ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/05/2016

פניות ציבור בנושא הנפקת רישיונות מנייר והמרת רישיונות בישראל ובמדינות זרות- ישיבת מעקב לישיבות מה- 16.2.16 ומה- 15.3.16

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 57

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, כ"ב באייר התשע"ו (30 במאי 2016), שעה 14:00
סדר היום
פניות ציבור בנושא הנפקת רישיונות מנייר והמרת רישיונות בישראל ובמדינות זרות- ישיבת מעקב לישיבות מה- 16.2.16 ומה- 15.3.16
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
אפי רוזן - מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה והביטחות בדרכים

עמוס ארבל - מנהל מינהל רשות האוכלוסין וההגירה

קרן לוי - פונה לוועדה

ארון סנדרס - פונה לוועדה

ניסן פשמיש - פונה לוועדה

איציק פיליפ - עוזר של חבר הכנסת ישראל אייכלר

שרון כהן


ראש תחום מערכות יישומים, כנסת ישראל

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

פניות ציבור בנושא הנפקת רישיונות מנייר והמרת רישיונות בישראל ובמדינות זרות - ישיבת מעקב לישיבות מה- 16.2.16 ומה- 15.3.16
היו"ר ישראל אייכלר
שלום לכולם. אני פותח את ישיבת הוועדה לפניות הציבור. הנושא פניות ציבור בנושא הנפקת רישיונות מנייר והמרת רישיונות בישראל ובמדינות זרות. אנחנו בישיבת מעקב בעצם כבר שלישית. הוועדה הראשונה הייתה ב-16 בפברואר, השנייה ב-15 במרס ועכשיו אנחנו ב-30 במאי, כ"ב באייר תשע"ו.

בישיבה האחרונה אני לא יודע אם אפי היה פה - - -
שלומית אבינח
חנן היה.
היו"ר ישראל אייכלר
חנין היה. אז גובש רעיון שמשרד התחבורה ינפיק רישיון נהיגה מפלסטיק, כרטיס לפי תוקף רישיון השהייה בישראל, כפי שרשום ברשות האוכלוסין. אנחנו ביקשנו שזה כבר ייכנס לפועל עד מאי. אנחנו כבר במאי והשאלה הראשונית שלנו היא האם בוצע הדבר, האם יש כרטיסים. דבר שני, האם באמת עד תום ההשרה. כי לכאורה היו צריכים לתת ל-10 שנים.

הקשר בין משרד הפנים למשרד התחבורה בעניין רישיון הנהיגה הוא לא הכרחי בעיני, כי רישיון הנהיגה רק צריך להגיד האם הרכב הזה או הנהג הזה כשיר לתנועה. כל שאר הדברים שיש למדינה, אם זה מס הכנסה, אם זה אשרת שהייה, אם זה רשות בתי הסוהר, אם זה כל מה שיש לאזרח עם משרד השיכון או עם משרד הרווחה – לא רלבנטי לגבי נושא התחבורה. פה מדובר ברכבים ונהגים.

אבל המדינה החליטה שצריך להיות איזה שהוא קשר ואני מכבד את זה, שבגלל שיש שב"חים וכל מיני תשובות ודברים כאלה, אז אין לי ברירה אלא לקבל את זה, אבל לפחות אני מבקש שיהיה, כל זמן שיש לאזרח אשרת שהייה, שיהיה לו רישיון נהיגה ושרישיון הנהיגה יהיה תלוי בתוקף אשרת השהייה בדרכון ולא בהגבלה של שנים.

אני לא יודע אם אתם יודעים בכמה סבל של כמה אנשים מדובר. לכאורה זה נראה תייר, שזה מישהו שבא, מסתובב בו שבועיים ונוסע. לא. יש לנו אוכלוסיות שלמות של אנשים שהם בהגדרות של תיירים, של בעלי אשרות, של תלמידים. אגב, יש במדינות אחרות שבאים תלמידים לכמה שנים ללמוד באוניברסיטאות או במקומות כאלה. פה זה הרבה יותר.

יש לנו פה מקרה גם של אנשים שמגיעים הרבה פעמים בשנה. הם גרים בחוץ לארץ, הם מגיעים בחגים פעמיים שלוש, וכל פעם שהם באים אומרים להם שהחוקים שונו. אז צריך שגם תיירים שבאים לביקור ללא אשרת שהייה מוסדרת, כי הם באים בסך הכל לשבועיים, שלפחות יקבלו רישיון מנייר או פתרון זמני אחר, שיאפשר להם לנהוג בישראל.

אנחנו ניתן כמנהגנו לפונים ראשונים, כי זו ועדת לפניות הציבור. אמנם הפונים שלנו הם ותיקים, שמלווים אותנו מהתחלה. יש לכם משהו להוסיף על מה שהיה בדיונים קודמים?
קרן לוי
אין לי הרבה להוסיף. רק פשוט בזמן הזה שהיה לי, היה פסח, אז בדקתי עם אנשים שלומדים בארצות הברית. סטודנטים בארצות הברית ובאמת שם מקבלים רישיון רגיל ובצד השני מופיע – אינו אזרח אמריקאי.
היו"ר ישראל אייכלר
שאינו אזרח אמריקאי.
קרן לוי
נכון, אבל מקבלים אותו רישיון כמו כל אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
בלי הגבלה של זמן?
קרן לוי
בלי שום הגבלה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא של הזמן שהוא למד שם?
קרן לוי
כלום. רק מופיע בצד השני, כמו שכתוב שהוא צריך לנהוג עם משקפיים, מופיע – אינו אזרח אמריקאי.
היו"ר ישראל אייכלר
No citizen – זאת אומרת הוא לא אזרח.
קרן לוי
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי. אז לכאורה זה יכול לפתור גם פה את הדרך. אנחנו נבקש תשובה מאפי, מה אתה אומר?
אפי רוזן
אני אגיד לך, אדוני, אני מציע שאולי עמוס, דרך אגב שהוא שיבץ אותי כשהייתי חייל, אני מציע הוא יפתח, יסביר את הרציונל של אשרת השהייה בישראל, כי אנחנו מתבססים על חוק ואחרי שנבין מה האשרה אני אגיד לך מה אנחנו עושים. אגב, אנחנו מתואמים, אנחנו לא מזמן סיימנו דיון בינינו. לא בכדי ביקשנו עוד זמן כדי להסדיר בינינו לבין רשות האוכלוסין מה אנחנו נעשה חוקי, כי אם יתנו נייר לא חוקי, הוא לא שווה את הנייר שהוא כתוב עליו. אז הוא יסביר ואחרי זה אני אתייחס לזה, אדוני.
היו"ר ישראל אייכלר
אז עמוס, פתח פיך ויאירו דבריך.
עמוס ארבל
טוב, הסוגיה הזו עלתה לדעתי לפחות שלוש או ארבע פעמים ברמה של שר הפנים, בארבע-חמש שנים האחרונות שאני בתפקיד, היו דיונים אצל השר.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת פעם אחת אצל כל שר.
עמוס ארבל
בערך, בקצב של משרד הפנים. ואלי ישי כשר הפנים עסק בזה רבות, אפילו יותר מפגישה אחת וגם אני הייתי שם ותהיה פגישה עם שר התחבורה. אפילו ברמה של שרים עוסקים בסוגיה הזו.

כאשר לנגד עינינו כמדינה, כממשלה, כמערכת, הייתה סוגיה של האכיפה במדינת ישראל וזה בא מהמקום הזה. זה לאחרונה צץ לגבי המסתננים – איזה סוג רישיון לתת להם, אם בכלל לתת להם רישיון וכן הלאה. כלומר, אחד הכלים שיש למדינה, לנו כמדינת ישראל, להתמודד עם סוגית האכיפה לגבי אנשים שהם שוהים שלא כחוק במדינת ישראל ולא משנה באיזה סטאטוס הם, כלומר הוא יכול להיות תלמיד, הוא יכול להיות עובד זר וכן הלאה, זה להצר את צעדיו עד כמה שניתן כמדינה.

לא יכול להיות שגוף אחד אומר אני מחפש אותך, אני רוצה – סליחה על הביטוי – שתעוף מפה, אני צריך להרחיק אותך מכאן, וגוף אחר, הוא הולך למשרד ממשלתי אחר והוא נותן לו אישור כזה ואישור אחר. כלומר, לא יכול להיות הדיסוננס הזה או חוסר החיבור בין מערכת ממשלתית, שבגדול היא צריכה להיות מסונכרנת על המטרות ששוהים בלתי חוקיים, כל עוד לא הסדירו את מעמדם בישראל, הם לא צריכים להיות פה. זה נכון לישראל, נכון לגבי כל מדינה אחרת.

ואז עלה העניין של להתאים עד כמה שניתן את תוקף הרישיון או את מתן הרישיון בכלל, רק לאדם שיש לו ויזה חוקית, תוקף חוקי במדינת ישראל. כלומר לא יכול להיות, בעבר זה היה ככה אגב, שאנשים בעלי רישיון, תושב ארעי שזה כמעט אזרח, אבל זה תושבות, א/5 מה שנקרא, יש לזה מספר זהות, תעודת זהות כחולה בשפת העם. התוקף של הרישיון לא היה מוארך מסיבה כזו או אחרת, בעיקר בני זוג של ישראלים שבאים לכאן ומקבלים בהליך המדורג שלהם, והיה הולך לאגף הרישוי ואז נותנים לו רישיון לעשר שנים. כשאני מחפש אותו, אנחנו – המערכת – מחפשים אותו ודורשים את היציאה שלו מן הארץ.

ולא רק. הרישיון הזה היה משמש אותו גם לזיהוי בכניסה למשרדי ממשלה, בבנקים וכן הלאה וכן הלאה, כי המערכות מסתמכות גם על רישיון הנהיגה. ואז הייתה החלטה שאנחנו צריכים לעשות השוואת נתונים או לעשות חיבור בין הנתונים בינינו לבין משרד התחבורה, אגף הרישוי. ונעשתה עבודה מקיפה בעניין הזה ולמשרד התחבורה, עד כמה שאני זוכר אז, אולי זה השתנה קצת בזמן האחרון, יש להם את תוקפי הרישיון לגבי האוכלוסייה הרלבנטית שהם נותנים להם רישיון.

אני לא בקיא איזה סוגי רישיונות וכן הלאה, אבל אם יש סטודנט או עובד זר שהוא פה בישראל ויש לו רישיון בתוקף, אז הוא יודע על תוקף הרישיון שלו. ואם הסתיים התוקף, אז הוא גם יודע - - -
שלומית אבינח
האשרה בתוקף.
עמוס ארבל
הרישיון. הרישיון, כשאני מדבר על רישיון שהייה. זה אשרה, אבל זה לא נכון להגיד אשרה. אנחנו מתכוונים לרישיון הנהיגה. וכשהוא הולך למשרד הרישוי ואומר לו תקשיב, יש לך אשרת שהייה, אם להשתמש בשפה הרגילה, שיש לך עוד חצי שנה בתור א/2 כסטודנט או כתלמיד ישיבה וכן הלאה, אז הוא נותן לו, אני מניח, את תוקף רישיון הנהיגה עד יום תוקף הרישיון הרגיל. הוא אומר לו – אתה רוצה לחמש שנים? גם אם מגיע לך חמש שנים, תלך תאריך את הרישיון שלך, את האשרה שלך, ואחרי זה תבוא ותקבל את הרישיון עצמו.

אז יש היום עדכון מידע, נדמה לי אפילו אוטומטי בעניין הזה בזמנים ממש מצומצמים של המידע הזה שיש אצלנו, על כל אשרה שאנחנו מאריכים לבן אדם והוא חוקי כאן בצורה מסודרת, אז גם משרד התחבורה, אגף הרישוי, יודע את זה. כמו שביטוח לאומי יודע את זה. כמו שביטוח לאומי מפסיק לשלם לבן אדם שהרישיון שלו, שאשרה שלו לא בתוקף. מפסיקים לו את זה וכן הלאה. אותו כנ"ל מס הכנסה, אותו כנ"ל כל הרשויות הממשלתיות הציבוריות. צה"ל וכן הלאה וכן הלאה.

