידיה, תמשיך את המאבק גם לגבי גני הילדים, כדי שאפשר יהיה לתת בשורה גם לגילאים היותר צעירים ובהחלט להאריך את משך הקייטנה מ-15 ימים ליותר, תוך מימון של המדינה. סבסוד יותר נכון, גם של המדינה.

אנחנו נמצאים בתקופה מאד מורכבת, כי אנחנו רואים איך בסופו של דבר במשק הביתי, ההורים נופלות עליהם גזרות, אבל יותר נכון אולי הם חושפים את הגזרות שהם צריכים להתמודד איתן על בסיס יומי, שבועי, חודשי. צריך להבין שהאנשים, וזה בדיוק, כשאנחנו באים ואומרים מעמד הביניים מתקשה להתקיים, מעמד הביניים קורס, נכנסים עוד אנשים למעגל העוני, אנחנו מתכוונים בדיוק לסכומים האלה, למחירים האלה, ל - - - שלכאורה הם מאד מאד טריוויאליים והם מה ששואבים חתך שלם באוכלוסייה שעובד ומתפקד ואמור היה לחיות ברווחה מסוימת, שואבים אותו מטה וכאן אנחנו צריכים לעזור וכל הכבוד על תפקוד הוועדה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רויטל. יושב ראש השלטון המקומי, חיים ביבס, בבקשה.
חיים ביבס
טוב חברים, בואו קצת נעשה סדר בדברים, כי אומרים פה דברים שאת חלקם לא מבינים בהם או לא נכונים. קודם כל להגיד תודה ליושב ראש הוועדה על העבודה שהוא עושה, לא רק בנושא הזה, בכל הדברים שקשורים לשלטון המקומי, ומה לעשות, לפעמים זה כואב בצד אחר, כואב בצד אחר, אבל צריך שתהיה התייחסות לדברים.

הדבר השני, צריך - - - למשרד החינוך. יצאנו לדרך ומשרד החינוך היה זה שהוציא את העסק לדרך. לפני כן הכל היה מה שנקרא פרטי, הכל מפורט, הכל היה במקומות אחרים ויצאנו לדרך. ובתחילת התהליך ישבנו עם עוד שר החינוך הקודם, ישבתי אני עם החינוך הקודם, נתתי לו את האור הירוק כאשר היה שותף שלישי שלנו, שברח באמצע. שותף שלישי שברח באמצע ואני מפאת כבודו לא אגיד את שמו. ברח באמצע. ברח באמצע ואנחנו בסוף, גם השלטון המקומי וגם משרד החינוך, הבאנו את הכסף.

בסדר, אני מכיר את כל הפילנתרופים שבאים לספר שהם אלה שבאו להציל, בורחים ואנחנו נשארים ומה שנקרא מביאים והם מקבלים רק את הכותרת. זה בסדר גמור.

עכשיו, בואו נעשה קצת סדר. זה לא 15 יום. הקייטנה היא חמישה ימים בשבוע ולא כולל שישי, תמיד זה היה ככה, לכן זה שלושה שבועות, בסדר? אז זה דבר אחד.

דבר שני, יש אופציה עבור אותו מחיר להאריך את זה ל-18, 20, 21 יום, וזה בעצם סוגר חודש שלם למי שרוצה. דבר שלישי, סוציו אקונומי 1 עד 4 לא משלם בכלל. כי זרקו פה מספרים. 450. אלה שהמציאו את הקייטנות, הם המציאו, הם עשו. אנחנו טוענים שהמדינה לא הייתה קיימת לפני שהם באו, אין. לא משלמים בכלל. מ-5 עד 7 זה 350 שקלים השתתפות של ההורים ו-8 עד 10 450 שקלים.

אנחנו דורשים שני דברים מרכזיים שיימשכו עד תום. אחד, שיכניסו את גני הילדים. הדבר השני שיוסיפו את כיתות ג'-ד' ובעתיד גם את ה', למרות אני אומר לכם באופן ברור. אנחנו מכירים את המספרים בכל הערים ואנחנו יודעים שככל שהילדים גדלים, כך יש הרבה פחות ילדים. אני רואה ברישום אצלי, למרות שעשיתי בית ספר של קיץ גם לכיתות ג'-ד', פחות ילדים באים מאשר א'-ב'.

ודבר נוסף שצריך גם לדבר עליו. צריך לזכור שבסוף מדברים על אנשי מקצוע, מדברים על להביא את כולם. הגננות לא חייבות לעבוד. לא חייבות ולא חייבות. מה לעשות, צריך לשלם להן ומי שחושב שאפשר לשלם לגננת 30 שקלים כדי להעסיק אותה, הוא כנראה לא מכיר תחשיבים.

