ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/06/2016

מצוקת הרופאים המתמחים, מצוקת הרופאים המתמחים, מצוקת הרופאים המתמחים, מצוקת הרופאים המתמחים, מצוקת הרופאים המתמחים, מצוקת הרופאים המתמחים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 253

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, א' בסיון התשע"ו (07 ביוני 2016), שעה 9:06
סדר היום
1. מצוקת הרופאים המתמחים, של חברת הכנסת מירב בן ארי

2. מצוקת הרופאים המתמחים, של חברת הכנסת עליזה לביא

3. מצוקת הרופאים המתמחים, של חברת הכנסת רויטל סויד

4. מצוקת הרופאים המתמחים, של חבר הכנסת אחמד טיבי

5. מצוקת הרופאים המתמחים, של חברת הכנסת מיכל רוזין

6. מצוקת הרופאים המתמחים, של חבר הכנסת אורן אסף חזן
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מיכל בירן

מירב בן ארי

יגאל גואטה

מאיר כהן

איימן עודה
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף

יעל גרמן

דב חנין

אחמד טיבי

חיים ילין

רויטל סויד

אוסאמה סעדי

מיכל רוזין

מיקי רוזנטל
מוזמנים
פרופ' ארנון אפק - המשנה למנכ"ל משרד הבריאות

שירה ארנון - רואת חשבון, עוזרת בכירה לראש מנהל רפואה, משרד הבריאות

ד"ר גילי גבעתי - לשכת משנה למנכ"ל, משר הבריאות

מירה חלפון - רואת חשבון, מרכזת ביקורת פנים, משרד הבריאות

ציפי הלמן - מבקרת הפנים, משרד הבריאות

אילון גולדשטיין - מנהל מינהל מטה ההסדרה ואכיפה, משרד הכלכלה והתעשייה

רבקה מקובר - מנהלת אגף רישוי והסדרה, משרד הכלכלה והתעשייה

אלעד מסאסא - רפרנט בריאות בכאגף תקציבים, משרד האוצר

רונן אלקיים - מרכז בכיר בריאות באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

ד"ר לאוניד אידלמן - יו"ר ההסתדרות הרפואית

חן שמילו - עורך דין, ראש תחום מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית

מלי פולישוק-בלוך - חברת כנסת לשעבר

ד"ר ירון מושקט - ראש אגף רפואה בבתי חולים, שירותי בריאות כללית

ארז גביש - עורך דין, חטיבת משאבי אנוש, שירותי בריאות כללית

ד"ר אראל בוצ'ינסקי - יו"ר ארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל

ברק לוי-סגל - מנכ"ל ארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל

דוד לסקר - מנהל מטה ארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל

מיטל לוי - דוברת ארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל

מורן ישראל - חבר ארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל

עידו ויגל - חבר ארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל

טל גרינברג - חברת ארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל

אורן גולדשטיין - תומך בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל

אורי רוזן - תומך בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל

נועה תמיר - תומכת בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל

דר יעל קווין הולצברג - חברת ארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל, סטודנטית לרפואה

דניאלה לוין - תומכת בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל, סטודנטית לרפואה

נעה הרפז - תומכת בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל, סטודנטית לרפואה

דניאל קדישביץ - תומכת בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל, סטודנטית לרפואה

דין נויה קינד - תומכת בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל, סטודנטית לרפואה

רוני קורן - תומכת בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל, סטודנטית לרפואה

שירה גביזון - תומכת בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל, סטודנטית לרפואה

אלעד שטיינר - תומך בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל, סטודנט לרפואה

ארי הפטר - תומכת בארגון מרשם - ארגון המתמחים לרפואה בישראל, סטודנט לרפואה

לי גלעד - יו"ר התאחדות הסטודנטים לרפואה בישראל

משה פריאל - פעיל המשמר החברתי

גלי אבן חיים - פעילה, המשמר החברתי

אורלי ארז - פעילה, המשמר החברתי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן-שמואל
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

מצוקת הרופאים המתמחים
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב לכולם. היום 7 ביוני 2016, א' בסיוון תשע"ו, השעה 09:06. אנחנו שמחים לראות אתכם, למרות שזה במצב קצת כאוטי. הרבה חברי כנסת ביקשו לקיים את הדיון הדחוף. אני שמח לקיים אותו.

המציעים הם חברת הכנסת מירב בן ארי, חברת הכנסת עליזה לביא, חברת הכנסת רויטל סויד, חבר הכנסת אחמד טיבי, חברת הכנסת מיכל רוזין וחבר הכנסת אסף אורן חזן ויש מחליפים לכל אחד, למי שלא נמצא וזה רק אומר שיש התעניינות ורצון רב לעזור לכם, בנוסף להרבה מאד טלפונים שקיבלתי מכל המערכת ואני שמח לגשת לנושא הזה בדחילו ורחימו, כדי שנקיים דיון ענייני, בתקווה שנצא מפה בהבנה, ואם לא היום, נקיים דיון נוסף במידת הצורך.

תרשו לי לפתוח את הדיון באמצעות חברת הכנסת מירב בן ארי ואחר כך ניתן לכם את רשות הדיבור, למתמחים. מי מכם אמור לדבר או לפתוח? תעבירו בבקשה שם. לאחר מכן המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ממנו בטוח נקבל גם כן ונבקש מיושב הראש אבי לקחת גם כן את רשות הדיבור.

מירב, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה רבה אדוני יושב הראש, בוקר טוב. אני מודה לך על קיום הדיון הזה. אני ביקשתי לקיים דיון דחוף בנושא הזה בוועדת העבודה והבריאות גם בשל מה שקראנו, הדברים הקשים של המתמחים וגם העדויות המאד מאד קשות שאנחנו שומעים. את האמת, לא צריך היה לקרוא בעיתון את העדויות, מספיק שמגיעים למיון או מגיעים לבתי חולים ומבינים את המצב של המתמחים.

אני רוצה להגיד שלמדתי קצת לפני שהגעתי, הכנתי את עצמי, לא הסתמכתי רק על העיתון אלא גם קראת את מרשם, גם דיברתי אתמול עם הנציג של הר"י. יש כאן כמה דברים ומהיכרות איתך אני יודעת שאתה תעשה דיון ענייני, בגלל זה אני לא אכביר במילים. אני רק אומרת שצריך לבוא לכאן עם איזה שהוא פתרון. כי נכון, יבואו הר"י, יגידו זה מה שהם חתמו. יבואו המתמחים, יגידו אנחנו מייצגים, לא מייצגים. זה לא רלבנטי. אתם כפופים להסכם עם ההסתדרות ועל זה חתמתם.

מי שהטריד אותי בכל העניין הזה, זה כשאתה חותם, והבנתי שיש כאלה שיכולים לעשות גם בשבוע 26 שעות, ויש כאלה שעושים 26 שעות ולוקחים יום חופש למחרת. זאת אומרת הכנתי קצת שיעורי בית בעניין הזה. מה שמטריד אותי פה זה איך אותו גוף, שכביכול אחראי, לא כביכול, הוא אחראי על הרופאים בישראל, בכלל מאשר שמתמחה יעבוד 26 שעות? הרי מה עשיתם בזה? החתמתם, נכון, רציתם להגיע לזה, אבל איך זה קורה? הרי במי אתם פוגעים? נכון, המתמחה, מסכן, עייף, אבל בסוף נגרם כאן נזק של סכנת חיים וסכנת מוות.

ואני אומרת, יש דברים שאתה חותם, נכון, אבל איפה הפיקוח? איפה האחריות? איפה האחריות גם כלפי הציבור? למה זה הגיע לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת? כי באו המתמחים ואמרו תשמעו, אנחנו פוגעים באזרחי ישראל.

אז אני אומרת גם אם יבואו אליך הר"י, אדוני יושב הראש, ויגידו לך זה מה שחתמנו – מה שמטריד אותי זה העניין הזה של איך אנחנו לא מפקחים ולא רואים שהאנשים האלה עושים נזק לעצמם ולנו.

והדבר השני שאני חייבת להגיד, כי אני יושב ראש השדולה להשכלה גבוהה בכנסת ו - - - הרבה, היה פה גם יום הסטודנט לפני שבועיים והיה כאן דיון – אין מספיק רופאים. יש מלא רופאים במדינת ישראל. מסתבר שגם הסטודנטים שטסים לחו"ל, ואתה יודע שאני מתעסקת הרבה בסטודנטים, אדוני יושב הראש, גם כאלה שלומדים בארץ, יש. יש סטודנטים לרפואה. איפה הבעיה? ואמר בצדק נשיא אוניברסיטת באר שבע, הוא אמר א', במהלך הלימודים אין להם איפה להתנסות. עזבו רגע את ההתמחות, תוך כדי הלימודים יש הכשרה מעשית – אין להם. אבל הדבר החמור בעיני זה גם אחרי שהוא חוזר וקיבל את הרישיון, גם בארץ דרך אגב, גם אם הוא למד בחו"ל ועשה את הבחינות של הארץ, אין לו תקן.

אז מצד אחד יש לך מתמחים שמתפרקים, מצד שני יש לך עשרות - ושמעתי היום על מישהי שארבעה חודשים כבר סיימה, היא כבר רופאה ותוך כדי לוקחים אותם לכל מיני התנדבויות כדי שלפחות ככה הם יתנסו והם יבינו ויהיה להם זמן, אבל הם לא מקבלים על זה כסף.

על שני הדברים האלה אני אשמח לקבל הסבר. אחד זה הנושא הזה של איך מגיעים למצב שמתמחה - ושכאילו זה מקובל וזה בסדר; והדבר השני – מה עושים כדי שרופאים במדינת ישראל, ואל תבואו לאוניברסיטאות, כי עם האוניברסיטאות כבר עשינו והם עשו תהליך והכפילו את מספר הסטודנטים. איך אנחנו מגדילים את מספר התקנים.

והוועדה הזאת, אני חייבת לומר, תקינת גולדנברג הזאת, היא כבר לא רלבנטית. אני הייתי רוצה לדעת האם משרד הבריאות עושה משהו בנושא הזה, כי היא לא מעודכנת על פי הקריטריונים, לא לגבי ההזדקנות, לא מתוחלת החיים שהתארכה במדינת ישראל. האם יש איזו שהיא התייחסות לתקינה הזאת והאם בכלל הולכים להגדיל אותה או להרחיב אותה.

ואני גם מודה למנכ"ל משרד הבריאות שהגיע לכאן, אדוני - - -
היו"ר אלי אלאלוף
המשנה למנכ"ל.
מירב בן ארי (כולנו)
המשנה למנכ"ל. אני רוצה להגיד לך שהוא מגיע הרבה לוועדות וזה מאד מאד חשוב, כי ככה הם לוקחים את זה ברצינות. אז גם אם אנחנו כאן מה שנקרא נדבר הרבה על משרד הבריאות, אנחנו מעריכים את זה שהגעת ולא התחמקת, כי זה כבר קורה. גם אני מנהלת ועדות בעצמי והרבה פעמים מתחמקים. תבוא, ואנחנו נשמח.

זהו, תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. תרשו לי לברך את השתתפותם של חברי הכנסת, אם כבר. לא רק נציגי משרד הבריאות מגיעים לוועדה, גם חברי הכנסת.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, כן. זה חשוב. אנחנו דואגים לאזרחים.
היו"ר אלי אלאלוף
חברי הכנסת יעל גרמן, מירב בן ארי, מיקי רוזנטל, עבדאללה אבו מערוף, מיכל רוזין וד"ר אחמד טיבי וגם ד"ר - -
מיכל רוזין (מרצ)
אני בן שני רופאים.
היו"ר אלי אלאלוף
זהו, זה שני הרופאים היחידים בכנסת, הם באים מסיעה אחת. זה אומר לנו. מה זה אומר על הסיעה ועל הסיעות האחרות, זה אני לא רוצה לפרט. אז ברשותכם, אנחנו ניתן לנציג המתמחים, ד"ר בוצ'ינסקי.
אראל בוצ'ינסקי
ד"ר אראל בוצ'ינסקי. בוקר טוב. תודה רבה ליושב ראש הוועדה, תודה רבה לכל המשתתפים, חברי הוועדה, חברי הכנסת, תודה רבה לכל מי שבא לפה היום.

נמצאים איתנו היום הרבה מתמחים, סטודנטים, סטאזרים. כולם יושבים איתנו פה, אני מודה לכולם שבאו לפה היום.

אני אציג את עצמי. לי קוראים ד"ר ארקל בוצ'ינסקי, אני יושב ראש מרשם, ארגון המתמחים לרפואה בישראל. אני בעצמי מתמחה ברפואה פנימית, שנה שנייה.
היו"ר אלי אלאלוף
תדבר על הארגון שלך והאם הוא מוכר ועל ידי מי.
אראל בוצ'ינסקי
תיכף, בסדר גמור.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
אראל בוצ'ינסקי
אני בעצמי מתמחה ברפואה פנימית בבית החולים מאיר, זו שנה שנייה של ההתמחות. אז תודה רבה שזימנתם את הדיון הדחוף הזה בנושא מצוקת המתמחים ואורך התורניות של 26 שעות.

אני רוצה ברשותכם להתחיל בסיפור אישי. כל מי שעוסק ברפואה מכיר את המקרים הקשים האלה שבהם החולה שלך קורס. הרגעים הקשים האלה, שבהם אתה חושש שאתה הולך לאבד את החולה ומתכונן לרגע הזה למעשה כמעט כל חייך, כל ההכשרה המקצועית שלך. ואתה רוצה לחשוב שברגעים הקשים, האמיתיים האלה, אתה תהיה הרופא הכי חד, המטפל הכי מסור והאדם שהולך להציל את החולה שעומד מולך.

לפני שבוע וחצי, בארבע בבוקר, עמדתי מול מצב כזה, וכמו כל הפעמים האחרות שעמדתי בפני מצב כזה, קיוויתי שגם הפעם אני אדע לתת טיפול הולם, ראוי וחד לחולה שלי. אבל לצערי, אני אומר את זה בכנות, בגילוי לב ובכאב מאד גדול, מצאתי את עצמי – הכל היה מעורפל אצלי בראש. הדברים לא הסתדרו. הרגשתי שאני כמו שיכור, שאני לא קוהרנטי. הסיטואציה הזאת שבה באתי לטפל בחולה והאחות הייתה צריכה לדחוף לי את התרופות ליד, להגיד לי דוקטור, תתעורר, היא תחושה מאד מאד קשה לרופא שמטפל בחולה.

אנחנו למדנו כל חיינו כדי להיות חדים וממוקדים ברגעים האלה, ושיטת התורניות שבה אנחנו עובדים היום במערכת, במצב ובעומס שאנחנו נמצאים בו, פשוט לא מאפשרים לנו לעשות את זה והתחושה היא מאד קשה, היא מאד מתסכלת. ואני יצאתי מאותה החייאה בתחושה שאני אכזבתי את החולה שלי, בתחושה שאכזבתי את המשפחה של החולה שלי ואני בטוח שיש עוד הרבה הרבה מתמחים בכל רגע נתון, שמרגישים את אותה הרגשת אכזבה ותסכול.

אנחנו יצאנו למאבק המתמחים לאחרונה, כדי לשים במרכז, כפי שאנחנו שמים במרכז כל יום בעבודה שלנו, וזה את הציבור הישראלי והחולים. עם ישראל מגיע לחדרי המיון ולמחלקות ברגעים שהוא הכי צריך אותם, ברגעים שהכי קשה לו, ברגעים שהוא הכי חס אונים ואנחנו רואים אותו יום יום שם. אנחנו נותנים לו טיפול, אנחנו מנתחים אותו. אנחנו רואים את עם ישראל אצלנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
המתמחים גם מנתחים?
אראל בוצ'ינסקי
בוודאי, בוודאי. המתמחים מנתחים, המתמחים הם מערכת הבריאות הציבורית אחרי השעה ארבע אחרי הצהריים. כל מי שמגיע לבית חולים אחרי ארבע, יפגוש בסבירות מאד מאד גבוהה, 90% ומעלה – רופא מתמחה. הרופאים המתמחים עושים החייאות, מטפלים בחולים. אנחנו זה השלד של מערכת הבריאות הציבורית.

ולצערי אותו ציבור שבשמו יצאנו למאבק הזה, מקבל רופא עייף, רופא מתוסכל, ורופא שלא מסוגל לתת לחולים שלו שירותי בריאות הולמים. והמצב הזה מבחינתנו הוא בלתי נסבל.

כשאנחנו מדברים על עייפות וכשאנחנו מדברים על שחיקה, אנחנו מדברים על חיי אדם. ואנחנו מדברים על חיי אדם של החברים שלנו, של ההורים שלנו ושל הילדים שלנו. בזה אנחנו עוסקים. זה המאבק שלנו. זה לא תנאי המדינה.

אנחנו יצאנו למאבק הזה כי הגענו למסקנה שאנחנו צריכים לשים לזה סוף. הגיעו מים עד נפש וכלו כל הקיצין. המצב הזה לא יכול להימשך. השבועות האחרונים מראים לנו שהציבור תומך בנו, הציבור מאחורינו, הציבור מבין שהמאבק הזה הוא המאבק של הציבור עצמו ולא של הרופא המתמחה. אנחנו רק יצאנו לשליחות ציבורית. ואני מאד מאד שמח לראות את ההתכנסות הזאת פה, ואני מאד שמח לראות - - - בבית הנבחרים של מדינת ישראל מבין שמדובר במצב חירום לאומי.

כולי תקווה שבסוף היום הזה אנחנו נצא ביחד למתווה ארוך טווח, שבו נוכל לגבש פתרון לכל הנוגעים בדבר, במיוחד לציבור בישראל, כשהמתמחים יהיו חלק מאותו פתרון.

אני צריך רגע להסביר לכם אולי מה זה המתמחים. המתמחים זה הלב, זה הדופק, זה השלד של מערכת הבריאות הציבורית. אנחנו רואים את כל עם ישראל אצלנו במיון. אם זה עולים חדשים, אם זה צברים, אם זה עולים ותיקים, משפחות מרובות ילדים, אמהות חד הוריות – אנחנו מרגישים ורואים את כל מדינת ישראל אצלנו במיון.

יושבים פה בחדר הרבה מאד גורמים מקצועיים, אני מכבד את כולם, אני בטוח שטובת המערכת וטובת החולים עומדת לנגד עיניהם, ואני לא אומר את זה סתם.
היו"ר אלי אלאלוף
רק ביחד יכול להיות תהליך ומתווה.
אראל בוצ'ינסקי
אנחנו בעד תהליך ביחד ואנחנו בעד שיתוף פעולה. אנחנו רק רוצים שיתחשבו במה שאנחנו מביאים לסדר היום.
מירב בן ארי (כולנו)
אני רק חייבת לשאול אותך אם עד עכשיו הייתה איזו שהיא הידברות, אחרי שאספתם את כל העדויות האלה בעיתונים וזה, הייתה הידברות אתכם?
אראל בוצ'ינסקי
לצערי הרב לא. השתיקה היא מאד רועמת וכרגע לא מדברים איתנו. לא. לי זה חבל. לי זה כואב לשמוע, או יותר נכון לשמוע שלא מדברים איתנו.
מירב בן ארי (כולנו)
אוקיי.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לי שאלה.
היו"ר אלי אלאלוף
חברה, יש לי בקשה. בואו נאפשר לו, זה הנאום הראשון שלו, בואו נכבד אותו כמו שמכבדים אותנו.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, הוא התכונן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בבקשה, בבקשה.
אראל בוצ'ינסקי
תודה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק הייתה לי שאלה.
היו"ר אלי אלאלוף
תנו לו שנייה לסיים. תסיים בבקשה, בהתחשב שהזמן קצר.
אראל בוצ'ינסקי
זה לא ייקח עוד הרבה זמן, באמת עוד שתיים-שלוש דקות. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
אראל בוצ'ינסקי
יושבים פה בחדר, כמו שאמרתי, הרבה גורמים מקצועיים והרבה אנשים שטובת המערכת והחולים לנגד עיניהם, בזה אין ספק. אבל אנחנו שומעים דיבורים על הסכמים קיבוציים – כמו שאמרה חברת הכנסת בן ארי – על היתרים של משרד הכלכלה, על פסקי דין כאלה ואחרים, על פיילוטים שרוצים לעשות ואני שואל אתכם, חברי המכובדים, האם זה צריך לעניין את הציבור? האם את הציבור מעניין היתר כזה או אחר של משרד הכלכלה? האם אותה אמא שבאה עם ילד משתעל ועם קוצר נשימה בשלוש וחצי, בארבע בבוקר למיון, מעניין אותה מה כתוב בהיתר, מעניין אותה מה כתוב הסכם. זה לא מעניין אותה ובצדק.

אני חושב שגם אתכם, חברי המכובדים, זה לא צריך לעניין. מה שמעניין אותנו זה חיי אדם ובריאות החולים שלנו. זה הדבר היחידי שצריך לעמוד לנגד עינינו. יש פה לצערי הרבה, אם יורשה לי, מצב שהוא בלתי יעלה על הדעת, שבו האנשים שהכי אחראים על חיי אדם במדינת ישראל, עובדים את השעות הכי ארוכות. לנהגי משאיות אסור לנהוג יותר מ-12 שעות. לטייסים אסור להטיס מטוסים אחרי שהם לא ישנו מספיק טוב. חיילים בצה"ל – יש פקודות שאומרות שהם חייבים לישון שש שעות ובצדק. איך יכול להיות שלבן אדם שמנתח חולים באמצע הלילה, אין 26 שעות. זה דבר שהוא בלתי יעלה על הדעת והוא בלתי נתפס.

אנחנו יוצאים למאבק הזה, כמו שאמרתי, עכשיו, חמש שנים אחרי אותו הסכם, כי אנחנו מרגישים שכלו כל הקיצין. האוכלוסייה בישראל ב-40 השנה האחרונות שילשה את עצמה. האוכלוסייה הזדקנה, הרפואה הפכה להיות רפואה הרבה יותר מורכבת, הטכנולוגיות השתנו, הדרישות מאיתנו, המתמחים, הן הרבה הרבה יותר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לך איזו דוגמא מחוץ לארץ, איך זה מתנהל?
מיכל רוזין (מרצ)
בדיוק מה שרציתי לשאול, השוואה מה קורה בחו"ל.
היו"ר אלי אלאלוף
אז חסכתי לך. זה מוריד לך מרשות הדיבור.
מיכל רוזין (מרצ)
הצטרפתי ליוזמה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתה יכול להשוות את זה לחוץ לארץ בבקשה, אראל?
אראל בוצ'ינסקי
אני יכול לענות בקצרה, כי זה נושא מורכב. היום בעשור האחרון בעולם יורדים משיטת התורניות של 26 שעות. יש עדיין מקומות, אבל רוב המדיניות המערביות עברו לתורניות של 12 עד 16 שעות ויש לנו אין ספור דוגמאות. ואני מדבר כמובן על העולם המערבי. אנחנו צריכים להצטרף לקבוצה הזאת.

חשוב לי לציין, כמו שאמרת בצדק גמור, שמדובר בשיתוף פעולה של כולם ומדובר בפתרון ארוך טווח. אנחנו לא מצפים לזבנג וגמרנו. אנחנו לא מצפים שמחר יפתרו כל הבעיות שלנו. אנחנו רוצים להיות חלק מתהליך, חלק מפתרון רב שנתי, מפתרון כולל ורב מערכתי.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב.
אראל בוצ'ינסקי
ברשותכם, עוד שתי נקודות אחרונות ובזאת סיימתי. אני מודה לכם על הקשב. אני רוצה לחדד רק שתי נקודות אחרונות. דבר ראשון, אנחנו מדברים על קיצור תורניות של 26 שעות, מדברים על כוח אדם, מדברים על תקנים. בזה אנחנו עוסקים. התקינה בישראל מתבססת, כמו שאמרה חברת הכנסת בן ארי, על תקינת גולדברג וכל מיני תלאים על תלאים על תלאים, שלא עונים על הצרכים של האוכלוסייה.
מירב בן ארי (כולנו)
הם לא רלבנטיים.
אראל בוצ'ינסקי
הם לא רלבנטיים. זה נקבע בשנת 76 ופסיקת הבורר גולדברג הייתה בתחילת שנות ה-80. זה לא רלבנטי לישראל של שנת 2016. אנחנו חייבים לפתור את הבעיה הזאת. כשאנחנו מדברים על מתמחים שעובדים 26 שעות, זה בגלל אותה תקינת גולדברג. זה בגלל שאין לי חברים שיבואו יעזרו לי - - -
מיכל רוזין (מרצ)
מה האידיאל מבחינתכם?
אראל בוצ'ינסקי
12 עד 16 שעות תורנות ואנחנו לא מוכנים ליותר מזה. זה די והותר לנתח בשעה ה-15 שלך. אז דבר ראשון כוח אדם.
היו"ר אלי אלאלוף
כולם מנתחים? למה מנתחים?
אראל בוצ'ינסקי
החייאה במיון זה חיי אדם. מינונים של תרופות זה חיי אדם. אבחנה בטיפול זה חיי אדם. לא רק ניתוחים זה חיי אדם. הכל זה חיי אדם. כל החלטה, כל צומת שאני לוקח בו החלטה, בצד השני שלה עומדים חיי אדם. זה מה שאנחנו עושים. אז כוח אדם זה הדבר שיפתור את מצוקת המתמחים, חד משמעית.

והדבר השני ובזאת אני אסיים, אנחנו חייבים, כמו שנאמר פה, להיות חלק מתהליך של מעקב, אכיפה ובקרה. אנחנו שבעי ניסיון מר לצערנו הרב, מהסכמים והיתרים שלא נאכפים, והגיע הזמן שהמתמחים יהיו חלק מתהליך קבלת ההחלטות. הציבור סומך עלינו והמתמחים סומכים עלינו.

תודה רבה שהקשבתם.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה אראל על הצורה שהצגת את זה. מאד מכבד ומכובד. אני רוצה לברך את שני החברים, חברי הכנסת רויטל סויד וחיים ילין שהצטרפו אלינו.

פרופסור אפק, בבקשה. יש לי רק בקשה, כל היום בלחץ זמן. זה דיון מאד מאד ראשוני וברור שזה יחייב עוד דיונים, לכן - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
סליחה שהגעתי באיחור. יוזמי הדיון דיברו?
היו"ר אלי אלאלוף
אחרי משרד הבריאות, בסדר?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אוקיי.
ארנון אפק
אז קודם כל תודה רבה על ההזדמנות באמת לבוא ולומר את הדברים שלנו ולהציג אותם ואני אקשיב אחר כך ובסוף, אם תיתן לי כמובן, נענה גם על שאלות.

אני רוצה לפתוח דווקא בהערכה למתמחים. אני חושב שקודם כל המתמחים זה דור העתיד של כולנו, זה האנשים שיטפלו גם בנו ולכן גם לנו מאד מאד חשוב לוודא שמערכת הבריאות הציבורית, שמתבססת באמת על כלל הרופאים המתמחים, - - - תהיה טובה ואני רוצה להתייחס באמת לדברים שנאמרו כאן.
היו"ר אלי אלאלוף
עוד חבר כנסת שהגיע, יגאל גואטה. ברוך הבא.
ארנון אפק
הסכם הרופאים היווה מהפכה בנושא הזה. ביחד עם האוצר, משרד הבריאות והר"י נעשו שינויים משמעותיים בתחום הזה. בראש ובראשונה חיזוק הפריפריה ומתן תקנים לפריפריה, מענקים שנמשכים אגב עד היום. השקענו בירידה במספר התורניות של המתמחים. רבותי, השקענו בזה 600 תקנים שנוספו למערכת. זה כמובן משרת את המטופלים ונותן טיפול רפואי יותר טוב, אבל זה גם איפשר ירידה במספר התורניות. בשיבא ירדנו מ-6 ל-4-7, בברזילי מ-7, בממוצע אני מדבר, ל-6-1, כך שזה כבר היה אלמנט גדול מאד של הקלה.

דבר נוסף שנוסף, זה מומחים שנמצאים בשעות התורנות. היום, כשאתה בודק, ואני בדקתי לקראת הדיון את מערך בתי החולים הממשלתיים כדוגמא ויש גם את נציגי כללית שיוכלו להגיד מה קורה אצלם, יש היום כ-11% בממוצע מכלל התורניות בבתי החולים, מומחים שעושים תורניות חצי ותורניות שליש. זה בשעות של התורניות והם מחזקים את המענה קודם כל למטופלים, אבל ללא ספק גם מסייעים למתמחים במילוי עבודתם החשובה מאד.

ניתנו גם דברים אחרים שבאים לקראת המתמחים, כמו חופש בחינות, נושא שעות העבודה, שכבר נאמר. נפתחו מחלקות חדשות. רבותי, כשנפתחת מחלקה – כמו מחלקה בסורוקה, שקודם נסגרה ונפתחה בגלל שנתנו עוד תקנים ותועדפה הפריפריה, הגיעו מתמחים לפנימית והמחלקות נפתחו ועוזרות ומסייעות. והרב ליצמן, שר הבריאות גם דאג והקפיד ושלח מכתב תזכורת נוסף לבתי החולים להקפיד על אותן 26 שעות. אגב, 26 שעות מורכבות מ-24 שעות תורנות, העברת משמרת לפני ואחרי.

אנחנו גם שינינו יחד את עולם הרפואה, וצריך להבין שהוא לא מה שהיה פעם. קודם כל הסדרנו את הסטודנטים לרפואה. היום סטודנטים לרפואה בצורה מסודרת, יכולים לבוא ולעבוד עם המתמחים בבית החולים. הוספנו מתנדבים של שירות לאומי אזרחי, שבדקנו מה יכול להקל עליהם וראינו שמתנדבים של שירות לאומי אזרחי, שעובדים במחלקות, יכולים לעשות דברים ולהקל על המתמחים. ד"ר מרזוק, ד"ר טיבי יודעים.

למשל לקחת דמים אנחנו מלמדים אותם היום. אנחנו מלמדים אותם לעשות א.ק.ג, והדברים האלה עוזרים גם כמובן למתמחים, מוכוונים למתמחים. בקורס הראשון שהתחלנו היו 30, היום כבר הקורס הנוכחי מונה 120 איש וזה גם כן מסייע בתוך המערכת.
היו"ר אלי אלאלוף
הצטרף אלינו חבר הכנסת אוסאמה סעדי.
ארנון אפק
ועוזר רופא. רבותי, עוזר רופא – התחיל הקורס הראשון כרגע בשיבא. 30 אנשים ראשונים. אנחנו לוקחים פרמדיקים, מכשירים אותם לעבוד, שכם בצד המתמחים, בתוך המערכת, עם הרופאים המומחים וזה גם יקל על העבודה וידאג שהמתמחים יוכלו לעסוק ברפואה. וכל מה שקשור להחייאה ולהובלת חולים בתוך בית החולים, יוכלו לעשות את זה עוזרי הרופא, וזה גם שינוי מאד מהותי. אחיות מומחיות, שיש היום במערכת. עכשיו נגמר הקורס הראשון של אחיות מומחיות בניאונטולוגיה, בפגיות, שגם - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה עוזרי רופא? אלה פרמדיקים?
ארנון אפק
פרמדיקים שעוברים הכשרה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אבל בוא תדבר על עניין המתמחים.
ארנון אפק
רגע, אבל הם עובדים, חברת הכנסת, הם עובדים בצד המתמחים. הם מקלים עליהם. הם יכולים לקחת חלק מהמשימות שהמתמחים עובדים ואומרים בצדק, אנחנו עובדים מאד קשה. להקל עליהם, לעשות דברים של המומחיות שלהם – החייאה, ואז הם מקלים מאד על המתמחים. שמעת כמה ההחייאה קשה ובצדק.
היו"ר אלי אלאלוף
הצטרף אלינו חבר הכנסת איימן עודה. ברוך הבא. אוקיי, הדיון הוא לא על עוזרי הרופא.
קריאה
תגיד גם את המנקות, בטח.
ארנון אפק
המשפט הזה איננו משפט ראוי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שלא - - -
מירב בן ארי (כולנו)
יש פה דיון על שירות לאומי אחרי זה, אם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שלא. הערות מהקהל מקובלות, אבל לא בשלב זה, אני מבקש, גברת.
ארנון אפק
כן, וזה גם לא היה הוגן. המנקות במערכת הבריאות מאד ראויות. אני דוחה כל פגיעה במי שמנקה במערכת. כבוד להם.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תחלקו ביניכם, שיהיה כפול.
ארנון אפק
ואנחנו עכשיו משנים את נושא המלר"דים. המשרד יתמקד בשנה הקרובה, משה בר סימן טוב המנכ"ל מוביל את שינוי עולם המלר"דים עם תוספת תקנים, עוזרי רופא, אחיות טריאז', בינוי והרבה כסף שמושקע. אפליקציות שיאפשרו לאזרחים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
פרופסור אפק, אני מבקש, תתמקד בנושא.
ארנון אפק
כן, כן, אני מראה את - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי בעיית זמן. אני יודע, זה תענוג לשמוע אותך ואת כל הידע שלך, אבל היום - - -
חיים ילין (יש עתיד)
יש להם זמן לדבר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חיים, ברשותך, אל תעזור לי.
חיים ילין (יש עתיד)
השאלה היא כמה - - - 26 שעות.
היו"ר אלי אלאלוף
חיים, בבקשה.
ארנון אפק
אני מנסה להסביר.
חיים ילין (יש עתיד)
למה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חברים, חברים. חיים, אתה מפריע.
ארנון אפק
אז אני אסביר.
חיים ילין (יש עתיד)
יפה מאד מה המשמעות של זה.
היו"ר אלי אלאלוף
חיים, תלמד מהחברים הקודמים שהגיעו לפניך ויש להם הרבה שאלות. חיים, ברשותך.
ארנון אפק
אני אקצר, ברשותכם. הנושא הזה נידון אצל השופט ספיבק, וצר לי. אני קראתי שוב את המסמך הזה – 74 עמודים שכבוד השופט דן בנושא הספציפי של משך התורנות. הוא סקר את העולם, הוא סקר מה קורה בישראל, הוא בחן את הנושא הזה. אגב, חלק מהדברים, גם מבחינת משרד הבריאות, לא קל לקרוא אותם. מבחינת הממשלה – לא קל לקרוא אותם. אגב, ואני אמרתי שם דברים, הוא מצטט אותי ומדבר כולל בגילוי לב להגיד שבאמת זה לא קל. זה לא פשוט. זה יכול להיות מסוכן.

וחשב השופט, אחרי שהוא שוקל הכל ויש עוד שיקולים – העברת מקל במערכת מסוכנת. יש על זה מחקרים בספרות הרפואית שמסבירים שככל שאתה מעביר מקל, יש בזה אלמנט של סכנה ופגיעה במטופלים. איכות ההתמחות חשובה לא פחות. בסוף, זה נכון שאתה מטפל, אבל יבוא יום שכל אחד מהאנשים כאן יסיים את ההתמחות, יהיה אחראי בלילה ויקרא לו המתמחה והוא יבוא ואז הוא יהיה זה שיצטרך לתת את המענה והוא צריך להיות מוכן לזה, כי ההתמחות צריכה להיות טובה, שתלמד אותך, כמו שלימדה אותי איך להיות אחראי ולעמוד - - -
מיכל רוזין (מרצ)
לא הבנתי מה אתה אומר. שההתמחות-. לא, אל תסביר לי. אני רוצה שהוא יסביר לי. שאורך המשמרת, התורנות, היא סוג של הכשרה, שכדי שכשהוא הוא יהיה רופא ויעירו אותו באמצע הלילה הוא יוכל לתת את האבחנה הנכונה? לא, באמת - - -
מירב בן ארי (כולנו)
תראי, לא מעירים את הרופא באמצע הלילה, מעירים את המתמחה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, חברה, אל תתחילו עם זה.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, אני אשמח - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני נתתי לך לעשות מה שאני מבקש שחברי הכנסת לא יעשו.
מיכל רוזין (מרצ)
כן, אני מנסה להבין מה הטיעון. הקשבתי לכל הטיעונים. הטיעון הזה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, תתייחס בבקשה ותוך שתי דקות אתה מסיים. אני מתנצל.
ארנון אפק
אוקיי, בסדר, אני מנסה באמת לסיים את הדברים שאמרתי. תראו, אם אנחנו מדברים על מעבר למשמרות, זאת אומרת שיבוא המתמחה נאמר, ועוד מעט אני אדבר על זה, משעה שתיים או משלוש, יקבל את המשמרת ומשם ימשיך בעצם עד למחרת. זאת אומרת שעות הבוקר, שבהן הוא עבד תחת הדרכה, לא יהיו. יש כבר היום קשיים בהשלמת הסילבוס בכירורגיה. צריך לראות מתי המתמחים מנתחים, כי זה לא פחות אינטרס של הציבור, שמי שיהיה המומחה העתידי, יהיה לו גם את הניסיון ואת הידע בדבר. צריך למצוא לזה פתרון. לא אמרתי שאין פתרון, אמרתי שזה אחד השיקולים שנמצאים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי שאלה אחת, פרופסור אפק. שאלה אחת פשוטה. זה נראה לכם סביר, נורמאלי, מקובל, שמישהו יעמוד על הרגליים בלחץ – 26 שעות רצופות?
ארנון אפק
אז אני מנסה להסביר - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ויעשה ניתוחים. זה לא רק יעמוד על הרגליים.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, בסדר. ועם כל האחריות שהוגדרה על ידי אראל. אני חושב שזו הנקודה המרכזית. חבל ללכת לחפש אלף ואחד הסברים. מי שיכול להגיד שיש מחקר, שיש הערכה, שככה זה בעולם. 26 שעות נראות לי בלתי אפשריות לעבוד.
ארנון אפק
אז אני אגיד. אני לא נכנס כרגע למה שקורה בעולם ויש לי את הסקירה המשווה. אני בא ואומר ככה: הפתרון שהגיע אליו השופט ספיבק, אחרי אותם 74 עמודים שבחן והפתרון שאנחנו הלכנו עליו, הוא לא לבוא ולקצר, אלא להקל עליהם, כדי שיוכלו לנוח תוך כדי, שזה לא יהיה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, לא, סליחה. שאל אותך יושב הראש שאלה. האם זה מצב רצוי בעיניך – תענה כן או לא.
ארנון אפק
אז אמרתי - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אחר כך תסביר למה כן. אבל תענה. אתה לא יכול להגיד - - -
ארנון אפק
אז אמרתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה חייבת לענות על זה. זו שאלת מפתח בדיון הזה.
ארנון אפק
אבל אתם לא נותנים לי לדבר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, אנחנו רוצים תשובה לשאלה הזאת.
יגאל גואטה (ש"ס)
בינתיים אתה מדבר יותר מכולם ביחד, מה זה לא נותנים לך לדבר? 26 שעות, זה לא נורמאלי.
היו"ר אלי אלאלוף
יגאל, ברשותך. תאפשרו לו להשים.
חיים ילין (יש עתיד)
כל אחד שואלים אותו משהו, והוא עונה מה שהוא רוצה.
ארנון אפק
אבל חבר הכנסת ילין, זה איפה שהוא לא הוגן שאתם, סליחה שאני אומר, אני הסברתי ש-26 שעות-. אני אמרתי – שופט כותב בפסק הדין ש-26 שעות יכולות להיות מסוכנות. ולכן הפתרון שאליו הגענו זה להקל על התורנות. זה לבוא לראות שיש עוד מישהו לידו, שלא הכל ייפול עליו. שהוא יוכל ללכת לנוח. זה בדיוק הפתרון שהגיע אליו כבוד השופט ספיבק, ועשינו את הצעד הזה ותן לי רק לתאר מה עשינו.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. לא, לא, לא עכשיו.
ארנון אפק
לא, לא, אבל בבקשה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
בוא נאפשר לחברי הכנסת.
ארנון אפק
אבל תן לי לסיים את דברי כדי שאני אוכל להציג להם מה עשינו.
היו"ר אלי אלאלוף
פרופסור אפק, אני אבקש ממך דקה לסיים.
ארנון אפק
בבקשה, דקה. הוספנו כמעט 300 תקנים לנושא שיאפשר תנומות המתמחים ומנוחה תוך כדי התורנות. מתוכם, מתוך ה-180 הממשלתיים, כבר 90 אוישו. הכוונה היא שהמתמחה ינוח תוך תורנות, שזה לא יהיה 26 שעות רצופות. זה פסק הדין של השופט ספיבק, לזה כבר הקצנו 300 תקנים ואנחנו נמצאים במערכת.

ודבר אחרון. על פי ההסכם יש גם את הנושא של הפיילוט שאנחנו מתכוונים לעשות. באמת לקצר משך תורנות במקומות שאין רצף טיפול וללמוד את הדבר הזה. זה הפיילוט שכרגע משרד הבריאות מתכנן יחד עם בתי החולים. סיימתי.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
למתי? מתי הפיילוט הזה אמור לצאת לדרך?
קריאה
עוד חמש שנים.
קריאה
בשנת 2012.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היה אמור לצאת מזמן.
מירב בן ארי (כולנו)
היה אמור.
ארנון אפק
גם אם הוא היה אמור לצאת לדרך, לקח זמן. היה את פסק הדין של השופט ואחריו, אני מזכיר לכולם, שלא הייתה ממשלה ולא היו לי את אותם 300 תקנים, כי זה כמו שאתם אומרים, דורש תקנים. מהרגע שקיבלנו את התקנים לתנומות והלכנו עכשיו לצעד הבא, שזה פיילוט לקיצור המשך, אפשר להסתכל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש מועד משוער של התחלת הפיילוט?
ארנון אפק
אנחנו כרגע בעובדה מול בתי החולים, כדי לראות איך אנחנו מצליחים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
באיזה בתי חולים הפיילוט הזה אמור לצאת לדרך?
ארנון אפק
אנחנו פנינו לבתי החולים כדי לראות איך אנחנו יכולים ליישם את זה. זו הכוונה שלנו. מעבר כאמור למילוי פסק הדין של השופט ספיבק, ולהקל על התורנות, שינוחו תוך כדי ה-26 שעות האלה. זה הפתרון. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, תודה רבה. חבר הכנסת אחמד טיבי, בבקשה. אני חוזר לחברי הכנסת שיזמו.
מיכל רוזין (מרצ)
אפשר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להגיד לך, מיכל, את תמיד כועסת עלי. במקרה את ברשימה גם אחרי אחמד טיבי.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
וזה כבוד גדול, מיכל.
מיכל רוזין (מרצ)
ברור.
היו"ר אלי אלאלוף
ולידו. בבקשה, ד"ר אחמד טיבי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, אדוני. תודה רבה. מדי כמה שנים הנושא הזה מציף את התקשורת ואת דעת הקהל, כך שהמשבר הזה, שבגללו אנחנו כאן, הוא לא חדש. אני זוכר שלפני ארבע קדנציות – אני חושב – הצעתי הצעת חוק בנושא של קיצור תורניות, יחד ובמקביל גם ג'ומס, חבר הכנסת לשעבר חיים אורון, הציע הצעה דומה.
היו"ר אלי אלאלוף
חברת הכנסת מיכל בירן הצטרפה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
גם אז ההצעה לא התקבלה, אבל דבר אחד כולם יודעים. תורנות ארוכה היא בעייתית ומסוכנת, כי היא מסוכנת גם למטופל וגם למטפל. אני רואה את הסדרי השירות לגבי נהגים, לרבות נהגי משאיות, שאומרים להם את תנהגו שעות ארוכות ועדיף לעצור בשולי הכביש, כלומר להפסיק את העבודה ולהמשיך, כי יש כאן סכנת חיים. נדמה לי שיש סכנת חיים לא פחותה, כאשר מדובר על מנתחים, על מתמחים ולמי שלא יודע, מערכת הבריאות בארץ בנויה על המתמחים. מערכת בתי החולים.

עמוד השדרה של מערכת הבריאות הם המתמחים, כמו שהדוקטור אמר, המתמחה בפנימית בכפר סבא אמר – החל מהשעה ארבע זאת מערכת הבריאות בבתי החולים. המתמחים הם אלה שמנתחים, הם אלה שמקבלים, הם אלה שמטפלים במיון ובמחלקות אחרות. ולכן העומס הוא הוא העומס הכבד ביותר.

נכון, היה דיון בבית משפט, אדוני יושב הראש, אבל המצב נשאר דורש תיקון. יש מחסור ברופאים. מישהו גאון פעם הגה רעיון של לייבא רופאים מהודו, לפני שנתיים נדמה לי זה היה. שנתיים או שלוש.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
ומקזחסטן.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כן. למרות שיש אפשרות לפתור את הבעיה באופן מקומי, כאן. א' להגדיל את מספר הבוגרים בבתי הספר לרפואה, ואגב, מספר הרופאים הפורשים הוא גדול במדינת ישראל. מספר הרופאים הרשומים, אדוני יושב הראש, גדול יותר ממספר הרופאים הפעילים, והדוגמא המובהקת ביותר זה שני הרופאים שיושבים פה. הם מאד לא פעילים. הם פעילים בדברים אחרים, אבל לא בתחום הרפואה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
איפה הם תורמים יותר, זו השאלה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כן. אני מטפל בוירוסים בשני הצדדים. ולכן אדוני יושב הראש, אני מכבד את פרופסור אפק, אני מכיר אותו ממשרד הבריאות כשהיה מנכ"ל, עכשיו כשהוא משנה למנכ"ל. הוא אדם רציני, אבל עדיין יש פער בין העמדות, פרופסור אפק, והמצב זועק לשינוי. יש מקום לדעתי גם לקצר את התורניות וגם להפחית את מספר התורניות. זה דורש תקינה, כי אנחנו במצב של תת תקינה. ההערכות של המתמחים שזה משהו של אחרים, משהו בסביבות 600 מיליון שקלים.
קריאה
400.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
400 מיליון, פחות אפילו ממה שכתוב. 400 מיליון שקלים. אתה אדוני שייך למפלגה מאד חשובה בקואליציה, שיש בה אפילו שר אוצר מטעמכם.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא אפילו. זה קודם כל שר האוצר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ואני קורא שהוא מאד רגיש לנושאים חברים.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה רק קורא? לא מרגיש?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
חלק מהמקרים אני מרגיש, אני מודה.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה לא חש את זה?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני לא חש את זה יום יום. לעתים אני חש את זה.
מירב בן ארי (כולנו)
בתור רופא, אני שואלת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עכשיו בתור רופא אני מבקש לחוש. מבקש גם בשם הרופאים, לא רק בשם חברי הכנסת. אני זוכר שאני ואתה יזמנו דיון - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תתכוננו שאני אאכזב הרבה. אני ברשותך - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני לא יודע אם נצליח לקצר את התורניות. אולי נקצר את הדיבורים קצת.
היו"ר אלי אלאלוף
זה באמת לא נפל עליך בצורה מכוונת, אבל חברה, זה דיון מהיר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
במקרה. אני חי 60 שנה וכל פעם שמעליבים אותי אומרים לי לא התכוונו אליך במיוחד.
מירב בן ארי (כולנו)
זה לא אישי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה לא אישי. תמיד לא מתכוונים אלינו.
היו"ר אלי אלאלוף
במקרה הזה זה נכון.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
במקרה כן. אני זוכר שאני ואתה יזמנו דיון על - - - בנגב, וכשאתה הפעלת מכבש, השגת עשרות מיליונים בטלפון – 50 מיליון שקלים. אני מבקש שאתה וגם כולנו וגם אחרים ינסו להפעיל מכבש כדי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מזכיר מי הביא את הבעיה הזאת לדיון. זה אתה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יחד. תודה רבה אדוני.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה, חבר הכנסת. אני חייב להגיד לחברי הכנסת, אתם יותר קרובים, אפילו יומיומית ממני ואתם יודעים את הכללים. יש לנו דיון דחוף. דיון דחוף, למי שלא יודע, זה רק שעה וזה נעשה על חשבון דברים אחרים. אנחנו בעשר – יהיה מה שיהיה – נסיים. אז כמה שאתם רוצים, חברי הכנסת, תדברו. אני חייב לתת את רשות הדיבור ליושב ראש הר"י ולנציגת הסטודנטים ויש לנו 17 דקות. אז בבקשה, בין דקה לשתיים, חברי הכנסת.
מיכל רוזין (מרצ)
טוב. קודם כל אני מקווה שאני מקבלת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא קיבלת את רשות הדיבור.
מיכל רוזין (מרצ)
מה, לא קיבלתי? אבל אני מגישה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש כאן רשימה.
מירב בן ארי (כולנו)
לא נכון, אבל אם - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אבל הוא אמר את אחרי אחמד, אז חשבתי שאני.
היו"ר אלי אלאלוף
אל ליד אחמד. אל תגנבי לי את ההצגה. חברת הכנסת יעל גרמן, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
תודה רבה לך אדוני היושב ראש ואני מאד מעריכה שבאמת אתה קיימת את הדיון הדחוף. אני אנסה לדבר ממש במקרו. אני חושבת קודם כל שבעיית המתמחים יושבת על בעיה הרבה יותר גדולה, וזו הבעיה של הרפואה הציבורית במדינת ישראל. הרפואה הציבורית במדינת ישראל סובלת ממחסור קשה מאד של משאבים, ובראש ובראשונה מהמשאב החשוב ביותר, שזה משאב כוח אדם ותקנים. ולכן, כאשר המתמחים מדברים על תקנים, הם מדברים אולי על תקנים של מתמחים, אבל אני בטוחה שאתם מדברים גם על תקנים באופן כללי.

על פי כל העדויות של ה-OECD, אנחנו נמצאים ממש בתחתית הטבלה של מספר הרופאים ל-1,000 נפש. אני בטוחה שלאוניד ידבר על כך, ולכן אני אומרת את זה ממש ושמה את זה בנקודות. ובהזדמנות זו שאנחנו מקיימים את הדיון, מן הראוי לדבר על כך שקודם כל מדינת ישראל חייבת לבוא ולהשקיע ברפואה הציבורית, ולהשקיע ברפואה הציבורית זה קודם כל להוסיף תקנים בכלל, וכמובן גם תקנים למתמחים.

אני לא חושבת שמישהו כאן יערער על כך ש-26 שעות ללא שינה זה דבר בלתי אפשרי, בלתי אנושי, בלתי מקצועי, וצריך באמת ללכת לקראת אותן מדינות, ואנחנו ראינו את המחקר ההשוואתי – ניו זילנד, אוסטרליה, אנגליה – מדינות מתקדמות שצמצמו את מספר שעות התורנות לבין 12 ל-16 שעות. אבל גם המתמחים יודעים שאם אנחנו היום נקבל החלטה כזו וזו החלטה אידיאלית ונהדרת, שבאמת אנחנו נצמצם את זה ל-16 שעות, זה לא דבר שניתן לעשות לא ביום, לא ביומיים ואפילו לא בשנה או בשנתיים, אבל אין ספק שזה צריך להיות סימון מטרה.

סימון המטרה כאן, בוועדה שלנו ובמערכת הבריאות, ואני לא חושבת שיש על כך ערעור, וכשהמנכ"ל לשעבר, המנכ"ל שלי – ארנון – דיבר, הוא אמר במפורש. כשהוא העיד בבית המשפט הוא דיבר במפורש ואמר ש-26 שעות זה לא רצוי ולא ראוי, ואני בטוחה שאם תשאלו אותו הוא יאמר שהוא מאד בעד ה-16. אני לא חושבת שמישהו יהיה נגד.

אני חושבת שאנחנו צריכים לסמן את המטרה הזו – את ה-16 שעות, ולראות איך באמת יושבים לתכנית רב שנתית, כשמגיעים למטרה הזאת. ובינתיים, צריך לזרז ולקבל. ארנון, אנחנו חייבים לקבל – אתה יודע עד כמה אני מעריכה אותך ואני יודעת שאתה לא אשם שאתה לא מסרת לנו לוחות זמנים, אבל אני מצפה היום לקבל. אני חושבת שכולנו מצפים לקבל לוח זמנים ברור מתי באמת הפיילוט מתחיל והיכן; ומתי דרך אגב עוזרי הרופא מתחילים לעבוד והיכן. זה דבר ראשון.

דבר שני, גם כן, החלטה מיידית – כל המתמחים חייבים בהחלטה כרגע, בלי חוק, לקבל שעות שינה בכל משמרת. לא יכול להיות שיעבדו 26 שעות. אני יודעת שישנם בתי חולים שאפילו הכינו מקומות, אני מכירה ברמב"ם – יופי של אזור שבו ניתן לישון. אני לא ראיתי הרבה רופאים שישנים. זה צריך להיות חובה. מי שבאמת המשמרת שלו היא 26 שעות, הוא צריך לישון. אני חושבת ש-4 שעות – כל 8 שעות שעתיים – אבל מה שיגיעו, יגיעו, ואלה ההחלטות שצריך לקבל אותן במיידית. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. ד"ר אידלמן, בבקשה.
לאוניד אידלמן
תודה רבה כבוד יושב הראש, חברי הכנסת. אני מאד מודה לכם על הדיון הזה. הנושא הזה הוא נושא חשוב מאד. אני חוזר ואומר, קשה לעבוד 24, 26 שעות ברצף. קשה מאד, במיוחד קשה מאד כשעובדים בחדר מיון, במיוחד קשה מאד כשיש הרבה תורניות. יש הבדל האם לעשות תורנות אחת בשבוע, או לעשות שלוש תורנויות בשבוע. ומהבחינה הזו, אין ספק שאנחנו היום, כשפנינו לבית הדין בנושא של התקינה, דורשים תוספת תקינה, ואני מאד שמח שחברי הכנסת חוזרים ומדגישים את הנקודה שחייבים תקינה.

גם ד"ר בוצ'ינסקי אמר – חייבים תקינה ואין ספק שכל בר דעת מבין שכדי להתקדם, חייבים תקינה. ואנחנו נמצאים היום בבית הדין בנושא הזה, בית הדין לעבודה. אבל שם אנחנו מדברים על 200 תקנים, כאשר אנחנו יושבים ובודקים באמצעות אנשי מקצוע, מודלים שונים של קיצור משך תורנות. אנחנו מגיעים לכך שבכל מודל חייבים להוסיף מאות תקנים. כאשר יש מינימום הערכה -800 תקנים עד 1,400 תקנים צריכים להוסיף למערכת, כדי לאפשר לקצר את משך התורנות. אבל לא צריך לחכות.

כבר החודש אני מקווה, או לפחות בחודש הבא, חייבים להתחיל באותו פיילוט של קיצור משך התורנות. למה הפיילוט כל כך חשוב? כי לכל מקצוע צריך לתפור מערכת אחרת, ומבחינה זו אני מבקש מכם, תסתכלו על המאמר שהתפרסם בפברואר השנה בניו אינגלד ג'ורנל אוף מדיסון, שזה המחקר הראשון ההשוואתי, תחת קורת גג של הגירטיישן קונסול, שזה גוף בארצות הברית, שאחראי על התמחות, שמראה שלגבי כירורגים יש בעיה קשה בקיצור משך תורנות. ויש ארגון מתמחים בארצות ברית היום, שדורש להאריך את המשך - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
למה?
לאוניד אידלמן
כדי להיחשף לניתוחים. הם מבינים שהם צריכים שעות תפיסה בחדר הניתוח, כדי לצאת מומחים טובים. ואין תחליף לשעות הבוקר, כשמתכננים טיפול בחולים, בכל המחלות, עושים ניתוחים מתוכננים בחדרי ניתוח והעבודה במשמרות לא פותרת את הבעיה. אנחנו מדברים על עולם אלטרנטיבות, מה האלטרנטיבה.

אבל אני חוזר ואומר, כבר היום, כדי להגן על התורנות, חייבים להכניס תנומות של שעתיים לנוח במהלך תורנות. זה שונה לחלוטין מלעבוד ברצף, כמו שנאמר פה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אבל מה הוא יגיד ל-40 איש במיון? רגע, שנייה, אני הולך לנוח שעתיים? אתה הפצוע עם העין, עם הרגל, תחכה, אני אנמנם פה ואני אחזור אליך. תגיד לי, מה, אני לא הייתי? אני הייתי במיון, מתמחה דקר אותי 26 פעם עד שכבר לא הרגשתי את היד. אמרתי לו תקרא לרופא, אני עם אינפוזיה. הרג לי את היד. עכשיו, אני לא מאשימה אותו, מסכן, אבל מה אתה רוצה שהוא יגיד לפצועים? חכו. אני תופס תנומה? נו, ברצינות. ומה זה תקנים?

תקשיב, כל הדיון פה הוא על תקנים. והבשורה הייתה והיא - - -
מיכל רוזין (מרצ)
האוצר - - - תקציב.
מירב בן ארי (כולנו)
ואל תפילו את זה על האוצר. כל פעם האוצר. סליחה, במקום לעשות את הפרסומת לחטיפים האלה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
סליחה, זה רק האוצר, אני מאד מצטערת, מירב. את לא יכולה לדבר על תקנים בלי כסף. תקנים זה כסף וזה אוצר. באמת זה נורא קל לדבר על תוספת תקנים ולומר שזה לא האוצר.
מיכל רוזין (מרצ)
כל מה שפותר את כחלון, אי אפשר לדבר עליו.
יעל גרמן (יש עתיד)
באמת, מה קורה לך?
מיכל רוזין (מרצ)
מירב, זה כסף?
יעל גרמן (יש עתיד)
מה, מאיפה התקנים יבוא, מהעלים על העצים? זה כסף. זה תקציב.
מירב בן ארי (כולנו)
מה את צועקת?
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, את באה ואת אומרת תקנים בלי כסף?
היו"ר אלי אלאלוף
מה קורה לכם?
יעל גרמן (יש עתיד)
מה זאת אומרת? זה כסף. זה רק תקציב.
מירב בן ארי (כולנו)
סליחה, - - - למשרד הבריאות. גם את היית שרת הבריאות. - - - איך אתה מחלק את זה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חברה, אני מציע, מירב, מירב - - -
מיכל רוזין (מרצ)
כבר 20 שנה, מירב, 20 שנה שוחקים את התקציב הזה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אפשר לתת ליושב ראש הר"י לסיים את דבריו?
היו"ר אלי אלאלוף
20 דקות עבודה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
20 דקות עבודה - - - תיקח אותם לישון, את חברי הכנסת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני ממש מצטער. חברות הכנסת - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אבל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, תפסיקי כבר
מיכל רוזין (מרצ)
אני אפסיק?
היו"ר אלי אלאלוף
את מההתחלה. הגעת באיחור - - -
מיכל רוזין (מרצ)
הגעתי בתשע ושמונה דקות.
היו"ר אלי אלאלוף
זה באיחור.
מיכל רוזין (מרצ)
אני - - - בדיון ועד עכשיו אתה לא נותן לי לדבר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ואת תתני לי לנהל את הישיבה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא מקובל בכנסת. זה דיון מהיר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מודיע לך גברת, לא תקבלי היום את רשות הדיבור.
מיכל רוזין (מרצ)
אני מבינה את זה ואני רוצה להגיד לך שזה לא בסדר, כי יוזמי הדיון צריכים לפתוח את הדיון. ככה זה מתנהל בכנסת בדיון מהיר. והעובדה שאתה נותן - - -
היו"ר אלי אלאלוף
בדיון מהיר נותנים רק לחברי הכנסת לדבר וללכת?
מיכל רוזין (מרצ)
לא. האם אי פעם דיברתי והלכתי?
היו"ר אלי אלאלוף
טוב, אז בבקשה.
מיכל רוזין (מרצ)
אני אי פעם דיברתי והלכתי?
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא עניין אישי כבר.
מיכל רוזין (מרצ)
באתי לפה בבוקר, ישבתי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תפסיקי לעשות מזה עניין אישי.
מיכל רוזין (מרצ)
מה זה עניין אישי? אם אתה לא נותן לי לדבר, כשאני יוזמת הדיון המהיר, אז זה לא יכול להיות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, את לא היחידה.
מיכל רוזין (מרצ)
מה זה אני לא היחידה? אז חברי הכנסת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
את לא היחידה שיזמת את הדיון.
מיכל רוזין (מרצ)
נכון, אז חברי הכנסת היוזמים צריכים לדבר ראשונים.
היו"ר אלי אלאלוף
נו, אז תני לאחרים גם.
מיכל רוזין (מרצ)
מה זה לאחרים? עם כל הכבוד, אמרת שהדיון מסתיים בעשר. האחרים כבר לא ידברו.
היו"ר אלי אלאלוף
ד"ר אידלמן, בבקשה, אתה יכול לסיים?
מיכל רוזין (מרצ)
ממש לא לעניין.
לאוניד אידלמן
תודה רבה. אני מדבר בדיוק שתיים וחצי דקות ואני מסיים תוך 10 שניות. אז אני פשוט בזמן שלך, אני אענה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
לא, לא, סליחה, זה ממש חוצפה. ממש.
לאוניד אידלמן
על הזמן שלך אני אענה למה שאת אומרת.
מיכל רוזין (מרצ)
זה נגד התקנון, נגד ההתנהלות של הכנסת וזה לא בסדר. ממש.
היו"ר אלי אלאלוף
דברי עם התקנון. שהתקנון - - -
מיכל רוזין (מרצ)
חבר הכנסת אלאלוף, זה לא בסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
שהתקנון יענה לך.
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא בסדר ההתנהלות הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה, ד"ר אידלמן.
מיכל רוזין (מרצ)
כשאחרים מתפרצים אני רואה שאתה נותן להם עוד זמן דיבור, למרות שהם כבר דיברו.
לאוניד אידלמן
כבוד יושב הראש, אם תרשה לי, אני אשיב לשאלה שנשאלה – מה יעשו. אני מדבר על זה שיהיו יותר רופאים באותו זמן. רופא אחר יחליף. לא שהוא ילך לנוח, אבל לתת לגיטימציה לנוח זה גם חשוב, אבל יהיה רופא אחר. יש לזה מנגנונים בהסכם. יש תורנות חצי שרופאים בכירים היום עושים וצריך לעשות יותר. כבר היום שליש מהרופאים שמבצעים תורניות, הם רופאים בכירים. זה מה שקורה במערכת. כי עכשיו הם עושים בערך ארבע תורניות בחודש. מתמחים עושים בערך 6 תורניות בחודש בממוצע.

ואני חוזר ואומר, תנומות זה מאד חשוב לתת לנוח. את זה אפשר היום כבר לעשות, לפני שהתקנים יגיעו. ואני אומר שצריך היום לצאת לפיילוט ולראות, לתפור לכירורגים, לפנימאים, לרופאי ילדים, לכל מחלקה, ומהבחינה הזו אנחנו יושבים עם האיגודים ואנחנו נסייע למשרד הבריאות לצאת לפיילוט ולראות איך אפשר להתקדם בנושא הזה. כבר היום.

אבל קודם כל אני חוזר לנושא שאת העילית אותו. תקנים, תקנים, תקנים. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה.
אראל בוצ'ינסקי
האם הייתם מוכנים שרופא ינתח אתכם בארבע בבוקר אחרי שהוא ישן חצי שעה?
לאוניד אידלמן
בוא נשאל כירורגים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זה בדיוק מה שקרה לי.
אראל בוצ'ינסקי
נשאל את הציבור. הציבור - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חברה, אתם רוצים שיהיה דיון בנוי או שכל אחד יצרח על השני? לי גלעד, סטודנטית, מי זאת? תשבי בבקשה ליד השולחן, כדי שנקשיב לך.
לי גלעד
שלום לכולם.
היו"ר אלי אלאלוף
תציגי את עצמך לפרוטוקול, בבקשה.
לי גלעד
אני אציג. שלום לכולם, שמי לי גלעד, אני מכהנת כיושבת ראש התאחדות הסטודנטים לרפואה בישראל. ראשית אני רוצה להודות על ההזדמנות להגיד ולדבר בפני הוועדה ובפני חבריה.

אני נמצאת לקראת סיום הלימודים שלי, ובימים אלה אני מוצאת את עצמי נזכרת איך לפני זמן לא רב עמדתי יחד עם חברי לספסל הלימודים, ונשבעתי את שבועת הרופא. עמדתי והבטחתי לעצמי הבטחה נוספת – להיות רופאה קשובה ולא להישחק כתוצאה מהאתגרים שילוו את דרכי, להיות בת אדם ולזכור תמיד מי האנשים שניצבים מולי.

בחודשים האחרונים נרקם מאבק מרשים וערכי. מתמחים לרפואה בישראל מכריזים כי תורניות של 26 שעות מסכנות חיי אדם ופוגעות ברמת הטיפול הרפואי במערכת הרפואה הציבורית. לא רק זאת. הם מציינים כי אך ורק תוספת תקנים תשנה את פני הדברים ותביא לקיום מערכת יעילה וטובה יותר עבור המטופלים, תושבי ישראל.

הגעתי היום לכנסת כדי לחזק את ציבור המתמחים ומאבקם. הגעתי היום לכנסת כדי להבהיר עד כמה בלתי נתפס לקיים מסגרת תורניות של 26 שעות, במהלכן נדרש רופא להחליט החלטות גורליות. הגעתי כדי לחדד – כבר היום רופאים צעירים מתדפקים על דלתות בתי החולים בשאיפה לקבל תקן. כבר היום יותר סטודנטים לרפואה – בוגרי הארץ ובוגרי חו"ל – מקבלים רישיון רופא מאשר מספר התקנים הפנויים להתמחות, זאת אומרת להמשך הדרך שלהם.

זו היא שעת מבחן למערכת הבריאות בישראל. המערכת בה אני עתידה לעבוד ניצבת מולי חולה. היא חולה במחלה כרונית הנובעת מהזנחה רבת שנים ומאי מתן מענה לצרכיה. כמו כל חולה כרוני היא זקוקה לטיפול ארוך, קשוב ובעיקר מושכל. נראה כי הגיעה השעה להבריא את מערכת הבריאות הציבורית בישראל. עלינו להסיר ממנה את הרעות החולות ולאפשר לה לשרת את תושבי המדינה בצורה הטובה ביותר, וכדי שזה יקרה זה חייב להיכנס לתקציב הזה. לא לדחות את זה לעוד כמה שנים.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. חבר הכנסת ד"ר עבדאללה אבו מערוף.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב לכולם. אני אדבר בקיצור. דיון חשוב מאד. הבעיה ברורה ומוכרת לנו גם כאזרחים, גם כרופאים, גם כחברי כנסת, אבל כאן לצערי הרב יש דיון מהיר שלא הגיע למסקנות ואם אנחנו לא נתמקד בעיקר, אז עוד שלושה דיונים מהירים לא יתנו לנו כלום. לפזר את העננים ככה, בצורה שיוגשו, הכל מוצדק, אבל אנחנו מתרחקים מהעיקר.

העיקר אכן – איכות הרפואה. לא רק העניין של המתמחים שיקבלו את התנאים הטובים והחשובים שלהם, גם רפואה ציבורית שתיתן מענה נכון לחולה שיגיע למחלקה או יגיע למיון. אלה שני הדברים החשובים.

כמובן, איכות ההתמחות, מה שדיבר פרופסור אפק, של כמה שעות וכמה זמן. אני לא אכנס עכשיו לפרטים ולמקצועיות. לכן אני מציע, מעכשיו, יש כאן את נציג משרד הבריאות, נציג הר"י, יושב ראש ועדת הרווחה והבריאות, ומשני הצדדים – גם מבחינה מקצועית זה יכול יעיל, גם מבחינה חוקית – כחבר כנסת עכשיו, זו עובדה, ועכשיו צוות שיבחן את כל ההצעות. פיילוט, לא פיילוט.

עם כל הכבוד לד"ר אידלמן, ואני מכבד אותו, ייצא פיילוט, אבל שלא ניתקע עם הפיילוט. זה יתקע. הפיילוט לא מספיק לפתור את הבעיות. הפיילוט לבד לא יספיק לפתור את הבעיה. גניקולוגיה, מחלקות אחרות, זה לא יספיק. אתה יודע, כשיש תורן שלישי בגניקולוגיה למשל שעובד עד 23:00, אבל הפיילוט לא מספיק. לא ניתקע עם הפיילוט וזה יפתור את בעיית המתמחים, איכות הרפואה ושל העומס בחדרי המיון לעוד כמה שנים. הפיילוט יוצא לבד והוא לא יפתור את הבעיה.

ואנחנו אכן נדע איך, ולא רק תקנים, לא רק צמצום השעות מ-26 שעות. אני נרדמתי כמה פעמים על ההגה בנסיעה מהכרמל לירכא. היו שלוש-ארבע פעמים. זו עובדה. זו עובדה שיש בעיה.

לכן אני מציע שאכן יחד עם משרד הבריאות, צוות מקצועי וגם חוקי, ונתחיל עקרונית. ולעניין השופט – למה להגיע לבית המשפט? זה עניין שהגיע לבית המשפט. השופט יחליט לנו כרופאים וכאנשי מקצוע ולד"ר אידלמן – כמה צריך? או מנוחה, או לא מנוחה?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ממילא לא התייחסו לשופט. זה היה בשנת 2012.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בסדר, עם כל הכבוד. וגם הנוסחה של גולדברג וכל הדברים האלה. לכן אני מציע להקים צוות שהבעיה תהיה רדיקלית פתורה בעניין המתמחים, ובנוסף לזה להתחיל לטפל גם בענייני הקבלה לרפואה. דיברנו על זה פעם, כבוד יושב הראש, שהם קשים מאד. אני רוצה שתהיה רפואה עם איכות, אבל ענייני הקבלה לרפואה, הפסיכומטרי והכל, זה גם מקשה. עוד חמש שנים – לא נמצא רופאים. ולייבא רופאים מקזחסטן או מהודו, הרעיון המטומטם הזה – סליחה, אני מקווה ש - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, הוא לא רעיון שלי.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני יודע שהוא לא רעיון שלך. בגלל זה אמרתי מטומטם. סליחה, עם כל הכבוד. לכן בעניין תנאי הקבלה צריך לעשות תכנית לעוד חמש שנים. כמה רופאים ילמדו בבתי הספר לרפואה? כמה רופאים מדינה רוצה שיהיו בעוד 7 שנים? זה מאד חשוב. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה עבדאללה. אני מגלה את הסצנריו הסופי של סוף הישיבה. אחרי רויטל סויד, אני אסכם את הדיון ואני מודיע מראש. זה לא סיכום שמניח את הדעת לכולם, כולל לי, ודאי. אני מתחייב לקיים דיון אחרי ההמלצות שלי, דיון לפני סוף המושב הזה, שהוא ב-3 באוגוסט – יתקיים דיון נוסף ודיון עם זמן, אבל בינתיים יהיו גם תנאים לקיום הדיון הרחב. ואני רוצה לציין, מבלי שיקבלו את רשות הדיבור, את חברי שהצטרפו - דב חנין ומאיר כהן.

בבקשה, יש לך דקה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
תודה. קודם כל אני מאד שמחה כבר על הסיכום שיהיה, שיהיה עוד דיון, מכיוון שאין ספק ואני חושבת שהגיע הזמן לפתור אחת ולתמיד את מצוקת המתמחים, ועם כל הכבוד זו מצוקתכם וזו גם מצוקת כולנו, כל אזרחי מדינת ישראל, המטופלים שמגיעים לבתי החולים. יש פה אינטרס משותף של שני הצדדים לקיים דיון.

אני גם פונה אליך כבר ומבקשת ממך, אדוני יושב הראש, כמי שיזמה את הדיון, הייתי בין יוזמות הדיון, אני מבקשת ממך שלדיון הבא יגיע שר הבריאות, יישב פה, ישמע את הדברים. עם כל הכבוד, אם אני משווה את בעיית הבמבה – שהיא בעיה אולי – למצוקת המתמחים, אני חושבת שאנחנו נמצאים פה עם בעיה הרבה יותר מהותית, שקשורה חד משמעית לסכנת החיים שנמצאים בה כל המטופלים, כל הזמן.

עכשיו בואו נקרא לילד בשמו. אתם המתמחים שיושבים כאן, מנצלים אתכם. זה ניצול, ניצול, ניצול. זה ניצול של המערכת את המתמחים, את העובדה שחייבים לעשות התמחות, את העובדה שחייבים להגיע ולעשות את כל השעות האלה.

אדוני, פרופסור אפק, אני מאד מאד מעריכה אותך. באמת, עבדנו לאורך השנים ונפגשנו כמה פעמים. אתה מסביר כאן על פיילוט, על המסקנות של שופט משנת 2012. עד היום הפיילוט לא יצא לדרך. אפשר היה לעשות את זה. לא צריך פה עוד כספים. על תוספת של תקנים, מתוך 300 תקנים, הוספתם רק 90. על מה אנחנו מדברים? יש דברים מידיים שאפשר לעשות ולא עושים אותם.

ד"ר אידלמן, לדאוג לכך שמתמחים ילכו לתנומות, אבל ילכו, לא שישבו באיזה שהוא חדר ודופקים להם והאחות נכנסת או מישהו נכנס. ילכו לתנומות. אלה דברים שאפשר לעשות אותם על אתר. והסיבה היחידה שלא עושים את זה יחד, זה פשוט כי קל לנצל את המתמחים.

עכשיו, לא קל להשיג קונסנסוס בבית הזה, בין כל המפלגות שיושבות. כאן יש קונסנסוס אחת ולתמיד לפתור את בעיית המתמחים. אנחנו נמצאים פה, זה מאבק שצריך להעלות אותו. בשנת 2011 דגלנו במאבק הרופאים, לא נפתרה בעיית המתמחים. הגיע הזמן שזה יהיה המאבק שיהיה על השולחן, ואנחנו כמובן איתך, אדוני יושב הראש. שר הבריאות יהיה פה ולא נרפה עד שלא נפתור את הבעיה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני רוצה רגע לספר סיפור אישי, כי אתה אמרת. אני הגעתי לפני חודשיים לניתוח אפנדיציט ואני לא אומר לאיזה בית חולים. קיבל אותי רופא מתמחה במיון. הוא כמעט נרדם ארבע פעמים בזמן שהוא בדק אותי. נכנסתי לניתוח בהול. בעודי שוכבת על המיטה, עם הרדמה, פתאום אומרים לי זה הרופא שינתח. מי נכנס? המתמחה שכמעט נרדם. אמרתי לו – לך לישון, מה אתה מנתח אותי עכשיו? זה באמת לא יכול להיות. זה מצב אבסורד.
מאיר כהן (יש עתיד)
וניתחו אותך?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ניתחו אותי, הכל בסדר. ברוך השם.
ארנון אפק
הכל בסדר, זה מה שחשוב. העיקר שאת בריאה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
על האיכות של הרופאים במדינת ישראל אי אפשר להתווכח.
ארנון אפק
אני מסכים.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב, העיקר שיש לנו חברי כנסת בריאים. אמרו לי שאת חברת כנסת לשעבר, אז אני מתנצל על הבורות שלי, קודם כל.
מלי פולישוק-בלוך
לא, זה בסדר גמור.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ממפלגת העבודה.
מלי פולישוק-בלוך
לשעבר, ואתה מזדהה עם ההווה ואתה דורש - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
חברת הכנסת מלי פולישוק.
מלי פולישוק-בלוך
רויטל, כל מילה בסלע.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אני באמת רוצה להודות למתמחים על זה שיצאו למאבק עקרוני. לא שמעתי על שכר ולא שמעתי על כסף וזה כבוד גדול שיצאתם, בצורה שיצאתם, למאבק לטובת בריאות הציבור והתפקוד שלכם.
מאיר כהן (יש עתיד)
בסופו של דבר זה שכר וכסף.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר, אז מזכירים לי שכסף זה חשוב בחיים.
אראל בוצ'ינסקי
אנחנו לא מדברים על שכר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא שמעתי את זה ואני גאה שיש לנו מערכות שעוד מדברות על עקרונות ולא רק על כסף. אני באמת מברך אתכם על המאבק, גם על צורת המאבק.

יש לי רק בקשה אישית, אבל ההחלטה שלכם. אל תשביתו את המערכת. אל תשבתו. אני ממליץ למשרד הבריאות, בהשתתפות הר"י ובוודאי הקבוצה המרשימה הזאת, שהקים הארגון, שלפי מה שאמרו לי זה עוד לא מוכר, אבל הארגון – מרשם הזה – אנא, תכנסו למשא ומתן אינטנסיבי להבנה. יש חלק מהדברים שניתן לעשות במיידי, יש חלק שזה דורש וגם אראל אמר לנו שהוא יודע שזה תהליך שלא ייגמר בצ'יק וגמרנו. ולכן אנחנו יודעים שזה מאבק ארוך.

אנחנו בוועדה מתחייבים לקיים דיון חוזר, המשך בעצם, לפני היציאה לפגרה, שזה ב-3 באוגוסט, ברגע שתגיעו לאיזה שהוא סיכום ביניים או למשבר ביניים. אני מוכן לכנס את הוועדה ולהמשיך בדיון ולדון בסיבת המשבר או בסיכום ביניים שהגעתם אליו.

שנית, אני בטוח שזה לא רק עניין של הקלה בתורניות. יש פה עניין של תקנים. גם אם אנחנו כרגע – ושלא יהיו אשליות – חבל שידידתי, שאני מאד מעריך אותה, חברת הכנסת יעל גרמן, אנחנו יודעים שכסף לא תמיד נמצא מיד, אבל אם מתכננים אותו מספיק בזמן, אז כן אפשר להגיע לסיכומים ולדבר על תקנים, כדבר הכרחי וברור. אבל בואו, שנדע אותם – מה הם הצרכים האמיתיים בעניין הזה.

אנחנו יודעים שיש פיילוט. הפיילוט הוא לקיצור תורים בחדרי מיון. אנחנו מבקשים שהפיילוט הזה יתחיל כמה שיותר מהר ותדווחו לנו על זה. אם אפשר, אני ממליץ שתיקחו חודש ותגמרו את התהליך הזה, כדי שלפחות נדע את התכנון שלו ואת היישום שלו. כי 300 תקנים בפייפ ליין זה לא מאמץ קטן וכדאי שינוצל בהקדם.

אני שוב חוזר ואומר, ואני מתנצל בפני חברי הכנסת שלא קיבלו רשות דיבור, למרות שהיו יוזמי הדיון ואני שוב חוזר, זה לא עניין אישי ולא באופן אישי, למרות שהיא לא פה, אני מתנצל בפני ידידתי מיכל רוזין, שאני מאד מעריך את פעילותה הפרלמנטארית, ולא רק הפרלמנטארית, ואני אבקש לסגור את הישיבה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני יכנס דיון על המתמחים בפסיכולוגיה קלינית, גם בהמשך?
היו"ר אלי אלאלוף
בהמשך יש לנו דיון בכלל על כל נושא הפסיכולוגיה ושירותי בריאות הנפש בשבועות הקרובים, כולל הנושא הזה, כולל במגזר הערבי, שאני מאד ממליץ – אני לא יודע אם קיבלתם את הדו"ח בעניין הזה – אבל יופץ אליכם דו"ח מאד מרשים של משרד הבריאות, שזו יזמה של חברת הכנסת חנין זועבי, כפי שאתם זוכרים. הנושא הזה הוא מאד מרשים. יש בו גם דברים שמאפשרים לנו אופטימיות מסוימת, כי באמת יש התעוררות בלתי רגילה במגזר הערבי בכל מה שקשור לכוח אדם במקצועות הנדרשים.

תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 10:10.

קוד המקור של הנתונים