ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/06/2016

חוק שירות אזרחי, התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 249

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, כ"ד באייר התשע"ו (01 ביוני 2016), שעה 9:01
סדר היום
הצעת חוק שירות אזרחי, התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מירב בן ארי

יגאל גואטה

יהודה גליק

מאיר כהן

שולי מועלם-רפאלי
חברי הכנסת
מיקי לוי
מוזמנים
דוד פלבר - מנהל אגף בנות שירות לאומי, משרד החינוך

רס"ן אמיר וקנין - רמ"ד שח"ר, משרד הביטחון וצה"ל

בן ציון - רת"ח חקיקה, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

מישר משה באלאס - קצין גיוס חרדים, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק מיה סטולרו - מ"מ ראש מדור נגדים ואוכלוסיות מיוחדות, המשרד לביטחון פנים

מפקח משה אלפנדרי - ייעוץ משפטי, המשרד לביטחון פנים

אורן נחמיה - מנהל תחום השירות הלאומי אזרחי, המשרד לביטחון פנים

דרור גרנית - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ישראל הבר - נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים

ניר חיים ויינר
אורי שיינין




עו"ד, עוזר ראשי בלשכה המשפטית, משרד הכלכלה והתעשייה
אגף התקציבים, משרד האוצר

נאדר אלקאסם - מנהל תחום תכנון ובקרה, נציבות שירות המדינה

בישארה אלי פראן - עו"ד, הלשכה המשפטית, נציבות שירות המדינה

שר-שלום ג'רבי - מנכ"ל השירות הלאומי אזרחי

יואב ארבל - עו"ד, היועץ המשפטי, השירות הלאומי אזרחי

מלכיאל דהן - מנהל פיקוח ובקרה, השירות הלאומי אזרחי

מוטי אלמליח - מנהל אגף תקצוב ופיקוח, השירות הלאומי אזרחי

אסנת צדוק - מתנדבת, השירות הלאומי אזרחי, עמותת שלומית

ליאורה כהן - מתנדבת, השירות הלאומי אזרחי

מרדכי גלושטיין - סמב"צ מבצעים, כיבוי אש, השירות הלאומי אזרחי

אייל יסוד - רכז שירות לאומי אזרחי, הנוער העובד והלומד

ידעיה לוין - מנכ"ל בת עמי

ישעיהו אברהם - עו"ד, יועץ משפטי, בת עמי

שרון בן נעים - מנהלת נערות למען הקהילה, בת עמי

תחיה שגב - מתנדבת, בת עמי

צבי במברגר - מנכ"ל עמותת השירות האזרחי

ד"ר אלי יפה - מגן דוד אדום

מיכל שפרון זכריה - מנהלת תכנית מחסות לעצמאות, על"ם, עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

יונה צימרמן - מתנדבת על"ם, עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

עדי שניר - מנהלת הפורום לקידום השירות האזרחי לאומי

ירון לוץ
יגאל ויינר
אוריאנה אלמסי





מנכ"ל האגודה להתנדבות בעם
המועצה האזרחית לקידום השירות הלאומי
מרכז המחקר והמידע, הכנסת

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק שירות אזרחי, התשע"ה-2015
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. היום ה-1 ביוני 2016, כ"ד באייר התשע"ו, השעה 9:01 ואני פותח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. אנחנו ממשיים לדון בהצעת חוק שירות אזרחי, התשע"ה-2015.

אני חייב לציין שהשבוע ראיתי כתבה, לא זוכר היכן כי אני לא רוצה לתת פרסום לעיתון כלשהו, מאוד יפה על ההתנדבות במגזר הערבי. אני חושב שזה מבטא את הלך הרוח ומראה שכל החברה הישראלית זקוקה לשירות האזרחי ואני מברך אתכם. אני רואה שנמצאות כאן צעירות מתנדבות מהשירות האזרחי. יפה.

יש איזו הודעה מסוימת?
שר-שלום ג'רבי
אם אפשר לומר שני משפטים. השבוע אנחנו חוגגים, מיום ראשון, שבוע הצדעה שהכותרת והאמירה היא תודה רבה לכ-18 אלף מתנדבים שבכל יום ריכזנו יום לטובת אוכלוסייה שונה. ביום ראשון קיימנו בגבעת וושינגטון יום לטובת המגזר החרדי, ביום שני קיימנו במלון חוף התמרים בעכו יום למגזר הלא יהודי, אתמול היינו ברמת אפעל עם בעלי צרכים מיוחדים, אוכלוסיות מיוחדות, יחד עם הפורום לשירות לאומי והיום מתקיים יום בגבעת וושינגטון לעבור רכזות שעוסקות בתחום הרווחה. השיא או גולת הכותרת היא מחר בבנייני האומה, שם אנחנו מתחילים ב-10:00 בבוקר את כל הנושא של יריד תעסוקה ולימודים מכיוון שבסוף שנת השירות יש לנו עניין שהבנות והבנים ישתלבו בלימודים ובתעסוקה, ובשעה 1:00 אנחנו מקיימים טקס גדול בהשתתפות השר אורי אריאל שממונה עלינו ובו נעניק תעודות הוקרה לשמונה מצטיינים. יהיה אומן אורח והאירוע יהיה ברמת חגיגה גדולה וכל זה כדי להעלות את המודעות, ושנית, לומר תודה למתנדבי השירות האזרחי שלצערי לא כולם בחברה הישראלית יודעים או לומדים להעריך אותם. ברוך השם זה השתנה מאוד בשנים האחרונות אבל עדיין לא לגמרי ולכן זאת המטרה.

חלק מהבנים והבנות שנמצאים כאן מקבלים הצטיינות מכלל המגזרים.

אנחנו מודים לך על כל העזרה.
היו"ר אלי אלאלוף
מגיע למתנדבים שנגיד לכם תודה אבל גם יש לכם אחריות להצליח במה שאתם עושים כדי שאחריכם יבואו עוד יותר אנשים כי החברה האזרחית זקוקה לכם והשירות זקוק לכם, אבל גם אתם נהנים מהשירות. ההתפתחות שלכם בעתיד מושפעת ממה שעשיתם באותה שנה או שנתיים בהן תרמתם כל כך הרבה לחברה.

אני לא שמעתי מה לגבי 300 הילדים בסיכון, לאן הם הולכים? לאיזה כנס?
שר-שלום ג'רבי
אתמול ביום שהיה ברמת אפעל היו אוכלוסיות מיוחדות וזה כולל גם נוער בסיכון וגם בעלי צרכים מיוחדים. שלחנו הזמנה ליושב ראש.
היו"ר אלי אלאלוף
שלחו אותי לפינה אחרת.
שר-שלום ג'רבי
אמרו שבלוח הזמנים שלך זה לא מסתדר.
היו"ר אלי אלאלוף
לא הייתי בארץ. אני בא משיחה עם מירב בן ארי שביקשה לא להזניח את הילדים בסיכון ואני בטוח שאתם עושים זאת.

בוקר טוב חברת הכנסת שולי מועלם.

אפשר להתחיל.
נעה בן שבת
אנחנו היינו בסעיף 10 ועדיין לא השלמנו את הדיון בו לחלוטין. הנושא הוא דירת המגורים, סעיף 10(א) בעמוד 11. בדיון האחרון העלו כמה שאלות לגבי הנושא הזה של המגורים. מצד אחד עלה הנושא של המרחק, האם יש אינטרס למתנדב לשהות בדירת שירות, האם זה דבר שנדרש מצד מקום השירות, האם זה דבר שהגוף המפעיל צריך להסכים עליו. עלו כאן כל האינטרסים והנוסחה הסופית עדיין לא הוסכמה.

אם אני יכולה לנסות לסכם ונראה אם זה מוסכם. אנחנו מדברים על מצב שבו מקום השירות שהוסכם, כאמור בהסכמים – זאת אומרת, אותו הסכם בין המתנדב לבין הגוף המפעיל לבין הגוף המוכר מחייב מגורים בדירת שירות, זאת אומרת, בהתחשב במקום השירות שנבחר, בהתחשב במקום מגוריו הרגיל של המתנדב, בהתחשב בנסיבות ובצרכים המיוחדים של המתנדב - כי אז תהיה הזכאות הזאת למגורים בדירת השירות. זה מבוסס על ההסכמים שנחתמו. זה מבטא את רצון כל הצדדים וכל הצדדים נמצאים באותם הסכמים.
היו"ר אלי אלאלוף
ההערה של היועצת המשפטית באה בעקבות הרגשה שהגופים המפעילים מתחילים למיין בהתאם להוצאות שנדרשות עבור מיקום המתנדב. לא הייתי רוצה שרק העלות תקבע היכן המתנדב יתגורר. המתנדב צריך להתנדב למקום שטוב למערכת אבל גם טוב לו. הנושא של המגורים, שזאת הוצאה נוספת, לא צריך להיות המחסום לקביעת מקום ההתנדבות או סוג ההתנדבות. אני מבקש שתשימו לב. גם אם יש לזה השלכות מבחינה כלכלית תקציבית, אתם צריכים להיזהר.

נקודה שנייה שהיא קשורה לזה ושמענו עליה מהרבה מאוד עדויות, בעיקר של צעירים, שהם מחויבים לצאת בשבת מהמקום. כאן אנחנו תמיד גורמים לילדים האלה לחזור הביתה כשזה לא רצוי להם ולא חשובות כרגע הסיבות, ובמיוחד כאלה שאין להם פתרון והם נאלצים להישאר ברחוב. שמענו סיפורים של צעירים שהולכים לים. אנחנו רצינו לסדר את הנושא הזה של השירות האזרחי כך שלא תהיה השפעה בגלל הבעיה התקציבית על מיקום ההתנדבות, ושנית, שלא יהיה מצב שבגלל העלות התקציבית הילדים יכולים להיות בסיכון ולגור במקומות לא רצויים. חייבים לתת להם את האפשרות לחזור הביתה, ואם לא, לדאוג להם למקום. היה מאוד רצוי שיישארו לפחות במערכת שלכם למרות שאני מאמין שזה יותר זול לעשות את זה בצורה ממוקדת.

בוקר טוב חבר הכנסת מיקי לוי וחבר הכנסת מאיר כהן.
מיכל שפרון זכריה
אני מעמותת על"ם. נמצאת אתי יונה שהיא מתנדבת בעמינדב.
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב חבר הכנסת יגאל גואטה. אתם שמים לב שכולם באים אבל לפי לוח הזמנים שלהם.
מיכל שפרון זכריה
התחלת את היום עם השאלה לגבי צעירים בסיכון. בנושא של הדיור רציתי להעלות את העניין. דיברת על דיור בסופי שבוע. כרגע תקני המעטפת שמיועדים לצעירים בסיכון, הם כלל לא כוללים דיור. זאת אומרת, ניתן תקן לצעירים בסיכון, תקן שהוא מלווה, אבל זה תקן שהוא ללא דיור בהגדרה. זאת אומרת, אנחנו אפילו לא מגיעים לשאלה של סופי שבוע אלא של השבוע בכלל ואולי זה משהו שניתן להסדיר אותו כי ניתן תקן, מושקעים בו המון משאבים אבל הצעירים לא יכולים לממש אותו ללא דיור.
יונה צימרמן
אני הגעתי לשירות הלאומי כי קיבלתי פטור מהצבא. אני מתנדבת בעמינדב. היה לי מאוד חשוב להתנדב. חיפשתי שירות שמתאים לי אבל לא היו מספיק תקנים בתקני המעטפת ולכן הייתי צריכה להיות בשירות רגיל. לא היה לי מקום כי לא היה לי דיור. זה לא בא עם דיור ואני לא יכולה לגור אצל ההורים שלי. עשיתי שנה וחצי בשירות רגיל ולא קיבלתי מענה ולא קיבלתי ליווי. עזבתי את השירות וכרגע התחלתי שירות חדש שאני מממנת בו את הדירה שלי. זה אומר שכל חודש אני בחובות כי אין לי משכורת ואני בכל מקרה מממנת את הדירה שלי, דבר שמאוד מקשה עלי. מאוד קשה לי שזה המצב שאני מגיעה אליו. אני מאוד רוצה לתרום וזה מאוד מאוד מקשה על הנתינה שלי.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מעניין. לא הזמנו אותך, אבל קלעת בול לבעיות אותן אנחנו רוצים לפתור.
נעה בן שבת
התקן הזה הוא מוגדר בלי דיור?
יונה צימרמן
כן. היה לי חשוב שיהיה לי ליווי. זה היה יותר חשוב מלא לעשות שירות.
מיכל שפרון זכריה
יש 400 תקנים שמיועדים לצעירים במצבי סיכון ומצוקה שהם תקנים שמוגדרים ללא דיור. אני יכולה לומר שמרבית התקנים שאנחנו מלווים הם צעירים חסרי עורף משפחתי, כך שכל צעיר שרוצה לעשות שירות לאומי בתקן הזה, או שהוא נכנס לחובות כדי לממן את הדיור שלו או שמוצאים כל מיני פתרונות אחרים.
שר-שלום ג'רבי
אני מסכים לכל מילה. אני נפגשתי עם יונה ועם מיכל לפני שלושה חודשים אצלי בלשכה. באמת היה קשה לשמוע אותן והכאב הוא כאב גדול. אנחנו ברשות היינו צריכים לקבל החלטה מאוד מאוד קשה בגלל הבעיה התקציבית, האם לתת תקן עם דיור שהוא תקן יקר יותר, שזה נכון לתת להם – אם אשתי עובדת סוציאלית, אני גדלתי בכרמיאל והנוער הזה קרוב לנשמה וללב שלי. אתמול שוחחנו רק על האוכלוסיות האלה – ואז יהיה לי בתקציב רק מאתיים תקנים, 280 תקנים, אם אנחנו הולכים לגבי התקציב.
היו"ר אלי אלאלוף
לעומת 400?
שר-שלום ג'רבי
לעומת 400. אנחנו קיבלנו החלטה קשה מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
למה זה חייב להיות רק מהתקציב של ילדים בסיכון ולא על חשבון תקנים אחרים?
שר-שלום ג'רבי
אין לנו. מה שהרשות מממנת, זה נושא של המגזר הלא יהודי, המגזר החרדי, אוכלוסיות מיוחדות ואם לפני ארבע או חמש שנים היינו עם 84 בעלי צרכים מיוחדים, היום אנחנו 1,500 וזה מספר אדיר. אגב, גם אז, לפני שנתיים או לפני שנה, עת היינו 700, גם אז היה ביקוש יותר גדול וקיבלנו החלטה רק לגבי 700 כי יכולנו לקבל יותר, אבל אם היינו עושים את החלוקה של בת בית ובת חוץ, וקיבלנו את ההחלטה שהיא החלטה מאוד קשה, כי ההורים מתקשרים, המשפחות מתקשרות, ואני מכיר חלק מהן גם באופן אישי. זה התקציב שיש לנו. זאת אומרת, זה התקציב שהמדינה נותנת.

