ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 06/02/2007

סיור

פרוטוקול

 
PAGE
20
הוועדה לפניות הציבור וועדת העלייה הקליטה והתפוצות

06.02.2007


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 70 (קליטה) ופרוטוקול מס' 32 (פניות ציבור)

מישיבה משותפת של הוועדה לפניות הציבור וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שלישי, י"ח בשבט התשס"ז (6 בפברואר 2007), שעה 9:00

ס ד ר ה י ו ם

סיור וישיבה בסניפי המוסד לביטוח לאומי באשדוד

בנושא הטיפול בעולים דוברי רוסית ואמהרית
נכחו
חברי הוועדה: סופה לנדבר – יו"ר הוועדה לפניות הציבור

מיכאל נודלמן – יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

רוברט אילטוב

זאב אלקין

מרינה סולודקין

ליה שמטוב
מוזמנים
יגאל בן שלום

- מנכ"ל המוסד לאומי

צבי צילקר

- ראש העיר אשדוד

יפה שלי


- לשכת מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי

שלמה אושרי

- מנהל סניף ביטוח לאומי, אשדוד

יעקב עמר

- יועץ השר לענייני הביטוח לאומי

גרשון פלדמן

- סגן ראש העיר, אשדוד

ולדימיר גרשוב

- מ"מ ראש העיר, אשדוד

לריסה לנין

- חברת מועצת העיר והממונה על נושא הקשישים, בעיריית אשדוד

אלכסנדר ולדמן

מרי גרוסקין

בוריס גוטרמן

- חבר מועצת העיר אשדוד

אסיה חלפון

- ארגון יוצאי מולדובה
מנהלות הוועדה
עמליה רבינוביץ – מ"מ מנהלת הוועדה לפניות הציבור

דנה גורדון – מנהלת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
ייעוץ משפטי
אפרת רוזן
רשמה וערכה
אורית מרסיאנו – חבר המתרגמים בע"מ

סיור וישיבה בסניפי המוסד לביטוח לאומי באשדוד בנושא הטיפול בעולים דוברי רוסית ואמהרית במוסד לביטוח לאומי
יגאל בן שלום
ברוכים הבאים. אני מאוד שמח שהתרשמתם מהסיור. אנחנו נשמע ממנהל הסניף סקירה קצרה על סניף אשדוד, לאחר מכן נשמח מאוד לענות על שאלות חברי הכנסת . אני חושב שהביקור שנערך בעת הקבלת קהל, היה מאוד מאוד מלמד וגם משקף. נענה על שאלות ולאחר מכן אני מבין שאנחנו נוסעים לביקור אצל ראש העיר. נצטרף אליכם ברצון רב ונסכם את הביקור ואת הדיון.


אני מאוד מודה ומאוד מעריך על ההשתתפות המרשימה של חברי כנסת שמספרם גדול יותר מאשר היו בישיבת הוועדה בכנסת, בה השתתפתי.
שלמה אושרי
בוקר טוב. עובדי הסניף ואני מקדמים אתכם בברכה בביקורכם אצלנו. ביקורכם מראה את ההתייחסות שלכם לסניף הזה וזה מאוד משמח אותי. אני מאמין באמונה שלמה שגם כל העובדים שמחים בביקור הזה.


העיר אשדוד, לפי נתוני העירייה ומשרד הפנים, והנתונים האלה טובים עד ינואר 2005, מונה כ- 210,000 תושבים מהם כ- 71,000 יוצאי חבר העמים שרובם הגיעו בעלייה שבין 1989 ועד היום. הסניף מטפל בכ-20 אלף מקבלי קצבאות זקנה כאשר אנחנו מקבלים כ-310 תביעות לחודש ומטפלים בהם. כמעט 50% מהם מקבלי השלמת הכנסה.
יגאל בן שלום
50% מקבלי השלמת הכנסה, זה אומר שמצבם הכלכלי של הקשישים הוא לא טוב באשדוד.
היו"ר סופה לנדבר
לא רק באשדוד אלא בכל המדינה.
שלמה אושרי
באשדוד זה בא לידי ביטוי באחוזים גבוהים יותר מאשר במקומות אחרים.

קצבת סיעוד מקבלים כ-5,100. הבטחת הכנסה אנחנו משלמים לכ-5,400 מקרים, דמי מזונות אנחנו משלמים לכ-1,000 נשים. קצבת ילדים מקבלות כ-27,500 משפחות. ל-320 נשים בחודש אנחנו משלמים דמי לידה - זה מספר התביעות כולל שמירת הריון. קצבת נכות אנחנו משלמים לכ-4,300 איש וזה אומר 174 תביעות לחודש בערך, אבל סך כל מספר המקבלים הוא 4,213. מתוך מספר זה 783 אנשים מקבלים שירותים מיוחדים – וכאן מדובר על נזקקים לסיוע ביתי. אנחנו משלמים ל-518 ילדים נכים ול-570 איש עבור קצבת ניידות
יגאל בן שלום
קצבת ניידות זה מי שלא יכול ללכת ומקבל סיוע.
שלמה אושרי
אנחנו משלמים לנפגעי עבודה. כ-302 איש מגישים בחודש תביעות כנפגעי עבודה. יש לנו 800 מקבלי קצבת נכות כנפגעים מעבודה. יש לנו כ-100 איש שמקבלים קצבת תלויים. כ-500 תביעות בחודש מוגשות בגין אבטלה ובנוסף להם אנחנו ממשיכים לשלם קצבת אבטלה לכ-2,300 אנשים.
היו"ר סופה לנדבר
זאת אומרת, מה סכום כל הקצבאות שאתם משלמים מדי חודש?
שלמה אושרי
לא עשיתי פילוח של זה. יש קצבאות שהן תלויות שכר, או מחליפות שכר כי הן מותנות בשכר.
יגאל בן שלום
אני יכול לומר שבכל הארץ אנחנו משלמים בערך 3 מיליארד שקלים בחודש. אני מניח שבאשדוד, שהיא עיר בינונית פלוס, אנחנו משלמים למעלה מ-100 מיליון שקלים בחודש בגין הקצבאות השונות.
שלמה אושרי
אנחנו מקבלים קהל מדי יום. מגיעים אלינו בסביבות ה-1,000 אנשים מדי יום. את השירות אנחנו נותנים באולם יפהפה וחברת הכנסת לנדבר יודעת על השינוי שערכנו במיקום.
היו"ר סופה לנדבר
אכן השינוי דרסטי. לפחות בזה השינוי דרסטי.
שלמה אושרי
וזה מורגש. לפחות אנחנו נותנים שירות.
קריאה
מה מספר כוח אדם באשדוד?
שלמה אושרי
יש לנו 57 עובדים. זה אומר 53 וחצי משרות.
מרינה סולודקין
ובתוכם עובדים דוברי רוסית ואמהרית?
שלמה אושרי
יש לנו עובדת אחת דוברת רוסית שמועסקת בחצי משרה. בשפה האמהרית יש לנו שתי עובדות במשרה מלאה. בשפה הצרפתית יש לנו עובד אחד.
זאב אלקין
בין אלה שמגיעים אליכם היום, יש לכם פילוח ממוצע של השפות?
שלמה אושרי
לא. יהיה לנו קשה לעשות את הפילוח הזה.
יגאל בן שלום
תודה רבה למנהל הסניף.

אני רוצה לספר קצת על ההיסטוריה של הסניף.

בהתחלה סניף אשדוד היה סניף משנה של סניף רחובות. לאחר מכן פיצלו את סניף רחובות לכמה סניפים והפכו את סניף אשדוד לסניף עצמאי, את סניף אשקלון לסניף עצמאי. מה שקרה בתהליך היה שלסניף האם, רחובות, היה קשה לתת את מספר הפקידים, כי בסך הכול זה היה במשק סגור. זאת אומרת היה צריך להעביר פקידים מסניף רחובות אל סניף אשדוד. באופן כללי בתהליך המעבר, סניף אשדוד התחיל לפעול במספר חסר של פקידים כי אי אפשר היה לגייס מבחוץ וסניף רחובות נפרד מפחות פקידים ממה שהוא היה צריך. אני מדבר כרגע על היסטוריה. הסניף קיים מ- 2001, שזה בערך שלוש שנים לפני שהגעתי לביטוח לאומי. אני הגעתי ב- 2004. יאיר דורי ואני בתהליך של ניוד עובדים פנימי ואנחנו מוסיפים תקנים לסניף אשדוד כדי להקל על המצוקה שלו מאחר שאנחנו פועלים בכלל בביטוח הלאומי בתנאים של מחסור בכוח אדם. זאת ההיסטוריה של סניף הביטוח הלאומי באשדוד ואכן לפחות דאגנו שיהיה לו מבנה מתאים.


הייתי אתכם בסיור למטה. בעת הסיור הספקתי באופן אישי לעזור לאדם אחד. הפקידים עובדים לפי החוק אבל מישהו בא ומבקש קצת גמישות. אספר לכם על המקרה שטיפלתי בו קודם לכן. מישהו בא עם מכר ושאלתי אותו מה הבעיה שלו. הוא אמר אני שהוא נפגע בעבודה, מקבל דמי פגיעה ואישרו לו 30% נכות. הוא קיבל את הדין אבל הוא סיפר לי שהוא התגרש והוא חייב לביטוח לאומי מזונות בסכום של 250 אלף שקלים ומנכים לו את כל דמי הפגיעה לטובת החוב במזונות, כך שאין לו ממה לחיות. לדבריו הוא התחתן שנית לפני שבועיים והוא אכן בבעיה.

נכון, יש חוק, אבל פניתי למטה וביקשתי שיסדרו לו שינכו לו פחות מאשר את כל הקצבה. הפקידים עובדים על פי חוק ודברים כאלה הם לא יכולים לעשות ולהחליט עליהם לבד. זאת דוגמא למקרה שהפקיד מטפל לפי החוק והחוק אומר לנכות את כל החוב. האיש התגרש, הוא חייב במזונות, הוא לא משלם לאשתו, ביטוח לאומי משלם לאשתו דמי מזונות, הבן אדם לא שילם לה ולכן אנחנו צריכים לגבות ממנו את החוב. באופן כללי כדאי שתדעו שאנחנו גובים מחייבים במזונות רק 45%, כאשר מדובר באנשים קשיי יום.

אם יש לכם שאלות, ברצון אענה עליהן.
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו קודם כל מבקשים שיחלקו לנו את כל הטפסים שהציגו לנו.
היו"ר מיכאל נודלמן
לאחר הסיור, התעוררו אצלי כמה שאלות והערות.

נכנסתי לסניף ואכן הסניף יפה מאוד. סניף מפואר עם מחשבים, פקידים, מקומות ישיבה, ואכן יש הכול. ביקרתי במודיעין, שם השלטים כתובים בעברית, בערבית וברוסית, אבל כאשר התחלתי לדבר ברוסית, אף אחד שם לא הבין אותי.


אני רואה שיש אצלכם 53 משרות. בעיר חיים 30% עולים חדשים אבל יש רק חצי משרה לטיפול בהם. נתקלנו קודם במקרה של גברת זקנה שרוצה למלא טופס ואף אחד לא יכול לעזור לה למלא אותם, מה עוד שלפקידים אסור למלא אותם עבורה. נשאלת השאלה למי היא צריכה לפנות? נראה לי שהפונים באים לבניין מפואר ואכן התנאים הם טובים, אבל את השירות שהם זקוקים לו, לא מקבלים. כך אני חושב וכך חושבים כך חבריי.
יגאל בן שלום
אתם רוצים שנתמקד בנקודה הזאת? לכולם יש אותה שאלה?
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו נתייחס לזה אחר כך.

קודם כל אני רוצה לומר שאנחנו אסירי תודה על כך שאתה משתף איתנו פעולה. אנחנו מעריכים את הידע שלך, את הרצון שלך ואני יכולה לומר שסוף סוף עומד בראש מוסד כל כך חשוב בן אדם עם תואר שלישי שזה עבורנו ועבור המוסד הזה, לא רק מחמאה אלא מעשה.

המוסד לביטוח לאומי קשור יום יום עם אזרחי מדינת ישראל - אם מדובר באסירי ציון, אם מדובר באימהות חד הוריות, אם מדובר במקבלי קצבת אבטלה, אם מדובר בקצבת זקנה ובכל הקצבאות הנוספות, אבל יחד עם זאת נראה שיש איזושהי דיספרופורציה והיא בולטת לעין.

אנחנו לקחנו במיוחד עיר שהיא עיר ראשונה בקליטת עלייה ואתה רואה שנמצאים כאן איתנו לא רק חברי כנסת משתי ועדות - ועדת העלייה והקליטה והוועדה לפניות הציבור - אלא ציבור רחב ובינו ממלא מקום ראש העיר, סגן ראש העיר, נציגי עירייה, עיתונאים ומתנדבים. זה מעיד על כך שהמצב מאוד מדאיג אותנו. מדובר ב-50 משרות כשמתוכן יש חצי משרה לעובדת דוברת רוסית ושתי משרות לעובדות דוברות אמהרית.


לא תכננו אבל ירדנו לקומת קבלת הקהל וראינו שהדיספרופורציה הזו מהווה פגם בעבודת המוסד. אני מאוד מעריכה את מנהל הסניף ואני חושבת שהוא עושה עבודה טובה. קראתי את הרפורמה שאתה עושה במוסד, ואני חושבת שהיא עניינית מאוד וברמה מאוד גבוהה. אתה נוגע בכל השכבות ובכל הדברים שבעצם המוסד לביטוח לאומי מייצג.


יחד עם זאת, אני חושבת שחברי כנסת יצאו מוקדם בבוקר מירושלים עם עובדי הוועדות, עם מנהלת ועדת העלייה והקליטה, עם מנהלת הוועדה לפניות הציבור, עם כל הדוברים וכל הצוות המכובד – וזאת ההזדמנות להודות להם על ההכנה – וזאת משום שהעניין מאוד מאוד מדאיג אותנו. מה שקורה, פשוט לא יכול להיות. אתה ראית כמה מקרים. אתה ואנחנו ראינו כמה מקרים. ראינו אישה שהיא עולה חדשה ואם חד הורית שאומרת שכבר במשך כמה ימים היא מגיעה לכאן אבל לא יכולה לקבל טיפול ותשובה. היא אומרת שלא מסתדרת כי לא יודעת את השפה העברית ובינתיים ביטלו לה את הביטוח הלאומי והפסיקו לה את הקצבה שהיא מקבלת. הענישו אותה בגלל שלא הבינו על מה היא מדברת. מדובר באם חד הורית שיש לה שני ילדים קטנים בבית ואין שם מה לאכול.


אישה שנייה בכתה כאן בגלל שאף אחד לא יכול לעזור לה למלא את הטפסים. אנחנו בוועדות שלנו החלטנו, לפני כמה שנים, שאנחנו עובדים בכל השפות, אם באמהרית ואם ברוסית. האדם יכול לכתוב אלינו בשפתו ולצורך כך יש לנו מתרגמים. אנחנו דואגים לציבור וחושבים שכל אזרח במדינת ישראל צריך לקבל את הטיפול המגיע לו בשפתו הוא, וזה דבר שצריך לטפל בו באופן דחוף ביותר.
היו"ר מיכאל נודלמן
השקיעו כל כך כסף במקום עצמו, במחשבים, בכוח אדם וכולי. אתה היית אתנו וראית את הליקויים שקיימים. אנחנו לא מקבלים את זה.
מרינה סולודקין
תודה ליושבי ראש הוועדות. אני חושבת שבגוף שלנו חשוב מאוד לקיים דיון בנושא, מאחר וזו בעיה שצועקת. באשדוד יש לי לשכה ו לחברת הכנסת סופה לנדבר. אני בלשכתי מקבלת כל חודש אנשים וששליש מהפניות נוגעות לעבודת ביטוח לאומי. חלק מהתלונות מגיעות מאחר שלא כל כך יודעים את חוקי ביטוח לאומי, שאבל כאשר אני רואה את הפרת החוקים אני פונה אליך ואתה נותן מענה.


בעיר כמו אשדוד יש יש שתי לשכות של חברות כנסת ומדובר בעיר עם ריכוז של 75,000 עולים מברית המועצות למרות שבזמן האחרון אני גם מקבלת יותר ויותר פניות מישראלים יותר ויותר למרות שלא מדובר ביותר מ- 30%. 70% מהפניות באות מיוצאי ברית המועצות.

כאן אני הציגו לפנינו את המספרים. 1,000 איש כל יום ואני לא חושבת שזה 30% כמו שבעיר. זה יותר כי חלקם שלש השישים באוכלוסייה גבוה יותר מאשר בקרב האוכלוסייה הישראלית. כך שהמספר שאתם מקבלים כל יום הוא לא 300 אנשים אלא יותר. מה שקורה הוא שאנשים לא יודעים מה כתוב בטופס והם מחפשים מתנדבים שיעזרו להם. מתנדבים לא צריכים לדעת מה זה ביטוח לאומי ולא צריכים לדעת רוסית כל כך טוב ואני רואה שיש טעויות. אתם עושים טעויות בגלל שאין לכם כלים. כלים זה קודם כל אנשים מקצועיים שמבינים מה אנשים דורשים בשרות.


אני מבקשת את שתי הוועדות לתקן, כי זה לא עוול אלא זאת דיסקרימינציה כי אתה לא מקבל לעבודה דוברי רוסית. בתוך 57 עובדים יש אך ורק חצי משרה לעובדת דוברת רוסית, ואני גם חושבת שלאתיופים מספר התקנים הקיימים לא מספיקים. בזמן קבלת הקהל שלי מגיעים אליי עשרות אתיופים. צריך לתקן את המדיניות מאחר שאנשים במקום לא רואים כמו שאנחנו שבאנו מבחוץ ראינו.
ליה שמטוב
אני מצטרפת לדברי חברותיי ומודה לכם על שהזמנתם אותנו לביקור. רציתי לשאול את השאלה שלי בקשר לנכות ולא משנה איזו ומאיזה סיבות. אני מקבלת הרבה פניות על היחס ועל הבירוקרטיה בהם נתקלים הפונים.

בימים האחרונים טיפלתי במשפחה שהאישה עברה ניתוח לב פתוח לפני חצי שנה, בזמן מלחמת לבנון. המשפחה עברה טרטורים רבים למרות שהיו לה את כל האישורים שהתבקשה שלהביא והיא עברה את הוועדות שהייתה צריכה לעבור. אני צלצלת לביטוח הלאומי כדי לברר מה קורה], והתברר לי שהכול מוכן אלא שמחכים לחתימה אחת וזה גורם לעיכוב של חודשיים ועקב כך המשפחה לא יכולה לקבל את הקצבה. מאחר שהמשפחה לא קיבלה את הקצבה, היא עמדה בפני עיקולים. כל זה בגלל עיכוב חתימה של פקיד. זאת אומרת, לעיכוב לא גרמו היעדר המסמכים או הוועדות השונות.


שאלה נוספת בקשר לקשישים שהם לפני גיל פנסיה, כאלה שמקבלים נכות בגובה של 75% ועוברים לקצבת זקנה. רציתי שתסביר את זה כי אני לא רואה הבדל גדול כל כך בסכום אבל זה משפיע אחר כך בהנחות ובהטבות.
זאב אלקין
אדוני המנכ"ל מספר שאלות, בעקבות כמה משחקי סימולציה שהיו במהלך הביקור.

מהו משך הזמן שלוקח ללמד את פקידי המוסד לביטוח לאומי את ההחלטות והחוקים של הכנסת שנכנסים לתוקף? אתן לך דוגמא. אחד הסעיפים של חוק ההסדרים של השנה מדבר על השינוי בכללים של יציאה לחוץ לארץ של מקבלי קצבת זקנה עם הבטחת הכנסה, והגדילו את התקופה ל- 74 יום שלוש פעמים בשנה במקום הכללים שהיו קודם.


