ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 06/02/2007

אי ניצול מלוא תקציב משרד החינוך

פרוטוקול

 
PAGE
14
ועדת החינוך, התרבות והספורט

06.02.2007

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 135

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י"ח בשבט התשס"ז (06.02.2007), בשעה 09:30
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): אי ניצול מלוא תקציב משרד החינוך, של חה"כ יואל חסון.
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר

יואל חסון

זבולון אורלב

יוסף שגאל
מוזמנים
מוטי מרוז – חשב המשרד, משרד החינוך

אדי הרשקוביץ – סמנכ"ל ומנהל מינהל כלכלה ותקציב

פנינה בן שלום – עוזרת הדובר, משרד החינוך

אמנון קראוס – לשכת החשב הכללי, משרד האוצר

עו"ד אבישי פדהצור – משרד המשפטים

דוד מנצור – הסתדרות המורים

יהודה עשהאל – מועצת התלמידים והנוער הארצית

רוני גליק – ארגון סטודנטים ואקדמאים בישראל
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
אי ניצול מלוא תקציב משרד החינוך, של חה"כ יואל חסון
היו”ר מיכאל מלכיאור
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. הבוקר יש לנו דיון דחוף ביוזמתו של חה"כ יואל חסון לגבי ניצול תקציב משרד החינוך. זה דיון מהיר, ואנחנו חייבים לשלוח מסקנות מן הדיון הזה. אני מוכרח להגיד, שהיה מאוד קשה להוציא נתונים ממשרד החינוך. קיבלנו אותם אתמול בלילה, אחרי שהתחננו. גם עכשיו לא מדובר בנתונים עדכניים. אנחנו נשמח ללבן את הדברים בישיבה היום. אני רוצה לומר, כי זכותו של משרד החינוך להוציא הודעה לעיתונות ככל העולה על רוחו.
זבולון אורלב
בעיקר ערב ישיבות ועדה.
יואל חסון
מתי הוציאו הודעה?
היו”ר מיכאל מלכיאור
אתמול בערב הוציאו הודעה לתקשורת, שאומרת שניצול התקציב הוא למעלה מ-99.8%. הפעם לא שלחו לנו את ההודעה לתקשורת.
מוטי מרוז
אני לא אחראי על ההודעות שיוצאות לתקשורת.
היו”ר מיכאל מלכיאור
כל מי שנמצא פה ולוקח על עצמו לייצג את משרד החינוך, הוא אחראי.
מוטי מרוז
אני באתי לפה להוציא את הנתונים האמיתיים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אני אומר לפרוטוקול, שכאשר מוציאים הודעה לתקשורת צריך להוציא דברים שיש בהם משהו מן האמת. להגיד שיש ניצול של למעלה מ-99.8% מהתקציב וכי רק 18,000,000 שלא נוצלו, זה לא שייך. זה משחק עם מספרים, שלא מכובד. יש פה בעיה של אי ניצול של מספר מאות מיליונים כל שנה. יכול להיות שיש סיבות אובייקטיביות לזה. אני מניח, שההודעה הזאת מתייחסת לניצול של התקציב המקורי ולא של התקציב המאושר.
מוטי מרוז
לא.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אני אשמח להתבדות. אני מציע, שאנחנו נשמע קודם את חה"כ יואל חסון, את החשב, את נציגי משרד החינוך ואז נקיים דיון חינוכי וראוי ונקבל מסקנות. התפקיד שלנו כוועדה הוא לפקח אחרי עבודת משרד החינוך, ואנחנו נקיים את התפקיד הזה במלואו.
יואל חסון
אני הייתי רוצה להתחיל בהערה אישית. אני מבין, שאתה ראית בישיבה הזאת דיון חשוב, אבל אתמול יצאה הודעה לתקשורת מטעם הוועדה – זה היה בכותרת של YNET - ואפילו לא טרחו בצוות שלך לציין שזאת הצעה לסדר שלי. אני חושב, שזה לא ראוי ולא נכון. מעבר לזה, אם חשבת שהדיון הזה כל כך חשוב, חבל שהוקצתה לו רק שעה. אני בטוח, שלא נספיק בשעה למצות את הדיון הזה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
לפני שאתה מתקדם, אני חייב להגיד לך שלא יצאה שום הודעה לתקשורת מטעמי.
יואל חסון
