ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/06/2016

אלפי מורות שעברו לאופק חדש לא מקבלות את הפנסיה המעודכנת כי אין נוסחה לחישוב, חילוץ כספי הפנסיה של מורים גמלאים שעברו ל'אופק חדש', מאות מורות שעברו לאופק חדש לא מקבלות את הפנסיה המעודכנת כי אין נוסחה לחישוב, חילוץ כספי הפנסיה של מורים גמלאים שעברו ל'אופק חדש, חילוץ כספי הפנסיה של מורים גמלאים שעברו ל'אופק חדש'

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 224

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, כ"ג בסיון התשע"ו (29 ביוני 2016), שעה 10:14
סדר היום
חילוץ כספי הפנסיה של מורים גמלאים שעברו ל'אופק חדש', של חה"כ תמר זנדברג

חילוץ כספי הפנסיה של מורים גמלאים שעברו ל'אופק חדש, של חה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא

מאות מורות שעברו לאופק חדש לא מקבלות את הפנסיה המעודכנת כי אין נוסחה לחישוב, של חה"כ מיקי רוזנטל

חילוץ כספי הפנסיה של מורים גמלאים שעברו ל'אופק חדש', של חה"כ יפעת שאשא ביטון

אלפי מורות שעברו לאופק חדש לא מקבלות את הפנסיה המעודכנת כי אין נוסחה לחישוב, של חה"כ עודד פורר
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי

מסעוד גנאים
חברי הכנסת
תמר זנדברג

אורי מקלב

יפעת שאשא ביטון
מוזמנים
איתי הדר - מנהל תחום גמלאות ופיצויים, משרד החינוך

תמר כהן - מנהלת תחום משכורות, משרד החינוך

איזבלה ציסין - מנהלת מינהלת הגמלאות בפועל, משרד האוצר

אבי פרידמן - מרכז בכיר, חינוך, אגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

אנדרי צייזלר - אגף להכשרה מקצועית, משרד הכלכלה והתעשייה

גד דיעי - מ"מ מזכ"ל הסתדרות המורים

עזרא גנור - הסתדרות המורים

אלי כהן - נציג ציבור הנפגעים

רחמן עבדנה - ועד הורים אבו גוש

ד"ר רותי רביד - עמותת פנים חדשים, משמר מגדרי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

חילוץ כספי הפנסיה של מורים גמלאים שעברו ל'אופק חדש', של חה"כ תמר זנדברג

חילוץ כספי הפנסיה של מורים גמלאים שעברו ל'אופק חדש, של חה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא

מאות מורות שעברו לאופק חדש לא מקבלות את הפנסיה המעודכנת כי אין נוסחה לחישוב, של חה"כ מיקי רוזנטל

חילוץ כספי הפנסיה של מורים גמלאים שעברו ל'אופק חדש', של חה"כ יפעת שאשא ביטון

אלפי מורות שעברו לאופק חדש לא מקבלות את הפנסיה המעודכנת כי אין נוסחה לחישוב, של חה"כ עודד פורר
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. היום ה-29 ביוני 2016, כ"ג בסיון התשע"ו, הנושא שעל סדר היום, הצעות לסדר של חברי הכנסת תמר זנדברג, עבד אל חכים חאג' יחיא, מיקי רוזנטל, יפעת שאשא ביטון ועודד פורר. הנושא הוא: אלפי מורות שעברו לאופק חדש לא מקבלות את הפנסיה המעודכנת כי אין נוסחה לחישוב.

מאחר ופתחנו את הישיבה באיחור, אנחנו נחסוך את דברי הפתיחה שלי ונעביר את רשות הדיבור לחברי הכנסת המציעים.

חברת הכנסת תמר זנדברג, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה רבה אדוני. קודם כל, אני חייבת להודות לוועדה על ההיענות המהירה, לא בפעם הראשונה, בקביעת דיונים מהירים. כל הכבוד. אני חייבת לומר שזאת לא המציאות הנוהגת בכל הוועדות. מנהלת הוועדה, יושב ראש הוועדה, באמת תודה לכם.

במקרה הזה זאת לא הפעם הראשונה בוועדה הזאת – אני אמנם לא חברה בה אבל אורחת מדי פעם – שאנחנו דנים בכל מיני, אני אקרא לזה, עיוותים כמעט קפקאים בירוקרטיים של אופק חדש. הפעם אופק חדש, כולנו רצינו, בשורה למורות ולמורים, יקבלו שיפור בתנאים ואיזושהי סטנדרטיזציה או איזשהו מעבר לסדר וארגון בתנאים ובשעות שהם נותנים והכול טוב ויפה. אלא שפעם אחרי פעם יש כשלים והפעם כשל מוזר במיוחד.

המורות והמורים שעברו לאופק חדש, מגיע להם עדכון בתנאי השכר והפנסיה כתוצאה מכך אבל בגלל הרצף התעסוקתי, מרגע מסוים מגיע שינוי בתנאים. טוב ויפה, נכון? בודק אותו מורה או אותה מורה את קופת הפנסיה המופקדת, והנה שם השינוי הזה לא נעשה ומדובר על מאות שקלים – תקנו אותי אם אני טועה – לחודש במשך כמה שנים שעד לרגע זה עדיין לא נמצאה הנוסחה לחשב אותם ולא נמצאה תוכנת המחשב שתחשב את ההפרש המדויק בין הפנסיה המופקדת כחלק מהשכר טרום אופק חדש לבין הפנסיה המופקדת כחלק מהשכר אחרי אופק חדש.
היו"ר יעקב מרגי
נציגי אגף השכר אתנו?
אבי פרידמן
כן.
תמר זנדברג (מרצ)
צריך להבין שפנסיה היא דבר שלא רואים אותו בעיניים, לא רואים אותו בשוטף מדי חודש בחודשו במשכורת, אבל הוא בעל חשיבות אדירה במיוחד במקצועות בדרג השכר הלא גבוה במיוחד והדבר החשוב ביותר אולי הם התנאים, ותק וכתוצאה מכך הפנסיה והנה אנחנו כבר כמה חודשים, שנתיים, שלוש, ארבע וחמש שנים ללא החישוב שמי יודע אם יגיע ומתי.

לכן נשאלת השאלה מה קורה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת מיקי רוזנטל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני היושב ראש. האמת היא שהיום היינו צריכים לדון בתוצאות המבישות, שוב, של ההישגים הבינלאומיים של תלמידי ישראל במבחן פיזה בהשוואה בינלאומית. זה עגום וזה מצב מתמשך. לצערי שרי החינוך לדורותיהם דואגים לכותרת של מחר בעיתון ולא דואגים לפתור את הבעיה היסודית של החינוך בישראל והוא הפערים הבלתי נסבלים בהישגים האלה בינינו לבין מדינות העולם והפערים בתוך המדינה. אני מבקש מאדוני, אני מניח שהוא יעשה דיון.
היו"ר יעקב מרגי
יתקיים על כך דיון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
דיון נרחב ושיבוא לכאן שר החינוך כי אי אפשר להתחמק מהדבר הזה שמכה בנו בהפתעה כל שלוש שנים ואף פעם לא מטפלים בשורש העניין ויש מה לעשות. האמן לי, יש מה לעשות וזה לא כל כך מסובך. צריך לקבל החלטות לא פופוליסטיות אלא פדגוגיות ארוכות טווח.

לענייננו. חברתי חברת הכנסת תמר זנדברג תיארה היטב את הבעיה. לא מובן לי למה מדינה שהרימה לוויינים לחלל לא מסוגלת להגיע לנוסחה איך מחשבים פנסיה. זאת אומרת, כמה נעשה מעצמנו צחוק?
תמר זנדברג (מרצ)
אולי בחמש יחידות מתמטיקה ילמדו לחשב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מדובר באנשים שזאת הפנסיה שלהם ולא מעט אנשים. זה פשוט בלתי נסבל. אני חושב שצריך לצאת מכאן עם תשובות חדות ולא נראה, בשבוע הבא, הנוסחה תבוא מריבונו של עולם אלא תשובות תכל'ס. צריך לפתור את הבעיה הזאת. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תודה רבה כבוד היושב ראש. אני אומר את הדברים ממש בקצרה, בלי להיכנס לסוגיית אופק חדש כאופק חדש. אם נתייחס רק לסוגיית השכר שבה, אין ספק שרצינו לברך ובאיזשהו מקום אנחנו קצת יוצאים מקללים בסופו של תהליך. לא יתכן שרפורמה בכלל שמתקיימת כאן במדינת ישראל לא תהיה שלמה על כל שלביה. זאת אומרת, אי אפשר להוציא את הרכבת מהתחנה בלי לוודא שיש תחנה סופית שם יורדים אנשים בבטחה. לכן יש לי פשוט פנייה מאוד ברורה לאוצר: תסגרו את הסאגה הזו שנמשכת לטעמי יותר מדי זמן כדי שיהיה אפשר להתפנות ולטפל גם בדברים אחרים.
היו"ר יעקב מרגי
לפני שנמצא את משרד החינוך ואת משרד האוצר, אני מקווה שיש לנו גם מישהו מהיחידה של הפיקוח על שוק ההון והמפקח על הביטוח. יש לנו מישהו מהיחידה הזו באוצר? לא. רק אגף השכר? בסדר. אלי כהן, בבקשה.
אלי כהן
בוקר טוב לכולם. אני מאוד שמח על הדיון הזה שמתקיים. אני אחד האנשים שנפגע ברפורמה הזו. אתן לכם דוגמה שהתרחשה. אני עובד כבר ארבעים שנים במערכת החינוך במשרה מלאה במשך שנים רבות ובשנתיים האחרונות ביקשו לעבור לאופק חדש. אנחנו מורים ותיקים. נענינו לאתגר הזה למרות שאנחנו נפגעים בבחינות הסוציאליות, בכל. מי שמבין, יודע את זה. אם כן, כך עשיתי. לאחר מכן הייתי צריך לעבור לא לאופק חדש אלא לעוז ותמורה. והנה, כשפרשתי רק לפני מספר חודשים חשכו עיני. חשבתי שייחשבו את השכר באמת לפי עוז ותמורה, כי כך אני מבין שכך צריך לנהוג, אבל מה אני מגלה? שחישבו את השכר לפי העולם הישן. זאת אומרת, גם הנגזרת של עודפי שירות, אני מקבל לפי העולם הישן ולא לפי העולם החדש בו עבדתי.
תמר זנדברג (מרצ)
לאורך כל התקופה לא עדכנו לך את המצב?
אלי כהן
לא עדכנו את המשכורת אלא רק לפי העולם השין. פניתי כמובן לארגון אליו אני שייך, הסתדרות המורים.

תדעו שדבר מאוד, מאוד, מאוד מסוכן קורה במערכת הזאת. כאשר אדם עובר מאופק חדש לעוז לתמורה, כנראה אילוצים של מערכת, אומרים, סליחה, אי אפשר לקלוט אותך בבית הספר אליו אתה הולך לאופק חדש משום שהמחשב לא יכול לקלוט אותך ולכן אין לו ברירה אלא לעבור לעוז ותמורה. כשאני עברתי לעוז ותמורה, אני נפגעתי מבחינה כלכלית גם בזמן שעבדתי. יוצא מכאן שאתה גם אוכל את הדגים המסריחים וגם מקבל את המכה.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר ויצאת לפנסיה, הפתגם ממשיך לגביך ואומר שגם גורשת מהכפר.
אלי כהן
כן. אני רוצה לומר שהם ידעו שהולך להתקיים כאן דיון ולכן, כיוון שידעו שהולך להתקיים דיון, קיבלתי פתאום הפתעה, ממש מתנה גדולה לה לא ציפיתי – 33.3 שקלים ברוטו על התקופה, מספטמבר עד היום הזה והתלוש נמצא כאן ואפשר לראות. פניתי כמובן לארגון שלי שניסה לבדוק את העניין. לפי החישובים שלי מגיע לי הרבה יותר והנה אנחנו נמצאים כאן.

זה קורה כי את פקידי האוצר זה לא מעניין. המשכורת שלהם היא משכורת עתק.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נבדוק את זה.
אלי כהן
לכן הדברים האלה צריכים להיסגר.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני לא רוצה להיכנס לספקולציות אבל אין ספק שזה צריך להיפתר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. גד דיעי, ממלא מקום מזכ"ל הסתדרות המורים.
גד דיעי
תודה. קודם כל, יש בעיה לא פשוטה בעיקר כאשר יש שני רבדים, או ללכת לעוז לתמורה ואופק חדש או לקחת הדרכה באופק חדש או שני בתי ספר כאשר אחד עולם חדש והשני אופק חדש. בכל אלה קשה מאוד, כנראה, לאוצר או למינהל הגמלאות ליישם את ההסכם. יש לנו בהסכם, או צריך להיות, גמולי השתלמויות שמגיעים למורה אבל לא יכולים. כלומר, אם הפרישה היא עד 2012, מגיע שלוש יחידות גמול השתלמות. זה לא מתממש. מעל 2012, יש שני גמולים. אינני יודע מה הסיבה.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל זה תמיד לרעת המורה. עוד לא קרה מצב שזה עבד לטובתו אלא זה תמיד לרעתו או לרעתה.
גד דיעי
כן. זו בעיה. זו באמת בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
קיבלתם תשובות למה זה לא קורה?
גד דיעי
קיבלנו תגובות ואנחנו עובדים ביחד ויושבים ומנסים עם הכלכלן שלנו ועם האוצר. אנחנו יושבים ואני מקווה שיום אחד זה יהיה.
תמר זנדברג (מרצ)
מה זה אני מקווה שיום אחד זה יהיה?
היו"ר יעקב מרגי
זה לא משרד החינוך, זאת הסתדרות המורים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם אתה מתבונן בפנייה, אתה אומר שלא יכול להיות דבר כזה. אם הייתי מספר לך שחמש שנים לא הצליחו להגיע לאיזו נוסחה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל יום אחד זה יקרה.
תמר זנדברג (מרצ)
הוא מקווה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יום אחד, אבל מתי?
גד דיעי
לגבי עוז לתמורה, אני רוצה להזכיר שהרי הארגון הגיש תביעה לבית הדין לפיה הוא דורש לפי המשכורת הקובעת. כל עוד זה נמצא בבית הדין, מבחינה זאת יש בעיה. יש בעיה לממש את ההסכם. אני אומר שמתממש אופק חדש, אבל בבעיות של שני רבדים אין פתרון נכון להיום.
היו"ר יעקב מרגי
לפני שאני נותן את רשות הדיבור למשרד האוצר או למשרד החינוך, אנחנו מדברים על מי שיצא לפנסיה מהוראה כרגע וכנראה, בדרך כלל, אלה עם הפנסיה התקציבית. נכון?
גד דיעי
נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רובם המוחלט.
גד דיעי
רובם. בשלב זה.
היו"ר יעקב מרגי
פנסיה תקציבית. התהייה והתמיהה היא יותר גדולה. קרנות הפנסיה החדשות, הישנות, שיטת החישוב, ממוצעים, גם זה, אם תרצו אני אתרום לכם את המחשב שיש לי בבית והוא מסוגל לעשות את זה. אבל תסבירו לי. אתם מבינים למה אנחנו מגחכים?
אבי פרידמן
אני מאגף השכר במשרד האוצר. אני אחראי על הסכמי השכר של עובדי הוראה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מכיר את הנושא?
אבי פרידמן
בוודאי שאני מכיר. אני רוצה לנסות ולחדד כאן דברים. קודם כל, כמו שכבוד היושב ראש אמר, מדובר כאן באנשים שהם בפנסיה תקציבית בלבד. זאת אומרת, כל נושא ההפרשות, אין אתו בעיה כי מורה פשוט מפריש לפי שכר שהוא מקבל ולפי האחוזים שקבועים בהסכם הקיבוצי וזה כרגע לא על הפרק.

לגבי השכר בפנסיה תקציבית, צריך להבין קצת את ההיסטוריה. בשנת 2007, עת חתמו על ההסכם הראשוני של אופק חדש, אמרו את הדבר הבא. תוספת השכר של המורים הולכת להיות תוספת מאוד משמעותית כנגד איזושהי תוספת עבודה. אנחנו מבינים שאם עכשיו את כל תוספת השכר הזאת אנחנו ניתן לגמלאות על כל התקופה, תהיה עלות שהיא מאוד גבוהה והיא גם לא מוצדקת. הגיעו להסכמות יחד עם הסתדרות המורים שבעת הפרישה יחשבו את השכר הקובע באופן יחסי, על החלק שנכנס בעוז לתמורה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה נשמע הגיוני.
אבי פרידמן
הנוסחה הזאת היא הגיונית.
היו"ר יעקב מרגי
הסברת לנו את מקור הבעיה והתהייה כי משכורת קובעת, זה מדע מדויק ויודעים אותה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הייתה הסכמה על זה. זה נחתם בהסכם.
אבי פרידמן
נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם כן, למה חילוקי הדעות?
אבי פרידמן
רק רגע. האמת היא שזה הרבה יותר מורכב ממשכורת קובעת אבל אני לא אכנס לכל המורכבויות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה דבר שבחמש שנים אפשר להתגבר עליו.
אבי פרידמן
התגברנו. אם מסתכלים היום, מתוך כ-3,000 גמלאים שפרשו במסגרת אופק חדש, הרוב הגדול מקבלים לפי הנוסחה הזאת שנקבעה, משהו כמו 2,700, 2,800, אלה סדרי הגודל. הרוב מקבלים את השכר לפי הממוצע המשוקלל כמו שנקבע בהסכם הקיבוצי.
תמר זנדברג (מרצ)
את השכר או את הפנסיה?
אבי פרידמן
את הפנסיה.
תמר זנדברג (מרצ)
את הפנסיה התקציבית.
אבי פרידמן
את הפנסיה התקציבית הרוב הגדול מקבלים לפי מה שנקבע בהסכם הקיבוצי.

שכר מורים הוא נושא שהוא קצת מורכב ולפעמים עשרת האחוזים האחרים יכולים לקחת אחוז הרבה יותר גבוה מעבודה. כמו שגד, יושב ראש האיגוד המקצועי של ההסתדרות הזכיר, יש הרבה מקרי קצה, מקרים שעובד עבד גם פה וגם פה, מקרים שעובד עבד חלק משרה בתפקיד אחד וחלק משרה בתפקיד אחר.
תמר זנדברג (מרצ)
כלומר, הבעיה היא לא על כלל המורים שעברו לאופק חדש.
אבי פרידמן
נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה מספרם?
תמר זנדברג (מרצ)
המחשב הומצא לפני כשלושים שנים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אמרת 2,800 אתם אין בעיה. מה מספרם של אלה שיש בעיה והם מורכבים?
אבי פרידמן
לדעתי סביב ה-400.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
400?
אבי פרידמן
כן.
תמר זנדברג (מרצ)
ההסתדרות, אלה הנתונים שיש בידכם מבחינת מספרים?
גד דיעי
קשה להגיד כי כל אחד הוא עולם מלא. זה פחות או יותר.
היו"ר יעקב מרגי
לפי ההערכה זה נראה סביר.
עזרא גנור
אני היועץ הכלכלי להסתדרות המורים. נשאלתי אם אלה ההערכות שקיימות גם אצלנו. אם כן, פחות או יותר אלה ההערכות והסיבה להערכות הנמוכות היא כי אנחנו מדברים על אלה שפרשו משנת 2011, שהועסקו גם באופק חדש וגם בעוז לתמורה.
תמר זנדברג (מרצ)
אנחנו מבינים שזה מספר שהולך ומצטבר עם השנים כי כל שנה פורשים עוד.
עזרא גנור
זה מספר שהולך ומצטבר עם השנים.
תמר זנדברג (מרצ)
הוא אומר שיש בעיה עם כל אלה שהועסקו בעת ובעונה אחת בשנה מסוימת ביותר מתכנית אחת במקביל. זה מה שאתה אומר.
היו"ר יעקב מרגי
אומרת חברת הכנסת זנדברג שמהיום והלאה המספרים יגדלו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איך אנחנו מתמודדים עם הסוגיה הסבוכה הזאת?
עזרא גנור
בסך הכול הבעיה מסתכמת בסדר גודל של 2,500 מורים שנמצאים בפנסיה תקציבית ועובדים באופק חדש ובעוז לתמורה כאחת.
תמר זנדברג (מרצ)
זאת אומרת, כרגע אנחנו 400 והצפי שלנו הוא עד 2,500. מה קורה אתם?
היו"ר יעקב מרגי
אתם מבינים שאם חמישה חברי כנסת מגישים הצעה לסדר, רף הרגישות שלנו לעובדי ההוראה הוא גבוה, כמו שלי יש רף רגישות גבוה לארגון המורים והסתדרות המורים על דרכי עבודתם ואני משבח כל הזמן אבל לפעמים גם נוזף בהם. בדרך כלל אני מתייחס אליהם ולא משנה אם זה לשבח או לטעון שיפור.

אני אומר שהמסקנה מהדיון הזה צריכה לבוא. ראשית, מערכות צריכות לדעת להתמודד עם המקרים האלה. נחתם הסכם, ואומר לך את זה כמי שכיהן יותר מ-11 שנים באגף השכר של גוף גדול מאוד שיש בו את כל המקצועות של אגף שכר כמו עובדי הוראה, רופאים, מהנדסים, אנשי מחקר, מה שהיה מינהלי, טכנאים, משפטנים, עובדים סוציאליים כל מה שאתה רוצה. הכול היה במקום העבודה הזה ועם מספר גדול של עובדים. ברגע שנחתם הסכם שכר, מיד נכנסים לעבודה. היינו גם מפתחים תוכנות משלנו באמצעות מה שהיה פעם לוטוס וקווטרו. היום כבר השתכללנו ואני לא מבין למה צריכה להיות התופעה הזאת.

קרתה התופעה ואני רוצה לדעת עכשיו את דרכי הטיפול שלכם בהווה ואיך אתם מקדמים את פני העתיד.

יש לי שאלה להבהרה. האם גמלאים של משרד החינוך, עובדי הוראה, מקבלים את התלוש מאגף שכר של משרד החינוך או ממינהלת הגמלאות?
אבי פרידמן
ממינהלת הגמלאות.
תמר זנדברג (מרצ)
לפני שאתה מגיע לדרך החישוב, שאלת הבהרה. אדון אלי כהן שדיבר קודם נתן לי בדיקת פנסיה שביצעה עבורו הסתדרות המורים ויש כאן איזו הערה שאומרת שהחישוב נעשה לפי עולם ישן היות ועדיין אין הסכם בפנסיה לגבי עוז לתמורה. כלומר, הבעיה שאנחנו מדברים עליה כרגע היא בעיה אך ורק חישובית שתכף אתם תפרטו? או שיש כאן עוד בעיה הסכמית כלשהי? כלומר, יש ודאות לגבי מה מגיע להם אלא שעוד לא הצלחתם לשלם או שעדיין אין ודאות לגבי מה מגיע להם?
אבי פרידמן
רציתי להגיע לנקודה הזאת. הבעיה היא לא רק חישובית אלא גם הסכמית. אני רוצה לחדד. אנחנו נמצאים במגעים כבר כמה חודשים עם הארגונים - - -
אלי כהן
זה כבר כמה שנים.
תמר זנדברג (מרצ)
זו נקודה מאוד חשובה כי מה שמגיע ויש רק שאלה איך ישלמו, זאת שאלה אחת. אתה אומר שלא בטוח שהכול מגיע וזה עוד יותר מדאיג אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
אחר כך נשאל את השאלות. אני מבטיח לך שמרגע זה לא מפסיקים אותך ואני לא אתן לאף אחד שיפסיק אותך ולא יהיו קריאות ביניים אלא ניתן לך להסביר כי גם אני רוצה ללמוד. אני אחר כך צריך לכתוב סיכום ואם אני לא אלמד, לא אוכל לעשות זאת.
אבי פרידמן
גם אנחנו וגם הארגונים מבינים את הבעיה. למען הדיוק הסתדרות המורים כי זה הארגון שמייצג את עובדי המדינה. אבל אנחנו והסתדרות המורים מודעים לבעיה. הסכמה על העקרונות של החישובים בגדול די בשלה או שיש כבר הסכמות יחסית בשלות אבל כשעושים את הפיין טיונינג הזה של לדעת על השקל איך לשלם, צריך לנסח את זה בהסכם קיבוצי כדי שיהיה כמה שיותר מדויק. אנחנו נמצאים כבר בשלבים של ניסוח של הסכם קיבוצי.
תמר זנדברג (מרצ)
עדיין אין הסכם קיבוצי?
אבי פרידמן
הסכם קיבוצי לגבי תשעים אחוזים - - -
תמר זנדברג (מרצ)
על הזכויות של המורים באופק חדש שנכנסו ב-2007?
אבי פרידמן
על תשעים אחוזים יש הסכם קיבוצי. ההסכם הקיבוצי לא נותן מענה לכל הגורמים. יש גורמים, שני אופני העסקה לצורך העניין, שההסכם הקיבוצי, עת כתבנו אותו אז, לא היינו לגמרי מודעים לכל הבעיות, כמו שקורה בכל מערכת כאשר את הבעיות הקטנות אתה מגלה בסוף. את הבעיות האלה אנחנו צריכים גם לעגן בהסכם קיבוצי שאני מקווה שיושלם במהלך החודשים הקרובים.
תמר זנדברג (מרצ)
כלומר, לצורך העניין, אותם 33 שקלים, אדון אלי כהן הראה לי מכתב שהסתדרות המורים מעריכה את מה שמגיע לו בגובה של כ-470 שקלים ברוטו לחודש, ההפרש. אתם שילמתם לו, לפי מה שהוא העיד כרגע, 33.3 שקלים וגם ראיתי את התלוש. יש להניח שה-33 שקלים מייצגים את ההסכמות ועל שאר ה-470 שקלים, זה מה שנמצא במחלוקת ויכול להיות שבכלל הוא לא יראה את זה לעולם?
אבי פרידמן
אני לא יודע מה זה ה-400 שקלים שהוא מדבר עליהם. אני יכול להגיד שעובד שהועסק באופק חדש ובעוז לתמורה לגביהם יש הפרשים יחסית משמעותיים, מקבלים מקדמה על בסיס הסכמות שיש בינינו לבין הסתדרות המורים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מקדמה בפנסיה השוטפת?
אבי פרידמן
בפנסיה השוטפת שמבטאת פחות או יותר את המספר.
תמר זנדברג (מרצ)
הוא קיבל מקדמה על סך 33 שקלים לכל שנת 2016.
אבי פרידמן
זה מייצג את ההערכות.
אבי פרידמן
ההערכות שהסתדרות המורים נתנה לו הן 470 שקלים לחודש.
היו"ר יעקב מרגי
למקדמה או לסכום?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם לי יש כמה דוגמאות ואני לא אשלוף אותן, אבל מר פרידמן, העניין הוא שהפער הוא של מאות שקלים.
תמר זנדברג (מרצ)
זו בעיה הרבה יותר קשה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הפער הוא מאות שקלים. במקרים שהגיעו לידי, מדובר במאות שקלים. אם אתה אומר שזה המצב, אז אנחנו בבעיה. אלא אם תגיד לי שזה לא נכון. הנתונים בידיך.
אבי פרידמן
כבוד חבר הכנסת, אני רק רוצה לתת הערכה על קצה המזלג, ברשותך. אני לא יודע מאיפה מגיעים הסכומים של מאות שקלים אבל אני מציע שמבחינה הגיונית, אם תנסו לחשוב על עובד שעבד שלושים וארבעים שנים במערכת וצריך לקבל תוספת של שלושים אחוזים על שנה או על שנתיים, מדובר בתוספת של עשרות שקלים, לכל היותר מאה-מאתיים שקלים. אלה הסכומים שאנחנו מדברים עליהם. אם מישהו יעשה את התחשיב רק בהתאם לעקרונות עליהם דיברתי, בלי להיכנס לפרטים שאנחנו כמדינה חייבים לעשות כדי לשלם, בדרך כלל הסכומים הם נמוכים יותר.
היו"ר יעקב מרגי
מר פרידמן, תקשיב. אני לא רוצה להיכנס לטיפול פרטני. אני רוצה לדעת באמירה, ראשית, שהמצב בשליטה, שהסוגיה הזאת הולכת להיות מוכרעת בזמן קצוב ומה דרכי הטיפול מכאן ולהבא. זה מה שאני רוצה לדעת. מחלקת בירור השכר, עם כל הכבוד לארגון המורים ולהסתדרות המורים, כל פעם הם מוכיחים לנו שיש להם קשרים חזקים והם מפעילים אותם לפעמים יותר מדי אבל שישתמשו ויעבדו מולכם בבירור השכר הפרטני, דבר שאין לו אתו בעיה, ויתאמנו על מורים לתת להם את המצג הנכון. אני רוצה לדעת לגביך, אתה, מינהל הגמלאות, משרד האוצר, איך אתם מטפלים בבעיה הזאת.
אבי פרידמן
אני וכל החברים שלשמאלי, מינהלת הגמלאות ומשרד החינוך, עובדים על הבעיה כבר כמה חודשים באינטנסיביות. זאת אומרת, גילינו אותה, אפיינו אותה ואנחנו עובדים עליה כבר כמה חודשים באינטנסיביות. אני מקווה שבמהלך החודשים הקרובים – קשה להיות מדויקים – גם נחתום על הסכם קיבוצי בהתאם להסכמות העקרוניות שכבר קיימות ואני מקווה שנצליח ליישם את זה בחודשים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
זה תלוי בחתימה על הסכם קיבוצי. זאת אומרת שמה שקיים היום, אלה ההבנות ביניכם לבין הסתדרות המורים על מקדמה יחסית.
אבי פרידמן
במקרים המסוימים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
חברי הכנסת, אין לי על מה להלין.
תמר זנדברג (מרצ)
רגע. לא. זה רע מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, תחדדי. מה רע? זה ההסכם. אני לא יכול להלין.
תמר זנדברג (מרצ)
אני אגיד לך למה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין הסכמות.
תמר זנדברג (מרצ)
יש כאן שתי בעיות. בעיה אחת לשמה זימנו את הדיון אבל עכשיו הבנו שהיא הבעיה הקלה והיא הקושי שלכם לחשב - - -
אבי פרידמן
לא.
תמר זנדברג (מרצ)
רגע. תקנו אותי אם אני טועה. אתם טוענים שאין בעיה חישובית. אתם בלחיצת כפתור יודעים לחשב הכול והכול בסדר.
קריאה
עוד לא הגענו לזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין להם הסכמות.
קריאה
עוד לא הגענו לשם.
היו"ר יעקב מרגי
וזה לא נחתך בהסכם הקודם.
אבי פרידמן
ההסכם הקודם לא הצליח להגיע להסכמות לגבי המאה אחוזים אלא הגיע להסכמות לגבי פחות.
היו"ר יעקב מרגי
אמרתם שזה יטופל בהמשך בהבנות.
תמר זנדברג (מרצ)
אתם דיווחתם לפני כשבוע לתקשורת שאתם מודעים לזה שיש כספים שצריכים להיות מחושבים. אין נוסחה לחישוב הכסף. זה לא נכון?
קריאה
זה נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה נכון אבל.
אבי פרידמן
הנוסחה צריכה להיות בהסכם קיבוצי.
היו"ר יעקב מרגי
לכן אין להם את הנוסחה.
תמר זנדברג (מרצ)
כלומר, הבעיה להגעה לנוסחה היא לא בעיה חישובית אלא היא בעיה מהותית. עכשיו הדאגתם את המורים האלה עוד יותר והרבה יותר כי מורים שעד עכשיו חשבו ויש מורים שחמש שנים כבר אחורה רטרואקטיבית לא מקבלים את הסכום הזה, אתה אומר להם עכשיו שזה לא כמו שאומר לך החבר מהסתדרות המורים שמייצג את אותם מורים שהוא מקווה שזה ייפתר והם יקבלו אלא מאוד יכול להיות שהם לא יקבלו.
היו"ר יעקב מרגי
לא.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הוא יקבל כשיגיעו להסכמות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ואם לא יהיו הסכמות, הוא לא יקבל.
היו"ר יעקב מרגי
לא. חברי הכנסת, סליחה. בואו נעשה סדר. תן לי לעזור לך ותן לי להסביר. תקשיבו, הקושי נובע מהרציונל להחריג את התוספת הזו בעקבות עוז לתמורה ואופק חדש במתן הגמלה. בצדק בא האוצר ואומר שהוא מוכן לתת את התוספות אבל רובם ככולם בפנסיה תקציבית והפנסיה מחושבת לפי משכורת קובעת אחרונה ואם אני בא ושם מסה קריטית כזו בחודשים האחרונים, בשנים האחרונות של השירות, אני משלם לו פנסיה, שלא בצדק, גבוהה.

הקושי הזה התעורר כבר והם חשבו עליו וידעו אותו. הם לא מופתעים. אני מבין גם לפי דבריו של גד דיעי. זה לא שיש כאן איזה משבר ביניהם וויכוח. יהיה תשלום. מה הגודל, איך יחושב התשלום, הם בתהליך גיבוש הסכמה. זה לא שיהיו כאלה שלא יקבלו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא מדויק. מתי נחתם אופק חדש?
תמר זנדברג (מרצ)
2007.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עברו תשע שנים.
היו"ר יעקב מרגי
הוא ארגון העובדים. מה אתה רוצה ממנו?
תמר זנדברג (מרצ)
לפני שבוע בהקלטות שמורים התקשרו אליכם והוקלטו ושודרו בתכנית סדר יום עם קרן נויבך על ידי הכתב שי זילבר, הוקלטו נציגים שלכם אומרים לנציגים של מורים שהכסף מגיע לכם אבל אין לנו נוסחה לחישוב.
היו"ר יעקב מרגי
הוא אמר את זה.
תמר זנדברג (מרצ)
זאת נקודה חשובה ואני אומר לכם למה. כי אותו מורה שסגר את השיחה הזו ששודרה, הלך הביתה עם המחשבה שהוא יודע כמה מגיע לו. השאלה היחידה היא מתי הוא יקבל.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הוא לא יודע.
היו"ר יעקב מרגי
הוא לא יודע כמה מגיע לו.
תמר זנדברג (מרצ)
הבשורה שאנחנו אומרים לו מכאן היא שאדון אלי כהן, מה שכתוב לך בתלוש, זה כתוב על הקרח מפני שמאוד יכול להיות שהאוצר יכופף את ההסתדרות וככל הנראה זה יקרה כי תמיד הולכים לפשרה וזה לא מה שמגיע לו.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כבוד היושב ראש, אני מתנגדת לשיח ואני אומר לך למה. משום מה, תמיד אנחנו מגיעים לכאן באיזושהי תחושה שהמדינה כושלת והמדינה לא מתנהלת כמו שצריך. אנחנו יושבים כאן ושומעים את האנשים האלה ואנחנו רואים שחבר'ה, יש כאן ארגון שמייצג את המורים.
היו"ר יעקב מרגי
וזה חלק מהתהליך.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בדיוק. הוא בעצמו לא הגיע להסכמות ולא סגר את הפרטים עד הסוף. אי אפשר כל פעם לשפוך את התינוק עם המים ולהגיד שזה האוצר מכופף אותם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מסכים אתך.
עזרא גנור
היות וזה הורם להנחתה, אכן הסתדרות המורים חתמה על הסכם אופק חדש ב-2007 והסדירה את הנושא של הפנסיה לפי אופק חדש. ארגון המורים חתם בשנת 2011 ומשום מה לא עיגן את הנושא של ההסכמות לגבי נושא של הפנסיה התקציבית.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כשל של הארגון.
עזרא גנור
אני לא מדבר על כשל או לא כשל.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני אומרת את זה. אתה לא חייב להגיד. אני אומרת את זה.
עזרא גנור
אני רק מציין עובדות. הנושא כיום נמצא בבית הדין לעבודה. אנחנו במקביל למערכת, עד שתתקבל פסיקה או עד שנגיע להסכם כלשהו עם האוצר הגענו להסכמה לקבלת מקדמות.
היו"ר יעקב מרגי
הגעתם להסכמה על מקדמה.
עזרא גנור
הגענו להסכמה לקבלת מקדמות.
היו"ר יעקב מרגי
מקובל עלי.
עזרא גנור
אני רוצה להסביר גם מדוע אנחנו הגענו להסכמה על קבלת מקדמות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
השאלה כמה זמן יכול להימשך ההסדר.
תמר זנדברג (מרצ)
לא נכון. תראה, נמצא כאן אדון אלי כהן - - -
היו"ר יעקב מרגי
תמר, אני מתפלא עליך. את יודעת למה? יש כאן מצב נתון והוא לא כאוטי. יש קושי אובייקטיבי והם חלוקים. זה הגיע להכרעה בבית הדין לעבודה. הגיעו גם למצב ביניים מאחר ותהליכים מתמשכים ויש גמלאים שכבר פרשו וצריכים לקבל חלק, הגעתם להסכמה על שיעור המקדמה.
תמר זנדברג (מרצ)
מה גובה השיעור?
היו"ר יעקב מרגי
רגע. את יודעת מה? איקס כפול שתיים פחות שלוש. מה אכפת לי? הם קבעו בהסכמה.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל אלה שלושים שקלים מתוך 470 שקלים.
היו"ר יעקב מרגי
תמר, את לא מקשיבה לי.
תמר זנדברג (מרצ)
אני מקשיבה.
היו"ר יעקב מרגי
הארגון היציג של המורים הגיע להסכמה עם האוצר, עם מינהלת הגמלאות, על נוסחה מסוימת. יש מצב ביניים. מה שנותר לנו זה לדרוש לזרז את ההליך, לזרז את ההסכמות, לבקש מבית הדין לסיים את זה כמה שיותר מהר וזהו. אין כאן מצב שמישהו לא עושה את עבודתו.
תמר זנדברג (מרצ)
אני רוצה לשאול שאלה את ההסתדרות, ברשותך. אדוני הכלכלן. יש כאן מכתב שאתם כתבתם במאי האחרון לאחד המורים שלכם שיושב כאן. זאת דוגמה ואני מניחה שזה יותר מייצג מזה. אתם כתבתם לו שלפי החישוב שלכם הוא זכאי לתוספת בגין אותו חישוב כפול. על פי חישובינו תוספת משוערת של 473 שקלים ברוטו לחודש. במקרה שלו הוא קיבל שלושים שקלים. כלומר, זה הפער במקרה שלו. אבל במקרה הכללי יותר, ותסלחו לי, אני מבינה שאתם אלה שעדיין לא הגעתם להסדר מול האוצר ואנחנו מבינים שככל הנראה טיבם של הסכמים הם להיסגר היכן שהוא באמצע. אבל יש כאן איזושהי יצירת מצג שווא. אני מבינה את רצונכם הטוב אבל בסופו של דבר אותו אדם הולך הביתה עם הנייר הזה ויודע שביום מן הימים, כשסוף סוף תיחתם הנוסחה, זה מה שהוא יקבל. מה שאתם לא אומרים לו, וגם הנציגות באוצר לא אמרו לאותו מורה שהתקשר וההקלטות הושמעו ברדיו, שזה ככל הנראה לא יהיה כי תהיה פשרה.

אתם חישבתם לו 473 שקלים, הוא קיבל שלושים שקלים, בין שלושים שקלים ל-473 שקלים, כל מספר בטווח הזה יכול להיות. ככל הנראה זה לא יהיה קרוב ל-470 שקלים. נכון? אנחנו יודעים מה טבעם של משאים ומתנים. זה משא ומתן.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל זה לא משא ומתן. זה עניין של למצוא את הנוסחה שתיתן את המענה הנכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה כן עניין של משא ומתן.
תמר זנדברג (מרצ)
זה בדיוק העניין, שזאת לא נוסחה אלא זה משא ומתן. זה בדיוק מה שמתגלה כאן. זאת לא נוסחה.
עזרא גנור
לחזור על אותן טענות, אני חושב ש- - -
היו"ר יעקב מרגי
גנור, תודה רבה. חבר הכנסת אורי מקלב, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רוצה לשאול האם בהסכם שנעשה עכשיו או שהוא בהתהוות או שהוא בדיונים, האם כוללים את כלל המורים? האם זה כולל מורים שמקבלים ממשרד החינוך אבל הם באו דרך רשתות? לא כל המורים הם מקשה אחת.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מדברים על מורים שיש להם פנסיה תקציבית מהמדינה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואם מורה מקבל משכורת ונמצא באופק חדש והוא לא מקבל פנסיה תקציבית?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם הוא לא בפנסיה תקציבית, אין בעיה. אין חילוקי דעות.
היו"ר יעקב מרגי
אין בעיה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אין בעיה כי בכלל לא מחשיבים לו.
היו"ר יעקב מרגי
לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם זה נכון מה שהוא אומר, אז יש בעיה עוד יותר גדולה.
היו"ר יעקב מרגי
לא. זה לא נכון ואני אומר לך למה זה לא נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אמרתי אם זה נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אתה החמצת את תחילת הישיבה. בתחילת הדיון חידדנו את הנושא הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מדובר בכלל המורים?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בעשרה אחוזים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
במורים שעבדו ביותר ממקום עבודה אחד.
תמר זנדברג (מרצ)
יש בעיה קשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שלא תצטרך לקיים דיונים נוספים.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת מקלב, אנחנו צריכים למלא תוכן. עד היום קיימנו 224 דיונים, נקיים עוד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חסרים לך נושאים? אני יכול להביא לך.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו צמצמנו את הבעיה. הבעיה היום מתמקדת במורים שפרשו בשנים האחרונות לאחר שעבדו ויושמה עליהם רפורמת אופק חדש ובחלק מההעסקה שלהם היה גם עוז לתמורה. שם הקושי. הקושי היה צפוי וידוע כבר בחתימת ההסכמים. לגבי איך תחושב הנוסחה - הם בתהליך מול ארגון המורים והסתדרות המורים, תקראו לזה איך שתקראו לזה. סיבכתם אותנו. החיים פשוטים ואנחנו מסבכים אותם.

לגבי פנסיה צוברת, הסבירות אומרת שעדיין אין לנו הרבה מורים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שם אין בעיה כי כמה שאתה מפריש, זה מה שאתה מקבל.
היו"ר יעקב מרגי
אם אני אדבר לא לעניין, תקנו אותי. מותר לכם לתקן אותי ואדרבה, אני אוהב ללמוד. כל החיים הם בית ספר. הסבירות שזה נוגע כרגע למורים כאלה שהם בפנסיה צוברת, היא נמוכה. אם יש, זאת לא בעיה כי לפי שיטת החישוב שם יש מבנה ונוסחה ברורה.
תמר זנדברג (מרצ)
הם יכולים להגיד מה הפערים?
היו"ר יעקב מרגי
אתם יודעים לומר פערים? להערכתי, לא.
תמר זנדברג (מרצ)
בערך.
עזרא גנור
פערים בין מה למה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בין המקדמה שניתנה לבין ההבנה של כמה אתם חושבים שצריך לקבל.
עזרא גנור
אם תתנו לי לענות, אני אשיב.
היו"ר יעקב מרגי
לא. אתה לא יכול. אתה צד אחד ואני נותן רשות דיבור. תמתין.
אבי פרידמן
אנחנו בסופו של דבר בתהליך של משא ומתן אבל חשוב להגיד שתהליך של משא ומתן הוא לא שחור או לבן וזה גם לא שחור-לבן או אפור. כבר יש לנו הסכמות עקרוניות לגבי הנוסחה. את הנוסחה הכללית אנחנו יודעים. זאת אומרת, הנוסחה הכללית מדברת על שכר לפי ממוצע משוקלל ברפורמה. זה הכיוון.
תמר זנדברג (מרצ)
מה הפער?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
וזה מקובל על נציגי המורים?
אבי פרידמן
בוודאי. הרי לתשעים אחוזים מהמורים משלמים פנסיה לפי הדבר הזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו מדברים עכשיו על עשרת האחוזים.
אבי פרידמן
יחילו את העקרונות. השאלה איך בדיוק יחילו את העקרונות על עשרת האחוזים הנותרים. אחרי שמחילים את העקרונות, בגדול המספרים, מאוד קשה להגיע במדויק.
היו"ר יעקב מרגי
הערכות.
אבי פרידמן
אם לפי הנוסחה השכר היה 10,000 במשרה מלאה והמספר הפך להיות 3,000 בערך – אל תתפסו אותי במילה אלא לצורך הפשטות – עבד שנה אחת ברפורמה, זאת אומרת, 3,000 חלקי שלושים. זה מאה שקלים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אם הוא עבד שלוש שנים?
אבי פרידמן
אם הוא עבד שלוש שנים, זה 300 שקלים. אלה סדרי הגודל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אלה מאות שקלים. זאת הטענה שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
לא. אתה נכנסת. למלכודת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה זה מלכודת? אנחנו שמענו על מאות שקלים.
היו"ר יעקב מרגי
הכלכלן של הסתדרות המורים, בבקשה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אלה מאות שקלים.
עזרא גנור
חברנו אלי כהן עבד גם באופק, הפסיק את עבודתו באופק ועבר לעבוד בעוז לתמורה.
היו"ר יעקב מרגי
הוא היה מזוכיסט?
אלי כהן
לא הייתה ברירה.
עזרא גנור
לא הייתה לו ברירה.
אלי כהן
המחשב לא קולט מעבר מאופק לעוז לתמורה.
עזרא גנור
אנחנו עשינו לו את החישוב כפי שהוא היה מקבל בהנחה לפי לוח העסקה שלו על פי תקופות העסקה שלו, עולם ישן לפני הרפורמות, אופק חדש, תקופת העסקה, ופרישה לפי עוז לתמורה. לכן הגענו לסיכומים האלה.
תמר זנדברג (מרצ)
כלומר, זה מבוסס על הנוסחה כמו ששאר המורים מקבלים.
עזרא גנור
בדיוק.
תמר זנדברג (מרצ)
לפי השקלול.
עזרא גנור
אנחנו לא בדקנו איך בוצעה המקדמה. יכול להיות שהמקדמה ששולמה לו, אנחנו נבדוק את זה, היא אך ורק התעלמה מאופק חדש ושילמו לו אך ורק לגבי שנות ההעסקה שלו בעוז לתמורה. אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. אלי כהן לא על השולחן כרגע.
אלי כהן
משפט אחד שהוא מאוד חשוב.
היו"ר יעקב מרגי
לא. אני מתנצל. לא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
האם כל ההסכמים שיהיו, ולא משנה עכשיו איזה הסכמים יהיו, יחולו גם על מורים שיקבלו את הפנסיה מקרנות פנסיה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
שם אין בעיה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש בעיה.
תמר זנדברג (מרצ)
הוא צודק. זאת בעיה.
תמר כהן
אני מנהלת תחום השכר במשרד החינוך. אני אומרת שהבעיה הזו באמת לא קיימת בפנסיה צוברת כי מי שמפריש לפנסיה צוברת, זה כמו תכנית חיסכון. מה שהוא הפריש כל חייו, ויש אחוזים קבועים בחוק וכולי וכולי, בחלוקה מסוימת, זה מה שבסוף הוא יקבל. הרכיבים האלה של אופק נחשבים פנסיוניים. אין נוסחאות של תקופות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני רוצה לסכם.
תמר זנדברג (מרצ)
אדוני, עוד שאלה אחרונה.
היו"ר יעקב מרגי
לא. השאלות שלך, כל תשובה אורכת רבע שעה. שאלה אחרונה, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
הנושא של עודפי שירות.
היו"ר יעקב מרגי
לא יהיה. תודה. אלי כהן עצמו היה חבר הסתדרות מורים, היה מנהל בית ספר ותאמיני לי שהוא יכול לעשות בית ספר לכולם. אני אסדר לך פגישה אתם.
תמר זנדברג (מרצ)
כן או לא? זה חלק או לא?
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רבותיי, אני מסכם. אנחנו מודים לחברי הכנסת המציעים. הבעיה הוצפה. אני שמח מצד אחד שהבעיה ידועה וזה לא משהו שלא היה צפוי.

הוועדה נוכחה לדעת שהנושא במצב של הידברות ואמור להיות מוכרע בתקופה הקרובה.

אנחנו מבקשים לעשות הכול כדי לצמצם את הפגיעה בגמלאים האלה ולאפשר להם את החישוב הנכון בהקדם האפשרי. עד אז אנא, המנגנון של המקדמות יהיה קרוב למציאות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ברשותך, שיירשם בפרוטוקול שמדובר רק בקבוצה.
היו"ר יעקב מרגי
כן. עשרה אחוזים. הבהרנו את זה בדיון.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:04.

קוד המקור של הנתונים