ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/05/2016

פניות ציבור לגבי ימי נופשונים לילדים בעלי צרכים מיוחדים- ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 13.7.2015 וב- 16.12.2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 56

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, ט"ז באייר התשע"ו (24 במאי 2016), שעה 12:00
סדר היום
פניות ציבור לגבי ימי נופשונים לילדים בעלי צרכים מיוחדים – ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 13.7.2015 וב- 16.12.2015
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
הילה רכס מליק - מפקחת ארצית מעונות יום, אגף מש"ח, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

הדס זהבי - מפקחת ארצית, אגף השיקום, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

קרן קרדי - מפקחת ארצית, השירות לטיפול באדם עם אוטיזם, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

רותם פאר - רפרנט רווחה באגף התקציבים, משרד האוצר

פיני קבלו - סמנכ"ל, מרכז השלטון המקומי

איריס הופמן - מנהלת מחלקת שיקום, עיריית ירושלים

שרית רחמים - מנהלת היחידה לשירותים בקהילה, עיריית ירושלים

חנה זקהיים - תחנת שיקום אגף הרווחה, צפון ירושלים, עיריית ירושלים

שרי ארמן - עו"ס קהילתית, תחנת שיקום, עיריית ירושלים

ג' - אמא פעילה בקבוצת אמהות בתחנת שיקום, צפון ירושלים, עיריית ירושלים

מ' - אמא פעילה בקבוצת אמהות בתחנת שיקום, צפון ירושלים, עיריית ירושלים

כרמל אבנד - מנהלת חטיבת נעורים, אלו"ט-אגודה לאומית לילדים אוטיסטים

י' - הורה לילד עם אוטיזם, אלו"ט-אגודה לאומית לילדים אוטיסטים

עמית מאירוביץ' - סמנכ"ל, בית הגלגלים

תמר שי - מנהלת יחידת מיצוי זכויות, ארגון קשר-הבית של המשפחות המיוחדות

אבנר עורקבי - יו"ר אהב"ה-ארגון הנכים בישראל המיוחד

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

פניות ציבור לגבי ימי נופשונים לילדים בעלי צרכים מיוחדים- ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 13.7.2015 וב- 16.12.2015
היו"ר ישראל אייכלר
צהריים טובים. ברוכים הבאים לישיבת הוועדה של פניות הציבור והיום אנחנו נדון על פניות ציבור לגבי ימי נופשונים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. זו ישיבת מעקב, כי הוועדה קיימה כבר שני דיונים בנושא, גם ב-2015, בקיץ, וגם בסוף 2015, ויש לנו מטרה אחת, שבקיץ הנוכחי אנחנו נוכל לשמוע בשורות ממשרדי הממשלה בנושא הנופשונים. בעזרת ה' אנחנו רוצים להיות אופטימיים.

יש לנו פה חידוש גדול, אנחנו שותפים באירוע היסטורי מבחינה טכנולוגית, ככה אמרו לי בהנהלת הכנסת, זו פעם ראשונה שהם הכניסו מערכת חדשה שרואים באון ליין באיכות ששייכת לגילאים צעירים יותר ממני להגדיר אותה, הוועדה הראשונה שהתקינו את כל המצלמות ואת כל הדברים זו הוועדה שלנו ופעם ראשונה שמשדרים בשיטה הזאת, זה יהיה בכל הוועדות, זה אצלנו. אז עכשיו מתקיים בנו מה שכתוב עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים.
אבנר עורקבי
בדיסק.
היו"ר ישראל אייכלר
גם דיסק יכול להיות ספר ויש גם ספר זיכרונות שגם שם נרשמים דברים. לכן, היות שהישיבה היא פומבית, אז אני חייב לומר שמי שלא מעוניין להזכיר את שמו, אם אנחנו עוסקים בנושאים של אנשים שלא רוצים שיידעו שמדברים על - - -
שלומית אבינח
גם הורים לילדים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, לגבי ילדים שלהם, שזקוקים לנופשון, אם לא רוצים את השמות אז שלא יגידו את השם ואנחנו נשמור את השם בוועדה. אני אומר את זה לפרוטוקול, שהדיון בהתאם להוראות סעיף 119 (ב) לתקנון, אל תשאלו אותי מה כתוב שם, אבל שם כתוב שאני צריך להודיע לוועדה שהחלטנו לחסות את השמות והפרטים של כל מי שחשיפתם תגרום לו נזק לפי סעיף 120(ד)(1)(ב), (ג) ו-(2) לתקנון. באופן זה ניתן יהיה להפעיל את שיקול הדעת גם בדיעבד לגבי הצורך בחיסוי הפרטים. עד כאן הפורמליות.

עכשיו לעצם העניין. בישיבות הקודמות דיברנו על חשיבות הנופשונים עבור המשפחות ועבור הילדים האחרים שבמשפחה, ולמאזינים ולצופים שלא יודעים מה זה, אני רוצה לומר שיש ילדים במשפחה שלא נמצאים במוסד כל הזמן ומאוד קשה למשפחה שהם לא יכולים לצאת בגלל המגבלות שיש להם, אז הם שולחים את הילד לנופשון ששם הוא נמצא בבילוי ובשמירה מעולה. יש בעיה, יש מעט מדי מקומות לנופשונים, התעריפים שמשולמים למפעילים הם נמוכים מדי ויש מצב של חוסר ניצול של הורים שלא מנצלים את ה-15 יום שיש להם בשנה בגלל חוסר התאמה של הילד למקום. יש גם חוסר מודעות של משפחות שיש להן זכאות לנופשונים ואנחנו ביקשנו שגם תהיה הגברת שיתוף פעולה עם השלטון המקומי לגבי הקצאת מקומות לנופשונים, התחייבויות כספיות של הרשויות כלפי הנופשונים. דובר גם על חקיקה בעניין הנופשונים, לעגן את זה בחקיקה, שזה לא יהיה לפי תקציב שמישהו קבע שיש לו או שאין לו. דובר גם על חיסכון שיש למדינה בזכות המשפחות שבוחרות לגדל את הילדים הפגועים במסגרת ביתית משפחתית ולא שולחים אותם למוסד. היה על זה דיון ארוך אצלנו.

דובר על האחדת הטיפול בנושא הנופשונים לאגף אחד. זה היה דבר קשה מאוד, שהיו וישנם שלושה אגפים שונים, אגף מוגבלות שכלית, אגף שיקום והשירות לטיפול באדם עם אוטיזם. היו שלוש מחלקות ולכל אחד הייתה דרך אחרת. אנחנו מקווים שנוכל לאחד את הדברים האלה, כי אנחנו קיבלנו תשובה משר הרווחה, חיים כץ, שהמשרד כבר הוציא מכרזים לפני כמה חודשים, חדשים, והוא הבטיח לבדוק עיגון נושא הנופשונים בחקיקה והוא הודיע לנו גם שהסתיים המכרז של האגף למוגבלות שכלית, שנבחרו 69 זכיינים. אנחנו נרצה לשמוע אם כל הזכיינים החלו לפעול כבר. הוועדה לבחינת תעריפים ומחירים שהוקמה במשרד, מה המסקנות שלה.

אני אציין שבתשובה של משרד הרווחה מ-22 במאי, ממש עכשיו, לקראת הדיון, המשרד אומר שהוא נמצא בהליכים ארגוניים להקמת מינהל מאוחד שיטפל בכל המוגבלויות של שלושת האגפים. סוגיית עיגון נושא הנופשונים בחקיקה יידון כשיאוחדו האגפים במסגרת המינהל שעתיד לקום, זה אומר שזה לא עכשיו. בוועדת התעריפים הוחלט להמליץ על הגדלת התעריף לנופשון. תקציב הנופשונים לשנת 2016 הוגדל באופן משמעותי, אנחנו נשמח לשמוע מה זה באופן משמעותי ותהיה מדיניות מנהלים בנושא הפעלת נופשונים על סוגיהם השונים ויעבירו את המידע למשפחות ולרשויות המקומיות.

אנחנו רוצים גם לבקש, תזכירו לנו אם נשכח, שגם משפחה שאיננה זקוקה לשירותי רווחה, עזרה סוציאלית ודברים כאלה, מבחינה כלכלית הם מסתדרים, גם להם יש צורך בנופשונים, שגם הם יוכלו. שזה לא יהיה חייב להיות לפי התלות בעובדת הסוציאלית ובשירותים הסוציאליים.

זהו, אנחנו לא נקרא את כל ה - - - מנהלת הוועדה אומרת שאני כן אביא את מה שקיבלנו בתשובות, כדי שהדיון יהיה כבר אחרי הדברים האלה.
אבנר עורקבי
יש לנו את הדף עם התשובות?
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי ואני הקראתי את זה עכשיו. אולי אני אדבר יותר לאט, כדי שתדע.
שלומית אבינח
אחרי הדיון משרד הרווחה ייתן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אלה חומרים גלויים, זה לא מסמכים סודיים.
שלומית אבינח
אני אשאל בלשכת השר ואם הם יסכימו אני אחלק את זה.
אבנר עורקבי
כן, אבל ההורים פה רוצים לקבל את זה ביד.
שלומית אבינח
אבנר, רק אחרי שאני אקבל אישור מלשכת השר.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל מקרה הדיון מוקלט, משודר ופומבי, עיקרון הפומביות זה הדבר הראשון בפרלמנט, כך שאם היו צריכים איזה ועדה סודית של ועדת משנה בוועדת חוץ וביטחון, היינו מעבירים את זה לשם. אלה לא דברים כאלה וזכות הציבור לדעת וזה בסדר גמור.

יש 65 מסגרות נופשון בפריסה ארצית, כולל נופשון חדש בירושלים שיתחיל לפעול. השירות לטיפול באדם עם אוטיזם, יש 14 זכיינים, הוארכה ההתקשרות עם הזכיינים הקיימים ויפורסם עוד מכרז חדש, כך אומר משרד הרווחה. אגף השיקום מפעיל 9 נופשונים והסתיים מכרז משלים עם עוד 20 מציעים עם אפשרות הפעלה ל-35 מקומות בארץ. בעיניי זו בשורה גדולה.

יש לנו דברים שעדיין לא נענינו, מתן שוברים למשפחות שלא יכולות לנצל את הנופשון, אפשרות לצרף מלווה במקרים קשים, כי יש מקרים מאוד קשים שרוצה להתלוות אחד מבני המשפחה. הזכאות, על זה דיברנו, לנופשון של משפחה שלא מוכרת בשירותי הרווחה ובעיקר אנחנו רוצים במקום 15 יום, שיהיה 30 יום בשנה. זה לא הרבה. אנחנו נשמע גם מה שאמרנו קודם, הם אמרו שהוגדל התקציב, אנחנו מאוד נשמח לשמוע בכמה.

סדר הדוברים, כפי שקבעה המנהלת, קודם שמשרד הרווחה יאשר או יכחיש או יבסס את מה שאמרנו עד עכשיו פה.
הילה רכס מליק
אנחנו מאשרים. כל מה שכתוב במכתב נכתב, זאת המציאות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אם כך נוכל לפנות להורים, נכון? מי מההורים רוצה לדבר?
ג'
אני אמא לשישה ילדים, שלושה עם צרכים מיוחדים מגיל 8 ועד גיל 18. הילדים עם הצרכים המיוחדים זה גיל 17, 10 ועוד מעט 8. למעשה אני מייצגת פה קבוצת הורים שאנחנו פועלים כבר תקופה ארוכה בתחנת שיקום בצפון העיר. המטרה של הקבוצה זה לפעול למען המשפחות והילדים, גם בתוספת של ימים ובעיקר במסגרות של שירותים מתאימים שאנחנו נתקלים שהם לא מתאימים.

אני רוצה להתייחס למה שהרב אמר בתחילת הדברים, כדי שהמשפחות יוכלו לצאת. המטרה של ימי הנופשון זה כדי שאנחנו נוכל להתקיים, להמשיך לגדל את הילדים בצורה הכי טובה, לאפשר לאחים זמן אחר עם ההורים. זה ממש ממש ממש לא מיועד לשום - - - אני לא מוצאת את עצמי יוצאת לנופש כשהילדים שלי בנופשון, אני מוצאת את עצמי עושה דברים שנכון וחשוב לעשות בכל משפחה ובכל בית שרוצים לנהל אותו יפה, תקין, בחוויות טובות, ואני חושבת שזה לפעמים אפילו לצרכי עבודה בסיסיים. מכל ההורים שאצלנו בקבוצה הצורך הוא ממש בסיסי. בעצם כשאני כותבת מכתב ואני מבקשת חריגה ומאשרים לי, ואני חייבת לציין פה שאישרו לי חריגה במשרד הרווחה, ליותר מ-15 יום, בגלל שזה שלושה ילדים, אז אני מציינת שמבחינתנו כל סוף שבוע היה מתאים לנו איזה סוג של שירות.

כשאנחנו שמענו פה על נופשון חדש שיתחיל לפעול, האם הנופשונים החדשים מותאמים לכל האגפים? כיום אין אפילו נופשון אחד שמתאים, פה בירושלים לפחות, לציבור החרדי, בוודאי לא בתחום של שיקום, זאת אומרת ילדים שהם עם מוגבלות פיזית ומצב קוגניטיבי גבוה, אז אי אפשר לשלוח אותם עם ילדים שהם עם מוגבלות שכלית, או עם אוטיזם. זו נקודה שצריך להעלות אותה גם לסדר היום, על נופשון לשיקום. זה חשוב לנו מאוד להעלות אותה, כי אין לזה מענה ואני אשמח לשמוע אם יהיה מענה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להבין את ההגדרה שאמרת, ילד עם מוגבלות, איזה?
ג'
מוגבלות פיזית, מוטורית, אבל רמה קוגניטיבית גבוהה. זאת אומרת אין לו מוגבלות שכלית, הוא לא יכול להתאים לנופשון שכרגע נופשים שם באותו חדר או באותו אגף ילדים שיש להם מוגבלות שכלית. זה לא מתאים מבחינת רמת ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין ולא היה? או שעכשיו אין?
ג'
לא היה. יש פעם בשנה בעזר מציון 7 ימים רק בחופש, יש קבוצה שנכנסת כקבוצה בתוך הנופשון הרגיל, שהקבוצה היא כאילו בפני עצמה, קבוצה של ילדות שהן גבוהות קוגניטיבית ומוגבלות פיזית.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל עזר מציון עשה את זה כמשהו התנדבותי, לא משהו - - -
ג'
זה גם ימי נופשון של הרווחה, זה 7 ימי נופשון. זאת אומרת בעצם נשאר לכל השנה 8 ימים. אם אני נותנת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הם מרכזים את כל ה-7 ימים ביחד?
ג'
7 ימים בחופש ואז, זה רק היה בשנתיים האחרונות, הקבוצה הזו.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק, זה דבר חדש.
ג'
אני רוצה לציין שכשאנחנו מדברים על נופשון, כשאומרים שהוא קיים, אז שנראה שהוא מתאים. אם קיים נופשון עכשיו, לדוגמה, אם אני אתן דוגמה של אגודה או ארגון או מוסד, אם זה לא מתאים לקבוצה של ילדים אז זה לא קיים. תודה שהקשבתם ואני אשמח מאוד שיהיו תשובות.
היו"ר ישראל אייכלר
מימוני, בבקשה.
י'
קודם כל אני רוצה להגיד תודה באמת שאתם עקביים וזה נושא שלקחתם אותו לטיפולכם, שאני כבר כמה שנים לבד מנסה וראיתי שזה קיר שאי אפשר לחדור אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
חבל שלא היית פה בעשר הדקות הראשונות, כשהקראנו את כל הבשורות של משרד הרווחה. אבל תגיד את דבריך ואחר כך תשמע.
י'
אני אגיד לך, המהות שאולי כן הייתה עוזרת להתקדם, אנחנו הרי שנה בדיונים ובתכל'ס לא התקדם כלום, למרות שאתם כמו מכבש הפעלתם ולא התקדם כלום. אנחנו עומדים במקום.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תמקד את ה - - -
שלומית אבינח
בלי השם של הבן שלך.
י'
אני יצחק מימוני, חבר הנהלה באלו"ט.
היו"ר ישראל אייכלר
הייתה בעיה, אתה אמרת, לגבי הטיפול באוטיזם שאין ופה כתבו שהוארכה ההתקשרות עם הזכיינים הקיימים, שזה 14 זכיינים, ובקרוב יפורסם מכרז חדש. ידוע לך על זה?
י'
אני עכשיו רוצה לדבר גם על זה. אני לא שמעתי על שום מכרז שיצא וגם אם יצא מכרז לא שמעתי אם לקחו בחשבון מי משלם על המקום עצמו, כי הנושא של המקום בעייתי מאוד, אף אחד לא יכול לשלם את העלויות של המקום.
שלומית אבינח
של השכירות?
י'
גם לא שכירות. אני לא יודע, גם אם יצא מכרז, אם לקחו את זה ולא הפילו את זה על מי שבעצם רוצה - - - אז גם אם לקחו את זה הייתי רוצה לשמוע על מי הפילו את העלויות האלה. והנושא השלישי שאני רוצה לדעת, העלות של החזקת העובדים. אני באלו"ט מנסה שאלו"ט ישלמו ויפתחו סוף סוף, אם לא המדינה, שאלו"ט תעשה, אבל אני שם בפנים ואני רואה, אי אפשר בכסף, אנחנו הרי חיים מתרומות שם, אי אפשר להזיז, כי עלויות העובדים - - - זה לא כמו בהלל שיח, שהלל שיח, דרך אגב הלל שיח פתחו משהו, הוא מעין זמני כזה, הוא לא נותן מענה כל כך ואני אישית רוצה שגם אם יפתחו יתחשבו גם באוכלוסייה החילונית, לא רק הדתית.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה אומר שאלו"ט דואגת ל - - -
י'
לא, אני אומר שאני מטעם אלו"ט מנסה שאלו"ט עצמה, להכריח אותה לגשת למכרז, להכריח אותה, אבל אני רואה שאם אני רואה את עלות השכר של עובד, העלויות בדרך כלל זה שבתות שהשכר הוא לא כמו שכר רגיל, זה חופשים, כמו למשל יום העצמאות, 300%. זה הימים שאנשים רוצים אותם, זה חופשים, זה שבתות. זה 24 שעות לשמור על בן אדם, יש לך שעות לילה, יש לך שעות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה רוצה להגיד? שהעובדים באלו"ט מקבלים שכר יותר גבוה מהעובדים בעמותות - - -
י'
לא, אני אומר, על מנת שאני הייתי מצליח לתת מענה דרך אלו"ט לנופשון חייבים לשלם על פי החוק ואין את האפשרות הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
ולמה בעמותות אחרות הם לא צריכים לשלם על פי החוק?
י'
כי עמותות אחרות, לפי דעתי, קצת מתעלמים, אני יודע שמה במפורשות לא משלמים את השעות הנוספות כחוק.
תמר שי
אני לא מבינה - - - הדיון הזה.
י'
לא, אני רוצה להסביר.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו לא בדו שיח.
תמר שי
אני יודעת שיש דאגה יתרה לאוכלוסיית האוטיסטים, זה דבר ידוע במדינת ישראל, אבל אנחנו לא יכולים להגיע להפרדת נכויות פה בשולחן הזה.
י'
אני אגיד לך, כי לפיגור קמים הוסטלים - - -
תמר שי
מספיק עם הדבר הזה. אנחנו מדברים היום בשפה של להפסיק להפריד בין לקויות.
י'
לא, סליחה, בואי אני אגיד לך למה. לפיגור יש כל כך הרבה נופשונים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יצחק, אני רוצה להגיד לך משהו.
תמר שי
די. באמת.
י'
לא, אבל יש להם נופשונים. לנו אין נופשונים.
היו"ר ישראל אייכלר
יצחק, אתה תגיד מה שאתה רוצה - - -
י'
אני אומר שלאוכלוסייה האוטיסטית יש קושי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני רוצה שתתמקד בדקה ותגיד לי מה אתה רוצה.
י'
אז אני אתמקד. אני אגיד לך למה אני מתמקד באוכלוסייה האוטיסטית בעיקר. האוכלוסייה האוטיסטית בעיקר, הצרכים שלה, היא מאוד מאוד שונה ותשמע מהרווחה שהם יגידו לך את הקושי שמישהו ייגש למכרז כזה בכלל. אני טוען, גם אם יצא מכרז, עוד שנה אנחנו פה ועדיין אף אחד לא ניגש למכרז.
תמר שי
אני חייבת להגיד משהו. בהקשר הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
עורכת הדין תמר שי, אני נותן לך עכשיו אפשרות דיבור, לא יותר מדקה, זה לא אולפן פופוליטיקה כאן. אנחנו בדיון מאוד מעשי.
תמר שי
אני חייבת להגיד משהו בהקשר הזה ואת הדבר שבוער לי להגיד בנושא של נופשונים ואז זה נגמר. קודם כל בהקשר של הסיפור של אלו"ט והארגונים. אנחנו היום הולכים בדרך חדשה, הוועדות כולן כבר דוברות בדרך חדשה, החינוך, רווחה, אנחנו כבר במקום הזה של ההבנה שמפסיקים לדבר בשם של לקות ותחת הלקות, אלא מדברים ודוברים בצרכיו של הילד. ילד צריך או לא צריך, כמה הוא צריך או לא צריך. אנחנו לא אומרים שילד אוטיסט הוא יותר מסכן מילד מפיגור קשה וילד עם פיגור קשה, יותר קל לו מילד אוטיסט בתפקוד גבוה. מספיק, לא מדברים יותר - - -
י'
וזה אומר שהגישה היא נכונה.
תמר שי
הגישה הזאת של אלו"ט שאלו"ט הולכים אותה כל השנים האלה ומשיגים לילדים האוטיסטים יותר ויותר דברים היא לא נכונה ואי אפשר שהיא תדובר בשולחן הזה.

דבר שני שרציתי להגיד, אני מרגישה, נכון שמשרד הרווחה, לפי מה שקראת בהתחלה, עושה את המאמצים וכן מנסה להגיע לפתרון, הדבר הבסיסי ביותר שנאמר בישיבה הראשונה, לשלוח מכתבים על מודעות, שתהיה מודעות להורים שהם זכאים לדבר הזה, אני נותנת הרצאות זכויות כמעט כל ערב, הורים לא מודעים לדבר הזה. הם בכלל לא יודעים שמגיע להם והובטח בישיבה הראשונה לשלוח מכתבים, פשוט מכתבים הביתה. אני אמא לילדה עם פיגור קשה, לא קיבלתי מכתב הביתה שמגיע לילדה את הזכות הזאת.
שלומית אבינח
בישיבה הראשונה היו ממשרד הרווחה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל פה במכתב ששלחו לנו היום, הנה, העברת מידע למשפחות.
שלומית אבינח
- - - לשכות הרווחה. מי שלא מוכר בלשכת רווחה - - -
תמר שי
לא, אני לא באה באופן אישי. אני מוכרת בלשכת הרווחה, הילדה שלי זכאית, אני לא קיבלתי שום מכתב הביתה ואני יודעת ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה יחידת מיצוי זכויות?
תמר שי
אני מארגון קשר, זו היחידה שאני מנהלת בארגון.
היו"ר ישראל אייכלר
ארגון, לא הממשלה.
תמר שי
לא, ממש לא.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל אופן הממשלה אמרה שהיא מעבירה מדיניות ונהלים בנושא הפעלת נופשונים לעיריות ולעובדים סוציאליים. הדרישה והבקשה של הגברת עורכת הדין שי, שגם ההורים יקבלו את המידע.
שלומית אבינח
משרד הרווחה מתנגד לזה בכל התשובות - - -
י'
אבל הנה אני הורה ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה סיימת את זכות הדיבור, אתה תקבל עוד פעם אם תרצה בסוף. הגב' מ', בבקשה.
מ'
אני אמא ל-13 ילדים, שישה ילדים עם צרכים מיוחדים.
היו"ר ישראל אייכלר
והם במוסד?
מ'
כולם בבית.
היו"ר ישראל אייכלר
לא במוסדות?
מ'
לא, הם הולכים למוסד וחוזרים הביתה. ובאמת הצורך הגדול של ימי נופשון, כמו ששמענו פה, זה באמת לא רק לנופש, ממש לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם לא צריכים להתנצל, מגיע לכם נופש כמו כל אדם.
מ'
אני חושבת שבאמת המטרה שאנחנו שמנו זה לגדל את הילדים בחיק המשפחה, שזה הדבר הכי בסיסי שיש והכי טוב, במיוחד לילדים, יש לנו ילדה שלא מדברת, ילדה סיעודית, אז כמובן שכל עולמה זה הבית והמשפחה ובאמת הנושא של הנופשון זה דבר שהוא פשוט חבל הצלה בשבילנו. הוא נותן לנו גם מקום, לנו כהורים, לתת מענה לילדים. לא תמיד ששת הילדים יוצאים לנופשון, אבל אנחנו תמיד רואים מה הצורך, בעיקר הקושי הגדול הוא בחגים ושבתות וחופשים, כשאין מסגרת וכולם נמצאים ביחד ואז צריך לטפל בכולם ולתת לכל אחד את המענה שלו.

אחד הדברים בקבוצת הורים זה שזה יהיה מעוגן בחוק, שתהיה חקיקה. כי היו מקרים ששמרנו ימים לחופש, הגיע הזמן ונגמרו הימים, אין ימים. בנוסף לזה גם הגדלת הימים, כי באמת 15 ימים, ואני לא אומרת את זה בגלל המקרה האישי שלי, כי אני בקשר עם המון המון הורים מהמון מוסדות וזה צורך שעולה, אם זה לצורך של עבודה, אם זה לצורך של באמת להיות עם הילדים האחרים. אפילו אמרה לי מישהי, דווקא מתוך הרווחה, 'את ובעלך לא צריכים לפעמים את הזמן הזה לעצמכם? גם אתם צריכים את הכוח על מנת לטפל בכל הילדים'.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון.
מ'
ואני מאוד שמחה על כל הבשורות הטובות ומקווה שבאמת בעזרת ה', אנחנו כבר המון זמן פועלים בעניין הזה ובאמת מקווים שתהיה הגדלת תקציב לכל הנושא הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
תיכף נשמע בכמה הוגדל התקציב וגם יענו לנו האם החקיקה שהשר הבטיח, קודם כל האם שאר הדברים מעוגנים בחקיקה, ואם כן, האם גם זה יקרה. אז אנחנו נעבור עכשיו ל'בית הגלגלים', עמית מאירוביץ', בבקשה. אם אפשר להתמקד, כי הזמן שלנו מוגבל.
עמית מאירוביץ'
צהריים טובים. ראשית, בנוגע לדברים שגב' ג' אמרה, בנוגע להפעלה של נופשון לילדים עם מגבלה פיזית וקוגניציה תקינה לחברה החרדית. אז קודם כל בית הגלגלים מפעיל בירושלים מענה לילדים עם קוגניציה תקינה ומגבלה פיזית לחברה החרדית ואנחנו נשמח לראות איך אפשר לשתף פעולה.

מעבר לזה, שתי נקודות שהן חשובות. אחת זה הנושא של איגום משאבים. אנחנו כזכיינים, כל הזכיינים שמפעילים את אותם המכרזים, צריכים לייצר פה דרך הדיון פה אחר כך באמצעות משרד הרווחה איזה שהוא שולחן עגול. יש משאבים, דוגמת משאבי מבנה, מסד נתונים של מתנדבים, אפילו ברמת הפעילות, דברים שבין המחלקות השונות, בין האגפים, נוכל לשתף פעולה. המבנה שלנו עומד גם לרשות פעילות של האגפים האחרים בתוך המשרד.

מה שלי חשוב להדגיש, אני מניח שאנחנו נשמע בוודאי עוד מעט את העלייה בסכום שמשרד הרווחה הקציב, השאלה אם זה לא מול כמות מקבלי השירות ואז עלייה והאם השתנה גם התעריף. כי התעריף בסופו של דבר, וזה חלק מהדיון שהועלה גם בפעם הקודמת - - -
שלומית אבינח
זו פעם ראשונה שנציג האוצר משתתף בישיבה.
עמית מאירוביץ'
אז נשמח גם לשמוע, כי יכול להיות שיהיו יותר מקבלי שירות בסוף הדרך, מה שלא בטוח, כי זה גם תלוי זה שהזכיינים באמת יוציאו את זה לפועל, אבל התעריף יישאר נמוך ואז הזכיינים לא יוכלו להפעיל בתעריף הנמוך את השירות ליותר ילדים. ושם קבור הכלב ומתחבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זה התעריף הנמוך? תזכיר לנו.
עמית מאירוביץ'
זה תלוי, לכל אחד מהאגפים זה תעריף אחר.
הילה רכס מליק
פה זה תעריף זהה.
עמית מאירוביץ'
עכשיו זה תעריף זהה?
הילה רכס מליק
זה תמיד היה.
שלומית אבינח
אבל למה אתם עונים? יש כאן את משרד הרווחה.
היו"ר ישראל אייכלר
אין בעיה, יש לכם את המספר בעל פה?
הילה רכס מליק
364, נדמה לי. אני אגיד לך במדויק.
היו"ר ישראל אייכלר
זה יעלה, כפי שאמר השר?
הילה רכס מליק
אני אשמח שנשיב בצורה מסודרת על הכול, ברשותך, אם זה בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אחר כך. אז אתה סיימת?
עמית מאירוביץ'
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
גב' כרמל אבנד.
כרמל אבנד
מנהלת חטיבת נעורים באלו"ט. אני גם מאוד שמחה שאתם עושים את תהליך המעקב. אני חייבת להגיד, הנושא של פרסום ויידוע הורים הוא מאוד חשוב, לצערי הוא מתסכל מאוד, כיוון שלרוב ההורים אין איפה להשתמש בנופשונים, לצערנו הרב. הצורך הולך ועולה ככל שההורים משאירים את הילדים בקהילה, בכל הגילאים, ולא מוציאים אותם מחוץ לבית. לצערנו נופשונים היום זה משהו הכרחי ואין להם איפה להשתמש עקב התעריף ועלויות שכירות והחזקת המבנה. אני משערת שברגע שהתעריף יעלה והרשות המקומית או המדינה ייקחו אחריות על שכירות המבנה או החזקת המבנה, או הקצאת מבנה לנופשונים, אז אין לי ספק שיהיה אפשר להפעיל הרבה הרבה יותר נופשונים.
היו"ר ישראל אייכלר
אבנר עורקבי, מארגון אהב"ה, ארגון הנכים בישראל.
אבנר עורקבי
יושב ראשון ארגון הנכים בישראל ואחראי רפורמה נכים בארגון הנכים. אני מאוד מברך על הפתיחות, על - - - אני לא ראיתי את הרשימה של כל ה - - -
הילה רכס מליק
אנחנו העברנו הכול. הרשימה של הנופשונים היא דבר פתוח, היא מופצת, היא ממש לא סודית. זה ממש לא סודי.
אבנר עורקבי
אני רוצה לשאול, אנחנו נתקלנו במקום שהוא יכול להיות מעולה לנכים מבחינה פיזית ואנחנו מאוד מאוד רוצים לראות שהוא גם נכלל ברשימה. האם כפר 'נהר הירדן' נכלל ברשימה שלכם?
הילה רכס מליק
הוא לא ניגש למכרז של אף אחד מהאגפים. אנחנו מכירים מצוין את המקום ואנחנו היינו שם וביקרנו וניסינו - - -
אבנר עורקבי
זה אחד המקומות - - -
הילה רכס מליק
כן, אנחנו מכירים.
אבנר עורקבי
אני עמדתי נפעם, זה יכול לעזור להרבה ילדים עם התסמונת האוטיסטית, כל התסמונות.
היו"ר ישראל אייכלר
אמרתם שהוא לא ניגש למכרז?
הילה רכס מליק
לא ניגש.
היו"ר ישראל אייכלר
למה?
קריאה
לא משתלם לו כנראה.
הילה רכס מליק
גם האוריינטציה של המקום הזה, זה מיועד לילדים עם מחלות כרוניות. אתה מדבר על הכפר של טופול, המקום המדהים הזה, היינו שם כולנו בביקור מתוך מחשבה באמת להניע אותם כדי שאנחנו נחבור ביחד לאיזה משהו משותף. האוריינטציה של המקום, החזון של המקום הוא לילדים עם בעיות כרוניות. בזמנו ישבנו עם המנכ"ל הקודם, הם החליטו שהם לא ניגשים, גם טופול ישב בזמנו עם המנכ"ל הקודם של המשרד שלנו, עם מנהלי האגפים. אתה צודק במאה אחוז שזה מקום מדהים, זה לא התחבר, לא בגללנו.
אבנר עורקבי
לקייטנות יותר.
קריאה
לא, גם לנופשון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו ניקח על עצמנו, זה ארגון פרטי - - - אנחנו יכולים לקבל על עצמנו, אם מדובר בארגון פרטי, שניצור קשר באופן פרטי עם חיים או המנהל שם, נדבר איתו, נראה, אולי הם כן יסכימו לעשות.
כרמל אבנד
אבל גם ארגונים שזכו במכרז, אף אחד לא יכול לחייב אותם להפעיל. כאן בירושלים יש גם ארגון שזכה במכרז והוא לא מפעיל נופשונים, קרן קרדי יודעת, אי אפשר לחייב אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו נפנה למשרד הרווחה, בבקשה.
שלומית אבינח
רגע, אוצר לפני הרווחה?
היו"ר ישראל אייכלר
מה יגיד האוצר? אני פוחד מהאוצר, כי האוצר תמיד אומר שאין כסף.
י'
איך אין? עכשיו הם נותנים לליברמן 3 מיליארד. יש כסף.
היו"ר ישראל אייכלר
רותם פאר, רפרנט רווחה באגף התקציבים. בוא נשמע, אולי יש בשורה. קודם כל כמה ההגדלה של 2016?
י'
תזכור את ליברמן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שאתה צריך לרוץ לכנסת.
רותם פאר
סך תקציב משרד הרווחה עלה בלמעלה ב-850 מיליון שקלים. באגף מש"ה, האגף למוגבלות שכלית התפתחותית, התקציב עלה ב-12%.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה במספרים?
רותם פאר
מ-4.7 מיליון ל-5.4 מיליון.
היו"ר ישראל אייכלר
זה הגידול הטבעי, לא?
רותם פאר
לא, 12% זה יותר מהגידול הטבעי.
קריאה
זה המדד.
היו"ר ישראל אייכלר
תסביר לי, 12% נשמע לי ממש גידול טבעי.
רותם פאר
לגבי התעריף עצמו, התעריף עצמו עולה מעת לעת בהתאם לרכיבים של התעריף. ראשית אני אתחיל בזה שאני משוכנע שהצורך הוא אמיתי ובאמת האוצר יעשה כל שביכולתו לעזור. זאת אומרת אין ספק שהנופשונים נחוצים.
היו"ר ישראל אייכלר
תגיד לי, רותם, אם 850 מיליון זה תוספת לרווחה ואני יודע שרווחה זה משרד מאוד מאוד חשוב, בלעדיו אנחנו לא יכולים להתקיים, אז אם הנופשונים זה דבר כל כך חשוב ואני מבין שכל האגפים האלה שציינת, שלושת האגפים, זה 4 או 5 מיליון?
רותם פאר
לא, זה רק הנופשונים באגף מש"ה.
הילה רכס מליק
במש"ה התקציב שלנו יותר גבוה מ-4.5 מיליון.
רותם פאר
לא, זה רק הנופשונים.
הילה רכס מליק
לא, בנופשונים התקציב שלנו השנה הוא 6 מיליון שקלים נטו.
י'
הוא עכשיו ייקח לך.
הילה רכס מליק
לא, הוא לא ייקח. נטו, וקיבלנו תוספת. אני רוצה רגע להגיד משהו. אני מסכימה פה עם כל מה שההורים אמרו, השירות של הנופשונים, גם מבחינתנו, הוא אחד השירותים החשובים והמשמעותיים ואנחנו השקענו בשנתיים האחרונות הרבה משאבים בפיתוח של שירות הנופשונים, גם האגף שלנו, גם השיקום וגם האוטיסטים. וכשאני אומרת שהשקענו משאבים אני אומרת גם על להוריד לשטח מדיניות סדורה ומסודרת, הנחיות איך צריך לעשות ומה צריך לעשות, שכל המפעילים קיבלו את זה, מתוך הכרה של החשיבות, שגם יינתן במסגרות האלה שירות מקצועי וטוב.

דבר שני, יצאנו למכרזים. האגף שלנו, של מוגבלות שכלית התפתחותית, נכון להיום כבר יש לא 65 מסגרות שנותנות מענה, אלא 66, כי אתמול נסגרו כל העניינים מול עוד ארגון אחר בירושלים, במזרח ירושלים, שנותן את השירות. אז 66 מסגרות שנותנות שירות ברחבי מדינת ישראל, כי אנחנו לא רק מדברים על העיר ירושלים אלא על כל מדינת ישראל. זה מתאים להרבה רמות תפקוד של ילדים ובוגרים, בפיזור גיאוגרפי זו כמות מכובדת.
י'
האוטיסטים שם, בכמות הזאת?
הילה רכס מליק
אני מאגף מש"ה, אחר כך אני בטוחה שקרן תשלים ואנחנו גם עובדים ונעבוד בשיתופי פעולה יותר מתמיד.

הנושא התקציבי, שהוא מאוד מאוד קריטי, התקציב שלנו השנה, ב-2016, יהיה, הוא קיים, 6 מיליון נטו, כאשר קיבלנו תוספת של חצי מיליון משנת 2015, בבסיס התקציב. אני לא מדברת על זה שתמיד לקראת סוף שנה מקבלים תוספות שלא בבסיס התקציב, בשנה שעברה קיבלנו כמובן בסוף שנה, אני מקווה שגם השנה נקבל. אני יודעת ש - - -
קריאה
מה הגידול הטבעי מול התוספת?
היו"ר ישראל אייכלר
רק רגע, תן לה לסיים.
הילה רכס מליק
דבר נוסף, העניין של המודעות של ההורים. הנופשונים הם לא סודיים, השירות הזה הוא לא סודי. זה מפורסם בכל ערוץ תקשורת אפשרי, באתר של המשרד. אקי"ם, שעובדים איתנו, כל פעם שיש שינוי קטן בנופשונים הם מקבלים ממני מייל מסודר עם כל הרשימה. הרשויות המקומיות, לשכות הרווחה, כל חודש מקבלים עדכון, אם השתנה, מה השתנה. זה ממש לא סודי.
קריאה
אבל ההורים לא יודעים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להבין, למה ההורים לא יודעים? הרי ההורים נתקלים בקשיים והם שואלים אחד את השני ויש לכם גם ארגון ושואלים אנשים.
תמר שי
קודם כל העובדות הסוציאליות לא יודעות.
הילה רכס מליק
הן מקבלות כל הזמן - - -
תמר שי
יכול להיות שהן מקבלות, הן לא יודעות - - -
הילה רכס מליק
אני הייתי עובדת סוציאלית בלשכת רווחה המון המון שנים ואני לא יודעת - - -
תמר שי
אני אתן לך שמות של עובדות סוציאליות שלא יודעות.
הילה רכס מליק
אני והחברות שלי ידענו, תאמיני לי.
הדס זהבי
אז תפנו אותן אלינו ואנחנו נעשה את הקישור.
הילה רכס מליק
את יודעת, סתם אני אומרת, שבמודיעין, אני סתם זורקת, לא יודעים על הצורך הזה, תפני אליי ברמה האישית. תאמיני לי, באותו יום אני שולחת, באותה שנייה היא יודעת. תפני אליי, אני אשמח.
תמר שי
למה אי אפשר לכתוב מכתבים להורים הזכאים, שהילדים שלהם זכאים לדבר הזה?
הילה רכס מליק
אני מדברת על האגף שלנו, של מוגבלות שכלית התפתחותית, למרות שאנחנו קיבלנו השנה 26,000 לינות, אני מודה, זה לא מספיק, הצורך של ההורים - - - ואנחנו גדלים, כל שנה, אם אתם תסתכלו בספר התקציב אתם כולכם תראו, ויש פה אנשים שמבינים בזה הרבה יותר ממני, אני בסך הכול עובדת סוציאלית, כל שנה אנחנו עולים במספר הימים והלינות. אני מסכימה שזה לא תמיד מספיק ואני מסכימה שבתור הורה לקבל תשובה שנגמרו הימים זה קשה מאוד וגם אני לא הייתי רוצה - - -
תמר שי
אז את אומרת 'אנחנו לא אומרים להורים כי אין לנו מספיק - - -
הילה רכס מליק
לא, אני לא אומרת שאנחנו לא אומרים. סליחה, תמר, אל תכניסי לי מלים לפה, ממש לא.
הדס זהבי
לא, אנחנו אומרים, תמר, אנחנו מבקשים מאוד שכשאת שומעת על עובדת סוציאלית שלא יודעת את הזכויות, להעביר אלינו, ניתן לך את המיילים שלנו ואנחנו נדאג להעביר להם.
תמר שי
השאלה הייתה למה לא ליידע את ההורים והתשובה הייתה 'כי אין לנו מספיק ימים'.
הילה רכס מליק
ממש לא. ממש לא. יושבות פה שתיים מעיריית ירושלים, העובדות הסוציאליות בלשכה שלכם לא יודעות את זה. איך יכול להיות כזה דבר?
שרית רחמים
אני רוצה להגיד משהו. שמי שרית רחמים, אני מעיריית ירושלים. בעיריית ירושלים יש - - -
קריאה
העובדות הסוציאליות לא יודעות.
תמר שי
אני יכולה לתת לך שמות של עובדות סוציאליות שלא יודעות.
הילה רכס מליק
אז תגידי לי, אני אשמח.
היו"ר ישראל אייכלר
רק שנייה, אני רוצה לשמוע את הגברת רחמים.
שרית רחמים
בעיר ירושלים יש מודל שהוא יוצא דופן. יש כאן ארבע תחנות אזוריות שההתמחות שלהם זה תחום השיקום. העובדים הסוציאליים בתחנות האלה, עובדים סוציאליים שהם רק לתחום של אנשים עם מוגבלות, דרך אגב, בלי הפרדה של מוגבלות שכלית או אוטיזם או שיקום - - -
קריאה
בקרוב אצלנו.
שרית רחמים
בדיוק. זה מודל שהוא באמת מהווה דוגמה לכל מה שקורה בארץ. העובדות הסוציאליות שם הן ייעודיות לתחום של אנשים עם מוגבלות, יודעות על כל הזכויות, יש מוקדים לניצול זכויות שפועלים בכל אחת מהתחנות, צפון, דרום, מזרח, מערב. בנוסף, אתם הזכרתם קודם את המידע גם למי שלא מוכרים בשירותי הרווחה, יש לנו מוקד, בשיתוף עם המרכז לחיים עצמאיים, שבדיוק כמו שהוא מוקד למיצוי זכויות שיש לנו בתחנות, יש אחד נוסף שהוא פועל עם המרכז לחיים עצמאיים שהוא חיצוני והוא מיועד גם למי שלא מוכרים ואין להם תיק ברווחה. דרך אגב, האוכלוסייה שמגיעה לטיפול - - -
הילה רכס מליק
בתקצוב של משרד הרווחה. תגידו.
שרית רחמים
בוודאי, והכול בשיתוף עם משרד הרווחה. אנחנו יחד עם קשר הנפקנו חוברות, 3,000 חוברות שנשלחו לכל בית של כל מי שגר בירושלים - - -
קריאה
שמוכר לנו, אני רוצה להדגיש.
קריאה
מעולה, ירושלים, מה עם לא ירושלים?
היו"ר ישראל אייכלר
רק רגע, אם ירושלים כך, אפשר לעשות דוגמה, אבל למה את אומרת שגם בירושלים לא יודעים?
שרית רחמים
עובד סוציאלי לא יודע מה זה - - -
קריאה
זה די חדש, הארגון.
היו"ר ישראל אייכלר
רק רגע, גב' רחמים, את גרמת שכולם יקנאו בירושלים, זה דבר חשוב מאוד.
ג'
זה נכון, אני עברתי לירושלים לגור בזכות זה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן? אבל את אומרת שיש הרבה משפחות שעדיין לא יודעות, גם בירושלים?
ג'
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
איך יכול להיות? מה הן שאר הזכויות?
תמר שי
זה לא מגיע כסל שיקום - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שאר הזכויות מסל השיקום, מישהו יודע?
קריאה
הרבה לא.
היו"ר ישראל אייכלר
גם לא יודעים?
תמר שי
בכלל, כל נושא הזכויות לאנשים עם צרכים מיוחדים, לילדים, למשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים זה נושא שהוא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי פה מלשכת השר? אני הייתי ממליץ לו כאיש תקשורת שאם המדינה והמשרד נותנים כבר משהו לאנשים, אז הם היו צריכים להיות מעוניינים להודיע על זה לציבור יותר מאשר האנשים - - -
הילה רכס מליק
אבל אנחנו מפרסמים. זה נמצא באתר של המשרד.
הדס זהבי
קשר יודע, אנשים יודעים על זה.
י'
אבל אי אפשר להודיע לציבור, בוא נהיה אמיתיים, בלי להגדיל את התקציב. כי מה מחר יהיה? היא תגיד לי, ה-15 יום שאתה מקבל היום הם 5 ימים, כי נתתי את זה לשאר שיודעים. אז אני לא יודע מה זה להגיד לציבור.
הילה רכס מליק
זה לא השיקול שלנו. אנחנו מבחינתנו - - -
י'
אבל זה מה שקורה בפועל. תודי ש-15 יום אוטומטי לא מקבלים. אתם אומרים בהתחלה, 'בוא נראה מה יש, תמתין', ורק כשנשאר אתם נותנים את השאר. לא מקבלים 15 אוטומטית.
הילה רכס מליק
אנחנו בהתאם לתקציב. אני מסכימה איתך, אבל - - -
י'
אז זהו, אז מה זה התקציב? מחר כולם יידעו ואני לא אקבל יומיים.
איריס הופמן
אני רוצה להתייחס.
הילה רכס מליק
אני עוד לא סיימתי.
היו"ר ישראל אייכלר
את לא סיימת?
הילה רכס מליק
בסדר, אין בעיה, מה שתחליט.
איריס הופמן
אני חייבת להגיד, קודם כל אנחנו גם מפרסמים, שוב, רק ירושלים, את כל המידע באתר של 'כל זכות'.
הילה רכס מליק
לא רק ירושלים מפרסמת. בירושלים עושים עבודה מצוינת אבל לא רק ירושלים מפרסמת.
איריס הופמן
לא, אני יכולה להגיד רק על - - - זה מפורסם גם באתר האינטרנט של 'כל זכות', כל המידע, כולל נופשונים. יש אנשים שלא יכולים להיכנס לאתר לכן הנפקנו את החוברות. אני עדיין חושבת שיש אנשים שלא מקבלים את האינפורמציה, אני חייבת להגיד שאנחנו עשינו בדיקה וירושלים מקבלת מהמשרד, בגלל שאנחנו מכירים 11,800 מקבלי שירות רק אצלנו, אנחנו מקבלים מהמשרד תקציבים באמת כמה שהמשרד יכול לתת. ובנושא נופשונים אנחנו מקבלים הרבה. קיבלנו השנה 9,500 לינות נופשון. אבל אם אני אספור את כל האנשים שבעיריית ירושלים, שמוכרים לנו, שזכאים לקבל נופשון אני מגיעה לנתון של 103,185. אני חושבת שזה מספר את הסיפור.
היו"ר ישראל אייכלר
כלומר רק 10% יודעים ומקבלים?
איריס הופמן
מנצלים. לא יודעים, יודעים יותר. אני לא חושבת שכל ה-100,000 היו מנוצלים, אני לא חושבת שכל משפחה מסדרת את הילד בנופשון, אבל אנחנו באמת מוגבלים עם התקציב וברור לי שגם משרד הרווחה מוגבל. אני לא באה בתלונות למשרד הרווחה, אני מכירה את המאמצים שלהם. יש פה בעיה אמיתית ואני מגלגלת אותה לפתחו של האוצר. יש פה הבדל של 100,000, רק לירושלים 97,000 לינות. זה סכום ענק. והמשרד לא יכול לתת לי פה תשובה.
מ'
ואנחנו מדברים על 15 ימים, אפילו לא על הגדלה של ימי נופשון. זה רק 15 ימים, אם נדבר על הגדלה אנחנו נגיע- - -
שרית רחמים
- - - זה באמת העניין הזה של מרכיב התעריף. אנחנו דיברנו וגם במשרד מודעים לזה, אני חושבת שהכתובת היא האוצר. התעריף לא לוקח בחשבון את העובדה שרוב האירוח של האוכלוסייה הוא בסופי שבוע ובחגים. אין הבדל מבחינת התעריף, צריך לקחת בחשבון שאם אדם מגיע ללינה ללילה הוא מקבל 350 או 400 שקלים, זה התעריף, בסופי שבוע הילד נמצא שם 24 שעות ביממה, זאת אומרת שהוא מגיע מיום שישי, הוא נמצא שש במהלך כל השבת. באמצע השבוע, בניגוד לזה, הוא נמצא במסגרת היומית והוא מגיע רק אחר הצהריים ונשאר שם ללון ובבוקר שוב הולך למסגרת היומית. זאת אומרת שאין שום דיפרנציאציה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה באמת אין דיפרנציאציה בין שבת וחג?
הילה רכס מליק
התעריף הוא אחיד.
קריאה
בסופי שבוע הם מקבלים שני - - -
קריאה
אבל זה לילה.
קריאה
הם נשארים שם כל היום, צריך עוד צוות.
שרית רחמים
אבל עדיין הולך להם שתי לינות על זה שהם נמצאים שם יומיים שלמים מהבוקר עד הלילה, לעומת אם הם נמצאים במסגרת היומית בבוקר, במרכז תעסוקה, בבית ספר, ומגיעים רק ללינה. אז אין לזה התייחסות בתעריף.

דבר נוסף זה שהנופשון לפעמים נדרש לפתוח רק עבור אדם אחד או שניים, לא תמיד יש את כל הנופשון מלא. לעמותות זה לא משתלם, כי הם צריכים להחזיק צוות שלם רק בשביל אדם אחד. הם צריכים להחזיק את המקום עם חשמל, מים וכל מה שקשור בשביל אדם אחד או שניים.

דבר נוסף, הנופשון אמור לתת גם מענים של פתרונות לחירום. אם עכשיו פתאום צריך להוציא מישהו מהבית - - -
הדס זהבי
אבל יש לנו הבחנה, שרית, יש הבחנה בין מסגרות.
שרית רחמים
אין בעיה, אני רק אומרת. עוד פעם, זה לא טענה למשרד הרווחה, משרד הרווחה מכיר בצורך הזה.
הדס זהבי
אבל יש הבחנה בין המסגרות בהקשר הזה.
שרית רחמים
אני רק אומרת שמבחינת התעריף שהוא אחיד אין התייחסות לכל הדברים האלה. אי אפשר לשלם את אותו תעריף לסוף שבוע, לאמצע שבוע, לבין אם אדם נמצא 24 שעות או רק ללינה, בין אם הוא נמצא לבד או אם הוא נמצא עם קבוצה שבאמת מצדיקה החזקה של צוות שלם. כל הדברים האלה לא נלקחים בחשבון כשמנסים להתייחס ולראות איך באמת התעריף יכול - - -
י'
אבל כשמוציאים מכרז צריכים להתייחס לזה במכרז.
קריאה
לא, אבל בגלל זה בירושלים בשנים האחרונות נסגרו שני נופשונים, כי הם לא יכלו לעמוד ב - - -
הילה רכס מליק
אבל נפתחים חדשים, גם בירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
דיברו על ירושלים הרבה, בואו נאפשר לשלטון המקומי, פיני קבלו - - -
שלומית אבינח
רגע, האגפים האחרים, אתה לא רוצה?
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
הדס זהבי
אתה רצית התייחסות לתקציב. שמי הדס, אני מפקחת ארצית באגף השיקום. לגבי התקציב, אני יכולה להגיד שב-2014 הקצינו 2,300,000 לנופשונים, היו לנו 8,200 לינות. ב-2015 הקצינו 2 מיליון, אבל הייתה ירידה ונוצלו רק 1,800,000 וזה בגלל שהמכרז שלנו הסתיים, יצא מכרז חדש והיו איזה שהם בעיות עם החתימה על ההסכמים. בגלל זה יצאנו גם למכרז חדש והתוצאות שלו ייצאו השבוע. זה מה שכתבנו במסמך ואני מקווה, לפחות לפי ההצעות, שכן תהיה לנו איזה שהיא פריסה יותר רחבה, גם באזור הדרום, גם בירושלים, גם לאוכלוסייה החילונית, גם לנכים פיזיים.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי נכים פיזיים, שמבחינה קוגניטיבית הם לא יכולים להיות - - -
הדס זהבי
במכרז זה קיים עכשיו. יש זכיינים שנותנים גם לאוכלוסייה הזאת, אלה אותם הארגונים שמוכרים גם באגף למוגבלות שכלית התפתחותית, אבל במכרז החדש הזה, שהשבוע הזכיינים צריכים לקבל את המכתבים, לפי מה שהבנתי, יש כבר פריסה הרבה יותר רחבה, גם של אוכלוסיות, גם של גילאים, גם של תפקוד.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נוכל לקבל את האינפורמציה הזאת?
הדס זהבי
כן. ברגע שוועדת משנה של המכרזים מוציאה, אני יכולה לשלוח תשובות עם הזכיינים. ב-2016 אנחנו הקצינו 2,600,000.
היו"ר ישראל אייכלר
כשאת אמרת 6 מיליון זה לא רק לנופשונים, נכון?
הילה רכס מליק
זה רק לנופשונים. אנחנו 26,000 לינות בשנה.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד מילה לגב' קרדי, יש לך להוסיף משהו?
קרן קרדי
אני אוסיף.
י'
במיוחד שהיא תגיד שכולם אומרים שיש להם הרבה הרבה, בואו נשמע כמה לנו יש.
קרן קרדי
במהלך השנה האחרונה היו 14 נופשונים ברחבי הארץ שנתנו מענה לאוכלוסייה שלנו, של ילדים ואנשים עם אוטיזם, זה מעט, לא מספיק. גם באמת היה נופשון מאוד משמעותי שנתן פה שירות בירושלים, שנסגר, ואחרי זה הוא נפתח - - -
י'
בקושי.
קרן קרדי
הוא נפתח בצורה חלקית, לתת איזה שהוא מענה זמני חלופי. אנחנו מודעים ואנחנו יודעים כמה קשה לכם וכמה באמת הנופשון הוא שירות מרכזי ואנחנו מנסים לעשות הכול כדי להרחיב את האפשרויות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה התקציב שאתם נותנים לנופשונים?
קרן קרדי
אני לא יודעת לדבר כרגע במונחים של תקציב, אבל יש לנו כסף ל-8,000 לינות. אין בעיה תקציבית כרגע.
כרמל אבנד
קרן, כמה לינות בשנה?
קרן קרדי
8,000.
כרמל אבנד
היו בשנת 2015 8,000?
קרן קרדי
כן, אני הבנתי שלשנת 2016 - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל לא היה איפה להכניס אותם.
הילה רכס מליק
היא אומרת את זה, זה מה שהיא אומרת.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה השנה? מה הבשורה?
קרן קרדי
אז זהו, בעיקרון אנחנו קודם כל עשינו הערכת התקשרות עם המפעילים הקיימים, אנחנו אוטוטו הולכים לפרסם מכרז חדש, אנחנו מקווים שיהיו זכיינים חדשים וגם אנחנו נבדוק את האפשרות עם אגף מש"ה שכן מביע איזה שהיא נכונות והסכמה עקרונית שבמסגרת הנופשונים שלו נוכל לתת גם מענה לאוכלוסייה שלנו וככה ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מתי אתם מתאחדים לעניין הזה של הנופשונים, כפי שבישר השר?
הילה רכס מליק
זה תלוי מתי יקום המינהל. השר אמר שזה אוטוטו קורה, הוא דיבר על יוני, אז אנחנו תלויים בזה. יש עבודה מאוד מאוד מסיבית על המינהל.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מוכן לחתום על יולי.
הילה רכס מליק
עובדים על זה ללא הפסקה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, זה יעזור לנו גם ל - - - שלא כל אחד עם הנחלה שלו.
הילה רכס מליק
ברור. אנחנו עובדים בשיתופי פעולה.
הדס זהבי
אדוני, חשוב להגיד שוב שבקובץ מדיניות ונהלים שהוצאנו ממש לפני חודשיים, יש שם סעיף שמדבר על הצמדת סמלים תואמים וזה אומר שיום יום כמעט יש לנו בקשות לסמלים תואמים. זו מסגרת שנותנת נופשון באגף מוגבלות שכלית, אפשר לפתוח אותו גם לאגף הזה או הזה והפוך.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא?
הילה רכס מליק
אם זה מתאים. כי כמו שהאמא פה אמרה, זה לא תמיד מתאים.
הדס זהבי
זה אפשרי, אנחנו לא צריכים את המינהל בשביל זה. זה מה שאני אומרת.
קריאה
זה מתקיים בפועל.
הילה רכס מליק
בטח שזה מתקיים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה אפשרי גם היום לעשות?
הדס זהבי
כל הזמן אנחנו עובדים ככה.
הילה רכס מליק
אנחנו עושים את זה.
הדס זהבי
יש לנו המון זכיינים שהם גם וגם וגם.
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה לא עושים אגפים נפרדים שמתאימים ל - - -
הילה רכס מליק
לא מדובר פה על טירות שאתה יכול לחצות אותן, בטח לא בעיר ירושלים, אלא מדובר על בתים סטנדרטיים.
היו"ר ישראל אייכלר
לפחות חדרים.
הילה רכס מליק
אז אנחנו עושים את זה. יש לנו בבני ברק מפעיל שנקרא רפואה וישועה, למשל, שהוא נותן לשלושת האגפים. הוא זכיין שלנו ועכשיו, בעזרת ה', בקיץ הוא יגמור את המבנה המדהים שלו בירושלים, ברחוב חיי אדם, הירושלמים פה מכירים, זה רחוב טוב מאוד, ליד הלשכה. אנחנו היינו שם, אנחנו המלצנו שהוא יקבל כסף ואז אנחנו נעשה - - - לאט לאט - - -
י'
למה אני לא שומע גם שיש מענה לחילוניים?
הילה רכס מליק
יש את שלווה.
היו"ר ישראל אייכלר
החילוניים מקופחים בארץ.
הדס זהבי
אני מקווה שבמכרז שלנו יהיה.
י'
יש את המענה של הדתיים בגלל שהם אוכלוסייה מאוד טובה, מאוד עוזרת, אבל אני מכיר חילוניים שאומרים 'אני לא יכול ללכת, אני רוצה שהילד שלי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
דיברנו על זה. אתה דיברת על זה ואני יודע שהם עושים את זה.
י'
בסדר, אבל הם נהנים כל הזמן מהאוכלוסייה שתעזור להם. שהיא גם תבוא, יוציאו מכרז, ייתנו גם לחילוניים מענה. למה כל הזמן החרדים החרדים?
היו"ר ישראל אייכלר
היות שהפרוטוקול לא מבין סרקזם, אז כשאמרתי שהחילוניים מקופחים עלול הפרוטוקול להגיד הנה, יש מישהו חרדי שמודה שהחילוניים מקופחים. אז אני רוצה לומר לכם שהחרדים מקופחים מסעיף א' בתקציב עד סעיף ת'. ברוך ה', מה שאמר יצחק נכון, שבציבור החרדי יש התארגנויות של אנשי חסד, ארגוני חסד, שמשקיעים הרבה בהתנדבות ומתנדבים, אדרבא, מהם יראו וכן יעשו ארגונים שאינם חרדים שגם לא ידרשו, איך אמרת? 300%.
י'
אנחנו, החילונים לעולם לא יעשו את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה? יש חילונים טובים גם.
י'
אני חילוני, אין לנו את החסדים האלה.
הילה רכס מליק
יש הרבה מפעילים, לא בעיר ירושלים, חילוניים, שמפעילים.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, יש 'בית גלגלים', הוא לא חרדי ועושה - - - אני לא יכול לסגור את הישיבה, אולי ניתן לפיני קבלו, שהוא מרכז השלטון המרכזי - - -
פיני קבלו
רק הערת ביניים.
היו"ר ישראל אייכלר
פיני, אני רוצה שהמרכז המקומי ייקח על עצמו, שהעיריות, שיש ביניהן עיריות עשירות מאוד לפחות שיוסיפו כמה ימים על משרד הרווחה, שיעשו מצ'ינג, שאם משרד הרווחה נותן 15 יום הם נותנים 5 ימים ויחד יהיה 20 יום.
קריאה
שיעשו רק קצת, מבנים.
היו"ר ישראל אייכלר
על מבנים כבר דיברנו. אבל מה אתה אומר על הרעיון שלי, פיני?
פיני קבלו
על המבנה דיברנו. לפנות, אני יכול לפנות, אנחנו מעלים את הנושא בוועדת תיאום, אנחנו העלינו את זה - - -
קריאה
יש 25% מצ'ינג של הרשות. על כל לינה אנחנו נותנים 25%.
י'
גם הורים משלמים.
פיני קבלו
ברגע שהתקציב ניתן על ידי המשרד יש לנו 25% שאנחנו נותנים, ויש מקומות שאני חושב שזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל למה שלא תוסיפו 5 ימים? העירייה הרי גם אחראית על האזרחים שלה. אני לא מדבר על עירייה שבפשיטת רגל, יש עיריות עשירות, שיזמינו זמר אחד פחות וייתנו 5 ימים לאוטיסטים ול - - -
פיני קבלו
אני רוצה לומר לך, אני יכול להפנות אותך לכמה עיריות, אם זה חיפה ותל אביב, ששם נותנים ועושים מעבר ולקחו על עצמם משימות שהמדינה אפילו לא עושה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני שומע פה חידוש.
פיני קבלו
אני לא יודע אם זה בתחום הזה, אבל אני מדבר באופן כללי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני רוצה בתחום הזה, פיני, בוא נהיה ממוקדים.
פיני קבלו
בתחום של הרווחה, לא יודע, אני אבדוק את זה, יכול להיות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה יכול להיות רעיון יפה, זה גם יקדם את ראשי הערים.
פיני קבלו
מה שמצטייר כאן, קודם כל אני שמח שאנשי ירושלים היו פה, כי בפעם שעברה הם היו כאן במוקד והייתה התנפלות ואני חושב שהם עושים עבודת קודש יחד עם המשרד. בסך הכול המשרד עושה את העבודה שלו, הבעיה היא תקציבית ואני חושב שצריך להסדיר את כל הנושא הזה באופן מסודר בחקיקה, כפי שעשו עכשיו בהמון נושאים של הרווחה. שתהיה חקיקה, מה מחייב, מבנה, ליווי, מי נמצא, כמה שעות. אני חושב שהגיע הזמן שהמשרד או מישהו יכתוב חקיקה מסודרת בעניין הזה וזה יחייב את כולנו וככל שאני יודע, הטענה שעולה, ואני אומר את זה כאן, שאלתי כמה מנהלי רווחה לפני שהגעתי לכאן, הטענה שעולה שצריך להוסיף ימים, ההורים רוצים, יש לזה צורך. ככל שאנחנו נגדיל את התקציבים אז ההורים יוכלו לתת יותר והמשרד יוכל לתת נופשונים לילדים.

לכן אני חושב שצריך לעשות פה מאמץ משותף, לא רק של המשרד, כי המשרד עושה מאמצים להגדיל את התקציבים, אלא מאמץ אצל האוצר והאוצר, שיראה בזה צורך. אולי אם תהיה חקיקה שתחייב אותו אז הוא יצטרך להקצות לזה תקציבים בצורה מסודרת ולא 10% מהילדים שנמצאים וצריכים את הנופשון הזה משתמשים והשאר לא.
היו"ר ישראל אייכלר
פיני, אני יכול לסכם איתך משהו בינינו?
פיני קבלו
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אדבר עם השר שאם המרכז לשלטון מקומי יוסיף 5 ימים המשרד יוסיף עוד 5 ימים ויהיה 25 ימים בשנה. זה יהיה הישג גם לכם וגם למשרד. אני לא אומר שהוא יקבל את זה, אבל אני רואה שהשר מאוד רוצה.
פיני קבלו
אנחנו עובדים, גם בחינוך וגם ברווחה, לא באחוזים. המשרד מגדיר, אנחנו מוסיפים את המצ'ינג שלנו אוטומטית. ברגע שהם נותנים אנחנו נותנים את ה-25%.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא רוצה להיות ממוקד בעניין הזה?
פיני קבלו
לא, אנחנו לא יכולים לעמוד ב-5 ימים, אבל - - -
י'
תיתן מקום, גם תעזור לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני צריך לבוא לשר עם משהו.
פיני קבלו
אם השר נותן אנחנו מיד נותנים את ה-25%. ה-25% זה מה שקיים בחוק. אנחנו לא יכולים לתת יותר, אי אפשר לתת יותר כי ראשי הרשויות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם השר יגיד לי שאי אפשר לתת יותר, מה אני אעשה? השר יגיד לי שאי אפשר לתת יותר, 'האוצר לא נותן לי, מה אני אעשה?' כך אני בא אליו ואני אומר לו 'מרכז השלטון המקומי נותן 5 ימים מתקציבו, תן אתה 5 ימים נוספים מתקציבך'. תשקול את ההצעה הזאת, מה אכפת לך?
קריאה
זה עדיין לא ייתן מענה.
פיני קבלו
אני לא חושב שאני יכול לתת 5 ימים, זה תלוי באיזה מועצה וב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא מדבר על מועצה שנמצאת בוועדה קרואה.
פיני קבלו
אבל שם הגרעין של הילדים. אנחנו לא יכולים לבקש רק איפה שיש כסף לעיריות ואחרים לא. צריך לפתור את הבעיה באופן כללי, שזה יהיה בכל הארץ ובכל מקום ומקום. אני אומר שוב, צריך לכתוב חקיקה בעניין הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה אני מקבל, אני רשמתי את זה.

אני רוצה לסכם את הישיבה, רבותיי. דבר ראשון, אנחנו למדנו שעדיין אין מענה לילדים שמוגבלים פיזית וקוגניטיבית הם במצב יותר גבוה, צריך להתייחס לזה. התייחסנו לזה, אני מקווה שהשר ייתן את דעתו על העניין, אנחנו נפנה אליו בעניין.

אנחנו מבקשים, אני לא יודע איך, שמשרד הרווחה יעדכן את המשפחות לגבי הזכאות לנופש. עד היום משרד הרווחה התנגד לזה, אני חושב שזה תפקיד חשוב מאוד כי עובדה שיש 90% - - -
הילה רכס מליק
אנחנו לא מתנגדים, אדוני. חס וחלילה. אנחנו אומרים שאנחנו עושים את זה. אני שומעת פה מתמר שלא כולם יודעים, כל מי שלא יודעת, אנחנו לא מתנגדים.
י'
למה אתם לא אומרים את האמת, מה יקרה אם כולם יידעו? תגידו להם את האמת, שישמעו פה, מה יקרה. תגידי מה יקרה.
היו"ר ישראל אייכלר
עצם העובדה שרק 10% בעיר כמו ירושלים מנצלים את זה זו תעודת עניות למשרד הרווחה. אני חושב שצריך להודיע לציבור, והיה אם יהיו הרבה אנשים יצטרכו לעשות חקיקה, יש לנו חוק תקציב של 400 מיליארד שקל בשנה ושר האוצר עוד רוצה לכפות עלינו 800 מיליארד לשנתיים, שלא נוכל להזיז כלום. אז שיוסיפו עוד כמה מיליונים, זה ממש לא הרבה כסף.
אבנר עורקבי
שר האוצר תומך בתוספות לבעלי צרכים מיוחדים.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נפנה בעזרת ה' לעמותה, לבקשת אבנר עורקבי, אני אפנה לארגון 'נהר הירדן' באופן אישי, לנסות לשכנע שיעמידו את מבניהם גם לפרויקט הזה, שייגשו למכרז של משרד הרווחה.

אנחנו מבקשים לעשות דיפרנציאציה, הבדלי תעריפים, בין שישי שבת, מול אמצע השבוע, בין מצב שבו נמצאים 24 שעות למצב שנמצאים 12 שעות.
שרית רחמים
ולפי רמות תפקוד. יש כאלה שצריכים ליווי אישי צמוד, יש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם בעניין הזה, תמחור לפי מצב הילדים, לפעמים יש ילדים שצריכים שני עוזרים ויש ילדים שלא צריכים אלא מדריכה אחת. צריך לעשות סדר בתעריפים.

אנחנו רוצים להציע למרכז השלטון המקומי, שיהיה שיתוף פעולה בין משרד הרווחה לרשויות, שהרשויות יוסיפו 5 ימים ומשרד הרווחה 5 ימים. אני אפנה לשר על העניין הזה.

אני רוצה לקבל דיווח ממשרד הרווחה מי זכה במכרזים באגף השיקום ובשאר האגפים. אנחנו מבקשים לזרז את האיחוד, או המינהל המשותף לכל האגפים בעניין הנופשונים. אנחנו רוצים לקבל עדכון מה קורה לגבי המכרז לאוטיסטים ואנחנו רשמנו את ההודעה שהולכים לאחד את הדברים האלה.

והדבר האחרון, אני אפנה לשר, אני רוצה שתוסיפו את זה, לעשות בחקיקה את עניין הנופשונים, כי אני רואה שכל זמן שזה לא - - -
קריאה
זה המוטו שבעצם יכלול - - -
קריאה
זה הראשון וזה האחרון.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אני רוצה שזה יהיה חקיקה ממשלתית. אם לא, נצטרך לעשות חקיקה פרטית וזה הרבה יותר ארוך.

אני רוצה להודות לכולכם שבאתם.

הישיבה ננעלה בשעה 13:05.

קוד המקור של הנתונים