ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 19/02/2007

אישור תקנון בדבר ישיבות המועצה

פרוטוקול

 
PAGE
37
ועדת הפנים והגנת הסביבה

19/2/2007

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 117

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני א' באדר התשס"ז (19 בפברואר 2007), שעה 10:00
סדר היום
אישור תקנות בדבר ישיבות מועצה
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז

- היו"ר

שרה מרום-גולן

משה גפני

חנא סוויד

דוד אזולאי

יעקב מרגי

מרינה סולודקין
מוזמנים
עו"ד מרגלית בוטרמן
- יועצת משפטית, משרד הפנים

יעל טייב

- משרד הפנים

נועה בן אריה

- יועצת משפטית, מרכז השלטון המקומי

אחז בן ארי

- יועץ משפטי עיריית תל-אביב יפו

מרדכי וירשובסקי
- פרום חברי המועצות

חנניה ויינברגר
יועץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
איה לינצ'בסקי

אישור תקנות בדבר ישיבות מועצה
היו"ר אופיר פינס
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. נעסוק היום בתקנות בדבר ישיבות המועצה כפי שהגיש לנו שר הפנים. הגברת בוטרמן, אולי תציגי באופן כללי את הרציונאל, למה יזמתם אותם ולאחר מכן אנחנו נעבור לסעיפים עצמם.
מרגלית בוטרמן
התקנון לא עבר שינויים מהותיים במשך תקופה מאד ארוכה למרות השינויים שחלו גם בפקודת העיריות וגם בסדרי ההתנהלות. היו המון עתירות בעניינים שונים שקשורים לתקנון ושבאמת צריכים הסדרה. עשו את בצורה מאד יסודית, בדקו מה שקורה בכנסת, ובמידת הצורך לקחו משם סעיפים ועשו התאמה כשהרעיון לאפשר למשל לכל חבר מועצה לדבר, להביע את דעתו בעניין מסוים שקשור בעבודת המועצה.


בתקנות האלה עבדנו בשיתוף פעולה עם נועה בן אריה ואחז בן ארי, נציגי הרשויות המקומיות ואנחנו מבקשים שתאשרו אותם.
היו"ר אופיר פינס
יש הערה מקדמית?
מרדכי וירשובסקי
למען הפרוטוקול, אני מבקש לברך אותך בשמי ובשם ארגון חברי המועצות למינוי שלך, מאחל לך הצלחה, והצלחה לשלטון המקומי. מה שאני רוצה לומר כהערה ראשונה, שמשרד הפנים הכין סט של תקנות, שיש בהם המון דברים שלדעתי הם שליליים. אני יכול רק להגיד דבר אחד, שחברי מועצות עירוניות, שהם בסופו של דבר הגוף המרכזי של מועצת עירייה, אף אחד לא מתייעץ. לא באו איתי, אם חבריי, עם מישהו בדברים, ואמרו, אנחנו רוצים לעשות את זה, מה דעתכם? מה אתם חושבים? האם יש לכם הערות, האם יש לכם הצעות לשפר את זה? אולי זה כל כך מושלם שלא צריך לשפר?
היו"ר אופיר פינס
אתם לא חלק מהמרכז לשלטון מקומי.
מרדכי וירשובסקי
אנחנו לא חלק מהמרכז לשלטון מקומי, אנחנו לא מקבלים לעולם הזמנה לאיזשהו דיון, אנחנו לא שותפים בשום קבלת הכרעות, הניסיון האישי שלי - - -
היו"ר אופיר פינס
זאת אומרת המרכז לשלטון מקומי הוא רק של ראשי הרשויות?
מרדכי וירשובסקי
ראשי רשויות וסגני ראשי רשויות שהם חברי מועצה. אני רוצה לציין שפניתי כמה פעמים לעדי אלדר ולאגמון, מנכ"ל המרכז לשלטון המקומי, ושלחתי לו את ההערות שלנו לחוק הרשויות המקומיות שעוד טופל בזמנך כשר הפנים, ולא קיבלתי שום תגובה. אנחנו רוצים לשתף פעולה, אנחנו רוצים שהרשות המקומית תעבוד כמערכת, לא בדיוק כמו הכנסת, אבל בכל זאת מערכת פרלמנטארית מסוימת של שיתוף פעולה בין ראש הרשות המקומית, בין הסגנים לבין חברי המועצה. אבל, לא סופרים אותנו, אנחנו לא קיימים.


עכשיו שולחים לי, שלושה ימים לפני הדיון, את החומר, ואני צריך להתייחס אליו. אחז בן ארי שהוזכר כאן הוא היועץ המשפטי של עיריית תל-אביב, הוא אמנם עוזב עכשיו כי הוא קיבל הצעה מסוימת - - -
משה גפני
כל פעם שהוא מגיע לוועדת הפנים הוא עוזב למשהו אחר.
מרדכי וירשובסקי
הוא גם קולגה, גם יורשי בתפקיד אז אני לא רוצה להגיד שום מילה, אבל אני צריך לציין שבכל החודשים האלה, וזה בוודאי לקח חודשים כשהכינו את זה, אף אחד לא בא אלי ואמר, אנחנו רוצים לשנות את הקונספציה של שלושה חברי מועצה .

לכן אני מבקש, לאפשר לנו או לשבת עם אנשי משרד הפנים או להכין תזכיר מפורט על הסעיפים שנראים לנו סעיפים שאפשר לקבל, כי גם אנחנו רוצים לשפר. העניין הזה שהוזכר כאן שחברי מועצה יכולים לדבר כמו נאום מהמקום שהונהג בכנסת, אנחנו כבר מקיימים בעיריית תל אביב כבר שנתיים וזה הוכנס לכאן לדעתי בטעות בסוף הדיון ולא בתחילת הדיון, אבל זה כבר עניין טכני.
היו"ר אופיר פינס
אגב, גם בכנסת זה לא בתחילת הדיון.
משה גפני
הוא מדבר על נאומים בני דקה.
מרדכי וירשובסקי
מדובר על הנאום בן דקה מהמקום שכל חבר כנסת יכול להגיד מה שהוא רוצה. הנהגנו את זה בעיריית תל-אביב בהצלחה.
משה גפני
רוצים לבטל את זה בכנסת.
מרדכי וירשובסקי
אנחנו נבטל את זה עשר שנים אחרי זה, אנחנו תמיד מפגרים אחר הכנסת. אני מבקש אדוני היושב ראש, לאפשר לנו ולהכין לנו איזושהי הצעה, ולא לקבל על השולחן תורה ולהגיד, זוהי התורה ראה וקדש.
היו"ר אופיר פינס
תגובת משרד הפנים.
מרגלית בוטרמן
אני מבינה שעיקר הטענה של חבר הכנסת לשעבר וחבר המועצה בהווה מר וירשובסקי היא כנגד זה שחובת ההתייעצות לא קוימה. אני מצטערת להגיד שאני לא מכירה את הפורום שהוא היו"ר שלו.
היו"ר אופיר פינס
זה מצער מאוד, את זה אני אומר גם כשר פנים לשעבר.
מרגלית בוטרמן
את האיש אנחנו מכירים אבל לא את הפורום. לא אני זאת שליוויתי את התהליך כולו, אבל אנסה לברר.
היו"ר אופיר פינס
בוועדה הזו לא יהיה דיון על השלטון המקומי בלי שהפורום הזה מוזמן. בכל דיון על כל נושא, אפילו על החסה בשטחים, הם מוזמנים.
משה גפני
מרגע זה אני מודיע לחברי המועצות שלנו להתמודד על התפקיד שם. שדרגת אותם עכשיו.
אחז בן ארי
התקנון הזה הוא פרי של יוזמה שאני התחלתי בה לפני חמש שנים. זה נעשה בגלל הניסיון שלי במועצה. הרבה חורים הרבה אי בהירויות, דברים שצריך היה לתקן מבחינת הפיקוח של המועצה על הנעשה בעירייה. שנה שלמה בערך, עבודת המטה הייתה רק בתוך עיריית תל-אביב לפני שיצאתי למרכז השלטון המקומי והרחבנו את המעגל. למיטב זכרוני, לפחות פעם אחת העברתי נוסח שכמעט היה בשל לפרסום, היו עוד תיקונים קטנים, אבל העברתי את זה לפי בקשתו של מר וירשובסקי. כך שעל זה שלא הייתה בכלל התייעצות לא הייתי חותם על זה.
משה גפני
לא הבנתי, מי היוזם של השינוי הזה?
אחז בן ארי
היוזם באופן מקורי, הייתי אני ואני לוקח על עצמי את הקרדיט, בתור היועץ המשפטי של עיריית תל-אביב.
משה גפני
ואז מה קרה?
אחז בן ארי
עשינו את עבודת המטה, כל ההתייעצויות, בתוך עיריית תל-אביב, עם חברי המועצה, עם עזר, עם וירשובסקי, חברים אחרים.
מרדכי וירשובסקי
אני לא זוכר...
אחז בן ארי
חמש שנים זה הרבה זמן.
מרדכי וירשובסקי
לכן אני לא זוכר דבר כזה.
היו"ר אופיר פינס
וירשובסקי לא יושב כאן כעיריית תל-אביב. לא על התקן הזה אתה פה.
משה גפני
מתי חברו לעניין מרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים?
אחז בן ארי
לפני שנתיים, אולי קצת יותר הגענו למשרד הפנים ואז זה מתגלגל שם. במשרד הפנים זה אצל היועצת המשפטית של משרד הפנים אילנה ועבר ליהודה זמרת. לקח הרבה זמן הרבה מעבר למה שהיה צריך להקדיש לזה. רוב ההוראות הם ניסוח מחודש של התכנים שהיו קודם עם שיפורים מסוימים דווקא בכיוון של וירשובסקי ולא הפוך. אבל היושב ראש יחליט איך לנהוג.
חנניה ויינברגר
הקמנו ועד פעולה של מספר חברי מועצה לעניין זה, הייתי פעיל מאד יחד עם וירשובסקי בארגון, אבל פרשתי, זה קורה גם במשפחות הטובות. בשבת ראיתי ראיון שלך בנושא הפרוטוקולים.
היו"ר אופיר פינס
מי יושב ראש הפורום שלכם, של חברי מועצות עירוניות.
מרדכי וירשובסקי
זה מורכב מכמה חברי מועצה, אני ביניהם.
היו"ר אופיר פינס
למה אתם לא בוחרים בצורה מסודרת את הארגון שלכם?
מרדכי וירשובסקי
אנחנו פועלים מתוך חוסר אמצעים טוטאלי ומתוך אותה בעיה שרודפת חברי מועצה כבר כמה עשרות שנים. אנחנו לא מקבלים שום תמורה. חבר מועצה נותן את כל מה שהוא עושה בשביל המועצה בזמנו החופשי בלי לקבל תמורה. אז בנוסף לזה להעמיס את העניין של ועד ופעילות?
יעקב מרגי
אני מציע שחברי המועצה ילמדו מהם.
מרדכי וירשובסקי
אדוני היושב ראש, הכנו תזכירים - - -
היו"ר אופיר פינס
הבנתי שאתם לא מאורגנים.
מרדכי וירשובסקי
אנחנו לא מאורגנים כעמותה, עבדנו יחד, אבל אני מוכן גם לשאול את חברי, האם דנו איתו על ספר הדינים?
חנניה ויינברגר
קראתי את הראיון איתך בנושא הפרוטוקולים.
היו"ר אופיר פינס
קראתי.
חנניה ויינברגר
אז אפשר לזכות אותך. בגלל זה ביקשתי לבוא לנושא הפרוטוקולים. מה שעו"ד וירשובסקי אמר, המצב הרבה יותר חמור. מרכז השלטון המקומי מייצג לא רק את ראשי העיר והסגנים אלא יש לו עוד 25 ארגונים של יועצים משפטיים, מנהלי אגפים, מהנדסים וכו'. רק מקום אחד נפקד מהם ואלה חברי המועצה ואנחנו לא נתמכים על ידי המרכז לשלטון מקומי.


לא רק זה, מרכז השלטון המקומי כותב לראש העיר, אתה תשלם לפי סקאלה מסוימת עבור מהנדס, דמי חברות בארגון... מצבנו הרבה יותר חמור.
היו"ר אופיר פינס
אני מסכים איתכם. אתם עושים שגיאה קשה, אבל זה לא לדיון היום.
משה גפני
הצעה לסדר. מה שהעלית, אני לא הייתי מעז להעלות אותו. אני מציע, אם אתה מוכן לעניין, לקיים דיון אמיתי, שוועדת הפנים צריכה לקיים אותו, על מעמדם של חברי המועצות, להביא את משרד הפנים, את מרכז השלטון המקומי ונציגות שתהווה בסיס אמיתי לנציגים בכל הארץ. האם מרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים, לאור העובדה שחברי המועצות לא מקבלים שכר, אבל הציבור בחר אותם, והם צריכים למלא את תפקידם, האם הם צריכים להיות חלק מהמרכז לשלטון המקומי? האם המרכז לשלטון המקומי מייצג רק את ראשי הערים ולא מייצג את חברי העיריות? האם צריך לתת להם אמצעים כדי להתארגן? הם חלק מהעניין, נבחרי ציבור, מאותו יום שנבחרו ראשי הערים לפי החוק.
היו"ר אופיר פינס
חבר הכנסת גפני, קודם כל ההצעה שלך היא הצעה ראויה. אני רוצה לדעת שיש דבר אמיתי שנקרא חברי מועצות במובן הארגוני. פעם הייתי בכנס שלהם שהיה כנס מאד מרשים והשאלה אם היה אחרון, לכן אני שואל את השאלות. אנחנו לא רוצים ליצור דברים באופן מלאכותי. אני חושב שאם תבוא פנייה לפחות של 50 חברי מועצות, שזה לא הרבה, אלי, כיושב ראש ועדת הפנים, בכתב, שמבקשת לקיים דיון כזה בעקבות היוזמה של חבר הכנסת גפני, אני אקים את הדיון, אני חושב שהיא צריכה לבוא מלמטה ולא מהכנסת.

יכול להיות שזה רק עניין של וירשובסקי ושל חנניה, ואם זה מעסיק רק אותם, שאני מאד מעריך אותם , זה עדין לא מספיק מכריע בעיני כדי לייצר דינאמיקה. אם זה מעסיק חברי מועצה בכל הארץ והדבר הזה בנפשם, וזה מה שאני חושב, אז אני מבקש שהדבר הזה יבוא מלמטה עם פנייה מסודרת של כמה עשרות חברים שיגיעו שהגיע הזמן לבחון את מערכות היחסים על כל המשתמע מזה.
חנניה ויינברגר
בכנס שהיית נוכחת לדעת עד כמה.
היו"ר אופיר פינס
נוכחתי, ולאחר מכן הכול שקע. אני מציע שנתקדם.
מרדכי וירשובסקי
אני בהחלט מקבל את האתגר, את הכפפה שהנחת לפנינו. אני לא חושב שהמספר 50 צריך להיות מספר קונסטיטוציוני. אבל מספר ניכר, וגם ממקומות שונים בארץ.
היו"ר אופיר פינס
מה שתביאו, תביאו.
שרה מרום-גולן
זו לא בעיה
חנא סוויד
בהקשר של תיקון חוק העיריות, צריך לבחון אותו גם בהיבט הזה.
יעקב מרגי
יישר כוח, הערה במקום.
היו"ר אופיר פינס
בהחלט. מי מציג את התקנות?
שרה מרום-גולן
הגשתי הצעת חוק בקשר לתשלום לחברי מועצה.
היו"ר אופיר פינס
אני חושב שזו הצעת חוק ראויה.
שרה מרום-גולן
זה עוד לא עבר קריאה.
היו"ר אופיר פינס
בחוק העיריות זה קיים. אני יודע שמשרד הפנים יזם את זה. זה היה ובוטל.
חנא סוויד
הוטלה, לא בוטלה.
שרה מרום-גולן
גם בקשר לפתיחת הועדות המקומיות. שר הפנים אמר לי שיש הצעה של משרד הפנים, הוא מצרף את ההצעה שלי להצעה של משרד הפנים וזה ילך יחד לאישור, ככה ששתי ההצעות האלה כבר בדיון. מה שצריך לעשות זה לכנס את חברי המועצה, ולראות מה הם מבקשים, מה הטענות שלהם. אינני חושבת שמכל כך הרבה מועצות זו בעיה להשיג 50 קולות.
אחז בן ארי
אני רוצה להזכיר, לאור דברים שנאמרו כאן, כי ההצעה היא הצעתו של שר הפנים. אם היו נותנים לראשי עיריות לכתוב את זה היינו נמצאים במצב אחר, זה לא נשלח לראשי העיריות ואגב, אני בטוח שיש להם הסתייגויות. הדבר טופל על ידי משפטים בכוונת מכוון בשביל לשמור על האיזון הנאות, וכן על יעילות ישיבות המועצה, שמירת זכויות המיעוט וכמובן ערכי דמוקרטיה.
משה גפני
מה הבעיות שעומדות ביסוד?
היו"ר אופיר פינס
אמרה היועצת המשפטית, לייצר סדר וניקיון.
נועה בן אריה
בהתאמה לרוח תקופה.
היו"ר אופיר פינס
נצטרך לעשות עבודה יסודית ולעבור סעיף סעיף.
משה גפני
למען השקיפות אני רוצה להגיד שדברתי אתך בטלפון ושאלתי אם אתה עומד לאשר את זה ואמרת לי שלא.
היו"ר אופיר פינס
אני לא חושב שנסיים את זה היום.
משה גפני
שלחתי את התיקון הזה לחברי המועצות ואני מבקש שהם יגיבו.
היו"ר אופיר פינס
לא נסיים את זה היום אבל אני חושב שחבל שלא נתקדם.
אחז בן ארי
1. הגדרות

בתקנון זה-

"ישיבה"- ישיבה מן המניין וישיבה שלא מן המניין. כל חודש צריך לקיים ישיבה מן המניין אבל ניתן לקרוא לישיבות נוספות שהן לא מן המניין.

"מועצה ממונה" –ועדה למילוי תפקידי ראש העירייה והמועצה או למילוי תפקידי המועצה בלבד כאמור בסעיף 143 (א) רישה לפקודה.

"רכז ישיבות המועצה" – עובד עירייה שראש העירייה הטיל עליו את ביצוע תפקידי הרכז על פי תקנון זה בנוסף לתפקידו האחרים, בין באופן כללי ובין לישיבה מסוימת.

זה בעל תפקיד חדש, מה שהיה מזכיר המועצה.
נועה בן אריה
מכיוון שהתפקיד של המזכירים הולך ונמוג.
היו"ר אופיר פינס
למה אתם לא מכנים את זה מזכיר מועצה?
נועה בן אריה
היום התפקיד של מזכיר מועצה הולך ומתמעט. נעשו מספר תיקונים לפקודת העיריות במהלך השנים שהחליפו את מעמד המזכיר וחייבו מינוי של מנכ"ל. אין הגדרה נפרדת למזכיר ישיבות מועצה. לכן מצאנו לנכון להחליף את הגדרת המזכיר. מה שכן יש, יש יושב ראש מועצה. היום, על פי הפקודה הקיימת יושב ראש מועצה ממונה על פי סעיף 131 רק במקום שיש מינימום של חברי מועצה.
היו"ר אופיר פינס
אני רוצה להציע בנושא הרכז כמה דברים, קודם כל שיהיה עובד קבוע בעירייה, לא מישהו שראש המועצה הביא אותו עכשיו, עובד עירייה, אם זה עונה, זה עונה. לא מישהו מטעם, אלא שייהנה מאמון חברי המועצה. עובד העירייה מצידי, צריך להיות עובד די בכיר, סטטוטורי, ברמה של מנהל אגף, זה תפקיד שמתווסף.
מרגלית בוטרמן
חוץ מחינוך, אין עובד סטטוטורי ברמה של מנהל אגף, סטטוטורי זה מזכיר, גזבר, מנכ"ל, יועץ משפטי.
היו"ר אופיר פינס
אז לא סטטוטורי, אבל עובד ברמה של מנהל.
בנימין כהן
שקיים בפועל שלא יחייב תקן חדש.
היו"ר אופיר פינס
הדבר השני שאני רוצה לומר, האם כדאי שראש העירייה יאשר את המינוי הזה במועצת העיר? או שיביא לידיעת מועצת העיר?
משה גפני
התשובה כן.
שרה מרום-גולן
רצוי מאוד.
בנימין כהן
למה צריך אישור מליאה, זה ראש עיר מטיל על עובד עירייה.
היו"ר אופיר פינס
קודם כל זה ברור שראש העיר מטיל, ורק ראש העיר. אבל אני רוצה שהוא יהיה אדם שראש העיר יידע שהוא מקובל על כולם. אז כשאני אומר שהוא צריך לקבל אישור זה אומר שזה סוג של מינוי שכולם מסכימים לו או שברור שהוא לא איש פוליטי כזה או אחר.
חנא סוויד
מה ההגדרה של התפקיד הזה?
היו"ר אופיר פינס
מרכז של המועצה, מרכז טכני.
חנא סוויד
למה להוציא את זה מהמזכיר?
בנימין כהן
למה הוא צריך אישור? להביא לידיעת המליאה והמועצה כן, אבל אישור ייתן לו מעמד מיוחד.
היו"ר אופיר פינס
הוא לא צריך להיות המזכיר של ראש העיר.
חנא סוויד
על פי החוק, מזכיר המועצה הוא שאחראי על זימון ישיבות המועצה אז אי אפשר לשנות את החוק.
יעקב מרגי
בעיריות שיש מנכ"ל עירייה אין מזכיר עירייה?
נועה בן אריה
זה בוטל במסגרת תיקון.
בנימין כהן
או מזכיר או מנהל.
יעקב מרגי
ההערה של היושב ראש מקובלת עלי, הייתי מתפשר בין אישור או הודעה למועצה.
משה גפני
אני רוצה להביע את עמדתי, אני תומך בעמדה שלך. מה התפקיד שאתם מציעים? מזכיר, מנכ"ל. אתם מציעים בתקנון הזה לעגן את הנושא של מי שירכז את ישיבות המועצה. ישיבות המועצה הן ישיבות שיושבים שם גם קואליציה וגם אופוזיציה, חברי מועצה מכל הסיעות. זה שלראש העיר יש מעמד על זה ברור לחלוטין. אין אפשרות למנות מרכז שינהל את ישיבות המועצה, ישלח את ההזמנות, יעשה את כל הדברים ללא ראש העיר, זה חד משמעי ועל זה אין ויכוח.

אבל, אם המשמעות של העניין שרק ראש העיר ממנה אותו והוא רק צריך להודיע על כך, משמעות העניין שהוא איש של ראש העיר לכל דבר ועניין. ברצותו ממנה, וברצותו מסלק. ברגע שיש רוב חברי מועצת העיר שמעוניינים בדבר מסוים ומבקשים מהרכז, הרכז יעשה מה שראש העיר אומר לו. אני מדבר על הצד הקיצוני, אני לא מדבר על רוב ראשי הערים שהם אנשים ישרים.
היו"ר אופיר פינס
זה לא קשור ליושר, זה קשור להגינות.
משה גפני
על כל פנים זה ברור לחלוטין שאם לא מטפלים בעניין הזה ומשאירים את המצב הארכאי שהיה עד היום, בסדר, אבל אם אנחנו מתחילים לטפל בזה, חשוב שנטפל בזה באופן יסודי ולדון על כל התקנון הזה כי צריך לתת מעמד לחברי המועצה. אגב, לפי הערכתי, אתם תשמעו פה מחברי הוועדה ומיושב ראש הוועדה על חיזוק מעמדם של חברי המועצה מכיוון מעמדם הלך ונחלש מאז חקיקת החוק של בחירה ישירה לראשות עיר, שהתכוונו לדבר אחד ובעצם פגעו באופן אנוש בחברי המועצות.

היום אנשים טובים לא רוצים ללכת לזה, אין שכר, ראש העיר ממילא עושה מה שהוא רוצה, אז מגיעים אנשים בדרג נמוך יותר מלבד אנשים שהם באמת אידיאולוגים, כמו מרדכי וירשובסקי או חנניה ויינברגר. כמה יש עוד כאלה? רק שניים הגיעו לוועדה. לכן דעתי שצריך לחזק את מעמדם, והוא צריך לאשר את זה בישיבת מועצת העיר. אם אכן רוצים לשנות את מעמדו צריך לעשות את זה באישור מועצת העיר.
היו"ר אופיר פינס
הוא חושב שבמקום שיש מזכיר, זה לא מסוג הדברים שאפשר לקחת את זה. זו שאלה משפטית.
אחז בן ארי
המזכיר נולד רק בתקנון הזה.
היו"ר אופיר פינס
מזכיר מועצה.
אחז בן ארי
בפקודת העיריות בעצמה אנחנו יודעים שיש מזכיר אנחנו לא יודעים מה הוא עושה.
היו"ר אופיר פינס
לא, בפקודת המועצות המקומיות?
אחז בן ארי
המקום היחיד בו פגשנו את העובד הזה זה בתקנון הזה. כיוון שזה הוחל על מנכ"ל אז יש מנכ"ל ויש רכז של ישיבות מועצה.
חנא סוויד
אני רוצה לשאול איך זה משפיע על צו המועצות המקומיות?
נועה בן אריה
כרגע זה לא משפיע הכוונה היא להחיל.
חנא סוויד
במועצות מקומיות זה עולם אחר
נועה בן אריה
מן הסתם שר הפנים יכול להחיל בלי אישור מועצה.
חנא סוויד
בצו המועצות המקומיות יש שם הגדרה של תפקיד המזכיר והמזכיר הוא זה שמזמן את ישיבות המועצה. מעבר לזה, מזכיר המועצה, העניין של זימון ישיבות זה לא עניין טכני בלבד. מזכיר המועצה גם אחראי על ביצוע החלטות שמתקבלות בישיבות המועצה. לכן אם אנחנו מדברים על מרכז, העניין הוא לא רק לשלוח את ההזמנה אלא גם לעקוב, לכן זו פונקציה רצינית.
היו"ר אופיר פינס
אני מסכם את הפרק הזה. אנחנו לא מצביעים. רכז המועצה יהיה אדם בכיר, מנהל אגף, לא יהיה איש מלשכת ראש העיר והוא יובא לאישור המועצה, כך אני אביא את זה להצבעה. לסעיף הבא: ישיבות המועצה.
אחז בן ארי
2. ישיבות המועצה


המועצה תקיים ישיבות מן המניין וישיבות שלא מן המניין, הכול כמפורט בתקנון זה.


3. זימון

המועצה לא תתכנס לישיבה אלא על פי הזמנה בהתאם לפרק הרביעי.
היו"ר אופיר פינס
מה זה אומר סטטוס קוו?
משה גפני
היות ויושב ראש הוועדה בעד סטטוס קוו אז נמשיך הלאה.
היו"ר אופיר פינס
אני לא פחות בעד הסטטוס קוו ממך. הלוואי והייתי מערער על הסטטוס קוו כמוך.
אחז בן ארי
4. מספר ישיבות.

המועצה תקיים ישיבה מן המניין (בפרק זה – ישיבה) אחת לחודש לפחות, אך רשאית היא להחליט שלא לקיימה בשני חודשים של השנה.
היו"ר אופיר פינס
זה שזה קיים זה לא אומר שאנחנו לא נשנה אם זה לא קיים. אם זה בחוק, זה מצב נתון

למה לא לקיים חודשיים בשנה?
בנימין כהן
יש את תשרי וניסן, אני מכיר את זה.
היו"ר אופיר פינס
אני מוכן ובתנאי שתתקיימנה לפחות 12 ישיבות בשנה. זה מקובל.
יעקב מרגי
מקובל.
מרגלית בוטרמן
יש רשויות שלא מצליחות לעמוד בעשר ישיבות.
בנימין כהן
הנוסח הוא שהמועצה רשאית בחודשים האלה לא לקיים. אפשר לקיים.
משה גפני
היושב ראש מציע להשאיר את זה ובתנאי שיהיו 12 ישיבות בשנה.
היו"ר אופיר פינס
אני כולל גם את הישיבות שלא מן המניין.
משה גפני
מציע היושב ראש, ואני מצטרף אליו, שישיבות מן המניין צריכות שיתקיימו אחת לחודש,

רשאית המועצה שלא לעשות בשני חודשים בשנה אבל היא חייבת לעשות 12 ישיבות.
מרגלית בוטרמן
אולי אפשר לוותר על זה? לא בשבילנו, פשוט בשביל חברי המועצה. היות ולא סופרים את מספר הישיבות שלא מן המניין, אני חושבת שזה יכביד על חברי המועצה, לא עליי.
משה גפני
שיתפטרו אם לא רוצים לעבוד.
יעקב מרגי
מתי בעשור האחרון הודח חבר מועצה?
משה גפני
שלא ייבחרו. עיריית תל אביב מנהלת מדינה, אני לא מדבר על ירושלים שמנהלת את העולם, שלא תתקיימנה ישיבות מועצה אחת לחודש? תני לראש העיר לנהל הכול כמו שריף, כמו בארצות הברית, אבל בוא נחליט את זה בחוק.
היו"ר אופיר פינס
לא שווה כזה ויכוח אמוציונאלי.
אחז בן ארי
אני רואה שכשהמועצה מחליטה לא לקיים ישיבה בחודש יש אווירת חופש.
היו"ר אופיר פינס
לכן אנחנו משאירים את האפשרות לא לקיים חודשיים, אנחנו מבינים שזה דבר שהשתרש אבל אנחנו מבקשים להשלים במקום אחר, בימים יותר אינטנסיביים של עבודת עירייה. מדובר על פקודת העיריות לא על המועצות המקומיות, אם אלו ישובים גדולים אין סיבה לא לקיים בכל עירייה במדינת ישראל 12 ישיבות בשנה.
משה גפני
ומה עושים עם המועצות?
היו"ר אופיר פינס
זה לא פה. מדוע הדבר הזה לא מותאם למועצות המקומיות?
מרגלית בוטרמן
למיטב זכרוני, צו המועצות המקומיות לא נדרש אישור של ועדת הפנים אז יכול להיות שרצו שאחרי שיהיה נוסח מאושר, תהיה התאמה.
היו"ר אופיר פינס
תרשמי לך את זה ואני מבקש לקבל תשובה ממך או מיהודה זמרת או מהשר, מה בכוונתו לעשות בנושא המועצות המקומיות בהנחה שאנחנו נאשר את הבקשה שלו לעיריות וגם על המועצות האזוריות, השאלה אם רוצים לשנות. גם בעיריות יש, הם רוצים לשנות זה כל העניין.
בנימין כהן
הם לא רוצים לשנות, הם רוצים להסדיר את הישיבות.
היו"ר אופיר פינס
הם מוסדרות, מה זה מערב פרוע? הכול מוסדר, ויש הצעה לשינויים. אני מבקש לדעת האם השר מתכוון, בהנחה שנאשר את מה שאתם מביאים בפנינו בצורה כזו או אחרת, האם בכוונתו של השר להחיל את השינויים הללו גם על המועצות המקומיות וגם על המועצות האזוריות. אני מבקש על זה תשובה בכתב.
אחז בן ארי
5. מועד ישיבות.

(1) תוך חודשיים מיום היבחרה, תחליט המועצה על המועד הקבוע לישיבותיה ובלבד שלא יהיה ביום המנוחה השבועי או בערב יום המנוחה השבועי של חבר מחברי המועצה זולת אם הסכימו כל חברי המעוצה אחרת, עד שתחליט המועצה על מועד קבוע לישיבותיה, יתקיימו הישיבות ביום רביעי הראשון לכל חודש בשעה 18:00.
משה גפני
מה זאת אומרת "זולת אם הסכימו כל חברי המועצה אחרת"?
היו"ר אופיר פינס
מה הבעיה עם יום רביעי? נראה לי יום מצוין.
מרגלית בוטרמן
בנוהל הקודם זה היה יום חמישי וזה לא טוב כי זה היה ערב יום שישי.
היו"ר אופיר פינס
יום חמישי זה לא טוב, ביום חמישי זו ישיבה שאתה מחליט שהיא חשאית כי העיתונות המקומית יוצאת ביום שישי והיא סגורה ביום חמישי ואתה בעצם מסרס, אפשר לסגור את הטלוויזיה בכנסת. לכן יום רביעי זה יום ראוי וזה בסדר גמור.
משה גפני
מה זה "זולת אם הסכימו כל חברי המועצה אחרת"? למשל מה יקרה אם יחליטו כל חברי המועצה בעיר יהודית טהורה, אין שם חברי כנסת שאינם יהודים, ומחליטים להתכנס בשבת?
יעקב מרגי
זה יכול לקרות רק במועצה יהודית. אני מאמין שחברינו מהישובים הערביים יכבדו את זה.
משה גפני
יש דבר שיכול להיות ששמו אותו מבלי משים. יש יום מנוחה שבועי, וביום המנוחה השבועי, זה יכול להיות יהודים או ערבים, ביום זה באו חברי המועצה ואמרו בנצרת, שם חברי המועצה ערבים חילוניים.
היו"ר אופיר פינס
מה איכפת לך שהם מקיימים ישיבה?
משה גפני
אכפת לי, אני צריך לאשר את זה.
בנימין כהן
כתוב במפורש שלא ביום המנוחה.
מרדכי וירשובסקי
הם לא יכולים להפוך את הסעיף הזה.
מרגלית בוטרמן
התיקון מאפשר להם לקיים את הישיבה ביום המנוחה השבועי שלהם.
משה גפני
אני מתנגד לזה , יום מנוחה השבועי הוא יום מנוחה, הוא לא נתון לבחירה. אם מחליטים במגזר הערבי שלא עושים ישיבות ביום שישי אז גם אם יבואו כל חברי מועצת העיר ויגידו שהם רוצים לקיים ישיבה ביום שישי, התקנון לא יכול לאפשר להם. נורא פשוט. אלא אם כן אתם חושבים שעירייה זה דבר פרטי שאפשר לעשות ישיבות מתי שרוצים.
היו"ר אופיר פינס
הבנו, ההערה התקבלה.
אחז בן ארי
אני מוחק את המלים "זולת אם הסכימו כל חברי המועצה".
בנימין כהן
לפי דעתי צריך, ובלבד שלא ביום המנוחה.
קריאה
יש את זה כבר.
אחז בן ארי
(ב) ישיבת המועצה תתחיל לא לפני השעה 18:00, זולת אם הסכימו כל חברי המועצה לשעה אחרת.
היו"ר אופיר פינס
גם לא אחרי. הסכמה של כולם זה בסדר. ישיבת המועצה לא תתחיל לא לפני ולא אחרי, אלא אם כן כולם הסכימו. חבר הכנסת מרגי, אני יוצא לכמה דקות תחליף אותי.
אחז בן ארי
(3) חל מועד ישיבה בערב יום מנוחה או ביום מנוחה של חבר מחברי המועצה, תידחה הישיבה ליום ולשעה הקבועים בשבוע שלאחר מכן או למועד אחר שרוב חברי המועצה הסכימו עליו מראש ובכתב, למעט ברשות מקומית שלגביה חל סעיף קטן (א).

את המלים "למעט ברשות מקומית" למחוק.
חנא סוויד
אני חושב שכל הסעיף מיותר אחרי התיקון שנעשה ב (א).
אחז בן ארי
"סעיף קטן זה לא יחול על מועד ישיבה שחל ביום המנוחה השבועי או בערב יום המנוחה השבועי של חבר מחברי המועצה אשר נקבע בהסכמת כל חברי המועצה כמועד הקבוע לישיבותיה של המועצה בהתאם לסעיף קטן (א)".
מ"מ היו"ר יעקב מרגי
מה זה יום מנוחה של חבר מועצה? אם ככה חבר הכנסת סוויד צודק, אחרי התיקון ב-(א), סעיף קטן (ג) מיותר.
חנא סוויד
לא תהיה ישיבה ערב יום מנוחה כי סעיף (א) כבר שלל את זה, אז למה לכתוב "אם חל מועד ישיבה בערב יום מנוחה"? זה כבר לא רלוונטי.
עידו בן יצחק
אם קבעו ישיבה ליום רביעי, וזה נופל במקרה על ערב חג אז הסעיף הזה חל, אנחנו דוחים אותו.
משה גפני
זה סעיף חיוני. למשל יום רביעי נופל בערב פסח.
מ"מ היו"ר יעקב מרגי
הוא לא מיותר.
אחז בן ארי
הסעיף החדש יהיה "חל מועד ישיבה בערב יום מנוחה או ביום מנוחה של חבר מחברי המועצה תידחה הישיבה ליום והשעה הקבועים בשבוע שלאחר מכן או למועד אחר שרוב חברי המועצה הסכימו עליו מראש ובכתב", בסעיף קטן זה יום מנוחה כמשמעותו בסעיף 18א'.
מרדכי וירשובסקי
באיזה מידה זה שונה מהמצב הקיים? אין בה שום חידוש
נועה בן אריה
לא שינינו את הסעיף. הדבר היחידי ששינינו בסעיף הזה זה את היום, מיום ה' ליום ד'.
עידו בן יצחק
הורדתם את הסעיף שקובע שישיבות הוועדה המקומית תכנון ובנייה יתקיימו באותו יום.
מ"מ היו"ר יעקב מרגי
למה אתה מוחק "קטן"
אחז בן ארי
בסעיף זה, זה נכון לגבי (א) ו-(ב).

(4) מבלי לגרוע מהאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג) וסעיף 4 לתקנון זה, רשאית מועצה להסכים, באמצעות כל חבריה מראש ובכתב, על מועד קיום ישיבה מסוימת במועד ובשעה אחרים מהמועד שנקבע ובתנאי שתקוים ישיבת מועצה מן המניין לפחות פעם אחת לכל חודש.
מ"מ היו"ר יעקב מרגי
מה זה בא לשריין?
מרדכי וירשובסקי
זה חידוש? זה לא היה?
מרגלית בוטרמן
ישיבה מסוימת אפשר לקבוע במועד ובשעה אחרים, אחרי שש או לפני שש, זה באופן כללי. הסעיפים הראשונים, הסעיפים הראשונים דנו בהחלטה שישיבות המועצה יתקיימו ביום שלישי שעה 18:00, זו החלטה כללית, עכשיו החלטה ספציפית שהישיבה הזו היא ישיבה מסוימת מיוחדת.
מ"מ היו"ר יעקב מרגי
והיא לא מן המניין. לפי הסיפא, את מדברת על ישיבות שלא מן המניין.
נועה בן אריה
"ובלבד שתקוים ישיבת מועצה מן המניין לפחות פעם אחת בחודש".
משה גפני
אז זו ישיבה שלא מן המניין, כך נראה.
עידו בן יצחק
אם יש מועד קבוע לישיבה המועצה יכולה להסכים לקיים אותה במועד אחר, אבל שלא תקפוץ יותר מחודש.
נועה בן אריה
היא לא יכולה ליצור את התקדים, זה לא השינוי מכאן ולהבא.
אחז בן ארי
(5) ביום שמתקיימת בו ישיבת מועצה שלא מן המניין, אפשר לקיים גם ישיבה מיוחדת כאמור בסעיף 57 לתקנון זה, ובלבד שהישיבה המיוחדת לא תחל לפני השעה 18:00 אלא אם כן הסכימו כל חברי המועצה על שעה אחרת".
מרדכי וירשובסקי
אבל אין הגבלה באיזה שעה אחר זה, זה יתקיים. הם יכולים לעשות בשעה 21:00 אחרי שהייתה ישיבה רגילה, לקבל החלטה לעשות ישיבה.
חנניה ויינברגר
לא יעשו בזמן משחק כדורגל.
נועה בן אריה
כשאתה תחום לישיבה שלא תחל לפני השעה 16:00 וישיבת מועצה צריכה להתחיל בשעה 18:00 אין מגוון אפשרויות.
מ"מ היו"ר יעקב מרגי
מהי הגדרה של ישיבה מיוחדת?
נועה בן אריה
היא מוסדרת בסעיף.
עידו בן יצחק
רציתי להעיר לגבי הסעיף הזה, בנוסח הקיים היום היה גם סעיף קטן שאמר שבמועד הקבוע לישיבות המועצה יתקיימו ישיבותיה של המועצה היושבת כוועדה מקומית לתכנון ובניה לפני ישיבות המועצה מן המניין אלא אם כן הסכימו אחרת מראש ¾ של כל חברי המועצה.
אחז בן ארי
השמטנו את זה.
עידו בן יצחק
אז האם אפשר להסביר את הרציונאל.
מרדכי וירשובסקי
אני חושב שזה לא יעיל. צריך לאפשר את הדבר הזה, עד שמכנסים חברי מועצה אפשר לעשות באותה הזדמנות גם ישיבה של מליאת ועדת בניין ערים.
חנניה ויינברגר
זה היה הרציונל, בהתחלה לא היה קשור אחד בשני.
מרדכי וירשובסקי
הוא אומר שמחקו את זה.
עידו בן יצחק
קודם זה היה חובה.
מרדכי וירשובסקי
הייתי מציע, שבכל זאת, לא חובה, זה רשות. מפני שאם זה נמחק, וקודם זה היה, יבואו ויפרשו שהמחוקק מחק את זה לחלוטין לכן אי אפשר לקיים ישיבה של ועדת בניין ערים.
נועה בן אריה
ועדת בניין ערים מתכנסת לפעמים בתדירות שונה לחלוטין וגבוהה בהרבה, ויש לה ועדות משנה שלה.
מ"מ היו"ר יעקב מרגי
אם אין סייגים אז למה להכניס את זה פה?
אחז בן ארי
אגב, התוספת הזו, עד כמה שאני זוכר, שצרפה את הישיבה של הוועדה המקומית, הייתה הצעת חוק פרטית, לא הייתה מחויבת במציאות. הוועדה המקומית זו ועדה מקומית יש לה סדר, אין לה סייגים.
מ"מ היו"ר יעקב מרגי
אז זה במקום.
נועה בן אריה
במידה מסוימת זה משרת את העירייה, להיות רחבה יותר.
אחז בן ארי
זה צריך להיות נדון בכלל בחוק התכנון והבניה.


6. שינוי מועד ישיבה.

(1) ראש עירייה רשאי, בהסכמת רוב חברי המועצה, לדחות ישיבה, לא יותר מפעם אחת, למועד אחר, והכול בתנאי שבאותו חודש תקוים ישיבה אחת לפחות ושלא יחלוף מועד שנקבע על פי דין לעניין שעל סדר יומה של הישיבה.
מרדכי וירשובסקי
איך זה מסתדר עם ההתחלה של 12 ישיבות?
נועה בן אריה
עדיין תהיה אחת לחודש ישיבה, אז זה מסתדר.
אחז בן ארי
יכול לדחות פעם אחת בתנאי שזה יהיה באותו חודש.
מ"מ היו"ר יעקב מרגי
והכול בתנאי שבאותו חודש תקוים ישיבה אחת לפחות.
חנניה ויינברגר
אז אם דוחים פירוש הדבר שלא מקיימים.
חנניה ויינברגר
השאלה היא אם שלושה רבעים מחברי המועצה לא יכולים לבקש דחייה, למה חוסר האיזון?
אחז בן ארי
(2) ראש עירייה חייב לדחות ישיבה למועד אחר, לא יותר מפעם אחת ולתקופה שלא תעלה על שבוע ימים, אם שליש לפחות מחברי המועצה דרש זאת בכתב, חמישה ימים לפחות לפני מועד הישיבה.
יעקב מרגי
זו יוזמה של חברי המועצה.
חנניה ויינברגר
זה לא טוב, כי ראש העיר רשאי לזמן ישיבת מועצה יומיים לפני מועד הישיבה אז איך יכולים להיות לחבר מועצה חמישה ימים לפני זה?
חנא סוויד
זו ישיבה חודשית.
מ"מ היו"ר יעקב מרגי
שהם יודעים מראש את המועדים. המועצה מאפשרת מראש.
אחז בן ארי
(3) הוראות סעיף 5(א) לתקנון זה לעניין ימי השבוע ושעות הישיבה יחולו גם על המועד הנדחה.


7. סמכות ראש עירייה.

ראש עירייה רשאי לכנס ישיבה שלא מן המניין.
מרדכי וירשובסקי
היום, לפי עירייה שיש בה יושב ראש מועצה, את ההזמנות לכל ישיבה עושים שניהם יחד. ראש העירייה ויושב ראש המועצה. פה מוחקים בכלל את יושב ראש המועצה.
אחז בן ארי
8. כינוס ישיבה.

(1) ראש עירייה יכנס ישיבה שלא מן המניין למועד שלא יהיה מאוחר משבעה ימים מהיום שהוגשה לו דרישה לכך בכתב, חתומה בידי שליש לפחות מחברי המועצה ומפרטת את סדר יומה והצעת החלטה לגביו.

(2) היה מועד הקבוע לישיבת המועצה בהתאם לסעיף 5 לתקנון זה, בתוך שבועיים ממועד הגשת הדרישה כאמור בסעיף קטן (א), רשאי ראש העירייה, במקום לכנס ישיבה שלא מן המניין כאמור בסעיף קטן (א), לכלול את ההצעות הנכללות בדרישה לכינוסה כסעיפים ראשוניים בסדר היום של הישיבה מן המניין הקרובה, זולת אם הייתה בהצעה לסדר היום העברה מכהונה של ראש העירייה או של סגן מסגניו, ובלבד שלא יפגע בהוראות הנוגעות למשלוח חומר לישיבה.
יעקב מרגי
אם אני וחלק מחברי המועצה הגשנו בקשה לכינוס ישיבה שלא מן המניין, על סדר היום, מצב הניקיון בעיר. ראש העיר ראה את הבקשה, נפלה לו ישיבה מן המניין באותו זמן והוא מחליט על הנושא הזה.
אחז בן ארי
אם זה תוך שבועיים, הוא מאחד את שתי הישיבות.

(3) מבלי לגרוע מהאמור בסעיף קטן (ב), לא תכונס ישיבה שלא מן המניין יותר מפעם אחת בכל חודש אלא אם כן הוגשה דרישה מיוחדת בכתב חתומה בידי שני שלישים לפחות מחברי המועצה.
היו"ר אופיר פינס
מה זה משנה את הסטטוס?
נועה בן אריה
שניתן להוסיף עוד ישיבות שאינן מן המניין על פי דרישה.
חנניה ויינברגר
קודם לא הייתה מגבלה.
יעקב מרגי
הכנסת מגבלה קודם.
נועה בן אריה
לשם האיזון של הכנסת המגבלה סברנו שיש מקום להכניס סעיף שמאפשר להגיש בקשה לכינוס ישיבות נוספות שאינן מן המניין בנוסף למגבלות.
היו"ר אופיר פינס
למה לא רוב מוחלט 51%?
יעקב מרגי
מי שחווה מועצות מקומיות, קח את קריית אונו, זה סתם הטרדה.
היו"ר אופיר פינס
שני שליש.
אחז בן ארי
זה על הישיבה השנייה ואילך.
היו"ר אופיר פינס
יש ישיבה אחת מן המניין, ישיבה אחת לא מן המניין, ועוד אופציה לישיבה נוספת שלא מן המניין. לא נהפוך את מועצת העיר לקרקס.
מרדכי וירשובסקי
לא להפוך אותה לשלטון יחיד של ראש העירייה, זה הצד השני, זה מה שקיים.
היו"ר אופיר פינס
המחוקק יחליט שראש עיר אי אפשר להדיח. אם אי אפשר היה להדיח ראש ממשלה היה בכנסת שלטון יחיד, 120 איש היו עושים רק מה שאדם אחד אומר.
מרדכי וירשובסקי
בין להדיח ובין לקבוע לו נוהל שינהג בדמוקרטיה אלו שני דברים שונים.
אחז בן ארי
9. ישיבה שלא מן המניין על פי הוראת השר.

נדרש כינוסה של ישיבה שלא מן המניין, וראש העירייה לא כינס את המועצה תוך שבעה ימים כאמור בסעיף 8(א) לתקנון זה, ולא נהג לפי סעיף קטן (ב) שבסעיף האמור, ייכנס הממונה את המועצה לישיבה במועד שיקבע, כונסה הישיבה, היא תיפתח על ידי זקן חברי המועצה הנוכחי, כאמור בסעיף 30(ב).
היו"ר אופיר פינס
אני לא מקבל. יכנס הממונה את המועצה לישיבה לאלתר, לא במועד שייקבע. הביטוי לאלתר הוא מיידי. אבל אם כתוב שבתוך שבעה ימים, זה יכול להיות שמונה ימים, תשעה ימים, עשרה ימים, זה לא יכול להיות מאה ימים.
מרגלית בוטרמן
אולי שבעה ימים, כמו בנוסח הקודם.
היו"ר אופיר פינס
בסדר, אבל אי אפשר במועד שייקבע, זה לא יקרה. אם עובדים לפי התקנון וראש עיר מסרב לעמוד בתקנון , אין לו פרסים. הממונה יקבע את הישיבה לאלתר.
נועה בן אריה
אני לא מתווכחת על העיקרון, הקביעה של הימים יכולה להיות בעייתית כשמדובר בנושאים מיוחדים שבהם התקנה קובעת אחרת. לפעמים היא קובעת שבעה ימים, שמונה ימים, בעניינים מיוחדים היא קובעת זימון של עשרה ימים מראש, כמו למשל בתקציבים דוחות כספיים או ביקרות, אלה דברים שהתקנה קובעת את זה.
היו"ר אופיר פינס
הישיבה תיקבע תוך 48 שעות אלא אם כן התקנה קבעה אחרת. כי התקנה מעל התקנון.
אחז בן ארי
אנחנו מדברים על האיחור, תוך שבעה ימים זה בסדר.
יעקב מרגי
אם הממונה מזמין הכול מתחיל מחדש. מה זה יכנס? הוא המזמן.
היו"ר אופיר פינס
מה סוכם?
מרגלית בוטרמן
תוך שבעה ימים זולת תיקבע תקנה אחרת. אפשר לכתוב לאלתר.
היו"ר אופיר פינס
תוך 72 שעות, לא נספר על פי שום פקודה. תוך שלושה ימי עבודה זה בסדר גמור.
חנניה ויינברגר
ישנן עיריות שיש להם יושב ראש. יש עיריות, 21 חברי מועצה, ויש להם יושב ראש מועצה לא רק ראש עיר. אולי להוסיף יושב ראש מועצה או זקן חברי המועצה.
מרדכי וירשובסקי
צריך לדון על הדבר הזה מה התפקיד של יושב ראש.
חנניה ויינברגר
הוא מנהל את הישיבה, פה מוחקים אותו.
היו"ר אופיר פינס
הוא ברור וממוקד.
נועה בן אריה
סמכויות היושב ראש מצויות בסעיף 34.
מרדכי וירשובסקי
כדי שאנחנו נדע, היינו צריכים קודם כל לדעת מה אתם רוצים לעשות עם יושב ראש מועצה, מדוע לא לקחת אפילו מועצה קטנה עם יושב ראש מועצה?
היו"ר אופיר פינס
אם אתם רוצים שיצא משהו, תן לי לעבוד בסדר שלי, אני לא מסכם כלום.
מרדכי וירשובסקי
אני לא יכול למנוע את זה. הייתי אומר לך לעצור מסיבה אחרת. אתה יושב ראש, ישבתי פה 15 שנה ואני יודע את סדרי העבודה. אני בסך הכול חבר מועצה.
היו"ר אופיר פינס
אני רוצה לשפר את כלי העבודה שלך.
מרדכי וירשובסקי
לעת עתה הרענו לערבות הדמוקרטית של המועצה בישיבה הזו בצורה משמעותית. ראש העירייה חודר יותר ויותר לכל ניהול המועצה ולכל פעולותיה, כל האווירה היא כזאת.
היו"ר אופיר פינס
אווירה זה דבר אחד ופרטים זה דבר אחר, ברמת הפרטים אני מוכן להתווכח כי לפי דעתי שיפרנו.
אחז בן ארי
בפרט שהוא יושב ראש המועצה, ל-21.
נועה בן אריה
פרט ל- 21 ולא מחקנו את ההוראה.
מרדכי וירשובסקי
אבל פה אפשר להוסיף אותו.
נועה בן אריה
לא הגענו לשם.
היו"ר אופיר פינס
אני רוצה להמשיך על פי הסדר שכתוב בתקנון.
אחז בן ארי
10 ימים ושעות של ישיבה שלא מן המניין.

סעיף 5 לעניין ימי השבוע ושעות הישיבה יחול על ישיבה שזומנה לפי פרק זה.
פרק רביעי
זימון ישיבות.


11 משלוח הזמנות.

רכז ישיבות המועצה יחתום על הזמנות ישיבות המועצה ויהיה אחראי למסירתן אולם על הזמנה לישיבות שכינס הממונה לפי סעיף 9...
היו"ר אופיר פינס
אני מציע שלא נקרא לא "רכז", "מרכז" שם יותר מוצלח.
אחז בן ארי
מרכז ישיבות המועצה יחתום על הזמנות המועצה ויהיה אחראי למסירתן, אולם על הזמנה לישיבות שכינס הממונה לפי סעיף 9, יחתום הממונה או מי שהוא מונה על ידו, הזמנות כאמור ימסרו למרכז ישיבות המועצה והוא יהיה אחראי על מסירתן.

12. תוכן ההזמנה

(1) בהזמנה לישיבה יצוין –

(1) אם הישיבה היא מן המניין או שלא מן המניין.

(2) את היום, השעה והמקום של הישיבה.
(3) את סדר היום על סעיפיו לפי סדר הדיון שבהם או את ההצעה לסדר היום – לפי העניין.
(4) בישיבה שידונו בה בתקציב, בתשלומי חובה או בחוקי עזר – טיוטה של הצעות עם דברי ההסבר.
(5) בישיבה שכונסה לפי דרישה של שליש לפחות מחברי המועצה – הצעת החלטה לגבי סדר היום.
(2) מבלי לגרוע מהאמור בסעיף קטן (א) (4) ו-(5) להזמנה יצורפו, ככל האפשר, נוסח הצעות החלטה ודברי הסבר, המלצת ועדות המועצה שעסקו בנושא שעל סדר היום וכן כל חוות דעת של גורם מקצועי שהגשתה דרושה על פי דין.
דוד אזולאי
מתי יהיה זימון לישיבת המועצה?
אחז בן ארי
זה מוסדר. היום אין חובה לצרף הצעות החלטה בדברי הסבר, די בכך שעניין סדר היום וכל היתר נעשה במועצה.
חנניה ויינברגר
כאשר חבר מועצה מציע, אז הוא צריך את ההחלטה.
דוד אזולאי
כשאתה מתכוון גם על המלצת ועדות המועצה שעסקו בנושא, אתה מתכוון גם לוועדת ההנהלה.
אחז בן ארי
ועדת כספים, ועדת ההנהלה, מי שמביא להחלטות המועצה.
דוד אזולאי
ההנהלה מכינה את הפרוטוקול, והיא מגישה אותו.
חנניה ויינברגר
פרוטוקול ההנהלה אף פעם לא מובא למועצה.
דוד אזולאי
אני רוצה להסביר את הסעיף בעמוד 4 12 (ב). מה שקורה בדרך כלל, יש ישיבת ועדת הנהלה, ועדת הנהלה מכינה פרוטוקול, מקבלת החלטות ולמעשה אתה בא לישיבת מועצה ואתה מאשר או לא מאשר את פרוטוקול ההנהלה. נקרא לילד בשמו, הנהלה זו קואליציה שקובעת את סדר היום. פה זה לא מובא. למעשה צריכים להביא גם את אותו פרוטוקול, לכן אני שואל, האם כשאתה מדבר על ועדות המועצה, האם זה כולל את ההנהלה?
היו"ר אופיר פינס
ודאי, ועדות ועדת הנהלה זה ועדת מועצה.
דוד אזולאי
זו השאלה.
מרדכי וירשובסקי
ודאי.
היו"ר אופיר פינס
למה אתה מבדיל אותה מוועדות האחרות?
חנניה ויינברגר
זו ועדת רשות.
דוד אזולאי
מפני שהיא ועדת רשות, ועדת כספים היא ועדת חובה.
מרדכי וירשובסקי
ועדת הנכסים בתל-אביב, שהיא גם ועדת רשות כבר 30 שנה מביאים את כל ההחלטות לאישור.
היו"ר אופיר פינס
למען הסר ספק, שיהיה כתוב ועדות חובה ורשות. ברגע שלחבר כנסת אזולאי היה ספק, כדאי שיהיה רשום.
עובדה שזה שלא חוק, זה תקנון. בתקנון אפשר להבהיר בצורה יותר מסודרת מאשר בחוק.
אחז בן ארי
13. מסירת הזמנות.

(1) הזמנה לישיבה תימסר לכל אחד מחברי המועצה 48 שעות לפחות לפני תחילת הישיבה, אולם בהסכמת כל חברי המועצה אפשר לקיים ישיבה גם בהודעה שתימסר תוך זמן קצר יותר.

אני רוצה לומר שיש פה שינוי של המצב הקיים, היום מותר בהודעה של 36 שעות וימי מנוחה נכללים בתוך ה-36 שעות.
חנניה ויינברגר
מי מוסר את ההודעה, חבר מועצה?
היו"ר אופיר פינס
הזמנה לישיבה תימסר על ידי מרכז המועצה.
חנניה ויינברגר
אני מתעקש על הסיפא, מי ימסור את ההודעה. אם אני מבקש להעלות נושא מסוים לדיון, כרגע אני לא יכול. פה נותנים אופציה בזמן הישיבה - - -
אחז בן ארי
עוד לא הגענו לזה.
דוד אזולאי
כשאתה אומר "בהסכמת כל חברי המועצה" אם אחד מתנגד אז אי אפשר לכנס את המועצה..
היו"ר אופיר פינס
אי אפשר תוך פחות מ-48 שעות.
אחז בן ארי
(2) הזמנה לישיבה שידונו בה בתקציב, בתשלומי חובה או בחוק עזר יימסר לחבר המועצה עשרה ימים לפחות לפני יום הישיבה.
(3) מסירת הזמנה תהא כדין אם ההזמנה נמסרה לחבר המועצה אישית או אם נמסרה במעונו לאחד מבני משפחתו מבוגרים הגרים אתו, או אם נמסרה כפי שחבר מועצה ביקש בכתב ממרכז ישיבות המועצה, לא ניתן למסור את ההזמנה כאמור, בשקידה סבירה, תהא המסירה כדין אם הושמה בתוך תיבת הדואר במעונו של חבר המועצה.
(4) לעניין סעיף זה, ימי המנוחה או ימים שבהם משרדי העירייה סגורים, לא יבואו במניין הימים.
היו"ר אופיר פינס
אני מציע שאם כותבים את זה, אז זה יהיה לעניין כל התקנון הזה.
אחז בן ארי
נציין זאת.
חנניה ויינברגר
עד היום, דו"ח מבקר המדינה ודו"ח מבקר משרד הפנים זה עשרה ימים לפני, לפי סעיף (ב)

אין צורך בעשרה ימים. אם כך, כדאי להוסיף את דוחות הביקורת.
נועה בן אריה
זה קיים ב- 56.
חנניה ויינברגר
אם זה קיים אז בסדר, חבל להפריד.
אחז בן ארי
אלו דיונים מיוחדים.
חנניה ויינברגר
תקציב זה גם מיוחד.
דוד אזולאי
לגבי סעיף (ג) כשאתה מדבר על מסירת ההזמנה- בצירוף כל החומר הנדרש לדיון.
אחז בן ארי
עם כל הצרופות.

14. מען למסירת ההזמנה.

הזמנות לישיבות יימסרו לפי מעניהם של חברי המועצה שפורסמו ברשימת המועמדים למועצה או לראש הרשות, ובמועצה ממונה לפי המען האחרון הרשום במרשם האוכלוסין, ואם מסר חבר המועצה בכתב מען אחר בתחום הרשות המקומית למרכז הישיבות המועצה- לפי אותו מען.
עידו בן יצחק
שאלה לגבי העניין הזה, לפי חוק עדכון כתובת אתם אמורים לקבל את המידע ממשרד הפנים לגבי כל חילופי הכתובות, זה לא עונה לכם בעניין הזה?
היו"ר אופיר פינס
למה ללכת למשרד הפנים?
עידו בן יצחק
הם לא צריכים ללכת כי משרד הפנים מעביר להם.
מרגלית בוטרמן
יש מסמכים של הבחירות שבהם כל אחד ממלא את הכתובת שלו.
נועה בן אריה
יש הוראה יותר עדכנית, אחת לתקופה מחויבים לקבל מהמרשם את עדכון הכתובות לפי הנוהל הרשום. הוא שואל למה לא לעבוד לפי חוק עדכון כתובות.
אחז בן ארי
לפי המען האחרון הרשום במרשם האוכלוסין.
נועה בן אריה
אפשר להפוך את הסדר של הסעיף.
אחז בן ארי
לפי המען האחרון הרשום במרשם האוכלוסין, ואם מסר...


15. פגם במסירת ההזמנה.

חבר מועצה הטוען שקיבל הזמנה שלא כדין, חייב להעלותה בפני היועץ המשפטי לעירייה מייד עם היוודע לו על הפגם במסירת ההזמנה, היועץ המשפטי לעירייה ייתן את חוות דעתו בסמוך, ככל האפשר להעלאת הטענה.
מרדכי וירשובסקי
ומה התוצאה?
חנניה ויינברגר
מה הסנקציה.
היו"ר אופיר פינס
חוות דעת היועץ המשפטי של העירייה תחייב את מרכז ישיבות המועצה.
מרדכי וירשובסקי
נקבל חוות דעת ויעשו אחרת.
אחז בן ארי
בחוק העיריות נכנסת הוראה שחוות הדעת של היועץ מחייבות.
היו"ר אופיר פינס
אז נכניס את זה לפה.
מרדכי וירשובסקי
נכניס לפה, אז יהיה לפחות הגיון מסוים.
אחז בן ארי
זה לא הדבר היחיד אגב.
היו"ר אופיר פינס
מה לעשות? אתם מפחדים לעבור את המים? המים קרים?
נועה בן אריה
זה מאוד בעייתי.
היו"ר אופיר פינס
תמיד תוכלו למשוך את התקנות לפני אישורם, זו זכותכם, לא נכפה עליכם שום דבר.
עידו בן יצחק
לפני שלוש שנים ישבה פה בוועדה הצעת חוק של חבר הכנסת חמי דורון, בעניין זימון בעלי תפקידים של עובדים שהמועצה קבעה שהנושא נדון עליהם ועובדים שעובדים באופן ישיר תחת ראש עירייה או מנכ"ל, הסעיף הזה הושמט מפה.
אחז בן ארי
זה מופיע בפקודת העיריות.
מרגלית בוטרמן
חבר כנסת לא יכול להיות בתקנון.
נועה בן אריה
התיקון שנעשה, נעשה בפקודת העיריות.
היו"ר אופיר פינס
זה לא כרגע, תביא את הנושא הזה בפעם הבאה, למה זה מתקשר לזה?
עידו בן יצחק
כי זה סעיף שהיה בפרק הזה בתקנון הקודם, סעיף 16 (א).
חנניה ויינברגר
התקנון לא בא לבטל את החוק.
עידו בן יצחק
בתיקון החקיקה תיקנו את התקנון.
אחז בן ארי
לגבי היועץ המשפטי, יש הוראה בחוק הייעוץ המשפטי שמחייב להזמין אותו לכל ישיבה.
חנניה ויינברגר
הוא או נציגו.
אחז בן ארי
לגבי הגזבר גם.
היו"ר אופיר פינס
אני לא משמיט את הסעיף הזה. נוסיף את הסעיף הזה. זו התקדמות. עכשיו אני מתחיל לחשוב שוירשובסקי צודק. אני נותן בכם אמון, רוצים ללכת קדימה, לא אחורה.
אחז בן ארי
אלו דברים מובנים מאליהם.
היו"ר אופיר פינס
אז נכניס את המובן מאליו.
מרדכי וירשובסקי
את התיקון של היועץ דאגתי שיביאו לכאן ב- 75, אני מכיר את זה. יש פה חוסר איזון מוחלט.
היו"ר אופיר פינס
בשביל זה יש כנסת ובשביל זה הדברים מתאזנים תוך כדי ישיבה.
דוד אזולאי
זה צעד טוב.
היו"ר אופיר פינס
הלאה, פומביות הדיונים.
אחז בן ארי
פרק חמישי: פומביות הדיונים.


16 פומביות הדיון וסייגיו.

ישיבות מועצה יהיו פומביות, למעט ישיבה שראש העירייה הורה על קיומה, כולה או מקצתה, בדלתיים סגורות לאחר שראה כי טעמים של ביטחון המדינה או טעמים שבצנעת הפרט מחייבים לעשות כן.
מרדכי וירשובסקי
ראש העירייה קובע מה זה ביטחון המדינה? זה התמצית של כל הגישה, הוא קובע.
היו"ר אופיר פינס
אחז, זה נשמע לי מעט אנכרוניסטי. אני רוצה להציע שזה ייקבע בהתאם לחוות דעת , יכול להיות של יועץ משפטי, כי צנעת הפרט זה ודאי יועץ משפטי. בטחון המדינה, כמה זה יכול להיות.
מרדכי וירשובסקי
גם שלא יהיה לבד בהחלטה.
היו"ר אופיר פינס
חוות דעת של יועץ משפטי שתובא בפני ראש העיר, זה לפחות גלוי, שחברי העירייה יראו את חוות הדעת. למשל בקרית ים, רפא"ל, זה אולי ביטחון המדינה.
דוד אזולאי
אם לשלם ארנונה או לא לשלם.
היו"ר אופיר פינס
בעכו כל ישיבה היא ביטחון המדינה, כי יכול להיות שנפוליאון יחזור.
דוד אזולאי
החשש הגדול שלי, שהקבינט הביטחוני יפסיק להתכנס.
היו"ר אופיר פינס
אני מקבל את הסעיף הזה אבל אני מציע להפוך אותו לסעיף יותר מודרני. לכן זו לא סמכות דרקונית של ראש עיר אלא חוות דעת של יועץ משפטי שתונח בפני חברי המועצה וראש העיר יעביר כהחלטה, בהנחה שזה מתקבל על הדעת.
חנניה ויינברגר
צנעת הפרט זה משהו מסוכן. אני אראה לך דוח מבקר משרד הפנים על הפרש של 9,000 שקלים שאמרו לי שזו צנעת הפרט, פרשנות אין סופית.
היו"ר אופיר פינס
על פי חוות דעת של היועץ המשפטי לעירייה.
דוד אזולאי
לגבי הסעיף ביטחון המדינה, תנו לי דוגמה לזה.
עידו בן יצחק
עיריית אריאל, דנה בנושא של תיאום מצבה על הבטחת הישוב.
אחז בן ארי
או פירוט מתקנים ביטחוניים.
דוד אזולאי
ואז המועצה תתכנס בדלתיים סגורות?
חנניה ויינברגר
צנעת הפרט זה גם ביקור הנשיא.
נועה בן אריה
היה דיון שלם סביב הנושא של מקומות האימונים, לכן זה יכול להיות עניין של ביטחון.
מרדכי וירשובסקי
הייתי אומר שחוות דעת היועץ המשפטי זה לא מספיק. אם אתה רוצה חוות דעת הייתי אומר חוות דעת של היועץ המשפטי, מבקר העירייה והמנכ"ל, אם יש מנכ"ל.
היו"ר אופיר פינס
למה זה קשור למבקר העירייה?
מרדכי וירשובסקי
הוא עוסק בכל מיני תלונות שמוגשות לעירייה, הוא מכיר את הדברים לא פחות מהיועץ המשפטי, לא הייתי רוצה להטיל על כתפי היועץ המשפטי גם להגן על...כי יכולים לתקוף אותו על הדבר הזה. לי נראה שאם בכלל צריך את הסעיף הזה של ביטחון המדינה, אז זה צריך להיות יותר בקבוצה יותר רצינית מאשר היועץ המשפטי, עם כל הכבוד ליועץ המשפטי שאני מכיר את תפקידו.
מרגלית בוטרמן
תפקידו של המבקר הוא לבקר לכן הוא לא יכול להיות גורם מבצע או מאשר, זה נוגד את הגישה שלנו.
היו"ר אופיר פינס
מרדכי, אני חושב שפה אתה הולך לכיוון לא נכון. המבקר לא יכול להיות גורם מבצע, הוא מבקר את הכול, גם את היועץ המשפטי, הוא לא צריך להיות שותף להחלטות אלה.
אחז בן ארי
ההצעה היא שראש העירייה יסגור דלתיים לפי חוות דעת של היועץ המשפטי והחלטת מועצה.
היו"ר אופיר פינס
חוות דעת של היועץ המשפטי לעירייה. אני לא בטוח שגם המנכ"ל.
אחז בן ארי
(2) לעניין סעיף זה יראו ישיבת מועצה פומבית, גם אם הוקרנה על מסך בפני קהל שמחוץ לאולם הישיבות שמתקיימת בו הישיבה.


לא יגלה אדם דבר מדיוני ישיבה שהתנהלה בדלתיים סגורות למי שאינו חבר מועצה, אלא אם כן הדבר דרוש לצורך ביצוע החלטות המועצה.
מרדכי וירשובסקי
יש לזה סנקציות?
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש הסעיף הזה מיותר.
שרה מרום-גולן
במיוחד שהתקשורת עדה בפני מה שכתוב פה.
נועה בן אריה
אל תלכו כל כך רחוק.
מרגלית בוטרמן
זה אי ביצוע הוראת חוק, אם אדם, נפגעה פרטיותו כי הייתה הדלפה, הוא יוכל לתבוע בעניין הזה, אם זה ביטחון מדינה אז רשויות הצבא והמדינה ימצאו את הדרך לפעול נגדו. אני לא חושבת שיש פה מקום להטיל על ראש הרשות כנגד ראש מועצה, לדרוש איזשהו הליך משפטי כנגד חבר מועצה, בגין זה שהוא הדליף מישיבה שראש הרשות דרש שתהיה סגורה.
דוד אזולאי
זה מיותר, לא צריך את הסעיף הזה במיוחד שאין בו סנקציה. אם הוא חשוב אז שתהיה סנקציה.
אחז בן ארי
זה עניין נורמטיבי, מזכירים לחברי המועצה שאם זו ישיבה סגורה צריך גם פה סגור.
דוד אזולאי
אם זה חשוב אז שתהיה סנקציה, אם זה לא חשוב אני טוען שזה מיותר. אי אפשר לעמוד בזה. בקבינט הביטחוני יוצאים הדלפות.
היו"ר אופיר פינס
על פי בקשתו של חבר הכנסת אזולאי אנחנו נאלצים למחוק את הסעיף. ישיבה סגורה זו ישיבה בלי תקשורת. יש לזה חשיבות. ועדת חוץ וביטחון היא בלי תקשורת וזה לא אומר שאי אפשר לדבר, אם זה יהיה במתכונת של ועדת חוץ וביטחון זה מספיק טוב?
מרדכי וירשובסקי
אני יכול להגיד לך שמאז 1965 לא הייתה ישיבה סגורה בעיריית תל-אביב.
אחז בן ארי
18. מקום הישיבות.

(1) הישיבות יתקיימו במשרדי העירייה, זולת אם המועצה החליטה אחרת לפי הצעת ראש העירייה.

(2) ראש עירייה רשאי להחליט על קיומה של ישיבה פלונית במקום אחר אם הדבר דרוש מטעמי ריבוי משתתפים או חגיגיות.


19. מניין חוקי.

מנין חוקי בישיבה הוא רוב חברי המועצה.


20. היעדר מניין חוקי.

(1) לא היה מנין חוקי בישיבת המועצה, בחלוף חצי שעה מהמועד שאליו זומנה בו הישיבה, יהווה שליש מחברי המועצה מנין חוקי. לא נכחו שליש מחברי המועצה בתום מחצית השעה כאמור, תידחה הישיבה בשבוע, באותו יום ובאותה שעה, ובמועד זה יהוו שלושה מחברי המועצה מנין חוקי, לא נכחו שלושה מחברי המועצה בתום מחצית השעה, תידחה הישיבה בשבוע, באותו יום ובאותה השעה, ובמועד זה יהווה כל מספר חברי המועצה מנין חוקי.

(2) הזימון לישיבה הנדחית ייעשה בידי מרכז ישיבות המועצה יום למחרת המועד המקורי.
(3) סעיף 5 (ב) ו-(ג) לתקנון זה לעניין ימי השובע ושעות הישיבה יחול גם על ישיבה נדחית לפי סעיף זה.
21. התמעטות משתתפים.

(1) נפתחה ישיבה כדין לפי סעיף 19 לתקנון זה, יהא המשך הישיבה כדין כל עוד משתתפים בה שלושה מחברי המועצה.

(2) סעיף זה לא יחול על ישיבה נדחית לפי הסיפה של סעיף 20 (א).
(3) פרק זה יחול, בשינויים המחויבים, גם על ועדות המועצה זולת אם המועצה החליטה אחרת.
מרדכי וירשובסקי
אני בא ממועצה גדולה כמו תל אביב וירושלים, 31 חברי מועצה, פתאום, בקונסטלציה מסוימת, שלושה חברי מועצה יכולים להיות, אז אני יכול להגיד, כחבר כנסת לשעבר שהייתי סגן יושב ראש וניהלתי את מליאת הכנסת עם שני חברי כנסת. הייתי רוצה בכל זאת שיתקיים דיון איך אתם רואים את מעמדה של המועצה. האם אתם חושבים שמועצת עיריית תל-אביב ירושלים חיפה או טבריה תקבל החלטות ברוב של שלושה אנשים? זה נראה לי דיון מאד עקרוני.
היו"ר אופיר פינס
בכנסת שלנו, בוועדה הזו, אני יכול לבד לקבל את כל ההחלטות וטוב שכך כי אחרת לא היינו יכולים לקבל שום החלטה.
מרדכי וירשובסקי
על זה החליטה התבונה המחוקקת מקדמא דנן.
היו"ר אופיר פינס
מה גם שהשקיפות פה הרבה יותר גדולה.
מרדכי וירשובסקי
במועצת עירייה, שמתכנסת פעם בחודש...
היו"ר אופיר פינס
זה לא אותו דבר, אתה צודק. מה מפריע לך?
מרדכי וירשובסקי
דבר ראשון מפריע לי שאפשר לפתוח ישיבה עם קוורום של חצי.
אחז בן ארי
היום זה שליש.
היו"ר אופיר פינס
מה המצב נכון להיום?
אחז בן ארי
היום, אם זומנה ישיבה ולא היה מניין חוקי, ומניין חוקי זה רוב חברי המועצה. אין הגבלה של זמן מתי אתה עובר למצב השני. דבר ראשון, תידחה הישיבה בשלושה ימים, כך במצב הקיים. במצב היום, אם לא היה מנין חוקי בישיבת המועצה, תידחה הישיבה לשלושה ימים. לא היה במועד זה מניין חוקי, תידחה הישיבה שוב ליומיים, במועד זה יהווה שליש מחברי המועצה מניין חוקי לכל עניין שנכלל בסדר היום.


פה עשינו כמה דברים, קודם כל הגבלנו את השעה, כמה זמן צריך לעבור ממועד אחד לשני, חצי שעה. דבר שני שעשינו, למשהו שהוא די נפוץ ברשויות מקומיות ולא מעטות חוטאות בכך, שחברי מועצה מטרפדים את עבודת המועצה על ידי כך שהם לא באים, מתפוגגים, אין קוורום ואי אפשר לקבל שום החלטה. הסעיף הזה לא יחול במקום שצריך רוב מיוחד, למשל בעסקאות מקרקעין צריך רוב. אבל כל ההחלטות האחרות שהן יותר טריוויאליות לצורך העניין, יכול להיות גם רוב, התרופה לכך שחברי המועצה יופיעו, יישבו במועצה.
נועה בן אריה
אולי כשזה התיישב יחד עם השכר לחברי המועצה עבור ישיבות, זה ממילא יביא את חברי המועצה.
היו"ר אופיר פינס
בחוק, שלא יהיה ספק, מי שלא יישב 80% או 70% מהישיבה, רק יבוא וילך ...
אחז בן ארי
זה כתוב.
דוד אזולאי
לגבי העניין הזה של נוכחות, כשמנסים לעשות השוואה לכנסת, אני חושב שאי אפשר לעשות את ההשוואה. בכנסת השקיפות רבה מאוד, האופציות גדולות ויש כל מיני אפשרויות שקיימות לחברי הכנסת אם לא היו בדיון כזה או אחר. בניגוד לכך, במועצה, חבר מועצה שהוא איש אופוזיציה, הדבר היחיד שיש לו זה אותה מליאה.
היו"ר אופיר פינס
פה הבעיה אחרת, אתה יכול לטרפד באי הגעתך, זה דבר נפסד, דבר שאסור לעשות אותו.
דוד אזולאי
קח מועצה שהיא תשעה חברים, שלושה זה שליש. קח מועצה כמו תל-אביב חיפה או ירושלים, עם 31 חברים , זה נראה לך נורמאלי ששלושה חברי מועצת העיר יקבלו החלטה?
מרגלית בוטרמן
זה מועד קבוע וידוע לחברים.
היו"ר אופיר פינס
בעיריית תל אביב תמיד יבואו 10 או 15.
דוד אזולאי
אז תקבע שליש, אם זה שליש נראה לי סביר מאוד.
היו"ר אופיר פינס
אפשר לקבוע שליש?
דוד אזולאי
כשאתה יוצא מתוך נקודת הנחה שיש לך קואליציה...
היו"ר אופיר פינס
אבל הם נמצאים.
נועה בן אריה
אתה לא יכול.
אחז בן ארי
נעשה הפוך, קואליציה זה בסדר. האופוזיציה רוצה להעלות נושא, חברי הקואליציה הולכים, אין ישיבה.
היו"ר אופיר פינס
כמה זה עירייה עם הכי מעט חברי מועצה?
עידו בן יצחק
תשעה חברים
היו"ר אופיר פינס
עירייה לא מועצה. עדין תשעה. נעשה שלושה חברים עד 15, וחמישה או שבעה מעל 15.
דוד אזולאי
אז תקבע שיהיו חמישה חברים מעל 20 חברי מועצה.
היו"ר אופיר פינס
מ-17 ומעלה חמישה.
עידו בן יצחק
התחולה של ההוראות האלה על ועדות המועצה עלולה לעורר בעיות. בוועדות המועצה חברים גם אנשים שאינם חברי מועצה וכך יכול להיווצר מצב, נניח ועדת ביטחון, שלושת הנציגים שיישארו שם אחרי שדחו את הישיבה שבועיים, הם נציג שר הביטחון, נציג שר החינוך ונציג שר המשטרה ושלושת האנשים האלה יקבעו למועצה בענייני ביטחון.
היו"ר אופיר פינס
מה המצב החוקי היום?
עידו בן יצחק
כיום אין הוראות בעניין הזה וכל מועצה קובעת.
היו"ר אופיר פינס
עניין ועדות המועצה זה דבר חשוב לא כבדרך אגב. לישיבה הבאה אני מבקש ממך אחז, סעיף על ועדות המועצות, לא נחיל את זה אוטומטית, אין דין ועדה כדין מליאה, יש מורכבות של ועדות חובה וועדות רשות. אני מבקש סעיף נוכחות בתהליך קבלת החלטות בוועדות המועצה.
דוד אזולאי
יש עוד סעיף קטן שאתה הארת אותו, סעיף 21 (א), ההערה שלך של חמישה חברי מועצה יחול גם פה.
היו"ר אופיר פינס
בסדר. נמשיך בישיבה אחרת שמנהלת הוועדה תקבע. תודה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים