ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/06/2016

חוק העיצובים, התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 247

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, א' בסיון התשע"ו (07 ביוני 2016), שעה 13:30
סדר היום
הצעת חוק העיצובים, התשע"ה-2015 (מ/928)
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

רועי פולקמן – מ"מ היו"ר

עבד אל חכים חאג' יחיא
מוזמנים
אסא קלינג - ראש רשות הפטנטים, משרד המשפטים

ז'קלין ברכה - סגנית רשם הפטנטים, רשות הפטנטים, משרד המשפטים

יונתן קו - בוחן מדגמים ברשות הפטנטים, משרד המשפטים

הווארד פולינר - ראש אשכול דיני קניין רוחני, משרד המשפטים

אליס מחליס אברמוביץ - מנהלת מחלקת מדגמים, רשות הפטנטים, משרד המשפטים

עו"ד נעמה דניאל - אשכול קניין רוחני, מחלקת ייעוץ וחקיקה (אזרחי), משרד המשפטים

ליאור ששון - מתמחה, משרד המשפטים

ארנון יוסף - מנהל תחום מינהל תעשיות, משרד הכלכלה והתעשייה

דוד גודינגר - הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה והתעשייה

עו"ד איתן טוקר - יועץ משפטי, שנקר

עו"ד סער אלון - נציג אגודת עורכי הפטנטים בישראל

עו"ד דוד גילת - אגודת עורכי הפטנטים

עו"ד תמיר אפורי - נציג ה. שטרן

עו"ד עופר קיבש - יועץ משפטי, ה.שטרן

אריה ריכטמן - מנכ"ל, קליל תעשיות בע"מ

אורית פישמן אפורי - דיקן ביה"ס למשפטים, המכללה למינהל

יריב שדה - דיקן ביה"ס לעיצוב וחדשנות, המכללה למינהל

עו"ד ערן פרזנטי - יו"ר ועדת קניין רוחני, לשכת עורכי-הדין

עו"ד אוריין לביא - ממונה על החקיקה, לשכת עורכי-הדין

עו"ד יונתן דרורי - עורך פטנטים, משרד עו"ד דרורי-וירז'נסקי-אורלנד

יותם וירז'נסקי-אורלנד - עורך פטנטים, משרד עו"ד דרורי-וירז'נסקי-אורלנד

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

הצעת חוק העיצובים, התשע"ה-2015 (מ/928)
היו"ר איתן כבל
שלום לכולם, גברתי מנהלת הוועדה, היועצות המשפטיות, רשמת, דובר, אורחים נכבדים, אמרתי לכם שאני אוהב את החוק הזה. התגעגעתי אליכם מאוד-מאוד, אבל נבצר ממני להיפגש אתכם. אני באמת אוהב את החוק הזה, אני חושב שהוא גם חוק חשוב מאוד-מאוד, רק העניינים שבו הם מאוד כבדי-משקל ואני לא רוצה שברצון הכל-כך גדול שלנו להעביר את החוק הזה שאחרי הרבה מאוד שנים מכניסים אותו לתוך מסגרת, אנחנו נפספס אותו.

ולו רק היועצת המשפטית של הוועדה והמשנה ליועץ המשפטי של הכנסת, ישבה עם משרד המשפטים, והתחילו להתקדם, ויש עניינים, יש דברים, ולכן לא קל לנו, אבל אני מבטיח לעשות הכול כדי לקדם את החוק במהירות, כי אני חושב שהוא חוק חשוב מאוד.

אני אהיה אתכם עכשיו רבע שעה, יחליף אותי חבר הכנסת פולקמן לחצי שעה ואולי פחות מכך, ואני אצטרף אליכם. אני אינני נוטש אתכם. אני מציע לכם הצעה פשוטה, שנתחיל בהקראה, זה יכניס אותנו כבר לתוך התהליך עצמו. זה אפילו מתחיל יפה: "אמנת פריס".
נעמה דניאל
שמי נעמה דניאל, אני עורכת-דין באשכול קניין רוחני במחלקת ייעוץ וחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים.

"הצעת חוק העיצובים, התשע"ו-2016
פרק א'
הגדרות

הגדרות

בחוק זה -

"אמנת פריס" – אמנה בדבר הגנת הקניין התעשייתי שנחתמה בפריס ביום 20 במרס 1883, והתיקונים באמנה כאמור ככל שישראל חייבת בהם;

"ארגון הסחר העולמי" – ארגון הסחר העולמי שהוקם בהסכם שנחתם במרקש ביום 15 באפריל 1994;

"בעל עיצוב" – בעלים של עיצוב לפי הוראות סימן א' בפרק ג', וכן מי שהועברה לו כדין הבעלות בעיצוב;

"בקשה לרישום עיצוב"- כמשמעותה בסעיף 20;

"הגורם המוסמך"- מי שהרשם הסמיכו בהתאם להוראות סעיף 92;

"הסכם לוקרנו" – הסכם בדבר סיווג בינלאומי של עיצובים שנחתם בלוקרנו ביום 8 באוקטובר 1968, והתיקונים בו;

"חוק הפטנטים" – חוק הפטנטים, התשכ"ז-1967;

"מדינת האיגוד" – מדינה שהיא חברה באיגוד להגנת הקניין התעשייתי מכוח אמנת פריס, או קבוצה של מדינות האיגוד המקיימת מערכת משותפת בעבור הגשת בקשות לעיצוב, לרבות שטחים שאמנת פריס הוחלה עליהם מכוח הסמכויות שהוענקו לעניין זה באמנה כאמור;

"מדינה חברה" – מדינת האיגוד או מדינה שהיא חברה בארגון הסחר העולמי;"

אנחנו רק נציין שבעקבות הישיבה המאוד-מועילה שהיתה לנו אתמול עם הייעוץ המשפטי שלה וועדה, אנחנו מבקשים את הדיון בהגדרת המועד הקובע בפריט (2) שנוגע לעיצוב לא רשום, לדחות למועד אחר, כי אנחנו חושבים שצריך לעשות שם התאמות שעלו - - -
היו"ר איתן כבל
אני כבר אומר לך מראש ואני אומר את זה לכולם כפי שאמרתי גם בפעם הקודמת – כל דבר שאפשר יהיה להגיע להבנות מוקדמות ולהסכמות, תמיד-תמיד יהיה מבחינתי מבורך.
נעמה דניאל
בסדר גמור. אני רק אציין לנוכחים כאם שמצאנו שיש אי התאמה בין מועד הפרסום שלגביו נבחן החידוש לבין מועד תחילת ההגנה לפי ההגדרה של המועד הקובע.
אתי בנדלר
את צריכה גם להקדים אולי שתי מילים לחברי הכנסת לאיזה עניין רלוונטית בכלל ההגדרה של המועד הקובע, כדי שיבינו את מה שאת אומרת.
נעמה דניאל
ההגדרה של המועד הקובע היא הגדרה שאנחנו מתייחסים אליה אחר-כך במשך החוק כדי לקבוע את המועד שממנו מוגן העיצוב או כל מיני מועדים אחרים. לגבי עיצוב רשום, אין פה בעיה כל-כך, זה לא שנוי במחלוקת. יש לנו גם הגנה של עיצוב לא רשום בהצעת החוק. העיצוב הלא-רשום נבחן, זאת אומרת, אנחנו מסתכלים על העיצוב, שהוא בעצם עיצוב תעשייתי, כמו למשל, הבקבוק הזה, ומסתכלים אם הוא חדש ביחס למה שיש בשוק, האם ראוי לתת לו הגנה. המועד הזה נבחן מהפרסום הראשון, ובעצם מצאנו שיש אי התאמה בין המועד של הפרסום הראשון לצורך הבחינה של אם הבקבוק הזה חדש, ובין המועד שבו מתחילה הגנה עליו. לכן אנחנו מציעים לדחות את הדיון.
אז אני אקריא רק את הפריט הראשון
"המועד הקובע" – המועד כמפורט להלן, לפי העניין: לעניין עיצוב שהוגשה לגביו בקשה לרישום עיצוב – תאריך הגשת הבקשה לרישום העיצוב לפי סעיף 21, ואם הוגשה לגבי העיצוב בקשה קודמת כאמור בסעיף 22 ומתקיימים התנאים המנויים באותו סעיף – תאריך הגשת הבקשה הקודמת כמשמעותו בסעיף האמור;"
היו"ר איתן כבל
מה זה אומר?
נעמה דניאל
זה אומר, המועד שבו בעל העיצוב הגיש את הבקשה לרישום עיצוב לרשות.
היו"ר איתן כבל
ברשותכם, אני אעלה להצבעה את סעיף ההגדרות, כולל "המועד הקובע", פסקה (1). מי בעד? ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 1 בהגדרות כולל פיסקה (1) שבהגדרה "המועד הקובע", אושר.
היו"ר איתן כבל
הסעיף אושר כולל פיסקה (1) שבהגדרה "המועד הקובע".
אתי בנדלר
את פיסקה (2) היא לא הקריאה עדיין כי היא ביקשה לדלג.

לגבי ההגדרה "מוצר" אני אקדים ואומר שאדוני אמר שהוא לא מעוניין היום לדון בכל הנושא של הגופנים, ולכן אפשר לקרוא את ההגדרה "מוצר" ככוללת כמובן מרכיבים נוספים מעבר לנושא של גופנים.
היו"ר איתן כבל
מסתבר שגופנים זה נושא שמעורר המון רגשות, אז נעניתי לבקשה לדחות את הדיון למועד, כדי שהם יוכלו להיות כאן. וגם הסכמתי לא לעסוק בהגדרה "מוצר".
אתי בנדלר
אני מציעה שנעמה תקרא את ההגדרה "מוצר", תסביר אותה, וההגדרה הזו לא תוצבע. זאת אומרת, לנושא של גופנים נשאיר בצד, כי אולי יש הערות למרכיבים אחרים בהגדרה.
היו"ר איתן כבל
אני מתנצל, אני יוצא לחצי שעה לברך קולגה בטקס.

(היו"ר רועי פולקמן, 13:40)
נעמה דניאל
""מוצר" – פריט או מערכת של פריטים, המיוצרים בתהליך תעשייתי או במלאכת-יד, לרבות אריזה, סימן גראפי (Icon) וגופן (Typeface) ולמעט תוכנת מחשב;"

הפנה את תשומת לבי עורך-דין סער אלון לפני הדיון, שלגבי "סימן גראפי", כתוצאה מההערות שהתקבלו אחרי הדיון הקודם, קיבלנו הערה שהציעה לשנות את המינוח באנגלית ל: Graphic Symbol. אנחנו פשוט נעביר את זה בנוסח המעודכן שנשלח לוועדה.
אתי בנדלר
במקום: Icon?
היו"ר רועי פולקמן
המושג המקביל במדינות אחרות הוא Icon? רק כדי שנהיה לפחות בניסוח הלועזי, דומים למה שמקובל בחוקים כאלה במדינות אחרות. אנחנו מכירים איך זה מנוסח במדינות אחרות?
נעמה דניאל
כן, ראינו איך זה מנוסח. ההגדרה נסמכת על מה שמקובל באיחוד האירופי. לגבי ההגדרות המדויקות, אני יכולה לבדוק. לדעתי, זה Graphic Symbol.
היו"ר רועי פולקמן
כדאי שאם אנחנו כבר עושים חקיקה שכל היופי בה שהיא עדכנית ורלוונטית, אז שנהיה בסטנדרטים הבין-לאומיים לפחות בטרמינולוגיה. הערות לסעיף הזה?
יונתן דרורי
אני דוקטור יונתן דרורי, לא מייצג שום גורם. אני עוסק בתחום.

יש לי בעיה עיקרית עם הסיפה של הסעיף: "ולמעט תוכנת מחשב", שיכולה להתנגש עם תצוגות מסך. תצוגות מסך זה איך תוכנת המחשב נראית. בחוק הזה תצוגות מסך ניתנות לרישום כמדגם, ולכן כדי שלא ייווצר מצב של אי בהירות ופרשנות לחוק, אני מציע בין "סימן גראפי", להוסיף פסיק, ולרשום: "תצוגות מסך וגופן, ולמעט תוכנות מחשב", ואז יהיה ברור שתצוגות מסך היא לא תוכנת מחשב.
היו"ר רועי פולקמן
רק להבין למה תצוגת מסך היא לא אוסף של אייקונים? ואז לכאורה אתה מכיל את זה בתצוגת מסך?
יונתן דרורי
תצוגת מסך לא חייבת להיות אוסף של אייקונים. היא יכולה להיות מסגרת בלי אייקונים, עם check boxes שאפשר להזין בהם תכנים. אם נסתכל על דף הבית של גוגל, אין בו אייקונים. והחוק, לא רק החוק הזה, גם החוק האמריקאי וגם החוק באיחוד האירופאי, מכירים בהגנה של תצוגות מסך כמדגם, כעיצוב תעשייתי בר-הגנה.

לכן, כדי שלא יהיה בלבול בנושא של ההחרגה של תוכנת מחשב, אני חושב שמן הראוי להוסיף את זה בנוסח הסעיף.
לאה ורון
אני מציעה להשאיר את כל ההגדרה של "מוצר" לישיבה הבאה, מאחר שיושב-ראש הוועדה הודיע שההגדרה של "מוצר" תידון בישיבה הבאה. אז נכון שההודעה היתה מבוססת על פנייה של קבוצה מסוימת של אנשים, אבל רק מהמחשבה שאולי מישהו יתבסס על כך שההגדרה לא תידון, לא בהיבט של גופן, אלא מהיבטים אחרים, ומצא לנכון לא להגיע לישיבה, אני מציעה לדחות - - -
היו"ר רועי פולקמן
הערה מצוינת. השאלה היא רק אם זה מייתר – הרי אפשר לדון בזה גם בפעם הבאה. אולי דווקא זה ייתן לנו הכנה. למשל, הסיפור הזה של תצוגת מסך.
לאה ורון
שאדוני יחליט.
היו"ר רועי פולקמן
בוא נשמע עוד הערה ונתקדם הלאה. אנחנו לא נצביע. אפשר לדון על זה, ונסכם שיהיה על זה דיון מסודר בפעם הבאה.
תמיר אפורי
שלום, צהריים טובים. שמי תמיר אפורי. אני מייצג בדיון הזה את חברת "ה. שטרן", חברת תכשיטים.

קודם כל, הרעיון שהדיון בהגדרת "מוצר" יידחה, אני חושב שזה רעיון נכון תודה. זו הגדרה מאוד חשובה ויש לה השלכות מרחיקות לכת, אולי יותר ממה שנראה, ולא רק לעניין פונטים.

הדיון בהגדרה של "מוצר" מתחבר עם הדיון בעיצוב, בשאלה מהו עיצוב, ועיצוב הוא מראהו של מוצר. אז ברגע שאנחנו מדברים על מהו מוצר, מכאן נגזרת גם השאלה מהו עיצוב של מוצר. יש שאלה שמרחפת מזה זמן בין הגורמים המקצועיים שמתכתבים עם משרד המשפטים סביב החוק הזה, והיא בעצם מרחפת כבר שנים, וזה היחס בין דיני זכויות יוצרים לבי דיני העיצובים. השאלה הזאת מורכבת ויש לה השלכות.

כאשר אתה קובע בחוק עיצובים שמוצר יכול להיות אלמנטים דיגיטליים וירטואליים, עשויה להילמד מכך מסקנה שעיצובים של אותם אלמנטים וירטואליים דיגיטליים לא יהיו מוגנים יותר בזכויות יוצרים, דבר שהוא מהפכני.

לפי החוק הקיים בישראל ולפי החוק למיטב הכרתי בכל העולם, מסכים מוגנים בזכויות יוצרים, עיצובים גרפיים זעירים שאולי קוראים להם פה: אייקונים, הם מוגנים בזכות יוצרים. ולהגיע לתוצאה אגבית דרך דיון בחוק העיצובים שתשלול את הגנת זכות יוצרים או אותם אובייקטים, זאת תוצאה שצריך להקדיש לה יותר מחשבה ויותר בדיקה.

משרד המשפטים הפיץ איזשהו נייר לקראת הדיון, והסביר באותו נייר שהשאלה הזאת אכן נבחנת, ושמשרד המשפטים הישראלי, אם הבנתי נכון, הוא חלק מקבוצה דרך ארגון בין-לאומי שבודק את זה, ואני חושב שזה דבר מצוין, ואני מברך על כך ומודה למשרד המשפטים. אני חושב שבדבר הזה חשוב שתהיה זהירות ומשרד המשפטים יבוא עם תשובות יותר ברורות, מה ההשלכות של - - -
היו"ר רועי פולקמן
תודה על הדברים. אמרת את זה מאוד מדויק: ההערה היא אם בתוך חוק העיצובים אנחנו מייצרים כאן ייתור של נושא של הגנת זכויות יוצרים בגלל שאנחנו מכפיפים אולי דברים שלא צריכים להיות מוגנים בחוק זכויות העיצובים אלא בזכויות יוצרים. אז קו הגבול הזה – דרך אגב, הוא מלווה את כל הרעיון של החוק הזה בסופו של דבר. השאלה היא אם זה רלוונטי גם להגדרה הזאת.
נעמה דניאל
הנקודה שעורך-דין אפורי מעלה היא נקודה שנמצאת בבחינה בכל העולם, לפי מה שאנחנו יודעים. זו השאלה אם דיני מדגמים ודיני זכות יוצרים חופפים, ובאיזו מידה הם חופפים. מדינות שונות מסדירות את העניין הזה במגוון מאוד רחב של דרכים. לא בכל המדינות יש חפיפה, ולא בכל המדינות יש חפיפה מוחלטת. למעשה, מצאנו מעט מאוד מדינות שיש בהן חפיפה מוחלטת אם בכלל – בצרפת, קצת קשה לנו לקרוא את החוק שלהם.
היו"ר רועי פולקמן
בגלל החוק או בגלל שהוא בצרפתית?
נעמה דניאל
בגלל שהוא בצרפתית.
היו"ר רועי פולקמן
אז אני יכול להמליץ על אנשים שיתרגמו. אני בטוח שהממשל הישראלי יודע לתרגם לצרפתית.
נעמה דניאל
לא, יש לנו מאמרים אקדמיים בעניין.

בכל אופן, גם היום הנושא של החפיפה מוסדר בסעיף 7 לחוק זכות יוצרים. היום הוא קובע הסדר שבו אין חפיפה בתנאים מסוימים, אבל ברוב המקרים שבהם עיצוב מיוצר לייצור תעשייתי, שזה מעל 50 פריטים, לא תהיה חפיפה. הדבר הזה יידון תחת הוראות המעבר, ולדעתנו שם זה המקום לדון בזה.
אתי בנדלר
אפשר לשמוע את התשובה שלהם להערתו של עורך-דין דרורי?
נעמה דניאל
אני יכולה להסביר את הרקע ואני יכולה לתת את השורה התחתונה, אבל ההצעה נראית לנו סבירה לגמרי.
אתי בנדלר
אז אתם תומכים בתיקון ההגדרה, דהיינו שיהיה כתוב: סימן גראפי, גופן ותצוגת מסך, למעט תוכנת מחשב.
היו"ר רועי פולקמן
בסוגיה הזאת יהיה דיון מסודר על הסעיף הזה.
אתי בנדלר
אבל לפחות יש הצעה.
היו"ר רועי פולקמן
כן, כן, התקדמנו. זה טוב לדעת איפה אנחנו עומדים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הצעה שצריך להשמיע אותה לאנשים שלא הגיעו היום.
היו"ר רועי פולקמן
נכון, וכך יהיה, וגם לא נצביע על הסעיף הזה. וגם הסוגיה של החפיפה היא ברורה, והשאלה היא איפה היא צריכה לידון, אם בסעיף הזה או אם בסוגיית התחולה.
אתי בנדלר
לעניין הנוסח שיעמוד בפני הוועדה, סיכמתי אתמול עם נציגי משרד המשפטים שאחרי שהם ידונו בכל ההערות שדנו בהן עד עכשיו, ככל שהם ימצאו לנכון לתקן אחד מסעיפי החוק, אז הם ישלחו נוסח מעודכן לוועדה כדי שיתוקן גם באתר הוועדה ויהיה בפני כולם.
היו"ר רועי פולקמן
נמשיך לסעיף הבא.
נעמה דניאל
""מעצב" – מי שעיצב עיצוב; עוצב עיצוב בידי שני בני אדם או יותר במשותף, ייחשבו כולם יחד למעצב;

"מערכת של פריטים" – שני פריטים לפחות שמתקיימים לגביהם כל אלה:

הם מאותו סוג;

מאפייניהם החזותיים נבדלים זה מזה רק בפרטים שאינם מהותיים;

באופן רגיל הם מוצעים למכירה יחד או מיועדים לשימוש יחד;"
סער אלון
שמי סער אלון, נציג אגודת עורכי הפטנטים בישראל. עלתה פה שאלה אם כשאנחנו מדברים על מערכת פריטים מאותו סוג כפי שהוגדר - - - או הוא תת סוג. אם מדברים פה על תכשיטים, אנחנו מדברים על תכשיט כתכשיט, או תכשיט מסוג רגיל.
נעמה דניאל
זה סוג, לא תת-סוג.
היו"ר רועי פולקמן
אני מניח שאם היה אחרת, היה צריך לנסח את זה בהתאם. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הגדרת "מעצב" אושרה.
נעמה דניאל
""ניצול עיצוב" –

לעניין עיצוב רשום – ניצול עיצוב רשום כמשמעותו בסעיף 39(א);

לעניין עיצוב לא רשום – ניצול עיצוב לא רשום כמשמעותו בסעיף 62(א);"

סעיפים 39(א) ו-62(א) קובעים מה היקף הגנה שבעל עיצוב מקבל, בין אם זה עיצוב רשום או לא רשום, לפי העניין. ניצול עיצוב זה בעצם עשיית הפעולות האלה בלי הסכמתו, כלומר, מישהו שעושה את הפעולות שרק בעל העיצוב יכול לעשות, בלי הסכמת בעל העיצוב למעשה.

""סגן הרשם" – מי שהתמנה לסגן הרשם לפי סעיף 158 לחוק הפטנטים;

"עיצוב" – מראהו של מוצר או של חלק ממוצר, המורכב ממאפיין חזותי אחד או יותר של המוצר או של חלק מהמוצר, לפי העניין, ובכלל זה מתאר, צבע, צורה, עיטור, מרקם או החומר שממנו הם עשויים;"

זה בעצם לב-לבו של החוק. הסעיף הזה מסביר מהו בעצם עיצוב, כשהוא משתמש בהגדרה שהקראנו קודם ולא הוסכמה עדיין "מוצר". והסעיף מבהיר ש"עיצוב", מה שניתנת ההגנה עליו לפי החוק, או מראה של מוצר, כלומר, הוא יכול להיות מורכב מכל מיני דברים – אם אני מסתכלת על הבקבוק הזה, יש לו מתאר מסוים, יש עליו כל מיני קישוטים, יש עליו אולי גם את התווית, יש את הפקק, כל המאפיינים שלו כמו שאפשר לראות אותם בעין.
היו"ר רועי פולקמן
אם הקשר הוא לסעיף הקודם, האם יש היגיון לאשר את סעיף "עיצוב" ולא לאשר בדיון משותף עם סעיף "מוצר"? או שזה stand alone מבחינתכם? אני תוהה פשוט, כיוון שנראה לי שיש ביניהם קשר מהותי.
נעמה דניאל
זו החלטה של הוועדה. לדעתי, אפשר לאשר את זה.
אתי בנדלר
תהיה הגדרת "מוצר" אשר תהיה, "עיצוב" זה מראהו של אותו מוצר כפי שיוגדר. לכן א ני לא חושבת שיש מניעה - - -
היו"ר רועי פולקמן
אבל אין התליה ביניהם?
אתי בנדלר
לדעתי, לא.
היו"ר רועי פולקמן
הערות לסעיף עיצוב?
תמיר אפורי
אני מבקש לחזור בקצרה על המשפט הראשון שאמרתי קודם. יש השלכות מאוד משמעותיות להגדרות של "מוצר" ושל "עיצוב" לעניין היחס בין דיני זכויות יוצרים לבין דיני העיצובים או המדגמים. אמרו חבריי שזה עניין להוראות המעבר. למיטב היכרותי את העולם שנקרא: הוראות מעבר, הן עוסקות בתחולה על ציר הזמן - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא אמרה הוראות מעבר.
תמיר אפורי
על ציר הזמן זה לא כל-כך שייך לעניין.
היו"ר רועי פולקמן
השאלה אם הנקודה הזאת צריכה להתברר בדיון על גודל המדגם וסוגיות כאלה, או בהגדרה עצמה של מהו עיצוב. כי ברור שמטבע הדברים יש פה חפיפה. והחוק צריך להגדיר איפה גבולות החפיפה, למשל, מספר הפריטים במיוצרים זה דוגמה אחת לזה, וזה יהיה בהמשך החוק, לא פה.
תמיר אפורי
על השאלה אם זה בישיבה הזו או בישיבה אחרת אין לי דעה.
היו"ר רועי פולקמן
לא, האם זה במקום הזה בחוק, לא דיון על סדרי הישיבה.
תמיר אפורי
זה במקום הזה, ולו מן הטעם שאין מקום אחר. אין כרגע בהצעת החוק שום סעיף אחר שמטפל או שעשוי לטפל בשאלה שאליה אני מבקש להידרש.
היו"ר רועי פולקמן
אני הבנתי שיש. סליחה רגע, נבהיר את זה
נעמה דניאל
הפנו פה את תשומת לבי שאמרתי: הוראות תחולה – התכוונתי להגיד: בתיקונים העקיפים. התיקונים העקיפים זה החלק שעוסק בתיקונים של חוקים אחרים. מאחר שההוראה הכללית קבועה בחוק זכויות יוצרים, בעינינו, החלק של התיקונים העקיפים הוא החלק המתאים לדון - - -
היו"ר רועי פולקמן
זה מונח בפני הוועדה, התיקונים העקיפים? כי מונח רק החוק.
נעמה דניאל
כן, זה חלק מהצעת החוק..
אתי בנדלר
התיקונים העקיפים זה חלק מהצעת החוק.
היו"ר רועי פולקמן
ראית את זה שם?
תמיר אפורי
אני ראיתי, אבל אין תיקון עקיף.
נעמה דניאל
התיקון שהוצע בהצעת החוק הוא בעצם תיקון במונחים, כלומר, להתאים את המילים "מדגם" למילים "עיצוב". החוק הזה מחליף את פקודת הפטנטים והמדגמים. ככל שנראה שנחוץ שם דיון יותר מעמיק, או שנקבל הערות ונראה שיש צורך לעשות תיקון יותר מקיף, כמובן - - -
היו"ר רועי פולקמן
ההערה שבמקום שזה עדיין לא שם – אני מבין את זה. רק ההערה היא שהדבר הזה צריך להיות מטופל בתיקונים העקיפים, ולא פה.
תמיר אפורי
אז אם מותר לי להציע, אני חושב שזה צריך להיות פה.
היו"ר רועי פולקמן
אז בוא נשמע הצעות לתיקונים בסעיף הזה.
תמיר אפורי
העמדה לגופה שאני מבקש להציע מתייחסת לתפיסה, לקונספציה, של מהו עיצוב או מדגם שעליו דיברנו עד היום. מוצגת כאן, ובצדק, חלוקה בין מוצר ובין עיצוב של מוצר. אני חושב שצריך להציף לדיון ואולי אפילו למצוא את הדרך לנסח את זה, הסבר שהוא כבר קיים היום בפסיקה. להבנתי, משרד המשפטים, לפחות בתשובה שהוא נתן במכתב לוועדה חושב שההסבר הזה איננו תקף או איננו נכון. אני חושב שהוא כן נכון ואני חושב שהוא צריך להיות מבוטא בחוק, והוא שדיני העיצובים מגינים במקרה שיש הבחנה רעיונית בין מוצר שיש לו קיום עצמאי ופונקציה עצמאית ובין עיצוב שבאופן רעיוני מתלבש עליו. אנחנו מדברים על הבחנה רעיונית.
היו"ר רועי פולקמן
הבכת אותי.
תמיר אפורי
זה נושא קצת מורכב. אני אנסה להסביר אותו.
אתי בנדלר
קומקום או איך הקומקום נראה.
היו"ר רועי פולקמן
היה לי פעם שותף שהיה סטודנט ב"בצלאל", גרנו יחד באותה דירה, וכל היום הוא היה מדבר על הפונקציה ועל העיצוב. כל היום היה דיון על הדבר הזה. אבל אני לא מבין איך זה מתבטא כאן בדיון על העיצוב. העיצוב לא מדבר על הפונקציונליות בסעיף הזה.
אתי בנדלר
יש מקום אחד שכן.
תמיר אפורי
לדעתי, או בהגדרה של "מוצר" או בהגדרה של "עיצוב" או בהגדרה אחרת שתתווסף שם בסביבה הזו, צריך להיות מובן שהחוק הזה עוסק בעיצוב של מוצר ולמוצר יש קיום נפרד. עכשיו אדגים את העניין בעזרת תכשיטים, שזה הלקוח שאני מייצג בדיון.
היו"ר רועי פולקמן
אבל דיברנו קודם על דברים אחרים כמו: אייקון.
תמיר אפורי
אני אדגים את זה בתכשיטים וזה יכול להיות נכון בהרבה מאוד מקרים אחרים וצריך לחשוב עליהם.
היו"ר רועי פולקמן
נשאלה שאלה אם אתה מביא תכשיטים להראות.
אתי בנדלר
יש מצב שנראה את התכשיטים?
תמיר אפורי
אני צריך לשאול את הלקוח. אבל לא הצטיידתי.
היו"ר רועי פולקמן
בפעם הבאה תהיו יותר פלסטיים, תביאו הדגמות.
תמיר אפורי
למשל, תליון – תליון הוא לא חפץ שאפשר לדבר עליו כמו כיסא, שיש איזושהי אידאה של כיסא והעיצוב הוא איך כיסא ייראה במקרה המסוים. לתליון אין פונקציה, הוא לא חפץ שיש לו קיום בנפרד מהעיצוב שלו. הוא כולו העיצוב. כל קיומו הוא היופי והמראה. אין לו קיום פונקציונלי נפרד מהמראה שלו. ולכן במקרה של תליון, כמו כל פסל או כמו כל ציור שמוגן בזכות יוצרים, גם תליון, בעינינו, הוא יצירה שמוגנת בזכות יוצרים.

ניקח דוגמאות אחרות שיכולות להיות ביחס בין עיצובים ובין זכויות יוצרים – מסך של מחשב, העיצוב שבו ייראו על המסך בתוכנת מחשב מסוימת, בעיני, קשה מאוד לדבר על מושגים שיש פונקציה וזה העיצוב שלה. אני חושב שמסך הוא יצירה, הוא צריך להיות מוגן כיצירה, ואני חושב שהחוק צריך לבטא את זה באופן שזה יהיה ברור.
היו"ר רועי פולקמן
אתה שוב חוזר לדיון על גבולות הגיזרה בין זכויות היוצרים לעיצוב, ואתה אומר שמבחינתך, הפונקציונליות היא המבחן הזה. זאת אומרת, אם המוצר הוא פונקציונלי זה יותר בעולם העיצובים או בפטנטים, ואם לא, זה זכויות יוצרים, כי אז זה יותר יצירת אומנות. זה בגדול מה שאתה אומר? שתליון זה לא פונקציונלי זה יצירת אומנות, ולכן - - -
תמיר אפורי
בערך. אבל הכוונה שלי היתה זו, ומה שאני אומר עכשיו זאת העמדה הקיימת בפסיקה הישראלית, היועץ המשפטי לממשלה לפני שבועות אחדים הגיש עמדה ברוח זו לבית-המשפט העליון, לא המצאתי כלום – ההבחנה בין פונקציה שיש לה קיום לבין העיצוב של הפונקציה, דיני המדגמים או דיני העיצובים מגינים על עיצוב של פונקציה. אם זה פונקציונלי לגמרי, אין לזה הגנת עיצוב. הרעיון הוא שהגנת עיצוב ניתנת להיבטים האסתטיים, ההיבטים העיצוביים, של אובייקט, ולאובייקט הזה יש פונקציה נפרדת משלו, מעבר ליופי.

כאשר לוקחים פוסטר – פוסטר זה שכפול לא ב-50 עותקים, אלא ב-50 מיליון עותקים, של ציור ידוע, האם מישהו מעלה ברצינות על דעתו שבגלל ששכפלו את הציור הרבה פעמים לפוסטר אז זה מפסיק להיות יצירה וזה הופך להיות עיצוב של מוצר? מה המוצר? הנייר? זה נייר שהלבישו עליו עיצוב שהוא הדפסה? אף אחד לא חושב כך, וזה גם לא הדין. אבל משום שהדין הוא מורכב, והמציאות היא מורכבת, וברגע שאנחנו יוצאים מחפצים פיזיים – החוק הזה מתכוון, יכול להיות שבצדק, לצאת מהעולם שהוא רק פיזי, ולדבר גם על האובייקטים שהם לא פיזיים, שהם וירטואליים, הם מסכים, הם אייקונים, הם פונטים. כל האובייקטים האלה הם לא אובייקטים שיש להם קיום פיזי שהעיצוב מתלבש עליו, אלא קיום וירטואלי.
היו"ר רועי פולקמן
בהבנתי זה עדיין בתיקונים העקיפים, מה שאתה אומר עכשיו. מה היית רוצה שיהיה שונה פה בסעיף הזה? מהי הצעתך?
תמיר אפורי
ההצעה שלי היא שתי אלטרנטיבות. האחת, בתיקונים עקיפים, זה בסדר גמור לעשות תיקון עקיף לסעיף 7, אין לי התנגדות לזה. האפשרות השנייה היא בהגדרת מוצר או בהגדרת עיצוב, לומר את מה שעכשיו אמרתי – אני לא באתי עם נוסח להקריא כאן לפרוטוקול, אבל אפשר לנסח משהו קצר שיבהיר שאנחנו מדברים על עיצוב של מוצר כאשר למוצר יש פונקציה עצמאית שאיננה העיצוב בלבד. זה הרעיון.
היו"ר רועי פולקמן
אל"ף, באופן עקרוני – ודווקא טוב שזה עלה ודילגנו על סעיף ה"מוצר" – עדיף שהייעוץ המשפטי והוועדה יקבלו הערות לפני, אז אפשר יהיה לראות את זה ואפשר יהיה לבוא יותר מבושלים לדיון. ואז, אם צריך לתקן מילה – אבל שנראה את זה קודם. אם יש הצעה לתיקון נוסח, אז להעביר אותו.

יש היגיון בדבר הזה, להבנתכם? להכניס ניסוח יותר מדויק שמגדיר את ההקשר לפונקציונליות, או שזה לא רלוונטי לסעיף הזה?
נעמה דניאל
כמו שעורך-דין אפורי אמר, הדבר הזה מבוסס על פסיקת בית-המשפט העליון, כלומר, שלמוצר או לחפץ, כמו שכתוב בפקודה היום, צריך להיות שימוש פונקציונלי.

לדעתנו, המקום הנכון לדון בזה זה בתיקונים העקיפים.
היו"ר רועי פולקמן
אוקיי. חברים, עוד הערות לסעיף "עיצוב"?
יונתן דרורי
יש לי שתי בעיות עם הסעיף: הבעיה הראשונה, זה הדבר החדש מבחינה מהותית שהכניסו לסעיף הזה והוא המילה "חומר". החוק הישן דיבר בעצם לא על החומר כחלק מהעיצוב. לא המידות ולא החומר, אף פעם לא היו חלק ממושג העיצוב, ואני לא חושב שמבחינה עיצובית יש משמעות לחומר, ואנחנו לא רוצים להכפיף או לצמצם את הגנת המדגם לחומר מסוים.
היו"ר רועי פולקמן
אתה רק אומר שהנושא של החומר - - -
יונתן דרורי
לא צריך להיות חלק מההגדרה של עיצוב.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
המילה "חומר" היא מיותרת?
יונתן דרורי
המילה "חומר" מיותרת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני חושב שהיא מיותרת לגמרי.
יונתן דרורי
נקודה שנייה שמתקשרת למה שחברי עורך-דין תמיר אפורי אמר, ואני חושב שאולי זאת הצעה שיכולה להבהיר – לעניין "מראהו של מוצר", זה צריך להיות "מראהו האסתטי של מוצר", כדי להדגיש שההגנה היא ביחס לעיצוב האסתטי ולא לעיצוב הפונקציונלי.
אתי בנדלר
הוא לא אסתטי בעיני?
יונתן דרורי
לא הבנתי.
היו"ר רועי פולקמן
אני מניח שהכוונה לעניין העיצובי-ויזואלי שלו, לא אם הוא יפה או לא יפה.
יונתן דרורי
ממש מראהו האסתטי של מוצר, או חלק ממוצר.
קריאה
ויזואלי. לא אסתטי.
יונתן דרורי
אסתטי. חבר'ה, המילה "אסתטי" היא שמי שהשתמש בה הוא בית-המשפט, כאשר הוא התייחס להבחנה בין רכיב פונקציונלי למוצר, לרכיב אסתטי במוצר. ולכן ההלכה המדברת על כך שמוצר שהוא פונקציונלי כולו, לא יקבל הגנה בדיני מדגמים וצריך להביא לידי ביטוי את הצד האסתטי שעליו רובץ משקל ההגנה.
היו"ר רועי פולקמן
אבל בניסוח כתוב: "מראהו של מוצר". לא כתוב: מאפייניו האחרים של המוצר, יעילות תפקודו, השימוש שבו. מראהו זה בעצם המרכיב האסתטי שלו.
יונתן דרורי
כאשר בית-המשפט מתייחס למונח "אסתטי", הוא מתייחס אליו במובן של אסתטי, להבדיל מפונקציונלי.
היו"ר רועי פולקמן
נו, אז מה? אם היה כתוב: שימושו של מוצר, הייתי מבין. אבל "מראהו של מוצר" אומר שכל הסעיף הזה - - -
יונתן דרורי
אז אני מנסה לצמצם את ההגדרה של המראה האסתטי של מוצר.
היו"ר רועי פולקמן
מה ההבדל?
יונתן דרורי
להבדיל מהמראה הפונקציונלי של המוצר.
אתי בנדלר
בוא נגיד שאם לא תיווסף המילה הזאת - - -
היו"ר רועי פולקמן
מה זה מוסיף?
יונתן דרורי
זה מצמצם את ההגדרה.
אתי בנדלר
מה זה, "מראה פונקציונלי"?
יונתן דרורי
למשל, העט הזה, יש לו עיצוב. לעיצוב יש צד אסתטי, צד של יופי.
היו"ר רועי פולקמן
שזה המראה שלו, ויש את הפונקציונליות שלו.
יונתן דרורי
יתכן שמה שאתם אומרים הוא נכון, והבחירה של המושג "אסתטי" הוא לא הבחירה הנכונה. אני מנסה להבחין בין הצד הפונקציונלי של המוצר, שניתן לראות אותו בעין, לצד האומנותי של המוצר, שעליו צריך להיות הדגש בעולם המדגמים. אז אפשר להוסיף בסוף סיפה שאומרת: להבדיל ממאפייניו הפונקציונליים הנראים ל עין, או אפשר לעשות את זה על-ידי רישה שממש מבהירה את זה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
את ה"חומר" אני חושב שצריך להוריד.
אתי בנדלר
אני אתן לך דוגמה שיש לי עכשיו בראש. אני ראיתי פרסומת, אני לא זוכרת באיזה הקשר זה היה, של מטבח חדשני לחלוטין שעשוי כולו מזכוכית שקופה, הכול מזכוכית שקופה. מה שמאפיין אותו לעומת כל המטבחים הקיימים עד היום זה רק חומר. האם הם לא יוכלו לרשום את העיצוב הזה? כי זה משהו חדשני לגמרי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אולי לנסח את זה אחרת, אם זה המרכיב המרכזי. אבל מזכוכית אפשר לעשות כל מיני דברים.
אתי בנדלר
ברור, אבל החדשנות היא ביחס לחומר שממנו עשוי המוצר הספציפי שעליו מדובר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
נכון, אבל אם נקרא אותם ביחד: "מתאר, צבע, צורה, עיטור, מרקם או החומר" - - -
היו"ר רועי פולקמן
האמירה היא שחדשנות יכולה להתבטא גם בשימוש לא צפוי בחומר, ואז אתה אומר: העיצוב שלי, במה אני מחדש, אם מחר אני אציע שיש לי שיטה לעצב תליון ממים, אז אני אגיד: חבר'ה, זה לא העיצוב, אבל אני הראשון שעיצב ממים תליון. ואל תגיד לי שכבר יש לכם כזה, כי אני ממש רוצה לחשוב על זה אחר-כך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אבל אתה מציב את החומר בשורה אחת עם כל הדברים האחרים: הצבע, הצורה, העיטור, המרקם.
היו"ר רועי פולקמן
אני חושב שהדיון הוא שגם בצד האסתטי, במראהו, לשימוש בחומר יש השפעה על זה. זה מעבר לפונקציונליות. אבל בוא נראה אם יש עוד התייחסויות לזה.
אורית פישמן אפורי
שמי פרופסור אורית פישמן אפורי, אני דיקן בית-ספר למשפטים ב"המכללה למינהל".
היו"ר רועי פולקמן
יש קשר?
אורית פישמן אפורי
כן, יש קשר. אנחנו בני-זוג, אבל אנחנו - - -
אתי בנדלר
אנחנו מקווים שקשר טוב.
היו"ר רועי פולקמן
אז תשבו אחד ליד השני בפעם הבאה.
אורית פישמן אפורי
אנחנו עכשיו רחוקים כי הוא מייצג לקוח, ואני בשם עצמי. אני חוקרת בתחום של דיני מדגמים, ואני לא מייצגת אף לקוח.

אני מצטרפת, קודם כל, להערה הכללית שנשמעה – בעולם המדגמים אחד הוויכוחים הקשים הוא קו התפר בין דיני מדגמים לדיני זכויות יוצרים, וכמובן שנצטרך לתת את הדעת על כך. הנושא של ההבחנה בין פונקציונליות לאסתטיקה, גם היא קו תפר מאוד בעייתי, וגם הוא נידון, גם בפסיקה, גם בספרות, באופן מאוד ענף. ובהקשר הזה אני רוצה להעיר שתי הערות.

הערה ראשונה, מאוד קשה לומר מה בדיוק קו הגבול בין מוצר שהוא פונקציונלי למוצר שהוא אסתטי. למשל, פסל אפשר היה לחשוב שהוא רק אסתטי, אבל הוא גם יכול לשמש כמשקולת להחזיק נייר או מעצור לדלת, ואז כבר יש לו פונקציה. זאת אומרת, קו הגבול שם הוא מאוד-מאוד עמום.

ודבר שני, אני חושבת שהיום בתפיסות מודרניות, אפשר לראות את האסתטיקה כפונקציה בפני עצמה. זאת אומרת, כדי שזה יהיה יפה או כדי שנתקשט, זו גם כן פונקציה. הפונקציה היא ההתקשטות, לתכשיט או בגד וכולי. בגד הוא לא רק כסות מהקור, הפונקציה שלו היא האסתטיקה שלו. ולכן אני חושבת שצריך להיזהר מאוד בהתוויית קו הגבול.
היו"ר רועי פולקמן
זה שזה מורכב, זה ברור. אני מנסה להבין מה אנחנו למדים ממה שאת אומרת. כי בסוף, הדיון כאן הוא על תכלית החוק ותכלית ההגנה. זה שזה דיון מרתק גם ברמה הפילוסופית וברמה אחרת – השאלה היא ברמה החוקית-פרקטית, אם הדיון כאן הוא על מוצר שיש בו מרכיב של ייצור תעשייתי ועוד ועוד דברים שאת יכולה להגיד, גם מכונית היא יצירת אומנות. אני מכיר כמה משווקים שככה מציגים את מכוניותיהם.
אורית פישמן אפורי
נכון, ולכן אני אומרת שקו הגבול במידה מסוימת הוא יהיה כמובן שרירותי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אנשים מסתכלים מה הצורה של הדגם החדש - - -
היו"ר רועי פולקמן
ועדיין אני אעשה הבחנה בין מכונית שיכול להיות שישב עליה גדול האומנים ועיצב אותה, לבין פסל.
אורית פישמן אפורי
נכון מאוד. ולכן אני אומרת שבמקום להיכנס לוויכוח פילוסופי-עקרוני, מהי פונקציה ומהי אסתטיקה, יכול להיות שבאמת צריך להבין שקו הגבול במידה זו או אחרת תמיד יהיה שרירותי. ולמשל, בהוראות העקיפות, אני מבינה שזה המקום שבו רוצים לדון – וגם יש התייחסות בחוק עצמו לעניין אי ההגנה על האלמנטים הפונקציונליים, ההגנה היא רק על האלמנטים האסתטיים, ויכול להיות שהמענה הוא מענה מספיק.
היו"ר רועי פולקמן
עוד הערות?
יריב שדה
יריב שדה, מעצב תעשייתי, דיקן בית-הספר לעיצוב וחדשנות ב"המכללה למינהל", מייצג את עצמי, ואולי בא בשם מעצבים תעשייתיים אחרים.

בהקשר למה שנאמר הרגע – בהרבה מקרים אי אפשר להבדיל בין פונקציה לבין אסתטיקה. אני לא קורא לזה אסתטיקה, אלא ויזואליקה, כי הדברים מחוברים. ברוב המקרים אי אפשר להבדיל. לדוגמה, האורך של העט, אם אני אקצר אותו מדי, אז הוא גם יהיה קטן ויזואלית וגם יהיה לי קשה פונקציונלית להשתמש בה. זאת אומרת, זה מחובר. אני לא עוקב עד הסוף בכל ההתפלפלות המשפטית, לי חשוב כמעצב לא להגביל את היכולת לרשום מדגם שהיא הרבה יותר מהירה, זולה, נגישה למעצבים, בגלל שמישהו יגיד: זה פונקציה, אתה לא יכול לרשום על זה מדגם.
היו"ר רועי פולקמן
כי אז אתה עובר לעולם הפטנטים, לזה אתה מתכוון?
יריב שדה
לרשום פטנט, הרבה פעמים זה מסובך, יקר, ומעצבים צעירים בתחילת הדרך לא עושים את זה. ולרשום מדגם קל. ושלא יהיה מצב שאני בא לרשום מדגם על העט, ויגידו לי: אה, זה שיש פה כפתור, זה פונקציונלי, לך תרשום פטנט, שלם עוד 40,000 דולר. שלא נגיע למצב הזה.
נעמה דניאל
אנחנו יכולים רק להגיב למה שעלה כאן, כי אנחנו חושבים שזה חשוב להמשך הדיון?
היו"ר רועי פולקמן
יש פה עוד שני אנשים שיעירו ואז תגיבו.
דוד גילת
שמי דוד גילת, אני עורך-דין ועורך פטנטים, מייצג את אגודת עורכי הפטנטים.

קודם כל, אני רוצה לשבח את עבודת משרד המשפטים במיל האחת בכל זאת. הם נפגשו אתנו, גם אנשי משרד הפטנטים, גם אנשי משרד המשפטים, השקענו בזה הרבה שעות ורואים את התוצאות, ואנחנו מאוד מברכים על כך ותודה רבה.

לגבי הדבר עצמו – דווקא מה שחשוב לי זה ההתפלפלות המשפטית והוודאות. אם אנחנו נכניס עיצוב, אסתטי להבדיל מפונקציונלי, עכשיו יהיה לנו תלי-תלים של פסיקה, האם המראה הוא פונקציונלי או אסתטי. וכמו שראינו כאן, המראה הוא תמיד מעורבב. אז אנחנו נכלה את זמנו של בית-המשפט בדיוני סרק, האם המראה הוא פונקציונלי או אסתטי. בעיני, זה יהיה טעות. אני חושב שהנוסח כפי שהוא, אם מסתכלים על החוק, לא רק על הסעיף הזה, אלא על המבנה הכללי של החוק, לא רק בסעיף הספציפי, בורר מהחוק שאלמנטים פונקציונליים לא מוגנים במובן הזה.
היו"ר רועי פולקמן
לא מוגנים בחוק העיצובים?
דוד גילת
לא מוגנים בחוק העיצובים, בוודאי. על זה אנחנו מדברים.
היו"ר רועי פולקמן
הם אמורים להיות מוגנים במקומות אחרים.
דוד גילת
יכולים להיות, אם הם עומדים בקריטריונים של חוקים אחרים שיש להם רציונלים אחרים.

לגבי "חומר" – חומר יכול להיות במוצרים מסוימים הדבר. זכוכית זה מקרה אחד, אבל יש לנו הרבה דוגמאות לכך שהחומר הוא זה שנותן את האפקט הוויזואלי. ואם זה היה חומר אחר, זה כבר לא נראה אותו דבר. החומר הוא זה שעושה את זה.
היו"ר רועי פולקמן
אתה אומר, להוריד את החומר זה כמו להוריד את הצבע, מה ההבדל בין חומר לצבע בהקשר הזה?
דוד גילת
בדיוק. אנחנו עובדים עם המעצבים, והרבה מאוד פעמים החומר זה כל העניין.
יותם וירז'נסקי-אורלנד
אני עורך-דין יותם וירז'נסקי-אורלנד, גם שותפו של דוקטור יונתן דרורי.

שני דברים – גם לעניין החומר, אני לצערי חולק על מה שנאמר עכשיו. גם אם קיימת סיטואציה שבה עיצובו או מראהו או החוזי של מוצר מסוים נראה כפי שהוא נראה בגלל שהוא נעשה מחומר מסוים, ושיש לו לצורך השיחה, pattern מסוים, דוגמה מסוימת, תבנית מסוימת, כבר בעצם השאלה הזו יש פה שאלה אם הצורה של מוצר – ופה צריך להבחין בדיוק בעניין הזה של פונקציה ואסתטיקה, אם צורתו של עיצוב נגזרת אך ורק מהפונקציה שהמוצר ממלא. ואני לא מדבר על דעתי ואני לא מדבר על דעתם של אף אחד מהנוכחי כאן, זה דבר שמקובל שנים בעולם בצורה - - -
היו"ר רועי פולקמן
סליחה שאני עוצר אותך – אני עדיין לא מבין את ההבדל בין צבע לחומר, או בין מרקם לחומר. חומר וצבע זה תכונות של החומר שממנו עשוי אותו מוצר, וזה מרכיב ויזואלי של אותו מוצר. אנחנו אומרים: החומר, יש לו אפקט ויזואלי ולא רק פונקציונלי. אז אם צבע, אז ל מה צבע וחומר? איפה ההבדל בין צבע וחומר? או מרקם – מה ההבדל בין זה למרקם?
יותם וירז'נסקי-אורלנד
אני אסביר את זה בשתי שאלות שהמחוקק צריך לשאול את עצמו כאשר הוא בא להכריע איך הוא ינסח את הסעיף. שתי השאלות הן כדלקמן: מה זה עושה? כי ברגע שהשאלה היא: מה זה עושה? באותו רגע, ככל שהעיצוב נגזר ממה שהדבר עושה, הוא לא אמור להיות מוגן כעיצוב. השאלה יאך זה נראה, היא השאלה היחידה שצריך לתת עליה - - -
היו"ר רועי פולקמן
ברור, והחומר הוא חלק מזה.
יותם וירז'נסקי-אורלנד
לאו דווקא, כי חברינו המעצבים כאן יכולים להציג לך עיצוב ספציפי משלל חומרים שונים והם ייראו לך בדיוק אותו דבר.
היו"ר רועי פולקמן
גם יטענו הפוך: שעיצוב ספציפי תלוי חומר ספציפי.
יותם וירז'נסקי-אורלנד
כאשר עיצוב הוא תלוי חומר ספציפי, - - - של המוצר נגזרת בגלל שכך נראה החומר - - -
היו"ר רועי פולקמן
אבל סליחה, תליון מזהב ותליון מכסף, זה אותו דבר? זה לא קשור לפונקציונליות של התליון?
יותם וירז'נסקי-אורלנד
מבחינת דיני המדגמים ואיך שהדברים מתקבלים באופן בין-לאומי, הצורה, ולא משנה החומר, היא זו שצריכה לקבל את ההגנה.
היו"ר רועי פולקמן
זאת אומרת, אתה אומר שאין הבדל בין תליון מזהב או תליון מ כסף או אם זה תליון מעץ, זה לא משנה.
יותם וירז'נסקי-אורלנד
קווי המתאר והצורה, זה הכול. החומר יכול להיות מעץ, מברזל, מזהב, מזכוכית או ממים, אם תצליח.
היו"ר רועי פולקמן
אני ביקשתי לעשות את זה ממים. אני תמיד שואף מאוד רחוק.
ערן פרזנטי
אני עורך דין ערן פרזנטי מלשכת עורכי-הדין.

באותו הקשר, גם לעניין החומר ויש פה עוד תוספת חדשה של עניין הצבע – צבע זה תוספת שלא היתה קיימת עד היום בהגנה על מדגמים, לא בארץ ולא בחו"ל. זה משנה את כל תהליך הרישום, האם צריך לרשום תכשיט לדוגמתך, פעם בכסף ופעם בזהב, ופעם בצבע אחר – זה נראה לי רחב מדי.
היו"ר רועי פולקמן
באופן כללי, אני מציע שיהיה לנו נוהל בוועדה, שאנשים שהם לא עורכי-דין, יהיה להם זמן כפול. זאת אומרת, אנשי אקדמיה, מעצבים, יהיה להם זמן דיבור כפול בוועדה. זה מקובל?
אתי בנדלר
אני בעד, בתנאי שזה לא כולל אותי.
היו"ר רועי פולקמן
לא, חוץ מאנשי הצוות. אני בהכשרתי כלכלן, ובאופן כללי יש בעיה בבניין הזה, שיותר מדי מדברים בו כלכלנים ומשפטנים. אנחנו רוצים יותר מעצבים, היסטוריונים, אנשי חינוך.
לאה ורון
פילוסופים.
היו"ר רועי פולקמן
ולא, חס וחלילה, לפגוע במקצועו של אף אדם.
ערן פרזנטי
אני רק אגיד מה אני מציע לעניין הזה – גם עניין החומר, ויש מצבים כמו שראינו דוגמאות משני הצדדים, שלחומר יכולה להיות משמעות לעיצוב. ולכן, גם חומר וגם צבע, אפשר לעשות את זה כאופציה שבתהליך הרישום אתה מבקש הגנה נוספת או חריגה, כמו בסימני מסחר, בדרך-כלל מגישים אותם ללא דרישת הגנה על הצבע, ומי שמבקש דרישת הגנה על הצבע מבקש את זה באופן ספציפי.
היו"ר רועי פולקמן
נעמה, השאלה שעולה כאן היא אם זה מחייב. אם אני מגן על תליון, אז הוא תליון וזה לא משנה אם הוא בצבע: צהוב, ירוק או סגול, או הוא עשוי מזהב, כסף או עץ. לצורך העניין הגנתי בעיצובים על תליון. ולכן, לכאורה, אין משמעות לא לצבע ולא לחומר. למה בעצם הוספתם את שני המרכיבים האלה? זה בעצם נראה לי לב הסוגיה.
נעמה דניאל
אני אתחיל מהמענה לעניין חומר וצבע, ואז אני רוצה להגיד שתי מילים לגבי עניין הפונקציונלי שעלה פה.

לעניין9 חומר וצבע – אני אבהיר שמדובר ברשימה שהיא רשימה לא מחייבת. כלומר, אנחנו מסתכלים איך נראה העיצוב, המוצר המעוצב, ואנחנו רואים איזה אלמנטים בו הם האלמנטים שאנחנו רוצים להגן עליהם, כלומר, שהם חדשים. ואז זה יכול להיות לפעמים צבע, זה יכול להיות לפעמים חומר.

במאמר מוסגר – צבע, בתור עצמו, הוא כנראה לעולם לא יהיה מוגן כעיצוב. בקבוק אדום כנראה לא יהיה מוגן כעיצוב ככזה, אלא נדרוש עוד אלמנטים שהם חדשים.
היו"ר רועי פולקמן
בעולם ככה זה מנוסח, צבע וחומר?
נעמה דניאל
זה הגדרה מהדירקטיבה, אם נסתכל בדירקטיבה האירופית.
אתי בנדלר
לי אין בעיה. למשל, משך התקופה של ההגנה וכולי. אני חושבת שההצעה ברובה מבוססת על הדירקטיבה, לא?
נעמה דניאל
נכון.

לעניין תקופת ההגנה אני רק אגיד, שאנחנו מציעים תקופת הגנה שהיא הסף העליון במדינות המפותחות, כלומר, אנחנו מציעים תקופת הגנה של 25 שנים. זה מה שמקובל לפי הדירקטיבה האירופית. זה לא מה שמקובל בארצות-הברית, באוסטרליה.
היו"ר רועי פולקמן
למשך הזמן עוד נגיע.

שאני אבין, הטענה של חלק מהנוכחים כאן היא שאת שתי הנקודות האלה היה צריך להוציא. האמירה כאן היא שזה לא מחייב. זה מה שאת אומרת?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מי יגיד שזה לא מחייב אם זה רשום? מישהו יכול להתלונן, ואנחנו נגיע לבתי-משפט כדי - - -
אתי בנדלר
זה תמיד נכון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אבל אנחנו יכולים לחסוך לעצמנו ולאנשים.
היו"ר רועי פולקמן
לא, השאלה היא אם בזה שזה מנוסח זה גורם נזק - - -
קריאות
זה חד משמעית גורם נזק.
היו"ר רועי פולקמן
כלומר, מה? שאני אגיש פריט שאומר, בקבוק אדום, ומחר בבוקר אתה תעשה את אותו בקבוק בדיוק בצבע ירוק, ואתה תטען: לא על זה אני הגשתי מדגם?
קריאה
בדיוק.
היו"ר רועי פולקמן
אבל אם נאמר כאן שאני בסוף אגיש, אם זה העניין, והצבע הוא לא מהותי כאן בעיצוב, אז אני כמגיש המדגם לא אגיש אדום, אני אגיש בקבוק.
קריאה
נכון.
היו"ר רועי פולקמן
אבל האופציה היא אצלי כמעצב. מה אומרים כאן? יכול להיות מקרה שהצבע הוא לב החידוש, ואז אני אגיש מנורה שקופה בצבע מסוים. אבל אם לא, אז אני לא אבקש את זה.
יותם וירז'נסקי-אורלנד
אני אגיד את זה ככה: ככל שאדם שמגיש בקשה לרישום מדגם רוצה להגביל את עצמו לצבע מסוים, אזי הדרך יכולה להיפתח - - -
היו"ר רועי פולקמן
בדיוק.
יותם וירז'נסקי-אורלנד
אבל זאת לא צריכה להיות ברירת המחדל. ברירת המחדל היא עיצובו.
היו"ר רועי פולקמן
אין ויכוח על זה. אני מבין שזה רק נותן אופציה שאם הצבע או החומר הוא לב החידוש בעיצוב, אתה יכול להגיד: אני מגן רק על מוצר, על הכוס הזאת. היו לאחרונה פרסומים על צבע שחור שמישהו המציא. לא, זה אולי מוצר, זה פטנט מן הסתם. אבל אתה אומר, החידוש שלי זה הצבע, החידוש שלי זה העיצוב האסתטי מחומר מסוים. אם לא, אני לא אגיש את זה. זו כוונתכם?
נעמה דניאל
הסעיף מנוסח כך שמראהו של מוצר או חלק ממוצר המורכב ממאפיין חזותי אחד או יותר של המוצר או של חלק ממוצר, ובכלל זה – זאת רשימה פתוחה, והעיצוב עדיין צריך לעמוד בשאר תנאי החוק כדי לזכות בהגנה. כלומר, אם תגיש בקבוק שהוא לא חדש, וכל מה שחדש בו זה שצבעת אותו בצבע אדום, העיצוב שלו לא חדש - - -
היו"ר רועי פולקמן
תיכף אני אציע אם נתקדם עם הסוגיה הזאת. אדוני, בבקשה.
סער אלון
אני רוצה לשפוך אור על מה שקורה בפועל, איך באמת מגישים את הבקשה בפועל, ולמה הדבר הזה נפתר בפרקטיקה. ישנן דרכים להגיש בקשה למדגם, כבר היום, בלי קשר לחוק הזה. ישנן טכניקות שונות של דרכים להראות את העיצוב שרוצים להגן עליו. אלה טכניקות שאומנם הן שונות ממדינה למדינה, אבל בגדול הן די מקובלות בכל העולם. ואם אתה רוצה לא להגביל את המדגם שלך לצבע מסוים, למרקם מסוים או לחומר מסוים, אתה תגיש אותו באמצעות שרטוטי קו.

לא מזמן היתה פסיקה בעניין הזה באיחוד האירופי, פסק דין טרנקי מדבר בדיוק על זה. אם אתה כן רוצה להגביל את המדגם שלך בגלל שאתה חושב שיש ערך מוסף לשילובי הצבעים - - - אתה תראה אותו בצורה שונה.
היו"ר רועי פולקמן
זה מה שנאמר פה ממשרד המשפטים, שזה רשימה לא מחייבת. ברור.
סער אלון
או שתראה אותו באמצעות צילומים, או באמצעות הדמיות ממוחשבות.
היו"ר רועי פולקמן
אז אתה חושב שהנוסח הזה כן נכון?
יונתן דרורי
אני רוצה להמשיך את דברי חברי – מדגמים שמוגשים היום לרשם המדגמים, הם צילום של המוצר הזה, צילום בצבע - - -
סער אלון
זה לא נכון.
יונתן דרורי
אל תגיד לי: זה לא נכון, על דברים שאני אומר.
סער אלון
זו רק דרך אחת - - -
יונתן דרורי
לא אמרתי שהיא היחידה. אמרתי שכך עושים המון. מצלמים את המוצר as is - - -
היו"ר רועי פולקמן
ואתה אומר שזה יסבך את המגיש, כי מחר הוא יגיש את אותו עיצוב ויעשה אותו בצבע אחר. זה מה שאתה אומר?
יונתן דרורי
לא, זה לא יסבך אותו. זה יגביל את העיצוב שלו לצבעים שנמצאים בתמונה.
היו"ר רועי פולקמן
אני מבין שיש פה פרשנות קצת אחרת – מכיוון שזה סעיף גם מאוד מהותי, וגם יש לגביו מחלוקת – אני מציע בעת הזאת, אם יש עוד הערות או דיוקים, תעבירו אותם לוועדה או תשוחחו ישירות עם נעמה, עם משרד המשפטים. בדיון הבא ננסה להתכנס, אנחנו גם נ שוחח כאן הייעוץ המשפטי של הוועדה יבחן את זה, לראות אם יש כאן מקום לפתוח את זה.

אני מבין, כפי שאמרנו, אל"ף, בדירקטיבה זה הנוסח. אני מבין שזו רשימה לא מחייבת. היו כאן שתי הערות: אחת על הצורך בצבע ובחומר, והדבר השני היה אם מראהו זה מספיק או שצריך להדגיש באופן אחר את ההבדל בין פונקציונלי לאסתטי.

אם פה יש ניסוח ספציפי שמישהו מציע, אנא העבירו אותו אלינו ולמשרד המשפטים, ונבחן. אני לא ראיתי כאן חידוש דרמטי שהנוסח הנוכחי לא עונה עליו. אבל אנחנו לא נצביע על זה עכשיו.
נעמה דניאל
אני רק רוצה להשלים לגבי העניין הפונקציונלי שעלה כאן – ההחרגה של אספקטים שהם כל-כולם פונקציונליים, מצויה בסעיף, 10 להצעת החוק. אני יכולה להסביר את זה באופן כללי.
היו"ר רועי פולקמן
נגיע לשם.
אתי בנדלר
אז אפשר להצביע על ההגדרות "ניצול עיצוב" ו"סגן הרשם", ולדלג על ההגדרה: "עיצוב".
היו"ר רועי פולקמן
נצביע על "ניצול עיצוב" ו"סגן הרשם" כפי שהונח בנוסח בפני הוועדה. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הגדרת "ניצול עיצוב" והגדרת "סגן הרשם" אושרו.
היו"ר רועי פולקמן
אושר.
נעמה דניאל
""עיצוב לא רשום" – עיצוב שאינו עיצוב רשום;

"עיצוב רשום" – עיצוב הרשום בפנקס העיצובים;

"פוסק בקניין רוחני" – מי שהתמנה לפוסק בקניין רוחני לפי סעיף 172א(א) לחוק הפטנטים;"
היו"ר רועי פולקמן
שאומר מה?
נעמה דניאל
יש שם תנאים למינוי פוסק בקניין רוחני, מי הוא יהיה.
היו"ר רועי פולקמן
שזה קיים, אין פה שינוי, לא בהיקפים ולא בכלום?
נעמה דניאל
לא, כל הפונקציות ברשות הפטנטים, הרשם, סגן הרשם והפוסק מתמנים לפי חוק הפטנטים והם דנים בסוגיות שקשורות לפטנטים, לסימני מסחר ולמדגמים, מה שיהיה עיצובים אחרי שהחוק, בתקווה, יעבור.
היו"ר רועי פולקמן
אם יש הערה למישהו, אז רק שיגיד.
נעמה דניאל
""הפנקס" – כמשמעותו בסעיף 99;"

זה פנקס העיצובים, קבועות שם הוראות לעניין מה יהיה בפנקס, וגם קבועות הוראות לעניין מה יתפרסם באינטרנט.

""הרשות" – רשות הפטנטים שהוקמה לפי סעיף 156 לחוק הפטנטים;

"רשם העיצובים", "הרשם" –

מי שהתמנה לרשם הפטנטים לפי סעיף 157 לחוק הפטנטים וכן סגן הרשם;

לעניין הסמכויות המנויות בסעיפים 12(ב), 36(ב), ו-47 עד 49 – גם פוסק בקניין רוחני;"

בעצם שם יש סמכויות שעוסקות בהכרעה במחלוקות ודברים שהם קצת יתר ספציפיים.
היו"ר רועי פולקמן
זו התייחסות לסעיפים נוספים בהמשך החוק?
נעמה דניאל
כן, בדיוק.

""השר" – שר המשפטים."
היו"ר רועי פולקמן
הערות עד כאן, מסעיף "עיצוב לא רשום" ועד סוף פרק א'? אפשר לאשר? מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הגדרת "עיצוב לא רשום" ועד הגדרת "השר" אושרו.
היו"ר רועי פולקמן
אושר. עד שאיתן חוזר אנחנו גומרים את החוק.
קריאה
נראה אחרי הסעיף הקרוב. לא בטוח.
היו"ר רועי פולקמן
אני נמלטתי כדי לדבר אתכם כאן. אני אמור להיות עכשיו בחוק העמותות בוועדת החוקה. נראה לי שעדיף שאני אהיה תקוע פה. לא, סתם. אני חבר הוועדה וזה מאוד מעניין אותי, רק פשוט יש פה היום מלחמות בחוק העמותות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אתה אמור להיות שם.
היו"ר רועי פולקמן
אני יודע שאני אמור להיות שם, אבל אני פה עכשיו. אחר-כך יהיה לנו זמן. אני אהיה גם שם.

פרק ב', בבקשה.
נעמה דניאל
"פרק ב': ייחוד הוראות החוק וכשירות עיצוב להגנה"

בעניין הזה, לסעיף 2, אנחנו מבקשים רק לעדכן את הוועדה שהוגשה עמדת היועץ המשפטי לממשלה לבית-המשפט בעניין החפיפה בין זכות יוצרים למדגמים. נדמה לי שזה עלה פה בדיון קודם. במסגרת הדיון בבית-המשפט העליון השופטים ביקשו שהיועץ המשפטי לממשלה ייתן דעתו להלכה שעוסקת בהגנה של עיצובים באמצעות דינים כלליים אחרים – דיני עשיית עושר ולא במשפט, אני לא אכנס לזה. זו סוגיה משפטית מאוד-מאוד מורכבת.

השורה התחתונה היא שכרגע יתכן שתוגש עמדת היועץ המשפטי לממשלה גם בעניין הזה. כלומר, לעניין תחולה של דין כללי על דיני העיצובים, ולכן נשמח אם אפשר יהיה לדחות את הדיון בסעיף הזה להמשך הדיונים.
היו"ר רועי פולקמן
את מדברת על סעיף 2?
נעמה דניאל
כן.
היו"ר רועי פולקמן
כי יכול להיות שאתם תרצו שכן תהיה תחולה של חוקים והגנות נוספות וכולי, זאת הנקודה?
נעמה דניאל
כן, כי כרגע אנחנו מעדיפים להיות, מן הסתם, מתואמים עם עמדת היועץ המשפטי לממשלה מאחר שאנחנו נציגיו.
היו"ר רועי פולקמן
כך רצוי. אז נמשיך לסעיף 3.
נעמה דניאל
"כשירות להגנה על עיצוב כעיצוב רשום

עיצוב יהיה כשיר להגנה כעיצוב רשום לפי הוראות פרק ד', אם הוא חדש ובעל אופי ייחודי בהתאם להוראות פרק זה."

אנחנו נותנים הגנה לעיצוב רשום כשמוגשת בקשה לרישום לרשות הפטנטים, ואנחנו דורשים תנאי כשירות. תנאי הכשירות מנויים בפרק הזה ומונים כמה דברים: דבר ראשון, החידוש והאופי הייחודי שבהם צריך לעמוד העיצוב בשביל שהוא יזכה להגנה. בעצם הרציונלים של דיני הקניין הרוחני הם לעודד ולפתח עיצוב או יצירה של יצירות או עיצובים חדשים, ולפי העניין. ואנחנו רוצים לוודא שלא ניתנת הגנה למה שהוא לא חדש.

למה אנחנו רוצים לוודא את זה? כי כל עיצוב או כל יצירה שניתנת להם הגנה, הם "מופקעים", במרכאות, מנחלת הציבור. הציבור לא יכול לעשות בהם שימוש. המאגר הקיים של עיצובים ויצירות מאוד-מאוד חשוב לציבור כי על סמך המאגר הזה נבנות גם יצירות ועיצובים חדשים. ולכן חשוב לנו להגן רק על מה שצריך ורק לתקופה שצריך בשביל לתמרץ את ההמשך.

חוץ מזה יש כאן הוראות נוספות שקשורות לפגיעה בתקנת הציבור ולעניין הפונקציונלי שדיברנו עליו קודם.
היו"ר רועי פולקמן
הערות לסעיף 3?
יונתן דרורי
סעיף 3 מתייחס לשני מרכיבים: חדש, ובעל אופי ייחודי. לטעמי, ובהתאם לפסיקת רשם המדגמים בעניין מדגם מספר 44701 פסיקה מיום 9.12.2010, יש תנאי נוסף שהוא מאוד-מאוד מהותי וחשוב לצורך רישום מדגם או לצורך ההבנה על מה מגן המדם: "שהוא כולל עיצוב חיצוני הבולט לעין במוצר סופי", קרי: במוצר, למשל עט, יכול להיות לו גם עיצוב בחלק הפנימי של העט שבכלל לא ניתן לראות אותו בעין.

כיום הפסיקה, בפרט פסיקת הרשם שציטטתי, אבל גם פסיקת מחוזי מדברת על זה, ולדעתי גם פסיקת עליון מדברת על זה, שהעיצוב צריך להיות בולט לעין במוצר הסופי. הדבר הזה יותר הבחנה בין החלקים - - -
היו"ר רועי פולקמן
הפונקציונליים - - -
יונתן דרורי
לא רק פונקציונליים, אלא שלא נראים לעין במוצר הסופי.
היו"ר רועי פולקמן
אבל תן לי להבין את ההערה: אם הדיון שלנו כולו בעיצובים הוא על הוויזואליה, על זה מהות החוק הזה, אז מה המשמעות של עיצוב נסתר מן העין בהקשר הזה? הרי תסכים איתי שאם יש לי פסל, אבל יש בתוך יציקת הברונזה בפנים משהו, אין לזה משמעות. אז הדיון כאן הוא על העיצוב הנראה, כל מהות החוק כאן היא על העיצוב הנראה. למה צריך להכניס כאן את התוספת הזאת?

אם זה פונקציונלי, זה הופך להיות בעולם אחר, בעולם הפטנטים, בעולם הגנת המוצר, לא בעולם העיצוב. ההגדרה הקודמת שדיברנו עליה – מהו עיצוב ומהו מוצר, אבל בוודאי להגדרה מהו עיצוב: מראהו. "מראהו" זה לא אם יש לי בתוך הפטיש הזה איזושהי משקולת. זה ברור שהחוק הזה לא יגן על זה.
יונתן דרורי
בוא נגיד שאני קונה פנס לרכב, חלק חילוף. הפנס הזה על המדף, יש לו צד חיצוני שייראה לעין כאשר נתקין את הפנס ברכב, ויש לו גם צד אחורי של הקונוס.
היו"ר רועי פולקמן
להבנתי, זה לא יוגן בחוק העיצובים.
יונתן דרורי
השאלה היא על מה מגן המדגם שרשמתי: האם המדגם מגן על כל הרכיב, או האם הוא מגן על רק על החלק הנראה לעין, החיצוני של הרכיב?
יריב שדה
לחלק הנסתר כשהוא מורכב באוטו יש המון משמעות, בקטלוג, ב-web site, בחנות, והוא עוזר למכור את זה.
יונתן דרורי
זאת השאלה שאני שואל: על מה המדגם צריך להגן? על הצד העיצובי שנראה לעין במוצר הסופי, או על הצד העיצובי שגם לא ייראה לעין?
יריב שדה
יש פה הבדל משמעותי בין מוצר שהוא one piece לבין מוצר שהוא assembly כמו אוטו. רוב המוצרים זה assembly, זה הרכבה, ויש להם שני מצבים: מצב אחד של מפורק ומצב של מורכב. אם המצב המפורק הוא באמת הקרביים של תוך המשאבה, שאף אחד לא רואה את זה אף פעם, אוקיי. אבל אם זה משהו שאני יכול ללכת בחנות ולקנות אותו, ולהיות כפוף אליו, יש לזה משמעות עסקית.
היו"ר רועי פולקמן
מה היית רוצה שיהיה כתוב כאן אחרת מהנוסח?
יונתן דרורי
אני רוצה, כפיש רשם המדגמים, בהחלטתו מ-9.12.2010, שהתנאים לכשירותו של מדגם יהיו: חדש, בעל אופי ייחודי, וכולל עיצוב חיצוני הבולט לעין במוצר הסופי.
נעמה דניאל
אני חושבת שההחלטה ניתנה לאור הוראות הפקודה. פקודת הפטנטים והמדגמים בהגדרת המדגם, קובעת ש:""מדגם" אין פירושו אלא קווי דמות, צורה, דוגמה או קישוט שמייחדים לכל חפץ על ידי תהליך או אמצעי תעשייתי, אם בעבודת יד או במכונה או בפעולה כימית, בצורה נפרדת או מחוברת, הבולטים לעין הרואה בסחורה המוגמרת, ואפשר להבחינם רק במראית עין, אבל אין המונח כולל כל שיטה או עיקר של בניין או כל דבר שאינו בעיקרו אלא התקן מכני."

זאת ההגדרה עד היום, וזה מה שנסמכת עליו החלטת הרשם.
היו"ר רועי פולקמן
כלומר, שהכוונה היתה, ואני מניח שזו גם כוונת הניסוח של החוק פה, זה שרק במראה הנראה, הוויזואלי הגלוי, לא משנה אם זה במפורק או במחובר, החלקים הפנימיים הם לא הדיון בחוק העיצובים.
נעמה דניאל
החלקים הפנימיים ככל שהם לא נמכרים בנפרד, ואז יכול להיות שהם נמכרים בנפרד.
אסא קלינג
אסא קלינג, ראש רשות הפטנטים, רשם המדגמים לעת עתה.

אני אצטרך להערותיה של נעמה, שאני חושב שהנוסח הנוכחי של הצעת החוק עולה על הערותיו של דוקטור דרורי, וגם עומד בקנה אחוד עם מה שהיה בעבר. כלומר, יש את ההגדרה של מהו עיצוב, יש את ההגדרה של מהו מוצר, וללא ספק, אם המוצר כמוצר נמכר בנפרד, ולהבדיל מה-assembly, אז אנחנו מסתכלים עליו. אם הוא יושב על המדף ורואים את חלקו האחורי של אותו פנס, אז זה חלק מהעיצוב של אותו מוצר ספציפי לאותו עניין.
היו"ר רועי פולקמן
להבנתי, זו תשובה מספקת. אם אין הערות, נצביע על סעיף 3 כנוסח הוועדה. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 3 אושר.
היו"ר רועי פולקמן
אושר.
נעמה דניאל
לעניין סעיף 4 – קודם ביקשנו לדחות את הדיון בהגדרה של המועד הקבוע לעניין עיצוב לא רשום, וסעיף 4(2) עוסק בעניין שנגזר מזה. אז אנחנו מבקשים רק לא להקריא את סעיף 4(א2) כרגע.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בואו נדלג על כל סעיף 4.
נעמה דניאל
מבחינתנו אפשר להקריא את 4(א1) ואת 4(ב), אבל זה כמובן לשיקולכם.
אתי בנדלר
אפשר להקריא את הכול - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא נצביע על 4(א2). פשוט בשביל רצף הבנת החוק, נראה לי שכדאי שנהיה רציפים ככל הניתן.
נעמה דניאל
"כשירות להגנה על עיצוב כעיצוב לא רשום

עיצוב יהיה כשיר להגנה כעיצוב לא רשום לפי הוראות פרק ה', בהתקיים שניים אלה:

הוא חדש ובעל אופי ייחודי בהתאם להוראות פרק זה;

המוצר נושא העיצוב הוצע למכירה כדין או הופץ בציבור כדין, לראשונה, באופן מסחרי, בישראל;" – אנחנו הצענו תיקון כאן, כך שתתווסף סיפה שתאמר כך: – "לעניין זה, עיצוב שהוצע למכירה כדין או הופץ בציבור כדין, לראשונה, באופן מסחרי, במדינה שאינה ישראל, ובתוך שלושה חודשים הוצע למכירה כדין או הופץ בציבור כדין, באופן מסחרי, בישראל, יראו אותו כאילו הוצע למכירה כדין או הופץ בציבור כדין, לראשונה, באופן מסחרי, בישראל."

כאן אנחנו עוסקים בשאלה מהו עיצוב לא רשום שכשיר להגנה. התנאים הראשונים הם היותו חדש ובעל אופי ייחודי, כמו עיצוב רשום. והתנאי השני – בעולם מקובלת איזושהי זיקה בין העיצוב הלא-רשום לבין המדינה שבה הוא מופץ.
היו"ר רועי פולקמן
הכוונה היא עיצוב שלא הוגש לאישור כמדגם, הוא לא הוגש בכלל.
נעמה דניאל
נכון.
היו"ר רועי פולקמן
כי עיצוב שכן מוגש, אז זה לא משנה איפה הוא הוצג מסחרית, הוא יכול להירשם פה. נכון, אין בעיה?
נעמה דניאל
נכון. הוא צריך להיות מוגש לרישום לפני שהוא הוצג, כי אחרת הוא כבר לא חדש.
היו"ר רועי פולקמן
לא, בסדר, אבל אני יכול לרשום אותו פה ולשווק אותו בכל העולם, ושהוא לעולם לא יהיה בשיווק מסחרי פה, ואין לזה קשר. הוא יכול להיות מוגן כאן במדגם, כי הוא רשום. אנחנו מדברים על מוצר לא רשום.
נעמה דניאל
נכון.

אנחנו הצענו בהצעת החוק שהמוצר נושא העיצוב הופץ לראשונה כדין בישראל. קיבלנו הערות מהציבור גם במסגרת הפנייה שהפצנו אחרי הדיון הראשון בוועדה, שזה בעצם פוגע במעצבים ישראליים כי הם לא יכולים להציג את העיצובים שלהם בחו"ל, בתערוכות, וכולי.
היו"ר רועי פולקמן
פספסתי את הדיון הקודם, תוכלי להבהיר לי את הנקודה של עיצוב לא רשום? כלומר באיזה מקרה אני כמעצב לא ארשום, אם יש לי עניין בהגנה?
נעמה דניאל
אתה לא רוצה, זה המקרה הטוב. הרציונל מאחורי ההגנה על עיצוב לא רשום היה כמה דברים: דבר ראשון, להגן על מעצבים מתחילים שבכלל לא מודעים להוראות החוק, ואז, יום אחד מישהו מעתיק את העיצוב שלהם והם מגלים שאין להם הגנה. מאחר שהיום, לפי הפקודה, רק עיצובים רשומים מוגנים. אין עיצוב לא רשום, ולכן אם לא רשמת אתה לא מוגן.

העניין השני היה לתת הגנה לאופנות חולפות. בעצם, עקרונית, בגדים הם עיצובים, למשל, וכדי לזכות להגנה, לפי הפקודה היום, חברות הביגוד צריכות לרשום את כל הקולקציה שלהם כל פעם. הקולקציה של ביגוד יכולה להיות מורכבת מ עשרות פריטים, והיא תקפה לכמה חודשים. עלו טענות, כנראה מוצדקות, שזה לא כלכלי לרשום כל עיצוב ועיצוב.
היו"ר רועי פולקמן
זאת אומרת, כדי לחסוך את העניין הביורוקרטי של הגנות מהסוג הזה, אז זה עיצוב לא רשום?
נעמה דניאל
נכון.

אלה הרציונלים המרכזיים.
היו"ר רועי פולקמן
לפני שאנחנו עוברים לסעיף (ב), הערות, חברים, לסיפור של עיצוב יהיה כשיר להגנה, מיהו העיצוב, הניסוח מקובל?
קריאה
איזה סעיף?
היו"ר רועי פולקמן
סעיף 4(א1), ו-4(א2).
קריאה
יש הערות רבות.
היו"ר רועי פולקמן
לא, אנחנו לא נצביע. אבל לא נקיים על זה דיון?
אתי בנדלר
לא, כי יש עוד הערות שגם אני הערתי בעניין הזה והם שוקלים - - -
היו"ר רועי פולקמן
אז בואו נתקדם. אנחנו לא נצביע עכשיו על 4(א) ממילא, אז בואו נתקדם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
השאלה היא אם בכלל לתת הגנה ללא רישום. זה דיון בפני עצמו.
אתי בנדלר
החדשנות שבהצעה הזו הוצגה בישיבה הקודמת, אבל אולי כדאי כמה מילים לטובת - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, זה נאמר עכשיו. גם עלך הסיפור של מעצבים מתחילים וגם על העניין של נושאים שאנחנו לא רוצים לייצר בהם ביורוקרטיה עודפת. הנה, דוּבּר כאן על עיצוב קולקציית ביגוד שאתה לא רוצה - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא, עלות כלכלית היא יותר. לא הביורוקרטיה.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר, ביורוקרטיה יחד עם העלויות.
נעמה דניאל
אם אפשר להשלים לעניין השאלה שהעלה חבר הכנסת: ההגנה של עיצוב לא רשום היא הגנה לתקופה יותר קצרה מאשר לעיצוב רשום, וההגנה היא גם לא "הגנת מונופול", במרכאות. כלומר, אנחנו דורשים כתנאי להפרה של עיצוב לא רשום העתקה. כלומר, שיש איזושהי מודעות ברמה כלשהי של מי שמפר את העיצוב הלא-רשום כהעתקה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
העתקה אחד לאחד? מלאה?
נעמה דניאל
העתקה, או העתקה מאוד-מאוד דומה.
יריב שדה
העתקה זה עם כוונה או שזה גם יכול להיות במקרה?
נעמה דניאל
לפי הפסיקה בזכות יוצרים יש חזקות שאם הן מתקיימות, אז הנטל להוכיח שלא היתה העתקה עובר לנתבע. החזקות הן שהיתה גישה ליצירה או לעיצוב, וששני העיצובים מאוד-מאוד דומים. אם זה מתקיים, כלומר, אם למפר היתה גישה לעיצוב והעיצוב מאוד-מאוד דומה למה שהוא בעצמו מייצר, הנטל עובר אליו להוכיח שהוא לא העתיק, שזה פרי יצירה מקורית שלו.
היו"ר רועי פולקמן
אוקיי, בואו נתקדם.
עמה דניאל
"4.

על אף הוראות סעיף קטן (א)(2), נחתמה אמנה בין ישראל לבין מדינה אחרת בעניין הגנה על עיצובים לא רשומים או שישראל הצטרפה לאמנה בעניין זה, רשאי השר לקבוע, בצו, כי עיצוב לא רשום שהאמנה כאמור מחייבת את הגנתו בישראל, יהיה מוגן בישראל בהתאם להוראות הצו אף אם לא מתקיים לגביו התנאי שבסעיף האמור; אולם ההגנה על עיצוב כאמור לא תהיה יתירה על ההגנה שהייתה ניתנת לעיצוב אילו התקיימו לגביו התנאים שבסעיף קטן (א)(2), אלא אם כן הוסכם על כך באמנה אך לא יותר מכפי שהוסכם."
היו"ר רועי פולקמן
אח, משפטים זה מקצוע נפלא. זה פשוט כל-כך יפה. באמת, יפהפה.
נעמה דניאל
בגדול, זה בעצם סעיף שמאפשר לחתום על אמנה, בדרך-כלל הגנה הדדית שמעצבים ישראלים מוגנים במדינה אחרת, ומעצבים ממדינה אחרת יהיו מוגנים בישראל, גם אם לא התקיימו שאר תנאי הסעיף.
היו"ר רועי פולקמן
הערות על הסעיף הזה, חברים?
תמיר אפורי
אני מבין שבסעיף 4(א2) לא רוצים לדון, אבל אני רוצה באופן כללי לומר שהנושא של עיצוב לא רשום, יש לו השלכות שאני לא בטוח שהן נשקלו עד תומן לגבי הבחירה להגן על האובייקט הזה שנקרא: "עיצוב לא רשום" בחוק הזה, ולא למשל, בחוק זכויות יוצרים.

יש אמנה בין-לאומית שעוסקת בהגנה על יצירות, היא נקראת: אמנת ברן. לפי אותה אמנה, נקבע כלל שאומר: applied arts, אומנות שימושית, ובמובנים רבים עיצובים יכול להיות applied arts.

(היו"ר איתן כבל, 14:50)
היו"ר איתן כבל
תודה לך, ואני ממש מתנצל.
אתי בנדלר
אדוני, אנחנו הגענו לסעיף 4 בהצעת החוק. אושרו בינתיים רוב ההגדרות לסעיף 1. סעיף 2 לא אושר ונשאר לדיון בשבוע הבא בגלל הספקות.
רועי פולקמן (כולנו)
גם ההגדרה ל"מוצר" וגם ההגדרה ל"עיצוב", היו פה הערות, ואלה נושאים קשים.
אתי בנדלר
ולכן אמרתי: רוב ההגדרות. סעיף 3 אושר, והגענו לסעיף 4. כשבסעיף 4(א2) ביקש משרד המשפטים בשלב זה, בכל מקרה, לא להצביע עליו.
היו"ר איתן כבל
למה? לא היה לכם זמן להתעסק עם זה? אחרי כל-כך הרבה שנים צריכים לבחון את זה?
אתי בנדלר
לא, היו הערות.
היו"ר איתן כבל
אני שוב מבקש, בדיון כאן, כמו בדיון הקודם, הכוונה היא לזהות איפה יש נקודות מחלוקת, ואיפה יש נקודות השקה. החוק הזה הוא לא חוק פשוט, הוא חוק ארוך, ואם כולנו רוצים, ואתם כמי שמובילים את החוק הזה, אפילו מיוזמתכם, אתם צריכים ליזום פנייה אל כל אחד מן הגורמים האלה.
אתי בנדלר
הם יזמו, הם קיבלו הערות, והם דנו בהערות. הם העבירו אפילו את מסמך ההערות והתשובות.
היו"ר איתן כבל
אני יודע. אני רק אומר, גם אחרי שהם העבירו והם עוד יעבירו, עוד יהיה. את יודעת את זה. אז אני אומר, ככל שאתה יכול לסגור פערים, כן ייטב.
רועי פולקמן (כולנו)
עלתה עכשיו הסוגיה של עיצוב לא רשום, שזה אכן חידוש, גם בחוק הזה, וגם יש פה מורכבויות. אז הסעיף הזה שהגענו אליו, סעיף (ב) דיבר על אמנות בין-לאומיות, והדיון הוא אם בכלל צריך להצביע אן שלפתוח את סוגיית העיצוב הלא-רשום ואם אנחנו רוצים עכשיו להצביע על ההגנות הנדרשות. זו היתה ההערה.
אתי בנדלר
האם בכלל לאפשר הגנה לעיצוב לא רשום.
רועי פולקמן (כולנו)
כי זה באמת חידוש, אבל נשמעו כאן טענות - - -
תמיר אפורי
כשהתחלף היושב-ראש, התחלתי לומר שהשאלה הזו של הגנה על עיצוב לא רשום במסגרת החוק הזה דווקא, היא לא מובנת מאליה, והיא מעוררת כל מיני שאלות, ואני רוצה להצביע לפחות על שאלה אחת או שתיים עקרוניות. עוד יהיו פרטים ויהיו עוד תקופות הגנה, ואיך מגינים, אבל מבחינת המהות, הגנה על עיצוב לא רשום כפי שמוצע כאן בחוק היא בעצם הגנה זהה במהותה להגנת זכות יוצרים, ולא זהה במהותה להגנה של דיני העיצובים הרשומים. צריך להוכיח העתקה, הסעדים, היקף הזכויות, אפילו חלק גדול מהניסוחים כאן בסעיפים שהוצעו, בעצם הועתקו מתוך חוק זכויות היוצרים.

זה בסדר, זה נכון, ההגנה על עיצוב לא רשום מבחינה רעיונית נמצאת בסביבה של דיני זכויות יוצרים. אלא מה? שכאן מייחדים את ההצעה רק לעיצובים שנמכרו לראשונה בישראל, מבלי לאפשר הגנה למשל למעצב ישראל ככזה. זאת אומר, מעצב ישראל שעיצב מוצר ולא מכר אותו בישראל אף פעם, הוא לא יהיה מוגן פה. הוא צריך למכור בישראל כדי לקבל עיצוב לא רשום בישראל. אני חושב שזו טעות. בדיני זכויות יוצרים, על דרך ההקבלה, יוצר ישראלי, עצם זה שהוא ישראלי, מקנה לו הגנת זכות יוצרים בלי שום קשר לשאלה אם הוא מכר או לא מכר מוצר.

דבר שני, וזה מה שהתחלתי לומר קודם, זה אמנה בין-לאומית שעוסקת בהגנה על זכויות יוצרים, אומרת את הדבר הבא: מדינות שבחרו להגן על applied arts שלא במסגרת דיני זכויות יוצרים, אלא במסגרת דיני מדגמים, אז במדינות אחרות האזרחים שלהן לא יהיו מוגנים בזכויות יוצרים. התוצאה של זה היא תוצאה מרחיקת לכת – חברות ישראליות שבאות למדינות אחרות ורוצות להגן על עצמן, לפי החוק המקומי באותן מדינות, בזכות יוצרים על היצירות שלהן, אשר אנחנו תופסים אותן כאן לפי החוק המקומי כעיצוב שצריך להיות מוגן בחוק העיצובים, הן באות לאותן מדינות, החברות, ואומרים להן, סליחה, אצלכם בישראל אין בזה זכות יוצרים, זה עיצוב, אז גם אצלנו אין.

זה לא משהו תיאורטי, זה קרה לי השבוע עם חברה ישראלית גדולה ובמדינה חשובה באירופה. על הדבר הזה אני חושב שצריך לתת את הדעת, ובמסגרת החשיבה איך מטפלים בעיצוב לא רשום, אני אומר את זה, יכול להיות שזה צריך להיות בסוף החוק, בדיונים עקיפים, הכול בסדר, אבל זו המהות.
היו"ר איתן כבל
יש עוד מישהו שרוצה להתייחס, כי לי יש עמדה בעניין.
אורית פישמן אפורי
שמי אורית פישמן-אפורי, דיקן בית-הספר למשפטים במכללה למינהל. אני חושבת שהמקום הנכון של מדגם לא רשום או של הגנה קצרת-תקופה על applied arts הוא כן במסגרת חוק המדגמים. גם באירופה מקובל להגן על מדגם קצר לא רשום - - -
רועי פולקמן (כולנו)
איתן, אגלה, הם קשורים. אם יש מחלוקות ביניהם, אני לפחות אציע שהוועדה תציע שזה ילובן קודם לכן. זה בסדר שיהיו מחלוקות, ויובאו בפני הוועדה, גם זה מכובד, אבל אני עדיין אציע שזה ילובן קודם.
היו"ר איתן כבל
אתה לא אומר באיזה מקום - - -
רועי פולקמן (כולנו)
לא, לא. אבל כמובן זה בסדר שיש עמדות מקצועיות שונות, וזה כמובן היה בהומור.
אורית פישמן אפורי
ואני רק אוסיף ואומר שלמיקום יש חשיבות. למשל, הסעדים אינם סעדים. למשל, בחוק זכויות יוצרים יש פיצויים סטטוטוריים. אני חושבת שבמדגמים לא ראוי להחיל פיצויים סטטוטוריים, וההשלכות הן מרחיקות לכת. ולהערכתי הצנועה, המקום הוא הנכון.
דוד גילת
רק להפנות את תשומת לב הוועדה שהסעיף הזה הוא רגיש גם מבחינת ההגנה שאנחנו נותנים ליוצרים זרים. זאת אומרת, לפעמים יוצרים ישראליים יהיו מוגנים באירופה במקום שאירופאים לא יהיו מוגנים בישראל. צריך לשים לב לזה. מכיוון שלא מצביעים על זה עכשיו, אני לא מפתח את זה.

ודבר שני שצריך לשים לב אליו ולא כתוב כאן – מה נקרא: פרסום בישראל כדין, כי זה לא רק מכירה בישראל, גם פרסום בישראל, זה תוקן עכשיו. אבל בכל זאת, פרסום בישראל כדין, גם באינטרנט זה בישראל. וזה לא כל-כך ברור. יכול להיות שזה פותר את הבעיה אם נגיד שפרסום באינטרנט הוא פרסום בישראל כדין, כי בהרבה מאוד מקרים נקבע שפרסום באינטרנט ייחשב לפרסום בישראל. אז את הנקודה הזאת צריך לחדד, לדעתי.
היו"ר איתן כבל
אנחנו לא נצביע על זה. קודם כל, אני בעד. אני בעד ההגנה. אני חושב שזה עניין מאוד מבורך, כי הגדרה של רשום, לא רשום, וכל מיני עניינים מן הסוג הזה, שאנחנו גם נתקלים בהם בחיי היומיום פה בפעילות הפרלמנטרית, שאנשים פונים אליכם לגבי כל מייני עניינים. אני חושב שזה חידוש מאוד-מאוד חשוב ונכון. אבל דווקא בגלל זה, אני רוצה שנקדיש מחשבה יותר פתוחה לכל התהליך הזה לפני שנצביע, בגלל החידוש שיש כאן.

אני כבר אומר לכם, אני אתמוך וזה יהיה. כל אשר אני מנסה לומר לכם, שאנחנו לא נצביע כי אני רוצה שכל אחד מאתנו ילך לביתו, יחשוב, אם הוא רוצה לחדד יותר, אם באמת יש ויכוח, אם המקום של זה הוא המקום הזה, כדי שתהיה לנו ראייה יותר רחבה, ונוכל לקבל בבוא העת את ההחלטה הטובה ביותר. אבל שוב אני אומר לכם, אני בעד, אני חושב שזה חשוב, והמציעים – תבורכו. אלה שהחליטו להכניס את הסעיף הזה. בואו נתקדם.
נעמה דניאל
"פגיעה בתקנת הציבור

על אף הוראות סעיפים 3 ו- 4, עיצוב שיש בו משום פגיעה בתקנת הציבור לא יהיה כשיר להגנה."

הסעיף הזה קיים היום בפקודה. בעצם הכוונה היא לאפשר דרך להתמודד עם עיצובים שאנחנו חושבים שפוגעים בתקנת הציבור, למשל, עיצובים של מכשירי עינויים, לצורך הדוגמה, או שעושים שימוש פוגעני בסמלים דתיים. זה מונח שהוא פתוח, והוא מיועד להתמודד בעיקר עם הדברים האלה.

הסעיף הזה קיים גם בחקיקה האירופאית.
היו"ר איתן כבל
הערות? מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הגדרת "פגיעה בתקנת הציבור" אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר.
נעמה דניאל
"עיצוב חדש
עיצוב ייחשב חדש, אם לפני המועד הקובע לא פורסם בציבור, בישראל או מחוצה לה, עיצוב זהה לו או עיצוב שנבדל ממנו רק בפרטים שאינם מהותיים."

הסעיף הזה בעצם הוא אחד מתנאי הכשירות המהותיים.
היו"ר איתן כבל
זה סעיף מאוד חשוב, סעיף ליבה.
נעמה דניאל
נכון, והוא לב-לבו של החוק. כלומר, אמרנו קודם שכל מטרת החוק היא לעודד עיצוב של עיצובים חדשים לטובת הציבור, שיהיה לו מבחר יותר גדול של עיצובים. והסעיף הזה בעצם קובע שעיצוב שהוא לא חדש, לא ראוי לזכות להגנת החוק, ראוי שהוא יישאר בנחלת הכלל, ראוי שהכלל יוכל להשתמש בו כדי לבנות עליו לצורך יצירת עיצובים שהם כן חדשים. ולכן זה תנאי מאוד מהותי בכשירות של עיצוב להגנה.
אתי בנדלר
אני רק רוצה להעיר שנטל הבדיקה הוא בעצם על הרשם, כפי שנאמר לי, ולא על המבקש. זאת אומרת, המבקש כמובן עושה את הבדיקה הראשונית, אבל הרשם הוא זה שמחובר למאגרים של רשמים אחרים, הוא זה שיש לו את היכולת האמתית לבדוק אם זה פורסם או לא פורסם, בעיקר כשמדובר מחוץ לישראל. אבל התוצאה הסופית היא שאם המבקש בדק את הבדיקה הראשונית שלו, והרשם בדק גם פרסומים בחוץ-לארץ, ולא מצא עיצוב זהה או עיצוב שנבדל ממנו בפרטים שאינם מהותיים – אם נרשם בחוץ-לארץ והוא רשם אותו כעיצוב בישראל, ולאחר מכן הסתבר שכן היה איזשהו פרסום, אפילו במדינה נידחת כלשהי שלא נבדקה מסיבה זו או אחרת, או שהפרסומים שלה אינם זמינים, ניתן יהיה לבטל את הרישום.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להוסיף: זה לא בהכרח במדינה רחוקה. כבר היו דברים מעולם, פה בישראל, בעיקר בזמר, ולא רק בזמר, שהסתבר אחרי שנים, פשוט שמו לב שזה נלקח מאיזשהו קטע מוזיקלי אחר. האם אפשר יהיה גם אז, למרות שבארץ סרקו ובדקו? איפה הגבול הזה? איפה אתה תוחם את הגבולות?
אתי בנדלר
אין גבולות, למעשה. ההוראה כאן היא הוראה גורפת: "עיצוב ייחשב חדש, אם לפני המועד הקובע לא פורסם בציבור, בישראל או מחוצה לה,". זאת אומרת, אם זה פורסם בציבור, יכולה להיות מחלוקת אם פרסום מסוים בחוץ-לארץ היה פרסום לציבור בדרך שבה זה פורסם. אבל אם אכן זה פורסם בציבור, אז בעצם אותו עיצוב, אף אם הוא נרשם, לא היה כשיר לרישום.
אסא קלינג
רק להניח את דעתו של כבוד יושב-הראש: המנגנון שמוצע כאן הוא מנגנון מקובל בכל הליך של בחינה. גם בתחום הפטנטים יש דרישת חידוש, כלומר, של פרסום קודם - - -
היו"ר איתן כבל
לא, אני לא חולק. אני חושב שהניסוח הוא ניסוח טוב, הוא נכון.
אסא קלינג
המנגנון מקובל גם בתחומים אחרים, גם בבחינות אחרות.
היו"ר איתן כבל
זאת אומרת, הוא עמד כבר במבחנים במקומות בנושאים אחרים.
אסא קלינג
ובתחום הפטנטים, ובתחום העיצובים – אז נכון, אין הרבה מדינות שבוחנות. אנחנו החלטנו ללכת לכיוון של מדינה בוחנת. נגיע בהמשך לסעיף 33 שמתייחס לרישום העיצוב. כלומר, מה הבחינה, הבדיקה, שהגורם המוסמך מבצע בפועל, כאשר הבדיקה המרכזית, כפי שאדוני ציין, ליבת העיסוק היא האם זה חדש, וזה משהו שברור שאפשר לטעות בו, אבל יש דרכים לתקן את הדבר בהמשך הדרך.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, לפני כחודש, ואפשר אפילו ל"גגל" ולהוציא את זה ב-ynet, היו את כל הזיופים של כל מיני לוגואים וכל מיני כאלה, וזה ממש מדהים, כי אם אתה לא שם, אתה רואה שזה אותו דבר.
אתי בנדלר
פעם זה היה סימנים מסחריים.
היו"ר איתן כבל
כן, זה סוג של - - -
אסא קלינג
זה חלק מהתחומים שאנחנו בודקים, וגם שם, גם בתחומים של סימני מסחר בהחלט זה חלק מהבדיקה. והערך של הבחינה בכל התחומים, גם לפטנטים, גם סימני מסחר, ולא כל שכן גם בעיצובים, הערך של הבחינה והרישום זה הערך של הוודאות. כלומר, שבא אותו גורם מוסמך ועשה את אותה בדיקה ראשונית כמיטב יכולתו, ונתן איזשהו ערך של ודאות כלכלית למבקש העיצוב.
יונתן דרורי
עיקרון מאוד-מאוד בסיסי בתחום של כל רישום קניין רוחני, פטנטים, מדגמים, סימני מסחר, הוא עיקרון first to file; מי שמגיש ראשון, לא משנה באיזה מקום בעולם, הוא זה שצריך לזכות. הניסוח כפי שהוא כרגע לא מדבר על first to file, אלא על first to publish. וזה ניסוח בעייתי. למה? מה הבעייתיות? יתכן מצב שמישהו הגיש בקשה למדגם בסין, אני מתאר מצב שקרה במדינת ישראל, פסק דין גרינפילד.

בן-אדם א' הגיש בקשה למדגם בסין, בן-אדם ב' לקח את אותה בקשה והגיש אותה בישראל. המדגם בסין טרם פורסם, אז אנחנו לא מגיעים בעצם למה שכתוב בסעיף 6: "לא פורסם בציבור, בישראל או מחוצה לה,", כי הוא רק הגיש את הבקשה, הוא לא פרסם אותה עדיין. ומישהו לאחריו הגיש בקשה כאן בישראל. קרי: ההתנגשות היא לא בין פרסום לפרסום, כי רשות הפטנטים והמדגמים לא תמצא כאשר היא תבצע חיפוש - - -
קריאה
אבל הוא לא בעליו של מדגם בכלל.
יונתן דרורי
לא, לא דיברתי על בעליו של מדגם.

מה שאני מנסה להבהיר, שוב, ואני יכול לפתור את זה על-ידי הוספת סיפה לסעיף, שהסיפה אומרת: "ואם לא הוגש לרישום עיצוב מתחרה זהה במועד הקודם למועד ההגשה", ואז אני מוסיף את העיקרון של first to file לסעיף. העיקרון הזה קיים בסעיף 34 לחוק הזה, אבל הוא קיים על first to file על ישראל - - -
היו"ר איתן כבל
אני אגיד לך איפה הבעיה: הרבה פעמים עורכי-דין בוחרים את השופט, ואומרים, אני אגיש את התביעה בירושלים. עכשיו, או שהצליח לו או שלא. זאת אומרת, העובדה שהוא הגיש את העתירה דווקא בירושלים כי הנחת העבודה שלו על-פי הניסיון, שבירושלים כנראה יש שם שופט שבעניינים האלה הוא יותר מקל – הוא יכול למצוא את עצמו במצב הפוך. הרי בסופו של עניין, אין גבול.

אני מנסה לחשוב על זה – הוא הגיש שם. זה לא ששני בני-אדם עכשיו יצאו מהבית, אחד נסע לסין והגיש מהר, ואחד נסע לתל-אביב והגיש. כל אחד, אני מניח, בדרכו שלו הגיש או הניח את הפטנט שלו ולקח לעצמו גם את הסיכונים למה הוא מגיש פה או שם. זה דרך אגב נוגע בדיוק במה שניסיתי להבין גם קודם – איפה אותו קו שאתה בסוף מייצר?
לאה ורון
- - - הרשם יידע שהוגשה - - -
יונתן דרורי
בסעיף 34 לחוק הזה מוצע בצדק שאם היה מצב ששניים הגישו בישראל, יזכה מי שהגיש קודם. אין מצב כזה שאומר, אם שניים הגישו בישראל ובירדן, שמי שהגיש מהם קודם יזכה, וזה מה שחסר כאן. אפשר לפתור את זה בסעיף 34, או אפשר לפתור את זה כאן.
היו"ר איתן כבל
בוא נשמע את האחרים. איך אומרים? אני מבין את מה שאתה אומר, אבל לא "עף על זה".
אורית פישמן אפורי
אני חושבת שאפשר להניח את דעתו של דוקטור דרורי. סעיף 11 לחוק קובע: המעצב הוא הבעלים הראשון של העיצוב. מי שעיצב את העיצוב הוא הבעלים הראשון שלו. ולאחר מכן, סעיף 19 אומר: בעל עיצוב רשאי להגיש בקשה לרישום העיצוב. זאת אומרת, רק המעצב רשאי להגיש את הבקשה. ואז אם אדם עושה מחטף ומגיש בקשה, והוא איננו המעצב, אז נעשה בעצם ריב קנייני – בא אותו מעצב ואמר: אתה לא רשאי להגיש את הבקשה מפני שאני בעל העיצוב. זה אף קיים בעולם הפטנטים, ואני חושבת שזה פותר את הבעיה.
היו"ר איתן כבל
ואם זה שני בני-אדם שונים שהגישו בשני מקומות שלא קשורים? זה העניין.
עופר קיבש
- - - של בעלויות נפרדות. זה יכול להיות בעלים פה וזה יהיה בעלים פה.
היו"ר איתן כבל
זה מה שאני מנסה להבין: בסופו של דבר, גם רישום הוא סוג של מרוץ. הרי מה זה הרישום? זה מי גם בסופו של עניין יגיע מבלי לדרוס את זכותו של השני? זה לא שהוא נרשם בתל-אביב ושלח מארבים בדרך ופיזר מסמרים בדרך לזה שנסע לעמאן. בסוף, אחד הלך לשם, אחד הלך לפה, והרבה פעמים זה קורה.

על מה המאבק בזכות יוצרים או דברים מן הסוג הזה, זה מי בעצם האיש שביצע את הפעולה שנתנה לו את הזכות. אתה מכיר את זה? הרבה פעמים מישהו אומר: חשבתי על זה לפניך, רציתי להגיד, אבל מה לעשות? הוא אמר.

אני מנסה כל הזמן בחיי היומיום להבין איפה הוא הקו, כי תמיד יכול מישהו להגיד: חשבתי, הלכתי, באתי, אמרתי. החיים, אתה יודע, למה לסין? ואולי הסיני היה עושה את זה יותר מהר?
יונתן דרורי
בפטנטים פותרים את זה ב-first to file. אם יש שני פטנטים זהים, מי שהיה ראשון בזמן – ינצח. ולא ב-first to publish.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, גברתי.
ז'קלין ברכה
שלום, אני ז'קלין ברכה, סגנית רשם הפטנטים.

לעניין שניים שמגישים בשתי טריטוריות שונות באותו זמן – ראשית, עד שהבקשה מתפרסמת חולף זמן, ולכן גם אם אנחנו נקבע כלל שאנחנו צריכים לבדוק כל טריטוריה בעולם אם יש מישהו שהגיש קודם, לא נוכל לעשות את זה מעשית , כי לא כל הבקשות מתפרסמות באופן מידי. רובן לא. ולכן הכלל, גם אם הוא נשמע מאוד הוגן, הוא פשוט לא מעשי.

ודבר שני, גם הכלל של first to file בישראל, הוא first to file to Israel. כלומר, מי שהגיש ראשון בישראל. כמובן שבודקים את הפרסומים בכל העולם, אבל הכלל הוא מי שהגיש ראשון בישראל.
יריב שדה
יש לי הערה, שאלה, למנסחי הנוסח. בסעיף 4(א2): "המוצר נושא העיצוב הוצע למכירה כדין או הופץ בציבור כדין, לראשונה, באופן מסחרי, בישראל; לעניין זה, עיצוב שהוצע למכירה כדין או הופץ בציבור כדין, לראשונה, באופן מסחרי, במדינה שאינה ישראל," – בלה, בלה, בלה, אין לי מושג מה כתוב פה. אם הצגתי את זה באופן מסחרי? ומה זה באופן מסחרי? ואם מכרתי אחד בתחנת דלק, זה כן מסחרי? אם פרסמתי את זה בתערוכה? יש פה בלגן שלם, ואני חושב שלהיכנס למין פינה כזו, איפה הוא היה בפעם הראשונה, זה סתם לסבך את החיים.
היו"ר איתן כבל
אם הוא העלה את זה לאינסטגרם כשהוא מכר.
קריאה
בתערוכות סוף שנה של סטודנטים - - -
יריב שדה
מכרתי שתי חתיכות בפינת רחוב – זה מסחרי?
נעמה דניאל
אני רק אגיד שכשהיושב-ראש נעדר מהדיון, ביקשנו לדחות את הדיון בסעיף הזה ספציפית, בדיוק בגלל הבעיות שאתה מעלה.
יריב שדה
אה, סליחה, אני לא משפטן, I'm not following.

אני רוצה להגיד משהו כללי: החוק הזה מיועד לאנשים שהם לא משפטנים. תנסחו אותו כך שבני-אדם יבינו אותו. באמת, אני קורא ניירות כאלה, כמעצב, כאיש תעשייה, ואין לי מושג מה רוצים מחיי.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לומר לך את הדבר הבא: יש כלל בוועדה הזאת, לפחות בכל תקופת כהונתי, שעורכי-הדין לא יתפרסמו מהחוק, או מינימום פרנסה לעורכי-דין. אנחנו באמת משתדלים, לפחות בחקיקה שאנחנו מוציאים מתחת ידינו, משתדלים - - -
אתי בנדלר
יש - - - שזה פשוט לא הולך.
יריב שדה
אז תקראו את הסעיף הזה. א6ני מנסה להבין מה כתוב פה.
היו"ר איתן כבל
אני מאמין בחקיקה שהיא יפה לכל נפש.
יריב שדה
הם אמרו לי שלפעמים זה מורכב.
היו"ר איתן כבל
נכון, ולפעמים זה גם נכתב בצורה מסובכת כדי שזה יהיה מסובך.
יריב שדה
במקצוע העיצוב, אגב, אני מלמד את הסטודנטים שאם אתה לא יכול להציג משהו פשוט, כנראה שאתה לא מבין אותו מספיק טוב. כל דבר, כל דבר, אפשר להציג בעמוד אחד.
היו"ר איתן כבל
את זה אני אומר, דרך אגב, לכל אלה שמגישים לי חוברות שאני אקרא אותן, או מצגות. אם הם לא יודעים להביא לי את זה בשני שקפים, אז כנראה שהם לא – אז אותו דבר כאן.

אני מבין את מה שאתה אומר. אני מציע גם שתבואו בדברים, אם אתה יכול לעזור להם בניסוח, במובן הזה שכשתשב בחדרך ותתעמק בסעיף שהוא יהיה שווה לכל נפש. אני מקבל את ההערה שלך. בבקשה, בואו נמשיך.

אני חוזר לעניין של סעיף 6, להגדרה של "עיצוב חדש" – לא שכנעת אותי שיש צורך לשנות את הסעיף, אבל חשוב שהעלית את העניין שהעלית. אני רוצה להזכיר, לפני שאני סוגר, זה סעיף ליבה. אם יש למישהו עוד הערה, דברים שלא נאמרו, אני אשמח לשמוע. אם לא, אז נצביע.

מי בעד אישור סעיף 6? ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 6 אושר.
היו"ר איתן כבל
תודה. הסעיף אושר.
נעמה דניאל
"עיצוב בעל אופי ייחודי
עיצוב ייחשב בעל אופי ייחודי, אם הרושם הכללי שהוא יוצר אצל משתמש מיודע שונה מהרושם הכללי שיוצר אצל משתמש מיודע עיצוב אחר, מכל סוג, אשר פורסם בציבור לפני המועד הקובע.

בקביעה האם עיצוב יוצר אצל משתמש מיודע רושם כללי שונה מהרושם הכללי שיוצר אצל משתמש מיודע עיצוב אחר, לעניין סעיף קטן (א), יילקח בחשבון, בין היתר, מגוון האפשרויות הקיים לעיצוב עיצובים ביחס למוצרים מהתחום שבו מצוי המוצר נושא העיצוב."

אני חושבת שאולי כדאי שאני אסביר את הסעיף.
אתי בנדלר
אגב, אתמול ביקשתי לעשות מאמץ בכל זאת להגדיר את המונח הזה, משתמש מיודע. והובטח לי שהם יעשו ניסיון להעביר לוועדה הצעת הגדרה.
היו"ר איתן כבל
אתם מבינים את ההגדרה?
נעמה דניאל
אנחנו מבינים אותה. אף הגדרנו אותה בתזכיר, ואנחנו מציעים פשוט להוסיף חזרה את ההגדרה.

בעצם ההגדרה הזאת אומרת, שעיצוב, חוץ מזה שהוא יהיה חדש, הוא צריך לייצר איזשהו רושם על מי שמשתמש במוצרים מהסוג שאליו שייך העיצוב. מה זה אומר? אנחנו מחפשים משתמש רגיל במוצר- אם אני רוצה ללכת לקנות חולצה, או שואב אבק, או משהו פחות gender-related, כמו מכונית, אז אני בתור המשתמש המיודע, מכירה פחות או יותר את העיצובים שיש בשוק, ואני מחפשת משהו שהוא שונה אחד מהשני. ולכן אנחנו מחפשים את מי שהוא המשתמש הרגיל במוצר.

יש מוצרים שלגביהם המשתמש הרגיל יהיה אדם שהוא יותר מומחה. למשל, בתחום של ליטוש יהלומים, יהלום מלוטש יכול להירשם כעיצוב, אבל שם אנחנו נחפש את המשתמש שמשתמש ביהלומים המלוטשים הגולמיים, שהוא יכול להיות או תכשיטן או מלטש יהלומים.

לפני שבועיים ניתן פסק דין בבית-המשפט המחוזי שדיבר על ספסלי רחוב, ושם המשתמש או הצרכן הרגיל, נחשב כאדריכל הנוף של העירייה, שהוא גורם קצת יותר מומחה מהמשתמש הרגיל שמתיישב על הספסל. הסעיף הזה בעצם אמור לתת לו ביטוי. כלומר, להסביר שבעיצוב צריך להיות משהו ייחודי כשאני כמשתמש מיודע מכירה את קשת העיצובים הקיימת בתחום.
אתי בנדלר
את מכירה, אבל את לא דורשת הכרה לעומק דווקא. כדאי להבחין את זה. זה לאו דווקא מומחה. זה כשאתה עושה סקר שוק ואתה מתחיל להבין קצת במטריה, למשל, כשאתה רוצה לרכוש דבר מה, אז יש לך פחות או יותר ידיעה על איזה היצע יש בשוק הזה.
היו"ר איתן כבל
זה ידע בסיסי פלוס.
אתי בנדלר
כן, משהו כזה.
היו"ר איתן כבל
זה לא כמו שאתה נכנס לחנות, קונה מכנסיים או חולצה, או חליפה, ואתה אומר למוכר: איך זה עליי? הוא אומר: נראה נהדר. עוד לא ראיתי שלמישהו אמרו: זה מכוער עליך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אפילו לא אמרו: קח את השני, זה לא מתאים לך. באותה חנות.
היו"ר איתן כבל
כן.

מה החשיבות של "עיצוב בעל אופי ייחודי"? מה חשיבות ההגדרה בתוך התהליך?
אתי בנדלר
אני מזכירה שסעיף 3 אושר לפני שהגעת לכאן, אדוני, וקובע שעיצוב יהיה כשיר להגנה כעיצוב רשום לפי הוראות פרק ד' אם הוא חדש ובעל אופי ייחודי בהתאם להוראות פרק זה.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, הבנתי.
אתי בנדלר
סעיף 6 אמר מה זה חדש, ועכשיו סעיף 7 מתייחס לנושא של אופיי ייחודי.
היו"ר איתן כבל
אני מנסה להבין את "ייחודי" – הוא לא בהכרח חדש, נכון?
אתי בנדלר
צריכים שני תנאים מצטברים: גם חדש וגם אופי ייחודי, כדי לקבל הגנה לרישום עיצוב ייחודי.
היו"ר איתן כבל
לא, זה ברור לי. אבל הוא לא צריך להיות גם וגם? זאת אומרת, הוא או-או?
קריאות
גם וגם.
אתי בנדלר
גם וגם. תנאים מצטברים.
יריב שדה
"ייחודי", אני אסביר זאת. אם יש לך שני עטים כאלה, הם שונים, אבל אין שום ייחוד בשוני ביניהם. זה סתמי.
אסא קלינג
שלא סתם תעשה משהו טיפה שונה. משהו טיפה שונה יכול להיות חדש, אבל אתה רוצה שתהיה לו איזושהי תרומה עיצובית מסוימת, איזושהי התקדמות.
היו"ר איתן כבל
בגלל זה אתה אומר שכולם היום מעתיקים את הלבוש? כי אין בזה שום אופי ייחודי? זאת אומרת, אם אתה הולך ועובר בחלונות הראווה, ואתה רואה את כל הג'ינסים די דומים, זה די דומה, די דומה, ואף אחד לא תובע את אף אחד, כי יש הגדרה של חדש.
קריאה
- - - זה בדיוק השאלה של המבחנים. - - - הצרכן שבא לחפש ג'ינס מסוים, יודע להבדיל לבינו לבין ג'ינס אחר.
היו"ר איתן כבל
כן, אבל זה ג'ינס מסוים מתוך ג'ינסים דומים אחרים. כשאומרים לי "ייחודי", זאת אומרת, שיש לו איזשהו טוויסט. זה לא שיש חולצה, ועשית לה עוד ציצית כאן. אני מנסה להבין.
דוד גילת
"חדש" הוא שחור-לבן - - -
היו"ר איתן כבל
"חדש" ברור לי.
יונתן דרורי
ואז נשאלת השאלה: כמה אפור צריך כדי שייחשב כחדש, ייחשב ככשיר לרישום עיצוב. וזה ה"ייחודי", זה כמה אפור צריך. וה"ייחודי" הזה נבחן כמשולש, כשבצד אחד של המשולש יש את מי הצרכן שרגיל לרכוש את המוצר הזה, בצד השני של המשולש יש כמה התחום צפוף, כמה יש המון-המון עיצובים דומים בתחום הזה, ואז אפשר להבין מה המידה.
היו"ר איתן כבל
חברים, בסוף אתם הלקוחות. האם נחה דעתכם מהעניין הזה?
קריאה
זה בסדר.
דוד גילת
קודם היה כתוב "מקורי", ולמילה "מקורי" יש שני מובנים. מובן אחד, קודם כל, שהוא מקורי שלי, שלא לקחתי את זה ממישהו אחר. ושנית, שאני לא עושה קו, ואני אומר - - -

אם אתה מסתכל על עיצוב, אם הוא משהו שהוא מקובל, הוא לא שונה – הוא צריך להיות משהו שיש בו איזושהי ייחודיות. מבחינת המבחנים שהתגבשו בפסיקה, אין כוונה לשנות אותם, זה מסתדר עם הדין, זה מצוין למי ש - - -
היו"ר איתן כבל
מאה אחוז, אבל אני אגיד לך איפה העניין. הרי לבתי-משפט לא מגיע אם זה טישרט וזה מכנסיים, לא על זה מתווכחים. בסוף הוויכוח יהיה תמיד – ופה אני מנסה למצוא את ההבחנה כשאני שופט ואני צריך להכריע: חדש – חדש, מקורי – מקורי, ואז הייחודי. הרי שוב, בסוף אתה תמצא את עצמך בתוך סד כזה שאתה צריך לקבל דברים שהם כמעט מאותה - - -
דוד גילת
אין מה לעשות. אנחנו פה עושים איזושהי רמת קונפקציה. בית-המשפט יסתכל על המקרה עצמו, והוא יבין את זה. זה גם כל-כך משתנה, וזה משתנה בין סוגים שונים של מוצרים.
היו"ר איתן כבל
בגלל זה המשפטים מאוד קצרים, כי זה מאוד קצר.
דוד גילת
אבל אין מה לעשות. לא תוכל, לא תוכל - - -
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, אני רוצה להזכיר, אתם אלה שעוסקים - - -
אתי בנדלר
אני מציעה שאולי קודם כל תומצא לוועדה הגדרה של משתמש מיודע, ואז לקרוא את הכול ביחד, ולראות אם אפשר לחיות עם הסעיף הזה בנוסח הזה.
אורית פישמן אפורי
רק רציתי להניח את דעתך – הסבירו כאן קודם שהחוק לא הולך במודל האירופאי, וההגדרה הזאת קיימת באירופה, ממש ההגדרה של "אופי ייחודי", עם ה-informed user, המשתמש המיודע, ולכן בעניין הזה גם בתי-המשפט יוכלו להשתמש בפסיקה קיימת אירופאית. זאת אומרת, זה לא קרקע - - -
קריאה
זה גם לא משנה את ההסבר הקיים כיום.
דוד גילת
יש לנו פסיקה מקומית. אין כוונה לשנות בפסיקה מקומית.
אורית פישמן אפורי
לא, אבל זה לא הסדר חדשני במובן הזה.
קריאה
זה - - -
היו"ר איתן כבל
אם דעתכם נחה, בסדר, רק אני מבקש, אנחנו לא נצביע על זה כי אנחנו רוצים שתביאו את הניסוח, או נגדיר, ניתן הגדרה לשאלה מהו משתמש מיודע. מאיפה הבאתם את זה, דרך אגב?
נעמה דניאל
מוכר מאוד באירופה, המשתמש המיודע, ה-informed user האירופאי. יש שם - - - של פסיקה די נרחב בעניין הזה, ולכן אימצנו גם כאן את ההגדרה. החוק באופן כללי, הרבה ממנו הולך בעקבות הדירקטיבה האירופית - - -
היו"ר איתן כבל
כן, אני זוכר את הדיון על אירופה.
נעמה דניאל
אז זה בעצם אחד מהדברים שהיא מציעה.
אתי בנדלר
זה בתשובה להערתו של מר שדה שביקש שזה יהיה בלשון בני-אדם.
היו"ר איתן כבל
אז אנחנו נסיים פה. כמה התקדמנו.
לאה ורון
עד סעיף 6 בדילוגים.
היו"ר איתן כבל
או-אה, זה נהיה חפירות 1914.

אני שוב מציע לכם – אני יודע שהעברתם ואתם מעבירים. ככל שתעבירו, ככל שתייצרו ביניכם שיח, היכולת שלנו להעביר את הצעת החוק תהיה הרבה יותר מהירה.

כל אחד מכם הוא בעל עניין – כמובן, בעל עניין ממקום טוב – כדי לתרום לחקיקה. אם באמת אתם רוצים שהחקיקה הזאת תתקדם, אז אנא, אני מציע לכם לעבור כבר מבעוד מועד על הדברים ולהעביר את ההערות שלכם. זה יחסוך המון זמן. כל סעיף פה, תהיה אליו באופן טבעי התייחסות, כי כל הערה כאן מדליקה נוריות אצל האחר. איך אומרים? רק טבעי הוא. זה הכול פה כמו דומינו. כל מילה שאתה אומר, היא מייצרת סגירת מעגלים אצל האחרים.

אז ככל שתעבירו את הדברים ביניכם, כן ייטב. כי באמת זה חוק לא פשוט. הוא חוק לא פשוט כי יש בו גם חדשנות, ויש בו גם כל מיני פעולות כאלה שאנחנו רוצים. חשוב להיות מדויקים בעניין הזה כדי שזה יהיה גם כתוב בלשון בני-אדם. אז אנא, ברשותכם. כי אני רוצה להעביר את החוק הזה. אגיד את זה ככה: אני רוצה שזה יהיה רשום תחת העובדה שוועדת הכלכלה - - - העבירה את זה.
אתי בנדלר
עכשיו זה תלוי במגעים הקואליציוניים.
היו"ר איתן כבל
לא, זה לא תלוי בכלום. אני מודיע לך שזה לא תלוי. תודה רבה לכם, נתראה בפעם הבאה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:30.

קוד המקור של הנתונים