יש תגובה שלך והתייחסות שלך.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אתה אמרת שיצאה הודעה מטעם הוועדה. בעקבות ההודעה לתקשורת, התקשרה הכתבת אלי ושאלה איך אני מגיב על ההודעה של המשרד. אנחנו לא מוציאים הודעה יום לפני הישיבה.
זבולון אורלב
הוא מתכוון, שבפעם הבאה תוציא הודעה יום לפני הישיבה, שחבר כנסת יזם דיון. למה לא?
יואל חסון
לא. אם אומרים שיש דיון, שיגידו מי יזם את הדיון.
יהודית גידלי
בסדר היום כתוב בפירוש שזאת הצעה שלך.
יואל חסון
בתקשורת זה לא צוין.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אני לא כותב את מה שמפורסם בתקשורת. לא היתה שום הודעה.
יואל חסון
אני שמח על הדיון הזה. אספנו לאורך החודשים האחרונים את כל הנושאים שדנו עליהם בוועדת החינוך, נושאים שלא מתוקצבים ולא קורים בשטח בגלל בעיות של מחסור בתקציב. כל נושא שאנחנו מעלים אותו לדיון בוועדת החינוך, הטענה שאין תקציב. כאשר אנחנו בודקים את הנתונים משנת 2003 ועד 2005, אנחנו רואים שמשרד החינוך מחזיר למעלה ממיליארד שקלים בכל שנה לאוצר. סדר הגודל של החזרת הכספים הוא מאות מיליונים. כאשר באים ומסתכלים על 2003-2005, יש טענה שחלק מהתקציבים שלא מנוצלים עוברים לשנה אחר כך. אנחנו רואים דבר שחוזר על עצמו משנה לשנה. לדוגמא, בשנת 2004 633,000,000 שקלים לא נוצלו. בשנת 2005 693,000,000 שקלים לא נוצלו, חוזרים והולכים לאיבוד. כאשר אנחנו מגיעים לסעיפים הפרטניים, אנחנו גם כאן רואים את זה. אני רוצה להזכיר לכם דיון שהיה לנו כאן בנושא של מקלוט, בטיחות. הסיפא של כל הדיון היה שאין תקציב ואין אפשרות למקלט את כל בתי הספר, בעוד שאנחנו רואים שיש בסך הכל 85% ניצול בסעיף הזה. יותר מזה, אנחנו רואים בסעיף של פעולות ויוזמות במערכת החינוך, כי מנוצלים רק 50% מהכספים לנושא הזה. זה חוזר על עצמו כל שנה, לפעמים יותר ולפעמים פחות. בנושא של דמוקרטיה ויהדות נוצלו בסך הכל 32% מהתקציב.
היו”ר מיכאל מלכיאור
בנו את זה כך שאי אפשר יהיה לנצל את זה.
יואל חסון
בנושא של קורסים וימי עיון לעובדי הוראה בכירים, 51% מנוצלים בסך הכל. בנושא של חינוך טכנולוגי ומדעי והחזקת תלמידים בפנימיות, אותו דבר. בנושא של מרכזי נוער ובתי ספר, נוצלו בסך הכל כ-39%. אנחנו רואים כאן מגמה משנה לשנה של חוסר ניצול התקציבים. אני מדבר על סמך הנתונים שראיתי. אם אני אראה נתונים אחרים, או ישכנעו אותי אחרת, אני אשמח מאוד.
זבולון אורלב
אתה קורא מנתוני המ.מ.מ.
יואל חסון
כן. גם בנתונים שהוא עצמו העביר יש ניצול של פחות מ-99%, כפי שהוא טען בכתבה שיצאה בהודעה לתקשורת. גם הנתונים היבשים של משרד החינוך לא מצוינים בהודעה לתקשורת שהוצאה. בסופו של דבר, מדובר כאן על כך שהמערכת הבכירה לא מצליחה לעקוב אחרי המימוש והביצוע של התקציבים שהם מוציאים. כנראה, החשב והנהלת המשרד בסוף כל שנה מקבל את הנתון הזה בבום. הם בכלל לא יודעים שהולך להיות כזה חוסר ניצול. אם יגיד משרד החינוך שכן כל 3 חודשים בודקים את אחוז הביצוע של התקציב, אז הייתי אומר שיש כאן ניהול כושל לגמרי כי ידעו ולא ידעו לממש. אם תהיה כאן טענה שאומרת שהם מעבירים את זה משנה לשנה ויש התחייבויות להרשאה, עדיין רואים שגם אם עבר כסף משנה לשנה, השנה שממנה עבר כסף מסתיימת בעודפים עצומים של מאות מיליוני שקלים. בעיני, הנתונים האלה הם שערורייה. הם שערורייה בגלל ששרת החינוך לא מפסיקה כל הזמן לדבר על חוסר תקציב, לא מפסיקה ללכת לאוצר בטענה שיתקצבו אותה יותר כדי לממש תוכניות שלה. היא שולחת אותנו כל הזמן לאוצר, וכל הזמן מעבירה אותנו לאוצר.

בהתחשב בעובדה שוועדת החינוך היא ועדה חרוצה מאוד, שדנה כל הזמן במחסור בתקציב ובאי מימוש יעדים במערכת החינוך, צריכה עכשיו לשים לב לטבלה של התקציב הלא מנוצל. זה צריך להיות אל מול עיננו לאורך כל הדיונים הקרובים בשנה הנוכחית. כאשר יבואו ויטענו בנושאים מסוימים שאין תקציב, נבוא אנחנו ונבדוק מה אחוז הביצוע באותו סעיף. בנוסף, צריך שיתקיים כאן כל 3 חודשים דיון על אחוז הביצוע של התקציב. כל 3 חודשים צריכים להיות מוצגים כאן נתונים כמה מהתקציב מנוצל. כך אנחנו נעזור למערכת החינוך לממש עד תום את תקציבה. הייתי רוצה שנגיע בשנה הבאה לגירעון קטן, לניצול מקסימלי. דיברת על 18,000,000 שקלים, אדוני היושב ראש. כמה פרוייקטים חשובים במערכת החינוך נסגרים או לא מתקיימים בגלל 4,000,000-5,000,000 שקלים? אפילו אם הנתון הזה נכון, ראוי שהדברים האלה ישתנו.
זבולון אורלב
מוטי, האם אתה ראית את ההודעה לעיתונות?
מוטי מרוז
ראיתי זאת אתמול בלילה.
זבולון אורלב
האם אתה סומך את ידך על זה?
מוטי מרוז
אתה עכשיו תשמע אותי, ואתה תראה אם אני סומך או לא סומך.
זבולון אורלב
למה אי אפשר לענות בכן או לא?
מוטי מרוז
בגדול כן. בוא אני אתן לך את התמונה השלמה. אני בטוח שאם יואל היה יושב איתי 10 דקות, הוא לא היה אומר את כל מה שהוא אמר עכשיו. אני חושב, שכל משרדי הממשלה היו מאחלים לעצמם היקפי ביצוע כפי שיש בתקציב משרד החינוך. אורלב יודע יפה מאוד כי תקציב משרד החינוך בנוי מ-3 סעיפים מרכזיים. תקציב השכר הישיר של משרד החינוך, שבמסגרתו משרד החינוך משלם שכר ל-100,000 מורים הוא בסביבות 9.5 מיליארד שקל. תקציב המשרד איננו בשקלים, הוא בשעות שבועיות שנתיות. כלומר, תקציב המשרד בנוי על מיליון שעות. אני מודיע לכם שבתשס"ו משרד החינוך חרג ב-6,000 שעות מהמיליון שעות שהוקצו לו בתקציב. בתקציב השקלי, אתה רואה עודף של עשרות מיליוני שקלים. זה לא עודף, זה רחוק מלהיות עודף.

אם משרד החינוך מקבל במהלך החודשים ספטמבר-אוקטובר תקציבים משמעותיים לצפון או לחינוך הטכנולוגי, והוא חותם על הזמנות לאספקת אלפי מעבדות טכנולוגיות ואלפי מחשבים, בהיקפים רבים של עשרות מיליוני שקלים, החשבונית לא מגיעה עד ה-28 בדצמבר אלא ב-15 בינואר. הפרוייקט הזה נרשם כהתחייבות מאושרת בתקציב. אם אומרים שאותם 100,000,000 שקלים ששילמתי ב-15 בינואר ואני מקבל עליהם עודף מחויב בתקציב וזה תת ביצוע, אני כבר לא יודע מה זה שקר ומה זה אמת. אין לזה ידיים ורגליים לכל הנתונים האלה. צר לי שמרכז טאוב, שפרסם את הנתונים האלה, לא ישב ולו 5 דקות עם חשב משרד החינוך. 95% מהנתונים שהגיעו אליכם, הם נתונים שקריים לחלוטין. אין להם ידיים ורגליים.

כאשר משרד החינוך מתקצב שכר מורים ישיר, איך הוא עושה זאת. יושב אגף תקציבים ואומר יש למשרד מיליון שעות להעסקת 100,000,000 מורים, ועל גביהם הוא בונה ערך שעה ממוצעת. אם הוא מפספס את הפרופיל הממוצע השנתי ב-20-30 שקלים, זה אומר שלמשרד יש תת ביצוע של 30,000,000 שקלים. זה לא תת ביצוע. אין לזה ידיים ורגליים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
הנתונים של המ.מ.מ הם לא מבוססים על הנתונים של מרכז טאוב, אלא הם שכלול של נתונים שקיבלנו מהחשב של האוצר ושל משרד החינוך.
מוטי מרוז
הנתונים של החשב הכללי ושל חשב המשרד, הם נתונים נכונים לחלוטין. אלה נתונים שמתייחסים לתשלום במזומן שבוצע עד ה-28 בדצמבר.
היו”ר מיכאל מלכיאור
את כל הנתונים קיבלנו ממך ומהחשב הכללי באוצר. לא קיבלנו נתון אחד ממרכז טאוב.
מוטי מרוז
אני אמצא את נתוני הביצוע המדויקים, ומי שיירצה אני אתן לו את זה ביד.
היו”ר מיכאל מלכיאור
חבל שאתה לא מספק למ.מ.מ נתונים, אם אתה חושב שהנתונים הם לא אמת.
מוטי מרוז
חלקכם בוודאי יודעים, שתקציב משרד החינוך המקורי לא דומה לתקציב על שינויו. ישנה כמעט תסמונת קבועה של התנהלות, שבמסגרתה בחודשים אוקטובר-דצמבר מתבצעות פניות תקציביות בהיקפים גדולים. מי שחושב שאנחנו ניקח את הכסף הזה ונשחרר אותו תוך שבוע בלי בקרה כדי שלא יהיה תת ביצוע, הוא טועה. על תקציב שמקבלים בתחילת נובמבר או בתחילת דצמבר, אנחנו צריכים לעשות את כל הבקרות. אם אנחנו לא מספיקים לשלם על זה עד 28 לדצמבר, אנחנו גם נשלם על זה ב-15 בינואר וב-15 לפברואר וזה לא תת ביצוע.

הנה נתוני תת ביצוע. תקציב הרכישות עומד על 1.8 מיליארד שקל. משרד החינוך ביצע במזומן 1.4 מיליארד שקלים, רשם התחייבויות ולא הספיק לשלם עד ה-28 לדצמבר 380,000,000 שקלים. תקציב הרכישות של המשרד בוצע בהיקף של 99%. זה עודפים מחויבים. משרד החינוך הולך לקבל בתקציב 2007 למעלה מ-500,000,000 שקלים עודפים מחויבים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אנחנו יודעים שיש עודפים מחויבים. אף אחד לא מצפה ממך שאתה תשלם עד סוף השנה את העודפים המחויבים. זה ברור שזה כתוב, ולא לזה התכוון חה"כ חסון. עזוב את שנת 2006. אם תסתכל על הנתונים בשנת 2005, אתה תראה שיש סעיף של תקציב מקורי, יש סעיף של עודפים מחויבים מהשנה הקודמת, ויש את הדברים שמאושרים במשך השנה שאינם בתקציב המקורי. בסך הכל מגיעים לתקציב מאושר של 27 מיליארד שקלים. יש גם עודפים מחויבים לשנה הבאה. כדי לתת לכם את מלוא האשראי, מכניסים באותו מספר גם את העודפים של השנה שעבר וגם את העודפים של השנה הבאה. אני לא יודע, אם מבחינה חשבונית זה דרך נכונה להציג את זה, אבל אני סומך על האנשים של ה-מ.מ.מ.
מוטי מרוז
זה ההבדל בין חשבונאות מצטברת לחשבונאות רגילה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אל תהיה כל כך אגרסיבי. אנחנו לא בשני צדדים. אנחנו רוצים לברר את האמת. יחד עם העודפים המחויבים משנת 2004 והעודפים שמחשיבים אותם באותו תקציב של 2006, נשארו עודפים שלא נוצלו של 700,000,000 שקלים.
מוטי מרוז
אין עודפים כאלה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אז תסביר לנו.
מוטי מרוז
אתם אוספים פה נתונים מהחשב הכללי, שמפרסם אותם גם באתר האינטרנט. הוא מפרסם אך ורק את ביצוע תקציב מזומנים וביצוע מזומנים. הוא לא מפרסם מעבר לזה שום דבר. הוא לא נכנס לדקויות שיש למשרד החינוך. זה ביחידות פיזיות ולא בשקלים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אם יש לך הסבר, תסביר. אל תגיד שיש סעיף כזה, ועשינו ביצוע. אני מסתכל על התקציב הכולל.
מוטי מרוז
אני מסתכל על המספרים מספר התקציב. הבאתי קודם את תקציב רכישות המשרד. אני אתן עוד תקציב, כדי שתבינו. תקציב התמיכות של משרד החינוך היה 254,000,000 שקלים. תקציב התמיכות בוצע ב-252,00,000 שקלים. אלה המספרים. אין מספרים אחרים. יואל אני אתן לך את המספרים, ואתה תחזור בך מ-99% מהדברים שאמרת.
יואל חסון
אני לא אחזור בי. גם ה-18,000,000 שקלים הם הרבה מאוד כסף.
מוטי מרוז
הם הרבה כסף מתוך 24 מיליארד שקלים?
יואל חסון
כאשר ישבו פה ודיברו פה על מקלטים, אמרו שחסר. אתה יודע כמה מקלטים אפשר לבנות ב-18,000,000 שקלים? שלא לדבר על פנימיות יום, הכשרות מורים, תנועות הנוער וכו'. תסביר לי, מה אתם עושים במשרד החינוך לבקרה על ניצול התקציבים.
מוטי מרוז
לעבדך הנאמן יש בחשבות משרד החינוך מערכת מידע מאוד משוכללת. אתה מוזמן לראות אותה. אנחנו לא מבצעים בקרה פעם ב-3 חודשים, אנחנו מבצעים מערכת בקרה על ביצוע התקציב מדי חודש בחודשו לפי כל החיתוכים וכל ההצלבות. כאשר אני בחודש יוני או יולי-אוגוסט מגלה שיש יחידות שהביצוע שלהם לא מתקיים, אנחנו לוקחים להן את הכסף. אנחנו לקחנו כסף מהרבה יחידות בשנה אחרונה, וזאת על סמך המעקב והבקרה התקציבית שאנחנו עושים מדי חודש בחודשו.
יואל חסון
אתה טוען שאתם משלמים לספקים. בהרבה מהסעיפים המדוברים לא מדובר על תקציבים שקשורים לספקים או לתשלומים מאוחרים. אני אתן לך דוגמא, קורסים וימי עיון לעובדי הוראה בכירים. איך יכול להיות שבשנת 2005 נוצלו רק 50% מהכספים.
מוטי מרוז
מי עושה את הקורסים? הספקים.
יואל חסון
האם רוב ההוצאה היא לספקים? האם זאת הבעיה שלך? יש הרבה דברים שאינם קשורים לספקים. חינוך לדמוקרטיה ויהדות קשור לספקים?
מוטי מרוז
זאת אופרה אחרת, שבה היתה התערבות של היועץ המשפטי של הממשלה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אם יש לך תקציב ל-8 תקנים של פסיכולוגים בשדרות ואתה מביא רק 3 פסיכולוגים, לאן הולך יתר הכסף?
מוטי מרוז
כמו שאני הסברתי, יש תקציבים שכאשר אנחנו מגלים שיש בעיית ביצוע בהם או שאין אפשרות לבצע אותם, אנחנו משיגים את התקציבים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
האם אתה משיג את התקציב לפסיכולוגים בשדרות?
מוטי מרוז
אני צריך לבדוק את זה.
היו”ר מיכאל מלכיאור
האם אתה לוקח את התקציב של ההזנה לדברים אחרים?
מוטי מרוז
לא. אם משרד החינוך מבצע מהלכי ביקורת קשים מאוד ברשויות המקומיות ובגופים, ובעקבות הביקורות הללו הוא מחזיר למשרד עשרות מיליוני שקלים, זה תת ביצוע?
היו”ר מיכאל מלכיאור
תסתכל על הדף שיש בפנינו לגבי התקציב השוטף של משרד החינוך לשנים 2003-2005. ניקח את שנת 2005 כדוגמא. יש כאן תלמידים מהישיבה במעלה אדומים. היום העניין הוא יותר תקציבי, אבל טוב שתשמעו כמה חינוך תלוי בתקציבים. יש פה גם תלמידים מבית ספר לשגרירים צעירים, שפועל בעיריית פתח תקווה. התלמידים הללו אמורים לייצג את מדינת ישראל בעולם. אנחנו שמחים שהגעתם היום. ברוכים הבאים. אם אתם תוכלו לעזור לנו לפתור את החידה התקציבית, אנחנו נשמח.

מוטי, יש תקציב מקורי, יש עודפים משנת 2004 בסך 361,000,000 שקלים, ויש שינויים של דברים שהתקבלו במשך השנה. בסך הכל 27 מיליארד שקל.
זבולון אורלב
מוטי, בוא נעבור מספר-מספר. האם המספר נכון לגבי התקציב המקורי בשנת 2005?
מוטי מרוז
זה לא המספר. אני לא באתי מספיק מוכן. באתי מוכן עם נתוני 2006.
זבולון אורלב
מה התקציב המקורי בשנת 2005.
מוטי מרוז
התקציב המקורי בשנת 2005 היה פחות מ-23 מיליארד שקלים.
זבולון אורלב
אדי, מה התקציב המאושר של משרד החינוך בשנת 2005.
אדי הרשקוביץ
אין לי את זה פה.
יואל חסון
אני בטוח, שאם הייתי מעיר אותך באמצע הלילה ושואל אותך היית יודע על זה.
אדי הרשקוביץ
25 מיליארד ומשהו.
זבולון אורלב
אדי, גם אני בוגר ישיבה תיכונית. היה לי רב שאמר, שבערך אין לזה ערך.
משה גפני
התקציב המאושר לשנת 2005 הוא 25 מיליארד.
זבולון אורלב
הוא אומר שלא.
משה גפני
אנחנו אישרנו את זה.
זבולון אורלב
אנחנו מדברים על התקציב המאושר ולא על התקציב המקורי.
משה גפני
תקציב המאושר לשנת 2005 אושר במליאת הכנסת. תקציב משרד החינוך היה 25 מיליארד ומשהו.
מוטי מרוז
זה כולל טלוויזיה חינוכית.
זבולון אורלב
מה התקציב המאושר?
אדי הרשקוביץ
25,863 מיליארד שקלים.
זבולון אורלב
למה כתוב פה 27 מיליארד?
משה גפני
לא כתוב. בשום מקום לא כתוב. כתוב, 25,863 מיליארד שקלים.
יואל חסון
תראה מה כתוב לגבי התקציב המאושר. הם הוסיפו תקציבים וזה הגיע ל-27 מיליארד. היו עודפים מחויבים של 612,000,000 שקלים.
זבולון אורלב
אני אשאל אחרת, מה התקציב לביצוע בשנת 2005?
משה גפני
זאת שאלה אחרת.
מוטי מרוז
יש לי נתונים מדויקים לגבי שנת 2006.
יואל חסון
בשנת 2005 החזרת לאוצר 693,000,000 שקלים.
מוטי מרוז
אני לא החזרתי לאוצר סכום כזה.
זבולון אורלב
השאלה היא, כמה מתוך הסכום הזה של 693,000,000 שקלים שלא בוצעו עד 28 בדצמבר הם עודפים מחויבים. מוטי, כמה עודפים מחויבים אתה ביקשת מהאוצר בשנת 2005.
מוטי מרוז
בשנת 2005 היו לי עודפים מחויבים בהיקפים של 500,000,000 שקלים, לא כולל תקציב הבינוי, הטלוויזיה החינוכית וישיבות ומוסדות תורניים של משרד הדתות.
משה גפני
מה זה כן כולל.
זבולון אורלב
אם הייתי יו"ר הוועדה, הייתי מפסיק את הישיבה ואומר ל-מ.מ.מ לשבת עוד הפעם עם משרד החינוך. חברי הכנסת לא יכולים לקיים דיון כזה.
מוטי מרוז
בוא אני אשב איתך.
יהודית גידלי
תשב אתנו. יש ישיבת ועדה.
מוטי מרוז
אבל אני אומר לכם מספרים, ואתם לא רוצים לשמוע אותם.
יואל חסון
אני לא אמור לקבל כל מה שאתה אומר. אני הקשבתי, אבל אני לא חייב לקבל כל מה שאתה אומר כתורה מסיני. כאשר אני מסתכל על הפרטים, איך אתה יכול להסביר ניצול של 40% מהסעיפים שאינם קשורים לספקים. שרת החינוך אומרת שהיא יכולה להעביר מסעיף לסעיף. למה לא מעבירים מסעיף לסעיף. לא מעבירים, והולכים לאוצר לבכות. אין פה עניין אישי, שתשב איתי או עם חה"כ אורלב. אתה צריך להעביר את זה לוועדה.
מוטי מרוז
תעבירי את הדוח הסופי של 2006 בנוגע לתקציב משרד החינוך ליואל.
זבולון אורלב
לחברי הכנסת יש מסמך שהוכן על ידי מרכז המידע של הכנסת, בראשותו של אדוארד. הם עושים עבורנו עבודות ראויות, עבודות מאוד מקצועיות. לנו אין נתונים על 2006. הנייר שמונח לפנינו הוא לגבי השנים 2003-2005. לך אין את הנתונים על 2005.
מוטי מרוז
אמרו לי שהדיון הוא על תקציב 2006.
יהודית גידלי
איפה כתוב 2006?
מוטי מרוז
כתוב, ביצוע תקציב משרד החינוך בשנה החולפת.
יהודית גידלי
איפה כתוב דבר כזה.
יואל חסון
זו הצעה לסדר שלי, ואני אגיד לך איך הגדרתי אותה: אי ניצול מלוא תקציב משרד החינוך.
זבולון אורלב
יש פה אי הבנה.
יהודית גידלי
אל תגיד שזה כתוב. אנחנו מדברים פה על עניין עקרוני ולא על שנה מסוימת.
זבולון אורלב
מדובר על עניין עקרוני, אבל בהדגמה של שנה או שנתיים. אדוני היו"ר, אני רוצה להחזיר לך את ניהול הישיבה. מה שמתברר כרגע, הוא שאנשי משרד החינוך והתרבות הבינו, שהישיבה הנוכחית היא על אי ניצול תקציבים בשנת 2006, והם באו עם הנתונים של שנת 2006. אין להם את הנתונים של 2005. הנייר שיש לפנינו מציג נתונים עד שנת 2005. אנחנו מעונינים במספרים, מה היה התקציב המקורי, התקציב המאושר, העברות מחויבות וכו'. כרגע אין בסיס לדיון. אני מציע לך, להפסיק את הדיון ולבקש מהצוות שיישבו ביחד.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אלא יכולנו להוציא מספרים מכם על שנת 2006. כל המספרים ששלחתם לנו במשך השבוע, כולל אתמול בלילה, היו על שנת 2003-2005. סירבתם להעביר נתונים על שנת 2006, אז איך יכולתם לחשוב שהדיון הוא על שנת 2006. דבר שני, אנחנו לא נולדנו אתמול. אתה לא חדש במערכת. אני מניח, שמה שקרה בשנים הקודמות לא שונה מהותית ממה שקרה השנה. אם המספר הסופי של אי הניצול הוא 700,000,000 שקלים- - -
מוטי מרוז
אבל הוא לא 700,000,000 שקלים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אתה עושה את העבודה שלך, ואנחנו עושים את העבודה שלנו. זה התפקיד שלנו על פי חוק. אם היית שומע אתמול את השופט חשין, היית מבין כמה אנחנו לא עושים את התפקיד הבקרה על תקציב והביצוע של המשרד. לפי כל המכלול של הנתונים שאתה הבאת ולפי כלל המומחים, שיודעים לקרוא תקציבים טוב יותר מאתנו ושכללו את החומר שאתה הבאת, הגענו לכך שתת הביצוע וההחזר לאוצר אחרי כל המתגלגלים מפה ומשם – ואני לא בטוח שעשו חישוב נכון. אם מחשבים כל שנה גם את העודפים של שנה שעברה וגם את העודפים של שנה הבאה, זה לא בטוח נכון מבחינה תקציבית, אבל בואו לא נדבר על קטנות, על כמה מאות מיליוני שקלים – הם של מיליארד ו-200,000,000 שקלים. בשנת 2004 זה מגיע ל-633,000,000 שקלים, ובשנת 2005 זה מגיע ל-693,000,000 שקלים. אם המספר הוא לא נכון, אז תסביר לי למה הוא לא נכון.
מוטי מרוז
הוא לא נכון.
היו”ר מיכאל מלכיאור
תסביר למה הוא לא נכון.
יואל חסון
דבר רק על ה-693,000,000 שקלים, ותסביר למה זה לא נכון.
מוטי מרוז
אני אבוא מחר עם המספרים של שנת 2005.
יואל חסון
למה מחר.
משה גפני
אני מבקש להציע ההצעה לסדר. אתמול ועדת החינוך קיימה דיון עם השופט בדימוס חשין, האם עבודת הכנסת היא עובדה שמצדיקה את עצמה. אתה העלית לדיון נושא מאוד מרכזי מבחינת עבודתה של ועדת החינוך כוועדה מפקחת על משרד החינוך. יש בעיה עם קיצוצים במשרד שגורמים נזק עצום לחינוך. בוא נעזוב את הקיצוצים ונדון קודם על התקציב המאושר והמבוצע. בוא נראה מה בוצע ומה לא בוצע.
