ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/06/2016

א. מינהל הסטודנטים; ב. גביית תשלום מסטודנטים עולים בגין תרגום בחינות באוניברסיטת בר-אילן

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 119

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שלישי, כ"ב בסיון התשע"ו (28 ביוני 2016), שעה 12:00
סדר היום
א. מינהל הסטודנטים; ב. גביית תשלום מסטודנטים עולים בגין תרגום בחינות באוניברסיטת בר אילן
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

מיכאל אורן

קסניה סבטלובה

יואל רזבוזוב
מוזמנים
יצחק אוחנה - מנהל אגף בכיר צעירים, משרד העלייה והקליטה

מירי כהן-אדלשטיין - ראש המינהל לסטודנטים עולים, משרד העלייה והקליטה

סיון נבון שובל - מנהלת תחום מעטפ"ת ארצית, המינהל לסטודנטים עולים, משרד העלייה והקליטה

טלי יוחננוף - מנהלת פרויקט המעטפ"ת, האגודה לקידום החינוך

רונית אשטו - רכזת פרט תל אביב והמרכז, האגודה לקידום החינוך

מתי שרפשטיין - ממונה על תכניות צעירים, מח' עלייה וקליטה, הסוכנות היהודית

אורנן פודם - רכז באגף תקצוב, מל"ג ות"ת

ליאת הלבץ - מנהלת קשרי ממשל, התאחדות הסטודנטים

הדר דורן - סגנית יו"ר אגודת הסטודנטים, אוניברסיטת בר אילן

ישי בלנקרוט - חבר מועצת אגודת הסטודנטים, אוניברסיטת בר אילן

שושנה תאמנה - סטודנטית, אוניברסיטת תל-אביב

אדנו סיסאי - סטודנט, אוניברסיטת תל-אביב

רחל (רייצ'ל) ברוידא - נציגת העולים, אוניברסיטת בר אילן

ירון יחיאס - מרחב ההשפעה וארגון צפון אפריקה למען יהודי אתיופיה

עדי יונס - רכז תכנית יוצאי אתיופיה, מרכז אקדמי לב

סולונזי פרידנברג - רכזת מדור תלמידי חו"ל, אוניברסיטת בר אילן

צח בן יהודה - מרכז המידע והמחקר של הכנסת

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

א. מינהל הסטודנטים; ב. גביית תשלום מסטודנטים עולים בגין תרגום בחינות

באוניברסיטת בר אילן
היו"ר אברהם נגוסה
צהריים טובים לכולם. אנחנו מקיימים היום דיון בנושא מינהל הסטודנטים והסטודנטים העולים, או גם בני עולים, והגיעו אלינו לוועדה דרישות ובקשות שנקיים את הדיון בנושא תשלום מינהל הסטודנטים וגם בנושא של סטודנטים באוניברסיטאות, כרגע אני צריך לציין שבעיקר מאוניברסיטת בר אילן נאמר לנו שעולה חדש, כשהוא צריך לגשת למבחן הוא צריך לשלם בעצמו על תרגום המבחן, לאנגלית בדרך כלל, ולכן אנחנו רוצים לשמוע, גם מנציגי אוניברסיטת בר אילן, ואם יש גם באוניברסיטאות אחרות אנחנו נרצה לשמוע, אבל כרגע מי שפנה אלינו אלה הסטודנטים מבר אילן. הם פנו אלינו.

בנוסף, בעניין התשלום של מינהל הסטודנטים, אני שמעתי את השינוי, אני גם בוגר מינהל הסטודנטים, בזמנו היינו לוקחים מכתב התחייבות לאוניברסיטה ולא היינו משלמים מקדמה ואחר כך מקבלים בחזרה. לא היה כל הדברים האלה. אני מבין שעכשיו יש מצב אחר, לפי מה שהבנתי מהסטודנטים, וגם על זה אנחנו רוצים לשמוע.

לכן אני רוצה קודם כל, לפני שאנחנו שומעים מנציג מינהל הסטודנטים, ממשרד הקליטה, ומאוניברסיטת בר אילן, לתת את רשות הדיבור לשני סטודנטים, אחד זה רייצ'ל מאוניברסיטת בר אילן והשני אדנו סיסאי. נתחיל עם רייצ'ל ותסבירי לנו בדיוק מה הבעיה, יש פה גם ממינהל הסטודנטים ויש נציגים מבר אילן, אני רוצה שנקבל את ההתייחסות ואני רוצה שאת תציגי לנו את הבעיה. בבקשה.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
קודם כל תודה רבה, יושב ראש הוועדה. לפני כמה שבועות הייתה לנו ועדה ראשונה, שדיברנו על חלק מהבעיות ואני ממש שמחה שאתם נותנים מאמץ על זה. מאז הוועדה הראשונה הטלפון שלי לא מפסיק לצלצל, עולים חדשים מתקשרים מכל האוניברסיטאות ומכללות לספר לי על החוויה שלהם והסיפורים שלהם ועל איך הם שורדים באוניברסיטאות ובמכללות.
יצחק אוחנה
מה תפקידך?
רחל (רייצ'ל) ברוידא
אני מייצגת אותם, אני עולה חדשה בעצמי.
יצחק אוחנה
מצוין, רק באיזה מסגרת?
רחל (רייצ'ל) ברוידא
אני סטודנטית.
יצחק אוחנה
ולמה הם פונים אלייך?
רחל (רייצ'ל) ברוידא
למה שלא יפנו?
היו"ר אברהם נגוסה
זה חלק מה - - -
יצחק אוחנה
אבל לא שאלתי אותך. אני יודע מה אני שאלתי ואני לא שאלתי - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, סליחה. מה קרה לך?
יצחק אוחנה
השאלה שלי אם מכל קצות הארץ, זה מצוין, אנחנו נשמח לשמוע את הטענות כ - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני אסביר לך. היא מייצגת את הסטודנטים, היא ישבה איתנו גם ולכן אני - - -
יצחק אוחנה
שאלתי מה התפקיד שלה שהיא מייצגת, כדי להבין - - -
קריאה
היא סטודנטית, אין לה תפקיד.
היו"ר אברהם נגוסה
היא אמרה לך, היא סטודנטית בבר אילן, מייצגת את הסטודנטים בבר אילן, זה הכול.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
עם כל הבעיות וכל הסיפורים שלהם.
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו בגללך אני מוציא את הפטיש.
יצחק אוחנה
לא צריך, אתה תגיד לי, היושב ראש, אני אתן את הפטיש.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
עם כל הסיפורים ששמעתי - - -
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, נמצא איתנו חבר הכנסת יואל רזבוזוב, חבר הוועדה.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
וכשאני התחלתי ללמוד בבר אילן, אני עכשיו מסיימת את התואר, בעזרת ה', השנה, וכשאני התחלתי את המאבק הזה אני חשבתי שזה רק בבר אילן ואז לאט לאט הבנתי שזו בעיה הרבה יותר גדולה ובגלל זה אני משקיעה הרבה זמן לאסוף את כל הנתונים, לדבר עם כל העולים בכל מיני מקומות ואני חושבת שיש כמה בעיות נפוצות שראיתי. אחת מהן זה שהעולים מרגישים שאין אף אחד שלוקח אחריות עליהם באוניברסיטאות. כשיש להם בעיה עם תרגומי בחינות או שיש מערכת תרגום או שאין מערכת תרגום, או שהמחיר עולה המון כסף או שהתרגומים לא איכותיים, או שהם חייבים לפנות לכל פרופסור אחד אחד ואין בכלל מערכת.

אז אמרו לנו שאין אף אחד שלוקח אחריות עליהם. גם כשהם הולכים לדיקן או לראש מחלקה אין אף אחד שבאמת מרכז את העולים בכל מיני אוניברסיטאות. לדוגמה אח שלי. אח שלי לומד היסטוריה בעברית ואח שלי אמר שהוא הלך לדבר עם הדיקן והדיקן באוניברסיטה העברית, אני לא יודעת מה שמו, אמר לו 'ידעת שיהיה קשה ללמוד בעברית, למה לא הלכת ללמוד בבינתחומי באנגלית?' אח שלי לא בוכה בקלות, הוא התקשר אליי בבכי, 'מה לעשות? איך אפשר לטפל בזה?'

זו בעיה ששמעתי הרבה מעולים, שאין אף אחד שהם יכולים לפנות, שגם כשהם מתקשרים למישהו במינהל הסטודנטים, אמרתי להם מינהל הסטודנטים והם אומרים שהם פונים למינהל הסטודנטים, הרכזת, המדריכה, גם לי יש מדריכה שכל שנה אני מדברת איתה, אבל הם פחות מדברים איתם על מה לעשות עכשיו, עכשיו יש בעיה, איך אפשר לטפל בבעיה. רוב הזמן המדריך או המדריכה אומרים להם 'זה לא בסדר שהאוניברסיטה אומרת דבר כזה, אבל אין לנו יכולת להיאבק בזה, אנחנו ממש מצטערים, אנחנו יכולים לשלוח לך מכתב, למחלקה'. זו בעיה מאוד מאוד מאוד רצינית.

עוד משהו ששמעתי, שיש הרבה מקומות שלא נותנים לעולים לממש את הזכויות שלהם. אני יודעת שיש הארכת זמן וזכות להשתמש במילון וגם, לפי מה שאני הבנתי מהאתר של מינהל הסטודנטים, יש גם מספר שיעורים פרטיים וכשהם הולכים למחלקות שלהם עם הטופס, שכתוב באתר של מינהל הסטודנטים, שאנחנו זכאים לקבל כמות מסוימת, אומרים לו 'אנחנו לא מקבלים את זה. מינהל הסטודנטים לא קובעים מה קורה באוניברסיטה או המכללה שלנו'. וכשהם הולכים עוד קצת, לדיקן, הדיקן לא מוכן לפעמים אפילו להיפגש איתם והם אומרים 'לא, זה לא קשור אלינו בכלל, בבקשה תפנו למינהל הסטודנטים' ואז הם שוב פונים למינהל הסטודנטים וזה בדיוק אותה מערכת, הם פונים, אין מה לעשות ואז פשוט סובלים.

וגם יש בעיה שהרבה מוסדות אקדמיים לא עומדים בהבטחות שלהם. זה יכול להיות במהלך השנה שישנו דברים, כדוגמה אנחנו בבר אילן פעם קיבלנו מייל שבועיים לפני תקופת מבחנים על שינוי במחיר של כל תרגום. יש מכללות שאומרים לכל עולה חדש, 'מותר לכם לקבל כל מבחן באנגלית' ואז אין מבחנים באנגלית ואז אומרים להם 'אבל למה לקחתם את המכתב שלנו ברצינות? לא התכוונו לכל המבחנים, רק התכוונו לחצי', אז למה לא כתבתם חצי?

וגם בגלל שאין מערכת, בגלל שבכל אוניברסיטה זה משהו אחר, בתל אביב יש הרבה מרצים שכן מתרגמים את המבחנים, זה לא בתוך המערכת, הם פונים למרצה והמרצה עושה את זה בחינם, אבל זכותו להגיד שהוא לא יתרגם. אין דבר כזה שהם לוקחים כל כך הרבה כסף על תרגום, אבל אין מערכת, אין מישהו שאומר שזאת המערכת, יש כמעט 500 סטודנטים שלומדים בבר אילן וזו המערכת. או בעברית, שגם יש כמעט 500 עולים חדשים - - -
מירי כהן-אדלשטיין
יש, אתם פשוט לא פניתם. סליחה שאני קוטעת אותך. אם אני, ראש מינהל הסטודנטים, הייתי מקבלת פנייה, זה בדיוק הנושא שזו האחריות שלנו לטפל בזה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אחזור אלייך. אני רוצה שאתם תתייחסו בצורה מסודרת, תנו לה לסיים. אני מבקש. בהתחלה אמרתי שנשמע קודם את הסטודנטים ולאחר מכן אתם תענו, תתייחסו למה שעלה. יש לנו גם נתונים מהממ"מ, שצח גם יציג לנו, בקשר לתשלומים.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
גם עוד משהו. אני עשיתי קצת מחקר על זה. מדינת ישראל תמיד רוצה לעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים, זה הסטנדרט שלנו. בדקתי באירופה, ברוב האוניברסיטאות באירופה אפשר לקבל מבחן באנגלית, בצרפתית, בגרמנית, בכל מיני שפות. בן דוד לי למד משפטים בגרמניה, הוא קיבל מבחן באנגלית. הם שלחו מייל 'מי צריך מבחן בצרפתית/גרמנית/אנגלית?' זה דבר מאוד מאוד בסיסי ומאוד סטנדרטי שבמדינת ישראל לא קיים בכלל. ואנחנו מדינה שמעודדת עלייה ותומכת בזה וכל שנה יש יותר עולים, במיוחד בגילאים שלנו, בין 18 ל-24, כל שנה יש אלפי עולים, אני יודעת שבשנה הקודמת היו 3,500 כמעט וזה נורא חשוב ואנחנו אפילו לא עומדים בסטנדרטים שאנחנו רוצים לעמוד בהם.

כרגע אני סיימתי. אני אתן להם לענות ואז - - -
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. לפני שאדנו סיסאי ידבר אני רוצה שצח יציג לנו את הנתונים בעניין התשלומים. בבקשה.
צח בן יהודה
תודה, היושב ראש. לקראת הדיון הוועדה ביקשה שנבדוק את התשלומים הנלווים שסטודנטים עולים נדרשים לשלם באוניברסיטאות. אנחנו פנינו לאוניברסיטאות בישראל מלבד לאוניברסיטה הפתוחה, למועצה להשכלה גבוהה, למשרד העלייה והקליטה ולהתאחדות הסטודנטים.

מהבדיקה שביצענו אך רק באוניברסיטת בר אילן יש דרישה מסטודנטים לתשלום על תרגום בחינות וזה בעיקר נעשה לשפה האנגלית. כל מוסד אקדמי בישראל דורש מהסטודנטים שלא נבחנים בפסיכומטרי בעברית לגשת גם לבחינת יע"ל, זו בחינה שקובעת את רמת העברית, כאשר כל מוסד יכול לקבוע באופן עצמאי את הציון המינימלי להתקבל לחוגים שונים. מי שנבחן בבחינת יע"ל בסמוך לבחינה הפסיכומטרית, כלומר איך שהוא מסיים את הבחינה, אין על זה עלות, מי שמבקש להיבחן בבחינת יע"ל בנפרד מהבחינה הפסיכומטרית נדרש לשלם עליה 268 שקלים.

אחרי הקבלה לאוניברסיטאות הם נדרשים גם לשפר את רמת העברית כדי להגיע לאיזה שהוא רף מסוים, בין אם זה עד סוף הלימודים או עד סוף שנה א' או ב'. קורסים לשיפור רמת העברית, בכל מוסד יידרשו לשלם עליהם תשלום נוסף מעבר לשכר הלימוד וכמובן לפני הקבלה ללימודים ייתכן שסטודנטים עולים יידרשו לתרגם מסמכים על ידי נוטריון וגם לזה יש עלויות.

מהבדיקה שלנו עולה שכל האוניברסיטאות מספקות לסטודנטים העולים הקלות בבחינות, בין אם מדובר על תוספות זמן בבחינה, אפשרות להשתמש במילון, שבעת בדיקת הבחינה לא יתחשבו בטעויות בעברית והאוניברסיטאות גם מספקות שיעורי עזר, חלקם בתשלום סמלי, חלקם ללא תשלום, קבוצות לימוד, מרתונים לקראת בחינות וכיוצא בזה.

מבר אילן נמסר לנו שהיא מאפשרת מזה שנים תרגום של בחינות לשפה האנגלית וזה מתוך התחשבות בהתמודדות של סטודנטים מחו"ל עם קשיי השפה, סטודנטים שזכאים ששאלון הבחינה עצמו יתורגם הם סטודנטים לתואר ראשון הנמצאים בארץ עד ארבע שנים. סטודנט כזה רשאי לקבל תרגום של הבחינות לשפה האנגלית, ארבע בחינות בסמסטר בשנה הראשונה ובשנה השנייה ולאחריה שתי בחינות בסמסטר בלבד. התשלום על תרגום שאלון בחינה לאחר קבלת אישור המרצה מראש הוא 270 שקלים, גם אם ישנם מספר סטודנטים שזקוקים לתרגום של אותה הבחינה, כל אחד מהם יידרש לשלם את אותו סכום והאוניברסיטה מממנת את יתרת העלות של התרגום מכספיה בסכום של 800 עד 1,000 שקלים לבחינה.

