ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 19/02/2007

סגירת בתי הקולנוע האחרונים בקריית שמונה ובכרמיאל

פרוטוקול

 
PAGE
11
ועדת החינוך, התרבות והספורט

19.2.2007

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 148

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, א' אדר תשס"ז (19 בפברואר 2007), שעה 12:00
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר) – סגירת בתי הקולנוע האחרונים בקרית שמונה ובכרמיאל –

של חה"כ זהבה גלאון
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר

זהבה גלאון
מוזמנים
אתי כהן
- ממונה על תחום הקולנוע, משרד המדע, התרבות והספורט

דורית באלין
- מפקחת על תקשורת וקולנוע בבתי"ס, משרד החינוך

סמי מלול
- סגן מ"מ ראש העיר קרית שמונה

אהרון סולומון
- ראש מינהל תרבות, עיריית כרמיאל

פיני קבלו
- מרכז השלטון המקומי

סימו אלפסי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
עריכת פרוטוקול
חיה מרקביץ', חב' פרוטוקול

הצעה לסדר היום (דיון מהיר) – סגירת בתי הקולנוע האחרונים בקרית שמונה

ובכרמיאל – של חה"כ זהבה גלאון
היו"ר מיכאל מלכיאור
צהרים טובים, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. הנושא שלנו הוא סגירת בתי הקולנוע האחרונים בקרית שמונה ובכרמיאל, הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חה"כ זהבה גלאון. אנחנו שמחים להיענות לבקשה.
זהבה גלאון
אדוני היו"ר, ראשית אני מודה לך. אני רוצה להקדים במשפט אישי, אני אוהבת קולנוע, אני אוהבת סרטים וראיתי ידיעה קטנה של יהודה נוריאל במדור תרבות של עיתון מעריב, בחודש ינואר האחרון, שזה דברה: "החודש נסגרו בתי-הקולנוע האחרונים בקרית שמונה ובכרמיאל. נכון לעכשיו מצפון לחיפה אין למאות אלפי תושבי מדינת ישראל אף לא בית-קולנוע אחד".


הנתון הזה די זעזע אותי. עכשיו אני יודעת שזה נכון שבתי-הקולנוע נמצאים בבעלות פרטית ואנשים עושים שיקולי רווח והפסד, ולכאורה אי אפשר לבוא בטענה לזכיין פרטי שמפעיל את בתי-הקולנוע. עם כל זה, לי נראה שלמדינה יש אחריות לספק תרבות לאנשים שנמצאים בחלק הצפוני של המדינה. זה לא הגיוני שבתל-אביב או באזור המרכז, יש כל כך הרבה בתי קולנוע עם עשרות סרטים. אנשים משוועים לפעילות תרבותית, לא כל אחד יכול לקחת די.וי.די. או קלטת ולצפות. נראה לי מעוות ולא תקין שזה המצב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה. הבעיה זה כנראה לא רק לגבי כרמיאל וקרית שמונה, אלא של כל הפריפריה, אילת, עפולה, קרית גת. זה המצב בכל הפריפריה. לאחרונה כל בתי-הקולנוע שכן היו, נסגרו בכל הפריפריה.


בואו נשמע מה מינהל התרבות מתכוון לעשות עם העניין.
אתי כהן
אנחנו תומכים בנושא של קולנוע. מלבד תמיכה בסרטים והפקת סרטים, יש גם תמיכה בפסטיבל לקולנוע ובסינמטקים. יש שישה סינמטקים שפרוסים על פני הארץ, מראש פינה בצפון ועד שדרות בדרום. אנחנו בעיקר תומכים בנושא של עידוד הקרנת הקולנוע הישראלי, הסרט הישראלי, אבל הסינמטקים האלה גם מקיימים בהחלט הקרנות מסחריות, בעיקר בראש פינה ובשדרות, נצרת גם בשנתיים האחרונות, אמנם זה סינמטק יותר לאוכלוסייה הערבית אבל זה עדיין סינמטק שנתמך.


ומקיימים בהחלט גם הקרנות של סרטים מסחריים בסינמטקים בראש פינה וחיפה, ראש פינה נותנת שירות ל-13 יישובים, יש 1,500 מינויים שמגיעים באופן קבוע לסרטים, מלבד כאלה שרוצים לבוא לסרט מסוים. יש שם הקרנות של סרטים מסחריים לפחות ארבע, חמש פעמים בשבוע. הכרטיסים יחסית מוזלים, מחיר שווה לכל נפש.


יש מפגשים עם במאים, יש פסטיבלים לאורך כל השנה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
איפה יש עוד בצפון?
אתי כהן
בנצרת עלית.
סמי מלול
מקרית שמונה ייסעו לנצרת לראות סרט?
אתי כהן
אם מצפת מגיעים, בהחלט. אני לא נותנת פתרון לקרית שמונה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הרי היום יש באמת אפשרות להרבה אנשים לקחת וידיאו או להזמין סרטים בבית, אבל אנחנו מדברים על אותם אנשים ובמיוחד אנשים צעירים, גם בני-נוער, שלא יכולים לנהוג או שאין להם רכב, שגם להם מגיע ללכת לקולנוע, וללכת לקולנוע זה חלק מתרבות. אז הם לא יכולים לנסוע רחוק. אותם אנשים שיסעו מצפת לראש פינה לראות סרט, הם אלו שיכולים גם להזמין סרט הביתה, אבל זה אחרת ללכת לקולנוע באמת ולראות את זה במסגרת של קולונע.


אבל אנחנו מדברים על כל האנשים האחרים. זה גם חלק מתרבות הפנאי וכשבמקום כזה סוגרים את הקולנוע היחיד שיש בעיר, אתה מוריד עוד אופציה ושולח את בני-הנוער ואלו שאין להם אמצעים לנסוע, אל הרחוב. זו הבעיה. אלה שיש להם את היכולת, הם תמיד ימצאו פתרון.
אהרון סולומון
יש בעיה נוספת בנושא קולנוע, הרי הבעיה האמיתית היא לא לראות סרט, כי יש לך בטלוויזיה רב ערוצים, לפחות 100 סרטים ביום עם כל הערוצים ביחד. לאזרחים בצפון ובדרום יש את אותן שאיפות כמו לאלו במרכז –כולם רוצים לראות סרט חדש ומדובר שהגיע לאחרונה.


כל נושא הסרטים האלה נמצא בידי מספר מפיצים בארץ שהם מעדיפים להקרין אותם בבתי-הקולנוע שהם בבעלותם. זה המקום הראשון שהם מקרינים, אחר-כך הם מוסרים את זה, אבל קודם כל הם מעדיפים אצלם. זה בסדר, זה שיקול מסחרי טהור. בבתי הקולנוע שנסגרו בקרית שמונה ובכרמיאל הוקרנו סרטים מהסוג הזה, עכשיו אין להם פתרון. תושבי כרמיאל יראו את הסרטים האלו רק בעוד חודשיים, שלושה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הבעיה היא ברורה, מה אנחנו יכולים לעשות?
פיני קבלו
אני זוכר כילד שהסרטים תמיד היו המצרך הכי טוב שהיה, וכמו שמשרד החינוך מסבסד תיאטרון, אני חושב שאין סיבה שלא יסבסד גם קולנוע, כי כפי שאמר חברי מכרמיאל, זה נכון, יש רמה של סרטים והנוער תמיד אוהב את הסרטים האחרונים שיוצאים שלפריפריה הם מגיעים רק לאחר חודשיים, או יותר, לאותם בתי-קולנוע שהם פחות אטרקטיביים כי במרכז ממהרים לשווק אותם הרבה יותר ולהרוויח הרבה יותר כסף.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הם לא יהיו גם לאחר חודשיים, שלושה, כי אין בתי-קולנוע.
אתי כהן
סליחה, הם מגיעים לסינמטקים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לסינמטק כן, אבל אנחנו מדברים פה על בתי-קולנוע.
פיני קבלו
בכרמיאל יש בית-קולנוע, אנחנו פשוט כורתים את הענף, אני חושב שאם התופעה הזאת תימשך, אנשי הקולנוע בארץ יגיעו למצב שבעצם לא יהיו בתי-קולנוע. אני פשוט מתפלא, אני למשל גם כן חובב סרטים כמו חברתי חה"כ, אני נוסע מבית שאן לבית גבריאל או לנצרת, אבל לי יש אפשרות. במוצ"ש נהגתי לנסוע לעפולה אבל גם זה נפסק.


מה שנסגר בבית-שאן לפני חמש שנים, עבר לאחר שנתיים או שלוש לעפולה ועכשיו אני שומע כרמיאל. אנחנו הולכים ומכווצים בעצם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מקום כמו אילת, לאן הם ייסעו, הם גם ייסעו לראש-פינה?
אתי כהן
באילת לא נסגר, יש כמה בתי-קולנוע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני קיבלתי דיווח שבית-הקולנוע באילת נסגר עכשיו.
אתי כהן
דרך אגב, נציג התאחדות בתי-הקולנוע נמצא כאן, יגיע?
יהודית גידלי
הם הוזמנו אבל הם לא פה, כפי שאתם רואים.
פיני קבלו
אני חושב שהקולנוע מהווה גם איזשהו מפגש, לפני הקולנוע יושבים בקפיטריה, בני-הנוער תמיד נמצאים שם. הנסיעה למרחקים מהווה סכנה לאותם בני-נוער שחוזרים בלילה מאוחר, ולכן צריך למצוא את הדרך לעשות זאת למרות שזה קשה מאוד, כראש-עיר ניסיתי להתמודד ולמנוע את גלובס לעזוב את אולם המופת, וככל שאני ניסיתי, הם תמיד חיפשו סיבות לא להיות באותם מקומות כי יש להם איזה שהן דרישות בשמיים שקשה מאוד לעמוד בהן.


לכן אני חושב שהמחוקק צריך לעשות פה משהו בנידון, אני חושב שהקולנוע זה דבר שהוא טוב, דבר שהוא זמין, דבר שהוא יותר זול מאשר תיאטרון.
אתי כהן
אנחנו מנסים כבר שנים, לפחות לנסות לקבל כמו במוזיאונים את התגמולים לאזרחים ותיקים, איזושהי הנחה שתחיל גם קולנוע ואנחנו לא מצליחים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
שוב, אני מאוד מעריך את זה אבל לא על זה אנחנו מדברים. גם אם תשיגי 100 אחוזים, הם לא יכולים ללכת כי אין קולנוע.


רבע שעה הפסקה, כולם מוזמנים לאודיטוריום לוועדת המקוונות. אנחנו ממשיכים את הישיבה בשעה 13:00.

ה פ ס ק ה

הישיבה נתחדשה בשעה 13:00
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו מדברים על זה שחלק מתרבות הפנאי של מבוגרים ושל בני-נוער זה ללכת בערב לקולנוע, לא פעם בשנה לפסטיבל ולא לאיזו הצגה מיוחדת שמראים איזה סרט ישראלי שזכה בברלין, דב הכסף.
אתי כהן
אל תזלזלו בזה, זה פרס מאוד מכובד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו לא רק לא מזלזלים, אנחנו שמחים.


אנחנו מדברים פה על זה שיהיה קולנוע בעיר לעם, לבני-נוער שיכולים לגשת אליו ולא לנסוע למקום מרוחק לאירוע מיוחד, אלא שהליכה לקולנוע תהיה חלק מתרבות הפנאי. שסתם עמך, בני-נוער שאין להם רשיון רכב או רכב, גם מבוגרים וגם זקנים, יכולים ללכת, זה חלק מהתרבות שכולנו פחות או יותר גדלנו עם זה.


יש את זה בכל הערים הגדולות, אבל בפריפריה הולכים וסוגרים כל מקום כי זה לא יוצא כנראה מספיק רווחי. כל אחד מבין שמשרד התרבות לא ישלם בשביל דברים מסחריים פר אקסלנס, אבל השאלה האם זה חשוב ואם אנחנו חושבים שזה חשוב, איך בכל זאת המדינה יכולה כן לעודד את זה כדי שהפריפריה גם בתחום הזה לא תצא מקופחת.

זו השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו והאם יש לכם איזה שהם רעיונות מה בכל זאת ניתן לעשות?
סימו אלפסי
אני יכול לספר לך כראש עיר מה קורה. קולנוע היה כל הזמן עד שהתחילה הטלוויזיה והכבלים ואז נסגר כמעט בכל הצפון. הפתרון שאנחנו ניסינו, אנחנו קנינו מסרטה ויש לנו היכל תרבות ויש לנו משכן פיס, מחיר הסרט שהיום מבקשים הוא מחיר הקרנת הסרט.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש להם כל ערב סרטים?
סימו אלפסי
אפשר שלוש פעמים בשבוע, אפשר פעמיים בשבוע, תלוי, הלוואי ויהיה כל השבוע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני שואל איך זה עובד?
סימו אלפסי
אנחנו התחלנו בימי רביעי, חמישי ומוצ"ש. לפעמים מגיעים עשרה אנשים ולפעמים גם חמישים ולפעמים מגיעים מאה, וזה נותן אפשרות לכולם להגיע. איך עושים את זה? פשוט, יש אומנות לעם. אומנות לעם היום מסובסדת על-ידי משרד החינוך ומשרד התרבות בנושא תיאטרון, מוזיקה ומחול והכל. אפשר אולי שם להרחיב אותה למערכת קולנוע ושאנחנו כפריפריה נוכל לשכור סרט בעלות כזאת, שאולי לא נרוויח אבל גם לא נפסיד בצורה שקשה להתמודד עם זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
באיזה סדר גודל מדובר?
סימו אלפסי
כל העלות, התקורה שלו, הסרט, הניקיון, הכל, ביישובים גדולים אתה לא צריך לשכור, חברת גלובס או חברה אחרת מביאים את הסרט והם גובים ואז בסה"כ נותנים תקורה קטנה להיכל. אבל עושים את זה רק באזורים כמו חיפה והקריות וסינימה סיטי. בפריפריה לא משתלם כי גם אם יבואו מאה איש ואתה מוכר כרטיס ב-10 ₪, זה 1,000 ₪.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה אתה לא יכול למכור יותר מ-10 ₪?
סימו אלפסי
כי לא יהיה מי שיגיע. בכמה מוכרים היום סרט בעיר הגדולה, 15,20 ₪.
אתי כהן
33 ₪.
סימו אלפסי
בסינמה סיטי זה יכול להיות גם ב-120 ₪, אפשר לקבל שם סוויטה. אבל 25 ₪, אתה לא יכול לגבות יותר מ-20 ₪ מקסימום, אבל זה לא משתלם כי הם מחייבים אותך לקחת סרט לשלושה ימים ולארבעה ימים או לשבוע.
זהבה גלאון
זה המפיצים.
סימו אלפסי
הפתרון היחיד, לפי דעתי הוא שאומנות לעם תיקח. יש לה כבר חלק, היא משכירה אבל גם במחירים גבוהים. זה מה שצריך לעשות וזה פשוט ואז אפשר להגדיל לה את הסבסוד ואז בהחלט יהיה לדרום ולצפון. כל בכל מקום יש קולנוע שהוא סגור או שיש היכל תרבות שיש לו מסרטה. לי יש היכל תרבות עם מסרטה עם הכל מוכן, צריך רק לשים סרט.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לך איכפת מהנושא, אני מניח שיש הרבה מקומות.
סמי מלול
ראשית, לפני מספר חודשים גם בקרית שמונה הפסיקו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
על זה הדיון.
סמי מלול
קודם כל, אני מברך על קיום הדיון היום, אדוני היו"ר, אני חושב שזו באמת נקודה מאוד חשובה. ואני חושב שבהחלט העלאת הנושא הזה הוא באמת דבר חשוב, בעיקר לבעלי הפריפריה שהנושא של הקולנוע הוא מעבר לעניין הזה של בילוי שעות הפנאי, הוא גם לדעתי פתרון לבני-נוער רבים שהיום מסתובבים חסרי כל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
דיברנו על זה.
סמי מלול
יחד עם זאת סגירת בתי-הקולנוע נבעה משיקולים כלכליים, ואם לא נפתור את הבעיה הכלכלית, יהיה קושי לדעתי להחזיק לאורך זמן. גם אנחנו נערכנו כפי שסופר כאן. היכל התרבות המקומי רכש בסיוע של תורם, במקרה מוטי דנקנר, שתרם מסרטה ב-150 אלף ₪ והשקיע סכום נוסף, אפשר להכשיר את היכל התרבות בקרית שמונה כקולנוע אלטרנטיבי לקולנוע המסחרי.


אם לא נמצא איזשהו מקור מימון לתחזוקה השוטפת, לסבסוד כרטיס, אז תהיה בעיה לאורך זמן להחזיק את המערכת הזאת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש לכם שם כל יום סרטים?
סמי מלול
בעוד שבועיים אנחנו פותחים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
התכנון זה לעשות כל כמה ימים?
סמי מלול
כל יום, הכוונה היא לפתוח מדי ערב. המגמה היא לתת את התחליף למה שהיה. נכון שהיכל התרבות שלנו הוא יותר גדול מבתי-הקולנוע הקטנים ונצטרך לראות איך אנחנו נערכים מבחינת התחזוקה והשעות של האנשים שיהיו שם בערב, אבל אני חושב שהדבר מאוד חשוב ולדעתי הנושא הזה של הבילוי הקל לא פחות חשוב מאומנות או תיאטרון וכו'.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני רוצה להציע, אני חושב שזה נושא באמת ראוי למחשבה מעמיקה. יש לנו משרד תרבות, את שומעת פה את כל האנשים שמדברים, אני חושב שהיה חשוב שהייתם עושים על זה דיון מעמיק עם כל הגורמים השונים.
סימו אלפסי
שיזמינו את אומנות לעם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני חושב שזה רעיון יצירתי, שיכול להיות שצריך להשקיע בזה גם סכום כסף. אנחנו משקיעים כסף בהמון דברים שונים והרבה פחות יעילים, ואנחנו לא רוצים שבני-הנוער ואחרים יסתובבו ברחוב כחלק מהגישה שלנו כלפי פריפריה. מה שהחלטתם לפתוח בראש פינה זה דבר מבורך, אבל הם לא יכולים לקיים את כל הפעילות הזאת בכל מועצה ומועצה.


השאלה אם אפשר במחיר סביר להרחיב, לא תוציאו בוודאי מאות מיליונים על הפרויקט הזה, כחלק מאומנות לעם, זה יעלה בתקציב, אין פה שום דבר חינם.
אתי כהן
ביום חמישי הקרוב בדיוק יש לנו ישיבה בלי שום קשר לדיון הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הודיעו לי, אבל זה רק לגבי סרטים ישראליים.
אתי כהן
לא, אנחנו הזמנו גם את אדרי שהוא גם מפיץ וגם בעל בתי-קולנוע סינמה סיטי. הוא מביא סרטים מחו"ל וגם אומנות לעם מוזמנת והכוונה היא באמת לבדוק את הנושא הזה של שיתוף פעולה בין הגורמים המסחריים לבין אומנות לעם ומשרד התרבות, כיצד אפשר בהחלט לטפל בבעיה.
זהבה גלאון
אני רוצה ברשותך, להעיר משהו. אני חושבת ועובדה שיושבים כאן ראש העיר וממלא מקום ראש העיר ושהם מנסים לתת מענה לבעיה שנוצרה אצלם, אין דרך יותר טובה מזו מבחינתם, אז אם זה נוחי דנקנר או מישהו אחר, זה מענה מיידי שאני מבינה שהם עושים כמיטב יכולתם ואולי אפילו יותר. אבל זה לא מה שבעיניי נותן תשובה. אני אומרת את זה בהרבה הערכה, שלא יבינו לא נכון. אני יודעת גם מה הקושי להשיג את התרומות האלה.

זה לא פותר לנו את הבעיה, ולכן אני רוצה להגיד משהו, דעתי מאוד לא נוחה מהאופן שבו מתנהל הדיון היום, אני רוצה להגיד ליו"ר הוועדה שלא יסתפק בדיון שמתקיים במינהל התרבות, עם כל הכבוד הראוי אני אומר את זה, לא יכול להיות שלא יושבים נציגי המפיצים. ומה זה הישיבה הזאת? ברצינות אני אומרת את זה. מה זה?

נציגי המפיצים צריכים להיות כאן. יכולות להיות גם סנקציות על המפיצים כמו שעושים בהרבה דברים אחרים. יש מחויבויות, מי שמקבל זכיונות להפיץ דברים במקומות מסוימים, צריך להיות חלק מהדברים. יש הרי שיטות איך לעשות את הדברים האלה. אז זה לא העניין של טוב ליבם שהם יישבו בישיבה ויזמינו את ההוא מהסינמה סיטי שעושה עבודה יפה. מה זה צריך להיות בכלל? זה ממש התייחסות לא רצינית לכל הדבר הזה.

אני מודה שזה מעצבן אותי, אני ידעתי רק על קרית שמונה וכרמיאל, עכשיו כשאתה תיארת את זה, מדובר כאן בבעיה הרבה יותר אקוטית של פריפריה בכלל. המדינה צריכה לקחת אחריות על זה ואם אנשים מתפרנסים מהמדינה כשמקבלים אישורים להפיץ, אז אנחנו שוק חופשי והכל, יש מחירים לדברים האלה ויש מעורבות יותר רצינית.

ולכן אני חושבת, ואתה יודע שאני מעריכה את מה שאתה עושה, זו לא התייחסות מספיק רצינית לסוגייה הזאת. אני מבקשת ברשותך, לזמן ישיבה רצינית של כל הנוגעים בדבר, אם צריך שרים, אם צריך זכיינים, כשיבינו שאנשים ייפגעו בכיס – אז אולי יתייחסו לזה אחרת. איזה מין דבר זה בכלל, מה זה?

עכשיו אני יודעת איזה מאמץ זה להביא את נוחי דנקנר להביא מסרטה, זה אקמול עכשיו לבעיה, זה לא פתרון מערכתי.
סמי מלול
אבל מילא יש מסרטה, יש אולם, אין סרט. יש פילים לבנים כמעט בכל יישוב.
זהבה גלאון
לכן צריך לתת לזה מענה מערכתי.
אהרון סולומון
אני רוצה לומר גם שכל הפתרונות האלה עדיין על עקרון השוויון של אזרחי מדינת ישראל, זה לא יעבוד בפריפריה כי המפיצים יתנו סרטים וכמו שאמרתי קודם, אלה יהיו סרטים בני שלושה, ארבעה חודשים.
זהבה גלאון
לא, אנחנו לא רוצים את זה.
אהרון סלומון
אדוני יראה מחר את "הבופור", גם לסינמטק בראש-פינה הם יראו אותו, זה בעוד שלושה חודשים. ואם יראו אותו בכרמיאל – זה יהיה בעוד ארבעה חודשים.
זהבה גלאון
אנחנו רוצים סרטים עדכניים עכשוויים עכשיו, לא שישלחו להם את הבררה. זו נקודה משמעותית. אני גרה בפתח-תקוה, אני יכולה לראות בפתח-תקוה סרט חדש שעולה, עלה סרט השבוע עם רוברט דה-נירו, ראיתי ראשונה, ככה בכרמיאל וביוקנעם הם צריכים לראות את זה, לא משהו שהיה לפני שלושה חדשים.
דורית באלין
אני יכולה להעלות את הנושא של סל תרבות שקיים בכל יישוב. יש אומנות לעם ויש סל תרבות. אומנות לעם זה למבוגרים וסל תרבות זה לתלמידים שהם כן משתמשים באולמות, אני מניחה, לפעילויות בקולנוע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסל תרבות אין כמעט כל קולנוע ואת צריכה לדעת את זה. וזה לא על הקולנוע הזה שאנחנו מדברים עליו.
סמי מלול
הערה כדי לחזק את דבריה של חה"כ גלאון. בזמנו כשהקימו את הכבלים, אז אמרו לרשת שזכתה, "את רוצה בבת-ים, יחד עם קרית שמונה". קשרו את המכרז. אז פה אם לא תהיה באמת איזושהי סנקציה של רגולטור כלפי המפיצים, תהיה בעיה באמת לאורך זמן לקיים את הנושא הזה.
סימו אלפסי
דוגמה אחרת ברשותכם, ליוקנעם היה מגיע תיאטרון באופן נדיר, עד שלקחנו יוזמה ועשינו שיתוף פעולה עם אומנות לעם ועם הסביבה. היום בגלל שיש סבסוד לתיאטרון על-ידי אומנות לעם וגם על-ידינו, יש ארבע סדרות תיאטרון מכל התיאטראות בארץ, מבאר-שבע, מהבימה, ומכולם, הכול מגיע ליוקנעם. ויש קרוב ל-1,600 איש שבאים לראות תיאטרון ביוקנעם. זה יכול להיות בדיוק כמו הקולנוע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
1,600 איש למה?
סימו אלפסי
שבאים לראות פעם בחודש הצגת תיאטרון. זאת אומרת, שאם היום יינתן מענה לקולנוע כמו שנתנו מענה לתיאטרון, תאמין לי, שגם בקרית שמונה וגם בחצור הגלילית וגם בראש פינה וביוקנעם ובכרמיאל, תהיה תרבות קולנוע. רבותיי, זה יסיר 50 אחוזים מהוונדליזם שלנו מהרחובות.
אתי כהן
אני רוצה לשאול אותך, ניסיתי לעשות את אותה סדרת קולנוע יחד עם אומנות לעם אצלך, כי לאומנות לעם יש גם מנדט של קולנוע למבוגרים לעשות כאלה סדרות.
סימו אלפסי
אבל לא כמו שאמר סלומון, אותו סרט שהיה לפני חצי שנה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
היה קשה קצת להביא את שר התרבות שהוא רה"מ היום. אנחנו קיבלנו את זה כדיון מהיר, אני אמרתי בהתחלה שהבעיה היא יותר רחבה ממה שאנחנו קוראים בעיתון שנסגר בקרית שמונה ובכרמיאל. הבעיה של תרבות פנאי, נוער, מבוגרים, גישה לפריפריה וגישה ושוויוניות בתוך החברה שלנו, היא הרבה יותר רחבה.


לכן כמסקנה לדיון הזה, אני מציע שתיקחו את הנושא במשרד התרבות, תעשו את הדיונים הנחוצים. את שומעת פה את הגישה של חברי-הכנסת ושל הרשויות המקומיות הנמצאות פה. תביאו לנו בחזרה תוך, כמה זמן את רוצה, חודש ימים?
אתי כהן
כן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יהיה לכם עד אז גם שר, תביאו לנו הצעה מסודרת לוועדת החינוך, איך אפשר לקחת אחריות של מדינה יחד הרשימות היפות שיש ברשויות, איך אפשר לקחת אחריות שקולנוע יחזור לפריפריה. זה יהיה הסיכום שלנו, אם זה מקובל על חברי-הכנסת פה. תביאו לנו תוך חודש ימים ואז נעשה, אם אתם מביאים דבר פרפקט, אז אנחנו נברך אתכם. ואם אתם מביאים דברים שעוד זקוקים לטיפול, אז אנחנו נזמן פה את כל הגורמים הרלוונטיים יחד עם השלטון המקומי ומרכז השלטון המקומי והמפיצים ואם נצטרך, נביא גם את שר התרבות החדש לאירוע החגיגי הזה.
סמי מלול
יש מנכ"ל משרד התרבות היום שהוא גם ראש מועצה אזורית יזרעאל, קוראים לו איתן רוטישלד. הוא יכול להבין את הבעיה הרבה יותר טוב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני חושב שאם ירושלמי כמוני שכל חייו חי רק בבירות ואף פעם לא חי בפריפריה, יכול להבין אז כל אחד יכול להבין, זה לא כל-כך קשה להבין מה הולך פה. אז הוא צריך להביא כסף שאין לו, ואנחנו יודעים שאין לו, לכן זו החלטה ממשלה, זה לא יהיה פשוט לפתור את זה. אבל אנחנו חושבים שזה שראוי לא רק לגעת בו אלא למצוא פתרון וזה מה שאנחנו מבקשים מכם, יש לכם חודש ימים.
זהבה גלאון
אני אלך על מה שאתה אמרת, אני אשב עם מיכאל אחר-כך לחוד. תהיה פה בעוד כחודש ישיבה שמטרתה לקבל את ההמלצות וזו תהיה ישיבת מעקב וזה בסדר. אני אציע למיכאל חברי לשקול לקבל חוות-דעת, לעשות הצעת חוק בדיוק כמו שעשו בזמנו עם הרגולטור בנושא הכבלים והלווין וכל זה.
אתי כהן
אם יורשה לי להעיר לכם בעניין הזה, מפיצים של סרטים הם לא מקבלים את הזיכיון מהמדינה, זה עסק מסחרי לחלוטין. כך שהמדינה וגם אנחנו לא יכולים לכפות על המפיצים לתת להם עונשים.
זהבה גלאון
ככה נבחן את זה.
אתי כהן
זו רק הערה.
זהבה גלאון
ברור, זה שוק חופשי ומשק חופשי ואנחנו נבחן את זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מאחר וזה דיון מהיר וחייבים להגיש מסקנות, אני מציע שלא נגיש מסקנות כרגע אלא לאחר הישיבה הבאה זה דיון המשך לאותו דיון ואז אנחנו נגיש את המסקנות.
זהבה גלאון
מקובל עליי, תודה רבה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:35.

קוד המקור של הנתונים