אז גם כאן החיבור הזה הוא מאד נכון, הוא מאד הגיוני. הוא מאד משרת את האינטרסים של המדינה בראייה של טיפול באנשים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה אמרת כמה פעמים את המילה אינטרסים של המדינה ואני רוצה להגיד לך שאני יושב פה כמדינה. לא השר שהיה ולא השר שיהיה קובע מה המדינה חושבת. האזרחים בחרו ב-120 אנשים שהם קובעים מה המדינה חושבת. למשל אני כמדינה חושב שאסור לערב בין רישיון נהיגה לבין לטרטר אנשים שאנחנו לא רוצים או שכן רוצים שיעשו משהו. זו רק הערה לגבי ה - - -
עמוס ארבל
לא, אני אמרתי את האינטרסים בראייה של מדיניות ממשלתית של שר, שהוא הריבון בעניין הזה בהקשר של מדיניות משרד הפנים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל מי שממונה על השר זה אנחנו, חברי הכנסת.
עמוס ארבל
בסדר. אני מבצע מדיניות של שר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני סתם אמרתי את זה כהערה לפרוטוקול, שלא יחשבו שהמדינה יש לה איזה משהו - - -
עמוס ארבל
לא, לא, המדינה זה 120 חברי כנסת שמחר בבוקר יחליטו שלתת, לא יודע מה, זר פרחים גם לכל אחד, בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
ואם העם לא רוצה אותם, הוא יחליף אותם.
עמוס ארבל
בסדר, אני לא נכנס לסוגיה הזאת. אני פקיד ממשלתי ומבצע מה שהמדיניות של השר בעניין הזה אומרת. המדיניות גם אומרת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני מהדברים שלך גם עוד לא קלטתי מה למעשה קורה. הרי אני מדבר על האנשים שכן נמצאים פה כחוק.
עמוס ארבל
אין שום בעיה איתם.
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה יטרטרו אותם 10 שנים בניירות במשך כל שישה חודשים?
עמוס ארבל
אני לא נותן רישיון נהיגה, כפי שיודע אדוני. אני נותן רישיונות בדרכון. סטודנט שבא למדינת ישראל - - -
שלומית אבינח
זה לא קשור אליו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל לפי מה שאתה אומר, אם הבנתי אותך נכון, אז כל אלה שנמצאים פה כחוק חמש שנים, היו צריכים לקבל רישיון לחמש שנים.
עמוס ארבל
לא, לא. ממש לא. מתן הויזה הוא לא לחמש שנים.
אפי רוזן
הוא מתחדש.
עמוס ארבל
תלמידי ישיבה נאמר, זכאי - - -, נותנים להם בהתחלה שנתיים ואחרי זה עוד שנתיים וכן הלאה. לגביהם הייתה הקלה מאד ממושכת.
שלומית אבינח
לא, אבל בישיבות הקודמות, סליחה שאני מתפרצת, אבל כל הזמן אמרו שכל חצי שנה היו צריכים לעבור - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שישה חודשים.
עמוס ארבל
לא, ממש לא, ממש לא.
שלומית אבינח
זה מה ש - - - בקבלת רישיונות, עמוס.
עמוס ארבל
שנייה, אני לא עוסק ברישיונות הנהיגה. חוץ מהרישיון שיש לי בכיס, אני לא יודע מה זה רישיון, בסדר? צאו מההנחה הזאת.
שלומית אבינח
זה מה שדובר בישיבות - - -
עמוס ארבל
שנייה, אני לא יודע מה דובר, אני יודע מה אני יודע להגיד על ויזות. כשאני אומר רישיון אני מתכוון לוויזה, בסדר?
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. המנהלת אומרת שחסר לך הרקע של הדיונים שלנו. אנחנו לא מדברים על הוויזות, אנחנו מדברים על רישיון הנהיגה. רק אפי אמר שאתה תיתן את הרקע של הוויזות, אבל מה שקרה עד היום, אני אעדכן אותך, ב-10 השנים האחרונות טרטרו אנשים שיש להם ויזה, אבל כל שישה חודשים היו צריכים לבוא, לשלם עוד פעם כסף, לעמוד בתור פיזית ולקבל נייר - - -
עמוס ארבל
אדוני המכובד יידע לענות על זה. אני לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
וזה מה שאפי בישר לנו פה, שהוא הולך לשנות את זה. אז השינוי שאנחנו רוצים זה שתהיה סינכרוניזציה עם משרד הפנים.
עמוס ארבל
אני מרשות האוכלוסין ולא ממשרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אז אם רשות האוכלוסין נותנת לתלמיד שלוש שנים, חמש שנים, אני לא יודע, לפי הדרגה הזאת, אני מבקש שמשרד התחבורה ייתן רישיון במקביל.
עמוס ארבל
בבקשה, שייתן לו.
אפי רוזן
קודם כל בשביל זה אנחנו כאן. זו הפעם השלישית שאני כאן ולמעשה הבטחנו שאנחנו נשנה את העניין הזה של הרישיון של החצי שנה, אבל צריך לזכור שיש פה הרבה מאד סוגיות באמצע.

קודם כל תקנה 173 לתקנות התעבורה. אדוני יודע שאני לא מתקין את התקנות. אגב, אדוני יושב בבית המחוקקים. אם אתם סבורים שצריכים לעשות משהו אחר, אנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם צריך נעשה.
אפי רוזן
אנחנו נעשה כל מה שהמחוקק גם יגיד לנו. גם אני, גם עמוס בוודאי. התקנה קובעת שאזרח ישראלי שהוא אזרח ישראלי, יכול לקבל רישיון לתקופה של עד 10 שנים בבת אחת ואזרח שאינו אזרח ישראלי, שהוא באחד מששת המעמדות שאנחנו מכירים, יכול לקבל לכל היותר עד שנתיים. זה אומר, אדוני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה התקנה ש - - -
אפי רוזן
כן, תקנה 173 (4) א'.
היו"ר ישראל אייכלר
אז צריך לשנות את זה.
אפי רוזן
אדוני, זה אומר שגם כאשר ניתן רישיון, הרי המותג הוא רישיון הפלסטיק. אני יודע על מה אדוני מדבר.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן.
אפי רוזן
הרי את כל המכתבים אני קורא, אני עונה אישית. אין לי איזה שישה עוזרים. אז אני גם רואה את הפנייה.
היו"ר ישראל אייכלר
למנהל רשות הרישוי אין שישה עוזרים?
אפי רוזן
לא צריך. לא צריך. מרבה נכנסים מרבה דאגה. בסוף הייתי בא להסביר למה נתתי תשובה שאני לא נתתי, אז לפחות אני חותם על כל תשובה שנתתי.
שלומית אבינח
תשובות קצרות.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב מאד שהן קצרות.
אפי רוזן
אבל אמיתיות, שלומית, אמיתיות.
שלומית אבינח
לא כמו של משרד התחבורה, אגפים אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
אוי, אוי, יש אגפים שמשגעים אותנו עם תשובות מפה ועד פה ואתה לא יודע מה הם ענו בכלל.
אפי רוזן
אז אני אקח את זה כמחמאה.
שלומית אבינח
זאת מחמאה.
היו"ר ישראל אייכלר
ממש מחמאה.
אפי רוזן
הרישיון הזה הוא המותג למעשה, ולמעשה עיקר הבעיה היא אצל סטודנטים/תלמידי הישיבה שמצויים בארץ, שיוצאים ונכנסים הנה תדיר, והעובדים הזרים שעובדים בחקלאות. למעשה זה שתי האוכלוסיות הבעייתיות שהעניין הזה ייתן להן פתרון. אנחנו סיימנו את התהליך, היום בבוקר סיימתי את תהליך ההנחיה לאגף המחשוב, כי אנחנו צריכים לעשות בדיקות על העניין הזה. אבל למה זה לקח לנו זמן?

אני בכוונה גם העברתי סד תאריכים לשלומית, שהיא פחות אוהבת אותו, אבל אני אומר לך מדוע. תראה, יש למשל אזרח ישראלי, כמו שאדוני יודע, במלאת לו 40 שנה, בכל פעם שהוא מחדש את הרישיון הוא נזקק לבדיקת ראייה. אזרח ישראלי שחצה את גיל 70, בכל 5 שנים צריך לעשות בדיקה רפואית במכון הרפואי, ומעל לגיל 80, כל שנתיים. הדברים הללו עולים כסף. עכשיו, לא אנחנו היינו משיתים את זה על מישהו שהוא במעמד זר, שכל שניים שהייתי מחדש לו, הרי לכאורה הייתי עושה ניצול. הייתי גובה אגרות למדינה שלא לצורך.
שלומית אבינח
אבל גם אז הוא לא - - - לשלם.
אפי רוזן
נכון, אבל אם אנחנו פעם ב-10 שנים, נגיד אני בן 42, פעם הבאה שאעשה בדיקת ראייה היא 52. סביר. אם אני עכשיו תושב זר באחד המעמדות, תלמיד בישיבה ומבקר פה ואני בן 42, אני צריך לעשות בגיל 44, ב-46, ב-48 בדיקה. זה הרבה כסף. לכן יש הרבה דברים שאנחנו רצינו לפרוץ, כדי לא לעשות רק כדי לעשות. כדי לא לנגוע בכיסם של האנשים.

לכן אנחנו בעניין הזה סגורים גם מבחינה חוקית. אנחנו נסיים את הניסויים שלנו במחשב ואנחנו נאפשר עד שנתיים ימים רישיון קבוע בהתאם לאשרת השהייה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אין לך שנתיים לתת יותר משנתיים?
אפי רוזן
לא. המדינה אוסרת עלי.
היו"ר ישראל אייכלר
בגלל התקנה הזאת?
אפי רוזן
גם בלי קשר עכשיו לעמוס. התקנה 173 היא בהתאמה אגב למשרד הפנים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מתפלא שעד עכשיו אף אחד לא העלה את התקנה הזאת בדיונים שלנו.
עמוס ארבל
כי הרישיונות הם לא יותר-. לא הרישיונות, האשרות שאנחנו נותנים הן לא יותר משנתיים. כלומר ייווצר מצב, למרות שאולי אתה לא אוהב את זה, שנגיד שבן אדם קיבל אשרה בדרכון לשנתיים ואחרי זה הוא נאמר לא חוקי, אתה אומרת למרות הכל, שאפי ייתן לו רישיון לחמש שנים. זאת אומרת ייווצר מצב שהוא שלוש שנים לא חוקי.
שלומית אבינח
למה אתה רוצה את זה?
היו"ר ישראל אייכלר
היו פה נציגי משרד הפנים והם אמרו שמאריכים לחמש שנים.
אפי רוזן
אבל כל פעם במצטבר.
עמוס ארבל
לא, זה במצטבר. אין ויזה שאנחנו נותנים לחמש שנים במכה אחת.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, שנתיים ושלוש, אז זה חמש ביחד.
עמוס ארבל
בסדר, אוקיי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז לפי התקנה הזאת אתה לא יכול לתת רישיון?
עמוס ארבל
אם אדוני רוצה לא לחבר בין הוויזה לרישיון, זה תפיסה. אם אדוני אומר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אני אסביר לך גם למה. אני תיכף אסביר את התפיסה שלי לפרוטוקול.
שלומית אבינח
רגע, אבל אחרי השנתיים הוא צריך עוד פעם ללכת לעשות בדיקה ואז הוא מקבל לעוד שלוש?
אפי רוזן
לא. זה מה שאמרתי, שאנחנו סיכמנו שהוא לא צריך לעשות עוד בדיקת ראייה.
היו"ר ישראל אייכלר
אלא? תיתן לו הארכה?
אפי רוזן
נכון, הוא יקבל כמו אזרח ישראלי. הוא יעשה בדיקת ראייה אחת ל-10 שנים ובדיקה רפואית אחת ל-5 שנים מעל גיל 70. רציתי ליצור באמת השוואה בין אנשים.
שלומית אבינח
יפה.
היו"ר ישראל אייכלר
תשמע, נו, זה טוב מאד.
אפי רוזן
שלא תהיה סיבה לפנות אליך עוד פעם על הדברים הללו. זאת אומרת לפתור את זה לגמרי, לא לחזור לשולחן הזה מה שנקרא מכיוון אחר ואנחנו פתרנו את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אז איך תתנו את הארכה?
אפי רוזן
לפי תוקף אשרת השהייה. הוא יגיע, אגב, הוא מקבל במקום רישיון זמני, כי גם אדוני כשהוא בא הוא מקבל רישיון זמני ואחרי זה הוא מקבל את הפלסטיק בדואר. זה נוהל רגיל. אגב, גם לגבי התשלום, גם התשלום אנחנו בדקנו שלא כל פעם מחדש נצטרך לשלם את גובה האגרה הזאת, וישנן עוד כל מיני סוגיות שאנחנו - - -
שלומית אבינח
434 שקלים קיבלתי.
אפי רוזן
כי זה ל-10 שנים. אגב, יש עוד שאלה. שאלות שהן שאלות שמגיעות לשולחן. אדם נותרו לו 40 ימים לוויזה – מה עושים? אדם נותרו לו 80 ימים. אז אנחנו נתנו לכל הדברים האלה כללים שיקלו על השוהים האלה. גם בהיבט של תשלום הם לא ישלמו שקל אחד יותר.
היו"ר ישראל אייכלר
וגם אלה שבאים ונוסעים?
אפי רוזן
תראה, אלה שבאים ונוסעים, עוד פעם, פעם אחת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, בוא נסגור את מה שאמרת עד עכשיו. אז זה מאד מקובל. מה שאפי אומר זה מקובל עלי.
אפי רוזן
כי זה מה שהבטחנו וזה מה שאנחנו עושים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, ולפני שאני אעבור לנושא הבא שמדבר על הבעיות האחרות, אני רוצה לומר מה התפיסה שלי אומרת, שהבהרתי אותה רק בעיקרון.
אפי רוזן
רגע, עוד מילה אדוני, כי הוא הולך לדבר על התפיסה. באשר לרישיון הנהיגה, מרגע שמדינת ישראל החילה על עצמה שהדבר היחיד במדינת ישראל של תעודה ברת תוקף, מעבר לתעודת זהות הוא רישיון הנהיגה. אדוני יודע שבהרבה מאד מקומות הרישיון הוא חליף להצגת תעודת זהות. משמע שהיא לא יכולה להיות ברת תוקף שונה מתעודת הזהות הישראלית. לא יכולה.
שלומית אבינח
רגע, אבל אחרי שנתיים שיש לו הארכת ויזה, אוטומט הוא מקבל הארכת רישיון?
אפי רוזן
לא, הוא בא. הוא חייב כי פג לו הרישיון.
שלומית אבינח
לא, אבל איך הולך הסנכרון?
אפי רוזן
יש לנו קובץ של משרד הפנים, קובץ רישום זרים. אנחנו מאד מסודרים.
היו"ר ישראל אייכלר
על זה היה הדיון הקודם, שיהיו מסונכרנים משרד הפנים ומשרד התחבורה.
עמוס ארבל
זה מסונכרן. המחשבים מסונכרנים.
היו"ר ישראל אייכלר
והוא יבוא ויראו שיש לו אישור לעוד שלוש שנים.
אפי רוזן
כשהוא מגיע אלי אדוני, הוא מגיע כבר עם אשרת שהייה מוטבעת בדרכון. זה צייטלא שמופיע בדרכון והפקידה יודעת. אגב, כל אחד מהם יש לו תעודת זהות ישראלית שנתנו לו, שמתחילה בספרות 89, כדי לזהות אותו שהוא במעמד זר. אז יש לפי מספר.
היו"ר ישראל אייכלר
אז עכשיו לגבי התפיסה. יש פה שתי סוגי אוכלוסיות. יש מסתננים ויש שב"חים, שאני מבין שאני עכשיו מדבר כמדינה והאינטרס של המדינה לדעת איפה הם ולא שיוכלו להתחמק מהחוק באמצעות רישיון הנהיגה ולדעת שהם נמצאים פה, כי אנחנו לא רוצים שהם יהיו פה מסיבות שאנחנו לא רוצים.

לעומת זאת תיירים, סטודנטים ואנשים שבאים לפה ואנחנו רוצים אותם, אנחנו צריכים לא להקשות עליהם אלא להקל עליהם כמה שאפשר, לא יותר, אבל לא פחות מכל אזרח ישראלי. לכן התפיסה שלי אומרת להפריד בין המסתננים והעובדים הזרים שאנחנו לא רוצים. הרי יש עובדים זרים שאנחנו רוצים שיבואו. אלה שעובדים בחקלאות, אלה שעובדים בסיעוד. אנחנו רוצים אותם. אבל אלה שאנחנו לא רוצים, לא לשפוך עם האמבטיה של אלה שאנחנו לא רוצים, את אלה שאנחנו כן רוצים.
שלומית אבינח
איך הם יעשו את זה?
היו"ר ישראל אייכלר
על ידי זה שהוא רואה אשרת שהייה.
עמוס ארבל
החוק מחייב כל אדם זר שהוא לא אזרח ישראלי ששוהה בישראל, שהאשרה שלו תהיה בתוקף.
היו"ר ישראל אייכלר
זה בסדר.
עמוס ארבל
הוא יכול להיות סטודנט, הוא יכול להיות פרופסור.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל את מי שאתה לא רוצה, אתה לא נותן לו.
עמוס ארבל
או פרופסור במכון ויצמן.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל את מי שאתה לא רוצה אתה לא נותן לו אשרה.
עמוס ארבל
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מי שאתה רוצה אתה כן נותן לו.
עמוס ארבל
יכול להיות שהיא נגמרה לו השנה ואתה אומר הוא, אני רוצה אותו, הוא תורם למדע, הכל בסדר, אבל הוא לא האריך את הוויזה שלו? הוא גם שב"ח.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, הוא צריך להאריך. אני לא אומר שלא יאריך.
עמוס ארבל
אדם כזה עולה ברשימה של אלה שלא צריך להאריך להם.
היו"ר ישראל אייכלר
כי הוא לא בא להאריך את הוויזה.
עמוס ארבל
בוודאי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז שיילך להאריך את הוויזה. בזה אני - - -
עמוס ארבל
אז מה?
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו כמחוקקים לא רוצים שום דבר שהוא לא חוקי.
עמוס ארבל
אז כשאני אומר שב"חים זה כולל הכל.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, שב"ח הוא אדם הוא רוצה לקבל, אתה לא נותן לו. זה משהו אחר.
עמוס ארבל
לא, אבל הוא לא בא. גם ההוא שלא בא. יכול להיות שהוא יודע שאני לא הולך לתת לו, בגלל זה הוא לא בא.
אפי רוזן
אדוני, אני הבנתי אותך.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, תפריד.
עמוס ארבל
הוא לא יכול לדעת מי בא ולא הארכנו לו ומי לא. הוא לא יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
אני איתך שהוא צריך לבוא ולהאריך את הוויזה שלו, נקודה.
עמוס ארבל
המחשב לא יודע.
אפי רוזן
אתה למעשה מה רוצה? ואני מלווה אותך כבר כמה דיונים. אתה למעשה רוצה שזה לא יקרה כל שנתיים. אם היה אפשר זה יקרה פעם בחמש שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק.
אפי רוזן
ולכן בית המחוקקים הזה, שהוא מוסמך אגב לאכוף על הממשלה לבצע, צריך לחוק שאשרת שהייה תוקפה המרבי יגדל משנתיים לחמש שנים לאוכלוסיות האלה. זה חונה פה, בבית המחוקקים.
היו"ר ישראל אייכלר
את שומעת? אולי נעשה את זה בסיכום הדברים שלנו, שאנחנו רוצים לשנות את התקנה. ניגש לוועדת הפנים - - -
עמוס ארבל
לשר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא יודע אם לשר, לוועדת הפנים, שהתקנון שאומר שנותנים לאזרח אשרה רק לשנתיים, תהיה אפשרות לתת לחמש שנים.
עמוס ארבל
זה לשנות חקיקה וזה לא תלוי לא בי ולא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זו תקנה, זה אפילו לא חקיקה.
עמוס ארבל
זו חקיקה ראשית.
היו"ר ישראל אייכלר
זו חקיקה ראשית?
עמוס ארבל
כן. אבל זה לא, אני מניח, אני לא רוצה להגיד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה שלא יתנו?
עמוס ארבל
כי אנחנו כל פעם צריכים לבדוק את הבן אדם, מה הנסיבות שבגלל הוא צריך להאריך את הוויזה. אנחנו לא ניתן לחמש שנים. חמש שנים זה המון זמן. תאר לך בן זוג של ישראלי, אזרח זר, אוקראיני, גרמני, צרפתי. בא לפה גוי, סליחה על הביטוי, קיבל לשנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
היום הגויים יותר פופולאריים מהחרדים במדינת ישראל.
עמוס ארבל
לא משנה, אוקיי? קיבל לשנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבעיה להגיד? כל אזרח, כן.
עמוס ארבל
לא, הוא לא אזרח ישראלי. הוא גוי.
היו"ר ישראל אייכלר
כל אדם, כן.
עמוס ארבל
אדם שהוא לא זכאי על פי חוק שבות.
היו"ר ישראל אייכלר
המדינה לא מכירה בעובדה גוי. המדינה יודעת להפלות חרדים. גויים אסור להפלות. אסור אפילו להזכיר את המילה הזאת.
עמוס ארבל
אל תכניס אותי לפינות שאני לא צריך להיכנס אליהן.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אז בוא לא נזכיר.
עמוס ארבל
עזוב, לא, אני מדבר איתך בשפה המקצועית שלי, בסדר?
היו"ר ישראל אייכלר
אה, כן? אבל אין בשפה המקצועית גוי. אין דבר כזה.
אפי רוזן
שאינו יהודי.
עמוס ארבל
שאינו זכאי, שאינו יהודי. אדם שאינו זכאי שבות והוא לא זכאי למעמד בישראל מתוקף עצמו אלא מתוקף בן זוגו או בת זוגו, נחת פה בישראל. לגישתך, בוא תן לו 4-5 שנים והכל בסדר, כדי שהרישיון יהיה לו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא רוצה.
עמוס ארבל
אנחנו מתנגדים לעניין הזה, כי אנחנו אומרים שאנחנו כל שנה רוצים לבדוק אותו. שהוא עוד נשוי, שהוא בסדר, שהכל מתנהל איתו כשורה, כי אם לא, אנחנו מפסיקים לו ודורשים להוציא אותו מפה. מתבצעות בדיקות. זה אותו כנ"ל לסטודנט, זה אותו כנ"ל ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני שומע ברקע את העוזר שלי אומר משהו מאד הגיוני, אפילו ששמעתי רק חצאי דברים. הוא אומר - - -
עמוס ארבל
אפילו שהוא עוזר.
היו"ר ישראל אייכלר
אפילו שהוא עוזר, הוא אומר בואו לא נתעסק עם העניין של הוויזות. העניין של הוויזות יש למדינה עוד עניין. בואו נדבר על העניין של רישיונות הנהיגה, שיוכלו לאפשר לתת רישיון נהיגה גם, או אני לא יודע איך. הוא לא יוכל לעשות את זה בלי אשרה - - -
שלומית אבינח
אבל הוא לא יכול לעשות את זה.
קריאה
עוד הפעם, יש היום מושג של אשרה של שלוש שנים?
שלומית אבינח
לא, שנתיים.
היו"ר ישראל אייכלר
אחרי שנתיים אתה מקבל לעוד שלוש. זה מה שעמוס אמר.
ניסן פשמיש
לא, לא, לא, אני חושב שאתה טועה.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא אמר את זה, זה נכון. אחרי שקיבלת שנתיים, אתה מקבל עוד שלוש.
ניסן פשמיש
אה אולי.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מה שהוא אמר.
שלומית אבינח
כן, זה מה שהוא אמר.
ניסן פשמיש
אז רק בפעם השנייה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני ממשיך את הדיון ואני רוצה גם לסיים. את העניין של האשרות לא צריך.
שלומית אבינח
אני רק אמרתי לך, מה שאני מבינה שזה אוטומטי.
אפי רוזן
לא, הוא הולך למשרד הפנים מחדש. הוא לא מקבל אוטומטי. הוא הולך למשרד הפנים מחדש.
עמוס ארבל
שנייה. יש את הנוהל של תלמידי ישיבה וסטודנטים. זו האוכלוסייה הרלבנטית.
שלומית אבינח
גם על עיתונאים דובר פה.
עמוס ארבל
לעיתונאים נותנים כל שנה, שנה, שנה. סטודנטים כל שנה מאריכים בשנה. תלמידי ישיבות, עשינו הקלות לפני כשלוש שנים או משהו כזה, שבפעם הראשונה אפשר לתת לתלמיד ישיבה, הם המוחרגים היחידים במגזר אלה שהם לא אזרחים ישראלים, נקרא להם כך, שאתה יכול לתת להם בפעם הראשונה שלוש שנים ברצף. כלומר, מהרגע שהוא נחת כאן בישראל והוא לומד בישיבת פונביץ' בירושלים, ממחרת בבוקר הוא רואה את המידע הזה, שיש לו שלוש שנים עד 30 במאי 2019, והוא לתת לו לשלוש שנים. ברצותו. אני לא בקיא ב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן. ואחר כך? אחרי שלוש שנים מה עושים איתו?
עמוס ארבל
אחרי זה הוא יכול לתת לו עוד שנתיים ואחרי זה 5 שנים ברצף בכל פעם. אחרי זה הוא יכול לעבור בכלל ל-א/5, אם אתם רוצים להיכנס לזה.
אפי רוזן
אבל א/5 זה אותו דבר. מה נותן א/5? אותו דבר. א/5 להיפך, שנתיים. עומס, א/5 שנתיים.
קרן לוי
רגע, א/5 זה כבר תעודת זהות, אז זה כבר לא רלבנטי.
אפי רוזן
אחרי חמש שנים זה כל פעם שנה מחדש, אוקיי?
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה שלא תיתן שלוש שנים?
אפי רוזן
כי התקנה, אמרתי. אמר העוזר נכון, יש לי תקנה 173 שאני לא יכול לתת מעל שנתיים.
איציק פיליפ
מה המקסימום שמקבלים אשרה? שלוש שנים?
עמוס ארבל
שלוש שנים.
איציק פיליפ
אז צריך לשנות את התקנה שזה - - - עד שלוש שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
שהוא יכול עד שלוש שנים.
ניסן פשמיש
עלה פה רעיון אחר שלא הזכרנו פה, לכתוב על הכרטיס, על הרישיון, לתת לרישיון תוקף של 5 שנים בוא נגיד, לכתוב על זה בצמוד לדרכון, בוא נגיד כששוטר בודק אותו - - -
שלומית אבינח
אבל אתם לא רוצים את זה, להסתובב עם דרכון. אתם רוצים להיות עם כרטיס כמו כולם.
ניסן פשמיש
זה היה הרעיון שהעלינו פעם שעברה. וגם זה שהוא אומר שהוא נותן שנתיים, זה גם לא נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אנחנו נדבר על זה. הוא מחזיר את זה למשרד התחבורה.
אפי רוזן
אני אענה לך. זה לא להחזיר, אני אענה לך אדוני.
שלומית אבינח
למה? אתם הולכים אחורה, אתם לא הולכים קדימה. אתם נסוגים.
אפי רוזן
אני אענה לך. מכיוון שהמדינה זה אתה, לך יש אינטרס. נכון שיש סיכוי שיש אוכלוסייה מסוימת במקום לבוא אחרי שלוש שנים תבוא אחרי שנתיים, אבל זה לא האוכלוסייה היחידה. אני אמרתי לאדוני כמה סוגי אוכלוסיות יש, שמשרד הפנים ומדינת ישראל רוצים לדגום אותם כל שנתיים. רוצים לדגום אותם כל שנתיים מבחינה ביטחונית. יש הרבה מאד זליגות.

לכן אני אומר לך שהקנס הזה של שנה, הוא שווה את המחיר של ביטחון המדינה.
איציק פיליפ
עוד הפעם, בכל מקרה הוא לא יקבל - - -
אפי רוזן
החצי שנה לא תהיה. מה שמפריע לאנשים זה החצי שנה והצייטלא מנייר. אני נותן גם פלסטיק וגם שנתיים.
עמוס ארבל
לא, הוא לא יקבל יותר ממה שהוא קיבל בוויזה. זה ברור.
אפי רוזן
לא משנה, אבל אני אומר שבוויזה, הרי אנחנו מדברים על אוכלוסייה מאד ייחודית שזה בעיקר תלמידי הישיבות. אני גם רואה את רוב הפניות אלי. אני אומר שיכול להיות שאם תשנו את התקנה זה יעשה טוב לכמה בני ישיבות. מצד שני, אני חושב שזה פחות נכון למדינת ישראל. כי אתה לא יכול להחליט שרק לבני ישיבה זה שלוש שנים.
איציק פיליפ
זה לפי אורך האשרה שהוא קיבל ממשרד ה - - -
אפי רוזן
אבל האשרה הזאת היא חריגה.
עמוס ארבל
שנייה רגע, אבל תוכל לעשות את זה אם תכניס בתקנה סעיף שהוא, כמו שאמר כאן הבחור - - -
איציק פיליפ
שהוא מחריג.
עמוס ארבל
תוקף רישיון הנהיגה הינו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כתוקף האשרה.
עמוס ארבל
תוקף רישיון השהייה במדינת ישראל. זה הטוב ביותר.
שלומית אבינח
זה מה שהוא אמר פה בישיבה הקודמת.
עמוס ארבל
זה הכל. שהמקסימום הוא שלוש שנים. דרך אגב, שזה יהיה מודפס על הרישיון אפילו.
קרן לוי
בישיבה הקודמת סיכמנו שיופיע על הכרטיס שאינו אזרח ישראלי.
היו"ר ישראל אייכלר
זה אתה סיכמת, אבל אנחנו סיכמנו שיהיה כתוקף האשרה.
קריאה
אז למה לא לכתוב את זה בתוך הרישיון?
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו נחשוב רגע. עד שהתקנה לא תשונה הרי אפי צודק, הוא לא יכול לעשות, נכון?
אפי רוזן
אני לא יודע לשנות תקנה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא יודע לשנות תקנה, אז בוא קודם כל נראה מה שאתה כן יכול לעשות. אנחנו מקבלים בברכה את ההודעה שלך.
שלומית אבינח
לוח זמנים.
היו"ר ישראל אייכלר
שלומית אומרת לוח זמנים. זה אומר תוך כמה זמן? תוך כמה שבועות?
אפי רוזן
אתם קיבלתם את לוח הזמנים שלי.
היו"ר ישראל אייכלר
באוגוסט? ב-1 באוגוסט?
אפי רוזן
כן. אני אענה לך למה.
שלומית אבינח
אתה לא צריך לענות.
אפי רוזן
לא, אני אגיד לך אדוני, אני ראיתי כבר הרבה תאריכים ששמו פה ואחרי זה הסבירו למה לא. אז אני אגמור את זה אולי לפני, אבל לא אחרי ה-1 באוגוסט.
היו"ר ישראל אייכלר
לא אחרי ה-1 באוגוסט.
שלומית אבינח
ואיך יהיה הנוהל באוגוסט? תזמין אותם? כלומר מי שיש לו נייר?
אפי רוזן
את מי אני צריך להזמין? לא, יהיה פרסום. אני לא מזמין אחד אחד. יהיה פרסום וברגע שהראשון מהם מגיע, מישהו עכשיו צריך לחדש לחצי שנה נוספת הוא בא לרישום ומקבל לפי הנוהל החדש. חשוב הוא שרשות הרשות תדע מה היא עושה.
שלומית אבינח
לא, אבל השאלה היא אחרת. מי שיש לו עכשיו צייטלא והוא קיבל ביוני והוא רוצה באוגוסט.
אפי רוזן
הוא לא יקבל. כשהוא יבוא לחדש לחצי שנה אז הוא יקבל. לא עושים דבר כזה. הוא לא יקבל.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב. תגיד את זה בעברית בקול שנשמע. זה נושא אחר.
עמוס ארבל
סליחה אדוני, אם אפשר יהיה להקפיד על ההערה שתהיה מודפסת על גבי רישיון הפלסטיק, שתוקף הרישיון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כתוקף האשרה?
עמוס ארבל
לא לא, תוקף רישיון הנהיגה. או רישיון זה הינו בתוקף רק במידה ואשרת השהייה בישראל בתוקף.
אפי רוזן
זה לא רלבנטי, כי הוא לא מקבל ממני את הרישיון אם הוא לא בתוקף. אני רגולטור, הוא לא יקבל ממני.
היו"ר ישראל אייכלר
דיברנו על זה פעם קודמת. אנחנו רצינו להרוויח, שזה יהיה למשל ליותר זמן. אבל אומר אפי וזה איך אומרים – Make sense, הוא אומר משהו שכלי. בואו ניתן להם לשנתיים, כי זה הכלל. אחרי זה אני מאריך להם אוטומטית. ברגע שהוא מוארך באשרה של משרד הפנים הוא מקבל אצלנו עוד שלוש שנים, נכון?
עמוס ארבל
לא, שנתיים. כל פעם שנתיים.
היו"ר ישראל אייכלר
כל פעם שנתיים. אז בוא נתחיל ככה, והיה אם נשנה את התקנון ונצמיד את תקופת הרישיון לתקופת האשרה, אז הוא יוכל לתת יותר ארוך.

אני חושב שאפשר לסכם את הישיבה, שלומית. את כתבת סיכום?
שלומית אבינח
לא. אני מדברת על הפנייה פה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש פה עוד פנייה אחת שאני לא קלטתי אותה. מדובר פה באנשים שנכנסים ויוצאים.
שלומית אבינח
תיירים.
היו"ר ישראל אייכלר
תיירים שנכנסים ויוצאים. מה קורה איתם?
שלומית אבינח
שאין להם אשרת שהייה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה קורה איתם?
עמוס ארבל
תיירים. נוהגים עם רישיון ממדינת המוצא.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הבעיה באמת שהם נוהגים ברישיון?
שלומית אבינח
הוא עבר את הרישיון בארץ. הוא למד רישיון נהיגה בישראל.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא גם מקבל לשנתיים?
אפי רוזן
לא הבנתי מה המעמד שלו.
איציק פיליפ
הוא עשה פה את לימודי הנהיגה שלו והוא תייר.
אפי רוזן
הוא לא גר בארץ?
שלומית אבינח
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא בא לפה הרבה.
שלומית אבינח
אבל יש לו רישיון. אז מה איתו?
אפי רוזן
הוא בדיוק כמו תושב זר. הוא לא נושא אזרחות ישראלית?
שלומית אבינח
לא, אבל הוא למד נהיגה, יש לו רישיון נהיגה ישראלי.
אפי רוזן
זה לא משנה. יש לנו הרבה ישראלים שאגב הם עוזבים לכמה שנים - - -
עמוס ארבל
כל עוד שהמעמד שלו הוא לא אזרח ישראלי, אז - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, ואם המעמד שלו הוא עם אשרה של שנתיים הוא יקבל גם שנתיים.
אפי רוזן
כן, וודאי.
שלומית אבינח
אבל אין לו אשרה של שנתיים. הוא בא פעמיים בשנה בחגים. הוא רוצה לנהוג בארץ ואין לו רישיון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם יודעים מה, את הנושא הזה - - -
אפי רוזן
אני באמת לא מבין את הפניות האלה. אני יכול לנסוע 8 פעמים בשנה לבלגיה ואני נוהג עם הרישיון הישראלי שלי.
ניסן פשמיש
אבל לך יש כרטיס. לו יש את הצייטלא הזה. הוא לא יכול לנסוע עם זה.
אפי רוזן
אבל תראו, חברים, אני רוצה להגיד לכם את האמת, אני גם בעד לעשות את כל התעודות בכרטיס קטן שהוא בכלל ידבר. אני לא עוסק עכשיו בדוגמנות איך נראה כרטיס או פלסטיק. מה שחשוב זה שאדם נוסע, הרישיון שלו בתוקף - - -
ניסן פשמיש
אני אסביר לך מה הבעיה.
אפי רוזן
שנייה, שנייה. ואם הוא עושה תאונת דרכים, שיהיה לו ביטוח. מה מתעסקים פלסטיק, או לא.
ניסן פשמיש
אבל יש בעיה, יש אנשים שעושים 28 שיעורים, סיימו הכל. אני מכיר כמה כאלה והם נוסעים לחו"ל, זאת אומרת הוא גר פה היום, הוא לא אזרח, אבל הוא גר פה. הוא מקבל צייטלא כזה, הוא נוסע לחו"ל, הוא לא יכול לנהוג בזה. אף אחד לא מקבל את זה.
אפי רוזן
מה לעשות? הוא לא האזרח שלי. הוא אזרח של איזו מדינה?
ניסן פשמיש
בסדר, אבל הוא לא קיבל - - -
אפי רוזן
רגע. הוא אזרח אמריקאי? לא משנה מה הוא. יש כללי המרה בארצות הברית.
ניסן פשמיש
לא, אבל הוא לא יכול להמיר כי הם לא מכירים בצייטלא הזאת. זו הבעיה.
אפי רוזן
נכון, הוא לא מכיר בצייטלא, הוא צריך לעשות שם המרה. לעשות תיאוריה באנגלית ולעשות טסט מקומי, כמו שבא אלי מישהו.
ניסן פשמיש
נכון, אבל אף אחד לא ימיר צייטלא כזה לכרטיס. זה מה שאני אומר.
אפי רוזן
נראה לי שאתה לא מבין מה אני עונה.
עמוס ארבל
מה אתה רוצה, שיתנו לו כרטיס?
ניסן פשמיש
לא.
עמוס ארבל
ממש לא.
ניסן פשמיש
אם הוא גר פה?
עמוס ארבל
מה זה הוא גר פה? אז שישנה את המעמד שלו.
קרן לוי
אי אפשר בכלל לשכור רכב עם זה בארצות הברית.
קריאה
מקסיקאי שהסתנן ממקסיקו לניו יורק, מקבל רישיון.
אפי רוזן
וזה בסדר? אתה רוצה שבישראל זה יהיה?
עמוס ארבל
אני לא בקיא במקסיקנים.
קריאה
לא, אמרת גרמניה.
אפי רוזן
אנחנו צריכים לחקות את הדברים הטובים של האמריקאים.
עמוס ארבל
אמרתי גרמניה בהקשר שלי. אני אגיד לך באיזה הקשר. גרמניה אמרתי כשאני נוסע לטייל בגרמניה, אני נכנס, הגרמנים לא מתייחסים אלי. בודקים לי את הדרכון, אני עולה על האוטו, נוהג.
היו"ר ישראל אייכלר
עם הרישיון הישראלי.
עמוס ארבל
יש לי רישיון נהיגה ישראלי ואני נוהג בגרמניה עד שלושה חודשים בתקופת השהייה שלי כתייר.
אפי רוזן
נכון. אנחנו נותנים עד שנה. אנחנו מדינה שאנחנו תמיד - - -
עמוס ארבל
נכון, זה הכל.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסכם את הדיון.
עמוס ארבל
אם אני מחמיר אני הולך לממסי ומוציאים לי איזה פתק כזה מצ'וקמק, אבל זה לא צריך.
קריאה
אין רישיון בינלאומי?
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו עכשיו נסכם את הישיבה, קודם כל בבשורה שהודעת משרד הרישוי היא שכבר מה-1 באוגוסט, לכל המאוחר, יונפקו כרטיסי נהיגה ככרטיסים רגילים ככל אזרח ישראלי, בהתאם לתוקף השהייה בישראל.

כל רישיון יונפק לשנתיים, אחר כך יחדש הנהג לשלוש שנים נוספות ובהתאם לתוקף אשרת השהייה שלו בארץ.

אני רוצה להודות לאפי על הבשורה הזאת.
אפי רוזן
תודה לכם.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה לך עמוס על ההשתתפות. בקשר לתיירים, אנחנו נתכתב ונראה מה אפשר לעשות בענייניים האלה כדי שלא תהיינה להם בעיות. אני הייתי מציע להם לא ללמוד פה בארץ. שילמדו בחו"ל ויהיה להם רישיון בינלאומי. אני מדבר על נהיגה. שיהיה להם כרטיס.

הישיבה ננעלה בשעה 14:40.

קוד המקור של הנתונים