ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/06/2016

חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון מס' 4), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 241

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, כ"ט באייר התשע"ו (06 ביוני 2016), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון - איסור הפליה מחמת מקום מגורים), התשע"ו-2015 (פ/2395/20), של חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

עבד אל חכים חאג' יחיא

עיסאווי פריג'
חברי הכנסת
אלי אלאלוף

יעקב אשר

יוסף ג'בארין

יגאל גואטה

יהודה גליק

חיים ילין

שולי מועלם רפאלי
מוזמנים
ענת אסיף גיל - ראש אשכול בטחוני, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ליאת בן מאיר שלום - משפטנית, משרד המשפטים

עידית אנגלברג- טלר - מתמחה, משרד המשפטים

הילה דוידוביץ-בלומנטל - עו"ד, משרד המשפטים

שירה דימניק - רפרנטית, מנהלת ענף תקציבים, משרד האוצר

עידו סופר - רפרנט תעשייה ומסחר, אגף תקציבים, משרד האוצר

אגם דניאל - רכז בכיר חוקר- אכיפה, משרד הכלכלה והתעשייה

חנה וינשטוק טירי - יועמ"ש, הרשות לצרכנות וסחר הוגן, משרד הכלכלה והתעשייה

מיה אלקבץ - מנהלת תחום הפעלה ורמת שירות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

עופר לוי - מנהל מחלקה בכיר יעוץ משפטי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יהודה בראור - יו"ר ארגון הגג, ארגוני המוניות

ערן מאירי - יועץ משפטי שופר סל

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
אביגל כספי
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון - איסור הפליה מחמת מקום מגורים), התשע"ו-2015 (פ/2395/20), של חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. חברת הכנסת המגישה שולי מועלם מתראיינת ברגע זה אצל רזי ברקאי, ואי אפשר להתחיל את הדיון בהצעת החוק שלה. אז אנחנו נמתין לה.

בוקר טוב, חברת הכנסת מועלם. המתנו לך בסבלנות.

על סדר היום הצעת חוק איסור הפליה במוצרים ובשירותים בכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (איסור הפליה מחמת מקום מגורים), התשע"ו-2015 של חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי שממשיכה את הצעת החוק של חבר הכנסת לשעבר ינון מגל שכבר נדונה כבר בוועדה. כיוון שלא היה לה דין רציפות היא העלתה אותה בשנית בטרומית, והיא עברה טרומית, והגיעה אלינו חזרה לוועדה. אנחנו כבר קיימנו דיון. אנא הציגי את החוק.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זאת הצעת חוק שהתחיל אותה בכנסת ה-18 חברנו האהוב השר אורי אורבך ז"ל.
היו"ר איתן כבל
זה לא ידעתי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
המשכתי אותה בכנסת ה-19 וינון המשיך אותה. ברוך ה' המעגלים נסגרים. אנחנו מדברים על מציאות לא פשוטה שבתואנות שונות ומשונות של מקום מגורים אנשים לא מקבלים שירות שניתן לאנשים שגרים במקומות אחרים. נמנעת מהם כניסה למקומות בידור בתואנה כזאת או אחרת שאומרת, אנחנו לא רוצים אתכם פה, אבל נמצא את הסיבה למה אתם לא פה – אתם לא קיבוצניקים, אתם לא עירוניים וכדומה. העליתי במליאה שני אירועים שנחשפנו אליהם: הראשון הוא על הדברים הידועים על תושבי יהודה ושומרון ותושבי הערבה שנדרשים שוב ושוב או לשלם מעבר לסכום שגובה חברה על אספקת אותו שירות או שבחלק מהפעמים, לדוגמה, בקרב תושבי יהודה ושומרון, אומרים להם, נביא לכם את המקרר עד המחסום, ומה יעשה האדם מהמחסום עוד נדבר; המקרה השני שהעליתי זה מקרה של כפר ערבי בצפון שכדי להגיע לאחד היישובים היהודיים חייבים לעבור דרכו. ליישוב היהודי מביאים את האספקה, וליישוב הערבי שעוברים דרכו לא מביאים אספקה.

המציאות הזאת חייבת להיות מתוקנת. ברור לגמרי שיש פה אפליה בוטה שנובעת רק מחמת מקום המגורים. צריך להגיד שבכנסת הקודמת זכיתי לסיים תהליך חקיקה של מניעת אותה אפליה מחמת מקום מגורים בקבלה למקומות במסגרת של דברים הגיוניים, וגם פה הדברים ידועים. אנחנו לא, כמו שאמר לי מישהו בטעות, אנחנו לא נדרוש מבעל פיצרייה בקריית שמונה לספק פיצה לתושבי הערבה. זאת לא המציאות שאותה באנו לפתור פה. באנו לפתור דבר הרבה יותר מהותי, לאפשר לכל אחד לקבל את השירות ואת הזכויות שמקבלים כולם. ואם לא אז נודיע לו את זה; נודיע למישהו שחברה מסוימת לא מתכוונת לספק לו את המוצר עד הבית; בואו נודיע לו שאחר כך היא לא תבוא לספק לו את השירות במקרה שהמקרר או מכונת הכביסה יתקלקלו.

אני רוצה להזכיר עבודה משותפת שלי עם ועד מתיישבי השומרון שבמשך הרבה שנים ריכזו את המקרים האלה ואת הטיפול בפנייה לחברות שאיתן זה היה רלוונטי. הם גם מפעילים ומפנים אל חברי הכנסת. המטרה ברורה לי – להיטיב את המציאות של אזרחי מדינת ישראל בכל מקומות מגוריהם.
היו"ר איתן כבל
תודה לך. הנקודה היא לא רק בכל הנוגע לשטחי יהודה ושומרון. אני מניח שיש כאן גם התייחסויות נוספות. תכף חברי גם יתייחס לכך שאני מניח שיש יותר ממקרה אחד שבתקופת מבצע או לחימה אנשים מבקשים להמשיך את שגרת יומם הרגילה, והם לא מצליחים. אני אפילו לא בעמדה שאני מנסה לשפוט מאן דהוא. זה גם יכול להיות בכפר ערבי שמסיבות כאלה ואחרות אתה אומר, אני לא נכנס לכפר כלשהו. חובת הגילוי מראש שכשאדם רוכש מוצר יודע מראש אם הוא יקבל את השירות או לא, הוא יצטרך אחר כך להידרש ולהחליט כיצד הוא נוהג.

חבר הכנסת חיים ילין, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
תודה רבה ובוקר טוב. אני מברך על הצעת החוק, שולי. אני עוד יותר שמח שהחוק לא מפלה. זאת אומרת, אנחנו באים ואומרים, יאללה, די, מספיק, כולם צריכים לקבל את השירות הזה.
שני סיפורים קצרים
בזמנו היו לוקחים בהסכם עם משרד התקשורת עיר גדולה ופריפריה. זאת אומרת מי שלקח את "הוט", הזכיין של "הוט" באשקלון היה צריך לבוא ולעשות גם בקיבוצים וגם במושבים כי זה לא זול. בינתיים "יס" הגיעו ויצאו עם הלוויין, והיה מאוד זול לשים את האנטנות על הבתים, וכל הקיבוצים והמושבים התחברו ל"יס". "הוט" הגיע באיחור של עשר שנים, ואף אחד לא קנס את "הוט" על כך שהם איחרו בעשר שנים מההסכם עם משרד התקשורת. ואז כולנו התנתקנו ועברנו ל"הוט". אבל מה? היה צריך להוציא את האנטנה. "יס" לא הגיעו להוציא את האנטנות. עד היום, כמעט עשרים שנה, האנטנות בבתים בכל המושבים והקיבוצים. למה לא באו? יורים טילים. מפחדים. זאת אומרת במקום שאנחנו מגדלים את הילדים שלנו הם לא מעזים לבוא ולהיכנס פנימה. עד היום יש לי אנטנה. מי שרוצה לעשות מזה צלחת על האש, אין שום בעיה בכלל, אפשר לעשות את זה בכיף.

הסיפור השני – אני לא רוצה לתת את השמות של החברות בכוונה, אבל שדרות ועוטף עזה מופיעים תמיד במחיר אחר. אני חייב להגיד לכם – מי שמכיר את מדינת ישראל בשעות הבוקר כשהמשאיות יוצאות, ואין פקקים, שדרות ועוטף עזה לעומת מרכז הארץ זה בין שעה ועשר דקות לשעה וחצי. כאשר אם נוסעים צפונה לגליל זה יכול להיות שעתיים נסיעה, אבל המחיר יותר זול. כנראה, הם קבעו לעצמם כמו הקרביים רמת סיכון מסוימת. אבל יותר מכול מעליב שאנשים מזמינים משה, ולא מגיעים אליהם. זה פשוט מעליב. אני שוב אומר – במקום שאנחנו מגדלים את הילדים שלנו ומדברים במושגים של רציפות תפקודית, שגם אם יש טילים ממשיכים ללמוד וגם ממשיכים את שגרת החיים, לא יכול להיות שאנחנו חיים בצורה כזאת, אבל המרכז שמנותק לגמרי – וזה בסדר גמור, אין לי טענות – אבל שיספקו את הדברים. האפליה הזאת לא מקובלת עליה, והיא קיימת כבר שנים. אני מאוד מקווה שהחקיקה תעשה סדר.
היו"ר איתן כבל
תודה. חבר הכנסת חאג' יחיא, בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אעלה כמה נקודות. קודם כול האפליה לאוכלוסייה הערבית היא ידועה ומובנית, לא רק ידועה, והגיע הזמן לתקן את זה. יש אפילו פוליטיקאים בכירים ואחרים שהצהירו באירועים הביטחוניים לפני כמה חודשים ופנו לאוכלוסייה היהודית לא להיכנס ליישובים הערביים, לא לקנות שם ולהחרים.

במקביל יש הרבה אנשים וספקים ערבים שלא מוכנים להגיע להתנחלויות שבעיני הן גם לא חוקיות. הם לא מגיעים להתנחלויות מכמה סיבות: האחת היא פוליטית, וזאת זכותם, והשנייה היא גם מעשית כי הם עוברים השפלות בכניסה להתנחלויות, במחסומים. לכן הצעתי היא חוק – כן, אבל רק בתחום מדינת ישראל. מי שבחר ללכת למקומות מחוץ למדינת ישראל שילך לחוקים אחרים.
היו"ר איתן כבל
ברשותך, אני רוצה להעיר את ההערה ולא חברת הכנסת שולי מועלם. עמדותי ביחס להתיישבות לפחות בחלקים של יהודה ושומרון הן לא סוד. אני צועק אותן, ואומר אותן, ואני אפילו יכול להגיד לפרוטוקול שהקואליציה שיכלה להיות התפוצצה בדיוק בגלל העניין של שתי מדינות לשני עמים; האם זה יהיה חלק מהקואליציוני או לא. אני אומר את זה כאן, ויש מצלמה. זה לא סוד. יחד עם זאת כל עוד ממשלות ריבוניות של מדינת ישראל שולחות את האזרחים האלה לגור שם ומאפשרות להם לגור שם חובתנו –גם אם יש לי מחלוקת אידיאולוגית עמוקה וקשה – לאפשר להם לקבל את כל השירותים הנדרשים. כך אני מאמין, כך אני רואה את הדברים, וכך אני חושב שצריך שיהיה. כמו שאני אלחם על הזכות של אזרח ערבי – ואני קניין וצרכן גדול בכפרים הערביים שלידי, ומעולם לא היססתי. נכון, יש תקופות פחות טובות כמו שגם בשטחים יש תקופות יותר קשות ויותר רגועות. לכן אני מבין את אשר אדוני אומר, אבל כאן אנחנו חלוקים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא. הנקודה היא לא רק העמדה הפוליטית. לעמדה הפוליטית יש היסודות שלה - -
היו"ר איתן כבל
הבנתי. יש דבר אחד שאני מסכים - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
- - אבל יש גם הדבר הזה שכדי לעבור דרך המחסום, כל ההשפלות, להיכנס גם ליישוב, לחכות שיפתחו לו - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מה שדורש תיקון - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
- - - אתה צודק - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
- - אם הולכים לכיוון הזה אז אזרחים ערבים לא יחויבו להיכנס. אם ירצה להיכנס שייכנס, אבל לא יחויב.
היו"ר איתן כבל
בסוף כתוב: "אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה". אז אני יודע שזה לא משפט שחייב לעבור על כל אחד ואחד - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
על הרוב.
היו"ר איתן כבל
בסופו של דבר הרוב כשמעסיק יודע שהוא שולח ליצהר או למקום כזה אני חושב שזאת תהיה טעות מצדו לעשות את זה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא רק זה. הוא יכול גם לפטר אותו כי הוא סירב. אם החוק מחייב הוא יוכל לפטר אותו אחר כך. לכן אני רוצה שההסתייגות תהיה בתוך החוק.
היו"ר איתן כבל
חברת הכנסת מועלם, בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני ממש מתפלאת על חבר הכנסת חאג' יחיא שרוצה לתקן אפליה אחת ביצירת אפליה חדשה או לתקן אפליה אחת בשימור אפליה קיימת. בניגוד לאדוני אני גם אמרתי במליאת הכנסת בהצבעה על החוק בקריאה הטרומית, שהמטרה היא לתקן את זה לכל אזרחי מדינת ישראל. מתיישבי יהודה ושומרון הם אזרחי מדינת ישראל - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הם מחוץ למדינת ישראל.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, לא. זאת הטעות שלך. הם אזרחי מדינת ישראל. אנחנו לא נעשה על גבם ועל התיקון - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
את לא תיתני שירות לאזרח מדינת ישראל אם הוא חי בארצות-הברית.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל יהודה ושומרון הם עדיין חלק ממדינת ישראל - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הם לא חלק ממדינת ישראל. מדינת ישראל לא החילה עליהם את החוק. הם עדיין שטח כבוש.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מדינת ישראל היא הריבון ביהודה ושומרון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא. ככובש.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אם יתאפשר לי להשלים את דברי אני אשמח. אם לא אז אנחנו נישאר במקום הזה, וזה יישאר ויכוח פוליטי. ואין פה ויכוח פוליטי. יש פה אמירה עקרונית. אזרחי מדינת ישראל, בכל מקום שהם יושבים בו, ומדינת ישראל שלחה אותם לשם, זכותם לקיים ולקבל את כל הזכויות שמגיעות להם – כשהם יושבים ביצהר, כשהם יושבים בקריית שמונה ובכל כפר ערבי ובדואי שאתה ואני דואגים לו. אני בניגוד אליך דואגת גם לתושבים ביהודה ושומרון. אתה לא חייב אם אתה לא רוצה. אבל אתה לא יכול על גב החוק החשוב הזה לעשות דברים שהם לא נוגעים פה. ברור לגמרי מה המטרות של החוק הזה, על מי צריך לחול החוק הזה. אף אחד לא מכריח אף אחד, אבל תודיע מראש; אף אחד לא יפטר אף אחד אם הדברים יהיו ידועים מראש. הדברים נאמרו גם בדברים שלי, גם בהסכמות שהגענו אליהן בוועדת השרים, גם בהסכמות עם משרד המשפטים ועם משרד האוצר. הדברים ידועים. לנסות עכשיו על גב החוק הזה להגיד אמירה פוליטית שאין לה מקום. הוויכוח בינינו ידוע, תהום פעורה בינינו. מבחינתי ידוע שצריך להחיל את החוק הישראלי על כל יהודה ושומרון וגוש עציון תחילה, אדרבה ואדרבה. אבל אני לא באתי לפה על הדבר הזה. אני באתי לפה על זכותם של אזרחי מדינת ישראל לקבל את כל השירותים והצרכים שהם מקבלים בכל מקום אחר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מדינת ישראל שלחה אותם. כשתגיד להם לחזור הם יחזרו?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ברוך ה' מדינת ישראל עוד לא מנוהלת על-ידך. בזה אני מסיימת את הדיון הפוליטי.
היו"ר איתן כבל
אני מודה לגברתי.
חיים ילין (יש עתיד)
זה בדיוק המקום שאתה מנסה לתת שירות לאנשים, לישראלים, לאזרחי מדינת ישראל – לא משנה איפה הם יושבים – ולנסות לאחד את הכוחות במקומות האלה, ולא להביא אותם לפוליטיקה. אבל אם כבר הבאתם חלק מהדיון לשם, אז אני חייב להגיד שגם אם בעיניך זה שטח כבוש – ואני בכלל לא רוצה להיכנס לדיון הזה – כל עוד כל עוד כל ממשלות ישראל שנבחרו באופן דמוקרטי בחרו בדרך גם להתיישב גם ברמת הגולן, גם באיו"ש ובעוד הרבה מקומות שחושבים שזה שטחים כבושים, זה נמצא שם. ביום שיהיה הסדר והסכם, ויהיו גבולות מאוד ברורים לכל המדינות ולשתי המדינות מבחינה פוליטית אז אפשר להגיד - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אבל לא לחייב אותי לתת שירות שם.
חיים ילין (יש עתיד)
- - כבוד היושב-ראש, אבל האפליה קיימת גם בתוך המדינה, וזה אחד הדברים הכואבים אף על פי שהחוק לא מתייחס לזה. כאשר יש פצוע – ואני מכיר אישית את המשפחה כי אני מכיר כמעט את כל הפצועים ואת כל ההרוגים בצוק איתן – שמשרד הביטחון מפלה אותו, ולא משפץ את ביתו בגלל שהוא עופרה, והעם מתגייס – אנחנו עומדים בבעיה קשה מאוד. אתה אומר, רגע, אם משרד הביטחון לא נותן את השירות המינימלי לבן אדם שכמעט נתן את נפשו למען המולדת, אז מה אנחנו רוצים? אני בכוונה מחבר בין שני הדברים. האחד שהוא ערכי, האחד שהוא דמוקרטי-ליברלי ולצד השני שהוא פוליטי. אני לא רוצה להיכנס לצד הפוליטי אבל נדמה לי שההערה שלי היא כלפי כולנו. לאורך כל הדרך אנחנו מפלים בגלל כל מיני תקנות. זה בידינו לעשות את השינוי הזה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הבקשה שלי שבתוך החוק אזרח ערבי לא יחויב להיכנס להתנחלויות. אני אגיד לכם למה, כי הוא הוא יעבור השפלה ויסרב פקודה – במירכאות – למעסיק שלו, הוא עלול להיות מפוטר. ההסתייגות הזאת צריכה להיות. הוא לא יחויב. אם ירצה – שילך.
היו"ר איתן כבל
סליחה, חאג', אני אפתיע אותך. אני לא יודע להגיד במספרים אבל אני מניח שרוב מי שמטפל בתיקונים הם לא ערבים, הם יהודים. עד היום כמעט כל מי שהזמנתי לתקן אצלי לא היה ערבי, אלא אם כן התקשרתי. אבל אני אומר את זה ממקום אחר כי הבעיה היום היא יותר אצל יהודים שמסרבים יותר מאשר ערבים שמסרבים להגיע למקומות האלה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
נכון.
היו"ר איתן כבל
אני גם לא רוצה לשים את השאלה הזאת בעניין יהודים-ערבים. אני רק יודע לפנות ולומר את זה גם בדברי ההסבר בהכנה לקריאה שנייה ושלישית במליאה - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
עכשיו זאת קריאה ראשונה?
היו"ר איתן כבל
כן. בקריאה הראשונה לא אני מציג. אני כבר אומר לכם שאני ארצה כן להתייחס ולשים דגש על העובדה שאזרח ערבי שיידרש מסיבות כאלה ואחרות לא ימצא את עצמו – מעבר לעניין האידיאולוגי – שמתחילים להפשיט אותו. אני אספר לך משהו. בשנה שעברה צנחן שהיה צריך להדליק משואה הפשיטו אותו כמעט לגמרי. לצערי, אני אומר את זה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב-ראש, זה יכול להיות מקרה בודד.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
השאלה, אדוני היושב-ראש, אם בתוך הדברים שלך אתה תגיד שעובד יהודי שחש חוסר נוחות להיכנס לכפרים ערביים בזמן טרור, האם אנחנו גם נותנים לו לגיטימציה? אני לא רוצה להיות בכלל במקום הזה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה בדיוק ההסתה שדיברתי עליה. כי אם בשטחים הכבושים הייתה אינתיפאדה ביישובים הערביים זה לא היה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אדוני, ברשותך, אני לא רוצה להיכנס למקום הזה.
היו"ר איתן כבל
עצרתי את הדיון האידיאולוגי. אנחנו חוזרים לדיון הענייני בלי להמעיט. אני לא מקל ראש בדברים שאת אומרת, ואני לא מקל ראש בדברים שאתה אומר. אנחנו משתדלים שהמשפט: "אתה חונן לאדם דעת, ומלמד לאנוש בינה" יהיה נכון תמיד, קל וחומר גם במקרה הזה.

אנחנו עוברים להקראה. בבקשה.
אביגיל כספי
(הקראה): הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון מס' 4) (איסור הפליה מחמת מקום מגורים), התשע"ו–2016

תיקון סעיף 3

1.

בחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א–2000‏, בסעיף 3, אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

"(א1) מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה בהספקת המוצר או השירות הציבורי במקום העסק, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת מקום מגורים."
היו"ר איתן כבל
הערה, יש למישהו? כי אני רוצה להזכיר שכבר קיימנו את הדיון המעמיק בשאלות האלה.

בבקשה, אדוני.
עופר לוי
אני מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה. נוסח החוק, אני מבין את כוונתו, אבל השילוב שלו בחוק עצמו מעורר חשש לתקיפה של אפליה בהצבת תחנות, מסופים ומתקני תשתית של תחבורה ציבורית מחמת מקום המגורים.
היו"ר איתן כבל
האמת – הבאת אותה בלופ.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חברים, לא קראתם את החוק או שאתם לא מבינים את כוונתו, ברשותכם.
עופר לוי
אני מבין את כוונת החוק, אבל אני מציע - -
היו"ר איתן כבל
סליחה, עופר, עזוב. תתקדם. זה לא קשור.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה לא קשור.
היו"ר איתן כבל
גברתי, נראה לך שאני עושה את מלאכתי - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אתה עושה אותה נאמנה, אדוני.
היו"ר איתן כבל
אני מודה לגברתי.
עופר לוי
חבר הכנסת כבל, אני אשמח שזה לא יהיה קשור, ואני אשמח שזה יירשם כך בפרוטוקול.
היו"ר איתן כבל
עופר, מהמשפט הזה אפשר להגיע לרזולוציות כל כך גבוהות, אין לך מושג. כל אחד כטוב לבו, אפילו לא ביין. יש כאן כוונה מאוד ברורה. אף אחד לא בא למשרד התחבורה, מחר נחליט מסיבות מקצועיות להציב תחנה במקום זה או אחר מסיבות ענייניות כמו שהוא היה מקבל אותן בדיוק בפתח-תקווה, בראש העין, בהרצליה או בכל מקום אחר. כאן אנחנו מדברים על התייחסות שנובעת מעצם המקום. זאת אומרת אם מחר באריאל או בכפר-קאסם – ולא הפלגתי למקומות אחרים – משרד התחבורה מחליט לא להקים מסוף או תחנה מכיוון שזה אריאל או כפר-קאסם זה דיון אחר. אנחנו לא שם. אני מתנצל, אני לא איתך.
עופר לוי
אני אשמח שדברי אדוני יירשמו בפרוטוקול.
היו"ר איתן כבל
אני יודע שאני יכול לשמח את אדוני, אבל לא בא לי. לא נראה לי שבא לי לפתוח את זה. העניין ברור.
לאה ורון
הוא ישמח שזה יירשם בפרוטוקול.
היו"ר איתן כבל
הבנתי. זה לא תלוי בך. זה כבר נרשם בפרוטוקול מעצם אמירתך.
עופר לוי
מעולה.
חיים ילין (יש עתיד)
גם התשובה שלך.
היו"ר איתן כבל
גם התשובה שלי.

כן, חאג'.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני שוב חוזר לאותה נקודה. בידור – יש אנשים שמשחקים בתיאטרון, ויש גם ערבים שמשחקים. הוא לא רוצה להגיע לאריאל כי הוא לא מרגיש שם נוח, זה לא המקום שלו; בכניסה, ביציאה, במחסום זה לא נוח לו. לכן אני שוב מסתייג ורוצה שההסתייגות הזאת תירשם.
היו"ר איתן כבל
ההסתייגות שלך נרשמת.
לאה ורון
מה היא אומרת?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
שאזרח ערבי לא יחויב להגיע להתנחלויות.
קריאות
זה לא רלוונטי לסעיף.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה לא רלוונטי בסעיף הזה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה מחמת מקום מגורים.
היו"ר איתן כבל
סליחה, בוא נעשה סדר. חאג' התכוון קודם שהסתייגותו תירשם בפרוטוקול. אם הוא ירצה להסתייג לקריאה השנייה והשלישית, לפי הכללים, הוא יוכל להגיש זאת לקראת הדיונים בקריאה השנייה והשלישית.

אני אומר לאדוני, אני מבין אותך, אבל אני לא שותף לדעתך. זה ויכוח אידיאולוגי שהתקיים כבר לפני שנה או שנתיים. אני זוכר את זה היטב. ועדיין הדיון לא היה על בסיס הסעיף הזה. הדיון היה ערכי, אידיאולוגי שכל אחד בא מהמקום הזה. ההתייחסות שעולה כאן בהצעה, בינינו, היא לא בדיוק נוגעת רק להופעה כזאת או אחרת. הרי הצורך הזה נבע מכך שיותר מדי פעמים יש מצב שאנשים מעבר לקו הירוק או ברצועת עזה - ולא רק – זה יכול להיות גם בכפרים ערביים בנקודות זמן מסוימות שאנשים תמיד יכולים להגיד, אני לא מרגיש בטוח. אני זוכר יותר ממקרה אחד שאזרחים ערבים פנו אלי וסיפרו שהם הזמינו את "בזק" או גופים כאלה ואחרים, והם מסרבים לבוא ולתקן להם את המזגן בקיץ או את הטלפון. זאת הכוונה.
אביגיל כספי
אני רוצה להעיר הערה. במסגרת הסעיף הזה ההערה הזאת פחות רלוונטית מכיוון שהצעת החוק הזאת פוצלה לשניים. הסעיף הראשון עוסק במקום העסק, כלומר מדבר רק על מקום העסק; ובמקום העסק כל אזרח צרכן שמגיע מקבל אותו שירות בין אם הוא מגיע ממטולה ובין אם הוא מגיע מאילת. כמובן, מקום המגורים גם יכול להיות כסות לעילת אפליה אחרת, אבל מדובר רק על מקום העסק. לכן ההערה שלך לרלוונטית רק לסעיף 2, וגם לשם זה פחות רלוונטי. פה זאת הוראה של יידוע ולא בדיוק חוק איסור אפליה. ככה פתרו את המורכבות הזאת שהייתה בהצעת החוק.
היו"ר איתן כבל
תודה לך. אנחנו נצביע על תיקון סעיף 3. מי מצביע פה? במקום מי את מצביעה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
במקום בצלאל. לא, סליחה, בכלל אין לנו אנשים בוועדת כלכלה. אני בעיקר מצביעה באופן וירטואלי- -
היו"ר איתן כבל
נכון, אין לכם נציג. אתם מפלגה קטנה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
- - אנחנו מפלגה קטנה ושולית.
חיים ילין (יש עתיד)
אני במקום פרי.
היו"ר איתן כבל
כן, במקום פרי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יהודה שואל במקום מי הוא מצביע.
היו"ר איתן כבל
חבר הכנסת יהודה גליק יכול להצביע במקום חברת הכנסת נאוה בוקר.
לאה ורון
חבר הכנסת גליק יצביע במקום חברת הכנסת נאוה בוקר.
היו"ר איתן כבל
תודה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד סעיף 1 – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – אין

סעיף 1 אושר.
היו"ר איתן כבל
בעד- רוב, נגד- מיעוט, אין נמנעים. סעיף 1 אושר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אתה מתנגד? גם אני מתנגד.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני עוד לא נכנסתי. מה שחשוב זה שיהיה בתחום מדינת ישראל.
יהודה גליק (הליכוד)
עד שיהודה ושומרון יהיו חלק ממדינת ישראל - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז למה אתה מחכה? ספח אותם, מה אתה מפחד?
יהודה גליק (הליכוד)
לא - - - לספח, אפשר להחיל את החוק.
היו"ר איתן כבל
חברים, אני שמח שבצורה כזאת או אחרת אנחנו הופכים לוועדת חוץ וביטחון. תמיד יש שאיפה לחברי כנסת להגיע לשם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה מפחדים לספח?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש לנו הזדמנות לדעת מה קורה שם. אז אם זה מה שקורה שם אז השכלנו במשהו.
חיים ילין (יש עתיד)
הוועדה היחידה הכי שקופה שיש זה הקבינט במדינת ישראל, ועדת חוץ וביטחון. מה שהציבור שומע עכשיו זה לא מעניין. מה שסגור יוצא החוצה. ככה זה.
היו"ר איתן כבל
הקראת סעיף 2, בבקשה.
אביגיל כספי
(הקראה): תיקון חוק הגנת הצרכן

2.

בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א–1981 –

(1) בסעיף 2(א), אחרי פסקה (3) יבוא:

"(3א) המקום שאליו יסופק לצרכן הנכס או השירות, לרבות הספקה לאזור, כהגדרתו בתוספת לחוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשס"ז–2007;";

(2) בסעיף 31א(א), אחרי פסקה (1) יבוא:

"(1א) ביקש צרכן כי עוסק יספק את הנכס או השירות למקום כפי שהוסכם בין הצדדים לפי סעיף 2(3א) –והעוסק לא סיפק כאמור;".
היו"ר איתן כבל
מי אתן, בבקשה?
קריאה
מתא "אופק" באוניברסיטת בן-גוריון.
היו"ר איתן כבל
ברוכות הבאות. הכנסנו אתכן לפרוטוקול. גם זה משהו. תיהנו היום בסיור. נדמה לי שגם אני אמור לפגוש בכן, נכון?
קריאה
נכון.
היו"ר איתן כבל
עלא-כיפאק.

ההערות והתייחסויות, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מבקש לציין. יש הגדרת חוק לגבי עוטף עזה. שאותם דברים שכתובים פה יחולו גם על עוטף עזה. הדבר השני, למעט במצב חירום שבלאו הכי הצו שקיים הוא הצו של משרד הביטחון, שזה שטח צבאי סגור. שם אין בעיה, אי אפשר בכל מקרה להיכנס.

ההערה השנייה שיש לי, וזה עניין יותר משפטי שאני לא מצליח להבין – רוב החברות שנותנות את השירות משתמשות בקבלני משנה, והחברה הזאת לא מגיעה. את מי הצרכן תובע? אם אני קונה מוצר ב"איקאה", והחברה שמובילה את המוצר היא חברה אחרת לגמרי, ואין אפילו שקיפות מולם, אז כשמתקשרים ל"איקאה" הם אומרים, מה אתם רוצים מאתנו? יש פה חברת משאיות. והם תמיד יוצאים נקיים. איפה החיבור הזה? יש אחריות - -
היו"ר איתן כבל
לדעתי, האחריות היא של השולח.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
של החברה המוכרת.
חיים ילין (יש עתיד)
זה מה שאני רוצה. מרגע שהאחריות תהיה של החברה המוכרת לא יוכלו יותר לגלגל את זה הלאה. אנחנו אלופי עולם בלגלגל.
הילה דוידוביץ-בלומנטל
מדברים כאן על חובת גילוי במסגרת החוזה. העסקה היא מול העוסק שנותן רשות להשתמש - -
חיים ילין (יש עתיד)
הם אומרים, אל תשתמשו בזה. תובילו לבד.
היו"ר איתן כבל
נאמר כאן שבחקיקה יהיה ברור שהחובות הן של החברה שממנה רכשת את המוצר. שזה יהיה ברור. זה מה שמתכוון לומר חבר הכנסת ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
בדיוק.
חנה וינשטוק טירי
כרגע משמעות התיקון בחוק הגנת הצרכן היא לקבוע שהמקום הוא פרט מהותי בעסקה. לנו כבר יש טיוטת תקנות מוכנה שמדברת על האחריות של מי שמוכר. אנחנו אומרים: "עוסק המוכר - - -
חיים ילין (יש עתיד)
מצוין.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מצוין. זה מה שרצה חבר הכנסת ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
זה מה שרציתי.
חנה וינשטוק טירי
ואם הוא לא מגיע הוא צריך לגלות.
חיים ילין (יש עתיד)
זה מה שרציתי.
היו"ר איתן כבל
אם השטח אזור צבאי סגור זה ממילא לא משנה באיזה מקום בארץ.
חיים ילין (יש עתיד)
בסדר, אז תוסיף. להוסיף את עוטף עזה.
היו"ר איתן כבל
אבל זה לא רק עוטף עזה. הנחת העבודה שלי - -
חיים ילין (יש עתיד)
יש הגדרה חד-משמעית מה זה עוטף עזה, לפי החוק.
ענת אסיף גיל
אבל אתה אומר את זה בגלל - -
היו"ר איתן כבל
גברתי, סליחה, אני מודה לך. אני לא פותח את הדיון הזה. לקראת הקריאה השנייה והשלישית אני רוצה שתהיו מוכנים עם השאלה הזאת. אני לא מכיר דבר שהוא מיוחד לאזור מסוים, כי ברגע שיש החלטה לסגור אזור מבחינה צבאית אז הוא אזור סגור. זה לא משנה - -
חיים ילין (יש עתיד)
אבל גם כשנופלים טילים הוא לא סגור, אלא רק במלחמה הוא סגור, וצריך לספק את השירות, ולא מספקים אותו - -
היו"ר איתן כבל
נכון.
חיים ילין (יש עתיד)
לכן צריך להוסיף פה את עוטף עזה.
היו"ר איתן כבל
אבל ברגע שאתה שם אצבע על מקום מסוים אתה ממעיט, אתה לא מוסיף. אתה מחליש, אתה לא מחזק. אתה בא לברך, ואתה נמצא מחליש.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל אני מודיע לך חגיגית שכל התלונות באות משם.
היו"ר איתן כבל
בסדר. החוק פה נוגע לכל מקום במדינת ישראל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
במדינת ישראל? אז החוק הזה פסול.
היו"ר איתן כבל
לא, עזוב, דנו בזה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
עיסאווי, אנחנו - - -
היו"ר איתן כבל
חאג' ביקש שתצביע אתו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז החוק פסול. אמרת בעצמך. אתה לא יכול להגיד דבר והיפוכו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
הרכבת הזאת יצאה מהתחנה, חבר הכנסת עיסאווי פריג'.
היו"ר איתן כבל
כבר קיימנו את הדיון בסעיף הזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל זה הדיון, מה לעשות.
היו"ר איתן כבל
זה לא הדיון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה הדיון.
יהודה גליק (הליכוד)
כבר החלנו את הסעיף הזה.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, גברתי.
אביגיל כספי
בניגוד לסעיף הראשון שהיה בעצם תיקון לחוק איסור אפליה, ושם דובר על אפליה, אבל הוא צומצם רק למקום העסק, סעיף 2 הוא תיקון לחוק הגנת הצרכן. לפי התיקון הזה, העוסק חייב לגלות לצרכן שהוא לא מספק את השירות למקום כלשהו. מזה נובע שהעוסק יכול להחליט שהוא לא מספק את השירות למקומות מסוימים, אבל חלה עליו חובת גילוי.
היו"ר איתן כבל
זאת הכוונה של הצעת החוק.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
נכון. שלצרכנים יהיה כל המידע לפני שהם רוכשים משהו.
היו"ר איתן כבל
אני רק רוצה להזכיר שבדיונים שקיימנו בקדנציה הקודמת דנו בתוספת הזאת והקדשנו לה אורך הזמן המרבי כי היא הייתה הפשרה בין הדברים שהובאו. תקנו אותי, אם אינני טועה, זאת גם ההסכמה שהגעתי אליה עם משרד המשפטים, אם אני זוכר היטב מהדיונים בקדנציה הקודמת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
נכון.
היו"ר איתן כבל
מנקודת המבט אני זוכר שהסכמנו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לגמרי. זאת הייתה הדרך לחוקק את החוק הזה בצורה הנאותה מכל הבחינות.
היו"ר איתן כבל
חבר הכנסת פריג', בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני לא מבין, כבוד היושב-ראש, ידידי איתן כבל, חבר המחנה הציוני, מה אתה ממהר ומעלה את הצעת החוק הזאת לדיון בוועדת הכלכלה? יש לנו כל כך הרבה הצעות חוק לדוש בהן ולדון בהן, ואתה דוחף להצעת חוק כזאת. מה העניין? מה הלחץ?
היו"ר איתן כבל
כשאדוני יסיים אני אענה לו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שאלה שנייה – אני מבין שאני הצטרפתי לדיון באיחור וכבר התקיים הדיון שבכותרת. אני בכל זאת רוצה להגיד את דעתי לפרוטוקול. כמובן, אנחנו נמצאים במדינת ישראל. מעבר למדינת ישראל יש לנו שב"חים שגרים בשטחים – שוהים בלתי חוקיים - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אתה מתכוון, התנחלויות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בעיני הם שב"חים. הם שוהים במקום בלתי חוקי. כל עוד זה לא סופח למדינה הם נמצאים במקום בלתי חוקי. עכשיו אנחנו דנים בחוק שהוא לא חוק של מדינת ישראל. הוא לא מתייחס אלינו, עם כל הכבוד. אני מתפלא איך אנחנו מגיעים למצב כזה שצריך לדון בזה. אז לדעתי, אנחנו חורגים מהסמכות החוקתית שלנו כמחוקקים במדינת ישראל.

עכשיו אני שומע את ידידי חיים ילין שרוצה את עוטף עזה. הוא התבלבל ביוצרות. הרי עוטף עזה נמצא בתוך מדינת ישראל. אתה רואה את הבלבול שנוצר.
חיים ילין (יש עתיד)
תסלח לי, תבוא בפעם הבאה מוקדם, תשמע אותי, ואז תוכל לבוא ולהגיד את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה ביקשת - -
חיים ילין (יש עתיד)
אבל לא שמעת לפני כן. אתה כאילו לא קורא את המבוא, לא את הפרק הראשון, לא את השני – נכנס לשלישי, ועכשיו אתה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני סומך עליך שתתקן אותי.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא רוצה לתקן. תבוא בזמן. אני לא מחנך אותך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אדוני היושב-ראש, אני מבקש ממך, זה לא מאוחר. הדיון בהצעת החוק הזאת צריך לרדת. יש לנו דברים הרבה יותר חשובים בוועדה. לדעתי, זה לא המקום לדיון.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה, ברשותך, להתייחס לדברים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אולי תשיב לשנינו?
היו"ר איתן כבל
בבקשה, חבר הכנסת ג'בארין.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
חשוב לי לשתף אותך במה שמפריע לי בחוק הזה. אם החוק הזה היה מוגבל לתחומי מדינת ישראל זה היה חוק מצוין. טרמינולוגיה של זכויות אדם, הגנה של זכויות אדם שלא תהיה אפליה. אגב, הציבור הערבי גם יכול ליהנות מההגנה שיש בחוק. העיר שלי אום-אל-פאחם מככבת בבעיות הללו: נהגי מוניות שלא רוצים להיכנס, לפעמים משלוחים שלא רוצים להביא. לפעמים אני נאלץ לצאת מהעיר כדי לקבל את זה ברחוב הראשי כי אנשים לא רוצים להיכנס. אלא הבעיה שטמונה כאן שלא מסופרת היא שיש כאן פגיעה קשה גם בחופש הביטוי וגם בעמדות פוליטיות של אנשים שמטעמים אידיאולוגיים לא מוכנים לתת שירות מסוים; למשל הצגה או בידור או להקה, ולא רוצים מטעמים אידיאולוגים להופיע בהתנחלויות. השאלה אם אנחנו רוצים להכריח שחקן להופיע בהתנחלות כשזה סותר את כל ההוויה הפוליטית שלו. שמחתי על הביטוי החדש – שב"חים, שזה המתנחלים. יש כאן קושי. הקושי טמון בכך שהגדרת השירות הציבורי כאן היא מאוד רחבה כי היא מלכתחילה לא נועדה לנושאים הפוליטיים. מלכתחילה היא הייתה הגדרה מקצועית של איסור אפליה ואספקת שירותים. זה היה יותר על בסיס עדתי, לאומי, על בסיס מגדר וכדומה. לוקחים כאן חוק יפה וטוב שבא לקדם זכויות אדם ורוצים להכניס אותו לתחומים אידיאולוגיים פוליטיים בלי לסדר את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תגיד "סיפוח זוחל".
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כל החוק הזה בא אחרי כל הסיפורים שאנחנו מכירים של אמנים שאמרו במפורש שהם לא יכולים להופיע בהתנחלויות. זאת זכותם של האמנים הללו. זאת לא אפליה כלפי המתנחלים – זה לא אישית כלפי המתנחלים, אלא פשוט מכיוון שמדובר בהתנחלות לא חוקית ומדובר בעמדה פוליטית. לדעתי, השיח הזה צריך להיות לגיטימי, והוא מחוץ לחוק הזה.
היו"ר איתן כבל
השיח הוא לגיטימי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא, הוא מחוץ לחוק הזה. השיח לגיטימי במובן שאמן, למשל, צריך - -
היו"ר איתן כבל
ברשותך, לא תמיד חשוב להגיע מההתחלה. אני מודה, גם אני אף פעם לא מגיע לכל דבר מההתחלה. אבל לפעמים יש סרט שאם לא ראית את ההתחלה לא תבין את הסוף. אנחנו כבר פתחנו את הדיון - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה המהות של החוק. שאר הסעיפים לא חשובים כשאין בכתובים. זה המהות. זה ממשיך עם העקיצה שלא הגענו. לא הגענו, מה לעשות.
היו"ר איתן כבל
לא בגלל זה. עיסאווי, אתה לא צריך לקחת את זה ברמה האישית. לא התכוונתי לעקוץ. ואם אתה מרגיש נעקץ אתה אשם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה לא יכול לברוח מזה.
היו"ר איתן כבל
אני לא בורח לשום מקום.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה לא נמצא במשא ומתן קואליציוני.
היו"ר איתן כבל
אפילו את זה - - -

חבר הכנסת גליק, בבקשה.
יהודה גליק (הליכוד)
הדברים שנאמרו כאן הם ממש לא רלוונטיים. אנחנו מדברים פה על זכויות אדם. וכשם שלא מצופה מאף אחד שיגיד, אני לא נכנס לכפר ערבי כי אידיאולוגית אני לא חושב שערבים לא צריכים להיות פה או אדם אחר יגיד, אני לא נכנס לאשכנזים כי הם מפריעים לי. המתנחלים הם בני אדם. אני אומר לך, בדקתי הבוקר. הם הולכים לשירותים, אוכלים ארוחת בוקר. לגמרי בני אדם. יש להם רגליים, ידיים - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
עד היום לא ידעת עד שבדקת היום?
יהודה גליק (הליכוד)
ידידי מר חאג', אני לא הפרעתי לך. אני מכבד את זה שאתה צם בחג הרמדאן. אני לא רוצה להציק לך. תן לי לסיים את המשפט הראשון שלי בוועדת הכלכלה בפני היושב-ראש המתוק הזה, איתן כבל.
היו"ר איתן כבל
הגדרה חדשה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
עכשיו אנחנו חוששים.
יהודה גליק (הליכוד)
גם אתה מתוק.

תושבי יהודה ושומרון הם משובחים - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה לא - - - אתה לא שב"ח?
יהודה גליק (הליכוד)
אשתי משובחת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה לא שב"ח? שוהה במקום בלתי חוקי?
יהודה גליק (הליכוד)
לא, אני שוהה במקום חוקי. מבחינתך גם תל-אביב לא חוקית.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, לא, אל תכניס לי מילים. עברת קו אדום עכשיו.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תראה, הוא אומר לי - -
יהודה גליק (הליכוד)
לא יעזור לכם, אני אדבר.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, זה לא קו אדום, זה קו ירוק.
יהודה גליק (הליכוד)
אני חיכיתי לזכות דיבור. לא התפרצתי אפילו לא פעם אחת.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, חבר הכנסת גליק. ועדת הכלכלה זה עם כ' ולא עם ק', ומותר לבני אדם לדבר.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
יהודה גליק (הליכוד)
אני מציע שתכבדו. אני הקשבתי לך קשב רב וגם לך.

תושבי יהודה ושומרון, לפי חוקי מדינת ישראל, הם זכאים לשירות כמו כל אזרחי מדינת ישראל. הוויכוח הפוליטי שלכם אולי לגבי המקום והשטח, אבל לבני אדם מגיע כל השירות. לכן כשם שלא אתן לגיטימציה למי שלא רוצה לשרת את האוכלוסייה הערבית, אין שום מקום - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל אין מה להשוות. זה נמצא בתוך מדינת ישראל.
היו"ר איתן כבל
די, עיסאווי. די. חבר הכנסת עיסאווי פריג', אמרת את דעתך, הקשבנו לך.
יהודה גליק (הליכוד)
לכן כל אזרח ישראלי, שלפי חוקי מדינת ישראל הוא אזרח ישראלי, מגיעים לו כל השירותים המגיעים לכל אזרחי ישראל יהודים ושאינם יהודים. תודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ואם הוא גר בברזיל גם מגיע לו שירות?
חיים ילין (יש עתיד)
עיסאווי, נו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ואם הוא גר בירדן גם מגיע לו?
יהודה גליק (הליכוד)
זה רק זמני שזה לא בחלק - - - אוטוטו, אל תדאג.
היו"ר איתן כבל
חבר הכנסת יעקב אשר, ברוכים הבאים בצל קורתנו בוועדת הכלכלה. נכון שאתה בא במקום חבר כנסת אהוב אחר שלנו, חבר הכנסת מקלב, אבל הוא גם יושב-ראש ועדה, ואתה תוכל להשקיע אף יותר ממרצך. אתה גם תהיה זה שנמנה אותך להמשיך את העבודה להיות יושב-ראש ועדת המשנה למאבק בקטל בדרכים. אנחנו, כמובן, נעמיד את זה להצבעה בסוף הישיבה. היית חבר בוועדה, ואני מודה לך שהצטרפת לוועדה הזאת. מאוחר יותר נעלה את הדברים להצבעה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה להגיד תודה רבה. חזרנו חזרה לוועדת הכלכלה. אני יודע שאני נכנס לנעליים די גדולות של ידידי אורי מקלב - -
היו"ר איתן כבל
תזכור – אין נעליים גדולות, יש רגליים קטנות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
- - אבל אני בטוח שהוועדה בראשותך, אדוני, עם הצוות המקצועי הנפלא שלך מהקדנציה הקודמת תעשה ועושה הלאה. אני לשירות הוועדה ולשירות עם ישראל. תודה רבה.
היו"ר איתן כבל
תודה לך.

קודם כול הגיוס לא נדרש. אני התייחסתי לדברים האלה. עיסאווי, לא אמרתי בציניות, אבל בסעיף הראשון הרחבנו בעניין הזה מאוד. כל עוד מדינת ישראל שלחה או מאפשרת לאזרחי ישראל להתיישב ביהודה ושומרון, למרות שיש לי מחלוקת מאוד גדולה, בוודאי בחלקים מאוד גדולים בשטחי יהודה ושומרון, אנחנו חייבים לתת להם את כל ההגנה ואת כל הזכויות ולשמור על זכויותיהם בכל הנוגע להתנהלות יומיומית. אנחנו אפילו לא עוסקים כאן בדברים שהם הרבה מעבר לכך, אלא בהתנהלות יומיומית של חיים. כמו שאני נלחם עבור כל מקום ומקום בכל פינה שבה יושבים אזרחים או תושבים – אני מבין את מה שמפריע לך, עיסאווי - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה נותן - - - עדינה, וזאת מכבסת מילים - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
המדינה ששלחה אותם, שתגיד להם כרגע, תחזרו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה משתמש במכבסת מילים.
היו"ר איתן כבל
תסלח לי, חבר הכנסת פריג', מותר לנו לחלוק האחד על השני, וזה בסדר גמור. אני חלוק עליך, וזה בסדר. אין לי שום בעיה שאינך מסכים אתי בנושא הזה, ואני גם מרגיש שלם כפי שאתה צריך להרגיש שלם מהמקום שאתה נמצא בו. זה בסדר גמור מבחינתי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב-ראש, אני מבין את הטיעון שלך. אני חולק עליו, אבל אני מבין אותו. השאלה שלי היא האם אתה לא רואה מקום להבדיל בין שירות טכני כמו משלוח של פיצות לבין שירות - -
היו"ר איתן כבל
הבנתי. זה המשפט הבא שרציתי לומר כי גם בזה עסקנו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
- - -
היו"ר איתן כבל
תרשה לי. כבר קיימנו שיח בעניין הזה. הזכרתי את העובדה שבאריאל בזמנו לא באו. כבר בדיון שהיה בתחילת השנה משרד המשפטים בא בדברים עם המציע הקודם, והגיעו להבנה מה המשמעות. זה לא שכל אחד יכול לקום ולהגיד, אני לא עולה להצגה. יש הדיון הערכי שכל אחד, לפי צו מצפונו, פועל או לא פועל, ויש מה שאנחנו אומרים שזה הסעיף המרכזי שרציתי לגעת בו - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
איפה כתוב?
היו"ר איתן כבל
החוק מתייחס לנקודה מאוד ברורה שכל גוף שאתה קונה ממנו שירות, חובתו להודיע לך שאם תידרש לטיפול שוטף להחליף חלק במכונה או תרצה לבצע פעולה כזאת או אחרת במכונה, בטלוויזיה, "הוט", "יס" – הוא צריך להודיע לך שהוא איננו מספק שירות זה במקום הזה. זה יכול להיות באריאל, בכפר קאסם, זה יכול להיות בערבה – כי זה רחוק לו וחם – או בעוטף עזה - -
חיים ילין (יש עתיד)
או בעופרה. משרד הביטחון לא מטפל בחייל שגר בעופרה. אני מבקש ממך להוציא מכתב מהוועדה שאנחנו דנים על החוק הזה, אבל מדינת ישראל כממלכה לא נותנת דוגמה לחוק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
המכתב ייצא בשמכם הפרטי, לא בשם הוועדה.
היו"ר איתן כבל
עוד לא יצא המכתב.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
עוד לא יצא המכתב. לא שמעתי את יושב-ראש הוועדה מסתער - - -
היו"ר איתן כבל
תכף נברר אם הדואר מגיע לשם או לא.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בדיוק.
אביגיל כספי
אמרתי את זה קודם, ואני אומר את זה שוב בגלל ההערה של חבר הכנסת ג'בארין על שחקנים ותיאטראות. הצעת החוק בנויה כך שהיא מחולקת לשניים: העוסק מחויב באי אפליה במקום העסק, אבל זה רק כשהוא נמצא במקום העסק; כלומר אם למקום העסק, לתיאטרון עצמו, מגיעים אנשים מכל הארץ הוא לא יכול לומר לאנשים מתל-אביב שהוא נותן להיכנס, ולאנשים משאר רחבי הארץ, אני לא נותן להיכנס או להפך. בתיאטרון עצמו אסור להפלות. אם התיאטרון רוצה לנסוע למקומות שונים ברחבי הארץ אז אנחנו עוברים לסעיף השני של הצעת החוק שהוא תיקון לחוק הגנת הצרכן. הוא לא מדבר על אפליה, אלא אומר שכאשר העוסק מתקשר עם הצרכן הוא חייב לגלות לו שהוא לא מגיע למקומות א', ב', ג'; שלא יקרה מצב שהצרכן יתקשר על דעת זה שהוא יודע שהוא יקבל את השירות, ולמחרת - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
את אומרת, שבהצגה שהשחקנים אומרים שהם לא מופיעים בשטחים הכבושים - -
קריאה
זה לא רלוונטי.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, גברתי, היועצת המשפטית ממשרד המשפטים.
ליאת בן מאיר שלום
כפי שאדוני היושב-ראש הסביר וכפי שהסבירה חברת הכנסת המציעה וכפי שהסבירה היועצת המשפטית, התיקון לחוק איסור אפליה חל על אספקה של שירות ציבורי במקום העסק עצמו. זאת אומרת שאדם הגיע למועדון, ובגלל מקום מגוריו לא ניתנו לו כניסה או שירות. זה יכול להיות מועדון או דבר אחר. זה יכול להיות גם כשאדם יגיע למשל לתיאטרון, ויגידו לו שמכיוון שהוא גר במקום מסוים לא תותר לו כניסה, והוא לא יוכל לקבל את השירות. זה במקום העסק. הנושא שהטריד את אדוני, אין תיקון לחוק איסור אפליה בעניינו. בסדר?
היו"ר איתן כבל
זה לא המענה במקום הזה.
ליאת בן מאיר שלום
מה שיש זה חובת גילוי בחוק הגנת הצרכן.
היו"ר איתן כבל
תודה, גברתי, העניין ברור.

חבר הכנסת חאג' יחיא, בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני שואל את היועצת המשפטית. יש מקומות שיש בהם גנים ציבוריים ומגרשי משחקים ציבוריים – יכול להיות שיגידו, אתם לא תושבי המקום אז צאו החוצה? אני שואל אם החוק הזה נותן הגנה מסוימת לאנשים שנמצאים שם. אני קיבלתי תלונות כאלה, אני לא סתם מדבר על זה.
היו"ר איתן כבל
אני לא חושב שזה במסגרת הזאת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני שואל אם החוק הזה יכול לפתור את הבעיה.
אביגיל כספי
דבר ראשון זה בדרך כלל רשות מקומית. אולי פארק רעננה שסגור לאזור מסוים – אני חושבת שזה בשליטת הרשות המקומית. ואז השאלה היא אם הרשות המקומית היא בכובע של כעוסק או לא. יש פסק דין באלו מקרים רשות תיחשב עוסק. אז צריך לבדוק האם הרשות המקומית לעניין הזה נחשבת עוסק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בדוגמה שהבאת, וגם לא רחוק משם, היו מקרים.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להציע הצעה. אני לא חושב שזה קשור לעניין הזה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
השאלה אם הוא עוסק או לא עוסק זאת בדיוק הנקודה. לכן שאלתי.
היו"ר איתן כבל
חאג', אני הבנתי. השאלה שלך במקומה. אני לא מנפנף אותך, חס וחלילה. אני רק מבקש שלקראת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית, יבואו הגברת ממשרד המשפטים והיועצת המשפטית והנכבדה שלנו וייתנו התייחסות מעמיקה יותר. אני מעלה להצבעה.
לאה ורון
חבר הכנסת גואטה מצביע במקום חבר הכנסת יצחק וקנין; וניסים ג'בארין מצביע במקום דב חנין.
היו"ר איתן כבל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – אין

סעיף 2 אושר.
היו"ר איתן כבל
סעיף 2 אושר.

סעיף 3, בבקשה.
אביגיל כספי
(הקראה): תחילה

3.

תחילתו של חוק זה ביום ________.

מועד התחילה ייקבע בקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר איתן כבל
תודה.

מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד הסעיף – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – אין

סעיף 3 אושר.
היו"ר איתן כבל
סעיף 3 אושר.

עיסאווי, רצית להגיד משהו?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני קורא בסעיף 1, והפרשנות המשפטית לא מסתדרת.
היו"ר איתן כבל
אין בעיה. לקראת הכנה לקריאה שנייה ושלישית.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אחרי "במקום העסק" הסעיף כולו מתבלבל.
היו"ר איתן כבל
מי פה הנציג של האוצר?
לאה ורון
האם הצעת החוק כרוכה בעלות מתקציב המדינה?
עידו סופר
לא.
היו"ר איתן כבל
עידו סופר, נציג משרד האוצר, אמר שאין בהצעת החוק הזאת עלויות מתקציב המדינה. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים