ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/06/2016

פינוי שדה דב, פיתוח ותחזוקה של שדות תעופה פנים ארציים ומנחתים - דוח מבקר המדינה 66א

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 122

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום רביעי, כ"ד באייר התשע"ו (01 ביוני 2016), שעה 9:00
סדר היום
פינוי שדה דב, פיתוח ותחזוקה של שדות תעופה פנים ארציים ומנחתים - דוח מבקר המדינה 66א
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר

איל בן ראובן
חברי הכנסת
איתן ברושי

יצחק וקנין

מיקי זוהר

דב חנין

איציק שמולי
מוזמנים
צבי ורטיקובסקי - משנה למנהל הכללי, מנהל החטיבה לביקורת משרדים כלכליים, משרד מבקר המדינה

מרסלו בז - עוזר מנהל החטיבה לביקורת משרדים כלכליים, משרד מבקר המדינה

עמיחי פז - משרד מבקר המדינה

יאיר וולף - המפקח הכללי, האגף לענייני ביקורת המדינה, משרד ראש הממשלה

אמיר ברקן - סמנכ"ל, אגף כלכלה ותשתיות, יועץ כלכלי למנכ"ל משרד ראש הממשלה

אורית פאיס - כלכלנית, אגף כלכלה ותשתיות, משרד ראש הממשלה

אבנר סעדון - משרד ראש הממשלה

עו"ד אריאל שמואל - יועץ משפטי, משרד ראש הממשלה

צחי דוד - רפרנט רמ"י, רכז תכנון והגנת הסביבה, אגף תקציבים, משרד האוצר

צביקה קרמן - ר' חטיבת התכנון, משרד הביטחון

סא"ל גיא בן בסט - ר' מינהלת כנף 15, חיל האוויר, משרד הביטחון

רס"ן יעקב לאנין - רת"ח תכנון, אגף תקציבים, משרד הביטחון

טל דבורסקי-בן ארי - הממונה על המענה לגופי הביקורת, צה"ל, משרד הביטחון

רון חלפון - לשכה משפטית, משרד התחבורה

דפנה עין דור - מנהלת אגף כלכלה, משרד התחבורה

צ'ארלס סולומון - סמנכ"ל בכיר תכנון כלכלי, משרד התחבורה

מיכה ינון - ראש אגף ביקורת, רשות שדות התעופה, משרד התחבורה

יואב אורן - אגף תפעול, רשות שדות התעופה, משרד התחבורה

יוסי שפיצר - מנהל תחום תשתיות קרקעיות, רשות התעופה האזרחית, משרד התחבורה

משה צימרמן - משרד התיירות

רינה מיוחס - מנהלת מחלקת מקרקעין, מחוז תל אביב, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

ליאת דופור דרור - צוות תחבורה, מינהל התכנון, משרד הפנים

גילי טסלר - מתכננת מרחב תל אביב, רשות מקרקעי ישראל

מאיר יצחק הלוי - ראש העיר אילת

עו"ד ינקי פפר - עיריית אילת

אשר בן שושן - מנהל רשות התחבורה, עיריית תל אביב-יפו

עו"ד יעקב ברנט - יועץ משפטי, "ארקיע"

דוד אייזנברג - מזכיר אגודת התעופה הכללית

הוגו מרום - מנכ"ל "הוגו מרום" - הנדסת נמלי אויר

ערן רמות - מכון פישר לחקר אסטרטגי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
עו"ד תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

פינוי שדה דב, פיתוח ותחזוקה של שדות תעופה פנים ארציים ומנחתים - דוח מבקר המדינה 66א
היו"ר קארין אלהרר
בוקר טוב לכולם, היום ה- 1 ביוני 2016, כ"ד באייר התשע"ו, אני פותחת את ישיבת הוועדה בנושא פינוי שדה דב, פיתוח ותחזוקה של שדות תעופה פנים ארציים ומנחתים, דוח מבקר המדינה 66א.

אני מברכת את מר צבי ורטיקובסקי, המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, את חברי הכנסת איתן ברושי, איל בן ראובן ומיקי לוי, ואת נציגי המשרדים השונים. תראו, פינוי שדה דב כנראה בסוף יהיה צעד שהוא מתבקש אבל, כשאנחנו מנסים לחשוב מה אנחנו צריכים לעשות לפני שמפנים, זה קודם כל לבדוק את כל הפתרונות שמציעים. כשייסגר שדה התעופה האזרחי בשדה דב, הנסיעה בקו אילת תל אביב תוארך משמעותית. הקו הזה משמש עשרות נוסעים שנזקקים לשימוש בו לצורך טיפולים רפואיים או לצרכי עבודה. במקום נסיעה של קצת יותר משעתיים היא יכולה להתארך לכל כיוון למשהו כמו ארבע שעות, מבלי לציין את העלות הגבוהה. בג"ץ דחה אמנם את סגירת שדה דב ונקבע מועד לאפריל 2017 אבל זה לא עוד הרבה זמן ולכן אנחנו צריכים לעבוד במרץ.

במסגרת דוח מבקר המדינה אנחנו מגלים שלפי נתוני אגודת התעופה הכללית, נכון לסוף 2014 יחס כמות תושבים לשדות תעופה פעילים בישראל הוא נמוך ביותר. במדינת ישראל היחס הוא 1.3 מיליון לשדה תעופה. אם ניקח מדינה שדומה לנו במאפיינים הדמוגרפיים, למשל, את שווייץ, שגודל האוכלוסייה שלה דומה לזה של ישראל, היחס שם הוא 400,000 תושבים לשדה תעופה. יוון 150,000 תושבים ובארצות הברית, אחותנו הגדולה, אנחנו מדברים על פחות מ-100,000 תושבים.

אנחנו גם רואים שסגירת שדה התעופה שדה דב ושדה התעופה בהרצליה, אחרי המהלך הזה נתב"ג יהיה שדה התעופה היחיד בטווח של 100 קילומטר מתל אביב ואם חלילה מסיבה ביטחונית אנחנו נראה שהוא ייסגר אז אנחנו בבעיה קשה. אין לנו שום דבר בטווח הנראה לעין. משרד התחבורה אמור למצוא פתרונות לבעיות שהועלו בדוח. בדיון הקודם שלנו, שנערך בתחילת מרץ, הבנו שלא למשרד התחבורה ולא למשרד ראש הממשלה יש תכניות חלופיות אמתיות. ויש פתרונות. הם אולי לא אופטימליים אבל פינוי שדה התעופה, גם אם הוא הכרחי, עדיין צריך לוודא שהוא המוצא האחרון, שאין משהו אחר שאנחנו יכולים ויכולות לעשות לפני כן.

אנחנו חיים בעולם שהוא משתנה והשאלה היא אם אנחנו לא קצת טומנים את הראש בחול ואומרים: לא משנה מה, נסגור את השדה ואחר כך נחשוב.

בדיון הקודם שמענו את התכנית של "הוגו מרום". משרד התחבורה ומשרד ראש הממשלה נשלחו לבדוק חלופות נוספות. אנחנו נבקש לבדוק מה התקדם מאז בחודש מרץ. היום אנחנו ה-1 ביוני, עברו חודשיים ויותר ואני אשמח לשמוע את נציגי המשרדים. צבי, תרצה לומר משהו בשלב הזה?
צבי ורטיקובסקי
רק משפט אחד ברשותך. תודה רבה גבירתי היושבת ראש. אני מתנצל שאני צרוד, אני קצת מצונן. כפי שאנחנו הצבענו בדוח הביקורת, מקבלים החלטות על סגירת שדות תעופה פנימיים בלי שיש חלופה והתוצאה היא, למעשה, שיתוק של מערכת התעופה הפנים ארצית וזו נסיגה משמעותית של המדינה אחורה, כי יש לזה נזקים והשלכות כבדות משקל. הנושא ברמה הלאומית הוא בעיה תשתיתית והוא נושא כבד וקריטי. אנחנו היינו מצפים שלפני שסוגרים תהיה חלופה מתאימה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה הערה לדברים - - -
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה, חבר הכנסת ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בוקר טוב, בהמשך לדברייך, אם הבנתי נכון, בסופו של דבר שדה דב ייסגר. אני מתנגד. הייתה ישיבה גם בוועדת הפנים. בכלל, יש מציאות מעניינת, שיש נושאים שכולם מטפלים ויש נושאים שאף אחד לא מטפל. בשדה דב כולם מטפלים אבל אני לא רואה התקדמות. אני חוזר ואומר ואני אומר פה לפני כולם וזה מוקלט: שדה דב לא ייסגר. אנחנו נפעל ששדה דב לא ייסגר. לפי דעתי יש לזה תמיכה של רון חולדאי בתל אביב, של ראש העיר אילת, יש פה בכנסת יותר חברי כנסת שחושבים שזו תקלה יותר מאשר שיש פה מציאה גדולה. שדה דב לא משתק רק את אילת אלא גם את קריית שמונה, את הצפון ואת הגולן, את הערבה ואת אילת, והמדינה הזו השתגעה. היא מעמידה את הנדל"ן מול הנגב והגליל ומה שאני מציע זה לא שום אלטרנטיבה, כי האלטרנטיבה היחידה היא להשאיר את שדה דב אבל, במהדורה קטנה, שדה מינימלי עם שרות מקסימלי, לא כולל את הצבא ודברים אחרים. אין שום חלופה אחרת. תפסיקו לשגע את האנשים. יש רק פתרון אחד: להשאיר מסלול שהוא גם בטחוני וגם אזרחי ואני לא מציע לעסוק עכשיו בשאלה מה יקרה בעוד שנתיים. שנתיים הן כלום בישראל. אני גם מכיר את החלופות האחרות. אני שכן של "רמת דוד" בוויכוח על שדה אזרחי. כל הדיבורים על שדות התעופה, גם שידידי צבי אומר, לא קשורים לשאלה של אילת ושדה דב. הפתרון של מדינת ישראל, כולל בעין שמר וכל הדברים אני מכיר אותם, זה לא שייך לעניין. יש הפקרות עם שדות התעופה ויש מחדל עם שדה דב ואילת. בואו נפרק את זה. שדה דב יישאר גם אם תעשו פה אינסוף דיונים. לא ניתן לכם לפרק את שדה דב, לא ניתן לנתק את אילת ממדינת ישראל ולא ניתן לנדל"ן להשתלט על הציונות עד כדי כך ועוד בתל אביב. הפכתם את זה ליעד לאומי? אם 12,000 דירות בתל אביב הן יעד לאומי אז תבנו 9,000. מה השיגעון הזה? מאיפה נולד הדור השלישי של מקימי המדינה שמביא אסונות כאלה? והכל, כמה ישיבות, כמה ימי עבודה, כמה כסף משקיעים כדי לחסל את המדינה הזאת? מישהו פה השתגע. תעצרו את השיגעון הזה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. חבר הכנסת איל בן ראובן.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בוקר טוב. אני מסתכל גם על תהליכים ואני מוכרח להגיד שעברתי עוד פעם על הדוח וקראתי את הדברים, ככה לא מנהלים מדינה. יושבת ראש הועדה דיברה קודם על היחסים בינינו ובין העולם בעניין הזה, לא יכול להיות שאנחנו נלך לשדה התעופה ונסגור את השדה העיקרי. יש לנו כמה שדות כמו הרצליה, עין שמר וכולי, אבל לא, אנחנו הולכים ומסתערים על השדה העיקרי, אותו אנחנו הולכים לסגור. אחרי הדיון הקודם, נסעתי לשדה דב וביקשתי מהאנשים שיציגו לי את החלופות שם. כל כך הגיוני, כל כך פשוט, כל כך לא מסובך, לפחות עד שנקבל החלטות על כלל המערכת האווירית של מדינת ישראל. אני שומע את האנשים בעמק יזרעאל, המדינה רוחשת סביב העניין הזה של שדות תעופה בישראל, אנחנו לא רואים שום חלופה שמדברת על כלל המערכת. איך מסדרים, איך נותנים בטחונות ופתרונות להרצליה, לשדה דב, איך נותנים פתרונות לכל מה שצריך, על מנת שבמדינת ישראל תהיה תעופה ראויה לעניין הזה?

כבר דיברנו על זה בפעם הקודמת ואני מצטרף ואני אומר קודם כל לעצור את השיגעון. לעצור קודם כל את הסיפור הזה. אפילו מבחינת הניראות, לקחת היום ולסגור את אילת ולסגור את הגליל, בגלל מה? בגלל כמה אנשי נדל"ן, שהם לוחצים מכל הכיוונים? מה, אנחנו השתגענו? זה באמת בניגוד לערכים הבסיסיים שלנו כמדינה. אני איש הפריפריה, איש הגליל בעניין הזה ואני לא מוכן לדבר הזה. לא יכול להיות שהדבר הזה יקרה בצורה כזו.

תציגו חלופות ואין ספק, רבותי, החלופה הפשוטה ביותר במקום להתעסק עכשיו עם בג"צים וללכת לסגור עכשיו, שנתיים לפני השדה הצבאי, את התעופה בכלל בלי שנותנים שום פתרון לסוגיית אילת. ברור לכולם, שנתב"ג הוא לא פתרון אלא רק מסבך את הדברים, רק עושה יותר גרוע לעניין הזה.

לכן אני קורא לכל היושבים פה, משרד התחבורה וכל מי שצריך, אני מניח שנשמע אולי אם יש משהו חדש, אבל אני חושב שזה נראה רע בעניין הזה. צריך להסתכל על כלל החלופות, לשמוע את האנשים ולקבל החלטה אחת. אני מאד אשמח שכשיציגו את העניין, קודם כל שנעצור את השיגעון הזה, ובסופו של דבר אני הייתי מצפה שיביאו לנו חלופה או חלופות לנושא שדות התעופה האזרחיים במדינת ישראל. זה מה שאני רוצה לראות לפני שמתחילים לגעת בכל אחד בנפרד. ככה לא מקבלים החלטות.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, חבר הכנסת איציק שמולי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני אדבר עוד מעט. אני רוצה להקשיב לנציגי הרשויות.
היו"ר קארין אלהרר
מאז אחוז, תודה, אז נתחיל. בדיון הקודם ביקשנו ממשרד ראש הממשלה שיִּשָלחו תכניות חלופיות שיתנו מענה לתושבי אילת. אמנם ביקשנו את זה עד סוף יוני 2016 והגענו רק לתחילת יוני אבל, המשרד שלח הרבה מסמכים רלבנטיים. מוסבר שנעשתה עבודה משמעותית ושפינוי החלק האזרחי לפני הצבאי הוא רלבנטי. אני מבקשת לקבל הסברים מן הנציג של משרד ראש הממשלה לגבי השאלה מהי בעצם ההצעה?
אמיר ברקן
אמיר ברקן, סמנכ"ל כלכלה, משרד ראש הממשלה. אכן שלחנו מכתב לוועדה בהמשך לפנייתכם. אני לא אחזור על מה שכתבנו. המכתב הזה בעצם תיאר הן את עבודת המטה שהתקיימה ערב החלטת הממשלה ב 2012, שבעצם קבעה את המדיניות שלפיה אנחנו פועלים. המדיניות הזאת לא השתנתה - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה?
אמיר ברקן
אני פועל לפי החלטות ממשלה.
היו"ר קארין אלהרר
אני מבינה אבל תראה, בדיון הקודם וזה דבר בסיסי, בדיון הקודם עלו כמה דברים. הדבר הראשון היה שבעצם השדה הצבאי בכל מקרה לא מפונה עד 2019.
אמיר ברקן
כן, לזה התייחסנו.
היו"ר קארין אלהרר
בוא תסביר את זה לכל הנוכחים, כי הם לא ראו את המכתב.
אמיר ברקן
אני מתייחס לביקורת שהופיעה בדוח מבקר המדינה, להערה שהופנתה למנכ"ל משרד ראש הממשלה שאני מדבר פה בשמו, שבעצם נקבע שעל המנכ"ל לשקול לחדש את שאלת מועד הפינוי האזרחי והצמדתו למועד הצבאי. את המענה נתנו בתשובה שלנו לבג"ץ. זה גם תיאר את כל עבודת המטה שנערכה בנושא ואני חייב לציין לגבי הצמדת המועדים שכשאנחנו למעשה נדרשנו לעניין גם אנחנו שאלנו את עצמנו את השאלה הזאת: למה, אם הצבא מפנה בינואר 2019 האזרחי צריך להיות מפונה ב-30 ביוני 2016? אז קיבלנו תשובות. לגבי העבר קיבלנו תשובות שלוקחות אותנו אחורה, למשא ומתן שהתקיים עם הבעלים הפרטיים. אני מזכיר עוד פעם, השדה הזה, הקרקע לא שייכת למדינה, הקרקע בבעלות פרטית, למעשה יש שם בעלים פרטיים - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כמה כסף, אמיר, המדינה כבר שילמה על הקרקע הזאת?
אמיר ברקן
זה נציג האוצר יכול לבוא ולהגיד.
היו"ר קארין אלהרר
איפה נציג האוצר? בוא תצטרף אלינו לשולחן, נוכחותך חשובה.
אמיר ברקן
הועברו כבר סכומים משמעותיים לרשות שדות התעופה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יושבת הראש, האם אני יכול להעיר הערה?
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני חושב שאתה מתעלם מהעובדה שבסעיף ו' להחלטת הממשלה משנת 2012, הזכרת גם את ועדת בודינגר שעליה נסמכת החלטת הממשלה, נכתב במפורש שצריך לקדם חלופה. איפה זה נמצא במדיניות הנוכחית של הממשלה? הממשלה קיבלה החלטה שיש בה כמה סעיפים. אתם צריכים לקדם את כל הסעיפים, לא רק את הסעיפים שנוחים לכם. על זה שאלה אותך יושבת הראש אז איפה זה נמצא במחויבות שלך לקידום החלטת הממשלה?
אמיר ברקן
לעניין מה שאתה אומר, ועדת גנות עוד ב- 2009 בחנה את המשמעות של סגירת שדה דב. המסקנות שלה הוצגו בפני הממשלה, כולל היתרונות והחסרונות. יש מענה לתעופה המסחרית, יש מענים משלימים. יש פה נציגים של משרד התחבורה שישמחו לפרט. חשוב לי גם לציין שבית המשפט העליון נדרש גם לסוגיה הזאת ומצא שהממשלה לא התעלמה מהשיקולים התחבורתיים והתיירותיים. לקחו הכול בחשבון.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זו פרשנות שלך, זה לא נכון.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, סליחה, איציק.
אמיר ברקן
לא, שום פרשנות - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אדוני, אני שואלת שאלה. איזה מענים משלימים יש?
אמיר ברקן
אני במפורש, מוכן לתת לחברים שלי פה ממשרד התחבורה, שיפרטו.
היו"ר קארין אלהרר
מי החבר שרוצה להציג את המענים המשלימים, כי אני לא הבנתי אותם עד היום?
צ'ארלס סולומון
סיימתם?
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא סיימנו, זה חלק מהעניין. הוא ביקש להעביר אליך את רשות הדיבור, אני הייתי יכולה לשמוע את זה גם ממנו. כן, בבקשה. בבקשה, אדוני, שם ותפקיד לפרוטוקול.
צ'ארלס סולומון
קודם כל בוקר טוב, שמי צ'ארלי סולומון, סמנכ"ל בכיר לתכנון כלכלי במשרד התחבורה. יושבים לצדי פה נציגים נוספים ממשרד התחבורה, יש פה נציג רשות שדות התעופה, נציג של רשות התעופה האזרחית, התחום המשפטי והתחום הכלכלי בתוך המשרד. בוקר טוב.

ברצוני קודם כל להתייחס למה שנאמר, מה כן נעשה בעניין ההיערכות לסגירת שדה דב. אני ישבתי יחד עם חברים נוספים מהממשלה וראש העיר אילת. מנכ"ל משרד התחבורה הקים צוות לבחינת טיוב המענה התחבורתי אֱל ומאילת עם הפסקת הפעילות משדה התעופה על שם דב הוז. בינואר 2016 הוגש למנכ"ל משרד התחבורה דוח מפורט של צעדים אופרטיביים שצריכים להיעשות בתחום התחבורה, הן בצד התל אביבי והן בצד של אילת, על מנת להבטיח שעם העברת כלל הפעילות לנתב"ג איך וכיצד ניתן לייעל את התהליכים ואת ההתאמה.

במסגרת העבודה, ביצענו גם סקר משתמשים בקו תל אביב אילת, כאשר ניסינו למפות בדיוק מהם המוצא והיעד של הנוסעים. ניתן לבוא ולהגיד שבהתאם לממצאים של הסקר אנחנו ביקשנו להכין תכנית להתאמה גם לאזור של תל אביב וליעדים מסוימים שהם לא קיימים היום. כמו כן, לבוא ולשפר את התשתיות, עם - - - מנתב"ג אל תל אביב - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
צ'רלי, מה זה חשוב הסקר? יש רעיון בממשלה לנתק את אילת? נביא את דגל הדיו? לְמה אתם חותרים? איזה סקר? האם יש הצעה לסגור את אילת? מה זה?
היו"ר קארין אלהרר
רגע, חבר הכנסת ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה הכול פה עניין של סקרים? מאיפה נולד הרעיון לסגור את שדה דב?
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת ברושי - - -
צ'ארלס סולומון
נאמר קודם - - -
היו"ר קארין אלהרר
איתן, תן לו רגע להשיב. לא, אדוני, אדוני.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מכיר אותו, הוא הרבה שנים יושב שם, מאיפה הרעיון המטופש הזה?
צ'ארלס סולומון
נאמר קודם שזה מובן מאליו שאנחנו פועלים בהתאם להחלטת הממשלה. כך שמעתי את היושבת ראש אומרת וכך זה המצב - - -
היו"ר קארין אלהרר
כן, על פי החלטת הממשלה אתם גם יכולים לדחות את הפינוי.
צ'ארלס סולומון
יש החלטת ממשלה וחובתנו לבוא ולהבטיח, כאשר צריך ליישם את החלטת הממשלה, שהאזרחים יקבלו את השירות הטוב ביותר. זה אחד.
היו"ר קארין אלהרר
רק שניה, תן לו להשלים.
צ'ארלס סולומון
שתיים, כפי שאני אמרתי בכנסת גם שלשום, אם וכאשר יוחלט שניתן לבוא ולהתאים את הפינוי של התעופה האזרחית בשדה דב התאמה לצבאית, כלומר, אם צריך לקבל החלטה, משרד התחבורה יתמוך בהמשך הפעילות התעופתית בשדה דב - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אני רוצה רגע לעצור אותך.
צ'ארלס סולומון
עוד היום אין החלטה כזו.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אני רוצה רגע לעצור אותך. בוא נחלק את התשובה שלך בבקשה לשני חלקים. החלק הראשון שאני מבקשת לקבל התייחסות לגביו הוא האם יש על השולחן דיון בדבר דחיית סגירת שדה דב עד לסגירת השדה הצבאי, זה אל"ף. ואני אשמח לדעת איפה הדברים עומדים - - -
צ'ארלס סולומון
אני לא הגורם המוסמך לענות על זה, אז - - -
היו"ר קארין אלהרר
אז אנחנו נבקש ממשרד ראש הממשלה לקבל סטטוס איפה זה עומד. והדבר השני, אמר אדוני בצורה נרחבת שיש סקר ושאתם אמונים על בחינת החלופות אבל, באזנים שלי לא שמעתי על שום חלופה ממשית, מה זה אומר?
צ'ארלס סולומון
מה זה אומר? שוב פעם, אני אמרתי לשאלה הראשונה שלך - - -
היו"ר קארין אלהרר
שאלה ראשונה אני אפנה למשרד ראש הממשלה, בבקשה.
צ'ארלס סולומון
ההתייחסות שלי הייתה, להמשיך?
היו"ר קארין אלהרר
כן, בבקשה.
צ'ארלס סולומון
ההתייחסות שלי הייתה, בהינתן מצב שצריך ליישם את החלטת הממשלה ולהביא למצב כזה שהפעילות מבחינת התעופה האזרחית בין אזור תל אביב לאילת תתבצע באמצעות נתב"ג לא בשדה דב, איך ניתן לבוא ולייעל את התחבורה על מנת להבטיח שמשפרים את השירות לאזרח. זו העבודה ואני אשמח מאד להגיש לוועדה את הדוח שגובש, כולל התוצאות - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה לא העברתם עד היום?
צ'ארלס סולומון
לא התבקשנו.
היו"ר קארין אלהרר
באמת? לפי הפרוטוקול שלי מהדיון הקודם התבקשתם גם התבקשתם.
צ'ארלס סולומון
אני לא ידעתי ואני מודה, לא ידעתי שהתבקשתי להביא את הדוח. הדוח הוא לא דוח ששמור רק במשרד התחבורה אלא הוגש גם בפורומים נוספים, כולל לוועדה הבינמשרדית באחריות של מנכ"ל משרד האוצר, שהיום מתמודד עם השאלה איך לבנות תכנית אסטרטגית לעיר אילת. והאמצעים והתשתיות התחבורתיות הן חלק אינטגרלי מן העבודה שמתבצעת בוועדה הבינמשרדית. אנחנו נשמח מאד להביא את הדוח - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני מוכרח להגיד - - -
היו"ר קארין אלהרר
רק שניה.
צ'ארלס סולומון
מנכ"ל משרד התחבורה, מנכ"ל משרד התחבורה הינחה גורמים בתוך המשרד לבצע את אותם צעדים שכתובים בתוך הדוח הזה.
היו"ר קארין אלהרר
רק שניה, ממתי הדוח הזה?
צ'ארלס סולומון
ינואר 2016.
היו"ר קארין אלהרר
הדיון הקודם בוועדה התקיים במרץ 2016. בעניין הזה ממש. הדוח נמצא אצלכם אבל לא חשבתם להעביר אותו, לעדכן את הועדה בפתרונות שאתם מביאים? זו הייתה מהות הדיון, כל הדיון הקודם, הפתרונות.
צ'ארלס סולומון
אני יכול לדבר בשמי, אני לא ידעתי שיש צורך, אם יש צורך אנחנו שוב נעביר עוד היום, את הדוח שיש לי - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
יושבת ראש הועדה, אם אפשר רק להעיר. אני אומר לכם שאני עד עכשיו, כבר עשר דקות, אני רואה את הכיוון של הדיון הזה, זה דיון מביש. זה דיון של ביזיון - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, הוא מתווסף להרבה דיונים בוועדה כאן.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זה ביזיון למבקר המדינה, זה ביזיון לוועדת בודינגר, זה ביזיון לנו כוועדה. אני לא שומע פה שום תשובה. דיברנו בפעם הקודמת, כאילו דיברנו לשווא. אני חושב שצריך להביא הנה את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, את האנשים הרלבנטיים, שיעמדו פה ויתנו תשובה, כי כל אחד פה אומר: "זה לא אני, זה מישהו אחר" ואנחנו מכירים את הדברים האלה. כך אי אפשר לנהל דיונים, אנחנו לא מתקדמים לשום מקום וזה פשוט מביש מה שקורה פה. גם התשובה שלךָ וגם התשובה שלךָ, אני לא רגיל לתשובות כאלה - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מציע להביא את ראש הממשלה כי מדובר פה על ביטול החלטת הממשלה. לא פחות מראש ממשלה. אתם, אין לכם פתרונות.
היו"ר קארין אלהרר
כן, חבר הכנסת שמולי ואחריו צבי ביקש להעיר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
גבירתי יושבת הראש, אני מצטרף לביקורת שנשמעה מצד חברי חבר הכנסת איל בן ראובן. אני מתרעם על זה שיש פה נציגי ממשלה, אנשי ציבור, שאמורים לשרת את האינטרס הציבורי ועושים הכול, גם בוועדה הזו וגם בוועדת הפנים לפני שלושה ימים, כדי להתעלם מהאינטרס הציבורי. זה אבסורד בהתגלמותו. איך ממשלת ישראל ומשרדי הממשלה הרלבנטיים ובראשם משרד התחבורה, שאני רוצה להזכיר לך, אתה לא פרשן, אתה אחראי על התחבורה התעופתית במדינת ישראל ואם יש צעד שממנו עלולים להינזק תושבי אילת והערבה, וגם ראש העיר תל אביב שמייצג את תושביו - - -
קריאה
גם בגליל.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
גם בגליל, תהיה לזה השלכה רחבה יותר על שדות התעופה גם בצפון. אומרים שיש פה נזק ואתה מגיע לוועדת הפנים ועכשיו לוועדה לביקורת המדינה ואתה אומר: אני מקבל את ההחלטה של הממשלה, אני אבצע את מה שיגידו לי, שזה בסדר גמור וזה תפקידך, אבל אין לי באמת, גם אם יש לי ביקורת ואגב, גבירתי יושבת הראש, תשאלי אותו מה הייתה עמדת משרד התחבורה בבג"ץ. אם הוא לא יסכים להגיד לך אני אקריא לך את זה מהפרוטוקול, כי לפני שלושה ימים בוועדת הפנים הוא 'שכח' מה אמר משרד התחבורה בבג"ץ - - -
צ'ארלס סולומון
לא שכחתי שום - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אל תפריע לי. הוא שכח מה הייתה עמדת משרד התחבורה, אז אני אקריא לָך "משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית" אני מקריא מסעיף 7 לבג"ץ "תמכו בדחיית מועד הפסקת הפעילות האזרחית נוכח עיכוב התהליך התכנוני, שלא מאפשר בלוח הזמנים שעליו עמדנו מתן היתרי הבנייה בשלב המתוכנן לסיום הפעילות האזרחית. משרד התחבורה עמד על כך כי חשוב לספק פתרונות לתעופה האזרחית ולפיכך, יש להיעתר לבקשת הדחיה" אני מזכיר שהבקשה הייתה לדחות את הסגירה של התעופה האזרחית. מה קרה?
צ'ארלס סולומון
יושבת הראש, אני מבקש - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה קרה משנת 2015 - - -
צ'ארלס סולומון
גם היום וגם שלשום אמרתי שמשרד התחבורה - - -
היו"ר קארין אלהרר
שניה, רגע, הוא יסיים את הדברים ואתה תענה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בסופו של דבר, זה לא יכול להיות המצב הזה. את יודעת, יותר מדי שנים סיפרו לנו סיפור, מ-2011 ש"חייבים לפנות מהר את כל רמת אביב ואת צפון תל אביב ואת שדה דב, כי כל כך רוצה ממשלת ישראל להקים שם בניינים של דיור בר השגה לצעירים". מול הים, כן? בשטח הנדל"ן הכי יקר במדינת ישראל, אז לפחות עם השקר הזה הפסיקו אבל צריך להבין מה עומד פה על הפרק. ואני מצטער לומר לך, אדוני ראש העיר, אתה בתחתית שרשרת המזון, אתה והתושבים שלך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל הוא מקום ראשון בתמיכת ח"כים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ואני אומר לך - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
עם תמיכת ח"כים הוא בתחתית שרשרת המזון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
את זה נראה בסוף.
היו"ר קארין אלהרר
או.קיי, רגע, סליחה, עוד משהו איציק?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כן, עוד - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני רק רוצה לתת לנציג משרד התחבורה להשיב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
שהאוצר יענה לשאלה על הכסף.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני גם הייתי בסיור במקום ואין שום בעיה לקדם את הדברים במקביל. גם להשאיר את התעופה האזרחית. אם רוצים להתחיל בחלק מהליכי התכנון אפשר לעשות את זה במקביל. דבר אחרון, יש הצעת חוק, חתמו עליה שמונים חברי כנסת מכל סיעות הבית ואנחנו מתכוונים לקדם אותה במלוא המרץ. שזה יהיה לכולם ברור פה. זה שחלק ממשרדי הממשלה החליטו להפסיק לעבוד בשביל כמה אינטרסנטים בנדל"ן בצפון תל אביב זו בעיה שלכם אבל, אתם פה, בוועדה הזאת, לא שומרים על האינטרס הציבורי ולא צריך להיות תושב אילת והערבה כדי להבין את זה. עצם ההתפתלות שלך בכיסא, נציג משרד ראש הממשלה, כשאתה מגיע לכאן בלי תשובות ובלי חלופות ובלי שום דבר, אומרת יותר מכל דבר אחר כמה חשובות לכם אילת והערבה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. כן בבקשה, אדוני.
צ'ארלס סולומון
רציתי להבהיר. אמרתי גם היום וגם בדיון שלשום שמשרד התחבורה תומך במידה שניתן, להמשיך את שדה דב בתקופה המקבילה. זה בדיוק מה שאמרתי. שתיים - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
במה זה מתבטא?
היו"ר קארין אלהרר
רגע, רגע, אני מנסה להבין מה הוא אומר. שניה, איל.
צ'ארלס סולומון
אני מבקש גם לציין, שנכנס לדיון ראש העיר אילת. הבהרתי גם שלשום, ראש העיר אילת לא חתם על ההמלצות אבל ראש העיר אילת כתב את הדברים הבאים לוועדה "יישום המלצות ועדה זו צריך להוות תנאי מקדמי לפינוי שדה דב. מכלול המלצה מפורשת שעל פיה, בהתאם להחלטת הממשלה, אין ... את הפעילות האזרחית בשדה דב, לפני השלמת הפתרונות התשתיתיים התפעוליים והתחבורתיים" ולכן, אני חוזר ואומר, אני באתי עם תשובות, אדוני. תשובות שבעצם היום משרד התחבורה על שלוחותיו, פועל על מנת ליישם את אותן המלצות, תשתיתיות ותפעוליות, על מנת לייעל את התהליך בין נתב"ג לבין אילת. משרד התחבורה פעל בשנים האחרונות על מנת לבצע הקמת שדה תעופה חדש בקרבת מקום לאילת. אני חושב שגם ראש העיר, כפי שהוא כתב במסגרת הפנייה, שהוא מברך את חברי הועדה וגם ציין שיש לי זכויות רבות בפיתוחה התחבורתי של העיר אילת. אני חושב שצריך גם להסתכל על המכלול - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
במכלול אתה גומר את התעופה האזרחית במדינת ישראל, זה המכלול.
צ'ארלס סולומון
לא לבוא - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
והדבר הזה יהיה חתום עליך.
צ'ארלס סולומון
בלי לקרוא את הדברים עד תום.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה המכלול.
היו"ר קארין אלהרר
תסלחו לי. אדוני, נציג משרד ראש הממשלה, בוא נתחיל מהתחלה, בסדר?
אמיר ברקן
ודאי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
סליחה, גבירתי יושבת הראש, צריך להסביר דבר אחד לוועדה: איך בבג"ץ אתם אומרים שאי אפשר שלא להיעתר לבקשה כי אין חלופה ואילו כאן אתה מגן במרץ על מה שנמנעת ממנו בבג"ץ? את זה אתה לא מסביר לוועדה. ולא אני אחראי על התעופה במדינת ישראל, אתה אחראי על התעופה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. אדוני, נציג משרד ראש הממשלה, תראה, הדבר הבסיסי שלא הבנתי עד עכשיו: בג"ץ נתן לכם עד אפריל 2017 להחליט מה אתם עושים - - -
אמיר ברקן
לא, לא, ממש לא.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, שניה, תן לי להשלים את המשפט ואם אחרי זה אתה רוצה לחלוק עליי זכותך המלאה, אבל תן לי לפחות לשאול את השאלה. אני מחליטה איך אני רוצה לשאול את השאלה, ברשותך.
אמיר ברקן
חשבתי שאת קובעת עובדה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אז אני שואלת משהו. אתה יכול להפריך את טענתי המוצדקת, בסדר? אני רוצה להבין למה אתם עומדים על זה שהשדה יפונה עוד לפני שיש לנו פינוי של השדה הצבאי? אם אני זוכרת נכון מהדיון הקודם שהיה, יש איזה מועד לפינוי השדה הצבאי ואין התחייבות שכתובה בכוכבים.
אמיר ברקן
זה לא.
היו"ר קארין אלהרר
אני שמעתי את נציגי משרד הביטחון.
אמיר ברקן
יש הסכמים - - -
היו"ר קארין אלהרר
יש הסכמים? בטח תגיד לי שיש גם החלטות ממשלה ותמיד, תמיד, תמיד, החלטות ממשלה מבוצעות במדינת ישראל.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הן קשורות לאינטרסים של נדל"ניסטים.
היו"ר קארין אלהרר
באמת? אתה טוען שרוב החלטות הממשלה מבוצעות?
אמיר ברקן
יש השתפרות גדולה מאד - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
משרד ביקורת המדינה, אנחנו עוסקים ב-90% שלא מתממשים.
קריאה
זה לא 90% אבל זה לא בתחום אחריותי. זה כבר - - -
היו"ר קארין אלהרר
כן, אדוני, בבקשה, תשובה.
אמיר ברקן
