ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 13/06/2016

פניות ציבור לגבי תחבורה ציבורית לכותל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 61

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, ז' בסיון התשע"ו (13 ביוני 2016), שעה 14:00
סדר היום
פניות ציבור לגבי תחבורה ציבורית לכותל
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
מורן יונה - מ"מ מנהלת תחום תחבורה ציבורית מחוז ירושלים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

סנ"צ שימי מרציאנו - קצין אגף התנועה מחוז ירושלים, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

שבתאי גרברציק - דובר למגזר דתי חרדי, המשרד לביטחון פנים

אסף אברהמי - מנהל תחום תחבורה, תכנית אב לתחבורה, עיריית ירושלים

גיא סרי - עיריית ירושלים

חגי יציב - מנהל משק, חברת אגד

נחניאל סבן - פונה לוועדה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

פניות ציבור לגבי תחבורה ציבורית לכותל
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, רבותי, אנחנו לא ידענו שזה יהיה העיתוי, אבל לפני שנה, ב-30 ביוני 2015, י"ג בתמוז תשע"ה – היה דיון אצלנו בקשר להגעת מתפללים לכותל המערבי בחודש הרמדאן. ואז הייתה לנו בעיה לפנות בוקר בימי שישי עם נשים שרוצות להגיע, אבל לא עלה על דעתנו שיכול להיות מצב שפשוט העיר תהיה פקוקה באופן שהיה אתמול בלילה, במשך שעה שלמה, אני לא יודע – אנחנו תיכף נשמע אם זה אוטובוס אחד או שניים שחסמו את הציר, ואני לא יודע גם מבחינה ביטחונית איך זה יכול לקרות.

אנחנו יודעים את הרקע, שבגלל שבאזור מוזיאון רוקפלר הותקפו אוטובוסים - ובכלל יש מדיניות לא להעביר דרך מוזיאון רוקפלר, שער הפרחים ושער האריות - ואני תמיד שואל את עצמי למה מכוניות פרטיות לא נאלצות לנסוע דרך שם אלא דרך שער יפו, ודווקא נוסעי התחבורה הציבורית צריכים להיות שומרי הריבונות שם, אבל למעשה קרה מה שקרה והמשטרה נאלצה להעביר את התנועה להר ציון.

בשנה שעברה – ואני רוצה לציין את זה בלי קשר למה שהיה אתמול – עניין של השילוט, לא יאומן כי יסופר. כבר עשינו כמה וכמה דיונים על העניין של השלט המסכן ליד הכותל המערבי, שפוגע ומתעתע בעשרות אלפי אנשים שלא יודעים אם האוטובוס יעלה למעלה בכיכר גורן, לא יעלה, ואנחנו נעשה דיון על זה ונראה מה אנחנו יכולים לעשות כדי קודם כל להזרים את התנועה באופן שנוסעי התחבורה הציבורית לא יצטרכו להיתקע. אנחנו תיכף נשמע עדויות מהאנשים שהיו אתמול בכותל המערבי.

אני רק רוצה לספר לכם שהיה לפני שבוע, חיים – מתי זה היה הטקס הזה, במגדל דוד? יום שני שבוע שעבר, אבא שלי קיבל את התואר יקיר העיר, אז הייתי שם כדי לקבל את זה בשמו ובחזרה רציתי לנסוע לכותל המערבי. כשהגענו ליד שער ציון, ראינו פקק אדיר לכותל המערבי ומשמיים, אמרתי אני כבר אתפלל ערבית בעיר ונצא דרך שער ציון. יצאנו דרך שער ציון. איזה פקק, אני בחיים שלי עוד לא ראיתי דבר כזה. שוב, אוטובוסים שעלו משער ציון נחסמו על ידי כל מיני אוטובוסים שעמדו בחנייה שם, להוריד נוסעים להר ציון ולרדת, ואלה שרצו לצאת מהכותל היו חסומים. לקח לנו המון המון זמן וכבר הרווחנו. תארו לעצמכם שהיינו יורדים את כל הדרך מהרובע היהודי עד הכותל דרך שער האשפות. אני לא יודע כמה שעות זה היה, אבל פה הצלחנו דרך בערך 20 דקות, משער ציון לברוח ימינה לכיוון העיר.

זה היה היום הראשון או השני של הרמדאן. ואז אמרתי לעצמי – מה יהיה פה בימי שישי של הרמדאן, אם כך אנחנו כבר תקועים. אנחנו מודעים שיש שם מבנים ויש כבישים ויש שם נתונים שהמשטרה וחברות התחבורה צריכות להתחשב בהם. אי אפשר.

עלה אפילו רעיון שאמרו לי לא להעלות את זה אפילו. אני זוכר, אחרי מלחמת ששת הימים, היו מכניסים רק אוטובוסים קטנים שיכולים לעבור את חצי הקשת, את התמרון שם משער יפו, ליד הרובע הארמני. וכך היה חד סטרי משער יפו לכותל והר ציון, ללמעלה, היה גם חד סטרי עד הר ציון. וככה זה עבד וככה זה עובד הרבה שנים. פה אנחנו הכרנו מצב שאי אפשר להעביר אוטובוסים דרך רוקפלר, אז אולי נחזור למיניבוסים ולאוטובוסים הקטנים?
שימי מרציאנו
קודם כל עוברים היום אוטובוסים קטנים כאלה, כמו שאתה אומר. תיכף נגיד. זה המסלול של קו 38.
היו"ר ישראל אייכלר
אז להזרים את זה ברכבת כזאת, אפשר בימים אלה?
שימי מרציאנו
הבעיה של החלק הפנימי, זה לא אם אפשר להעביר אוטובוסים או לא בגלל הגודל שלהם, אלא בגלל ריבוי האנשים שנמצא שם. ככל שאין אנשים באזור של הרובע היהודי, בתי מחסה, שער יפו יישאר פתוח, גם אם זה בביקורת ובפיקוח של משטרת ישראל, יחד עם עיריית ירושלים. ברגע שיש כמות גדולה מאד של אנשים והולכי רגל, יש סכנה בטיחותית. אי אפשר לנסוע, גם רכב פרטי לא יכול לנסוע ולכן שער יפו נסגר.
היו"ר ישראל אייכלר
ביום.
שימי מרציאנו
ביום, בלילה, זה לא משנה. תלוי באיזה אירוע ותלוי בכמות האנשים. וזה השיקול היחידי שעומד לנגד עינינו בכל אירוע ואירוע. זה לא משנה מה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת מיניבוסים קטנים לא יפתרו את הבעיה.
שימי מרציאנו
ממש לא. לדוגמא, לפני שבועיים היה פסטיבל האור, רוב האנשים הולכים על הכבישים שם. אז אתה לא יכול להכניס לא רק אוטובוס זעיר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אפילו לא ווספה.
שימי מרציאנו
גם לא ווספה, כמו שאתה מגדיר. ולכן הכל נבדק באותו רגע נקודתית למה שמתרחש.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר. אני רוצה לעשות פסק זמן עבור המנהלת, שיהיה גם קצת קורת רוח, שהוועדה לפניות הציבור עוסקת רוב הזמן בבעיות. בעיות, בעיות של אזרחים. השבוע קיבלנו אזרח שפונה אלינו, שיש לו פניית ציבור. הוא קיבל בכרטיס הרב קו סכום זיכוי של 14,292 שקלים. הוא יכול לנסוע כל החיים כמעט. "אינני יודע איפה מקור הטעות וכמה כסף אנחנו חייבים להחזיר לדן ולא יודעים למי לפנות בעניין הזה. אנא עזרתכם".

אז המנהלת כבר פנתה היום. למי פניתם היום?
שלומית אבינח
למשרד התחבורה, למאיר חן.
היו"ר ישראל אייכלר
הם יודעים מה לעשות עם זה? יש לנו פה את הכרטיסייה. זה אחד הדברים הנפלאים שאדם – לא במקרה גם חרדי, חסידי – שמצא 14,000 שקלים ומצא חובה להחזיר את זה, בלי שאף אחד היה יודע בכל השנים שהוא עולה לאוטובוס עם הכרטיסייה, שהוא עשה את זה. אז אשריך ישראל. גם הוועדה עוסקת לפעמים בדברים חיוביים.

נחזור לענייננו. בואו נדבר, ותיכף יגיע לפה מישהו שהיה פה אתמול, אז בואו נדבר על העניין של השילוט. אחד הדברים המקוממים אותי, זה שעיריית ירושלים ממונה על השילוט. יש פה נציג של עיריית ירושלים? וכבר היו כמה דיונים, גם אצלנו בוועדה, נדמה לי שהיו גם בוועדות נוספות, והם התחייבו להפעיל את השלט האלקטרוני, שיידע האזרח האם האוטובוס עולה או לא עולה.

אני מבין את הבעיות האובייקטיביות. אז אמרו שיהיה איזה דייל שידווח, כי אנשים שנוסעים שם אומרים שלפעמים אולי יש, ברוב הפעמים אין. המשטרה אומרת – אני לא סדרן עבודה של אגד או של משרד התחבורה, אני לא קובע במחשב שם מתי יעלו.

מצד שני, אומר משרד התחבורה ואומרות חברות התחבורה, מי שקובע זה השוטר במקום, אז שהוא יעדכן את השלט הזה. אם מישהו יכול לסדר לנו את הקובייה ההונגרית הזאת, שלא יהיה מצב שבו אנשים לא יודעים אם בא אוטובוס או לא בא אוטובוס. מדובר באנשים קשישים, זקנים, נשים וילדים.

אתה מוכן לענות, נציג המשטרה?
שימי מרציאנו
מאד פשוט. השילוט הזה צריך להיות מחובר למנהלת התנועה של עיריית ירושלים, כמו שהמחסום בשער יפו מנוהל על ידם וברגע שיש הודעה, ההודעה עוברת באופן מיידי אליהם והם מעדכנים את השילוט.
היו"ר ישראל אייכלר
איך הם יודעים שהשוטר החליט שעכשיו יש עומס ואי אפשר לעבור?
שימי מרציאנו
השוטר יידע להגיד להם. זה לא קורה ביום יום, זה קורה בהיערכויות גדולות כמו שבועות, כמו מועד כזה או אחר. זה לא קורה בשגרת היום ואפשר לעשות את זה. אז כמו שהאפשרות לשליטה היום על שער יפו, על המחסום, נמצאת במנת"י, במנהלת התנועה, השלט הזה יכול להיות. דרך אגב, כל השלטים בעיר מנוהלים על ידם. השלטים של דרך חברון, של כביש 9, כל השלטים האלקטרונים מנוהלים על ידם.
היו"ר ישראל אייכלר
וכשיש שינויים, איך הם יודעים?
שימי מרציאנו
אם אנחנו רוצים להודיע הודעה לציבור – הכביש הזה יהיה סגור – אנחנו מעבירים להם את ההודעה והם עושים את זה. אז אותו הדבר, השלט הזה שיוקם, אם יוקם, יוקם מתי שצריך ואיך שצריך והשליטה תהיה שלהם.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, השלט בכלל עוד לא הוקם?
שימי מרציאנו
אינני יודע.
אסף אברהמי
אני אעדכן.
היו"ר ישראל אייכלר
מי אתה? מה השם שלך?
אסף אברהמי
אני אסף אברהמי, מתכנית אב לתחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בבקשה. אז תעדכן אותנו – יש שלט או אין שלט?
אסף אברהמי
אין שלט עדיין. נכון, אני זוכר שבוועדה הקודמת שנה שעברה אמרת שאת כיפת ברזל עשו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, יותר מהר משלט.
אסף אברהמי
אני זוכר את הדימוי שלך, והאמת שזה היה אצלי בראש, כי אמרתי שבשנה הבאה אתה בטח תזכיר לי את זה עוד פעם והפעם אני אהיה מוכן.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אז כבר נדבר על החץ.
אסף אברהמי
כן, אז נלחצתי ואני יכול להגיד לך, ובוא טיפה נצא, ונכון שזה נשמע כאילו בסך הכל שלט, אבל זה פרויקט שמשנה שעברה אנחנו עובדים עליו במרץ. צריך להגיע לפה אולי נציג של רב הכותל, אנחנו בקשר רציף איתם כל השנה. מופעלים פה צוותים לגבי העניין הזה להצבת השלט. השלט עצמו זה הדבר הכי פשוט.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל למה הוא לא נעשה?
אסף אברהמי
אני רק רוצה להסביר פשוט את כל הרקע. גם לגבי מי ילחץ על הכפתור, גם את הנושא הזה סגרנו. כי יש שם כמה בעלי עניין – גם משטרה, גם מפעילים עם אגד, גם אגד, גם רב הכותל, כל הסיפור של הכניסה לשער המרכזי לרחבת הכותל, וכמובן יש שוטר כחול ויש שוטר מג"ב. זאת אומרת יש כמה ויש כניסה חד סטרית וזה מקום מאד בעייתי.

העניין כרגע, ואין לנו בעיה של תקציב, פשוט כל הבעיות נפתרו וכרגע אנחנו נמצאים בשלב של תיאום תשתיות. אתה צריך להבין, המקום הזה – בכל מקום אחר השלט הזה היה מוצב מזמן, כי הכל קיים. השלט עצמו, הכל קיים. מה שקורה, בגלל שזה המקום, מה לעשות - המקום הכי מוכר בעולם - הנושא של תיאום התשתיות הוא נושא מאד מאד רגיש, ולכן כרגע אנחנו בפתיחת תיק של תיאום תשתיות בעירייה. צריך לחפור, כי אנחנו צריכים עוד לקחת חשמל. זה דברים שנראים נורא פשוטים בכל מקום, ונכון. בכותל זה מאד מורכב. ומעבר לזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, איזה אירועים מפיקים כמה פעמים בשנה באותו מקום מורכב ויש חשמל ויש - - -
אסף אברהמי
נכון, אבל לא צריך לחפור.
מורן יונה
כאן זו תשתית קבועה.
אסף אברהמי
וכאן זו תשתית שצריכה לעמוד להרבה שנים. בנוסף, אנחנו צריכים לבצע תיקונים. בגלל שאנחנו מפנים אנשים מחוץ לרחבה, אז אנחנו צריכים לבצע תיקונים לאורך כל המדרכות ולאורך הגשר שיוצא מאזור שער האשפות לתחנות וזה דורש הרבה מאד תיאומים.

שימי נגע במשהו שהוא מאד הגיוני, וזה שהשלט הזה בסופו של דבר אמור להיות, אם אנחנו מסתכלים על חשיבה של ניהול תנועה, הוא צריך להיות בסופו של דבר מחובר למרכז לניהול תנועה של מנת"י, של עיריית ירושלים, ושתהיה לנו אפשרות לקבל משם את המידע. בשביל הדבר הזה מתבצעות עבודות בימים האלה. אנחנו צריכים למשוך למעשה את אותו מה שנקרא סיב אופטי משער ציון לתחנה של רחבת הכותל.
היו"ר ישראל אייכלר
סיב אופטי צריך למשוך? מה זה, חוט?
אסף אברהמי
כן. זה לא חוט, זה סיב שאמור לקשר, שהוא מקשר למעשה את כל הרמזורים בעיר. זה כבל. עכשיו שתבין, אתה חופר במקום הכי מורכב בעולם.
היו"ר ישראל אייכלר
למה, יש שם בעיות ארכיאולוגיות במילוי הזה? זה הכל מילוי.
אסף אברהמי
אני לא יודע. הרי מה שאני אגיד זה יישמע כאילו זה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה ממש נשמע בלתי הגיוני.
אסף אברהמי
אני חושב שכולם פה מבינים שזה לא כזה פשוט הדבר הזה. אני יכול להגיד לך שאנחנו בישורת האחרונה.
היו"ר ישראל אייכלר
תלמד מהוואקף. אתה יודע כמה חפירות, כמה משאיות הם מוציאים מהמקום הרגיש הזה בשקט?
אסף אברהמי
נכון, אבל מה לעשות שאני עובד במסגרת ציבורית ואני לא. אם הייתי לומד מהוואקף, אני מניח שהשלט הזה היה מורכב כבר מזמן, אבל נכון שזה נשמע - - -
קריאה
סלולארי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. אני יכול לשלוט פה במצלמות שיש בבית שלי ברחוב סורוצקין, איך אתם לא יכולים לשלוט מהעירייה עד הכותל? משהו אלחוטי.
אסף אברהמי
אנחנו יכולים - - -
קריאה
סלולארי.
אסף אברהמי
לא. אנחנו חשבנו בגלל השלט הזה. נכון, יש מקומות בעיר שיש אפילו הדמיה של השלט, שזה שלט שהוא למעשה שלט כמו שיש בתחנות, רק - - -. מכיוון שהשלטים הסולריים יחסית, הנראות שלהם היא קצת פחות מהשלטים שמחוברים על ידי חשמל, במקום הזה לא חשבנו שיהיה נכון להציב שלט כזה, מכיוון שהוא אמור לספק גם-, הוא למעשה שלט של מידע, עם כתוביות, אז אתה חייב שזה יעמוד בהכל.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אבל אם יש לך בעיה של רגישות, של לחפור שם את הבלטות, ואת השירותים ראיתי שעשו שם - - -
אסף אברהמי
אין לי בעיה, אני רק צריך לתאם. אני רוצה משהו פה להרבה שנים.
קריאה
אנשי רב הכותל אמרו שהם מתנגדים - - -
אסף אברהמי
לא, אנשי רב הכותל לא מתנגדים. אנחנו בתיאומים איתם.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מי מתנגד, תסביר לי. נשות הכותל? מי?
אסף אברהמי
אף אחד לא מתנגד. לא, נשות הכותל, לא ידוע לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מי מתנגד לזה? אתרא קדישא? יש שם עצמות?
אסף אברהמי
לא, אני לא אמרתי שמישהו מתנגד. אני אמרתי פשוט שהתיאומים של כל הדבר הזה, כל נקודה ונקודה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לוקח שנה?
אסף אברהמי
לוקח שנה, כן. לוקח שנה ואני מקווה שתוך, אני לא רוצה להגיד, אבל שבוועדה הבאה, אם זה יהיה אז אני לא אבוא, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
נכון. תשלח מישהו אחר, כמו שבפעם הקודמת - - -
אסף אברהמי
אבל אני מאמין שזה אינטרס של כולם.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל זה לא צחוק.
אסף אברהמי
זה לא צחוק.
היו"ר ישראל אייכלר
אל תשאיר אותנו בתחושה שזה המקום היחיד שאפשר לעשות את זה.
אסף אברהמי
אני מקווה שזו לא התחושה שלך. אם יגיע נציג של רב הכותל, הוא יגיד לך כמה אנחנו בתיאומים איתם. מחר אנחנו מציגים את זה לרב הכותל, לקבל את האישור שלו, כי אנחנו צריכים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מחר?
אסף אברהמי
מחר, בפגישה אצל רב הכותל, לקבל את האישור שלו להיכנס להשתמש בתשתיות שיש שם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אפנה לרב הכותל ש-48 שעות אחרי שאתם תגישו את זה, שהוא ייתן אישור.
אסף אברהמי
אני חושב שהוא ייתן גם במקום. רב הכותל הוא לא הבעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה כן?
אסף אברהמי
בינתיים, תשמעו, גם העירייה, יש פה תהליך. מה לעשות? אני לא יודע לעקוף אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
העירייה? אתם רוצים שאני אפנה לניר ברקת?
קריאה
לא, לא, אין בעיה. זה לא - - -
אסף אברהמי
אין פה בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה זה לא קרה? היית פה בשנה שעברה?
אסף אברהמי
אני מסביר לך. העניין הוא שזה דורש הרבה מאד תיאומים והרבה מאד דברים. זה כמו שאתה בונה כל עניין שיש בו נגיעה, חפירה - - -
חיים רבינוביץ
כמה זמן לוקח הביצוע?
אסף אברהמי
הביצוע הוא מהיר מאד.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה?
אסף אברהמי
חודש. ברגע שכל האישורים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שלקראת חודש בין הזמנים, שאנשים באים בקיץ - - -
אסף אברהמי
אני לא רוצה להתחייב לבין הזמנים, אבל אני חושב שעד חגי תשרי אני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
השלט יהיה ויפעל.
אסף אברהמי
כן. אני רוצה להגיד בנוסף, ואתה דיברת על זה, יש בחור, זוג, זה לא בחור, כי הם עושים שתי משמרות, אנשים שעובדים משבע בבוקר ועד שבע בערב. ביום רגיל זה בשמונה, בשני וחמישי זה משבע בבוקר, והם עובדים ולמעשה אנשים שלנו מבצעים את הפעולה שהשלט אמור לבצע. זאת אומרת, אנחנו לא מפקירים את המקום. זה שהנוסעים ראו אותם או לא ראו אותם, לפעמים הם מקבלים החלטות אם אוטובוס אחד לא נכנס, יש שם כל מיני שיקולים. אבל מה שהם עושים למעשה, ברגע שהכיכר נסגרת, הם עולים למעלה ומפנים את הנוסעים. הם נמצאים גם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש להם איזה לבוש שאפשר לזהות אותם? כי אני עוד לא ראיתי אותם אף פעם.
אסף אברהמי
יש להם לבוש, יש להם תגים שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי אני בא אחרי שבע בערב.
אסף אברהמי
יש בחור שבאופן קבוע אני מקבל ממנו אם יש בעיות עם האוטובוסים של אגד, הם שולחים לנו הודעות. זה דבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מטעם מי הם עובדים?
אסף אברהמי
הם עובדים מטעם תכנית אב לתחבורה, באישור כמובן של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. בדיוק כי הבנו שהמקום הזה זה המקום היחיד בעולם, אני חושב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אם הם עובדים מטעם גוף כזה גדול, אפשר להוסיף עוד בן אדם משבע בערב עד שתים עשרה בלילה, כל זמן שהאוטובוסים עובדים? אני לא רוצה לדבר על לפנות בוקר, אבל - - -
אסף אברהמי
לא, לא על לפנות בוקר. אני חושב שלפי מה שראינו, רוב הבעיות שיש הן בעיות שהן בעיקר בשעות האלה. אפשר הכל. הכל עניין של תקציב, כמובן, אבל אני חושב ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תקציב של משרד התחבורה ועיריית ירושלים, כשמדובר על בן אדם אחד?
אסף אברהמי
אפשר לבדוק את זה. אני יכול לבדוק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אני ממליץ מאד משבע בערב עד שתים עשרה לפחות, כי אז יש הרבה הרבה עיכובים ושינויים. לפעמים פתאום מגיעים אנשים ויש איזה אירוע ובאות קבוצות. המשטרה סוגרת בגלל שיש יותר מדי אנשים. אין שום סיבה שמשבע בערב עד שתים עשרה לא יהיה. אם אתה יכול לעשות את זה, זה יהיה מאד חשוב.

גיא סרי, זה אתה? בבקשה. הוא אמר שיש אפשרות שתעשו את זה. אתם צריכים לבצע את זה, נכון?
גיא סרי
אנחנו עושים את זה בשיתוף פעולה. אנחנו אותו גוף למעשה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה גם מעיריית ירושלים?
גיא סרי
הצוות זה צוות משותף לעיריית ירושלים ומשרד התחבורה. הם הגוף המקצועי שעוזר לנו בכל הנושאים האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי יש לך משהו לחדש מה הסיבה שבשנה האחרונה זה לא נהיה?
גיא סרי
אין לי משהו לחדש מעבר למה שאסף אמר. אני אוכל רק לתת דחיפה אצלנו, כי תיאום התשתיות נעשה בתוך העירייה ואנחנו נשים תשומת לב לתת דחיפה שזה לא יהווה בעיה ובאמת נעמוד בתאריך היעד של חגי תשרי ולפני זה עוד, שהשלט יעמוד. זה שלטים שעומדים, בכל רחבי העיר רואים אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק, אני זוכר שעוד לא האמינו שתוכלו לעשות את זה בכל העיר, והנה, עשיתם את זה יפה מאד. אני רואה אותם בכל העיר.
אסף אברהמי
קרוב ל-400 שלטים יש כבר.
גיא סרי
אז תמיד עקב אכילס זה עקב אכילס, אנחנו ניתן את תשומת הלב שזה יהיה כמה שיותר מהר מבחינתנו.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב. עכשיו סגן ניצב שימי מרציאנו ושבתאי גרברציק. אולי אתה רוצה להגיד קודם משהו?
חגי יציב
לא, אני רוצה להגיד כמה דברים, ברשותך, חבר הכנסת אייכלר.
היו"ר ישראל אייכלר
חגי יציב, מנהל מה?
חגי יציב
אני נקראתי לפה מאחר שאני הייתי שנה שעברה בוועדה ואני מכיר את התחום הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה התפקיד שלך היום?
חגי יציב
היום בשפת אגד אני מנהל משק, בשפת העם זה מוסכים ולוגיסטיקה.
היו"ר ישראל אייכלר
הרבה יותר נוח, נכון?
חגי יציב
אבל זה כבר לא מדגדג באצבעות.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אין לך עסק עם אנשים.
חגי יציב
כן, אני יש לי עסק עם מנועים, אבל לענייננו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בוא תספר לנו.
חגי יציב
אני לא מסכים עם חלק ממה שנאמר פה וזו גם אחת המסקנות שהיו בוועדה הקודמת ולא דיברת עליהן. השלט הוא פתרון לאירועים גדולים. כאשר יש פסטיבל האור או בין הזמנים או חול המועד וכו' וכו'. קיימת בעיה בכל שעות היום בהגעה של אוטובוסים לכיכר גורן.

כיכר גורן יכולה להכיל שני אוטובוסים. נכון להיום זה מה שהיא יכולה להכיל. אני כל בוקר נוסע לכותל בתור נהג אוטובוס. עד שאני לא מגיע לשער האשפות, אני לא יודע אם אני אוכל להיכנס או לא אוכל להיכנס, ואני מדבר איתך לא בטווח השעות שהוא אמר. אני מגיע לשם בשעות שש ארבעים בבוקר.
היו"ר ישראל אייכלר
זה הכי חשוב, כי זה אנשים מבוגרים.
חגי יציב
אני יודע, אני מסיע אותם. ואני גם אמרתי להם שיפנו אליך.
היו"ר ישראל אייכלר
נו?
חגי יציב
אז כנראה שהם פנו.
היו"ר ישראל אייכלר
כל הזמן. חמי זיכרונו לברכה היה מתפלל שם ותיקין. היה לי איתו כל פעם, אני הייתי אשם כמובן - - -
חגי יציב
ברור, אני מכיר את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
ולא הייתה לי תשובה.
חגי יציב
כמו שבכל בעיות התחבורה במשפחה שלי אני אשם, אז זה על אותו משקל.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, נו?
חגי יציב
אז הפתרון של השלט, כפי שאמרתי, הוא תקף לאירועים גדולים. כאשר אני מגיע, כאשר נהג האוטובוס מגיע לכיוון שער האשפות, הוא לא יודע אם הוא ייכנס או לא ייכנס. לכן השלט רלבנטי, כפי שאמרתי, לאירועים גדולים.

אני הצעתי פתרון, שזה גם מופיע בסיכום.
היו"ר ישראל אייכלר
שיתנו שני מקומות חנייה.
חגי יציב
שיתנו לנו שני מקומות חנייה.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, מה הבעיה?
חגי יציב
זה תלוי בעיריית ירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
דובר אז שיתנו שתי לפחות שתי חניות.
אסף אברהמי
ברשותך, אני מבין מה חגי אומר. למרות שהשלט אמור לתת איזה שהוא פתרון, נכון, זה איזה שהוא פתרון לבעיה, אתה יודע, שהיא נוצרת בשטח מהבחינה הזאת, אבל זה לא באמת פותר את הבעיה המרכזית. הבעיה המרכזית, ויש גם היום תכנית שמקדמים ובואו נדבר על הפתרון האמיתי באמת.

הפתרון האמיתי זה שהאוטובוסים יעמדו מחוץ לרחבה ויש היום את הרל"י, אני חושב, נכון?
מורן יונה
כן, כן. יחד עם רב הכותל.
אסף אברהמי
עם רב הכותל. יש תכנית שאני חושב שהיא מאד מאד חשובה לשנים הבאות, שהאוטובוסים יעצרו מחוץ לרחבה ואז למעשה גם המפרץ שלפני שער האשפות וגם תחנות האוטובוס שאחרי שער האשפות, יהיו לרשות התחבורה הציבורית. התכנית מציעה גם פתרונות. אתה מוריד אנשים מבוגרים, אתה צריך לראות או לפחות לשנע אותם בצורה שהם יוכלו ללכת את כל הדרך הזאת. זה הפתרון. אחרת אנחנו בעוד כמה זמן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תפרט את הפתרון. האוטובוס עוצר שם ואיך אתה מכניס את הקשישים?
אסף אברהמי
תשמע, יש כמה רעיונות. יש רעיון אחד שהאוטובוס ייכנס וייצא ויחנה בתחנות, אבל אז זה נותן פתרון חלקי. יש מחשבות היום על מסוע, דרגנועים. אנחנו בודקים את כל הדברים.
היו"ר ישראל אייכלר
כמו בשדה התעופה?
אסף אברהמי
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
משער האשפות עד לכותל?
אסף אברהמי
כן, כן. וברגע שגם הם בודקים את כל הדברים האלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה יכול לחסוך המון דלק של המון אוטובוסים.
גיא סרי
בחו"ל זה קיים במקומות חיצוניים. אצלנו זה לא קיים בחוץ, רק בשדה תעופה.
אסף אברהמי
זה קיים, אבל זה עוד לפני התחילו לחפור. ולכן זה אחד הפתרונות.
היו"ר ישראל אייכלר
אם שלט אתה לא יכול לחפור, אז תוכל לחפור את זה?
אסף אברהמי
כן. לא אמרתי שאני לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה יהיה פגיעה ביסודות הקיום סלע - - -
אסף אברהמי
האמת, מיטב האנשים בעיריית ירושלים, אני חושב, מטפלים בעניין הזה. אנחנו פשוט הצענו את הפתרון התחבורתי.
היו"ר ישראל אייכלר
בואו נעשה ככה, שעד שהמסוע לא עובד, האוטובוסים חייבים להיכנס בכל פעם שזה אפשר, כי אי אפשר להוריד - - -
מורן יונה
זה התכנון.
אסף אברהמי
זה מה שקורה.
מורן יונה
האוטובוסים מחויבים להיכנס. זה מה שנמצא להם ברישיון הקו. זה שהם לא נכנסים זה על פי הוראות שהמשטרה נותנת. אבל לנו אין תכנון לתת לאוטובוסים לא להיכנס.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק, כי זה - - -
אסף אברהמי
אף אחד לא הולך לזרוק את הנוסעים מחוץ לשער.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק, מדובר פה באנשים מבוגרים. מילא צעירים רצים, אצים, זה לא בעיה. אין להם בעיה. הם הולכים בדרך כלל ברגל גם, אבל אנשים שנוסעים באוטובוס, הם לא יכולים. זה בלתי אפשרי. זה המקום שצריך להיות הכי נגיש ואנחנו עושים פה השקעות של מיליארדים בנגישות לנכים. פה מדובר בנגישות למאות אלפי אנשים מבוגרים, שהם לא נכים, אבל בגיל מבוגר, כבר לא פשוט ללכת. אני לא מבין. זה חייב להיות בילד אין, שהם צריכים להיכנס.

אולי כבר נתחיל לגעת במה שקרה שם. אם צריך למשל לאסור את החנייה, ואני אומר את זה גם לגבי רכב פרטי, אבל בכל הציר בימי הרמדאן, בעלייה משער האשפות עד בריכת הסולטאן, ויהיה אחד ללמעלה ואחד ללמטה, כדי שתזרום התנועה, חייבים לעשות את זה.
שימי מרציאנו
בלתי אפשרי. דיברנו על זה גם בדיון הקודם. זה בלתי אפשרי.
היו"ר ישראל אייכלר
למה?
שימי מרציאנו
כי לעשות דבר כזה בתקופה – אם אתה הופך את זה לנוהל, אפשר לדון בזה יחד עם מהנדסים, לקחת את הרוחב של הכביש ולראות אם אפשר לעבור ולעשות את כל מה שניתן לעשות. אבל אם זה משהו שהוא רק נקודתי, זה דבר שהציבור לא יוכל לעמוד בדבר הזה. אי אפשר לאכוף את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה מקומות חנייה יש לך בכביש הזה? כי יש בהר ציון, ליד השער, יש לך חניון.
שימי מרציאנו
יש בערך 100 חניות.
היו"ר ישראל אייכלר
למטה יש לך חניון.
שימי מרציאנו
הבעיה היא לא החניות.
היו"ר ישראל אייכלר
אלא?
שימי מרציאנו
כמו שאמר חגי, כשהוא נכנס עכשיו לגת שמנים והוא מתקרב 200 מטרים לפני הפנייה לשער האשפות, הוא בכלל לא יודע אם הוא יכול להיכנס לשער האשפות או לא. העירייה צריכה להכשיר שני מקומות לאוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
על זה דיברנו.
שימי מרציאנו
שזה שטח חנייה ששייך לעיריית ירושלים. אני לא חושב שבכלל מישהו הגיש בקשה לזה.
אסף אברהמי
הגשנו, הגשנו.
היו"ר ישראל אייכלר
שנה שעברה דובר שהם יגישו.
שימי מרציאנו
אז זה לא משהו שהוא לא ניתן לפתרון, אבל אתם צריכים להבין, עכשיו, כששער יפו פתוח, בדוגמת שש ארבעים בבוקר שהוא נתן, הגיע רכב גדול של נכה, שרוצה להיכנס לרחבת הכותל והוא עכשיו נעמד בכניסה לכיכר גורן, איפה שהמחסום, והשוטר צריך לבדוק אותו והשוטר צריך לבדוק אם בכלל אפשר להכניס אותו, אם יש מקום. הוא כרגע עומד. עכשיו, אם כל נקודת ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא נותנים להם, אני יודע איך זה עובד. עוצרים אותם ואומרים אוטובוס צריך להגיע חמש דקות קודם.
שימי מרציאנו
הם לא יודעים מתי האוטובוס מגיע. לא תמיד הם יודעים מתי האוטובוס מגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
יש איזה תקשורת.
שימי מרציאנו
יש תקשורת למטה, יש בדרך כלל שוטר למטה. לא תמיד נמצא למטה, תלוי באיזה יום, תלוי באיזו שעה. אין מערכים של אבטחה, כמו שיש בשבועות, גם במהלך יום רגיל, או אפילו בימים שני וחמישי, שזה ימים של בר מצוות וספרי תורה, אז המערכים הם שונים. ולכן הוא לא יכול לדעת אם הוא יכול להיכנס ויש בעיות לגיטימיות שמתקיימות ביום יום. ברגע שרכב יעמוד שם בכניסה לכיכר גורן, מן הסתם גם האוטובוס יצטרך לעמוד ואז יש בעיה שגוררת בעיה אחרת.

אם אתה שואל אותי, לעניות דעתי, אולי אני אגיד משהו שהוא יישמע לכם קשה, אבל מדובר פה במאה מטר, אפילו פחות ממאה מטר. אין שום סיבה שאוטובוס יצטרך להיכנס עד לכיכר גורן. בשום מקום בעולם זה לא קורה. אין שום סיבה שהאוטובוס יגיע עד לשם. צריך ליצור מפרצי חנייה למטה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא רק 100 מטר, זאת עלייה תלולה.
שימי מרציאנו
זאת לא עלייה תלולה, יש עלויות תלולות ממנה ובכל הכבישים בירושלים יש עלויות תלולות מאד, הרבה יותר ממנה וזאת לא הבעיה. זה עניין של הרגל. אם האוטובוס יעמוד במפרץ לפני שער האשפות, אנשים יורדים, אנשים עולים, אין שום בעיה. אם יימצא פתרון גם, כמו שנאמר פה, לקשיי הליכה גדולים ואפשר יהיה לסייע להם, אין שום בעיה, נסייע גם בזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני שאלתי לגבי ימי הרמדאן, כשאתם חייבים להכניס את האוטובוסים דרך הר ציון ואתם לא יכולים להעביר דרך שער ה - - -
שימי מרציאנו
זה רק בשעות הלילה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה רק בשעות הלילה?
שימי מרציאנו
אתה מדבר על יום שישי או על שעות הערב?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, על מה שקרה עכשיו, בתקופה הזאת. על מה שקרה אתמול בלילה ומה שקורה בכל ימי הרמדאן.
שימי מרציאנו
צריך לחלק את זה לשניים, ברשותך. יש את תפילות יום השישי ויש את התפילות של היום יום. תפילת יום השישי זו תפילת צהריים, כשאנחנו נערכים לסגירה של רחוב סולטאן סולימאן כבר מהשעה שמונה בבוקר ומהשעה שמונה בבוקר אנחנו מכניסים את האוטובוסים של אגד דרך שולחן דוד, דרך הר ציון.

את אותו מהלך עושים כל יום מהשנה תשע בערב. כל יום.
היו"ר ישראל אייכלר
כל יום? כל השנה?
שימי מרציאנו
כל יום. יש תפילת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אה ברמדאן - - -
שימי מרציאנו
שאלת על הרמדאן.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, אמרת כל יום.
שימי מרציאנו
כל יום במהלך הרמדאן, מהשעה תשע בערב ובערך עד סיום הקו, לא בערך, עד סיום הקו – שתיים עשרה וחצי בלילה. זה שגרת עבודה בכל ימי החג של הרמדאן. אתמול היה יום שונה. אתמול היה רמדאן יחד עם שבועות, מה ששנה שעברה לדוגמא לא התרחש, כי הרמדאן היה קצת יותר מאוחר, ולכן אנחנו ניסינו לדאוג לחופש הפולחן גם של הצד המוסלמי וכמובן של הצד היהודי.

הייתה פה בעיה שלא נלקחה בחשבון, עם סוג האוטובוסים שהגיעו למעלה השלום. הגיעו אוטובוסים ארוכים, המפרקיות, והם אלה שיצרו איזה שהוא עומס ומצב של חוסר יכולת עבירות במשך כמעט שעה, ובזה טיפלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
ואני שואל על הטיפול – האם אפשר לעשות שבאותן שעות שאתה עושה את המהלך הזה, שלא יהיו חניות בציר הזה. רק בשעות האלה.
שימי מרציאנו
אין מי שימנע אותן.
היו"ר ישראל אייכלר
שוטר יעמוד שם.
שימי מרציאנו
לא, שוטר זה לא תפקידו. לא. אתה לא יכול לעשות את זה. אתה לא יכול פתאום ביום בהיר אחד לבוא ולגרור - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא לגרור. להודיע – מי מהשעה הזאת – כמו שאתה עושה את הסגירה.
שימי מרציאנו
זה לא ניתן.
חיים רבינוביץ
50 כלי רכב - - -
שימי מרציאנו
זה לא 50, זה 100 רכבים. יש אנשים שגרים שם ומחנים ממול. יש אנשים שבאים ושמים את האוטו שלהם עוד לפני החג, מיום חמישי, כדי שהם יוכלו בסיום החג לבוא ולקחת אותו. יש אנשים שהם לא דתיים ובאים לשם במהלך ההיערכות. אתה לא יכול למנוע את זה. עכשיו, אם הצלחת לפנות 30%, נאמר 30 רכבים, בסדר. אבל מספיק ש-2% לא הצלחת למנוע, אתה לא יכול לעשות את הכביש הזה דו סטרי, ולכן אני אומר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה נשמע לך ששעה שלמה ציר כזה יהיה סגור, בגלל שכמה רכבים נשארו לעמוד בצד?
שימי מרציאנו
א' זאת תקלה. אנחנו מודעים לתקלה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני מציע משהו שיכול למנוע את התקלה הזאת.
שימי מרציאנו
אבל המשהו הזה הוא לא סביר. הוא לא סביר. תוסיף לזה את כל הרבנים שרצו לבוא ושנצטרך להכניס אותם בכל דרך כזו או אחרת ואנחנו מכירים בחשיבות, והפכנו עולמות כדי לסייע, כי אנחנו מבינים את הרגישות. אז יש את כל הכיוונים. אתה לא יכול לדאוג להכל במאה אחוז.

יצא שחג השבועות השנה נפגש ביחד עם רמדאן. ברור לך, אדוני, שאם הרמדאן לא היה נפגש עם שבועות, לא היינו מדברים על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה היה שבוע שעבר ביום שני, שעוד לא היה חג השבועות, יום ערב רגיל יחסית. יום אחרי יום ירושלים.
אסף אברהמי
זה היה בערב ראש חודש.
מורן יונה
יום שני יום ירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
היום שלאחר יום ירושלים. זאת אומרת זה ערב יחסית רגיל, אבל היו כמה אוטובוסים של תיירים שחנו שם וחסמו.
שימי מרציאנו
יש הבדל בין עומס שקיים דרך אגב בשגרת היום כמעט, אני לא אגיד בכל מקום בעיר, אבל בשעות מסוימות בהרבה מקומות בעיר, לבין תקלה שהכביש נחסם בגלל אוטובוס שלא יכול היה להסתובב. יש להפריד בין הדברים. עומס יש לך גם בבוקר בפסגת זאב, עומס יש לך גם בבוקר ברמות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עומס בוודאי, אבל זה פקק.
שימי מרציאנו
אז העומס שעליו דיברת שבוע שעבר, היה עומס. הכביש לא היה סגור.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, היה עומס בגלל שיצאתי בשער ציון. אם הייתי יורד לכותל, זה היה פקק של שעה שלמה.
שימי מרציאנו
זה לא משנה. היה עומס, הכביש לא היה סגור. הכביש נסע, הכביש זרם. אמנם בצורה יותר איטית ממה שתכננת וחשבת, אבל הכביש נסע. לעומת זה אתמול הייתה תקלה שהכביש נסגר למשך כמעט שעה בגלל שאוטובוס נתקע בציר הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש טעם שאני אשאל אותך מה עושים כדי שמוזיאון רוקפלר גם יהיה מאובטח, שלא יזרקו שם אבנים, או שחבל על הזמן?
שימי מרציאנו
אני יכול להגיד לך שאנחנו אוסרים על אוטובוסים של אגד לנסוע מלאים עם נוסעים בציר וואדי ג'וז. הציר נסגר דרך סולטאן סולימאן לא בגלל שאנחנו לא יכולים להסיע את האוטובוסים, אלא גם בגלל שאי אפשר להסיע אוטובוסים בגלל ריבוי של הולכי הרגל, אבל גם כדי להימנע מנזקים שאנחנו לא רוצים שיהיו. עכשיו, זה לא שאנחנו נגד. אם היום בערב יהיה רחוב סולטאן סולימאן יחסית סביר באנשים, אנחנו נאפשר לאגד לנסוע שם. אנחנו לא פוחדים מאף אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתמול היו אבנים שם ואנשים נפצעו.
שימי מרציאנו
אתמול היו אבנים, כי זה יכול לקרות. אז מה נגיד, שלא ניסע? זה לא.
היו"ר ישראל אייכלר
זו שאלה מעניינת, כי אני לא יודע. פה אתה אומר שאי אפשר לבטל חנייה. פה אתה לוקח סיכון של חיי אדם.
שימי מרציאנו
הפתרון הוא מאד מאד פשוט. אנחנו לא רוצים ששום אדם ייפגע בנפש וששום אוטובוס של אגד לא ייפגע ברכוש ואנחנו צריכים להבין שברגע שסוגרים את רחוב סולטאן סולימאן, ושנה שעברה, דרך אגב, זה זמן הדיונים האלה, כל יום שישי כמעט נסגר בגלל שהיו היערכויות בהר הבית. אנחנו במצב שונה היום ואנחנו לא עושים את זה בשגרת היום. וברגע שאנחנו סוגרים את סולטאן סולימאן, האוטובוסים של אגד – הם יודעים את זה – צריכים לעבוד עם מכונות קצרות ולא ארוכות, לא מפרקיות ואז אין לנו שום בעיה.

עכשיו, בואו גם נבין. בשגרת היום, יגיד חגי, אוטובוס של אגד עובד אחת ל-20 דקות, אחת לחצי שעה, מגיע לעיר העתיקה בערב. ביום רגיל.
חגי יציב
לא, לא, לא.
שימי מרציאנו
אז אחת לכמה זמן?
חגי יציב
רבע שעה. רבע שעה כל סוג של קו. זאת אומרת - - -
שימי מרציאנו
אבל זה לא כמו שאנחנו צריכים לפנות משבועות כל דקה וחצי שתיים, לפנות אנשים דרך אוטובוסים. כלומר הדברים הם שונים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה אומר חגי, יש לך מספיק מיניבוסים בשביל להחליף?
חגי יציב
לא. יש בירושלים סך הכל 18-20 מיניבוסים, שזה לא מסוגל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בשעות האלה לשחרר את הפקקים. טוב. הגיע הפונה, חבר עיריית ירושלים, סבן נחמיאל. אמנם הגעת באיחור וכבר כמעט סיימנו, אבל אנחנו ניתן לך אפשרות לספר מה היה אתמול, כי אנחנו לא היינו שם.
נחמיאל סבן
טוב, אז קודם כל אני רוצה לפתוח בשבח. התחבורה הציבורית בירושלים בדרך כלל עובדת כסדרה בימי שגרה וגם המשטרה, שמנווטת את הכל בצורה נכונה ומסודרת בדרך כלל, ושוב, אני מדבר על ימי שגרה.

אני צרכן תחבורה ציבורית עד לא מזמן, ובדרכי לכותל אתמול, גם דרך הרובע, בנסיעה דרך הרובע, אני נסעתי בעצמי שעה וארבעים ברכב פרטי משער יפו עד שער האריות.
שימי מרציאנו
זה רק מסביר לך את העומס, שהוא שאל למה לפעמים סוגרים. הנה, ברכב פרטי ולא מיניבוס.
נחמיאל סבן
יכול להיות. עכשיו, אני חניתי בחוץ ליד תחנות האוטובוסים, קצת יותר למעלה.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה שאני רוצה לאסור בימים האלה.
נחמיאל סבן
חשוב מאד. עדיף שיאסרו. אני חושב שאם היו אוסרים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, רק לשעות האלה, של העומס.
נחמיאל סבן
היה חשוב מאד שיאסרו את זה. ומה שקרה שם זה שהאוטובוס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה קרה שם?
נחמיאל סבן
דבר ראשון האוטובוס הפגוע, קו 3, שהגיע עם החלון האחורי מנופץ, עלה את כל העלייה אחרי שהוא פינה את הפצועים ונעמד במרכז הכביש, בנתיב התחבורה הציבורית, כך שהאוטובוסים לא יכלו לעבור בנתיב לתחבורה ציבורית, אלא הם עברו לנתיב של התחבורה הפרטית, וגם רכבים שחנו בצדדים לא יכלו לצאת החוצה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה הוא עמד שם? למה הוא לא נסע למוסך?
נחמיאל סבן
כשאני באתי לנהג, הוא אמר לי – אני קיבלתי הוראה שאני לא זז עד שהמשטרה מגיעה להזיז אותי. וכשאתה בא - - -
שימי מרציאנו
זה לא מאיתנו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא?
נחמיאל סבן
הוא אומר שזה המשטרה.
שימי מרציאנו
לא. יש לו הנהלה.
היו"ר ישראל אייכלר
חגי חיכה לא במוסך. כבר קיבלת אותו?
חגי יציב
אני הייתי בבית"ר עילית, הבאתי אוטובוס משם.
נחמיאל סבן
בכל אופן, מה שקרה זה שהאוטובוס הזה, בואו לא נשכח, כל השעה האחרונה הביאה מאות נוסעים לכותל המערבי, והעיכוב הזה שזה יצר, יצר איזה שהוא פקק, איזה שהוא צוואר בקבוק של אזרחים שרוצים לחזור הביתה, רק אוטובוסים לא יכלו להגיע. ומהרגע שהגיעה השעה אחת בלילה, כבר אמרו אין שירות יותר. זאת אומרת עמדו מאות אנשים בחוץ ואני אומר, אני הייתי שם כי האוטו שלי לא יכול היה לזוז, בגלל האוטובוס הפגוע, לא יכולתי לזוז ועמדתי שם גם אני 45 דקות עם רכב, אבל בכל הזמן הזה - - -
קריאה
מי לא נתן לאוטובוס לנסוע, זאת השאלה.
נחמיאל סבן
מי לא נתן לאוטובוס לנסוע, אז הנהג אומר המשטרה, המשטרה אמרה אגד לא נותנת לו לנסוע, וככה איזה שהוא פינג פונג שהלך הלוך חזור. אני חיכיתי עד שאיזה רכב יצא ויצאתי, אבל עלי לא איכפת לי. אני רגיל לישון שלוש שעות ביממה, אז ככה אני גם יכול לישון באוטו. אבל מה שכן היה – וזה מאד מאד חשוב הדבר הזה – מאות האנשים שהגיעו באוטובוס שהתעכב והייתה להם אפשרות, לפי הזמן שהם יצאו, לפי תכנון הנסיעה המקורי, הייתה להם את האפשרות עדיין לצאת ולנסוע באוטובוס של אחת בלילה ולחזור הביתה, ולא היו להם אוטובוסים ולא היה מענה.

אני בשעה הזאת ניסיתי להפעיל את קצת הקשרים שיש לי, לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתה אומר שהיו שם הרבה אוטובוסים, אז האוטובוסים האלה, כשזה השתחרר, יכלו לקחת את האנשים.
נחמיאל סבן
לא, היה אוטובוס אחד שהוא פקק את הכל, וממילא לא הגיעו אוטובוסים נוספים.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, הם בכלל לא הגיעו, כי הם עמדו בצד השני.
נחמיאל סבן
הם כבר לא הגיעו מלמטה.
שימי מרציאנו
האוטובוס המפרקי התחיל לרדת את הירידה מכיוון הר ציון, וזה נפגש עם האוטובוס שהגיע מלמטה. זה מקור התקלה, עד שהצלחנו להוציא את האוטובוס ולשחרר. זה השעה שאמרתי לך שהייתה תקלה. לא עומס, זו הייתה תקלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אין שם שני מסלולים?
שימי מרציאנו
אין שם שני מסלולים.
היו"ר ישראל אייכלר
שני אוטובוסים לא יכולים ביחד? למה, יש.
שימי מרציאנו
הם לא יכולים.
חגי יציב
מאחר שיש חניות, כמו שביקשת.
שימי מרציאנו
לא יכולים.
נחמיאל סבן
איפה? באיזה קטע אין שני מסלולים?
שימי מרציאנו
לאורך כל הקטע אין שני מסלולים. כל הירידה. מחניון הר ציון ועד לשער האשפות, לשאלתך.
היו"ר ישראל אייכלר
אחד ללמעלה ואחד ללמטה.
שימי מרציאנו
לא. לא. אם היו שני מסלולים אז לא הייתה בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
משער ציון עד שער האשפות אין שני מסלולים?
שימי מרציאנו
לא.
נחמיאל סבן
למה, יש שם שני מסלולים. אחד נתיב לתחבורה ציבורית ואחד רכב פרטי.
שימי מרציאנו
לא, לא. חברה, אתם טועים. יש מסלול אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
אני סך הכל כבר 49 שנים שם. מה זה מסלול אחד? מסלול וחניות?
שימי מרציאנו
סליחה רגע, אני אעשה לך סדר. משער האשפות למשך 30 מטר, 40 מטר, יש שני מסלולים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, נכון.
שימי מרציאנו
אחד זה שמפנה את התחבורה הציבורית למפרץ של החנייה לאיסוף של קווים 1 ו-3.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון, לזה אני מתכוון.
שימי מרציאנו
מרגע שמסתיימת הנקודה הזאת של האיסוף יש מסלול אחד שעולה, בלבד. חד סטרי לכיוון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אה, בגלל החניות של הרכבים.
שימי מרציאנו
מצד ימין יש מפרץ לחניות. זה הכל. עכשיו, ברגע שאנחנו רוצים להכניס אוטובוסים בניגוד לכיוון התנועה, שוטר למטה, בשער האשפות, עוצר את התנועה שלא תעלה, על מנת שנוכל להוריד. התקלה הייתה שהגיע אוטובוס אחד מול השני. הוא לא ראה את האוטובוס שעמד מלמעלה וירד מלמעלה למטה. זה הכל. עד שהצלחנו להוציא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איך אנחנו מבטיחים, כלקח ממה שאירע אתמול, שזה לא יקרה עוד פעם?
שימי מרציאנו
שני דברים. אחד, המשטרה צריכה לעבוד יותר טוב בעניין הזה של התיאום. אני לוקח על עצמי את העניין. זה אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
מול אגד.
שימי מרציאנו
מול אגד, כן. שניים, זה לא לאפשר - ולזה גם כן אגד צריך להיערך מראש - לא לאפשר להכניס אוטובוסים שהם מפרקים, ואם האוטובוס מלא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה? הם לוקחים יותר מקום?
שימי מרציאנו
הוא לא יכול להסתובב למטה, וזה חלק מהבעיה שיש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה? לשער האשפות?
שימי מרציאנו
זה הכל. זה נשמע פשוט, זה קצת בעייתי, אבל עם תיאום יותר טוב, אפשר להימנע מזה. דרך אגב, אנחנו עובדים שנים יחד עם אגד ובדרך כלל התקלה הזאת לא קורית. אז קרה שקרתה התקלה. זה לא אומר שצריך עכשיו לבכות לדורות. אנחנו מתנצלים על התקלה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, צריך למנוע את זה למחר.
שימי מרציאנו
אנחנו מתנצלים על התקלה ואני מניח שהיא לא תחזור. זהו. צריך להמשיך הלאה, חברים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה קורה לגבי לפנות בוקר ביום שישי, זה מסודר מה שהכנסתם?
שימי מרציאנו
שמעת על בעיה?
היו"ר ישראל אייכלר
לא.
שימי מרציאנו
אז אין בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה סימן שעשית את מה שסיכמנו שנה שעברה.
שימי מרציאנו
הכביש פתוח, אמרתי לך, עד שעה שמונה. אם אנחנו נדע שהכביש עומד להיסגר ברחוב סולטאן סולימאן, כמו שהבטחתי, יעמדו שוטרים בחמש וחצי בבוקר ויאפשרו את ההגעה של המתפללים הראשונים לכותל, עד לשער האשפות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז נשאר לנו רק דבר אחד קטן, שאתם יכולים לעשות את זה, זה בסמכותכם, מה שביקש חגי, שתי חניות ליד שער האשפות.
שימי מרציאנו
זה עיריית ירושלים.
גיא סרי
אנחנו נבחן.
היו"ר ישראל אייכלר
תעשו את זה, כי זה וודאי לא לוקח שנה. ביקשנו שנה שעברה.
חגי יציב
פח צבע ומברשת.
היו"ר ישראל אייכלר
צבע ומברשת.
שלומית אבינח
מתי?
היו"ר ישראל אייכלר
אתה עושה את זה כאילו תחנת אוטובוס, נכון?
חגי יציב
אני אבוא עם הצבע.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, אני רוצה לציין שחבר העירייה נחמיאל סבן הוא הממונה על התחבורה - - -
נחמיאל סבן
לא, אני לא הממונה, אבל אני יכול לעזור.
היו"ר ישראל אייכלר
אלא? אתה חבר ועדת התחבורה?
נחמיאל סבן
כן, וודאי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני מבקש ממך, דיברנו גם קודם על השלט.
שלומית אבינח
שנה שעברה ביקשו.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא היית חבר עירייה לפני שנה, נכון?
נחמיאל סבן
מלפני שנתיים וחצי אני כבר חבר.
היו"ר ישראל אייכלר
אז לפני שנה סיכמנו על השלט הזה, שתיקח את זה. הם הבטיחו פה, הנציגים הנאמנים של העירייה, שמבחינתם הם רוצים שזה יהיה עד החגים.
נחמיאל סבן
איזה שלט, של מה?
היו"ר ישראל אייכלר
של הכותל המערבי, שאומר לאנשים בכיכר גורן אם האוטובוס עולה או לא עולה.
נחמיאל סבן
יש שם שלט אלקטרוני, אתה מתכוון?
היו"ר ישראל אייכלר
צריך להיות שם שלט אלקטרוני. קח את זה כמשימה.
נחמיאל סבן
בכניסה לשער האריות?
היו"ר ישראל אייכלר
לא. בכיכר גורן למעלה. הדבר השני, תהיה בקשר עם שימי, הוא עושה עבודת קודש שם, שבאמת הכל יזרום. בסדר?
נחמיאל סבן
מאה אחוז.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה על ההשתתפות. תודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 14:45.

קוד המקור של הנתונים