הגיעה לכאן אישה עם שאלה פשוטה, ונדמה לי שהיא פנתה אליך. היא שאלה לכמה זמן מותר לה לצאת לחוץ לארץ. היא רצתה לקנות כרטיס ולא ידעו להגיד לה. היא הגיעה יום אחד אבל לא נתנו לה תשובה, ולכן היא הגיעה היום בניסיון לקבל את התשובה, אבל בינתיים עוד לא נותנים לה תשובה. גם כשניסו לתת לה תשובה, אף אחד לא דיבר לפי נוסח החוק החדש למרות שעד כמה שאני זוכר את חוק ההסדרים כתוב שכניסתו לתוקף מ- 1 בינואר 2007.
היו"ר מיכאל נודלמן
לא נתנו לה תשובה אפילו לפי החוק הישן.
זאב אלקין
אני מצפה שפקידי הביטוח הלאומי ידעו את נוסח החוק, במיוחד כשהוא נכנס לתוקף ב-1 בינואר. האם לכאורה הפקיד לא צריך לדעת את החוקים? זאת לא שאלה שולית. האם לא כדאי לעדכן את הפקידים שחל שינוי כל כך מהותי, כך שהפונים יוכלו לקבל מיד תשובות?


אני שם על זה דגש כי לצערי זה לא מקרה אחד. אני מקבל פניות מאנשים שאומרים לי שהתפרסם שחוקק חוק חדש, הם פונים לביטוח לאומי אבל שם אומרים להם שזה לא נכון, שלא ירדו הוראות בפועל ואני עומד ותוהה איך יכול להיות. אם יש חוק שיש לו תחולה מאוד מאוד ברורה, איך יכול להיות שביטוח לאומי לא הוריד הוראות לשטח? איך יכול להיות שהפקיד לא יודע?


השאלה השנייה קשורה לעובדה שאתה הזכרת שזה סניף יחסית חדש. כמה שנים הוא פועל באופן עצמאי ומתי הוא הוקם?
שלמה אושרי
כעצמאי הוא פועל מ-2001.
זאב אלקין
זאת אומרת שחלק גדול מהסיפור של הקצבת התקנים וכולי זה תהליך יחסית חדש של השנים האחרונות, בוודאי תוספות התקנים שאתם מקבלים כתוצאה מהתהליך הפירוט שעליו דיברתם.
יגאל בן שלום
עוד תקנים?
זאב אלקין
לא. אתה אמרת שמנסים לתת להם תוספות מהפול הכללי כדי לכסות על הבעיה. אנחנו מדברים על עיר כמו אשדוד. לשמחתי אנחנו כפוליטיקאים יודעים להגיד בוודאות כמה מבוגרים בעלי זכות הצבעה עולים מתגוררים באשדוד ואני אומר לך שמדובר ב-44 אחוזים ולא ב-30 אחוזים כי כאשר אומרים 30 אחוזים זה מספר משוקלל עם ילדים עולים. בדרך כלל יש פחות ילדים ולכן אלה שמקבלים את השירות, המבוגרים, מהווים 44 אחוזים.
יגאל בן שלום
אבל ילדים בני 17 מהווים פוטנציאל. צריכים לקחת את זה בחשבון לקראת הבחירות הבאות.
זאב אלקין
זה לא משנה. זה אומר שלפחות בממוצע כ-44 אחוזים ממקבלי השירות כאן צריכים להיות עולים. לא כולם דוברי רוסית, אבל אני מוכן לנחש, בלי להסתכן, שאם תעשה פילוח כמה אנשים באים אליך לסניף כל יום, הרי שמדובר בממוצע ב-50 אחוזים שהם דוברי רוסית.
יגאל בן שלום
אתה היסטוריון או סטטיסטיקאי?
זאב אלקין
גם וגם. אם זה כמו שאני אומר, אני לא מבין את ההיגיון הזה שיש כאן חצי משרה של דובר רוסית, בכל הסניף הגדול הזה, ועוד שני תקנים לעובדים דוברי אמהרית. זאת עיר קולטת עלייה מספר אחת בארץ מבחינת המספר האבסולוטי ולא רק היחסי.
היו"ר סופה לנדבר
קיבלנו את החוברות היפות ואני רוצה לומר לך שלא יכול להיות שבסניפי הביטוח הלאומי אין הסבר בשפה הרוסית והאמהרית. החומר הזה צריך להיות בכל הסניפים כל יום ולא להיות רק לקראת הביקור שלנו.
יגאל בן שלום
הוא קיים בכל הסניפים, הוא לא הוכן לקראת הביקור. הוא קיים כל הזמן.
היו"ר סופה לנדבר
אנשים היו שם כאשר חילקו את החוברות.
יגאל בן שלום
אנחנו נתייחס לזה.
היו"ר סופה לנדבר
אני רוצה להבין למה החוקים שאנחנו חוקקנו - למשל החוק לגבי רכב למובטלים - לא ירד לביטוח לאומי.
לריסה לנין
אני ממונה על נושא הקשישים בעיר. פעם יזמתי כאן פגישה מטעם העירייה עם המנכ"ל והועלו הרבה שאלות. על חלק מהשאלות קיבלתי תשובה, אבל יש לי שאלה נוספת.

לא הרבה השתנה מאז הזמן קיימנו את אותה ישיבה, בה ביקשתי שיהיו כאן מודעות ברוסית וכן התייחסתי לנושא תקן לעובדת או עובד בשפה רוסית כי חוץ מחוסר של עובדים בשפה רוסית, יש כל מיני פרוצדורות שאנשים טוענים שממש קשה להם. הם מגישים את המסמכים ומקבלים תשובות רק שכעבור חצי שנה-שנה. השאלה היא אם יש איזה שהיא תקופה מסוימת שאתם נותנים תשובות. לצערי גם אני ובעלי חיכינו כמעט שנה עד שהוא יקבל את שקצבת הנכות שלו. מה עוד שכאשר עוברים מהשלמת הכנסה לקצבת נכות – עובר זמן רב.
קריאה
בזמן האחרון, בשנים האחרונות יש שיפור בעבודה. זה צריך להגיד, אני מרגיש את זה ואני לא נמצא רחוק מכאן אלא אני יושב ומקבל את אותם קליינטים שמסתובבים פה. יש שיפור בעבודה, זה נכון, אבל בכל מקרה אני מצטרף לחברים ואומר שזה לא מספיק שיש פה מתנדבות. המתנדבות הן לא ברמה של לתת הסבר ספציפי ולענות על השאלות הספציפיות. הפניות הכי קשות אלו הפניות לנכות ולסיעודי. שם לא מבינים את הפונים והפונים לא יכולים למלא את הטופס. יש לנו למשל עובדת קליטה שהיא במקצועה עורכת-דין. רק בזמן האחרון התחילו לטפל בקשישים האלה מאחר שהיא עוזרת להם ויכולה להסביר את הפניות.קיימת בעיה של קומוניקציה בגלל השפה הרוסית.

יש בעיה בהתייחסות לפונים ואנחנו רואים שהעובדים לא מגלים סבלנות כלפי הפונים. את זה צריך לשנות ולשפר. אולי צריכה להיעשות עבודה עם פסיכולוגים. אני מבין שזו עבודה קשה, לטפל כל יום בפניות של אנשים עם בעיות. כדי למלא טפסים, אולי צריך להעסיק אדם מיוחד שישב בשעות ספציפיות כדי לעזור לאנשים. כמו שאנחנו שולחים למוקד אתיופים מלווים באתיופית, צריך לשלוח את הרוסים מלווים באדם הדובר את שפתם. זה אמנם לא מספיק, וצריך שבפנים, במחלקה, יהיה מישהו שיכול לעזור למלא את הטופס וידע להסביר. אני במיוחד מתייחס למחלקות כמו נכות, שם יש הרבה מסמכים והסברים שצריך לקבל. כאן חייבים להכניס אנשים שיוכלו לעזור בקומוניקציה עם הפונים.
גרשון פלדמן
התלבטתי מאוד אם להתייחס לנושא או לא, אבל בכל-זאת אומר שאני שמח מאוד לראות את השינויים הקיימים היום, אבל אני לא יודע מה התוכניות שלך לשיפור.
היו"ר סופה לנדבר
לא. אנחנו יודעים על תוכניותיו.
גרשון פלדמן
תודה לאלוהים שהגיע סוף סוף מנכ"ל שהוא גם בן אדם משכיל, גם בן אדם תרבותי ואדם כזה שאני מרגיש שאפשר לומר לו משהו, מה שיכול להיות לא נוח כלפי העיתונאים שלנו.

אני חושב שהכיוון שלנו היום לא כל כך נכון. מדברים על תקן, ועל עוד תקן, ועל עוד תקן. אני הייתי ממונה על כוח אדם בעיריית אשדוד במשך קדנציה שלמה ואני מבקש להשיא לך עצה.

קודם כל צריך לשבור את הקרח שיש לנו ולא לדבר על כך שיש לנו משרה לעובדת דוברת רוסית או על כך שיש לנו משרה לעובדת דוברת אמהרית. לא. יש לנו קריטריונים שאנחנו בונים בדרך כלל כאשר מקבלים לעבודה אנשים, ואחד מהקריטריונים יכול להיות שאנחנו רוצים לקבל היום פקיד שהוא גם דובר צרפתית או דובר רוסית או אמהרית. אני אחרון שאדרוש ואומר שאנחנו לא צריכים עובדת הדוברת רוסית.


צריך לומר כל הכבוד לחברי כנסת שלנו שבאמת דואגים לכולם ואכן זו המטרה שלהם, לדאוג לכל תושב, גם לתושבי אשדוד אבל גם לכל תושבי המדינה.


גם לנו יש את אותה מטרה. אני חושב שקודם כל אנחנו צריכים להוציא מכלל הדיבורים את הדרישה ששלנו שאנחנו רוצים עובדים במוסד לפי המספר לפי האחוזים שיש באשדוד.
היו"ר מיכאל נודלמן
אתה חושב שמספיקה חצי משרה?
היו"ר סופה לנדבר
זאת עמדתן של שתי הוועדות שחושבות אחרת. אתה מדבר על כך שצריכים לדבר בשפה אנושית.
גרשון פלדמן
אני אומר שאנחנו לא צריכים להצטדק ואנחנו לא צריכים לבקש. קיבלנו גם פסיכולוגים שהם דוברי רוסית, גם עובדות סוציאליות, גם מורים ומורות. אני חושב גם אנחנו צריכים לקבל לפי הקריטריונים גם עובדים מקצועיים. אני חושב שזו המטרה של כולנו. בוודאי שיש פה לשפר ואני בטוח שמנכ"ל הביטוח הלאומי יעזור לנו לפתור את כל הבעיות הקיימות.
זאב אלקין
אבל שליטה בשפה של הלקוח זה לא קריטריון מקצועי?
היו"ר סופה לנדבר
צריכים להבין את האדם ולא משנה באיזו שפה הוא מדבר.
קריאה
הרבה שנים לא מספקים את השירות ואתה מרוצה.
אסיה חלפון
הרבה שנים עבדתי בגבייה. בעיריית אשדוד הטפסים הם בכל השפות כמו ברוסית, באמהרית, בצרפתית. אז אני חושבת שגם בביטוח לאומי הטפסים צריכים להיות בשפות השונות.
יגאל בן שלום
נגעתם במספר נקודות מרכזיות. הנושא המרכזי הוא נושא כוח אדם, משאבי אנוש. הנושא השני הוא הנושא של הטמעת חוקים חדשים. הנושא השלישי הוא המעבר מקצבת נכות לקצבת זקנה ושארים. נושא נוסף הוא שיפור השירות.


כשהגעתי למוסד לביטוח לאומי התחלתי בתוכנית אסטרטגית חדשה, עם רפורמות מרחיקות לכת והנושא הראשון שעלה היה שיפור השירות. מיניתי את יאיר דורי כסמנכ"ל משאבי אנוש ומתוקף תפקידו הוא זה שצריך להיות אחראי על שיפור השירות ואכן בנושא הזה הייתה התקדמות מדהימה. לדוגמא, בנושא פניות לציבור, בדקתי ומצאתי שמשך זמן התשובה לפונה היה 40 יום בממוצע. הודעתי לכל מנהלי הסניפים שאני מבקש להוריד את הממוצע הזה בתוך שנה ל-25 ימים ובתוך עוד שנה לפחות מ-10 ימים. היום משך הזמן הממוצע של התשובות לפניות הציבור הוא בכל הארץ 10 ימים לא 25 יום.


מבחינת המוסד לביטוח לאומי ההיררכיה אומרת שהפונה צריך לקבל את התשובה בסניף במקום אבל יש לו עדיין את הזכות ואת היכולת לפנות לממונים. נכון, אני בהחלט מסכים להערות שהועלו כאן, ואכן, חברת הכנסת שמטוב, אני מקבל הרבה פניות גם מחברת הכנסת מרינה סולודקין וגם מחברת הכנסת סופה לנדבר ואני פותר את הבעיות. תוך מספר ימים אני נותן להן תשובה. אני לא עובר על החוק, אני לא עושה דברים בהוקוס פוקוס, אלא הכול במסגרת החוק. זה נכון שכאשר מגיעה פנייה מלשכת מנכ"ל אל הסניף אל הפקיד, מיד נותנים תשובה. זה לא צריך להיות בכמויות כאלה כי התשובה צריכה להיות בסניף עצמו.


לכן, מהבחינה הזאת שיפור השרות הוא הדבר הראשון שעשינו, ראיתם כאן קיוסק שצריך לברך על כך, כי מדובר בקיוסק שמהווה עמדה לשירות לציבור, ועושים דברים נוספים באמצעות האינטרנט.

לגבי כוח אדם. כל מה שאני יכול לומר הוא שאתם צודקים. השאלה היא איך פותרים את הבעיה הזאת. גם אני חושב שזה לא צריך להיעשות בפרופורציה ואני מסכים עם אדוני סגן ראש העיר, זה לא פרופורציונאלי לומר שנותנים פקידים לפי מספרם של העולים.


כמנכ"ל אני אחראי על הנושא ואני צריך לתת את הפתרונות לפי המגבלות והאילוצים שיש לי. כלומר, אני לא הולך לשלוח אתכם לנציב שירות המדינה ולא לאגף התקציבים למרות שאני יכול לומר שכדי לקלוט עוד עובדים אני צריך אישור של אגף תקציבים. אני לא נותן תשובה כזו אלא אני מנסה לתת פתרון ואני דרך אגב, הסכמתי ואמרתי בשמחה שתבואו לאשדוד ונפתור את הבעיות במקום ביחד.


אמרתי שנשב ביחד ננסה לפתור את הבעיה. צריך לראות מה האפשרויות שלנו. גם לי יש קצת רקע בתחום שלך. אפשרות אחת היא שכל עובדי הסניף ילמדו רוסית. זאת כמובן אפשרות תיאורטית. אפשרות שנייה היא שכל העולים מרוסיה ילמדו עברית. אגב, לגבי האפשרות הראשונה, אל תזלזלו, הבת שלי האחרונה הקטנה בת 18 התגייסה לצבא. אני לא יכול להגיד לכם פרטים בכלל כי זה מאוד חסוי. כל מה שאני יכול לומר לכם שבתוך 5 חודשים היא למדה שפה חדשה לגמרי ואני לא מדבר ערבית. תארו לכם, שפה חדשה לגמרי 5 חודשים. אם הם יכולים, אנחנו לא יכולים? זאת אומרת מהבחינה הזאת לא צריך לשלול את זה על הסף. ישבה הילדה שלי ובתוך 5 חודשים קלטה שפה חדשה לגמרי, שפה זרה שלא היה לה מושג כלשהו קודם לכן.


אם כן, קודם כל אני באמת אחשוב על הרעיון הזה, ללמד את הפקידים רוסית. לתת להם קורס. אני חושב על זה ברצינות. זה כמובן יהיה על חשבון המוסד ונעלה את האפשרות לשלוח את העובדים לקורס אינטנסיבי ללימוד השפה הרוסית. זו אופציה אחת.


האופציה השנייה היא שאני אנחה את מנהל הסניף להיות רגיש לנושא של שפה. אני מדבר על רגישות לשפה ולא על רגישות לכל מיני דברים אחרים מחוץ לשפה כי יש רגישויות לכל מיני דברים בקליטת עובדים. מנהל הסניף אכן רגיש מאוד. אסור לי להנחות לקלוט עובד כזה או אחר ממגזר כזה או אחר.
זאב אלקין
לא. זאת שאלה של שפה ככלי מקצועי.
יגאל בן שלום
אני אומר שאסור לי. אני לא יכול. יש מגבלות. יש שוויון. שפה היא לא קריטריון כרגע אצלנו. אני צריך להיות זהיר. אתמול התקשר אליי סמיר והאבה שהוא יועץ ראש הממשלה לדרוזים. מדברים איתי בטלפון – עכשיו, אחרי כל הפרשיות – ואומרים לי שביום זה וזה יש מכרז בסניף מסוים ובין המועמדים יש דרוזי, ומבקשים ממני לדאוג לכך שהדרוזי ייקלט. את זה הוא אומר לי בשיחת טלפון. קצת רגישות.
קריאה
אבל יש הבדל כשצריכים עובד דובר שפה ככלי או כאשר מדובר בסידור של ועדות מסדרות.
יגאל בן שלום
אני מנסה להסביר שהמוסד לביטוח לאומי עובד על פי כללים. כלומר, קליטת עובדים היא על פי כללים. יש מכרזים, ואני לא יכול לחרוג מהכללים.
זאב אלקין
יש דרישות מקצועיות.
היו"ר מיכאל נודלמן
אתם צריכים לקחת בחשבון את סוג הפונים אליהם.
יגאל בן שלום
עוד לא התחלתי לתת את הפתרונות. אני רק אומר שאנחנו חייבים לעבוד לפי כללים. אני לא יכול היום להגדיר ולומר שמספר העובדים באשדוד יהיה על פי התפוצות.
זאב אלקין
לא לפי התפוצות, לפי שפה.
היו"ר מיכאל נודלמן
לפי שפה.
יגאל בן שלום
בסדר, אבל קודם כל תקשיב. באותה מידה יש לי פה עולים מארגנטינה וזה אומר שאני צריך דוברי ספרדית, אני צריך דוברי ערבית, אני צריך דוברי אמהרית ואני צריך דוברים בשפות שונות.
זאב אלקין
פרופורציונאלי למספר הלקוחות.
יגאל בן שלום
אין לי תקנים שמחכים רק לקלוט עובדים. אין מצב כזה. אין תקנים. אני מבקש ממנהל הסניף, בנוכחותכם, לגלות רגישות לגבי קליטת עובדים, אני מבקש ממנהל הסניף שבנושא קליטת עובדים הוא יתחשב בכמות של דוברי רוסית הפונים לסניף ושינסה לראות אם יש לו תגבור במשרד הראשי. אני מבקש ממנו לנסות לתת פתרון ומענה לנושא הזה. אני מבקש וזו גם הנחיה.


אני מבקש מהפדרציה לקיים שיתוף פעולה. אני מוכן להקצות ולהגדיל את המכסה של מספר המתנדבים כאן ולתת שטח. אני מסכים אתכם - הייתי למטה אתכם - שאי אפשר שיהיו פה עשרה דוברי רוסית ושלושה אנשים שיכולים לשרת אותם. אני מסכים שזה לא בסדר. שלמה, אני מאוד מבקש להקצות שטח למתנדבים, וזה באחריותך, לכך שיהיו יותר מתנדבים הדוברים רוסית עם כל מה שמשתמע מכך, למרות שכולנו יודעים שיש לנו מגבלות גם בדברים האלה. צריך לתת פתרון מיידי. מיידי.

צריך לבדוק אם אפשר בשיתוף עם הפדרציה לגייס במיידי עוד שלושה מתנדבים נניח, עוד שלושה דוברי רוסית שיהיו פה באופן קבוע כאשר יש קבלת קהל. ניתן להם הכשרה כדי שיוכלו לתת את התשובות הראשוניות. יכול להיות שאנחנו צריכים - אני חושב תוך כדי הדיון - מתנדב נייד. זה אומר שדווקא הוא זה שייגש לפקיד ויהיה מתורגמן בזמן שיושב מולו אדם דובר רוסית.


נתקלנו בבעיה כאשר האדם שהוא דובר רוסית יושב מול הפקיד והפקיד לא דובר את השפה ולכן לא יכול לטפל בו. אני חושב על מתנדב שישב ליד הפקיד - כי המחשב הוא מול הפקיד – ויהווה מעין מתנדב נייד. כאשר מישהו שהוא דובר רוסית פונה לפקיד שלא יודע רוסית, המתנדב יתרגם מול המחשב. צריך לחשוב על משהו כזה.
זאב אלקין
אם יישב מישהו אדם דובר רוסית במודיעין, הוא יוכל להפנות את האנשים שלא יודעים עברית לדלפקים.
יגאל בן שלום
נכון. גם זה אני מבקש. שלמה, כל זה באחריותך. מה שאני מבקש זה שאתה תפנה אלינו בנושא. יש לנו סמנכ"ל משאבי אנוש ונעשה ככל המותר לנו. מותר לנו מתנדבים, מותר לנו לשים עוד כיסא, מותר לנו לשים שלטים ברוסית. כל מה שאפשר לעשות, נעשה בתחום של המותר.


שלמה, אני רוצה תוך חודש לקבל ממך תוכנית ממך

שאומרת איך אפשר להתגבר על הבעיה של השירות לאוכלוסייה הרוסית פה באשדוד. תוכנית שמתבססת על כל מה שאמרתי עם רעיונות נוספים שלך. אנחנו נשתדל לתת לך תשובות לכל המענים במסגרת המגבלות מולן אנחנו עומדים. אתה צריך לפתור את הבעיה, כי אתה צריך לתת שירות פה. עכשיו אתה המנכ"ל באשדוד כי אני לא יכול לבוא כל יום לאשדוד. אני נותן לו את הגיבוי, ואת ייפוי הכוח כדי לפתור את הבעיה.
קריאה
אבל זה לא אמור רק לגבי אשדוד.
יגאל בן שלום
ברור., אבל זה יהיה מודל, זה יהיה פיילוט שייעשה בשיתוף עם הצוות. אני מודיע לכם שאני לא יכול לקלוט יותר עובדים ואני לא יכול להשיג יותר תקנים.
קריאה
אולי יש אפשרות להעביר לאשדוד מסניף אחר.
יגאל בן שלום
אלה המגבלות, כפי שהצגתי אותן.

לגבי הקשישים. אני ער לנושא הזה, ואכן הם צריכים לקבל את הטיפול ההולם. אכן הפרופורציה של הקשישים יוצאי חבר העמים היא גבוהה יותר באוכלוסייה, והפרופורציה של יוצאי חבר העמים שמקבלים השלמת הכנסה עוד יותר גדולה מאשר כלל האוכלוסייה. אנחנו משלמים לעולים חדשים קצבת השלמת הכנסה בסביבות שני מיליארד שקל מתוך כל סך כל תשלומים בזקנה של 15 מיליארד שקל. הפרופורציות הן מדהימות, הן גבוהות מאוד.


לגבי המעבר מנכות להשלמת הכנסה. נכות כללית זו קצבה שבן אדם מקבל ללא מבחן הכנסות. כאשר הוא עובר לקצבת זקנה הוא מקבל קצבת זקנה בסיסית לפי גילו, וכאשר הוא צריך השלמת הכנסה - יש מבחן הכנסות כי צריך לבדוק אם אין לו שלוש דירות, ואם אין לו נכסים ואין לו מניות וכולי. לכן הוא חייב להגיש טופס השלמת הכנסה כדי לראות שאין לו הכנסות נוספות. במידה ואין לו, הוא יקבל השלמת הכנסה.


אגב, אחד הרעיונות שלי, ואני מקדם את זה, שבגיל 70 אנשים יקבלו קצבת זקנה אוטומטית בלי להגיש תביעה. גיל 70 זה הגיל המוחלט, ואז אנשים יקבלו קצבת זקנה אוטומטית בלי להגיש תביעה.
היו"ר סופה לנדבר
זה כמו עצמאי בגיל 70.
יגאל בן שלום
מי שעבד - עבד, מי שעלה, קיבל משרד הקליטה. אני בונה כרגע את ברפורמה.
זאב אלקין
למה לא גיל 68?
יגאל בן שלום
70 זה הגיל המוחלט. זאת אומרת, אתה מקבל קצבת זקנה בגיל 67 זה גיל מותנה בזה שפרשת מהעבודה ושאין לך הכנסות. אבל בגיל 70 אתה מקבל קצבת זקנה בלי כל קשר. לכן אני רוצה שגיל 70 יקבלו אוטומטית קצבת זקנה לחשבון הבנק. אנחנו עכשיו בונים מערכת, אבל זה במסגרת הרפורמה. מקסימום יכנסו למערכת כחצי אחוז או חצי פרומיל שלא מגיע להם. אם זה המצב, שיהיו בריאים, אבל לעומתם יש 99.5 אחוזים שבוודאי מגיע להם, וזו הסיבה להשלמת הכנסה.


לגבי הנושא של חוקים. ההוראות, עם קבלתן, יורדות מיד לסניף. אני ביקשתי מיפעה להביא לי אותן. ב-1 בינואר התקבל החוק. התקבלה ההוראה בנושא רכב - ובדקתי את זה - כאשר משפחות מקבלות הבטחת הכנסה או מקבלי הכנסה שיש להם רכב עד 25,000 שקלים, זכאיות להשלמת הכנסה.
היו"ר סופה לנדבר
אני שמעתי פקידה נותנת תשובה לפונה אליה, שאמר שיש לו רכב והיא אמרה שבינתיים לא קיבלו הוראות.
יגאל בן שלום
אני אומר שאני בודק איפה הכשל. הכשל הוא לא בכנסת כי אתם קיבלתם את החוק. הייתי שמח להגיד שזה אתם אבל זה לא אתם. זה לא המנכ"ל כי המנכ"ל העביר את ההוראות הלאה ללשכה המשפטית. זו לא סמנכ"לית גמלאות אילנה שריימן שלא נמצאת פה כי אני יודע שהיא העבירה את ההוראות. לכן שלחתי את יפעה לבדוק און-ליין בשטח אם יש פה את ההוראות, ואם הם ישנן, באיזו רמה. אני מבקש לדעת באיזו רמה של פקידות נמצאות ההוראות ולמה זה לא עבר לפקידים. מיד תקבלו תשובה. כן ההוראות ירדו והכוונה לשתי ההוראות.
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו מבקשים לתרגם את זה לרוסית ואמהרית.
יגאל בן שלום
ההוראות ירדו, אבל לא הספקנו להכניס אותן לחוברת כי החוברת יצאה לפני החוק.
זאב אלקין
יכול להיות שכדאי לתלות אותן לוח המודעות בסניף.
יגאל בן שלום
נכון. שלמה, בבקשה. בחוק ההסדרים יש שני חוקים חדשים כאשר האחד הוא בנושא הבטחת הכנסה ובו נאמר שיהיה אפשר להחזיק רכב בתנאים מסוימים, והנושא השני זה הנושא של נסיעות לחוץ לארץ של קשישים כאשר מדובר בשלוש פעמים בשנה עד 74 ימים.

שלמה, אני מבקש שתוציא חוזר לכל העובדים שלך על השינוי הזה. דבר שני, בהחלט לתלות שלט בשפה הרוסית על לוחי המודעות שלכם.


כאמור, אנחנו ניתן פתרונות. אני באתי לפה מתוך ידיעה שיש בעיות ואני לא לכסות. אנחנו ניתן פתרונות. תוך חודש מנהל הסניף יגיש לי תוכנית שאומרת איך - באמצעים שאני יכול לתת לו – נוכל לתת פתרונות לדוברי רוסית.
היו"ר סופה לנדבר
גם אמהרית.
יגאל בן שלום
כן, כן, גם אמהרית. תראו, אנחנו גם נשתדל. רציתי לתרגם את הדברים לאמהרית באתר האינטרנט שלנו אבל אמרו לי שאין להם נגישות לאינטרנט. אנחנו מתרגמים את האתר לאנגלית ולערבית ומקווים שזה מספיק. יכול להיות שנתרגם את האתר גם לרוסית וזה יביא לפתרון הנושא.
אסיה חלפון
אדם שהוא נכה לצמיתות מתאונת עבודה ומקבל ניידות ויש לו פרוטזה. למה לטרטר אותו כל 4 שנים לעבור עוד וועדה אם הוא כבר נכה?
היו"ר סופה לנדבר
אגב אני ראיתי שאשקלון מפרסם את נושא ועדת הערר בעיתון וזה דבר מאוד יפה.
יגאל בן שלום
הייתה כאן שאלה בנושא ועדות רפואיות. כשהגעתי למוסד ראיתי שהנושא המרכזי שהמוסד חייב להתמודד איתו הוא הוועדות הרפואיות. אנחנו בוועדות הרפואיות לא בסדר. יש פה איזה מערכת שהיא באמת מאוד בירוקרטית. זה היה הנושא השני בו טיפלתי, אחרי שיפור השירות. עשינו שינויים רבים מבחינת הוועדות הרפואיות. ראשית, כל רופא חייב להזדהות, הוא חייב להסביר מיהו, איזה רופא הוא, אם הוא אורטופד, הוא לא יטפל בנוירולוגיה, אם הוא נוירולוג, הוא לא יטפל באורטופדיה. בנוסף לכך, צמצמנו מאוד את זמני ההמתנה.

אני רוצה שתבינו מה עשינו בסניף אשדוד ואיך אנחנו עובדים. בסניף אשדוד היה לנו 1,700 תיקים פתוחים של נפגעי עבודה. מה שעשינו הוא לקחנו את כל התיקים והעברנו אותם לסניף יפו, בגלל שלא היה כאן כוח אדם ולא היו כאן אנשים מוסמכים. סניף יפו טיפל בכל התיקים הללו ובתוך פחות מחודש והדבקנו את הפיגור שנוצר באשדוד. כלומר לקחתי פקידים מסניפים אחרים שיסייעו להדביק פה את הפיגור.
אסיה חלפון
האנשים לא היו חוזרים לכאן אם לא היו מטרטרים אותם.
היו"ר סופה לנדבר
אני מקווה שתסכים שהישיבה הבאה עם מנכ"ל הביטוח הלאומי תהיה בנושא ועדות ערר וכל הבעיות הרפואיות.
יגאל בן שלום
בהחלט. אני אשמח מאוד. תכננתי – אל לצערי הרב זה לא עובד - מערכת ממוחשבת חדשה בנושא ועדות רפואיות. מדובר במערכת יוצאת מן הכלל כאשר הכול ממוחשב. רציתי גם למחשב את ספר הליקויים, כי מה שקורה הוא שבסניפים שונים רופאים שונים נותנים אחוזים שונים. לכן אמרנו שיהיה ספר ליקויים ממוחשב. כרגע המצב הוא שוועד העובדים עוצר אותי. בכל השינויים הטכנולוגיים שאנחנו עושים, אני כבר מנהל משא ומתן שנה וחצי עם ועדי עובדים להכניס את השינויים הטכנולוגים אבל הם לא נותנים לי.
היו"ר סופה לנדבר
למה?
יגאל בן שלום
אני מתחייב שזה לא פוגע בעובדים, לא פוגע בזכויות ולא פוגע בכלום, אבל רק מעצם העובדה שזה משהו חדש, לא נותנים להכניס למערכת וזה חבל כי זה פוגע באוכלוסייה. אז אני מבקש, אם יש פה נציגים שיש להם קשרים בהסתדרות, שיעזרו לנו. הם פשוט מתנגדים לטכנולוגיה כטכנולוגיה למרות שזה מיטיב עם העובדים, מיטיב עם האזרחים וזה פשוט מדהים. לא נותנים להכניס את המערכת החדשה לפעולה.


אני חושב שהתייחסתי לכל הנקודות.
היו"ר סופה לנדבר
תודה רבה. נמשיך את הישיבה אצל ראש העיר.

ישיבה בעיריית אשדוד
צבי צילקר
ברוכים הבאים.
היו"ר מיכאל נודלמן
אדוני ראש העיר, אנחנו יודעים שאתם לקראת חגיגה גדולה במלאת 50 שנה לעיר אשדוד. רק עתה קיבלנו מכתב בקשר לכך. אנחנו יודעים שאתה ראש העיר שיש לו חלק גדול מאוד בפיתוח העיר, ואכן העיר שונה עכשיו מזו שהייתה קודם לכן ועל כך אנחנו רוצים לברך אותך. אני מברך את הסגנים, את חברי המועצה, את תושבי אשדוד במלאת 50 שנים לעיר בה אתם חיים, ומתפתחים. אני יודע שאתם עושים הכול כדי שהתושבים ירגישו טוב ואנחנו מאחלים לכם עוד 50 שנה ושהעיר תהיה הכי טובה והכי יפה בישראל.


אנחנו יודעים שיש הרבה עולים חדשים בעיר שלכם ואנחנו לא מקבלים תלונות על כך שרע בעיר וכי חסר שירות כלשהו. העיר מתפתחת ומהווה דוגמא לערים אחרות וכאן אני רוצה לומר תודה רבה לך ולאחל לך עד 120 עם התוצאות שקיימות עתה.
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו נמצאים כאן בהרכב של הוועדה לפניות הציבור שבראשותי וועדת העלייה והקליטה שבראשות של חבר כנסת מיכאל נודלמן. נמצאים כאן חברי כנסת שהם חברים בוועדות, נמצא אתנו מר יגאל בן שלום שהוא מנכ"ל ביטוח לאומי, חברי כנסת ליה שמטוב, מרינה סולודקין, רוברט אילטוב, זאב אלקין, נמצאים אתנו חברי מועצת העיר, מנהלת ועדת העליה והקליטה, מנהלת הוועדה לפניות הציבור, יושב ראש פדרציית ישראלים דוברי רוסית.


אנחנו הגענו לכאן מאחר שאנחנו מקבלים פניות רבות מתושבי העיר וכמו שאמר חבר הכנסת נודלמן, זוהי עיר גדולה ויפה. אני תושבת העיר, לשעבר חברת מועצת העיר, וכאן התחלתי את דרכי הפוליטית בשנת 1989. לא ארחיב בדבריי כי אתה יודע בדיוק מה אני חושבת על העיר שלנו. אנחנו מאחלים לך הצלחה בהמשך הדרך ומאחלים לתושבי אשדוד – העיר החמישית בגודלה – בריאות, אושר ומקור פרנסה. אני מאחלת לכם שיוקם בעיר בית חולים.


קיימנו היום סיור בסניף הביטוח לאומי בגלל וזאת מאחר שאנחנו מקבלים לא מעט פניות. אתה יודע שביטוח לאומי הוא מקום אליו פונים יום יום אזרחי ישראל. אני תמיד אומרת שלהיות אזרח זה לא רק זכויות אלא זה גם חובות, אבל קודם כל אנחנו לומדים את החובות ולא תמיד יודעים שיש לנו זכויות, או לא תמיד מקבלים את הזכויות שלנו. התרשמנו היום ממנכ"ל הביטוח הלאומי, ד"ר יגאל בן שלום, ואנחנו רואים שהוא אמנם חדש במערכת, אבל אדם עם ניסיון רב שנעבור אתו בשיתוף פעולה מלא.

לצערנו, אנחנו מקבלים פניות רבות בשפה הרוסית. אפשר לומר שיש יש לנו, ועדות הכנסת, קו פתוח עם הביטוח הלאומי וועדות שלנו, ובין חברי כנסת בכלל. בגלל זה אנחנו באופן חושבים שדיספרופורציה שקיימת היום בביטוח לאומי היא דיספרופורציה שצריכים לטפל בה באופן דחוף. בסיור היום בסניף אשדוד למדנו שבתוך 50 משרות פלוס יש רק חצי משרה לעובדת בשפה הרוסית. אירח אותנו מנהל סניף של ביטוח לאומי, הוא יושב כאן, ועובדים נאמנים של ביטוח לאומי. התרשמנו מאוד מהמקום אבל לצערנו אנחנו גם רואים את הליקויים, ובעיקר הליקויים שאנחנו הצבענו עליהם והצהרנו עליהם בוועדה. גם חברי מועצת העיר, גם ממלא מקום ראש העיר, גם סגן ראש העיר וגם לריסה לנין היו איתנו בישיבה בסניף אשדוד. הגענו לכאן כדי לטפל בבעיה, לדאוג לפתרונה, ואנחנו מבינים שאתה רצית לקבל אותנו אצלך לפגישה. שמחנו שאתה מוכן ורוצה לקבל אותנו כאן והנה אנחנו כאן.
צבי צילקר
תודה. אני לא אאריך ולא אתחיל לספר לכם על העיר אשדוד. אני מאוד גאה על כך ששתי ועדות כנסת מגיעות אלינו לביקור. בדרך זו עשיתם מהפיכה בחשיבה הישראלית כי בדרך כלל צריך לרוץ ולהתחנן כדי שאנשים יגיעו לכאן, אבל פתאום אתם באים אלינו ואני אומר דווקא לחבריי שידעו שזה כבוד גדול, כבוד לעירייה וכבוד לעיר. אתם באים לכאן לבדוק את הדברים שנעשים בשטח ולא השטח מגיע אליהם, וזאת הגדולה שבביקור שלכם.
היו"ר סופה לנדבר
עשינו שינוי בתפיסה. אנחנו רוצים שהכנסת תרד לעם במקום שהעם יגיע אל הכנסת.
צבי צילקר
כך צריך להיות. הבעיה היא שהעם לא יכול להגיע לכנסת. אני חושב שאני הפוליטיקאי הכי ותיק פה בין כולכם ואני אומר לכם שאתם עושים מעשה גדול. קבלו את זה איך שאתם רוצים.

זו גם הזדמנות להודות לחבריי. יש לי חלק גדול בעיר, אבל בלי חבריי זה לא היה קורה. טועה כל מי שחושב שיכול לעשות את הכל בעצמו ובנוסף לזה שהוא טועה, הוא גם גורם נזק למערכת שבה הוא עובד ולא לא משנה אם זו הכנסת, או מפעל כלשהו, כי בעל מפעל יודע שאם אין לו הנהלה טובה ואין לו שיתוף פעולה של העובדים, המצב יכול להידרדר.


אני חושב שאחד הדברים שאנחנו כולנו עושים נכון כולנו הוא שאנחנו נותנים לעולים להבין, מהיום הראשון שהם מגיעים אלינו, שהם שותפים לבנייה.

הם לא מהווים עול, הם לא נטל אלא אנחנו רוצים אותם ואנחנו מבקשים שהם יבואו אלינו. אם הם לא היו באים לכאן, לא היה לנו את רובע י', לא את רובע י"ג, לא את רובע י"ז אלא היה מדובר בעיירה קטנה, אולי בגודל של שדרות, אולי בגלל הנמל, ולא עיר עם עוצמה. העולה מבין את זה והוא מרגיש את השייכות שלו לעיר מהיום הראשון וזה לא פלא, כי אנחנו נותנים לו להרגיש נוח כי זה גם טוב לנו. אנחנו מנצלים את העולים בדרך הזו, ואני אומר את זה בדרך הכי חיובית. אנחנו רוצים שיגיעו עולים ואנחנו משדרים את זה כל הזמן. אם צריך לשלוח אנשים לחוץ לארץ, אנחנו שולחים.


הייתי צריך לנסוע, לחוץ לארץ מחר אבל מכיוון שאני לא יכול, נוסע ממלא מקום לצרפת כדי להביא עוד עולים ועוד עולים. הייתי כבר באוזבקיסטן ובאיזרביג'אן ובעוד מקומות. אני כבר לא יודע מאיפה להביא עוד קבוצה ועוד קבוצה, ועוד בעלי מקצוע.

ברשותכם רוצה להעלות שתיים שלוש בעיות.


כרגע יש לי למשל בעיה. ישבתי עם קבוצת תורמים, נוצרים שתורמים למען ישראל, והם רוצים להביא כמה קונטיינרים עם בגדים למדינת ישראל, ומדובר בבגדים חדשים כתרומות לישראל, בשמיכות, בבגדים לילדים ובמחשבים. אמרתי להם שאני לא רוצה לגעת בזה כדי שזה יגיע למכס והמכס יחד עם ביטוח לאומי יחלקו את זה לפי הרשימות של הרווחה.

אני לא אתערב בזה ואני גם לא עושה את זה. גם אם אני נותן שמיכה מהבית אני לא אומר שאני נותן שמיכה. אני מזכיר את זה כי בזמן שהייתי חייל יותר צעיר, הגיעו תרומות לתזמורת. יש לנו המון ילדים שרוצים ללמוד מוזיקה. קיבלנו תרומה של כלים שכבר השתמשו בהם 5 שנים. דאם צריך לשלם מכס, אמרתי שיחזירו את זה.


הגיעו שמיכות לחיילים ואתם יודעים איזה אי-סדר היה במחסני החירום במלחמת המפרץ. אמרתי שיחזירו את זה לחוץ לארץ כי אני לא יכול ואין לי כסף לשלם את המכס. צריך למצוא פתרון שהוא טוב לכולם. אפשר לקבל המון דברים ושנציגי מדינה יחלקו אותם כי אני לא רוצה לחלק אותם.
סופה לדנבר
בפדרציה אמורים להתקבל אביזרים לנכים וגם שם אנחנו צריכים להתייחס לבעיה.
צבי צילקר
אבל אל תפתרו בעיה נקודתית אלא תפתרו הכל. יש מי שמקבל בצבא ורושם את התרומות, אבל זה נשאר במחסני הצבא ולא מחולק לחיילים כמתנות. אני אומר שצריך לפתור את הבעיה ולהתמודד איתה. ברור שתמיד יהיו אנשים שיעשו תרגילים בנושא.


דבר שני שאני מבקש מכם כחברי כנסת והוא לנסות לעצור את חוק הרשויות המקומיות. יש בעיות של אמון בכל הרשויות המקומיות ואני אתן רק דוגמא אחת. מחר אנחנו רוצים לבחור מהנדס – וזו סתם דוגמא – יוצא שלנו הנבחרים אין מה לומר. מי יבחר את מהנדס העיר? ועדה של שלושה: המנכ"ל ועוד שני מהנדסי ערים אחרות שלא מכירים את העיר, שלא מכירים את הבעיות, שלא מכירים שום דבר. איזו מן הצעה זו? אנחנו נעלמנו? וזה רק עוולה אחת מתוך אלף עוולות.


ביקשנו שידברו עם השלטון המקומי ושישאלו אותנו. מה אומר השר? נעשה זאת אחרי שנעביר את זה בקריאה ראשונה. יש התמרמרות גדולה בנושא הזה. עצם העובדה - ואני מדבר על כל הממשלות ולא על ממשלה כזו או אחרת - שעדיין ישנן 50 רשויות שלא משלמות משכורות, היא בעייתית. לא צריך לבדוק 50 ראשי ערים אלא צריך לבדוק את השלטון המרכזי. משהו פה לא בסדר. מה קרה ש-100 רשויות צריכות לעבור הבראה ומה קרה ש-100 רשויות לא שילמו משכורות לעובדיהן.


הנושא הוא לא של 5 ראשי ערים. דרך אגב, כבר היה קפטן ממונה. היה את ביבי שקיבל את המינוי - לא ביבי הגדול אלא ביבי שקיבל את המינוי כראש עיריית לוד - והוא השאיר אחריו עוד 100 מיליון חובות. ככה לא פותרים בעיות. אם חושבים שבא איזה קצין גבוה והוא פותר את הבעיות, אני אומר לכם שהוא לא פותר את הבעיות. אני לא רואה איך פותרים את הבעיות בלוד, אם לא יהיה פתרון יותר רציני.


אלה רק דוגמאות קטנות. תרשו לי עוד פעם אחת לשגע אתכם בנושא בית החולים. אני חושב שאפילו אצל ידידתי, יקירתי, אהובתי, סופה לנדבר, יש בעיה היא מבינה את החוק. אני אומר פה בצורה גלוי שזה לא טוב שקיימים חוקים כאלה, ואני אומר את זה גלויה כי היה לי ריב קשה מאוד עם מאיר שטרית, שחוק כזה צריך לעבור דרך חוק ההסדרים.


כאשר אשדוד נוצר הסכם בין המדינה לבין חברת אשדוד האומר שתוך 20 שנה - יש הסכם שהוא בתוקף ל-199 שנים - ייבנו בתי חולים באשדוד. זאת אומרת, ב-1970, או 1980 כאשר נגיע ל-100,000 תושבים. בואו נהיה לטובת המדינה. ב-1970 עוד לא היו 100,000 איש אלא רק היו 25 אלף אבל בשנת 1980 היו 80,000 תושבים ואז היו צריכים להתחיל בבניית בתי חולים. המדינה לא מכבדת את ההסכם.
היו"ר סופה לנדבר
הנייר סובל הכל.
צבי צילקר
אחרי זה היה לנו את הנושא של תמ"א. הבינו שתהיה עלייה גדולה וכתבו במפורש שבאשדוד יוקם בית חולים כאשר בשלב ראשון יהיו בו 300 מיטות. זאת הייתה חלטת ממשלה בלי פרוטקציות ובלי טובות. החלטת ממשלה אומרת שיוקם בית חולים באשדוד עם 300 מיטות כאשר בשלב השני יהיו בו 500. אז אם יש החלטת ממשלה, לא צריך לכבד אותה? לא. אחרי זה יש לנו חוק שרוב חברי הכנסת הצביעו בעדו. שוב, תודה רבה לכל אלה שפעלו, ואכן רוב חברי הכנסת החליטו בעד הקמת בית חולים.


החלטות והסכמים צריך לכבד. אם היינו באים ואומרים שאנחנו רוצים הרבה מאוד כסף, הבג"ץ כבר קבע במקרים כאלה שידה של הממשלה על העליונה, וזאת למה? הייתה מלחמה בלבנון, צריך לשקם, צריך כסף, ולכן בית חולים ייבנה עוד 5 שנים. דאבל אנחנו לא רוצים מהם כסף. יש לנו כסף ואנחנו כבר בונים היום. יש מי שבונה היום כבר את המרכז, את חדר המיון ב- 30 מיליון דולר בלי לקבל פרוטה אחת. גם את האדמה אנחנו היינו צריכים לקנות את המדינה.
היו"ר סופה לנדבר
איך? ועדת הכספים העבירה 10 מיליון שקלים.
צבי צילקר
עכשיו אולי העברתם. אבל עד עכשיו, הבניין כבר עומד בקומה הרביעית שלו. יש כבר ארבע קומות. אתם אכן העברתם ואני מודה על כך. 10 מיליון זה 2.5 אחוזים. אנחנו מדברים על 30 מיליון דולר, מדברים על 25 מיליון דולר ואני אומר שאם רוצים את האדמה, תנו לנו את האדמה, הרי זה כי המקום מיועד רק לבית חולים שישרת את כל התושבים. המינהל מבקש 50 מיליון שקל. מי ייתן 50 מיליון שקל בשביל להקים בית חולים? אם יש חוק, תקיימו אתם. תשלמו אתם את ה- 300 מיליון. כשאני אומר אתם, זאת המדינה.


אנחנו אומרים שאנחנו לא רוצים מכם את הכסף. תראו לאיזה אבסורד הם מגיעים, לא הסכם בין מדינה לבין KBI, ולא תמ"א 31, ולא חוק. רוצים להעביר חוק שהוא דרוש לשלטון המקומי בלי לדבר עם השלטון המקומי. עושים זאת כאילו אנחנו לא קיימים, כאילו אנחנו אבק, אנחנו העיריות. העיריות זה המדינה, מי אלה העיריות? ראשי הערים הם היחידים שנבחרים באופן אישי, אבל הם חס וחלילה לא יכולים לבחור לא את המהנדס שלהם, לא את היועץ המשפטי שלהם אלא הם יכולים לבחור רק אדם אחד, רק את המנכ"ל. לאן הגענו אם אני לא יכול להיות שותף? תביאו עוד חבר כנסת שישב בוועדה, שיראה שהכול נעשה באופן כשר וישר. אני לא יכול לבחור לא את המהנדס שלי, לא את היועץ המשפטי שלי, אלא את הבחירה עושים שלושה פקידים, אחד מקומי ושניים מבחוץ. זה לא נגד ראש העיר. ועדת הקצאות קרקע כבר הוציאו אותנו.
יגאל בן שלום
אולי אתם לא יודעים אבל צבי צילקר היה מנכ"ל משרד העבודה והרווחה. אנחנו ידידים ותיקים. אני חייב לזוז. תודה רבה לכולם.
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו אסירי תודה על שאירחתם אותנו ושאתה מקבל את הפניות שלנו כאילו זה דבר אישי שלך ושלנו.
צבי צילקר
אני רוצה בזאת לסיים למרות שאני יכול לדבר שעה ויותר על בעיות השלטון המקומי כי אני יושב ראש הדסק הכלכלי. אנחנו יושבים בחזית הראשונה. ראינו בשלושת השבועות הראשונים שקלטנו פה בעיר קרוב ל- 5,000 תושבים, כאשר 1,000 קלטנו במוסדות שלנו. צלצל אלי בן ציון דינור ושאל אם אפשר לשלוח ליום ראשון עוד 1,000. כמובן שאמרתי לו שהוא יכול לשלוח עוד 1,000. שאל כמה הוא יכול לשלוח לי ואמרתי לו שהוא יכול לשלוח עד 5,000 כי בשלב זה אנחנו לא מאורגנים ליותר.


אנחנו עומדים בחזית הראשונה בכל מקום. אנחנו מול האזרח הפשוט, האזרח הקטן למרות שאני חושב שאין אזרח קטן. יספרו לכם פה חברים שעובדים פה יום ולילה עם כל הלב והנשמה מה קורה. להגיד לשלטון המקומי שהוא לא קיים, שלא ישאלו אותו אלא יחוקקו חוק - זו הבעת אי אמון קשה מאוד.

אם זו תהיה תרומתי והפגישה שלנו תגרום לכך שידברו איתנו, הרי שעשיתי משהו, כי בסך הכול מה אנחנו מבקשים? שידברו איתנו עוד לפני הקריאה הראשונה. אם תצליחו ליצור שנוכל להעביר דברים תחת בקרה לאומית, הרי שעשינו דבר מה. לא עיריות. אם תוכלו להעביר את זה תחת בקרה בינלאומית, שמיכות לעולי אתיופיה, מחשבים לעולי אתיופיה, כלי נגינה לילדים שרוצים למוסיקה, ספרים קונטיינרים של ספרים באנגלית בצרפתית בספרדית לעולים החדשים, ספריות לעולים חדשים, והכול תחת בקרה ותחת רישום, הרי שעשינו מעשה. אני מדבר על דברים שבאמת דברים שלא ברור לי מדוע לא פותרים אותם.
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו בפדרציה רוצים להביא לנכים עגלות.
צבי צילקר
יכול להיות שיעשו לך פעם אחת טובה ובאופן יוצא מן הכלל תקבלי ל-50 נכים, אבל זה הפתרון? יכול להיות שאפשר להביא 100 עגלות, מתקני ספורט, ועוד מתקני ספורט לילדים. אני כרגע לא רוצה להרחיב כי באמת אני גם יודע שזמנכם לחוץ.

אני רוצה עוד פעם להודות לחבריי, אלה חבריי ושותפיי, איתם ועם העולים ועם הוותיקים העיר הזו נבנית. אני לא אומר את הדברים האלה מן השפה החוצה. כל מי שמכיר אותי יודע שאני אומר את זה יום ולילה. אני מודה לכם.
מרינה סולודקין
אדוני ראש העיר, אני מאוד שמחה להיות כאן בבניין העירייה. אתה יודע שאני גרה באשקלון, אבל באשקלון אני מקבלת את הציבור פעם בחודשיים ובאשדוד פעם בחודש בלשכתי שיש לי בעיר. אדוני ראש העיר, אני קצת מופתעת כי אנחנו כל הזמן אתה יודע איפה אנחנו נמצאים אבל לא פנית אלינו.


אתה מדבר על מכס על תרומות, וזה דבר לא נורמלי. תן לנו נייר עמדה ותכתוב בו מה אתה רוצה, כי אני בפעם הראשונה שומעת את הנושא הזה. בנושא של הקמת בית חולים באשדוד בשנת 1998 לריסה, סופה ואני עמדנו בהפגנות של עולים כדי שיוקם בית חולים. כאשר סופה לנדבר הכינה את הצעת החוק והיו בעיות עם שרון, אנחנו הגענו לשרון כדי לתמוך בחוק וזאת מאחר שבית חולים באשדוד זה בכלל לא עניין פוליטי, אלא זה עניין אנושי וזה דבר שאנחנו יוצאי ברית המועצות לא מבינים למה אין כאן בית חולים. באשדוד צריכים להיות לא בית חולים אחד אלא כמה בתי חולים וזאת מאחר שזו העיר הרביעית בגודלה בישראל.

לגבי חוק רשויות מקומיות, אנחנו צריכים להבין מה רשויות רוצים ובמה אנחנו יכולים.


אני חברת ועדת הפנים ואם תאמר לנו מה עמדתך, אנחנו יכולים להביא את הנושא לדיון. דווקא עם השר רוני בראון העברתי את הרפורמה בנושא אזרחות של עולים קשישים שלא יכולתי לעשות את זה לא עם יפי הנפש ממפלגת העבודה, עם אופיר פינס, אבל דווקא עם רוני בראון כן עשיתי זאת. הוא מבין את הדברים.

אני מבקשת גם קשר יותר הדוק עם כולנו כי אתה רואה שלעיר שלך הגיעו נציגים מסיעות ישראל ביתנו וסיעת קדימה.
ולדימיר גרשוב
אדוני ראש העיר, חברי כנסת, מכובדים, אני מאוד שמח שאתם באתם לפה ולא באתם לביקור חגיגי, אלא באתם לביקור עבודה קודם כל לביטוח לאומי. חבל שהמנכ"ל עזב אותנו אבל בכל מקרה אין לי ספק שהוא קלט את מה שדובר שם בביטוח לאומי. חבל לי שהוא לא פה כי אני רציתי לתת לו דוגמא. הוא אמר שהוא לא בטוח יכול לדאוג לתקן של עובד הדובר את השפה הרוסית. אני לא מדבר על שמונת חברי המועצה שדוברים רוסית. זה לא תקן וזה אפילו לא תלוי בראש העיר אלא זה תלוי בדמוגרפיה.

דוגמא אחרת היא העירייה שלנו.
יש לנו 7 מנהלי מחלקות דוברי רוסית, רק בקדנציה הזו קיבלנו שלושה ואף אחד לא קיבל אותם בגלל שהם רוסים, אלא קיבלנו בגלל שהם מהנדסים טובים. אין קיבלנו אותם כמהנדסים דרך המכרזים. יש לנו אפילו מנהל אגף דובר רוסית.


דווקא בביטוח לאומי - ואני מסכים אם חבר הכנסת שאמר שזאת רק תוספת - יכולה להיות בהגדרה שפה נוספת. אני חושב שאנחנו בדרך הנכונה. יושבות פה שתי עולות עובדות קליטה כאשר אחת מהן עובדת עם הרוסים ואחת עובדת עם אתיופים בשפה אמהרית, אבל זה לא מספיק. לפני כמה שנים אנחנו הצענו לנו להעסיק עובדת על חשבוננו אבל הם לא הסכימו.


אז יש לי הרבה דוגמאות טובות לחיים בעיר אשדוד ואיך אפשר להסתדר עם כל החסרונות של העיר בכל מקום. מה שקשור לחברי כנסת אני מאוד רוצה שאחרי יום כזה כמו היום, אנחנו נמשיך את שיתוף הפעולה בעבודות קונקרטיות. אני יודע שיושב ראש ועדת קליטה מוכן גם לעשות באשדוד ישיבת ועדה לא רק חגיגית לטובת היובל אלא גם לפתרון כמה בעיות שיש פה.

תודה רבה לכולם שבאתם.
בוריס גוטרמן
אני באמת מודה לכולם שבאתם אלינו ורק רוצה לחזק את דבריו של לודימיר ולא אחזור עליהם.

לפני יומיים בדיוק חברת הכנסת מרינה סולודקין ביקרה כאן, ואני מודה לה תמיד על זה, ו-29 אנשים הגיעו לקבלת הקהל שלה.

אני רוצה לחזק ולומר שהרבה הרבה עולים נתקלים בבעיה של הביטוח לאומי, ואכן מתעוררות שם בעיות נוראיות כאשר אנשים נשארים בלי כסף, אין להם מה לאכול, וכל זה קורה רק בגלל בירוקרטיה. צריך להוכיח שבן אדם שוכב במיטה ולא יכול להגיע ללשכה. במקרה כזה קודם כל מורידים לו כסף אחר כך הוא צריך להוכיח שהוא בסדר אבל מה שקורה הוא שגם אחרי שלושה חודשים, הפרשה לא מסתיימת . הייתה אליי פנייה כזו של אישה, אבל היא ביטלה את הפגישה אתי כי בדיוק קיבלה הודעה שהעניין סודר וזה אחרי שחברת הכנסת מרינה סולודקין טיפלה בזה, במשך חצי שנה, ועל כך אני מודה לה.
מרינה סולודקין
הודעתי לראש מוסד הלאומי שבגלל העבודה הלא כל כך טובה של הסניף המקומי, אני פונה ישירות ליגאל בן שלום ישירות כדי שהוא יפתור את הבעיות של תושבי אשדוד. רובם של האנשים מתוך ה-29 שפנו אליי, פנו בנושאים של ביטוח לאומי.

אם אני רוצה ליזום פנייה לביטוח הלאומי, זה דבר בלתי אפשרי, כי אפילי אותו לא מעבירים אל מנהל המחלקה או אל מנהל הסניף.
צבי צילקר
ברשותכם, פני שנפרד, משפט סיום אחד. קודם כל עוד פעם תודה. אני רוצה לתת הגנה לביטוח לאומי ואני אסביר מדוע. קודם כל לקח הרבה זמן עד שהעבירו אותם ממקום בלתי נסבל למקום פחות או יותר בסדר. לקח הרבה מאוד זמן בגלל הבירוקרטיה גם בתוך הממשלה. שנית, יותר מפעם אחת - ופה אני מקווה שאף אחד לא יכעס על מנהל הסניף - אמר לי מנהל הסניף שהם עובדים בתת תקן. נכון, הביטוח הלאומי חייב לתת תשובות ועל זה אין ויכוח בכלל כי מדובר בבני אדם שזקוקים לעזרה. שווה לבדוק את נושא התקנים ואני אגיד לכם מדוע. במקרה הייתי מנכ"ל משרד העבודה והרווחה במשך שנתיים ודבר אחד אני יודע והוא שיש עודף של עובדי רווחה בבאר שבע. ואילו יש חוסר של עובדי רווחה באשדוד.
המדינה המצטיינת הזו, ואני חושב שזו מדינה מצטיינת, לא מסוגלת לפתור בעיה בירוקרטית של העברת תקנים מבאר שבע לאשדוד.
מרינה סולודקין
זה נושא שעלה במהלך הסיור במקום.
צבי צילקר
מי דיבר על זה?
מרינה סולודקין
המנכ"ל.
צבי צילקר
אז אם מנכ"ל לא יכול והכנסת לא יכולה, ראש העיר לא יכול.
קריאה
צריכים לשנות יחס לאנשים. באים לשם אנשים הם לא אויבים שלהם אבל שם מתייחסים אליהם כאל כאלו.
צבי צילקר
כשאתה מטפל ב- 200 תיקים במקום 120, אני לא יודע איך אתה ישן בלילות. אני מתכוון אליי, אליך ואל וכל האחרים. את הנושא שווה לבדוק. אם הם עומדים בתקנים והם לא נותנים שירות טוב זה סיפור אחד, אבל אם חסרים להם 20% בתקנים וגם אין להם דוברי רוסית ואין להם דוברי אמהרית, זה סיפור שני. אני לא אומר כמה יש להם ואכן יכול להיות שצריך להוסיף תקן. אנחנו מייצגים כאן את האוכלוסייה ולא את הביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי הוא מוסד ממשלתי.
מרינה סולודקין
בעקבות הסיור שלנו, אמר המנכ"ל שיהיה שינוי במדיניות כללית, וגם כלפי ערים .
זאב אלקין
הוא הבטיח תוך חודש תוכנית מאוד ברורה שתאמר איך פותרים את הבעיה.
צבי צילקר
רבותיי חברי הכנסת, אני ממש אסיר תודה על זה שהגעתם והקדשתם זמן כה רב ושמעתם את הדברים בסבלנות. תודה רבה מעומק הלב. אתם אורחים רצויים ואם תרצו גם להשתתף באירועים שלנו, אנא, בכבוד רב, אנחנו נשמח לארח אתכם.
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו מודים לך.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים