ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 27/02/2007

העיצומים שנוקטים פקידי סעד לסדרי במשרד הרווחה שתפקידם לתת חוות דעת לבתי משפט

פרוטוקול

 
PAGE
8
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

27.02.2007


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 178

מוועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ט' באדר התשס"ז (27.02.2007), בשעה 11:00
סדר היום
העיצומים שנוקטים פקידי הסעד לסדרי דין במשרד הרווחה, שתפקידם לתת חוות דעת לבתי המשפט
נכחו
חברי הוועדה: משה שרוני – היו"ר

אריה אלדד

נאדיה ח'ילו

חיים אמסלם

מרינה סולודקין
מוזמנים
משה שיאון - מנכ"ל משרד הרווחה

שלמה מדינה – מנהל האגף להסדרים חברתיים, משרד הרווחה

עידו נחום – דובר המשרד, משרד הרווחה

רונית צור – פקידת סעד ראשית לסדרי דין, משרד הרווחה

יצחק פרי – יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים

יהודית גלנץ – רכז רווחה, המרכז לשלטון מקומי

עו"ד רחל ולדומירסקי – פקידת סעד, המרכז לשלטון מקומי

פיני קבלו – המרכז לשלטון מקומי
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום

העיצומים שנוקטים פקידי הסעד לסדרי דין במשרד הרווחה, שתפקידם לתת חוות דעת
לבתי המשפט
היו"ר משה שרוני
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. בשמי ובשם חברי הוועדה, אנחנו מאחלים לשר החדש בהצלחה. ההצלחה שלו תהיה ההצלחה שלנו, אבל אי אפשר להצליח בלי תקציב. אם הוא לא יבקש תוספת משמעותית לנושא הרווחה על מנת למלא את התקנים שכיום חסרים, מעל 300 תקנים, 250 עובדים סוציאליים ועוד 50 מפקחים, ועל מנת לתת מענה מינימאלי לדברים נוספים, כל הנושא הזה יקרוס וזה יהיה בכי לדורות.
אריה אלדד
אני מציע, שתזמין את השר.
היו"ר משה שרוני
אנחנו הודענו שהוא יוזמן לכאן. אנחנו נביא בפניו את כל הדברים הכבדים שמשרד הרווחה סובל מהם, חוסר תקנים וחוסר התחשבות מצד האוצר ומצד מי שהיה השר הממונה.
נאדיה ח'ילו
נרצה גם לשמוע את התוכניות שלו.
היו"ר משה שרוני
אם אין כסף, אפשר לזרוק את התוכניות לפח אשפה. אנחנו נזמין אותו לפה, ונגיד את האני מאמין של הוועדה, איך אנחנו רואים את משרד הרווחה בעתיד. אני רוצה להודות בשמי ובשם כל חברי הוועדה לגברת שלי לוי על הכנת הדוח. הדוח הוא ממצה, עדכני ואמיתי. לא יכול להיות שמשפחות צריכות לחכות זמן רב בגלל מחסור בפקידי סעד. לא יכול להיות שלוקחים עובדות סוציאליות והופכים אותן גם לפקידות סעד. המחסור בפקידי סעד צורם. יש לנו מעל מיליון שהגיעו בעלייה, מתוכם יש מעל 150,000 קשישים שזקוקים לעזרה, וכך גם בעיות רבות כתוצאה מגירושין בתוך המשפחות שבאו מברית המועצות לשעבר, ואין מענה. זה הדבר הגרוע ביותר והמכאיב ביותר. כאשר אתה מגדיל את האוכלוסייה כאן במיליון אנשים, נדרשת תוספת בתקנים. במשרד הרווחה הורידו תקנים.
נאדיה ח'ילו
מקפיאים את התקנים.
היו"ר משה שרוני
לא נותנים את מה שצריך לתת. אני חושב, שאנחנו נמצאים בסוף המדרון. אם הועדה הזאת לא תתריע על כך בפני ממשלת ישראל, אנחנו נתדרדר ונהפוך להיות גרועים יותר מאוגנדה או פטגוניה.
משה שיאון
אני מודה לכם על הדיון הזה. עובדי הסעד עושים את העבודה נאמנה. יש פה התפרצות לדלת פתוחה. שבוע שעבר קיימתי ישיבה אצל חה"כ שרוני, והוא שאל אותי מה הם הצרכים המיידיים של המשרד. אני אמרתי לו, שאנחנו מדברים פה בצורך נואש ומיידי בתוספת של עובדים סוציאליים לרשויות המקומיות. אני הקדמתי ואמרתי לרשויות המקומיות, כדי שלא יאמרו שאנחנו קודם נותנים למטה. מדובר פה במאות עובדים סוציאליים. אין פה עניין של פקידי סעד, אין פה עניין מערכתי. מדובר על המערך שמטפל במשפחות, בנושא של אלימות, במפגרים, בנכים וכו'. בהקשר הזה דיברתי על הצורך המיידי, גם למטה. מי שצריך להנחות, לבקר, לתדרך את המערכת ב-260 רשויות אלה אותם פקידי סעד ראשיים במחוזות. מדובר פה בצורך מערכתי מיידי.

אנחנו יושבים במרכז השלטון המקומי ואומרים, בואו נבדוק את התקינה, משהו ראשוני שאולי לא יהיה מקסימאלי ואופטימאלי, אבל משהו מינימאלי סביר, על מנת שאדם לא יקבל מענה אחרי חודשיים או שנה. צריך להיות מענה לאותם ילדים ואותם משפחות בכל הנושאים. מה שצריך לתת, זה מענה סביר בתחום הזה. מבחינתנו כמשרד, מינינו ועדה לנושא הזה ביוזמת סגן השר רביץ, על מנת לבחון את כל הנושא של פקידי הסעד. אחד הכשלים, זה מחסור בכוח אדם. אני מקווה, שהאוצר יתעשת ויתגבר אותנו.
נאדיה ח'ילו
אמנם היום אנחנו דנים בנושא של מחסור בפקידי סעד לסדרי דין, אבל אני רוצה לומר כמה מילים על הקריסה של מחלקת הרווחה מבחינת כוח אדם. אנחנו מדברים על פקידי סעד, אבל המחסור היום הוא בכוח אדם של עבודה סוציאלית. יש צמצום בתקנים, ולא מאפשרים שמישהו ייקלט במקום. הרבה מאוד זמן לא קולטים כוח אדם חדש. המצוקות הופכות להיות מגוונות, גם בעקבות המלחמה. צריך לשבח את העובדים הסוציאליים, שגם במשאבים מינימאליים ובכלים יומיומיים עשו מעל ומעבר. יש פה עניין חמור מעבר לנושא של רווחה ועבודה סוציאלית. אנחנו מדברים על חוקים שהכנסת הזאת חוקקה, ופקידי סעד לא יכולים לקיים אותם. יש פה הפרה בוטה של חוקים שהכנסת חוקקה, בגלל מחסור בכוח אדם ועומס מרבי. לצרכנים אין שום אפשרות לבוא ולמחות. אנחנו לא יכולים לראות אותם משמיעים את קולם. מדובר באוכלוסיות מאוד חלשות, מה שמגביר את האחריות שלנו לשמש להם לשון למחאה שלהם.