הסייעות, יש לנו את הסייעות שלנו שהן עובדות ואנחנו חייבים להעסיק אותן. א יאפשר להביא מישהו אחר במקום. אנחנו חייבים לשלם את אותו מחיר ואם יש מקומות שבהם יש תקורות כאלה ואחרות, אנחנו אמרנו בפעם הקודמת ואני אומר את זה גם היום. אני קורא לכל חברי ליישר את הקו, אבל בסוף צריך לזכור. אי אפשר שהרשויות יביאו כסף מהבית עבור הקייטנות, שלא תטעו. אנחנו יודעים לעבוד במחירי אפס, בסדר? אבל אם מישהו מצפה שיש לו פה איזה אינטרס עכשיו להרוג את ראש הרשות שלו כדי שהוא ייכנס לפינה ויביא כסף, בסוף שלא תטעו. כאשר העסק ייפול, הוא ייפול מלא. וכשהוא ייפול, אף אחד לא יוכל להרים את זה חזרה.

לכן צריך לנהוג באחריות, ובסוף גם מה לעשות, גם לי יש ילדים וחלק מהחופש הם צריכים להיות גם עם המשפחה, בבית, עם ההורים, לא רק מה שנקרא העירייה צריכה לקחת את הילדים.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה ליושב ראש השלטון המקומי. רבותי, ברשותכם אני רוצה לסכם בשתי דקות.

אני רוצה להגיד שלוש אמירות ואחרי זה להביא את הסיכום האופרטיבי. קודם כל לגבי הנושא של החינוך המיוחד, אני חושב שזה הנושא הכי חשוב כרגע בכלל מכלל הקייטנות. אני חושב שהחוליות החלשות, קודם כל צריך לטפל בהן. אז זה דבר ראשון.

בנושא של הגיל הרך, אותו סיפור. זאת אומרת במדרג. אחרי זה זה גילאים 3,4,5,6, עד כיתה א', בגלל ששם באמת לא שייך בכלל אפילו להשאיר את הילד בבית. מילא, איך אמרנו, בכיתה ב' אתה עוד משכנע אותו, יכול להיות שהוא מספיק מבוגר כדי לשמור על עצמו. ילד בגיל 4 אתה לא יכול לעשות את זה, ולכן אני חושב שבמדרג זה הדבר בסדר עדיפות החשוב ביותר.

תראו, רבותי, רציתי להגיד משהו בנושא של הקרדיטים. זה עבודה שלי, זה לא קשור לעניין, אבל אני חושב, בלי שהתקשורת הייתה נכנסת לעניין, לא היינו מגיעים כמעט לאף מקום בהיבט הזה. אולי היינו ממשיכים עדיין פה לעשות עוד דיונים, אז לכן יש קרדיט מאד גדול מבחינתי לידיעות אחרונות, בגלל שהוא לקח את העניין הזה והרים אותו באופן רציף ואני חושב שהוא חלק מהחוליה הזאת, בגלל שכמו שאמרתי, זה לא מספיק שאנחנו נהיה כאן. אם בחוץ לא יודעים מה אנחנו עושים, אז כלום לא קורה. אז זה לגבי הנושא של האמירות, שחשוב.

תראו, שר הפנים היום יציג איזה שהוא מתווה שהוא חלקי וזה ביוזמה מקומית. הוא ידבר על זה בהמשך. אני חושב שכרגע, מבחינתי, העסק מחולק לשלושה חלקים. קודם כל השלטון המקומי, ואני גם דיברתי עם יושב ראש השלטון המקומי. הוא צריך להוציא הנחיות, גם אם הן לא מחייבות חוקית, אבל הן התארגנות. השלטון המקומי זה התארגנות, זה קואופרטיב שאנשים בעצם באו וקבעו לעצמם איזה שהם כללי התנהלות. ברור שכל ראש עיר יכול לעשות מה שהוא רוצה, אבל בסוף השלטון המקומי יש לו Say, אם לא אז אין לו מה לומר, אז אם ככה בואו נפרק אותו, אם אין לו שום משמעות.

אני חושב שאתה אמרת - - -
חיים ביבס
אני בעד לפרק.
היו"ר דוד אמסלם
דקה חיים, נו, מספיק. אין שום בעיה.לכן אני אומר בגדול, ובעצם העניין כמו שאני מתייחס לשלטון המקומי. אני מתייחס אליו כגוף שיש לו חשיבות כקולקטיב, לא כפרטים. אני חושב שכפי שאתה אמרת, צריך להוציא הנחיה לשלטון המקומי כדי להתיישר סביב קודם כל המחירים של קייטנת בית ספר קיץ – 852 שקלים עד השעה 13:00, בסביבות ה-1,000-1,100 שקלים עד השעה 16:00. אלה המחירים בעצם - - -
חיים ביבס
לא, לא, לא.
היו"ר דוד אמסלם
תקשיב, תן לי.
חיים ביבס
דקה, בוא. בסוף אתה יודע, אני גם לא רוצה להטעות אנשים סתם. 852 שקלים זה על בית ספר של קיץ, זה התחשיב המלא של משרד החינוך, חשב כללי, כל הדברים מסביב. התוספת של הצהרונים היא סדר גודל של 600-700 שקלים עבור ה-4 שעות, כולל ארוחה כולל הכל.
היו"ר דוד אמסלם
אני אומר לך בגדול, לפי התחשיב שעשיתי, זה לא - - -
חיים ביבס
אז בואו תנהלו את זה, חברה. תעשו קייטנות בעצמכם.
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה.
חיים ביבס
נו באמת.
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה. אנחנו נעשה - - -
חיים ביבס
אני לא רוצה למכור בלופים חדשים.
היו"ר דוד אמסלם
חיים, בוא נתקדם. עזוב, אני בסיכום. אני חושב שזה המחירים, אנחנו הצגנו אותם פה.
חיים ביבס
בסדר גמור. מצוין.
היו"ר דוד אמסלם
דבר שני - - -
חיים ביבס
אני לא אתווכח על המחירים. נו באמת.
היו"ר דוד אמסלם
חיים. אתה לא בצד הזה של המתרס - - -
חיים ביבס
לא, אני בצד איתך, אבל בוא גם לא נהיה פופוליסטיים שבסוף אף אחד לא עומד בזה ואז כולם מסבירים, חברה זה לא אנחנו. אני התפקיד שלי זה רק להמליץ. אנחנו בסוף מתחייבים. נו, באמת.
היו"ר דוד אמסלם
חיים, אני בסיכום. אני אומר לך שיש קייטנות היום שעושות את זה במחיר הזה, בערים, בלי סבסוד.
חיים ביבס
בסדר, בסדר.
היו"ר דוד אמסלם
אז אני מתקדם. אני אתן לך את השמות.
חיים ביבס
בלי אוכל.
היו"ר דוד אמסלם
לא, עם אוכל. אני אתן לך את השמות גם. לגבי הנושא השני, אני בכל מקרה בשבוע הבא, בלי נדר, בכל מקרה, זה לא קשור כרגע למתווה כזה או אחר, אני אגיש הצעת חוק פרטית שלנו, אני אחתים את חברי הוועדה, שהיא תסמיך את השר. היום, כרגע שר הפנים, לפי הבנתו והייעוץ המשפטי שהוא קיבל, הוא טוען שאין לו סמכות לקבוע את המחירים בקייטנה. לכן אנחנו נגדיר לו את הסמכות בחוק, שתהיה לו הסמכות, בגלל שכרגע העסק לא נמצא לא במשרד החינוך ולא-. כמו שהיינו בדיון הקודם והבנו שהעסק נמצא כמעט בשום מקום.

אז לכן אנחנו נגדיר בחוק את הסמכויות של שר הפנים, כדי שהוא יהיה הרגולטור לקייטנות - גם לקבוע את הסל וגם לקבוע את המחיר. אני לא חושב שהוא צריך לתקצב את זה. להיפך, הוא צריך לשבת במקום אחר, כדי שהוא יקבע את המחיר הנכון ולא יעשה את החישוב כמה זה עולה לעצמו.

לגבי הנושא של כפי שאמרנו, המחירים של הקייטנות הם פחות או יותר לדעתנו כמו שהצגנו אותם, פלוס מינוס 10%, זה לא חשוב, אבל ברגע שיוקם צוות מקצועי יותר, שמשרד הפנים יישב עם הרשויות ויתכנס סביב הסל והמחירים, אז אני מניח שבסופו של דבר נגיע למחירים פחות או יותר שהצגנו אותם.

אז לכן היום באמת, אני רוצה גם להודות כאן ליושב ראשון השלטון המקומי, חיים ביבס, שנרתם לעניין הזה. גם לשר הפנים, שיציג כמו שאמרתי בסביבות השעה 13:00 או איזו שעה, אני כבר לא זוכר, יש מסיבת עיתונאים. הוא לקח את היוזמה המקומית והוא ניסה לקדם אותה. דרך אגב, זה לא דבר שעושה מהפכה ולא לשם התכוונו. אני חושב שיש איזה שהוא קידום מסוים השנה הזאת. אני גם לא יודע מה יקרה בשנה הבאה, אבל סוגית הקייטנות צריכה להיפתר אחת ולתמיד לאורך כל השנים. וזה לא ביוזמה מקומית של מישהו.

אז לכן אני אומר. אני אומר שאפו לכל העושים במלאכה, בגלל שאם התקדמנו צעד אחד קטן זה כבר טוב, אבל זאת לא הייתה הכוונה שלי.

אז לכן אנחנו נמשיך בחקיקה. אנחנו נמשיך להעלות את זה כל הזמן, גם אחרי שייגמר העניין אני אמשיך לעקוב אחרי, גם כשזה לא רותח וזה גם לא עוד שבועיים לפני הקייטנה, בגלל שאני מאמין שבשנה הבאה, בעזרת השם, מדינת ישראל צריכה לגרום לזה שיהיה סיפור של כל הקייטנות, מגיל הרך וכולל עד כיתה ד' וכולל החינוך המיוחד וכולל כל החוליות החלשות, כדי שייכנסו לקייטנה, כדי שההורים סך הכל ילכו לעבוד בשקט וישלמו איזה שהוא מחיר עבור הקייטנה. על זה כל הסיפור פה.

אז תודה רבה לכולם. אני מודה לכולם, תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:05.

קוד המקור של הנתונים