הגידול הזה מ-84 בחמש השנים ל-1,500, בדרך כלל אני מודה שאני לא חבר שלהם ולא קרוב אליהם, לאוצר, אבל צריך להגיד גם תודה למשרד האוצר ואני אומר תודה על שהם נענו והתחילו, אם מותר לי לומר, להבין או להכיר את החשיבות של האנשים האלה. אגב, יש גם מחקרים שמראים שככל שהנוער הזה משתלב בשירות הלאומי, אחרי כן הוא משתלב במעגל התעסוקה ובמעגל הלימודים ובסוף זה גם רווחי למדינה. אנחנו לא מדברים רק על העניין החברתי שבעיני הוא לפני הנושא הכלכלי. כאמור, אנחנו קיבלנו את ההחלטה.
היו"ר אלי אלאלוף
נציג האוצר, אורי, אנחנו באים אליך. אני כרגע לא הולך לומר לאוצר שיגדיל אבל, אורי, אני מבקש שתשבו ותבדקו את הזזת התקציב הקיים כדי לתת תשובה. אי אפשר להביא ילדים בסיכון ולסכן אותם עוד יותר. זה גורם לגירעון בחשבונו האישי של הילד. יש לכם את תכנית שמידט שאמורה לטפל בזה. אומרים ששם לא ניצלו את הכסף, לפחות לפי הכתבות האחרונות. חייבים למצוא פתרון למצב הזה. אי אפשר להשאיר ילדים מוגדרים בסיכון, מביאים אותם כדי לתת להם הזדמנות חדשה, וזאת אולי ההזדמנות הטובה ביותר שיכולה להיות למערכת - ואני מרשה לעצמי להגיד לאור הידע האישי שלי שזאת התכנית הטובה ביותר להצלת הילדים האלה – ולהוציא אותם חזרה עם חובות משירות שהמדינה אמורה לעזור להם ולממן אותו.

כרגע אני לא מבקש תוספת אבל אנחנו בחוק נגן עליהם. אנחנו נגן עליהם כך שלא יהיה ילד שהכוונתו בהתנדבות שלו תהיה מבוססת רק על כדאי או לא כדאי לתת לו דירה ומערכת עוטפת. זה פשוט בלתי נסבל. זה לא שירות אלא זה אינטרס של המפעילים. זה כבר לא אינטרס של הילד ואנחנו כאן אמורים להגן על הילד ולא על האינטרסים של הקבוצות השונות, גם אם לאינטרסים יש ערך עליון. כרגע ההרגשה היא שדווקא החלשים ביותר לא הולכים למקום הרצוי ביותר עבורם, רק בגלל שיקול כלכלי. זה בלתי נסבל. תארו לכם שצה"ל היה מגייס בהתאם לשיקול הזה. קיבלתי הודעות כאלה ואחרות לגבי הצעת החוק ואנחנו נגן על כך. תתכוננו לזה. כרגע תחפשו באוצר את האיזון התקציבי הנדרש כדי למלא את ההתחייבות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אולי אפילו באופן הדרגתי ליצור סוג של הבנה - אני ממש מצטרפת לדברי יושב ראש הוועדה – שלפחות חלק מתקני השירות שמיועדים לחבר'ה בסיכון. אני לא נכנסת לצבא. אני שמה כאן סימן שאלה לגבי הבחירה של הצבא לא לגייס אנשים כאלה אבל זה לא הדיון. אנחנו כאן, הם באים לשירות הלאומי אזרחי ואנחנו שמחים שהם באים לזה ורואים בזה דבר גדול. השאלה אם אנחנו יכולים ליצור באיזשהו אופן הדרגתי את זה שלתקנים האלה ברור לגמרי שלפחות לחלקם, אם לא לרובם, אם לא לכולם, ברגע שאנחנו לא מתקצבים את זה גם לדיור, בעצם קצת נותנים ללכת עם אבל להרגיש בלי.
אורי שיינין
אם אפשר לומר בשתי מלים, אני חושב שמה שהיושב ראש מעלה, התחלנו לגעת בזה במסגרת צוות בין-משרדי שישב תחת כבוד חבר הכנסת מיקי לוי בתפקידו הקודם כסגן שר האוצר. יש ועדה שמינה שר החקלאות שיושבת ודנה במכלול ההיבטים של התעריף. דנים בנושא של המגורים ושל ההקצאה שלהם כי התחושה שאנחנו מקבלים היא שעם כל הרצון הטוב, ובעצם חוסר המגבלות שקיימות היום, המגורים לא מגיעים לאוכלוסיות שבאמת צריכות את זה אלא להפך, נוצר איזשהו מאבק ותחרות על התחתית, שגופים חזקים שיש להם כסף – ואני לא אומר מי אבל אתם יכולים לחשוב לבד - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
תגיד. למה לא תגיד?
אורי שיינין
משרדים כאלה ואחרים, משרדים ביטחוניים שיכולים לממן מגורים במרכז תל אביב ויכולים למשוך נגיד בנות למרכז תל אביב, והם בעצם מתחרים עם מקומות בהם יש פחות מקורות מימון.
מאיר כהן (יש עתיד)
איזה גופים?
אורי שיינין
אמרתי מספיק. אני לא יכול להגיד יותר. הגופים האלה בעצם מושכים את הבנות ואני לא בטוח שההקצאה הכי יעילה היא שדווקא למשרדים האלה יגיעו הבנות הכי טובות ולשירותי רווחה או לנוער יגיעו בנות אחרות. הנקודה הזאת היא נקודה - ואני מתחבר לגמרי למה שאמר היושב ראש – שמחדדת את הצורך להגדיר איזה שהם כללים ואיזושהי רגולציה לגבי המגורים ולא להשאיר את זה פתוח לחלוטין. אני חושב שגם הגופים המבוקרים שותפים לדעה הזאת. זה צריך להיות מוסדר באיזושהי צורה כי גם הם בסוף משלמים את המחיר כי הם בתחרות בינם לבין עצמם לספק את המגורים האלה.
נעה בן שבת
כרגע לא מוצעת כאן רגולציה.
באורי שיינין
הצעת החוק הוצעה הגדרה מסוימת. אני מודה שהיא לא הייתה בשלה ובכל אופן לא מספיקה, ובדיון, וגם בדיונים של הוועדה, התחדד הצורך לייצר רגולציה שהיא קצת יותר מורחבת שתכיל את כל הדברים האלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה דירות מושכרות במרכז תל אביב?
שר-שלום ג'רבי
אני לא יודע. כמה מאות.
מיקי לוי (יש עתיד)
למיטב זיכרוני, 680, 690, 640. מרכז תל אביב, המטר הכי יקר במדינת ישראל, שנתיים אני הולך עם הדוח הזה תחת בית השחי, למה לא לשכור ברמלה, בראשון, ברחובות לשם אפשר להגיע ברכבת? זה יעלה חצי מחיר ונכפיל את מספר הדירות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל אז הבנות לא גרות בתוך העולם בו הן פועלות. אני חושבת שיש לזה שיקולים לכאן ולכאן.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא כולן עובדות במתנ"סים. תשעים אחוזים מהן עובדות במשרדי הממשלה, בהתנדבויות, ולא כולן עובדות בקהילה. אלה שעובדות בקהילה, בסדר, אבל אלה שלא עובדות בקהילה, חברים, לא צריכות לגור שם.
ידעיה לוין
אני מבת עמי. כל נושא צעירים בסיכון וצעירות וצעירים מרקע של מצוקה, לא מוזכר כלל בחוק. גם בסעיף 16 שעוסק בצעירים עם מוגבלות, נושא של תקנים לצעירים וצעירות מרקע של מצוקה, לא מוזכר בחוק. חשוב לי לומר את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבין שיש הסכמה כללית שזה כן ייכלל. דיברנו הבוקר עם היועצת המשפטית.
ידעיה לוין
תודה. דבר שני, לגבי הדירות. ראשית, אין 680 דירות אלא מספר רחוק מזה.
יגאל גואטה (ש"ס)
כמה יש?
היו"ר אלי אלאלוף
אני שמעתי על 320.
מאיר כהן (יש עתיד)
אומר מישהו שיש 680 דירות ואתה אומר לא. יש לך מספר אחר?
ידעיה לוין
אין לי מספר מדויק.
מאיר כהן (יש עתיד)
תבדוק ואז תדבר.
ידעיה לוין
אני אומר שאין את המספר הזה כי אני יודע כמה יש לנו.
מיקי לוי (יש עתיד)
400.
ידעיה לוין
אין גם 400. יש סדר גודל של 150 גג, אפילו פחות מ-150, וזה בדוק.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
הדיון הזה הוא עקר. בישיבה הבאה נקבל מספרים אמיתיים.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה זה משנה? תמיד דירה כאן שווה שתיים או שלוש דירות במקום אחר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כן, אבל יש לזה אלמנטים נוספים. ילדה שמגיעה לשרת במרכז תל אביב, צריכה לגור בה.
מיקי לוי (יש עתיד)
783 דירות בכלל הארץ, 44 אחוזים מרכז ותל אביב.
היו"ר אלי אלאלוף
לא אמרנו להוריד את מספר הדירות לאפס. תשימו לב, במספרים ששר שלום אמר לנו, מדובר ב-280 ילדים בשירות או ב-400. זה 120 ומתוך 120 אולי 25 במרכז תל אביב ובמקום הדירות האלה במרכז אפשר לקבל חמישים דירות בפריפריה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אדוני, אני אמרתי שאולי נחכה לנתונים. אמר שר שלום בתוך כל הרעש שהיה כאן שאפשר להביא את המספרים מהעמותות או מהמינהלת. דבר שני, ומיקי ואני הסכמנו לכך, יש אלמנטים שצריך שהבנות יגורו גם אם זה במרכז תל אביב ויש מקומות שבהם אפשר להתווכח למה הדירות הן במרכז תל אביב או במרכז אחר.
מאיר כהן (יש עתיד)
תני לי אלמנט אחד, למה הם צריכים לגור במרכז תל אביב. תני לי אחד, ברמיזה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בעיני לגור בתוך הקהילה בה הן עובדות.
מאיר כהן (יש עתיד)
מה הן יכולות לעשות?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יש לזה ערך מוסף. קומונרית בבני עקיבא צריכה לגור בקהילה.
מאיר כהן (יש עתיד)
הן עובדות בעיריית תל אביב. מישהי לא יכולה לבוא ברכבת משכונת שפירא לעירייה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא שמעת מה אמרתי. דיברתי לגבי בנות שעובדות בתוך הקהילה. עיריית תל אביב היא לא קהילה אלא זאת עבודה משרדית, אבל חבל על הוויכוח.
מאיר כהן (יש עתיד)
מי שעובדת בתוך הקהילה, זה רק בדרום תל אביב בשכונות. בשכונות דרום תל אביב, כן, מותר להחזיק דירות והן עולות חצי מחיר מאשר להחזיק דירות במרכז תל אביב.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מצוין. אז אנחנו מסכימים. לכן אמרתי שנחכה לנתונים שיאמרו היכן הדירות.
ידעיה לוין
רוב הבנות שגרות בשכונת נחלת יצחק, לפחות אצלנו, הן עובדות במשרד הביטחון בתפקידים שבהחלט כנראה משמעותיים מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
ולמה המשרד לא משלם להן עבור דיור?
ידעיה לוין
משרד הביטחון משלם.
היו"ר אלי אלאלוף
אז זה לא תקציב שאתה יכול לקחת.
ידעיה לוין
אני לא יכול לקחת אותו לשום מקום. אני מממן בכספי פילנתרופיה, בכספים שלנו, ארבע דירות לצעירות מרקע של סיכון ומצוקה והדירות הן על חשבון בת עמי.
היו"ר אלי אלאלוף
לעומת ארבע הדירות האלה, כמה דירות היית צריך?
ידעיה לוין
אם הייתה לי עוד דירה אחת, זה היה עוזר לי.
היו"ר אלי אלאלוף
זה בשוליים. זה ממש בשוליים.

כמה אתה נאלץ לשחרר בשבת?
ידעיה לוין
זה לא עניין של לשחרר. דבר ראשון, אין מציאות – לפחות אצלנו ואני חושב שגם בעמותות אחרות – שלבת אין היכן להיות בשבת והיא לא תישאר בדירה. בנות שאנחנו יודעים שאין להן היכן להיות, אנחנו נשאיר אותן בדירה וניתן להן את האפשרות לכך או לחילופין הן יוצאות למשפחה מארחת.
מיכל שפרון זכריה
הצורך הוא גדול הרבה יותר מדירה אחת. אני יכולה להגיד שהצעירים שאני מלווה כיום בעמותת על"ם, עוד רגע ספטמבר, כרגע יש לפחות חמישים צעירים שמחכים לעשות שירות לאומי ונמצאים ללא מענה דיור. כך גם בבת עמי. אנחנו לפעמים לא מתחילים את התהליך כי אין דיור.
ידעיה לוין
אנחנו מתחילים את התהליך ואני מקווה שגם נצליח לתת להם דיור. אנחנו מגייסים לזה כספים.
מיכל שפרון זכריה
נכון, בת עמי במקום הזה היא ייחודית ומשקיעה בדיור. זאת אחת העמותות היחידות בה יש דיור מסוים, אמנם כרגע מצומצם מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר לבקש ממנכ"ל הרשות לעשות מעקב אישי אחר המצב של על"מ?
שר-שלום ג'רבי
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
כדי שתמצאו פתרונות.
שר-שלום ג'רבי
ישבנו לפני חודשיים-שלושה. נשב, בשמחה. אדוני היושב ראש, זה קרוב מאוד לנשמה שלי, כפי שאתה יודע.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, אני מבקש, תעשו מעקב אישי אחר על"ם. לעל"ם מגיעים הילדים שזקוקים להכי הרבה עזרה ואי אפשר שהם ידחו אותם בגלל הטכניקה של התקצוב.
מאיר כהן (יש עתיד)
רציתי רק לשים קו אדום מתחת למה שאמרת, לתת גמישות. אני מכיר לפני ולפנים כמעט את כל העמותות, לרבות את עמותת על"ם. הם באמת נוגעים בילדים שנמצאים בקצה הרצף יותר מכולם, לרבות ילדים שעוסקים בזנות. אם הם מגיעים למצב שהילדים האלה רוצים ויכולים לעשות שנת שירות תחת הכנפיים שלהם, צריכים לסלול את מסלולם ולתת את העזרה המקסימלית שיכולים לתת.
מיקי לוי (יש עתיד)
לכולם יש נסיעות חינם בדיוק כמו לחיילות ולחיילים וזה מקל עליהם ומרכך לעתים – לא תמיד כי לעתים צריך דירות – את הצורך בדירות. גם חיילות וחיילים נוסעים בין תל אביב לירושלים בוקר-בוקר.
מרדכי גלושטיין
אני בן 29, נשוי ואב לשניים, משרת במסגרת ביטחונית בשירות האזרחי תחת המשרד לביטחון פנים, בכיבוי אש ביהודה ושומרון. התפקיד שלי שם הוא סמל מבצעים, מענה לטלפון 102. כפי שאתם רואים, אני מגיע מתוך סלתא ושמנה של המגזר החרדי ואני די חלוץ בנושא הזה. לדעתי כל המשתתפים כאן מודעים לבעיות ולמלחמות הפנים חברתיות בתוך המגזר הזה, בין מצד הרבנים ובין מצד המוסדות השונים. כאיש נשוי זה עוד יותר מקשה עלי לנהל חיי משפחה.

ברשות אדוני, אני רוצה לגעת בכמה נקודות. אמנם הנושא של דיור, כאיש משפחה יש לי בכל מקרה, אבל במסגרת הביטחונית אנחנו מקבלים פחות או יותר משכורת שדי עונה לצרכים אבל לעומת זאת הטבות שחייל נשוי מקבל, המשרת בשירות אזרחי ביטחוני או בשירות אזרחי רגיל, לא מקבל. ארנונה ברוך השם הצליחו לדאוג שנקבל פטור במאה אחוזים אבל יש עוד הרבה הטבות שאני כהורה לשני ילדים קטנים לא יכול כיום לעבוד יותר כי אני נותן כמעט משרה מלאה במסגרת השירות, לא מקבל. אני לא מדבר על הקפצות במסגרת התפקיד המבצעי שאני נותן גם בלילה ובשעות שאני לא אמור להיות במקום.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתה נותן יותר משלושים שעות שבועיות?
מרדכי גלושטיין
בוודאי. שוב, זה אני.
מאיר כהן (יש עתיד)
אנחנו מדברים על הכללים. הכלל הוא שלושים שעות.
מרדכי גלושטיין
מבחינת הכללים, ביטחוני, 36 שעות. מגיל מאוד צעיר אני מתנדב במד"א ומר אלי יפה מכיר אותי הרבה שנים. אני פעיל בנושא חירום וביטחון במדינה. לצורך העניין, בשבוע שעבר, בשריפות הגדולות שהיו ביער רמות, הוקפצתי בזמן שהייתי עם הילדים כי אם אני לא אגיע, בסופו של דבר – נכון, יש תקנים של הכיבוי אבל הם מגיעים עד גבול מסוים - אין בסופו שלדבר מענה ל-102. התפקיד שלנו – ויש כיום 51 משרתים בתוך הכיבוי בתפקידים שונים - הוא פשוט לעבות את המערך המבצעי וזה באמת הוכיח את עצמו. מי שיודע, הכיבוי עד לפני כמה שנים כשעוד לא היה תחת המשרד לביטחון פנים היה מאוד פרימיטיבי, אני אגדיר את זה כך, וכיום זה לא כך.
מאיר כהן (יש עתיד)
יש הרבה אנשים בכיבוי שלא יסכימו לשום מילה שאתה אומר כי היה להם הרבה יותר טוב לפני שהם נכנסו להיות תחת המשרד לביטחון פנים.
מרדכי גלושטיין
אני לא בא לייצג את הכיבוי. אני בא להביא את הזווית שלנו כמשרתים.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם מודעים לזה?
שר-שלום ג'רבי
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
קודם כל, אני רוצה לברך אותך על תרומתך לקהילה.
מרדכי גלושטיין
עוד לא סיימתי.
היו"ר אלי אלאלוף
בוא לא ניכנס לפרטי פרטים.

אתם מודעים לזה?
שר-שלום ג'רבי
אנחנו מודעים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי הצעה. יש לנו עוד דיון בעוד שבוע ואני מציע שתעשו את הבדיקה ותבואו עם תשובות.
דרור גרנית
משרד המשפטים. אני מבקש להגיד שגם בהחלטת ועדת השרים לאישורה של הצעת החוק הזאת הוכנסה הערה שנציג משרד הביטחון ציין אותה בישיבה האחרונה וההערה הזאת משקפת מדיניות ממשלתית שגם ליוותה צוות בין-משרדי מכוח חוק שירות ביטחון, לכך שצריך שיהיה פער בין חיילים למשרתים בשירות לאומי והפער הזה הוא לטובת החיילים. הפער הזה הוא מתוך תפיסה עקרונית ובסיסית של הממשלה ששירות צבאי בסופו של יום הוא חשוב יותר וצריך להיות מתועדף על פני שירות לאומי אזרחי.
מרדכי גלושטיין
אני מסכים אבל השאלה מה הפער.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להגיד לך שיש הצעת חוק, תיקון או תקנה בנושא הזה שמשרד הביטחון מתכנן להוריד את התנאים של החיילים המשרתים מתחת לתנאים הנוכחיים.
דרור גרנית
אני לא יודע מה משרד הביטחון מתכנן.
היו"ר אלי אלאלוף
הטיפול בתשמ"ש, הם ביקשו עכשיו לקצץ אותו בחמישים אחוזים.
מרדכי גלושטיין
5,400 שקלים.
נעה בן שבת
בכל מקרה, מדובר בתעריף של משרתים בשירות לאומי כרגע?
מרדכי גלושטיין
בשירות האזרחי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מקבל את ההערה שלך ובעיקרון אני גם מסכים עם העיקרון הזה. נראה לי מוצדק שהשירות הצבאי יזכה בתנאים טובים יותר, אבל בינתיים אני מבקש שתכתבו איזה נייר עמדה ותביאו לנו אותו לדיון כדי שנתייחס לזה. אני מתנצל, אבל אנחנו חייבים להתקדם בחקיקה.
מרדכי גלושטיין
חשוב לי להדגיש נקודה נוספת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להתקדם ולקיים דיון רק לפי הסעיפים שמוקראים.
נעה בן שבת
לגבי הנושא של מגורים. נכנסת איזושהי הוראה לגבי הרגולציה של הנושא ואין כרגע הוראה כזאת. אולי באמת אפשר להוסיף כאן הוראה שיתקינו תקנות או נהלים.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. כדי לא לעכב.
נעה בן שבת
לגבי הנושא של מגורים, נכנסת כאן ההצעה של משרד האוצר לקבוע איזושהי הוראה לגבי הרגולציה של הנושא ואין כרגע הוראה כזאת. אולי אפשר להוסיף כאן הוראה שיהיו תקנות או נהלים. אם אפשר לחזור לסעיף הזה ולשלב בו מצד אחד את הנוסחה אבל לא להשאיר את הנוסחה הזאת רק להסכמת הצדדים שיכולה להיות מושפעת. אני מדברת על 10(א)(3). לא לאפשר רק הסכמת הצדדים כדי ליצור את אותו תמריץ לתת את הדירות ולנתב אותן לאוכלוסייה שזקוקה להן ולא למסור את זה לבחירה חופשית של הצדדים.

אני מציעה להביא איזשהו נוסח שיוכל להביא בחשבון את הדברים או לפחות להסמיך לקבוע דברים כאלה בתקנות.

נחזור לסעיף.

(ב) גוף מוכר ישלם בעד מתנדב דמי ביטוח לאומי לפי פרק ט"ו לחוק הביטוח הלאומי ודמי ביטוח בריאות לפי סעיף 14 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994.

(ג) תניה הגורעת מהוראות סעיף זה, אין לה תוקף.

זה דבר שנועד להבטיח את התנאים של המשרת וזה לא נתון להסכמות בין הצדדים אלא אלה צריכים להיות תנאים מחייבים.

11. קביעת תעריף

השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע את התעריף שלפיו ישלם גוף מפעיל לגוף מוכר בעד הפעלת מתנדב, את רכיבי התעריף ואת שיעוריהם ורשאי הוא לקבוע כאמור תעריפים שונים בהתחשב במאפייני הגוף המפעיל או המתנדב, במקום ביצוע השירות ובתנאי השירות, לרבות בשירותי תמיכה וסיוע נלווים הנדרשים למתנדב.

זה סוג של מאפיינים של המתנדב, הנושא של שירותי התמיכה והסיוע. מדובר כאן על אוכלוסיות של צעירים בסיכון או אנשים עם מוגבלות ומוצע לציין במפורש את התמיכה.

השיעורים של התעריף ורכיבי התעריף שנקבעו לפי סעיף קטן (א), יתעדכנו בהתאם לשיעור השינוי שיחול ברכיבי התעריף ובמדדים שיקבע השר, בהסכמת שר האוצר, במועדים שייקבע אלא אם כן קבע השר כאמור כללים אחרים לעניין העדכון. המנהל יפרסם ברשומות ובאתר האינטרנט של הרשות הודעה בדבר הסכומים המעודכנים.

יש כאן אפשרות לקבוע את אופן העדכון של הרכיבים של התעריף, לקבוע אותם גם בתקנות, ובכל מקרה אנחנו רוצים להבטיח שייעשה איזשהו עדכון לתעריף גם אם לא ייקבעו תקנות כאלה, דבר שעלול להתרחש.

מדובר על שינוי ברכיבי התעריף. הנסיעות למשל, היום מימון ההוצאות לא עולה כסף.
היו"ר אלי אלאלוף
נאמר לנו שהנסיעות הן חינם.
נעה בן שבת
היום הן חינם אבל יכול להיות שמחר יבוטלו התקנות שקובעות נסיעה חינם וזה ישתנה. אם יחול שינוי ברכיבי התעריף, ממילא צריך לחול אוטומטית שינוי. בנוסף לזה, שינוי במדדים. אם יש התקדמות במדדים, אני לא יודעת לאיזה מדדים זה יותאם. בכל מקרה, זאת הוראה מסובכת.
ישעיהו אברהם
בת עמי. אני רוצה להעיר לסעיף עליו דיברנו קודם שמדבר על הזכויות של מתנדבת ועל כך שהיא צריכה לשלם ביטוח לאומי. יש נקודה שלא מוסדרת בחוק והיא מדי פעם מעוררת בעיות קשות לבנות שנפגעות במהלך השירות הלאומי. למרות שבת משלמת ביטוח לאומי, מבחינת הביטוח הלאומי היא מוגדרת כמתנדבת. אם היא נפגעת, השאלה אם היא תקבל דמי פגיעה נמדדת בשאלה האם זה קרה במהלך ההתנדבות, וכבר ראיתי תיק ממש הזוי בו הטענה של הביטוח הלאומי הייתה שהיא נפגעה בדירת שירות כשהיא הלכה לענות לטלפון ואז השאלה הייתה האם השיחה הזאת הייתה שיחה פרטית או שיחה ציבורית.

מכיוון שהבת לא יכולה לעבוד ומשולם עבורה ביטוח לאומי, מקובל עלי שיש הבחנה בין חיילים לבין בנות בשירות לאומי אבל לפחות בת שנפגעת במהלך השירות, דמי הפגיעה שהביטוח הלאומי משלם למי שנפגע בעבודה, שזה יהיה דבר שהיא לא צריכה להוכיח כל פעם.
מאיר כהן (יש עתיד)
מי שנפגע בעבודה, צריך להוכיח שהוא נפגע בעבודה או בדרך לעבודה. אתה צודק, זה נמצא על הגבול. מה אתה מציע?
היו"ר אלי אלאלוף
נמצא כאן נציג הביטוח הלאומי? אני מחזיר את זה אליכם. אני פונה למנכ"ל אבל באמצעותכם. תפנה לביטוח הלאומי ותבקש הבהרה. אם לא תמצאו את הפתרון ביניכם, אנחנו נקיים דיון עם הביטוח הלאומי וננסה לפתור את הבעיה הזאת.
ישעיהו אברהם
נקודה שנייה שקשורה לזה. כשבת נפגעת באיזשהו אירוע שהוא רב נתבעים, זאת אומרת, אפשר לתבוע - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כנסו לביטוח הלאומי.
ישעיהו אברהם
זה לא קשור לביטוח הלאומי אלא זה קשור לכך שבת יכולה להיפגע נגיד במהלך תאונה שקרתה בשירות לאומי ובמשך שבע או שמונה שנים לא יהיה לה פתרון משפטי כי כל אחד יטיל את האחריות על השני, וכבר היו מקרים שהמדינה עצמה מגישה הודעת צד ג' נגד הבת למה היא נסעה או למה היא עשתה כך וכך. השאלה אם לא ראוי למצוא איזה פתרון שיהיה גוף שיסדיר, או באמצעות ביטוח או בדרך אחרת, את זה כך שהבת לא תישאר לבד עם עורך הדין שלה ותצטרך לתבוע את כל העולם.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא נושא שעלה כאן. תעשו עבודת הכנה ותביאו לנו דברים פחות או יותר סגורים. כאן אתה פותח תיק חדש ולך תדע איך תתמודד אתו.
נעה בן שבת
האם אתה מתכוון כאן לביטוח כמו ביטוח תאונות אישיות לתלמידים?
ישעיהו אברהם
יש ביטוח שחייבים לעשות. יש קביעה מה הרף שלו אבל זה לא מכסה מקרים בהם הפכת להיות פאראפלג, לא עלינו.
יואב ארבל
השאלה מה אתה מציע ברמה של החוק.
היו"ר אלי אלאלוף
מאחר וזה נושא מרכזי חשוב, אני מציע שתקיימו דיון ברשות ותבואו עם הצעה קונקרטית, אם תהיה, ואם צריך חקיקה, נעשה חקיקה או נכניס לתקנות הבאות. זה מכבד את השולחן כשאתם מעלים בעיות שלא הצלחתם בינתיים לפתור אבל נכין את עצמנו כדי שנתקדם.
אלי יפה
מגן דוד אדום. לגבי הסעיף, השר בהסכמת שר האוצר יקבע את התעריף, יש לנו בקשה שהתעריפים יהיו אחידים לכולם. שר האוצר ייטה לא להוציא תקציב גדול אבל גופים כמו מגן דוד אדום או עמותות יצטרכו להוציא יותר. לכן באיזשהו מקום צריך שזה יהיה שקוף וברור, וזה לא כתוב כאן כרגע.
נעה בן שבת
להפך. כאן כתוב שהוא יכול גם להתחשב במאפייני הגוף המפעיל.
אלי יפה
נכון. לכן אני חושב שאם בת במגן דוד אדום או מגן דוד אדום אמור לשלם לגוף מפעיל איקס, גם משרד ממשלתי צריך להיות מתוקצב ואנחנו לא.
היו"ר אלי אלאלוף
אי אפשר להגיד בלי להפלות גופים מתנדבים.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה כתוב.
נעה בן שבת
להפך. יש אפשרות להפלות אם יש שיקול עניינים שמצדיק.
שר-שלום ג'רבי
היום זה לא קיים. היום כל התעריף אחיד לכולם, חוץ מהמגזר החרדי שם זה משהו אחר, אבל זה לא החוק הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
מי הכניס את העז הזאת?
יואב ארבל
כן רצינו להכניס את האפשרות של הדיפרנציאציה בתעריפים. המלים האלו לא נכתבו בטעות. רצינו להכניס את האפשרות בעתיד, מה שלא קיים היום, לדיפרנציאציה בין התעריפים של גופים מסוגים שונים. רצינו להשאיר לנו את האפשרות להוריד את האפשרות הזאת. יכול להיות שייעשה בזה שימוש בעתיד.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא אוהב את זה. אתם לוקחים את העתיד כוורוד והוא לא יהיה כך. תשמרו על האנשים. אם זה חדש, אני בעד להוציא את הנימוק הזה.
אורי שיינין
זה משהו שקיים כבר היום בשירות האזרחי של חרדים. על זה אלי יפה מדבר. היום אצל החרדים גובה דמי ההשתתפות של גוף המפעיל משתנים בין גופים שהם ציבוריים, ממשלתיים, חברתיים, ביטחוניים וכן הלאה. הנימוק לזה, יש סל שלם של נימוקים אבל לצורך העניין, היום בנות השירות במגזר הערבי, כמעט כולן ממומנות על ידי הרשות ולא על ידי הגוף המפעיל. אם הביקוש ימשיך לעלות על ההיצע של הבנות על ידי הגופים המפעילים, כנראה יצטרכו לייצר איזשהו מנגנון בו הגופים המפעילים יצטרכו לשאת בחלק מהתשלום כמו שהם עושים בכל התשלום במקרה של בנות יהודיות, כאשר היום הם לא נושאים בשום חלק מהתשלום במקרה של בנות ערביות. ברגע שנרצה לבוא ולומר לגופים אחרים, אתם רוצים לקחת, אז בואו וגם תשלמו.
היו"ר אלי אלאלוף
לבעיה הזאת נבוא באמצעות תיקון תקנה ולא עכשיו בחוק.
אורי שיינין
אני מייצר כאן את התשתית. אני אומר שאם אני אקח אותו כסף מכולם, לגופים – אני חוזר לטיעון הקודם – שהם חלשים, דווקא שם אני כן רוצה שיהיו בנות שירות, אני אפגע דווקא בהם. אני רוצה להשאיר לי את האופציה. אני לא יודע בעצמי עדיין איך זה ייראה, אבל האם אני רוצה את האופציה? בוודאי שכן.
מאיר כהן (יש עתיד)
אפשר להגדיר שבגופים חלשים שיש להם פחות כסף, השר יוכל להפעיל שיקול דעת. הסכנה של ההיגד היא שבעצם השר יכול לעשות מה שהוא רוצה. שני השרים יכולים להחליט שגם בגוף חזק הם מחליטים, כי שכנעו אותם, לתת להם תעריף נמוך. אם כותבים את זה ולצד זה אומרים בתנאי שהגוף הוא גוף חלש, בהתחשב בחוסנו הכלכלי של הגוף, זה נשמע יותר.
היו"ר אלי אלאלוף
כאן יש הצעה שקטה. אנחנו חייבים דקה ריכוז. חבר הכנסת יהודה גליק, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. אנחנו שמחים שאתה כאן. פעם ראשונה מאז אתה בכנסת שאתה מגיע לוועדה.

אני מציע - אולי זאת תשובה שמשלבת כמה פתרונות בבת אחת – להשאיר את הסמכות בכל נושא התעריף אצל השר אבל באישור הוועדה.
מאיר כהן (יש עתיד)
יפה.
היו"ר אלי אלאלוף
זאת הצעה של היועצת המשפטית שלנו. כך נוכל לדון בבוא הזמן אם תהיה בעיה.
דרור גרנית
אדוני היושב ראש, לעניין האפשרות שזה יהיה באישור הוועדה, אני מציע שלא להוסיף את הדבר הזה כי אני חושב שכל המטרה של הסעיף הזה היא מתן איזשהו מרחב של גמישות ושיקול דעת. הליכים בוועדה – ובוודאי בוועדה הזאת שהיא מאוד מאוד עמוסה ואנחנו כמובן מאוד מעריכים את העובדה שההצעה הזאת זוכה לזמן לה היא זוכה ולדיונים המעמיקים שמתקיימים כעת – כבר עתה יש כאן סטים לא מעטים של חקיקת משנה שיצריכו את תשומת לבה של הוועדה. אם גם יוספו התעריפים, זה יכול להגיע לכל מיני רזולוציות פרשניות כי ההתחשבות במאפייניו הספציפיים של גוף מפעיל פלוני או גוף מפעיל אלמוני, יש המון גופים מפעילים, להגיע עם זה לוועדה בכל פעם, יעמיס מאוד גם על הוועדה וגם עלינו.
היו"ר אלי אלאלוף
ראשית, אני מאמין שזה לא ייעשה יותר מפעם בשנה, אם בכלל. שנית, אני בדרך כלל בעד לא להעמיס על השר תפקידים טכניים מסוג זה. היות והחלטתם במקרה הזה שזה באישור השר ויש הסתייגויות, אני חושב שהפתרון הוא באישור הוועדה. תודה. נמשיך הלאה.
קריאה
12. הגבלות על עבודה ולימודים במהלך השירות

מתנדב לא יועסק כעובד ולא יעסוק בעסק או במשלח יד, אלא אם כן קבע השר, באישור הוועדה, הוראות המתירות למתנדב כאמור לעשות כן, בנסיבות ובמקרים שיקבע.

על אף האמור בסעיף קטן (א) – מתנדב רשאי להשתתף בתכנית להכשרה מקצועית, המיועדת למתנדבי השירות הלאומי או השירות הקהילתי, שאישר המנהל, בהסכמת הממונה על התקציבים במשרד האוצר והיועץ המשפטי לממשלה או נציגיהם, והמיועדת לאוכלוסיות שהשתתפותן בכוח העבודה מועטה.

השר רשאי לקבוע, באישור הוועדה, הגבלות על לימודים סדירים של מתנדב במוסד חינוך או במוסד השכלה או הכשרה.
יגאל גואטה (ש"ס)
איך עובד הסיפור הזה של אלא אם כן קבע השר באישור הוועדה? איך עובד הנוהל הזה?
נעה בן שבת
השר מביא תקנות.
יגאל גואטה (ש"ס)
זאת אומרת, זה משהו כללי. זה לא מקרה חריג.
נעה בן שבת
זה משהו כללי.
יגאל גואטה (ש"ס)
זאת אומרת, אין ועדת חריגים למישהו שהוא במצב כלכלי קשה והוא רוצה לעבוד כמה שעות. יש ועדה כזאת?
שר-שלום ג'רבי
מגישים בקשה פנימית ואנחנו מאשרים.
יגאל גואטה (ש"ס)
אז יש דבר כזה.
שר-שלום ג'רבי
בוודאי.
נעה בן שבת
לפי מה שמוצע כאן הוא לא יעסוק אלא אם כן קבע הוראות המתירות.
שר-שלום ג'רבי
אני בדרך כלל תמיד בעד המתנדבים אבל אני חושב שיש כאן נקודה מהותית. אני חושב שהחוק צריך להיכתב אחרת, לפי ההערה שלנו. אני חושב שבת שירות לאומי באה לשרת קודם כל את המדינה והחברה. הלימודים, זה דבר שולי. אם אנחנו מאפשרים לימודים באופן גורף למתנדבים, אני חושב שזה יכול לפגוע בעבודת השירות ואז ממילא מעמדם בחברה הישראלית יחזור אולי אחורה ויפחת. היא באה לשנה או לשנתיים, והיא באה כדי לתת והיא מקבלת ברוך השם היום תנאים אחד לאחד כמו של חיילים. הלימודים לא צריכים להוות שיקול. אנחנו מאפשרים למי שעושה שנה ראשונה עד שש שעות, מי שעושה שנה שנייה, עד עשרים שעות. אבל העניין הוא כאן ללמוד.

בת שירות לאומי תלך ללמוד, יהיו לה מבחנים, היא תישאר עד מאוחר או שסתם היא תביא את הלימודים למקום השירות שלה ותתחיל לפתור מבחנים, עבודות ולעשות שיעורי בית. אני חושב שזה יפגע באיכות, ברמה ובמעמד האדיר הזה שלדעתי מוקנה היום למתנדבי השירות הלאומי.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתם מאשרים להם בשנה הראשונה שש שעות.
שר-שלום ג'רבי
שש שעות. תמיד יש חריגים.
מיקי לוי (יש עתיד)
שש שעות שבועיות?
שר-שלום ג'רבי
שש שעות שבועיות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני חושב שצריך להיכנס לתלם שמציעים כאן, שש שעות שבועיות. אין את זה לחיילים. אם היא באה לשנה אחת, ראוי שתקדיש את השנה הזאת כמו שצריך. אומר שר-שלום שבשנה השנייה, מי שנשארת, יש לה תוספת של שעות.
שר-שלום ג'רבי
נכון. כדי לעודד אותה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני חושב שההערה הזאת מאוד מאוד חשובה. אנחנו מכירים את זה. אני לא רוצה להטיל דופי אבל יודעים שלוקחים יש ימי מחלה להתכונן וכולי.
היו"ר אלי אלאלוף
מול עיני תמיד עומד החלק החלש של הבנות והבנים. אלה לא לומדות. בבקשה, תמחק את הדעה הקדומה הזאת. מיקי, אני יודע את הדעות האישיות שלך על האוכלוסיות החלשות וחס וחלילה הכוונה שלך היא לא לפגוע בהן, אבל בוא נבין שיש מצבים שבקונטקסט הזה הבנות או הבנים מתחילים לרצות ללמוד. בסביבה החברתית הזאת יש דרבון בלתי רגיל. בלי ההזדמנות הזאת, אני לא יודע אם תהיה להם הזדמנות אחרת לרצות ללמוד. צריך לראות את זה בצורה קדושה ולתת להם את כל האפשרויות לעשות זאת.

בכל תפקידיי בחיים, כל מי שבא ואומר שהוא רוצה ללמוד במקביל לעבודה, הייתי בריצה דוחף אותו לזה. תלמד. תבינו, כאן יש קונטקסט מדהים, כאן זה קונטקסט חינוכי, כאן מדרבנים לכיוון הטוב. כולנו יודעים שלימודים כלשהם רק מקדמים את הבן אדם. אני בעד שזה יהיה חלק מהתודעה שלא קיבלו ממערכת החינוך הפורמלית. במקרה אתמול – סליחה על הסיפור האישי – ישבתי אצל הספר שלי ליד שלושה ילדים יפים. שאלתי אותם מה הם ילמדו כשהם יהיו גדולים והאם הם ילכו לאוניברסיטה אבל אף אחד לא רצה.

מגיעים למסגרת כזאת שהיא מכניסה את כל הערכים החשובים והאתגרים החשובים. לא אמרתי היכן ללמוד, אבל רק תלמדו. כל אחד מאתנו היה רוצה ללמוד כל חייו. אני חושב שזה צריך להיות וצריך לנצל את ההזדמנות הזאת. לא תמיד. לא במקרה גם צה"ל מקדם לימודים אצל האוכלוסיות החלשות כמו נערי רפול.
יהודה גליק (הליכוד)
אדרבה, לימודי פסיכומטרי שלא יכלו ללמוד בחוץ, אולי בעצמכם תארגנו לבנות לימודי פסיכומטרי כדי שיוכלו אחר כך להמשיך בלימודים.
היו"ר אלי אלאלוף
תשאירו את האופציה הזאת.
שר-שלום ג'רבי
אדוני היושב ראש, האוכלוסיות שהיושב ראש מדבר עליהן, אני מסכים במאה אחוזים. יותר מזה, אנחנו עכשיו הולכים להיפגש עם משרד הכלכלה. דוגמה. בנות שנמצאות עכשיו שירות לאומי במעונות יום, סוג של בנות וכולי, אנחנו רוצים לתת להן עכשיו אפשרות שהשירות שלהן בשירות הלאומי ייחשב להן כחלק מהתמחות וכולי וזאת כדי להקל עליהן. אני דווקא מדבר על האוכלוסיות כמו הבנות שלי, ואני יכול להגיד. יש לי שתי בנות שסיימו כל אחת שנתיים. אני רוצה שכאשר הן באות לשירות הלאומי, הן יעבדו בשירות לאומי.
היו"ר אלי אלאלוף
ישאירו לכם שיקול דעת.
שר-שלום ג'רבי
בוא נחליט לגבי האוכלוסיות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, מספיק הן סובלות מכך שהן אוכלוסיות מיוחדות. עזוב את זה. יש לכם סמכות.
יואב ארבל
רק להסביר את הבקשה שלנו. בהצעת החוק היה קיים סעיף שמדבר על איסור לימודים ואיסור עבודה עם אפשרות של החריגים שלנו לאפשר. בנוסח שנמצא בפנינו נעשה בו היפוך של העניין לגבי לימודים. זאת אומרת, לגבי לימודים, בנוסח שהועבר אלינו, מותר לכולם אלא אם כן יהיה איסור. אנחנו מבקשים להחזיר את זה לנוסח המקורי כך שהאיסור יישאר על כנו.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה ברוח הדברים של היושב ראש שאומר שהוא כן רוצה שלכתחילה ילכו ללמוד. היכן שיש בעיה, תעצרו את זה. אל תעשו הפוך, תאסרו ללמוד ותתחיל לאשר אחד-אחד.
דרור גרנית
עם כל הכבוד, הסיטואציה היא סיטואציה התנדבותית. אדם שמבקש לצאת ללימודים, יכול ללכת ללמוד אבל אדם שמבקש להקדיש את זמנו, את השנה או את השנתיים לשירות לאומי ולהתנדבות, המסגרת הזאת אמורה להסדיר את זה שהוא בא להתנדב ולא שמתוך המסגרת הזאת הוא הולך ללמוד. הרי כל המסגרת היא וולנטרית.
נעה בן שבת
למשרתים בצבא מותר ללמוד?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מה פתאום?
דרור גרנית
לעתודאים.
היו"ר אלי אלאלוף
בצבא אי אפשר ללמוד?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא.
דרור גרנית
לא.
קריאה
באישור מיוחד.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז נעשה את זה כך גם כאן.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה מה שהם רוצים. אישור. שזה לא יהיה גורף. גם כך הוא נותן לו שש שעות שבועיות מתוך שלושים שבועיות.
נעה בן שבת
לא. זה בנוסף.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני חושב שצריך להשאיר להם את האופציה. יש כאן פתיחות בעניין.
שר-שלום ג'רבי
כמו שהיושב ראש אומר לגבי ההחרגה של האוכלוסיות האלה.
יואב ארבל
כמו שהיה בהצעה המקורית.
יהודה גליק (הליכוד)
כדאי שתבדקו האם יש בנות שזה השיקול שלהן. זאת אומרת, הן יאמרו שאם ייתנו להן ללמוד, הן ילכו להתנדב, ואם לא ייתנו להן ללמוד, הן לא יתנדבו. במקרה כזה, יוצא שאנחנו מפסידים. ככל שתהיינה אפשרויות ללימודים, יהיו יותר בנות שירצו להתנדב.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי הערה לחבר הכנסת החדש. לפי הנהלים מבקשים כאן רשות להתייחס.
דרור גרנית
כאמור, אנחנו חושבים שצריך לחזור לנוסח המקורי כאשר הכלל הוא שבמהלך השירות אין מקום ללמוד לפי הכלל, ומתוך הכלל הזה יכולה הרשות להתיר חריגים.
היו"ר אלי אלאלוף
אחרי ששמענו את עמדת הפקידות הבכירה של משרד המשפטים, מה עמדת חברי הכנסת?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני מסכימה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני חושב כמוך. אני חושב שצריך לתת להם ללמוד.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני בדעה שלהם.
יהודה גליק (הליכוד)
לדעתי בעידן של היום כאשר הלימודים נמשכים הרבה זמן, אם תהיה אופציה לימודית, זה יעודד יותר נשים להתנדב ואגב, זה יקרה גם בציבור החרדי.
היו"ר אלי אלאלוף
שלושה נגד שניים. אנחנו מציעים את הנוסח שהצענו.
נעה בן שבת
אדוני, אתה מחשיב את זה כהצבעה?
היו"ר אלי אלאלוף
לא. אני מחשיב את זה כהתייעצות. אבל זה יבוא להצבעה.
יואב ארבל
לדעתי סעיף קטן (ב) מיותר.
נעה בן שבת
סעיף קטן (ב) מתייחס להכשרה מקצועית.
שר-שלום ג'רבי
הכשרה מקצועית, זה בדיוק מה שהיושב ראש מדבר עליו.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. לימודים. תנו להם ללמוד מה שהם רוצים. אם בא להם, שילמדו גם סינית.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בגלל שלא שמעתי אותך מהתחלה, תסביר לי. מעבר לשעות השירות ומקובל על כולנו שצריכות להיות מלאות, לאפשר להם ללמוד מה שהם רוצים?
יגאל גואטה (ש"ס)
העיקר שילמדו.
נעה בן שבת
בכפוף להגבלות שאפשר לקבוע.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לפי הנוסח מותר הכול.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תיקחו את זה לאבסורד כדי לפסול את העיקרון. חבר'ה, תנו קרדיט לילדים הנפלאים האלה. הם באים עם נשמה נהדרת. הם לא יעשו את זה כדי לעשות תרגילים. תאמינו בהם קצת. אנחנו חשדנים כל הזמן כלפי כל אחד מהאזרחים שלנו. חבר'ה, יש לנו אזרחים נפלאים והצעירים עוד יותר נפלאים. אנחנו בדרך כלל מקלקלים אותם בהמשך. תנו להם את האפשרות ללמוד, שקודם כל ידעו שאין טוב יותר מאשר לימודים. תאפשרו את זה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
למה אנחנו לא מאפשרים את זה לחיילים?
היו"ר אלי אלאלוף
אין לי תיק עולמי. יש לי תיק מצומצם. היכן שאנחנו משפיעים, נתייחס לזה.
נעה בן שבת
אני רוצה להבהיר שגם בנוסח המתוקן, כמו שרואים כאן במחיקה, יש אפשרות לקבוע.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להעיר הערה. שולי, את מתעלמת מכך שצה"ל מציל ילדים בזכות זה שהוא נותן להם אפשרות ללמוד? את יודעת כמה ילדים יצאו בזכות צה"ל מהמעגלים הלא רצויים? כל נערי רפול.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה בסדר. זה ברור.
היו"ר אלי אלאלוף
במקום לא לתת להם בכלל, לתת להם כשזה מתפתח אצלם בתוך השירות ובזכות השירות כאשר פתאום הם מבינים. תפוס אותם, תפוס את הנשמה הזאת ותכניס אותם ללימודים. את רוצה שזה יהיה רק באישור? בואו קצת נקל על הילדים האלה. זאת הזדמנות בלתי רגילה. אני מדבר על עצמי. אם לא הייתה לי הזדמנות בלתי רגילה עת ירדתי מהמטוס ואמרו לי שאלך למינהל הסטודנטים, תאמינו לי שהייתי קיבוצניק ללא שום דבר. נתנו לי הזדמנות. למה לא ניתן הזדמנות לאחרים? יש כאן הזדמנות בלתי רגילה. אני חושב שצה"ל לצערי, חלק מהדברים שהגיעו אלינו בזמן האחרון, הוא דווקא מפסיק להיות צבא העם והופך להיות צבא מקצועי בו הכול במדידה כזו או אחרת. תנו קצת לנשמה להתבטא. אני אומר זאת בלי לפגוע חס וחלילה באנשי משרד המשפטים, אבל אתם כל הזמן חוזרים להגיון. תנו קצת לנשמה.
דרור גרנית
בסדר גמור אדוני אבל יש כאן שאלה. אני רוצה לחדד את הנקודה שהעליתי קודם. הנקודה הראשונה היא שלכתחילה המסגרת היא מסגרת התנדבותית וזה להבדיל מהצבא. המשמעות היא שמי שרוצה להיכנס למסגרת הזאת, הנחת העבודה היא שהוא בא לתת את הזמן לשירות.
היו"ר אלי אלאלוף
גם לעצמו. לא רק לתת לאחר אלא גם לעצמו. בזכות זה שהוא נותן לאחרים, הוא מקבל.
דרור גרנית
בסדר אדוני, אבל ההנחה היא שההיתרמות שלו עצמה מגיעה מתוך התרומה. זאת אומרת, הוא תורם ונתרם במסגרת של השירות. הסיפור של הלימודים הוא מסגרת אחרת לחלוטין, הוא חריג ואם הוא היה רוצה ללכת ללימודים, הרי אין לו מניעה ואף אחד לא מונע ממנו.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לנו ויכוח.
דרור גרנית
לגבי הדוגמאות שאדוני נותן והצורך להגיע לאותן אוכלוסיות שאולי בכלל לא יגיעו ללימודים, בעניין הזה אנחנו מבקשים להדגיש. הדיון שלנו כאן הוא על מה הוא הכלל ומה החריג. אנחנו חושבים שהכלל הוא שאדם שבא לשרת, משרת, ובמקרים החריגים נתיר לימודים. זאת הייתה ההצעה המקורית. כאן ההיפוך של הכלל והחריג.
יגאל גואטה (ש"ס)
אמרת את זה קודם ואתה חוזר על הדברים. חבל על הזמן.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרו לי שאתמול ניהלת את הישיבה.
יגאל גואטה (ש"ס)
בחיל ורעדה. לא נראה לי שאני ראוי להחליף אותך.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני רוצה לומר משפט אחרון ודווקא כמי שבכנסת הקודמת הותקפה בלי הפסקה סביב חוק הגיוס. לדעתי זה יגרור מתקפה מטורפת על השירות הלאומי עם טענה שלא מספיק שהן משתמטות, הן גם באות ללמוד בתוך השירות הלאומי. אני שמה את זה על השולחן. בסוף, אדוני יודע, אנחנו נחליט כאן ונצביע.
יגאל גואטה (ש"ס)
נעמוד במתקפה הזאת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה מה שאני רוצה להציע. אם אני נותנת כדוגמה את הבת שלי, הבת שלי כשהיא הולכת לשירות לאומי, היא לא צריכה ללמוד בזמן הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
היא לא תלמד.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בוא נעשה את זה הפוך. נגדיר מראש לאוכלוסיות מסוימות שלהן אנחנו תמיד נאפשר ללמוד בתוך מסגרת השירות.
יגאל גואטה (ש"ס)
נאפשר לכל מי שרוצה. למה לא? למה להגביל את זה? כל מי שרוצה ללמוד, זה דבר מבורך.
נעה בן שבת
צריך לציין שבסעיף קטן (ג) יש אפשרות שהשר יקבע באישור הוועדה הגבלות על הלימודים. זאת אומרת, אתה לא תוכל נניח ללמוד באוניברסיטה לתואר ראשון אם אתה לא רוצה. שם תוכל לעשות את ההגבלות ולייחד אותן לאוכלוסייה מסוימת.
יגאל גואטה (ש"ס)
לימודים זה דבר מבורך.
היו"ר אלי אלאלוף
שר-שלום נתן לנו דוגמה מדהימה ואפשר לשייך אותה לכאן. הדוגמה של המטפלות במעונות יום. יש מחסור אדיר. אתה מכניס את הבת והיא מתנדבת שם. היא תופסת שזה יכול להיות העתיד שלה. אתה נותן לה אפשרות להשתפר בכך שהיא מתחילה ללמוד, מה שקראנו פעם באוניברסיטה – להרגיש את ריח האוניברסיטה. יש ילדים שחושבים, בשכונה ג' בבאר שבע ליד האוניברסיטה, שזה לא בשבילם וכי הם בחוץ ולא יכולים. כאן יש מסגרת מאתגרת בלתי רגילה, מחנכת בצורה בלתי פורמלית ופתאום הילד שאתמול לא חשב שהלימודים הם בשבילו, עכשיו הוא חושב שהם כן בשבילו. תפוס אותו מיד, לפני שהוא יתחרט.

אל תשוו את זה לצה"ל. אני חס וחלילה האחרון שאשווה אבל כרגע זה לא התפקיד שלנו להשוות לצה"ל. בואו נטפל בילדים האלה ובחלקם - בלי לשים עליהם סטיגמה – הם ילדים שבאים עם רקע שלא ראו בעתיד שלהם לימודים. תאפשרו את זה. זה ערך עליון. לימוד הוא ערך שכל אחד יכול לנצל אותו.

אני מתנצל אם פגעתי בהיגיון המשפטי.

ברשותכם, נמשיך בהקראה.
קריאה
על אף האמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג), גוף מפעיל לא ישמש, במישרין או בעקיפין, כמקום עבודה או כמקום לימודים של מי שמתנדב אצלו. הוראות סעיף קטן זה יחולו גם לעניין גוף או אדם הקשור לגוף מפעיל כאמור, כפי שקבע השר.

בסעיף זה -

"מוסד השכלה או הכשרה" – מוסד כהגדרתו בחוק זכויות הסטודנט, התשס"ז-2007.

"מוסד חינוך" – מוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949 ובית ספר מקצועי כהגדרתו בסעיף 1(א) לחוק החניכות, התשי"ג-1953.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
עוד יש דברים כאלה? כמה בכינו על החינוך הטכנולוגי בכנסת הקודמת.
אלי יפה
כמקום לימודים, הם עוברים הכשרות, השתלמויות וקורסים וגם מקבלים תעודה במהלך ההתנדבות שלהם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זאת הכשרה לשירות שלהם.
נעה בן שבת
אולי נציין שזה לא גורע. למעט ההכשרה.
אלי יפה
שיהיה כתוב כי כרגע זה גורף.
שר-שלום ג'רבי
זה הסעיף הבא.
נעה בן שבת
אנחנו נבהיר.
קריאה
13. הכשרה לשירות לאומי או לשירות קהילתי

מתנדב יעבור הכשרה מתאימה לשירות לפי הוראות סעיף זה (להלן – הכשרה לשירות). האחריות למתן ההכשרה לשירות תהיה של הגוף המוכר.

המנהל יורה על תכניות הכשרה לשירות לאומי ולשירות קהילתי, בתחומים שיקבע השר, ורשאי הוא להורות על המועדים שבהם תועבר ההכשרה לשירות כאמור במהלך תקופת השירות.

חבר הכנסת מיקי לוי הציע להוסיף: בתחומים שיקבע השר הנוגעים לתחום הפעילות של השירות הלאומי או השירות הקהילתי.
נעה בן שבת
זאת אומרת, להגביל את תכניות ההכשרה.
יואב ארבל
לגבי סוגיה זו, יש לנו הסתייגות מהערתו של חבר הכנסת לוי. כבר כיום במסגרת ההכשרות שלנו יש הכשרות של הכנה לתעסוקה אחרי השירות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
נכון. זה גם הפוך לכל מה שאמרנו לפני רגע. ממש לא לקבל את התוספת של מיקי לוי כי זה הפוך למה שאמרנו לפני רגע.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. אני בעד.
יהודה גליק (הליכוד)
נדמה לי שצריך לדאוג שכל ההכשרות של בוגרים, תהיינה הכשרות שיוכרו אחר כך. זאת אומרת, שזאת לא תהיה הכשרה שתיועד רק לכך. זאת אומרת, אם הוא יוצא עם תעודת חובש או מדריכה בבית ספר שדה, התעודה תישאר לה כלי שאחר כך היא תוכל להשתמש בו. זאת אומרת, זאת לא תהיה רק הכשרת פנים. אם היא כבר עושה את ההכשרה, שההכשרה הזאת תישאר לה ביד.
יואב ארבל
חלק מההכשרות שבנות השירות עושות, ההכשרות המקצועיות במד"א, חלק מההכשרות בוודאי, אם הן הכשרות מקצועיות, נחשבות אחר כך כחלק מהדברים, אבל לא ההכשרה הבסיסית של מה זה מתנדב, זכויות של מתנדב וכולי.
יהודה גליק (הליכוד)
מה שניתן להשתמש בו ככלי אחר כך ושלא יהיה רק לשירות, כדאי לעשות זאת.
אוריאנה אלמסי
מחלקת המחקר והמידע בכנסת. שאלה. מי אחראי על ההכשרה, הגוף המפעיל או הגוף המוכר? ומי מממן את ההכשרות בעיקר בנושא של התקנים שהרשות מממנת? ערבים וחרדים. זה דבר שלא חידדו כאן.
נעה בן שבת
הנוסח אומר שהאחריות למתן ההכשרה לשירות יהיה של הגוף המוכר. אני מניחה שהאחריות אומרת שזה גם במימונו. אותה הכשרה כללית. אנחנו מדברים כאן על הכשרה כללית ולא על הכשרה מיוחדת שניתנת. זאת לא הכשרה מיוחדת בסעיף 14.
יגאל ויינר
המועצה האזרחית לקידום השירות הלאומי. הבהרה לגבי הסעיף הקודם שמדבר על כך שגוף מפעיל לא ישמש גם כמקום לימודים. אני רוצה להבהיר האם מדובר גם במוסדות אקדמיים בהם יש מתנדבים והם לא יוכלו כחלק מהצ'ופר באותו מקום ללמוד קורס או שניים. זאת הכוונה כאן?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כן. לכאורה.
יואב ארבל
לפי הנוסח שכתוב כאן כרגע.
יגאל ויינר
אין בזה הרבה הגיון.
נעה בן שבת
ההיגיון הוא לא לטשטש את הגבולות בין ההתנדבות או גם בעבודה אם היא תותר. לא יהיה ברור האם עכשיו הוא עובד או עכשיו הוא מתנדב.
יגאל ויינר
לגבי עבודה, אני מבין. אני חושב שלימודים לא נכון למנוע. אם מישהו מתנדב בספרייה באוניברסיטת חיפה, לא נכון למנוע את האפשרות שלו ללמוד קורס בכל נושא בו הוא יבחר. זה בדיוק הולם את חלק מהתהליך של השירות הלאומי.
נעה בן שבת
אז יכול להיות שהוא ישב בספרייה ואתה לא תדע אם הוא יושב עכשיו כדי לעשות את התנדבותו בספרייה או הוא יושב עכשיו ומכין את השיעורים.
יגאל ויינר
חובה על הגוף המפעיל לפקח ולראות שהמתנדב עושה את מה שהוא צריך לעשות. זה לא הפקר שכל אחד יושב בספרייה ולא עושה את עבודתו.
יואב ארבל
אולי מדובר במקרה קצה, מקרה אחד או שניים. אנחנו חושבים שהכלל כאן הוא חשוב, כמון שאמרה היועצת המשפטית. אנחנו לא רוצים לטשטש בין מקום השירות לבין מקום העבודה ולימודים.
יגאל ויינר
לגבי עבודה אני מסכים, אבל לא לגבי הלימודים. אני לא חושב שעבודה ולימודים זה אותו דין.
נעה בן שבת
השאלה אם חברי הוועדה רוצים בסעיף הזה שאוסר יינתן איזשהו פתח להתיר במקרים מסוימים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא. לדעתי זה יהווה טשטוש גדול מדי.
היו"ר אלי אלאלוף
אם זה בהסכמת הגוף שקולט את המתנדב, יש פנייה אליכם לאפשר לו את זה כחריג, למה לא לאפשר חריגים כאלה?
יהודה גליק (הליכוד)
חריגים אתם מאשרים.
היו"ר אלי אלאלוף
תאשרו את זה. שוב, נקודת היציאה שלי היא שאני מאמין באופן מלא ברצון להתנדב. אנשים באים ואומרים לך שהם רוצים להתנדב. הם לא היו צריכים לעשות את זה אבל הם לוקחים בחשבון שההתנדבות שלהם – וקחו את זה בחשבון, ונציג משרד המשפטים, תחשבו על זה – תקדם אותם. ברגע שהוא רוצה להתנדב, הוא גם רוצה להתקדם. תנו לו אפשרות להתקדם. אם הוא נמצא פיזית במקום בו הוא פתאום רואה את האווירה והוא רוצה להתנדב שם ויש את כל ההסכמות, למה למנוע ממנו טכנית ליהנות מההתנדבות הזאת?
יואב ארבל
אנחנו לא רוצים למנוע. אנחנו אומרים שהמתנדבים האלה, לדעתי מדובר במקרים ספורים.
היו"ר אלי אלאלוף
אז תאשרו אותם.
יואב ארבל
המתנדבים האלה יכולים הרי ללמוד בכל שאר מוסדות הלימוד בארץ ולא רק במקום בו הם מתנדבים.
היו"ר אלי אלאלוף
אם הוא בבאר שבע והוא מתנדב במכללה הטכנולוגית, לא תגיד לו ללכת לאוניברסיטה או למכללת קיי. לשם מה?
יואב ארבל
יש הרבה מאוד אפשרויות.
היו"ר אלי אלאלוף
יש מפקח והמפקח הוא המוסד שמעסיק אותו, שמקבל את ההתנדבות שלו. תנו לו. אם הוא רואה שהוא מזייף, הוא יפסיק את ההתנדבות שלו.
דרור גרנית
אני חייב לומר שאני לא לגמרי בטוח שאפשר להתנדב במוסדות אקדמיים במובן הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
הוא נתן את הדוגמה של מישהו שרוצה ללמוד היכן שהוא מתנדב. אם הוא מתנדב במעון יום?
דרור גרנית
איזה לימודים הוא ילמד במעון היום?
היו"ר אלי אלאלוף
החשדנות כלפי המתנדב, זה מה שאותי מקומם.
דרור גרנית
זה לא עניין של חשדנות.
היו"ר אלי אלאלוף
זאת חשדנות. תשימו לב שכל החוקים שלנו מדברים על איך אנחנו מגבילים את ההתנדבות של הילד.
דרור גרנית
עוד לא הגענו לפרקים שמגבילים את שאר השחקנים.
עדי שניר
אני מהפורום לשירות אזרחי לאומי לאוכלוסיות מוחלשות. אני רוצה להתייחס לסעיף 13(א).
היו"ר אלי אלאלוף
מוחלשות על ידי מי?
עדי שניר
חברים בפורום ארגונים כמו על"ם, תפוח, מפעלי חינוך.
היו"ר אלי אלאלוף
מי מחליש את הילד?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
את לא הבנת את שאלת היושב ראש.
עדי שניר
סליחה, הבנתי. המוחלשות, אנחנו מדברים על צעירים בסיכון, על צעירים עם מוגבלויות וצעירים מהחברה הערבית. בהקשר לסעיף הזה אני מדברת על צעירים בסיכון וצעירים עם מוגבלויות שכן צריך להתווסף כאן סעיף שמדבר על הכשרה שמותאמת לאותם צעירים עם מוגבלויות וצעירים בסיכון שתינתן על ידי גופים שנקראים מונחי אוכלוסייה שהם הגופים המקצועיים שעובדים ביחד עם כל הגופים המוכרים בשירות. צריך להיות כאן אזכור לכך שההכשרה שהיום ניתנת על ידם לאוכלוסיות האלה, קיימת. זה מודל שקיים. כל הגופים כמו על"ם, כמו גוונים, כמו עמותת אפ"י לצעירים, צריכים להיכנס כגופים מונחי אוכלוסייה שנותנים הכשרות לאותם צעירים.
דרור גרנית
אנחנו מתנגדים להצעה הזאת, אדוני היושב ראש. קיימנו שיג ו שיח עם הגברת.
היו"ר אלי אלאלוף
גם אם משרד המשפטים רוצה להתנגד, שיבקש את רשות הדיבור.
דרור גרנית
ברשות היושב ראש.
היו"ר אלי אלאלוף
מה הבנת? אני לא הבנתי מה שנאמר.
דרור גרנית
היום הרשות ביחס לאוכלוסיות מיוחדות מבקשת מהגופים המוכרים שמפעילים מתנדבים של האוכלוסיות המיוחדות, שהם יספקו להם כל מיני שירותים נלווים והשירותים הנלווים האלה, באופן שבו זה מובנה היום, נעשים באמצעות הגופים שהגברת מייצגת וכאן נקרא להם גופי מעטפת.
עדי שניר
לא. אני מדברת על גופים מונחי אוכלוסייה. כך הם מוגדרים טרמינולוגית גם ברשות.
דרור גרנית
בסדר. גופים מונחי אוכלוסייה. המהות היא שאלה גופים שהם בעצם אומרים שאנחנו מתייחדים ביכולת המיוחדת שלנו לטפל בנוער בסיכון, ביכולת המיוחדת שלנו לטפל באוכלוסייה ערבית, ביכולת המיוחדת שלנו לגבי בעלי מוגבלויות מסוג כזה ומסוג אחר וכדומה. ההבניה שקיימת היום היא שבעצם הגוף המוכר המתקשר עם אותו גוף מונחה אוכלוסייה, כדי לספק להם את שירותי האקסטרה.

אבל המבנה הזה שקיים היום הוא לא מחויב המציאות. אפשר לבנות את זה בכל מיני צורות אחרות. יכול להיות למשל שאנחנו נגיד לגופים המוכרים שאנחנו רוצים שיטפחו את היכולת הזאת אצלם. אם למשל צריך עובד סוציאלי שילווה נוער בסיכון, העובד הסוציאלי לא יהיה באותו גוף מונחה אוכלוסייה אלא הוא נדרוש אותו כחלק מהגוף המוכר. יכול להיות שנגיד שהרשות אולי רוצה שיהיה לה בעולם עתידי.
היו"ר אלי אלאלוף
למה ההתנגדות שלכם?
דרור גרנית
הנקודה שאני מבקש לציין היא שיש פורמטים פוטנציאליים שונים לבנות את אותם שירותים ייחודיים, שירותי אקסטרה לאוכלוסיות שונות ולאו דווקא הדרך היחידה, ובוודאי לא בהכרח הדרך הנכונה, היא באופן שבו זה מובנה היום.

על כן אנחנו מתנגדים לעגן את מעמדם של הגופים האלה בהסדר החקיקתי. אנחנו חושבים שכבר עכשיו המבנה הקיים היום של מרובע יחסים – מתנדב, גוף מפעיל, גוף מוכר ורשות – אין סיבה לעגן קודקוד חמישי במבנה הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
מהתחלה הייתי עושה סדר אחר אבל לא חשוב.

מה העמדה שלכם?
יואב ארבל
כאן גובשה עמדה ממשלתית לפיה יש אפשרות היום לתת את השירותים האלה גם בנוסח של הצעת החוק ולא להיכנס לתוך הצעת החוק להגדרה מי בדיוק יעשה מה כי אלה דברים דינאמיים.
נעה בן שבת
אתה בעצם אומר שכאשר אומרים שהמנהל יורה על תכניות הכשרה לשירות, הוא יכול להורות גם על תכניות מיוחדות שהן תכניות לצעירים בסיכון ותכניות לאנשים עם מוגבלות וכן הלאה. זאת אומרת שזה כבר נמצא בתוך האפשרות של ההוראות לפי סעיף 13.
יואב ארבל
כן. גם בסעיף 19, בסעיף התעריף.
נעה בן שבת
אבל גם בהכשרה. אתה אומר שאתה יכול להורות על הכשרות מיוחדות גם לאוכלוסיות כאלה.
שר-שלום ג'רבי
אנחנו מתחייבים שזה יהיה.
עדי שניר
אנחנו מציעים להוסיף את גופי מנחי האוכלוסייה ולא להחליף. זאת אומרת, לעשות את ההכשרה שנעשית בשותפות.
נעה בן שבת
הוא בעצם שואל מי אמר שהם חייבים ללכת ולעשות את ההכשרה הזאת בשותפות וכי אפשר להטיל על הגוף המוכר לתת את ההכשרה במסגרת העבודה שלו. אפשר לעשות את זה בדרך אחרת, אולי הרשות תפעיל ותפתח אצלה כלים כאלה. לא חייבים לעגן את הסיוע המיוחד והמסוים, חוץ מאשר לקיים את הגופים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לשאול שאלה, ברשותך. אם אתה לא רוצה את התיקון כאן, אתה בעצם מאמין שכל גוף מפעיל, יש לו את היכולות הנדרשות.
דרור גרנית
לא, אני לא אומר את זה. אנחנו אומרים שיש צורות שונות להבניה. יכול להיות שיהיה גוף מוכר שתהיה לו את היכולת לעשות. יכול להיות שיהיה גוף מפעיל שידע לספק שירותים. יכול להיות שאנחנו נדרוש את זה בעתיד מהגופים המוכרים שיספקו את היכולת אצלם פנימה ולא באמצעות ספקים חיצוניים. יכול להיות שאפשר לעשות את זה בצורה של ספקים חיצוניים. יכול להיות שהרשות עצמה תטפח יכולות. יש כל מיני פורמטים אפשריים.
היו"ר אלי אלאלוף
ואתה רוצה להשאיר את הגמישות.
דרור גרנית
אני רוצה להשאיר את הגמישות גם באופן רחב ואשר על כן אני לא רוצה לעגן את מעמדם של מי שהם היום קבלני ביצוע.
אוריאנה אלמסי
מרחב התמרון הזה מייקר את כל נושא העלות של התקן. מי אחר כך יממן את זה?
דרור גרנית
זאת שאלה עובדתית כלכלית. השאלה אם זה יותר משתלם או פחות יקר.
אוריאנה אלמסי
על מי מושתת העלות של זה? מה קורה היום?
דרור גרנית
אני אגיד. אני זורק סתם דוגמה כדי שנבין על מה אנחנו מדברים. נניח לצורך הדיון שלבת נוער בסיכון אנחנו רוצים שיהיה ליווי של עובד סוציאלי.
אוריאנה אלמסי
צריך. לא רוצים אלא צריך.
עדי שניר
אתה מקבל את הליווי הזה מהגופים מונחי אוכלוסייה.
היו"ר אלי אלאלוף
האופציה לעבור דרככם לא נסגרת.
דרור גרנית
היא לא מעוגנת במשהו.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תשכחו שזה לא איזה הסכם טכני. זאת חקיקה. בחקיקה נשארים בצורה קצת מעורפלת כדי להשאיר את הגמישות הנדרשת, כדי לנצל לפי הצורך את היכולות שלכם ולכסות על חוסר היכולת של הגוף המפעיל או האחר. אני חושב שאני מצטרף לדעה להשאיר את זה גמיש כדי שיהיה מקום לכולם. חוץ מזה, זה יהיה תפקידכם לשכנע.
ניר חיים ויינר
משרד הכלכלה והתעשייה. יש הצעה שאולי תפשר בין הגורמים והיא שלא רק שהמנהל יורה על תכניות הכשרה בתחומים אלא גם בהתאם לאוכלוסיות. אז תיכנס לסעיף גם העובדה הזאת שייעשו תכניות מותאמות, זה ישאיר את האופן שבו יעשו את זה לשיקול דעת המנהל ולאפשרויות מגוונות כמו שחושב משרד המשפטים אבל זה כן ייתן את הדגש שהתכניות יהיו מותאמות לא רק בהתאם לתחומים אלא גם בהתאם לאוכלוסיות.
היו"ר אלי אלאלוף
זה דורש התייעצות בין שני יועצים משפטיים.
ניר חיים ויינר
אם הייתי לידם, הייתי מתייעץ אתם לפני כן.
נעה בן שבת
אתה בעצם אומר שרשאי הוא להורות על תכניות הכשרה שונות לאוכלוסיות שונות וכן הלאה.
שר-שלום ג'רבי
אין בעיה אדוני היושב ראש. זה בסדר. אנחנו ניקח את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה בסדר? הכשרה חדשה?
שר-שלום ג'רבי
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה למשרד הכלכלה.
נעה בן שבת
אדוני, אני רוצה לשאול לגבי הדיון שהיה קודם, לגבי הנושא של הלימודים במקום ההתנדבות. אני מבינה שאדוני רוצה שבמקרה הזה של לימודים במקום ההתנדבות, לאפשר היתר כזה, אם מתיר את זה המנהל, אבל לא לתת את ההיתר הזה לגבי עבודה במקום השירות. בסדר.
מיכל שפרון זכריה
אם אפשר לחזור לנושא הגמישות. אני אומר שבחמש השנים האחרונות המודל בו עובד הליווי של אותם צעירים בסיכון או בעלי מוגבלויות, נע ונד בין מודלים שונים שבכל פעם אומרים בוא ננסה את המודל הזה, בוא ננסה את המודל ההוא, והגמישות הזאת בסוף פוגעת ביכולת של הצעירים מכיוון שבכל שנה משחקים המודלים השונים. אני כן חושבת שאולי כן שווה ללכת למודל אחד ולקבע אותו בחוק.
היו"ר אלי אלאלוף
תרשו לי לנצל את ניסיוני וגילי. אל תשכחו שאתם גוף מתנדב בעצמכם עם פילנתרופיה מדהימה ועשייה אדירה. אני בפני על"ם מוריד את הכובע. אבל גם היכולת שלכם לשמור על אותה רמה לאורך שנים, אנחנו יודעים שזה לא קל. תאפשרו את הגמישות. זאת החלטה אחת חדה בעניין הזה.

נמשיך.
קריאה
תקופת ההכשרה לשירות תיחשב חלק מתקופת השירות.

השר רשאי לקבוע הוראות ותנאים לעניין ההכשרה לשירות לאומי או לשירות קהילתי, ובכלל זה הוראות לגבי השכלה, הכשרה מקצועית, ניסיון ועבר פלילי של העוסקים במתן ההכשרה, וכן הוראות לעניין המיתקנים, הכיתות והציוד הדרושים למתן ההכשרה.

14. הכשרה מיוחדת

גוף מפעיל אשר מפעיל מתנדב בתפקידים הדורשים הכשרה מיוחדת, אחראי לכך שהמתנדב יעבור את ההכשרה האמורה, נוסף על ההכשרה לשירות לפי סעיף 13.

תקופת ההכשרה המיוחדת האמורה בסעיף קטן (א) תיחשב חלק מתקופת השירות, למעט במקרים מיוחדים שיורה עליהם המנהל.
אסנת צדוק
עמותת שלומית. היום זה לא מה שקורה בפועל כי מתנדבת שעושה שירות במד"א ושירתה במקום אחר שנה ראשונה והולכת לשנה שנייה במד"א, שלושת השבועות של הקורס של מד"א לא נחשבים לה כשירות והרבה פעמים היא מפסידה שלושה שבועות או שהיא שומרת את ימי החופש שלה.
שר-שלום ג'רבי
עכשיו זה נחשב.
נעה בן שבת
אתם רוצים לשנות את המצב.
שר-שלום ג'רבי
בדיוק. זה מה שאנחנו אומרים עכשיו. עכשיו זה נחשב.
היו"ר אלי אלאלוף
הבנת שזה דווקא הולך לכיוון שאת מדברת עליו?
אסנת צדוק
כן.
מירב בן ארי (כולנו)
מי מממן את ההכשרה הזאת?
שר-שלום ג'רבי
הגוף המפעיל.
צבי במברגר
עמינדב. רציתי להעיר לגבי הכשרה שנעשית טרום השירות. אם הוחלט כאן שהיא תיהפך לחלק מתקופת השירות, זה גם ידרוש למנות את זה בימי השירות וגם מימון על התקופה הזאת כימי שירות, אבל זה לא מוסדר.
יואב ארבל
זה יהפוך להיות חלק.
צבי במברגר
בת שעושה שבועיים בקיץ, היא מתחילה את השירות במהלך חודש אוגוסט או יולי. זאת המשמעות. בסדר. זה ידרוש גם תקציבים.
מירב בן ארי (כולנו)
למה שייקחו אותם? הם עולים הרבה יותר כסף, צריך לעשות להם הכשרה מיוחדת ועוד זה על חשבון הגוף המפעיל.
קריאה
הגוף המפעיל דורש את זה.
צבי במברגר
הוא לא רוצה לשלם.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא לא רוצה לשלם. מה זה הוא רוצה את זה? הוא צריך לשלם עליהם. אדוני, אתה שם את כל המימון על הגוף המפעיל.
שר-שלום ג'רבי
יש הכשרה בסיסית שהיא חלק מהתעריף.
מירב בן ארי (כולנו)
הכשרה מיוחדת.
שר-שלום ג'רבי
הכשרה מיוחדת. רק גופים מפעילים בהם צריך את זה כמו מד"א. גופים מקצועיים שאתה דורש תפקודים מקצועיים מהמתנדבים. רק שם ורק אם המפעיל רוצה וצריך, אז הוא יצטרך לממן את זה כמובן.
מירב בן ארי (כולנו)
גם היום כאשר מתנדב בא, לא בטרום, עושה קורס במד"א, זה על חשבון מד"א.
שר-שלום ג'רבי
ודאי.
מירב בן ארי (כולנו)
איזו עוד דוגמה חוץ ממד"א?
קריאה
משרד החינוך.
שר-שלום ג'רבי
הדרכות טיולים.
קריאה
אור ירוק.
מירב בן ארי (כולנו)
על"ם מממן במימון מלא.
צבי במברגר
כן, אבל מתנדבים שעובדים במערכת החינוך, לא במסגרת משרד החינוך אלא דרך הרשויות, הם לא מקבלים הכשרה למרות שברור שהם צריכים לקבל הכשרה וההכשרה היום נופלת על הגופים המוכרים. עיריית תל אביב לא מממנת הכשרה. אני מדבר על הכשרה מקצועית. אני לא יכול לשלוח מתנדבת לבית ספר בלי לקבל הכשרה בדומה לסטנדרטים שדורש משרד החינוך. אם זה תקן שמשרד החינוך מממן, הוא מממן לי הכשרה. אם זה תקן שמממנת עיריית תל אביב, עיריית רחובות ואשדוד, או משרד הרווחה במוסדות חינוך שמשרד הרווחה מחזיק, זה דבר ידוע שאנחנו בעצם סופגים את זה.
שר-שלום ג'רבי
את ההכשרה?
צבי במברגר
ודאי. אני לא אשלח מתנדבת לבית ספר מפתן בתקן רווחה בלי שהיא תקבל הכשרה, בלי לתת לה הכשרה של יום אחד אוריינטציה לפני השירות.
שר-שלום ג'רבי
אותו משרד, הוא זה שישלם.
צבי במברגר
זה לא קורה ולכן אני מעלה את זה.
שר-שלום ג'רבי
פעם ראשונה אני שומע. אני לא מכיר את המציאות הזאת. אני אשמח לקבל את הפירוט היכן אתם מממנים כדי שנראה בדיוק איפה זה קורה. אנחנו לא מכירים את העניין הזה. אני באמת לא מכיר את זה שאתם מממנים תקנים ברשויות.
צבי במברגר
משרד הרווחה עד השנה הזאת מימן אחוז מסוים עבור הכשרה מיוחדת כהכנה לשירות. השנה הוא הוריד את זה.
שר-שלום ג'רבי
השנה אתם מימנתם את זה?
צבי במברגר
באה מתנדבת למוסד של מפתן בלי הכנה? אין לי אחריות כזאת.
שר-שלום ג'רבי
בוא נראה את הרשימה ונפנה למשרד הרווחה. יש שתי אפשרויות כאשר קודם כל 75 אחוזים מהתקנים הם במשרדי הממשלה ומשרדי הממשלה מממנים. גוף מפעיל שמבקש תקנים מיוחדים אצלו כמו מד"א, הם מממנים כי הם רוצים שיבואו אנשים מקצועיים. אי אפשר לשלוח מישהו שהוא לא יהיה חובש.
מירב בן ארי (כולנו)
הבעיה היא למה שמי שהולך למפתן וצריך הכשרה מיוחדת להיות שם, לא יכול להיות שהגוף המפעיל יממן. משרד הרווחה רוצה את השירות הלאומי, שיממן.
שר-שלום ג'רבי
נכון.
קריאה
הוא הפסיק לממן.
שר-שלום ג'רבי
אנחנו נבדוק את זה.
צבי במברגר
היה מימון שהופסק.
יגאל ויינר
אני רוצה לוודא שבתוך הפול הזה של ההכשרה, זה פותר את הבעיה של המתנדבים הערבים, של חברה הערבית, שלא מקבלים הכשרה למערכת החינוך, להבדיל מהיהודים שכן מקבלים, והאם הבעיה הזאת נפתרת כאן.

כל מתנדב ערבי שהולך למערכת החינוך היום, לא מקבל את ההכשרה לפני הכניסה למערכת החינוך. מתנדב יהודי מקבל הכשרה של 14 ימים. צריך לוודא שזה פותר את חוסר השוויון הזה בין החברה היהודית לחברה הערבית. זה המצב הקיים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שמשרד החינוך יענה.
דוד פלבר
משרד החינוך. ההערה נכונה. במצב הנוכחי חלק מהמתנדבים בתוך מערכת החינוך הם לא מתנדבים שמערכת החינוך מממנת. לדוגמה, אור ירוק רוצה להפעיל תקנים ללמד זהירות בדרכים, הוא לא יכול למצוא את הילדים בדרכים אלא הוא מוצא אותם בתוך מערכת החינוך, וכך גם עיר ללא אלימות, מניעת סמים ומניעת אלכוהול, כל מיני תקנים כאלה כאשר יש גופים אחרים שמערכת החינוך משמשת עבורם פלטפורמה. זה חלק מהתופעה שמדברים עליה כאן.
היו"ר אלי אלאלוף
פורמלי לתקציב.
דוד פלבר
לא. פלטפורמה לקשר עם צורכי השירות.
היו"ר אלי אלאלוף
מי מממן?
דוד פלבר
במקרים כאלה, לדעתנו – וזה גם מה שקורה ברוב המקרים – רוב קורסי ההכשרה איך לעבור במעבר חציה בבטחה, הם עובדים בתוך מערכת החינוך. זה הגוף המפעיל. יש חלק נוסף, תקנים של הרשות לשירות לאומי מציבה בתוך בתי הספר מתנדבים שהם עוסקים פרופר בחינוך ללא מטרה, ויש גוף אחר שמפעיל אותם. לגביהם עד היום לא הייתה הכשרה ואנחנו כרגע בדין ודברים עם הרשות לשירות לאומי כדי לייצר מערכת.
היו"ר אלי אלאלוף
שלא נתבלבל. לא יכול להיות שהמערכת הממלכתית של מדינת ישראל תפעיל לשתי אוכלוסיות שונות תנאים שונים. זה חייב להיות אחיד.
מירב בן ארי (כולנו)
זה לאותה משימה.
היו"ר אלי אלאלוף
אחר כך תתלבשו על החרדים ותגידו שלחרדים זה משהו אחר.
דוד פלבר
לכן אנחנו בשיתוף עם הרשות מכינים תכנית הכשרה שתתאים לאוכלוסייה הערבית. זה צריך להיות במקום, בשפה ובכלים שמותאמים לה.
היו"ר אלי אלאלוף
כדאי שתעשו את זה מהר כדי שלא תהיה סנקציה.
דוד פלבר
אנחנו עושים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא יכול להיות. אל תבואו לשולחן הזה כאשר מבדילים בין אזרח לאזרח.
דוד פלבר
לא מבדילים. אני אומר שאנחנו מעודדים תכנית הכשרה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה לא? עובדה. תודה על ההערה שלך. זה פשוט בלתי נסבל.
נעה בן שבת
בתקנים האלה הרשות היא הגוף המפעיל? הרשות נחשבת לגוף המפעיל?
שר-שלום ג'רבי
לא. גוף מממן.
אלי יפה
לגבי ההכשרה. זאת גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה וזאת מכמה סיבות. אני לא מדבר על המימון של ההכשרה כולל פנימייה, כולל המדריכים וכולי. את כל ההדרכה אנחנו עושים על חשבון מגן דוד אדום וזה ברור. אבל זמן השירות, אם הוא יתחיל ביולי, הרי אנחנו לא נוכל לנהל את המערכת בתקני השירות.

דבר שני. אנחנו מפסידים כאן הרבה כסף. נכון להיום, אני לא מדבר על בין השירותים כפי שדיברה הגברת, מתנדבת או מתנדב של שירות לאומי שרוצה לעשות שירות לאומי באמבולנסים, הוא נדרש לעבור את הקורס לפני השירות הלאומי. יש כאלה שהם מתנדבי מד"א ועברו אותו במהלך התנדבותם השגרתית, ויש כאלה שעוברים את זה לפני תחילת השירות. כלומר, אם בספטמבר מתחיל השירות, עד אז הם נדרשים לעבור קורס הכשרה לא על חשבונם, ללא עלות, הכול על חשבון מגן דוד אדום אבל לא על חשבון זמן השירות.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך, יש לי בקשה. אני מרגיש שאני יכול להחמיא למגן דוד אדום – אני שמח שזה שולחן שאפשר להחמיא לכולם - על העשייה המדהימה שלכם אבל לא יכול להיות שאני שומע הרבה מאוד התלבטויות של אי הבנה ביניכם. כדאי שיהיה לכם דיון בנושא הזה. תעשו את הדיון. ההערה שלו שהסנכרון הנדרש הזה בין תקופת ההכשרה לבין השירות, חייבים למצוא לה פתרון טכני. שבו ביניכם ותמצאו את הפתרון.

יש הרבה בעיות כאלה במדינה וכל הזמן בגלל בעיות טכניות הופכים אותן למהותיות ואז זה עוד יותר מסובך. בבקשה, שבו ביניכם, תמצאו את הפתרון ולפעמים ספציפית. לשם כך יש תקנות.
יואב ארבל
יש את האופציה בתוך הצעת החוק. למעט במקרים חריגים.
היו"ר אלי אלאלוף
לפעמים כדי לקדם את זה, כדאי שתבואו ותבקשו בתקנה לעשות תיקון כזה או אחר, אבל אני מרגיש שמגן דוד אדום, שהוא מערכת לאומית חשובה, נשאר עם הרבה מאוד התלבטויות. שבו ותמצאו את הפתרונות.
יואב ארבל
אנחנו עובדים הרבה שנים בשיתוף פעולה מאוד גדול עם מגן דוד אדום. היום המצב הוא מצב מסוים ונכון שלפי הצעת החוק המצב ישתנה.
היו"ר אלי אלאלוף
ישתנה לטובה.
יואב ארבל
ישתנה לטובת המתנדבים ואולי לרעת מגן דוד אדום.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא יכול להיות. אתה חייב למצוא נוסחה שמשרתת את שתי המטרות.
יואב ארבל
לכן הכנסנו בסיפא של סעיף 14(ב) ואמרנו למעט במקרים מיוחדים שיורה עליהם המנהל. אפילו לא בתקנות. אם יהיו מקרים מיוחדים, ויתכן שזה המקרה המיוחד, בהחלט יתכן שיוחלט שבמקרה הזה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אולי תתקן את זה לפני שהחוק יעבור ואז נוכל לפתור בעיה.
נעה בן שבת
למרות שכאשר אומרים מקרה מיוחד, משתמע כאילו יש מישהו עם בעיה פרטית. כאן יש ארגון.
יואב ארבל
לגבי אורך ההכשרה.
נעה בן שבת
אולי צריך להתייחס לזה. הכשרות מסוגים מיוחדים או מאפיינים מיוחדים. לדבר על ההכשרה ולא על המקרה.
דרור גרנית
אולי נעשה סדר ואני אחדד את הדברים שאמר יואב כי אני חושב שיואב צודק במאה אחוזים. בעצם מה שמיוחד במקרה הזה, זה אורך ההכשרה. אם מתוך שנה של שירות נדרשת הכשרה של שלושה חודשים.
אלי יפה
לא. היום אלה חמישה שבועות למי שאין הכשרה קודמת.
דרור גרנית
אומר נציג מד"א שזאת הכשרה מאוד ארוכה שבעצם נוגסת לו סדר גודל של עשרה אחוזים מתקופת השירות. בהכשרה כל כך ארוכה שנוגסת נגיסה כזו ארוכה ממשך השירות, יגיד המנהל שזה מקרה מיוחד בו ההכשרה לא תיחשב חלק מתקופת השירות.
היו"ר אלי אלאלוף
אלה פתרונות טכניים.
דרור גרנית
זה הפתרון. זה בעצם מה שכתוב בהצעת החוק.
יואב ארבל
אני מקבל את הצעתה של היועצת המשפטית לחדד שמקרים מיוחדים יהיו על ההכשרות ולא על המתנדבים.
אלי יפה
עוד דבר. נכון להיום ההכשרה היא טרום השירות. נקודה. כלומר, יש כאלה שעברו את זה כבר שנה קודם. יש כאלה שעושים שנת שירות, לא שירות לאומי, לומדים ואחר כך באים לשירות.
היו"ר אלי אלאלוף
היחידות המיוחדות שלנו כמו חיל המודיעין וכולי, כל זה נקרא קדם צבאי.
אלי יפה
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
מחתימים אותם על שלושה חודשים של התנדבות כדי לקבל אותם מוכנים על חשבון האזרח.
אלי יפה
נכון ואנחנו עושים את זה גם לצבא. אנחנו נותנים קורס פרמדיק קדם צבאי לצה"ל והם מתחילים לשרת אחרי שהם מסיימים את הקורס.
היו"ר אלי אלאלוף
זה קדם צבאי. נוסחה טובה מאוד על חשבון האזרחים.
אסנת צדוק
אני חושבת שבעניין הזה מאוד חשובה ההבחנה בין טרום שירות לבין התנדבות לשנה שנייה מכיוון שהרבה מתנדבות – ואני נתקלתי בהרבה מתנדבות – בגלל שהן עשו את הקורס בסיום של שנה ראשונה, הן היו צריכות לצאת ממקום השירות הקודם שלושה שבועות קודם והיו חסרים להם שלושה שבועות שירות. לכן אני חושבת שצריכה להיות הבחנה וגם צריך להיות סעיף שאומר האם זה נחשב כתקופת שירות בתשלום או שזאת תקופת שירות שהיא לא בתשלום. גם לזה צריכה להיות התייחסות.
יואב ארבל
תקופת שירות היא תמיד בתשלום. אין דבר כזה תקופת שירות בלי תשלום. ההתנדבות תמיד הולכת עם דמי הכלכלה. אנחנו נצטרך להיערך לשינוי בהתאם להצעת החוק.
אלי יפה
עלי זה מקובל. כלומר, להפריד בין אלה שעשו קורס לפני שירות ומתחילים את השירות כשהם כבר מוכשרים, לבין אלה שבאות במהלך השירות ולהן אנחנו ניתן. זה בשוליים ואין לנו בעיה עם זה.
נעה בן שבת
ננסה לנסח את החריג. הבנו את העיקרון וננסה לנסח בהתאם.
אוריאנה אלמסי
משנת הלימודים הנוכחית משרד הרווחה לא מממן הכשרה למתנדבים במסגרות שלו. את זה אני מבינה. אם מישהו מהגופים המוכרים יכול לומר מה קורה עם החבר'ה שמתנדבים שם השנה.
נעה בן שבת
זה המקרה עליו דיברנו.
היו"ר אלי אלאלוף
למשל החלטה של משרד זה או אחר, זה בהתייעצות אתכם?
שר-שלום ג'רבי
לא. אני לא ידעתי על כך.
מירב בן ארי (כולנו)
לא ידעת לגבי משרד הרווחה?
שר-שלום ג'רבי
לא ידעתי.
היו"ר אלי אלאלוף
גוף, כולל משרד ממשלתי, לא יכול לשנות את התנאים ללא מכרז.
צבי במברגר
הם טוענים שקיבלו את ההנחיה מכם.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להבין. זה אומר שכל גוף יכול לבוא מחר בבוקר ולשנות תנאים ללא התייעצות, ללא בדיקה וללא אישור שלכם?
דרור גרנית
לעניין ההכשרה המיוחדת. יש כאן בעצם שני סעיפים שונים שמדברים על שני סוגים שונים .
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אם מחר בבוקר המשרד הזה יחליט שהוא לא רוצה לשלם יותר, מה יקרה?
יואב ארבל
יש הכשרה בסיסית שכולם צריכים לעבור. הכשרה מיוחדת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מדבר על העיקרון. משרד יכול לשנות תנאי הפעלה של תכנית מתנדבים?
יואב ארבל
רק של ההכשרה המיוחדת.
היו"ר אלי אלאלוף
רק בהכשרה המיוחדת?
יואב ארבל
אם מד"א אומר שהוא לא צריך קורס פרמדיקים אלא קורס חובשים, זאת החלטה מקצועית שלו ואנחנו לא מתערבים בזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אם משרד הרווחה אומר מחר שהוא לא רוצה שום מתנדב שדורש דירה. הוא יכול לעשות זאת?
יואב ארבל
לא. זה בסעיף אחר לחלוטין.
היו"ר אלי אלאלוף
תעזוב את הסעיף. תחשוב על העיקרון.
שר-שלום ג'רבי
כן. הוא יכול. הוא יכול להגיד.
היו"ר אלי אלאלוף
ללא אישור שלכם.
שר-שלום ג'רבי
הוא מממן את התקן. הוא אומר שהוא מימן אלף תקנים ועכשיו בתקציב העביר כסף למקום אחר, כך השר החליט וכך החליט המנכ"ל, ולכן במקום אלף יש לו 500 וה-500 האלה, הוא רוצה אותם בלי דיור. זכותו כי הוא מממן. אני גם לא מכתיב לו כמה תקנים הוא צריך לקחת אלא הוא מחליט כמה הוא רוצה.
היו"ר אלי אלאלוף
אם כן, לשם מה עושים חוק ולא ג'ונגל? בוא נדבר על ג'ונגל. מה שאתם אומרים, זה ג'ונגל. כל משרד יקום ויעשה, ואם זה כך, לשם מה עושים חוק?
מירב בן ארי (כולנו)
איך עושים החלטה כזאת לשירות לאומי בלי שאתה יודע עליה? זה לא קשור למשפט. זה גם לא קשור לחוק. זה תכל'ס בשטח, באו, לקחו הכשרה ולא שיתפו.
שר-שלום ג'רבי
יותר מזה. משרד הרווחה מממן רק חמישים אחוזים מהתקן.
היו"ר אלי אלאלוף
לא יכולים לבדוק את הנושא הזה?
נעה בן שבת
אפשר לעשות משהו שהוא מעין ייצוג הולם. יש לך מספר רב של תקנים ואתה חייב חלק מהם לקחת כתקנים משודרגים, בין אם זה לאוכלוסיות מיוחדות, בין אם לאנשים עם מוגבלות או לצעירים בסיכון. לגבי אנשים עם מוגבלות יש הוראה מפורשת אבל גם לגבי צעירים בסיכון, וגם תקנים עדיפים כדי לתת להם חובה לקבוע ייצוג הולם. אז יכול להיות שתהיה בזה גמישות, תלוי כמה צריך, אבל תהיה חובה לשלב בתוך התקנים האלה גם תקנים.
היו"ר אלי אלאלוף
מחר בבוקר צה"ל יכול להחליט שכל החיילים ילכו ללא מדים. במקרה הזה הוא יקבל החלטה לבד ללא כל התייעצות ברמה ממשלתית או ברמה פרלמנטרית? מישהו שרוצה להפעיל שירות אזרחי במשרד שלו, יש לו כללים ואין לו אפשרות לחרוג מהם. אני חושב שיש לנו כאן מצב ולא יכול להיות שכל משרד יצא עם החלטות ללא שום קשר עם המערכת. זה נראה לי אבסורד.
יגאל גואטה (ש"ס)
איפה נציגי הרווחה?
מירב בן ארי (כולנו)
הם לא כאן.
נאדר אלקאסם
נציבות שירות המדינה. גם כאשר החוקים הקודמים התקבלו, שירות לאומי, שירות אזרחי חרדי, אחרי שהחוק מתקבל, אנחנו מוציאים הנחיות של התנאים הבסיסיים ומוציאים הנחיות לכל משרדי הממשלה. זאת חבילת הבסיס שאף משרד ממשלתי לא יכול לחרוג ממנה ולא יכול לבטל. אלה התנאים. כל משרד ממשלתי מחויב בהם. אם אני זוכר, למשל בהנחיות שלנו, לא היה אזכור לדיור ולא היה אזכור להכשרות. אבל שוב, אם יהיו כללים שהם יהיו אחידים, למשרד ממשלתי אין כאן שיקול דעת. אומרים לו שזאת החבילה וזה מה שיהיה. יש מקרים שלא נרשמים ואז באמת כל משרד, יש לו את הגמישות. יש משרדים שיש להם רק מתנדב אחד והמשרד אומר שהוא יממן לו את הדיור, ויש משרדים שיש להם מאות מתנדבים והם אומרים שהם לא יכולים לממן את הדיור. זה לא שכל משרד עושה מה שמתאים לו. יש חבילת בסיס שהיא מחויבת על כל המשרדים מעבר לפעולות רווחה. פעולות רווחה, אם לוקחים אותם ליום גיבוש, אנחנו לא התייחסנו לזה, אז משרד שיש לו שניים, שלושה, ארבעה מתנדבים, אומר שהוא יכול לספוג ולוקח אותם לבית מלון עם עובדי המדינה אבל יש משרדים שיש להם מאות עובדים והם אומרים שהם לא יכולים לספוג זאת ולכן הם לא לוקחים אותם.

צריך להשאיר שיקול דעת למשרד.
יגאל גואטה (ש"ס)
הוא מקבל את האנשים האלה על מנת שישרתו את הארגון, אז מה זה אני לא יכול לממן? אתה מקבל אנשים כבונוס ואתה אומר שלשלם, אתה לא יכול לשלם. כמה הוא משלם?
מוטי אלמליח
משרד הרווחה משלם חמישים אחוזים מהתקן.
יגאל גואטה (ש"ס)
כמה זה לעומת זה שהוא היה צריך להביא בן אדם רגיל מהאזרחות?
קריאה
פי ארבע.
נאדר אלקאסם
זה עובד מדינה.
מוטי אלמליח
הם לא מחליפים עובד.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל בפועל הוא נותן לו שירות של עובד.
מוטי אלמליח
לא. זה שירות אחר.
יגאל גואטה (ש"ס)
לא משנה. הוא נותן לו שירות.
דרור גרנית
ברשותכם, אני חושב שיש כאן איזשהו ערבוב תחומים ואולי הוא קצת מקשה על ההבנה. אני אשתדל לעשות איזשהו סדר. אנחנו התחלנו את הדיון הזה מסעיף 10 שכותרתו הכשרה מיוחדת. הכשרה מיוחדת היא כאשר מד"א צריך להכשיר אנשים.
היו"ר אלי אלאלוף
עזוב את מד"א.
מירב בן ארי (כולנו)
עזוב את מד"א. אתה כל הזמן הולך למקום הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מודה שאני הכנסתי אותך לבלבול. בכל סעיף לפעמים אתה נוגע בבעיות מהותיות. שכח את הסעיף שסיימנו ודנו בו. כרגע אנחנו דנים בשאלה האם יש למערכת כלשהי חופש פעולה אחרי שהחוק נקבע. אומרים לי עכשיו שאכן כן, משיקול זה או אחר, משרד יכול לשנות את המערכת.
נאדר אלקאסם
לא הובנתי נכון. אני אומר לא. התנאים הבסיסיים שנקבעים בחוק חלים על כולם. אין שיקול דעת.
היו"ר אלי אלאלוף
למה משרד הרווחה מקבל חמישים אחוזים?
נאדר אלקאסם
לא יודע. לא שמעתי שמשרד הרווחה החליט.
שר-שלום ג'רבי
משרד הרווחה מזה שנים, אם עלות תקן היא סדר גודל – סתם כדוגמה – 1,600 שקלים, המשרד עצמו מממן 800 שקלים והוא מצפה מאותו גוף שהוא לוקח ממנו את בת השירות שייתן את החמישים אחוזים וזה מה שמשלמים בפועל.
נעה בן שבת
זה מימון. זה לא משרד הרווחה כגוף מממן.
קריאה
זה סידור ייחודי. זאת המצאה של משרד הרווחה.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נחשוב על המתנדב. בתנאי שהמתנדב מקבל את השכר.
שר-שלום ג'רבי
ודאי. המתנדב לא מרגיש את זה.
אורי שיינין
למרות האוטופיה שמצוינת כאן על ידי נאדר ושר-שלום, למיטב ידיעתנו יש בעיה בהבדלים בין משרדי הממשלה בכך שכל משרד, ולפעמים גם יחידות שונות בתוך משרדים, עושה מכרז פרטי לעצמו, לבנות השירות, ויכול להיות שהכיוון – אני לא נציג החשב הכללי שהוא בעצם מי שצריך לתת את ההתייחסות לכך – הוא ללכת לאיזשהו מכרז מרכזי שינוהל על ידי המינהלת, אולי הרשות, אולי הרשות בשיתוף החשב הכללי, כי אז ברגע שיש לך מכרז מרכזי, כל תקני שירות הממשלתיים יוצאים דרכו, ואתה יכול לוודא שהתנאים שנאדר כותב למשרדי הממשלה שהם צריכים לפעול על פי א', ב' ו-ג', אכן קורים. הגמישות של משרדי הממשלה לבוא ולייצר תנאים שונים במכרזים, היא כמעט נעלמת ברגע שאתה עושה את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הסכם בין המשרדים לרשות?
נאדר אלקאסם
לא.
קריאה
עם הגוף המוכר.
שר-שלום ג'רבי
יש הסכם בין המשרד לגוף המוכר.
היו"ר אלי אלאלוף
ובין הרשות שהוא מסכים לתנאים בסיסיים?
יואב ארבל
יש הנחיה משותפת שלנו בנציבות שירות המדינה עם משרדי הממשלה לגבי הפעלה.
אוריאנה אלמסי
היא מחייבת הכשרה?
יואב ארבל
לא.
אוריאנה אלמסי
אנחנו הצפנו בעיה לפיה משרד הרווחה הפסיק את מימון ההכשרה. ההנחיה של הנציבות עוסקת בתנאים, שהוא לא יחליף כוח אדם וכולי. ההנחיה של הנציבות לא עוסקת בגוף המוכר או במשרד שמחייב לתת הכשרה ולכן מה קורה עם ההכשרה לחבר'ה שבאים למשרד ממשלתי?
יואב ארבל
לגבי הכשרות מקצועיות - הרי ההכשרות הבסיסיות על כולם – כל משרד ממשלתי כמו כל גוף מפעיל יחליט אם הוא צריך או לא.
אוריאנה אלמסי
בת שירות שמגיעה למוסד לקשישים או למוסד בו שוהים אנשים בעלי מוגבלות ששייך למשרד הרווחה, לא מקבלת את ההכשרה כי משרד הרווחה הפסיק לממן אותה.
מוטי אלמליח
מה זה הפסיק לממן? אם הוא חושב שלא צריך הכשרה, הוא הפסיק לממן אותה. הוא לא יכול לחשוב שלא צריך הכשרה. משרד הרווחה, כמו כל גוף, חייב לממן את ההכשרה. אם הוא חושב שצריך יום אחד או לא צריך או צריך חצי יום או הכשרה תוך כדי שירות, יכול להיות שהוא אומר שהוא יעשה את ההכשרה תוך כדי העבודה.
אוריאנה אלמסי
לא. הם מחייבים את הגופים המוכרים להעניק שלושה ימי הכשרה.
מוטי אלמליח
אבל אנחנו לא נכנסים להכשרה מקצועית ספציפית של כל גוף מפעיל.
היו"ר אלי אלאלוף
אין לי ברירה ואני חוזר להיות אובססיבי לגבי אינטרס הילד. אין ילד שיכול להיכנס לכל מוסד, לכל פעילות כלשהי, גם אם קוראים לה התנדבות, בלי ידע מינימלי. אתם מסכנים את המטופל וגם את המתנדב. אני חושב שיש כאן צורך. תשימו לב, רוב ההחלטות מתקבלות בגלל בעיות תקציביות ולא בגלל בעיות מהותיות. כדאי שיהיה לכם את הדבר הזה שאתם תגידו שזה נכון או לא נכון לתת לו הכשרה של דקה או של שבוע או של חמישה שבועות.
דרור גרנית
יש מגוון מאוד רחב של גופים מפעילים. לכל אחד מהם יש את תחום הפעילות שלו.
היו"ר אלי אלאלוף
שיציגו את זה. שיציגו את זה לרשות והרשות תאשר ותהיה מודעת. הנה, עובדה, במשרד הרווחה החליטו ואנחנו יודעים על כך בדיון הזה.

כל נושא ההכשרה, שבו ביניכם. נעה, היועצת המשפטית, מתנדבת לרכז את הדיון הזה ביניכם. אני מודיע שבשבוע הבא, ביום שלישי, ה-7 בחודש, אנחנו מקיימים דיון נוסף משעה 11:30 עד 13:00.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:55.

קוד המקור של הנתונים