המנכ"ל יודע, שמדי פעם ישנן הודעות בתקשורת ואז הכל מתפרץ. פקידי הסעד עושים הכל. אני בעברי גם כן הייתי פקידת סעד. אני יודעת, איזו אחריות צריך כדי לסייע לאוכלוסיית חסרי ישע. אני הייתי שמה את העניין הזה בראש הרשימה המאוד ארוכה של הדברים בהם השר צריך לטפל. אני חשבתי אתמול שאני הראשונה שבאה להציע ליו"ר פגישה עם השר, אבל מר שרוני כבר אמר לי שהוא מזמין אותו.
היו"ר משה שרוני
הוא עוד לא יודע למה הוא נכנס.
נאדיה ח'ילו
אני כן יודעת. אני בטוחה שכולנו יודעים.
אריה אלדד
הוא יביא את בר רפאלי, והיא תעזור לו.
נאדיה ח'ילו
מעבר למצוקה, תראו מה קורה. אנשים עוזבים. לא מספיק שיש מחסור בפקידים ויש עומס, עובדים סוציאליים קורסים ועוזבים. שליש מהם עובדים דרך חברות כוח אדם. אנחנו כבר לא מדברים על מדינת רווחה. כאשר אני התחלתי לעבוד, זה היה משרד הסעד. אז היו תנאים פחות חמורים מהיום. על איזו רווחה אנחנו מדברים היום, כאשר המינימום של תקנים לא ניתן.
אריה אלדד
האם בגלל זה הצבעת נגד התקציב?
נאדיה ח'ילו
הצבעתי בעד התקציב, עם כל ההסתייגויות שהיו לי. 400,000,000 שקיבל השר אינם מספיקים. היום כשיש שר, הוא הנווט של מדיניות הרווחה. התפקיד שלנו הוא להתריע, להצביע, להמליץ ולעקוב. אין לנו תקציבים אנחנו לא גוף ביצועי. מדובר כאן באוכלוסייה מקצועית, משכמה ומעלה. יושב פה יו"ר העובדים הסוציאליים. הם עובדים בתנאים מכפירים. זה בלתי אפשרי לנהל 200-300 תיקים. זה בלתי אפשרי. זה אפילו לא כיבוי שרפות.
יצחק פרי
תודה רבה לך על דברי הפתיחה החשובים. אני רוצה להסב את תשומת לב הוועדה, שאמנם באופן פורמאלי מדובר בעיצומים אבל אלה עיצומים שלא נועדו לצורך קבלת שכר. אלה עיצומים שנועדו כדי לגרום לזה שהעבודה שתיעשה תהיה עבודה מקצועית, נכונה ואמינה. זה בא מתוך הסיבות המקצועיות.

בעברי הייתי 35 שנה פקיד סעד לחוק הנוער, פקיד סעד שעוסק בנושא של ילדים בסיכון. אלה ילדים ממשפחות נורמטיביות, שלא מסכנות את ילדיהן, אבל תהליך הגירושין הוא תהליך שמכניס אותם למצב של סיכון. ככל שהתהליך הזה הולך ומתמשך, נוצרות בתוך המשפחה דינאמיקות כאלה שמעבירות את הילדים האלה מאוכלוסייה של משפחות נורמטיביות שנמצאות במשבר, לילדים שנמצאים בסיכון. אם מצפים מאיתנו כעובדים סוציאליים שאנחנו נגיד לבתי המשפט מסמכים אמינים, מקצועיים, בנויים על חקירה אמיתית ושההמלצות תהיינה המלצות טובות, צריכים גם לתת לנו את הכלים. אחד הכלים שנדרשים פה, זה כלי של זמן. כלומר, לעבוד בפרק זמן שהוא סביר. אף אחד מפקידי הסעד לא מתעצל. אף אחד לא מנצל את זה כדי לעשות סוג של שביתה איטלקית. עבודתם לכל אורך היום היא אינטנסיבית, קשה ואיכותית. העובדה הפשוטה ביותר, היא שבתי המשפט מסתמכים על עבודתם של פקידי הסעד. העלייה במספרים היא לא רק תוצר של עלייה בגודל האוכלוסייה או בשיעור הגירושין, אלא היא גם תוצר של אמון שבתי המשפט נותנים בפקידי הסעד. זה נכנס כחלק מאוד חשוב בתהליך השפיטה. לכן, המטרה שלנו פה, היא שיוכר הצורך הנואש להגדיל את מספר פקידי הסעד ולאפשר להם לעבוד עבודה תקינה.
היו"ר משה שרוני
פיני קבלו מהשלטון המקומי, שגם הם לא פחות אשמים, בבקשה.
פיני קבלו
אני מברך על היוזמה לקיים את הדיון כאן בעקבות אותה כתבה שיצאה לעיתונות. צריך לברך את מנכ"ל הרווחה, שקרוב לשנתיים הוא מתפקד ללא שר. אני מניח, שחלק מהקשיים התחילו מכך. אני מקווה מאוד, שהשר הנוכחי ישאיר את המנכ"ל הנוכחי.
היו"ר משה שרוני
אנחנו מציעים לשר הרווחה, להמשיך לעבוד עם המנכ"ל.
משה שיאון
אני מנוע מלדבר.
פיני קבלו
אני יודע שהוא מביא את המנכ"ל ממשרד התיירות.
היו"ר משה שרוני
תשכנע אותו. הוא מהפלגה שלך.
פיני קבלו
כמחזיק תיק אמרתי שאת התפקיד הזה חייב למלא אדם שבא משירותי הרווחה. בדברים האלה אני יכול רק להמליץ, ואני המלצתי. לנושא עצמו – אחרי סעיף החינוך סעיף הרווחה הוא הסעיף, שיוצר גירעונות רבים ברשויות המקומיות. כל הנושא של הרווחה חייב לעבור תפנית. אני מוכן לשבת ולדון על הרבה מאוד נושאים. כרגע הנושא הוא פקידי סעד, אבל יש עוד גורמים שעובדים במשרד הרווחה, כמו עובדים סוציאליים. שם המערכת קורסת. היום עיריות נאלצות לקחת זאת על גבם, ללא ההשתתפות של 75% של משרד הרווחה. יש לנו 800 משרות שאנחנו נושאים על גבנו, ללא השתתפות של משרד הרווחה.

אני מסתובב יחד עם חברתי יהודית, ואנחנו רואים שתמיד המבנים שלהם נמצאים ברמה הכי ירודה. אני מקבל עשרות מכתבים על כך. עד היום אין עדיין מערכת מחשוב לעובדים הסוציאליים, למעט בערים הגדולות: תל אביב, חולון וירושלים. אנחנו מנסים להתמודד עם הנושא הזה, אבל האוצר לא נעתר. אין תקציבים על מנת לשפץ או להחליף ציוד במועדוניות שכונתיות, במקלטים וכו'. מפעל הפיס אפשר במשך עשור שנים תקציבים מיוחדים להקמת מועדוני קשישים ומועדוניות, אבל בשנים האחרונות זה לא כך. הכל הולך רק לכיתות למידה, לפי החלטת האוצר. לכן, אנחנו שומעים זעקה על תנאים לא תנאים, ציוד מיושן ורמת השכר. המערכת קורסת.

בישיבת תיאום האחרונה ביקשתי מהמנכ"ל, להקים ועדה שתבחן בכמה משפחות יכול עובד סוציאלי לטפל, מה רמת השכר שצריכה להיות משולמת וכו'. חלק מהרשויות המקומיות מקבלות מהמשרד שכר תקני לפי מה שמקובל, אבל נאלצות להגדיל את השכר על מנת להחזיק את כוח האדם המיומן במערכת הזאת, כי אחרת הם לא יישארו. אי אפשר להחזיק עובד סוציאלי בשכר מינימום. גם בעניין הזה יש פער גדול בין מה שהעיריות משלמות לבין מה שמקבלים. לפעמים זה מגיע ל-50% מעלות השכר. יש הרבה מה לעשות במערכת הזאת. אני חושב, שצריכה לצאת מפה קריאה לשר להקים ועדה שתבחן את הנושאים האלה.
היו"ר משה שרוני
היתה ועדה ויש מסקנות, אבל שמו את זה במגירה.
פיני קבלו
איזו ועדה?
וילמה מאור
ועדת פוזנר.
פיני קבלו
אני מדבר על ועדה כוללת שתבחן את כל הנושאים של משרד הרווחה. טרם כניסתו של השר לתפקיד, אני ביקשתי ישיבת עבודה איתו. אנחנו ישבנו מספר פעמים עם השר הקודם, והעלינו בפניו נושאים. אני מקווה שעכשיו נעלה את כל הדברים בפני השר בצורה עניינית ומקצועית. אנחנו מתואמים עם איגוד העובדים הסוציאליים. אנחנו משתדלים לשפר את התנאים. פעם בשנה אני מופיע בכנס של פקידי סעד, ואני שומע זעם גדול. אין מי שישמע אותם. אני מקווה, שהוועדה תהיה קול קורא במדבר.
חיים אמסלם
קודם שאלתי אותך, איפה נציג האוצר. מעיון מהיר בסקירה שמונחת לפנינו, אין ספק בחשיבות ובנחיצות של פקידי הסעד. אני קורא לזה עבודת קודש, בפרט במקרים של גירושין בהם חייבים חוות דעת ואת עזרת פקידי הסעד. המסמך שלפנינו מראה שכדי להוסיף 100 תקנים של פקידי סעד, נדרשים 13,000,000 שקלים, כאשר 10,000,000 שקלים יבואו מתקציב המשרד ו-3,000,000 שקלים מהרשויות. אני שואל, איך נביא למצב שבו לא נקבל את המענה הרגיל שאנו רגילים לשמוע כאן בוועדה.
מרינה סולודקין
אני שמחה שסוף סוף יש לנו שר. נאבקנו בוועדה הזאת כדי שיהיה שר. בפעילות שלי אני הרגשתי שאין שר במשרד, ושמה שעשינו בשנים הקודמות הולך לרוחות. בנושא של פקידי סעד והוצאת ילדים מהבית, אני הרגשתי שיש בעיות עם עולות חדשות. אתמול ראיתי עולה חדשה מרחובות, שפקידת הסעד אומרת לה שהיא לא מדברת עברית נאותה ולכן הם לא בטוחים שהיא יכולה לגדל את הילד, וכי האבא יכול כי הוא ישראלי. בנושא אמא וילד, עולה שוב שאלת מסוגלות ההורית כאשר זה נוגע לעולים. היו הרב ישיבות עם היו"ר הקודם, שאול יהלום. הכל הלך לאיבוד, עוד פעם יש אפליה. אני אפנה לשר ואגיד לו את האמת, שצריכים לקחת את המסקנות של הישיבות שהיו בכנסת ובמשרד. אני עוד פעם מקיימת מאבק.
היו"ר משה שרוני
כל החיים הם מאבק.
מרינה סולודקין
אני קצת התעייפתי.
חיים אמסלם
אסור לך להתעייף.
מרינה סולודקין
לפני 3 שנים עשינו דברים נפלאים בוועדה בראשות שאול יהלום, כמעט סדרנו את המערכת. עכשיו אני עוד פעם מקבלת תלונות על כך שבשטח פקידי הסעד חושבים שהם ה', שהם שופט ותליין.
רונית צור
אני מבקשת לברך את הוועדה. אני כבר יותר מ-6 שנים פקידת סעד ראשית לסדרי דין, ועוד לא היתה ועדה אחת שהחליטה לשים את הנושא ברחל בתך הקטנה, ולבוא ולהגיד שלא ניתן יותר לעבוד במעמסה הקיימת. לחלק מן הילדים והחסויים אנחנו לא נותנים שירות. 2,500 משפחות נמצאות בכל רגע נתון ברשימות המתנה, וזה אומר שאנחנו צריכים עוד כוח אדם מיומן.

מהניסיון שלי, חה"כ סולודקין, גם מהיותי בעברי פקידת סעד לחוק הנוער שזה תחום ונוסף לי, צרי לי. אני רוצה לדבר בשם קהל נרחב של עובדים מסורים שעובדים בלי תנאים ובלי שכר – ואני לא צריכה להגיד לכם כמה עובדים סוציאליים ועובדי רשויות מקומיות עושים את העבודה שלהם ללא שכר - ביום, אחרי הצהריים ובלילה. כל מה שמעניין אותם הוא לעשות את העבודה לטובת הילדים.
מרינה סולודקין
אבל לא על חשבוננו.
היו"ר משה שרוני
חה"כ מרינה, אין יער בלי עצים יבשים.
רונית צור
זה היה אמור להיות המשפט הבא. אני חושבת, שצריך לתת את כל התנאים ולאפשר מספיק תקנים של עובדים סוציאליים ופקידי סעד, על מנת שיוכלו לעשות את העבודה שלהם באופן ראוי, שלא יטפלו בכל כך הרבה משפחות ולא יוכלו לתת את תשומת הלב המרבית לכל ילד. כל ילד באשר הוא, ללא עניין מגזרי...
מרינה סולודקין
זה את אומרת. אני כאן בעניין מגזרי, לצערי הרב. אני מאוד רוצה להיות כלל ישראלית, אבל אני לא יכולה.
רונית צור
חשוב לי שתדע, שבמשרד הרווחה, שהוא אחראי על ההנחיות המקצועיות לעובדים וגם על הפיקוח והבקרה, מתייחסים לכל ילד באשר הוא ילד באופן אוניברסאלי, כאשר כל מה שהוא רוצה הוא לבחון את טובתו. אין לנו אג'נדה מאחורה חוץ מהעבודה המקצועית. אנחנו מכשירים את העובדים על מנת שיוכלו לעשות את העבודה באופן המקצועי ביותר.
מרינה סולודקין
אני באתי לכאן כדי לומר את מה שאמרתי.
היו"ר משה שרוני
באנו לכאן כדי לדון בעניין מסוים. בואו נהיה צמודים לאותו נושא.
יהודית גלנץ
אני רוצה לחזור ולהתמקד בנושא פקידי סעד לסדרי דין. הטרגדיה היא, שרובנו מסכימים לכל מה שנאמר. העובדה הטראגית, היא שכבר 7 שנים פקידי סעד נוקטים בעיצומים ושום דבר לא מתרחש. אני רוצה להדגיש שתי נקודות נוספות לגבי פקידי הסעד. פקידי הסעד, בגלל העומס, נתונים בשחיקה בלתי רגילה. בעצם העובדה שהוא מעורב בתהליך כל כך כואב, הוא הופך להיות לאויב של אחד הצדדים ולפעמים אפילו של שני הצדדים. זאת סיטואציה מאוד קשה. בנוסף, הוא בדרך כלל שק אגרוף של התקשורת. מה שלא יעשה פקיד הסעד, הוא אשם. כל הדברים האלה, השחיקה העצומה והעומס הלא נורמאלי, מביאים לכך שהילד בתוך המשפחה הוא הקורבן. בתור מי שמייצגת את הרשויות המקומיות, חשוב לי להרים את קול הזעקה של העובדים הסוציאליים בתוך הרשות המקומית, שלא עומדים בנטל.
אריה אלדד
הדברים שנשמעו כאן הם חשובים, אבל השורה התחתונה שלהם זה 105 תקנים ו-13,000,000 שקלים. כל השאר זה דיבורים. שיבוא נציג האוצר ויגיד, יש או אין.
חיים אמסלם
שיגיד שזה לא חשוב.
אריה אלדד
הוא לא יגיד שזה לא חשוב. הוא יגיד: האיש השמן והאיש הרזה, הוא יגיד קיצוץ רוחבי וכו'. יש לזה המון שמות.
היו"ר משה שרוני
שר הרווחה קיבל 400,000,000 שקלים. נראה איך הוא יחלק אותם.
אריה אלדד
בסוף השאלה היא, האם יש 13,000,000 שקלים לצורך הזה או אין. כל השאר אלה דיבורים. אם לא יבוא נציג האוצר, אני מציע שנזמין לכאן את שר האוצר.
היו"ר משה שרוני
אני כותב מכתב חריף מאוד על כך שנציג משרד האוצר לא הגיע לישיבה היום.
חיים אמסלם
שיבוא לכאן שר האוצר ויסביר לנו, למה הוא לא מוצא את הסכום לדבר כזה חשוב וקריטי.
אריה אלדד
שיסביר, איך על פי מיטב ניסיונו במערכות ציבוריות ניתן לתת שירותי רווחה בתקציב שהוקצב. אולי יש לו רעיונות חדשים, איך עושים יש מאין.
יצחק פרי
אני רוצה להגיב לדבריה של חה"כ סולודקין, כי היא צבעה את העובדים הסוציאליים כחבורה של אידיוטים. במובלע אמרת שזה לא כולם, אבל אני רוצה לדעת מה זה לא כולם. אני בא מהנושא של פקידי סעד לחוק נוער בעיריית חיפה. שם מתוך 26 פקידי סעד 5 היו עולים חדשים דוברי רוסית.
מרינה סולודקין
אין לי תלונות נגדך.
יצחק פרי
אני יודע. אני רוצה לתקן את הדבר הזה ולומר, כי אם ישנו פקיד סעד שאומר דברים כאלה פתוחה הדלת לבית משפט, למבקר המדינה ולוועדת משמעת של משרד הרווחה.
מרינה סולודקין
אני אפנה לכל מקום.
יצחק פרי
זאת הבקשה שלי, כי אני לא מאמין שיש אנשים כאלה, אבל אם הם ישנם אנחנו צריכים להוציא אותם.
מרינה סולודקין
הכתובת היא רחובות.
היו"ר משה שרוני
כל אחד צריך להתלונן למקום הנכון.
רחל ולדומירסקי
אנחנו מדברים על ילדים שההורים שלהם מתגרשים, שהופכים להיות אוכלוסייה בסיכון. אבא רוצה דבר אחד, אמא רוצה דבר אחר, בית המשפט רוצה דבר שלישי ועורכי הדין דבר רביעי. העובדים הסוציאליים, שהם עובדים מאוד מיומנים, בעלי תואר שני, עם הרבה מאוד שנים של התמחות, צריכים לסייע לאותו ילד להסתדר בעולם שנחרב עליו.

האוכלוסייה השנייה, היא אוכלוסיית חולי הנפש. אנחנו צריכים להחליט, איך חייהם ייראו בעקבות זה שהם אינם מסוגלים לנהל את עניינם. העובדים הסוציאליים נכנסים למקומות הכי קשים, ומתערבים התערבויות משמעותיות למען איכות החיים של ילדים וחסויים.

אני מלווה את הנושא הזה כבר משנת 1999, ואני שמחה ומודה על קיום הדיון הזה. מאז אנחנו נמצאים באווירה של בתי משפט שמתנהלים כמו שמתנהלים ועם עורכי דין מתלהמים. זאת אווירה בלתי אפשרית לפעמים. ערכאות משפטיות יכולות להתווכח אחד עם השני, עורכי דין מתווכחים אחד עם השני, והעובדים הסוציאליים, שעושים עבודה של שליחות, נמצאים במלחמות אינסופיות, ולמרות הכל פועלים ונאבקים. אנחנו רוצים לעשות את העבודה החשובה הזאת, אבל שיתנו לנו כלים. אני חושבת שיש לנו גאווה מאוד גדולה. הלוואי ויתר המקצועות בארץ היו ברמה האתית של העובדים הסוציאליים.
היו"ר משה שרוני
אם אין אהבה, לא יכולים להיות עובדים סוציאליים. אני רוצה לסכם את הישיבה.

הוועדה רושמת לפניה בדאגה את הנתונים לפיהם 1,830 משפחות בהם 4,000 ילדים חסויים ממתינים לכתיבת תזכירים על ידי פקידי סעד לסדרי דין. לדעת הוועדה, המתנה ממושכת זו, שבחלק מן הרשויות המקומיות נמשכת כשנה, נובעת מהמחסור החמור במספר פקידי הסעד לסדרי דין ברשויות המקומיות. המתנה זאת מעכבת את הדיונים בערכאות המשפטיות ופוגעת במשפחות, בילדים ובחסויים.

הוועדה קוראת למשרד הרווחה לנקוט, בין היתר, בצעדים לקביעת תקנים ייעודיים למשרות פקידי סעד לסדרי דין ברשויות מקומיות, על פי קריטריונים שיקבע המשרד. הוועדה רושמת לפניה נתונים, לפיהם קיים חוסר שוויון במתן שירותי הרווחה ברשויות המקומיות, הנובע בין היתר מחוסר היכולת של רשויות חלשות לספק את השירותים הנדרשים.

הוועדה קוראת למשרד הרווחה, לבחון מחדש את נוסחת המימון הקיימת והקצאת התקנים בתחום פקידי סעד לסדרי דין, על מנת להבטיח שגם ברשויות חלשות יינתן שירות הולם.

הוועדה מברכת את השר יצחק הרצוג על מינויו לשר הרווחה, וקוראת לו לבחון את סוגיית המחסור החמור בפקידי סעד, ובתוך כך המלצות הוועדה ברשות חיים פוזנר. הוועדה קוראת לשר הרווחה להעמיד את הנושא בסדר עדיפות גבוה בסדר היום של משרד הרווחה.

הוועדה תקיים ישיבת המשך בהשתתפות שר הרווחה תוך זמן סביר. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:15

קוד המקור של הנתונים