מהנתונים שקיבלנו מהאוניברסיטה בשנת הלימודים הקודמת, תשע"ה, תורגמו 136 בחינות בכל החוגים, כאשר מרבית התרגומים היו בחוג לעבודה סוציאלית, 26 בחינות, סוציולוגיה 17 בחינות, חינוך 16 בחינות ותקשורת 13 בחינות. גם צוין בפנינו שהפקולטה למדעי החיים מתרגמת את הבחינות ללא תשלום בעזרת מתרגלים של המחלקה והפקולטה למשפטים והמחלקה לכלכלה אינן מאפשרות תרגום של בחינות כלל.

מהפנייה שלנו למועצה להשכלה גבוהה נמסר שהמוסדות להשכלה גבוהה לא אמורים לגבות תשלום עבור תרגום של בחינות ובמועצה בכלל לא התקבלו איזה שהן תלונות בנושא הזה. ממינהל לסטודנטים עולים במשרד העלייה והקליטה גם נמסר שלא ידוע להם על התשלומים הנלווים הללו וגם אצלם לא התקבלו תלונות בנושא בעבר. מהתאחדות הסטודנטים שפנינו אליהם גם נמסר שלא ידוע להם על דרישה לתרגום וגם לא ידוע להם איך האוניברסיטאות פועלות במקרה שסטודנט מבקש ששאלון הבחינה יתורגם לשפה זרה. אלה עיקרי הדברים.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אדנו סיסאי, בבקשה.
אדנו סיסאי
אני כתבתי את המכתב שמתייחס למינהל הסטודנטים בהקשר של מספר דברים. דבר ראשון זה העניין של המדיניות, ההבדל במדיניות של פריסת תשלומים, שיש שוני של סטודנטים שלומדים במכללות וסטודנטים שלומדים באוניברסיטאות. אני לומד באוניברסיטת תל אביב והמצב שם, שאנחנו צריכים לשלם את שכר הלימוד, שולחים את האישורים לזה, שהתשלום התבצע, ומינהל הסטודנטים אמור להחזיר. פה מתחילה הבעייתיות. לנו כסטודנטים, ואני לא בטוח שגם לנציגים, לא ברור מה הזמן שצריכים להחזיר, אין מדיניות ברורה, אם ההחזר יתבצע אחרי שבוע, חודש, זה יכול להימשך גם לאמצע סמסטר.
היו"ר אברהם נגוסה
מינהל הסטודנטים מחזיר לך או לאוניברסיטה?
אדנו סיסאי
לי. הוא מחזיר - - -
היו"ר אברהם נגוסה
הוא לא משלם לאוניברסיטה. האוניברסיטה מחזירה לך.
אדנו סיסאי
אני משלם מהכסף שלי, מינהל הסטודנטים מכניס את ההחזר לחשבון הבנק שלי. הבעיה היא שאין זמן מוגדר שהמינהל מתחייב להחזיר את ההחזר.
היו"ר אברהם נגוסה
ממתי זה?
מירי כהן-אדלשטיין
שבע שנים. אני אסביר אחר כך למה.
אדנו סיסאי
בהקשר הזה אני אגיד מה הבעייתיות. אנחנו כסטודנטים עולים, מעבר לזה שאנחנו צריכים להוציא את הכסף מהכיס הפרטי יש גם השלכות אקדמיות על העניין הזה. מבחינת האוניברסיטה אם אתה לא משלם את החוב עד תקופה מסוימת זה מוביל למצבים שזה מגביל אותך, אם זה חסימה באתרים של האוניברסיטה, אם זה אפשרות לא להירשם למבחנים, יש השלכות. והשלכה שלישית, שזה בעצם סוג של מטרד. הסטודנט עסוק בלחשוב על אלטרנטיבות אחרות, איך אני דואג לא להיכנס עוד למינוס או לכל מיני מצבים, שזו לא המטרה, שזו לא צריכה להיות המטרה שלו בתור סטודנט. זה לגבי המדיניות של פריסת תשלומים.

אני למדתי באריאל, בזמנו, לפני שזה הפך להיות אוניברסיטה, זה היה עובר בצורה של כתב התחייבות וגם מבדיקה שלי עם סטודנטים, גם באוניברסיטאות, גם במכללות האחרות, זה מצב שקיים וזה מפריע להרבה מאוד סטודנטים. אז אני שמח שהתאפשר לקיים דיון בנושא הזה.

ודבר שני, זה מתייחס לעניין של שח"ק. שח"ק זה התנאי לקבל את הזכאות למלגה. מהבחינה הזאת יש בעייתיות. אם אני לא טועה, בשנים האחרונות העבירו את השירות לגורם אחר ולא המינהל.
היו"ר אברהם נגוסה
לא מינהל הסטודנטים? תסביר, למה אתה מתכוון מלגה? שכר הלימוד או דמי הכיס?
אדנו סיסאי
לא, אני מדבר על שח"ק. שח"ק זו ההתנדבות שאתה נדרש לעשות בתמורה למלגה. יש לנו בעיה של גמישות, שאתה נדרש לעשות 120 שעות עד ה-1 ביוני ובמידה שאתה לא עושה את זה אז נשללת ממך גם הזכאות לאותה שנה וגם לצמיתות, שזה משפיע על סטודנטים שבונים על הדבר הזה. אני יכול להציע, לדעתי גם בגלל שסטודנטים, כל אחד והמורכבות שלו, כל אחד ותכנית הלימוד שלו, לא תמיד מתאפשר לעשות את ה-120 שעות בטווח הזמן הזה. אז יש מקום להיות יותר גמיש, או לאפשר את זה לתקופה של הקיץ, להמשיך את זה בתקופה של הקיץ, או לצמצם את היקף השעות, שזה יהיה ריאלי ושיהיה אפשר לעמוד בהן. זה בעניין של שח"ק.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. חבר הכנסת יואל רזבוזוב, בבקשה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
תודה, כבוד היושב ראש, תודה לך על עצם קיום הדיון הזה. אני חושב שהדיון נורא חשוב, אני חושב שמינהל הסטודנטים זה אחד הפרויקטים החשובים ביותר, גם במדינה, גם במשרד העלייה והקליטה. בקדנציה הקודמת אני גם נלחמתי כדי שייכנס כסף לבסיס התקציב ושלא יילכו לשנורר במשרדים שונים ובסוכנות ורוה"מ וכל פעם לא היה כסף וכל פעם הסטודנטים היו תחת אי ודאות, אז הצלחנו ועכשיו יש תקציב מלא. כמובן שאני בעד, תמיד צריך להגדיל, כי כמו שרייצ'ל אמרה, שמגיעים סטודנטים עולים יותר ויותר וסביר להניח שהכסף לא מספיק לכולם ויש כאלה שנשארים בחוץ.

אז אני כן חושב שאנחנו צריכים ללחוץ להגדיל, כי הפרויקט הזה מצוין, כי אנחנו נותנים שוויון הזדמנויות לעולים להשתלב בחברה כאקדמאים, שיש להם את המכשולים הפיננסיים והשפתיים והתרבותיים בתחילת הדרך שלהם בארץ, כך שאני חושב שזה מאוד חשוב.

מבחינת מה ששמענו כאן מרייצ'ל, אני חושב שזה טוב שאנחנו שומעים גם דברים מהשטח ודווקא אני לא מוכן לקבל או לא הייתי רוצה לקבל את העובדה שבאוניברסיטאות אומרים 'מי אלה מינהל הסטודנטים שיקבעו לנו'. אז אם אתם שומעים פניות כאלה, שדווקא הסטודנטים יפנו לרכזים, שגם אתם תגידו שתהיה הגדרת תפקיד של רכז ושהסטודנטים יידעו ופשוט תפנו אלינו. באותה אוניברסיטה שיש בעיה נקודתית, אם זה ארצית או נקודתית, אנחנו נשמח כחברי הוועדה כאן להתערב כי הגוף הזה קיבל מנדט, זה משרד, זה לא גוף פרטי, משרד העלייה והקליטה. ברגע שהאוניברסיטאות לא מוכנות להתחשב בעולים וגם אומרים את זה בפומבי, אני חושב שאנחנו חייבים להתערב ופשוט שתופעה כזאת לא תקרה יותר.

אז אני כן קורא לכך שהסטודנטים יהיו בקשר מול הרכזים, שגם יהיו מודעים למה הרכז אמור לתת להם. אני בטוח שברוב המקומות יודעים, אבל איפה שלא יודעים, לחדד את הנקודות ואתם צריכים לדעת שיש לכם כתובת. הכתובת שלכם זה מינהל הסטודנטים ומשרד העלייה והקליטה וזה לא איזה שהוא גוף - - - ואם באוניברסיטה אומרים 'אנחנו לא', תצעקו. זה שהיום אנחנו מקיימים דיון ואתם מדברים, אנחנו נשמע אתכם ואנחנו בתור חברי כנסת נעזור כי חייבים לדחוף את הנושדא. תודה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה. אני צריך לתת לשני דוברים לפני שאני פונה לגורמים. גב' ליאת - - -
ליאת הלבץ
אני דווקא אשמח להגיב בהמשך, אחרי שאני אשמע - - -
היו"ר אברהם נגוסה
את רוצה לחכות. אוקיי. הבנתי. מה ירון יחיאס.
ירון יחיאס
קודם כל שלום, תודה רבה לחברי הוועדה. אני ירון וכרגע אני חבר במרחב ההשפעה, שזו התארגנות אזרחית וולונטרית של ארגונים ופעילים חברתיים בבני עקיבא האתיופי, שמקדמים נושאים שהם נושאים על סדר היום. במקרה הנושא היום הוא נגישות להשכלה גבוהה. הבדיקות שאני ביצעתי, בכל הנוגע ליוצאי אתיופיה במערכת ההשכלה הגבוהה, הם על בסיס דוח מבקר המדינה 63ג שבדק את התנהלות מינהל הסטודנטים ועוד כל מיני גורמים אחרים, ובנוסף, על פי החלטת המל"ג שהתקבלה לפני שבועיים על התכנית החדשה ועל החסמים שהמל"ג, הגוף שמוסמך לקבוע על פי חוק, קיימים. בענייננו החסם הוא החסם הכלכלי.

נתונים, בשביל שכולם יידעו, בשנת תשע"ה למדו 2,946 סטודנטים יוצאי אתיופיה בכל המוסדות להשכלה גבוהה, 88% מהם לתואר ראשון ו-0.55% לתואר שני. אלה הנתונים שקיימים. נכון להיום האחריות להסרת החסמים הכלכליים זה על פי מינהל הסטודנטים, שזה גוף בתוך משרד הקליטה, והסיוע שניתן על ידי מינהל הסטודנטים ניתן על פי נוהל שנקרא נוהל הוראות שעה 170, זה נוהל שמתחדש אחת לשנה ובו נקבעים כל התבחינים והזכאות לסטודנטים, בין אם אתה לצורך העניין הגעת מקווקז, או לחילופי חילופין ממדינות אחרות, לכל קבוצה יש את הנוהל שלה.

אנחנו מדברים על הנוהל של יוצאי אתיופיה, שהוא נוהל הוראת שעה 170, וחשוב לי לציין שבנוהל הזה יש את התבחינים עצמם, תבחינים שחלקם גורמים להדרה של חלק מהסטודנטים, כי לדוגמה לתת הטבה של עד גיל 28 זכאות לתואר ראשון יש בעיה בכך. מה גם שרוב יוצאי אתיופיה צריכים ללכת ולעשות מכינות קדם אקדמיות וזה גם זמן. זה דבר ראשון. דבר שני, הזכאות ניתנת אך ורק על בסיס שכר לימוד שנקבע על ידי המל"ג, שזה שכר לימוד אוניברסיטאי, כלומר 100%.

חשוב לנו להגיד שיש אנשים שנופלים בין הכיסאות. האנשים שנופלים בין הכיסאות הם אלה שכמובן לא עומדים בתבחינים עצמם, או שהם כן עומדים בתבחינים אבל הם נתקלים בבירוקרטיה ואנחנו מקבלים הרבה פניות מטרידות מסטודנטים, בירוקרטיה שקיימת במינהל עצמו. לדוגמה יש ועדה במינהל, שנקראת ועדת חריגים, וזה נקרא נוהל 9.1 במינהל הסטודנטים. ברישא של הוועדה כתוב ככה, זה ממש מקומם, 'הוועדה תתכנס בתנאי שיש תקציב', אז למה הוועדה קיימת מלכתחילה? אם תפקידכם הוא לא למנוע את החסימה כלכלית הזו, לשם מה ועדת חריגים קיימת? ובסעיף הראשון 'הוועדה תתכנס בתנאי שיש תקציב'.

או לחילופי חילופין בוועדה אחרת, שזו ועדה לסיוע משלים, שהיא גם נותנת את הזכאות לבחינות באוניברסיטה, קורסים באנגלית, נכתב בצורה שהיא מאוד מקוממת גם כן, 'דעת חשבות המשרד היא זאת שתחליט באם לתת את הסיוע או לא'. מצד אחד יש את המל"ג שקבע שיש חסם כלכלי ועל כך קמו בתכנית, מצד שני יש סטודנטים שניגשים אלינו ואומרים בצורה מפורשת שהם נופלים בין הכיסאות עקב הנהלים הללו וזאת לאחר שהם כבר החלו את כל התהליך למול הוועדות, הוועדות הספציפיות שהן תחת המינהל. התשובות שהם מקבלים זה 'התקציב נסגר' או 'נוכל לתת לך החזר שהוא רטרואקטיבי', לתקופה שהיא תקופה מסוימת, למרות שכלפי חוץ מינהל הסטודנטים אומר 'אנחנו משקיעים ביוצאי אתיופיה 5,400 שקל, תשעה חודשים מלגת דמי קיום תמורת שח"ק או שכר לימוד בעלות של 30,000 שקל לתואר ראשון', במצטבר. אבל במציאות זה לא נכון כי יש סייגים. לדוגמה סטודנטים בפתוחה לא מקבלים סיוע, במידה שאין להם תכנית לימודים שהמינהל החליט מה היא התכנית הראויה, ומי שמחליט על תכניות פדגוגיות זה לא המינהל, זה המל"ג. יש פה בעיה שהיא בעיה בהבנה ובמהות של התפקיד.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה שיהיה ברור, בנושא של סטודנטים יוצאי אתיופיה זה ברור שמינהל הסטודנטים מממן שכר לימוד, 600 שקל לחודש דמי קיום, מי שעלה או שההורים שלו עלו מ-1980 והלאה.
ירון יחיאס
נכון, זה התבחינים.
היו"ר אברהם נגוסה
זה הקריטריון שקיים. בעניין המל"ג, הוא לא מתעסק במלגות. גם לפני שבועיים, כשההחלטה נפלה, זה בעניין הנגשה, לא בעניין המלגות. זה צריך להיות ברור.
ירון יחיאס
כן, זה ברור מאליו, אבל זה לא אומר שלא צריך לבצע רביזיה, כדי לבדוק.
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו אני רוצה להבין איזה אנשים נופלים בין הכיסאות. אני מבין שמי שעלה לפני 1980, נכון שמינהל הסטודנטים לא נותן, בתקוותי החלטה כזו של מל"ג יכולה גם לתת יעד לאלה שלא מתאימים לקריטריון של מינהל הסטודנטים.
ירון יחיאס
אני אגיד לך מי נופלים, סטודנטים באוניברסיטה הפתוחה. מי שמחליט על תכניות לימוד ומסלולים זה המועצה להשכלה גבוהה, היא זו שנותנת את האישור.
אורנן פודם
מחליטים על מה?
ירון יחיאס
אתם אלה שמחליטים, המועצה להשכלה גבוהה היא זו שקובעת אלו תארים יהיו מוכרים ואיזה תכניות לימוד בהתאם לכך. זה על פי חוק, זה החלטה, זה המל"ג.
אורנן פודם
בלי קשר למלגות.
ירון יחיאס
בלי קשר, נכון. במקביל מינהל הסטודנטים מחליט מה היא תכנית לימוד שעל פי הגדרתו זכאי - - - אני מקריא פה מהנוהל, זה נוהל הוראת שעה שאנחנו הבאנו אותו ובדקנו אותו לשנה הזאת, שהוא אגב ישתנה בסוף החודש הזה או החודש הבא, כי כל שנה מקבלים פה את נוהל השעה הזאת. יש סטודנטים, בפתוחה לדוגמה, שלא מקבלים סיוע ממינהל הסטודנטים, או מקבלים חלק מהסיוע. בניגוד לסטודנטים שבאוניברסיטאות. אני שהייתי סטודנט ולמדתי באוניברסיטה הייתי צריך לשלם, לדוגמה, מענק לשכר לימוד כל שנה בשנה 3,800 שקל. הייתי משלם אותו באוגוסט, הייתי צריך לחכות עד ינואר וגם אז לא היה בטוח אם אתה תקבל את ההחזר או לא. סליחה, לא ברור לי למה סטודנטים שלומדים באוניברסיטה צריכים לחכות עד שיינתן ההחזר הזה. אני באמת מבין פה את הנקודה הזאת.

ועוד נקודה אחרונה. אתה ביקשת דוגמאות, הנה ציטוט של מישהי שפנתה אלינו, 'פניתי אל מינהל הסטודנטים והם טענו שעליי להביא אישור שיש לי 18 נקודות זכות'. טופס מיוחד. זה טופס שרק מינהל הסטודנטים מכיר. 'פניתי אליהם מספר פעמים נוספות, דרך המדריכה', מדריכת המינהל נמצאת בכל מוסד ומוסד בדרך כלל, 'התשובה הייתה תביא את הטופס, בלעדיו אי אפשר להתקדם'. הסטודנטית פונה לאוניברסיטה, מבקשת את הטופס המיוחד ולא מביאים לה כי אין טופס כזה. מצד שני המינהל מתעקש שהיא תביא את הטופס הזה. אחרי שהיא מנהלת איתם תכתובות של מיילים, בסוף מודיעים לה ש'כבר סגרנו את התקציב'.

אז בבקשה, אם מודיעים למבקר המדינה שאתם משקיעים בסטודנטים כך וכך סכומים של כסף, אל תעשו להם חסמים. מה גם שהתקבלה עכשיו החלטת ממשלה שמחייבת את משרד הקליטה ושם בסעיף 5 כתוב מצוינות ומנהיגות ולשבור את תקרת הזכוכית וחסם כלכלי בסופו של יום מהווה חסם שגורם לתוצאות שאנחנו רואים באקדמיה. זאת האחריות שלכם לבצע רביזיה מחודשת בנוהל הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה. אני פונה עכשיו למר איציק אוחנה, מנהל אגף בכיר צעירים במשרד הקליטה.
יצחק אוחנה
ברשותך, אדוני היושב ראש, אני אתן כמה נקודות בעניין הזה ואני אתן לראש המינהל להגיב על כל מה שעלה פה. אני רק אגיד שאני שמח על כל התעסקות של כל ועדה, ואני אומר את זה במלוא הכנות ובמלוא הרצינות, שיעלו כל הטענות ובתנאי שנקדם אותם, ניישם אותם ונשתפר. שום גוף, בטח לא אנחנו, חפים לא מטעויות ובטח לא מ - - - האויב של הטוב מאוד הוא המצוין ואנחנו מברכים על כל פנייה.

אני רק אומר באמירה כללית, כדי לעשות את זה הרבה יותר מקצועי, הרבה יותר רציני, כדי לטפל בזה, אני מאוד ממליץ, גם לארגונים שיושבים כאן, זו הזדמנות, אבל אנחנו בשיח עם ארגוני עולים, נא בבקשה לפנות לגורמים האמונים שמטפלים יום יום בתוך התהליך כדי פעם אחת להכיר, כי שמענו כאן טענות, חבל שהן עולות פה ולא שמענו עליהן קודם, כי היה לנו בטוח - - - לא, את בסדר. זה לא את, אני בכוונה שאלתי את הפונקציה, כי היה מעניין האם את מרכזת משהו כדי לסגור מעגלים יחד איתנו כדי לקדם את העניין הזה. אני אומר, כשזה עולה בתהליך סדור אז באמת הדברים נבחנים ויש לנו את היכולות ואת המענים, גם לנו, הגם שאנחנו לא אחראים על תרגומים באוניברסיטאות.

אבל כשאוכלוסייה שאנחנו מטפלים בה, אנחנו נראה שאין מענה, אנחנו נהפוך את כל העולמות, ואני מדבר בשיא הרצינות, כדי למצוא לזה מענה. מצאנו מענה לכל מיני תקנות כאלה, אם יש בעיה או אין בעיה. שמענו, בסקירה המבורכת שהייתה פה ואז ראינו, גם חלק לא מכירים, חלק לא יודעים על המענים וזה בסדר גמור. אז אני אומר, רק בתהליך סדור נכון לעשות את זה.

יש באמת רכזי מעטפ"ת שפזורים במוסדות השונים, בחסותם האדיבה וברצינות הראויה שעושים האגודה לקידום החינוך, והם נמצאים פה ואתה תוכל לשמוע מהם גם על חלק מהעניין של ההתנהלות. אנחנו נחדד את זה, זה גם תפקידנו, שאותם רכזים, פעם אחת יהיו קשובים ואנחנו עושים פעם בשנה השתלמות כוללת למדריכים, השתלמות כוללת על כל הזכאויות, זכויות, מענה, איך מתנהלים, מה הממשקים, במי אתם אמורים לטפל ואנחנו נחדד גם את הסוגיה הזו כדי שכמה פחות שדברים שצפים מלמטה מהשטח, שלא ייווצר מצב שאני קורא לו חסם או קטיעה, שזה לא מגיע אלינו לדיון.

אני, בגילוי נאות, חייב להגיד שאני מצר לגבי ההתייחסות של אדוני, שהוא באופן סיסטמתי - - - ניסיתי לא להיכנס לזה, אבל נראה לי ש - - -
ירון יחיאס
אני מבקש להגיב לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. תודה.
יצחק אוחנה
אני אגיב לגופו של עניין ואתה תרשה לי להגיב לאיזה גוף שאני רוצה.
ירון יחיאס
לגופו של עניין.
יצחק אוחנה
כשאתה דיברת אני שתקתי, כשאני מדבר - - -
ירון יחיאס
בבקשה, תדבר.
יצחק אוחנה
הוא עושה גם מהלכים לא ראויים. אין לי בעיה שהוא יהיה רכז ונציג כל בני העדה ויוצאי אתיופיה המבורכת, לא יכול להיות שהבן אדם הזה יזדהה לי בכל מיני הזדהויות כשהוא מתקשר לי למרכזים - - - יכול להיות, אנחנו נדאג להפסיק את זה, שהוא מזדהה בכל מיני הזדהויות ואיסוף מידעים והוא עושה לי פרישמיש ממין שאינו מינו ולוקח ליקוטים מתוך נהלים. אני מזמין אותך להיות בוועדת הנהלים המשרדית, דרך אגב, כדי שתלמד גם נהלים וגם תלמד ליישם אותם. אני מוכן לקבל כל הצעה וכל דבר לעניין, אבל לא יכול להיות שהוא יעשה הדבקות ופלסטרים ואמירות לא אחראיות וכל מיני סוגים. זה ממש מדעי החלל באסטרונומיה הניידת אפשר ללמוד, ובסוף בסוף, הכי מכעיס אותי שהוא מרשה לעצמו להתקשר ולצעוק על עובדים ולנזוף בהם.

אז, אדוני, אני אומר לך, מעתה, מרגע זה לא מדברים איתך ולא מגיבים. זו החלטה שלי. כל עוד אני מנהל האגף - - -
ירון יחיאס
אי אפשר לקבל את האיומים הללו, זה דבר ראשון. ודבר שני, ארגון צפון אמריקה למען יהודי אתיופיה מקדם נגישות ונותן מלגות כל שנה של 400 שקלים לכל סטודנט באי צורך להתחייב, אז כן יש לנו זכות ואת היכולת לומר את דעתנו. כל שכן רצוי שנציג ציבור גם לא יאיים פה על אזרחים במדינה, בטח שלא בוועדה - - -
יצחק אוחנה
אני לא מאיים - - -
ירון יחיאס
הייתה פה מחאה לפני שנה ואם המשרד לא יקבל את אבני הדרך, אז כן, זה מיצוי של הליך, אדוני.
היו"ר אברהם נגוסה
איציק, אני מבקש.
ירון יחיאס
מה זה צריך להיות, לאיים על אנשים? אתה עובד ציבור, אדוני. אז, בבקשה.
היו"ר אברהם נגוסה
ירון. איציק, אתה תתייחס לנושא לגופו של עניין.
יצחק אוחנה
אני אתייחס.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא העלה נושאים, אתה תתייחס לנושאים, לא לעניין - - -
יצחק אוחנה
אז אני התייחסתי לנושא.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא מייצג ארגון, את ארגון צפון אמריקה למען יהודי אתיופיה, גם הסטודנטים.
יצחק אוחנה
אז יש דרך לפנות ויש גישה לפנות ויש גישה לדבר. זה כל האמירה שלי לאדון. זה אחת.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל זו זכותו לדבר בוועדה.
יצחק אוחנה
ההתייחסות לעניינו של גוף ולא לעניינו של אדם היא באמירה שהוא לוקח מידעים, ואמרתי, עושה פלסטר ושם דברים שהם לא נכונים ומצג שווא. זה כל האמירה שלי בעניין.
היו"ר אברהם נגוסה
מה לא נכון?
יצחק אוחנה
תיכף אדוני יקבל סקירה מלומדת ומנומקת לסעיפים שהוא דיבר.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אז צריך להתייחס למה לא נכון.
יצחק אוחנה
מאה אחוז. אז אנחנו נעבור לעניינים המהותיים שעלו פה ואנחנו נתייחס אליהם אחד לאחד.
היו"ר אברהם נגוסה
אז גב' מירי כהן-אדלשטיין, ראש מינהל הסטודנטים, בבקשה.
מירי כהן-אדלשטיין
תודה. אני אנסה להתייחס דבר דבר, כי נאמרו פה הרבה מאוד דברים בנושאים מאוד מאוד שונים, אז אני אנסה לאט לאט.

לגבי העניין של תרגום בחינות. כמו שכבר נאמר, באמת שזו פעם ראשונה שאנחנו שומעים על זה. אם המדריכה שלך לא העביר את זה הלאה אנחנו בהחלט מצרים על כך ומאוד מאוד חבל, כי אני אומרת שבשביל זה אנחנו כאן. יש הרבה מאוד דירקטיבות, יש את מנהל המחלקה המחוזית, יש אותי שאני מנהלת ברמה הארצית. יש הרבה מאוד אנשים שיכולים לעזור. אנחנו, שוב, לא נותנים הוראות לאף אחד, אבל יש לנו שיח פתוח עם המוסדות, הם יכולים לספר לך, אנחנו באים לישיבות, אנחנו מדברים. אפשר בהידברות לנסות למצוא פתרונות להרבה מאוד סוגיות. לכן אני מרגישה שזה לא המקום כרגע לדבר לגופו של עניין, כי זו פעם ראשונה שאנחנו שומעים את הדברים האלה וכדאי מאוד - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אתם לא פניתם למינהל הסטודנטים?
רחל (רייצ'ל) ברוידא
אני באופן אישי פניתי למדריכה שלי והיא אמרה לי שהיא העבירה את זה הלאה. אני יודעת שגם אח שלי, שלומד בעברית, גם פנה למדריכה.
מירי כהן-אדלשטיין
אז תני לי רק לסיים. יש עוד דרכים. אם המדריכה לא העבירה הלאה אני מצרה על כך ואני שוב אומרת, יש הרבה דרכים לפנות אלינו. כמו כל גוף ציבורי, יש לנו מנגנון של פניות ציבור, יש לנו מנגנון של - - - אפילו המייל שלי מפורסם ב - - -
קריאה
בשביל מה יש לה מדריכים אם הם צריכים לפנות דרך פניות ציבור?
רחל (רייצ'ל) ברוידא
אני מילאתי את זה הרבה פעמים.
מירי כהן-אדלשטיין
סליחה, אני נתתי לכולם לדבר פה ונאמרו פה הרבה דברים, תנו לי לסיים.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. הייתה טענה, לא פניתם. שאלתי, את אומרת - - -
רחל (רייצ'ל) ברוידא
פנינו.
היו"ר אברהם נגוסה
אז בואו ניתן לה להשלים.
מירי כהן-אדלשטיין
אוקיי, את פנית דרך המדריכה - - -
רחל (רייצ'ל) ברוידא
גם דרך האתר.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבקש, היא עכשיו ברשות הדיבור. תנו לה להמשיך.
מירי כהן-אדלשטיין
שוב אני אומרת, אני מצרה על כך שהמידע לא עבר, ועדיין, גם במחוז, איפה שאת מקבלת את שכר הלימוד ואת מגישה את הקבלות, תאמיני לי שאם היית פונה שם, אני אומרת לך בוודאות, לא, באמת, כי זה התפקיד שלנו. המחוז הוא זה שמקיים את הקשר עם המוסדות. חבל, זה הגיע לפה, אנחנו נשמח לדבר, אני אשמח אישית לשמוע גם מה יש לבר אילן להגיד, בגלל שזו פעם ראשונה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו תיכף ניתן להם.
מירי כהן-אדלשטיין
אני רק אגיד ככה בסוגריים, שחלק מהסיוע של המינהל, מעבר לזה שאנחנו מייצגים את האינטרסים של העולים במוסדות הלימוד, אנחנו גם נותנים, כמו שסיפרת, יש לנו תכניות הכנה, אנחנו מממנים גם את מכינת העולים וגם תכנית הכנה ייעודית, בנוסף למימון של התואר, שזה הרבה מאוד עברית והרבה מאוד הכנה. אנחנו מממנים שיעורי עזר במהלך השנה, שהם כוללים גם עברית. אנחנו פתחנו את זה גם לשיעורי עזר בעברית בשנים האחרונות. זאת אומרת יש הרבה מאוד מענים שיש ולכן אני אומרת שכדאי לקיים איזה שהוא שיח פתוח כדי למצות את הסיוע.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה שיהיה ברור. את אומרת שלא ידעתם על הסטודנטים שמשלמים על התרגום של המבחן?
מירי כהן-אדלשטיין
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
אם הייתם יודעים אתם הייתם עוזרים להם ומשלמים להם.
מירי כהן-אדלשטיין
היינו מקיימים שיח עם בר אילן, שואלים אותם, מקבלים תשובה. שוב, לא אומרת משלמים להם, כי אנחנו לא משלמים תשלומים נלווים, חוץ מקורסים באנגלית, אבל היינו יכולים למצוא איזה שהם מענים.

אני גם אגיד בסוגריים שאנחנו תמיד - - - שוב, אם היינו מחליטים, אחרי תהליך כזה ואחרי ניפוי כזה שיש משהו סדרתי שהוא ברמה רוחבית בכל המוסדות, אז היינו יכולים לשקול לפתח מענים ייעודיים לזה, כמו שאנחנו היום משלמים על קורסי אנגלית בנוסף למימון של התואר. זה אני אומרת לגבי הנושא הזה.
ליאת הלבץ
אפשר שאלונת על הנושא הזה? פשוט מעניין אותי להבין, מבחינת הסטודנטים. מעניין אותי מערכתית, הסטודנטים פונים, אומרים שהם פנו בכל האמצעים האפשריים, אם זה דרך האתר, דרך פניות ציבור, דרך המדריכה שלהם, הם כרגע אמרו שהם עשו את זה, אל תעשי 'לא' עם הראש - - -
רחל (רייצ'ל) ברוידא
אני עשיתי את זה בעצמי.
מירי כהן-אדלשטיין
בכל פנייה שקיבלתי - - -
ליאת הלבץ
אני אומרת, שנייה, רגע להבין, כדי שנוכל להתקדם וללמוד ולפתח את המצב, כדי שלא יקרה מצב כזה שוב. איך אתם, כגוף, מצליחים לשנות, לבדוק את עצמכם, להגיע למצב שלא קורה שוב פעם שסטודנטית פונה דרך המדריכה שלה, דרך פניות הציבור, דרך האתר, ואת לא מקבלת את זה.
מירי כהן-אדלשטיין
אוקיי, אז קודם כל אנחנו נעביר את זה, והנה טלי יושבת פה לפניי, לצוות המדריכים, אנחנו נברר ספציפית - - - שוב, אני נורא שונאת את ההכללות האלה על סמך מקרה ספציפי. אני יכולה לספר לך על עוד אלף מקרים במהלך השנה שהוצפו אליי דרך המדריכים וטיפלנו בהם. אז על סמך מקרה אחד של מדריכה אחת - - -
ליאת הלבץ
אבל זה לא מקרה אחד.
מירי כהן-אדלשטיין
לא, מדריכה אחת שלא העבירה הלאה, אז על סמך זה 'אתם כגוף, אין לכם מנגנונים'.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
אני לא אמרתי שאין - - -
מירי כהן-אדלשטיין
לא את, היא אמרה.
ליאת הלבץ
אני אומרת כי היא אמרה. היא יושבת פה ואת טוענת שהיא משקרת, שלא פנו אליה הרבה סטודנטים.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, בואו נעשה ככה, גם מאוניברסיטת - - -
מירי כהן-אדלשטיין
- - - אנחנו נפיץ, דרך המדריכים, גם באתר שלנו אנחנו נדגיש בבולד את הקטע שכתוב 'צור קשר', אנחנו נגדיל אותו. בסדר?
היו"ר אברהם נגוסה
אני חושב שהנקודה - - - אתם תפנו למינהל הסטודנטים, מינהל הסטודנטים מוכן לעזור לממן להם את זה.
מירי כהן-אדלשטיין
אבל קודם כל אני גם אשמח לשמוע את בר אילן.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
זה לא רק בר אילן.
היו"ר אברהם נגוסה
גם באוניברסיטה העברית יש מקרים כאלה. הנקודה הזו, אני חושב, ברורה. תמשיכי.
מירי כהן-אדלשטיין
לגבי השוני בתשלומים בין האוניברסיטאות לבין המכללות. מה שקרה זה שהייתה החלטה של ועדה אי שם בשנות ה-80 או ה-90, אני לא זוכרת, שמוסד ציבורי שמממן שכר לימוד צריך לתת תוספת של 25%. קראו לזה דוח ועדת מלס. הייתה פרשנות לא נכונה, בעיניי, של האוניברסיטאות ובכלל של המוסדות לכלל הזה, שהוא כלל של כל מערכת ההשכלה הגבוהה, שגם עבור התשלומים שמינהל הסטודנטים משלם לאוניברסיטה הם צריכים להשית את אותם 25% תוספת. בזמנו, לפני שבע שנים, אחרי ששילמנו את התוספת שנים רבות ובגלל שיש עלייה במספר העולים הוחלט שלא לשלם את התוספת הזו למוסדות, זה הרבה מאוד כסף, אנחנו רוצים לעזור לכמה שיותר עולים חדשים לרכוש השכלה. אנחנו פנינו לוועד ראשי המכללות שהסכים לוותר על התוספת המוסדית ולכן עד היום אנחנו ממשיכים לקיים הסכמי שכר לימוד עם המכללות.

הפנייה שלנו לפורום המנכ"לים של ועד ראשי האוניברסיטאות, לצערנו הרב נענתה בשלילה. אנחנו כל הזמן מנסים לשנות את המצב הזה, כי גם בעינינו זה מצב שהוא לא רצוי. גם אני הייתי רוצה באוניברסיטה לשלוח התחייבות שכר לימוד לגבי אותו סטודנט ולדעת שאני מתחשבת אחר כך עם האוניברסיטה והסטודנט הזה לא צריך באמת לרוץ אחריי ולתת קבלות
היו"ר אברהם נגוסה
זה מה שהיה בזמננו.
מירי כהן-אדלשטיין
אני יודעת שזו גם העמדה של דיקני הסטודנטים באוניברסיטאות, אנחנו דיברנו עם חלקם, ועדיין איפה שהוא ברמת מנהלי הכספים זה לא עובר. אנחנו מתכוונים להעלות את הנושא הזה ועוד פעם תהיה ישיבהש מנכ"ל המשרד עם מנכ"ל מל"ג-ות"ת באמצע חודש יולי ואנחנו מתכוונים עוד פעם, בפעם הלא יודעת כמה, להעלות את הנושא הזה, כי זה נושא שהוא חשוב לנו ואנחנו מסכימים שזו שיטה מאוד מאוד לא רצויה.

עדיין צריך להגיד, שגם במסגרת השיטה הנוכחית באוניברסיטאות, לגבי החזרי תשלומים, יש לנו ממשק תשלומים יומי. זאת אומרת ברגע שהסטודנט שולח קבלה - - - בגלל זה אני אשמח, עוד פעם, אם יש מקרים שמשהו נפל בין הכיסאות או הייתה איזה שהיא טעות, אני אשמח לקבל את הפנייה הספציפית ולראות מה השתבש. אבל להגיד באופן כללי שכל הסטודנטים, אין איזה שיטה סדורה, זה לא נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
מה טווח הזמן בדרך כלל, לפי הניסיון שלך?
מירי כהן-אדלשטיין
זה יכול להיות יום.
היו"ר אברהם נגוסה
סטודנט משלם, מעביר לכם את הקבלה, אז יכול להיות יום שתעבירו לו את הכסף?
מירי כהן-אדלשטיין
זה בדרך כלל לוקח משהו כמו שבועיים. עוד אמירה שאני צריכה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
כמה זמן לקח לך לקבל?
אדנו סיסאי
זה טווח של בין חודש לחודשיים. זה בחיים לא קרה שקיבלנו תוך שבוע-שבועיים.
מירי כהן-אדלשטיין
אז אני יכולה להגיד עוד משהו - - -
אדנו סיסאי
וזה לא מקרה ספציפי שלי.
מירי כהן-אדלשטיין
אני נתתי לך לסיים, בבקשה תיתן לי לסיים.
אדנו סיסאי
אני רק מחדד.
קריאה
אבל יושב ראש הוועדה פנה אליו.
היו"ר אברהם נגוסה
אני שאלתי אותו, כי חשוב לי במישור העובדתי לבדוק את הדברים האלה.
מירי כהן-אדלשטיין
במישור העובדתי, אם יש מקרה פרטני, גם אם יש מקרים פרטניים, אנחנו נשמח לטפל בכל מקרה לגופו. אני אומרת שיש לנו הרבה מאוד פניות, אנחנו מטפלים. אני יודעת שהטענה פה היא על מחוז תל אביב, מחוז תל אביב מטפל ב-3,000 פניות בתקופה מאוד מאוד קצרה, אז כן, יכול להיות שייקח שבוע עד שיגיעו למייל הספציפי של הסטודנט. בכל מקרה אני ממליצה לסטודנטים כרגע לעשות הוראת קבע, כי מי שעושה הוראת קבע באוניברסיטאות יכול לקבל גם תשלום אחד קדימה. זאת אומרת הם מקבלים החזר על התשלום האחרון שהם קיבלו פלוס עוד תשלום אחד קדימה ואז אין להם את הבעיה הזאת של מימון הביניים שהם צריכים לספוג.

שוב, אני אומרת, זה לא מצב רצוי, אנחנו מאוד רוצים לשנות את זה ולחזור לשיטה של פעם ואנחנו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אתם עובדים על זה?
מירי כהן-אדלשטיין
אם נמצאים פה נציגי ור"ה אני אשמח אם הם יוכלו להתייחס לסיפור הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
כי זה מאוד בעייתי לסטודנט עולה חדש לשלם את הסכום הזה. זה לא סכום קטן.
מירי כהן-אדלשטיין
המקדמה, נכון, אני מסכימה איתך.
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא המקדמה.
אדנו סיסאי
זה השוטף.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה שזה יהיה לי ברור. אתה אומר שזה שכר הלימוד השנתי או רק המקדמה?
אדנו סיסאי
השנתי. אני אתן את הדוגמה שלי. אני למשל בתכנית של תואר שני משלם בשנה 21,000 שקל, מתוכם המינהל מממן 100% שזה 13 ומשהו. אני לא יודע בדיוק. אני צריך לפרוס את התשלומים האלה ולשלם כל חודש סכומים בין 3,000 ל-4,000 שקל.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה משלם לאוניברסיטה. אתה משלם לאוניברסיטה כל חודש 3,000 שקל, ברגע שאתה שילמת את ה-3,000 שקל אתה מעביר את הקבלה למינהל הסטודנטים. היא אומרת שבוע-שבועיים, אתה אומר חודש, אני אלך למשל - - -
אדנו סיסאי
זה חודש פלוס.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אתה מקבל את ה-3,000 אחרי חודש, אבל בינתיים מגיע התשלום השני.
מירי כהן-אדלשטיין
זה בדיוק מה שאני אומרת, שאפשר לעשות הוראת קבע ואז אתה מקבל גם את ההחזר על התשלום הקודם וגם תשלום אחד קדימה, לפי פריסת התשלומים, כדי שיהיה לך עם מה ללכת לאוניברסיטה ולשלם. זאת השיטה שיש היום. שוב, אני אומרת, לא שיטה אידיאלית, נשמח לשנות אותה. אנחנו פועלים בשביל - - -
אדנו סיסאי
המידע הזה לא נגיש לסטודנטים. כרגע אני לא חושב שמישהו יודע שיש אופציה כזאת, כמו שאת מתארת.
מירי כהן-אדלשטיין
זה כתוב בהנחיות, אבל אנחנו נבליט את זה עוד יותר.
אדנו סיסאי
זה לא אמור להיות ככה.
היו"ר אברהם נגוסה
יש פה שני דברים, שראש מינהל הסטודנטים אומרת, כיוון אחד זה הוראת קבע, ואז אנחנו מחזירים כמה שיותר מהר כדי להקל על העניין הכלכלי. והדבר השני, שהם ממשיכים לעבוד כדי לחזור לשיטה הקודמת.
אדנו סיסאי
אבל בינתיים אפשר להתחייב לטווח זמן שהוא ריאלי? כי זה לא שבוע-שבועיים.
רונית אשטו
אני עובדת סוציאלית ממחוז תל אביב והמרכז, שמי רונית, מבחינת הטייטל רכזת פרט של מחוז תל אביב והמרכז מטעם מינהל הסטודנטים והאגודה לקידום החינוך.

אני שומעת פה, היום הייתי אמורה לקבל קבלת קהל ובאמת הגעתי לדיון הזה. אני כאיש מקצוע בלבד, אני לא מדברת על הפרופסיה המקצועית שלי כרגע, אני אומרת שיש פה צוות רב מקצועי, אנחנו שומעים את הטענות האלה לראשונה פה בדיון. אני ביטלתי מקרים כדי להגיע לוועדה הזאת ואני אומרת בואו נעשה בדק בית. לא ייתכן שאת המקרים האלה אנחנו שומעים פה בוועדה.

זה דבר אחד שאני חושבת שצריך להפעיל פה שיקול דעת ושירות מקצועי רציני, זה לא גנון פה, יו"ר הוועדה. אני מרגישה שמבחינתי אני הגעתי למרכז לפה, זה דיון מאוד חשוב, אז צריך להתייחס לזה ברצינות. זאת אומרת שאם יש פה פניות לראשונה, הפניות האלה צריכות קודם כל לעשות בדק בית כדי שאותה גברת - - - יכול להיות ואני מאמינה לך שפנית למדריכה שלך, אבל למדריכה הזאת יש גם מנהלים וגופים וכאלה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אבל איך היא - - -
רונית אשטו
זה דבר אחד.
קריאה
אבל זה המון מקרים.
היו"ר אברהם נגוסה
היא אומרת גם למדריכה, גם לפניות הציבור - - -
רונית אשטו
יו"ר הוועדה, זו דעתי המקצועית. במחוז תל אביב והמרכז אנחנו מטפלים ב-2,500 סטודנטים עולים או בני עולים, שזה ספציפית לבוכרה, קווקז ויוצאי אתיופיה. מבחינת המדריכים יש פילוח, זאת אומרת שאני לראשונה - - - מאוד כואב לי הלב. הם לא אמורים להגיע אליי, כי אני עובדת סוציאלית, זאת אומרת רק המקרים הספציפיים מגיעים אליי ואני אתייחס לגבי המקרה הספציפי שאדנו כתב במכתב לגבי התייחסות של רכזת פרט, אבל אני אומרת שבגדול לא ייתכן שמקרה כזה, ועדה ראויה, שבאמת הסטודנטים צריכים לעשות - - - באותה מידה שסטודנטים שמקבלים את המענה, אפשר להביא סטודנטים אחרים שמקבלים את המענה. זאת אומרת אין ספק שיש בעיות וצריך לדון בהם, אני אומרת שזה לא המקום, כי אנחנו אנשים אינטליגנטים, אנשים מקצוע שאפשר לעשות את בדק הבית עוד לפני שמגיעים לוועדה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אשמח, זה יקל עליי.
רונית אשטו
יו"ר הוועדה, אני חושבת שגם מבחינת הבדיקה שלכם, צריך לעשות בדק בית לפני שמגיעים לפה כי זו ועדה ראויה וצריך להתייחס אליה בהתאם.
היו"ר אברהם נגוסה
זה תשאירי בשבילנו. תודה על ההצעה, אבל אנחנו יודעים מה אנחנו עושים.
רונית אשטו
זו דעתי המקצועית. דבר נוסף, לגבי הטייטל שלי, מבחינת רכזת פרט. דיברת על העניין של שח"ק. מי מגיע אליי? בעצם מבחינת הגדרת התפקיד שלי, אני נותנת תמיכה רגשית לסטודנטים עולים. זאת אומרת מי שמגיע אליי לשיחות ולאיזה שהוא ליווי, הם מגיעים או מהמדריכים או מהגורמים בקהילה, שזה אומר מסגרות אקדמיות, דיקנט וכאלה, ציינתם כמה, או סטודנטים באופן עצמאי או דרך המדריכים. כשהם מגיעים אליי לצרוך את השירות, מבחינת המענים שאנחנו נותנים להם אז יש את התכנית מתקשים לסטודנטים שנכשלים, אז הם מקבלים סיוע לימודי, אבחון ללקויות למידה וכיוצא בזה. זה דבר אחד.

דבר נוסף, לגבי שח"ק, יש רכזת שח"ק בכל מחוז ומחוז. במחוז תל אביב והמרכז יש רכזת שח"ק. לגבי ההערה שלך, וההערה שלך מצוינת, יש רכזת שח"ק, אם יש סטודנטים שבמהלך הפעילות שלהם בשח"ק, אם יש בעיות, אני חייבת לדעת את זה, היא מחויבת להגיד לי 'רונית, יש איזה שהוא מקרה איקס שהסטודנט הזה התקשה לבצע', הוא מגיע אליי, אני חייבת לכתוב דוח סוציאלי, אני מעבירה את זה לממונים עליי ואז יצא במקרה השנה שקיבלו עשר פניות של שח"ק. זאת אומרת שלא יצא מצב כזה, נכון, הוא מחויב לעשות פעילות שח"ק, אבל אחרי הפעילות של שח"ק אנחנו באים לקראתו. אז יש הקלות, יש פריסה לקיץ לשעות בקיץ, אז אנחנו כן באים לקראת הסטודנטים בחלק הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
יכול להיות, גם קודם שמעתי מסיסאי, שהאינפורמציה לא ברורה, לא מגיעה לכל הסטודנטים. אז יכול להיות שיש פה דיסאינפורמציה או אין קשר ישיר, ולא ברור, אולי מינהל הסטודנטים צריך להוציא חוברת בצורה ברורה שמסבירה את החובות והזכויות וגם איפה הם צריכים לפנות.
מירי כהן-אדלשטיין
לא הזדמן לי להתייחס לעניין של שח"ק, אז אני רוצה להתייחס ואני אשמח שאחר גם טלי, שהיא אחראית על כל צוות שח"ק באגודה, תסביר על התהליך. קודם כל נאמרו פה דברים לא נכונים, אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם. תראו, כל הגופים היום שנותנים מלגות ואנשים שמקבלים פה מלגות ממקומות אחרים יכולים לספר על זה, דורשים התנדבות בכל שנה. אנחנו במינהל הסטודנטים דורשים עבור כל המלגה התנדבות רק שנה אחת, בסוף התואר. אם אתה עושה עוד תואר, שזה רק יוצאי אתיופיה זכאים לעוד תואר, עולים זכאים לתואר אחד בלבד, אז עוד פעם אחת אתה עושה. זה מתוך מחשבה שאנחנו אומרים, אלה סטודנטים עולים, שנה ראשונה, שנייה, הם לא יכולים להתנדב, זה קשה, יש הרבה מאוד קשיים ולכן אנחנו מראש אמרנו שאנחנו דורשים התנדבות אך ורק בסוף התואר. זה דבר ראשון.

מעבר לזה התהליך הוא מאוד סדור. עוד מעט טלי תספר בדיוק איך זה קורה, אבל זה תהליך שהוא מאוד סדור, יש רכזת שח"ק שיוצרת קשר אחד אחד עם הסטודנטים ומבצעת מעקב. יש ידיעון, יש נהלים, דברים מפורסמים בצורה מאוד מאוד ברורה, ובנוסף יש איזה שהוא מנגנון שדרך עובדת סוציאלית במקרים חריגים מאוד אפשר לפנות ולקבל פטור משח"ק או הקלות בשח"ק. זה גם קורה, זה מה שרונית סיפרה, ואני אשמח אם טלי תפרט לגבי התהליך.

קודם כל זו תכנית מדהימה וצריך להגיד את זה, הסטודנטים שעושים שח"ק בדרך כלל הם נתרמים הרבה יותר מאשר תורמים. מעבר לזה שיש לנו משהו כמו 1,100 סטודנטים שכל שנה תורמים לקהילה, שזה דבר אדיר, זה תורם להיטמעות שלהם בחברה הישראלית, אם הם עולים חדשים, וגם אם הם יוצאי אתיופיה, וגם אם אנחנו מדברים על זה שאנחנו לא סתם פנקס צ'קים שנותן כסף ו'קחו כסף לתואר', אלא באמת רוצים לראות מה קורה עם זה ושהבן אדם גם אחר כך מצליח להשתלב בתעסוקה ואחר כך הוא גם מצליח לעשות עם עצמו משהו, אז זו אחת המטרות של שח"ק וזה עוד משהו שמאוד תורם לסטודנטים.
היו"ר אברהם נגוסה
אין ויכוח, זו תכנית טובה, אבל הסנקציה היא מאוד קשה. כפי שסיסאי תיאר, זה גם מוחק לגמרי את הזכות שלו.
מירי כהן-אדלשטיין
זה לא מוחק לגמרי. כי מי שלא מבצע שח"ק, עוד פעם, אנחנו מקטינים לו רק ב-50% משכר הלימוד של השנה האחרונה, זאת אומרת מתוך כל ה-30,000 שקל לצורך העניין זה רק 5,000 שקל, בניגוד למלגות אחרות שעל כל דקה שאתה מקבל מלגה אתה צריך לעשות שעות התנדבות, אז פה זה רק 50%, וכן, המשך סיוע של המינהל. וזה למה? כיוון שלכל אורך הדרך יש מה שנקרא נקודות יציאה, יש נקודות לבוא ולדבר ויש נקודות לבוא ולהגיד 'אני מתקשה, אני צריך הקלות', יש עובדת סוציאלית. וכמו כל גוף, יש לנו את היכולת והחובה גם, כי זה כספי ציבור, לקיים את זה בנהלים מסודרים ובתהליך עבודה מסודר וזה מה שקורה היום.
היו"ר אברהם נגוסה
זה אומר שיש שיקול דעת כדי לבחון למה הסטודנט למצב כזה ואז אתם עושים את שיקול הדעת?
מירי כהן-אדלשטיין
אני אשמח שטלי קצת תיכנס לתהליך.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אשמח לשמוע מה אתם יכולים לעשות אם סטודנט, מכל מיני סיבות ובעיות שלא תלויות בו, נקלע לאיזה שהוא מצב שהוא לא יכול לצאת ואז במקום לתת את הסנקציה הקשה הזאת, מה השיקולים שאתם עושים?
טלי יוחננוף
דבר ראשון חשוב להגיד שרכזות שח"ק לוקחות המון אחריות במעקב אחר הסטודנטים. ברור לנו שסטודנט שלא מגיב או לא משתבץ, לפעמים יש כל מיני חסמים שלו, קשיים שלו, הוא לא פנוי וחשוב להבין שהצוות של האגודה שעובדת תחת כל ההנחיות של המינהל לסטודנטים עולים, לוקח אחריות מאוד גבוהה על השיבוץ של הסטודנט. אם זה לשלוח לפעמים לא רק שלוש תזכורות, אלא חמישה, עשרה טלפונים ומיילים, קודם כל לוודא שיבוץ ראשוני של הסטודנט, ואנחנו עושים את זה באמת באהבה רבה ולוקחים לפעמים אחריות שבעצם מוטלת על הסטודנט ונמצאים לו מאוד לעזר במקום הזה.

מעבר לזה כל חודש אנחנו מקבלים דיווחים מכל המסגרות. סטודנט שהרכזת רואה שהוא לא עומד בקצב הנדרש של ההתנדבות, זאת אומרת שהוא עלול - - -
ירון יחיאס
מה זה קצב נדרש?
טלי יוחננוף
הקצב הנדרש הוא ארבע שעות התנדבות שבועיות כדי להגיע ב-1 ביוני ל-120 שעות. בין ארבע לשש שעות, תלוי מתי הוא משובץ. ועוד פעם, יש גם את האחריות של הסטודנט להשתבץ מוקדם.

סטודנטים שלא באשמתם משובצים באיחור, יש כאן שיח ישיר מול המינהל, סטודנטים שלדוגמה מאותרים בטעות כסטודנטים שצריכים לבצע שח"ק בדצמבר או בינואר או בפברואר, שזה איתור מאוחר שלא באשמתם, גם לתוך הקיץ, יש פה ועדות בכל מחוז שיושבות וניתנים אישורים לגופו של עניין על סטודנט שלא הגיע ל - - -
ירון יחיאס
ואת מלגת הקיום הם מקבלים?
טלי יוחננוף
כן, מלגת הקיום לא קשורה ל - - -
מירי כהן-אדלשטיין
גם אם מישהו לא מבצע שח"ק הוא ממשיך לקבל מלגת קיום.
ירון יחיאס
בנוהל הוראת שעה כתוב משהו אחר, שיהיה החזר רטרואקטיבי לשלושה חודשים במידה - - -
מירי כהן-אדלשטיין
לא, אבל אתה עושה סלט, זה לא - - -
ירון יחיאס
זה ממש לא סלט. אתם מציגים פה מיצגי שווא ו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, ירון, היא אומרת לך, גם אם הוא לא עושה את שח"ק בכלל, זה לא קשור למלגת קיום. אם יש סטודנט שלא נתנו לו או הפסיקו לו את דמי הקיום בגלל שהוא לא עשה שח"ק אז תביאו לי דוגמה. אם לא אז - - -
ירון יחיאס
לנו יש מספר דוגמאות של סטודנטים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אז תציג לי - - -
ירון יחיאס
בהקשר לדברים שלה, שהיו בהליך של טיפול פרט למול העובדת הסוציאלית, התקבלה החלטה ובכל זאת הוועדה החליטה לדחות את הבקשה שלהם ועכשיו הם לא יכולים לסיים את התואר.
היו"ר אברהם נגוסה
ירון, אתה מכיר סטודנטים שהפסיקו להם את דמי הקיום?
ירון יחיאס
בוודאי, גם את דמי הקיום, כפועל יוצא מכך שגם לא משלמים הורידו להם את כל הזכאות, פשוטו כמשמעו.
היו"ר אברהם נגוסה
בגלל שח"ק?
ירון יחיאס
בגלל שח"ק, נכון, ממש כאלה.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אני מבקש, תציג לי את זה בכתב.
ירון יחיאס
בכפוף לצנעת הפרט של כל המלגאים שלנו, כן.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה יכול לציין את המספרים, אבל איך אנחנו נבדוק את זה? אני רוצה לבדוק את העניינים, אני רוצה לדעת. אנחנו לא נדבר ככה באוויר, אנחנו רוצים לפתור את הבעיה. הם אומרים לא היה ולא נברא ואתה אומר שיש, אז איך נבדוק אם לא תיתן לנו את ה - - -
ירון יחיאס
ברשותך, אני רוצה להוסיף עוד משהו. יש סטודנטים שעושים שעות התנדבות במקומות אחרים, בין אם זה דרך המסלול בקרית אונו, או באוניברסיטת חיפה, שהם עושים התנדבות לקהילה על ידי המוסד האקדמי, מדוע שח"ק לא מכירים בזה רטרואקטיבית?
היו"ר אברהם נגוסה
ירון, אנחנו לא נלך עכשיו - - -
ירון יחיאס
לא, אנחנו מחפשים חסמים שמונעים את הנגישות.
היו"ר אברהם נגוסה
אז תעביר לוועדה בכתב, אנחנו נטפל מול מינהל הסטודנטים.
מירי כהן-אדלשטיין
שוב אני מדגישה, אנחנו גוף ציבורי, כולכם משלמים פה מסים, שכר הלימוד הזה מגיע מהכיס של כולנו ולכן יש לנו אחריות. אנחנו לא רוצים שתתנדבו כל שנה, אנחנו רוצים רק שתתנדבו שנה אחת בסוף התואר. ולא רק שאנחנו רוצים את זה, אם יש בעיה אתם תלכו לעובדים הסוציאליים, ולא רק שאנחנו רוצים את זה, אנחנו באמת - - - אז ברור שאם מישהו לא מבצע, ודרך אגב, סטודנט חותם על הצהרה בתחילת השנה שאם הוא לא יבצע את שח"ק כמו שצריך הוא מוותר על המשך סיוע ממינהל הסטודנטים. אני מניחה שעל זה מדובר, על סטודנטים שחתמו על ההצהרה, לא טרחו לבצע את ההתנדבות, לא חשבו שזה חשוב לתרום לקהילה ולכן זה מה שקרה בסופו של דבר, שכמו שכתוב בהצהרה הזו הם לא קיבלו את התואר השני שיכול היה להגיע להם אם הם היו מבצעים.

ואני רוצה להגיד שיש 700 סטודנטים יוצאי אתיופיה מדי שנה שעושים את הפעילות הזו, הם עושים את זה בצורה מדהימה ומעוררת הערכה והערצה והם אחר כך כן ממשיכים. כשאנחנו קובעים מדיניות אנחנו צריכים להיות הוגנים גם כלפי אלה שכן עושים, גם כלפי אלה שבאמת תורמים 120 שעות מהזמן והמרץ שלהם למען האחר ולמען הקהילה. כמו שאיציק כבר הזמין, אנחנו מזמינים את כולכם לטקס המצטיינים שיש כל שנה, שזה פשוט מרגש לראות את זה, איך אנשים נותנים מעצמם ועושים את זה באהבה ובשמחה וברצון. זה לגבי העניין של שח"ק.

לגבי גמישות, כמו שאמרתי, יש. לגבי מלגת קיום, הנהלים שלנו זה שגם אם בן אדם, נשללו ממנו ה-50% האחרונים של שכר הלימוד אנחנו לא מפסיקים דמי קיום. הסעיף הזה בנוהל שהוא התייחס אליו לגבי הרטרואקטיבי, זה רק במקרה שמישהו הגיש בקשה באופן כללי באיחור ואנחנו רוצים עדיין לשלם לו דמי קיום אחורה, אז אנחנו משלמים שלושה חודשים. זאת אומרת יש פה סלט של הרבה דברים שלא קשורים אחד לשני.

אני רוצה קצת לרוץ על עוד דברים לא נכונים. ועדת חריגים אצלנו מתכנסת כל שלושה שבועות עד חודש. ההערה הזאת שהוועדה תתכנס אם יש תקציב, ברור שאם אין תקציב מדינה אז אי אפשר לקיים ועדה, כי זה תקציב המדינה. כשכתוב 'דעת החשבות תכריע' כתוב 'בנושא של פיקוח תקציבי'. מה זה אומר? שאם אין כסף עכשיו בקופת המדינה, לצורך העניין אין תקציב, במקרה כזה, אז הם אומרים, אוקיי, סטופ, אין לכם כסף, אתם לא יכולים לאשר מקרים חריגים כי אין לכם מספיק כסף לאשר את מי שבנוהל. זאת הכוונה. אז קצת לעשות סדר בדברים.
ירון יחיאס
אבל הם כבר בנוהל מלכתחילה. זה שפקידים של המינהל מחליטים מה להקצות או לא להקצות, זו בעיה - - -
יצחק אוחנה
אדוני, אני מבקש שתרגיע אותו ושיצנזר את המילים שלו.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו עושים דיונים.
יצחק אוחנה
אבל, אדוני, מה זה? מה זה פקידים במשרד הקליטה - - -
ירון יחיאס
יש חופש הביטוי, חופש הביטוי. לגופו של עניין.
יצחק אוחנה
איך אתה מרשה לו?
היו"ר אברהם נגוסה
איציק, אני מבקש - - -
יצחק אוחנה
אני מה זה רגוע, עד שהוא הוציא אותי מהשלווה שלי.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לא, לא, איציק.
יצחק אוחנה
אני רגוע, הוא ייזהר שאני לא אהיה רגוע.
היו"ר אברהם נגוסה
איציק, אני מבקש, אנחנו עושים דיונים - - -
יצחק אוחנה
אל תעשה לי דיונים עם חובבנים ועם אנשים שמרשים לעצמם ל - - -
ירון יחיאס
סליחה,, אתה לא תקרא לחבר הכנסת - - -
יצחק אוחנה
- - - אותו יותר מדי.
היו"ר אברהם נגוסה
אם אתה לא רוצה - - -
יצחק אוחנה
אבל את שמעת מה הוא אמר? 'פקידים במשרדים מחליטים'.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, זכותו, מה קרה לך? זכותו להגיד.
קריאה
הוא מעביר ביקורת. זה הכנסת פה. הכנסת, התפקיד שלה זה לבקר את גופי הביצוע.
יצחק אוחנה
ומה תפקיד הממשלה, כבודה?
קריאה
לעבוד למען האזרחים.
יצחק אוחנה
ואם קובעים נהלים, זה הממשלה החליטה והגוף המחוקק החליט, אז מה הקשר? מה זה פקידים מחליטים?
היו"ר אברהם נגוסה
איציק, אני מבקש ממך. יש לי הערכה אליך - - -
יצחק אוחנה
גם לי אליך.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אל תעשה את ה - - - אנחנו פה בכנסת, בוועדת עלייה וקליטה, אנשים הוזמנו פה להביע את דעתם. הוא לא נקט בשם של מישהו והשפיל, הוא אמר פקידים, אז על מי אנחנו מדברים? מי שמבצע זה הפקידים, אנחנו כנסת, אנחנו רוצים לשמוע. אתה פקיד, היא פקידה ואנחנו שומעים. לכן אני אומר, צריך להירגע, אני, כמיטב הבנתי, הדיון הולך בכיוון הנכון. אני מבקש שתירגע, בסופו של דבר אנחנו נגיע לסיכום שיהיה טוב לכולם.

בבקשה, אני חושב שמספיק ברור, או שיש לך מה להוסיף? אם לא, אני רוצה לעבור לתגובה של האוניברסיטה.
מירי כהן-אדלשטיין
אני רוצה להגיד על האוניברסיטה הפתוחה. לא היה ולא נברא. כל מסלול שמוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה מוכר על ידי מינהל הסטודנטים. אנחנו לא גוף רגולטור, אנחנו לא גוף מפקח, כל מה שהם מכירים אנחנו מכירים. סטודנטים מהאוניברסיטה הפתוחה, בתנאי שהם עומדים בתנאי הזכאות של מינהל הסטודנטים, שאגב, בסוגריים אני אומרת, העובדה שליוצאי אתיופיה יש הוראת שעה מיוחדת זה כדי להרחיב את הנוהל הקיים. עולה חדש יכול להגיע רק עד שלוש שנים, אחרי שלוש שנים בארץ זהו, הוא לא זכאי לכלום. אנחנו הרחבנו את זה גם לבני עולים וצריך גם את זה להגיד, שגם בני עולים מקבלים וגם את תנאי הגיל שדיברנו עליו, גם הוא הרבה יותר גבוה מאשר לעולים אחרים. אם אנחנו מדברים על גיל 28, לעולים אחרים זה עד גיל 27, תואר שני זה עד גיל 40, כשעולים אחרים זה עד גיל 30. זאת אומרת ממילא יש פה מדיניות מאוד מאוד מרחיבה.

לגבי אוניברסיטת בר אילן, שיטת התשלום שאנחנו משלמים, אנחנו פשוט משלמים פר קורס. אנחנו לא קובעים תכנית לימודים, אנחנו משלמים פר קורס וכן, יש לנו תנאי שאומר שסטודנט צריך ללמוד לפחות שני קורסים כדי להתקדם. אני חושבת שבתור גוף ציבורי, כפי שאמרתי, זה כספי ציבור, זה לא כסף מהכיס שלי, יש לנו לא רק את הזכות אלא את החובה לנהל את כל העניין הזה בצורה של נהלים ברורים וקריטריונים והכול שקוף והכול מוצג. שוב פעם, אם יש פנייה קונקרטית של סטודנט שקשה לו לעמוד בתכנית הלימודים של האוניברסיטה הפתוחה, שקשה לו לעשות שני קורסים, אלא רק אחד, הכול יכול להיות נדון לגופו של עניין. זה הכול.
סיון נבון שובל
אני רוצה להתייחס למה שנאמר מקודם לגבי - - -
היו"ר אברהם נגוסה
תציגי את שמך לפרוטוקול.
סיון נבון שובל
שמי סיון נבון שובל, אני מנהלת המעטפ"ת במינהל הסטודנטים. רציתי להתייחס לגבי הגברת מהתאחדות הסטודנטים. אני אישית התחלתי עבודה, יחד עם צוות השטח שלנו, של איסוף מידע, איסוף מידע לא רשמי, דרך מדריכים, של ההקלות שניתנות בתחום העברית מהאוניברסיטאות, הקלות שניתנות בתחום העברית וגם לאלה שעברית אינה שפת אימם, מה משך הזמן שנותנים להם בהארכות במבחנים, לאיזה תקופת זמן וכו' וכו'. עשינו איזה שהיא בדיקה בסיסית, זה לא היה בדיקה דרך האוניברסיטאות שנתנו תשובה רשמית. אני ישבתי עם גל פילק ומחליפתה גם, אנחנו הרגשנו שזו אחריות משותפת, שזה לא רק אחריות שלנו לגבי הנושא הזה של תרגום - - -
ירון יחיאס
זה לא השתמע.
סיון נבון שובל
לא, כי הייתה תחושה מקודם של איזה שהיא אצבע מאשימה. אני חושבת שזה גם נכון שזה יהיה עבודה משותפת, לחשוב ביחד, אנחנו באמצע תהליך ואנחנו ממשיכים לעשות את זה, על גיבוש של מה טווח הזמן שראוי שיהיה בו הארכה. אנחנו רוצים לכתוב המלצות מפורשות של טווח הזמן שניתן להארכות למבחנים, על נושא השפות וכו'. על נושא התשלומים שדובר פה, אני אישית לא ידעתי בכלל על הנושא הזה, אבל אני רק יכולה להגיד שכן התחלנו בדיקה והתחלנו תהליך מתוך תקווה של לכתוב המלצה מפורשת שלנו. זה נעשה ביחד איתכם. אני העברתי את כל הנתונים - - -
ליאת הלבץ
גל לא עובדת בהתאחדות כבר.
סיון נבון שובל
אז אני רק רוצה להגיד שבנושא הזה זו דווקא תחושה של אחריות משותפת.
ליאת הלבץ
זו אחריות משותפת, אבל את אומרת משהו שהתחלתם. גל פילק לא עובדת בהתאחדות כבר מעל שנה וחצי.
סיון נבון שובל
עם מחליפתה אני נפגשתי ולמחליפתה העברתי את הדברים והיא אמרה שהיא העבירה את זה לצוות המשפטי בהתאחדות הסטודנטים הארצית ושהם המשיכו גם עבודה יזומה אישית של תוך הארגון. כך שאני חשבתי שזה גם בידיים טובות מבחינתנו.
ליאת הלבץ
נכון, בסדר, אבל הביקורת שהעליתי לא הייתה על זה.
סיון נבון שובל
על הסיוע בעברית למי שאינו דובר שפת אם.
ליאת הלבץ
על הפניות, על זה שהם פונים והם לא מקבלים מענה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אנחנו רוצים לשמוע עכשיו מנציגת אוניברסיטת בר אילן. לפני שאני נותן לאגודת הסטודנטים, ואיתי, גם אתה רוצה לדבר, בואו נשמע מנציגת אוניברסיטת בר אילן, גב' סולנז' פרידנברג.
סולונזי פרידנברג
אז קודם כל תודה רבה ליושב ראש הוועדה. אני חושבת שהפגישה הזאת מאוד מאוד חשובה. כל מי שעוסק עם עולים חדשים, כל מידע נוסף רק יכול לעזור. גם אם זה תלונה, גם אם זה ביקורת, אנחנו באמת נשתדל לקרוא לזה ביקורת בונה ולקחת מזה רק את הדברים כדי למנף אותם הלאה. אני בעצמי עליתי ארצה לפני יותר מ-40 שנה, גם אני התחלתי את הדרך שלי כסטודנטית באוניברסיטת בר אילן, כך שכל מה שקשור לסיוע, תמיכה ועידוד של עולים חדשים, זה נמצא בראש מעייניי. כל מי שמכיר אותי יודע שבשבילי זה הרבה הרבה מעבר לעבודה, זה משימה שלקחתי על עצמי ואני משתדלת לעשות אותה כמיטב יכולתי. אני עובדת כבר כמעט 15 שנה בדיקנט הסטודנטים עם עולים חדשים ונאמר לי, ממינהל הסטודנטים, שבר אילן היא האוניברסיטה עם המספר הכי גבוה של עולים חדשים.

עכשיו אני אתייחס לנושא הספציפי של תרגומי בחינות, כי אני מבינה שזה אחד הנושאים שעלו כאן. חשוב לי קודם כל להגיד שבאיזה שהוא מקום זה נראה לי קצת הזוי כי מבדיקה שערכנו, אנחנו האוניברסיטה היחידה שנותנים את השירות הזה. אז אנחנו נותנים את השירות וכאילו כולם מתנפלים עלינו למה השירות הזה כרוך בתשלום. באוניברסיטאות אחרות לא נותנים בכלל את השירות הזה ואז זה מאוד פשוט. אנחנו כן לקחנו על עצמנו לתת את השירות הזה, כי היה ביקוש ואנחנו גם - - -
היו"ר אברהם נגוסה
הצטרף אלינו חבר הכנסת מיכאל אורן.
סולונזי פרידנברג
בתחילת שנה, כשאנחנו עושים יום היכרות עם הסטודנטים שלנו, אנחנו מסבירים להם, הנהלים מאוד מאוד ברורים וכל סטודנט יודע מה הזכויות שלו והוא יודע שיש לו גם אפשרות לבקש תרגום מבחן לאנגלית, אבל שזה כרוך בתשלום. התשלום זה השתתפות עצמית. אני יכולה להקריא לכם פה רק דוגמאות ספורות של תשלומים ששילמנו למתרגמת שלנו, שאנחנו עובדים איתה כל השנים, 882 שקל למבחן, 1,027 שקל, 1,100 שקל, 536 שקל, 1,229 שקל. בוא נגיד שאין פה שום מבחן שהסכום שלו הוא 270 שקל. אין דבר כזה. אנחנו עובדים שנים עם אותה מתורגמנית, שהיא מתורגמנית רשמית.
היו"ר אברהם נגוסה
אתם עושים את זה פר סטודנט? כי אם עשרה סטודנטים נבחנים?
סולונזי פרידנברג
אני רוצה להתייחס גם לנקודה הזו, שהיא מאוד חשובה ומאוד לגיטימית. מתוך 136 מבחנים שתורגמו בשנה שעברה 80 מהם ניתנו רק לסטודנט אחד. זאת אומרת שאפילו אם במבחנים שיש שניים או שלושה סטודנטים הם היו משלמים פחות, זה עדיין לא מכסה את העלות של מבחן אחד. רוב המבחנים, הסטודנט משלם רק 270 שקל גם אם המבחן עולה 500, 600 ו-1,000 שקל. זה לגבי העניין הזה. בשנה שלפני כן תורגמו 100 מבחנים שמתוכם 70 ניתנו רק לסטודנט בודד. בגלל זה ההתייחסות היא כזו ואין לנו הרבה ברירה. בכל אופן האוניברסיטה היא זאת שמשלימה את כל הסכום.

הייתה כאן עוד ביקורת מרייצ'ל, שהתרגומים לא טובים. אז קודם כל אני תמיד אומרת שאם יש משהו אפשר לבוא אליי ולהגיד 'היה לי מבחן ביום זה וזה, אני מבקשת לציין שזה לא תורגם כמו שצריך'. דבר שני, יש לי הסכם עם המתורגמנית - - -
היו"ר אברהם נגוסה
חשוב לי מאוד לדעת את האמת, הם לא באו ואמרו שהתרגומים לא נכונים?
סולונזי פרידנברג
קורה פה ושם שסטודנט בא ואומר לי 'היה לי מבחן ביום זה וזה, המילה איקס או וואי לא תורגמה בדיוק כמו שהיא הייתה צריכה'. נוסף לזה, המתורגמנית הזאת, כל מבחן שהיא מתרגמת, לפני שהיא מחזירה אותו מתורגם היא פונה למרצה והיא מקבלת את האישור שלו על התרגום. יותר מזה אי אפשר לעשות, באותו רגע שהמרצה נתן את האישור. זה הסכם שיש לי איתה והיא עושה את זה, כל מבחן היא מעבירה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
מבחינה טכנית, איך עושים את זה? הסטודנט בא לכיתה ואתם מחלקים לו את התרגום?
סולונזי פרידנברג
יש טופס שהוא יכול להוריד מהאתר, הוא מחתים את המרצה שלו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
את המבחן?
סולונזי פרידנברג
טופס הבקשה לתרגום.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, החומר תורגם, הסטודנט לא יכול לדעת לפני זה, לפני מועד המבחן, את המבחן. הוא בא והתיישב, אתם מחלקים לו את התרגום.
סולונזי פרידנברג
כן, הוא יקבל גם את העברית וגם את התרגום.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא קיבל את זה, אני רק אומר, מתי יש אפשרות להראות למרצה?
סולונזי פרידנברג
לא, המתורגמנית, כשהמבחן מתורגם, לפני שהמתורגמנית מחזירה את זה למדור בחינות, היא פונה למרצה במייל, מעבירה לו את התרגום ומבקשת ממנו אישור. אם יש תיקונים, אני מניחה שהיא עושה אותם.
היו"ר אברהם נגוסה
אז כל מבחן מקבל אישור מהמרצה.
סולונזי פרידנברג
בדיוק. שום מבחן לא מוגש למדור בחינות מתורגם לפני שהוא קיבל אישור מהמרצה.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. אוקיי.
סולונזי פרידנברג
זה לגבי הנושא שהיא טוענת שזה לא מתורגם. אני לא אוהבת את ההשוואה עם אוניברסיטאות מחוץ לארץ, כל מדינה עם המדיניות שלה, כל מדינה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, בואי נישאר במדינת ישראל.
סולונזי פרידנברג
כי בצרפת אפשר ללכת ללמוד רפואה עם תעודת בגרות, יופי, נהדר, פה אי אפשר, אז מה יש להשוות? אני לא חושבת שזה בר השוואה, כל מקום הוא אחרת וכל מדיניות שונה, כל אוניברסיטה שונה וצריכים להתייחס לאיפה שאנחנו ולא למקומות אחרים. זה עיקר הדברים. אני התייחסתי לכל הנקודות שהעלו כאן, ואם יש עוד דברים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אולי עוד נקודה. האם יש אפשרות למרצים שהם יתרגמו בעצמם?
סולונזי פרידנברג
אז מה שאני העליתי, למשל מדעי החיים, מדעי החיים הם פקולטה שבאמת הולכים לקראת הסטודנט העולה, יותר מזה אי אפשר, והם לקחו על עצמם מלפני, זה התחיל לפני שנה, שהמתרגלים שלהם הם אלה שמתרגמים את המבחנים והם לא לוקחים על זה כסף. המתרגל מקבל את הכסף מהמחלקה, אבל הסטודנט למדעי החיים לא משלם עבור התרגומים. אני חושבת שזה רעיון נהדר, אבל אני לא יכולה לחייב שום מחלקה לעשות את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
אולי זה יכול להיות גם פתרון טוב, במיוחד עכשיו, מינהל הסטודנטים לא ידעו על זה ועכשיו הם מוכנים לממן את זה - - -
מירי כהן-אדלשטיין
לא.
סולונזי פרידנברג
אני אשמח.
היו"ר אברהם נגוסה
אני הבנתי שאתם מוכנים לממן.
מירי כהן-אדלשטיין
אנחנו מוכנים לבחון את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני שאלתי קודם לכן, אילו ידעתם האם הייתם משלמים? אז אמרתם לי כן.
מירי כהן-אדלשטיין
לא, אמרנו שאם היינו יודעים היינו בוחנים את הנושא - - -
יצחק אוחנה
אם צריך לתת מענה ולהעלות את זה.
מירי כהן-אדלשטיין
עוד פעם, פונים, יש לנו תקציבן במשרד, יש לנו את המשרד, זה לא עובד 'יופי, אני רוצה לממן ואני אממן'.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי, בוחנים, נכונות לבחון.
סולונזי פרידנברג
אנחנו מאוד נשמח וגם הסטודנטים כמובן.
היו"ר אברהם נגוסה
עוד שאלה. אתם יודעים שלעולים החדשים אין כסף לעמוד בסכומים האלה. כשהמציאות היא כזו האם אתם פניתם למינהל הסטודנטים והתייעצתם האם יש אפשרות לעזור להם? אתם כאוניברסיטה?
סולונזי פרידנברג
אני יודעת שיש גם לפעמים מחלקות, יש לי נגיד סטודנטית באופטומטריה, שהמחלקה לקחה על עצמה לשלם עבור התרגומים שלה. יוזמה פרטית.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל לא פניתם למינהל הסטודנטים.
סולונזי פרידנברג
אני לא חושבת שהייתה פנייה אל המינהל. למרות שהנושא הזה, זה כבר קיים יותר מ-15 שנה, אין פה שום דבר חדש בנושא של התרגומים. עכשיו הנושא עלה, אבל הכול קיים שנים.
היו"ר אברהם נגוסה
סיימת, גברתי?
סולונזי פרידנברג
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
רייצ'ל, מילה אחת ואני עובר לאגודת הסטודנטים.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
קודם כל לגבי איכות התרגומים. זה נחמד ויפה שהם שולחים את התרגום של בחינה למרצה, אבל אם המרצה לא יודע אנגלית, תאמינו לי, זה לא עוזר. היה לי מרצה שביקש ממני לתרגם מייל כדי שהוא יוכל לשלוח את זה למישהו מחו"ל. זה דבר ראשון.
סולונזי פרידנברג
יש לך הצעה יותר טובה מאשר לשלוח את זה למרצה?
היו"ר אברהם נגוסה
מה ההצעה שלך?
רחל (רייצ'ל) ברוידא
אני חושבת, בגלל שגם יש מתרגמת אחת, אני ממליצה להשתמש ב - - - קודם כל להביא את זה מתוך המרכז וגם המתרגמת היא סטודנטית בבר אילן - - -
סולונזי פרידנברג
היא לא סטודנטית - - -
רחל (רייצ'ל) ברוידא
היא דוקטורנטית.
סולונזי פרידנברג
ממש לא.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
זה מה שהדיקנית אמרה לי.
סולונזי פרידנברג
אני יודעת, אני עובדת איתה 15 שנה. היא לא סטודנטית, היא הייתה מרצה בבר אילן. נא לדייק.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
ובמחלקה שלי יש מלא מלא מלא מקרים שהיא לא יודעת את כל המושגים ואז יש טעויות בתרגומים. אני בעד, אם זה במדעי החיים או במדעי החברה, שיהיה מתרגמת או מתרגם שיתרגם את זה בתוך התחום הזה. זה לא נורמלי שאני מקבלת מבחנים ממישהו שלא מכיר את המושגים ואז יש טעויות בתרגום. יש הרבה מקרים שכתוב במבחן בעברית, למה הם מקבלים גם את העברית וגם את האנגלית? כי אי אפשר לסמוך על האנגלית. אם אני מקבלת את האנגלית ויש טעויות באנגלית, בוא נגיד יש שאלה בעברית, מה לא נכון ובאנגלית כתוב מה נכון, ואני נפלתי בשאלה הזו, וואלה, כי סמכתי על האנגלית. זה לא הוגן. כשאני הולכת למרצה ואומרת לו 'אבל וואלה כתוב באנגלית מה כן נכון', הוא אומר לי 'טעות שלך, למה הלכת עם האנגלית?' זה גם משהו.

וגם סולנז' אמרה שברוב המקרים זה רק סטודנט אחד שביקש תרגום ואני אומרת, ואני יודעת מחברים שלי, שברוב המקרים זה בגלל שיש הגבלה עד ארבע ובשנה ב' ושנה ג' יש הגבלה עד שתיים. אני וחברים שלי יושבים ואומרים 'וואלה, המבחן זה 2 נקודות זכות, טוב, אז בואו נשקיע כמעט 300 שקל במבחן הזה ולא במבחן השני שזו נקודת זכות אחת'. עושים את שיקול הדעת ויודעים בוודאות שאני לא אהיה מצטיינת דיקן כי אני לא יכולה לקבל את זה.
מירי כהן-אדלשטיין
אם היית יודעת על זה מראש יכול להיות שהיית בוחרת ללמוד במוסד אחר ולא בבר אילן?
רחל (רייצ'ל) ברוידא
כן, אז בר אילן בא למדרשה שלי, אני למדתי במדרשת נשמת והם באו ואמרו שזה המקום הכי טוב לעולים חדשים ובדקתי באינטרנט - - -
סולונזי פרידנברג
לא היית מקבלת תרגומים - - -
רחל (רייצ'ל) ברוידא
במלא מקומות אפשר לקבל תרגום למבחן. באינטרנט, עכשיו יכול להיות שכן, כשאני בדקתי לא היה כתוב לתשלום, וכל סמסטר הם מנסים להעלות את זה.
סולונזי פרידנברג
ממש לא.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
בסמסטר הקודם, יש לי מיילים וכתוב 'אמורים להעלות את המחיר ולהוריד את - - -
סולונזי פרידנברג
תדייק במה שאת אומרת, בבקשה.
רחל (רייצ'ל) ברוידא
את רוצה לראות את המיילים? יש לי מלא מיילים שכתוב שהולכים להעלות.
סולונזי פרידנברג
מתי בדיוק? מתי בדיוק העלו?
רחל (רייצ'ל) ברוידא
בסמסטר הקודם וגם - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לפי הממ"מ התרגום מבוצע על ידי דוקטורנטית מהאוניברסיטה.
צח בן יהודה
זה מה שמסרו לנו מלשכת הדיקן.
סולונזי פרידנברג
מי שמתרגם?
סולונזי פרידנברג
דוקטורנטית.
סולונזי פרידנברג
זה לא נכון. זה לא מדויק. מרצה לשעבר.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. אוקיי, זה מה שנמסר לנו.
סולונזי פרידנברג
אני יכולה לתת לכם את כל הפרטים.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשמוע את התאחדות הסטודנטים, אני מבין שגב' הדר - - -
הדר דורן
נכון, יש פה גם אגודת הסטודנטים בר אילן והתאחדות הסטודנטים הארצית.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אגודה בבקשה.
הדר דורן
שלום לכולם, שלום, כבוד היושב ראש, שלום חבר הכנסת מיכאל אורן, קוראים לי הדר, אני סגנית יושב ראש אגודת הסטודנטים בבר אילן. בשנה החולפת עבדתי הרבה באגודת הסטודנטים עם סטודנטים שנזקקים לעזרה כמו רייצ'ל, גם מול לשכת הדיקן ומול כמובן מחלקות אחרות, גם מול התאחדות הסטודנטים.

אני רוצה להציף בעיה שכל הזמן במשך הדיון שמעתי שעולה, בלי לנקוב בשם שלה בפירוש. אני מרגישה שבסופו של דבר כל מי שהתכנס כאן, כל המחלקות, כל האגפים פה, בסופו של דבר אנחנו כולנו מעודדים עלייה לארץ, אנחנו רוצים שסטודנטים עולים ירגישו בנוח, יגיעו לאוניברסיטאות, יוציאו תארים, ייכנסו לשוק העבודה, יתנדבו, יתערו בחברה וכל זה הוא דבר שכולנו רוצים. כל הדיון פה הוא בעצם על הפרקטיקה, אחריותו של מי כל דבר.

אני באמת שמה לב שיש מכל מיני מקומות ומכל מיני גופים שמעלים בעיה, תסלחו לי על העוז, אבל איזה שהיא קצת זריקת אחריות. בסופו של דבר אני חושבת שאם הסנכרון בין כולם יהיה טוב יותר, ואני חייבת לציין ולהוריד את הכובע שיש פה כמה דברים ששמעתי כאן לראשונה, שוב, כי אני בשנה החולפת ניסיתי להבין מי בדיוק אחראי על העולים ולא הצלחתי, בין אם כשהלכתי לדיקן, למשל הגוף שלהם, מינהל הסטודנטים, זה דבר שרק לאחרונה הגעתי אליו, רק לאחרונה אני בכלל הבנתי שנותנים איזה שהן הקלות לסטודנטים. אני מרגישה, כמו הדוגמה שרייצ'ל נתנה, שיש מדריך או מדריכה לכל אחד והיא אומרת 'כן, אנחנו פנינו' ואת אומרת 'אבל לא קיבלנו שום דבר', אנחנו צריכים לעשות, כמו שאת אמרת מקודם, איזה שהוא בדק בית, לראות מה קורה. כשאני באגודה מעסיקה סטודנט שתפקידו לתת שירות לסטודנטים ואני שומעת שסטודנטים אומרים 'אבל אני פניתי ולא - - - ', אני אוטומטית אומרת לסטודנט 'אני מאוד מתנצלת, אני מאוד מצרה על המקרה שקרה לך, אני אבדוק מה קרה, למה זה לא הגיע'.
מירי כהן-אדלשטיין
זה בדיוק מה שאמרתי עכשיו.
הדר דורן
בסדר, אני רק מנסה להגיד שיש פה הרבה דברים שצפים ועולים ואני מרגישה שאין איזה שהוא מענה. עכשיו, לצורך העניין, אחרי שנצא מהוועדה זאת, כשימשיכו לפנות אליי סטודנטים, אני לא בטוחה שעדיין, אחרי הוועדה הזאת, יודעת למי לפנות.
היו"ר אברהם נגוסה
אפשר לפנות למשרד הקליטה והם יבחנו את העניין. הכתובת זה מינהל הסטודנטים.
הדר דורן
אני אפנה. הכוונה שאני לא אדע במאה אחוז שאחר כך, אם אני אבוא בטענות ואני אגיד 'פניתי אבל לא קיבלתי מענה', אז באמת הגופים הרלוונטיים יבחנו את זה כמו שצריך. כי באמת, כמו שרייצ'ל אמרה, פנו אליי השנה המון המון סטודנטים עולים שפנו ללשכת הדיקן ולמדריכים שלהם, אני מחזקת את דבריה של רייצ'ל, מאוד יכול להיות שהסטודנטים שפנו אליי לא פנו אליה ולהיפך, ככה שיש פה המון סטודנטים באמת עם בעיות שלא קיבלו מענה, ושוב, אני מנסה לראות האם יש בסופו של דבר איזה שהיא תשובה לדבר.

גם אם אנחנו מדברים פה על תרגומים, אפשר להציע המון רעיונות, אני לא יודעת אם כאן זה המקום. אפשר להציע רעיונות, לדוגמה, מבחנים שהם שגורים, שנה אחרי שנה, אלה מבחנים שכבר קיימים במערכת. אני אספר קצת איך מאגר בחינות עובד. לכל מרצה, לדוגמה נלך על שאלון אמריקאי, לכל סטודנט יש בתואר - - - לא כולם כאן, אבל אני אתן את הדוגמה הזאת, כי היא הכי פשוטה להבנה. יש מאגר, לדוגמה כל מבחן אמריקאי, 30 שאלות אמריקאיות. למרצה יש מאגר של כ-100 שאלות אמריקאיות, כבר קיימות שנים שנים, כל שנה המרצה יכול להוסיף או להוריד. אבל בגדול, בואו ניקח הערכה גסה שלי, 80% מהשאלון האמריקאי אלה שאלות שחוזרות על עצמן משנה לשנה. לכן במקום לתרגם כל מבחן מחדש הולכים ומתרגמים כבר את השאלות הקיימות במאגר, פעם אחת אולי משקיעים בזה הרבה כסף ואחר כך עוברות שנים ואין שום צורך, רק פעם ב-, את אותם 20% תיקונים. זו סתם דוגמה שהעליתי כאן.

אני מרגישה שהמערכת מסורבלת. אני עבדתי בשנה האחרונה כראש חטיבת אקדמיה באגודה, עכשיו נכנסתי לתפקיד סגנית יושב ראש האגודה, לפעמים איבדתי את הידיים והרגליים. יוכלו להעיד כאן הסטודנטים שיושבים, רייצ'ל וישי, שלעתים אני מאוד רוצה לעזור לסטודנטים, אני גם פונה לדיקן, גם להתאחדות ולפעמים - - - אני אפילו לא ידעתי על קיומו של המינהל ושהוא אמור - - - אני לא מאשימה חלילה את המינהל, לא, אני לא אומרת שהמינהל צריך - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא ידעת על מינהל הסטודנטים?
הדר דורן
אני אומרת שאולי האוניברסיטה צריכה יותר לפרסם, אולי כשאני פונה ללשכת הדיקן - - - כלומר אני מרגישה שאין כאן איזה שהוא צינור חלק שעובר, סטודנט עולה, מדריך, דיקן, מינהל הסטודנטים. אין כאן את הדבר הזה, יש כאן איזה שהוא טלפון שבור.
קריאה
עשינו פגישה עם כל בעלי התפקידים בתחילת השנה בבר אילן, שאני וסולנז' השתתפו וכל צוות המדריכים, הרכזת החברתית אקדמית, כל הצוות. אולי סולנז', בתחילת השנה, נוודא שכל הגוף של התאחדות הסטודנטים יהיה בפגישה הזו.
סולונזי פרידנברג
בהחלט.
היו"ר אברהם נגוסה
בואו נמשיך. נא לסיים, בבקשה.
הדר דורן
אני חלילה לא רוצה להטיח האשמות שווא, כי שוב, אני לא מכירה לעומק ואני מורידה את הכובע בפני רייצ'ל שעשתה שיעורי בית בעבודת נמלים מעמיקה, בסך הכול אני רוצה לבקש שנצא מהוועדה הזאת עם איזה שהן תובנות, עם איזה שהם פתרונות. כמו שאמרת, אני גם אגדיל ואומר שאני סטודנטית בפקולטה למדעי החיים, אותה הפקולטה שבה מתרגמים המתרגלים ושם אני מסתכלת על הגישה. אני לא אדבר אפילו על המתרגלים שמתרגמים, כי זה גם תלוי יכולת של כל אחד, כי במדעי החיים דורשים אנגלית ברמה מאוד מאוד גבוהה, אבל אני מתכוונת לגישה, הגישה שם היא גישה שכל עולה - - - זה לאנגלית, גם מי שדובר צרפתית, הגישה לעולים החדשים היא גישה אחרת לחלוטין, אתה מרגיש שיש לך מענה. אם אתה פונה למרצה שלא יודע מה המענה המרצה ממש יחרף את נפשו עד שהוא ייתן את המענה לאותו סטודנט.

אני מבקשת, בראש ובראשונה, כל הגישה לעולים, אני מרגישה שהעולים מטרטרים ממקום למקום אפילו בלי קשר לתקציב, ליכולת כלכלית, העניין של הגישה, של העזרה. באים אלינו לאגודה, שואלים שאלות, מטרטרים אותם לדיקן, מטרטרים אותם לרקטור ואין משהו מוגדר, אין מישהו שיהיה איתם. אני לא מכירה את המדריכים, אבל הגישה הכללית היא שהעולים החדשים מטורטרים ממקום למקום, חסרי מענה, צריכים לאסוף עשרות עדויות רק כדי שאולי יתייחסו אליהם. זאת התחושה הכללית. אני רוצה לחזק את הדברים ולבקש שנצא מהוועדה הזאת עם איזה שהוא צינור חלק שכל הטלפונים השבורים אולי ייפתרו, שאולי נצליח לדעת, אפילו רשימת טלפונים והדברים הבסיסיים ביותר, למי לפנות כשדבר איקס קורה, למי לפנות כשדבר וואי קורה, כי זה מרגיש שהרגליים והידיים שלנו אובדות.
סולונזי פרידנברג
חשוב לי רק לציין שאפילו במעונות יש מדריכים מיוחדים לעולים חדשים. אפילו שם.
הדר דורן
לא אמרתי שאין, רק שסטודנטים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אבל אנחנו רואים את מבחן התוצאה. במבחן התוצאה מינהל הסטודנטים לא ידעו, זה לא הגיע אליהם. לכן לא משנה כמה שהמדריכים יהיו, היא אומרת שהיא פנתה למדריכים, אבל זה לא הגיע אליהם. הם לא ידעו.

גב' ליאת הלבץ, בבקשה, נציגת התאחדות הסטודנטים.
ליאת הלבץ
תודה רבה. אני רוצה להתחיל דווקא מהתייחסות לעניינים פרטניים שהועלו. קודם כל בנוגע לשח"ק, למלגות, אני יכולה להגיד בתור גוף שמפעיל מעל 1,000 מלגאים מעבר לעולים, מלגאים שהם ילידי הארץ, גדלו במערכת בישראל, בבית של ישראלים, אמור להיות להם כביכול אולי יותר קל בתקופת הלימודים, הם נותנים 120 שעות ברוב הפרויקטים של המלגות, הן ניתנות לאורך השנה, פרוסות, כולל חודשי הקיץ. במקרה הזה אני באמת מצטרפת להצעה שהועלתה, שתעשו בחינה של הוספת זמן לביצוע 120 השעות האלה, אנחנו נשמח להציע לכם את הבחינה דרך המלגות שאנחנו מפעילים. אנחנו באמת מפעילים כמות נכבדת של מלגאים ושווה באמת לבחון אם צריך לתת להם עוד זמן - - -
מירי כהן-אדלשטיין
איך אתם מעבירים להם את שכר הלימוד?
ליאת הלבץ
בצ'קים.
מירי כהן-אדלשטיין
ואתם נותנים להם את הכסף לפני שהם מסיימים את כל השעות?
ליאת הלבץ
לא, על שח"ק.
מירי כהן-אדלשטיין
סטודנטים עולים לא יכולים לעמוד בטווח הזה בין יוני, כשאומרים להם 'אתם לא יכולים להיבחן', עד אוגוסט, שאני אתן להם את הכסף באוגוסט. זאת הסיבה שאנחנו מגבילים את זה עד יוני.
ליאת הלבץ
אז אני אומרת שווה לבחון. אני מבינה אותך, אני מבינה את הבעייתיות, אבל אולי שווה שנבחן ביחד, כי אנחנו גוף שמפעיל היום המון מלגאים ומלגאים דרך מלגות של המדינה, משרדים ממשלתיים שמעבירים לנו תקציבים לפרויקטים. שווה שנעשה את הבחינה, ואני מציעה בשמחה שנעשה את הפגישה הזו כדי לבחון איך אנחנו משפרים את זה כדי שהסטודנטים בסוף ירוויחו יותר, כי זה הרצון שלכם ושלנו, אני בטוחה.