לגבי הפרשנות של בג"ץ, מירי מיוחס מפרקליטות מחוז תל אביב, אני חושב שכדאי שתבהירי לכולם פה מה בג"ץ החליט - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני, אולי לפני זה, ברשותך, השאלה של יושבת ראש הועדה, לפני הפרטים, השאלה של יושבת ראש הועדה הייתה מאוד מאוד ממוקדת. יש שדה צבאי, הוא ממשיך לפעול, נעזוב לרגע את הפרטים, כולנו מסכימים שהוא ממשיך לפעול, למה רק השדה האזרחי צריך להיות מפונה עכשיו? לְמה זה תורם ולַמה זה דרוש? תסביר לנו, עניינית, אחר כך נשמע את הפרטים, משפטים, בג"ץ, הכול.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. הייתי כנראה זקוקה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
השאלה היא כל כך ברורה.
רינה מיוחס
זה היה בוועדה אחרת.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אני לא אחראית על ועדות אחרות, רק על שלי ידעתי להיות אחראית.
אמיר ברקן
שוב, הנושא של המועדים. גם אנחנו, לפני שתכללנו הגענו עם הנושא במסגרת הועדה שלנו, של מנכ"ל רוה"מ, גם תכללנו את התשובה לבג"ץ בעתירות שהוגשו ושנדחו. שאלנו את עצמנו את השאלה הזו ומסתבר שכשמדובר בהסכמים ישנים, עם פרטיים, עם בעלי הקרקע, שהתחילו עוד בשנות ה-90, שעברו גלגולים מגלגולים שונים בפיקוח של בתי משפט כאלה ואחרים, מבית משפט השלום והמחוזי עד בג"ץ, נקבעה באופן היסטורי הפרדת מועדים. למה? שמעתי גם תשובה שאמרה שהצבא, בסופו של דבר הוא חלק מממשלת ישראל, הוא כפוף לממשלה וכשהממשלה נותנת פקודה הוא מבצע ולכן, כשתחליט הממשלה לפנות את הצבא אז הוא יבצע. לעומת זאת, בחלק האזרחי יש חברות אזרחיות, יש תאגידים, יש עניינים ויכול להיות שהתהליך מולם יהיה יותר ארוך.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא מבינה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
משרד התחבורה הוא לא חלק מממשלת ישראל?
היו"ר קארין אלהרר
אולי היה פעם, לא?
קריאה
ממשלת ישראל מחליטים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ההחלטה שממשלת ישראל קיבלה, גבירתי, הייתה שהדברים קורים במקביל. כלומר, גם תכנון, גם פינוי וגם קידום חלופות. זה שאתם החלטתם באיזשהו שלב להתנתק מעניין תכנון החלופות, זו הבעיה.
אמיר ברקן
סליחה, איציק, עשה לי טובה - - -
רינה מיוחס
אין בעיה, תקבל תשובות על כל השאלות - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה גבירתי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לא ענית תשובות, צריך תשובות לתושבי הערבה.
היו"ר קארין אלהרר
אנשים פה מתבלבלים היום, מה קרה? אפשר לקבל תשובה ממוקדת לשאלה שאלוהים עדי שהייתה מאד ממוקדת?
אמיר ברקן
אנחנו כבר עשרים דקות שואלים פה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא מקבלים תשובה.
היו"ר קארין אלהרר
אבל תשובה אחת לא קיבלתי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
קצר, פשוט, הגיוני, לא היסטוריה.
היו"ר קארין אלהרר
עכשיו אני רוצה שקט עד שתתקבל תשובה.
אמיר ברקן
לגבי ההיסטוריה, אתה לא רוצה לשמוע - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני לא רוצה לשמוע היסטוריה, אני רוצה לשמוע על היום.
אמיר ברקן
לגבי היום, כשאנחנו עשינו את עבודת המטה האחרונה ערב העתירה לבג"ץ וכל התהליך שהוביל אותנו לאן שהגענו עד היום, הסתבר לנו על ידי רשות מקרקעי ישראל והמשרד להגנת הסביבה, שהשטח שעליו אנחנו מדברים הוא שטח אזרחי וניתן לבצע עבודות מקדימות עוד לפני קבלת היתרים, עוד לפני תכניות שקשורות לפעולות של טיהור הקרקע, שלמעשה ניתן לבצע אותן באופן מידי ולכן, יש היגיון רב בעצם להתחיל את העבודות כמה שיותר מהר.
היו"ר קארין אלהרר
בשדה הצבאי לא צריך יהיה לנקות?
אמיר ברקן
אני אומר שבשדה האזרחי יש מסה מאד גדולה של יחידות דיור שניתן - - -
היו"ר קארין אלהרר
בניגוד לשדה הצבאי?
אמיר ברקן
כן, כן.
היו"ר קארין אלהרר
שם לא צריך לטהר ולנקות? הכול תקין.
אמיר ברקן
אני לא יכול להגיד לך בדיוק - - -
גילי טסלר
התשובה היא כן למעשה, סליחה שאני - - -
היו"ר קארין אלהרר
מי גבירתי?
גילי טסלר
אני גילי טסלר ואני מתכננת מחוז תל אביב, אחראית על התכנון בשדה דב.
היו"ר קארין אלהרר
כן, בבקשה אדוני, תמשיך.
אמיר ברקן
זאת בעצם התשובה וזאת התשובה שגם העמדנו בפני בית המשפט. הוא מצא את תשובתנו סבירה ועומדת כתכלית ראויה ולא שמעתי שום הערה בבג"ץ, להיפך. אני כן רוצה שגברת מיוחס תתייחס. נשמעו פה הערות לא פשוטות לגבי אי שקילה נכונה של האינטרס הציבורי מצד מישהו מבעלי העניין.
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה להמשיך ולשאול אותך, האם אתה בטוח בדבר המועד של פינוי שדה התעופה הצבאי?
אמיר ברקן
כן.
היו"ר קארין אלהרר
ללא צל של ספק?
אמיר ברקן
ללא שום צל של ספק.
היו"ר קארין אלהרר
נציגי משרד הביטחון, בבקשה לשולחן. שלום אדוני, שם ותפקיד.
צביקה קרמן
שלום וברכה, צביקה קרמן, ראש חטיבת תכנון במשרד הביטחון.
היו"ר קארין אלהרר
שלום אדוני. מתי אתם אמורים לפנות את שדה התעופה?
צביקה קרמן
אנחנו אמורים לפנות את שדה התעופה בינואר 2019.
היו"ר קארין אלהרר
האם כבר התחילו מהלכים כדי לעשות את זה?
צביקה קרמן
כן.
היו"ר קארין אלהרר
אתם משוכנעים שתוכלו לעמוד במועד הזה? רגע, האם אדוני מוסמך לתת לי תשובות?
קריאה
אולי שהוא יחליף אותך במקום - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זו לא אותה אינפורמציה, כנראה.
צביקה קרמן
נשמח לתת תשובות, אני לא עוסק בפרויקט הזה ביומיום - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני מבקשת לדבר עם מי שעוסק בפרויקט הזה ביומיום. בבקשה, אדוני, לא להתבייש, אנחנו לא אוכלי אדם.
יעקב לאנין
התשובה היא כן.
היו"ר קארין אלהרר
שלום, אדוני, שם ותפקיד לפרוטוקול.
יעקב לאנין
יעקב לאנין מאגף תכנון.
היו"ר קארין אלהרר
אתם התחלתם במהלכים?
יעקב לאנין
כן.
היו"ר קארין אלהרר
באיזה מועד מדויק אתם אמורים לפנות את השדה?
יעקב לאנין
למיטב זיכרוני זה ינואר 2019.
היו"ר קארין אלהרר
ינואר 2019. אין שום סיכוי בעולם שאתם לא מפנים?
יעקב לאנין
אנחנו מתקדמים על פי לוחות הזמנים שסוכמו. מתכננים עכשיו, כן.
היו"ר קארין אלהרר
מה יכול לעכב?
יעקב לאנין
אני לא צופה כרגע איזשהו עיכוב, הכול ממשיך כרגיל.
היו"ר קארין אלהרר
תקציבית, הכול סודר?
יעקב לאנין
כן.
היו"ר קארין אלהרר
תכנונית אתם עומדים בלוחות הזמנים, ינואר 2019? תראה, עכשיו, יש איזשהו משהו לא סביר בעיניי, כי בינתיים הפתרונות אפילו לא הוצגו לאף אחד, מלבד אולי אצלכם במשרדים הממשלתיים. ביניכם לבין עצמכם כנראה יש שיח נהדר אבל אני, ממה שאני מבינה ותיכף ידבר ראש עירית אילת, שהאנשים שאמורים להשתמש בפתרונות, הם פחות מכירים.
יעקב לאנין
אז רגע, רגע - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, שניה, תן לי, אני ממש מבקשת, בסדר? אדוני רוצה לומר משהו לוועדה? יש פה עד ינואר 2019 אי אלו שנים, שנתיים וחצי. מה - - - הניקיון, כמה זמן לוקח?
אמיר ברקן
יכול לקחת שנתיים.
היו"ר קארין אלהרר
יכול לקחת שנתיים?
אמיר ברקן
כן.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אבל אתה אומר שגם בשדה הצבאי צריך לנקות.
קריאה
לכן אנחנו משווקים בדירוג ורוב המהלכים - - -
מאיר יצחק הלוי
יש לכם תכניות?
גילי טסלר
בוודאי שיש תכניות.
מאיר יצחק הלוי
איזה תכניות יש לכם?
גילי טסלר
תעלו שאלה ממוקדת.
מאיר יצחק הלוי
איזה תכניות יש לכם? אני רוצה לשמוע, איזה תכניות?
היו"ר קארין אלהרר
כן, גבירתי.
גילי טסלר
אנחנו נשמח מאד לענות - - -
מאיר יצחק הלוי
אילו תכניות? ספרו אילו תכניות יש, כדי שנדע.
גילי טסלר
אתה באמת רוצה לשמוע?
קריאה
אני כבר מומחה לשדה דב.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, חברים.
קריאה
באיחור רב.
היו"ר קארין אלהרר
חברים.
מאיר יצחק הלוי
אם לא הייתם מחביאים את זה, זה לא היה באיחור רב. אם הייתם מגיעים בזמן לדיונים אז זה לא היה באיחור רב.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני ראש העיר.
מאיר יצחק הלוי
הכול נעשה במחשכים.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני ראש העיר.
קריאה
אל - - - שלא קורא עיתונים.
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי.
מאיר יצחק הלוי
סליחה?
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו לא בבית משפט פה.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני רוצה להגיד לך, את חוצפנית ממדרגה ראשונה. מאד חוצפנית. אני אמרתי לך כבר משהו, זה יותר גרוע מ"הולילנד" מה שאתם עשיתם שם.
קריאה
חבורה של בריונים.
יצחק וקנין (ש"ס)
אתם חבורה של בריונים, אני אומר לך את זה. אני יודע יותר טוב מכולכם מה שנעשה שם.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
שומרים על השחיתות, זה מה שאתם עושים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בסוף מדברים כמו שמדברים פה. הוא ראש עיר, אם את לא זוכרת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אולי תזמינו את הגורמים הרלבנטיים מלשכת ראש הממשלה לדיון הזה. לא אתכם, את הגורמים הרלבנטיים.
יצחק וקנין (ש"ס)
שדה תעופה אחד לא היה נשאר במדינה הזו אם לא הייתי מתערב בכל התהליכים שלכם.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
תסבירי לנו שאנחנו לא קוראים עיתונים. בושה וחרפה.
היו"ר קארין אלהרר
חברים, חברים.
קריאה
אני מוכנה גם את זה - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אז תתנצלי.
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי.
גילי טסלר
מוכנה גם את זה להסביר.
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי, סליחה. כן, גבירתי המתכננת, האם את יכולה להסביר את המהלך?
גילי טסלר
תודה. גם אני לא שמעתי, מרוב דבֶּרֶת לא שמעתי שום דבר. תודה על זכות הדיבור. בוודאי, המהלך נעשה בצורה מקבילה בכל התחומים. גם בהיבט התחבורתי של הכנת נתב"ג לקליטה של גורמי תעופתיים. "ישרא-אייר" כבר מוכן שם, לעניות דעתי. גם כל מה שצריך להיות מוכן ל"ארקיע" מוכן שם. אנחנו מתקדמים בתכנון לפי לוחות הזמנים בתכנון הכולל של תכנית המתאר. יכול להיות שהוא אפילו הואץ. זו הכוונה שלנו, להאיץ אותו. לא סתם בראש ועדת ההיגוי של התכנון יושב מהנדס העיר תל אביב. יכול להיות שראש העיר שלו חושב אחרת אבל כרגע, שום גורם בעירית תל אביב לא עצר אותנו, שום גורם בוועדה המחוזית לא עצר אותנו, שום גורם בוותמ"ל לא עצר אותנו, שום דבר במועצה הארצית לא עצר אותנו ואנחנו מאיצים את הליכי התכנון.
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי, נשאלת - - -
גילי טסלר
נשאלתי ואני אענה לך על הכול, כולל על מה שלא נשאלתי, אם זה יעזור לחברי הועדה להבין.
היו"ר קארין אלהרר
אני מציעה שאת ההערות נשאיר למקום אחר.
גילי טסלר
לא, לא, זה ממש אמיתי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אנחנו באמת רוצים להבין גבירתי, אנחנו רוצים להבין.
גילי טסלר
אני באמת חושבת שהתשובות שלי מבהירות. במקביל לכל אני מזמינה גם תכנון מפורט. התכנון המפורט, מטבע הדברים, בגלל שהוא מחובר לתשתיות קיימות, ייעשה ויוקדם באזור הדרום מזרחי של התכנית. אני חילקתי פה מַפָּה, לא סתם. המפה הזאת מראה שני דברים. האחד היא מראה את מיקום שדה התעופה. אנחנו יודעים, אנחנו מבקרים ואנחנו נוסעים משתמשים בו. גם אוהבים לבקר באילת. את ראש העיר מכירה היטב, גרתי באילת שנתיים. אנחנו מקדמים את התכנון המפורט במקביל. כל הסיפור של זיהום הקרקע בעיקרו מתחיל ממה שנעשה שם בתעופה האזרחית. רוב מוקדי הקרקע מזוהמים ואנחנו כבר התחלנו בסקרים היסטוריים. נעשים שם. הסקר ההיסטורי יושב היום במשרד להגנת הסביבה. לנו מסבירים כל היועצים, אני יועצת כזאת קטנה באיכות סביבה אבל יש לי הרבה ניסיון בקטן כזה עם הרבה מאד תכניות עם קרקע מזוהמת. הקרקע הכי מזוהמת נמצאת שם. ככל שאנחנו נתחיל לטפל בה מוקדם, שזה אומר סקרים וקידוחים וכל המשתמע, גם את תוצאות נוכל אחרי זה לאשש ולהיכנס לעוד סקרים וקידוחים. כך אנחנו גם נסיים את זה מוקדם יותר. חלק מהתשתיות - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
סקרים וקידוחים מונעים את התיפעול של השדה?
גילי טסלר
חלקם, כי הם נעשים מתחת למה שהיום השדה משתמש בו. הוא יכול להיות מסביב, הוא יכול להיות בסקרים עצמם, זה כבר נעשה ומיוצר וצריך כבר להיכנס לקרקע ולקדוח. ככל שאנחנו נעכב את הקידוחים האלה במוקדי הזיהום ונתחיל לפי הוראות המשרד להגנת הסביבה, כי הם אלה שקובעים באיזו טכנולוגיה אנחנו נטפל, אנחנו כך גם מוקדם יותר נגיע לסיום הטיפול. כשאני מדברת על סיום הטיפול זה אומר שהמדינה תהיה כבר ערוכה - - - תהיה כבר ערוכה להיכנס לשטח עם עבודות קצת יותר רציניות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
האם את יכולה להתייחס נקודתית רגע לטענה שיש אבחנה ברורה בין קידוחים כדי להבין איפה הבעיה, לבין עבודה של טיהור קרקע? גבירתי צודקת שעבודת טיהור קרקע, אם אנחנו רוצים לפנות את הקרקע, לא תאפשר שום דבר שם, זה לגמרי ברור. קידוחים, עד כמה שאני מכיר ולא עסקתי בזה בעצמי אף פעם אבל מנסה לעקוב, יכולים להיעשות גם במקביל להמשך תפעול השדה או שאני טועה פה במשהו.
גילי טסלר
לא כולם, כי זה גם תלוי במה התוצאות של הקידוחים האלה ומה אחר כך התמסורת שהמשרד להגנת הסביבה מחייב אותנו, כי אנחנו צריכים לפעמים להיכנס לאזורים שהם המוקדים והם נמצאים מתחת למשטחים - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
השאלה היא שוב, להיכנס לְמה, לבדיקה? בדיקה נעשית בכל מיני טכניקות.
גילי טסלר
גם, גם, גם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בדיקה נעשית בכל מיני טכניקות.
גילי טסלר
גם ולכן אנחנו צריכים להתקדם, כולל באזורים שהמטוסים נמצאים בהם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
גבירתי יודעת כמוני, שיש בדיקות של קרקע מזוהמת שנעשות אפילו מתחת לבניני מגורים.
גילי טסלר
חלק וחלק. לכן אני אומרת - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
השאלה היא מה רוצים לעשות. הרי לא מְפנים אנשים כשבודקים את הקרקע מתחת לבתיהם כי יש לנו איזושהי בעיה או חשש. אני, אגב, מבין את המורכבות אני רק אומר שיש פה מן הצד השני אינטרסים מאד מאוד חשובים.
גילי טסלר
בסדר, אני, ברשותך, אשאיר רגע את האינטרס השני ואני אמשיך להסביר לכם את העיקרון של העניין, כי אדוני מבין מהי מהות העניין. כל מה שאני רוצה לומר זה שככל שאנחנו מתחילים לעשות את הדברים מוקדם יותר וגם יודעים להיכנס לעבודות, אפילו כשתכנית לא מאושרת, ימים קודם, אנחנו מחויבים לפנות את החלק הזה כדי להיכנס לעבודות שם. חלק מהעבודות הן עבודות תשתית, חלקן קשורות לטיהור של הקרקע, חלק קשורות לקידוחים וחלק קשורות לעבודות תשתיות אחרות, כולל העתקה ותזוזה של תשתיות, כל עוד הן לא משנות את פני השטח. את זה אפשר לעשות עוד טרם אישור תכנית.

מה אנחנו עושים בתכנית עצמה? לא איפשרו לי בכניסה, גבירתי היושבת ראש, להכניס את ה"קאפה" שבה אנחנו רואים את כל תכנון השטח אבל אני מניחה שראיתם. פרסמנו את זה בלא מעט פרסומים. אנחנו מתכוונים להיכנס בתהליך מואץ לתכנון השטח המפורז הזה. כרגע אנחנו נמצאים עם תכנית מתארית. תכנון השטח המפורז נמצא. המשמעות של תכנון השטח המפורז יותר - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
במפה שלפנינו - - -
גילי טסלר
הוא הקדמה של הליכים. המפה שאני העברתי מקודם, אני לא יודעת למי זה הופץ - - -
היו"ר קארין אלהרר
רואים כולם.
גילי טסלר
אתם רואים לא רק מה שנמצא בתוך השטח של השדה, אלא אתם רואים גם את המגבלות שהשדה הזה מטיל על תכניות אחרות שלנו במחוז תל אביב. את התכניות האחרות גם אי אפשר לבצע במלואן, מעצם היות השדה שם. זאת אומרת שיש בעיה, בעיה מובנית, גם בהיבט של איכות סביבה, גם בהיבט של רעש, אי אפשר להתקרב לשדה הזה יותר ממה שהתקרבו עד היום. יש שם היום מבנים. יש הרבה מאד תושבים שמגיעים אלינו, גם בהליך שיתוף ציבור שעשינו, הליך מאד מאוד רחב, אפשר להיכנס לאתר של עירית תל אביב, כניסות של אלפי תושבים כל שבוע, ואפשר לראות שהרבה מאד מהתושבים חרדים גם מריחות הדלקים, גם מהאדים וגם מהרעש. יש הרבה מאד גני ילדים מפוזרים בשכונות הקיימות. זאת אומרת שיש לנו, מובנית בתוך הפרויקט הזה, בעיה אחת חד משמעית בנושא של איכות הסביבה, אז קודם כל לנושא הזה יצא, וככל שמוקדם - - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא הבנתי. גנים קיימים, פתאום זה מפריע להם?
גילי טסלר
מאד. יש רעשים. כל שימוש שהוא רגיש, בתי ספר, גנים וגם מגורים, למזלנו הטוב - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה כך כבר שנים, מה התעוררנו?
גילי טסלר
יש תלונות ולכן צריך להעיף את זה.
יצחק וקנין (ש"ס)
גם מצטרפים אלינו תלונות של התושבים.
גילי טסלר
בוודאי, בוודאי שיש תלונות ואגב, גם ההזזה של שדה התעופה לעובדה, גם ההזזה של שדה התעופה לאילת, נבעה בין השאר גם מהבעיות האלו. השדה היה מאד קרוב לעיר והייתה בעיה ציבורית.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
שאלת הבהרה.
גילי טסלר
לנושא איכות הסביבה אני מוסיפה את הבעיה הציבורית עצמה. לכן אנחנו מאיצים מאד את הליכי התכנון, במקביל להערכות בנתב"ג הרשות הוציאה מכרז שארקיע לא ניגשה אליו, היום אני מבינה שהיחידים שיכולים להיכנס לשם, כל מה שצריך זה לתאם את המשרדים שלהם ואת הפרוגרמה שלהם בתוך נתב"ג. השטחים כבר תואמו אתם מראש.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו מיד נשמע את - - -
גילי טסלר
השטחים במשרד התחבורה תואמו מראש, יודעים בדיוק כמה מטוסים צריכים להיכנס לשם, המשטחים כבר קיימים, המבנים של המשרדים כבר קיימים, רק אין פרוגרמות כי אין מי שיכניס את המספרים לפרוגרמה.
היו"ר קארין אלהרר
טוב.
גילי טסלר
זה בהיבט התכנוני.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני חולק על כל מה שהיא אומרת. לפי דיון שאני קיימתי בוועדת המשנה, כל מה שהיא אומרת פה זה בכלל לא נכון. נתב"ג לא ערוך, אני אומר את זה באחריות. במהלך דיון, נאמר על ידי מנהל רשות התעופה האזרחית, יואל פלדשו, שכרגע נתב"ג לא ערוך וגם בעוד שנה הוא לא יהיה ערוך לכל המסה של הנחיתות, של "ארקיע" והטיסות הפנים ארציות. הוא לא יהיה ערוך.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
גבירתי יושבת הראש, גם - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, רגע.
יצחק וקנין (ש"ס)
כשזה יקרה אל תגידו שאני לא אמרתי את זה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
סליחה רגע, גם בנוגע לאיכות הסביבה, כיון שהיא אמרה שהיא לא מבינה גדולה באיכות הסביבה, למען הגילוי הנאות, גם אני לא אבל אני מסתכל על מה שאמר המשרד להגנת הסביבה בבג"ץ; הוא אמר בפירוש בסעיף 51 על הבדיקות המדגמיות הראשוניות שאת מדברת עליהן "העבודות האמורות יכולות להתבצע גם כשדה התעופה פעיל."
קריאה
לא באופן מלא.
גילי טסלר
לא באופן מלא. כרגע מה - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
היא דיברה על הבדיקות הראשוניות שצריכות להיעשות.
גילי טסלר
מה שהגענו - - -
היו"ר קארין אלהרר
או.קיי, תודה, תודה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זו עמדת המשרד האחראי.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. ראש העיר אילת, בבקשה.
מאיר יצחק הלוי
תודה גבירתי היושבת ראש וחבריי חברי הכנסת. אני חייב להגיד לך, גבירתי היושבת ראש, אני מכהן בתפקידי שלש עשרה שנים כראש עיר, שנתיים כסגן ראש עיר, עשרים ושלש שנים ביחד כחבר מועצה. למוד קרבות אנוכי, לא זוכר קרב כל כך הזוי כמו הקרב הזה. כל כך הרבה דברים נעלמים, מסתוריים, כל כך הרבה שברי מידע, כל כך הרבה 'בלופים' שיש בתוך המידע שמגיע שזה פשוט מזעזע אם אני חי במדינה נכונה. אני אומר את זה כמי שאוהב את המדינה הזו, כנכה צה"ל, כבן אדם שאכפת לו. אני מזועזע מכמות המידע שיש בה כל כך הרבה בדיות, שקרים, הכוונה וכל מיני דברים כאלה. זה קודם כל, זה דבר אחד.

דבר שני אני רוצה להגיד לחברים, את יודעת על פי ההמלצות, היום בעצם שדה דב היה צריך להתפנות. אני שואל, שניה, אל תפריעי לי בבקשה, גם אם היית אילתית, אל תפריעי לי. עכשיו אני רוצה לשים במרכז המעגל את 64,000 תושבי העיר אילת ואני רוצה לשים עכשיו אלפי תושבים שצריכים לקבל שירות רפואי. תחשבו היום איזו החלטה זחוחה זו הייתה לסגור את השדה ביוני 2017. היום, היום השדה היה נסגר. מי היה נותן פה תשובות, אני רוצה לדעת, לאנשים שטסו היום ב 06:40 לקבל טיפול אונקולוגי? מי היה נותן להם תשובות? אין תשובות, אין תשובות, שניה, אין תשובות לאף אחד, אל תתבלבלו. יושבים פה אנשים שהפכו להיות שקופים בפני כל אלה שעכשיו מתעסקים עם מדידות. דרך אגב גבירתי, אני מודד עכשיו, ברובע 11, בעיר אילת, את יודעת מה הן מדידות? נכנסים עם קודח, שזה יכול להיות העובי שלו, אמר לי מנכ"ל "ארקיע": תקדחו מתחת לכיסא שלי, אין לי שום בעיה, תקבלו את הממצאים, אז אנא מכם, אל תהלכו אימים ואל תזרו חול בעיני האנשים שלא כל כך מבינים. זה דבר שני.

דבר שלישי שאני רוצה להגיד גבירתי, זה פשוט מקומם, מקומם, מקומם, פשוט מקומם. אני שואל מדוע לאורך כל התהליך לא נבחנה עוד אפשרות אחת? אני שואל. ומי שאומר שנבחנה, אני מבקש לראות את הסיכומים, את הפרוטוקולים ומי היועצים שישבו. מדוע לא נבחנה החלופה שאומרת: בוא נשאיר את השדה ובוא נעיף את הטרמינל לכיוון מערב ונאפשר לאנשי הגוש הגדול לבנות "מחיר למשתכן" ולבנות דיור לזוגות צעירים? זה מה שאנחנו רק רוצים. אני באמת שואל שאלה את כל הצוות המקצועי. אני כבר בניתי, בונה מספיק בעיר שלי. למה זה לא נבחן? מה החשש לשים את הנושאים הללו על השולחן?

דבר אחרון שאני רוצה להגיד, החשוב בעניין הזה. צ'רלי סולומון עשה עבודה נפלאה אל מול המשימות שהוטלו עליו. אני אומר לכם, הוא לא ישַן בלילות, כי אני יודע שהמשימה שהוא קיבל היא משימה קשה. הייתי חבר בוועדה ואמרתי ביום הראשון של הועדה: אני אשמש כאלומת פנס שתביא לכם את האמת בכל נקודת זמן, זה התפקיד שהיה לי שם. ואני מראש ידעתי שאני לא אחתום על ההמלצות ולא מסכים להמלצות ודרך אגב, הן אינן ישימות בכל מה שקשור לטווחים הנראים לעין. אני לא אומר שהן לא ישימות בעוד חמש עשרה שנים, בטווחים הנראים לעין הן אינן ישימות כלל ועיקר ואני מבקש לשים את האמת על השולחן.

מה שאני רוצה לבקש, גבירתי, כי מהנושא הזה הפכתי להיות "שדהמולוג" מומחה לענייני שדה דב. הפכתי מומחה, אני חוקר בעניין, אני מזועזע מהפרשיה הזו, אני עצוב מהפרשיה הזו, אני חושב שהיא מלמדת על זחיחות ותסלחו לי, במדינה מתוקנת לא היו צריכים להיות דברים שכאלה. זו דעתי. לא היו צריכים להיות דברים שכאלה - - -
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
מאיר יצחק הלוי
ברשותך, גבירתי, אני רוצה לבקש שהוועדה תמליץ שהחלופה שאומרת להשאיר את השדה במיקומו הנוכחי תיבדק על ידי גורמים מקצועיים, אובייקטיבים. אני שמח להגיד שגם ראש עירית תל אביב חושב שצריך לבחון את החלופה הזו. הייתי אצלו, הוא היה אצלי, נפגשנו, הוא גם כתב על זה מה שכתב ובואו אולי, אולי, אולי, אולי, אני פונה אליכם בבקשה גדולה, אולי ניתן סוף סוף גם איזשהו מזור לתושבי העיר אילת, שגם כך נמצאים בעיר הכי רחוקה, הכי פחות נגישה, הכי קשה, למה? האם הם פחות חשובים מאנשי הגוש הגדול? אני לא מבין את זה. למה אי אפשר ש- "זה ייהנה וזה לא יהיה חסר?" מאיפה באה הנוקשות הזאת? אני לא מצליח להבין אותה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. דוד אייזנברג, אגודת התעופה הכללית.
דוד אייזנברג
שלום. לא מזמן הייתה בערוץ 10 בטלוויזיה, תכנית שקראו לה "אפס בתכנון". אני חושב שבכל מה שקשור לשדות התעופה, יש תכנון שלילי, לא אפס. זאת אומרת, הרבה אנשים פה עובדים וטורחים אבל הם גורמים לתוצאות שליליות. התעופה במדינת ישראל הולכת ומתכווצת לאורך כל הזמן.

צריך לזכור ששדה דב הוא "אבן הראשה" של התעופה הפנים ארצית במדינת ישראל. אם מוציאים את שדה דב, כל הקשת מתמוטטת ולא תהיה משמעות לשדה התעופה בחיפה ולשדה התעופה ראש פינה. אני לא רואה איך אנשים טסים מנמל התעופה בן-גוריון לאילת. אני תמיד אעדיף לנסוע ברכב לאילת מאשר לנסוע לבן גוריון ולעבור מסכת ייסורים בדרכי לאילת.

אנחנו אגודת התעופה הכללית אז לפי השם אנחנו מייצגים את מה שקשור בתעופה הכללית והתעופה הכללית מובדלת בכך שהיא לא תעופה של מובילים אוויריים. זאת אומרת, כל אותם מטוסים קטנים, משניים שלושה מקומות ועד חמישה עשר או עשרים מקומות, כאלה שמקיימים את הקו לראש- פינה, למשל, היום. לאורך כל הדרך רשות שדות התעופה והגורמים במשרד התחבורה מתכננים ומתכננים ומתכננים. תכננו שדה תעופה חדש על שם אילן רמון באזור תמנע. אני לא יודע אם הועדה יודעת אבל בשדה התעופה הזה אין התחשבות בכל מה שקשור בתעופה כללית. הוא מיועד אך ורק למובילים אוויריים. הוא לא מיועד לקלוט שום מטוס של תעופה כללית. איך תעופה כללית תגיע לנגב? איך תעופה כללית תגיע לאילת?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני אומר "תעופה כללית" ומהי כוונתו?
דוד אייזנברג
לכל המטוסים שאינם מובילים אוויריים, החל ממטוס "ססנה" דו מושבי וכלה במטוסים של עשרה, חמישה עשר נוסעים, "טורבו פרופ", פרופלורים רגילים, מנועי בוכנה וכן הלאה, שזה היום הרוב המכריע של התעופה הפנים ארצית במדינת ישראל. לגבי ראש פינה, מדברים על תכנון, בשדה התעופה בראש פינה שיפצו לאחרונה את המסלול. השקיעו שם, אני לא יודע כמה מיליונים. השדה הזה פועל שעות בודדות ביממה. אתמול טסתי לשם ולא יכולתי לנחות בשש וחצי בערב כי הוא כבר היה סגור, היפנו אותנו בחזרה. השקיעו מיליונים - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה?
דוד אייזנברג
מה שאת שומעת, השדה סגור. הוא עובד רק עם טיסות קו מתל אביב.
היו"ר קארין אלהרר
לא יודעים את זה מראש שהוא סגור?
דוד אייזנברג
לא, אנחנו עוד הרמנו טלפון ודיברנו. יש פרסומים אבל זה לא העניין, העניין הוא שיש תשתית בצפון שעובדת שעות בודדות ביממה. והשקיעו בה מיליונים. רשות שדות - - -
היו"ר קארין אלהרר
אלו החלופות שלכם כרגע?
דוד אייזנברג
רגע, זה עוד כלום.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא רק שאין חלופות, המצב הוא יותר גרוע, אם אני אכנס לדבריו. תראו, הייתה החלטה הזויה ואני אומר לכם, אם כל הסיפור הזה של שדה דב לא היה עולה בהתמקצעות שלי בנושא הזה של שדות תעופה פנים ארציים, כבר הייתה כוונה לסגור את חיפה. אתם יודעים, מי שזכור לו, הרצליה, גם עכשיו הוא עומד על "הניתוח" והוא עומד להיסגר. זאת אומרת שאנחנו היינו אמורים להישאר עם נתב"ג בלבד בזמן מסוים. נתב"ג בלבד. תארו לעצמכם שיש לנו טילים מעזה וסוגרים את נתב"ג, לאן אנחנו הולכים? לתל נוף? לאיפה? חבר'ה, אני רציני. פה הייתה פשלה גדולה של משרד התחבורה.

בדיונים שקיימתי בוועדת המשנה, גם בקדנציה הקודמת וגם בקדנציה הנוכחית, שאני מוביל את ועדת המשנה, אני אומר לכם, יש פתרון היום בשדה דב, למרות כל תכניות הבנייה שמדברים עליהן ומהלכים עלינו אימים עם תכניות הבניה. אני הבאתי מצגת, רבותי, עם מה שקורה בלוס אנג'לס, על גג, על גג רבותי, על גג, חמישים מסוקים נוחתים על גג. מטוסים בשדות תעופה פנים ארציים בניו יורק, באנגליה, בהולנד, בשטח אורבני כזה צפוף שאי אפשר לתאר אותו. שדה דב הוא עדין לוקסוס לעומת מה שהראינו שקורה בשדות תעופה.

המדינה היחידה היום שהולכת ויורדת וסוגרת שדות תעופה זו מדינת ישראל, 'פר' נפש. יש פה שערורייה שאני לא יודע, כנראה שלוקחים דברים מסוימים ועליהם מרכיבים את הכול כששוכחים שיש עוד איזה קטע שצריך לטפל בו. ואני אומר לכם, אנחנו מדינה עם בעיה כפולה, שיש לנו מרחבי אויר מאד מוגבלים, מאד מוגבלים בגלל המצב הביטחוני שלנו. וכשאנחנו הולכים וסוגרים את בית הספר היחיד היום שמכשיר טייסים, אתם יודעים שלאל-על היום אין טייסים? אם היו צריכים לבוא לפה המנכ"לים, הייתם שומעים את האמת לאמיתה.

ישב משרד התחבורה ואני מבין אותו, הוא מנסה לכסות את הגב שלו, לקחת את השמיכה ולהגיד שהכול בסדר אבל שום דבר לא בסדר. ואני אומר לכם היום פה, תרשמו את זה, גם ב-2025 לא ייבנה בית אחד בכל האזור ההוא. אני אומר את זה באחריות. נאמר לי בישיבה הראשונה, אולי ב-2029 יעשו משהו שם אבל כולם היום מגלגלים עיניים. יש פה כסף גדול, נדל"ן, שלא יימכר אלא למי, לעשירים? למי זה יימכר כל הנדל"ן הזה? ועם כל הכבוד, גם היום אפשר לקחת את המקום הזה ולהסדיר אותו. הרי שדה התעופה הצבאי יתפנה אז אפשר, הבאנו את כל התרשימים, הבאנו מפות, היינו בשטח ואפשר לתפעל את שדה דב גם עם כל הבינוי שהולך להיות שם.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. עורך הדין, רק שניה, לא, אני מתנצלת, אני רוצה לעבור הלאה, עורך הדין יעקב ברנט, "ארקיע". נאמר שאתם, כפי שאת אמרת, האם אמרת שהם לא ניגשו בכלל למכרז?
גילי טסלר
הוא יפרט לך.
יעקב ברנט
לא ניגשנו למכרז?
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה, בוא תשב אדוני.
גילי טסלר
מתוך הששה ששרד - - -
יעקב ברנט
אני רציתי להימנע מלדבר כי אני חושב שחברי הכנסת מציגים את העניין בצורה כל כך רהוטה ועם commitment כל כך גדול, אמרתי: לא אבזבז את זמנה של הועדה. יחד עם זאת, ואני לא מבין גדול בתעופה, אני טס הרבה לחוץ לארץ, אבל אני לא איש תעופה. אני איש נדל"ן כל ימי הקריירה המקצועית שלי. קשה מאד לשבת פה ולשמוע את הדברים שנאמרו פה על ידי מתכננת מחוז המרכז במנהל מקרקעי ישראל והקושי נובע מזה שאני בטוח שאם חברתי הייתה צריכה להציג את כל הדברים האלה על תצהיר בפני בית משפט, הייתה חושבת שמונה פעמים, משום, סליחה, לא נכון, חד משמעית - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא להפריע לו.
יעקב ברנט
לא נכון, אני לא רוצה להגיד, בכל אופן, יש פערים גדולים מאד בין האמת לבין מה שנאמר פה ביחס לתכנון. יש לנו חוות דעת שנערכה ואף אחד לא תקף אותה, שלא יתחילו לבנות שם או שאי אפשר יהיה לבצע שום עבודה בהיתר שם, לפני גמר תכניות מפורטות בטווח של לפחות עשר שנים. התכניות שמדובר עליהן, תכנון מפורט, תכנון כללי, אולי זה מהגיגי מתכננת המחוז במנהל מקרקעי ישראל אבל זה לא עבר שום ועדה. שום ועדת היגוי עדיין לא הוציאה את המלצותיה, שום דבר לא השתנה מאז שדנו בעניין הזה בבג"ץ והדברים ימשיכו להתגלגל. ובמדינת ישראל, במקום כזה, בסמיכות כזאת לים, אין תכנית מתאר מפורטת שעוברת בלוחות הזמנים שמדובר עליהם. אלה חלומות באספמיא.

לגבי הנושא של בדיקות הקרקע, חברתי, אני אקצר, חברתי בטח לא ציטטה נכון מהדוח של המשרד לאיכות הסביבה. אנחנו בהכנה של חוות דעת נגדית. אנחנו הודענו שעם כל בדיקות או כל סקרים שרוצים לעשות "ארקיע" תשתף פעולה ככל שנוגע לה. אגב, חלק מהמשרדים הם של רשות שדות התעופה, שהם בכלל נכסים שלא מוחזקים על ידי "ארקיע" כך שאין שום קשר בין הבדיקות לבין הפינוי.

עכשיו לקראת הסוף, אמנם חבר הכנסת ברושי יצא אבל אי אפשר להימנע מהשאלה שהוא שאל: איפה נולד החטא הקדמון הזה? אני אומר את זה לראשונה פה ואני אומר את זה בזהירות. אנחנו בודקים איפה נולד החטא הקדמון הזה והחטא הקדמון הזה מקורו בהסכם מפוקפק שנערך בין משרד האוצר ומדינת ישראל לבין מנהלי הגוש הגדול, כאשר, בניגוד למה שנאמר פה, חלק גדול, רוב הקרקע הוא בכלל של מדינת ישראל ולא של בעלי הגוש הגדול. למה "מפוקפק"? כי הסתבר, במהלך הדיון בבג"ץ, שכתמורה לזה שמדינת ישראל תפנה את שדה דב, כך הבטיחו למנהלי הגוש הגדול, בגין הפינוי הזה מנהלי הגוש הגדול הסכימו לוותר על מחצית מהזכויות שלהם בקרקע מראש אבל, גם זה 'עשן בעיניים' כי נאמר שם בקטן, שההעברה הזאת היא ללא תמורה ולכן היא לא מחויבת במס. אני מציע שגבירתי תשמע טוב כי אני מניח שהדברים האלה יתגלגלו הלאה. מסתבר שניתן פטור ממס על המכירה הזאת של הקרקע למדינה, כאשר לכאורה, המכירה הזאת היא ללא תמורה. לעומת זאת, באו מנהלי הגוש הגדול לבג"ץ ואמרו: מה? אנחנו נבטל את החוזה, הבטיחו לנו תמורה. התמורה היא שיפנו את שדה דב ב-2016. זאת אומרת שיש לנו פה עסקה בין מדינת ישראל, במסגרתה מדינת ישראל פטרה ממס את מנהלי הגוש הגדול בגין העברת מחצית מזכויות בקרקע, זו לא ממש מחצית כי זה קוזז מהיטלי השבחה וכו'. עסקה כדאית ביותר, תמורת פינוי שדה דב והפסקת התעופה לאילת ב-2016. אנחנו מבקשים לראות את ה pre-rolling הזה, שאמור להיות פתוח לציבור. מזה חודשים מסתירים אותו מאתנו בטענות כאלו ואחרות.
יצחק וקנין (ש"ס)
מכירים אותו.
יעקב ברנט
נאלצנו - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
יותר גרוע מהולילנד, יותר גרוע מהולילנד, אני אומר לך את זה.
רינה מיוחס
אדוני, תיכף תקבל תשובה מפורטת.
היו"ר קארין אלהרר
מתי ההסכם הזה - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
כבר שמעתי אותה, כבר שמעתי את התשובה.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, מתי ההסכם נחתם?
יעקב ברנט
בבקשה?
היו"ר קארין אלהרר
מתי ההסכם הזה נחתם?
יעקב ברנט
לפני מספר שנים. אין לי פה את - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
2007.
גילי טסלר
2007.
יעקב ברנט
2007? כאשר מתחמקים מלהציג לנו אותו בטענות כאלו ואחרות. גבירתי, הכנו עתירה לבג"ץ - - -
היו"ר קארין אלהרר
מבקשת לקבל העתק מההסכם.
יעקב ברנט
העברנו לפרקליטות את טיוטת העתירה ועכשיו פתאום התחילו לדבר אתנו אבל לא ראינו עדיין את המסמך. כאשר התוצאה של מה שנראה כנראה לא תמצא חן בעיני הרבה אנשים.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, בשלב זה. נציג משרד האוצר, נאמרו כאן דברים מאד מאוד קשים.
צחי דוד
נאמר כאן ששחור הוא לבן ולבן הוא שחור. יושב פה נציג של חברה מסחרית - - -
היו"ר קארין אלהרר
שם ותפקיד לפרוטוקול.
צחי דוד
צחי דוד, רכז תכנון והגנת סביבה באגף תקציבים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
צחי, קח את המיקרופון.
צחי דוד
יושב פה נציג חברה מסחרית שיש לה אינטרס משמעותי, כנראה, באי פינוי השדה וסונֶט בהסכם שהשיגו נציגי המדינה שמותקפים פה בהקשרים אחרים אבל זה הסכם שהוא מצוין למדינה, שבו המדינה מקבלת - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה תוכנו של ההסכם?
צחי דוד
המדינה מקבלת כנגד הוצאותיה מפינוי השדה, שדה, דרך אגב, שהוא לא מתוכנן, אין שם תכנון לשדה, התכנון שם הוא למגורים. יש שם תפיסה לשדה אבל אני שם את זה רגע בצד. אנחנו בוועדה לביקורת המדינה, חשוב להזכיר את זה. התכנון שם הוא למגורים, הוא לא תכנון לשדה. הוא תפיסה זמנית. זמנית מאז 61', המדינה - - -
היו"ר קארין אלהרר
הרבה דברים זמניים הופכים להיות קבועים.
צחי דוד
המדינה מכריזה שהיא תגמור את פינוי השדה אבל זו תפיסה, זה לא תכנון.
היו"ר קארין אלהרר
זה נוהג מקובל במדינת ישראל.
צחי דוד
המדינה, ערב פרוץ משבר הדיור, משיגה הסכם ואני לא רוצה להגיד יותר מזה מסיבות מובנות, כן? שלא יגידו שהמדינה לקחה משהו שלא מגיעה לה אבל ערב משבר הדיור המדינה מביאה הסכם שבו הבעלים הפרטיים משתתפים בצורה של העברת זכויות, בעלויות של פינוי השדה ויש עלויות לפינוי השדה, יש עלויות לרש"ת, יש עלויות למערכת הביטחון ומשיגה הסכם שהוא בעיניי הסכם טוב מאד למדינה. לבוא ולהציג אותו פה כ"מעשה מחשכים" - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
איפה הפרוטוקולים? תביא את הפרוטוקולים.
צחי דוד
אין שום דבר מוסתר. אני לא מבין מה - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
באמת?
צחי דוד
כן.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ניסית לקבל את הפרוטוקולים?
צחי דוד
של מה?
רינה מיוחס
תוקף פסק דין - - -
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי, את כל הזמן מתפרצת.
צחי דוד
אין פה שום דבר מוסתר. אלה אמירות - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני אתן לך לדבר, אני מבטיחה, לא נסיים את הדיון בלי שגבירתי תדבר אבל אני ממש מבקשת לא להתפרץ.
צחי דוד
כחלק מההסכם הזה נקבע שהמדינה, בתוך פרק זמן סביר, אפילו נקבה במועד שבו היא תפנה את השדה. היא תפנה אותו בפרק זמן סביר. לאחר מכן, בהחלטת ממשלה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני חושב ש"זמן סביר" זה זמן שהוא אחרי שיש חלופות או לפני?
צחי דוד
לא הבנתי.
היו"ר קארין אלהרר
צריכות להיות חלופות, אחרת זה לא "סביר".
צחי דוד
חלופה למה? חלופה לפעילות האזרחית בשדה דב?
היו"ר קארין אלהרר
למשל.
צחי דוד
בהסכם שנחתם ב-2012, 2013 בין שר התחבורה לשר האוצר יאיר לפיד ורשות שדות התעופה, נקבעו ההסדרים החלופיים. רשות שדות התעופה – והיא אמרה את זה גם בתצהיר לבג"ץ – עומדת בכל מה שהיא התחייבה לכל פעילות שיש היום בשדה דב. אמר את זה גנות מעל כל במה, יש חלופה בנתב"ג. אין שום פעילות שנעשית בשדה דב ולא תיעשה - - -
קריאה
זה לא נכון.
צחי דוד
רק שניה. יש אמירה ואני לא שולל אותה, שנתב"ג הוא שדה תעופה פחות נוח משדה דב - - -
קריאה
מה עם - - -
צחי דוד
רק שניה, אני לא הפרעתי לאף אחד - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, אני ממש מבקשת, זה נוהל - - -
צחי דוד
תן לי להשלים.
היו"ר קארין אלהרר
תנו לו להשלים.
צחי דוד
יש אמירה ויכול להיות שאני לא אגיד אותה באופן הכי מקצועי, אני מתנצל, אני לא איש תעופה, שדה דב הוא שדה יותר נוח, הוא קצת כמו, סליחה על הביטוי, "תחנת אוטובוס", אתה בא, אתה הולך ואילו בנתב"ג זה קצת יותר מורכב. אני לא אומר שהאמירה הזאת לא נכונה, לכן הוקמה ועדת צ'רלי סלומון ויש לה מסקנות - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל האם זה לא ערך בפני עצמו, להפוך את השירות ליותר ידידותי למשתמש?
צחי דוד
לכן הממשלה הקימה ועדה ולכן בסופו של דבר היא גם הסכימה לדחייה של עשרה חודשים בבג"ץ וצריך להשלים את הצעדים האלה. אני לא אומר שלא אבל כחלופה ל'סלוטים', לפעילות התעופתית, החלופה הזאת הושלמה. עם כל הכבוד, הנושא הזה של נוחות הגישה הוא נושא משני. כל הפעילות שיש בשדה דב יש לה מענה מלא. אומר את זה נציג רשות שדות התעופה גם בתצהיר בבג"ץ, יש לה מענה מלא. המדינה, כשהיא חתמה על ההסכם - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה - - - מענה?
צחי דוד
כשנחתם ההסכם בין האוצר לבין משרד התחבורה, נאמר מה צריך להשלים - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
האם יש לך, כדי להעביר לוועדה, את התצהיר הזה שהוא נתן לבג"ץ? כי אני לא ראיתי את התצהיר הזה.
צחי דוד
רשות שדות התעופה - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
איפה הוא? איפה אפשר לראות את התצהיר? אין תצהיר כזה, גבירתי יושבת הראש.
יצחק וקנין (ש"ס)
גבירתי, בדיון שלי, שאלתי בצורה מפורשת - - -
צחי דוד
אין - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתה אל תשקר בוועדה.
יצחק וקנין (ש"ס)
רבותי, הוא אומר דברים לא נכונים.
צחי דוד
משיב לעתירה - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הוא לא הגיש תצהיר - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, סליחה.
צחי דוד
אם אני טועה, אני לא חושב שאני טועה, רשות שדות התעופה - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתה לא טועה, אתה משקר. ביודעין.
היו"ר קארין אלהרר
איציק, איציק, איציק, לא לעניין.
צחי דוד
חבר הכנסת, רשות שדות התעופה - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
אני שאלתי בדיון שקיימתי לגבי המוכנות - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה לראות את התצהיר, בסדר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
איפה התצהיר?
יצחק וקנין (ש"ס)
גבירתי יושבת הראש - - -
צחי דוד
רשות שדות התעופה - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
בדיון שקיימתי אצלי בוועדה, שאלתי בצורה מפורשת, גם את מנהל רשות התעופה האזרחית הקודם וגם את מנהל רשות התעופה האזרחית הנוכחי, יואל פלדשו, שהוא יותר מוסמך מגנות. הוא אחראי על כל התעופה הפנים ארצית. והוא אמר בפירוש שעדיין לא מוכנים. ואפילו היה ויכוח באחד הדיונים אצלי, על הכספים שהאוצר עוד לא - - -
צחי דוד
רשות שדות התעופה צורפה כמשיבה לעתירה בבג"ץ, הגישה את תגובתה. אני מתנצל אם זה לא בשם גנות, זה רק בשם רשות שדות התעופה. אני בוודאי לא משקר כמו שהוצג פה. היא הציגה את עמדתה. היא ערוכה לכל מה שהיא התחייבה אליו ובהתאם לזה היא גם קיבלה תשלומים, כ-200 מיליון שקלים מרשות מקרקעי ישראל, בגין ההיערכות הזאת. ההיערכות שעליה התחייבה רשות שדות התעופה מושלמת עד התאריך שבו יידרש פינוי שדה דב. אני לא יודע אם נציגי רשות שדות התעופה פה אבל זה מה שהם הצהירו לבג"ץ.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה גבירתי יושבת הראש. הדיון הזה הוא דיון קשה. הוא לא דיון ראשון, אני עוקב אחרי הנושא הזה הרבה זמן ואני חייב להגיד לכם שמדיון לדיון אני נעשה יותר מתוסכל.
היו"ר קארין אלהרר
לא - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ויש פה הרבה מאד שאלות. השאלות הן שאלות קשות. לצערי הגדול התשובות שאנחנו מקבלים ואני אומר את זה בצער לנציגי המדינה, הטענה שלי היא לא כלפי מישהו מכם באופן אישי אבל תבינו, מהזווית שלנו התשובות נראות לגמרי לא מספקות, לגמרי לא מספקות אבל אני לא רוצה דווקא בדיון הזה להיכנס לכל הפרטים, כי אני חושב שאנחנו נאבד את העיקר.

לכן אני רוצה לחזור לדברים שנדמה לי שהם כולם מובנים והייתי אומר מקובלים, על כל מי שמנסה להסתכל על הדברים ברמה אובייקטיבית. נתב"ג איננו פתרון. נתב"ג איננו פתרון. נתב"ג איננו פתרון מהרבה סיבות. קודם כל, אתם אומרים "ערוכים" והשאלה היא לא האם ערוכים טכנית. גם זו שאלה, אגב, אבל חבר הכנסת וקנין מכיר את הסוגיה הזו לעומקה. כמה ערוכים טכנית זו שאלה מורכבת וכנראה לא ערוכים טכנית אבל נעזוב את זה לרגע בצד.

נניח שהם כן ערוכים טכנית. הפסיכולוגיה של לקחת אדם, לנסוע ברכבת או ברכב לשדה תעופה בינלאומי, לנסוע טיסה פנים ארצית יחסית קצרה, להגיע לשדה תעופה שהוא לא באילת, הוא יהיה בתמנע ואחר כך לקחת עוד אמצעי תחבורה ולהגיע לאילת, זו פסיכולוגיה אחרת לגמרי ולכן, החשש האמתי והכבד של העיר אילת לפגיעה קריטית בתיירות ובהגעה לאילת, הוא חשש מאוד אמתי גם אם יהיו סלוטים והכל יהיה בסדר. לא רק זה, אנחנו מדברים על אנשים שנמצאים במקום שהוא מאד רחוק ואין, למרבית הצער, אין באילת, אם באילת היו היום כל הטיפולים האונקולוגיים והייתה תשתית לכל צורך ודבר לאנשים שגרים שם, לא היו צריכים לטוס. מה, הם נהנים לטוס כדי לקבל טיפול? אבל אין וכנראה לא יהיו בשנים הקרובות ולכן, אנחנו חייבים לתת גם לדבר הזה פתרון. הפתרון שקיים היום הוא שדה דב ולשדה דב מהבחינות האלו אין חלופה, אין חלופה.

באה המדינה, באה מתכננת המחוז, באות רשויות התכנון ואומרות: אנחנו רוצות לבנות במקום בנייה בהיקף גדול. אני מבין את הטיעון הזה. אני לא בטוח שאני מסכים אבל אני מבין את הטיעון הזה. אבל אין שום סיבה לא להמשיך ולקדם את התכנון, שהוא תכנון מורכב, כאשר השדה מתפקד. במיוחד כאשר יש שדה צבאי שממשיך לפעול עד 2019. פה אני חייב לומר, רבותי, אנשי צוות המבקר, אתם כתמיד, עשיתם עבודה מעמיקה ורצינית, אנחנו יכולים להסתמך על העבודה שלכם ובשורה התחתונה נאמר בצורה מאד ברורה. אנחנו לא צריכים לבדוק את המבקר, המבקר כבר בדק לעומק והוא אמר: לא מצאתי נימוק משכנע, לא מצאנו נימוק משכנע לשאלה למה לסגור את השדה האזרחי בשעה שהשדה הצבאי ממשיך לפעול. לא מצאנו. הם בדקו את כל הנימוקים.

אני שומע פה את העניין של בדיקות הקרקע, זו באמת סוגיה מורכבת אבל אפשר לבצע בדיקות קרקע גם כשדה ממשיך לפעול. יכול להיות שתהיה איזושהי בדיקה ספציפית במקום ספציפי שתחייב סגירה ליום יומיים או שלושה, יכול להיות אבל באופן עקרוני ניתן לבצע בדיקות קרקע, עד כמה שאני מכיר, גם כשהשדה עובד, במיוחד כשיש שם שדה צבאי. ניתן לעשות את זה. זה מורכב, זה לפעמים יהיה כרוך בעלות, בסדר, אנחנו מדינה קטנה וצפופה, יש פה הרבה שימושים, הרבה צרכים, הרבה דרישות ועם זה צריך להתמודד.

השאלה של החלופה התכנונית מאד מטרידה אותי. גבירתי מתכננת המקום, בצדק, את אמרת שיש תלונות, יש רעשים וכדומה אבל התלונות האלו קיימות. ואני מכיר גם עמדות הפוכות אצל תושבים באזור שאומרים: אנחנו דווקא מעוניינים שהשדה יישמר, אנחנו מעוניינים שיהיה לנו מרחב פתוח, תהיה רוח, יהיה אויר, יש כל מיני אנשים. אני מדבר על אנשים שאני מכיר שגרים באזור, בשיכון ל', מאוד מאוד צמוד לשדה, אפילו יותר קרוב מבחינת הקרבה לשדה מאשר חלק מהשכונות החדשות המתוכננות. הם אומרים: אנחנו דווקא בעד, אז יש עמדות כאלו ויש עמדות אחרות וזה מורכב. שדה בקרבה של עיר הוא תמיד דבר מסובך ומורכב אבל אני מוטרד מזה שהחלופה התכנונית שאומרת: אנחנו יכולים כן לאפשר שם איזשהו שדה שצריך להיערך קצת אחרת ולהיבנות קצת אחרת, לא באמת נבדקת לעומק. זו התחושה שלי. התחושה היא ש"אנחנו לא רוצים שדה, עם זה התחלנו ובואו נתקדם מפה".

אני גם חייב לומר לכם שברמה העקרונית אנחנו נמצאים במצב מאד מוזר. השדה האזרחי מאוד מאוד חיוני. מאד חיוני. השדה הצבאי – ואני לא מומחה לצרכים צבאיים של שדות תעופה אבל את הסוגיה הזו כן בדקתי. השדה הצבאי, אני אומר את זה באחריות מלאה, הרבה פחות חיוני. הרבה פחות חיוני. יש לחיל האוויר היום הרבה שדות אחרים שהם יותר מאפשרים לעשות גם את מה שנעשה בשדה דב. אנחנו גבירתי, נמצאים במצב הפוך. דווקא השדה הצבאי שהוא פחות חיוני, הוא יכול להישאר עד 2019 ואילו השדה האזרחי, שהוא הדבר היותר חיוני, היותר לוחץ, אותו מפנים. ממש משונה. זה מן עולם "חלם" כזה. הרי אם לפנות משהו אז הייתי מתחיל דווקא בשדה הצבאי כי כמו שאתם אמרתם, הצבא מקבל הוראות מהממשלה, הוא גוף מסודר, הוא יודע לעבוד - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
הצבא לא יכולים, זה לא פשוט.
רינה מיוחס
החלופה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
גבירתי, ברשותְךְ, ברשותְךְ אני אסיים - - -
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי, האם לא סיכמנו שאת תדברי?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני יכול לומר לָך מתוך היכרות מועטה יחסית אבל כן בדיקה של הנושא הזה, לצה"ל יש היום חלופות מאד טובות למה שקורה בשדה דב. ולכן אני אומר, בואו נתחיל בשדה הצבאי. בואו נעשה היפוך. אתם רוצים לבדוק קרקע, אתם רוצים לעשות איזשהו מהלך, בואו נתחיל - - -
היו"ר קארין אלהרר
תעשו טסט אתם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תעשו טסט אתם. ונקודה אחרונה שבה אני רוצה לסיים. גבירתי, אני חושב שצריך גם לחשוב לטווח יותר ארוך ואני אמרתי, מבחינתי, נתב"ג איננו חלופה. אם אנחנו רוצים לאפשר לאנשים להגיע מהר מאילת לתל אביב או לגוש דן, צריך לייצר חלופות. פעם דיברו על רכבת, אגב, חלופה שאני לגמרי לא מתלהב ממנה אבל יש חלופות, אפשר לייצר תחבורה ציבורית מהירה לחיפה, אפשר לייצר פתרונות ואת זה צריך לעשות לא כאשר הקטסטרופה תגיע לפתחנו ופתאום ייסגר ה'שאלטר' ואין לאילת פתרון. היום, עכשיו, תתחילו, עם אותה אנרגיה שאתם מקדישים לנושא הזה, תייצרו פתרונות של שעתיים וחצי הגעה לאילת בתחבורה יבשתית. אפשר לעשות את זה, זה לא כזה מסובך. בואו נעשה את זה. ואז תתנו לאילת פתרון שאומר להם: חבר'ה, אתם יודעים מה? לא תוכלו להגיע במטוס אבל תוכלו להגיע באותו זמן, נו. תודה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. צחי, להשלים.
צחי דוד
להשלים. אני מתחבר מאד לאמירה של חבר הכנסת חנין, אני מסתכל על זה ברמת המאקרו. נאֱמר פה שייקח עשר שנים לבנות את שדה דב. לפני ארבע שנים מדינת ישראל תכננה 25,000 יחידות דיור בשנה. ערב המשבר. חמש שנים אולי. בשנה שעברה תכננו 100,000 יחידות דיור. אנחנו יודעים להאיץ תהליכים, אנחנו רוצים להאיץ תהליכים. שדה דב הוא חלק ממרקם של 60,000 יחידות דיור במרכז. הסכימו הצבא בהסכם שנקרא שוהם 3, שדברים קשורים זה בזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
צחי, האם אתה יודע להגיד לי שזה באמת נותן מענה למשבר הדיור או שזה הולך הלאה - - -
צחי דוד
16,000 יחידות דיור בשנה - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, בסדר, אבל - - -
צחי דוד
ודאי שנותן מענה.
קריאה
60,000 - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, גבירתי, האם קוראים לָך צחי? אני מדברת רק עם צחי כרגע. אני באמת אומרת לךָ. אתה יודע טוב ממני כי אתה מכיר את שווי הסוג של הקרקע שם ואתה יודע שקרקעות, גם שייבנו 100,000 יחידות שם, שלא מתקרב - - - זה הולך לפלח אוכלוסייה מאד מצומצם. זה לא הולך לזוגות הצעירים שלהם אתם רוצים לעזור.
צחי דוד
ברמת המאקרו, לבניה כל כך מסיבית באזורי הביקוש יש בוודאי השפעה רוחבית מעבר לאותו המקום.
קריאה
הטענה היא שזה יצטרף למעטפת.
צחי דוד
לא, זה לא תיאוריית החלחול, אני מבקש.
היו"ר קארין אלהרר
נו, באמת - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני שמח שזנחתם אותה באופן רשמי.
צחי דוד
אני לא, זה פשוט לא קשור, אני לא מגיב עליה כרגע אבל מדינת ישראל משווקת מאות בודדות של יחידות דיור בתל אביב, שהיא בסוף לב אזור הביקוש שלנו בשנה. תכנית של 16,000 יחידות דיור של המדינה, יש לה השפעת מאקרו. המורכבות - - - היא רבה. מדובר פה על שטחים ציבוריים. התכנית כוללת 70% לצרכי ציבור, כולל פארק חופי ענק. אמור לעבור בה וזה גם גורם מעכב, חוסר הוודאות הזה הוא גורם מעכב, האם תחבורה ציבורית תעבור בה או תעבור בצד? אי אפשר להכריע כרגע, מתכננים את שתי החלופות כי לא יודעים אם השדה יתפנה או לא, אין וודאות. יודעים מה החלופה שרוצים, אני לא אגיד כרגע אבל אין וודאות אז מתכננים שתי חלופות. חוסר הוודאות יוצר מורכבות אדירה בתהליכים נורא מורכבים של 60,000 יחידות דיור, של תשתיות תחבורה ציבורית, של רצפטורים ציבוריים, של פארקים, של תכנית סמוכה "תל אביב 3700" שהיא עוד 12,000 יחידות דיור - - -
קריאה
אבל אי אפשר - - -
צחי דוד
שגם לא מתמקדים בה כי רוצים לדעת - - -
קריאה
זה לא מספיק - - -
צחי דוד
רק שניה, האם לקדם את התכנון הקיים או להשביח אותו כי השדה יוצא, אז גם שם לא בונים. חוסר הוודאות הזה יש לו השפעת מאקרו ופה בדיון זה עלה מאד חזק, האם אנחנו מדברים על דחייה של עוד שנה, כי זה הפער. הצבא לא מתחייב להפסיק פעילות בינואר 19'. הוא מתחייב להשיב את הקרקע למנהל בינואר 19'. זאת אומרת שהוא מפסיק פעילות חודשים קודם. זאת אומרת שהפער בין המועד שקבע בג"ץ לבין המועד הצבאי הוא בין חודשים לשנה והשנה הזאת היא שנה של חוסר וודאות - - -
היו"ר קארין אלהרר
מתי תופסק הפעילות?
קריאה
אמצע 18'.
צחי דוד
אנחנו מדברים על פער שמצד אחד הוא פער לא משמעותי ומצד שני, אין באמת התקדמות. אין וצריך להגיד את זה, לשים את זה על השולחן. חוסר הוודאות פוגע ביכולת להתקדם, כי זה עלה פה מאד חזק בדיון. הרי היו פה שני דיונים, האם לדחות עד למועד הצבאי או האם בכלל שדה דב צריך להתפנות. עלו פה תהיות האם צריך, רק שניה, מאיר, תן לי, אני לא הפרעתי לאף אחד, מאיר, אני לא הפרעתי לאף אחד, תן לי בבקשה לסיים. הרי היו פה שני דיונים מקבילים, זה לא נאמר אבל היו פה שני דיונים: האם צריך לדחות עד המועד הצבאי והאם צריך או לא צריך את שדה דב. שני הדיונים האלה תמיד מתקיימים במקביל, או.קיי? אחד מהם ככל הנראה הוכרע כי מ-61' אומרים שמפנים אבל ברקע יש קושי אמתי לקדם תכניות פיתוח של תחבורה ציבורית, של בינוי, כשברקע נמצא כל הזמן, סוג של איום נקרא לזה, על מי שרוצה לפתח את הסביבה, של "לא נפנה את שדה דב", "שדה דב לא יתפנה ונכון שהוא יישאר". מ-61' מכריעים שהוא צריך לצאת ואי אפשר, אי אפשר, הממשלה יש לה קושי להילחם במחירי דיור, בתכניות פיתוח מורכבות שמאשימים אותה שלוקחות שנים, כאשר מחזיקים חרב מיטלטלת כל הזמן מעל הראש שלה: "זה לא יקרה", "תתכנן את הקו הירוק לא פה, תתכנן אותו שם".
היו"ר קארין אלהרר
תודה, סליחה. כן, גבירתי, נציגת הפרקליטות. שם ותפקיד לפרוטוקול.
רינה מיוחס
רינה מיוחס, מנהלת מחלקת מקרקעין, פרקליטות מחוז תל אביב.
היו"ר קארין אלהרר
כן, גבירתי, בואי תבהירי לנו מה נמסר בבג"ץ.
רינה מיוחס
קודם כל אני מודה על רשות הדיבור שקיבלתי.
היו"ר קארין אלהרר
הבטחתי ולכן אקיים.
רינה מיוחס
מתנצלת על ההתפרצויות שלי באמצע אבל לא תמיד ניתן להתאפק. לפעמים הדברים דורשים תשובה באותו הרגע. תראו - - -
היו"ר קארין אלהרר
גם בבית המשפט הנוהג הזה עובד?
רינה מיוחס
זה יכול לעבוד. ב-20 לינואר שנה זו היה דיון בבג"ץ ובפניו נפרשה כל התמונה בצורה הרבה יותר רחבה ממה שנפרשה כאן. הטענות של עירית אילת, העיר אילת, הועלו בפני בג"ץ בצורה מאוד מאוד מפורטת, כל הטענות. כל הטענות של חברת "ארקיע", גם המסחריות, גם הציבוריות לכאורה, הועלו בפני בג"ץ. עמדת המדינה, בצורה די חריגה, הועלתה על כל המשרדים, כל משרד קיבל את המקום שלו, קיבל את הזכות להסתייג מעמדתו של המשרד שנוגע בדבר והעמדה של כל המשרדים הובאה בפני בג"ץ. זה אומר שהיה - - - בדעות, זה אומר שבג"ץ, על אף שהוא די התפלא על כך, קיבל את עמדת המשרד התחבורה, קיבל את עמדת המשרד לאיכות הסביבה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אז למה הוא דחה?
רינה מיוחס
וקיבל את עמדת רשות מקרקעי ישראל ואת כל העמדות. בכל אופן - - -
היו"ר קארין אלהרר
אז למה הוא דחה?
רינה מיוחס
לאחר שהוא שמע את כל הטענות, הוא דחה את העתירות מכל וכל. הוא דחה את העתירות, גם של - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, רגע, רגע, סליחה גבירתי, אני רוצה להתעכב על הנקודה הזאת. לפי מיטב הבנתי זה היה אמור להתפנות ביוני 16' וזה נדחה, למה?
רינה מיוחס
אני אענה. המדינה נשאלה האם היא תסכים, גבירתי יודעת, גבירתי שאלה אותי על בתי המשפט אז בוודאי גבירתי יודעת שאחד הצעדים שננקטים, הוא ניסיון למצוא פשרה לפני שנותנים פסק דין - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני מכירה את בתי המשפט ויודעת היטב גבירתי, שאם אין שום טיעון הצד העותר נזרק מכל המדרגות.
רינה מיוחס
אז לא, גבירתי, לא כאשר, רק רגע, הצד העותר, גבירתי, נדחה. כל הטענות נדחו. אני מציעה לקרוא את פסק הדין של בג"ץ, זה יכול להבהיר את התמונה לחברי הועדה. שבית משפט ביקש מהמדינה וגם מהמנהלים של הקרקע הפרטית, המנהלים של הגוש הגדול, שמנהלים את הקרקע עשרות שנים, אמנם לא אותן דמויות כי הן התחלפו לפני כמה שנים, אחרי ההסכם שתיכף אני אגיע אליו, ההסכם ה"מפוקפק" שעשיתי, אז משום כך בג"ץ שאל אם אנחנו מוכנים לדחות ואנחנו היינו מוכנים לדחות בכמה חודשים והמנהלים של הגוש הגדול היו גם הם מוכנים לאחר שהופצר בהם להסכים ואנחנו הסכמנו על אף שהעיר אילת ו"ארקיע" לא הסכימו ומכיוון שהן לא הסכימו, אז לא ניתן פסק דין בהסכמה, אלא העתירות נדחו מכל וכל, העתירות נדחו מכל וכל וניתנה הדחיה שניתנה.

אני רוצה לחזור אל ההסכם מכיוון שאני עשיתי את ההסכם – בעוונותיי – הבנתי, אז אני רוצה להסביר כמה דברים. ההסכם הזה הוא לא רעיון שצץ ברוחה של פרקליטת המחוז או ברוחי יום בהיר אחד, שאמרתי: כדאי לפנות את השדה, אפשר לבנות שם משהו. אנחנו מדברים על שנות השבעים, שנות השמונים, כאשר הוגשה תביעה ב-1972 לפירוק הקרקע בגוש הגדול. כאשר הוגשה התביעה הזאת, החל להתנהל משא ומתן. אני לא אגיד שהמשא ומתן היה אינטנסיבי באותה מידה בכל השנים.

אני רק אספר שבשנות השמונים המשא ומתן היה מאד אינטנסיבי, מכיוון שהמנהלים עמדו על כך שהמדינה תפנה את שדה דב, שכן, חלק משדה דב, שהוא שדה זמני, כאמור, יושב על קרקע פרטית והמנהלים ביקשו שהקרקע הזאת תפונה. נעשה הסכם עם המנהלים, ההסכם הראשון. ההסכם הראשון דיבר על ויתור על מס רכוש, אז עוד היה מס רכוש, ויתור על חובות מס רכוש שהמדינה העזה לדרוש מהבעלים והיה ויתור על מס רכוש. הייתה הסכמה שהמדינה תמשיך לעשות שימוש בשדה, תמשיך לעשות שימוש בשדה על אף שמדובר בשדה זמני והבעלים הפרטיים יוותרו בינתיים על פינויו. זה היה ההסכם הראשון. המשא ומתן נמשך, שוב, אמרתי, לא באותה מידה כל השנים, כאשר בשלב מסוים, המנהלים של הגוש הגדול, בראשם אייבי נאמן ופרופ' יובל לוי, ביקשו שנפנה את השדה ואם לא הם יגיש תביעה לפינוי. ורבותי, מתוך ניסיון 'מועט בשנים', כאשר מגישים תביעת פינוי נגד המדינה, היא מתבררת הרבה יותר מהר מאשר כאשר המדינה מגישה תביעת פינוי כנגד אזרח. מכיוון שלמדינה, וכבר פינו אותנו מחלקים מסויימים בתל ברוך, שנושק לשדה דב, שנושק לגוש הגדול, ושילמנו מיליוני שקלים על דמי שימוש - - -
היו"ר קארין אלהרר
בית משפט מפנה בלי חלופות? באמת.
רינה מיוחס
אני ראיתי. מדוע לא, גבירתי? אני לא הייתי מזלזלת ברעיון הזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני קצת.
רינה מיוחס
אני מציעה לקרוא פרוטוקולים. אלה לא שטויות, אני הייתי שם, אתה לא. אלה פרוטוקולים שפתוחים לקהל. רבותי, אנחנו צירפנו לבג"ץ כל חומר רלבנטי, גם את ההסכם הראשון והשני, פרוטוקולים ואת כל ההחלטות שראינו כנוגעות לדבר. אני, כשעשיתי את ההסכם, דקה, הצבתי בראש ובראשונה את מי שפנה אלי. אגב, לא כדאי להטיל דופי ברשות מקרקעי ישראל, הגם שלעתים יש טעם להטיל בה דופי, הפעם לא, מכיוון שלא רשות מקרקעי ישראל ביקשה את ההסכם הזה, מר חנין, מי שביקש את ההסכם הזה ומי שהוביל את ההסכם הזה, זה דווקא משרד הביטחון. משרד הביטחון הוא שנכנס למשא ומתן כדי לעשות את ההסכם הזה של הפינוי, כי אנחנו הרגשנו שאם לא נעשה איזשהו הסכם, אנחנו בפני תביעה לפינוי ולדמי שימוש. וכן, כאשר המדינה עושה שימוש שלא ברשות בקרקע שלא שייכת לה, אז מפנים גם את בסיס האנטנות - - -
היו"ר קארין אלהרר
באמת? שדה תעופה? באמת.
רינה מיוחס
גם את בסיס האנטנות בתל ברוך, כשלא הייתה לו חלופה, פינו אותו 'מהיום להיום'.
היו"ר קארין אלהרר
או.קיי.
רינה מיוחס
רבותי, רבותי, כשהקרקע - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
פתאום המדינה שיודעת להפקיע, כשיש - - - היא לא יודעת להפקיע - - -
רינה מיוחס
רגע, רגע - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, גבירתי, את צריכה לסיים.
רינה מיוחס
אני גם אשיב על זה, אני גם אשיב על זה.
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי, תתכנסי בבקשה לסיום התשובה.
רינה מיוחס
השיקולים היו מאוד מאוד כבדים. היו דיונים. דרך אגב, משרד מבקר המדינה אליי לא פנה. גבירתי היושבת ראש, אליי, לצערי, משרד מבקר המדינה לא פנה, לא ביקש לדעת מדוע ההסכם הזה נעשה, לא ביקש לראות טיוטות של ההסכם הזה, לא ביקש לראות פרוטוקולים של בית משפט לפני ההסכם הזה וזה חבל.
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
רינה מיוחס
עכשיו לעניין של - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, גבירתי.
רינה מיוחס
רק לעניין של הפינוי של השדה הצבאי, כי זה היה שיקול - - -
צבי ורטיקובסקי
מעניין מאד מה שאת אומרת, את רק, אני, מכל הדיבורים, לא רק שלך, אני עוד לא רואה איך מבצעים את החלטות הממשלה על שדה התעופה החלופי בעין שמר, שבעצם, מערכת הביטחון גם כן - - -
רינה מיוחס
בן שמן הוא לא צרה שלי. אני רוצה - - -
צבי ורטיקובסקי
מה זה?
היו"ר קארין אלהרר
פה הבעיה. פה הבעיה.
יצחק וקנין (ש"ס)
את שדה - - - צריך לקחת לעין שמר ואת זה לא אמרת פה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זו הבעיה. את רוצה לפנות ויהי מה וזה הכול.
רינה מיוחס
אדוני - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
את רוצה לפנות ויהי מה וזה הכול.
רינה מיוחס
שניה, לפני שאני - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
אם היית גרה באילת אני מבטיח לך שלא היית עושה את ההסכם הזה. לא היית עושה את ההסכם הזה אם היית גרה באילת.
קריאה
מישהו חסם לאותם תושבים - - -
היו"ר קארין אלהרר
משפט, גבירתי.
רינה מיוחס
רק לענות לחבר הכנסת דב חנין.
היו"ר קארין אלהרר
במשפט.
רינה מיוחס
השיקולים של פינוי השדה הצבאי אחרי פינוי השדה האזרחי, השיקולים האלה היו טמונים בדברים שאדוני אמר. אדוני אמר שאת השדה הצבאי קל יהיה מאד לפנות. אדוני צודק. את השדה הצבאי ניתן יהיה לפנות בקלות וזה היה בשיקול. השדה הצבאי הוא תחת השליטה שלנו, אותו קל יהיה לפנות, את השדה האזרחי - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
את עין שמר לא הצלחת.
רינה מיוחס
רק רגע, אדוני ייתן לי לסיים, על אף שאדוני רואה את "הולילנד" בפניי אדוני ייתן לי לסיים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
עם כל הכבוד לך, מותר לו להתפרץ, אלה הכללים בבית הזה.
היו"ר קארין אלהרר
אלה הכללים, כן.
רינה מיוחס
אדוני, השיקולים היו והם ממש קשה יהיה לנו לפנות, הלוואי ונוכל, רק רגע - - -
היו"ר קארין אלהרר
תודה אבל הבנו, גבירתי. גבירתי, את לא בבית משפט, גבירתי, תודה, הנקודה הובהרה. אני רק באה ואומרת שאל"ף, אני לא מקבלת את הטיעון הזה, שבית משפט חסר אחריות - - - מפנה שדה תעופה, זה אל"ף ובי"ת, רגע - - -
רינה מיוחס
אני לא אומרת חסר אחריות.
היו"ר קארין אלהרר
זה מעשה חסר אחריות ואת מבינה את זה טוב ממני והדבר השני - - -
רינה מיוחס
לא, אני לא מבינה את זה.
היו"ר קארין אלהרר
והדבר השני גבירתי, אני לא מצליחה להבין למה משרד הביטחון, כך לגרסתך, הוא בכיס שלכם, לעומת משרדים אחרים שהם לא.
רינה מיוחס
גבירתי לא נתנה לי לסיים. יכולתי - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, תודה, תודה רבה. תודה. תודה. חבר הכנסת איל בן ראובן, אחריו - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יצא המרצע מן השק, היא אמרה: העניין של החלופה זה לא העניין שלי. לדעתי פה - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר - - -
קריאה
לא אכפת לה - - - לפנות ויהי מה.
רינה מיוחס
אני לא אמרתי שלא אכפת לי - - -
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי, סיימת לדבר.
רינה מיוחס
אני לא מטפלת בזה.
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי, אני לא רוצה - - -
דוד אייזנברג
שמר הוא לא חלופה להובלת נוסעים.
צבי ורטיקובסקי
ולכן את לא במרכז הכתובת של - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה.
רינה מיוחס
בדוח מבקר המדינה - - -
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי, אני אאלץ להוציא אותך וחבל ממש, אני לא רוצה. כן, איל בן ראובן.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
שמעתי פה הרבה מאד טיעונים הבוקר. שמעתי גם את דברי הגברת מיוחס. נדמה לי שכל הטיעונים שלָך, בעיניי לפחות, ככל שיהיו חכמים ונבונים הם מתרסקים כאשר את עונה על שאלה בסוגיית עין שמר ואת אומרת "זה לא ענייני".
רינה מיוחס
זה לא בטיפול שלי.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בסדר, זאת בדיוק הבעיה. זאת - - -
היו"ר קארין אלהרר
אין ראייה כוללת.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זאת בדיוק הבעיה שהצגתי אותה כבר בתחילת הדיון ואמרתי שלא יכול להיות שדיון כזה, בנושא שדה תעופה שהוא הלב של התעופה האזרחית במדינת ישראל, הוא לא נדון תחת השאלה של שדות התעופה האזרחיים במדינת ישראל. זאת החלטה, זה תהליך כושל - - -
היו"ר קארין אלהרר
תתכנס.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני מיד אסיים. זה תהליך כושל בבסיס שלו. אני מציע, כבוד היושבת ראש, תראי, אני שומע פה התבצרות. התבצרות של כל אחד. אנחנו צריכים איכשהו לפתוח את הקשר הזה כי יש פה חלופות שלא נבחנו ברצינות וצריך להסתכל על העניין הזה בצורה שונה. נדמה לי שהדיון צריך להיות מול אלה שבאמת מקבלים את ההחלטות. אנחנו יושבים פה עם אנשים מאוד מאוד מכובדים, רק שהם לא מקבלים את ההחלטות והם כרגע מתבצרים תחת האמירה "יש החלטת ממשלה מ-2012 וזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל היא לא מיושמת.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זה מה שמוביל את העניין.
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
לכן אנחנו צריכים לעלות שלב למקבלי ההחלטות וצריך להציג את כלל הטיעונים כשהטיעון העיקרי הוא אזרחי מדינת ישראל. תושבי אילת, הגליל והסביבה. הם הטיעון המרכזי ועל כך צריך לדעתי לשאול את מקבלי ההחלטות.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא רוצה לחזור על טיעונים, אני רק אצטרף לחבר הכנסת חנין בעיקר טיעוניו ואוסיף עוד שניים. בדיקת החלופות לא נעשתה ואין ראייה כללית למצב השדות האזרחיים במדינת ישראל. וזה חבל מאד. הלכו למשהו נקודתי.

מעבר לעניין הזה, צריך איזשהו זמן כדי למצות את כל מה שקרה פה בשעתיים האחרונות ולדחות קודם כל, בשלב הראשון, את הפינוי של השדה האזרחי לתקופת הפינוי או לזמן הפינוי – לפחות התיאורטי – של השדה הצבאי וזה בכוחנו לעשות. ואז ייוותרו בידינו בין שנה וחצי לשנתיים כדי לראות מה עושים, כי כרגע, הזמן בשעון החול הולך ואוזל. הבקשה היחידה כרגע היא לדחות את מועד הפינוי של השדה האזרחי למועד פינויו של הצבאי.
היו"ר קארין אלהרר
או.קיי. צבי ורטיקובסקי, בבקשה.
צבי ורטיקובסקי
אני יושב פה ומנסה להקשיב. הדיון בסופו של דבר, יתכנס לראייה בעיקר של שדה דב. מבחינתנו זאת רק אחת הגִזְרות שאנחנו בדקנו ואנחנו התייחסנו אליהן. מדברים פה כל הזמן על החלטת הממשלה. חלק בלתי נפרד מהחלטת הממשלה היה החלופה של עין שמר אבל מי שבודק את זה ומי שרואה את זה בצורה מעמיקה, יכול לבוא וללמוד שבעצם ההחלטה על החלופה הזאת של עין שמר, איך אני אומר את זה בעדינות, היא לא חלופה אמתית.

יש פה תהליך שנמשך הרבה מאד שנים לפני ההחלטה הזו של הממשלה וגם אחרי ההחלטה הזאת של הממשלה, בדין ודברים או בדו שיח של חרשים בסופו של דבר, בין משרד התחבורה על זרועותיו לבין מערכת הביטחון, כשמערכת הביטחון לא מוכנה לפנות את עין שמר. לא רק שהיא לא מוכנה לפנות אלא היא גם מתפשטת עוד ועוד בתוך שדה עין שמר.

אנחנו שומעים פה שכביכול יש חלופה לשדה דב דרך נתב"ג. אני לא רוצה כרגע להתווכח אם זו חלופה אמתית או לא חלופה אמתית אבל אני לא שמעתי מפי הדוברים התייחסות לזה שיש החלטה גם לסגור את שדה התעופה הרצליה. ואני לא שמעתי התייחסות לשאלה איפה יהיה בדק מטוסים אזרחיים. אני לא שמעתי איפה תהיה תהיה נחיתה למטוסים, שחלקם הם אפילו מטוסים של חירום כמו מטוסים לכיבוי שריפות. אני לא שמעתי איפה תהיה חלופה לעניין של הדרכת טייסים, הכשרת טייסים. לא שמעתי איך יפתרו את הבעיות של הקשר עם צפון המדינה או בכלל, לזה שכל הפריפריה פה מתנתקת.

לכן, מנקודת ראותי, קיבלנו תשובות חלקיות ולא מספקות. יש פה תהליך מתמשך, כשבעצם המשרדים והגופים הנוספים שהיו צריכים לטפל בנושא לאורך כל השנים, לא טיפלו בזה כמו שצריך. ביסודו של דבר זה נקלע לבעיות של מצוקות משפטיות, גם עם שדה דב וגם עם שדה הרצליה, ששם היה צריך להסדיר את זה בתכנית המתאר ואז, בגלל ההיבט המשפטי, זה גם מקבל כל מיני תפניות של החלטות על פינוי אבל אף אחד לא נותן תשובות אמתיות, ממשיות, לחלופות, כדי לא לשתק את התעופה הפנים ארצית במדינת ישראל. לא רק שצריך לפתח ושיהיו מתקני תחזוקה אלא בכלל הולכים ב'רברס' וסוגרים וחונקים את הכול.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. חבר הכנסת וקנין.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני לא אחזור על מה שהוא אמר. הוא ממש תמצת את הדברים שעלו אצלי בוועדה, ממש אחד לאחד. כאשר החליטו לפנות את שדה דב החלופה הייתה עין שמר. בא הצבא ואמר: בשום פנים ואופן, אין, לא יהיה. עוד החלטה שהתקבלה במקביל היא לפנות את הרצליה. עוד החלטה במסלול – מזל שעצרנו את זה ברגע האחרון – את חיפה, גם את חיפה הייתה החלטה לפנות ואז עצרנו. ואז, חבר'ה, אין שדות תעופה פנים ארציים, נגמר. ואז משרד התחבורה חוזר אחורה, מתחיל להבין את גודל הבעיה, את הצרה הצרורה שהוא נמצא בה, אחרת אני לא יודע לאן הם היו מגיעים. נרדמו, ישנו, אני לא יודע איפה הם היו בכלל. אני אומר לָך, אם לא הייתה מוקמת ועדת המשנה וגם כשאני לקחתי עלי את "כל חוקותיי", שם אני נכנסתי ממש לקרביים של כל הדברים ואנשים יודעים את זה, אני עשיתי עבודת קודש בדבר הזה ואין לי שום אינטרס פה, אני אומר את זה מכל לבי, יש פה בעיה רצינית מאד. מנתקים את כל המדינה הזאת. ניתקו אותה. אני לא יודע מי קיבל החלטות, איך קיבלו אותן. והמבקר אמר את זה יותר טוב ממני. אם אני הייתי אומר את זה היו אומרים שאולי יש לי איזה עניין. הוא אמר את הדברים בצורה ממש שנוגעת לַלב של העניין. ניתקו את המדינה הזאת. ואני אומר לכם, אין היום מכוני בדק. נצטרך לקחת מנועים לרומניה, לאירופה, לתקן אותם. אין איפה לתקן אותם, כי אם סוגרים את הרצליה הרי זה מכון הבדק היחיד. מסוקים, גם הנושא הזה משותק לגמרי. האם יביאו מסוקים לנתב"ג? איפה תשימו את המסוקים? ריבונו של עולם, אתם אפילו לא יורדים לשטח לראות את הדברים במו עיניכם. משרד התחבורה פה פישל בגדול, הוא היה צריך להיות פה המוביל המרכזי של כל העניין הזה, לא אנחנו, כאילו אנחנו איזה בעלי עניין פה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. מר הלוי, ממש משפט.
מאיר יצחק הלוי
רק לשים עוד נושא אבסורדי במעגל. אני חבר במועצה הארצית לתכנון ובניה. אני מספר לך, גבירתי יושבת הראש, לפני ארבעה חודשים, המועצה הארצית לתכנון ובניה קיבלה החלטה לקיים דיונים לתמ"א שנקראת למיטב זכרוני תמ"א 15, נכון? אני צודק? תמ"א 15, שתכליתה בדיקה והיערכות לגבי התעופה הפנים ארצית. עכשיו, אני שואל שאלה. אם אתה עכשיו, באמת החלטה מצוינת.
היו"ר קארין אלהרר
קצת מאוחרת.
מאיר יצחק הלוי
קצת מאוחרת, "באין חזון יפרע עם". יש כאן אמירה חזונית נפלאה. אם אתה עכשיו רוצה ואומר: אנחנו הולכים להתדיין, אז איך באותו זמן אתה מקבל החלטות לסגור שלושה שדות? נשמע לי - - -
היו"ר קארין אלהרר
נשמע מעניין.
מאיר יצחק הלוי
זה מתאים למשילות העכשווית שלנו, שבודקים מעכשיו לרגע במקום להסתכל רחוק ואני אומר, זה אבסורד מהמדרגה הגבוהה ביותר ולא דיברתי על תושבי העיר. אני רוצה לבקש מכל החברים פה. באמת, באמת, באמת, כשמקבלים החלטות, כשיושבים ודנים, תמיד לראות שבסוף בסוף בסוף תפקידנו לשרת את הציבור ועומדים אנשים, חיים ונושמים, שאנחנו פוגעים בהם פגיעה שהיא פגיעה מאד קשה. אני גם מציע פעם להביא את השרים. שר הבריאות כתב מכתב שהוא בכלל לא היה שותף - - -
היו"ר קארין אלהרר
אמרו את זה נציגיו גם בדיון הקודם. טוב, אני מתנצלת, אני רוצה לסכם את הדיון. אנחנו לקראת מליאה בעוד מספר דקות. תראו, זה באמת היה מסוג הדיונים הקשים, באמת. אני לא אגזים ואומר שאני חוששת. מאוד. במיוחד מהדברים שאמרת עכשיו, בסיום, מר הלוי. מתכנסת ועדת תכנון ובניה לנושא תעופה עכשיו? הרגע? אחרי שקיבלנו החלטות? אחרי שהתקדמנו? מפנים, עושים ועכשיו לוקחים צעד אחורה ואומרים: רגע, בואו נחשוב. אי אפשר לחשוב אחרי המעשים, נשמע לי לא סביר.

אני לא מבינה גדולה בנדל"ן ואני לא מבינה גדולה באיכות הסביבה אבל יש משהו שאני יכולה להעיד על עצמי שאני כן מבינה בו: בצורך של אזרחים לקבל שירותים מהמדינה ללא כל קשר לשאלה איפה הם בחרו לגור. כל מה שנמצא במתחם שקרוי מדינת ישראל, כל מי שגר ולא משנה איפה, אמור לקבל את אותו שרות, בסדר? ואם אנשים בחרו לגור באילת או בגליל, הם אמורים לקבל את אותם שירותים. הם לא מקבלים כרגע את אותם שירותים ונותנים להם וואווצ'רים וכל מיני טיסות ו"תבואו למרכז". עכשיו גם את זה רוצים לקלקל להם. ואני רואה פה תהליך לא טוב. מקולקל אפילו. אמר ראש העיר ואנחנו רואים את זה גם בבג"ץ: שדה דב היה אמור להיות מפונה הבוקר. היום היה אמור מישהו ללכת ולנעול. ועוד אין פתרונות.
קריאה
עוד חודש.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אז עוד חודש. ועוד אין פתרונות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בחודש היו מוצאים מקום.
קריאה
ובאפריל 2017 יהיו פתרונות?
היו"ר קארין אלהרר
לא לתחבורה, חברים. לא לתחבורה האווירית ולא לתושבי הפריפריה בדרום ובצפון. אין פתרונות. אני לא ראיתי אותם. בטח לא פתרונות שאפשר להפעיל אותם הבוקר, או אתם יודעים מה, אפילו בעוד חודש. אין פתרונות. אני לא לרגע חושבת שיש מישהו שבכוונת זדון רוצה לפגוע באנשים. אני רק כן חושבת שמישהו לא חשב על הדברים עד הסוף. אני שואלת למה? מה הם עשו לכם? מה, הם פגעו בכם? האם מישהו מהם פעם הזיק לכם באופן אישי? למה לעשות את זה?
קריאה
נדל"ן.
היו"ר קארין אלהרר
זו לא סיבה טובה. זו ממש לא סיבה טובה. ואף אחד לא יספר לי שלבנות יחידות דיור בגוש הגדול יפתור את משבר הדיור במדינת ישראל.
קריאה
זוגות צעירים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
דיור בר השגה.
היו"ר קארין אלהרר
אל תספרו לי את זה. נכון שאני לא מבינה גדולה בנדל"ן - - -
דוד אייזנברג
מקריבים תשתית לאומית בשביל 'מהמורונת' - - -
היו"ר קארין אלהרר
אל תספרו לי את הסיפור הזה. הוא לא מקובל עלי. וזה נכון שצריך לבנות מסה כדי שירדו המחירים אבל דווקא שם? אין מקום אחר לבנות? בעת הזאת? אני לא מקבלת את זה. אני מנסה להבין מכל הדיון הזה, שנאמרו כאן הרבה מאד דברים, באמת, נאמרו הרבה דברים. חלקם אני חייבת לומר, מתסיסים. לבוא ולחשוב שבית משפט בישראל יסגור שדה תעופה רק כי מישהו לא עמד בהסכם, מהיום למחר, אני מצטערת, לא סביר בעיניי. לא סביר. לא סביר. על דברים הרבה יותר חמורים בית משפט לא מקבל את - - -
רינה מיוחס
גבירתי תבטיח לי שהיא תקרא את פסק הדין של הבג"ץ ואז - - -
היו"ר קארין אלהרר
הסירי דאגה מלבך.
קריאה
וגם את הפרוטוקולים.
היו"ר קארין אלהרר
הסירי דאגה מליבך - - -
רינה מיוחס
וגם את הפרוטוקול.
היו"ר קארין אלהרר
אני אקרא - - -
רינה מיוחס
תשאל את "ארקיע" - - -
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי, את מפריעה לי מהרגע שדרכת פה הבוקר.
צבי ורטיקובסקי
תסלחי לי, יושבת הראש לא עובדת אצלך. מה קורה עם כל הסגנון הזה שלך? לאורך כל הדיון - - -
רינה מיוחס
תקראו את פסק הדין - - -
היו"ר קארין אלהרר
תודה על העצה.
צבי ורטיקובסקי
מה זה הסגנון הזה שלך?
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה על העצה.
צבי ורטיקובסקי
מה זה הדבר הזה?
היו"ר קארין אלהרר
אני לא מצליחה להבין, אין לכם תשובות אמתיות אז אתם מנסים לסובב את זה? "תקראי את הפרוטוקול". תשובה אחת רצינית לא שמעתי.
יעקב ברנט
גבירתי, אני אשמח להעביר לך את הפרוטוקול, כל מה שהוצג פה איננו נכון.
היו"ר קארין אלהרר
אני מבקשת, אדוני, אני באמצע הסיכום. אני מבקשת לקבל ממשרד התחבורה מכתב שמסביר. אל תשלחו לי דוחות ארוכים, תשלחו לי מסמך בנקודות, מהן החלופות. אני רוצה להבין מהן החלופות שמוצעות מבחינת תחבורה אווירית אזרחית, תוך שבועיים אני מבקשת לקבל את זה.
דוד אייזנברג
כולל תעופה כללית אם אפשר.
היו"ר קארין אלהרר
כולל תעופה כללית. אבל מה שיותר מטריד אותי כרגע הוא התעופה האווירית לתושבים. אני רוצה גם לקבל מכתב שמסביר מהן החלופות שמוצעות לתושבי אילת ספציפית.
קריאה
"בואו לעקבה."
היו"ר קארין אלהרר
גם את זה אני מבקשת תוך שבועיים. את הדוח אני גם רוצה לקרוא, כי אני אקרא, אני הולכת לחקור את הנושא הזה, כי זה נראה לי שיש פה מישהו שהתבלבל ופעל לא בסבירות מבחינתי.

משרד האוצר, אני מבקשת לקבל את ההעתק של ההסכם.

מהמשרד לאיכות הסביבה אני מבקשת לקבל חוות דעת לגבי השאלה האם אפשר לקיים את בדיקות הקרקע מבלי לפנות את שדה דב בשלב הזה.

תראו, אני באמת אומרת לכם, אני לא מצליחה להבין. מדינת ישראל, ה startup nation, המדינה הכי טובה בעולם, האם היא לא מסוגלת לקבל החלטות בלי להזיק קודם לאזרחים שלה?

עד שלא יינתן מענה מסודר, בר השמה, לא יפונה שדה התעופה. יש פה מגוון חברי כנסת מכל סיעות הבית, זה לא עניין פוליטי. אופוזיציה וקואליציה, נכון. זה לא פוליטי. זה לא יעבור. ואתם יכולים להגיד לאילי הנדל"ן שהם יכולים לנשק לשלום את הקרקע אם לא יינתנו פתרונות. ואני רוצה לראות שבית משפט יפנה את שדה התעופה. אני אקיים דיון מעקב, כי זה לא נושא שאפשר להזניח אותו ואני מבקשת שלדיון המעקב, גבירתי מנהלת הועדה, יוזמנו מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל משרד התחבורה. אני מקווה שלאלי גרונר יש תשובות נוספות.

תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים