ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 07/02/2007

טקס חילופי יושבי ראש הוועדה

פרוטוקול

 
PAGE
13
ועדת הפנים והגנת הסביבה

07/02/2007


הכנסת השבע-עשרה



נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 111

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום רביעי, י"ט בשבט התשס"ז (7 בפברואר 2007), שעה 14:30
סדר-היום
טקס חילופי יושבי-ראש בוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה - היו"ר

אופיר פינס-פז

יצחק אהרונוביץ

דוד אזולאי

יוסי ביילין

משה גפני

נאדיה חילו

שי חרמש

שרה מרום-שלו

יורם מרציאנו
מוזמנים
יו"ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם

שר הפנים רוני בר-און

השר להגנת הסביבה גדעון עזרא

ראש עיריית טירה קאסם חליל

ראש עיריית מודיעין משה ספקטור

ראש עיריית ראשון-לציון מאיר ניצן

ראש עיריית רחובות שוקי פורר

ראש עיריית רמת-השרון יצחק רוכברגר

מאיר ויזל

- ראש מועצת מטה יהודה

אמנון זך

- ראש מועצת אזור

גידי חממי

- ראש מועצת אליכין

יצחק ימיני

- ראש מועצה מקומית פרדסיה

ריאד כבהא

- ראש מועצת בסמה

עבד מואסי

- ראש מועצה מקומית פרדיס

רון מוסקוביץ

- ראש מועצת כפר ורדים

ג'אדללה סעד

- ראש מועצת ינוח-ג'ת

סאמי עיסא

- ראש מועצת כפר קאסם

פייצל אל-הוזייל

- מ"מ ראש העיר רהט


אבו צביח אברהים
- יו"ר ועד מקומי אלבאט

פיני קבלו

- סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

זאב קליין

- עיתון "גלובס"
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
יועצת משפטית של הכנסת
נורית אלשטיין
יועצת משפטית
מירי פרנקל-שור
יועץ משפטי
תומר רוזנר
קצרנית
חפציבה צנעני
טקס חילופי יושבי ראש בוועדה
יו"ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
אני פותחת את הישיבה. חבריי השרים, חבריי חברי-הכנסת, חבריי ראשי הרשויות, עם כזו קבלת פנים לפחות אחת לשבוע צריך להגיע לפה כדי לחגוג. אדוני שר הפנים, אדוני השר לאיכות הסביבה, שעובדים ישירות עם הוועדה הזאת, השר לשעבר, וכסגנית שר הפנים לשעבר, השר החדש גאלב מג'אדלה, אני חושבת שבתוקף תפקידך כיושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה הצלחת להעביר פה נושאים שבהחלט היו ראויים לציון ולקידום. כמי שנאמן לעקרונותיו, בהחלט הטבעת את חותמך בוועדה הזאת. אני מאחלת לך הצלחה רבה בתפקידך כשר. אני בטוחה שאת כל הכישורים, הידע והנסיון שצברת גם בוועדה וגם בשטח אתה תביא הלכה למעשה. הדבר שבעיניי הוא מאד חשוב - אני מניחה שגם פה בקרב רבים אחרים - הוא הנסיון שלך לגשר בין הפערים ובין החברות, ובאמת ברמה האישית יש לי את הציפיה, ואני מאמינה שאתה תעשה את זה.


חבר הכנסת אופיר פינס-פז, כמי שהיה השר שלי, כסגניתך לשעבר, העולם מתהפך. אני בהחלט מאחלת לך הצלחה רבה כיושב-ראש הוועדה. כל ראשי הרשויות באו לכבד את המעמד החשוב הזה, ואני בטוחה שאתה כשר הפנים לשעבר שמכיר את המערכה אתה תדע לפעול נכון בוועדה הזאת ובתפקיד הזה. אני מאחלת לך הצלחה רבה.
אופיר פינס-פז
תודה.
יו"ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
נעבור לחלק הפורמלי. בהתאם לסעיף להוראות סעיף 10(א) לתקנון הכנסת, ממליצה ועדת הכנסת בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה לבחור בחבר-הכנסת אופיר פינס-פז לכהן כיושב-ראש הוועדה.


אנו נעבור להצבעה של חברי-הכנסת. מי בעד? מי נגד?

ה צ ב ע ה

המלצת ועדת הכנסת, לבחור בחבר-הכנסת אופיר פינס-פז לכהן כיושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה, נתקבלה.
יו"ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
יש הצבעה פה אחד בעד, ואין מתנגדים או נמנעים. אדוני היושב-ראש, קבל את הפטיש וקח גם את כסא היושב-ראש. בהצלחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
חברת-הכנסת רוחמה אברהם, תודה רבה. נמשיך לעבוד ביחד.
יו"ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
אני חייבת לומר שכיושבת-ראש ועדת הכנסת, אשמח לשתף פעולה, ואתה יודע זאת. זה חשוב.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה חשוב מאד, כי זה שיתוף פעולה שיכול להיות באמת מאד פורה ומאד מסייע לנו בתחומים שאנו מופקדים עליהם.
יו"ר ועדת הכנסת רוחמה אברהם
עלי ללכת. שיהיה לכם כל טוב.


(יו"ר ועדת הכנסת, חה"כ רוחמה אברהם, יוצאת מחדר הישיבות.)
היו"ר אופיר פינס-פז
חברים, כולנו במהלך יום עבודה, וזהו טקס חלופין. הזמנתי את חברי הוועדה ואת השרים שאני עובד איתם. השר אבי דיכטר נמצא בחוץ-לארץ, והוא לא יכול היה להיות נוכח. בנוסף, הזמנתי חברים שעבדו איתי כשהייתי שר הפנים בשלטון המקומי. אני רוצה באמת שניקח את העניין הזה, ונקיים זאת במשך זמן של כחצי שעה כדי שאנשים יוכלו לחזור לעבודתם.


ברצוני להתחיל עם חברי, השר גאלב מג'אדלה. בבקשה.
השר גאלב מג'אדלה
חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, ידידי, יושב ראש הוועדה, תודה רבה לך. מכובדיי השרים, שר הפנים בר-און, השר להגנת הסביבה עזרא, חבריי חברי-הכנסת, חברי הוועדה, ראשי ערים, סגנים, מוזמנים נוספים, צוות הוועדה, הצוות המשפטי, היועצת המשפטית של הכנסת שבה נעזרנו רבות ובזכותה עשינו דברים גדולים יחד עם היועצת המשפטית של הוועדה הגברת מירי פרנקל-שור. חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, אני רוצה לברך אותך. אני שמח יותר מפעם שאתה כאן בראשות הוועדה. אני מאמין, שנסיונך כשר פנים ונסיונך הפרלמנטרי יעמדו לרשותך ויסייעו בידך לקדם את הנושאים שאתה מופקד עליהם כיושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה. אני מאמין, שיש לך בוועדה הרכב אנושי מן הטובים שאני מכיר בוועדות הכנסת - גם ביכולות ובאיכות שלהם, גם בהשתתפות הפעילה שלהם, וגם בתחושותיהם כלפי הנושאים והתחומים שהוועדה הזאת מופקדת עליהם. אתה תראה ותחוש זאת. אנשים מהר מאד מעורבים, וחברים מאד פעילים.


זכיתי להרבה שיתופי פעולה ולהרבה גיבוי מכל המערכות בהן טיפלנו בנושא משרד הפנים על כל חלקיו ותחומיו מכבאות ועד לאחרון הנושאים. זכיתי לסיוע, לתמיכה ולשיתוף פעולה מראשי הרשויות וראשי הערים. אני מודה, שבזכותם הצלחתי יחד עם חבריי בוועדה לעשות הרבה דברים. אנו זכינו לשיתוף פעולה פורה מצד השר להגנת הסביבה, השר לביטחון פנים דיכטר והשר גדעון עזרא בתפקידו הקודם בקדנציה הקודמת. נהניתי מכל רגע משיתוף הפעולה עם שר הפנים, עם השר להגנת הסביבה ועם השר לביטחון פנים. אני אסיר לתודה לכל אלה ששילבו ידיים איתי כדי שנוכל להביא לטובת החברה הישראלית את העבודה הפוריה שלנו - גם בעבודת הוועדה, גם בחקיקה וגם בסיורים שבאמצעותם חשנו את השטח על כל מגוון הבעיות והנושאים וההרכב האנושי.


ברצוני להודות מקרב לב לצוות הוועדה המסור והמיומן, ליפה - מנהלת הוועדה, לענת לשוש ולרחלי, למירי פרנקל-שור - היועצת המשפטית שליוותה את הוועדה במסירות, ליועצת המשפטית של הכנסת, לחבריי מה-מ.מ.מ. ולמערכות הנוספות שמלוות אותנו בעבודתנו השוטפת שעושים עבודה חשובה מאד כדי להאיר את עינינו וכדי שנוכל להתמודד עם המערכות השונות שאנו עובדים איתן.


ברצוני להודות לכולם בלי יוצא מן הכלל, ואני מקווה שלא שכחתי אף אחד.
יורם מרציאנו
בטח שכחת - את הממלא-מקום הזמני בעשרת הימים האחרונים. כל מה שתקעת העברנו, רוני ואני, בעשרת הימים האחרונים.
גאלב מג'אדלה
תירגע. יש את ועדות המשנה.


אני רוצה להודות לארגונים שחוץ מנוכחותם הפיזית גם על תרומתם בכל דיון שעשינו. חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, אני חושב שיעמדו לרשותך הארגונים הוולונטריים שעושים עבודת קודש.


בסוף, ברצוני להודות לחברי הוועדה, למי שהחליף אותי לא פעם, חברי-הכנסת דוד אזולאי ויצחק אהרונוביץ, וחבר-הכנסת יורם מרציאנו שהיה יושב-ראש ועדת משנה של לוד, ואני מקווה שהוא ימשיך לתרום לא רק למען לוד אלא גם לרמלה השכנה שלך.
נאדיה חילו
ערים מעורבות.
גאלב מג'אדלה
בתקופה האחרונה, עקב עיסוקיה של היועצת המשפטית של הוועדה מירי פרנקל-שור, נעזרנו מאד בעידו ובמתמחים שעבדו לצידם. עידו השתלב מהר מאד בוועדה בחודשים האחרונים, והפתיע את כולנו בבקיאותו, ביכולתו ובהתמדה שלו לתרומה לוועדה.


ברצוני להודות לאדם שלא נמצא כאן - יחזקאל לביא - שהיה היועץ המקצועי של הוועדה. הוא יצא לפנסיה ממשרד הפנים, ונרתם כל כולו בהתנדבות ללא תמורה לסייע לוועדה בכל תחומי הפנים.


ברצוני להודות פעם נוספת לכולם, לחברים שבאו וכיבדו את חבר-הכנסת אופיר פינס-פז ואותנו במעמד החגיגי הזה. תודה רבה לכולם.
היו"ר אופיר פינס-פז
השר גאלב מג'אדלה, תודה רבה.


השר רוני בר-און, בבקשה. האם יש לך תחושה של דז'ה-וו? כבר עשינו זאת פעם או פעמיים.
שר הפנים רוני בר-און
שלום לכולם, ליושב-הראש היוצא וליושב-ראש הנכנס, לשר גדעון עזרא, לאנשי הוועדה ולראשי רשויות. האמת היא, שברצוני להחמיא למישהו באופן מיוחד - לחבר-הכנסת יורם מרציאנו. אני חושב, שמאז חבר-הכנסת יורם מרציאנו נהיה יושב-ראש סיעת העבודה בכנסת, היא סוף-סוף התחילה לקבל החלטות נכונות. ההחלטה הראשונה הנכונה היא למנות את חבר-הכנסת אופיר פינס-פז ליושב ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש עוד החלטה חשובה בדרך - מינוי שר רווחה ממפלגת העבודה.
שר הפנים רוני בר-און
מי זה? האם זה השר הרצוג?
יורם מרציאנו
מישהו שהצטלם עם ההיא משדרות.
שר הפנים רוני בר-און
אני באמת רוצה להודות לשר מג'אדלה על תשעת החודשים האלה שעבדנו פה ביחד. אתם יודעים שמשרד הפנים הוא בעצם - חבר-הכנסת אופיר פינס-פז יודע זאת ואתם יודעים זאת - ארבעה משרדים ממשלתיים full time job, ו-full time תקן: שלטון מקומי, מינהל תכנון, מינהל אוכלוסין והמינהל שאני קורא לו מינהל כל היתר שזה כבאות והצלה ובחירות וחירום וביטחון ברשויות וכל יתר התפקידים שאנו ממלאים. מהיות המשרד רגולטורי, הוא נזקק לעבודה ולממשק כמעט יומיומי ואולי אף בתדירות של יותר מפעם ביום לכנסת, וככזו הוא נזקק לועדת הפנים והגנת הסביבה. כך או כך, אני לפחות בוודאי זוכר לטובה את העבודה עם חבר-הכנסת גאלב מג'אדלה. הגישה היתה מאד עניינית, וגם אם לא בכל דבר נתנו לנו פה זמן קל, היה ברור שזה נועד לשרת מטרות שהממשלה רואה רק חלק מהן והכנסת רואה את החלק הנוסף או את החלק שצריך להיגרע ממה שהממשלה מציעה.


אני חושב, שהעובדה שחבר-הכנסת אופיר פינס-פז מקבל את הוועדה היא יתרון ענק גם לוועדה אבל בוודאי למשרד הפנים. הוא מכיר את הנושאים האלה, מעודכן בהם, וחלק מהדברים שהוא יטפל בהם הם דברים שהוא התחיל לטפל בהם כשר. הוא מכיר את הנושא וחי אותו. על תכונותיו האחרות שהוא מביא לכל תפקיד שהוא ממלא - אני רואה פה הרבה חברים שלו - אני לא צריך להכביר במלים. יש לו את הנמרצות, החדות, העקביות והיכולת להוביל את הנושאים באופן שהם יגיעו למחוז חפצם בשלום אבל גם בזמן. הדברים הם לא פחות חשובים, כי לקבל את התוצאות אבל לא לקבלן בזמן לפעמים זה לא לקבל את התוצאות.


חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, אני בטוח שאתה תעשה כאן עבודה טובה. אין לי שום ספק, שגם אם יהיו חילוקי דעות ואתה תראה את הדברים כפי שאנו נוהגים לומר במקומותינו "מה שרואים מכאן לא רואים משם", כיושב-ראש המחלקה שעוסקת בחקיקה שנוגעת למשרד הפנים ובפיקוח על עבודות משרד הפנים עדיין יהיו יתרונות גדולים לעובדה שאת ההכשרה בדיסציפלינה הזאת קיבלת בשנת כהונתך במשרד הפנים שהסתיימה לפני שנה דומני.
היו"ר אופיר פינס-פז
כן. שלחו לנו מכתבי התפטרות לחתום עליהם.
שר הפנים רוני בר-און
אני לא אגיד מי הכריח אתכם. לא נחטט עכשיו בכל הפצעים.


כך או כך, בוודאי אתה מעורה ומעודכן. אנו נשתף פעולה בשמחה ובתודה רבה.


יש לך לא מעט עבודה מבחינת המשרד. אנו מובילים עכשיו המון רפורמות: רפורמה בשלטון המקומי - חוק העיריות החדש עוד מעט קט יגיע אליך, רפורמה במינהל התכנון שהיא חלק לא מבוטל מהעניינים הכרוכים בזה תובא אל שולחנך בוועדת הפנים ואיכות הסביבה, ורפורמות גדולות מאד במינהל האוכלוסין. אנו ממש בימים אלה מסכמים רפורמה בכל נושא הכבאות ונציבות הכבאות והצלה - רפורמה שהתנהלה במשרד הפנים כבר למעלה מ-11 שנה - וזה יגיע לכאן בעגלא ובזמן קריב.
היו"ר אופיר פינס-פז
זו בשורה טובה.
שר הפנים רוני בר-און
זו בשורה טובה. אנו נזדקק לשיתוף הפעולה שלך, כי הנושא הזה ממש בנפשנו.


אין לי שום ספק, שכהונתך פה היא לא להרבה שנים. מקומך הראוי והנכון הוא ליד שולחן הממשלה, וכך יקרה גם בקרוב. אבל, בזמן שתהיה פה תעבוד גם בשבילנו. שיהיה לך בהצלחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה. השר להגנת הסביבה גדעון עזרא, בבקשה.
השר להגנת הסביבה גדעון עזרא
משרדי קטן יותר ממשרד הפנים, ולכן אדבר פחות. אני מודה מאד לחבר-הכנסת גאלב מג'אדלה על העבודה היוצאת מן הכלל שהיתה בין המשרד לבינך. שום חקיקה, החקיקה הטובה ביותר, לא היתה עוברת - אם היא לא היתה עוברת פה בין חברי הוועדה. מצאתי גם בין חברי הוועדה אוזן קשבת, והרגשתי פה כמו בבית שלי.


השר רוני בר-און דיבר עכשיו על כך שיש לו הרבה רפורמות, ואולי אנו נצטרך לזוז טיפה הצידה. אבל, אני בטוח שאתה, חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, תמשיך לסייע לנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
כבר השבוע יש תקנות שלך על סדר-יום הוועדה.
שר הפנים רוני בר-און
צריך שהוא לא יעבוד עליך, כי אצלי הוא מקבל את כל תכניות המיתאר הארציות והכרזות של גנים לאומיים. הוא עוקף את הכנסת - הוא ישר בא לממשלה וגומר את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון.
השר להגנת הסביבה גדעון עזרא
על כל פנים, חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, לי אין כל ספק שדרכך פתלתלה. התחלנו ביחד בכנסת, אבל יום אחד עוד תהיה ראש ממשלה, ונראה בחודש מאי אם תצליח לעשות זאת או לא. על כל פנים, השר בר-און, תשאיר לנו גם קצת מקום - בסדר?
שר הפנים רוני בר-און
תראה איך אני צפוף פה.
היו"ר אופיר פינס-פז
השר גדעון עזרא, תודה רבה. האם חבר-הכנסת יורם מרציאנו הלך?
דוברת
יש לו הצעת חוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת יוסי ביילין, בבקשה.
יוסי ביילין
ברצוני לברך את היוצא ואת הבא - את חבר-הכנסת גאלב מג'אדלה שהופך לשר, ואת חבר-הכנסת אופיר פינס-פז שהופך להיות יושב-ראש הוועדה. זה לא סתם טקס, וזה לא קורה כל יום. זה לא הטקס השכיח. זה שר שעזב את הממשלה בגלל הצטרפות "ישראל ביתנו", ומישהו אחר שמחליף אותו ובא לתפקיד הזה.
שי חרמש
האם זה בגלל ישראל ביתנו?
יוסי ביילין
זה למרות ישראל ביתנו.


לשניהם זה לא היה קל. כיון שאני חבר של שניהם, גם עקבתי אחרי ההתלבטויות שלהם. שמחתי שחבר-הכנסת אופיר פינס-פז עזב, ובצורה משונה שמחתי שחבר-הכנסת גאלב מג'אדלה הצטרף בגלל התקדים שהוא יצר ולא משום שהוא שם.


לחבר-הכנסת מג'אדלה היה תפקיד לא פשוט בוועדה. עם הרבה דברים הוא לא היה שלם. מלבד הדברים היותר טכניים, יש כאן הרבה סוגיות מוסריות, עקרוניות ואידיאולוגיות. אני חושב שהדרך שבה הוא ניהל את העבודה היתה מאד נכונה. הוא לא היה פזיז ולא קיבל דברים כמובנים מאליהם, ולא הרגיש את עצמו כמי שצריך בכל לשרת את הקואליציה, ויחד עם זאת הוא עבד עם הקואליציה ותיקן דברים שהוא חשב שהם חיוניים.


מה שאני אומר לחבר-הכנסת אופיר פינס-פז הוא: המעבר הזה - מהאקזקיוטיבה לוועדה - אינו פשוט, בעיקר לוועדה שמטפלת במשרד שלא מזמן כל כך עמדת בראשו. אלא מה? הדבר המיוחד שלומדים, כשנמצאים גם בממשלה וגם בפרלמנט, הוא שההבדל לא כל כך גדול; זה לא שאתה בממשלה ואתה מחליט על הכל, ואתה בפרלמנט ואתה רק מחוקק. בשני המקרים אתה עומד מול מערכת שהיתה שם לפניך, שתהיה שם אחריך, שאתה מנסה מהזווית שלך לעצב אותה, להשפיע עליה ולא פעם לשנותה. לפעמים אתה מצליח, וברוב המקרים אינך מצליח. הייתי אומר שהעבודה האמיתית היא מין שיוף כזה של היהלום כל פעם מזווית אחרת. לכן, המעבר מהאקזקיוטיבה לפרלמנט הוא לא מעבר דרמטי, והוא מקום אחר שבו אתה עושה את אותו דבר. אני מקווה מאד שכמו שהצלחת בתפקידיך הקודמים, יעלה בידך גם בתפקיד הזה - שהוא מורכב וקשה ועדין והוא בהרבה מאד דברים בכלל מופשט ופילוסופי ובהרבה דברים הוא טכני ואפילו מונוטוני - ושהדבר הזה גם יעלה בידך הפעם. אני משוכנע ביכולתך ובהצלחתך, כפי שאני משוכנע ביכולתו של חבר-הכנסת גאלב מג'אדלה להצליח בתפקיד שאנו עדיין לא יודעים בדיוק מה הוא יהיה.
שר הפנים רוני בר-און
השר מג'אדלה, האם לא צורפת לממשלה אלא צורפת לאקזקיוטיבה?
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה. חבר-הכנסת משה גפני, יושב ראש ועדת הפנים לשעבר, בבקשה.
משה גפני
אדוני היושב-ראש, גם חבר-הכנסת דוד אזולאי וגם אני אנו ראשי הוועדה בעבר, וגם השר גאלב מג'אדלה וגם אתה שידרגתם עכשיו את ראשות הוועדה. מתברר שמראשות ועדת הפנים אפשר לבוא מייד ולהיות שר כמו שחבר-הכנסת גאלב מג'אדלה עשה, ומתברר שיש מישהו שמוותר להיות שר ולהיות יושב ראש הוועדה והוא גם מועמד לראשות ממשלה.
אופיר פינס-פז
בסוף זה ייגמר בזה שעזבת ממשלה כדי להיות יושב-ראש ועדת הפנים.
משה גפני
בשעתו, ויתרתי על סגנות שר, שזה לא משמעותי, שיהדות התורה קיבלה, ואמרתי שתפקיד יושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה יותר חשוב. זו באמת ועדה חשובה מאד.


אני יכול לומר - ולא אאריך. האורחים הנכבדים יושבים פה זמן רב בגלל דיוני המליאה - שועדה זו עוסקת בנושאים מקצועיים, במכלול נושאים חשובים מאד. היא עוסקת גם בנושא הרשויות המקומיות. היא עוסקת בכל מה שקשור למשרד הפנים, לנושא ביטחון פנים, שירות בתי-הסוהר והגנת הסביבה, ואלה נושאים שנוגעים לחיי האזרח. אפשר לקחת את הוועדה הזאת בשני אופנים; אפשר לקחת אותה באופן המקצועי. באופן המקצועי, חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, אתה יכול לשדרג את העבודה המקצועית של הוועדה. עשה זאת חבר-הכנסת גאלב מג'אדלה באופן הכי טוב שאפשר ובאופן מפתיע. לא היכרנו את חבר-הכנסת גאלב מג'אדלה לפני שהוא הגיע לוועדה, והוא עשה פה עבודה מקצועית יוצאת מן הכלל, כפי שאמר חבר-הכנסת יוסי ביילין קודם. הקואליציה לא הכתיבה מהלכים. ניסינו בוועדה להגיע להסכמות עם הקואליציה, ועל-פי רוב זה התאפשר, מכיון שכאשר בני אדם מדברים ביניהם אפשר תמיד להגיע להסכמות, וזה נעשה באופן החיובי.
מהיכרותי אותך, אתה יכול לעשות זאת, אם אתה רוצה, ואני מקווה שתרצה להגיע להסכמות גם עם חברי הוועדה. עם הקואליציה אינך חייב להגיע להסכמות. במקרה הזה, מבחינתי, תריב איתם וזה בסדר. עם חברי הוועדה צריך להגיע להסכמות, מכיון שחברי הוועדה רובם ככולם הם אנשים שהוועדה הזאת חשובה להם.


אני מבקש גם לציין את צוות הוועדה שהוא יוצא מן הכלל, טוב ומקצועי ומיומן.


מצידי, אני מבטיח לך שיתוף פעולה מלא, ואני מקווה שזה יהיה הדדי. שיהיה לך בהצלחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה רבה. חבר-הכנסת דוד אזולאי, יושב ראש הוועדה לשעבר, בבקשה.
דוד אזולאי
ברצוני לברך קודם כל את היושב ראש היוצא, השר גאלב מג'אדלה. אני חושב שזו היתה תקופה שעבדנו כולנו כאן בשיתוף פעולה בצורה ראויה. אני חושב, שהוכח שאפשר לעבוד ולהוביל נושאים חשובים בצורה ראויה גם אם הם שנויים במחלוקת. ואכן, השר גאלב מג'אדלה עשה זאת. בהזדמנות הזאת, ברצוני לאחל לך גם ברכה לרגל כניסתך לממשלה. אתה יוצר תקדים חשוב מאד. אמרתי לך זאת במליאה, ומותר לי לחזור על זה פה, שגם במגזר הערבי וגם אצל היהודים מצפים וממתינים לראות את תפקודך, ואתה תימדד בכל מהלך תקופתך כשר. יש ציפיות רבות. אני חושב, שתפקודך בממשלה יהווה אבן-דרך לאלה הבאים אחריך בממשלות ישראל.


היושב-ראש הנכנס, חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, ברצוני לברך אותך. אני מכיר אותך כפרלמנטר מעולה וגם יריב לא קל. פה בוועדה אנו מכירים את זה. כשר פנים לשעבר זה רק יכול לעזור לוועדה כאן לקדם חקיקה ולקדם נושאים חשובים שעומדים על סדר-היום. לסיום, ברצוני לאחל לך שכשתסיים את תפקידך כאן, נוכל גם לברך אותך בסיום תפקידך.
לסיום
יש לך פה צוות נפלא, מקצועי, שיודע לעשות מלאכתו נאמנה עם הרבה לויאליות. אני מקווה, שגם אתה תיהנה מהשירות הטוב של הצוות.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה רבה. יש לנו חברת ועדה, חברת-הכנסת נאדיה חילו, שנכנסה לוועדה במקום חבר-הכנסת יורם מרציאנו. בבקשה.
דובר
עלי לצאת. יש לי הצעת חוק.
נאדיה חילו
אני מצטרפת לברכות של כולם לחברי השר גאלב מג'אדלה, כשמצד אחד מצער אותי שאתה כבר לא כאן. אנו עובדים מאד צמוד על הרבה מאד סוגיות. בוועדה הזאת למדתי, ומי שיודע איך גאלב מג'אדלה עובד, וממש זכיתי לעבוד איתו מאד צמוד גם בוועדה וגם מחוץ לוועדה, בכלל יכול לנבא את התנהגותו ואת הצלחתו גם בעתיד בכל משרד ובכל תפקיד. אני מאחלת שמהר מאד יהיה לך משרד ראוי שתוכל להוביל כמו שהובלת את הוועדה הזאת.


חברי חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, אני ממש מאחלת לך הצלחה. לנושא השלטון המקומי - שבע שנים הייתי במרכז השלטון המקומי, ונחשפתי לסוגיות הרבות - יש מאפיין אחד ייחודי שמאפיין אותו משאר הוועדות, והוא שהוא נוגע לכל אחד מאיתנו ולא לחתך אוכלוסיה מסויים. הוא לא לסוגיה מסויימת כמו שאנו יודעים, אלא הוא קשור להתנהלות יומיומית ולקיום יומיומי של כל האזרחים. לכן, יש לו משקל וחשיבות מאד רציניים. חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, אני בטוחה שאתה בהחלט תוביל את הוועדה הזאת להמשך הצלחה כמו שהיתה בעבר. בי תמצא בהחלט שותפה שתעבוד בוועדה הזאת ותמלא את התפקיד שלה כראוי להצלחת כולנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה רבה. חבר-הכנסת יצחק אהרונוביץ, בבקשה.
יצחק אהרונוביץ
אעשה זאת בקצרה. אם עסקינן בברכות, אני מנצל את ההזדמנות ואת הפורום הזה לברך את ידידי, ומותר לי לומר לך אפילו חברי גאלב מג'אדלה. בסך-הכל, לא היכרנו לפני עבודת הוועדה, אבל נחשפתי ליכולות שלך, לטוב-הלב שלך ולאדם שבך, וזה חשוב. בסך-הכל, ידעת לנווט את זה. חבר-הכנסת יוסי ביילין מחייך כך מהצד.
יוסי ביילין
לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה לא חבר מפלגת העבודה כך שקיבלת את כל טוב-הלב שלו, ואני קיבלתי רק חלק מטוב-הלב שלו.
שר הפנים רוני בר-און
את תפקידו כשר הוא התחיל ברגל שמאל. ביומו הראשון בממשלה הוא נראה ביציעי מגרש הכדורגל במשחק של בית"ר ירושלים עם צעיף של מכבי חיפה, וזו טעות גדולה מאד.
יצחק אהרונוביץ
שר הפנים אמר שטעות ראשונה כבר עשית.
השר גאלב מג'אדלה
מבחינתו, זו טעות. חבר-הכנסת יצחק אהרונוביץ, ההבדל בינינו הוא שלי יש ערכים שמי שמזמין אותי כאורח שלו אני יודע להחזיר לו כבוד. להחזיר כבוד למכבי חיפה זה לשים את הצעיף שלהם כאן. ביום ראשון אהיה בבית"ר, ואשים את הצעיף שלהם כאן.
יצחק אהרונוביץ
אבל, כדי לשמור עליך, תשים את שני הצעיפים בפעם הבאה.


השר גאלב מג'אדלה, אני מאחל לך הרבה הצלחה כשר. עשית באמת הסטוריה. אני באמת מאחל לך הצלחה מכל הלב.


חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, אנו מכירים ולא מכירים, אבל עוד נכיר בוועדה. אני מאד נהניתי מהצוות. כל הצוות נשאר למעט היושב-ראש שמתחלף, אבל זו ועדה חשובה מאד שרציתי מאד להיות בה. אני חושב שיחד עם כל הצוות בראשותך אפשר להוביל כמובן לעוד הישגים - כל אחד בתחום שלו. תודה. עלי לעזוב כי יש לי הצעת חוק להגיש.
השר גאלב מג'אדלה
תודה רבה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה רבה. אמנון זך, ראש מועצת אזור, בשם עדי אלדר שביקש אותו לדבר, בבקשה.
ראש מועצת אזור אמנון זך
כבוד שר הפנים, השר להגנת הסביבה, השר ידידי גאלב מג'אדלה, ויושב-ראש הוועדה, אומר כמה מלים קצרות. ברכות ליוצא - אמרתי לך ואני מאחל לך מכל הלב, וכל הדברים שאמרתי לך תוסיף עליהם - וברכות לנכנס.


חשיבות המעבר הזה של יושב ראש ועדה שהיה שר פנים - אי-אפשר לראות זאת כדבר של מה בכך. זו תקופה קשה מאד, זו תקופה שחשובה לנו כשלטון מקומי. יושבים כאן אריות של השלטון המקומי, ותיקים ומנוסים שבאו להגיד: "אנו מצפים. אנו מצפים לעזרה ולהבנה. אנו מצפים לשולחן עגול שאמרת - ממשלה , כנסת, רשויות, בכל נושא". מדובר בשותפות אמיתית ושינוי מעמד ראשי הרשויות. נדמה לי, שבתקופה הזאת מעמדנו נשחק - אני פונה אליך, שר הפנים - ומסתכלים עלינו בעין לא יפה, מחפשים אותנו וחושבים עלינו כאילו נרדפים בעוד במבקר ועוד רואה-חשבון ועוד חשב. אתה רואה מה שקורה. אני בטוח שגם אתה מבין שאין בשלטון המקומי מפלגות. אנו לא מתעסקים במפלגות, אלא טובת הציבור והאזרח במדינת ישראל עומדת לנגד עינינו. לכן, חשוב לנו שהוועדה הזאת תעבוד איתנו במשותף יד ביד.


ברצוני לאחל לך מכל הלב הצלחה, ואני בטוח שתשתף את השרים יחד איתנו בכל נושא ובכל עניין. שיהיה לך בהצלחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה רבה. השרים כבר די לחוצים. האם יש עוד מישהו מראשי הרשויות שרוצה לומר משהו בקצרה?
ראש מועצת בסמה ריאד כבהא
רציתי לברך את השר גאלב מג'אדלה. אני מכיר את הדילמה שלך והיא קשה מאד, ואני מפרגן לך שנהיית שר ובכל זאת.


