ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/06/2016

פניות ציבור: הסיוע בשכר דירה אינו מספיק לדירה תקנית

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 60

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, א' בסיון התשע"ו (07 ביוני 2016), שעה 14:00
סדר היום
פניות ציבור: הסיוע בשכר דירה אינו מספיק לדירה תקנית
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
ליאת גואלי - מנהלת תחום טיפול בפרט, משרד הבינוי והשיכון

יובל טלר - רפרנט שיכון באגף תקציבים, משרד האוצר

יונית אפרתי - ממונה שילוב בקהילה, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

אבנר עורקבי - יו"ר אה"בה - ארגון הנכים בישראל המיוחד

אהוד בקר


מרכז המחקר והמידע של הכנסת

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים
פניות ציבור
הסיוע בשכר דירה אינו מספיק לדירה תקנית
היו"ר ישראל אייכלר
ברוכים הבאים הסטודנטים לעבודה סוציאלית. אני חושב שהנושא הוא בדיוק הנושא שתצטרכו להתעסק איתו.
אבנר עורקבי
אחד הנושאים.
היו"ר ישראל אייכלר
אחד הנושאים. אנחנו פותחים את הישיבה של פניות הציבור.
שלומית אבינח
דיון משודר באינטרנט בשידור חי, לידיעתכם.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, הוא משודר גם בחי.
שלומית אבינח
כל מה שאתם עושים, רואים אתכם.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אנחנו תמיד אומרים עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים. הוועדה לפניות הציבור בעניין הסיוע בשכר דירה, שאינו מספיק לדירה תקנית. אז את זה אנחנו כבר קובעים כאפריורי, הנחת יסוד, שזה לא מספיק.

אנחנו נשמע היום כמה אנשים זכאים, כמה אנשים מקבלים וכמה אחוז מהעלות הם מקבלים. אני מניח שדירה בדימונה עולה יותר זול מאשר דירה בצפון תל אביב, כך שכשאנחנו אומרים בהגדרה שזה לא מספיק לדירה תקנית – אנחנו מדברים אפילו על המינימום בדרך כלל.

הוועדה מטפלת כבר הרבה שנים בנושא הזה של סיוע בשכר דירה ומה שנשאר תמיד קבוע, זה ששכר הדירה נשאר קבוע. אני לא זוכר כמה שכר דירה נתנה המדינה לפני 20 שנה. אולי המנהלת זוכרת. על כמה היה מדובר אז בחודש, כשדנו בזה? גם נשמע מהמומחים.
שלומית אבינח
אני חושבת שכל הזמן זה אותו דבר.
אבנר עורקבי
כמה מה?
היו"ר ישראל אייכלר
כמה היו נותנים שכר דירה לפני 20 שנה בערך, 15 שנה.
שלומית אבינח
משנת 2003 הסכום לא השתנה.
אבנר עורקבי
אני יכול להגיד 600 שקלים, משהו כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
בשנת 2003 כבר.
אבנר עורקבי
אני חושב שכן, כן. אני גרתי בדירה בשכר סוציאלי.
היו"ר ישראל אייכלר
והיום?
אבנר עורקבי
היום זה פחות או יותר אותו דבר. יש כאלה שמעלים להם בלי שמודיעים להם.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל אופן, יש לנו פונים רבים שמלינים שהם מקבלים סיוע בשכר דירה, אבל הם לא יכולים לשכור דירה כי אין להם כסף ויש כאלה שאינם זכאים מבחינת הקריטריונים של משרד השיכון וגם אלה שכן זכאים, אין להם את הפער שאותו הם צריכים להשלים. כדי להיות זכאי אתה צריך להיות עני ואביון ודל וחסר כל, ואז אתה מקבל כבר את הכסף.

שמעתי פעם על תורם גדול מארצות הברית שהיה נותן מיליונים, אבל היה לו תנאי – כל מוסד שנותן מיליון, צריך להעמיד עוד שני מיליון שקלים פעילות כדי שיהיה זכאי למיליון שלו. אז מישהו אמר לי – כל מוסד שנקלע למלכודת הזאת, פושט את הרגל בסוף. כך שגם המיליון שלו וגם שני המיליונים שהובטחו, נעלמים.

אם נקטין את זה פה, אם אומרים לזכאי אתה מקבל 600 שקלים והוא צרי ך לשלם 3,000 שקלים - - -
אבנר עורקבי
לא, לא. הוא מקבל יותר מ-600 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
800 שקלים?
שלומית אבינח
לפי קריטריונים.
אבנר עורקבי
שכר דירה אתה מקבל בממוצע, אם אתה זכאי לדירה - - -
קריאה
יש ממוצע 1,000 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
1,000 שקלים בממוצע?
אבנר עורקבי
ואתה ממתין לדירה, אתה יכול לקבל עד 2,000, 2,000 ומשהו שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
גם 2,000? אבל בדרך כלל הממוצע זה - - -
יונית אפרתי
770 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
770 שקלים. בכל מקרה הוא צריך להביא מן הצד.
אבנר עורקבי
ברור, ברור.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אם מדובר באמת בזכאי, עד שהוא כבר זוכה לזכאות כבר אין לו הרבה מאיפה לקחת, אלא מהמשפחה או תורמים.

בכל אופן, משרד השיכון עובד לפי קריטריונים ואין פה שום טענה שהם לא פועלים לפי הקריטריונים, אבל כנראה שצריך לשנות את הקריטריונים. הבעיה היא, הנה, אנחנו אמרנו את זה, שלא רק בהליך הבירוקרטי – אלא ביכולת האמיתית למימוש הסיוע של הזכאים. ושמעתי שיש משפחות שלא מנצלות את הסיוע - - -
אבנר עורקבי
כי אין להן.
היו"ר ישראל אייכלר
כי אין להן את השאר. לדעתי זה לא אחוז גדול, אבל כל אחד מהם זה נפש אחת בישראל.

הקריטריונים של משרד השיכון הם לא מתאימים לעידן 2016 לפי התלונות. מדובר בתקציב מדינה שעלה משנת 2003 עד היום בעשרות ומאות מיליארדים וצריך גם להתאים את הסיוע בשכר דירה לפי העלייה בשאר התקציבים.

הקריטריון לקבל סיוע זה חוזה שכירות בתוקף, שכירות במשפחה. למשל מי שמשכיר את יחידת הדיור לילדיהם הנשואים לא מזכים בקריטריון סיוע לשכר דירה. אנחנו נדון על זה, אם זה טוב או רע. יכול להיות שיכול לפתור בעיות של הרבה הרבה זוגות צעירים, אם היו כן מאפשרים להורים להשכיר להם את הדיור. זה היה יכול לעזור גם להורים וגם לילדים.

אני הצעתי בשעתו וגם השנה, לאפשר לא רק להורים, כל מי שיש לו דירה גדולה. אנשים מתבגרים, מבוגרים – יש להם דירות גדולות – עד שהם הגיעו כבר לזה, הילדים התחתנו ונניח שלילדים שלהם אנחנו נגיד שהמדינה לא מכירה, אבל זוגות צעירים אחרים יכולים להשכיר? אז אם אפשר לעשות יחידת דיור עם מטבח נפרד, עם כניסה נפרדת, לפחות בגודל של 70 מ"ר, שיהיה אפשר לחיות בה, אז היו צריכים לאפשר את זה בלי להתרוצץ בעירייה והעיריות מתנגדות. לא כל העיריות. ראשי ערים עשירים בדרך כלל מתנגדים.
אבנר עורקבי
הם רוצים כסף.
היו"ר ישראל אייכלר
הם יקבלו כסף מארנונה.
אבנר עורקבי
העיריות רוצות כסף. הם רוצים כסף עבור ארנונה.
היו"ר ישראל אייכלר
הם יקבלו, הם יקבלו ארנונה נוספת. דיברתי איתם.
אבנר עורקבי
עבור שינוי.
היו"ר ישראל אייכלר
הם רוצים דבר אחד, שזה לא יקרה. הם לא רוצים ילדים, הם לא רוצים זוגות צעירים, הם לא רוצים עניים. הם רוצים שכונות שקטות, שלא יצטרכו לפנות הרבה זבל, שלא יהיו שם גני ילדים ושלא יהיו שם חניות. טוב להם שאנשים זקנים יתבגרו באולמות גדולים עד שייקחו אותם למושבי זקנים, או שאיך זה נקרא היום? דיור מוגן למבוגרים.

זה עיוות, שדיברתי עליו הם השר כחלון. הוא הסכים איתי, אמר אני רוצה להביא את זה במסגרת הרפורמה. אמרתי בסדר, אני אעזור לך, אנחנו נעביר את זה בקריאה טרומית, אחר כך אתה תביא את זה כתכנית שלך. לא, לא, חכה, אני מסדר לך את זה. פתאום מה קרה? אתם יודעים כולכם ששר האוצר מאד מאד רגיש לצורכי הציבור החברתיים, אמר אל תשאל, צלצל אלי ראש עיר ואיים עלי – אני הורס את כל העיריות ואת כל זה ויצטרכו עוד חניות, עוד גני ילדים, עוד מוסדות ציבור, עוד תחבורה. עוד.

הלכתי לכמה מראשי הערים שבשמם הוא דיבר והם כן הסכימו, אבל אותו ראש עיר חזק ועשיר, והיות שאנחנו בשידור חי אני לא רוצה להגיד איפה הוא מחזיק את שר האוצר בעוד מקומות חוץ מהעניין הכלכלי, והוא - - - בו, ואני מצטער על כך. ואם זה משודר, אני פונה לשר האוצר מפה עוד פעם, שוב, לקבל את הרעיון הזה של לאפשר פיצול דירות בלי אישור העיריות ובלי בירוקרטיה. אדם עושה בתוך הדירה שלו, איך זה נקרא מסגרת הבנייה?
שלומית אבינח
במרחב הפרטי שלו.
היו"ר ישראל אייכלר
לו, יש מושג של קווי בניין, כן, בתוך קווי הבניין, הוא לא חורג משום דבר, שיוכל להשכיר לזוגות צעירים ולסטודנטים חלק מהדירה שלו בלי ליצור סלמס, בכמות מסוימת, אבל לאפשר את זה.

אני רוצה לציין שגם יושב ראש הקואליציה ד-היום, דוד ביטן, ביקש להצטרף לרעיון שלי וגם הצטרף ואולי עכשיו, כשהוא יושב ראש הקואליציה נוכל לעשות את זה. אבל פעם אנחנו מדברים על יותר מזה. לבדוק, אני לא קובע עמדה, שהורים יוכלו להשכיר לילדיהם חסרי הדיור יחידת דיור בכספי הסיוע של משרד השיכון. אולי האבא לא ידרוש 3,000 שקלים, הוא יתספק ב-700 שקלים.
אבנר עורקבי
אתה לא יכול לעשות את זה היום?
היו"ר ישראל אייכלר
למה?
אבנר עורקבי
כי קרוב משפחה לפי הקריטריונים של משרד הביטחון אינו יכול - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על זה אני מדבר. אז צריך לעשות חשיבה מחדש. עכשיו לגבי דיור ציבורי. אנחנו יודעים שאין מספיק דיור ציבורי, כך שאי אפשר להגיד – אתם יודעים מה, הם יקבלו דיור ציבור. משפחות שכבר אושרו לזכאות לדירה בדיור ציבורי ממתינות שנים למימוש הדיור הציבורי ולכן המדינה צריכה ומאפשרת זכאות לסיוע מוגדל בשכר הדירה. אנחנו צריכים שהסיוע הזה יהיה רלבנטי ויהיה אקטואלי ויהיה בר השגה.

יש לי פה עוד חומר שהכינו לי בוועדה לגבי נתוני משרד השיכון. יש פה נציג משרד השיכון?
ליאת גואלי
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אז את רוצה שאני אגיד את הדברים או שאתם תגידו? אני אגיד את מה ששלחתם לנו. 144,000 משקי בית מממשים סיוע בשכר דירה. שימו לב כמה עניים יש בישראל – 144,000 משקי בית שמממשים. עוד 7% שלא מממשים. למה הם לא ממשים, כי אין להם את היכולת להשים את הפער. מדי שנה מוגשות בפועל 155,000 תעודות זכאות. זאת אומרת שיש לנו פה יותר מ-10,000 זוגות צעירים שקיבלו תעודות זכאות אבל לא מקבלים סיוע.

שכר הדירה הממוצע שניתן על ידי משרד השיכון הוא 1,000 שקלים למשק בית ועלות שכר הדירה הממוצע – 3,000 שקלים בשוק החופשי. אני מניח שכשאתם אומרים 3,000 שקלים זה לא בצפון תל אביב ולא בירושלים. אני בספק אם בדרום תל אביב כן. אפשר לקבל דירה ב-3,000 שקלים בדרום תל אביב בחודש? גם ספק.
אבנר עורקבי
ספק גדול.
היו"ר ישראל אייכלר
ספק גדול. בירושלים וודאי שלא. עלות התקציב השנתי לשכר דירה במשרד השיכון מיליארד וחצי שקלים שמנוצל במלואו. אני חייב לומר שזה סכום הגון. זה נראה ש-1,000 שקלים למשפחה זה כלום, אבל מיליארד וחצי שקלים זה הרבה כסף. תמיד אומרים, לא משנה, יש תמיד מה להגיד, קחו את הסכום הזה - אני מדבר על מיליארדים ועשרות מיליארדים – ותתנו את זה לצרכים הקטנים של האנשים הקטנים, אז מיליארד וחצי שקלים לא יהיה הרבה.

שוב, הקריטריונים לשכר דירה לא השתנו במהלך 20 השנה האחרונות. את אומרת משנת 2003. אין 20 שנה מ-2003.
שלומית אבינח
לא, התקציב לא השתנה, אבל הקריטריונים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הקריטריונים לא השתנו במשך 20 שנה, אני חושב. מי צריך לקבוע את הקריטריונים? אנחנו נשאל את השאלה הזאת. אולי צריך לשבת עוד פעם מחדש על הקריטריונים. בכל זאת, משהו השתנה ב-20 השנה פה.

זהו, אני לא רוצה להאריך יותר.
שלומית אבינח
הדיור הציבורי.
היו"ר ישראל אייכלר
דיברנו שבדיור הציבורי אין מספיק דירות.
שלומית אבינח
אתה רוצה לדבר על הוועדות? על הסקירה?
היו"ר ישראל אייכלר
כן. היות ואין לנו פונים מבחינת פונים פרטיים, אז אנחנו נבקש מאהוד בקר ממרכז המידע והמחקר של הכנסת לפרט לנו קצת יותר, על מה שעוד לא אמרתי, אם עוד לא אמרתי משהו.
אהוד בקר
תודה יושב הראש. אמרת אכן את רוב הדברים שעלו. אני כן אפרט קצת, אם אפשר, על הקריטריונים עצמם ועל האוכלוסיות השונות שזכאיות לסיוע בשכר דירה. כיום אין לזוגות צעירים קריטריון נפרד משל עצמם כדי לקבל סיוע בשכר דירה. הקריטריונים שיש הם או לקשישים או לפי מיצוי כושר השתכרות ואז אם אתה עדיין זכאי להשלמת הכנסה, אתה יכול לקבל את הסיוע.
היו"ר ישראל אייכלר
מיצוי כושר השתכרות זה כששני בני הזוג עובדים?
אהוד בקר
לפחות אחד מהם עובד במשרה מלאה ועדיין בעקבות זאת יש להם צורך ואין להם הכנה מספקת לשכירת דירה כמו שצריך. מעבר לכך יש לנו טיעון לדיור ציבורי, שבעצמם מקבלים תוספת שגם הוגדלה לפני מספר שנים, תוספת מיוחדת להם.
היו"ר ישראל אייכלר
על כמה אנשים מדובר הזכאים לדיור ציבורי שאין להם דירה?
אהוד בקר
כ-2,960, מהם כ-2,590 ממתינים עדיין לדיור ציבורי בכלל, הם חסרי דירה.
שלומית אבינח
נכון לשנת 2016.
אהוד בקר
כן. אלה נתונים שנמסרו לנו ממשרד הבינוי.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד פעם. כמעט 3,000 משפחות זכאיות לדיור ציבורי?
אהוד בקר
כמעט 3,000 משפחות.
שלומית אבינח
אושרו, שעברו כבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שאושרו. זאת אומרת שהם ממש דלים עד הסוף.
אהוד בקר
כן. מהם כ-2,600 משפחות הן משפחות שלא קיבלו דירה בדיור ציבורי והן ממתינות ויש עוד קבוצה קטנה של אנשים שכבר גרים בדיור ציבורי, אבל למשל המשפחה שלהם גדלה והם אמורים לקבל דירה גדולה יותר, או שהם נכים ומחכים לקבל דירה בקומה נמוכה יותר, כדי שיהיה להם קל יותר להגיע. דירה נגישה יותר.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל 2,600 ממש אין להם כלום, למרות שהם זכאים.
אהוד בקר
כן, חסרי דיור.
היו"ר ישראל אייכלר
מותר לי לשאול כמה מהם אנשים חולים?
אהוד בקר
לא קיבלנו פירוט נוסף ממשרד הבינוי. אם הם ירצו הם יוכלו לפרט יותר עליהם.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מדברים על דירות נ"ר, כן?
ליאת גואלי
לא, לא. על כל הדירות, לא על נ"ר. נ"ר זה תקציב נפרד.
שלומית אבינח
נ"ר זה תקציב נפרד, זה לא קשור.
היו"ר ישראל אייכלר
נ"ר זה לחולים?
ליאת גואלי
דירות נ"ר זה לנכים הרתוקים לכיסאות גלגלים וזה תקציב נפרד.
היו"ר ישראל אייכלר
להם יש כן דירות?
ליאת גואלי
להם יש תקציב למי שמוצא - - -
שלומית אבינח
למי שמוצא את הדירה.
ליאת גואלי
הוא צריך למצוא את הדירה בתקציב שניתן לו.
שלומית אבינח
זה משהו אחר.
היו"ר ישראל אייכלר
אז פה אנחנו מדברים חוץ מנכים.
יונית אפרתי
חוץ מנכים המרותקים לכיסאות כלכלים.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. אבל מה עם נכים אחרים?
ליאת גואלי
2,000 נכים הם חסרי דירה, שאושרו במסגרת הקריטריונים ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ב-2,000 האלה יש נכים שלא מרותקים?
ליאת גואלי
יש גם נכים שלא מרותקים.
היו"ר ישראל אייכלר
ואין להם דירה.
יונית אפרתי
לא, בתוך ה-2,000 האלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן, בבקשה. תגידי את השם כדי שהפרוטוקול יידע מי את.
יונית אפרתי
יונית אפרתי מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. מה שרציתי לומר זה שבעצם יש את הקריטריונים שמזכים לדיור הציבורי, שעליו אנחנו דנים כעת, שבאמת מי שזכאי לדיור הציבורי מקבל שכר דירה מוגבר. אבל יש אנשים עם מוגבלות שלא זכאים לדיור הציבורי והם באמת מקבלים את אותו שכר דירה שאינו מאפשר את הקיום, כמו אנשים עם מגבלה נפשית, אנשים עם אוטיזם, כשבעצם הסיוע בשכר דירה לא מספיק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
והם מקבלים בדיוק כמו כל אזרח בריא ורענן?
יונית אפרתי
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אין הטבה לאנשים האלה בכלל.
ליאת גואלי
לא, לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תגידו, תתקנו אותנו.
ליאת גואלי
נכים מקבלים סיוע יותר גבוה ממשפחות שמתקיימות מהכנסה.
יונית אפרתי
יותר גבוה מ-770?
ליאת גואלי
נכה יחיד מקבל 770. משפחת נכים 1,310 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
למרות שהם לא מרותקים.
יונית אפרתי
אוקיי, אנחנו מדברים על מרבית האנשים עם - - -
ליאת גואלי
לא קשור לזה שהם רתוקים.
יונית אפרתי
מרבית האנשים עם מוגבלות הם יחידים.
ליאת גואלי
נכון.
יונית אפרתי
אוקיי, אז אנחנו מדברים על זה.
אבנר עורקבי
אני רק רוצה לציין הערה. לפני שהייתי נכה הייתי זוג צעיר וקיבלתי סיוע בשכר דירה. זוגות צעירים זכאים לשכר דירה במשך כשלוש שנים, אם אני לא טועה, במידה ויש להם ניקוד גבוה. זה היה או זה כבר נגמר?
ליאת גואלי
הניקוד כבר לא רלבנטי לסיוע בשכר דירה.
אבנר עורקבי
זה נגמר? אני זוכר שאנחנו קיבלנו את זה במסגרת - - -
ליאת גואלי
למשכנתא, אתה מתכוון.
אבנר עורקבי
לא, במסגרת של סיוע שכר דירה, אם היה לך ניקוד מעל 1,200, אם אני לא טועה, היית מקבל סיוע בשכר דירה למשך שלוש שנים בלבד. כלומר, המדינה באה וסייעה לזוגות הצעירים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל היום אין את ההגבלה של שלוש שנים, נכון? זה היה פעם.
שלומית אבינח
היום הקריטריונים יותר קשיחים.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הקריטריונים יותר קשיחים.
שלומית אבינח
והזוגות הצעירים לא עונים לקריטריונים.
היו"ר ישראל אייכלר
בכלל המצב התדרדר מאז שהמדינה התעשרה. כשהמדינה הייתה ענייה – אני אומר את זה ואני אחזור ואומר את זה – כשהמדינה הייתה ענייה מאד, כשאני הייתי זוג צעיר, המדינה נתנה 50% מערך הדירה שעלתה אז, משכנתא – אני חושב שבלי ריבית בכלל. אני רוצה לדייק, אבל כמעט בלי ריבית, בלי הצמדה, בלירות, עד כדי כך שתוך כמה שנים היו הבנקים למשכנתאות – אז היה רק טפחות, אני חושב, היה גם משכן – היו שולחים מכתב – כדאי לכם לסלק את ההלוואה, כי לא כדאי לנו לשלוח לכם כבר את המכתבים, כי זה כבר כסף קטן.

המדינה עזרה, יישבה בכל הארץ, גם בירושלים והמדינה הרוויחה והאזרחים הרוויחו. קופת האוצר הייתה פחות עשירה, נכון, אז היו חובות גדולים וכו', אבל אז היו אומרים שמדינת ישראל היא מדינה ענייה עם אזרחים עשירים. היום הכל התהפך. המדינה עשירה, מבוססת, כל החברות בעולם, חברות האשראי, מדרגות אותה בדרגה הכי גבוהה - האזרחים עניים. רוב האזרחים.

ולכן, כשאנחנו מדברים על סיוע בשכר דירה, אני מקווה, אני לא יודע למה, בשעתו, אני רק יכול לציין עובדה, זה היה בימי מפא"י, אותה מפא"י הנוראה, שלא דאגה כאילו לאנשים, דאגה בפי כמה וכמה מהממשלות שאנחנו שותפים בהן, של הימין, של בגין, של חירות, של שיקום שכונות. כל הדברים האלה זה פחות כסף מאשר מפא"י בשעתה. גם לקיבוצים הם נתנו, נכון, כמובן, גם במושבים, גם בעיירות פיתוח, הם יישבו את כל העלייה מארצות המזרח והיום, אני לא מדבר על היום – בתקופה האחרונה יש קפיטליזם אכזרי במערכת השלטונית.

אני קיוויתי, אני מקווה עדיין ואני אומר את זה לא בשביל ביקורת אלא כדי לעודד – כחלון נבחר כשר האוצר – כולנו שמחנו, כולנו תמכנו – כדי להחזיר את הימים הטובים שהמדינה לקחה אחריות לצורכי הציבור והדיור זה הדבר הכי הכי חשוב. שימו לב, היום דיברו פה על גיור באחת הוועדות – כמה אנשים סובלים מעניין הגיור וכמה אנשים סובלים מעניין הדיור. ובדיור אנחנו יושבים ככה. ברחוב לאנשים אין דירות. אני מצטער שאני משרה אווירה מלנכולית כזאת, אבל זאת המציאות.

אתה רוצה להשלים?
אהוד בקר
אם אפשר, אני רק רוצה להוסיף בהקשר של הסיוע של המדינה לזוגות צעירים. ראוי לציין שכן בשנים האחרונות יש פרויקטים של בניית דיור מיוחד שמיועד להשכרה וגם לזוגות צעירים. זה משהו שהתחיל בשנים האחרונות, החל משנת 2013 והוא עוד מה שנקרא בחיתולים, בשלבים מאד ראשונים.
היו"ר ישראל אייכלר
בנייה פרטית לזוגות צעירים להשכרה?
אהוד בקר
זה בניית דירות להשכרה.
היו"ר ישראל אייכלר
בנייה פרטית או בנייה ציבורית?
יובל טלר
מדובר בבנייה פרטית.
אהוד בקר
פנייה פרטית של שיווקי קרקעות על ידי רשות מקרקעי ישראל, כשקרקעות משווקות כאשר היזם יודע שהוא על הקרקע הזאת מחויב לייצר שכירות ארוכת טווח. הוא יזם פרטי, הוא מחויב לשכירות ארוכת טווח במחירים מסוימים, כששיעור מסוים מהדירות נקבע לו מחיר מופחת, והקריטריונים נקבעים על ידי משרד השיכון, בהתאם לדוגמא לקריטריונים של מחיר למשתכן.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מה שישבנו בוועדות ותמ"לים, בוועדת הפנים.
אהוד בקר
במסגרת הוותמ"ל מאושרים כל התכניות שמאושרות, 30% מהתכניות מוקצות לדיור להשכרה, בהנחה שהפרויקטים יהיו כלכליים. יש פרויקטים שבהם ברגע שאין ערך קרקע, שבהם ברגע שתגיד ש-30% מהתכנית מיועדת לדיור להשכרה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא יהיה כדאי.
אהוד בקר
לא יהיה כדאי לממש את הפרויקטים, אבל במקומות אחרים, בשוהם זכור לי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך מושג בכמה דירות מדובר בארץ?
אהוד בקר
במה שאושר במסגרת הוותמ"ל? אני אבדוק את המספר.
היו"ר ישראל אייכלר
תבדוק. מאד מעניין אותי אם מדובר באלפי דירות, שזה בשורה, או שמדובר ב-150 דירות בכל הארץ.
אהוד בקר
מה שאושר בוותמ"ל כבר, למיטב ידיעתי מדובר באלפי דירות. כן חשוב להגיד שמעבר לזה יש גם שיווקי קרקע ייעודיים, מה שאני דיברתי עליו קודם, ששווקו קרקעות בערים מסוימות, שהיו מתוכננות לדיור בלי הגדרה של דיור בהשכרה והייתה החלטה של משרד האוצר ביחד עם רשות מקרקעי ישראל, להקצות את הקרקעות האלה לדיור להשכרה.
היו"ר ישראל אייכלר
ו-?
אהוד בקר
והם הוקצו גם ברעננה, בהרצלייה, בתל אביב.
היו"ר ישראל אייכלר
הם נבנים?
אבנר עורקבי
אני כבר ראיתי בניין גדול בתל אביב – דירות להשכרה.
אהוד בקר
יכול להיות שזה פרויקטים פרטיים של אנשים. זה לא הפרויקטים שאנחנו מדברים עליהם, בתל אביב יש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על מה אתה מדבר? איך זה נקרא בכותרת?
אהוד בקר
זה פרויקטים של דירה להשכיר, היא זאת שמנהלת אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
זה בית להשכיר, מה שנקרא?
אהוד בקר
חברת דירה להשכיר היא מנהלת אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
החברה של משרד השיכון, דירה להשכיר?
אהוד בקר
זו חברה של משרד האוצר. זו חברה ממשלתית שמתעסקת עם זה.
היו"ר ישראל אייכלר
דירה להשכיר. בכמה דירות מדובר בפרויקט הזה?
אהוד בקר
שוב, אני צריך לבדוק בדיוק את המספר.
היו"ר ישראל אייכלר
תבדוק, זה חשוב. אני רוצה לדעת. אם מדובר באלפים אז זו בשורה. כבר בונים את זה?
אהוד בקר
הם כבר בונים, בשלבי בנייה. ברעננה יש כבר אכלוס. ברעננה הייתה הגרלה ראשונה ועכשיו אמורה להיות הגרלה נוספת. בהרצלייה כבר נרשמים להגרלה. כפר סבא, יש בחיפה.
ליאת גואלי
בירושלים ובאשדוד.
אהוד בקר
יש בחיפה מכרז שהסתיים, בתל אביב מכרז שכבר נסגר. בירושלים גם מכרז נוסף שנמצא באוויר. בנוסף לזה, במסגרת תכנית השיווקים לשנת 2016, החלטת ממשלה שאושרה, מסגרת יעדי הממשלה לשיווקים ולתכנון, ככלל במסגרת בתחום הדיור, אושר גם יעד של 2,300 יחידות נוספות בשנה הזאת, לתוספת של דירות להשכרה, כשבמסגרת זה יש את הפרויקט של ירושלים ועוד כ-2,000 דירות נוספות.
היו"ר ישראל אייכלר
תוכל לתת לנו עד סוף הדיון, תבדוק בעצמך את כל המספרים שאתה יודע, תחבר לי אותם, אני רוצה לדעת בכמה דירות מדובר בכלל.
יונית אפרתי
ועלות ההשכרה בהן.
היו"ר ישראל אייכלר
עלות ההשכרה אם הוא יודע הוא יגיד.
שלומית אבינח
במחיר השוק.
אהוד בקר
חלק מהדירות הן במחיר השוק וחלק מהדירות במחיר מפוקח, שהוא 20% פחות ממחיר השוק.
שלומית אבינח
אבל השאלה, שוב, סליחה שאני מתפרצת, השאלה באמת אם זה קריטריונים של משרד השיכון. כלומר, אין הגמשה בקריטריונים.
היו"ר ישראל אייכלר
נציגת משרד השיכון, את יכולה לתת לנו את רשימת הקריטריונים בגדול?
ליאת גואלי
אין לי את זה. אני יכולה לבדוק את זה.
שלומית אבינח
אודי מהמשרד קיבל.
אהוד בקר
היא מפורסמת באתר המשרד.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך את זה פה?
אהוד בקר
אני יכול להוציא את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה לא בדו"ח שלך?
אהוד בקר
בדו"ח יש סיכום שלהם.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תביא את הסיכום. תקריא אותו. אני רוצה שזה יהיה בפרוטוקול.
אהוד בקר
על הדיור הציבורי?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, על ההשכרה.
אהוד בקר
אז את זה אני צריך להוציא.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, אין לך את זה. בסדר, אז נעבור ליונית אפרתי. את השלמת את הדברים שלך?
יונית אפרתי
אני רק רציתי לומר שמדינת ישראל אשררה את אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, שבאמת מדברת על החיים בקהילה והעדפת החיים בקהילה על פני החיים המוסדיים, וכדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות לחיות בקהילה ככל האדם, צריך לאפשר לו את הדיור הבסיסי. זה תנאי לחיים, זה תנאי לתעסוקה, זה תנאי להשתלבות. וכאשר אדם מקבל 770 שקלים, הוא לא יכול לחיות עם זה, הוא לא יכול לשכור דירה והוא לא יכול להשתלב ככל האדם, הוא לא יכול להתפרנס בכבוד.
היו"ר ישראל אייכלר
יש קריטריונים לגבי נכים שאינם מרותקים? יש לכם קריטריונים? הקריטריונים מקובלים עליכם כארגון שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות?
יונית אפרתי
אנחנו לא מדברים על הקריטריונים. כלומר, הבעיה שלנו היא לא עם הקריטריונים של ה-75% כרגע – זו ההגדרה – 75%, אלא על גובה שכר הדירה וגובה שכר הדירה הממוצע הוא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה הקריטריון שאמרת 75%?
יונית אפרתי
מ-75% נכות.
ליאת גואלי
זכאי לסיוע בשכר דירה, אם הוא יחיד שמתקיים על 75% אי כושר השתכרות ומעלה.
היו"ר ישראל אייכלר
75% נכות?
ליאת גואלי
אי כושר השתכרות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה כושר השתכרות.
ליאת גואלי
אי כושר השתכרות.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, שהוא לא יכול לעבוד. הבנתי.
ליאת גואלי
אין לו יכולת השתכרות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז הוא זכאי ל-700 שקלים?
ליאת גואלי
יחיד כן.
היו"ר ישראל אייכלר
מה יעשה אדם שלא יכול לעבוד, לא יכול להשתכר ב-700 שקלים?
יונית אפרתי
770 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
770 שקלים. מספר מאד סגולי, אבל - - -
אבנר עורקבי
בשביל זה אנחנו רבים שיעלו לנו את התקציב.
היו"ר ישראל אייכלר
אבנר, אתה מדבר במקום נעמי מורבייה.
אבנר עורקבי
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה. מטה מאבק הנכים בישראל.
אבנר עורקבי
יושב ראש ארגון אהב"ה – ארגון הנכים בישראל וחבר בפורום של נעמי מורבייה, פורום הנכים. אני רוצה בעיקר להתמקד בנושא של האנשים בעלי המוגבלות שכבר דרים בדירות שהן בשכר דירה סוציאלי, ומה שקורה, קורה דבר כזה שאני יכול לקרוא לזה אפילו פשע מאורגן של החברות המשכנות.

החברות המשכנות יודעות את המצב של הדיירים שגרים בדיור הסוציאלי, עם ילדים נכים, הדירות לא מותאמות - - -
שלומית אבינח
אבנר, לא הזמנו את החברות המשכנות.
אבנר עורקבי
לא, אני מדבר על - - -
שלומית אבינח
אז הן לא כאן. אז בוא תדבר על הנושא.
אבנר עורקבי
מה שקורה באופן סיסטמתי.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא תגיד מה כואב לך.
אבנר עורקבי
מה שכואב לי זה שפתאום הם העלו, כלומר אותה משפחה מקבלת סכום מסוים לשכירות חודשית, באופן לא ידוע, מישהו מחליט להעלות להם את שכר הדירה מ-600 שקלים ל-1,000 שקלים, דברים שהם לא יכולים לעמוד בהם.
שלומית אבינח
זה בעל בית פרטי?
אבנר עורקבי
לא בעל בית פרטי. אני מדבר על החברות המשכנות בדיור הציבורי. אני לא מדבר על דירות נ"ר, אני מדבר על הדיור הציבורי.
שלומית אבינח
זה החברות המשכנות, אבל הן עושות את המדיניות של משרד השיכון.
אבנר עורקבי
הרי הן מקבלות את כל האינפורמציה ממשרד השיכון ומה שקורה לאותה משפחה, הן מקבלות מ-600 שקלים ומעלים להם את שכר הדירה ל-1,000 שקלים, אז היא נמצאת עם ידיים שלובות.
שלומית אבינח
ליאת, החברות המשכנות יכולות על דעת עצמן להעלות שכר דירה, בלי הפיקוח שלכם?
ליאת גואלי
יש נוהל מידרוג שכר דירה, שלפי הנוהל הזה בעצם נקבע איך נקבע שכר הדירה שבן אדם משלם. בדרך כלל למי שמתקיים מקצבאות קיום, לא מעלים לו את הסיוע בשכר דירה באופן - - -
אבנר עורקבי
כן, אבל - - -
שלומית אבינח
צריך לבדוק את זה. זה נושא אחר.
אבנר עורקבי
הסיבה היא, כשאדם בעל צרכים מיוחדים או ההורים שלו יוצאים לעבוד, מרוויחים 7,000 שקלים, ויש להם גם ילד נכה בפנים - אתה לוקח ממנו 1,000 שקלים, זה טיפת האוויר האחרונה שלו. קח את ה-600 שקלים, תהיה בריא.

אני רוצה לומר שאני פה מבית משפט. אתמול הייתי בבית משפט כדי להגן על משפחה כזאת, שלא יסלקו אותה מהדירה.
היו"ר ישראל אייכלר
דירה של החברה המשכנת?
אבנר עורקבי
דירה של החברה המשכנת.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה דורשים מהם שכר דירה
אבנר עורקבי
דרשו מהם 600 שקלים, פתאום העלו להם את זה ל-1,000 שקלים, עכשיו נוצר להם חוב של איזה 3,000 שקלים, עכשיו זה כבר 16,000 שקלים ורצו לסלק אותם מהדירה. אמרתי להם, - - - סנקציה, עשיתי עצירה. רגע. אני מדבר עם כל הגורמים.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו בואו נדבר על - - -
אבנר עורקבי
ויש גם את הבעיה הזאת של ראשי הארגונים, שמעלים להם את הקצבה בגלל שהוא מקבל פנסיה. בגלל שהוא מקבל פנסיה מעלים לו את שכר הדירה ל-2,000 שקלים. גר בדירת נ"ר.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל איזו פנסיה הוא מקבל?
אבנר עורקבי
הוא היה פעם במשטרה.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, אז כמה הוא מקבל לחודש?
אבנר עורקבי
3,000 שקלים. וזה נושא מאד מקורב אלינו, של אחד מהפורום שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
היה לו בשבוע שעבר דיון בכנסת בעקבות הדברים של המנהלת, לגבי אזרח שביקש – זה נושא אחר, לא כל כך קשור לדיור – יותר לעניין של הסיעוד.
שלומית אבינח
ניצולי שואה.
היו"ר ישראל אייכלר
ניצולי שואה. טען שר הרווחה – ואני רוצה להגיד את זה לפרוטוקול – שיש הוראה חד משמעית כבר שנתיים שהפנסיה והרנטה שמקבלים ניצולי השואה – לא נחשבים כהכנסה לגבי המגבלה הזאת, אבל מישהו סיפר לי סיפור, שאני מניח שהוא לא יצטער אם אני אספר את זה לפרוטוקול, כי זה פשוט מסביר את העניין. הוא אומר שצלצלה אליו אישה בת 90, בלי עין רעה, שבעלה חי, כמוה והם עם סיעוד. גיל 90 והם לא מקבלים הנחה. אז הוא שואל אותה גברת, כמה ההכנסה שלך? אז היא אומרת 20,000 שקלים לחודש. אז הוא אמר גברת, שתחיי עד 120 שנה בבריאות שלמה ותשלמי את כל המחיר. באמת, 20,000 שקלים בחודש.
אבנר עורקבי
אנחנו לא מדברים על אנשים כאלה שמרוויחים 20,000 שקלים לחודש.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זהו, לכן אתה אומר שהוא עבד במשטרה והפנסיה שלו היא 3,000 שקלים, אז תרשה לי לבדוק, במשטרה - באיזו דרגה שהוא לא היה – מקבל פנסיה לחודש.
אבנר עורקבי
אני יודע שהוא מקבל. אני יודע, כי זה מאד מקורב אלינו, שהוא מקבל בסביבות 3,000-3,800 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
יש עובדי משטרה או שוטרים שמקבלים פנסיה כשהם יצאו לגמלאות 3,000 שקלים בלבד?
אבנר עורקבי
ברור.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה בטוח?
אבנר עורקבי
כן. אצלי במשפחה יש גם אחד שמקבל 3,000 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, זה נושא לדיון נפרד. אני רוצה לחזור למשרד השיכון ולאלה שאינם נכים ואינם חולים. עד עכשיו הקדשנו לנכים ולחולים. פשוט זוגות צעירים, שכל אשמתם זה שההורים שלהם לא עשירים ואין להם דירה. מה הקריטריונים כדי שהם יהיו זכאים לקבלת סיוע בשכר דירה?
ליאת גואלי
הקריטריונים לסיוע בשכר דירה היום מתחלקים לשניים. מתקיימים מקצבאות קיום של המוסד לביטוח לאומי, שזה הבטחת הכנסה, השלמת הכנסה, נכות, מזונות ביטוח לאומי גם כן, שמקבלות חד ההורית, ואנשים שעובדים וממצים כושר השתכרות. זאת אומרת אחד מבני הזוג עובד במשרה מלאה ואז הם נבחנים במבחן ההכנסה.
היו"ר ישראל אייכלר
עד איזו הכנסה?
ליאת גואלי
זה מתחלק בין זוגות, זוג עם ילד, זוג עם שני ילדים.
היו"ר ישראל אייכלר
בואי נגיד זוג עם ילד.
ליאת גואלי
זוג עם ילד זה בערך משהו כמו 6,200-6,300 שקלים הכנסה ברוטו.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הם מרוויחים יותר מ-6,000 שקלים ברוטו?
ליאת גואלי
הם לא זכאים.
היו"ר ישראל אייכלר
הם לא זכאים. איך מצאתם 150,000 אנשים כאלה?
ליאת גואלי
עובדה שיש 150,000 חסרי בית.
היו"ר ישראל אייכלר
יש 150,000 שלא מרוויחים, זוג צעיר עם ילד שלא מרוויחים 6,000 שקלים לחודש, ברוטו?
ליאת גואלי
נכון, נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שהמצב הרבה יותר חמור עוד ממה שחשבתי.
ליאת גואלי
לצערנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה נעשה? איזה המלצות הייתם ממליצים לשנות או להקל קצת על קריטריונים לזוגות צעירים שכן יקבלו?
ליאת גואלי
תראה, גובה ההכנסה המזכה משתנה מעת לעת. אנחנו משנים, אנחנו מעדכנים, אנחנו כן עם היד על הדופק בנושא הזה. אנחנו, במסגרת ועדת אלאלוף, המלצנו לוועדה והיינו שותפים לכל הדיונים של הוועדה ואנחנו מודעים לפער של שכר הדירה שניתן היום על ידי המשרד, לעומת שכר הדירה בשוק החופשי. אנחנו כן המלצנו להגדיל את הסיוע בשכר הדירה שניתן היום.

עמדת המשרד השתקפה באופן ברור במסגרת הוועדה ומסגרת ההמלצות המלצנו כן להגדיל את הסיוע, אבל כמובן שזה הכל עניין של תקציב, כי אם היום הסיוע הממוצע הוא כ-1,000 שקלים, אם נגיד אנחנו רוצים להגדיל ב-1,000 שקלים לכל ה-150,000 משקי בית, מדובר במשהו כמו 1,728,000,000 מיליארד, שזה תקציב לא מבוטל.
היו"ר ישראל אייכלר
לכל אלה שמרוויחים פחות מ-6,000 שקלים – שני בני הזוג.
ליאת גואלי
לכל אלה שמקבלים מאיתנו סיוע. אם אנחנו רוצים להגדיל להם את הסיוע בעוד 1,000 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת כל אחד מרוויח פחות מ-3,000 שקלים.
ליאת גואלי
נכון.
יונית אפרתי
כל כמה?
ליאת גואלי
אמרנו, אם אנחנו רוצים להגדיל ב-1,000 שקלים, זה בערך 1,728,000,000 מיליארד, תקציב.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין שוועדת טרכטנברג, בשנת 2011, המליצה על הגדלת הסיוע בשכר דירה ב-160 מיליון.
ליאת גואלי
ואכן הסיוע הוגדל. במסגרת המלצות ועדת טרכטנברג הסיוע הוגדל.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל את אומרת שצריך פי עשרה.
ליאת גואלי
אחרי שהסיוע הוגדל, אם אנחנו רוצים להגדיל יותר, זה התקציב שאנחנו צריכים לקבל.
היו"ר ישראל אייכלר
וועדת אלאלוף המליצה להעלות את הסיוע בשכר דירה ל-950 מיליון שקלים. זה כמעט מיליארד שקלים בשנה.
אהוד בקר
ב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הגדלת סכום הסיוע בשכר הדירה בסך 950 מיליון שקלים בשנה. זאת אומרת כמעט מיליארד שקלים, ולהרחיב את מעגלי הזכאות לשינוי הקריטריונים. זה לא נהיה. זה נהיה? הוסיפו מיליארד שקלים, של אלאלוף, אני שואל.
ליאת גואלי
אלאלוף, לא קיבלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא בוצע?
ליאת גואלי
זה לא בוצע. אנחנו עוד בדיונים על כל ההמלצות של אלאוף.
היו"ר ישראל אייכלר
אלאלוף הוא יושב ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות והוא איש יקר מאד, ונדמה לי שהוא חבר כנסת בסיעת כחלון – כולנו, ואני מצפה מהאוצר שלפחות מה שאומר החבר החשוב הזה, זה שיוסיפו מיליארד שקלים בתקציב הבא לפחות. הם רוצים עוד לעשות את זה לשנתיים.
יובל טלר
שאני אגיד על זה עכשיו?
היו"ר ישראל אייכלר
מתי? מתי תהיה לנו איזו התחייבות טובה של מיליארד שקלים?
אבנר עורקבי
וגם גלנט מכולנו.
היו"ר ישראל אייכלר
גם גלנט מכולנו, נכון.
יובל טלר
במהלך 8 השנים האחרונות, החל משנת 2008, שאז התחילו לעלות המחירים, גדל היקף הסיוע בשכר דירה בפועל שמשרד השיכון נתן באופן משמעותי. בשנת 2006, לצורך הדוגמא, עמד סך הסיוע על 1,050,000,000 שקלים. בשנת 2015 סך הסיוע עמד על 1.48 מיליארד שקלים.
יונית אפרתי
בעצם הגידול היה בתוספת אנשים.
יובל טלר
היה גידול משמעותי מאד של תקציב.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה הגידול? השחיקה והעלאת מחירי הדיור היו הרבה יותר גדולים בתקופה הזאת.
יובל טלר
אני אומר שני דברים. דבר ראשון, היה גידול קודם כל בהיקף הסיוע כולו, בעיקר בגלל הגידול במספר הזכאים. זה עניין אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
של 40%.
יובל טלר
ועניין שני, גם בגלל הגידול שליאת דיברה עליו, הגידול בעקבות ועדת טרכטנברג.
היו"ר ישראל אייכלר
גידול של?
יובל טלר
של 160 מיליון שקלים. הגדלת הסיוע לזכאים.
היו"ר ישראל אייכלר
ואחרי ה-160 מיליון אנחנו עדיין ב-1.4 מיליארד, אתה אומר?
יובל טלר
1.5 מיליארד כמעט.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זאת אומרת שמשנת 2008 עד שנת 2016, זה עלה ב-50%, נכון?
יובל טלר
משנת 2006 למעשה.
היו"ר ישראל אייכלר
אם אתה מקביל את זה למספר הזכאים שעלה ולמחירי הדיור שעלו, אז זה כמעט פחות ממה שהיה אז, ריאלית.
יובל טלר
גם הסיוע הממוצע - - -
שלומית אבינח
מספר הזכאים לסיוע בשכר דירה גם עלה משמעותית?
יובל טלר
בטח. מספר הזכאים עלה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, היא אמרה שעלה. 8 שנים.
יובל טלר
זה המספר שאני מכיר.
יונית אפרתי
אני לא מכירה את המספרים האלה.
שלומית אבינח
ליאת, יש לך נתונים של שנת 2015 – כמה נתתם?
ליאת גואלי
לא, אין לי. אני יכולה ל - - -
שלומית אבינח
אודי, אתה קיבלת? שנת 2014? 2013?
אהוד בקר
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
ההיגיון אומר כשהאוכלוסייה גדלה יש גידול טבעי, מספר הנצרכים עולה, אנשים לא מתעשרים יותר, ההיפך.
יובל טלר
למרות שאני חייב להודות שאנחנו כן רואים בין שנת 2002 לשנת 2006 דווקא ירידה מאד משמעותית במספר הזכאים.
היו"ר ישראל אייכלר
בגלל שהקריטריונים קשיחים יותר.
יובל טלר
אני לא יודע אם מדובר באותם קריטריונים, ולא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מזכיר את שנת 2003?
שלומית אבינח
גם שנת 2007. זה - - -
אהוד בקר
לא, השינוי הזה גם היה חלק מהשינוי במדיניות למתן זכאות לעולים, לפחות כך נכתב על ידי מבקר המדינה.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. כנראה היה שינוי בקריטריונים שהיו פחות קשוחים.
יובל טלר
שהיו יותר קשוחים?
היו"ר ישראל אייכלר
אז היו יותר קשוחים. אתה כבר היית באוצר באותה תקופה?
יובל טלר
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל ביבי כן היה שם. אתה זוכר את התקופה, 2003? גזירות?
יובל טלר
אני זוכר את התקופה.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, אז כנראה שהיה יותר קשוח מאשר אחר כך.
איובל טלר
אנחנו רואים ירידה עד שנת 2006. משנת 2006 עלייה. אמרתם קודם שלא היה שינוי בקריטריונים.
ליאת גואלי
בעקבות הגזירות של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גזירות, כן, בלי להגיד שם. כן. לי מותר.
ליאת גואלי
אז באמת בוטלה קבוצה לא מבוטלת של זכאים, שהם היו מגיל 45 עד 55 מתקיימים מהבטחת הכנסה. לפני השינוי הם היו זכאים לסיוע בשכר דירה ואחרי השינוי לא. זה קבוצה - - -
שלומית אבינח
זה שינוי הקריטריונים. בגלל זה ירד. לא כתוצאה מ - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה מה שאמרנו. זאת אומרת זה שיש ירידה זה לא בגלל שאנשים - - -
יובל טלר
לא, אני לא אומר שיש ירידה. אני אומר שיש גידול מאד משמעותי דווקא בסך ההוצאה התקציבית.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עם מיליארד השקלים של אלאלוף? של כחלון? של גלנט? את זה אני רוצה לשמוע כוועדה לפניות הציבור, אם יש לנו אפשרות לבוא לציבור ולהגיד הנה, יש ממשלה חדשה, כבר מתקיימת שנה שלמה, קבינט דיור, מחפשים פתרונות. פה יש לנו אקמולים. זה אפילו לא פתרון. סתם להוריד קצת את החום של כל כך הרבה משפחות, לתת להם סיוע יותר מוגדל בשנים 2017, 2018, בתקציב הבאה. זה מה שאנחנו רוצים.
יובל טלר
במסגרת ההמלצות, ועדת אלוני הגישה המלצות במיליארדי שקלים בהיקפים משמעותיים ובשלב הזה לא אומץ הצעד הזה על ידי הממשלה.
היו"ר ישראל אייכלר
שום דבר?
יובל טלר
לא, בצעד הספציפי הזה של סיוע בשכר דירה. יש - - - שאומצו הרבה צעדים אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
בתחום הדיור?
יובל טלר
גם בתחום הדיור.
היו"ר ישראל אייכלר
תן לי דוגמא.
יובל טלר
הוקצו 60 מיליון שקלים במשך שלוש שנים להגדלת תקציבי תחזוקה בדיור ציבורי.
היו"ר ישראל אייכלר
60 מיליון שקלים לשלוש שנים, כמה זה?
יובל טלר
60 מיליון שקלים בשנה, למשך שלוש שנים – 180 מיליון שקלים. הוקמו מועדוניות בשכונות שבהן קיים ריכוז גבוה של דיור ציבורי, בהיקף תקציבי כולל של 40 מיליון שקלים. בנוסף ניתנו דירות חדשות לדיור הציבורי - - -
יונית אפרתי
מכספי הרכישה.
יובל טלר
מכספי הרכישה, ובנוסף לזה נחתם הסכם של משרד השיכון, משרד האוצר, הסוכנות היהודית ועמיגור לבנייה של 2,650 יחידות דיור נוספת לדיור הציבורי.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה יהיה?
יובל טלר
כבר זה נמצא בתהליכים. מדובר בבנייה. זה תהליכים שלוקחים זמן.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן, אבל כמה זמן?
יובל טלר
התכנית היא תכנית חומש. במשך 5 השנים הקרובות אמורות להתווסף 2,650 יחידות דיור קטנות לזכאי הדיור הציבורי, לממתינים.
שלומית אבינח
אתה מדבר על הוסטלים?
יובל טלר
זה יחידות דיור קטנות, לא מדובר על הוסטלים.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, זה סלמס.
יובל טלר
לא מדובר. אני דווקא מציע ליושב ראש הוועדה ללכת לביקור ב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש כבר מוכן?
יובל טלר
יש פרויקטים אחרים שעמיגור הקימו. גם את הפרויקטים האלה עמיגור אמורים להקים, זה פרויקטים של דיור מוגן דווקא, שהם דומים בצורה מסוימת, דומים ושונים. אני ממליץ לבקר שם, באמת פרויקט - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי נעשה איזה סיור של הוועדה בעניין.
שלומית אבינח
איפה יש?
יובל טלר
דיור מוגן יש בקריית אונו ויש לדעתי בכפר סבא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
דיור מוגן זה לקשישים.
יובל טלר
נכון, אבל זה פרויקטים שעמיגור עשתה ואותה חברה שאמורה להקים את הפרויקטים האלה.
ליאת גואלי
יחד עם הסוכנות היהודית.
שלומית אבינח
אז זה יהיה רק לעולים?
יובל טלר
מה? הדיור המוגן? כן, נכון. בסדר, זה האוכלוסייה. יושב ראש הוועדה דיבר על האיכות של הבנייה ועל הצורה של הבנייה. היא מאד מרשימה. אני מאד ממליץ לבקר.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה נושא נפרד. אנחנו מדברים על זוגות צעירים ועל חסרי דיור. כל הזמן מערבים את הדיור הציבורי ואת חסרי הדיור. חסרי הדיור הם אנשים שלא זוכים אפילו לדיור ציבורי.
יובל טלר
בשביל חסרי דיור משרד האוצר, ביחד עם משרד השיכון, ביחד עם רשות מקרקעי ישראל, פועלים כל הזמן להגדלת היצע יחידות הדיור, בין אם זה באמצעות הסכמי גג, בין אם זה באמצעות עבודה מתמדת מול הרשויות המקומיות, פינוי בסיסי צה"ל, באמצעות הקמת רשות להתחדשות עירונית, שאנחנו פועלים עכשיו, כשאנחנו מאמינים שזה בסוף הכל מספר אחת לירידת מחירי הדיור, ובסוף אלה הדברים שיתרגמו לכיסם של הזוגות הצעירים. וכמובן מעל הכל, פרויקט מחיר למשתכן, שנותן היום ופונה לאותם זוגות צעירים שאתה מדבר עליהם, ובאמת מקטין באופן משמעותי את המחירים.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה דירות עכשיו בפרויקט מחיר למשתכן בארץ?
יובל טלר
עד היום שווקו לדעתי 25,000 דירות.
היו"ר ישראל אייכלר
בשנה האחרונה?
יובל טלר
שווקו, לא כולן נתפסו. בחלק מהמקומות לא היה ביקוש לדירות האלה ופנינו היום ל-70,000 דיור במשך שלוש שנים, למיטב זיכרוני, אבל אני לא רוצה להתחייב על המספר, כי אני לא בטוח.
היו"ר ישראל אייכלר
אם אני אחבר את כל הדירות שהודיעו בארבע השנים האחרונות, עוד מהרב אטיאס עד היום הזה, קרקעות ששווקו לבנייה להגביר את ההיצע ולהוריד את הביקוש, אני כבר היום עם הרבה דירות מיותרות. בינתיים אני לא רואה. אני מניח שדיור לוקח המון זמן בבירוקרטיה - - -
יובל טלר
אנחנו גם מאמינים שהגדלת היצע הדיור בסוף תשפיע.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק, זה מה שצריך להשפיע, אבל צריך לזרז.
יובל טלר
אנחנו מזרזים.
היו"ר ישראל אייכלר
בוועדת הפנים של מירי רגב העברנו המון חוקים לזרז ועדות מיוחדות, והאופוזיציה השתוללה וצעקה, ואני אמרתי לא מעניין אותי, אתם צודקים, אבל אני צריך דירות. ולמעשה - - -
יובל טלר
והזכיר יושב ראש הוועדה גם את חוק הוותמ"ל קודם, שהוותמ"ל הביא לשיפור משמעותי בעבודת התכנון במוסדות התכנון. בשנה שעברה אושרו 100,000 יחידות דיור, כשלצורך השוואה בשנת 2008, שהיא לצורך העניין השנה של תחילת עליית המחירים, אושרו בכל מוסדות התכנון 24,000 יחידות דיור.
היו"ר ישראל אייכלר
והן נבנות?
יובל טלר
זה בתהליכים. אושרה תכנית, עכשיו היא עוברת לביצוע.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, בוא נקווה. כי אז קיווינו, אז אמרו לנו שתוך שנתיים-שלוש ייגמר בניין. היום - - -
יובל טלר
עכשיו בעזרת הוותמ"ל, תוך פחות משנה בחלק מהפרויקטים מצליחים להשלים תכנון, שזה בהשוואה ל-5-6 שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
איך היה פעם?
יובל טלר
לעומת התכנון שהיה פער זה שיפור משמעותי מאד והדברים עוברים לביצוע, בין של משרד השיכון ובין של רשות מקרקעי ישראל ואנחנו רואים את הפרויקטים מתחילים לצאת. גם מבחינת היקפי שיווקים של רשות מקרקעי ישראל אנחנו רואים גידול מאד משמעותי בשנתיים האחרונות. שנה שעברה היה 45,000, שנה לפניה היה 50,000. בשנה הזאת אמורים להגיע כבר ל-55,000 יחידות דיור שמשווקות. אנחנו מאמינים שבסוף זה הכלי המרכזי לירידת המחירים.
היו"ר ישראל אייכלר
תוך כמה שנים אתה חושב שאנחנו נתחיל לראות איזו שהיא בלימה של הטירוף של עליית המחירים?
יובל טלר
אני לא מנבא דברים בנושא הזה. אני כן אגיד, בנושא של סיוע לזוגות הצעירים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סיוע בשכר דירה, כן.
יובל טלר
תכנית מחיר למשתכן שעוזרת באופן משמעותי.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע, אם אתה נותן לזוג צעיר דירה במחיר למשתכן הוא מוותר על הסיוע בשכר דירה, אבל הוא צריך לראות דירה.
אבנר עורקבי
שמעתי בין הדברים שלך שאתה אמרת שיש מקומות שעדיין אין להם הצעות, דירות שכבר קיימות.
יובל טלר
לא, זה לא דירות שקיימות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, מכרזים שאנשים - - -
יובל טלר
קבלנים שלא רצו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שלא כדאי להם.
יובל טלר
לא כדאי להם לבנות. שאין ביקושים באזורים האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
באיזה אזור למשל?
יובל טלר
יש ביקושים, הם פשוט ביקושים קצת יותר איטיים.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה?
יובל טלר
יש מקומות בארץ. בדימונה יש מכרז של 600 יחידות דיור, שמתוכו 150 יחידות דיור חזרו. יש מקומות שבהם הביצוע צריך להתעורר קצת יותר לאט. בבית שמש היה שיווק באזור 4,000 יחידות דיור, כרגע נתפסו רק 500 יחידות דיור.
היו"ר ישראל אייכלר
למה הקבלנים בבית שמש לא רוצים לבנות?
יובל טלר
את זה אפשר לשאול אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי בגלל שהכנסתם להם דמי פיתוח כל כך יקרים, שלא כדאי להם.
יובל טלר
עלויות הפיתוח בבית שמש מבוססות אך ורק על ביצוע עבודות הפיתוח באתר, מדובר באתר מורכב, באתר מאד לא פשוט, בעיקר כשמדובר בסביבה ערבית ולכן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, סביבה הררית וסלעים, אבל את הכבישים הבינעירוניים גם הוסיפו להם, אני חושב.
יובל טלר
כבישים עירוניים לא הוסיפו, להיפך.
היו"ר ישראל אייכלר
הורידו את זה?
יובל טלר
כבישים עירוניים במסגרת מה שאמרתי קודם על הסרת חסמים, תוקצבו גם פרויקטים של בניית כבישים. כביש 38, שיקומו. אנחנו מקווים שבזמן הקרוב אנחנו גם נוכל לדבר על עוד פתרונות נוספים שם.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מכיר את הבעיה בכביש 38 מטעם עבודתך?
יובל טלר
אני חושב שמרבית הפתרונות לגבי כביש 38 כבר על השולחן. יש עוד פיתרון אחד שנמצא בדיונים וזה לגבי הנושא של המחלף בצומת הביג.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל עד המחלף כבר יהיה שם כביש בשעה טובה?
יובל טלר
עד המחלף מרחיבים. הדברים נמצאים בעבודה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. איחלתי לתושבי תל אביב שהיו פה בוועדה והתלוננו על עובדות הרכבת הקלה, שלא יעברו מה שאנחנו, הירושלמים עברנו, עד שראינו פה רכבת. ככה אני אומר לגבי כביש מספר 38. כבר כמה וכמה שנים אני רואה שעובדים ולא רואים שעובדים על הכביש. רואים רק עבודות בכביש, אבל עובדים לא רואים.
יובל טלר
דווקא עבודות ההפקעה והעבודות לקידום זמינות כבר באמת התקדמו שם. אני יודע שדברים כבר יוצאים למכרזים.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אז בבשורה הזאת ובנימה האופטימית הזאת אנחנו השלמנו את הדיון. אני רוצה להגיע לסיכום. הרבה סעיפים אין לנו, אבל הדרישה, הבקשה היא קודם כל לבצע את-. יש לך עוד משהו?
יובל טלר
רק בתשובה לשאלתך, קיבלתי את התשובה. אני אגיד את המספרים המדויקים. במסגרת הותמ"ל אושרו עד היום 11,674 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח.
היו"ר ישראל אייכלר
11,000 דירות?
יובל טלר
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
יפה, תרשמי את זה.
יובל טלר
ועד היום שווקו בפרויקטים של דיור להשכרה 1,245 יחידות דיור.
אבנר עורקבי
איפה?
ליאת גואלי
תחת הפרויקטים להשכרה של משרד השיכון.
יובל טלר
בפרויקטים שאמרתי.
היו"ר ישראל אייכלר
11,000 דירות?
יובל טלר
של דירה להשכיר.
היו"ר ישראל אייכלר
זה חברת דירה להשכיר, אז זאת אומרת תוך כמה זמן הדירות האלה יהיו זמינות לדיירים?
יובל טלר
זה תלוי גם בביקושים וזה מאד תלוי איפה. יש מקומות שבהם צריך לעשות פיתוח באתרים, ויש מקומות שבהם לא צריך לעשות פיתוח באתרים.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן בערך אתה חושב?
יובל טלר
אני מתאר לעצמי, שוב, זה גם נוגע לשאלה ששאלת קודם לגבי כל אותן יחידות של הותמ"ל, תוך כמה זמן הן תושלמנה כבר. זה דברים שנוגעים אחד בשני, כי ברגע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל ה-11,000 דירות האלה יכולות לפתור לנו את הבעיה של כל הדיון שדיברנו, כי אם דיברת על 2,000-3,000 דיור שחסרות, כמה?
יובל טלר
ממתינים, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, אז אם יהיה לי 11,000 דירות, אז - - -
שלומית אבינח
לא, זה ממתינים לדיור ציבורי, זה לא דירות כאלה. זה שירות דיור ציבורי.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אם הוא זכאי לסיוע בשכר דירה, הוא גם יכול לקבל - - -
שלומית אבינח
לא, זו לא אותה זכאות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא? אתה מדבר רק על נכים?
אהוד בקר
אני דיברתי רק על הממתינים לדיור ציבורי.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא מדבר על נכים?
יובל טלר
שהם נכים או בגלל סיבה אחרת.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, ואנחנו מדברים על זוגות צעירים.
שלומית אבינח
זו לא אותה זכאות.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל גם הם מדברים על פחות מ-6,000 שקלים הכנסה לחודש. איזו דירה הם יכולים לקבל? הם יכולים לקבל דירות להשכרה? אתה מדבר על 11,000 דירות להשכרה, נכון?
יובל טלר
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא רק לזכאי דיור.
יובל טלר
זה דירות לא שהמדינה מקימה כדירות להשכרה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
היא משווקת, אבל יוכל לשכור גם זוג צעיר שאיננו נכה.
יובל טלר
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אם יש 11,000 דירות כאלה ויש לנו 155,000 זכאים שמתוכם רובם כבר קיבלו דירות - --
יובל טלר
לא, לא.
היו"ר ישראל אייכלר
לא?
יובל טלר
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל רובם גרים בדירות שכורות. הם לא גרים ברחוב.
יובל טלר
לא,גם היום אנחנו מאמינים ש-.
היו"ר ישראל אייכלר
יש פה נתונים שיש 144,000 משקי בית שמממשים סיוע בשכר דירה.
יובל טלר
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
לאותם אנשים יש היום דירות בשכר דירה, אבל כשאני אכניס לשוק עוד 11,000 דירות, המחירים ירדו. יהיה להם הרבה יותר קל להגיע לפער, להשלים. זה כל הסיפור – היצע וביקוש. אם אתה תציף את השוק - וזה הרעיון שלי לגבי פיצול דירות. זה היה מוציא אלפי דירות לשוק וזה היה מוריד את המחיר. אני לא יודע לכמה אלפים יש דירות גדולות, אבל אני מניח שזה אלפים רבים. גם במושבים, גם ביישובים וגם של אנשים שיש להם - - -
יובל טלר
אפשר לראות כבר היום במרכזי ערים בכמה יחידות דיור זה נעשה, לא בהכרח כחוק.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. אמרתי להם, הרי הכורח יעשה את זה ובאופן מעשי זה יעשה. אז תעשו את זה חוקי במקום לעשות את זה באופן בלתי חוקי. אני רוצה לסכם את הדיון.
ליאת גואלי
אפשר רק להגיד משהו קטן?
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
ליאת גואלי
היום כל הנושא של הפער וצמצום הפער בשכר דירה, הגדלת מעגל הזכאים, הגדרה מקילה יותר של אמצעי כושר ההשתכרות, נמצא בדיונים והשר הנחה באופן מפורש את כל הצוותים שנוגעים בנושא, לדרוש שיקצו תקציבים, שיתנו מענה בעצם להמלצות שלהם, במסגרת אלאלוף.
היו"ר ישראל אייכלר
כן? שמעת מה שהיא אמרה עכשיו? כדאי שתשמע. נגיד את זה עוד פעם. אומרת נציגת משרד השיכון שמה שדיברנו פה על המסקנות, על שינוי הקריטריונים, הקלות בסיוע, שעל פי המלצות ועדת אלאלוף השר ביקש שמה?
ליאת גואלי
כמובן, הגדלת הסיוע בשכר דירה ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
השר הנחה.
ליאת גואלי
שזה בוודאי חשוב ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה?
ליאת גואלי
כפי שציינתי, אחד הדברים שביקשו זה בעצם הגדלת הסיוע בשכר דירה ליחידים נכים שמקבלים היום רק 770 שקלים וזה לא מספיק.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. טוב, אז אנחנו רושמים את הדבר הזה. הוועדה רשמה את הודעת משרד השיכון לגבי השינוי בקריטריונים. אנחנו פונים וממליצים באמת לעדכן את הקריטריונים לפי צורכי הציבור של עכשיו ולהקל על אפשרויות של זוגות צעירים לקבל סיוע בשכר דירה וגם להגדיל את הסיוע, בפרט לנכים.

אנחנו מבקשים בקשה צנועה, של 950 מיליון שקלים, לא נגיד מיליארד, כי גם אלי אלאלוף לא אמר מיליארד, שלא ייבהלו. 950 מיליון שוועדת אלאלוף המליצה שיוסיפו בתקציב הקרוב.

אנחנו מבקשים לקדם את ההצעה לפיצול דירות, שדיברנו על זה עם שר האוצר ואנחנו רוצים שמשרד האוצר יעשה את זה, כי אז יש סיכוי שזה יעבור, כי בחקיקה פרטית כנראה זה לא ילך כל כך מהר.

אני רוצה להודות לכם על הנתונים. אנחנו נמשיך לעקוב ונקווה שבפעמים הבאות יהיה קצת יותר קל לזוגות הצעירים בסיוע בשכר דירה.

תודה רבה שהייתם איתנו.

הישיבה ננעלה בשעה 15:01.

קוד המקור של הנתונים