PAGE
32
ועדת החינוך, התרבות והספורט
06.02.2007
הכנסת השבע-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שני
פרוטוקול מס' 138
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, י"ח בשבט התשס"ז (06.02.2007), בשעה 12:30
ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 06/02/2007
חוק השאלת נכסי תרבות (הגבלת סמכות שיפוט), התשס"ז-2007
פרוטוקול
סדר היום
הצעת חוק השאלת נכסי תרבות (הגבלת סמכות שיפוט), התשס"ה -2005 (מ/161).
מוזמנים
¶
חה"כ קולט אביטל
עידית עמיחי – מינהל תרבות, משרד המדע, התרבות והספורט
עו"ד בני רובין – משרד המשפטים
עו"ד מוריה בקשי – משרד המשפטים
עקיבא תור – משרד החוץ
עו"ד יואל לוי – לשכת עורכי הדין
אבנר שלו – יד ושם
יצחק מולכו – יו"ר מוזיאון ישראל
גיימס שניידר – מנכ"ל מוזיאון ישראל
אברהם רות – ארגוני ניצולי שואה
נועה בלכר – ארגוני ניצולי שואה
נדב העצני – ארגוני ניצולי שואה
בובי בראון
נוח פלוג
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
שלום, אני פותח את הישיבה. הכוונה שלי, שזה יהיה הדיון האחרון שאנחנו נקיים בוועדה בנושא הזה. בעקבות הדיון היום נעשה הצבעה בוועדה על הצעת החוק כפי שהיא מונחת בפנינו. לעומת החוק המקורי, שהוגש לנו על ידי הממשלה, יש פה המון שינויים. אני חושב, שאלה שינויים נחוצים. בלי השינויים האלה, לא היינו יכולים לקבל את החוק. אני הכנסתי כמה שינויים, בלי אישור הוועדה, שאינם בהסכמת הממשלה. אני מקווה, שהממשלה תוכל לחיות על השינויים הללו. הייתי במגע עם הרבה מאוד גורמים בינלאומיים לגבי החוק הזה. שכנעו אותי באנגליה שהחוק הזה ייתן להם אפשרות להכניס את השינויים הללו לחוק באנגליה. הצעת החוק שם אינה כוללת אפשרות לבדוק מה המקור, ולתת סיוע לאנשים שיש להם טיעונים.
ההיסוסים המוסריים, שחברת הכנסת קולט אביטל ואני הבענו מהיום הראשון, קיימים. עם זאת, אני שוכנעתי שהחוק בסופו של דבר ישרת את האינטרס של ניצולי השואה, של אנשים שיש להם תביעות, וזה בסופו של דבר מה שמנחה אותי. עם כל השינויים שהכנסנו, יהיה אפשר לקבל את החוק. מאחר והשינויים הם רבים, אנחנו נעשה את הקריאה מההתחלה של החוק, עם ההסברים של היועצת המשפטית, שעבדה קשה מאוד. כל הקרדיט מגיע לה על העבודה שהיא עשתה בשביל לשפר את המוצר שקיבלנו מהממשלה, וכדי להגיע לתוצאות שיש היום. היא תסביר מה היה הבסיס לכל שינוי שקיבלנו.
מירב ישראלי
¶
מקריאה סעיף 1. זה דומה גם לנוסח האמריקני. לא לגבי כל נכס אפשר להוציא. יש פה איזון אינטרסים: העניין של הציבור בישראל לראות את הנכס הזה אל מול העניין של הפגיעה בזכות לתבוע אותו בישראל. מקריאה סעיף 2. הוכנסו המילים "לזמן קצוב". המילה השאלה מתכוונת לזמן קצוב, אבל בכל זאת הוכנסו המילים האלה כדי שלא תהיה עקיפה שמשמעותה לא השאלה אלא מתן של התמונה בדרך קבע. זה לא מונע השאלה לתקופות מאוד ארוכות. צריך להקפיד שזה יהיה לזמן קצוב. אפשר להאריך את הזמן, אבל שלא תהיה השאלה ללא הגבלת זמן. זה במקום לתת במתנה. כך את משיגה חסינות באופן עקיף.
בני רובין
¶
פירוש הדבר שאי אפשר לקבל בהשאלה לזמן בלתי מוגבל שום נכס. מצד שני, הוועדה צריכה לזכור שאין מניעה לתבוע בפורום האלטרנטיבי גם כאשר הנכס נמצא בישראל. את הבעיה שזה יוצר אני רואה, אבל את היתרון אני לא רואה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
ארגוני הניצולים ואחרים חשבו שזו דרך להבטיח חסינות תמידית. כאשר באופן תמידי הדבר נמצא בישראל, התביעה תהיה מוחלשת. אני יכול להבין את הטיעון שלך, אבל מירב אמרה שהזמן הקצוב הוא יכול להיות גם זמן ארוך.
מירב ישראלי
¶
מה השיקולים לתת השאלה לזמן בלתי מוגבל, לעומת לתת את הנכס במתנה? למה שמישהו יחליט לעשות כך ולא כך?
יצחק מולכו
¶
מנקודת מבטו של מוזיאון ישראל, זמן קצוב הוא בסדר גמור. אלה התערוכות שאנחנו מקבלים. אנחנו נחייה עם זה.
יואל לוי
¶
אני רוצה להגיש לך את החומר שהוגש לפרלמנט הבריטי בשבוע שעבר על הנושא הזה. הם מגבילים את זה ל-9-12 חודשים.
מירב ישראלי
¶
בלי אפשרות הארכה. אני מבינה שליד ושם יש תערוכות מהסוג הזה. השאלה היא, האם צריך באמת להגביל את זה.
מירב ישראלי
¶
מקריאה סעיף 3. ניסינו לסגור מכל הכיוונים ולמנוע מצב שיהיו חסימות דיוניות, כמו התיישנות או חסמים דיוניים אחרים. השר צריך להשתכנע שאין חסמים דיוניים, ושאפשר גם להגיש את התביעה, גם לקיים בה דיון וגם להכריע בה.
נדב העצני
¶
בישיבה הקודמת היה דיון בסעיף הזה. הנוסח הנוכחי זהה לנוסח שהיה בישיבה הקודמת. אני הערתי ואמרתי ששיקול הדעת שניתן לשר הוא מצומצם מדי.
נדב העצני
¶
ההחלטה של הוועדה בעקבות הדיון שהיה בסעיף הזה, היתה שצריך להרחיב את שיקול הדעת של השר. לא היה שום שינוי.
מירב ישראלי
¶
אני לא רשמתי בפני הערה כזאת, אבל אפשר לבדוק זאת בפרוטוקול. אתה הערת את הערתך, היא נרשמה בפרוטוקול, אבל אני לא הבנתי שהיתה החלטה כזאת.
נדב העצני
¶
חה"כ מלכיאור העיר שמן הראוי להרחיב את שיקול הדעת של השר. הבעיה עם הסעיף הזה, היא שלשר יש סמכות לקבוע האם יש ערכאה שיפוטית או מעין שיפוטית. כאשר אומרים מעין שיפוטית, הכוונה היא גם לגופים שהם ממשלתיים. זו יכולה להיות בעיה. זה לא רק בית משפט.
נדב העצני
¶
הסמכות לתת לשר שיקול דעת לקבוע שהערכאה הזאת היא נגישה ואפקטיבית, לא קיימת פה. לפי לשון הסעיף עכשיו, ברגע שהשר רואה שיש ערכאה, אפילו אם היא תיאורטית לחלוטין, אין לו עוד סמכות. זה לא פותר את הבעיה של חסמים והתיישנות. עלולה להתעורר מחלוקת משפטית בנושא הזה גם בבתי משפט.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
ערכנו דיון על כך בהרחבה בישיבה שלא הייתם. אתה יכול להגיד תיאורטי על כך שנאמר שניתן להגיש, אבל הוספנו את המילים: "לדון ולהכריע בהם". זה לא רק תיאורטי. זה צריך להיות גם אפקטיבי.
נדב העצני
¶
אני חושב, שאת הבעיה הזאת אפשר לפתור בקלות על ידי הוספת מספר מילים. השר צריך להשתכנע שמדובר בערכאה שקיימת בה אפשרות אפקטיבית לתביעה וזכייה, ושיש לתובע את יומו.
מירב ישראלי
¶
למרות שבסעיף 4 יש הליך חדש שנותן יותר שיקול דעת, כי יהיה לו מידע קודם על מתנגדים, תוכלו יותר להתנגד ולהגיד למה זה לא אפקטיבי. מעבר לזה, השר לא יודע מי הם כל התובעים הפוטנציאליים שיכולים לתבוע בזמן שהוא נותן את הצו. הוא לא יודע מה המצב המשפטי של כל תובע, ולכן הוא לא יכול לדעת אם הוא יזכה או לא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
זה לא מה שהוא אמר. הוא לא התייחס לנקודה אם הוא יזכה או לא. אני חושב, שיש תשובה לזה. הוא יתייחס לזה שיהיה גוף קיים שיכול לדון וגם להכריע. הוא לא מקבל המלצה שאף אחד לא יבצע.
נדב העצני
¶
אבל זה לא כתוב כאן. אפשר לבוא ולטעון, שלשר אין סמכות. ברגע שיש ערכאה פורמלית, נגמרת הסמכות שלו על פי הנוסח הזה. במדינה דיקטטורית יש טריבונאל, אבל אין סיכוי לזכות בו.
יצחק מולכו
¶
הכל מתחיל בזה שהוא שוכנע. אם הוא שוכנע בזה שיש אפשרות לדון ולהכריע, זה מלמד שזה פורום אפקטיבי שיכול לשמוע ולהכריע בדבר.
מוריה בקשי
¶
השאלה אם זה לא יצור משהו אחר. כשהוא מוציא את הצו הוא נותן גושפנקה שמעכשיו הערכאה הזאת היא הוגנת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
לכן, נכתוב "ראויה" ולא הוגנת. זה אומר שזה לא גוף ששמו רק כדי לצאת ידי חובה. כך הוא יכול לטעון שיש גוף. לכן, אנחנו מכניסים את המילה ראויה.
מירב ישראלי
¶
זה נותן לשר עוד אפשרות לבחון. סעיף 4 זה הסדר חדש, שנותן אפשרות לטעון טענות לפני שהשר מוציא את הצו. מקריאה סעיף 4. זה תנאי חדש. מסמך מוצאות היצירה, זה איזשהו תרגום שהתקבל בהתייעצות עם העורכות הלשוניות במוזיאון.
מירב ישראלי
¶
אפשר לשלוח להם את ההצעות שלנו. אני רוצה לקרוא את ההגדרה של מסמך מוצאות היצירה, כי היא חשובה לצורך הדברים שאנחנו רוצים שיהיו במסמך הזה. אולי נשמע מה יש במסמך הזה בעולם האומנות. רצינו לדעת, האם זה מדויק והאם יש דברים שחסרים בנושא הזה.
מירב ישראלי
¶
אז ההגדרה היא מדויקת. התנאי החדש שהוספנו, הוא שעד שהשר לא מקבל את המסמך הזה, הוא לא יכול להוציא את הצו. אחרי שהוא מקבל אותו הוא מפרסם אותו קודם. מקריאה סעיף 4(ב). זה אומר שהשר לא ייתן צו מייד. ברגע שמוגשת לו בקשה הוא מקבל את מסמך תולדות היצירה, הוא מפרסם את הכוונה שלו להוציא צו וגם את מסמך תולדות היצירה, על מנת שכל אדם יוכל לראות איך היצירה הזאת התגלגלה ומה המקור שלה. אז אפשר יהיה להגיש לו התנגדות. ההתנגדות היא על אי התקיימות התנאים שבחוק. אלה העילות להתנגדות. העילות הן שאין ערכאה חלופית ראויה שניתן להגיש בה תביעות, או שה- PROVENANCE הוא לוקה בחסר. יכול להיות שצריך להוסיף שזה בעל חשיבות לציבור בישראל. הכוונה היא שכל התנאים שבחוק למתן הצו יתקיימו. אפשר לטעון, שהערכאה החלופית היא לא ראויה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אבל אתה יכול לדעת דברים שהשר לא יודע. לכן, אנחנו הכנסנו את הדבר הזה כדי לתת עוד הגבלה, להביא עוד מחסום בפני השר. הכוונה היא לעזרה של הציבור, כדי שהדברים שלא יובאו באופן אוטומטי לידיעת השר, יוכלו להגיע מפי הארגונים שיש להם עניין. יש פה חובה של השר לפרסם את זה לפני שהוא מקבל את החלטתו, וכדי שאנשים יוכלו להגיש התנגדות.
נדב העצני
¶
יש פה בעיה בנוסח מבחינת מי שרשאי להתנגד. רק הטוען לזכות בנכס התרבות רשאי. זאת בעיה מאוד יסודית. יכול להיות שהטוען הזה הוא יהודי זקן ואין סיכוי שהוא ראה את זה.
נדב העצני
¶
נניח שמרכז הארגונים או גורמים אחרים יגלו בפרסום, שהערכאה השיפוטית במדינה ממנה אמורות להגיע התמונות היא לא ראויה והם ירצו להתנגד. לפי הנוסח הנוכחי, הם לא רשאים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
לגבי הנושא של מי יכול להגיש את ההתנגדות לשר, מה שאמרת הוא הגינוי. נשמע הגיוני להרחיב זאת.
קולט אביטל
¶
אני אגיד לך מה החשש שלי. אני חוששת, שארגונים מסוימים – לא אלה שיושבים בארץ – ימהרו ויקבלו רכוש של אחרים שעדיין בחיים.
מירב ישראלי
¶
אתה מדבר על גורמים שמעונינים ולא על כל אדם. בחוקים אחרים יש הסדרים שמאפשרים לשר לקבוע רשימה של גופים שיכולים לפנות. אז אנחנו לא פותחים את זה לכל אדם,אבל אנחנו מאפשרים לגופים מסוימים לפנות.
עידית עמיחי
¶
יכול להיות גורם עוין, לאומי, שלא ירצה שהיצירה תצא מצרפת ותגיע לארץ ישראל. את זה אנחנו צריכים למנוע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אנחנו מדברים פה על השלב המקדמי. אני לא רואה סיבה, למה כל מי שיש לו זיקה לעניין לא יכול לפנות לשר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אם זה גופים שעשו מחקר, זה טוב. שיביאו את המחקר. אם זה מישהו שסתם רוצה, השר לא יתחשב בזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אם מביאים יצירה מדנמרק והגורם שמכיר יותר טוב את התנאים בדנמרק כותב לשר ואומר, שהוא עשה מחקר ואין אפשרות בדנמרק לתבוע ולא ראוי שהוא ייתן חסינות. לא משנה מי כתב את זה. השר צריך לדעת את זה ולא לתת חסינות.
מירב ישראלי
¶
יכול להיות שיובאו עדויות עם תצהירים, שבערכאה מסוימת כך היה אבל באופן אפקטיבי לא ניתן לתבוע שם. יהיו עובדות חדשות שהוא לא יודע אותן.
מירב ישראלי
¶
עכשיו העניין של טעמי ההתנגדות. כרגע התנאים שבחוק, ערכאה חלופית ועניין של שלמות המסמך, והעניין שהנכס הוא בעל חשיבות. אולי נאמר: "שלא התקיימו תנאי החוק". בהגדרת נכס תרבות הוספנו את המילים: "בעל חשיבות לציבור בישראל". הרעיון הוא, שיש חשיבות להביא את הנכס לארץ. אפשר לטעון, שבאיזון בין הערך הציבורי לבין הערך הפרטי אין סיבה להוציא את הצו.
קולט אביטל
¶
צילום זה לא PROVENANCE, אבל אפשר להוסיף את זה. אחרי הפירוש ל-PROVENANCE נוסיף: "וכן צילום".
יואל לוי
¶
זה מגיע למשרד המשפטים. בכדי שאתה תוכל לראות את זה באתר, זה חייב להיות דיגיטלי. אין דרך אחרת להעביר את זה.
מירב ישראלי
¶
את הניסוח אני אעשה בסוף. כרגע השארנו את כל אופן הפרסום לתקנות. השאלה, היא אם אתם רוצים לחייב בחוק את אופן הפרסום. אפשר להגיד, לרבות באתר האינטרנט של משרד המשפטים. אני לא חושבת, שתהיה בעיה עם זה.
מירב ישראלי
¶
מקריאה סעיף 5. סעיף (א) מוסכם על משרד המשפטים וסעיף (ב) לא מוסכם על משרד המשפטים. כאן נכנסת השאלה של הגדרת הנכס.
קולט אביטל
¶
זה מצמצם. אני לא חושבת שזה שווה. בחוק נאלצנו לדבר אך ורק על נכסים של נספי שואה, שנמצאים בארץ. לפי ההגדרה הזאת אנחנו לא נותנים הגנה לניצולי שואה, שאולי ימצאו את הנכס שלהם. להיאחז בהגדרה של החוק השני, נראה לי לא נכון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אני רוצה להגיד מה הרקע לסעיף הזה. מספר ישיבות קיימנו דיון על כך. יש לי ויכוח עם משרד המשפטים. רצינו לקבל את הניסוח הזה ממשרד המשפטים, ולא קיבלנו את זה. היתה הסכמה מאוד רחבה של חברי הכנסת מכל הבית. אנחנו לא מדינה כלל המדינות. אנחנו לא יכולים להיות ניטראליים לגבי דבר, שיכול להתפרש כפגיעה במי שנלקחו ממנו נכסים בתקופת השואה. המדינה חייבת לתת בלשון את התשובה הפורמאלית. יש למדינת ישראל, במקרה הזה לשר המשפטים, אחריות כלפי האדם שטוען שיש למדינה מחויבות כלפי אותו אדם. אנחנו חייבים לבטא את זה בגוף החוק. לכן, דרשתי את השינוי הזה. אני אשמח לשמוע את משרד המשפטים.
בני רובין
¶
אני מזדהה עם ההסבר לסעיף הזה. הסיבה לכך שאנחנו לא באנו עם נוסח משלנו, היא שפשוט לא ידענו מה לכתוב שם. הנוסח הזה לא קובע מה יהיה הסיוע.
קולט אביטל
¶
לפני כמה ישיבות אתה אמרת פה שכבר היו דברים מעולם, ושבמקרים מסוימים משרד המשפטים כבר נתן סיוע.
בני רובין
¶
אנשים תבעו את עיראק, והתביעות הוגשו לאו"ם. אי אפשר להגיש תביע לאו"ם אלא דרך מדינה. התפקיד שלי היה לקשר בין התובעים לבין האו"ם. זה מתחייב, אחרת כל העסק לא היה עובד. כל זמן שלא מצפים מהמדינה לממן את התביעות האלה, זה בסדר. זה לא שמשרד המשפטים לא ירצה לעזור. אפשר יהיה באותה מידה לכתוב: הוא יסייע בכל דבר שייראה לו ראוי. מה כבר נוכל לכתוב בתקנות?
נדב העצני
¶
אבל אולי צריך שזה לא ישתמע, אלא שייאמר בצורה מפורשת שהמדינה תגיש סיוע ראוי. אחרי שנאמר המשפט הזה, משרד המשפטים מבין שהוא צריך לתקן תקנות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
כאשר כתוב שהוא יכתוב בתקנות דרכי סיוע, זה אומר שהוא חייב להגיש סיוע. אין פה שום שאלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
תאמין לי, אני הבאתי את זה עד לנקודה שיכולתי להביא את זה. נאמר פה בצורה הכי ברורה, שיש חובה של השר להגיש סיוע. זה אומר את העובדה המוסרית שיש לנו כלפי הטוען.
אני רוצה להבהיר משהו, החוק הזה לא פוגם בצורה כלשהי בזכות של העם היהודי בכלל, ובמדינת ישראל בפרט, לטעון כעם וכמדינה לכל נכס שנגנב מיהודים, שלא נמצאים בגלל שהם נספו, או שלא יודעים, או שאין להם יורשים. החסינות הזאת לא פוגעת בשום אופן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
יש נכס שבגלל סיבות שונות, גם אולי בשביל להציף את מעשה האומנות במדינת ישראל, רוצים להביא אותו ליד ושם לתצוגה. מביאים את זה ליד ושם לתצוגה, ונותנים לזה חסינות. אין אף אחד שטוען שזה שלו או של משפחתו. אנחנו מדברים על טיעון מסוג אחר לגמרי, טיעון קולקטיבי של העם היהודי. החסינות הזאת שנותנים לפריט כזה או אחר, לא פוגעת בטיעון שמדינת ישראל כמדינה, ארגון יהודי או כל גורם אחר, יטענו. לא יכולים לומר, כי מאחר והיתה חסינות העם היהודי לא יכול לתבוע.
זבולון אורלב
¶
אם בא נכס שמבקשים להביא אותו ולעם היהודי יש טענה שזה נכס של העם היהודי, רשאי שר המשפטים לתת לו חסינות מתביעות פה בארץ. מה המסר?
קולט אביטל
¶
לא צריך להרחיק לכת. אני רוצה להזכיר, כי החוק הזה הוגש בצורה אחרת בכנסת הקודמת והכשלנו אותו. נעשה שינוי, ואז באו אלינו משרד המשפטים ומשרד החוץ ואמרו, שהחסינות שניתנת היא למשפט בארץ בלבד. יכול להתקיים משפט בכל מקום אחר בעולם. בישיבות שקיימנו אמרנו שזה לא מספיק לנו. יכול להתקיים משפט בצורפת, אבל כיוון שמהמדינה מונעת מאדם להגיש את התביעה בארץ, המדינה צריכה לעזור לאותו אדם להגיש את התביעות בחו"ל. היו פה דוגמאות למכביר על מדינות שעזרו לאותם האנשים במשפט שהתנהל מחוץ לגבולות אותה המדינה. לכן, אפשר תמיד להוסיף משפט לפני הסוף כדי להסיר כל ספק.
קולט אביטל
¶
זה יפתור את הבעיה. אם אתה לא רוצה בכלל את החוק, תגיד מההתחלה שכל החוק הזה דפוק. אל תתווכח על כל מילה. החוק ישנו, וממשלת ישראל, משרד המשפטים, יזמו את זה. מה זה אומר? זה אומר שאותם המוסדות שרוצים להביא חפצי אומנות לארץ, יכולים לעשות את זה. הציבור בארץ יכול לראות את היצירות האלה ולגשת לבית משפט בחו"ל, והמדינה צריכה לעזור לו.
זבולון אורלב
¶
במילים אחרות, אם הוגשה בקשה לגבי נכס תרבות ובתוך 30 יום בא מישהו ואומר כי היצירה היא של הסבא שלו, שר המשפטים יגיד לו שהוא מצפצף עליו, הנכס יבוא והוא נותן לו חסינות. מקסימום ייתנו לו את הכתובת ואת הערכאה שאתה צריך. לא נממן לך שום דבר.
זבולון אורלב
¶
זה לא עולה עם המסר הפנטסטי שניסח יו"ר הוועדה. אני בעד החוק. ההצעה שלי אומרת, שאם אין טענה בתוך 30 יום של מישהו שטוען שזה הנכס שלו, נותנים לו את החסינות. אם אחרי זה הוא נזכר, אומרים לו תלך לחו"ל.
זבולון אורלב
¶
לא נכון. החוק אומר שלשר יש שיקול דעת להביא נכס, שמישהו טוען שהוא של הסבא שלו. את זה מדינת ישראל לא יכולה לקבל. ניתן לו 30 יום, ונגיד לכל הארגונים שאם יש טענה זה לא יבוא. אי אפשר אחרי ה-30 יום לבוא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אני דיברתי על דבר אחר. אני דיברתי שדובר פה על תביעה שאין אף אחד שטוען שזה שלו. זה שאנחנו מחוקקים את החוק הזה, זה לא מפקיר את הזכות של העם היהודי בכלל, לטעון בכל מדינה בה היצירה קיימת את מה שהוא רוצה לטעון בשם העם היהודי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
יש גורמים שטוענים בשם העם היהודי. העובדה היא, שהיה לנו תהליך שהתחיל אחרי נפילת חומת ברלין. במשך 15 שנה היה תהליך בכל העולם. אנחנו טענו בשם העם היהודי טיעונים כלפי מדינות שונות ורכוש. הנושא הזה עדיין לא הסתיים. מעבר לזה, אני לא חושב שיש מניעה להכניס בתוך הסעיף 3(ב) את ההסתייגות של חה"כ אורלב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
זה ברור. היא מוגבלת לזה שיש תובע בתוך ה-30 יום. אני מציע שנקבל את ההצעה הזאת. מירב יודעת לנסח את זה, והיא תכניס את זה לתוך הסעיף.
זבולון אורלב
¶
נניח שיש תמונה של תובע בן 97 שלא מסתכל ברשומות באינטרנט. נציג יד ושם מסתכל ואומר כי זה נכס ששייך לעם היהודי. מה קורה במקרה כזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
הכוונה היא לתובע או מי מטעמו. אם הוא יודע על אדם בן 97, הוא יכול מטעמו להגיש את זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אני מדבר על מקרה שאין אדם בן 97. היו כפרים שלמים שהושמדו ולקחו את כל הדברים שלהם. כל התמונות נלקחו מאוסלו באוניה לברלין, בשביל לשלם את מסע התענוגות של יהודי נורבגיה לאוושויץ. אתה אומר שמדינת ישראל תוותר על התביעה שלה.
זבולון אורלב
¶
אני מבין אותם, אבל יש לי התנגשות בין הראש ובין הלב. חשוב לי לשמוע את ארגוני הניצולים.
אברהם רות
¶
אני עברתי בימים האחרונים על כל ההסכמים הבינלאומיים. כל מה שנעשה פה נוגד את ההסכמים הבינלאומיים באירופה ובארצות הברית. אני ישבתי בערב והתחלתי לכתוב כל מיני דברים. למה אני מתנגד לחוק הזה? ביקשתי מנועה שתקריא את זה, כי כמו שאמר אפרים קישון: כל פעם שאני מדבר על הנושא הזה אני בוכה.
נועה בלכר
¶
מדוע הצעת הזאת מעוררת התנגדות כל כך רבה וכל כך הרבה התרגשות בקרב ניצולי השואה? על מנת להבין את זה צריך להבין את תהליך שדידת התמונות שהיה באירופה. התמונות נשדדו מכל ארצות הכיבוש הגרמני בתהליך דומה. תמיד היה שיתוף בין גורמי השלטון המקומיים, משטרה וצבא, ביחד עם הכובש הנאצי. בחלק מן המקרים התהליך התחיל עוד הרבה לפני תהליך ההשמדה ההמוני, אך עבר ביתר קלות לאחר התחלת מדיניות תאי הגזים. הגרמנים או המשטרה המקומית היו מוציאים את סוחרי האומנות או את האספנים היהודים מביתם והורגים אותם באמתלות שונות. במקביל, הוחרמו יצירות האומנות מביתם, והמשפחות גורשו מהבתים. בסוף שנת 1942 השיטה שוכללה. כל אלה שגרו באזורים העשירים של הערים רוכזו במרכזים העירוניים במקומותיהם. במקומות הריכוז דרשו הגרמנים מאותם יהודים בעלי נכסי אומנות לקבל את המפתחות לביתם, ובסיוע חברות הובלה מקומיות ששיתפו פעולה עם הנאצים רוקנו את הבתים מכל התכולה שלהם, ובכלל זה גם את יצירות האמנות. על מנת שהשוד יוסתר עד כמה שאפשר, נשלחו המשפחות של האספנים ושל סוחרי האמנות לאוושויץ להשמדה. לכן, אחוז האנשים שהיו בעלי חפצי אומנות, שלא שבו מהשואה, עולה על האחוז הממוצע. הפיקוד הגרמני עקב באופן אישי אחרי השמדת מחזיקי חפצי אומנות.
אברהם רות
¶
בארץ יש כבר 4 שנים דיון. עכשיו חזרתי מחו"ל. אנחנו יודעים על מה אנחנו מדברים. ממשלת הולנד מסכימה להביא את התערוכה ארצה. בהולנד לא צריך עורך דין, בניגוד לצרפת. יש תהליך מאוד מסודר. זה לא כתוב בחוק, ומה שלא כתוב בחוק לא קובע. אנחנו לא יכולים לתת י ד להכרה. ממשלת וישי בצרפת עבדה יחד עם הגרמנים. עשרות שנים אחרי המלחמה הם לא עשו כלום. עכשיו אנחנו מוותרים על מוסר, כי חשוב שבמדינת ישראל יראו תמונות. אנחנו נשתף פעולה עם מדינות שונות כדי לאפשר להם להראות תמונות שהן שדדו. בצרפת לא מדובר על תמונות שנשדדו מיהודי צרפת. היה כיבוש בגרמניה, והם תפסו את התמונות האלה והביאו אותן לצרפת. כל התמונות שלא מצאו להם בעלים, נמכרו ליהודי הולנד. עכשיו אנחנו תובעים את יתרת התמונות. 26%, שזה אחוז יהודי הולנד פה, מביאים ארצה. אנחנו באמצע משא ומתן. זה לא מופיע בחוק, זה לא נאמר בחוק, ואנחנו נותנים פרס לממשלות. ממשלת צרפת היום היא המשך של ממשלת וישי. כך קבע החוק הבינלאומי. ממשלת הולנד היום אחראית על הממשלה.
קולט אביטל
¶
כדי שנשלים את התמונה, אני השתכנעתי שבשנים האחרונות ממשלת צרפת מינתה ועדה, שבראשה עומדים אנשים רציניים כולל שופטים ויהודים, שבודקת ומחזירים תמונות ליהודים בצרפת. אני מבינה, שיש מחויבות של ממשלת צרפת, שאם מתגלים פה יורשים הם יעשו את הסידורים הדרושים בצרפת כדי להחזיר את זה. אני לא נציגה של ממשלת צרפת. ה' יודע שבעניין הזה עשיתי איתם מלחמות. מהרגע שקמה הוועדה הזאת, שהוקמה בזמנו על ידי ראש ממשלת צרפת, שבראשה עומדים שופטים, שכבר החזירו מאות אם לא אלפי תמונות ליהודית, אני לא יכולה להגיד שזה המשך ממשלת וישי שלא מוכנה להחזיר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אין לנו ויכוח על העובדות ההיסטוריות או על הצד המוסרי. שוכנענו במשך התהליך. לפני 5 שנים כאשר הגיעו אלי ממשלת צרפת והציעו את אותו דבר, אני סירבתי מכל וכל כי לא היה תהליך כזה בצרפת. בשם ממשלת ישראל לא הייתי מוכן. אנחנו חושבים, שזה שהתמונה תגיע לפה וזה שזה יפורסם באינטרנט, ואזרחי ישראל יוכלו לראות את זה ולהציף את זה, כמו שזה קרה בהולנד ובצרפת, זה יהיה טוב. אני רוצה לתת את אותה הזדמנות לתובעים פה. התמונות הללו לא יגיעו לפה, אם לא ניתן להם את החסינות הזאת. למה לקחת מאזרחי ישראל את האפשרות הזאת. הרי ממילא הם לא יכולים לתבוע בבית משפט ישראלי. ממילא הם יצטרכו ללכת לצרפת. ממילא יצטרכו ללכת לשם. אנחנו לא מונעים על ידי הפעולה הזאת של מתן חסינות, אלא מאפשרים לניצולים ולתובעים דבר שאחרת לא יתאפשר להם. חלק מאיתנו עסקו בזה הרבה מאוד. במשך חודשים ושנים עסקנו דווקא בנקודה הזאת. החוק הזה מאפשר לאזרחי ישראל וניצולי שואה דבר שבלעדי החוק לא יתאפשר להם. זה לתבוע דבר ולהכיר בדבר, שאחרת לא יידעו עליו.
אברהם רות
¶
אני מתנגד בכל תוקף. החברה שלנו מטפלת רק ברכוש בארץ, ולכן אני רואה את זה באופן אישי. אני כתבתי לועידת התביעות, והיא אמרה שאין לה עמדה בנוגע לחוק הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אני אמרתי, שפנו אלי מוועדת התביעות וביקשו שנכניס לחוק את הנושא של הפרובננס. הכנסנו את זה לחוק.
אברהם רות
¶
לדעתי, אסור למדינת היהודים לתת אישור לאיזו ממשלה באירופה על בעלות על התמונות. לא יבואו הנה תמונות או נכס אומנותי, שלא נקבע מראש שהם לא שייכים לאותה ממשלה שהיא שולחת את זה. אם קובעים את זה חד משמעית, אנחנו נותנים יד לארצות זרות להשתלטות חוקית על רכוש שלא שייך לה.
מירב ישראלי
¶
אני אגיד מה השינוי. השר לא ייתן צו אם הוגשה התנגדות, שמבוססת על טענה של תובע זכות על נכס.
יואל לוי
¶
נדמה לי, שאפשר להכניס גם את הסעיף שישנו בחוק האנגלי: המוזיאון ישאיל חפצים רק אם זה נשמע חוקי ואתי.
בובי בראון
¶
היום אנחנו באמצע מאבק עולמי על אומנות. בהרבה מדינות התהליך שקיים הוא לא תהליך כולל. היתה לי פריבילגיה להיות עם חה"כ קולט אביטל בכינוס בוילנה, ואני זוכר באיזה שלב היתה התנגדות של שגריר צרפת.
בובי בראון
¶
קולט אביטל ענתה להם ואמרה: האם אתם אומרים שהסידור של אבא שלי הוא של מדינת צרפת? הם אמרו, כן. יש לי בעיה עם התהליכים.
קולט אביטל
¶
קשה לי להניח, שמדינה כלשהי או מוזיאון כלשהו יבואו ויגידו שהם מודיעים שזה לא שייך להם. הם לא יעשו את זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
לכן, אני הדגשתי ואני אציג את זה גם מעל בימת הכנסת, שאין שום ויתור של העם היהודי על כל נכס. החוק הזה לא רומז בכלל לכיוון הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
כאשר אני מודיע על זה מעל בימת הכנסת, זה מה שמחייב מבחינת הצגת החוק. זאת ההכרזה שנחוצה כדי להבין את החוק.
אבנר שלו
¶
בישיבה הקודמת היו לי הסתייגויות מהניסוח, שמא עניינים שאנחנו מייצגים אותם עלולים להיפגע. הנוסח החדש פותר את הבעיות האלה, ואנחנו מורידים את ההסתייגות הזאת. דבר שני, אני מבין שאברהם חושש כי מעצם קיומו של החוק ישתמע שמדינת ישראל נותנת זכות מוסרית של ויתור על תביעה בשם העם היהודי על אותו רכוש שנשדד. אני הצעתי לעשות סעיף מקדים. אנשי משרד המשפטים לא אוהבים את זה, אבל יש חוקים שנפתחים עם משפט פותח שמסיר ספק. אנחנו רוצים להשאיר את השאלה הזאת פתוחה. לעם היהודי יש זכות קבועה ועומדת לתבוע את הנכסים שנשדדו מהעם היהודי בכל מיני צורות. אגב, יש מצבים שהתביעה הזאת מביאה לתוצאה בצורה כזאת או אחרת.
יצחק מולכו
¶
אולי אנחנו מתעסקים בנושא, שלא כולנו מבינים את המהות המשפטית שלו. חיסיון זה לא דבר שמפקיע זכות. החיסיון הוא דבר פרוצדוראלי. לכן, אנחנו לא זקוקים למשפט מקדים. החיסיון הוא דבר פרוצדוראלי, שאומר שבפרק זמן מסוים אתה לא יכול לגשת לבית המשפט.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אני הדגשתי, להסיר כל ספק. זאת לא כוונת החוק ולא רצון החוק, ולכן אין צורך להכניס את זה בסעיף מקדים לחוק.
יצחק מולכו
¶
זה עלול לסבך אותו בצד המהותי. לא צריכים להתייחס למהות אלא רק לפרוצדורה. כל אמירה הנוגעת למהות עלולה לסבך את החוק.
בני רובין
¶
משרד המשפטים בדרך כלל מעדיף להכניס סעיף מטרה רק כאשר הסעיף הזה חיוני להבנת החוק. במקרה הזה הוא לא חיוני. אבל אין התנגדות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
מה שאמרתי, אני אגיד כאשר אני מציג את החוק. זה יהיה הבסיס להצגת החוק. אני אגיד את זה חד משמעי.
קולט אביטל
¶
אני מציעה להכניס בסוף החוק סעיף נוסף שאומר: אין בחוק זה כדי לגרוע מתביעתו המוסרית של העם היהודי לרשת את רכוש נספי השואה.
מירב ישראלי
¶
ההצעה של משרד המשפטים היא: מטרתו של חוק זה היא לאפשר השאלה של נכסי תרבות, שהם בעלי חשיבות לציבור בישראל מבלי לפגוע בזכויותיהם של היורשים ובני העם היהודי.
מירב ישראלי
¶
יש המשך למשפט. – מבלי לפגוע בזכויותיהם של היורשים ובני העם היהודי, לממש את זכויות התביעה שלהם בערכאות מחוץ לישראל.
מירב ישראלי
¶
אני אקריא נוסח שהוא התחלה של משרד המשפטים ותוספת של חברת הכנסת אביטל: מטרתו של חוק זה היא לאפשר השאלה של נכסי תרבות, שהם בעלי חשיבות לציבור בישראל, מבלי לגרוע מתביעתו המוסרית של העם היהודי---
נדב העצני
¶
מטענתו של העם היהודי שהוא היורש של הנכסים הבזוזים. יש לי הצעה: " מבלי לגרוע שלעם היהודי ישנה הזכות לרשת את כל הנכסים שנגזלו במהלך השואה, ולא נמצאו להם יורשים".
מירב ישראלי
¶
אני לא רוצה להכניס טענות משפטיות לסעיף המטרה. אני רוצה שזה יהיה משהו הצהרתי. אני לא רוצה להיכנס בסעיף מטרה לעניין של לרשת.
עקיבא תור
¶
יש לי הצעה לסעיף סיכום: מבלי לגרוע מטענות העם היהודי באשר לזכויות בנכסים שנגזלו במהלך השואה.
מירב ישראלי
¶
הגיעו אלי שני נוסחים שהם ממש דומים: מבלי לגרוע מטענות העם היהודי בדבר זכותו בנכסים שנגזלו במהלך השואה.
עקיבא תור
¶
אני רוצה להוסיף סעיף סיכום שיגיד: "אין בחוק כדי לגרוע או לפגוע בתביעתו הצודקת של העם היהודי, לרשת נכסי תרבות".
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
עקיבא, אין סעיפי סיכום בחוקים. זה לא דיון וסיכום. מטרת החוק זה המקום הראוי.
צריך להוריד את זה. לא תמיד האנשים האלה נספו. לפעמים גנבו את הנכס.
מירב ישראלי
¶
אני מקריאה את הנוסח המוסכם: "מטרתו של חוק זה היא לאפשר השאלה של נכסי תרבות, שהם בעלי חשיבות לציבור בישראל, מבלי לגרוע מטענות העם היהודי בדבר זכותו בנכסים שנגזלו במהלך השואה".
מירב ישראלי
¶
זה מכסה את הכל. אני אקריא שוב: "מטרתו של חוק זה היא לאפשר השאלה של נכסי תרבות, שהם בעלי חשיבות לציבור בישראל, מבלי לגרוע מטענות העם היהודי באשר לזכויות בנכסים שנגזלו במהלך השואה".
נעה בלכר
¶
צריך להוריד את זה. לא תמיד האנשים האלה באמת נספו. לפעמים גנבו את הנכס והאנשים האלה נשארו בחיים.
מירב ישראלי
¶
הנוסח הזה היה רק עוגן לדיון. אני רוצה להתייעץ, כדי להבין באיזה יחסים מדובר ואיך להגדיר אותם באופן מדויק. מקריאה סעיף 5(ב).
מירב ישראלי
¶
השאלה היא, האם אנחנו לא רוצים להיות יותר מדויקים. יש לנו את העניין של ראיות טובות. אני זקוקה לו גם לשאלה, מי השר לא ייתן צו. אנחנו אמרנו שהשר לא ייתן צו כאשר יש לו תובע ספציפי, שטוען שיש לו זכות. אני רציתי לחזור לעניין הזה, כי אני צריכה עוגן.
עקיבא תור
¶
אני אקריא הצעה מדברי ההסבר המקוריים: במקרה שבו יציג אדם כלשהו בפני הרשויות בישראל ראיות טובות לזכותו באשר לאחת היצירות בהן מדובר.
אברהם רות
¶
את זה אנחנו עושים בלי עורכי דין. אם מישהו אומר שיש פה תמונה או יש איזו הוכחה לכאורה, זה קובע. לכן, אני מקבל את ההגדרה שאומרת: ראויה.
אברהם רות
¶
מצאנו בהולנד מישהו מגיל 84. הוא מצא תמונה מהחתונה של הסבא שלו. איפה הצטלמו? על יד הנכס המשפטי. מאחורה ראו את התמונה. מייד נתנו לו את התמונה. זאת הוכחה ראויה. לא צריך עורך דין.
מירב ישראלי
¶
אמרנו, שהשר לא ייתן צו אם יש אדם שהגיש התנגדות על סמך טענה של זכות בנכס. אמרנו, שהוא צריך להביא ראיות לכאורה שיש לו זכות בנכס. לגבי איזה נכסים אנשים יהיו זכאים לסיוע נוסף...
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אני חושב, שההגדרה של עו"ד העצני היא הגדרה נכונה. זה נשדד או בידי הנאצים או בידי משתפי פעולה.
מירב ישראלי
¶
תגידו לי, למה ההגדרה שם היא לא ראויה. ההגדרה שם: מוצג הנמצא בישראל, שבעל הזכויות האחרון בו הידוע, הוא אדם שמקום שהותו האחרון הידוע היה בחבל ארץ, אשר ביום 1 בספטמבר 39 היה שייך למדינה מהמדינות המפורטות בתוספת, ולא ידוע אם הוא נותר בחיים לאחר יום 31 בדצמבר 1945, או ידוע שהוא נספה עד יום זה".
נדב העצני
¶
בעיה ראשונה, היא שמי שידוע שהוא לא נספה, עלול להשתמע כאילו הוא לא זכאי. הוצאת את ניצולי השואה, והם צריכים להיות בפנים. בנוסף, כל עניין ישראל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
אין נכס יהודי. יש בקושי בני אדם יהודים. אנחנו לא נתחיל להיכנס להגדרה של מה זה נכס יהודי. אנחנו מדברים גם על תמונה של רמברנד.
מירב ישראלי
¶
בואו נלך מהגדרה של טענת התובע. מה שאנחנו רוצים זה לתת סיוע לאדם שטוען, שהנכס הזה נגזל מהמשפחה שלו. אני לא רוצה להיכנס לשאלה, האם זה במכירה פומבית ומי גזל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
¶
צריך לומר: נגזל על ידי נאצים או משתפי פעולה. בנורבגיה לא היו נאצים. אזרחים לקחו את זה. הם משתפי פעולה עם הנאצים.
מירב ישראלי
¶
אני אקריא את כל הסעיף: השר יקבע בתקנות דרכי סיוע נוספות לטוען לזכות בנכס תרבות שניתן לגביו צו לפי סעיף 2, שהוא נכס שחשוד כי נגזל מיהודים על ידי הנאצים או משתפי פעולה עמם.
מירב ישראלי
¶
אני אקריא את כל הסעיף: השר יקבע בתקנות דרכי סיוע נוספות למי שבידיו ראיות לכאורה כי יש לו זכות בנכס תרבות שניתן לגביו צו לפי סעיף 2, שחשוד כי נגזל מיהודים על ידי הנאצים או משתפי פעולה עמם. קצת לא כל כך חקיקתי.
מירב ישראלי
¶
מקריאה סעיף 6-7. כיוון שהכנסנו את סעיף 4 ועכשיו צריך שהשר יוציא תקנות לגבי אופן הגשת ההתנגדות, כמה זמן אתם צריכים לצורך היערכות לקראת החלת החוק?
יצחק מולכו
¶
צריך לעשות את התחולה מהר ככל שאפשר, לצורך ההצגה שלו בפני הצרפתים. אז הם יתחילו להניע את הגלגלים אצלם לפי המועדים שקבענו.
מירב ישראלי
¶
אני אחזור על כל התיקונים שקיבלנו היום. הכנסנו סעיף מטרה, שיהיה הסעיף הראשון, מטרת החוק: "מטרתו של חוק זה לאפשר השאלה של נכסי תרבות, שהם בעלי חשיבות לציבור בישראל, מבלי לגרוע מטענות העם היהודי באשר לזכויות ונכסים שנגזלו בשואה".
הוספנו ערכאה שיפוטית או מעין שיפוטית חלופית ראויה בסעיף 3. בסעיף 4(ב) הוספנו את המילים: שההודעה תכלול צילום היצירה, מסמך מוצאות היצירה וכו'. בתוך 30 ימים אפשר להגיש את ההתנגדות, כל אדם יכול להגיש את ההתנגדות ולא רק הטוען לזכות בנכס. הטעמים הם, שהתנאים שבחוק למתן הצו לא יתקיימו. הפרסום יהיה בדרך שקבע השר, לרבות באתר האינטרנט של משרד המשפטים. בסעיף (ג) הורדנו את המילה RESEARCH. בסעיף 5(ב) אמרנו: השר יקבע בתקנות דרכי סיוע נוספות למי שבידיו ראיות לכאורה בנכס תרבות שניתן לגביו צו לפי סעיף 2, שהוא נכס שחשוד כי נגזל מיהודים על ידי הנאצים או משתפי פעולה עמם. אנחנו מוסיפים הוראה לפיה, השר לא ייתן צו לגבי נכס תרבות, אם הוגשה לגביו התנגדות בידי אדם שיש לו ראיות לכאורה לזכות באותו נכס. התחילה היא 60 יום.