לחבר-הכנסת אופיר פינס-פז, ברצוני להגיד שהמשרד של גאלב מג'אדלה והוועדה היו גם מקום ומפלט לכל הערבים ובמיוחד לראשי הרשויות. השר גאלב מג'אדלה היה להם כתובת בכנסת. לכן, אנו מקווים שאתה תמשיך במסורת הזאת, ואנו סומכים עליך. בהצלחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה רבה. ג'אדללה סעד, בבקשה.
ראש מועצת ינוח-ג'ת ג'אדללה סעד
אני רוצה להצטרף למחמאות וגם לברכות, ולאחל לשר גאלב מג'אדלה היוצא עבודה פוריה ומוצלחת. אני אומר לחבר-הכנסת אופיר פינס-פז: זה תפקיד קטן עליך. תעלה ותצליח.
היו"ר אופיר פינס-פז
דעו לכם שאין תפקיד שהוא קטן על מידותיו של אדם, אם הוא מתכוון למלאו באמונה ובמסירות. אבל, תודה על הברכה.


ידידי השר גאלב מג'אדלה, השר רוני בר-און והשר גדעון עזרא, שלושת השרים שמכבדים אותי, ראשי הרשויות שנמצאים כאן, אמנון זך הזכיר שמדובר באנשים מרכזיים מאד בשלטון המקומי, אם זה מאיר ניצן שלמה שהוא עשה לראשון-לציון יש מעט דוגמאות אם בכלל בארץ, ומר ימיני שהוא ותיק ראשי הרשויות, שוקי פורר שהוא ראש האסיפה של מרכז השלטון המקומי, ומר מואסי שנדמה לי שמרכז את פורום ראשי הרשויות הערביים--
עבד מואסי
ממלא-מקום וזקן ראשי הרשויות הערביים.
שר הפנים רוני בר-און
--ומאיר ויזל, ראש העיר שלי.
היו"ר אופיר פינס-פז
--ומאיר ויזל, שהוא ראש המועצה האיזורית הכי גדול בארץ, וכל יתר החברים שבאמת באו וכיבדו אותנו, את השר גאלב מג'אדלה ואותי, בטקס ההחלפה.


ברצוני להגיד לגאלב מג'אדלה, שהוא היה פה יושב ראש ועדה בשתי תקופות. עקבתי אחרי עבודתו פעם אחת כשהייתי שר פנים ועבדנו ביחד, וזכיתי לשיתוף פעולה פורה מאד עם גאלב מג'אדלה לאורך כל הדרך. עשינו מאמץ גדול מאד לטפל בבעיות ביחד ולהתמודד עם נושאים. לשר גאלב מג'אדלה היתה אצלי כמובן באופן טבעי דלת פתוחה. כשידעתי שיש לו איזה שהוא עניין שהוא צריך לייצג או להביא בפני כשר, הדברים האלה נעשו כמעט על בסיס יומיומי. גם בוועדה כשהיו נושאים שאני כשר או משרדי רצינו להביא בפני ועדת הפנים, היינו מתאמים את הדברים ועובדים ביחד, ובדרך-כלל גם מגיעים אל ההסכמה והמכנה המשותף והדברים היו מתקדמים. שיתוף הפעולה בינינו היה באמת יוצא מן הכלל. לאחר כינון ממשלת אולמרט הוא רצה את התפקיד הזה מחדש, כדי להשלים את המלאכה ולהתבסס. אני חושב, שעשית באמת מהלך מאד עמוק של התבססות, יצירת כתובת, וריאד כבהא אמר ששימשת פה כתובת לציבור גדול בישראל. אבל, לקחת בחשבון שזו ועדה לא רק של הציבור הערבי כמובן אלא של כל הציבור הישראלי, יהודים וערבים כאחד. אני חושב שהובלת את הוועדה הזאת עם הרבה שכל ותבונה והרבה שיתוף פעולה וחברוּת של חברי הוועדה שזה דבר חשוב מאד ושל צוות הוועדה.


ראשית, ברצוני להודות לך על החברות בינינו לאורך כל הדרך ולאורך כל השנים ולאחל לך מעומק הלב הצלחה בממשלה. אתה יודע שלא היה לי קל עם המהלך כולו, אבל גם אני רואה בזה, בסופו של יום, קודם כל על הבסיס הממלכתי מהלך הסטורי וכן על הבסיס האישי כי בסוף כולנו גם בני-אדם; אני חושב שלגאלב מג'אדלה כאיש ציבור הרבה מאד שנים, לו ולבני משפחתו, זה דבר שבאמת צריך לפרגן לו על כך ולכבד ולאחל הצלחה. אני, כמובן, עושה זאת מעומק הלב ובחפץ לב.


לשר רוני בר-און ולשר גדעון עזרא, ואני אומר זאת גם לשר אבי דיכטר שלא נמצא פה היום, מבחינתי, אני חבר קואליציה, וגם אם לא הייתי חבר קואליציה זה לא משנה. אני בא לעבוד עם השרים ועם המשרדים. משרד הפנים יקר לי, ואני חושב, השר רוני בר-און, שאתה מוביל אותו בצורה יפה מאד ומרשימה. הדברים שהעלית הם דברים שבאמת מחכים להם הרבה זמן לא רק במשרד הפנים אלא בכלל בציבוריות הישראלית. השר גדעון עזרא עושה במשרדו דברים נפלאים בתקופת זמן קצרה. נכון שזה משרד הרבה יותר קטן, אבל גם עם חשיבות גדולה. יש לי יחס מיוחד לנושא הגנת הסביבה. אתה לא תקופח, ואתה יכול להיות רגוע.


השר אבי דיכטר - אתמול אמרתי לעוזר: "יש לי בשורה טובה לך ויש לי בשורה רעה". הוא שאל מהן, ואמרתי שאני הולך להיות יושב-ראש ועדת הפנים של הכנסת. הבשורה הטובה היא שאבי דיכטר ואני עבדנו יחד ואנו אוהבים לעבוד ביחד, והבשורה הרעה היא - אינני יודע אם זה רע או טוב, ואני אומר זאת בלשון הלצה - שאני הולך לשים את נושא משטרת ישראל בפוקוס מאד גבוה. אני חושב שהיום משלושת הנושאים זה הנושא הכי פחות מטופל עם הכי הרבה בעיות. מבחינתי, יש את כל נושא חוק וסדר ובניה של משטרה שיכולה לתת תשובות לציבור. אינני רוצה שאנשים יקחו את החוק לידיים. אינני אוהב הצעות חוק כמו של חבר-הכנסת ישראל כץ שאנשים יכולים לירות באנשים. צריכה להיות משטרה שעוצרת רוצחים, צריכה להיות משטרה שעושה סדר וצריכה להיות משטרה חזקה כך שלא ירצחו כל שני וחמישי. יש פה בעיה קשה מאד, והוועדה הזאת תיתן הרבה מאד עזרה לממשלה, למשטרה ולמשרד לביטחון פנים כדי לחזק את משטרת ישראל למקום שכולנו רוצים לראות אותה.


זה לא סוד שאני גם מתמודד על ראשות מפלגת העבודה. אני רוצה לומר לכם באופן הכי ברור ועל השולחן: זה לא הולך להיות על חשבון הוועדה ולא בשל הוועדה או לא מטעם הוועדה. צריך שהדברים האלה יהיו ברורים. אני אדם ענייני וממלכתי באופיי, ואעשה את הכל כדי שהוועדה הזאת תהיה ועדה מקצועית, עניינית, ותעשה את תפקידה. אם יהיה לי פה ושם קצת קשה, חברת-הכנסת נאדיה חילו תסייע בעדי. אחת הסיבות לכך שהיא נכנסה לוועדה זה גם להיות עזר כנגדי, גם למלא את מקומי בכל מה שצריך - בדברים שנצטרך. עבודת ועדת הפנים והגנת הסביבה לא תיפגע כהוא זה מהדבר הזה. לקחתי זאת בחשבון לפני שלקחתי את התפקיד. לקחתי את התפקיד רק בגלל שקיבלתי את ההחלטה שתפקידי הפרלמנטרי קודם לכל דבר - לכל התמודדות ולכל דבר ולכל עניין. אני רוצה שהדברים האלה יהיו ברורים וחד-משמעיים.


אנו נפרדנו היום במליאה מיושב-ראש הוועדה לשעבר, חבר-הכנסת יורי שטרן ז"ל, שאני חושב שהוא היה כאן יושב ראש ועדה יוצא מן הכלל עם רגישות מיוחדת לבני-אדם, לציבור ולאזרחים. בעניין הזה הוא עשה עבודה נפלאה.
ראש מועצת אזור אמנון זך
כן.
היו"ר אופיר פינס-פז
גם כשהייתי שר הפנים, לא היה חבר-כנסת שהיה במשרד הפנים, בתוקף תפקידו, יותר מחבר-הכנסת יורי שטרן.
דובר
גם אנו כראשי רשויות- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא היה אצלי כל יום בנושא אחר. הוא היה פרלמנטר משכמו ומעלה. אני מקווה שנדע גם להנציח את זכרו גם במסגרת הוועדה.
שר הפנים רוני בר-און
אתמול הגשמנו את אחד מחלומות חייו בעניין של תכנית ספדי. הוא נלחם בתכנית ספדי בחירוף נפש.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם אתה כבר מזכיר זאת, נדמה לי שגם הגשמנו את אחד מחלומות חייך.
שר הפנים רוני בר-און
באופן אישי, התנגדתי, אבל לא התעסקתי בזה. אני זוכר שבאתי אליך. אני ואהוד אולמרט באנו אליך לדיון.
היו"ר אופיר פינס-פז
כשהייתי שר הפנים, היתה התגוששות. אהוד אולמרט בא אלי כשר תמ"ת להגיד דברים בעד תכנית ספדי, ורוני בר-און בא אלי כיושב-ראש ועדת הכנסת להגיד דברים נגד ספדי. בישיבה אחת היו גיצים ותמרות עשן.


ברצוני לומר לצוות הוועדה שאני מכירו הרבה שנים, בעיקר את יפה ואת מירי: אני כמובן סומך עליכם. אני סומך על הצוות הזה. אני, כמובן, מקווה שאף אחד לא יצר את צעדינו במובן הזה שיתנו לנו את היכולת המקצועית. אני חושב, שוועדה כזו, שבעצם עובדת עם שלושה משרדי ממשלה כשאחד מהם הוא בעצם ארבעה משרדים ממשלתיים, חייבת תמיכה מקצועית וחייבת יכולת. אני מקווה מאד, שיושבת-ראש הכנסת ומנכ"ל הכנסת בעניין הזה ילכו לקראתנו ויתנו לנו את כל הכלים שיאפשרו לנו להצליח בתפקידנו.

אני מתכוון לעבוד איתכם, עם כולכם, בשיתוף פעולה מירבי, משום שכך אני נוהג וזה טבעי וגם משום שהנושאים שאנו אמורים לטפל בהם הם באמת נושאים כבדי משקל שתפקוד נכון וטוב של ועדת הפנים והגנת הסביבה יכול לעשות הבדל, ובוודאי יכול לעשות דבר שיכול לסייע. לשם כך, אנו פה, וזה מה שאנו מתכוונים לעשות.


ברצוני להודות לכם מקרב לב.
שר הפנים רוני בר-און
תודה רבה לך. היושב-ראש אופיר פינס-פז, בהצלחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש להרים כוסית לחיים.


אני נועל את הישיבה.


אני מודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 15:35.

קוד המקור של הנתונים