ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 06/03/2007

סיוע למפוני גוש קטיף

פרוטוקול

 
PAGE
23
ועדת הכלכלה

6.3.2007

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 214

מישיבת ועדת הכלכלה

שהתקיימה ביום שלישי ט"ז באדר התשס"ז (6 במרס 2007) בשעה 12:30
סדר היום
סיוע למפוני גוש קטיף
נכחו
חברי הוועדה: רונית תירוש – מ"מ היו"ר

אורי אריאל

משה גפני

ניסן סלומינסקי
מוזמנים
יוסי ישי – משנה למנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אורי ישראלי – רפרנט ביטחון באגף תקציבים, משרד האוצר

מוטי קלרמן – מנהל מחוז דרום, משרד הבינוי והשיכון

תומר מוסקוביץ' – משנה למנכ"ל מנהלת סל"ע

איציק עוזר – עוזר מנכ"ל, מנהלת סל"ע

אוריאל אבני – מנהל תחום התיישבות חלופית, מנהלת סל"ע

בנימין ווסרפוגל – מנהלת סל"ע

מיכאל שמשי – מנהלת סל"ע

ליאור קלפה – יו"ר ועד מתיישבי גוש קטיף

יוסף דיין – יו"ר ועד היזמים, עמותת ארז

עמרם מור-יוסף – נציג עסקים, גוש קטיף

יורם מוסווי – נציג חקלאים, גוש קטיף

דוד קשאני – יו"ר פורום הדיור הציבורי
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

סיוע למפוני גוש קטיף
היו"ר רונית תירוש
צוהריים טובים. אני פותחת את ישיבת ועדת הכלכלה. נמצאים אתנו אורחים ממנהלת סל"ע. איפה מנהלת המִנהלת?
תומר מוסקוביץ'
אני במקומה.
היו"ר רונית תירוש
אני מעבירה את רשות הדיבור לחבר הכנסת אורי אריאל כדי שיציג את הנושא. בבקשה.
אורי אריאל
שלום לכולם. אנחנו נפגשנו פה באותו עניין לפני כחצי שנה. אני מודה ליושב ראש הוועדה שאישר את בקשתי שיהיה מעקב גם בוועדת כלכלה אחר נושא מקורות תעסוקה על כל מגוון התעסוקה שיש, לא רק בתחום מסוים, אלא בכל התחומים.

ראשית, צריך להגיד תודה לכל העוסקים במלאכה על מה שהושג עד כה. הדברים לא ברורים ומובנים מאליהם, ונעשו דברים חריגים. מטבע הדברים דנים על הבעיות שנשארו. הבעיות עדיין רבות, גם אם יש ויכוח על מספר הלא מועסקים, או בעברית יותר ברורה – המובטלים, עדיין המספרים גדולים מאוד, ונדמה לי שעל זה אין ויכוח.

השאלה העיקרית בעיניי היא איך מטפלים בבעיות הקשות אחרת או בנוסף כדי לתת להם לעוד מספר גדול של לא מועסקים שנשארו ונמצא להם פתרון. גם אם לא נגיע למאה אחוז זאת צריכה להיות השאיפה. השאיפה לא יכולה להיות ל-90% ולא ל-99%, אלא ל-100% מאלה שהיו מועסקים. כך נגיע לאותם אנשים שהמדינה בחרה לעשות להם מה שעשתה. אני לא רוצה לגעת בעבר, כי ענייני ועניין כולנו הוא כלפי העתיד.

אמרו חכמים שהבטלה היא אם כל חטאת, ומי שעוסק בכך ומדבר עם משפחות המפונים מבין את זה היטב כי הוא פוגש את האנשים עצמם ואת המקרים האישיים, לא רק סטטיסטיקות, ורואה את המציאות: רואה אנשים שפרנסו ועבדו, והמשפחה הייתה חזקה ומעריכה את ההורים, ועכשיו הם מגיעים למקומות שלא חלמנו עליהם. זה מצטרף למצב יישובי הקבע, שאני לא רוצה לדבר עליהם, אבל הדברים מעצימים זה את זה.

אני מציע שנתמקד בפתרונות למי שלא נמצאו להם פתרונות תעסוקה. מדובר בעיקר על חקלאות; הבעיות בה מגוונות: החל מהיעדר קרקע, לדוגמה באמציה לתושבי מושב קטיף – ואני לא רוצה להתווכח על מספר הנחלות שמגיע להם, כי אין אפילו נחלה ראשונה. אני לא מכיר שיש קרקע, ואם נלמד שיש, זה מצוין. בזיקים יש בעיות חריפות מאוד שקשורות בעיקר לאקלים, אבל זה כנראה מוריד חלק מהאפשרויות. בעניין התעשייה נמצא פה נציג התעשיינים מר יוסי ישי, והוא ודאי יציג את זה טוב ממני.


המדינה החליטה להקים את מבנה השירותים והמסחר בניצן. זה דבר קטן, בסך-הכול 200-300 מטר שהיה נותן תעסוקה לכ-7 מועסקים. המדינה שהחליטה על זה פעם אחר פעם אצל כל הגורמים המוסמכים לא הקימה עד היום את המבנה הקטן, המסכן הזה, אפשר לחשוב איזה פרויקט עומד בפנינו. אחרי שדיברתי עם הגורמים הכי בכירים במנהל מקרקעי ישראל יש פתרון לבעיה. אני מכיר את הבעיה, אני מכיר גם את פתרונה. ומה שאני מכיר נדמה לי שגם אתם מכירים. יש רצון טוב מצד ראש המועצה שמוכן ללכת לדרך המסוימת שבה אפשר לאשר את העניין. זה רק שבעה מועסקים, אבל אתם יודעים לא פחות טוב ממני שכל אחד הוא עולם ומלואו. אני מקווה שמהדיון הזה נחכים, והלוואי נדע מה צריך לשנות; תגידו גם אתם מה צריך לשנות – צריך לשנות דברים בחוק, תגידו שצריך תקציב – כדי שאפשר יהיה לקדם את העניין. תודה.
היו"ר רונית תירוש
מי מהדוברים רוצה להתחיל?
יורם מוסווי
גרתי בגוש קטיף במשך 17 שנה והתעסקתי בעיקר בגידול פלפל לייצוא. לפני יומיים חגגנו את חג הפורים, וכמו שידוע חג פורים הוא חג שמח. אין לי ספק שגם היושבים פה חגגו כך או אחרת. כמו בכל חג יש אצלנו אישה מאוד נחמדה שיש לה כושר ביטוי מדהים, והיא יכולה לקחת את הדברים ולעשות מהם דברים יפים. ראו זה פלא, גם השנה היא עשתה את זה, ובאמצע היא התחילה לבכות, ואחריה עוד 100 משפחות התחילו לבכות. אני מספר את זה כדי שתבינו שזה המצב. זה המצב של מפוני גוש קטיף כמעט שנתיים אחרי הפינוי.
לאה ורון
איפה אתם יושבים?
יורם מוסווי
בניצן.

חג פורים, חג שמח, הכי שמח שיש. כל השנים חגגנו אותו בצורה מדהימה – כל תקציבי האגודה בדרך-כלל הופנו לחג הזה. אותה אישה שלא התכוונה לזה בכלל, באמצע נאום שהיה אמור להיות מבדח – התחילה לבכות. זאת אישה שמגדלת ארבעה ילדים; בעלה מובטל, היא מובטלת, וראו זה פלא, משפחה שלמה יושבת ולא עושה שום דבר מבוקר עד ערב במשך שנתיים – שנה וחצי אחרי הפינוי וחצי שנה לפני הפינוי.
היו”ר רונית תירוש
מה הם עשו קודם?
יורם מוסווי
עסקו בחקלאות. אני מלווה את נושא החקלאות עוד לפני ההתנתקות, והתוצאות שאנחנו הגענו אליהן לוקות בחסר, בגדול. לצערי, במנהלת סל"ע יש גוף מאוד מצומצם שאני קורא לו "אנשים רעים", שחוץ מלתקוע מסמרים בגלגלים לא עושים שום דבר – יתרה מזאת, הם רק מפריעים. שנית, חצי שנה לפני ההתנתקות ושנה וחצי אחרי ההתנתקות משרד החקלאות לא ידע להביא את כלל מפוני גוש קטיף מהחקלאות לעבודה מחדש. אני מדבר על עובדות. 10% מהחקלאים הפעילים בגוש קטיף חזרו למסלול העבודה. מי שיגיד שאלה נתונים לא אמיתיים אני מוכן לבקש את זה אחד על אחד, כולל שמות שישנם פה. מנכ"ל משרד ראש הממשלה בפגישות הבטיח הבטחות ולמחרת חוזר בו. מנכ"ל משרד ראש הממשלה.
היו"ר רונית תירוש
אתה מדבר על הנוכחי?
יורם מוסווי
כן. יעידו אנשים שיושבים בחדר הזה. הוא מבטיח הבטחות, מגיע לסיכומים בעל-פה – לא כתובים – ולמחרת הוא חוזר בו. למה? גם אני לא יודע את התשובה הזאת. אבל אנחנו ממשיכים להיפגש.
לאה ורון
על איזו הבטחה אתה מדבר?
יורם מוסווי
הבטחה להיכנס למסלול שנבדוק בצורה חיצונית ומקצועית את הליקויים שנתן החוק. כולנו שמחנו. אמרנו – סוף-סוף זה יוצא מידי המדינה, עובר לידיים כלכליות שיהיה משרד חיצוני שיבדוק את הליקויים, יביא אותם לשולחן הממשלה כדי שיתקנו אותם. אחרי יומיים הוא חזר בו. למה?

90% מהחקלאים לא חזרו למסלול העבודה. נקודה.
היו”ר רונית תירוש
לא חזרו בכלל, הם מובטלים?
יורם מוסווי
90% לא חזר למסלול העבודה; אחד פתח מסעדה, וזה לא זה. אני לא רוצה לנקוב בשמות כי מה שהם עשו הם עשו מתוך ייאוש ומתוך חוסר תעסוקה, אבל בכל דבר שהם ניסו לעשות הם נכשלו.
היו”ר רונית תירוש
איזה אחוז מהם לא עובד בכלל?
יורם מוסווי
90% מהפעילים.
אורי אריאל
כמה היו?
יורם מוסווי
היו בסך-הכול 430.
אורי אריאל
וכמה פעילים היו?
יורם מוסווי
190 פעילים. האם החוק פגע בחופש העיסוק – כן או לא? זאת השאלה המרכזית שנשאלה בבג"ץ טרום ההתנתקות. עובדה שהוא פגע. באזור מבקיעים חזרו 7 אנשים למסלול העבודה; באזור זיקים קיבלו 17 נחלות, מתוכם 7 חברים שלנו חזרו למסלול העבודה; בדרום אשקלון – 5חברים שחזרו למסלול העבודה; באזור גברעם ניתנו 12 נחלות, מתוכם חזר בחור אחד- -
היו”ר רונית תירוש
מה זאת אומרת ניתנו נחלות ולא חזרו כולם?
יורם מוסווי
ניתנו שטחים באזור גברעם- -
היו"ר רונית תירוש
מה מנע מכולם לחזור?
יורם מוסווי
אני אסביר את זה. באזור גברעם ניתנו שטחים במושב מורג; אחד חזר למסלול העבודה, בנה את המשק שלו, ולפני מספר ימים קטן הוא קיבל חשמל, אבל מים אין לו עדיין.
היו”ר רונית תירוש
אין תשתיות. נתנו נחלות בלי תשתית.
יורם מוסווי
זה לא נחלות, אלה שטחים. מים עדיין אין לו. הוא רוצה לשתול, ואין לו מים. חשמל הוא קיבל לפני מספר ימים.
משה גפני
אבל הוא חיכה הרבה זמן.
יורם מוסווי
כן.
משה גפני
זאת אומרת הייתה התערבות כדי שיקבל חשמל.
יורם מוסווי
אלו ההשלכות של משפחות שלא חזרו למסלול העבודה.


מספר ימים לפני ההתנתקות היה בג"ץ טרום ההתנתקות. המדינה הייתה אמורה להשיב על השאלות שנשאלו. אני אצטט: "המחוקק הגיע לכלל מסקנה כי פיצוי המפונים במסגרת תוכנית ההתנתקות מצדיק ומצריך מתכונת מיוחדת שתתאים לנסיבות העניין. כפי שמציינת המדינה בתשובתה מטעמים ציבוריים ברורים ומובנים, אחת מתכליות החוק היא ליתן בידי המפונים משאבים שיאפשרו להם להקים עסק ובית דומים בתחומי מדינת ישראל. על כן נקבעו בחוק הסדרי פיצוי מיוחדים. אף שלא נוכל במסגרת הליך זה לקבוע את שוויין הכספי המדויק של הזכויות בקרקע, נוכל לקבוע כי הן נמוכות בצורה משמעותית מן הערכים שנקבעו באזור הייחוס".
משרד החקלאות השיב באותו עניין
"באשר לנזק שייגרם לחקלאים בגין המעבר מודה המדינה, כי אף להערכת משרד החקלאות תפגע ההתנתקות באפשרותם של החקלאים לגדל את גידוליהם בעונת הגידול הקרובה".

גבירותיי ורבותיי, זאת לא עונת הגידול הקרובה, זה כבר 3 עונות. זאת אומרת, 3 שנים. גם אם חקלאי יקבל את פיסת הקרקע שהוא אמור לבנות בה את החממות שלו, הוא איבד 3 עונות; 3 שנים הוא איבד הכנסה שהייתה לו בגוש קטיף.
היו”ר רונית תירוש
אתה מדבר גם על פיצוי שצריך להינתן גם בגין התקופה שלא עבדו בה וגם על חיבור האדמה לתשתיות הראויות כדי שאפשר יהיה להתחיל.
יורם מוסווי
בהחלט.

אני ממשיך לצטט ברשותכם את תשובת המדינה לחלק מהשאלות: "המדינה פועלת כדי לאפשר הקצאת נחלות חלופות לחקלאים המפונים, כך שיש לקוות שחששם של העותרים כי לא יוכלו להמשיך לעסוק בחקלאות לאחר הפינוי, יתבדה". וזה לא התבדה, לצערי הרב. "מתגובת המדינה, כמו גם האשמת הטיעון שהוגשה על-ידה עולה כי ננקטים על-ידה צעדים לעדכון נושא הקצאת הנחלות החלופיות לחקלאים. ייתכן שיימצא בטווח הנראה לעין פתרון למצוקתם של העותרים, וחששם כי לא יוכלו להמשיך לעסוק במקצועם יתבדה". פעם שנייה. רבותיי, אחת הכותרות שפורסמה לפני כחודשיים עולה שהמפונים הפכו חולים יותר. זה לא בא מאין.

אין ספק היום שהחוק בדיעבד לא נתן מענה לאותם חקלאים בעלי עסקים שרוצים לחזור למסלול העבודה. יעיד על כך יוסי ישי, ויעידו על כך אותם אנשים שבדקו את העניין. לאחרונה ביצענו עבודה כלכלית וקיבלנו את תוצאותיה. ראו זה פלא, מדינת ישראל פיצתה במודע את החקלאים ב-66% מערך מה שהיה להם. אותה עבודה כלכלית שביצענו מצאה לנכון שהם פוצו רק ב-50%. כוונת המחוקק הייתה שכשאותו חקלאי יחזור למסלול העבודה תהיה לו השלמה של מנהלת ההשקעות, ואז זה יגיע ל-100%. אולי חקלאי לא רוצה לחזור למסלול העבודה? למה שלא ייתנו לו מראש 100%? אולי הוא רוצה לעשות משהו אחר בחיים; אולי הוא נפגע כל-כך, והוא לא רוצה לחזור; אולי הוא פוחד. למה לא שולם לו מראש 100%? לא אנחנו עשינו את זה, כלכלן בכיר במדינת ישראל מצא שאותו חקלאי קיבל 50% מהערך שהיה לו.
היו”ר רונית תירוש
אני לא הבנתי. רק אם הם חוזרים לעבודה חקלאית משלימים להם?
לאה ורון
כן.
היו"ר רונית תירוש
אם הם פותחים מסעדה – לא?
יורם מוסווי
זה גם זה, וגם אם זה לא מגיע ל-100%. זה מגיע ל-80%.
היו"ר רונית תירוש
תודה. עמרם מור יוסף, נציג העסקים.
עמרם יוסף
אני רוצה להעלות את הבעיות שיש לבעלי העסקים בחוק. היו הרבה עסקים קטנים בגוש קטיף. הרבה מהם עבדו או מתוך הבתים שלהם או במבנה עסקים. היום בניצן או בעין-צורים או במקומות עם ריכוזים גדולים, אין מבנים לתעסוקה לאלה שרוצים לחזור לעסוק בעסקים הקטנים. יתרה מזאת, גם אלה שהיו להם מבנים בגוש קטיף – חנויות או משרדים – לא מקבלים פיצוי על המבנה עצמו. אני אסביר: יש שני מסלולים בחוק פינוי פיצוי: המסלול הפיננסי והמסלול הנכסי. אדם שהולך במסלול הפיננסי, ויש לו מבנה שהיה שלו, והוא קנה אותו במיטב כספו לא יכול לקבל את ערך המבנה או את ערך הקרקע, אפילו אם זאת יחידת משרד. אם הוא יקבל פיצוי במסלול הפיננסי זה שווה לעסקים קטנים 50% מהפיצוי שהוא היה אמור לקבל עבור המבנה ועבור העסק שלו.
ניסן סלומינסקי
במסלול השני הוא מקבל הכול?
עמרם מור יוסף
במסלול הנכסי הוא מקבל רק את המבנה. לדוגמה, אדם שהפיצוי הפיננסי שלו שווה 300 אלף שקל, ומבנה עלה לו כ-200 אלף שקל, לא יכול לקבל גם את המבנה וגם את המסלול הפיננסי, אלא רק את המסלול הפיננסי, ואז בפועל הוא מקבל 50% מהפיצוי שהיה אמור לקבל.
תומר מוסקוביץ'
רק כדי להמשיך את קו הטיעון שלך, אפשר לפתח את זה טוב יותר: מי שהולך למסלול הפיננסי יוצא שהוא מקבל חלק מהפיצוי על הרווחים, חלק על המבנה, ופיצוי הוא לא מקבל בכלל. כי הפיצוי הפיננסי מחולק למבנה ולרווחים ולא נשאר לו בכלל פיצוי. זה ההיגיון של מה שאתה אומר.
עמרם מור יוסף
התוצאה היא שהוא מקבל ערך פיצוי נמוך מאוד.
תומר מוסקוביץ’
נמוך מאוד זאת שאלה אחרת. זה טיעון מוזר.
עמרם מור יוסף
אדם שהיה לו מבנה משרד ששייך לו או אדם שהשכיר משרד- -
תומר מוסקוביץ’
זה לא משפיע על הפיננסי?
עמרם מור יוסף
זה משפיע, אבל באיזו מהות זה משפיע?
תומר מוסקוביץ’
פיננסי זה אומר בגדול – למכור את העסק מרצון. מבנה, שם טוב, מוניטין, לקוחות – כל זה מבטל את הפיננסי. לכן אי-אפשר להגיד שהפיננסי לא מקנה פיצוי על המבנה, כי הוא מורכב מהרווחים- -
היו"ר רונית תירוש
הוא כולל גם את המבנה.
תומר מוסקוביץ’
עוד שתי דוגמות: אותו עסק בדיוק עם אותן הכנסות בדיוק – אחד מתנהל מעסק שלו- -
משה גפני
השאלה היא אם לאדם הייתה מכולת בגוש קטיף, והוא היה מוכר אותה מרצון ב-100 אלף שקל- -
תומר מוסקוביץ’
אז הערך הפיננסי שלו הוא יותר מ-100 אלף שקל.
עמרם מור יוסף
לא יכול להיות.
משה גפני
המדינה משלמת לו את זה?
תומר מוסקוביץ’
ברור, יותר, כי המכפילים הם הרבה יותר גבוהים.
עמרם מור יוסף
איזה מכפילים?
תומר מוסקוביץ’
אתה רוצה את כל המכפילים?
עמרם מור יוסף
אני יודע.
תומר מוסקוביץ’
אני אתייחס אחר-כך, אבל הטענה היא טענה משונה.
היו"ר רונית תירוש
אתה חולק על כך שאתה מקבל 100%- - -
עמרם מור יוסף
בוודאי. אם יש לי משרד שעלה 200 אלף שקל, הפיצוי יהיה 400 אלף שקל, ובפועל את מקבל 50% מהעלות של הפיצוי.
היו"ר רונית תירוש
אני לא הבנתי איך מ-200 ו-400 זה 50%.
קריאות
- - -
עמרם מור יוסף
מבנה של משרד שקניתי אותו במיטב כספי ב-200 אלף שקל אני אקבל עליו 200, וגם מי ששכר משרד באותו ערך יקבל 200.
תומר מוסקוביץ’
בוודאי שלא. זה לא נכון. תבדוק את ההוצאות שלך, לך לא יהיו דמי שכירות, ולכן הרווחים שלך יותר גדולים- -
עמרם מור יוסף
- - -
תומר מוסקוביץ’
אבל אם המבנה שלך כבר הופחת לגמרי - -
עמרם מור יוסף
איך יופחת לגמרי?
תומר מוסקוביץ’
- -אז הפחת יותר נמוך- -
עמרם מור יוסף
בכמה?
תומר מוסקוביץ’
- - -
היו”ר רונית תירוש
חבר הכנסת אריאל, אנחנו יורדים לפרטים האלה, או שאנחנו דנים בכך שאנשים מובטלים ושגובה הפיצויים משקף או לא משקף?
קריאות
- - -
אורי אריאל
לא צריך להיכנס לזה.
היו"ר רונית תירוש
אני מבקשת לתמצת כי אנחנו רוצים להגיע להחלטות. הטענה שלך היא שאתה לא מקבל פיצוי כגובה הנזק.
עמרם מור יוסף
בנייר שהכנתי יש כמה דוגמות פשוטות. אדם שממשיך את העסק שלו וצריך לשלם ארנונה בגובה הארנונה על המשרדים באשקלון לא יכול להמשיך - -
תומר מוסקוביץ’
זאת הבעיה.
עמרם מור יוסף
לקחת שכירות של משרד באשקלון זה לא רלוונטי.
היו”ר רונית תירוש
זה נכון לגבי כל דבר.
עמרם מור יוסף
זה נכון אם אתה מקבל פיצוי מלא על העסק שלך שאתה רוצה למכור.
היו”ר רונית תירוש
אנחנו נבקש לשמוע אם לקחו את זה בחשבון. אני לא מצפה שייתנו לך פיצוי על גובה הארנונה בתל-אביב- -
עמרם מור יוסף
לא תל-אביב, אבל אשקלון ייתנו לי?
היו"ר רונית תירוש
אני רוצה לשמוע האם נתנו בקריטריונים פיצוי על מקום שהארנונה בו קצת יותר גבוהה מגוש קטיף כי שם הארנונה הייתה, כנראה, מאוד נמוכה. תודה.
יוסי דיין
אני מאזור התעשייה ארז, מגורש מהבית בניסנית אחרי 15 שנה. באזור התעשייה ארז הייתי 35 שנה. אני גר בקרווילות בכרמיה. רק בשבוע שעבר נשרפה קרווילה, כי הקסאמים לא פוסחים עלינו, ועוברים מעלינו לאשקלון. אולי בעוד 3 שנים נגיע לבית הקבע שלנו.
משה גפני
איפה בית הקבע אמור להיות?
יוסי דיין
בצפון אשקלון. אני גם מוביל את הדבר הזה, ועדיין לא התחילו את הפיתוח. יגמרו את הפיתוח בעוד שנה וחצי, אחר-כך נבנה עוד שנה וחצי, ובעוד 3 שנים בעזרת השם אולי נגיע לבית. עסקתי כל חיי בפעילות בצפון החבל בפעילות ציבורית ובבניית היישוב. בארז עסקתי בביטחון ובנדל"ן ובניהול האזור בוועדת היגוי ובניין ערים ארז.
לעניין החוק
כותבי החוק "פינוי-ביזוי" חשבו שכתבו חוק שבראש כותרתו רשום: "מתן פיצויים הוגנים וראויים" ובהמשך רשום בהגדרה ליישוב: "יישוב ישראלי בשטח מפונה וכן אזור תעשייה ארז". בהמשך החוק נשכחו שתי ההגדרות שבכותרת. מדינת ישראל החליטה לגרש 120 יזמים אחרי 35 שנה בלי פיצוי, ועשתה את חלקם פושטי רגל מכיוון שלא היה להם לא אמא ולא אבא כדוגמת המועצה חברי כנסת או שר ובמנותק מצה"ל שהיה אחראי עלינו בארז.

מִנהלת סל"ע פנתה לצה"ל והודיעה לו שהמקום לא שייך לו ושלא יטפל בנו עוד מיום החוק ונזרקנו לכלבים. 50% מהיזמים בארז הם בעלי בית, כלומר בעלי קרקעות בארז שקנו ובנו בניינים ענקיים בארז. גם בגלל המצב הביטחוני לא היה לנו בארז – אנחנו לא היינו שמחים, אבל יצאנו ב-15 באוגוסט בשם מדינת ישראל שמגרשת אותנו ומפסיקה כל פעילות. מנהלת סל"ע לא משתמשת בשמאות שמדינת ישראל עשתה שם, לפי בקשתנו. יתרה מזאת, על-פי חוק אנחנו אמורים לשמור על ניירות במשך 7 שנים. בנינו את הבניינים לפני 35 שנה, והיום צריך להירשם בספרים "אפס" על הבניינים. מנהלת סל"ע דורשת שנוכיח כמה זה שווה, וכך ישלמו; אם לא נוכיח לא ישלמו. אחרי שבנינו את הבניינים לפני 35 בידיים שלנו עם הפועלים שלנו, וזה כבר לא רשום בספרים. אם הייתי בוחר שטח או מבנה לפני הפינוי או לפני החוק יכולתי למכור בכל מחיר שרציתי כי המקום הכי יפה והכי יקר היה בארז – לא בגוש קטיף ולא בארץ. מנהלת סל"ע לא מסכימה עם זה. החוק דורש מאתנו להוכיח כמה זה עלה לנו. כלומר אם הייתי יכול למכור בניין במיליון דולר לפני החוק, היום אני יכול לקבל אולי 200 אלף דולר.
משה גפני
אתה קיבלת פיצוי על המבנה שלך?
יוסי דיין
אני קיבלתי רק מקדמות כי אני לא מוכיח בספרים שהעסק שווה. הוכחתי להם בכמה שמאויות- -
היו"ר רונית תירוש
הם לא מקבלים את השמאויות.
משה גפני
מה זה מקדמות, מה סדרי גודל?
יוסי דיין
שטח ששווה 1.7 קיבלתי 300 אלף דולר עד היום.
היו”ר רונית תירוש
זה לא אומר לי כלום.
יוסי דיין
זה שווה מיליון דולר. המדינה מכרה שם שטח ב-120 אלף דולר- -
היו"ר רונית תירוש
אתם לא תקבלו תשובות, חבל. זה לא אומר לי כלום. מיליון נשמע לי הרבה כסף, אבל זה כנראה לא הרבה כסף.
יוסי דיין
אנחנו מבקשים אתר חלופי לארז; אזור תעשייה במבקיעים. גם להביא את אנשי ניצן וגם להביא את התעשיינים חזרה למקום שאפשר להקים בו אזור תעשייה כדוגמת ארז, לא עם הפלסטינים, אלא עם ישראלים.
אורי אריאל
למה לא תלכו לנועם?
יוסי דיין
כי נועם זה רחוק מאוד. אמרו לי שזאת תקלה שבנו את נועם, אף אחד לא הלך לשם - - -
ליאור קלפה
אני יושב ראש ועד מתיישבי גוש קטיף. בסוגייה של נועם פניתי למנכ"ל משרד התמ"ת, והתברר שביורוקרטית תושב גוש קטיף לא יכול להגיע לאזור התעשייה נועם כי יש שם קהל יעד מסוים והטבות מסוימות שלא אוכל לתת אותן כרגע לאותם תושבים.
תומר מוסקוביץ’
זה יסודר.
היו”ר רונית תירוש
אני רוצה להפנות את תשומת לבכם שהדיון הזה מקוון. הציבור רואה, שומע ויכול גם להגיב. יש כאן שתי קריאות לעזרה: "מה יהיה על מגורשי גוש קטיף" ו"עד מתי? מדוע לא מטפלים בנו". זה בדיוק מהות הדיון בוועדה הזאת לפחות בכל מה שקשור לתעסוקה, לא מדובר על דיור ועל בעיות אחרות.

אני רוצה למקד את השאלות ולהביא אותן בפני המשנה למנכ"ל יוסי ישי. שלוש שאלות עולות: מדוע לא נותנים אפשרויות לחקלאים לקבל שטחים עם כל התשתיות כדי שיוכלו לקום בבוקר להתחיל לפעול. כיום המצב הוא ש-90% מהם מובטלים; שנית, יש פה ויכוח על גובה הפיצוי: על-פי ערך שמאות הוא חושב, מדוע הארנונה נלקחת בחשבון רק כפי שהייתה בגוש עצמו ולא נלקחת בחשבון כפי שהיא כאשר מקימים עסק חדש במקום שבו גובה הארנונה גבוה יותר. אנחנו לא מדברים על תל-אביב שהיא בקצה העליון, אלא על משהו יותר סביר. שאלה שלישית, מדוע לא מוקמת חלופה לאזור תעשייה ארז במרחק סביר שיכול לשרת את המפונים.
יוסי ישי
דיון כזה הוא באמת מתסכל מכיוון שאתה מתלבט מה להציג: האם להציג את חצי הכוס המלאה או את חצי הריקה.
היו"ר רונית תירוש
אני בטוחה שיש חצי כוס מלאה, ואולי אפילו מלאה- -
יוסי ישי
חצי הכוס המלאה היא גדולה מאוד, אבל לא אפרט אותה. אני אשמח להשאיר כאן מצגת שתבהיר.
נתונים
בגוש היו 450 נחלות עם כ-170 חקלאים פעילים. כדי לנסות לקלוע לרצונות השונים מנהלת סל"ע, משרד החקלאות והחטיבה להתיישבות מטפלים ב-630 פתרונות. 630 המקרים האלה מתחלקים: יש ביישובים קיימים, יש פארקים לחממות, יש פתרונות בתוך יישובים קיימים, ויש יישובים חדשים. אם מחברים את כל הפתרונות האלה מגיעים ל-630 פתרונות, ובהם 170 חקלאים פעילים מתוך 450.


איפה הבעיה? לגבי קרקע חקלאית החוק קבע חד-משמעית שיש שתי חלופות: או לקבל פיצוי או לקבל נחלה פיסית ביישוב קיים מדרום לקו קריית-גת-אשקלון.
היו”ר רונית תירוש
מה זה נחלה, בלי תשתיות?
יוסי ישי
נחלה זאת נחלה מלאה. נחלה קיימת במושב קיים. אלה שתי האופציות שהחוק נתן.
היו"ר רונית תירוש
יפה.
יוסי ישי
אף אחד לא בחר באופציה השנייה לקבל נחלה פיסית קיימת מתוך רשימת נחלות שהופיעו בנספח. לכן נשארו שתי החלופות: לקבל את הכסף; וכל מיני קומבינציות של חלופות כדי להתגבר על הלקונה הזאת. הבעיה מתמקדת באוכלוסייה אחת בלבד: אוכלוסיית החקלאים שמתגוררים ביישוב ניצן. כל האחרים נמצאים בשלב כזה או אחר של פתרון - או שהם כבר ביישובים החדשים בחלוצית וכבר הקימו את החממות, והם כבר פעילים שם. הייתה להם עונה חקלאית פנטסטית השנה, כי זאת הייתה אחת העונות הכי טובות שהייתה אי-פעם. מי שהפעיל את החממות שלו החזיר את ההשקעה בשנה.
עמרם מור יוסף
כמה כאלה יש?
יוסי ישי
הרבה מאוד, תאמין לי שאני יכול לפרט לך. אני לא רוצה לדבר על הכוס המלאה – זה עשרות. לרובם נמצא פתרון: גם לחבר'ה בחלוציות, גם לחבר'ה בשומריה וגם לחבר'ה באמציה בנצר חזני, בחפץ חיים, ביסודות ועוד. כולם נמצאים בתהליך, והם לא פה.
היו"ר רונית תירוש
רק ניצן.
יורם מוסווי
נמצאים בתהליך, שימי לב.
יוסי ישי
חלקם כבר הקימו חממות, ועובדים.
יורם מוסווי
זה לא נכון.
יוסי ישי
טוב, לא נכון.
יורם מוסווי
זה לא נכון.
יוסי ישי
אני מציע לוועדה לבקר בחלוציות ולראות.
יורם מוסווי
עזוב את החלוציות.
יוסי ישי
לא באתי לדבר על חצי הכוס המלאה, באתי לדבר על חצי הכוס הריקה, והיא מתמקדת באוכלוסייה אחת בלבד שזיהינו ברגע הראשון מכיוון שמחוסר ברירה נתַנו פתרון עקום: זאת אוכלוסייה שבחרה לא להתיישב ביישוב חקלאי מתוכנן כמו מושב שיתופי, מושב או קיבוץ- -
היו"ר רונית תירוש
הקימו יישוב.
יוסי ישי
הם רוצים לגור ביישוב קהילתי ולהמשיך לעבוד בחקלאות. אין חיה כזאת. המצאנו חיה כזאת. כדי לעמוד במשימה הזאת הם יגורו בניצן; המדינה השקיעה כ-5000 דולר לדונם עבור 2200 דונם שהיא רכשה בזיקים ובמבקיעים כדי לתת פתרונות ל-55 חקלאים. חלק גדול מהקרקע נרכש, רובו כבר עם כל התשתיות: גידור, חשמל, מים. זאת קרקע שהם בחרו, לא אנחנו בחרנו אותה.
אורי אריאל
יש כבר תקשורת שם?
יוסי ישי
תכף הם יגידו אם יש תקשורת או לא.
אורי אריאל
תקשורת עדיין אין אחרי שנה וחצי?
יוסי ישי
לצערי הרב, אף על פי שהמדינה השקיעה פה מיליונים זאת קרקע שאין לה הופכין. בודדים לקחו אותה, אחרים לא רוצים אותה, עומדים על הגדר. אנחנו מחפשים קרקעות נוספים כל הזמן.
היו”ר רונית תירוש
למה לחפש עוד אם יש פנויים?
יוסי ישי
אני מוכרח לתת להם תשובות מכיוון שאני לא יכול לעמוד בפני חקלאי שאומר לי שהוא רוצה קרקע, ולהגיד לו שיבלע את מה ביקש – ביקש זיקים, שיקבל את זיקים. עכשיו יש 2000 דונם קרקע- -
היו”ר רונית תירוש
אני לא מבינה למה אתה לא יכול לומר את זה.
יוסי ישי
אני יכול להכריח אותו?
היו”ר רונית תירוש
כן. אם אתה נתת קרקע במרחק סביר – וזיקים הוא במרחק סביר מניצן- -
יוסי ישי
קטונתי מלהכריח.
היו"ר רונית תירוש
אני יכולה להתלונן אם נתת קרקע שאינה מוכשרת לפעולה. האם הקרקעות שנתת מוכשרות לפעולה?
יוסי ישי
הקרקעות שנתנו הן קרקעות שנרכשה. יש בה גידור, מים, חשמל, משטחים לבתי אריזה.
היו"ר רונית תירוש
ברשותך, אני פונה אל יורם. הקרקע שניתנה לכם בזיקים היא קרקע שאפשר מחר בבוקר לעלות עליה ולהקים בה חממות?
יורם מוסווי
יוסי צודק, אבל לא בכול. יוסי צודק שבזיקים ניתנה קרקע לא בהסכמת משרד החקלאות; יוסי עצמו לא היה בעד אותה קרקע. אני אומר בזהירות: ב-2,200 דונם שנרכשו יש לא מעט קרקע לא ראויה לעיבוד.
היו”ר רונית תירוש
מאחר שלא כולם קופצים, יש היום קרקעות פנויות שראויות לעיבוד?
יורם מוסווי
ניתנה שם קרקע ל-17 חקלאים, מהם 7 שחזרו למסלול העבודה.
היו”ר רונית תירוש
מדוע 10 הנחלות האחרות לא מאוישות?
יורם מוסווי
לא 10. יש שתיים שהן כרגע פנויות, ויכולים להיכנס אליהן עוד שני חקלאים.
היו"ר רונית תירוש
למה הן לא מאוישות?
יורם מוסווי
כי הם לא רוצים. הקרקע לא מי-יודע-מה באותו אזור- -
היו"ר רונית תירוש
אז מה אתה אומר בעצם?
יורם מוסווי
מתוך כל אלה שקיבלו יש עדיין בניצן 89 משפחות שלא קיבלו קרקע בכלל.
היו”ר רונית תירוש
הדיון מתבסס על כך שניתנו לכם קרקעות, והן לא מוכשרות לפעילות. עכשיו מסתבר שיש קרקעות שאתה יכול לעלות עליהן מחר בבוקר ולהפעיל אותן ולמרות זאת לא נמצא מי שיקפוץ על המציאה הזאת. לפני שמטפלים ב-95, למה שלא נטפל ב-93, לפחות ששניים יסגרו לנו את הפינה הזאת. אי-אפשר לבוא בטענות למדינה ולמנהלת אם יש קרקעות מוכשרות, ועדיין אין "קונה". אם לא רוצים ללכת על פעילות חקלאית ורוצים לפתוח מכולת, שיגידו – יש אפיק אחר. ואז נדון בדיון אם הפיצויים משקפים את הנזק או לא.
יורם מוסווי
אין לי ספק, שלא נסתר מעינייך ומכל המכובדים שיושבים פה שכל התהליך הזה הוא תהליך מאוד לא פשוט. עברנו תקופה של שנה שאדם לא ידע מה הוא רוצה. אחרי שנה הוא רוצה לחזור, וראו זה פלא – הוא מוצא את אותו פיצוי שהוא קיבל על המשק שלו, והוא לא יכול לבנות עם זה מחדש.
היו"ר רונית תירוש
אז אנחנו עוברים לשאלת הפיצויים עכשיו.
יורם מוסווי
בדיוק. אלה שקיבלו קרקע ולא חזרו מסתכלים על החברים שחזרו, הם רואים איזה בעיות יש להם, כמה כסף זה עולה להם; הם לוקחים הלוואות מהבנקים כדי לחזור למסלול העבודה. כשיגיע היום שהם יצטרכו לבנות את הבית אני פוחד שהם לא יצליחו לבנות את ביתם. יושבים כאן אנשים ממנהלת סל"ע ומכירים את הנתונים. זה אמיתי.
היו”ר רונית תירוש
אני מבינה. אנחנו לא דנים כרגע מדוע אין מספיק קרקעות מוכשרות. אנחנו עוברים לסעיף הבא: מדוע לא ניתנים פיצויים ישימים שאפשר להתחיל לפעול איתם מחר בבוקר?
יוסי ישי
זאת באמת הבעיה. הפיצוי, לפי החוק, פלוס המענקים שהם זכאים לקבל על-פי החוק, לא מאפשרים העתקה. אין כיסוי של אחד לאחד. החוק נותן פיצוי בגובה של 66% משווי הנכס בהעתקה, לפי המסלול הנכסי שהוא המסלול הסביר; החוק מאפשר בנוסחאות מאוד מסובכות ובתנאים מאוד מסובכים לקבל מענקים נוספים, והתקרה המקסימלית מגיעה ל-89%- -
היו"ר רונית תירוש
שזה 89% מהנכס בגוש קטיף.
יוסי ישי
89% מעלות ההעתקה. אני מדבר על חקלאות.
קריאה
זה לא נכון.
היו”ר רונית תירוש
זה מגיע ל-100%?
תומר מוסקוביץ’
זה מגיע ל-100%, אבל זה לא פותר את הבעיה.
היו"ר רונית תירוש
זה מגיע ל-100% בערך של גוש קטיף, לא בערך של אשקלון. ברור לכם שהם לא יכולים לחזור לגוש קטיף- -
יורם מוסווי
זה לא מה שאמרנו.
תומר מוסקוביץ’
זה לא בערך. מי שהיה לו 20 דונם חממות בגוש קטיף, הפיצויים יספיקו לו לבנות 20 דונם חממות באשקלון. החקלאים טוענים שאת ה-20 דונם האלה הם עיבדו עם פלסטינים, והיו צריכים לשלם להם שכר מינימום- -
קריאות
לא הגענו לשלב הזה בכלל.
תומר מוסקוביץ’
זאת שאלה מקצועית, אנחנו יכולים להראות לך את השקפים. המחלוקת יכולה להיות על אחוזים לכאן או לכאן. עובדה היא שמי שבנה, בנה 40 דונם.
היו”ר רונית תירוש
אני לא רואה בעיה. אם מנהלת סל"ע טוענת שאתם מקבלים 100% תברכו על זה בשתי ידיים. כל שנותר הוא לקחת גוף מוסמך ולראות שזה אכן 100%.
קריאה
תודה רבה.
משה גפני
גברתי היושבת ראש, הלוואי שגם אני הייתי נדבק מהאופטימיות שלך. בעיית הבעיות נתגלתה עכשיו. לפני שבועיים הייתי עם חבר הכנסת אורי אריאל בסיור. יושבים פה שני גופים ממשלתיים שצריכים לטפל במתיישבים. אומר משנה למנכ"ל משרד החקלאות 85% או 89%; אומרת מנהלת סל"ע שאנחנו מאוד מכבדים אותם, שיש פיצוי של 100%. זאת אומרת, את ואני בכלל לא מבינים בזה. אנחנו בכלל לא נדע עם מה אנחנו צריכים להתמודד. הם שני הגופים הממשלתיים שמה שהיה צריך לעשות, כמו שאמרנו בסיור, זה שמנהלת סל"ע תפנה אותם, ושהצבא ייתן להם את הפתרונות. אז הכול היה נראה אחרת. איך הם אומרים 100%, הם מבינים בחקלאות? יוסי ישי מבין בחקלאות. אתם אנשים מאוד מכובדים, אבל אתם ממשלה אחת- -
היו"ר רונית תירוש
אל תעליב את המקצועיות שלהם.
משה גפני
- - אני לא יודע אם הם שייכים לעמיר פרץ או לא אולמרט, אבל זה ממשלה אחת.
היו”ר רונית תירוש
אני רוצה לשאול את מנהלת סל"ע שאלה: האם מומחים מקצועיים ממשרד החקלאות אמונים עליכם כמי שיכול להודיע לוועדה האם ניתן 100% או 86% או יותר?
תומר מוסקוביץ’
זאת לא הבעיה, אנחנו יכולים להגיש נייר מוסכם. זה מתייחס למה שאמר קודם יורם מוסווי על מנכ"ל משרד ראש הממשלה שחוזר בו כביכול יום אחרי יום. חבר הכנסת אורי אריאל מכיר את זה היטב. השאלה הגדולה באמת היא האם מסתכלים אחורה או קדימה- -
היו"ר רונית תירוש
רק קדימה.
תומר מוסקוביץ’
- - אם חישוב הפיצוי - -
היו"ר רונית תירוש
גם קדימה.
תומר מוסקוביץ’
החוק לא אומר את זה. החוק מתייחס לפיצוי של מה שהיה לו בגוש קטיף; החוק לא מתייחס לעלויות העתידיות של ההפעלה. לכן חברי הכנסת אורי אריאל ואביגדור יצחקי שהציעו הצעת חוק לתיקון הציעו לקחת מומחה שיגיד כמה דונמים באזור ניצנים צריך חקלאי שהתפרנס מ-20 דונם חממות בגוש קטיף כדי להתפרנס באותה מידה. זה שינוי הקונספציה של החוק, ולזה מנכ"ל משרד ראש הממשלה לא הסכים. מה שכן, הסכמנו לבדוק האם ניתן פיצוי הוגן ל-20 דונם שהיו. על זה עומד הוויכוח בין שני הצדדים: בין משרד ראש הממשלה שמנהלת סל"ע היא חלק ממנו לבין חברי הכנסת שהציעו את החוק. אם תהיה הסכמה שהבדיקה המקצועית תהיה השאלה האם הפיצוי מפצה על מה שהיה אפשר להתחיל את הדרך היום, כי את זה כבר הצענו לפני חודש. חברי הכנסת ונציגת המתיישבים לא הסכימו, כי אמרו שהם צריכים שטח חממות הרבה יותר גדול כדי להביא הביתה אותה הכנסה, שדרך אגב, לפי הספרים, לא הוגשו בכלל הכנסות, אבל זאת שאלה אחרת שאין זה המקום לדון בה.
משה גפני
מה הוויכוח שלכם עם משרד החקלאות שהוא הגורם הממשלתי המקצועי?
תומר מוסקוביץ’
הוויכוח הוא על אחוזים בודדים.
משה גפני
אתה אומר 100%, והם אומרים 89%.
תומר מוסקוביץ’
חבר הכנסת גפני, זה לא הוויכוח. גם אם היינו מסכימים שעל 80% מוסיפים 14% זה לא היה מניח את דעתם כי הם אומרים שבשביל להתפרנס באותה מידה הוא צריך 40 דונם. זה ויכוח קטן, השאלה איך אתה סופר את זה. גם הייתה נכונות מצד משרד ראש הממשלה וכבר הגענו לסיכום על הגדלה ניכרת של הפיצוי, שהתפוצצה על הדבר הזה.
היו”ר רונית תירוש
לקחו אדם והוציאו אותו מביתו וממקום עבודתו, ומושיבים אותו במקום אחר. מקובל עליך שצריכים לתת לו את האפשרות לעבוד? הוא לא מבקש יותר, הוא לא מבקש לסחוט מהמדינה; הוא רוצה לעבוד בדיוק כמו שהוא עבד שם. כלומר, אם לצערו, המקום הכי קרוב לגוש קטיף זה אשקלון או בזיקים, ושם הוא מקים את החממה, וההפעלה עולה לו יותר – מקובל שמישהו צריך לממן את זה?
תומר מוסקוביץ’
זאת שאלה של מדיניות, אני לא הגורם המוסמך לכך.
משה גפני
אבל זאת השאלה הנכונה.
תומר מוסקוביץ’
זאת לא השאלה לאנשי המקצוע, אנחנו מפעילים את החוק כמו שהוא.
היו”ר רונית תירוש
עכשיו אני אשאל אותך בהגינות: כפי שאתם מפצים היום זה נותן לו את האפשרות?
תומר מוסקוביץ’
אני לא יודע. זה נותן לו את האפשרות לבנות את אותו היקף דונמים שהיו לו בגוש קטיף- -
משה גפני
אבל היא שאלה שאֵלה מאוד ברורה, אפילו אני הבנתי.
תומר מוסקוביץ’
אתה מנסה לסחוט מחמאות בכוח? מחמאות אחר-כך.
אורי אריאל
הרב גפני אומר לפי הכלל הידוע, שאם הש.ג. הבין, כולם הבינו- -
ניסן סלומינסקי
לא הגישו לכם ניירות של אנשי מקצוע שמראים שזה לא יכול להיות?
תומר מוסקוביץ’
- - -
משה גפני
תומר, זה לא פיר. היושבת ראש שאלה אותך שאלה שמעניינת את כולנו- -
היו"ר רונית תירוש
הוא ענה לי בהגינות.
משה גפני
אבל היא שאלה אותך שאלה שלנו חברי הכנסת, שמפקחים על עבודת הממשלה, חשוב לדעת את התשובה המקצועית. אתה לא תקבע את המדיניות, אין לנו טענות עליה. רק תענה על השאלה שלה, כי התחמקת מתשובה. היא שאלה אותך האם, לפי הערכתך המקצועית, אדם שהייתה לו נחלה בגוש קטיף, והוא צריך להמשיך לחיות בדיוק כפי שחי בגוש קטיף מבחינת הנחלה, האם הוא יכול לחיות אותו דבר? התשובה היא כן או לא. אם כן, אין לנו בעיה; אם לא צריך לתקן את החוק. לא אתה.
תומר מוסקוביץ’
היושבת ראש שאלה אותי לא את השאלה שאתה שואל עכשיו- -
משה גפני
זאת בדיוק השאלה.
תומר מוסקוביץ’
- -היא שאלה אותי אם נכון שאדם שלקחו אותו מגוש קטיף צריך לתת לו משהו שהוא צריך להתפרנס ממנו במקום החדש.
ניסן סלומינסקי
תשנה את השאלה.
משה גפני
תשנה את השאלה לשאלה האם, לפי דעתך, הוא יכול להמשיך לחיות כך.
תומר מוסקוביץ’
להשיב לשאלה האם זה ראוי או לא, השבתי שזה לא על שולחני; לשאלה כמה דונם צריך בן אדם בזיקים, התשובה הפשוטה היא שאני לא יודע, כי זאת שאלה לאנשי מקצוע, ואנחנו לא בדקנו את השאלה הזאת.
משה גפני
השאלה היא האם לפי החוק הקיים, הוא יכול להמשיך לחיות כמו שהוא חי בגוש קטיף.
תומר מוסקוביץ’
לא.
משה גפני
התשובה היא "לא".
תומר מוסקוביץ’
התשובה היא שזה לא נבדק.
ניסן סלומינסקי
כמה זמן לוקח לבדוק כזאת שאלה דומיננטית?
תומר מוסקוביץ’
אנחנו לא הסכמנו לבדוק את השאלה הזאת.
ניסן סלומינסקי
למה?
תומר מוסקוביץ’
אתה שמעת את - - -
ניסן סלומינסקי
אני הבנתי, אבל אם יתברר לכם בבדיקה שהכול אפשרי, אז אין טעם לשאלה הראשונה, ולא צריכים לסבך את ראש הממשלה ואת המנכ"לים ולשנות את החוק, כי בסך-הכול זה נותן. אם יתברר לכם שזה לא נותן אפשרות אז יחליטו הפוליטיקאים אם לשנות או לא.
היו"ר רונית תירוש
הוא אמר בתחילת הדיון שכנראה צריך לשנות את החוק.
ניסן סלומינסקי
אבל אתם צריכים לפחות לעשות את הבדיקה.
היו"ר רונית תירוש
אני מבקשת לשמוע את משרד האוצר.
אורי ישראלי
אני הייתי מעורב בתהליך החקיקה, ואני גם עובד עם מנהלת סל"ע על יישום החוק. החוק מגדיר מסלול פיננסי שמתייחס לרווחים שהיו לבעל העסק שהיה חקלאי או תעשיין בשנים שלפני הפינוי. אם הבן אדם העסיק פועלים פלסטינים זולים באותן שנים, משמע שהרווח שלו באותן שנים היה גבוה יותר. הרווח הגבוה הזה מתבטא בסופו של דבר בפיצוי. הפיצוי נותן את שווי העסק, וזה איזשהו היוון של כל הרווחים העתידיים, שנבנים מהרווחים הגבוהים שהיו לו בגלל הפועלים הפלסטינים. לכן לשאלתך, האם החוק נותן פיצוי גם בהתייחס לעלויות ההעסקה הזולות יותר בעתיד – התשובה היא כן.
היו”ר רונית תירוש
יש היוון מלא? אתה אמרת למשל שעל ארנונה אין.
אורי ישראלי
הארנונה מתבטאת גם ברווח. אם אדם שילם ארנונה נמוכה או אפס ארנונה, באופן ישיר הרווח שלו עלה באותן שנים, וגם הפיצוי שלו גדל באותן שנים, לפי המכפילים שנקבעו גם לפי ועדות מומחים שקבעו בסופו של דבר את הנוסחה בחוק. לכן החוק נותן פיצוי. הוא לא נותן פיצוי למי שהיו רווחים מאוד נמוכים או הפסדים. אז החוק נותן מסלול נוסף, ואז הוא יכול לקבל פיצוי לפי מה שהוא הקים והשקיע. אבל זה בן אדם שהרווחים שלו היו נמוכים או שהוא הפסיד לגמרי. לכן אותו בן אדם, כנראה, לא היה מרוויח גם בישראל עם אותם תנאים קודם: עם הפועלים הפלסטינים הזולים ועם הארנונה הנמוכה.
היו”ר רונית תירוש
מה זה בישראל? בקו הירוק?
אורי ישראלי
התכוונתי לשטח שמחוץ לשטח המפונה.


לכן התשובה לשאלתך היא "כן"- -
היו"ר רונית תירוש
בניגוד למה שאומר המשנה למנכ"לית מנהלת סל"ע, אתה טוען שמקבלים פיצוי שווה ערך, והם יכולים לפעול באופן מלא במקום החדש, ואין עליהם שום מגבלה.
אורי ישראלי
הם מקבלים פיצוי מלא למה שהיה להם קודם. עלות ההעתקה של הנכס, בהנחה שהם לא היו כל-כך גבוהים קודם, כנראה, תהיה נמוכה יותר, ולכן נשלם עוד כסף כדי לשלם את הסכום- - -
היו”ר רונית תירוש
מר ישי, אתה מסכים עם הדברים?
יוסי ישי
לא.
היו"ר רונית תירוש
אני רוצה לעצור פה ולאפשר לחבר הכנסת אורי אריאל להגיב.
אורי אריאל
תודה. אני מצטער שהדיון גלש קצת, אבל זה טבעו של דיון. בסוף לא שמענו ממנהלת סל"ע מה הבעיות שהם מזהים, ומה הפתרונות שהם מתכוונים לתת מעתה ואילך. כמעט השתכנעתי מאורי מאגף תקציבים שהחברים צריכים להחזיר עוד משהו כי הייתה קצת הפרזה בטוב לבה של המדינה. הם ישקלו את זה, אני משאיר את זה להם. אם זה היה כל כך פשוט כפי שאתה מציג את זה, וכל-כך ברור, אז מילא אני קופץ כי נניח שאני חשוד במידה של עניין, אבל יושבים כאן פקידים בכירים מאוד שלא מסכימים אתך. בדיון שהייתם בו אתי יחד עם רענן דינור, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, וראש הממשלה עצמו הייתה הסכמה שלוקחים יועץ מוסכם שיבחן את הדברים. אבל אין הסכמה, כפי שכולם פה מבינים. היועץ הזה נתקע כי רענן אמר שעד שחברי הכנסת לא יגמרו אתו את החוק, שום דבר לא יתקדם. כי הוא מחזיק אותנו. אני מבין את הצד הפוליטי. האם אני יכול להבין למה אנשים צריכים להיענש בגלל חברי הכנסת שרוצים לשנות את החקיקה?
היו”ר רונית תירוש
הם בני ערובה.
אורי אריאל
הם בני ערובה, זאת ההגדרה כרגע. יכול להיות שאני אשם יחד עם חבר הכנסת יצחקי כי מלמדים אותנו לקח. הרי יש דברים שמוסכם שהם עיוותים. אני מקבל שלא היה רצון רע, אז יש עיוותים שאותם אפשר לתקן.


אם מישהו לא זוכר, נזכיר לכולנו שעברה שנה וחצי. לא שבועיים או חודשיים שבהם אפשר לומר שזאת אי הבנה כי מתארגנים וצריך לתקן. אם מישהו ממנהלת סל"ע היה מסביר שזה עבר וזה אחרינו, והחל מעוד שבועיים יפתרו בעיה של עוד 80 איש, לא 300 – לא שמענו, אולי מכיוון שלא ניתנה אפשרות. אני לא יודע. אני רק מרגיש שלפחות מבחינתי כוונת הדיון הייתה לשמוע הצעות לפתרון, ובמה אנחנו חברי הכנסת צריכים לעזור לכם. יצאנו עם זה שיש בעיות. ידענו את זה, אני חושב.
היו”ר רונית תירוש
אני מודה לך על הדיון. כרגע זה גם על שולחנם של חברי הכנסת באותה הצעת חקיקה, איך לא לוקחים אותם כבני ערובה.
משה גפני
אני רוצה לומר מספר משפטים. המדינה החליטה מטעמיה שמפנים את האנשים האלה מבתיהם. מטבע הדברים צריך לפצות את האנשים על מה שנעשה. המדינה לא מפצה את האנשים. יהיו פקידים בכירים ככל שיהיו, אנשי משרד האוצר, אנשי מנהלת סל"ע והמשרדים הרלוונטיים שיסבירו לנו עד מחר בלילה שזה החוק וזה מה שסודר, וזה מה שנעשה - זה פשוט כתם על החברה הישראלית, ולא משנה אם זה ימין או שמאל; זה לא משנה אם זה דתיים או חילוניים. אנחנו קוראים גם את הכתבות בעיתונים של אנשי רוח בציבור החילוני שתמכו בכך באופן מוצהר וגלוי וסברו שזה מה שיציל את עם ישראל. אני לא נכנס לעניין הזה וגם לא מביע את דעתי, אבל כולם היום אומרים שהמדינה עושה עוול שאין כדוגמתו, זה לא יכול להיות. אני שמח על הדיון הזה כי כשאני אצטרך לעשות את ההיסטוריה שלי כחבר כנסת אני אוכל להגיד שתרמתי, אמרתי עוד בדיחה בעניין שאולי תעקוץ את משרדי הממשלה שיבהירו לאנשים שלהם שאנחנו רותחים מזעם. למה אני אומר בדיחות? פעם היה פריץ שהטיל מסים על התושבים בעיר ושלח את היועץ שלו לראות מה קורה שם. הוא אמר לו שיושבים שם בבתי המרזח ומקללים אותו. הפריץ אמר: לא נורא, אפשר להמשיך הלאה. בפעם השלישית שהוא שלח אותו הוא אמר שהם כבר צוחקים. הפריץ אמר: תבטל את המסים כי זה מתחיל להיות כבר מסוכן. רבים מחברי הכנסת אומרים על זה בדיחות.


גברתי היושבת ראש, את גם נציגת מפלגת השלטון, אי-אפשר להמשיך עם זה. זה בלתי מתקבל על הדעת. המחלות שם גברו. אני כבר יודע על בעיות כי נכנסתי לזה באחרונה. יש שם בעיות חינוכיות – יש פה הרבה מעבר לכסף, יש פה הרבה מעבר לנושא הזה. מדינה מתורבתת לא יכולה להמשיך לחיות עם הכתם הזה. אם לא ייכנסו לעניין בדרג הכי בכיר ובכל הכוח כדי לפתור את הבעיות האלה, לפחות במה שאפשר לפתור כי הנזק נגרם לילדים, לנערות, למוסדות חינוך. צריך לפתור את הבעיות בדרג הכי בכיר ולא לשלוח את האנשים המכובדים האלה שהם מאוד נחמדים, אבל אין להם סמכות לפתור את הבעיה.
היו”ר רונית תירוש
תודה על הדברים. בדבריה של שולמית מגוש קטיף: "דיון ענייני, כל הכבוד לחברי הכנסת הנוכחים והפועלים למעננו". אני מציעה להמשיך לפעול בנושא, לא להוריד את זה מסדר היום. תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה ב-13:40

קוד המקור של הנתונים