פרוטוקול

 
PAGE
9
ועדת הכספים

6.2.2007


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"ח בשבט התשס"ז (6 בפברואר 2007), שעה 11:00

ס ד ר ה י ו ם

הטלת מכס ומע"מ על תרומות לנזקקים ועל מכשור רפואי
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

חיים אורון

אבישי ברוורמן

יצחק גלנטי

מגלי והבה

יצחק וקנין

שי חרמש

שלי יחימוביץ

דוד טל

סטס מיסז'ניקוב

ניסן סלומינסקי

ראובן ריבלין
מוזמנים
בועז סופר

- סגן בכיר למנהל אגף המסים המאוחד, משרד האוצר



עו"ד מיכל דויטש
- מנהלת מחלקת חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר



טלי דולן

- משרד האוצר



ירון סוקולוב

- מנכ"ל מגזר ההתנדבות והמלכ"רים



יהודה אזרד

- כרמי העיר – בתי אוכל בישראל



יצחק לויטן

- כרמי העיר – בתי אוכל בישראל



דוד רוטנר

- "יד שרה"


נפתלי מיכאלי

- "יד שרה"


יהודה דורון

- ארגון הנכים הכללי



יואל בקר

- נציג ארגון הנכים



רן מלמד

- סמנכ"ל עמותת "ידיד"
ייעוץ משפטי
שגית אפיק



אפרת קוצ'ינסקי
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הטלת מכס ומע"מ על תרומות לנזקקים ועל מכשור רפואי
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים בנושא הטלת מכס ומע"מ על תרומות לנזקקים ועל מכשור רפואי.
דוד טל
ביקשתי להעלות את הנושא הזה לדיון מאחר שבמדינה נוצר מצב אבסורדי כאשר מגיעות מכולות לנמלי ישראל ויש עמותות שמנוהלות כדת וכדין, על-פי כל אמת מידה נדרשת מטעם האוצר, והן עושות פעולות חשובות למען החברה בישראל, ופעמים רבות הן ממלאות את מקומה של הממשלה, אבל הן מקבלות תרומות מיהודים טובים מחוץ לארץ ואי-אפשר לשחרר אותן בנמלי ישראל כי העלויות כל כך כבדות עד שהעמותה עצמה לא יכולה לשאת בנטל הכבד הזה.


אני יודע שיש חוק וצריך לעמוד בו, אבל יש לנו אפשרות לשנות את החוק, כדי שעמותות שמנוהלות כדת וכדין, עמותת מוכרות ומאושרות על-פי הקריטריונים הדרושים, יוכלו להיות פטורים מזה, או לפחות בחלק מזה, אבל לחילופין יש לי הצעה יותר מקורית. פעמים רבות אנשי המכס כאשר אנשים לא באים לדרוש את הסחורה שלהם, הם לוקחים אותה ומחלקים אותה לעמותות השונות. אני מציע שבמקרה הספציפי הזה שנדבר עליו, העמותה תחליט שהיא לא יכולה לשאת בנטל הזה של הוצאות המכס, המכס יחרים את הסחורה ובדלת השנייה הוא יחלק את הסחורה הזאת לעמותות השונות.
בועז סופר
ברשותכם, אני אנסה להבהיר את כל הסוגיה של תרומות כי היא די סבוכה. לכאורה, אכן זה מפתה לומר שתרומות תהיינה פטורות ממכס או ממע"מ ואין קל מזה. בצר לנו אנחנו נאלצים לפעמים לסרב לתרומות אמיתיות, ואני לרגע לא מדבר על עמותות שלא מתנהלות כדת וכדין כי אז זה משהו אחר לגמרי.

לגבי הנושא של תרומה, השאלה הכי טריביאלית היא מה זו תרומה, איך אני אגדיר תרומה, מי שמני להגדיר תרומה. האם מחשבי כף יד שהגיעו לצפון ב-5,000 שקלים האחד זו תרומה? לכאורה יכולים להיות חילוקי דעות בינינו, אבל עדיין זו הייתה תרומה אמיתית ואין לנו צל צילו של ספק.
שלי יחימוביץ
תרומה היא דבר שניתן בלא תמורה.
בועז סופר
בואו נניח לרגע שיבואן מכשירי חשמל או עמותה תייבא ללא תמורה. היא תצהיר שזה ללא תמורה. איך אני אבדוק את זה? שנית, האם יש גבול לערך? שלישית, למה מכשיר רפואי ולא תרופות? רביעית, למה מכשיר רפואי ולא בגדים? ההגדרה הזו של תרומה נשמעת לכאורה עניין זניח לטכני אבל היא לא זניחה וטכנית בכלל.


לפטור תרומות ממע"מ או ממכס, זה כמעט בהכרח, ולפעמים בצר לנו אנחנו נאלצים לדחות כי למשל אין תקן. תשאלו מה זאת אומרת תקן ולמה צריך תקן כי הרי זאת תרומה. מכיוון שהתרומות בדרך כלל הולכות לשכבות החלשות, האם השכבות החלשות זכאיות להגנה פחותה מבחינת בריאות הציבור והבטיחות? הרי התקנים נוגעים אך ורק לבריאות ולבטיחות, ואני ממש לא פופוליסט אלא זו האמת לאמיתה.
שלי יחימוביץ
איך מחשב כף יד קשור לבריאות ולבטיחות?
בועז סופר
למשל, האם הוא עומד בתקן של שריפה, האם הוולטאז' מתאים לישראל.
היו"ר יעקב ליצמן
אני משוכנע שאם לא היה העניין הכספי, כל הבעיות היו נפתרות.
בועז סופר
זה ממש לא עניין של עלות.
דוד טל
אתה אומר לי שמהיום ואילך אני אתייחס לכל הבקשות של האוצר בדקדוק כזה וארד לרזולוציה כזאת שתהיה אבסורדית, אבל היא קיימת בתיאוריה.
בועז סופר
אנחנו נאלצים להתמודד עם הרזולוציה הכי נמוכה. אנחנו מדברים על מעריכים שנמצאים בשטח ומגיעות אליהם תלונות והם מתמודדים אתן.


למה לפטור ממע"מ תרומות מיבוא? אולי נפטור ממע"מ גם תרומות מייצור מקומי? איך אנחנו נגדיר מה זו תרומה מייצור מקומי ומה זו העברה שהתמורה הכספית ניתנת בדרך אחרת? לומר שנפטור ממע"מ רק יבוא, אין לזה שום בסיס, אין לנו שום דרך לאכוף את זה, ואנחנו לא יודעים לנהל על זה מעקב.
דוד טל
אני מציע לך שתחרים את הסחורה.
בועז סופר
אתה מכיר אותי, לא התחמקתי מאף תשובה. חברת הכנסת יחימוביץ העלתה, במסגרת חוק ההסדרים, את הטענה לגבי תרומות. יש פה סיטואציה שלמעשה אנחנו, מרגע שנתנו פטור ממכס או ממע"מ או מה שזה לא יהיה, למעשה ניתן פה כרטיס פתוח לתרומות מבלי שלמעשה למדינה יש פיקוח.
שלי יחימוביץ
אני הייתי נגד.
בועז סופר
תרשי לי לנצל את ההתנגדות שלך. אף אחד לא שמנו לצבוע תרומות כך או אחרת, אבל יש לזה עלות. טלי דולן שנמצאת כאן עומדת בראש הקרן למסים עקיפים.
היו"ר יעקב ליצמן
כמה כסף יש לקרן?
בועז סופר
במסגרת המלחמה הרחבנו את העלות הכספית. זה הגיע לניצול של עשרות מיליוני שקלים מהמס.
היו"ר יעקב ליצמן
עד לפני שנה היה אפס והשנה הגדלתם בכמה מיליוני שקלים. עכשיו זה חזר לאפס.
בועז סופר
ברשותך, אני אתקן. היה סכום נמוך אבל לא אפס.
טלי דולן
תקציב הוועדה היה 30 מיליון שקלים, אבל כל שנה, לקראת סוף השנה, אנחנו מקבלים תוספת תקציבית.
בועז סופר
היום יש נוהל - ואני מוכן להביא אותו לוועדה ואם לוועדה יהיו הערות, נשקול אותן בשמחה – והנוהל אומר מה עושים עם תרומות מוחרמות. ההחרמה יכולה להיות מהרבה מאוד סיבות כמו היבואן לא רצה להגיע אלינו, לא היה לו כסף לשחרר, אמרו לו להביא אישור ממכון התקנים וכולי. גם כאן צריך לנקוט משנה זהירות כי זה נחמד לבוא ולומר שנתרום לבית החולים, אבל עוד פעם, צריך לוודא שאכן זה עמד בתקן ומישהו צריך לשלם עבור התקן הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
נניח שחבר הכנסת טל יאמר לך שלא תתרום את מה שלא עומד בתקן.
בועז סופר
אני מציע לשלוח לך את הנוהל לעיון, ואם תרצו לקיים עוד דיון, נעשה זאת. תראה איך אנחנו מחלקים את אותם חפצים שהוחרמו על-ידינו מכל מיני סיבות.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מוכן לקיים את הדיון.
שלי יחימוביץ
אני רוצה לומר לרן מלמד שאני בטוחה לחלוטין שכל מה שהוא יאמר, הוא נקי. אני גם יודעת על מכלול הפעילות שלכם שהיא לא רק פעילות של צדקה אלא גם פעילות לשינוי חברתי ולהעצמה של חלשים. מאחורי ארגון כל כך נקי ומכובד כמוך, יש עוד אלף אחרים שיכולים לקפוץ על העניין הזה. אני מוכרחה לומר לך בצער שכשם שהייתי נגד הרחבת הפטור ממס מ-2 מיליון ל-4 מיליון, גם כאן אנחנו לא יכולים לבנות לכיוון הפטורים בתוך מדינת ישראל.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא חושב.
שלי יחימוביץ
אתה חושב ואני חושבת אחרת. לפעמים אנחנו חלוקים, למרות שבדרך כלל לא. בכל הנוגע להשקפותינו על צדקה, יש לנו מחלוקת ולכן אני אפילו מרגישה לא נוח לומר את הדברים. לדעתי בועז סופר צודק.
יצחק וקנין
הנושא הזה הוא מאוד רגיש. מי כמונו שיש לו עמותת חסד גדולה. אם אנחנו פותחים את הדבר הזה, אני אומר לכם שלמערכת לא תהיה שליטה והיא לא תוכל לבדוק את הדברים הללו ואז ייכנסו לכאן סחורות במיליוני שקלים שאף אחד לא ישלם עבורן את המכס הנדרש, ואני לא בטוח שלא תהיה דלת מסתובבת, ואני אומר את הדברים בזהירות ובאחריות. אם הייתי רוצה למצוא חן, הייתי אומר בסדר, נביא סחורה ולא נשלם עליה מכס. אני מייבא כל שנה 10,000 תיקים ישר מסין, קונה אותם ומשלם עבורם את המכס. אם הייתי פטור, הייתי חוסך 70-80 אלף שקלים תשלום למכס, אבל אני טוען שדרך העמותות עלולה להיות כאן דלת מסתובבת.
ניסן סלומינסקי
עם כל החשיבות, ואנחנו אכן עוסקים בנושא הזה עם העמותות, הנושא הזה הוא בחזקת פרצה שקוראת לגנב. אם היום אין תרומות, פתאום תראה מסה אדירה שאתה לא יודע מי התורם, אתה לא יודע איזה סוג תרומה ואתה לא מכיר את העמותות. יש כמה עמותות שאתה יכול לחתום בעיניים עצומות, אבל יש עמותות שהן לא כאלה. לפעמים לא שווה לפתוח את הפרצה הזאת שאחר כך לא נדע איך לסגור אותה. כל העמותות עליהן אנחנו מדברים הן עמותות שעונות על הדרישות הפורמאליות.
היו"ר יעקב ליצמן
"יד שרה" למשל.
ניסן סלומינסקי
אני יכול לומר שיש כמה עמותות שבעיניים עצומות אני יכול לחתום, אבל אתה לא תוכל להסביר לעמותת יד חסד למה ל"יד שרה" אתה נותן ולה לא. כל יום נצטרך לדון למה עמותה אחת כן מקבלת והשנייה לא מקבלת.
היו"ר יעקב ליצמן
למשל, תרופות שהן לא בסל הבריאות.
ניסן סלומינסקי
מי ייבא את התרופות? קופת-חולים כללית? זאת לא תרומה אלא היא קונה את זה בכסף.
ראובן ריבלין
מאוד נוח להיות פופוליסט בימים אלה. אני חשבתי שאני עומד להתעמת עם חברי יצחק וקנין שהוא איש עתיר עשייה ובאמת אדם שעוסק בצורכי הציבור. אם לא נשים קו גבול ברור בענייני מיסוי, אתה פותח פרצה שיכולה להביא לכאוס מוחלט בכל מנגנון המיסים של מדינת ישראל.


בזמנו, כאשר קמו העמותות בירושלים וביקשנו לפי סעיף 11 פטור לאותן עמותות, זה היה בשנות ה-70, צצו מאות ואלפים של אגודות של משפחות נצרכות וכאשר שאלתי מישהו מהן לאיזו משפחה נצרכת הוא דואג, הוא אמר לי שהוא דואג למשפחה שלו. אני מוכרח לומר לכם שמצבו היה מצוין, אבל הוא היה צריך יותר.


אסור לנו בשום פנים ואופן לאפשר איזשהו דבר שבו אנחנו נפתח פתח שבו לא יהיו כללי משחק ברורים.


בכל תרומה אתה צריך לבוא ולשקלל את מה שאתה צריך לשלם. אותו אדם שמקבל את התרומה, אתה צריך להסביר לו שכדי לייבא, הוא צריך לעשות דברים מסוימים. אני מציע שבעניין זה לא נהיה פופוליסטים. אם אנחנו נעשה דבר שיהפוך להיות שובר מסגרות, אנחנו נימצא במצב לא טוב ואני ממליץ לדחות את הבקשה, עם כל הכבוד למגישה.
חיים אורון
אני נחשפתי לנושא הזה פעם ראשונה במלחמת שלום הגליל. מישהו מאיטליה שלח מכולות עם טרנזיסטורים והיה צריך לשלם מכס. זה היה נראה מאוד הגיוני כאשר יש מתנות לחלק. דיברו כאן על תרופות שלא בסל, אבל אם אני מביא תרופה ב-200 אלף שקלים, אני אקבל מהמדינה 16 אחוזים, אבל אם אני צריך תרופה באלף שקלים ואין לי, אני לא אקבל. אני לא מכיר חלוקה כזאת. אני מציע שייתנו יותר כסף למטרות האלה ולא בדרך שמי שיש לו יותר, מקבל יותר כי זה הפוך ממה שכולנו רוצים.


אני יכול לדבר נגד עמותת ידיד או נגד מתקנים לנכים? אבל היום זה מתקנים לנכים, ומחר אלה מחשבים לילדים שלא יודעים לקרוא, ומחרתיים זה ציוד לאנשים עיוורים, ואחר כך אלה מכשירי שמע ואז שואלים איך זה יתנהל בדיוק, ומה יהיה עם זה בדיוק. הכלי שאתם מציעים הוא כלי לא טוב. המטרה ראויה, היעד ראוי, אבל אי אפשר להשתמש בכלי הזה.
מגלי והבה
אני רוצה להצטרף לדעת חבריי. הנושא עלה כאשר עמותה פנתה ואמרה שיש מכולות סגורות. אנחנו יודעים את מצוקות האנשים, אבל בין זה לבין הפיכת הנושא למנגנון שבאמצעותו אפשר לפתוח תיבת פנדורה שאנחנו יודעים איך היא תתחיל אבל לא יודעים איך תסתיים, זה לא. בנושאים האלמנטאריים צריכים להיות כללים ברורים. אסור לנו לפתוח את העניין הזה בצורה כזאת שהיום העמותות הפכו להיות מוסד שעוקף את מסלול המסים.
דוד טל
למה אתה אומר את זה? העמותות לא עוקפות את מסלול המסים? אם זה יתקבל, אתה יכול לומר, אבל היום אין מצב כזה.
מגלי והבה
יש דוגמאות רבות לכך. אני מציע לא להקל ראש בנושא כי כפי שאמרתי אנחנו יכולים למצוא עצמנו מפתחים תעשייה שתייבא. מצד שני, אני מצטרף לקריאת חבר הכנסת אורון שהמדינה תשקיע היכן שהיא צריכה להשקיע.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מטפל היום במס מעסיקים ופניתי לאוצר בבקשה שבמסגרת כל הרפורמות בתי-חולים לא ממשלתיים לא ישלמו מס מעסיקים.
דוד רוטנר
מדובר בציוד משומש שבתי חולים ובתי אבות תורמים ל"יד שרה". הכול ניתן בחינם. "יד שרה" חוסכת למדינה כסף, אבל כשהציוד מגיע לכאן צריך לשלם 30 אלף שקלים עבור מכולה. על כל מכולה משלמים מסים, בממוצע 30 אלף שקלים. על ציוד חדש כל שנה אנחנו משלמים 2 מיליון שקלים כמסים ומע"מ. עם הכסף הזה אפשר לרכוש עוד ציוד ואפשר לעזור לעוד אנשים.
רן מלמד
אני רוצה לשים את העובדות בפניכם. עמותת ידיד היא עמותת צדק חברתי ולא עמותת צדקה. אנחנו פעם אחת נקלענו לצורך של תורמים מחוץ לארץ ששלחו לארץ מכולה. מדובר בפדרציה של ניו-יורק שתרמה בזמן המלחמה האחרונה 21 מיליון דולר למדינה והמדינה קיבלה את הסכום הזה בשמחה, הם שלחו אלף מעילים של ילדים במכולה לארץ. ביקשו מאתנו, כמי שאנחנו מקבלים מהם סיוע בפרויקטים שאנחנו עושים, להעביר את המעילים האלה לילדים שצריכים אותם. אגב, השיטה שלנו להעביר היא באמצעות רשויות הרווחה כנגד הצגת תעודות זהות ודוחות סוציאליים, עם חתימות ההורים של הילדים, כך שיודעים לאן הולך כל מעיל.


אז התברר לנו שיש חוק שאוסר פטור ממכס על תרומה. גילינו שני דברים, ואת זה אני חושב שכדאי שתדעו: האחד, ההחרמות הרבות שהמכס עושה של ציוד, הוא מוכר את הציוד בפרוטות לסוחרים שמחזירים את הסחורה לשוק ועושים עליה כסף טוב. הנקודה השנייה, התברר לנו משיחות עם עמילי מכס – לא אחד ולא שניים, והדברים מתועדים – שבמכס, בראשות המכס, יש קופה שבה יושבים כספים של סחורה שהוחרמה ונמכרה ומי שמצליח להגיע אל הקופה הזאת, מצליח לקבל ממנה את הכסף שהוא צריך כדי לקבל פטור ממכס.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מניח שאתה מדבר על הקרן.
רן מלמד
לא, אני לא מדבר על הקרן.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש שתפנה את הדברים אליי בכתב. אני אעביר את הדברים למכס ונקבל תשובה פורמאלית.
רן מלמד
הדבר האחרון שאני אומר הוא שאם לא רוצים לפטור ממכס, זה אפשרי, אבל אל תהפכו את הדברים שמגיעים למוצר שמישהו אחר מרוויח ממנו.
דוד טל
על זה נאמר גם לי וגם לך לא יהיה, והסוחר יקבל את זה.
יהודה דורון
אני מקווה שאנחנו לא מדברים על דברים לגביהם יש כבר הסכמים ותקנות, לגבי ההטבות שניתנות לנכים במסגרת שקיימת כיום כאשר יש פטור ממכס.
קריאה
אנחנו מדברים כאן על תרומות.
יהודה דורון
אני לא מדבר על תרומות.
ירון סוקולוב
רוב העמותות מתנהלות כשורה, וזה גם לפי מחקר שנעשה באוניברסיטת בן-גוריון על-ידי דוקטור בראונר.


מס על תרומות נשמע נורא. אני מבין את הבעייתיות הקיימת, אבל צריך לדון בכל הנושא של מדיניות המיסוי על העמותות. חבר הכנסת ליצמן הזכיר את הנושא של מס מעסיקים, דבר שלכל הדעות לא צודק והוא נשאר רק לגבי העמותות. אם אתם מדברים על נושא של הוצאות עודפות, נשאר 90 אחוזים רק על העמותות. כלומר, אתם יכולים לעשות משהו אחיד מבחינת ההקלה לגבי העמותות, אבל זה נושא של מדיניות.
חיים אורון
דחיית תשלומי מע"מ לעמותות.
יצחק וקנין
לעמותות אין מע"מ. הם משתלמים ולא מזדכים.
ירון סוקולוב
לפי הנתונים של החשב הכללי, התמיכות לשנת 2005 היו כשני מיליארד שקלים, הכנסות המדינה ממיסים מנושא של מס מעסיקים ומע"מ מלכ"ר עלו על 7 מיליארד שקלים. כלומר, יש אבסורד לפיו המגזר השלישי מסבסד את הממשלה.
יצחק ובנין
יש צדק בדבריך, אבל זה נושא אחר שלא קשור לנושא הדיון.
יהודה אזרד
האבסורד הגדול הוא שהעמותה שלנו, כרמי העיר, קיבלה לפני מספר חודשים ממשרד הרווחה מכולה של נעליים שנתקעו וכנראה לא יכלו לשלם עבורן ואנחנו קיבלנו כדי לחלק אותן לנזקקים. אותם בגדים שאנחנו הבאנו מתורמים שלנו, את זה עצרו.


בשבוע שעבר הוטלה גזרה נוספת והיא פטור מסימון, פטור שהיה ניתן אוטומטית לעמותות צדקה ורק המס היה מחויב. בשבוע שעבר נודע לנו שמכולה שהגיעה, גם הפטור מסימון בוטל.
שי חרמש
אני מצטרף לדבריהם של חברי הכנסת ריבלין, אורון ווקנין וגם אני חושב שזה יכול לפתוח פרצה.


בית לוינשטיין קיבל תרומה בסך של 10 מיליון דולרים מתורם בארצות-הברית שאמר שהוא רוצה רק דבר אחד, שייקחו אותו לשר האוצר ושיפטרו אותו מהמע"מ על התשומות של הבנייה. הוא תורם 10 מיליון דולר, ממשלת ארצות-הברית מזכה אותו ולא גובה, אבל הוא בא לארץ וצריך לשלם 16 אחוזים מע"מ.


זה מתחיל במכולה עם הבגדים המשומשים וזה מגיע למקרים כאלה. אני מציע לא לפתוח את זה. לא תהיה בקרה על הנושא. גם אני מציע שנלחץ למען הגדלת תקציב המדינה לצרכים האלה.
קריאה
את הדברים האלה אמרת גם כשהיית גזבר הסוכנות?
שי חרמש
כן.
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה לסכם את הדיון. אני רואה שרוב חברי הכנסת חושבים שלא צריך לפתוח ולהרחיב את הפטורים על התרומות, בגלל שייפתח פתח לכל מיני דברים לא טובים.
דוד טל
אולי תתקבל ההצעה השנייה שלי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אישית חשבתי אחרת ועדיין אני חושב אחרת, אבל יכול להיות שצריך לחפש דרך אחרת שעוד מעט אתייחס אליה.


מצד שני חבר הכנסת דוד טל הציע הצעה נוספת על סמך זה שמכולות שמגיעות ולא משוחררות, המכס מחלק את הסחורה. אני שואל את בועז סופר מה הקריטריונים, מה דרך החלוקה, איך אתם מחלקים את הדברים האלה, האם זה מתפרסם וכולי. יכול להיות שיצטרכו להיעשות כל מיני שינויים ולהכניס את הצעתו של חבר הכנסת טל.


לגבי הקרן של 30 מיליון שקלים, אני סומך עליכם שחילקתם טוב את הכספים ואני לא מערער על החלוקה, אבל מצד שני אני רוצה לבדוק כמה מהחזר המסים או המע"מ החזרתם לעמותות נזקקות וכמה כסף נתתם לכל מיני סעיפים ולאו דווקא לנזקקים. אני מבין שהחזר הפטור הזה יכול להיות לכל מיני סעיפים כמו באהים וכולי. אני חושב שזה פשע שהם מקבלים החזר של מיליארדי שקלים בזמן שרבנים לא מקבלים. עם כל הכבוד, אני לא חושב שהם יותר חשובים מהרב הראשי שצריך לשלם מכס על הרכב. אני רוצה לראות מי מקבל את ההחזר. אם מדובר בעמותות לנזקקים, אני מברך על זה, אם מקבלים את זה אחרים ואפילו באופן חוקי, אני נגד.


בעניין "יד שרה", מר רוטנר ייפנה אלי ואני אבדוק.
דוד טל
אני חושב שצריך לבדוק את מה שאמר כאן נציג עמותת ידיד, ואני מכיר את העבודה שלהם.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אבדוק. הוא יכתוב לי ואנחנו נבדוק.
דוד טל
אם הדברים נכונים, זו שערורייה וזה חמור מאוד. מעבר לכך, אני רוצה שחברי הוועדה ידעו שהצליחו לשכנע אותי מהבחינה הזו שאם פותחים את זה, יש איזו בעיה, אם כי לדעתי כאשר האוצר רוצה, הוא יצירתי ומוצא פתרון לכל בעיה. אני מבקש שחברי הוועדה יסכימו אתי שאם המכס מחרים מכולות כאלה, יחלק את הסחורה או למוסדות ו/או לרשויות הרווחה בעיריות שהן יחלקו את הסחורה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה לקבל בתוך שבועיים תשובה מהמכס. אני מבין שהמכולות עכשיו בנמל. אני מבקש שתפנה לנמל כדי שלא יגבו כסף על האחסון מעבר לזמן. אנחנו נותנים להם שבועיים עד שנקבל החלטה, אבל הם לא צריכים לשלם עבור אחסון עת אנחנו ממתינים לתשובה.
בועז סופר
כל מה שנאמר לגבי המגזר השלישי, הוא ברור והדיון היה דיון אמיתי. למעשה המגזר השלישי הולך וגדל. בהיבט הזה אני חייב להגן. אנחנו משתדלים ועושים מאמץ כן ואמיתי כדי בכל-זאת לסייע, אבל בדלת הראשית. פנה אלינו בזמנו יושב-ראש הוועדה וביקש שלא נוריד את זה לפי הדין אלא שנוריד את זה קצת יותר. הורדנו חצי אחוז מעבר וזה אומר 150 מיליון שקלים שכל אחד קיבל ישירות. הנושא של הפטור למתנדבים נפתר רק לפני מספר חודשים בדלת הראשית.
היו"ר יעקב ליצמן
העיר לי מנהל הוועדה שלאורית נוקד יש הצעת חוק בנושא הזה. ההצעה עדיין לא עברה קריאה טרומית, אבל היא תגיע.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:40.

קוד המקור של הנתונים