ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 31/05/2016

יום ההוקרה לתורמי הכליה בישראל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 196

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, כ"ג באייר התשע"ו (31 במאי 2016), שעה 12:15
סדר היום
יום ההוקרה לתורמי הכליה בישראל
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – מ"מ היו"ר

מרדכי יוגב
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף

יואב בן צור
מוזמנים
יעל ביסטריץ - אחראית הדרכה ובקרה במרכז הלאומי להשתלות, משרד הבריאות

מאיר ברודר - עורך דין, לשכה משפטית, משרד הבריאות

פרופ' משה כספי - דיקן הסטודנטים, אוניברסיטת בן גוריון בנגב

הרב אברהם ישעיהו הבר - יו"ר עמותת מתנת חיים

יאיר ארנון - סטודנט שתרם כליה

רותי פרינץ - תורמת כליה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

יום ההוקרה לתורמי הכליה בישראל
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך בנושא יום ההוקרה לתורמי הכליה בישראל. ראשית אני אספר סיפור אישי. יש לי דוד, אח של אבא שלי זיכרונו לברכה, שהיה במצב קשה מבחינת דיאליזה, עשה דיאליזה הרבה מאד זמן. הגיע למצב שהוא שבר כלי. היה קודם לכן איש חזק מאד.

ברוך הבא חבר הכנסת בן צור.

הוא היה איש עם המון המון כוח שפשוט אבד לו מהרגע שהוא איבד את כליותיו, כליותיו הפסיקו לתפקד והוא התחיל לעשות דיאליזה. כל ילדיו, ללא יוצא מן הכלל, הציעו לתרום לו כליה והוא אמר אני לא מסוגל. לא מסוגל להסכים. זאת אומרת, עם כל הרצון שלכם, אני לא מסוגל לקחת מכם כליה.

בסופו של דבר הגיע הרב שהכיר את הדוד שלי והתחילו תהליך, הגיע תורם שנמצא מתאים ותרם לו כליה והוא התחיל את חייו מחדש. זה ממש סיפור משפחתי אישי שלי, זה הדוד שלי. הוא תרם לו כליה והיום הם הפכו להיות משפחה. התורם הפך להיות כמו עוד בן של הנתרם והם בקשר הדוק. גם אני בקשר עם התורם. אגב, הוא איש מקסים. הוא איש אלטרואיסט ברמה מאד מאד גבוהה, עוסק בנושאי נוער במצוקה בעיר לוד, עושה פעולות אדירות שם. איש יקר.
יואב בן צור (ש"ס)
טוב, רוב רובם של התורמים הם אנשי חינוך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני בטוח. יש להם ערכים מיוחדים שאין לכל אחד. ולכן בעיני הפעולה הזאת, ההחלטה הזאת לתרום איבר מגופך, להציל חיים של אדם אחר, יש בה כוחות שלא ניתן לתאר אותם. אגב, אני סבור שאתם מסודרים לעולם הבא גם. בעיקרון דבר כזה חד משמעית בעיני הקדוש ברוך הוא דבר מהמבורכים.
יואב בן צור (ש"ס)
כל המציל נפש אחת מישראל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כל ישראל נפש אחת מעם ישראל כאילו הציל עולם ומלואו. על כן אני שמח שנפלה הזכות בחלקי לקיים את הדיון הזה במסגרת ועדת החינוך, שאני חבר בה ואני כמובן אשמח לעשות היכרות קצרה עם החברים פה סביב השולחן. לאחר מכן יאמרו מספר דברים חברי הכנסת, נשמע גם את כל מי שירצה לומר משהו.
יואב בן צור (ש"ס)
אני רק רוצה לומר שחלק מהאנשים שצריכים להיות פה עכשיו נמצאים בוועדת כספים. הם מיד יסיימו שם וירדו כולם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, בשמחה.
יואב בן צור (ש"ס)
גם הרב הבר וגם כל האנשים שנמצאים איתו, אנשי משרד הבריאות וכו'.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בשמחה. אז בואו נתחיל סבב. כן, אדוני.
יאיר ארנון
יאיר ארנון, סטודנט באריאל, גר במעלה לבונה. תרמתי כליה לפני שלושה חודשים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יפה.
משה כספי
לבן משפחה?
יאיר ארנון
לא. הכרתי אותו ביום של הניתוח.
יואב בן צור (ש"ס)
מישהו שהוא לא מכיר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה הרעיון של הרב הבר. הרב הבר, שיצר את הרעיון הזה, הרעיון שהתרומה היא תרומה אנונימית בהתחלה, טרם הניתוח אתה מכיר אותו. זאת אומרת אין שום שייכות והכל על בסיס התאמה גנטית, ובסוף התרומה היא תרומה אלטרואיסטית לחלוטין, מבוקרת היטב. זה פשוט מפעל מדהים. אני מכיר אותו ברמה האישית.
רותי פרינץ
שמי רותי פרינץ, אמא לשישה ילדים, מחנכת ברמת בית שמש. תרמתי את הכליה שלי לילד ממודיעין לפני כשנה. ממליצה בחום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יפה.
יעל ביסטריץ
לי קוראים יעל ביסטריץ ואני רכזת הדרכה במרכז הלאומי להשתלות, משרד הבריאות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב. כן, בבקשה אדוני.
משה כספי
שמי פרופסור משה כספי, אני דיקן הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון. ניצלתי את ההזדמנות שהוזמנתי ליום הסטודנט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הגעת להתרשם. אגב, רק לפני שנתחיל לתת גם לחברי הכנסת לומר משהו, אני חושב שזה דבר שאנחנו צריכים לפעול פה, ואני אומר את זה לכם, חברי הכנסת. לא מזמן עוד חבר שלי עבר תרומה של כליה. הפעם זה לא היה באמצעות הרב הבר, באמצעות חבר ילדות שלו, שנמצא מתאים והחליט לתרום לו. שניהם אגב אנשים מאד מאד מבוססים מבחינה כלכלית. זאת אומרת שכמעט לא היה גם עניין של חשד נניח, שמדברים עליו לפעמים, שאולי היה פה אקט של תשלום. שניהם היום אנשים מאד עשירים. הם גם חברים מילדות, גם אפילו עשו עסקים ביחד, והם הלכו לייצר תהליך לקבלת תרומה.

זה היה תהליך מהקשים ביותר עד בלתי אפשריים, אני חושב. אני רוצה לספר עוד קוריוז. במקביל, אותו חבר שנתרם מתעקש לא לעשות דיאליזה. הוא לא רוצה לעשות דיאליזה. הוא מבין את ההשלכות, הוא מבין את התחושה, הוא לא רוצה לעשות דיאליזה, אבל אומרים לו חביבי, אם אתה תאכל משהו מעבר למלפפון ומים, אתה מסכן את חייך.

והאיש, על בסיס קבוע, כמעט ולא אכל כי הרי הדיאליזה היא כדי לנקות את הגוף, אז הוא כמעט ולא אכל. עמד על דיאטת רצח, על מלפפון ומים ברוב היום ודברים מינימאליים שלא מלכלכים את הגוף. ובמשך חצי שנה האיש מתיש את עצמו לדעת, מבוקר עד ערב, כדי לאשר את הניתוח.

אני מבין את הרצון שלנו כמדינה לבנות רגולציה מאד מאד כבדה כדי למנוע חלילה מצב בו יהיה סחר באיברים וזה דבר שברור שאנחנו לא ניתן לו יד ואנחנו נמנע אותו בכל דרך, אבל לדעתי יש דרך למנוע את זה גם בלי כמות הרגולציה הכל כך כבדה הזו, שמונעת לפעמים הצלה של חיים של בני אדם. אגב, אני חושב שגם הרב הבר, אני בטוח שגם הוא נתקל ברגולציה הזאת מן הסתם והוא יודע להביא את התורמים הכי אותנטיים והכי אמיתיים שיש ועדיין הוא נתקל ברגולציה כזאת. זה רגולציה שלדעתי צריך להפחית אותה וצריך לבחון אותה היטב.

עכשיו ברשותכם חברי הכנסת, כן, בבקשה. תתחיל אדוני.
משה כספי
אתה יכול לתת לנו רק מספרים כמה תרמו בשנים האחרונות?
יואב בן צור (ש"ס)
310 בשבע שנים האחרונות. במתנת חיים.
יאיר ארנון
בדיוק, צריך לחלק. יש שני סוגי תורמי כליה. יש כאלה שלא מכירים – זה 310.
יואב בן צור (ש"ס)
כן, דרך מתנת חיים.
יאיר ארנון
יש עוד המון תורמים של משפחה וחברים ודברים כאלה.
יעל ביסטריץ
שנה שעברה היו 174 תורמי כליה בחיים, ומתוכם היו 104 בני משפחה והשאר היו אלטרואיסטים.
יואב בן צור (ש"ס)
אגב, חבר הכנסת רביץ שהיה פה, בנו בזמנו תרם לו כליה ולפני שבועיים הנכד, הבן של זה שתרם כליה, בחור בן 30, תרם כליה גם הוא. לא למשפחה. הנכד תרם לא למשפחה. הוא תרם סתם למישהו שהוא לא מכיר.
יעל ביסטריץ
הילדים שלו עמדו בתור, מי שרצה לתרום לו אז.
יואב בן צור (ש"ס)
כן. רבו, הלכו לדין תודה, בטח. הלכו לדין תורה מי יתרום.
יעל ביסטריץ
כן, כולם רצו לתרום לו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת אבו מערוף.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב לכולם. היום הזה הוא יום הוקרה לתורמי הכליה. לא במקרה זה יום שהוא מבורך והכנסת מעלה את היום הזה לא רק מבחינת מודעות וכדי לעשות "וי" מבחינה בירוקרטית ולשם הפרוטוקול. אכן יש רצון שלנו, חבר הכנסת יואב, שניתן לחברה את כל האפשרויות שאכן התרומה והמודעות לתרומת כליה תהיה יותר ברורה, וגם כמה שאפשר להפחית את החסמים הבירוקרטים. לכן הדבר יגרום לאנשים שיבינו הצלת חיים בכל המובן של המילה.

אני לא מדבר על ההיבטים הכלכליים אחרי זה ועל כמה שחולי הדיאליזה סובלים. אני מכיר את הנושא היטב גם רופא וגם כאורולוג. הנושא קרוב אלי. אנחנו לא משתלים ישירות בהשתלות, אבל הנושא מוכר לי. יש חולים רבים שסובלים, גם מבוגרים, גם ילדים. מחלת הכליות היא מחלה שיכולה להיות בכל גיל, מגיל אפס, בלידה, עד כמה שאלוהים נותן. הפתולוגיות שישנן למערכת הבריאות והשתן, - - - יותר נפוצות בבן אדם מבחינת הגוף שלו.

ולכן זה דבר חשוב מאד שאנחנו נהיה מודעים ובמיוחד זה לא במקרה שהדיון מתקיים בוועדת החינוך. זה קטע חינוכי, תרבותי, חברתי, שאנשים אכן יתרמו, אם זה על ידי כרטיס אדי או אם זה בתרומה של קרובים. יש לעודד א התרומה ולדעת את כל ההיבטים שזה קשה לתורם מכל הבחינות.

היה לנו דיון לפני שעתיים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ובאופן מפורט דיברו על זה. וכאן בוועדת החינוך אנחנו נמשיך עם יושב הראש מיקי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
המחליף.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
הקיים עכשיו, חבר הכנסת ופרופסור כספי והאחראית על מרכז ההשתלות, ואכן נעביר את המסר הנכון. מה שדרוש מאיתנו כמחוקקים בכנסת, אנחנו נפעל בהתאם. יש חוק, נכון, חוק של השתלת איברים בכלל. מה שאפשר לתקן, כמו שהקדים אותי חבר הכנסת מיקי, שאנחנו כמובן נשמור על כל האפשרות, שלא ישתמע אפילו 1% שיש איזה שהן הטבות, כאילו סחר.

לכן יש לנו מסר גם תרבותי, גם חינוכי, גם חברתי, ואנחנו נפעל בחוקים עד כמה שאפשר לעשות, שאכן חולי הדיאליזה – ויש 6,000 חולי דיאליזה ישנם במדינה וזה עולה מיליארד שקלים לשנה. זה לא פחות כסף. ואם אנחנו נעשה השתלה של כליה, גם מבחינה כלכלית זה טוב, ואני לא מדבר רק על הצלת חיים של אדם.
משה כספי
מה תוחלת החיים של חולי דיאליזה?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תלוי מה המחלה.
יואב בן צור (ש"ס)
בערך 10 שנים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
שלוש עד עשר שנים. תלוי מה המחלה ובאיזו מידה. לפעמים מתחילים בדיאליזה פריטוניאלית מה שנקרא, וזה יותר קל ויותר טוב, עד שמתחילים אחר כך להגיע מבחינה רפואית לדיאליזה הרגילה, של האדם דרך המכונה, שעושים שלוש-ארבע פעמים בשבוע, כל פעם ארבע שעות. זאת אומרת בממוצע זה חמש שנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
צריך גם לציין שאדם שנכנס לדיאליזה יוצא אדם אחר לגמרי. יוצא אדם חלש יותר.
יואב בן צור (ש"ס)
נגמרו לו החיים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נגמר לו החיים. בוא נגיד שזה לא תענוג גדול.
יעל ביסטריץ
לא. זו פגיעה חמורה באיכות החיים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן, אין איכות חיים בכלל. 4 שעות, 4 פעמים בשבוע, 3 פעמים בשבוע הוא על המכונה וזה לא רק זה. גם החיים שלו נפגעים. אוכל, אורח חיים, משפחה. חולי דיאליזה הם חולים קשים מאד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה חבר הכנסת אבו מערוף. חבר הכנסת יואב בן צור.
יואב בן צור (ש"ס)
תודה אדוני יושב הראש. אני שמח שאתה עכשיו נמצא כיושב ראש הוועדה, בגלל שחווית חוויה אישית מקרוב, וראית בעצם מה הפעילות הברוכה שעושה עמותת מתנת חיים.

אני רוצה להעלות פה שני נושאים. א', החיסכון הגדול שאנשים מושתלי כליה גורמים למדינה הוא לאין ערוך. חולי דיאליזה עולה למדינה בממוצע כחצי מיליון שקלים בשנה. תעשו חשבון – 310 מושתלי כליה, תעשו ממוצא של בין 5 ל-7 שנים של חיים של חולה דיאליזה, כמה כסף חוסכים למדינה.

העמותה הזאת, שעושה את כל הפעילות המבורכת הזאת, עובדת ללא שקל תקציב מהמדינה. למה היא צריכה תקציב? היא צריכה תקציב בדיוק לאותן פעולות הסברה שבגינן מגיעים אנשים ומוכנים לתרום כליה ולתפעל את העמותה, לדבר עם האנשים, לקבל את הפניות אחרי שיש פרסום במקום מסוים. הם עושים את זה בדרך כלל בחגים באמצעות חוברות או בתקשורת. יש פניות רבות לעמותה ורצון לתרום כליה. יש היום תור של ממתינים, גם יש תור של תורמים. אנחנו רוצים להגיע שבמדינת ישראל לא יהיו אנשים שימתינו לכליה, יהיה עודף של תורמים.

כדי להגיע לזה צריכים להגיע למגזרים היותר רחבים. כרגע רוב התורמים או דתיים או חרדים. רוב התורמים. אנחנו רוצים להגיע גם למגזר הכלכלי. העמותה רוצה להגיע – אני מרגיש כבר חלק מהעמותה, חלק מהעמותה, חלק מהפעילות שלה. אני כל כך מחובר לנושא הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, התורם של הדוד שלי היה חילוני גמור.
יואב בן צור (ש"ס)
מצוין, בסדר. אז הוא בסדר.
רותי פרינץ
זה אותם 5%.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אפילו אני יכול להגיד שבשיחות אישיות הוא גם אמר לי שהוא מצביע שמאל.
יואב בן צור (ש"ס)
אוקיי, בסדר גמור.
רותי פרינץ
זה רק מחוסר מודעות ומפחד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה רק מראה שכל הציבור פתוח לעניין הזה.
יואב בן צור (ש"ס)
ברור, ברור. אפילו שכתוב שהכליות זה משהו שחושב, לא ראינו שינוי גדול בחשיבה של אנשים אחרי שקיבלו כליה של מישהו אחר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא נשאר איש שמאל, אם אתה שואל.
יואב בן צור (ש"ס)
כן, זה בסדר. השאלה גם איזו כליה הוא נתן, את הימנית או את השמאלית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בטח את הימנית.
רותי פרינץ
אני דתית לאומית והילד שאני תרמתי לו הוא ילד חרדי. הוא ביקש לבוא אלינו ליום העצמאות, אז יש השפעה. צר לי, זה עושה משהו.
יואב בן צור (ש"ס)
בסדר גמור. אם זו הבעיה, זה בסדר. את יודעת שהרב עובדיה אמר לי - - -
רותי פרינץ
הוא בתפילה גם אמר הלל.
יואב בן צור (ש"ס)
הרב עובדיה זכר צדיק לברכה, כשאני הייתי מנהל רשת החינוך של מעיין החינוך התורני, ואז הצטרפו אלינו לרשת כל מיני בתי ספר שהם דתיים לאומיים, חרד"לים. אז כשדנו בקבלה של בתי הספר לתוך המערכת, אז שאל אותי הרב מה הבעיה בעצם, למה לא לקבל אותם, כי מבחינה חרדית אז הם חרדים כמונו. הם דתיים לאומיים. אמרתי הם חוגגים את יום העצמאות. ובסדר, מה יש בזה? אמרתי – הם אומרים הלל. הוא אמר לי אתה יכול להגיד כל יום הלל, זה נמצא בתהליכים, תגיד כל יום את ההלל, אין בעיה בכלל. לא משנה, אני אומר לך שזה לא מרחקים כאלה ארוכים.

בכל אופן, אני רוצה להסיט את הנושא של ועדת חינוך והנושא העיקרי שאנחנו רוצים פה זה בהמשך למה שאמר פרופסור כספי, שנמצא פה, יום הסטודנט. סטודנטים שתורמים כליה, בעצם כמעט אין להם התחשבות אם יש להם מועדי בחינות או דברים מהסוג הזה. כך אני הבנתי. זה נכון?
יאיר ארנון
כן.
יואב בן צור (ש"ס)
ועל זה צריך לדון. לראות איך אנחנו בעצם מביאים את המל"ג או את המכללות או את האוניברסיטאות, או אני לא יודע מי צריך לטפל בזה, ולראות איך סטודנט שתרם כליה ויש לו מועדים לבחינה ויש לו עבודות שהוא צריך להגיש ויש לו כל מיני דברים אחרים, איך בעצם מתחשבים בו בכך שהוא תורם כליה והוא כרגע לא במצב בריאותי. אני מבין שמתאוששים מזה מהר. יש כאלה שמהר, יש כאלה שפחות מהר. זה אינדיבידואלי לכל אדם ואדם, אנחנו לא יודעים.

צריך למצוא את הדרך איך אנחנו בעצם עוזרים לאותם סטודנטים, שיידעו שאם הם הולכים לתרום כליה, יש להם הקלות ואם לא יצטרכו ייקוב הדין את ההר, לעשות את הדברים בדיוק בזמן, כמו כולם, אין שום הנחות וכו'.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברור.
יהודית גידלי
כמו סטודנטים משרתי מילואים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חד משמעית. דברים חשובים.
יואב בן צור (ש"ס)
כן, נכון. באותה מידה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסיכום העניינים אנחנו נאמר ונקרא לשר החינוך לפעול בנושא.
יהודית גידלי
למל"ג.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למל"ג, לשר החינוך, בסדר.
משה כספי
הוא יושב ראש המל"ג.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי. יש מישהו שרוצה לומר משהו?
יאיר ארנון
אני יאיר, אני גר במעלה לבונה. אני סטודנט להנדסה, תעשייה וניהול שנה רביעית. בעזרת השם מסיים השנה. ככה, חבר שלי תרם גם כסטודנט באריאל. הוא תרם לפני שנה - - - וככה אני נחשפתי לזה. התרשמתי מאד. הדהים אותי המעשה ואז התחלתי לבדוק סיכון מול תועלת ומסתבר שזה שווה את זה בגדול. כלומר התועלת והחולי של הכליות, כמו שהוזכר, הם גם איכות חיים וגם החולי מקצר חיים, וסיכון הוא סיכון בהחלט אפשרי ולגיטימי, כלומר הוא לא איזה סיכון גדול. בדקתי את זה הרבה ואז התחלתי את התהליך.

לקח לי שישה חודשים, אני חושב שאני אחד המהירים בתהליך. באיכילוב הם עושים את זה הכי מהר. המון בדיקות. בדיקות דם, בדיקות, צילומים, צילומים לכליות, ללב, בדיקות נפשיות, פסיכיאטר, פסיכולוג, עובדת סוציאלית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, כן, שמעתי על זה.
יאיר ארנון
תהליך מאד ארוך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מייגע.
יואב בן צור (ש"ס)
איך היה היחס אליך בוועדה?
יאיר ארנון
ובסוף מגיעים לוועדה. היחס - אני לא אהרוס את זה - היה מצוין. הם התייחסו נחמד. לי היה בסדר גמור.
יואב בן צור (ש"ס)
כנראה שיש לך איזה חן אלוקי מיוחד.
יאיר ארנון
אני מכיר את הסיפורים. הם היו בסדר גמור אצלי.
יואב בן צור (ש"ס)
כל מי ששמעתי עד עכשיו אמר לי שעשו לו חקירת שב"כ.
רותי פרינץ
הפורום מלחיץ. הפורום מאיים, אבל זה לא נורא.
יאיר ארנון
עשו, עשו. שעה וחצי, אבל הייתה שיחה. אצלי היה בסדר גמור. לא חייכו וכשסיפרתי בדיחות הם לא צחקו, אבל הם היו רציניים ובדקו.

את השם של המושתל קיבלתי בהתחלה – גבי. הוא נפצע בחווה הסינית במלחמת יום כיפור. הוא נפצע אנוש, המסוק שלו נפל או משהו כזה, וכל השנים עד היום, הוא כבר מעל גיל 60 מאז, בעצם התרופות הרסו לו את הכליה. לפני 5 שנים הוא התחיל טיפול דיאליזה. 3 שנים בבית חולים. אחרי זה הוא עשה טיפול דיאליזה בבית. כל חמש שעות בבית.

זהו. הכרתי אותו יומיים לפני הניתוח ועוד איזו בדיקה אחרונה אצל המרדים, ככה שם נפגשנו. ואז הניתוח עצמו. בתור סטודנט, אולי זה באמת יוצא יפה עם יום הסטודנט, ככה לפחות גם אין לימודים, אז ככה יצא לי טוב גם זה. אין התחשבות. האוניברסיטה לא מכירה בתהליך. האוניברסיטה מתחילה להכיר כשמביאים שלושה ימי מחלה. התהליך עצמו, של פסיכיאטר, פסיכולוג, בדיקות כאלה – האוניברסיטה לא מכירה בזה.

בניתוח עצמו האוניברסיטה מכירה כמו ימי מחלה. זאת אומרת היא כן מכירה בזה. יש דברים ידועים. בארבע שנים שאני באריאל – וזה מה שאני מכיר באוניברסיטת אריאל – אנשים מדהימים. אבל כל אחד שאתה מגיע לדבר איתו ישר בודק. בחוקים כתוב – הגשת ככה וככה ימי מחלה, זה מה שאני יכול לתת לך.
משה כספי
אין באריאל גורם מעל החוקים. אני פרופסור לתעשייה וניהול ולימדתי ניהול לייצור באריאל לפני כ-10 שנים כמה פעמים. ברור לי שאין תקנון כתוב לדברים האלה, אבל הפקידים - בלי לפגוע בכבודם - עוסקים לפי התקנון. רואים א', ב', ג', עושים "וי" אם מתאים, לא מתאים, מגיע לך שבעה ימים או שני מועדים.
יואב בן צור (ש"ס)
ראש קטן.
משה כספי
אבל תמיד יש ועדת הוראה ומעל ועדת הוראה, לפחות במערכת שאני מכיר בבן גוריון, יש עוד מישהו בעל סמכות ומעליו יש סגן הרקטור, שבדיוק עוסק בכל הדברים החריגים. אני בעצמי הייתי סגן דקין הפקולטה להנדסה ועסקתי בנושאים האלה. אני לא יכול לדמיין שלא הייתי מאשר איזה שהן בקשות סבירות תוך כדי שיחה ותיאום עם הסטודנט.
יאיר ארנון
אז פניתי. א' אני באמת לא כל כך ידעתי למי לפנות. שלחתי מכתב לשר החינוך, שלחתי מכתב לשר הבריאות - - -
משה כספי
לא, בתור אריאל, בתוך האוניברסיטה.
יאיר ארנון
וגם בתוך האוניברסיטה שלחתי מיילים.
יואב בן צור (ש"ס)
ולא קיבלת תשובה?
יאיר ארנון
כן, זהו. לא, תכלס לסכם את הסיפור, מה שקיבלתי מהאוניברסיטה זה 30 צילומים ממכונת צילום על כל התהליך. אני חושב שכולם אחלה. זה מה שאני גם חושב, שבאמת לא צריך לעשות פה איזה חוק חדש, או איזה אנשים טובים מעירים את תשומת ליבם, אני בטוח שזה ישתנה. לא הצלחתי להגיע אליהם. פניתי במכתבים וזה, אבל לא - - -
משה כספי
אולי לא ידעת למי. אני לא יודע. אני לא מכיר את אריאל כרגע בשביל לענות.
רותי פרינץ
אבל תמיד זו הבעיה של האזרח הקטן.
משה כספי
יש את הבוס האמיתי שהיה שר האוצר פעם.
יאיר ארנון
פניתי ונפגשתי עם הדיקנט ועם מי שאני ידעתי ולא. אני חושב שצריך לשים לב לשני דברים, באמת למה כדאי כן לתת פה ולהגיע למצב שהסטודנט שנכנס לתהליך לא נפגע. א' זה מגיע. כלומר, כמו שאני זוכר שעשו לסטודנטים ששירתו במילואים בצוק איתן, היה להם מתכונות אחרות, יחס אחר. למה? כי מגיע להם. הם באו, סיכנו חיים, הלכו לא למען עצמם, מגיע להם.

הסיבה השנייה, זה שסטודנטים הם קהל שעוד לא נכנס למרוץ של החיים, של עבודה. זה קהל - ואני מדבר עם אנשים - עדיין אידיאליסטים ובאמת יכולים להיות אוזן קשבת, וכדאי שתהיה מודעות. אני יודע מה, בשומר מסך, שיתפרסם, שיידעו. סטודנט שנכנס לתהליך – לא נפגע. הוא יכול ללכת על זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חייב לומר משהו. אני שואל את עצמי שאלת תם. למה המדינה לא מעניקה הטבות לתורמי כליה?
יאיר ארנון
יש. לא, אין הטבות - - -
רותי פרינץ
יש. במשרד הבריאות יש.
יואב בן צור (ש"ס)
המדינה כן מעניקה, אתה אומר?
יאיר ארנון
צריך לשים לב. יש הטבה אחת. כל מה שמקבלים מתחיל במילה החזרים. כלומר, הכל זה טיפולים, אם זה טיפול פסיכולוגי – אז אתה תקבל החזר. מקבלים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מדבר על הטבות, לא על החזר.
יאיר ארנון
יש הטבה אחת אני חושב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נניח פטור מתשלום ארנונה.
יאיר ארנון
מקבלים הטבה אחת.
רותי פרינץ
יש פטור לשלוש שנים מדמי בריאות. שנה לאחר התרומה יש שלוש שנים פטור.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סתם, אני נותן לך דוגמא.
יהודית גידלי
מה זאת אומרת, זה מקופות החולים?
רותי פרינץ
כן, שלוש שנים.
יואב בן צור (ש"ס)
שלוש שנים דמי בריאות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הטבות שיגרמו לאנשים אולי - -
יואב בן צור (ש"ס)
לא, לא רוצים. הרעיון הוא שלא קושרים את זה עכשיו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה זאת אומרת? אם המדינה - - -
יואב בן צור (ש"ס)
אתה לא קושר את זה ברמה כספית. אתה לא קושר את זה עכשיו כאתנן כספי. לא. זה סחר באיברים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה לא נותן את ה - - -
יואב בן צור (ש"ס)
יבוא אחד שמצבו הכלכלי יהיה קשה ויש לו בית גדול והוא לא יכול לשלם ארנונה והוא אומר אני אלך לתרום כליה, אז הוא יפטר מהארנונה. זה לא עובד ככה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, זה לא נכון. אני אגיד לך למה, כי אם וכאשר מחר בבוקר יש לבן אדם אינטרס מסוים לתרום את הכליה, והחשש שלי בעיקר זה שהנתרם ישתמש בכספו כדי להשיג את הכליה. אני לזה לא מוכן לתת יד. שהנתרם יוכל להיות איש עשיר ולקבל את הכליה לפני איש עני. את זה אני לא מוכן לקבל. בעיני זה אבסורד. אבל אם הנתרם הוא על פי סדר מסוים שמשרד הבריאות קובע בהתאם לרשימה המסודרת והתורם שווה לו לתרום, הוא לא מסכן את בריאותו, אבל זה עוזר לו כלכלית, מה רע בזה?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה רע שזה עוזר לו כלכלית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה רע בזה?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה רע.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא חושב שזה רע.
יעל ביסטריץ
טוב, היו הרבה מאד דיונים ובאמת נחקק חוק ההשתלות וזה לא עבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לכו תדעו, אולי נשנה את זה.
יעל ביסטריץ
יכול להיות שבעוד כמה שנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אולי נשנה את זה. אני רואה דבר אחד רע. הדבר הרע היחידי שאני רואה זה שהנתרם מצליח לקבל כליה בזכות היכולות הכלכליות שלו, בזכות הקשרים שלו. זה בעיני אסור.
יואב בן צור (ש"ס)
לא, למה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, שהנרתם – אם יש לו כסף ובזכות הכסף שלו הוא יקבל כליה. אני אומר, זה הדבר שהוא בעייתי מבחינתי.
יואב בן צור (ש"ס)
אוקיי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל זה שהתורם יוכל לקבל איזו שהיא הטבה על עצם תרומתו, מה רע בזה?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה לא הטבה, זה זכויות. יש זכויות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זכויות שמטיבות עימו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אבל לא הטבה. זאת אומרת כל דבר שמשתמע אחריו משהו שמתבטא ב - - -
יואב בן צור (ש"ס)
בתמורה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה שבטוח שההטבות שאתה תיתן ותעניק, בטח לא יעלו לך מיליארד שקלים.
יואב בן צור (ש"ס)
ברור שלא. הרבה פחות. זה גרושים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בעצם זה יכולה להיות מהפכה מעניינת. אני לא הייתי פוסל את זה.
יואב בן צור (ש"ס)
נדבר על זה אחר כך.
יאיר ארנון
מה שמקבלים כיום זה הכל החזרים ופיצויים על דברים שהוצאת. החזרי נסיעות. יש הטבה אחת שבאמת היא הטבה כמו שאתה מדבר, וזה כניסה חינם לשמורות הטבע והגנים.
רותי פרינץ
לבד.
יאיר ארנון
לבד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני הייתי מציע הטבות. אני אומר לכם בכנות רבה, זאת דעתי והיא דעתי. אני לא מייחס את דעתי לאף אחד. אני הייתי נותן הטבות מרחיקות לכת לכל מי שתורם ובהיקפים משמעותיים של עשרות אלפי שקלים. ככה אני חושב שזה יהיה הדבר הכי נכון. אגב, הדבר היחידי שהייתי מתעקש עליו, כמו שאמרתי קודם, זה שמי שמקבל את הכליה יקבל על פי נוהל מסודר, בהתאם לקריטריונים ברורים שמשרד הבריאות יקבע על פי סדר ולא בלי שום קשר לשום דבר.

כמובן אם אנחנו נאיץ את כמות התורמים, אז יותר א' החיים של יותר אנשים יינצלו. יכול להיות שחלק מסוים מהאנשים גם ישפרו את איכות חייהם מהמצב הקיים ונחסוך מיליארד שקלים למדינה. כולם מרוויחים.
יואב בן צור (ש"ס)
יותר ממיליארד.
יאיר ארנון
רק לסיים את מה שהתחלתי. אני חושב שבצוק איתן היחס למשרתי המילואים היה לא כמו למשרת מילואים רגיל. כלומר, זיהו שיש פה משהו אחר ואני חושב אפילו שברמת האוניברסיטה, כל אוניברסיטה החליטה מה היא נותנת – ציונים לא נכנסים לממוצע או דברים כאלה. כלומר, יש לי כל מיני רעיונות. לא צריך לפרט אותם טכנית.

מה שכן, אני חושב, מה שאני ראיתי שאנשים באוניברסיטה מלאי רצון טוב. רק צריך להעיר את תשומת ליבם. איזה משהו עם סמל המדינה, כי ממילא זה לא יעבוד. כלומר, התכלס פה לא צריך להיות איזה חוק גדול, אלא אפילו איזה יחס ממישהו שהם יקשיבו לו, שיעיר את תשומת ליבם. אני בטוח שזה מה שצריך. אם זה מה שייצא מפה, שאתה מעיר את תשומת ליבם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
דברים חשובים. את רוצה, ברשותך, לפני שאני אתן לחבר הכנסת מוטי יוגב שנכנס?
רותי פרינץ
מכובד ממני.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא, לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
היא תרמה כליה לילד.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אנחנו באנו לכבודכם, לא באנו לכבוד עצמנו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, בבקשה.
רותי פרינץ
תודה רבה. אני רציתי לשתף במשהו קטן בתור תורמת, אשת חינוך שתורמת. אני מחנכת כבר 16 שנה ברמת בית שמש. אני חושבת שבמסגרת התרומה שלי, ואני הרגשתי צורך לאיזה שהוא כלי להעברת התהליך גם לילדים האישיים שלי וגם רציתי שיהיה איזה שהוא כלי לתורמים אחרים, כי הרגשתי במהלך התהליך שמתנת חיים הייתה כתובת. הם כל הזמן הציעו – את רוצה לדבר עם תורמים, את רוצה לדבר עם דמות פסיכולוגית או משהו, אבל לא היה נעים לי לשגע אותם, אז בעצם אני בעצמי במשך התהליך כתבתי ספר שהיו בו שתי מטרות. גם להיות ליווי לתורם מתחיל. כיום הספר ניתן על ידי מתנת חיים לכל תורם מתחיל שפונה לארגון. הוא מתאר את כל התהליך מהזווית של הכליה. בעצם איך הכליה מרגישה שהיא עומדת לעבור לבית אחר, לעבור דירה וכל ההתלבטויות האישיות של התורם.

מעבר לזה, אני רואה בזה ערך ככלי חינוכי מול תלמידים, שבעצם זה עזר לי מאד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלום לרב הבר, ברוך הבא.
רותי פרינץ
זה בעצם מבחינתי יכול להיות גם כלי מול תלמידים כעידוד, כחשיפה. אז ראיתי בזה גם דרך לעזור לתורמים וגם להיות כלי הסבר, כי מבחינה חזותית הוא נראה כמו ספר ילדים, אז כלי הסבר לילדים הפרטיים שלי ולתלמידים.

לאחרונה, בשנה האחרונה עלה מאד מספר התורמים, אנשי חינוך, מנהלים, רבני קהילות, מורים. אני חושבת שאפשר לראות בזה קהל יעד. אני אישית תרמתי בשנת השבתון שלי. הייתה לי שנת חופש, נתקלתי בכתבה תורמת שתרמה. אמרתי לעצמי וואלה, יש לי שנה פנאי, חודשיים כבר סידרתי את הבית, עכשיו מה אני אעשה בשאר הזמן? זה בדיוק ככה בא בזמן.

אני באמת חושבת שתרומת כליה היא לא מספיק קיימת בציבור הרבה מתוך פחד, הרבה מתוך חוסר היכרות. כמו שחבר הכנסת, יושב ראש הוועדה כרגע דיבר, כשאתה רואה זה מקרוב, כשאתה נתקל במישהו, כשאתה רואה מישהו שעבר את זה ועבר את זה בסדר וחזר לחיים נורמאליים שלושה שבועות, חודש אחרי הניתוח, אתה מבין שזה לא כזה מאיים.

אז אני חושבת שיש משמעות מאד מאד גדולה לחשיפה של הנושא הזה גם בקרב אנשי חינוך, כי כל איש חינוך הוא שגריר בכיתה שלו, בקהילה שלו, בציבור שלו, וזה יכול ממש למנף את הנושא הזה של תרומת כליה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מסכים לחלוטין. טוב, זו גם קריאה שצריכים לקרוא לשר.
רותי פרינץ
בשבוע שעבר הייתה לנו אסיפת הורים, נכנסה אמא של תלמידה, ילדה בשם איילה, בת 8, אומרת לי איילה כבר החליטה שהיא תורמת כליה. היא רק לא מבינה למה היא לא יכולה לעשות את זה עכשיו, בגיל 8. אז באמת אני חושבת שהילדים לומדים לא רק ממה שאנחנו אומרים להם, אלא ממה שאנחנו עושים ויש ערך גדול באנשי חינוך, שיהיו שגרירים לעניין הזה, וזה יכול להצמיח דור של תורמים בעתיד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יפה. אוקיי. כן, חבר הכנסת מוטי יוגב, בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כמו שאמרתי פה ופתחתי, נכנסו לוועדה בתוך ים הריצות של הדברים, אבל נפגוש אתכם אחר כך באולם שפרינצק, משום הרצון להוקיר ולהגיד תודה ובאמת הערכה רבה על כל היוזמה. נחשפנו לזה גם אצלנו בסיעה וגם בהזדמנות נוספות.

כל הצלת חיים היא דבר גדול ואני מצטרף למה שנאמר פה. אם אנחנו נצליח כמחוקקים, אני לא ידוע אם נתחיל בגדול נצליח, אבל אני חושב שדבר אחד מאד נורמטיבי הוא גם יהיה באופן ישיר לדבר, מעבר להנחות, או דירה או רשות טבע וגנים או דבר אחר, שזה נראה לי מין סוכריות. אני חושב שגם לו יצויר שביטוח רפואי או מחויבות כזו של סל כזה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אפשר לבנות סל.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הוא יהיה דבר תומך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בן צורך לוקח את זה. תרים את זה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מאד קונקרטי וישיר.
יואב בן צור (ש"ס)
בסדר, נשב ונדבר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אנחנו נטפל בזה, מיקי. הביטוח הרפואי הוא באופן ישיר אולי לחרדה או לחשש ואם אתה מדבר עליו, עד 120, אז הוא אולי הדבר הישיר ביותר או הפיצוי הישיר ביותר לכך שאל תחשוש אנחנו איתך בתהליך, ומעבר להנחת לא יודע מה, דירה, או משהו גדול קטן, או - - - כמו שדיבר הבחור על דבר אחר. אני חושב שזה הדבר המבטיח יותר אולי את הצטרפותם של אנשים נוספים לדרך הזאת, שהיא דבר מדהים, של הצלת חיים.
יעל ביסטריץ
אני גם רציתי להגיד משהו קצר. אני יכולה גם לומר?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי. כן, בבקשה.
יעל ביסטריץ
אני רוצה להתייחס באופן כללי לנושא ולהדגיש שכל נושא ההשתלות בעצם תלוי לחלוטין בתורמים. זאת אומרת אין תורמים – אין השתלות. זאת משוואה מאד מאד פשוטה וישירה. ויש את התורמים החיים, שבאמת, לפגוש אותם זה כל כך מרגש וזה נתח של אנשים יוצאים מן הכלל. ואנחנו מברכים על זה ומלווים אותם בצורה הכי מיוחדת שאפשר.

אתה דיברת על החבר שלך שעבר תהליך קשה, אבל אני בטוחה שבסופו של דבר הוא יבין שזה נעשה לטובתו, כי מבחינת המרכז הלאומי להשתלות, משרד הבריאות – התורמים הם הדבר הקדוש ביותר. גם התורמים הנפטרים וכמובן וכמובן התורמים החיים. אנחנו מנסים לעשות את התהליך כמה שיותר אחראי ושיהיה תמיד לטובת שני הצדדים.

אנחנו עוסקים בנושא של ההסברה. אנחנו מגיעים לבתי ספר, אנחנו מגיעים לצבא, אנחנו רוצים להגביר את המודעות של הציבור, כי בוודאי ככל שאנשים יותר יתרמו, ככה אנחנו נוכל להציל יותר אנשים. אז כל אחד מכם הופך להיות שגריר לנושא הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בהחלט. תודה רבה. משרד הבריאות, בבקשה.
מאיר ברודר
האמת היא שהיינו בסבב - - -
יהודית גידלי
רק מי אתה, בבקשה.
מאיר ברודר
עורך הדין מאיר ברודר ממשרד הבריאות, הלשכה המשפטית. התחלנו בוועדת העבודה והרווחה וכספים והרגע הגענו, אז אני מתנצל ואני לא יודע בדיוק מה היה פה, אבל אני כן שמעתי דברים שמדברים יותר על היבט של פיצוי ותגמולים. אז א' אני מוכרח לומר שכבר היום התורמים מקבלים שורה ארוכה של פיצויים והחזרים, שכוללים גם החזר של 40 יום אובדן ימי עבודה ושורה של החזרים של ביטוחים, ביטוח רפואי, ביטוח מפני כושר עבודה, ביטוח חיים. הם מקבלים החזר של טיפול פסיכולוגי, הם מקבלים חופשת החלמה בבית מלון, הוצאות נסיעה וכיוצא באלה.

אני לא אכנס עכשיו לכל הדיון הזה, אבל שמעתי על היבטים של הרחבות. הדיון הזה נידון פה בכנסת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, זה בסדר, אנחנו יכולים לקיים דיון נוסף וגם ל - - -
מאיר ברודר
אני יודע, זה לא ראה וקדש, אבל אני כן - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברור, זה תפקידנו כמחוקקים.
מאיר ברודר
אבל אני כן אומר שהסוגיה הזאת נדונה פה בכנסת במסגרת חקיקת חוק ה - - - מעל 5 שנים, עם כל ההיבטים האתיים, המוסריים שנבחנו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לפני כמה זמן היא נדונה?
מאיר ברודר
החוק נחקק בשנת 2008.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הגיע הזמן לשנות את החוק. זו דעתי.
מאיר ברודר
זו דעתך, אבל אני אומר, אני כן - - -
יואב בן צור (ש"ס)
לשפץ, לשקם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לשנות, לשנות. שיבואו לתרום כמה שיותר. תן להם, תבואו. אם אנחנו מחליטים שזה לא מסוכן, אז - - -
מאיר ברודר
לא, אבל אדוני יושב הראש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, שנייה. קודם לא כפיתי על אף אחד לעשות כלום. הצעתי לו רעיון, הצעתי לו הטבה, הוא יכול לקבל אותה, יכול לא לקבל אותה. זה פעם ראשונה. פעם שנייה, הבן אדם לא רק שהצעתי לו רעיון, הצעתי לו גם רעיון טוב, כי הוא הולך להציל חיים. לא שהצעתי לו עכשיו ללכת לפשע. אמרתי לו בוא, תעזור להציל חיים, תקבל ממני הטבה. כולם ללא יוצא מן הכלל פה מרוויחים. אין מפסידים בזה.

אמרתי לך, הדבר היחידי שצריך להתעקש עליו זה מי מקבל את הכליה. שהכל יבוצע על פי סדר, מסודר, עם נוהל ברור ונוקדה. זה כן. אבל כל השאר – אין שום סיבה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני מוכרח להתערב גם בזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כל אחד אומר את עמדתו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה לא עניין של ויכוח, זה לא בגלל שאני רופא או בגלל שאני עכשיו גם מחוקק. זו עמדה עקרונית אידיאולוגית אתית ביותר. אם אתה מפרק קשר אחד לפי הרעיון שלך, אז כל ההקשרים, כל המעגל הזה. אם אתה אומר את המילה הטבה זה פיתוי, אז זה כבר לא נכון, לא מוסרי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה לא מוסרי בלעזור לבן אדם להציל את חייו?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא, סליחה, אנחנו לא נתווכח עכשיו. עכשיו יש דיון על החינוך ואיך לעודד את התרומות מן החי, מן המת. אנחנו עכשיו לא מתווכחים על המחיר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה יודע מה, זה לא הדבר היחידי שאנחנו לא מסכימים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
נכון, נכון מאד, אבל עניין ערך בן אדם, שישתמע אפילו 1% סחר מכר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא סחר ולא מכר. לא יהיה לא סחר ולא מכר.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
החוק עד עכשיו שנחקק - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה עידוד אנשים לתרום כליה, גם בהטבה כספית. לעזור לאחר.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה חינוך להרגשת מחויבות לחברה, הרגשת מחויבות להצלת בני אדם, הרגשת מחויבות לעשות כרטיס אדי, כמו שיש להרבה אנשים ואני פונה לכולם לעשות. זה מה שצריך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב. גם לזה אולי ניתן את הדעת.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
את החסמים האלה שיש לנו כחברה מזרחית, או לא יודע, כחברה, צריך להוריד אותם ואכן שזה יבוא מהרצון הטוב, אחרי שהוא יעבור את כל התחנות ואת כל המחסומים ואת כל החסמים וכך נתרום כליה.
יאיר ארנון
אדוני יושב הראש, אתה אומר גם על זה צריך לתת את הדעת, וזה צריך להיות בדיוק הפוך. צריך בראש ובראשונה, ואני קורא פה גם לכנסת לעודד תרומת איברים מן המת, כי רק תרומת איברים מן המת זה הפתרון לחולים במדינת ישראל. כי תרומת כליה זה רק כליה, תרומה מן המת נותנת מענה לכל החולים – לחולי לב, גם לחולי כליות וגם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל שם יש כבר עניין אחר. כאן נכנס העניין ההלכתי.
קריאה
העניים ההלכתי שהוא פטור.
יאיר ארנון
שהוא פטור אלא אם כן אתה לא מכיר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש כאלה שאומרים שכן, יש כאלה שאומרים שלא.
יאיר ארנון
נכון, אבל ברגע שאתה נכנס לתרומה מן החי וברגע שאתה נותן רכיבים שהם תמריצים, אדוני יושב הראש, אני יושב בוועדות הערכה ל - - -, אני פוגש את אותם נדכאים, את אותם אנשים שבאים עבור כסף. ברגע שאתה כמדינה גם תתמרץ אותם, אנחנו יודעים איזה שכבות אוכלוסייה יגיעו אם תיתן את אותם כספים ואנחנו לא רוצים שככה מדינת ישראל תפתור את המצוקות החברתיות הכלכליות שלה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה ממש לא. זה למשל בעיני – סתם – כי עכשיו הרמת לי להנחתה – טענה מן הסוג הזה שהצגת עכשיו בעיני היא דמגוגיה.
יאיר ארנון
אבל אנחנו מכירים את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אגיד לך למה. כי לבוא ולומר שאם אני אתן הטבה מסוימת לתורם כליה, אני מכווין את תורמי הכליה לאוכלוסיות מוחלשות, זו דמגוגיה. למה? כי אני דווקא יודע שהרבה מאד מהאנשים באוכלוסיות המוחלשות הם בעלי מודעות נמוכה יותר לכמה זה לא מסוכן והם אפילו פרנואידים הרבה יותר מאדם שגם יודע ברמת המינימום לשבת ולקרוא חקירה מדעית, האם באמת יש סכנה אמיתית או לא. זה לא נכון. זה לא קורה לאף אחד וגם אם יהיו הטבות, אגב, כאלו ואחרות, לא ידובר לעולם על דברים שאתם בטח מדמיינים פה, שיעשו העברה בנקאית של 150,000 דולר לתורם. זה לא הפנטזיות שלנו. זה דברים אחרים.

הנה, הציע פה חבר הכנסת מוטי יוגב רעיון טוב. בואו ניתן ביטוח רפואי חינם לכל החיים לבן אדם. וואלה, תשמע, יש מי ששומר עלי.
יאיר ארנון
אז הוא מקבל. הוא מקבל את זה היום. לא לכל החיים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא משנה, אבל אני אומר נגיד ניתן לו כל החיים. בוא נטיב איתו ברכישת דירה, בוא נטיב איתו במס הכנסה, שישלם פחות מס הכנסה.
יאיר ארנון
אבל ברגע שאתה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, לא, אבל לא מדברים על זה. יש דרך ליצור מנגנון - - -
מאיר ברודר
בחנו את זה, אדוני.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, עם כל הכבוד שבחנת את זה, יש מחוקקים אחרים. אני לא הייתי בכנסת כשבחנת את זה. היום אני פה. כשאתה תצטרך לדון איתי, גם אני משפטן – תואר שני – יודע לשאת את טענותיי בצורה טובה. אי אפשר לדעת מה יהיה.
יאיר ארנון
אבל על פיצוי והחזרים כולם מסכימים שצריך לקבל. לפי דעתי, וכמו שהצגתי קודם כשלא היית, על זה מסכימים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב. אני מתנצל פשוט, אנחנו כבר ברבע שעה אובר ממה שהבטחתי למנהלת הוועדה שנגמור את הוועדה. אגב, התחלתי אותה קצת באיחור.

אני רוצה כמה מילים מהרב הבר, כי אתה היום השושבין שלנו.
אברהם ישעיהו הבר
אני אומר באמת כמה מילים. אני לא אצא בלי כמה מילים. אני אציין ש-57% מתורמי הכליה בשנה וחצי האחרונות הם אנשי חינוך – מורים, מנהלי בתי ספר, מחנכים. יצוין שזה שפשוט החינוך – ואני אומר את זה כמנהל בית ספר לשעבר – בעיקר דוגמא אישית, לא גם דוגמא אישית אלא בעיקר דוגמא אישית ועצם זה שיש לנו במדינה מורים כאלה, שהם מהווים דוגמא לנתינה הכי נקייה, הכי טהורה – מערכת החינוך ראויה לכל הערכה.

כל הנושא הזה של הפיצוי הוא לא נושא לדיון כאן. אני לא מסכים עם זה שאנחנו נהפוך את האגודה למקום של סחר איברים. ההיפך, אנחנו צריכים להילחם בכל דרך בכל דבר שייראה כמו סחר איברים, אבל אכן, אם אפשר לפשט את ההליכים – לפשט כן. מה שאני כן רוצה זה שישפטו את ההליכים לאותם אנשים כמו סטודנטים, כמו הבחור היקר שיושב כאן, יאיר, שהוא סטודנט שתרם כליה והלימודים שלו נפגעו וזה בהחלט לא סחר איברים אלא אפשר לפשט לו, להקל עליו בחינות וכדומה, שזה כן תפקידה של ועדת החינוך.

מוסכם על כולם שאין בזה שום בעיה אתית-מוסרית. אדם בא, תורם מעצמו בהתנדבות, להקל עליו את העניינים הללו. כמו כן מורים שתורמים וכדומה - - -
רותי פרינץ
גם אני כמורה, בגלל שתרמתי בשבתון, אז לא נחשבתי כעובדת מצד מה שמקבלים לאחר התרומה, נחשבתי לאדם שלא עובד.
אברהם ישעיהו הבר
גם השבתון שלה נפגע. דברים הזויים.
רותי פרינץ
פניתי בכתב וזה לא עזר. אז זו עוד נקודה לתיקון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברשותכם, זה היה באמת דיון מעניין מאד. אני רוצה לסכם אותו.

הוועדה מוקירה ומציינת את נדיבותם של תורמי האיברים, שעושים זאת מתוך נדיבות ואלטרואיזם אמיתי.

הוועדה קוראת למדינה לפשט את ההליכים, להפחית ברגולציה, כדי לאפשר תרומות רבות ככל הניתן, מבלי להסיר את הפיקוח על התרומות, תוך וידוא שלא יתקיים סחר בתרומות איברים, אבל הרעיון הוא בעצם הפחת והקלה של הרגולציה.

הוועדה קוראת למדינה להעביר תקציבים לכל שניתן לעמותת מתנת חיים לתרומת איברים, כדי להגביר את ההסברה בקרב הציבור. דבר זה יביא להגדלת מספר התורמים, יקטין את החולים ויחסוך המון כסף למדינה. פחות חולי דיאליזה – הרבה פחות כסף שהמדינה מוציאה, מאחר שמדובר בתהליך יקר מאד.

הוועדה קוראת למל"ג ולשר החינוך, יושב ראש המל"ג, להתחשב בסטודנטים תורמי כליה ולהעניק להם הקלות כמקובל לסטודנטים משרתי מילואים.

הוועדה קוראת לשר החינוך, יושב ראש המל"ג, להגביר את ההסברה ואת המודעות במוסדות החינוך לתרומת איברים.

הוועדה קוראת בשמי למדינה, למחוקקים ולממשלת ישראל לבחון מתן הטבות נרחב ומקיף יותר לתורמי כליה באופן משמעותי.

תודה רבה. הוועדה הסתיימה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
סליחה, לא הבנתי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אמרתי בשמי, לא בשמך.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא, לא, אני מבין. אני לא מערער, זה סיכום. אבל לעשות כמו מילואים, לא יודע, זה קצת לא מתאים לתורמי כליה. אני חושב שצריך להוריד את המילה להשוות למילואים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, בסדר. אמרתי לך, לא נסכים כמעט על כלום, אבל מה נעשה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כי המילה מילואים זה קצת לא מתאים בכלל לחברה שלנו. מה הקשר?
יהודית גידלי
אז אני אסביר. מה שהתכוונתי להגיד, שצריך לתת להם הבנה והקלות כמו שנותנים הקלות, לא אותן ההקלות, אלא כמו - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
למה? לא צריך. אני לא מבין. זה צריך להיות אידיאולוגי יותר. למה להגיד את המילה מילואים? אני לא מבין מה הקשר כאן למילה מילואים.
יהודית גידלי
אני מנסה להסביר.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
עם כל הכבוד, זה ייחוס לא במקומו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זו מילה בסלנג הישראלי שמראה על פריבילגיה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
נכון, נכון, אבל אני רוצה לייחס את זה לתורמי כליה ש - - -

הישיבה ננעלה בשעה 13:18.

קוד המקור של הנתונים