ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 19/02/2007

שיטת הניקוד של משרד התחבורה לעבירות תנועה.

פרוטוקול

 
PAGE
8
ועדת הכלכלה

19.2.2007


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 194

מישיבת ועדת הכלכלה

שהתקיימה ביום שני, א' באדר התשס"ז – 19 בפברואר 2007 – בשעה 11:00
סדר היום
שיטת הניקוד של משרד התחבורה לעברות תנועה, הצעה לדיון מהיר של חברת הכנסת

רונית תירוש
נכחו
חברי הוועדה: משה כחלון – היו"ר

אבשלום וילן

יעקב כהן

רונית תירוש
מוזמנים
חנן אהרון, סגן מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ידידה רזלן, ראש תחום תקינה בנהיגה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

עו"ד חוה ראובני, לשכה משפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דפנה עין-דור, ראש אגף בכיר מערכות בטיחות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

זאב שדמי, מנהל תקציבי הרשות לבטיחות בדרכים

פקד רון לוינגר, קצין תביעות באגף התנועה, המשרד לביטחון הפנים

אבי גולן, יו"ר ארגון מורי נהיגה

אבי קרמר, דובר ארגון מורי נהיגה

אבי בן-דוד, יו"ר ארגון עפולה, ארגון מורי נהיגה

מיטל בשרי, פניות ציבור, המועצה הישראלית לצרכנות
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש

שיטת הניקוד של משרד התחבורה לעברות תנועה, הצעה לדיון מהיר

של חברת הכנסת רונית תירוש
היו"ר משה כחלון
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.


ב-28 בינואר הנושא אושר בנשיאות הכנסת לדיון מהיר, והועבר אלינו לדיון. חברת הכנסת תירוש, בבקשה.
רונית תירוש
תודה לאדוני היושב ראש, תודה למנהלת הוועדה. ראשית, אני מתנצלת על האיחור. קיבלנו אצל יושבת ראש הכנסת את נציגות ספורט הנכים האולימפיים, וכיו"ר שדולת הספורט, וגם יזמתי שם את הפגישה, סדר הזמנים השתבש, ואני גם אמורה להיות ב-11:30 בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט על הצעת חוק שלי, אז אני מרגישה אי נוחות, אך אומר את הדברים בקצרה.


הנושא שעולה היום חשוב מאוד מהטעמים הבאים; אנו מקבלים, מי מאתנו שעושה עברות תנועה ומקבל דוח, לא מודע לנקודות שהוא צובר בגין העברות. חמור מכך, בעיניי, הוא גם לא מודע לנקודות המצטברות בגין כל העברות שצבר במהלך השנים, בעיקר כששיטת הניקוד השתנתה בינואר 2003 והיא הרבה יותר מורכבת ויש לה התיישנות מסוימת, וקשה לאדם מן השורה לשקלל.


מסתבר שיש אתר של משרד התחבורה שאפשר שם להיכנס עם קוד ולקבל מידע על השיטה וגם אפשר לטלפן למוקד שגם שם ניתן לקבל מידע, אך לא מידע במקום – משאירים פרטים ושולחים לך את הממצאים הביתה.


חשבתי שנכון להיצמד לתיקון בחקיקה שהיה באוגוסט 2005 כאשר הרחיבו את מסגרת התיקון לפקודת התעבורה, זו של 2004, ונאמר שם שנהג שמקבל דוח, על דוח התנועה יצוין מספר הנקודות הנלוות לעברה. במקרה הטוב אתה מקבל, כמה נקודות שווה העברה הספציפית ואין לך מידע לגבי כל הנקודות, ובאיזה יום בהיר אתה מקבל מכתב, שצריך להגיע לקורס נהיגה מונעת.


יש חוק שאולי יש מקום להרחיבו אלא אם תאמרו שמשרד התחבורה יכול להתקין תקנות כאלה שמחייבות את המשטרה להעביר מידע בתדירות של אחת לשנה או ככל שזה יישמע הגיוני אוטומטית לכל אדם שצבר. עבריין התנועה לא יודע מה מצבו, וזה מצב לא תקין.
היו"ר משה כחלון
תודה. לקראת הדיון ביקשנו מהממ"מ לקיים בדיקה בנושא. היו רק 100 נשאלים, זה מדגם לא מייצג אך רומז על משהו. 27% לא יודעים כמה נקודות יש להם, 59% יודעים שאין להם נקודות, 10% יודעים שיש להם נקודות ויודעים כמה, 4% יודעים שיש להם נקודות ולא יודעים כמה. 57% לא קיבלו הודעה, 21% קיבלו הודעה, 7% קיבלו דוח ודרך זה ידעו. השאר לא השיבו לשאלות.
לאה ורון
למעלה ממחצית הנהגים בישראל לא קיבלו הודעה על הנקודות שלהם.
היו"ר משה כחלון
ההיגיון של הנקודות הוא אלמנט הרתעתי. זה שאדם לא יודע כל בוקר לפני שמניע את האוטו שעל צווארו יש כך וכך נקודות, זה מצב לא נכון.
רונית תירוש
אחרי 12 נקודות עושים קורס נהיגה מונעת, אך הנקודות הללו לא נמחקות. הן כן נמחקות אחרי איזושהי תקופה – זה לא ברור.
חוה ראובני
לגבי ציון נקודות בדוח, התיקון בחוק: נמסרה לאדם הודעת תשלום קנס בשל עברת תעבורה, יצוין בטופס ההודעה על הדוח מספר הנקודות שיירשמו לחובתו של אותו אדם, אם יורשע בעברה, דהיינו השוטר על הדוח אמור לציין את מספר הנקודות של הדוח הספציפי הזה.
אבשלום וילן
זה לא מופיע על העברות, בתור מי שמקבל די הרבה על עברות מהירות, לצערי.
חוה ראובני
המהירויות החריגות הנמוכות – אין עליהן ניקוד.
אבשלום וילן
אתם גם לא מסודרים. הסתבר לי שלא קיבלתי רשיון נהיגה, כי קנס ששילמתי לפני חצי שנה לא נכנס למחשב. גם כששחררו, הרשיון לא הגיע. שאלתי למה, ואמרו: המיקוד שלך לא מדויק. אמרתי: המיקוד השתנה לפני עשר שנים. אמרו לי: לא, תשלח פקס, וכמה אנרגיה השקענו בזה. אז אם מיקוד לא משנים, נקודות להודיע? זה אל"ף-בי"ת, שאתה חייב לדעת כמה נקודות יש לך, אם לשלוח אותך לקורס נהיגה מונעת – להודיע לך. אני שנתיים רודף אחריכם, כדי לדעת כמה נקודות יש לי. ארבעים דקות חיכיתי על הקו שלכם.
לאה ורון
אני פניתי ב-3.1.07 ועד היום לא קיבלתי מענה.
אבשלום וילן
המערכת לא מתפקדת.
חנן אהרון
לטעון משני מקרים שלכם שהמערכת לא מתפקדת – זה לא נכון.
לאה ורון
כשהצעתם לוועדה את שיטת הניקוד החדשה, הטענה הכי חזקה היתה שמדובר בחינוך של הציבור. איך הציבור יוצא מחונך מהשיטה החדשה אם הוא אינו מכיר אותה? לא ניתן פרסום לכך, אנשים לא יודעים על השיטה.
חוה ראובני
לגבי ציון הנקודות, כשהחוק נכנס לתוקף המשטרה לא היתה מסוגלת להפיק את זה על גבי הדוחות. במקום זה צוין מספר של מענה קולי, שבו אפשר היה לקבל תשובה.
אבשלום וילן
ניסית את זה?
רון לוינגר
ניסינו כאן בוועדה, זה הלך מצוין.
אבשלום וילן
שיעשו שיעורי בית, שיסדרו את המערכות. הטכניקה שלהם, המחשבים שלהם לא עובדים.
חוה ראובני
מה שאני יודעת, המשטרה מזה כמה חודשים, הדוחות על העברות שיש בצדן ניקוד, ויש רק 70 עברות כאלה, לכן יש דוחות בלי ניקוד, יוצאות עם מספר הנקודות של אותה עברה, כמצוות החוק.


כמה נקודות יש לאזרח – הסיבה שאנו עושים את זה בדיליי היא עניין של סודיות ופרטיות. המידע המדובר הוא מן המרשם הפלילי. אנו לא רוצים לשחרר אותו אלא למי שהמידע עליו. אדם לא יכול אפילו להסכים שמישהו אחר יקבל את זה בשמו, לכן אנו חייבים לוודא שהמידע יגיע רק למי שהמידע עליו. ניסינו לחשוב על כל מיני דרכים שיזהו את האדם וכך יקבל על המקום פלט אצלו בבית דרך המחשב. ניסינו, לא מצאנו שילוב של פרטים שבו נהיה במצב שלא יכול כל העולם לברר אחד על השני. אני לא רוצה שמעסיקים יבררו לגבי הנקודות של המועסקים שלהם. יכול להיות שאם הם מועסקים בנהיגה, יש לזה הצדקה, אך אז יש להסדיר את זה בחוק.
אבשלום וילן
זה סוד?
חוה ראובני
זה מידע של המרשם הפלילי. לכן אמרנו: תזדהה, נשלח הביתה, ואנו שולחים הביתה.
יעקב כהן
למה השוטר לא כותב לו על העברה?
חוה ראובני
הוא כותב.
יעקב כהן
הנה דוח, ואין עליו ציון.
אבשלום וילן
אני מציע לקחת טלפון, לנסות להתקשר למוקד.
חנן אהרון
תתקשר *5678, ואם לא עונים לך אחרי עשר שניות, אז כל מה שאמרת נכון.
לאה ורון
הטענה היתה שהם לא שולחים לציבור מידע על הנקודות.
חנן אהרון
הוא אמר שלא עונים ארבעים דקות.
יעקב כהן
בדוח הזה לא כתוב סעיף של מספר נקודות. לשוטר אין איפה לכתוב את זה.
רון לוינגר
הפנקס פה ישן.
היו"ר משה כחלון
למה אתם לא שולחים לאנשים הביתה?
חנן אהרון
היום אזרח בישראל שרוצה לדעת מספר נקודות מחייג *5678.
היו"ר משה כחלון
הדבר הנכון ביותר, שאדם יקבל מכתב הביתה.
חנן אהרון
אחרי 4 נקודות בשיטה הישנה שלחנו לאדם הביתה מכתב, כתבנו: יש לך 4 נקודות, בעוד שתי נקודות תצטרך קורס נהיגה מונעת. עד שהמכתב היה מגיע הוא היה מגיע ל-15.
לאה ורון
זאת העילה לא לשלוח לאזרחים מכתבים?
חנן אהרון
יש גם אתר אינטרנט, אפשר להיכנס אליו. אם נהג עבר את ה-12, מקבלים מכתב לעשות קורס נהיגה מונעת. ב-24 נקודות ומעלה, אנו שולחים מכתב: ב-36 נקודות יש לך פסילה של שלושה חודשים.
היו"ר משה כחלון
בנהיגה מונעת לא נמחקות הנקודות?
חנן אהרון
לא. אם לא עבר בשנתיים את ה-24 נקודות, אוטומטית העברות נמחקות.
חוה ראובני
שולחים מכתב בתחנות שיש להן משמעות.
חנן אהרון
יש 20 אלף נהגים שפסלנו את רשיונם על פי שיטת ניקוד, אבל לא מעניין אותם, הם נוהגים בלי רשיון. 13 אלף מתוכם הפקידו, יש עוד 9,000 שזימנו אותם במסירה אישית בדואר רשום. הנהג הזה בכלל לא בא להפקיד את הרשיון. אני מודיע לו שהוא פסול שלושה חודשים, ולא מעניין אותו.
אבשלום וילן
היה אצלי מישהו לפני שבוע שהראה למשטרת ישראל צ'יפ קטן באוטו שבו אתה יכול לדעת בכל רגע נתון בכל מוקד של משטרה אם רכב שאין לו ביטוח ולנהג בו אין רשיון נמצא על הכביש. שלחתי אותו לגלעד ארדן, הוא אומר שדיבר אתכם ואף אחד לא התייחס. הצ'יפ הזה עולה פרוטות, מקימים מרכז בקרה אחד, וזה עניין טכנולוגי.
חוה ראובני
איך אתה יודע מי הנהג?
אבשלום וילן
כמו קוד למפתח.
חנן אהרון
יש 120 אלף זימונים לקורס נהיגה מונעת. עשינו הפרטה, הוצאנו שלוש מכללות חדשות שיצאו לשוק, בשנה האחרונה אנו אתם בדיונים, ובכל דיון הם בוכים לנו: השקענו 75 מכללות- -
לאה ורון
120 אלף לאיזו תקופה?
חנן אהרון
אני מדבר על 120 אלף שהוצאנו בשנה שעברה ועוד 80 אלף רענון. בכל דיון אתם הם טוענים שלא עמדנו במכרז, ואף אחד לא מגיע אליהם לקורסים. הוצאנו עכשיו הודעות פסילה, כלומר אני תוך 90 יום שולח את המכתב: אתה לא מגיע לעשות קורס, הרשיון שלך פסול. וראה זה פלא, פתאום הם לא עומדים בלחץ, הם רוצים להגדיל את הכיתות.
אבשלום וילן
למה הקורס 12 שעות?
חנן אהרון
השנה ביטלו קורסים – אף אחד לא בא, ופתאום הם באים. איפה הם היו? הם הרי קיבלו דואר רשום.
לאה ורון
יש משהו לקוי בשיטה אם אתה אומר ש-120 אלף זימונים יצאו והקורסים לא התקיימו.
חוה ראובני
זו תרבות שהכלב ימות, הפריץ ימות.
מיטל בשרי
המידע הזה צריך להיות נגיש וזמין לכולם כל הזמן.
היו"ר משה כחלון
למה לא לומר לו ב-8 נקודות: בעוד 4 נקודות אתה תלך לנהיגה מונעת?
חנן אהרון
להודיע ל-450 אלף בצורה שוטפת שיש לו עוד ארבע נקודות – זה המון כסף, ומתקשרים בעקבות זה המון אנשים. התועלת המעשית שתצמח מזה שואפת לאפס. אני שולח ב-12, לא ראיתי שזה מנע ממישהו להגיע ל-24.
היו"ר משה כחלון
לא מצאתי את ההיגיון ב-12. נתת לי תשובות טכניות. היום הבן שלי, בן 21, עם שנה וחצי רשיון, יגידו לו שיש לו 4 נקודות, זה מאוד ירתיע אותו. למה לא לעצור את זה בשלבים הרבה יותר מוקדמים?
חוה ראובני
יש היגיון בתחנות שבהן אנו שולחים, אלה התחנות הסטטוטוריות, שבהן יש אמצעי טיפול.
לאה ורון
לכאורה יכול היושב ראש לשמוע מדבריך שאם ישלחו לנהג שיש לו 4 נקודות, זה לא סטטוטורי?
חוה ראובני
אנו שולחים בשלבים שבהם יש תוצאה משפטית חוקית למספר הנקודות. ב-12 נקודות יש אמצעי תיקון וגם ב-24, בשלבים אלה אנו שולחים הודעות. לגבי מה שאתה מציע, זה יכול גם לעבוד הפוך, שאנשים יגידו: יש לי רק ארבע נקודות? אז זה שטויות.
חנן אהרון
אני מוכן לאמץ, על גבי רשיונות הנהיגה, כפי שעכשיו אני הולך לפרסם על גבי רשיונות הנהיגה לכל אזרח שיקבל הביתה את הסיפור של התקינה האירופאית, שיבין מה זה – אני מוכן לעשות את זה שוב, לשלוח על גבי רשיונות את תמצית השיטה, שכל נהג במדינת ישראל יקבל את רשיון הנהיגה, מאחור יהיה כתוב לו מהי שיטת הניקוד.
יעקב כהן
בניגוד לעיתונות, אני מאוד מעריך אתכם. היהודי שקיבל השבוע דוח לא יודע כמה נקודות יש לו, וזה דבר מינימלי.


צריך להיות בראש מעייננו, איך אנו עוצרים את המגפה של תאונות הדרכים. צריך להחליט מה העיקר ומה הטפל. עיקר התאונות זה אנשים שנוסעים שיכורים, מהירות מופרזת, בזה יש להתמקד. מה קרה אם יושב ברכב גדול עוד אחד יותר, מה ההיגיון ברק ארבעה נוסעים, ואם מושיבים עוד ילד בן שנתיים, ויש לו מקום, למה זה יכול לגרום? השיכורים עושים תאונות דרכים, אלה שנוסעים במהירות מופרזת.
רון לוינגר
לגבי הדוחות, היתה תקופת התארגנות. אושר למשטרה להתארגן ולהדפיס דוחות חדשים. ברובם יש הנקודות.
יעקב כהן
אפשר לפקסס לנו, איך זה נראה?
רון לוינגר
כן.


השוטר, אין לו מידע לגבי הצטברות הנקודות. מי שמנהל את שיטת הניקוד זה משרד התחבורה. חייבו אותנו לתת לאזרח את המידע על העברה הספציפית הזו. הנקודות נרשמות לחובתו רק אם הוא מורשע בעברה. יכולים לעבור חודשים ארוכים מרגע שקיבל את הדוח עד הרשעה.


אנו מתמקדים בעברות איכות, אנו ממוקדים, אלה ההנחיות שהשוטרים מקבלים. האכיפה צריכה להיות איכותית. ילד שיושב לא חגור- -
יעקב כהן
אם יש מקום, מה הבעיה להושיב עוד מישהו?
רון לוינגר
אם אין לו חגורה, זה לא אפשרי.
יעקב כהן
אם יש מקום ליד הספסל, למה אסור להושיב עוד?
חנן אהרון
ילד שלא חגור בחגורת בטיחות- -
יעקב כהן
נעשה לו עוד חגורה.
חוה ראובני
ברכב פרטי מותר להושיב נוסעים כמה שנכנסים בישיבה על הספסל, לא אחד על גבי השני. ילד עד גיל 8 חייב מושב מיוחד.
היו"ר משה כחלון
הטענה של חברת הכנסת תירוש נכונה, לדעתי. גם אם קיים מידע שוטף, התחנות הסטטוטוריות שדיברת עליהן לא מספיקות, לדעתי, אך איני רוצה כרגע להוציא מסקנות של הוועדה שיחייבו אתכם. למכתבים הביתה – תכתבו את זה בצבע אדום, זה כן משפיע ומחנך, ואני מניח שתסכימו אתי שאם תימנע אפילו תאונת דרכים אחת בעקבות המכתב שלכם, יצאנו נשכרים.


אני לא רוצה להוציא מסקנות כעת, נקיים דיון נוסף, בינתיים תבדקו אצלכם. אם תשכנעו אותנו שבבדיקות שעשיתם זה לא ישפיע, יכול להיות שאשתכנע. יכול להיות גם שצריך מעין סיכום שנתי, כמה נקודות יש, וזה יישלח לאדם. זה אולי יגרום לעבודה מרובה אך זה יכול להציל חיי אדם.


אני מבקש לבדוק את זה, נקיים דיון נוסף כדי להגיע למסקנות.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים