ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 14/02/2007

עבודות השיפוץ של רשות העתיקות בגשר המוגרבים בר הבית (נושא יזום: יו"ר הוועדה)

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת הפנים והגנת הסביבה

14.02.07

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 116

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

מיום רביעי, כ"ו בשבט, התשס"ז (14 בפברואר, 2007) 10:45
סדר היום
החלטת הוועדה בעניין עבודות השיפוץ בשער המוגרבים
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס פז - היו"ר

דוד אזולאי

טלב אלסאנע

חיים אמסלם

אורי אריאל

יוסי בייליין

אליהו גבאי

משה גפני

דב חנין

שי חרמש

ואסל טאהא

ישראל כץ

חיים כץ

שרה מרום שלו

אורית נוקד

דוד רותם
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
לאה קיקיון

החלטת הוועדה בעניין עבודות השיפוץ בשער המוגרבים
היו”ר אופיר פינס-פז
אני רוצה לסכם את הדיון שהתקיים בוועדה ביום שני, לגבי הנושא של הגשר והחפירות בשער המוגרבים. אנחנו שמענו בדיון הזה לא מעט דברים, וסיכמנו שאני לא אסכם את הדיון אז, כי גם רציתי לראות איך הממשלה מגיבה להחלטה של ראש עירית ירושלים. הממשלה גיבתה. היועץ המשפטי לממשלה באמצעות השמנה שלו בעצם קיבלה את ההחלטה של ראש עירית ירושלים. ההיתר ביטול, והליכי התכנון של הגשר בעצם נתונים להליך מחודש במסגרת הוועדה המחוזית לתכנון ובניה. מהניסיון שלי כשר פנים – זה דבר שייקח שנה – שנה וחצי. עכשיו נשאלת השאלה: האם זה נכון, על רקע המצב החדש שנוצר, להמשיך בחפירות ההצלה, כאשר החפירות היו בעצם רק תוצאה של הצורך לבנות גשר חדש, שזה מחייב חפירות.


אני רציתי להביא איזושהי החלטת סיכום שהיא באמת – לא שמאל קיצוני ולא ימין קיצוני. גם לא דבר שמכתיב לממשלה מה לעשות אלא קוראת לממשלה להתייחס למצב החדש. ההצעה שאני רציתי להציע אומרת את הדבר הבא: לנוכח החלטת ראש עירית ירושלים להקפיא את היתר בניית הגשר בשער המוגרבים, העברת הליכי התכנון של הגשר בוועדה המחוזית לתכנון ובניה בתהליך שיימשך כשנה וחצי, נוצר מצב חדש שמחייב היערכות מחודשת באשר לחפירות ההצלחה, הצורך והדחיפות שבהם. לפיכך, ועדת הפנים ממליצה לממשלה לשקול שנית את המשך החפירות עד להערכה מחודשת של המצב.


אני אומר עוד פעם: לא ביטול, לא החלטה גורפת – לחשוב מחדש על המציאות הזו, לנוכח המצב החדש שקרה.
אורי אריאל
תודה אדוני היושב ראש. אני רוצה להסביר במשפט אחד והלגיד את הצעת ההחלטה שלי. המציאות היא שברור שיהיה גשר כי הוא צורך ביטחוני.
שי חרמש
בטיחותי או ביטחוני ?
אורי אריאל
בטיחותי, אבל כל הגשר הוא צורך ביטחוני כי כוחות הביטחון, כשהם עולים, אם יש צורך – בגלל זריקות אבנים על הכותל או משהו אחר, הם עולים משם. זו דרישה של כל מוסדות הביטחון. ברור שיהיה גשר. היטיב היושב ראש לתאר את המצב העובדתי החדש, שזה נכנס להליך תכנוני שייקח, לטענת העיריה כחצי שנה, אני מוכן להגיד – בין חצי שנה לשנה. אני לא רוצה להתווכח על זה. מה שבדיוק קורה כרגע, זה ששמענו ביום שני, ומי שהיה שם ראה ושמע גם בשטח – שהחפירות תיקחנה בין 6 חודשים ל-9 חודשים. כך שבעצם יש כאן פעולה מקבילה, שמביאה את שתי הפעולות ביחד, בסוף, לביצוע באמת מסודר, כמו שבאמת צריך. אני חושב שצריך להקפיד גם על יישור הגשר, או מה שלא יבנו שם, וגם – ודאי צריך לחפור. על זה הרי אין מחלוקת, כולם חושבים שצריך לחפור. אני בין סוגריים אומר: חפרו שם. הרי מי שראה את הגן הדרומי – וכולם ראו - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש, רק חברי כנסת בישיבה. כולם לצאת.
אורי אריאל
אני מסיים – אני אומר שיש פה מפגש נכון של חפירות הצלה. אני בעד הידברות ובעד כל הדברים שנאמרו, ובמקביל – התכנסות במועד פחות או יותר בטווח של 9 חודשים, של ועדת בניה שתעבור את כל ההליכים.

הצעתי, שאני אחלק אותה, במקום לקרוא – אומרת שהיה ניסיון פה, חבר הכנסת גפני שאל אותי אם אי מוכן להגיע לאיזושהי פשרה - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אני הבאתי נוסח שבעיניי הוא נוסח של פשרה.
אורי אריאל
אני יודע. ראיתי את הנוסח. האמירה שלך מייתרת פה משהו. זו לא פשרה מה שאתה אומר, לדעתי. אני מעביר את הצעתי לחברים, פה. אני מבקש להעמיד את הצעתי להחלטה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תסלחו לי שאני טיפה קצר רוח. אנחנו לא מתחילים דיון מחדש. ב- 11:00 אנחנו חייבים לגמור את הישיבה.
משה גפני
אדוני היושב ראש, אני סבור שהוועדה צריכה להגיע לנוסח מוסכם, מכיוון שהנושא הוא מאד רגיש. אני מסכים עם הרישא של ההצעה שלך: לאור ההחלטה בעצם נוצר מצב חדש. נוצר מצב, מבחינה תכנונית, מבחינת האישורים – זה כבר לא תלוי בנו. כל החלטה שלנו בעניין הזה לא מעלה ולא מורידה, מכיוון שזו תמונת המצב.


השאלה היא מה אנחנו עושים בחלק השני של ההצעה שלך, ולכן – אני מציע, ואני מקווה שזה יהיה מקובל על דעת כל החברים, שוועדת הפנים של הכנסת קוראת לממשלה, או לממשלה ולעיריה, לאור המצב החדש – לשקול את כל צעדיה וכל החלטותיה בזהירות, במתינות, בשקיפות- כל המילים הללו - -
קריאה
ולהמשיך את הבניה?
משה גפני
לא להיכנס לעניין הזה. הרי יש עניין של החלטה של ראש העיר, יש מצב נתון. אנחנו, ועדת הפנים, מכיוון שאנחנו לא - -
היו”ר אופיר פינס-פז
אתה מוכן לקחת מחבר הכנסת אריאל גם את זה שהוא רוצה הידברות? תוך כדי הידברות?
משה גפני
הידברות, ודאי. אם לא אמרתי את המילה "הידברות" אז פשוט טעיתי.
אורי אריאל
אני רק רוצה שתנסח את מה שאתה אומר - -
היו”ר אופיר פינס-פז
הוא כתב לי את זה: "ועדת הפנים דורשת מהממשלה ומהעיריה לשקול את צעדיה בזהירות, במתינות ובשקיפות..." , ו "תוך הידברות" – ש/אני עכשיו אוסיף.
דוד אזולאי
אני חושב שהצעה שיכולה להביא להידברות ולמנוע שוב מהומות באזור – כל הצעה כזו היא מבורכת, ומי שהיה בדיון הקודם התוודע לעובדות שלא ניתנו היתרים כראוי, ולכן ראש עירית ירושלים בעצם ביקש להפסיק את העבודות. לכן אני חושב שההצעה שהנושא ייבדק שנית, ושהממשלה תבדוק את זה, כי לה יש את כל הנתונים, מה שלנו, כחברי ועדת הפנים –אין, אם זה גורמים ביטחוניים, אם זה גורמים ארכיאולוגיים. לכן אני חושב שההצעה הזו במקומה, וצריך לתמוך בה על מנת למצות כל הליך של הידברות.
שרה מרום-שלו
אני הייתי בישיבה הקודמת ושמעתי את כל הוויכוחים. מתוך כל הוויכוחים – כולם היו בתוך העסק, חוץ מהממשלה.עירית ירושלים, רשות העתיקות, כולם. רק היא, כביכול – לממשלה, אין מה להגיד. אני חושבת שההצעה של היושב ראש מצוינת, כי אתה מעביר את זה לממשלה. הכי חשוב בזה, בלי מהומות, אני לא בעד כל הדברים, אבל ההצעה הטובה ביותר היא להעביר את זה לממשלה,
כי האינסטנציה הראשונה זו הממשלה.
היו”ר אופיר פינס-פז
ההצעה שלי היא הצעה משולבת עם ההצעה של חבר הכנסת משה גפני.
אורי אריאל
אני ראיתי את הצעתך- היא מול עניי. אני לא יכול לקבל אותה. החברים לא ראו אותה, לצערי, בצורה מסודרת. הדבר השני, אני שואל אותך ואת גפני – הצעת גפני, אם היא עומדת בפני עצמה, כפשרה, אני יכול להסתדר אתה, פחות או יותר. אם היא משולבת בתוך ההצעה שלך, אני לא יכול. אני לא יכול לקבל את, למשל- "נוצר מצב חדש שמחייב היערכות מחודשת באשר לחפירות הצלה, הצורך והדחיפות שבהן". אני לא יכול לקבל את זה, זה לא נכון.
היו”ר אופיר פינס-פז
"נוצר מצב חדש" – אתה יכול לקבל?
אורי אריאל
לא.
היו"ר אופיר פינס –פז
אני מוכן ללכת לקראתך. "נוצר מצב חדש" – זו עובדה?
משה גפני
מה שאתה אמרת לי, ולא ראיתי את זה בכתב, אתה אמרת שלאור החלטת ראש העיר – נוצר מצב חדש. נקודה.
היו”ר אופיר פינס-פז
נכון. נקודה, אני מוכן שזה יהיה – נקודה.
משה גפני
זה הוא. מכאן ואילך – הוועדה קוראת לממשלה ולעיריה לנהוג בזהירות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מקריא שוב את ההצעה: "לנוכח החלטת ראש עירית ירושלים להקפיא את היתר בניית הגשר בשער המוגרבים והעברת הליכי התכנון של הגשר לוועדה המחוזית לתכנון ובניה בתהליך שיימשך כשנה וחצי ..." - -
אורי אריאל
שיימשך כשנה.
שי חרמש
ככל שיידרש.
אורי אריאל
ככל שיידרש – זה בסדר.
היו”ר אופיר פינס-פז
"..נוצר מצב חדש. לפיכך, הוועדה ממליצה לממשלה לשקול שנית..." - -
משה גפני
לא, לא. דיברנו על זה ש לא "לשקול שנית".
אורי אריאל
לשקול את צעדיה בזהירות.
משה גפני
לשקול את כל צעדיה והחלטותיה בזהירות.
היו”ר אופיר פינס-פז
אני אומר מה הנוסח של גפני : "...לפיכך, ועדת הפנים של הכנסת דורשת מהממשלה לשקול את צעדיה בזהירות, במתינות, בשקיפות ותוך הידברות".
קריאות
יפה. מצוין.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי בעד? רוב. מי נגד? – אין. מי נמנע? - 1 נמנע.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים