ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/06/2016

חלוקת הכנסות הארנונה מבז"ן (בתי זיקוק לנפט) לרשויות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 365

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, א' בסיון התשע"ו (07 ביוני 2016), שעה 12:18
סדר היום
חלוקת הכנסות הארנונה מבז"ן (בתי זיקוק לנפט) לרשויות
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

זהבה גלאון

מנואל טרכטנברג

יוני יונה

מיקי לוי

עודד פורר
חברי הכנסת
יעקב אשר

אורלי לוי אבקסיס
מוזמנים
אריאל יוצר - רכז פנים ושלטון מקומי, אגף התקציבים, משרד האוצר

אורנה הוזמן בכור - מנכ"לית, משרד הפנים

מרדכי כהן - מנהל מינהל שלטון מקומי, משרד הפנים

סיון להבי - סגן מנהל מינהל שלטון מקומי, משרד הפנים

עו"ד דרור לוינגר - הלשכה המשפטית, משרד הפנים

טל קמיר - יועץ מנכ"לית, משרד הפנים

שירי שניצקי - מנהלת תחום שינוי גבולות וחלוקת הכנסות, משרד הפנים

גיל שאקי - מדען ראשי, משרד הכלכלה

עו"ד מיכל מינצר - יועמ"ש, בז"ן

ירון חנן - חבר מועצת עיריית חיפה, מרכז השלטון המקומי

עו"ד דגנית קורן - יועמ"ש, עיריית חיפה, מרכז השלטון המקומי

אלי דוקורסקי - ראש עיריית קריית ביאליק, מרכז השלטון המקומי

ליאור טרגן - סמנכ"ל, עיריית קריית ביאליק, מרכז השלטון המקומי

מוניר זבידאת - ראש המועצה המקומית בסמת טבעון, מרכז השלטון המקומי

דוד בלויגרונד - גזבר, המועצה המקומית רכסים, מרכז השלטון המקומי

דוד אריאלי - ראש המועצה המקומית קריית טבעון, מרכז השלטון המקומי

זאב זימל - גזבר, המועצה המקומית קריית טבעון, מרכז השלטון המקומי

שאול בשור - פעיל, המשמר החברתי

רינה ברעלי - פעילה, המשמר החברתי

דוד דהאן - הארגונים החברתיים בכנסת

רעות ענבר

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שלומית ארליך

עדי עמיתי (מתמחה)
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת

חלוקת הכנסות הארנונה מבז"ן (בתי זיקוק לנפט) לרשויות
היו"ר משה גפני
רבותי, אני פותח את הדיון. אנחנו עוברים לסעיף הבא בסדר היום: חלוקת הכנסות הארנונה מבז"ן (בתי זיקוק לנפט) לרשויות.

תמונת המצב היא זאת, בתי הזיקוק משלמים ארנונה גבוהה וגם מזהמים את האוויר. בשעתו הוקמה ועדה על-ידי שר הפנים. באיזו שנה זה היה?
שגית אפיק
ב-2002.
אורנה הוזמן בכור
יש כמה ועדות, יש ועדה משנת 2012 ויש ועדה משנת 2016, שאני חתומה עליה.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, בשעתו הוקמה ועדה ל-5 שנים, שחילקה את הארנונה לרשויות השונות. חיפה קיבלה 45% כמדומני, קריית אתא קיבלה 25%, נשר קיבלה 15% וזבולון קיבלה 15%. זה היה ל-5 שנים ולאחר 5 שנים הוקמה ועדה נוספת.
אורנה הוזמן בכור
זה ב-2012. הוועדה הוקמה, התחילה לעבוד, ואז היושב-ראש החליט להתפטר. אני הקמתי ועדה בינואר 2016.
היו"ר משה גפני
אני מתאר לעצמי לפי המצב עכשיו – ויתקן אותי מר אריאלי ראש מועצת קריית טבעון שבקי בעניין הזה, והוא כמובן גם עותר. החלטתי להוריד את העבודה מבתי-המשפט, לערוך את הדיונים פה.
זהבה גלאון (מרצ)
הם מודים לך, הם מתרגשים...
היו"ר משה גפני
אז מה קרה כאשר הורדתי מהם? אז הלכו ופסקו לטובת הרבנות בעניין הכשרות...
זהבה גלאון (מרצ)
אחרי שראו שאתה עושה את המקוואות. מה אתה רוצה?
היו"ר משה גפני
עם המקוואות גמרנו, הסתדרתי.
זהבה גלאון (מרצ)
אוי אוי אוי.
היו"ר משה גפני
יוצא שעיריית חיפה מקבלת בערך 69%, או אפילו קצת יותר, בשעה שבמקור בוועדה הקודמת הם קיבלו רק 45%. כל הרשויות מסביב נפגעות, לא מקבלות מן הארנונה.
אורנה הוזמן בכור
לא נהנות.
היו"ר משה גפני
חלק מהן לא נהנות, חלק מהן נהנות פחות. אני מבקש ממר אריאלי, אם אתה יכול בבקשה להציג מנקודת ראותה של קריית טבעון, אבל תייצג בעניין הזה גם את הישובים האחרים, בוודאי את הישוב הסמוך לך, את רכסים. ככלל אני מבקש שיתקיים דיון ממלכתי על העניין.
דוד אריאלי
בשנת 2002 כמדומני הסתיימו כ-75 שנים מנדטוריות, ובמסגרת זו היה אמור להיגזר דינו של אזור בז"ן, למי הוא ישתייך מבחינה מוניציפלית וכתוצאה מכך מי ייהנה מתשלומי הארנונה אשר בדרך כלל מפעל משלם כאשר הוא חלק משטח שיפוט של רשות מקומית. הוקמה ועדה, ועדת ספיר. הוועדה החליטה ששטח השיפוט יהיה של חיפה אבל רשויות נוספות ייהנו מן ההכנסות של המינהלת, שלמיטב זיכרוני מגיעות ל-68 מיליון שקלים בכל שנה.
קריאה
זה כבר יותר.
דוד אריאלי
כבר יותר? יכול להיות. מספר רשויות מקומיות לא אהבו, אני אומר בלשון המעטה, את החלטתה של ועדת ספיר. למעשה ועדת ספיר הלכה לאיזה מבחן של סמיכות גבולות, אם אנחנו מנתחים את זה כך. מכיוון שחיפה, נשר, זבולון וקריית אתא סמוכות בשטח השיפוט שלהן למינהלת בז"ן אז כנראה קבעה הוועדה שהיא מסתפקת בכך שארבע הרשויות המקומיות הללו יהיו חברות במינהלת שמחלקת כאמור את סכומי הארנונה הללו.

מספר רשויות מקומיות, ביניהן קריית טבעון, הובילו מהלך של עתירה לבית-המשפט העליון, בטענה שההחלטה הזאת לא סבירה ושצריך לכלול את קריית טבעון בתוך המינהלת. בג"ץ הורה לשר אלי ישי לבחון בפתיחות הדעת הקמתה של ועדה חדשה. בחן השר והחליט על הקמה של ועדה חדשה, שהוקמה בשנת 2012.

הוועדה הוקמה, החלה לעבוד. בראשה עמד פרופסור קיפניס. התקיימו 6 ישיבות ולמעשה לא נותרה עוד הרבה עבודה לוועדה כדי לקבל החלטה. פרופסור קיפניס התפטר מסיבותיו הוא – לא בדיוק התפטר, לא משנה – ואז במשך שנים ארוכות לא נעשה דבר בנושא הזה, למרות שאנחנו וגם הרשויות המקומיות האחרות פונים כל הזמן על מנת לייצר צדק לאור העיוות הזה.

כפי שציינת בצורה נכונה, רשויות מקומיות נוספות נפגעות כתוצאה מן המטרד שהמקום הזה מייצר. להערכתנו מי שנפגעות בעיקר זה רכסים וקריית טבעון, אולי גם בשמת, צריך לבחון את זה, כי יש איזה משטר רוחות מסוים. אנחנו טענו שקריית טבעון נפגעת הכי הרבה, יש לנו ראיות לזה. אני לא רוצה להיכנס לזה כרגע אבל זאת הטענה שלנו.

לצערי הנושא הזה נגרר שנים, וייאמר לזכות המנכ"לית שבינואר 2016 היא מינתה ועדה. למרבה הצער, לא רק שמונתה ועדה, מונה גם יושב-ראש לוועדה, שהחל לעבוד, נקבעו מועדי ישיבות ופתאום הכול בוטל. זה לב לבו של העניין – מדוע הנושא הזה לא מטופל?
אלי דוקורסקי
אני ראש עיריית קריית ביאליק. קריית ביאליק הייתה בשעתו אחת העותרות, ביחד עם קריית מוצקין, קריית ים וקריית טבעון, כנגד ההחלטה שנתקבלה בשעתו. לא אחזור על כל הריטואל הזה שתואר כאן.

צריך לזכור שגם בהגדרה, השטח של בתי הזיקוק מוגדר כליבת התעסוקה של מטרופולין חיפה. לא ייתכן שייהנו ממנו רק 4 רשויות מקומיות ואילו כל השאר יסבלו ממה שהאזור מייצר.
היו"ר משה גפני
לפי המצב עכשיו הנהנית העיקרית היא חיפה, הרבה יותר מאשר היה פעם.
אלי דוקורסקי
צריך להבין שמעבר לארנונה שעליה מדבר דודי אריאלי, ראש המועצה המקומית קריית טבעון, יש כאן גם עניין של היטלים של פיתוח האזור שמהם נהנות אותן 4 רשויות מקומיות. אנחנו ביקשנו, והייתה גם אמירה ברורה מאוד של בית-המשפט העליון שיש להקים את הוועדה. ואכן הוקמו שתי ועדות. ב-7-8 השנים שאני מכהן כראש עירייה הוקמו כבר שתי ועדות, שלא הגיעו לשום תוצאה. אנחנו מבקשים שהנושא הזה יזוז, יידון ויישמע בפתיחות לב.
מוניר זבידאת
אני ראש המועצה המקומית בשמת טבעון. כפי שאמר ידידי, בשמת טבעון למעשה לא נכללה בשנת 2000 וגם לא בשנת 2012. בשנת 2016 בשמת טבעון נכללה במסגרת הוועדה החדשה. לצערנו עבודת הוועדה החדשה הופסקה. הבנתי שיש ועדה חדשה אבל היא מוגדרת כוועדה גיאוגרפית. אנחנו חוששים שבשמת טבעון, מכיוון שהיא שייכת למחוז צפון, תצא מתוך ה-loop הזה של חלוקת ההכנסות, למרות שהידידים שלי, קריית טבעון וזבולון, גובלים בנו ואנחנו בעצם כיחידה אחת. אנחנו רואים את עצמנו נפגעים. נשמח להיות במסגרת הוועדות החדשות כשיוקמו. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ראשית, אנחנו רוצים שתצומצם הפעילות של בז"ן. המציאות שבז"ן מזהמת את האוויר באופן חמור – צריך לקחת אותה בחשבון. אני לא מבקש הרחבה של הפעילות, שלא אובן לא נכון.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כי אז תהיה יותר ארנונה לחלק.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לצמצם את הפעילות של בז"ן. היה היום דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה, גם השתתפתי בו, בנושא זיהום האוויר במפרץ חיפה.
אורנה הוזמן בכור
יש כאן נציגים מן המשרד להגנת הסביבה?
היו"ר משה גפני
זה לא הדיון. היה דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה.
אורנה הוזמן בכור
אתה אומר שאתה רוצה לצמצם את הזיהום. אני אומרת שבשביל דבר כזה צריך פה נציגים של המשרד להגנת הסביבה.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה לקיים על זה דיון כאן. אני רק אומר, שלא אובן לא נכון מהדיון שעוסק בתשלום של הארנונה שכאילו אני רוצה להרחיב את הפעילות של בז"ן. להיפך, אני רוצה לצמצם. הבריאות חשובה יותר מכסף.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
עד קץ, שלא תהיה ארנונה בכלל.
היו"ר משה גפני
בדיוק. אמרתי בוועדה לענייני ביקורת המדינה את מה שאמרתי. זה דבר אחד.

הדיון הוא, כל עוד זה תמונת המצב והם משלמים ארנונה, יש לי חשד וחשש שהוועדות האלה שצריכות לעשות את העבודה פוחדות מראש עיריית חיפה. יש לי חשד כזה. החשד הוא שעיר חזקה, ראש עירייה חזק – פעם אחת מתכנסת הוועדה, מקבלת החלטה על 45% לחיפה, אחרי כן מתכנסת עוד ועדה, אחרי 5 שנים, והוועדה מתפרקת אחרי קיום דיונים. וכאשר אני מדבר עם האנשים – אני לא יודע אם אנשים יגידו את זה, לי פשוט אין פריימריז אז אני יכול להגיד את זה – אנשים יפחדו לומר למה העניין הזה לא מתקדם. כל הנושא הזה- - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש לו השלכות ארציות.
היו"ר משה גפני
בוודאי. כל הנושא הזה, שבו אתם צריכים להיות הרגולטור, אתם צריכים להיות החזקים בעניין – גם דיברתי בשעתו עם שר הפנים גדעון סער ובאמת הלכו לכיוון הזה. בחלוקה הזאת של הארנונה צריך לטפל מייד. לא יכול להיות שיהיו רשויות מקומיות שיקבלו הרבה, כמו בדיון הקודם, ויהיו רשויות מקומיות שלא יקבלו בכלל או שיקבלו מעט. לא יכול להיות דבר כזה, אי-צדק חלוקתי במובן הכי חמור של המילה. יש לי חשד, הלוואי ואתבדה, שזה נובע מכך שמפחדים להתמודד עם ראש עיריית חיפה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לפני שנמשיך, אני מראש מתנצלת, יש דיון שזימנתי בוועדת החוקה חוק ומשפט, אבל הנושא הזה חשוב לי, גם הגשנו הצעת חוק בעניין.

אנחנו יכולים לקחת את המקרה הזה ופשוט לנסות להבין מה קורה במקומות אחרים. בואו ניקח את הצפון ואת הדרום, בואו ניקח את עיירות הפיתוח, שבאמת מוקפות באזורים גדולים מאוד ביחס למספר התושבים. הרי יש שם דברים מעוותים, כך שבסופו של דבר אזורי התעשייה נמצאים כביכול בשטח המוניציפלי של אותה מועצה אזורית שיש לה מספר מצומצם של תושבים לדאוג להם אבל שטח עצום. לכן בחרו לבנות שם את אזור התעשייה. העובדים השחורים, רובם מגיעים מתוך עיירת הפיתוח. המס על העבודה שלהם מגיע לשלטון המרכזי, אבל הארנונה מחולקת שוב לחזקים, או אלו שבגלל העיוות ההיסטורי בחלוקת הגבולות המוניציפליים במדינת ישראל השרישו את המצב, שאלו סוג א' ואלו סוג ב'. אני בהחלט מסכימה שהגיע הזמן לתקן את העיוות הזה לחלוטין בפרישה הארצית.
היו"ר משה גפני
אני אתך בעניין הזה.
מיכל מינצר
אני היועצת המשפטית של בז"ן. רציתי רק להעיר נקודה אחת עובדתית. זיהום האוויר ממתחם בז"ן ירד דרמטית בשנים האחרונות לעומת העבר.
היו"ר משה גפני
אין לי יכולת להתמודד עם הטענה שלך. את רוצה לקיים דיון על זה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
היה אתמול סקר בערוץ 2 לגבי עלייה של מאות אחוזים בזיהום.
היו"ר משה גפני
גברתי היועצת המשפטית של חברת בז"ן, היה דיון הבוקר בוועדה לענייני ביקורת המדינה. אני שייך לארגונים הירוקים במידה רבה. הייתי שמח לערוך את הדיון הזה, אבל זה לא תפקידה של הוועדה. את צריכה לומר את הדבר הזה בוועדה לענייני ביקורת המדינה שעסקה בדוח מבקר המדינה. הנתונים שם לא היו מרנינים אבל יכול להיות שאת צודקת. אין לי כלים להתמודד עם הטענה הזאת. אם את רוצה, אם תהיה בקשה מיוחדת של בז"ן אקיים דיון בוועדת הכספים, אבקש רשות משתי הוועדות האחרות.
זהבה גלאון (מרצ)
אל תגזים. יש לנו כל-כך הרבה דיונים פה. מה חסר? אנחנו צריכים לדבר על הארנונה.
דגנית קורן
אני עורכת-דין מעיריית חיפה, מן השירות המשפטי. הוועדה בראשות עוזי וכסלר בשנת 2002 ו-2003 קיימה הרבה מאוד דיונים ושמעה את כל הרשויות המקומיות וקבעה על בסיס נימוקים משכנעים מאוד וברורים מאוד, לא רק נושא של קרבה גיאוגרפית אלא גם השלכות ונזקים שנגרמים לרשויות המקומיות הסמוכות, גם מבחינת תשתיות, גם מבחינת ההוצאות שהן צריכות להוציא בגלל הקרבה למתחם הזה. גם דיונים משפטים בעתירות לבג"ץ שהוגשו בעקבות המסקנות של ועדת וכסלר בסופו של יום נמחקו. המסקנות שלה נשארו בעינן, השאירו איזה פתח.
היו"ר משה גפני
הוצאנו את זה מבג"ץ. העברנו את זה לדיון כאן. את עובדת ביחד עם רשף חן? הוא היה חבר כנסת. תמסרי לו דרישת שלום. על כל פנים, אנחנו דנים על זה.
דגנית קורן
הדיון בבג"ץ עדיין תלוי ועומד, הוא עוד לא נמחק.
ירון חנן
אני חבר סיעת הירוקים של חיפה, ממועצת העיר חיפה. למען הגילוי הנאות אומר שאנחנו סיעת אופוזיציה ליונה יהב.
היו"ר משה גפני
קואליציה ואופוזיציה לא רלוונטי לדיון. תגיד את האמת.
ירון חנן
תיכף תבין למה אמרתי את זה. ראשי ערים שבאים לפה ומבקשים להצטרף למעגל מקבלי הארנונה, וכמובן הטיעון המרכזי שהם מעלים פה, שהוא הטיעון הכי תמוה בעיני, הוא שהם גם סופגים את הזיהום במפרץ חיפה. זה טיעון נכון, דרך אגב. אלא מאי, קורה כאן דבר מעניין מאוד ואני מבקש שחברי הכנסת ישימו אליו לב. אותם לוחמים למען ההיתר לקבלת הארנונה אני לא רואה אותם משום מה במאבקים למניעת הרחבת בז"ן, הם לא נמצאים שם. לא רק הם לא נמצאים אלא גם אלה שכן מקבלים את הארנונה. כלומר, גם העיריות שכן מקבלות את הארנונה אנחנו לא רואים אותן במאבקים האלה.
דוד אריאלי
זה פשוט לא נכון. אתה מכפיש.
ירון חנן
אין לי בעיה להוכיח כל מילה שאני אומר.
דוד אריאלי
אני הגשתי את ההתנגדות הכי משמעותית נגד הרחבת בז"ן. מה הם דברי ההבל הללו?
ירון חנן
מרגע שאתם תקבלו את הארנונה- - -
היו"ר משה גפני
אתה לא מכיר פה את המקום. אין בשער פולומבו שלט "מדבר שקר תרחק", אין. הוא יגיד את מה שהוא חושב שהוא אמת ואתה תגיד את מה שאתה חושב. אתן לך את זכות התגובה, כי הוא אמר שאתה לא משתתף במאבק הזה ואני יודע שאתה כן משתתף.
דוד אריאלי
תודה רבה. אגיב אחר-כך.
ירון חנן
גם אם אתה משתתף בהתנגדות הזאת, הייתי בוועדת הערר נגד הרחבת בז"ן ולא ראיתי אותך שם. אבל גם אם אתה מתנגד להרחבת בז"ן אז אני יכול לומר, יש לי חשד כבד שמרגע שתצטרפו למעגל מקבלי הארנונה יהיה לכם ניגוד עניינים לתקוף את בז"ן ואתם תהיו בין הנהנים מן הארנונה ותרצו שהיא תישאר כך, זה ברור.
זהבה גלאון (מרצ)
הטיעון הזה תקף גם לגבי עיריית חיפה.
ירון חנן
גם לגבי עיריית חיפה. כחבר אופוזיציה אני אומר את זה. אני מודה לך על השאלה כי אני חושב שאת צודקת במאה אחוז. חשבתי שזה מובן, אבל אם זה לא מובן נאמר את זה.
היו"ר משה גפני
לא מובן שום דבר שלא כתוב.
ירון חנן
עכשיו זה כתוב.
היו"ר משה גפני
מה כתוב?
ירון חנן
אנחנו חושבים שגם ראש עיריית חיפה היה צריך להיאבק בראש, לפני כל ראשי הערים, ולא נאבק. אתה אמרת את זה היום גם בוועדה לענייני ביקורת המדינה.
דוד אריאלי
קודם כול, באופן ספציפי, קריית טבעון הגישה התנגדות להרחבת בז"ן, התנגדות מפורטת מאוד-מאוד משמעותית.

בנוסף, יש איגוד חשוב שנקרא איגוד ערים שומרי המפרץ. אנחנו חברים בו ביחד עם רשויות מקומיות רבות, כ-15-16 רשויות מקומיות. גם שם העמדות הן בעד הקפאת מצב ולא בעד פיתוח כל דבר שיכול להביא לזיהום אוויר. כך שהדברים שנאמרו כאן פשוט לא נכונים.

אני רוצה בעוד משפט להציע איך אדוני יכול באמת לזרז את הטיפול בסיבה שלשמה התכנסנו. יש את נושא הוועדות הגיאוגרפיות שמוקמות על-ידי משרד הפנים. יהיה נכון שוועדת הכספים תמליץ להחריג את הוועדה הזו, שהוקמה בינואר 2016, ולתת לה לגמור את העבודה, ואז תוך 30 ימים אפשר לקבל החלטה. 30 ימים כי אדון מעוז הוא אדם רציני מאוד, יסודי מאוד. הוא צריך לקיים 3 ישיבות, לא יותר, ולקבל החלטה. זו ועדה שעובדת 4 שנים, התקיימו בה 6 ישיבות, הצטברו הרבה מאוד חומרים. אם ועדת הכספים רוצה משהו אופרטיבי- - -
היו"ר משה גפני
היא רוצה. היא יודעת גם את המגבלות שחלות עליה.
אורנה הוזמן בכור
קודם כול, אני רוצה לפתוח בזה שבדיון הזה אין מחלוקת בינינו ובין משרד האוצר. שני המשרדים מבינים שצריך לעשות כאן צדק חלוקתי נכון יותר.
היו"ר משה גפני
אני צריך לבדוק אם המשיח לא בדרך...
אורנה הוזמן בכור
צדק חלוקתי נכון יותר, תיקון העיוות, כפי שאמר היושב-ראש, של אותה החלטה על 4 רשויות מקומיות שנהנות מאותה חלוקת ארנונה. אני חייבת להגיד שבמקרה הזה יש גם באמת מה לחלק. מה שקרה לאורך השנים, שהוקמו עוד ועדה ועוד ועדה ולצערי זה לא התקדם ולא קרה עם זה כלום. הוועדה האחרונה שהקמתי בינואר 2016, גם הרחבתי את המנדט שלה, שיותר ויותר רשויות מקומיות יוכלו להיכנס במנדט של הוועדה כדי שיוכלו לבחון – אני לא יודעת מה תהיה התוצאה אבל לפחות תהיה בפני חברי הוועדה האפשרות לבחון במה נפגעות הרשויות המקומיות הגובלות והסמוכות.

אני מצטרפת לדברים שאמר דוד אריאלי וכל מה שנאמר כאן בנושא, אני לא חלוקה עליו, אני ממש מגבה את הנושא הזה. מכיוון שלנושא הזה יש השלכות ארציות, ולצערי אנחנו רואים את זה גם בוועדות אחרות, פעם אחת ולתמיד מצאנו לנכון שצריך לעשות סדר בצורה אמיתית.

נכנס לתפקידו השר דרעי והחליט לקבל את הנושא של הקמת ועדות גיאוגרפיות קבועות. תיכף אני רוצה להסביר מה זה אומר הקמת ועדות גיאוגרפיות קבועות בשונה מוועדות שמוקמות אד-הוק. ועדות שמוקמות אד-הוק, אני לא רוצה להגיד שמישהו מפחד מראש עירייה כזה או אחר. אני רוצה להתייחס למהות, לנתח המשמעותי שצריך להיבחן ושצריך להסתכל עליו. אותה ועדה גיאוגרפית תסתכל גם על נתח החלוקה שיש בבז"ן אבל גם על אזורי תעשייה עתידיים שאמורים לקום, שעוד לא קמו, שיקומו בעוד 5 או 10 שנים וכבר היום רשויות מקומיות "סוגרות" בינן ובין עצמן ורוצות לקבוע את חלוקת ההכנסות העתידיות, כאשר עוד לא קמו אזורי התעשייה, לעוד 10 שנים. בפני הוועדה יובאו כל הנתונים, גם של חלוקת הכנסות מבז"ן, גם של חלוקת הכנסות מאזורי תעסוקה עתידיים שאמורים לקום באותן רשויות מקומיות, באותם אזורים, ולא "יסגרו" בין הרשויות בהסכמה, כפי שמגיע אלי כל דבר ונאמר שזה נעשה בהסכמה. היום זה בהסכמה, מחר זה לא בהסכמה, ולאחר מכן הדיון מתארך מאוד בבתי-המשפט. החלטנו להקים ועדות גיאוגרפיות קבועות. הבשורה כאן, אדוני היושב-ראש, שבמקרה כך יצא כי הנושא כבד ונמשך לאורך שנים, הוועדה הגיאוגרפית הראשונה שתקום תהיה הוועדה של חיפה שתדון בנושא בז"ן. זאת בשורה.
זהבה גלאון (מרצ)
מה לוח הזמנים? ועדה אד-הוק, אנחנו יודעים, יכול להיות שהמנדט שלה מצומצם, אנחנו יודעים שיש לה לוח זמנים, היא ממליצה המלצות.
דוד אריאלי
90% מהעבודה הסתיים. חבל.
זהבה גלאון (מרצ)
ועדה גיאוגרפית על פניה נשמעת חיובית, עם כל הסמכויות שאמרת והעובדה שזו ועדה הצופה פני העתיד. אני מודה שאני רוצה לברך על הקמת הוועדה הגיאוגרפית, אולם מאוד-מאוד לא אתרשם מהקמת הוועדה אם לא תהיה לה תקרה של לוח זמנים. עכשיו ידונו, מכיוון שכבר ישבו על המדוכה כמה שנים, יכול להיות שלא לקחו בחשבון את כל ההשלכות לעתיד, אבל זה מתכון, עכשיו הם יחכו, או שהמשיח שלך ימות או שהשליח ימות או שהרבה דברים יקרו עד אז. אם אין מגבלת לוח זמנים הם ימשיכו, אלה שנהנו ייהנו. אני חושבת שהבשורה באמת חשובה, שאנחנו דנים על האזור הזה, אבל אם אין מגבלת תיחום של לוח זמנים אז לא עשינו שום דבר.
אורנה הוזמן בכור
קודם כול, הבשורה היא שמכיוון שזה חיפה וזה הוועדה הראשונה, בחודש הקרוב כבר תוקם הוועדה. אני חושבת שזו בשורה משמעותית מאוד, כי אם היינו מדברים על נושא אחר בדרום אז זה לא היה קורה בחודש הקרוב.
דוד אריאלי
מתי תתקבל החלטה?
אורנה הוזמן בכור
יחד עם זאת, אתה אומר שהדברים האלה כבר נדונו וכבר ערכו ישיבות. מה שיובא בפני הוועדה, כל החומר ששמעו והובא בפני ועדות קודמות לא יורד לטמיון. לא מתחילים את זה מאפס. כך שאין לכם חשש שעכשיו הוועדה תגרור רגליים ועד שהיא תקבל החלטה והיא תפחד מראש עירייה כזה או אחר. כל הדברים שנאמרו בדיונים יובאו בפני הוועדה. בשביל זה אנחנו רוצים יושב-ראש קבוע במשרה מלאה, עם חברי ועדה קבועים שזאת תהיה עבודתם, ולא יגידו: פעם אפשר להתכנס ופעם אי אפשר להתכנס. זאת תהיה עבודתם.
היו"ר משה גפני
את יודעת להגיד הערכה של לוח זמנים?
יעקב אשר (יהדות התורה)
האם בדיוני הוועדה יעלה רק נושא חלוקת הארנונה, או למשל, אם אני מבין נכון, היום השטח מבחינה מוניציפלית נקרא חיפה. יכול להיות שהיה צריך לקחת את כל השטח הזה ולעשות אותו שטח מחוזי.
מרדכי כהן
המנדט הוא גם שינויי גבולות וגם חלוקת הכנסות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שינויי גבולות – בזה תיכנס לסרט ארוך-טווח. השאלה אם לא צריך לקחת את כל השטח הזה ולהפוך אותו לשטח מחוזי. אז גם החלוקה של הארנונה תהיה הרבה יותר פשוטה.
מרדכי כהן
זה המשמעות של שינויי גבולות. ברגע שהמנדט של הוועדה לעסוק גם בזה, זה המשמעות.
היו"ר משה גפני
השאלה של חברת הכנסת גלאון, ואני גם מצטרף לשאלה הזאת, האם יש לכם הערכה תוך כמה זמן מרגע שהוועדה תוקם היא תסיים את עבודתה?
אורנה הוזמן בכור
אני לא יכולה כרגע להעריך ואני לא רוצה להתחייב.
היו"ר משה גפני
יש איזה שלב שתדעי?
דוד אריאלי
זאת הבעיה, זה נמשך שנים.
אורנה הוזמן בכור
מר אריאלי, לא הייתה מעולם ועדה קבועה שהולכת להתעסק רק בדברים האלה בראייה מרחבית.
דוד אריאלי
אז מה?
אורנה הוזמן בכור
שתסתכל גם על חלוקת הכנסות מבז"ן, גם על אזורי תעשייה עתידיים שיקומו, שתביא בחשבון את מצבן של הרשויות המקומיות.
דוד אריאלי
זה נמשך שנים רבות, חבל.
מוניר זבידאת
האם הוועדה שתקום תכלול את אותן רשויות שנכללו ב-2016?
מרדכי כהן
אני רוצה לדייק. קודם אמרת: מחוז חיפה, ואז אתם בחוץ. הוועדות הן גיאוגרפיות. הן לא תואמות לגבולות של מחוז משרד הפנים, ולכן אתם בפנים.
מוניר זבידאת
תודה רבה.
ירון חנן
אתם תמשיכו לקבל את הזיהום, אל תדאגו.
היו"ר משה גפני
אני צריך אותך כאן קבוע. על הרבה דברים אנחנו יכולים להזדהות. הייתי בדיון של הוועדה לענייני ביקורת המדינה.
ירון חנן
דיברתי גם שם אחרי שיצאת.
היו"ר משה גפני
אז ייצגת אותי.

אני מסכם את הדיון. אני מודה לכם על הקמת הוועדות. תמסרו גם לשר. אני מבין שאתם לא יכולים להתחייב על דד-ליין. אנחנו – בזה אני מייצג את הוועדה הגיאוגרפית שלכם, את הרשויות המקומיות שהתלוננו בפני פעמים רבות. אבקש מוועדת הכספים, אני לא יכול לבקש שתגידי דד-ליין בגלל שאת לא יכולה, אבל בעוד חודשיים אבקש דיווח לוועדת הכספים היכן עומדת הוועדה הזאת בעבודתה, אם אז יש כבר צפי מתי היא מסיימת.
אורנה הוזמן בכור
אני חושבת שזה קצת מוקדם מדי.
היו"ר משה גפני
בעוד חודשיים או 3 חודשים.
אורנה הוזמן בכור
נבוא למושב החורף ונציג את ההתקדמות.
זהבה גלאון (מרצ)
כשרוצים לעבוד מהר – הקימו עכשיו את ועדת הפרישה, היינו שותפים לה, שתפקידה לקבוע את גיל הפרישה לנשים, הם יושבים על המדוכה מהבוקר ועד הערב בכל יום וקבעו לוח זמנים.
אורנה הוזמן בכור
זאת המטרה של הוועדה הזאת, זאת ועדה במשרה מלאה.
היו"ר משה גפני
בעוד 3 חודשים נבקש שתבואו לכאן ותדווחו.
אורנה הוזמן בכור
בסדר גמור.
היו"ר משה גפני
את אומרת שבמהלך החודש הקרוב הוועדה תוקם. זה בסדר, אני מברך על כך, כולנו מברכים על כך. אנחנו מבקשים דיווח. תגידו לנו שהעסק לא מתקדם ותציגו את הסיבות, או תגידו לנו שהעסק מתקדם ושככל הנראה בתוך זמן מסוים היא גם תסיים את עבודתה. מה שהיה במשך שנים רבות בעניין הזה אנחנו לא רוצים שיימשך.

אנחנו מודים לכם מאוד על ההשתתפות והדיונים הרלוונטיים שהיו לגבי הנושאים החשובים. אנחנו בצדק החלוקתי נעסוק עכשיו באופן אינטנסיבי וזה יבוא גם לידי ביטוי בתקציב. תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:50.

קוד המקור של הנתונים