מעבר לזה, על הסיפור של החזר שכר לימוד שהועלה כאן, מול המכללות ומול האוניברסיטאות. שוב, אני מציעה לוועדה לוור"ה, לוועד ראשי האוניברסיטאות, שהוועדה תפנה אליהם ותבקש התייחסות שווה, כמו שוור"מ נתנו. זה נראה לי הזוי ומגוחך שזה המצב. אני שמחה לשמוע שכאן הבעיה, כי אני בטוחה שמול ור"ה אפשר לעבוד ביחד, הוועדה, מינהל הסטודנטים ואנחנו, כדי לעשות את השינוי הזה.
דנה גורדון שושני
את מוכנה לפרט? מה בדיוק לבקש מוור"ה?
היו"ר אברהם נגוסה
לגבי ה-25%, את מתכוונת?
ליאת הלבץ
כן, החזר לימודים, ה-25% שמינהל הסטודנטים - - -
מירי כהן-אדלשטיין
לוור"ה, כדי שיקיימו איתנו את שכר הלימוד ללא תוספת של 25%.
ליאת הלבץ
אנחנו נשמח להיות שותפים לזה. גם פה אני קוראת לכם, תשתמשו בנו.
היו"ר אברהם נגוסה
יש נציג מל"ג פה?
אורנן פודם
כן.
ליאת הלבץ
אבל זה נציג מל"ג ולא נציג ור"ה, ור"ה זה גוף בפני עצמו.
היו"ר אברהם נגוסה
אני ארצה לשמוע את התייחסותך.
ליאת הלבץ
אני באמת מציעה את שיתוף הפעולה שלנו, אנחנו יותר מנשמח לעזור, יש לנו את הכלים שלנו ואנחנו עובדים מול ור"ה באופן קבוע.

מעבר לזה, בכללי על הדיון ועל ההתנהלות כאן. אני חייבת לומר שזו לא פעם ראשונה שאנחנו מתעסקים בסטודנטים עולים. כאן בוועדה, גם איתך, יושב ראש הוועדה, היו כאן דיונים ספציפית על הסטודנטים האתיופים ובכלל מול מינהל הקליטה. קודם כל הטענה הזאת בכלל, שזה לא בסדר שאנחנו פה פעם ראשונה שומעים את הטענות. בשביל מה יש כנסת? בשביל מה יש את הוועדות, בשביל מה יש את הדיונים? זה מרגיש לי אפילו קצת איזה שהוא זלזול בוועדה, שהוועדה לא בדקה את הפניות שהגיעו, את כמות הפניות, ואמרה 'אה, רגע, קיבלנו פנייה אחת אז נעשה דיון'. הם כנראה קיבלו מספיק פניות, כנראה הגיע אליהם מספיק מידע, הם כנראה הרגישו שיש כאן בעיה חוזרת ששווה לעשות עליה דיון.

אני בתור גוף שפונה לוועדות האלה כמעט באופן יומיומי עם בקשות של דיונים מפה עד הודעה חדשה בכל מיני נושאים, אני רואה שכל פעם שאני מבקשת דיון אני צריכה להביא הוכחות מהשטח ללמה אני מבקשת את הדיון הזה, ועד שאנחנו לא עושים את הבדיקה הזאת עם הוועדה, הוועדה לא מקיימת את הדיון. אז להגיד פה שזה לא בסדר שאתם שומעים פה את זה פעם ראשונה, זה להגיד 'אנחנו לא מוכנים לשמוע ביקורת'. אז תקבלו ביקורת, לא יקרה כלום. גם אנחנו שומעים עלינו ביקורת, אנחנו מקבלים את הביקורת, אנחנו לומדים ממנה, אנחנו בסך הכול גופים, אם זה עמותה ואם זה ממשלתי אז בכלל, צריך ללמוד לקבל ביקורת, לא יקרה כלום. אז נכון, מקבלים את זה פה ולא קיבלתם את זה במייל. כנראה שקיבלתם את זה במיילים אם הגיעו כל כך הרבה פניות לרייצ'ל. באיזה שהיא צורה זה לא הגיע, תבדקו את המערכת, לעשות 'לא' עם הראש לא יעזור, בואו נבדוק את המערכת, בואו נבין למה הפניות לא הגיעו אליכם, בואו נבדוק איך משתפרים, לא רק לעשות 'לא' עם הראש.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, כדי לעדכן. אנחנו פנינו למשרד הקליטה כשהפניות הגיעו אלינו, בעיקר בנושא של סיסאי. אנחנו פנינו ויש לי מכתב בחתימת השרה. לכן זו לא פעם ראשונה.
יצחק אוחנה
נכון, רק את זה קיבלנו, שאר הדברים לא קיבלנו.
ליאת הלבץ
לא, הם מדברים על התרגומים, שפעם ראשונה זה הגיע.
מירי כהן-אדלשטיין
לא, אבל גם לא צריכה להיות סודיות. אם באמת רוצים להגיע לחקר העניין, עד שראיתי את הנושא אני בכלל לא ידעתי שמדובר בבר אילן. אני שאלתי, אמרתי, אני לא קיבלתי פניות על זה, אבל עם יש פניות בואו תעבירו אליי, אני רוצה לנסות לעזור, אני רוצה לקדם. נאמר לי 'לא, אולי זה יעלה בוועדה'. אז האם אנחנו באים פה בשביל לדון ולהתנגח? או האם אנחנו באים באמת לפתור בעיות למען האוכלוסייה? זאת השאלה שלי.
ליאת הלבץ
אנחנו באים להציף כדי לבחון איך מתקדמים הלאה.
מירי כהן-אדלשטיין
אז בואי, גם את זה תיקחי בפרופורציה, את לא תמימה, את יודעת שיש גם הרבה דברים שהם מעבר - - -
ליאת הלבץ
ברור לי. רק דבר אחרון, אני מצטרפת לאמירה שחייבים לבחון, וזו לא פעם ראשונה שאנחנו רואים את זה ודוח המבקר התייחס לזה וכבר דיברנו על זה, גם בוועדה לביקורת המדינה וגם פה בוועדה, לסטודנטים אין גורם אחד. נכון שיש להם את הרכזים בשטח, אבל עובדה שיש כאן כנראה איזה שהיא בעייתיות והמציאות מראה לנו מהשטח שהסטודנטים כנראה לא יודעים בהכרח תמיד מי אותו רכז או לאן הם צריכים לפנות או מי צריך לפנות. הרבה פעמים, אנחנו נתקלים בזה שוב ושוב ושוב, לא רק ספציפית מול מרכז הקליטה, אני חייבת לומר, מול הרבה משרדים ממשלתיים או מול המל"ג, אלה אומרים שזה אחראי, זה אומר שזה אחראי. אני רואה אתכם מהנהנים בראש, כי אתם מכירים את זה כל כך טוב, כי זה קורה כל הזמן, כל הזמן, והסטודנטים העולים האלה, באמת שהמצב ההתחלתי שלהם הוא הרבה יותר קשה מכל בן אדם אחר במדינה שצריך להתמודד עם כל המערכות האלה שזורקות אותו מאחד לשני. הסטודנטים האלה לא יודעים לאן לפנות, זה המצב בשטח. אפשר להגיד שאנחנו מנסים לעשות אחרת, אבל זה המצב בשטח, אז צריך להתייחס לזה ולראות איך אנחנו משפרים את זה.
מירי כהן-אדלשטיין
אני לא אספר לך שעשינו סקר ו-90% מהסטודנטים הביעו שביעות רצון. אז להגיד על סמך סטודנט אחד - - -
ליאת הלבץ
זה לא סטודנט אחד - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבקש שתסיימי. סיימת?
ליאת הלבץ
כן, תודה.
היו"ר אברהם נגוסה
הצטרפה אלינו חברת הכנסת קסניה סבטלובה. רשות הדיבור לניתאי, בבקשה.
ניתאי - שדלן
שלום, אני ניתאי, אני כאן שדלן, כפי שזה מעיד, אבל אני לא בא לדבר תחת הכובע הזה, אני בא לדבר תחת הכובע הזה שהייתי סטודנט עולה חדש בבר אילן, מנהל מחלקת לטיפול בעולים באגודת הסטודנטים ב-2009-2010, סמנכ"ל אגודת הסטודנטים ב-2011, מנכ"ל אגודת הסטודנטים ב-2011 ו-2012, השח"ק שלי היה התנדבות במינהל הסטודנטים תחת אנצ'לו סלומון האגדית שעשתה עבודת קודש יום יום שם.

הטענה שפעם ראשונה אתם שומעים את הפנייה הזו מקוממת אותי. פנינו ב-2009 עם אנצ'לו, פנינו בטלפון, פגשנו פקידים, אתכם פעם ראשונה אני רואה, את הפקידים שפגשנו דאז אני לא רואה כאן, פנינו ב-2010, ב-2011 עשינו הפגנות באוניברסיטה מול משרד הדיקן, ב-2012 היו הפגנות שהבאנו לשם תקשורת כדי שזה כבר ייצא לאוזניים של מישהו כי שנה אחר שנה אין התייחסות לאותה פנייה. אני גם לא ידעתי את נושא הישיבה, הגעתי לכאן מתוקף העבודה ופתאום אני רואה את הפניות של אותם סטודנטים ואני מוצא את עצמי מלפני שש או שבע שנים. כבוד היושב ראש, אני כאן יום יום, אם תרצו לשמוע את מנכ"לי האגודה לאורך השנים, עברתי שלושה יו"רי אגודות שיכולים להעיד שהיו פניות. איתם עשיתי את הפניות, איך פעם ראשונה? בוועדה הזו אתם אומרים שפעם ראשונה אתם שומעים על הפנייה הזו?
מירי כהן-אדלשטיין
אני בתפקיד ארבע שנים, טרם שמעתי על זה.
היו"ר אברהם נגוסה
בואו לא ניכנס לזה.
מירי כהן-אדלשטיין
כן, בואו נטפל בזה ונתקדם הלאה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשמוע את ההתייחסות של מל"ג והתרומה שלהם לנושא, כי מדובר בהנגשה, מה מול האוניברסיטאות והמכללות, האם יש לכם תפקיד פה? האם אתם יכולים לעזור בדבר הזה? למה זה דווקא אוניברסיטת בר אילן, למה לא באוניברסיטאות אחרות? אוניברסיטאות אחרות, למיטב ידיעתנו, הסדירו את עניין התרגום, למה רק בר אילן לוקח כסף מהסטודנטים?
סולונזי פרידנברג
הם לא נותנים את השירות הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
בכלל לא נותנים את השירות?
סולונזי פרידנברג
לא נותנים את השירות הזה. לא הסדירו כלום, פשוט לא עושים את זה. זה אקסטרה שאנחנו נותנים וזו התגובה. אז אולי אנחנו צריכים ל - - - אני אומרת את זה בשיא הכנות, אולי צריך לחשוב על זה שוב.
היו"ר אברהם נגוסה
אז בסדר, כל הכבוד שאתם נותנים.
סולונזי פרידנברג
אבל אם יש רק ביקורת על זה אז אולי האוניברסיטאות האחרות צודקות. אולי.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אני חושב שהביקורת זה לטובה, בצורה חיובית, כדי לקדם ולעזור לעולם. לכן אל תיקחי את הביקורת כדבר שלילי. אני פונה עכשיו, אנחנו פונים אליך כנציג מל"ג, האם יש אפשרות להסדיר את זה, שיהיה גם תרגום באוניברסיטאות אחרות ושתרגום יוסדר על חשבון של האוניברסיטאות?
אורנן פודם
לגבי זה שאין תרגום, אני לא יודע, אפשר לשאול את צח, במסמך זה נראה כאילו באוניברסיטאות אחרות כן יש תרגום ו - - -
צח בן יהודה
לא, אין. חוץ מבר אילן אף אוניברסיטה לא מתרגמת מבחנים.
אורנן פודם
אז אנחנו יכולים לבדוק את זה, לפנות למוסדות. אני פונה גם לליאת וגם אליכם, כי אני באמת מבין את העניין הזה, שאנחנו רוצים להגיע לוועדות מוכנים ולתת דין וחשבון כשדברים לא עובדים או כשיש לאקונות או דברים לא עובדים ופה לא ניסו את הדרך המקובלת הרגילה. אני הלכתי לרכזת פניות הציבור היום וביקשתי ממנה שתבדוק לי טוב טוב בכל השנים האחרונות אם הייתה פנייה כזאת ולא היה. אז תנו לנו צ'אנס לטפל בזה. אני חושב שאנחנו כן נטפל, אנחנו כן מכירים פניות ציבור, גם אם זה התאחדות הסטודנטים. התאחדות הסטודנטים יודעת להגיע אלינו כשיש להם בקשות, פה ההתאחדות לא פנתה אלינו.
ליאת הלבץ
כשאנחנו פונים אז אומרים לנו 'האוניברסיטה ענתה ככה וככה וככה' ומעבירים לנו את התשובה של האוניברסיטה.
אורנן פודם
וכשיש איזה שהיא בעיה עם התשובה של האוניברסיטה אנחנו מתערבים. לא חסרים מקרים.
ליאת הלבץ
כן, אבל בפניות ציבור הסטודנטים לא יודעים לפנות למל"ג ואתה יודע את זה. הסטודנטים העצמאיים, הפרטניים, לא יודעים - - -
אורנן פודם
יש בעיה כשאתה מנהל מערכת כל כך מורכבת, של 65 מוסדות, לדעת על כל דבר לא תקין. הרי יש פה בעצם רק מוסד אחד שגובה. בי"ת, אני אומר, תפנו אלינו, יש פניות ציבור, אנחנו מקבלים אלפים בשנה. גם להתאחדות הסטודנטים אני פונה, תפנו אלינו כשיש בעיות, אתם יודעים לעשות את זה, זה לא שאתם לא יודעים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
האם נראה לך שהמל"ג יכול לצאת בקריאה לכל האוניברסיטאות להתחשב בעולים החדשים ולתרגם את המבחנים?
אורנן פודם
כן.
ליאת הלבץ
הוא יכול רק להמליץ, הוא לא יכול לחייב.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אנחנו נפנה אליכם.
אורנן פודם
אין בעיה, בשמחה.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר גמור, תודה רבה לך. חברי הכנסת, אתם רוצים להתייחס?
מיכאל אורן (כולנו)
אני חושב שמה שאמרתי קודם, הבעיה מוכרת בכל כך הרבה תחומים, בחיילים בודדים, יש להם בדיוק אותה בעיה, שלא יודעים למי לפנות, עושים מהם כדורי פינג פונג.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
והייתה בעיה שם כשעוד אני למדתי לפני 20 שנה כעולה חדשה.
מיכאל אורן (כולנו)
כן, על בשרנו, כל אחד עם המבטא שלו ועם הצלקת שלו.
היו"ר אברהם נגוסה
אני חושב שהדיון הוא דיון מאוד חשוב, למרות שהיו טונים שלא היו צריכים להישמע, אבל אני חושב שזה לטובת העניין. סטודנטים וגם נציגי המשרדים הביעו את דעתם ואני חושב שהכיוון שאנחנו הגענו זה לפתרון העניין. מינהל הסטודנטים אומרים, אנחנו פתוחים לשמוע, לקבל פניות ולבחון את זה מול התקציבים ולכן מאוד חשוב שאתם, הסטודנטים, גם האגודה וגם ההתאחדות, תעזרו לסטודנטים באמת לפנות ישר והכתובת היא מינהל הסטודנטים. בואו נעשה ככה, כפי שהם הסבירו, יש להם נציגים באוניברסיטאות, מדריכים ודיקן הסטודנטים, דרך זה אפשר להגיע אליהם.

תיכף מנהלת הוועדה תקרא את הסיכומים שלנו, מה שסיכמנו, אבל חשוב לי מאוד להדגיש שחוברת הסברה עם כתובות לסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה זה דבר מאוד חיוני וחשוב שהסטודנטים יידעו למי לפנות. דנה, תקראי את הסיכום של הדיון שלנו.
דנה גורדון שושני
הוועדה קוראת למינהל הסטודנטים, אחת, להתכנס עם התאחדות הסטודנטים, לבחון כיצד ניתן להעניק את מענקי המלגות לעולים במסגרת שח"ק. דבר נוסף, לפרסם לסטודנטים העולים בדיוק אל מי לפנות בכל עניין.

הוועדה תפנה לוור"ה בבקשה לחדש את הסכמי שכר הלימוד עם המינהל לסטודנטים עולים במשרד העלייה והקליטה, כך ששכר הלימוד עבור מלגות לסטודנטים עולים יועבר ישירות מהמשרד לאוניברסיטאות, ללא תוספת של 25%. הוועדה קוראת למל"ג לקרוא לכל האוניברסיטאות לאפשר תרגום בחינות לעולים חדשים בשפתם.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אני חושב שזה נראה לי מאוד טוב. אנחנו נעקוב אחרי זה ונפנה בכתב לגורמים הרלוונטיים. תודה שבאתם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:15.

קוד המקור של הנתונים