היו”ר מיכאל מלכיאור
אבל הוא אומר שאין לו נתונים.
משה גפני
אני מתכוון לומר, שאנחנו עכשיו לא מכבדים את עצמנו. מתחיל להיות פה ויכוח על הנתונים. אני סומך על מוטי מרוז. הוא חשב ותיק במשרד החינוך. הוא צריך לבוא עם נתונים מדויקים משנת 2003. אי אפשר לבדוק דוחות ביצוע בשנה אחת. צריך לקחת 3-4 שנים האחרונות. אני רוצה לדעת, למה שקל אחד לא בוצע. האם הוא לא בוצע בגלל הלשכה משפטית, האם הוא לא בוצע בגלל הזנחה של פקידים וכו'. אני רוצה לדעת את הסיבות. לפני שאנחנו באים בטענות לממשלה למה היא מקצצת בתקציב משרד החינוך, תגיד לנו מה הן העובדות ומה הן הסיבות. אם לא, אנחנו לא עושים את עבודתנו.
היו”ר מיכאל מלכיאור
מוטי, אתה תיקח את הנתונים של ה-מ.מ.מ ותבוא אלינו בחזרה בשבוע הבא. תיתן לנו את היום את מכלול הנתונים של שנת 2006. למה לא יכולת להעביר את זה אתמול, אני לא יודע.
מוטי מרוז
אני לא מסתיר את הנתונים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
ה-מ.מ.מ ביקשו עוד פעם ועוד פעם. זה גם זלזול בכנסת. הבאת את הנתונים, ואנחנו נבדוק את הנתונים היום. אנחנו רוצים נתונים שלא מול התקציב המקורי, אלא מול התקציב על כל שינויו. אני בטוח שמה שכתוב פה הוא מול התקציב המקורי.
מוטי מרוז
בלי הטלוויזיה החינוכית.
משה גפני
למה הוא אומר תקציב משרד החינוך בלי הטלוויזיה החינוכית?
יואל חסון
האם אפשר לדעת מי מטפל בתקציב של הטלוויזיה החינוכית?
היו”ר מיכאל מלכיאור
הוא יודע שיש חברי כנסת שלא צופים בטלוויזיה.
מוטי מרוז
צריך לקבל את נתוני הביצוע של הטלוויזיה החינוכית והאגף לחינוך התיישבותי, אבל זה לא ישנה את התמונה. זה לא מהותי.
משה גפני
לנו זה חשוב.
היו”ר מיכאל מלכיאור
יש גם תקציב נפרד של ההשכלה הגבוהה.
משה גפני
זה ספר אחר.
היו”ר מיכאל מלכיאור
מוטי, אני מבקש ממך להסביר לנו למה המספר הזה של 693,000,000 שקלים בשנת 2005 לא קיים וכולו טעות. תסביר לנו על שקל-שקל.
מוטי מרוז
אני אסביר ברמה של תחום.
משה גפני
ברמה של תקנה.
מוטי מרוז
יש 850 תקנות. האם בשבוע אני אתחיל לעבור על 850 תקנות?
היו”ר מיכאל מלכיאור
בסעיפים. תן לנו הסבר על כל הסכום, ותעביר את זה במשך השבוע ל-מ.מ.מ, כדי שהם יוכלו לעבד את הנתונים הללו.
שלומי (תלמיד)
לפי הנתונים שראיתי, הסכומים פה אדירים. אם אתה רואה שאין ניצול של 693,000,000 שקלים או של 10,00,000 שקלים או 6,000,000 שקלים, צריכים להיות עוד עודפים. בתקציבים שנשארו היה אפשר לדאוג לכך שפחות מורים יפוטרו. אם התקציבים לא מנוצלים, אפשר להעביר אותם לבית ספר היסודי וכך יהיו לנו אנשים יותר משכילים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
מוטי, תכבדו את המעמד. יש פה תלמידים ששואל דברים רציניים, ואתם יושבים ומנהלים שיחה.
יואל חסון
כמו שמתעלמים מנתונים, מתעלמים מתלמידים.
היו”ר מיכאל מלכיאור
שלומי, תודה. אתה אמרת דברים חשובים. אני רוצה לסכם את הישיבה. אנחנו נמשיך את הדיון בשבוע הבא.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים